Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 20 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta förlorar rättegång kring ersättning för nyheter

Ännu en rättegång som slutar med dåliga nyheter för Meta. Nu har EU-domstolen landat i sitt beslut i en rättegång som ursprungligen hade sina rötter i Italien och handlade om huruvida Meta ska ersätta publicister för nyhetsutdrag som visas i företagets tjänster.

Det är en fråga som EU (åtminstone några av medlemsländerna) och Meta har grälat om i rätt många år vid det här laget. Egentligen ända sedan Facebook började bli en viktig nyhetskälla för många människor. Så pass att de konsumerar nyheter där istället för att gå till nyhetssajterna, vilket gör att dessa sajter inte får några intäkter för annonser (och ännu mindre för prenumerationer).

I många fall har folk nöjt sig med det lilla man kan läsa om en nyhet hos Facebook. Vilket innebär rubrik, bild och någon mening om innehållet. Det den italienska myndigheten nu drev var att Meta ska ersätta tidningssajter just för de små utdragen som syns Facebook.

Nu har alltså EU:s högsta domstol landat i att de delar den italienska myndighetens beslut. Meta ska ersätta publicister vars innehåll visas hos Facebook.

Nu handlar det dock om ett förhandsbeslut och EU-domstolen har nu skickat tillbaka frågan till Italiens rättsväsende som nu ska tolka vad EU-domstolens utlåtande betyder i praktiken.

Meta säger att de ”analyserar” domen. Men frågan är hur mycket det analyserandet kan ändra på saker och ting.

Men frågan är också hur mycket det här egentligen förändrar saker och ting. Det känns som en dom som kommer flera år för sent för att göra skillnad.

Meta har de senaste åren backat rätt mycket från nyhetsinnehåll överhuvudtaget. Det har visat sig innebära mer huvudvärk än det är värt. Och de har visat sig villiga – i Australien och i Kanada exempelvis – att hellre blocka nyhetsinnehåll helt i sina tjänster än att betala.

Domen skulle med andra ord kunna bli en Pyrrhusseger för europeiska publicister.

Meta loses Italian publisher pay case at EU’s top court

The CJEU has ruled that Italy’s AGCOM may require Meta to compensate publishers for news snippets, handing European publishers a major procedural win.

Meta släpper Instants

Ny fristående app från Meta: Instants. Efter att ha testats ett tag blev det i veckan dags att trycka på lanseringsknappen.

Vad är då Instants? En retroapp från Meta. Retro så tillvida att företaget åter kopierar Snapchat. Den här gången via en tjänst som gör att du kan skicka försvinnande meddelanden. Bilderna du skickar till någon försvinner när mottagaren har sett dem – eller efter 24 timmar.

Instants sparas visserligen i användares konto i ett år och kan delas som Stories, men i Instants-formatet kan de alltså bara ses en gång av en mottagare och det går heller inte att göra något med bilden. Det finns alltså inget stöd för filter eller liknande.

Instants är som sagt var en fristående app, men klassas som en ”Instagram-funktion”. Vilket också gör att appen formellt heter ”Instants, en Instagram-app”.

Vilket jag, om jag ska vara den som är den, tror mest är för att folk överhuvudtaget ska hitta appen. När de söker efter vanliga Instagram-appen.

Meta Launches ’Instants’ App for Sharing Disappearing Photos on Instagram

Meta today announced the launch of Instants, a new image sharing option on the Instagram social network. Instants are ephemeral photos that disappear from Instagram after they’re viewed by a user’s friends or after a 24-hour period. Reactions and replies to Instants images show up in DMs instead of on the post.

Instagram testar fler bildtexter i karuseller

Har du alltid önskat att du kunde skriva fler bildtexter i en Instagram-karusell? Då är det lite julafton för dig. Instagram testar nämligen precis det.

Det handlar mer specifikt om stöd för att skriva en bildtext per bild i en karusell, för att på så sätt – om man så vill – kunna berätta en sammanhängande historia.

Instagram Tests Captions on Each Slide Within Carousels

Instagram is testing the ability to add a separate caption to each individual photo or video inside a carousel.

Threads lägger till direktmeddelanden i datorversionen

Nu börjar även Threads bli ett företagsverktyg. Det verkar åtminstone vara vad Meta hoppas på. Nu får även Metas senaste stora tjänst stöd för direktmeddelanden via datorversionen.

Threads Desktop DMs Make The App More Useful For Social Managers

Threads is adding DM access on desktop, giving users a more practical way to handle conversations outside the mobile app.

Threads gör det enklare att dela långa uppsatser

Threads goes FKA Twitter. Igen. Nu blir det enklare för alla ramblare att threadsa. (Hundra procent korrekt svenska.)

Den nya funktionen gör att Threads automatiskt bryter upp långa uppsatser i flera inlägg. Skriv en roman, klistra in ditt alster i Threads och låt tjänsten dela upp texten i flera inlägg.

Threads Is Making Long Posts Feel Native

Threads now turns long pasted text into linked posts, pointing to a bigger shift toward structured commentary that feels native inside the feed.

Threads-inlägg får AI-botsällskap

Threads fortsätter kopiera FKA Twitter. Nu testar Meta en frigående Meta-AI.

Det innebär att användare nu kan dra in Metas AI i publika konversationer. Något som, som artikeln konstaterar, på X innebär att folk frågar X om ett inlägg är sant. Vilket, ja, med tanke på vem som står bakom X och Grok kanske inte är den bästa källan att vända sig till om man vill ha just den faktabaserade sanningen.

Nu hoppas vi åtminstone att Threads inte kör just Grok som tag team-polare till Meta AI. Vi hoppas också att den genomsnittliga Threads-användare har några fler hjärnceller. Som inte slåss med varandra.

Vad är Threads-användarnas spontana reaktion? Sådär nöjda. Framförallt eftersom det visar sig att det inte går att blocka Meta-AI-kontot för de som inte vill ha det.

Hey @meta.ai is that true? Threads is testing a Grok-like AI feature – Engadget

What could go wrong?

TikTok

EU planerar att slå ned på TikToks och Instagrams beroendeframkallande design

För ett par månader sedan gick en rättegång som potentiellt kan få långtgående konsekvenser för sociala medier i mål. Det var när Meta och Youtube fälldes för att de medvetet använt sig av beroendeframkallande design för att få användare att komma tillbaka ofta och använda apparna mer när de väl gör det.

Nu är EU på gång med något liknande.

Under ett tal meddelande EU-kommissionären Ursula von der Leyen att EU kommer att slå ned på TikToks och Instagrams design, som EU ser som just beroendeframkallande.

Dessutom lyfte von der Leyen åter att EU siktar på att ta i med hårdhandskarna mot Meta i ytterligare ett ärende. Här handlar det om att företaget misslyckas med att säkerställa att användare under 13 år inte får tillgång till tjänsterna.

Det återstår att se när EU kavlar upp ärmarna i dessa båda frågor, men just nu är tidplanen ”senare i år”.

https://www.cnbc.com/2026/05/12/tiktok-instagram-social-media-addictive-eu-crack-down.html

TikTok överklagar sin gatekeeperstatus enligt Digital markets act

Det här kan bli intressant. TikTok har överklagat sin klassning som gatekeeper i EU enligt Digital markets act. Och i veckan nådde fallet EU:s högsta domstol. 

Gatekeeper-statusen har EU dängt till med på de tjänster som är de största av de största. De tjänster som företag och/eller vi privatpersoner i praktiken måste gå via för att överhuvudtaget kunna använda internet – och i allt högre utsträckning därmed kunna uppfylla våra medborgerliga skyldigheter.

Här hittar vi bland annat saker som iOS och Android, men även TikTok. Fast det gillar inte TikTok. Som nu alltså är första tjänst som har fått se sitt överklagande gå hela vägen till EU-domstolen.

Domen i det här målet kan påverka mer än bara TikTok. Det kan öppna upp för att även andra tjänster kan slippa de allra hårdaste kraven enligt Digital markets act. Men omvänt kan en dom som dömer till TikToks nackdel också ge EU mer råg i ryggen när det kommer till att slå ned på gatekeepers som inte lever upp till kraven i lagstiftningen.

TikTok asks Europe’s top court to scrap its gatekeeper status

TikTok asked the Court of Justice on Tuesday to strike down its DMA gatekeeper designation, the first such challenge to reach the EU’s top court.

TikTok lanserar annonsfritt betalabonnemang i Europa

Hur mycket är annonserna i TikTok värda per månad och användare? Nu har vi fått svaret. 50 spänn.

Det är nämligen vad brittiska användare nu kan betala om de helt vill slippa annonser när de TikTok-scrollar. Ja, eller 3,99 brittiska pund.

Och vi vet att det är prislappen som TikTok har satt på annonserna, eftersom det är det enda man får. En annonsfri upplevelse. Inget annat ingår i abonnemanget.

Det är första gången som TikTok släpper den här möjligheten att betala sig fri från annonser här i Europa. Det återstår att se när (och om) även vi i Sverige får det här abonnemanget.

TikTok is launching an ad-free version in the UK

TikTok is rolling out an ad-free option in the UK.

TikTok lanserar bokningstjänsten Go

TikTok är numer en av de viktigaste tjänsterna för att upptäcka… tja, snart sagt vad som helst. Som resedestinationer som verkar amazing. Det vill TikTok nu casha in (ännu mer) på. Enter TikTok Go.

Vad är då Go? Den naturliga fortsättningen på TikTok som upptäcksplattform. Go gör det möjligt att även boka resor eller andra ”lokala tjänster” (som hotell, attraktioner och guidade turer) utan att behöva lämna appen.

Däremot, som så ofta, är det än så länge bara amerikanska användare som har tillgång till det nya stödet. Hade det varit, såg, något halvår sedan så hade jag gissat att det mest är en tidsfråga innan även vi i EU och Sverige får funktionen. Men nu när TikTok i USA är ett fristående bolag så återstår att se hur det kommer att bli framöver.

Det känns som mer spännande än just den här funktionen.

TikTok GO Turns Travel Discovery Into Bookings

TikTok GO lets U.S. users discover and book hotels, attractions, tours, and local services directly inside TikTok.

 

Sök/SEO

Google Maps för Carplay på gång att bli AI-smartare

Så ser det ut som att Google Maps för Carplay snart kommer att få samma möjlighet som i iPhonen. Kodgrävande har nämligen visat spår av just det här i Carplay-appen.

Det innebär att det snart kan bli möjligt att ställa frågor om platser och destinationer på ren svenska. Som att fråga efter en restaurang som serverar viss slags mat och som har bra recensioner där man har tänkt stanna för lunch.

Själv är jag nöjd om det går att Maps att ta en viss slags rutt (som att undvika en viss väg) istället för att Maps alltid vet bäst själv. Ja, eller kanske bara möjlighet att kunna spara favoritrutter på ett enkelt sätt.

Google Maps for CarPlay Getting Gemini AI

The Google Maps app for CarPlay could soon include support for Gemini, based on code that MacRumors found in the Google Maps app. Gemini integration would allow CarPlay users to get detailed directions and information from Gemini.

Google börjar visa upp sociala inlägg i Business-profiler

Har du ett företag som syns med egen Business-profil hos Google? Har du alltid önskat att dina inlägg i sociala medier kunde synas där?

Nu blir det verklighet. Om du kopplar ihop dina sociala konton med din Google-företagsprofil så kan dina sociala inlägg visas när när får upp ditt företag på Google.

Google Pulls Social Media Posts into Google Business Profiles | Darren Shaw posted on the topic | LinkedIn

🚨 Breaking news: Google is now pulling social media posts directly into Google Business Profiles. They’re calling it the ”Social Media Updates” carousel, and it can show your latest posts from connected social channels right on your Profile. Google is making it clear that social media is becoming a very important part of every business’s local SEO strategy.

Lovable-skapade appar får inbyggd SEO-optimering

Har du byggt en app med svenska Lovable som nu finns ute på nätet? I så fall blev det kanske enklare för andra att upptäckta den.

Lovable har nu lagt till inbyggd SEO-optimering i alla appar som skapas via tjänsten. Men även AI-sökoptimering.

Dessutom har Lovable inlett samarbete med Semrush, som gör att det går att chatta om appens SEO-data direkt i Lovable.

Today we're making Lovable apps discoverable by search engines and AI, including the ability to chat with Semrush SEO data in Lovable. We’re doing this to give people using Lovable an unfair… | Anton Osika | 126 comments

Today we’re making Lovable apps discoverable by search engines and AI, including the ability to chat with Semrush SEO data in Lovable. We’re doing this to give people using Lovable an unfair advantage when starting a business. Because building is just the beginning, and getting users to your app should be as easy as creating it.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar ny shopping-AI-bot

Dags för Amazon att ta en tripp till djurkyrkogården. Företaget låter nu sin AI-shoppingbot Rufus gå i graven. Istället bjuds vi nu på Alexa for shopping.

En skillnad, utöver namnet, är att medan Rufus var fokuserad på att hjälpa kunder upptäcka och jämföra produkter så ska shopping-Alexa ”erbjuda mer personaliserade rekommendationer och automatisera shoppingupplevelsen hos Amazon och andra onlinehandlare”.

På beskrivningen låter det dock inte som att skillnaden mellan Rufus och shopping-Alexa är milsvid. Den senare verkar kunna utföra fler uppgifter, som att lägga in återkommande beställningar eller beställa en produkt om priset går under visst belopp.

Det kanske mest intressanta är att Alexa, via Amazons Buy for me-funktion, ska kunna handla åt dig hos andra e-handlare än Amazon.

Det återstår att se hur det kommer att fungera i praktiken när den nu börjar rullas ut. Fast som vanligt så är det just nu bara USA som gäller för den nya funktionen.

Amazon launches an AI shopping assistant for the search bar, powered by Alexa+ | TechCrunch

Alexa for Shopping offers a voice- and touch-enabled shopping experience across mobile, desktop, and Echo Show smart displays. Alexa for Shopping provides more personalized recommendations and automates the shopping experience across Amazon and other online retailers.

 

Strömmade medier

Spotify fyller 20 år (eller 18, beroende på hur man räknar)

Dags för Spotify att få gå på Systemet. Eller ta körkort. Beroende på hur man räknar.

I veckan gick Spotify ut med sitt tjugoårsjubileum, som firades med en ända-sedan-starten-Wrapped. Listor över dina mest spelade låtar och artister sedan starten. Eller åtminstone tillbaka till när du gick med i tjänsten.

Det var nämligen 2006 som företaget Spotify grundades. Däremot får vi hålla oss två år till innan det är dags att fira musiktjänstens tjugoårsdag. Spotify som tjänst lanserades nämligen först 2008.

Men oavsett så känns det faktiskt lite knasigt att det har gått så lång tid sedan Spotify först såg dagens ljus. Och revolutionerade hur vi lyssnar på musik.

Visst. I historieskrivningen, mycket driven av Spotify själva, har Apples roll knuffats ut i periferin. Men utan Apples iTunes Store hade Spotify sannolikt aldrig blivit lika stor. Det var Apple mer än någon annan som visade att det visst gick att ta betalt för digital musik över nätet.

Men med det sagt så var det Spotify som flyttade fokus från styckeköpande och nedladdande av musik till något som man prenumererar på. Man kan lyssna på det man vill, när man vill, utan att behöva lagra det någonstans själv. På gott och ont. Vi har ju också sett att det här har gjort att artister helt enkelt kan plocka bort sin musik från Spotify, vilket gör att man inte längre kan lyssna på den den vägen.

Oavsett. 20 år för det svenska musiktjänstundret. Hatten av för det! (Även om musik blir en allt mindre del av vad Spotify satsar på för varje dag som går. Kommer Spotify fortfarande vara en musiktjänst om ytterligare 20 år?)

Spotify is celebrating its 20th birthday with a Wrapped-like feature that covers your entire time on the app – Engadget

This will display joining date, first song streamed and more.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 47 2025 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Google lanserar Gemini 3

Igår släppte xAI Grok 4.1, som enligt testerna i LMArena seglade om Googles värstingmodell 2.5 Pro i LMArenas språkmodellsteststandard. Men säg den lycka som varar (antar jag). Nu släpper Google Gemini 3.

Vi får alltså en ännu vassare version av Googles egen AI-modell. Som, ja, kommer att dominera på LinkedIn kommande dagar. Och eftersom det är lag på att hävda det när man släpper en ny AI-modell så är Gemini 3 bland annat Googles så här långt bästa modell för (vibe)kodande. Familjemässigt hittar vi såväl Pro som Deep think i syskonskaran.

Den nya modellen släpps på de flesta ställen där Google har tryckt in Gemini. Inklusive i företagets olika betalabonnemang. Dessutom stoppas den nya versionen även in Googles sök från dag 1 och det är tydligen första gången som Google lägger till en ny modell här så snabbt. (Okej, nu har Google inte haft dagens AI-funktioner i sin sök särskilt länge, men ändå.) Det innebär att det rätt sprillans nya AI-läget också får Gemini 3.

A new era of intelligence with Gemini 3

Today we’re releasing Gemini 3 – our most intelligent model that helps you bring any idea to life.

Google släpper Nano Banana Pro

Googles verktyg blir ännu vassare. Bildligt. Ja, fast bokstavligen. Bildligt bättre, bokstavligen alltså. Nu släpper Google Gemini 3 Pro Image. Eller Nano Banana Pro, som vi säger i branschen.

Det handlar alltså om att Googles redan vassa AI-bildskapare nu lyfts upp till precis nylanserade Gemini 3. Senaste versionen av den modell som driver Googles AI-verktyg överlag.

Den nya modellen ska vara bättre på att skapa t ex infografik baserat på en Google-sökning (typ), vara ännu bättre på ”läsbar” text direkt i bilder och dessutom på flera språk, skicka in upp till 14 bilder och be modellen skapa en ”samlingsbild” baserat på dessa, den ska vara ännu bättre på att hantera saker som 3D-djup och har ”studiokvalitetsmässiga” redigeringsverktyg.

Det nya verktyget rullas ut på rätt många olika ställen där det har gått att skapa bilder via Google. Det som ligger närmast till hands för de flesta är att skapa bilder via den fristående Gemini-appen. Då fungerar den även för gratisanvändare med ”begränsad kvot” (som det brukar vara). När man har slut på Pro-krut så går appen tillbaka till den förra bananversionen. De som betalar för Gemini får förstås högre kvoter beroende på abonnemang.

Den läggs också till globalt i AI-anteckningsbokstjänsten NotebookLM (även då för gratisanvändare tänker jag) samt i AI-läget i vanliga sökfunktionen. Den sistnämnda möjligheten är i dagsläget dock bara öppen för amerikanska användare som betalar för någon av Googles AI-prenumerationer.

Introducing Nano Banana Pro

Nano Banana Pro is our new image generation and editing model from Google DeepMind.

Google Ads får Nano Banana Pro

I veckan släppte Google en uppdatering av sin redan imponerande vassa AI-bildmodell Nano Banana. Den läggs till på ungefär alla ställen där man kan jobba med eller har behov av bilder hos Google.

Men här är ett ställe jag missade: Google lägger också till Nano Banana Pro, som den nya versionen heter, i Google Ads. Det har alltså blivit enklare för den som vill AI-skapa innehåll till sina Ads-kampanjer. Dessutom ska kvaliteten på bilderna ha blivit bättre och den ska dessutom ta bättre hänsyn till ett varumärkes grafiska profil. Plus även här fått bättre verktyg för den som vill pixelpusha sitt bildpromptande.

Google Brings Nano Banana Pro To Search & Ads

Google released an update to Nano Banana yesterday named Nano Banana Pro and it is super impressive as an image generation tool. But it is also incorporated into Google Search via Google AI Mode and available within Google Ads to help you make ad creatives.

Google släpper en Cursor-utmanare

När AI-bolag släpper nya modeller numer så pratar de väldigt mycket om hur bra de är på att koda. När Google i veckan släppte Gemini 3 ville de inte avvika från det upplägget.

I Googles fall blev det dessutom inte bara en variant av Gemini som är extra optimerad för att koda. De blev en hel tjänst: Antigravity. Ett kodningsverktyg och, om man så vill, en Cursor-utmanare.

Google Antigravity is an ’agent-first’ coding tool built for Gemini 3

Available in free preview now with Gemini 3 Pro, Google Antigravity supports browser control and provides proof of its work.

Gemini-appen har nu 650 miljoner användare varje månad

Idag släppte Google en ny version av sin AI-modell och AI-bot Gemini. Version 3 är det som gäller nu – som vanligt med ett antal olika varianter som är olika kapabla, snabba och resursintensiva.

Den nya modellen läggs till ganska omgående i ungefär alla tjänster där Google har petat in Gemini. Förstås inklusive den fristående Gemini-appen. Och Google passade också på att droppa en användarsiffra. appen har nu 650 miljoner användare varje månad.

Hur står det sig med konkurrensen? Som vanligt svårt att säga. ChatGPT:s officiella siffra är numer 800 miljoner användare varje vecka, men då räknas också webbversionen in. Å andra sidan är Gemini till stor del inbyggd i Android som förvald digitalassistent, vilket gör att Android-användare har mindre anledning att köra den fristående appen.

Oavsett. 650 miljoner användare varje månad. Det är inte så pjåkigt. Det är dessutom en brant tillväxtkurva. Appen användare var 90 miljoner för lite över ett år sedan och 350 miljoner i mars.

Vi vet inte hur den globala fördelningen ser ut, men vi kan gissa att det betyder att Gemini har mer än 45 miljoner användare varje månad i EU. Det gör appen till en kandidat att klassas som en Very large online platform enligt EU:s minimigräns när det gäller användare per månad. Och det skulle kunna innebära att Gemini åker på EU:s hårdaste regleringskrav i Digital services act.

Gemini app hits 650+ million monthly users as Google/YouTube reports 300M subscribers

Alphabet today reported Q3 2025 earnings, and CEO Sundar Pichai shared that the Gemini app has 650 million active users.

Google släpper ny AI-modell för väderprognoser

AI är, sedan ChatGPT släpptes, i praktiken synonymt med ”generativ AI”. Alltså AI som för det mesta har tränats på en massa text (men även andra slags format) och som sedan kan skapa innehåll på kommando. Här finns som bekant en hel massa användningsområden som, trots att AI-tjänsterna fortfarande snubblar runt rätt mycket, är både imponerande bra och nyttiga.

Men så har vi också all den AI-användningen som inte bygger på generativ AI för att skapa det som vi läser om på LinkedIn. Här hittar vi Googles arbete med att ta fram AI-modeller som kan ge mer träffsäkra väderprognoser. Och då pratar vi inte om prognoser som ger bättre svar på hur vädret kommer att bli till dansen runt majstången på midsommar, utan som primärt är tänkt för att ge bättre prognoser när det snudd på handlar om liv och död. Som kring stora stormar.

Google (eller egentligen AI-systerbolaget DeepMind) har nu släppt version 2 av sin vädermodell. En som ska kunna ta fram prognoser åtta gånger snabbare än tidigare. Och ännu mer pricksäkert.

Googles har nu uppgraderat sina olika tjänster med den nya modellen (alltså tjänster som söken, AI-boten Gemini och de närmaste veckorna även Google Maps). Men den har också lagts till i Googles Weather API, så att andra som har byggt med och mot det nu ska kunna få ut bättre resultat.

WeatherNext 2: Our most advanced weather forecasting model

The new AI model delivers more efficient, more accurate and higher-resolution global weather predictions.

ChatGPT rullar ut gruppchattfunktionen globalt

Okej, det gick… fort. I förra veckan började Open AI testa en gruppchattfunktion i ChatGPT i några få länder. Nu rullas funktionen ut globalt.

Det innebär med andra ord att det nu blir möjligt för användare överallt att skapa chattar i ChatGPT och sedan bjuda in upp till 20 personer för att hänga tillsammans med ChatGPT. Med Open AI-boten som en av deltagarna. Rätt mycket exakt som det funkar på andra plattformar som har lagt till AI-botsgruppchattar. Som Meta och Snapchat.

Funktionen blir dessutom även tillgänglig för gratisanvändare, utöver de som betalar för Go, Plus eller Pro. Inte så oväntat: Open AI vill förstås att vi ska chattgruppa i ChatGPT istället för, ja, vilken annan gruppchatt som helst. Så därför får även gratisätare tillgång.

Däremot måste man vara inloggad, vilket förmodligen är en ålderskontrollsgrej. När testet sjösattes hette det att gruppchatten ställs om till en ”barnvänlig” version om en icke-myndig användare hoppar in.

Blir intressant att se hur den här kommer att användas jämfört med de som finns hos andra. Här är det dessutom ett AI-bolag som försöker bli gruppsocial, medan konkurrenterna är sociala bolag som trycker in AI-funktionalitet i en befintlig tjänst.

Open AI släpper ChatGPT for teachers

Ännu en ChatGPT-nyhet. Den här gången för en väldigt uttalad målgrupp: lärare.

Open AI släpper nämligen en anpassad version av ChatGPT för alla de som har ett av de absolut viktigaste jobben i samhället. Med ett väldigt konsmentupplysningsmässigt korrekt namn: ChatGPT for teachers.

Sen handlar det i sig inte om en helt omstöpt ChatGPT. Det verkar mer handla om att Open AI bakat ihop det som lärare behöver eller borde behöva i en prenumeration. En som mycket verkar vara en variant på Teams-abonnemanget.

Det innebär saker som att ChatGPT är förinställd att inte träna på chattar, single sign-on-hantering och gemensamma ”domäner” eller arbetsytor och ”exempel från verkliga lärare”. På skärmdumpar ser det ut som att man kommer kunna få läraranpassade förslag på lämpliga instruktioner.

I övrigt handlar det mycket om kopplingar till lokala filer, anpassade GPT:er och annat som ingår i betalabonnemangen.

Om jag ska vara elak: Open AI vill alltså göra det enklare för lärare att träna nästa generation konsumenter att välja ChatGPT.

Open AI är dessutom så schyssta att de bjuckar på prenumerationsavgiften för ”verifierade” lärare (kräver ID-handling) fram till juni 2027. Men här kommer vi till nyhetens stora aber: det verkar bara gälla för grundskole- och gymnasielärare i USA. Och det verkar dessutom som att den nya lösningen bara blir tillgänglig här. Än så länge åtminstone.

ChatGPT for Teachers from OpenAI launches

OpenAI launches ChatGPT for Teachers with educator-specific features and data security.

Metas AI-chef Yann LeCun slutar

I förra veckan började det åter cirkulera rykten om att Metas AI-chef Yann LeCun sades vara på gång att lämna Meta. Och nu har det hänt. Efter 12 år tackar LeCun för sig.

Spekulationerna om vad LeCun nu ska göra istället visade sig också stämma. Han ska starta egen låda, i någon form. Och ja, det kommer handla om AI i någon form.

Det vi nog kan anta att det dessutom inte kommer att handla om LLM:er. Alltså de stora språkmodeller som varit basen i det vi generellt menar när vi säger ”AI”. Alltså AI-modeller som har tränats på enorma mängder text och som har blivit bra på att gissa vad nästa ord ska bli (och motsvarande att exempelvis gissa nästa pixel i bilder). 

LeCun har rätt länge (i alla fall så länge som ChatGPT har funnits, men säkert längre) varit kritisk mot språkmodeller inom AI-forskningen. I alla fall deras potential att ta nästa stora kliv. Då behövs något annat. Det är då så kallade ”world”-modeller istället kommer in i bilden. AI-modeller som på riktigt ”förstår” världen. Som hur fysikens lagar fungerar.

Jag ska inte säga att jag har full koll på vad det här innebär och hur man tränar modeller kring detta. Men det lär oavsett vara det som LeCun nu kommer att satsa på.

LeCun har knuffats allt längre åt sidan på Meta, har det känts som. Extra mycket sedan Mark Zuckerberg började kasta miljardtals dollar kring sig för att rekrytera AI-experter från alla stora AI-bolag för att bygga sin nya Superintelligence-avdelning. Den som ska få fart på Metas egen utveckling – som så här långt har visat sig ligga långt efter namn som Google och Open AI.

(Och det som den nya, jättesuperintelligenta och jättesuperdyra avdelningen har bidragit med är… att Meta ska sluta utveckla egna AI-språkmodeller och istället köpa in dem från andra.)

Det verkar dock som att LeCun och Meta hanterar avslutet hyfsat väl. Meta ska ha möjlighet att använda det som LeCuns nya satsning tar fram. Så med andra ord: LeCun har redan fixat sin första kund. Företaget han nu har sagt upp sig från.

Meta’s Chief AI Scientist is leaving the company after 12 years

One of Meta’s top AI researchers, Yann LeCun, is leaving after 12 years with the company to found his own AI startup.

xAI rullar ut Grok 4.1

Ny version av Elon Musks AI-bot Grok. Och modellen som driver den. Nu är det version 4.1 som gäller.

Som vanligt är den vassare än föregångarna. Och enligt ägarbolaget xAI så är 4.1 och systermodellen 4.1-Thinking de just nu mest kapabla modellerna enligt topplistan och testerna hos LMArena. De susar båda förbi Googles värstingmodell 2.5 Pro.

Det återstår väl att se hur länge xAI kan hålla i tronen. Google sägs vara på gång med Gemini 3 när som helst. Dessutom har vi lärt oss att den här typen av standardtester inte ger hela bilden av hur bra de faktiskt är i verkligheten – eftersom bolagen optimerar sina modeller för testerna. Lite dieselgate.

Oavsett så ser det ut som att senaste Grok ska vara en modell att räkna med. Förhoppningsvis fortsätter den gräla med Elon.

Elon Musk’s xAI edges past ChatGPT and Gemini with new Grok 4.1 update: here’s what you need to know | Mint

Elon Musk led xAI has launched the Grok 4.1 update which brings in a ton of new features and will compete against the likes of GPT-5.1 and Gemini 2.5 Pro.

Grokipedia citerar nynazistkällor flitigt

Nu blir vi sådär förvånade igen.

Elon Musk’s Grokipedia cites Stormfront – a neo-Nazi forum – dozens of times, study finds

Elon Musk’s online encyclopedia, Grokipedia, cites the neo-Nazi website Stormfront as a source 42 times and relies on other websites that experts have shunned.

Perplexitys AI-webbläsare Comet släpps för Android

Nu kan du som kör Android slippa FOMOn.

Perplexity’s Comet AI Browser Is Now Available on Android

The Comet AI browser is available to all users irrespective of their subscription status.

 

Mobilt

Apple gör det möjligt att byta Siri mot ChatGPT eller Gemini i Japan

Det här är väldigt intressant. Och oväntat. Apple är på gång att göra det möjligt för användare att byta förvald röstassistent i iOS.

Enligt Apples egen dokumentation så kommer det gå att göra genom att programmera omiPhonens sidoknapp. Den som är förinställd att trigga Siri. Och som bara kan trigga SIri än så länge. Det blir alltså möjligt att ändra förvald röstassistent precis som man kan byta ut de flesta förinställda tjänster i iOS.

Det skulle kunna betyda att man istället för Siri kan aktivera och prata med exempelvis ChatGPT eller Gemini.

Att man kan byta även förvald digitalassistent är i sig inte jätteförvånande. Det är ett naturligt steg i det som Digital markets act kräver av de plattformar som omfattas av den lagen. Det är den lagen som har gjort att Apple har gjort det möjligt att byta bort många av de tjänster som Apple har valt åt oss.

Det oväntade i sammanhanget är att det ser ut att komma redan i iOS 26.2. Den uppdatering som väntas landa i december.

Men så finns det ett rätt stort aber. Det blir bara möjligt i Japan.

Det sker dock inte frivilligt. Apple gör det för att leva upp till kraven i Mobile Software Competition-lagen (ja, eller vad den nu heter på japanska). Lite som Digital markets act begränsat bara till mobiler känns det som.

Det återstår att se om Apple kommer att öppna den här möjligheten på fler håll. Som här i EU. Nu när det bevisligen går att göra utan att iPhones säkerhet blir ett läckande såll så kommer Apple få svårt att luta sig mot det argumentet här hos oss. Och det blir rimligtvis svårt att förklara varför de inte skulle kunna göra samma sak här för att på så sätt bocka av ännu en Digital markets act-grej.

Sen tror jag att Apple helst vill vänta med det här tills en bättre Siri är på plats. Som allt mer sannolikt kommer att ske med Googles AI-modell Gemini som bottenplatta istället för Apples hemmaodlade variant. Att Apple alltså vill få till en Siri som är så pass bra att de flesta inte ska vilja byta, trots att de kan.

iOS 26.2 Will Let Some iPhone Users Replace Siri With a Third-Party Assistant [Updated]

In iOS 26.2 beta 3, Apple is laying the groundwork for a future option that will let iPhone users in Japan choose a different default voice assistant. Right now, a press and hold gesture on the Side Button only activates Siri, but there are multiple references to new Side Button behavior in the beta.

 

Ekonomi och finans

Adobe köper Semrush

Ännu ett företagsuppköp i techvärlden. Ett inte helt givet sådant. Adobe köper Semrush.

Adobe är förstås mest kända för sina olika design- och layoutverktyg. Semrush å sin sida är ett välkänt namn i SEO-världen. Och nu känner Adobe alltså att de vill ha mer av det senare i sitt liv. Eller åtminstone i produktportföljen.

Mer specifikt verkar det, tja, INTE handla om SEO. Åtminstone inte det som ungefär så länge som internet har funnits har varit definitionen av det. Istället ser det ut som att Adobe tänker att Semrush passar som handen i handsken när det kommer till [infoga valfritt ord/förkortning som betyder sökmotoroptimering fast på AI:iska].

Vi pratar alltså om att maxa sin synlighet i AI-sökmotorer. Eller kanske att få AI-botar att välja ens innehåll när de letar efter innehåll att inte länka till.

Som vanligt så antar jag att affären måste godkännas av konkurrensmyndigheter på olika ställen. Men det här känns inte som ett område där Adobe kan vara en särskilt dominerande spelare. Eller… spelare alls.

Adobe to buy Semrush for $1.9 billion | TechCrunch

Adobe said it would offer $12 per share for Semrush, almost double the latter’s closing price of $6.89 on Tuesday, before news of the deal.

Spotify köper Whosampled

Ännu en techaffär. Med svenska företecken. Spotify köper Whosampled. Och jag vet inte riktigt vad jag känner inför den.

Whosampled är en sida som jag använder förhållandevis ofta. En tjänst som har en enkel men briljant idé: kolla vilka andra låtar en låt har samplat. Eller få upp en lista över alla låtar som har samplat en viss låt. 

Den har med andra ord ett användningsområde som är rätt… nischat. (Även om de sedan starten för 17 år sedan har breddat med coverversioner och remixer.)

Jag älskar Whosampled. Har gjort det hur länge som helst. Både för att upptäcka nya låtar när man hör en intressant sampling i en låt eller när… minnet bara är dåligt och man inte kan komma ihåg vilken jäkla låt det är som har samplats. Allt tack vare användare som skickar in informationen som Whosampled sedan visar upp och gör sökbar.

Jag misstänker att Spotify tänker ungefär som när Apple köpte Shazam. Kombination av datakälla (vilka låtar shazammar eller whosamplar folk just nu på grund av en tv-serie eller en tiktok) och trafikdrivare (koppla ihop ”identifieringstjänsten” med musiklyssnartjänsten så att tröskeln är låg både när det kommer till att lyssna och att bli betalande användare).

Shazam har fortsatt vara bra sedan Apple tog över. Den har levt vidare som fristående tjänst och det har… inte hänt jättemycket i den. Apple har alltså inte sabbat till den. På pappret ser det väldigt lovande ut när Whosampled nu flyttar in hos Spotify.

Whosampled fortsätter som fristående tjänst, iOS-appen blir gratis, det blir gratis att prenumera via appen för både iOS och Android, godkännandet av inskickat material ska bli snabbare och tjänsten kommer överlag att bli annonsfri ”de närmaste veckorna”.

Sen kommer vi till de röda flaggorna. Whosampled kommer att jobba med Spotify för att ”förbättra Whosampled-upplevelsen och bygga spännande nya funktioner”. Här känns det numer som att Spotify numer inte direkt ägnar sig… hundra procent åt kärnverksamheten. Ja, eller att de ägnar särskilt mycket tid åt det jag tänker fortfarande är kärnverksamheten. Alltså musik. (Även om jag inser att det numer flyttats ned till typ plats tre i Spotifys priolista över affärsområden.)

Jag hoppas som sagt var att Spotify gör en Shazam. Behåller det som gör Whosampled briljant och är försiktiga med att bloata på med Spotify-prenumerationsknuffar.

Tumhållandet börjar nu.

Spotify acquires song sample and remix database WhoSampled – Music Business Worldwide

WhoSampled says it will continue operating as a standalone app even as its data is integrated into Spotify.

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Boston Dynamics jobbar in AI i sina humanoida robotar

För några dagar sedan presenterade Tesla sitt nya robottaxi-initiativ. Men minst lika mycket uppmärksamhet fick företagets tvåbenta Optimus-robotar som gick omkring, serverade drinkar och spelade sten, sax, påse med besökare. Fast… det visade sig att de inte alls gjorde mycket mer än att gå själva. Resten styrdes på distans av människor.

Inte långt efter det är det dags för ett av de verkliga OG-pionjärerna inom två- och fyrbenta robotar att göra det som Tesla hoppas få till: se till att robotarna inte bara kan röra sig själva helt på egen hand utan också få in AI-smartness även när det kommer till kommunikation.

Boston Dynamics har därför ingått ett nytt avtal med Toyota Research Institute där samarbetet ska utmynna i att föra ihop robotteknik och språk-AI-teknik.

Tänk ChatGPT i en tvåbent robot.

Precis det har ett annat robotföretag redan fått till med sin Figure 01. En robot som bokstavligen har kompletterats med ChatGPT så att den kan svara på användarfrågor samtidigt som den plockar disk. Dessutom landade efterföljaren Figure 02 för bara ett par månader sedan, även den med ChatGPT-stöd.

Det finns även andra företag som arbetar på liknande produkter och även om det varit dåligt med riktiga skarpa demonstrationer av dem – annat än videos som visar upp väldigt nischade användningsområden – så är det här en väldigt spännande utveckling.

Det är fortfarande en rätt bra bit till att ersätta människor i betydligt mer röriga situationer än de noggrant koreograferade lägen som de här robotarna oftast visas upp i, men utvecklingen går rätt fort även här.

Boston Dynamics teams with TRI to bring AI smarts to Atlas humanoid robot

Apple släpper ny iPad Mini

Där ser man. Apple verkar trots allt inte ha övergett minsta iPaden. Nu har vi fått en ny version.

Apple just announced a new, faster iPad Mini

Amazon släpper den första Kindlen med färgskärm

Jag har sagt det förut: ibland känns det extra mycket som att techjättarnas marknadsavdelningar har synkat sina utspel. Först droppade Apple en ny iPad Mini rätt mycket från ingenstans och dagen efter är det dags för Amazon att presentera en ny version av sin e-boksläsare Kindle.

Vad är då nytt? Tydligen inte jättemycket. Men däremot det som ska ha varit ett av de största önskemålen från Kindle-användare: den har färgskärm.

Amazon finally has a color Kindle, and it looks pretty good

 

Mobilt

Apple låter företag varumärkesanpassa utgående mejl, telefonsamtal och betalningar till iPhone-användare

Apple gör en Google. Gör det enklare för verifierade företag att stå ut i mängden. Och visa att de faktiskt är det företag som de utger sig för att vara.

Google har och har testat olika initiativ med ”blåbockar”, alltså olika lösningar för att göra det enklare att veta om ett företag faktiskt är det riktiga företaget eller ett blufföretag som låtsas vara någon annan. Senast test med bokstavligen en blåbock i sökresultatet.

Apple är nu alltså på gång med något åt det här hållet: Branded mail.

Den nya funktionen gör det möjligt för företag att, via det Business Connect-verktyg som Apple släppte förra året, anpassa hur de ser ut i användares inkorg. Som att lägga till en logga.

Det är dessutom inte bara i mejlkorgen som det här ska fungera. Det ska också fungera i saker som inkommande telefonsamtal och betalningar. Så det är med andra ord på samma gång också ett försök att stoppa blufftelefonsamtal. (Fast de två sistnämnda funktionerna måste man aktivera separat från Branded mail.)

Som artikeln konstaterar så är det här också ännu ett sätt för Apple att samla in mer information om sina företagskunder, vilket kan vara bra om Apple får för sig att lansera en egen webbsökmotor. Ja, och för företagets AI-ambitioner.

Det återstår att se hur bra och vattentät Apples lösning är, men det går oavsett nu att registrera företag för Branded mail. Funktionen kommer sedan att börja rullas ut ”senare i år”.

Spamfunktionen vid telefonsamtal rullas ut nästa år och möjligheten att anpassa hur blippbetalningar visas kommer via en ”mindre uppdatering” av Tap to Pay-tjänsten.

Apple’s new feature lets brands put their stamp on emails and calls to your iPhone

 

Ekonomi och finans

Apple blir första företag någonsin med ett marknadsvärde över 3,5 biljoner dollar

Ännu en milstolpe passerad för Apple. Och ännu ett hysteriskt rekord. Apple är nu det första företaget någonsin som har nått ett börsvärde över 3,5 biljoner dollar.

Inte illa för ett företag som är hopplöst efter i AI-racet. Man skulle nästan kunna tro att det finns andra saker som också är viktiga 2024.

Open AI har hittat sätt att AI-jonglera med sina finansiella siffror

Det gäller att leva som man lär. Tycker även ChatGPT-ägaren Open AI. Eller… precis tvärtom. För Open AI tycker att de som har investerat i företaget ska ignorera kostnaderna för… AI.

I underlag till investerare som The Information har kommit över bedömer Open AI att omsättningen kan nå 100 miljoner till 2029, men att förlusterna mellan 2023 och 2028 kan rusa iväg till 44 miljarder. Och med tanke på att ”omsättning” inte är samma sak som ”vinst” så kan det handla om rätt mycket… minus.

Men nu har Open AI kommit på ett sätt att nå gröna siffror redan 2026! Allt som krävs är att… ingen bryr sig om kostnaden för att träna Open AI:s AI-modeller! Överlägset största utgiftsposten! Bort med den! Poff! Vinst!

That’s some ekonomi, that AI-justerade ekonomin.

OpenAI’s AI-adjusted earnings numbers have echoes of Groupon and WeWork

TikTok-utmanaren Triller börsnoteras – och rasar första dagen

När TikTok förra gången var på vippen att förbjudas, under Trump 2020, så klev amerikanska Triller fram som en kaxig kortvideoutmanare som enligt egen utsago skulle ta över. Och därefter ta över världen. Typ. Nu har Triller till slut klivit in på börsen. Och premiären gick… sådär.

Efter ett antal försök så skedde börsinträdet via ett samgående med Hong Kong-företaget AGBA – ett företag som intressant nog har ”finansiella tjänster” som verksamhet. Så kanske inte en helt självklar kombo. Det verkar inte heller aktiemarknaden ha tyckt. Efter att först ha seglat upp en hyfsad bit över öppningskursen så slutade Trillers första börsdag med ett ras på 20 %.

Det innebär ett börsvärde på strax över 700 miljoner dollar. En bra bit under de 4 miljarder dollar som AGBA och Triller såg framför sig när de presenterade samgåendet förra våren.

Det verkar som att AGBA:s ekonomi är milt sagt skakig – vilket kanske är passande med tanke på att även Triller har svajat betänkligt sedan 2020. Har det inte varit stämningar om obetalda musikrättigheter så har det handlat om ifrågasättanden av tjänstens användarsiffror.

Det blir intressant om vi nu kan få en bättre inblick i den senare siffran, nu när Triller tvingas bli betydligt mer transparent i sin verksamhet som börsbolag.

Triller is finally a publicly traded company: Tiktok rival’s share price drops 20% on first day of trading

Apple Pay får stöd för Klarnas avbetalningslösning

Före sommaren skrotade Apple den Betala senare-lösning i egen regi som företaget lanserade förra året. Istället skulle andra lösningar presenteras i höst. Nu kom en av dem: Klarnas avbetalningslösning blir del av Apple Pay.

Det innebär alltså att den som betalar med Apple Pay kan välja att dela upp sin betalning via Klarna. Ja, om hen bor i USA eller Storbritannien, i alla fall. Det är i dessa två länder som Klarna-samarbetet först blir tillgängligt, följt av Kanada ”de närmaste månaderna”.

Det återstår att se om och i så fall när Klarna blir alternativ även för svenska konsumenter. Gissar att det inte borde dröja allt för länge. Men när det kommer till EU så tror jag att Klarna har större ambitioner än bara att bli ett avbetalningsalternativ i Apple Pay-utcheckningen.

En av de förändringar som Apple har gått med på i och med Digital markets act är att konkurrerande betallösningar ska få tillgång till iPhonens NFC-chip. Något som sannolikt lär innebär att man som användare kan ställa en annan betalmotor än Apples egen när man blippbetalar.

Jag är rätt övertygad om att Klarna är VÄLDIGT sugna på att bli ett av alternativen som man kan välja bland som förvald blippbetalförmedlare.

Klarna Payment Options Now Available at Checkout on Apple Pay In-App and Online

Semrush köper Search Engine Land

Ännu en uppköpsaffär i publicistvärlden. Den här gången är det Third Door Media som sväljs, vilket innebär att bland annat SEO-sajten Search Engine Land nu får ny ägare.

Och vilket mediehus köper då upp Third Door Media you ask? Inget alls. Istället är köparen… SEO-verktyget Semrush. (Ja, okej, det är alltså inte verktyget som har öppnat plånboken, utan företaget bakom. Jobbigt för ekonomiavdelningen om Semrush-verktyget skulle börja shoppa loss på egen hand.)

Det är med andra ord ännu en kluster publikationer med tillhörande konferenser som hittar nytt hem hos en helt annan slags företag. Och för den delen lite som Handelsbankens hyfsat nya EFN-satsning, som är tänkt att bli stora både med video-ekonomi-innehåll och en egen DI-konkurrent.

Återstår att se hur det kommer att påverka Search Engine Land, en av de sajter där jag ofta hittar intressanta Google-nyheter.

Semrush acquires Search Engine Land

 

Övrigt

Internet Archive är tillbaka efter överbelastningsattacken

Väldigt goda nyheter. Efter den överbelastningsattack som förra veckan drabbade Internet Archive – mer specifikt tjänsten Wayback Machine – så kom sidan igår upp igen. Även om det är i en ”tillfällig läsversion”. All funktionalitet är med andra ord ännu inte på plats och de kämpar säkerligen fortfarande med följderna av attacken – som bland annat gjorde att 31 miljoner konton drabbades.

Wayback Machine är om man så vill internets motsvarighet till det som Kungliga biblioteket (och andra bibliotek) länge har gjort: samla in ett exemplar av alla publikationer och böcker som ges ut. Kungliga biblioteket gav sig även på att börja katalogisera även webben – genom att sajter skulle skicka in en cd med sajten – men vet inte om de fortfarande gör det (även om det säkerligen inte har varit cd-krav på länge).

Men Internet archive har oförtrutet gjort precis det här. Sparat ögonblicksbilder av sajter, vilket har gjort Wayback Machine till internets minne. Och trots att jag känt till Internet Archive länge så blev jag ändå lite tagen av att de har samlat in 916 miljarder webbsidor så här långt. En enorm insats som inte hyllas alls lika mycket som den borde.

När Wayback Machine gick ner efter attacken så tänkte jag först att det var väldigt trist. Men när tjänsten sedan låg nere några dagar så insåg jag att jag blev lite orolig. Orolig att tjänsten skulle ha drabbats av skada som den inte skulle kunna komma tillbaka från. Åtminstone inte med de resurser som Internet Archive har.

Visst kan det kännas mossigt att tänka historia när alla vill springa framåt. Inte minst när det kommer till dagens internet och de tjänster som finns där. Men det är värt att stanna upp och skänka en tacksamhetstanke att det finns projekt som Wayback Machine och Wikipedia. Även om vi inte tänker på dem särskilt ofta. Eller till och med tar dem för givet.

The Internet Archive and its 916 billion saved web pages are back online

Airbnb gör det möjligt för Airbnb-uthyrare att anlita Airbnb-uthyrare för att hjälpa till med Airbnb-uthyrandet

Ha. Hur löser man utmaningen att Airbnb för vissa har blivit så mycket heltidsjobb att man inte hinner jonglera allt som ska skötas i alla de platser man hyr ut? Airbnb-uthyrare kan anlita andra Airbnb-uthyrare för att sköta marktjänsten.

Skönt meta. 

Airbnb launches a network that lets hosts hire other hosts