Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 31 2020 – del 2

Amazon kan ha en svensk sajt helt färdig att lanseras. Facebook siktar på att rulla ut WhatsApp-shopping globalt. Kinas livevideoshopping bedöms omsätta 129 miljarder dollar 2019. Shopifys kvartalsrapport Q2 2020: omsättningen fördubblades. PayPals kvartalsrapport Q2 2020: bästa kvartalet i företagets historia. Spotify har nu nästan 300 miljoner användare. Walmart släpper röstassistenten Ask Sam.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon kan ha en svensk sajt helt färdig att lanseras

Ehandel.se ser ut att ha lyckats gräva fram en nästan helt färdig svensk Amazon-sajt. En sajt som nästan är klar att köra ut med ett tryck. Ja, eller ompekning av en domän.

Rykten om en svensk Amazon-lansering har florerat nästan längre än de flesta kommer ihåg. Men nu ser det alltså ut att verkligen vara på gång. Frågan är väl hur snart. Visst. Kan ju fortfarande resultera i inget, men det känns som risken är rätt låg.

Att se om det kommer någon kommentar från Amazon.

Här är Amazon.se – det blir en helsvensk lansering – Ehandel.se

Ehandel.se kan avslöja att Amazon.se i princip är redo för lansering. E-handelsjätten behöver bara peka om domänen Amazon.se. Genom att själv peka

Facebook siktar på att rulla ut WhatsApp-shopping globalt

Under gårdagens konferenssamtal i samband med Facebooks kvartalsrapport konstaterade Mark Zuckerberg det som var rätt givet för ett par månader sen när avtalet offentliggjordes: Facebook siktar på att ta WhatsApp-shopping på världsturné.

I slutet av april offentliggjorde Facebook att man köpt nästan 10 % av Reliance Jio, Indiens största mobiloperatör som är del av Indiens största börsnoterade företag Reliance Industries. I samband med det meddelade Facebook också att man inlett samarbete med en annan gren av Reliance Industries – Reliance Retail, Indiens största detaljhandelskedja. Ett samarbete som innebar att lokala småbutiker i några testområden i Indien kan koppla upp sig mot Reliance och sälja via WhatsApp. Chattshopping.

Och det är alltså det här samarbetet som Facebook nu alltså planerar att rulla ut till fler delar av Indien och sedan alltså till fler länder.

Vi kan anta att Sverige är långt ner i den listan. Västvärlden överlag. Här handlar det främst om tillväxtländer där WhatsApp redan håller på att få en WeChat-roll – en app som används till betydligt mer än bara att hålla kontakt med sina vänner. Som att hantera vardagssysslor precis som vi gör (bankärenden och att betala räkningar). Med här pratar vi om länder där den infrastrukturen inte alls är lika utbyggd. Jätteplattformarna är mer än villiga att kliva in och erbjuda en lösning.

Att det här händer – och händer nu – är lite ironiskt. WhatsApp håller nu på att bygga upp det som Facebook såg framför sig när de lanserade Messenger-plattformen 2016. Chattappen som en hubb för bland annat transaktioner. Men tidigare i år pensionerade Facebook lite indirekt just det initiativet i samband med att Messengers gränssnitt renodlades. Botarna begravdes betydligt längre ned i gränssnittet. Istället har Messenger än mer skruvats till ett sätt att kommunicera – även på delvis nya sätt och för nya situationer (som Messenger Rooms).

Så om man vill göra det lite enkelt för sig: i mer utvecklade länder satsar Facebook på Facebook och Instagram för shopping. På tillväxtmarknaderna WhatsApp.

Facebook wants to use Jio deal to expand WhatsApp Business, take it global

”Once we prove that out with Jio in India, we’re planning on expanding it to more folds in India and to other countries as well,” Facebook CEO Mark Zuckerberg said

Kinas livevideoshopping bedöms omsätta 129 miljarder dollar 2019

Är livevideoshopping något som kan bli något? Ja, i Kina är det ju i allra högsta grad, men här en siffra som ändå känns lite lätt snurrig: segmentet väntas omsätta 129 miljarder dollar i år i Kina.

Lite skön kontext till den siffran: 129 gånger mer än e-sporten omsatte 2019, tre gånger mer än den globala filmindustrin och dubbelt så mycket som Apple drar in på sitt tjänstesegment. Ska inte säga att jag har plåtkoll på alla siffrorna, men det är ju oavsett… rätt mycket pengar. Mer än dubbelt så mycket som Spotify är värt just nu.

Artikeln har en del intressanta nedslag utifrån den amerikanska horisonten, inte minst utmaningen att vi här i väst än så länge inte har samma tajta ekosystem som jätteapparna i Kina. Eller som artikeln konstaterar ”Every click away from YouTube becomes another reason not to buy.” Inte minst Google och Facebook jobbar för att åtgärda det här, men måste tassa fram försiktigt för att inte kliva sina kunder på tårna (läs: e-handlare som vill ha trafiken till och konverteringarna på sina egna sajter).

Men livevideoshoppingen har rätt mycket en annan egenhet också: det är influencern (eller KOL, som kineserna kallar det) som står i centrum snarare än varumärken. Och då inte bara som marknadsföringskanal, utan som försäljare.

What Will It Take For Livestreamed Shopping To Take Off In U.S.?

Livestreamed shopping is a $129 billion business in China, but a fragmented business in the U.S. What will it take to thrive here? Influencers you trust.

Shopifys kvartalsrapport Q2 2020: omsättningen fördubblades

Av alla företag som har dragit nytta av coronakrisen känns det som att få har lyckats bättre än kanadensiska e-handelsplattformen Shopify. Under gårdagens kvartalsrapport, som körde över förväntningarna, konstaterade företaget att omsättningen fördubblades jämfört med för ett år sedan (+97 %). Dessutom öppnades 71 % fler Shopify-onlinebutiker jämfört med Q1 och det totala värdet på varorna som såldes steg med 119 % – till totalt 30 miljarder dollar.

Mer specifikt är det fysiska butiker som tvingats ta klivet online under coronakrisen som gett Shopify en stor del av skjutsen. Och det är också det som kännetecknat Shopify senaste åren: att de tar ett allt större grepp om hela transaktionsförloppet. Online och offline (inklusive hårdvara). Komplett med mer eller mindre automatiserad marknadsföring för småföretagare.

Lägg till att Shopify dessutom senaste året har integrerat sina tjänster med Google Shopping, Instagram Checkout och Facebooks Shop.

I morgon är det dags för Amazon att komma med sin kvartalsrapport. Fortfarande spelar Amazon i en betydligt tyngre viktklass än Shopify – men Shopify blir en allt viktigare del i världens onlinehandel.

No Title

No Description

PayPals kvartalsrapport Q2 2020: bästa kvartalet i företagets historia

Att onlineshoppandet har gått som tåget under coronakrisen har säkert de flesta koll på vid det här läget, men när företag har börjat kvartalsrapportera så får vi också konkreta siffror på hur det har gått. Som för betalningsförmedlaren PayPal. Q2 blev PayPals bästa kvartal – någonsin.

Omsättningen landade på 5,26 miljarder dollar, 22 % bättre än för ett år sedan, medan vinsten summerades till 1,5 miljarder (+25 %). Totalt 21,3 miljoner nya konton skapades, vilket betyder att PayPal nu har 346 miljoner aktiva konton. Det var den största kvartalsökningen sedan starten.

PayPal skyfflade runt totalt 222 miljarder dollar under perioden, eller 3,7 miljarder transaktioner. Användningen ska ha varit på de nivåer som annars bara kan ses mellan Thanksgiving och Cyber Monday. Även andra, som Shopify och PostNord, har sagt liknande saker – att det normala under corona motsvarat peakarna ett vanligt år.

Även PayPal-ägda betalplattformen Venmo såg sitt bästa kvartal någonsin och ökade antalet transaktioner ännu mer (totalt 52 %).

Den stora frågan nu blir förstås vad det nya normala kommer att landa på. Vi lär se en rätt stor nedgång när samhällen öppnar upp igen, men näthandlandet lär göra ett rätt stort hopp uppåt. Större krav på logistik och betallösningar – men också större krav på enkelhet och smidighet i alla led från oss konsumenter. Och likt jobba hemma-trenden så lär det här också snabba på omställningskraven på våra samhällen och våra bostäder. Inklusive utmaningen att lösa hållbarhetsfrågan.

PayPal adds 21 million new active accounts in strong second quarter

PayPal said it saw the largest quarterly increase in active accounts in the company’s history during Q2.

 

Strömmade medier

Spotify har nu nästan 300 miljoner användare

Tidigare idag var det dags för Spotifys rapport för Q2. Och det följer ungefär samma mönster som de flesta digitala onlinetjänster så här långt i år: användandet går upp, men intäkterna hänger inte med i samma takt.

För Spotify blev det dessutom en ökande förlust under kvartalet, men enligt företaget beror det på engångsposter kopplade till aktieoptionsprogram. Värst gick det, även här som vanligt i år, för annonserna. Minus 21 % jämfört med för ett år sedan.

Däremot växte betalabonnemangen med 17 % – och det är ju här som Spotify drar in nästan alla sina pengar. Annonsproblemen som plågat många företag i vår berör därmed inte Spotify lika mycket.

Användandet som minskade under Q1 ska nu vara tillbaka på pre-coronanivåer till största del. Och en av anledningarna till dippen ska vara… att folk inte längre pendlar till jobbet. Rätt logiskt.

Totalt har Spotify nu 299 miljoner användare, 138 miljoner av dem betalande. Att se när vi nästa gång får siffror kring hur det går för Apple Music (Apple har sin rapport i morgon, men chansen är hög att vi inte får några nya Apple Music-siffror – om tjänsten inte gått över nån ny, jämn gräns.)

Spotify users are streaming again, but ad revenues still suffer due to COVID crisis | TechCrunch

The COVID-19 pandemic’s continued impact on Spotify’s business was apparent in the results of the company’s Q2 2020 earnings today. On some fronts,

Podcastlyssnandet via Spotify fördubblades Q2

Mer information från Spotifys kvartalsrapport igår. Podcastlyssnandet fortsätter växa kraftigt. Den tid som Spotify-användarna la på att lyssna på poddar mer än fördubblades senaste kvartalet jämfört med samma period förra året.

Inga specifika siffror utöver det, så visst, det kan ju vara från fortfarande förhållandevis låga volymer. Men Spotifys satsning på poddar ser ut att gå från klarhet till klarhet.

Spotify Says Listening Time For Its 1.5 Million Podcasts More Than Doubled Last Quarter – Tubefilter

The amount of time people spent listening to podcast content on Spotify more than doubled during the second quarter of 2020, the company announced during its latest earnings report. The amount of time people spent listening to podcast content on Spotify more than doubled during the second quarter of 2020, the company announced during its latest earnings report.

Quibi är nominerade till 10 Emmys

Det var ett tag sedan jag skrev om ny kortvideo-Netflix-tjänsten Quibi. Typ sedan lanseringen i april. Den korta versionen att det sedan dess har gått… sådär. Användartal långt under företagets prognoser och uppgifter om att över 90 procent av alla som skapade konton hoppade av när gratisperioden var slut. Så de här uppgifterna var milt sagt förvånande för mig: Quibi är nominerade till 10 Emmys. Imponerande.

Ja, ända tills det visar sig att de, tja, är snudd på den enda tjänst som är nominerad. Quibi har förstås hamnat i kortfilmskategorierna och där är konkurrensen avsevärt mycket mindre. Eller: det finns nästan inget annat.

Visst. Inte så att Emmy-nomineringar måste ha massor av tittare, men… well…

Jag gillar verkligen Quibis upplägg, formatagnostiskt kortvideoformat skapat med manus och stor budget. Avsnitt runt 6-10 minuter, tänkta att täcka de ångestfyllda minuterna när man väntar på bussen. Men som jag (och typ alla) skrev när tjänsten lanserades: ett koncept som bockar av ungefär alla de rätta boxarna betyder inte automatiskt framgång. Inte minst som man också lider av samma problem som Apple TV+: fortfarande rätt lite innehåll.

Kanske inte dags att räkna ut Quibi riktigt än, men uppförsbacken har blivit rejält mycket brantare.

Quibi’s recipe for winning an Emmy without really trying

Quibi has been nominated for 10 Emmy Awards, of which it’ll almost certainly win one – a side effect of the short-form format that the streaming service focuses on, which has left Quibi with virtually no competition.

 

AI – artificiell intelligens

Walmart släpper röstassistenten Ask Sam

Vad behöver världen fler av? Röstassistenter, förstås. Nu är det dags för Walmart att släppa sin egen: Ask Sam.

Nu är det inte en konkurrent till Alexa, Siri och Assistant vi pratar om. Istället är Ask Sam tänkt att hjälpa Walmarts 5000 anställda i arbetet. Ask Sam jobbar med internkommunikation, alltså.

Jag har tidigare skrivit om att vi förmodligen är mitt inne i peak mobile. Alltså att vi just nu maxar användningen av den pryl som kommit att definiera det senaste årtiondet. Att vi framåt kommer använda betydligt fler gränssnitt i vår vardag. Och just röst har, som artikeln konstaterar, en egenskap som just i dessa tider är väldigt värdefull: man behöver inte röra en yta. Och, tja, röstidentifiering funkar även med ansiktsmask.

Precis som med våra fingeravtryck och våra ansikten kanske vi kommer behöva lagra några olika versioner av våra röster för identifiering: med mask och utan.

Walmart launches its own voice assistant, ’Ask Sam,’ initially for employee use | TechCrunch

Walmart is expanding its use of voice technology. The company announced today its taking its employee assistance voice technology dubbed ”Ask Sam” and

 


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *