Kategorier
Artikel Detaljhandel/e-handel Sociala medier

Facebook bygger en shoppingplattform baserad på WhatsApp

För några dagar sedan bekräftade Facebook en jätteaffär i Indien när man köpte nästan 10 procent av Indiens största mobiloperatör Reliance Jio. Nu kommer en första frukt från samarbetet: Reliance Retail, detaljhandelsdelen av Reliance, gör det möjligt att handla via WhatsApp.

För några dagar sedan bekräftade Facebook en jätteaffär i Indien när man köpte nästan 10 procent av Indiens största mobiloperatör Reliance Jio. Nu kommer en första frukt från samarbetet: Reliance Retail, detaljhandelsdelen av Reliance, gör det möjligt att handla via WhatsApp.

Facebook pilotar shopping via WhatsApp i Indien

När jag precis innan affären blev bekräftad skrev om spekulationerna kring Facebook och Reliance så lyfte jag att en fot in i mobildelen också rätt bokstavligen gav Facebook fötter på marken i Indien, via just Reliance Retails butiker. Vad jag missade i samband med nyheten var att Reliance Retail och Facebook, eller rättare sagt WhatsApp, samtidigt annonserade ett separat samarbete. Det är som del i detta samarbete som den nya funktionen nu alltså lanseras som en pilot i WhatsApp i tre områden i Mumbai.

Vad det innebär är att JioMart får ett eget WhatsApp-nummer och därmed tillgång till landets 400 miljoner WhatsApp-användare. Lösningen bygger på att användaren som vill handla använder WhatsApp för att se de produkter som går att beställa och lägger sin order. Beställningen går till närmaste kirana-butik där kunden sedan hämtar sin beställning – och betalar kontant.

Facebook ingår ett formellt offlinesamarbete för sin shoppingfunktion

Att Facebook siktar på att bli en e-handelsjätte är förstås inget nytt. Den ambitionen har funnits länge. Vi har också sett allt mer stöd. Instagram håller på att rulla ut sin checkoutlösning som gör att plattformen blir en allt-i-allo-buffé där företag kan hantera varumärkesbyggande, kunddialog, marknadsföring, produktkatalog och transaktion. WhatsApp (och Messenger, även om Facebook backat lite där) satsar allt mer på samma sak via sin Business-modell. Facebook Pay och WhatsApp Pay är tänkta att hantera transaktionerna inom Facebooks ekosystem.

Den stora skillnaden här är alltså egentligen inte lösningen i WhatsApp i sig, utan att Facebook gör det med en strategisk partner. Som man numer är delägare i.

Men inte bara det. Det är en partner som också sitter på det Facebook nästan helt saknar: fysisk närvaro.

Facebook bygger nätverk med lokala småhandlare

En stor skillnad jämfört med finanskrisen för ett decennium sedan är att coronakrisen direkt slog hårt mot småföretagarna. Framförallt dem som är beroende av fysisk besök och fysiska möten. Det har gjort att såväl regeringar som individer har tävlat i att krama just de lokala näringsidkarna. Techjättarna är inget undantag.

Här hittar vi förstås främst Google och Facebook som båda har satt upp fonder och startat initiativ värda flera hundra miljoner dollar tänkte att mer eller mindre direkt komma småföretagare till godo. Techbolagens egna helilopterpengar om man så vill.

Anledningen är förstås att de båda bolagen är väldigt beroende av den långa svansen företag. Få dem att använda Facebooks och Googles tjänster mer. Och i förlängningen annonsera (mer).

Att lösningen i WhatsApp nu alltså driver trafik till kirana-butiker är en del av det här. Kirana-butiker är det som på engelska brukar kallas ”mom and pop stores”. De familjeägda kvartersbutikerna. De har överlag fått ett rejält uppsving under krisen eftersom, tja, folk inte kan lämna kvarteret. För Facebook och Reliance blir alltså dessa, likt hur Alibaba använder närbutiker i Kina, distributionsnätverket i den fysiska världen. Samtidigt som dessa butiker är framtida kunder. För annonsering, som sagt – men på längre sikt också för e-handeln.

Facebook lägger grunden för en Shopify-konkurrent

Det är inte bara Amazon som har gått som tåget i och med coronakrisen. Kanadensiska Shopify har senaste veckan handlats på all time-high-nivåer inför kvartalsrapporten om någon vecka. Shopify har varit, och är, det tänkta småföretagaralternativet till Amazon. Du får din egen webbshop som du kan stajla till lite grann, men utan mecket att behöva fixa en sajt helt själv. Inklusive saker som produktkatalog och betallösning.

Precis den här målgruppen siktar Facebook och Reliance nu in sig på. Men med en utpräglad dialogkanal som grund, snarare än en sajt.

Men Shopify har förstås kommit en lång väg sedan webbshopsdagarna. Numer erbjuder Shopify AI-drivet programmaticstöd och verktyg för att hantera sina inventarier. Och allt mer också stöd för logistiken kring inventarierna. Plus ren hårdvara för offlinebruk, som betalningsterminaler.

Mycket av det här har Facebook redan, förstås. Men tillsammans med Reliance kan Facebook nu få den fysiska pusselbit som de saknar. Det i sin tur skulle också kunna ge Facebooks Portal-division ett bredare uppdrag: ta fram hårdvara för butik. Kommunikation, presentation, transaktion. Reliance får omvänt tillgång till WhatsApp onlinefunktionalitet och medlemsbas. Plus Facebooks övriga delar, som videoplattformen. Vi kan anta att livevideoshopping är en given post i vidareutvecklingslistan för WhatsApp.

Hur påverkar det här oss i väst?

Att Facebook satsar så hårt på det här i Indien beror inte bara på att landet numer är Facebooks största marknad sett till användare eller att Indien lär bli 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad. Det handlar också om att det är ett land där mycket av den infrastruktur som vi har saknas, samtidigt som mobilen är ännu viktigare än här. För många indier den enda kontakten till internet. (Det kan också ge Facebook möjlighet att bygga en WeChap-superapp, som jag skrivit om i en tidigare artikel.)

Det gör att Facebook har möjlighet att kapa åt sig en rejäl bit av kakan tillsammans med Reliance. Att man väljer kiranamarknaden gör att man dessutom inte direkt kommer på kollisionskurs med Walmart-ägda Flipkart, Indiens Amazon.

Men Indien har numer också en annan funktion för globala företag, techjättarna inte minst: som testmarknad. Att lära sig hur den här typen av verksamhet kan byggas upp och skalas i ett mobile only-land. Kunskap och erfarenheter som kan rullas ut på fler marknader. Primärt tillvåxtmarknader i Asien på kort sikt, men givetvis finns hela Afrika med i planen.

Men omvänt kan det också lära Facebook hur man bäst skulle bygga upp det här i länder där infrastruktur och detaljhandelsoligopol är betydligt vanligare. Hur man alltså kan hitta luckor där man kan bygga handelsekosystem online och offline. Likt hur Pinduoduo har nått positionen som Kinas näst största e-handlare. Man fokuserade på de mindre sexiga, lägre inkomstsegmenten för att bygga en plattform och kritisk massa för att sedan satsa på mer medelklass.

Med andra ord att Facebook gör för småföretagare vad de har gjort för privatpersoner.

Bringing people closer together. And build relationships.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.