Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 25 2022

Meta rullar ut fler sätt för innehållsskapare att tjäna pengar och lanserar influencermatchningsplattform. Instagram testar AI-baserad åldersverifiering. LinkedIn återintroducerar stories (typ). Twitter testar långtextfunktionen Notes.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta rullar ut fler sätt för innehållsskapare att tjäna pengar och lanserar influencermatchningsplattform

För ungefär alla stora plattformar utom LinkedIn så blir ett allt viktigare medel i konkurrensen om kompetens allt bättre möjligheter för innehållsskapare att tjäna pengar på sitt innehåll. Igår presenterade Mark Zuckerberg ett antal nyheter på just det området:

Interoperabla prenumerationer: Ja, det lär låta ungefär lika hemskt på engelska. Men det är ett milt sagt intressant drag för att få (ännu) fler att använda Facebooks grupper: kreatörer kan ta med sig sina prenumeranter från andra plattformar in i betal-Facebook-grupper. Facebook vill alltså bli stället där innehållskapare ska hänga med sina fans och följare.

Facebook Stars öppnas för alla användare som uppfyller kraven. Möjligheten att köpa stjärnor för att på så sätt ge sina favoritkreatörer pengar direkt.

Fler möjligheter att tjäna pengar på Reels: Metas Reels Play Bonus-program, där Meta direkt betalar vissa Reels-skapare, breddas på Facebook och låter användare korsposta sina Insta-reels till Facebook för att på så sätt tjäna pengar på samma innehåll på båda plattformarna.

Creator marketplace: Meta testar en egen influencer-Tinder-tjänst i Instagram där influencers som söker samarbeten och företag som söker influencers ska kunna hitta varandra. Varumärken ska även kunna annonsera efter samarbeten här.

Mer NFT:er: Eller ”digital collectibles” som Meta klokt nog istället kallar funktionen (because världens sämsta ursprungsnamn). Testet breddas nu på Instagram så att fler kan visa upp sin samling av unika digitala objekt direkt på Instagram. Kommer dessutom till Facebook snart, förstås med korspostningsstöd även här (Meta vill verkligen, verkligen, verkligen driva in mer trafik till sin stora kassako). Sist men inte minst så kommer Instagram också testa stöd för NFT:er i stories.

Meta to roll out new monetization tools on Instagram and Facebook, including a creator marketplace | TechCrunch

Meta CEO Mark Zuckerberg announced today that the company is rolling out more ways for creators to make money on Facebook and Instagram, and is also

Meta börjar inte ta betalt av innehållsskapare förrän 2024

Senaste året eller så så har Meta hyfsat öppet sagt att Facebook och Instagram kommer att börja kosta pengar 2023. Ja, det har i alla fall hetat att Meta inte kommer att ta ut någon avgift av innehållskapares intäkter förrän då. Nu ger Meta ytterligare ett års respit. 2024 är datum som gäller i den uppdaterade tidplanen.

Det var i samband med att Mark Zuckerberg igår presenterade ett antal nya sätt för innehållskapare att tjäna pengar på Instagram och Facebook som även det här droppades. En kan tyckas rätt bagatellartad nyhet, men ändå en som principiellt är hyfsat talande.

Att Meta nu flyttar fram datumet är ännu ett tecken på att världsekonomin är i lite… sådär friskt skick just nu. 2023 var året när pandemin skulle vara över och saker och ting fullt ut skulle återgå till det, tja, normala. Det var åtminstone vad Facebook och Zuckerberg trodde 2020-2021. Och alla vi andra också.

Sen fick Putin feeling och, well. Här är vi nu. 2024 är nu året när saker och ting kommer att återgå till, tja, det normala. Och att Meta inte säger att de skjuter upp beslutet till ”när saker har lugnat ned sig” eller något annat fluffigt utan bara flyttar fram gratisgränsen ett år visar att Meta verkligen börjar tappa tålamodet här. Inte särskilt konstigt, med tanke på Metas senaste kvartalsrapporter.

Zuckerberg & co känner att det nu väldigt mycket är hög tid att få snurr på andra intäktskällor.

Facebook and Instagram won’t take a cut from creators’ revenues until 2024

Mark Zuckerberg says Instagram and Facebook will not collect a fee from creators until 2024. It’s a one-year extension of the company’s previous promise to not take a cut from users when they make money via online events, subscriptions, badges, and more.

Instagram testar AI-baserad åldersverifiering

Nya tester från Instagram: AI-baserad åldersverifiering. De tonåringar som vill uppdatera sitt konto till ”vuxenläge” genom att ändra sin ålder till över 18 år kommer behöva bekräfta sin ålder. Ett sätt är att skicka in ett giltigt ID-kort. Ett annat är att ladda upp en videoselfie.

Kort sagt sätt som inte är nya i sig. Snudd på lite standard för att bekräfta sin identitet på nätet. Men så har alltså Instagram ett tänkt äss i rockärmen: det ska inte behövas mänsklig handpåläggning för att godkänna videoselfien. En AI har tränats att sköta det jobbet.

Och… ja, det lär förstås inte vara ett helt okontroversiellt test.

Visst, Instagram säger att algoritmen inte kan identifiera en användare på det här sättet, bara identifiera ålder. Men även det är milt sagt snårigt. Bara att fråga Migrationsmyndigheten eller Systembolaget. Och vi kan väl anta att det garanterat kommer att visa sig att AI:n kommer vara lite olika bra på att identifiera ålder i exempelvis etniska minoriteter.

Kort sagt ett test som blir väldigt intressant att följa.

Instagram Rolls Out Face Recognition for Teen Age Verification

If teens say they’re over 18 years old, Instagram will make them prove it with a video selfie or by having one of their mutuals vouch for them.

Instagram testar nytt försvinnande format

Dags för Instagram att testa en ny variant av ett format som var jätteinne ungefär när Facebook började sno Snapchats storiesfunktion: försvinnande innehåll. Den här gången handlar det om en försvinnande… post-it-lapp.

Okej, nu är det förstås inte exakt det som det handlar om, men nära nog. Notes, som funktionen heter, gör att en användare kan lägga ut ett snabbmeddelande – som ett tillkännagivande – som lever i ett dygn. Meddelandet visas dessutom bara för de kontakter som är tillagda i användarens nära vänner.

Så en funktion som är tänkt att påminna Instagram-användare om att också använda plattformen för den här typen av snabba meddelanden. Så att användarna, förstås, inte ska få för sig att gå till en konkurrent istället.

Instagram tests a new feature to quickly share notes with friends | TechCrunch

Instagram is experimenting with another new feature that would allow users to post disappearing content. The feature, called Notes, allows users to post

TikTok

Khaby Lame går om Charli D’Amelio som den tiktokare mest flest följare

Mest följda tiktokaren? Charli D’Amelio? Sååååå förra veckan. Tronskifte i TikTok: Khaby Lame är nu den som har flest följare i kortvideoappen. Nästan 143 miljoner..

Det innebär att TikTok-ettan numer handlar om kortvideohumor. Det är nämligen precis vad Khaby har som grej i sina videos. Något som TikTok-användarna bevisligen har gått igång på.

Men det är inte bara vanliga tiktokare som har gått igång på Khaby. Tidigare i år så inledde modemärket Hugo Boss ett samarbete med de nya TikTok-kungen som varumärkets nya ansikte.

Vi kan anta att det high-fivas en hel del på Hugo Boss marknadsavdelning just nu.

Khaby Lame is now the most-followed TikToker in the world

Khaby Lame, a 22-year-old TikTok creator making comedy videos, became the most-followed TikToker in the world, unseating Charli D’Amelio. He now has 142.7 million followers on TikTok.

Douyin testar autospelande av nytt innehåll

TikTok är förstås en ostoppbar kraft just nu. Det vet alla. Eller det är åtminstone den allmänt vedertagna sanningen. Men det kommer allt fler tecken på att den rekordsnabba användartillväxten också kommer leda till att tjänsten rekordsnabbt slår i tillväxttaket. Här är ännu ett sådant tecken: TikToks kinesiska systerapp Douyin testar autospelande av nästa video istället för att loopa samma video till dess att användaren själv byter.

Så ja. Vi pratar om Douyin och inte TikTok. Inte vår del av världen. Men i stort ligger Douyin före TikTok på de flesta områden – så även den utplanande tillväxten. Nu handlar det inte bara om det faktum att Douyin börjar få slut på kineser utan också om att Kinas tuffa regleringsnypor mot landets techbolag har tvingat inte minst de sociala tjänsterna att tagga ner på jagandet på nya användare. Och att få de befintliga att lägga ännu mer tid i apparna.

Det nya testet är av den anledningen säkert inte helt okontroversiell, vilket säkerligen är varför det handlar om ett litet test vad det verkar. Men det visar oavsett att även Douyins billiga tillväxt börjar nå vägs ändå – och att det kommer att kosta allt mer att jaga in nya användare och hålla kvar de som redan har gått med. Att sänka tröskeln ännu mer för att se ständigt nytt innehåll kan vara ett sådant sätt.

Om det är ett test som faller väl ut så misstänker jag att det inte kommer att dröja jättelänge innan vi får se något liknande även i TikTok.

ByteDance’s Douyin Tests ”Autoplay Next Video” Function

Douyin, the Chinese mainland version of ByteDance’s TikTok, is conducting limited testing for a new function of

Douyin säkrar sändningsrättigheterna till fotbolls-VM 2022

Ännu en fjäder i hatten för TikTok. Eller i alla fall TikToks kinesiska systerapp. Så vi kan väl säga fjäder i hatten för ägarbolaget Bytedance: företaget har nu säkrat sändningsrättigheterna till fotbolls-VM 2022.

Jag ska inte säga att jag har full koll på exakt vad rättigheterna omfattar (because mer information är på kinesiska), men vi kan oavsett konstatera att det handlar om Kina och inte här hos oss. Det verkar också som att Douyin blir ”strategisk partner” till China Media Group som jag antar kommer att sköta de huvudsakliga sändningarna.

Med andra ord gissar jag att det förmodligen mest handlar om den roll som TikTok och Douyin har haft i de här sammanhangen tidigare: extramaterial och bakom kulisserna-klipp. Men det visar oavsett hur sporträttigheter blir allt viktigare för ungefär alla plattformar som på något sätt har videoinnehåll.

ByteDance’s Douyin to Broadcast 2022 World Cup

China Media Group (CMG) and ByteDance’s Douyin held a cloud release event on Tuesday, announcing that Douyin will become the broadcasting rights holder of the 2022 World Cup in Qatar.

LinkedIn

LinkedIn återintroducerar stories (typ)

Det här är lite intressant. Eller mycket. Oväntat och samtidigt inte alls oväntat: LinkedIn återintroducerar sin stories-funktion.

Jag älskade att LinkedIn släppte en egen version av det populära storiesformatet (med sedvanligt ful Microsoft-clipart-estetik), men glädjen blev kortvarig. Det dröjde inte länge förrän LinkedIn skrotade funktionen. Men även om storiesstories försvann från LinkedIn, så sa företaget att funktionen kunde komma tillbaka senare. I någon form. Och precis det verkar alltså nu ha hänt.

LinkedIn ser ut att ha gått tillbaka till ritbordet och tittat på vilka format som användarna faktiskt utnyttjar och byggt därifrån. Därför är det nya storiesformatet en utbyggnad av pdf-karusellen. Alltså den där det går att ladda upp en pdf där varje sida blir ett stopp i en horisontell karusell. Skillnaden nu är att det inte bara går att ladda upp bild/text utan även saker som gifar, grafik och videos.

Det innebär att varje “slide” kan ha sitt eget mer multimediala innehåll som tillsammans blir en självspelande presentation, där varje bildruta inte bara blir en del av en längre storytelling utan också kan utgöra storytelling på egen hand. Karusellen spelar dessutom igenom sig själv utan att den som tittar behöver byta bild manuellt, som i den vanliga pdf-karusellen (ja, tänker att det kanske går att ställa in ungefär som i Powerpoint).

Oavsett så lägger det här till ungefär samma dimension som det jag gillade hos ursprungsstoriesfunktionen: LinkedIn får ett format som uppmuntrar till färre fasta ramar och därmed (förhoppningsvis) kan leda till högre kreativitet. LinkedIn adresserar alltså ett av de problem som jag tog upp i min artikelserie “LinkedIns innehållsproblem”. Blir väldigt intressant att se funktionen tas emot och kommer att användas. (Gissar att det är ännu en LinkedIn-funktion som inte finns för alla än.)

Här finns ett exempel på funktionen i skarpt läge

Twitter

Twitter testar långtextfunktionen Notes

2021: Twitter rullar ut och testar en massa funktioner som ska få Twitter att sluta vara Twitter som vi alltid har känt Twitter. 2022: Twitter rullar ut och testar funktioner som mest handlar om Twitter som vi alltid har känt Twitter. Men så finns det undantag till den regeln: nu testar Twitter en 2021-grej: långtextformatet Notes.

Nu är inte Notes en oväntad nyhet, eftersom Twitter har pratat om att lägga till den här typen av artikelfunktion, vilket också är precis vad det är. Det är alltså Twitters egen bloggplattform, om man så vill. Självklart är det sedan enkelt att twittra ut det färdiga resultatet.

Tanken är ungefär exakt samma som i fallet med LinkedIns artikelformat: att skriva en längre sammanhållen text istället för att dundra ut en inläggsstorm. Precis som hos exempelvis LinkedIn så finns också möjligheten att formatera sin text med rubriker och annat. Men till skillnad mot LinkedIn så har formatet hos Twitter en större poäng. Efter att LinkedIn jackade upp sin teckengräns för inlägg rätt ordentligt så räcker det för de flesta användare, men i Twitters fall så kommer en tweet fortfarande att vara en tweet – längdmässigt.

Det återstår att se hur det här kommer att landa med Twitter-användarna. I år ser Twitter ut att backa hem några av sina andra formatsatsningar och fokusera på att få upp lönsamheten på kärnaffären. Och, tja, sen har ju Twitter varit fullt upptagen med sin Elon-cirkus, vilket förstås också stökat till tillvaron en del…

Återstår dessutom att se när Notes sedan släpps skarpt. Men enligt Twitter ska företaget åtminstone gå ut med mer konkret information om funktionen “snart”.

Twitter to expand into long-form content with upcoming Twitter Notes feature (Update: confirmed) | TechCrunch

In what could be one of Twitter’s more significant changes since doubling the character count from 140 to 280 characters, the company is preparing to

Twitters styrelse uppmanar aktieägarna att gå med på Elon Musks uppköpsbud

Dags för ännu ett kapitel i Elon Musks kanske/förmodligen/helt säkert/nog-uppköp av Twitter: Twitters styrelse uppmanar aktieägarna att godkänna Musks bud och därmed låta honom ta över tjänsten.

I sig kanske inte en särskilt stor sak: efter att initialt ha avvisat Musks fientliga bud så vände Twitters styrelse rätt mycket på en femöring och accepterade budet inte särskilt långt därefter. Kort sagt så är det inte särskilt förvånande att Twitter nu har lämnat in de nödvändiga handlingarna för att låta aktieägarna rösta om budet.

Men så är det här inte vilket uppköp som helst. Visst, uppköp kan vara röriga och pendla fram och tillbaka men i fallet Twitter vs Elon Musks så har det handlat om next level rörigt. Och det är nog precis därför som styrelsen är angelägna om att stänga affären så snart det bara går.

Senaste veckorna har Musk regelbundet nästanhotat att hoppa av affären och Twitters kurs ligger just nu rätt långt under Musks budnivå. Enligt Musk så återstår fortfarande ”några frågor” innan han slutgiltigt kan skriva under och där lär frågan om andelen botkonton fortfarande vara det största enskilda hindret.

Twitter vill nog helst att Musk inte ska tänka mer.

Twitter asks shareholders to approve the $44 billion Elon Musk takeover | TechCrunch

Twitter’s board wants the $44 billion Elon Musk takeover completed, which is why it’s asking its shareholders to approve the deal, according to a new

Telegram

Telegram har nu 700 miljoner användare och lanserar betalversion

Så har chattappen Telegram passerat ännu en milstolpe: 700 miljoner människor använder Telegram varje månad.

Det innebär att tjänsten har plussat på med 200 miljoner användare på ett och ett halvt år. En utveckling som tyvärr inte bara är för att allt fler gillar Telegram, utan som också speglar läget i världen. Ju osäkrare och mindre demokratisk världen blir, desto större blir behovet av säker kommunikation.

Telegram firar dessutom det nya användarrekordet med att lansera en betalversion av appen. En premiumversion, alltså, som ska ge mer funktionalitet, som att kunna följa fler konton, unika dekaler, bättre sortering av chattar, ingen reklam och att kunna skicka större filer (och ladda ner dem snabbare). Priset verkar hamna i spannet 5-6 dollar (med olika mycket premiumfunktionalitet, antar jag).

Telegram själva motiverar den nya betalfunktionen med att de vill att användargemenskapen ska driva utvecklingen och inte annonsörer, vilket säkerligen är del av skälet. Men mellan raderna kan vi nog konstatera att det handlar om exakt samma sak som gör att allt fler tjänster som har varit “gratis”/annonsfinansierade nu sneglar åt samma håll: för att minska beroende av annonser.

Inte minst med tanke på att tredjepartskakor och pixlar, alltså det som så länge internet har funnits har varit basen i all digitalmarknadsföring, nu håller på att dansa ut till vänster. Vad som kommer att ersätta är i dagsläget förstås väldigt oklart och osäkert. Att få en mer stabil prenumerationsdel som hyfsat stor del av intäkterna kan då vara välkommet. Definitivt fram till dess att det nya normala för annonsindustrin har landat.

Telegram launches premium tier as it tops 700 million users

Telegram has amassed 700 million users and is rolling out a premium tier with additional features as it pushes to monetize a portion of its large user base.

Övrigt sociala medier

Weibo släpper intressebaserade appen Planet

Nygammal app från kinesiska Twitter-motsvarigheten Weibo: Planet. En app som fokuserar kring intressebaserade grupper. Och “Weibo-stjärnor”. Stora Weibo-användare som nu alltså blir sina egna intresseområden, typ.

Det här kan förstås på rätt många sätt kännas avlägset för oss, men är ytterligare en del av, tja, TikTokifieringen av sociala medier. Åtminstone de stora tjänsterna i “Facebook-generationen”.

Och då pratar jag inte om kortvideo – även om det också är något som ungefär alla springer på just nu – utan just om det intressebaserade. Intressegrafen snarare än den sociala graf som har varit så självklar fram till nu.

Det är just rekommendationsmotorn som varit så stor del i TikToks framgång – och i TikToks kinesiska systerapp Douyin – att inte fokusera på vem som känner vem utan helt gått på vad som förenat det innehåll som användare går igång på.

Men det är inte bara TikToks jättesuccé som driver på den här utvecklingen – varken i EU och USA eller i Kina – utan även den allt hårdare regleringen av techbolagen. Och att företag som Apple och Google allt mer fasar ut möjligheten att spåra användare kors och tvärs över nätet. Det blir helt enkelt allt svårare att rikta annonser baserat på personlig och individuell data.

Weibo to Launch Interest-Based Community App ”Planet”

China’s leading microblogging platform Weibo will launch a new interest-based interactive community app called


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *