Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 49 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Nästa kinesiska shoppinghögtid Double 12 fokuserar på småföretag och liveströmningsshopping

Knappt har vi hämtat oss efter de stora shoppinghögtiderna här och i andra delar av världen (Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday) förrän det är dags för nästa: Double 12, efterföljaren till Double 11. Med andra ord en shoppingfest som går av stapeln 12/12, ganska precis en månad efter Singles’ Days 11/11-datum.

Även den här gången är det Alibaba som återfinns i centrum, mer specifikt plattformarna Taobao och Tmall. Så frågan är då varför man känner att det behövs ännu en stor shoppinghögtid bara en månad efter den förra? Svaret är: säljarmålgruppen.

Under Double 11 så sätts rätt höga krav på vilka som får vara med. Double 12 är mer för vem som helst. Med andra ord en möjlighet för små- och medelstora dagar att få åtminstone lite tid i strålkastarljuset.

Med det absolut mest intressanta är det fenomen som uttalat står i fokus för Double 12: liveströmmande. Förstås mer specifikt liveströmningsshopping. ”Everyone is the host and everything can be broadcasted.” Det talas om att ”intressant innehåll” kommer vara höjdpunkter.

Om man så vill: en demokratiserad shoppingbonanza (ja, ironiskt nog i ett icke-demokratiskt land).

Nu är den huvudsakligen anledningen förstås inte någon slags strävan att ge the little people en röst utan att liveströmningsshopping funkar. Framförallt när det är (hyfsat) vanliga människor som återfinns framför kameran. KOL:s som de kallas – key opinion leaders. En influencer som inte bara är influencer, utan som också har ett vanligt jobb vid sidan om (det är åtminstone huvuddefinitionen, men det lär finnas gott om KOL:s som bara lever på den delen av sin yrkesverksamhet).

Det här i sin tur visar också på en rätt stor skillnad i shopping mellan Kina och oss i väst. Här handlar shopping mest om rationell smidighet och priserbjudanden. I Kina är shopping redan underhållning. Alltså att följa människor som sitter och säljer saker i direktsändning (tänk TV Shop 2.0). Eller olika former av gruppshopping och socialshopping.

Men så finns också en annan del av Double 12: medan Double 11 nästan uteslutande handlar om e-handel så är Double 12, åtminstone delvis, en marknadsföring av den fysiska butiken. Även här blir liveströmningsshopping en viktig ingrediens: möljighet för småföretagare att sälja sina produkter och samtidigt marknadsföra och locka kunder till sin egen butik.

China’s year-end shopping festival Double 12 is on

Following Double 11 2019, the last major shopping festival is Double 12. Alibaba’s Taobao of Double 12 will focus on live broadcasting; everyone is the host and everything can be broadcasted. Interesting content will become a huge highlight of Double 12 on Taobao.

Clas Ohlson utökar produktutbudet på Amazon

Trenden att plattformar lägger sig på andra plattformar fortsätter. Senaste exemplet: Clas Ohlson kommer att utöka sitt produktutbud hos Amazon i Storbritannien. Prylkedjan går alltså vidare med sitt pilotprojekt som pågått ett tag.

Samtidigt slog Google i förra veckan upp popupbutik i en av Clas Ohlsons butiker, vilket gjorde Clas Ohlson till den andra kedjan i världen med en Google-märkt minibutik inuti en fysisk butik. Samtidigt har Clas Ohlson sedan tidigare haft leveranssamarbete med Mathem i Sverige och norska motsvarigheten Kolonial.

Och anledningen till samtliga initaitiv är förstås densamma över hela banan: använda andra för att stärka upp svagheter. Clas Ohlson har haft motvind i Storbritannien och att finnas hos Amazon är därför ett logiskt drag – även om det delvis innebär att man konkurrerar med sig själva. På samma sätt har e-handeln varit en utmaning generellt för Clas Ohlson och att då samarbeta med företag som Mathem som är betydligt bättre på just e-handelslogistiken är också ett naturligt steg.

Omvänt är Googles största svaghet, liksom Amazons, att de saknar fysisk närvaro. I Googles fall handlar det om att man inte har något offlineskyltfönster som samlar företagets hårdvaror, som man satsar allt mer på. Både för att differentiera verksamheten bort från det stora annonsintäktsberoendet, men också för att samtidigt bygga ekosystem för att försöka driva på just annonsverksamheten.

Clas Ohlson ska öka produktutbud hos Amazon i Storbritannien

Clas Ohlson går nu vidare med sitt samarbete med Amazon i Storbritannien, som ännu så länge betecknats som ett pilotprojekt.

Walmart blev årets mest nedladdade shoppingapp i USA under Black Friday

Och priset som årets mest nedladdade shoppingapp i USA under Black Friday gick till… Walmart. För första gången någonsin. Och det är dessutom första gången som Amazon inte toppade den listan.

Det är analysföretagen App Annie och Sensor Tower som har landat i den här slutsatsen. Enligt Sensor Tower toppade Walmarts app såväl listorna för kedjor med fysiskt butiksnät och totalt för all shopping. Under Thanksgiving nådde Walmart ännu högre, då som USA:s sjätte mest nedladdade app alla kategorier.

I App Store blev facit 113 000 nedladdningar för Walmart, en ökning med 23 % på årsbasis. I målfotot kunde man se att Amazon nästan gick hela vägen i år med 112 000 nedladdningar. Men den siffran var däremot en nedgång på 10 % jämfört med 2018.

Visst. Nedladdningar är inte samma sak som användning. Vi kan gissa att Amazon-appen sedan tidigare finns i betydligt fler mobiler än Walmarts. Har man appen finns förstås ingen anledning att ladda ner. Men det är oavsett ett intressant litet utropstecken som visar att Walmarts onlinesatsning skördar allt fler framgångar.

Walmart tops Amazon as most-downloaded US shopping app on Black Friday | TechCrunch

Amazon says Cyber Monday 2019 has now become the retailer’s biggest shopping day of all time, based on the number of items sold worldwide. However, in the

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Apple kan betala 25 miljoner dollar för dokumentär om artisten Billie Eilish

Mer originalmaterial till Apples TV+. Den här gången en dokumentär om stjärnskottet Billie Eilish, som kostar Apple (i sammanhanget rätt modesta) 25 miljoner dollar.

Eilish sparkade igång den första upplagan av Apples egen musikprisgala igår, där hon bland annat fick ta emot priset för årets mest strömmade album. Att erbjuda en dokumentär om en av 2019 års hetaste stjärnor känns därför inte särskilt konstigt. Det är inte heller första gången som Apple släpper någon form av dokumentärinnehåll om just en artist.

Det som är intressant är att dokumentären inte kommer att gå att se via Apple Music, utan via TV+. Att Apple vill renodla TV+ som stället just för videoinnehåll är rätt naturligt (och kanalen är i rätt desperat behov av betydligt mer innehåll). Men det här innebär en breddning av tablån som inte riktigt har funnits med i korten tidigare. Vi lär se Apple klippa fler band mellan video och musik rent tjänstemässigt – samtidigt som vi också lär se tätare integrationer på andra områden.

Apple Pays $25 Million for Billie Eilish Documentary Headed for Apple TV+ Rather Than Apple Music

Apple has paid $25 million for the rights to a Billie Eilish documentary that will be shown on Apple TV+ and follows the 17-year-old…

Apple anordnar en egen musikgala

Kan Spotify kan Apple. Anordna en egen musikgala, alltså. En som gick av stapeln för första gången igår. Och likt Spotifys egen kommande gala (en bit in på nästa år) så handlar Apples gala också om data. Musikströmningsdata alltså. Priser kommer att delas ut i fem kategorier.

Det är den andra nya galan, eller åtminstone det andra uppmärksammandet, av företagets tjänster som Apple har lanserat i år. Först ut var en mindre tillställning kring årets appar och nu alltså en liveströmmad musikgala för att marknadsföra Apple Music. Marketing by gala, alltså.

Men den egentliga anledningen att jag delar den här är för att det förmodligen skulle vara det musikpris jag helst skulle vilja vinna om jag mot förmodan blev en extremt framgångsrik artist. På Apple-manér är priset skitsnyggt. Det är ett stort chip. Alltså ett sånt som sitter i Apple-hårdvara.

Tolv tum stor. Förstås.

What Grammys? Apple Announces First Ever Apple Music Awards

Apple’s first ever Apple Music Awards recognize the top artists, songs, and albums of 2019. With music streaming service award shows, who needs the Grammys?

Fox väljer AWS som distributör för sina sändningar

Förra året presenterade Amazons molntjänstdel AWS en ny product: Outpost. En produkt som är vad den låter som, samtidigt som den lite går tvärs emot vad AWS mestadels har varit så här långt. Outpost är helt enkelt ett sätt att få molntjänster som lokal tjänst i egna datahallar och serverrum.

I tisdags lanserades Outpost så till sist brett och första kund ut är Fox som skrivit på ett mångårigt avtal för Outpost, plus tjänsten AWS Local Zone som är tänkt att placera ut molntjänstkapacitet närmare kunder för säkrare och stabilare drift.

Det här är ett rätt stort steg för hela AWS, som nu alltså än mer blir en ”riktig” serverkapacitetsleverantör. Att dessutom få en videotung spelare som Fox med på banan från start är förstås en rätt stor fjäder i hatten.

Men det absolut bästa med hela samarbetet? Trumps favoritkanal (och snudd på enda informationskanal) kommer nu alltså att levereras via ett företag ägt av ett av Trumps mesta hatobjekt.

Underbart på så många plan.

Fox signs deal with AWS to upgrade TV production and streaming services – SiliconANGLE

Fox signs deal with AWS to upgrade TV production and streaming services – SiliconANGLE

 

IoT – internet of things

Amazon lanserar batteridriven Echo i Indien

Amazon är just nu kungen av smarthögtalare, men Amazon har precis samma svaghet här som för handelsverksamheten: avsaknad av fysisk närvaro. Visst, det dräller just nu av smarta Amazon-högtalare i främst amerikanska hem, men det är just där de är. I hemmet. Amazons möljigheter att följa med oss ned i fickan och ut på stan är i princip noll. Det gäller därmed också Alexas möjligheter (orka köra tredjepartsapp). Nu gör Amazon något intressant: man släpper en mobil Echo. Typ.

Vad det handlar om är en Echo, bara för den indiska marknaden, som går på batteri. Enligt chefen för Alexa ”önskade de indiska kunderna att de kunde bära runt på sin Echo”.

Mmmmkay…

Tror kanske snarare att det handlar om att Amazon VILL att deras kunder ska önska den funktionen från Amazon.

Att batteri-Echon släpps just på den indiska marknaden handlar nog snarast om ännu ett försök att fånga nästa miljard internetanvändare. I många tillväxtländer är det inte bara internetuppkoppling och datatrafik som är dyrt och kanske till och med obefintligt. Inte heller tillgång till stabil elförsörjning är en självklarhet. Den nya Echon ska kunna gå 10 timmar på en laddning, vilket i stort är en dags användning.

Det här är, om man vill, lite samma sak som Amazon gör i USA: satsar på the unbanked och de underbanked. De som saknar basala banktjänster som gör det svårt att handla på nätet. För att fortsätta växa måste man helt enkelt satsa mer på inkomstgrupper som tidigare inte har varit särskilt intressanta.

Amazon launches a portable Echo speaker for India

Amazon has just launched an Echo speaker with a battery pack in India. The device, called the Echo Portable Speaker Edition, is priced at Rs. 4,999 ($69.70). The new Echo device has a 4,800 mAh battery that can last up to 10 hours in a sing

 

AR/VR

Facebook säljer verktyget Oculus Medium till Adobe

En intressant affär i det förhållandevis lilla. Facebook säljer delar av sin verksamhet till… Adobe.

Nu handlar det förstås inte om någon av Facebooks kärnprodukter som byter ägare. Tjänsten i fråga är Oculus Medium, ett verktyg för att 3D-skapa. Ett Photoshop för 3D, om man så vill – vilket förstås gör ägarbytet rätt logiskt. Adobes styrka är till största del just deras program för att skapa och redigera innehåll i olika format. Under Adobe-flagg lär Medium säkerligen byggas in och ihop med andra liknande delar i Adobes programsvit.

Men det finns två intressanta saker i själva affären.

1. Att Facebook överhuvudtaget säljer något snarare än att bara lägga ner en satsning som inte verkar flyga. Eller som åtminstone inte flyger så bra som Facebook önskar. Det här i sig kan innebära en förändring i hur Facebook kommer att hantera och se på produkter de tar fram. Att det kan finnas ett värde av att de förädlas vidare av andra – för att den vägen sedan driva försäljning av och trafik till Facebooks produkter. Och att Facebook kan få betalt för det.

2. När Facebook började sin VR-satsning så var fokus kärnverksamheten: det sociala hängandet. Men i takt med att VR allt mer glidit över i hypekurvans sluttande besvikelsefas så har Facebook, likt Google och deras satsning på AR-glasögon, bytt fokus. Nu är det två huvudsakliga fokusområden: yrkesverksamma och spelare.

Med tanke på att VR-set fortfarande är både dyra och rätt bökiga att använda så har vardagsnyttorna än så länge lyst med sin frånvaro (än så länge). Facebook köpte dessutom förra veckan sin första (?) spelstudio Beat Games, som tar fram just VR-spel.

Facebook sells off Oculus Medium to Adobe | TechCrunch

Facebook is selling Oculus Medium — a 3D virtual reality sculpting tool for creatives — to Adobe. The team was an expensive effort for Oculus and its

 

Mobilt

Apple uppdaterar Clips med stöd för Memoji och Animoji

Det finns de där apparna man glömmer bort, men som puttrar på där vid sidlinjerna. Som Apples (kort)videoapp Clips som nu får fler dekaler och stöd för Apples selfieformat Memoji och Animoji.

Vilket förstås för oss över till den intressanta frågan: hur mycket används egentligen Clips?

Min spontana gissning skulle vara: inte så mycket. Men appen har funnits i två och ett halvt år vid det här laget och Apple gör då och då hyfsat stora uppdateringar av den.

Vilket i sin tur för oss över på Apples svarta hål.

Hur mycket världens stora appar används har vi rätt bra koll på. Företagen bakom släpper då och då siffror (när det är siffror som är bra, annars gör man som Twitter och slutar redovisa helt). Även Apple släpper hyfsat regelbundet information om hur det går för exempelvis Apple Music. Men gällande Clips? Radiotystnad.

När företaget inte berättar särskilt mycket om hur det går för en tjänst så brukar det betyda att det inte går särskilt bra. Så skulle det kunna vara med Clips. Men Apple säger inte flaska om Messages eller kartappen heller – annat än att Meddelanden enligt Tim Cook för ett par år sedan var den mest använda appen av alla för iOS. Eller att Kartor ska vara den mest använda karttjänsten bland Apple-användare.

Det jag sett är uppskattningar från App Annie att Clips laddades ner uppemot 1 miljon gånger första fyra dagarna. Men sedan dess? Ingen aning. Men eftersom Apple som sagt var fortfarande envisas med att jobba rätt mycket med den så lär det åtminstone finnas hyfsat många användare. Frågan är bara hur många.

Och hur mycket dark horse Apple skulle kunna vara på kortvideofronten.

(Har någon sett info om nedladdningar eller användning? Hojta gärna till i så fall.)

Clips now features Memoji and Animoji, new stickers and more

Today’s update to Clips, Apple’s free video creation app for iPhone and iPad, allows users to tap into the fun and creativity of Memoji and Animoji.

Apple kan sälja fler mobiler än Huawei sista kvartalet 2019

Det här är lite stort om det stämmer: rapport som pekar på att Apple kan gå om Huawei vad gäller antalet sålda smartmobiler under Q4. Och anledningen är att det går bra för Apple i… Kina.

Enligt TrendForce ska Apple öka sin marknadsandel med rätt kraftiga 6,3 procent till 18,7 procent, vilket alltså ger en andraplats bakom Samsung.

Huawei har gått som tåget hemma i Kina, men det här skulle kunna tyda på att problemen med Google nu börjar ge ordentlig motvind ungefär överallt annars. Med andra ord kanske konsumenter börjar dra öronen lite åt sig när det handlar om att välja en Android-mobil som kanske inte kommer ha stöd för Googles tjänster (USA velar fram och tillbaka med sitt förbud mot att låta amerikanska företag göra affärer med svartlistade kinesiska bolag, men Google har alltså redan tagit det säkra före det osäkra och inte förlängt Huaweis licenser).

Och ja, även om Huawei säljer bra hemma så är det ändå lite ironiskt om Apples hopp i marknadsandelar globalt skulle bero på stark försäljning just på Huaweis hemmamarknad…

Apple firar snart ett år som bolag som inte längre berättar hur många iPhones de säljer, så vi kommer inte veta hur bra TrendForces siffra stämmer. Däremot lär vi få rätt bra ledtrådar vid nästa kvartalsrapport.

Apple Expected to Outpace Huawei in Global Smartphone Shipments Thanks to Strong Sales in China

According to TrendForce, Apple’s mobile phone shipments are expected to surpass those of Huawei in the fourth quarter of 2019 thanks to the success of the iPhone 11 in China.

 

Ekonomi och finans

Slacks kvartalsrapport Q3 2019: över 100 000 betalande användare

Kvartalsrapport från Slack Q3. Överträffade förväntningarna. Omsättningen bättre än väntat, och förlusten mindre. Däremot sämre prognos för kommande kvartal. Så lite blandat på totalen.

Däremot fanns det lite nya användarsiffror i rapporten, inte minst i ljuset av att Microsoft Teams tidigare i år ska ha gått om i användning.

Slack har nu 105 000 betalande kunder, 30 % bättre än för ett år sedan

821 kunder drar in över 100 000 dollar på årsbasis, medan antalet kunder som lägger minst 1 miljon dollar på Slack nu för första gången nådde 50 stycken

Kort sagt: inga Facebook-siffror. Men det visar att Slack tuffar på i skuggan av inte minst Teams. Det har förstås också utbrutit lite ordkrig mellan Microsoft och Slack, där de senare påstår att Microsoft friserar siffrorna genom att räkna dem som bara öppnar Teams – vilket sker på automatik för 365-kunder med AD-koppling tydligen. Microsoft å sin sida säger att de räknar mer finkornigt än så. Det är oavsett intressant om Slacks påstående stämmer att 70 % av de kunder som lägger minst 1 miljon dollar om året på Slack också är 365-kunder. Det skulle tala om att det inte är ett antingen eller-scenario.

(Sen kan jag tänka mig att Slack har en rejält mycket högre andel kunder som aktivt valt verktyget. Misstänker att beslutsprocessen hos många – kanske rentav de flesta – som kör Teams är ungefär: ”Vi kör Microsoft här, så vi använder det som ingår där”.)

Dessutom en lite briljant detalj som jag inte tänkt på tidigare. Företag noterade på börser har ett kortnamn, som oftast är max 3-5 tecken. Det brukar handla om namn som är så nära företagsnamnet som möjligt. Som AAPL eller GOOG. Slacks kortnamn? WORK. Faktiskt rätt briljant subtilmarknadsföring.

Slack beats earnings expectations and raises its full-year forecast – SiliconANGLE

Slack beats earnings expectations and raises its full-year forecast – SiliconANGLE

 

Övrigt

EU säger nej till privata stablecoin-kryptovalutor som Facebooks Libra

Mer motgångar för Facebooks kryptovaluta Libra. Men också på sätt och vis bra nyheter: EU säger nej till stablecoin-valutor, som just Libra.

En stablecoin är en kryptovaluta som, till skillnad från exempelvis Bitcoin, är kopplad till några andra ”riktiga” finansiella egendomar. Kan vara råvara som guld eller en befintlig, ”vanlig” valuta som dollar. Det gör att priset svänger betydligt mindre än för kryptovalutor som inte har den här kopplingen, utan som bara värderas utifrån vad de som handlar i valutan anser att den är värd.

I Facebooks fall är tanken att Libra ska kopplas mot en ”korg” av egendomar snarare än en enda egendom (även om Facebook har börjat ändra hållning lite här och kan tänka sig att koppla Libra mer direkt mot exempelvis euron och dollarn – som ett sätt att blidka politikerna där de valutorna gäller).

Det EU nu säger är att man inte kommer att tillåta ”globala” stablecoins, eller ”stablecoin-arrangemang” (oklart vad detta skulle vara, känns specifikt riktat mot Facebooks konstruktion med ett antal organisationer som backare). Det är förstås dåliga nyheter för Facebooks möjligheter att få ut valutan enligt önskad tidplan, 2020, men det som är bra i sammanhanget är att EU-kommissionen redan ska arbeta på reglering för just globala stablecoins.

Med andra ord: precis som varit fallet med GDPR (i länder där det överhuvudtaget är tillämpligt) så kan EU gå i bräschen för att få till någon slags internationell syn på hur den här frågan ska hanteras. Så att man alltså tittar på stablecoin som fenomen när man drar upp riktlinjerna för regleringen snarare än att punktmarkera varje stablecoin var för sig på lite adhocigt manér. Läs: även om man tycker illa om Facebook så ska mer objektiva regelverk gälla. Bättre och mer förutsägbar spelplan för EU, utgivare av kryptovalutor och i slutändan oss konsumenter.

No Libra-style digital currencies without rules, say EU finance ministers | TechCrunch

European Union finance ministers have agreed to a de facto ban on the launch in the region of so-called global ”stablecoins” such as Facebook’s planned

Apple kan överväga att sluta sälja iPhone i Ryssland efter nytt lagkrav

Jag har tidigare skrivit om att internet allt mer håller på att delas upp i två: ett amerikansk-europeiskt och ett ryskt-kinesiskt. Och, även om det finns glidande skalor också hos oss, så kan man säga att de båda har en rätt tydlig skillnad i sin syn på vad internet ska vara. Läs: hur fritt internet ska vara från staten. Ännu ett drag är en ny lag, som undertecknades av Putin igår, som stipulerar att mobiltelefoner, surfplattor, datorer och smart-tv-apparater som säljs i landet från och med juli 2020 måste ha rysk mjukvara förinstallerad.

Och Apple är… sådär sugna på det.

Apple, som bevisat sig vara bokstavligen talat VÄLDIGT flexibla när det handlar om att böja sig för lokala lagkrav för att få sälja sina produkter (läs: i synnerhet Kina), är så pass osugna att de överväger att helt dra sig ur den ryska marknaden. Anledningen? Företaget anser att den här typen av tredjepartsprogramvara är att jämställa med jailbreakande. Kort sagt att runda Apples begränsningar för iOS och iPhonen för att kunna anpassa mobilen eller slippa gå via Appstore.

Med tanke på just läget i Kina så känns det just nu som att Apple mest gör en Google och vapenskramlar för att få till undantag (ja, eller helst helt upphävande av lagen förstås). Ryssland ses nog trots allt som en alltför attraktiv marknad för att lättvindigt dra sig ur.

Men ryssarna går trots all längre än kineserna här: Apple begränsar och censurerar enligt den kinesiska lagstiftningen (som man å andra sidan gör i alla länder man verkar i). Däremot finns det inga krav på att förinstallera viss programvara (åtminstone inte nån som syns…).

Blir intressant att se hur den här clashen kommer att utvecklas.

Apple hotar att sluta sälja Iphone i Ryssland efter ny lag

Att tillåta förinstallerad mjukvara från tredje part ses av Apple som ett lika stort säkerhetshot som jailbreak-verktyg.

Ryssland vill ersätta Wikipedia med ett nationell onlineuppslagsverk

Vem behöver egentligen Wikipedia? Inte ryssarna. Om man frågar Vladimir Putin. Nu kommer Ryssland investera 31 miljoner på att förpacka landets motsvarighet till Nationalencyklopedin i webbformat. Anledningen? Wikipedia är på tok för opålitligt.

När Putin först uttalade sig om det här för en månad sedan konstaterade han ”As for Wikipedia … it’s better to replace it with the new Big Russian Encyclopaedia in electronic form /…/ At least that will be reliable information, presented in a good, modern way.”

De två nyckelorden här är ”reliable” och ”replace”.

Att Putin och hans kompisar (även i alltför många andra länder) vill kontrollera det officiella kunskapsnarrativet är i sig inget nytt. Ryssland har ännu inte kommit lika långt som Kina i att använda onlineverktyg för att styra och kontrollera informationstillgången så börjar man så sakteliga ta allt fler steg i den riktningen (som att Ryssland ska ta fram ett eget internet, typ, ett som i praktiken kan tas ned med en knapptryckning). Att man inte tycker att Wikipeida är ”reliable” handlar med andra ord mest om att det står felaktiga saker där. ”Felaktiga” som i ”inte i linje med vad Putin och staten vill att det ska stå”.

Det är därför som ordet ”replace” blir så centralt. Inte ”som alternativ”.

För när man väl har ett fantastiskt ryskt uppslagsverk online behövs inget annat. Och då kan man lika gärna helt strypa tillgången till plattformen. Finns ingen anledning att medborgarna ska behöva utsättas för felaktig information när de söker svar på sina frågor.

Russia To Make Its Own Wikipedia; Invests $31 Million For It

The website that will replace Wikipedia is bigenc.ru and the government has pledged to allocate 2 billion Rubles or roughly $31 million for the project.Bigenc.ru is managed by the Great Russian Encyclopedia publishing house.

Google erbjuder döva kundtjänsthjälp på teckenspråk

En väldigt bra grej från Google: man börjar erbjuda kundsupport på teckenspråk. Det går alltså att kontakta Google om frågor kring hjälpmedel och funktioner för döva användare via video. Funktionen erbjuds via partnerföretaget Connect Direct.

Om det bara vore lika enkelt att få tag i Google i andra sammanhang…

Google Disability Support is more accessible with sign language specialists

Google is now ready to offer live help for accessibility features regardless of your hearing. The search firm now offers Disability Support through American Sign Language, letting you troubleshoot through video chat if you’re deaf or hard-of-hearing. Google reps can walk you through setting up Live Caption on your Pixel, for example.

Imgur släpper app som gör det möjligt att följa sina favoritspel

Meme- och annatsajten Imgur blir för första gången med en sidoapp: Melee. En app särskilt dedikerad åt spel. En Twitch i memeformat, om man så vill.

Som vanligt i den här typen av appar kan du följa det som intresserar dig. Twisten? Det handlar om att följa spel. Du följer de spel som du vill få humoruppdateringar om.

Ett rätt briljant upplägg.

300M-user Imgur launches Melee, a gaming meme app | TechCrunch

Ten years after its debut, 300-million-monthly-user Imgur is one of the last massively popular yet unpersonalized home pages on the internet. Because

Lego-fan har tagit fram en Lego-version av Teslas Cybertruck

Ha. Först lanserade Telsa sin Cybertruck, sedan spoofade Lego den med sin egen ospräckbara variant. Och nu har något gjort sig mödan att ta fram en Lego-koncept-Cybertruck och skickat upp den till Legos förslagslåda.

Över 250 000 förhandsbeställningar, galet mycket medial uppmärksamhet och en Lego-konceptversion. Hur ful den än är så kan vi nog konstatera att Cybertruck redan är en rätt stor framgång. Två år före sin säljstart.

Tesla Fans Want a Lego Cybertruck, and It Might Actually Happen | Digital Trends

One Lego fan is hoping to make a Lego Cybertruck set a reality. A Lego Ideas user posted a rendering of a Tesla Cybertruck Lego set that looks just like the original version, complete with front trunk and tailgate opening and closing function. So far, the idea is backed by more than 2,100 supporters.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 48 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon öppnar popupbutik på Pinduoduos plattform i Kina

Efter att i praktiken kastat in handduken i Kina tidigare i år så är Amazon på’et igen. Den här gången gör man dock på samma sätt som de flesta utländska företag som vill lyckas i Kina gör: man slår sig samman med en kinesisk aktör. I det här fallet sociala gruppshoppingappen Pinduoduo.

Mer specifikt kommer Amazon att öppna en butik på Pinduoduos plattform och under en månad från och med idag erbjuda runt 1000 utländska varor och varumärken till kinesiska konsumenter. Kort sagt alltså över julhandeln som… inte är en grej i Kina. Go figure där.

Men oavsett. Det Amazon nu gör är helt rätt i tiden. Inte på egen hand, bevisligen, men själva konceptet. Suget efter utländska varumärken är stor i Kina och tidigare i år tog Alibaba ett hårdare grepp om det här segmentet genom uppköpet av konkurrenten Neteases Kaola-plattform. Det i sin tur gör att Alibabas marknadsandel här nu är över 50 procent. Typ dominerande.

Men likt hur Bytedance har börjat skaka om Kinas sociala jätte Tencent så håller Pinduoduo på att göra samma sak på e-handelssidan.

Inte så att Alibaba krisar (senaste kvartalsrapporten visade på att verksamheten tuffar på bättre än någonsin, typ), men det e-handelsduopol som delats mellan Alibabas och JD. coms plattfomar utmanas allt mer. Inte minst av just Pinduoduo som har raketat sig till positionen som Kinas näst största eller tredje största e-handelsplattform, beroende på vem man frågar.

Pinduoduos framgång har främst bestått av två delar: gruppshopping mot låginkomsttagarsegment plus sociala element med shopping som underhållning snarare än, tja, shopping. Det här är ett segment som både Alibaba och JD nu har börjat fokusera på allt mer i takt på att tillväxten bland de traditionella målgrupperna börjar mattas av. Men även det omvända gäller: Pinduoduo satsar allt mer på att slå sig in på Alibabas och JD:s områden. Något mer välbärgade målgrupper och därmed dyrare produkter. Då är den gränsöverskridande shoppingen en viktig pusselbit.

Amazon har alltså, om man så vill, satsat på den relativt sett oberoende spelaren i Kina. Man ser Pinduoduo som mindre av en konkurrent än de andra två – och risken att man slukas, bildligt sett åtminstone, är mindre. Men det är inte omöjligt att Amazon också mer tilltalas av att Pinduoduo så att säga står för en ny syn på e-handel än både Alibaba och JD. Och, för den del, Amazon själv.

Amazon Partners with Pinduoduo on Pop-up Store

Amazon is back with plans to open another online store on Pinduoduo, the latest e-commerce disruptor, challenging the industry’s status quo with year-round discounts, group buying and a shrewd focus on China’s underrepresented lower tier cities.

Google öppnar popupbutik hos Clas Ohlson

Ett lite skönt samarbete mellan Google och Clas Ohlson. Prylföretaget blir den andra kedjan i världen som erbjuder Googles shop-in-shop-lösning. En mer brandad minishop för Googles smarta hemmaprylar, alltså.

Om man vill så är det ett tänkt framgångskoncept från två företag som har lite motvind just nu. Clas Ohlson har haft det lite halvkämpigt ett tag och mycket har handlat om svårighete att ställa om från offline till en värld där online och offline sitter ihop. Kvartalsrapporterna har visat att det mycket handlar om två steg fram och ett steg tillbaks, samtidigt som de testar kreativa koncept som sitt komboleveranserbjudande med Mathem.

Google å sin sida har det fortsatt halvkämpigt på hårdvarusidan. Googles hårdvara är fortfarande rätt mycket verksamhet på marginalen för företaget, med smarthögtalarna som det stora undantaget. Men rapporter kring segmentet Q2 och Q3 har visat att Google backar i både försäljning och marknadsandelar här (i år har både Alibaba och Baidu gått om och Xiaomi kommer sannolikt gå om nästa kvartal om inte julhandeln bryter nedåttrenden – och att se om det i så fall handlar om juldopning eller en mer hållbar trendförändring).

En utmaning har varit att Google (nästan helt) saknar egen fysisk närvaro för sina produkter. Till skillnad från Apple så står och hänger Googles prylar tillsammans med andra utan att lyftas fram på något särskilt sätt hos exempelvis elektronikkedjor. Shop-in-shop-konceptet är ett sätt att försöka ändra på det.

Dessutom är samarbetet ännu ett exempel på en annan rätt stark trend just nu: att butikskedjor som nästan uteslutande har haft butiksytan för sig själva nu börjar bjuda in andra varumärken att ”hyra yta”. Kort sagt blir minigallerior, med tänkt win-win för båda aktörerna: varumärkena som öppnar minibutiker kan få ut sina produkter i egenbrandad fysisk miljö utan att behöva öppna fullständiga butiker själva och företagen som upplåter ytan kan locka kunder genom att kunna säga att hyresgästvarumärkenas produkter nu kan klämmas och kännas på – och ställa frågor om dem.

Veckans Affärer – Analyser och artiklar om Veckans Affärer – Dagens industri

Intresserad av ämnet Veckans Affärer? Här hittar du samtliga artiklar, kommentarer och analyser om Veckans Affärer från Dagens industris redaktion. Bevaka ämnet för att hålla dig uppdaterad om Veckans Affärer.

Alibaba lanserar New services – operativsystem för små näringsidkare

Efter ”New Retail” kommer nästa konceptinitiativ från Alibaba: ”New Service”. Möjlighet för småföretagare att kunna hantera, tja, typ allt via Alibabas tjänster. Online och offline. Service as a service.

Upplägget är inte nytt i sig: Alibaba erbjuder redan det här. Liksom andra, som Amazon och Shopify. Möjlighet att dra ihop ett paket med det man behöver inom marknadsföring, logistik, e-handelsgränssnitt och betallösningar (online och hårdvara för offline). Ja, till och med ”store site selection”, så att du inte ens behöver leta upp en lokal själv. Alibaba kan även tipsa dig om bästa stället att slå upp portarna till din butik baserat på de datainsikter och läge och målgrupper som företaget sitter på. Du behöver nästan bara ha en idé om du vill göra det – och pengar att betala Alibaba för deras tjänster.

Alibaba vore förstås inte Alibaba om de inte tog till stora ord i sammanhanget: intiativet kallas mer formellt för Alibaba Local Services Operating System, en vidareutveckling av det befintliga Alibaba Business Operating System. Den nya konceptet är alltså mer skräddarsytt just för de lokala (små)näringsidkarna.

Och just att se på upplägget som ett operativsystem är så talande för ett tankesätt bortom online och offline. Noline, eller bara postdigitalt. För vad är väl det här om inte just ett operativsystem som man sedan kan bygga appar ovanpå?

Egentligen det offlinevärlden alltid har varit. Ett operativsystem. Från att ha varit ganska fragmenterat, som det ofta blir när nya tekniker ser dagens ljus, så börjar nu samhällsoperativen konsolideras runt en betydligt mindre mängd varianter. Vi har Väst OS och Ryssland OS/Kina OS, där den förstnämnda kategorin nu börjat visa tecken på att fragmenteras igen: till ett Väst OS där ett Ryssland OS/Kina OS kan emuleras ovanpå.

New Alibaba ’OS’ to Bring China’s Local Services into Digital Era

Alibaba Group’s local-services arm debuted the ”Alibaba Local Services Operating System” this week to help businesses in the sector differentiate

Pinterest lanserar sin första egna e-handelsmarknadsplats

Saker jag inte visst: på lördag är det Small Business Saturday. Det firar Pinterest med att lansera Pinterest Shop. Sin första helt egna, kurerade webbutik, alltså.

Som den aktuella dagen antyder handlar det om produkter från små handlare som har handplockats av Pinterest. ”Hundratals” shoppingbara pins från 17 småföretag. På beskrivningen av de utvalda företagen så låter det mycket Etsy. Och det känns väldigt mycket som att det är precis dem som Pinterest med det här intiativet vill konkurrera, om än i liten skala till en början.

Det är kort sagt ungefär samma sak som Facebook och Amazon har gett sig på offline: låta företag som inte har någon fysisk närvaro för sina produkter finnas med i popupbutiker för att där kunna erbjuda exklusiva produkter som inte går att hitta någonstans. Ja, inte på ett enkelt sätt, åtminstone.

Pinterest fortsätter med andra ord att allt mer skruva sin plattform mot just shopping. Och nu slutar de låtsas att de inte har ambitioner att fullt ut bli en e-handelsplattform fullt ut. Frågan är förstås hur långt de tänker gå.

Pinterest Launches Hand-Curated Pinterest Shop

Pinterest announced the launch of a new hand-curated shopping profile called Pinterest Shop, in celebration of Small Business Saturday on Nov. 30.

Pinduoduo kan lansera liveströmningsshopping

Nästa aktör att satsa på livevideo: Pinduoduo, Kinas näst största eller tredje största e-handlare. Ja, åtminstone enligt obekräftade uppgifter. Pinduoduo själva dementerar att de arbetar på en sån funktion.

Med tanke på hur starkt liveströmningsshopping är i Kina så skulle jag säga att uppgifterna är väldigt troliga. Faktum är att jag är lite förvånad att Pinduoduo inte redan har det här.

Inklämd mellan de historiskt sett största e-handelsspelarna i Kina, Alibaba och JD. com, så har Pinduoduo karvat ut en egen nisch åt sig själva både vad gäller funktion och målgrupp. Medan Alibaba och JD är det, tja, gamla sättet att tänka e-handel, så som det har sett ut så länge som vi har kunnat e-handla, så har Pinduoduo byggt på gruppshopping, sociala funktioner och spelifiering. Shopping som underhållning, om man så vill.

Dessutom har företaget inte siktat in sig på medelklassen i de stora kinesiska städerna utan istället siktat på låginkomsttagare i mindre städer. Den målgruppen och de funktionerna jagar både Alibaba och JD just nu, i takt med att man har slagit i tillväxttaket i sina huvudmålgrupper.

Med det sagt så känns det som sagt var lite förvånande att Pinduoduo inte har erbjudit livevideoshopping, som är en ren influencerplattform i Kina. Titta på människor som säljer saker i direktsändning, alltså. Människor som blir influencerkändisar på det sättet, komplett med möjligheter att interagera med sina fans och följare. Socialt så det förslår.

Pinduoduo Rumored to Launch Live Streaming Feature

Shanghai-based e-commerce giant Pinduoduo is exploring adding a live function to their platform to augment the social nature of their business model.

Black Friday-mejlen bara i Storbritannien motsvarar 4000 resor mellan London och New York

Saker att stanna upp och reflektera över. ”Green energy company” Ovo har räknat ut att de mejl som företag skickar ut i samband med Black Friday motsvarar 4000 tur- och returflygresor mellan London och New York. Och det är bara mejlen som skickas i Storbritannien.

Professor Mike Berners-Lee, bror till webbens pappa Tim Berners-Lee, har räknat lite på hur stor klimatpåverkan varje skickat mejl har. Svaret är 1 gram per mejl när man tittar på skickande och läsande. Ovo har sedan konstaterat att de mejl som skickas till Black Friday och Cyber Monday motsvarar 4000 ton koldioxidutsläpp. Som i sin tur alltså ska motsvarar 4000 flygresor mellan ovan nämnda destinationer.

Det är… en del. Lägg sedan till resten av världen utanför Storbritannien.

Lägg till alla inlägg i exempelvis sociala medier. Även de mejl och inlägg från företag som säger att de inte kommer medverka till shoppinghysterin (om dessa företag gör det för miljöns skull så borde de alltså krasst talat inte digitalt berätta att de inte är med).

Och som jag har skrivit tidigare gäller det här också det vi gör online. Saker vi delar online (och ja, det är i de här sammanhangen som jag alltid drabbas av LinkedIn-skam). När vi strömmar medier. När vi söker information eller bläddrar igenom produktkataloger.

Visst handlar det här om delvis teoretiska beräkningar. Och visst finns det också saker i andra vågskålen. Som dessutom i många fall väger tyngre. Som att vi inte behöver åka till en butik eller ett bibliotek eller att vi lär oss saker utan att informationen behöver tryckas upp på papper.

Men ändå. Det skadar inte att reflektera över vilket klimatavtryck vi lämnar via våra digitala liv. Och hur mycket av det som gör världen bättre. Egentligen. (Och ja, nu drar jag saker medvetet till sin spets.)

Och framförallt kanske det börjar bli dags för företag att även räkna med vilken klimatpåverkan som den digitala marknadsföringen får när man sammanställer sina hållbarhetsrapporter. Och skickar ut sitt tionde nyhetsbrev för veckan med erbjudanden inför Black Friday.

Ja, eller när man lägger ut sitt tionde LinkedIn-inlägg för dagen…

Black Friday emails produce same carbon emissions as 4000 return flights from London to New York – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Black Friday emails are responsible for massive carbon emissions equivalent to 4000 return flights from London to New York.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Disney+ kan dra in en miljon användare om dagen

Hur går det för Disneys sprillans nya strömningstjänst? Jo tack rätt bra. Uppgifter gör gällande att Disney har snittat ungefär 1 miljon nya användare per dag under de dryga två veckor som tjänsten har funnits. Totalt har appen laddats ner 15,5 miljoner gånger. Dessutom har tjänsten dragit in 5 miljoner dollar i avgifter via appbutikerna (plus det som kommit in via prenumerationer på Disneys egen webb).

Om siffrorna stämmer visar det sig att den stora puckeln kom dag ett. Efter ett dygn bedömdes tjänsten har 10 miljoner prenumeranter, så efter det är tillväxttakten betydligt mer beskedlig. Men säg att tjänsten har runt 20 miljoner användare i dagsläget. Inte i nivå med Netflixs 60 miljoner (i USA), förstås. Men då har Netflix nått dit på typ 10 år. Disney kan ha nått en tredjedel av det på två veckor. Att se hur det går med tillväxten framöver. Som om ett år, när en massa Netflix-prenumerationer har löpt ut. Om det blir ”antingen-eller” eller ”och” när folk bestämmer sig för var de ska lägga strömningsslantarna.

Det kanske mest intressanta är att rätt många verkar ha hoppat på komboerbjudandet med Disney+, ESPN+ och Hulu. Antalet nedladdningar av just apparna för för Hulu och ESPN+ har även de hoppat över 50 procent senaste två veckorna. Disney+ kan alltså driva trafik till företagets övriga strömningstjänster – och annonsvisningsintäkter när det handlar om ESPN+.

Sen gråter säkert inte Apple och Google heller.

Blir intressant att se hur pass transparenta Disney kommer vara med prenumerationsuppgifterna i samband med nästa kvartalsrapport.

Disney+ averaging almost a million new subscribers a day

Two weeks after its glitch-filled launch, Disney+ is averaging nearly a million new subscribers a day, new data shows. The $6.99-per-month streaming service’s mobile app has been downloaded 15.5 mi…

Google bjuder på tre månader Disney+ vid köp av Chromebook

Igår kom två nyheter som handlade om Google och erbjudanden kring strömningstjänster. Den ena var att Google börjar erbjuda tre månaders kostnadsfri testperiod för Youtube Music Premium under Cyber-veckan (dock inte i Sverige). Den andra var att Chromebook-köpare de kommande två månaderna kommer få tre månaders videoströmningstjänst på köpet. Det intressanta? Det handlar inte om Youtube Premium, utan Disney+.

Som jag skrev om igår kväll dök det för första gången upp reklam för Googles strömningstjänst i min Samsung-TV igår – en annons bland tv:ns appar alltså. Dessutom med ett väldigt lågt intropris. Tittar vi på Youtube Music Premium-erbjudandet ovan så slänger Google dessutom in en Nest Mini kostnadsfritt efter din andra betalning. 

Tre tankar kring det här:

1️⃣ Googles satsning på eget innehåll – eller ens att få användare att betala för prenumerationer – har milt sagt gått sådär vad det verkar. Efter att Youtube Originals ursprungligen bara skulle ha varit tillgängligt för Youtube Premium-användare så backade Google tidigare i år hem till det de kan bäst: annonsfinansierat tittande som komplement. Ja, eller sannolikt som primär användarmålgrupp.

Från och med Android 10 kommer Youtube Music dessutom ersätta Google Play Music som förinstallerad musikspelare. Tydligen går det inte att, som det gör i Apples Musik-app, ladda upp egen musik dit utan man är hänvisad till strömning. Men för att kunna lyssna i bakgrunden krävs Yotube Music Premium. Samma begränsning som för Spotify, alltså, vilket gör att det inte verkar finnas särskilt många anledningar att välja den Youtube Music före någon annan musiktjänst. Men Google tänker oavsett, om man så vill, hijacka Android i ett försök att trycka ut sin musiktjänst. 

2️⃣ Att företaget väljer att sälja in Chromebooks via Disney+ är lite logiskt med tanke på det stora intresset kring Disneys strömningstjänst. Vi kan tänka att abonnemang kommer ligga under många virtuella julgranar. Men att man väljer Disney+ och inte sin egen, i ett samarbete som måste sägas i princip nästan bara vara till Googles potentiella fördel, betyder att man faktiskt säger, tja, ”okej, vi vet att vår egen strömningstjänst inte är så mycket att ha. Men testa den här som har en massa bra innehåll”. Andas inte direkt självförtroende.

3️⃣Tittar vi sedan på hårdvara så har Google fått ut en hel massa smarthögtalare vad det verkar. Men det verkar mycket ha skett genom rätt hysterisk subventionering. Dels har de lite dyrare högtalarna ofta kunnat köpas på rea (typ jämt) och Home Mini har Google i princip kastat efter folk på stan.

Inte heller Googles Pixel-grejer har gjort något större avtryck. De recensioner jag sett kring Pixel 4-mobilen, exempelvis, har talat om att mobilen är bra, men inte sticker ut särskilt mycket på Android-sidan. Det gör alltså att argumenten att köpa en Pixel blir ännu färre när man lika gärna kan köpa en Samsung eller en kinesisk mobil.

Det känns kort sagt som att Google på hårdvarusidan skär rätt hårt i sina marginaler för att överhuvudtaget få ut sina prylar – för att via dessa på sikt sedan kunna tjäna pengar på sina tjänster. Helt rätt tänkt. Om vi bortser från att just smarthögtalare, ja röst överhuvudtaget, är betydligt svårare som annonseringsplattform – och lär vara så ett tag.

Google is giving away 3 months of Disney+ to new Chromebook owners | TechCrunch

Google is hoping to juice holiday sales of Chromebooks by tacking on a subscription to the hot new streaming service, Disney+. The company on Monday

 

IoT – internet of things

Amazon stoppar in Alexa i ännu enklare uppkopplade prylar

Det här är rätt coolt: Amazon ska ha gjort det möjligt att köra Alexa i ännu enklare prylar än vad som tidigare har varit möjligt.

Mer formellt är det Alexa Voice Services som Amazon nu har optimerat skiten ur. Alltså den teknik som bokstavligen talat ger Alexa sin röst (eller åtminstone förmåga att lyssna och förstå). Fram till nu ska det ha krävs en förhållandevis kraftig processor och minst 100 MB RAM-minne för att en pryl skulle kunna husera Alexa på egen hand. Nu kan det upp till halveras.

Förklaring är förstås att Amazon istället skyfflar runt informationen i molnet (vilket i sin tur förstås ger upphov till hela andra diskussioner med tanke på de integritetsdiskussioner som nu är vanliga). Amazon går alltså i motsatt riktning jämfört med de flesta andra – men alternativet är att det inte skulle gå alls, antar jag. Än.

Visst går det förstås att bygga prylar som kan bryggas via en Echo-enhet, men tanken här är alltså att företag inte ska behöva bygga på externa beroenden utöver internetuppkoppling. Det ska alltså gå att stoppa in Alexa direkt i en termostat eller en ljusströmbrytare.

Vi är kort sagt ännu ett steg närmare att bokstavligen talat ha digital smartness inbyggd i väggarna i våra hem. Och ständigt lyssnande, för den som är den.

AWS extends Alexa Voice Services to the smallest of connected devices – SiliconANGLE

AWS extends Alexa Voice Services to the smallest of connected devices – SiliconANGLE

Apple kan sälja fler Airpods än väntat

Enligt en söktitt från Topdog som jag såg häromdagen är hörlurar den mest googlade produktkategorin inför Black Friday här hos oss. Vi kan misstänka att det ser likadant även på andra håll, för enligt Nikkei Asian Review ska Apple ha bett sin kinesiska leverantör att dubbla tillverkningen till två miljoner lurar per månad. Då pratar vi om den nya, dyrare Airpods Pro-modellen. Men även leverantören av vanliga Airpods ska ha fått utökad beställning.

För några veckor sedan kom uppgifter om att Apple ökade försprånget till tvåan på smartklockefronten. Nu verkar samma sak hända bland de riktigt trådlösa hörlurarna. Apple ska redan ha 45 procent av marknaden och vi kan anta att även om det totala segmentet växer så lär Apple fortsätta äta av konkurrenterna också här.

I senaste kvartalsrapporten från Apple fortsatte iPhone-försäljningen sjunka, men i princip alla övriga produktsegment gick åt andra hållet. Wearables (ja, även hearables dårå) stod för bland den kraftigaste tillväxten. Visst från (i Apple-mått mätt) tillväxt från förhållandevis låga  nivåer, men intäkterna från iPhonen blir allt mindre viktiga för Apple. Förstås extremt viktigt för företaget att minska sitt beroende av iPhonen när hela mobilmarknaden börjat slå i taket.

https://asia.nikkei.com/Economy/Trade-war/Exclusive-Apple-turns-to-China-to-double-AirPods-Pro-production

Apple får patent som gör det möjligt att låta bilens teknik automatiskt anpassa sig efter föraren

För några veckor sedan skrev jag om en 14-årig flicka som löst problemet med blinda fläckar i bilar med tuggummi och tejp (eller åtminstone de digitala motsvarigheterna) till ett vetenskapligt projekt i skolan. Nu har Apple rippat hennes uppfinning enligt ett patent som nu kommit upp till ytan.

Okej, Apples patent skickades in redan 2016, så kanske inte stöld (åtminstone inte från skolflickan). Men i grund och botten samma grundupplägg. Det handlar alltså om ett patent för att bättre hantera blinda fläckar vid bilkörande. Med andra ord ett patent som är del i Apples mest icke-projekt Titan – teknik runt självkörande bilar. Eller i det här fallet: bara bilar.

Patent betyder förstås inte att saker kommer bli av, men det är alltid intressant att se vad företag åtminstone tidigare har jobbat med för tekniker och områden. Kan säga mycket om vad som väntar runt hörnet.

Men det jag gillar mest med det här patentet sammanfattas av den här meningen i artikeln: ”By reading the driver’s face, the side mirrors would be able to retract or extend”. Nu ska jag inte säga att jag säkert förstår vad det här betyder (ens när jag ser patentbilderna i artikeln). Men vad det i princip säger är: teknik som anpassar sig efter människan, inte tvärtom.

Våra bilar har i alla tider haft möjligheter att göra anpassningar och inställningar. Men i grund och botten har det alltid handlat om teknik och mekanik som haft en fast, given plats. Vill vi titta i någon av backspeglarna så måste vi vrida huvudet. Räcker inte backspegeln till så får vi vrida ännu mer på huvudet. Här talas istället om att tekniken, om man så vill, ska titta på oss. Och anpassa sig efter oss.

Vilket ju är precis så det är när det funkar bra. Och så det alltid borde vara. Men i många fall är vi, som vanligt, låsta vid att saker funkar på ett visst sätt därför att, tja, saker funkar på ett visst sätt.

The Apple Car Could Have Technology That Will Eliminate Blind Spots | Digital Trends

Apple may be closer into getting involved in the automotive market with a new patent that is meant to eliminate a car’s blind spots. The patent’s technology essentially projects images of the surrounding environment within the car’s blind spots onto the vehicle’s window or windshield.

 

Nyhetsbrev – de senaste digitala händelserna till din mejl

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här!

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 36 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Googles utspel att de arbetar på att skrota URL:en som fenomen fick de här artiklarna att bli aktuella igen.

Är det dags att skrota webbplatsen?

Facebook, Apple och början till slutet för dot.com-eran

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram kanske kommer släppa fristående shoppingapp

Väntat och oväntat. Instagram håller enligt uppgift på att ta fram en fristående shoppingapp. I praktiken en webbshopsplattform, med möjlighet att bläddra bland produkter och köpa dem direkt i appen. Appen som kanske kommer kanske kommer heta IG Shopping.

Väntat: Facebook har pushat allt mer mot shoppinghållet. Överlag vill FB ta mycket större del av shoppandet.

Oväntat: fristående app. Logiskt eftersom det verkar handla om just plattform för webbutiker, som form- och funktionsmässigt skiljer sig från Insta. Men ändå.

Dessutom: namnet. Känns som att FB håller på att bygga ett separat ekosystem, som ska kunna fungera även utan Insta på sikt. Göra en MTV.

Instagram is building a standalone app for shopping

Instagram Shopping is a new app in development at Facebook, sources tell The Verge. It's a major new step into e-commerce. The app - which may be called IG Shopping - will let users browse collections of goods from merchants that they follow and purchase them directly within the app,

Facebook Canvas-annonsformat är dött, länge leve Instant Experiences!

Förstås ett sjukt mycket bättre namn.

Jag fattar poängen med Canvas, som en heltäckande reklamduk för företag att sälja sitt budskap, men IE sammanfattar formatets två huvudsakliga styrkor: omedelbart och upplevelse. Kommer även något nytt mallformat, vilket gör att IE nu har följande mallar:

  • Instant storefront: produktkatalog i rutnätsformat
  • Instant lookbook: ja, lookbook, alltså. Livsstilsproduktkatalog
  • Instant customer: call to action-format för att få kunder att direkt göra något
  • Instant storytelling: ja, storytelling, alltså. Varumärkesbyggande
  • Instant form: ja, formulär, alltså. Ger kunder möjlighet att peta in sin kontaktinformation för att får mer information

Formatet får också pixel-stöd. Även tredjepartspixlar.

(Jag hoppas verkligen att IE blir den vedertagna förkortningen. Kommer ge skön Internet Explorer-förvirring.)

Facebook Upgrades Canvas Ads, Now Known as "Instant Experience" Ads

Facebook has upgraded its full-screen mobile ad type with new capabilities, while also renaming it from "Canvas" to "Instant Experience."

100 företag har börjat använda WhatsApps Business API

För en månad sen släppte WhatsApp sitt Business API - lika delar smart tillväxthackande som första satsning tjäna pengar på WhatsApp sedan prenumerationsavgiften skrotades. Åtminstone är det det vad Facebook hoppas på.

API:et ger möjlighet för företag att jacka in kundtjänstfunktionalitet i WhatsApp, helt kostnadsfritt. Så länge som företaget svarar på kundfrågan inom 24 timmar. Sedan börjar det kosta pengar. Så resonemanget är: antingen får Facebook betalt, eller så får de nöjda kunder och nöjda företag som gör att de kommer fortsätta använda WhatsApp som kundtjänstkanal. Upplägget är dessutom ungefär samma som för Messenger, där Facebook först körde ut ungefär samma funktion: kunderna måste kontakta företaget först.

Nu kommer första siffrorna om användning. Så här långt har ungefär 100 företag hoppat på API-tåget i WhatsApp. Bland annat tungviktare som Uber, Netflix, Booking.com och KLM. Facebook har även börjat få med tredjepartsmellantjänster i loopen.

Det här blir förstås intressant att följa framåt. Facebook är experter på att dra in högvis med pengar via nyhetsflödesannonsering, men när det gäller chattjänsterna - där vi tillbringar allt mer av vår sociala tid - har de ännu inte lyckats svänga ihop framgångsformeln.

Wish, Netflix, Uber and ~100 others testing WhatsApp's new Business API | TechCrunch

Earlier this month, WhatsApp announced the launch of its first revenue-generating enterprise product, the WhatsApp Business API. The API allows businesses

Facebook gör det möjligt att temporärt pausa medlemmar

Facebook lägger till en time out-funktion i grupper. Möjlighet att tillfälligt aktivera förmoderering av innehåll för enskilda gruppmedlemmar. En smäll på fingrarna, men låter medlemmen vara kvar i gruppen.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook is testing a feature to 'Turn on Post Approval for individual members for 30 days' e.g. If a user is posting spam or offensive messages but you don't wish to remove or block them from group, you can quickly switch on post approval just for them as a temporary measure. pic.twitter.com/CI03O7eRP0 / Twitter"

Facebook is testing a feature to 'Turn on Post Approval for individual members for 30 days' e.g. If a user is posting spam or offensive messages but you don't wish to remove or block them from group, you can quickly switch on post approval just for them as a temporary measure.

Facebook slår ihop kostnad per köp till ett, kanaloberoende mätvärde

Facebook har uppdaterat några annonseringsparametrar igen. Det är närmare bestämt värdet för kostnad per köp som fått sig en översyn. Istället för att dela upp köpkostnadsvärdet på kanal (webbplats, app, fysisk butik) så konsolideras dessa nu till ett enda värde.

Självklart för att det är så vi interagerar med kanaler under ett köp. Det är sällan ett köp enbart sker i en vertikal. Istället är det via en drös olika kanaler (den stora majoriteten av dessa är inte egenägda) som sammantaget formar en synnerligen spretig kundresa.

Det Facebook gör här är bara att förstärka den här poängen. Se till helheten, inte bara till isolerade kanaler. Googles mikrostunder. Och förståelsen att du lånar en bit av din kunds tid. Eller rättare sagt, kunden lånar ut en stund av sin tid till ditt företag. Gör det mesta av den tiden. Och släpp tanken att det är du som äger kunden eller kundmötet. (Jag har skrivit om det här tidigare.)

Facebook Updates Ad Metrics to Combine Web, App, and Offline Purchase Data

Facebook updates its ad metrics to offer a holistic view of how customers interact with a business across all platforms.

Snapchat-growthhackande via Instagram?

Allt blir bättre med gifar. En av få universiella sanningar. Skönt Instagram-hack för att få in valfria gifar (inte bara från Giphy) i en story. Men inte bara det: det går även att lägga till Bitmojis.

Bygger mycket på att man använder tredjepartstangentbord för att komma åt dem man behöver. Gifar och bitmojis är förstås fantastiska oavsett, men två lite större implikationer här:

1. Mobiltangentborden blir allt mer funktionspackade och viktiga. Mobiltangentbordet lär vara den enskilt mest använda funktionen i våra mobiler och inte minst Googles Gboard flyttar in allt mer funktioner dit. Och inte bara skojsiga funktioner, det börjar dyka upp allt fler nyttointegrationer. Funktioner som tidigare krävde att man lämnade en app för en annan för att komma åt (eller gick till en webbplats). Nu finns integrationen direkt från tangentbordet.

Det blir alltså ett allt viktigare sätt att paketera funktioner - även "fjärdepartsfunktioner". Med andra ord att Gobard i sin tur använder använder andra företags tjänster för att bygga ut funktionalitet i sitt eget tangentbord. Ännu en form av pluginekosystem, alltså, där tillverkaren av tangentbordet förstås lär sig ännu mer om oss.

2. Bitmojis i Insta. Att Snapchats avatarfunktion läggs till i den främsta konkurrenttjänsten. Snap satsar hårt på att få ut sina tjänster och funktioner utanför appen. För att locka fler användare till tjänsten, men också kunna visa investerare att tjänsten har fler användare totalt än bara användarna av appen (Twitter kör med samma knep).

Nu är det här inte ett Snap-initiativ, förstås, och det är ett dubbeleggat svärd. Men jag tror trots allt inte att Snap gråter om Instagram-användarna även skulle börja peta in bitmojis i Instagram. Rent teoretiskt skulle Snap kunna släppa sponsrade bitmojis som får spridning via den betydligt större Instagram-plattformen. Alltså låta användarna stå för annonsutrymmet i en konkurrerande plattform.

Here's the astonishingly simple hack to spice up your Instagram Stories

Instagram Stories support copying and pasting of GIFs and images. Here's how to make it happen.

Muséer Instagram-anpassar inredningen

Ännu ett skönt exempel på hur sociala medier förändrar världen. Även den fysiska världen. Rätt bokstavligt.

Att mat är en synnerligen instagrammig företeelse är förstås inget nytt. Inte heller att vi allt mer upplever världen med oss själva framför den, som del i upplevelsen. Men nu har även museer börjat göra Instagramvänliga utställningar. Med andra ord saker som färgglada displayer.

Man kan även tänka, med tanke på några av oopsie-exemplen i videon, att museer i allt högre utsträckning också tänker ”selfie-vänligt” när de inreder sina utställningslokaler.

Instagram is changing the way we experience art

With 1 billion users and growing, it was perhaps inevitable that Instagram would shake up the art world. The social photo platform has been accused by the media of fanning a narcissistic selfie culture. But in galleries, research is showing

Facebook har valinformationsavdelning i appen

Avdelningen: sist på bollen. Den här funktionen har jag helt missat i Facebook-appen: Val 2018 (mycket därför att den ligger under hamburgaren som jag aldrig trycker på och att den dessutom för mig låg under ”Visa fler”. Inte direkt prime real estate, om vi säger så…)

Avdelningen sammanfattar partiernas ståndpunkter inom 21 område, sammanfattningar som jag antar de politiska partierna själva har lagt upp på sina sidor (trycker man på en sammanfattning kommer man in på det partiets sida där man sedan ser en karusell med sammanfattningsinläggen för det partiet).

Det märks att Facebook vill visa att de inte tar ställning. Inte vad gäller parti men intressant nog inte heller kring vilket politiskt område som är viktigast. Man skulle annars kunna tänka sig att områdena skulle kunna listas i bokstavsordning, men som sagt: såväl ordningen på de politiska områdena som i vilken ordning partiernas sammanfattningar visas slumpas varje gång man går in i avdelningen.

Det blir förstås lite lätt valaffischfloskelvarning på sammanfattningarna när man tvingas sammanfatta ett helt politiskt område på ett fåtal tacken - men det är ju tyvärr också den nivån som behövs för att de flesta röstande ska kunna ta till sig informationen.

Ett bra initiativ från Facebook. Google å sin sida har en uppmaning att gå att rösta inne i själva Gmail. Visar att de två företagen känner ett allt större ansvar för sin roll i samhället och vår uppfattning av det. En inställning som ändrats rätt radikalt på bara ett par år. With great power comes great responsibility, typ.

Facebooks valavdelning i appen

Snapchat

Snap släpper nya Spectacles-modeller

Hur går det för Snapchats uppkopplade solglasögon? Det vet vi inte, men det vi vet är att Snap nu släpper två nya modeller av Spectacles 2: Veronica och Nico. Som ser ut som… solglasögon. Vanliga solglasögon, alltså. 

Samma funktionalitet som tidigare, fast med polariserade linser och i svart färg. De kommer med andra ord inte skrika ”Snapchat” lika mycket. Säljs i ”begränsade upplagor” under hösten.

Snap släpper lite info kring användningen. 40 % fler bilder och videos har postats med version 2 av glasögonen jämfört med originalet. Inte så konstigt, eftersom det sannolikt är fler som lyckats komma över uppföljaren. Men fortfarande inga siffror på vad det motsvarar i faktiska tal. 

En annan anledning till den okade användningen spekuleras också kan vara att Snapchats videos numer kan exporteras till fler format. Det, och de mer generiska solglasögonmodellerna, går lite hand i hand. Att Snapchat satsar hårt på att hitta spridning utanför den egna plattformen med förhoppningen om att kunna driva användare till trafiken. Eller göra som Twitter och prata ”oinloggade användare” mot annonsörer och investerare: med andra ord alla som ser inbäddade tweets eller Twitter-livesändningar utanför Twitters egna plattformar.

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/9/5/17821016/snap-spectacles-2-styles-nico-veronica-pricing-features

Övrigt sociala medier

Brittiska medie- och telekombolag uppmanar till reglering av sociala medier

Storbritanniens största medie- och telekomföretag har gått samman i ett upprop för mer reglering av sociala medier. Anledningen? För att göra internet säkrare. Faran med barnporr, fejknyheter och mental hälsa hos unga.

Ja, det är lite samma tonläge som för snart tio år sedan när upphovsrättsorganisationer i Sverige gjorde reklam för att nedladdning av mp3:or sponsrade trafficking och terrorism. Snäppet under chemtrails.

Med andra ord: de är egentligen trötta på konkurrensen. I USA har nyhetsutgivare gått ut med ungefär samma sak för att kunna möta annonseringsduopolet från Google och Facebook.

På ett sätt är det oundvikligt. Ökad reglering kommer som ett brev på posten när något blir tillräckligt stort eller tillräckligt mycket norm. Önskemål om jämnare spelregler för att konkurrensens skull (fria marknadskrafter är toppen så länge som inte någon av marknadskrafterna blir för mycket marknadskraft - då börjar det komma krav på reglering från de övriga spelare inom de fria marknadskrafterna). Ingen bransch har ju någonsin fullt ut lyckats reglera sig själv. Det är bara att jämföra integritetsläget för privatpersoner online i USA och inom EU, exempelvis.

Det som kanske är mest intressant är att telekombolagen också är med. Ett tecken på att deras kassakossor tagit en smäll när vi gått från telefoni till chattar (som generellt sett kostar mycket mindre). Men i ett större perspektiv tror jag också att telekombolagen inser att deras främst hållhake på oss konsumenter - tillgången till internet - också börjar urholkas. När nålsögat för att komma ut på internet börjar bli allt större.

UK media groups call for oversight of social networks

Government urged to introduce regulation of internet-based content

 

Sök/SEO

Google vill döda URL:en

Google fyller 20 år och Chrome fyller 10. Det firar Google med att de vill döda URL:en.

Logiken är: folk fattar inte URL:er. Och det är förstås helt sant. Vi har lärt oss, typ, att skriva textkommandon för att gå till webbplatser i en tid när allt mer baseras på grafiska gränssnitt. http? ://? Say what? Och att säkert surfande typ bygger på att användaren petar in ett ”s” i adressen känns sådär användarvänligt eller säkert (även om just den biten för det mesta löses åt oss).

Som Googles Director of Engineering konstaterar om URL:er: They kind of suck.

Våra webbläsare begraver även webbadressen mer och mer och eftersom vi numer sällan själv petar in en adress, vi googlar eller blir länkade, så tänker vi allt mindre på dem. Google håller på att experimentera med nya sätt att bekräfta för användaren att man är på rätt plats.

Men om vi zoomar ut lite och börjar lägga pusselbitar så, tja, kan man också se det här som ännu ett steg från Googles håll att ändra själva fundamentet för internet som vi känt det de första 30 åren. Ja, eller om man så vill: att Google anpassar sig till det större skiftet som även drivs på av andra. Plattformar, teknisk utveckling, vi användare.

Ett internet där URL:en, och webbplatsen, inte är huvudrollsinnehavarna.

Google Wants to Kill the URL

"Whatever we propose is going to be controversial. But it's important we do something, because everyone is unsatisfied by URLs. They kind of suck."

Chrome börjar dölja www i adressfältet

Ännu en detaljgrej sett till sig själv: Google börjar dölja ”www” i webbadresser i Chrome. Ett lika logiskt drag som att http/https och :// inte längre syns för det mesta. Eftersom alla webbplatser har www och eftersom det gör webben lite mindre konstig att navigera.

Tidigare i veckan släppte Google dessutom den halvlilla bomben att man vill döda URL:en. Förklarat på samma sätt som här: som en mindre förändring för användarnas skull. Adressfältet är ju trots allt en av få DOS-promt-textkommandoarv som finns kvar när i princip allt annat består av betydligt mer grafiska och användarvänliga gränssnitt. Google arbetar på en lösning där URL:en inte ska behövas alls som navigeringsparameter för internetanvändaren.

Att dölja www i Chrome (som dessutom många webbplatser självmant döljer) är förstås en betydligt mindre förändring i sammanhanget. Men tar vi ett steg tillbaka så är det här förstås ytterligare ett steg i Googles strävan att i grunden förändra hur internet som vi känner det faktiskt byggs upp.

https://www.itwire.com/apps/84377-google-slammed-for-chrome-change-that-strips-out-www-from-domains.html

Google släpper ny sökmotor för forskare

Google släpper en ny söktjänst: Dataset Search. Som ska göra det enklare för forskare att söka bland olika dataset, forskningsinformation som lagras utspritt på en massa olika ställen utan en ordentlig överblick. Ja, fram till nu, alltså.

Som artikeln konstaterar: Googles satsning att göra för ”forsknings-internet” vad man gjorde för det kommersiella, privatpersonsinternetet.

Google launches new search engine to help scientists find the datasets they need

Google is launching a new service for scientists, journalists, and anyone else looking to track down data online. It's called Dataset Search, and it will hopefully unify the fragmented world of open data repositories.

Google testar ny pendlingsavdelning i Maps

Google testar ny mobilnavigering för Maps med de två avdelningarna Bil och Kollektivtrafik ihopslagna som Pendling (ja, eller vad svenska översättning av Commute blir om det landar i Sverige).

Sådär spontant känns det som att de flesta nog inte behöver kolla vägbeskrivningar till jobbet särskilt ofta, så det handlar nog snarare om att allt fler använder Maps för att få info om trafikläget. Ja, vilket förstås också sammanfaller med Googles strävan att få oss att hänga mer med dem.

Google Maps is testing a combined Commute tab to replace Driving and Transit

The Google Maps team seems to be trying out different layouts and options for its bottom tabs. Most users have three tabs (Explore, Driving, Transit), in the US and other select countries you also have the For You tab, some users are starting to see another separate tab for the Map, and I just came across this other design with a combined Commute tab.

Javascripttunga webbplatser kan exkluderas från Googles mobilindex

Har du en javascript-tung webbplats? (Ja, eller Flash. Men kom igen - 2018) I så fall kanske den inte kommer att inkluderas i Google mobile first-index. Helt enkelt för att den, tja, förvirrar Google-spindeln.

Vad det verkar kommer Google i de lägena inte ha full koll på om det är en mobilvänlig webbplats och därför inte inkludera den i mobilindexet, för säkerhets skull. Kan med ord innebära att webbplatser som till väldigt stora delar förlitar sig till den här typen av tekniker indirekt kommer att straffas av vid sökningar. Kan vara värt att följa.

Where We Are Today With Google's Mobile-First Index

Mobile-first indexing has been a topic for years, but have you stayed up to date? Keep reading for the latest on Google's mobile-first index.

Google börjar visa populära sökningar

Google börjar visa populära sökningar direkt när man börjar söka. Ja, åtminstone i Google-appen för iOS, inte i någon av webbläsarna, vare sig på dator eller i mobil.

Med andra ord: Google börjar tipsa om vad som finns att söka på. Om du får slut på saker att söka på när du har sökt på det du tänkte söka på. Helt i linje med Googles strävan att ta över mer av vår slösurfartid från andra (*host* Facebook *host*).

Eller så här: Google vill hjälpa oss att döda den tid de sparar åt oss.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Google now shows 'Trending searches', huh? h/t @uknit pic.twitter.com/Wxcwt92BLe / Twitter"

Google now shows 'Trending searches', huh? h/t @uknit pic.twitter.com/Wxcwt92BLe

Google snabbar på sökningarna ännu mer

Google har lagt till teknik för att göra våra googlingar ännu snabbare, åtminstone om man kör Chrome i en Android-enhet. Service Worker är, om jag fattar rätt, ett API som kör bakgrundsscript i webbläsaren som, typ, ”söker” även när du inte söker. Resultatet blir att resultatet ska kunna visas upp till dubbelt så snabbt. Övriga webbläsare ska ännu inte ha stöd för de delar som krävs för att det här ska fungera (än).

Den som är mer tekniskt bevandrad än jag, feel free att bullshitta ovanstående och komma med en korrekt beskrivning.

Oavsett vilket så är det här, om jag fattar rätt åtminstone, del i det vi ser hos både Google och Facebook: att vi är på väg mot att få svaret på våra sökningar innan vi ens vet att vi letar efter det.

https://venturebeat.com/2018/09/01/google-search-now-uses-service-worker-for-repeated-searches/

Google börjar visa Instagram-videos i sökresultaten

Hm. Misstänker att jag är lite sist på bollen här (men ni vet, den vanliga regeln gäller: om jag ser något jag aldrig har sett förut så är det helt sprillans jättenytt, mmkay?) Instagramvideos dyker upp i hyfsat nya videokarusellen hos Google.

Ja, inte alltid. Jag lyckas bara få fram Instaresultat om jag inkluderar ordet ”instagram” (eller ”insta”) i sökningen. Annars blir det Youtube för typ… hela slanten (HELT otippat). Att det blir olika resultat beroende på sökningar är inte så konstigt, inte heller ordningen på orden (en av Google 18 miljarder rankingparametrar).

Men det är ändå lite intressant att det blir så stor skillnad när jag sätter ”instagram” först eller sist. Särskilt intressant i Sephora-fallet, där hela söklistan bara består av text om jag söker på ”sephora instagram”, mem har med videokarusellen om jag söker på ”instagram sephora”. Märks att Google säkerligen håller på att finetuna en del grejer här.

Vid sökningen ”instagram sephora” dök det dessutom upp en Facebook-video.

Att Youtube dominerar när man söker video är inte så konstigt. Dels förstås för att, tja, Google, men dels för att om man inkluderar ”video” i sökningen så är man sannolikt mer ute efter konsumtionsvideo, förmodligen av längre format. Där finns ju inte Insta (ja, eller inte än - det intressant blir förstås om IGTV-kommer finnas med här. Är ju ännu mer en direkt konkurrent till Youtube, men är än mer isolerad i en appmiljö.

Det som skulle vara riktigt intressant är om Google (lär komma) börjar med native-spelande i sökresultatet på riktigt. Kan tänka mig att Google gärna ser inte bara inbyggt spelande av Youtube-material, utan även av material från andra. Som, tja, Instagram.

Här hamnar Facebook förstås i lite intressekonflikt. Tror inte de är helt sugna på att släppa videospelandet till Google om vi säger så, men Insta-användarna, framförallt de stora innehållsskaparna, vill säkerligen gärna maxa sin synlighet.

Och det bilderna också visar, ifall någon har missat det, är förstås att själva sökresultatlistan hos Google blir allt mer kontextuell. Inte bara vad gäller innehållet, utan även uppställning och funktioner. Likt internet i stort håller den på att bli multimedial på riktigt. Ja, eller nomedial - där alla slags format samexisterar snarare än det rätt mallade och uppstyrda internet som vi haft fram till nu.

Typ stories, alltså.

Instagram-videos i videokarusell i Googles sökresultat

Exempel på Instagramsökningar för Sephora

Exempel på Instagramsökningar för Taylor Swift

 

 

Detaljhandel/e-handel

JD.com drar igång samarbetet med Google – och bygger en global e-handelsallians

E-handels- och tech-Kina (ja, eller egentligen det-mesta-Kina) handlar nästan bara om Alibaba och Tencent här hos oss. Men det sluts just nu allianser mot de största spelarna inom respektive över hela världen, så även i Kina. Allianser där tuffa konkurrenter inom ett område kan vara samarbetspartners inom ett annat. Och Kinas e-handelstvåa (eller trea, beroende på hur man räknar) JD.com är väldigt bra på Game of Thrones.

JD:s VD (som dessutom precis nyligen satt häktad för någon form av sexövergrepp i USA) meddelade att det strategiska samarbetet med Google som slöts i juni nu ska börja omsättas i verklighet. Men JD stannar som sagt var inte där i sitt vallgravsbyggande mot Alibaba (och mot herravälde - JD:s VD har i intervjuer sagt att JD kommer vara större än Alibaba om fem år. Känns… sådär sannolikt, men konstigare saker har ju hänt.)

  • JD köpte Walmarts kinesiska verksamhet och i gengäld investerade Walmart i JD. Walmart kommer hjälpa JD att expandera såväl hemma som i USA och i övriga Asien
  • Walmart investerade nyligen i JD-kopplade motorcykelleveransföretaget Dada-JD Daojia
  • Tencent är JD:s enskilt största aktieägare (äger ca 20 % av företaget). Walmart äger ca 10 %.
  • WeChat har inbyggd produktsök för JD-produkter direkt från WeChats huvudsökfunktion
  • JD och Tencent samarbetar kring shoppingdata, offline-JD-kunder får rabatt om de betalar med WeChat Pay
  • Nyligen investerade Google 550 miljoner i JD. JD kommer sälja via Google Shopping och bistå med logistik medan Google kommer bistå JD med tech-knowhow
  • JD och Walmart har slagit samman sina kundsystem i Kina, vilket gör att kunderna får samma rabatter och poäng oavsett hos vilket av företagen kunderna handlar
  • JD hanterar Walmart-leveranser i Kina
  • JD samarbetar med Kinas sökjätte Baidu för att förbättra shoppingsökandet
  • JD samarbetar med populära nyhetsaggregeraren Toutiao (ägd av Bytedance, som också står bakom Kinas kanske just nu populäraste app Tik Tok, som nyligen svalde Musical.ly). Toutiao-samarbetet går ut på att driva trafik till JD.
  • JD har en egen logistikenhet som börjat leverera även åt företag som inte säljer via JD
  • Nyligen gick Tencent och JD ihop och köpte 12,5 % av outletshoppingsajten Vipshop
  • JD har planer att öppna ”hundratals” obemannade butiker i Kina och siktar på att öppna i snitt 1000 närbutiker om dagen i Kina till slutet av 2019

Som inte det vore nog har JD tankar på att börja samarbeta med Facebook och/eller Twitter. Skulle förstås kunna stärka upp Facebook rätt rejält i det område där de har sin kanske största utmaning: göra Facebook till ett shopping-powerhouse som kan hålla fortet mot Amazon och Google.

Sen har JD samma Moment 22-utmaning som många andra, främst e-handlare: sjukt aggressiva satsningar urholkar vinsten. Även om de flesta techföretag idag till största del lever på lånade medel så måste man förr eller senare visa svarta siffror. Men om man inte satsar minskar chansen att man kan konkurrera och därmed gå med vinst.

(Fun fact: mellan juli och september förra året utökade JD sin lageryta med 2 miljoner kvadratmeter. Det motsvarar hela Monacos yta…)

https://bit.ly/2oTfYPo

Lindex börjar sälja via brittiska e-handlaren Asos

Ännu ett företag börjar sälja ännu mer via tredjepartsplattformar. Lindex följer upp Nelly-samarbetet med att börja sälja delar av sitt sortiment via brittiska mode-e-handlaren Asos.

Asos har stadigt visat rejäla tillväxtsiffror senaste kvartalen (+23 % omsättning senaste rapporten) och har idag större delen av världen som sin marknad. Asos tvingades däremot dra sig ur Kina 2016, vilket säger en hel del om varför västföretag i allt högre utsträckning vänder sig till lokala aktörer och plattformar snarare än att bygga upp egen direktnärvaro. Vi ser samma tendenser i Indien.

Det som är intressant i sammanhanget är att vi börjar se flerstegsplattformsavtal hos oss i väst. Företag som börjar sälja sina produkter via en etablerad marknadsplats som sedan sluter avtal med exempelvis Alibaba som gör det möjligt att sälja varorna även mot en kinesisk målgrupp. Vi börjar även se det omvända: att kinesiska företag sluter samarbetsavtal med västföretag snarare än att bygga upp hela organisationen och logistiken själva.

Lindex säljer via Asos

Modekedjan fortsätter att bygga e-handelsnärvaron via ytterligare en extern näthandlare.

Amazons nästa annonssatsning: reklam på de fysiska paketen

Amazon fortsätter sin satsning att utmana Google och Facebook på annonsområdet. Har mest handlat om annonsering i de egna tjänsterna men man har börjat rigga ett externt annonseringsnätverk.

Då pratar vi digitala plattformar, förstås. Därför att, tja, det gör man ju nuförtiden. Eller så kanske det fortfarande finns analoga kanaler med potentiell stor potential.

Som fysiska paket.

Nu kan Amazon vara på gång att testa annonsering på sina paket. Från andra företag än Amazon, alltså. Riktad mot postnummer, men det lär ju ändras om det faller väl ut. Potentiellt samma möjligheter att rikta och anpassa reklam som digitalt. Inte minst utifrån vad man just ska packa upp.

Amazon's new ad push will stretch from Twitch to its packaging

For months there has been discussion about Amazon expanding its focus on internet advertising, whether it's through ad-supported video streaming, changes to Twitch or potentially on Alexa-connected smart devices. Now a New York Times article tracks analysts who are seeing pressure from the other end as companies increasingly make Amazon a part of their advertising plans.

Clas Ohlson kommer börja sälja via Amazon i Storbritannien

Bättre att förekomma än att förekommas. Typ. Clas Ohlsons brittiska verksamhet kommer under hösten börja sälja via Amazon. Uppgifter om det här kom redan tidigare i somras, men verkar nu alltså bli verklighet.

Och helt otippat så "utesluts inte framtida samarbeten med Amazon på andra marknader".

Veckans Affärer - Analyser och artiklar om Veckans Affärer - Dagens industri

Intresserad av ämnet Veckans Affärer? Här hittar du samtliga artiklar, kommentarer och analyser om Veckans Affärer från Dagens industris redaktion. Bevaka ämnet för att hålla dig uppdaterad om Veckans Affärer.

Även Kjell & Company sneglar på att börja sälja via Amazon

Kjell & Company följer Clas Ohlson - sneglar på Amazon

Clas Ohlsons besked om att börja sälja produkter via Amazon får ringar på vattnet. Nu utvärderar även Kjell & Company att gå in på plattformen.

 

Strömmade medier

EU på gång att kräva att en tredjedel av strömmat material är från EU-länder

EU är kanske på gång med ny reglering av strömningsföretagen. Uppgifter att minst 30 % av utbudet måste bestå av EU-lokalt material.

Det finns tre sätt som strömningstjänsterna kan möta kraven: ta fram eget lokalt material, köpa in material eller ”contribute to national film funds”. Materialet måste dessutom ha ”framträdande plats i biblioteket”. EU-länderna kan avgöra om nivån ska vara upp till 40 %, om man kräver produktion i landet eller om delar av prenumerationsintäkter ska finansiera lokal filmproduktion.

Netflix ska tydligen redan vara på gång att möta kraven, så direktivet kanske inte förändrar särskilt mycket i praktiken.

Netflix and Amazon will have to make more European content by law

Streaming services like Netflix and Amazon Prime Video will likely soon have to ensure at least 30 percent of their libraries are dedicated to local content in the European Union. A preliminary agreement on the rules is already in place, and Roberto Viola, who oversees the European Commission department in charge of networks, content and technology, said the quota is set to become law in December.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb utökar For Work-programmet med teambuilding och kontorsuthyrning

Airbnb utökar sitt For Work-program med teambuilding-aktiviteter. Inte bara det, man gör det också enklare att hitta tillfälliga boenden för personal.

Anledningen att man skruvar på sitt erbjudande mot företag är att, tja, väldigt få reser i tjänsten. Däremot är det stort behov av att komma iväg några timmar. För teambuilding eller kickoffer. Eller för workshoppar. Eller för att mötesrummen på jobbet är fullbokade.

Och förlängningen av det är förstås att Airbnb än mer kommer ge sig in i co-working och workshare-områdena.

Airbnb helps companies book team building exercises

You're probably not a fan of corporate team building exercises or offsite meetings, but Airbnb might just make them livelier and easier to organize. The service is expanding its Airbnb for Work program to streamline bookings for company events and beyond.

Uber låter appen agera kraschdetektor

Kraschdetektor as a service? Tja, kanske. Ubers senaste initiativ är att förares telefoner ska hålla koll på krascher. Mer specifikt Uber-appen.

Ride Check använder mobilens olika sensorer sensorer för att registrera att en krasch har inträffat (typ att telefonen helt plötsligt är upp och ner eller pingpongstudsar runt i bilen).

Om det här händer kommer Uber-appen automatiskt att pinga förarens telefon med ett antal frågor som föraren förväntas svara på. Om förarenbekräftar att det har hänt en olycka uppmanas föraren att ringa 112 eller motsvarande (lite lätt märkligt - borde föraren själv kunna räkna ut i det läget. Vad händer om föraren inte svarar? Ringer appen själv nödsamtal då?)

Funktionen är inte bara för krascher. Om appen noterar att föraren stått stilla ”onormalt länge” eller vid en konstig tid så kommer appen också pinga föraren för att kolla att hen är okej. Med andra ord en säkerhetsfunktion ifall en förare har utsatts för något. Och, tja, om man så vill kanske en säkerhetsfunktion för passagerare - om det är föraren som orsakar det långa stoppet av en mindre trevlig anledning. (Även här oklart vad som händer om föraren inte svarar.)

Bra funktioner även om de, som sagt, säkerligen behöver vässas lite mer framåt.

Uber is going to turn your smartphone into an automatic crash detector

Uber is celebrating Dara Khosrowshahi's first anniversary by introducing a host of new safety improvements for both riders and drivers, including a feature called "Ride Check" that utilizes the GPS, accelerometer, gyroscope, and other sensors inside a smartphone to detect whether there has been a vehicle crash.

Uber gör det enklare att hoppa mellan olika slags fordonsuthyrningar

Uber uppdaterar sin app för att göra det enklare att hoppa mellan olika slags lånefordon, inklusive cyklar och scootrar. I linje med det bolagets VD har sagt: att framtiden för Uber ligger i andra slags fordon än bilar. Förstås helt rätt, eftersom storstäder kommer behöva innehålla betydligt färre bilar i framtiden.

Men det stannar ju inte bara hos Uber förstås. Andra bildelningsföretag som Lyft och Didi Chuxing gör samma sak. Och även de traditionella biltillverkarna börjar alltmer titta på andra former av fordon.

Frågan är hur länge till vi kommer prata bildelningsföretag och biltillverkare. Vi lär snart bara prata mobilitetsföretag.

Uber makes it easier to switch between rides, scooters, bikes and car rentals | TechCrunch

You may remember how Uber laid out its ambitions to become a multi-modal transportation company back in April with the announcement of Uber Rent, preceded

 

IoT - Internet of things

Nya Roomba-dammsugaren kan tömma sig själv

Briljant från robotdammsugartillverkaren iRobot igen. Senaste Roomba-modellen kan inte bara dammsuga åt dig - när den är klar tömmer den sig också själv.

Men inte bara det: senaste toppmodell-Roomban kan, som några föregångare, mappa upp rummen i lägenheten och ”komma ihåg” layouten istället för bara dunka in i saker som signal på att rummet är slut. Men senaste modellen har också stöd för att namnge rum och kunna specificera vilket eller vilka rum som ska städas. Kunna sätta upp anpassade scheman, alltså.

Med andra ord: bekvämlighet och personalisering. Nyckelord för framgångsrik IoT-utveckling.

iRobot Finally Makes a Roomba That Empties Itself

With the new i7+, it looks like iRobot is taking robot vacuums a step closer to truly being a hands-free way to keep your floors clean. Instead of having to constantly empty the robot's tiny dirt bin, the i7+ has an oversized dock that transfers dust and debris into a larger reservoir with disposable bags that don't...

 

Digitalisering

Bangkok testar P2P-försäljning av solengergi via blockkedjan

Så jäkla coolt initiativ. Initiativ i Bangkok med solenergi - som användare kan köpa och sälja mellan sig över blockkedjan.

Antar att det handlar om typ Blocket-köpande, att man helt enkelt manuellt köper och säljer med varandra. Men jag gissar att den här typen av transaktioner kommer kunna bli automatiserade, dvs. att köpande när man behöver eller säljande av överskott sköts automatiskt. Utan att man som kund behöver göra något. Tänker att liknande också skulle kunna tillämpas på datatrafik.

Ja, sen hoppas jag förstås på en värld när vi varken behöver betala för energi eller internettillgång. Men det är en annan historia.

[Video] Michael Shlayen on LinkedIn: #blockchain #thailand #bangkok #trading #energy #renewable #pilot... | 22 comments

Take a look at this outstanding pilot project in Thailand. Peer to peer renewable energy trading based on blockchain apparently goes live in Bangkok. Anybody... | 22 comments on LinkedIn

Indonesien gör det möjligt att betala med plastflaskor i kollektivtrafiken

Hur löser man problemet att folk kastar plastflaskor överallt? Vi vet ju svaret, man inför pant. I Indonesien gör man nu typ samma sak: betala med plastflaskor i kollektivtrafiken. Initiativet syftar dessutom att få fler att använda kollektivtrafiken.

Som sagt: ungefär det vi har här hemma. Du stoppar in plastflaskor i en maskin och får ett tillgodokvitto. Det intressanta i Indonesien-fallet, och i övriga exempel i videon, är att man inte får ett generellt tillgodokvitto utan att man använder flaskor som direkt betalningsmedel för att få något mer konkret i utbyte. Som en biljett.

Återvinning som betalningsmedel, alltså. Eller snarare: vad är ett betalningsmedel?

[Video] World Economic Forum on LinkedIn: #asean18 #economy | 438 comments

Plastic payment. Learn more about Indonesia's fight against plastic pollution: https://wef.ch/2Mo6AxA #asean18 #Economy | 438 comments on LinkedIn

 

Ekonomi och finans

Amazon andra bolaget i modern historia att nå en värdering om 1 biljon dollar

Så var de två. Ganska precis en månad efter det att Apple knäckte den historiska 1 biljon-gränsen så gjorde Amazon idag detsamma i och med att man blev det andra börsbolaget i modern tid att värderas högre än 1 biljon dollar. Och där Apples resa mot 1 biljon i totalt börsvärde varit en rätt stadig, men inte jättebrant, historia senaste året så har Amazon rusat som ett skenande tåg.

För precis ett år sedan var Apples börsvärde 820 miljarder dollar, Amazons 477 miljarder. Just i skrivande stund har Amazon backat tillbaka till närmare 990 miljarder, men det är mest en tidsfråga innan de hoppar upp igen.

Fun fact: Hur har det gått för Apple senaste månaden? Jo tack, de har adderat ytterligare 100 miljarder i börsvärde. Ingen biggie.

No Title

No Description

Bonnier styckas upp i åtta delar

Rätt… stort. Bonnierkoncernen styckas upp i åtta fristående delar. Förutom Broadcasting-delen, som Telia hoppas köpa, blir delarna Adlibris, Books, B2B, Magazines, News, SF Studios och Ventures. De enda delar som inte berörs är Bonnier Fastigheter och Boninvest. Kan även bli fråga om fler avyttringar - eller börsnoteringar - av företagsdelar.

Dessutom kommer ”Bonnier AB och moderbolaget Bonnier Holding att sammanföras i ett renodlat och mindre ägarbolag”. Känns lite som att Bonnier-familjen ser ett lite mer passivt ägande i horisonten, där man inte får lika tajta kopplingar till olika delar för att därmed bättre kunna anpassa kostymen enklare och snabbare efter vindens vändningar och inte bli sittande med blödande delar allt för länge.

Skulle tro att det framförallt blir Ventures som blir stort i nya gruppen. Att Bonnier till stora delar blir mer ett investmentbolag/riskkapitalist. Om nyhetsdelen säljs, eller bara om den börsnoteras, så kan vi en gång för alla säga att Bonnier har brutit med sin historia.

Mediejätten Bonnier styckas upp - ägaren öppnar för utförsäljning

"En av de viktigaste nyheterna på många decennier i den nordiska medieindustrin".

EU godkänner Apples köp av Shazam

Mentalt har jag tänkt att det här varit klart sedan affären utannonserades, eftersom det inte kändes som något EU skulle ha åsikt om. Och nu har EU godkänt Apples köp av Shazam.

Frågan blir förstås hur Apple kommer göra med kopplingen till andra musiktjänster. För dödade man förstås alla möjligheter för konkurrenter att använda tjänster, men det känns som att det finns en tendens till en trend att man numer ofta låter konkurrenter fortsätta använda en tjänst.

Förstås för att användningen på så sätt kan bli större av tjänsten och inte minst därför att man får folk bakom fiendelinjer.

https://www.reuters.com/article/us-shazam-m-a-apple-eu/eu-clears-apples-purchase-of-shazam-idUSKCN1LM1TZ

Uber släpper mobilplånboken Uber Cash

Vilket företag sitter på USA:s största mobilbetalningsplattform? Starbucks, förstås. Det ska vara fler som betalar genom Starbucks-appen än genom någon av de andra mobilbetalningslösningarna.

Nu tänker även Uber ge sig in i mobilbetalningsleken. Häromdagen släpptes Uber Cash, en digital plånbok som går att ladda med pengar. Vi tjänsten kan man betala inte bara för bilresor utan även för exempelvis Uber Eats-beställningar. Betalar man via Uber Cash får man dessutom fem procent rabatt och några andra förmåner tänkt att få kunder att spendera mer inom Uber-ekosystemet.

För precis som Starbucks är det mer eller mindre en renodlad Uber-affär. Men självklart utesluter inte Uber att Uber Cash på sikt kommer kunna användas för att betala för saker som inte har Uber-loggan.

Mobilbetalningsfloran börjar spreta ordentligt nu. Blir intressant att se hur det går när konsolideringen börjar. Ja, eller en ännu mer spännande tanke: ett Spotify för mobilbetalningar. En betaltjänst som du kan koppla alla betaltjänster till. Som automatiskt känner av vilken av tjänsterna som ska användas för att maxa din rabatt, din bonus etc. i köpögonblicket.

Uber's Newest Project? Reinventing Its Payments Experience

The transportation company that innovated payments by delivering the Uber experience is at it again - this time, by making it easier and more rewarding

Kinesiska biljettköpartjänsten Maoyan har ansökt om börsnotering

Ännu ett kinesiskt företag mot börsen. Maoyan, som ska vara Kinas största onlinebiobiljettköpartjänst, har ansökt om notering i Hong Kong.

Och, tja, föga förvånande backas Maoyan av en av Kinas två stora. I det här fallet Tencent, företaget bakom Kinas måste-app WeChat (Kinas Messenger). I november förra året värderades Maoyan till runt tre miljarder dollar.

Som konstateras är Maoyan del i Tencents ”online to offline”-strategi - och det är dessutom del av en större trend inte bara Kina: efterträdaren till omnikanalstänket. Det som Alibabas grundare kallar New Retail - fast förstås bortom bara detaljhandel. Att bygga upp ett ekosystem där online driver offline för att driva online. Och att maxa respektive kanals styrkor samtidigt som man korsapplicerar respektive plattforms strategier (onlinetänk när man jobbar med offline, och butikstänk när man bygger digitala tjänster).

Som den del i det samfinansierar och distribuerar Maoyan även filmer.

Och ja, självklart hittar vi Alibaba bakom en konkurrent till Maoyan: Tao Piao Piao.

Maoyan, China's largest online movie ticket service, files to go public in Hong Kong | TechCrunch

Tencent-backed Maoyan Weiying, China's largest online movie ticketing service, has filed for a public offering on the Hong Kong stock exchange. The

Meituan-Dianping siktar på börsvärdering runt 6 miljarder dollar

Nu börjar detaljerna kring Meituan-Dianpings börsnotering klarna. Och det är en rätt massiv notering vi pratar om. Meituan siktar på en värdering i spannet 46 till 55 miljarder dollar, men det börjar redan pratas om för hög värdering. Inte minst efter hur det gick för senaste högprofilnoteringen Xiaomi.

Xiaomi ska ha hoppats på en 10 miljarder dollar-värdering, men landade på 4,7 miljarder. Tencents motgångar i år i kombination med tullkriget har inte stärkt de kinesiska bolagens aktier (bokstavligen talat). Lägg till att man väljer listning i Hong Kong, med lägre volymer.

Meituan är ännu en allt-i-allo-app, mycket fokuserad kring matleveranser, och just Tencent är en av investerarna. Däremot går Meituan fortfarande med förlust. Lägg till att Alibaba, som tidigare var en av investerarna, har dumpat sitt Meituan-innehav och istället satsar på konkurrerande tjänster.

Risken (åtminstone på kort sikt) har alltså ökat kring kinesiska börsnoteringar. Att se hur det går för Meituan. Var i intervallet noteringen hamnar kommer bli en bra temperaturmätare på både marknadens förtroende och riskvilja. Hur det går för Tencent Music (sannolik introduktion 18 oktober) blir en annan.

Meituan reportedly targets $55B valuation for Hong Kong IPO, leading to concerns that may be too high | TechCrunch

Meituan-Dianping is reportedly aiming for a $55 billion valuation in its upcoming initial public offering in Hong Kong, but the company's net losses and

Softbank drar sig ur investering i elbiltillverkaren Nio

De kinesiska börsnoteringarna står som spön i backen just nu. För nån månad sen ansökte Nio, tillverkare av elektriska bilar, om USA-notering till en väntad notering runt 1,8 miljarder dollar.

Så långt allt som vanligt. Nio pumpar inte direkt ur sig bilar (tvärtom, har producerat runt 2000). Lever alltså som så många andra techföretag som hoppar in på börsen på stora framtida förhoppningar. Förstås backad av en av de två stora i Kina (Tencent).

Men mobiltillverkaren Xiaomis jättenotering för inte så länge sen landade på en värdering bara drygt hälften så hög som bolaget siktade på (54 miljarder dollar istället för 100 miljarder). Alibaba-backade Meituan-Dianping hoppas på en värdering runt 50 miljarder vid sin notering och även där pratas redan om för hög värdering (rätt vanligt vid noteringar, visserligen).

Och nu kommer uppgifter om att japanska internetjätten Softbank, som investerar i typ allt som har med internet att göra, har skrotat planerna på att delta i Nios introduktionserbjudande. I våras hette det att Softbank skulle gå in med 200 miljoner, men nu kanske det alltså inte blir av. 

Det börjar med andra ord alltså bli rejält mycket tuffare klimat även för kinesiska företag. Mognande marknad, ökad konkurrens (även från väst) och tullkrig är säkerligen faktorer som spelar stor roll. Under sommaren har amerikanska techbolag nått nya rekordnivåer, men de kinesiska motsvarigheterna har haft det desto tuffare på börsen. Inte minst Alibaba – och förstås Tencent, det bolag som globalt har tappat mest i värde i år.

Med andra ord börjar de kinesiska företagen alltmer mätas med samma måttstock som företagen i väst. På gott och ont.

SoftBank turns away from backing Tesla rival's IPO - Silicon Valley Business Journal

The Japanese electronics giant reportedly explored investing as much as $200 million in the Chinese car maker whose U.S. headquarters is in San Jose.

Nigerianska mobilbetalningsföretaget Paga siktar globalt

Allt ljus på Kina, därefter Indien. Och någonstans längre ner längs vägen så blir det till sist Afrikas tur. Däremellan ska resten av Asien, Mellanöstern och resten av Amerika växa till sig.

Men självklart händer det redan massor i tech-Afrika. Kontinenten har minst ett enhörningsföretag (Africa Internet Group, bakom e-handlaren Jumia) och har i mångt och mycket varit fullt ut mobila långt längre än oss.

Ett företag som nu tänker ta upp kampen inom mobilbetalningar är nigerianska Paga. Och Paga siktar förstås internationellt.

Det jag verkligen gillar är VD:ns svar på frågan ”Varför skulle Paga, ett betalningsföretag i Nigeria, lyckas utomlands?”

"Varför inte?”

https://techcrunch.com/2018/09/06/paga/?1

 

Övrigt

FlipTix – andrahandsförsäljning av festivalbiljetter

En lika självklar som smart tjänst. FlipTix är en andrahandsbiljettköpartjänst. Men med en smart twist. Tjänsten låter besökare sälja en festivalbiljett om de lämnar festivalen i förtid. Någon annan kan då köpa biljetten för den återstående tiden.

När man inte vill vara kvar på festivalen av någon annan anledning ”inaktiverar” man sig själv i FlipTix-appen. Då notifieras andra användare om att det finns en biljett till salu. Köparen hämtar sitt fysiska festivalband i ett FlipTix-bås vid festivalen eller får en digital biljett till sin telefon. FlipTix sköter alltså transaktionen och tanken är att det ska vara säkrare och enklare än andra liknande tjänster.

http://www.hypebot.com/hypebot/2018/09/fliptix-sell-festival-tickets-when-you-leave-early.html

Google uppmanar svenskar att gå och rösta

Intressant Anslagstavlan-information från Google. Direkt i Gmail. Med länk till Valmyndighetens webbplats. (Dyker dock bara upp i datorversionen.)

Google har alltid varit extremt sparsamma med att skjuta in eget innehåll i användares Gmail-konton. Det främsta undantaget är annonserna under Kampanjer-fliken. Det här är ett rätt stort avsteg från det.

Givet, det är inte vilken information som helst och det är just offentlig information. I linje med det som även Facebook och Twitter gör - tar ett allt större ansvar för lokal samhällsinformation eftersom, tja, det är där vi hänger. Googles tjänster är förstås också ett lysande ställe för den här typen av information. Företaget har, inte minst i Maps, börjat med olika typer av avvikelseinformation. Intressant om de fullt ut följer i Facebooks fotspår och satsar på att bli Hesa Fredrik, SR och Krisinformation.se i ett.

Som exempelvis idag, när det snart är dags för Hesa Fredrik-testet. Krisinformation.se informerar via sitt Twitter-konto. Den infon kanske på sikt kommer att visas när man öppnar Facebook eller Google.

Skärmdump på valuppmaning i Gmail

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 20 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: De största sociala plattformarna maj 2018

I och med senaste kvartalsrapporten från Tencent fick vi veta att WeChat för första gången har över en miljard månadsanvändare. Det fick mig att ställa samman hur användarläget ser ut för de största sociala plattformarna.

De största sociala plattformarna maj 2018

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Stories har 150 miljoner dagliga användare

Say WHAAAAT? Facebook har för första gången släppt siffror för Facebook Stories och det är MÅNGA fler än vad jag hade gissat. 150 miljoner dagliga användare - vilket är på pricken de gissningar jag har sett gällande Snapchat Stories-användare.

Kan säga att väldigt få av dem finns i mitt nätverk… (Man ser dessutom att Instagram-användarna procentuellt är de överlägset mest aktiva stories-användarna.)

Utöver det kommer det också annonser i FB Stories. 5-15 sekunder långa klipp som går att hoppa över. Call to action/click through kommer ”kommande månaderna”. Insta-stories ska enkelt gå att konvertera/använda och FB kommer lägga till fler uppföljningsmöjligheter.

Facebook Stories reveals 150M daily viewers and here come ads | TechCrunch

After 14 months of silence since launching, Facebook Stories has finally announced a 150 million daily active user count for its Snapchat Stories clone.

Instagram gör det möjligt att konvertera organiska poster till annonser

Ny annonseringsfunktion i Instagram: omvandla en organisk post till en annons via Facebooks vanliga annonsgränssnitt. Gäller dock (än så länge) bara poster med en bild eller en video, inte något inlägg i andra format.

Kommer rullas ut de kommande veckorna för "all global advertisers".

Existing Instagram Organic Posts Can Now Be Turned Into Ads

Facebook is rolling out a new feature that allows advertisers to turn existing organic Instagram posts into ads within Power Editor and Ads Manager.

Instagram gör det möjligt att lägga in poster i en story

Ännu en nyhet i Instagram Stories: möjlighet att lägga till en post från nyhetsflödet i en story. Inlägget bli i form av en dekal i storyn och det går att leka med det infogade inlägget. Det är dock bara publika inlägg som kan läggas till och som användare kan man strypa möjligheten för andra att lägga till ens inlägg i en story.

Nyhetsflödet och storiesfunktionen flyttar alltså ännu närmare varandra. Och, som tillväxtutvecklingen ser ut nu, ännu ett steg mot att stories är på väg att ersätta nyhetsflödet som primär delningskanal.

https://www.theverge.com/2018/5/17/17364954/instagram-share-posts-feed-stickers-story-link-update

Ännu bättre statistikmöjligheter för Facebook-annonser

Fler nya uppföljningsfunktioner för Facebook. Ett uppdaterat rapportcenter med dra- och släpp-funktionalitet för att ställa in de relevanta filtreringsparametrarna.

Dessutom nya värdet ”creative reporting” med information kring hur saker som rubrik, text, call to action-element, video och bilder presterar. Rullas ut kommande månaden.

https://marketingland.com/facebook-updates-ads-reporting-introduces-new-creative-reporting-metric-240399

Facebook kan arbeta på en egen influencerplattform

Varför bara vara stället där influencers kan göra sina influencer-grejer när man också kan bli stället där man hittar sina influencers? Uppgifter om att Facebook arbetar med en egen influencerplattform.

Verkar innehålla tre saker:

  • Sök influencers: vilken publik, räckvidd, demografi
  • Saved list: influencers man har sparat med mer information. Sortera efter engagemang eller videovisningar och också ta del av portfolio som influencern själv väljer att lägga upp
  • Suggested creators: förslag utifrån, tja, saker. Exempelvis liknande dem man har sparat

Kort sagt att Facebook kan vara på gång att kliva ännu ett steg närmare att bli en annons-one-stop-shop.

Facebook's working on a platform to connect marketers with influencers

Facebook will soon offer marketers a new dedicated platform designed to make it easier for companies to find influencers whose message best dovetails with their brand. The new tool was first spotted by German site AllFacebook, which posted

Facebook släpper siffror kring arbetet mot fejknyheter och hatinnehåll

Facebook har släppt en drös siffror kring hur de jobbar för att motverka skräp, trollanden, hat och annat de flesta av oss är glada att slippa (och förstås också saker som kanske är lite mer tveksamma i det här sammanhanget, som ”osedliga” bilder). Info som bland annat att Facebook stängde 583 miljoner fejkkonton under det första kvartalet i år.

Facebook Publishes Enforcement Numbers for the First Time | Meta

We're releasing a Community Standards Enforcement Report so that you can judge our performance for yourself.

Instagram kan släppa funktion för att se hur mycket tid du lägger på Instagram

Undrar du hur mycket tid du lägger på Instagram? There's kanske snart en inbyggd funktion for that.

Spending too much time on Instagram? The app may let you know ... - 9to5Mac

If you suspect you may be spending a little too much time using Instagram, you may soon be able to...

Facebook Stories får nya funktioner

Facebook (”appen du använde innan du började använda Instagram”) ger sin Stories-funktion fler funktioner. Rullas först ut till användarna i Indien (som märks på typen av funktioner).

  • Spara bilder och videos direkt till Facebook-kontot istället för att först spara i enheten (riktat mot billigare mobiler med begränsat utrymme)
  • Voice post: skapa röstposter (bra för länder där skrivkunnighet inte är självklar)
  • Arkivfunktion: Spara de Facebook-stories man är mest nöjd med (för, ni vet, vi har ju alla skapat många Facebook-stories)

Facebook adds Voice Posts, Stories archive, and new cloud storage features

The changes, coming first to India, will let you save your photos and videos directly to a library in the Facebook cloud, share voice messages with friends, and creates archives of your Facebook Stories.

Facebook testar 360-bilder i Facebook Stories

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "NEW: Facebook now lets you add 360-photos to FB Stories pic.twitter.com/L4jvGTvMrK / Twitter"

NEW: Facebook now lets you add 360-photos to FB Stories pic.twitter.com/L4jvGTvMrK

Snapchat

Snap gör det möjligt att exportera Spectacles-material till andra format

Intressant drag från Snap: test med exportfunktion för bilder/videor tagna med Spectacles-glasögonen. Med andra ord så att materialet ska kunna gå att spara i andra format som också ska gå att använda på andra plattformar än Snapchat.

På sätt och vis logiskt. Snap är ju, som vi alla vet, ett kameraföretag. Att börja (delvis) koppla loss sin hårdvara från sina tjänster gör att den potentiella målgruppen blir betydligt större.

Vill man vara elak skulle man kunna spekulera i att det här är lite handduksinkastning från Snaps håll. Åtminstone vad gäller världsherravälde som social plattform.

Snapchat Spectacles tests non-circular landscape exports | TechCrunch

The worst thing about Spectacles is how closely tied they are to Snapchat. The proprietary circular photo and video format looks great inside Snapchat

Snapchat testar verktyg för att underlätta medieköp

Snapchat betatestar ett nytt ”reach and frequency”-verktyg. Tänkt att underlätta medieköp på plattformen. Snott från *trumvivel* Facebook.

Payback is a bitch. Eller nåt.

'A clone of Facebook': Snapchat's beta test of its reach and frequency tool is helping media buys

Facebook's copying of Snapchat has contributed to the younger app's downfall. But Snap's move to follow Facebook's playbook could help Snap financially.

Twitter

Twitter börjar dölja neggotweetar automatiskt

Twitter har skruvat ytterligare i sin algoritm och kommer nu börja dölja tweetar som ”tar fokus från konversationen” (vilket förstås känns väldigt nära Facebooks formuleringar om ”meningsfulla interaktioner”). Kort sagt ännu ett försök från Twitter att städa i det värsta träsket.

Twitter Says It Will Start Hiding Tweets That 'Negatively Impact' the Service

Twitter in 2018 remains a cesspool of narcissists, scammers, and trolls-I'm not just talking about Kanye West's mentions-and on Tuesday the service announced its latest attempt to solve that problem. In the coming weeks, Twitter will begin hiding tweets that are "detracting from the conversation."

LinkedIn

LinkedIn släpper tjänst för att kunna se hur bra jobbsökare matchar ett jobb

LinkedIn släpper nya dejtingfunktioner. Se hur väl du matchar ett jobb som är utannonserat. Checklista som bockar av områdena där du matchar. Har du ett premiumkonto kan du även se hur du ligger till jämfört med andra sökande och LinkedIn visar om man tillhör den översta percentilen av sökande.

Dessutom gör man en Amazon och släpper 1-click(ansökningar). Du kan spara basinformation och ett pdf-CV som skickas iväg med ett klick. (Sen kan man förstås undra varför man ska skicka med CV som en bilaga. Känns som att LinkedIn-profilen borde räcka. Och om tanken är att det ska vara ett personligt brev så, tja, faller väl lite poängen att ha en generisk fil sparad.)

Introducing How You Match on LinkedIn Jobs

Knowing whether or not you're a good fit for a role is one of the most challenging parts of the job hunt. Being able to understand exactly how your skills and experience match with what a potential employer is looking for can feel like solving a riddle with no clear answer.

Övrigt sociala medier

Kinesiska kortvideoappen Douyin var den mest nedladdade iOS-appen Q1 2018

Vilken var globalt den mest nedladdade icke-spel-iOS-appen första kvartalet 2018? Rätt svar: Tik Tok. Eller Douyin som den heter i hemlandet Kina. En app för att spela in och dela upp till 15 sekunder långa videoklipp, komplett med möjlighet att dekalleka med råmaterialet innan man delar det.

Med sina 45,8 miljoner nedladdningar lämnar den tvåan Youtube (35,3 miljoner) och trean WhatsApp (33,8 miljoner) långt långt bak i svallvågorna (siffror från appanalysföretaget Sensor Tower).

Några kommentarer till det:

Nedladdningar betyder förstås inte användning. En massa människor har redan apparna längre ner i listan installerade sedan tidigare. Men det är ändå en imponerande mängd. Att se om det är en trend eller något som kommer hålla i sig. Med tanke på att vi pratar video och med tanke på att vi gillar att posta utsmyckade kortvideos så är det förstås helt rätt i tiden just nu.

Etta bland iOS-användarna alltså - men inte ens topp tio i Google Play. Lockar alltså iOS-publiken mer, men är ändå lite oväntat. Något slags styrkebevis för Apple i Kina (även om nedladdningarna inte bara är från Kina), men Android är ju fortfarande överlägset störst. Douyin lockar alltså de relativt sett mest penningsstarka kunderna.

Tittar man i Google Play-listan så hittar vi däremot Musical.ly på plats åtta - en app som inte är topp tio för iOS. Det gör att Byte Dance, företaget bakom Douyin, kanske ändå inte är så deppiga. Sedan ett år tillbaka äger Byte Dance även den Musical.ly.

Chinese video app outstrips YouTube, Facebook in download charts

Developed by Beijing-based tech firm, latest mobile must-have tops App Store's global ranking for non-gaming apps.

 

Sök/SEO

Håller Google på att experimentera med metabeskrivningslängden igen?

Kanske. Jag vet ungefär det som står i det här inlägget, men det som är intressant är inte så mycket att Google verkar testa kortare beskrivningstexter - utan varierande längder.

Kort sagt: Google visar så lång text ”som behövs”. Utan att som sagt ha riktigt bra koll (ni som har koll, fyll gärna på/bullshitta mig) så är det förstås rätt logiskt. Ytterligare ett sätt för Google att ge sina kunder så bra service som de bara kan.

Förstås sådär roligt för alla som jobbar med SEO, ytterligare X-faktor, men som sagt - det bryr sig Google trots allt sådär mycket om.

Glenn Gabe on LinkedIn: Looks like Google has made some changes to meta description length again...

Looks like Google has made some changes to meta description length again. I'm seeing many reverting back to the 155-160 characters that used to display. Many...

Google testar ny funktion för sökord med flera betydelser

Ännu ett initiativ för Google att ge bästa möjliga service till sina kunder på bekostnad av varumärke. Om man söker på ord som kan betyda olika saker (exemplet hotels, både byggnad och företaget/webbplatsen) så får man välja vilken intention man har, typ.

Nu är det ett test, men helt logiskt. Eftersom Google också ännu mer lyfter fram lokala tjänster så får Hotels-sajten i skärmdumpen ännu mindre plats. Och, tja, sen är ju Google numer en egen hotellbokningstjänst numer...

Google Testing Disambiguation Box for Local Packs

Google is testing a disambiguation box which shows up on the mobile search results for a local pack. Disambiguation features in the search results show up when Google isn't entirely sure which meaning of a word someone is trying to search for. Here is what it looks like: Google is asking whether s...

Google skissar på algoritm som kan skriva egna artiklar som svar på sökfrågor

Wookej. Ny algoritmsmartness från Googles forskarteam. Sammanfatta webbplatsinnehåll som "extractive summaries". "Featured snippets" på stereoider, typ.

Google tar frågan som skickas in och och söker sedan svaret i sitt index, som vanligt. Men algoritmen tar sedan innehållet (kan vara från flera webbplatser) och skriver ihop en egen, ny artikel med den viktigaste informationen. Det gör med andra ord att Google kan bygga sitt eget, automatgenererade Wikipedia (byggt efter sökefterfrågan). Upphovsrättsdiskussioner galore.

Finns ännu inte ute i det vilda, men rullas det här ut kommer webbplatsen som fenomen att bli ännu några snäpp mindre relevant.

Google's New Algorithm Creates Original Articles From Your Content

Google has published a new algorithm. It can paraphrase your content to create brand new content.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon Go öppnar i två städer till

Amazon Go - Amazons kassalösa och fysiska butik - expanderar. Nu kommer den till ytterligare två städer: Chicago och San Francisco.

Det gör att den totala summan Amazon Go-butiker nu landar på... tre stycken. En... bit efter de kinesiska jättarnas takt. Men hej, på gång!

Amazon Go's cashier-less stores are coming to Chicago and San Francisco

Amazon is expanding its automated Amazon Go stores to Chicago and San Fransisco, following the introduction of the first store earlier this year in Seattle

Clas Ohlsons e-handel växer kraftigt

Clas Ohlson har fått fart på sin e-handel. Åtminstone mer fart. Upp 64 % jämfört med motsvarande kvartal 2017 till 29 miljoner kronor. Försäljningen totalt upp 10 % till 581 miljoner, så e-handeln står alltså bara för ca 5 % av totala försäljningen fortfarande.

Men det riktigt intressanta att ta med här är att det Clas Ohlson gör är att satsa på tre ben. Man satsar på och ökar e-handeln, man har öppnat 13 nya fysiska butiker senaste året och kommer dessutom släppa den "småfixartjänst" som det pratats om. Mervärde och diversifiering. Det är alltså inte "eller" utan "och".

I allt prat om butiksdöd är det lätt att glömma att det inte är fysiska butiker som blivit irrelevanta - det är fysiska butiker som fungerar och har samma roll som förra århundradet. De kedjor som lyckas skapa ett enhetligt OCH kompletterande kunderbjudande via samtliga dessa tre ben kommer vara vinnarna framåt.

Och vad är då det tredje benet, mervärdesbenet? Vad som helst. Det sämsta man kan göra här är att begränsa sig till bara detaljhandelskopplingen. Clas Ohlson som pizzakedja? Varför inte.

E-handeln rusar hos prylkedjan

"Fullt fokus."

Eatit – få matkasseinnehåll utifrån dina blodvärden

Tycker du att du får lite för opersonaliserade matkassar? Vad sägs om en Ai-baserad matkassealgoritm som baseras på din livsstil, vad du gillar, hur aktiv du är i köket - och dina blodvärden?

Eatit ska ge dig det här. Du går till en vårdcentral, gör ett blodprov som analyseras av läkare och det, plus andra preferenser man kan fylla i, ska sedan ge dig mat som passar dig och är tänkt att hjälpa "människor till en mer hälsosam kost".

Personlig smakrådsbekvämlighetsdietist as a service.

De vill testa ditt blod - och sedan skicka matkassar till din dörr

"Fungerar som Netflix".

ReTuna - galleria bara för återanvända produkter

Det här gillar jag (och svagt att jag missat den trots att den funnits sedan 2015…). ReTuna - en galleria i Eskilstuna bara för återanvända produkter. 13 butiker, restaurang, konferensanläggning och återvinningsutbildning.

Fler trender som sammanfaller: småbutiker som gör gemensam sak i en fysisk galler - inom en nischat tema. Återvinning har aldrig varit mer i ropet än nu och man erbjuder dessutom - i sann branschöverskridande anda - mer än bara butiker.

E-handeln är däremot utspridd på de olika företagens sajter. Framöver lär vi se fler initiativ där många små (city)butiker går samman i gemensamma e-handelsplattformar som komplement till den fysiska närvaron.

Seismic thrift: welcome to the shopping centre for recycled goods

The circular economy has landed ... in Sweden, where a shopping centre is dedicated entirely to repaired and up-cycled goods.

 

Strömmade medier

Google släpper Youtube Music och Youtube Premium

Nu har Googles nya musiktjänst fått ett namn och ett datum. Youtube Music kommer att släppas 22 maj, bland annat i Sverige.

Kommer bjuda på det mesta som liknande tjänster bjuder på, inklusive rekommendationer och att den lär sig utifrån den enskilda användarens lyssnarvanor. Kommer finnas både som annonstjänst och betalversion (9,99 dollar per månad).

Dessutom kommer ytterligare en prenumeration: Youtube Premium (11,99 dollar per månad). Ger även tillgång till videoinstallationer (typ en ompaketering av Youtube Red).

YouTube's streaming music service is launching next week

YouTube has announced that it's launching YouTube Music - a new streaming service that brings millions of tracks and videos in both free and paid flavors - next week, on May 22.

Livevideotittandet på Youtube ökar

Livevideor verkar ha tagit fart på Youtube. Eller mer fart. Utan att Youtube har gjort några större ändringar. Som artikeln konstaterar, kan vara fråga om hönan eller ägget. Beror det på att användarna tittar på fler livevideor och Youtubes algoritm har börjat lyfta fram dessa på grund av det ökade intresset, eller har Youtubes algoritm lyft fram livevideor mer, vilket gjort att användarna har uppmärksammats på liveinnehållet?

YouTube channels are seeing a lift in live video viewership

YouTube may be trying to keep pace with Amazon's Twitch while also heading off Facebook's renewed interest in live video.

Apple Music har nu 50 miljoner användare

Nya siffror om Apple Music. Har nu 50 miljoner användare. Nu får vi också veta att Apple räknar både betalande och provprenumeranter sammantaget. Så vi kan prata ca 40-42 miljoner betalande, kanske.

Facebook har släppt en drös siffror kring hur de jobbar för att motverka skräp, trollanden, hat och annat de flesta av oss är glada att slippa (och förstås också saker som kanske är lite mer tveksamma i det här sammanhanget, som ”osedliga” bilder). Info som bland annat att Facebook stängde 583 miljoner fejkkonton under det första kvartalet i år.

Tim Cook confirms Apple Music's 50 million users, push into TV and movies | AppleInsider

In a wide-ranging interview, Apple CEO Tim Cook divulged Apple Music subscriber numbers, and said that a strong push into television and movies is underway.

Snapchat släpper interaktiv mordserie

Nytt showformat från Snapchat. Solve - en interaktiv mordgåteserie. Varje avsnitt är fyra minuter långt och slutar med att publiken får gissa vem som är mördaren innan man får reda på vem som är den skyldiga. Är tänkt att sändas med tio avsnitt i månaden.

Inte första gången olika former av interaktivitet testas som del av (linjär)TV, men nu börjar tekniken komma ikapp så att tv och gamification på riktigt kan börja giftas ihop.

Guess the killer in Snapchat's murder mystery show

Tomorrow, Snapchat will debut its latest show, the scripted murder mystery series Solve, that invites the audience to guess the killer. Each four-minute episode dramatizes a real crime and asks viewers who the culprit was before revealing the truth -- and how everyone else voted.

Storytel släpper egen läsplatta

Intressant drag från e-bokstjänsten Storytel. Man går från (bara) tjänst till hårdvara och kommer släppa en egen läsplatta: Storytel Reader.

Och det är just en läsplatta vi pratar om. Okej, och "lyssnaplatta", men Reader kommer bara vara kopplad till Storytels produktkatalog och därmed inte vara en allroundsurfplatta.

Kan kännas lite lätt överflödigt med tanke på att, tja, folk har redan hårdvara som kan hantera det här. Men jag har bekanta som säger att Kindle, Amazons motsvarighet, är överlägsen vanliga surfplattor just som läsprodukt. Med andra ord kanske det finns en marknad för ännu en läsplatteprodukt.

Kommer säljas för ca 1000 kr. Jag tänker: är Storytel smarta så bygger de på sikt in det som en förmån i abonnemanget - för att den vägen knyta upp läskunderna till det egna "ekosystemet". Även här: tjänst snarare än produkt.

Storytel lanserar sin egen platta - Storytel Reader

Ljudboksspecialisten Storytel satsar på hårdvara. Nu planerar bolaget att släppa sin egen platta vid namn Storytel Reader.

Har Tidal problem med ekonomin?

Hur går det egentligen för musikströmningstjänsten Tidal? ”Sådär” är nog ordet som bäst sammanfattar läget. Efter senaste veckans anklagelser om att de kanske har fipplat med både medlems- och strömningssiffror kommer nu uppgifter om att de ligger flera månader efter med royaltiesutbetalningar. Kanske så långt tillbaka som oktober.

Känns allt mer som att Tidal sjunger på sista version. Frågan är bara om de tar ner skylten - eller ger den till någon annan.

Tidal is reportedly months behind on royalty payments

Remember how Jay-Z relaunched Tidal with the promise of treating artists more kindly than Spotify? If you believe Dagens Naeringsliv, just the opposite is true. The Norwegian newspaper is continuing a string of exposés with claims that Tidal is behind on payments to at least some labels, including the big three (Sony, Warner and Universal).

 

AI - Artificiell intelligens

Google DeepMinds AI börjar spontant skapa mänskliga neurokopplingar

Det här är ju inte ungefär hur coolt som helst. Googles DeepMind gör det igen. En AI laddades med ett neuronätverk och fick i uppgift att navigera labyrinter. Och det klarade den förstås - bättre än både råttor och människor.

Men det riktigt spännande är under experimentet så började ”cellgrupperingar” spontant dyka upp i neuronätverket. Cellgrupperingar som påminner om de specialiserade celler som i däggdjur används för att navigera. Med andra ord: vad som naturen verkar ha konstaterat är ett effektivt sätt att skyffla runt data i hjärnan för det här ändamålet. Och maskinerna, åtminstone en, verkar hålla med.

This DeepMind AI Spontaneously Developed Digital Navigation 'Neurons' Like Ours

When Google DeepMind researchers trained a neural network to tackle a virtual maze, it spontaneously developed digital equivalents to the specialized neurons that mammals use to navigate. Not only did the AI system have superhuman navigation capabilities, but the research could shine a light on how our brains work.

Ant Financial släpper AI-bilskadetjänst för försäkringsbolag

Hur hanterar man bilskadeförsäkringsärenden en masse? Man låter en AI gå igenom materialet. Tjänsten Dingsunbao kombinerar bildigenkänning, maskininlärning och en AI för att göra det enklare för både kunder och försäkringsbolag.

Kunder kan spela in videoklipp med skadorna på bilen. Skadetyperna visas automatiskt direkt i appen, tillsammans med information om var bilen kan lagas och på vilket sätt. Dessutom info om hur mycket bilägaren kan begära från försäkringsbolaget. Utan att mänsklig skadereglerare behöver kopplas in. Den ska också kunna ”återskapa olyckan”, utan att jag vet exakt hur det går till.

Vilka ligger bakom? Ant Financial, företaget bakom Alipay.

China Car Owners Use AI-Powered App to File Damage Claims

Assessing damage caused to their rides has just gotten a lot easier for car owners in China, with the rollout of a video-based, artificial-intelligence

Google Duplex kommer identifiera sig vid dialog med människor

Ni vet Google Duplex - Googles uppjazzning av Assistant som gör att den kan föra mer eller mindre helt mänskliga konversationer? Självklart var det mer än en internettyckare som tog fram de dystopiska kritorna i sin beskrivning. Med rätta förstås - eftersom teknik i sig nästan alltid kan användas både för goda och mindre goda ändamål.

För att lugna allmänheten går Google ut och meddelar att Duplex, när den rullas ut, kommer att ”identifiera sig själv”, utan att specificera vad det kan innebära.

Det här är ett område där vi garanterat kommer att se lagstiftning. Hur (mänskliga) konsumenter ska kunna veta om de pratar med en människa eller en maskin.

Google's eerily realistic new AI will identify itself when talking to people, says Google

Google's Duplex will have to identify itself on the phone, in order to prevent fooling people into thinking it's a real person

Robert Downey Jr. drar igång serie om AI

Hur vet man att AI på riktigt håller på att bli ett mainstreamfenomen? När Tony Stark (okej, Robert Downey Jr.) gör en dokumentärserie om det på Youtube. Planerad att släppas 2019 och kommer bjuda på experter inom AI och ”related fields”.

https://mashable.com/2018/05/15/robert-downey-jr-youtube-series/

 

IoT - Internet of things

Bedömning att Apple sålde 600 000 Homepods under det första kvartalet

Apple har inte släppt några HomePod-siffror, men det hindrar inte andra från att gissa. Enligt Strategy Analytics har Apple sålt ca 600 000 HomePods Q1. Ja, eller egentligen är det bara två månader (HomePod släpptes 26 januari) och bara i tre länder officiellt.

Det ger Apple en marknadsandel om 6 %. Långt efter Amazon (numer under 50 %) och Google.

Roade mig med att räkna på möjliga intäkter. För Google och framförallt Google är siffrorna för höga - dels eftersom jag är övertygad om att det sålts mest av de billigare versionerna och dels eftersom båda företagen dumpade sina priser friskt för att vinna marknadsandelar. Men jag har tagit snittpriserna för modellerna rakt av, för enkelhets skull.

Försäljningsmässigt skulle topp fyra då landa på:

  • Amazon: 508 miljoner dollar
  • Google: 214 miljoner dollar
  • Alibaba: 51 miljoner dollar
  • Apple: 209 miljoner dollar

Och om vi sedan kollar försäljning per månad (eftersom Apple är en månad kort):

  • Amazon: 169 miljoner dollar
  • Google: 71 miljoner dollar
  • Alibaba: 17 miljoner dollar
  • Apple: 105 miljoner dollar

Förstås lite haltande av fler skäl, men som jämförelse. Skulle med andra ord kunna tyda på att Apple lyckas med samma sak här som i övriga segment de är verksamma inom: de är långtifrån störst, men är det företag som tjänar mest pengar.

Apple Sold an Estimated 600,000 HomePod Speakers During the First Quarter of 2018

Apple sold an estimated 600,000 HomePod speakers during the first quarter of 2018, according to new estimates shared this morning by Strategy...

Amazon släpper blockkedjetjänst till AWS

Amazon hoppar på blockkedjetåget. Tillsammans med startupen Kaleido börjar de erbjuda blockkedja as a service för sina AWS-kunder (Amazons molntjänst). Ännu ett steg närmare att faktiskt göra blockkedjetekniken till ett (hyfsat) mainstreamfenomen. Och börja kunna hitta de riktigt verksamhetsnyttiga scenarierna även för företag som inte är ett av de gigantosaurusstora.

No Title

No Description

Creator.ai - blockkedjebaserad självserviceinfluencerplattform

Vad sägs om en självserviceinfluenceragentur baserad på blockkedjan? Creator är tänkt att bli det.

Captiv8, som ska vara världens största ”AI influencer marketing platform” ska, enligt egen utsago, ha skapat världens första blockkedjeprotokoll för innehållskapande. Flickr för allt möjligt innehåll, laddat med AI-smartness, betallösning, sökfunktion och uppföljningsverktyg. Eller om man vill: en matchningstjänst mellan marknadsförare och innehållsskapare.

Captiv8 Launches the First Self-Serve Marketplace Built on the Blockchain, Giving Brands the Power to Connect with Micro-Influencers

PRNewswire/ -- Today, the team behind Captiv8.io, the world's largest AI influencer marketing platform, is launching Creator.ai, the world's first blockchain...

Googles och Levi’s uppkopplade jacka har koll på din Uber

Googles och Levi’s uppkopplade jacka får ny funktionalitet. Nu kan jackan bland annat tala om för dig när din Uber nästan är framme. Dessutom kan du använda jackan för att få mer information om din Uber. Och några andra nyheter.

Som konstateras i artikeln är det inte direkt något som andra smarta prylar, som klockor, kan tala om för dig. Men är förstås trots allt helt rätt tänkt - vi kommer använda betydligt fler sinnen än idag för att interagera med vår uppkopplade värld.

Vi lär dessutom se drösvis med företag som tillhandahåller uppkopplingsfunktionalitet till smarta prylar. Uppkoppling as a service (som exempelvis Twilio har börjat erbjuder). 

Google and Levi's 'connected' jacket will let you know when your Uber is here | TechCrunch

Remember Project Jacquard? Two years ago, Google showed off its "connected" jean jacket designed largely for bike commuters who can't fiddle with their

Visa öppnar sin teknik för biometriidentifiering för tredjepartsutvecklare

Biometri as a service? Tja, nu finns det ett SDK som gör att utvecklare kan använda teknik framtagen av… Visa. Med andra ord kunna använda det Visa har tagit fram bland annat för att ta fram biometribaserade kreditkort.

Visa Has A Plan That Would Allow You To Forget All Your Passwords

Consumers need to embrace biometric authentication before we can get rid of passwords.

 

AR/VR

Amazon kompletterar AWS med verktyg för att skapa mixed reality-appar

Amazon kompletterar sin molntjänstplattform AWS med mer funktionalitet: Amazon Sumerian. Sumerian är en plattform för att bygga blandad verklighet-appar (AR/VR/3D). Har rullat som stängd beta i några månader och öppnas nu för alla kunder.

Tjänsten är tänkt att kunna bygga appar utan att behöva skriva någon anpassad kod. Lite dra- och släpp-tänk. Kan också integreras med andra AWS-tjänster som tjänster för naturligt språk, text-till-tal-tjänster, IoT-kopplingar och mer. Stöder Googles Android ARCore och Apples ARKit och VR-glasögon som Oculus Rift (Go-stöd runt hörnet).

Och förstås detaljen att AWS kan komma att omsätta 20 miljarder dollar i år.

Amazon Sumerian, a platform for building AR, VR and 3D apps, is now open to all | TechCrunch

Last November, AWS announced a new product called Amazon Sumerian, a toolkit and platform for developers to build "mixed reality" apps -- that is, using

Prova skor i AR

Nu börjar vi prata AR-klädshopping på riktigt. Varför bara AR-titta på på den sneaker du vill ha när du kan prova den - på din egen fot?

Waaaay cool.

[Video] Jachim van Huut on LinkedIn: Augmented Reality Footware Generator! A combination of AR with computer... | 177 comments

Augmented Reality Footware Generator! A combination of AR with computer vision. Vyking.io let's you virtually try out shoes on your own feet. Is this the first... | 177 comments on LinkedIn

7-Eleven och Deadpool i AR-samarbete

7-Eleven Joins Forces with 'Deadpool 2' for Augmented Reality App & In-Store Experience

With the theatrical premiere of Deadpool 2 less than two weeks away, the hype train for the sequel to 2016's surprise R-rated hit is gaining steam, and augmented reality is on board for the ride.

 

Marknadsföring

Apple öppnar officiellt för DoubleClick-annonser i Apple News

Efter betatestande har Apple nu öppnat möjligheten att använda DoubleClick-annonser i Apple News-appen. Fortfarande är det inte en heltäckande annonstjänst då det just nu bara fungerar för traditionella displayannonser, inte saker som pre-rolls eller HTML5-baserade annonser (lär dock komma).

Apple har försökt bli en tung annonsspelare, men det har gått sådär. Inte minst eftersom man, på Apple-manér, hållit sig till egna annonsformat - rätt frikopplade från andra annonsekosystem. Att man nu släpper in en konkurrent i sin News-app tyder på att man hellre får snurr på användandet - och prenumerationsintäkterna - än att man satsar på att dra in storkovan annonsvägen.

Apple News officially lets publishers use Google's DoubleClick to serve ads

Publishers can use Google's ad server to sell displays ads on Apple News, but not pre-rolls or HTML5-based ads. Ad-targeting options are also limited.

Amazon kan släppa eget retargeting-annonsformat

För bara några dagar sedan kom uppgifter om att Amazon, som tidigare varit flitig köpare, helt har slutat köpa shoppingannonser hos Google. Spekulerades förstås i att det är ytterligare ett tecken på att det är rejäl fnurra på tråden mellan Amazon och Google (som mest yttrat sig i blockanden av tjänster och att produkter plockats bort ur sortiment).

Men nu visar det sig att det kanske (också) var något annat: Amazon kan vara på gång att släppa ett eget retargeting-annonsformat.

Timigen är intressant i och med att Apple har begränsat möjligheten att just följa användare över internet i Safari (och fler har följt). Man kan tänka sig att Amazon i och med det sett en möjlighet att kliva in. Kanske använda Amazon-inloggningen. Eller än mer troligt Prime-medlemsskapet.

Amazon's New Ad Tool Threatens Google, Criteo: Report

The online retailer's new offering threatens to disrupt the current advertising market hierarchy.

TicToc släpper realtidsannonsformat för Twitter

TicToc - Bloombergs Twitter-exklusiva livekanal - har släppt ett nytt annonsformat: inbäddade annonser i livesändningar. På beskrivningen känns det som ett mellanting mellan sponsring och overlay.

Med andra ord: känns inte direkt som raketvetenskap. Däremot är det nästan lite raketvetenskap i dagens digitalannonsvärld som håller på att vrida klockan några år tillbaka och knarka reklam som avbryter. Eller tvingar användaren att vänta innan de kan börja titta på det de vill titta på.

Reklambranschen är med andra ord en väldigt närliggande disruptionsbransch.

https://bit.ly/2ICJOjz

 

Digitalisering

McDonalds siktar på att bli störst på laddstationer för elbilar

För alla som fortfarande envisas med att oroa sig för samma konkurrenter som alltid - eller åtminstone som bara ser konkurrenter i den egna branschen - det är hög tid att köpa en 2018-kalender. Vilket företag satsar på att bli störst på laddstationer? McDonalds förstås.

Med andra ord: snabbmatskedjan tänker konkurrera med bensinmackar och elbolag. Men det skakar också om snabbmatsbranschen. Att välja snabbmatsrestaurang - eller för den delen livsmedelsbutik för veckohandlandet - kanske kommer ha laddstationsmöjlighet som främsta konkurrensmedel. På samma sätt som att kafékedjor har wi-fi som basval i menyn.

Roy Forsberg on LinkedIn: Donken är framtidens bensinmack! Snacka om att börja muta in nya marknader...

Donken är framtidens bensinmack! Snacka om att börja muta in nya marknader i tid....

Max tänker utanför lokalen

Digitalisering starts att home. Med små medel. Hur löser Max problemet med att få plats med självbetjäningsskärmarna i en för liten lokal? Man ställer skärmarna utanför.

Självbetjäningsskärmar utanför Max

 

 

Ekonomi och finans

PayPal köper iZettle

De senaste veckornas iZettle-nyheter har mest handlat om den förmodade börsnoteringen som skulle göra företaget till den största techintroduktionen i Sverige. Men nu sväljs istället iZettle av betaljätten PayPal. PayPal köper iZettle för 2,2 miljarder dollar.

2,2 miljarder dollar var ungefär vad många, påspätt av iZettle själva, spekulerade i att börsnoteringsvärdet skulle bli. Orimligt högt konstaterade flera. Nu fattar man varför iZettle var pigga på att elda på det här ryktet. Ett förhandlingssätt att prata upp prislappen.

För PayPal är affären rätt logisk. De får tillgång till iZettles offlineteknik och ger PayPal bättre möjlighet att karva ut en roll även här.

Bloomberg

No Description

Ikea släpper ett eget kreditkort därför att det är klart att de gör.

Avgiftsfritt kort (däremot med rätt saftig, enhetlig ränta) som ger rabatt/bonuspoäng som kan användas för att köpa Ikea-grejer. 5 % "bonuspoäng" på Ikea-grejer (inklusive Task Rabbit-tjänster), 3 % på saker som bensin, uteätande och Netflix-abonnemang och 1 % på allt annat.

Inte bara det: Ikea släppte även en Ikea-finansieringstjänst som kan användas för att, förstås, köpa Ikea-grejer. Kort sagt ungefär samma upplägg som t ex Apple verkar vara på gång med.

Kapa mellanhänderna, ge rabatter som knyter kunderna ännu närmare det egna varumärket och underlätta att köpa dina prylar på avbetalning.

Ikea launches a new credit card

Ikea's new store-branded credit card offers in-store perks and a percentage back on every purchase toward Ikea rewards.

Kvartalsrapport från Tencent: WeChat för första gången över en miljard månadsanvändare

Kvartalsrapport från Tencent (företaget bakom Kinas Messenger WeChat). Körde över förväntningarna rätt ordentligt. Och WeChat noterar för första gången över en miljard månadsanvändare.

  • Omsättningen ca 11,8 miljarder dollar (+48 % jämfört med 2017)
  • Vinsten ca 3,6 miljarder dollar (+61 %)
  • Spelverksamheten stod för en stor del av intäktsboosten. Omsättningen från mobilspel landade på 3,4 miljarder dollar (+68 %). PC-spelbiten var däremot oföränrdad.
  • De dagliga mobilvisningarna i Tencents videoströmningstjänst ökade med 68 %. Omsättningen var 75 % högre än 2017. Prenumerationerna för tjänsten ökade med 85 %.
  • Annonsverksamheten ökade med 55 % (jämfört med Facebook är annonseringen bara runt 20 % eller så av de totala intäkterna, medan Facebooks motsvarande andel av intäkterna är ca 99 %...)

No Title

No Description

Huya, Kinas Netflix, har klivit in på börsen

Ännu ett kinesiskt företag har tagit klivet in på amerikanska börsen. Och det har självklart kopplingar till Kinas techgiganter. Huya är Kinas Twitch - plattform för spelströmningar.

Huya ägs till över 75 % av två företag: Tencent (bakom WeChat) och YY (a video based social network). Huya hade nästan 87 miljoner månadsanvändare i slutet av förra året, inte långt efter Twitchs 100+ miljoner.

Hur gick börsintroduktionen i fredags? Jotack bra. Aktien poppade upp 30 % när handeln startade.

The Twitch Of China, HUYA, Debuts In NY IPO, Buoyed By Tencent And YY Backing

China's Twitch, HUYA, went public today on the NYSE, one in a series of Chinese tech IPOs this year.

Youtube skulle kunna vara värt 100 miljarder dollar

Intressant läsning om Youtube. Dels intressant om användandet, som nyligen aviserade siffran 1,8 miljarder inloggade månadsanvändare som tittar på över en miljard timmar Youtube - varje dag. (Tre gånger mer än Netflix rekorddagsnotering.)

Men också dels intressant som ett försök att lista ut vad Youtube kan vara värt på egen hand. Att Youtube står för största delen av annonstillväxten för Google är rätt vedertaget vid det här laget. Och det är dessutom innan vi räknar in Youtube Red.

Youtube bedöms ha omsatt runt 15 miljarder senaste året. Kan vara värt runt 100 miljarder dollar som eget företag. Google köpte det för 1,65 miljarder 2006. En rätt okej investering.

How Much Could Google's YouTube Be Worth? Try More Than $100 Billion

It's not easy to value the online video giant. But revenue estimates and the multiples assigned to the likes of Facebook, Twitter and Snap suggest it's worth a ton.

Apple har tjänat mer pengar första kvartalet än Amazon någonsin har gjort

Hur mycket pengar gör Apple i vinst? Senaste kvartalet gjorde Apple 13,8 miljarder dollar i vinst. Att jämföra med 9,6 miljarder dollar som Amazon gjort i vinst - under hela sin livslängd.

Med det sagt så plöjer Amazon förstås ner pengar i sin expansion och tillväxt. Kort sagt är vinst inte högst upp på Amazons agenda. Men även jämfört med andra techjättar så tjänar Apple bisarrt mycket pengar.

No Title

No Description

Klarna släpper eget kreditkort

Igår Ikea, snart (förmodligen) Apple och däremellan Klarna. Företaget bekräftar nu uppgifterna om att Klarna är på gång att ansluta sig till den rätt brokiga skaran av verksamheter som är i färd med att släppa egna kreditkort. Blir intressant att se vad Klarnas kort får för USP:ar.

Klarna bekräftar eget kort - och berättar om nya ess i rockärmen

Den digitala banken lyfter på locket.

 

Övrigt

Hubspot släpper kundtjänstverktyg

Marknadsföringsplattformen Hubspot släpper kundtjänstverktyg, därför att det är klart de gör.

Tjänsten har de vanliga kundtjänstverktygen, som inkorg för alla typer av kundtjänstkanaler, kunskapsdatabas och uppföljningsverktyg, men också en botplattform.

Två kommentarer: ännu ett bevis på att branscher i princip har upphört som fenomen och även ett bevis på att kundtjänst och marknadsföring numer är samma sak. Så det är med andra ord inte särskilt att Hubspot breddar verksamheten på det här sättet.

Nu ska bara företagen komma ikapp också. Och inse vilken värdefull kanal kundtjänst är. Inte bara som kundtjänst.

HubSpot adds customer service tools to its marketing platform | TechCrunch

HubSpot is expanding beyond sales and marketing with the official launch of its Service Hub for managing customer service. The product was first announced

Amerikanska senaten röstar för att upphäva beslutet att döda nätneutraliteten i landet

Det här var faktiskt rätt förvånande. Okej att läget var bra, men ändå. Nu ska det säkert till Kongressen och till sist till Trump - så oddsen att upprivningen rivs upp måste fortfarande ses som ganska höga. Men ändå.

Senate Votes to Save Net Neutrality, Proving Shame Still Works Sometimes

In a monumental decision that will resonate through election season, the U.S. Senate on Wednesday voted 52-47 to reinstate the net neutrality protections the Federal Communications Commission decided to repeal last December.

/laundroid – viker och sorterar tvätten åt dig

Jobbigt att vika och sortera kläder i garderoben? Inga problem! Bara att köpa en Laundroid (eller /laundroid om vi ska vara logotyptypografiskt korrekta). ”A fully automatic laundry folding machine.” Viker och sorterar tvätten åt dig.

Men förstås inte bara det. Dels kan du ha din garderob i molnet (så att du när som helst kan få svar på frågan om du har en limegrön skjorta).

https://laundroid.sevendreamers.com/en/about/

Tesla X klarar av att bogsera en Dreamliner

Tesla Model X breaks electric towing record by pulling a Qantas Boeing 787-9 Dreamliner

As part of a publicity stunt by Qantas, a Tesla Model X P100D established a new Guinness World Record for...

Microsofts Surface Hub 2 är sjukt snygg

Okej, det här är kontorsporr.

https://www.theverge.com/2018/5/15/17352624/microsoft-surface-hub-2-features-launch-date-pricing

Gfycat släpper 360-gifar

SÅJA! Nu börjar vi snacka. 360-gifar. * gif med hysteriska glädjeyttringar*

Gfycat starts rolling out 360 degree GIF content | TechCrunch

GIFs offer a way to compress a ton of information into a small amount of space, and while Gfycat has positioned itself as more of a short-form video

Kategorier
Kryptovalutor Spaningar

Digitala spaningar vecka 49 2017

Spaningar från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper Messenger specifikt för barn

Facebook släpper en ny app: Messenger Kids. Precis vad det låter som. En Messenger som föräldrar kan styra och begränsa.

Föräldrarna skapar kontot och väljer listan över kontakter som barnen kan chatta med. Självklart har man dekaler, AR-funktioner och (urvalda) gifar att leka med.

Varför sikta in sig på tonåringarna när man kan gå på dem ännu yngre?

Facebook Messenger Kids is a locked-down chat app with parental controls in mind.

Messenger Kids is a completely locked-down and sanitized version of Facebook Messenger.

Facebook släpper Instagram Direct – fristående chattapp

Instagram Messenger? Tja, kanske. Nu har Facebook släppt en ny, fristående Instagram-app i några länder: Instagram Direct (Direct utbrutet som en egen app, alltså). Möjlighet att skapa Stories. Ger även tillgång till ”exklusiva filter” och kreativitetsverktyg. Och det är kameran som är första stoppet när man öppnar appen.

En kamera-först app som ännu mer tar Snapchat-sikte. Nu kanske det inte är livsnödvändigt eftersom Instagram redan dragit ifrån rätt ordentligt. Men hej, varför inte.

Men sen ska vi förstås inte underskatta att Facebook ser det här som ytterligare en möjlighet att, på sikt, öka det totala antalet annonsytor inom Facebook-ekosystemet.

Instagram is testing a standalone app for direct messaging | TechCrunch

Instagram has changed a lot since its acquisition by Facebook in 2012. The original premise was so simple. Beautify your photo and share it to your

Instagram Highlights – återpublicera och nåla fast stories

Instagram vill att du ska kunna återanvända dina Stories. Nu släpper man funktionen Stories Highlights. Möjlighet att spara en story i arkiv och ”nåla fast” den i din profil – en sparad story som andra alltså kan se. Ligger kvar där så länge som du inte plockar bort den.

Dessutom verkar det som att stories automagiskt kommer att sparas i arkivet när når slutet av sin livslängd, där bara du ser dem, till skillnad från Highlights-funktionen. Går att stänga av autoarkiverandet om man känner för det.

http://blog.instagram.com/post/168221445012/171205-highlights

Facebook lägger till livesändning i Instant Games

Facebook lägger till ny funktionalitet till företagets spelplattform Instant Games. Det som rullas ut är dels liveströmmande, det vill säga sända ditt spelande till din profil eller sida, och dels möjlighet att videochatta under spelandet.

För WeChat är spelande en rejäl pengamaskin och det stod för en hyfsat stor del av Facebooks intäkter – fram till mobilens stora genomslag. Nu vill man få igång den delen av Facebookandet igen. Här ger man sig i kast med det som varit stort både på Youtube och Amazons Twitch: börja satsa på Messenger som spelinfluencer-plattform (även om det nu mest handlar om att hänga med vännerna).

Facebook adds support for live streaming and video chats to Messenger games | TechCrunch

Last November, Facebook launched Instant Games, a new platform for gaming with friends inside the Messenger chat app. Today, the company is announcing a

Facebook Greetings – uppdaterad hej-funktion

Goodbye Hello. Hello Greetings. Facebooks Hello-funktion byter namn till Greetings och får i rena farten ett antal reaktioner. Som att, tja, high-fiva varandra. Som en twittrare träffande konstaterar: The poke on steroids.

Det första som hände mig när jag skaffade Facebook var att en bekant skickade mig ett vampyrbett och sedan följde pokande från alla möjliga håll. Det första som hände mig när jag blev med iPhone var att en bekant gav mig en High Five-app, för alla de där tillfällena när man känner för en high five men inte har någon att high-fiva med.

Ja. Jag är lite nostalgiskt nu.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook has got a bunch of new Reaction buttons for ’Greetings’ pic.twitter.com/FMiH7e0m5B / Twitter”

Facebook has got a bunch of new Reaction buttons for ’Greetings’ pic.twitter.com/FMiH7e0m5B

Did you know – lär känna dig själv (och dina vänner)

Facebook vill att vi ska lära känna oss själva bättre. Ja, och våra vänner. Funktionen Did You Know verkar tänkt att bli, typ, nånting mellan en chattbot och en FAQ om oss själva. Ännu ett försök från Facebook att få oss att åter bli lite mer personliga på plattformen.

Men det är självklart också ett sätt för Facebook att veta mer om oss. Det är med andra ett rätt säkert antagande att informationen vi matar in som svar på frågorna staplas på det övriga som Facebook vet om oss – och som Facebook kan använda för att sälja våra uppgifter till företag, främst för annonsering.

As tbh popularity wanes, Facebook launches ’Did You Know’ social questionnaire | TechCrunch

Facebook wants you to share a bit more about yourself on your profile, so today it’s launching a new feature to web and mobile users called ”Did You Know,” where you can answer questions about yourself to clue friends into your secrets, dreams, goals and feelings.

Instagram lägger till betalningsinställningar

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW: Instagram on iOS has a new Payment Settings page on personal profilesh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XBdJSl0zHr / Twitter”

NEW: Instagram on iOS has a new Payment Settings page on personal profilesh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XBdJSl0zHr

Instagram lägger till skydd för utrotningshotade djur

Facebook jobbar som bekant hårt med att motverka fejknyheter och allmänt hatmässigt innehåll. Nu kommer ännu en funktion till Instagram – med en twist: utrotningshotade djur (ja, eller mest).

Det är en funktion som varnar om man söker på eller använder vissa hashtaggar, som ”#koalaselfie”. Man får du upp information om att det som verkar gulligt och trevligt kanske inte alls är så trevligt för djuren som är inblandade. Och vad som sker bakom kulisserna för att du ska kunna ta (eller se) den selfien.

Täckningsmässigt ska det röra sig om hundratals hashtags, på engelska och språk där det här beteendet kan vara extra vanligt. Så kanske inte svenska dag ett. 

National Geographic

Explore National Geographic. A world leader in geography, cartography and exploration.

Gamification FTW. Eller nåt.

Facebook gratulerar många gilla-markeringar

 

LinkedIn

LinkedIn gör det möjligt för företagssidor att använda video

Ikon för video på en LinkedIn-företagssida

 

Pinterest

Pinterest släpper bot för Messenger

Vad gör man om man inte har en egen chattapp? Man släpper en bot för världens största.

Pinterest inser att vi numer delar högvis med information via just chattappar och vill förstås att vi delar just Pinterest-innehåll. Därför har man nu släppt en Messenger-bot som är tänkt att göra det ännu enklare.

Du skriver in området du vill få inspiration inom och boten föreslår sedan Pinterest-innehåll. Du kan också dyka djupare i innehållet utan att lämna Messenger. Distribution FTW.

Pinterest integrates deeper with Facebook with a new bot and messenger extension | TechCrunch

As Pinterest looks to further expand beyond just the audience you’d expect to use it, it’s going to have to start chasing down users and meet them on different territories – and that includes messaging apps. So today Pinterest is launching a pair of updates that is going to help it tap into that audience of people that are sharing content on Facebook Messenger.

Twitter

Twitter satsar ännu mer på AMP

Twitter ampar till sig. Man lägger till bättre statistikmöjligheter för AMP-versioner av artiklar.

Twitters senaste uttalade satsning är att bli the go to place för nyheter. Då ska förstås även själva webbupplevelsen vara snabb.

Jag har inte full koll på de tekniska begränsningarna gällande Googles AMP-format, men det börjar dyka upp mer och mer innehåll som inte är rent tidningsinnehåll. Det kan med andra ord börja bli läge att titta på formatet för den egna webbplatsen. Ja, eller det egna innehållet. Webbplatsen hamnar i praktiken hos Google vilket förstås gör det till en balansgång.

Men för oss läsare och kunder känns det mest som ett positivt format.

https://blog.twitter.com/developer/en_us/topics/tools/2017/announcing-support-for-amp-article-analytics-on-twitter.html

 

Sök/SEO

Google ökar metabeskrivningsgränsen till 230 tecken

Google gör en Twitter. Ökar teckengränsen för beskrivningen i sökresultatet. Från 160 till 230 tecken. Som konstateras är det en möjlighet till längre beskrivningar, men det kanske inte är så att man ska springa iväg och skriva om alla sina metabeskrivningar bara av den anledningen.

Känns som ännu en featured snippets-satsning från Google. Ja, eller: lämna inte Google. Lägg ut ännu mer information så att användarna kan fatta beslutet om sidan är intressant eller inte redan hos Google. Ja, och helst så mycket att kunden inte alls behöver gå till webbplatsen.

DREAM blir bara viktigare och viktigare. VAR vill dina kunder konsumera ditt innehåll och dina funktioner?

Google officially increases length of snippets in search results

Company says change is meant to provide more descriptive snippets.

Google testar selfie-videosvar från kändisar

Intressant satsning från Google – selfie-videosvar från kändisar, direkt i sökresultatet.

Google testar nu funktionen med ett antal kändisar. Söker man en fråga som ”Kan Will Ferrell spela trummor?” så kan man få ett videosvar från Will själv (som då är en av kändisarna i testet). Ja, om du bor i USA och söker i mobilen, åtminstone.

Ett väldigt spännande initiativ mitt emellan featured snippets och posts. Man kan tänka sig att ”verifierade profiler” själva kommer kunna lägga ut videosvar på vanliga frågor om dem. Ja, och rider förstås på videotrenden, flyttar delvis ut Youtube i söken och är självklart ännu mer riggande inför våra förändrade sökbeteenden.

Your Search questions, answered selfie-style on Google

Beginning today, you can find videou002Drecorded answers from your favorite people in mobile Search results

Googles sök blir ännu mer kontextsmart

Google utökar relaterat-informationen ännu mer vad gäller Featured snippets och Knowsledge box. Nu börjar det visas mer relaterad information och mer bilder.

Men söken får också mer smartness. Om du gör flera sökningar i följd inom närliggande områden så kan du få förslag på röda trådar.

Förutom att det relaterade innehållet blir tydligare så är det förstås del i att Google vill ge sig in på Facebooks stjärnområde: slösurfandet. Att du ska vilja konsumera mer innehåll (hos Google, givetvis) varje gång du gör en sökning. Så att, ja, du kan se fler annonser.

Google’s expanded search snippets display even more related info

There are many times where you’re not just searching the web for one thing — you may want to learn everything there is to know about a movie, or look for other players on a sports team. Google wants to address that.

Google lägger specifika vägbeskrivningar för tvåhjulingar

Google lägger till ett nytt färdsätt i Maps: two-wheeler. Med andra ord gapet mellan bil och cykel. Fordon av typen motorcykel och vespa som inte fullt ut kan använda cykelvägar men som har lite större möjlighet att ta sig fram än en bil. Anledningen förstås därför att två hjul på totalen är vanligare än fyra hjul globalt.

Gillar specialfunktionen för tvåhjulingarna: ”more accurate timing to match their speeds, since often they can weave through jams where cars are stuck”.

Börjar inte oväntat i Indien och lär komma till fler liknande länder innan det kommer hit.

Ser fram emot dagen när man kan hitta alla former av delningsfordon och självkörande bilar via Maps.

http://mashable.com/2017/12/05/google-maps-two-wheel/

Google Maps berättar när du ska gå av bussen

Google lägger till mer funktionalitet i vägbeskrivningarna för Maps: få besked om när det är dags att gå av aktuellt kollektivmedel. Ja, och följ hela din resa genom kollektivtrafiken direkt i appen eller på låsskärmen (om du har en Android, i dagsläget).

Inte så att Google är först, men det är oavsett en smart idé. Dessutom en löjligt självklar ny funktion.

Visst har den varit (och är) beroende på tekniska förutsättningar. Internettillgång inte minst. Men samtidigt är det en nyttig tankeövning för alla som arbetar med digitala tjänster: har vi någon ”du är framme”-funktion? Dvs. ett så enkelt tillägg att man kanske inte tänker på det, men som kan ge stor kundnytta.

Google Maps will wake you up when you need to get off the bus

Google Maps will make taking the train or the bus in places you’re visiting a lot less stressful: according to TechCrunch, the app will soon guide you through every step of a mass transit ride, including telling you when it’s time to get off.

Google släpper Google Go – sökapp för tillväxtmarknader

Nu släpper Google ännu en lättviktig app för tillväxtmarknaderna. Google Go är en Android-app som ska kunna hantera de viktigaste sökfunktionerna. Och ja, en av dessa är givetvis att man kan söka efter gifar. Because 2017.

Google launches a data-friendly search app for users in emerging markets | TechCrunch

Google is continuing its push to make its services accessible for people with lower-end mobile devices or slow internet connections after it introduced

 

Detaljhandel/e-handel

Clas Ohlson och Mathem börjar samarbeta

Ett rätt… oväntat samarbete. Clas Ohlson och Mathem slår sina påsar ihop. Clas Ohlson går in med 221 miljoner kronor i Mathem. Clas Ohlson å sin sida får Mathems distributionsapparat och skyltfönster.

Bara igår kom information om att det hackar rätt rejält för Clas Ohlson. Att man har svårt att få folk till butikerna i den omfattning som skulle behövas. Man kan tänka att inte heller e-handeln gått som på räls. Nu får man tillgång till en ny kundkanal för att marknadsföra produkter och för hemleverans.

Walmart har gett sig in i matkassekriget och kommer även kunna leverera nödvändiga köksgeråd med recepten. Nu kan Mathem på sätt och vis erbjuda samma möjlighet.

Clas Ohlson går in i Mathem

Prylkedjan Clas Ohlson och Mathem inleder ett strategiskt samarbete. Samtidigt köper Clas Ohlson 10 procent av aktierna i Mathem för 221 miljoner kronor.

MediaMarkt börjar sälja elbil

Förra veckans såldes två begagnade jumbojet via kinesiska marknadsplatsen Taobao. Med det i backspegeln känns uppgiften att MediaMarkt nu tydligen ska börja sälja elbilar i sammanhanget rätt självklar.

Svenska startupen Uniti ska ha crowdsourcat ihop 10 miljoner kronor som ska plöjas ner i en svenskutvecklad och svenskmonterad elbil med säljstart 2019. Och jadå, det går redan nu att förhandsboka ett ex.

Ännu en elbilstillverkare när alla stora biltillverkare storsatsar känns förstås… riskfyllt. Men Uniti har åtminstone tänkt helt rätt. Gjord för stadsbruk, vilket bland annat – till skillnad från exempelvis Tesla, att den även storleksmässigt är gjord för storstäder.

MediaMarkt säljer svensk elbil på nätet – Ehandel.se

En ny svensk elbil är tydligen på väg ut på marknaden. Efter att ha dragit in över 10 miljoner kronor via en framgångsrik crowdfunding-kampanj siktar det

Alibaba börjar sälja Ford-bilar i bilautomater?

Ha. Coolt. Uppgifter till Reuters att Ford kommer att sälja bilar i Kina via Alibaba. Med tanke på att två jumbojet sålts via Alibabas Taobao senaste månaden och att MediaMarkt har börjat sälja nya svenska elbilen Uniti så känns det förstås rätt självklart.

Men det riktigt roliga, även om samarbetsuppgifterna är obekräftade, är att man förutom att kunna shoppa bilarna online också ska kunna handla bilar direkt i en ”bilautomat”. Typ Amazon Go möter bilhandlare. Det är ju sånt man gör lite till mans. Spontanshoppar en bil när man är på stan.

Skämt åsido borde det här vara hyfsat enkelt. Åtminstone som utlämning för e-handel. Blippa ut din köpta bil via paketbox. Typ.

Exclusive: Ford set for China tie-up with Alibaba to test online, direct auto sales – source

Ford Motor Co is expected to sign as early as Thursday a deal with Alibaba Group Holding Ltd which may allow the U.S. automaker to test selling cars to consumers in China through Alibaba’s online retail arm Tmall, as well as via a new ”auto vending machine” store concept, according to a Ford source familiar with the matter.

Syte.ai – shoppingbildigenkänning as a service

Att shoppa via bild börjar bli mainstream. Och då inte att gå in på Google och välja bildfliken, utan genom att som kund ladda upp eller ännu mer sannolikt fotografera något och sedan få information om varumärke, pris, var jag kan köpa produkten eller vilken närliggande produkt i ett visst företags katalog som jag skulle kunna köpa.

Likt AI-tjänster finns det snart inget behov av att utveckla det här själv. Istället kan man välja en typ molntjänst. Färdigtränade bildigenkänningsalgoritmer som kan kopplas till företags produktbildskataloger.

Ett sånt företag är Syte.ai. Vill man testa tjänsten kan man Facebook-bota en bild till Sytes chattbot.

Syte.ai’s new API makes visual search accessible to more online fashion retailers | TechCrunch

Earlier this year, Syte.ai, which develops visual search technology for fashion brands, raised $8 million from investors including top Asian tech firms NHN, Line Corp. and Naver. Now it’s unveiling a new API that makes adding visual search accessible to more e-commerce sites.

Ikea börjar rulla ut Taskrabbit utanför USA

Nu börjar Ikea fundera på att rulla ut rätt nyligen uppköpta ”vi skruvar ihop Billy-bokhyllan åt dig”-företaget Taskrabbit utanför USA. Kanada är först ut som det ser ut, men även Europa och Asien utvärderas som möjliga marknader framåt.

Självklart är det som artikeln konstaterar ett led i att erbjuda ett bredare paket av tjänster för sina kunder. Från ”vi håller ner priset genom att du gör allt själv” till ”vi har en prislista beroende på vad du vill göra”.

Men det är även en annan trend: att allt fler företag bygger branschöverskridande ekosystem för att ta ett starkare grepp som kunden genom hela köpresan. Och förstås konkurrera slippa konkurrera med (bara) pris.

Ikea tar Taskrabbit till Kanada – flaggar för ”radikala förändringar”

Tvingas byta strategi – ungdomar vill inte bygga möbler själva

Walmart börjar med matkassar

Walmart blev rätt överkörda av Amazon, men till skillnad från många av de övriga stora amerikanska detaljhandlarna har Walmart rest sig lite på elva. När företaget till sist, alldeles för sent, insåg att kundernas shoppingbeteende flyttade till nätet i ett rasande tempo började man till sist agera. Och nu sker staplas förändringarna på varandra i ett rasande tempo.

Walmarts kanske största fördel är det stora butiksnätet. Nu när man ger sig in i ännu ett område lär just det här vara en fördel: matkassar. Och Walmart vill verkligen bli en one stop shop. Om du vill kan du, förutom receptets ingredienser, även få de köksredskap som krävs. 

Walmart sells meal kits to challenge Amazon and Blue Apron

Walmart’s never-ending quest to beat Amazon has it venturing into unfamiliar territory: meal kits. The big-box retailer has started selling just shy of 30 meal kits (such as a Thai crab curry) from multiple brands. How much you’ll pay varies, but it’s not uncommon to pay $35 for a meal for four.

Walmart byter namn – dumpar ”stores”

Djävulen finns som bekant i detaljerna. Och ibland även företagets värderingar. Eller åtminstone detaljerna som är tänkta att få alla medarbetare med på tåget.

Walmart byter namn. I sig en ointressant formaliagrej. Men ett rejält statement till de anställda, aktieägarna och inte minst konkurrenterna. Från och med 1 februari upphör Walmart Stores Inc. att finnas. Säg hej till Walmart Inc.

Walmarts 2017 har varit ett racerlopp. Från rätt uträknade till en detaljhandelsjätte som kör i 180 (återstår att se om de lyckas hålla sig på vägen). Det här är ytterligare ett tecken på att Walmart inte tänker släppa shoppingen till t ex Amazon utan rejäl kamp.

Walmart Changes Its Legal Name to Reflect How Customers Want to Shop

Walmart changes its legal name to reflect how customers want to shop

Rolig inblick i hur Amazon använder robotar i sina jättelager

Amazon har rullat ut sin Kiva-robot till många av sina lager, där de arbetar tillsammans med lagerarbetare för att täcka kunders beställningar. Och ”tillsammans” är lite nyckelordet här.

Robotarna plockar inte ihop beställningarna, det gör människor. Men robotarna hämtar beställningarna. Eller rättare sagt: hämtar hela hyllsektioner med en massa fack i. De är synkade med plockschemat så att varje plockare har rätt hylla vid rätt tidpunkt, utan att behöva springa omkring.

Visst siktar Amazon säkert på att automatisera mer, men i vissa lägen kan det vara mer kostnadseffektivt att ha människor. 

[Video] Anthony J James on LinkedIn: As #Amazon gears up for the busy holiday shopping season, it's getting… | 500 comments

As #Amazon gears up for the busy holiday shopping season, it's getting help from thousands of #robots that search through millions of items to ensure the right… | 500 comments on LinkedIn

 

Strömmade medier

Amazon Music Unlimited kommer till Sverige

Nu får Spotify ökad konkurrens på hemmamarknaden. Och det är förstås Amazon som kommer. Från och med idag rullas Amazon Music Unlimited ut till 28 nya marknader och Sverige är en av dessa.

Allt verkar däremot inte vara på plats än. I pressmeddelandet nämns att man kan ladda ner Amazons Music-app eller titta på sajten för att få priserna för respektive land, men appen finns vad jag kan se ännu inte i Appstore och det står inget om svenska priser.

Men det kommer handla om tre abonnemang:

  • En användare, strömning till en (Echo-)pryl, 3,99 euro/månad
  • En användare, strömning till tio prylar, 9,99 euro/månad
  • Familjeabonnemang, upp till sex användare, 14,99 euro/månad

https://venturebeat.com/2017/12/08/amazon-music-unlimited-expands-to-28-new-markets-in-europe-and-latin-america/

Google kanske kommer släppa ny betalmusiktjänst i mars 2018

Nu kommer mer rykten som stärker sannolikheten att Youtube är på gång med en konkurrent till bland annat Spotify: en prenumerationsbaserad musiktjänst. Just nu tydligen kallad Remix.

Ännu ett försök från Google att få fart på den här delen av verksamheten, som än så länge inte tagit fart på riktigt. Youtube Red inte minst.

Nu verkar det som att man kommer att kopiera just Spotify rätt mycket och göra en mer spellistebaserad och rekommendationsbaserad tjänst. Och som just kan funka med bara musik, även om tjänsten, enligt uppgifterna, ska täcka både ljud och video.

Frågan är förstås om Google tänker fullt ut köra ett musik- och originalvideopaket vad det lider.

Bloomberg

No Description

Amazon och Google fortsätter gräla om Youtube

Jag tror att förhållandet mellan Google och Amazon just nu kan sammanfattas ovanligt mycket med ”it’s complicated”.

Först blockade Google från Amazons Echo Show på grund av ”dålig användarupplevelse”, sen kom Youtube tillbaka och nu är det blockat igen. Den här gången är det samma anledning som skapade fnurra på tråden mellan Amazon och Apple: Amazon säljer inte konkurrentens hårdvara.

Nu kommer Amazon visserligen länka direkt till Youtube istället för att använda en app, men vi lär ju inte ha hört det sista här. Som gäller de flesta techjättarnas så behöver de varandra. Än så länge.

http://read.bi/2Aae54K

Amazons Prime Video-app kommer till Apple TV

Det är lite gnissel i maskineriet mellan Google och Amazon just nu och det verkar grunda sig i att Google är sura för att Amazon inte vill sälja Googles hårdvaruprylar. Samma läge som det var mellan Amazon och Apple rätt länge, alltså.

Den senare relationen verkar dock ha förbättrats avsevärt i och med att Tim Cook tidigare i år meddelade att Amazons Prime Video-app skulle komma till Apple TV. Och idag hände precis det. Appen ska nu finnas tillgänglig på 100 marknader och kunna hantera 4K för den som har rätt hårdvaruförutsättningar. Med andra ord lär Apple TV rätt snart börja dyka upp hos Amazon.

Amazon Prime Video comes to Apple TV, finally

How long until the Apple TV is again on sale at Amazon?

Apple byter namn på iTunes-Twitter-kontot – heter nu Apple TV

Igår släpptes Amazons Prime Video-app till sist till Apple TV. Men det hände också något mer, något betydligt mindre och betydligt större: Apples iTunes-Twitter-konto har bytt namn, från @iTunesMovies till @AppleTV.

Vi kan med andra ord sannolikt vänta oss att den originalinnehållspush inom video som Apple håller på att rulla fram sannolikt inte är särskilt långt borta.

Apples satsning har ryktats vara familjevänlig. Väldigt familjevänlig. Som i ”allting som HBO inte är”. Inga fula ord, inget naket och säkert en mild dos våld. Det låter kort sagt som en Disneyfierad version av Disney. Jag väljer dock ändå att vara försiktigt hoppfull om att det inte blir så illa.

Apple rebrands iTunes Movies with new @AppleTV account on Twitter – 9to5Mac

Following the launch of Amazon Prime Video on Apple TV, Apple has increased its Twitter presence with a new account…

Spotify listar 2017 års mest spelade

Kan du inte få nog av musikrelaterad statistik? Spotify har släppt siffrorna över de mest spelade… ja, det mesta senaste året.

Roligast? Rubriken ”Emerging 2017 Genres” förstås. Och ja, att ”Melodic Power Metal” och ”Chaotic Black Metal” är nummer ett respektive två sammanfattar väl eländesåret 2017 rätt väl.

Spotify’s Most Streamed Artists, Songs Of 2017 – Hypebot

Ed Sheeran’s ÷ (Divide) was the most streamed album of the year on Spotify worldwide in 2017 with 3.1 billion streams, and ’Shape of You’ became the most streamed track. Continue reading

Youtube listar 2017 års mest spelade

Dagens FOMO-kur: 2017 års tio mest spelade Youtube-videor. Och de tio populäraste musikvideorna.

Sex av de tio låtarna är från latino-artister. Samma mönster som hos siffrorna Spotify släppte häromdagen.

https://www.theverge.com/platform/amp/2017/12/6/16741044/top-10-youtube-videos-2017

Facebook planerar att lägga ”några miljarder” på sporträttigheter

Att Facebook satsar hårt på innehåll är ingen nyhet. Inte heller att sportsändningar är en viktig del i satsningen. Nu kommer uppgifter om att man tänker steppa upp sportsatsandet ytterligare – genom att skapa en roll dedikerad åt att förhandla sändningsrättigheter åt Facebook. Och den personen kommer ha ”några miljarder” att leka med.

Visst. Som konstateras är några miljarder inte jättemycket i stora sportsammanhang, men om sportsatsningen skulle landa på, vi räknar lågt, tre miljarder dollar bara för sportinnehåll så skulle det kunna vara en indikation på vilja summor Facebook kan vara beredda att plöja ner i Watch som helhet.

https://www.recode.net/2017/12/4/16734818/facebook-billions-sports-streaming-deals-mark-zuckerberg

Youtube anställer över 10 000 moderatorer

De stora sociala och användargenererade strömningsplattformarna har, efter att ett antal år i princip sagt sig inte ha något ansvar för det användarna laddar upp och gör, till sist insett att de nog ändå måste ta den rollen. Nu har det förstås inte i grund och botten berott på att de tycker att det är tråkigt med dålig stämning i deras tjänster, utan för att dålig stämning i deras tjänster är dåligt för affärerna. Men ändå.

Facebook har anställt högvis med människor som ska moderera innehåll och nu gör Google detsamma, efter att annonsörer dragit tillbaka annonser som hamnat vid tvivelaktigt innehåll.

”Youtube-moderator”. Inte ett jobb som fanns för 20 års sen.

Google to hire thousands of moderators after outcry over YouTube abuse videos

The company, which owns YouTube, will bring on thousands of moderators following a stream of negative press over violent and offensive content

 

AI – artificiell intelligens

Googles AI skapar en AI som är bättre än någon AI skapad av människor

I våras släppte Google AutoML, en AI som kunde skapa egna dotter-AI:n. En av dessa, NASNet tränades till att känna igen bilder i realtidsvideoströmmar. Och, tja, det gick bra. Så pass bra att träffsäkerheten i att känna igen objekt var högre än för någon annan AI tidigare. Med andra ord har AutoML skapat en AI som är bättre än de mänskligt skapade.

Nu är det är förstås en sanning med modifikation, eftersom det fortfarande handlar om en maskin som är väldigt bra på den enda sak den tränats till att göra. Men i takt med att AI-kunskap börjar kopplas ihop kommer förstås kunskap kunna förmedlas vidare till allt mer mångsidiga AI:n.

Spännande, milt sagt.

Google’s AI made its own AI, and it’s better than anything ever created by humans

The Google’s Brain team of researchers has been hard at work studying artificial intelligence systems. Back in May they developed AutoML, an AI system that could in…

Spela Destiny 2 tillsammans med Amazons Alexa

Nu hoppar röstassistenterna in i dataspelen. Ja, åtminstone Alexa. Och åtminstone i Destiny 2. Genom att ladda ner den skill som hör till spelet kan spelare få lite assistent-smartness till hjälp i sitt spelande. Eller bara för att hålla kontakten med övriga spelare.

Visst känns det här mest som en demo på vad som faktiskt går att göra. Det kanske inte är något som kommer få spelupplevelsen att hoppa upp flera nivåer. Men det är ändå nyttigt som tankeexperiment egentligen oavsett vad ett företag har för verksamhet.

Att fundera kring hur man skulle kunna dra nytta av de digitala assistenterna. Ja, eller egentligen: hur man kan komma in i kundernas prylar och hem.

https://www.psfk.com/2017/12/destiny-2-brings-personal-voice-assistants-to-gaming.html

 

AR/VR

Apple kanske släpper AR-headset – och tidigare än väntat

Rykten att Apple arbetar på dedikerad AR-hårdvara har florerat rätt länge och idag späddes det på ytterligare. Det senaste säger både att det är sant och att ett AR-headset kan komma tidigare än väntat.

Om det stämmer blir det rätt intressant att se vad det kommer att bli. VR har inte direkt slagit igenom som något man går omkring med på stan, men det kan däremot ha en funktion som exempelvis spelhjälpmedel hemma. Gällande AR-huvudprylar är förstås Googles Glass det främsta exemplet, följt av Snaps Spectacles – men ingen av dem har direkt gjort något djupare avtryck.

Vore spännande om Apple lyckats ta fram något som folk skulle kunna tänka sig att ha på sig på stan.

Apple’s rumoured AR headset could launch earlier than expected

Apple could reveal an AR headset sooner than expected, as reports say supply chain partners are gearing up to create products linked to Cupertino.

TweetReality – äntligen kan du AR-twittra

Ha. Vad saknar du mest i ditt liv just nu? Visst är det att kunna få en AR-version av Twitter? Så att du kan Minority Report-läsa tweets ute på stan och se dem flyga omkring i Kungsan.

Idag är din lyckodag! Nu fyller TweetReality det här hålet i våra liv, med hjälp av Apples ARKit-plattform.

Samtidigt kan det vara en försmak av hur det faktiskt kan komma att bli den dag vi har all information bokstavligen talat på näthinna. AR-HUD FTW.

TweetReality Reimagines Twitter in Augmented Reality | Digital Trends

TweetReality is an experimental app that mixes your Twitter feed with your surroundings using an iPhone and the ARKit.

 

IoT – Internet of things

Ikea och Sonos börjar samarbeta kring musik i hemmet

Spännande samarbete: Ikea och Sonos tänker ”demokratisera musik och ljud i våra hem”. Vilket man kan läsa som att det, som det mesta på Ikea, ska vara musikprylar i en vettig prisklass. Med Sonos som partner borde det fortfarande kunna betyda bra kvalitet.

Samarbetet är tänkt att dyka upp i Ikeas butiker 2019 och ja, det kan förstås bara betyda att Sonos grejer säljs av Ikea, men jag gissar att samarbetet kommer att gå djupare än så.

Sonos får förstås ett gigantiskt skyltfönster för sina produkter. Ikea fyller på med mer grejer för det smarta hemmet. Och att det kan betyda fler externa varumärken (utöver försäljning via tredje part, som också är på gång).

Sonos and Ikea unite on an overdue ’music and sound’ partnership

Coming to stores in 2019

Amazon släpper logistikapp

Amazon är väldigt mycket nuförtiden. Som en logistikjätte med ambitioner att inte bara serva sig själv. Och just logistikmässigt har de släppt en ny app, för förarna som ska frakta varor till Amazons lager. Förare ”checkar in” sin last i förväg och får en QR-kod som de kan blippa sig in med, istället för att hantera det på plats vid infarten.

Som artikeln skriver handlar det säkerligen om att kunna få ett ännu mer effektivt flöde i lagren, men steget är förstås inte allt för långt till att Amazon börjar bygga upp ett digitalt åkerisystem som även kan användas av andra. Via AWS, förstås. Infrastrukturtillhandahållare, även här.

Amazon Launches Trucking App

Last month, Amazon launched its first trucking app. Named Relay, the app is designed to make trips to Amazon warehouses faster and more efficient for…

General Motors integrerar shopping i infotainmentsystemet

Ännu ett tecken på att alla branscher smälter ihop. Nu släpper General Motors stöd för shopping via bilens infotainmentsystem.

Initialt är det rätt självklara grejer: handla från mackar och kiosker längst med vägar. Men det går även att boka parkeringsplatser och reservera bord på restauranger (som TGI Fridays, som just nu är väldigt pigga digitaliseringsmässigt).

GM säger att det ska vara ett system för att man ska slippa fippla med mobilen = säkrare. Men, tja, du fipplar ju med något. Eller det bryter åtminstone din koncentration. Frågan är förstås om man vill ha ett annat system än hemma/i mobilen. Skulle tro att GM kommer koppla ihop sitt system med t ex Alexa.

GM launches Marketplace for in-car shopping and reservations | TechCrunch

GM is making it possible to shop right from your vehicle’s infotainment system, while on the go. The carmaker is pushing out an update for model year 2017

Kina sjösätter första eldrivna fraktfartyget

Kineserna är först igen. Ja, tydligen (ska inte säga att jag har plåtkoll på om så är fallet.) Oavsett har landet nu släppt sitt första, eldrivna fraktfartyg. Nu handlar det om flodfrakt, så vi pratar inte direkt om transatlantisk frakt här – men det är oavsett ett ett steg att applådera. Och rätt självklart.

Det ska ta två timmar att ladda fartygsbatteriet fullt, vilket beräknas till den tid det tar att lasta om fartyget i hamn. Så det ska med andra ord inte behövas någon extra väntetid.

Det här känns dessutom som en typ av verksamhet som både kommer att elektrifieras och helt automatiseras.

Det ironiska i sammanhanget? Fartyget används för att frakta… kol…

China has launched the world’s first all-electric cargo ship

China is now the proud owner of the world’s first fully electric cargo ship and has already put the vehicle to use.

Samsung får patent för handflateavläsning

Mer biometrisäkerhet. Samsung har beviljats ett patent som kan låsa upp telefon via handflatans utseende. Som artikeln beskriver det känns det mest rätt meckigt. Men hej. ”Palmistry”. Poäng för det.

Men egentligen är just den här tekniken ganska ointressant. Integration med våra prylar och identifiering kommer garanterat uteslutande via biometri i framtiden. Men då inte EN teknik som idag (oftast) utan en kombination av våra unika biologiska signaturer.

Både fingeravtrycksläsare och ansiktsavläsare har knäckts typ dagen efter att de presenteras (även om lösningarna är rätt meckiga), men summan av ett antal kroppsdatapunkter lär vara svårare att knäcka.

Samsung wants to hide your phone password in the palm of your hand

Samsung already lets you unlock your phone by scanning your fingerprint and your iris, but it’s now thinking of other ways to secure your device.

 

Ekonomi och finans

Tencent och Spotify köper delar av varandras företag

Uppgifterna visade sig stämma: Tencent (WeChat) och Spotify köper delar av varandras företag. Mer formellt är det Tencents dotterföretag Tencent Music Entertainment Group (TME) och Spotify som byter minoritetsägarskap. Dessutom kommer Tencent själva investera i Spotify.

Anledningen till affären är förstås ett sätt för båda företagen att komma in på marknader där de i dag inte finns. För Spotify handlar det om Kina och för Tencent om, tja, större delen av världen. För Spotify, den mindre spelaren i affären, handlar det förstås om att stärka sina finansiella muskler – inte minst inför den stundande börsnoteringen.

http://bit.ly/2AaPSvq

Apple kanske har köpt musikigenkänningstjänsten Shazam

Rätt stort om det stämmer. Av techjättarna är Apple det företag som gjort minst väsen av sig vad gäller företagsuppköp. Största köpet är Beats. Nu kanske man har gått och köpt musikigenkänningsappen Shazam.

Inte så att prislappen verkar bli enorm, artikeln spekulerar i 400 miljoner dollar, men trots allt ett högprofiluppköp. Ja, om det stämmer.

Nästa vecka kanske vi vet. Uppgifterna säger att avtalet skrivs på den här veckan och kommer bli offentligt på måndag.

Sources: Apple is acquiring music recognition app Shazam | TechCrunch

Update: this story has now been confirmed. As Spotify continues to inch towards a public listing, Apple is making a move of its own to step up its game in

Avanzas robotfond närmar sig miljardgränsen

Svenska sparare verkar gilla robotrådgivare – och robotfondförvaltare. Åtminstone Avanza-kunderna. Sedan starten i september har 900 miljoner kronor trillat in i Avanzas Auto-fonder. Mitt emellan passiv och aktiv förvaltning. Eller rättare sagt: aktiv förvaltning till kostnaden för passiv förvaltning (vilket är tvärtom det många fondförvaltare i praktiken har visat sig hålla på med).

Avanza är på gång med bolån för alla sina kunder i början av nästa år. Fast ränta, utan behov att förhandla eller köpa fler tjänster för att få lägre ränta.

I framtiden gissar jag att vi kommer ha personliga botar som förhandlar bolån, försäkringar, etc. åt oss. Och automatiskt flyttar.

900 miljoner kronor placerade via Avanzas robottjänst

Robotspartjänsten Avanza Auto, som lanserades i slutet av september, har enligt Avanza Bank haft ett starkt kapitalinflöde.

Apoteksjätten CVS köper försäkringsbolag

Ännu ett uppköp i apotekssfären. CVS, USA:s största apotekskedja, köper Aetna för 69 miljarder dollar. Så långt kanske inget konstigt. Om det inte hade varit för att Aetna är ett… försäkringsbolag.

Vad som händer är förstås det som så många av techjättarna håller på med nu. CVS bygger ett eget ekosystem, fast här inom vård. CVS har, förutom apotek, också MinuteClinics – som är lite vad de låter som. Ställen för snabb drop-in-vård. Här får man alltså ett försäkringsbolag som kommer att driva trafik till de egna klinikerna istället för till någon annan.

En av de viktigaste fenomenen inom digitaliseringen: är det något som håller på att dö är det… branscher.

CVS agrees to buy Aetna in $69 billion deal that could shake up health-care industry

Pharmacy giant CVS moves further away from its roots as a corner drugstore.

Vårdsamarbeten: Doktor.se + Kronans apotek samt Apoteket + Min doktor

Nu händer det mycket inom (digital) vård. Förra veckan köpte USA:s största apotekskedja CVS försäkringsbolaget Aetna och igår kom två svenska nyheter. Dels att Doktor.se och Kronans apotek (medlemsskapet hos Doktor.se omfattar även gratis hemleverans från Kronan) och dels utökade det ”vanliga” Apoteket sitt samarbete med Min doktor, så att patienter hos den senare kan remissas till Apoteket för provtagning.

Det är förstås inte svårt att se win-win här. Doktor.se och Min doktor får tillgång till läkemedel och fysiska platser, medan apoteken kan driva trafik till just sina butiker och sina tjänster. Men också trenden med förhållandevis branschöverskridande samarbeten.

​Apoteket erbjuder provtagning till Min Doktors patienter

Från och med december erbjuder Apoteket provtagningar för patienter med remiss från den digitala vårdtjänsten Min Doktor. Initialt kommer provtagningarna att…

Xiaomi skaffar sig fysiska butiker

Apple och delvis Samsung är de enda mobiltillverkare som i princip tjänar pengar på sin mobiltillverkning. Det betyder inte att andra tillverkare inte växer. Den som kanske gjort störst framsteg senaste åren är kinesiska Xiaomi. Nu kan de vara på väg till börsen, kanske redan nästa år.

När startups går till börsen handlar det ofta om att man börjar se hack i tillväxtkurvan och man vill casha in. Xiaomi verkar vara lite i det läget nu. Man har därför påbörjat en rätt aggressiv satsning för att nå ut bredare – bland annat genom att rulla ut ett antal egna fysiska butiker.

Fysiska butiker känns lite som framtidens jobb: det kommer inte blir färre än idag. Bara andra.

Bloomberg

No Description

 

Kryptovalutor

Bitcoin över 19 000 dollar – Coinbase-plattformen kraschade

Seriöst. Det här är inte klokt någonstans. Bitcoin gick över 15 000 dollar tidigare idag och har nu gått över 19 000. Handlartrycket blev så stort att sajten Coinbase kraschade under trycket.

Bitcoin Hits Almost $19K, Coinbase Crashes Under Buying Pressure

The buying frenzy was so strong, Ross said, that it crashed Coinbase, a popular exchange for buying and selling cryptocurrencies.

Coinbase USA:s mest nedladdade iOS-app

Ha. Fabulous. Kryptovalutahandelsappen Coinbase är nu den mest nedladdade iOS-appen i USA.

Coinbase nu den mest populära Iphone-appen i USA

Bitcoin har bjudit på en spektakulär uppgång i år vilket har gjort att fler fått upp ögonen för kryptovalutan. Nu är appen Coinbase den mest nedladdade i USA.

Nordea släpper blockchain-plattform

Nordea ligger just nu långt fram med att jobba fram framtiden för (stor)bankerna. Först med Apple Pay och betalning via Facebook Messenger i Norden och nu slår man sig samman med ett internationella storbanker i konsortiet WeTrade: en plattform för blockkedjan som är tänkt att göra handel (med finansiella verktyg antar jag) enklare.

Lansering under Q2 2018 och då ska även andra banker kunna ansluta sig. Ett initiativ åtminstone delvis som följd av EU:s PSD2/Open banking-direktiv.

Nordea grundar blockchain-plattform: ”Milstolpe”

Nordea och flera tunga utländska banker satsar på en plattform för blockkedjeteknik som ska göra handel enklare och som ska finnas tillgänglig för deras kunder i hela Norden. En milstolpe för blockkedjan, menar banken.

Valve slutar acceptera betalningar i Bitcoin

Det pratas om att Bitcoin kommer att börja accepteras som betalmedel på bred front. Valve är ett av företagen som har accepterat Bitcoin – och som nu slutar göra det.

Anledningen är höga avgifter och hög volatilitet. För BItcoin som brett fenomen är den sista särskilt viktig. Med tanke på att Bitcoin har haft en Zimbabwe-inflationskurva värdemässigt så är det extra mycket dagsnotering på den valutan. Det gör det förstås svårt att hantera prissättningen.

Poängen med Bitcoin är att det har varit en oreglerad valuta. Värdet har helt bestämts av marknaden, som mycket varit privatpersoner. Bitcoin skulle må bra av fler stora spelare för att jämna ut ryckigheten i kursen.

Steam no longer accepting bitcoin due to ’high fees and volatility’

Valve says the cryptocurrency is causing huge headaches with game purchases

IOTA – ännu en kryptovaluteplattform

När det gäller kryptovaluta så är det Bitcoin de flesta tänker på. Gäller det säker lagring och överföring av information så är det blockkedjan som gäller. Men det finns alternativ till båda.

Hashgraph är en sådan teknik. IOTA en annan. IOTA är en kryptovaluta, som även en systerteknik som ska vara mer effektiv än blockkedjan för distribution. Tänkt att vara en decentraliserad marknadsplats för IoT-tjänster. The economy of things. Ny buzzfras.

Nu har man annonserat samarbete med 20 företag, bland annat Microsoft, som fick valutans värde att rusa. Från nionde största kryptovaluta till femte.

Göteborgshumor av typen ”Jag fattar inte ett IOTA” är förstås obligatorisk.

Microsoft and IOTA launch first cryptocurrency market for the Internet of Things

Update: IOTA has since come forward to clarify it has no formal partnership with Microsoft. Instead, Microsoft should be considered a participant in the data marketplace experiment, according to co-founder Dominik Schiener. Read the full st

Är kryptovaluta mer mängdbegränsad än vanliga valutor?

Spännande tanke. Digitalt är generellt lika med ”för evigt”, typ. Något som kan återproduceras enkelt då det består av ettor och nollor. Som inte förlorar i kvalitet vid kopiering.

Valuta är lite samma sak. Det finns hur mycket pengar som helst. Tar pengarna slut kan centralbanker alltid trycka mer (kanske inte med lyckosamt utfall för samhället, men hej). Borde alltså vara detsamma för kryptopengar. Men tänk om kryptovalutor till skillnad från vanliga, ”fysiska” faktiskt har ett begränsat antal? Att det digitala är mer begränsat än det fysiska.

Intressant om så mycket som 25 % av alla Bitcoins dessutom har förstörts. Som pengar som inte lämnas in vid sedelbyte.

Phillip Nunn on LinkedIn: How Many Bitcoins Have Been 'Lost' Forever? | 19 comments

I know this article is a from 6 months ago but just think about this. There are a max of 21 million BTC and by most accounts 25% of those are or will be lost… | 19 comments on LinkedIn

350 miljarder Bitcoins bedöms ha förstörts

Sånt som kanske gör lite ont för de drabbade: rapport som uppskattar att 350 miljoner har försvunnit. Poängen med Bitcoin är att blockkedjan ska garantera absolut identitet och ägarskap över den digitala valutan.

Problemet är att det också innebär, likt fysiska pengar, att om du tappar bort pengarna så är de borta. Inget sätt att återskapa dem (ja, om inte någon hittar och lämnar tillbaka pengarna till dig – kanske skulle behövas en blockkedjemotsvarighet).

En av utmaningarna för just kryptovalutor har varit att ha en tillräckligt säker lagring. Ju mer mainstream de blir, desto större kommer kraven på detta bli.

Studie: Bitcoin för 350 miljarder kronor är på vift

Har du tappat bort dina bitcoin? I sådana fall är du inte ensam. Bitcoins värda så mycket som 350 miljarder kronor kan ha gått förlorade genom årens lopp, enligt en ny studie.

Nu öppnar handel med Bitcoin-terminskontrakt

Det har kommit uppgifter om att Nasdaq kommer att börja med handel i terminer för Bitcoin under 2018. På söndag drar det igång. Okej, inte via just Nasdaq, men ändå.

På söndag öppnar en av de största terminshandelsplatserna Chicago Board Options Exchange möjligheten. Veckan efter kommer det även gå att handla med terminskontrakt på Chicago Mercantile Exchange.

Det här lär betyda att fler fonder börjar handla med just Bitcoin. Visst lär det bli rätt mycket blankning i det korta perspektivet, efter den vansinniga rushen, men på sikt kan det här leda till en jämnare värdeutveckling. Precis det som krävs för att Bitcoin ska kunna bli ett mainstreambetalmedel.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/08/bitcoin-blankas-pa-sondag.html

Neufund – enklare handel med kryptovalutor

I takt med att allt fler vill hoppa på kryptotåget så börjar det komma tjänster som ska vara enklare att använda. Som Neufund.

Samtidigt börjar också etablerade spelare öppna för kryptobetalning och handel med kryptovalutor. Nasdaq siktar enligt uppgift att släppa terminskontrakt för kryptovalutor under 2018.

Det tror jag är framtiden för kryptovalutor. Du handlar med dem på samma ställe som ditt övriga sparande. Åtminstone den stora massan. Och då inte att man handlar specifikt med valutan utan att man har sitt sparande i valutan, istället för kronor.

Motsvarande lär ske för övrigt med blockkedjan. Inte specifika gränssnitt, utan som del av befintliga strukturer.

Sneak peek into the Neufund Platform

We are half-way through with our ICBM. So far we have raised 18.3k+ ETH and received tons of great feedback and support from our fans and investors. Thank you for that! There have been many questions…

Bästa Bitcoin-skämtet så här långt

Statusuppdatering med Bitcoin-skämt

 

 

Digitalisering

Gym-as-you-go – betala bara för det du använder

Lika briljant som logiskt: betala för det du gymmar för. Ner på mikronivå.

I princip allt idag går att hantera on demand. Du betalar för det du använder, inte för det du inte använder. Prenumerationsmodellen har handlat om att du betalar en fast avgift och sedan är det upp till dig att utnyttja prenumerationen (vilket oftast inte blir fallet). Bra för företagen, sämre för kunderna.

Här finns öppningar för nya spelare. Åtminstone om prenumerationsföretagen fortsätter med sina traditionella modeller. Visst, en 12- eller 24-månadersprenumeration är förstås mycket bättre för företaget. Och en on demand-lösning är meckigare. Men hej. Det är inte kundens problem.

Gym-As-You-Go wants to let you pay per exercise | TechCrunch

Wish you didn’t have to pay as much if you rarely went to the gym? Gym-As-You-Go wants to offer pricing based on usage rather than monthly subscriptions.

Även juridiken behöver digitalisera affärsmodellerna

Lite samma sak som jag skrev om gymkedjor avgiftsmodeller, där uppstickare börjar ta betalt för faktiskt användning snarare än en (till stora delar ofta outnyttjad) årskostnad. Parkeringsföretagen har redan hittat hit, tidningarna har rätt långt kvar: ta betalt för faktiskt användning på mikronivå. I gymexemplet: inte bara ta betalt per timme utan faktiskt, effektivt utnyttjande. Tekniken är idag inget hinder för det. Bara affärsmodellerna.

Vilket för oss över till det här exemplet. Med jurister. Jurister har, om jag raljerar lite, kunnat ta ut ungefär vilken prislapp som helst därför att vanliga dödliga inte har kunskap, ork eller tid att sätta sig in i alla bisatser. Likt t ex finansmarknaden SKA det också vara rätt bökigt. Det är bra om kunderna inte kan för mycket och har för mycket insyn.

På gott och ont *host* Bitcoin *host* har finansmarknaden redan tvingats se hur ny teknik på sätt och vis demokratiserat deras verksamhet. Gällande juridikens värld finns det redan botar som exempelvis kan överklaga parkeringsböter.

Även för jurister kommer det bli delvis ett stålbad, när man kan köpa juridik as a (AI-driven) service som lär täcka en stor del av gemene mans juridiska behov.

(h/t Jacqueline Kothbauer)

”Digitaliseringen förändrar advokatrollen i grunden” | Realtid

Det är en spännande tid att vara jurist. Digitalisering av juristbranschen pågår just nu – och branschen kommer aldrig bli..

SOS alarm crowdsourcar livsviktiga funktioner

När till och med Apple börjar släppa forskningsmaterial vet man att samarbete definitivt är modellen framåt. Du kan plöja ner hur mycket pengar som helst på R&D, men det kommer aldrig omfatta den kollektiva kreativiteten hos, tja, hela världens befolkning.

Apple är ett bra exempel här. De har hyllats för att iPhonen helt vände upp och ner på våra digitala liv, men i själva verket var det slutanvändarna och apputvecklarna, som gjorde det. Med de möjligheter som Apple gett dem.

Spännande att se att just crowdsourcad inspiration blir del av utveckling hos allt fler. Som hos SOS Alarm. Extra livsnödvändigt i deras fall, men egentligen livsnödvändigt för alla företag.

Bot vann hackathon på liv och död

SOS Alarm har genomfört ett hackathon med Sveriges tekniska högskolor för att få fram nya idéer kring hur 112 kan utvecklas. Första pris gick till en bot som kan korta svarstiden vid larm och rädda liv.

Hong Kong börjar med dygnet runt-öppna, obemannade bibliotek

Intressant initiativ i Hong Kong: staden öppnar sitt första dygnet-runt-öppna, obemannade bibliotek. Här ska det finnas 500 böcker att välja bland och låna. Mycket riktar sig till barnfamiljer, vilket inte är så konstigt. Bokläsaråldern.

Men tjänsten kan även användas för att hämta ut böcker man har lånat via något av stadens vanliga bibliotek. Men som då alltså ska vara lättare att komma åt för människor som arbetar om inte hinner till ett bibliotek under ordinarie öppettider.

Visst, e-böcker och ljudböcker man många gillar ju fortfarande vanliga böcker. Inte minst för arbetslivet. Men istället för att alla köper kanske vi kommer börja se utlåningsboxar. 

Self-service library stations to provide books on demand

Readers can now borrow from 300 books from the vending machine-style station located at Sai Wan Ho

Marriott Hotels börjar med digitala vattenångeduschväggar

Briljant! Hur kommer man ihåg alla briljanta idéer man får i duschen? Man sparar kondensanteckningarna, förstås.

Marriott Hotels testar just det. Skriv med vattenånga på duschens glasvägg och det du har skrivit eller ritat mejlas till dig. Visst, det bygger på att du duschar en lite längre stund och tillräckligt varmt (eller med tillräckligt dålig ventilering) för att det ska bli riktigt ångfyllt. Men hej.

Det här lär oavsett sannolikt bli standard i våra uppkopplade liv. Kunna säga eller skriva något på vad som helst och få det sparat, utan att behöva fippla med t ex en mobil.

(h/t för tipset till Stendahls nyhetsbrev. Att prenumerera på om du inte redan gör det).

No Title

No Description

Shell börjar bygga elladdningsstationer

Nu är det dags för Shell att vakna och dofta på kaffet. Man planerar nu att, tillsammans med flera stora biltillverkare, rulla ut flera hundra snabbladdstationer runtom i Europa (ja, och resten av världen sen, kan man tänka).

Visst handlar det i slutändan om pengar, men om vi säger så här: när till och med företagen som har de fossila och miljöförstörande bränslena som affärsmodell börjar kasta in handduken då kanske vi äntligen kan få slut på lobbyförsök som hindrar alla satsningar på förnyelsebar energi.

Shell will build 80 high-power EV charging stations across Europe

This year, Royal Dutch Shell has put more of a focus on EVs, adding charging stations to a handful of its UK gas stations and acquiring NewMotion — a Netherlands-based company with 30,000 charging points to its name. Now, as Reuters reports, Shell has committed to building 80 high-power charging stations throughout Europe by 2019.

Sveriges nya digitaliseringsmyndighet öppnar 1 september i Sundsvall

Den nya digitaliseringsmyndigheten har fått både startdatum och plats. 1 september 2018 slår den nyskapade myndigheten upp sina dörrar i Sundsvall.

Myndigheten ska arbeta med ”utveckling av politiken för digitalisering” och verka för ökad digitalisering av den offentliga sektorn. Den ska även tillhandahålla en nationell digital infrastruktur och verka för en öppnare förvaltning.

Blir spännande att se vilka resultat som kan komma ut. Gällande öppenhetsbiten, inte minst.

Och jag kan ändå inte låta bli att tänka: borde inte en digitaliseringsmyndighet vara virtuell? Eller åtminstone ha ”internet” som verksamhetsplats snarare än en kommun?

No Title

No Description

Teslas långtradare – duger bara till att frakta chipspåsar?

Är det bara jag som Steve Ballmer/Ines Uusman-vibbar av det här uttalandet?

Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”

Varken Scania eller Volvo anser att dagens teknik är mogen för en ren el-lastbil med lång räckvidd.

 

Mobilt

Snap toppar när Apple listar 2017 års mest nedladdade appar

Apple redovisar de mest nedladdade apparna 2017. Och det är en lite oväntat lista.

Topp 20 består bara av (för de flesta) välbekanta namn. Men plats ett och två tillfaller… Snap. Facebook är inte ens topp tre (plats 4, 5, 6 och 14).

Visst. Nu är det här nedladdningar och inte faktiskt användning. Förkrossande många har ju redan apparna, så att Facebooks appar ändå ligger så högt visar att det kommer många nya användare (ja, eller att man installerar på ny telefon).

2017 har inte varit ett roligt år för Snaps aktieägare och det här betyder långtifrån att faran är över. Men man ska nog ännu inte räkna ut tillväxtpotentialen hos Snapchat.

http://mashable.com/2017/12/07/apple-most-popular-iphone-apps-2017/

Appekonomin bedöms omsätta 100 miljarder dollar nästa år

Analysföretaget App Annie har tittat i spåkulan för appekonomin under nästa år. Och, tja, det kommer fortsätta rejält upp. App Annie bedömer att den globala omsättning 2018 kommer att uppgå till 110 miljarder dollar – en ökning med 30 % jämfört med 2017.

En intressant poäng handlar om de omdesignarbeten som både Google och Apple gjorde av sina appbutiker 2017. När det handlar om nyttoappar så hittar vi oftast dem genom att söka i butikerna eller via vännder och det bedöms fortsätta vara så.

Rätt logiskt. Just nyttoappar är något man söker efter på förekommen anledning, medan spel är mer ”kolla, nåt i FB-flödet”. Kort sagt kan ASO fortfarande vara väldigt relevant.

Consumer spending across app stores worldwide to top $110 billion in 2018 | TechCrunch

Consumer spending on all mobile app stores will surpass $110 billion in 2018, according to a new report from App Annie, out today, which forecasts the

Apple släpper nytt annonsformat för appinstallationer

Apple har släppt ett nytt annonsformat för appinstallationer och gör därmed en Google. Google släppte häromveckan AdWords Express, tänkt för små företag som inte har tid eller resurser att arbeta med en AdWords-kampanj. Du betalar och Googles AI gör resten, typ.

Search Ads Basic är tänkt att fungera lite på samma sätt. Göra det enklare för mindre företag att få igång en appkampanj. Och betalningen baseras dessutom på antalet installationer, inte bara på hur många som går in på appens Appstore-sida.

https://techcrunch.com/2017/12/05/apple-introduces-a-new-pay-per-install-ad-product-called-search-ads-basic/

Samsung är inte ens topp fem bland mobiltillverkarna i Kina

Ännu ett exempel på att Kina är lite upp- och nedvända världen. Ja, eller bara att landet skiljer sig från oss här. I Kina står de fem största mobiltillverkarna för 91 % av alla försäljning – upp från 79 % ett år tidigare. Och Samsung är inte en av de fem tillverkarna.

Faktum är att Saumsung bara har en marknadsandel om 2,2 % i landet, enligt Kantar. Apple, det enda icke-kinesiska märket, ligger däremot på 17,4 %. Och likt oss är Apple storstädernas telefon medan Android-telefonerna dominerar landsbygden (grovt förenklat). Apples lyxposition håller dessutom i sig.

China’s phone market is now dominated by five companies, none of which is Samsung

Xiaomi, Huawei, the Oppo-Vivo duo, and Apple now account for 91 percent of sales

 

Bekvämlighetsekonomin

Kinesiska Uber-konkurrentenDidi Chuxing på väg till Nordamerika

Det är alltid lika intressant att se de stora techjättarnas märkliga symbiosförhållanden. Som Didi Chuxing, kinesiska Uber.

Didi, numer världens näst högst värderade startup efter Uber, fick en miljard dollar från Apple och köpte senare Ubers kinesiska del – mot att Uber fick del i Didi. Som om inte det vore nog har Didi också investerat i Ubers amerikanska konkurrent Lyft.

Och nu håller kanske Didi på att bli en direkt konkurrent till båda dessa. Enligt uppgifter till Reuters är Didi på väg till Mexico. Och när de väl fått in en fot där är avståndet till USA mer eller mindre bara en icke-byggd mur.

Kinas jättar fortsätter nästla sig in i väst lite bakvägen.

Didi, the ride-sharing giant of China, is coming to North America

Plans to expand to Mexico next year

 

Övrigt

CryptoKitties – köp din egen virtuella blockkedjekatt

Som alla vet är det bara två saker som på allvar driver brett anammande av ny teknik: porr och katter.

CryptoKitties skulle kunna handla om båda dessa områden, men nu är det det senare vi pratar om. Köpa och sälja virtuella katter. Via blockkedjetekniken Ethereum. Så här långt har folk betalat 1 miljon dollar för dessa virtuella ”katter”.

Med andra ord får du ett säkert kontrakt som säger att just dina pixlar är just dina pixlar. Som spekuleras skulle det här kunna bli ett eget investeringsområde. Investment by virtual cats. Snart i en PPM-fond nära dig.

Dessutom ägnas just nu 15 % av all trafik på Ethereum till att köpa och sälja CryptoKitties.

Because 2017.

People have spent over $1M buying virtual cats on the Ethereum blockchain | TechCrunch

Launched a few days ago, CryptoKitties is essentially like an digital version of Pokemon cards but based on the Ethereum blockchain. And like most viral