Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Amazon erbjuder sig att dela data med säljare för att tillfredsställa EU
Tredje techgiganten på mindre än en vecka som går med på eftergifter av centrala delar av verksamheten för att göra EU på bättre humör. Först Apple som gått med på ännu mer eftergifter kring externa betallösningar i dejtingappar i Nederländerna och sedan Googles erbjudande till EU att gå med på att låta externa företag hantera annonsplacering i Youtube. Och nu är turen kommen till Amazon. Uppgifter om att Amazon har gått med på att dela data med säljare och att öka synligheten för produkter som konkurrerar med Amazons egna.
Och… det är nu det blir riktigt intressant.
Amazon sägs erbjuda det här för att EU ska gå med på att förlika sin konkurrensutredning av om Amazon har missbrukat sin dominerande ställning. En förlikning som skulle göra att Amazon skulle slippa betala böter som skulle kunna uppgå till tio procent av Amazons globala årsomsättning.
Det är alltså exakt samma upplägg som har rapporterats kring Google. Två upplägg som alltså nu kommer ut ganska precis samtidigt.
Och precis som i fallet Google så lär Amazon göra det här mycket för att de hoppas att EU inte ska tvinga på företaget ännu mer långtgående förändringar. Och, tja, att Amazon – precis som Google – har fått väldigt tydliga indikationer på vartåt det barkar. Och att de i praktiken erkänner att de har rankat ned konkurrenters produkter (vilket inte är en nyhet i sig).
Vi kan väl sist men inte minst också konstatera att erbjudandet om att dela data med sina säljare på plattformen inte är Amazons egen originaluppfinning. Precis det är en av sakerna som finns med i Digital markets act – ett av EU:s två stora, kommande lagpaket tänkta att på riktigt reglera världens största techbolag.
Amazon offers to share data, boost rivals to dodge EU antitrust fines
Amazon has offered to share marketplace data with sellers and boost the visibility of rival products on its platform, trying to persuade EU antitrust regulators to close their investigations without a fine by the end of the year, people familiar with the matter said.
Amazon oroar sig för att få slut på lagerarbetare till 2024
Senaste året har vi sätt tillkortakommanden och brister på en hel massa områden. Ekonomisk, energimässigt, kompontenttillgång. Och inte minst vad gäller personal.
Nu har drösvis med techarbetare blivit av med sina jobb bara senaste månaderna i takt med att techbolag – även de riktigt stora – har sparkat människor till vänster och höger. Men trots det så skriks det fortfarande efter techkompetens på andra håll. Men det är inte bara den typen av kvalificerade medarbetare som är en bristvara – nu flaggar även Amazon för att de håller på att få slut på lagerarbetare.
Enligt ett internt memo från Amazon så oroar sig företaget dessutom att bristen riskerar att bli riktigt akut riktigt snart. ”Om vi fortsätter verksamheten i nuvarande form som kommer Amazon få slut på tillgängliga arbetare i det amerikanska nätverket 2024”.
När Amazon ombads kommentera uppgifterna så sa de förstås att det inte är någon fara på taket. Eller som det heter på corporatespeak, att det inte var en ”korrekt bedömning av nuvarande anställningsläge”. Men det känns som att det inte är ett memo som någon svänger ihop för att hen får feeling.
Vi kan nog trots allt anta att Amazons allt större satsningar på automatisering av sina lager inte bara handlar om kostnadsbesparingar – utan att det är ett måste för att hålla lagren igång.
Leaked Amazon memo says the company may run out of available labor by 2024
The company will likely run out of workers in California’s Inland Empire by the end of this year.
Shein öppnar popupbutik i Stockholm
Sugen på att handla hos kinesiska snabbmoderaketen Shein? Fysiskt? Nu har du chansen! Shein öppnar en popupbutik i Stockholm.
Ja, eller du hade en dag på dig att göra det – 14 juni. Så när det här skrivs är det överspelat. Men de som var på plats kunde ta del av sex kollektioner. Och klämma och känna på prylarna.
Så kanske en lite onödig nyhet. Men höjer vi blicken lite så misstänker jag att det här inte är det sista vi ser fysiskt av Shein. Tvärtom så är det nog goda chanser att det blir en liknande repris hyfsat snart.
Ännu en e-handlare som kommer allt närmare att fullt ut ha fysisk närvaro av mer permanent sort. Åtminstone på några ställen även hos oss.
Shein öppnar pop-upbutik i Stockholm
Shein finns i tillfällig fysisk butik i Stockholm.
E-handeln sjönk med 8 procent i Sverige under maj
E-handeln fortsätter att sjunka i Sverige. Omsättningen minskade med ytterligare 8 procent under maj enligt senaste E-barometern från Svensk handel.
Det finns visserligen ljuspunkter i rapporter. Som att det är en halvering av rasen de tre föregående månaderna (16 procent) och att e-handeln fortfarande ligger på betydligt högre nivåer än före pandemin.
Det förändrar förstås inte det faktum att techbolagen i allmänhet och e-handlarna i synnerhet genomgår ett rejält blodbad just nu. Rätt mycket över hela banan. Och det som händer nu är mer än något den baksmälla efter pandemidopningen som vi har väntat på. Att digitala tjänster skulle användas betydligt mindre när världen öppnade upp igen.
Vi håller nu på att landa i det ”nya normala” som det har spekulerats om i två år. En kalibrering av förutsättningarna. En pendel som håller på att hitta sitt nya jämviktsläge. Ett jämviktsläge som kommer att slå ut högvis med företag – precis som i början av pandemin. Fast den här gången alltså de bolag som gynnades av just pandemin.
Det har kommit rapporter om att pandemiboosten dessutom inte fick utvecklingen av e-handeln att göra det tvåårshopp framåt som det hette i början av pandemin. Att det istället var en tillfällig topp som nu, när branschen landar, landar på samma ställe av kurvan som e-handeln hade nått idag även utan pandemi.
Den stora frågan är förstås vilka överlevarna kommer att bli.
Dystra trenden fortsätter: E-handeln föll 8 procent i maj
E-handelns omsättning föll med 8 procent i maj jämfört med samma period i fjol. Det visar senaste e-handelsbarometern från Svensk Handel.
Walmart och Roku lanserar shoppingbara videoannonser
Nytt annonsformat från Walmart och videotjänsten Roku: shoppingbara videoannonser.
Ungefär vad det låter som: annonsörer kan välja det nya formatet för att sälja saker direkt i sina annonser. Själva utcheckningen sker via Rokus egen Pay-lösning och Walmart tar hand om logistikapparaten.
Nu är shoppingbara annonser i sig inte nytt: det blir vanligare och vanligare på digitala plattformar. Men samarbetet mellan Walmart och Roku gör att det här annonsformatet nu flyttar in i på TV-sändningar. Något som i sig dessutom ytterligare blurrar ut definitionen av vad ”e-handel” och ”e-handelsplattform”.
Roku Stock Jumps After Unveiling Walmart E-Commerce Partnership
The pact could make TV streaming the next frontier in e-commerce shopping by blending entertainment and instant product purchases.
Ebay lanserar en egen livevideoshoppingfunktion
Så har det blivit dags för ännu en plattform att hoppa på livevideoshoppingtåget: Ebay. En ny funktion med det kreativa namnet Ebay Live som nu betatestas.
Ebay själva kallar formatet för en ”shoppable livestream” och är krasst talat vad man förr kallade ”auktion”. Det är med andra ord ett väldigt självklart tillägg i Ebays produktkatalog.
Ebay var mer än någon annan den plattform som digitaliserade auktionsformatet och gjorde det lika självklart att lägga upp auktioner och buda på objekt via nätet. Vad vi pratar om här är alltså en riktig cirkelslutare för Ebay – och ett nytt kapitel: digitala auktioner med möjlighet till realtidsinteraktioner med en auktionsförättare. Ja, typ.
eBay Live is here to make online auctions more like real-world ones
eBay is launching eBay Live, letting you buy items from sellers that can present the products on livestream. The beta release will have its first event on June 22nd at 3PM ET where Bleecker Trading will have rare cards on sale.
Strömmade medier
Youtubes Shorts har nu över 1,5 miljarder inloggade användare varje månad
Hur vet man att en tjänst inte går sådärade jättebra för något av de stora techbolagen? De pratar inte särskilt mycket om hur det går och när de gör det så är det i synnerligen svepande corporatespeaktermer om att de är väldigt nöjda med hur tjänsten utvecklas. Omvänt: när det går riktigt bra så vill de väldigt gärna att alla ska få reda på hur jättebra det går. Som för Youtube Shorts, Googles egen TikTok-kopia.
Igår gick Youtube ut med att Shorts nu har över 1,5 miljarder inloggade användare. Varje månad. Och eftersom Youtube alltid räknar just inloggade användare så handlar det som vanligt om siffror i underkant (okej, väldigt stor andel av alla som använder Youtube är säkert alltid inloggade, men hej).
Dessutom säger Google själva att Shorts också driver tittande och prenumeranter till längre videos – och de innehållsskapare som använder båda formaten har bättre utväxling än de som bara laddar upp längre videos (och, well, det är väl klart att Google säger det).
Hur är motsvarande siffra för TikTok? Det vet vi inte. Tjänsten nådde 1 miljard användare i september förra året och bedöms kliva över 1,5 miljarder under året (då lär ägaren Bytedance säkert berätta det). Youtube Shorts kan alltså nu vara större än TikTok. Och har gjort det på två år – i runda slängar dubbelt så snabbt som TikTok passerade (eller kommer att passera) samma milstolpe.
Google är alltså numer planetens stora kortvideogigant. In your face, TikTok!
Även om… det förstås är en lite haltande jämförelse.
Shorts började ju inte direkt från noll, utan som del av världens största videotjänst – och har dessutom pushats galet hårt av Youtube. Visst, Bytedance köpte sig ju till en hel massa användare via Musical. ly, men det oavsett var en start betydligt närmare nollpunkten. Vi vet heller inte särskilt mycket om jämförelser vare sig vad gäller hur mycket och hur ofta användare konsumerar innehåll på respektive plattform.
Men om vi bortser från det – och räknar med att Google har räkningsdopat sina siffror lite extra – så har Shorts utvecklats betydligt bättre och snabbare än vad jag hade trott. Och det blir väldigt viktigt när Youtube börjar clasha allt mer med TikTok. Eller rättare sagt: när Youtube och TikTok kliver in allt mer på varandras planhalvor – som är hyfsat oprövad mark för båda tjänsterna.
TikTok i Kina har haft standard-Youtube-långa videos ett rätt bra tag nu, men i Kina finns å andra sidan inte Youtube. Varken bokstavligen, eftersom Google är blockat i landet, eller bildligt eftersom det inte finns exakt den typen av stor videotjänst där. TikToks ambition att göra en omvänd Youtube kan alltså bli betydligt svårare än att skrapa ihop 1,5 miljarder kortvideotittare.
Samtidigt betyder inte det här att Youtube nu är kung på kortvideoslottet. Den riktigt stora utmaningen för Youtube blir att få snurr på ekonomin i Shorts, något som de precis har dragit igång. Det behövs när annonsomsättningstillväxten i vanliga Youtube har börjat sacka betänkligt.
https://techcrunch.com/2022/06/15/youtube-shorts-tops-1-5b-logged-in-users-monthly-users-touted-as-feeder-to-long-form-content/
Spotify köper AI-baserade text-till-tal-företaget Sonatic
Spotify köper just nu företag som om det inte finns någon morgondag. Dags för ännu ett: Sonatic. Ett företag som erbjuder en AI-tjänst som omvandlar text till tal. Resultatet ska vara ”imponerande realistiskt”.
Som artikeln konstaterar så skulle det här absolut kunna användas i samband med rekommendationer, så att Spotify skulle kunna sälja på även användare som inte tittar på sin skärm eller för att ta fram bättre tillgänglighetsstöd.
Meeeeen jag kan inte låta bli att fundera på timingen.
I förra veckan gick Spotify ut med att ljudböcker kommer att bli företagets nästa stora – och tredje – verksamhetsområde. Och ljudböcker är ju som bekant för det mesta text som har lästs in. Och de har lästs in av någon. Som förmodligen vill ha betalt för jobbet. Tänk om man kunde kapa den kostnaden och trycka in en text i en Balthazar-maskin och få ut ett färdiginläst ljudbokspiller i andra änden.
Tydligen ska Sonatics teknik ha använts för att skapa Val Kilmers röst i nya Top Gun-filmen, eftersom strupcancer har gjort att Val Kilmer inte längre låter som han lät då. Det skulle kunna innebära att Sonatics lösning också skulle kunna göra det möjligt att låta kändisar läsa upp en text. Och att man som lyssnar kan få välja vem man vill ska läsa böckerna (och att kändisarna skulle få betalt för att låna ut sina röstmallar). Om inte annat att man, precis som gäller digitala assistenter, skulle kunna välja vilken slags röst man vill använda.
Och ja, det här skulle förstås också kunna användas för att skapa poddar. Kort sagt: en schweizisk röstarmékniv som skulle kunna hjälpa till att boosta Spotifys lönsamhet.
Spotify buys an AI startup that turns text into ’realistic’ speech
Spotify has bought Sonantic, an AI text-to-speech startup that could add voice to more parts of the music service.
Apple säkrar sändningsrättigheterna för Major League Soccer kommande 10 åren
Såååå… det här är rätt… stort. Efter att ha testat att doppa tån i direktsänd sport-ån med baseballmatcher så har Apple säkrat sin andra sportsändningsrättighet. Och det är en rätt stor uppväxling. Apple har skrivit avtal om att sända alla Major League Soccer-matcher via Apple TV. I tio år framåt (från och med nästa år).
Visst, nu är Major League Soccer den högsta fotbollsfotbollsligan i USA och Kanada (det visst jag förstås och behövde inte alls googla) så det är inte de mest prestigefyllda matcherna i världen antar jag. Men det är milt sagt ett rejält långsiktigt åtagande från Apples sida.
Och eftersom Apple är bäst i världen på att vara förvirrande när det handlar om sin strömningstjänst så är det Apple TV vi pratar om. Inte Apple TV+. Eller Apple TV. Kort sagt: det handlar om Apple TV-appen. Som många säkert tittar på via sin Apple-TV-låda. Däremot behöver den som vill titta ingen prenumeration på TV+. Apples egen strömningstjänst, alltså. Istället måste man prenumera på matcherna via en ny MLS-strömningstjänst. Som man då kan prenumerera på via Apple TV. Appen alltså. Inte prylen. Fast de som prenumererar på Apple TV+ kommer kunna se rätt många matcher. Fast inte alla. Och några kommer vara helt gratis att titta på.
Precis som ungefär alla de stora strömningstjänsterna så har Apple insett att sport är en av få saker som kan få folk att sätta sig framför en skärm vid en viss given tidpunkt. Det är också numer ett av de viktigaste införsäljningsargumenten för att få nya kunder (över hälften av alla nya kunder som Disney+ fick förra kvartalet var folk som ville se kricketmatcher).
Men Apple TV (appen alltså) finns också tillgänglig i en drös smart-tv-apparater och även tillgänglig hos konkurrenter som Amazon och Google – plus att det går att titta via webbläsare. Apple fortsätter alltså att satsa på tjänster som går att trycka ut – och dra in pengar – även från kunder som inte vill gå all in på Apples hårdvaror och ekosystem.
Apple and MLS to present all MLS matches for 10 years, beginning in 2023
Apple and Major League Soccer announced that the Apple TV app will be the exclusive destination to watch every live MLS match beginning in 2023.
Netflix gör en verklig dokusåpa av Squid Game
Sååå… Senaste dagarna har Netflix inte bara gått ut med att en ny säsong av den sydkoreanska fjolårstittarsuccén Squid Game. Netflix ska också spela in Squid Game: The Challenge. Squid Game. På riktigt.
Vi pratar alltså om en dokusåpa där 456 människor ska tävla mot varandra i en dokuspåpa där vinnaren drar hem 4,56 miljoner dollar. Och ja. Det blir de tävlingsmoment som Squid Game-tittare är välbekanta med (plus några nya, ”inspirerade” av tv-serien).
Fast. Ja. Det blir lite mindre Maratonmarschen och lite mer Robinson. Ingen kommer alltså att dö. Förmodligen. Helt säkert. Kanske. Nog.
Så okej. En lite mesigare version.
Skämt åsido: det är ännu ett tecken på att Netflix kämpar med sin egen självbild och sin egen affärsmodell. Och framförallt hur de kan mjölka sitt innehåll via fler format.
I förra veckan gick Netflix ut med några nya spel i den speltjänst som numer är del av Netflix-appen. Spel som är kopplade till framgångsrika Netflix-serier, som The Queen’s Gambit. Det pratas om att även Netflix kan börja med direktsänt innehåll. Och så det här.
Vi kan alltså anta att Netflix kommer att testa att masha upp olika saker. Och att det kan bli fler dokusåpor med spelinslag om det här försöket flyger.
Netflix is creating a real-world competition based on ’Squid Game’
Netflix is planning a real-world competition show base on ’Squid Game,’ complete with a $4.56 million prize.
Netflixs Squid Game-dokusåpa skapar TV-historia i antal deltagare och vinstpengar
Netflix tänker inte bara försöka göra en väldigt originaltrogen dokusåpaversion av sin jättehitserie Squid Game, Netflix passar på att göra TV-historia. Antalet deltagare, 456 stycken, och prispengarna för den som vinner, 4,56 miljoner dollar, är inte bara väldigt stora siffror – de är de högsta någonsin i en TV-tävling.
Vi kan väl lugnt säga att Netflix satsar rätt hårt på att Squid Game: The Challenge ska bli en ny jättesuccé för Netflix. Och en mall för att få fart på Netflixs framtida intäkter, kan tänkas.
https://techcrunch.com/2022/06/15/netflixs-real-life-squid-game-competition-will-feature-the-biggest-cash-prize-and-largest-cast-in-reality-tv-history/
Netflixs mobilspel har laddats ner 13 miljoner gånger
För något år sedan gick Netflix ut med att de tänkte ge sig in i mobilspelsbranschen och i oktober var det så dags för Netflix-prenumeranterna att få tillgång. Netflix har, som så ofta när de stora techbolagen släpper nya tjänster som inte tokflyger direkt från start, inte gått ut med särskilt mycket konkret information om hur det går – men nu har appanalysföretaget Sensor Tower ställt samman en uppskattning. Och… det är ett bättre utfall än vad jag hade trott.
Netflixs spel bor rent formellt i Netflix-appen och kräver en Netflix-prenumeration, men själva spelen laddas sedan ned som vanliga appspel. Och totalt har Netflixs spel enligt Sensor Tower laddats ned 13 miljoner gånger under de åtta månader som tjänsten har rullat. I praktiken egentligen sju månader, vilket gör att månadssnittet hamnar en hyfsad bit över 1 miljon nedladdningar.
Och visst. Med tanke på att Netflix har över 200 miljoner prenumeranter och med tanke på vilka nivåer som stora spel laddas ner på så är det kanske inte himlastormande siffror. Vi kan väl också anta att det totala antalet individuella spelare ligger rätt långt under nedladdningarna. Men det är som sagt var oavsett högre än vad jag hade väntat mig.
Netflix satsning på spel möttes rätt mycket med himlande ögon som ett desperat försök att möta konkurrensen från de allt fler stora videoplattformarna – och jag ska väl erkänna att jag rätt mycket var en av skeptikerna. Det är väl alldeles för tidigt att säga att spel kommer att bli ett riktigt stort framgångssegment för Netflix, men det finns trots allt potential här.
Framförallt om de knyter sina spel än tajtare till sina populära videotitlar – och andra medieformat som de förekommer i.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Bytedance börjar testa sin musiktjänst brett
Så har det blivit dags för TikTok att börja testa sin Spotify-konkurrent brett. Sin renodlade musiktjänst, alltså. Efter att ha börjat testas i liten skala i april så trycker ägaren Bytedance nu alltså på stora testknappen.
Ja, nu handlar det inte om en tjänst som vi här hos oss kan börja testa. Soda Music är för den kinesiska marknaden (och heter förstås därmed något kinesiskt). För en gångs skull så ligger däremot Bytedances utländska satsningar före. Bytedance har sedan några år tillbaka även tjänsten Resso, tänkt för andra asiatiska marknader.
Men nu när Bytedance alltså drar igång en kinesisk motsvarighet så känns det som att företaget nu gör sig beredda att musiksatsa på riktigt. Musik har förstås alltid varit en väldigt stor del av TikTok ända sedan starten, men nu tänker Bytedance att de inte bara vill ha musik som del av kortvideoskapandet utan också som tjänst på egen hand. Kunna driva trafik mellan flera plattformar.
Vi kan nog anta att Resso – eller någon renodlad västvariant – kommer att landa här vad det lider. Och det kan bli väldigt intressant. Att se hur TikToks algoritm kan fungera som musikrekommendationsmotor.
Douyin’s Soda Music Starts Public Testing
Soda Music, a music platform owned by ByteDance’s Douyin, is now available on all major app stores and is open to all users.
AI – artificiell intelligens
Google stänger av ingenjör som påstår att Google-AI har blivit självmedveten
Vad får man för belöning om man upptäcker världens första AI som har uppnått självmedvetande? Jobbar du på Google så får du sparken. Det är åtminstone vad som drabbade Blake Lemoine efter att han gått ut med att hans samtal med Googles språk-AI-modell LaMDA bland annat avslöjat att AI:n var rädd för att bli avstängd.
Så Googles motivering att Lemoine stängdes av – att han överdrivit och spridit falsk information – var alltså ett desperat försök från Google att mörka sanningen? Att de sitter med ett War Games-problem i sitt knä och desperat kämpar med att försöka dra ur sladden för att rädda världen från atomkrigsundergång?
Ja, eller att det nog inte är riktigt så kul och coolt som rätt många förmodligen skulle vilja att det var. Lemoine har inte satt samman hur mycket bevis som helst för att belägga sitt påstående (och det visade sig dessutom att chattloggarna hade redigerats för att bli ”enklare att läsa”). Lemoine har dessutom ett religiöst förflutet som kan ha gjort att de samtal han har haft med LaMDA har handlat om den typen av existentiella frågor. Lemoine kan alltså ha lett Googles dialog-AI att formulera sig som den gjorde.
Men det leder förstås oavsett fram till en etiskt intressant fråga (igen): var går gränsen för liv. Och då menar jag inte abortmotståndarnas försök att vrida tillbaka klockan några årtionden utan när en maskin faktiskt skulle kunna sägas bli fullständigt självmedveten.
En fråga som har debatterats och diskuterats i en herrans massa år vid det här laget, men en som kommer allt närmare att sluta vara teoretisk.
Google places an engineer on leave after claiming its AI is sentient
Blake Lemoine, a Google engineer working in its Responsible AI division, revealed to The Washington Post that he believes one of the company’s AI projects has achieved sentience.