Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 34 2021 – del 2

Amazon börjar testa Klarna-konkurrent. Walmart börjar sälja sin logistik till andra företag. Apple erbjuder publicister lägre Appstore-avgift om de går med i Apple News. Netflix börjar testa egna spel. Unity köper Oto. Giphy lanserar Creators Club. Domare underkänner Prop 22.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar testa Klarna-konkurrent

Senaste månaderna har temperaturen stigit inom köp nu, betala senare-området. Jättar som PayPal och Apple har börjat rulla ut eller testa egna lösningar som gör det möjligt för kunder att dela upp sina betalningar. Sen har vi förstås också svenska Klarna som storsatsar på samma marknad (Klarna positionerar sig mer eller mindre rätt hårt som företaget som uppfann hela konceptet, även om det lite väl mycket historierevidering). Nu blir det ännu trängre: Amazon har börjat testa sin egen motsvarighet. Köp över 50 dollar kan delas upp vid utcheckningen.

Okej, nu är det inte Amazons egen lösning om vi ska vara formella. Det handlar om ett samarbete med Affirm, som alltså är den riktiga Klarna-konkurrenten i sammanhanget. Men att Amazon nu alltså ser ut att vara hyfsat nära (test i liten skala, men inget utrullningsdatum än) att trycka på kreditköpsknappen kan förstås driva på hela fenomenet rätt rejält. Att Amazon valde Affirm istället för exempelvis just Klarna var förstås en enorm fjäder i hatten för Affirm. Föga förvånande rusade Affirm-aktien med 30 % när samarbetet annonserades.

Det handlar däremot inte om räntefria köp över hela banan. Beroende på ”kundens kredithistorik och priset på varan” så får kunderna en ränta som ska spänna mellan 0 och 30 %. Och den övre delen i det spannet är ju… en bit från räntefritt. (En räntesats som snudd på ligger på sms-lånnivå.)

Men det kanske mest intressanta i uttalandet om samarbetet är att ”kunder inte kommer att debiteras förseningsavgifter eller andra dolda avgifter”. Det här håller nämligen på att börja bli lite av en trend: att företag som erbjuder kreditköp inte smackar på förseningsavgifter (nyligen meddelade PayPal att deras tjänst kommer skrota förseningsavgifterna från och med 1 oktober i år). Det som med andra ord har varit en stor kassako för Klarna kan vara på väg bort. Blir intressant att följa utvecklingen här.

Amazon is working on a buy-now-pay-later option

Amazon has teamed up with Affirm, a major player in the buy-now-pay-later space. Amazon is testing this feature with select customers for now.

Shein anklagas för att stjäla designer och att ange falsk information om arbetsförhållanden i fabriker

När en tjänst exploderar i intresse och användning så ökar också granskningen av dem. Och kritiken mot dem. Bara att fråga Zoom eller Clubhouse. Senaste året eller så har kinesiska modehandlaren Shein gått som en e-handelsraket runt om i världen och toppat appnedladdningslistor på flera håll. En kombination av Gen Z-savviness och hyperlokala och snabbframtagna kollektioner. Nu visar det sig att en förklaring är att Shein också har aceat en annan klassisk disciplin (åtminstone förr): skamlöst piratande.

Vad det handlar om är vid det här laget rätt många anklagelser av att Shein helt enkelt har snott designer från mindre designers utan att ge vare sig erkännande eller ersättning. Något som också verkar ha hänt i Sverige. Och vi pratar inte H&M-kopierande utan betydligt mer karbonkopierande än så (</gammal referens>). Sheins fash fashion har alltså byggt på att man snott från andra. Dessutom verkar Shein ha angett felaktiga förhållanden för sin produktionsställen.

Shein gör alltså som så många andra startups. Som Facebook tidigt sammanfattade sin filosofi ”move fast and break things”. Eller åtminstone ta några väl valda genvägar genom kurvorna. Shein gillas mycket av sina (framförallt unga) kunder, så de är bevisligen beredda att sätta varumärket på spel i jakten på marknadsandelar. Problemet är förstås att den inställningen kan bita dem i rumpan längre fram och sannolikt tvinga dem att lägga allt mer tid på att putsa till fasaden.

Det är ett jobb som kan bli både kostsamt och energikrävande. Bara att fråga Facebook.

https://www.independent.co.uk/life-style/fashion/emma-warren-shein-stolen-design-bee-hoodie-instagram-a9683551.html

Walmart börjar sälja sin logistik till andra företag

Walmart gör en Amazon. Igår lanserade den amerikanska detaljhandelsjätten den nya tjänsten Walmart GoLocal. Walmart börjar sälja sin logistik till andra. Dessutom som white-label-tjänst, så att företag som kan utnyttja tjänsten kan marknadsföra tjänsten som sin egen. Kommer framförallt fokusera på sista metern-leveranser, som namnet antyder.

Men med tanke på att Amazon inte erbjuder något liknande – varför Amazon-parallellen? Upplägget att ta en intern kostnadspost, produktifiera den och förvandla den till en extern intäktskälla. Alltså det som Amazon framförallt har gjort med molntjänsten AWS. En mer relevant jämförelse i sammanhanget kanske skulle vara kinesiska JD. com som också erbjuder sitt logistiknätverk frikopplat från den egna e-handelsdelen.

Med tanke på att Walmart alltså har valt den lokala vinkeln så är det framförallt företag som Uber Eats, DoorDash och Instacart som Walmart nu fullt ut siktar på att konkurrera med. Men ambitionerna kan förstås växa. Dessutom skulle det rent teoretiskt kunna bli så att någon fraktfrilansare skulle kunna få för sig att använda Walmarts lösning för att köra åt… Amazon. (Inte särskilt troligt, men hej.)

Frågan är inte så mycket OM Amazon kommer att få fraktverksamhet på egna ben, utan snarast när.

Walmart Launches Walmart GoLocal, a New Delivery as a Service Business

BENTONVILLE, Ark., Aug. 24, 2021 – Today, Walmart announced the creation of a new line of business – Walmart GoLocal – which extends its expertise in delivering goods to customers to businesses of all sizes.”In an era where customers have come to expect speed and reliability, it’s more important than ever for businesses to work with a service…

 

Strömmade medier

Apple erbjuder publicister lägre Appstore-avgift om de går med i Apple News

Det skakar rejält kring Appstore den här veckan. Sydkorea är på gång att klubba en lag som gör det förbjudet för appbutiker (läs: Appstore och Google Play) att ta ut avgift för köp inuti appar, en gruppstämning från amerikanska iOS-utvecklare slutade med en förlikning där Apple för första gången låter utvecklare informera andra betalsätt än Apples eget (fast infon får fortfarande inte finnas i själva appen, bara skickas på andra sätt, som mejl) och sist men inte minst erbjöd Apple publicister att få lägre Appstore-avgift (15 % istället för 30 %).

Ja, fast det sistnämnda har förstås en jättehake: erbjudandet gäller för de publicister som går med i Apples nyhetsaggregerare News. Det i sin tur innebär att publicisterna måste formatera anpassa innehållet för Apple News eget format. Ja, och dessutom måste publicister tillhandahålla ”professionellt originalinnehåll”. Och erbjuda en egen, fristående iOS-app.

Nu har jag inte riktigt koll på hur Apple har definierat sitt Small Business-program som ger apputvecklare som drar in mindre än 1 miljon dollar om året 15 % istället för de vanliga 30 % första året. Jag utgår från att även publicister omfattas av det och att många därmed betalar 15 % oavsett. Men så är det förstås inte den lilla lokala tidningen som det här erbjudandet riktar sig till, utan de stora drakarna.

En del av det här erbjudandet är alltså en förhoppning från Apple att på så sätt faktiskt få mer innehåll till News (som går lite… sådär). Men publicisterbjudandet och förlikningen med de amerikanska utvecklarna handlar förstås om ännu ett försök från Apple att göra kritiker, politiker och regleringsmyndigheter på bättre humör. Så att Apple kan stoppa det som nu alltså håller på att hända i Sydkorea.

Apple will take a smaller cut of publishers’ sales if they join Apple News

Apple announced a new way for publishers to earn more money on its platform: the News Partner Program offers publishers a smaller 15 percent fee on subscriptions if they use Apple News and the Apple News Format.

Netflix börjar testa egna spel

I samband med Netflixs senaste kvartalsrapport tidigare den här månaden så meddelade företaget att de tänker bredda verksamheten med mobilspel, som kommer vara del av det vanliga abonnemanget (till att börja med, åtminstone). Nu har de dragit igång de första testerna. I Polen, av alla länder. Och bara för Android.

Egentligen är nyheten i sig ganska liten, alltså. Men det finns två intressanta saker här.

Den ena är att spelen bor i Netflix-appen, i flödet tillsammans med det övriga innehållet. På ett sätt logiskt, i och med att det är innehåll i samma abonnemang. Men det är ett tecken på att Netflix hoppas att innehållet ska driva trafik till videoinnehållet.Ja, åt båda håll, men åtminstone initialt till videoinnehållet.

Det i sin tur kan vara anledningen att testet bara körs i Android-appen. För att installera spel så slussas du till Google Play och spelar sedan via Netflix-appen. Det i sig innebär, krasst talat, att Netflix-appen blir en appbutik. Alltså precis det som Apple inte tillåter och som har gjort att de spelströmningstjänster som har släppts för iOS senaste året har tvingats hitta på klunkiga omvägar. Netflixs upplägg kan vara tillräckligt för att få Apples godkännande, men det är långtifrån säkert.

Netflix starts testing Android games for users in Poland

Netflix is now allowing subscribers in Poland on Android to play two Stranger Things games as part of their Netflix subscription. The move is the company’s next step into gaming.

Netflix arrangerar sitt första fanevenemang

Det märks att Netflix har börjat få rejält mycket motvind. I veckan började Netflix testa sin nya mobilspelsverksamhet och de meddelade också att de kommer att arrangera sitt första fanevent 25 september.

Den som rattar in (ja, eller drar igång videoströmmen) kan se fram emot tre timmar som kommer att bestå av ”nyheter, premiärer, nya trailers, exklusiva klipp, interaktiva paneler och samtal med skaparna och stjärnorna från Netflix”. En hypesittning för 2021/2022-säsongen, om man så vill.

Netflix har alltså till sist insett att det inte längre räcker att bygga det för att folk ska komma. Inte ens när det handlar om originalinnehåll.

Det absolut bästa? Eventets namn. Tudum. Som ska symbolisera… Netflixs klassiska ljudlogga.

Netflix’s ’Tudum’ fan event will bring trailers, interviews, and announcements for its originals on September 25th

Netflix has announced its first online fan event, called Tudum, which promises three hours of interviews, trailers, announcements, and more on September 25th.

Anthony Hopkins senaste film blir första långfilm att ha premiär som en NFT

I början av året var Clubhouse, Gamestop och NFT några av de absolut mest trendande fenomenen. Sedan dess har hypen för alla tre svalnat betänkligt. Åtminstone uppmärksamhetsmässigt. Men även om mainstreamstrålkastarna har slocknat för tillfället så betyder det förstås inte att de tre har gått och dött. Inte minst när det gäller NFT:er så dyker det med jämna mellanrum upp nya milstolpar för tekniken. Som den här: Anthony Hopkins senaste film Zero Contract blir första långfilm att ha premiär som en NFT.

Vad innebär det här? NFT är en teknik som är tänkt att kunna göra det möjligt att sälja digitala föremål i begränsad upplaga, precis som fysiska objekt. Och nu är det alltså dags för det som ska vara första stora långfilmen att visas för för dem som har köpt en, tja, NFT-biljett.

Tittandet och försäljningen skrev via Vuele, som är en plattform som är tillägnad just NFT-visning och distribution av film direkt till konsument. 2020-talets motsvarighet att köpa en dvd. Att en film med en så stor stjärna som Hopkins alltså nu har exklusiv premiär här är förstås en jättefjäder i Vueles hatt.

Den som köper Zero Contract som NFT istället för att titta på den via någon med traditionell kanal ger dessutom tillgång till en hög extramaterial. Som bakom kulisserna-material, bonusklipp och ”exklusiva frågestunder”.

Anthony Hopkins’ Latest Film Will Premiere As An NFT

Zero Contact, a new thriller featuring Anthony Hopkins, will become the first full-length feature film offered as an NFT.

Unity köper AI-chattanalysverktyget Oto för att motverka trakasserier i onlinespel

Ett intressant köp för spelmotorföretaget Unity: Unity har lagt vantarna på Oto. Vad gör Oto? Ett AI-baserat chattanalysverktyg. Varför? För att försöka stävja trakasserier och allmänt dålig stämning i onlinespelsplattformar.

Otos funktion är helt enkelt att ligga och lyssna på vad som sägs av och mellan spelare. Mer specifikt att lyssna på tonlägen (både i röst och text). Saker som ”tonlägen, intonation, volym och mänskliga känslor som uttrycks när människor interagerar”. Med andra ord: typ saker som att folk skriker och använder en mindre trevlig del av ordförrådet.

När Oto tycker att någon skulle behöva chilla lite så pingar den en mänsklig moderator som sedan får gå in och avgöra om situationen måste styras upp eller om ännu hårdare insatser krävs mot enskilda spelare. Som att helst enkelt stänga av folk. Oto i sig kastar alltså inte ut folk (även om det förstås skulle gå att göra det. Hej, Amazon har ju börjat algoritmsparka folk.)

Oto är helt enkelt det som sannolikt är det mest troliga framtidsscenariot för AI-tekniken. IA snarare än AI. Intelligence augmentation. Att använda AI-baserad teknik för att göra sållningen och grovjobbandet till det beslutsunderlag för människor.

https://venturebeat.com/2021/08/24/unity-acquires-ai-chat-analysis-platform-oto-launches-toxicity-in-gaming-report/

Giphy lanserar Creators Club för att stötta sina innehållsskapare

Senaste onlinetjänst att skapa ett program för stötta sina innehållskapare: Giphy. Tjänsten lanserar nu sin egen innehållsinkubator Creators Club. De tolv första Giphy-kreatörerna har redan valts ut och kommer få hjälp av ett ”dedikerat team” hos Giphy (eller strikt talat hos Facebook, som numer äger tjänsten) med att levla upp sitt innehållsskapande.

I takt med att de stora innehållsplattformarna allt mer börjar slå i tillväxttaket så hårdnar inte bara kampen om användarnas ögon, utan också deras händer. Typ. Att det blir allt viktigare att ha kreatörer som skapar innehåll (helst exklusivt sådant) som drar in och håller kvar användarna. Det i sin tur har gjort att det kastas allt mer pengar efter innehållskapare. Och byggs allt fler funktioner och möjligheter att tjäna pengar på sitt innehåll.

Ja, fast inte på LinkedIn. Numer den enda stora plattform med noll möjligheter att direkt tjäna pengar på innehåll på plattformen.

GIPHY Collaborates With (And Pays) Creators As Part Of Its New ’Creators Club’ – Tubefilter

Facebook-owned GIPHY has launched Creators Club, a collaborative program where it will work with creators to make original GIFs and short videos. Each Each Creators Club member will work with a ”dedicated team” at GIPHY’s Los Angeles creative studio that will provide them with guidance, professional opportunities, custom learning sessions with industry experts, and an undisclosed amount of funding ”to help elevate Creators’ endeavors to the next level,” GIPHY says.

 

IoT – internet of things

Waymo breddar sin taxitjänst med självkörande bilar till San Francisco

2018 rullade (hoho) Google-ägda Waymo ut vad som ska ha varit världens första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar. Förra året öppnade Waymo så tjänsten för alla användare. Ja, alla användare som bodde i Phoenix. Men nu börjar det bli dags för Waymo att börja skala upp. Next stop: San Francisco.

Så ja. Fortfarande… rätt begränsat upptagningsområde. Och likt hur det började i Phoenix så blir det mer eller mindre ett inbjudningsförfarande för att få chans att köra i en bil utan mänsklig förare (även om det fortfarande kommer sitta en säkerhetsförare i passagerarsätet).

I Kina har Baidu kommit ännu längre med sin tjänst. Vi kommer alltså allt närmare en tid när självkörande taxibilar kan bli vardagssyn på gatorna runt oss.

Waymo launches robotaxi service in San Francisco | TechCrunch

Waymo, the self-driving vehicle company under Alphabet, has launched a robotaxi service that will be open to certain vetted riders in San Francisco. On

 

AR/VR

Facebook arbetar på teknik som projicerar dina ögon på utsidan av VR-glasögon

Avdelningen: saker jag inte ens visste att det fanns ett behov av. Men tydligen. Facebook arbetar på en teknik som gör det möjligt att projicera dina ögon på utsidan av ett par VR-glasögon.

Varför har någon ens kommit på den här idén? En av utmaningarna med VR är att man fortfarande behöver rätt klunkig utrustning för att kunna använda tekniken. Ett par VR-glasögon, eller kanske snarare ett VR-set. Det i sin tur gör att användaren är helt avskärmad från omvärlden. Nästan åtminstone, eftersom det finns VR-set som har stöd för att strömma in verkligheten till VR-användaren. En direktsändning av omvärlden, som kan visas upp för den som har på sig VR-setet så att hen på så sätt slipper ta av sig utrustningen. VR-sets motsvarigheten till att stänga av brusreduceringen i ett par hörlurar, typ.

Men människorna i omgivningen ser fortfarande inte VR-glasögonbärarens ögon, även om hen kan se omgivningen. Enter: ögonprojicering. Samma grundupplägg som gör det möjligt att se världen utanför VR-glasögonen – fast tvärtom. En direktströmning av användares ögon, fast på utsidan av glasögonen. Alla kan se varandra i ögonen!

Så…. det kanske inte riktigt ligger högst upp i listan över saker som Facebook tänker att storsatsa på kommersiellt. Krasst talat handlar det mest om ett forskningsprojekt för att överhuvudtaget visa att det går. Eller snarare: göra det mer ”naturligt” än tidigare försök att göra samma sak.

Och, tja, det är inte helt tossigt. Kanske inte så att folk skriker efter tekniken nununu, men pandemin har visat inte bara fördelarna med digital kommunikation utan också tillkortakommandena. Att det fortfarande är en rätt bra bit kvar till umgänge i samma fysiska rum (på gott och ont). Det här experimentet är ett sätt att försöka slipa ned trösklarna ytterligare lite.

https://www.theverge.com/2021/8/4/22609564/facebook-reality-lab-reverse-passthrough-vr-prototype-research-siggraph

Bytedance uppges ha köpt VR-hårdvarutillverkaren Pico

Uppgifter om ännu en rätt stort företagsuppköp: Bytedance uppges ha köpt VR-hårdvarutillverkaren Pico för nästan 7 miljarder kronor. Med andra ord: TikTok har köpt ett VR-företag.

Att TikTok-ägaren skulle göra en Facebook och ge sig in på VR-området kommer kanske inte som en jätteöverraskning (senaste tiden har TikTok börjat kopiera andra snarare än det omvända som varit normen senaste åren). Men det verkar inte vara ett VR-köp i mängden. Pico ska tydligen vara Kinas största VR-tillverkare och producerar exempelvis Oculus Quest-konkurrenten Neo.

Det handlar som sagt var om obekräftade uppgifter, men känns spontant rätt rimligt. Det som däremot känns lite mer överraskande är timingen: med tanke på hur vilt Kina svingar med regleringssläggan mot landets techbolag just nu så skulle det kunna vara att utmana ödet att köpa sig till sig fler bolag just nu. Men just därför kan vi nog anta att ett eventuellt uppköp sker väldigt mycket med myndigheternas goda minne.

I det korta perspektivet kan vi gissa att Bytedance jackar in Pico i sin allt mer uttalade spelambitioner – och än mer satsar på VR-spel. Längre bort på horisonten lär vi sedan hitta ungefär Facebooks (och andras) metaverseambitioner. Virtuella världar för allt från underhållning till arbetsliv.

Bytedance Reportedly Buys Pico for 5 Billion Yuan

TikTok’s parent company Bytedance is rumored to have invested 5 billion yuan ($771 million) in acquiring Chinese VR hardware maker Pico.

 

Bekvämlighetsekonomin

Domare underkänner Prop 22 – lagen som gör att Uber och Lyft inte behöver klassa sina förare som anställda

Förra året kunde gigföretag som Uber och Lyft räkna hem en rejäl seger i och med att folkomröstningen kring Proposition 22 i Kalifornien gick företagens väg. Prop 22 innebär att gigföretag inte behöver klassa sina förare som anställda. De måste fortfarande erbjuda en del förmåner, men slipper alltså ta ett fullständigt arbetsgivaransvar i delstaten. Nu har en domare underkänt hela lagen och konstaterat att den bryter mot USA:s konstitution.

Likt Amazons kamp mot lagerarbetares försök att organisera sig fackligt så var folkomröstningen kring Prop 22 väldigt viktig för gigföretagen. Så pass att de plöjde ned 200 miljoner dollar i lobbandet för lagen, vilket gjorde den till den mest lobbyintensiva kampanjen i Kaliforniens historia. Det i sin tur betyder att sista ordet förstås intet är sagt och utslaget är redan överklagat.

Fortsättning följer, kort sagt. Samtidigt som såväl USA som EU allt mer driver på för att gigare – i de företag som bygger hela sin verksamhet på upplägget – ska klassificeras just som anställda.

California judge rules gig worker initiative utilized by Uber and Lyft is unconstitutional | CNN Politics

A California judge ruled Friday that the costly and controversial 2020 ballot measure exempting firms like Uber and Lyft from having to classify their gig workers in the state as employees rather than as independent contractors is unconstitutional.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *