Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 2 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Google testar stöd för shoppingbara Youtube-videos

Nytt test från Google: shoppingbara Youtube-videos. Alltså möjlighet att lägga till en varukorg i ett klipp som kan leda till en produktsida eller kanske till och med stöd för att köpa direkt från klippet (med tajt koppling till såväl Google Shopping som Google Pay).

Det här är ett rätt självklart nästa steg för Youtube i och med att Google senaste året eller så kopplat på allt fler shoppingrelaterade funktioner. Att det här kommer nu handlar förstås om uppsvinget för livevideoshopping, 2000-talets TV-shop.

Google is testing the ability to shop directly from YouTube videos

Your favorite creators could become informercial hosts.

Grand Theft Auto får sin första klädkollektion

Nästa spel att få sina egen klädkollektion: Grand Theft Auto. Pimpa dina karaktärer med nya outfits, alltså.

Att pimpa sitt virtuella jag är förstås inget nytt. Det har ju funnits länge i olika typer av spel. Men det som mer och mer händer nu är att det alltså är riktiga klädkollektioner det handlar om – virtuella plagg som marknadsför riktiga, fysiska motsvarigheter. Det är ju det som håller på att hända med de stora onlinespelen – de börjar bli så mycket mer än den huvudsakliga spelfunktionen.

En kul twist i Grand Theft Auto-fallet är att kläderna i kollektionen går att köpa i fem butiker i ”staden”. Det digitala möter det fysiska, när shoppingen bara kan ske på vissa ställen. Precis som det var förr i världen. Även det är alltså något som skulle kunna bli del av marknadsföringen för modeföretag framåt – betala för att öppna sin egen, brandade butik fullt ut.

Sist men inte minst kan en fysisk kollektion som också finns i digitalt format kunna dra in pengar på egen hand, just genom att man köper plagg till sin avatar. Kan vara bra inte minst under en pandemi när det inte spelar någon roll att man kan e-handla sina kläder om man ändå bara behöver en uppsättning myskläder. Då kan man istället lägga pengarna på att se snygg ut i den virtuella världen.

Grand Theft Auto Features Its First Fashion Label

Three characters are outfitted in Polish brand Misbhv.

 

Strömmade medier

Youtube stänger av Trump under minst 7 dagar

Nästa plattform att strypa Donald Trumps tillgång: Youtube. Videojätten har nu ”plockat bort nytt innehåll” (ska handla om en video som laddades upp i tisdags från Trumps officiella Youtube-kanal. Motiveringen var densamma som hos övriga sociala medier som har gjort samma sak: innehållet bröt mot den del av användarvillkoren som anger att man inte får lägga ut innehåll som kan uppmuntra till eller glorifiera våld.

Dessutom har Youtube stängt av möjligheten för kanalen att ladda upp innehåll under ”minst” en vecka, permanent stängt av kommentarer ”av säkerhetskäl” och sist men inte minst gett kanalen sin första varning.

Det sistnämnda innebär att alltså även Google nu öppnar för att stänga av Trump. Och leder också till ungefär samma frågetecken som i fallen Twitter och Facebook: kanalens FÖRSTA varning kommer alltså först nu?

YouTube removes Trump content and bans him from uploading new videos for a minimum of 7 days, citing ’ongoing potential for violence’

YouTube said President Donald Trump’s channel now has its first strike and that comments will be disabled over ”safety concerns.”

Youtube lägger till dygnsstatistik för videoklipp

Sugen på att se hur det går för dina Youtube-kiipp över ett helt dygn? Grattis! Nu lägger Youtube till precis den funktionen (plus möjlighet att jämföra två klipp med varandra under 24 timmar).

YouTube Adds New Metric Letting Creators Track Video Performance Over 24-Hour Span – Tubefilter

YouTube is launching a new analytics tool within YouTube Studio that will enable creators to track video performance over a 24-hour time span — an option that was not previously available, aside from publicly available viewcounts. The ’First 24 Hours’ metric will live in the date picker at the top right-hand corner of the YouTube Studio analytics dashboard.

Twitch-användarna såg på 17 miljarder timmar liveströmmat innehåll 2020

Dags för lite knasigt stora siffror igen. En rapport om hur mycket vi tittade på livevideo förra året.

Mest av allt tittade vi på Twitch, som klockade in på totalt 17 miljarder tittartimmar 2020, 83 % mer än 2019. För Youtube blev summan 10 miljarder timmar och nykomlingen Facebook Gaming skrapade ihop 3,59 miljarder timmar (vilket var 166 % bättre än året före).

Sen var Youtube som vanligt lite i en kategori totalt sett. Enligt Youtubes officiella siffror så sågs Youtube Gaming-innehållet 100 miljarder timmar (live och vanlig video sammantaget). Bara det innehåll som finns under Youtube Gaming. Det tillkommer en och annan timme för allt annat material som finns på Youtube.

Så totalt sett… en  del.

https://www.theverge.com/2021/1/11/22220528/twitch-2020-aoc-among-us-facebook-youtube

Epic Games konkurrensanmäler Apple och Google även i Storbritannien

Nästa steg i det legala grälet mellan å ena sidan Fortnite-utvecklaren Epic Games och å andra sidan Apple och Google gällande om de avgifter som de senares appbutiker tar ut kan klassas som utnyttjande av dominerande ställning. Men det är inte ännu ett domstolsbesök i USA, istället har Epic utvidgat sin stämning till konkurrensmyndigheter i Storbritannien.

Och det som framförallt sticker ut här är tidpunkten och landet. Epic har än så länge inte anmält Apple och Google till EU. Och när man nu väljer ett europeiskt land för att utvidga sin stämning tom väljer man det land som bara för två veckor sedan till sist definitivt lämnade unionen.

Min tolkning? Så här långt har ”förförhandlingarna” i de amerikanska domstolarna inte gått Epics väg. Det hårdaste slaget var förmodligen att Apple inte behövde släppa in Fortnite i Appstore igen i väntan på den riktiga rättegången. Det är inte bästa läget att försöka sig på EU. Men Storbritannien kanske?

Kan inte låta bli att känna att Epic vill få till en seger i ett hyfsat tungt land som de kan lägga som bilaga till de amerikanska domstolsförhandlingarna. Ja, och förmodligen också motsvarande förhandlingar i EU.

Epic Games Expands Fortnite Legal Dispute With Apple to the UK

Epic Games has submitted a complaint to the United Kingdom’s Competition Appeal Tribunal, expanding its Fortnite legal battle with both Apple and…

The Office var den mest strömmade serien i USA 2020

Ifall någon fortfarande undrar varför strömningstjänsterna kastar hysteriskt mycket pengar efter gammal skåpmat.

Nielsen says ’The Office’ was the most popular streaming series of 2020 | TechCrunch

Because streaming services only release viewership numbers selectively, and because each one uses its own methodology, it can be hard to compare the

Apple kan överväga en ny podcastprenumerationstjänst

Sent ska den feta katten vakna. I takt med att poddar har blivit allt hetare så har snart sagt varje musikströmningstjänst (och rätt många andra) satsat stort på formatet bara senaste året. Det fick till sist Apple att vakna till och inse att det kanske inte räckte att förinstallera en podcastapp i alla iPhones för att behålla ledningen. Apple har börjat steppa upp sina podcastambitioner och här kommer uppgifter om ännu ett initiativ på området: en ny prenumerationstjänst specifikt för poddar.

Det handlar alltså om att Apple skulle ta fram originalpoddar på samma sätt som man satsar på originalinnehåll för alla sina övriga innehållstjänster. Det här materialet skulle alltså därmed bara finnas tillgängligt för dem som prenumererar på Podcasts+ (det är väl en extremt säker gissning att tro att tjänsten skulle få det här namnet).

Apple skulle därmed alltså gå i samma tankar som Spotify. Och det skulle i så fall garanterat bli en tjänst som också bakas in i någon av Apples paketprenumerationer, där man kan få rabatt på tjänster genom att ansluta sig till flera.

Och ja, även uppgifterna om att Apple kan vara på gång med fler plustjänster, som Stocks+ och Mail+, känns rätt rimliga. Även om det inte är helt klart exakt vad den sistnämnda skulle kunna innebära.

Apple Developing Podcast Subscription Service to Better Compete With Spotify

Apple is considering launching a new subscription service that would be focused on podcasts, according to unnamed sources that spoke to The…

 

IoT – internet of things

BMW lägger till stöd för UWB i sina digitala bilnycklar

BMW uppdaterar sina digitala bilnycklar och lägger till stöd för UWB. Den trådlösa närtekniken som finns i bland annat de flesta av de senaste två årens iPhone- och Watch-modeller. Det innebär att det nu går att låsa upp bilen utan att ens behöva ta upp sin iPhone ur väskan eller fickan. Med en Watch blir det snudd på ännu lägre friktion.

Apple pushar ut UWB allt bredare – både i och utanför hemmet. Som en brygga mellan det digitala och det fysiska, men också som teknik för att låta digitala enheter prata med varandra. Apple arbetar bland annat för att göra just UWB till standardteknik för digitala bilnycklar (ja, och nycklar överlag). Standarder är förstås bra grejer, som gör att vi som konsumenter behöver fundera mindre på om de prylar och det ekosystem vi föredrar kommer fungera med andra prylar.

För Apple handlar det förstås också om att skaffa sig en självklar position där det idag inte finns en tydlig ledare: sakernas internet. Men det här är också del av vad som är en allt tydligare Apple-strategi: att man vill sitta som kontrollhubb och kitt mellan alla delar av våra uppkopplade liv. Även hos dem som inte väljer att gå all in på Apple.

BMW’s Digital Key Plus will let iPhones unlock the iX from a pocket or bag

BMW has announced an upgraded version of its mobile car key technology dubbed Digital Key Plus. It promises to allow iPhone owners to unlock select BMW cars without having to take their phones from their pockets.

Alibaba presenterar sin första elbil

Ni vet hur vartenda techbolag (ja, snart sagt vartenda bolag överlag) håller på med självkörande bilar och/eller elbilar i någon form? Nu är det dags för ännu ett att kliva in på arenan: Alibaba.

Senaste tiden har Kinas sökjätte Baidu meddelat att man kommer att arbeta med elfordon tillsammans med Volvo-ägaren Geely och iPhone-tillverkaren Foxconn siktar på att rulla ut sin första elbil i början av nästa år, i ett samarbete med elbilsstartupen Byton. Och nu har alltså även Alibaba skrivit under ett samarbetsavtal med Kinas största biltillverkare SAIC Motor. De två företagen kommer att släppa sin första gemensamma bil, med trådlös laddning, under ett nytt varumärke: IM (som står för Intelligence in motion”).

I samtliga ovanstående fall handlar det uttalat alltså om elbilar. Men vi kan utgå från att det finns en självkörande tanke inblandad över hela banan på sikt (namnet Intelligence in motion känns som en hyfsat tydlig ledtråd). Och det lär framförallt vara den delen som gör att såväl Baidu som Alibaba är inblandade. Att de alltså bidrar med sina kunskaper inom AI och digitala gränssnitt. I Baidus fall självklart även sök- och kartkunskapen.

Alibaba launches electric car in tie-up with SAIC

HONG KONG/TAIPEI — Chinese e-commerce group Alibaba Group Holding has stepped up its involvement in China’s electric vehicle sector, launching a seda

Waymo slutar med självkörande bilar (åtminstone som begrepp)

Ni vet Waymo, den delen av Google/Alphabet som sysslar med självkörande bilar? Som dessutom har rullat ut världens förmodligen första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar (om än i liten skala)? De har nu lite oväntat meddelat att de slutar med just självkörande bilar.

Finns förstås en enkel förklaring. Vad det handlar om är att Waymo helt enkelt kommer att sluta använda begreppet ”självkörande” för att beskriva sin teknik. Eftersom i stort sett vartenda stort techbolag och varenda biltillverkare håller på med fordon som ska kunna köra utan förare så tycker Wayme helt enkelt att ”självkörande” har blivit urvattnat. Att de alltså vill visa på en skillnad mellan deras teknik och andras.

Och visst. Egentligen är ju ”autonom” överlag bättre för att beskriva vad det handlar om. Fordonen är ju, om man så vill, medvetna om sin omgivning bortom själva körandet. Men det känns lite som när Snap gick ut med att man var ett kameraföretag och Twitter konstaterade att man var en nyhetstjänst – allt för att slippa kallas ”socialt medium” och därmed jämföras med Facebook.

Vi kan nog anta att de flesta kommer fortsätta prata om ”självkörande” bilar, även när de har Waymos logga på sidan. Ja, fram till dess att det blir så vanligt att vi åter bara säger ”bilar”.

Waymo will no longer use the term ’self-driving’ to describe its tech

The next time Waymo talks about its autonomous vehicle technology, you won’t see the Alphabet subsidiary use the term ”self-driving.”

Smart ringklocka känner av om en besökare har feber

Ett sätt som under coronakrisen för att avgöra om en människa har covid har varit att kolla kroppstemperaturen. I Kina har polis på sina håll fått värmekameror installerade i sina visir för att avgöra vilka som kan vara smittade. Men vad sägs om ha samma teknik hemma? Nu kan du få det. Ettie Smart Video-ringklockan tar tempen på människor som ringer på och kan berätta om någon har feber.

Visst kan det här vara ett rätt trubbigt sätt att säkert avgöra om någon är smittad av en sjukdom, men för den som är orolig kan det säkert räcka. I det här fallet verkar tempen vara ämnad för den som ringer på, men kan förstås vändas.

Det har pratats en… del om hur coronakrisen på kort och lång sikt kan påverka våra liv och våra samhällen. Men även våra hem. Som att saker som dedikerade hemmajobbarytor kommer klättra i priolistorna. Ett område där vi definitivt kommer att se en hel del utveckling är just hälsoområdet. Eller snarare självdiagnosområdet (och för den delen andradiagnosområdet).

Hälsokontroller byggs in allt mer i våra prylar, alltså prylar som inte är utpräglade hälsoprylar. Att vi alltså kan låta våra prylar löpande kan bevaka vår hälsa och komma med tips på vad vi borde eller inte borde göra. Ja, och förstås varna om vi verkar ha åkt på något.

Ettie Video Doorbell Can Measure Visitors’ Temperature | Digital Trends

The Ettie Video Doorbell measures the temperature of visitors, logs the number of people that have entered, and alerts guests when a space is at capacity.

Dold funktionalitet visar att Apples AirTags kan vara nära att släppas

Ända sedan AirTags dök upp som förmodligen-produkt från Apple har det tisslats och tasslats om att AirTags skulle släppas vid vartenda produktevent sedan dess. Men än så länge har den inte dykt upp. Nu visar det sig att Safari från och med iOS 14.3 har en dold avdelning just för att ta hand som de prylar man spårar med en AirTag.

Vad det handlar om är alltså att Apple väntas bygga ut sin Hitta-funktionalitet så att den inte bara kan användas till Apple-prylar. En konkurrent till Tiles produkter alltså. Fäst en AirTag på valfri pryl och spåra den via din Apple-enhet.

Vi vet fortfarande inget om när AirTags kan tänkas släppas, men det känns onekligen som om det kommer allt närmare. Men det kanske mest intressanta är att Apple i våras gick ut med att Hitta-appen ska kunna användas även av tredjepartsprodukter. Att det alltså skulle gå att hålla koll på sina Tile-taggade grejer via Apples app.

Med andra ord: att Apple siktar på att släppa en Wallet får spårning. Delvis säkert för att man vill att även om man kör med en konkurrerande produkt så ska man använda Apples app för att administrera dem. Men mest av allt handlar det förstås om att Apple vill visa att man välkomnar konkurrens. Vi kan väl tro att Tile inte riktigt kommer hålla med om att det senare.

Safari Allows Users to Enable Hidden ’Items’ Tab in ’Find My’ App Ahead of AirTags Launch

As seen in screenshots obtained by MacRumors in 2019, Apple’s long-rumored AirTags items trackers are expected to be managed through the Find My…

 

AI – artificiell intelligens

Amazon gör det möjligt att skapa företagsspecifika röstassistenter baserade på Alexa

Nästa rätt stora steg för Amazons röstassistent Alexa: tekniken öppnas nu för tredjepartsutveckling. Och då inte som tidigare med möjlighet att bygga skills, pluginer, till Amazons röstassistent utan att företag ska kunna använda tekniken som driver Alexa för att ta fram sina egna, företagsspecifika röstassistenter.

Alexa Custom Assistant, som den nya produkten heter, får mer eller mindre en fullständig Alexa att leka med. Stöd för egna skills och aktiveringsord och framförallt egna röster. Förutom att tjänsten är tänkt att skräddarsy röstupplevelser för vissa specifika miljöer, som en bil, så gör framförallt möjligheten att sätta en egen röst på Alexa-klonen att ett företag kan adressera en av de stora utmaningarna med ett röstinternet: hur LÅTER ett varumärke. Och då inte en jingel sist i en reklamfilm, utan att ge en känsla av varumärket när man utför enskilda handgrepp. Tänk ljudet av en blinker eller en bilstängning fast i en digital kontext.

De som använder Custom Assistant kan dessutom optimerar skiten ur ett nischat användarfall. Vanliga Alexa kickar in och hjälper till och den skräddarsydda Alexan inte kan hjälpa till. Du kan alltså sitta med två olika Alexor samtidigt. Skönt schizofrent. Jag ser fram emot när de börjar gräla med varandra.

Amazon’s newest product lets companies build their own Alexa assistant for cars, apps and video games | TechCrunch

Amazon is selling access to the underlying technology stack of Alexa to let companies – starting with Fiat Chrysler Automobiles – build their own

Årets schackmatch: Alexa vs. Google Assistant

Vem tar hem segern? OLIIIIIIDLIGT spännande!

Snart som serie på Netflix.

Amazon’s Alexa vs Google Assistant at Chess (Full Game)

No Description

Petpuls – halsbandet som översätter din hunds skällande 

Har du alltid velat kunna prata med dina hund – på riktigt? Grattis! There’s an AI-hundhalsband for that.

Petpuls’ Smart Collar Claims to Distinguish Your Dog’s Bark | Digital Trends

Petpuls’ new A.I.-powered smart collar claims to distinguish between different types of barks that your dog makes to tell you how it feels.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb svartlistar alla som deltog under attacken mot amerikanska kongressen

Ännu en intressant twist på yttrandefrihet, för att inte tala om Section 230 som skyddar onlineplattformar från att stämmas för vad deras användare gör. Airbnb svartlistar alla som deltog i attacken på amerikanska kongressen från att komma och bo i Washington i samband med Joe Bidens installation 20 januari.

Airbnb kommer att sparka ut alla som har ett Airbnb-konto och bekräftades vara på plats (bekräftat ”via media eller rättsväsendet”) under upploppet 6 januari. Företaget kommer dessutom. Detsamma kommer även gälla individer som bekräftas ha kopplingar till hatgrupper. I båda fallen kommer konton stängas av och eventuella bokningar avbokas.

Vi kan anta att det här inte direkt kommer göra att kritiken mot techbolagen från högerkanten minskar i omfattning. Men det här lär lyftas även i mindre foliehattiga sammahang.

Airbnb is banning anyone who took part in the attempted coup

Airbnb will ban anyone who took part in last Wednesday’s attack.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till kostnadsfria, entimmeshämtningar hos Whole Foods i Prime

Det har gått tre år sedan Amazon gjorde sitt så här långt största uppköp när man la beslag på livsmedelskedjan Whole Foods. Sedan dess har Amazon inte kommit jättelångt med att fullt ut få in Whole Foods i Amazons hela ekosystem. Inte heller i Prime. Nu är det oavsett dags för ännu ett litet steg i den riktningen: Prime-medlemmar i USA får nu möjlighet att få kostnadsfria entimmesupphämtningar av beställningar i alla Whole Foods-butiker. Och på coronasäkert sätt så handlar det om det allt mer populära leveranssättet ”baklucka”. Ja, eller åtminstone att någon kommer ut med beställningen till bilen.

När det gäller just mat så är det för ovanlighets skull Amazon som jagar ledarklungan. Åtminstone Walmart. Den främsta anledningen stavas förstås ”butiksnät”. Precis det som var hela anledningen till att Amazon köpte Whole Foods.

No Title

No Description

Amazon betalar kunder för data från andra handlare

Vad ska du göra med alla kvitton du får när du handlar? Ge dem till Amazon. De betalar för det. Så länge som det är från andra företag än Amazon.

Med andra ord: ny app från Amazon. Marknadsundersökningsappen Shopper Panel. Skicka in bilder på 10 kvitton (tänker att det säkert också funkar med bilder på digitala bilder) och få 10 dollar i ersättning. Fast bara om du bor i USA.

Appen är förstås inte tänkt att stanna här: Amazon har planer på att det ska bli en kundpanelsapp som kan användas för allehanda enkäter. Ett fenomen i sig som inte är särskilt nytt – kundpaneler har ju funnits sedan Hedenhös. Men det är ändå lite intressant att det första steget är att samla in data om hur kunder handlar hos andra än Amazon.

Jag skulle tro att Amazon i synnerhet är intresserat av köp i Walmart-butiker och överlag köp just i fysiska butiker. Och, tja, att det här kommer just nu – med det här initialsyftet – kanske också visar att Amazon trots allt tycker att det är jobbigt att allt fler så sakteliga börjar komma ikapp.

https://internetretailing.net/themes/themes/amazon-launches-us-app-to-pay-consumers-for-data-on-other-retailers-22167

Alibaba blir majoritetsägare i kinesiska varuhuskedjan Sun Art

Ny storaffär i Kina: Alibaba plöjer ner ytterligare 3,6 miljarder dollar i kinesiska varuhuskedjan Sun Art och blir därmed majoritetsägare med 72 %. Ännu en satsning offline för en e-handlare alltså.

Men det är förstås inte ett gäng fristående fysiska butiker vi pratar om. Sun Arts 484 fysiska butiker kommer utgöra en ännu större del av Alibabas fygitala ekosystem. Vi kan förstås ha ännu en diskussion om hur den fysiska handeln tydligen inte alls har gått och dött – det handlar snarare om de fysiska butikerna börjar anpassa sig till en ny värld utan gräns mellan online och offline. Men i Alibabas fall kan vi nog främst anta att det här är i linje med den offlinestrategi som Alibaba har haft länge: offline för att driva online. Och kapa leveranstiden.

Alibaba Group will spend $3.6 billion to take control of Chinese supermarket giant Sun Art | TechCrunch

Alibaba Group said today it will spend about $3.6 billion to take a controlling stake in Sun Art, one of China’s largest big-box and supermarket chains.

JD.com rullar ut 100 obemannade leveransfordon i kinesisk stad

Ni vet tester med små självkörande sista-metern-robotar som företag som Amazon och Postmates håller på med? Det gör förstås kinesiska företag också. Men som vanligt när det handlar om kinesiska företag så gör man det lite mer… storskaligt. E-handlaren JD.com skalar nu upp sitt test från Wuhan och rullar bokstavligen talat ut 100 leveransrobotar i staden Changshu, tänka att åka omkring och leverera paket på egen hand.

Planen är dessutom att man ska släppa lös över 100 000 såna här minibilar de kommande fem åren. Och det är ju… några stycken.

Sen lyfter artikeln också fram kommentarer från analytiker som konstaterar att det kan ta 10 till 20 år innan den här typen av leveransfordon på riktigt kan bli en grej. Det är tiden det bedöms ta för företag att få ner kostnaderna för tillverkning och drift och framförallt – lösa hur man faktiskt ska kunna tjäna pengar på dem jämfört med mänsklig, billig leveransförmåga.

Och det lär garanterat stämma. Kanske inte tidplanen exakt, men hypekurvan lär kicka in även här. Och i fallet flygande drönare. De lär drabbas av rejäl hype, som vi nog bara sett början på, innan företag lägger ned sina tester eftersom ”det aldrig kommer fungera” – innan tekniken bli vardag. Fast på tråkigare, mindre hypeig nivå.

JD rolls out fleet of unmanned delivery vans after successful Wuhan test

JD.com deploys 100 autonomous delivery vehicles on public roads as the country’s online shopping giants push for more unmanned deliveries amid the coronavirus pandemic

 

Strömmade medier

Amazon smyger igång sin spelströmningstjänst Luna

Amazons första försök att bli en dataspelsstudio gick… sådär. För ett par veckor sedan stängde företaget ned sin första titel efter mindre än ett halvår. Vi kan väl anta att Amazon dock inte kommer att ge sig efter en enda motgång. Och när väl nästa spel landar så kan vi anta att det kommer att gå att spela via Luna, Amazons egen spelströmningstjänst som nu har smugits igång.

Uppläggsmässigt fungerar Luna ungefär som de andra motsvarande tjänster som redan finns. Googles Stadia, exempelvis. Då behöver ingen värstingdator eller värstingmobil för att spela spel som annars hade krävt det. Tanken är att det tunga lyftandet sker i molnet. Som Netflix, för spel.

Men det finns en sak som gör att Luna kommer bli lite extra intressant att följa: tjänsten finns för iOS.

Tidigare i år har såväl Facebook, Microsoft och just Stadia fått stopp för sina spelappar – bland annat för att iOS och Appstore inte tillåter spelströmning. Amazon har för iOS därför löst det med webbappar. Har inte full koll på exakt hur det kommer landa, vad gäller både prestanda och Appstore-regler, men får Amazon snurr på det så kan de starta en iOS-trend för den här typen av tjänster.

Amazon’s cloud gaming service, Luna, is now in early access

Amazon’s cloud gaming service, Luna, is entering early access. Players will be able to access Luna, available across Fire TV, PC, Mac, and on web apps for iOS. US-based customers will get first access, with more invitations to roll out in the coming months.

Spotify släpper sitt eget dagligt morgonradioprogram

Så tar Spotify ännu ett steg mot att bli gammelradio: man börjar nu sända ett eget dagligt morgonradioprogram.

Okej, det är inte ett direktsänt inringningsprogram utan ett förinspelat program. Men det är en färdig spellista som blandar prat och musik. Och det här börjar allt mer bli en trend bland strömningsmusiktjänsterna: sänka tröskeln ytterligare för lyssnarna.

Spotify, Netflix och andra liknande tjänster gör det så enkelt det bara går att få dig att konsumera mer innehåll via rekommendationer och färdiga spellistor inom genrer du gillar. Men det finns en viktig skillnad mellan strömningstjänsterna och gammal hederlig radio: hur många färdiga spellistor som strömningstjänsterna än har så måste du göra ett aktivt val för att komma igång. Radio (och för den delen linjär-tv) är bara att trycka igång. Det finns alltid något som rullar utan att du måste välja först.

Ännu en cirkel som old school-sluts, alltså.

Spotify takes on radio with its own daily morning show | TechCrunch

Spotify’s streaming music service is starting to resemble terrestrial radio with today’s launch of the company’s first daily morning show, ”The Get Up.”

Videotjänsten Quibi läggs ned

Underbart är kort. Ja, annat också. Som kortvideo-Netflix Quibi. Sex månader efter lanseringen så läggs tjänsten ned. Inget sistadatum än, men ”början av december” verkar vara det som gäller.

I sig inte förvånande, eftersom Quibi åtminstone senaste månaden eller så aktivt försökt sälja sig själv utan framgång. Inte ens innehållet. Tydligen ska både Apple och Facebook ha tackat nej.

Och jag tycker det är rätt synd. Jag gillade Quibis ansats att försöka skaka om videoströmning som tjänst och fenomen. Det har kommit flera nya tunga tjänster bara senaste året, men alla kopierar mest Netflix rakt av. Quibi tog det som Snapchat börjat med, korta avsnitt, med mobile first-tänk såväl i teknik som format (innehållet gick att se både stående och liggande).

Men, tja, i slutändan är det fortfarande innehållet som räknas. Visst, coronakrisen var väl ungefär sämsta tillfället att lansera en mobile only-tjänst (till en början åtminstone), men Quibi kan inte skylla hela motgången på det. Att se om någon köper innehållskonkursboet, eller om det lever vidare på något annat sätt. Jag tror dock att Quibis angreppssätt delvis kommer påverka andra tjänster.

Extra ironiskt? Kommer dagen efter beskedet att Quibi släpps för Apple TV.

Quibi is shutting down

Quibi, the shortform video service focused on mobile devices, is officially shutting down. The service launched in April 2020 and lasted just over six months before shuttering.

Kina förbjuder beroendeframkallande digitala tjänster för minderåriga

Ni vet skärmtidsdiskussionen? Nu tar Kina saker och ting ett steg längre. Landet har klubbat en ny lag som förbjuder beroendeframkallande digitala tjänster. Från och med 1 juni nästa år så får internetföretag inte längre ”erbjuda minderåriga produkter och tjänster som framkallar beroenden”. Dessutom måste tjänster som spel, livevideo och sociala medier sätta upp ”relevanta funktioner”, som exempelvis tidsgränser för användning.

Nu har det här till stora delar redan i praktiken gällt sedan tidigare i Kina, men att faktiskt fullt ut formellt förbjuda är ju trots allt ett rätt stort steg.

Det hade varit intressant att se hur en diskussion kring det här hade sett ut i vår del av världen. I praktiken alla nämnda slags tjänster har ju mer eller mindre inbyggt i sig själva att få användarna att lägga så mycket tid som möjligt i appen. Inte minst Douyin/TIkTok, som byggt i praktiken hela sin framgång just på en väldigt låg tröskel för att konsumera innehåll.

Techbolagen – både av tjänster och mobiloperativ – har ju gjort försök till självreglering, men jag skulle inte bli förvånad om något liknande skulle kunna bli aktuellt även i EU. Med en tillhörande diskussion om den komplexa frågan att avgöra vad som är ”ett beroende” i det här fallet. Netflix-bingande?

China’s revamped law bans online services that ’induce addiction’ in kids

China has revamped its laws to ban online services and games that ’induce addiction’ in kids.

 

IoT – internet of things

Huawei och ZTE stängs ute från 5G-auktionerna i Sverige

No more Mr. China Guy. Eller nåt. Nu gör Sverige som några andra länder: Huawei och ZTE stängs ute från 5G-auktionerna. Det innebär att de två kinesiska bolagen inte får vara med och bygga ut Sveriges 5G-nät.

Det är Post- och telestyrelsen som nu har sagt sitt och alltså inte ger Huawei och ZTE tillstånd att vara med och 5G-leka här hos oss. Säpo och Försvarsmakten har funnits bland dem som fått tycka till och man kan tänka att deras åsikter vägt rätt tungt.

Men enligt PTS så går man fram rätt mycket hårdare i frågan. Det är inte heller tillåtet att använda komponenter från Huawei eller ZTE i ”centrala funktioner för radionanvändning” (som basstationer) vid ”nyinstallation eller ny implementering”. Befintliga komponenter från de två företagen ska vara bortbyggda senast 2025. Då ska även eventuella beroenden av ”personal eller funktioner som är placerade i utlandet” vara avvecklade eller ersatta (utländsk personal verkar däremot vara okej).

Sååå… tja. Rätt mycket en total svartlistning av Huawei och ZTE som leverantörer av nätverksutrustning. Att se hur det här kan påverka konsumentsidan. Kan tänka mig att exempelvis en och annan internetoperatör kommer att ta en extra funderare kring märket på de routrar de skickar eller säljer till sina kunder.

Säpo stoppar Huawei – får inte bygga 5G i Sverige

Kinesiska Huawei och ZTE stoppas.

Foursquare släpper app som kan ge platsbaserad ljudreklam i dina hörlurar

Ha. Sugen på att bli uppmärksammad/informerad/irriterad/skrämd shitless av en röst som tipsar dig om bra restauranger och andra intressanta ställen när du är ute och går på stan? There’s an app for that. Platsdataföretaget Foursquare har nu lanserat labbappen Marsbot som ger dig precis ungefär just det.

Dessutom finns möjlighet att spela in egna röstmeddelande/reklammeddelande som andra kan höra när de går förbi dig. Local guides i röstformat. Vilket också borde innebära att även näringsidkare kan läsa in sina egna.

Nu pratar vi inte massiv reklambombning. Marsbot ska bara höra av sig nån gång per dag ”eller ännu mer sällan” när den har lärt sig dina vanor. Det går förstås att fippla överlag med inställningarna. Och, tja, du måste ju inte installera appen.

Men Marsbot sätter fingret på ett av problemen med ljud: reklam är fortfarande till största del samma radioreklam som vi alltid har haft. Även i tjänster som Spotify. Ju mer vi använder ljud, exempelvis i smarta högtalare, desto mer blir det här ett problem för annonsörer. Här pratar vi dessutom om ett givet område: kontextuell reklam baserad på plats.

Men min första tanke kring den här? De där fantastiska reklamfinansierade telefonabonnemangen på nittiotalet. Bli avbruten av reklam mitt under samtalet.

Foursquare test app whispers restaurant suggestions through your earbuds

Foursquare is launching a Marsbot for AirPods suggestion that proactively whispers place suggestions through your earbuds.

iPhone-tillverkaren Foxconn satsar på elbilar

iPhone-tillverkaren Foxconn tar ett rätt stort steg åt sidan för sin nästa produktsatsning: elbilschassin

Egentligen är det bredare än så: en elbilsplattform som omfattar både hårdvara och mjukvara vad det verkar. Foxconn satsar på att leverera komponenter och tjänster till 10 % av alla elfordon 2025 till 2027.

Tydligen inledde Foxconn redan ett samarbetsavtal kring elbilar med Fiat i början av året, men det här är en större ambition. Och det är lite logiskt. Även om inte minst de som skriver om bilar ser fortfarande bilar som primärt något som handlar om hästkrafter, inredning och material när även bilar idag egentligen har förvandlats till en förlängning av vår digitala ekosystem. Ja, bokstavligen talat vårt mobila ekosystem.

Att även en privatägd (eller privatleasad) bil egentligen är en app.

Foxconn unveils the modular platform it’ll use to make EVs

Foxconn revealed a modular EV platform today that will enable it to partner with manufacturers for sedans, SUVs, and even commercial vehicles.

 

AI – artificiell intelligens

Facebook opensourcar AI-algoritm som kan översätta mellan 100 språk

Jag har lite svårt att tro att Mark Zuckerberg, när han satt i sitt collegerum, på riktigt hade ens en aning om vilket massivt företag Facebook skulle komma att bli. Jag är helt övertygad om att han inte kunde ana att Facebook skulle bli ett av världens största AI-företag. Men precis där är vi idag. Och igår opensourcade Facebook sitt senaste initiativ på området: M2M-100 (jag kan inte låta bli att tycka att ”polyglut” vore ett fantastiskt namn på tjänsten – låter som nåt från Mumintrollen).

Algoritmen ska kunna översätta mellan 100 olika språk – och en fjärdedel av alla möjliga språkkombinationer ska kunna göras direkt.

Det här låter förstås rätt givet, men majoriteten av alla översättningsmotorer bygger fortfarande på en tvåstegsprocess – med engelska som mellanlandning. M2M-100 ska kunna översätta fler kombinationer än någon annan motsvarighet.

M2M-100 är inte tänkt för kommersiellt bruk, utan för forskningsvärlden. Men vi kan ju anta att Facebook inte kommer dra nytta av tekniken för sina egna produkter. Och förmodligen också än mer börja sälja sina färdiga AI-lösningar till andra.

Facebook’s new AI can translate languages directly into one another

Whether you’re logging on from the US, Brazil, Borneo, or France, Facebook can translate virtually any written content published on its platform into the local language using automated machine translation. In fact, Facebook provides around 20 billion translations everyday for its News Feed alone.

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 33 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Sainsbury’s jagar snattare med AI

Hur fångar man snattare? Är man brittiska butikskedjan Sainsbury’s så använder man AI.

Ett samarbete med ThirdEye har lett till att Sainsbury’s har installerat övervakningskameror utrustade med AI-smartness som kan känna igen om någon stoppar på sig varor, som att lägga dem i fickan. Om en kamera identifierar någon i butiken som gör det skickas en fyra sekunder lång video på det inträffade till en väktare som då ska kunna säga hej.

Och ja, vi kan anta att det kommer ge upphov (och säkert redan har gjort det) till debatt och frågan är inte minst hur det här skulle flyga i Sverige. Ja, eller överlag i EU.

Ja, eller det sistnämnda behöver inte britterna bry sig om särskilt mycket.

Sainsbury’s is catching thieves with AI as it rolls out new ”concealment detector” tech – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Sainsbury’s is using artificial intelligence to catch thieves as it prepares to test new ”concealment detector” technology across its store estate.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb kan börsnoteras före årsskiftet

Airbnbs börsplaner har varit en synnerligen kurvig väg. För något år sedan såg det rätt säkert ut som att Airbnb skulle kliva in på börsen under första halvan av 2020. Sen… hände det saker med världen och planerna verkade helt hamna i malpåse märkt ”nån gång kanske”. Men så började folk bo igen – eller rättare sagt så började folk Airbnb:a på hemmaplan (externt hemmakontor? måste komma ut ur lägenheten? måste komma bort från sambon?) och det verkar ha gjort Airbnb sugna igen. Nu ser börsambitionen ut att vara på banan igen. Och kanske rätt snart.

Enligt uppgifter (”insatta personer” etc.) så kan Airbnb lämna in sin börsansökan redan nu i augusti för att sedan börja handlas i slutet av året. Kanske.

Som vi lärde oss inte minst förra året (*host* WeWork) så kan mycket hända mellan augusti och oktober. Kanske inte alls blir något. Men det skulle i så fall bli ett skarpt test för bodelningsmarknaden som helhet, Airbnb som bolag i synnerhet och även för techvärlden i stort. Hur sugen världen är på börsnoteringar. Senaste större noteringen, förra veckans BigCommerce-inträde, blev en rasande framgång direkt. Men luften kan förstås gå ur dem som så många andra om hösten blir post(?)coronasvår. Kan påverka Airbnbs chanser.

Dessutom blir det intressant med värderingen. Från en toppvärdering på 31 miljarder så talas det nu om 18 miljarder. Och det blir också intressant att se hur det faktiskt är med Airbnb:s intäkter. Ena stunden talas det om att företaget på kvartalsbasis går med vinst och nästa spekuleras det om Uber-hysteriska förluster.

Att se hur det går, kort sagt.

Report: Airbnb planning to file paperwork for initial public offering this month – SiliconANGLE

Report: Airbnb planning to file paperwork for initial public offering this month – SiliconANGLE

 

Mobilt

Google gör alla Android-telefoner till en jättelikt seismograf

Häromdagen skrev jag hur Google börjar fråga användare som söker på ”jordbävning” om de själva kände skaningar. Förmodligen för att på så sätt ännu bättre avgöra var en jordbävning faktiskt har skett – var epicentrum är. Nu kommer nästa steg i Googles jordbävningssystemsambitioner: världens alla Android-telefoner.

Google kommer använda Android-mobilernas accelerometer för att identifiera jordbävningar. Planen är att berörda användare på sikt ska kunna få varningar automatiskt skickade till sina enheter, men innan det så är tanken att varningen ska dyka upp i Googles sök, om man googlar på jordbävning.

Tydligen ska Android-mobiler (och gissar jag, även iPhones) kunna identifiera både P-vågor och S-vågor. Förstås. Om ni som jag inte hade en aning om vad det är kan ni kolla artikeln. Men oavsett handlar det om att mobiler, för de användare som väljer att opta in, blir en gigantisk, decentraliserad och hyperlokal seismograf.

Android is becoming a worldwide earthquake detection network

Android phones will be able to detect earthquakes and, eventually, take part in an automated system that will provide early warning to millions of people worldwide. It will be built directly into the OS and work on the vast majority of phones.

Apple kan ha sålt fler iPhones i USA andra kvartalet än något Q2 tidigare

När Apple droppade sin kvartalsrapport för Q2 häromveckan så blev det en rejäl klang och jubelfest. Företagets bästa Q2 någonsin, trots coronakrisen. Nu kommer analysföretaget Canalys med en påstående som är i linje med det: att Apple sålde fler iPhones i USA än de har gjort något Q2-kvartal tidigare. 15 miljoner mobiler ska ha skeppats iväg.

iPhone 11 sålde 15 % mer än fjolårsmotsvarigheten XR men framförallt var det nya modellen SE som fick Apples försäljning att verkligen ta fart. Apple ökade sin marknadsandel i landet med över 6 % till en total marknadsandel om 47 %. Nästan halva den amerikanska mobilmarknaden. I antal mobiler, då. När det handlar om vinst lär Apple som vanligt stå för betydligt större del av kakan.

Men det kanske absolut mest intressanta i Canalys rapport är att 7 av 10 mobiler som såldes i USA under årets andra kvartal var tillverkade i… Kina.

Däremot kan vi nog gissa att Apple inte löper jättestor risk att åka på någon form av försäljningsförbud i landet.

Apple Shipped 15 Million iPhones in the U.S. in Q2 2020, a New Domestic Record

Apple shipped approximately 15 million iPhones in the United States in the second quarter of 2020, according to a new report shared by Canalys,…

Huawei tvingas sluta tillverka sina flagskeppschip på grund av USA-sanktionerna

TikTok och WeChat ser just nu ut att förbjudas i USA från och med nästa månad. Ja, eller amerikanska företag tillåts inte längre göra affärer med TikTok-ägaren Bytedance eller WeChat-ägaren Tencent (ja, i det senare fallet handlar det visserligen bara specifikt om transaktioner kopplade till WeChat, inte övriga delar av Tencents många verksamheter). Huawei ligger före i sanktionskurvan och nu kommer nästa problem för Huawei.

Sanktionerna gjorde att Huawei inte längre fick tillgång till Googles tjänster, som Google Play, Maps och Gmail. Det har Huawei försökt lösa genom samarbeten kring ersättningstjänster (som ryska sökmotorn Yandex och ryska mejltjänsten Mail.ru) och genom att släppa uppdaterade modeller av Huawei-mobiler som fortfarande får använda Google-Android.

Men nu ser det ut som att Huawei också tvingas kasta in handduken för tillverkningen av sitt flaggskeppsmobilchip Kirin. De får helt längre inte tillgång till de nödvändiga resurser som krävs.

Handelskriget mellan USA och Kina eskalerar alltså ytterligare ett snäpp. Att se om Kina kommer svara på det här och de nya sanktionerna och förbuden.

https://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/huawei-flagship-kirin-hisilicon-smartphone-chips-running-out-us-sanctions-mate-40-2276447

 

Digitalisering

Google börjar rulla ut sin Slack-utmanare

Nu har Google börjat rulla ut den mashup av Gmail, Chat och Docs som presenterades för några veckor sedan. Googles utmanare till Slack, Teams och Workplace om man så vill. En ny samarbetsplattform.

Visst, det är ju inte så att de här tjänsterna inte har fungera med varandra tidigare, men nu tajtar Google till integrationerna även gränssnittsmässigt. Sammanslagningen ska dock vara frivillig för G Suite-kunder. Ja, nu kanske man ska säga. Känns som att alla kommer tvingas över vad det lider.

Det intressanta med Googles lösning är att man väljer att skapa en, tja, mejldödare med Gmail som hubb. Samtidigt som Google dessutom håller på att förändra vad mejl är och fungerar. Att både en chattfunktion och Gmail bor under samma tak är väl på sätt och vis en bekräftelse på hur det fungerar för de flesta organisationer: i slutet av dagen hamnar det ändå i mejlkorgen.

Men som sagt: Google håller ju också på att förändra vad mejl är. Hur det fungerar. Från något statiskt till något interaktivt och dynamiskt. Suddar ut gränsen mellan mejl och chatt.

Formatagnostisk kommunikation.

Gmail’s big merger with Google Chat and Meet starts rolling out today

Gmail’s merger with Google Chat, Google Meet, and Google Docs is going live.

Nissan bygger en urladdningsstation – betala för parkering med el

Extremt intressant initiativ. Nissan har byggt världens första (?) urladdningsstation. Betala för din parkering med elen i din bil. Istället för att betala med pengar så låter du en fastighetsägare ”tanka av” el från din bil som motsvarar parkeringstiden.

Nu handlar det bara om ett koncept som del i en Nissan-utställning och ja, visst är ju även el pengar. Men som koncept handlar det om delningsekonomi som betalningsmedel. Byteshandel, om man så vill.

Är helt i linje med hela grunden i delningsekonomin – att låta andra använda saker man för tillfället inte behöver. Det finns ju även intiativ att testa elbilar som nödaggregat för samhällen, mot betalning. Att elbilsägare som ställer upp på att låta batterierna i sina bilar användas vid större strömavbrott.

Visserligen fortfarande väldigt små steg – men vad vi börjar se, här och i andra liknande exemepl, är faktiskt ett omskakande av vårt ekonomiska system som vi vant oss vid det åtminstone i väst. Och, tja, en disruption av kapitalismen.

Your EV’s electricity can pay for parking at Nissan’s new exhibition

Nissan’s new exhibition lets you pay for parking with electricity from your EV — something that could be commonplace in the future.

 

Ekonomi och finans

En TikTok-försäljning kan slå hårt mot Bytedances värdering

Ännu ett problemområde för TikTok-ägaren Bytedance som följd av  en eventuell/trolig försäljning av TikTok: Bytedances bolagsvärdering kan få sig en rejäl törn.

Bytedance gick i år upp till en värdering som kan vara runt 100 till 150 miljarder dollar. Oavsett vilket tillräckligt mycket för att Bytedance ska vara världens högst värderade techstartup. Det är trevligt när man vill kliva in på börsen, vilket det rätt länge har ryktats om att Bytedance kommer göra (ett rätt givet rykte).

Den värderingen har Bytedance förstås TikTok mycket att tacka för. Appen som vänder sig till resten av världen.

Enligt uppgifter ska Bytedance ha uppskattat att TikTok kommer att stå för 15 % av företagets totala omsättning. Det skulle innebära att TikTok på egen hand är värt runt 15 till 25 miljarder. Men i spekulationerna i samband med försäljningen så har det talats om en TikTok-värdering totalt på uppemot 50 miljarder. Skillnaden däremellan stavas förstås ”förväntningar” och ”potential”.

Om hela eller delar av TikTok bryts loss från resten av Bytedance så kan Bytedance få det svårare att dra in kapital. Även i Kina.

https://techcrunch.com/2020/08/10/bytedance-valuation-under-huge-pressure-as-tiktok-sale-nears/

Facebook startar avdelning för finansiella tjänster

Facebook har enligt uppgifter sjösatt en ny avdelning: F2. Eller Facebook Financial. Ett paraply för företagets finansiella tjänster, alltså.

Fram till i år har Facebooks två intäktssegment i kvartalsrapporterna varit Annonser respektive Payments and other fees. Från och med i år har det sistnämnda bara blivit Other. Sannolikt eftersom transaktionsintäkterna numer är så försvinnande få och eftersom andra delar inom det segmentet nu är rejält mycket större. Som hårdvaruförsäljningen.

Det kan tyckas att det är lite ironiskt att det skedde samtidigt som Facebook satsar mer än någonsin just på betalningslösningar. Och nu satsar man alltså ännu mer, genom att konsolidera de finansiella verksamhetsområdena. Saker som Facebook Pay, WhatsApp Pay, kryptovalutan Libra och den digitala plånboken Novi (som tidigare hette Calibra).

Visst. Internpolitiska rockader är primärt just internpolitiska rockader. Men att Facebook nu gör samma sak som de gör på chattsidan visar att man skapar allt tydligare vertikaler. Ja, eller egentligen horisontaler – som ska skära igenom och bli intäktsströmmar för samtliga Facebooktjänster.

Facebook forms financial group to focus on payments

Facebook has decided to delve deeper into commerce with the creation of a new group focused on payments.

Beike drar in 2,12 miljarder dollar i den största kinesiska börsnoteringen i USA på två år

Igår var det dags för ännu ett kinesiskt bolag att kliva in på börsen i USA: fastighetsplattformen Beike (ja, eller mer formellt KE Holdings). En lyckad notering över teckningsintervallet som fyllde på Beikes kassa med 2,12 miljarder dollar. Det blev dessutom den största noteringen av ett kinesiskt bolag sedan Netflix-konkurrenten iQiyis börspremiär för två år sedan.

En intressant notering av framförallt två skäl. Den ena är att amerikanska investerare inte verkar alltför oroliga för den eskalering av handelskriget mellan USA och Kina som just nu pågår för fullt. Där det bland annat har börjat talas om att sparka ut kinesiska aktier från amerikanska börser. Att Tencent, vars app WeChat i förra veckan drabbades av ett Trump-förbud, är en av backarna till KE verkar inte heller oroa särskilt mycket.

Den andra är hur marknaden ser på just företag som på något sätt är kopplat till fastigheter. WeWorks totala börshaveri förra året la en våt filt över hela branschen och även om Beikes verksamhet inte är exakt som Airbnbs så är det en rätt viktig temperaturmätare inför Airbnbns egen börsnotering som kan bli av redan senare i år.

Tencent-backed Beike Raises $2.12B in US IPO

KE Holdings Inc., better known by its housing transactions platform Beike Zhaofang, sold $2.12 billion worth of shares on Thursday in a US IPO.

Palantir kan börsnoteras redan i september

Nya uppgifter om ännu en högprofilbörsnotering. Palantir kan börsnoteras, som det ser ut via en direktnotering, redan i september.

Palantir grundades av bland andra Peter Thiel, en av PayPals grundare. Ett av Donald Trumps stora fans. Ja, åtminstone 2016 när han backade Trumps valkampanj. Uppgifter gör gällande att han inte kommer göra det den här gången. Kanske orolig för att backa en möjligt förlorande häst.

Det som också är intressant med noteringen är att Palantir är ett av USA:s hemligaste bolag. Palantir specialiserar sig på stordataanalyser åt såväl Pentagon och USA:s underrättelseväsende som åt det privata näringslivet. En börsnotering kan ge mer intressanta inblickar än vanligt när bolag kliver in på börsen alltså.

Palantir Is Looking To Go Public As Early As September

Palantir-a data crunching firm best known for its ties to Peter Thiel, the Pentagon, and police forces across the country-is apparently looking to finally go public, as people ”familiar with the matter” told Bloomberg yesterday. Earlier today, the plans were confirmed by finance execs at Akita Michinoku Capital, a…

 

Övrigt

EU skapar en marknadsplats för personlig data

Ett milt sagt intressant drag från EU: man skapar en marknadsplats för personlig data. The Trust Project. Ett upplägg med, tja, ”databörser”. Känns spontant som en korsning mellan Spar-register och Facebook- eller Google-data. Ska vara på plats 2022.

Som det verkar så kommer globala techbolag (läs: framförallt icke-EU-bolag gissar jag) inte längre få ”lagra eller flytta européers data”. De måste alltså istället gå via en ”data trust”. En, tja, datamäklare.

Sen blir det riktigt spejsigt. EU-medborgare ska sedan få ”data dividends” när företag använder deras data. Någon form av… vinstdelning. Typ. Utan att det specificeras närmare än så.

Artikeln har en noggrannare genomgång (känns som något jag tänker gå igenom i lugn och ro), så kolla in den under tiden. Spontant finns det redan ett antal frågetecken kring upplägget. Samtidigt som det är ett fascinerande koncept. Och inte alls orimligt.

The EU is launching a market for personal data. Here’s what that means for privacy.

The European Union has long been a trendsetter in privacy regulation. Its General Data Protection Regulation (GDPR) and stringent antitrust laws have inspired new legislation around the world. For decades, the EU has codified protections on personal data and fought against what it viewed as commercial exploitation of private information, proudly positioning its regulations in…

Foxconn säger att Kinas dagar som världens fabrik är över

Ett intressant från Hon Hai Precision Industry Co. Och nej, jag hade inte heller hört talas om dem förrän jag läste den här artikeln. Åtminstone under det namnet. Men Foxconn lär vara betydligt mer välbekant bland techintresserade – en av de största iPhone-tillverkarna. Och i samband med företagets kvartalsrapport konstaterade Foxconn att ”Kinas dagar som världens fabrik är över”.

Foxconn, med sin bas i Taiwan, håller på att skifta mer av sin tillverkning till andra länder och regioner. Och de är inte ensamma om att göra det. Drivet inte minst av att Kina börjar bli för dyrt i takt med att landets ekonomi har förbättrats och allt fler lyfts upp till medelklass. Men senaste åren har utflyttningsplanerna snabbats på i takt med att allt fler handelstullar och sanktioner drabbar Kina. Det börjar helt enkelt bli för osäkert och dyrt även politiskt.

Så även om det här i sig inte är nytt så är ett sånt uttalat konstaterande ändå lite småhistoriskt. Kina har varit världens tillväxtmotor ett bra tag nu, men börjar allt mer varva ner till nivåer närmare mognare marknader. Och så kommer alltså handelskriget som lök på laxen.

Det kommer med andra ord bli väldigt intressant att se hur Kinas ekonomi kommer att utvecklas kommande årtionde.

iPhone Maker Foxconn Says China’s ’Days as the World’s Factory Are Done’

China will no longer be the world’s manufacturing epicenter going forward, according to Apple’s largest supply chain partner Foxconn, which…

Airbnb-bo i världens sista Blockbuster-butik

Ha. Underbart. Sugen på att bo i en en Blockbuster-butik? Nu går det. Världens sista Blockbuster är nu upplagd på Airbnb.

För nytillkomna läsare: Blockbuster var Netflix innan Netflix fanns. De erbjöd så kallade ”videoband” och senare ”dvd:er” som gjorde att man kunde strömma film lokalt hemma. Allt som krävdes var att man besökte en butik som Blockbuster, valde en eller flera filmer och tog med dem hem. Sedan hade man obegränsat tittande i full-tjock-tv-kvalitet i upp till tre dygn. De mest populära titlarna var dock begränsade till obegränsat tittande i full-tjock-tv-kvalitet i max ett dygn.

Vissa butiker erbjöd även strömnings-hotspots somde som saknade tillräckligt bra strömningslösning hemma kunde hyra och ta med sig hem. En så kallad ”moviebox”.

Good times.

Last Blockbuster store is now on Airbnb for a nostalgic ’90s sleepover

Imagine staying overnight at the iconic ’90s move outpost. That’s a reality now. (If you’re lucky.)

Boeing 747:or använder fortfarande floppydiskar för uppdateringar

LEEEEET’S DO THE TIME WARP AGAIN!

Boeing 747s still get critical updates via floppy disks

Boeing’s 747 aircraft are still using floppy discs to update critical software. Security researchers at Pen Test Partners were able to tour a British Airways 747 recently, getting a closer look at the avionics systems that power the plane.

Internet Explorer fyller 25 år 16 augusti 2020

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Visa Facebook vägen för framtidens syn på data?

Visar Facebook vägen för framtidens syn på data?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper funktion för att korsposta livsändningar mellan sidor

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS / Twitter"

Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS

Instagram autoanpassar annonser för Stories

Instagram uppdaterar annonser för Stories. Nu börjar annonser som laddas upp till Ads Manager automatiskt konverteras till helskärmsformat från kvadratiskt format.

Justeringen sker inte genom zoomning utan genom att smart bildigenkänning fyller i med likartat mönster eller lägger visst innehåll under kvadraten. Kan säkert förenkla för företag som inte har möjlighet att spotta ur sig innehåll, men än så länge blir det nog fortfarande bäst om man lägger tid på att optimera för olika format och plattformar innan man laddar upp.

Instagram Introduces Full Screen Support for Ads in Stories

Instagram is making it easier for businesses to create full ads that can be used in Stories.

Facebook rullar ut upprankning av lokalnyheter överallt

I början av året började Facebook ranka upp lokalnyheter i nyhetsflödet, med argumentet att folk är intresserade av det som händer runt dem. Det verkar som att försöket fallit väl ut, för nu rullas den här justeringen ut till alla länder och alla språk.

Det här betyder att användare kommer att få se fler nyheter om staden de är i och ”other cities they may care about”. (Hur vet Facebook det? Because it’s Facebook. Har ni inte hängt med senaste tiden?)

Förstås två intressanta saker. Dels att ju mindre världen blir, desto mer bryr vi oss om det lokala. Typ. Och dels att det känns som att FB nästa börjar bygga allians med ”lokaltidningarna" mot jättemedierna.

More Local News on Facebook, Globally | Meta

Now, people around the world will see more news on Facebook from local sources covering their current city and other cities they may care about.

Facebooks datahantering kommer granskas av amerikanska myndigheter

Precis vad Facebook behöver just nu, del 37. FTC (typ Konsumentverket om Konsumentverket inte stått på konsumenternas sida) kommer nu inleda en granskning av FB med anledning av Cambridge Analytica-härvan. Myndigheten kommer att titta på om FB har brustit i informationen om vad användare har samtyckt till.

Kommer sträcka sig tillbaka till 2011, då FTC och FB tydligen ingick ett avtal där just detta stipulerades. Om FB fälls kommer det kosta upp till 40 000 USD i böter. Per överträdelse. Kan då potentiellt bli… många (hur det nu ska bevisas). Typ, ouch?

FB säger sig välkomna undersökning och det tror jag de trots allt menar. Dock inte samma sak som att de älskar den.

https://www.theverge.com/2018/3/26/17164210/facebook-cambridge-analytica-data-privacy-ftc-investigation

WhatsApp lägger till betalning via QR-kod

Det här med #deletefacebook. I en betaversion av WhatsApp kommer man nu kunna betala genom att scanna en QR-kod. Eftersom det handlar om WhatsApp handlar det förstås självklart primärt mest om en funktion för tillväxtmarknader - men kan säkerligen bli aktuell även på mer utvecklade diton.

FB håller på att, inte minst inspirerade av WeChat, jagar fler intäktsströmmar än bara reklam (ca 98 % är reklam, vilket är… lite sårbart). Kan man få snurr på andra slags intäktsmodeller skulle man även bli mindre beroende av detaljerad användardata - det som nu har utlöst senaste FB-krisen. Den här typen av tjänster kan förstås göra det ännu svårare just att #deletefacebook.

WhatsApp Will Now Let You Transfer Money by Scanning QR Codes

WhatsApp for Android update will bring a new QR Code option for digital payments, which brings yet another payments feature to the messaging app.

Jobbar vi åt Facebook?

Mycket Facebook idag (också). Intressant vinkel på vår relation med företaget. Att vår information är själva hjärtat i tjänsten är väl de flesta medvetna om. Åtminstone nu. Men som artikeln konstaterar jobbar vi också för FB. Och vi har en väldigt tydlig rollbeskrivning.

”Your job is to drive people to the platform and keep them there.”

Det är uppdraget vi har när vi skapar innehåll och lägger upp. Ja, även om vi själva inte skapar innehållet.

Nu kan man förstås argumentera att vi får igen en massa för vår insats. På sikt tror jag dock att vi kommer att värdera vår information högre och att vi kommer vilja ha betalt, snarare än omvänt. För innehåll och data.

https://mashable.com/2018/03/26/free-labor-facebook-profits/?1

Facebook samlar ihop integritetsinställningarna

Facebook uppdaterar funktionerna kring hur man kan kontrollera och se sin personliga information. Man har samlat ihop funktioner som tidigare låg utspridda på olika ställen till en kontrollhubb för enklare översikt. Huvudområden:

  • Hantera kontosäkerheten (t ex tvåfaktorsverifiering)
  • Kontrollera din personliga information (vad du har gjort, skrivit, delat etc.)
  • Anpassa vilka annonser du får se
  • Kontrollera vem som ser dina inlägg och din profilinfo
  • Verktyg för att hitta, ladda ner och radera din data data

Det sista är förstås en bra sak med anledning av det som hänt senaste tiden, men det är nog mest drivet av GDPR. Oavsett, bra initiativ från Facebook.

It's Time to Make Our Privacy Tools Easier to Find | Meta

We've heard loud and clear that privacy settings and other important tools are too hard to find and that we must do more to keep people informed. We're taking steps in the coming weeks to put people more in control of their privacy.

Facebook bryter avtal med tredjepartsdataföretag

Som en följd av senaste tidens händelser bryter nu Facebook samarbetet med ett antal ”data brokers”. Tredjepartstjänster med data som kan användas tillsammans med Facebooks egen för att rikta annonser ännu bättre via data som hämtas från användarnas förehavanden utanför Facebooks plattformar. Motiveringen är att Facebook inte känner att de kan garantera hur den datan har samlats in och används.

Företagen som det handlar om är totalt nio stycken, som Acxiom, Experian, Oracle Data Cloud, TransUnion och WPP. Facebook kommer fortsätta samarbeta med dessa företag vad gäller mätning och uppföljning av annonser, men även denna form av samarbete ska ses över.

https://venturebeat.com/2018/03/28/facebook-ends-data-broker-partnerships-in-blow-to-targeted-ads/

Facebook anklagas ha tankat ner användares sms- och samtalshistorik utan tillstånd (eller?)

Precis den typ av nyheter som Facebook behöver just nu: det visar sig att FB har tankat ner Android-användares samtals- och texthistorik. Googles API har gett tillgång till mer information än bara kontaktinfon om man gav tillåtelse att komma åt kontakterna. Gäller Facebook Lite eller Messenger. Sannolikt… rätt många användare.

Visst är det osnyggt (igen) av Facebook. Och det här har gått att göra till slutet av 2017. Men även här känns det som att någon annan också är rätt skyldig: Google. Som låtit dess API ge apputvecklare så pass mycket tillgång..

Apple FTW. Och det här lär bli allt viktigare. Se till att användarens information aldrig lämnar de lokala enheterna.

Android phone users, Facebook was tracking your calls and texts

"Oh wow my deleted Facebook Zip file contains info on every single phone cellphone call and text I made for about a year- cool totally not creepy."

41 % av de populäraste Android-apparna skickar data till Facebook (men vems är felet?)

Och ännu mer Facebook. Företaget AdGuard har tittat på hur det ser med FB-spårning i Android-appar. Och 41 % av de mest populära Android-apparna har FB-spårning i sig. Lär vara motsvarande på iOS-sidan. För att inte tala om alla webbplatser. Och som AdGuard konstaterar: FB har inte bett om tillåtelse att stoppa in pixeln.

Och det är förstås här det är dags att stanna upp och reflektera.

För det är inte FB som stoppar in pixeln. Det är inte FB som inte ber om tillåtelse att göra detta. Det är vi. Vi som äger webbplatserna och apparna. Det är vi som förser FB, och sen oss själva, med data utan att fråga användarna.

Läge för lite spegeltittande känner jag.

Facebook tracking is present in 41% of the most popular Android apps

In response to several privacy blunders, netizens are flocking to #DeleteFacebook. But research from AdGuard suggests that escaping Zuckerberg's panopticon is easier said than done, as Facebook-built tracking software exists in a staggering

Snapchat

Ny Snapchat-funktion: Map Explore

Snap jazzar upp Snap Maps-funktionen. Map Explore ger Snapchat-användare mer uppdaterad information om vad deras vänner gör, men också om det händer något särskilt nära användaren (eller någon annanstans). Med andra ord förstås ett sätt att få snappare att hänga ännu mer i appen - och i funktionen.

Men det som är intressant är förstås breaking news-funktionen. Ett sätt för Snapchat att ta upp konkurrensen främst med Twitter som snabbnyhetskanal. Men även ett sätt att få publicister att satsa på Snapchat.

Snapchat's Map Explore feature will let you know when your friends are hanging out without you

Snapchat's Map Explore feature will alert you to what your friends are up to on your Snap Map. The feature will also highlight breaking news snaps and other events from around the world.

Snapchat testar tredjepartsappar

Intressant initiativ från Snapchat: connected apps. Med andra ord precis det som gjort att Facebook är i blåsväder den här gången.

Man kan väl gissa att det här inte är något som Snap svängt ihop senaste veckan, så med andra ord kan det vara fenomenalt lyckad eller fenomenalt usel timing för något som startades långt före nuvarande Facebook-cirkus.

Oavsett kan man hoppas att Snap har lärt sig integritetsläxan (och då inte bara det som hänt senaste tiden).

Som artikeln konstaterar kan det bli Snaps satsning att bygga ett eget miniappsystem. WeChat har varit särskilt framångsrika att kapitalisera på just det här på rekordkort tid.

https://mashable.com/2018/03/27/snapchat-connected-apps-test-access/#BXhN2M_hFsq8

Twitter

Twitter lägger till Timestamps-funktion

Ny Twitter-funktion: Timestamps. Möjlighet att tweeta ut en startpunkt i en livesändning eller eftervisning. Med andra ord: hoppa fram till stället i videon som du vill tweeta ut och sedan kommer uppspelningen börja vid den tidpunkten när följare klickar på videon i tweeten.

Twitter's Timestamps lets you share live videos from any specific moment

Twitter's Timestamps lets users share live videos from any specific moment. The feature is rolling out today.

LinkedIn

LinkedIn börjar med autospelande videoreklam

Nu är det snart (ÄNTLIGEN!) dags för autospelande videoreklam i LinkedIn-flödet. Som alltså då kan bo hos LinkedIn snarare än att vara video som länkas in från annan källa. Har testats sedan oktober men verkar nu alltså rulla ut till alla ”kommande veckorna”.

Som tur är kommer de inte spelas med ljudet på (till att börja med?) Förhoppningsvis gäller inställningarna för autospelande video i flödet även reklamformatet.

Autoplaying video adverts are coming to LinkedIn

Still not annoying as 'broetry' though.

LinkedIn gör det möjligt för företagssidor att ladda upp video

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Jag la ut att LinkedIn börjar med videoreklam tidigare i veckan. Missade förstås att det även gäller sidor. Nu kan alltså även företag och organisationer ladda upp video direkt till sin sida på LinkedIn.

https://marketingland.com/linkedin-is-rolling-out-native-video-advertising-video-for-company-pages-237146

LinkedIn lägger in veckograf över profilbesökare även i appen

Noterar att användargrafen över profilbesökare uppdelat per vecka redan har dykt upp i LinkedIn-appen (bara nån vecka efter jag såg det i datorversionen). Bra där!

Mindre bra: att mer än halva skärmen i avdelningen täcks av en betalvägg som man måste scrolla sig förbi (användarprofilerna visas först under det som syns i bilden här nedan). Rätt pajigt, alltså.

Okej att jag har en iPhone 7, vilket betyder att jag har en mobil man inte behöver en pirra för att kunna få med sig, men det är fortfarande vara en rätt vanlig skärmstorlek. Onödigt långt ner även i en större mobil.

Graf över profilbesökare i LinkedIn-appen

 

 

Sök/SEO

Google börjar rulla ut sitt mobilindex

Nu börjar så Google rulla ut sitt mobil först-index. Med andra ord att indexering främst kommer att ske av mobilversionen av en webbplats. Först om det inte finns en kommer datorversionen att användas.

Kommer inte att betyda att datorsajter helt kommer försvinna från sökningarna. Om en icke-mobilanpassad webbplats bäst matchar en sökning är det den som kommer att visas. (Blir intressant att se hur AMP-sidor, sidor byggda på Googles eget snabbladdande mobilformat, kommer att hanteras. När det började pratas om mobilindexet så kom uppgifter att AMP-sajter skulle hamna på plats tre - alltså efter datorversionen. Känns i så fall som ett väldigt märkligt beslut.)

Google's mobile-first search indexing is live after lengthy testing

After well over a year of testing, Google is ready to shift some of its search engine foundations to focus on mobile. The company has started the rollout for "mobile-first" search indexing, which uses the phone-optimized versions of pages for indexing and ranking whenever possible.

Google Assistant lär sig prata svenska i Google Maps

Apples i särklass största konkurrensfördel gentemot Amazon och Google på röstområdet har varit att Assistant och Google har varit rätt kassa på alla språk utom engelska. Och med tanke på att Google väldigt länge blivit the go to place för översättningar är det märkligt att det inte har gjort mer. Idag ändras det ordentligt när man lägger till 39 nya språk. Och svenska är ett av dem. I både Android- och iOS-appen.

Google Assistant ska komma till Sverige under året - och då kunna förstå och prata svenska. Det här är med andra ord första smakprovet.

Google Maps learns 39 new languages

We're making Google Maps even more useful by adding 39 new languages-spoken by an estimated 1.25 billion people worldwide.

Företag kan lägga ut erbjudanden via Poster-funktionen

För bara ett par veckor sedan utökade Google Poster-funktionen med möjlighet för artister som har en faktaruta att publicera innehåll direkt i sökresultatet. Nu kommer nästa funktionstillägg: möjlighet för företag att lägga ut erbjudanden direkt i sökresultatet och Maps som visas tillsammans med informationen på samma sätt som övriga Poster-inlägg.

Det intressanta är att det, också likt Poster i övrigt, inte verkar kosta något för My Business-användare. Med andra ord möjlighet till gratisannonsering (i alla fall nu). Förstås för att Google vill att fler företag ska få Googles sökresultat att bli stället man går till även när man inte specifikt letar efter något.

Google Lets Businesses Post Offers to Organic Search Results

Google is testing a new feature which allows Google My Business pages to publish offers directly to search results.

Google Maps för iOS får stöd för att söka bland platsrecensioner

Ännu ett intressant tillägg i Google Maps för iOS: möjlighet att sortera recensioner - och söka bland dem. Om kvaliteten på pommesen är extra viktig när man letar efter restaurang så kan man med andra ord söka på det ordet och se vad andra pommes-fans har skrivit.

Google Lets Users Search Through Reviews of Business Listings

Google Maps for iOS has been updated with restaurant wait times and new search features.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon inleder matsamarbete med Monoprix i Frankrike

Ett av företagsnamnen som ofta återkommit i spekulationer kring vilket företag som Amazon kommer köpa härnäst är franska kedjan Carrefour. Det visar sig att landet var rätt. Åtminstone om vi pratar marknad där Amazon gör en push (och ett Carrefour-uppköp ligger nog fortfarande på bordet).

Amazon har ingått samarbete med livsmedelskedjan Monoprix. Det handlar förstås om matleveranser. Och Prime. Kunder i Paris kommer nu kunna få mat levererad från Monoprix via Prime Now.

Jag skulle tro att vi här ser något som nog kan bli ett rätt troligt scenario även när Amazon gör sitt förväntade intåg i Sverige: samarbete och konkurrens på samma gång.

https://www.psfk.com/2018/03/amazon-monoprix-partner-grocery-delivery-france.html

Walmart inleder samarbete med FedEx

Ännu en allians för att bygga vallgrav mot Amazon. Walmart gör gemensam sak med FedEx. Walmart kommer placera ”FedEx Stores” i 500 av sina butiker - bemannade av Walmart-personal. Utöver att kunna använda FedEx tjänster kan kunder även använda butikerna som paketombud och lagra det e-handlade.

Även en win för FedEx. Med tanke på att Amazon nu också satsar på att bli en fraktjätte så måste förstås andra fraktbolag knyta nära band med övriga e-handlare. Men Walmart börjar också visa en annan del av sin strategi: att bli Amazon på marken. Gigantiska butiksytor som gjorda för shop-in-shop från andra företag - och på så sätt också skapa en omniupplevelse.

Walmart fortifies its position as a one-stop shop

Walmart announced it would be bringing FedEx shops into 500 of its US stores

 

Strömmade medier

Youtube kanske kommer släppa filmer på bio

Youtube fortsätter att steppa upp Youtube Red, betalversionen av Youtube. Men också satsningen på originalinnehåll.

Nu kommer uppgifter att nästa Youtube Red-original kommer att få sin premiär på gammal hederlig bioduk, snarare än i strömningstjänsten. Ja, eller om det blir samtidigt (eller alls, det är än så länge obekräftade uppgifter). Anledningen är precis samma anledning som att Netflix har gjort samma sak: för att visa att man är på riktigt.

Men det kan också finnas ett mer affärsmässigt beslut. Upplevelser blir allt viktigare och biografer kan vara en nyckelkanal här. Framförallt om man kan bygga in biobiljetterna i ett större prenumerationspaket. Som Prime.

YouTube Red plans to screen its next original film in theaters

YouTube Red plans to try a new distribution strategy for an upcoming original movie, which will see a theatrical release. The movie, Vulture Club, stars Susan Sarandon as a nurse whose journalist son is held hostage by terrorists.

Apples strömningskanal kanske lanseras 2019

Mer information kring Apples kommande originalinnehållssatsning. Företaget verkar sikta på en lansering Q2 2019.

Kanske mest intressant i artikeln, insikte från Eddy Cue: ”We don’t know anything about making television /…/ There’s other things we bring. We know how to create apps, we know how to do distribution, we know how to market. But we don’t really know how to create shows”

Digitaliseringen i ett nötskal. Sätt upp ett förflyttningsmål. Lär dig längst med vägen istället för att försöka detaljplanera hela resan i förväg (och då missa fönstret). Citatet ovan är ju dessutom Netflix rakt av.

Apple Goes to Hollywood. Will Its Story Have a Happy Ending? (Published 2018)

The company is making deals with Steven Spielberg and other big names. But can it avoid the fate of other tech giants who entered the entertainment business?

Googles TV-app får fler kanaler

I skuggan av techjättarnas satsningar på originalinnehåll så pågår kapplöpningen att nå det egentliga målet: att bli Spotify för video. Apple är redan på gång. Liksom Apple. Och nu Google (okej, alla tre vill också bli Spotify för musik, men det hör inte hit.)

Nu lägger till Google mer funktionalitet i sin Play Movies & TV-app (Google måste verkligen hitta nån som kan hjälpa dem med produktnamn. Lite mer Ikea kanske? ”Titta”. På svenska.)

Den nya appen kommer, likt Apples motsvarighet, bli en blandning mellan samlingsplats för det egna innehållet och en tv-tablå för övriga (28 stycken vid starten. Och likt hur det var för Apple är Netflix inte en av dessa. Än.)

Google Play Movies and TV Now Shows Where to Find Shows and Movies | Digital Trends

Google's Play Movies & TV app for Android has received a major update, and now shows where you can stream your favorite shows and movies.

 

IoT - Internet of things

Apple börjar lagra patientjournaler i iPhones

Ännu en ny iPhone-funktion som lämnar betastadiet i och med nysläppta iOS 11.3: Health Records.

Ny del i Hälsa-appen, där iPhone-användare som har journaler hos 100 vårdinrättningar runt om i USA kan komma åt sin hälsoinformation direkt från sin telefon.

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Apple's Health app can now display medical records from 39 health systems

iPhone users at more than 100 hospitals and clinics in the US can now access parts of their medical records through the Health app, Apple announced today. The Health Records section of the app debuted in January with the iOS 11.3 beta, and today's update makes it available to everyone who updates their phone to the latest version.

Facebook smarta högtalare kanske försenas - för att få till säkrare datahantering

Att Facebook ska presentera hårdvara, sannolikt en smart högtalare (eller flera), under sin nästa F8-konferens verkar nästan ha varit bekräftat. Men nu verkar (den förmodade) lanseringen (förmodligen) skjutas upp.

Det ska i så fall inte bero på att man inte vill att nuvarande härksituation ska ta ljus från lanseringen, utan för att FB vill se över datahanteringen i prylarna.

Förmodligen ett smart beslut. Och enligt artikeln satsar man på Apple-spåret: att personinformation hanteras lokalt i prylen snarare än i molnet, som annars är en vanlig lösning när AI-smartness är inblandat. Fler företag kommer garanterat göra samma sak. Vare sig de vill eller inte.

Facebook reportedly tweaks data storage on upcoming video chat device

Facebook has been working on a smart home device called Portal -- a video chat gadget powered by facial recognition that could reportedly suggest a call when two users are both near their respective devices.

 

Bekvämlighetsekonomin

Ubers problem fortsätter - kommer inte återansöka om körtillstånd

Rätt många har vid det här laget sannolikt koll på att en självkörande Volvo-bil inom ramen för Ubers test med självkörande fordon körde ihjäl en kvinna i Arizona. Fick förstås hela branschen för självkörande fordon att skaka.

Från början spekulerades det i att det var en olycka som hade varit svår att undvika, men sedan, via film från olyckan, uttalanden från experter och andra företag i samma bransch, har det svängt över till att det nog var så att Uber antingen inaktiverat viktiga funktioner eller helt enkelt snålat in på sensorer.

Något som talar för det senare är att Uber inte kommer att ansöka om att få tillbaka sitt upphävda Arizona-körtillstånd.

Uber will not re-apply for self-driving car permit in California | TechCrunch

Uber, after suspending its self-driving car operations in all markets following a fatal crash, has decided not to re-apply for its self-driving car permit

 

Marknadsföring

Waze lägger till fler annonsmöjligheter

Lokalt är som bekant väldigt svart just nu. Och nu utökar Waze sitt annonserbjudande till att gälla även just lokala näringsidkare

Med andra ord kommer exempelvis vägkrogar kunna köpa nålar på kartan som är tänkta att kunna locka Waze-användare att stanna till under resan. Annonskostnaden kommer att baseras på CPM.

Det finns även ett takeoverformat som täcker hela toppen av skärmen. Men först när föraren har stannat. Och just det känns som en bra grej. För, tja. Navigeringsapp. Saker som händer på mobilens skärm. Vad skulle kunna gå fel?

Waze officially launches its ad program for small businesses | TechCrunch

With the launch of Waze Local, Google-owned navigation app Waze is offering small businesses a way to market themselves to consumers on the road. Waze

Apple steppar upp reklamsatsningen i Apple News

I skuggan av annonsduopolet Google/Facebook har Apple alltid varit en väldigt liten spelare. Företagets försök med egna annonsformat har aldrig riktigt lyft särskilt högt. Men skam den som ger sig. Apple testar åter med reklam i Apple News och nu utvidgar man satsningen, enligt uppgift.

Det innebär att publicister kan använda DoubleClick for Publishers för att få in sina annonser i appen och därmed alltså kunna ta del av reklamintäkterna där. Som artikeln konstaterar har Apple alltid varit betydligt mer restriktiva med vilken data företag och annonsörer kan få, men publicister lär ta det om man kan få in en fot i News, som ska ha 60 miljoner användare i USA.

Apple expands test to sell ads in Apple News

Apple News is expanding its DoubleClick for Publishers test to publishers just as they look harder for ways to monetize their content outside of Facebook.

 

Ekonomi och finans

Ännu fler siffror inför Spotifys börspremiär

Sista finansiella infon före Spotifys börsnotering bjuder på några intressanta grejer. Handlar om framtiden. Hur 2018 kommer att sluta.

  • Antalet användare kommer vara 198-208 miljoner (+26-32 % jämfört med förra året)
  • Antalet betalande användare kommer att vara 92-96 miljoner (+30-36 %)
  • Omsättningen landar 6,1-6,6 miljarder dollar. Motsvarar +20-30 %, 10-20 % under tillväxten för 2017 (39 %)

Det sista är förstås extra intressant. Eller rättare sagt hur marknaden kommer ta emot de nyheterna och om de kan påverkar kursen. Sannolikt inte, eftersom det är en förhållandevis liten mängd aktier som släpps och stort intresse. 3 april är det dags.

Spotify thinks its revenue growth will slow, to reach $6.4 billion this year | TechCrunch

Spotify released financial guidance ahead of its public debut planned for early April. It's an unconventional move, but the music streaming service isn't

Google köper gif-plattformen Tenor

Hoppsan, där ser man. Google köper gif-plattformen Tenor. Because gifar.

Att någon köper Tenor är inte så oväntat. Lite oväntat att det är Google som gör det. Men det säger något om hur viktiga gifar har blivit i vår kommunikation.

Tenor kommer fortsätta som ett eget varumärke. Förmodligen för att Google lite vill distansera sig och därmed göra det enklare för företag att anamma tjänsten. För ja, Tenor finns även i Facebook. Blir spännande att se vad som händer där. Om FB kommer pynta till Google eller om Giphy blir väldigt glada (tja, eller om FB kör själva).

Att kackiga videosnuttar skulle vara värda miljondollarbelopp. Inget man såg komma för 20 år sen.

Making it easier to find and share GIFs with Google

Weu0027re acquiring Tenor, a GIF platform for Android, iOS and desktop.

iPhone-tillverkaren Foxconn köper iPhone-tillbehörsföretaget Belkin

Där ser man. Foxconn, kanske mest kända som underleverantörer till Apple, har köpt upp Belkin. Köpet inkluderar även varumärkena Linksys och Wemo.

Ska vara första gången som Foxconn köper konsumentvarumärken och som konstateras är det sannolikt mest för att positionera sig som en stor spelare i våra uppkopplade liv. Belkin är mest kända för iPhone-tillbehör, Linksys för routers och Wemo för smarta hemmaprylar.

Men det lär också vara samma förflyttning som Apple nu gör. Foxconn lutar sig väldigt tungt mot iPhone-tillverkningen, vilket är ett problem när tillväxten mattas av. Då gäller det att hitta fler intäktsområden och att tjäna pengar på befintliga (iOS)-kunder.

iPhone manufacturer Foxconn acquires Belkin, Linksys, and Wemo

Taiwanese hardware manufacturer Foxconn, which is contracted by Apple to make its iPhones, has agreed to acquire accessory firm Belkin and its associated brands, Linksys, and Wemo for $866 million in cash, by way of a merger.

Börspremiär för iQiyi – ett kinesiskt Netflix

I skuggan av hypen kring Dropbox och Spotifys börsnoteringar klev ett intressant företag in på Nasdaq i fredags: iQiyi. Videoströmningsföretaget ägt av Baidu (Kinas Google).
Förstås ett företag som, åtminstone just nu, kommer beröra oss svenskar väldigt lite. Men som alltid kan det vara intressant att hålla lite koll på mullrandet i öst.
iQiyi är alltså ett Netflix i Kina och är också en av de största spelarna på området (tillsammans med främst Tencent Video, del av konglomeratet bakom chattappen WeChat). Några siffror:

  • Har 50,8 miljoner betalande användare (att jämföra med Netflix ca 55 i USA)
  • Har, likt Spotify, både betal- och reklamabonnemang, så den totala mängden månadsanvändare är ca 421 miljoner i mobilen och 424 miljoner i datorn (här lär det vara väldigt hög grad överlappning)
  • Tillväxten är i princip rätt plan - men man jobbar (som så många andra företag nu) att tjäna pengar på de befintliga användarna
  • Skapar förstås också eget innehåll och stor för en väldigt stor del av de populäraste showerna i Kina
  • Omsättningen ökade med 48 % senaste året (se ovan kring befintliga användare)
  • Till skillnad från Netflix är annonser det största intäktssegmentet (ca 47 %), prenumerationer ca 38 %
  • Ligger rätt långt efter Netflix vad gäller intäkter per medlem, vilket alltså kan vara både en svaghet och en möjlighet

Hur gick då börsnoteringen? Till skillnad från Dropbox, vars aktie tog fart, stängde iQiyis börskurs under noteringskursen efter första handelsdagen (startade på 18 dollar och stängde på 15,55). Alltså definitionsmässigt en misslyckad introduktion.

Inte helt otippat, med tanke på att det är ett tämligen okänt företag i väst, även marknadsmässigt, och eftersom de viktiga tillväxtsiffrorna inte är som marknaden vill ha dem. Tror dock att det kommer ta fart nästa vecka (beroende på hur det i övrigt går på Nasdaq, har ju varit techslakt lite varannan dag senaste veckan eller så).

Trots tappet så ligger iQiyi i ett samlat börsvärde om ca 11 miljarder dollar, vilket är över värdet Spotify bedöms få efter sin notering på tisdag (även om Spotifyaktien, till skillnad från iQiyis, lär ha rallydag på tisdag - och därmed säkert kunna få ett börsvärde i närheten av iQiyis).

https://walkthechat.com/iqiyi-chinese-netflix-now-listed-nasdaq/?1

Apple Pay bedöms ha 127 miljoner användare

Siffror som är en månad gamla vid det här laget, men jag missade dem när de kom. Apple har inte släppt några siffror för Apple Pay, annat än företaget i senaste kvartalsrapporten konstaterade att antalet användare fördubblats och antalet transaktioner tredubblats jämfört med året före.

Nu har en analysfirma försökt sätta siffror på det faktiska användandet. De bedömer att det finns 127 miljoner aktiva Apple Pay-användare globalt, upp från 62 2017. Med tanke på att det ska finnas över 1 miljard aktiva iOS-enheter så är det alltså fortfarande en liten del, men ändå hyfsat stor. 5 % av de amerikanska användarna och 11 % av de internationella Apple-kunderna kör Pay.

Apple Pay used by estimated 127M users globally, but analyst claims only 16 percent of iPhones used for payments | AppleInsider

Apple Pay is continuing to grow year-on-year, according to research by Loup Ventures, but while the adoption rate for Apple Pay by its users has reportedly jumped, it is claimed the mobile payments service is still being used by a relatively small proportion of iPhone users.

Planerar Amazon att starta banktjänster för tonåringar?

Hand upp alla som är överraskade. Amazon kanske är på gång att starta banktjänster - för tonåringar.

Lite intressant om anledningen (utöver att, tja, Amazon kan): Gen Z föredrar fysiska butiker före e-handel. Om det skulle stämma så kan det bli en dubbelsmäll för detaljhandlare som nu är i full gång att ställa om till e-handel. Lagom till de är klara är det dags att ställa om igen. Ja, eller om även de blir bekväma med åren.

Oavsett är det förstås ett sätt för Amazon att driva in tonåringar i sina tjänster för framtiden. Och om Gen Z fortfarande vill handla i butiker när de blir vuxna så lär det då finnas Amazon-butiker där de kan handla via sina Amazon-bankkonton.

Amazon may launch a bank account aimed at teens, says report | TechCrunch

Amazon has been in discussions with banks to create a product aimed at teens and other younger users who don't have their own credit cards, or an interest

WNSSS sopar banan med FAANG?

Ut med FAANG, in med WNSSS? Åtminstone enligt en MarketWatch-analytiker.

Med andra ord att det är dags att rotera i aktiedepån. Från Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google till Weibo (Kinas Twitter), Nvidia (grafikkort och chip), ServiceNow (ärendehanteringssystem), Shopify (e-handelslösning) och Square (betallösning). Helt enkelt för att kurstillväxten bedöms som ljusare för dessa.

Mest förvånande är att det är Weibo och inte Alibaba eller Tencent som väljs.

Och ja, WNSSS uttalas förstås "wins". Vilket kanske är den egentliga aktiestrategin. Förkortningen först, aktierna sedan.

https://www.marketwatch.com/story/if-the-faangs-have-got-you-down-its-time-to-win-with-the-wnsss-stocks-2018-03-29

 

Övrigt

Apple uppdaterar funktionerna kring användardata i iOS och MacOS

När det handlar om att bygga väggar runt användarnas information har Apple kommit betydligt längre än exempelvis Facebook och Google - eftersom Apple vill ha våra pengar och inte vår information.

Nu betyder det här förstås inte att Apple inte sitter på data om oss och i samband med iOS 11.3 (och motsvarande MacOS-uppdatering) som släpptes igår så kommer Apple nu börja visa upp en ikon när företaget kommer behöva samla in personinformation. Dessutom kommer Apple, likt Facebook, också ha ett GDPR-verktyg så att användare kan ladda ner sin information.

Sist men inte minst kommer batterihälsofunktionen också att dyka upp.

iOS now informs you when it wants your personal data

In iOS 11.3 (and macOS 10.13.5), Apple has introduced a new data and privacy feature where users can get a better understanding of how their data is used. Now whenever Apple asks for access to information to enable certain features or experiences, a privacy icon will appear -- two blue silhouettes shaking hands -- along with detailed privacy info for those who want to learn about what's being done with their data.

Apple släpper ny iPad för studenter

Som väntat släppte Apple en ny iPad idag - som vänder sig till studenter. Har även stöd för Apple-pennan, likt iPad Pro. Finns att köpa i 25 länder, däribland Sverige, från och med slutet av veckan. Pris från 3795 kronor.

Efter att ha blivit ett halvt sorgebarn för Apple har iPad-segmentet så sakteliga börja komma igång igen. Mycket förstås tack vare att Apple har ompositionerat, och också därmed omkonstruerat, iPaden till ett arbetsredskap från att ha varit en slösurfprodukt.

En intressant detalj i Apples presentation var att ”enheten är skapad för kraftfulla AR-appar”. Vi kan väl gissa att det kommer komma mer här, alltså.

Apple Launches New 9.7-Inch iPad With Apple Pencil Support, $299 for Schools and $329 for Consumers

Apple today announced an all-new 9.7-inch iPad, describing the tablet as its "most affordable iPad" yet and confirming it will work with the...

Apple massrekryterar – bland annat för att vässa Siri

Apples röstassistent Siri har egentligen bara två fördelar jämfört med exempelvis Alexa och Assistant: integrationen med iOS och antalet språk den behärskar. Och gällande den sistnämnda håller Google på med en stor push att äta upp det senare försprånget under året.

Apple tänker förstås inte lämna spelplanen öppen åt andra, utan har gett sig ut på en rekryteringsspree - bland annat för att smarta till Siri.

En stor anledning till försprånget att övriga företag sitter på mer data - som hämtas in i många fler delar av användarnas liv. Blir spännande att se hur senaste tidens datadiskussioner kan påverka utvecklingen framåt inom det här området.

Apple goes on hiring spree to improve Siri's smarts

It won't shock you to hear that Siri is lagging behind rivals like Amazon's Alexa or Google Assistant -- the HomePod struggles to handle non-music tasks as well as competing smart speakers, for instance. And Apple appears to be aware of this shortfall.

Google släpper open source-VPN

Intressant initiativ från en Google-inkubator. Jigsaw har tagit från Outline - en open source-VPN-tjänst som kan köras kostnadsfritt på en egen server eller en molnlösning. Väldigt relevant i dessa tider och de är tänkt bland annat för journalister och andra som behöver dölja sin identitet och kunna runda uppsätta blockeringar.

Fördelen jämfört med andra VPN-tjänster ska vara att den inte har risk att läcka information till den som sitter på VPN-tjänsten. Ja, eller mindre risk åtminstone. Med tanke på gårdagens info om att FB utnyttjat en API-lucka som Google lämnat öppen, och allmänt Android-läckande, kan det vara hög tid för Google att tajta till sig.

Alphabet's 'Outline' Software Lets Anyone Run a Homebrew VPN

Alphabet tech incubator Jigsaw wants to make it easy to run your own, more private virtual private network.

Nvidia släpper monsterdator

Förra veckan skrev jag att forskare nu har lyckats ta fram en algoritm ska kunna simulera hela hjärnan. Bara ett problem: det finns ingen dator kraftfull att köra algoritmen (och det är väl då vi först vet om algoritmen fungerar. Ja, eller vi vet väl inte då heller eftersom vi inte exakt vet hur hjärnan funkar, men det hör inte hit.)

Lär garanterat inte räcka, men nu är grafikortstillverkaren Nvidia åtminstone flera steg närmare. Världens första dator som har två petaflops kapacitet. Två petaflops motsvarar datorkraften från i runda slängar 2000 MacBook Pro.

Yeah, this thing is insane.

https://mashable.com/2018/03/27/nvidia-unveils-ai-supercomputer/

Internet för nybörjare (på nittiotalet)

Underbart. Ur Internetguiden 7/96 (ja kids, så var det).

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 1

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 2

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 3

Kategorier
Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 5 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som gått.

Nu är vi fyra miljarder internetanvändare

Diagram över internetanvändare januari 2018

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Nu går det att schemalägga Instagram-poster via API

Instagram släpper förändringar i sitt API. I korta drag kan företagskonton nu:

  • Schemalägga organiska poster
  • Se publika inlägg där företaget omnämns eller taggas
  • Se andra företagskontoprofiler

Brands With Business Profiles on Instagram Can Now Schedule Organic Posts

An API update also enables them to view public posts that they were mentioned or tagged in.

Instagram Stories får karusellannonser

Nu får även Instagram Stories karusellannonsformatet. Mer reklam på samma yta, typ.

Instagram’s Carousel ad format is coming to Instagram Stories | TechCrunch

It’s been less than a year since Instagram brought advertising to Instagram Stories – a format that its owner Facebook said in November has more than 300

Facebook satsar på lokala nyhetsförmedlare

Facebook skruvar ytterligare i algoritmen. Nu kommer företaget prioritera innehåll från lokala nyhetsförmedlare högre. Facebook kommer avgöra vilka som ryms här genom att identifiera nyhetssajter vars länkar klickas på i ett avgränsat geografiskt område.

Vad som ironiskt nog håller på att hända är att Facebook krymper världen, efter att ha gjort den jättestor. Förstås i linje med de allmänna trenderna, att vi allt mer kommunicerar i mindre grupper (igen).

Sen ska vi förstås inte underskatta rollen det här spelar i ett betydligt större spel för Facebook: bli vårt go to place för att hitta allt lokaler -istället för att gå till Google.

More Local News on Facebook | Meta

We’re updating News Feed to prioritize local news.

Twitter

Twitter öppnar API till alla tweets sedan starten

Det här med att det är väldigt hög tid att fundera på sin API-strategi om man inte redan har en 2018. Instagram kom med API-förbättringar häromdagen och nu är det Twitters tur. Nya API:et ger tillgång till alla tweets sedan starten. Som konstateras, rätt mycket data att använda för dem som är på det humöret.

(Vilket förstås också osökt leder till min DREAM-spaning från häromveckan.)

Twitter’s new API lets developers sift through every tweet in history

I know what you tweeted last summer.

Bloombergs Twitter-nyhetskanal TicToc har fått en bra start

Bloomberg var första nyhetsförmedlare ut att hoppa på Twitters satsning på (bland annat) livesända nyheter dygnet runt. Efter en månad i drift släpps nu de första siffrorna för TicToc (ett… intressant namn…)

Några korta: I snitt 750 000 tittare och 1 miljon tittningar per dag. Målet är 2 miljoner dagliga tittare ”within a few months”. Totalt har TicTocs tweets visats 50 miljoner gånger.

Måste ändå sägas vara en rätt ordentlig succé (även om man alltid kan diskutera nivåer). Timingen är för Twitter också väldigt bra. Facebooks senaste algoritmförändringen gör att publicister på allvar tittar på alternativ, eller åtminstone saker som gör dem mindre FB-beroende.

Bloomberg’s Twitter network TicToc is getting 750,000 daily viewers

Along with platforms like Snapchat and Apple News, Twitter has an opportunity to cozy up to publishers where Facebook has disappointed them.

LinkedIn

Räckvidd eller följarvänligt – hur ska man förhålla sig till LinkedIns algoritm?

Kan se samma sak. Och trenden är förstås det här överallt: ha kvar kunden på din plattform eller i ditt ekosystem. Däremot, om det nu är så, så är det ändå märkligt från LinkedIns sida. Med tanke på att länkar öppnas i in-app-webbläsaren (åtminstone i iOS, antar att det är samma för Android) så är man fortfarande kvar hos LI.

Och att börja ta skärmdumpar istället för att länka känns mest extremt egotrippat och följarovänligt, hur effektivt det än må vara.

LI borde snarare fokusera på att erbjuda en mötesplats, inte bara grupper, där medlemmar kan diskutera relevanta ämnen. Inte minst, och kanske framförallt, det insiktsfulla människor skriver utanför LI.

Ja. Om det nu förhåller sig så här. Nya folksporten: algoritmgissa. Med i nyordlistan 2018.

Jacqueline Kothbauer on LinkedIn: #socialMEDIA Hur många når du på LinkedIn? Jag har märkt stor skillnad de… | 30 comments

socialMEDIA Hur många når du på LinkedIn? Jag har märkt stor skillnad de senaste veckorna och det betyder att algoritmen har justerats. Igår träffade jag ett… | 30 comments on LinkedIn

LinkedIn lägger till bättre notifieringar

LinkedIn lägger ny, rätt bagatellartad funktion (åtminstone i iOS): se vilket inlägg eller vilken kommentar någon har gillat (och förmodligen kommenterat på).

Men hur bagatellartad den än må synas är det en väldigt välkommen förbättring. Och det är också just här som så mycket kundnöjdhet kan hämtas. Små detaljer som ofta har marginell affärsnytta och därför hamnar långt ner i prioriteringslistor.

Inte minst i dessa digitaliseringstider när frasen ”digital transformation” ofta är synonymt med ”skitmånga konsulttimmar”. Ett tips: kolla oftare med dem som sitter närmast kunderna (och värdera upp deras insikter). Här finns mycket av det här. De har koll.

Skärmdump med LinkedIn-notifieringar

Sök/SEO

Google använder förmodligen nog kanske inte GPS-positioner i strukturerad data

Intressant från Google: som svar på frågan om Google använder GPS-positionering som del av sin strukturerade data (som kan påverka ranking och visning av innehåll) konstaterades att Google ”förmodligen inte” använder detta för lokal relevans.

Ett lite märkligt svar. Dels att Mueller inte har svaret (borde vara lite av/på) och dels om det i så fall skulle vara på det sättet – särskilt som andra i artikeln säger det motsatta.

Antingen är det så att det är en medarbetare på Google som helt enkelt inte har fått memot eller så är det så att Google försöka muddla till vattnet för att de är på gång att göra något här.

Google on Structured Data for Local SEO

Google’s John Mueller offers an unexpected answer on whether GeoCoordinates in Schema Markup is essential for Local Search SEO.

 

Detaljhandel/e-handel

Afound – H&M:s satsning på outlet med andras varumärken

Ryktet visade sig stämma. I samband med dagens kvartalsrapport meddelade H&M att man släpper ett outletvarumärke som kommer att sälja andra företags produkter: Afound.

Det som däremot var lite mer oväntat är att det inte bara blir just en onlinetjänst – man kommer även öppna (minst) en butik. Man är alltså inte redo att släppa det fysiska. Att se vad den kommer bli – en vanlig outlet eller något betydligt mer upplevelsebaserat.

H&M utreder nyemission – lanserar ny onlineplattform | SvD

Ny onlineplattform och möjlig nyemission av aktier. Klädkedjan H&M bjuder på idel stornyheter i sin kvartalsrapport, som trots ett svagt resultat klår analytikernas förväntningar.

H&M kommer att presentera ”två nya affärsmodeller”

I samband med H&M:s kvartalsrapport idag visar det sig att nya online-/offlineoutleten Afound (där H&M också ska sälja andras varumärken) inte är den enda nyheten. Kom dessutom en teaser inför nästa kapitalmarknadsdag: man kommer lansera ”två nya affärsmodeller”.

Blir intressant att se vad det blir. Lär bli en bra indikation på framtida inriktning.

Det spännande vore om Afound är del av en större satsning att bli en plattform för kläddelningsekonomin. H&M har det globala avtrycket att de skulle kunna ta den rollen. Skulle dessutom göra företaget mindre konjunkturkänsligt – tillhandahåll plattformen och låt andra mecka med själva innehållet. (Ja, och som bland annat Amazon kan man både vara plattformstillhandahållare och konkurrent till dem som verkar på plattformen. Även om övriga intressenter kanske tycker att det är, tja, sådär kul.)

Stället man kan köpa sina kläder, men också stället där man kan få personal shoppping-hjälp, kan sälja kläder man inte längre vill ha, kunna hyra/dela kläder för specifika tillfällen och överlag en modecommunity.

Ja, om nu inte H&M går och köper Zalando. Ja, eller då också.

H&M ska lansera två nya affärsmodeller inom kort

Utöver etableringen av det nya konceptet Afound, där varor från externa tillverkare ska säljas, kommer H&M att lansera två nya affärsmodeller på sin kapitalmarknadsdag. Det säger H&M-chefen Karl-Johan Persson till Breakit efter morgonens rapport.

Asos satsning på try before you buy rejält framgångsrik

Asos satsning på Try before you buy visade sig bli en rejäl succé. Sista kvartalet eller så ökade försäljningen i Storbritannien med 23 % och internationellt med 35 %. Antalet beställningar var upp 30 % och kunderna la 3 % mer per order.

Det här alltså trots just att kunderna bara behövde betala för det de behöll, snarare än att betala för allt och få tillbaka pengar i efterhand.

Och var kom den stora ökningen bland kunder? Bland unga. Vad har unga gott om? Klädintresse. Vad har unga ont om? Pengar. Asos tar risken att ligga ute istället för att lämpa över det på kunderna => nöjdare kunder som spenderade mer.

Ännu ett exempel på digitalisera sitt erbjudande.

https://www.psfk.com/2018/01/asos-try-before-you-buy-wins-young-shoppers.html

Rapport om svensk e-handel med mat: matkassar minskar, lösplock ökar

Rapport från Svensk digital handel om livsmedelsförsäljning över nätet. 2017 ökade de undersökta mataktörernas nätförsäljning med 19 %, rätt långt under förväntan på 30 %.

Och prognosmissen beror på att matkassar utvecklades svagt. Ja, eller backade med 8 % på helåret. Däremot rusar lösplocket uppåt, +38 % 2017.

Tittar man på siffrorna 2017 (är ju en knasigt kvartal eftersom julen förstås vänder upp och ner på många köpvanor) så är matkassens minskning något mindre och lösplockets uppgång ännu större (-7 % respektive +42 %). Indikation om varåt det barkar, kan man tänka.

Den digitala livsmedelshandeln avslutar året på topp

D-food Index är en återkommande kvartalsrapport från Svensk Digital Handel om

Tesla börjar sälja solpaneler via Home Depot

Tesla tar nästa steg i sin solpanelssatsning. Företagets solpaneler kommer nu gå att köpa i 800 Home Depot-butiker i USA. Men solpanelerna kommer inte bara finnas i sortimentet – Tesla själva kommer ha en framträdande närvaro.

Samarbetet innebär att Tesla kommer att öppna minibutiker inuti Home Depot-butikerna och dessa beräknas finnas på plats första halvåret.

Självklart är det här ett sätt för Tesla att få ut solpanelerna bredare och börja göra dem mainstream på riktigt. Men vi ser en annan trend här. ”Online”-handlare och fysiska handlare som gör gemensam sak. De senare har butiksytorna och butiks-know-how, men inte längre kunderna. De förra har omvänt läge.

Tesla will sell its solar power products at 800 Home Depot stores

Tesla will be building branded retail spaces at Home Depot stores across the US in an effort to promote its solar panels and Powerwall batteries.

Amazon släpper egna QR-koder

Nytt försök att få QR-koder, ja eller scanningsbara koder överhuvudtaget, att få samma genomslag i väst som det fått i Asien. Nu lanserar Amazon sin egen version: SmileCodes (smile som i Amazon-loggan, men också namnet på Amazons välgörenhetsshopping).

Upplägget är det vanliga: scanna en kod och hamna nånstans (som på en produktsida). Har testats i Amazons popup-butiker i Europa och kommer nu dyka upp mer. Som i USA.

En parentes i artikeln är förövrigt intressant: e-handelsförpackningar som annonsytor. Sälj utrymme på kartongerna och låt andra företag stå för fraktkostnaden. Jag tänker förpackningsspecifika erbjudanden – finns bara på kartongen.

Amazon is experimenting with its own QR code style ’SmileCodes’ | TechCrunch

QR code style markers – those lil’ barcode-looking boxes you’ll see on ads from time to time, meant to be scanned with your phone to launch some website or app – have yet to really find their footing in the U.S. But that’s not going to keep Amazon from taking a stab at it.

 

Strömmade medier

Netflix satsar på kortformat

When they go short, you go… ähm… short. Netflix tycker inte att det räcker att fånga vår sträcktittartid – man vill även fånga mikrostunderna i livet. Senaste initiativet är en serie 15 minuter långa stå-upp-komedi-avsnitt som kommer att lanseras under 2018.

Om man vill äga vår tid är det förstås helt rätt tänkt. Att plöja serier tar trots allt rätt mycket tid och är något man bestämmer sig för på förhand. De flesta snuttittar inte på en tv-serie vid busshållplatsen. Men är vi nere på 15 minuter så har vi innehåll som kan konsumeras just när man inte har något bättre för sig, men inte vill inleda ett långvarigt förhållande. Som till och från jobbet.

Netflix Takes Another Stab at Shorter-Form Videos With 15-Minute Comedy Specials

Netflix has for a long time tried to figure out how to serve up videos optimized for mobile audiences.

Uppgifter om att Netflix skrivit avtal med regissören Luc Besson

Netflix satsar på ytterligare ett högprofilfilmnamn: enligt uppgifter till Variety har Netflix skrivit ett flerfilmsavtal med regissören Luc Besson.

Netflix vill verkligen ha en riktigt tung Oscar.

Netflix in Talks With Luc Besson and EuropaCorp on Multi-Picture Deal (EXCLUSIVE)

Netflix is in discussions with Luc Besson’s EuropaCorp to have the French filmmaker direct and produce movies over the next few years.

Spotify testar radioapp

Spotify testar en ny app i Australien. En app som bara går ut på att lyssna på spellistor, dvs. ingen möjlighet att kunna anpassa låtlistor eller söka bland låtar utan en ren play’n’go-tjänst.

Ett helt nytt sätt att lyssna på musik. Du kan bara lyssna på färdiga spellistor som någon annan har bestämt åt dig. Funderar på vad man skulle kunna kalla den här tekniken. Rdio, kanske?

Kort sagt är det en app för de människor vars engagemangsrelation till musik sträcker sig till att de är ”allätare”. Jag kommer kalla den för ”Spotify Rix-appen” framöver.

Spotify har smyglanserat ny testapp – men bara i Australien

Spotify testar nytt på andra sidan jorden.

Google TV finns nu i Apple TV

Även om det kanske inte alltid känns så så är linjär-tv fortfarande i allra högsta grad levande. En av de senaste att ge sig in på det här området för något år sedan var lite förvånande Google. Satsningen Youtube TV är i det stora hela ett gammalt hederligt kabel-tv-paket. Liveströmmad TV.

Så här långt har Googles satsning rullats ut i 80 amerikanska städer. Senaste utspelet: nu funkar Youtube TV för Roku- och Apple TV-användare. Med andra ord är det ännu enklare att börja prenumerera på Googles tjänst.

Förstås viktigt för Google, som vill nå ut. Men Apple har ambitioner att bli Spotify för strömmad TV, så en fjäder i hatten även för dem.

YouTube’s live TV service is now available for Apple TV devices

Following availability on Roku’s platform earlier today

 

AI – artificiell intelligens

Google börjar AI-förutse flygförseningar

Lite coolt: Google börjar använda AI och maskininlärning för att förutsäga flygförseningar. AI:n kommer titta historiskt (och förstås på en massa andra datapunkter) för att försöka förutsäga när ett flyg kommer bli försenat och visa det direkt i Flight-sökfunktionen. Flighten flaggas med försening om sannolikheten att det kommer inträffa är 80 % eller högre.

Förstås en väldigt relevant AI-tillämpning överlag: framtida efterfrågan.

Dessutom börjar Google också visa upp, för vissa bolag, alla tillkommande avgifter för (billighets)flygningar. Ett välkommet inslag om Google tvingar fram ökad transparens här. Och inom alla områden där liknande förekommer.

Google is using AI to predict flight delays

Flight delay alerts are helpful, but they usually depend on airlines notifying you in a timely fashion… and they’re not always quick on the draw. Google, however, is happy to fill that gap. It’s updating its Flights feature with not only explanations for delays, but predictions.

 

IoT – internet of things

Apple öppnar för tredejpartschattappar i CarPlay

Det här är rätt stort. För första gången börjar en tredjepartsapptjänst fungera i Apples bilunderhållningssystem CarPlay. Och det är WhatsApp, inte Messenger.

Oklart varför det blir så här. Antingen är det Facebook själva som valt att bygga integrationen till WhatsApp som testpilot (eller för att de främst siktar in sig på tillväxtmarknader) eller så är det Apple som har styrt/önskat.

Man kan inte göra jättemycket, men det går att be Siri läsa upp och skicka meddelanden, så det är ändå en rätt djup integration in i Apples värld. Och vi kan väl säga så här: iMessage-konkurrensen till trots – knappast det sista Facebook-intiativet vi ser i CarPlay.

WhatsApp is the first third-party messaging service on CarPlay

Today, WhatsApp introduced a new app update that adds compatibility with Carplay. The additional functionality was first noted on the Dutch site iCulture, and it’s automatically available who those who update to version 2.18.20 of the app.

Uppgifter om att Apple utökat sin testflotta av självkörande bilar

Ett av Apples mesta av/på-projekt är satsningen (som alla andra) på självkörande bilar. Project Titan. Ena dagen är det nedlagt och andra dagen satsas det som bara den. Ja, enligt rykten och tredjehandsuppgifter. Apple säger inte särskilt mycket i frågan.

Nu har Bloomberg fått tag i uppgifter som säger att Apple definitivt är ”på” just nu. Företaget har ökat bilflottan från 3 till 27 bilar i det test som pågår i Kalifornien.

Att se vad resultatet kommer bli. Ingenting eller en iBil (ja, eller vad den nu i så fall heter eftersom Apple håller på att droppa ”i”:et vad det verkar). Eller kanske mest sannolikt: mjukvara, på något sätt, för andras hårdvara.

Bloomberg

No Description

Autoliv knoppar av bolag för självkörande fordon

Det finns några områden där ALLA (typ) vill vara med just nu. Typ kryptovalutor, AI och blockkedjor. Och förstås självkörande fordon. Spelarna som tar allt större positioner där är i många fall rätt långt ifrån bilindustrin.

Senast ut är Autoliv som senare i år kommer dela upp företaget. Här finns förstås en koppling till bilindustrin (Autoliv är vid det här laget förmodligen världsledande på fordonssäkerhetsutrustning.) Men steget är ändå inte jättekort mellan krockkuddar och självkörande fordon. Blir intressant att sen när utslagningen och konsolideringen tar fart – vilka som står som segrare.

Och, tja, bekräftar min tes om branschernas död

Autoliv on LinkedIn: Autoliv releases name of Electronics company ”Naming the new company…

Autoliv releases name of Electronics company ”Naming the new company Veoneer clearly reflects that this is an independent company focusing on future…

Alibaba och Foxconn investerar i elbilsföretag

Som jag konstaterade tidigare idag: klart alla vill vara med i racet med (självkörande) elbilar. Senast ut att ansluta sig till innegänget är Alibaba och Foxconn som nu tillsammans går in med en investering om 350 miljoner dollar i just elbilsföretaget Xiaopeng Motors.

Både Baidu (Kinas Google) och Tencent (Kinas Facebook) har sedan tidigare gett sig in i bildjungeln och det kanske mest förvånande är att Alibaba INTE har varit inblandade förrän nu.

En e-handlare och en mobiltillverkare som investerar i ett elbilsföretag? Visst serru. Extremt mycket 2018.

Alibaba, Foxconn lead $350 million funding in electric car startup

Alibaba Group Holding Ltd and Foxconn Technology Co Ltd have led a 2.2 billion yuan ($347.74 million) funding round in Chinese electric car maker Xiaopeng Motors as competition escalates in the new energy vehicle (NEV) market.

Amazon patenterar armband som mäter lagerarbetares handrörelser

Intressant Amazon-patent som kanske eller kanske inte kommer se dagen ljus. Ett smart armband som mäter lagerarbetares handrörelser. Ja, det kan absolut användas för att mäta saker som är sådär trevliga ur integritetssynpunkt. Men om vi släpper det just nu.

Det artikeln skriver om notifieringar Apple Watch-stylee är väldigt intressant. Vad är det som säger att vi inte kommer använda betydligt fler sinnen framöver? Jag tänker att saker som olika kombinationer av tryck kan kommunicera på sätt vi inte tänker på idag.

Som nybliven Watch-ägare vill jag exempelvis kunna ställa in anpassade tap beroende på vem som är avsändare till ett meddelande jag har fått.

Amazon patent details hand-tracking wristbands for warehouse workers

Companies are all about making sure you’re working, and they’re using increasingly high-tech solutions to do so. One firm in London uses AI to analyze your daily behavior, while the FreshTeam messaging app can track employee locations. Now, Amazon was just awarded a patent for a wristband that tracks warehouse workers’ hand movements.

Australien rullar ut världens första soldrivna tåg

Coolt. Världens första (?) solenergidrivna tåg. Rullar i Australien. Bara en sträcka om 3 km, så vi pratar inte direkt cross-country här (och tåget har möjlighet att ladda både via lokala laddstationer och, om det verkligen krisar, utnyttja en inbyggd dieselmotor). Men oavsett. We like.

https://www.popularmechanics.com/technology/infrastructure/a14506568/worlds-first-solar-train-running-in-australia/

Träningsappen Strava avslöjar var militärbaser är belägna

Träningsappen Strava släppte ”heatmaps” över användning av appen i form av kartbilder. Den typ av aggregerade infokartor som många olika företag släpper. Men det visade sig snabbt att informationen var godis för den som, med några andra datakällor, vill pinpointa var amerikanska militärbaser finns.

Tekniken och vår uppkopplade verklighet gör förstås att transparens blir allt viktigare. Som fördel och förutsättning. Att alltid ha med sig i riskanalyser.

Det som hände Apple för ett par veckor sedan, när det kom fram att de mörkat sänkning av prestanda när batteriet blir gammalt. Det värsta var inte att de gjorde det – utan just att de inte berättade det.

Strava’s fitness tracker heat map reveals the location of military bases

Geolocation isn’t a new problem for the military

Programmera dina kläder

Programmerbara kläder? Det är klart att det kommer. Ja, eller det finns ju redan – men på betydligt bredare front. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det förstås betydligt smartare att köpa ETT plagg som kan ändra både färg, mönster – och säkert på sikt – form.

Och det som spekuleras här lär garanterat också bli verklighet. Reklamfritt? Betala massor. Reklam? Betala lite. Mest eftersom, tja, vi ju redan glatt betalar för att göra reklam genom jättestora loggor på bröstet.

Det här är jag övertygad om kommer bli vanligt inom de flesta segment. Att själva prylen (säg, en bil) i princip är gratis. Du betalar för tjänster – eller genom att konsumera/sprida reklam.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6360153215991975936/

 

Mobilt

Pinduoduo – snabbast växande appen i Kina

Laddat ner Pinduoduo-appen än? Om du bor i Kina är chansen tydligen stor att du har gjort det. Förutom att den i december var Kinas näst största e-handelsapp, efter Taobaos app, så är det den snabbast växande appen i Kina – någonsin.

Vad är då Pinduoduo? Tja, Groupon möter pyramidspel möter Postkodlotteriet. Typ.

Få dina vänner att installera appen: få gratisgrejer. Ju fler vänner desto mer grejer. Som du förstås berättar om för dina vänner.

Rabattkuponger. Men för att det ska bli nununu gäller de oftast bara så kort tid som två timmar.

Dessutom kan man få sina vänner att QR-kodsscanningsboosta gratisgrejer – få tillräckligt många att scanna, du får gratisgrejer. Eller genom att få dem att bara logga in.

Gamification: topplista över de medlemmar som tjänat mest pengar på att bjuda in vänner.

Lotterier: Även här, för att lotteriet ska gälla måste du bjuda in vänner

Personaliserade nyhetsmejl: företag kan använda kundtjänstkanaler för att skicka nya erbjudanden. Rinse and repeat ovanstående steg.

Automatisk enklicksbetalning via WeChat Pay

Och ja, självklart är det mesta, som att logga in, kopplat till ditt WeChat-konto.

Pinduoduo: a Close Look at the Fastest Growing E-commerce App in China

Chinese ’dama’ (literally, big mamas) are budget-savvy shoppers most eager to snap up a good deal. They do most of the shopping for the family, and fortunately, they know just the place to score bargain-basement prices on everyday items, with discounts as deep as 90% off (look for overripe fruits that don’t last another day).

Apple gick om Samsung som största mobiltillverkare Q4 2017

Statistik från olika källor avseende mobilförsäljningen sista kvartalet. Apple gick om Samsung som den tillverkare som sålde mest (77,3 miljoner mot 74,1). Med andra ord gick Apple om trots att de sålde färre telefoner än förra året.

Och det beror på att smartphoneförsäljningen totalt minskade från 430,7 miljoner till 403,5. Med andra ord fortsätter mognaden i takt med att allt fler har en smartphone. Och det blir allt viktigare, även i detta segment, att bli bättre på att tjäna pengar på befintliga kunder snarare än att bara jaga nya.

Apple sold the most smartphones over the holidays

Smartphone sales were so slow during the holiday season of 2017, that Apple overtook Samsung to capture the first place in the market, according to IDC and Strategy Analytics. This, despite the fact that iPhone sales dropped during the holidays — down 1.3 percent from the same period the year before — and that the iPhone X hasn’t been doing as well as Cupertino hoped for.

 

Digitalisering

Prenumerera på din Volvo via modesajten A Place

Funderar du på att köpa en Volvo? Nu kan du göra det samtidigt som du shoppar skor. Mode-/livsstilssajten A Place säljer nu en Volvo-modell på sajten.

Ja, eller det är inte egentligen bilen du köper – det är en prenumeration på bilen. Time share för din Volvo. Betala för användningen, inte för prylen. Amazon-tänket i något mindre skala. Det intressanta är inte vilken slags prylar du säljer – det intressanta är om du lyckas berätta en historia genom det du säljer. Att det finns en röd tråd och att det känns självklart för dina kunder. Lika självklart som när MediaMarkt började sälja svenska elbilen Uniti i slutet av förra året. 

Svensk modesajt börjar sälja nya Volvobilen

Nu kan du beställa en bil på modesajten APLACE. Nya Volvo XC40 är en del i utbudet bland modeprodukterna. Med ett klick tecknar du abonnemang på Volvos nya kompakta SUV.

Garage Time – dela ditt bilmeckargarage

Ännu ett delningsområde: Garage Time. Hyr ut ditt meckargarage som du inte använder (eller inte använder hela, åtminstone) till någon som behöver ett garage att mecka bil i.

This ’Airbnb For DIY Garage Space’ Lets You Wrench In Random People’s Garages

Thirty one-year-old Andrew Koretz just emailed me about his new company, ”Garage Time,” which apparently allows anyone to rent out unused garage space to people who just need a place to wrench. It actually sounds like a great idea.

 

Ekonomi och finans

Hur ser börsvärdestoppen ut inför rapportperioden?

Kommande veckan eller så kommer det hagla in rapporter från techjättarna. Information om hur det gick senaste kvartalet. Beroende på utfallet kan det bli kraftiga kursrörelser, både uppåt och nedåt.

Jag tog mig en titt på hur läget var ungefär vid den förra rapportperioden och jämförde hur det gått sedan dess för världens högst värderade börsbolag. Och det händer grejer. Några nedslag:

  • Apple är det enda företaget som backar efter att inte hängt med på årets inledande börsrusningar (handlar förstås om iPhone X-oro). 
  • Facebook står nästan still och i det här fallet är det kurskollapsen efter senaste algoritmförändringen som ligger bakom
  • Google/Alphabet rycker allt närmare toppositionen (igen)
  • Microsoft gör största rusningen, upp imponerande 33 %
  • Amazon kan snart vara nummer tre
  • Fortsätter trenden (nu tror jag att kvartalsrapporterna dock kommer skaka om en del) så kommer, om ett kvartal, Google vara nummer ett och Facebook får även se sig omsprunget av Alibaba

Snart vet vi hur förra året slutade för de sex företagen.

Börsvärde sex största företagen 2017 vs 2018

Börsvärdestoppen efter kvartalsrapporterna – Google på väg att ta över tronen igen

Nu har techjättarna klarat av sina kvartalsrapporter. Och marknadens dom kan sammanfattas med ”mmmkay” över i princip hela banan. Det går fortfarande sjukt bra för alla sex bolagen i toppen och de drar in extremt mycket pengar. Men de har också extremt höga förväntningar på sig – förväntningar som inte infriades. Än värre var att prognoserna för kommande kvartalet inte heller vad var analytikerna hoppades på.

I toppen blev det ännu jämnare. Google har åter häng på på att ta över tronen och Amazon är inte många Echo från att gå om Microsoft i börsvärde. Den enda positionsförändringen är att Facebook tog tillbaka fjärdeplatsen från Tencent.

Börsvärde sex största företagen 3 feb 2018

Alibabas kvartalsrapport: sämre än förväntningarna, börjar köpa tillbaka Alipay

Okej, det är inte tre jättar som kvartalsrapporterar idag. Det är FYRA. Håhåjaja. Bered er på LinkedIn-storm. Be afraid etc. Först ut: Alibaba.

Omsättningen: 12,76 miljarder dollar (upp imponerande 56 % jämfört med Q4 2016), Fördelat på:

  • ”Core commerce” (e-handeln): 11,26 miljarder (upp 57 %)
  • Molntjänster: 553 miljoner (upp 104 %)
  • Digital media och underhållning: 832 miljoner (upp 33 %)
  • ”Innovation initiatives and others”: 119 % (minus 9 %)

Med andra ord är Alibabas intäktsfördelning:

  • E-handel: 88,21 %
  • Molntjänster: 4,33 %
  • Digital media och underhållning: 6,52 %
  • Övrigt: 0,93 %

Alibaba köper en 33 % stor andel av Ant Financial, företaget som hanterar Alibabas (ja, eller…) betalningslösning Alipay. Knoppades av från Alibaba 2011 och verkar nu vara på väg hem igen (spekuleras dessutom om börsnotering av bolaget som värderas till 60 miljarder dollar)

Företaget har nu 25 Hema-butiker

Den internationella försäljningen ökade 93 % till 4,73 miljarder dollar

I det stora hela under marknadens förväntningar och aktien backar. Senare idag är det dags för konkurrenten Amazon.

Alibaba misses earnings, buys stake in Ant Financial

The Chinese e-commerce giant reported profits short of estimates and says it’s acquiring 33% of the payments company

Facebooks kvartalsrapport för Q4 2017: högvis med pengar, men sämre än förväntningarna

Kvartalsrapport och årsrapport från Facebook. Och hur går det? Jotack, sedelpressen mår bra. Användartillväxten dock något under marknadens förväntningar.

  • Facebook har nu 1,4 miljarder dagliga användare – upp 14 % jämfört med Q4 2016. Antalet månadsanvändare är nu 2,13 miljarder – även det upp 14 %.
  • Omsättning Q4: 12,97 miljarder dollar (fördelat på 12,78 från annonsering och 193 miljoner från ”annat”)
  • Omsättningen totalt upp 48 % jämfört med Q4 2016
  • Intäktsandelen från annonser fortsätter öka, från 98 % Q4 2016 till 98,5 % 2017. Facebook är… rätt beroende av annonser.
  • Annonsintäkterna från mobilen fortsätter också öka – upp från 84 % till 89 % av de totala annonsintäkterna. Facebook är.. rätt beroende av mobilen.
  • Nettoinkomsten upp 20 % till ca 4,3 miljarder dollar
  • Totalt omsatte Facebook nästan 40 miljarder 2017 (upp 49 %)

Mer siffror lär följa i den efterföljande telekonferensen.

(Fun facts: Snaps totala börsvärde är ca 16 miljarder dollar, Twitters 19 miljarder.)

https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2017-Results/default.aspx

Facebooks kvartalsrapport: vi tillbringade sjukt mycket mindre tid på Facebook Q4

Mer detaljer om att vi tillbringar mindre tid på Facebook. Senaste kvartalet gjorde Facebook förändringar som gjorde att färre viral-videos visas ”to make sure people’s time is well spent”. De här förändringarna ledde till att vi under kvartalet tillbringade 50 miljoner timmar mindre på Facebook. Per dag (!!!!) Vilket kan brytas ned till ca 2,14 minuter mindre tid per användare.

Jeezuscfuckingchrist vilka tider vi pratar om… Och med tanke på vad Facebook har skruvat ned så betyder det att vi alltså tittat på typ 50 miljoner timmar mindre kattklipp per dag.

Det är nu man skulle vilja läsa 2119 års historieböcker och se hur de beskriver den här eran… ”På den tiden hade de inte hologram-dokumentärer så de var tvungna att nöja sig med gryniga och skakiga klipp på katter dag ut och dag in.”

Facebook’s U.S. user count declines as it prioritizes well-being | TechCrunch

Facebook is putting its short-term money where its mouth is, reducing the presence of viral videos in an effort to boost well-being of users of its site.

Facebooks kvartalsrapport: avmattning i användartillväxt straffas

Det är galet hur viktigt tillväxt (= nya kunder) fortfarande är för aktiemarknaden. Facebook drog in apmycket pengar (+48 %) och växte användarantalet (både MAU och DAU +14 %, till totalt 2,13 respektive 1,4 miljarder användare).

Det förra över förväntan och det senare under. Marknaden var nöjd?

Och då kan man inte ens riktigt skylla på att marknaden prisat in omsättningsökningen, eftersom Facebook, i och med senaste algoritmförändringen, halkat efter index rätt rejält så här långt i år. #joråsåatte

Graf över Facebooks aktiekurs timmarna efter kvartalsrapporten

Facebooks kvartalsrapport: Facebook har nu 2,13 miljarder månadsanvändare, WhatsApp 1,5

Siffrorna från Facebooks kvartalsrapport i diagramform. Uppdaterade siffror per plattform i och med dagens rapport (inget om Insta och Messenger – de lär också ha ökat):

  • Facebook: 2,13 miljarder MAU
  • WhatsApp: 1,5
  • Messenger: 1,2
  • Instagram: 800 miljoner

Marknaden har kommit över sin initiala grinighet. Plus i efterhandeln och på väg mot all time high.

Tune in tomorrow för rapporter från Apple, Amazon OCH Alphabet (a.k.a. A-dagen). Håhåjaja. Såååå… det kan hända att mina inlägg kommer utgöra 137 % av alla inlägg i era flöden i morgon kväll/natt.) 

Facebook Full Year 2017 Results: Solid Revenue Growth, Questions Over Future Shifts

Facebook has released its latest performance results, showing continued strong performance – though some areas of concern have started to shine through.

Holy Smokes Batman, That's a Lot of Information

Googles kvartalsrapport: högvis med pengar, men sämre än förväntningarna

Då kvartalrapportskör vi. Först ut Alphabet/Google. I korta drag: Alphabet missar förväntningarna.

  • Omsättningen 25,9 miljarder mot förväntade 26,23 (dock fortfarande upp 24 % jämfört med Q4 2016). 
  • På helårsbasis så översteg Alphabets intäkter för första gången 100 miljarder dollar. Bättre annonspriser bakom ökningen
  • TAC (Traffic Acquisition Costs) rusar oroväckande mycket. Upp 32 % till 6,45 miljarder (från 4,85). TAC är det Google betalar andra för att vara förvald sökplattform exempelvis i iOS. Den enskilt jobbigaste kostnadsposten för Google. Det visar också att Google inte är lika eftertraktad längre. Man kan tänka att just Apple står för en stor del av kostnadsposten.
  • Omsättningen för Other bets landade på 409 miljoner dollar, upp från 209 för ett år sedan (det är typ allt utom annonseringen). Other bets minskade förlusten från 1,09 miljarder till 916 miljoner. Hårdvarufamiljen Home lär ha bidragit stort här.
  • Annonsintäkterna står för 98,4 % av alla intäkter för Alphabet, nästan exakt samma nivå som Facebooks 98,5 %. Varken Home eller Pixel gör alltså något större avtryck. 
  • Aktien ner över 6 % inledningsvis i efterhandeln. Just nu -2,4 %.

Google parent Alphabet misses earnings targets, stock falls

Alphabet is expected to report another strong quarter thanks to advertising and hardware growth.

Googles kvartalsrapport: molntjänstsverksamheten omsätter nu en miljard

Google (ja, eller Alphabet) har, precis som Amazon, en molntjänstdel. Marknadsandelsmässigt ligger dock Google efter Amazon på det här området. Men precis som Amazon fortsätter just molntjänstdelen växa kraftigt.

För första gången har Google brutit ut molntjänstsiffrorna (har tidigare klumpats ihop under ”Övrigt” med saker som Play Store och hårdvaruförsäljningen). Anledningen är att Google vill lyfta att molntjänstdelen för första gången omsatte över en miljard dollar (vilket borde betyda att den står för 21 % av ”Övrigt” under Q4. Eller 3 % av den totala omsättningen.

Omsättningsmässigt börjar Googles molntjänstdel närma sig en femtedel av Amazons motsvarighet.

https://www.marketwatch.com/amp/story/guid/0618AD92-078D-11E8-A0F4-FEB60157680B

Amazons kvartalsrapport: över förväntan

  • Amazons kvartalssrapport. Försäljningen upp 38 % till 60,5 miljarder dollar (över förväntan)
  • Omsättningen för Amazon Web Services 5,1 miljarder. Upp 45 % Q4.
  • Nettoinkomsten för AWS ökade 46 % till 1,4 miljarder dollar.
  • Totalt för 2017 blev intäkterna 177,9 miljarder dollar, upp 31 % jämfört med 2016 års 136 miljarder dollar
  • Fraktkostnaderna ökade från 17,6 miljarder till 25,2 miljarder dollar för helåret.
  • Företaget har anställt 130 000 personer under året
  • Alexa har nu över 30 000 skills
  • Alexa kan nu kontrollera över 4000 smarta hemmaprylar från 1200 märken
  • Över 5 miljarder prylar skickades med Prime under året. Fler människor gick med i Prime både i USA och globalt än något tidigare år.
  • Whole Foods bidrog till resultatet med 4,52 miljarder dollar
  • Aktien studsar upp 6 % i efterhandeln

Amazon’s stock jumps 6% after its 4th-quarter results beat the Street’s expectations

Amazon’s holiday-quarter results beat analysts’ expectations on the top and bottom lines.

Amazons kvartalsrapport: AWS stora vinstmaskinen

Som konstateras: om du inte redan slutat tänka på Amazon som en e-handlare är det dags att göra det nu. Åtminstone primärt som en e-handlare.

Amazon säljer förstås högvis med prylar via sina plattformar. I Nordamerika blev rörelseresultatet för just e-handelsdelen 2,8 miljarder dollar för 2017, upp 20 %. Men internationellt, där företaget satsar stort, blöder expansionssatsningen pengar – rörelseresultat om -3 miljarder dollar. Totalt -225 miljoner dollar.

AWS däremot, Amazons molntjänstverksamhet, landade med ett rörelseresultat på 4,3 miljarder dollar (+39 %) med en nettoinkomst om 3 miljarder. Det betyder alltså att AWS står för hela nettoinkomsten 2017.

If You Still Call Amazon an Online Retailer, Here’s One More Reason to Stop | Entrepreneur

It depends heavily on its cloud business, not ecommerce.

 

Apples kvartalsrapport: Apples bästa kvartal någonsin, men minskad försäljning

Apples kvartalsrapport för Q1.

  • Omsättningen för kvartalet 88,29 miljarder dollar (över förväntan).
  • 77,3 miljarder iPhones såldes under kvartalet (-1 % jämfört med 2016), 13,2 miljarder iPads (+1 %) och 5,1 miljarder Macar (-5 %).
  • Services (Appstore, Apple Music etc.) upp 18 % till 8,47 miljarder dollar. Other products (Airpods, Watch, Apple TV etc.) upp rejäla 36 % till 5,49 %
  • Genomsnittligt försäljningspris per iPhone (ASP) 796 dollar, 102 dollar mer än Q1 2016. Alltså: färre iPhones sålda – men dyrare (vilket borde betyda många iPhone X – som Apple tyvärr inte bryter ut). Omsättningen för iPhone upp 13 % trots minskat antal sålda telefoner.
  • Även ASP för iPad ökade, vilket ledde till omsättningsökning med 6 % till 5,9 miljarder dollar (trots att antalet iPads bara ökade med 1 %)
  • Omsättningen för Macar minskade med 5 % – i linje med nedgången för antalet sålda
  • Apple har nu en kontantkassa på 286 miljarder dollar (!)
  • Regionalt: Japan vände från -11 % till + 26 % omsättning. iPhone X verkar populär. Övriga Asien minus Kina, tillväxten ökade från +5 % till + 17 %. Kina +11 %, Amerika +10 %, Europa + 14 %
  • Antalet aktiva enheter globalt 1,3 miljarder, upp från 1 miljard för två år sedan.

No Title

No Description

Apples kvartalsrapport: Services blir allt viktigare

Mer från Apples kvartalsrapport:

  • Apple Pay accepteras nu hos över hälften av alla USA:s detaljhandlare, inklusive 2/3 av de 100 största. Totalt mer än tredubblades antalet köp med Apple Pay. Ingen siffra dock.
  • Services står nu för nästan 10 % av Apples totala omsättning. Ett väldigt viktigt segment för Apple när mobilmarknaden börjar mattas av. Få befintliga kunder att köpa tjänster och prenumerationer.
  • Omsättningen för Apple Watch och antalet sålda klockor ökade båda två med 50 % jämfört med Q1 2016. Det såldes mer än dubbelt så många Series 3-klockor under kvartalet som Series 2 för ett år sedan.
  • iPad tar andelar på nästan alla marknader. Många förstagångsköpare.
  • 60 % av alla Macar såldes till förstagångsköpare eller sidbytare. I Kina var motsvarande siffra 90 % (!)
  • Försäljningen på tillväxtmarknader (exklusive Kina) upp 25 % jämfört med för ett år sedan

Big sales numbers defiantly deserve a high five

Apples kvartalsrapport: kontantkassan nu 286 miljarder

Och ÄNNU mer från Apples kvartalsrapport. You still with me in the back?

  • Prenumerationer ökade med 58 % jämfört med Q1 2016
  • Intäkterna från Apple Watch och hörlurar ökade med nästan 70 %
  • 24-31 december spenderades det 890 miljoner dollar i App Store
  • Macförsäljningen ökade med 13 % i tillväxtmarknader. Trots att försäljningen sjönk med 5 % ökade ”active installed base” (typ faktiska användare) tvåsiffrigt. Den här fattar jag inte (killgissa gärna åt mig). Köpte folk ett gäng Macar som de inte använde förra året? ”Hej, kolla mitt bokstöd”. För, ni vet, bokstöd har alla.
  • 94 % av Apples galna kontantkassa om 286 miljarder dollar finns utomlands. Ja, Trumps skatteförslag är bra grejer för Apple.
  • Fun facts: för 286 miljarder dollar skulle Apple kunna köpa nästan 5 Tesla, nästan 2,5 Netflix, 14 Twitter, 16 Snap eller 286 286 286 iPhone X. Tim, jag kan ta en av dem. Jag DM:ar min adress.

Meme med texten So much money

Apples kvartalsrapport: iPhone X den bäst säljande modellen

Lite mer från Apples kvartalsrapport igår. Det konstaterades att Apple sålde färre telefoner Q1 än motsvarande period förra året – men de tjänade fortfarande mer pengar. Både totalt och i genomsnitt per såld telefon.

Nu bröt Apple inte ut X specifikt – den modell analytikerna var mest intresserade av – men ovanstående och det Tim Cook konstaterade under presentationen talar för att den trots allt sålt bra: iPhone X har varit den bäst säljande iPhone-modellen varje vecka sedan den släpptes.

Apple CEO Tim Cook: iPhone X Has Been the Top Selling iPhone Every Week Since it Shipped

During today’s earnings call covering the first fiscal quarter of 2018, Apple CEO Tim Cook said that the iPhone X has ”surpassed our…

Apples kvartalsrapport: uppgifter om att Apple ska börja använda sin jättekontantkassa

Apple sitter på en galet stor kassa som de, tja, mest just suttit på. Delar har använts till aktieåterköp och utdelning, men rätt lite.

Nu skriver Financial Times att kassan ska aktiveras betydligt mer. Kan betyda ännu högre takt i aktieåterköp eller höjd utdelning till ägarna. Eller, vilket förstås är det mest spännande, till företagsupplysning.

Till skillnad från övriga tech jättarna så har Apple gjort ganska små uppköp. Störst är köpet av Beats för måttliga 3 miljarder dollar. I spekulationslistan över större företag som Apple skulle kunna köpa finns t ex Netflix och Tesla.

Att se om de fortsätter köpa smått eller skakar om med ett eller flera storköp.

Nu ska kassan spenderas – Apple sitter på 163 miljarder

Apples nettokassa uppgick till 163 miljarder dollar i slutet av december. Efter skattereformen i USA, som bland annat inbegriper en kraftigt sänkt bolagsskatt, säger finanschefen Luca Maestri till Financial Times att bolaget ska börja flytta kapitalet.

Amazon går om Apple och Google som världens mest värdefulla varumärke

Tronskifte när Brand Finance listar världens mest värdefulla varumärken. Ny etta är Amazon, som i och med detta knuffar ner Apple och Google till plats två respektive tre.

Google och Apple förlorar tronplats | SvD

En ny amerikansk gigant har tagit plats på tronen när världens mest värdefulla varumärken listas av Brand Finance. Men även Kina tar sig in på topp tio i årets lista.

Amazon, JP Morgan och Berkshire Hathaway startar fristående vårdbolag

VÄLDIGT intressant initiativ. Amazon, JP Morgan och Berkshire Hathaway går ihop och startar ett nytt, oberoende företag – inom vård. Man tycker ungefär att USA:s vård suger och vill erbjuda sina anställda betydligt bättre villkor.

Företaget som ännu saknar namn kommer initialt att fokusera på “technology solutions” som kan erbjuda “simplified, high-quality and transparent healthcare at a reasonable cost”. Låter med andra ord som de digitala sjukvårdsinitiativ som pågår inte minst i Sverige.

Det har ju ryktats om att Amazon ska ge sig in i apoteksbranschen, men hej – varför stanna där? Vi pratar ju Amazon, trots allt.

Skönaste twisten? Satsningen ska vara “free from profit-making incentives and constraints”.

”Ouch” säger amerikanska sjukvårds-, försäkrings- och läkemedelsföretag. Och stora delar av vård-Sverige och politiker-Sverige.

Amazon, JP Morgan, and Berkshire Hathaway are starting their own healthcare company

They want to pursue healthcare ”free from profit-making incentives and constraints.”

Amazons, JP Morgans och Berkshire Hathaways vårdsatsning skrämde slag på aktiemarknaden

Förra året gick Amazon för första gången om Google i det ”fear index” där företagsledare i USA får ranka de företag de oroar sig mest över. Och med tanke på Amazons framfört inte särskilt konstigt. Det finns ingen bransch som Amazon inte kan tänka sig att ge sig in i.

Som igår, när Amazon, JP Morgan och Berkshire Hathaway gemensamt gick ut och meddelade att de startat ett nytt, gemensamt, oberoende vårdbolag. Ett som ska ge företagens anställda och familjer vettiga sjukförsäkringar (och bolaget ska dessutom uttalat inte drivas av vinstmaximering).

Hur reagerade vård-USA efter beskedet? På två timmar hade 30 miljarder dollar i vårdbörsvärde raderats. Nästan två Snap.

In just two hours, Amazon erased $30 billion in market value for healthcare’s biggest companies

A vague but market-moving announcement by Amazon, Berkshire Hathaway, and JPMorgan is roiling the industry.

Tecent och JD.com investerar i fysisk detaljhandelskedja

Det går envisa rykten om att Amazon kommer att köpa franska detaljhandelskedjan Carrefour – och nu visar det sig att Tencent (Kinas Facebook) är intresserade av detsamma – fast den kinesiska delen.

I väntan på den eventuella affären har Tencent investerat i en annan varuhuskedja: kinesiska Wanda. Tillsammans med Suning Commerce Group, Sunac China Holdings och JD (Kinas näst största e-handlare) köper Tencent på det här sättet 14 % av Wanda. Förstås för att mota Alibaba (och på sikt Amazon) i grind.

Det här är rätt stort. För att sätta det i kontext: som att Facebook och Walmart skulle gå ihop om att köpa delar av Target eller Nordstrom för att ta sig an Amazon.

Wang enlists China’s e-commerce trio to fund Wanda’s privatisation

Tencent is increasingly eyeing offline opportunities and the investment comes a week after its showed interest in buying Carrefour’s mainland operations.

eBay dumpar PayPal som betallösning

Medan vi väntar på kvällens kvartalsrapporthappening konstaterar vi en lite överraskande nyhet från eBay. Man dumpar PayPal som betalmotor till förmån för Adyen BV, en holländsk motsvarighet. PayPal började som del av eBay innan det knoppades loss. Och nu klipper alltså eBay banden helt med PayPal (för tillfället).

Analytiker konstaterar att det kanske inte bara är dåligt för PayPal (även om aktien idag tankade med 8,5 % medan eBays rusade 14 % åt andra hållet). Ett mindre beroende av eBay skulle kunna få PayPal att fortsätta sin tillväxtresa med mer hunger, typ. Att se hur det går. Och bara att konstatera att betalmotormarknaden blir allt tuffare.

Bloomberg

No Description

Betaltjänsten Square öppnar för P2P-handeln med Bitcoin

Det här är rätt stort. Betaltjänsten Squares P2P-betalapp Square Cash (tänk Swish) låter nu användare köpa och sälja Bitcoin via den betalningsmetod som de har kopplat till appen. För Bitcoin-hardcoreanvändare kanske det inte är helt önskvärt att det är Square som sitter på eventuella Bitcoin du handlar med så är det, som artikeln konstaterar, säkerligen en fördragen lösning för vanliga dödliga. Smidigare.

Och om vi bortser från att appen bara låter dig köpa Bitcoin för 10 000 dollar i veckan (vilket är, tja, inte ens en Bitcoin…) så är det här ytterligare ett tecken på att kryptovalutor kommer allt närmare mainstream. Använd samma app som för övriga transaktioner.

Square Cash expands bitcoin buying and selling to all users | TechCrunch

A few months ago we wrote that Square’s peer-to-peer payment app called Square Cash was running a bitcoin trial for select users. These users had the

Google slutför uppköpet av HTC:s mobiltillverkning

Nu är Googles affär med att köpa stora delar av HTC:s mobiltillverkning till sist hamn. Det betyder som konstateras att Google på allvar vill ta upp kampen med Apple gällande premiumsegmentet för mobiler.

Och det lär nog behövas all hjälp de kan få. Rapporter kring julförsäljningen av mobiler har visat att Pixel 2 knappt kryssade vattenytan. Att se om vi får mer info om försäljningen när Google kvartalstspporterar om några dagar.

Googles miljardaffär för att slå Apple officiellt klar

Genom att köpa en del av taiwanesiska HTC ska Google trappa upp striden om premiummarknaden för smartphones mot Apple. Nu är affären, värd 1,1 miljarder dollar, motsvarande nära 9 miljarder kronor, officiellt i hamn, skriver Bloomberg.

Softbank på väg att börja med egen betaltjänst?

Nu är kanske/förmodligen betaltjänstmarknaden på väg att bli ytterligare lite mer trångbodd. Japanska internetjättekonglomeratet Softbank tycker att det är lite onödigt att företag som PayPal och Apple ska få lägga beslag på (mobil)betalningsmarknaden.

Nu tänker inte Softbank ge sig in i den här leken helt på egen hand. Softbank tänker göra ungefär som man brukar, det vill säga skjuta till pengar och låta andra göra jobbet. Som i det här fallet ”lead a consortium backed by some of the biggest banks”. Swish, någon?

Tittar man på Softbanks track record (som investering i chiptillverkaren Nvidia och uppköpet av chipkonkurrenten ARM) så låter det här rätt rimligt.

https://tamebay.com/2018/01/softbank-considering-paypal-challenge.html

Facebook förbjuder annonser för kryptovalutor och ICO:er

Sugen på att marknadsföra din kryptohandlarsajt? Då kan du glömma Facebook. Eller Instagram. Ja, eller att överhuvudtaget använda Facebooks annonseringsnätverk.

I en justering av riktlinjerna för sina tjänster gick Facebook igår ut och förbjöd just den här typen av annonser. Inklusive närliggande fenomen, som det nu trendiga finansieringssättet Initial Coin Offering (ICO), typ kryptoversionen av börsnotering.

Som artikeln konstaterar känner Facebook att imagen mår bra av att inte ha fler negativa skriverier just nu För att säkerställa att folk inte ska bli blåsta i diverse mindre seriösa kryptobluffar så tar man alltså det säkra före det osäkra skjuter brett.

Facebook Bans All Cryptocurrency Ads for Being ’Frequently Associated’ With Financial Grifts

In a sweeping change to site policy today, Facebook has opted to ban all advertising on its platform pertaining to cryptocurrency.

800 dollar i kryptovalutevärde borta på 24 timmar

Ibland så går det upp, ibland så går det ner. Veckan gick sådär för kryptovalutorna. ”Sådär” som i att veckan slutade med att värden för 800 miljarder dollar gick upp i rök. På 24 timmar.

För att sätta det i kontext. Det är nästan BNP 2017 för världens 18:e rikaste land (Nederländerna), nästan hela Apples börsvärde och mer än Googles samlade börsvärde.

Ouch.

800 miljarder utraderade – på 24 timmar | SvD

De breda fallen i kryptovalutorna fortsätter utan pardon på fredagen. Bitcoin närmar sig 8 000 dollar och fallen i konkurrenter som ethereum, ripple och bitcoin cash är ännu djupare.

 

Övrigt

Amazons annonsverksamhet nu fjärde störst globalt

Att Amazon är redo att ge sig in i varje affärssegment som finns lär inte vara någon nyhet. Som annonsering. I samband med senaste kvartalsrapporten kom ytterligare ledtrådar om hur det går. Och de är redan en jätte. Även här.

2017 ska företaget ha annonseringsverksamhet ha omsatt 2,8 miljarder dollar – som redan är större än Twitters och Snaps motsvarigheter. Totalt placerar det Amazon på en fjärdeplats. Bara Google, Facebook och Oath drar in mer.

Och det kanske mest intressanta är att majoriteten av intäkterna kommer från annonspengar på Amazons egna webbplatser (som högre synlighet för produkter). Inte så konstigt, med tanke på att Amazon ett tag varit startpunkten för amerikaner som ska shoppa. Med andra ord börjar man på Amazon och inte Google.

Och eftersom man i princip blivit så här stor bara genom egenägda ytor säger det en del om potentialen när Amazon nu börjar öppna nätverket utanför dessa. Men det är också ytterligare en pusselbit i att internet i grunden håller på att förändras. (Se en text jag skrivit om det.)

https://www.fastcompany.com/40523584/amazon-already-sells-more-ads-than-snap-and-twitter

Apple kanske siktar på att bli storspelare som inloggningsmotor

Potential att bli stort. Apple kanske är på gång att släppa möjligheten att använda iCloud som inloggning på webbplatser.

Via single sign-on ska sajter kunna använda just din Apple ID-information för inloggningen. Andra sajter än Apples egna, alltså. Förstås inte svårt att tänka det här i relation till Face ID (ja, och Touch ID och alla andra inloggningssätt Apple kan koppla på). Och förstås koppling till Apple Pay.

Med andra ord satsar Apple kanske på att göra som Google, Facebook och ännu mer WeChat – bli det enda konto du behöver. Och för sajtägare: istället för att bygga egen kontohantering, använd en befintlig. Apples USP kan vara integritetsvinkeln.

Apple’s iOS 11.3 may use iCloud as a single sign-on for websites

You might not to log in to your favorite websites one at a time in the near future. The 9to5Mac team has found code in the iOS 11.3 beta hinting at a single sign-on option for the web based on your iCloud account.

Firefox börjar strypa tillgång till webbspårningsinformation

Firefox går i Safaris fotspår – och stryper den delar med sig av användarens surfande. Mer specifikt  hänvisningsinformation, alltså att sajtägare och annonsnätverk kan få veta var du var innan du landade någonstans. Tredje part kommer inte längre få infon.

Nu handlar det bara om surfande i inkognitoläge, ett läge som redan innan begränsar vilken information som en webbläsare delar med sig av eller sparar om användaren. Men jag tror att det här är början på en trend vi kommer se allt mer av. Jag tror också att det är Apple som kommer leda vägen, eftersom det är den techjätte som är minst beroende av annonsering.

Om man så vill: Apple vill ha dina pengar, övriga vill ha din information. 

 

​Firefox 59 will stop websites snooping on where you’ve just been

From the next version of Firefox onward, private browsing mode will cut back details websites can share about the last site visited.

Bra konstaterande: Personan är död

Befriande konstaterande av Jonna Ekman på Kit under 2018 års WSA-gala (inspelning av Jonnas presentation kommer finnas här, om den inte redan gör det).

(Det här inlägget gav upphov till en rätt livlig diskussion. Läs gärna den också.)

Bild med texten Personan är död

Fantastiskt uttryck: Conversion shaming

Conversion shaming! Fantastiskt från Per Axbom under 2018 års WSA-gala (inspelning av Jonnas presentation kommer finnas här, om den inte redan gör det).

Bild med exempel på conversion shaming

Alibaba och Tencent – delar upp kinesiska internet mellan sig?

En intressant och relevant liknelse: Kina har två internet. Tencents internet och Alibabas internet. De två techjättarna kontrollerar så stora delar av det dagliga livet i Kina att man mer eller mindre helt kan klara sig utan gå utanför respektive ekosystem. Inte långt ifrån, åtminstone.

Och vi ser ju samma tendens i väst. Amazon, förstås, men även företag som Facebook, Google och Apple har precis samma ambitioner. De har förstås sina respektive styrkor, men målbilden är densamma: att bli infrastrukturen i nästa generation av internet. En (eller flera?) inväggade ekosystem där de företagen låter andra bygga tjänster.

Som WeChats och Apples nya miniappsekosystem.

Matthew Brennan on LinkedIn: ”China has 2 internets. The #Tencent internet and the #Alibaba internet.”… | 80 comments

”China has 2 internets. The #Tencent internet and the #Alibaba internet.” That statement is obviously a gross simplification of what is a complex landscape… | 80 comments on LinkedIn

Nu har Amazon en egen regnskog

Har Amazon skapat en egen regnskog i Seattle? Klart Amazon har skapat en egen regnskog i Seattle.

Ekosystem är såååå 2017. Egen biosfär. Svartast just nu.

https://www.reuters.com/article/us-amazon-com-spheres/amazon-com-opens-its-own-rainforest-in-seattle-idUSKBN1FI1D7

Bitcoin-humor 1

Ha! ”This is like the new gluten free, right?”

Balcony Conversations – Bitcoin Guy

Jimmy gets way into bitcoin. SUBSCRIBE: http://bit.ly/LifeAccordingToJimmy Video by: Jimmy Tatro: https://www.instagram.com/jimmy/ Christian Pierce: https://www.instagram.com/capstagramm/ MERCH: https://represent.com/store/latj BURKINSOX: http://burkinsox.com FOLLOW ME ON: Instagram: https://www.instagram.com/jimmy/ Twitter: https://twitter.com/JimmyTatro Facebook: https://www.facebook.com/JimmyTatroFanPage/

Bitcoin-humor 2

Hehe.

Bitcoin står ensamt med övriga kryptovalutor står i grupp och tittar på