Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 43 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

 

Ekonomi och finans

Google och Anthropic inleder nytt samarbete värt tiotals miljarder dollar

Google fördjupar sitt engagemang i Claude-ägaren Anthropic. Nu har de två företagen enats om ett nytt molnsamarbete. Ett rejält stort sådant.

Det nya samarbetet innebär att Anthropic får tillgång till upp til 1 miljon av Googles tensor-processorer. Processorer som förestås är tänkta att användas för Anthropics AI-verksamhet.

Och avtalet är värt ”tiotals miljarder dollar”. Så… en del.

Ännu ett exempel på hur de som sitter på själva infrastrukturen för AI-utvecklingen inleder samarbeten med AI-bolag för att få dem att driva på användningen av AI för att det på så sätt ska öka infrastrukturbehoven.

I det här fallet: att Claude ska få förutsättningar att få ännu fler att använda Anthropics AI-tjänster – och få privatpersoner och företag att dessutom använda tjänsterna mer – så att Anthropic på så sätt behöver mer molnkapacitet från Google.

Anthropic to use Google’s AI chips worth tens of billions to train Claude chatbot

Anthropic is expanding its deal with Google to use as many as one million of the tech giant’s artificial intelligence chips, worth tens of billions of dollars, as the startup races to advance its AI systems in the competitive market.

Nvidia kan gå i borgen för Open AI-lån

Ännu ett exempel på hur Open AI håller på att bygga en position där de blir too big to fail. Enligt The Information så ska Nvidia överväga att gå i borgen för delar av Open AI-lån.

Lånen ska användas för att bygga fler AI-center åt Open AI. Datacenter som ChatGPT-ägaren behöver för att kunna fortsätta skapa upp sin verksamhet.

Att banker kräver säkerhet för att ge lån är förstås inget nytt. Det är ju så det oftast fungerar (åtminstone hos seriösa banker). Men nu är det alltså ett företag som kan gå in och agera borgenär åt ett annat företag. Ett företag som dessutom är kund hos företaget som ställer upp med säkerheten.

Det ser med andra ord ut att vara ännu ett exempel på det vi har sett flera gången bara senaste månaden: leverantörer av infrastruktur inom AI (som chiptillverkaren Nvidia) ger mer eller mindre pengar till AI-bolag så att de ska kunna köpa komponenter för att fortsätta driva på utvecklingen så att infrastrukturbolagen kan sälja fler tjänster och produkter.

Det handlar alltså om att skapa efterfrågan. Och eftersom det kommit så många sådana här intiativ på kort tid så känns det som att AI-bolagen nu har nått en punkt där de behöver hållas under armarna för att kunna fortsätta motivera riskkapitalpengarna. För att om de faller – på grund av att efterfrågan från slutanvändare – inte växer så snabbt som de skulle behöva så kan även infrastrukturföretagen drabbas rätt hårt.

En strategi som har hyfsat stor bubbelrisk, om vi säger så.

Nvidia Considers Loan Guarantee for OpenAI: A Potential Billion-Dollar Gamble

TradingKey – The Wall Street Journal reports that Nvidia is currently in discussions to partially guarantee loans for OpenAI’s data center construction. This move could potentially expose Nvidia to significant debt risk. Ahead of Tuesday’s US stock market opening, Nvidia (NVDA) experienced slight fl

Elon Musk hotar att lämna Tesla om aktieägarna inte röstar för hans enbiljondollarersättning

I nästa vecka ska Teslas aktieägare rösta om huruvida de ska ge Elon Musk det av styrelsen föreslagna ersättningspaketet. Det som kan ge Elon Musk upp till 1 biljon dollar i ersättning under en tioårsperiod om han lyckas nå ett antal milstolpar.

Ni vet. Sisådär 10 biljoner kronor. Eller inte långt ifrån Sveriges samlade BNP förra året dubbelt upp.

En av milstolparna är att att Tesla ska nå ett samlat marknadsvärde på 9 biljoner dollar. Mer än dubbelt så mycket som världens just nu högst värderade bolag (Nvidia). Som just nu är det enda bolaget med en värdering över 4 biljoner dollar. Vilket i sig bara två bolag har lyckats med i börshistorien.

Nu har Elon Musk alltså i rätt öppet hotat med att lämna Tesla om han inte får igen ersättningspaketet. Ja, eller att han slutar som VD – men jag har svårt att se att han kommer ta något annat jobb på firman.

Det finns mycket att säga om ersättningspaketet. Som att risken/chansen att Elon får ut hela ersättning måste sägas vara… inte jättehög med tanke på hur han senaste året har skrämt bort väldigt många (potentiella) Tesla-ägare med sitt kaninhålsdykande och Trump-kramande.

Men artikeln lyfter saker kring ersättningspaketet som jag hade missat. Det finns nivåer som kickar in även om han levererar resultat under förväntan. Som trösklar som kan ge honom 20 respektive 40 miljarder dollar i ersättning trots att han underlevererar.

Som artikeln konstaterar: det hysteriskt höga maxersättningsbeloppet känns som att det nästan helt och hållet är satt så högt för att flytta fokus från de belopp som Elon har väldigt god chans att casha in. Att folk ska känna att man kan rösta för ersättningen, därför att risken att Elon får alla pengarna är nära nog noll. Och inte läsa noggrannare i villkoren för ersättningen.

Elon Musk threatens to leave Tesla (TSLA) if he doesn’t get his ridiculous pay

Elon Musk has openly threatened to leave Tesla, or at least his role as CEO, if he doesn’t get his…

Elon Musk vill ha sin enbiljondollarersättning så att han kan kontrollera Teslas robotarmé

Den helt verklighetsfrånvända ersättning på 1 biljon dollar som Teslas styrelse (läs: Elon Musk själv kan vi anta) har ”föreslagit” att Musk ska få är tänkt att mestadels vara i aktier och därmed röster (för världens rikaste man kan inte göra som andra VD:ar och helt enkelt köpa aktier i det egna bolaget).

Och vad vill Elon med den ökade kontroll över Tesla som fler röster innebär? Han vill säkerställa att han har ”stort inflytande” över ”den armé av robotar” som han ser i spåkorten. (Alltså den humanoida robot som Elon påstår är framtiden för Tesla nu när han har lyckats förstöra bilförsäljningsverksamheten med sitt kaninhålande, kulturkrigande och Trump-kramande.)

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Elon Musk wants $1 trillion to control Tesla’s ’robot army’

In Tesla’s Q3 earnings call, Elon Musk got creative in explaining why he needs that $1 trillion compensation package.

 

Övrigt

Driftstörningar i Amazon AWS slår ut stora delar av internet

13 timmar. Så länge varade driftstörningarna som drabbade Amazons molntjänst AWS. En driftstörning som drog med sig stora delar av internet.

Internet skapades från första början som ett decentraliserat nätverk för den amerikanska militären. Ett decentraliserat nätverk som inte skulle kunna gå att slå ut genom att attackera ett litet antal anläggningar. Om en nod gick ned så skulle kommunikation kunna fortsätta genom att nätverkstrafiken skulle kunna andra vägar för att nå fram till sin destination.

Så fungerar internet fortfarande. Men allt mer i teorin. I praktiken är internet beroende av ett litet antal gigantiska aktörer. Här i väst företag som Amazon, Microsoft och Google – som numer huserar väldigt mycket av internet och tjänsterna som vi använder här.

Det gjorde att Amazon-haveriet inte bara drabbade Amazons egna tjänster, utan också Snapchat, ChatGPT, Perplexity, Canva, Zapier, Fortnite och en hela massa mindre företag och tjänster som använder AWS som lagringsplats för sin data och som plattform för sina tjänster.

Och vad var det för massiv cyberattack som slog undan benen på AWS? ”Problem” med Amazons DNS-hantering. Alltså den teknik som översätter IP-adresser till text och vice versa. Det som alltså gör att vi kommer till en IP-adress när vi skriver www.namnet.se. En översättningssnurra för att göra internet lite mer lättanvänt för människor alltså.

Det är inte första gången vi ser den här typen av haveri på internet, där en central tjänst slås ut med följden att sajter och appar beroende av den inte kan fungera som den ska. Eller alls. Inte sällan kan det vara tjänster som vi inte ens vet om att vi använder, eftersom de tillhör internets infrastruktur. De utgör alltså rälsen som nätet rullar ovanpå.

Det lär heller inte vara sista gången. Vilket gör det relevant att fundera på hur man som företag kan minimera risken att verksamheten slås ut om (well, när) det händer igen.

(EDIT: Det verkar som att det var en “automatiseringsbugg” som orsakade haveriet enligt Amazon själva.)

Major AWS outage took down Fortnite, Alexa, Snapchat, and more

An Amazon Web Services (AWS) outage in the US-EAST-1 server region knocked out Amazon, Alexa, Ring cameras, Snapchat, Fortnite, and more.

Apple kan stänga ned ATT i EU

Det finns de där frågorna som jag trodde var överspelade, men så ploppar de upp igen och visar att så inte alls är fallet. Nu har Apple gått ut med att de kan tvingas stänga ned ATT i EU på grund av ”intensivt lobbyarbete”.

ATT läses ut App Tracking Transparency och är den teknik som Apple sjösatte 2021 för att ge användare bättre kontroll över hur de spåras mellan olika appar. Det innebar krasst talat att Apple började tvinga iOS-utvecklare att slänga upp en ruta där användare ska ge samtycke till den här sortens spårning. Det handlar alltså specifikt om spårningen mellan olika appar och inte spårningen i en enskild app. Appvärldens motsvarighet till tredjepartskakan om man så vill.

Föga oväntat så protesterade annonsvärlden högljutt mot ännu ett sätt för användare att slippa bli spårade. Det är ju trots allt ett hot mot möjligheten att rikta annonser mot samma människa på olika ställen på nätet.

Men jag trodde som sagt var att världen accepterat det nya läget, så här 4,5 år senare. Men icke. Tydligen.

Annonslobbygrupper, framförallt i Tyskland vad det verkar, driver fortfarande frågan mot EU. De anser att Apple verkar konkurrenshindrande. Det ser också ut som att Apple kan ha stött på preliminärt motstånd i frågan från regleringshåll i Tyskland och Frankrike.

Mer specifikt verkar det som att de slår ned på Apple dubbelstandard, där samma begränsning inte gäller för Apples egna produkter och tjänster.

Apple har dragit på sig offerkoftan under den vitskinande integritetsriddarrustningen och åter konstaterat att de står på användarnas och konsumenternas sida. Att de ”håller sig själva enligt en högre standard” än vad som krävs när de ger användare den här möjligheten.

Däremot verkar Apple alltså skjuta sig själva i foten när de själva inte kan hålla fingrarna ur syltburken. Att Apple själva vill kunna spåra användare för att merförsälja utan att ge andra samma möjlighet på en plattform som omfattas av Digital markets act är lite att be om att få EU-smisk.

Apple says it may have to turn off App Tracking Transparency in Europe – 9to5Mac

In a statement to the German Press Agency, Apple claimed that it may have to turn off App Tracking Transparency in Europe as a result of ”intense lobbying efforts”.

Internet Archive har nu arkiverat 1 biljon webbsidor

En i det stora hela liten händelse. Men oavsett en väl värd att applådera. The Internet Archive har nu arkiverat 1 biljon webbsidor.

The Internet Archive är förmodligen mest kända för sin tjänst Wayback Machine, som såg dagens ljus 2001. En tjänst som är vad den heter: ett sätt att gå tillbaka i tiden på internet. Tjänsten har sedan 2001 tagit ”snapshots” av sajter, som gör att det går att se hur en sajt såg ut för ett årtionde sedan. Eller två. Eller förra veckan.

Ja, eller det finns data även före 2001. The Internet Archive började ”spara” webbsidor redan 1995 (även om de blev sökbara för allmänheten först när Wayback Machine lanserades). Vi pratar alltså i praktiken mer eller mindre så länge som internet som vi känner det idag har funnits.

Wayback Machine är alltså mest känd för att man kan göra tidresor av nostalgiskäl, men är också relevant för forskare och journalister. Gällande det senare som sätt att kunna se när exempelvis en myndighet eller regeringssajt har plockat bort information i smyg (en funktion som använts… en del i USA under 2025 – kopplat till information om klimat, mänskliga rättigheter och LHBTQ-frågor. Överlag information som har någon slags objektiv forskarbasis).

The Internet Archive är om man så vill internets minne. För en kanal som i sin natur egentligen är rätt förgänglig och flyktig. Och nu har man alltså sparat totalt 1 000 000 000 000 webbsidor sedan starten.

En av internets viktigaste sajter. Precis som Wikipedia. Och en väl all stöttning den kan få. Så det här blev en bra påminnelse till mig att det var dags att donera igen.

The Web We’ve Built: Celebrating 1 Trillion Web Pages Archived

This October, the Internet Archive’s Wayback Machine is projected to hit a once-in-a-generation milestone: 1 trillion web pages archived. That’s one trillion memories, moments, and movements-preserved for the public and available to access via the Wayback Machine.

Google dödar sin tänkta ersättare till tredjepartskakan

Kommer ni ihåg när tredjepartskakan gick och dog för några år sedan? När Google motvilligt gick med på att stoppa tredjepartskakan per automatik i Chrome, efter att Apple och alla andra stora webbläsare hade tagit det steget. Nu odödar Google tredjepartskakan. Och dödar istället sin tänkta ersättare.

Googles plan var att istället sjösätta Privacy Sandbox, som istället för att spåra enskilda användare via tredjepartskakor skulle erbjuda sajter och annonsörer ett upplägg som krasst talat var något slags enorm lookalikeupplägg. Google konstaterade att vi människor är ganska enkla varelser. Om 999 människor gjort på ett visst sätt är det väldigt troligt att nummer 1000 och framåt också kommer att göra samma sak.

Annonsörer gick däremot så där mycket igång på planen. Storbritanniens konkurrensmyndighet var inte heller jättepigg på planen, som de kände riskerade att koncentrera ännu mer annonsmakt till Google på mindre annonsörers bekostnad.

Fem år efter det att Google först presenterade upplägget som skulle bli Privacy Sandbox så gick Google förra året ut med att tredjepartskakan får leva vidare i Chrome. Däremot hette det då att hela Privacy Sandbox-initaitivet skulle leva vidare. Det var trots allt tänkt som någon slags öppen standard som andra kunde bygga på.

Vi kan väl gissa att intresset för det inte var jättestort. Särskilt som Google själva sagt att de inte kommer gå vidare med det. Så nu läggs Privacy Sandbox alltså definitivt ned. Såväl tekniken som själva konceptet.

Så för tillfället är tredjepartskakan fredad. Åtminstone i Chrome. Men vi kan nog anta att sista ordet i frågan ännu inte är sagt.

Som att Apple och övriga webbläsarutvecklare nu kommer att kunna peka på Google och säga: ”till skillnad från Google så värnar vi om din personliga integritet”.

Och då vet vi inte ens hur de ”AI-webbläsare” som börjar dyka upp kommer att hantera det här.

Google has killed Privacy Sandbox

Google Vice President Anthony Chavez has announced that the company was sunsetting the remaining technologies developed for Privacy Sandbox due to their ”low levels of adoption.”

Ikea ger mobilen en säng

Ha. Ny produkt från Ikea. En säng. För mobilen.

Det är med andra ord en miniatyrsäng där man kan bädda ned mobilen. Tanken är förstås en del i hela skärmtidsdiskussionen. Ett sätt att minska sitt doomscrollande när det är sovdags.

Och för att uppmuntra människor att faktiskt använda funktionen så kan man streaka sitt mobilsovande. För det så krävs att man laddar ner Ikea-appen och sedan aktiverar rörelsesensorn så att appen har koll på att mobilen faktiskt ligger still och ”sover”. Lyckas man ge mobilen sju timmars sömn sju dagar i rad så låser man upp en rabattcheck hos Ikea.

Älskar konceptet på flera sätt. Tyvärr är det inte en skarp produkt, utan ett marknadsföringsinitiativ. Dessutom bara i Förenade Arabemiraten. Men det vore kul om det här faktiskt skulle bli en produkt på riktigt.

IKEA Debuts Miniature NFC Phone Bed to Combat Nighttime Phone Scrolling

Earlier this month, IKEA debuted a tiny NFC-enabled bed that’s meant to help smartphone users cut down on nighttime usage. The small ”Phone…

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Boston Dynamics jobbar in AI i sina humanoida robotar

För några dagar sedan presenterade Tesla sitt nya robottaxi-initiativ. Men minst lika mycket uppmärksamhet fick företagets tvåbenta Optimus-robotar som gick omkring, serverade drinkar och spelade sten, sax, påse med besökare. Fast… det visade sig att de inte alls gjorde mycket mer än att gå själva. Resten styrdes på distans av människor.

Inte långt efter det är det dags för ett av de verkliga OG-pionjärerna inom två- och fyrbenta robotar att göra det som Tesla hoppas få till: se till att robotarna inte bara kan röra sig själva helt på egen hand utan också få in AI-smartness även när det kommer till kommunikation.

Boston Dynamics har därför ingått ett nytt avtal med Toyota Research Institute där samarbetet ska utmynna i att föra ihop robotteknik och språk-AI-teknik.

Tänk ChatGPT i en tvåbent robot.

Precis det har ett annat robotföretag redan fått till med sin Figure 01. En robot som bokstavligen har kompletterats med ChatGPT så att den kan svara på användarfrågor samtidigt som den plockar disk. Dessutom landade efterföljaren Figure 02 för bara ett par månader sedan, även den med ChatGPT-stöd.

Det finns även andra företag som arbetar på liknande produkter och även om det varit dåligt med riktiga skarpa demonstrationer av dem – annat än videos som visar upp väldigt nischade användningsområden – så är det här en väldigt spännande utveckling.

Det är fortfarande en rätt bra bit till att ersätta människor i betydligt mer röriga situationer än de noggrant koreograferade lägen som de här robotarna oftast visas upp i, men utvecklingen går rätt fort även här.

Boston Dynamics teams with TRI to bring AI smarts to Atlas humanoid robot

Apple släpper ny iPad Mini

Där ser man. Apple verkar trots allt inte ha övergett minsta iPaden. Nu har vi fått en ny version.

Apple just announced a new, faster iPad Mini

Amazon släpper den första Kindlen med färgskärm

Jag har sagt det förut: ibland känns det extra mycket som att techjättarnas marknadsavdelningar har synkat sina utspel. Först droppade Apple en ny iPad Mini rätt mycket från ingenstans och dagen efter är det dags för Amazon att presentera en ny version av sin e-boksläsare Kindle.

Vad är då nytt? Tydligen inte jättemycket. Men däremot det som ska ha varit ett av de största önskemålen från Kindle-användare: den har färgskärm.

Amazon finally has a color Kindle, and it looks pretty good

 

Mobilt

Apple låter företag varumärkesanpassa utgående mejl, telefonsamtal och betalningar till iPhone-användare

Apple gör en Google. Gör det enklare för verifierade företag att stå ut i mängden. Och visa att de faktiskt är det företag som de utger sig för att vara.

Google har och har testat olika initiativ med ”blåbockar”, alltså olika lösningar för att göra det enklare att veta om ett företag faktiskt är det riktiga företaget eller ett blufföretag som låtsas vara någon annan. Senast test med bokstavligen en blåbock i sökresultatet.

Apple är nu alltså på gång med något åt det här hållet: Branded mail.

Den nya funktionen gör det möjligt för företag att, via det Business Connect-verktyg som Apple släppte förra året, anpassa hur de ser ut i användares inkorg. Som att lägga till en logga.

Det är dessutom inte bara i mejlkorgen som det här ska fungera. Det ska också fungera i saker som inkommande telefonsamtal och betalningar. Så det är med andra ord på samma gång också ett försök att stoppa blufftelefonsamtal. (Fast de två sistnämnda funktionerna måste man aktivera separat från Branded mail.)

Som artikeln konstaterar så är det här också ännu ett sätt för Apple att samla in mer information om sina företagskunder, vilket kan vara bra om Apple får för sig att lansera en egen webbsökmotor. Ja, och för företagets AI-ambitioner.

Det återstår att se hur bra och vattentät Apples lösning är, men det går oavsett nu att registrera företag för Branded mail. Funktionen kommer sedan att börja rullas ut ”senare i år”.

Spamfunktionen vid telefonsamtal rullas ut nästa år och möjligheten att anpassa hur blippbetalningar visas kommer via en ”mindre uppdatering” av Tap to Pay-tjänsten.

Apple’s new feature lets brands put their stamp on emails and calls to your iPhone

 

Ekonomi och finans

Apple blir första företag någonsin med ett marknadsvärde över 3,5 biljoner dollar

Ännu en milstolpe passerad för Apple. Och ännu ett hysteriskt rekord. Apple är nu det första företaget någonsin som har nått ett börsvärde över 3,5 biljoner dollar.

Inte illa för ett företag som är hopplöst efter i AI-racet. Man skulle nästan kunna tro att det finns andra saker som också är viktiga 2024.

Open AI har hittat sätt att AI-jonglera med sina finansiella siffror

Det gäller att leva som man lär. Tycker även ChatGPT-ägaren Open AI. Eller… precis tvärtom. För Open AI tycker att de som har investerat i företaget ska ignorera kostnaderna för… AI.

I underlag till investerare som The Information har kommit över bedömer Open AI att omsättningen kan nå 100 miljoner till 2029, men att förlusterna mellan 2023 och 2028 kan rusa iväg till 44 miljarder. Och med tanke på att ”omsättning” inte är samma sak som ”vinst” så kan det handla om rätt mycket… minus.

Men nu har Open AI kommit på ett sätt att nå gröna siffror redan 2026! Allt som krävs är att… ingen bryr sig om kostnaden för att träna Open AI:s AI-modeller! Överlägset största utgiftsposten! Bort med den! Poff! Vinst!

That’s some ekonomi, that AI-justerade ekonomin.

OpenAI’s AI-adjusted earnings numbers have echoes of Groupon and WeWork

TikTok-utmanaren Triller börsnoteras – och rasar första dagen

När TikTok förra gången var på vippen att förbjudas, under Trump 2020, så klev amerikanska Triller fram som en kaxig kortvideoutmanare som enligt egen utsago skulle ta över. Och därefter ta över världen. Typ. Nu har Triller till slut klivit in på börsen. Och premiären gick… sådär.

Efter ett antal försök så skedde börsinträdet via ett samgående med Hong Kong-företaget AGBA – ett företag som intressant nog har ”finansiella tjänster” som verksamhet. Så kanske inte en helt självklar kombo. Det verkar inte heller aktiemarknaden ha tyckt. Efter att först ha seglat upp en hyfsad bit över öppningskursen så slutade Trillers första börsdag med ett ras på 20 %.

Det innebär ett börsvärde på strax över 700 miljoner dollar. En bra bit under de 4 miljarder dollar som AGBA och Triller såg framför sig när de presenterade samgåendet förra våren.

Det verkar som att AGBA:s ekonomi är milt sagt skakig – vilket kanske är passande med tanke på att även Triller har svajat betänkligt sedan 2020. Har det inte varit stämningar om obetalda musikrättigheter så har det handlat om ifrågasättanden av tjänstens användarsiffror.

Det blir intressant om vi nu kan få en bättre inblick i den senare siffran, nu när Triller tvingas bli betydligt mer transparent i sin verksamhet som börsbolag.

Triller is finally a publicly traded company: Tiktok rival’s share price drops 20% on first day of trading

Apple Pay får stöd för Klarnas avbetalningslösning

Före sommaren skrotade Apple den Betala senare-lösning i egen regi som företaget lanserade förra året. Istället skulle andra lösningar presenteras i höst. Nu kom en av dem: Klarnas avbetalningslösning blir del av Apple Pay.

Det innebär alltså att den som betalar med Apple Pay kan välja att dela upp sin betalning via Klarna. Ja, om hen bor i USA eller Storbritannien, i alla fall. Det är i dessa två länder som Klarna-samarbetet först blir tillgängligt, följt av Kanada ”de närmaste månaderna”.

Det återstår att se om och i så fall när Klarna blir alternativ även för svenska konsumenter. Gissar att det inte borde dröja allt för länge. Men när det kommer till EU så tror jag att Klarna har större ambitioner än bara att bli ett avbetalningsalternativ i Apple Pay-utcheckningen.

En av de förändringar som Apple har gått med på i och med Digital markets act är att konkurrerande betallösningar ska få tillgång till iPhonens NFC-chip. Något som sannolikt lär innebär att man som användare kan ställa en annan betalmotor än Apples egen när man blippbetalar.

Jag är rätt övertygad om att Klarna är VÄLDIGT sugna på att bli ett av alternativen som man kan välja bland som förvald blippbetalförmedlare.

Klarna Payment Options Now Available at Checkout on Apple Pay In-App and Online

Semrush köper Search Engine Land

Ännu en uppköpsaffär i publicistvärlden. Den här gången är det Third Door Media som sväljs, vilket innebär att bland annat SEO-sajten Search Engine Land nu får ny ägare.

Och vilket mediehus köper då upp Third Door Media you ask? Inget alls. Istället är köparen… SEO-verktyget Semrush. (Ja, okej, det är alltså inte verktyget som har öppnat plånboken, utan företaget bakom. Jobbigt för ekonomiavdelningen om Semrush-verktyget skulle börja shoppa loss på egen hand.)

Det är med andra ord ännu en kluster publikationer med tillhörande konferenser som hittar nytt hem hos en helt annan slags företag. Och för den delen lite som Handelsbankens hyfsat nya EFN-satsning, som är tänkt att bli stora både med video-ekonomi-innehåll och en egen DI-konkurrent.

Återstår att se hur det kommer att påverka Search Engine Land, en av de sajter där jag ofta hittar intressanta Google-nyheter.

Semrush acquires Search Engine Land

 

Övrigt

Internet Archive är tillbaka efter överbelastningsattacken

Väldigt goda nyheter. Efter den överbelastningsattack som förra veckan drabbade Internet Archive – mer specifikt tjänsten Wayback Machine – så kom sidan igår upp igen. Även om det är i en ”tillfällig läsversion”. All funktionalitet är med andra ord ännu inte på plats och de kämpar säkerligen fortfarande med följderna av attacken – som bland annat gjorde att 31 miljoner konton drabbades.

Wayback Machine är om man så vill internets motsvarighet till det som Kungliga biblioteket (och andra bibliotek) länge har gjort: samla in ett exemplar av alla publikationer och böcker som ges ut. Kungliga biblioteket gav sig även på att börja katalogisera även webben – genom att sajter skulle skicka in en cd med sajten – men vet inte om de fortfarande gör det (även om det säkerligen inte har varit cd-krav på länge).

Men Internet archive har oförtrutet gjort precis det här. Sparat ögonblicksbilder av sajter, vilket har gjort Wayback Machine till internets minne. Och trots att jag känt till Internet Archive länge så blev jag ändå lite tagen av att de har samlat in 916 miljarder webbsidor så här långt. En enorm insats som inte hyllas alls lika mycket som den borde.

När Wayback Machine gick ner efter attacken så tänkte jag först att det var väldigt trist. Men när tjänsten sedan låg nere några dagar så insåg jag att jag blev lite orolig. Orolig att tjänsten skulle ha drabbats av skada som den inte skulle kunna komma tillbaka från. Åtminstone inte med de resurser som Internet Archive har.

Visst kan det kännas mossigt att tänka historia när alla vill springa framåt. Inte minst när det kommer till dagens internet och de tjänster som finns där. Men det är värt att stanna upp och skänka en tacksamhetstanke att det finns projekt som Wayback Machine och Wikipedia. Även om vi inte tänker på dem särskilt ofta. Eller till och med tar dem för givet.

The Internet Archive and its 916 billion saved web pages are back online

Airbnb gör det möjligt för Airbnb-uthyrare att anlita Airbnb-uthyrare för att hjälpa till med Airbnb-uthyrandet

Ha. Hur löser man utmaningen att Airbnb för vissa har blivit så mycket heltidsjobb att man inte hinner jonglera allt som ska skötas i alla de platser man hyr ut? Airbnb-uthyrare kan anlita andra Airbnb-uthyrare för att sköta marktjänsten.

Skönt meta. 

Airbnb launches a network that lets hosts hire other hosts

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 41 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Amerikansk domstol kräver att EU öppnar Android för konkurrerande appbutiker

För några veckor sedan förlorade Google en utdragen rättegång mot Fortnite-utvecklaren Epic Games. Domstolen kom fram till att Google Play är ett olagligt monopol. Och nu har påföljden landat.

Google måste öppna Android för konkurrerande appbutiker. Vilket… kan verka som ett lite intressant straff med tanke på att Android – till skillnad från iOS – alltid har haft möjlighet att installera appar från andra butiker än Googles. Men nu kräver domstolen att Google distribuerar konkurrerande appbutiker via Google Play. Dessutom måste Google låta externa appbutiker få tillgång till Google Plays alla appar (även om enskilda utvecklare kan säga nej).

Men det stannar inte där. Från och med 1 november så måste Google sluta kräva att appar som distribueras via Google Play använder Googles egen betallösning, låta Android-utvecklare berätta för sina användare att det finns andra sätt att betala, låta utvecklare länka till andra nedladdningsställen och sätta sina egna priser.

Domen anger också ett antal inten för Google. Google får exempelvis inte erbjuda utvecklare pengar eller andra fördelar om de inte släpper sina appar i andra butiker.

Det är med andra ord mycket som är väldigt likt det som EU har ritat upp via Digital markets act. Och visar att USA även här ser ut att följa mycket i EU:s fotspår när det kommer till reglering av techjättarna.

Det intressant är dock hur den här rättegången slutade på ett väldigt annorlunda sätt än den mellan Epic Games och Apple, trots att det i stort var samma punkter i båda rättegångarna.

Nu tar historien förstås inte slut här: Google har redan sagt att de kommer att överklaga. Men det blir oavsett intressant att se vad som händer om Google förlorar även i högre instanser. När den ena stora appbutiken tvingas till stora eftergifter, men inte den andra.

Sen finns det förstås lite märkliga villkor inbakade i domslutet: kravet att öppna Google Play för konkurrenter gäller bara i tre år.

Google must crack open Android for third-party stores, rules Epic judge

Huawei rullar ut nytt operativsystem som ska konkurrera med iOS och Android

Så har det till sist blivit dags för kinesiska Huawei att rulla ut sitt egenutvecklade mobiloperativsystem Harmony OS. Släpps skarpt nästa vecka i några av företagets olika mobiler och surfplattor.

Harmony har funnits hyfsat länge, men var länge mest bara ett försök att – precis som Samsung och andra – Huaweifiera Android. Men när Huawei hamnad på USA:s svarta lista så innebar det bland annat att företaget inte längre fick använda Googles tjänster. Inget problem i Kina, där dessa ändå inte finns, men rätt mycket en dödsstöt för mobiler som ska säljas i resten av världen.

Ny har Harmony byggts om från grunden och stöder inte längre Androdi-appar överhuvudtaget. Det är alltså ett helt nytt operativ som är tänkt att ta upp konkurrensen med iOS och Android.

En… hyfsat uppförsbacke kan vi säga. Men kan absolut bli en tung spelare i Kina. Och det kan innebära dåliga nyheter inte minst för Apple, som redan har allt större utmaningar med sin iPhone-försäljning i landet – i takt med att kineser i allt högre utsträckning väljer hemmaodlade modeller. Inte minst därför att kommunistpartiet mer eller mindre uttalat har pekat med hela handen i den riktningen.

Huawei to roll out home-grown mobile operating system in challenge to Apple’s iOS, Android

Så hanterar Apple Intelligence när nån gör slut via sms

Ha. Ett användarfall som inte fått särskilt mycket uppmärksamhet i Apples kommande AI-sammanfattningsfunktion: hur hanterar Apple Intelligence när nån gör slut via sms?

This Is How Apple Intelligence’s Notification Summaries Handle Breakup Texts

 

Ekonomi och finans

Open AI överväger ovanlig företagskonstruktion för sitt övergång från ideell till vinstdrivande

Under nästa år kommer Open AI att en gång för alla lämna sina ideella rötter och istället gå all in på vinst. Ja, eller det kommer fortfarande att finnas en icke-vinstdrivande del inom det ”nya” Open AI, som alltjämt kommer att ha Open AI:s ursprungliga mission att ”gynna mänskligheten” med sin AI-forskning. Men Open AI vänder upp och ned på sin nuvarande struktur i och med att den vinstdrivande delen blir överordnad den ideella, istället för det omvända läge som gäller idag (även om den icke-vinstdrivande ska vara ”oberoende”.)

Det här är vid det här laget mer eller mindre säkert, eftersom VD:n Sam Altman ska ha delat planerna under ett internt möte på Open AI.

Men nu kommer uppgifter om att Open AI kommer att testa ännu en lite ovanlig företagskonstruktion. Istället för att förvandlas till ett vanligt AB så överväger Open AI att bli en public benefit corporation (PBC).

Vad är då en PBC? Ungefär vad den heter. Ett företag som ska vara till nytta för samhället. Ja, plus tjäna pengar.

En PBC är nämligen lagbunden att inte bara maxa vinsten åt aktieägarna, utan måste också balansera det med sociala och miljömässiga mål. Mindre kvartalskapitalism och mer långsiktigt arbete, alltså. Det ställs också högre krav på transparens. Det är lite som en mashup av ett kommersiellt bolag, en stiftelse och en värderingsstyrd ideell organisation.

Men så finns också de rent företagsmässiga fördelarna: det kan bli lättare att avstyra försök till fientliga övertaganden. I och med att företagsformen har krav på andra saker än att maximera vinsten för ägarna kan det vara lättare att ge företag som vill ta över fingret.

Och om jag ska läsa det väldigt konkret i Open AI:s fall: med tanke på att Microsoft äger nästan hälften av den nuvarande kommersiella delen av Open AI och med tanke på att Open AI bara i förra veckan plockade in stora högar pengar från jättarna Nvidia och Softbank så finns det alltså gott om spelare som helt enkelt skulle vilja ta över Open AI. Och som har de ekonomiska musklerna att göra det – om Open AI hade varit ett vanligt kommersiellt bolag.

Det är därför ingen slump att såväl Musk xAI som Google- och Amazon-backade Anthropic har valt samma upplägg.

OpenAI pursues public benefit structure to fend off hostile takeovers

Open AI väntas tredubbla förlusten till 2026

Nästa år ska Open AI – om VD:n Sam Altman får som han vill – ställa om till vinstdrivande, från att så här långt formellt varit en icke-vinstdrivande organisation med en vinstdrivande underverksamhet. Och vinst ser Open AI ut att… behövas.

Enligt underlag till investerare så pekar Open AI:s egna prognoser på en omsättning om 100 miljarder dollar 2029 (wohoo!). Men det är också först då som Open AI ser sig gå med vinst (mindre wohoo!).

Inte bara det, förlusterna 2026 bedöms landa på 14 miljarder dollar 2026 (ännu mindre wohoo!), en ökning från de 5 miljarder som de ser ut att gå med förlust i år (jättemycket inte wohoo!)

Känns som att jag fattar varför Apple valde att inte investera i Open AI under den rekordfinansieringsrunda som stängde förra veckan. Alltså när ChatGPT-ägaren tog in 6,6 miljarder dollar till en värdering på 157 miljarder. Den största riskkapitalinvesteringen någonsin.

Tim Cook noterade med andra ord brasklappen på investeringsunderlaget: ”Investeringar innebär en risk”.

Men om förlustkurvan till 2026 stämmer så lär de pengarna i sig inte räcka ens hela 2025. Vi kan tänka att Open AI kommer att behöva gå med kollekthåven mer än en gång innan de då kanske börjar gå med vinst 2029.

Open AI har med andra ord… en del förväntningar att leva upp till.

OpenAI Projections Imply Losses Tripling to $14 Billion in 2026

TikToks omsättning i Europa ökar rejält

They got 99 problems, men omsättningen i Europa ain’t one. Eller nåt. TikToks omsättning i Europa växer kraftigt.

Mellan 2022 och 2023 så gick omsättningen för kortvideoappens europeiska verksamhet från 2,6 miljarder dollar till 4,57. Och precis som för de flesta stora sociala plattformar så är den summan till största del sannolikt identisk med annonsomsättningen.

Det gör att vi också kan jämföra omsättningen med värsta konkurrenten Meta, som under förra året omsatte 30,5 miljarder här hos oss. Omsättningsskillnaden är alltså rejält mycket större än användarskillnaden.

TikTok Sets Aside $1 Billion To Cover Future European Data Privacy Fines

 

Övrigt

Internet Archive drabbas av överbalastningsattack – 31 miljoner konton påverkade

En av internets viktigaste tjänster, men en som glöms bort rätt ofta, är The Internet Archive. Eller Wayback Machine som funktionen heter. Den som sparar versioner av sajter så att man rätt bokstavligen kan gå tillbaka i internethistorien och se hur en sajt såg ut tidigare. Eller se sajter som inte längre finns kvar.

I veckan drabbades Internet Archive av en överbelastningsattack som sänkte sajten. Tre dagar senare är den fortfarande nedan.

Dessutom ska 31 miljoner konton ha drabbats av attacken. Ja, närmare bestämt så har 31 miljoner konton läckt ut, komplett med e-postadress, användarnamn och hashade lösenord.

Är alltid dåligt när den här typen av attacker händer, men ännu värre när det drabbar en ideell organisation som tillhandahåller en viktig tjänst.

Jag hoppas att de snart kan vara uppe på banan igen.

The Internet Archive is under attack, with a breach revealing info for 31 million accounts

USA:s justitiedepartement vill bryta upp Google

It’s breaking (up) time! För Google. Åtminstone om USA:s justitiedepartement får som de vill.

För ganska exakt två månader sedan förlorade Google ett långdraget mål mot justitiedepartementet (DOJ). När domen föll så konstaterades att Google har byggt upp ett olagligt monopol med sin sökverksamhet och använt sin storlek och varumärkesdominans för att sabba för mindre konkurrenter.

Nu har DOJ delat vad de vill att domstolen ska utdöma för straff till Google. Och det handlar bland annat om att bryta upp Google.

Jag har inte hittat DOJ:s egna inlagor, så jag vet inte om de är publika eller om det bara har delats med de inblandade i målet än. Men Google skrev ihop ett blogginlägg om vad DOJ kräver – eller rättare sagt hur Google tolkar detta. Det är med andra ord från Googles perspektiv.

Google ska dela sökfrågor, klick och sökresultat med konkurrenter: Här lutar sig Google mot att många sökfrågor kan vara känsliga och att delning av dessa kan hota individers integritet och säkerhet. Men jag… har svårt att tro att DOJ kräver att Google på identifierbar individnivå ska dela sökdata med andra. Lär handla om aggregerad data, där risken för individer lär vara väldigt låg. Men det är klart att Google inte vill dela sökdata med mindre konkurrenter.

DOJ:s krav kan ”hindra Googles AI-verktyg” och därmed hålla tillbaka amerikansk innovation: Ja, klart Google måste dra innovationskortet. Det är ju norm så fort det börjar pratas reglering av techbolag. Däremot lite oklart vad det specifikt är som kan hindra utvecklingen. Annat än: alltid bra att skrämmas med AI och indirekt att USA kan hamna på efterkälken mot Kina.

Bryta upp Google genom att exempelvis tvinga företaget att sälja Android eller Chrome: Det enskilt mest långtgående kravet. Något som EU inte ens ser ut att kräva, därför att det skulle bli ”för komplext” att genomföra i praktiken. Men det är också därför som Chrome och Android nämns – de är trots allt lättare att bryta loss än att dela upp Googles annons- och sökverksamheter.

Men som Google konstaterar: det är inte vem som helst som har musklerna att driva och utveckla dessa utan att ta direkt betalt av användarna – ja, eller oavsett (sen är de förstås inte ”gratis” för användarna eftersom båda dessa är viktiga ingredienser för att driva till Googles annonsverksamhet och viktiga för att samla in data till denna).

Sen lyfter Google att förändringar av sökannonsmarknaden kan sabba för både publicister och konsumenter – men rättegången kring det har precis inletts, så här verkar Google förekomma ett förväntat utslag.

Sist men inte minst verkar DOJ kräva att Google inte längre får köpa sig plats hos exempelvis Apple för sin sökmotor. Och det kan på något sätt göra att Mozilla tjänar mindre pengar på Firefox och att Android-mobiltillverkare kan tvingas höja sina priser (så med andra ord erkänner Google att de betalar dessa för att få in sin söktjänst).

Nu återstår att se hur domstolen ställer sig till kraven. Och vad de i så fall kan komma att innebära i praktiken. Men DOJ verkar alltså fast beslutna att vrida upp armen på ryggen och ta steg som EU alltså inte ens verkar villiga att göra för att begränsa Googles dominans. Spännande fortsättning följer.

DOJ’s radical and sweeping proposals risk hurting consumers, businesses, and developers

ChatControl skjuts upp ytterligare

För någon vecka sedan röstade Sverige ännu en gång igenom det kontroversiella lagförslaget ChatControl. Det som förespråkarna säger ska göra det enklare att komma åt och stoppa barnporr men som kritikerna anser kommer att skapa ett totalt övervakningssamhälle i EU.

Anledningen är att alla länkar och bilder som skickas via meddelandetjänster ska förhandsgranskas innan de skickas. På ett sätt som inte bryter krypteringen enligt EU:s nuvarande ordförandeland Ungern, som har tagit fram en justerad version av ChatControl efter att den första skrivningen inte lyckades få majoritet inför omröstningen i Ministerrådet.

Nu har Sverige alltså gett grönt ljus igen. Men den omröstning som var tänkt att hållas i veckan har nu ställts in. Samma anledning som förra gången: förslaget har ännu ingen kvalificerad majoritet.

Det betyder nog inte på långa vägar att ChatControl är begravet, men det har alltså åtminstone sparkats framåt ännu en bit. Förhoppningsvis kanske så länge att våra politiker kommer till sin sans.

EU-uppgörelse om omdiskuterade ”chat control” dröjer

Ny EU-app listar gratis wi-fi-hotspots i hela EU

Mitt i den AI-hysteri som just nu råder – där doomsaying om att det är kört för individer och EU om man inte går all in på AI nununu – så är det lätt att glömma de förutsättningar som behövs för att nå AI-tjänsterna. Och då inte bara att man i praktiken måste betala för att komma åt dem, utan det som krävs för att man överhuvudtaget ska kunna komma ut på internet, där kommersiella bolag i stort kontrollerar prislappen. Samtidigt som stater nära nog kräver att medborgare måste använda internet för att uppfylla sin del av samhällskontraktet (som att deklarera).

Vad tillgången till det som allt mer börjar ses och klassas som en ny mänsklig rättighet (internet alltså) ska kosta är en betydligt större fråga. Och en som i sig ger en stor digital klyfta. Att EU nu släpper en app – WiFi4EU – som samlar över 90 000 kostnadsfria och publika wi-fi-hotspots är i det sammanhanget en rätt liten satsning (särskilt som det finns många liknande tjänster).

Men det är oavsett ett viktigt steg i all sin enkelhet. För utan bra tillgång till internet så spelar det ingen roll hur bra AI-tjänster som kan finnas. Även de kostnadsfria (väldigt strypta) som bara är en webbsökning eller appnedladdning bort. Åtminstone till dess att vi börjar få bra, lokala AI-assistenter i våra mobiler – som inte kräver uppkoppling.

Men tillgången till internet är som sagt en betydligt större fråga än möjligheten att köra AI-tjänster. Det är numer en väldigt viktig byggsten i att kunna vara del i ett samhälle och för demokrati som helhet.

AI-strategier och AI-satsningar även på EU-nivå i all ära plats, men frågan om internettillgång är överlag sorgligt frånvarande i den kontexten.

Why you’ll love the WiFi4EU app

Genomgång av hur pengar fick Elon Musk att hoppa ned i kaninhålet

En lång men intressant genomgång av Elon Musks resa till och ned i det tossedjupa kaninhålet. En resa som kan sammanfattas med: follow the money.

How SpaceX became the MyPillow of government contractors