Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Digitalisering

Sats stänger alla sina gym i två veckor – och straffas hårt av aktiemarknaden för att de tar samhällsansvar

Det här. Man kan diskutera storleken på hissyfitreaktionen, men logiskt. Sats kommer tappa intäkter. Tappade intäkter är dåligt. Aktien tankar.

Logiskt. Och ett så galet tydligt exempel precis på vad som är fel med aktiemarknaden numer. Och i förlängningen också hela det nuvarande ekonomiska systemet.

Här har vi ett företag som tar sitt samhällsansvar trots att det kommer straffa dem ekonomiskt. Finns risk att man permanent skulle kunna tappa kunder till konkurrenter som inte väljer att stänga. Visst lär man ha med någon form av goodwillförhoppning i varumärkesvågskålen, men i stort lär det mest vara minus.

Och att ett företag väljer att ta sitt samhällsansvar i kristider belönas alltså med storsmisk av den finansiella marknaden. När man kanske snarast borde ha uppmuntrats och belönats för att man drar sitt strå till stacken att få igång samhällshjulen och därmed ekonomin igen.

Visst finns det säkerligen småsparare som säljer, men det mesta dumpandet lär som vanligt ha kommit från de institutionella investerarna. I andra hand stora privata handlare.

Känns som att en av diskussionerna att ta upp i ett sånt här läge, bland alla diskussioner om sociala plattformars ansvar för allt och alla, är: vad har världens börser för ansvar? Vad har de stora finansiella plattformarna för ansvar för företag och besparingar? Man kanske snarare skulle belöna företag som väljer att väljer den här sortens initiativ när det är en fastslagen storkris. Stoppa handel och häva dumpningar.

Ja, eller kanske rentav: ”Med tanke på nuvarande coronakris så väljer vi att stänga vår handelsplattform till dess att läget har lugnat sig. Det är vårt sätt att bidra till att alla kan fokusera på själva krisen. Vårt sätt att försöka begränsa smittan. Den ekonomiska.”

Artikelrubrik som säger att Sats stänger alla sina gym och att aktien rasar 20 procent

AT&T slopar datataket i alla sina bredbandsabonnemang under coronakrisen

Igår skrev jag ett inlägg där jag undrade vad världens börser har för ansvar i kristider. Medan stora delar av samhällen stänger ned i takt med att företag väljer att dra sitt strå till stacken så har jag inte hört talas om någon börs som gjort något liknande. Stänga handeln för att minska den ekonomiska krisen. Ett annat område där man skulle kunna diskutera ansvarstagande är internetoperatörerna.

Jag har några gånger skrivit om hur det börjar bli allt dyrare med datatrafik i takt med att vi blir allt mer beroende av uppkoppling för snart sagt allt i våra liv. Och i samhället. Men mobildatatrafik är fortfarande en vanlig vara som kan handlas, hanteras och prissättas som en ”extravara”, inte som något fundamentalt. Detta blir förstås extra uppenbart i coronatider när karantäner gör att distansjobbande och Netflix-bingeande blir ännu trendigare.

Nu går USA:s största telefonioperatör AT&T ut med att de lyfter bort datataket från alla sina bredbandsabonnemang. Nu säger företaget självt att de flesta redan har obegränsad trafik här, så det verkar inte handla om så stor extrakostnad för dem. Dessutom gäller det som sagt var bredband och inte mobilbredband. Men ändå.

Men även här: tänk om Sveriges teleoperatörer skulle dra sitt strå till samhällsstacken? Istället för att glatt casha in på den ökade datatrafiken säga ”hörni, vi halverar avgifterna och låter alla få obegränsad surf kommande månaden – oavsett abonnemang. Även mobilabonnemangen”. Ja, eller rentav sänka avgiften ännu mer. Eller varför inte helt avstå från intäkter (okej, mindre sannolikt, men hej).

Har inte sett någon svensk operatör som varit i närheten av att göra något liknande. Någon som har koll på om någon har gjort det?

AT&T Suspends Broadband Data Caps During Coronavirus Crisis

As AT&T moves to lift usage caps, lawmakers begin pressuring ISPs to do more.

USA:s stora teleoperatörer kommer inte avsluta abonnemang på grund av utebliven betalning under coronakrisen

Mer internetoperatörsnyheter från USA, kopplade till coronaviruset. Igår skrev jag om att AT&T bestämt sig för att lyfta datataket på alla sina (fasta) bredbandsabonnemang. Verkar som att det har varit del av en bredare uppgörelse med FCC, USA:s Post- och telestyrelse.

Det verkar som att de stora teleoperatörerna, som Verizon, Comcast och just AT&T har enats med myndigheterna om ett antal åtgärder i dessa coronatider. Inte minst för att uppmuntra och göra det enklare för människor att hålla sig hemma, som att jobba på distans eller bara hålla sig i karantän. Operatörerna har enats om att under 60 dagar inte säga upp abonnemang på grund av utebliven betalning. Men kommer också avstå från förseningsavgifter för småföretagare och öppna sina wi-fi-hotspottar ”för dem som behöver dem”.

Nu verkar det som sagt var ha varit ett initiativ som kommit från myndighetshåll (eller man har åtminstone kunnat peka på myndigheten som anledning – inte minst som enande faktor för att alla operatörer skulle gå med på samma slags åtgärder). Men precis som jag skrev igår: när medborgare uppmanas att ta sitt samhällsansvar och allt fler företag självmant väljer att genomföra åtgärder som kortsiktigt är dåligt för den egna affären – har någon av våra teleoperatörer gjort det minsta för att dra sitt strå till stacken i Sverige?

Har någon gått med på någon form av insats för samhällets bästa snarare än för aktieägarnas? Tele2 var snabba med att gå ut med hur mycket datatrafiken har ökat i takt med att folk har hållit sig hemma och distansjobbat. Läs: kolla vad det här är bra för vårt företag och vår aktiekurs.

Jag har inte sett något åt det här hållet i Sverige. Inte det minsta, faktiskt. Och om man bortser från just samhällsaspekten: borde inte åtminstone någon av teleoperatörerna resonerat att det skulle kunna vara en bra varumärkesgrej som skulle kunna generera långsiktigt mer kunder och intäkter?

Major ISPs Agree Not to Cancel Internet Service Over The Next 60 days

According to a report by Reuters, major U.S. internet providers like Comcast, AT&T, and Verizon have agreed to not cancel customers’ internet service for the next 60 days due to non-payment, over potential Covid-19-related disruptions. Additionally, the companies have also agreed to waive any late fees residential or…

Amazon uppges arbeta på botemedel mot förkylning

Kommer ni ihåg det jag skrev om förra veckan där e-handlaren Alibaba har tagit fram en AI-algoritm som kan identifiera coronaviruset på några sekunder med 96 procents säkerhet? Klart att inte e-handlare Amazon vill vara sämre. Tvärtom. Nu kommer uppgifter om att man arbetar på ett botemedel för… förkylning. Vanlig förkylning, alltså. En av de sjukdomar som har visat sig absolut svårast att få stopp på.

Det visar sig att företaget har arbetat på det här ”under flera år”. Dessutom är det en 100 man stark avdelning som är typ Amazon labsenhet. Alltså där man arbetar med mer eller mindre vilda idéer. En avdelning som organisatoriskt återfinns inom AWS. Alltså Amazons… molntjänstverksamhet.

Men oavsett hur troligt det är att Amazon kommer lyckas med sin eventuella ambition på förkylningsområdet så är det kanske mest fascinerande att min spontana reaktion blir: jamen det är klart att de gör.

Det var länge sedan Amazon och Alibaba var e-handlare. Nu är de långt mycket mer. Och på gott och ont är det numer världens mest massiva företag som mer än något annat formar samhället och världen omkring oss.

No Title

No Description

Google kan vara på gång att ta fram tjänst för att fördiagnostisera coronaviruset

Krishantering without asking any questions first. Google håller på att ta fram en sajt så att oroliga amerikaner ska kunna få svar på om de behöver coronakontakta vården. Fick Google veta. När Trump höll presskonferens och berättade det.

Nu verkar det som att det är ett annat av företagen under Alphabet-paraplyet det handlar om: Verily. Alltså ett systerföretag till Google. Men den typen av missförstånd är mest förståelig. Googles, förlåt Alphabets, ägarkonstruktion är inte helt lätt att hålla koll på. Att rätt mycket fokus har hamnat på att Trump och/eller hans administration inte har koll på det är mest fånigt.

Att Trump gick ut och lovade något som inte kommer finnas på plats på ett rätt bra tag (det som kan vara på gång är en väldigt liten pilot) är numer tyvärr inte heller särskilt ögonbrynshöjande. Men om vi släpper allt det här och fokuserar på vad det faktiskt skulle kunna handla om så blir det betydligt mer intressant.

Vad det skulle kunna handla om är precis det som Alibaba (ja, eller Ant Financial – på temat förvirrande ägarkonstruktioner) och Tencent har gjort tillsammans med myndigheterna i Kina. Ett onlineformulär där man får svara på några, antar jag, rätt basala frågor om hälsan och hur man har rört sig i samhället. Efter att ha svarat på frågorna får man en färgad QR-kod: grön = fri rörlighet, gul = viss rörlighet, uppmanas att hålla sig hemma och röd = mer eller mindre tvingande karantän och noll rörlighet utanför hemmet.

Googles (sic!) lösning känns som en lite mer påkostad 1177 med två syften: minska onödig belastning på vården och få dem som faktiskt kan vara smittade att gå besöka en vårdinrättning (vi talar ju om ett land där många saknar sjukförsäkring och därför kan dra sig för det). Men det har också skrivits om ”parkeringsplatsytor”, vilket gör att det skulle kunna vara en lösning som ligger närmare det som Sydkorea har gjort: drive-through-testande. Något som skulle kunna passa väldigt bra just i billandet USA.

Och höjer vi blicken ytterligare lite så sätter det här ännu en gång strålkastarljuset på techjättarnas roll i samhället. Å ena sidan kommer alltfler signaler från myndighetshåll och politiker att de börjar bli för stora och dominerande. Å andra sidan är våra samhällen allt mer beroende av dem i kristider, eftersom vi tyvärr har monterat ned stora delar av det som kanske egentligen skulle ha kickat in.

The White House still can’t explain what’s going on with the coronavirus screening website

The White House gave conflicting information Saturday about a website to help people determine whether and how to get a novel coronavirus test. And President Trump said he was tested for the virus Friday night and was awaiting the results.

Indien använder uppringningssignaler för att informera om coronaviruset

Väldigt intressant initiativ från Indiens regering. Hur sprider man information om coronaviruset till nån miljard människor, som vad man ska tänka på, hur man kan känna igen symptom och vart man vänder sig – när många av dem kanske knappt kan läsa? Man använder mobilen, förstås. Men inte bara sms och mejl – utan också ringsignalen.

Eller rättare sagt signalen som man lyssnar på medan man ringer upp nån. En trettio sekunder lång ljudslinga som ger uppringaren grundläggande information om sjukdomen och riskerna.

Ännu ett exempel på digitalisering by necessity. Vi har sett många exempel på det senaste veckorna. Hur coronaoron gör att människor sprutar ur sig nya (lowtech)sätt att använda digitala verktyg.

Put coronavirus awareness messages in place of ringing tones: DoT asks telcos

The initiative by the mobile operators is due to a direction by the telecom ministry, which was asked to do so by health ministry

Nedladdningarna av samarbetsappar rusar i Italien efter coronanedstängningen

Italien gör en Kina. Ja, eller flera Kina. Efter att ha enuppat coronavirusets epicentrumland och i praktiken stängt ner hela Italien så ser vi nu hur även italienarna tvingas till en tillvaro där man måste lösa saker på nya sätt när man inte får röra sig och träffas. Som arbetslivet. Nedladdningarna av samarbetsappar har skjutit i höjden.

Googles Hangouts Meets ska exempelvis ha gått från 300 nedladdningar om dagen till 50 000. Liknande utvecklingar alltså även för andra närliggande appar.

Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på Italiens arbetsmarknad och arbetskultur, men lite fördomsfullt så utgår jag ifrån att den ligger närmare Kinas än Sveriges. Med andra ord att just saker som distansarbete fortfarande är något som är hyfsat sällsynt.

Vad hinner hända med synen på hur och var man jobbar under en nedstängd månad? I det korta perspektivet förmodligen inte jättemycket. Pendeln kan nog svänga tillbaka i både Kina och Italien när virushotet försvinner. Men på lång sikt lär det kunna bli startpunkten för rätt många och stora förändringar.

Med andra ord: insikten inte bara om att det GÅR att bedriva arbete på distans, utan att det är ett MÅSTE. Ett måste så till vida att man behöver ha backupplaner och backuplösingar på plats om något slår ut de fysiska förutsättningarna att arbeta på plats. Inklusive den mentala omställning som krävs på alla nivåer i företag för att få det på plats – och arbeta på det sättet.

Tokrusning efter appar i nedstängt Italien

Från 300 till över 50 000 nedladdningar per dag. Appar för fjärrarbete och utbildning laddas ned som aldrig förr i ett Italien som nu är helt satt i karantän.

Luftkvaliteten har blivit bättre även i Italien som en följd av coronaviruset

Italien gör en Kina. Igen. Coronaviruset har visat sig ha en väldigt bra sidoeffekt även i Italien: luftföroreningarna har drastiskt minskat som en följd av att norra Italien har stängts ned.

Nu tror jag väl inte att coronavirusets belägring av Italien kommer förändra landet i grunden över en natt. Men vi kan hoppas att de positiva effekterna som viruset fört med sig stannar kvar i minnet. Som att distansarbetande och minskat bilkörande är väldigt bra på många nivåer. Inte minst för klimatet.

Ja, sen finns det garanterat ett gäng människor som kommer säga att de här sakerna inte hänger ihop. Ni vet, team foliehatt. Men vi kan väl hoppas att de tillhör en utdöende art.

Satellites Show Italy’s Air Pollution Dissipating as Covid-19 Outbreak Worsens

After China, Italy has been the second-hardest-hit by the covid-19 pandemic racing around the world. In an effort to staunch the number of cases, the Italian government severely restricted travel this week in northern Italy-the pandemic epicenter for the country-before extending restrictions to the entire country.

Twitter gör distansarbete obligatoriskt för all personal

Mer hemarbete. Den här gången från Twitter. Företaget har redan sedan tidigare, som så många andra företag även på techsidan, uppmanat anställda att jobba hemifrån. Men nu tar man det ett steg längre: man gör hemmaarbete/distansarbete obligatoriskt för alla sina anställda över hela världen.

Inte så att Twitter är först här heller, men det är oavsett ett milt sagt stort steg. Och det ställer förstås ett antal frågor på sin spets. Frågor kring hur man kulturellt hanterar den här typen av icke-kontroll, som bygger på förtroende och möjligheter snarare än övervakning och chefande. Men också vilka möjligheter företaget erbjuder sina anställda för att göra det här.

Visst. Mobil och dator. Men sen? Mjukvara och internetuppkoppling? Vilken slags internetuppkoppling?

Och förstås: hur förberedd är ett företag på en total nedstängning av det ordinarie? Rutiner, processer, kommunikation, verktyg. Vi kan nog anta att många företag kommer skärskåda sin verksamhet rätt rejält när krisen har lagt sig.

Ser framför mig hur vi får nya roller. CPO. Chief Prepper Officer.

Twitter makes working from home mandatory due to coronavirus pandemic

Twitter has made working from home mandatory for all its workers around the globe following the spread of the new coronavirus.

Apple uppmanar stora delar av kontorspersonalen att arbeta hemifrån

Japp. Och där börjar även Apple uppmana anställda vid många av sina kontor att arbeta hemifrån.

Tim Cook encouraging remote work at Apple global offices due to coronavirus

Apple CEO Tim Cook is encouraging employees at several of its global offices to work remotely from March 9th to 13th, to try to stem the spread of the coronavirus.

EU-kommissionen börjar distansarbeta

Och där börjar EU-kommissionen jobba hemifrån.

European Commission goes teleworking by default over COVID-19 | TechCrunch

The European Commission is switching all staff in ”non-critical functions” to remote working from next Monday in response to the COVID-19 pandemic. In an

Kinesiska studenter ger DingTalk dåliga Appstore-betyg för att slippa emmaundervisning

Ha! Briljant. Barns kreativitet. Som jag har skrivit om tidigare har hemmaarbete blivit en grej i och med coronaviruset. Men också hemundervisning. Och i båda fallen har bland annat Alibabas Slack-app DingTalk varit en viktig komponent. Men, tja, om man är elev och inte vill plugga så… sänker man DingTalk.

Mer specifikt har det handlat om att man gett appen enstjärniga recensioner som fått appbutiksbetyget att kollapsa. Till och med till den milda grad att den höll på att bli utsparkad från Appstore.

Kids. Gotta love ’em.

Quarantined Wuhan kids find brilliant way to get out of schoolwork

The kids are alright.

Greta Thunberg uppmuntrar klimatkampen att fortsätta online under coronakrisen

Hand upp alla som tror att det finns rätt många som kommer använda det här för att hånfullt konstatera att coronaviruset fått Greta att kasta in handduken när det i själva verket är så sjukt rätt i tiden. Digitalisering av klimatstrejkandet. Men också en följd av en konsekvent inställning: lyssna på experterna.

Det ska bli spännande att se vad det här kan innebära. Och då inte bara digitalt. Utan just som en ny fas. Klimatstrejkande för ett postdigitalt samhälle.

Greta Thunberg calls for digital climate strikes amid coronavirus

”We can’t solve a crisis without treating it as a crisis and we must unite behind experts and science.”

Distansmusicerande i den fysiska världen i coronatider

Ha. Underbart. When there’s a will, there’s a way.

[Video] Avnish Sabharwal on LinkedIn: #humanspirit | 123 comments

The resilience of the human spirit is astonishing as evidenced by a bunch of Italians making music together with instruments and multiple vocalists even while… | 123 comments on LinkedIn

 

Övrigt

Bill Gates lämnar Microsofts styrelse

Ännu en stor och definierande techera når sitt slut: Bill Gates lämnar Microsoft.

Okej, när han nu lämnar styrelsen så kommer han kvarstå som ”rådgivare” till nuvarande VD:n Satya Nadella, men i praktiken betyder det här att Gates lämnar i princip all verksamhet i bolaget han grundade. Gates kommer istället fokusera mer på sin filantropiska sida, med sina olika stiftelseinitiativ.

Vi kan väl anta att Gates i det stora hela ändå känner sig rätt nöjd med överlämningen. Förutom att Microsoft vid börsstämningen igår var världens tredje högst värderade börsbolag (Apple och Microsoft har turats om att inneha andraplatsen senaste veckorna) så har företaget senaste decenniet lyckats med en rätt imponerande omställning. Från att hyfsat mycket ha varit ett konsumentbolag till att bli ett rent backendföretag. Ett företag som idag mestadels backar upp världen med molntjänster och AI-kapacitet. Och som där hittat sin roll i världen bortom datorn, efter ett 2010-tal som för Microsoft mest handlade om missat mobiltåg och identitetskris.

Bill Gates steps down from Microsoft board

Bill Gates has announced that he is stepping down from Microsoft’s board of directors, ending his formal involvement with the company he founded. Gates served as CEO of Microsoft until 2008. He will continue to serve as a ”technology advisor” to current CEO Satya Nadella.

EU arbetar på ett ”rätt att få reparerat”-direktiv som ska uppmuntra mer hållbar produktion

Nytt EU-direktiv kan vara på gång inom techområdet: rätten att reparera. Ja, eller få saker reparerade, åtminstone. Ett initiativ som i grund och botten handlar om att företag ska satsa på grejer som håller längre.

Det här innehåller förstås drösvis med problem och exakt hur det kommer landa har vi ingen aning om än (väldigt tidigt i formuleringsarbetet än så länge).

Oavsett så sträcker sig förslaget långt bortom att få sin mobil eller surfplatta reparerad under någon slags unionsövergripande förlängd garanti. Förslaget verkar också sikta in sig på att få företag att satsa på mer miljövänliga delar överlag. Och att företag som erbjuder mer hållbara prylar, på flera sätt, också kan erbjudas morötter. Omvänt kan man tänka att förslaget också straffar dem som medvetet gör skräp.

Jag gillar konceptet och upplägget. Återstår som sagt var att se vad det här kan innebära.

EU har på sätt och vis satt standarden för konsumentdataintegritet och fått techjättarna att exportera upplägget till andra delar av världen. Intressant att se om det nya direktivet skulle kunna bli något liknande på techhållbarhetsområdet.

The EU wants to introduce a ”right to repair” for phones and tablets by 2021

The European Commission has announced plans for new ”right to repair” rules that it hopes will cover phones, tablets, and laptops by 2021. It also wants devices to be more sustainably produced in the first place.

Googles G Suite har nu över 2 miljarder månadsanvändare

För några veckor sedan passerade WhatsApp två miljarder månadsanvändare, vilket gjorde att Facebook numer har två tjänster med över två miljarder användare. Men planetens verkliga gigant är förstås Google. Nu kan man lägga ännu en tjänst till tvåmiljardersamlingen: G Suite.

Det innebär att Google nu sitter på fem tjänster som har över två miljarder användare (förmodligen också på månadsbasis): Google sök, Youtube, Google Play, Android och nu alltså även G Suite.

Eller kanske MINST fem. Beroende på hur man räknar. Jag misstänker att Googles bildsök också kvalar in i dubbelmiljardklubben.

Google’s G Suite cracks 2 billion users

G Suite includes Gmail, Google Docs, Hangouts, Meet and other apps.

Apple ställer in WWDC 2020 – konferensen genomförs istället helt online

Och där kom veckans mest väntade besked. Efter det att först Facebook och sedan Google ställt in sina utvecklarkonferenser, F8 respektive i/O, så meddelar nu även Apple att de ställer in sin motsvarighet WWDC. Ja, i fysiskt format. Istället flyttar hela klabbet in på nätet. Exakt hur det kommer att bli i praktiken kommer Apple återkomma till ”om några veckor”, men det blir såväl keynotes (läs: produktnyheter) som workshops.

Men så över till det viktigaste: spekulera kring vad ledtrådarna i årets WWDC-bild kan betyda. Med andra ord vad Apple kan tänkas presentera för nya tjänster och produkter. Ja, förutom nya versioner av operativsystemen.

”Hello” alltså. Men inte ”world”, så man kan tänka att det därför handlar om kommunikation. Dessutom i princip bara i grått, vitt och svart. Inklusive en tvåfärgad logga.

Mina första spontana tankar när jag ser bilden, lite clipartig sådär? Stories. Att det blir nyheter på iMessage-fronten, alltså. Och kanske… något helt nytt? (Mindre troligt.) Men mer satsning på det sociala är inte otroligt.

Den andra tanken: locket på en MacBook, med klistermärken. WWDC handlar för det mesta om mjukvara och inte hårdvara, men det brukar alltid kunna komma lite hårdvara. Det kanske blir några marsnyheter som fått flytta fram på grund av virus och stängda produktionsanläggningar.

I år har jag än så länge inte hör så många spekulationer kring innehållet i WWDC så jag har sämre aning än vanligt (beror inte minst på att WWDC presenteras tidigare än vanligt på grund av att det fysiska eventet har ställts in – har helt enkelt funnits mindre tid att spekulera).

I juni anordnas Apples Worldwide Developers Conference 2020 i ett helt nytt onlineformat

Apple meddelade idag att man anordnar den 31:a upplagan av sin årliga Worldwide Developers Conference i juni.

Spelkonferensen E3 2020 ställs in på grund av coronaviruset

Coronandet fortsätter dra undan mattan under techvärldens fötter. Igår uppmanade såväl Spotify som Google sina anställda att arbeta hemifrån och nu kommer rykten att ännu en techig konferens kastar in handduken: årets stora spelhappening E3.

Och vi pratar inte om en konferens som ska hållas nästa veckan utan i… juni. Okej, nu har E3 inte bekräftat ryktet, men det känns inte orimligt. Till och med troligt.

Bland övriga konferenser som har ställts in finns Googles I/O och Facebooks F8, respektive företags stora utvecklarkonferens. Jag är rätt övertygad om även Apple kommer ställa in sin motsvarighet WWDC som hålls i juni varje år. Ja, men kanske inte i år. Apple väntas även hålla ett produktevent i mars, men det kan vi nog definitivt anta inte kommer bli av. Inte fysiskt åtminstone.

Det E3 och de tre ovanstående har gemensamt är att det centrala i dem är presentationer av nya produkter och tjänster. The big bang produktheory, alltså. Det kommer bli intressant hur företagen kommer lösa det här istället. Online är förstås det rätt givna alternativet (även om både Google och Facebook pratat om lokala aktiviteter också), men även då blir frågan hur det kommer ske. En hel del marknadsplaner håller nog oavsett på att skrivas om.

It’s official: E3 2020 has been canceled [Updated]

ESA announces it won’t hold massive game marketing event for the first time since 1995.

SXSW 2020 ställs in på grund av coronavirust

Ser du fram emot 2021-upplagan av SXSW efter det att årets festivalkonferens ställdes in? Sucks to be you. Kanske.

Att man var tvungen att ställa in evenemanget i år har lett till att man nu sparkar en tredjedel av sin fasta personal. Because inga intäkter. Men inte bara det, nu säger arrangörerna själva att nästa års SXSW också kan vara i fara.

Vi kan nog anta att vi kommer märka av effekterna efter coronaviruset långt efter det att smittan kommer under kontroll. Hela 2021 kan nog till stora delar bli ett postår. Inom väldigt många områden.

SXSW Lays Off One-Third of Its Workforce, Says 2021 Event Is In Doubt

The immense financial impact of last week’s SXSW 2020 cancellation has forced the festival’s organizers to lay off one-third of their workforce.

Datatrafiken rusar i Sverige när folk coronahåller sig hemma

Rätt väntat. Enligt Tele2/Com hem så har bredbandstrafiken dragit iväg rätt rejält i takt med att hemmaarbetandet har ökat. Lär vara upphöjt det ganska många gånger i länder som Kina och Italien.

Det sätter också fingret på några utmaningar som blir en följd av det här. En sak är givetvis att själva infrastrukturen klarar av att hantera datamängderna. En annan är kostnaderna – för dem som arbetar hemifrån.

För den som har obegränsat hemmabredband spelar det ingen roll att det används för jobbet, men som jag har skrivit om tidigare så har allt fler människor bara mobilt bredband. Och i mobila abonnemang börjar priserna per gigabyte krypa uppåt samtidigt som datataken blir allt fler (och allt lägre). För att inte tala om de hysteriska straffavgifterna om man kör slut på sin pott. Och fram till dess att 5G blir norm så är mobiluppkoppling via 4G rejält mycket långsammare än de flesta fasta bredband.

Det kommer ställa frågan kring vem som betalar bredbandet på sin spets. Vi kan anta att det kommer bli vanligare att man som distansjobbare förväntar sig att företaget erbjuder och betalar för för den teknik som krävs. Uppkopplingen och datatrafiken är här den enskilt mest centrala faktorn.

Bredbandstrafiken rusar när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden”

Jobba hemma har varit en framtidsvision länge – men först nu ser telekombranschen det hända i större skala. ”Jag tror att många som aldrig provat kommer att fastna för nya tjänster”, säger Joakim Öhrström från bredbandsjätten Com Hem.

Coronavirus Tech Handbook – en techcoronaversion av Wikipedia

Och ännu en följd av coronaviruset: Coronavirus Tech Handbook.

Vad är CTH undrar du? ”A crowdsourced resource for technologists building things related to the coronavirus outbreak”. Mer specifikt är det tänkt att den ska bli ”den definitiva samlingen över verktyg, sajter och data kopplat till coronavirusutbrottet”. Inklusive tips om distansarbete och distanskonferensande, dataset och diverse statistik.

Corona har alltså fått sin alldeles egen techwiki.

Technologists Are Crowdsourcing a ’Coronavirus Tech Handbook’ to Track Resources

A team of technologists based in London has mobilized to amass a crowdsourced document calling itself the Coronavirus Tech Handbook, a massive collection of resources related to covid-19 and covering everything from remote working and public advice to datasets and statistics related to the outbreak.

Porsche tänker inte sluta tillverka förbränningsmotorer

Ännu en bransch som säger att de inte kommer att klara av att ställa om sig själv utan lagkrav.

Porsche: Vi kommer alltid att tillverka förbränningsmotorer

Om fem år kan hälften av Porsches sålda bilar vara elektrifierade. Men enligt bolagets vd kommer man aldrig att sluta tillverka förbränningsmotorer – bland annat för klassiska 911-modellen.

Hackare använder coronaviruskartor för att sprida (dator)virus

Jamen det är väl klart att hackare, ja eller människor med… mindre goda intentioner, använder kartor över coronaspridningen för att infektera enheter med virus (även om det inte är coronavarianten).

I vissa lägen är seriebitchslappande extra aktuellt.

Hackers are using coronavirus maps to infect your computer

As coronavirus threatens to become a global pandemic, everyone’s keeping a close eye on how it’s spreading across the world. Several organizations have made dashboards to keep track of COVID-19. But now, hackers have found a way to use thes

Google lägger till stöd för flera signaturer i Gmail

2020. Alibaba tar fram en AI-algoritm som kan identifiera coronavirus på några sekunder med 96 procents träffsäkerhet, Amazon uppges arbeta på botemedel mot förkylning och läkare har för första gången använt CRISPR-teknik för att försöka reparera DNA hos en blind människa med förhoppningen att återställa synen.

Och Google… lägger till stöd för flera signaturer i Gmail.

Gmail adds support for saving and quickly pasting different signatures

Email signatures are an undervalued way to personalize messages, with most people just sticking to a generic default. Gmail multiple signatures…

Bästa. Rubriken. Ever.

Artikel med rubriken Hackare hackar hackare med hackade hackarverktyg

WHO let the dogs out

Tweet som konstaterar att WHO har sagt att hundar inte kan smittas av coronaviruset - WHO let the dogs out

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 10 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Google Assistant kan läsa upp innehållet på sajter och i appar i Android

En rätt spännande nyhet från Google. Från och med idag kommer Google Assistant kunna läsa upp sajter inklusive nyhetsinnehåll – samtidigt som innehållet översätts. Realtidsöversättningsuppläsning alltså. Assistant kan förstå och översätta 42 språk i dagsläget. Ja, så länge som du kör Android.

Men det här var en funktion som Google demade redan i januari i år. Så egentligen inget nytt under solen (även om det är både bra och coolt). Men vad Google inte sa var att funktionen också omfattar appar. (Ja, återigen: om du kör Android.)

På sätt och vis är behovet egentligen kanske lägre på appsidan. Appar är något man laddar ner och installerar och de är nog redan på ett språk man förstår. Men står trots allt för typ 90 procent av den tid vi lägger i våra mobiler och de gör även det här formatet mer gränslöst. Dubbelt upp. Rent språkligt, förstås, men är också ännu ett initiativ som suddar ut gränsen mellan sajt och en app.

Jag skulle exempelvis kunna använda WeChat och fatta vad jag tittar på.

Ja. Om jag hade en Android, förstås.

https://venturebeat.com/2020/03/04/google-assistant-can-now-read-or-translate-websites-and-android-app-content/

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb går med på att dela data med EU-länder

Airbnb gör en Uber. Åtminstone i EU. För att få EU på bättre humör kommer man dela data kring sina gäster. Mer specifikt statistik kring sin uthyrning för att erbjuda ”tillgång till trovärdig data gällande semestrar och andra kortvariga uppehällen utanför hotellnäringen”. Med andra ord likt hur just företag som Uber har delat trafikinformation med några städer de verkar i.

Hotellnäringen har som artikeln konstaterat haft lite… fnurra på tråden med Airbnb mer eller mindre sedan starten. Samma relation som Uber och taxibolagen.

Diskussionerna har handlat om ungefär samma saker: orättvisa förutsättningar eftersom techdelningsbolagen har argumenterat, och fortfarande argumenterar, att de inte är just en hotellkedja eller ett taxibolag. De argumenten biter dock sämre och sämre både här och i USA.

Så det Airbnb i grund och botten gör är att vika sig välvilligt tredubbla. Erbjuda att göra ungefär vad som helst. Så länge som de slipper slipper en regleringsslägga i affärsmodellen.

Airbnb:s charmoffensiv: Sluter nytt avtal med EU-kommissionen

Airbnb fortsätter sin jakt på att tillfredställa europeiska storstäder. Det första steget? Att börja dela kunddata med EU:s mätinstitut Eurostat.

Rapport: Delningstjänster som Uber och Lyft bidrar till ökade utsläpp

Ännu en rapport som visar att bildelningstjänster som Lyft och Uber inte är bra för miljön. Tvärtom. Bortsett från att andra rapporter också visat att förekomsten av den här typen av tjänster gör att det kör runt fler bilar så gör de också att utsläppen ökar där de verkar. Rätt rejält. Upp till 70 % enligt den senaste rapporten.

Anledningen är ungefär samma som att det har visat sig att elscootrar inte är så bra för miljön som det kan verka (bortsett från att de så här långt haft dålig hållbarhet rent bokstavligt): delningstjänsterna ersätter transportsätt med betydligt mindre miljöpåverkan. Som att gå, cykla eller åka kollektivt.

Men även här handlar det förstås i slutändan inte om själva delningstjänsterna i sig. Utan om att de tillhandahåller en tjänst på ett, tja, gammalt sätt. En tjänst som gav oss precis det som vi inte visste att vi ville ha. En bekvämare och mer flexibel taxitjänst. Men är det något vi inte behöver i städer är fler bilar. Vi behöver städer byggda för människor, inte bilar.

Det är ingen slump att samtliga bildelningsföretag satsar stort på saker som cyklar och scootrar. Miljövänligare alternativ. Men också i de flesta fall snabbare.

Kort sagt: mer anpassade för morgondagens städer.

https://www.theverge.com/2020/2/25/21152512/uber-lyft-climate-change-emissions-pollution-ucs-study

Ubers råd till förare för att inte bli sjuka? Stanna hemma (utan att få ersättning)

Ännu en aspekt på hela gigekonomin. Vad är Ubers råd till sina förare för att de inte ska bli sjuka – eller för att inte sprida smittan? Stanna hemma.

Nu var det här inte det enda förslaget. I ett mejl som gick ut till förare fanns även andra traditionella influensaråd, som att tvätta händerna och nysa i armvecket. Och rådet att stanna hemma är ännu ett. Men som artikeln konstaterar finns det en annan aspekt: om man giggar måste man fixa sin egen sjukförsäkring. Ingen arbetsgivare man kan sjukanmäla sig till.

Nu är det förstås inte bara giggare som kan behöva gå till jobbet fast man känner sig sjuk. Osäkra anställningsförhållanden börjar så sakteliga bli farligt nära norm.

Och i fallet Uber så kan det här alltså göra att anställningssäkerheten gör det svårare att kontrollera ett smittoutbrott, med tanke på att vi pratar om en anställningsgrupp som rör sig mycket och träffar många människor.

Så är gigekonomins framväxt bara dåligt? Förstås inte. Men sätter mer än något fingret på att det inte bara är arbetslivet som sådant som behöver uppgraderas. Även det sociala skyddsnätet och, tja, förmodligen hela det ekonomiska systemet.

Uber’s Sensible Solution for Drivers Concerned About Coronavirus: Just Don’t Work, Duh

As the coronavirus outbreak rages on, an increasing number of tech giants have begun adopting additional safety measures to minimize their employees’ exposure, such as restricting travel or canceling prescheduled events. In that vein, Uber pushed out a memo to its global network of drivers Friday with some tips on how…

 

Mobilt

Apple ändrar sina appriktlinjer – blir tillåtet med reklam via pushnotiser

Änt. Li. Gen. Apple har ännu en gång justerat sina utvecklarriktlinjer. Nu kommer det bli tillåtet att använda pushnotiser för marknadsföring. Änt. Li. Gen. </ironi>

Visst. Det krävs att användaren först har samtyckt till få pushreklam – och det här gäller inte bara i EU. Men man kan tänka sig att det blir ungefär som med sms och mejl. Att man ger samtycke i via någon skrivning någonstans som man inte är medveten om. Apple kräver också att det finns funktion som gör att man kan avsäga sig notiserna. Men det kommer sannolikt handla om en opt out snarare än en opt in om jag ska gissa.

Dessutom ser det inte ut att finnas något om att man måste sära på reklampushotiser och notiser som användaren kan vilja ha som del av själva appfunktionaliteten. Det står bara att ”pushnotiser inte får vara krav för appen ska fungera” – vilket skulle kunna tolkas som att ”vill du ha pushotiser så måste du också acceptera reklampushar – annars får du själv öppna appen för att se om det har hänt något”.

Som artikeln konstaterar så lär förändringen bero på att Apple bröt mot sina egna riktlinjer när de lanserade TV+, men spontant hade jag önskat att Apple istället… lovade att man inte längre skulle bryta mot sina egna riktlinjer.

Push notification ads on iPhones are coming, but there’s a silver lining

Apple has made a number of changes to its App Store guidelines, including allowing ads in push notifications – if the user consents to them.

Android 11 kan berätta om Pixel 4-ägare laddar sin mobil fel

Ny smart funktion i Android 11 för ägare av Googles Pixel 4-modell. Mobilen säger till om den inte ligger rätt placerad på den trådlösa laddningsmattan.

Smart! Om vi bortser från att… det kanske inte är den optimala laddningslösningen om man måste bygga en funktion bara för att säkerställa att mobilen kan laddas. Någon kanske till och med skulle sträcka sig så långt som att föreslå att det kanske är läge att… börja om från början.

Men hej. Trådlösa laddningsmattor är inte det enklaste. Fråga bara Apple.

Android 11 can tell you when your Pixel 4 isn’t placed correctly on a wireless charger

There are a ton of cool features available on the developer build for Android 11. One such cool feature allows users who own a Google Pixel 4 or Pixel 4 XL to receive a warning when their phone is not holding a charge on a wireless pad.

 

Digitalisering

Rapport: för första gången är majoriteten av världens befolkning rik och gammal

Ibland kan ett diagram säga så mycket mer än det som visas. Som det här om Jordens befolkning. Vad det handlar om är nya uppskattningar från Brookings Institution som säger att världens befolkning blir allt äldre, men också allt rikare. Men inte bara det: enligt rapporten så skedde två historiska skiften 2019.

Förra året var dels första gången när antalet människor rika människor var fler än antalet fattiga människor och dels första gången antalet gamla människor var fler än de unga.

Hur definierar BI dessa begrepp? Vi pratar inte om ”rik” i någon slags västerländsk mening, utan snarare ”inte jättefattiga”. Och gamla är i sammanhanget ”över 30” (så då vet vi det…). Lite förenklat kan man säga att det handlar om ”medelklass” i respektive lands kontext. Mer exakt människor som spenderar mer eller mindre än 11 dollar per dag.

Visst. Nu bygger det på uppskattningar, men trenden kan vi anta är väldigt korrekt. Och det är förstås fantastiska nyheter. Med tanke på de ofta väldigt svarta rubrikerna om världens tillstånd så skadar det inte att påminna sig om att världen i stort rör sig sakta åt rätt håll. Visst har vi problem, inte minst med klimatet och själva planeten vi bor på, men ökade inkomster och ökad livskvalitet är viktiga pusselbitar.

Men att vi blir allt äldre är också ett problem. Att allt fler lever allt längre är förstås fantastiskt, men någon måste också ta hand om oss när vi blir äldre. Ja, eller något.

Det är här tekniken kan hjälpa oss, förstås. Våra digitala liv. Och det gäller genom hela livet. Prylar som dubblar som våra personliga hälsoövervakare, för att hitta sjukdomar tidigare. Och när vi inte längre klarar oss själva, teknik som hjälper oss både fysiskt och mentalt.

Och precis som med AI handlar det inte om antingen eller, utan både och. Teknik som gör att vi kan lägga mer tid på att vara människor. Och mänskliga.

For the First Time Ever, the World Is Mostly Middle Class and Largely Old

The world just underwent a double tipping point in age and wealth-a shift that has profound implications for global development and the world economy.

The Wuhan Shake – nya sätt att hälsa när man inte vill skaka hand

Ha! Briljant. The Wuhan Shake. Hur man hälsar när man inte vill ta varandra i hand.

Wuhan, got you all in check. Typ.

Det här kanske inte nödvändigtvis är något som kommer slå igenom på massiv front som sätt att hälsa. Men, tja, tänk om coronaviruset långsiktigt skulle påverka hur vi faktiskt hälsar på varandra? Att några kändisar gör det till en grej som sedan får genomslag bland deras fans. Konstigare saker har hänt.

The ’Wuhan shake’ or the elbow bump?

If the coronavirus has you worried about shaking hands, here are some novel ways to greet people.

Jeep lanserar en egen elcykel

Såååå…. Jeep lanserar en egen elcykel?

Jag tror vi upplever peak elcykel här.

Jeep’s all-terrain e-bike is available to pre-order for $5,899

If you’ve been eying Jeep’s e-bike ever since that Super Bowl ad, you can finally spring for it… provided you have deep pockets. Jeep will start taking pre-orders for the all-terrain two-wheeler today (March 1st) for a hefty $5,899.

 

Ekonomi och finans

Facebooks digitala plånbok Calibra kan få stöd för vanliga valutor

Ett stort steg fram för Facebooks kryptovaluta Libra. Ja, eller egentligen ett steg bakåt och åt sidan för att gå framåt. Och egentligen ett steg fram för den digitala plånboken Calibra. För att få lagstiftare och politiker på bättre humör kommer Facebook att göra det möjligt att använda”digitala versioner av euron och dollarn” i Calibra.

När Facebook lanserade Libra konstaterade jag att det viktigaste för Facebook var just den digitala plånboken, inte valutan i sig. Alltså krasst talat att ta fram en betalhubb inom ekosystemet. Ovanstående beslut bekräftar det.

Men det allra största här är inte att Facebook släpper in ”statligt backade valutor” på sin plattform, utan att man ”arbetar på att ta fram digitala versioner av dem”. Något som dessutom lite oväntat bekräftas av Facebook. Lite oklart vad det innebär i praktiken, men vad det låter som är att USA och EU outsourcar framtagandet av digitala versioner av sina valutor till… Facebook.

Det skulle i så fall vara BISARRT stort. 🤯

Nu tror jag väl spontant inte att det handlar om. det. Men… tja… Det… låter väldigt mycket så…

Facebook to revamp its digital currency plans- The Information

The company will offer digital versions of government-backed currencies including the dollar and euro, as well as its proposed Libra currency, when it launches its digital wallet, the report added, citing people familiar with the matter. The Information earlier reported that Facebook would not make Libra available on its own services but later corrected its article.

Alibaba blir delägare i Klarna

Hoppsan, där ser man. Klarna tar in ännu en ägare. Kinesiska Ant Financial, världens högst värderade onoterade bolag, köper en minoritetsandel i det det svenska betalföretaget.

Ant Financial är företaget som bland annat står bakom en av Kinas två stora betalplattformar Alipay. Vilket i praktiken betyder att det är Alibaba-sfären som nu alltså köper in sig.

Även om just den här affären kanske kommer lite som en blixt från klar himmel så är den rätt mycket i linje med hela strategin för de kinesiska jättarna i allmänhet och senare år deras betallösningar i synnerhet. Kinesiska bolag, med undantag för TikTok-ägaren Bytedance, har haft svårt att skaffa sig något större fotfäste utanför Kina. Därför har man istället valt två andra spår.

Dels har man ridit på de stora mängderna kinesiska turister och helt enkelt lobbat (rätt framgångsrikt) för att få in sina mobilbetalningslösningar hos västhandlare. Alltså att man haft sin inhemska målgrupp som kund även utomlands. Dels har man, som här, helt enkelt köpt in sig eller inlett samarbeten med lokala företag i andra länder. Alltså samma sak som västföretag ofta gör i Kina.

I båda fall handlar det med andra ord om en indirekt global utrullning av sin verksamhet.

Och ja, vi kan nog också anta att Klarna är rätt sugna på Kina.

Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Det kinesiska bolaget Ant Financial, med starka band till e-handelsjätten Alibaba, blir ny delägare i svenska Klarna. ”Vi kommer inte att gå in på den kinesiska marknaden”, säger Aoife Houlihan på Klarna.

Alibabas lösning med färgade QR-koder för att identifiera coronasmittade används nu i 200 kinesiska städer

För nån vecka sedan skrev jag om att Alipay, Alibabas betaltjänst, och Tencent/WeChat har inlett ett samarbete med myndigheterna där man får göra ett onlinetest där man får svara på frågor om uppvisar ymptom på coronaviruset. Testet ger dig färgad QR-kod: grönt = fri rörlighet, gul = viss rörlighet/förslag på karantän, röd = mer eller mindre påtvingad karantän.

Känns väl kanske inte som ett hundraprocentigt test rent spontant, men det hindrar inte från att det börjar få rejält genomslag i landet. Åtminstone Alipays lösning finns nu implementerad i 200 kinesiska städer.

Varför skulle man vilja skaffa sig en sån här kod kan man fråga? Därför att det nästan är ett måste. Därför att du måste blippa dig förbi ”spärrar” på offentliga ställen som tågstationer. Men också ofta för att komma in i privata lokaler. Med andra ord kan du behöva ta dig förbi en sån här spärr för att kunna handla mat. Har du en kod går det betydligt snabbare att ta sig förbi. Ja, eller så kanske det alltså rentav kommer krävas för att du överhuvudtaget ska släppas in.

Visst. Nu pratar vi Kina. Ett land som har en lite… annan relation än vi vad gäller den här typen av övervakningar. Och det kanske mest intressanta är att det just görs via Alipay eller WeChat Pay.

De här apparna är så pass vanligt förekommande i landet att det är en självklarhet att du har dem. Det är alltså inte särskilt konstigt att du använder den här typen av kommersiella/privata appar för att hantera myndighetsfrågor.

Till stor del är det ju likadant hos oss. Swish är numer snudd på betalningsnorm och att vi identifierar oss via Bank ID – utfärdat att de stora bankerna och inte någon myndighet – är inte heller särskilt konstigt för de flesta.

Däremot har vi nog en bit kvar innan vi skulle vara helt bekväma med att ladda in vår hälsoinformation i Swish eller Bank ID och använda detta för att blippa oss in på Ica för att tillåtas handla.

Jons Slemmer 阳斯 🚀 on LinkedIn: #china #coronavirus #alipay #healthcode | 12 comments

📱So far, you can apply for a peronalized health code in more than 200 cities in China. 🚇With the code you can directly and register your health status at… | 12 comments on LinkedIn

Airbnb kan skjuta på sin börsnotering till nästa år på grund av coronaoron

Ännu ett offer för coronaviruset: börsnoteringar. Det har kommit uppgifter om att några bolag som planerat att inleda sin resa mot börsen nu har skjutit fram sina planer. Det här är den största jag har sett så här långt: Airbnbs ambition att kliva in på börsen i år ser ut att glida över till 2021.

Nu är det inget som säger att Airbnb helt definitivt hade börsnoterats 2020 och det är heller inte säkert att de helt skrotar sina planer. Men med tanke på läget just nu så lär Airbnb oavsett inte vara sugna på börspremiär som läget är nu. Och du inte bara för att resestoppen gör det svårt att turnera runt med sin pitch utan också för att världens börser senaste veckorna har haft sin värsta kollaps sedan finanskrisen för ett decennium sedan. Förra veckans ras ska dessutom ha varit brantare än senast.

Det här skulle också kunna få mer långtgående konsekvenser än bara för Airbnb. 2019 var inte ett… helt lyckat år för technoteringar och kröntes som bekant av We(Work)s haveri när de helt ställde in sin börsnotering och upphörde som fristående företag. Det techvärlden just nu skulle behöva är mer investeringsvilja efter att det har blivit lite halvbottenfruset. En lyckad stornotering skulle därför vara väldigt välkommen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-02/airbnb-s-path-to-2020-stock-listing-imperiled-by-coronavirus

Softbackade hotellkedjan Oyo sparkar 5000

2019 var ett år när japanska internetkonglomeratet och techinvesteringsjätten Softbank fick väldigt mycket uppmärksamhet. Fast inte den bra sortens uppmärksamhet. Ett år som mycket kom att definieras av halvfloppiga techbörsnoteringar (som Uber) kröntes av We(Work)s totalhaveri med inställd börsintroduktion och att företaget upphörde som fristående bolag. Nu har ännu ett av bolagen i Softbanks investeringsportfölj problem: Oyo. Oyo kommer att kicka 5000 av sina 30 000 anställda.

Oyo började som en indisk budgethotellkedja som sedan dess allt mer har glidit in på Airbnb-området med olika former av boendeuthyrningar. Som vanligt, höll jag på att skriva, så har Oyo också dragits med rätt hysteriska förluster. As you do, when you are en techstartup.

Ja, eller som det har funkat de senaste åren, åtminstone. Efter Softbanks spektakulära och uppmärksammade problem har ägarna börjat ställa krav på lönsamhet. Det i sin tur har gjort att Softbank har börjat ställa krav på sina portföljbolag att prioritera väg till vinst före autobahntillväxt.

Oyo hänvisar till att delar av problemen är en följd av coronautbrottet. Mindre resande betyder också mindre behov av tillfälliga boenden. Men det här är som sagt var ett problem som varit på gång ett tag och som accelererat efter det att Softbank drog åt tumskruvarna i höstas.

2019 blev på sätt och vis ett skifte för techinvesteringarna. Lite dotcombubbla 2.0. Investerare blev betydligt mindre sugna på att satsa på bolag med högflygande idéer som i sig inte var särskilt unika, utan mycket byggde låga marginaler och stora volymer. Och när man började lyfta på locket och skärskådade affärsverksamheten så visade det sig att det som låg därunder alltså var rätt enkelt att kopiera. Inte minst av stora, penningstarka befintliga aktörer som yrvaket börjar vakna och känna doften av morgonkaffet.

Sen kom alltså coronaviruset och drog undan mattan helt på de planer som var lagda. Jag är övertygad om att hela coronautbrottet på lång sikt kommer att ge upphov till drösvis med nya företag och tjänster som erbjuder saker som vi inte hade en aning om att vi har saknat och behöver. Men på kortare sikt så är det här lite av en perfekt problemstorm för just den här typen av techbolag.

Vi lär med andra ord se rätt många stora startups som kan komma att behöva bromsa eller helt skrinlägga sina tillväxtplaner för att få stopp på skenande kostnader. Det betyder ett lysande tillfälle för de etablerade spelarna, de som har blivit disruptade, att komma ikapp.

https://www.techinasia.com/oyo-cut-5000-jobs-globally

Softbank och Tencent investerar miljardbelopp i fastighetstjänsterna Beike och Ziroom

Ni vet We(Work)? Vars börsnotering gick sådär i höstas (läs: ställdes in)? Som dessutom orsakade rätt stora ringar på vattnet för japanska storinvesteraren Softbank som i sin tur har fått det svårt att ragga kapital till sina andra satsningar som en följd? Softbank verkar fortfarande vara sugna på fastighetsvärlden. Nu har man återigen plöjt ner rätt hysteriska summor i två lokaluthyrningsföretag i Kina: Beike (1 miljard dollar) och Ziroom (500 miljoner).

Ziroom är vad det verkar en rätt traditionell fastighetsförvaltare medan Beike är en kinesisk Hemnet. Man kan med andra ord tänka sig att Softbank ser rätt uppenbara synergier att få ihop både uthyrningsplattform och själva uthyrningsprodukten i någon form av gemensamt ekosystem.

Men Softbank är inte ensamma. Även andra var med i investeringsrundorna. Som WeChat-ägaren Tencent. Det innebär att Tencent gör sin andra investering i Beike på drygt ett år (800 miljoner förra året). Den gången ledde det till att Beikes uthyrningsplattform integrerades med WeChat och alltså gav Beike tillgång till ett marknadsföringsfönster med över 1 miljard potentiella kunder.

Men även WeChat gynnades sannolikt eftersom det blev ännu en anledning att använda WeChat, när den appen har börjat känna av lite uppmärksamhetsmotvind (framförallt konkurrensen från Bytedance/TikTok). Man kan också tänka att Tencent och Beike gemensamt ser att de har möjlighet att techifiera hela fastighetsbranschen ytterligare. Inte minst som man nu alltså även investerar i fastighetsföretaget Ziroom.

Lite bonus-fun fact: Investeringsrundorna ska ha stängts i november, alltså före coronautbrottet. Med tanke på inte minst lokaluthyrningsbranschen har tagit en rätt rejäl smäll i Kina på grund av viruset så kan man tänka sig att investeringarna i det korta perspektivet kommer att utvecklas… sådär. Men inte bara det. Ziroom har fastighetsbestånd i nio kinesiska städer. En av dessa är… Wuhan. Så there’s dessutom that.

Som vi alla numer vet: Wuhan Clan ain’t nuthing ta fuck wit.

Softbank Invests $1.5B in China’s Ziroom, Beike – Mingtiandi

Softbank has invested $1 billion into China rental apartment Ziroom and committed another $500 million to home listing platform Beike.

Alibabas börsvärde större än Facebooks nu mitt under coronakrisen

En intressant bild. Marknadsvärdet för Facebook respektive Alibaba i samband med stängningen igår. Som som synes är Alibaba nu värt drygt 40 miljarder dollar mer än Facebook. Ungefär så här har det sett ut senaste dagarna.

Båda företagen har nosat mot allt högre nivåer senaste året. Facebook hade en kollaps 2018 i samband med Cambridge Analytica och avstannade användartillväxt men har sedan dess arbetat sig tillbaka. Både Facebooks och Alibabas aktier nådde nya all-time high-nivåer i januari i år.

Ni vet. Precis innan coronaviruset drog ur pluggen på världens aktiemarknader.

Och nu har Alibaba alltså ett högre börsvärde än Facebook. Om det inte är första gången (2018 kanske det också hände exempelvis) så är det oavsett ovanligt.

Och det som är extra intressant med att det händer nu är att det alltså går bättre för ett kinesiska företag som fortfarande är väldigt handelstungt, ett område som drabbats rejält av corona, än för världens största sociala plattform, i en tid när de sociala medierna har fått sig ett uppsving. Inte minst i Kina, eftersom, tja, folk behöver något att göra i sina karantäner.

Nu handlas visserligen både Facebook och Alibaba en bra bit under sina januaritoppar, så även Alibaba har tagit stryk. Men man kan tänka att det stora uppsvinget för e-handeln i Kina när man just nu inte vill träffa människor har bidragit till marknadens hyfsat stora förtroende för Alibaba. Men även att Alibaba har flyttat fram positionerna på andra områden, som att företagets samarbetsapp DingTalk har nedladdningsexploderat i takt med att människor tvingats arbeta hemifrån. Ja, plus att företagets betallösning Alipay fått ännu viktigare roll som ”coronavirus-ID-kort” (tillsammans med WeChat Pay).

Och de sista sakerna kan potentiellt bli en väldigt viktig effekt av coronaviruset för Alibaba. Företaget kan alltså flytta fram positionerna rejält på det sociala området samtidigt som man har stärkt positionen som ett av infrastrukturföretagen i Kina ytterligare.

Så den enes död. Rent bokstavligt.

Bild som visar att Alibabas börsvärde är större än Facebooks

 

Övrigt

Google ställer in sin utvecklarkonferens I/O på grund av coronaviruset

Another one bites the konferensdust. Häromdagen ställde Facebook in sin årliga utvecklarkonferens F8 som skulle ha hållits i maj. Nu gör Google samma sak. Företagets motsvarighet I/O ställs nu också in. Förstås även den på grund av coronaoro.

Med andra ord kommer maj bli synnerligen techkonferenstomt. Inte minst som två av årets tyngsta konferenser nu alltså inte blir av.

Höjdpunkterna under både F8 och I/O är presentationer med produktnyheter från respektive företag. Nyheter som både kan handla om hårdvara och tjänser. Frågan är om keynotepresentationerna ändå kommer att gå av stapeln på något digitalt vis, eller om även de ställs om.

Och en följdfråga: kommer även Apple kasta in handduken för sin årliga mjukvaruhappening WWDC, som traditionsenligt hålls i juni. En konferens när bland annat kommande iOS-uppdatering presenteras.

Att alla tre konferenser skulle ställa in skulle vara milt sagt… stort.

Google Cancels May I/O Developer Conference Due to Coronavirus

Google today canceled its upcoming I/O developer conference that was set to take place on May 12 to May 14 at the Shoreline Amphitheatre in Mountain…

Apple och Netflix drar sig ur SXSW på grund av coronaoro

Och där drar sig både Netflix och Apple ur årets upplaga av festivaltechkonferensen SXSW. Jag misstänker att vi nog nu kan vara rätt säkra på att Apples stora mjukvarunördhögtid WWDC i juni också kommer att ställas in rätt snart. Likt Facebooks F8 och Googles I/O.

Apple, Netflix, WarnerMedia, and LinkedIn pull out of SXSW appearances

Apple has pulled out of SXSW due to coronavirus concerns, according to Bloomberg’s Mark Gurman. The company had planned to premiere three new Apple TV Plus projects at the conference. Netflix, WarnerMedia, and LinkedIn have also announced that they will be exiting the show.

SXSW ställs in helt på grund av coronaoro

Och ännu ett stort techevent coronaställer in. Festivalkonferensen SXSW kommer inte hållas som planerat nästa vecka.

Våren 2020 kommer bli… väldigt (tech)konferenstunn. Bland de tyngsta handduksinkastningarna finns Facebooks och Googles årliga utvecklar- och produktnyhetskonferenser. Kommer förmodligen bli några till innan allt lugnat ned sig.

I fallet SXSW så misstänker jag att den främsta anledningen inte var coronaoron i sig, utan de många avhoppen från tunga företag som skulle ha medverkat.

SXSW cancels its 400K-person conference due to coronavirus | TechCrunch

SXSW has officially announced it will cancel its tech and music conference slated for March 13th to 22nd in Austin, Texas due to concerns around

Intäkterna för USA:s största astrologiappar ökade med 65 % förra året

Såååå… de tio största astrologiapparna i USA drog in 40 miljoner dollar förra året? Såååå… det var 65 procent mer än vad de drog in 2018?

Det här säger så väldigt, väldigt, väldigt mycket om vår tid.

Top 10 US astrology apps drew in $40M in 2019, up 65% from 2018 | TechCrunch

In uncertain times, people go looking for answers in unusual places. And in 2019, many U.S. consumers found their answers in the stars — or, more

Har du satt din emojistrategi? (plus exempel och tips på hur du kan tänka)

2020 års förmodligen viktigaste strategi: emojistrategin! Because emoji.

Förutom en drös stats och tips på hur man kan använda emojis så får vi också veta att 92 % av alla människor (okej, ”konsumenter”) använder emojis. Min spontana tanke: vad är det i så fall för fel på de sista åtta procenten?

https://www.einsteinmarketer.com/emojis-in-marketing/

Affärsidé: rullstolsramper byggda av Lego

Underbart! 62-åriga Ebel bygger rullstolsramper åt lokala näringsidkare på beställning. Det allra bästa? Hon bygger dem med… legobitar.

Som hon konstaterar: de syns och sticker ut. Det gör det enkelt för rullstolsbundna att snabbt se vilka butiker som erbjuder ramper. Men det blir också lite dubbel marknadsföring för de småföretagare som väljer att använda dem. Dels för att just visa att de välkomnar även människor som har svårt att ta sig upp för trappor och dels bara som ett sätt att dra ögonen till lokalen.

Analog digitalisering i sin vackraste form. På flera sätt.

Meet the German grandma who builds wheelchair ramps from Lego

”For me it is just about trying to sensitise the world a little bit to barrier-free travel.”

Infodemi – bästa nyordet just nu

Bästa nyordet i min vokabulär. (Är säkert inte nyttnytt. Men hej.)

Skärmdump från SvD med rubriken "Corona-infodemin måste också stoppas"

James Bond har inte tid att dö – skjuter upp premiären på grund av coronaviruset

Ha. Väldigt roligt. </galghumor>

Rubrik som säger "James Bond flick "No Time to Die" delayed over coronavirus"

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör