Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AR/VR
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
- Del 4: Genomgång av nyheterna från Apples iPhone 14-event
Veckans artikel
Social commerce är för svårt! (Tycker till och med Instagram) – Ehandel Plus
Ska Instagram lägga ned hela sin shoppingavdelning? Ja, det verkar så. Instagram skalar tillbaka sina e-handelsambitioner rejält. Men vad det egentligen
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
EU dömer Instagram till 405 miljoner euro i GDPR-böter
När Irlands dataskyddsinstans inte bråkar med Metas överföring av EU-medborgares användardata till USA så hittar de tid att slå ner på Instagrams hantering av barns data. Slå ner med en bot på 405 miljoner euro. Eller över 4 miljarder kronor.
Det handlar om att Instagram har gjort barns mejladresser och telefonnummer publika på Instagram. Ja, eller rättare sagt: barn har utnyttjat en funktion på ett sätt som Instagram inte tänkte på, vilket gjorde att barnens information ”läckte ut” och blev offentlig.
Mer specifikt handlar det om Instagrams business-konton. Ett business-konto ger mer insikter kring profilvisningar och delningar av inlägg jämfört med ett vanligt konto. Barn (13-17 år) har helt enkelt upptäckt det här och ställt om sina konton till businessläge. Det i sin tur gjorde att kontaktinformationen visades upp för alla på Instagram eftersom, tja, tanken är att funktionen är för företag och företagare.
Så det handlar helt enkelt om att Instagram missat det här användarscenariot och därmed missat att bygga in åldersspärr i funktionen. Ajabaja, tyckte EU. Instagram kommer överklaga domen med motiveringen att det här felet ska vara åtgärdat sedan något år tillbaka. Återstår att se om det kan göra så att Meta slipper betala (sannolikt inte).
Boten är dessutom den näst högsta GDPR-boten någonsin. Bara Amazons 746 miljoner euro förra året är värre. Vi noterar dessutom att de sju första platserna i GDPR-bötesligan innehas av Amazon, Meta och Google.
Instagram Fined $400 Million in EU Over Teenager’s Data
Irish regulators say Instagram allegedly mishandled the phone numbers and email addresses of 13 to 17 year olds operating business accounts.
Instagram på gång att börja testa funktion för att återpublicera andras inlägg
Woah. Kan det stämma? Är det så att den sociala plattform som Meta nu börjar kopiera är… LinkedIn? Det ser ut så. Instagram är på gång att börja testa en återpubliceringsfunktion – en möjlighet att dela någon annans inlägg i flödet. Alltså exakt den funktion som LinkedIn lanserade för några månader sedan.
LinkedIn är HETT!
Ja, okej. Nu är LinkedIn kanske inte… först med den här typen av funktion. Det var nog inte så att Mark Zuckerberg vaknade kallsvettig i somras över hotet från LinkedIn och gav hela organisationen i uppdrag att kopiera så mycket de bara kan (inte minst som det ju går att dela stories på det här sättet). Men hej. Nu ska vi inte sabba en bra story.
Det kanske mest intressanta är att Instagram ser ut att tro att det här kommer att bli en så stor hit att funktionen förtjänar en egen avdelning. Ett ställe där du kan se alla inlägg som du har delat. Because det är så ofta man vill ha en samlad överblick över alla inlägg man har delat. Eller nåt.
Oavsett så är det ännu ett försök från Instagram att få snurr på engagemanget och aktiviteten på plattformen.
Instagram will begin testing a new repost feature with select users soon | TechCrunch
Instagram is gearing up to give users the ability to repost other users’ posts and reels, the social network confirmed to TechCrunch. Although the
Instagram testar ”ämnen” för Reels
Nytt test i Instagram. Det har ju gått flera dagar sedan det kom någon Reels-nyhet, så Meta tyckte att det var dags att ändra på det. Så nu ser det ut som att det snart går att ange ett (eller flera?) ämnen som beskriver innehållet i den reel man håller på att lägga upp.
Ännu ett sätt för Instagram att dels få hjälp att kategorisera innehåll och dels vässa sina skills inom rekommendationsgrafen.
Instagram Tests New ’Add Topics’ Option in the Reels Upload Process
The option could help you get your Reels in front of a more engaged, interested audience.
Meta delar best practice-tips för att få ditt innehåll att rekommenderas till andra av Facebook och Instagram
Ifall någon har missat det så jobbar Meta, liksom i stort sett alla stora sociala tjänster, med att styra om från nätverk som bas för vilket innehåll som visas till intresse. Det innebär också att våra flöden fylls med allt fler rekommendationer, alltså tips på innehåll vi borde gilla från konton som vi inte redan följer.
Men hur gör man då för att se till att ens innehåll plockas upp och rekommenderas till användare utanför det egna nätverket? Meta gick i veckan ut med fyra do’s och fem don’ts på det här området.
4 saker som ökar chansen att innehåll plockas upp och rekommenderas till andra
1. Originalitet. Ja, det här är förstås inte nytt i sig, men Meta påminner åter om att de gillar innehåll som är nytt. Inte sånt som du har delat från någon annan eller – ve och fasa – från en annan plattform (läs: TikTok).
2. Fånga och behåll uppmärksamhet. Videos som har ett ”långsamt och gradvis” tapp av användare liksom videos som har hög andel tittare som ser hela videon kommer att få ökad räckvidd. Längd är däremot inte något som algoritmen tar hänsyn till i det här sammanhanget.
3. Lojalitet och intention. Ökad räckvidd för videos och innehållsskapare som ”användare söker efter eller regelbundet återkommer till”.
4. Engagemang. Ja, engagemanget fortsätter förstås vara en viktig signal. Saker som gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Meta säger dessutom att de kommer att prioritera innehåll som ”ger upphov till konversationer och meningsfulla interaktioner mellan riktiga människor”, särskilt de som ”inspirerar vän-till-vän- eller person-till-person-interaktioner”. (Om man ska vara krass så har Meta ingen större önskan att göra innehållet på Facebook och Instagram mindre polariserande.)
5 saker att undvika om man vill att Meta ska rekommendera ditt innehåll till andra
1. Videos som känns som Powerpoint-presentationer. Att ha videos som väldigt mycket bygger på statiska bilder är no-no.
2. Fejkat engagemang. Meta tänker slå ner på försöka att fejka upp engagemang för innehåll. Exempelvis ”artificiella” delningar inom en grupp eller om ett konto ”regelbundet delar innehåll från en sida som de inte har direkt koppling till och innehållet inte delar samma tema som det delande kontots sida”.
3. Klickfiskande i bildtexter. En Facebook-no-no-klassiker: om du uppmanar människor att dela, kommentera eller gilla bara för att få upp räckvidden så blir Meta sura. Okej att uppmuntra följare att göra det här, men alltså inte som en taktik bara för att få upp synligheten. En… rätt fin definitionsskillnad som jag inte är helt säker på hur Meta identifierar.
4. Tittarfiskande innehåll. Watchbait, nytt ord för mig. Ska vara videos som ”medvetet undanhåller, sensationsfejkar eller lurar användare att titta eller interagera”.
5. Klickfiskande innehåll: Ja, samma som ovan, men handlar mer om presentationen av innehåll – som texter som medvetet inte skriver ut relevant information (som när rubriker eller ingresser inte skriver vilket företag som en artikel handlar om).
https://www.socialmediatoday.com/news/meta-provides-new-insights-into-how-its-video-distribution-algorithms-work/631106/
TikTok
TikTok fyller på med fler regionala trendinsikter
Sugen på att samla på dig fler insikter om TikTok-användarna? Nu har TikTok fyllt på sitt eget TikTok-insights-verktyg med mer data om regionala trender. Data som det dessutom går att filtrera på utifrån fler parametrar som typ av insikt (om marknadsföring, innehållsskapare eller ”people”) eller på generation.
TikTok Adds More Regional Trend Insights to its ’TikTok Insights’ Data Tool
The tool enables you to hone in on market-specific usage trends.
Snapchat
Snapchat lanserar sin första Bitmoji drop
I förra veckan gick Snap ut med ett rätt rejält kostnadsbesparingspaket. Det innebar inte bara att en femtedel av de anställda får gå, utan också att stora delar av framtidsprojekten skrotas (eller åtminstone läggs på is för tillfället). Det innebär också att vissa e-handelssatsningar kommer prioriteras ned. Men inte allt. I veckan presenterade Snapchat sin första Bitmoji drop.
En bitmoji drop är ungefär vad du kanske/förmodligen tror att det är: en lansering av ett klädplagg i begränsad utgåva. Eller åtminstone en specialutgåva av ett par Air Jordan-sneakers. Men då med en twist – det handlar inte om skor för dig, utan för din bitmoji. Alltså ditt virtuella Snapchat-jag.
Initiativet är dessutom marknadsföring för huvudnumret: släppet av den fysiska versionen av samma modell. Men din bitmoji kan sporta ett par sprillans nya Air Jordan 2 Balvin redan någon vecka tidigare.
I det här fallet handlar det alltså inte om att de virtuella skorna är själva slutprodukten, utan del av en kampanj. De snapchattare som hoppas lägga vantarna på ett par fysiska skor kan marknadsföra dem mot sina vänner i några dagar och på så sätt göra gratisreklam. Det lär åtminstone vara det som Snap hoppas på.
Men vi lär se liknande lanseringar framöver som bara vänder sig till avatarer. Att det alltså inte kommer finnas någon fysisk motsvarighet, utan plaggen och skorna är bara digitala.
För det är klart att du vill att din bitmoji ska ska riktigt snygg ut.
Snap Launches First ’Bitmoji Drop’ of Exclusive Digital Merchandise for Bitmoji Characters
The new, exclusive digital item drop is another step in Snap’s push to make Bitmoji characters a key element in online identity.
Twitter kommer bara låta användare redigera en tweet fem gånger
I förra veckan presenterade Twitter officiellt att det snart är dags för den förmodligen mest önskade funktionen på Twitter: möjlighet att redigera en publicerad tweet. Den kommer att börja rullas senare den här månaden, men då bara i några få länder (först Nya Zeeland och därefter Australien, Kanada och USA). Och som Twitter redan tidigt flaggade för så kommer man få betala för att få funktionen: den blir alltså bara tillgänglig för dem som prenumererar på Twitter betalversion Blue.
(Att se om Twitter känner sig mer generösa längre fram – men det känns så här långt som den enskilt största – och krasst talat enda – killer-funktionen i Twitter Blue, så frågan är om den någonsin blir gratis.)
Men det finns ett aber till: det kommer inte bli möjligt att ändra en tweet hur många gånger som helst. Max fem gånger per tweet är den gräns som gäller.
https://techcrunch.com/2022/09/07/twitter-will-let-you-edit-your-tweet-up-to-five-times/
Övrigt sociala medier
Donald Trumps sociala plattform Truth Social kan ha stora ekonomiska problem
Hur går för Donald Trumps sociala plattform Truth Social? Amazers. Om man frågar Donald Trump och de som arbetar med tjänsten. Det är åtminstone vad som sägs utåt. Men om vi bortser från att den rushade lanseringen ledde till drösvis med buggar och problem, plus att Google i förra veckan bestämt sig för att inte släppa in appen i Google Play på grund av bristande modereringslösningar, så ser det ut som att företaget bakom (Trump Media & Technology Group) börjar ha rejäla ekonomiska problem.
Så här långt ska Truth Social inte ha dragit in särskilt mycket pengar – definitivt inte i relation till kostnaderna. Det ska bland annat ha lett till att tjänsten ska ha misslyckats med att betala sina räkningar – som kostnaderna för själva hostingen. Men som tur är så har Truth Social ett äss i rockärmen: en börsnotering som är tänkt att kunna dra in 1,3 färska dollarmiljarder till TMTG.
Ja, eller det var åtminstone planen. Men nu ser det ut som att det spåret kan vara kört.
Tanken var att TMTG skulle gå samman med ett annat företag som redan är börsnoterat, Digital World Acquisition Corp, i en så kallad SPAC. Det är en konstruktion när ett företag, DWAC, sätts på börsen med enda syfte att gå ihop med ett annat företag, TMTG. När företagen går ihop så tar det icke-noterade företaget över det noterade företagets plats på börsen och kommer på så sätt in på börsen utan att behöva genomföra en fullskalig börsnotering.
Men i takt med att de juridiska problemen har hopat sig för Trump – plus att världsekonomin har dammat i backen – så kände de båda företagen att det inte var ett lämpligt tillfälle att genomföra affären i dagsläget. Därför frågade DWAC sina aktieägare om de kunde skjuta upp affären ett år.
Och svaret blev: no way, José.
Rent formellt innebär nej-beskedet från aktieägarna att samgåendet ändå måste gå av stapeln redan nu på torsdag – annars måste DWAC upplösas som företaget och alla pengar som skulle ha gått till Truth Social lämnas tillbaka till aktieägarna.
Artikeln tar upp några sätt som DWAC kan försöka förhala processen trots nejet, men det kanske alltså spelar mindre roll. Truth Social får inga pengar och kan därför kanske snart inte längre betala några räkningar alls – eller sätts i konkurs av någon leverantör som redan har en utestående faktura.
Nu ska jag inte säga att hela Truth Social-soppan påminner väldigt mycket om Bulletin-soppan, men, tja, Truth Social-soppan påminner väldigt mycket om Bulletin-soppan.
Trump’s Truth Social Deal Is Reportedly Falling Apart
A merger was supposed to take the social media company public, but amid multiple investigations, shareholders don’t seem to support an extension.
Börsdrömmarna för Donald Trumps Truth Social lever vidare i tre månader till
Senaste tiden har det kommit uppgifter om att Trump Media & Technology Group, företaget bakom Donald Trumps sociala plattform Truth Social, har rejäla problem med ekonomin. Så pass att de har svårt att betala räkningarna. Det blev inte bättre av företagets livlina – ett samgående med Digital World Acquisition Corp – såg ut att nå vägs ände den här veckan. Men nu har det sistnämnda företaget gett sig själva tre månader till att ro samgåendet i mål.
DWA är ett så kallat SPAC-bolag, alltså ett bolag som skapas och börsnoteras utan någon verksamhet. Tanken är istället att man ska gå samman med ett icke-noterat bolag, som har verksamhet, så att det icke-noterade bolaget helt enkelt tar över SPAC-bolagets plats på börsen. Ett tänkt genväg in på börsen för ett icke-noterat företag som på så sätt slipper den omfattande och dyra processen att genomföra en fullständig börsnotering.
Men affären i sig har synats lite i sömmarna av amerikanska myndigheter och Trumps problem med rättvisan har gjort att intresset för affären har svalnat betänkligt. Värdet på DWA har rasat, bland annat. DWA ville helt enkelt vänta med affären till ett mer gynnsamt läge och bad sina aktieägare om tillåtelse att skjuta upp affären ett år. Men svaret från aktieägarna blev: nej.
Det innebar att DWA var tvungna att slutföra samgåendet med TMTG senast den här veckan – annars skulle bolaget upplösas och alla pengar i företaget skulle återföras till aktieägarna. Det skulle innebära noll dollar till krisande TMTG. Men det fanns en klausul i ägaravtalet för DWA som gav företaget rätt att skjuta upp affären tre månader (istället för ett år) utan aktieägarnas samtycke. Den klausulen har DWA nu alltså aktiverat.
Så med andra ord finns det hopp för Truth Social att de ska få det kapital de så akut verkar behöva. Men det betyder förstås inte att läget kommer vara särskilt annorlunda om ett kvartal – och det kan bli samma härva en gång till då.
Ja, och sen kan det förstås också bli så att TMTG får slut på pengar redan dessförinnan.
Trump-tied SPAC adopts 3-month extension as shareholder overtures fall short
The blank-check acquisition firm that agreed to merge with Donald Trump’s social media company said on Thursday it would extend its life by three months after its bid to win a 12-month extension from its shareholders fell short.
Sök/SEO
Google stoppar annonser som leder till sidor med störiga annonser
Google fortsätter att försöka putsa ryktet för annonser. Senast ut: Google kommer att stoppa annonser som leder till sidor med störiga annonser.
Vad det här konkret innebär är Google Ads har en ny riktlinje som kommer att kicka in 1 oktober. Om en annons länkar till en sida som har reklam som enligt Google är ”störig” eller ”irriterande”.
Vad kan då det vara för slags annonser undrar du?
Pop-up-annonser, autospelande video med ljud, annonser som hindrar användaren från att se det egentliga innehållet på sidan, ”prestitial and postitial” annonser med nedräknare (dålig koll på vad det blir på svenska, men annonser som fördröjer inladdningen av en sida eller att man får vänta några sekunder när man har tryckt på en länk), stora sticky-annonser som ligger kvar när man rullar sidan, högre annonstäthet än 30 % och blinkande animerade annonser.
Så bästa sättet för att inte få sina Google-annonser stoppade av Google är helt enkelt att följa Googles riktlinjer kring hur Google tycker att sajter ska utformas. Because everything Google.
Megayay säger jag. Men ytterligare saker att ta i (mer) beaktande för SEM-folket. Och som eventuellt också kan ligga Google lite i fatet när det kommer till reglering. Trots att det förmodligen är en riktlinje som de flesta användare kommer tycka är kalas så tar Google på sig ytterligare lite polisroll i hur internet ska utformas.
Google Will Reject Ads Leading To Pages With Intrusive Advertising
Google is giving advertisers until October to comply with a new policy, or their ads will be disapproved.
Google Maps rullar ut klimatsmart navigering i Sverige
Så är det dags för Google att hjälpa svenskar att köra mer klimartsmart. Google Maps rullar nu ut inställningen som gör det möjligt att välja den mest bränslesnåla rutten som vägbeskrivning. Dessutom blir det möjligt att ange om bilen man kör går på bensin, diesel, el eller är en hybrid för att Google på så sätt ska kunna plotta ut den väg som blir bäst för respektive drivmedel.
Rullas ut (hoho) kommande veckor. Ja, jag är NÄSTAN helt säker på att det rullas ut i Sverige kommande veckor. Funktionen finns sedan tidigare i USA, Kanada och Tyskland och kommer nu till ”ytterligare 40 europeiska länder”. Google berättar alltså inte vilka, men jag har väldigt svårt att tänka mig att Sverige inte är ett av dem.
More ways to drive sustainably and save money with Google Maps
In addition to showing the fastest route, Google Maps will now also display the most fuel efficient one, if it’s not already the fastest.