Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/prenumerationstjänster
- Del 3: Ekonomi och finans
IoT – internet of things
Apple släpper Airpods Pro med brusreducering
Så har Apples Pro-familj fått ännu ett tillskott: Airpods Pro. Hörlurar som till skillnad från de vanliga har aktiv brusreducering. Och Apple fortsätter smyga ut rätt stora hårdvaruuppdateringar utan något som helst buller och bång. Eller som i det här fallet: en helt ny hårdvaruprodukt. Tjänster, y’all. Vad Apple är all about numer.
Släpps 30 oktober (som av en händelse samma dag som Apples nästa kvartalsrapport), kostar 3195 kronor och kan fås i vilken färg som helst. Så länge som den färgen är vit.
AirPods Pro (andra generationen)
AirPods Pro (andra generationen) – adaptivt ljud, upp till 2× mer aktiv brusreducering, transparens och personanpassat rumsligt ljud.
HomePod får stöd för att känna igen sex olika röster
Mer nyheter från gårdagens iOS 13.2-uppdatering. Som utlovat får HomePod nu stöd för avslappningsmusik. Ja, och några andra mindre viktiga funktioner. Som en handoff-funktion (håll iPhonen nära för att lämna över – coolt om det blir så smidigt) och stöd för flera röster.
En HomePod kan du känna igen upp till sex olika röster och hålla isär deras preferenser och funktioner. Med andra ord kommer Siri, likt de övriga stora röstassistenterna, nu kunna spela just din musik när du ber Siri spela musik. Eller läsa upp aktiviteter från just din kalender eller läsa upp just dina meddelanden utan att du med namn måste specificera vems det handlar om.
Apple releasing HomePod software update with promised voice profiles, Handoff features, much more – 9to5Mac
Apple today is releasing the HomePod 13.2 software update with several new features, including multiple users support, Handoff and Ambient…
Apples Tile-konkurrent kan heta AirTags
Ännu fler tecken på att Apple är på gång att släppa sin egen ”hitta grejer”-produkt. Gårdagens 13.2-uppdatering av iOS har visat på ytterligare spår av produkten och/eller tjänsten. Dessutom ett kanskenamn: AirTag.
Vi pratar alltså kanske om något à la Tile. Någon form av bricka som kan sättas i en nyckelknippa eller på annat sätt fästas på prylar för att hålla koll på var de är. I och med att iPhone 11-modellerna har fått ett nytt chip för att hantera hyperlokala spårning (som dessutom ska kunna använda andra iOS-enheter som bryggor för att skicka signalen) så skulle det här passa väl in.
Som artikeln konstaterar kommer det här dessutom samma dag som Airpods Pro presenterades. Det är alltså inte otänkbart att de nya lurarna, som börjar säljas den 30 oktober, kommer ha funktionen inbyggd från start – även om den kanske inte är påslagen.
Jag kan däremot inte låta bli att känna att ”AirTag” låter lite gammal-Apple. Med tanke på de senaste årens minimalistiska namngivande så skulle bara ”Tag” vara betydligt mer Apple 2019.
iOS 13.2 reveals Apple’s Tile-like device could be called AirTag
Apple could be about to announce AirTag, a rumored Tile-like device for tracking things like keys. iOS 13.2 includes references to AirTag, which could mean the device will be available soon
Ikea kan vara på gång med en egen smartknapp
Den 31 augusti i år så gick Amazons Dash-knapp i graven. Drygt två månader senare drabbas Ikea av akutnostalgi och kan vara på gång att släppa sin egen version: Ikea shortcut button.
Det verkar handla om handlingar som Ikea har lämnat in till amerikanska FCC (typ Post- och telestyrelsen). Handlingar som talar om just en knapp som kan användas för att skapa ”scener”. Ikea-språk för kedjekommandon. Tryck på knappen för att ett antal Trådfrikommandon ska triggas. Som ett tryck för att tända lampor och dra upp persienner.
Kort sagt det som redan finns hos såväl Alexa, Assistant och Siri. Men här skräddarsytt för Ikeas Trådfri-familj. Att göra en fysisk knapp är dessutom väldigt mycket Ikea. Pus att du med typ legobitar kan illustrera vad respektive knapp gör. För tanken är nog även för Ikea att man ska småströssla hemmet med knappar för att alltid kunna ha Trådfri-kontrollerna nära till hands.
Amazons Dash-knapp må ha gått i graven, men i backspegeln kommer vi nog se att de var extremt viktiga som ritning för det som nu håller på att hända i våra uppkopplade hem. Och som kan ha varit den enskilt viktigaste tekniken för utveckilngen av röststyrning.
Den största frågan kring Ikea-knappen är ju dock vad den kan komma att heta. Snabbis?
IKEA Smarta hem får scenarier och nytt tillbehör för att kontrollera dem
IKEA kommer införa en funktion för att skapa och redigera scenarier eller scener som de kallar det i IKEA Smart Home-appen. Detta skvallrar handlingar som IKEA lämnat in till den amerikanska…
14-årig flicka löser blind vinkel-problem i bilar på briljant sätt
Man måste älska det här. En fjortonårig flicka som gjort en galet enkel lösning på bättre hantering av blind vinkel i bilar. Och hon har gjort det med typ tuggummi och tejp. Ja, eller de digitala motsvarigheterna.
Teen girl invents simple, yet innovative way to remove blind spots in cars
Teen girl wins Broadcom MASTERS top prize for blind spot system she invented to fill in blocked space with webcam and projector.
Bekvämlighetsekonomin
Uber lanserar Uber Moments – boka restaurangupplevelser och matlagningskurser via Uber Eats
Uber fortsätter att hitta på tjänster och funktioner bortom bildelning. Mycket för att, tja, taxitjänster – och bilar generellt – är inte helt framtidssäkrat (och rätt marginaltunt). Senaste satsningen: Uber Moments. Exklusiva Uber Eats-uppelvelser.
Det verkar handla om att Uber Eats-kunder kan boka femrättersmiddagar direkt i appen. Men inte bara det, utan även ”matlagningskurser”.
Nu handlar det bara om ett avgränsat test, men det är oavsett ett intressant drag. Inte bara att Uber satsar på allt fler saker bortom ursprungsverksamheten utan att även Uber Eats gör det. Som att Uber Eats allt mer börjar handla om mat – överhuvudtaget. Leverans, hämtning, bokning och nu alltså även upplevelser.
Det här är förstås även del i en annan Uber-satsning som börjar bli allt mer uppenbar (med tanke på att just Uber Eats har börjat flytta in i vanliga Uber-appen): Ubers plan att bygga en superapp. Som WeChat. Eller Meituan.
Uber Is Testing Selling Cooking Classes, Dining Experiences Through Uber Eats
Watch out Airbnb. Uber launched a new experiment called Uber Moments, which lets customers book ramen-making classes or a five-course dinner directly through the app.
Uber presenterar sin matleveransdrönare
Uber Eats har presenterat sin matleveransdrönare. Är tänkt att kunna transportera mat för upp till två personer med en tur-och-retur räckvidd på cirka två mil. Med tanke på att den totala tiden den ska kunna resa är åtta minuter, inklusive lastning och avlastning, så innebär det… rätt hög hastighet. (Har lite svårt att få matematiken att gå ihop.)
Oavsett: likt det Uber tidigare har berättat om sin matdrönarleveranstjänst så är den inte, till skillnad från det Google och Amazon är i startgroparna att börja testa, tänkt att leverera hela vägen till slutkund. Istället kommer den att pipa fram och tillbaka mellan någon form av matdistributionscentraler och ett antal utpekade leveransplatser där Uber Eats-bud sedan tar emot paketet och sköter sista delen av leveransen (jag ser särskilt fram emot när tankarna om typ stora QR-koder på tak på Uber-bilar skulle kunna bli avlastningsplatsen).
Det första flygtesterna är tänkta att gå av stapeln så tidigt som slutet av året och företaget siktar på leveranser i San Diego till sommaren.
Min spontanta tanke om drönaren? Finns ju absolut ingen anledning att bli orolig om man börjar bli förföljd av nåt sånt. Kännns som Uber har gått full-on Skynet med den designen.
Here’s what the Uber Eats delivery drone looks like | TechCrunch
Uber has unveiled more details about its plans for Eats delivery via drones. If all goes according to Uber’s plan, it will start flying its first drone
Lyft lanserar månadsprenumerationstjänsten Lyft Pink
Japp, klart att även Uber-konkurrenten Lyft lanserar ett månadsprenumerationsabonnemang. Man skrotar det tidigare helårsabonnemanget och lanserar istället Lyft Pink (gillar namnet av ren princip).
Lyft Pink går loss på 19,99 dollar i månaden och ger 15 procents rabatt på varje körning. Plus annat tänkt godis, som prio vid flygplatshämtningar. Och lite allmänna Kindereggsvibbar i och med att Lyft Pink-medlemmar ”då och då” också kan få ”rabattöverraskningar” och ”ibland” slippa betala avbokningsavgifter.
Men det mest intressanta är att Lyft Pink-medlemmar också får tre gratisåkningar med Lyfts scootrar och cyklar. Det gillar jag skarpt, även om det förstås beror på att kostnaderna per åkning med scootrar och cyklar lär vara rätt mycket lägre än för bilturer där Lyft måste dela intäkterna med en förare.
https://www.theverge.com/2019/10/29/20936982/lyft-pink-subscription-price-discount-perks
Voi förlorar kontraktet för hyrcyklar till Stockholms stad efter överklagande
Voi som Stockholms stads leverantör av hyrcyklar? Kanske inte. Konkurrerande Marfina överklagade Vois vinnande bud och nu har förvaltningsrätten gett Marfina rätt. Anledningen: formaliafel i anbudet.
Det ena felet fattar jag knappt. Verkar som att det handlar om att Voi felaktigt angett att man var huvudleverantör när själva uppdraget, i Oslo, utfördes av underleverantör. Så visst. Lär väl finnas fog där strikt juridiskt. Samma för det andra skälet. Som jag förstår, men… ändå inte. Handlar om att delar av anbudet var skrivet… på norska. Okej att de förnedrat oss väldigt mycket i skidspåren, men damn. (Ja, plus delar på engelska. Anbudet skulle tydligen oavsett lämnas i på svenska.)
Så… there’s that.
Stockhomls stad har stött Voi i frågan och, ja, det är väl själva den om de inte skulle göra det. Inte bara för att de tyckte att Vois bud var bäst, utan för att, tja, det här är ju saker som Stockholms stad faktiskt har brustit i. De borde rimligtvis själva ha kollat upp att de inkomna anbuden följde de uppsatta instruktionerna.
Men trots det. Mmmkay.
Tvärstopp för Voi – mycket nära att bli av med kontrakt värt 400 miljoner
Voi blir av med sitt monsterkontrakt om att leverera eldrivna hyrcyklar till Stockholms stad. En färsk dom i rätten slår fast att techbolagets anbud i upphandlingen var felaktigt.
We Company uppges satsa på e-sport
We(Work) håller fortfarande som bäst på att slicka såren efter senaste tidens… turbulens. Men det hindrar inte företaget från att satsa på nya verksamhetsområden. Som e-sport.
Bloomberg har hittat två annonser som söker folk till Play By We, vad det verkar ett undervarumärke till We som är tänkt att fokusera på att erbjuda lokaler till e-sporttillställningar och ”relaterade evenemang”. En av annonserna söker någon ska arbeta med att utveckla och optimera själva lokalerna medan den andra efterfrågar en ”experience manager”. Några verkar redan ha börjat arbeta inom den nya avdelningen.
Och det här är ett inte alls dumt initiativ från We, med tanke på e-sportens rätt explosiva tillväxt. Dels förstås för att kunna erbjuda lokaler för helt nya målgrupper, om man vill som en e-sportsnischad konferens- och tillställningsuthyrare, men dels också för mer permanenta delar av verksamheten. We har redan börjat testa hybridlokaler som samlar kontorsplatser, matställen och butiker under gemensamma We-tak (”gallerior” som man sa förr). Här skulle uthyrningsplatser optimerade för dataspelande kunna passa in. Både för att stå ut mot konkurrenterna men också för att få medlemmarna att tillbringa ännu mer tid i We:s lokaler. Plattformstänk, y’all.
WeWork is reportedly getting into esports with Play By We, which could rent its office space for professional gaming events
Play By We could help mold WeWork’s coworking properties into specialized video game event centers for a growing industry.
Mobilt
Bytedance lanserar sin första egna mobil
Så har TikTok-ägaren Bytedance släppt sin första mobil: Jianguo Pro 3. Släppt via Smartisan, mobiltillverkaren som Bytedance köpte i början av året.
Nu är det väl inget som tiktokare här hemma, eller egentligen någonstans, kommer kunna köpa i morgon. Eller kanske alls. JP3 har släppts på den kinesiska marknaden och tidigare har Bytedance sagt att de inte har några ambitioner att rulla ut Smartisans mobiler utanför hemlandet.
Så för oss är det här alltså av mindre betydelse. Just nu. Vi kan väl även misstänka att JP3 inte kommer att göra att Smartisan blir ett av Kinas största mobilmärken om ett par år. Men däremot rusar Bytedance fram bland Kinas internetanvändare just nu. Och då inte bara Douyin, Kina-versionen av TikTok, utan även nyhetsaggreggeraren Taoutiao. JP3, och Smartisan-köpet, är med andra ord precis som de nya appar och tjänster som Bytedance har släppt under året delar av ett ekosystembygge. Ett ekosystembygge som inte minst börjat kapa åt sig rätt mycket av Tencents onlineimperium vad gäller den viktigaste internetvalutan: tid.
Vad vi ser är alltså början till något som potentiellt kan skaka om Kinas techduopol. Inte minst som Tencent likt Facebook har ett ungdomsproblem. Eller rättare sagt: bristen på dem.
TikTok-owner Bytedance reveals its first smartphone
The rumored smartphone by TikTok’s owner ByteDance is now available. The Nut Jianguo Pro 3 is ByteDance’s first smartphone. It’s a continuation of work by the Chinese phone maker Smartisan (which partially explains the name), and it’s being released under the Smartisan brand.
Apples iOS 13.2 ger stöd för Deep Fusion och ett gäng nya emojis
Igår droppade Apple lite oväntat nästa tillskott i Pro-familjen: Airpods Pro, med aktiv brusreducering. Men företaget släppte dessutom programvaruuppdateringar för iPhone, iPad och HomePod. Och trots att det bara är en punktuppdatering så är den rätt stor. Flera funktioner som presenterats tidigare som nu trillar ut till oss användare.
iOS får Deep Fusionen-funktionen för iPhone 11-generationen. Kort sagt den mjukvara som är tänkt att fullt ut dra nytta av iPhone 11:s nya processor och kameror. Dessutom nya integritetsinställningar och möjlighet att låta Siri läsa upp meddelanden direkt utan att låsa upp iPhonen (om man har nyare Airpods och Beats Pro – så ingen slump att den här kom samtidigt som Airpods Pro).
Och kanske viktigast av allt. EN MASSA NYA EMOJISAR. Jag kommer nu använda samtliga.
Apple Releases iOS and iPadOS 13.2 With New Emoji, Deep Fusion for iPhone 11, Siri Privacy Options, and More
Apple today released iOS 13.2, the second major update to the iOS and iPadOS 13 operating systems. The new software updates come two weeks after the…
Övrigt
Internet fyller 50 år
29 oktober var inte bara datumet när USA-börsen kraschade och blev början på den stora depressionen 1929. Det var också då som det första meddelandet skickades via Arpanet, föregångaren till internet. Så med andra ord, om man så vill så fyller internet 50 år idag.
Det är lite roligt att forskarna som lyckades skicka meddelandet skickade bokstäverna L och O. Det var tänkt att bli ”LOGIN”, men servern kraschade innan man kom så långt…
Arpanet byggdes upp ett decentraliserat nätverk tänkt att kunna fungera även om ett kärnvapenanfall skulle slå ut några noder. Det som i alltså alltjämt är själva grunden i nätverket som gör att vi idag kan bingetitta kattfilmer.
Det är samtidigt lite fascinerande att se hur mycket som trots allt är sig likt. Kalla kriget var i full sving 1969 och vi har idag backat tillbaka till något liknande. Att internet kraschar är om inte vardagsmat så åtminstone rätt vanligt (och då med långt mycket mer långtgående konsekvenser – även i offlinevärlden). Vi har knappt repat oss efter den värsta finansiella krisen sedan just 1929. Och det vanligaste vi gör på internet är fortfarande att skicka text.
Men oavsett: grattis internet på femtioårsdagen!
Historien om Arpanet, internets föregångare | Internetmuseum
29 oktober 1969 skickas det första meddelandet mellan två datorer på nätverket Arpanet. Det första fröet till internet är sått.
Bannerannonsen fyller 25 år
Kände ni historiens vingslag igår? Då var det på dagen 25 år sedan en av mänsklighetens stora uppfinningar såg dagens ljus. Den första bannerannonsen.
Visst. Skämt åsido kan det hända att vi har skapat… en och annan sak som lyft oss människor mer i det stora hela. Men bannerannonsen har definierat och dominerat den digitala annonseringen sedan dess. Och som därmed har dominerat annonseringen totalt större delen av tjugohundratalet.
Men bannerannonsen var typisk för webben på ett annat sätt: ett nittonhundratalsfenomen som lades upp på servrar. I princip allt som vi har vant oss vid på internet är digitala kopior av gammelfysiska originalkoncept.
Det är därför passande att högtidlighålla bannern av ytterligare en anledning: sisådär 30 år efter det att webben föddes börjar den till sist hitta sin egen form. Och hitta egna uttryckssätt, interaktioner och lösningar. Att bli ett eget medium – på riktigt.
Minecraft Earth har börjat rullas ut i Sverige
Nu börjar det bli dags för alla Minecraft-fans att dra på sig skorna och börja bygga upp en värld i världen. Minecraft Earth har nu släppts i Sverige.
Earth är Mojangs försök att haka på Pokemon Gos succé och låta människor AR-bygga sina Minecraft-världar mest överallt. Virtuella byggen som kan besökas, bokstavligen talat.
Än så länge verkar det dock bara handla om att ett fåtal förhandsspelare som har fått tillgång. Övriga får hålla sig till tåls till julhelgen.
Nu finns hajpade Pokemon Go-utmanaren i Sverige
Utvalda användare kan nu ladda ner Pokemon Go-utmanaren Minecraft Earth.
Och när du ändå är här
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör