Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook släpper transparensrapport: har raderat över 2 miljarder konton
I veckan släppte Facebook senaste upplagan av sin ”transparensrapport”. Alltså en hel hög massa siffror om hur företaget rensar bland olagligt och olämpligt innehåll på plattformen, men även hur många nedtagningar som överklagades och återställdes. Inklusive hur mycket innehåll som återställdes av Facebook själva innan någon hann överklaga (alltså: Facebook tog felaktigt ned innehåll som de sedan återställde). Senaste rapporten avser oktober 2018 till mars 2019.
Bland annat ska två miljarder fejkkonton ha plockats ned och i flera kategorier (se infografik nedan) stoppade Facebook 99 procent av innehållet innan någon användare hann rapportera det upplevda regelbrottet. De kategorier där Facebook på egen hand i högst utsträckning återställde stoppat material var ”spam”, ”child nudity and sexual exploitation” och ”terrorist propaganda”.
Även om företagets arbete med både rensning och censur (och även att hela en här rapporten har kommit till) till största del är drivet av lagkrav och affärsmässighet (att inte ha skräp eller innehåll som kan få annonsörer och företag att vända plattformen ryggen) så går det inte att säga att Facebook inte gör något för att hålla rent på egen bakgård. Företaget erkänner att det inte är heltäckande, men förutom att arbetet fortsätter så kommer även fler redovisningsrubriker att tillkomma. Nästa rapport ska även omfatta Instagram. Överlag: imponerande ambitiös och öppen redovisning.
Sist men inte minst är rapporten i sig ett bevis på Facebooks massiva och automatiska gallringsverktyg. Eller om man så vill, med tanke på att det handlar om att företaget rensar allt mer innehåll innan det ens hunnit få några visningar: uppladdningsfilter.
Och med tanke på just det är det lite anmärkningsvärt att en rubrik saknas i infografiken: brott mot upphovsrätten. Siffror för Q4 finns på Facebooks rapportsajt (antalet inlägg som plockades bort från Facebook mellan oktober och december minskade något, medan det ökade rätt mycket på Instagram), men det finns alltså inga siffror för Q1. I den rapport som finns kring immateriella rättigheter finns heller inte angivet hur mycket som togs ned av Facebook på eget initiativ, hur många överklaganden som kom in och hur stor del som återställdes – före eller efter rapport från användare.
Jag gissar att det kommer att komma rätt mycket press på Facebook att lägga till även denna rubrik jämte övriga i den sammanställda rapporten. Och redovisa siffrorna på samma sätt även för potentiella upphovsrättsbrott.
An Update on How We Are Doing At Enforcing Our Community Standards | Meta
We’re publishing our third Community Standards Enforcement Report.
Instagrams IGTV får stöd för liggande video
Överraskande och inte överraskande: IGTV får stöd för vertikalvideo. Appen rättar sig alltså efter den rådande videonormen.
Anledningen är ”creator feedback” och att tittare inte riktigt förstår formatet i sig. Vi kan nog anta att det förstnämnda är det främsta skälet. Alltså att IGTV ett år senare fortfarande inte har lyft. Enligt appundersökningsföretaget Sensor Tower har appen laddats ner under 5 miljoner gånger – eller en halv procent(ish) av antalet Instagram-nedladdningar.
Bara senaste tiden har flödet i IGTV gjorts om och IGTV har dessutom fått en egen flik i Instagrams Explore-flöde. Och nu kommer alltså det här som ännu ett steg mot att få mer snurr på användandet. Framförallt får fler innehållsskapare att satsa på Facebooks plattform för influencer-långvideo.
Instagram will now support landscape video on IGTV
Instagram announced today that it’ll start supporting landscape video on IGTV. The move might boost the content that’s available and build the platform’s library.
Facebook släpper tjänst för att hjälpa till att stoppa sjukdomsspridning vid epidemiutbrott
Nya, bra tjänster från Facebook. Kartor tänkta att hjälpa ideella organisationer bekämpa och hantera utbrott och spridningar av smittsamma sjukdomar runtom i världen.
Mer specifikt har Facebook släppt tre karttjänster:
- Populationskartor: visar befolkningsdensitet och uppskattad befolkning ner på en noggrannhet om rutor på 30 kvadratmeter. Visar även antalet barn under fem år, kvinnor i ”reproduktionsålder” och allmänt antal gamla och unga. Informationen bygger inte på data om Facebooks användare, utan att Facebook har kört AI-algoritmer på satellitbilder och folkräkningsstatistik
- Rörelsekartor: visar hur människor förflyttar sig. Bygger på data från hur mobiltelefoner rör sig (lite oklart exakt vad den här infon baseras på – om det är Facebooks användare eller information från internetoperatörer).
- Täckningskartor: visar tillgång till uppkoppling, för att se vilka och hur många som kan nås av information online.
De här tre kartjänsterna är tänkta att underlätta för berörda organisationer att triangulera insatser. Förebyggande eller mer akuta.
https://techcrunch.com/2019/05/20/facebook-releases-a-trio-of-maps-to-aid-with-fighting-disease-outbreaks/
Facebooks använder sin robotdivision för att lära sig mer om människor
En rätt kul genomgång av Facebooks robotdivision. Några av initiativen som pågår inom ramen för den verksamheten – och varför. Och som konstateras: handlar inte så mycket om robotarna per se utan mer vad robotar kan hjälpa till att ge för insikter. Inte minst kring hur vi människor fungerar.
Why is Facebook doing robotics research? | TechCrunch
It’s a bit strange to hear that the world’s leading social network is pursuing research in robotics rather than, say, making search useful, but Facebook is a big organization with many competing priorities. And while these robots aren’t directly going to affect your Facebook experience, what the company learns from them could be impactful in surprising ways.
Facebooks delar med sig av aggregerad data till utvalda operatörer som kan identifiera enskilda användare
Ännu ett fall av att Facebook inte-säljer användarnas data. Sajten The Intercept har kommit över dokument som visar att Facebook erbjuder runt 100 olika mobil- och internetoperatörer eller mobiltillverkare aggregerad information om sina användare inom ett program som går under namnet Actionable insights.
Programmet var i stort tänkt att ge en uppfattning kring tillgång till uppkoppling, men den information som de utvalda företagen har fått har inkluderat även annan data om användarna. Som intressen. platser de besökt och vilka ”social groups” de tillhör. Datan har samlats in från Facebook, Messenger och Instagram.
Det är kort sagt underlag för att kunna rikta sin information bättre mot Facebook-medlemmar. Bättre annonsering. Och från Facebooks horisont: ge ännu mer incitament för de berörda företagen att köpa annonser. Kort sagt: indirekt betala för den data som Facebook har delat med sig av till dem.
Thanks to Facebook, Your Cellphone Company Is Watching You More Closely Than Ever
Legal experts believe Facebook profiling may run afoul of federal law on credit checks.
Miljontals Instagram-influencers information låg öppen på AWS-server
Ännu en massiv dataläcka kopplad till Facebook. Mer specifikt till Instagram den här gången. Nästan 50 miljoner poster i en databas som låg helt öppen på nätet. Innehållande skrapad data från influerares publika profiler, som bio, bild och antal följare, men också privat information som e-postadress och telefonnummer. Företaget bakom skrapandet verkar ha varit SoMe-byrån Chtrbox.
Facebook har, sedan de uppmärksammades på databasen, börjat undersöka hur det kan ha gått till. Om det är data från Instagram innan API:et tajtades till eller om det är något annat.
Men något helt annat: det här är andra gången på kort tid som en databas av den här typen har legat vidöppen på en AWS-server. Alltså på grund av att någon som har ett konto i Amazons molntjänst har lagt upp en olåst databas. Frågan är hur många sådana här läckor till innan det börjar komma frågetecken kring vilket ansvar som den här typen av molntjänstföretag har för vad kunderna hanterar det som läggs upp på servrarna. Framförallt när det handlar om personuppgifter.
Millions of Instagram influencers had their contact data scraped and exposed | TechCrunch
A massive database containing contact information of millions of Instagram influencers, celebrities and brand accounts has been found online. The
Snapchat
Snap förhandlar om musikrättigheter för att låta användare dela mer musik
Ännu en social plattform som jagar musikrättigheter: Snap. Och likt Facebook handlar det inte primärt om att fixa rättigheterna för att kunna starta en egen musiktjänst, utan för att säkerställa att den musik som användare delar i snaps och på andra sätt inte bryter mot upphovsrätten.
Och likt Facebook (och TikTok, som även siktar på just en musikströmningstjänst) så tänker Snap sedan använda de rättigheterna för att ta fram ännu fler funktioner baserade på musik. Som linser och dekaler – allt för att få användarna att använda tjänsten ännu mer. Och i Snaps fall: kanske även utanför den egna plattformen, en strategi som Snap alltmer bygger verksamhet på.
Snap is looking into licensing music for users to embed in posts
Snapchat is in talks with Sony Music Entertainment, Universal Music Group, and Warner Music Group to license songs for users to embed in posts.
LinkedIn lanserar annonsarkiv för företagskonton
Ny annonseringsfunktion i LinkedIn: annonsarkiv för sidor. Med andra ord: att vem som helst kan se vilka annonser, eller mer specifikt allt ”sponsrat innehåll, som sidan har kört på plattformen senaste sex månaderna. Alltså ungefär liknande funktion som den som finns hos exempelvis Facebook.
LinkedIn Users Can View All Sponsored Content From the Past 6 Months
LinkedIn pages will feature an ’Ads’ tab showing all sponsored content an advertiser has run in the past six months.
Bytedance
Bytedance släpper gruppchattappen Feiliao
Dags för ännu en chattapp: Feiliao. Eller ”Flipchat” som det tydligen blir översatt till engelska. För ja, det är ännu ett kinesiskt tillskott. Av Bytedance, företaget hos oss mest känt för kortvideoappen TikTok.
Bytedance börjar kännas lite facebookiga i sina appsatsningar just nu: släpper kringappar lite i parti och minut. För fyra månader sedan släpptes snapchattiga meddelandeappen Duoshan (försvinnande meddelanden) och nu kommer alltså Feiliao som fokuserar på grupper.
Så ja. Facebook även här.
Tanken med Feiliao är att användare går med i en ”öppen” eller ”normal” grupp baserat på ämne eller intresseområde. En intressant namngivning med tanke på att ”öppen” är just en öppen grupp som kan ha ungefär hur många gruppmedlemmar som helst, medan ”normal” känns mer som en stängd grupp, med ett tak på max 100 medlemmar.
Det intressanta blir att se hur Bytedances mer långsiktiga strategi kring apparna kan tänkas se ut (ja, och konkret den överhuvudtaget är). Hur mycket ekosystem Bytedance tänker bygga när man sitter på en kortvideoapp (som börjar få shoppingfunktionalitet och annonser), en meddelandeapp, en gruppchattsapp och en nyhetsaggregerare (med sociala inslag). Har inte sett jättemycket siffror kring Duoshan, men har sett indikationer på att den kanske inte har blivit en megasmash. Att se om/när Bytedance släpper användarsiffror här.
(And on a helt separat note: ja, jag har flera gånger läst ”fellatio”. Vilket förmodligen säger en hel del om mig.)
TikTok maker’s new app is another shot in the Chinese social media battle
ByteDance, the world’s most valuable startup behind popular apps like TikTok, releases a new interest-based social app Feiliao, or Flipchat in English.
Bytedance kan starta egen musikströmningstjänst
Häromdagen presenterade TikTok-ägaren Bytedance sin senaste tjänst: gruppchattappen Feiliao. Då skrev jag att företaget håller på att börja bygga upp ett eget ekosystem som redan består av kortvideo, nyhetsaggregering, forumgruppchatt och P2P-chattapp (med funktioner för shopping och annonsering insprängt bland apparna). Du kan Bytedance även vara på gång med en egen musiktjänst (ja, eller musik- och videotjänst vad det verkar).
Bytedances musiktjänst uppges lanseras i höst och kommer primärt att rikta in sig på tillväxtmarknaderna. Läs: man tänker inte börja med att ge sig på Spotify, Apple, Amazon och de andra som dominerar i väst. Eller för den delen Tencent Music i hemlandet. Indien verkar mest vara i fokus.
Men även om en västmusiktjänst just nu inte står på agendan så lär vår del av världen ändå vara en väldigt viktig anledning att Bytedance kan vara på gång med en sån här funktion: musikrättigheter för TikTok. Alltså betala för det användarna delar med sig av på plattformarna. Och när man väl har rättigheterna på plats så kan man lika gärna maxa möjligheterna att tjäna pengar på den utgift som de medför. Vi kan utgå från att Bytedance, likt Facebook, kommer släppa musik-Tiktok-funktioner – för att få användarna att hänga ännu mer på plattformen.
TikTok’s parent company ByteDance reportedly set to launch a music streaming service
Additional sources are confirming that ByteDance, the company that owns TikTok, is in the process of developing a paid music streaming service. There was talk of ByteDance developing such a music streaming app back in early April.
Bytedance har släppt Slack/Workplace/Office/G Suite-konkurrenten Lark
Saker jag har missat: TikTok-ägaren Bytedance har släppt en Slack/Teams/Workplace-konkurrent. Ja, eller en som dessutom konkurrerar med Office 365 och G Suite. Lark innehåller kalender, dokumenthantering och chatt – för macOS, Windows, iOS och Android.
Likt övriga produkter går det att få olika slags abonnemang. Fyra stycken närmare bestämt, från kostnadsfritt till ”enterprise”. Infrastrukturen hanteras via Amazons molntjänst AWS.
Det här är ett stort steg för Bytedance på två sätt. Det är dels ett rätt stort steg från den underhållningskonsumentfokusering som företaget mest har verkat inom (även om Lark går via ett dotterbolag till Bytedance – dotterbolaget heter som tjänsten) och dels för att Lark verkar sikta in sig på den amerikanska marknaden. Inte Kina, alltså. Kanske för att Tecent och Alibaba är så dominerande i Kina även här, medan det är betydligt mer öppet här hos oss fortfarande.
Dessutom, likt många kommersiella tjänster från techbolagen, började Lark sitt liv som ett internt kommunikationsverktyg för Bytedance (och då ersatte Alibabas DingTalk). Ännu ett exempel på att vända en kostnad till en intäktspost, alltså.
Bytedance officially launches productivity tool Lark · TechNode
Lark is an online collaborative platform that combines calendar, documents, and chat.
Övrigt sociala medier
Nike lanserar Jordan-sneaker i Fortnite
Vilken är Nikes nästa stora samarbetspartner för Jordan? Fortnite förstås. Samarbetet Fortnite x Jordan innebär att Fornite-spelare kommer kunna komma över särskilda Jordan-paket och Jordan-utmaningar inuti spelet. En gömd bana inuti huvudspelet, om man så vill.
Förstås inte första gången som företag samarbetar med populära spelserier, men historiskt har det mest handlat om saker utanför själva spelet. Nu flyttar mer och mer av marknadsföringen in i själva spelen. Men inte bara ren reklam, eller ens produktplacering som i Jordan-fallet, utan även rena evenemang. Som när Marshmello drog en publik på 10 miljoner för en livekonsert inuti just Fortnite.
På sätt och vis inte så konstigt. Onlinespel har alltid varit sociala plattformar, långt innan dagens sociala medier såg dagens ljus. Och nu börjar spelen smälta samman ett gäng olika segment. De VR-hangouts som Facebook har velat skapa finns på sätt och vis redan. Kort sagt: onlinespel blir allt viktigare för både marknadsföring och försäljning för allt fler olika branscher. Och tar allt mer tid.
Ingen slump att Netflix i en kvartalsrapport tidigare i år pekade ut just Fortnite som det största hotet framåt – inte andra strömningstjänster eller andra sociala plattformar.
Jordan’s latest sneaker drop is in ’Fortnite’
Fortnite has played host to a dazzling number of themed events, featuring collaborations with some of entertainment’s biggest franchises including Avengers: Endgame and John Wick. However, for its latest crossover, Epic Games is teaming up with one of the world’s biggest sportswear brands, Jordan, ahead of the NBA Finals on May 30th.
Minecraft Earth – spela Minecraft i verkligheten via AR
Vad sägs om att spela Minecraft i verkligheten? Till sommaren kommer det att bli (beta)möjligt. Microsoft arbetar just nu på att ta fram spelet Minecraft Earth, som ska göra det möjligt att just AR-spela Minecraft med sina vänner. Alltså se byggen runt omkring sig via mobilens AR-stöd (ja, eller om du rockar AR-glasögon) eller ta med sig sitt senaste bygge hem till kompisen och visa det på tomten.
Och enligt Microsoft ska företaget ha ”täckt hela planeten med Minecraft”. Behöver du träd till AR-byggmaterial? Leta upp en skogsdunge i verkligheten. Spelet kommer också bjuda på ”Minecraft adventures”, alltså utmaningar som spelare kan ge sig i kast med – själva eller med vänner.
Minecraft Earth goes a step beyond Pokémon Go to cover the world in blocks
Microsoft’s new Minecraft Earth game will be available for free on iOS and Android. It’s designed to bring Minecraft to the real world, and Microsoft has an ambitious goal of having virtual holograms persist across the world.
Sök/SEO
Google gör det möjligt att söka, beställa och betala för hämtmat direkt i sökresultatet
Google flyttar in ännu mer funktionalitet direkt i sökfunktionen i ”tusentals amerikanska städer”. Nu kommer det gå att beställa hämtmat eller färdigmat som levereras hem direkt via Googles sök eller Google Maps. För de matställen som ingår i satsningen kan man få upp en fullständig meny och sedan beställa. Betalningen sker via Google Pay. Allt utan att lämna sökresultatet.
Dessutom får Google Assistant bättre stöd för matbeställning. Framförallt upprepade köp. Kort sagt Amazons framgångsformel för Dash och Alexa: beställ det jag brukar.
What’s for dinner? Order it with Google
Now you can use Google Search, Maps or the Assistant to order food from services like DoorDash, Postmates and Delivery.com.
Google lägger till favicon och tydliggör domänen i anslutning till sökresultat
Och ännu en förändring i Googles sökresultat. En liten, stor förändring. En sajts favicon och titel börjar visas ovanför sökträffen i resultatlistan i mobilläget (säkert också på dator vad det lider). Dessutom kommer annonser att märkas upp på samma sätt.
Enligt Google ska det här göra det enklare att visuellt navigera sig genom resultaten, visningen av källan ska göra det enklare att snabbt avgöra trovärdigheten hos avsändarsajten och annonsmärkningen ska ännu tydligare visa just att det är en annons.
Visst. Så lär det vara. Också. Men jag tänker tre saker:
- Med logga ”uppe till vänster” och företagsnamnet direkt efter i ”sidhuvudet” så blir sökträffarna allt mer som en sajt i miniatyr. Fast hos Google. Vilket förstås är Googles långsiktiga mål – att du inte ska trycka dig bort från Google till någon annan sajt.
- När annonserna nu ÄNNU mer visuellt smälter ihop med de organiska träffarna (något som så sakteliga har pågått under flera år) så blir det förstås ännu svårare att särskilja en annons från en organisk träff.
- Google meddelade nyligen att man kommer att börja visa annonser i Discover-flödet. Inskjutet bland annat, inte högst upp eller längst ned. Det här känns om ännu ett steg mot att göra samma sak för Googles vanliga sökfunktion.
Google Search has a new design – see if you can spot the difference
Google today announced it’s making a visual change to Search on mobile devices. Behold: Can you spot the difference? The ”visual refresh,” as Google calls it, is a small one. But it’s also an important one: It makes sure the first thing y
Google döper om ”poster” till ”inlägg” i My business
Google fortsätter att göra My business allt mer till en egen ”webbplats” direkt i sökresultatet. Eller, om man så vill, en konkurrent/ersättare till Facebook-sidor (samtidigt som Facebook håller på att My businessifiera Instagram – because 2019).
Senaste förändringen är att Poster-funktionen byter namn till ”Updates” i My business-rutan. Ett sätt att än mer visa att funktionen överlag ska vara just en kanal att regelbundet kommunicera med sina kunder som söker. Kunder ska veta att man kan hålla koll vad som händer hos den lokala näringsidkaren och näringsidkarna ska uppmuntras just att regelbundet uppdatera sina My business-sida.
Det som också är intressant att se är hur Googles sökresultat mer och mer bygger på data som Google sammanställer och information som företag laddar upp direkt till sökresultatet och därmed slippa vänta på att Google ska indexera sajten.
Google Posts Being Renamed To Updates?
Mike Blumenthal spotted Google renaming the Google Posts section in the local knowledge panel from ”Posts” to ”Updates.”
Mapillary betalar användarna för att ta kartbilder
Svenska karttjänstföretaget Mapillary startar en ny tjänst: ta bilder åt tjänsten och få betalt för arbetet.
Användare kan anmäla sig som ”kartografer”, på de ställen där tjänsten just nu är igång, och sedan börja ta bilder som skickas in till Mapillary via appen. Bilderna AI-analyseras sedan av Mapillary och användaren får betalt per timme. De algoritmer som Mapillary har tränat upp för att analysera bilderna kan bland annat automatiskt radera känslig information, som ansikten och registreringsskyltar.
Två tankar om det här:
Det ena är att det börjar komma fler och fler initiativ där företag som baserar sina tjänster på användargenererat innehåll (ja, eller som överhuvudtaget har kunder…) ger sina användare konkret ersättning i form av pengar eller poäng för att de delar med sig av sin data. Jaguar Land Rover är på gång med just det: en opt-in-tjänst som låter de kunder som delar sin information med Jaguar får ersättning ungefär som det här. Vi lär ju inte prata högvis med pengar (snarare det omvända), men oavsett.
Det börjar dyka upp allt fler ”passiva” delningstjänster. Förädling av att dela med sig av sådant man inte använder. Att man kan gigga genom att göra ungefär det man annars alltid gör. Mapillary är en tjänst som bygger på att du aktivt ska göra något, men i praktiken skulle det kunna bli något som tickar på av sig självt. Att giggförare monterar en mobil på instrumentpanalen och som sedan skickar in bilder hela tiden överallt där man kör. Att gigga medan man giggar, alltså.
Mapillary satsar på ’Uber-liknande’ tjänst för kartdata
Svenska Mapillary lanserar en marknadsplats för kartdata. Med den kan företag ta hjälp av privatpersoner i jakten på eftertraktade gatuvy-bilder.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör