Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2022 – del 2

Spotify köper podcatföretagen Podsights och Chartable. Metas Horizon Worlds når 300 000 månadsanvändare efter tre månader. Beem vill vara Facetime i AR.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

E-handelsdöden rycker allt närmare när pandeminboosten förlorar sin effekt

I veckan kom såväl barnspelstjänsten Roblox som e-handelsplattformen Shopify – två av de företag som har gynnats mest av pandemin – med sina kvartalsrapporter för de tre sista månaderna 2021. Och i båda fallen ledde rapporterna till hysteriska aktieras. Roblox-aktien ned runt 25 % och Shopify ungefär minus 20 %.

Så hur dåligt gick då Q4 för de två företagen? Det korta svaret är… inte så hemskt dåligt.

Robloxs omsättning (770 miljoner dollar) kom nästan in prick på förväntningarna medan vinsten blev rätt mycket sämre än väntat. Antalet dagliga användare var också sämre än väntat med sjunkande tillväxttakt, men det slutade ändå på 49,5 miljoner som innebär 33 % upp jämfört med för ett år sedan.

För Shopify gick det ännu mindre odåligt. Omsättningen och vinsten slog båda marknadens förväntningar, även om det var en minskning jämfört med för ett år sedan.

Inte ett toklysande kvartal för något av företagen, men inte heller så katastrofala som aktiekursrasen kan ge sken av. Förklaringen ligger istället i att både Shopify och Roblox förutspår att motvinden kommer att fortsätta under 2022. Att de, liksom många av de företag som såg sina intäkter dopas av hemmasittandet, är de som kommer att drabbas hårdast när världen öppnar igen.

Det här gör förstås att det kommer att slå hårt mot företag som jobbar med onlineinnehåll och onlineförsäljning. Men där innehållet på nätet till stor del är kopplat till ett rätt litet antal stora spelare så handlade e-handelsexplosionen mest om en hel massa små handlare som såg dagens ljus eller snubblade ut på nätet för första gången under 2020 och 2021.

Här kommer vi att få se en rätt brutal konsolidering och – väldigt sannolikt – utslagning. Åtminstone av de e-handlare som inte har lyckats skaffa sig en riktigt lojal användarbas och som bara finns just online.

Vilket i sig förstås är väldigt ironiskt. 2020 såg ett blodbad bland fysiska verksamheter som saknade onlinebusiness. 2022 kan bli lika jobbigt för de e-handlare som saknar fysisk närvaro.

No Title

No Description

No Title

No Description

Moderaketen Shein dissar Kina och flyttar huvudkontoret till Singapore

Senaste åren har kinesiska Shein rusat upp som en ny stjärna på modehimlen. På snabbmodehimlen, dessutom. Med hyperlokala och hysteriskt korta kollektionscykler, kombinerat med savviness för sociala medier, så har Shein blivit en stor favorit framförallt bland yngre kvinnor. Det har förstås lett till de vanliga spekulationerna om börsnotering och det ser ut som att riggandet inför just en sådan har fått Shein att flytta sitt huvudkontor. Från Kina till Singapore.

Kinesiska företag har egentligen aldrig tillåtits notera sina aktier vid en börs utanför hemlandet, framförallt inte i USA, men ett kryphål i lagstiftningen har gjort att många ändå har gjort precis det – via holdingbolagupplägg. Kommunistpartiet har sett mellan fingrarna eftersom det har inneburit kapital till de techbolag som senaste decenniet varit en stor del i Kinas framgångssaga. Men senaste 1-2 åren har Kina slagit ned hårt på sina inhemska bolag i en kombination av regleringsbehov och maktkamp.

Att Shein nu flyttar sitt huvudkontor till Singapore – och att grundaren och VD:n Chris Xu också har skrivit sig där – är alltså en kombination av att undvika de hårdare technyporna på hemmaplan och göra det enklare att notera sin aktie där de vill. Men det kan också göra det enklare att fortsätta sin verksamhet – Shein är ett av få kinesiska bolag som fått rejäl global framgång.

Men det absolut mest intressanta i sammanhanget är uppgifter om att Shein avregistrerade sin verksamhet i Kina för snart ett år sedan och att Xu inte längre ”är i någon legal roll i något inhemskt företag kopplat till Shein” samt att företaget kommenterar Singapore-flytten med att ”Kina fortfarande är ett viktigt center för oss”. ETT viktigt, inte det viktigaste.

Och visst, Shein har världen som marknad snarare än att vara Kina-tunga, men det är ändå lite av en diss. Att Shein helt har kapat banden till Kina (och också nästan Xu vad det verkar, även om han fortfarande är kinesisk medborgare) lär också handla om att undvika att drabbas av USA-ilska i handelskriget med Kina.

Det kan med andra ord bli så att kinesiska företag allt mer kommer att tvingas att välja: verka i Kina eller verka utanför Kina. Och väljer man det senare så blir det till att ringa flyttfirma.

https://bit.ly/3s1wIFy

Bytedance-ägda modesajten Dmonstudio stänger hastigt ned

Sååå… det gick fort. I förra veckan kom uppgifter som pekade på att modesajten Dmonstudio, en konkurrent till snabbmoderaketen Shein, ägs av TikToks moderföretag Bytedance. Och… nu har tjänsten stängts ned.

Att ett företag lägger ned eller att en tjänst går i pension är förstås inte nytt i sig. Inte heller helt nytt att en tjänst stänger ned utan någon som helst förvarning, även när det handlar om stora tjänster (okej, inte jättevanligt, men har hänt). Men nu pratar vi om en sajt som tydligen ska ha funnits i över 100 länder utanför Kina och dunkade ut 500 produkter varje vecka. Inget man drar ur proppen ur bara för att man får feeling.

Därför känns timing milt sagt intressant. Att nedstängningen kommer mer eller mindre direkt efter (de obekräftade) rapporterna att det är just Bytedance som är företaget bakom.

Att Bytedance kan ha försökt mörka sitt eventuella ägarskap är inte inte helt oväntat. Shein har inte heller gått ut jättehårt med att de är en kinesisk sajt, eftersom, tja, Kina. Inte bara bra för ett företag som vill slå globalt just nu. Men i Dmonstudio-fallet så handlar det alltså om ett obekräftat rykte som ser ut att ha lett till en paniknedstängning.

Vilket i sin tur får mig att tro att det har att göra med Kinas bitchsmackande av de inhemska techbolagen som har växlat upp rejält senaste året. Det känns alltså som att det är en verksamhet som kommunistpartiet inte hade koll på och inte var helt förtjusta i (eller att de helt enkelt inte var förtjusta i att de inte hade koll). Att Kina alltså pekade väldigt starka rekommendationer med hela handen: lägg ner bums eller så gör vi livet surt för er övriga verksamhet.

Vi får se om vi får mer officiell information i den här rykteskarusellen.

Retail Platform Dmonstudio Closed After Rumors It Belongs to ByteDance

Dmonstudio, a women’s clothing retail website, was closed last Friday after it was rumored to be operated by Beijing-based tech firm ByteDance, the parent company of TikTok.

 

Strömmade medier

Spotify köper podcatföretagen Podsights och Chartable

Kontroverserna kring Joe Rogan har inte fått Spotify att satsa mindre på poddar. Tvärtom. Nu köper Spotify ytterligare två poddföretag: Podsights och Chartable.

(Okej, nu är det två affärer som säkerligen inleddes långt före Rogangate, men hej. Nu ska vi inte sabba en snygg inledning.)

Som de flesta podcastpuppköp som Spotify har gjort så handlar det inte om innehållstjänster, utan verktyg för själva skapandet av poddar. Ja, eller här handlar det specifikt om den andra delen av skaparspektrat: mätning och analys.

Podsights verkar vara ett annonsmätningsföretag medan Chartable lyssningsanalysverktyg kommer att bakas in i Spotifys Megaphone-tjänst, det samlingsfunktionspaket som är tänkt att göra det enklare för innehållskapare att tjäna pengar på sina poddar.

https://techcrunch.com/2022/02/16/spotify-snaps-up-podcast-measurement-and-analytics-firms-podsights-and-chartable/

Epic Games har nu över 500 miljoner spelkonton

Fortnite-utvecklaren Epic Games har passerat ännu en imponerande milstolpe: företaget har nu över 500 miljoner spelkonton registrerade via sin egen tjänst.

Vi får däremot inte veta hur många som spelar Epics egna spel och hur många som bara har ett konto för att kunna köpa spel via Epics Steam-konkurrent, men det spelar i sammanhanget lite mindre roll.

Vad det här däremot säger är ännu en stor anledning till att Epic är så sugna på att Apple ska tvingas öppna iOS för externa appbutiker. Sitter man på en användarskara som är uppe i en halv miljard så finns det väldigt stor intäktspotential om man kan få dessa att välja Epics appbutik (och då inte bara för spel) när de köper appar eller betalar för saker inuti appar.

Vi pratar en potential som är många miljarder dollar stor.

Epic says there are now more than 500 million Epic Games accounts

Epic Games announced that there are now more than 500 million Epic Games accounts. The company has put a huge amount of resources behind growing its PC games store and building audiences for games like Fortnite.

 

AI – artificiell intelligens

Googles Deepmind har tränat en AI att kontrollera kärnfusion

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

DeepMind Has Trained an AI to Control Nuclear Fusion

The Google-backed AI firm taught a reinforcement learning algorithm to control the fiery plasma inside a tokamak nuclear fusion reactor.

 

AR/VR

Metas Horizon Worlds når 300 000 månadsanvändare efter tre månader

Oooo! Konkreta användarsiffror från Meta! VR-appen/-plattformen Horizon Worlds har nu 300 miljarder månadsanvändare. Eller vänta: 300 miljoner. Eller vänta: 300 000. Vilket är… lite mindre än de nästan 3 miljarder månadsanvändare som Facebook-appen har.

Så ja, vi pratar väl inte direkt om att Metas VR-värld har vält internet. Åtminstone inte om man jämför med en massa andra jättestora siffror hos andra tjänster. Metas egna inte minst.

Men då ska vi komma ihåg att Horizon Worlds än så länge bara finns i USA och Kanada. Siffran är dessutom en tiodubbling jämfört med hur det var för tre månader sedan, när tjänsten öppnades för den bredare publiken i dessa två länder.

Utöver det så ser det ut som att det såldes en hel massa Meta Quest (VR-setet som fram till nyligen hette Oculus Quest) över jul, i och med att den tillhörande appen lågt högt i nedladdningslistorna efter julklappsöppnandet. Plus att det kom siffror för bara några dagar sedan om att just Meta Quest är den dominerande VR-hårdvaran i speltjänsten Steam.

Vi pratar alltså om månadsanvändare i en kontext där vi inte riktigt har koll på hur stor målgruppen just nu är. Metas Horizon-siffror säger heller inget om dagliga användare, så vi har ingen koll på engagemangsgraden.

Med andra ord: för ett mastodontföretag som Meta så kan det verka lite futtigt när den nya stora satsningen har en så pass låg siffra, men jag skulle säga att det faktiskt nästan är bättre än vad jag hade väntat mig. Det är kort sagt en inte helt oäven start för Metas första riktiga stapplande VR-steg.

Meta’s social VR platform Horizon hits 300,000 users

People are flocking to try Facebook’s main bet on the metaverse: the VR social gaming app Horizon. Now Mark Zuckerberg says the company is bringing Horizon to mobile phones.

VR-relaterade försäkringsärenden rusar med 31 % under 2021

Ha. Ni vet Libra, det som en gång var namnet på Facebooks kryptovaluta? När Facebook lanserade Libra så hintade de om att de skulle titta på fler fintechtjänster kopplade till valutan – som försäkringar. Även om Meta nyligen la ned sitt kryptoprojekt så har vi fått den egentliga förklaringen till varför företaget gått all in på VR. Och anledningen är just: försäkringar.

Ja, det är nästan lite så det känns efter den här nyheten från ett brittiskt försäkringsbolag: antalet VR-relaterade skadeärenden har gått upp med 68 % sedan 2016 och med 31 % bara senaste året. Ni vet, folk som river ned saker när de vevar med VR-handkontrollerna eller som springer in i tv-skärmar med huvudet först.

Nästa stora digitalisering för försäkringsbolag är given: virtuella försäkringar för virtuella skador på virtuellt lösöre. Ni vet, när man river ned virtuella saker i det virtuella hemmet när man vevar med de virtuella VR-kontrollerna eller virtuellt springer in i virtuella tv-skärmar med det virtuella huvudet först.

VR-related claims increased by 31 percent in 2021, says UK insurance firm

Insurer Aviva said last year it saw a 31 percent increase in home contents claims involving VR headsets and a 68 percent overall increase since 2016.

Disney utser sin Chief metaverse officer

Så har Disney stökat om bland sina chefer för att möta framtiden. Företaget har nu utsett sin första chef för Next generation storytelling and consumer experiences.

Så, ni vet. Chief metaverse officer.

CMO? Chief marketing officer? Såååå före oktober 2021.

Disney has appointed a leader for its metaverse strategy

Disney is appointing Mike White to head up its metaverse plans, according to a memo CEO Bob Chapek sent to employees.

Beem vill vara Facetime i AR

Har du hört talas om metaverse? Det… kanske du har gjort vid det här laget. En värld som i Mark Zuckerbergs vision (som alla har köpt in på) så handlar metaverset om en helt virtuell VR-miljö. Men det riktigt intressanta i min värld vad gäller metaverset är gränslandet mellan den fysiska och den digitala världen. Saker som AR. Enter Beem – som vill vara AR-versionen av Zoom, Teams och Facetime.

Med andra ord: beama (ja, eller beema) in den du vill videoprata med i rummet där du är. Zoom möter Spectacles.

Nu pratar vi väl inte direkt om fullständiga hologram här, men på god väg.

Och, tja, det som metaverset verkligen handlar om. Att sudda ut gränsen mellan det fysiska och det digitala på ett sånt sätt att det inte handlar om antingen eller, utan både och.

https://techcrunch.com/2022/02/17/beem-an-app-that-lets-you-live-stream-yourself-in-ar-raises-4-million/

JP Morgan första bank att öppna kontor i metaverset

Ha. JP Morgan öppnar nytt kontor. I metaverset. I Decentraland, närmare bestämt. Som första bank tydligen (vilket känns fullständigt rimligt).

Och självklart möts man av ett digitalt porträtt av VD:n Jamie Dimon i entrén. Because förstås missuppfattar JP Morgan vad metaverset faktiskt handlar om.

Om vi för studen bortser från att metaverset enligt mig inte bara är en rent digital konstruktion, som tack vare (på grund av?) framförallt Mark Zuckerberg har blivit go to-definitionen, så är det här ännu ett exempel på hur man försöker att kopiera den fysiska världen ner i minsta detalj i en digital tvilling. Att det är det som, i det här fallet, gör en bank.

Men visst. De som ny bygger metaverset är främst människor som inte föddes in i den digitala världen fullt ut (alltså människor som minns en värld före smartmobiler) och den fysiska världen är fortfarande förebilden. Men precis som att internet efter sisådär 30 år av att kopiera 1900-talsfenomen nu till sist börjar hitta sin egen form så kommer det ta ett tag innan ett mer upplevelsebaserat internet hittar formen.

Men hej. En bank som öppnar ett nytt kontor. Det var inte igår.

JPMorgan bets the metaverse is a $1 trillion yearly opportunity and opens the first virtual bank

You can now visit JPMorgan’s virtual lounge in the metaverse with a tiger and glowing portrait of CEO Jamie Dimon.

 

Bekvämlighetsekonomin

Foodora satsar på användargenererat innehåll

Foodora vill bli del av innehållsekonomin. Få in mer användargenererat innehåll på sin plattform. Ja, typ. Nu börjar man göra det möjligt för hemmakockar att sälja sin hemmalagade mat via Foodoras app.

Foodora inspireras dessutom av Apple och Google: Foodora tar 30 % av intäkterna som tack för innehållet.

Budjättens nya (oväntade) satsning – ”Ska bredda vår affär”

Snabba leveranser av restaurangmat och dagligvaror har gett Foodora en rejäl skjuts under pandemin. Nu vill bolaget utöka utbudet – genom att låta privatpersoner sälja hemlagad mat på plattformen.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *