Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel
- Del 2: Strömmade medier/prenumerationstjänster, IoT – internet of things, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
Mobilt
De populäraste apparna i Kina 2018
Ännu en sammanställning över populära appar. Den här gången de appar som hade högst penetration i Kina 2018, enligt China Internet Watch. Och det man kan konstatera: väldigt lika och en del annorlunda
Fyra sociala medier-appar, en betalapp (ja, eller två, beroende på hur man räknar), tre shoppingappar, två videoappar, en musikapp, en kartapp och en sökapp. Däremot blir det lite skillnad om vi tittar på de sista fem.
Här hittar vi en webbläsare, en appapp (Tencent MyApp – Kinas största Android-appbutik, eftersom Google Play är blockat i landet) och två ”inmatningsappar”. I det sistnämnda antar jag att det är lite som Gboard, appar som underlättar skrivandet i mobilen överlag. Lär väl kunna underlätta ännu mer i just Kina, med ett helt annat skriftspråk än det som de två stora operativen är byggda för.
Men den app som kanske är mest intressant att se är Wi-Fi Master Key, en app som gör det möjligt att hitta gratis wi-fi – och dela sitt eget wi-fi med andra. WWFK ska ha 700 miljoner månadsanvändare i Kina och 100 miljoner i resten av världen. Jag misstänker att det mest är Asien även i övrigt. Plus tillväxtmarknader. Om du har lösenord till ett wi-fi-nätverk kan du spara det i appen och sedan dela det till andra användare i din närhet som också använder appen. Decentraliserad wi-fi-bryggning, alltså
WWFK jobbar även med att ge personliga rekommendationer på innehåll och förstås annonser, så det finns anledning att vara lite betänklig kring vilka nätverkslösenord man faktiskt lagrar i appen (även om dessa ska lagras krypterat, men well…)
Det här är däremot vad jag vet inte alls lika stort här. Kanske för att det finns gott om kostnadsfria nätverk och/eller att telefonabonnemang här är förhållandevis överkomliga i pris (även om det säkert finns dem med mer ansträngd ekonomi som kan diskutera kostnaden för att komma åt något som i praktiken är en samhällelig nödvändighet numer).
Men som koncept betraktat är det här i allra högsta grad något som håller på att hända här. Allt mer decentraliserad internetåtkomst. Eller rättare sagt att allt fler prylar också kan fungera som nätverkskälla. Men att vi själva, vi våra prylar, också i allt högre utsträckning kommer att bli vandrande ”mobilmaster”. Inte minst för att kunna brygga in internetåkomst till ställen som annars har svårt att få signal.
Ekonomi och finans
Luckin Coffee börsnoteras till en värdering om 4 miljarder dollar
Dags för ännu ett kinesiskt (tech)bolag att kliva in på börsen i USA: Starbucks-konkurrenten Luckin Coffee. Introduktionspriset i noteringen har satts till 17 dollar och företaget kommer att ta in ca 560 miljoner dollar till en värdering om 4 miljarder dollar när aktien börjar handlas senare idag
Luckin är alltså ett Starbucks i Kina, men med än mer fokus på obemannade butiker och kaffeleveranser. Alltså leverans som i att ditt varma kaffe kommer drickfärdigt till dig. Och på kinesiskt manér är det vansinnigt tempo som gäller.
Luckin har inte ens två år på nacken men finns redan på runt 2500 platser i Kina. Man planerar att dubbla det antalet till årets slut, vilket skulle göra Luckin till landets största kaffekedja. Större än Starbucks, som i dagsläget har runt 3600 lokaler. Och det har tagit Starbucks 19 år att nå dit.
Förväntningarna är rätt stora på Luckin. Värderingen landar alltså nånstans runt 4 miljarder dollar – att jämföra med värderingen vid senaste finansieringsrundan för mindre än sex månader sen: 2,2 miljarder. Nästan en fördubbling, alltså.
Nu är förstås inte höga förväntningar och ett vansinnigt högt tillväxttempo någon som helst garanti för hur det kommer gå framöver, inte minst som företaget garanterat också siktar på att växa utanför Kinas gränser. En gren som kinesiska företag generellt sett är väldigt svaga i. Visst, har du en potentiell kundgrupp på över 1 miljard människor så behöver du inte ha jättebråttom att etablera dig utomlands, till skillnad från exempelvis svenska företag som vill få volym.
Men det finns gränser även i Kina, det har inte minst kinesiska e-handlare och sociala medier börjat känna av. ”Gratistillväxten” har bromsat in betänkligt, vilket gör att de, precis som de stora företagen i väst, måste ställa om från aggressiv nykundsanskaffning till kundvård och ökad aktivering av de befintliga kunderna. En omställning som sällan är helt smärtfri och som många företag inte heller lyckas med.
https://www.techinasia.com/luckin-coffee-4billion-valuation-in-todays-ipo
Why it’s time to wake up and smell the coffee on Luckin · TechNode
A web of CAR Inc and UCAR personnel, resources and investors are behind Luckin’s expansion.
https://technode.com/2019/03/25/from-jail-to-java-how-luckins-cmo-is-hacking-chinas-coffee-market/
Luckin may not last, but its model will · TechNode
More and more fast-growing startups are headed to IPO while hemorrhaging money.
Kvartalsrapporter Q1 2019 från Alibaba och Tencent
I går kvartalsrapporterade Kinas två techgiganter: Alibaba och Tencent. Och trots att den kinesiska ekonmin (och världsekonomin i stort) drabbats av motvind så var det i stort uppåt över hela banan. För Alibaba vändes en dipp förra kvartalet till något högre tillväxt.
Men det mest intressanta i rapporterna är saker vid sidan om de faktiska rapportsiffrorna.
Några korta punkter ur rapporterna
Alla Tencents tre huvudtjänster växer jämfört med förra året. WeChat har nu över 1,1 miljarder månadsanvändare, medan QQ har 823 miljoner och QZone 572 miljoner. QQ, Kinas äldsta sociala nätverk med 20 år på nacken, har visat minussiffror senaste åren men har alltså börjat vända igen även om det är blygsamt (+2,2 % mot 4 för QZone och 6,9 för WeChat). En anledning ska vara att de unga användarna har hittat dit. WeChat är alltså i lite Facebook-läge: man vill inte vara där föräldrarna är. Det är åtminstone inte där man hänger med sina vänner och tillbringar mest tid.
Tencents omsättning landade på 12,7 miljarder dollar, +16 %. Det är den högsta omsättningen i bolagets historia, men också den lägsta tillväxtökningen sedan Tencent blev börsbolag. Kvartalet bjöd dessutom på den högsta vinsten någonsin för bolaget. Vinsten på 4 miljarder dollar var en ökning i linje med omsättningsökningen (17 %).
För Alibaba ökade omsättningen med hela 51 % jämfört med förra året. Fördelningsmässigt så står ”core commerce”, alltså Alibabas e-handelsplattformar, för 84 % av den totala omsättningen. Den ökade dessutom med 54 %, alltså snabbare än snittet. Men molntjänstdelen, som omsatte 1,2 miljarder dollar, ökade med 76 %. Alltså som för de flesta som erbjuder molntjänstlösningar – det är den del som växer snabbast.
Totalt har Alibaba nu 721 mobilanvändare över alla sina plattformar och 654 miljoner aktiva kunder på årsbasis.
Några tankar och kommentarer kring rapporterna
Nu några tankar och lite saker bredvid själva rapportsiffrorna:
För Alibaba ökade segmentet ”Digital media & entertainment revenue” med bara 8 % och stod totalt för 845 miljoner av den totala omsättningen – eller 6 %. Det som är Tencents starkaste gren är alltså fortfarande en förvånansvärt svag del av Alibabas verksamhet.
För Tencent ökade intäkterna från annonsering med 25 % och stod för ca 16 % av intäkterna. Här är Tencent på sätt och vis ett inverterat Facebook – man har börjat tjäna pengar på annonsering förhållandevis sent. Det här kan alltså på sätt och vis bli en ”bonusintäkt” snarare än en bottenplatta (här står alltjämt spelverksamheten för största delen av intäkterna).
Båda företagen delar en ökad fokusering på betaltjänster. Det här kvartalet var första gången som Tecent börjar särrapportera ”fintech and corporate service data”. Alltså saker som mobilbetalplattformen WeChat Pay. Segmentet står för 25 % av den totala omsättningen. Att man nu börjar särredovisa just betaldelen får mig att misstänka att de är på gång att göra en Tencent Music – alltså särbörsnotera sin fintechverksamhet. Alltså göra som som Alibaba och låta WeChat Pay bli ett eget bolag. (Även här ett område där Facebook är långt, långt efter – betalsegmentet av Facebooks intäkter står för typ 0,1 % av totalen…)
Och på tal om Alibaba: enligt appundersökningsföretaget ska Alipay numer vara världens största app, exklusive de sociala jätteapparna. Och, om man så vill, så kan ju även WeChat sägas vara en betalapp. Det betyder alltså att det finns två betalappar bland världens typ tio mest använda appar.
Tencent Musics kvartalsrapport Q1 2019: 28 miljoner betalande användare
Kvartalsrapport från Tencent Music Entertainment Group. Alltså strömnings- och innehållsdelen som WeChat-ägaren Tencent knoppade loss som eget bolag förra året.
Omsättningen landade totalt på 855 miljoner dollar, vilket var en ökning om 39 %. Vinsten landade på 171 miljoner.
Nu har TME både musik och ”social entertainment”, så det är inte en ren musiktjänst. Men ändå lite musikjämförelser bara för att.
Totalt har TME 654 miljoner (mobila) månadsanvändare för sina olika musiktjänster. 4,6 % fler än för ett år sedan. Av dessa 28,4 miljoner betalande kunder. TME har alltså tre gånger så många månadsanvändare som Spotify, men bara en tredjedel så många betalabonnemang. Till skillnad från Spotify har dock TME gått med stabil vinst ett rätt bra tag.
Den totala ökningen av användare var alltså 4,6 %, men antalet betalande kunder ökade med 27,4 %. TME lyckas alltså konvertera fler till betalabonnemang jämfört med ett år sedan och just det är lite utmaningen för de flesta jätteföretag just nu: när man har slagit i användartaket så är det slut på den förhållandevis billiga tillväxten. Det blir att gå över i en fas att börja tjäna (mer) pengar på sina befintliga kunder. Kundvård snarare än nykundsjakt. Och det är inte ett steg som alla företag klarar av. En kombination av kundnöjdhetsoptimering och att bygga en erbjudandetrappa för att driva kunder mot allt köpa fler tjänster eller betala mer för exempelvis upplevd ökat kvalitet.
Tencent Music Entertainment Group Announces First Quarter 2019 Unaudited Financial Results
Tencent Music Entertainment Group (”Tencent Music”, ”TME”, or the ”Company”) (NYSE: TME), the leading online music entertainment platform in China, today announced its unaudited financial results…
Baidus kvartalsrapport Q1 2019: första kvartalsförlusten sedan 2005
Den här veckan har bjudit på kvartalsrapporter från många tunga företag, inte minst flera av de kinesiska techgiganterna. Här ännu en: sökjätten Baidu. Senaste kvartalsrapporten var historisk – på fel sätt. Första kvartalsförlusten sedan Baidu börsnoterades 2005.
Baidu har senaste åren drabbats av exakt samma problem som Google för några år sedan: när folk gick över till mobilen istället för att använda datorn för det mest. Inte minst för att söka efter information.
Google har sedan dess fått ordning på sin mobila annonseringsverksamhet och tjänar numer pengar som gräs. Baidu har alltså haft det svårare. Att ett nystartat företag går back är mer regeln än undantag på börsen, men Baidu fyller 20 nästa år. Amazon- och Google-gammalt, alltså.
Det Baidu har satsat på (förutom som de flesta techjättar att göra ungefär allt möjligt) är det som Google nu också lägger mycket krut på: rekommenderade nyhetsflöden och originalvideoinnehåll. Men även det kostar på. Mycket. För Baidu drog kostnadsökningen för Netflix-konkurrenten iQiyi iväg med 47 % till 917 miljoner dollar. Google uppges vara på väg att sluta skapa eget videoinnehåll, eller åtminstone dra ner ambitionerna ordentligt, för att kostnadskriget med företag som Netflix, Amazon och Apple skenat så mycket.
Baidu, China’s answer to Google, reports first quarterly loss since 2005 | TechCrunch
Baidu, heralded as the Google of China, felt the heat from its continued spending on artificial intelligence and other next-gen technologies that have yet
Pinterests kvartalsrapport Q1 2019: större förlust än väntat och aktiekollaps
Igår kväll var det dags för Pinterests första kvartalsrapport som börsnoterat bolag och…. det var inte bara jätteroliga nyheter för aktieägarna. Ja, eller för de flesta kommer det inte bli så kul i morgon: i efterhandeln rasade aktien över 16 %.
Anledningen? Sämre än väntat, förstås. Framförallt var förlusten större än väntat. Omsättningen för kvartalet blev 202 miljoner och förlusten 32 cent per aktie (tre gånger sämre än väntat).
Men allt var inte becksvart. Företaget har nu 291 miljoner månadsanvändare, 22 % fler än för ett år sedan. En tillväxttakt som ligger rätt långt branschkollegornas siffror. Dessutom är Pinterests prognos att företaget kommer att omsätta över 1 miljard dollar för helåret, vilket i så fall blir första gången.
Dessutom ökade snittintäkterna per användare med 26 %. Likt andra sociala plattformar är det främst i USA som den siffran ökar, medan de nya användarna mest kommer från resten av världen (6 % användartillväxt i USA och 29 % i resten av världen).
Sist men inte minst ska ”hälften av alla millennials” i USA använda Pinterest enligt företaget självt.
No Title
No Description
Slack planerar börspremiär 20 juni 2019
Slack har släppt nya finansiella siffror och dessutom meddelat när de kommer att kliva in på börsen: 20 juni är det planerade datumet.
Förutom allmänt investerarpitchande lyfte Slack alltså också på det finansiella draperiet. Mellan februari och april omsatte bolaget ca 134 miljoner dollar och gjorde en förlust på 39 miljoner. Motsvarande period förra året omsatte bolaget 80,9 miljoner, så 2019 var resultatet 65 procent bättre. Men även förlusten ökade: från 26,3 miljoner till 39 miljoner.
Slack kommer att göra en Spotify, alltså en så kallad direktlistning. Med andra ord kommer Slack sälja befintliga aktier som intresserade får köpa istället för att släppa ett antal nya aktier. Förutom mindre administration så blir det mindre hausse och potentiell negativ backlash om aktien inte kan försvara sitt introduktionspris.
Det är bara att fråga Lyft hur det kan vara. Eller Uber.
No Title
No Description
Ubers aktie rasar 20 % första två börsdagarna
Andra börsdagen för Uber och… minus 11 procent. Bara idag. Fortsätter dessutom nedåt i efterhandeln. Betyder att Uber har tappat en femtedel av sitt börsvärde på två dagar. Eller 17 miljarder dollar. Eller mer än hela Lyfts börsvärde.
Okej. Årets sämsta börsdag tack vare Trumps twittrande. Men ändå.
Ouch?
(På tal om Lyft. Kräftgången fortsatte även idag. Lyft backade nästan sex procent. Fun fact: det betyder att Lyft har tappat en tredjedel av sitt börsvärde sedan börsintroduktionen i slutet av mars. Ouch?)
Övrigt
Google Translatatron – realtidsöversättningar som läses upp med användarens egen röst
Ännu ett coolt initiativ från Google: Translatotron. En ny modell för att hantera översättningar. Men till skillnad från hur översättningar tydligen brukar fungera även när det handlar om talade översättningar så omvandlar Translatotron inte talet til text och sedan tillbaka till tal när den översätter. Den ska kunna översätta talet direkt. Förutom att risken för felöversättningar ska minska (en potentiell felkälla mindre) så är den största fördelen ökad hastighet (även här, eftersom ett steg kapas).
Men inte bara det: eftersom modellen i princip ”spelar in” rösten på den som pratar så kan översättningen också läsas upp med ”samma” röst. Med andra ord: du kommer höra dig själv prata på ett annat språk. Kanske ett språk som du inte kan ett ord av. (Universal translator FTW!)
Ingenting som kommer att dyka upp i kommersiella produkter nästa vecka, men blir spännande att se när modellen blir så pass bra, och ger så pass naturligt tal, att den finns i hårdvara nära dig.
Google’s Translatotron can translate speech in the speaker’s voice
Speaking another language may be getting easier. Google is showing off Translatotron, a first-of-its-kind translation model that can directly convert speech from one language into another while maintaining a speaker’s voice and cadence. The tool forgoes the usual step of translating speech to text and back to speech, which can often lead to errors along the way.
Google sparar alla inköp som gjorts via Gmail, Assistant eller Google Express
Så har Google ännu en gång blivit påkomna med att dammsuga vår data utan att tydligt berätta om det: ditt Google-konto har en ”Köp”-avdelning som visar just dina köpa. Baserat på bekräftelsemejl som tjänsten har hittat i Gmail.
Informationen visas bara för den enskilde användaren (lite som när man kan få upp att man har en hotellbokning om man söker upp hotellet igen efter att man har bokat) och ska inte för att rikta annonser. Däremot verkar funktionen inte gå att stänga av.
Är förstås helt i linje med att Google vill bli go to-platsen för alla våra behov. Med tanke på att de satsar allt mer på shopping så är det här inte särskilt oväntat. När jag testar så är det dock väldigt få av köpen som listas – och bara utländska. Köpen som ska samlas här ska inte bara vara från Gmail utan även sånt som har köpts via Assistant eller ”Google services”. Förstås också köp via Google Express. Att inga svenska är med tyder på att de än så länge mest verkar skanna igenom mejlen på engelska (och säkert några andra stora språk).
Som sagt: egentligen inget jättenytt i det stora hela. Inte ens det faktum att Google, likt Facebook, har en tendens att göra sitt eget liv bökigare genom den här sortens initiativ. En funktion som säkert hade varit uppskattad av en del människor – om man fått välja att aktivera funktionen. ”Hjälpsamhet without asking any questions first” är precis det som gjort att företagen hamnat i de använadardatahärken som de har gjort. (Ja, och då är det kanske inte alltid ”hjälpsamhet” som varit det vägledande ordet för företagen, om vi säger så.)
Ännu mer bensin på uppstyckningsbrasan.
No Title
No Description
Googles Live transcribe-funktion kan ”visa” bakgrundsljud och låter användare spara transkriberingar
Google har inte ens hunnit släppa sin Live transcribe-funktion än (kommer nästa månad), men man förbättrar redan tjänsten med ytterligare några imponerande och smarta funktioner.
Live transcribe är funktionen som är tänkt att kunna realtidstranskribera tal till text för döva användare. De två nya funktionerna är dels att funktionen också kommer kunna visa andra slags ljud (som att en hund skäller eller något annat ljud som hörs) och dels att det kommer att gå att spara transkriberingar i tre dagar. Användarscenarion som ges för det senare är för att förenkla för journalister och studenter som har spelat in en intervju eller en föreläsning.
Så med andra ord breddar Google Live transcribe ytterligare. Gör alltså funktionen bättre för alla slags användare: döva eller hörande.
New features to make audio more accessible on your phone
See sound events and save transcripts with the updated Live Transcribe, coming this summer.
Burger King vill tjäna pengar på bilköer
Ha. Briljant. Burger King har ett nytt leveranserbjudande: Traffic Jam Whopper. Leverans till bilen – när du sitter fast i bilkön.
Möjligheten att bilköbeställa kommuniceras på stortavlor, beställning sker via appen och den som har beställt kan följa sin beställning via samma stortavlor. Buden hittar förarna via Google Maps, beräknat bland annat på hastigheten.
Finns så mycket jag gillar med hela den har grejen.
Burger King Figured out How to Monetize Traffic Jams
Traffic is bad in many parts of the world, especially in one of the most congested cities in the world: Mexico City. On average, people there apparently gain an additional 59 minutes of travel time a day, which adds up to an extra 227 hours per year.
USA:s högsta domstol öppnar för fler konkurrensstämningar mot Apple
Det var inte bara Uber och Lyft som hade en extra jobbig börsdag igår. Även Apple hade det tungt, med ett ras på fem procent. Anledningen? Ja, tullkriget mellan USA och Kina, förstås. Men också ett domslut i USA:s högsta domstol som gör det möjligt för iPhone-ägare att stämma företaget för konkurrensbrott. Mer specifikt om man som slutkund upplever sig drabbad av ökade kostnader därför att apputvecklare lämpar över Apples Appstore-avgift på sina användare.
Apple höll förstås inte med och argumentet var välbekant: ”vi är bara en plattform”.
Eftersom vi pratar om USA här så kan det förstås potentiell spränga alla stämningsdammluckor och göra att Apple kommer att tillbringa ännu mer tid i domstol.
Men det intressanta är vad det här kan leda till i ett längre perspektiv. I dessa tider där techjättebolagsstyckande börjar bli ett populärt politiskt budskap kommer ett domslut som det här förstås passa som handen i handsken.
Supreme Court rules against Apple, allows an App Store antitrust case to proceed | TechCrunch
The U.S. Supreme Court ruled 5-4 against Apple on Monday on a case involving whether or not a group of iPhone users will be allowed to bring an antitrust
Är influencern död?
”Vi håller inte med” säger alla liveströmningsshoppingsinfluencers i Kina.
Som jag brukar säga: en teknik eller ett fenomen är inte redo för sitt riktigt stora mainstreamgenombrott förrän någon dödförklarar tekniken eller fenomenet. Nu har väl influencern inte riktigt halkat ner i någon slags hypekurveavgrund, men, tja.
Frågan är väl snarast om det inte är den ”traditionella” synen på en influencer som i så fall har gått och trillat av pinn. Alltså att influerare nuförtiden kommer i betydligt fler färger, former och storlekar än tidigare.
”Influencern är död” – Riskkapitalisterna spår nya tider
E-handelsstjärnorna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz spår att influencerns storhetstid är förbi. ”Nu är det autenticitet som gäller”, säger Sara Wimmercranz, grundare av Footway och Backing Minds, till Breakit.
Japan släpper 10 miljarder nya telefonnummer
Japan tänker INTE få slut på telefonnummer den här gången.
Japan is running out of phone numbers, so it’s making longer ones
Japan plans to create 10 billion 14-digit phone numbers in response to fears that the country’s 11-digit numbers could run out by 2022. The proposal has already been approved by the country’s three major mobile operators.
MIT-robot löser Rubiks kub på under en sekund
Ooookej. Det här är… rätt imponerande.
MIT Robot Breaks Rubik’s Cube Record
A robot developed by MechE graduate student Ben Katz from MIT’s Biomimetics Lab and electrical engineering student Jared Di Carlo can solve a Rubik’s Cube in a record-breaking 0.38 seconds. Read more: http://news.mit.edu/2018/featured-video-solving-rubiks-cube-record-time-0316
Gillar du det jag gör?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör