Kategorier
Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 4 2021 – del 4

Apples och Facebooks kvartalsrapporter Q4 2020.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Ekonomi och finans

Apples kvartalsrapport Q4 2020: bästa kvartalet någonsin, första gången omsättning över 100 miljarder dollar 

Så Apples Q4-rapport (som är Apples Q1 2021, eftersom Apple kör med brutet räkenskapsår). Förhandsspekulationerna har talat om rekordkvartal (igen) och det blev det. Apple omsatte för första gången över 100 miljarder dollar under ett enskilt kvartal. 111,4 miljarder dollar. (Fun fact: det är typ exakt en femtedel av Sveriges BNP hela förra året.)

Wearables och Services satte, lite som vanligt, nya rekord – men lite mindre väntat även iPhonen.

Omsättningen slutade alltså på 11,4 miljarder, eller +21,3 %. Och på Apple-manér ökade vinsten ännu mer: totalt 28,76 miljarder dollar, eller +29 %.

Omsättning per produktsegment

  • iPhone: 65,6 miljarder (+17,2 %)
  • Mac: 8,7 miljarder (+21,2 %)
  • iPad: 8,4 miljarder (+41 %)
  • Wearables, Home and Accessories: 13 miljarder (+29,6 %)
  • Services: 15,8 miljarder (+24 %)

En rejäl ökning för iPhonen – men fortfarande det segment som växte minst procentuellt. Och som hamnade det en herrans massa iPads under julgranarna i år. Services omsätter dessutom snart dubbelt så mycket som både Macen och iPaden).

Att Macen lyckades växa med över 20 % var faktiskt lite överraskande. 2020 blev ju ett datorår i mångt och mycket, men en stor del av datordopandet hämtades in tidigare under året. Vi kan med andra ord konstatera att Apples första datorer med det egna M1-chipet, som släpptes under Q4, har landat VÄLDIGT bra.

Vi kan också konstatera att även årets iPhone-modeller sålt på väldigt bra. Vi får ju tyvärr inte veta några försäljningssiffor, men vi kan anta att det till stor del betyder att folk har valt dyrare modeller och konfigurationer. iPhone Mini, som jag blev mest sugen på av årets modeller, sägs ha sålt sämre än väntat. Vore kul att få lite mer detaljer om själva försäljningen rent modellmixmässigt.

Intäkter Q4 per region

Tittar vi på intäkterna geografiskt så landar vi i:

  • Amerika: 46,3 miljarder dollar (+11,9 %)
  • Europa: 27,3 miljarder (+17,3 %)
  • Kina: 21,3 miljarder (+56,3 %)
  • Japan: 8,29 miljarder (+33,3 %)
  • Övriga Asien: 8,22 miljarder (+11,4 %)

Ökning över hela banan här alltså. Kina har senate åren till och från varit ett sorgebarn för Apple, men god damn vad bra det bevisligen gick Q4. Jag gissar att kinserna verkligen gillade nya iPhonen. Kanske även nya Macarna och iPadsen.

Samtliga geografiska marknader slog omsättningsrekord.

Övrigt information från Apples kvartalsrapport Q4

Det finns nu 1,65 miljarder aktiva Apple-enheter i världen. Över 1 miljard av dem är iPhones.

Samtliga produkter i Wearables-segmentet slog omsättningsrekord.

Som väntat får vi inte vet nånting om de nya tjänsterna. Vi får väl vänta tills de går att jämföra med Fortune-företag.

Apples finanschef talar om att Apple räknar med att nå ”supply-demand balance” gällande iPhonen nästa kvartal. Apple har alltså åter inte kunna tillverka lika många mobiler som hade behövts för att möta efterfrågan. Så lite av Q4-försäljningen lär alltså trilla över till det här kvartalet.

Största ökningen av ”iPhone upgraders” någonsin. Fler iPhone-ägare än något tidigare kvartal hostade alltså upp pengar för en ny.

Försäljningen av iPad och Wearables i Kina gick bättre än Apple-snittet. Viktigt för Apple.

Så rätt mycket ett höjdarkvartal för Apple och rätt få moln på framtidshorisonten. Klart att Apples aktie backar just nu 2,5 procent i efterhandeln på Apples bästa kvartal någonsin. Men jag hade nästan väntat mig det. Förväntningarna var galet upptrissade inför rapporten. Så det handlar nog mest om vinsthemtagning plus en allmänt väldigt sur börsstämning överlag idag.

Facebooks kvartalsrapport Q4 2020: Facebooks bästa kvartal någonsin

Så är det dags för kvartalsrapporter från två av techgiganterna: Apple och Facebook. Först ut: Facebook (som därmed också gör årsbokslut). Som slår förväntningarna både vad gäller omsättning och vinst. Och gör sitt intäktsmässigt överlägset bästa kvartal någonsin. Omsättningen är nästan fördubblad jämfört med för två år sedan.

Aktien orkar sig trots det knappt över nollstrecket i efterhandeln, men med tanke på att de amerikanska börserna idag tokrasade så är det trots allt ett tecken på att även marknaden gillar vad den hörde.

Omsättningen landade på 28 miljarder dollar, 33 % bättre än för ett år sedan. På helårsbasis blev det 86 miljarder miljarder dollar, eller 22 % bättre.

Vinstmässigt hamnade Facebook på 11,2 miljarder för kvartalet, 53 % bättre än för ett år sedan, och 29,1 miljarder för helåret, eller 58 % bättre. Facebok har alltså blivit rejält mycket bättre på att hålla i pengarna (ja, eller så vet de inte vad de ska göra av dem).

Annonserna står fortfarande för nästan alla intäkter, men andelen minskar något

Bryter vi ned intäkterna så, tja, stavas de förstås precis som vanligt ”annonser”. Föga förvånande lyfte Facebooks Apples kommande appförändring rätt snart (potentiellt sämre möjligheter att spåra användare) som ett potentiellt hot framåt. Liksom att pandemibonusen kan fizzla ut.

Med det sagt var det nytt omsättningsrekord för Facebook. 28 miljarder under kvartalet, där annonserna stod för 27,2 miljarder. För hela 2020 blev omsättningen alltså 86 miljarder, varav 84,2 från annonser. Närmare bestämt 96,8 % respektive 97,9 %. Men det är faktiskt lägre än det brukar vara. Särskilt för kvartalet.

Även om 885 miljoner i kategorin Other för kvartalet och 1,8 miljarder på helåret är nära nog inget i sammanhanget. Men segmentet ökade 72 % för 2020 och imponerande 156 % under sista kvartalet. Vi kan antal att det mycket handlar om Oculus-hårdvara, det är det som Facebook lyft fram inom segmentet alltså. Många Quest under julgranar. Faktum är att 885 miljoner under Q4 inte är jättelångt vad Other drog in under hela 2019: 1 miljard. Rätt viktigt för Facebook.

Månadsanvändare (MAU) Facebook Q4

Sen har vi månadsanvändarna för Facebook och Messenger (MAU). Nya siffran som gäler här är 2,797 miljarder. Till skillnad från Q3 så ökar användarna i alla regioner (de minskade för första gången i Nordamerika under Q3). Asien fortsätter vara störst och är också den region där det växer mest. Vi kan anta att det är väldigt mycket Indien. Viktigt för Facebook.

Dagliga användare (DAU) Facebook Q4

Numer är det 1,845 miljarder människor som använder Facebook och/eller Facebook minst en gång om dagen (DAU). Även här är det Asien som fortsätter vara rejält störst. Men ökningarna för Asien, Europa och ”Resten av världen” är alla mindre än ökninngar för MAU. Med andra ord: det dagliga användandet hänger inte med månadsanvändandet. Om man så vill, ett lite sjunkande engagemang.

Och än mer besvärligt är det som vi nästan kan kalla en negativ trend nu: de dagliga användarna fortsätter ned även det här kvartalet i Nordamerika. Inget jätteras och skillnaden mellan Q3 och Q4 är ”bara” en miljon. Men Nordamerika är också där Facebook tjänar mest pengar. 49 % av intäkterna under förra året, till och med. Visst, vi kan anta att det här delvis beror på att lite av pandemiboosten har släppt, men, tja, vi pratar trots allt om julkvartalet.

Månadsanvändare alla appar (MAP) Facebook Q4

Så dags för MAP, Family Monthly Active People. Alltså alla som använder minst en av Facebooks fyra huvudappar minst en gång i månaden. Förra kvartalet var det 3,3 miljarder människor som gjorde det. En ökning med 2,8 %. Den procentuellt tredje största kvartalsökningen på två år. Över de 2,1 % som Facebook och Messenger växte med. Inte oväntat, det är fortsatt WhatsApp och Instagram som är tillväxtmotorerna på användarsidan. Men det är trots allt inte rejält mycket högre, men å andra sidan – 3,3 miljarder.

We Are Socials regelbundna rapport över internetanvändandet i världen landade tidigare idag och där konstaterades det att det nu finns 4,2 miljarder människor som använder sociala medier. Det skulle betyda att 79 % av alla som använder sociala medier använder minst en av Facebooks appar i månaden… (Visst, konton och individuella människor måste inte vara samma sak, men ändå.)

(Fun fact: Facebook hade fler månadsanvändare under förra kvartalet än det fanns människor på Jorden 1964.)

Dagliga användare alla appar (DAP) Facebook Q4

Sist ut, DAP. Alltså alla som använder minst en av Facebooks fyra huvudappar minst en gång om dagen. Q4 var den siffran 2,6 miljarder. WhatsApp och Instagram fortsätter ha rejält mycket högre engagemang än Messenger (och förmodligen framförallt) Facebook. 66 % av dem som använder Facebook och/eller Messenger minst en gång i månaden använder en/båda minst en gång varje dag. För Facebooks alla appar är siffra 79 %.

Procentuellt ökade DAP med 2,4 %. Men precis som för DAU så var det lägre än MAP. Där MAP-ökningen, månadsanvändarna, var den tredje bästa kvartalsökingen senaste två åren så är DAP-ökningen, de dagliga användarna, den näst sämsta under samma period. Engagemanget sjunkar alltså utslaget över hela appfamiljen.

(Fun fact: Facebooks fyra appar hade fler dagliga användare under förra kvartalet än det fanns människor på Jorden 1951.)

Så för att sammanfatta: Facebook gör sitt bästa intäktskvartal någonsin. Rejält bästa. Trots att användartillväxten och engagemanget börjar plana ut. De blir alltså allt bättre på att tjäna pengar på sina befintliga användare. Precis det alla de stora techbolagen tampas med när de börjar få slut på människor: fokusera mer på sina befintliga användare istället för att fortsätta jaga nya användare för att fylla på kassan.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *