Kategorier
Artikel Detaljhandel/e-handel Sociala medier

Facebook bygger en shoppingplattform baserad på WhatsApp

För några dagar sedan bekräftade Facebook en jätteaffär i Indien när man köpte nästan 10 procent av Indiens största mobiloperatör Reliance Jio. Nu kommer en första frukt från samarbetet: Reliance Retail, detaljhandelsdelen av Reliance, gör det möjligt att handla via WhatsApp.

Facebook pilotar shopping via WhatsApp i Indien

När jag precis innan affären blev bekräftad skrev om spekulationerna kring Facebook och Reliance så lyfte jag att en fot in i mobildelen också rätt bokstavligen gav Facebook fötter på marken i Indien, via just Reliance Retails butiker. Vad jag missade i samband med nyheten var att Reliance Retail och Facebook, eller rättare sagt WhatsApp, samtidigt annonserade ett separat samarbete. Det är som del i detta samarbete som den nya funktionen nu alltså lanseras som en pilot i WhatsApp i tre områden i Mumbai.

Vad det innebär är att JioMart får ett eget WhatsApp-nummer och därmed tillgång till landets 400 miljoner WhatsApp-användare. Lösningen bygger på att användaren som vill handla använder WhatsApp för att se de produkter som går att beställa och lägger sin order. Beställningen går till närmaste kirana-butik där kunden sedan hämtar sin beställning – och betalar kontant.

Facebook ingår ett formellt offlinesamarbete för sin shoppingfunktion

Att Facebook siktar på att bli en e-handelsjätte är förstås inget nytt. Den ambitionen har funnits länge. Vi har också sett allt mer stöd. Instagram håller på att rulla ut sin checkoutlösning som gör att plattformen blir en allt-i-allo-buffé där företag kan hantera varumärkesbyggande, kunddialog, marknadsföring, produktkatalog och transaktion. WhatsApp (och Messenger, även om Facebook backat lite där) satsar allt mer på samma sak via sin Business-modell. Facebook Pay och WhatsApp Pay är tänkta att hantera transaktionerna inom Facebooks ekosystem.

Den stora skillnaden här är alltså egentligen inte lösningen i WhatsApp i sig, utan att Facebook gör det med en strategisk partner. Som man numer är delägare i.

Men inte bara det. Det är en partner som också sitter på det Facebook nästan helt saknar: fysisk närvaro.

Facebook bygger nätverk med lokala småhandlare

En stor skillnad jämfört med finanskrisen för ett decennium sedan är att coronakrisen direkt slog hårt mot småföretagarna. Framförallt dem som är beroende av fysisk besök och fysiska möten. Det har gjort att såväl regeringar som individer har tävlat i att krama just de lokala näringsidkarna. Techjättarna är inget undantag.

Här hittar vi förstås främst Google och Facebook som båda har satt upp fonder och startat initiativ värda flera hundra miljoner dollar tänkte att mer eller mindre direkt komma småföretagare till godo. Techbolagens egna helilopterpengar om man så vill.

Anledningen är förstås att de båda bolagen är väldigt beroende av den långa svansen företag. Få dem att använda Facebooks och Googles tjänster mer. Och i förlängningen annonsera (mer).

Att lösningen i WhatsApp nu alltså driver trafik till kirana-butiker är en del av det här. Kirana-butiker är det som på engelska brukar kallas ”mom and pop stores”. De familjeägda kvartersbutikerna. De har överlag fått ett rejält uppsving under krisen eftersom, tja, folk inte kan lämna kvarteret. För Facebook och Reliance blir alltså dessa, likt hur Alibaba använder närbutiker i Kina, distributionsnätverket i den fysiska världen. Samtidigt som dessa butiker är framtida kunder. För annonsering, som sagt – men på längre sikt också för e-handeln.

Facebook lägger grunden för en Shopify-konkurrent

Det är inte bara Amazon som har gått som tåget i och med coronakrisen. Kanadensiska Shopify har senaste veckan handlats på all time-high-nivåer inför kvartalsrapporten om någon vecka. Shopify har varit, och är, det tänkta småföretagaralternativet till Amazon. Du får din egen webbshop som du kan stajla till lite grann, men utan mecket att behöva fixa en sajt helt själv. Inklusive saker som produktkatalog och betallösning.

Precis den här målgruppen siktar Facebook och Reliance nu in sig på. Men med en utpräglad dialogkanal som grund, snarare än en sajt.

Men Shopify har förstås kommit en lång väg sedan webbshopsdagarna. Numer erbjuder Shopify AI-drivet programmaticstöd och verktyg för att hantera sina inventarier. Och allt mer också stöd för logistiken kring inventarierna. Plus ren hårdvara för offlinebruk, som betalningsterminaler.

Mycket av det här har Facebook redan, förstås. Men tillsammans med Reliance kan Facebook nu få den fysiska pusselbit som de saknar. Det i sin tur skulle också kunna ge Facebooks Portal-division ett bredare uppdrag: ta fram hårdvara för butik. Kommunikation, presentation, transaktion. Reliance får omvänt tillgång till WhatsApp onlinefunktionalitet och medlemsbas. Plus Facebooks övriga delar, som videoplattformen. Vi kan anta att livevideoshopping är en given post i vidareutvecklingslistan för WhatsApp.

Hur påverkar det här oss i väst?

Att Facebook satsar så hårt på det här i Indien beror inte bara på att landet numer är Facebooks största marknad sett till användare eller att Indien lär bli 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad. Det handlar också om att det är ett land där mycket av den infrastruktur som vi har saknas, samtidigt som mobilen är ännu viktigare än här. För många indier den enda kontakten till internet. (Det kan också ge Facebook möjlighet att bygga en WeChap-superapp, som jag skrivit om i en tidigare artikel.)

Det gör att Facebook har möjlighet att kapa åt sig en rejäl bit av kakan tillsammans med Reliance. Att man väljer kiranamarknaden gör att man dessutom inte direkt kommer på kollisionskurs med Walmart-ägda Flipkart, Indiens Amazon.

Men Indien har numer också en annan funktion för globala företag, techjättarna inte minst: som testmarknad. Att lära sig hur den här typen av verksamhet kan byggas upp och skalas i ett mobile only-land. Kunskap och erfarenheter som kan rullas ut på fler marknader. Primärt tillvåxtmarknader i Asien på kort sikt, men givetvis finns hela Afrika med i planen.

Men omvänt kan det också lära Facebook hur man bäst skulle bygga upp det här i länder där infrastruktur och detaljhandelsoligopol är betydligt vanligare. Hur man alltså kan hitta luckor där man kan bygga handelsekosystem online och offline. Likt hur Pinduoduo har nått positionen som Kinas näst största e-handlare. Man fokuserade på de mindre sexiga, lägre inkomstsegmenten för att bygga en plattform och kritisk massa för att sedan satsa på mer medelklass.

Med andra ord att Facebook gör för småföretagare vad de har gjort för privatpersoner.

Bringing people closer together. And build relationships.

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google My Business får stöd för att visa att platser är tillfälligt stängda

Google My Business är inte Googles… mest snabbföränderliga funktion. Fortfarande enastående dåligt stöd för hantering av mer än en handfull platser (visst, ryktas ju om betalenterpriseversion – men då vore det bra om den kom nån gång…) Men coronakrisen har visat att allt från stater till småföretagare kan agera snabbt efter nya lägen om de måste.

Google är inget undantag – nu får My Business till sist en funktion som borde ha funnits ungefär hur länge som helst: möjlighet att från My Business ange att en plats är tillfälligt stängd.

Google My Business Adds Mark Business As Temporarily Closed Feature

If you login to your Google My Business account and click on edit your information, you will be given a new option to ”mark as temporarily closed.” Previously you were unable to do this from Google My Business.

Yelp lägger till donationsknappar vid småföretagares platser

Ett rätt intressant initiativ mellan Yelp och GoFundMe. Yelp-listade platser får en donationsknapp via GFM. Möjlighet att supporta dina lokala företag (ja, eller bara favoritföretag) via donation istället genom att köpa något.

Små företagare har det tufft mest över hela banan nu. Uppmaningar om att konsumera tjänster och produkter lokalt för att stötta börjar ploppa upp både här och där. Men det finns några baksidor där. Om det handlar om företag som säljer produkter så är det inte helt miljövänligt att köpa saker man inte behöver och i dessa distanseringstider så kan det vara svårt att ta sig till företag som erbjuder någon form av fysiska tjänster (eller omvänt, problem för den här typen av företag att ta sig till kunder). I de lägena skulle det kanske vara bättre att helt enkelt ”betala” på andra sätt.

Det är kanske rentav en modell för mer hållbart företagande framåt. En blandning av försäljning av produkter och tjänster, och donationssupport.

https://techcrunch.com/2020/03/24/yelp-gofundme/?1

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon Care börjar med hemleverans av covid-19-tester

Ännu ett nytt verksamhetsområde för Amazon. Eller snarare för Amazons hälsogren Amazon Care: test med hemleverans av coronatester i Seattle-området.

Det hela är ett samarbete med ett forskningsinitiativ backat av Gates-stiftelsen. Forskningsföretaget står för hemmatesterna, godkända av USA:s läkemedelsmyndighet FDA, och Amazon kör ut och hämtar testerna hemma hos folk.

Care är snart sagt lite typiskt för hur Amazon tar fram nya verksamhetsgrenar. Från början var Care tänkt som en vårdenhet för Amazons personal, men har sedan dess riktat sig allt mer externt. Amazons molntjänstdel AWS är förstås det mest framgångsrika exemplet på det är, men även logistikversksamheten tar allt större utrymme. Bara för nån vecka sedan meddelade Amazon att man kommer att börja sälja tekniken som är grunden för Amazons kassalösa och obemannade Go-butiker.

Med andra ord: man tar fram en tjänst för att lösa ett internt problem, produktifierar den så att den går att sälja till andra och hämtar därmed hem sina framtida egna utvecklingsbehov. Kort sagt: förvandlar en intern utgiftspost till en extern intäktsström.

https://techcrunch.com/2020/03/23/amazon-care-to-provide-delivery-and-pick-up-of-at-home-covid-19-test-sample-kits-in-seattle-trial/

Indiska Reliance Retail köper detaljhandelskedjan Shri Kannan – potentiellt bra för Facebook

Indiska detaljhandelskedjan Reliance Retail (eller mer formellt, dess investeringsgren vad det verkar) har köpt en annan indisk kedja: Shri Kannan Departmental Store. Och det är intressanta nyheter för… Facebook.

Igår skrev jag om att det florerar uppgifter om att Facebook kan vara på gång att göra sin näst största enskilda investering någonsin i mobil- och bredbandsoperatören Reliance Jio. Ett företag som likt Reliance Retail återfinns under Reliance Industries paraply – Indiens högst värderade börsbolag.

Vi pratar alltså om obekräftade uppgifter, men ett samarbete med den största mobiloperatören i Facebooks största marknad sett till användare är förstås inte alls omöjligt. Till och med rimligt att Indien också blir en allt viktigare marknad också sett till intäkter (ja, inte bara för Facebook). Och att man dessutom knyter band till en potentiell detaljhandelsspelare sitter säkerligen inte heller i vägen.

Facebook har redan börjat med mindre detaljhandelsinitiativ – i popupformat tillsammans med andra som Macy’s. Men man har framförallt flyttat fram positionerna allt mer på det som varit Googles snudd på monopoldomän: den lokala offlineannonsering. Mer specifikt har Facebook börjat erbjuda allt bättre verktyg för att följa sina annonseringsinsatser både online och offline. Lägg dessutom till att WhatsApp fått allt fler funktioner för att kunna hantera vardagsbehov i länder som Indien så börjar det bli en hel del initiativ. Inte minst som de rena shoppingfunktionerna också blir fler. Att Facebook alltså kan erbjuda allt fler webbshopsfunktionalitet för lokala handlare. Och det skulle, likt exempelvis Shopify, kunna spilla över i offlineverktyg och offlinetjänster för näringsidkare.

Indien kan med andra ord bli Facebooks första riktiga offlineland.

https://insideretail.asia/2020/03/25/reliance-retail-buys-indian-department-store-chain/

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify lanserar API för sina podcasts

Ännu ett rätt stort podcaststeg från Spotify: man släpper en motsvarighet till sitt musik-API för just poddar. Det betyder att utvecklare får tillgång till funktioner som att söka bland alla Spotifys podcasts och få tillgång till information om poddarna. Det betyder kort sagt att det går att integrera poddar i andra tjänster.

Helt i linje med Spotifys strategi överlag: att skapa möjligheter att konsumera innehållet utanför Spotifys egna tjänster. Kombination av marknadsföring av sina tjänster hos andra, för att dra in fler användare, och att göra sina egna tjänster mer attraktiva för innehållsskapare genom att materialet kan distribueras på fler ställen och i fler plattformar. Ja, plus att utvecklargemenskapen gratisproduktutvecklar åt Spotify.

Externa API:er FTW, alltså. Igen.

Spotify Launches New Podcast API for Developers

Spotify has launched a new set of podcast APIs for third-party developers to build their own products and integrate with Spotify’s podcast offerings.

Spotify testar möjlighet att få musikrekommendationer baserade på bilder

Sjukt bra grej från Spotify: matcha musik med en bild. Ta en bild och få förslag på musik som ”matchar stämningen i bilden”. Bildsök för att hitta musik, alltså.

Det är ju så galet givet. Våra hjärnor har alltid varit extremt multimediala. Vad gäller lagring. Men ännu mer när det handlar om att hämta och trigga information. En färg, lukt eller en smak kan påminna om en låt. Eller att en låt kan smaka på ett visst sätt. Det handlar helt enkelt om att ge sina kunder de sätt att söka på de sätt som de tycker är bäst – snarare än att företaget bestämmer det.

Och framförallt bara gör det möjligt att söka endimensionellt.

Spotify is testing photo-based music recommendations – Music Ally

Have you ever been using a music streaming service and thought: ’Yes playlists and suchlike are good, but what I really need is the ability to take a photo and have that used to recommend music to me’? Nope, us neither. Still, Spotify clearly sees some potential in the idea: it appears to be testing exactly this feature.

Netflix stryper kvaliteten på sina sändningar i Latinamerika

EU verkar ha startat ännu en internettrend som nu exporteras till andra delar av världen av techjättarna. Efter att EU vädjat till de stora strömningsföretagen att sänka kvaliteten på sina sändningar för att därmed minska belastningen på unionens datanmätverk så gjorde Netflix, Youtube, Amazon, Apple och Disney just detta. Även Facebook hakade på. Amazon och Apple stannade inte vid EU utan valde att sänka kvaliteten på sina tjänster i hela världen. Nu börjar Netflix och Facebook göra samma sak.

Igår meddelade Facebook att man stryper sina kranar i Latinamerika och nu gör Netflix samma sak i Indien.

Svenska nätoperatörer var rätt snabba med att säga att det egentligen inte hade behövts för oss i Norden – eftersom de inte är nära kapacitetstaken. Det var mer för andra delar av EU. (De ville förstås poängtera att de inte har några problem som skulle kunna oroa kunder och eventuellt rentav få myndigheter att börja granska operatörerna på sätt som operatörerna inte skulle vara jättesugna på.) Lite fördomsfullt tänker jag att Latinamerika och Indien är två marknader där datakapaciteten i kablarna kan vara ett faktiskt problem.

Oavsett: som jag har skrivit om tidigare så lär just nätkapacitet och operatörers ansvar hamna betydligt högre upp i framtida krishanteringsagendor.

Netflix India Lowers Video Quality to Ease Network Stress in Lockdown

Netflix has decided to lower video quality in India for the next 30 days, to reduce traffic by 25 percent on mobile and broadband networks amid the increased need for Internet services, with more people at home due to the ongoing coronavirus pandemic.

Youtube sänker kvaliteten på alla videos globalt

Och så är det Youtubes tur att ta EU:s videokvalitetssänkarinitiativ på världsturné. Från och med nu och en månad framåt kommer alla videos på Youtube att visas i standardkvaliteten 480p. Till skillnad från övriga tjänster så kommer det dock gå att höja kvaliteten per video för användarna.

Så med andra ord lämnas lite av datatrafiksänkaransvaret till användarna.

YouTube is reducing its default video quality to standard definition for the next month

Starting on March 24th, YouTube will stream videos in standard definition by default. This is intended to help ease the strain on broadband networks as more people spend time at home due to the COVID-19 pandemic.

Google släpper podcastapp för iOS

Podcasten fortsätter att klättra i priolistorna hos allt fler aktörer. Senast ut är Google som ger sin dedikerade podcastapp ett lyft – och släpper den för iOS. Dessutom lägger man till en hel del avancerade funktioner, som att användare kan notifieras när det finns nya avsnitt av en podd man följer. Ni vet. Sånt som funnits hos andra… ett tag.

Googles podcastapp är med andra ord poddvärldens svar på LinkedIn inom det sociala.

Google Podcasts rolls out new design, launches on iOS

Google is revamping its Podcasts app with a new design that offers better recommendations, an updated layout that makes it easier to find and listen to new episodes, and a new iOS app to reach more users.

Virusspridarspelet Plague Inc. släpper uppdatering där spelare får möjlighet att förhindra virus från att spridas

Ha. Plague Inc. var ett spel som inte var särskilt välkänt i större kretsar innan coronautbrottet. Uppmärksamheten blev desto större när covid-19 briserade. Poängen med hela Plague var att sprida ett virus med målet att ta död på hela Jordens befolkning. Men på lite rekordtid har nu företaget bakom Plague släppt ett inverterat spelläge – där uppdraget istället är att stoppa ett virus från att spridas.

Det nya läget har tagits fram i samarbete med experter från världshälsoorganisationen WHO och ska därmed ge hyfsat verklighetstrogna verktyg för spelaren att använda. Komplett med coola saker som social distansering, karantänhantering och nedstängning av samhällsfunktioner. Kan alltså sprida kunskap kring hur virus fungerar och därmed ge bättre förståelse för de insatser som nu görs.

Ännu en sak man inte såg komma 2020, alltså: en Anders Tegnell-simulator.

Plague Inc. Gaining New Game Mode Letting Players Save the World From a Pandemic

Plague Inc., a highly popular iOS game from Ndemic Creations that has seen its downloads surge in recent weeks, has announced a major update that…

Anchor gör det enklare att spela in podcasts på distans

Ännu en tjänst som släpper en covid-19-uppdatering: poddtjänsten Anchor. En 2.0-version av funktionen Record With Friends. Möjligheten att bjuda in upp till fyra vänner att medverka i en inspelning.

Den nya uppdateringen gör att det inte längre behövs en mobil enhet för dem som bjuds in. Det krävs inte ens ett Anchor-konto. Den som startar collabosändningen skickar ut en länk som de andra kan använda.

Anchor expands Record With Friends to make remote podcasting easier across devices | TechCrunch

Admit it, even if you’ve never thought about starting a podcast in your life, these last few weeks of isolation have made you consider the possibility.

 

IoT – internet of things

BMW kan vara första biltillverkaren som lägger till stöd för kommande Apple CarKey

En av de potentiellt coolaste nyheterna i iOS 14 är att Apple kan göra det möjligt att använda sin iPhone (och förmodligen även sin Watch kan vi nog utgå ifrån) för att låsa, låsa upp och starta sin bil: Apple CarKey. Med andra ord att Apple tar ett jättesteg mot att inte bara vara ett lager ovanpå biltillverkarnas egna operativ utan vara själva operativet fullt ut.

När jag skrev om nyheten spekulerade jag i att Apple förmodligen kommer ha åtminstone någon biltillverkare ombord redan när funktionen släpps och nu pekar kodgrävande mot att det handlar om BMW. Ja, åtminstone BMW, kanske.

Nu lär CarKey förstås inte göra att Apple kommer ta över mjukvaran i någon bil på kort sikt. Biltillverkarna vill fortfarande ha sin egen mjukvara (vi kan misstänka att tanken att man vill ”äga datan” är en hyfsat stor del av det). Men det bryr vi användare oss förstås inte alls om. Vi blir allt mer vana vid att alla delar av våra digitala liv sitter ihop allt tajtare. Våra fordon är en del av det.

Och för Apple är bilen på sätt och vis den del av våra uppkopplade liv som de är längst ifrån att ta kontroll över.

iOS 14 code reveals Apple working with BMW on futuristic ’CarKey’ iPhone feature – 9to5Mac

9to5Mac reported exclusively in February that Apple is developing a new ’CarKey’ feature that will let drivers replace physical key fobs…

Apple CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsvyn

Ett rätt fantastiskt tillägg. Apples CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsläget.

I och med att Apple släppte iOS 13 så blev det för första gången möjligt att visa en vy med flera appar – så länge som det var Apple appar. Kört att få Google Maps som kartapp samtidigt som man ser vad som spelas i Apple Music. Ja, och någon annan musikapp var förstås också ett no go.

Men säg den silverkant som inte har ett moln. Det krävs att tredjepartsapparna lägger till stöd för visning i det här läget och två appar saknas just nu – och har ingen tydlig plan för när de kan tänkas lägga till det här: Google Maps och Waze.

Visst kan man tänka sig att Google inte har jättebråttom att visa sina appar tillsammans med andras. Framförallt Apples. Men jag skulle tro att det inte dröjer jättelänge. Med tanke på att Apples karttjänst blir bättre för varje dag som går så är det förstås en risk att öppna dörren för konkurrerande appar. Även för Google.

https://www.theverge.com/2020/3/26/21194115/carplay-dashboard-third-party-map-support-ios-apple

Google får tillstånd att leverera internet via ballonger i Kenya

Ännu en positiv följd av coronakrisen: innevånarna i Kenya kommer förhoppningsvis få bättre internettäckning i fler delar av landet. Afrika har än så länge varit hyfsat förskonat från covid-19, men även den jättekontinenten börjar så sakteliga drabbas. Då kommer tillgång till korrekt och aktuell information bli lika viktig som den visat sig vara i alla drabbade länder. Därför har Kenyas regering fasttrackat det lagförslag som gör det möjligt för Google att erbjuda internetuppkoppilng i landet.

Ska vi vara petnoga så är det Googles systerföretag Loon vi pratar om. Företaget vars produkt är internetuppkopplingsballonger tänkta att skicka ner internettillgång från de yttre delarna av atmosfären.

Nu är det inte Loom själva som kommer att tillhandahålla själva abonnemangen, det gör den lokala teleopearatören Telkom Kenya. Men det beror nog mest på att Loon vill hålla sig väl med Kenya och andra länder där de vill verka.

För det blir allt mer tydligt att ett stort område där techjättarna kommer att clasha härnäst är just internetuppkoppling – från rymden – eller nästanrymden. Och då kommer techbolaget nog inte att nöja sig med att bara erbjuda själva infrastrukturen. De är garanterat sugna på att kapa åt sig även den sista internetuppkopplingsmetern själva.

Kenyan government finally approves Loon’s internet-delivery balloons

Alphabet’s internet-delivery balloon service, Loon, has finally received approval from the Kenyan government. To help improve communication during the coronavirus pandemic, Kenyan President Uhuru Kenyatta fast-tracked the regulatory approval Loon and its partner, Telkom Kenya, were waiting on. Loon expects to begin providing service to remote areas of Kenya in the ”near future.”

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Huawei lanserar sin egen digitala assistent Celia

För få digitala assistenter i ditt liv? Säg hej till Celia – Huaweis egen digitalassistent. Celia presenterades i samband med lanseringen av nya P40-mobilen – en mobil som överlag är… icke-Google. Kort sagt en Android-mobil fylld av teknik som Huawei håller på att ta fram för att ersätta de Google-tjänster som de inte får använda på grund av USA:s svartlistning av det kinesiska företaget.

Men Android utan Google i ungefär alla länder utom Kina är… lite svårsålt. Och bara därför har Huawei bland annat tagit fram en app som gör att man ska kunna runda Google Play och installera appar, läs Googles. En installationssätt som Google dessutom håller på att strypa överlag i Android.

Så. There’s that.

Men tillbaka till Celia. Hur bra är Huaweis assistent? Som… Siri. När Siri lanserades. Kort sagt en rätt lång bit kvar till övriga stora digitalassistenter. Bäst av allt? Tydligen är ett av problemen att även Siri verkar reagera på aktiveringsfrasen. Eftersom ”Celia” och ”Siri” inte är jättelångt från varandra.

Så. There’s that.

Huawei made its own Siri rival called Celia

Given there’s no Google Assistant on Huawei’s latest devices, including the P40 series, the company has revealed its very own voice assistant called Celia. She/it/they will understand commands in English, French and Spanish and will behave an awful lot like Siri did at launch, namely some pretty basic voice interactions with core phone features.

Apple lär Siri diagnosticera möjliga fall av covid-19

Så är det Apples tur att erbjuda ett fördiagnosticeringsverktyg för covid-19-viruset. Ett som dessutom är inbyggt i Siri. Funkar som Googles motsvarighet Project Baseline där man får svara på ett antal frågor i ett frågeflöde framtaget tillsammans med CDC – USA:s folkhälsomyndighet. Beroende på hur man svarar så får man olika förslag – från att hålla sig hemma och undvika kontakt till att ringa 911 om det verkar vara allvarligt.

Det här handlar alltså om ett tillägg för amerikanska användare. Återstår att se om något liknande kommer till fler länder.

Vi kan väl åtminstone konstatera att svenska Siri… behöver lite mer utbildning.

Skärmdump som visar att Siri svarar med Homekit-information när man frågar svenska Siri om covid-19

 

Bekvämlighetsekonomin

Voi lånar ut elscootrar till samhällsviktiga funktioner

Väldigt snyggt initiativ av Voi: man kommer låta ”funktioner som håller samhället flytande” få använda företagets elscootrar utan kostnad. Som Voi konstaterar: bättre det än att de står still när företaget har pausat verksamheten, eller dragit ner den rejält, mest överallt.

Jag säger det igen: coronakrisen är förstås till största delar jättedålig, men alla exampel på hur regeringar, myndigheter, frivilligorganisationer, små och stora företag samt individer drar strån till stacken för att hjälpa till. Hjälpa till för att stoppa smittospridningen, men också hjälpa dem som har det svårt. Eller som i det här fallet: hjälpa andra hjälpa. ❤️

Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”

Coronakrisen har gjort att Vois verksamhet mer eller mindre satts på paus. Nu gör bolaget sin nordiska flotta med 25 000 elsparkcyklar tillgänglig för ”funktioner som håller samhället flytande”.

Matleveranstjänsten Instacart räknar med att anställa 300 000 i USA på grund av coronakrisen

Mitt i allt varseleleände är det bra att påminna sig om att inte allt är misär just nu. De förändrade shoppingbeteendena under coronakrisen har gjort att företag som Amazon kommer anställda 100 000 nya medarbetare för sina lager- och logistikverksamhet medan Walmart siktar på att ta in 150 000. Även svenska Apotea skriker efter folk för att mäkta med sin verksamhet.

Men amerikanska Instacart trumfar dem alla när de går ut med att de kommer att nyanställa 300 000 amerikaner kommande tre månader. Ja, eller eftersom de är en icke-arbetsgivare så kommer de utöka sin icke-personalstyrka med nya ”shoppare”.

Instacarts gigerksamhet består i att låta kunder klicka hem den mat de vill ha från olika livsmedelsbutiker och sedan skakar Instacart fram människor som åker och handlar varorna åt kunderna. I fysiska butiker.

Alla Instacartshoppare kommer få icke-anställningsförmåner som rengöringsutrustning och handsprit, men de kommer också erbjudas sjuklön. Precis det vi har sett från Uber och Lyft. Man börjar helt enkelt bli tvungen, för att säkra såväl varumärket som personalstyrkan.

Efter coronakrisen så kommer vi förmodligen att få se nya former av hybridansvar från gigföretagen. Som kommer ta dem ännu närmare fullständigt arbetsgivaransvar.

Instacart will bring on 300,000 new full-service shoppers due to coronavirus | TechCrunch

San Francisco-based Instacart today announced it will bring on 300,000 shoppers for its grocery delivery platform over the next three months. The move is

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 32 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ur arkivet: Nätneutralitet för vem?

Den demokratiska presidentkandidaten Elizabeth Warrens förslag om offentliga internetoperatörer gjorde en här artikeln aktuell igen.

Nätneutralitet – för vem?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook kan vara på gång att licensiera nyhetsinnehåll

Idag verkar vara en dag med rejält stora initiativ och rykten kring Facebook. Först att man bekräftar att man har inlett tester med att låta användare prenumerera på externa videoströmningstjänster via Facebook och nu det här: uppgifter om att Facebook kan betala publicister mångmiljonbelopp för att få licensiera deras innehåll.

Obekräftade uppgifter, men inte orimliga. Verkar handla om att Facebook har kontaktat ett antal nyhetsföretag, som ABC, Washington Post och Bloomberg, och erbjudit dem upp till 3 miljoner per år för att licensiera material till något som skulle kunna vara en egen nyhetsavdelning i Facebook (som Facebook-strategivindarna blåser just nu så är det ett mer troligt scenario än en separat app). Initiativet skulle dessutom kunna dagens ljus redan i år (ja, förutsatt att nyhetsföretagen hoppar på).

Som artikeln konstaterar kan 3 miljoner dollar, även om det är sjukt mycket pengar, vara ganska lite för nyhetsföretagen (tydligen ligger WP:s digitala annonsintäkter över 100 miljoner dollar på årsbasis). Och det är därmed som också konstateras ett annat upplägg än Apples News+, som går ut på att sälja prenumerationer per publikation. Facebooks upplägg är mer Netflixigt, alltså - en fast avgift för obegränsat (?) användande.

En annan skillnad verkar vara att publicisterna kan välja hur mycket av materialet som ska finnas hos Facebook - hela innehållet eller utdrag som leder vidare till nyhetsföretagets sajt (Instant Articles är väl ingen jättesuccé så här långt, men Facebook hoppas säkert att det nya, lite annorlunda upplägget skulle kunna vara intressant).

På samma sätt som prenumerationstestet med externt videomaterial handlar det här både om att få folk att stanna kvar på Facebook och ge dem fler anledningar att överhuvudtaget vara där. Men jag kan inte låta bli att tänka att det nog också delvis kan finnas en annan anledning i bakgrunden: EU:s artikel 11 (eller 15 som den kom att heta i det slutgiltiga upphovsrättsdirektivet).

Den artikeln i direktivet handlar om att nyhetssajter ska ersättas om användare delar ”mer än bara jättelite” material. Vad det innebär vet ingen exakt i dagsläget.

Nu pratar vi om amerikanska nyhetsföretag vad det verkar, men eftersom lite samma vindar börjar blåsa där - och eftersom det ser ut som att Facebook behöver ha någon form av lösning på plats för EU - så kan det här bli en lämplig testballong.

Det skulle i så fall vara ännu ett exempel som illustrerar skillnaden i hur Facebook och Google har tagit sig an upphovsrättsdirektivet. Medan Google har varit aktiva motståndare mot främst artikel 11 (och 13, om att säkerställa att upphovsrättsskyddat material inte sprids på plattformar till största del bestående av användargenererat material) och använt sina egna kanaler för att sekundärlobba EU via användarna så har Facebook hållit rätt låg profil.

I samband med att upphovsrättsdirektivsdiskussionerna var som hetsigast säkrade Facebook musikrättigheter från de tre största skivbolagen - och tog sedan fram nya funktioner och tjänster för att kapitalisera på de rättigheter de hade betalat för (som musikdekaler i Instagram). Lite samma sak här: om Facebook kommer behöva betala för rättigheter för nyhetsinnehåll så kan de lika gärna se till att dra in intäkter på nya sätt. intäkter som att användarna lägger mer tid i Facebooks ekosystem och konsumerar mer innehåll.

Med andra ord: acceptera förändring och så snabbt som möjligt ställa om för att kunna göra business utifrån de nya förutsättningarna. Digitalisering i ett nötskal, om man så vill.

Oavsett kommer det bli intressant att se hur mycket sanning som ligger bakom de här uppgifterna hur en sådan tjänst i så fall kan tänkas se ut och fungera.

In strategy shift, Facebook seeks to pay millions to license news

Potential partners include Bloomberg, Wall Street Journal, and Washington Post.

Facebook kan bygga om Instagram Direct från grunden med Messenger-teknik

Ännu ett tecken på att Facebook jobbar för fullt med att bygga ihop sina chattjänster. Uppgifter om att företaget har dragit igång ett projekt med att bygga om Instagram Direct från grunden, baserat på teknik från Messenger.

Men inte bara det: enligt uppgifterna rapporterar de som arbetar med Instagrams chattfunktion till Messenger-teamet. Logiskt när man ska bygga en gemensam teknisk plattform för sina applikationer. Men det är också ännu ett tecken på att hela Facebook håller på att centraliseras.

Chattkonsolideringen handlar om en teknisk plattform. Gränssnitten kommer vara desamma. Men även här lär det vara en tidsfråga. Ingen slump att Facebook förra veckan ”döpte om” WhatsApp och Instagram (de fick tillägget ”from Facebook”, något som övriga tjänster och dotterföretag redan har utrustats med).

Vi kan alltså anta att Instagram och WhatsApp kommer att försvinna som fristående varumärken på sikt. Frågan är bara vilken tidshorisont vi pratar om.

Report: Instagram Direct to be rebuilt with Facebook's Messenger tech - 9to5Mac

We first heard about Facebook merging the chat features between Instagram, WhatsApp, and Messenger back in January and we've seen...

Facebook Workplace får ny design

Nu börjar Facebook rulla ut designuppdateringen av sitt arbetssamarbetsverktyg Workplace. Tar ett kliv från hur vi vant oss att Facebook ser ut - eller om man så vill en större uppdelning mellan konsument-Facebook och arbets-Facebook. En ny vänstermeny med de tre huvudavdelningarna samlade: nyhetsflöde, notifieringar och chatt.

I övrigt är det i linje med Facebooks designlyft över hela tjänstebanan: mer vitt, mindre blått. Eller om man så vill: mörkerlägevänligare.

Facebook's Workplace redesign looks nothing like Slack

For the longest time, Facebook and its various technological tendrils, including WhatsApp and Instagram, have been a popular time killer at work. They're the sites and apps you flip to on your lunch break or when you can't stand looking at another Excel spreadsheet. Facebook, predictably, isn't content with filling these gaps in productivity.

Övrigt sociala medier

Tencent kan investera över 1 miljard dollar i kortvideoappen Kwai

I förra veckan skrev jag om appanalysföretaget Sensor Towers bedömningar att Youtube är den videoapp som drog in mest pengar via App Store och Google Play under andra kvartalet, med TikTok på en tredje plats. Däremellan fanns Kwai, eller Kuaishou som den heter i hemlandet Kina. Nu fyller Kwai på kassan.

WeChat-ägaren Tencent påbörjade i dagarna förhandlingar om att köpa 10 procent av världens största skivbolag Universal och man passar samtidigt på att plöja ner mer pengar i just Kwai. Kanske så mycket som 1 till 1,5 miljarder dollar utöver de 350 miljoner som företaget investerat i Kwai tidigare. 

De nya pengarna skulle ge Kwai en värdering runt 18 miljarder dollar (vilket är i ungefär samma nivåer som exempelvis Snap). Som ett brev på posten kommer också förnyade börsintroduktionsspekulationer (kanske redan i år).

Anledningen är förstås att ännu bättre konkurrera med TikTok gällande kortvideotrenden. Men det finns också en Facebook-anledning: WeChat har börjat drabbas av ungefär samma problem som Facebook. Man attraherar inte de unga användarna i alls så hög utsträckning som man vill (och behöver, för tillväxten).

WeChat använder man för att göra, tja, det mesta - men det är inte där som de unga kineserna hänger med sina vänner och spenderar den viktigaste internetvalutan: tid. Det är ingen slump att WeChat i helgen tog bort spärren att dela direkt till WeChats nyhetsflöde från Kwai (Kwai har dragits med kontroverser kring det innehåll som användarna delat). Ett försök att poppa till WeChat, alltså (och omvänt: i WeChat marknadsföra Kwai mot användare som ännu inte använder tjänsten).

Bytedance har på kort tid seglat upp som en rätt allvarlig konkurrent till Tencent. Bytedances tjänster, som TikTok och Toutiao, suger upp allt mer av kinesernas uppkopplade tid, nästan helt på bekostnad av Tencents (främst WeChat, men säkert även Tencents övriga tjänster). Bytedance har också, inte minst via uppköpet av Musical.ly, lyckats få rätt många användare runt om i världen utanför Kina och har nu börjat bygga upp sitt eget ”WeChat-ekosystem”, med chatt och shopping.

TikTok lockar dessutom fler dagliga användare än Kwai: 320 miljoner mot 200 miljoner. Något som Tencent alltså vill ändra på.

Tencent aims to challenge Douyin with $1.5 billion investment in Kuaishou · TechNode

The tech giant has unblocked Kuaishou on WeChat as it edges towards a huge deal with the short-video platform.

 

Sök/SEO

Googles reseplaneringstjänst får stöd för historiska priser och prisnotifieringar

I måndags la Google ner sin reseplanerarapp Trips. Det betyder förstås inte att man kastar in handduken på det här området. Tvärtom. Nu har företaget lagt till ytterligare några funktioner kopplade till reseplanering.

Bland nyheterna märks historiska priser och en funktion som kan notifiera användare när ett resepris beräknas dra iväg eller nå sin lägsta nivå. Google lägger också till funktioner som underlättar ditt resande när du väl har bokat en resa: tips om intressanta områden, restauranger och saker att göra vid destinationen. Allt följer dessutom med över till Google Maps-appen, så att du kort sagt får allt på ett ställe.

Och ”allt på ett ställe” är ju Googles mantra. Samla ihop allt hos Google så att du inte behöver gå till någon annan tjänst. Och för att få folk att lita på prisprognosverktyget så kommer alla resor som bokas kommande månaden att komma med prisgaranti. Om du bokar en resa till det pris som Google anger är det lägsta som det kommer att bli och priset ändå sjunker så kommer Google meddela dig det - och betala mellanskillnaden. Rätt kaxigt. Men Google lär ha fog för självförtroendet - om allt går som Google hoppas så lär vi få höra om hur det gick efteråt.

Google fortsätter alltså att bygga världens största all-inclusive-resebyrå. Och nedläggningen av Trips-appen passar också väl in här. Och i Googles just nu övergripande strategi.

Google håller på att göra en Facebook. Bygga ihop allt fler av sina tjänster till färre gränssnitt. Ställena du ska göra saker och ting på är krasst talat Googles vanliga sökfunktion och Google Maps (även adminverktyg håller på att flytta in här). Gmail är stället du lagrar saker du behöver komma ihåg och Google Assistant håller koll på gränssnitten, även mot hårdvaran. Det som fortfarande hänger lite löst är chattandet, men i och med att Google nu håller på att försöka få till en iMessage-lösning fullt ut så har de snart också täckt den basen.

https://techcrunch.com/2019/08/08/google-travel-adds-flight-price-notifications-and-a-limited-time-flight-price-guarantee/

Googles AR-vägbeskrivningar i Maps börjar rullas ut för Android och iOS

Hoppsan. Oväntat. Google Maps AR-funktion rullas ut till alla. Ja, så länge som du är någonstans där Street View finns och du har en tillräckligt ny Android (läs: som stöder ARCore, Googles AR-teknik). Mer oväntat: den kommer samtidigt till iOS (samma förutsättningar här, fast ARKit-stöd - Apples AR-motsvarighet).

Me. Like.

(Och trodde faktiskt inte funktionen skulle komma till iOS så snabbt.)

Som så mycket annat Google släpper nuförtiden så kom funktionen initialt bara till Googles egen Pixel-mobil, men företaget verkar nu tycka att den har testats tillräckligt mycket för att vara redo för en större scen.

Kan vi nu en gång för alla dessutom sluta med väderstrecksinstruktioner i vägbeskrivningar, AR eller inte?

Dessutom en grej jag missade i min förra spaning om nyheterna i Googles resefunktioner. Google Maps kommer få en dedikerad ”Reservations”-flik som kommer samla alla bokningar du har gjort via Googles plattform. Det som sparas här är även tillgängligt offline.

Google launches 'Live View' AR walking directions for Google Maps | TechCrunch

Google is launching a beta of its augmented reality walking directions feature for Google Maps, with a broader launch that will be available to all iOS

Google lanserar Gallery ads i Sverige

Nytt annonsformat från Google: Gallery Ads. Släpps nu som beta.

Gallery är en bildkarusell för sökordsannonser som ligger på vanliga stället överst i sökresultaten. Formatet gör det möjligt för annonsörer att lägga in upp till åtta olika bilder som är tänkta att ”hjälpa företag visa upp sin visuella varumärkesidentitet”. Varje bild kan kompletteras med en bildtext och formatet har även stöd för en call-to-action-knapp sist.

Kommer till åtta språk - och svenska är ett av dem.

Google Officially Launches Gallery Ads in Beta

Google's new gallery ads, first introduced this past May, are now rolling out to advertisers in beta.

Google börjar visa podcasts i sökresultatet

Tidigare i år dök det upp tecken på att Google skulle börja lyfta fram poddar i sökresultatet - och gör det möjligt att spela dem direkt där. Nu börjar det stödet rullas ut.

Sökningar på podcasts kommer dyka upp som en egen karusell med direkt spelning via Googles egen podspelare. Kommer också fungera för röstsökningar, alltså via Google Assistant i alla slags enheter där den bor. Stöd för tredjepartsspelare kommer längre fram.

Ligger förstås också i Googles intresse - dels för att vissa poddar är exklusiva för en specifik plattform, men dels också för att Google självklart vill att du ska använda deras plattform för att söka efter lämpliga poddar att lyssna på. Vill man vara krass är det ju det som är det viktiga, eftersom en sökning också genererar annonsvisningar. Spelar mindre roll om uppspelningen av innehållet spelas upp i en konkurrerande tjänst.

Ännu ett bevis på hur svart det är med poddar just nu.

Google will start surfacing individual podcast episodes in search results

Google is going to start populating individual podcast episodes in search. People can search for episodes on specific topics, and they'll get suggestions back on what to listen to.

Google lägger till ny sidopanel vid bildsökningar på datorn

Nästa steg i Googles strävan att ersätta alla andra sajter i världen med google.com uppdatering av bildsöken. Åtminstone på datorn.

När man trycker på en bild förvandlas nu hela högersidan till en förhandsvisningavdelning som inte bara visar bilden och information om bilden plus relaterade bilder (alltså möjlighet att direkt göra en ny sökning utifrån det urvalet). Beroende på vilken slags bild man trycker på så visas olika typer av ytterligare information. Som ingredienser till den receptbild man har tryckt på.

Så ja. Featured snippets håller alltså på att flytta in även i Googles bildsök.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazons leveransrobot Scout börjar testas skarpt

Bor du i Irvine i södra Kalifornien? Då kan du drabbas av gullighetschock nästa gång din Amazon-beställning anländer. Företagets leveransrobot Scout rullar nu ut där. Bokstavligen talat.

Scout, en kylväska på hjul, lanseras i liten skala för att testa robotens förmåga. Den kommer köra ut leveranserna själv, men kommer att sällskap av en Amazon Brand Ambassador. Alltså en person som kommer ha som arbetsuppgift att hålla en kylväska på hjul sällskap (okej, och dokumentera interaktionerna med kunder och svara på frågor från nyfikna - roboten verkar alltså inte ha Alexa inbyggd).

Scout är tänkt att kunna köra ut varor sista kilometern eller så, men lär få problem med den allra sista metern. Vi ser fram emot när Scout kan packa ur sig själv vid destinationen också. Ja, eller när Amazon-husen får egna sista-metern-robotar som kan möta upp Scout och göra den delen av jobbet.

Men framförallt. Scout i sig. 😍

Amazon Scout autonomous delivery robots begin deliveries in California | TechCrunch

Amazon's Scout six-wheeled, sidewalk-driving delivery robots have begun making deliveries to customers in the Irvine, Calif. area. Amazon announced this

Postmates leveransrobot Serve börjar testas i San Francisco

Häromdagen drabbades jag av lätt sötöverdos när jag skrev om att Amazon har börjat med skarpa leveranser (i väldigt liten skala) med sin rullande kylväska, den lilla självkörande leveransroboten Scout. Nu är det dags för en ny sötöveros. Leveransföretaget Postmates har fått tillstånd att börja testa sin motsvarighet Serve på trottoarerna i San Francisco.

Och ja. Den har självklart ögon. Det är typ en emoji på hjul. 😍😍😍

Likt Scout så kommer Serve inte förväntas klara sig helt själv. Även i det här fallet kommer det finnas mänsklig övervakning.

Och söthetsfaktorn hos såväl Scout som Serve är mer än bara något roligt vid sidan om. Det är ett tecken på hur leveransföretagen måste börja (och har börjat) ställa om i hur man ser på sin tjänst. Eller snarare på gränssnittet. Kundinteraktionen.

Leveransbilar är generellt sjukt tråkiga. Vanliga lastbilar i olika storlekar som har reklam eller en logotyp på sidan. Leveranser dumpas in i ett lager eller väntar utanför medan en människa lämnar varorna till slutkunden.

Men vad händer när leveransfordonet blir kundmötet? Vilken roll spelar leveransfordonets eller leveransrobotens utseende för roll? Dess hantering av överlämningen? En röst? Vilken röst? Hur kommunicerar den med kunden under leveransen? Vilka signaler sänder alltihop om leveransföretaget? Och förstås i förlängningen det företag som står som avsändare?

Jag misstänker att kundinteraktionen och utseendet på robotfordon kommer bli allt viktigare för e-handlare som ska välja leveranssamarbetspartner. Att tänka sitt varumärke verkligen fram till sista leveranscentimetern.

Och kanske omvänt: att jag som kund väljer handlare utifrån leveransupplevelse. Jag skulle seriöst handla bara för att få en Scout- eller Serve-leverans.

Postmates expects to land first-ever permit to test sidewalk delivery robots in San Francisco | TechCrunch

On-demand delivery business Postmates is expected to receive the first-ever permit for sidewalk robotics operations in the city of San Francisco.

Amazon kan investera Retail Retail som vill köpa Fynd som Google har investerat i

Ännu ett skönt exempel på hur geggiga förhållande mellan techjättarna är på den globala scenen.

Amazon kan vara intresserat av att köpa en andel av Indiens största detaljhandelskedja Reliance Retail. Självklart av samma anledning som att Amazon köpte Whole Foods: skaffa sig fysisk närvaro för sin e-handel.

Nu visar det sig att Reliance Retails moderbolag, Retail Industries, har köpt till sig en majoritet i e-handelsplattformen Fynd (inte svensk trots namnet, istället baserad i Mumbai). Och vilket företag hittar vi bland investerarna i Fynd? Google.

Fynd är en intressant tjänst som ska göra det enklare för e-handlare att ta fram ”omnikanals-e-handelstjänster”. Det handlar om att Fynd via API:er knyter ihop varumärken och e-handlare med olika distributionskanaler. Kanaler som kan vara Amazon och Flipkart.

Med andra ord gör Fynd lite som exempelvis Soundcloud gör för musik och poddar: erbjuder en distributionshubb som gör det möjligt för e-handlare att välja och hantera försäljning via olika kanaler på ett ställe. Omnikanal as a service, om man så vill.

India's Reliance to buy majority stake in Google-backed Fynd for $42.3M | TechCrunch

Indian conglomerate Reliance Industries is acquiring 87.6% stake in Fynd, a seven-year-old Mumbai-based startup that connects brick and mortar retailers

H&M lanserar sitt första samarbete med en afrikansk designer

I takt med att Kina mognar och mättas som marknad börjar allt mer ljus flyttas över till främst Indien som nästa stora tillväxtmotor. Och någonstans i slutet av någon form av tillväxtresa väntar så stora delar av Afrika. Men det bubblar förstås redan massor över stora delar av kontinenten, inte minst på techsidan. Och till skillnad från väst och Kina så har Afrika (likt Indien) en ung befolkning. Morgondagens kunder, på flera sätt. Det har även H&M fattat. Nu lanserar företaget sitt första samarbete med en afrikansk designer: sydafrikanska Manthso.

Nu kommer Mantsho-samarbetet inte bara finnas tillgängligt för (syd)afrikanska kunder förstås, men jag tror som sagt att det handlar om betydligt mer än att bara diversifiera samarbetsfloran på designsidan. Ett första steg att bli relevant för Generation Z-kontinenten, alltså.

Eller om vi ska vara krassa: att börja rigga för att möta Generation Alpha.

H&M is dropping its first African designer collaboration

"She celebrates the female form through her designs which complement the female shape in a flattering and playful way"

Tesla bygger laddningsnätverk tillsammans med närbutikskedjan Wawa

Tesla bygger ut sitt laddningsnätverk tillsammans med närbutiks- och mackkedjan Wawa. I dagsläget har samarbetet inneburit 16 laddstationer, något som man planerar att dubbla till nästa år.

Nu handlar det alltså om en samarbetspartner som redan äger mackar, så steget till el är förstås rätt litet. Men när det handlar om laddstationer så ser vi att de börjar dyka upp på potentiellt rätt oväntade ställen - som att McDonald’s ska vara Sveriges största laddstationskedja. På lite samma tema har Ica börjat installera cykelservicestationer i anslutning till sina varuhus.

Med andra ord: ge människor fler anledningar att komma till varuhuset. Och den stora digitaliseringsförändring som det här innebär för just bensinmackar: i alla tider har bilägare behövt ta sig till macken för att kunna fylla på bilen. Nu handlar det om att bensinmackarna (ja, eller elmackarna) måste komma till bilarna.

Tesla and convenience store chain Wawa are expanding to over 30 Supercharger stations

Tesla has been partnering with specific companies in its Supercharger network expansion, and convenience store and fuel-station chain Wawa has...

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Facebook testar att sälja prenumerationer till videoströmningstjänster från andra företag

Jag har många gånger skrivit om alla olika företag som vill ta rollen som Spotify för video. Alltså en videohubb där alla program och filmer finns tillgängliga på ett ställe, via ett prenumerationsabonnemang, utan att man behöver tänka på vem som har gjort en viss serie. Nu har vi fått en ny potentiell spelare i den samlingen: Facebook.

Idag bekräftar företaget att man har börjat testa att sälja betalabonnemang för video. Från andra än Facebook själva, alltså. Nu pratar vi om ett litet test som bara inkluderar fyra kanaler: BritBox (BBC och ITV), Dropout från CollegeHumor, MotorTrend OnDemand och Tastemade Plus. Dessutom handlar det (än så länge) inte om en samlad prenumerationshubb: man får betala per kanal man vill få tillgång till (alltså Apple TV+upplägget).  Det går att titta i Facebooks Watch-ekosystem och kanaler man prenumererar på kommer också dyka upp i nyhetsflödet.

Det här är rätt stort och rätt väntat på flera sätt:

Watch har i princip helt byggt på Facebook-innehåll. Visst, gjort av andra, men inte sällan finansierat av Facebook. Nu börjar man alltså ta in rent tredjepartsinnehåll. Handlar förstås om att få mer fart på Watch-tittandet eftersom det så här långt haft lite sisådärstort genomslag.

Man styr delvis mot nyhetsflödet, vilket vi också lär ser mer av - på Google-manér. Vår privata kommmunikation flyttar som bekant allt mer bort från nyhetsflödet - så det kanske är dags att ge nyhetsflödet fullt ut en ny roll. Det som Facebook har testat med sidoflöden, men lite mer alll in. Kort sagt att Facebooks nyhetsflöde än mer blir en infrastrukturplattform för konsumtion av, tja, det mesta.

Facebook kommer ta del av intäkterna från prenumerationer. Det här är något vi har sett allt mer av senaste året: att Facebook börjar närma sig App Store-upplägg (bara för en månad sedan meddelade företaget exempelvis att man kommer att ta ut avgift enligt 70/30-modellen för Fan subscriptions-funktionen från och med nästa år). Vi lär se mer och mer av det här. Vi har sannolikt nått någon slags peak annonser i Facebooks ekoystem - och användartillväxten börjar oundvikligen att mattas av. Då handlar det, som för i princip alla företag (inte minst techjättarna): tjäna mer pengar per befintlig kund.

Blir intressant att se vart det här kan ta vägen. Kanske framförallt om Facebook lyckas få några riktiga högprofilkanaler som del av sitt nya prenumerationserbjudande (det är väl egentligen först då vi verkligen kan säga något om initiativet). 

No Title

No Description

Disney+ kommer kosta 6,99 dollar i månaden

Igår var det dags för Walt Disneys kvartalsrapport (omsättning och vinst sämre än väntat). Då fick vi också veta mer om Disney+, Disneys Netflix-konkurrent.

Disney+ lanseras 12 november och kommer kosta 6,99 dollar i månaden (halva Netflix-priset)

Disney kommer även att erbjuda ett komboabonnemang som ger Disney+, Hulu (som Disney är majoritetsägare av) och ESPN+ för 12,99 dollar i månaden - även det ett lägre pris än det billigaste Netflix-abonnemanget. Utan att jag har koll på de exakta detaljerna kring hur många användare och enheter som omfattas och annat, som upplösning och offlinetittande.

Alla filmer från Disney-, Pixar-, Marvel- och Star Wars-filmer från och med bioåret 2019 kommer framöver exklusivt att strömmas på Disney+

I abonnemanget kommer ingå 7500 tv-serieavsnitt, 100 filmer släppta ”nyligen” och 400 ”arkivtitlar” (inklusive hela Disney-bakkatalogen).

Under det första året kommer Disney+ också bjuda på 10+ nya filmer och 25 nya originalserier, bland annat en ny Star Wars-serie som kommer finnas redan vid lanseringsdatumet

Några kommentarer:

Netflix kläms åt ännu hårdare av en av de tunga spelarna. Inte bara att Disney+ ströp Netflixs tillgång till Marvel- och Star Wars-material, det märks att Disney tänker prisdumpa sig till marknadsandelar.

En intressant detalj med komboabonnemanget: Hulu-abonnemanget inkluderar reklam - vill man ha reklamfritt Hulu är det 11,99 dollar i månaden som gäller. Detsamma gäller ESPN+. Disney+ ska däremot vara reklamfritt - till en början, får man väl säga. Det spekuleras i att Netflix överväger att börja med reklam - en milt sagt oroande trend. Visst är det frestande att få användarna att betala OCH titta på reklam (säg hej till dagstidningarna sedan typ alltid), men en stor anledning att betala för många är just att slippa reklam. (Däremot är jag helt övertygad om att Netflix kommer att erbjuda ett annonsfinansierat abonnemang på sikt. Det kommer nog även gälla för Disney+.)

Disney+ will be available on November 12th for $6.99 a month

Disney has debuted its Disney+ streaming service to investors and provided a first look at the user interface.

Flipkart lanserar egen videoströmningstjänst i Indien

Walmart har med Vudu börjat ta steg för att utmana Amazon även på videoströmningsområdet (en tjänst som även uppges kunna få ”shoppingbart” innehåll). Nu tar man ett jättekliv även utanför USA - i Indien, världens snart viktigaste tillväxtmarknad.

Mer specifikt handlar det om att Indiens största e-handlare Flipkart (som Walmart är majoritetsägare av) nu kommer att börja erbjuda en strömningstjänst som verkar bli gratis för alla medlemmar i i Flipkarts lojalitetsprogram Plus. Kort sagt, Walmarts och Flipkarts sätt att matcha Amazons Prime ännu bättre (även om Plus är ett mer traditionellt lojalitetsprogram baserat på hur mycket man köper).

Inte en garanterad succé förstås (finns även gott om andra konkurrenter i Indien), men är ännu ett exempel på hur e-handlare allt mer måste erbjuda sina kunder mer än bara rabatt på nästa köp för att bygga långsiktig lojalitet. Samtidigt som man dessutom också gör sig mindre beroende av själva shoppingbiten - som i slutändan mycket handlar om pris. Inte minst i låginkomsttagarländer.

Walmart reportedly plans to launch Indian streaming service to take on Amazon Prime

Walmart is reportedly planning to launch a new video streaming service from its Flipkart subsidiary in India as part of its battle with Amazon Prime. The service will be free for members of the Flipkart Plus loyalty program.

iHeartMedia börjar sända podcasts… via radio

Det här är ett så fantastiskt exempel på cirkelslutande. iHeartMedia, med över 850 radiostationer i USA, kommer att börja sända… podcasts.

För nytillkomna läsare kan jag berätta att radio var det folk lyssnade på innan poddar uppfanns. Ett strömmat, trådlöst ljudformat med kurerat och autospelande innehåll - tillgängligt både med och utan reklam. Och nu kommer alltså 270 av iHeartMedias stationer börja sända podcasts ”mellan musik och pratradio”.

The more things change etc.

Det riktigt intressanta med upplägget är hur man ser på podinslagen. Tre huvudanledningar: marknadsföra en podcasts, nytt innehåll till radiostationerna och en ”fantastisk ny möjlighet” för annonsörer.

Vad vi pratar om här är podcasts som reklam. Alltså att någon som vill marknadsföra sin podd kan köpa ”reklamutrymme”. Men istället för att köpa en femtonsekundare som gör reklam för podden låter man ett poddavsnitt bli själva reklamen (även om jag kan tänka mig att det kanske inte riktigt lämpar sig för alla slags poddar).

Sedan slutet av förra året har det gått rykten om att Apple är intresserat av att köpa in sig i just iHeartMedia. Ett sånt här upplägg skulle passa båda företagen väl.

En spännande satsning, oavsett.

https://www.theverge.com/2019/8/8/20758905/iheartmedia-podcast-sundays-radio-stations

Apple lanserar Apple Digital Masters - omdöpning av företagets högkvalitetmusik

I och med höstens uppdateringen av företagets operativ så kommer iTunes gå i graven. Det innebär också att allt som bär iTunes-namnet kommer att påverkas. Som att Mastered For iTunes nu blir Apple Digital Masters.

MFI är Apples eget program för att mastra digital musik för iTunes med högsta möjliga kvalitet, för att behålla så mycket av omfånget och känslan hos inte minst analoga inspelningar. Namnbytet förändrar i sig ingenting. Det handlar fortfarande om musik som slutar i ett försämrat mp3-format. Eller AAC, som Apples eget format heter.

Det här har förmodligen varit ett problem för en liten del av företagets kunder. AAC-formatet, liksom mp3 i högre kvalitet, räcker mer än väl för de flesta. Inte minst med tanke på att de flesta lyssnar via utrustning som är långt ifrån… audiofil, om vi säger så.

Men i takt med att vi har allt bättre teknik i våra hem och i våra fickor, och allt bättre uppkopplingar, så ökar också kraven. Det här skulle alltså kunna vara ett steg mot att Apple släpper en extra högkvalitativ, lossless version av sin musiktjänst. Apple Music förstås, men kanske även en riktigt premiumnördig variant med nedladdningsbara ljudfiler precis som iTunes.

Apple rebrands its best-sounding music as "Apple Digital Masters"

Apple Digital Masters are the best-sounding music releases that Apple Music and iTunes have to offer. Apple says 75 percent of the top 100 US releases are encoded with the intent of preserving the master recording's quality.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör