Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Mobilt Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google testar kortvideofilter

Google vill vara schyssta mot TikTok och Meta! Nu testar Google kortvideofilter i sin sök. Mer uppmärksamhet för tiktoks och Reels!

Och, ja, det är ungefär så mycket som vi vet. Kodgrävande i Android-appen har kommit fram till att Google testar det här, men lär nog gälla även för iOS.

Men vi kan nog tänka oss att det finns ett väldigt starkt egenintresse i den nya funktionen från Googles sida. Som bekant så har även Google en egen kortvideovariant – Youtube Shorts – som de pushar väldigt hårt.

Det är helt enkelt i grund och botten ett nytt sätt för Google att marknadsföra sin tjänst. Samtidigt som det säkert är ett försök för Google att få in en fot i dörren för det nya sökbeteendet hos främst unga: att man söker via TikTok eller Instagram istället för att gå till Google.

Google har nog delvis en förhoppning om att åtminstone några ska vända sig till Google för att söka på TikTok och Instagram. Typ.

Google Search Could Add a Short Video Filter for TikTok, Reels: Report

Google is reportedly working on a feature for its Google Search app for Android where it will let users find all the short video content in one place. As per the report, the Google Search app could get a Short Video filter for content from TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts, and others.

 

Detaljhandel/e-handel

Ebay lanserar AI-baserad Shop the look-funktion

En lite intressant ny funktion från Ebay: Shop the Look. Ungefär vad det låter som och ungefär det som finns även hos andra, så i sig inte en särskilt nyskapande funktion. Ta en bild på en outfit (ja, eller bara ett enskilt plagg) och låt Ebay söka fram liknande produkter som går att köpa.

Att även Ebay nu lägger till den här sortens funktion ligger helt i tiden: second hand blir allt mer inne. Dessutom drivet av två stora huvudströmningar: dels de tuffa ekonomiska tiderna och dels klimatfrågan och hållbarhet överlag.

eBay adds an AI-powered ’shop the look’ feature to its iOS app | TechCrunch

eBay on Tuesday launched a new generative AI-powered feature to appeal to fashion enthusiasts: a ”shop the look” section within its iOS mobile app that

 

Strömmade medier

Spotify testar ny AI-spellistefunktion

Kors i taket! Spotify testar en ny funktion som har med… musik att göra?

Ja, okej, kanske lite överdrivet. Men i takt med att Spotify vrider allt mer fokus mot poddar och ljudböcker så känns det som att de stora uppdateringarna på musikområdet blir allt mindre vanliga.

Men här kommer alltså en. Och det handlar – förstås – om AI på något sätt. Mer specifikt generativ AI, alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll på (främst) textbeskrivningar.

Den nya funktionen är en utökning av möjligheten att låta Spotify ta fram passande spellistor när man inte riktigt har ork att göra jobbet själv. Och på sedvanligt generativ AI-manér så är det bara att skriva vad man vill ha – på ren svenska. Ja, eller engelska, eftersom funktionen bara finns tillgänglig i Storbritannien och Australien just nu. Och funktionen är dessutom en beta – så alltså ett test.

Men man kan alltså be om saker som: ”en indiefolkspellista som ger min hjärna en varm kram” och låta Spotify ta fram precis en sån samling med låtar. Och ja, det är ett exempel från Spotify, vilket gör att jag misstänker att Spotify använde ChatGPT för att hitta på den.

När man väl har fått ett första förslag så kan man – också rätt mycket på generativ AI-manér – be Spotify om anpassningar. Som att göra urvalet mer poppigt.

Spotify Premium Users Can Now Turn Any Idea Into a Personalized Playlist With AI Playlist in Beta – Spotify

We know that discovery happens on Spotify, with nearly two billion discoveries happening on our platform every day. Features like our AI DJ and daylist power those discoveries and bring fans closer to the artists they love. Now we’re providing our Spotify Premium subscribers with another tool to fuel discovery and music curation.

Spotify vill bli ännu mer som TikTok med ny remixfunktion

TikTok är som bekant plattformen som har kopierats allra mest av andra de senaste 3-4 åren. Så även av tjänster som inte är sociala medier. Som Netflix. Och Spotify. Nu rullar de senare ut en ny TikTok-funktion.

Den här gången handlar det om verktyg som gör att användare kan remixa befintliga låtar. Och originalupphovsrättshavaren får del av intäkterna även för remixade alster.

Det är alltså i stort ett sätt att ge artister och låtskrivare betalt för det som alltid har varit en utmaning, om än kanske inte jättestor: få betalt för remixer som delas på allehanda plattformar.

Spotify tänker sig alltså att ett win-win-win-scenario här: Spotify får användarna att interagera mer med tjänsten istället för att göra det på andra ställen (plus potential att skapa ”Spotify-hits”), artisterna får del av pengarna när omarbetade versioner spelas och Spotify hoppas få goodwillpoäng från låtskrivare, artister och skivbolag.

Spotify is developing tools that would let users remix songs, screenshots show | TechCrunch

Spotify is working on mixing tools that would allow users to remix songs on the streaming service, according to screenshots.

Spotify lägger till Substack-poddar

Nytt samarbete för Substack. Och för Spotify. Det blir nu möjligt att lyssna på Substack-poddar via Spotify.

Substack gör det helt enkelt möjligt för innehållsskapare på plattformen att nå en bredare publik. Men den viktigaste pusselbiten i samarbetet, åtminstone för Substacks användare, är att det både går att distribuera gratispoddar och betalpoddar den här vägen.

Med andra ord: betalväggen från Substack följer med in i Spotify.

Spotify’s Substack integration brings in more free and paywalled podcasts – Tubefilter

Substack is the latest company using Spotify Open Access to integrate free and paywalled podcast content into Spotify.

Roblox lägger till virtuella stortavlor i spel

Nu tar Roblox ett steg som jag faktiskt trodde att de redan hade gjort: företaget lägger till virtuella stortavlor i sina spel.

Det blir kort sagt nu möjligt att nå plattformen unga användare med annonser som del av spelupplevelsen. Fast inte de allra yngsta – eftersom de bara kommer att visas för användare från 13 år och uppåt.

Precis det som Digital services act förbjuder. Ja, åtminstone att arbeta med riktade annonser mot barn. Men Roblox lär komma undan med att de inte har åkt på de hårdaste regleringskraven inom DSA, då de helt enkelt inte är tillräckligt stora i EU.

Men marknadsföringsreglerna när det kommer till barn är ju oavsett strikta, så det blir intressant hur Roblox kommer att hantera detta i EU.

Video games are turning into streaming TV, putting ads into America’s favorite entertainment form

Roblox will soon allow programmatic ad buys for video-based billboards in its virtual world.

 

IoT – internet of things

Tesla presenterar sin robottaxi 8 augusti

Så har det blivit bråttom för Teslas ingenjörer. Företaget kommer till sist att presentera sin robottaxi. Datum: 8 augusti.

Det känns som att det blir dubbel stress för Teslas utvecklingsavdelning. Den självkörande robottaxin ska vara byggd på ”nästa generation av bolagets fordonsplattform”. Vilket allmänt verkar tolkas som att det är den billiga(re) Tesla som företaget har pratat om ett länge.

Det känns inte riktigt som en slump att robottaxiutspelet föregicks av en Reuters-artikel som spekulerade i att Tesla har skrotat just planerna på en billighets-Tesla – en artikel som Musk avfärdade som ”en lögn”.

Om jag ska vara elak så tror jag att artikeln fick Musk att gå ut med datumet. Utan att riktigt ha förankrat det internt. Mest sannolikt så kommunicerades datum till personalen via samma FKA tweet som resten av världen fick ta del av.

Återstår att se om vi kan se fram emot en människa som dansar i en bildräkt den här gången.

Elon Musk says Tesla will reveal its robotaxi on August 8th

Tesla CEO Elon Musk announced that the company would reveal its long-promised robotaxi on August 8th. But the company’s self-driving promises have often failed to match reality.

 

Mobilt

WordPress köper chattappen Beeper

Ännu ett uppköp i techvärlden: WordPress köper Beeper.

Ja, eller det är åtminstone företaget bakom tjänsten WordPress.com, Automattic, som har fyllt på sin produktportfölj med en chattapp. Det är dessutom en chattapp som har varit rätt mycket i media de senaste månaderna. Beeper lyckades nämligen göra så att Android-ägare kan köra iMessage, alltså Apples egen chattjänst.

De lyckades åtminstone få till det under några dagar innan Apple satte P för det. Beeper skruvade sig då runt Apples nya spärrar – för att bara bli stoppade igen.

Men även om Beeper inte lyckades med sitt mål att få in iMessage i Android-världen så har appen tuffat vidare. Men nu har Beeper alltså känt att de får bättre möjligheter att fortsätta under Automattic-paraplyet.

Poängen med Beeper är att man ska kunna samla alla sina chattjänster i en enda app. Något som kommer att drivas på av Digital markets act, där EU just kräver att de största chattjänsterna ska öppna sig mer för konkurrenter. Däremot har EU, lite oväntat, landat i att iMessage inte är tillräckligt dominerande för att drabbas av det här kravet. Än. Men det är inte omöjligt – förmodligen rätt troligt – att det blir ändring på det längre fram.

Beeper was just acquired by Automattic, which has big plans for the future of messaging

After buying Texts, Automattic is now acquiring Beeper and building a team dedicated to designing a more open future of messaging, largely based on the Matrix protocol.

Apple kan lansera ny surfassistent för Safari och ny bildsök

Lite intressant kodgrävande: spår av en ny ”surfassistent” för Safari i iOS 18. Alltså den version av iOS som kommer att presenteras i juni och sedan släppas i höst.

Och, ja, det är det vi vet. Vilket är ungefär ingenting. Men med tanke på att Apple vad det verkar kommer att gå lite all in på AI under WWDC i juni (fast garanterat utan att säga ”AI” en enda gång) så är det förstås svårt att inte tänka som artikeln: att det kan vara spår av någon slags generativ AI-funktion inbyggd i Apples  mobila webbläsare.

Kanske än mer intressant är att grävandet också har hittat en ”Encrypted visual search” i backendvärlden hos Apple. Det mest troliga är väl att det är en ny funktion till Apples ansiktsdatorcyklop Vision Pro, men det är förstås inte omöjligt att det är något som kommer (även) för iPhonen.

Även här har vi ingen aning om vad det kan vara. Det kan vara något extremt osexigt som bara handlar om hur data skyfflas runt i bakgrunden. Men det skulle kunna vara Apples egen ”Google-bild-sök”. Att alltså bildigenkännings-AI-smartness byggs in i kameran.

Andra tankar?

iOS 18 May Feature All-New ’Safari Browsing Assistant’

iOS 18 will apparently feature a new Safari browsing assistant, according to backend code on Apple’s servers discovered by Nicolás Álvarez….

Kategorier
AI - Artificiell intelligens IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Franska Mistral släpper sin första ChatGPT-utmanare

Ooooo. Nu har ChatGPT fått en riktigt vass utmanare. Känner att den här har potential att bli min stora AI-go to-tjänst.

I skuggan av de stora amerikanska AI-botarna och techbolagen så har franska Mistral seglat upp som en av de mest intressanta utmanarna. Mycket förstås för att de är EU-baserade och därmed ansluter sig till en liten men växande skara bolag som vill utmana techjättarna.

Men också för att Mistral valt open source-spåret snarare än de ”låsta” lösningar som Open AI, Microsoft och Google till största del bygger sina AI-tjänster på. Och för att Mistral… inte ens är ett år gamla, men redan har fått högvis med pengar kastade på sig.

Så, ni vet. 2000-talets internetboom all over again (och lär även här sluta med IT-bubbla för många satsningar och företag som har ”AInånting” som affärsidé.)

Nu har Mistral släppt en ny värstingspråkmodell som ska vara i nivå med GPT-4, alltså den senaste huvudversionen som driver ChatGPT. En som ironiskt nog… INTE är open source. Så Mistral går i Open AI:s fotspår även här. (Den som vill ha alla AI-porrspecs kring tokens och annat kan kolla in artikeln här nedan.)

Men det jag är mest exalterad över är att Mistral nu släpper sin första AI-chattbot. Sin egen ChatGPT, Google Gemini eller Microsoft Copilot, alltså. En som jag tror har enorm potential att sopa banan med konkurrenterna.

Varför? Därför att den är snabbare? Bättre? Billigare?

Nej, nej, nej. På grund av namnet. Mistrals chattbot heter… Le Chat.

Alla på en gång nu! Aaaaaaa LE CHAT!

Mistral AI releases new model to rival GPT-4 and its own chat assistant | TechCrunch

Mistral AI is launching a new flagship large language model called Mistral Large. It is designed to rival other top-tier models like GPT-4.

Microsoft investerar i Open AI-konkurrenten Mistral

Vad gör man om man konkurrensutreds av EU för sin investering i ett AI-bolag? Man investerar i ännu ett AI-bolag. Förstås.

Microsoft tycker inte att det räcker med att de facto-kontrollera det hetaste AI-företaget just nu – Open AI (eller åtminstone den kommersiella delen). Nu har Microsoft ingått ett flerårigt partnerskap med en av de hetaste AI-spelarna i EU, Mistral. (Som ironiskt nog grundades av avhoppare från Meta och Google.)

Men det går även här bortom bara ett samarbetsavtal. Microsoft investerar sig till en minoritetsägarandel även i Mistral. Office-paketet trycker in 15 miljoner euro för det.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-27/microsoft-s-mistral-ai-investment-to-be-examined-by-eu-watchdog

Partnerskapet består av olika delar. Det handlar dels om att Mistrals språkmodeller kommer att bli tillgängliga via Microsofts molntjänst Azure, något som gör att Mistral blir andra AI-bolag ut att erbjuda kommersiella AI-språkmodeller via Azure. Och dels kommer de båda företagen att samarbeta med ”utvecklingen och utrullning av nästa generations stora språkmodeller”.

Det är med andra ord inte bara utvecklingen av tjänster inom generativ AI som rusar just nu. Även koncentrationen av vilka aktörer som har chans att vara med spela går i ett halsbrytande tempo.

Microsoft partners with Mistral in second AI deal beyond OpenAI

Microsoft is partnering with French AI startup Mistral to bring more AI models to its Azure platform. It’s the second major AI investment for Microsoft.

Klarna låter AI-chattbotar från Open AI hantera stora delar av kundtjänsten – men frågan är om det behövs AI för det

Dagens stora svenska AI-nyhet var att Klarna gick ut med att deras Open AI-drivna chattbot har kunnat göra 700 mänskliga kundtjänstarbetares arbete den första månaden. En nyhet som PR-mässigt blev en rejäl framgång för betalföretaget, eftersom de flesta som har skrivit om nyheten rätt mycket har upprepat pressreleasen rätt mycket rakt upp och ned.

Och det är absolut en inspiration kring hur man kan arbeta med AI kopplat till kundtjänstfrågor. Men samtidigt så kan det vara intressant att fundera lite mer kring vad Klarna faktiskt har fått ut av sin chattbot.

Boten har enligt Klarna haft 2,3 miljoner konversationer, som ska motsvara två tredjedelar av alla chattar som företagets kundtjänst hanterar. Nu har jag ingen aning exakt om hur frågorna ser ut och fördelas hos Klarna, men jag gissar att det ser ut som hos de flesta kundtjänster: att en stor del av alla ärenden är ”papegojfrågor” – där en kundtjänstmedarbetare svarar på samma enkla frågor om och om igen – med en liten del av dem är de ärenden är mer komplexa och som därmed tar relativt sett mest tid.

Och den frågor kan man många gånger hantera med lite vettig FAQ på en sajt. Eller funktioner som har funnits rätt länge, som att man får förslag på svar när man skriver i en meddelanderuta. Ja, eller att en chattbot gör samma sak.

Det är dessutom lite talande att den enda punkten som INTE är fetad i Klarnas pressmeddelande om allt som boten har åstadkommit är att ”kundnöjdheten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetere”. Säkert mycket för att inte leda till ännu mer debatterande om att ”AI tar alla jobb”, men det – och att Klarna går ut med det – lär säkert också delvis bero på artiklarna hyfsat nyligen om hur Klarnas kundtjänst fungerar.

Ja, eller kanske inte fungerar, mycket beroende på att instruktionerna i många fall har varit att förhala ärenden och hänvisa tillbaka till säljarföretagen. I det sammanhanget ligger säkert nöjdhetsribban hyfsat lågt.

Och en stor anledning till kundtjänster överhuvudtaget behövs är därför att ett företag har brustit i det som de ska leverera. Annars slipper vi helst lägga till på att göra det.

Som sagt: bra inspiration kring hur man som företag kan arbeta med AI som del av verksamheten. Men en stor del av det som Open AI-botarna nu har gjort kan hanteras på andra sätt som inte kräver investering i AI-tjänster. Att det alltså kan vara onödigt att börja gå över ån efter vatten.

Klarnas AI-assistent hanterar två tredjedelar av kundservicechattarna redan under sin första månad | Klarna International

Klarnas AI-assistent hanterar två tredjedelar av kundservicechattarna redan under sin första månad February 27, 2024

Googles meddelandeapp får AI-stöd med Gemini

Den senaste veckan har det rasat in nyheter från Google om Gemini. Alltså om Googles motsvarighet till ChatGPT och tekniken som driver den. Här kommer ännu en: Gemini flyttar in.i Googles/Androids meddelandeapp.

Det betyder att de som använder den appen nu kan få hjälp att skriva meddelanden, men också ”få hjälp att planera event eller bara att prata med om du är uttråkad”. Och precis som på andra ställen kan man ifrågasätta hur relevanta de här funktionerna är för den stora massan Android-användare. Inte minst att få sin egen AI-chattbot att prata med när ingen annan är sugen på att chatta.

Men hej. Klart att Google ska trycka in generativ AI även i sin meddelandeapp. Because AI.

Google brings Gemini to Messages and adds AI text summaries for Android Auto

Google announced a slew of Android updates at MWC 2024, including the addition of Gemini to the Messages app and AI summaries for texts received while using Android Auto. There are also new accessibility features and casting controls for Spotify.

FlowGPT vill vara appbutiken för alla AI-appar

I slutet av förra året tog ChatGPT-ägaren Open AI ett rätt stort kliv i att bygga upp ett ekosystem kring chattbotar: en egen appbutik. Ja, eller en ”GPT-butik”, där användare kan dela sina egna anpassade versioner av ChatGPT och ladda ner andras. Planen är att det ska gå att tjäna pengar på sina GPT:er, på samma sätt som för en mobilapp.

Men ChatGPT-appbutiken är just för ChatGPT. För inte så länge sedan presenterade Microsoft motsvarande stöd för att skapa ”appar” för Copilot, företagets svar på ChatGPT. Även här så gäller dessa appar specifikt för Microsofts chattbot.

Nu vill FlowGPT ändra på den saken. De vill bli the AI app store to rule them all. Ja, eller åtminstone samlingsplatsen för appar som bygger på generativ AI, alltså den AI-teknik som gör att AI-algoritmer kan skapa innehåll på kommando.

Och plattformen ska alltså inte vara kopplad till en specifik språkmodell, alltså en specifik chattbots ”programmeringsspråk”. Det ska gå att hitta appar för flera på ett och samma ställe, vilket innebär att FlowGPT bland andra samlar Googles, Open AI:s, Anthropics och Metas lösningar under samma tak.

Nu har det funnits lite liknande upplägg nära nog så länge som generativ AI har funnits (ja, alltså när världen lärde sig det begreppet i och med lanseringen av ChatGPT). Fast då har det mer handlat om att man kan komma åt olika chattbotar via ett samlat gränssnitt. Här ska användare kunna dela de anpassade varianter av olika chattbotar som de har byggt.

Vilket för oss till det som därför är det mest intressanta med FlowGPT: det ska redan kunna gå att tjäna pengar på sina AI-appar här. Det ska nämligen gå att ”ge dricks” till appskapare, på samma sätt som när man köper en app eller visar uppskattning för en innehållsskapare i sociala medier.

https://techcrunch.com/2024/02/26/flowgpt-is-the-wild-west-of-genai-apps/?1

Tumbler och WordPress kan sälja användares data till AI-tränande

I förra veckan blev det klart att Reddit har skrivit under ett avtal som ger Google rätt att träna sina AI-botar på Reddits innehåll. Prislapp uppskattad till 60 miljoner dollar. Kort därefter började några användare se tecken på att frågesajten Quora håller på att förbereda sig för något liknande. Och nu kommer uppgifter om att två andra företag är på gång att göra samma sak: Tumblr och WordPress.

Ja, i det senare fallet så handlar det om Automattic, företaget som äger WordPress. com. Så det innebär alltså innehåll som ligger på sajter på Automattics egen bloggplattform, inte alla sajter som är byggda på fristående installationer av publiceringsverktyget.

I de två sistnämnda fallen så ser det inte ut som att det är Google som är sugna på att köpa sig till träningsläger, utan ChatGPT-utvecklaren Open AI och bild-AI:n Midjourney.

Det återstår att se om det här blir verklighet, men med tanke på Reddit-affären så känns det rimligt. Till och med troligt. Med tanke på att 60 millar är en rätt stor hög pengar satt i relation till Reddits totala omsättning så vi kan tänka oss att fler kan vara sugna på att få intäkter den här vägen.

Och det här sätter fingret på en av de stora utmaningarna för de stora AI-företagen: få tag i träningsdata. Eller rättare sagt: få tag i upphovsrättsskyddad träningsdata. Vilket är… väldigt mycket av innehållet på nätet.

Så här långt har de flesta tränat lite hej vilt på allt innehåll på nätet, med lite lex Google som mentalt argument, men efter som data som bekant har ett väldigt stort värde överlag i dagens uppkopplade värld så börjar de sajter som har stått för träningsinnehållet vara sugna på att få ersättning. Får de inte ersättning så kan de, som flera stora tidningar redan har gjort, börja blocka AI-botarna. Vilket gör att botarna får sämre underlag att träna på.

Vilket för oss till en annan intressant diskussion: vem är det egentligen som äger innehållet hos Reddit, Quora, Tumblr och WordPress? Det är åtminstone inte företagen som nu sluter avtalen som har skapat innehållet, det är tjänsternas användare. Och det man nu gör är det som Facebook hade som mantra när Cambridge Analytica stormade som värst: vi säljer inte användares data.

Lägg till att EU nu håller på att styra upp hur AI får och kan användas så lär det här bli frågor som kommer att ge upphov till en hel del diskussioner framöver.

Tumblr and WordPress to Sell Users’ Data to Train AI Tools

Internal documents obtained by 404 Media show that Tumblr staff compiled users’ data as part of a deal with Midjourney and OpenAI.

Google betalar tidningar för att skapa AI-innehåll

Intressanta uppgifter. Google har ingått ett AI-avtal med publicister – om att skapa AI-innehåll.

Den senaste veckan har Reddit slutit ett avtal med Google som ger sökjätten rätt att träna sina AI-botar på Reddits innehåll, något som har följts av uppgifter om att Quora, Tumblr och WordPress kan vara på gång att göra samma sak. Parallellt med det rapporterats att ChatGPT-utvecklaren Open AI jagar avtal med publicister för att få till liknande träningsläger.

De senaste Google-uppgifterna är dock lite annorlunda. De handlar om att Google betalar publicister för att skapa innehåll med ett AI-verktyg som inte finns tillgängligt brett än. Det handlar om ”en handfull” oberoende publicister som får betatesta verktyget under 12 månader. I utbyte vill Google få tillgång till analysdata och ”återkoppling”. Få hjälp att vässa plattformen, alltså.

Tanken med initiativet är att låta ”underbemannade” publicister ”skapa aggregerat innehåll mer effektivt genom att indexera nyligen publicerade rapporter skapade av andra nyhetsorganisationer, som myndigheter och närliggande nyhetstjänster, och sedan summera och publicera resultatet som en ny artikel”.

Men det stannar inte där. Google sägs också betala publicisterna en femsiffrig dollarsumma på årsbais som tack för hjälpen. Med pengarna följer dock ett krav att tidningarna som ingår i samarbetet publicerar tre artiklar skapade av verktyget varje dag. Ja, och som har innehållsgranskats av en människa före publicering.

Som artikeln konstaterar så finns det förstås de som inte tycker att det här är något som är i linje med Google News Initiative – som är paraplysatsningen där Google har som mål att hjälpa mindre tidningar (för att minska kritiken om att Google snor alla annonspengar). Att omskrivningarna handlar om att sno material från andra och skriva om dem (vilket å andra sidan en människa annars kanske hade gjort). Plus att ”AI-materialet” kan dra trafik från originalkällan.

Och det senare är ett intressant argument. För om det är Google som tillhandahåller verktyget och som sedan rankar innehållet som ska synas i sökmotorn – vad är det då som säger att Google inte kan boosta synligheten för att på så sätt marknadsföra sitt nya verktyg?

Känns som att EU och konkurrensmyndigheter i andra länder har ett helt nytt område att fundera på här.

Google Is Paying Publishers Five-Figure Sums to Test an Unreleased Gen AI Platform

Google is paying a handful of news publishers to test gen AI products.

Adobe presenterar AI som kan skapa musik från text

Generativ AI är… lite hett just nu. Vilket gör att ungefär allt och alla vill trycka ut olika tjänster och funktioner som använder den här tekniken för att skapa innehåll. Innehåll som text, bild och video. Ja, det är åtminstone de som har fått mest uppmärksamhet. Ljud, inte lika mycket. Definitivt inte musik. Nu presenterar Photoshop-företaget Adobe precis en sån tjänst.

Project Music GenAI Control – som är det konsumentupplysningsmässigt korrekta men väldigt osexiga namnet på produkten – funkar precis som de flesta generativa Ai-funktioner som har dykt upp det senaste året: beskriv med text vad du vill ha. Det ska också gå att börja med en ”referensmelodi”, så jag antar att man kan ladda upp en låt som illustration på vad man är ute efter.

I det här fallet så handlar det om att beskriva vad för slags musik du vill ha. Som stämning plus genre (sorgsen jazz som är ett exempel som ges).

Du kan sedan jobba vidare med det som AI:n skapar, även här som de flesta liknande tjänster fungerar. Alltså bygga vidare genom att förlänga, ändra tempo, justera intensitet och en massa annat.

Det känns som att verktyget inte bara kommer att jobba med textgränssnitt, utan även mer vanliga funktioner från mer traditionella musikskaparverktyg.

Nu är Adobe förestås inte först ut med att erbjuda en tjänst som kan skapa musik från textxbeskrivningar, men det de flesta har gemensamt är att företagen bakom inte alls verkar lägga ligga mycket krut på ljudskapar-AI-tjänster. Vi får se hur bra Adobes nya tjänst är när den väl släpps ut.

Adobe reveals a GenAI tool for music | TechCrunch

Adobe is experimenting with a platform that allows users to generate — and edit — music and audio using AI.

Tim Cook utlovar att Apple ska ”bryta ny mark” inom generativ AI 2024

Nu jäklar! Glöm Open AI, Microsoft, Google och alla andra företag som springer benen av sig för att trycka ut generativ AI på alla sätt som bara går. Nu är det dags för Apple. Och de kommer att ”bryta ny mark” inom generativ AI i år!

Bara att börja storshoppa Apple-aktier!

För det är ju absolut inte så att Apple i allmänhet och Tim Cook i synnerhet har en tendens att ta till… väldigt många och stora superlativ när de beskriver ungefär minsta lilla Apple-nyhet.

”Bryta ny mark” inom ett område kan alltså krasst talat betyda ”det är första gången som Apple gör det”. Och förmodligen ännu mer korrekt ”det är första gången som Apple kopierar vad alla andra redan har betatestat åt oss och fått människor att börja använda så nu snor vi det och gör det bara mer lättanvänt och snyggare”.

Anyho.

Apple har – sin vana trogen – bott in sig på läktarplats. Än så länge har Apple gjort ungefär inget alls på det här området. Ja, eller Apple har i allra högsta grad redan gjort några små funktioner – som möjligheten att ta bort bakgrunden i bilder. Men eftersom de funktionerna släpptes före ChatGPT så var det inte generativ AI, eftersom ingen hade hört talas om generativ AI då och det inte gjorde något för aktiekursen att nämna det.

Men i vår så kommer Apple att presentera iOS 18. Och då kan vi anta att det kommer finnas en hel del generativ AI inbyggt i det mesta. En del av det kommer till och med att ha riktigt praktisk nytta för den större andelen användare. Faktum är att det har spekulerats i att nästa stora uppdatering av iOS kan bli den största på bra länge.

Sist när vi fick en sån uppdatering så handlade de två efterföljande om att rätta till alla buggar och få systemet att fungera som det var tänkt. Så there’s that.

Men oavsett så kommer det att bli intressant att se hur Apple kommer att ta sig an AI:andet. Även om vi nog ska ha markbundna förväntningar på de banbrytande ambitionerna.

Tim Cook Says Apple Will ’Break New Ground’ in Generative AI

Apple today held its annual shareholders meeting, and during the event, Apple CEO Tim Cook once again commented on Apple’s AI plans. Cook said…

Alibaba presenterar känslomässigt AI-videoskapande

Ännu en dag, ännu en generativ AI-funktion från ett av de stora techbolagen. Den här gången är det kinesiska e-handelsjätten Alibaba som presenterar en lösning som kan animera en bild.

Med det handlar inte bara om att det går att snurra en bild 360 grader eller att man kan få ett bildmotiv att röra sig lite i största allmänhet. Motivet i bilden ska kunna visa ”känslomässiga ansiktsuttryck och huvudrörelser som nära matchar ett tillhandahållet ljudspår”.

Så kort sagt: det ska gå att göra TikTok-videos. Alltså få bilder att mima till en låt. Ja, eller förstås annat ljud om man känner för det.

Alibabas lösning visar att AI-världen börjar kunna hitta lite mer konsumentvänliga namn på sina produkter. Funktionen heter ”Emote Portrait Alive”. Eller EMO. Det… kan eventuellt vara så att de kom på förkortningen först.

Alibaba’s AI video generator just dunked on Sora by making the Sora lady sing

A new facial animation framework from Alibaba called EMO combines audio and image inputs to create impressive AI-generated videos.

Elon Musk stämmer Open AI för kontraktsbrott

Sedan Elon Musk köpte Twitter har han gjort stämningar och/eller hot om stämningar till sina nya paradgrenar. Nu är det dags igen. Den här gången är ChatGPT-utvecklaren Open AI som är i siktet.

Elon Musk var en av grundarna till Open AI och ska vara den som sköt till mest pengar när organisationen sjösattes. Det Musk då var med och finansierade var en icke-vinstdrivande organisation som hade som mål att driva AI-utvecklingen framåt ”för mänsklighetens bästa”. I linje med det här så delade Open AI sin forskning med andra.

2018 klev så Musk av Open AI:s styrelse med argumentet att det skulle innebära en intressekonflikt då Tesla satsade allt mer på AI för sin satsning på självkörande fordon. Enligt Open AI-VD:n Sam Altman så kände Musk att Open AI hade halkat efter andra på AI-området och ska då ha föreslagit att han helt enkelt skulle ta över organisationen, men fick inte gehör för det förslaget.

Året efter, 2019, så ställde så Open AI om från icke-vinstdrivande till vinstdrivande – åtminstone del av verksamheten. Och det är det som nu har fått Musk att lämna in sin stämning.

Musk anser helt enkelt att Open AI:s kommersialisering är ett ”kontraktsbrott” jämfört med det som han ursprungligen gick med på att stoppa in pengar.

Och, ja, hela det juridiska kring det lämnar jag helt därhän. Har ingen insikt i avtalet eller hur bindande det är gentemot Musk.

Men vi kan konstatera att Open AI alltså ställde om från icke-vinstdrivande redan 2019. Musk stämning kommer nu – fem år senare.

Vad har då hänt sedan dess? Ja, förstås att Open AI nu är ett av planetens hetaste företag och har fått en jättehög pengar från Microsoft. Samtidigt som Elon Musk har rullat igång sitt egna AI-företag X AI. Och lanserat en ChatGPT-utmanare i FKA Twitter. Och har enorma utmaningar med ekonomin – både för X och på ett personligt plan.

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att Musk stämmer Open AI för att kunna betala räkningarna.

Elon Musk sues OpenAI for abandoning original mission for profit

Billionaire entrepreneur Elon Musk has sued ChatGPT-maker OpenAI and its CEO, Sam Altman, saying they abandoned the startup’s original mission to develop artificial intelligence for the benefit of humanity and not for profit.

 

IoT – internet of things

Apple skrotar sin satsning på självkörande bilar

Så har Apples mesta på/av-projekt till slut kört i diket. Permanent. Apple skrotar sin satsning på en självkörande bil.

Ja, det är inte officiellt utan baserat på interna källor, som rapporterar att beskedet ska ha kommit under ett internt möte. Vilket är helt i linje med hela projektet som sådant. Eftersom det aldrig varit helt officiellt att Apple faktiskt har försökt bygga en egen bil.

Så Apple har kanske/sannolikt skrotat sitt projekt att kanske/sannolikt bygga en iCar.

Passande (eller ironiskt, beroende på vem du frågar) nog så firar Apple alltså tioårsjubileet av sitt iclke-projekt med att lägga ned det. Med exakt noll resultat att visa upp.

Okej, förhoppningsvis har Apple lärt sig en helt del som de förhoppningsvis kan ha användning av till annat. Det är väl inte alls omöjligt att exempelvis lidar-lösningar skulle kunna – eller redan har – letat sig in i Vision Pro.

Men oavsett kan vi konstatera att Apple har lärt sig samma läxa som Elon Musk, Google och andra: det är svårt att bygga helt självkörande bilar. Åtminstone om de inte ska köra ihjäl människor. Därför kom bara för något år sedan uppgifter om att Apples icke-projekt styrts om till att bli en enklare iBil. Typ en rätt vanlig elbil med äppellogotyp. Men nu verkar tålamodet ha tagit slut hos Tim och de övriga i Apple-toppen.

Det sägs att uppemot 2000 personer nu får gå. Ja, eller några har redan omplacerats och några har 90 dagar på sig att Squid Games-hitta ett annat jobb på firman. Lite beroende på hur det går så kan det till sist göra att Apple går samma väg som övriga techgiganter och tvingas göra en massuppsägning.

Ett område dit bilresurser verkar allokeras om till? Generativ Ai. Because generativ AI.

Apple cancels its autonomous electric car project and is laying off some workers | TechCrunch

The decision brings an end to a decade-long attempt to enter the automotive space, which involved numerous pivots and thousands of workers.

Apple la över 100 miljarder kronor på sitt havererade bilprojekt

10 miljarder dollar. Eller över 100 miljarder kronor. Så mycket har New York Times kommit fram till att Apple plöjde ned i sitt bilprojekt – som de nu definitivt stängde ned nu i veckan. Efter 10 år.

Ja, eller förmodligen stängde ned. Baserat på interna källor. Så ingen officiell nedstängning, alltså. Vilket känns helt rimligt – eftersom Apple aldrig officiellt har haft något bilprojekt. Även om de exempelvis har fått tillstånd från Kalifornien att testa just självkörande bilar.

10 miljarder utslaget på tio år är, knasigt nog, inga större pengar för Apple. Men det är fortfarande hysteriskt mycket pengar. Så det kan nog pengamässigt vara Apples största misslyckande någonsin.

Det kanske enskilt mest intressanta här var något som jag inte tror att jag hade koll på innan. I så fall har jag glömt det: innan de började försöka bygga bil helt själva så förde Apple samtal med Elon Musk om att köpa Tesla. Den biltillverkare som ironiskt nog hårdnackat vägrat Apple Carplay i sina bilar.

Apple Spent More Than $10 Billion on Apple Car Before Canceling Project

Apple spent more than $10 billion working on the Apple Car over the last decade, according to a report from The New York Times that details the…

Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2023 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

iOS 17 gör det möjligt att dela AirTags

Som vanligt så dyker det upp en massa nyheter efter Apples WWDC-presentation. De saker som Apple inte hann med att gå igenom på scen (ja, eller… i videon. Men ni fattar). Som det här: i och med kommande iOS17 så blir det möjligt att dela en AirTag med någon annan.

Det blir alltså lite som Hitta-funktionen, fast specifikt för AirTags. Det går att att dela enheten och därmed positionen med någon annan. Om du exempelvis lånar ut den till någon annan som ska ut och resa.

Vi kan ge oss på att Apple kommer att få sedvanlig kritik kring att det här potentiellt kan bli en stalking-funktion. Så vi får se hur Apple har tänkt till kring det.

iOS 17 Lets You Share AirTags With Others

iOS 17 introduces a much-requested AirTag feature, the option to share an AirTag with another person. Since launch, AirTags have only been able to be…

 

AR/VR

Mark Zuckerberg dissar Apple Vision Pro med märkliga argument

Att Mark Zuckerberg skulle dissa Apples nya XR-enhet Vision Pro var inte särskilt förvånande. Lika lite förvånande som att Tim Cook dissar det mesta som Meta göra. Men det som däremot är lite mer förvånande är argumenten som Zuckerberg använder.

I ett internt möte ska Zuckerberg ha sagt att Metas och hans vision för Quest och metaverset är att människor ska ”vara aktiva och göra saker” och syfta till att ”människor interagerar med varandra på nya sätt och känner sig närmare varandra” medan alla demos som Apple visade upp på Vision Pro visade människor som ”satt ensamma på en soffa”.

Och… det känns som att både Metas och Apples lösningar lika mycket – eller lite, beroende på vem du frågar – handlar om människor som sitter ensamma på en soffa med någon form av pryl framför ansiktet.

Dessutom konstaterade Zuckerberg att Vision Pro inte erbjöd något som Meta inte redan ”har utforskat” och att Vision Pro ”skulle kunna vara framtiden för datorn (computing), men inte den jag vill ha”.

Om vi bortser från att det känns mycket surt sa räven så finns det en väldigt intressant detalj här. Apple böjde sig tredubbelt bakåt för att undvika att säga såväl ”AI” som ”metaverse” (eller ens ”VR” och ”AR”) under sin två timmar långa produktpresentation där Vision Pro var huvudnumret. Men redan i sin första kommentar så får Apple Zuckerberg att säga ”computing”. Något som jag aldrig tror att Meta har pratat om i samband med Quest eller sitt metaverse.

Apples superkraft att få folk att använda företagets lite nypåhittade terminologi verkar alltså även denna gång ha fungerat. Och därigenom satt konkurrenterna på defensiven. Trots att Apple egentligen var sist in på hela VR/AR/MR/XR-området så lyckades företaget damma av Steve Jobs ”reality distortion field” och få det till att Apple har öppnat ett område som ingen tidigare har besökt – boldly eller inte.

Med det sagt är det fortfarande väldigt tidigt både för rena VR-set och för Apples blandhistoria (som egentligen är metaverse på riktigt – en enhet som suddar ut gränsen mellan den fysiska och digitala världen). Apple visade exempelvis upp väldigt lite kring 3D-/VR-spel. Eller egentligen inget alls. Det som är paradgrenen för enheter som Quest.

Men det är åtminstone bra att Apple och Meta har hittat ännu ett område där de kan vara oense. Let the passiv-aggressiva pikandet begin.

https://www.marketwatch.com/story/zuckerberg-apple-vision-pro-is-not-the-one-that-i-want-doesnt-have-any-magical-solutions-2ffbab3f

Apples Vision Pro har smarta handstyrningsfunktioner

Om någon mot förmodan har missat det så presenterade Apple i månads sin första helt nya hårdvaruprodukt på något decennium: Apple Vision Pro. Apples ”rumsliga ansiktsdator”. Eller… XR-headset, som resten av världen hade sagt.

Vi fick alltså se det kliv in i metaverset som Apple länge har hintat om. Ja, fast Apple säger förstås inte ”metaverse”. Lika lite som de sa ordet ”AI” under den två timmar presentationen av uppdaterade och kommande produkter och operativ.

Vi vet först om något halvår – eller kanske snarare om något år – hur bra de faktiskt är. Men på presentationerna såg det (förstås) långt mycket bättre ut än vad jag hade väntat mig. De som var på plats under WWDC och kunde demoköra AVP verkar också överlag vara positivt inställda. Som i den här artikeln.

Det återstår att se om AVP kommer att bli det paradigmskifte som Apple själva vill få det till. Det lär sannolikt även denna gång bli samma visa: Apples produkt kommer inte kunna leva upp till hypen. Det kommer behövas en tre-fyra versioner innan allt faller på plats. Och inte bara på Apples sida. Det måste till affärsmodeller, kreativa lösningar från tredjepartsutvecklare och förändrade kundbeteenden.

Men oavsett allt det här så visade Apple ännu en gång att de är mästare på att kopiera vad andra har gjort, krydda och vässa med egen teknik och – framförallt – konsumentförpacka alltihop på ett attraktivt sätt. (Även om jag använder ”konsument” här i en väldigt generös betydelse med tanke på prislappen.)

Apple visar också ännu en gång att konsumentförpackandet bland annat innebär att tekniken ska anpassa sig efter användare, inte tvärt om. Därför känns det helt självklart att AVP inte kräver några handkontroller för att styra det som visas. Händer, röst och ögon är det som gäller. Och istället för att användaren ska behöva hålla upp händerna framför enhetens skärm så har Apple byggt in kameror som pekar nedåt. Vars enda jobb är att hålla koll på användarnas händer. Där de ligger i användarens knä. Eller åtminstone: som inte kräver att användaren lyfter upp händerna.

Små, smarta lösningar.

First impressions: Yes, Apple Vision Pro works and yes, it’s good | TechCrunch

After an Apple Vision Pro demo that ran through the major features, I came away convinced that Apple has delivered nothing less than a genuine leapfrog in execution of XR.

Optic ID är Apples senaste autentiseringsteknik

Optic ID. Det visade sig bli namnet på Apples senaste autenticeringsteknik. Uppföljaren till Touch ID och Face ID. Och i det här fallet så är det ögats unika iris som är ID-handlingen.

Det handlar förstås om den lösning som kommer att använda i Apples nya XR-set Apple Vision Pro. Som Apple konstaterade under sin presentation så är AVP den första Apple produkt du tittar igenom, inte på. Med tanke på att AVP täcker i princip hela ansiktet å gick Face ID bort. Touch ID hade säkert kunnat funka genom att placera en fingeravtrycksläsare på sidan av enheten. Men självklart nöjde sig Apple inte med något så basalt.

Men tydligen ska Optic ID också vara säkrare än sina föregångare. Säkrare än Face ID ” som en tvilling kan lura”. Och så är det säkerligen, men det uttalandet var ju inte en strålande hyllning av Face ID om vi säger så. Men hej.

Apple Vision Pro uses your iris to unlock with technology called Optic ID

The next generation of biometric authentication using unique iris patterns will be used for Apple Vision Pro, and it’s called Optic ID.

LinkedIn beware! Metaverse-experter => AI-experter => XR-experter

Igår presenterade Apple så till sist sitt XR-headset. Ja, eller sin ”rumsliga ansiktsdator” som Apple själva kallar sin helt nya produktlinje. Dessutom utan att nämna ordet ”AI” en enda gång under den två timmar långa presentationen.

Så nu vet ni vad som väntar på LinkedIn närmaste tiden.

LinkedIn börjar redan få inlägg om hur man ska använda tekniken i Apple Vision Pro

Well. Det gick fort.

Nästa vecka: Du använder Spatial UX fel! Här är 9 sätt hur du borde använda det istället!

Mark Zuckerberg blir AI-meme

Mark Zuckerberg: VI SKA LÄGGA TILL GENERATIV AI I VARENDA EN AV VÅRA PRODUKTER!

 

Mobilt

iPhone får stöd för kontaktlöst ID-kortsblippande

Som vanligt när Apple har haft produktpresentationer så trycker Apple dagarna efter ut en massa grejer som de inte hann prata om under sin keynote. Som den här: iPhonen får senare i år stöd för kontaktlöst ID-kortsbippande.

En kund kan hålla sin iPhone nära en säljares iPhone och därmed verifiera sin identitet på samma sätt när man betalar med mobilen enligt samma upplägg. Man tvåstegsverifierar identiteten med Touch ID eller Face ID.

Rullas ut ”senare i höst”. Fast, ja, det finns förstås ett par aber. Handlare (eller vad det nu gäller) måste vilja använda det här sättet att ID-kolla kunderna. Och sen måste det förstås… vara möjligt att lagra sitt ID-kort digitalt i mobilen. I Plånboksappen, närmare bestämt.

Så det är, som så mycket när det gäller Apple, just nu något främst för USA. Och då bara i de delstater som godkänner att ID-handlingar lagras digitalt på det här sättet. Det är kort sagt oklart när funktionen kan tänkas landa här.

Men oavsett: good stuff.

Apple Announces Businesses Can Accept iPhone IDs Later This Year

Apple today announced that iPhone users will be able to present a driver’s license or ID stored in the Wallet app at participating businesses and…

Apples Meddelande-app kan automatiskt radera meddelanden med verifieringskoder i iOS 17

Jaaaaaa! Redan en av mina favoritfunktioner i iOS 17 – trots att operativet inte släpps förrän i höst. Apples Meddelande-app får stöd för att automatiskt radera verifieringsmeddelanden.

Med andra ord så kan appen automatiskt rensa ett meddelande efter det att man har använt den inbygda autofill-funktionen för att klistra in engångskoden.

Och ja. Här kan vi förstås ha en diskussion om hur bra sms (som det i praktiken handlar om) är säkerhetsmässigt. Men hej. Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer.

iOS 17 Can Automatically Clean Up Verification Codes That Clog Up Messages App

If your Messages app often becomes cluttered with one-time verification codes that you need to manually delete, it’s going to get a lot easier to…

 

Ekonomi och finans

Apple köper AR-glasögonföretag – tyder det på problem med Vision Pro?

Lite intressant, timingmässigt. Uppgifter om att Apple har köpt ett AR-glasögonföretag. Bara dagar efter det att Apple presenterade sin kommande XR-enhet Apple Vision Pro.

Företaget det sägs handla om, baserat på ett privat Instagram-inlägg från VD:n, är Mira. Ett företag som alltså gör en AR-enhet. Och det är rätt spretiga användningsområden: dels för att AR-förstärka en Nintendo World-attraktion i Universal Studios nöjesparker och dels för att tillhandahålla teknik till USA:s flygvapen och marin (de sistnämnda verkar dock handla om mindre kontrakt).

Att Apple köper upp den här tekniken EFTER det att Apple redan har tagit fram sin egen motsvarighet(ish) är som sagt var lite intressant.

Vill man vara positiv så kan vi spekulera i att det handlar om att förbättra AVP:s spelförmågor och överlag vässa tekniken innan enheten släpps. Eller att Apple vill köpa sig till befintlig närvaro och befintliga avtal för AVP på sikt. Att Apple har ambitioner att AVP inte bara ska användas hemma i vardagsrummet kan vi nog lugnt utgå från.

Vill man vara lite mer krass så… kan det tyda på att Apple har några brister kvar att arbeta ut innan AVP blir tillgänglig. Brister där Apple tycker att det är enklare att köpa ett företag med en färdig teknik än att försöka lösa problemen på egen hand. Och, well, kanske har gett upp att försöka lösa på egen hand. Det har ju trots allt förekommit uppgifter inifrån Apple om att AVP släpps alldeles för tidigt och att tekniken ännu inte är tillräckligt bra.

Apple has bought an AR headset startup called Mira

Apple acquired the AR headset startup Mira, which makes headsets for other companies and the military. Mira employees have joined Apple. Jony Ive previously advised Mira.

Apple Cash får stöd för återkommande betalningar i iOS 17

Ännu en funktion i kommande iOS 17 som Apple valde att inte lyfta under sin keynote på WWDC: återkommande betalningar i Apple Cash. Som, enligt exemplen, kan användas för att ställa in fasta överföringar av barnbidrag eller betala hyra.

Det går dessutom att ställa in så att Apple Cash-kontot automatiskt fylls på om det inte finns tillräckligt när pengarna ska dras. Så precis som det mesta när Apple designar så ska alla delar bara sitta ihop och funka helt sömlöst. Så att användare kan outsourca typ allt till Apple. (Här infogar människor om inte vet vad de pratar om ordet ”sekt”.)

En lika liten som självklar funktion, kan tyckas. Men det lilla steget är en viktig del i Apples fintech-ambitioner.

Apple har visat att det inte är intresserade av att bli en bank. Alldeles för mycket härk med tillstånd och annat bankmeck. Men att vara gränssnittet och kundindragaren för de banker som driftar fintechandet under huven? Betydligt kuligare.

Men Apples inte-bank-banksatsning kan samtidigt också visa ett viktigt framtidsscenario för de traditionella bankerna: som whitelabel-leverantörer till de som är bättre på UI och funktionspaketering.

iOS 17 to Enable Recurring Apple Cash Payments for Kids Allowances and Other Shared Expenses

Apple today announced that iOS 17 will include an option to set up recurring Apple Cash payments on a weekly, biweekly, or monthly basis, a feature…

 

Övrigt

Apple gör det ännu svårare att spåra för annonsändamål

Apple fortsätter att göra livet surt för alla marknadsförare. Senaste steget: Safari kommer att automatiskt plocka bort UTM-taggar.

Okej, nu är funktionen – som kommer i och med höstens släpp av iOS 17 och MacOS Sonoma – inte riktigt så illa som det kan låta. Det handlar om att Safari kommer att ta bort den här typen av på hak i länkar i inkognito-läget. Apple känner helt enkelt att det här internet-uråldriga sättet att spåra användare rundar företagets satsningar på användarintegritet.

Samma sak kommer även hända i Apples mejlapp och i Meddelande-appen.

Och ja, Apple erbjuder förstås annonsörer en hemmasnickrad lösning: Private Click Measurement, som redan finns på plats i Safaris privatläge. Precis som de flesta annonslösningar numer så får man som annonsörer då ut mer aggregerad information, som inte avslöjar lika mycket om enskilda användare.

Det här kan tyckas som ett förhållandevis litet spårningsingrepp – särskilt som det bara gäller för användare som använder Safaris inkognitoläge. Men det var ungefär så här Apples skrotande av tredjepartskakan började. Och delvis även Apples begränsning av spårning över appar.

Apple kan alltså ha förklarat krig mot UTM-taggen. I höst avlossas det första varningsskottet.

iOS 17 automatically removes tracking parameters from links you click on – 9to5Mac

iOS 17 and macOS Sonoma include even more privacy-preserving features while browsing the web. Link Tracking Protection is a new…

WordPress lägger till en egen ChatGPT som kan skriva blogginlägg

Vill också WordPress vara med och ChatGPT-leka? Klart att även WordPress vill vara med och ChatGPT-leka.

Automattic, företaget bakom WordPress, har nu lagt till en ny AI-funktion som – precis som ChatGPT – kan skriva, strukturera om och tonalitetsanpassa blogg inlägg. Den nya funktionen är del av Automattics allt-i-allo-plugin Jetpack, något som gör att den även fungerar för fristående WordPress-installationer. Alltså bloggar och sajter som inte ligger hos WordPress.com.

Automattic launches an AI writing assistant for WordPress | TechCrunch

WordPress.com owner Automattic launched a Jetpack AI assistant for the popular content management system on Tuesday.

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 18 2023

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook rullar ut nya inställningsfunktioner för Reels-algoritmen

Hur vet man om någon är power user på en plattform? Hen trycker på tre pluppar och anpassar sitt flöde. Nu kommer ännu fler power user-funktioner till Facebook Reels.

Så ja. Det blir nu möjligt att åtminstone litegrann brotta ned Reels-algoritmen.

Men det intressanta i sammanhanget är hur de stora plattformarna alla erbjuder allt fler möjligheter att manuellt gå in och justera vad algoritmen ska visa. De släpper allt mer in användarna för att vara med och, tja, samskapa upplevelsen (krav på det här i EU:s nya techregleringslagar påverkar förstås inte alls).

Mer transparens till folket alltså!

Och om man ska vara lite elak så känns det som plattformarna har någon slags slags confuse and conquer-upplägg i åtanke. Att erbjuda användaren så många alternativ att hen säger ”fuck it, orka ändra”.

Eller som vi numer säger: ”GDPR-cookiesamtycke”.

Meta rolls out new discovery and personalization controls for Facebook Reels | TechCrunch

Zuckerberg announced today that the company is introducing new features that make it easier to discover and personalize Facebook Reels.

Twitter

Twitter kommer göra det möjligt för tidningar att sälja artiklar styckevis

Senast ut att testa lyckan med styckeköp av artiklar istället för bara löpande prenumerationer: Twitter. Någon gång under maj kommer Twitter att rulla ut stöd för just det här.

Och… det är ungefär allt vi vet. Vi vet kort sagt inte hur stor andel av intäkterna som Twitter kommer att ta, men vi har fått några ledtrådar från Twitter i andra sammanhang. Twitter kommer inte ta ut någon avgift alls för Subscriptions – Twitters egen funktion för att erbjuda användare prenumerationsbetalväggar – under det första året. Och när det väl blir aktuellt så kommer nivån vara 10 %.

Nu pratar vi här om B2B-tjänst snarare än något tänkt för individer, så det lär inte bli samma gratisår (ja, det har ju Musk visat med API-prissättningen). Med tanke på att Apple och Google numer ha kapat sina prenumerationsavgifter till 15 % i de flesta fall så lär Twitter förmodligen inte kunna gå särskilt mycket högre än Subscriptions-nivån.

Ja. Beroende på hur Musk tänker ta betalt. Nu bara utgår jag från att det kommer att handla om köp via Twitter-appen, men vi ska väl inte helt utesluta att Musk tänker försöka hitta på något eget betalningsupplägg bara för att.

Oavsett så är det intressant. Inte Twitters drag i sig, utan att styckesköpet verkar ha seglat upp i intresselistan igen. För några år sedan fanns styckesköp – åtminstone som test – på rätt många håll. Sedan dess har det däremot blivit desto mer sällsynt. Förmodligen därför att, tja, det inte gav särskilt mycket.

Men bara det senaste året eller så har jag sett några försök att testa på styckeköp igen. Och det kan ju vara så att den tekniska tröskeln nu är lägre. Att det alltså är ännu enklare att betala med bara ett tryck, tack vare inte minst Apple Pay och liknande lösningar.

Det återstår väl dock att se hur stort intresset är. De lite för tidiga utlåtanden jag har sett så här långt pekar på att det inte är en blockbuster den här gången heller.

Twitter’s pay per-article service lets you avoid subscriptions.

Twitter is rolling out a one-click pay-per-article micro-transaction service in May, which Elon Musk says is a ’win-win for both media orgs and the public.’

WordPress slutar erbjuda autodelning till Twitter efter Twitters nya API-regler

Så har det blivit dags för ännu en tjänst att skrota sitt stöd för Twitter: WordPress.

Det handlar mer specifikt om att företaget bakom WordPress, Automattic, inte längre kommer att erbjuda stöd för att autodela WordPress-inlägg via WordPress egen allt-i-allo-plugin Jetpack.

Anledningen? Twitters nya API-regler. Eller egentligen: Twitters nya API-prissättning.

Efter att oväntat ha dragit pluggen ur alla Twitter-liknande tjänster, som TweetBot och Twitterific, så gick Twitter tidigare ut med priserna för det API som tidigare gick att använda kostnadsfritt. Ja, eller finns fortfarande en kostnadsfri version, men då för ”hobbyanvändare” enligt Twitter själva. Det tillåts kort sagt väldigt lite trafik.

För det finns det två nivåer ovanför: en för 100 dollar i månaden, som fortfarande har rätt stora begränsningar i hur många tweets som kan haanteras, och så en ”enterprise”-nivå som… kostar skitmycket. Lite oklart hur mycket (eftersom det handlar om ett ”ring oss så kommer vi överens om nåt”-pris), men det har talats om uppemot 42 000 dollar. I månaden.

Det fick Microsoft att för några veckor sedan dumpa Twitter från sin annonsplattform och nu gör alltså Automattic samma sak.

Det känns med andra ord allt mer som att Elon Musks försök att dra in mer pengar på Twitters API har slagit tillbaka. Riktigt hårt. Särskilt som det handlar om funktionalitet för att fylla Twitter med innehåll.

WordPress drops Twitter social sharing due to API price hike

WordPress.com is removing Twitter integration from its popular JetPack social sharing plugin.

Twitter ändrar sig – offentliga konton som delar viktig samhällsinformation får fortsatt fri tillgång till API:et

Kors. I. Taket. Ett bra och affärsmässigt rationellt beslut från… Twitter? Det är vi inte bortskämda med under Musk-eran. Men här kommer i alla fall ett.

Principiellt och strategiskt viktiga beslut har som bekant numer dagsnotering hos Twitter. I bästa fall. Så det är med andra ord föga förvånande att beslutet att (i praktiken) helt strypa Twitters API för extern användning  så länge som de som vill få tillgång inte är beredda att betala hysteriskt mycket pengar varje månad.

Det har gjort att flera tjänster som har erbjudit funktionalitet kopplat till Twitter har gått ut med att de kommer att plocka bort Twitter från listan av plattformar som de erbjuder stöd för. Bara de senaste veckorna har både Microsoft och WordPress kastat in Twitter-handduken. Men det visade sig rätt snabbt att betalbeslutet också drabbade en grupp konton som Twitter (läs: Musk) förmodligen inte ens tänkte på.

Vi pratar om konton som delar samhällsviktig – eller till och med samhällskritisk – information bland annat via Twitter. Här hittar vi saker som vädertjänster, trafikinformation och diverse nödinformation. Till och med katastrofinformation.

Nu kommer den här typen av konton alltså även fortsättningsvis kunna använda Twitters API kostnadsfritt.

Nu pratar vi alltså om ett väldigt specifikt användarscenario, men det sätter fingret på ett (av många) sätt som Musk har skjutit Twitter i foten: den nya API-prissättningen har sänkt tjänster som har utnyttjat API:et för att göra det enklare att skapa innehåll – för Twitter.

Twitter backtracks, lets emergency and traffic alert accounts keep free API access

After many public utilities like the National Weather Service and the MTA ditched Twitter due to its API paywall, now the company says ’verified gov or publicly owned services’ can stick around for free.

Twitter ändrar beskrivningen av verifieringsbocken

Lite oväntat har Musk backat på ett Twitter-beslut. Igen. Den här gången handlar det om texten som förklarar vad den blå verifieringsbocken betyder. Den som du får om du betalar för Twitters Blue-prenumeration.

Ja, eller så var det. Nyss. Typ.

1 april skulle gamla verifieringsbocken sluta gälla på Twitter. Den som Twitter förr delade ut gratis och som Musk avfärdade som ett odemokratiskt ”lords and peasants”-system när han tog över och att det var helt fel att Twitter godtyckligt och helt och hållet på eget bevåg delade ut verifieringsbockarna. Sen sköts den gränsen fram till 20 april, när veriferingsbocken försvann för alla som inte ville betala för Blue.

Ja, eller så var det. I nån dag. Typ.

Sen visade det sig att några stora twittrare som uttalat sagt att de inte skulle betala för att behålla sina bockar ändå hade kvar bocken. Elon själv pyntade för dem på klassiskt Elon-fem-år-manér. Sa han. Men någon dag senare så hade en väldig massa konton som blev av med sina bockar fått tillbaka dem. Om man tryckte på bocken så fick man förklaringen att bocken fanns där därför att kontot hade betalat för Blue och verifierat sin identitet via sitt telefonnummer. Trots att de aktuella kontona inte hade gjort någotdera.

Det här draget berodde förmodligen på att det blev pinsamt uppenbart hur få av Twitters influencer som var beredda att betala för Blue. Så riktigt stora konton verkar få ha kvar sin bock enligt någon inte helt transparent logik.

Men i USA är det tydligen olagligt att göra det Twitter gjorde. Att påstå att någon betalar för eller använder en tjänst om en inte gör det. Vilket för oss till den senaste ändringen. Som lär bero på att Musk insett att Twitters ekonomi inte skulle må jättebra av en hög stämningar.

Så nu står det inget om Blue i förklaringstexten. Bara att kontot är ”verifierat”. Och eftersom det även gäller för konton som inte har sagt att de har verifierat sig via något av de sätt som Twitter numer erbjuder så betyder det alltså att det är Twitter som står för verifierandet.

Så blåbocken på Twitter får du bara om du betalar. Ja, fast om du är riktigt stor så får du bocken gratis. Och det är Twitter som bestämmer vem som får en gratisbock.

Det påminner om något…

Elon Musk Changes Twitter Blue Checkmark Labels to Reduce Humiliation

The labels attached to verified users with blue checkmarks don’t mention whether the account is subscribed to Twitter Blue.

Snapchat

Snap stoppar in annonser i Spotlight och in AI-tjänst

Senaste veckan eller så har varit sådär kul för Snap. Och för Snaps aktieägare. En kvartalsrapport som kom in sämre än väntat öppnade falluckan under Snap-aktien plus ett… svalt mottagande för appens nya AI-kompis My AI (mer specifikt att den fick för mycket utrymme i appen och att den… ljög öppet om att den inte spårar sina användare).

Men skam den som ger sig! Nu ber Snap sina användare om förlåtelse genom att… redan nu stoppa in annonser just i AI-funktionen. Och rullar samtidigt ut annonser i sin TikTok-kopia Spotlight.

Det innebär alltså att ”fingertoppskänsla” ska in på lodrätt åtta.

But I digress.

My AI har börjat testa ”sponsrade länkar” i chattar med AI-kompisen som ”kopplar samman användare med partners relevanta för konversationen”. Exempel som ges är att man kan få annonslänkar från närliggande restauranger om man frågar efter restaurang eller få förslag på hotell om man pratar weekendresa. Det är kort sagt ungefär samma upplägg som Microsoft testkör i BingChat.

Men datan kommer inte bara användas för annonsprodukten i My AI. Det AI:n lär sig kommer också att påverka vad användaren får se i andra delar av Snapchat. Så kort sagt kommer My AI i mångt och mycket vara en, tja, annonsprofileringsbot.

HEL-LO. Säger EU.

Ett ställe som lär kunna AI-påverkas är de annonser som visas i Spotlight. Efter att ha testkört annonser i Spotlight under förra året så kommer Snap nu att trycka på globala utrullningsknappen. Snap berättade också att Spotlight nu har 350 miljoner månadsanvändare, upp 170 % på ett år.

Sist men inte minst så får Snapchat ett nytt takeoverformat: First story. Som det låter som: ett format som gör att annonsörer kan köpa den första Snap ad som en användare ser under sitt besök i appen. Alltså den första annonsen mellan vänners stories.

Snap announces tests of sponsored links in My AI, new ad products for Spotlight and Stories | TechCrunch

Snap says it’s still in an early experimental stage with this feature and wants to make sponsored links as useful as possible.

Bara hälften av dem som skaffade Twitter Blue tidigt är fortfarande prenumeranter

För ett par veckor sedan dödade Musk den gamla gratisverifieringsbocken på Twitter. Sedan återinförde han den igen efter bara någon dag, när det visade sig att nästan ingen av dem som hade gamla bocken ville betala för att behålla den.

Det innebär att Twitter nu bedöms ha 640 000 till 680 000 Blue-prenumeranter. En jättedrös, förstås – men i sammanhanget väldigt lite. Det kan jämföras med Snapchats motsvarighet som numer officiellt har över 3 miljoner prenumeranter.

Men ännu jobbigare är att Twitter har väldigt svårt att hålla kvar sina användare. Av de 150 000 som började betala för Blue tidigt i november förra året när tjänsten släpptes så har mer än hälften hoppat av.

Nu handlar det som sagt var om uppskattningar, eftersom Twitter inte har gått ut med några officiella siffror kring hur det går för Blue. Och som alltid när det kommer till vad techbolag säger och inte säger om sina tjänster så kan vi anta att Twitters (läs: Elon Musks) tystnad i frågan betyder att det… inte går särskilt bra.

More than half of Twitter Blue’s earliest subscribers are no longer subscribed

Twitter Blue’s first paying subscribers aren’t sticking around.

TikTok

TikTok lanserar nytt premiumannonsformat för publicister

Tiktok höjer pulsen hos annonsörerna – presenterar nytt premiumformat – Influens.se

Maxa synligheten med säkra placeringar. Nu hoppas Tiktok kunna kapa åt sig ännu större andel av annonspengarna genom ett nytt annonsformat: Pulse

TikTok breddar sitt kreatörsprogram

Efter att ha öppnat sitt kreatörsprogram som inbjudningshistoria i februari så har gör TikTok det nu möjligt för fler att gå med. Creativity Program, som tjänsten heter, öppnar nu för alla tiktokare. Ja, för alla som lever upp till de kravs som ställs.

För att ha chans att kvala in så finns det villkor både vad gäller innehåll och räckvidd. Videoklippen måste vara minst en minut långa, det krävs att kontot har minst 10 000 följare och 100 000 ”autentiska” visningar de senaste 30 dagarna.

De som kan bocka av alla de kraven har sedan chans att få betalt för sitt innehåll direkt från TikTok, via den fond som plattformen har satt upp för ändamålet.

Det mest intressanta här är förstås längdkravet. Och det är ännu ett tecken på att TikTok på allvar vill ta upp konkurrensen med Youtube. Något som TikTok är tvungna att göra vare sig de vill eller inte (okej, de vill – men ni fattar). För både Meta och Youtube satsar som bekant… en del på att kopiera TikTok.

Då är det bara att kontra med att ge sig in på konkurrenternas hemmaplaner.

TikTok’s new creator fund requires 10,000 followers and longer videos

TikTok’s new creator fund, called the Creativity Program, is now open to all eligible users. Creators need 10,000 followers and 100,000 video views in 30 days – plus they must be making longer videos.

LinkedIn

LinkedIn fyller 20 år

It was 20 years ago today! Så lång tid har gått sedan LinkedIn för första gången såg dagens ljus.

Det var om man så vill starten på den första generationen sociala medier som vi känner dem idag. LinkedIn 2003, Facebook 2004 och Twitter 2006.

Sedan dess har mycket hänt. En sak är att inget av företagen längre finns kvar (LinkedIn ägs numer av Microsoft, Facebook heter Meta och Twitter heter X Corp). En annan sak är att de har utvecklats åt lite olika håll. Facebook är världens största sociala plattform (lite beroende på hur man räknar Youtube), LinkedIn kommer allt närmare miljardmedlemsgränsen och Twitter… ja.

Men en sak som Facebook och LinkedIn har gemensamt är att de båda tjänsterna har börjat komma in i en ny andning. Facebook fortsätter att ligga i det absolut toppskiktet av nedladdningslistorna och ser en lite uppåtgående engagemangstrend. LinkedIn å sin sida har verkligen blommat upp de senaste 4-5 åren, där den – lite sent omsider – började bli ett socialt medium på riktigt.

Visst. LinkedIn är fortfarande till största del en marknadsföringsplattform och inte en riktig innehållsplattform – trots LinkedIns uttalade ambitioner att bli det senare (att LinkedIn inte törs släppa sargen och verkligen låta plattformens innehållsskapare få samma möjligheter som i de andra sociala tjänsterna är förstås en stor anledning till att det är så). Men tjänsten har åtminstone gått från bara CV-lagringsplats till någon form av nätverk med sociala interaktioner.

Kort sagt är det ungefär som det altid har varit med LinkedIn. LinkedIn gör som alla andra – fast långt senare. Men med det sagt så ligger LinkedIn långt före de andra i kurvan inom ett aktuellt område: LinkedIns intäkter bygger mer på betalabonnemang än annonser – precis den typ av intäkter som alla andra sociala plattformar nu försöker bygga upp för att minska beroendet av annonser.

Jag hade kunnat göra en lång historisk exposé över LinkedIns utveckling – men det behöver jag inte! LinkedIn-ässet Linda Björck har redan gjort det! Ni hittar den här nedan.

https://smartbizz.se/linkedin-fyller-20-ar-fran-2003-till-2023/?1

LinkedIn testar ChatGPT-funktion för att skriva jobbansökningar

Alla världens rekryterare: Ha! Nu låter vi AI sköta urval och rekrytering! Värsta smarta grejen!

Alla världens jobbsökare: Håll min öl.

Efter att ha testat och lagt till stöd för att outsourca jobbannonsskrivandet till LinkedInGPT så är det nu dags för LinkedIn att testa att sätta sig i stolen på andra sidan bordet.

Vad det alltså handlar om är att LinkedIn nu har börjat testa en funktion som gör att medlemmar kan skapa ”väldigt personaliserade” jobbansökningar som baseras på innehållet i jobbsökarens LinkedIn-profil, innehållet i jobbannonsen man är sugen på att söka och information om det aktuella företaget som söker folk. Men personaliseringen kan intressant nog också delvis baseras på innehållet i rekryterarens profil.

Vi kan med andra ord konstatera att framtidens jobbsökarprocesser kommer att bli rejält annorlunda.

De som börjar på ett jobb kommer inte veta vad de har påstått att de kan och vad de förväntas göra. Den som anställer kommer inte veta vad de har skrivit och ställt för krav i annonsen. Och ingen sida kommer ha en aning om vad som sades i intervjun, eftersom den hanterades av AI-botar på båda sidor.

Good times.

LinkedIn’s new AI will write messages to hiring managers

LinkedIn is testing a new feature that will generate brief, cover letter-like messages candidates can send to hiring managers on the platform.

BeReal

BeReal släpper anti-anti-influencer-funktionen RealPeople

BeReal verkar ha vaknat till. De senaste två veckorna har förra årets social-raket både hunnit lansera en musikfunktion tillsammans med Spotify och börjat testa funktionen  Bonus, som gör det möjligt att BeReala fler gånger samma dag, och nu är det dags för ännu en testfunktion: RealPeople.

Vad är då RealPeople för berealigt? En funktion som ger dig ”en kurerad tidslinje med de mest intressanta människorna”. Så… väldigt sannolikt… människor du inte berealar med. Eller känner.

Med andra ord så har alltså även BeReal lärt sig TikTok-läxan. Dina vänner är… tråkiga. Who you gonna call för att få användare att vilja hänga mer i appen? Proffsen!

Och med tanke på att Bonus gör att folk kan bereala precis när de vill – och inte bara när BeReal vill – så kan proffsen bereala proffsigt innehåll. Så BeReals nya funktion ger alltså BeReal ett nytt flöde med rekommenderat proffsinnehåll från människor du inte följer. Du vet. Precis som… precis alla andra sociala tjänster i universum just nu.

En… anti-anti-influencer-funktion, alltså.

Släpps i Storbritannien nu och kommer att rullas ut globalt ”snart”.

BeReal unveils its latest attempt to Be Relevant again

BeReal introduces new features, Bonus BeReal and RealPeople, after a decline in average daily users.

Övrigt sociala medier

Microsoft Teams får betalväggar

Ny, kanske inte helt given, funktionalitet i Microsofts samarbetskommunikationsplattform Teams: betalväggar.

Ja, nu kanske någon säger att det redan finns betalväggar i Teams. Betalversioner, alltså. Men nu pratar vi om en klassik pandemifuntion: möjlighet för småföretagare att ta betalt för innehåll i Teams. Saker som konsultationer och webbinarier.

För att få till det här har Microsoft inlett samarbeten med tjänster som GoDaddy, Paypal och Stripe, som hanterar det betalningsmässiga. (Så ja, i dagsläget släpps den nya funktionen bara i USA och Kanada, vi får kort sagt se när – och om – den kommer hit.)

Microsoft vill med andra ord väldigt gärna att Teams sa bli betydligt bredare än det är idag. En där Teams inte bara är kanalen där befintliga team möts och samarbetar, utan också platsen där företag möter sina kunder. Och gör sina affärer

Microsoft Teams now lets small businesses charge for appointments, webinars, and more

Microsoft Teams now accepts in-app payments for meetings. Small businesses can use a payments feature to request money for appointments, webinars, and other sessions.

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 13 2022

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta uppges ha anlitat republikansk konsultfirma för att smutskasta TikTok i USA

Är man stor ska man tydligen anlita republikanska konsultfirmor för att smutskasta sina mindre konkurrenter. Det är åtminstone vad Washington Post påstår att Meta har gjort.

Enligt WP ska Meta ha låtit byrån Triggered Victory ha skrivit debattartiklar, genomfört lobbykampanjer och överlag försett media med underlag som har kastat skugga på den kinesiska appen. De senaste årens hallabalo just runt TikToks kinesiska rötter har förstås gjort det ännu enklare att sälja in det budskapet till såväl nationella som lokala publikationer. Att TikTok alltså inte bara är en fara för amerikanska barns välmående utan också är ett hot mot USA:s nationella säkerhet.

Intern kommunikation visar att en del av uppdraget, förstås, har varit att Wag the dog-vifta med TikTok som ett sätt att försöka styra bort negativ uppmärksamhet från Metas integritetsproblem.

Den länkade artikeln är i sig en intressant genomgång, med fler detaljer än här ovan, och är väl värd en genomläsning. Det känns dessutom inte som en jätteoväntad nyhet med tanke på att Mark Zuckerberg, i samband med och till och med innan Trump-administrationen började hota med att förbjuda TikTok, offentligt har pratat om TikTok som ett hot. Och då förstås inte bara mot Facebook (som då fortfarande hette Facebook).

Det visar alltså än en gång hur oroliga Meta är över TikToks framgångar. En oro som börjar trilla över i lite väl överdriven besatthet. Åtminstone om man lyssnar på Mark Zuckerberg.

Facebook paid GOP firm to malign TikTok

Targeted Victory pushed local operatives across the country to boost messages calling TikTok a threat to American children. ”Dream would be to get stories with headlines like ’From dances to danger,'” one campaign director said.

Instagram lägger till ny funktionalitet i direktmeddelandefunktionen

Instagram fortsätter att vässa på meddelandefunktionaliteten. Nu släpps ett antal nya funktioner:

  • Dela musik: Möjlighet att dela 30 sekunder långa ljudklipp från Apple Music, Amazon och (snart) Spotify.
  • Svara i flödet: Du kan svara på meddelanden direkt i vanliga Instagram-flödet, utan att behöva gå till själva meddelandefunktionen. (Om man ska vara elak: Instagram vill vara säker på att du inte lämnar flödet, eftersom det som finns där har större chans att få dig att hänga kvar än det dina vänner bidrar med via meddelanden.)
  • Snabbskicka: Håll ned skicka-knappen för att direkt dela ett inlägg till dina fyra närmaste vänner.
  • Status: Du kan se, högst upp i inboxen, vilka av vänner som har tid att chatta just nu.
  • Tysta meddelande: Lägg till @silent för att skicka meddelanden utan att de triggar en notifiering hos mottagaren. Nästan exakt det som Messenger fick tidigare i veckan.
  • Lo-fi chat theme: Inte helt på det klara med vad det här är, men det handlar om chatteman som ska få ”konversationer att kännas mer personliga”. Självklart verkar en katt vara inblandad.
  • Enkäter: Använd enkätdekalen för att skapa en enkät inuti en gruppchatt.

Mycket av det här delas med Messenger eftersom, tja, det ju handlar om Messenger i grund och botten. Och det handlar om funktioner som för en gångs skull inte först och främst har TikTok i siktet utan Snapchat (och kanske även andra konkurrenter, som Apple). Att säkerställa att användare inte behöver lämna Metas ekosystem för att chatta med sina vänner. Vilket alltså är samma drivkraft som gör att även TikTok lägger allt mer krut på sin DM-funktion.

Instagram upgrades its DM inbox

Instagram is rolling out over a half dozen new messaging features

Bugg gjorde att desinformationsinnehåll har rankats upp i Facebook-flödet senaste halvåret

Avdelningen: oopsie. Under mars fixade Facebook (tjänsten alltså, den som fortfarande heter Facebook) en bugg som gjorde att desinformationsinnehåll och ”annat skadligt innehåll” rankades upp i nyhetsflödet (det som numer bara heter ”flödet”). Det i sin tur fick den här typen av innehåll att rusa i flödet.

Vi pratar alltså om saker som våld och naket. Men också propagandainnehåll från ryska statsmedier – precis den typ av innehåll som Meta gick ut med inte längre skulle dyka upp som rekommendation i flödet.

Och det visar sig dessutom att det kan ha handlat om så mycket som hälften av alla visningar i flödet. Under ett halvår, dessutom. Facebook upptäckte buggen redan i oktober förra året, men rättade inte till den förrän i mars i år. Anledningen? De kunde inte hitta grundorsaken. Facebook hade med andra ord ingen aning om varför det blev som det blev.

Vi kan väl lugnt anta att det här inte direkt kommer att göra Metas förhandlingsläge bättre när det handlar om sitt lobbande mot EU:s kommande lagpaket Digital Services Act, som bland annat riktar in sig just på de stora plattformarnas ansvar att begränsa desinformation.

Facebook News Feed bug injected misinformation into users’ feeds for months

A ”bug” in Facebook’s News Feed ranking algorithm injected a ”surge of misinformation” and other harmful content into users’ News Feeds.

Facebook Messenger får Slack-kortkommandon

Ni vet TikTok? Och Clubhouse? Nu verkar det som att Meta har kopierat allt de kan från de två plattformarna till Facebook och Instagram så då är det dags att börja kopiera någon annan. Enter Slack.

Mer specifikt handlar det om att Facebook Messenger får stöd för kortkommandon ungefär som de ser ut och fungerar i just samarbetstjänsten Slack. Två kortkommandon är först ut: /silent för att skicka meddelanden utan att det går iväg notifieringar till alla andra i en gruppchatt och den inte alls potentiellt skitjobbiga @everyone.

Mer kuligheter är dessutom på gång: /pay för att skicka eller begära pengar direkt från Messenger (kommer åtminstone för amerikanska appanvändare) och /shrug och /tableflip som ger de klassiska emotikonerna ¯\_()_/¯ och °°)╯︵ (because emojis är SÅÅÅÅÅÅ innan kidsen började använda trådade hörlurar igen). De två sistnämnda kommer intressant nog bara för iOS just nu, vilket… känns lite märkligt.

Och DEN ENSKILT viktigaste genvägen i Slack: /gif. Slumpa fram en I feel lucky-gif och bli förvånad över vad du får. 

Varför you ask? Förstås en bra fråga. Men vi kan väl tänka oss att Meta inte bara hoppas få in de unga dansvideoanvändarna, utan även arbetslivsungdomarna (ni vet, alla under 35). Meta jobbar allt hårdare på att få snurr på sin intranät/Slack-kopia Workplace och då är det bra om de potentiella målgrupperna har så låg låg tröskel som möjligt.

Men det som känns som det mest intressanta användarscenariot här handlar vare sig om kommunikationsfunktionerna eller möjligheten att trycka in en gif (SAY WHAAT?). Istället är det /pay som framförallt pekar ut riktningen. Stöd för att lägga in, tja, praktiska kommandon. Kommandon som triggar flöden och funktioner som att betala. Och det i sin tur skulle kunna tyda på att Meta är på väg att sparka liv i tänket kring Messenger-plattformen igen. Möjlighet för externa utvecklare att lägga till funktionalitet i Messenger. Fast /funktioner istället för botar.

Messenger gets new shortcuts that let you send silent replies

Meta, the parent company of Facebook, is introducing Slack-like shortcuts to Messenger that let you do things like send a message silently or quickly call up a GIF.

Instagram arbetar på funktion för att kommentera på stories via röstmeddelanden

Ny funktion som kanske/förmodligen är på väg till Instagram: kommentera på stories via röstmeddelanden.

I det stora hela en rätt liten funktion, men samtidigt två tecken i tiden. Dels att stories fortsätter bli allt viktigare som innehållsformat hos Instagram – trots det hysteriska springandet på kortvideo-funktionen Reels – och dels att Instagram satsar allt mer på att göra tjänsten mer attraktiv för tillväxtmarknaderna. Nästa miljard internetanvändare.

Vad menar jag med det sista? Det vi redan har sett i WhatsApp. I länder där det fortfarande finns en stor andel människor som inte kan läsa eller skriva – eller åtminstone inte särskilt bra – och där tele- och datatrafik är dyrt har röstmeddelanden via WhatsApp blivit en viktig kommunikationskanal. Enklare än att skriva, billigare än att ringa.

Nu är den här funktionen förstås inte bara för den här typen av användare, den kan precis lika gärna användas av den som helt enkelt tycker det är ett enklare sätt att reagera på en story, men jag misstänker att det huvudsakliga användarscenariot är precis det här.

Instagram may soon allow you to respond to Stories with voice messages

According to developer Alessandro Paluzzi, Instagram is working on allowing people to send voice messages in response to Stories.

WhatsApp-användare skickar 7 miljarder röstmeddelanden varje dag

I veckan fick chattappen WhatsApp ett gäng nya funktioner. Mer specifikt nyheter för ljudmeddelandefunktionen. Saker som att det går att fortsätta lyssna på röstmeddelanden utanför WhatsApp och möjlighet att skapa ljudutkast. Överlag inga revolutionerande grejer, men saker som är tänkta att göra det lite enklare att skicka just röstmeddelanden.

Varför satsningen på ljud? Därför att precis alla satsar på ljud nu, tänker du. Det kan förstås vara del i varför WhatsApp nu får de nya funktionerna, men WhatsApp har länge varit ljud först för många användare. Veckans siffra att WhatsApp-användare varje dag skickar 7 miljarder röstmeddelanden är därför inte särskilt förvånande (även om det är en hysteriskt stor siffra och nära nog lika många människor som det faktiskt bor på planeten).

Anledningen till det här är att WhatsApp alltid har varit som störst på tillväxtmarknader. Länder där läs- och skrivkunnighet fortfarande saknas hos ganska många innevånare. Om inte annat så pratar vi i många fall om ganska rudimentära kunskaper. Att prata är betydligt enklare att skriva.

Dessutom pratar vi då också om länder där tele- och internetkoppling kan vara svajig och där kostnaderna för trafiken är hög. Att skicka röstmeddelanden blir inte bara enklare än att skriva, det blir dessutom betydligt billigare än att ringa.

WhatsApp tops 7 billion daily voice messages

To mark the milestone, WhatsApp is introducing a host of new features and refinements, including the ability to pause a voice note recording and then getting back to it later.

Facebooks annonsverksamhet kan vara på väg upp igen, trots Apples appspårningsbegränsningar

Ett rätt intressant diagram: hur 150 varumärken som säljer produkter direkt till konsument har fördelat sina annonspengar senaste året – alltså ungefär sedan Apples appspårningsbegränsningar i iOS kickade in. Och där The Information-artikeln som diagrammet är hämtat ifrån konstaterar att Facebooks appannonsbekymmer har gynnat Google.

Och ja, så ser det ju ut. Googles andel av spenderandet har ökat från 36 % till 42 %. Facebooks (eller Metas om vi ska vara formella) har minskat från 32 % till 30 %.

Och innan vi går vidare: ja, det är siffror från Rockerbox, som verkar vara en marketing attribution-byrå, på ett förhållandevis litet urval företag. Och offlinesiffrornas dipp för mars i år ska mest handla om eftersläpning i rapporteringen från just det segmentet.

Men oavsett: vad diagrammet säger är att Metas andel i princip är oförändrad jämfört med för ett år sedan – och att det inte framförallt är härifrån som Google-investeringarna har kommit. Det lirar med liknande saker jag har sett om att Metas annonsverksamhet kan vara på väg att studsa upp efter det initiala svajandet efter Apple-smällen. Och diagrammet mappar också rätt väl mot Metas egna intäktssiffror för förra året.

Nu är ”investeringar” förstås inte samma sak som ”pang för pengarna”, men det kan tyda på att företag inte har känt av minskad effektivitet i sina Meta-annonser (framför allt Facebook). Meta själva har flaggat för att de kommer att drabbas av rejält minskade intäkter under 2022 på grund av Apple, men det kan alltså visa sig att Metas ekonomi kommer att studsa upp mer i år än vad både de och förståsigpåare har väntat sig.

TikTok

TikTok lägger till Giphy-stöd

Ny funktion i TikTok: TikTok Library. Ett nytt inbyggt innehållsskaparverktyg som är tänkt att göra det ännu enklare för att få fler att komma ingång med att skapa innehåll för TikTok och få befintliga TikTok-skapare att trycka ut ännu mer material. Först ut att bidra med innehåll till det nya bibliotek: Giphy.

Så. Ni vet. Gifar.

* infoga yay-gif * * infoga high-five-gif * * infoga yes-gif *

Ja, nu handlar det inte bara om de vanliga tysta gifarna, utan också Giphys ljud-gifar: Giphy Clips.

Och ja, det är väl ungefär det som finns att säga. Klart TikTok ska ha mer gifar.

Men så finns förstås det riktigt fina i den här kråksången: sedan snart två år tillbaka ägs Giphy av… Facebook. Företaget som numer heter Meta.

Visst. Storbritannien har fått ett hissyfit och krävt att Meta rullar tillbaka köpet och även EU har knorrat lite. Men än så länge har affären inte totalstoppats så pass att Meta har gått ut med att de kastar in Giphy-handduken. Så i praktiken så innebär det att Meta har en halv fot inne att börja få tillgång till förstahandsdata från sin just nu värsta konkurrent TikTok.

Vilket, ironiskt nog, är precis som förhållandet mellan Meta och Google – i och med att de sistnämnda äger Tenor som rätt länge varit gif-motor just i Facebooks appar. Och just det var förstås en av de främsta anledningarna att Facebook köpte Giphy.

Med andra ord är gifar vid det här laget inte bara ett av internets allra viktigaste kommunikationsformat – det är dessutom en av de viktigaste formaten för insamling av förstahandsdata när cookies och appspårning håller på att dansa ut till vänster.

TikTok announced in-app creation tool TikTok Library

TikTok is announcing a new in-app creation tool called TikTok Library

TikTok testar sökannonser

TikTok fortsätter göra det som TikTok har gjort allt oftare senaste året: kopiera andra. Senaste kopieringen: annonser på söksidan.

Vilket är… ganska precis som det låter som. När du använder TikToks sökfunktion så visas annonser före ”riktiga”, eller åtminstone oköpta, tiktoks.

Nu år det visserligen bara ett test, så det är inte något som lär dyka upp på bred front kommande veckor. Men det är oavsett som sagt var ännu ett sätt när TikTok försöker lyfta in funktionalitet från andra. Och det är inte nödvändigtvis den givna parallellen Google som vi pratar om utan också Meta.

För är det något som Facebook genom åren har blivit mästare på är att skapa ett ständigt flöde av nya annonsytor. Att Facebook och Instagram har fått nya funktioner som sedan utrustats med egna annonsmöjligheter när andra delar av apparna har nått peak ads. När antalet annonser alltså riskerar att äventyra användarupplevelsen som i sin tur kan slå mot annonsintäkterna.

TikTok satsar alltså allt mer på att kopiera Metas skills på det här området.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

Snapchat

Snapchat lägger till stöd att dela Youtube-videos direkt till Snapchat

En liten förändring kan tyckas: Snapchat lägger till stöd för att dela Youtube-videos direkt till Snapchat. Utan att behöva kopiera och klistra in länkar, alltså. Fungerar både för att dela till stories och till DM-snaps. Framförallt så fungerar det även att dela innehåll från Youtubes TikTok-konkurrent Shorts den här vägen – klipp som formatmässigt är mer i linje med Snapchat än vanliga Youtube-klipp.

Men det är inte bara en funktion som gör det möjligt att hoppa över några delningssteg, i och med att delningen blir inbyggd så går det också att använda Snapchat-funktionalitet på det som delas. En Youtube-dekal, alltså.

Så en rätt given funktion. Men också en funktion som visar att Google och Snap fortsätter att fördjupa samarbetet för att bättre hävda sig i konkurrensen med Meta (läs: främst Instagram) och TikTok. En rätt given fortsättning på att Snapchat numer finns inbyggt i Pixel-mobilernas kameror.

You can now share YouTube videos directly to Snapchat

You now have the option of sharing YouTube videos directly to Snapchat.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut bättre inläggsstatistik

Så har det blivit dags för det som LinkedIn började testa för ett tag sedan: bättre inläggsstatistik. Och det (plus övriga saker jag går igenom här) ska nu (snart/inom en inte alltför avlägsen framtid) bli tillgängligt för alla användare som har aktiverar Skaparläget.

För enskilda inlägg så blir det möjligt att se saker som en översiktligt engagemang (hur många kommentarer, reaktioner och delningar) och snäppet bättre information om inläggets räckvidd.

För profilen som helhet blir det dessutom möjligt att se hur allt innehåll har presterat över tid och mer finkorniga insikter i vilka som har engagerat med innehållet.

Dessutom kommer LinkedIn också dela statistik för hur det har gått för en profilvideo – och även knuffa användare mot att fler ska skapa sin egen.

Nyhetsbrev rullas ut till sidor och det kommer även att bli möjligt att visa upp sitt nyhetsbrev på profilsidan.

Sist men inte minst så fick vi också en ny användningssiffra från LinkedIn själva: 5,5 miljoner användare ska nu ha aktiverat Skaparläget. Så, ni vet… 0,6 %. Med tanke på hur meningslöst Skaparläget har varit fram till nu så är det inte särskilt förvånande. Att se om det förändras nu.

(Och jag bara utgår från att den nya statistiken inte blir en betalfunktion, men hej. Microsoft. Vi ska väl inte vara säkra på det.)

LinkedIn is building new analytics and video features for creators

LinkedIn is building more tools for its growing base of creators, including new analytics and video features.

LinkedIn släpper funktionen Career pathfinder

Osäker på vilka kompetenser som du behöver för att komma dit du vill i ditt karriärliv? LinkedIn har din rygg. Ja, eller vill åtminstone göra det enklare att få svar på den frågan med nya funktionen Career pathfinder. Ett, tja, karriärquiz.

Som av en slump så pekar funktionen dessutom på LinkedIn-kurser som du kan gå för att uppa ditt karriärgame. Nästan så att man skulle kunna tro att LinkedIn främst har tagit fram Pathfinder för att marknadsföra sin utbildningsverksamhet.

LinkedIn Launches ’Career Pathfinder’ Which Maps Educational Pathways for Professional Opportunities

The new initiative aims to help LinkedIn members upskill or re-skill as we move beyond the pandemic.

Twitter

Twitter öppnar professionella profiler för alla användare

Chocken. Twitter släpper en ny funktion som faktiskt handlar om kärn-Twitter. Ja, eller gör åtminstone en kärn-Twitter-funktion tillgänglig för alla användare: Professionella profiler.

Funktionen lanserades för ganska precis ett år sedan, men då bara för ett antal utvalda varumärken. Nu kan alltså vem som helst ställa om sitt konto till proffsläge.

Vad innebär då proffsläget? Tillgång till mer funktionalitet, som att visa upp information om sitt företag, visa upp produkter (e-handelsstylee) och börja skicka nyhetsbrev.

Så även om det handlar om funktioner som alltså mycket handlar om Twitter som vi alltid har känt det så är det också helt del i Twitters arbete med att ställa om till att bli… något annat. Ett Twitter långt bortom 140 tecken. Ett Twitter som är betydligt mer multimedialt och som är en självklar e-handelsplattform.

Ja, det är åtminstone vad Twitter vill. Vi kan väl säga att det fortfarande är en rätt bra bit dit. Men proffsläget är oavsett ett intressant steg.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

Twitter drar igång Open Internet Alliance för att påverka EU:s arbete med att reglera techbolag

Vi kommer allt närmare färdigställandet av Digital Markets Act och Digital Services Act, de två stora EU-lagpaket tänkta att reglera techjättarna. Och mer krasst klippa ned deras dominans och makt. Det har förstås fått de stora techbolagen att de senaste åren ha sina lobbymaskiner snurrande för fullt. Nu ger sig även Twitter in i leken, genom att lansera Open Internet Alliance.

Och ja, som hörs på namnet så är OIA inte en sammanslutning av bara Twitter. Tvärtom handlar det om ett gäng techbolag som gått samman under ett Twitter-initierat paraply för att på så vis försöka skaffa sig större lobbymuskler.

Så vad vill då Twitter och de andra medlemmarna (just nu Vimeo, WordPress-ägaren Automattic, Tumblr, tjeckiska sökmotorn Seznam och Berlin-baserade tyska sociala nätverket Jodel)? Ungefär exakt samma sak som Apple, Google, Meta och Microsoft. Ett öppet internet som respekterar de digitala rättigheterna och där konsumenter och internetanvändare har ”verkliga och meningsfulla val och kan lita på att deras data skyddas”. Och framförallt ett internet som ”inte domineras av en handfull mängd företag”.

Så OIA är om man så vill… mid tech. Inte big tech.

Mer krasst så handlar OIA om att sammanslutningen vill att EU ska behandla dem på annat sätt än techgiganterna. Läs: inte ställa lika hårda och långtgående krav på dem. Om jag ska krass.

De företag som ingår, och som kan komma att ingå längre fram, är förmodligen de som riskerar att ses som ”stora techbolag” av EU och därmed falla i samma kravkategori som de allra största, amerikanska bolagen. Det är kort sagt ingen slump att vi har mest amerikanska bolag i konstellationen (även om Tumblr de facto ägs av Automattic). De är bolag som inte kan förvänta sig någon större kärlek från EU. Definitivt inte i nivå med de EU-inhemska. Därför är det heller ingen slump att OIA har velat ha med techbolag som faktiskt hör hemma inom unionens gränser.

Twitter leads call for EU to ’think beyond Big Tech’

In a formalization of an earlier Twitter-led push to try to exert influence over fast-forming European digital regulations, the social media firm has used

Telegram

Brasilien häver förbudet mot Telegram efter bara två dagar

I Ukraina och i Ryssland (plus förstås många andra länder där det gäller att vara extra noga med vad man säger och tänker) är Telegram en av kommunikationskanalerna som rusat i användning sedan Ryssland invaderade Ukraina. Men i Brasilien förbjöds den säkra kommunikationsappen av landets högsta domstol i förra veckan. Men nu, bara två dagar senare, hävs förbudet igen.

Så varför blev Telegram förbjuden? För att företaget bakom appen missade att kolla sina mejl, tydligen. Ja, det var åtminstone Telegrams egen förklaring till varför plattformen inte hade vidtagit de åtgärder mot fejkinformation som myndigheter hade krävt.

Känns som en… sådär stabil och seriös förklaring.

Oavsett. Nu har förbudet alltså hävts, nästan innan det hann träda i kraft. Telegram har nu vidtagit nödvändiga åtgärder, som att stänga vissa konton.

I just det här fallet var det den, tja, andra sidan som förbjöd appen. Alltså inte, som i Ryssland, den sida som vill kunna sprida tosseinformation helt ostört, utan den sida som tycker att verkligheten fortfarande ska trumfa dikten. Ungefär samma sak som när EU i samband med invasionen av Ukraina förbjöd de ryska medierna RT och Sputnik. Men oavsett så är det ännu ett tecken på den kraft som numer finns i sociala medier. Och precis som på andra ställen så är förbud av kommunikationsplattformar en känslig balansgång.

Framförallt i länder som fortfarande har någon form av demokrati som inte bara är ett ord på ett papper.

Telegram’s ban in Brazil has been lifted

Brazil has lifted its ban on Telegram after just two days. Telegram made some changes to combat misinformation in the country, which satisfied the Brazilian Supreme Court.

Övrigt sociala medier

Google Meet får emojireaktioner och bild-i-bild-funktionalitet

Dags för Googles Zoom-verktyg Meet att få lite funktionskärlek. Ett antal nya funktioner landar nu i tjänsten.

  • Bild-i-bild-läge: Ungefär vad det låter som. Du kan förminska Meet-fönstret och fortsätta se mötet fast du inte längre har fönstret aktivt. Du vet, så att det blir enklare att göra andra saker på din dator under ett möte.
  • Emojireaktion: En livsnödvändig funktion som det faktiskt är lite konstigt att den inte har kommit tidigare. Funkar som på många andra ställen: du har möjlighet att reagera på vad någon säger genom att skicka en emoji.
  • Bättre integration med Googles Office-paket: Enklare att dela dokument via Docs, Sheets eller Slides genom att ”dra in” ett Meet-möte till det aktuella dokumentet. Eller starta ett möte direkt från ett dokument.
  • Bättre reducering av bakgrundsljud: Åtminstone för dem som använder ”Meet-hårdvara”. Lär alltså handla om prylar som har extra Meet-stöd.

Google Meet is getting in-meeting emoji reactions and a picture-in-picture mode

Google is announcing a whole bunch of Workspace updates intended to improve virtual collaboration, including the ability to use in-meeting emoji reactions in Google Meet.

Inte ens Donald Trump använder Donald Trumps sociala plattform Truth Social

Hur går det egentligen för Donald Trumps upptrummade sociala plattform Truth Social? Ni vet den som är tänkt att bli en mashup mellan Twitter, Facebook och Youtube och som kommer bli så yuuuuge att den kommer att konkurrera ut samtliga dessa tre? Ja, vi vet inte jättemycket om det. Men det verkar gå… så där med planerna på världsherravälde.

Som det ser ut så har nedladdningarna dammat i backen rätt rejält jämfört med hur det såg ut i när appen lanserades i början av året. 60 000 nedladdningar per vecka jämfört med nästan 900 000 som var siffran första veckan. Visst, nu har Truth Social fortfarande inte släppts skarpt because den inte alls var färdig när den släpptes. Planen är att den ska vara uppe och rulla fullt nu. Ja, eller det var planen. Eftersom den fortfarande bara släpper in folk från en väntelista och alltjämt alltså kräver inbjudan så ser det ut som att tjänsten inte flyger fullt ut enligt tidplanen.

Men det kanske största tecknet på att det svajar rejält är att inte ens Donald Trump använder Donald Trumps sociala plattform. Så här långt har det blivit ett inlägg (eller en ”truth” som är Truth Socialska för ”tweet”) från den förre presidenten. Som lades ut innan de första användarna släpptes in.

Så, ja. There’s that.

Even Donald Trump doesn’t use Truth Social as downloads for the app stall

Donald Trump’s social media network Truth Social has seen a drop off in downloads. Even Trump himself doesn’t use the app.

Dagens ord: TikTots

Rise of the five-year-old ’TikTots’

Children as young as five are regularly using social media despite the rules, a survey finds.

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 34 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon gör det svårare för säljare att undvika Amazons egna frakttjänster

Amazon tajtar till leveransvillkoren för sina tredjepartssäljare. Krav på att säljare måste kunna leverera på lördagar och nya krav kring en- och tvådagarsleveranser. De säljare som inte lever upp till de nya kraven riskerar att bli av med sin Prime-stämpel.

Man kan förstå Amazon: om paket inte kommer fram i tid så klagar kunderna och då slår det mot Amazon. Amazon börjar säkert också känna av konkurrensen när allt fler, största hemmakonkurrenten Walmart inte minst, blir allt bättre på snabba leveranser.

Men det är en känslig balansgång för Amazon. Bra för både Amazon och säljare om säljare använder Amazons numer massiva leveransapparat som kan garantera leveranstiderna genom hela kedjan. Men det kan förstås upplevas som att Amazon ännu mer utnyttjar sin ställning genom att tvinga in sina säljare i sin egen leveranstjänst. Och att det i sin tur både kan vara ett sätt för Amazon att förbättra sina intäkter och att smacka till säljarna med en indirekt avgiftsförsäljning maskerad som en fördel.

Att se hur det här kommer att tas emot av säljare såväl som konkurrensmyndigheter.

Amazon Makes It Harder for Sellers to Avoid Shipping Service

(Bloomberg) — Amazon.com Inc. plans to make it harder for merchants to ship products themselves, meaning they’ll be more likely to pay the company to handle the task.New shipping performance requirements, announced in an email to merchants Tuesday, will require third-party sellers to make deliveries on Saturdays and meet new one- and two-day delivery pledges starting in February.

JD.com tillsätter Chief Livestreaming Officer

Nyhet om tillsättning från företagsbloggen som tillhör Kinas tredje största e-handlare JD.com. Kanske inte direkt är världens mest upphetsande nyhet. Inte ens när det, vad det verkar, är en kinesisk rockstjärna som har fått jobbet. Men jobbtiteln är desto intressantare: Wang Feng blir Chief Livestreaming Officer hos JD.

En titel vi nog lär se hos fler företag framöver. Och då inte bara e-handlare.

https://jdcorporateblog.com/star-rocker-wang-feng-becomes-chief-livestreaming-officer-of-jd-com/

 

Strömmade medier

Apple hotar att stänga av Epic Games tillgång till utvecklarverktygen för iOS och macOS

Åhejåhå. Det eskalerade snabbt. Epic Games bröt medvetet mot reglerna för Appstore och Google Play, sparkades ut från båda appbutikerna och stämde Apple och Google för konkurrensbrott. Och nu kommer Apples svar: man hotar att strypa Epic Games tillgång till utvecklarverktygen för iOS och macOS från och med 28 augusti.

Apple har meddelat att man har sett ”flera” förekomster av hur Epic har brutit mot Apples regelverk, vad det verkar, och hotar nu att stänga av Epic från i praktiken Apples ekosystem. Och det skulle kunna drabba alla spel som använder sig av Epics spelmotor Unreal Engine. Och ja, Epic har förstås vänt sig till domstol för att stoppa tilltaget.

Förstås nära tillhands att misstänka att Epics stämning av Apple kan ha… något med det att göra.

Popcornsfaktorn skruvades just upp till elva.

https://venturebeat.com/2020/08/17/apples-epic-retaliation-unreal-engine-on-ios-and-mac-in-jeopardy/

Epic Games ville ha ett specialavtal med Appstore

Grälet mellan Fornite-utvecklaren Epic Games och Apple fortsätter. Efter det att Fortnite blev utkastat från Appstore (och Google Play) då Epic medvetet bröt mot Apples Appstore-regler bestämde sig Epic för att stämma Apple för konkurrensbrott. Apple svarade med att hota med att helt stänga av Epic från Appstore – vilket också skulle drabba Unreal Engine och därmed en massa spel som inte är Epics. Epic i sin tur bad om domstolsutlåtande som skulle stoppa Apple från att göra det här fram till dess att ett domstolsutlåtande om ursprungsstämningen har kommit – något som Apple i sin tur bad domstolen att högakteligen skita i. Så bra relation all round.

En av sakerna som Epic sa var att de inte bad om att få en specialdeal med Apple, utan att man gör det här för hela världens bästa (typ). I de underlag som Apple har inkommit med som del av sina motargument kan man se att det inte alls stämmer. Epic ville ha en egen lösning men ”hoppas att [samma upplägg] även kan bli likvärdigt tillgängligt för alla iOS-utvecklare”. Något Epics VD förstås är snabb med att tweetpåpeka.

Men det känns om något som en mening som Epic stoppade in just för att kunna säga att man inte verkade bara i egen sak. Om Epic hade fått gehör för sitt undantagsönskemål så hade de självklart inte gått vidare med stämning och hela sin Free Fortnite-kampanj. In your face, alla andra iOS-utvecklare – är väl inte vårt problem om ni inte lyckas förhandla er till samma sak som vi för att ni inte är lika stora.

Dessutom skriver Sweeney uttryckligen det jag lyfte som en trolig baktanke med hela Epics kampanj: man vill att det ska gå för utvecklare att helt runda Apple. Att det alltså ska gå att erbjuda alternativa betalningslösningar som inte ger Apple något. Med andra ord: Epic vill utnyttja hela Apples Appstore-plattform för att gratis distribuera sina spel och vill kunna ta betalt via sin egen betalningslösning och appbutik för att den vägen kunna ta del av transaktionerna. Samma upplägg som Apple har för Appstore, alltså.

Apple says Epic is ’putting the entire App Store model at risk’

Apple has responded to an antitrust lawsuit from gaming company Epic after kicking shooter Fortnite off its iOS App Store for adding a direct payment system. Epic has also sued Google on similar grounds.

Apple tvingar WordPress att lägga till Apples betallösning i appen – men ändrar sig sedan

Så clashar Apple med ännu ett företag. Och den här gången är det Apple som drar igång det. WordPress-appen har stoppades från uppdateringar i en månad – tydligen för att Apple tvingade Automattic, företaget bakom WordPress. com, att lägga till lösning för att betala för köp inuti appen. Något som Automattic gick med på utan att bråka. Därför att de kände att de inte hade något val. Sedan tvärvände Apple och meddelade att Automattic gjort tillräckligt och inte alls behöver det.

Konsekvent/not konsekvent.

Egentligen är det inga konstigheter. Automattic erbjuder betaltjänster, som att köpa domännamn och att köpa abonnemang för WordPress. com. Det handlar alltså om just WordPress. com och inte publiceringsverktyget WordPress. Kommersiell verksamhet, alltså.

Automattic ska ha försökt dölja FAQ-sidan där betalkontona nämns, men det ska inte ha räckt för Apple. Lite väl kissnödigt av Apple kan jag tycka. Däremot är ju en av artiklarna jag länkar till ute och cyklar när den konstaterar att Apple ”successfully forced an app developer to monetize an app so it could make more money”. Det finns ju inget som hade tvingat Automattic att pusha betalalternativen i sin iOS-app eftersom appen innehöll en, visserligen rätt svårhittad, länk som visade att det gick att köpa appinnehåll utanför appen. Alltså utan att ge Apple del av kakan. Inte okej enligt Apples regler – och därmed så var appen redan ”monetized”. Så alltså egentligen inga konstigheter.

Däremot är det Automattic har gjort inte nytt. Har funnits länge. Alltså har Apple helt enkelt inte sett till att företagets egna regler efterlevdes i WordPress-appen. Milt sagt klantigt av dem. Att de dessutom ändrar sig först när det blir skriverier visar att det inte var särskilt genomtänkt till att börja med – eller kanske förmodligen snarare att Apple gett motsägelsefulla besked till dem som granskar appar.

En av artiklarna konstaterar dessutom att det här är ännu ett sätt för Apple att ”slå vakt om sin kassako” och därmed tjäna ännu mer pengar. Men jag skulle snarare säga att det är just granskningen av Appstore, inte minst av EU, som ligger bakom det. Apple försöker nog ännu noggrannare se till att alla, oavsett storlek, spelar efter samma regelbok. Se till att de behandlar alla lika – för att minska risken att granskningar hittar luckor och avvikelser i likabehandlingsprincipen.

Just WordPress-fallet verkar alltså ha någon månad på nacken, så det är inte en följd av senaste tidens Epic Games-bråk. Men ironiskt nog kommer just Epics frontalangrepp att göra Apple ännu mer bokstavstrogna sitt eget regelverk. Även när det som här potentiellt är till Apples nackdel. De vill att den egna bakgården är squeaky clean.

Kommer bli väldigt intressant att se vad de granskningar och (sannolika) rättegångar som är på gång kommer att komma fram till. Och med vilka motiveringar.

Den artikel jag ursprungligen skulle ha länkat till, innan Apple ändrade sig: https://www.theverge.com/2020/8/21/21396316/apple-wordpress-in-app-purchase-tax-update-store

Apple apologizes to WordPress, won’t force the free app to add purchases after all

On Friday, the internet erupted in a small way to learn that Apple had successfully forced WordPress to monetize its free app – forcing it to sell premium plans and custom domain names seemingly just so that Apple could get its traditional 30 percent cut.

Apple drar igång radiokanalen Apple Music 1

Nytt musikinitiativ från Apple: Apple Music 1. Beats 1 under nytt namn. Dessutom får kanalen sällskap av två kompisar: Apple Music Hits och Apple Music Country. Ni vet. Klassiska radiokanaler alltså.

I dessa tider av on demand-underhållning och hyperpersonaliserade algoritmer så har flera strömningsföretag satsat allt mer på livesändningar. Gammal klassisk linjär-tv och frekvensrattningsradio.

Och det är ännu en cirkel som sluts. Ännu ett steg tillbaka till gammalt sätt att konsumera underhållning, i lite uppfräschad kostym. Och ironiskt nog är det det självklara nästa steget i bekvämlighetsjakten.

Drar du igång Spotify, Apple Music, Netflix eller någon av de andra tjänster så händer… ingenting. Du måste aktivt göra val. Visst. Du kommer få personliga rekommendationer som du direkt kan trycka igång. Till och med helt nya användare kan snabbt hoppa in. Men sätter du på en vanlig TV-kanal eller radiokanal så har någon annan redan fattat alla val. Du kan hoppa in när som helst. Det finns alltid något – och det börjar spela utan att du behöver fatta ett enda beslut.

Perfekt när valfrihetsöverdosångesten tar överhanden.

Apple launches Apple Music Radio with a rebranded Beats 1, plus two more stations | TechCrunch

Apple is revamping its streaming radio service. Starting today, its flagship radio station Beats 1 will be rebranded to Apple Music 1 — a change that

Publicister vill få samma 15 %-avtal i Appstore som Amazon Prime Video har

Apple bankas som bekant från alla möjliga håll. Ja, åtminstone Appstore-delarna. Efter att musikströmningsvärlden och spelvärlden har flyttat fram sina anti-Apple-positioner rätt ordentligt så är det nu dags för publicister att ta ton: de vill ha sänkta avgifter. Mer specifikt: de vill ha samma deal som Amazon Prime Video.

Den regel som gäller för alla prenumerationer i Appstore är 30 % till Apple första året och sedan 15 % år två och framåt. Gäller över precis över hela banan. Utom Amazons videotjänst, visade det sig. Där gäller 15 % från dag ett. Apple har alltså gett Amazon ett undantag, sannolikt för att man inte ville att Amazon skulle göra en Netflix och inte längre tillåta prenumerationer via sina appar. Och nu har publicister skrivit ett brev till Tim Cook och vill ha samma deal. Eller egentligen: få veta vad som krävs för att få en Amazon-deal.

Anledningen är att Tim Cook under kongressförhör sa att 15 %-upplägget är tillgängligt för alla som ”lever upp till kraven”. Frågan är nu om kraven är mer än ”ditt företag heter Amazon”.

Med tanke på hur påpassade Appstore är just nu så är undantag inte bra grejer för Apple. Det gör det svårare att argumentera för sin jämlika Appstore-modell.

News Publishers Want the Same Discounted 15% Revenue Share Apple Offered Amazon Prime Video

Major news organizations who offer their content in the App Store want to be able to keep a larger cut of subscription revenue from customers who…

Tencent har lagt fram förslag att slå ihop Twitch-konkurrenterna Douyu och Huya

Förra veckans uppgifter ser ut att stämma: Tencent ska ha föreslagit att de båda Twitch-konkurrenterna Douyu och Huya slås ihop till ett gemensamt företag.

För Tencent är draget rätt logiskt: man äger redan 37 % av Douyu och 38 % av Huya. Man siktar dessutom på att bli majoritetsägare i det nya bolaget, så det ser i så fall ut som att Tencent betalar rätt bra för andras andelar.

Både Huya och Douyu har redan fler månadsanvändare än Twitch och sammanslaget skulle det handla om en tjänst med mer än dubbelt så många användare. Världens alltså rätt överlägset största dedikerade (spel)liveströmningstjänst. Tencent vill förstås eliminera lite onödig konkurrens, mellan två företag de redan är storägare i – och det blir ännu viktigare i ljuset av de förbud som nu börjar dyka upp mot kinesiska bolag. Förstås framförallt mot Huawei och TikTok än så länge, men också Tencent börjar allt mer hamna i kikarsiktet.

Hemmamarknaden kommer med andra ord åtminstone i det hyfsat korta perspektivet bli ännu viktigare. Då gäller det att optimera och kapa kostnader där det går.

Tencent proposes merger of China’s Twitch-like sites Huya and Douyu

Tencent has proposed a stock-for-stock merger of US listed Huya and Douyu, a deal that would consolidate its lead in the mainland Chinese gaming and e-sports markets

Bytedance köper utbildningsföretaget NPY

Man kan tänka sig att Bytedance just nu lägger väldigt mycket tid på sin TikTok-huvudvärk. En följd av det indiska förbudet och, vad det verkar, den framtvingade försäljningen i USA kan bli att Bytedance tvingas backa hem till sin hemmamarknad Kina. En marknad där Bytedance kommer allt närmare att skapa sig ett fullständigt ekosystem – som täcker allt större delar av såväl samhälle som vardagsliv.

Ett av områdena som Bytedance nu ser ut att storsatsa på är utbildning. Som del av det har Bytedance nu köpt NPY/NiPaiYi – en ”mathematical thinking platform”, tydligen. Och ja, det är livesändningar inblandade: NPY:s verksamhet är att just livesändningar – och inspelade videoklasser – som vänder sig till barn i åldrarna 3 till 12.

https://bit.ly/34riimw

 

Bekvämlighetsekonomin

Lyft stänger ner sina bildelningstjänster i Kalifornien – och får uppskov

Senaste veckan har Uber och Lyft clashat extra mycket med Kalifornien. En domstol i delstaten har slagit fast att de båda företagen måste börja behandla sina gig-jobbare som anställda. Bildelningsföretagen hotade med att stänga ned sina verksamheter i delstaten – igår gjorde Lyft slag i saken. Bildelningstjänsten skulle strypas från och med idag – men räddades av ett annat domslut som ger tjänsterna respit åtminstone fram till november.

Två tankar kring det här:

Uber och Lyft gör en Google. Alltså samma sak som när Google skramlade med vapnen mot EU:s upphovsrättsdirektiv och lagstiftningar som ställde krav på att Google skulle betala för nyheter i sökresultatet: man stängde ner News i enskilda EU-länder. Samma här: visa hur det blir. I en delstat. men skulle det här bli verklighet i hela USA så kommer bolagen bli betydligt mindre konfrontativa. Som Google mot EU.

Nedstängningen berör inte cykel- eller elscootertjänsterna, inte heller biluthyrningen. De har ju inte giggare på samma sätt, så det är ju inte så konstigt. Men de stänger också ned det som företagen blir allt mindre intresserade av att hålla på med. Om man så vill: ett test för att se om de övriga delarna får sig ett uppsving när bildelningen inte längre finns kvar.

UPDATED: After threat of shutdown, court gives Lyft more time

Lyft announced it will suspend all ride-sharing in California over an employee classification legal battle with the state.

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 32 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Triller

Triller rusar som TikTok-ersättare

Vad händer egentligen med TikTok i USA? Ja, det vet vi inte. Förbud och uppköp är båda med i loopen. Även på andra håll börjar TikTok granskas i sömmarna (som i EU och i Australien). Indien har så här långt gått längst med ett förbud mot TikTok (och drygt 50 andra kinesiska appar – och kan kanske förbjuda 275 till).

I Indien har TikTok inte bara plockats bort från Appstore och Google Play, förbudet har också inneburit att appen slutat fungera även för befintliga användare. Då kommer förstås frågan: vad ska man använda istället för att få sin kortvideofix?

På Zoom-vis har lite av en outsider rusat upp i topp av nedladdningslistorna: Triller. Och nu börjar lite samma mönster dyka upp även i USA. Lite just in case, alltså.

TikTok replacements, ranked

Constine’s Newsletter #10: Triller vs Dubsmash vs Byte vs Reels, plus unintended consequences of threatening a TikTok ban

TikTok-utmanaren Triller har laddats ner 250 miljoner gånger

TikTok har ju som bekant problem. Ett snart sagt globalt problem. Än så länge värst i TikToks (tidigare) största marknad där appen sedan ett par veckor är helt förbjuden, tillsammans med ett femtiotal andra kinesiska appar. Det innebär att indierna som bäst jagar alternativ. Men även resten av världen verkar börjar preppa sig.

Enligt SensorTower ska konkurrenten Triller nu ha laddats ner över 250 miljoner gånger. Dessutom toppat Appstore-nedladdningslistorna på 50 marknader. Även i Sverige, där appen senaste i söndags toppade.

Tittar vi idag så har Triller däremot rasat till plats 17 i videokategorin här i Sverige. Vi kan väl dessutom anta att en anledning till det var att Instagram Reels såg dagens ljus. Facebooks TikTok-klon inuti Instagram, alltså.

Det kommer bli milt sagt intressant att följa kortvideomarknaden framöver. Ett segment som bokstavligen talat över en natt vändes upp och ned. Att se om TikTok rider ut stormen, om Reels stories-flyger eller om även kortvideon zoomifieras av en helt annan spelare.

I Sverige ser det än så länge inte ut som att TikTok-intresset tagit sig någon större törn. Ligger alltjämt kvar topp tio alla kategorier.

Triller, downloaded 250m times, hits No.1 on the App store in 50 markets – Music Business Worldwide

TikTok rival continues its rapid growth story…

Kortvideoappen Triller integreras i Snapchat

Tidigare idag skrev jag om kortvideoappen Triller som har rusat upp i nedladdningslistorna i Indien och i USA på grund av hotet mot TikTok (förbjudet i Indien, kanske snart förbjuden i USA). Här är en Triller-nyhet som jag missade (från i mars, alltså innan TikToks riktiga bekymmer drog igång): Triller har integrerats med Snapchat.

I princip alla stora techbolag jagar kortvideo just nu. Inte minst Facebook som är i full färd med att rulla ut sin senaste variant Instagram Reels. I det här fallet ser det ut som att Snapchat alltså skaffar sig en egen version i och med samarbetet med Triller.

Integrationen via Snap Kit presenterades alltså i mars, vilket sannolikt var ett samarbete där Triller såg möjligheten att få draghjälp av Snapchats användarbas. Men nu, något drygt kvartal senare, är frågan om det inte är tvärtom: att Triller kan bli en boost för Snapchat.

Vad som händer med TikTok vet vi som sagt var inte, men i Indien är svartlistningen alltså redan ett faktum. Det är med andra ord numer ett potentiellt väldigt bra läge även för Snapchat.

Triller And Snapchat To Integrate Snap And Triller Using Snap Kit

LOS ANGELES, March 31, 2020 /PRNewswire/ — Triller, the popular AI-powered music sharing social media app and creator of ”social streaming” today announced a revolutionary step that will integrate Triller into the Snap feed and story, for Triller users.

Triller stämmer konkurrenten TikTok för patentintrång

Mycket Triller idag. Och mer bekymmer för TikTok. Nu stämmer Triller, som Zoomat upp som en TikTok-ersättare i Indien och i förebyggande syfte allt mer i USA, TikTok och ägarföretaget Bytedance för patentintrång.

Handlar tydligen om funktionen i TikTok som låter användare klippa ihop flera videosnuttar till en video med samma låt. Triller ska alltså sitta på ett patent gör att TikTok inte har rätt att använda den funktionen på det sätt som den idag är implementerad. Ja, eller det är åtminstone vad Triller tycker. Återstår att se om rätten håller med.

https://techcrunch.com/2020/07/30/triller-sues-tiktok-over-patent-infringement/

Övrigt sociala medier

WordPress lanserar Slack-varianten P2

Japp. Klart att även WordPress släpper en Slack- och Teams-konkurrent. Ja, eller inte fullt ut i närheten av dem, men väl en hybrid mellan den typen av samarbetsplattformar och ett gammalt hederligt intranät.

https://techcrunch.com/2020/08/06/wordpress-com-launches-new-p2-to-take-on-internal-communication-tools/

 

Sök/SEO

Google rullar ut leads-formulär för Youtube och Discover

Google Ads får ny aktiveringsfunktion. Ja, eller snarare: leads-formulärfunktionen som dök upp för sökordsannonser utökas nu till att även fungera för kampanjer i Youtube och Discover.

Google Ads Advertisers Can Now Capture Leads From YouTube

Google is bringing lead form extensions to ads on YouTube, allowing advertisers to capture leads while people watch videos.

Google börjar fråga om användare känt av jordskalv

Intressant tillägg i Googles sök, men också i linje med vad både Google och andra techbolag har börjat göra: Google börjar fråga sina användare om de känt skakningar själva när de söker på ”jordskalv”. Man kompletterar alltså sin maskingenererade kunskap med crowdsourcat mänsklig.

Google har genom åren skaffat sig sjukt bra koll på världen tack vare de stora sökvolymer som de varje dag skyfflar runt. Börjar en massa människor googla ”jordbävning” samtidigt så är chansen väldigt god att det faktiskt har inträffat en jordbävning där och då. Eftersom Google också får in positionen från de flesta användare så vet de var det skedde och kan berätta det för dem som söker och/eller dela med sig till myndigiheter.

Men i just jordbävmingsfallet kan förstås människor på andra ställen också googla eftersom de läst om det exempelvis på Facebook. Genom att komplettera sökplatsen med ett ja/nej/inte säker-svar från den som googlar så kan man än bättre pinpointa var jordbävningen ägde rum. Dessutom snabbare. Och ett ”inte säker”-svar har också ett värde: det kan bokstavligen talat ringa in jordskalvets epicentrum.

Google Search Asks Did You Just Feel Shaking After Earthquake Search

Some of those who searched Google about an earthquake yesterday in some California regions were given a special box in Google search asking the searcher ”did you just feel shaking.” Here is a screen shot of this box from Shree Khare who is in Yorba Linda, California.

Tencent vill köpa sökmotorn Sogou

Ny potentiell/sannolik affär för en av Kinas två techgiganter Tencent: man har lagt ett bud på sökmotorn Sogou. Ja, eller Tencent har lagt ett bud på de dryga två tredjedelar aktier man inte redan äger. Som del i affären skulle Sogou i så fall avnoteras från börsen.

Ännu en affär i techvärlden är i sig numer nästan vardagsmat. Jag gissar att även Tencent shoppar mindre företag i ungefär samma takt som de västerländska kollegorna. Men det finns trots det två intressanta saker med (den sannolika) affären.

Den ena är att Tencent gör som Facebook också gjort nyligen: man uppgraderar (?) partnerskap och minoritetsäganden till fullständigt medlemsskap i techgigtantklubben. Strategiska allianser är fint, men allianser kan Game of thronas. Som i förra veckan när Apple gick och köpte mobilkassaapparatsförewtaget Mobeewave – ett företag som Samsung investerat i och pilotsamarbetade med.

Det andra är att sök blir allt viktigare – för sociala medier. Facebook har sedan starten framförallt handlat om att döda tid men har senaste åren förstås vridits allt mer mot shopping och det lokala näringslivet. Områden som sökmotorer excellerat inom – åtminstone när det handlar om intentionsbaserade interaktioner.

Om du är ute efter en rörmokare så kommer du förmodligen antingen googla eller kasta ut en fråga i bekantskapskretsen. Letar du efter en ny smashing outfit så kommer du inte att facebooka eller instagramma efter det (möjligen pinteresta). Men i Facebooks – och Tencents – värld kan du förstås göra båda sakerna på samma ställe. Fråga dina vänner och ”googla” på samma gång, typ. Även världens just nu mest bashade bolag, TikTok-ägaren Bytedance, började så smått rulla ut en egen webbsökmotor för inte så länge sen.

(Och ja. Jag kämpar väldigt hårt mot instinkten att ordvitsa the bejeezus ur den här nyheten. Som att Tecent vill att WeChats sökmotor ska sogoua mindre. Raggadadish.)

https://techcrunch.com/2020/07/27/tencent-wants-to-take-full-control-of-long-time-search-ally-sogou/

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon bekräftar att man öppnar i Sverige

I förra veckan avslöjade Ehandel. se att Amazon har en i princip helt färdig sajt för den svenska marknaden. Det verkar ha lett till att Amazon helt enkelt gick ut och bekräftade att de kommer att öppna i Sverige. Inget klart om när, men vi kan nog utgå från att den är igång till julhandeln. Kanske redan till Amazons egen shoppingdag Prime Day som i år coronaflyttats från våren till hösten. 5 oktober är just nu ett datum jag sett spekulationer om.

Det skulle i så fall mest bli ett symboliskt öppnande, eftersom Prime Day just handlar mycket om Prime-kunderna. Not so much sånt i Sverige än.

Det mest intressanta med Amazons pressmeddelandet är annars formuleringen ”nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige”. Det låter som rätt mycket mer än bara en e-handelssajt.

Amazon lanserar i Sverige: ”Vi är optimistiska” – Ehandel.se

Nu är det officiellt, det vi avslöjade redan i höstas. Amazon har påbörjat lanseringen av sin svenska sajt. Amazon har varit tillgängligt för svenska

 

Strömmade medier

Disney+ har nu 60,5 miljoner prenumeranter

Uppdaterade siffror från Disney i och med gårdagens kvartalsrapport: Disney+ har nu 60,5 miljoner prenumeranter. Det betyder att tjänsten har ökat med 9-10 miljoner sedan april.

Som jämförelse har Netflix numer 193 miljoner användare och fyllde på med över 10 miljoner under samma period. Men då finns Netflix på betydligt fler marknader än Disney.

(Och, ja, Disney+ var väl ungefär den enda ljuspunkten i Disneys rapport. Disney som företag är väldigt fysiskt. Omsättningen föll med 42 % och vinstmässigt blev det ingen vinst alls. Man kan tänka att även Disney funderar lite inför framtiden.)

https://techcrunch.com/2020/08/04/disney-grows-to-more-than-60-5m-subscribers/

Facebook, Microsoft och Google kritiserar Apples Appstore-riktlinjer

Apple har senaste tiden hamnat rätt mycket i skottgluggen för sina Appstore-riktlinjer. Det i sin tur gör att EU börjar ägna allt mer tid åt att granska upplägget för att se om det är konkurrenshämmande. Lär inte bli mindre när nu Google, Microsoft och Facebook alla anklagar Apple för samma sak: att Apple inte släpper fram respektive företags spelplattformsappar.

Facebook Gaming har, efter att ha fått nobben av Apple ett gäng gånger under våren, till sist släppts för iOS. Men det är utan en hyfsat väsentlig del av den tänkta appupplevelsen: själva spelandet. Visst, det går att titta på andra som spelar, som åtminstone initialt är huvudfunktionen oavsett, men det går alltså inte att spela själv.

Apples argument är att de skulle behöva granska alla spel som lanseras via de respektive speltjänsterna. Kritiker drar då paralleller till Netflix, där Apple inte granskar respektive film och avsnitt. Lite haltande argument eftersom det är skillnad på programvara och film, men hej. Gör inte läget bättre för Apple.

Det blir inte heller bättre av att WeChat redan har ett undantag som möjliggör just distribution av appar inuti en app. Det gör förstås att kritiken om att Apple vill premiera sin egen Arcade-tjänst kommer bli något som EU kommer titta extra noga på.

Facebook not happy Apple is forcing Gaming to launch on iOS without games

Facebook Gaming is finally out on iOS, but it’s missing an important component: games.

Tencent kan slå ihop liveströmningstjänsterna Douyu och Huya

Så ser det ut som att WeChat-ägaren Tencent håller på att tråckla ihop ännu en jätteaffär: uppgifter om att Tencent förhandlar om att slå ihop liveströmningstjänsterna Douyu och Huya.

De båda tjänsterna har spelvideoströmning som huvudverksamhet, motsvarigheter till Amazons Twitch alltså. Tencent äger dessutom lika stora andelar i de båda konkurrenterna (37 % i Huya respektive 38 % i Huya) så man kan förstå att Tencent tycker att det är lika bra att konsolidera dem. Eftersom Tencent alltså inte är majoritetsägare så håller man väl på att som bäst försöka övertyga övriga aktieägare om att det är en bra idé. Dessutom verkar Tencent intressant nog vilja bli största aktieägare i det nya företaget. Kanske inte helt lättsmält för övriga.

Tanken verkar vara att de två företagen (åtminstone initialt) varumärkesmässigt lever vidare som två separata tjänster. Det skulle oavsett kunna skapa en paraplytjänst värd 10 miljarder och med totalt 300 miljoner användare. Skulle därmed kunna göra tjänsten dubbelt så stor som Twitch sett till användare (140 miljoner månadsanvändare enligt senaste siffran 2018).

Tencent är redan världens totalt sett största spelföretag så att bli störst även inom e-sportsändningar är en rätt naturlig utveckling. Att se om uppgifterna stämmer.

https://finance.yahoo.com/news/tencent-talks-create-10-billion-063744220.html

Fortnite lägger till bilar i spelet

Så är det dags för ett nytt slags fordon i Fortnite: bilar. Vid en första anblick kanske rätt mycket en icke-nyhet. Till och med för många Fortnite-spelare. Visst. Kul tillägg, men inte så mycket mer. However, det finns potentiellt något större här.

Häromveckan blev det klart att Tesla Model 3 kommer att dyka upp i PUGB. Produktplacering alltså. Och därmed ännu en annonsplats – och därmed intäktskälla – för Fortnite.

Cars are coming to ’Fortnite’

At long last, Epic Games is adding regular old cars to Fortnite. The aptly-named Joy Ride Update will introduce four vehicles — the Islander Prevalent sedan, Victory Motors Whiplash sports car, OG Bear pickup truck and Titano Mudflap six-wheeler — for you to cruise around the map with friends.”

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber gjorde kvartalsförlust på nästan 2 miljarder dollar men leveranserna rusade

Igår var det dags för Uber att rapportera sitt coronakvartal. Och som väntat gick det… inte så bra. Nu brukar det sällan gå bra för megaförlustmaskinen Uber, men Q2 var illa till och med för att vara Uber. Bokningarna från mobilitetsverksamheten Stuka-dök med 73 % och omsättningen från bildelandet med 67 %. Det gav en förlust på 1,78 miljarder dollar. På en omsättning om 2,24 miljarder. På ett enda kvartal.

Ouch. Ie.

Totalt landade omsättningen på en minskning med 29 % och det kan Uber tacka Uber Eats för. Matleveranserna dubblades jämfört med förra året till en omsättning på 1,21 miljarder. Inte tillräckligt för att väga upp mobilitetsförlusterna, men tillräckligt för att matleveransverksamheten för första gången var större än mobilitetstjänsterna.

Förutom att det väl är 2020 i ett nötskal så visar det också varför Uber satsar så mycket just på leveranssidan. Förutom att det marginalmässigt sannolikt är bättre så är det nog en stabilare verksamhet. Definitivt nu, när vi kan anta att rätt mycket av vanorna att beställa hem det mesta kommer att leva kvar. Samtidigt som vi kan tänka att bilarna kommer få det ännu tuffare i storstäderna. (Vilket i sig förstås är en väldigt bra grej.)

https://www.marketwatch.com/story/ubers-delivery-business-tops-core-ride-hailing-as-pandemic-rocks-earnings-11596745421

DoorDash lanserar virtuella närbutiker

DoorDash, nummer ett i USA vad gäller färdigmatleveranser, flyttar fram positionerna ytterligare. Nu lanserar man DashMart – virtuella närbutiker som alltså bara finns i DoorDash-appen

Även om DoorDash inte finns i Sverige (än?) så finns det ett par saker att ta med sig här.

Den mest uppenbara är förstås att det handlar om just närbutiker. Det ska med andra ord kunna gå att köpa godis och mat av den typen som finns hos mindre kvartersbutiker. DoorDash – och även de andra färdigmatsleverantörerna – siktar alltså allt mer på leveransverksamhet oavsett vilken sort det handlar om. Vi ser liknande utveckling hos exempelvis Uber Eats.

Den andra saker är hur det här också är i linje med en annan trend: att e-handlare utmanas från allt fler håll. Sociala medier, betalplattformar och leveransföretag. Varför ge bort transaktionen och den delen av kundmötet till någon annan när man lika gärna kan erbjuda hela kedjan själv?

DoorDash launches online DashMart convenience stores to sell snacks and groceries

DoorDash is launching its own line of owned and operated online convenience stores under the DashMart brand, which will live entirely within the DoorDash app. It will sell snacks, groceries, and food items curated from partner restaurants. It’s already live in eight US cities with more planned to come.

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Mobilt

Huawei presenterar Mate 30 Pro – utan Google-appar

Och där presenterade Huawei sin Mate 30 Pro. Den första nya Huawei-mobilen sedan Google sa upp Huaweis Google-licenser (för att följa USA:s förbud). Alltså det som har Huawei rätt att förinstallera Googles appar. Och använda Google Play. Kort sagt saker som är… rätt centrala i en Android-mobil.

Den absolut största frågan inför presentationen av den nya mobilen var alltså: hur ska Huawei lösa det? Det egna operativet Hongmeng/Harmony? Operativ via Mail. ru och appar från Yandex, båda ryska företag?

Svaret blev… att vi inte fick något svar.

Vi vet mycket om hårdvaruspecifikationerna, men alltså inget om mjukvaruutmaningen. Tydligen kan man på bilderna se att mobilen använder Huaweis EMUI 10-mjukvara – som bygger på Android (men då, antar jag, open source-Android – utan Googles funktioner). Man kan inte heller se några Google-appar på hemskärmen, men inte helt klart vad det blir istället.

Att Huaweis mobiler inte kan köra (Google)Android eller använda Google Play är ett väldigt litet problem i hemlandet Kina. Men i resten av världen? Som någon konstaterade: en Android-mobil utan Google är lite död vid födseln. Att se om Mate 30 Pro ens släpps i USA eller Europa. Och vad Huawei gör om det visar sig att USA:s svartlistning träder i kraft fullt ut vid årsskiftet.

Huawei Has Announced the Mate 30 Pro With a Super-Sensing Camera | Digital Trends

Huawei has launched the Mate 30 and Mate 30 Pro smartphones at a special event in Munich, Germany, and the new phones are full of surprises. Anticipated for some time, the new phones are the first to launch since the U.S. placed Huawei on the Entity List, making it impossible for U.S.

Efterfrågan på iPhone 11 kan vara bättre än väntat

Hur är efterfrågan på nya iPhone 11? Ja, det vet vi förstås inte än (och vi kommer ju inte heller få veta exakt, eftersom Apple sedan årsskiftet slutat redovisa försäljningssiffror för iPhonen). Men den träffsäkre Apple-analytikern Ming-Chi Kuo bedömer att det är rätt stort sug.

Det verkar vara framförallt de nya färgerna som lockar och Kuo ser också en skillnad i efterfrågan mellan olika marknader. I iPhone-landet USA är intresset stort för Pro-modellerna medan det i Kina är den vanliga iPhonen som lockar mest. Båda dessa är väldigt viktiga: Kina-siffran för att boosta försäljningen i landet överhuvudtaget och USA-siffran för att Apple ska fortsätta med det som de framgångsrikt gjort för att möta den vikande mobilförsäljningen: få folk att köpa dyrare modeller.

På fredag börjar de nya modellerna skeppas, så då kommer vi ganska snabbt kunna se på leveranstiderna hur det går.

Kuo: iPhone 11 Order Demand Better Than Expected, New Colors Particularly Popular

iPhone 11 and iPhone 11 Pro order demand is ahead of expectations since the start of pre-orders on Friday, according to a research note by Apple…

iOS 13 släppt – och verkar vara ovanligt buggigt

Där ser man. Idag släppte Apple iOS 13, alltså nästa stora uppdatering av iPhone-operativet. Tidiga rapporter har pekat på att iOS 13 var rätt buggigt. Något som bekräftades av att Apple gick upp med datumet för första rättningsuppdateringen 13.1 INNAN iOS 13.0 ens hade släppts. Skulle släppas 30 september. Och nu meddelar företaget att man tidigarelägger 13.1 med en vecka. Läs: det finns rätt många hyfsat allvarliga buggar.

Jag laddar aldrig ner första versionen av en större operativuppdatering från Apple (och för den delen: jag köper aldrig första versionen av en helt ny produkt eller helt ny generation av en produkt från Apple. Okej, jag köpte den första ultratunna MacBooken och det var…. dumt). Den här nyheten från Apple säger att det finns EXTRA mycket anledning att INTE installera iOS 13 förrän (minst) 13.1 anländer.

Så ni vet. You’ve been warned, told you so, don’t blame me etc.

Apple reschedules iOS 13.1 and iPadOS releases for September 24th

Apple has barely released iOS 13, but you might be getting another significant revision mere days later. The company has told Engadget it’s moving the releases of iPadOS and iOS 13.1 to September 24th, or nearly a week before the originally scheduled September 30th debut.

Apple kan presentera ny iPad Pro i oktober

Kommer vi få en ÄNNU större iPhone i oktober? Kanske. Det har börjat florera bilder på vad som skulle kunna vara iPhone 11 Pro Maxmax. A.k.a. nästa iPad Pro.

iPhonen och iPaden går lite två olika parallella spår just nu. Dels börjar de mjukvarumässigt bli allt mer olika plattformar, inte minst tack vare iPad OS som kom tidigare i år, men hårdvarumässigt börjar de allt mer komma i generationsfas med varandra. Därför skulle det inte vara oväntat om även nästa iPad Pro skulle få samma trekamerauppsättning som iPhone 11 Pro. Det är åtminstone just det som bilderna som nu har kommit upp till ytan pekar på.

Att se vad som kommer under tillställningen i oktober. Ja, om det ens blir någon. Apple släpper allt mer hårdvara bara genom en uppdatering av Apple Store, utan nån stor baluns. Om det blir något så kan vi misstänka att vi kommer få se mer än en ny iPad Pro.

Att se vad som händer.

This could be Apple’s new triple-camera iPad Pro

Apple is rumored to be working on new iPad Pro models that include a triple-camera system. Now a leaked final design mockup reportedly gives us an early look at the new iPad Pro before a potential launch event in October

Google presenterar Pixel 4 15 oktober

Nästa Google-happening. Igår bjöd företaget in till ett ospecificerat event 15 oktober. Det är inte säkert att det kommer att handla om Pixel 4, men vi kan vara säkra på att det kommer att handla om Pixel 4.

Med tanke på att Google numer är de som läcker mest om sina kommande mobiler så vet vi mer säkra saker än vad som brukar vara fallet om en ny mobil. Så den stora frågan är förstås vilka andra produkter som Google kommer att presentera.

Och likt Apple kanske det allra mest intressanta vad det kan komma för uppgifter om tjänster kopplade till företagets hårdvaror.

https://techcrunch.com/2019/09/16/google-will-unveil-the-pixel-4-and-other-new-hardware-on-october-15/?1

Avanza börjar med differentierad inloggning i sin app

Har jag sagt att jag gillar Avanza? Okej, det finns absolut förbättringspotential (framförallt hade det varit väldigt önskvärt med handel på fler marknader utan mäkleri – även om jag fattar efterfrågan/kostnad-argumentet). Men hur de arbetar med sina digitala tjänster är nästan alltid värt en applåd. Både vad gäller kundfokus och transparens.

Och vad gäller funktionsförbättringar handlar det ofta om det småskruvande som många pratar om men få gör (det blir sjukt osexiga ledningsgruppspowerpoints – mycket roligare att börja om från början med jättewebbprojekt varje gång). Smarta tillägg. Som här: logga in med Touch ID eller Face ID.

Ja, det här har ju gått tidigare via Bank ID, men blir nu ännu smidigare. Och framförallt: differentierad inloggning. Om man loggar in med biometri kan man dessutom vara inloggad längre. Ett löjligt litet tillägg som gör mig som kund rejält mycket gladare..

Det är i de här lägena jag alltid undrar hur det 2019 inte är möjligt att Handelsbanken inte kan svara på frågan om mitt saldo utan att kräva fullständig inloggning. Eller för den delen: varför kan jag inte välja att få en notis när saldot på mitt kortkonto understiger ett visst belopp?

”Förbättringspotential” är ordet som ska in på vägrätt åtta.

Skärmdump från Avanzas app med information om inloggning med Face ID och Touch ID

 

Digitalisering

Kalifornien lanserar nytt inbytesprogram för bilar – byt in bil mot en elcykel

Åh vad jag gillar det här initiativet. Bilinbytesprogram i Kalifornien. Lämna in din bil som delbetalning för nästa köp. Men i det här fallet kan man välja att låta bilen bytas in mot en… elcykel.

👏👏👏👏👏

Hey California, you can now trade in your old car for an electric bike!

Good news, Californians! Do you have an old gas car laying around that you don’t use, and would rather turn…

 

Ekonomi och finans

Kortvideoappen Kuaishou värderas till 25 miljarder dollar

Mer information om hur det går för kinesiska kortvideoappen Kuaishou (eller Kwai som den internationella versionen heter). Jag skrev i förra veckan om hur företaget kan vara på gång att rampa upp inför börsnotering nästa år i och med ännu en jättefinansieringsrunda. En runda ledd av Tencent som kan fylla på Kuaishous kassa med 1 miljard dollar. Rundan ska i sin tur ge Kuaishou en värdering runt 25 miljarder dollar.

Bytedance far just nu fram som en skenande ångvält vad gäller att äta upp den tid som kineserna lägger online – främst på bekostnad av WeChat-ägaren Tencents tjänster. Tencent har redan en egen kortvideotjänst, men är inte i närheten av användarnivåerna för Bytedances appar, förstås främst TikTok.

Sett ur det perspektivet är det förstås inte konstigt att Tencent vill ha en kaka i den kortvideoapp som ska vara näst störst i Kina (Tencent har investerat i Kuaishou i omgångar sedan 2017).

Men inte bara det, enligt bedömningar från appundersökningsföretaget SensorTower drog Kuaishou totalt sett in mer pengar än TikTok andra kvartalet – bara Youtube låg före. Förstås alltid svårt med appintäkter för de kinesiska Android-apparna eftersom Google Play inte finns i landet, men det är oavsett intressanta indikationer på hur det går för Kuaishou.

De nya pengarna ska mycket användas för expansion utanför Kina, så snart kanske även vi har anledning att ha med Kwai i media- och marknadsföringsmixen.

https://pandaily.com/kuaishous-pre-ipo-valuation-reaches-25-billion/

Tencent lanserar Fenfu – ett virtuellt kreditkort

Kan Apple kan Tencent. Senaste produkten från WeChat-ägaren: Fenfu. Ett virtuellt kreditkort.

Man kan fundera, ännu mer än i Apple-fallet, varför ett företag som lever i mobilen, i ett land där mobilbetalningar är så stort, satsar på ett kreditkort. Ledtråden ligger i ”kredit”-delen av konceptet. Möjlighet att tilltala de kunder som inte är kreditvärdiga nog att få ett kreditkort vanliga vägen.

Artikeln konstaterar att finanstjänster av den här typen kan bli intäkter i form av förseningsavgifter och liknande, men mycket handlar förstås om att ge människor som annars inte skulle ha möjlighet att spendera pengar nu får det. De kunder som heter ”the unbanked” när Amazon gör ungefär samma sak. Eller i det här fallet kanske snarare ”the underbanked”.

Med andra ord: en satsning som mycket handlar om att driva trafik och intäkter till andra delar av WeChat- och Tencent-ekosystemen.

Sen finns förstås den rätt uppenbara med just den här typen av initiativ. Det finns en anledning att vanliga banker anser att vissa kunder inte ska få köpa saker med pengar de inte har. Sms-lån är som bekant inte bara bra, om vi säger så.

Det var ungefär det här som var orsaken till att världens kastades in i den värsta finanskrisen på nära 100 år för ett årtionde sedan.

https://pandaily.com/tencent-incubates-new-financial-product-fenfu-to-take-on-ant-financials-huabei/?2

Airbnb omsatte 1 miljard dollar Q2 2019

Nya siffror från Airbnb. Den här gången gällande årets andra kvartal. För andra gången översteg Airbnbs intäkter 1 miljard dollar under ett kvartal. Företaget har nu (september) också nått en ny milstolpe i och med att man numer har över 7 miljoner Airbnb-uthyrningsställen i över 100 000 städer runtom i världen.

I och med att Airbnb inte är noterade så släpper de siffror lite när de känner för det – och förpackade som de känner för det. Det betyder att vi inte fick några vinstsiffror för andra kvartalet, men sedan tidigare har Airbnb meddelat att man har nått ett positivt rörelseresultat såväl helåret 2017 som helåret 2018.

Det skulle alltså kunna betyda att Airbnb om/när de går till börsen (ihärdiga uppgifter om att det kommer att ske under nästa år) så skulle det kunna innebära att Airbnb skulle bli något så ovanligt som en startup som kan uppvisa vinst när de kliver in på börsen. Om inte, åtminstone en förhållandevis liten förlust sett till företagets storlek och omsättning.

Airbnb says second-quarter revenue topped $1 billion

Airbnb Inc took in more than $1 billion (£801 million) in revenue for the second quarter of 2019, the second time it exceeded that level in its decade-plus history, the home rentals company said in a statement on Wednesday.

Airbnb bekräftar att man siktar på börsnotering 2020

Där ser man. Igår bekräftade Airbnb att man kommer att börsnoteras 2020, som väldigt många redan har utgått ifrån. Okej, ska vi vara krassa så skriver företaget i sitt pressmeddelande dels att de ”siktar på” och ”förväntar sig bli” börsnoterade 2020, vilket gör att hela nyheten blir ett enda stort mmmmmkay? ”Vi är jättesäkra på att vi nog kanske förmodligen eventuellt sannolikt kommer att bli börsnoterade under 2020.”

Men faktum kvarstår att Airbnb nu alltså skarpt uttalar planer att bli ett börsbolag. Och bara det är ett stort steg.

Airbnb Announces Intention to Become a Publicly-Traded Company During 2020

Airbnb, Inc. announced today that it expects to become a publicly-traded company during 2020.

Stripe når nya rekordvärderingen 35 miljarder dollar

Ännu en stor investering i en techstartup. Den här gången är det betalförmedlaren Stripe, konkurrent till plattformar som PayPal och Square, som plockar in 250 miljoner i en ny finansieringsrunda. Det ger Stripe en värdering på 35 miljarder dollar.

Värderingar på onoterade bolag är alltid extra mycket luftslott, men en värdering på 35 miljarder skulle göra att Stripe går om såväl Airbnb som We(Work) i värdering.

I det senare fallet handlar det visserligen om att frågetecknen som radas upp i samband med Wes börsansökan har fått We att skruva ner sin värdering rätt ordentligt, men oavsett. Det skulle, enligt de senaste siffror jag har sett, göra Square till världens fjärde högst värderade startup. Bara TikTok-ägaren Bytedance, Uber-konkurrenten Didi Chuxing och e-cigarettillverkaren JUUL Labs värderas högre.

Stripe är dessutom något så ovanligt som ett bolag i de här värderingsnivåerna som uttryckligen sagt att de INTE är intresserade av en börsnotering. Åtminstone inte den närmaste tiden.

Stripe tänker istället använda pengarna för att investera i ”den infrastruktur som kommer att driva internethandeln 2030 och framåt”. Men förstås även annat, som att utveckla Stripe Capital – alltså den företagsutlåningsgren som företaget lanserade den här månaden.

No Title

No Description

We Company kan skjuta upp sin börsnotering

Huh. Jag trodde att vi hade kommit förbi det här, men tydligen inte. De envisa ryktena om att We(Work) kan vara på gång att skjuta på eller helt skrota sin börsnotering fortsätter. Nu är vi tillbaka i ett halvoffläge. Wall Street Journal har nu kommit över (nya?) uppgifter som pekar på att We kommer att skjuta på sin notering.

Verkar dock inte handla om den senareläggning som storinvesteraren Softbank enligt uppgifter (det är MÅNGA uppgifter som florerar i We-fallet…). Alltså inte en paus till nästa år, utan bara en försening med några veckor eller eller nån månad.

Lär i så fall även här bero på ett upplevt svalt intresse från investerare. Samma sak som pekar på att We är på gång att sänka sin värdering till ett belopp som skulle kunna vara lika mycket – eller lägre – än det som bara Softbank redan har investerat i företaget. Softbank meddelade häromdagen att man komer att köpa aktier för ytterligare 750 miljoner dollar vid noteringen. Ett styrketecken i ungefär alla andra fall, men som We-läget är nu så känns det snarare som en halvdesperat åtgärd för att försäkra marknaden om att Softbank helt och fullt tror på Wes potential.

Just nu börjar det kännas som att det absolut bästa för We vore att helt ställa in sin notering på obestämd tid. För sin egen skull. Ge sig själva mer tid att få ordning på benföringen – både vad gäller börsnoteringen och den egna verksamheten. De skulle behöva den arbetsron att bygga företaget utanför aktiemarknadens hårda granskningstillvaro ett tag till. Bara att fråga, tja, Snapchat, Twitter, Uber och Lyft.

Däremot skulle en inställd börsnotering kräva att man kan acceptera en rätt rejäl prestigetörn. Och när det handlar om börsnoteringar trumfar prestige och att man får ringa börsklockan väldigt mycket annat.

Ja, om det nu inte är så att We är tvingade att gå till börsen för att säkerställa nytt kapital. I slutet av förra året talades det om att Softbank skulle investera ytterligare tio miljarder dollar i We, men efter intern kritik nöjde sig Softbank med att ”bara” skjuta till två miljarder. Om det är så att We har så bråttom att kliva in på börsen för att de redan nu börjar få svårt att hitta investerare beredda att tro på företaget och företagets upplägg – ja, då kan We ligga risigare till än vad jag trott.

Next time, on We Companys börsnotering…

WeWork’s parent company is reportedly delaying its idiotic IPO plans

The Wall Street Journal reports that The We Company, which owns co-working space provider WeWork, is putting its plans for an IPO on hold.

Salesforce investerar i WordPress-ägaren Automattic

Det här är väldigt intressant. Och oväntat. Automattic, företaget bakom WordPress. com (men förstås också mycket bakom WordPress i stort), tar in sin första investering sedan 2014. Man fyller på kassan med 300 miljoner dollar, vilket ger företaget en värdering om 3 miljarder dollar.

Men det intressanta i affären är att finansieringsrundan helt och hållet bestod av kapital från… Salesforce. Okej, egentligen Salesforce riskkapitalgren – men den lär ha täta band till företagets verksamhet i stort. Om inte annat så ser alltså Salesforce ett investeringsvärde i själva företaget och tjänsten.

Att Automattics VD ”hintar” att investeringen kan möjliggöra för företaget att ”utforska produktintegrationsmöjligheter med Salesforce” känns lite… nähä? Med andra ord i det närliggande perspektivet ett sätt för Salesforce att trycka ut sina tjänster till fler företag, men med tanke på att det här är Salesforce andra investering i ett publiceringsverktyg så kan vi gissa att Salesforce nog har större ambitioner än några WordPress-pluginer.

Salesforce invests $300M in WordPress poster child Automattic – SiliconANGLE

Salesforce invests $300M in WordPress poster child Automattic – SiliconANGLE

De tio högst värderade startupbolagen i världen

En lista över de tio högst värderade startupbolagen i världen, enligt CB Insights. Om vi bortser från problem som den faktiska definitionen av en startup och att värderingarna är lite luftkonstruktioner så kan man konstatera att det är… rätt stor övervikt av amerikanska och kinesiska bolag.

Men inte bara det: den här listan säger också något om hur fort det kan gå. Enligt de senaste uppgifterna kan We(Work)s värdering ha kollapsat till ”bara” 10-12 miljarder dollar i samband med bolagets arbete mot börsnotering. Å andra sidan har kinesiska kortvideoappen Kuaishou/Kwai precis stängt en förnoteringsrunda som gett bolaget en värdering runt 25 miljarder dollar – vilket alltså skulle betyda att de ersätter We på topp tio-listan.

Listan är oavsett en bra temperaturmätare på vad som är hett investeringsmässigt just nu. Och vi kan konstatera att det handlar mycket om bekvämlighetsekonomin (plus att det kanske mest tragiska är att ett e-ciggbolag är världens tredje högst värderade startup…). Och mest intressant av alltihop: definitionen av TikTok-ägaren Bytedance som ett… AI-bolag. Lite Snap över den.

Diagram med de 10 högst värderade startupbolagen 2019

 

Övrigt

Descript gör det möjligt att redigera podcasts – via en textredigerare

Okej. Det har gått ett par år sedan jag såg den här tekniken första gången. Och den är i grund och botten säkert inte jätteavancerad för alla jättesmarta människor. Men för mig? 😳🤯🤔😍🤩

Vad är Descript? Photoshop möter ordbehandling möter podcasts. Möjlighet att redigera innehållet i en podcast – via Word. (Ja, eller en textprompt i Descript, men ni fattar.)

Den inspelade podden transkriberas av verktyget och sedan kan du ta bort ord och meningar genom att redigera den utskrivna texten. Men inte bara det, det går dessutom att ta bort ett ord, skriva ett nytt ord och låta programmet läsa upp ordet på det borttagna ordets plats. Med din egen röst (och Descript är noga med att påpeka att man bara kan göra den här magin just med sin egen röst. Utan att jag vet exakt hur det går till.) Sen innehåller verktyget även en hel hög andra, mer vanliga ljudredigeringsverktyg. Är alltså tänkt att vara din fullständiga podstudio. Finns dessutom en gratisversion som innehåller rätt mycket funktionalitet, men vill du ha trollspöet så börjar det kosta (10 eller 15 dollar i månaden.)

Finns säkert drösvis med mindre bra grejer med Descript – och jag vet inte exakt hur bra magifunktionaliteten fungerar i verkligheten – men så här långt? Mucho mucho cool.

Descript’s new podcast editor includes an AI voice double for dubbing over mistakes

Descript is announcing a redesigned version of its audio editing software that’s geared toward podcast producers. The product, officially called Descript Podcast Studio, features simultaneous and collaborative multitrack editing that treats audio like text. It also comes with an all-new unique AI tool called Overdub that creates an AI voice double for correcting your mistakes.

Apple vill varumärkesskydda ”slofie”

Och det är klart att Apple har lämnat in ansökan om att varumärkesskydda ”slofie” därför att det är klart att de har.

Apple is Serious About the Slofie, Trademark Application Suggests | Digital Trends

Apple wasn’t just making a joke when they coined the term ”Slofie” for a slow-motion selfie — the company has already filed a trademark application to keep other companies from donning the name. But just how often do you need to record yourself in slow-motion at arm’s length?

Clippy är tillbaka! Tillbaka!! Tillbaka!!!

JAAAAAAAAAA!!!!!

This App Resurrects Clippy on MacOS

Long before we were talking to AI assistants on smart devices , we had Clippy-the cheery , animated paperclip mascot of Microsoft Office, who’s defin

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 33 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Digitalisering

Ikea gör det smarta hemmet till ett eget affärsområde

kea tar ett jättekliv mot att gå all in som techbolag. Man startar nu en ny affärsenhet: Ikea Home Smart. Med fokus på att ta fram produkter och lösningar för det uppkopplade och smarta hemmet.

De saker som företaget så här långt har tagit fram på området, inklusive de smarta högtalarna som är resultatet av företagets strategiskt långsiktiga samarbete med högtalartillverkaren Sonos, har mest varit spridda skurar. Nu konsoliderar man alltså arbetet och vi kan väl tänka att det också kommer innebära en upprampning av ambitionsnivån.

Ikea har ju inte bara släppt produkter i sin Trådfri-serie på det här området. Man har redan lanserat koncept som robotmöbler (som exempelvis kan ”möblera om” hem för olika delar av dagen – som att fälla ihop sängen och istället göra sovytan till matrum med en knapptryckning – tänk Kalles, Musses och Långbens husvagnssemester) och tankar på möbelkollektioner för bilar. Alltså den typ av inredning som bilar skulle kunna ha när vi inte längre kör själva och därmed inte behöver den klassiska uppsättningen bilstolar. När mobila lokaler och stationära lokaler allt mer börjar växa samman.

Blir kort sagt intressant att se vad som kommer att dyka upp som resultat av det nya affärsområdesinitiativet.

Ikea doubles down on smart home tech with new business unit | TechCrunch

Ikea’s smart home investments to date have been smart but scattered – now the Swedish home goods brand says it’s going to amp up its smart home bets with

Apple rullar ut digitala student-ID-kort till fler universitet i USA

I Kina testas redan digitala identitetshandlingar (till och med att låta ens WeChat-abonnemang dubblera som nationell ID-handling). Pratas förstås också om det i vår del av världen, men vi har däremot inte kommit lika långt (inte minst på grund av integritetslagstiftningar).

Både Apple och Google håller dock på att ta fram stöd för att lagra ID-handlingar i mobilen. Kort sagt göra det möjligt att helt slippa att ha med sig ett körkort för att identifiera sig. Apple är nu ett steg närmare mot att göra det här till verklighet när företaget nu rullar ut sina student-ID-kort till ytterligare tolv städer i USA. Alltså möjlighet att blippa sitt leg.

https://techcrunch.com/2019/08/13/apple-brings-contactless-student-ids-to-a-dozen-more-universities/

 

Mobilt

Huawei lanserar Ark Compiler – verktyg för att porta Android-appar till Harmony OS

I förra veckan presenterade Huawei sin Plan B om Google står fast vid sitt beslut att inte låta Huawei använda Google-Android: det egenutvecklade mobiloperativet Harmony OS (eller Hongmeng OS i hemlandet).

En av frågorna, en väldigt viktig sådan förstås, är om Harmony ska kunna köra Android-appar. Svaret verkar bli: nej.

Huawei har förstås insett att chansen att man ska få en massa människor att byta till eller köpa mobiler med ett operativ som inte har några vettiga appar är mindre än noll. Huaweis lösning heter Ark Compiler – en verktyg som, enligt Huwaei, med förhållandevis liten insats ska kunna porta Android-appar till Harmony-motsvarigheter.

Det mest intressanta i sammanhaget (om det stämmer) är uppgifterna att Huawei har arbetat på Ark i tio år. Med andra ord nästan så länge som Android har ägts av Google (2005). Och längre än Google själva har konkurrerat på mobilhårdvarusidan.

Om man så vill: Huawei utgick från att den här dagen skulle komma. Inte kanske exakt att de skulle bli blockade men däremot att de såg framför sig ett väldigt troligt scenario där Google som ”ägare” av operativet skulle börja ställa sådana villkor att Huawei inte längre skulle kunna gå med på dem. Ja, eller att Google skulle ta fram en egen mobil.

Frågan är förstås hur enkelt det kommer att få apputvecklare att lägga tid och pengar på portning och underhåll av ett nytt operativ – även för en så pass stor spelare som Huawei. Vi kan nog gissa att Huawei väldigt mycket hoppas på att de kommer kunna fortsätta använda Android.

https://www.techinasia.com/huawei-ark-compiler-all-you-need-know

Huawei kan lansera egen karttjänst som ersättare för Google Maps

Uppgifter om ännu ett initiativ för att Huawei ska kunna överleva i en post-Android-/post-Google-värld. Nu verkar man även arbeta på en egen karttjänst.

Med tanke på att företaget även arbetar på ett eget mobiloperativ så är det rätt självklart att de därmed också jobbar med en kartfunktion. En mobil utan det blir rätt meningslös.

Nu verkar det inte som att Google tänker rulla ut drösvis med kartbilar och kartfotavärlden, utan snarare en plattform som utvecklare kan bygga karttjänster ovanpå.

Huaweis förstahandsval är fortfarande att få fortsätta använda (Google-)Android – inte minst som det utanför Kina blir rätt meningslöst med en mobil som inte får använda Android, Google Play eller Googles appar.

Kartinitiativet verkar alltså redan från början vara riggat (mest) för världen utanför Kina. Map Kit (som kan lanseras redan i oktober) uppges komma till 40 språk redan från början.

Häromdagen skrev jag om att Huawei förhandlar med ryska internetjätten Mail.ru om att få använda det företagets tjänster. Bland annat mejlklienten men även VKontakte, Rysslands Facebook. Nu visar det sig att Huawei även har samarbetat med Yandex, Rysslands största söktjänst, kring Map Kit.

Vad vi alltså börjar se konturerna till är ett allt tätare samarbete mellan Ryssland och Kina på internetfronten. Att vi kanske inte på sikt får en uppdelningen i ett amerikanskt och ett kinesiskt internet, utan i ett amerikanskt och ett ryskt-kinesiskt.

(Fun bonusfact: Mail.ru äger även chattpionjärtjänsten ICQ. Nostalgi!)

https://fossbytes.com/huawei-working-google-map-replacement/

Huawei för handlar med Mail.ru om att få förinstallera det ryska företagets appar i sina mobiler

I början av sommaren drogs Google och Huawei in i det geopolitiska spelet mellan USA och Kina. Det ledde till att Google stoppat Huawei från att förinstallera Google-appar och använda Google-Android. Eftersom Huawei inte får använda Google Play betyder det i praktiken att Huawei inte alls köra Android. Åtminstone inte utanför Kina.

Eftersom Google inte har närvaro i Kina hanteras nedladdning av Android-appar via tredjepartsappbutiker i landet. På appsidan använder kineserna oavsett kinesiska motsvarigheter till Googles appar. Huawei hoppas få fortsätta använda Android, men har redan ett egentutvecklat alternativt operativ redo för sina mobiler.

Men hur hanterar man avsaknaden av Googles appar i länder utanför Kina? Är man Huawei pratar man med… Mail .ru. Rysslands stora allt-i-allo-företag, som har bekräftat att de två företagen diskuterar möjligheten att låta Mail .ru:s appar komma förinstallerade i Huawei-telefoner. Alltså saker som sökmotorn Yandex.

Funkar fint i Ryssland och några av kringländerna, men i större delen av övriga världen? Förmodligen inte lika attraktivt, men kanske bättre än inget. Visst, Huawei-användare kan förstås fortfarande använda Googles-tjänster via en webbläsare, men det för de flesta nog ett bökigare alternativ.

https://www.reuters.com/article/us-mail-ru-huawei-partnership/russias-mail-ru-eyes-pre-installing-software-on-huawei-devices-idUSKCN1V413U

Apple kan släppa en iPhone Pro i höst

Kommer vi att få se en Pro-iPhone i höst? Inte omöjligt. Till och med rätt troligt.

Inte bara för att den som kommer med uppgifterna har haft rätt tidigare vad gäller namnsättningen på kommande iPhones utan också för att det skulle linjera med större delen av Apples hårdvarulinjer.

I och med att företaget precis före sommaren rensade lite i den lätt förvirrade namngivningsstandarden för sina MacBooks (som tyvärr innebar slutet för Apples ultrabook, tolvums-MacBooken) så är det nu en rätt enhetlig struktur:

  • Mac Mini – Mac Pro
  • iMac – iMac Pro
  • iPad – iPad Pro
  • MacBook Air – MacBook Pro
  • iPad Mini – iPad Air – iPad – iPad Pro

Okej, omfånget är lite bredare på iPad-sidan, men i princip handlar det nu om att Apple för (snart) varje produktkategori har en konsumentprodukt och en proffsprodukt. Att Apple nu skulle göra samma sak för iPhone vore därför rätt logiskt. Då skulle de dessutom kunna jacka upp priset ytterligare på en verklig flaggskeppsmobil.

’iPhone 11 Pro’ Rumored to Be Name of High-End 2019 iPhone With Triple-Lens Camera

Apple is widely expected to release three new iPhones in the fall, and an anonymous Twitter account with a proven track record has suggested that at…

 

Ekonomi och finans

WeWork har ansökt om börsnotering (och gick nästan 1 miljard dollar back första halvåret)

Igår offentliggjorde så WeWork (eller We Company som de heter numer) till sist sin börsansökan. Det innebar också att vi fick lite insyn i företagets ekonomi.

Under årets första sex månader omsatte We 1,54 miljarder dollar och gjorde 900 miljoner dollar i förlust. Det kan innebära att företaget kommer att gå med nästan (eller kanske mer än) 2 miljarder dollar i förlust. Det är… Uber-klass på den förlustsiffran. Okej, inte så illa, men… ouch. Och ännu värre: företaget har nästan 18 miljarder dollar uppbundna i långa hyreskontraktsåtaganden. Företaget måste alltså öka takten rejält på sina intäkter – eller hoppas att investerare som Softbank ser långsiktigt och försätter pumpa in rejält med pengar. (Omsättningen ökar dock allt snabbare, så ljusning där.)

På den positiva sidan noteras att We nu har 527 000 medlemmar, 90 % bättre än för ett år sedan. Man har 528 platser och planerar att öppna 169 till. 50 % av medlemmarna och 56 % av omsättningen kommer från utanför USA. Stora företag står nu för 40 % av alla medlemmar och är också den kategori som ökar snabbast.

We kan kliva in på börsen så snart som nästa månad.

WeWork reveals IPO filing | TechCrunch

WeWork is expected to go public as soon as next month.

WordPress-ägaren Automattic köper Tumblr från Verizon

Så har Tumblr bytt ägare igen. Från Yahoo till Verizon till Automattic. Med andra ord: företaget bakom WordPress.com. På sätt och vis en cirkel som sluts. Tumblr, en gång den största bloggplattformen, köps nu av det företag som sannolikt numer innehar den rollen.

Verizon is selling Tumblr to WordPress.com parent, Automattic | TechCrunch

Six years after Yahoo purchased Tumblr for north of $1 billion, its parent corporation is selling the once-dominant blogging platform. WordPress owner

Tencents kvartalsrapport Q2 2019: sämre än väntat, WeChat har nu 1,13 miljarder månadsanvändare

Dags för kvartalsrapport från WeChat-ägaren Tencent. Och resultatet är: under förväntan. Framförallt dåliga resultat på annonssidan – där TikTok-ägaren Bytedances framfart lyfts fram som huvudanledning. Lägg till avkylningen av den kinesiska ekonomin, tja, och världsekonomin i stort. så har vi ett recept som inte skriker succé.

Den totala omsättningen landade på 12,7 miljarder dollar (+21 %) meda vinsten slutade på 4 miljarder dollar (+26 %). En del av vinsten handlade dock om engångsintäkter snarare än organisk tillväxt.

Gällande annonseringen så hoppade segmentet ”social media ads” och ”other” med 28 % var, men ”media ad” backade 7 % omsättningsmässigt.

För företagets hos oss mest kända tjänst, WeChat, ökade antalet månadsanvändare med 7 % jämfört med för ett år sedan och kan nu summeras till 1,1 miljarder.

QQ, Kinas äldsta sociala tjänst, ökar också något till 808 miljoner månadsanvändare. Visserligen bara 0,6 %, men det är trots allt en viktig ökning. En anledning att QQ har vänt (eller åtminstone bromsat) sitt användarfall är att det börjat attrahera unga användare. WeChat har, likt Facebook, börjat drabbas av föräldrasyndromet – alltså att tonåringar inte vill hänga med sina vänner på samma plattformar som sina föräldrar (och farföräldrar). Däremot minskar QQ i antal ”smarta enheter”. Misstänker att det är samma sak som ”mobiler”.

Likt typ alla techjättar sker den största tillväxten i nya verksamhetsområden. ”Fintech and business services” (molntjänster och betaltjänster) växte med 22,9 %. Företaget ska även ha ”tagit stora steg” på det så heta området kortvideos, dock utan att vi fick några siffror att jämföra mot.

En annan viktig sak i rapporten: antalet miniprogram (WeChats ”pluginer” för att bygga ”sajter” inuti WeChat) såg en dubblering av antalet ”medium-to-long-tail”. Alltså miniprogram som har färre användare totalt sett – och sannolikt mer nischade. Det innebär att hela miniprogramekosystemet börjar bli mer diversifierat.

Bryter vi ner intäkterna på de fyra huvudsegmenten som Tencent rapporterar så kan vi konstatera att spel, men även andra prenumerations- och mediatjänster (Value added services, VAS) fortsätter vara viktigaste inkomstkällan. Omsättningsmässigt:

  • Value Added Services: 54 %
  • Fintech and Business services: 26 %
  • Online advertising: 18,5 %
  • Others: 1,5 %

Kort sagt en rejält annorlunda intäktsfördelning för Kinas dominerande sociala plattform jämfört med den som är störst hos oss. För Tencent står alltså annonsering för under en femtedel av den totala omsättningen, medan den i praktiken är 100 % av Facebooks omsättning.

Marknaden reagerade på rapporten genom att sänka aktien med runt 4 %. Trots allt inte jätteilla med tanke på att de amerikanska börserna (och även de asiatiska) just nu rasar rätt ordentligt på recessionsspekulationer.

No Title

No Description

Uber drar ner rejält på sitt… ballongköparkonto

Så har Uber bestämt sig för att skrota Uber Pop. Ja, inte samåkningstjänsten (som visserligen också har sina problem), men väl… ballongköp.

Det verkar som att plöjer ner en icke-oansenlig mängd pengar på ”uberversaries”, alltså firandet av anställdas årsanställningsdagar. Inkluderar bland annat ballonger. Mycket ballonger.

Men nu är det alltså slut med det. Företaget kommer istället gå över till ”dekaler” och därmed spara över 200 000 dollar per år – bara i företagets kontor i San Francisco…

Det känns väl som en rätt rimlig besparing och är sig en icke-nyhet. Men om vi lägger ihop några andra nyheter senaste veckorna så blir bilen en annan. För inte så länge sedan meddelade Uber att man kommer att sparka 400 medarbetare globalt på marknadsavdelningen. I veckan kom dessutom uppgifter om att Uber akutfryst rekryteringar av nya ingenjörer.

Företaget kraftsamlar alltså för att minska minussiffrorna – vilket är välbehövligt med tanke på att Uber förra kvartalet blödde snurriga 5 miljarder dollar. Till stor del engångskostnader kopplade till börsnoteringen, men även exklusive de posterna så var minussiffran fortfarande över 1 miljard dollar.

Med tanke på att det kommer allt mer uppgifter om att världsekonomin är på väg in i en ny recession så är det inte orimligt att tro att att investerare kommer börja bli mer krävande och selektiva i sina investeringar. Det är inte jättebra nyheter för många stora techföretag som klarat av att blöda massor med att peka på att man arbetar aggressivt med tillväxt. Det kanske inte kommer gå att komma undan med det lika lätt ett tag framöver. Och för vissa företag kan det komma att göra… riktigt ont.

Eller så här: det kan bli rejäl snurr på uppköpsmarknaden.

Pop! Goes the Uber

Things haven’t been going so hot for Uber, which is burning through billions of dollars a year with no fleet of driverless taxis in sight to stop it. Now, the party is really over: According to a report in Crunchbase News, Uber has decided to stop buying hundreds of thousands of dollars in celebratory balloons…

Cloudflare har ansökt om börsnotering

Uppgifterna stämde, nu har ett av internets viktigaste företag, Cloudflare, ansökt om börsnotering.

Vad gör Cloudflare? Ser till att internet går snabbare, är stabilare och drabbas av färre haverier och överbelastningsattacker. Som någon konstaterade: när Cloudflare ligger nere ligger internet nere. Inte helt fel – när Cloudflare själva ironiskt nog drabbades av en överbelastningsattack påverkade det en drös sajter och tjänster under några timmar. Kort sagt en av de där tjänsterna som i princip alla internetanvändare använder kanske så ofta som dagligen – utan att ha en aning om det.

Enligt börsansökan stoppar Cloudflare 44 miljarder ”cyberhot” – varje dag. Det är ju… en del.

Börsansökningen innehåller förstås också rätt mycket insikter i Cloudflares ekonomi. Företaget går, inte oväntat, med förlust – men omsättning ökar kraftigt (59 % respektive 43 % senaste två åren). Förlusten de första sex månaderna i år uppgick till 36,8 miljoner dollar – vilket i sammanhanget trots allt är rätt lite (relativt sett, förstås…)

Värderingsmässigt är det en halvstor notering vi pratar om. I samband med senaste finansieringsrundan landade värderingen på 3,2 miljarder dollar.

Cloudflare files for initial public offering | TechCrunch

After much speculation and no small amount of controversy, Cloudflare, one of the companies that ensures that websites run smoothly on the internet, has

Leveransföretaget Postmates har ansökt om börsnotering

Förra veckan var det inte bara Amazon som började testa leveranser med en självkörande trottoarrobot, det bekräftades också att även leveransföretaget Postmates är på gång med samma sak. Och nu verkar Postmates också vara på gång att göra som så många andra techstartups nuförtiden: kliva in på börsen.

I det stora hela är Postmates en rätt liten spelare (relativt sett…): senaste värderingen från tidigare i år landade på 1,85 miljarder dollar. De ger sig också in i ett område som är milt sagt tättbebott just nu. En börsnotering kan förstås ge nödvändigt tillskottskapital, men det kan också göra riktigt ont.

Postmates börsansökan kan lämnas in redan i september, enligt uppgifterna – men oavsett om det blir av med börsintroduktionen eller inte så måste nog Postmates sägas vara en väldigt trolig uppköpskandidat. Som av, tja, kanske Walmart (som Postmates redan har ett samarbete med).

Postmates to drop IPO filing next month | TechCrunch

Postmates is gearing up to makes its S-1 public in September, TechCrunch has learned

 

Övrigt

Apple kommer slå ner hårdare på utvecklare som försöker runda företagets antispårningsverktyg

Apple steppar upp sin kamp mot företag som spårar användare runtom på internet. Och det är ett rejält steg. Apple kan komma att betrakta och hantera företag som försöker runda Safaris anti-spårningsfunktionalitet som malware.

Bara senaste månaderna har vi sett vad Apple gör med företag som bryter mot deras regler – och det gäller även de största företagen. Såväl Facebook som Google drabbades efter att det avslöjats att de medvetet hade brutit mot Apples villkor för Appstore.

Det är däremot inte klart vad Apple tänker ta till för åtgärder mot dem som försöker fubbla med Safaris funktioner på området. Typ nix till kreativt utnyttjande av luckor man stöter på.

Oavsett är det här ännu ett initiativ som har som syfte att begränsa en av grundbultarna i den digitala marknadsföringen som den har fungerat ganska länge nu. En grundbult som börjar rosta allt mer.

Ännu ett område som lär stå inför rätt stora omställningar kommande åren. Och inte bara på grund av begränsningar i korsspårande av internetanvändare.

Apple promises hostile treatment for sites that break Safari privacy rules

Apple is taking a tough new stance on websites that attempt to monitor and share individuals’ browsing history. In a new policy page, published on Wednesday, the company says it will treat websites and apps that attempt to bypass Safari’s anti cross-site tracking features much like it treats malware.

Världens första AI-komponerade Eurovision-låt

Vad får man om man kör hundratals Eurovision-låtar genom ett neuronätverk och låter en AI plocka ut själva kvintessensen? Man får ”Blue Jeans & Bloody Tears”.

Algoritmen spottade ur sig ”tusentals” nya melodier och textrader som de mänskliga initiativtagarna sedan plockade russinen ur och vävde ihop till det här mästerverket. Fantastiska textrader som ”there’s no life without your life in misery” och ”don’t give up on a precious summer rolling in the moonshine”. Eller som gruppen bakom alltihop konstaterar: en duett om disillusionerad kärlek mellan Israels första Eurovision-vinnare Izhar Cohen och en dator, skrivet och komponerat av en dator.

Som helhet rätt jäkla briljant. Sjuk allsångsvältare. Och bättre än säkert 90 % av all eurovision genom tiderna. Med ace text och ace video.

Artificial Intelligence, ”Blue Jeans & Bloody Tears” – douze points.

a Eurovision song created by Artificial Intelligence: Blue Jeans and Bloody Tears

As Europe (together with Australia and Israel) are glued to their TV sets watching the 64th Eurovision song competition, we asked ourselves What makes a Eurovision song memorable? does a Eurovision hit have special DNA? We are a group of artists, musicians and programmers that wanted explore human creativity and challenge it.

Patrick Stewart och Star Trek ligger bakom varför vi uttalar ”data” som vi gör på engelska

Ha. Underbart. Varför uttalar den engelsktalande världen ”data” som ”dEIta” istället för ”dAta”? Skyll på Star Trek, tydligen. Mer specifikt Patrick Stewart, a.k.a. Captain Picard.

Fram till åttiotalet var tydligen ”dAta” (ungefär som vårt uttal) normen. Men när skådespelarna först började läsa manuskriptet till Star Trek: The Next Generation ska Stewart ha uttalat androiden Datas namn som just ”dEIta”. Så fick det bli – och världen var aldrig sig lik igen.

Jag är åtminstone övertygad om att det var precis så här gick till.

Patrick Stewart Might Be Responsible for How We All Say Data Now

Pop culture can have a huge effect on society, influencing how we dress, what we eat, what we say (”hasta la vista, baby”), and even how we pronounce certain words. Brent Spiner believes the way we all say the word ”data” now was directly influenced by his Star Trek: The Next Generation co-star Patrick Stewart.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör