Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2023 – del 3

iOS 17 gör det möjligt att dela AirTags. iPhone får stöd för kontaktlöst ID-kortsblippande. Apple köper AR-glasögonföretag. Apple gör det ännu svårare att spåra för annonsändamål.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

iOS 17 gör det möjligt att dela AirTags

Som vanligt så dyker det upp en massa nyheter efter Apples WWDC-presentation. De saker som Apple inte hann med att gå igenom på scen (ja, eller… i videon. Men ni fattar). Som det här: i och med kommande iOS17 så blir det möjligt att dela en AirTag med någon annan.

Det blir alltså lite som Hitta-funktionen, fast specifikt för AirTags. Det går att att dela enheten och därmed positionen med någon annan. Om du exempelvis lånar ut den till någon annan som ska ut och resa.

Vi kan ge oss på att Apple kommer att få sedvanlig kritik kring att det här potentiellt kan bli en stalking-funktion. Så vi får se hur Apple har tänkt till kring det.

iOS 17 Lets You Share AirTags With Others

iOS 17 introduces a much-requested AirTag feature, the option to share an AirTag with another person. Since launch, AirTags have only been able to be…

 

AR/VR

Mark Zuckerberg dissar Apple Vision Pro med märkliga argument

Att Mark Zuckerberg skulle dissa Apples nya XR-enhet Vision Pro var inte särskilt förvånande. Lika lite förvånande som att Tim Cook dissar det mesta som Meta göra. Men det som däremot är lite mer förvånande är argumenten som Zuckerberg använder.

I ett internt möte ska Zuckerberg ha sagt att Metas och hans vision för Quest och metaverset är att människor ska ”vara aktiva och göra saker” och syfta till att ”människor interagerar med varandra på nya sätt och känner sig närmare varandra” medan alla demos som Apple visade upp på Vision Pro visade människor som ”satt ensamma på en soffa”.

Och… det känns som att både Metas och Apples lösningar lika mycket – eller lite, beroende på vem du frågar – handlar om människor som sitter ensamma på en soffa med någon form av pryl framför ansiktet.

Dessutom konstaterade Zuckerberg att Vision Pro inte erbjöd något som Meta inte redan ”har utforskat” och att Vision Pro ”skulle kunna vara framtiden för datorn (computing), men inte den jag vill ha”.

Om vi bortser från att det känns mycket surt sa räven så finns det en väldigt intressant detalj här. Apple böjde sig tredubbelt bakåt för att undvika att säga såväl ”AI” som ”metaverse” (eller ens ”VR” och ”AR”) under sin två timmar långa produktpresentation där Vision Pro var huvudnumret. Men redan i sin första kommentar så får Apple Zuckerberg att säga ”computing”. Något som jag aldrig tror att Meta har pratat om i samband med Quest eller sitt metaverse.

Apples superkraft att få folk att använda företagets lite nypåhittade terminologi verkar alltså även denna gång ha fungerat. Och därigenom satt konkurrenterna på defensiven. Trots att Apple egentligen var sist in på hela VR/AR/MR/XR-området så lyckades företaget damma av Steve Jobs ”reality distortion field” och få det till att Apple har öppnat ett område som ingen tidigare har besökt – boldly eller inte.

Med det sagt är det fortfarande väldigt tidigt både för rena VR-set och för Apples blandhistoria (som egentligen är metaverse på riktigt – en enhet som suddar ut gränsen mellan den fysiska och digitala världen). Apple visade exempelvis upp väldigt lite kring 3D-/VR-spel. Eller egentligen inget alls. Det som är paradgrenen för enheter som Quest.

Men det är åtminstone bra att Apple och Meta har hittat ännu ett område där de kan vara oense. Let the passiv-aggressiva pikandet begin.

https://www.marketwatch.com/story/zuckerberg-apple-vision-pro-is-not-the-one-that-i-want-doesnt-have-any-magical-solutions-2ffbab3f

Apples Vision Pro har smarta handstyrningsfunktioner

Om någon mot förmodan har missat det så presenterade Apple i månads sin första helt nya hårdvaruprodukt på något decennium: Apple Vision Pro. Apples ”rumsliga ansiktsdator”. Eller… XR-headset, som resten av världen hade sagt.

Vi fick alltså se det kliv in i metaverset som Apple länge har hintat om. Ja, fast Apple säger förstås inte ”metaverse”. Lika lite som de sa ordet ”AI” under den två timmar presentationen av uppdaterade och kommande produkter och operativ.

Vi vet först om något halvår – eller kanske snarare om något år – hur bra de faktiskt är. Men på presentationerna såg det (förstås) långt mycket bättre ut än vad jag hade väntat mig. De som var på plats under WWDC och kunde demoköra AVP verkar också överlag vara positivt inställda. Som i den här artikeln.

Det återstår att se om AVP kommer att bli det paradigmskifte som Apple själva vill få det till. Det lär sannolikt även denna gång bli samma visa: Apples produkt kommer inte kunna leva upp till hypen. Det kommer behövas en tre-fyra versioner innan allt faller på plats. Och inte bara på Apples sida. Det måste till affärsmodeller, kreativa lösningar från tredjepartsutvecklare och förändrade kundbeteenden.

Men oavsett allt det här så visade Apple ännu en gång att de är mästare på att kopiera vad andra har gjort, krydda och vässa med egen teknik och – framförallt – konsumentförpacka alltihop på ett attraktivt sätt. (Även om jag använder ”konsument” här i en väldigt generös betydelse med tanke på prislappen.)

Apple visar också ännu en gång att konsumentförpackandet bland annat innebär att tekniken ska anpassa sig efter användare, inte tvärt om. Därför känns det helt självklart att AVP inte kräver några handkontroller för att styra det som visas. Händer, röst och ögon är det som gäller. Och istället för att användaren ska behöva hålla upp händerna framför enhetens skärm så har Apple byggt in kameror som pekar nedåt. Vars enda jobb är att hålla koll på användarnas händer. Där de ligger i användarens knä. Eller åtminstone: som inte kräver att användaren lyfter upp händerna.

Små, smarta lösningar.

First impressions: Yes, Apple Vision Pro works and yes, it’s good | TechCrunch

After an Apple Vision Pro demo that ran through the major features, I came away convinced that Apple has delivered nothing less than a genuine leapfrog in execution of XR.

Optic ID är Apples senaste autentiseringsteknik

Optic ID. Det visade sig bli namnet på Apples senaste autenticeringsteknik. Uppföljaren till Touch ID och Face ID. Och i det här fallet så är det ögats unika iris som är ID-handlingen.

Det handlar förstås om den lösning som kommer att använda i Apples nya XR-set Apple Vision Pro. Som Apple konstaterade under sin presentation så är AVP den första Apple produkt du tittar igenom, inte på. Med tanke på att AVP täcker i princip hela ansiktet å gick Face ID bort. Touch ID hade säkert kunnat funka genom att placera en fingeravtrycksläsare på sidan av enheten. Men självklart nöjde sig Apple inte med något så basalt.

Men tydligen ska Optic ID också vara säkrare än sina föregångare. Säkrare än Face ID ” som en tvilling kan lura”. Och så är det säkerligen, men det uttalandet var ju inte en strålande hyllning av Face ID om vi säger så. Men hej.

Apple Vision Pro uses your iris to unlock with technology called Optic ID

The next generation of biometric authentication using unique iris patterns will be used for Apple Vision Pro, and it’s called Optic ID.

LinkedIn beware! Metaverse-experter => AI-experter => XR-experter

Igår presenterade Apple så till sist sitt XR-headset. Ja, eller sin ”rumsliga ansiktsdator” som Apple själva kallar sin helt nya produktlinje. Dessutom utan att nämna ordet ”AI” en enda gång under den två timmar långa presentationen.

Så nu vet ni vad som väntar på LinkedIn närmaste tiden.

LinkedIn börjar redan få inlägg om hur man ska använda tekniken i Apple Vision Pro

Well. Det gick fort.

Nästa vecka: Du använder Spatial UX fel! Här är 9 sätt hur du borde använda det istället!

Mark Zuckerberg blir AI-meme

Mark Zuckerberg: VI SKA LÄGGA TILL GENERATIV AI I VARENDA EN AV VÅRA PRODUKTER!

 

Mobilt

iPhone får stöd för kontaktlöst ID-kortsblippande

Som vanligt när Apple har haft produktpresentationer så trycker Apple dagarna efter ut en massa grejer som de inte hann prata om under sin keynote. Som den här: iPhonen får senare i år stöd för kontaktlöst ID-kortsbippande.

En kund kan hålla sin iPhone nära en säljares iPhone och därmed verifiera sin identitet på samma sätt när man betalar med mobilen enligt samma upplägg. Man tvåstegsverifierar identiteten med Touch ID eller Face ID.

Rullas ut ”senare i höst”. Fast, ja, det finns förstås ett par aber. Handlare (eller vad det nu gäller) måste vilja använda det här sättet att ID-kolla kunderna. Och sen måste det förstås… vara möjligt att lagra sitt ID-kort digitalt i mobilen. I Plånboksappen, närmare bestämt.

Så det är, som så mycket när det gäller Apple, just nu något främst för USA. Och då bara i de delstater som godkänner att ID-handlingar lagras digitalt på det här sättet. Det är kort sagt oklart när funktionen kan tänkas landa här.

Men oavsett: good stuff.

Apple Announces Businesses Can Accept iPhone IDs Later This Year

Apple today announced that iPhone users will be able to present a driver’s license or ID stored in the Wallet app at participating businesses and…

Apples Meddelande-app kan automatiskt radera meddelanden med verifieringskoder i iOS 17

Jaaaaaa! Redan en av mina favoritfunktioner i iOS 17 – trots att operativet inte släpps förrän i höst. Apples Meddelande-app får stöd för att automatiskt radera verifieringsmeddelanden.

Med andra ord så kan appen automatiskt rensa ett meddelande efter det att man har använt den inbygda autofill-funktionen för att klistra in engångskoden.

Och ja. Här kan vi förstås ha en diskussion om hur bra sms (som det i praktiken handlar om) är säkerhetsmässigt. Men hej. Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer.

iOS 17 Can Automatically Clean Up Verification Codes That Clog Up Messages App

If your Messages app often becomes cluttered with one-time verification codes that you need to manually delete, it’s going to get a lot easier to…

 

Ekonomi och finans

Apple köper AR-glasögonföretag – tyder det på problem med Vision Pro?

Lite intressant, timingmässigt. Uppgifter om att Apple har köpt ett AR-glasögonföretag. Bara dagar efter det att Apple presenterade sin kommande XR-enhet Apple Vision Pro.

Företaget det sägs handla om, baserat på ett privat Instagram-inlägg från VD:n, är Mira. Ett företag som alltså gör en AR-enhet. Och det är rätt spretiga användningsområden: dels för att AR-förstärka en Nintendo World-attraktion i Universal Studios nöjesparker och dels för att tillhandahålla teknik till USA:s flygvapen och marin (de sistnämnda verkar dock handla om mindre kontrakt).

Att Apple köper upp den här tekniken EFTER det att Apple redan har tagit fram sin egen motsvarighet(ish) är som sagt var lite intressant.

Vill man vara positiv så kan vi spekulera i att det handlar om att förbättra AVP:s spelförmågor och överlag vässa tekniken innan enheten släpps. Eller att Apple vill köpa sig till befintlig närvaro och befintliga avtal för AVP på sikt. Att Apple har ambitioner att AVP inte bara ska användas hemma i vardagsrummet kan vi nog lugnt utgå från.

Vill man vara lite mer krass så… kan det tyda på att Apple har några brister kvar att arbeta ut innan AVP blir tillgänglig. Brister där Apple tycker att det är enklare att köpa ett företag med en färdig teknik än att försöka lösa problemen på egen hand. Och, well, kanske har gett upp att försöka lösa på egen hand. Det har ju trots allt förekommit uppgifter inifrån Apple om att AVP släpps alldeles för tidigt och att tekniken ännu inte är tillräckligt bra.

Apple has bought an AR headset startup called Mira

Apple acquired the AR headset startup Mira, which makes headsets for other companies and the military. Mira employees have joined Apple. Jony Ive previously advised Mira.

Apple Cash får stöd för återkommande betalningar i iOS 17

Ännu en funktion i kommande iOS 17 som Apple valde att inte lyfta under sin keynote på WWDC: återkommande betalningar i Apple Cash. Som, enligt exemplen, kan användas för att ställa in fasta överföringar av barnbidrag eller betala hyra.

Det går dessutom att ställa in så att Apple Cash-kontot automatiskt fylls på om det inte finns tillräckligt när pengarna ska dras. Så precis som det mesta när Apple designar så ska alla delar bara sitta ihop och funka helt sömlöst. Så att användare kan outsourca typ allt till Apple. (Här infogar människor om inte vet vad de pratar om ordet ”sekt”.)

En lika liten som självklar funktion, kan tyckas. Men det lilla steget är en viktig del i Apples fintech-ambitioner.

Apple har visat att det inte är intresserade av att bli en bank. Alldeles för mycket härk med tillstånd och annat bankmeck. Men att vara gränssnittet och kundindragaren för de banker som driftar fintechandet under huven? Betydligt kuligare.

Men Apples inte-bank-banksatsning kan samtidigt också visa ett viktigt framtidsscenario för de traditionella bankerna: som whitelabel-leverantörer till de som är bättre på UI och funktionspaketering.

iOS 17 to Enable Recurring Apple Cash Payments for Kids Allowances and Other Shared Expenses

Apple today announced that iOS 17 will include an option to set up recurring Apple Cash payments on a weekly, biweekly, or monthly basis, a feature…

 

Övrigt

Apple gör det ännu svårare att spåra för annonsändamål

Apple fortsätter att göra livet surt för alla marknadsförare. Senaste steget: Safari kommer att automatiskt plocka bort UTM-taggar.

Okej, nu är funktionen – som kommer i och med höstens släpp av iOS 17 och MacOS Sonoma – inte riktigt så illa som det kan låta. Det handlar om att Safari kommer att ta bort den här typen av på hak i länkar i inkognito-läget. Apple känner helt enkelt att det här internet-uråldriga sättet att spåra användare rundar företagets satsningar på användarintegritet.

Samma sak kommer även hända i Apples mejlapp och i Meddelande-appen.

Och ja, Apple erbjuder förstås annonsörer en hemmasnickrad lösning: Private Click Measurement, som redan finns på plats i Safaris privatläge. Precis som de flesta annonslösningar numer så får man som annonsörer då ut mer aggregerad information, som inte avslöjar lika mycket om enskilda användare.

Det här kan tyckas som ett förhållandevis litet spårningsingrepp – särskilt som det bara gäller för användare som använder Safaris inkognitoläge. Men det var ungefär så här Apples skrotande av tredjepartskakan började. Och delvis även Apples begränsning av spårning över appar.

Apple kan alltså ha förklarat krig mot UTM-taggen. I höst avlossas det första varningsskottet.

iOS 17 automatically removes tracking parameters from links you click on – 9to5Mac

iOS 17 and macOS Sonoma include even more privacy-preserving features while browsing the web. Link Tracking Protection is a new…

WordPress lägger till en egen ChatGPT som kan skriva blogginlägg

Vill också WordPress vara med och ChatGPT-leka? Klart att även WordPress vill vara med och ChatGPT-leka.

Automattic, företaget bakom WordPress, har nu lagt till en ny AI-funktion som – precis som ChatGPT – kan skriva, strukturera om och tonalitetsanpassa blogg inlägg. Den nya funktionen är del av Automattics allt-i-allo-plugin Jetpack, något som gör att den även fungerar för fristående WordPress-installationer. Alltså bloggar och sajter som inte ligger hos WordPress.com.

Automattic launches an AI writing assistant for WordPress | TechCrunch

WordPress.com owner Automattic launched a Jetpack AI assistant for the popular content management system on Tuesday.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *