Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2020 – del 2

Google Shopping får prisjämförelsefunktion. Apple lanserar Apple Music TV. Amazon smyger igång sin spelströmningstjänst Luna. Spotify släpper sitt eget dagligt morgonradioprogram. Videotjänsten Quibi läggs ned. Huawei och ZTE stängs ute från 5G-auktionerna i Sverige. Facebook opensourcar AI-algoritm som kan översätta mellan 100 språk.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till kostnadsfria, entimmeshämtningar hos Whole Foods i Prime

Det har gått tre år sedan Amazon gjorde sitt så här långt största uppköp när man la beslag på livsmedelskedjan Whole Foods. Sedan dess har Amazon inte kommit jättelångt med att fullt ut få in Whole Foods i Amazons hela ekosystem. Inte heller i Prime. Nu är det oavsett dags för ännu ett litet steg i den riktningen: Prime-medlemmar i USA får nu möjlighet att få kostnadsfria entimmesupphämtningar av beställningar i alla Whole Foods-butiker. Och på coronasäkert sätt så handlar det om det allt mer populära leveranssättet ”baklucka”. Ja, eller åtminstone att någon kommer ut med beställningen till bilen.

När det gäller just mat så är det för ovanlighets skull Amazon som jagar ledarklungan. Åtminstone Walmart. Den främsta anledningen stavas förstås ”butiksnät”. Precis det som var hela anledningen till att Amazon köpte Whole Foods.

No Title

No Description

Amazon betalar kunder för data från andra handlare

Vad ska du göra med alla kvitton du får när du handlar? Ge dem till Amazon. De betalar för det. Så länge som det är från andra företag än Amazon.

Med andra ord: ny app från Amazon. Marknadsundersökningsappen Shopper Panel. Skicka in bilder på 10 kvitton (tänker att det säkert också funkar med bilder på digitala bilder) och få 10 dollar i ersättning. Fast bara om du bor i USA.

Appen är förstås inte tänkt att stanna här: Amazon har planer på att det ska bli en kundpanelsapp som kan användas för allehanda enkäter. Ett fenomen i sig som inte är särskilt nytt – kundpaneler har ju funnits sedan Hedenhös. Men det är ändå lite intressant att det första steget är att samla in data om hur kunder handlar hos andra än Amazon.

Jag skulle tro att Amazon i synnerhet är intresserat av köp i Walmart-butiker och överlag köp just i fysiska butiker. Och, tja, att det här kommer just nu – med det här initialsyftet – kanske också visar att Amazon trots allt tycker att det är jobbigt att allt fler så sakteliga börjar komma ikapp.

https://internetretailing.net/themes/themes/amazon-launches-us-app-to-pay-consumers-for-data-on-other-retailers-22167

Alibaba blir majoritetsägare i kinesiska varuhuskedjan Sun Art

Ny storaffär i Kina: Alibaba plöjer ner ytterligare 3,6 miljarder dollar i kinesiska varuhuskedjan Sun Art och blir därmed majoritetsägare med 72 %. Ännu en satsning offline för en e-handlare alltså.

Men det är förstås inte ett gäng fristående fysiska butiker vi pratar om. Sun Arts 484 fysiska butiker kommer utgöra en ännu större del av Alibabas fygitala ekosystem. Vi kan förstås ha ännu en diskussion om hur den fysiska handeln tydligen inte alls har gått och dött – det handlar snarare om de fysiska butikerna börjar anpassa sig till en ny värld utan gräns mellan online och offline. Men i Alibabas fall kan vi nog främst anta att det här är i linje med den offlinestrategi som Alibaba har haft länge: offline för att driva online. Och kapa leveranstiden.

Alibaba Group will spend $3.6 billion to take control of Chinese supermarket giant Sun Art | TechCrunch

Alibaba Group said today it will spend about $3.6 billion to take a controlling stake in Sun Art, one of China’s largest big-box and supermarket chains.

JD.com rullar ut 100 obemannade leveransfordon i kinesisk stad

Ni vet tester med små självkörande sista-metern-robotar som företag som Amazon och Postmates håller på med? Det gör förstås kinesiska företag också. Men som vanligt när det handlar om kinesiska företag så gör man det lite mer… storskaligt. E-handlaren JD.com skalar nu upp sitt test från Wuhan och rullar bokstavligen talat ut 100 leveransrobotar i staden Changshu, tänka att åka omkring och leverera paket på egen hand.

Planen är dessutom att man ska släppa lös över 100 000 såna här minibilar de kommande fem åren. Och det är ju… några stycken.

Sen lyfter artikeln också fram kommentarer från analytiker som konstaterar att det kan ta 10 till 20 år innan den här typen av leveransfordon på riktigt kan bli en grej. Det är tiden det bedöms ta för företag att få ner kostnaderna för tillverkning och drift och framförallt – lösa hur man faktiskt ska kunna tjäna pengar på dem jämfört med mänsklig, billig leveransförmåga.

Och det lär garanterat stämma. Kanske inte tidplanen exakt, men hypekurvan lär kicka in även här. Och i fallet flygande drönare. De lär drabbas av rejäl hype, som vi nog bara sett början på, innan företag lägger ned sina tester eftersom ”det aldrig kommer fungera” – innan tekniken bli vardag. Fast på tråkigare, mindre hypeig nivå.

JD rolls out fleet of unmanned delivery vans after successful Wuhan test

JD.com deploys 100 autonomous delivery vehicles on public roads as the country’s online shopping giants push for more unmanned deliveries amid the coronavirus pandemic

 

Strömmade medier

Amazon smyger igång sin spelströmningstjänst Luna

Amazons första försök att bli en dataspelsstudio gick… sådär. För ett par veckor sedan stängde företaget ned sin första titel efter mindre än ett halvår. Vi kan väl anta att Amazon dock inte kommer att ge sig efter en enda motgång. Och när väl nästa spel landar så kan vi anta att det kommer att gå att spela via Luna, Amazons egen spelströmningstjänst som nu har smugits igång.

Uppläggsmässigt fungerar Luna ungefär som de andra motsvarande tjänster som redan finns. Googles Stadia, exempelvis. Då behöver ingen värstingdator eller värstingmobil för att spela spel som annars hade krävt det. Tanken är att det tunga lyftandet sker i molnet. Som Netflix, för spel.

Men det finns en sak som gör att Luna kommer bli lite extra intressant att följa: tjänsten finns för iOS.

Tidigare i år har såväl Facebook, Microsoft och just Stadia fått stopp för sina spelappar – bland annat för att iOS och Appstore inte tillåter spelströmning. Amazon har för iOS därför löst det med webbappar. Har inte full koll på exakt hur det kommer landa, vad gäller både prestanda och Appstore-regler, men får Amazon snurr på det så kan de starta en iOS-trend för den här typen av tjänster.

Amazon’s cloud gaming service, Luna, is now in early access

Amazon’s cloud gaming service, Luna, is entering early access. Players will be able to access Luna, available across Fire TV, PC, Mac, and on web apps for iOS. US-based customers will get first access, with more invitations to roll out in the coming months.

Spotify släpper sitt eget dagligt morgonradioprogram

Så tar Spotify ännu ett steg mot att bli gammelradio: man börjar nu sända ett eget dagligt morgonradioprogram.

Okej, det är inte ett direktsänt inringningsprogram utan ett förinspelat program. Men det är en färdig spellista som blandar prat och musik. Och det här börjar allt mer bli en trend bland strömningsmusiktjänsterna: sänka tröskeln ytterligare för lyssnarna.

Spotify, Netflix och andra liknande tjänster gör det så enkelt det bara går att få dig att konsumera mer innehåll via rekommendationer och färdiga spellistor inom genrer du gillar. Men det finns en viktig skillnad mellan strömningstjänsterna och gammal hederlig radio: hur många färdiga spellistor som strömningstjänsterna än har så måste du göra ett aktivt val för att komma igång. Radio (och för den delen linjär-tv) är bara att trycka igång. Det finns alltid något som rullar utan att du måste välja först.

Ännu en cirkel som old school-sluts, alltså.

Spotify takes on radio with its own daily morning show | TechCrunch

Spotify’s streaming music service is starting to resemble terrestrial radio with today’s launch of the company’s first daily morning show, ”The Get Up.”

Videotjänsten Quibi läggs ned

Underbart är kort. Ja, annat också. Som kortvideo-Netflix Quibi. Sex månader efter lanseringen så läggs tjänsten ned. Inget sistadatum än, men ”början av december” verkar vara det som gäller.

I sig inte förvånande, eftersom Quibi åtminstone senaste månaden eller så aktivt försökt sälja sig själv utan framgång. Inte ens innehållet. Tydligen ska både Apple och Facebook ha tackat nej.

Och jag tycker det är rätt synd. Jag gillade Quibis ansats att försöka skaka om videoströmning som tjänst och fenomen. Det har kommit flera nya tunga tjänster bara senaste året, men alla kopierar mest Netflix rakt av. Quibi tog det som Snapchat börjat med, korta avsnitt, med mobile first-tänk såväl i teknik som format (innehållet gick att se både stående och liggande).

Men, tja, i slutändan är det fortfarande innehållet som räknas. Visst, coronakrisen var väl ungefär sämsta tillfället att lansera en mobile only-tjänst (till en början åtminstone), men Quibi kan inte skylla hela motgången på det. Att se om någon köper innehållskonkursboet, eller om det lever vidare på något annat sätt. Jag tror dock att Quibis angreppssätt delvis kommer påverka andra tjänster.

Extra ironiskt? Kommer dagen efter beskedet att Quibi släpps för Apple TV.

Quibi is shutting down

Quibi, the shortform video service focused on mobile devices, is officially shutting down. The service launched in April 2020 and lasted just over six months before shuttering.

Kina förbjuder beroendeframkallande digitala tjänster för minderåriga

Ni vet skärmtidsdiskussionen? Nu tar Kina saker och ting ett steg längre. Landet har klubbat en ny lag som förbjuder beroendeframkallande digitala tjänster. Från och med 1 juni nästa år så får internetföretag inte längre ”erbjuda minderåriga produkter och tjänster som framkallar beroenden”. Dessutom måste tjänster som spel, livevideo och sociala medier sätta upp ”relevanta funktioner”, som exempelvis tidsgränser för användning.

Nu har det här till stora delar redan i praktiken gällt sedan tidigare i Kina, men att faktiskt fullt ut formellt förbjuda är ju trots allt ett rätt stort steg.

Det hade varit intressant att se hur en diskussion kring det här hade sett ut i vår del av världen. I praktiken alla nämnda slags tjänster har ju mer eller mindre inbyggt i sig själva att få användarna att lägga så mycket tid som möjligt i appen. Inte minst Douyin/TIkTok, som byggt i praktiken hela sin framgång just på en väldigt låg tröskel för att konsumera innehåll.

Techbolagen – både av tjänster och mobiloperativ – har ju gjort försök till självreglering, men jag skulle inte bli förvånad om något liknande skulle kunna bli aktuellt även i EU. Med en tillhörande diskussion om den komplexa frågan att avgöra vad som är ”ett beroende” i det här fallet. Netflix-bingande?

China’s revamped law bans online services that ’induce addiction’ in kids

China has revamped its laws to ban online services and games that ’induce addiction’ in kids.

 

IoT – internet of things

Huawei och ZTE stängs ute från 5G-auktionerna i Sverige

No more Mr. China Guy. Eller nåt. Nu gör Sverige som några andra länder: Huawei och ZTE stängs ute från 5G-auktionerna. Det innebär att de två kinesiska bolagen inte får vara med och bygga ut Sveriges 5G-nät.

Det är Post- och telestyrelsen som nu har sagt sitt och alltså inte ger Huawei och ZTE tillstånd att vara med och 5G-leka här hos oss. Säpo och Försvarsmakten har funnits bland dem som fått tycka till och man kan tänka att deras åsikter vägt rätt tungt.

Men enligt PTS så går man fram rätt mycket hårdare i frågan. Det är inte heller tillåtet att använda komponenter från Huawei eller ZTE i ”centrala funktioner för radionanvändning” (som basstationer) vid ”nyinstallation eller ny implementering”. Befintliga komponenter från de två företagen ska vara bortbyggda senast 2025. Då ska även eventuella beroenden av ”personal eller funktioner som är placerade i utlandet” vara avvecklade eller ersatta (utländsk personal verkar däremot vara okej).

Sååå… tja. Rätt mycket en total svartlistning av Huawei och ZTE som leverantörer av nätverksutrustning. Att se hur det här kan påverka konsumentsidan. Kan tänka mig att exempelvis en och annan internetoperatör kommer att ta en extra funderare kring märket på de routrar de skickar eller säljer till sina kunder.

Säpo stoppar Huawei – får inte bygga 5G i Sverige

Kinesiska Huawei och ZTE stoppas.

Foursquare släpper app som kan ge platsbaserad ljudreklam i dina hörlurar

Ha. Sugen på att bli uppmärksammad/informerad/irriterad/skrämd shitless av en röst som tipsar dig om bra restauranger och andra intressanta ställen när du är ute och går på stan? There’s an app for that. Platsdataföretaget Foursquare har nu lanserat labbappen Marsbot som ger dig precis ungefär just det.

Dessutom finns möjlighet att spela in egna röstmeddelande/reklammeddelande som andra kan höra när de går förbi dig. Local guides i röstformat. Vilket också borde innebära att även näringsidkare kan läsa in sina egna.

Nu pratar vi inte massiv reklambombning. Marsbot ska bara höra av sig nån gång per dag ”eller ännu mer sällan” när den har lärt sig dina vanor. Det går förstås att fippla överlag med inställningarna. Och, tja, du måste ju inte installera appen.

Men Marsbot sätter fingret på ett av problemen med ljud: reklam är fortfarande till största del samma radioreklam som vi alltid har haft. Även i tjänster som Spotify. Ju mer vi använder ljud, exempelvis i smarta högtalare, desto mer blir det här ett problem för annonsörer. Här pratar vi dessutom om ett givet område: kontextuell reklam baserad på plats.

Men min första tanke kring den här? De där fantastiska reklamfinansierade telefonabonnemangen på nittiotalet. Bli avbruten av reklam mitt under samtalet.

Foursquare test app whispers restaurant suggestions through your earbuds

Foursquare is launching a Marsbot for AirPods suggestion that proactively whispers place suggestions through your earbuds.

iPhone-tillverkaren Foxconn satsar på elbilar

iPhone-tillverkaren Foxconn tar ett rätt stort steg åt sidan för sin nästa produktsatsning: elbilschassin

Egentligen är det bredare än så: en elbilsplattform som omfattar både hårdvara och mjukvara vad det verkar. Foxconn satsar på att leverera komponenter och tjänster till 10 % av alla elfordon 2025 till 2027.

Tydligen inledde Foxconn redan ett samarbetsavtal kring elbilar med Fiat i början av året, men det här är en större ambition. Och det är lite logiskt. Även om inte minst de som skriver om bilar ser fortfarande bilar som primärt något som handlar om hästkrafter, inredning och material när även bilar idag egentligen har förvandlats till en förlängning av vår digitala ekosystem. Ja, bokstavligen talat vårt mobila ekosystem.

Att även en privatägd (eller privatleasad) bil egentligen är en app.

Foxconn unveils the modular platform it’ll use to make EVs

Foxconn revealed a modular EV platform today that will enable it to partner with manufacturers for sedans, SUVs, and even commercial vehicles.

 

AI – artificiell intelligens

Facebook opensourcar AI-algoritm som kan översätta mellan 100 språk

Jag har lite svårt att tro att Mark Zuckerberg, när han satt i sitt collegerum, på riktigt hade ens en aning om vilket massivt företag Facebook skulle komma att bli. Jag är helt övertygad om att han inte kunde ana att Facebook skulle bli ett av världens största AI-företag. Men precis där är vi idag. Och igår opensourcade Facebook sitt senaste initiativ på området: M2M-100 (jag kan inte låta bli att tycka att ”polyglut” vore ett fantastiskt namn på tjänsten – låter som nåt från Mumintrollen).

Algoritmen ska kunna översätta mellan 100 olika språk – och en fjärdedel av alla möjliga språkkombinationer ska kunna göras direkt.

Det här låter förstås rätt givet, men majoriteten av alla översättningsmotorer bygger fortfarande på en tvåstegsprocess – med engelska som mellanlandning. M2M-100 ska kunna översätta fler kombinationer än någon annan motsvarighet.

M2M-100 är inte tänkt för kommersiellt bruk, utan för forskningsvärlden. Men vi kan ju anta att Facebook inte kommer dra nytta av tekniken för sina egna produkter. Och förmodligen också än mer börja sälja sina färdiga AI-lösningar till andra.

Facebook’s new AI can translate languages directly into one another

Whether you’re logging on from the US, Brazil, Borneo, or France, Facebook can translate virtually any written content published on its platform into the local language using automated machine translation. In fact, Facebook provides around 20 billion translations everyday for its News Feed alone.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *