Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Twitter

Twitter Blue landar i Sverige

Har du suttit och hoppat i din iver att vilja börja betala för Twitter Blue? Grattis! Nu rullas Blue ut i ytterligare 20 länder och Sverige är ett av dem. Det gör att Blue nu finns tillgänglig i de flesta europeiska länder.

Priserna som gäller för Sverige är:

  • Prenumeration via webben: 83 kr/mån eller 870 kr/år
  • Prenumeration via Appstore/Google Play: 115 kr/mån eller 1200 kr/år

Med tanke på vilket hysteriskt tempo det mesta gick i på Twitter efter Elon Musks övertagande så har Twitter Blue-utrullningen gått i ett förvånansvärt långsamt tempo. Men i och med den senaste utökningen så mer än fördubblar Twitter antalet länder som har tillgång till Blue.

Enligt uppskattningar från Apptopia häromdagen så drog Blue in 900 000 dollar under februari, siffror som handlar om köp i iOS- och Android-apparna. Köpen via webben tillkommer (utgår jag ifrån). Så vi säger 1,5 miljoner dollar för skojs skull.

Om vi dubblar den siffran igen, nu när antalet länder har ökats på rejält, så landar vi på 3 miljoner dollar i månaden, eller typ 36 miljoner dollar om året. Högvis med pengar. Nu tror jag dock inte att matematiken kommer att bli riktigt så rak. Twitter började, helt logiskt, med att först släppa Blue i de länder där tjänsten är stor och har många användare. Jag tror med andra ord att intäkterna inte kommer att följa samma hockeyklubba.

Och även om Twitter skulle gå i mål enligt ovanstående räkneexempel – äh, vi rundar av uppåt till 50 miljoner – så är det… inte jättemycket pengar i det stora hela. Musk måste med andra ord fortsätta att smörja annonsörerna. Vilket sannolikt gör att Twitter kommer att fortsätta införa fler begränsningar kring vad man får skriva och säga på plattformen.

Vilket i sin tur kan få rätt många av dem som idag prenumererar – utifrån Musks löfte om en typ censurfri plattform – kommer att sluta betala och kanske vända plattformen ryggen.

https://techcrunch.com/2023/03/02/twitter-blue-expands-to-more-than-20-countries/

Chefen för Twitter Blue har fått sparken

Även om det inte pratas lika mycket om det så har uppsägningarna fortsatt rätt konstant på Twitter. Som i helgen, när över 50 personer ska ha fått sparken (senaste uppgiften jag sett är att över 200 fick gå – eller runt 10 % av kvarvarande personalen). Bland annat ”i praktiken hela produktteamet”. Och människor som i stort arbetar med att hålla Twitters basfunktioner flytande.

Bland dem som finns bland de som bekräftat omfattades av senaste uppsägningssvängen finns Esther Crawford, som kanske är mest känd som kvinnan som twittrade ut en bild där hon sov på golvet på Twitter som ett bevis på sin lojalitet. Den lojaliteten verkar inte ha varit ömsesidig, med tanke på att Crawford nu alltså måste leta efter ett annat kontor att sova i.

Det som gör Crawfords uppsägning än mer pikant är att hon var chef just för produktteamet. Det innebar att hon basade över saker som Twitters betalsatsning och… Twitter Blue. Twitters prenumerationstjänst, alltså.

Att Musk nu ser ut att sparka stora delar av dem som jobbar med två framtidsförhoppningsinitiativ känns som att Twitters ekonomiska läge är ännu sämre och att Musk är… sådär nöjd med hur det går för Blue.

Men hej. Antalet prenumeranter ryktas ju numer vara typ… 0,1 procent av alla Twitter-användare. Jag tänker att enprocentsgränsen kan bli ett bra 2024-mål.

Twitter Blue head Esther Crawford is out at Twitter

Esther Crawford, the head of Twitter Blue, has lost her job at Twitter as part of another wave of layoffs. Most of the company’s product team has also been cut, along with Revue founder Martijn de Kuijper.

Twitter skärper ännu fler regler kring vad man får skriva på plattformen

Dags för Twitter att bli mer som alla andra sociala plattformar. Igen. Twitter har nu gjort en 180-gradare kring några av reglerna för vad man får skriva på plattformen.

Numer är det inte längre tillåtet att ”önska skada”. Tidigare var det fritt fram att önska livet av någon, men nu är alltså det inte längre tillåtet. Det är inte heller bara dödsönskemål som är no-no, det gäller även önskemål om att någon ska få en dödlig sjukdom, råka ut för tragiska olyckor eller ”andra fysiskt skadliga konsekvenser”.

Kanske än mer intressant är att det nu heller inte är tillåtet att hota att skada ”civila hem och härbärgen eller infrastruktur som är essentiell för dagliga, samhälleliga eller företagsaktiviteter”. Jag tänker att här skulle kunna ingå, pfff, jag vet inte… USA:s kongress?

Det är kort sagt i stort ganska bra regler. Don’t be an asshole, typ.

Men nu är det yttrandefrihetshögborgen Twitter vi pratar om. Där det demokratiska samtalet skulle föras utan censur.

Visst. Musk konstaterade att Twitter inte skulle bli en ”free-for-all hellscape”, men i stort så skulle det vara hands off i de flesta fall. Sedan dess har Musk i omgångar dock skärpt reglerna och nu är vi alltså nere på att inte ens önskemål om skada är okej.

Ytterligare en anledning för många av dem som hejade på Musk i början att förmodligen bli lite sura.

Så varför kommer det här nu? Har Musk tyckt att det har blivit för hård stämning på Twitter?

Min gissning: ännu ett bevis på hur genomrisigt det går för Twitters annonsaffär. Att de nya reglerna alltså handlar om att få bort sånt som (de flesta) annonsörer inte gillar.

Nu ser vi fram emot alla tweets från Trump-sekteristerna.

Twitter updates violent speech policy to ban ’wishes of harm’

Twitter introduced an updated ”violent speech” policy, which contains some notable additions compared with previous versions of the rules.

Amazon hotade Twitter att inte betala för annonser eftersom Twitter inte betalt sina AWS-räkningar

Ha. Ännu ett exempel, baserat på ”källor med insyn”, på Elon Musks ”kostnadsbesparande strategi”. Närmare bestämt den del som handlar om att helt enkelt skita i att betala räkningar och hoppas att leverantörer inte kommer att stämma dem.

Den här gången ska det handla om att Twitter tydligen inte ”på flera månader” har betalt sina AWS-räkningar. Alltså kostnaderna för att Twitter överhuvudtaget ska kunna vara igång via Amazons molnlösning.

Men istället för att bara dra ur pluggen så ska Amazon ha hotat att gå en annan väg: att inte betala för sin annonsering på Twitter.

Musks kostnadsbesparande strategi verkar alltså även vara att inte betala räkningar till företag som Twitter sedan vill ha pengar från. Känns som en vinnande strategi på alla plan.

https://www.theinformation.com/articles/musk-delayed-paying-twitters-amazon-cloud-bill-sparking-ad-threat

Övrigt sociala medier

Twitter-grundaren Jack Dorsey släpper sin Twitter-konkurrent Bluesky

Vad gör man när man som Twitter-grundare har slutat på Twitter? Man lanserar en Twitter-konkurrent, förstås. Beprövat knep hos startups överlag – att grundaren startar en konkurrent till företaget hen grundade.

Det innebär med andra ord att Jack Dorsey nu har slagit upp portarna för Bluesky – en decentraliserad version av Twitter.

Okej, det är inte lanseringslanseringen av Bluesky. Dels för att tjänsten har smugits ut lite tidigare och dels därför att det fortfarande handlar om en beta. En inbjudningsbeta, dessutom. Men i och med att det är första gången som Bluesky paketeras som en iOS-app så kan man säga att det är den riktiga startpunkten för tjänsten.

Nu är Bluesky dessutom betydligt äldre än man kan tro. Tjänsten föddes ursprungligen som ett Dorsey-initaitiv inom Twitter innan den knoppades av som egen tjänst. Bluesky är del i Dorseys vision om ett mindre centralstyrt socialt medium. Ett decentraliserat nätverk på ungefär samma sätt som Mastodon, den Twitter-utmanare som har fått mest uppmärksamhet sedan Musk tog över Twitter.

På bilderna ser Bluesky ut som… Twitter. Inte förvånande. Däremot återstår att se hur tjänsten faktiskt fungerar när den öppnas publikt. Och när den stora lanseringen faktiskt kan bli.

Twitter’s decentralized alternative Bluesky arrives as an invite-only iOS app

Bluesky, the open-source social network that emerged within Twitter, is now available as an invite-only app on the Apple App Store, hinting at the possibility of a wider release coming soon.

 

Sök/SEO

Apples uppdaterade och mer detaljerade kartor landar i Sverige

Vilken är den första karttjänst som du spontant kommer att tänka på? Precis! Apple Maps! Ja, eller kanske inte, men Apples kartor ska vara den mest använda karttjänsten i iPhonen – vilket förmodligen stämmer. Inte så att folk aktivt går dit, men däremot därför att den är integrerad i så många tjänster och appar. Nu är det dags för oss svenskar att få ännu bättre Apple-kartor.

Det är Apples ”uppdaterade kartupplevelse” som nu slås på i Sverige, Norge och Finland. Mer konkret innebär det saker som mer detaljerade bilder, ännu fler och bättre 3D-kartor, vägbeskrivningar med AR-stöd och funktionen Look around. Det sistnämnda är Apples motsvarighet till Googles Street View – så att du alltså kan går runt på gator i de städer där funktionen finns, utan att behöva vara där.

Apple Maps Redesign Expands to Finland, Norway, and Sweden

Apple today announced that its revamped Maps app is rolling out in Finland, Norway, and Sweden. The new experience provides more detail, improved…

Google släpper guide över hur nyckelordsmatchning fungerar i Google Ads

Google lyfter på huven och visar hur algoritmen för nyckelordsmatchning fungerar för Google Ads. Ja, eller gläntar åtminstone på på motorhuven med en ny guide.

Google Ads’ Keyword Matching Process Detailed In New Guide

Learn how Google’s keyword-matching system operates, including ad selection, bid calculations, and the importance of grouping keywords.

Google testar förenklat arbetsflöde för Google Ads

Tycker du att det är meckigt att arbeta med Google Ads? I så fall verkar du inte vara ensam. Google testar nu ett förenklat arbetsflöde just för hanteringen av Google-annonser. Mer specifikt testar Google en uppdatering av gränssnittet i verktyget.

Det handlar än så länge om ett litet test, men är du intresserad av att se hur Google tänker uppdatera användarupplevelsen så hittar du mer i artikeln här nedan.

Google Ads Testing New Design To Improve Workflow

Google announced it is testing a new design to help improve the workflow of advertisers in the Google Ads console. Google said it is ”testing new designs to improve how the product is organized and make things easier to find-while continuing to provide the same tools and solutions you rely on to grow your business.”

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon stänger åtta Go-butiker

Amazon fortsätter att gasa och bromsa i dessa ekonomiska tider. Tydligen. Åtta Go-butiker kommer nu att stängas under våren.

Det handlar alltså om åtta stycken butiker i Amazons obemannade butiksformat. Det där kunder alltså kan gå in, plocka på sig det de vill ha och gå ut utan att behöva stanna och betala – allt sköts automatiskt och trådlöst.

Men nu verkar Amazons kostnadsbesparingar alltså även ha nått Go-expansionen. Delvis åtminstone. Amazon säger själva att de samtidigt öppnar ny butiker på andra ställen, så det kan hända att det totala antalet butiker fortsätter att öka.

Men det visar oavsett att Amazon är allt mindre sugna på att blöda pengar för att subventionera satsningar som inte flyger. Även om det innebär att ge upp marknadsandelar.

Several Amazon Go Stores Are Crumbling

Eight high-tech Amazon Go stores are closing across the U.S. despite a spokesperson saying the company continues to open additional locations.

 

IoT – internet of things

Volkswagen släpper sin egen appbutik för bilar

Bilen – the final frontier. Ja, det är nästan lite så det känns med tanke på att de stora techbolagen satsar allt mer på det här mobila området. Nu är det dags för Volkswagen att steppa upp sina satsningar på området med en egen appbutik.

Senare i år är det tanken att nya bilar i Volkswagen-familjen (inklusive märken som Audi och Porsche) kommer att börja utrustas med den nya appbutiken som ska låta användare att förädla upplevelsen i bilen på samma sätt som i mobilen (bil som bil, typ).

Det här kommer samtidigt som Google och framförallt Apple har allt mer långtgående planer på att bli operativet även i bilar. I Apples fall handlar det exempelvis om en fördjupad integration av dagens CarPlay med resten av bilens hårdvara. Först ut är CarKey, som ska göra det möjligt att låsa upp och starta bilen med sin iPhone.

Här kommer det alltså att bli en balansgång för biltillverkare. I och med att Apple och Google var rätt snabba med att ta fram lösningar som ger användare tillgång till sina mobiler – och därmed sina digitala liv – från bilens skärmar så har bilkunderna valt sig vid detta. Inte minst därför att dessa lösningar har varit betydligt bättre än gränssnittet i biltillverkarnas mediasystem.

Det är numer alltså ett införsäljningsargument att kunna säga att bilen har stöd för CarPlay och Android Auto. Det är också lockande för biltillverkarna att låta någon som faktiskt kan digitala gränssnitt lösa det å biltillverkarnas vägnar. Men det innebär också att det bokstavligen talat hamnar ett lager mellan biltillverkaren och kunderna.

Ja, ännu mer än idag.

Volkswagen, Audi, and Porsche are getting their own in-car app store – and yes, that includes TikTok

Volkswagen Group announced a new app store for its brands, including Porsche and Audi. The store will feature popular apps like TikTok, Spotify, and more.

Elon Musks hjärn-dator-initiativ Neuralink får inte tillstånd att genomföra mänskliga tester

Den här veckan var ingen bra Elon Musk-vecka. Ännu ett rätt stort Twitter-haveri, skärpta innehållskrav för Twitter som sannolikt visar att Twitters annonsaffär fortsätter att tokkrisa och ett Tesla-event som gjorde marknaden så besviken att aktien tokdök. Och så uppges Neuralink ha stött på patrull hos myndigheter i USA.

Neuralink är Musks hjärn-dator-initiativ. Tankeläsning om jag ska vara lite slarvig. Musk har vid flera tillfällen sagt att Neuralink är nära att börja med mänskliga tester – men USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndigheter FDA håller inte med. Åtminstone inte enligt Reuters.

Det verkar som att FDA har gett tummen ned för just mänskliga tester, på grund av dussintals ”tillkortakommanden”.

Nu betyder inte det här att det är tack och hej för Neuralink, men det sänker helt klart tidplanen.

Musk’s bid to start Neuralink human trials denied by FDA in 2022, report says

FDA reportedly listed dozens of ”deficiencies,” including serious safety concerns.

 

AR/VR

Meta delar sin plan för AR och VR kommande fyra åren

Dags för Meta att vara på igen. Efter att ha varit av. Meta har delat sin fyraårsplan för sin hårdvara inom AR och VR och här hittar vi några saker som har plockats bort från bordet, men som nu ställs fram igen.

Ja, det är inte helt officiella uppgifter, men nära nog. Det är en intern presentation från Meta som har fått fötter och letat sig ut i offentlighetens ljus. Den sammanfattar oavsett hur Meta ser på sina hårdvarusatsningar ett tag framåt.

Bland sakerna vi får veta är att Meta fram till 2027 siktar på att lansera:

  • Tre nya Quest-enheter (Metas VR-glasögon)
  • Ett par AR-glasögon 2027
  • En smartklocka med ”neuralt gränssnitt”

Några av de här är saker som Meta enligt uppgift var på vippen att lansera förra året eller som skulle komma ut i år, men som alltså skrotades lite i elfte timmen. Här hittar vi främst smartklockan och företagets AR-glasögon (nu räknar jag alltså inte AR-wannabe-Ray-Ban-samarbetet när det kommer till det sistnämnda).

Det som kanske blir mest intressant att se är vilket operativ som Meta tänker att klockan och AR-glasögonen ska ha. Jag har varit övertygad om att Meta verkligen skulle satsa på ett egenutvecklat operativ i alla sina enheter för att minska beroendet av Apple och Google, men även de planerna verkade ha yxats förra året. Återstår att se om det blir förnyat tag även här eller om det blir Android i någon anpassad form (det mest ironiska vore förstås om Meta skulle välja Googles Wear OS till sin klocka).

Ja, och jag har ingen aning om vad ett ”neuralt gränssnitt” för en eventuell klocka kan betyda. Vi pratar om typ ett hjärn-dator-gränssnitt, så det är lite oklart hur Meta tänker läsa hjärnan från klockan. Det återstår kort sagt att se vad det innebär.

Sist men inte minst fick vi också veta att Meta numer har sålt nästan 20 miljoner Quest-enheter sedan starten. Inte tokmånga om vi jämför med exempelvis antalet sålda iPhones, men det är trots allt en rätt respektabel mängd – även om vi inte vet hur många av dem som är aktiva.

Meta plans to sell first AR glasses in 2027 with ’neural’ smartwatch

During an internal presentation, Meta execs laid out plans for AR glasses in 2027, a ’neural interface’ smartwatch, and three new Quest VR headsets.

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Digitalisering

Sats stänger alla sina gym i två veckor – och straffas hårt av aktiemarknaden för att de tar samhällsansvar

Det här. Man kan diskutera storleken på hissyfitreaktionen, men logiskt. Sats kommer tappa intäkter. Tappade intäkter är dåligt. Aktien tankar.

Logiskt. Och ett så galet tydligt exempel precis på vad som är fel med aktiemarknaden numer. Och i förlängningen också hela det nuvarande ekonomiska systemet.

Här har vi ett företag som tar sitt samhällsansvar trots att det kommer straffa dem ekonomiskt. Finns risk att man permanent skulle kunna tappa kunder till konkurrenter som inte väljer att stänga. Visst lär man ha med någon form av goodwillförhoppning i varumärkesvågskålen, men i stort lär det mest vara minus.

Och att ett företag väljer att ta sitt samhällsansvar i kristider belönas alltså med storsmisk av den finansiella marknaden. När man kanske snarast borde ha uppmuntrats och belönats för att man drar sitt strå till stacken att få igång samhällshjulen och därmed ekonomin igen.

Visst finns det säkerligen småsparare som säljer, men det mesta dumpandet lär som vanligt ha kommit från de institutionella investerarna. I andra hand stora privata handlare.

Känns som att en av diskussionerna att ta upp i ett sånt här läge, bland alla diskussioner om sociala plattformars ansvar för allt och alla, är: vad har världens börser för ansvar? Vad har de stora finansiella plattformarna för ansvar för företag och besparingar? Man kanske snarare skulle belöna företag som väljer att väljer den här sortens initiativ när det är en fastslagen storkris. Stoppa handel och häva dumpningar.

Ja, eller kanske rentav: ”Med tanke på nuvarande coronakris så väljer vi att stänga vår handelsplattform till dess att läget har lugnat sig. Det är vårt sätt att bidra till att alla kan fokusera på själva krisen. Vårt sätt att försöka begränsa smittan. Den ekonomiska.”

Artikelrubrik som säger att Sats stänger alla sina gym och att aktien rasar 20 procent

AT&T slopar datataket i alla sina bredbandsabonnemang under coronakrisen

Igår skrev jag ett inlägg där jag undrade vad världens börser har för ansvar i kristider. Medan stora delar av samhällen stänger ned i takt med att företag väljer att dra sitt strå till stacken så har jag inte hört talas om någon börs som gjort något liknande. Stänga handeln för att minska den ekonomiska krisen. Ett annat område där man skulle kunna diskutera ansvarstagande är internetoperatörerna.

Jag har några gånger skrivit om hur det börjar bli allt dyrare med datatrafik i takt med att vi blir allt mer beroende av uppkoppling för snart sagt allt i våra liv. Och i samhället. Men mobildatatrafik är fortfarande en vanlig vara som kan handlas, hanteras och prissättas som en ”extravara”, inte som något fundamentalt. Detta blir förstås extra uppenbart i coronatider när karantäner gör att distansjobbande och Netflix-bingeande blir ännu trendigare.

Nu går USA:s största telefonioperatör AT&T ut med att de lyfter bort datataket från alla sina bredbandsabonnemang. Nu säger företaget självt att de flesta redan har obegränsad trafik här, så det verkar inte handla om så stor extrakostnad för dem. Dessutom gäller det som sagt var bredband och inte mobilbredband. Men ändå.

Men även här: tänk om Sveriges teleoperatörer skulle dra sitt strå till samhällsstacken? Istället för att glatt casha in på den ökade datatrafiken säga ”hörni, vi halverar avgifterna och låter alla få obegränsad surf kommande månaden – oavsett abonnemang. Även mobilabonnemangen”. Ja, eller rentav sänka avgiften ännu mer. Eller varför inte helt avstå från intäkter (okej, mindre sannolikt, men hej).

Har inte sett någon svensk operatör som varit i närheten av att göra något liknande. Någon som har koll på om någon har gjort det?

AT&T Suspends Broadband Data Caps During Coronavirus Crisis

As AT&T moves to lift usage caps, lawmakers begin pressuring ISPs to do more.

USA:s stora teleoperatörer kommer inte avsluta abonnemang på grund av utebliven betalning under coronakrisen

Mer internetoperatörsnyheter från USA, kopplade till coronaviruset. Igår skrev jag om att AT&T bestämt sig för att lyfta datataket på alla sina (fasta) bredbandsabonnemang. Verkar som att det har varit del av en bredare uppgörelse med FCC, USA:s Post- och telestyrelse.

Det verkar som att de stora teleoperatörerna, som Verizon, Comcast och just AT&T har enats med myndigheterna om ett antal åtgärder i dessa coronatider. Inte minst för att uppmuntra och göra det enklare för människor att hålla sig hemma, som att jobba på distans eller bara hålla sig i karantän. Operatörerna har enats om att under 60 dagar inte säga upp abonnemang på grund av utebliven betalning. Men kommer också avstå från förseningsavgifter för småföretagare och öppna sina wi-fi-hotspottar ”för dem som behöver dem”.

Nu verkar det som sagt var ha varit ett initiativ som kommit från myndighetshåll (eller man har åtminstone kunnat peka på myndigheten som anledning – inte minst som enande faktor för att alla operatörer skulle gå med på samma slags åtgärder). Men precis som jag skrev igår: när medborgare uppmanas att ta sitt samhällsansvar och allt fler företag självmant väljer att genomföra åtgärder som kortsiktigt är dåligt för den egna affären – har någon av våra teleoperatörer gjort det minsta för att dra sitt strå till stacken i Sverige?

Har någon gått med på någon form av insats för samhällets bästa snarare än för aktieägarnas? Tele2 var snabba med att gå ut med hur mycket datatrafiken har ökat i takt med att folk har hållit sig hemma och distansjobbat. Läs: kolla vad det här är bra för vårt företag och vår aktiekurs.

Jag har inte sett något åt det här hållet i Sverige. Inte det minsta, faktiskt. Och om man bortser från just samhällsaspekten: borde inte åtminstone någon av teleoperatörerna resonerat att det skulle kunna vara en bra varumärkesgrej som skulle kunna generera långsiktigt mer kunder och intäkter?

Major ISPs Agree Not to Cancel Internet Service Over The Next 60 days

According to a report by Reuters, major U.S. internet providers like Comcast, AT&T, and Verizon have agreed to not cancel customers’ internet service for the next 60 days due to non-payment, over potential Covid-19-related disruptions. Additionally, the companies have also agreed to waive any late fees residential or…

Amazon uppges arbeta på botemedel mot förkylning

Kommer ni ihåg det jag skrev om förra veckan där e-handlaren Alibaba har tagit fram en AI-algoritm som kan identifiera coronaviruset på några sekunder med 96 procents säkerhet? Klart att inte e-handlare Amazon vill vara sämre. Tvärtom. Nu kommer uppgifter om att man arbetar på ett botemedel för… förkylning. Vanlig förkylning, alltså. En av de sjukdomar som har visat sig absolut svårast att få stopp på.

Det visar sig att företaget har arbetat på det här ”under flera år”. Dessutom är det en 100 man stark avdelning som är typ Amazon labsenhet. Alltså där man arbetar med mer eller mindre vilda idéer. En avdelning som organisatoriskt återfinns inom AWS. Alltså Amazons… molntjänstverksamhet.

Men oavsett hur troligt det är att Amazon kommer lyckas med sin eventuella ambition på förkylningsområdet så är det kanske mest fascinerande att min spontana reaktion blir: jamen det är klart att de gör.

Det var länge sedan Amazon och Alibaba var e-handlare. Nu är de långt mycket mer. Och på gott och ont är det numer världens mest massiva företag som mer än något annat formar samhället och världen omkring oss.

No Title

No Description

Google kan vara på gång att ta fram tjänst för att fördiagnostisera coronaviruset

Krishantering without asking any questions first. Google håller på att ta fram en sajt så att oroliga amerikaner ska kunna få svar på om de behöver coronakontakta vården. Fick Google veta. När Trump höll presskonferens och berättade det.

Nu verkar det som att det är ett annat av företagen under Alphabet-paraplyet det handlar om: Verily. Alltså ett systerföretag till Google. Men den typen av missförstånd är mest förståelig. Googles, förlåt Alphabets, ägarkonstruktion är inte helt lätt att hålla koll på. Att rätt mycket fokus har hamnat på att Trump och/eller hans administration inte har koll på det är mest fånigt.

Att Trump gick ut och lovade något som inte kommer finnas på plats på ett rätt bra tag (det som kan vara på gång är en väldigt liten pilot) är numer tyvärr inte heller särskilt ögonbrynshöjande. Men om vi släpper allt det här och fokuserar på vad det faktiskt skulle kunna handla om så blir det betydligt mer intressant.

Vad det skulle kunna handla om är precis det som Alibaba (ja, eller Ant Financial – på temat förvirrande ägarkonstruktioner) och Tencent har gjort tillsammans med myndigheterna i Kina. Ett onlineformulär där man får svara på några, antar jag, rätt basala frågor om hälsan och hur man har rört sig i samhället. Efter att ha svarat på frågorna får man en färgad QR-kod: grön = fri rörlighet, gul = viss rörlighet, uppmanas att hålla sig hemma och röd = mer eller mindre tvingande karantän och noll rörlighet utanför hemmet.

Googles (sic!) lösning känns som en lite mer påkostad 1177 med två syften: minska onödig belastning på vården och få dem som faktiskt kan vara smittade att gå besöka en vårdinrättning (vi talar ju om ett land där många saknar sjukförsäkring och därför kan dra sig för det). Men det har också skrivits om ”parkeringsplatsytor”, vilket gör att det skulle kunna vara en lösning som ligger närmare det som Sydkorea har gjort: drive-through-testande. Något som skulle kunna passa väldigt bra just i billandet USA.

Och höjer vi blicken ytterligare lite så sätter det här ännu en gång strålkastarljuset på techjättarnas roll i samhället. Å ena sidan kommer alltfler signaler från myndighetshåll och politiker att de börjar bli för stora och dominerande. Å andra sidan är våra samhällen allt mer beroende av dem i kristider, eftersom vi tyvärr har monterat ned stora delar av det som kanske egentligen skulle ha kickat in.

The White House still can’t explain what’s going on with the coronavirus screening website

The White House gave conflicting information Saturday about a website to help people determine whether and how to get a novel coronavirus test. And President Trump said he was tested for the virus Friday night and was awaiting the results.

Indien använder uppringningssignaler för att informera om coronaviruset

Väldigt intressant initiativ från Indiens regering. Hur sprider man information om coronaviruset till nån miljard människor, som vad man ska tänka på, hur man kan känna igen symptom och vart man vänder sig – när många av dem kanske knappt kan läsa? Man använder mobilen, förstås. Men inte bara sms och mejl – utan också ringsignalen.

Eller rättare sagt signalen som man lyssnar på medan man ringer upp nån. En trettio sekunder lång ljudslinga som ger uppringaren grundläggande information om sjukdomen och riskerna.

Ännu ett exempel på digitalisering by necessity. Vi har sett många exempel på det senaste veckorna. Hur coronaoron gör att människor sprutar ur sig nya (lowtech)sätt att använda digitala verktyg.

Put coronavirus awareness messages in place of ringing tones: DoT asks telcos

The initiative by the mobile operators is due to a direction by the telecom ministry, which was asked to do so by health ministry

Nedladdningarna av samarbetsappar rusar i Italien efter coronanedstängningen

Italien gör en Kina. Ja, eller flera Kina. Efter att ha enuppat coronavirusets epicentrumland och i praktiken stängt ner hela Italien så ser vi nu hur även italienarna tvingas till en tillvaro där man måste lösa saker på nya sätt när man inte får röra sig och träffas. Som arbetslivet. Nedladdningarna av samarbetsappar har skjutit i höjden.

Googles Hangouts Meets ska exempelvis ha gått från 300 nedladdningar om dagen till 50 000. Liknande utvecklingar alltså även för andra närliggande appar.

Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på Italiens arbetsmarknad och arbetskultur, men lite fördomsfullt så utgår jag ifrån att den ligger närmare Kinas än Sveriges. Med andra ord att just saker som distansarbete fortfarande är något som är hyfsat sällsynt.

Vad hinner hända med synen på hur och var man jobbar under en nedstängd månad? I det korta perspektivet förmodligen inte jättemycket. Pendeln kan nog svänga tillbaka i både Kina och Italien när virushotet försvinner. Men på lång sikt lär det kunna bli startpunkten för rätt många och stora förändringar.

Med andra ord: insikten inte bara om att det GÅR att bedriva arbete på distans, utan att det är ett MÅSTE. Ett måste så till vida att man behöver ha backupplaner och backuplösingar på plats om något slår ut de fysiska förutsättningarna att arbeta på plats. Inklusive den mentala omställning som krävs på alla nivåer i företag för att få det på plats – och arbeta på det sättet.

Tokrusning efter appar i nedstängt Italien

Från 300 till över 50 000 nedladdningar per dag. Appar för fjärrarbete och utbildning laddas ned som aldrig förr i ett Italien som nu är helt satt i karantän.

Luftkvaliteten har blivit bättre även i Italien som en följd av coronaviruset

Italien gör en Kina. Igen. Coronaviruset har visat sig ha en väldigt bra sidoeffekt även i Italien: luftföroreningarna har drastiskt minskat som en följd av att norra Italien har stängts ned.

Nu tror jag väl inte att coronavirusets belägring av Italien kommer förändra landet i grunden över en natt. Men vi kan hoppas att de positiva effekterna som viruset fört med sig stannar kvar i minnet. Som att distansarbetande och minskat bilkörande är väldigt bra på många nivåer. Inte minst för klimatet.

Ja, sen finns det garanterat ett gäng människor som kommer säga att de här sakerna inte hänger ihop. Ni vet, team foliehatt. Men vi kan väl hoppas att de tillhör en utdöende art.

Satellites Show Italy’s Air Pollution Dissipating as Covid-19 Outbreak Worsens

After China, Italy has been the second-hardest-hit by the covid-19 pandemic racing around the world. In an effort to staunch the number of cases, the Italian government severely restricted travel this week in northern Italy-the pandemic epicenter for the country-before extending restrictions to the entire country.

Twitter gör distansarbete obligatoriskt för all personal

Mer hemarbete. Den här gången från Twitter. Företaget har redan sedan tidigare, som så många andra företag även på techsidan, uppmanat anställda att jobba hemifrån. Men nu tar man det ett steg längre: man gör hemmaarbete/distansarbete obligatoriskt för alla sina anställda över hela världen.

Inte så att Twitter är först här heller, men det är oavsett ett milt sagt stort steg. Och det ställer förstås ett antal frågor på sin spets. Frågor kring hur man kulturellt hanterar den här typen av icke-kontroll, som bygger på förtroende och möjligheter snarare än övervakning och chefande. Men också vilka möjligheter företaget erbjuder sina anställda för att göra det här.

Visst. Mobil och dator. Men sen? Mjukvara och internetuppkoppling? Vilken slags internetuppkoppling?

Och förstås: hur förberedd är ett företag på en total nedstängning av det ordinarie? Rutiner, processer, kommunikation, verktyg. Vi kan nog anta att många företag kommer skärskåda sin verksamhet rätt rejält när krisen har lagt sig.

Ser framför mig hur vi får nya roller. CPO. Chief Prepper Officer.

Twitter makes working from home mandatory due to coronavirus pandemic

Twitter has made working from home mandatory for all its workers around the globe following the spread of the new coronavirus.

Apple uppmanar stora delar av kontorspersonalen att arbeta hemifrån

Japp. Och där börjar även Apple uppmana anställda vid många av sina kontor att arbeta hemifrån.

Tim Cook encouraging remote work at Apple global offices due to coronavirus

Apple CEO Tim Cook is encouraging employees at several of its global offices to work remotely from March 9th to 13th, to try to stem the spread of the coronavirus.

EU-kommissionen börjar distansarbeta

Och där börjar EU-kommissionen jobba hemifrån.

European Commission goes teleworking by default over COVID-19 | TechCrunch

The European Commission is switching all staff in ”non-critical functions” to remote working from next Monday in response to the COVID-19 pandemic. In an

Kinesiska studenter ger DingTalk dåliga Appstore-betyg för att slippa emmaundervisning

Ha! Briljant. Barns kreativitet. Som jag har skrivit om tidigare har hemmaarbete blivit en grej i och med coronaviruset. Men också hemundervisning. Och i båda fallen har bland annat Alibabas Slack-app DingTalk varit en viktig komponent. Men, tja, om man är elev och inte vill plugga så… sänker man DingTalk.

Mer specifikt har det handlat om att man gett appen enstjärniga recensioner som fått appbutiksbetyget att kollapsa. Till och med till den milda grad att den höll på att bli utsparkad från Appstore.

Kids. Gotta love ’em.

Quarantined Wuhan kids find brilliant way to get out of schoolwork

The kids are alright.

Greta Thunberg uppmuntrar klimatkampen att fortsätta online under coronakrisen

Hand upp alla som tror att det finns rätt många som kommer använda det här för att hånfullt konstatera att coronaviruset fått Greta att kasta in handduken när det i själva verket är så sjukt rätt i tiden. Digitalisering av klimatstrejkandet. Men också en följd av en konsekvent inställning: lyssna på experterna.

Det ska bli spännande att se vad det här kan innebära. Och då inte bara digitalt. Utan just som en ny fas. Klimatstrejkande för ett postdigitalt samhälle.

Greta Thunberg calls for digital climate strikes amid coronavirus

”We can’t solve a crisis without treating it as a crisis and we must unite behind experts and science.”

Distansmusicerande i den fysiska världen i coronatider

Ha. Underbart. When there’s a will, there’s a way.

[Video] Avnish Sabharwal on LinkedIn: #humanspirit | 123 comments

The resilience of the human spirit is astonishing as evidenced by a bunch of Italians making music together with instruments and multiple vocalists even while… | 123 comments on LinkedIn

 

Övrigt

Bill Gates lämnar Microsofts styrelse

Ännu en stor och definierande techera når sitt slut: Bill Gates lämnar Microsoft.

Okej, när han nu lämnar styrelsen så kommer han kvarstå som ”rådgivare” till nuvarande VD:n Satya Nadella, men i praktiken betyder det här att Gates lämnar i princip all verksamhet i bolaget han grundade. Gates kommer istället fokusera mer på sin filantropiska sida, med sina olika stiftelseinitiativ.

Vi kan väl anta att Gates i det stora hela ändå känner sig rätt nöjd med överlämningen. Förutom att Microsoft vid börsstämningen igår var världens tredje högst värderade börsbolag (Apple och Microsoft har turats om att inneha andraplatsen senaste veckorna) så har företaget senaste decenniet lyckats med en rätt imponerande omställning. Från att hyfsat mycket ha varit ett konsumentbolag till att bli ett rent backendföretag. Ett företag som idag mestadels backar upp världen med molntjänster och AI-kapacitet. Och som där hittat sin roll i världen bortom datorn, efter ett 2010-tal som för Microsoft mest handlade om missat mobiltåg och identitetskris.

Bill Gates steps down from Microsoft board

Bill Gates has announced that he is stepping down from Microsoft’s board of directors, ending his formal involvement with the company he founded. Gates served as CEO of Microsoft until 2008. He will continue to serve as a ”technology advisor” to current CEO Satya Nadella.

EU arbetar på ett ”rätt att få reparerat”-direktiv som ska uppmuntra mer hållbar produktion

Nytt EU-direktiv kan vara på gång inom techområdet: rätten att reparera. Ja, eller få saker reparerade, åtminstone. Ett initiativ som i grund och botten handlar om att företag ska satsa på grejer som håller längre.

Det här innehåller förstås drösvis med problem och exakt hur det kommer landa har vi ingen aning om än (väldigt tidigt i formuleringsarbetet än så länge).

Oavsett så sträcker sig förslaget långt bortom att få sin mobil eller surfplatta reparerad under någon slags unionsövergripande förlängd garanti. Förslaget verkar också sikta in sig på att få företag att satsa på mer miljövänliga delar överlag. Och att företag som erbjuder mer hållbara prylar, på flera sätt, också kan erbjudas morötter. Omvänt kan man tänka att förslaget också straffar dem som medvetet gör skräp.

Jag gillar konceptet och upplägget. Återstår som sagt var att se vad det här kan innebära.

EU har på sätt och vis satt standarden för konsumentdataintegritet och fått techjättarna att exportera upplägget till andra delar av världen. Intressant att se om det nya direktivet skulle kunna bli något liknande på techhållbarhetsområdet.

The EU wants to introduce a ”right to repair” for phones and tablets by 2021

The European Commission has announced plans for new ”right to repair” rules that it hopes will cover phones, tablets, and laptops by 2021. It also wants devices to be more sustainably produced in the first place.

Googles G Suite har nu över 2 miljarder månadsanvändare

För några veckor sedan passerade WhatsApp två miljarder månadsanvändare, vilket gjorde att Facebook numer har två tjänster med över två miljarder användare. Men planetens verkliga gigant är förstås Google. Nu kan man lägga ännu en tjänst till tvåmiljardersamlingen: G Suite.

Det innebär att Google nu sitter på fem tjänster som har över två miljarder användare (förmodligen också på månadsbasis): Google sök, Youtube, Google Play, Android och nu alltså även G Suite.

Eller kanske MINST fem. Beroende på hur man räknar. Jag misstänker att Googles bildsök också kvalar in i dubbelmiljardklubben.

Google’s G Suite cracks 2 billion users

G Suite includes Gmail, Google Docs, Hangouts, Meet and other apps.

Apple ställer in WWDC 2020 – konferensen genomförs istället helt online

Och där kom veckans mest väntade besked. Efter det att först Facebook och sedan Google ställt in sina utvecklarkonferenser, F8 respektive i/O, så meddelar nu även Apple att de ställer in sin motsvarighet WWDC. Ja, i fysiskt format. Istället flyttar hela klabbet in på nätet. Exakt hur det kommer att bli i praktiken kommer Apple återkomma till ”om några veckor”, men det blir såväl keynotes (läs: produktnyheter) som workshops.

Men så över till det viktigaste: spekulera kring vad ledtrådarna i årets WWDC-bild kan betyda. Med andra ord vad Apple kan tänkas presentera för nya tjänster och produkter. Ja, förutom nya versioner av operativsystemen.

”Hello” alltså. Men inte ”world”, så man kan tänka att det därför handlar om kommunikation. Dessutom i princip bara i grått, vitt och svart. Inklusive en tvåfärgad logga.

Mina första spontana tankar när jag ser bilden, lite clipartig sådär? Stories. Att det blir nyheter på iMessage-fronten, alltså. Och kanske… något helt nytt? (Mindre troligt.) Men mer satsning på det sociala är inte otroligt.

Den andra tanken: locket på en MacBook, med klistermärken. WWDC handlar för det mesta om mjukvara och inte hårdvara, men det brukar alltid kunna komma lite hårdvara. Det kanske blir några marsnyheter som fått flytta fram på grund av virus och stängda produktionsanläggningar.

I år har jag än så länge inte hör så många spekulationer kring innehållet i WWDC så jag har sämre aning än vanligt (beror inte minst på att WWDC presenteras tidigare än vanligt på grund av att det fysiska eventet har ställts in – har helt enkelt funnits mindre tid att spekulera).

I juni anordnas Apples Worldwide Developers Conference 2020 i ett helt nytt onlineformat

Apple meddelade idag att man anordnar den 31:a upplagan av sin årliga Worldwide Developers Conference i juni.

Spelkonferensen E3 2020 ställs in på grund av coronaviruset

Coronandet fortsätter dra undan mattan under techvärldens fötter. Igår uppmanade såväl Spotify som Google sina anställda att arbeta hemifrån och nu kommer rykten att ännu en techig konferens kastar in handduken: årets stora spelhappening E3.

Och vi pratar inte om en konferens som ska hållas nästa veckan utan i… juni. Okej, nu har E3 inte bekräftat ryktet, men det känns inte orimligt. Till och med troligt.

Bland övriga konferenser som har ställts in finns Googles I/O och Facebooks F8, respektive företags stora utvecklarkonferens. Jag är rätt övertygad om även Apple kommer ställa in sin motsvarighet WWDC som hålls i juni varje år. Ja, men kanske inte i år. Apple väntas även hålla ett produktevent i mars, men det kan vi nog definitivt anta inte kommer bli av. Inte fysiskt åtminstone.

Det E3 och de tre ovanstående har gemensamt är att det centrala i dem är presentationer av nya produkter och tjänster. The big bang produktheory, alltså. Det kommer bli intressant hur företagen kommer lösa det här istället. Online är förstås det rätt givna alternativet (även om både Google och Facebook pratat om lokala aktiviteter också), men även då blir frågan hur det kommer ske. En hel del marknadsplaner håller nog oavsett på att skrivas om.

It’s official: E3 2020 has been canceled [Updated]

ESA announces it won’t hold massive game marketing event for the first time since 1995.

SXSW 2020 ställs in på grund av coronavirust

Ser du fram emot 2021-upplagan av SXSW efter det att årets festivalkonferens ställdes in? Sucks to be you. Kanske.

Att man var tvungen att ställa in evenemanget i år har lett till att man nu sparkar en tredjedel av sin fasta personal. Because inga intäkter. Men inte bara det, nu säger arrangörerna själva att nästa års SXSW också kan vara i fara.

Vi kan nog anta att vi kommer märka av effekterna efter coronaviruset långt efter det att smittan kommer under kontroll. Hela 2021 kan nog till stora delar bli ett postår. Inom väldigt många områden.

SXSW Lays Off One-Third of Its Workforce, Says 2021 Event Is In Doubt

The immense financial impact of last week’s SXSW 2020 cancellation has forced the festival’s organizers to lay off one-third of their workforce.

Datatrafiken rusar i Sverige när folk coronahåller sig hemma

Rätt väntat. Enligt Tele2/Com hem så har bredbandstrafiken dragit iväg rätt rejält i takt med att hemmaarbetandet har ökat. Lär vara upphöjt det ganska många gånger i länder som Kina och Italien.

Det sätter också fingret på några utmaningar som blir en följd av det här. En sak är givetvis att själva infrastrukturen klarar av att hantera datamängderna. En annan är kostnaderna – för dem som arbetar hemifrån.

För den som har obegränsat hemmabredband spelar det ingen roll att det används för jobbet, men som jag har skrivit om tidigare så har allt fler människor bara mobilt bredband. Och i mobila abonnemang börjar priserna per gigabyte krypa uppåt samtidigt som datataken blir allt fler (och allt lägre). För att inte tala om de hysteriska straffavgifterna om man kör slut på sin pott. Och fram till dess att 5G blir norm så är mobiluppkoppling via 4G rejält mycket långsammare än de flesta fasta bredband.

Det kommer ställa frågan kring vem som betalar bredbandet på sin spets. Vi kan anta att det kommer bli vanligare att man som distansjobbare förväntar sig att företaget erbjuder och betalar för för den teknik som krävs. Uppkopplingen och datatrafiken är här den enskilt mest centrala faktorn.

Bredbandstrafiken rusar när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden”

Jobba hemma har varit en framtidsvision länge – men först nu ser telekombranschen det hända i större skala. ”Jag tror att många som aldrig provat kommer att fastna för nya tjänster”, säger Joakim Öhrström från bredbandsjätten Com Hem.

Coronavirus Tech Handbook – en techcoronaversion av Wikipedia

Och ännu en följd av coronaviruset: Coronavirus Tech Handbook.

Vad är CTH undrar du? ”A crowdsourced resource for technologists building things related to the coronavirus outbreak”. Mer specifikt är det tänkt att den ska bli ”den definitiva samlingen över verktyg, sajter och data kopplat till coronavirusutbrottet”. Inklusive tips om distansarbete och distanskonferensande, dataset och diverse statistik.

Corona har alltså fått sin alldeles egen techwiki.

Technologists Are Crowdsourcing a ’Coronavirus Tech Handbook’ to Track Resources

A team of technologists based in London has mobilized to amass a crowdsourced document calling itself the Coronavirus Tech Handbook, a massive collection of resources related to covid-19 and covering everything from remote working and public advice to datasets and statistics related to the outbreak.

Porsche tänker inte sluta tillverka förbränningsmotorer

Ännu en bransch som säger att de inte kommer att klara av att ställa om sig själv utan lagkrav.

Porsche: Vi kommer alltid att tillverka förbränningsmotorer

Om fem år kan hälften av Porsches sålda bilar vara elektrifierade. Men enligt bolagets vd kommer man aldrig att sluta tillverka förbränningsmotorer – bland annat för klassiska 911-modellen.

Hackare använder coronaviruskartor för att sprida (dator)virus

Jamen det är väl klart att hackare, ja eller människor med… mindre goda intentioner, använder kartor över coronaspridningen för att infektera enheter med virus (även om det inte är coronavarianten).

I vissa lägen är seriebitchslappande extra aktuellt.

Hackers are using coronavirus maps to infect your computer

As coronavirus threatens to become a global pandemic, everyone’s keeping a close eye on how it’s spreading across the world. Several organizations have made dashboards to keep track of COVID-19. But now, hackers have found a way to use thes

Google lägger till stöd för flera signaturer i Gmail

2020. Alibaba tar fram en AI-algoritm som kan identifiera coronavirus på några sekunder med 96 procents träffsäkerhet, Amazon uppges arbeta på botemedel mot förkylning och läkare har för första gången använt CRISPR-teknik för att försöka reparera DNA hos en blind människa med förhoppningen att återställa synen.

Och Google… lägger till stöd för flera signaturer i Gmail.

Gmail adds support for saving and quickly pasting different signatures

Email signatures are an undervalued way to personalize messages, with most people just sticking to a generic default. Gmail multiple signatures…

Bästa. Rubriken. Ever.

Artikel med rubriken Hackare hackar hackare med hackade hackarverktyg

WHO let the dogs out

Tweet som konstaterar att WHO har sagt att hundar inte kan smittas av coronaviruset - WHO let the dogs out

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 5 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ekonomi och finans

Apple kvartalsrapport Q1 2019: iPhone-försäljningen betydligt bättre än väntat

Ikväll var det dags för Apples första kvartalsrapport  Q1 2019 (alltså Q4 2019 kalendermässigt): förväntningskross

Omsättningen för kvartalet landar på 91,8 miljarder dollar. Företaget gjorde en kvartalsvinst på 22,24 miljarder dollar. Apple gick alltså med 22 miljarder dollar i vinst. Förra kvartalet. Och ja, högsta kvartalsomsättningen någonsin. Apple börjar närma sig en kvartalsomsättningen på 100 miljarder dollar. Det är Teslas börsvärde det.

Omsättningen fördelad per rapporteringssegment

  • iPhone: 55,96 miljarder
  • iPad: 5,98 miljarder
  • Mac: 7,1 miljarder
  • Wearbles, Home and Accessories: 10,10 miljarder
  • Services: 12,72 miljarder

Omsättningen för Apples tjänsteverksamhet är alltså nästan ikapp de sammanlagda omsättningarna för iPaden och Macen. WHA är inte långt efter.

Dessutom en rätt rejäl milstolpe för Apple: det finns nu över 1,5 miljarder aktiva Apple-enheter.

Aktien rusar inte oväntat i efterhandeln till ny all-time high nivå. Lär innebära att Apple tar ett rätt rejält kliv mot 1,5 biljoners marknadsvärde i morgon om glädjeyran håller i sig. (forts. i kommentarer)

Trenden med sjunkande iPhone-omsättning bryts alltså. Fyra miljarder bättre än förra året – förstås mycket drivet av iPhone 11. Dessutom är det sannolikt första gången som Apple har en kvartalsvinst över 20 miljarder dollar. Eventuellt kan det ha hänt 2017.

Störst ökning för Wearables, Home and Accessories och Services

Ett trendbrott åt andra hållet är att iPadens omsättning är lägre än ett år tidigare. iPaden har haft några starka kvartal, så det kanske inte var helt oväntat. Mac-försäljningen sjunker också, men det är hyfsat normalt.

Likt hur det sett ut de senaste kvartalet så står Services (tjänsterna) och Wearables, Home and Accessories för de största ökningarna. Services, saker som Appstore, Apple Music och övriga prenumerationstjänster, ökar med 17 %, men störst ökning står åter WHA för, typ alla hårdvara som inte är iPhone, iPad eller Mac. Framförallt Airpods. Den stora frågan är förstås när Apple kommer uppdatera sin rapporteringsindelning så att någon annan hårdvara ersätter någon av de befintliga. Typ Airpods istället för iPad. Eller bara Airpods också.

Att Apple nu har 1,5 miljarder aktiva enheter betyder att antalet har ökat med 100 miljoner jämfört med för ett år sedan. Det är tio gånger Sveriges befolkning det…

Omsättning fördelad per geografiskt område

  • Americas: 41,37 miljarder dollar (+12 % jämfört med motsvarande.kvartal 2018)
  • Europe: 23,27 miljarder (+14 %)
  • Greater China: 13,58 miljarder (+3 %, en väldigt viktig ökning även om den inte var himlastormande)
  • Rest of Asia-Pacific: 7,38 miljarder (+6 %, också viktig. I den här klumpen finns de viktiga tillväxtmarknaderna – Indien inte minst)
  • Japan: 6,22 miljarder (-10 %, det här kvartalet är det alltså Japan och inte Kina som står för minskningen)

Tittar man på marginalen så känns det lite som Amazons e-handel vs. AWS. Bruttomarginalen för hårdvaran är 34,2 % medan den för tjänsterna är hela 64,4 %. Tjänsterna är alltså en störra sedelpress än hårdvaran (inte oväntat).

Wearables slår nytt rekord

Omsättningsrekord för Amerika, Europa och Övriga Asien etc.

Dubbelsiffrig tillväxt för för tjänster på alla marknader. ”Några av tjänsterna” slog nya omsättningsrekord.

Som väntat fick vi typ veta inget om TV+ eller Arcade. Annat än floskelbingo som att Arcade var ”fast off the block” och att TV+ var ”off to a rousing start”.

Apple Pay-transaktionerna mer än fördubblades (igen). Kors i taket! En riktig siffra: på rullande årsbasis ligger Apple Pay-betalningarna över 15 miljarder dollar.

Japp, där kom den: Tim Cooks favoritjämförelsemetafor. Wearables (utan Home och Accessories) är nu Fortune 150-företag. Airpods-efterfrågan ”continues to be phenomenal”, särskild Pro-modellen intressant nog.

Nytt omsättningsrekord för Watch (dock utan dollarsiffra). 75 % av Watch-köparna var förstagångsköpare.

Intressant: trots att omsättningen för iPad och Mac minskade så ökade antalet aktiva enheter.

Cook avslutar konferenssamtalet med en cliffhanger: Apple ”is well into working on some new and exciting developments for 2020”.

480 miljoner prenumererar nu på Apples tjänster

iPhone-omsättningen nådde ny all-time high-nivå i USA och ”ett antal andra marknader”. Antalet aktiva iPhones ökar på alla geografiska marknader.

Oooo! Riktig siffra. Apple har nu 480 miljoner betalande prenumeranter över alla sina tjänster, 120 miljoner fler än för ett år sedan (+25 %). Räknar med att nå över en halv miljard prenumeranter det här kvartalet och över 600 miljoner mot årets slut. Apple är med andra ord ett av världens absolut största ”prenumerationsföretag”.

Prenumerationerna från tredjepartstjänster (via Appstore, in Spotifys och Netflixs face känns det som) ökade med nästan 40 %. Appekonomin av Apples totala intäkter mår alltså synnerligen bra.

Wearables-omsättningen ökade med 44 % jämfört med för ett år sedan.

Liten ledtråd kring Apple TV+: siffran med antalet prenumeranter inkluderar dem som har fått tjänsten gratis i ett år med en ny Apple-pryl (dock inte de som provar på i en vecka kan man anta). Det här hade varit intressant information om vi hade fått någon siffra på antalet prenumeranter. Vilket vi förstås inte fick.

Tvåsiffrig ökning för iPhone, Wearables och Services i Kina

Omsättningen för Apples butiker växte tvåsiffrigt. Ska vara mycket drivet av Apple Card-avbetalningslösningen för iPhone (a.k.a. prenumerera på din iPhone). Av någon anledning har den tjänsten klassats som en butikstjänst, så ”poängen” tillfaller butiksledet. Go figure. Men oavsett verkar det som att just iPhone-prenumerationslösningen som lanserades förra kvartalet fredan verkar ha gett ett rätt stort avtryck i omsättningen.

iPhone-försäljningen, tjänsterna och wearables ökade samtliga tvåsiffrigt i Kina. Väldigt viktigt eftersom Apple har haft lite knackigt i landet senaste kvartalen.

De ”nya tjänsterna” (läs: TV+ och Arcade) hade ingen ”avgörande påverkan” på kvartalets omsättning. Inte oväntat med tanke på att de är nya, men också ett tecken på att TV+ till stora delar är förlustverksamhet för Apple. Alltså att gratisåret drar ner intäkterna rätt ordentligt.

Intressant om Japan: trots att omsättningen minskade totalt (mycket iPhone) så ökade tjänsterna och wearbles snabbare än snittet. Typexemplet på den omställning Apple är mitt inne i: se till att tjäna mer pengar på de befintliga kunderna via tjänster när man inte köper mobil lika ofta.

Apples aktiekurs 28 januari 2020

Apples wearables omsatte för första gången mer pengar än Mac Q4 2019

Ännu en grej från gårdagens Apple-kvartalsrapport. En sak som jag inte tänkte på – och dessutom en historisk sak. För första gången i Apples historia omsatte segmentet Wearables, Home and Accessories (Airpods, Watch, Homepod etc.) mer än Macen.

Den produkt som blev starten på Apple och som de första 30 år var det som företaget nästan uteslutande förknippades med återfinns nu inte ens topp tre bland Apples intäktssegment. iPhonen fortfarande överlägset störst, följd av Apples tjänster och därefter alltså WHA.

Att skiftet hände precis när 10-talet tog slut känns både passande och självklart. 10-talet var (sannolikt) Apples sista årtionde som hårdvarubolag. Nu är man något annat och större.

Jag pratade om just det i min senaste Youtube-video: varför Apple var 2010-talets viktigaste företag alla kategorier. Se länk i kommentar.

Apple’s Wearables Category Sets All-Time Revenue Record in Q1 2020, Surpassing Mac for the First Time

During the first quarter of 2020, Apple’s wearables category set a new all-time revenue record, according to Apple CEO Tim Cook. Apple’s…

Apple nu värt mer än de 30 största företagen i Tyskland

Ha. Efter gårdagens överraskande starka kvartalsrapport från Apple skickades aktiekursen upp till ny all-time high-nivå i eftehandeln. Om glädjeyran håller i sig när börsen öppnar idag så betyder det att Apple kommer vara värt mer än Tysklands DAX 30-index. Alltså det totala börsvärdet för Tysklands 30 största företag.

Bananas. Bara bananas.

Apple Now Worth More Than Germany’s Entire DAX Stock Index

Apple’s shares jumped 2 percent today in after-market trading, following the company’s best reported quarter ever in terms of revenue and…

Facebooks kvartalsrapport Q4 2019: Facebook börjar med nya rapporteringsvärden

Så var det ikväll dags för Facebooks rapport över 2019 års sista kvartal: och aktien får storpisk i efterhandeln. Ner nästan 7 % just nu. Trots att Facebook slår nytt kvartalsomsättningsrekord. Så there’s that.

Omsättningen slutade på 21 miljarder dollar, nästan 25 % bättre än motsvarande kvartal 2018. Och annonseringen står fortfarande för i princip allt (98,3 %). Ökningen är en procent sämre både för annonsering och ”Other” jämfört med fjolårets ökning, men även här i princip oförändrat. Vinsten blev 7,35 miljarder (+7 %).

En intressant detalj i sammanhanget är att Facebook har döpt om sitt andra (lilla) intäktsben. Från ”Payments and other fees” till bara ”Other”. Det skulle kunna tyda på att andraandra delar av verksamheten börjar växa till sig (läs: Oculus). Ja, eller att Payments och ”andra avgifter” krympt ännu mer…

Totalt har Facebook nu 2,498 miljarder månadsanvändare (+8 %) och 1,66 miljarder dagliga användare (+9 %). Tillväxten på månadsanvändare minskade med en procent jämfört med för ett år sedan, men i stort samma tillväxttakt. Facebook lanserar dessutom två nya, lite intressanta, mätetal: DAP och MAP (because förkortningar). Mer om dem och andra siffror och grafer i kommentarer nedan.

Lite oklart varför aktien kollapsar. Förmodligen för att siffrorna var i linje med förväntningarna och inte körde över dem.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAU aktiva månadsanvändare

De aktiva månadsanvändarna ökar alltså med 8 % till 2,5 biljoner. Tittar vi på Europa och USA så är det lite omvänt jämfört med Q3. Då gjorde USA ett litet ryck medan Europa låg mer stilla. Q4 är det tvärtom. USA ser 1 miljon fler månadsanvändare än 2018 medan det för Europa har blivit hela 7 miljoner fler. Det är fler än de fyra föregående kvartalen sammanlagt. Det är bästa tillväxtsiffran sedan Q4 2017.

Däremot står förstås övriga delar av världen som vanligt både för flest användare och störst tillväxt. Asia-Pacific fyllde på med 25 miljoner månadsanvändare medan resten av världen såg 15 miljoner nya Facebook-användare.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - DAU aktiva dagliga användare

Mönstret för de aktiva dagliga användarna är nästan identiskt med månadsanvändandet. Jag har sagt det förut: jag tror att Facebook har bestämt sig för hur stor andel av månadsanvändarna som de dagliga användarna ska utgöra och sedan riggar siffrorna för att passa det…

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - genomsnittliga intäkter per användare

Tittar vi på intäkterna per användare uppdelat per geografiskt område så är det den mer utvecklade delen av världen som har högst snitt. Inget konstigt med det. Det som däremot är fascinerande är hur mycket mer pengar Facebook tjänar på sina användare i Nordamerika (säkert främst USA) jämfört med hur mycket pengar de tjänar på oss européer. Vi pratar tre gånger mer. Visst, funktioner och tjänster har kommit längre där än här, men ändå. Lite anmärkningsvärt.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAP aktiva månadsanvändare i alla Facebooks tjänster

Nu kommer vi in på de nya grejerna. MAP och DAP. Ny användarmätvärden (jag tror Facebook blev avundsjuka på Twitter som uppfann mDAU, monetizable daily active users, förra året och ville ha något eget som lät lika häftigt).

Det handlar om ”a registered and logged-in user of one or more Family products who visited at least one of these [products] on a given day”. Med andra ord: Facebook har nu hittat på två begrepp för det som de har talat om ett tag: hur många som använder minst en av Facebooks fyra huvudtjänster minst en gång under en månad eller en dag.

För MAP (Family monthly active people), alltså hur många som använder minst en av Facebooks tjänster minst en gång i månaden blev slutsumman för kvartalet 2,89 biljoner. 70 miljoner fler än förra kvartalet och 250 miljoner fler än för ett år sedan. Facebook börjar alltså komma allt närmare tremiljardergränsen.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - DAP aktiva dagliga användare i alla Facebooks tjänster

Så har vi sedan DAP (Family daily active people), dagliga användare av minst en av Facebooks tjänster. 2,26 miljarder.

(Inser förresten en annan lite märklig detalj. I de mer standardiserade DAU och MAU pratas det ”users”, men i Facebooks egenpåhittade terminologi är vi ”people”. Låter… trevligare?)

Amazons kvartalsrapport Q4 2019: vinsten långt över förväntan

Omsättningen för årets fjärde kvartal landade på 87,44 miljarder dollar medan vinsten blev 3,3 miljarder. Det gör att Amazons helår 2019 slutade med en omsättning på 280,5 miljarder dollar och en vinst på 11,6 miljarder.

Omsättningen för kvartalet fördelad på de tre rapporteringssegmenten:

  • Nordamerika (allt utom molntjänstdelen AWS): 53,7 miljarder
  • Internationellt (allt utom AWS): 23,8 miljarder
  • AWS: 9,96 miljarder

AWS står åter för största delen av vinsten

Som vanligt står AWS för den minsta delen av omsättningen. Men, som vanligt, när vi tittar på vinsten blir bilden en annan:

  • Nordamerika: 1,9 miljarder
  • Internationellt: -617 miljoner
  • AWS: 2,6 miljarder

För ett år sedan var det för ovanlighets skull Nordamerika som stod för mest vinst, men nu är ordningen alltså återställd.

Marknaden happy. Aktien upp 9 % i efterhandeln i skrivande stund.

Amazons egen försäljning ökar minst av segmenten

Tittar man på hur e-handeln fördelade sig intäktsmässigt så ser det ut ungefär som det gjort ett tag:

  • Online stores: 45,66 miljarder
  • Physical stores: 4,36 miljarder
  • Third-party seller services (marknadsplatsen): 17,47 miljarder

Det är alltså Amazons egen direktförsäljning online som drar in mest kulor. Men om vi börjar bryta ner samtliga segment på tillväxt så blir bilden delvis en annan:

  • Online stores: +15 %
  • Physical stores: -1 %
  • Third-party: +31 %
  • Subscription services: +32 %
  • AWS: +34 %
  • Other (typ Echo-prylarna): +41 %

Amazons kärnverksamhet, om vi räknar de fysiska butikerna dit, växer alltså minst. Eller minskar. På e-handelssidan är det marknadsplatsen som växer mest, men allra mest ökar de ”nya” segmenten. Tillväxttakten för AWS fortsätter dock stadigt ned.

Other omsatte mer än de fysiska butikerna

De fysiska butikerna (mestadels Whole Foods) har en omsättning som bara är en tiondel av Amazons egen e-handel – men vi pratar trots allt ändå om en omsättning på 4,36 miljarder dollar. Det är ju inte… inget.

Däremot har den siffran legat rätt still ett bra tag. Den här gången går dessutom Other-segmentet om de fysiska butikerna omsättningsmässigt för första gången. Omsättningen för Other landade på 4,78 miljarder. Det är också det segment som växer snabbast. Det som ska vara störst här är trots allt inte Echo utan annonsförsäljningen. Vore intressant att se fördelningen hårdvara/annonsering. Förstås allra mest mer info om annonseringen går. Amazon ska redan vara tredje största annonsplattformen i USA efter Google och Facebook (även om avståndet upp fortfarande är rätt långt). Hade varit kul med konkret siffra.

Prime Video får allt mer tittartid

Prenumerationstjänsterna, läs främst Prime, fortsätter också upp. 5,24 miljarder dollar i omsättning (även om tillväxttakten var den näst långsammaste sedan Q3 2018).

Största ökningen på utgiftssidan: fraktkostnader. Främst två saker: utbyggnaden av den egna logistiken och de ökada ambitionerna med endags-Primeleveranser. Landade på 12,88 miljarder dollar, vilket var en ökning med 43 %. Dock lägre än Q3:s 46 %. Men frakt är… en jobbig sak för Amazon. Hela Facebooks omsättning förra kvartalet var 21 miljarder. Bara fraktkostnader/logistik stod alltså för mer än hälften av det för Amazon.

En detalj om videosatsningen: Prime-medlemmar tittade på dubbelt så många timmar original-Amazon-innehåll på Prime Video än de gjorde för ett år sedan. En lite kontextlös siffra, men hej. Folk tittar med på det som Amazon lägger hysteriskt mycket pengar på. Och det är ju bra.

LinkedIns omsättning fortsätter öka dubbelsiffrigt

Häromdagen var det dags för Microsoft att visa kvartalskorten. Och det fortsatte gå bra för företaget. En omsättning på 36,9 miljarder dollar och nettointäkter på 11,6 miljarder.

Som del av det kan vi också konstatera att omsättningen för LinkedIn växte med 24 % jämfört med för ett år sedan. Och LinkedIn ska ha haft tvåsiffrig tillväxt varje kvartal sedan Microsoft köpte tjänsten 2016.

Jag har inte lyckats hitta någon konkret siffra för LinkedIns intäkter, men för 2018 har jag sett att LinkedIn ska ha omsatt 5,3 miljarder dollar. 24 % upp från det borde alltså betyda runt 6,5 miljarder.

Fördelningsmässigt är det svårt att veta var pengarna kommer ifrån. Premium-abonnemang och annonsering är förstås två vägar, men störst intäkter ska tydligen komma från rekryteringsverktygen. Jag har för dålig koll på exakt hur prismodellerna ser ut där, men det är rimligt att LinkedIn fortfarande är överlägset tyngst där.

https://venturebeat.com/2020/01/29/microsoft-earnings-q2-2020/

De fyra största techbolagen samtidigt värda över 1 biljon dollar

Det här en rätt galen bild. Världens fyra största börsbolag, och techbolag, är nu samtidigt värda över en biljon dollar. Totalt ligger alltså nu fem bolag över den nivån (den femte är börsnykomligen Aramco, Saudiarabiens statliga oljebolag). (Och efter sin rapport är nu Microsoft åter nästan ikapp Apple.)

Bild som visar att Apple, Microsoft, Amazon och Google alla är värda över 1 biljon dollar

 

Övrigt

Apple rullar ut sina egna kartor över hela USA

Dags för nya Apple-kartor. Ja, eller uppdaterade kartor. Apple har rullat ut sina nya kartor i några amerikanska städer tidigare, men slår nu alltså på dem för hela landet. Kommer till Europa ”senare i år”.

De nya kartorna är mer detaljrika än de tidigare och kartappen kan ännu mer använda de nya kartfunktioner som släpptes i och med iOS 13. Ja, funktioner som i stort funnits ett bra tag i Google Maps…

Och visst. Om jag ska ha navigeringsinstruktioner så är det Google som gäller. Men när jag ska ha snabba kartnålar så hamnar jag ofta i Apples kartjänst i och med att den är den som trots allt ligger närmast iPhonens övriga gränssnitt och funktioner. Apples kartjänst ska dessutom vara den mest använda kartfunktionen i iPhonen. Alltså på samma sätt som iMessage ska vara den mest använda chattappen i iOS. Ja, eller den mest använda appen alla kategorier i OS..

För alla som internetvuxit upp med Google Maps är Googles tjänst vårt go to-val. Men Apples karttjänst har trots allt ryckt upp sig rejält sedan Google drog tillbaka Maps från iOS i ett hissyfit (vilket ska ha varit anledningen till att Apple fick panikskapa en egen kartapp). För nya iOS-användare är det inte säkert att Google Maps kommer vara ett lika självklart val.

Apple delivers a new redesigned Maps for all users in the United States

The newly redesigned Apple Maps was built from the ground up to let users in the US more easily navigate and explore the world.

Flipboard börjar satsa på lokala nyheter

Lokala nyheter har blivit ett allt mer intressant slagfält senaste åren. Ja, inte för de stora nyhetsföretagen, som snarare lägger ner och drar in på sin lokala närvaro, men för dem som jobbar med att aggregera nyheter från olika källor. Google är förstås en av dessa, och Google har dessutom dragit igång flera initiativ för att mer eller mindre kasta pengar efter den lokala journalistiken. Till och med Facebook har gjort något liknande.

Anledningen är förstås att dessa behöver nyheter eftersom det drar användare till plattformen och håller kvar dem när de väl har kommit dit.

Nu ökar ännu en spelare sina ambitioner på det lokala området: Flipboard. Nu kommer appen fyllas på med lokala nyheter från 23 amerikanska städer. Och det handlar inte bara om nyheternyheter, alltså från vanliga nyhetspublikationer, utan det kan också handla om tv-stationer, radiostationer, collegesajter och bloggar. Gemensamt är att de rapporterar kring vad som händer i den egna staden. Men ambitionerna är ännu större på sikt – som att kanske inleda samarbeten med biljettförsäljningsföretag. Och bli ännu mer nischade (som att fokusera på stadsdelar).

Flipboard vill alltså bli en go to-destination på samma sätt som de övriga som jobbar med det här.

Flipboard expands into local news | TechCrunch

Flipboard, the personalized news aggregation app used by 145 million users per month, is today launching a new feature aimed at bringing local news

Storbritannien kommer inte införa EU:s upphovsrättsdirektiv efter Brexit

Storbritannien är som bekant på väg att lämna EU (läste nånstans att Brexit så här långt har kostat landet lika mycket som typ 97 års medlemsavgifter till EU…) Det betyder förstås att Storbritannien inte längre behöver följa EU:s lagstiftning. Som att implementera EU:s kommande, omdiskuterade och kritiserade nya upphovsrättsdirektiv.

Landet meddelar nu att just uttryckligen upphovsrättsdirektivet inte kommer att implementeras i Storbritannien. Det betyder alltså att framförallt de mest debatterade avsnitten, gällande sociala mediers ansvar för vad användarna gör på plattformarna och att publicister ska få ersättning av nyhetsaggregeringstjänster, inte kommer att gälla.

Ja, inte i den form som är angivna i upphovsrättsdirektivet åtminstone. Men det betyder också att Storbritannien kan välja att gå betydligt längre, och erbjuda betydligt färre undantag, än det som EU har klubbat. Jag misstänker att det till och med är rätt troligt att så kommer att ske.

Ja, beroende på vilken sida som lyckas bäst med sitt lobbyarbete.

UK won’t implement EU’s contentious digital copyright law

The UK may borrow some aspects of European Union law after Brexit, but the approach to digital copyright won’t one of them. Universities and Science Minister Chris Skidmore has indicated that the UK won’t implement the EU’s Copyright Directive once it’s out of the Union on January 31st.

Porsche (boomer)annonserar under Superbowl för första gången på 23 år

Om nån vecka är det dags för årets upplaga av mastodonthappeningen Superbowl. En tillställning som som vanligt bjuder på extra allt när det handlar om underhållning. Och annonspriser. Årets Superbowl bjuder dessutom på en annonsörpremiär när Facebook för första gången har köpt annonsutrymme. Porsche är ett annat företag som har köpt annonstid – för första gången på 23 år.

Att Porsches reklam kommer handla om en elmodell känns inte särskilt förvånande. Men de här två annonsörerna säger också något annat: en lägereldscirkel som håller på att slutas.

När allting finns tillgängligt för alla alltid har även de stora mastodontgalorna börjat få allt svårare att locka tittare. Vi blir mindre och mindre sugna på att bänka oss framför en skärm vid en tidpunkt som någon annan har bestämt. Ett område är ett stort undantag: sport. Och pratar vi lägereldar, åtminstone i USA, så blir det inte större än Superbowl.

Vill man sedan vara lite raljerande kan man anta att båda företagen dessutom har sin målgrupp rätt klar för sig i och med valet av annonseringskanal. Boomer. Ja, eller åtminstone gamla människor. Ni vet: människor över 40. Alltså de som tycker Porsche fortfarande är ett spännande varumärke. Och som lägger ut saker på Facebook.

Porsche’s first Super Bowl ad in 23 years is for the electric Taycan

There have been Super Bowl ads for electric cars before, but they’ve tended to treat EVs as novelties. BMW’s 2015 ad for the i3 was practically a crash course in EVs, while Audi’s 2019 spot was more to advertise electrification than the still-unavailable E-Tron GT.

Japanska forskare lyckas operera in labbodlade hjärtmuskler i människa

Ännu en sån där grej som gör mig alldeles själaglad: japanska forskare (och kirurger, antar jag) har för första gången lyckats genomföra en hjärttransplantation – med ”labbodlade hjärtmuskler”.

Handlar egentligen snarare om ”hjärtreparation” eftersom de nya muskelcellerna helt enkelt (well…) ersatte de ”trasiga”. Som inte det vore nog lyckades forskarna uppnå detta genom att ta ”vuxna stamceller och programmera tillbaka dem till sitt embryoliknande tillstånd”.

Nej, jag förstår inte den sista. Men jag läser att de har programmerat stamceller. Och det låter ungefär som att de dessutom har skapat en föryngringsmirakelkur. Men det kan hända att jag övertolkar. En del.

Under förra året lyckades forskare för första gången transplantera ett helt hjärta som hade tagits fram på artificiell väg, men då handlade det inte om ingrepp på en människa. Visst, att byta ut ett helt hjärta är förstås snäppet över att sätta på ett hjärtplåster, men i och med att det här alltså var ett skarpt ingrepp på en människa så är det här nära nog likvärdigt i min bok.

Lab-grown heart muscles transplanted into a human for the first time

Researchers in Japan have successfully carried out the world’s first transplant of lab-grown heart muscle cells, in a move which could significantly reduce the need for heart transplants. To grow the heart muscle cells, the scientists from Osaka University first took adult stem cells and reprogrammed back into their embryonic-like state.

De mest högupplösta bilderna av solen någonsin

Det. Här. Är. Helt. In. Sane.

This is the highest-resolution photo of the sun ever taken

Astronomers have just released the highest-resolution image of the sun. Taken by the Daniel K. Inouye Solar Telescope in Maui, it gives us an unprecedented view of our nearest star and brings us closer to solving several long-standing mysteries. The new image demonstrates the telescope’s potential power.

63 nya emojis godkända för 2020

63 nya emojis.

Vi tar det igen.

63 nya emojis.

🎉🕺😍

Elon Musik släpper technolåt

Öhm. Okej. Vi kan konstatera att… Elon Musk har många strängar på sin talanglyra. Men att göra musik är… inte en av dem.

Don’t Doubt ur Vibe by Emo G Records

It was all a dream

Desktop Goose – gåsen som jäklas med din dator

Det här är jävlar i mig något av det bästa jag har sett på länge. Desktop Goose. Ett program som ger dig en Paint-gås som jävlas med dig. Ja, eller den som använder datorn (alla som höll på med det här på nittiotalet vet att det förstås är roligast att installera på andras datorer).

Ni vet ju vad man säger: Mess with the honk, you get the bonk.

Epic.

Install ’Desktop Goose’ to Have the Horrible Goose Mess With Your PC or Mac [Updated]

Windows / macOS: I love a good geeky prank, and the new Desktop Goose utility from 18-year-old Sam Chiet is the perfect app to bring around on a flas

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 38 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar PayCode i USA – betala för onlineköp med kontanter

Amazon fortsätter sin satsning på the unbanked. Eller underbanked. Alltså de potentiella kunder som helt eller delvis saknar de banktjänster som de flesta av oss tar för givet. Som någon form av betalkort som går att betala med både offline och online.

Sedan tidigare har Amazon haft tjänsten Amazon Cash, som gör det möjligt att gå till fysiska platser för att där ladda sin digitala Amazon-plånbok genom att sätta in kontanter. Från och med igår finns nu tjänsten tillgänglig på över 100 000 platser i USA.

Och igår lanserade Amazon också Amazon PayCode i USA, en tjänst som tidigare funnits i 19 tillväxtländer. Länder som saknar en fullständig bankinfrastruktur till stora delar. Men även i USA finns det stora mängder människor som alltså saknar viktiga förutsättningar för att kunna handla online. Läs: på Amazon.

För att sänka tröskeln kan nu alltså även amerikaner betala för sina köp på Amazon. com genom att betala kontant på något av Western Unions 15 000 ställen i landet inom 24 timmar.

Här finns också en annan trend som syns än tydligare i Kina. I takt med att onlinehandeln, mycket driven av medelklassen, börjar mättas och plana ut så måste man leta efter användartillväxt på andra ställen. Amazon PayCode är ett sånt försök.

https://techcrunch.com/2019/09/18/amazon-is-bringing-a-cash-based-checkout-option-amazon-paycode-to-the-u-s/?1

Google-ägda Wing börjar testa drönarleveranser med Walgreens och FedEx

Drönarleverans på tio minuter? Tja, det är åtminstone vad Google-ägda drönarföretaget Wing nu siktar på i USA. Man inleder ett testprogram med Walgreens, FedEx och en lokal handlare.

Tjänsten är tänkt att fungera som fullständig leverans eller som sista kilometern-leverans (för ”utvalda” FedEx-paket). Andra exempel som ges är ”godis och kontorsmaterial” från den lokala handlaren i testet eller receptfria mediciner från Walgreens. Andra exempel som ges på vad man kan beställa från Walgreens är ”guldfiskar, vatten, gummibjörnsgodis och yoghurt”, Det är… rätt specifikt. ”Hörni, snabbt, några grejer man kan beställa från er.” Jag ser framför mig hur en drönare får problem med motorn och yoghurtstukabombar en Starbucksuteservering.

Under försöket kommer själva leveranserna, inom ett väldigt begränsat område, vara kostnadsfria. Det är mer en något ett sätt att testa och marknadsföra själva tekniken. Och säkert också se hur tekniken passar in i sin omgivning. De tester som har genomförts och genomförs nu, bland annat i Canberra i Australien, har bland annat lett till klagomål på oväsen från drönarna. Och likt elscootrarna lär tekniken vara det minsta problemet i sammanhanget.

Jag ser fram emot dagen då Stockholm har åtta drönarleveransföretag.

Wing will test drone delivery in the US with Walgreens and FedEx | TechCrunch

Wing, the drone delivery company that started its life within the Google X lab before spinning out into its own thing under the Alphabet umbrella, is

H&M vänder negativa trenden – genom att satsa på kunderna

En riktig icke-nyhetsartikel. Eller rättare sagt: det borde vara det. Men är tyvärr långt ifrån det.

I grund och botten handlar artikeln om H&M:s omställningsresa. Efter att ha varit svenska börsens stora slagpåse senaste åren har aktien i år gått upp med 50 procent. I morse kom ännu en försäljningssiffra in bättre än förväntat. Omvänt för Zara-ägaren Inditex, som drabbats av socker i tanken.

Men den riktiga kärnan i artikeln är Hedelius konstaterande kring vad som varit framgången bakom vändningen. Ännu större kundfokus – något som ledningen själva lyfter fram. Och som Hedelius skriver: tänk om storbankerna hade tänkt så.

Ja, eller egentligen inte bara storbankerna. Många branscher, oavsett om vi pratar B2C eller B2B. När vindarna slår om är det kostnadsbesparingar, nedskärningar och höjningar av marginaler det pratas om. Inte att man kanske måste bli ännu bättre på att möta sina kunders krav och förväntningar. Ja, eller bara bli bättre på att möta kunderna – överhuvudtaget.

Visst. Inte så att det löser alla problem. Det finns trots allt en hård verklighet som måste hanteras. Men det är sällan som ökat kundfokus har lett företag in på en dålig väg.

Bara om det blir för lite, för sent.

Ombytta roller hos klädgiganterna | Patricia Hedelius | SvD

KOMMENTAR. H&M:s comeback har inte varit spikrak men garanterat imponerande. Aktien ligger i täten bland storbolagen med ett ryck på plus 50 procent hittills i år. Försäljningssiffrorna som släpps på måndag kan ändra bilden.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Tinder satsar på eget videoinnehåll

Huh. Oväntat. Samtidigt som jag inte vet varför jag är förvånad. Senaste företaget att satsa på eget videoserieinnehåll: dejtingappen Tinder. De ska precis ha knutit ihop säcken på sin första egenskapade serie.

Men inte bara det: satsningen ska dessutom vara ”del av en större strategi som kommer att presenteras inom en snar framtid”. Den första serien kanske kan ge en ledtråd: enligt uppgifter handlar det om en ”apokalyptisk handling”. Typ Mad Max? Oavsett, rätt långt ifrån romcom.

Med andra ord kan Tinder göra sig redo att ta ett jättekliv bort från dejtingverksamheten och kanske rentav ge sig in i strömningskriget. Eller åtminstone skapa innehåll som ger användare anledning att komma tillbaka oftare. Kanske rentav även när tjänsten inte längre behövs. Tinder fixar underhållningen både inför under under förhållandet. Eller som väg in i tjänsten – att bygga prerelation inför dejtingsäsongen. Samla på sig högvis med data kring vad användarna gillar.

Lite som Facebook. Veta mer om användarna än användarna själva vet. För att fixa bättre dejter och bättre tjänster.

Exclusive: Tinder breaks into scripted original content, wraps filming first video series – sources

MEXICO CITY / NEW YORK (Reuters) – Popular dating app Tinder has wrapped filming on its first television series, as owner Match Group Inc seeks to dive deeper into creating original content, people with direct knowledge of the project told Reuters.

Tinder lanserar interaktiva serien Swipe Night

För några dagar sedan skrev jag om att Tinder kan vara på gång att ta fram eget manusstyrt videoinnehåll – och nu kommer det. Swipe Night (förstås).

Nu pratar vi inte om en vanlig serie utan innehåll i gränslandet mellan spel och tv-serie, likt Netflix Bandersnatch. Den som tittar påverkar handlingen genom de beslut som hen fattar.

Det intressanta är att Tinder kallar serien för ”det första, interaktiva apokalypsäventyret”. Vi pratar inte romcom, alltså.

Däremot finns det tydliga kopplingar till själva dejtingtjänsten, bortom svajpinteraktionerna. De val man gör sparas i profilen där förhoppningen är att beslut som fattats ska kunna inspirera till konversation. Enligt Tinder själva ska valen längs med vägen ”verkligen visa vem du är, din personlighet och dina värderingar”.

Det blir ett femminutersavsnitt i veckan under oktober där användarna vid givna punkter har sju på sig att svajpa ett beslut. Avsnitten finns bara tillgängliga under sex timmar efter sändning, så i linje med att mycket inom strömningsvärlden börjar backa tillbaka till linjär-tv-tiden. Man vill få till lägereldskänslan, där alla samtidigt får samma upplevelse.

Blir intressant att se hur det här går – och om det är början på betydligt mer innehållsinvesteringar från Tinders sida.

Tinder’s Choose Your Own Adventure-style series will pair matches based on their choices

Tinder is launching Swipe Night, a weekly interactive experience in which users will be given seven seconds to swipe on moral dilemmas and practical choices. Choices will be added to user profiles, which will make for some unconventional icebreakers.

Amazon lanserar Amazon Music HD

Senaste draget från Amazon: att göra en Tidal. Alltså släppa en variant av sin musiktjänst Amazon Music där musiken är i högre kvalitet än den vanliga: Amazon HD Music.

Musiktjänsterna som finns idag kan för det mesta sägas vara typ kvalitet som en mp3:a i 320 kbps. När det formatet kom sades det vara jämförbart med det du hör från en cd, även om man har minskat storleken rätt ordentligt genom att ”ta bort” de ljud vi ändå inte hör. Men det handlar alltså fortfarande om att man har försämrat originalmusiken genom att komprimera filerna.

Amazons nya format kommer vara 16 bit/44,1 kHz – vilket är okomprimerad cd-kvalitet – för 14,99 dollar i månaden, fem dollar över det vanliga. Och fem dollar under just Tidals motsvarighet. Men än mer intressant: många av de 50 miljoner låtar som kommer vara i HD-format kommer även vara i Ultra HD-format (upp till 24 bit/192 kHz). Då pratar vi analog vinylkvalitet (typ) eller ännu bättre.

Spotifys reaktion? Äh. Inget som kunderna vill ha. Vilket de garanterat har helt rätt i. Tidal har inte direkt blivit nedsprungna av kunder (och har länge nu försökt bli uppköpta). Finns ingen anledning att tro att det kommer att bli någon skillnad här.

För om du använder de medföljande sladderlurarna spelar det nästan ingen roll vilken kvalitet musiken har. Spelar knappt någon roll ens om du sportar ett par Airpods. Om vi hoppar upp till 24/192 så, tja, krävs det definitivt att du har en helt annan hårdvaruuppsättning hemma. Nästan så att du har byggt ditt hem utifrån stereon och högtalarna. Eller sitter med ett par riktiga värstinglurar.

Men det är ändå ett drag helt i rätt riktning från Amazon. För inte särskilt länge sedan kunde iPhonen inte spela upp musik över 16/44 (cd-kvalitet). Absolut inte 24/192. Nu går det. Och det blir allt enklare och billigare att skyffla runt de rätt många större datamängder som krävs för att lyssna på maxkvalitet. Plus att våra prylar, även lurarna, blir allt bättre. Och, tja, 5G är ju nästan runt hörnet.

Det intressanta är hur kort väg som musik har kommit på det här området jämfört med video. 4K börjar nästan bli lite norm. Apples videotjänst TV+ (och andra) erbjuder Dolbys värstingljud Atmos. Till och med senaste iPhone-modellerna har stöd för Atmos. Det gör att det idag går att få exempelvis Netflix i vanlig kvalitet, HD-kvalitet och UHD-kvalitet. Du som kund väljer – och betalar för nöjet. Det gör att det för företagen går att ta ut en högre kostnad för något som rent krasst inte är jättemycket dyrare att sända eller hantera.

Visst, fler lär märka skillnader på 1080p och 4K än ljudkvaliteter – men jag misstänker att vi kommer se ännu mer kvalitetssegmentering även på ljudsidan.

Oavsett. Me like Amazons initiativ.

https://www.hypebot.com/hypebot/2019/09/amazon-music-hd-launches-beating-spotify-apple-music-.html

Apple speltjänst Arcade har lanserats

Så har alltså Apples speltjänst Arcade idag officiellt slagit upp portarna. Betala en fast månadsavgift om 59 kronor och välj och vraka bland massvis av spel. Visst, inte Appstore-många, men redan det som kommer i och med att tjänsten öppnat lär räcka långt för de flesta.

Det mest intressanta med hela Arcade är att Apple släppt den kanske första riktigt plattformsagnostiska speltjänsten (well, plattformsagnostisk inom Apples ekosystem). Spel som kan spelas på olika stora skärmar och följa med spelaren under dagen på spelarens villkor och föredragna enhetskombinationer.

Det kommer bli väldigt spännande att se hur mycket Apple kommer att avslöja om tjänsten vid nästa kvartalsrapport. Och ännu mer den efterföljande, när Arcade har hunnit finnas ett helt kvartal – och vi dessutom har haft en jul. Exakt hur mycket pengar – eller ens hur många spelare som tjänsten har – kan vi nog knappast förvänta oss. Det blir nog snarare breda penseldrag som att tjänsten har fått en ”amazing” start och att ”millions” av människor har spelat. men jämförelser med Services-segmentet före och efter Arcade kan ge ledtrådar.

Det närmaste vi kommer faktiska intäktssiffror är den dag som Tim Cook jämför Arcade-intäkterna med ett Fortune X-företag. Han gillar att göra det, Tim.

Apple Arcade Subscription Gaming Service Goes Live Alongside iOS 13, One Month Free Trial Available

Apple Arcade, Apple’s new subscription gaming service, is now available for everyone following the launch of the iOS 13 update for the iPhone. …

Youtube stänger ner sitt TV-gränssnitt

Ännu en Google-tjänst fasas ut: Youtubes ”tv-gränssnitt”. Alltså det gränssnitt som gör det möjligt att bingetitta på Youtube-klipp från tv-soffan på ett enklare sätt.

Ingen officiell förklaring har getts, men lågt användande är sannolikt väldigt troligt. Men det finns förstås en annan potentiell anledning som säkert också kan ha spelat in en del: det gör det svårare att konsumera Youtube på mediaplattformar som inte har en specialframtagen Youtube-app. Google kan kort sagt ännu mer styra vem som får distribuera en version av Youtube som är optimerad för exempelvis storskärm och tv-fjärrkontroll. Vi minns alla fnurran på tråden mellan Amazon och Youtube förra året (ja, eller den är väl inte helt ofnurrad än, men åtminstone lite mindre fnurrig).

Men det som är lite ironiskt i sammanhanget är att Google, som tidigare var en av de främsta förespråkarna till att alla skulle bygga (mobil)webbslösningar istället för plattformsspecifika appar nu allt mer själva driver på appspåret för sina egna tjänster.

Google is pulling the plug on YouTube’s TV-friendly browser interface

YouTube’s TV-friendly ”leanback” browser portal is less important in a world where so many other common devices bring YouTube to your TV.

NBCUniversals kommande strömningstjänst heter… Peacock

Så har vi nästan fått ett datum för när ännu en videoströmningsutmanare kommer att se dagens ljus. NBCUniversal, numer ägt av världens näst största TV-bolag Comcast, kommer lansera sin strömningstjänst i april 2020. Namnet? Peacock. Okej. Ska vara en hyllning och referens till NBC:s klassiska logotyp (som numer är del av Comcasts), men, tja, ni vet. Peacock.

Med tanke på den nya strömningstjänstens rötter är det förstås inte förvånande att Peacock kommer sitta på sjukt mycket innehåll i sin bakkatalog. Men det blir också helt nya och jättespännande idéer som… ännu en reboot av Battlestar Galactica. Och nyinspelningar av… Punky Brewster och Pang i plugget. Dessutom lär kanalens absolut största flaggskepp bli The Office, efter det att NBCUniversal har sagt upp Netflix licens för serien.

På riktigt. Vad är det egentligen med strömningskanalerna och vår önskan att titta på gammal skåpmat – eller nyinspelningar av gammal skåpmat?

(Okej, i listan över nya Peacock-titlar finns en serie baserad på Aldous Huxleys Brave New World. Den hoppas jag lite på. Dessutom en roman som är galet aktuell idag, förstås.)

https://techcrunch.com/2019/09/17/nbcus-streaming-service-peacock-announces-originals-slate-including-a-battlestar-galactica-reboot/

Microsoft slutar rapportera månadsanvändare och omsättning för Xbox Live

En liten förändring som är del av en betydligt större trend: Microsoft slutar rapportera hur många månadsanvändare och omsättning för Xbox Live. Anledningen? Rädsla för vikande kurvor.

Likt de flesta spelföretag har Microsoft börjat med en prenumerationstjänst för spel: Xbox Game Pass. Betala tio dollar i månaden för att spela de spel som tjänsten erbjuder. Spekulationen kring anledningen handlar alltså om just att det kan leda till att Xbox Live drabbas negativt (vilket vi nog kan utgå ifrån).

Vi ser det här även på andra håll.

Facebook och Youtube håller på att fasa ut klassiska mått som antal gillanden och följare. Twitter har slutat redovisa månadsanvändare och Apple delar inte längre försäljningssiffror för iPhonen.

En viktig anledning bakom i princip alla dessa är att de siffrorna inte längre påvisar tillväxt som de gjorde förr. Och så fort tillväxt börjar mattas av eller sjunka så blir aktiemarknaden och annonsörerna oroliga.

I ett större sammanhang betyder det här att det blir allt svårare att hitta de siffror som varit så centrala båda för investering och annonsering. ”Räckviddssiffror”, om man så vill. Och det som är positivt med detta är att fokus mer hamnar på effekt än, tja, vanity metrics.

Microsoft Will No Longer Reveal Xbox Live User Figures in Its Earnings Reports

Microsoft has revealed that it will no longer include Gaming Revenue or Xbox Live Monthly active users in its earnings reports.

WarnerMedia köper rättigheterna till The Big Bang Theory – för 1 miljard dollar

Sååååå…. WarnerMedias videoströmningstjänst HBO Max har säkrat rättigheterna till The Big Bang Theory de kommande fem åren? För en miljard dollar?

Nej. De pengar som just nu plöjs ner i strömmat videoinnehåll är inte alls vansinniga på ungefär precis alla sätt.

https://techcrunch.com/2019/09/17/the-big-bang-theory-goes-to-atts-hbo-max-streaming-service-for-over-a-billion/

Netflix säkrar sändningrättigheterna till Seinfeld

Ooooch senaste storserien till Netflix. Seinfeld. Som ersättare för The Office och Vänner, två serier som Netflix kommer att tappa kommande år.

Strömningsföretagen plöjer ner apmycket pengar på originalinnehåll och det vi sedan tittar på är… skåpmat från nittiotalet. Det är sommarrepriskyrkogården från SVT året runt. Frivilligt. De sex-sju mest populära serierna på Netflix 2019 är just det, med The Office och Vänner i topp. Först därefter dyker någon av Netflix egna serier upp.

Vi gillar sånt som är nytt. Verkligen.

Seinfeld is heading to Netflix in 2021

Friends might be leaving Netflix next year, but the streaming service just landed another giant beloved series: Seinfeld. Seinfeld will be available to stream on Netflix beginning in 2021.

HBO Max funderar på att reboota The Office

Aaaaaaand of course they will.

NBC looking to reboot The Office for Peacock streaming service

NBC is actively looking to reboot The Office for its upcoming streaming service, Peacock. The Steve Carell-led show is one of NBC’s biggest titles, and will stream exclusively on Peacock beginning in 2021.

 

IoT – internet of things

Ikeas Ingka-koncern producerar mer förnyelsebar energi än den förbrukar

Det här är så jäkla coolt och uppmuntrande. Ikea, eller snarare Ingka-koncernen, kommer från och med 2020 tillverka mer förnyelsebar energi än vad som används i de egna byggnaderna i alla 30 länder som koncernen finns i. Nu siktar man som nästa steg på att sprida det här även till kunderna: Ingka siktar på att tillhandahålla sitt ”erbjudande inom hemenergitjänster” (typ solpaneler) på alla 30 marknader till 2025.

Visst, nu pratar vi inte hela Ikea – alltså alla butiker. Ingka är den största franchisetagaren inom Ikea, men det finns även andra aktörer iblandade. Osäker hur det ser ut på totalen. Men oavsett gissar jag att Ikea som koncern trycker på aktivt i den här riktningen för alla sina butiker och platser.

Men det riktigt intressanta här är att Ingka kommer att överproducera förnyelsebar energi. Vi ser samma sak hos exempelvis Apple, som redan ska driva alla sina egna lokaler och platser med förnyelsebar energi – och generera mer el än de förbrukar. Det innebär alltså att dessa typer av företag kan sälja sin el vidare. Alltså bli elbolag. Eller snarare: vi börjar nå en punkt när det inte längre är lika självklart vad ett elbolag är.

Och om vi tar casen med Ingka och Apple, men även saker som att såväl Kalifornien som Tyskland bitvis sammantaget har producerat mer förnyelsebar energi än vad som förbrukas så kan man fundera på vad el kommer att kosta framöver. Och OM det ens ska kosta.

Amazon håller allt mer på att bygga ett bufféabonnemang med sin Prime-tjänst. Apple håller på att bygga upp ett rejält tjänsteekosystem, där man kan prenumerera på allting. Bara för två veckor sedan presenterade de en tjänst som i praktiken gör det möjligt att prenumerera på sin iPhone. Tänk om Apple skulle bygga in el som del av sitt erbjudande? Hoppa på ett Apple Life-abonnemang, där elen ingår. Och den kanske dessutom knappt kostar något alls, eftersom det för Apple blir en spillprodukt som de kan använda för att knyta användarna närmare det totala tjänsteerbjudandet?

Ingka Group accelerates investments in renewable energy to exceed 2020 target

Ingka Group, of which IKEA Ltd (IKEA Retail UK and Ireland) is a part, has invested close to 2.5 billion euro in onsite and offsite wind and solar power as part of their ambition to become climate positive by 2030.

Porsche tar rejält betalt för motorljud till sin nya elbilsmodell

Sååååå… nya Porsche-elmodellen har motorljud som tillval. För 500 dollar. Som artikeln konstaterar: en mp3:a för 500 dollar. Man kan hoppas att det åtminstone är i 320-kvalitet.

Skämt åsido. Jag utgår från att motorljud till elbilar kommer bli som ringsignalerna för mobiler på den gamla goda tiden. Ladda ner det motorljud du vill. Ja, eller ljud som gör att bilen hörs.

Framtidens hobbymeckare kommer inte hänga i garage, de kommer trimma och hacka sina bilar via datorer och mobiler.

Porsche Taycan configurator has a $500 option for… an mp3 file of motor noise

The heavily anticipated Porsche Taycan was fully unveiled two weeks ago, with exciting performance and charging specs and quite a…

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Bilder visar att Apple jobbar på en Tile-konkurrent

Och där kan vi nog vara rätt säkra på att Apple faktiskt jobbar på en Tile-konkurrent. En funktion för att hålla reda på sina prylar, alltså. Alla sina prylar. Inte bara Apple-hårdvara.

MacRumours har kommit över vad som sägs vara skärmdumpar på just den här funktionen och text om att man kan använda ”B389” för att tagga och hitta sina prylar. Med andra ord skulle B389 kunna vara en bricka likt den som Tile erbjuder.

Senaste iPhone-modellerna har ett U1-chip som ska möjliggöra ännu mer precis positionering än GPS erbjuder, vilket förstås skulle passa väl in i en sån här funktion och produkt. U1-tekniken bygger dessutom på att (iOS-)enheter kan brygga signaler mellan varandra. När en sak försvinner skulle därmed en kedja av enheter hitta den förlorade prylen.

Dessutom ska det kunna gå att ange säkra områden där saker aldrig kan försvinna. (Med andra ord: ”den ligger i din lägenhet, pucko”.) Och få en AR-hjälp i letandet (typ ikoner som visar varmt och kallt).

Apple väntas ha ett nytt hårdvaruevent i oktober. Känns som att den här produkten numer är en väldigt het kandidat att presenteras där.

Leaked screenshots show how Apple’s tracker tags might work

New screen shots have revealed more evidence of Apple’s possible tracking tag system and how it might work. iOS 13 might feature a tab called ”Items” within the ”Find My” app that will display a map and list of items you’ve set up to track, according to MacRumors.

Nästa generation av Nest Wifi kan få stöd för Google Assistant

15 oktober är det dags för nästa Google-hårdvarupresentation. Läs: Pixel 4. Men precis som hos Apple lär vi få se rätt mycket annat också. En av de sakerna kan vara en uppdatering av Googles mini-Wifi-sändare – eller Nest Wifi som de lär heta nu när det varumärket ska rymma Googles alla hemmaprylar.

Det intressanta tillägget i Wifi-sändaren är att de också kan få Google Assistant-högtalare. Kort sagt: se till att så många som möjligt alltid direkt kan prata med Assistant var i huset man än är.

Amazon visade vägen här med sina nyligen insomnade Dash-knappar som var tänkta att strösslas runt om i bostaden för att bokstavligen talat ha en köpknapp nära var man än var. Nu kör Amazon och Google rätt hårt på det här spåret – fast för sina röstassistenter. Förutom sina huvudenheter så har båda mini-högtalare tänka att kunna vara små och billiga nog att ha överallt. I Amazons produktkatalog finns dessutom så odigitala saker som en analog väggklocka – med inbyggd Alexa.

Sist men inte minst finns det förstås en tillvänjningsdimension här också. Chansen är större att vi kan vänja oss vid att röstbossa om vi får göra det hemma och inte i bussen i rusningstid.

Eller om man så vill: börja vänja oss vid en värld där vi inte längre behöver mobilen.

Exclusive: Google plans ’Nest Wifi’ w/ new design, Assistant speakers built-in

Google is planning to launch a refreshed version of its ’Google Wifi’ router at its hardware showcase next month, according…

Googles AI-hälsosatsning slås ihop med Google Health

Google stökar om lite i sin interna organisation. AI-grenen DeepMinds hälsofolk flyttar organisatoriskt över till Google Health. Alltså Googles satsning på hälsa ur olika aspekter.

Som sagt. Väldigt mycket en icke-nyhet. Men ändå en nyhet i tiden. Eller borde åtminstone vara det.

Vad Google gör är ju att flytta tekniken från tekniken till verksamheten, så att säga. Konstatera att AI i sig inte har något egenvärde. Det är vad tekniken används till som är det intressanta. Och relevanta.

Att ny teknik blir något eget är inte särskilt unikt. Det har varit så i princip vid varje större teknikskifte. Google ligger bara lite före i kurvan som gör det här ungefär samtidigt som många bolag sätter upp just egna AI-avdelningar, eller åtminstone ser och behandlar AI-tekniken som något helt eget.

För Google har redan nått den självklara slutsatsen att teknik även den här gången ska sätta kunden och slutnyttan i fokus. Inte tekniken.

DeepMind’s health team joins Google Health

Over the last three years, DeepMind has built a team to tackle some of healthcare’s most complex problems-developing AI research and mobile tools that are already having a positive impact on…

Google testar möjlighet att använda Google Assistant via ett telefonsamtal

Ett väldigt spännande försök från Google och Vodafone i Indien. Ring Google Assistant.

I Indien, som i många andra tillväxtländer, är data och telefoni saker som är både dyra och svårtillgängliga (åtminstone på många ställen). Det initiativet från Google och Vodafone nu innebär är alltså att man kan ringa Google Assitant från en mobil – en mobil som inte ens måste vara en smartmobil eller ha Assistant installerad.

Men inte bara det: telefonsamtalet kostar ingenting och det krävs varken att man har mobildata eller internetuppkoppling. Så länge som man har en telefon som kan genomföra ett telefonsamtal i Indien så ska man kunna använda tjänsten för att be Assistant om hjälp eller svara på frågor på engelska eller hindi. Exempel som ges på frågor är sportresultat, trafikinformation och prognoser, men även ”hjälp med läxan”.

Gammelteknik möter AI och internet för att, om man så vill, bygga ett ljud- och röstinternet. Ja, typ.

Blir väldigt intressant att följa hur den här satsningen faller ut.

Google makes Assistant available via a free phone call in India

Getting fast and accurate answers to queries is still a big challenge in places where people don’t have reliable access to the internet. To help the hundreds of millions of people in India who have a mobile phone but limited or no internet access, Google has announced the Vodafone-Idea Phone Line, a service which people can call to get answers from Google Assistant.

Amazon beställer 100 000 elektriska fraktfordon

Amazon stänger en historisk affär. Man har beställt 100 000 elektriska leveransbilar från Rivian, något som ska vara den enskilt största affären på området (vilket jag inte har anledning att misstro, det är en förhållandevis jättestor mängd bilar).

Man planerar börjar rulla med den nya bilarna 2021 och alla bilar ska vara ute på vägarna till 2030.

Amazon har legat lite efter vad gäller att ställa om till förnyelsebar energi, och senaste året har det kommit uppgifter om att företaget har ökat sin användning av fossila bränslen för att driva sina datacaenter. Något man måste ta sig an även vad gäller sin elbilsflotta. Elbilar som laddas med smutsig el är förstås marginellt bättre för miljön än vanliga bilar.

Rivians teknik ska bygga på ett chassi för olika typer av fordon, vilket gör flottan mer flexibel för Amazon. Men inte bara det: bilarna ska dessutom lära sig av hur de körs och optimera batteriet utifrån detta. Den här affären gör förstås dessutom att Rivian tar ett rejält kliv framåt på elbilsmarknaden.

Amazon orders 100,000 electric delivery trucks, doubling the fleet in Europe and North America

Your Amazon Prime account is helping upend the electric vehicle market.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lanserar säkerhetsfunktionen RideCheck i USA

Ännu en intressant säkerhetsfunktion från Uber börjar nu rullas ut i USA efter att ha testats i ett år: RideCheck. En funktion som baseras på mobilen hos föraren och/eller passageraren. Om Uber-appen känner av en hastig inbromsning (plus andra signaler, lär ju inte räcka med bara en tvärnit) så kommer både föraren och passageraren få frågan om man är okej, med möjlighet att direkt ring nödsamtal eller Ubers eget säkerhetsnummer om så inte är fallet.

Visst, vill man vara cynisk skulle man kunna konstatera att det här bygger på (antar jag) just Uber-appen. Det betyder att du måste ha Uber-appen framme eller (åtminstone på iOS) tillåta att den ligger och rullar i bakgrunden under din resa. Det kan få fler att välja att sitta med appen (som så sakteliga börjar fyllas med mer funktionalitet) framme eller som sagt låta den ligga aktiv i bakgrunden. Båda fallen innebär förstås data för Uber.

Men även om det säkerligen också finns med i beräkningarna från Ubers sida, åtminstone som en trevlig bonus, så är det här ett väldigt bra initiativ. Vi ser det också allt mer, även direkt inbyggt i Android och iOS – men även allt mer i annan hårdvara som hjälmar. Alltså att våra prylar ringer på hjälp åt oss, även – och kanske framförallt – när vi själva inte kan göra det.

Uber Newsroom

Written by Sachin Kansal, Head of Safety Products Our global safety team has a simple, critical mission: to help set the standard for ridesharing safety. Over the past three years, we’ve introduced new safety features , including an in-app emergency button with the ability to digitally share trip information with 911 dispatchers, and made investments in new processes and technologies to help improve the safety of the platform.

WeWork har avslöjats med stora brister i sin wifi-säkerhet

Och We(Work)-cirkusen fortsätter. Nu kommer en rapport som tyder på att Wes nätverkssäkerhet, närmare bestämt wi-fi-säkerheten, läcker som ett såll. CNET har lyckats komma åt innehållet i ”hundratals” exponerade enheter, alltså enheter som inte haft tillräckligt skydd när de använt We-platsernas wi-fi.

Det här är förstås en utmaning med att sitta på mer eller mindre öppna platser (och en av anledningarna att företags IT-avdelningar är sådär sugna på att användare ska kunna arbeta på precis det sätt som de vill).

Visst, som användare har man också ett ansvar (alla som kopplar upp sig via mer eller mindre offentliga nätverk använder VPN, mkay?) Men i de här lägena handlar det om förtroende. Man litar helt enkelt på att om man hyr plats så förväntar man sig samma sak som på ett vanligt företag. Så länge som jag inte delar mitt lösenord med allt och alla så förväntar jag mig att företaget erbjuder hög säkerhet.

WeWork verkar ha ”tilläggspaket” där man kan biffa upp säkerheten – men det kostar en hel del extra. För något som man kan tycka borde ingå som självklar tjänst i baspaketet. Inte minst som att snart alla branscher använder arbetsplatsdelning – även de som hanterar känslig information.

Känns som att We kan ringa Facebook för några dos och don’ts.

WeWork Is Exposing an ’Astronomical Amount’ of Data on Poorly Protected Wifi Network

It turns out WeWork’s dicey wifi problem is exactly as bad as suspected.

Mercedes-Benz börjar tillverka elscootrar

Och där börjar Mercedes-Benz med elscootrar därför att det är klart att de gör.

Mercedes-Benz quietly enters the e-scooter market

The automaker has struck a deal with Swiss scooter maker Micro, but there are no details about where the scooter will be sold, or how fast or far it will go.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör