Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 10 2024

Meta använder Signal för att öppna sina chattplattformar. Meta börjar testa API för Threads. TikTok ställer om ännu mer mot långa videos. Nytt lagförslag i USA vill förbjuda appbutiker från att distribuera TikTok.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Nu börjar Digital markets act gälla – så påverkas e-handlare av den nya lagen – Ehandel Plus

För några veckor sedan började Digital services act att gälla. Nu är det dags för EU att sjösätta nästa stora plattformslag: Digital markets act. Den lag

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta använder Signal för att öppna sina chattplattformar

Ett milt sagt intressant drag. Meta öppnar upp sina chattplattformar – via Signal.

Den här veckan kickade så Digital markets act till slut in fullt ut. Lagen som EU ska luta sig mot för att minska de allra största onlineplattformarnas dominas över våra uppkopplade liv. En stor del här är att jättarna måste öppna betydligt mer för mindre konkurrenter. Ja, eller överhuvudtaget öppna sig. Meta är ett av företagen som drabbas.

Det innebär bland annat att Meta nu måste släppa in konkurrerande chatttjänster i Messenger och WhatsApp. Nu har Meta avslöjat hur det konkret ska gå till. De kommer att gå via… Signal.

Signal har rätt länge lyfts fram (och lyft fram sig själva) som det riktigt säkra chattalternativet. Det innebär bland annat saker som att de var tidiga med att använda kryptering hela vägen kring chattar – det som nu till sist är standard hos alla de stora chattjänsterna.

Meta kommer nu alltså använda Signal – eller åtminstone Signal-protokollet – som brygga mellan Messenger/WhatsApp och andra chattplattformar. Anledningen är enligt Meta att Signal är ”guldstandarden” när det kommer till kryptering och säkerhet i chattar. Så Meta bekräftar därmed det Signal själva säger.

Däremot är Meta också tydliga med att de bara kan garantera säkerheten hos de egna plattformarna och i Signals protokoll. Vad mottagarappen sedan gör är utom Metas kontroll (förstås). Och med tanke på att den video- och röstsamtalstjänst som X rullade ut till alla under förra veckan visade sig visa upp de inblandades IP-adresser så kan vi väl med andra ord tänka oss att man kanske inte ska lita på att just X-chattar kommer att vara krypterade lika säkert hela vägen.

Eller… alls.

To comply with DMA, WhatsApp and Messenger will become interoperable via Signal protocol | TechCrunch

Meta today is offering more details about how it plans to make its messaging apps, WhatsApp and Messenger, interoperable with third-party messaging

Instagram får stöd för att redigera direktmeddelanden och nåla fast fler chattar

Nya funktioner som börjar rullas ut i Instagram från och med nu:

  • Redigera direktmeddelanden: Nu har du 15 minuter på dig att ändra i ett skickat meddelande.
  • Nåla fast fler chattar: Stöd för att nåla fast upp till tre chattar överst i inboxen. Fungerar både för gruppchattar och individuella chattar.
  • Nya reglage för att styra läskvitton: Stäng av läskvitton för alla direktmeddelanden eller för vissa chattar.
  • Spara dekaler: Du kan spara dekaler som du ofta använder i meddelanden så att du snabbare kommer åt dem.

Dessutom släpper Instagram flera nya chatteman.

Instagram now lets you edit DMs up to 15 mins after sending them | TechCrunch

Instagram announced today that it’s rolling out the ability for users to edit their direct messages for up to 15 minutes after sending them.

Instagram får ny funktion i låsskärmen för iOS

Ny funktion i Instagram. För iOS. Och mer specifikt för hemskärmen i iOS.

Ja, eller ny funktion och ny funktion, vad det handlar om är att Instagram för en ny genväg för power users när det kommer till stories-skapande. Instagram har nu fått en ny widget som gör att man kan öppna Stories-kameran direkt från låsskärmen.

Genvägen leder alltså bara till just kamerafunktion för Stories, så det går inte att använda iPhonens inbyggda kameraapp istället. Men som artikeln konstaterar – för den som postar stories ofta och bara vill kasta ur sig något snabbt kanske det kan vara ett bra tillägg.

Instagram’s New Lock Screen Widget Will Make Posting Stories Faster on iOS

Instagram, the social media platform, recently added a new feature to its iOS app that will make clicking and posting Stories faster than before. The app now comes with a new lock screen widget that will directly open the Story Camera and allow users to click a picture or shoot a video and post it as a Story.

Meta börjar testa API för Threads

Så har det blivit dags för Meta att börja testa ett API för Threads. Ett som, precis som Metas övriga tjänster, gör det möjligt att hantera sitt Threadsande via externa plattformar och verktyg. På samma ställe som man hanterar sina övriga sociala medier. Ja, för många företag.

Det verkar dock som att fokus för API:et handlar om publicering till Threads och inte hantera svar och annan moderering. Inte heller ”statistikförmågor”.

Men det gäller nog sannolikt bara den första versionen av API:et. Kanske till och med bara för de tidiga testerna. Vi får kort sagt se vad det är som rullas ut skarpt. Som kommer att ske i slutet av juni, om allt går som det ska.

Threads says it will make its API broadly available by June | TechCrunch

Meta-owned social network Threads said today that it will make its API broadly available to developers by June.

Threads lägger till stöd för utkast och kamera

Nya funktioner i Threads. Det går nu att spara utkast och använda appens inbyggda kamera när man vill bild-threadsa utan att gå omvägen via mobilens vanliga kameraapp.

https://techcrunch.com/2024/03/07/threads-save-drafts-take-photos-within-app/

Instagram gick om TikTok som den mest nedladdade appen 2023

I sisådär 3-4 år så har mönstret i stort varit detsamma: Metas olika appar är de som globalt används mest när det kommer till det sociala området, men TikTok laddas ned enskilt mest. 2023 bröts det mönstret. Åtminstone enligt appanalysföretaget SensorTower.

Enligt SensorTower så laddades Instagram totalt ned 758 miljoner gånger och gick därmed om TikTok, som fick nöja sig med 733 miljoner nedladdningar och en andraplats.

Men det kanske mest intressanta i sammanhanget var tillväxtsiffrorna: TikToks 733 miljoner innebar en ökning med 4 % jämfört med 2022 medan nedladdningarna för Instagram drog iväg med 20 %.

Så 2023 var det fler som använde Instagram än TikTok, fler som laddade ned Instagram än TikTok och nedladdningstillväxten för Instagram var rejält mycket högre för Instagram än för TikTok.

Sen är det som vanligt alltid lite svårt att jämföra de båda apparna rakt av. Indien är numer Instagrams största marknad, medan TikTok är helt förbjuden där. Å andra sidan är Instagram utestängda från den lika stora marknaden Kina.

Och som vanligt (artikeln är tyvärr låst och jag har inte hittat ursprungsrapporten än) lär SensorTower bara titta på siffror från Appstore och Google Play, inga externa appbutiker. Eftersom Google är förbjudna i Kina så är det bara just externa appbutiker som gäller för Android i landet. Kort sagt så lär TikToks siffror vara högre.

Men så kan vi lägga till att SensorTower dessutom förmodligen har klumpat ihop TikToks kinesiska systerapp Douyin i TikToks siffror. Så frågan är förstås om TikToks siffror egentligen är högre eller lägre än SensorTowers uppskattning. Förmodligen övervikt åt det senare.

Instagram overtakes TikTok in app downloads in race for new users

Meta-owned platform’s push into short-form video bears fruit while TikTok’s explosive growth begins to ease

Amerikanska delstater kräver att Meta styr upp sin kundtjänst

Amerikanska delstater har hittat ännu en anledning att vara sura på Meta. Den här gången handlar det om att 41 justitieministrar kräver att Meta… styr upp sin kundtjänst.

Det handlar dessutom om ett väldigt specifikt slags kundtjänstärende: servicen till dem som har fått sina konton hackade och behöver hjälp att få tillbaka dem. Eller som det beskrivs i det öppna brevet: ”Vi vägrar att vara kundtjänstrepresentanter åt ert företag”.

Kort sagt: att Metas saktfärdighet att se till att konton kommer tillbaka i rätta händer spiller över på delstaterna på olika sätt. Att det kort sagt slutar med att det på olika sätt blir det offentligas problem.

Och det är nog rätt många användare av Facebook och Instagram som gärna skriver under på det här kravet.

41 state attorneys general tell Meta to fix their customer support for hacking victims

A group of 41 state attorneys general are demanding that Meta step up its support services for users who have been victims of hacks and account takeovers.

TikTok

TikTok ställer om ännu mer mot långa videos

TikTok har så sakteliga vridit upp maxlängden för videos på plattformen de senaste åren. Från startens 15 sekunder till test med 30-minutervideos i början av året. Nu tar TikTok nästa steg mot att knuffa sina kreatörer mot att skapa längre videos.

Förra året testsjösatte TikTok kreatörsprogrammet Creativity program, där grundkravet för att ha chans att dela på en pott pengar var att man la upp klipp som var över en minut. Nu skrotas TikTok det testet och låter det återuppstå i en ny permanent och lite justerad form.

Creator rewards är namnet och precis som tidigare så är minimigränsen för den som vill tjäna pengar minst en minut långa videos. Utbetalningar kommer sedan att beräknas på en ”optimerad belöningsformel” – vilket är rätt kreativt corporatespeak. Mer konkret betyder det att uträkningsformeln kommer att fokusera på fyra huvudområden: originalitet, spellängd, ”sökvärde” och målgruppsengagemang.

”Spellängd” borde vara lite självskriven, med tanke på att videos måste vara minst 1 minut långa för att överhuvudtaget kvala in, men jag misstänker att ”minst” är nyckelordet här. Grundinställningen lär vara ungefär: ju längre, desto bättre. Ja, åtminstone inom rimliga ramar.

Annars är det enskilt mest intressanta formuleringen ”sökvärde” (search value).

TikTok tar allt fler kliv in på Youtubes hemmadomän – eftersom Youtube har klampat in på TikToks med Shorts. Vilket är en stor anledning till de längre klippen. Men TikTok (och Instagram) blir också allt större konkurrenter på ett annat område: sök. Att folk helt enkelt tiktokar istället för att googla när de söker information.

Ja, eller istället för att youtuba.

TikTok hoppas alltså att det nya intäktsprogrammet ska stärka TikToks position gentemot Youtube på två områden: dels för att bli den givna platsen för all slags video när man vill hitta lite underhållning och dels den givna platsen att vända sig till när man söker konkreta svar eller viss specifik information.

https://www.theverge.com/2024/3/5/24090583/tiktok-creator-rewards-program-monetization-subscriptions

TikTok rullar ut ny prenumeration

2024 har inte börjat jättebra för TikTok. Först ersättningsgräl med Universal, som fick världens största skivbolag att dra tillbaka sin musik från TikTok, och sedan ännu ett försök från USA att förbjuda appen. Men i skuggan av det så gör TikTok faktiskt annat. Som att lansera en ny prenumeration.

Ja, eller nygammal.

För snart två år sedan rullade TikTok ut Live Subscription, som var ungefär ganska exakt vad den hette. TikTokare kunde lägga livesändningar och saker kopplade till dessa bakom betalvägg så att de bara blev tillgängliga för de följare som betalade. Nu har TikTok plockat bort ”Live” ur namnet. Funktionen öppnas alltså också för vanligt TikTok-innehåll.

TikTok passar också på att berätta att ”tittandet på längre videos” har ökat med runt 40 % det senaste halvåret ”eller så”. Så förmodligen lite längre period än sex månader, men hej.

Det är förstås ingen slump att de här två sakerna landar samtidigt. TikTok satsar allt mer på att få folk att göra längre innehåll och i veckan sjösatte det en innehållsfond som vänder sig just till dem som skapar videos på minst en minut.

Genom att ge fler incitament, som breddad möjlighet att kasta upp betalväggar, så hoppas TikTok med andra ord att ta fler steg in på Youtubes hemmadomän.

TikTok Subscription Options Expand for Creators

TikTok is officially expanding the subscription options available to its creators, and the Creativity Fund’s beta exit is also on the way.

Nytt lagförslag i USA vill förbjuda appbutiker från att distribuera TikTok

Så har amerikanska politiker fått feeling igen. Med andra ord: dags att kavla upp ärmarna och försöka förbjuda TikTok i landet igen.

Det nya förslaget, med det snärtiga och sexiga namnet Protecting Americans from foreign adversary controlled applications act (PAFACAA?), vill göra ganska exakt vad den heter. Skydda amerikaner mot appar under utländska illasinnade makters control.

Det handlar alltså inte om ett förslag som specifikt riktar in sig på TikTok, utan just alla möjliga appar. Att TikTok är den enda appen som nämns med namn är bara en jättestor slump. Asapromiss.

Vad händer då med appbutiker som trotsar det förbud som förslagsskrivarna vill ha på plats? De får smäll på handen. Och lite böter. Megamaxiwhoppandestora böter. För varje amerikanska användare som har getts åtkomst till och/eller har uppdaterat appar-under-utländska-illasinnade-makters-kontroll-som-absolut-inte-måste-vara-TikTok blir boten 5000 dollar.

Om vi gör det enkelt för oss och konstaterar att det i praktiken bara finns två appbutiker och delar antalet aktiva månadsanvändare av TikTok i USA jämnt mellan dessa så skulle det betyda att Apple och Google skulle tvingas betala 375 miljarder dollar. Var. Något som helt plötsligt får EU:s Digital markets act-bötesnivåer att kännas som kaffepengar. Och det är bara snäppet lägre än en fantasiljon.

Men finns det då inget sätt för en app under the foreign influence att undvika att svartlistas från en appbutik. Jo. Genom att sälja sig själv och därmed klippa alla band med Kina. Även om man är en slumpmässigt vald videoapp som inte alls är kinesisk och inte har några som helst kinesiska kopplingar. Trots att företagets VD har erkänt att appen lagrar användardata i Kina. Hos det kinesiska moderbolaget.

Som alltid så visar det sig att förbud av techbolag i allmänhet och sociala medier i synnerhet är en av få frågor som förenar amerikanska politiker på båda sidor om gången. Lagförslaget backas alltså primärt av en republikan och en demokrat.

Nu är det dock lång väg kvar innan det här går och blir lag. Även om det skulle gå hela vägen fram till skarp lag så lär domstolar skjuta ned lagen innan den börjar gälla. Precis som har varit fallet med tidigare försök att svartlista TikTok. Precis enligt den modell som Donald Trump försökte få till när han var president.

Om mindre än ett år kan han han få en ny chans.

Lawmakers introduce bill that would punish app stores for hosting TikTok

The Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act is co-sponsored by Reps. Mike Gallagher (R-WI) and Raja Krishnamoorthi (D-IL).

Kina väntas blockera en amerikansk tvångsförsäljning av TikTok

Read. My. Lips. TikTok är INTE en kinesisk app och har INGET med Kina att göra!

Kina ba:

China to block new US moves forcing ByteDance to divest TikTok, analysts say

American lawmakers’ latest effort is not expected to make progress just like previous attempts amid Beijing’s strong opposition and China’s tech export restrictions.

Donald Trump har ändrat sig – tycker det är dåligt att förbjuda TikTok

Aaaaand there it is.

2020 drev Donald Trump, som vi nog alla minns, på hårt för att vi-är-inte-kinesiska-fast-Kina-tycker-det-TikTok skulle tvångssäljas till amerikanska ägare. Om inte det blev verklighet så skulle appen förbjudas. Den var ju ett så stort hot mot oskyldiga amerikanska barn.

För bara ett par dagar sedan så dök det upp ännu ett amerikanskt lagförslag på samma tema. Som är ganska exakt Trumps förslag rakt av: om kinesiska Bytedance inte säljer av vi-är-inte-kinesiska-TikTok så väntar förbud i USA. Skillnaden nu är att lagförslaget mer riktar in sig på de appbutiker som tillhandahåller appen snarare än appen i sig. Även Vita huset har ställt sig bakom förslaget.

Hur glad är då Trump att hans försök att förbjuda TikTok nu kanske till sist kan bli verklighet?

Han… tycker numer att det är ett jättedåligt förslag att förbjuda TikTok. Därför att det skulle Zuckerschmuck tjäna på. Och det är förstås dåligt. Eftersom Facebook fuskade i förra presidentvalet.

Och det där är eller mindre ordagrant Trumps ord.

Jag säger det igen. Det går inte att vara satiriker längre. Det går inte att hitta på knasigare och mer osannolika saker än verkligheten.

Donald Trump Comes Out Against TikTok Ban in Bizarre Reversal

Trump claimed a ban would help Facebook and ”Zuckerschmuck,” a reference to Meta CEO Mark Zuckerberg.

TikTok aktiverar sina 170 miljoner sovande lobbyister i USA

I veckan kom ännu ett förslag om att förbjuda TikTok i USA. Ja, lagförslaget riktar inte bara in sig på TikTok, utan är ett brett förslag för att stoppa appar som kontrolleras av ”illvilligt inställda främmande makter” att verka i landet. Att TikTok är den enda tjänsten som nämns vid namn är givetvis en ren slump.

Det handlar dessutom inte om ett förbud, konstaterar politikerna bakom förslaget. Det är ”en avyttring”. Så länge som det kinesiska ägarbolaget säljer det inte-alls-Kina-ägda dotterbolaget TikTok så behövs inget förbud. Och Kina, som inte alls har något med TikTok att göra, ser ut att i så fall blocka en försäljning å det grövsta.

Kort sagt exakt samma cirkus som Trump drog igång 2020.

Förslaget backas av både republikaner och demokrater – plus Vita huset – och röstades igenom med de hyfsat överväldigande majoritetssiffrorna 50-0 i den kommitté där förslaget introducerades. Nu ska förslaget malas vidare i representanthuset och senaten innan det kan bli verklighet. Och om det går hela vägen så har Bytedance 180 dagar på sig att kränga av TikTok. Annars väntar förbud.

Men även om det skulle bli det så lär det – precis som 2020 – få problem när USA:s domstolsväsende tar sig en titt på frågan.

Oavsett vad som händer framåt så valde TikTok att aktivera sina 170 miljoner sovande lobbyister i USA. Amerikanska TikTok-användare möttes av en popup i appen som uppmanade dem att kontakta sina lokala politiska företrädare och protestera mot lagförslaget.

Och det ser ut som att det fungerade. Kongressen ska ha ”bombarderats” av telefonsamtal från tiktokare. ”Barn sa bokstavligen talat till oss att de ringde under en rast”, som en tjänsteman sammanfattade läget.

Det ser med andra ord ut som att 2024 på ungefär alla sätt och vis blir en repris av 2020. Samma försök att förbjuda TikTok och samma två presidentkandidater.

US lawmakers vote 50-0 to force sale of TikTok despite angry calls from users

Lawmaker: TikTok must ”sever relationship with the Chinese Communist Party.”

LinkedIn

LinkedIn delar intäktssiffror för Premium-abonnemangen för första gången

Kors i taket. Skarpa siffror från en stor plattform. Den här gången LinkedIn.

LinkedIn drog in 15 miljarder dollar under förra året och 1,7 miljarder av dem – eller 11 % – kom från prenumerationer. Från dem som betalar för LinkedIn Premium, alltså. Och det är första gången som LinkedIn delar den sistnämnda siffran.

Det är däremot fortfarande en bit kvar till den största kassakon: de lösningar som LinkedIn säljer till rekryterare: nästan hälften av omsättningen, 7 miljarder dollar, kommer via den här intäktsströmmen.

Var de sista 6,3 miljarderna kommer ifrån är däremot inte klart. Men det borde då handla om saker som de pengar som trillar in från LinkedIn Learning och annonseringen.

Dessutom får vi veta att antalet Premium-prenumeranter ökade med 25 % under förra året, men på sedvanligt LinkedIn-manér så får vi ingen konkret siffra på hur många det därmed handlar om. 

In new disclosure, LinkedIn says premium subscriptions bring in $1.7 billion

LinkedIn on Thursday for the first time disclosed sales for its premium subscription business, saying the unit hit $1.7 billion in revenue in 2023 as the company sees an uptick in adoption of new artificial intelligence tools.

Ny byrå siktar in sig på LinkedIn-influencers

Pratar man ”influencers” och plattformar så dyker förmodligen LinkedIn sällan upp som ett alternativ. Dels för att LinkedIn bara är stället för CV-uppdateringar och säljskryt och dels för att, tja, de som är på LinkedIn överlag sannolikt varken känner sig som eller ens vill bli kallade för just ”influencers”.

Men det hindrar inte en byrå från att ge sig i kast med just LinkedIn-influencers. På samma sätt som influencers i andra sociala medier.

Creator Authority, som byrån heter, tänker sig alltså vara kittet mellan influencers och varumärken enligt klassisk influencer marketing-modell.

Utöver att ”introducera företag med influencers på platformen” så hjälper byrån också varumärken att ”utveckla sin LinkedIn-marknadsföringsstrategi”. Så kort sagt så tränar byrån sina kunder i att tycka att det är smart att använda de LinkedIn-influencers som byrån har kontakt med. Typ.

Ironiskt nog kommer det här inte långt efter det att LinkedIn skrotade sin satsning på innehållsskapare – vilket i mångt och mycket är synonymt med influencers på andra ställen. Men oavsett det så är det inte alls omöjligt att LinkedIn också kommer att börja tas mer på allvar när det kommer till den här sortens marknadsföring.

A new ”LinkedIn influencer marketing company” is connecting professional creators to brands – Tubefilter

Creator Authority is a new influencer marketing agency that is connecting brands to the rising community of creators on LinkedIn.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *