Kategorier
Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 42 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Twitch lanserar Watch parties

Twitch testar en Facebook: Watch parties. Dessutom Watch parties med en Prime-betalvägg.

Amazon-ägda Twitch är mest känd som plattform för strömning av spelande, men Amazon jobbar på att bredda utbudet. Senaste initiativet är alltså att twitchare kan, som på Facebook, starta tittarpartyn. Twisten är att de kan sända filmer och videos från Amazons videotjänst Prime Video. Initialt kommer det inte vara jättemånga titlar att välja på, för man kan inte strömma vilken serie eller film som helst – bara innehåll som fått Watch party-godkännande av Amazon.

Sen finns det en hake till: det är bara prenumeranter som kan se och följa ett tittarparty. En prenumerant på Prime Video, alltså.

Twitchs version av tittarpartyn är alltså tänkt att driva trafik åt två håll. Twitchare som inte spelar spel (ja, eller de också – man kanske vill titta på en film baserat på ett spel tillsammans med sina följare) får innehåll. Kan också skapa nya twitchsegment. Och twitch-sändningarna är tänkt att driva trafik till Prime Video-tjänsten. Ja, eller Prime i stort.

Twitch ’Watch Parties’ let streamers watch Prime Video with viewers

Twitch has started testing a new feature that allows streamers to watch Prime Video with their viewers — as long as they’re also subscribers. Travis Shreffler, a content creator and author, has tweeted an email he received from Prime Video, inviting him to test a new feature called Watch Parties.

Googles speltjänst Stadia lanseras 19 november (typ)

Så har Googles kommande spelströmningstjänst fått ett lanseringsdatum. Ish. Den 19 november är det dags att börja spela. Om du är en av dem som betalade för för-paketet Founders Edition, som förutom tre månaders abonnemang på tjänsten också inkluderade en Chromecast Ultra och en Stadia-handkontroll.

För övriga: inget datum än.

En by the way-sidnotering. Apple och Google lanserar sina speltjänster ungefär samtidigt, men har valt rätt olika upplägg för sina tjänster. I Founders-paketet hittar vi ytterligare en: handkontrollen. Apple släpper däremot ingen egen. Istället har Apple precis börjat sälja Xbox-handkontroller och lär börja sälja PS4-kontroller hyfsat snart.

Lite ironiskt. Företaget som byggt upp sin verksamhet på hårdvarulösa molntjänster släpper hårdvara till sin strömningstjänst. Företaget som fortfarande mest är ett hårdvarubolag, och som dessutom historiskt har haft en rätt… fundamentalistisk inställning till egen hårdvara släpper en speltjänst som bara finns i molnet.

The times they are a-changin’.

Google Stadia set to launch on Nov 19 – but not for everyone

Google today revealed the official launch date of its Stadia streaming service – at least, the date when those who’ve paid the Chromecast Ultra toll will get it. No word yet for the rest of us. The mention of Stadia was cleverly slipped in

Biokedjan AMC lanserar egen strömningstjänst

Vad behöver världen fler av? Precis. Videoströmningstjänster. Senast ut: AMC. Twisten? Vi pratar inte om tv-kanalen AMC, kanske mest känd som hem åt The Walking Dead. Vi pratar om AMC – biokedjan.

Såååå… USA:s största biografkedja lanserar alltså en videoströmningstjänst där man kan hyra filmer som inte längre går på bio: AMC Theatres on demand. Okej, nu handlar det inte om ett strikt strömningstjänst, utan mer en iTunes, där man kan hyra eller köpa enstaka filmer. Men ändå. AMC ska ha slutit avtal med de fem största filmmakarna i USA – bland annat intressant nog Disney, som annars mest håller på att plocka tillbaka utlicensierat material till Disney+.

AMC har även en annan tjänst: AMC Stubs. En tjänst som lanserades efter det att nyligen insomnade MoviePass släppte sin prenumerationstjänst för bio. Betala en fast avgift och gå på så många filmer du kan (åtminstone till en början). Stubs är begränsad till tre filmer per vecka på bio, men det räcker sannolikt för de flesta.

Och om AMC tänker lite smart och kombinerar de två tjänsterna så kan de vara på gång att hitta formeln till något riktigt intressant. En tjänst som kan kombinera två nutida trender: upplevelse och bekvämlighet. Samtidigt som de båda kan driva trafik till varandra.

AMC is launching its own on-demand movie service

If you can’t beat them, join them. AMC Entertainment, the largest theater chain in the world, will soon be offering movies to stream at home, according to the New York Times.

Fortnite försvinner i ett svart hål

*FORTNITE SPOILER ALERT* (ja, eller det är nog inte så mycket spoiler för dem som spelar, men hej). Fortnite finns inte mer.

Säsong 10 av spelet avslutades med att hela originalkartan försvann. Sögs in i ett svart hål, varefter folk inte längre kunde logga in och spela eftersom, tja, spelplanen har sugits in i ett svart hål.

Nu är säsong 11 redan på gång, så det är inte så att spelet Fortnite kommer försvinna. Men originalkartan kommer alltså ersättas av något helt nytt. 

Nu har jag dålig koll på själva spelandet i Fortnite och hade inte ens koll på säsongsupplägget, men spelet bygger alltså på säsonger om ungefär tio veckor var. Vi pratar alltså om uppdateringscykler, så på sätt och vis inget jättenytt – men att man förpackat dem just som ”säsonger” är oavsett intressant. Och talande för vad som håller på att hända.

Branscher flyter allt mer in i varandra (ja, eller är egentligen allt mindre relevanta överhuvudtaget) och det gäller också olika innehållsformat. Serier börjar få allt fler ”spelelement” (som möjlighet att påverka handlingen) medan spel, som i Fortnite-fallet, tänker seriedramaturgi. Inte heller det här är helt nytt, men de här teknikerna börjar nu bättre kunna användas tack vare utvecklingen.

Men det visar också hur onlinespel allt mer kompletterar spelkärnan med annat. Hur inte minst det sociala elementet blir allt starkare. Och då inte bara det sociala genom spelandet, utan att man kan göra mer och mer av det som ”traditionellt” har förknippats med sociala medier i övrigt börjar hitta in i spel. Saker som konserter och shopping.

Och logiken här är ungefär densamma som den är överlag för plattformarnas framfart: varför ska jag behöva gå någon annanstans för att göra saker? Varför kan inte de tjänster eller det innehåll jag vill använda komma till de ställen där jag tillbringar den mesta av min tid? Min ”hemmaplan”, alltså.

https://www.digitaltrends.com/gaming/fortnite-season-10-finale-destroys-original-map/

Youtube för första gången populärare än Netflix bland amerikanska tonåringar

I den 38:e utgåvan av undersökningsföretaget Piper Jaffrays årliga studie av amerikanska tonåringar skedde ett skifte bland vilken strömningstjänst som dessa föredrar. För första gången svarade fler tonåringar Youtube än Netflix.

37 % av de svarande angav Youtube som den plattform där de tittar på mest video per dag, medan Netflix alltså den här gången kom snäppet efter på 35 %. 

I sig är utvecklingen inte särskilt konstig. Kortvideo är väldigt inne nu och det är inte direkt en av Netflixs paradgrenar. Inte heller Snapchat finns bland de fem första (klumpas ihop med andra under ”övriga”), men som artikeln konstaterar har plattformen trots allt haft rätt stora framgångar med sitt manusbaserade kortvideoinnehåll, med avsnitt på runt fem minuter. 

Sen misstänker jag att de flesta tittar på båda, då tjänsterna kompletterar varandra snarare än är direkta konkurrenter (Youtube har omvänt aldrig riktigt fått fart på sitt eget långvideoinnehåll. Ja, eller att få folk att betala överhuvudtaget. Med pengar, alltså).

Den absolut största fördelen med Youtube lär trots allt vara att den fungerar för alla format (längdmässigt, åtminstone – sämre på vertikalt). Allt från väldigt korta och fåniga filmer till serier och dokumentärer.

Däremot är kortvideo ännu ett område där Netflix verksamhet pressas, förutom att de direkta konkurrenterna blir allt fler (och har allt djupare fickor att bränna på innehåll och abonnemangssubventionering). Vi kan gissa att Netflix åtminstone känner av lite identitetskris.

För bara för att du en gång har vänt upp och ner på en bransch så betyder det förstås inte att du är immun mot att samma sak kan hända dig.

https://www.businessinsider.com/youtube-passed-netflix-for-first-time-among-us-teens-2019-10?r=US&IR=T

Universal ökar både musikströmningarna och försäljningen av fysiska musikformat och är nära att sälja 10 procent av företaget till Tencent Music

Kvartalsrapport från Universal Music Q3 – och två rätt stora nyheter.

Den ena är att Universal är i slutförhandlingar kring en försäljning av 10 % av bolaget till Tencent Music. Universal-ägaren Vivendi har tidigare flaggat för att 50 % av Universal kan vara till salu och de första tio kan nu gå. Dessutom finns fler intressenter för liknande andelar.

Den andra är hur det gick finansiellt. Strömmad musik är förstås störst med en omsättning på 837 miljoner euro under kvartalet, eller upp 26,4 %. Nedladdningar fortsatte minska, med 6,9 %. Men försäljningen av fysiska format ökade, med hela 18,6 %, till 230 miljoner euro. Bland annat tack vare att Taylor Swifts senaste album innebar över 700 000 sålda cd-skivor – bara i USA.

När Universal sammanfattade 2018 konstaterade de att de var det bästa året något musikbolag haft någonsin. Det lär slå nytt rekord i år.

Universal Music Group Banks $2 Billion During Taylor Swift-Fueled Third Quarter

Thanks in part to major releases by the likes Taylor Swift and Post Malone, Universal Music Group saw revenues skyrocket 20.4% to €1.8 billion euros ($2 billion) during the company’s third quarter ended Sept. 30.

Meetup testar nya sätt att ta betalt för sina användare

Ni vet We Company? Som har det lite kämpigt med ekonomin? De verkar villiga att testa det mesta för att se vad som kan ge mer pengar på kontot. Som att ta betalt av användare för att tacka ja till en evenemangsinbjudan.

Det handlar om Meetup, plattformen just för att kunna arrangera och lägga upp evenemang och bjuda in människor som köptes av WeWork 2017. Prismodellen har byggt på att den som arrangerar ett evenemang stor för kostnaden, medan de som bjuds in inte behöver betala något för att säga att de ska komma. Ni vet. Som det brukar fungera.

Men nu testar Meetup alltså en modell som gör att en arrangörs avgift sänks från nuvarande avgift (9,99 till 23,99 dollar beroende på exempelvis evenemangets storlek) till bara 2 dollar. Varje inbjuden betalar sedan 2 dollar varje gång de tackar ja ”för att jämnare fördela kostnader mellan arrangörer och medlemmar”. Ja, vad bra tänkt säger ingen.

Det känns däremot som ett väldigt bra sätt att säkerställa att man inte kommer tjäna några pengar alls eftersom folk kommer välja andra alternativ istället.

Också en strategi, antar jag.

Meetup wants to charge users $2 just to RSVP for events – and some are furious

Meetup, an online platform that lets you find events and meet people offline that have similar interests, has announced it is testing out a new payment structure that will charge users to RSVP for an event. The company tells The Verge it began this test last month, and it’s been charging a subset of users $2 simply to say they’re going to an event.

 

IoT – Internet of things

Ny hårdvara från Google: Pixel 4, Pixelbook Go, Pixel Buds, Nest Wifi, Nest Mini

Ikväll var det dags för Googles Pixel 4-event. Vi fick ganska precis exakt de produkter och specifikationer som ”läckts” redan tidigare (Google står ju numer själva för officiellt läckande):

Pixel 4 och Pixel 4 XL

5,7 respektive 6,2 tums skärmstorlek. Nya Pixeln får en ny kamera (telelins) och uppgraderad mjukvarusmartness för att optimera bilder och video (bland annat ännu bättre stöd för bilder som tas i sämre ljusförhållanden). Fimpar fingeravtryckssensorn och kommer istället använda ansiktsinloggning. Närradar gör det möjligt att utföra vissa gester i luften framför telefonen, alltså utan att röra själva mobilen (som att neka inkommande samtal och byta låt).

Pris från 799 dollar för minsta och minnessnålaste modellen till 999 för den största. Börjar säljas 24 oktober.

Mobilen får dessutom en uppgraderad Assistant (visades upp redan i våras och ska vara rejält mycket snabbare än tidigare). Dessutom får Pixel den nya inspelningsappen som ska klara av att transkribera samtidigt som den spelar in (dessutom sker allt lokalt). Skitbra grej – men kommer inte för svenskt bruk.

Den absolut största överraskning är att Pixel 4 inte verkar komma med obegränsat utrymme för alla bilder man tar med mobilen, i högupplöst och okomprimerat format. Vore intressant att veta varför. De två mest troliga anledningarna känns som att tjänsten blivit för populär och börjar kosta mer än den smakar – eller det omvända, den har inte använts särskilt mycket. Med tanke på att Pixel-mobilerna inte har dominerat mobilförsäljningen känns det sistnämnda mest troligt. Men lite oväntat oavsett.

Pixelbook Go

Nu Google-dator. 13,3 tum stor skärm, med max 16 GB RAM och 256 GB lagring. Enklaste modellen går loss på 649 dollar.

Nya Pixel Buds: Googles i örat-hörlurar uppdateras – men kommer inte släppas förrän till våren. 179 dollar när de släpps.

Nest WiFi

En ny smarthögtalare som dubbeltjänstgör som router. Kan meshas för att sprida wifin i huset. 269 dollar för två eller 349 för tre.

Ny Nest Mini

Väggfäste, bättre högtalare, fler mikrofoner och inbyggt maskininlärningschip. 49 dollar.

New Aware får en fast månadskostnad. Tjänsten som gör det möjligt att skicka inspelningar från Nest-kameror till molnet kommer inte längre kosta per enhet. Istället kostar tjänsten 6 eller 12 dollar i månaden (beroende på hur lång historik man vill ha) oavsett hur många kameror man har.

Here’s everything Google just announced at the Made By Google 2019 event | TechCrunch

Google held its annual ”Made By Google” hardware event this morning in New York City, where they launched all sorts of new gear back to back to

Facebooks Portal-hårdvaror säljer enligt uppgift dåligt

Hur går det för Facebooks Portal-hårdvaror? Kanske inte lysande. Uppgifter från leveransled och återförsäljare talat om väldigt låga försäljningssiffror. Vissa säger att det gick bra i början, men att det har mattats sen dess. Japanska Rakuten anger att Portal står för 0,6 % av sålda smarthögtalare och 3,9 % av smartenheter med skärm, typ Echo Show. Ytterligare uppgifter att försäljningen varit ”hundratusentals” och inte ”miljontals”.

Kort sagt lite som väntat. Eller rättare sagt: egentligen bättre än jag trodde. Visst, inte med Facebook-siffermått kanske. Men ändå.

Några artiklar jag har sett anger förstås att anledningen är för att få är sugna på att Facebook lyssnar. Men det mer troliga skälet är att, tja, varför välja en Portal? Facebook saknar ett enhetligt ekosystem samtidigt som hårdvaran i sig inte erbjuder något som inte finns hos andra.

Känns alltså inte så konstigt att Facebook med senaste Portal-generationen fokuserar mer på arbetslivet. En koppling bland annat till Workplace. Men även då erbjuder Facebook lite eget värde än så länge.

Att se vad Facebooks plan för Portal blir framåt. Om den kan hitta en roll – och ett ekosystem.

https://www.fastcompany.com/90419009/supply-chain-sources-say-facebook-portal-sales-are-very-low

Elbilen Uniti One kan börja säljas sommaren 2020

Så har vi fått definitivt/kanske/förmodligen/sannolikt/nog säljstartsdatum och pris för svensk-brittiska elbilen Uniti One. En bil som är tänkt att vara Folkvagnen för elgenerationen, alltså en liten, billig bil optimerad för de vanligaste bilbeteendena. 168 000 kronor med miljöbonus för enklaste modellen, som har en räckvidd på 15 mil (30 mil om man hostar upp 199 000).

Kort sagt rätt mycket billigare än de flesta andra elmodeller som säljs idag. Visst, är inte en bil i lyxsegmentet, men hej – det är ju inte den tänkta målgruppen oavsett. 

Istället är det en bil som ska vara liten och snål, för stadsbor. Med tanke på artikeln jag läste häromdagen om att våra bilar släpper ut alltmer trots allt bränslesnålare motorer – därför att allt fler envisas med tunga mastodontterrängbilar för innerstadsåkandet – så är det välkommet om den trenden skulle kunna vändas.

Säljstarten är planerad till sommaren 2020. Nu ska vi väl inte ropa hej innan vi vet att det faktiskt går att köpa Unitin (inte första gången ett crowdsourcat initiativ går om intet), men utöver miljöargumentet så finns det två väldigt starka anledningar till att jag håller tummarna att Uniti blir en framgång.

Den ena är att bilen är ”born digital”. Till och med om vi tar en Tesla så är det i grund och botten en bil som är som en bil alltid har designats och byggts. När man tittar inuti kupén på Unitin så är det… något annat. Ett nytt sätt att se på bilupplevelsen (även om det säkerligen är rätt långt till en självkörande Uniti). Som att delning tänkts in från start.

Sen har vi den andra anledningen som kanske är lite mindre rationell: den är så vansinnigt söt. Jag vill se Stockholms gator fyllas av såna bara därför.

Svensk-brittiska elbilen lovar leverans 2020

Den skånska elbilstillverkaren Uniti har tidigare skruvat ned sina mål och flyttat produktionen utomlands. Nu meddelar bolaget att de första leveranserna till kunder i Sverige och Storbritannien kommer att ske nästa sommar.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber Eats lägger till stöd för att beställa i appen och hämta själv

Uber Eats fortsätter lägga till tjänster som inte alls handlar om matleveranser. Senast ut: pickup-funktion. Beställ via Uber Eats-appen och hämta själv hos restaurangen. Efter att ha testats i liten skala så rullas tjänsten nu ut i hela USA.

Att Uber Eats (och konkurrenter) börjar med leveranslösa beställningar är lite matleveransens svar på gratis frakt. Betala ingen avgift för att gå och hämta maten själv (vilket är väldigt hyggligt av Uber och de andra).

Visst kan det tyckas lite onödigt, men här är ännu ett fall av plattformisering. Om jag ändå använder Uber och Uber Eats så kan jag väl lika gärna använda samma tjänst också när jag vill boka upphämtningsmat. Framförallt: istället för att använda en konkurrerande tjänst.

Dessutom ännu ett kul tillägg: Uber Eats Pickup Guides (i några städer). Få tips om lämpliga rundor till (Uber)matställen i din närhet. Barrundor för hämtmat, typ. Och självklart ska du använda en elscooter eller elcykel från Uber-ägda Jump för att hämta din mat. Ett försök att driva trafik mellan två olika delar av Uber-ekosystemet.

Kort sagt: ännu ett initiativ från Uber med målsättning att bygga en tänkt superapp som WeChat eller Meituan.

Uber Eats Makes Pickup Feature Available Nationwide, Launches Food Guides

Today, Uber Eats announced that the Pickup feature on its on-demand restaurant food app is now available to customers nationwide. According to an article this morning in USA Today, the company has …

Uber säger upp ytterligare 350 anställda

Ännu fler uppsägningar från Uber. 350 får gå från olika delar av företaget, som Uber Eats och den del som arbetar med självkörande fordon. Det blir den tredje uppsägningsrundan i år efter det att först 400 personer petades från marknadsavdelningen följt av 435 personer inom produktutveckling och teknik.

Nu pratar vi ca 1200 personer i ett företag som har runt 22 000 anställda, så det är fortfarande en mindre del av personalstyrkan. Men det är 1200 uppsägningar sedan maj i år – när Uber börsnoterades. Att en nykomling på börsen, framförallt ett tillväxtbolag, är inte bara goda nyheter även om marknaden reagerade som den brukar göra när företag säger upp folk: aktien är upp över 4 % i skrivande stund.

We(Work)s inställda börsnotering har gjort att bolaget verkar ha hamnat i rätt akut penganöd, men redan tidigare ifrågasattes bolagets rusande förluster. Samma för Uber. Och båda bolagen alltså senaste månaderna sprungit runt med kostnadsmotorsågen för att åtminstone visa upp att man försöker göra något. Kommer förstås krävas rätt mycket mer för att nå gröna siffror.

När världsekonomin börjar svalna av rätt ordentligt är investeringar i techstartups ett område som fått känna av effekterna. Softbank, som är storinvesterare i både We och Uber (plus andra bolag som också har det lite kämpigt, som Slack och kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing), har rätt uttryckligen uppmanat sina portföljbolag att inte börja överväga börsnotering förrän man kan visa upp vinst. Eller åtminstone tydlig väg mot vinst och inte alltför stora förluster.

Det är en inställningsförändring som säkerligen kommer ge ringar på riskkapitalvattnet och tuffare krav på bolag som jagar finansiering. Vi kan kort sagt ha nått peak hysteriska förlustbörsintroduktioner. För den här gången.

Uber lays off another ~350 across Eats, self-driving and other departments | TechCrunch

Uber has just laid off around 350 employees across a variety of teams within the organization, marking what the company says is its third and final phase

Breaking news – Ubers bildelningstjänst har inga förare!

Har Uber förare? Nix. Enligt rättegångshandlingar från 2017. Under rättegången, där en kvinna stämde Uber efter att en Uber-icke-förare hade kört på henne, förnekade Uber dels att bolagets verksamhet var ”att tillhandahålla transport” och dels att de hade ”förare”. De som kör runt i Uber-appdrivna bilar är ”oberoende, tredjepartstransporttillhandahållare”. (Och ja, det kan vara första gången det ordet har skrivits på svenska.)

Kort sagt argumenterar Uber på samma sätt som många gigbolag. Och för den delen många techbolag – även om vissa bolag har slutat med det (*host* Facebook *host*). Man tillhandahåller en mellanliggande plattform, men har inget med slutprodukten att göra.

Anledningen till att Uber-dokumenten kommer fram nu är att det är dags igen. Uber och andra liknande företag håller på att rampa upp stämningar mot Kalifornien efter att ett nytt lagförslag syftar till att likställa giggare med anställd personal – vilket innebär att företag som använder sig av den typen av icke-anställningsförhållanden ska ta ett större ansvar för sina icke-anställda. Saker som sjukförsäkring och föräldraledighet.

Enligt Uber själva är just det totala oberoendet det som icke-förararna uppskattar mest. Inte så pass att de tydligen ville ställa upp på den massnamninsamling mot lagen som både Uber och Lyft försökte få till, men det berodde säkert bara på att de glömde bort det när de var ute och icke-transporterade.

Newspeak – the gig edition.

Uber Is Now Arguing That it Doesn’t Actually Have Any Drivers | Digital Trends

In light of AB5, a new California law that will require Uber to classify its drivers as employees, The Washington Post has uncovered a long history of the rideshare company referring to drivers instead as independent, third-party transportation providers in various court cases.

DoorDash slår upp portarna till sitt första delningskök

Här hemma är Uber Eats sannolikt den amerikanska matleveranstjänst som vi är mest bekanta med eftersom, tja, den finns i Sverige. Men i hemlandet hamnar Ubers tjänst bara på en tredjeplats efter tvåan Grubhub och ettan DoorDash som båda har runt en tredjedel av matleveransmarknaden var. Och nu ger sig DoorDash in på ett annat trendigt område: spökkök.

Spökkök (ett OTROLIGT roligt ord både innehållsmässigt och ordbildsmässigt), eller delade kök, håller på att bli stor business i Kina och växlar upp även i USA. Det är kort sagt ännu ett kapitel i delningsekonomin – för matleveransföretag. Det är kökslokaler där matleveransföretag kan hyra in sig för att få tillgång till nödvändig köksutrustning utan att behöva skaffa sig allting (lokal, tillstånd etc.) Man hyr kök – och utrustning – på samma sätt som man hyr kontorsplats hos WeWork.

Poängen är att det handlar just om kök: inte fullständiga restauranger. Det gör också att matföretag med sämre geografisk spridning har chans att komma närmare fler kunder – och därmed fler beställningar – i lokaler som dessutom optimeras just för utkörning eller avhämtning.

(DoorDash siktar för övrigt på börsnotering nästa år. Och en av de stora investerarna i DoorDash är Softbank. Så, ja, ni vet…)

DoorDash Launches Its First Ghost Kitchen Facility for To-Go Restaurant Concepts

With more and more restaurants, food entrepreneurs, and delivery services using ghost kitchens, it seemed only a matter of time before DoorDash built one of its own. So it’s not too surprisin…

Lyft erbjuder gratisresor till arbetssökande i USA och Kanada

En rätt snygg grej av Uber-konkurrenten Lyft. Företaget har gjort gemensam sak med ett antal ideella organisationer i USA och Kanada för att erbjuda sänkta priser, eller till och med gratisresor, för arbetslösa eller dem som håller på att lära om.

Jobs Access Program kommer finnas på 35 ställen i de båda länderna och kommer initialt erbjuda de subventionerade körningar vid tre omständigheter:

  1. Resor till och från omskolningsutbildningar
  2. Resor till jobbintervjuer
  3. Resor under de tre första veckorna som anställd innan man fått sin första lön

Delar av finansieringen till programmet kommer från Lyfts egna kunder via funktioner som donationer eller ”avrunda uppåt”.

https://venturebeat.com/2019/10/17/lyfts-jobs-access-program-provides-subsidized-rides-to-low-and-no-income-riders-in-over-35-markets/

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook arbetar på AR-glasögon

Tja, inte alls särskilt otippat. Facebook har nu bekräftat att man håller på att ta fram ett par AR-glasögon. Det är åtminstone det besked om en företrädare för företaget gett, om än i rätt svepande termer.

Facebook har satsat hårt på VR medan andra, som Apple, snarare lagt sina ägg i AR-korgen. Och AR har en stor fördel jämfört med VR: det krävs galet mycket mindre hårdvara hos användarna för att använda tekniken. Något som även Facebook verkar ha insett (de har ju satsat på VR även i nyhetsflödet snarare än just AR).

Och, tja, det enda andra stora företag som släppt ett par glasögon med AR-potential är kameraföretaget Snap. Vore inte första gången som Facebook… inspireras av Snap.

Facebook confirms it’s building augmented reality glasses | TechCrunch

”Yeah! Well of course we’re working on it,” Facebook’s head of augmented reality Ficus Kirkpatrick told me when I asked him at TechCrunch’s AR/VR event in

Facebook kan släppa egen TikTok-konkurrent: Lasso

Facebook kan vara på gång med ännu ett försökt att flörta med tonåringarna: appen Lasso. Uppgifter som säger att Facebook håller på att ta fram en kortvideoapp à la TikTok (appen som svalde Musical.ly). Komplett med möjlighet att karaokemima till musik och dela det som klipp.

Inte bara det: Facebook släppte dessutom igår fler musikrelaterade grejer. Musikdekaler i fler länder (bland annat Sverige), men man släppte just Facebook-appens egen mimfunktion bredare (till alla användare i vissa länder) och har nu även gjort det möjligt för sidor att använda funktionen.

Helt i linje med kortvideotrenden som exploderat i Asien. Bytedance, företaget bakom TikTok, suger upp allt mer av främst kinesernas internettid med sina olika tjänster och tid, är som bekant, den kanske viktigaste internetvalutan som finns.

Facebook Copies TickTok/Musical.ly With New Video Music App Lasso

The Music App from Facebook named Lasso will be designed under the leadership of Facebook’s lead product designer Brady Voss who is previously known to work on Facebook TV.

Facebook Expands Lip-Syncing and Music-Sharing Features, Will Let Users Add Songs to Profiles

Facebook is launching new ways for users to add songs to their posts and profiles and expanding the rollout of its lip-syncing feature.

Messenger 4.0 får renodlat gränssnitt

Version 4 av Messenger (hand upp alla som hade koll på att senaste uppdateringen innebär 4.0?) Du har sannolikt redan laddat ner den nyare, mer fokuserade appen (skillnaden lär vara större för amerikaner än oss). Här finns oavsett en genomgång kring vad som faktiskt har förändrats.

Men det kanske mest intressanta är att Messenger är på gång att få mörkerläge. Med andra ord inverterade färger. Helt i linje med trenden just nu – som i och med iOS 12 och Mojave och Android Pie nu också är operativövergripande.

Just det sistnämnda börjar ställa krav på apputvecklare. Om mörkerläge, som är bättre för ögonen vid kvällssurfande, blir föredragen kvällsnorm så kommer appar som inte ger stöd för detta att bokstavligen talat sticka i ögonen. Och kanske väljas bort om stödet inte finns (viktigare för up and coming appar än jätteapparna, men ändå). Kort sagt kan det börja komma användarkrav på att det ska finnas ett mörkerläge.

Men det här gäller inte bara för appar – även för webbplatser kan det börja vara dags att fundera. Jag har tidigare skrivit om en Chrome-plugin som tvingar fram mörkerläge på alla webbplatser. Med ett… sådär bra resultat. Men om man som användare föredrar mörkerläge kanske man till och med kan acceptera lite krattighet om webbplatsen själv inte tagit ansvar för mörkerupplevelsen. Eller, även här, kanske inte. Om en konkurrent erbjuder mörkerläge för kvällsshoppingsurfandet kan det ge en konkurrensfördel.

Finns även hack för Mojave som kan få operativet att automatiskt växla till mörker- respektive ljus läge vid solnedgång och soluppgång. Finns intressant nog inte inbyggt men har nog goda chanser att komma. Säkert även till iOS och Android. Bekvämlighet, y’all. Och om växlingen kan gå att ställa in automatiskt så lär ovanstående utveckling inte gå långsammare, om vi säger så.

Facebook is finally decluttering Messenger

Facebook has just announced a brand new Messenger app, and it promises to be a lot simpler than previous iterations. In Messenger 4, you’ll get three tabs instead of nine. There’s the Chats tab which houses all of your conversations, the People tab where you can see who’s online and the Discover tab, which is focused more on connecting you with businesses.

Facebook Attribution – bättre koll på annonseringseffekten genom kundresan

Facebook rullar ut Facebook Attribution till alla användare, efter att ha betatestat funktionen ett tag. En lösning för att se vilken effekt Facebook-annonsering har i olika skeden i kundresan. Vilka kanaler som driver trafik, konvertering och köp.

Facebook Attribution baseras på Facebook-pixeln och kan användas för att se effekten av alla Facebook-plattformar med annonseringsmöjligheter: Facebook, Instagram, Messenger och Facebooks annonseringsnätverk.

Facebook Attribution: A Measurement Tool for Today’s Digital Advertising Landscape

We’re introducing Facebook Attribution, a new measurement tool that’s free to use and designed to give marketers a more holistic view of the customer journey, both on and off Facebook.

Instagram Stories får stöd för SoundCloud-länkar

Ny funktion i Instagram Stories: lägg till SoundCloud-länkar. Okej, inte lite snygg integration som övriga musikdekaler (det som går att lägga till är en länk till en SoundCloud-sida), men det är oavsett ett intressant tillägg.

Överhuvudtaget känns det som att SoundCloud har fått lite nytt liv och börjar tänka utanför boxen. Bara senaste veckan har företaget dessutom öppnat för strömmande av okomprimerad musik inom ramen för den Go-prenumerationen och dessutom kommer DJ:s snart kunna strömma SoundCloud-musik direkt till DJ-mjukvara som Traktor.

Det som de senare grejerna har gemensamt är att SoundCloud hittat tillbaka till rötterna. Till kärnmålgruppen.

https://wersm.com/you-can-now-share-soundcloud-tracks-on-instagram-stories/?1

Facebook gör det möjligt att pinna låtar i din profil

Myspace! Dags för revival. Typ. Vare sig man har Myspace-relation eller inte, så gör Facebook det nu möjligt att pinna låtar i sin profil för att visa att i’m a hiphopper yes I am.

Kort sagt ännu en funktion som följd av FB:s avtal med storskivbolagen – och företagets sätt att släppa en musikströmningstjänst utan att behöva släppa en musikströmningstjänst. Som allt annat i FB:s tjänster: låt användarna bära funktionerna.

Funktionen innebär inte att dina vänner kommer kunna lyssna på hela låtar. Än. Artikeln spekulerar i integrationer med Spotify eller Apple Music – men, tja, FB har ju allt på plats. Användarna blir rekommendationsalgoritm och kurerare i ett.

https://techcrunch.com/2018/10/24/facebook-music-profile/?1

Facebook testar annonsformat där två varumärken kan dela samma annonsutrymme

Facebook testar ett nytt format där flera olika varumärken kan samsas i samma annons. Formatet är alltså en mashup av två olika varumärkens dynamiska annonser, som trycks ihop i en gemensam lösning. För att lyfta fram samarbeten, eller helt enkelt dela på annonsbudgeten mot en likartad målgrupp.

Facebook tests multiple brands in a single ad unit

Media buyers said Facebook’s new ad format is appealing if it’s cost-saving but also presents the concern of directing consumers to competitors.

Fler deltagare i Instagram-gruppchattar

Instagram höjer gränsen för antal i en gruppvideochatt i Direct. Från 4 till 6 samtida personer.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Instagram now lets you video chat with up to 6 people in Instagram DirectPreviously, you could video chat with up to 4 people only. https://t.co/FYlqO7OBmw / Twitter”

Instagram now lets you video chat with up to 6 people in Instagram DirectPreviously, you could video chat with up to 4 people only. https://t.co/FYlqO7OBmw

Snapchat

Snap Camera – används Snapchats dekaler och linser i Youtube och Skype

Snap fortsätter öka satsningen att verka utanför Snapchat-appen. Senaste draget: desktopappen Snap Camera.

Snap Camera kan integreras med olika kommunikations- och strömningsappar, som Youtube, Twitch och Skype. Med appen installerad går det att lägga till Snapchat-filter och -linser. Och mest intressant av allt: det krävs inget Snapchat-konto för att använda appen. Det går inte ens att logga in i Snapchat från Snap Camera.

Ett smart drag från Snap. Helt i linje med ut utvecklingen. Se till att ditt innehåll och dina tjänster finns där kunderna. Även om det är i konkurrerande plattformar.

https://www.theverge.com/2018/10/26/18026688/snap-camera-snapchat-lenses-twitch-youtube-skype

Pink News ser mer trafik från Snapchat än från Facebook

Intressanta Snapchat-siffror från LGBT-sajten Pink News, i samband med att de ställde om från dator till mobil.

På Snapchat släpper Pink News fem ”utgåvor” i veckan och efter de första två månaderna har de totalt haft 20 miljoner unika användare. Varje utgåva snittar 1-2 miljoner användare och rekordet är 4 miljoner på en enskild utgåva. De har även peakat på 35 miljoner visningar för en utgåva. Prenumerationsbasen är 400 000 (motsvarande på Facebook tog åtta år).

Men inte bara det, Pink News ser mer trafik från Snapchat till sin webbplats under en dag än Facebook ger på en månad. Hade förstås varit intressant att se hur motsvarande för Instagram hade sett ut.

PinkNews’ Benjamin Cohen: Snapchat’s profitable for us

”We haven’t yet recouped all of that development cost. But revenue is really strong.”

Övrigt sociala medier

Piper Jaffray: Instagram mer populär bland än Snapchat bland amerikanska tonåringar

Ny halvårssammanställning från Piper Jaffray om läget bland amerikanska tonåringar. Mycket som håller i sig (så mycket hinner trots allt inte ändra sig på sex månader), som att iPhonen är allt populärare bland de 8600 tillfrågade.

Men två saker är lite intressanta. Den ena är att Netflix nu är mer populär än Youtube vad gäller dagligt tittande och den andra är att Instagram för första gången sedan 2016 är populärare än Snapchat. Visserligen är det nästan dött lopp, men ändock fördel Instagram. Nu är det en förhållandevis liten studie, men ändå intressant trend.

Ja, åtminstone om man tittar på vilka appar man använder minst en gång i månaden. Tittar vi däremot på den sociala plattform man tar med sig till den öde ön så är det fortfarande rejält försprång till tvåan Instagram (46 % vs 32 % av de svarande). Och därefter kommer, tja, ingen. (Okej, Twitter är trea med 6 %, därefter Facebook med 5 %. Men ingen riktig konkurrent).

Goda nyheter för Facebook, alltså.

Instagram just surpassed Snapchat as the most used app among American teens, according to a new Wall Street survey

Instagram just surpassed Snapchat as the most popular app among teens surveyed by the investment bank Piper Jaffray. Snapchat has waned in popularity in recent months, particularly after a redesign caused backlash among its users.

Rånare vill ha in pengarna i sitt WeChat Pay-konto

Ha. En rånare som fick fly efter ett misslyckat rån mot en 7-Eleven i Hong Kong. I sig ingen nyhet att en sån grej händer. Men det fina i kråksången var vad rånaren begärde. Att få 15 000 Hong Kong-dollar – insatta på ett WeChat Pay-konto. Personalen vägrade och det var slutet på det rånförsöket.

Bortsett från att han dessutom ville ha in ett belopp 5000 HKD över den dagliga gränsen i WeChat Pay så kan man förstås ifrågasätta hur smart det är att be om att få lämna ett så tydligt digitalt fotspår, även om det hade varit ett ”anonymt” konto. Men hej.

Det är däremot ett tecken i tiden. Även vad brottslingar vill ha ändras förstås. Som den man i USA om bröt sig in i ett hus och under vapenhot krävde att få lösenordet till hushållets wi-fi.

Man fails to rob 7-Eleven after cashier ignores his threats

A bungling criminal fled a Hong Kong 7-Eleven empty-handed on Tuesday after trying to force staff to transfer HK$15,000 into a WeChat Pay account – HK$5,000 more than the maximum daily limit.

  

Sök/SEO

Ny funktion i Google Maps – följ platser för att få löpande uppdateringar

Ett väldigt spännande drag från Google. Nu börjar det gå att följa företag via Google Maps. Allts följa platser som finns där på samma sätt som man följer en Facebook-sida (typ).

Och precis som hos Facebook gör det att du sedan får upp det företagets information i For You-avdelningen i Googles Facebookiga nya nyhetsflöde. Det man ska kunna få upp är saker som evenemang, erbjudanden och ”övriga uppdateringar”. Typ när en butik börjar rea.

Än så länge bara för Android, men det här flyttar fram Googles positioner rätt rejält. Vad man så sakteliga gör är att börja bygga något socialt, fast den här gången med utgångspunkt i sök. Potentiellt en väldigt stor Google-nyhet.

Google Maps Lets Users Follow Businesses to Receive Latest Updates

Google Maps is introducing a new way for users to keep up with local businesses.

Google gör det möjligt att använda Lens i bildsökfunktionen

Nu släpper Google ut sin Lens i bildsökfunktionen. Funktionen som finns inbyggd i exempelvis Pixeltelefonernas kamera dyker alltså nu upp direkt i bildsöken (än så länge bara i USA). Det innebär att det kommer att gå att söka på saker inuti de bilder som dyker upp.

Du söker exempelvis ”vardagsrum” och får upp en lista med Hemnet-porrbilder. Du ser en skitsnygg soffa i en av bilderna och kan då använda Lens för att få reda på tillverkare och var du kan köpa den – eller åtminstone var du kan köpa något form- och utseendemässigt liknande.

Det kommer inte att gå att få den här hjälpen på vilket objekt som helst, men över tid kommer det förstås att komma fler och fler lensbara objekt. Kort sagt ännu en cool och smart Google-grej.

Google Lens comes to image search in the US

Back in September, Google promised to bring Lens to image search — now, the feature is live in the US for English language queries. The object recognition techology can help you find out more about particular items within a photo you’re looking at.

Bing gör det möjligt att rikta annonser mot LinkedIn-profiler

Ännu ett initiativ från Microsoft att knyta ihop LinkedIn med övriga ekosystemet. Bing (Bing who?) gör det nu möjligt att koppla samman Bing-annonser med LinkedIn-målgrupper. Omfattar textannonser, shoppingkampanjer och dynamiska sökannonser.

Nu är Bing… inte riktigt lika stort som Google. Men man kan tänka sig att Google kommer ha svårt att få motsvarande tillgång (lär dessutom funka åt båda håll mellan LinkedIn och Bing-ekosystemet).

Bing Announces LinkedIn Profile Targeting for Bing Ads

Bing Ads releases LinkedIn Profile Targeting for text ads, shopping campaigns, and Dynamic search ads. Here’s what you need to know.

Lite amerikansk SEO-data från Merkles senaste rapport

  • Googles andel av alla organiska sökbesök är nu 92 %, +9 % jämfört med för ett år sedan och det starkaste lyftet för företaget sedan Q2 2015
  • Organiskt sök från alla sökmotorer ökade 6 %. Smartphonesökningarna ökade medan sökningarna från surfplattor och datorer minskade med 6 respektive 4 %. Däremot minskar inte datorn lika mycket som föregående kvartal, vilket tyder på att den börjar närma sig botten
  • Google stod för 95 % av alla organiska sökbesök i mobilen
  • Bing och Yahoo kollapsar. Yahoo -32 % och Bing -14 %. Marknadsandel om 5 respektive 3 %.

Google Produced 92% of US Organic Search Visits in Q3 2018 [REPORT]

Google’s organic search volume in the US continues to rise, producing 92% of organic search visits in Q3 2018.

  

Detaljhandel/e-handel

Walmart utökar gratis tvådagarsfrakt till sin marknadsplats

Walmart steppar upp sitt onlinegame ytterligare. Nu omfattas även Walmarts marknadsplats av företagets kostnadsfria tvådagarsleveransalternativ.

Det här är förstås direkt konkurrent till Amazons Prime-motsvarighet. Med två tänkta fördelar gentemot Amazons motsvarighet. Den ena är att man inte måste vara ”Walmart Prime”-kund (ja, ni fattar) och betala årsprenumeration utan det räcker med minimibelopp. Den andra är förenklad returhantering. Mer specifikt: lämna tillbaka i Walmart-varuhus. Även för Marketplace-kunder, alltså.

Gällande det förstnämnda kan man förstås argumentera att Prime-medlemsskapet vid det här laget ger sjukt mycket och är värt det ändå, men den andra är en reell fördel. Och just här är det fortfarande många handlare (rena e-handlare och online/offline-motsvarigheter) som har rejäl förbättringspotential.

Vid det här laget är det smått hysteriskt fokus på att få ut grejerna till kund så fort det bara går, men processen för att returnera är ofta betydligt mindre smidig. För att inte tala om den service man då får (eller inte får).

Eller så här: att det tar tre dagar istället för tre timmar att få grejerna är sannolikt inget som kommer få mig att sluta handla hos någon. En enda dålig returhantering räcker dock för att åstadkomma detta.

Walmart’s marketplace items get free 2-day shipping, in-store returns | TechCrunch

With Fulfillment by Amazon, marketplace sellers can make their products eligible for Amazon Prime’s 2-day shipping. Today, Walmart is catching up on this

Hellre smidigt shoppande än AR (well, döh – a.k.a. antingen/eller-sjukan)

Ooooch där börjar dödförklarandet av AR och VR. Undersökning från Klarna som avsändare visar att rätt stora delar av handlare satsar på tjänster som AR och VR, medan kunderna är mer but why? De vill bara att basen ska funka. Förstås att det ska gå fort att handla (hej, Klarna…)

Så långt helt i linje med hypekurvan. Såna som jag som chantar att AR är SÅÅÅÅÅ NUUU, vilket leder till att många företag då hoppar på tåget utan att veta varför, blir besvikna över att det inte var lösningen på alla problem och sen hamnar tekniken på skräphögen. Ett tag. När vi sedan vet hur tekniken ska användas och det breda kundbeteendet har kommit ikapp så blir tekniken vardag.

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality – Ehandel.se

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare

  

Strömmade medier

Youtube öppnar Premieres för alla (och presenterar ett gäng andra nyheter)

Youtube delar med sig av nyheter som kommit nyligen eller som kommer under 2019:

  • Ökad transparens gentemot innehållsskapare (t ex om förändringar)
  • Skaparplattformen Youtube Studio kommer officiellt rullas ut
  • ”Self-certification” vid uppladdning kommer bli tillgängligt för fler
  • Gränsen för att erbjuda prenumerationer sänks från 100 000 till 50 000 följare
  • Premieres (förinspelade livesändningar med interaktiva möjligheter) öppnas för alla
  • Youtube har släppt en ny Youtube Learning-kanal, Youtube kommer även öppna en fond för att stötta ”education focused creators and expert organizations” att göra detsamma
  • Ökad satsning på spelströmmande

YouTube promises creators more transparency and expanded features

YouTube CEO Susan Wojcicki is promising creators more transparency as well as a $20 million investment into its YouTube Learning educational initiative.

Youtube Live knappar i på Twitch

Rapport från StreamElements om liveströmningsmarknaden.

  • Twitch dominerar med i snitt 750 miljoner månadstittare som tittade på 813 miljoner timmar under september (eller 2,5 miljarder timmar under Q3). För Youtube Live var septembersiffran 226 miljoner timmar.
  • Marknadsandelsmässigt leder alltså Twitch fortfarande, men Youtube Live har gått från 15 % av liveströmningsmarknaden i januari till 25 % i september. Rejäl uppgång.
  • Intressant kring Twitch: de 100 populäraste kanalerna backar. Mindre kanaler som står för tillväxten
  • För Twitch växer icke-spel-innehåll kraftigt. +41 miljoner timmar Q3 jämfört med Q1.

Sen finns förstås andra. Som, tja, Facebook.

https://techcrunch.com/2018/10/25/youtube-is-closing-the-gap-with-twitch-on-live-streaming-report-finds/

Spotifys funktion att ladda upp låtar direkt för inkludering i spellistor släpps officiellt

Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify fortsätter göra väldigt skivbolagiga grejer. Senaste initiativet kom igår. Företagets direkt-till-spellista-funktion lämnar nu officiellt betastadiet.

Det här innebär alltså att typ alla som känner sig manade kan ladda upp musik direkt till Spotify, utan att vara backade av ett skivbolag, och ha chans att inkluderas i en Spotify-kurerad spellista. Med andra ord tar Spotify både rollen av skivbolag och MTV/radiokanal för rotation (för alla oss gamla nog att förstå alla de referenserna).

Dessutom lite siffror. Under betaperioden hamnade 1 av 7 som laddade upp musik den här vägen i en spellista.

Spotify Opens the Floodgates on Its Playlist Submission Feature

Spotify is unleashing yet another direct-to-artist platform this morning, this time for playlists. The Spotify for Artists feature is out of beta.

Spotify köper in sig i musikdistributionstjänsten Distro

Missade den här förra veckan – milt sagt stora nyheter. Spotify har köpt in sig i muskbolaget Distro. Så långt inga konstigheter. Men lite mer anmärkningsvärt är det det som Distro gör: gör så att artister kan ladda upp sin musik till musiktjänster – utan mellanhand. Tjänster som Apple Music och Amazon Music.

Nyligen öppnade Spotify för att artister kan ladda upp sin musik direkt till plattformen, utan att backas av ett skivbolag. Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify gör alltså ännu en skivbolagig grej.

Del av två stora trender just nu: innehållsföretag satsar allt mer på egna distributionstjänster – och distributionsbolag plöjer ner allt mer pengar på eget innehåll.

Spotify investerar – köper in sig i musiktjänst

Ska hjälpa Spotify att lyckas med sin vision.

Apple fortsätter sin strävan att bli Spotify för strömmad video

En av dagens stora icke-nyheter är informationen om Apples kommande strömningstjänst. I stort få nyheter som inte redan var ”kända”. Men en sak som ändå kan vara värd att poängtera igen är uppgifterna att Apples strömningstjänst kan bli samlingshubb för andra strömningstjänster. Dvs. att man ska kunna hantera flera/alla prenumerationer från ett ställe. Spotify för strömmad video.

Det här är förstås Apples store end-game och i sig inte heller något nytt. Det är ju två väldigt tydliga trender just nu: företag som traditionellt har jobbat med innehåll satsar nu mycket på att köpa egen distributionsplattform (som Disney) medan företag födda i distributionsledet plöjer ner stora belopp i eget innehåll (Netflix, Spotify).

Att de börjar mötas på gemensam mark beror förstås på att de siktar på samma sak: att få kundernas prenumerationspengar.

Apple streaming service to be available globally, but not at launch – 9to5Mac

The Information is out with a new report today in which it says the rumored Apple streaming service will be…

Apple News bedöms ha 90 miljoner användare

Lite siffror kring Apple News, Apples nyhetsapp. Uppgifter från New York Times som säger att tjänsten har runt 90 miljoner regelbundna läsare. Med tanke på att Apple siktar på att få in mer annonser i appen, och därmed göra tjänsten till ännu ett intäktsben, är det förstås välkomna siffror (ja, om de stämmer).

Lite intressant spekulation i artikeln att en anledning till Apples framgångar för appen är… människor. Att man använder redaktörer istället för algoritmer för att välja ut innehåll. Att det därmed skulle göra att andelen fejknyheter är betydligt lägre.

Vore intressant att få officiella siffror på användningen.

Apple’s News app draws 90 million regular readers

Sure, Apple includes its News app on iOS devices and Macs, but how many people actually flip through it on a regular basis? Quite a few, it seems. As part of a rare peek, the New York Times reported that News has about 90 million regular readers.

 

IoT – internet of things

Europas första självkörande bussar i Barkaby

Barkaby får Europas första självkörande bussar, tydligen. Bussoperatören Nobina, som testat självkörande bussar i Kista, kommer nu öppna en permanent busslinje där.

Handlar inte om självkörande bussar på nivå 5 (kommer finnas mänskliga operatörer som kan gripa in vid problem), men ändå. Särskilt som ett av de största problemen under Kista-testerna ska ha varit… andra fordon. Som stod still. Typ bilar parkerade i bussfilen.

Så visst. När den självkörande smartnessen blir vassare kommer inte just det vara ett problem. Men det sätter fingret på en annan utmaning för framtidens storstäder. Vi behöver minska antalet bilar rejält. Framför allt bilar som står still.

Nu är de självkörande bussarna i Barkarby invigda

Självkörande bussar har tidigare i år provats på en kort sträcka i Kista. Testet avslutades i somras och bussarna flyttades till Barkarbystaden där busslinje 549 idag invigs av stolta politiker.

Abode vill bli operativsystemet för våra uppkopplade hem

Ännu ett ”Spotify för…” Abode – ett Spotify för att automatisera våra automatiserade hem.

Abode är i korta drag ett IFTTT för våra uppkopplade prylar. Möjlighet att skapa egna kedjekommandon.

Det riktigt intressanta med Abodes lösning är att det är tänkt att erbjuda den här funktionen över olika tillverkares prylar. Kunna kopplas ihop med Nest, Echo, Google Assistant och fler. (Än så länge) kopplat till Abodes säkerhetslösningar.

Det pratas ofta om att Amazon kommer ta över våra hem, men det kanske är företaget som kan knyta ihop prylar oavsett tillverkare som tar den rollen. På riktigt ett operativssystem för hemmet.

Abode Launches Cue, a New Customizeable Smart Home Security System | Digital Trends

A fairly rogue operation launched by a former ADT exec is taking a big step with its new product, Abode Cue, a smart home security platform that allows users to create, customize, and manage all of the smart home devices that the platform controls.

Amazon investerar i företag för uppkopplade uppvärmnings- och AC-prylar

Amazon fortsätter att bokstavligen talat att flytta in i våra hem. Senaste draget: man plöjer ner pengar i tyska Tado, som tillverkar uppkopplade prylar inom uppvärmning och AC.

Häromveckan släppte Google sin nya Hub, tänkt att bli just en hubb för alla uppkopplade (Google)prylar i hemmet. Startupen Abode har tagit fram automatiseringstjänster som gör att man kan programmera kedjekommandon för alla prylarna (nästan) oberoende av tillverkare.

Vad som håller på att hända är förstås att det börjar skapas operativsystem för våra hem, på samma sätt som för våra datorer och mobiler. Och här kan det bli helt andra spelare än dem vi är vana vid i våra digitala liv.

https://techcrunch.com/2018/10/24/alexa-for-business-opens-up-to-third-party-device-makers/

Ännu ett Apple-patent inom självkörande fordon-området

Nytt Apple-patent. Som jag inte helt förstår, helt ärligt, men det verkar vara en lösning mitt emellan flyttankning och karavankörning för att optimera och dela på batterikapacitet.

Värt att notera är förstås att det handlar om patent för självkörande fordon. Ännu ett patent inom det området alltså. Från ett företag som – trots överväldigande bevis vid det här laget – inte vill erkänna att de plöjer ner rätt… ansenliga resurser på just självkörande fordon.

Apple files patent for linking battery packs between moving electric vehicles

Apple has filed an interesting patent for its Apple Car efforts with new autonomous vehicle features like sharing power while in a caravan.

Går att videochatta med Googles Hub – men inte mellan Hub-enheter

Okej, så kan man också göra. Googles rätt nysläppta Hub, pryl för att styra våra uppkopplade hem, saknar kamera. Säkert en följd av vårens debatter kring dataläckor och integritet.

Nu visar det sig att det trots allt kommer kunna gå att videochatta via Hub. Typ. Hub verkar kunna kunna kommunicera med Duo-enheter. Men den som sitter på andra änden kommer däremot bara att se Hub-användarens profilbild eftersom, tja, det inte finns någon kamera i andra änden

Ännu bättre. Det verkar som att Hub INTE kommer ha stöd för rena röstsamtal. Så man kan alltså inte prata med en annan Hub-användare.

Lite… lätt märkligt. Skulle tro att Hub nog var tänkt att ha haft en kamera.

Google Home Hub Now Supports One-Way Duo Video Calls | Digital Trends

Industry watchers were baffled by the fact the new Google Home Hub doesn’t have a camera but it turns out the internal coding was crafted to allow the device to make Duo video calls to other devices that have cameras on them, enabling one-way video calls where only the Google Home Hub users can see the recipient of the call.

 

AR/VR

Lyft köper AR-gatumappningsföretaget Blue Vision Lab

Fler nyheter från Uber-konkurrenten Lyft. Dels har man presenterat ännu en självkörande bil (ett Ford-samarbete) tänkt att användas för företagets tjänster och dels har man köpt ett företag: brittiska Blue Vision Lab.

Blue Vision Lab har en rätt spännande verksamhet helt i tiden: AR. Mer specifikt använder företaget AR (och förstås maskininlärning) för att mappa gator. Via crowdsourcade bilder ska Blue Vision Labs teknik kunna ge kartbilder ”with centimeter-level accuracy”. Och företaget har folk som vet vad de pratar om. Chefsingenjören var med och skapade Google Street View.

https://www.theverge.com/2018/10/23/18014200/lyft-self-driving-car-acquires-blue-vision-lab-ar

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Baidu släpper världens första justerbara realtidsöversättningstjänst

Baidu, Kinas Google, har enligt egen utsago skapat världens första realtidsöversättning med justerbar fördröjning. Med andra ord kan du som användare ställa in hur snabbt tjänsten ska börja översätta.

Exempelvis kan man ställa in kortare fördröjning ju närmare språken är (likartade språk med ordföljd). Väljer man att översätta mellan två närliggande språk kan översättning starta redan efter ett enda ord. För språk längre ifrån varandra kan man ställa in längre fördröjning för att öka kvaliteten i översättningen.

Man kan tänka sig att det här kommer bli standard längre fram. Att översättningstjänsterna själva gör de här inställningarna on the fly.

Baidu creates the world’s first simultaneous translation system – SiliconANGLE

Baidu creates the world’s first simultaneous translation system – SiliconANGLE

Indiska startups arbetar på att AI-hitta cancer innan den bryter ut

Det här gör mig så glad. Vilket är det bästa sättet att behandla cancer? Att inte få det alls. Det näst bästa sättet? Fånga cancern så tidigt som möjligt.

På den indiska startupscenen finns det företag som satsar på just detta. Använda AI och maskininlärning för att analysera röntgenbilder och kroppsvätskor för att hitta förekomst av cancerceller – eller kanske till och med tecken på att dessa kan vara på gång, innan de har formerats.

Pågår garanterat gott om exakt det här runtom i världen, men blir förstås än viktigare ju fattigare ett land på totalen är. Där sjukvård för många är en lyx.

Extremt många gillatummar på initiativ av den här typen.

Startups in India are trying to train AI to fight cancer

An old villains of the human health care story may soon lose its fangs and talons.

AI-målat konstverk såldes för 4 miljoner kronor

Härligt tecken i tiden. Det franska konstkollektivet Obvious tog fram en algoritm som i sin tur målade ett konstverk helt på egen hand. Nu har konstverket auktionerats ut på Christie’s. Tavlan bedömdes gå för 7000 till 10 000 dollar. Det blev… lite mer.

En anonym budgivare kunde till sist ropa hem AI-verket Portrait of Edmond Belamy för… 432 500 dollar. Eller runt 4 miljoner kronor.

Portrait Painted by AI Sells For $432,500

A painting made by an artificial intelligence program sold at Christie’s in New York auction on Thursday for $432,500-far more than the estimated $7,000 to $10,000.

 

Mobilt

Pixel 3 tar imponerande bra mörkerbilder

Och ännu en cool, smart och löjligt effektiv Google-funktion. Mörkerläge i digitala gränssnitt är som bekant väldigt svart (hoho) just nu. Nu försläpper Google ett mörkerläge även för Pixel-mobilens kamera.

Kameralinsen + maskininlärning + algoritmer + exponering upp till fyra sekunder = Night Sight. Möjlighet att ta bilder, utan blixt, även när det är kolsvart. Eller åtminstone väldigt mörkt. Och resultatet blir imponerande bra. Milt sagt.

Dessutom är artikeln värd att gå in på bara för det interaktiva dragreglagen i bilderna. Ja. Sånt tycker jag är kul. Och ja, ibland är jag lättimponerad.

Google’s Night Sight for Pixel phones will amaze you

We try the pre-release Night Sight mode on the Google Pixel 3 XL. This is Google’s major Pixel camera addition this year, improving low-light photography dramatically.

Avinstallerade appar kan användas för att rikta reklam

Ännu ett exempel på hur företag kan använda icke-information för att rikta reklam mot kunder. En rapport från Bloomberg konstaterar att det är möjligt att delvis hålla koll på dig som appanvändare – även när du har avinstallerat appen. Lösningen? Pinga appen.

Om appen inte svarar utgår apputvecklarna från att appen är avinstallerad och kan sedan rikta reklam för den appen mot dig (ja, eller mobilens unika annonserings-ID, it’s a thing, tydligen) med förhoppning om att du ska lockas att installera den igen.

Lite oklart hur framgångsrik ett sånt här initiativ är (man har ju valt att avinstallera av en anledning), men verkar alltså användas. Och därmed bryta mot såväl Apples som Googles appriktlinjer.

Det som är lite fascinerande i dessa dataläcks- och integritetsdiskussionstider är att så många företag – även de riktigt stora – fortsätter att mörka hur de använder kunders data. Vi är bevisligen beredda att ge upp delar av vår integritet i utbyte mot saker som vi ser som fördelar. Så länge som man som företag är öppen med användningen.

Ja, eller när fulspel avslöjas blir vi ofta mest sura för stunden (om ens det), men däremot får sig företagens varumärke en törn – något som om inte annat kan leda till en hela massa krishantering i onödan.

Det är inte längre en fråga om OM fulspel kommer att uppdagas. Det är bara en fråga om hur länge det tar innan det händer.

Now App Developers Can Track You Even After Uninstallation

Apparently, there are companies which offer uninstall tracking services to app developers of Android and iOS, both. They essentially work as silent push notifications which developers have long been using to refresh app information without notifying the user. Like updating your social app without your knowledge is one example

Google kan vara på gång med prenumeration för Google Play

Prenumerationer, prenumerationer, prenumerationer. Google kan vara på gång med ännu ett löpande betalningsalternativ: Play Pass.

Ja, eller det är åtminstone det man rätt kan läsa in i en fråga som Google ställt till vissa användare. Om det skulle gå att få tillgång till typ alla appar från ”en ospecificerad appbutik” (nuuuuu ska vi fundera på vilken det kan vara…)

Även om det inte blir något av det här så är det alltså något som Google åtminstone överväger: att förvandla Google Play till ett mer stabilt intäktsflöde än idag (och därmed kanske öka användningen).

På spelsidan kan det vara idé, men frågan är hur stort det skulle bli på appsidan i stort. Det är ju innehållet man vill åt och då betalar man redan direkt till de företagen. Det som skulle kunna vara intressant vore ett Google Prime: innehållet i apparna, som Netflix, ingår i en fast avgift som OCKSÅ ger möjlighet att testa andra appar – och därmed potentiellt driva användning och intäkter för dessa.

Google Might Launch A Subscription Service Called ”Play Pass”

According to XDA Developers, Google Play Store might soon introduce a subscription service called ”Play Pass.” This paid subscription will most likely let you access all or selected number of apps on a monthly fee basis.The first evidence was found by XDA Recognized Developer Quinny899, who spotted an in-development Play Store feature called ”Play Pass” while digging around the app using the Xposed Framework.

 

Bekvämlighetsekonomin

NCC släpper Hauly – Uber-app för byggåkerier

NCC gör en Uber Freight inom ramen för sitt Loop Rocks-initiativ.

Appen Hauly kopplar ihop transportköpare inom byggindustrin med åkerier. En plattform som hanterar hela affären från att koppla samman aktörerna till att digitalisera kvitton. Hauly tänker tjäna pengar genom att ta ut avgift för varje högersvepning.

Det anmärkningsvärda och helt tidsenliga med Hauly är att NCC aktivt uppmanar konkurrenter att gå in som delägare. Väldigt mycket digitaliseringsear över det: konkurrera och samarbeta på samma gång. Men också tänka på det sättet när man tar fram tjänster: kan vi få affärsmässiga fördelar genom att skapa en samarbetsplattform?

NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app

NCC:s startupkluster Loop Industries startar Hauly, en app för transporter inom byggsektorn. Byggjättens konkurrenter får dessutom chansen att investera.

Elscooterföretaget Lime öppnar fysisk butik

I dessa post-butiksdödstider är fysiska butiker förstås i allra högsta grad i ropet. De som har dem sedan tidigare börjar så sakteliga hitta butikernas nya roll i dessa digitaliseringstider och de spelare som föddes online börjar allt mer skaffa sig fysisk närvaro.

Exempel på det senare: elscooterföretaget Lime (backat av namn som Google och Uber). Nu siktar Lime på att öppna butiker. Både som ”lifestyle stores” och för att där börja hyra ut scootrar direkt till kund (och erbjuda laddningsmöjligheter).

Lime will open a brick-and-mortar ”lifestyle store” for electric bikes and scooters

Lime plans to open physical stores in the US and abroad in the coming year as it seeks to elevate its electric bike and scooter business from just a cheap way to get around to more of a lifestyle brand.

 

Digitalisering

Digitaliserad värnplikt: techplikt?

Hur får man som regering in techkompetens villig att jobba för det offentliga när lönerna är så mycket bättre i det privata näringslivet? Man värnpliktsdraftar dem. Typ.

Trump uppges ha haft möten med några av techjättarna för att i princip komma fram till någon lösning där man kan få tjänstledigt för att arbeta åt det offentliga. Som konstateras kanske Trump i sig kan göra att techare (ofta invandrare) är… ännu lite mindre sugna på att jobba åt regeringen.

Men däremot är själva tanken lite intressant. En digitaliseringsversion av värnplikten, för att ta fram och utveckla det gemensamma samhället på bästa sätt.

Trump Wants to Borrow Tech Workers From Amazon, Google, and Microsoft: Report

The Trump regime has found it hard to find people in tech who want to work for the White House. That’s probably because Trump has systematically dismantled the rights of Muslims, immigrants, and just about every other minority group in the United States. But Trump and his cronies aren’t giving up.

 

Ekonomi och finans

Amazons kvartalsrapport Q3: ny miljardvinst, men omsättningsmiss och svagare prognos

Amazons kvartalsrapport för det tredje kvartalet. Missar omsättningsförväntningarna, vilket ledde till att aktien får stryk i efterhandeln (just nu -4,3 %).

  • Omsättningen landade på 56,6 miljarder dollar (upp 29 % jämfört med motsvarande kvartal 2017)
  • Omsättningen i Nordamerika slutade på 34,35 miljarder (+35 %), internationellt blev totalen 15,5 miljarder (+13 %)
  • Molntjänstdelen AWS omsatte 6,67 miljarder (+46 %)
  • Direktförsäljningen slutade på 29,06 miljarder. Plus 10 %, men däremot lägre än Q2:s 14 %. Ökar alltså långsammare. ”Seller services” saktade också in. Omsättningen blev 10,4 miljarder. Upp 31 % jämfört med 39 % förra kvartalet.
  • Prenumerationstjänsterna ökade med 52 % till 3,7 miljarder och ”Other” (mestadels annonser) ökade med 122 % till 2,5 miljarder.
  • Överhuvudtaget är det åter de internationella marknaderna som totalt är sänke för omsättningen. USA växer bättre. Förstås bra, eftersom det är Amazons viktigaste marknad, men det är inte här framtiden finns.

Totalt är det fortfarande AWS som drar in mest pengar. 2,077 miljarder mot Nordamerika e-handelns 2,032. E-handeln slutade på -385 miljoner dollar, men upp från -936 miljoner för ett år sen.

Dessutom lägre prognos för Q4, Amazons viktigaste kvartal. Gillas förstås inte heller av marknaden och spär på den darriga techlashstämningen.

No Title

No Description

Googles kvartalsrapport Q3 2018: vinst bättre än förväntat, men omsättningen sämre

Google/Alphabet gör en Amazon och missar marknadens omsättningsförväntningar, med efterföljande aktiefall i efterhandeln. Det trots att vinsten överträffade förväntningarna (precis samma som för Amazon).

  • Kvartalets omsättning slutade på 33,7 miljarder dollar, upp 21 % jämfört med 2017
  • Annonseringen stod för 28,95 miljarder av omsättningen, eller 86 % av totalen
  • ”Other revenues” (molntjänster och hårdvaruförsäljning) landade på 4,64 miljarder dollar (+29,24 %). Ner från Q2-tillväxten (36,53 %). Även här precis samma som för Amazon.
  • Other bets (som hälsoföretaget Verily, internetoperatören Fiber och Waymo, Googles enhet för självkörande fordon) summerades till 146 miljoner. Upp från 117 miljoner.
  • TAC (traffic acquisition costs), de kostnader som Google betalar för trafik (som att få vara förvald sökmotor i iOS) slutade på 6,58 miljarder, eller 23 % av annonseringsomsättningen. Samma procentandel som Q2 – och det är viktigt. Det är Googles jobbigaste kostnad och svår att påverka. Risken finns att den kan komma att öka i takt med att även Google, ironiskt nog, måste betala allt mer för synlighet.

No Title

No Description

Twitters kvartalsrapport Q3 2018: minskat användarantal, men ökad vinst

Kvartalsrapport från Twitter. Lite varannangångfenomen just nu. Den här gången: över förväntan.

Antalet aktiva månadsanvändare minskar till 326 miljoner = minus 9 miljoner sedan Q2 (mycket efter rensningsräd mot fejkkonton)

Omsättningen landade på 758,1 miljoner (snart en miljard), upp 29 %. Det är Twitters tredje kvartal på raken med dubbelsiffrig omsättningsökning. Dessutom fortsätter Twitter att gå med vinst – och ökar även här.

Aktien rusar 17 %. Vi kommer se likartade rörelser från andra rapporterande techbolag – åt båda håll. Rapportmissar kommer straffas hårt och överträffanden kommer att ge lätt galna lättnadsrallyn. En följd av att techsektorn just nu hamras rätt hårt och marknadsneverna ligger utanpå huden.

Vad det här också betyder är att Twitter blivit bättre på att tjäna pengar på sina användare (färre användare, men högre omsättning och vinst). Lite som Pokemon Go – de som lämnar plattformen är de som ändå inte tillför något (ekonomiskt) till Twitter. Och det som är positivt är att marknaden så sakteliga börjar sluta stirra sig blinda på användartillväxtsiffror, i takt med att man förlikat sig med att plattformarna börjar slå i taket. Definitivt här i väst.

No Title

No Description

Snaps kvartalsrapport Q3 2018: användarna fortsätter minska, men intäkterna ökar

Kvartalsrapport från Snap. Gör precis som Amazon och Google – tjänar mer pengar än väntat, men det räcker inte (aktien just nu ner 3 % i efterhandeln).

Antalet dagliga användare fortsätter minska. Nya siffran 186 miljoner. En minskning med en procent jämfört med Q2, eller två miljoner användare.

Däremot är förlusten mindre än marknaden väntade sig. Omsättningen slutade på 298 miljoner (+43 %) och förlusten blev 12 cent per aktie. Omsättningen rullande 12 klev i och med detta för första gången över 1 miljard dollar. Omsättningsmässigt är detta Snaps bästa kvartal.

I och med att användarna minskar, men intäkterna ökar så gör alltså Snap precis som Twitter (som kvartalsrapporterade tidigare idag): man tjänar alltså mer pengar per användare

Initialt Twitter-reagerade marknaden och skjutsade upp aktien med 9 % efter rapporten. I skrivande stund har Snap-aktien däremot gjort en Amazon/Google och fått storstryk i efterhandeln. Just nu mer än 6 % minus.

No Title

No Description

Teslas kvartalsrapport Q3 2018: första vinsten på två år

Tesla chockar marknaden. Inte på grund av en bisarr tweet från Elon Musk (</norm>) utan därför att företaget meddelar att man går med vinst.

I senaste kvartalsrapporten, som kom idag, meddelade företaget att Q3 2018 var det tredje kvartalet någonsin i företagets historia som man gick med vinst. Fick förstås aktien att få tvåsiffrigt glädjefnatt (efter en nedåtgående trend senaste månaderna mycket drivet just av Musks tweetande).

Q3 vände man 619 miljoner dollars förlust 2017 till 312 miljoner dollars vinst i år. Mycket beror förstås på att man på allvar lyckats få fart på Model 3. Såväl försäljning som tillverkning. Omsättningsmässigt mer än fördubblade man siffrorna jämfört med 2017: från 2,98 miljarder dollar till 

6,8 miljarder. Totalt har man levererat 83 500 fordon Q3.

Men det som också drev på aktieracet var att Tesla gjort en Apple. De befintliga kunderna väljer dyrare modeller. Med andra ord: man tjänar mer pengar per kund (och då har Tesla ännu inte släppt den billigare Model 3 som kan tänkas tilltala nya kundsegment).

https://techcrunch.com/2018/10/24/tesla-earns-its-first-profit-in-two-years/?1

Microsofts kvartalsrapport Q3 2018: bästa Q3-resultatet någonsin

Kvartalsrapport från Microsoft och facit är: företaget bästa Q1 någonsin. Och likt några av de andra techjättarna kommer intäkterna inte infe från det man förknippar företagen med.

Microsoft gör en Amazon (okej, har gjort det det ett tag) och drar mycket av kvartalens ökning från molntjänsterna. Azure-omsättningen ökade med 76 % jämfört med 2017. Omsättningen totalt ökade 19 % till 29,1 miljarder dollar (nettovinst på 8,8 miljarder). Men även intäkterna från Bing (sök) ökade hyfsat mycket. Överlag ökar alla delar av Microsofts verksamhet.

Det betyder också att gamla hederliga Microsoft ökar.. Office 365-omsättningen ökade med 36 % och månadsanvändarna är nu över 155 miljoner. Office 365 har nu 32,5 miljoner prenumeranter (prenumerationer är överlag ett av 2018 års svartaste fenomen).

Sen ser Microsoft även ut att på allvar ha fått fart på LinkedIn. Omsättningen upp 33 % jämfört med motsvarande kvartal 2017. Här anges anledningen vara ett ökat andel besök, vilket förstås är ett intressant värde i och med att några andra undersökningar, inte minst Svenskarna och internet 2018, visar att tillväxten är i princip obefintliga.

Jag som då inte använder LinkedIn för försäljning eller leads önskar förstås att tjänsten skulle satsar mer på kunskapshubbandet, men som det ser ut nu är LinkedIn ännu mer på väg mot att plattformen är till för (och premierar) just social selling-bitarna. Man har gjort satsningar även för att lyfta innehållsskapare, en i dagsläget är LinkedIn långt efter alla andar i det här hänseendet, tyvärr. Att som innehållsskapare kunna, exempelvis, tjäna pengar på det man gör på plattformen verkar än så länge inte vara något man satsar på. Jag tror, inte minst i dessa content marketing-tider, att just det området är något som skulle kunna gynna LinkedIn ordentligt på lång sikt.

Microsoft reports record Q1 results as cloud, Surface, and gaming all grow

Microsoft’s Q1 2019 financial results are strong thanks to cloud growth, more Surface revenue, and impressive gains in gaming Xbox hardware and services

Bytedance nu näst högst värderade, onoterade företaget

Vi har en ny tvåa i värderingslistan över de högst värderade onoterade bolagen: Bytedance.

Bytedance, bakom två av Kinas populäraste appar TikTok (som numer har svalt Musical.ly) och nyhetsaggregeraren Toutiao) bedöms nu vara värt 75 miljarder dollar efter senaste finansieringsrundan som tog in 3 miljarder nya dollar (bland annat från japanska jätte Softbank). De går därmed om Uber, vars senaste värdering landade på 72 miljarder dollar.

Men däremot är artikeln (och även Breakits artikel) faktamässigt fel. Bytedance är inte världens högst värderade onototerade bolag. Överst på pallen står fortfarande Ant Financial, Alibaba-kopplade fintechbolaget som står bakom (mobil)betalningsplattformen Alipay.

Och inte bara det: Ants värdering är dessutom mer än dubbelt så hög som Bytedances och Ubers – tillsammans. 150 miljarder dollar vid senaste värderingstillfället.

China now has the world’s most valuable startup

A new $3 billion round of investment led by SoftBank has crowned China’s Bytedance, owner of TikTok, the world’s most valuable startup.

Softbank investerar i Airtel Africa

Allt ljus är nästan på Kina nu, men techjättarna har redan styrt om åtminstone delar av sitt fokus på Indien – nästa stora slagfält i kampen om ”the next billion” internetanvändare. Det här har pågått rätt aktivt i ett par år vid det här laget. Och även de kinesiska bolagen vill vara med och leka.

Men de som spelar de riktigt långa spelet tittar förstås bortom Indien: Afrika. Som japanska internet- och riskkapitaljätten Softbank. Senaste investeringen: Airtel Africa.

Men det stannar inte där. Airtel är den afrikanska grenen av Bharti Airtel – en indisk mobiloperatör. Vi investerar i Kina, Kina investerar i Indien, Indien investerar i Afrika – och techstartups på den afrikanska kontintenten investerar i västerländska företag. What goes around, comes around.

Airtel Africa raises $1.25 billion from SoftBank, 5 others before IPO

Bharti Airtel will use the money from the fundraising to trim Airtel Africa’s debt of $5 billion and expand operations in that continent

Pokemon Go:s intäkter kan nu ha nått två miljarder dollar

I går var Pokemon Go Community Day – en dag när många återupptäckte monsterjakt som fritidssysselsättning.

Pokemon Go ses många gånger som ett fenomen som exploderade och dansade en sommar för att att sedan förpassas till glömska. Och visst, intresset och spelarantalet var rätt svindlande där i början, med 50 miljoner nedladdningar på 19 dagar. Men det har levt vidare – och fortsätter dra in pengar åt Niantic.

25 september bedömer appanalysföretaget Apptopia att Pokemon Go:s intäkter nådde tvåmiljarderdollargränsen. På 811 dagar. Ett av de spel som snabbast nått hit (ja, de flesta når förstås aldrig hit – eller drar in pengar överhuvudtaget).

Om man så vill klassisk hypekurva. ALLA pratade om Pokemon Go i början, varpå spelet sedan dödförklarades när hypen lagt sig. Men sedan dess har alltså spelet lagt sig på en betydligt lägre nivå – men en stabil sådan i skuggan av medieintresset.

Man har alltså behållit användarna man kan tjäna pengar på (vilket lär betyda att de drar in mycket mer pengar per användare nu än när det hypebegav sig). Ännu ett exempel på att faktiskt satsa på de kunder som är villiga att betala för dina tjänster – och inte få panik när användarsiffrorna dyker. Långsiktighet att tro på att man har en bra produkt som inte hela tiden måste fyllas på med nya användare.

Jämfört med många spel har Pokemon Go heller inte haft lika ”tvingande” betalningströsklar som många andra mobilspel, vilket förstås gör omsättningsnivån än mer imponerande.

https://blog.apptopia.com/pokémon-go-catches-2-billion-since-launch?1

  

Övrigt

Xennials – nya millennialsgenerationen

Kan vi få för många generationsetiketter? Klart vi inte kan. Här kommer ännu en. Xennials. I skarven mellan Generation X och Millennials. Med Generations X:s cynism och millennialgenerationens optimism (typ… lagom?) Födda 1977 till 1985.

Den äldsta delen av den lite mer traditionella millennials-definitionen, alltså. Ett åldersspann som minns mer av den förmobila och förinternetiga världen.

Eller som de definieras här: som inte känner sig hemma i Snapchat, men som heller inte minns när de första Star Wars-filmerna gick på bio. Kort sagt en del inom millennialsgenerationen som inte känner sig bekväm med den gängse definitionen och som kanske rentav känner att det här med digitalt fortfarande är lite nymodigt. (För alla som tillhör en generation känner igen sig i stereotypdefinitionen, right?)

Man måste dessutom älska tweeten om hur enormt smärtsamt det var att skriva textmeddelanden på Nokia-tiden.

pizzabottle.co

This domain may be for sale!

Vad händer under en kinesisk internetminut?

Ni vet de olika diagrammen över vad som händer under en internetminut? Här är en annan variant. Vad som händer under en kinesisk internetminut.

Diagram som visar vad som händer under en kinesisk internetminut

Firefox gör det möjligt att välja sökmotor per sökning

Ännu ett exempel på att det är de små webbläsarna som dansar i cirklar runt jättarna vad gäller innoverande. Firefox inte minst. Efter att Firefox tagit sig upp ur bloatdiket och återlanserade sig som Quantum händer det spännande grejer på löpande band. Ofta enkla och självklara saker, men, det är inte självklart förrän något kommer på det.

Som det här som jag inte sett tidigare. Möjlighet att välja sökmotor. Men inte att ställa in valfri sökmotor som förvald, utan att per sökning välja sökindex. Inte så att det här inte gått att göra på andra ställen tidigare, men nu enklare och tydligare.

Lär väl inte stoppa Googles världsdominans, men ändå ett ställningstagande.

Exempel på funktionen för att välja sökmotor per sökning i Firefox

Mozilla testar VPN-prenumerationer i Firefox

Prenumerationer är som bekant väldigt svart just nu. Typ alla, både offline och online, jagar olika sätt att knyta upp kunderna via löpande abonnemang istället för att bara köpa enstaka saker. Ja, och där fördelen för kunder (framförallt gällande fysiska prylar) är just att de slipper själva prylarna. Förvaringen.

Mozilla testar nu ett nytt sätt att tjäna pengar på Firefox: genom att sälja abonnemang på VPN-tjänsten Proton. Ett abonnemang som intressant nog har en månadsavgift som är två dollar DYRARE än om man köper den direkt från Proton. Mellanskillnaden är tänkt att gå till Mozilla för att därmed bidra till ett ”säkrare internet”.

Mozilla is going to sell VPN subscriptions within Firefox

Today, Mozilla announced that it will be running an experiment where a small group of Firefox users will be shown an ad to purchase a subscription to ProtonVPN. In a blog post, Mozilla says it picked ProtonVPN for the partnership due to factors like transparency and data retention policies.

Tim Cook vill ha GDPR-lagar i USA

Lite oväntat håller EU:s integritetsdirektiv GDPR att exporteras över hela världen, via techjättarna. Det som EU gjort tvingande börjar dessa företag nu erbjuda nästan alla sina användare. Förstås för att det är ett enkelt sätt att skapa goodwill genom att erbjuda något som regleringar tvingat dem till.

Nu går Tim Cook ut och vill ha GDPR i USA, typ. Och artikeln konstaterar att även Google och Facebook vill samma sak.

Det artikeln däremot inte nämner att just Google och FB aktivt motarbetat just ett sånt initiativ i Kalifornien. För att i grund och botten är det dåligt för deras affärsmodeller att ge användarna större möjligheter att säga nej till reklam.

Tim Cook wants a federal privacy law – but so do Facebook and Google

At a privacy conference in Brussels this morning, Tm Cook gave a fiery speech denouncing Google and Facebook – but is Apple any different?