Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 14 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon skrotar sin smarta betallösning

En rätt oväntad reträtt. Och ett rätt stort nederlagserkännande. Amazon skrotar satsningen på sin smarta betallösning Just Walk Out.

Just Walk Out såg först dagens ljus för 6-7 år sedan och dök då upp i Amazons obemannade Go-butiker. Kunder blippade sig in med sina mobiler, plockade på sig det de ville handla och gick sedan ut – utan att behöva skanna varorna manuellt. Allt sköttes med RFID-chip och liknande teknik som höll koll på vilka varor som kunder plockade på sig. Pengarna drogs automatiskt och trådlöst från kundernas Amazon-konton när de gick ut.

Utrullningen drabbades dock av förseningar. Det visade sig att tekniken hade två stora brister: den hade svårt att hantera produkter som rörde sig i en lokal och hade svårt att hålla koll på många samtida kunder. Två lite… halvrelevanta funktioner för en betallösning i en butik.

Till sist fick Amazon åtminstone så pass bra styrsel på Just Walk Out att de kunde låta vanliga kunder använda funktionen. Och den skalades även upp till Amazon större Fresh-butiker – alltså företagets dedikerade livsmedelsbutiker.

Men där verkar det alltså ha tagit stopp. Och det är sannolikt just de två problem som tekniken hade i början som fortfarande spökar. Ja, eller som blev ännu värre i Fresh-butikerna, som är betydligt större än Go-motsvarigheterna.

Istället kommer Amazon nu satsa på gammalt hederligt manuellt skannade. Att kunder alltså blippar varor vartefter de lägger ned dem i varukorgen. Dock med en liten twist. Istället för att skanna med en handpistol eller mobilen så har butikernas smarta Dash-kundvagnar inbyggda skanners.

Det här sammanfaller dessutom med att Amazon överlag har skalat tillbaka sina ambitioner kring fysiska butiker. Men jag misstänker att Amazon fortfarande är sugna på att bredda sitt fysiska fotavtryck när ekonomin förbättras. Och att de längre fram kan erbjuda en bättre version av Just Walk Out. Eller något liknande.

Amazon ditches ’just walk out’ checkouts across US grocery stores – Retail Gazette

Amazon is removing its infamous ’Just Walk Out’ tech from all of its Fresh grocery stores in the US.

Amazon gör det möjligt att skapa konto genom att fota handflatan med mobilen

Intressant – och rätt logiskt – steg från Amazon. Det blir nu möjligt att skapa ett Amazon One-konto genom att fotografera handflatan med mobilen.

Vad det handlar om är att det ska bli enklare att betala med handen i Amazons fysiska butiker. Ja, överlag de ställen som har den Amazon-tekniken installerad (här återfinns arenor, flygplatser, gym och närbutiker som har köpt in Amazons lösning). Man behöver inget mer än sin hand för att betala.

Det är som sagt i stort en rätt självklar fortsättning att man kan göra det här hemma istället för att göra det på plats där man vill använda handen för att betala. Och det är ju i stort samma sak som att lagra sitt fingeravtryck eller sitt ansikte för att identifiera sig och för att betala.

Den stora skillnaden handlar egentligen om förtroende. Alltså vad den som samlar in den här informationen gör med datan. Här lär Amazon ha en högre tröskel än exempelvis Apple. Men å andra sida så lär risken för manipulation vara mindre när man använder sin egen enhet än när man använder en offentlig station för ändamålet.

Amazon’s palm-scanning service now lets you sign up from your phone

Amazon One now lets users enroll using a mobile app. The service uses palm scans to verify a user’s age or make contactless payments.

 

AI – artificiell intelligens

EU och USA enas om fördjupat samarbete kring AI

Vad gör man för att möta AI-hotet från Kina? Man slår sina AI-påsar ihop. Så verkar EU och USA har resonerat. De två blocken har nu gjort ett gemensamt uttalande där de siktar på ett fördjupat samarbete för att tillsammans främja utvecklingen. Ja och som sagt var poola resurser mot Kina. Och andra som tänker hoppa på AI-tåget, som Indien.

Det verkar dessutom att det handlar om ett lite bredare grepp än bara AI. Som standarder kring digitala identiteter och att ”utöva påtryckningar på plattformar att försvara mänskliga rättigheter”.

Det intressanta är att de två sidorna – förstås – tänker dra nytta av varandras styrkor. Vilket gör att EU ännu en gång kan leverera det som numer är en av unionens största exportprodukter: techreglering. EU ligger före även här med sin AI Act medan USA än så länge inte har någon form av lagstiftning på plats.

Å andra sidan så gör ju det att amerikanska företag har sprungit snabbare än sina europeiska kollegor. Så medan USA får hjälp att styra upp de springande hemmabolagen så hoppas EU få hjälp att få sina bolag att springa snabbare. Typ.

Sen återstår förstås att se vad det här faktiskt kommer att innebära i praktiken. Inte minst, som artikeln är inne på, att ett presidentbyte i november lär göra att alla former av samarbeten med andra länder (ja, om det inte handlar om machodiktaturer) åker ut genom fönstret för USA.

Men det vi åtminstone skulle kunna hoppas på är mer standardiseringar och likriktningar över Atlanten för att på så sätt göra livet lättare för dem som utvecklar för och använder internet.

US and EU commit to links aimed at boosting AI safety and risk research | TechCrunch

The European Union and United States put out a joint statement Friday affirming a desire to increase cooperation over artificial intelligence. The The European Union and United States put out a joint statement Friday affirming a desire to increase cooperation over artificial intelligence — including in relation to AI safety and governance.

ChatGPT får mer avancerad bildfunktion

Nu är det dags för ChatGPT att få lite vässade bildskaparskills. Eller rättare sagt: bildredigeringsskills. Det blir enklare att redigera skapade bilder.

Vad det handlar om är att ChatGPT-integrationen av Open AI:s bildskapartjänst Dall-E nu uppgraderas ett snäpp. Det blir möjligt att göra så kallad ”inpainting” på en genererad bild. En ny ”Select”-knapp i gränssnittet gör att man kan markera den del av en bild som man vill justera och sedan skriva vad man vill ha ändrat där.

Man kan alltså ändra ”smaken” på en glasstrut genom att markera glassen och skriva att man istället vill ha jordgubbssmak. Eller åtminstone rosa färg.

Som vanligt när det kommer till ChatGPT så är det betalversionen som gäller för att få tillgång. Det är allt det som är fallet när Open AI rullar ut nya funktioner.

DALL-E now lets you edit images in ChatGPT

An update to DALL-E 3 lets you refine your AI-generated images within the ChatGPT interface. You’ll also find new style prompts in DALL-E to help kick-start your creativity.

Open AI stryker kontokravet för att använda ChatGPT

Open AI öppnar ChatGPT ännu mer. De droppar nu kravet på att man måste ha ett konto för att använda tjänsten.

Nu finns det förstås ett aber här: det gäller gratisversionen av ChatGPT. Den som på GPT:iska heter version 3.5.

Det finns även några andra begränsningar: det går inte att spara eller dela chattar eller göra andra saker som kräver ett konto att spara informationen i.

Sist men inte minst så kommer den kontolösa versionen också ha ”något mer restriktiva innehållsriktlinjer”. Och vad det betyder är en väldigt bra fråga.

Visst, vid det här laget har gratisversionen av ChatGPT sedan länge (ja, i AI-tideräkningen) blivit förbisprungna av vassare versioner från såväl Open AI som andra. Men det är oavsett ett sätt att sänka tröskeln för nya användare ytterligare lite.

ChatGPT no longer requires an account – but there’s a catch | TechCrunch

OpenAI is making its flagship conversational AI accessible to everyone, even people who haven’t bothered making an account. It won’t be quite the same

ChatGPT Enterprise har nu över 600 000 betalande användare

Hur går det för ChatGPT Enterprise – ChatGPT-versionen som vänder sig till riktigt stora företag? Jotack bara bra. Åtminstone om vi tittar på tillväxten.

Enligt Open AI så finns det nu över 600 000 betalande användare. Det är sisådär 450 000 fler än i januari. Eller en uppgång på runt 300 % på två-tre månader.

AI business is booming: ChatGPT Enterprise now boasts 600,000+ users

Demand for OpenAI’s more advanced, workplace-friendly ChatGPT has quadrupled since the start of 2024.

Apples AI-modell slår GPT-4

Nu jäklar hoppar Apple på riktigt in i AI-matchen! Företagets närodlade AI-modell sopar banan med GPT-4!

Ja. Åtminstone enligt Apple själva. Och enligt en forskningsrapport från Apples eget AI-folk.

Med tanke på Apples förkärlek för stora ord när det kommer till hur fantastiska de egna produkterna och tjänsterna är så ska vi nog lägga rejäla band på eventuella förväntningar.

Det betyder dock inte att Apples utspel är ointressant. Vi får någon slags ytterligare glimt in i Apples AI-verkstad. En verkstad som ännu inte levererat särskilt mycket, tja, verkstad.

Enligt rapporten så ska Apples minsta språkmodell vara jämförbar med GPT-4 – alltså den senaste huvudversionen av tekniken som driver ChatGPT – medan företagets större modeller ”substantiellt överträffar den”. Visst. GPT-4 börjar bli till åren – eftersom ett människoår motsvarar 34,64 AI-år – men det är fortfarande den modell som alla jämför sig med. Så relevant jämförelse trots allt.

Som vanligt så lär ”på enheten” vara det Apple är ute efter. Dvs. sånt som ligger och rullar lokalt i exempelvis en iPhone utan att behöva skyffla data fram och tillbaka över internet. Det i sig har gjort att Apples satsningar när det kommer till Siri har haft fler begränsningar än exempelvis Google Assistant.

Genomgången av hur en Apple-AI ska ta sig an sin uppgift känns som det enskilt mest intressanta. En kombination av vad användaren gör i interaktionen med (förmodligen) Siri, vad som visas på skärmen och vad som händer i bakgrunden. Så en AI-bot som alltså ligger och dammsuger mobilen hela tiden.

Vilket känns som något som kommer att göra underverk för batteritiden.

Apple kommer – helt otippat – ha AI i fokus för sin utvecklarkonferens WWDC i juni. Enskilt största frågetecknet? Kommer Apple att säga ordet ”AI” under sin keynote? Eller kommer vi inte närmare än den ledtråd som företaget droppade förra veckan när datumet för konferensen blev offentligt: att det blir Absolutely Incredible.

Apple AI researchers boast useful on-device model that ’substantially outperforms’ GPT-4 – 9to5Mac

Siri has recently been attempting to describe images received in Messages when using CarPlay or the announce notifications feature. In…

Suno AI gör det möjligt att skapa upp till två minuter långa, rätt fullständiga låtar

I veckan hände två orelaterade saker som var helt relaterade. Suno AI uppdaterade sin AI-musikskapartjänst till version 3, vilket bland annat gör att det går att skapa längre låtar, och 200 artister gick ut i ett gemensamt öppet brev där de uppmanade de stora techbolagen att sluta nedvärdera artisternas musik. Och sluta inkräkta på deras upphovsrätter och levebröd.

Och ja. Det handlar förstås om tjänster som Sunos. Där användare kan skapa allt mer fullständiga låtar bara genom att i text beskriva vad de vill ha.

Sunos uppgradering innebar dessutom att tjänsten nu kan skapa dramaturgiskt korrekta låtar. Med intro, uppbyggnader och outro. Och visst blir resultatet imponerande. Jag skrev ”a sad and melodic house track about spring” och den korta beskrivningen gav mig precis det. Komplett med en skriven text och sång (går att lyssna på resultatet här nedan).

Och, tja, den hade förmodligen gått att kränga as is på Spotify. Och för de flesta kunnat passera helt obemärkt. Att det alltså är en låt skapad och inspelad av människor.

Jag har ingen aning exakt om vilken musik som Suno har tränat sin modell på för att skapa det jag bad om. Det är garanterat upphovsrättsskyddad musik, inte omöjligt att det är en eller flera av de artister som står bakom uppropet ovan.

Det är samma utmaning som generellt kring dagens AI-modeller. De har tränats på en massa innehåll som finns på nätet och kostar sedan ofta pengar för dem som använder dem. Men de som skapade innehållet får inte del av de pengarna.

Här finns med andra ord en hel massa för dagens politiker att ta tag i kring vad upphovsrätt ska vara och hur den ska fungera i en värld där generativ AI finns så öppet tillgängligt.

AI-förespråkarnas argument är att upphovsrätten inte kan gälla, då det inte är samma sak när en modell har tränats på något. Samma sak som att det inte går att stoppa människor från att återanvända saker som de har lärt sig. Men den jämförelsen haltar, då rätt mycket kunskap idag kostar pengar. För att få viss kunskap, som från en bok, så måste du betala eller låna på bibliotek. Eller så snor du utan tillstånd.

Men problemet med det här är att AI-modellerna måste fyllas på med nytt träningsmaterial. Skapat av människor. Annars blir det en nedåtgående spiral när samma AI-skapade material används om och om igen, utan ny input.

Så för att dagens generativa AI-lösningar ska kunna fungera hållbart över tid så kommer det krävas att det fortfarande finns incitament för människor att skapa innehåll. Krasst talat att det går att tjäna pengar på det.

Fragments of Spring | Suno

melodic edm house song. Listen and make your own with Suno.

Stability AI rullar ut ny musikskaparfunktion

Dags för Stability AI att rulla ut en ny musikskaparfunktion. Ja, eller åtminstone uppdatera sin tjänst. Stable Audio 2.0 rullas nu ut.

Precis som innan så bygger den på att du laddar upp ett ljudklipp (som inte får vara upphovsrättsskyddat) och sedan kan AI:n skapa musik baserat på den och dina instruktioner. Skillnaden jämfört med tidigare är dels att den kan skapa längre klipp (3 minuter istället för 90 sekunder) och dels att Stable Audio nu kan skapa dramaturgiskt korrekta låtar. Med andra ord att ljudbygget har saker som intro och outro på samma sätt som människoskapade låtar har.

Som artikeln konstaterar så är det dock en bit kvar till dess att låtarna i sig blir unika mästerverk. ”Sången” som skapas sammanfattas som ”valsång”. Men det är oavsett ytterligare ett exempel på hur man kan använda generativ AI för att få starthjälp och bolla idéer.

AI-generated songs are getting longer, not necessarily better

Stability AI’s Stable Audio 2.0 updates the platform’s first version by letting users upload clips, generate longer songs, and have more control over crafting the songs.

Microsoft Copilot uppgraderas för företagsanvändare

Dags för uppgradering av Microsofts AI-chattbot Copilot. Den här gången specifikt för dem som prenumererar på Copilots företagsabonnemang.

Uppgraderingen lyfter Copilot från GPT-4 till GPT-4 Turbo, dvs. den lite vassare varianten av den senaste huvudversionen av tekniken som driver ChatGPT. Det finns heller inga begränsningar i hur många chattar per dag som går att köra.

Dessutom vässar Microsoft Copilots bildskaparskills. Senare den här månaden höjs gränsen på max 15 bilder per dag till 100 bilder per dag.

Microsoft 365’s Copilot gets a GPT-4 Turbo upgrade and improved image generation

Paying subscribers of Copilot for Microsoft 365 are getting some upgrades. GPT-4 Turbo is now available, and better image generation is coming soon.

Glöm Large language models – Human language models är nästa stora grej

ChatGPT? Large language models? Sååååå mars 2024. Nu är det dags för nästa enastående framsteg: Human language models.

Artikeln har en pedagogisk genomgång av vad Human language models är, hur de fungerar, praktiska användarfall och gott om exempel på hur du HLM-promptar som ett proffs. Helt kostnadsfritt.

Som artikeln konstaterar så finns det dock fortfarande rejäla förbättringsområden. Som att HLM beroende på kontext kan ge särskilt stora skillnader i svarskvaliteten när det kommer till några nyckelområden, som common sense reasoning benchmarks.

The fine art of human prompt engineering: How to talk to a person like ChatGPT

People are more like AI language models than you might think. Here are some prompting tips.

 

IoT – internet of things

Apple kan satsa på hemmarobotar

Ha. Lite gulligt rykte. För några veckor sedan skrotade Apple så till sist det bilprojekt som aldrig officiellt har funnits. I veckan blev det klart att Apple sparkar runt 600 personer som en följd av det misslyckandet. Men då kommer nästa one more thing! Apple uppges arbeta på… hemmarobotar.

Enligt de sedvanliga ”källorna med insyn” så är det närmare bestämt två saker som nu kanske ska ersätta bilen som skojsig ny framtidssatsning. Dels en skrivbordsskärm som ska kunna röra på sig – som att zooma in den som pratar under ett möte och fysiskt kunna nicka – och dels en robot som ”följer användarna runt i hemmet”. En tamagotchi på hjul, alltså.

Ja, det senare innehåller ännu mer långtgående science fiction-element. Som att det är en robot som ska kunna hjälpa till med hemmasysslor. Alltså ungefär det som Tesla försöker få till med sin humanoida robot.

Den förstnämnda prylen har Apple på sätt och vis redan genom center stage-funktionen som finns i Apple-prylars kameror. Den ”mänskliga” interaktiviteten som är det lite nya känns i bästa fall lite… krystad.

Den sistnämnda är som sagt var science fiction på riktigt. Ja, kanske inte jättemycket – inte minst med tanke på roboten Figure One som dök upp för några veckor sedan. En humanoid robot med inbyggd ChatGPT som kan både plocka rent efter disken och prata med människor. Men steget därifrån till en robot som på riktigt kan gå omkring och göra sysslor i hemmet är fortfarande… rätt lång.

Det känns med andra ord som att båda dessa idéer nog än så länge mest är saker skrivna på post it-lappar.

Apple Said to Be Exploring Foray Into Home Robotics, Developing Products

Apple could be planning to launch new robotic devices designed to be used at home, according to a report. The iPhone maker is said to be developing two new devices that could support robotic functions, but they are currently in early stages of development, as per the report.

ChatGPT-tamagotchi som gullig skrivbordsrobot

Okej. Om den här verkligen blir av så kommer jag villhöva den här sjukt mycket.

Telefonladdare, ChatGPT, tamagotchi, Wall-E och Number 5 i ett.

LOOI Robot-Turn Your Smartphone into a Desktop Robot!

Meet LOOI, the lively robot powered by ChatGPT! LOOI responds to you with a lively character and vibrant gestures, playing games with you. It can sense your emotions while having its own quirks. Also as a desktop assistant, LOOI elevates your work experience with 15W wireless charging, personalized clocks, etc.

Kategorier
Spaningar

Digitala spaningar vecka 12 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Telegram

Telegram förbjuds tillfälligt i Spanien

I fall någon mot förmodan har missat det så har USA kavlat upp ärmarna och dragit igång ännu ett försök att förbjuda TikTok. Men i skuggan av det så landade ett förbud i Spanien. Och då mot meddelandeappen Telegram.

Telegram har, utan att vi i väst riktigt har tittat, till en av de allra största sociala plattformarna. Och en stor lockelse med just Telegram har alltid varit dess krypterade chattar. En självklarhet idag – även hos Meta sent omsider – men så var inte fallet för några år sedan.

Det har gjort att Telegram har blivit populär bland människor som behöver säker kommunikation. Som människor i länder med liten eller ingen respekt för mänskliga rättigheter. Som demokrati. Men det har förstås också gjort att den blivit populär hos mer ljusskygga målgrupper. Och det är snarast det sistnämnda som nu fått en domare i Spanien att beordra att Telegram nu ska stängas ned i landet.

Anledningen är anklagelser om att upphovsrättskyddat material har laddats upp via Telegram utan upphovsrättsägarnas samtycke. Men det i sig är inte vad som nu har satt P för spanska Telegram. Istället handlar det främst om att Telegram tydligen inte har delat information om vilka personer som finns bakom de konton nu sägs dela det olagliga innehållet. Och med tanke på Telegrams inställning till just det så är det inte ett oväntat besked.

Förbudet gäller från och med måndag 25 mars och det är Spaniens teleoperatörer som ska sköta blocken. Återstår att se hur det här kommer att utvecklas. Och hur långt det tillfälliga förbudet kan tänkas bli.

https://www.reuters.com/world/europe/high-court-orders-temporary-suspension-telegrams-services-spain-2024-03-23/

Spain: Judge halts blocking of Telegram pending probe – DW – 03/25/2024

A Spanish court has reversed course and halted a controversial order to temporarily suspend the Telegram messaging app nationwide. Media firms had complained of intellectual property rights violations.

 

Sök/SEO

Google börjar testa sin AI-sök i det vanliga sökresultatet

Hur AI – alltså den generativa AI som just nu är synonym med ”AI” – kommer att påverka hur vi söker återstår att se. Men eftersom Google är det enskilda företag som kan drabbas hårdast av en eventuell förändring i våra sökbeteenden så vill de förstås vara snabba med att försöka hitta på sätt om generativ AI kan tryckas in i Google sökintäktsmaskineri.

Som del i det lanserade Google sin experimentverkstad ”Search generative experience”, eller SGE. En fristående sökfunktion där man kan testa hur ett sådant ”AI-sökresultat” kan se ut och fungera.

Nu tar Google sitt SGE ännu ett steg längre. AI-söken börjar nu leta sig in i det vanliga sökresultatet så att ”en liten del användare i USA” nu alltså kan stöta på det här – även om de inte har gått med i Googles ”SGE-program”. Google trycker helt enkelt ut testet som vilken annan funktion i sökresultatet som helst.

I fokus för testet är frågor där Google tänker att ”genrativ AI kan vara särskilt hjälpsamt”, som mer komplexa frågor där information kan behövas från flera olika sajter och källor. 

https://searchengineland.com/google-starts-testing-ai-overviews-from-sge-in-main-google-search-interface-438680

Google will start showing AI-powered search results to users who didn’t opt in

Google expands Search Generative Experience’s testing to include users who didn’t opt in to see the experimental feature.

Microsoft köper annonser på Google för att få folk att söka på Bing

Och Bing går bra?

Microsoft Paying For Ads On Google Search To Drive More Searches On Bing

Microsoft is buying Google Ads to promote its search engine, Bing, on Google Search. I think this has been going on a long time, but you can trigger Bing Ads on Google Search through the Google Ads system for some queries.

 

AI – artificiell intelligens

Elons Musks AI-modell Grok släpps som open source – med en hake

I förra veckan gick Elon Musk ut med att Grok skulle släppas som open source. Med minsta möjliga marginal så höll Musk löftet om att det skulle ske under förra veckan. Igår fick open source-världen sällskap av Grok.

Nyheten kablades som vanligt ut som en FKA tweet från Musk själv, med rätt lite information om exakt vad som skulle släppas. Vilket fick mig att fundera på vilka brasklappar vi kunde vänta oss. Nu vet vi. Det är inte AI-boten Grok som släpps, utan modellen som den baseras på.

Nu är det i sig inte särskilt förvånande. Vad Musk-företaget xAI har droppat i den öppna världen är basmodellen av Grok: Grok-1. Som alla stora språkmodeller så är den förstås… stor. Sådär bisarrt stor som de nära nog alltid är. Och förmodligen större än de flesta.

Men så kommer vi till haken: Grok-1 är tränad på data fram till oktober förra året. Vilket innebär att man inte får två saker, när modellen nu öppnas för forskare och utvecklare.

Dels får man inte chattboten Grok. Ja, boten har alltså inte ”Musks personlighet” när den svarar. Vilket… förmodligen inte är ett problem. Alls. Men dels så innebär oktoberstrecket att den versionen av Grok inte innehåller någon träningsdata från X. Den innehåller heller inte någon tillgång till realtidsdata från X. Det som alltså är Musks största införsäljningsargument när det kommer till just Grok. Ja, chattboten Grok, alltså. Den som bor i FKA Twitter.

Vilket när man tänker efter inte är ett dugg förvånande. Inte nog med att chattboten Grok kostar pengar – eftersom bara den dyraste X-prenumerationen ger tillgång till den – Musk vill ju som bekant också ha en massa pengar för användningen av X:s API:er.

xAI open sources Grok

xAI’s large language model Grok, which powers the chatbot of the same name, is available through an Apache 2.0 open-source license.

Apple kan vara på gång att licensiera Googles Gemini-AI för iOS

Ha. Det skulle vara väldigt mycket Apple. Uppgifter om att de kan vara på gång att börja AI-samarbeta med… Google.

När det kommer till det senaste AI-racet (alltså det som handlar om så kallad generativ AI, alltså AI-lösningar som kan skapa eget innehåll på kommando), så har Apple… inte riktigt legat längst fram bland techjättarna. De har överhuvudtaget inte ens tagit av sig överdragskläderna.

Än. Men i och med iOS 18, som kommer att presenteras senare i vår och släppas i höst, då jäklar! Då blir det banbrytande underverk!

Åtminstone om man ska tro på Tim Cook. Och det ska man nog… inte. Apple i allmänhet och han i synnerhet har en tendens att använda lite väl stora ord för att beskriva minsta lilla Apple-nyhet. Det lär absolut komma Apple-AI-grejer à la generativ, men förmodligen på hyfsat markbunden nivå.

Ja, eller så kanske det blir Google-AI-grejer. Eller Open AI-AI-grejer.

Nu kommer nämligen uppgifter om att Apple håller på att förhandla en ”mega-deal” som ska låta Apple använda Googles AI-modell Gemini i iPhonen. Och Apple ska tydligen även förhandla om att få använda Open AI:s motsvarighet GPT.

Och känner jag Apple rätt så innebär ”förhandlingar” inte en diskussion om hur mycket Apple ska betala Google för att få använda Gemini, utan hur mycket Google ska betala för att bli ”förvald” AI-tillhandahållare i iOS. Alltså ungefär samma upplägg som Apple har kring den förvalda sökmotorn i iOS. Där Google betalar över 20 miljarder dollar om året till Apple för det nöjet.

Kort sagt: Apple lär definitivt ta fram egna AI-grejer. Men kommer att låta andra göra de grejerna som de är bättre på. Och förmodligen auktionera ut ”takeover-positionen” till den som är beredd att betala mest.

Ännu ett tillfälle där Apple låter andra göra jobbet – som här att utveckla AI-tekniken – och sedan tjänar en massa pengar på det i slutändan.

Apple is reportedly exploring a partnership with Google for Gemini-powered feature on iPhones | TechCrunch

Apple is looking to team up with Google for a mega-deal to leverage the Gemini AI model for features on iPhone, Bloomberg reported.

Apple delar de första detaljerna om sin AI-språkmodell MM1

Veckans kanske största AI-nyhet så här långt var att Apple kan vara på gång att samarbeta med såväl Google som Open AI kopplad till iOS och iPhonen. Att Apple alltså väljer att köra dessa företags AI-modeller för åtminstone vissa delar.

Men i skuggan av det så jobbar Apple också på med sin närodlade AI-satsning. Och nu har företaget delat de första detaljerna om initiativet, via en forskningsrapport om arbetet.

MM1 är namnet på modellen, vilket är ett ungefär lika intetsägande namn som många andras. Men det är i linje med Apples chipnamngivning och, tja, Apple kommer knappast att lyfta fram den lika mycket som ”eget varumärke” som andra.

I övrigt får vi veta att det ser ut som att Apple – som alltid – kommer att välja en lite annan väg än övriga när det kommer till att träna sin modell. Och att de dessutom ser ut att vilja göra en träningsmashup mellan sin egen och andras.

Och det gör onekligen att en eventuell AI-affär med Google och andra kan hamna i lite annat ljus.

Med andra ord: det kanske inte är så att Apple kommer att använda exempelvis Googles Gemini rakt av som ”förvald AI-modell” i iOS, ungefär som att Google är/har varit förvald sökmotor. Istället så kanske Apple är ute efter att använda andra AI-modeller som ”träningsdata”.

Att Apple alltså bara kommer att använda MM1 för AI-grunks i iOS, men att de däremot kommer att hyra in AI-coacher i form av Gemini och GPT för att lära MM1 hur den ska lära sig. </meta>

Apple Just Released Details About Its New MM1 AI Model

In a bid to make its AI the best offering possible, Apple has revealed details about how it is approaching the development of new MM1 AI model differently.

FN:s generalförsamling enas om AI-resolution

Inte långt efter EU var det i veckan dags för EU att göra samma sak: FN 193 medlemsländer har nu landat i en AI-resolution. En som ”uppmuntrar länder att värna mänskliga rättigheter, skydda personlig data samt övervaka AI efter risker”.

Resolutionen föreslogs av USA och hade dessutom Kina som huvudsaklig backare. Alla globala bekymmer bakom oss! Alla är överens!

Ja, nu finns det förstås en del skillnader jämfört med EU:s AI Act, utöver konstellationen bakom. Till skillnad från AI Act så är den resolution som FN:s generalförsamling nu har landat i inte bindande. Det är mer en rekommendation och inriktning.

Men tanke på att mer än ett av 193 länderna bakom resolutionen är lite sådär bra på att värna just mänskliga rättigheter – Kina inte minst – så kan vi nog anta att tolkningsutrymmet som vanligt kommer att vara stort.

Om man ska vara elak så är det här lite som Google ”Don’t be evil”-paroll. Kostar inget att gå ut med den och när det visade sig att Google nog ändå ville vara lite onda därför att det var bra för bankkontot så är det bara att plocka bort den ur alla sidfötter.

Men om vi för en stund släpper cynicismen så är det trots allt bra att frågan lyfts och att världen gemensamt visar att de tycker att det är en viktig fråga.

Sen vore det förstås ännu bättre om världens länder och företag sprang lika snabbt i att ta fram lösningar som räddar klimatet och planeten som att ta fram nya AI-chattbotar och jättelika språkmodeller. Får vi inte det på plats så kommer det inte finnas någon planet för en självmedveten och ond AI att ta över.

https://www.reuters.com/technology/cybersecurity/un-adopts-first-global-artificial-intelligence-resolution-2024-03-21/

General Assembly adopts landmark resolution on artificial intelligence

The UN General Assembly on Thursday adopted a landmark resolution on the promotion of ”safe, secure and trustworthy” artificial intelligence (AI) systems that will also benefit sustainable development for all. |

Stability AI lanserar ny AI-videotjänst

Ännu en dag, ännu en AI-tjänst i den generativa AI:ns tjänst. Den här gången med Stability AI som avsändare.

Stable Videos 3D är det konsumentupplysningsmässigt korrekta namnet på tjänsten. En tjänst som alltså handlar om att skapa 3D-videos. Men inte från text, utan från bilder. Ja, eller det går även att skapa från text, men det som sticker ut lite i den här tjänsten är just att den också kan förvandla en 2D-bild till en 3D-video.

https://venturebeat.com/ai/stability-ai-brings-a-new-dimension-to-video-with-stable-video-3d/

Ubisoft testar generativ AI för att göra NPC-karaktärer mer levande

Ett rätt kul och rätt självklart användarfall för generativ AI (ja, ”självklart” när jag nu någon har uppmärksammat mig på det): att göra NPC:er mer levande.

NPC:er, alltså Non-player characters, förekommer i en stor del av alla spel. I vissa fall är de på något sätt väsentliga för handlingen och spelet medan de i andra fall bara har som uppgift att, tja, gå omkring i bakgrunden för att ge exempelvis en gata mer liv och rörelse. I många fall har de dessutom egna repliker. Antingen som del i de konversationer som spelar kan ha med de datorstyrda karaktärerna eller bara saker som karaktärerna går och muttrar lite allmänt i bakgrunden.

Gemensamt för båda typerna av dessa karaktärer är att deras samtalsämnen… ganska fort tar slut. Sedan säger de bara samma sak om och om igen.

Men tänk om ”ChatGPT” skulle kunna flytta in i dessa virtuella figurer och kunna hitta på nya samtalsämnen och svara på nya sätt, baserat på vad spelaren säger och vad spelaren har gjort? Komplett med att komma ihåg de tidigare interaktioner som de har haft?

Spelutvecklaren Ubisoft (och säkert många andra liknande bolag) håller på att testa precis det här. Genom röstigenkänning kan spelaren prata med karaktären som sedan kan svara. Och spelaren har, i Ubisofts exempel, ungefär den vanliga anledningen att prata med en av NPC:erna – få reda på information. Men istället för att välja bland några förvalda alternativ så kan spelaren använda sina egna ord.

Min första tanke: de första textbaserade äventyrsspel som jag hade till min första dator. ”Du står i en grotta. Du ser en stol, en flöjt och ett åttahuvat monster.” Där man kunde skriva in med egna ord vad man ville göra. Problemet då var att… man var tvungen att använda exakt rätt ord. Vilket inte alltid var helt lätt för en tonåring som inte hade plåtkoll på engelskans alla synonymer.

Förhoppningsvis är ”ChatGPT” lite mer förlåtande.

Ett tidigt exempel – och det finns som sagt var säkert andra liknande redan. Men har ju rejäl potential att göra en spelvärld ännu mer levande. Och, tja, mänsklig.

Ubisoft let me actually speak with its new AI-powered video game NPCs

Ubisoft’s Neo NPCs are an R&D project with Nvidia and Inworld to see if AI-powered non-player characters can meaningfully improve the interactivity of games.

GPT-5 släpps i mitten av 2024

Häromdagen började en intervju med Open AI:s VD Sam Altman florera. En intervju där han konstaterade att GPT-4 – alltså den senaste huvudversionen av den teknik som ChatGPT bygger på – ”kinda sucks”.

Och som av en helt orelaterad händelse kommer nu uppgifter om att GPT-5 kommer släppas i ”mitten av 2024”.

Så med andra ord: sluta använda nuvarande kinda jättedåliga version av ChatGPT och hjälp Altman och Open AI att börja bygga hypen inför GPT-5, så att det blir en massa mediauppmärksamhet när den släpps.

OpenAI to launch more powerful AI model GPT-5 in a few months: Report

The anticipated release of GPT-5 is slated for sometime in the summer, citing sources familiar with OpenAI’s plans

Open AI:s appbutik fylls av spam

Apple ba: How ya like mitt Appstore-monopol now!?

Tydligen är det lite sådär med kvaliteten i Open AI:s appbutik. Alla de riktigt nyttiga anpassningar av ChatGPT som användare har snickrat ihop drunknar bland fåniga och sannolikt olagliga GPT:er.

En anledning är förstås precis det som Apple säger kommer hända nu när iOS-användare i EU får installera appar från andra ställen än Appstore. Och precis det som var ett faktum i Google Play innan Google började skärpa reglerna och kraven där. (Vilket gör att Apple kommer hålla hårt i kontrollen även av appar som installeras från externa källor.)

Det finns kort sagt fördelar med någon form av moderering och granskning av det som användare laddar upp. I många fall handlar det kanske mest om att det kan bli svårt att hitta guldkornen bland en massa mer eller mindre meningslösa GPT:er Men det kan potentiellt också bli ett problem för Open AI.

En stor del i EU:s Digital services act är hårdare krav på att stora plattformar måste rensa bort olagligt innehåll. Om inte detta görs väntar tuffa böter. Det kan med andra ord bli så att Open AI kommer att tvingas införa hårdare kontroll av de GPT:er som skapas – och kan användas av andra. Argumentet att de bara är en techplattform som inte ansvarar för vad användarna gör kommer inte funka, det vet vi.

Samtidigt så finns ett stort värde just i det fåniga.

När jag blev med iPhone för första gången 2010 så fick jag en betalapp som välkomstpresent av en kompis. High five-appen. En app som… gjorde att jag kunde high-fiva mig själv. Om jag inte hade någon annan att high-fiva med och verkligen, verkligen, verkligen ville high-fiva.

Kanske inte den app som har gjort störst avtryck i apphistorien. Men den – och en hel massa andra fåniga och meningslösa appar – har garanterat i många fall lett fram till appar som varit bra och nyttiga.

Fånighet är en nog så viktig ingrediens i innovation.

OpenAI’s chatbot store is filling up with spam | TechCrunch

When OpenAI CEO Sam Altman announced GPTs, custom chatbots powered by OpenAI’s generative AI models, onstage at the company’s first-ever developer

Medium tar i med hårdhandskarna mot AI-innehåll

Så har det blivit dags för bloggplattformen Medium att göra som allt fler gör just nu: tar i med hårdhandskarna mot AI-skapat och annat ”lågkvalitativt” innehåll. Ja, eller försöker åtminstone.

I inlägget nedan så konstaterar Medium att de från och med nu kommer att ”stänga av skribenter från vårt Partnerprogram om de publicerar spam, bedrägligt innehåll, AI-skapade texter eller annat lågkvalitativt innehåll som tydligt går stick i stäv med vår mission”.

Det här visar än en gång att ju mer vi börjar använda AI-funktioner, desto mer beroende blir vi av mänskligt innehåll. Och precis som att vi har visat oss ha rätt hög betalningsvilja när det kommer till AI-funktioner à la ChatGPT så har det här gjort att innehåll helt plötsligt har rusat i värde. Ja, människoskapat innehåll alltså.

Och då kanske inte i första hand för att människor tycker det är betydligt mycket bättre – utan för att AI-modellerna behöver tränas på ett ständigt uppdaterat flöde av människoskapat innehåll. Därför att träning på AI-skapat innehåll leder till allt sämre ouput om det görs om och om igen.

Modellerna måste alltså hela tiden fyllas på med nytt blod. Rätt bokstavligen.

Vi kan tänka oss att det här också är en anledning att Medium nu tar det här steget. De har sett att Google är beredda att betala 60 miljoner för att få träna sina AI-botar på Reddits innehåll och tänker ”hmmmm?”

We’re ramping up efforts to protect the Medium community from spam and fraud

We know you’ve seen it: spammy comments that say nothing of value. Generic posts with head-scratching amounts of engagement. AI-generated stories behind the paywall. Just wanna let you know, we’ve…

Melon AI stänger ned

Att säga ”AI” är just nu ett väldigt bra sätt att få pengar till sitt företag. Men det betyder inte att du är garanterad succé. Den här hypevågen heller. Bara att fråga Melon, som nu lägger ned. Sista dagen är redan 24 mars.

Melon sålde in sig själva som en ”AI brain twin”. En kombination av ChatGPT, Evernote och dagbok. Tanken var att man skulle spara allt möjligt man gjorde i appen och sedan kunna ställa frågor om, tja, sig själv. Allt från att få hjälp att skriva till att samla ihop de idéer man har haft inom ett visst ämne eller saker kopplade till ett visst ämne.

Och som vanligt: ju mer man använde boten och ju bättre den lärde känna dig, desto bättre resultat skulle det bli.

Men Melon har som alla kämpat med intäkterna och varit beroende av externa pengar. Och när de befintliga pengarna tog slut så lyckades de inte skaka fram nya. Och nu är pengarna bokstavligen talat slut. Så pass att de inte ens klarar att betala serverkostnaderna längre.

Inte helt förvånande, just eftersom Melon levde på lånad tid och aldrig riktigt fick några större användarskaror (12 000 enligt företaget själva). Och Melon hade, trots det intressanta upplägget, kanske inte jättemycket som ingen annan stor AI-tjänst redan kunde bjuda på. Men ändå lite synd, eftersom jag gillade Melon på ren princip.

https://www.ctol.digital/news/ai-startup-melon-shutting-down/

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 49 2023 – del 2

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Spotify sparkar över 1500

Spotify har glatt aktiemarknaden hyfsat konsekvent de senaste kvartalen, med siffror som kommit in över förväntan. Det har kort sagt tuffat på rätt bra för strömningstjänsten. Men inte tillräckligt bra. Nu säger företaget upp nära nog det som verkar vara techuppsägningsnormen på 20 % när man tar fram stora yxan.

Det innebär mer konkret att 17 % eller över 1500 människor nu kommer att få lämna företaget. Anledningen? Långsammare tillväxt, ökande kostnader och bristande ”resourcefulness”. För många människor som ”stöder arbete och till och med gör arbete runt arbetet snarare än att bidra till möjligheter med verklig nytta”.

Ja, eller det är min översättning av det som på engelska är rätt mycket corporatespeak.

Det betyder kort sagt att Spotify nu vill minska sina personalkostnader radikalt. Det är dessutom den överlägset största uppsägningsvändan så här långt. Förra året fick totalt 800 gå i två omgångar, vilket gör att den senaste personalminskningen är ganska exakt dubbelt så stor som den totalen.

Spotify to lay off 17 percent of its workforce in latest round of job cuts

Spotify is laying off 17 percent of its employees in an attempt to cut costs, its CEO Daniel Ek announced. The cuts are expected to impact over 1,500 people.

Twitch drar sig ur Sydkorea

Ett rätt oväntat besked. Trots allt. Twitch lämnar Sydkorea.

”Trots allt” därför att anledningen är skyhöga nätverkspriser. Inte något som briserade som en bomb nu i veckan, men ändå något som det inte har pratats särskilt mycket om i bredare lager.

Tydligen är kostnaden i Sydkorea över 10 gånger högre än ”i de flesta andra länder”. Vilket förstås känns rejält i plånboken.

Vad det i grunden handlar om är att Sydkorea har infört ungefär det som EU går och funderar på: att tjänster som använder internet – och därmed infrastrukturen – väldigt mycket ska vara med och finansiera utbyggnad och underhåll.

Twitch ska ha försökt kapa sina kostnader genom att sänka kvaliteten och testa olika slags P2P-lösningar, men trots det har Twitch gått med förlust i landet.

Nu känner Amazon-bolaget att det alltså får räcka.

Med tanke på vilken stor spelnation som Sydkorea är så lär det säkerligen svida en hel del att nu kasta in handduken.

Twitch to shut down in Korea over ’prohibitively expensive’ network fees | TechCrunch

Twitch, the popular video streaming service, plans to shut down its business in South Korea on February 27 after finding that operating in one of the Twitch plans to shut down its business in South Korea after network costs became ”prohibitively expensive” in the leading esports market.

Netflix och Max erbjuder gemensamt paketerbjudande

I förra veckan kom det uppgifter om att Apple för diskussioner med Paramount. Syftet? Ett paketerbjudande, där Apple TV+ och Paramount+ ingår till ett lägre pris än om man prenumererar på de två tjänsterna på vanligt vis. Nu är det dags för två andra tjänster att göra slag i saken: Netflix och (HBO) Max går nu att få tillsammans tillett rabatterat pris.

Finns förstås några aber här. Först och främst att man måste vara abonnent av något av Verizons mobilabonnmenag (och dessutom en tjänst utöverbaspaketet). Den andra asterisken är att det handlar om annonsabonnemangen av respektive tjänst. De billigare abonnemangen som också har reklam, alltså.

Verszon-kravet gör att det här inte är något för den svenska marknaden, men det är oavsett ett väldigt intressant drag.

Först och främst att de två konkurrenterna ny tycker det är bättre att samarbeta än att slåss med näbbar och klor om samma kunder. Men också att samma diskussioner alltså verkar föras hos andra strömningsföretag.

Ännu ett exempel på de sämre tiderna, alltså.

Sedan är det lite talande att det är Netflixs och Maxs annonsabonnemang som nu packas ihop. De som har som främst uppgift att få folk att levla upp till ett dyrare alternativ. De vill inte riktigt börja vattna ur sina dyrare och mer lönsamma abonnemang riktigt än.

Men frågan är hur länge det dröjer. Apple TV+ och Paramount+ kanske blir först ut.

Netflix and Max Announce $10 Streaming Bundle Through Verizon

Starting December 7, certain Verizon customers can get the ad tier of both streamers for a bargain price.

Youtube gör det möjligt att pausa kommentarer

Ny funktion i Youtube för att hjälpa till att skapa en trevligare stämning på plattformen: möjlighet att pausa kommentarer.

Det är med andra ord ett mellanting mellan att tillåta kommentarer eller stänga av dem helt. Pausar man kommentarer så finns de befintliga kommentarerna kvar och går att läsa, men det går inte att lägga till nya.

När trollen och tossehögertomtarna sedan har tröttnat och gått vidare kan man slå på kommentarer igen.

YouTube now lets you pause comments on videos | TechCrunch

YouTube announced today a new comment moderation setting called ”Pause” that lets creators and moderators prevent viewers from adding new comments yet The comment moderation setting, ”Pause,” lets creators prevent viewers from adding new comments.

Shazam når 300 miljoner månadsanvändare

Jag har flera gånger skrivit att Shazam kan ha varit Apples enskilt bästa företagsuppköp. Nu har musikidentifieringstjänsten passerat en ny rätt imponerande milstolpe: 300 miljoner månadsanvändare globalt.

Shazam har sedan Apples uppköp integrerats allt mer i Apples egen musiktjänst, vilket gör att appen har fått två viktiga användningsområden för Apple: dels att driva användare till Apple Music och dels bli en viktig puls på musiktrendspulsen.

Shazam hits 300m monthly active users worldwide – Music Business Worldwide

Apple acquired Shazam for $400 million in 2018…

 

AI – artificiell intelligens

Google utrustar Bard med nya AI-modellen Gemini

De senaste dagarna har det florerat rykten om att Google har skjutit upp lanseringen av sin nya AI-modell Gemini till nästa år. Håll min öl, verkar Google ha tänkt. För idag släpptes den.

Googles ChatGPT-svar Bard har nu uppgraderats med mer smartness tack vare Gemini. Ja, på engelska i 170 länder, åtminstone. Fler språk och länder kommer ”snart”.

Det som Bard nu närmare bestämt har fått är Gemini Pro – mellansyskonet i Gemini-familjen. Storasyskonet Ultra är vassast, men också långsammast. Minstingen Nano är kvickast och dummast (ja, eller inte lika mångsidig). Nano är främst tänkt för lokalt bruk i enheter, som i mobiler, för att slippa ringa hem varje gång ett kommando ska utföras. Ja, plus att det ger högre grad av säkerhet – även integritetsmässig sådan – när AI-handhavanden inte måste skyfflas över internet.

Google säger att Gemini ”matchar och till och med slår Open AI:s teknik på flera sätt”, vilket, tja, de väl var tvungna att säga. Återstår att se om det stämmer när den alltså kan testas via Bard. Enligt Google så ska Gemini ”verkligen glänsa” när det kommer till ”icke-text-interaktioner”. Även här får vi se hur vass Bard nu blir.

Det blir dock lite Gemini-lansering även nästa år. Då planerar Google att släppa en första förhandsversion av Bard Advanced. Som är, ja, vad det låter som. Den Barden kommer att vara baserad på Ultra-varianten av Gemini.

Google’s Bard chatbot is getting way better thanks to Gemini

Google is trying to catch up to OpenAI’s ChatGPT and is doing so by giving its Bard bot access to its new Gemini large language model’s new abilities and features.

Meta lanserar AI-funktionen Imagine

Gårdagen i Zuckerberg-residenset: ”Helvete Google rullade ut en massa fräsiga AI-nyheter! Snabbt ut med nåt, vad som helst, bara det är AInånting!”

Med andra ord: gårdagen var en sån dag. Först lanserade Google sin GPT-4-utmanare Gemini, la till stöd för den i ChatGPT-utmanaren Bard och tryckte in Gemini och en hög annat godis i de senaste Pixel-mobilerna. Klart Meta också var tvungna att göra något. Kort efter Googles utspel så var det Metas tur.

Okej, det… kanske inte gick till som jag skrev i början. Men Meta lanserade oavsett igår sin egen version av Dall-E eller Midjourney. Alltså en bildskapar-AI-chattbot. Skriv vad du vill ha och låta Metas ny Imagine-funktion fixa fram det åt dig. Kostar gratis.

Innan du börjar leta efter den nya tjänsten så kan jag meddela att det finns ett stort aber: tjänsten är bara gratis i USA. Och… den finns bara i USA. Än så länge.

Det återstår att se hur länge den kommer att vara gratis (vi kan nog utgå från att även Meta kommer att vilja casha in på vår villighet att betala för skapande AI-lösningar vad det lider). Och förstås när – och om – Imagine kommer hit.

Meta launches a standalone AI-powered image generator | TechCrunch

Meta’s new standalone AI-powered web tool, Imagine with Meta, lets users generate up to four images per prompt for free.

Meta lanserar AI-funktionen Reimagine (och lägger till Reels-stöd)

Varför släppa en AI-funktion när man kan släppa två? Och varför göra det enkelt när man kan förvirra med namngivningen? Samtidigt som Meta släpper Imagine så släpper de också Reimagine.

Imagine är den nya bildskapar-AI som Meta nu börjar testa i USA. Skriv vad du vill ha och låt boten skapa bilden. Men så kommer alltså även Reimagine.

Vad det sistnämnda handlar om är en fortsättning på Imagine (ja, eller Meta AI, som boten som gör jobbet heter). När man har Imagine-skapat en bild så kan man sedan dela den i gruppchattar och använda Reimagine-funktionen för att ”remixa” bilden. Kort sagt skapa alternativa versioner av ursprungsbilden.

Dessutom får Meta AI stöd för Reels. Man kan med andra ord exempelvis använda Meta AI för att hjälpa till att planera en resa – som vad man kan se och göra på en viss plats. Sedan kan man även be boten att hämta Reels som visar upp intressanta platser vid destinationen.

Meta håller dessutom (förstås) på att lägga till en hög andra funktioner i sin AI-bot. Se artikeln för en genomgång av några funktioner kopplade till Facebooks grupper och Marketplace.

https://techcrunch.com/2023/12/06/meta-ai-adds-reels-support-and-reimagine-a-way-to-generate-new-ai-images-in-group-chats/

Meta rullar ut sina AI-karaktärer brett

Även om omdömena har varit lite… blandade så verkar Snapchats chattbot My AI lite oväntat ändå ha blivit en hyfsat stor succé. Det vill Meta också casha in på, så tidigare i år presenterade företaget kommande ”AI-karaktärer”. Som dessutom, till skillnad från Snapchats bot, är baserad på 28 olika kändisar.

Nu rullas funktionen ut i Instagram, Messenger och WhatsApp till alla användare i USA. Att Facebook inte är med i gemenskapen här (än) pekar rätt tydligt på vilken målgruppen är. Åldersmässigt åtminstone.

AI-karaktärerna är alltså tänkta att vara en chans att chatta med sina egna versioner av kändisar. Och i samband med lanseringen nu så har fler av karaktärerna lärt sig söka på nätet (via Bing).

Meta har dessutom börjat experimentera med ”långtidsminne” i flera av kändiskaraktärerna. Och då pratar vi om ett minne som sträcker sig över sessioner. Botarna ska helt enkelt lära sig av och komma ihåg interaktionerna de har med användare.

Meta’s AI characters are now live across its US apps, with support for Bing Search and better memory | TechCrunch

Earlier this year, Meta introduced a set of AI characters, including those based on real-life celebs including the likes of Paris Hilton, MrBeast, Kendall

Meta och IBM startar allians med över 40 andra organisationer för öppen AI-utveckling

Hur vet man att man inte är marknadsledande inom ett techområde? Man gör upprop om mer ”öppen och transparent innovation och utveckling”. Precis det som Meta och IBM nu har gjort. Och startat en allians tillsammans med över 40 andra organisationer, som chiptillverkarna Intel och Intel, Oracle och Stability AI.

Paraplysyftet är att verka för ansvarsfull utveckling på AI-området och att sprida gospeln om AI som nyttig och värdefull teknik.

Vi noterar dock att det saknas några… hyfsat uppenbara namn. Som den marknadsledande chiptillverkaren Nvidia, Microsoft, Google och ChatGPT-ägaren Open AI. Den sistnämnda i den skaran meddelande så sent som i år att de inte längre tänker dela lika mycket av sin forskning publikt och Google har sagt att AI-kapplöpningen nu gör att även de kommer att bli mindre öppna.

Microsoft är som bekant i tajt samarbete med Open AI, vilket sannolikt är anledningen att inte heller de är med. Och Google är… ja, Google. Konkurrent till Meta på alla möjliga vis. Nvidia å sin sida är konkurrent med AMD och Intel, så de kanske inte heller är jättesugna på att vara alltför öppna.

Meta and IBM form an AI Alliance, but to what end? | TechCrunch

Meta and IBM are co-launching a new ’AI Alliance’ that brings together AI-curious companies across a range of industries.

X börjar rulla ut sin AI-chattbot Grok

Det verkar vara en sån vecka. Först nya AI-modellen Gemini från Google, sedan nya AI-bildskaparverktyg från Meta och nu beskedet att Grok börjar rullas ut.

Vad är då Grok? X:s egen Ai-drivna chattbot. En som ska ”ha humor” och ”vara kaxig” i sina svar. Där den enskilt främsta USP:en är att den ska ha baserats på Liftarens guide till galaxen. Ja, plus att den är tränad på alla publika (?) FKA tweets som finns på plattformen.

Vad skulle kunna gå fel här?

Det främsta införsäljningsargumentet, tack vare att den har tillgång till hela X-innehållet, är att kunna ge bra svar på frågor inom aktuella ämnen. Ja, så länge som nån har X:at om dem, förstås.

Som vanligt återstår det att se hur bra den kommer att fungera i verkliga livet – särskilt som vi förstås kan utgå från att en hel del kommer att ge sig den på att få Grok att spåra ur. Men de svar jag har sett är faktiskt både bra rätt roligt skrivna.

Men till skillnad från de flesta andra liknande tjänster så kostar Grok pengar. Det finns alltså ingen gratisversion. Det är dessutom det dyraste X-abonnemanget som krävs. Det som kostar 16 eller 22 dollar i månaden, beroende på om du prenumererar via webben eller X-appen.

X begins rolling out Grok, its ’rebellious’ chatbot, to subscribers | TechCrunch

X is rolling out Grok, its take on AI-powered bots like ChatGPT and Google’s Bard. Unlike other chatbots, it has a bit of a mean streak.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 15 2023 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Apple licenserar ut innehåll från Apple TV+ till Canal+

Ett oväntat besked från Apple: de licensierar ut sitt innehåll från Apple TV+ till franska Canal+. Apples eget originalinnehåll blir nu tillgängligt för abonnenter på Canal+. Utan extra kostnad.

Fast med en på sätt och vis lite märklig twist: Canal+tittare får inwte tillgång till utbudet via vanliga Apple+. Vill de alltså titta på Apple TV+innehåll via Apple TV+appen så blir det till att betala som alla andra.

Om vi bortser från den egendomliga detaljen så tar Apple ett oväntat steg.

Apples Netflix-utmanare skulle bara innehålla Apple-originalinnehåll. Det proklamerade Apple stolt när tjänsten släpptes. Inte en massa gammal skåpmat. Det innebar att det inte… fanns jättemycket innehåll i TV+. Och därmed ingen jätteanledning att betala för tjänsten.

Apple insåg att det här kanske inte var ett vinnande vägval så de ändrade sin hållning. Men nu pratar vi alltså om att Apple delar sitt innehåll till andra. En konkurrent, krasst talat.

Det visar ännu en gång att, tja, Apple TV+ inte går tokbra. Det här är ett sätt för Apple att få lite mer betalt för sitt innehåll. Men självklart är det här också ett sätt att marknadsföra TV+. Vi kan anta att Apple inte tänker sig att TV+ ska vara en del av Canal+ hur länge som helst. Och då ska Canal+tittarna vara så pass fast att de ska vilja fortsätta titta på Apples serier.

Apple partners with Canal+ to bring Apple TV+ content to all subscribers | TechCrunch

Apple has signed a multi-year deal with Canal+, a leading French premium television channel and streaming service.

Youtube Premium för iOS får bättre videokvalitet och SharePlay-stöd

Den som prenumererar på Youtube Premium – Youtubes annonsfria betalversion alltså – får nu mer värde för pengarna. Åtminstone de prenumeranter som kör iOS.

Högre videokvalitet: Youtube rullar ut högre videokvaliteten 1080p HD. Ska vara ”extra skarp och tydlig”. Kommer även till webbversionen av Youtube, men då som ett ”experiment”.

Stöd för SharePlay: Youtube får nu, lite sist till festen, stöd för Apples Watch party-funktion. Möjlighet att titta på Youtube-videos tillsammans med vänner även när man inte är i samma rum. Till skillnad från exempelvis TikTok så blir funktionen alltså bara tillgänglig för prenumeranter, inte övriga Youtube-användare.

Bättre hantering av tittarkö: Ja, vad det låter som – verktyg för att kunna sortera spellistan med de videos du har köat upp. (Lite oklart, men det här verkar även komma till Anrdoid-appen.)

Förmodligen inga funktioner som kommer att dra nya användare till Youtube Premium, utan är tänkte att vara ett utökat mervärde för de som redan prenumererar. Men det är ändå intressant att se att Youtube ser ut att vilja satsa på att göra Youtube Premium till ett premiumpaket med allt fler funktionsskillnader jämfört med vanliga Youtube och inte bara annonsfritt tittande.

YouTube Premium adds more perks with SharePlay support, higher quality video and more | TechCrunch

YouTube Premium, the ad-free version of YouTube, is today introducing a number of new features aimed at attracting and retaining subscribers.

Spotify lanserar tjänst för att förvandla radiosändningar till podcasts

Nytt podcastverktyg från Spotify. En tjänst som… förvandlar radiosändningar till podcasts.

Och, ja, det känns spontant kanske inte som något som kräver en dedikerad specialtjänst. Men killerappen i det nya verktyget ska vara att det automatiskt ska kunna identifiera lämpliga ställen att peta in reklamavbrott. Så lite mindre handpåläggning.

(Enligt Spotify skulle det annars ta 30 till 60 minuter att göra det jobbet. Jag låter det vara osagt om det känns överdrivet eller inte.)

Spotify säljer in det som ett bra sätt att nå unga lyssnare, som föredrar att lyssna på poddar istället för vanliga radiosändningar. Enligt Spotify. Men det finns förstås ett egenintresse för Spotify här också: ju enklare det är att skapa poddar, desto mer poddinnehåll kan Spotify få och desto mindre behöver Spotify jaga de däringade dyra musikrättigheterna.

Spotify introduces new tech for turning radio broadcasts into podcasts | TechCrunch

Spotify’s new technology will let radio broadcasters turn their existing audio content into podcasts, or what it’s calling ”broadcast-to-podcast.”

Truecaller investerar i spelutvecklare

Svenska nummerupplysnings-och-allt-i-allo-appen Truecaller gör en intressant investering: Truecaller investerar 30 miljoner kronor i spelutvecklaren Mayhem Studios.

Och varför tycker jag då att det är intressant?

Truecaller har en imponerande stark ställning i Indien, där den absoluta majoriteten av Truecallers användare finns. Men Truecallers ställning utmanas allt mer. Dels från andra stora plattformar, som vill ta över Truecallers verktygslåderoll, och dels av den indiska regeringen, som vill ta fram ett nationellt nummerregister som därmed skulle kunna göra Truecallers tjänst betydligt mindre relevant.

De 4 % som Truecaller nu kapar åt sig i det singaporianska spelbolaget ger tillgång till ett företag som primärt fokuserar på att ta fram mobilspel för Indien. Men ambitionen är inte att få in spel i Truecaller-appen, utan att ”bygga en starkare position för Truecallers annonsplattform inom marknaden för mobilspel”.

Så Truecaller hoppas alltså kunna bredda sin affärsverksamhet bortom dagens produktportfölj med intäkter från just spelannonsering. Men jag skulle inte bli förvånad om det här också är ett tecken på att Truecaller gärna villl att användarna också ska vända sig till Truecaller-appen när de är sugna på att spela bort lite tid.

Truecaller investerar i spelutvecklare

Truecaller investerar 30 miljoner kronor i spelutvecklaren Mayhem Studios.

 

AI – artificiell intelligens

Zapier släpper plugin till ChatGPT

Ja, det här var väl bound to happen. Men väldigt spännande oavsett. Automatiseringstjänsten Zapier släpper en plugin för ChatGPT.

Zapier drar med andra ord nytta av den ”pluginbutik” som Open AI öppnade bara för några veckor sedan. Där externa tjänster kan ta fram integrationer för ChatGPT som användare sedan kan ”aktivera” för att lägga till mer funktionalitet i ChatGPT.

Vilket alltså för oss till Zapiers bidrag här. Precis som Zapiers tjänster överlag så handlar det om att kunna automatisera. I det här fallet innebär det att kunna koppla ihop ”5000+ appar” (som Google Sheets, Gmail och Slack) med ChatGPT via Zapier. Det innebär att Zapier kan råda bot på det som på sätt och vis kanske är den största svagheten med ChatGPT. Ja, eller en förhållandevis stor svaghet: den kan bara göra saker inuti sig själv så att säga.

Om du ber ChatGPT skriva ihop en lämplig mejltext så måste du sedan kopiera texten till ditt mejlprogram och där manuellt skicka mejlet. Tänk om du kunde be om att få en mejltext automatskriven och sedan få den automatiskt skickad via Gmail (eller vilken mejltjänst du nu använder)? Enter ZapierGPT. Zapiers plugin, åtminstone.

Ett annat exempel som Zapier själva ger är att du kan fråga ChatGPT om en viss person finns i en leadslista. Om svaret blir nej så kan du sedan be ChatGPT lägga till den personen i en ny post – i leadsverktyget.

Det är alltså det som inte minst Microsoft och Google nu håller på att trycka in i sina sviter med arbetsappar. Via Zapiers integration så är du inte låst till bara en leverantörs ekosystem.

Ja, eller det är åtminstone Zapiers guld och gröna skogar-löfte. Det lär finnas högvis med potentiella problem som folk kommer att stöta på.

Men just nu? Way cool.

Create custom versions of ChatGPT with OpenAI and Zapier

Build your own AI that pulls in the power of Zapier’s 6,000+ apps. Here’s how to create your own GPT assistant, customized to your business and your work.

Italien detaljerar kraven för att lyfta förbudet mot ChatGPT i landet (och det kan påverka resten av EU)

Det här är väldigt intressant. För någon vecka sedan förbjöd Italiens dataskyddsinstans Garante ChatGPT på GDPR-grunder. Eller rättare sagt: på grund av brister mot just GDPR – och relaterade integritetslagstiftningar i Italien och EU. Nu har Italien detaljerat vad som krävs för att förbudet ska hävas.

I stort handlar det i stort om fem saker som Open AI, företaget bakom ChatGPT, måste göra.

Ökad transparens

Open AI måste publicera information som detaljerar har ChatGPT hanterar användares data. Det gäller såväl den hantering som är nödvändig för att tjänsten som den som används för att träna ChatGPT. Informationen måste dessutom vara tydligt synlig redan innan man väljer att skapa konto.

Val av juridisk grund

Open AI måste göra ett vägval när det kommer till den juridiska grund som företaget lutar sig mot vad gäller datahantering när det kommer till träningen av ChatGPT. Open AI måste välja antingen samtycke eller ”legitima intressen” (komplett med de regler som följer med respektive spår). Open AI tillåts inte använda motiveringen ”för att uppfylla ett kontraktsåtagande”. Garante anser alltså att inte att ChatGPT kan hävda att träning på användares data är nödvändig för att driva tjänsten.

Bättre rättigheter för användare

Krav på verktyg som gör att användare har kontroll över hur deras data används. Det innebär att användare ska kunna tacka nej till att användarens data används för att träna ChatGPT. Men också att användare ska kunna begära att felaktig personlig information ska rättas till. Om det inte är tekniskt möjligt så ska det finnas alternativ att radera användardata.

Bättre skydd för minderåriga

Ja, eller hinder – beroende på vem du frågar. Men det innebär oavsett att måste tillhandahålla verifieringsverktyg som stoppar mindreåriga från att använda tjänsten och/eller kan gör så att vårdnadshavare kan lämna samtycke.

”Medvetandegörandekampanj”

Det här är det enskilt mest intressanta kravet: Open AI ska ta fram en informationskampanj (mer specifikt en ”icke-marknadsföringskampanj”) och köra denna i alla stora medier i landet. Budskapet ska vara att informera italienare om att deras data kan ha använts för att träna ChatGPT, samt att informera om de nya villkoren när det kommer till datahantering.

Garante har varit generösa nog att ge Open AI fram till 30 april (så… två veckor) på sig att få ordning på det mesta här ovan. Informationskampanjen måste inte vara på plats förrän 15 maj. Open AI måste sist men inte minst ta fram en plan för åldersverifieringsfunktionen senaste 31 maj. Funktionen ska sedan vara på plats senast 30 september.

Och, ja, det är… en del. (Och så undrar vissa varför företag väljer att inte köra publika betaversioner.) Men även om det här alltså gäller Italien så finns det anledning att hålla koll på det även i andra länder. För det här lär sannolikt kunna bli rätt vägledande för EU:s arbete framåt med sitt AI-regleringspaket.

Italy gives OpenAI initial to-do list for lifting ChatGPT suspension order | TechCrunch

Italy’s data protection watchdog laid out what OpenAI needs to do for it to lift an order that ChatGPT stop processing locals’ data.

Poe gör det möjligt att skapa chattbotar via chattbotar

Jamen det var väl oundvikligt? AI-chattboten Poe har fått nya skills. Möjlighet att skapa.. chattbotar. Via Poes chattbot.

Funkar i stort precis som ChatGPT. Skriv vad du vill ha för slags chattbot (exempel som ges är den praktiskt väldigt nyttiga boten ”prata som en pirat) och sen skapar Poes AI-bot din alldeles egna ego-bot. Komplett med egen ego-URL.

Poe, skapad av frågor- och svar-sajten Quora, började som en chattbot för att söka information i Quoras stora informationsdatabas. Istället för att använda den vanliga sökfunktionen kan du alltså chatta upp Quora. Sedan dess har Poe fått fler superkrafter och senast ut var möjlighet att chatta med flera olika chattbotar på ett ställe – som ChatGPT och Anthropics Claude.

Och dessa är också basen i den nya botskaparfunktionen. Du väljer vilken AI-tjänst som du vill basera din bot på och kan sedan bara vänta på att Bathazar-pillret trilllar ut i andra änden. Instant AI-chattbot.

Poe’s AI chatbot app now lets you make your own bots using prompts | TechCrunch

Poe is the latest product from the Q&A site Quora, which has long provided web searchers with answers to the most Googled questions.

EU:s dataskyddsinstans skapar en ChatGPT Task Force

Ni vet det där med att AI kommer att ta alla jobb? Ett påstående som jag avfärdar med att historien har visat att varje stort teknikhopp har lett till att det efter teknikskiftet finns fler arbetstillfällen än dessförinnan, tack vare att helt nya arbetsuppgifter och arbetstillfällen skapas?

Say hello to EU:s senaste initaitiv: en ChatGPT Task Force.

En arbetsbeskrivning som ingen för något kvartal sedan visste att man kunde ha.

European privacy watchdog creates ChatGPT task force

The body that unites Europe’s national privacy watchdogs said on Thursday it had set up a task force on ChatGPT, a potentially important first step toward a common policy on setting privacy rules on artificial intelligence.

Nvidia kopplar ihop ChatGPT med metaverset

Den initiala ChatGPT-hypen handlade om att människor försökte överträffa varandra i att skapa de mest avancerade promptarna. Men bara de senaste två veckorna eller så så har det allt mer gått över till att handla om hur ChatGPT kan integreras och kopplas samman med andra tjänster och plattformar.

Här vid grafikkorts- och chiptillverkaren Nvidia nu vara med och leka. De har byggt en lösning som gör att det går att skapa 3D-objekt inuti Nvidias eget metaverse (eller Omniverse som Nvidia kallar det).

Nu är det visserligen inte en rak koppling mellan ChatGPT och Nvidias tjänst. Vad det handlar om är att Nvidia har baserat skapandet på GPT-4 – alltså den senaste versionen av tekniken som driver ChatGPT. Men det är oavsett i stort som att använda ChatGPT.

Ja, med den stora skillnaden att det som spottas ut i andra ändan inte är text, utan grafiska Omniverse-objekt.

NVIDIA AI on LinkedIn: #nvidiaomniverse #generativeai | 47 comments

What happens when you combine the capabilities of OpenAI's ChatGPT and #NVIDIAOmniverse? You unlock the power of #GenerativeAI. 🔓 ➡️ https://nvda.ws/3KXyu3S | 47 comments on LinkedIn

Amazon ger sig in i AI-racet med Bedrock

Av de största techjättarna så har det varit väldigt tyst från Apple och Amazon. Att Amazon ligger efter i kurvan är inget nytt. Det är snarast normen. När allt kring generativ AI kommer att bli mainstream på riktigt – tack vare det som de övriga techbolagens insatser – kommer Apple att kliva in på arenan med snygga, enkla och användarvänliga lösningar. Men däremot är Amazons tystnad betydligt mer förvånande.

I veckan så gick Amazon till sist ut med sina planer för den typ av skapande AI-lösningar som nu är svartare än svartast. Och Amazons planer är… att inte göra något.

Ja, nu är det inte riktigt så drastiskt. Men däremot så tänker Amazon inte konkurrera med de övriga – främst Google och Microsoft – genom att ta fram en drös egna ChatGPT-lösningar. Istället tänker sig Amazon att AWS ska bli stället där andra ska lägga upp sina AI-produkter.

Mer konkret så presenterade Amazon Bedrock: ett ”sätt att bygga generativa AI-baserade appar via förtränade modeller” från AI-startups som AI21 Labs, Anthropic och Stability AI. Helt otippat är däremot (i praktiken) Microsoft-ägda Open AI – företaget som ligger bakom ChatGPT.

Så precis som namnet så vill Amazon alltså att AWS ska bli grunden för världens alla AI-modeller. Eller så många de kan locka över. Precis som inom e-handel vill Amazon helst bli infrastrukturen snarare än gränssnitten som möter slutanvändaren.

I dagsläget är Bedrok bara släppt som i en ”begränsad förhandsversion”. Det återstår att se när Bedrock kommer att släppas skarpt. Inklusive att se vad tjänsten då kommer att kosta.

With Bedrock, Amazon enters the generative AI race | TechCrunch

Amazon’s new service, Bedrock, provides a number of generative AI models — including Amazon’s own — as a service.

Elon Musk startar sitt eget AI-företag

Ni vet hur Elon Musk stod bakom uppropet om att starta all avancerad AI-forskning i sex månader så att vi hinner reda ut hur vi ska kunna vara säkra på att AI inte förgör mänskligheten? Och att det i veckan kom uppgifter om att Twitter ska ha köpt tusendals datorer avsedda för AI-träning? Nu är det dags igen: Elon Musk har startat sitt eget AI-företag: X.AI Corp.

Nästan så att man skulle kunna tro att Musk vill pausa AI-forskningen så att hans eget företag ska hinna komma ikapp.

Nu är X.AI inte Musks första AI-företag. Det var trots allt Musk som grundade Open AI som en icke-vinstdrivande organisation just för att göra AI-forskningen mer öppen. Men sedan han hoppade av det initiativet så har han blivit allt mer kritisk mot AI i allmänhet och mot Open AI i synnerhet  Inte minst som Open AI i samband med att företaget tidigare i år lanserade GPT-4 – den senaste versionen av tekniken som driver ChatGPT – och då helt slutade att dela sin forskning med övriga AI-världen.

Det kan alltså vara så att de datorer som Twitter ska ha köpt in inte var avsedda för Twitter, utan för X.AI. Och det kan finnas fler kopplingar mellan Twitter och X.AI.

I veckan fick vi, rätt oväntat, veta att Twitter inte finns längre. Företaget alltså. Twitter Inc. heter numer X Corp – i linje med att Musk älskar bokstaven X i allt han gör. Här är ännu ett X-namn till samlingen.

Dessutom kan anledningen till att Musk nu startar X.AI vara ungefär densamma som gjorde att han (åtminstone officiellt) köpte Twitter: han ogillar woke. Han tycker helt enkelt att ChatGPT och andra AI-algoritmer och AI-lösningar är för politiskt korrekta. Så han vill mer neutrala AI-tjänster.

Vilket i sig inte är ett helt fel synsätt. Om det inte vore för att Musk som Twitter-ägare har visat att han inte har problem att favorisera eller sparka ut människor – beroende på om de gör sig till ovänner med Musk. Och överlag att han ändrar förutsättningar enligt någon form av dagsformsupplägg. Eventuella hinder för det som kan finnas i Twitters användarvillkor ändras i efterhand.

Så there’s that.

Elon Musk has created his own artificial intelligence company

Elon Musk has filed for a company called X.AI Corp, but what he intends to do with it is still unclear.

Open AI säger att GPT-5 inte är på gång ”på ett rätt bra tag”

Tycker du att GPT-4 är såååå förra veckan? Trist att vara du i så fall. Nu har Open AI – företaget bakom ChatGPT – meddelat att de inte tränar nästa version av tekniken som driver ChatGPT. Och kommer inte göra det ”på ett bra tag”.

OpenAI’s CEO confirms the company isn’t training GPT-5 and ”won’t for some time”

OpenAI’s CEO Sam Altman has confirmed that the company is not currently training GPT-5 – the successor to its language model GPT-4, released this March. Altman was discussing fears about AI safety.

Meta opensourcar AI-teknik som förvandlar handkladdade figurer till animationer

Ha! Det är är underbart gulligt.

Meta has open-sourced an AI project that turns your doodles into animations

Meta built a tool that can animate your doodles. Now, it hopes developers will use the code and a dataset of images to create richer experiences.

Alibaba satsar på en egen ChatGPT

Japp. Klart att även Kinas största e-handlare Alibaba satsar på att ta fram en egen ChatGPT. Ja, lösningar för generativ AI, alltså.

I Alibabas fall heter den kommande tjänsten Tongyi Qianwen, vilket tydligen ska kunna översättas till ”söka ett svar genom att ställa tusen frågor”, och den ska rullas ut ”i närtid”. Inte mer exakt än så.

Däremot siktar Alibaba på att göra en Microsoft: rulla ut sin ChatGPT-funktion brett i sin produktportfölj. Med andra ord: inte bara i e-handeln. Ja, eller så är det snarare: det är framförallt i Alibabas andra tjänster som chattboten ska in. Med andra ord verktyg som Alibabas Slack-jobbapp DingTalk och i Alibabas smarthögtalare Tmall Genie.

Alibaba to roll out generative AI across apps, Beijing flags new rules

Alibaba Group Holding Ltd on Tuesday showed off its generative AI model – its version of the tech that powers chatbot sensation ChatGPT – and said it would be integrated into all of the company’s apps in the near future.

Google lanserar sida för den som vill följa uppdateringar av Bard

Sugen på att hålla koll på när Google uppdaterar sin ChatGPT-utmanare Bard? There’s a supportsida hos Google med Bard-uppdateringar for that.

Google Has A New Page For Bard Chatbot Updates

Stay informed about Bard’s latest features with Google’s new experiment updates page.

 

Ekonomi och finans

Apple kan vara nära att släppa sitt eget sparkonto

I höstas gick Apple ut med att företaget arbetar på ett eget sparkonto kopplat till Apple Card. De cashback-pengar som trillar in från Card-köpen skulle automatiskt hamna p det nya sparkontot, som enligt Apple dessutom skulle ha ”hög ränta”.

Då hette det att kontot skulle lanseras ”kommande månader”, vilket förstås är en väldigt oprecis tidsangivelse. Men något halvår senare så har vi fortfarande inte sett röken av kontot. Förrän nu.

Kodgrävande har avslöjat hänvisningar till ett ”daily cash savings account”. Det betyder i sig inte särskilt mycket, men att referenser nu finns i kod kan tala för att det trots allt inte är jättelångt borta.

Det kanske till och med handlar om så kort tid som inom en vecka. När Apples Klarna-utmanare (en Köp nu, betala senare-funktion) släpptes i mars i år så dök referenser till den tjänsten upp i kod dagen före lanseringen.

Ett givet tillfälle för Apple att presentera sitt nya sparkonto skulle vara vid årets WWDC i juni. Men med tanke på att Klarna-funktionen släpptes en helt vanlig marsdag så talar mycket för om att samma lågmälda lansering kan bli aktuell även för sparkontofunktionen.

Det återstår kort sagt att se när det kan bli aktuellt med kontofunktionen.

Apple Preparing to Launch Apple Card Savings Account

Apple appears to be gearing up to introduce the Daily Cash savings account feature for Apple Card users, as mentions of a Daily Cash Savings account…

Twitter siktar på att låta användare köpa aktier och kryptvalutor

Att Elon Musk gillar kryptovalutor är ingen nyhet. Inte heller hans ambition att förvandla Twitter till en superapp à la WeChat. Att Twitter alltså ska ha betydligt mer funktionalitet än idag.

Lägg till att Elon har skissat upp Twitters framtid nära knuten till finansiella funktioner så känns de här uppgifterna från CNBC inte särskilt orimliga. Till och med troliga: Twitter kan sikta på att göra det möjligt för användare att köpa aktier och kryptovalutor via Twitter.

Ja, eller nästan åtminstone. Det handlar om att Twitter har inlett ett samarbete med handelsplattformen eToro för att köpa och sälja den här typen av värdepapper och tillgångar – plus kanske fler.

Vägen till handeln ska gå via Twitters ”cashtags” – alltså de hashtaggar som börjar med ett $ istället för # och som används för att tagga aktier, kryptovalutor och så vidare på samma sätt som hashtaggar fungerar.

Men det innebär inte att Twitter går och blir en tradingplattform. Istället leder cashtaggarna till eToros tjänst, där Twitter-användarna sedan kan köpa och sälja. Tjänsten är alltså låst specifikt mot eToros tjänst och minskar däremot förmodligen användbarheten ytterligare ett snäpp (bortom att man tvingas trycka sig bort från Twitter).

Men rent konceptuellt är det inte fel tänkt av Twitter. Ett sätt att korta steget från information till köp (eller sälj).

Twitter partners with eToro to show real-time stock and crypto information | TechCrunch

Twitter has partnered with the investment platform eToro to show real-time information about stocks and crypto prices.

 

Övrigt

Buffer testar ChatGPT-funktion för att hjälpa till med innehållsskapandet

Vill Buffer vara med och leka ChatGPT? Klart Buffer vill vara med och leka ChatGPT.

Microsoft petar in annonser i Windows 11:s startmeny

Vad har du alltid saknat mest i Windows? Precis.

Microsoft is Slowly Rolling Out Ads in the Windows 11 Start Menu

The latest Windows 11 update adds promotional ’notifications’ to bait users into using services like OneDrive.