Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 3 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått. (Det blev så mycket att det blev tre sammanställningar. Här hittar du del 2 och del 3.)

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook testar ännu en funktion för att locka tonåringar: LOL

Facebooks senaste försöka att locka tonårspubliken: LOL. (Verkar kanske ha problem med lolandet, dock, mer om det senare.) En meme-hub.

LOL testas just nu med 100 tonåringar som får tjänsten istället för Watch i Facebook-appen. Ungefär vad det låter som: ett nyhetsflöde för memes. Facebook lär ha insett att det här är något att satsa på med tanke på meme-kontonas framgångar i Instagram. Men det är förstås en sak att någon med fingret på pulsen hos målgruppen gör det och en annan när ett stort företag ska nå kidsen. Då kan det gå lite sådär.

Verkar också som att LOL som sagt funkar sådär. Verkar mest bero på att de memes som listas i många fall är gamla och därmed överspelade. Det känns ju i så fall mest som ett problem med urvalet och att man borde hitta bättre förmågor på jobbet. Facebook bekräftar testet, men om det blir del av huvudappen eller egen app återstår att se.

Ja, eller om det överhuvudtaget blir något, förstås. Intressant siffra i artikeln om Lasso, Facebooks kortvideoapp tänkt att ta upp konkurrensen på det här just nu väldigt heta området. Appen laddades bara ner 10 000 gånger de första tolv gångerna, vilket, med tanke på att vi pratar om Facebook här, måste ses som en jätteflopp. Att se om de lyckas få fart på den.

Facebook is secretly building LOL, a cringey teen meme hub | TechCrunch

How do you do, fellow kids? After Facebook Watch, Lasso and IGTV failed to become hits with teens, the company has been quietly developing another

Facebook gör det möjligt att dela evenemang till en story

Nästa drag från Facebook för att få oss att använda Facebook Stories ännu mer: test av funktion som gör det möjligt att dela evenemang till en story. De vänner som är intresserade av evenemanget kan sedan klicka sig vidare till evenemangets sida. Men vi kan väl gissa att, likt stories i allmänhet, mer och er evenemangsstöd kommer flytta in direkt i stories. 

Facebook wants you to hype events in Stories

Facebook is testing a new feature that lets users share Facebook events directly in their Stories. It’s being tested in the U.S, Mexico, and Brazil.

Facebook släpper podcast som vänder sig till unga entreprenörer

Facebook fortsätter att allt mer bli ett innehållsföretag. Senaste initaitivet: en podcast har som tema ”att föra samma unga entreprenörer med erfarna ledare från affärsvärlden”. Den första säsongen kommer innehålla sju avsnitt som släpps varannan vecka.

Vi kan väl gissa att det här passar väl in i de LinkedIn-planer som Facebook har. Och det här pekar sannolikt också ut lite av ambitionerna de har på området. Passar också rätt väl in i Mark Zuckerbergs personliga utmaning för 2019: just att moderera och facilitera samtal kring det digitala i relation till samhället och våra liv.

På tal om det så kanske det här vore något även för LinkedIn (ja, eller så kanske det kommer. Lite av LinkedIns strategi verkar ju vara att göra det Facebook gör, fast lite senare.

Facebook launches new podcast that focuses on aspiring entrepreneurs, business leaders

The first episode of ”Three and a Half Degrees: the Power of Connection” features the founder of TOMS and the founders of Two Blind Brothers.

Facebook släpper Creator stickers

Ännu en Facebook-funktion för innehållsskapare: Creator stickers. Kan låsas upp genom att följa och engagera sig med sidor. 

Facebook investerar i lokalmedier

Häromdagen meddelade Google att man inlett samarbete med Automattic/Wordpress.com för att ta fram en publiceringsplattform specialbyggd för små lokalnyhetsredaktioner. Nu är det dags för Facebook att komma med (ännu ett) initiativ på samma tema. Man kommer att investera 300 miljoner dollar i lokalmedier under en treårsperiod. 

Likt som för Google finns det förstås affärsmässiga syften bakom initiativet (som möjlighet att få fler att skapa innehåll till och för Facebook och köpa annonser – eller ingå annonsnätverkssamarbeten). Men med tanke på att att lokalredaktioner slashas till vänster och höger så finns det säkerligen utrymme att bygga relationer på det här sättet. 

Facebook och Google har insett det som många (andra) medieföretag verkar ha glömt, eller missat, senaste åren: ju större våra världar blir genom de digitala plattformarna, desto mer börjar vi intressera oss för det lokala och avgränsade (online såväl som offline). 

Bra business, helt enkelt. 

Facebook promises $300 million to help local news

Facebook will invest $300 million into ”news programs, partnerships and content” that benefit local news organizations in the United States and Europe.

Facebook skärper reglerna kring politisk annonsering inför EU-valet

Så kommer Facebooks regler för politisk annonsering även hit till oss i EU. Lagom till Parlamentsvalet. Betyder i korta drag att man måste höra hemma i det land där man vill köpa/rikta annonser.

Exclusive – Facebook brings stricter ads rules to countries with big 2019 votes

Facebook Inc <FB.O> told Reuters on Tuesday that it would extend some of its political advertising rules and tools for curbing election interference to India, Nigeria, Ukraine and the European Union before significant votes in the next few months.

Tioårsutmaningen på Facebook – ett algoritmträningsinitiativ?

Är trenden att dela en bild på sig själv för tio år sedan och idag ett sätt för Facebook att kunna träna sin ansiktsalgoritm för att bättre förstå åldrande och bättre känna igen människor om man delar äldre bilder (och dessutom själv kunna identifiera hur gammal du eller andra i bilden är)? Självklart är det så säger artikeln. Jag kan bara hålla med. Det är klart det är så.

Artikeln invänder retoriskt att Facebook förmodligen redan sitter på den här datan i och med att de har följt oss genom åren och motargumenterar sedan att det blir mer effektiv, renodlad träning för ansiktsalgoritmen om vi eliminerar gissningselementet ur leken. Så är det ju också absolut. Som upplägg är det bättre träningsmaterial.

Men det här är alltså inget nytt. Facebook skannar igenom precis allt vi laddar upp. I vissa fall för att de måste på grund av lagkrav eller för att de inte orkar jiddra med varenda företagsjurist som kommer dragande med hot om stämning, i andra fall för att de självmant vill censurera och i sista fallet för att kunna använda allt vi laddar upp för att effektivisera och förbättra sin annonsering och sitt riktande genom att lära sig mer om oss.

Jag är övertygad om att Facebook också har åldersträning med som delmoment. Dels för att hitta oss i bilder och dels för att hela tiden träna ansiktsalgoritmen, och alla andra algoritmer, på stora mängder data.

Men hej. Det gör ju exempelvis Google varenda gång du laddar upp en bild till Google Photos (förmodligen varje gång du använder kameran i din Android-mobil och har människor i sökaren). Folk skriker sig inte hesa över det. 

Men även om man inte köper träningsvinkeln överhuvudtaget så har Facebook förstås en annan, betydligt mer konkret, baktanke med initiativet. Att få oss att dela personligt innehåll. För att de vet att just såna här grejer är engagemangsmumma. Därmed mer häng på plattformen, mer annonsvisningar etc. etc. Och det är dessutom, om man så vill, ett ägg. Vi gillar att delta i den här typen av ”alla ska med”-grejer. Känna gemenskap.

Kan de få oss att ladda upp en stor mängd bilder på kort kort tid för att sysselsätta sina algoritmer = bra bonus.

(EDIT: Facebook har sedan det här gått ut och sagt att utmaningen inte startades av dem. Även om de säkert är glada att det drog igång.)

Facebook’s ’10 Year Challenge’ Is Just a Harmless Meme-Right?

Opinion: The 2009 vs. 2019 profile picture trend may or may not have been a data collection ruse to train its facial recognition algorithm. But we can’t afford to blithely play along.

Ett ägg numer den mest delade Instagram-posten någonsin

Man måste gilla att en bild på ett ägg numer är den mest gillade Instagram-posten någonsin. Och man måste också gilla den förra troninnehavaren Kylie Jenners svar. 

Egg picture beats Kylie Jenner as most-liked Instagram post of all time

A picture of a plain little egg has poached the title of most-liked Instagram post from Kylie Jenner. The egg post officially passed Jenner’s 18 million likes on Sunday evening, and currently has just over 24.5 million likes.

WeChat

WeChat har nu över 1 miljard dagliga användare (plus intressant info från WeChats utvecklarkonferens)

Några av höjdpunkterna från den 4 (!) timmar långa dragningen av WeChats grundare Allen Zhang under WeChats utvecklarkonferens:

WeChat har numer en miljard DAGLIGA användare. Med tanke på att det totala antalet WeChat-användare senast skrevs till 1,08 miljarder betyder det att i princip alla som har ett WeChat-konto använder tjänsten varje dag. Det är… rätt imponerande siffror.

70 % av trafiken till innehåll kommer från Moments, alltså WeChats nyhetsflöde, medan resten kommer via push. WeChats Stories-funktion Time Capsule bygger, vad jag förstår, på att du postar till ditt nyhetsflöde snarare än att du hittar dem direkt. Vore intressant att se hur Stories/Time Capsule landar på den här plattformen. Om det blir samma storyfiering som här trendmässigt.

Zhang ser WeChat som ett ”verktyg” och att det är lämpligt att positionera WeChat som ett ”livsstilverktyg”. Svårt att inte se det här som ett svar på Bytedances framrusning. Mer specifikt den tid som läggs där (internet sannolikt viktigaste valuta). WeChat tänker säkert att de måste satsa på tjänster som håller kvar användarna mer, snarare än bara rationella tjänster eller för att hålla konktakt med och ta del av det vännerna delar. Kan också vara en hint till företagskonton: skapa innehåll och funktioner som får användare att lägga tid. Inte heller en slump att WeChat börjat satsa mer på kortvideo.

Zhang lyfter idén om att det ska gå att skicka meddelande till någon utan att känna till den personens namn så ska det gå att göra genom att använda ”ringarna på vattnet” och kontakta via andrahandskontakter. Ett potentiellt scenario: kontakta någon på ett företag. Vilket förstås för tankarna till att WeChat bygger upp ett eget LinkedIn. Blir inte mindre så när Zhang pratar om att Moments-postande handlar om att bygga ditt personliga varumärke.

750 miljoner människor använder Moments varje dag, funktionen används mer än 10 miljarder gånger per dag. Rätt… mycket.

Video rockar. Även här. WeChat tänker satsa ännu mer på att uppmana folk att spela in och dela video.

100 miljoner användare har ställt in så att bara de senaste tre dagarnas poster syns i Moments. Även här finns trender att man inte vill dela allt med hela världen (och att det finns kvar i all tid och evighet).

Och så förstås: ”WeChat’s goal is not to expand the number of users now, we have to think about providing services for existing users.” Med andra ord: Även WeChat känner att de har slagit i taket tillväxtmässigt. Då handlar det om att flytta fokus från användarsiffrorna till annat. Att säga att man vill satsa mer på de befintliga användarna är ett snyggt sätt att göra det. Vi ser samma utveckling hos oss (exempelvis hos Facebook och Apple): att bygga sin verksamhet på ständig tillväxt är inte en långsiktigt hållbar affärsmodell.

https://chinachannel.co/wechat-founder-allen-zhang-4-hour-presentation-full-notes/

LinkedIn

LinkedIn vill att vi ska hänga (ännu) mer på plattformen

Ni vet hur LinkedIn nuförtiden gör samma saker som Facebook – fast lite senare. Såg den här idag. När man har slut på notiser ska man förstås inte drabbas av en återvändsgränd. Istället finns det en hjälpsam länk tillbaka till nyhetsflödet. 

Kort sagt: ännu ett försök att få oss att betala ännu mer på LinkedIn. Fast inte i våra nationella valutor utan i den förmodligen viktigaste internetvalutan: tid. Häng mer på plattformen. Gör mer. 

Jag gillar att LinkedIn allt mer knuffar plattformen åt kunskaps- och gemenskapshållet. Alltså att det mer handlar om att dela med sig, ta kontakt med människor (finns exempelvis inte längre något om att man måste känna människorna man skapar kontakt med) och överhuvudtaget… hänga. 

Däremot är stödet för just, tja, innehållsskapare på plattformen jämfört med andra sociala plattformar i praktiken icke-existerande. De funktioner som finns och som man kan köpa sig till handlar fortfarande bara om rekrytering och socialt säljande (med ett stänk företagsegenmarknadsföring). Krattig statistik (VARFÖR är delningsstatistiken begravd tre meter ner?) 

Vore intressant hur LinkedIn exempelvis tagit sig an ett, i brist på bättre namn, influencerprogram. Kanske till och med möjlighet att kunna tjäna pengar på närvaron. 

LinkedIn börjar visa notiser om delningar

Woah. Vilken jävla LinkedIn-influencer jag är. Vilken MAKT jag har! Jag blir alldeles yr.

Klockan sju i morse la jag ett inlägg om ännu en LinkedIn-förändring (i notifieringsfunktionen), där jag bland annat beklagade mig över att tjänsten begraver information om att dina inlägg delas. Finns i inläggstatistiken, men du får ingen notis om att det har hänt.

Två och en halv timme senare ser jag det här bland notifieringarna. Damn it feels good to be a gangsta.

(Med andra ord: inte en dag för tidigt. Obegripligt att det har dröjt så här länge.)

Nu visas omdelningar i LinkedIn-appen

Min influencermakt fortsätter växa. Nu kom delningsnotifieringar även till appen. Men språkligt? Mja, jag vet inte…

Twitter

Twitter släpper labs-app

Vill du vara med och utveckla Twitter? There’s an app för det. Snart. 

De kommande veckorna kommer företaget släppa en betaapp där ”a select group of users” kommer att kunna få ta del av och testa nya funktioner, samt diskutera dessa med andra användare. 

Några av sakerna som testas: 

  • Färgmärkta svar (olika fäger på svar beroende på om de kommer från originaltweetaren, från dem du följer eller dem du inte följer) 
  • Algoritmisk sortering av svar (algoritmer, y’all) 

Skrotande av gilla-ikon och funktion för retweetande eller svar om tweeten kommer som svar på en annan tweet (den meningen är lika förvirrande på engelska…) VD:ns Jack Dorsey har droppat tankar om att gilla-funktionen ska bort för att istället uppmuntra till dialog, så inte särskilt förvånande att det testas. Den andra delen känns däremot lite mer förvånande, men det verkar mesta handla om renodling och kontextutalisering av gränssnittet (syns när de behövs). 

A first look at Twitter’s new beta app and its bid to remain ’valuable and relevant’ | TechCrunch

Twitter has made a name for itself, at its most basic level, as a platform that gives everyone who uses it a voice. But as it has grown, that unique

Bytedance

Bytedance släpper videochattappen Duoshan

Och där kom det som det har spekulerats om: Bytedance, företaget bakom kortvideoappraketen TikTok, släpper en egen chattapp: Duoshan. Ska vara en blandning mellan TikTok och Snapchat.

Positioneringsmässigt är TikTok tänkt för att följa kändisar medan Duoshan är för just privatchattande. Har förstås viktiga saker som effekter och filter för att snazza till sina meddelanden. Fokus är förstås på video. Meddelanden man skickar försvinner efter 72 timmar.

Som konstateras i artikeln delas TikTok-videos ofta i andra plattformar, förstås inte minst till vänner. Här börjar nu Bytedance bygga upp sitt eget ekosystem där TikTok är stället att hitta innehåll som sedan delas med vänner på Duoshan.

Rapporter har visat ungefär samma utveckling i Kina som här hemma: yngre generationer, framförallt dagens tonåringar, hänger allt mindre i sina föräldrars plattformar till förmån för andra. Har ironiskt nog delvis gett Kinas äldsta plattform, Tencent-ägda QQ, lite förnyad energi medan WeChat har börjat känna av tapp i tillbringad tid. Bytedance har snabbt kapat åt sig en stor del av den.

Med tanke på vilket fenomen TikTok är så har Duoshan stor potential att lyckas. Duoshan kan i sin tur också förlänga livslängden på TikTok – genom att tillhandahålla en app som inte är lika trendkänslig som TikTok.

https://techcrunch.com/2019/01/15/tiktok-challenges-wechat/

TikTok har 250 miljoner dagliga användare i Kina

Mer Bytedance-nyheter. Utöver att företaget idag släppt sin egen chattapp (Duoshan) så meddelar Bytedance att TikTok numer har 250 miljoner dagliga användare bara i Kina. Upp från 30 miljoner för ett år sedan. 

Senaste siffrorna har pratat om att TikTok globalt har 500 miljoner månadsanvändare. De flesta förstås i Kina, så det är en stor andel dagliga användare. Och förstås en imponerande ökning. 

Matthew Brennan on LinkedIn: #tiktok #bytedance #字节跳动 #抖音 #douyin | 36 comments

TikTok just announced they have 250 million DAILY active users in China as of Jan 2019. And as you can see from the chart a year ago China daily active users… | 36 comments on LinkedIn

Sök/SEO

Google Maps visar hastighetsbegränsningar och fartkameror

Nya funktioner i Google Maps: hastighetsbegränsningar och varning för fartkameror. 

Följer du vägbeskrivningar kan du också få veta hastigheten på vägen du åker på också du får varning om du närmar dig en fartkamera. 

Lär väl kanske inte finns överallt. Funktionen för fartkameror bygger dessutom på användarrapporter. 

Google Maps wants to help you avoid that speeding ticket

Google Maps users report seeing speed limit and speed trap warnings pop up in the navigation app.

DuckDuckGo byter till Apples kartor av integritetsskäl

Sökmotorn DuckDuckGo går över till Apples kartor via MapKit JS, tekniken för att just använda och bädda in Apple Maps. Anledningen är det som är DuckDuckGo:s signum: värna den personliga integriteten. Bland annat genom att inte spåra användare. 

Nu är DuckDuckGo… lite mindre än Google, så det här lär väl kanske inte skaka dagens internet i grundvalarna. Men det är ändå ett fall framåt för Apples kartor. 

Viktigare för andra företag, inte minst nu när Google har jackat upp sitt, är priset. 250 000 kartvisningar och 25 000 serveranrop kostnadsfritt varje dygn. Inte heller det lär väl få företag att automatiskt kasta ut eventuella Google Maps-integrationer, framförallt inte på Android-sidan, men det blir ändå intressant vilket utrymme Apples kartor kan komma att få utanför det egna ekosystemet. 

DuckDuckGo Taps Apple Maps to Power Private Search Results

We’re excited to announce that map and address-related searches on DuckDuckGo for mobile and desktop are now powered by Apple’s MapKit JS framework.

Detaljhandel/e-handel

Walmart börjar med e-sport för att locka folk till sina fysiska butiker

Och där börjar Walmart med e-sport.

Den fysiska butiken har, efter den totala dödförklaringen för några år sedan, börjat vakna upp igen. Mycket drivet av onlinehandeln – eller snarare av att onlinehandlarna har börjat skapa sig en fysisk närvaro och därmed hjälpt till att visa vägen framåt. Bland de saker som företag med fysiska butiker börjar få kläm på är hur an ska motivera människor att besöka en fysisk plats när stort utbud eller möjlighet att handla inte längre räcker som argument. En annan trend är den utveckling vi ser online: att vara där kunderna är. Cityläge vi passerar på vägen till jobbet snarare än en jätteschabraklåda ute på vischan.

Just dessa jätteköpcentrum har ännu större utmaningar vad gäller deras existens. Vi ser allt mer hur annat än butiker dyker upp där. Coworking-ytor, inte minst. Coworking-ytor som kan driva folk till butiker som ligger i samma komplex.

Walmart, som har haft jätteladan som sitt koncept, har också börjat få ordning på såväl e-handeln som att ge folk anledningar för kunder att besöka de fysiska platserna. Senaste kvartalsrapporterna har visat att båda två ökar (även Target har sett ökning av fysiska kundbesök).

Senaste satsningen för att få folk att komma till butikerna och (även här en onlineparallell) få kunder att tillbringa längre tid där. Det här passar förstås också fint ihop med att Walmart i slutet av förra året lyckades sno Nike från Amazon, efter att Nikes försök att direktförsälja på Amazon inte gett önskat utfall. Nu är det istället Walmart-ägda Jet.com som gäller – en webbplats med en yngre demografi som målgrupp. En grupp som säkerligen också kan vara Nike-kunder.

Köp dina Nike-grejer (och annat) online på Jet.com och besök en Walmart-butik för att spela – eller bara för att hänga med och titta på andra som spelar. Sen är det bara en Twitch-konkurrent som fattas.

Walmart Becomes First Major Grocer Chain To Put Esports Arenas In Its Stores

The intersection of Esports and food is starting to go mainstream, as Walmart is installing gaming centers inside of its stores.

Färgen på varukorgen visar om du vill ha hjälp

Briljant i sin enkelhet. Låt kunderna välja olika färg på varukorgen för att signalera om de vill ha hjälp eller vill vara ifred. Ett alternativ till att göra sjukt stora investeringar i allehanda teknik som ska lista ut om en kund behöver hjälp.

(Okej, att bara försynt fråga är förstås ett annat sätt. Och det blir jobbigt om man kommer på att man behöver hjälp när den svarta korgen är halvfull. Men hej.) (Originalposten på LinkedIn.)

Shop and stop testar självkörande kiosk

Varför ska jag behöva välja vad jag vill ha innan jag får min matleverans? Enter Stop and shops senaste butiksformat. På hjul. 

Den amerikanska livsmedelskedjan blir nästa aktör att erbjuda/testa den här typen av tjänst i samarbete med Robomart. Alltså en självkörande butik/kiosk där du kan välja bland utbudet och betala (à la Amazon Go, med RFID-chip och automatisk betalning). Och när Robomarten behöver fyllas på åker den själv hem till lagret. Alltså en variant av svenskkopplade Mobymart, fast utan möjlighet att gå in i den. Mobymarter, alltså just större, obemannade butiker som kan flyttas dit kunderna är likt en food truck lär väl också bli verklighet på olika håll. 

För, tja, kanske finns lite möjlighet till merförsäljning jämfört med att kunden rationellt plockar ihop en varukorg i sin mobil och får exakt det levererat. 

Robomart. Snart bakom en glassbil nära dig. 

Stop and Shop grocery chain to begin offering ”store on wheels” service

Driverless grocery stores will let customers ”shop at their doorsteps.”

Strömmade medier

Netflix genomför sin största prishöjning någonsin

Hoppsan. Netflix jackar upp priset, rätt rejält. Åtminstone i USA. Den högsta höjningen någonsin för företaget.

Totalt handlar det om prishöjningar över hela abonnemangsbanan med två dollar. Det innebär att det billigaste höjs till 9 dollar i månaden och det dyraste till 16 dollar. De ökade intäkterna ska användas för att finansiera produktionen av eget innehåll.

I slutet av förra året spekulerades det i att Netflix skulle börja känna av hårdare tider. Och då inte så mycket lågkonjunktur som konkurrensen från andra aktörer. Som Amazon Prime-tjänst eller Apples och Disneys kommande motsvarigheter. 

Det sistnämnda kan vara en stor del av huvudbryn för Netflix. Inte så mycket att alla netflixare springande kommer att överge Netflix för Disney som för att Disney i och med den egna tjänsten säger upp avtalet kring Marvel och Star Wars, serier såväl som filmer. Några av de riktigt stora innehållsposterna för Netflix, som nu alltså mer måste fyllas av eget innehåll för att hålla bingetittarna på gott humör. Bara det faktum att Netflix budade sig blodiga för att få behålla rättigheterna till Vänner (!) säger en hel del om läget.

Netflix styrkor och svagheter är ungefär likadana som Spotifys. De är skitbra på att hitta innehåll och tjänster som är bättre än konkurrenternas (förstås mycket tack var sin användning av data), men de har bara en produkt. Företag som Amazon, Apple och Google kan subventionera skiten ur sina videoströmningstjänster och blöda sönder konkurrensen med sina djupa fickor. Det viktiga är att få in användare i ekosystemet för att tjäna pengar på användare på lång sikt. Den lyxen har inte Netflix. Det ryktas exempelvis att Apples videotjänst kan bli kostnadsfri för iOS/macOS-användare. Ett pris som är svårt att komma under. 

https://www.marketwatch.com/story/netflix-raising-cost-to-13-a-month-its-biggest-hike-ever-2019-01-15

Spotify sluter avtal med indiska musikförlaget T-Series

Spotify fortsätter sin jakt på att ragga användare utanför sina kärnmarknader (USA och Europa). Mer specifikt, som så många andra, som sannolikt kommer få allt tillväxtljus på sig efter det att Kina har planat ut: Indien. Nu har Spotify ingått avtal med det indiska film- och musikförlaget T-Series. 

Det här ger Spotify tillgång till hela T-Series indiska låtkatalog. Totalt över 160 000 låtar som finns tillgängliga för Spotify-lyssnare från och med idag (Bollywood-fans, rejoice). 

Satsningen är förstås för att skaffa sig mer lokal prägel i länder de går in i. Samma strategi som exempelvis Netflix har. Lokalt rockar. Behövs inte minst för att ta sig an den lokala konkurrenstjänsten Gaana med sina 80 miljoner användare. 

Som del i krattandet av Indien-manegen släppte Spotify i somras dessutom hubben Desi med musik från just Desi-länder (Indien, Pakistan och några till). Spellistan Desi hits har sedan dess samlat på sig 930 000 följare, vilket får sägas vara rätt imponerande. 

Spotify and India’s T-Series ink a global content deal for over 160,000 songs | TechCrunch

Ahead of Spotify’s entry into the Indian market, the streaming service this morning announced a global content deal with a leading Indian film and music

Spotify växte snabbare under 2018 än under 2017

Lite information kring hur det går för Spotifys tillväxt. Svaret är bra. Och bättre och bättre år för år. 

Spotify meddelade bara förra veckan att tjänsten nu har 200 miljoner användare. Det skulle betyda att användarantalet har ökat med 43-45 miljoner under året (vi lär sannolikt få veta närmare vid nästa kvartalsrapport). Det är fler än 2017 (34 miljoner) och 2016 (32 miljoner). Och det är dessutom en snabbare ökningstakt än båda dessa år. 

Vad gäller betalande användare så hade företaget i slutet av 2017 71 miljoner prenumeranter av den totala användarskaran på 157 miljoner. I förra kvartalsrapporten bedömde Spotify att man skulle sluta på runt 95 miljoner betalande användare på en totalsumma om som sagt 200 miljoner. Det skulle innebära ”konverteringsgrad” på 47,5 %, dvs. nästan hälften, jämfört med 2017 års 45,2 % och 2016 års 39 %. Även här alltså högre andel än tidigare (sannolikt högsta någonsin). 

Hur står det här sig mot några konkurrenter? Tja, andelen betalande lär förstås vara sämre än hos Apple, men det beror förstås på att Apple inte har något annonsabonnemang. Jämför vi med samarbetskonkurrenten Tencent Music så bleknar Spotifys användarsiffra rejält. 700 miljoner användare, men bara runt 15 miljoner betalande (alltså kanske 2-3 %). 

Spotify’s global user base grew faster last year than it did in 2017 – Music Business Worldwide

Monthly active users jumped 43m in 2018 – but subscriber growth is more complicated…

Marie Claire lyfter fram kortvideoströmmare som modestjärnor

Ett tecken i tiden: livsstilsmagasinet Marie Claire lyfter fram tre av liveströmningsstjärnorna på Bytedance-ägda kortvideoplattformen Huoshan. Och som har följarskaror betydligt större än Marie Claires hela läsekrets. Och som alltså därmed lär ha betydligt större makt att påverka kring mode och skönhet än just Marie Claire.

Förstås inte nytt fenomen ens hos oss, men det som skiljer är att plattformarna som lyfts fram är andra än dem vi är vana vid.

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Youtube Music på väg att bli den förinställda musikspelaren i Android

Googles försök att få snurr på sin strömningsmusiktjänst Youtube Music har gått lite… sådär. Men Google är inte sämre än att de kan göra en Apple (här också) och helt enkelt se till att det blir lite enklare att hitta och använda tjänsten. Hur? Genom att göra den till den förinstallerade musikspelaren i (typ) alla Android-telefoner. 

YouTube Music Poised To Replace Google Play As Android Default Audio Player – Hypebot

A look at the under the hood of a recent YouTube Music app update shows strong evidence that Google may be about to make it the default music player within. Continue reading

Youtube inför svajpfunktion för att gå mellan Youtube-klipp

För lite svajpande i ditt liv? Nu börjar det bli möjligt att svepa sig mellan Youtube-klipp åt vänster och höger (navigeringssvajpande snarare än lajksvajpande alltså). 

En rätt naturlig utveckling. Mobildesign och mobilnavigering, även i appar, bär fortfarande (så här ett decennium senare) på en väldigt tung desktopryggsäck. Ju fler som börjar spränga de rätt ofta förlegade mobilinteraktionerna till något som är mobiligt på riktigt, desto bättre. 

YouTube now lets you swipe through videos like Instagram Stories

We’ve all wasted hours watching recommended videos on YouTube, but now the company is making it even easier to procrastinate your time away. Starting this week, you’ll be able to navigate through recommended videos with a simple horizontal

NBCUniversal på gång med egen strömningstjänst

Japp. Självklart är även NBCUniversal på gång med en egen strömningstjänst. Lanseringssikte 2020. Eget och andras innehåll. 

Ännu ett exempel på det jag skrev igår i samband med nyheten att Netflix höjer sina priser: strömningstjänsterna gör nu precis samma sak som skivbolagen gjorde efter att Apple med iTunes visade att det visst går att tjäna pengar på digital distribution av musik. Kapa mellanhanden och släppa tjänst. Men vi lyssnar inte på musik utifrån skivbolag. 

Strömningstjänsterna har lyckats bättre med att profilera sig, men ju fler de blir, desto svårare blir det att skilja dem åt. Och om de har ungefär samma innehåll och ungefär samma pris, då kommer i princip tillfälligheter avgöra vilken vi väljer. T ex om någon är mer integrerad i det ekosystem där vi har allt annat. 

Vi lär alltså se en period med allt fler strömningstjänster som sen slår ut varandra. Efter det kommer vi landa i en eller ett par Spotify för video där alla filmer och serier finns att titta på för en fast månadskostnad – oavsett vem som har skapat innehållet. 

Med andra ord ännu ett område där ett fåtal plattformar kommer att äta upp en spretflora av likartade strömningstjänster. Helt enkelt för att det gör våra liv enklare. 

Baywatch – remastered!

Vikbara mobiler, Vänner, Etch-a-sketch, kassettband, iPod och… Baywatch? 

2019 har rivstartat. Framtiden riktigt rusar emot oss. 

Amazon adds remastered ’Baywatch’ to Prime Video on January 20th

If you’re feeling nostalgic for the 90s, Prime Video may have something you can binge on. Amazon is adding Baywatch — yes, the classic TV series and not Dwayne Johnson’s flick — to its lineup for US, Canada and Australia. You’ll even be able to enjoy the show in all its campy glory in HD.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Googles Interpreter Mode kommer på svenska

Förra veckan sprutade Google ur sig Assistant-nyheter. En av dessa var realtidsöversättingsfunktionen Interpreter Mode – en uppjazzad funktion av det som redan finns i Translate. Prata på, Assistant identifierar automatiskt språket och läser upp översättningen på det språk du vill översätta till. Så länge som det är på ett av 27 språk som Interpreter Mode kommer kunna hantera initialt. 

Nu kommer info om att svenska kommer vara ett av dem. Så har man en Home Hub (ska komma till annat, som Android-mobiler längre fram) kan man se fram emot att funktionen landar under årets första månader. 

Med tanke på den stationära hårdvara som krävs till en början är användningsområden förstås begränsade. Men en hotellreception lyfts fram som förslag på lämpligt ställe. Att se om någon hotellkedja – eller annat verksamhet som behöver hantera många icke-svensktalande (myndigheter? Kanske inte…) hoppar på tåget tidigt. 

How and When You Can Access The Biggest Upcoming Google Assistant Features

Google’s aptly named AI helper, Google Assistant, is poised to have a great year in 2019. Not only will the digital assistant be spreading to numerous

Microsoft splittar upp Cortana och sök i Windows 10

Okej, this is weird. Microsoft kommer att splitta upp sin sökfunktion och sin röstassistent Cortana i Windows 10. Söken ska hantera.. sök (bland filer och dokument) medan Cortana ska göra… Cortana-grejer.

Apple är förstås ett relevant exempel eftersom Spotlight och Siri lever separata liv i macOS. I iOS är de däremot betydligt närmare varandra – och macOS får allt mer av iOS i sig. Söken i iOS är dessutom redan en allt-i-allo-sök, både i och utanför enheten. Microsoft går alltså åt motsatt håll.

Visst. Röstsök kanske är något som används ännu mindre vid datoranvändning och Microsoft ser framför sig att de ska fixa en bättre, dedikerad sökfunktion. Men är det ett område där röstkommandon faktiskt kan underlätta är kontextuellt filsökande. Alltså tala in sina kommandon via naturligt språk snarare än att skriva det.

Ett nästan troligare scenario är att Microsoft på riktigt börjar se slutet för Windows och vill börja rigga såväl sök som sin röstassistent som två produkter som kan säljas och implementeras oavhängigt av Windows.

Microsoft is separating Cortana from search in Windows 10

Microsoft is decoupling Cortana from Windows search in Windows 10. In the next major Windows 10 update there will be separate ways to access text-based search and voice queries

AR/VR

Ändra hårfärg via AR

Ja. Jag erkänner. Jag imponeras rätt ofta enkelt. Saker som i det stora hela inte är jätteavancerade. Men… Det. Här. Är. Så. Jävla. Coolt. 

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Bekvämlighetsekonomin

Rent the Runway släpper egen kollektion

Rent the Runways affärsidé är lika enkel som som tidsenlig: låt människor hyra sina kläder. Kläder som tjänst, liksom så mycket annat nu (finns förstås även andra som har ungefär samma upplägg gällande just kläder). Nu släpper Rent the Runway ännu en egen klädkollektion. Som förstås bara går att få tag i via Rent the Runway.

Rent the Runways upplägg, idé och verksamhet plockar ihop många trender just nu.

Månadsprenumerationstjänst: betala en fast avgift och välj från hela sortimentet, à la Spotify eller Netflix, och likt dessa finns det begränsningar i samtida användningar.

Egen kollektion: Distributionsplattformen skapar eget innehåll för att skilja tjänsten från andra motsvarigheter (även här likt främst Netflix, men även Amazon)

Ständig optimering utifrån datapunkter: Genom hög omsättning på kläderna, och en öppen och naturlig kanal via såväl månadsprenumerationsmodellen som de fysiska paketen, optimerar de löpande sortiment, erbjudande och tjänster utifrån kundåterkopplingen – i förhållandevis korta cykler

Hållbarhet: Minskat slit och släng.

Bekvämlighet: Enkelt att välja, betalningen hanteras i form av löpande prenumeration och enkelt att lämna tillbaka.

Marknadsplats: Blandning av andras och eget material.

Popupbutiker hos andra: Utnyttja befintligt klientel och distributionskanal, samtidigt som samarbetspartnern kan locka nya kunder

Egen butiker: Förutom att se och känna på sortimentet går det förstås att boka tid för att få stiltips och 

New retail: Datadrivet, närvaro online och offline, logistik med andra och att alla delarna ska driva trafik till varandra.

Rent the Runway Launches Exclusive Designer Lines

By offering designers access to customer data – and a cut of the proceeds – the rental platform is further challenging the position of department stores and other multi-brand retailers.

Airbnb går med vinst och räknar att nå 500 miljoner bokningar under Q1

Airbnb går med vinst. Och har gjort det de två senaste åren. Inte så spektakulärt kan tyckas, men som startup med börsplaner är det rätt sällsynt.

Likt Uber börjar Airbnb dela med sig av lite mer finansiell information fast de inte måste för att börja kratta börsmanegen. Fortfarande långtifrån allt, inget om årsomsättning här exempelvis, men lite mer underlag får vi: Airbnb räknar med att nå 500 miljoner bokningar (sedan starten 2008) under det första kvartalet. Det är 100 miljoner fler än när de senaste rapporterade siffror i september förra året.

Q3 2018 meddelade Airbnb att de dessutom hade över 1 miljard dollar i kvartalsomsättning, vilket skulle kunna betyda en helårsomsättning som närmar sig 4 miljarder (kanske över). Värderingsmässigt har jag sett siffror mellan 30-40 miljarder dollar.

No Title

No Description

Pony.ai startar tjänst med självkörande bilar

Waymos tjänst med självkörande bilar i Phoenix, Arizona ska vara världens första kommersiella i sitt slag (om än i liten skala). Men i kulisserna står förstås flera andra och stampar. Här är en till: kinesiska Pony.ai.

Företaget testar nu en apptjänst som gör att användare kan beställa en självkörande bil enligt de vanliga rutinerna. Testet som drog igång i december är rätt begränsat: du kan bara åka till några få destinationer och det går bara att åka från ett ställe. Det är bara bara anställda och ”några särskilt utvalda” som kan använda tjänsten, så i praktiken är det lite skyttelbil för Pony.ai.

Självklart är appen i det här fallet inte en app à la Appstore eller Google Play, utan ett miniprogram i WeChat. Alltså den pluginplattform som gör att användare kan lägga till mer funktionalitet, ungefär som i en webbläsare.

Det är inte Pony.ai som tillverkar bilarna, utan de tillhandahåller bara mjukvaran till fordonen (som kommer från de kinesiska tillverkarna BYD och GAC). Pony.ai angriper alltså området självkörande fordon på samma sätt som Uber (och ju mindre vi pratar om hur det gick, desto bättre. För Uber.)

No Title

No Description

IoT – internet of things

Nike släpper appstyrda och självsnörande smartsneakers

Briljant. Ni vet hur hårt bekvämlighet rockar när vi pratar (digitala) tjänster? Det verkar som att Nikes självknytande skor är på väg att få sig en uppgradering. Knyt skorna – via en app. 

#joråsåatte 

Nu känns steget från att trycka på en knapp på skorna till att trycka på en knapp på sin mobilskärm som en… inkrementell förbättring. Om ens. Därför tror jag att vi nog kan vänta oss något som är snäppet mer wowigt. Åtminstone om man ska tolka reaktionerna i teaservideon. 

Det som skulle få mig att höja lite på ögonbrynen: möjlighet att spara sin snörningsprofil i Nike-appen (så att nya sneakers alltid knyts på samma sätt) och möjlighet till kontinuerlig justering av snörningen. Med andra ord se till att skorna är lika hårt knutna hela tiden så att jag inte behöver tajta till snörningen under dagen. 

Och när det här sedan blir standard på andra slags skor tänker jag att man kan spara profiler för olika slags skor. Och förstås att de sköter snörningen helt själva baserat på detta. Utan manuell insats utöver att stoppa ner fötterna i skorna. 

När jag var lite var det närmaste som fanns kardborreband på Snowjoggers som slutade funka så fort det kom snö på kardborrebanden. Dagens ungdomar är SÅÅÅÅ bortskämda. 

Nike teases self-lacing shoes you can control from your phone

Ahead of the launch of its first self-lacing basketball shoes this week, Nike just posted a major tease to get people hyped. And while we can’t see what the sneakers actually look like, it does appear you’ll be able to adjust their power laces using your smartphone, based on a video featuring various NBA athletes trying them out.

Reportage om Nikes nya självsnörande sneakers

Sugen på att veta mer om nya versionen av Nikes självknytande och appkontrollerade skor? There’s a video for that. 

Korta versionen är att det alltjämt (förstås) är mer en gimmick för technördar än något annat. Men en lite intressant genomgång av själv tekniken i skorna. Inte minst som att det snabbt svishar förbi fler saker som skornas teknik samlar in. Rätt självklara saker som att det finns gyro och accelerator, men ändå. 

Tänker vi lite vidare är tanken om skor som enhet intressant koncept. Att det viktigaste kanske inte blir om det finns en swoosh på sidan, utan om skon har rätt, tja, operativsystem. Eller motsvarande för våra kläder överlag. 

(Roligast i klippet är konstaterandet att: jo, skorna kommer se till att de har tillräckligt mycket batteri kvar för att snöras upp. ”Jag måste ladda batteriet för att kunna ta av mig skorna.”) 

https://www.theverge.com/2019/1/15/18167388/nike-self-lacing-shoes-adapt-bb-smart-bluetooth-app-features-battery-life-price-release-date

Forskare på väg att skapa en dator som fungerar som den mänskliga hjärnan

Nej, jag tänker inte ens låtsas att jag fattar det här. Egentligen. Men det lilla jag tror att jag förstår räcker långt. Forskare som bygger en hjärna. Ja, eller en dator tänkt att hantera input som våra hjärnor gör det. 

Det forskarna mer specifikt siktar på att göra är att bygga ”den första dedikerade neuronätverksdatorn, baserade på den senaste kvantteknologin istället för AI-mjukvara”. Jag antar att det sistnämnda betyder: AI-algoritmer och maskininlärning är bra, men bygger alltjämt på traditionell datorteknik. Alltså de försök att imitera våra hjärnor som vi har levt med under typ 40 års tid. Där en traditionell dator, även superdatorerna, klarar av att hantera av antingen en etta eller en nolla så klarar en kvantdator av tillstånd där ett kommando kan vara både en etta och en nolla samtidigt. 

Schrödingers dator. Som i och med det här ska kunna hantera dubbelt så många processer. 

(Ni som har koll, välkomna att bullshittmäta mig hårt.) 

Nu pratar vi fortfarande om ett projekt som är (minst) ett decennium fram i tiden. Men möjligheterna svindlar. Vad som skulle kunna göras om vi lärde oss bygga ”datorer” som är lika bra som vra hjärnor kan processa och lagra mastodontmycket data sjukt utrymmes- och strömsnålt. 

Human-computer interface. På riktigt. 

https://fossbytes.com/researchers-making-quantum-neural-network-brain/

Bioprinters kan skriva ut reservdelar till en ryggrad

Vi har (hyfsat) länge kunnat ersätta kroppsdelar och organ med mer eller mindre likvärdiga reservdelar. Redan nu används 3D-skrivare för att skapa proteser och leder. Och även om det här kanske kan sägas vara nästa steg så är det här ändå hjärnsmältning på hög nivå. 

Forskare som har lyckats skriva ut ersättningsdelar till en rygrad. Som kan ”skräddarsys” för att pusslas in korrekt, beroende på skada. 

Först skrivs små gelimplantat ut och fylls sedan med neurala stamceller. Även det med hjälp av skrivaren. Efter att ha opererats in i ryggraden (på råttor) så började sedan de nya nervcellerna bygga egna nervbanor. De reparerade alltså själva den skadade delen av ryggradens neverbanor. De växte även samman med råttans egna vävnader för att än mer säkra funktionalitet och kopplingar. 

Sen fortsätter artikeln att berätta att forskare förra året i princip lyckades bio-skriva ut grundelementen för en mänsklig hjärna. 

Okej. Förstås långt kvar till reell och storskalig nytta. Men… 

Wow. Bara wow. 

Bio-Printers Are Churning out Living Fixes to Broken Spines

A new study shows that 3D-printing a section of spinal cord, living cells and all, restored movement in injured rats.

ID-startupen Authenteq tar in fem miljoner dollar

Island i blockkedjehuset! ID-startupen Authenteq har plockat in fem friska dollarmiljoner. 

Vad gör då Authenteq? Företaget ”tillhandahåller en blockkedje-baserad, distribuerad liggare för extremt snabbt ID-verfiering”. Baserat på ansikten, närmare bestämt. (Dessutom har man en anti-troll-produkt för forum: Trollteq. Väldigt många pluspoäng för namnet.) 

Vad det innebär är alltså ID-verifiering som blockkedjetjänst. Tanken är att identifiering för en tjänst i mobilen (lär funka för annat IoT också, som datorer) verifieras via ett block i Authenteqs kedja. På lite Dropbox-manér skapas ett krypterat och lokalt eID i användares mobil och detta speglas sedan ut i kedjan för integration till de tjänster som använder Authenteq. 

Det börjar allt mer bli så att vi själva blir vår säkraste identifierare online, via våra fysiska kroppar. Fler och fler unika biometripunkter (fingeravtryck, ansikte, ögon, öron, röst, puls, kroppsvärme etc.) som kan kopplas samman för att skapa ett unikt ”lösenord” som blir svårt att knäcka. Då blir snarare stället där vår biometri aggregeras den svagaste länken i ID-kedjan. Det är det här lagringssteget som Authenteqs blockkedjelösning ska hantera. 

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Apples HomePod börjar säljas i Kina

Apples smarta högtalare HomePod börjar säljas i Kina nu på fredag 18 januari. Med tanke på att det var just Kina som stod för merparten (all?) av huvudvärken för Apple under sista kvartalet förra året (sämre iPhone-försäljning än väntat som ledde till en vinstvarning inför kommande kvartalsrapporten) så blir det här förstås intressant att följa. 

Hur går det för HomePod-försäljningen annars då? Som alla Apples försäljningssiffror från och med nästa kvartalsrapport: det vet vi inte. Gällande HomePod har det, till skillnad från iPhonen, aldrig kommit några officiella försäljningssiffror i och med att den klumpas i ihop med andra prylar i samma segment i Apples rapporter. 

Inte så att HomePod sannolikt gjort något jätteavtryck så här långt intäktsmässigt, men den är som sagt var en viktig del av Apples framtid. Alltså allting som inte är en iPhone. 

HomePod available in China starting Friday, January 18

HomePod, the innovative wireless speaker from Apple, will be available in mainland China and Hong Kong markets starting Friday, January 18.

Apple kan planera att subventionera Apple Watch för äldre via Medicare

(Kanske) ännu ett hälsoinitiativ från Apple. Företaget uppges föra diskussioner att subventionera Watch via Medicare, USA:s (typ) sjukförsäkringssystem. Närmare bestämt att privata försäkringsförmedlare skulle kunna erbjuda denna typ av rabatt. 

Modell fyra av klockan har funktioner som, som artikeln konstaterar, passar väl för äldre användare. Som EKG och fallvarning. 

Det är i sig förstås en rätt naturlig utveckling. Mycket av dagens tekniska utveckling fokuserar på yngre människor, men de som är gamla nu – och ännu mer förstås kommande år – är människor som tycker att ett uppkopplat liv inte bara är självklart utan också nödvändigt. För den här gruppen kan det nödvändiga också göra skillnad i livskvalitet i ännu högre utsträckning och bokstavligen talat vara på liv och död. 

Det är också ett område som är förhållandevis underexploaterat. På sätt och vis nästan lite tomt. Det kommer ändra sig rejält kommande åren. 

Oldtech. Jättepotential. 

Apple reportedly looking to subsidize Watch with Medicare plans | TechCrunch

If nothing else, the addition of ECG/EKG reinforced Apple’s commitment to evolving the Watch into a serious medical device. The company has long looked to

Apple kan vara på gång med ny iPod Touch

Det här är lite… oväntat. Apple uppges hålla på att ta fram en ny… iPod Touch. (För nytillkomna tittare: det är som en iPhone, minus allt det du använder i iPhonen.) 

Varför? För att locka unga användare. Ja, kanske inte användarna själv. Mer deras föräldrar. Kunna sätta en enklare (och därmed billigare) iPryl i händerna på de minsta så att de är hookade på Apples ekosystem redan från start. 

Känns spontant lite mmmkay, men hej. 2019 har ju så här långt varit all about vikbara mobiler, Etch-a-sketch och Vänner så varför inte? 

Användarna av Apples Health Record nöjda (så här långt)

En av de lite mer okända tjänsterna som Apple släppte förra året var Health Record – företagets satsning på att göra mobilen till din personliga sjukjournal. Med andra ord att information om din hälsa och resultat från undersökningar sparas i din mobil och att vårdinrättningar som är anslutna till systemet (över 100 i USA just nu) kan koppla upp sig till patientinformationen vid behov. Kort sagt ett sätt att decentralisera patientjournaler på ett… centraliserat sätt. 

Nu har den första användarenkäten kommit in. 96 procent av de svarande angav att det var lätt att koppla upp sig mot tjänsten och 90 procent sa att tjänsten ”ökade deras förståelse för den egna hälsan, underlättade dialoger med kliniken och gjorde det enklare att dela personlig hälsoinformation med vänner och familj. Sist men inte minst angav 78 procent att de var ”nöjda med användningen av tjänsten”. 

Bra siffror, med utrymme för förbättring, alltså. Åtminstone baserat på det rätt lilla svarsunderlaget. Undersökningen bygger på de 425 första som aktiverade funktionen, varav 132 svarade (så ändå rätt bra svarsfrekvens). 

Förstås väldigt viktigt för Apple. Dels för deras hälsosatsning, men förstås dels också för tjänstefieringen av produktportföljen. Blir intressant att följa. 

Survey Finds 78% of Patients Satisfied With Apple Health Records at UC San Diego Hospital

UC San Diego Health recently sent an online survey to its first 425 patients who activated Apple Health Records in 2018, and among 132 respondents,…

Ford och Volkswagen samarbetar kring självkörande bilar och närliggande områden

If you can’t beat ’em, join ’em. And then beat alla andra tillsammans. En av de roligaste följderna av techifieringen av världen är alla fascinerande och för bara några år sedan otänkbara samarbeten. Och att företag klarar av att vara konkurrenter och samarbetsparterns samtidigt i allt högre utsträckning – nästan så att det börjar bli mininorm (Konpartners? Samkurrenter? Nyordslistan får steppa in och hjälpa till). 

Som här: mobilitetstillverkarna Ford och Volkswagen har gått ut med en avsiktsförklaring för att ”undersöka möjligheterna” att samarbeta kring självkörande bilar, mobilitetstjänster och elfordon. Och att det kan bli fler områden på sikt om tycke uppstår. 

Ford and VW are considering partnering on electric vehicles

Today, Ford and Volkswagen announced that they partnered together in a ”global alliance” and it includes a deal to explore…

Tesla har tillverkat 1 miljard battericeller

För alla som fortfarande klassar Tesla som ett bilföretag och inte som ett batteriföretag. Gigafactory 1, batterifabriken som Tesla har tillsammans med Panasonic, har nu tryckt ut över en halv miljard battericeller. Enligt bedömningar i artikeln kan det handla om så många som 600 miljoner battericeller – bara för eldriften av Teslas Model 3. Sedan finns förstås övriga delar av Teslas verksamhet som också behöver elförsörjning. 

Gigafactory 1 håller alltså på att bli ett AWS – inte den verksamhet som Tesla är mest kända för, men kanske den del som drar in mest pengar. För likt Amazons AWS kanske det som börjar som en plattform för att hantera ett internt behov också kan säljas externt. Vilket förstås skulle göra Teslas ekonomi… aningen stabilare.

Tesla Gigafactory 1 has already produced over half a billion battery cells

Tesla Gigafactory 1, which produce battery packs and battery cells in partnership with Panasonic, is quickly becoming the automaker’s most…

Håll koll på drönarna runt dig med en app

Japp. Det är klart att det finns en app för att hålla koll på vilka drönare som flyger omkring i din närhet. Inklusive vad deras syfte är (”slå ut flygtrafiken i Europa”). 

Och ja, självklart är Google inblandade. Samarbete med startupen Airmap. Så vi kan väl anta att det kommer att komma en fullständig Maps-version för drönare. Google Drone. 

Finns förstås reell nytta i takt med att även luften börjar fyllas med fler grejer. Ett område där det kan komma att behövs reglering och översyn. Det märkte vi ju inte ens kring det som hände på Gatwick (som sedan dess har skaffat/ska skaffa anti-drönarteknik. Små surface-to-drone-missiler, tänker jag.) 

Drönarledare. Största båset på utbildningsmässor 2023. 

Digitalisering

We Company investerar i matföretag

WeWork gick häromveckan ut med ett namnbyte när man blev We Company. Ett drag för att markera en breddning av portföljen, som numer består av WeWork (för kontorsutrymmen), WeLive (boende) och WeGrow (utbildning). Självklart investerar man också i andra företag, som nu senast Laird Superfood, som gör, tja, supermat. 

Likt många startups är We Companys siffror rätt röda och det blev inte bättre när Softbanks planerade jätteinvestering om 16 miljarder dollar ”bara” verkar bli 2 miljarder efter det att Softbank-investerare slagit bakut när de fick nys om den tunga investeringen. Hitta nya, kreativa sätt att bygga framåt är med andra ord nödvändigt för att hålla alla investerare på gott humör. 

Det We Company gör är det som börjar hända runt coworking-företag. Deras kontorsytor blir lite, tja, Ikea. Tomma köpcenterytor blir exempelvis populära, vilket kan göra det mer attraktivt att ha annan verksamhet där. Typ de ”stödfunktioner” som behövs runt arbetsplatser. Ett annat skäl att ta sig till ett köpcenter alltså. Här är förstås mat en viktig del. 

Kort sagt ser We Company framför sig ungefär det som alla techjättar försöker sig på: skapa ett ekosystem där delarna ska driva synergier och bygga intäktsströmmar mellan del olika delarna. 

WeWork gets into the food business, backing the superfood startup of big wave surfer Laird Hamilton | TechCrunch

WeWork CEO Adam Neumann has been described as an avid surfer, one who has been known to grab his board and go, both in the Hamptons in Long Island, where

Volvo investerar i trådlös-laddning-företaget Momentum Dynamics

Volvo investerar i Momentum Dynamics, en startup som sysslar med trådlös laddning av bilar. Kort sagt möjlighet att klippa kabeln även här. 

I mina spaningar förra veckan skrev jag både om Wattpark, delningstjänst för trådlösa laddstationer, och att Hyundai och Kia testar att låta bilar själva kunna hitta trådlösa laddstationer, ladda sig och flytta på sig när klara. Kort sagt: trådlös laddning av bilar (i många olika former) är ett område vi lär se explodera kommande åren. 

Ja, alltså inte explodera som i… äh, ni fattar. 

No Title

No Description

Mobilt

Googles mobilabonnemangstjänst Fi får stöd för RCS

Nyhet från mobiloperatören Google. Företagets abonnemang/tjänst Google Fi får nu stöd för RCS. Typ sms 2.0. Eller som de flesta kallar det nu för tiden: ”chatt”. Kort sagt en sms-tjänst som har de funktioner som vi vant oss vid via olika chattjänster. 

Google passar dessutom på att jacka upp sina roaminghastigheter för de länder där tjänsten finns. Just roaming är som bekant ett mindre problem inom EU, men för resten av världen (som Fi tänker sig är spelplanen) kan det vara intressant. Människor som reser en massa och vill ha tillgång till roamingfri uppkoppling. (Maxar du på tjänsten med obegränsat antal samta och, typ, obegränsad surf så rusar priset iväg till typ 800 spänn i månaden och inte jättemycket billigare om du cappar ditt datatak.) 

Däremot, som konstateras, har RCS-standarden inte stöd för krypterad kommunikation. Och på sätt och vis värre: i och med att Google håller på att skrota de chattjänster som har haft detta så innebär det att Google inte kommer erbjuda någon krypterad kommunikationsapp på Android. Åtminstone inte för tillfället. Okej, nu är det kanske inte Googles chattjänster som de flesta använder på Android och sms läcker redan som såll, så i det stora hela kanske ingen jätteskillnad. Men ändå. 

Apple lär ju jubla, om inte annat. 

RCS Chat is launching on Google Fi

Alongside faster international LTE data

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 35 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Nyheten att Electrolux stoppar in Google Assistant i sina smarta köksprylar fick den här artikeln att bli aktuell igen.

Amazon – din nästa hyresvärd?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Watch rullas ut globalt

Efter ett års betatestande (okej, ett år som tjänst bara tillgänglig i USA) rullas Facebooks Youtube-/Netflix-konkurrent Watch idag ut globalt. Kommer alltså finnas tillgängligt på alla marknader. Komplett med annonsvinstdelningssystemet (innehållsskaparen får 55 procent av annonsintäkterna i samband med Watch-klipp – Facebook tar resten. Får Appstore att nästan kännas billigt).

Finns förstås en hake: just annonsfunktionen kommer inte att lanseras överallt. Tvärtom bara i ett fåtal länder utöver USA. Kommande veckorna kommer ytterligare ett tjugotal plus länder att få tjänsten. Bland annat några europeiska länder. Sverige ska vara ett av dem.

Nu när Facebook börjar sin "tv-kanalsatsning" på riktigt blir det intressant att se hur det går. Watch är tänkt att ha "proffsmaterial" medan IGTV ska vara användargenererat proffsmaterial (innehållsstjärnor). Att se hur användarna kommer se på de tankarna.

https://venturebeat.com/2018/08/29/facebook-watch-on-demand-video-platform-launches-globally/

Facebook testar A/B-testverktyg för poster

Facebook kan vara på gång att göra publicister på bättre humör. Företaget har testat ett realtids-A/B-testverktyg för organiskt innehåll. Möjlighet att testa upp till fyra versioner av ett inlägg och testa vad olika rubriker, texter och bilder påverkar spridning. Mer specifikt få prognos kring interaktioner och klick.

Testet är begränsat till inlägg som driver trafik till publicisters externa webbplatser, inte Instant Articles, så Facebook siktar verkligen på att göra publicisterna glada.

Continuing charm offensive, Facebook creates tool to boost news publishers' reach on the platform

Facebook has been testing a tool with five publishers including BuzzFeed to help them improve their reach on the platform.

Facebook släpper Shopify-integration för Marketplace

Nytt intressant samarbete från Facebook. På gång med Shopify-integration på Marketplace. Med andra ord så att Shopifys kunder får tillgång till Marketplace via Shopify-plattformen.

Shopify håller på att bli en riktig storspelare snäppet under Amazon bland mindre och medelstora företag. En e-handelsplattform som gör det möjligt att dra igång sin egen webbshop med minimal insats. Kan bli en rejäl boost både för Marketplace och Shopify-kunder om det blir snurr på Facebook-affärerna.

Ad buyers are still cool on Marketplace, but Facebook's recent moves could change that

Facebook is working with e-commerce providers like Shopify to get more retailers onto Marketplace.

Instagram rullar ut sin verifieringstjänst

Sugen på att bli verifierad Instagrammare? Nu börjar Instagram rulla ut den verifieringsansökansprocess som annonserades för ett tag sedan.

https://mashable.com/2018/08/28/how-to-get-verified-on-instagram/?1

Instagram på gång att få sponsrade enkäter

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Instagram has sponsored polls just like Facebook nowH/T @katairobi pic.twitter.com/WnTDykYkAs / Twitter"

Instagram has sponsored polls just like Facebook nowH/T @katairobi pic.twitter.com/WnTDykYkAs

Snapchat

Snapchat släpper Bounce – gör loopade kortvideos

Snapchat goes Boomerang. Ny funktion: Bounce. Möjlighet att göra loopande video från en snap. Dessutom blir Snapchat lite mindre försvinnande. Möjlighet att spara en chatt i upp till 24 timmar (så länge som det är en en-till-en-chatt). Funktionen går att aktivera per chatt.

Snapchat Is Launching A New Video Playback Feature To Get You Back-To-School Ready

Hot off the presses, Snapchat is rolling out a brand new way to edit your video Snaps. Snapchat's new "Bounce" feature is here to help you relive all your best moments, over and over again. The social media app announced the new feature, in addition...

Snapchat kan vara på gång med popupbutikfunktion

Potential att kunna bli stort: Snapchat kan vara på gång att släppa Bitmoji-kläder. Och kanske långt viktigare: en butiksfunktion. En funktion att kunna visa upp en inbyggd e-butik, alltså. Med möjlighet att ha olika avdelningar.

Det här skulle förstås kunna användas lite som Facebooks Dynamic-annonsformat. Ladda upp produkter så att användare kan titta igenom produkter direkt i annons. Och det är förstås möjligt att den här funktionen inte alls kommer. Och att kläderna bara är mockups för att illustrera funktionen.

Men om man slår ihop det här med funktionen med uppgifterna att Snapchat håller på att ta fram en bildsökfunktion tillsammans med Amazon, så, tja…

Nick Aguirre on Twitter: "NEWS: snooping around Snapchat's newest beta release today & stumbled across this (Snap accidentally included) when I tapped on Snap Store in settings. Looks like Snap's thinking about Bitmoji apparel (button is inactive) & is testing scrollable stores with multiple sections pic.twitter.com/wfLWiiyg9J / Twitter"

NEWS: snooping around Snapchat's newest beta release today & stumbled across this (Snap accidentally included) when I tapped on Snap Store in settings. Looks like Snap's thinking about Bitmoji apparel (button is inactive) & is testing scrollable stores with multiple sections pic.twitter.com/wfLWiiyg9J

LinkedIn

LinkedIn lägger till automatiserad budgivning av sponsrat innehåll

Nu har även LinkedIn lagt till stöd för automatiserad budgivning för sponsrat innehåll. Som LinkedIn konstaterar "Automatically adjust the bid to get the most clicks for your budget". Med andra ord outsourca annonseringsoptimeringen till LinkedIn. Ja, delvis åtminstone.

LinkedIn Adds Automated Bidding for Sponsored Content

LinkedIn has added a new automated bidding option for Sponsored Content to help optimize performance.

Twitter

Twitter testar trådade diskussioner och onlinestatus

Twitter vill bli chattigare. Nu testar man trådade diskussioner snarare än den vanliga tweetuppställningen. Dessutom testas visning av onlinestatus.

Tja, om alla andra kan, kan också Twitter. Typ.

Twitter is testing threaded replies and status indicators

Twitter is apparently testing threaded replies and status updates. They could make Twitter feel a lot more like Facebook.

Övrigt sociala medier

Zidan Duanxing – ny chattapp

Känns WeChat lite för mainstream? Säg hej till Zidan Duanxin, senaste kinesiska meddelandeappen. En app som blev den mest nedladdade gratisappen i kinesiska Appstore på fyra dagar. Och företaget bakom har dessutom precis plockat in sin första finansieringsrunda (om 22 miljoner dollar).

Nu tror inte ens Zidan-skaparna att de kommer att knuffa WeChat av tronen nästa vecka, tjänsten är en WeChat 1.0. Meddelandefunktion och inte så mycket mer. Zidan satsar på att det finns användare som vill ha en enklare app för sitt chattande.

Men Zidan kan också vara på gång med ett Alibaba/Alipay-samarbete och då blir det förstås en helt annan nivå på saker och ting. När det handlar om den sociala biten är Alibaba hopplöst efter Tencent. Men med Alibabas i ryggen skulle Zidan kunna bygga på med fler funktioner à la WeChat - kopplade till Alibabas alla tjänster.

https://bit.ly/2C4VEnw

Snapchat går om Facebook i Storbritannien bland unga i år?

Kommer Snapchat ha fler användare i åldersspannet 18-24 år än Facebook i Storbritannien i slutet av året? Det är åtminstone vad eMarketer bedömer. Trots att Snapchat senaste kvartalsrapporten rapporterade minskade användartal för första gången sedan starten. Delvis kan anledningen till att Snapchat går om vara minskande användartal för Facebook i det åldersspannet.

Och då lär väl dessutom fortfarande Snapchat vara ännu starkare bland de yngre tonåringarna. The Facebook Nevers. Sen kan man förstås diskutera hur mycket never de är med tanke på att även Instagram trots allt är starkt här.

Att se om den här prognosen stämmer.

More young people will use Snapchat than Facebook by the end of 2018

Snapchat's user base will overtake Facebook's among 18 to 24 year-olds in the UK before 2018 is out.

 

Sök/SEO

Google lägger till fler funktioner till sina hotell- och flygbokningstjänster

  • Google Trender har fått ny avdelning för semesterresor. Se utveckling för flyg- och hotellpriser runt (än så länge) några få högtider) och - lite mindre självklart - tips på vad man kan göra vid destinationen
  • Google Flights börjar ge användare tips om när priserna de ser är ovanligt lågt, normalt eller ovanligt högt, baserat på historisk data. Man kan även få tips på destinationer som ligger prismässigt bra till när man vill resa.
  • Prisutveckling och prisjämförelser i hotellbokningstjänsten

Google fortsätter alltså sin satsning på att bli den enda webbplatsen du behöver.

Google Adds Price Insights to Hotel & Flights Searches

Ahead of holiday travel season Google is making an effort to keep searchers informed about price changes to popular destinations.

Google släpper Ad Strength – förhandsbedömning av annonser

Google rullar ut Ad Strength - verktyg för att hjälpa annonsörer få förhandsinfo hur bra deras annonser är. Annonser klassas från ”poor” till ”excellent”. Förutom ett betyg får man också tips på förbättringar, som att skruva på rubriken eller göra beskrivningstexten vassare.

Google Measures Effectiveness of Ads With New 'Ad Strength' Indicator

Google has introduced a new tool for helping advertisers measure the effectiveness of their ads before they go live.

Google testar organisk produktkarusell

Det här är ett väldigt intressant test från Google. Jag antar att det var ett test, eftersom jag bara sett det en enda gång (tidigare i somras). En produktkarusell direkt under huvuddomänträffen i sökresultatet. I det här fallet: jag sökte på ”Systembolaget” och specifika produkter visades direkt under internlänkarna.

Jag vet inte hur produkterna plockades upp och totalt innehöll karusellen sex produkter. Det intressanta är att datumen under produkterna inte var dagen när produktsidorna först dök upp på webbplatsen, utan säljstartsdatumet (sju dagar efter det att produkterna dyker upp på systembolaget.se).

Vad det handlar om är organiska shoppingannonser (typ). Att ta delar av en webbplats produktkatalog och lista den direkt i sökresultatet. Helt i linje med Googles strategi att göra Google till den enda webbplats du behöver.

Den här funktionen skulle dessutom kunna hamna mittemellan Facebooks produktkatalogannonsformat och Google Poster. Med andra ord att företag kan posta produkter direkt till sökresultatet för de användare som specifikt söker efter företaget. Kan förstås också vara som övrigt innehåll att Google plockar ut välbesökta produkter, men jag skulle tro att det här skulle kunna vara tänkt för mer aktiv användning.

Sökresultat med organisk produktkarusell

 

Detaljhandel/e-handel

JD.com börjar med hotellrumsshopping

Ännu ett intressant initiativ från kinesiska JD.com: hotellrumsshopping. Med andra ord: butiken kommer dit du är - även när du är på resande fot.

JD har slutit avtal med några hotellkedjor som kommer få ha JD-produkter i hotellrummen. Prylarna kan användas direkt i hotellrummen och om man gillar dem kan man QR-kodsskanna det man är intresserad av och få leverans hem - eller direkt till hotellrummet. Det kommer även finnas JD-smarthögtalare i rummen.

Ett rätt briljant sätt att få in en fysisk butik i en boendemiljö. Blir spännande att följa.

https://internetretailing.net/themes/themes/chinese-retailer-jdcom-enables-travelling-customers-to-shop-their-hotel-room-via-mobile-18309

Ikea öppnar popupbutik i WeChat

Från och med idag har Ikea en ny digital popupshop i Kina. Var? I WeChat, förstås. Kommer ligga uppe till may nästa år med växlande produkter och teman.

Med andra ord en rätt lång popupperiod. Ikea har såväl ett officiellt konto som ett miniprogram i WeChat, så jag är lite osäker på hur det här är i relation till dessa (att själv försöka lista ut saker i WeChat är förenat med vissa... språkbarriärer).

Känns som att popupbutiken snarare handlar om ett annonsformat, dvs. en kanal utanför Ikeas "egenägda" WeChat-närvaro. Nån som har bättre koll?

Make the most of your professional life

No Description

 

Strömmade medier

Google gör det enklare att hitta rätt strömningsapp

Avdelningen: "det där hade jag kunnat komma på". Löjligt enkelt, löjligt smidigt - och förstås löjligt självklart. Få tips om vilken strömningsapp du ska ladda ner baserat på det du vill se.

Med andra ord: gå till Google Play och skriv in vilken film eller serie du vill se och Google listar apparna du behöver för att kunna se den.

Eftersom vi ännu inte fullt ut har fått ett Spotify för strömmad video så måste vi först veta vilken tjänst som har vilket innehåll (ja, om vi inte bara vill ha "nåt att titta på"). Lite som när Apple visade skivbolag att vi är beredda att betala för digital musik om man gör det tillräckligt enkelt för kunden att hitta och betala. Skivbolagens reaktion? Aha! Varför ska vi ha en mellanhand - vi öppnar en egen butik!

Det gick sådär. Helt enkelt eftersom vi inte tänker "undrar vilken ny bra musik Sony har släppt idag" när vi vill lyssna på musik.

Känns förstås som ett rätt knasigt resonemang, men det är nära nog precis så det är med videotjänster. Det här är ett steg från Google att göra det de egentligen alltid ha gjort: eliminera varumärket ur ekvationen. Det är inte det vi är intresserade av som kund. Det är innehållet eller produkten. Inte vem som säljer den.

Find the right streaming app for whatever you want to watch with Google Play

The Google Play store has a nifty feature that should make it a whole lot easier to stream your favorite movie or TV show.

Amazon kanske släpper annonsfinansierad gratisvideotjänst

Amazon är kanske på gång med ännu en videosatsning. En satsning som enligt uppgift heter ”Free Dive”. Och det sammanfattar rätt väl vad det handlar om: en annonsfinansierad strömningstjänst frikopplad från Prime. LIte intressant så är det Amazon-ägda filmsajten IMDB som arbetar med lösningen.

Nu verkar det inte som att det är en kanal som blir ännu en plattform för helt nya Amazon-serier. Istället verkar det bli strömningstjänsternas sommar-tv-tablå: repriser. Rättigheter till tv-serier som redan har sänts av andra nätverk.

https://www.theinformation.com/articles/amazon-plans-new-video-app-latest-step-into-tv-ad-market

Mer information om Disneys kommande strömningstjänst

Lång artikel om hur ett antal spelare ser på strömmande video. Det som framförallt är intressant är att artikeln bjuder på fler detaljer kring Disneys kommande strömningssatsning.

  • Namnet verkar bli ”Disney Play” (det var… kreativt)
  • Man kommer inte matcha ”tsunamin” av originalinnehåll som Netflix spottar ur sig
  • Man kommer heller inte dra tillbaka Disney- eller Fox-innehåll (Disney i full gång med att köpa upp 21st Century Fox från andra tjänster. Ja, utom just Netflix då.
  • Innehållsfattigare än Netflix och därmed också billigare, tydligen. Kommer sannolikt hamna prismässigt under Netflix.

Det som är lite intressant med Disney är att de gör tvärtemot de andra stora spelarna på strömningsarenan just nu. Gemensamt för nästan alla är att de är distributionsföretag som upptäckt att det är dumt att betala någon annan för innehållet man distribuerar. Kort sagt är man i full gång med att köpa upp innehåll.

Disney är ju innehåll och är nu i färd med att skaffa sig en egen distributionsplattform på ett sätt de aldrig har haft tidigare. Kort sagt oprövad mark. Enligt artikeln är Disney därför intresserat av att köpa satellitoperatören Sky. Men uppköpet av 21st Century Fox innebär också att Disney blir majoritetsägaren i Netflix-konkurrenten Hulu.

Även Hulu har skapat innehåll (som hyllade The Handmaid’s Tale) och har alltså erfarenhet av den här typen av plattform. Och det betyder förstås att Disney också köper know how och teknik för sin strömningstjänst (plus förstås marknadsföringsyta mot de befintliga användarna) istället för att behöva börja från scratch.

How Hollywood Is Racing to Catch Up With Netflix

The struggle to connect with consumers and compete with Netflix is driving the strategy of traditional conglomerates.

Youtube släpper välgörenhetsfunktioner

  • Donationskampanjer: Innehållsskapare och registrerade välgörenshetsorganisationer kan skapa och bädda in kampanjer i anslutning till videos och liveströmmar.
  • Delade donationskampanjer: samma som ovan fast flera innehållsskapare eller organisationer kan gå samman i en gemensam kampanj.
  • Kampanjmatchning: Funktion som gör det möjligt att uppmana andra att matcha en donationskampanj.
  • Super Chat for Good: Super Chat-funktionen, fast pengarna som kommer in istället går till ett välgörande ändamål som innehållsskaparen väljer.

De flesta är betaversioner som testas i USA och Kanada.

Introducing YouTube Giving: New tools for charitable giving on YouTube

LoveArmyMexico, Cards Against Humanity LIVE, Dancember, Project for Awesome, Pride Live. From live streams to community campaigns, it's humbling to see how creators around the world use YouTube as a platform to bring together communities and champion the causes they care about.

Youtube rullar ut annonser som inte går att hoppa över till fler innehållsskapare

Underbart. Youtube rullar ut reklam som inte går att hoppa över till fler innehållsskapare. Del av en rätt trist utveckling just nu.

YouTube's non-skippable ads are coming to more video creators

Starting next week, you might come across more YouTube ads that don't come with the option to skip to the video you want to watch. The video-sharing website has announced through its official Creator Insider account that it's rolling out non-skippable ads to all the channels that can already monetize their videos.

Youtube släpper funktion för att se hur mycket tid du lägger i tjänsten

En av sakerna jag inte såg komma som trend 2018: att alla företag vill berätta för oss hur mycket tid vi lägger i deras tjänster. Apple, Facebook, Instagram, Twitter - och nu Youtube.

Gällande Youtube så låter det som att de stoppar in en lightversion av Google Analytics. Det som är lite intressant är att Youtube Music och Youtube TV inte ingår i totalen. Vill man vara elak skulle man kunna gissa att Google inte tar med dem eftersom de inte tror att de påverkar totalen särskilt mycket…

Det jag verkligen skulle vilja veta, men som vi nog aldrig kommer få info om, är hur mycket tid vi lägger i funktionerna som talar om för oss hur mycket tid vi lägger.

YouTube Get Easier To Track Video Watching With "Time Watched" | Digital Trends

Google is making it easier to track how long you spend watching videos on YouTube. It has updated the YouTube app on Android and iOS to now feature a new Time Watched section, which tells you how long you've spent watching videos over the past week, and offers settings to tweak your watching habits.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant lär sig förstå två språk samtidigt

Google Assistant blir ännu smartare - och kommer kunna förstå två olika språk som pratas om vartannat.

Det här är sådär jobbigt självklart att en röstassistent också ska kunna förstå olika språk - utan att man måste mecka med inställningar. En av de absolut mest störiga sakerna med att skriva i mobiler (ja, eller rättstavning över huvudtaget) är att det alltid bara fungerat med ett språk i taget. Med tanke på hur världen blir allt mindre så är det ett helt logiskt att också våra assistenter ska fungera sömlöst även språkmässigt.

Kommer dock bara fungera med totalt fem olika språk, men stöd för fler är på gång kommande månader.

https://mashable.com/2018/08/30/google-assistant-bilingual/

Alexa får stöd för att kopplas till rörelsesensorer

Alexa får möjlighet att bli ännu smartare. Amazon släppte idag ett nytt API som gör att Alexa kan kopplas ihop med exempelvis rörelse- och fönstersensorer. 

Det här innebär bland annat att Alexa kommer kunna göra saker baserat på rörelse. Som att släcka lampor om ingen rört sig i rummet på ett tag. Men också göra det möjligt att ställa frågor som ”stängde jag sovrumsfönstret”?

Men inte bara det. De nya färdigheterna kan förstås också kopplas till Alexa-rutiner och därmed IFTTT:as att göra saker som att spela din favoritlåt när du kommer hem. (Min robotdammsugare kan spela valfri låt för mig när den har dammsugit klart. Just sayin.)

Det sistnämnda kommer säkerligen framöver att kunna bli ännu smartare. Så att vi inte behöver säga åt vår digitala assistent att dra igång en viss spellista eller spela låtar i en viss genre – utan bara säga ”spela musik”. Baserat på vår sinnesstämning (som assistenten självklart har koll på via all möjlig biometri, hur vi uttrycker oss i våra chattar eller bara röstens läge) kan den spela precis den musik och precis de låtar vi behöver just där och just då. 

https://venturebeat.com/2018/08/28/alexa-can-now-play-your-favorite-song-when-you-walk-into-a-room/

Google Assistant flyttar in i Electroluxs ugnar

Electrolux fördjupar samarbetet med Google. Googles digitala assistent kommer att kunna användas för att kommunicera med Electroluxs smarta köksprylar. Först ut: ugnarna.

Förstås helt i linje med utvecklingen. Det som däremot kommer bli intressant i takt med att vi kommer att kommunicera med allt fler prylar runt om oss är vilken mjukvara som kommer att bli basen. Med andra ord: om det är något som kan bryta iOS och Androids dominans över våra uppkopplade liv.

Vi kommer förstås använda våra mobiler (ett tag till) för att kommunicera även med smartprylarna, men dagens operativ är mycket kopplade till grafiska gränssnitt och ikoninteraktion. Fler gränssnitt via andra sinnen än bara ögon ändrar på det. Något helt annat än det som iOS och Android byggdes för.

Google är redan på gång med ett nytt operativsystem, Fuchsia, som ingen är helt säker på vad det ska användas till. Som en Google-only (typ) ersättare till Android eller basen för ett IoT-ekosystem.

När det gäller prylar i våra hem har Samsung ett försprång före såväl Apple som Google och när det handlar om röststyrning har förstås Amazon redan byggt upp ett eget ”röstoperativ”. Ett röstoperativ som kanske rentav kommer komma förinstallerade i våra hem.

https://www.electroluxgroup.com/en/electrolux-expands-smart-appliances-collaboration-with-google-26049/?1

Baidu släpper AI as a service-plattform för små och medelstora företag

Ännu en techjätte släpper en AI as a service-tjänst: Baidu, Kinas sökjätte. EZDL, som plattformen heter, ska likt några andra som släppts vara typ en dra-släpp-tjänst för att bygga och släppa AI-lösningar. Utan att skriva en enda kodrad.

EZDL vänder sig till små och medelstora företag, med andra ord de som inte kommer snickra ihop en egen AI-farm på baksidan. (Baidu släppte Baidu Brain, enterprise-motsvarigheten, redan för två år sedan.) Plattformen har tre huvudfokusområden: bildklassificering, objektidentifiering och ljudklassificering. Med andra ord känns det rätt shoppingtungt, även om det förstås finns fler användningsområden.

Det som sticker ut lite är ljudklassificeringsspåret, men är förstås helt i tiden när röstinternet börjar varva upp.

https://venturebeat.com/2018/09/01/baidu-launches-ezdl-an-ai-model-training-platform-that-requires-no-coding-experience/

 

AR/VR

Apple söker AR-personal till Apple Maps?

Häromdagen kom uppgifter att Apple har köpt ett företag inriktat på AR-teknik, mer specifikt glasögon. Nu kommer mer AR-nyheter – att Apple har haft ett antal jobbannonser ute, kanske tänkta att stärka upp Apple Maps-teamet.

Två saker talar för det här: dels förstås att Apple uttalat satsar stort på AR och dels att det också kommit uppgifter om att Apple är på gång att helt bygga om sin karttjänst, mer eller mindre från grunden. Den har blivit avsevärt mycket bättre jämfört med starten, men har fortfarande en bit kvar till Google Maps.

Om Apple lyckas sy ihop ett riktigt AR-paket med karttjänst, vassa vägbeskrivningar och AR-glasögon (ja, och förstås i mobilen) så kan det bli ett riktigt lyft och göra vägbeskrivningar både mer relevanta och säkra (inget mer ”cykla norrut” eller titta ner i mobilen för att se vart man ska). Men sen finns förstås andra möjligheter också: att kunna få in marknadsföringsmöjligheter ännu bättre i karttjänster. 

Blir spännande att se vart det här tar vägen.

https://www.digitaltrends.com/computing/apple-maps-augmented-reality/

Belöna din Google Assistant med en dansande streckgubbe

Briljant! Ni som varit med ett tag minns de dansande blommorna. Ställ dem framför en högtalare och de dansar i takt till musiken. Här kommer den uppdaterade versionen: en röststyrd, dansande AR-streckgubbe.

Bästa argumentet jag sett så här långt för att investera i en Google Home.

Draw & Dance: Voice-controlled AR Assistant

No Description

 

IoT - Internet of things

Zozosuit - dräkt som mäter kroppsmått för att underlätta onlineköp av kläder

Ha! Fabulous! Hur mäter man kundernas kroppsmått om man är en e-handlare? Om man är Japans största mode-e-handlare Zozotown tar man fram en appkopplad dräkt som mappar kroppen och samlar in exakta mått. Sedan får du som kund måttsydda kläder utifrån dina mått.

Så här långt (sedan i våras) ska sisådär en miljon Zozosuits ha skickats ut (företaget siktar på 10 miljoner till 2019). Dräkten är gratis, även om frakt kan tillkomma för vissa länder. Och Sverige är ett av de 72 länder som Zozotown skeppar till. Så nu tycker jag att någon beställer en Zozosuit och LinkedIn-berättar hur bra den är.

Briljant koncept, oavsett.

No Title

No Description

Trollteq – blockkedjebaserad ID-tjänst

I dessa trolltider - hur kan man säkerställa att en användare är den hen är och fortfarande låta användare skapa anonyma konton? Isländska Authenteq kanske är något på spåren med sin tjänst Trollteq.

Trollteq bygger på att en användare tar en selfie som sedan jämförs med bilden på någon slags officiell ID-handling. Användaren kopplas till kontot och enheten och ”medlems-ID:t” lagras krypterat via blockkedjeteknik. Identifiering sker via den lagrade identiteten.

Om en användare missköter sig och blir utsparkad så kan hen inte skapa en ny, efter ansiktet har ”förbrukats”.

Trollteq är tänkt att kunna användas som inloggningsmotor, lite som Googles eller Facebooks.

Authenteq launches identity management blockchain Trollteq to combat trolls and harassment - SiliconANGLE

Authenteq launches identity management blockchain Trollteq to combat trolls and harassment - SiliconANGLE

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber satsar på cyklar och scootrar istället för bilar

Nu går Ubers VD Dara Khosrowshahi ut och bekräftar det som varit på gång rätt länge: de ska satsa mer på på elektriska scootrar och cyklar och mindre på bilar. Uber, liksom i princip alla andra bildelningsföretag (som Didi Chuxing och Lyft) och traditionella biltillverkare.

Anledningen är förstås att bilen, vara sig den är elektrisk eller självkörande, inte löser det främsta grundproblemet i (stor)städer: bilen är ett extremt ytineffektivt färdmedel. Blir förstås något bättre med delningsbilar och självkörande bilar inte som större delen av tiden står still och tar upp yta man kunde bygga bostäder på - men, även dessa tar mycket transportyta.

Eller som Khosrowshahi konstaterar: "During rush hour, it is very inefficient for a one-tonne hulk of metal to take one person 10 blocks".

Amen to that.

Uber 'to focus on bikes over cars'

The ride-hailing firm says it will put more emphasis on bike hire, even though it could hurt profits.

AutoX testar matleveranser med självkörande bilar

Ännu en spelare på arenan för matleveranser via självkörande bilar: AI-företaget AutoX.

Tillsammans med GrubMarket och lokala matföretag, genomförs nu en försök i San José där kunder kan få sin matbeställning levererad via en självkörande bil. AutoX själva konstaterar att de bygger en självkörande tjänst, inte en bil. Med andra ord är tanken att tekniken ska kunna stoppas in i vanliga bilar snarare än att man bygger en leveransbil byggd för ändamålet. 

Som kund är det bara att öppna bakluckan och ta sin beställning. Det intressanta, och smarta, med AutoX lösning är att bilen när den rullar upp med sin beställning också rullar ner baksidorutan, där det finns mer saker att köpa utöver beställningen. Impulsmerförsäljningsmöjlighet i den självkörande leveransen alltså. Ett sätt att flytta över en av de stora fördelarna i fysiska butiker till e-handelsleveranssteget.

The world's first self-driving grocery delivery cars are on roads in San Jose

"Last-mile delivery for grocery and food will be faster and cheaper enabled by self-driving cars."

Swimmingpool as a service

Swimply. Swimmingpool as a service. Förstås.

Swimply Lets Pool Owners Rent Their Pools by the Hour | Digital Trends

Ready to host a pool party but you don't own a pool? Check out Swimply, an online marketplace where pool owners rent out pools by the hour. Operating with a model similar to Airbnb, Swimply lets renters search by city and available dates, and view pictures, details, pricing, and rules for a great pool party.

 

Mobilt

Apple kräver integritetspolicy för alla appar från och med oktober

Nu börjar Apple kräva integritetspolicy för alla appar som laddas upp eller uppdateras från och med 3 oktober.

Det som mer specifikt kommer att krävas för Appstore-distribution därefter är:

  • Vilken data som samlas in, hur datan samlas in och hur datan används
  • Säkerställa att alla tredjepartstjänster man använder (som Google Analytics) också lever upp till villkoren
  • Beskriv hur länge datan sparas/när den raderas, beskriv hur en användare kan säga upp samtycke och begära att sparad data raderas

Precis när man trodde man fått en GDPR-paus. Har man inte haft den här infon i Appstore sedan tidigare är det alltså hög tid att ta tag i det nu.

All New and Updated App Store Apps Required to Have a Privacy Policy Starting October

Apple has announced that, starting October 3, 2018, all new apps and app updates will require a privacy policy in order to be submitted for...

Gboard blir trespråkigt

JAAAAAAA!!!! Häromdagen uppdaterade Google sin röstassistent så att den ska kunna hantera två språk samtidigt, utan att behöva ändra inställningar. Konstaterade när jag skrev om det att en av de mest irriterande grejerna med rättstavning och autocomplete är att de bara fungerar med ett språk i taget (och har alltid gjort, egentligen). Gäller förstås inte minst mobilernas tangentbord.

OCH NU HAR GOOGLE ÄVEN GJORT SITT MOBILTANGENTBORD TVÅSPRÅKIGT!!!

Man som jublar i bil

Ja, eller trespråkigt till och med. Upp till tre språk kan läggas till. Och ja, morse är fortfarande ett av dem.

Gboard har blivit ett funktionsmässigt powerhouse och sopar i mångt och mycket banan med Apples eget (med några iOS-begränsningsundantag). Önskar verkligen att Apple skulle sno rätt friskt från det. Många smarta funktioner och integrationer.

Men förutom att det är en bättre upplevelse så är Gboard också ännu ett exempel på att allt mer innehåll och funktionalitet som tidigare krävde att man gick till en webbplats flyttar allt längre in i vår hårdvara. Att mobilens operativ allt mer blir en one stop shop.

(Och ja. Ibland krävs det inte så mycket för att jag ska bli omotiverat glad.)

Uppdateringinformation om Gboard

Gboard får egna bitmojis

Ha. Förstås. Nu har även Gboard, Googles mobiltangentbord, fått en egen bitmoji. Ta en bild av dig själv och låt Gboard förvandla dig till en Gboard-avatar.

Ifall ni undrar vad Google använder all sin AI-processorkraft till.

Bortsett från att, tja, det väl var lite oundvikligt så är det också del i trenden att allt mer funktionalitet flyttar allt längre in i vår hårdvara.

Gboard-bitmoji

 

 

Ekonomi och finans

Google Tez blir Google Pay – och får stöd för mikrolån

Ett år har gått sedan Google släppte betalappen Tez i Indien. Sedan dess har appen fått meddelandefunktion och möjlighet att betala vardagsräkningar. Totalt har den laddats ner 55 miljoner gånger och hanterat 750 miljoner transaktioner. Ett helt okej ettårskalas.

Sporrade av framgången tänker Google nu satsa ännu mer på Tez (som byter namn till Google Pay i linje med Googles städning i namnfloran). Pay får utökade shoppingfunktioner och integrationer med fler webbplatser och appar och offlinebetalstöd.

Sist men inte minst får Pay också stöd för mikrolån. Google satsar också på att nu släppa Pay i fler länder. Sannolikt primärt tillväxtmarknader.

https://techcrunch.com/2018/08/28/google-is-supercharging-its-tez-payment-service/

Apple köper AR-glasögonsföretag

Apple har köpt ännu ett företag: Akonia Holographics. Ett företag som sysslar med smarta glasögon.

Som artikeln konstaterar: kan ses som ännu ett tecken på att Apple siktar på ett par egna Google Glass/Spectacles.

Behöver förstås inte alls sluta med att Apple släpper en sån produkt, kan ju bara vara ett rekryteringsköp eller allmänt patentuppköp för att få tillgång AR-teknik och -kompetens överlag. För att skruva på sin AR-satsning i iPhonen. I stort i linje med Apples-AR-push.

Men även om vi håller mobilen i händerna jämt så kräver det fortfarande att vi just håller den i händerna. Teknik som inte tar handtid gör att vi enklare kan interagera med omvärlden. Säkrare dessutom - om vi inte behöver titta ner i våra skärmar när vi går rakt ut i cykelbanor och gator (sluta med det, mkay?)

Som när jag använder vägbeskrivningar när jag cyklar. Funkar i stort fint, men instruktioner som "cykla norrut" eller "cykla in på gata X" när det inte finns något gatunamn i verkligheten blir sådär hjälpligt. Att med pilar visa vart jag ska åka, kanske i kombination med ljudinstruktioner, skulle förstås göra livet betydligt enklare.

Utmaningen blir förstås hur tekniken kan hamna vid våra ögon utan att få oss att se ut som en Borg (inte tennisspelaren). Om det är något företag som skulle kunna göra en sån konsumentprodukt, såväl bra integrerat med andra lösningar i vårt digitala ekosystem som något vi faktiskt skulle kunna tänka att sätta på oss, så är det Apple. Vi som redan har glasögon kanske kan få en diskret miniprojektor att klicka fast på skalmen?

https://mashable.com/2018/08/30/apple-akonia-holographics-acquisition/

Tencent Music börsnoteras sannolikt 18 oktober

Så kan datumet för Tencent Musics börsnotering vara spikat. Enligt kinesiska källor kommer Tencent lämna in sin amerikanska börsansökan 7 september för att sedan börja handlas 18 oktober. Värderingsmässigt bekräftar de här uppgifterna tidigare uppgifter: att bolaget kan komma att få en introduktionsvärdering om 30 miljarder dollar.

Det skulle i så fall innebära att TME:s börsvärde landar strax under Spotifys. Som jämförelse har Spotify runt 170 miljoner prenumeranter, Tencent Music 700 miljoner. Å andra sidan har Spotify 75 miljoner betalande användare, medan TME bara har 25 miljoner. Spotify är alltså rejält mycket bättre på att få sina användare att betala för sig.

Tencent Music Sets Oct. 18th For $30B US IPO - Hypebot

Tencent Music Entertainment will submit its IPO to the US Securities and Exchange Commission on September 7th with its IPO slated for October 18th, sources within China are reporting. Goldman Sachs and Morgan. Continue reading

Toyota kan vara på gång att investera 500 miljoner dollar i Uber

Uber får ännu en tung investerare: Toyota. Åtminstone enligt Wall Street Journal.

Toyota kommer enligt uppgifterna investera 500 miljoner dollar i Uber och de båda företagen kommer att arbeta tillsammans kring självkörande bilar. Med tanke på att Ubers satsning så här långt inte har varit helt… utan gupp på vägen (de la dessutom ner satsningen på självkörande lastbilar för inte så länge sedan) så är det lite logiskt att Uber tar mer hjälp av andra som är bättre på det.

Och Toyota har förstås också sedan tidigare investerat i en Uber-konkurrent: Singaporeföretaget Grab. Som förstås också backas av en annan Uber-konkurrent, kinesiska Didi Chuxing. Den globala marknaden för delningsmobilitetstjänster är lite lätt… inavlad. Den också.

Om uppgifterna om investeringen stämmer kan Ubers värdering landa på 72 miljarder dollar och befästa Ubers plats som världens näst högst värderade enhörningsföretag, efter kinesiska, Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Financial. Ja, om nu inte kinesiska Bytedance (som sysslar med nyhetsaggregering och kortvideoknarkande) lyckas stänga den mastodontfinansieringsrunda de ska vara mitt uppe i och därmed gå om Uber.

Hörni, visst är sånt här sjukt kul?

Toyota will invest $500 million in Uber (updated)

Toyota plans to invest around $500 million in Uber, the Wall Street Journal reports, as the two enter an agreement to work together on driverless technologies. The publication cites sources familiar with the matter and the investment would value Uber at $72 billion.

Yahoo Finance-appen får insights-funktionalitet

Yahoos sökfunktion är kanske inget jag använt särskilt ofta. På ganska länge. Gäller de flesta av Yahoos tjänster. Men Yahoos ekonomiapp (som inte ens finns i svenska Appstore) är fortfarande den vassaste i sitt gebit.

Egentligen är det de vanliga funktionerna, som att lägga till aktieportföljen och följa den samt att kunna läsa nyheter kopplade till respektive aktie. Bara lite smidigare att använda.

Nu har det appen lagt till en ny funktion, som på sätt och vis är Google Analytics-insights kopplade till händelser i portföljen. Om man väl klickar på ”find out...” kommer man bara till aktien och får ingen ytterligare hjälp. Man får själv leta upp artiklarna och läsa för att faktiskt få svar på varför.

Det som borde vara ett nästa steg är att dessutom faktiskt svara på frågan. Att ge aggregerad sammanställning över vad som fick aktien att röra sig och även ge personaliserade tips och prognoser. Information som idag är långt ifrån enkel att ta till sig för vanliga sparare - men som, likt mycket annat i digitaliseringseran, håller på att demokratiseras.

Något för övriga banker och nätmäklare att inspireras av.

Exempel på insights i Yahoo Finance-appen

 

Övrigt

Nya iPhone-modeller presenteras 12 september

Då är det bekräftat: 12 september kl 19 svensk tid drar årets stora iPhone-högtidstillfälle igång. Presentation av de nya iPhone-modellerna och förhoppningsvis även lite annat. Uppgifterna om att förhandsbeställningar kommer att kunna göras från 14 september verkar alltså rätt troliga.

Här är de största nyheterna på Apples mars-event

Nykomlingarna Mac Studio och Apple Studio Display, samt uppgraderingar av Iphone SE och Ipad Air var de stora dragplåstren den här gången.

Valmyndighetens vallokalskartor har… förbättringspotential

Vi går alla och röstar 9 september, eller hur? Ja, eller jag tänkte INTE gå och rösta den dagen. Planerar istället att som vanligt förtidsrösta. Den stora frågan är istället var. En fråga som är busenkel att ta reda på 2018.

Trodde jag.

Googling på "förtidsrösta" gav precis det jag var ute efter. Nästa steg var att jag helt enkelt skulle kunna ange min position och få reda på var närmaste förtidsröstningslokal finns. Där tog det stopp.

För att få reda på var jag kan rösta är jag tvungen att skriva in stad eller stadsdel och sedan få en bokstavsordningslista med platser som finns att välja på. Eller använda kartan, som ser ut som ett rymdskepp från Clas Ohlson.

Lite förvånande gav Google Maps mig ingen hjälp. Okej att något som händer vart fjärde år i Sverige inte är högst i priolistan, men blev ändå lite förvånad (vilket säger mer om vilka förväntningar jag har på Google...)

Till nästa gång förväntar jag mig Google Maps-integration som automatiskt plottar ut vallokaler nära där jag brukar befinna mig. Exempelvis min cykelpendlingsrutt.

Ja, eller helst önskar jag mig digitalt röstande 2022, men jag är inte den som är den. 

Oavsett: alla går och röstar, mmkay? Nån gång mellan nu och 9 september.

Exempel på kartsökfunktion på Valmyndighetens webbplats

Procter & Gamble har ansökt om att varumärkesskydda WTF, NBD, NML och LOL

WTF? LOL! Procter & Gamble har ansökt om att varumärkesskydda ett antal ord. Fyra stycken. NBD. Bara såna som är rätt… välanvända.

Orden, eller förkortningarna, är LOL, NBD, NML och WTF. Och vilka världsförändrande produkter är de tänkta att användas till? Rengöringsmedel och air fresheners. Förstås för att vara nere med millennialsmålgruppen.

För, ni vet, det är ju det som avgör valet av rengöringsmedel. Jag förstår hur de tänker: WTF som toalettrengöringsmedel.

Procter & Gamble tries to trademark millennial catchphrases. LOL

NBD. Corporate America is just after your LOLs.