Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sök/SEO
Google testar kortvideofilter
Google vill vara schyssta mot TikTok och Meta! Nu testar Google kortvideofilter i sin sök. Mer uppmärksamhet för tiktoks och Reels!
Och, ja, det är ungefär så mycket som vi vet. Kodgrävande i Android-appen har kommit fram till att Google testar det här, men lär nog gälla även för iOS.
Men vi kan nog tänka oss att det finns ett väldigt starkt egenintresse i den nya funktionen från Googles sida. Som bekant så har även Google en egen kortvideovariant – Youtube Shorts – som de pushar väldigt hårt.
Det är helt enkelt i grund och botten ett nytt sätt för Google att marknadsföra sin tjänst. Samtidigt som det säkert är ett försök för Google att få in en fot i dörren för det nya sökbeteendet hos främst unga: att man söker via TikTok eller Instagram istället för att gå till Google.
Google har nog delvis en förhoppning om att åtminstone några ska vända sig till Google för att söka på TikTok och Instagram. Typ.
Google Search Could Add a Short Video Filter for TikTok, Reels: Report
Google is reportedly working on a feature for its Google Search app for Android where it will let users find all the short video content in one place. As per the report, the Google Search app could get a Short Video filter for content from TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts, and others.
Detaljhandel/e-handel
Ebay lanserar AI-baserad Shop the look-funktion
En lite intressant ny funktion från Ebay: Shop the Look. Ungefär vad det låter som och ungefär det som finns även hos andra, så i sig inte en särskilt nyskapande funktion. Ta en bild på en outfit (ja, eller bara ett enskilt plagg) och låt Ebay söka fram liknande produkter som går att köpa.
Att även Ebay nu lägger till den här sortens funktion ligger helt i tiden: second hand blir allt mer inne. Dessutom drivet av två stora huvudströmningar: dels de tuffa ekonomiska tiderna och dels klimatfrågan och hållbarhet överlag.
eBay adds an AI-powered ’shop the look’ feature to its iOS app | TechCrunch
eBay on Tuesday launched a new generative AI-powered feature to appeal to fashion enthusiasts: a ”shop the look” section within its iOS mobile app that
Strömmade medier
Spotify testar ny AI-spellistefunktion
Kors i taket! Spotify testar en ny funktion som har med… musik att göra?
Ja, okej, kanske lite överdrivet. Men i takt med att Spotify vrider allt mer fokus mot poddar och ljudböcker så känns det som att de stora uppdateringarna på musikområdet blir allt mindre vanliga.
Men här kommer alltså en. Och det handlar – förstås – om AI på något sätt. Mer specifikt generativ AI, alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll på (främst) textbeskrivningar.
Den nya funktionen är en utökning av möjligheten att låta Spotify ta fram passande spellistor när man inte riktigt har ork att göra jobbet själv. Och på sedvanligt generativ AI-manér så är det bara att skriva vad man vill ha – på ren svenska. Ja, eller engelska, eftersom funktionen bara finns tillgänglig i Storbritannien och Australien just nu. Och funktionen är dessutom en beta – så alltså ett test.
Men man kan alltså be om saker som: ”en indiefolkspellista som ger min hjärna en varm kram” och låta Spotify ta fram precis en sån samling med låtar. Och ja, det är ett exempel från Spotify, vilket gör att jag misstänker att Spotify använde ChatGPT för att hitta på den.
När man väl har fått ett första förslag så kan man – också rätt mycket på generativ AI-manér – be Spotify om anpassningar. Som att göra urvalet mer poppigt.
Spotify Premium Users Can Now Turn Any Idea Into a Personalized Playlist With AI Playlist in Beta – Spotify
We know that discovery happens on Spotify, with nearly two billion discoveries happening on our platform every day. Features like our AI DJ and daylist power those discoveries and bring fans closer to the artists they love. Now we’re providing our Spotify Premium subscribers with another tool to fuel discovery and music curation.
Spotify vill bli ännu mer som TikTok med ny remixfunktion
TikTok är som bekant plattformen som har kopierats allra mest av andra de senaste 3-4 åren. Så även av tjänster som inte är sociala medier. Som Netflix. Och Spotify. Nu rullar de senare ut en ny TikTok-funktion.
Den här gången handlar det om verktyg som gör att användare kan remixa befintliga låtar. Och originalupphovsrättshavaren får del av intäkterna även för remixade alster.
Det är alltså i stort ett sätt att ge artister och låtskrivare betalt för det som alltid har varit en utmaning, om än kanske inte jättestor: få betalt för remixer som delas på allehanda plattformar.
Spotify tänker sig alltså att ett win-win-win-scenario här: Spotify får användarna att interagera mer med tjänsten istället för att göra det på andra ställen (plus potential att skapa ”Spotify-hits”), artisterna får del av pengarna när omarbetade versioner spelas och Spotify hoppas få goodwillpoäng från låtskrivare, artister och skivbolag.
Spotify is developing tools that would let users remix songs, screenshots show | TechCrunch
Spotify is working on mixing tools that would allow users to remix songs on the streaming service, according to screenshots.
Spotify lägger till Substack-poddar
Nytt samarbete för Substack. Och för Spotify. Det blir nu möjligt att lyssna på Substack-poddar via Spotify.
Substack gör det helt enkelt möjligt för innehållsskapare på plattformen att nå en bredare publik. Men den viktigaste pusselbiten i samarbetet, åtminstone för Substacks användare, är att det både går att distribuera gratispoddar och betalpoddar den här vägen.
Med andra ord: betalväggen från Substack följer med in i Spotify.
Spotify’s Substack integration brings in more free and paywalled podcasts – Tubefilter
Substack is the latest company using Spotify Open Access to integrate free and paywalled podcast content into Spotify.
Roblox lägger till virtuella stortavlor i spel
Nu tar Roblox ett steg som jag faktiskt trodde att de redan hade gjort: företaget lägger till virtuella stortavlor i sina spel.
Det blir kort sagt nu möjligt att nå plattformen unga användare med annonser som del av spelupplevelsen. Fast inte de allra yngsta – eftersom de bara kommer att visas för användare från 13 år och uppåt.
Precis det som Digital services act förbjuder. Ja, åtminstone att arbeta med riktade annonser mot barn. Men Roblox lär komma undan med att de inte har åkt på de hårdaste regleringskraven inom DSA, då de helt enkelt inte är tillräckligt stora i EU.
Men marknadsföringsreglerna när det kommer till barn är ju oavsett strikta, så det blir intressant hur Roblox kommer att hantera detta i EU.
Video games are turning into streaming TV, putting ads into America’s favorite entertainment form
Roblox will soon allow programmatic ad buys for video-based billboards in its virtual world.
IoT – internet of things
Tesla presenterar sin robottaxi 8 augusti
Så har det blivit bråttom för Teslas ingenjörer. Företaget kommer till sist att presentera sin robottaxi. Datum: 8 augusti.
Det känns som att det blir dubbel stress för Teslas utvecklingsavdelning. Den självkörande robottaxin ska vara byggd på ”nästa generation av bolagets fordonsplattform”. Vilket allmänt verkar tolkas som att det är den billiga(re) Tesla som företaget har pratat om ett länge.
Det känns inte riktigt som en slump att robottaxiutspelet föregicks av en Reuters-artikel som spekulerade i att Tesla har skrotat just planerna på en billighets-Tesla – en artikel som Musk avfärdade som ”en lögn”.
Om jag ska vara elak så tror jag att artikeln fick Musk att gå ut med datumet. Utan att riktigt ha förankrat det internt. Mest sannolikt så kommunicerades datum till personalen via samma FKA tweet som resten av världen fick ta del av.
Återstår att se om vi kan se fram emot en människa som dansar i en bildräkt den här gången.
Elon Musk says Tesla will reveal its robotaxi on August 8th
Tesla CEO Elon Musk announced that the company would reveal its long-promised robotaxi on August 8th. But the company’s self-driving promises have often failed to match reality.
Mobilt
WordPress köper chattappen Beeper
Ännu ett uppköp i techvärlden: WordPress köper Beeper.
Ja, eller det är åtminstone företaget bakom tjänsten WordPress.com, Automattic, som har fyllt på sin produktportfölj med en chattapp. Det är dessutom en chattapp som har varit rätt mycket i media de senaste månaderna. Beeper lyckades nämligen göra så att Android-ägare kan köra iMessage, alltså Apples egen chattjänst.
De lyckades åtminstone få till det under några dagar innan Apple satte P för det. Beeper skruvade sig då runt Apples nya spärrar – för att bara bli stoppade igen.
Men även om Beeper inte lyckades med sitt mål att få in iMessage i Android-världen så har appen tuffat vidare. Men nu har Beeper alltså känt att de får bättre möjligheter att fortsätta under Automattic-paraplyet.
Poängen med Beeper är att man ska kunna samla alla sina chattjänster i en enda app. Något som kommer att drivas på av Digital markets act, där EU just kräver att de största chattjänsterna ska öppna sig mer för konkurrenter. Däremot har EU, lite oväntat, landat i att iMessage inte är tillräckligt dominerande för att drabbas av det här kravet. Än. Men det är inte omöjligt – förmodligen rätt troligt – att det blir ändring på det längre fram.
Beeper was just acquired by Automattic, which has big plans for the future of messaging
After buying Texts, Automattic is now acquiring Beeper and building a team dedicated to designing a more open future of messaging, largely based on the Matrix protocol.
Apple kan lansera ny surfassistent för Safari och ny bildsök
Lite intressant kodgrävande: spår av en ny ”surfassistent” för Safari i iOS 18. Alltså den version av iOS som kommer att presenteras i juni och sedan släppas i höst.
Och, ja, det är det vi vet. Vilket är ungefär ingenting. Men med tanke på att Apple vad det verkar kommer att gå lite all in på AI under WWDC i juni (fast garanterat utan att säga ”AI” en enda gång) så är det förstås svårt att inte tänka som artikeln: att det kan vara spår av någon slags generativ AI-funktion inbyggd i Apples mobila webbläsare.
Kanske än mer intressant är att grävandet också har hittat en ”Encrypted visual search” i backendvärlden hos Apple. Det mest troliga är väl att det är en ny funktion till Apples ansiktsdatorcyklop Vision Pro, men det är förstås inte omöjligt att det är något som kommer (även) för iPhonen.
Även här har vi ingen aning om vad det kan vara. Det kan vara något extremt osexigt som bara handlar om hur data skyfflas runt i bakgrunden. Men det skulle kunna vara Apples egen ”Google-bild-sök”. Att alltså bildigenkännings-AI-smartness byggs in i kameran.
Andra tankar?
iOS 18 May Feature All-New ’Safari Browsing Assistant’
iOS 18 will apparently feature a new Safari browsing assistant, according to backend code on Apple’s servers discovered by Nicolás Álvarez….