Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 42 2025

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads får gruppchattar och direktmeddelanden lanseras i EU

Ny funktion i Threads. Dubbelt upp för oss i EU.

Det blir nu möjligt att skapa gruppchattar med upp till 50 personer. Dock med vissa begränsningar: bara öppet för användare som är minst 18 år och det går bara att bjuda in dem som följer dig. Dessutom fungerar det till att börja med bara i mobilen och inte i datorversionen.

Dessutom får vi i EU ”de närmaste dagarna” tillgång till Threads direktmeddelandefunktion överlag. Den har än så länge inte släppts här hos oss. Vi får också gruppchattsfunktionen på samma gång.

Threads is getting group chats as messaging rolls out to the EU | TechCrunch

Instagram Threads is rolling out group messaging for up to 50 people and expanding its direct messaging features to users in the EU. The update lets users 18 and older share text, videos, GIFs, and emojis in group chats, though messages aren’t encrypted.

Instagram gör alla tonårskonton mer barnvänliga

Nu skärper Instagram förutsättningarna för plattformens tonårskonton ytterligare. De blir barnvänliga.

Ja, eller de blir ”PG-13”. Instagram börjar alltså använda samma krav och definitioner som det som bland annat används av den amerikanska filmindustrin för den märkningen.

Det innebär att den här typen av konton, utöver de begränsningar som redan finns i dem, nu ska filtrera bort ”starka svordomar, riskfyllda stunts och vuxna teman”. Såväl i sökfunktionen som bland de rekommendationer som kan dyka upp. Blocklistan över söktermer utökas med sökningar som ”alkohol” och ”gore”.

För föräldrar innebär det att tonårskonton nu har tre lägen:

  • Limited content: Stoppar även ”PG13-angränsande” innehåll (så förmodligen även halvriskfyllda utmaningar, exempelvis), kommentarer överlag och ”vissa AI-konversationer” (lär väl vara de som handlar om ovanstående områden).
  • Default teen mode: Normalläget. Gäller för alla tonåringar.
  • More content: ”Lite” bredare innehåll för äldre tonåringar. Däremot gäller PG13 överlag fram till dess man fyller 18.

Det nya tonårskontot lanseras nu i en handfull engelsktalande länder för att sedan följas av en global utrullning i slutet av året.

Instagram Makes All Teen Accounts ’PG-13’

Instagram is getting a PG-13 makeover for its teen users, blocking 18+ creators, strong language, and risky stunts.

Instagram kommer göra det möjligt för föräldrar att stoppa barn från att chatta med AI-botar

No more bots for you. Om inte föräldrar says yes. Det är den korta sammanfattningen av kommande funktionalitet i Instagram.

Det är närmare bestämt två nya kontroller som föräldrar kommer kunna använda sig av i tonårskonton.

  • Stopp för AI-botschattande: Föräldrar kan stänga av enskilda AI-botar så att barnen inte kan chatta med dem på Instagram. Det går även att helt stänga av AI-botskommunikation, så att barn inte alls får interagera med botar.
  • ”Insikter” om hur barn chattar med AI-botar: Föräldrar kommer att få någon slags data om hur deras barn interagerar med AI-botar. Vad det i praktiken kommer att innebär får vi vänta och se.

Funktionen lanseras i början av nästa år – och då bara för Instagram. Inte tonårskonton i Facebook, alltså (åtminstone inte än). Dessutom bara för engelska i USA, Storbritannien, Kanada och Australien till att börja med.

Det finns dock en bot som föräldrar inte kommer att kunna inaktivera för sina barn. Metas egen AI-bot. Som av en händelse.

Meta finally announces parental controls for teen AI use on Instagram

Meta said it will let parents block teens from speaking with AI chatbots on Instagram or give them a summary of conversation topics, but not until next year.

Facebook börjar med jobbannonser igen

Tre år efter de försvann är det nu dags för Facebook att åter försöka bli LinkedIn. Ja, få snurr på en jobbannonsaffär, åtminstone.

Jobbannonserna kommer nu tillbaka. Dels som del av Marketplace och dels via grupper och sidor. Primärt för ”ingångsjobb”, alltså tänkta enklare jobb för de som behöver komma in på arbetsmarknaden.

Tjänsten återlanseras dock bara i USA. Och det känns timingmässigt inte som en slump. Med tanke på att arbetsmarknaden överlag är tuff i landet så finns en farhåga om att det ska bli värre i takt med att Trumps tullar börjar få effekt på allvar.

Vi kan tänka att Facebook lite proaktivt vill ha det här uppe och snurra i fall att det blir så.

Facebook brings back job listings in the US | TechCrunch

Facebook is reintroducing job listings to users in the U.S., focusing on entry-level, trade, and service jobs.

TikTok

TikTok uppdaterar sina annonsverktyg

Ny funktionalitet i TikTok. Den här gången för annonsörer. Och ja, det finns förstås med AI bland nyheterna.

  • Automatiska anpassningar: AI-funktionalitet som kan optimera annonsinnehåll genom att ändra storlek på videon, uppdatera musiken, översätta och dubba eller förbättra ”video- och bildkvalitet överlag”.
  • Förenklat köpflöde för Smart+: Samma köpflöde för helt automatiska kampanjer, delvis automatiserade kampanjer eller helt manuella.
  • Bättre kontroll: Anpassa saker som kampanjautomatisering och riktandet av annonser, budget eller annonsinnehåll ”modul för modul”.
  • Anpassad mätning: Ännu mer finkorniga inställningar för A/B-tester
  • Rekommenderat annonsinnehåll: Få förslag på annonsinnehåll baserat på vad TikTok tror kommer fungera bäst för en kampanj.

TikTok New Automation Updates for Advertisers – ChannelX

TikTok are introducing new automation and measurement updates from a unified Smart+ buying experience to Symphony Automation tools

 

Sök/SEO

Google gör annonser ännu mer osynliga i sökresultatet

Google gör det möjligt att dölja annonser i sökresultatet! Kors i taket! Fast, ja, det finns förstås en hake. Du kan bara dölja dem efter att du har sett dem.

Google kommer nämligen börja gruppera annonser överst i sökresultatet under en ny ”sponsored”-rubrik. Under annonserna finns sedan en funktion för att ”fälla ihop” annonserna.

Så en rätt meningslös funktion i det stora hela. Få lär oavsett tillbringa så mycket tid med ett enskilt sökresultat att de kommer att trycka på den. (Även om jag utgår från att det direkt kommer att komma typ Chrome-pluginer som fäller ihop annonserna per automatik.)

Men framförallt så känns det som en halvhjärtad eftergift eftersom man ju göra annonserna ännu mer osynliga. Eller rättare sagt: det blir ännu mer osynligt att annonser är just annonser och inte organiska, ”riktiga” sökresultat.

Fram till nu (och fortfarande för mig) så har respektive textannons märkts upp med enskilda ”sponsored”-taggar. Nu blir det istället en samlingsrubrik. Som är större, men samtidigt också mer diskret på ett intressant sätt. Framförallt känns sponsrad-rubriken betydligt enklare att missa. Vilket förstås är precis vad Google vill.

Google har egentligen sedan starten gjort det allt svårare att särskilja annonser från organiska poster. Det är mest alltså nästa givna steg. Och att Google nu i praktiken helt tar bort reklammärkningen känns inte som en timingmässig slump.

I takt med att Google svarar på allt fler frågor direkt i sökresultatet så trycker folk på allt färre länkar i sökresultatet. Det gör det också svårare att få folk att trycka på annonser, särskilt som vi ser att det är annonser.

Den nya funktionen för att dölja reklam är alltså egentligen ett försök att dölja att Google gör det bättre för sig själva. Igen.

Google will let you hide sponsored results in search – after you’ve seen them

Paid results are going to start showing up a little differently on Google search pages.

Google lägger till nano banana i sökfunktionen

Google verkar gå bananas den här veckan. Rätt bokstavligen. Tidigare idag skrev jag om att Google nu lägger till den senaste versionen av bildskapar-AI:n i sin AI-anteckningsbokstjänst NotebookLM. De lägger även till den på två andra ställen: i Photos och i sin sökfunktion.

I Googles fotoapp känns det rätt givet att nano banana nu dyker upp (det mest oväntade är väl snarast att det har dröjt så länge). Spontant är det lite mindre självklart att bildfixarfunktionen nu blir del av Googles sök.

Mer specifikt så hamnar nano banana i Lens. Googles smarta kamera, alltså.

Lens är det man använder när man vill söka på en bild av någon anledning. Som att man vill hitta ett liknande plagg eller ta reda på vilken insekt man tittar på. Men nu ska man kunna gå ini ”create mode” och leka loss.

Det funkar som AI-bildfunktioner funkar mest. Antingen kan du be AI:n skapa en bild från scratch eller så laddar du upp en bild och redigerar den. Därefter kan du ”dela bilden med familj och vänner”.

Vi pratar alltså om en funktion som… inte har särskilt mycket med sök att göra som nu blir del av Googles sökfunktion. (Okej. Jag antar att ett mer relevant användningsområde i sammanhanget är att ändra en bild så att man sedan kan söka med den – typ plagg i annan färg. Men det är fortfarande inte… hel självklar placering.)

(Det är för övrigt väldigt underhållande att ikonen för att gå till ”create mode” är… en gul banan. Det känns som att Google håller på att helt fasa ut det riktiga namnet på funktionen, Gemini 2.5 Flash Image, och fullt ut ger den det namn som egentligen började som ett skämt.)

How to edit images with Nano Banana in Search

Here’s your guide for editing images in Search using Lens with Nano Banana.

Google lägger till AI-översikt även i Discover

Det här kan vara ännu en grej som är typ bra för oss som söker efter nyhetsinformation, men dålig för nyhetstidningar. Google lägger till en AI-översikt i Discover. Ja, eller åtminstone “AI Previews”, men det känns väldigt mycket samma lika.

Discover är som bekant den del av sökfunktionen där Google visar upp saker vi borde vara intresserade av – redan innan vi har gjort en sökning. En plats och en funktion som har blivit allt viktigare för publicister som kanal för att nå ut med sitt innehåll.

Och nu har Google alltså gjort samma slags funktion här som i vanliga sökfunktionen. En AI-skriven sammanfattning som samlar det viktigaste om exempelvis en händelse. Källor visas om man ”fäller ut” AI-översikten. Alltså även här som i vanliga sökfunktionen.

Ja, det är åtminstone så jag tolkar det. Jag har ännu inte sett något bildexempel, men på Googles nyhet om funktionen så är det så det verkar fungera.

Det låter med andra ord som att de innebär ännu mindre synlighet för innehåll och källor som lyfts upp i Discover. Och därmed ännu mindre potentiell trafik.

Funktionen lanseras dock inte här än. Inledningsvis släpps den bara i USA, Sydkorea och Indien. Men det lär mest vara en tidsfråga innan den landar även hos oss.

New AI-powered features help you connect with web content in Search and Discover.

We’re introducing two new AI-powered features in Search and Discover to help you connect with fresh content and links from across the web.

Google använder AI-översikter för att marknadsföra AI Mode

Och där har även jag fått AI Mode. Eller AI-läge som det svenska namnet är. Och ser dessutom att Google marknadsför sitt AI-chattbotsläge via den numer näst nyaste AI-funktionen AI-översikter.

Vi kan med andra ord nog utgå från att sökresultatet kommer att AI-modeifieras allt mer, för att Google vill få oss användare att vänja oss vid Googles ChatGPT-alternativ istället för att köra, tja, ChatGPT.

Tittar man på marknadsandelar och användarundersökningar så har Google… en bit kvar upp till ChatGPT. Open AI lever fortfarande gott på den fördel de fick genom att vara först ut – och tillbringa åtminstone det första året efter ChatGPT-lanseringen med att springa rätt ensamma.

Den stora frågan blir om Open AI kommer lyckas hålla kvar användarna, eller om bekvämligheten kommer att ta över även den här gången. Med andra ord att vi väljer de tjänster som finns där vi gör ungefär allt annat – så länge som de inte är katastrofalt dåliga.

Screenshot

Google lyfter ännu mer video, forum och användargenererat innehåll i sökresultatet

Goda nyheter för vissa. Dåliga nyheter för andra. Google, via företagets chef för sökverksamheten, har gått ut med att de lyfter fram video, forum och användarskapat innehåll ännu mer i sökresultatet.

Det här i sig är inte särskilt förvånande. Och har varit på gång ett tag. Enligt Google beror det på ”förändrade användarbeeteenden”. Läs: Google vill även de säkerställa att de är relevanta för yngre användare som kanske inte ens har vant sig vid att använda Google än. Och som definitivt inte har det som ryggmärgsvana.

Det är därmed också ett försök att agera på utvecklingen att allt fler sökningar som tidigare var givna Google-sökningar nu sker via sociala medier. Och att allt fler sökningar sker i AI-sökmotorer. Läs: ChatGPT. (Även om volymerna här fortfarande är jättesmå.)

Men det här innebär också att det blir mindre utrymme över i sökresultatet över till annat. Som det innehåll som tidigare helt dominerade sökresultatet. Alltså ”vanligt” sajtinnehåll. Inte minst från publicister.

Och även här kan nog just medier vara några som drabbas mest av den här glidningen. Som att man måste gå omvägen via dedikerade kortvideoplattformar för att få synlighet hos Google.

Google Says It Surfaces More Video, Forums, And UGC

In a WSJ interview, Google’s VP of Search Liz Reid says ranking has been adjusted to surface more short-form video, forums, and UGC.

 

Strömmade medier

Spotify och Netflix börjar samarbeta kring podcasts

Nytt samarbete mellan två av världens största strömningstjänster. Spotify och Netflix gör nu lite gemensam sak kring podcasts.

Mer specifikt handlar det, inte oväntat, om videopoddar. Netflix kommer från och med nästa år börja visa upp ett ”kurerat” urval av poddar från Spotify, inom ämnen som sport, kultur, livsstil och true crime (och ja, det sistnämnda står väl numer för typ 36,87 % av alla slags poddar). Netflix kommer även lägga med den egna The Ringer i samlingen.

Spotify satsar numer nästan bara på poddar (ja, det känns lite så), så det är inte oväntat att strömningstjänsten vill få ut det innehållet på så många ställen som möjligt. Det är ju ”gratisinnehåll”, så till vida att det inte alls är omgivet av samma slags rättighetsmeck som musik.

Och Netflix tackar och tar emot innehåll som i sammanhanget lär kosta dem rätt lite. Ja, om alls. Det kan ju hända att det blir nära nog byte rakt av: innehåll mot marknadsföringsplats. (Plus att det säkert bli fråga om någon slags annonsintäktsdelning.)

Det verkar också finnas en annan klausul som känns som ett Netflix-villkor: enligt New York Times verkar det som att avsnitt som kan dyka upp hos Netflix via det nya samarbetet ”förhindras” från att visas i sin helhet på Youtube. Så alltså även ett sätt att alltså sabba för en konkurrent och försöka kapa åt sig tittartid.

Det återstår dock att se när det börjar dyka upp poddar i svenska Netflix. Till att börja med sjösätts det nya samarbetet bara i USA i början av nästa år. Övriga marknader ska ”följa”.

Spotify partners with Netflix for video podcast distribution deal | TechCrunch

Spotify is partnering with Netflix to bring select video podcasts to the streaming platform starting in early 2026. The deal will feature curated shows from Spotify Studios and The Ringer, expanding later to include more genres.

Apple TV+ går i graven

Där ser man. Apple TV+ går i graven.

Ja, eller det gör den inte. Fast den gör det.

Vad som händer är att strömningstjänsten Apple TV+ får en ”livfull ny identitet”. Och i samband med det så blir Apple TV+… Apple TV.

Apple har insett att namngivningen har varit lite förvirrande. De har därför bestämt sig för att styra upp saker och ting.

Så istället för att se på Apple TV+ i Apple TV-appen i en Apple TV kommer vi nu kunna se Apple TV i Apple TV-appen i en Apple TV.

Phew. Betydligt tydligare.

Apple TV+ Being Rebranded as Apple TV

Buried in its announcement about ”F1: The Movie” making its streaming debut on December 12, Apple has also announced that Apple TV+ is being…

Apple TV och Peacock börjar erbjuda gemensamma abonnemang

Apples egen strömningstjänst TV+ verkar överlag gå lite… sådär. Apples serier får ofta väldigt bra recensioner av såväl tittare som kritiker, men däremot drar tjänsten inte in lika många användare eller intäkter som Apple vill.

Det känns som att Apple har dragit igång ännu ett större initiativ för att försöka ändra på det. De båda strömningstjänsterna Apple TV (som från och med den här veckan är nya namnet på Apple TV+) och Peacock (ägd av NBCUniversal) börjar nu erbjuda gemensamma prenumerationer.

Det blir dessutom två paket: ett för 14,99 i månaden och ett för 19,99 dollar (det sistnämnda ger Peacock Premium Plus istället för vanliga betalabonnemanget). Det innebär en rabatt  på 30 % jämfört med om man köper de båda tjänsterna separat.

Apple erbjuder dessutom rabatterat Peacock för de som betalar för Apples allt-i-allo-prenumeration Apple One. Det är första icke-Apple-förmånen som blir del av Apples eget paket.

Det stannar inte där: de båda kanalerna kommer också börja sända ett ”kurerat urval” av varandras innehåll.

Peacock har också haft det lite svårt att lyfta, så det är förstås ett tänkt win-win-scenario. Det återstår dock att se om det kommer ge endera eller båda tjänsterna något större lyft.

Apple TV and Peacock Ink Extensive Streaming Bundle Deal

In addition to getting both services at a discount of more than 30 percent, Apple TV will add select Peacock programming, while Peacock will get selected Apple TV shows.

Apple köper exklusiva rättigheter att visa Formel 1

Det verkar som att Apple verkligen har fått Apple TV-feeling. Att de alltså gör ett nytt ambitiöst försök att få fart på sin inte helt framgångsrika strömningstjänst Apple TV+.

Ja, eller som del av hela nysatsningen så lägger Apple ned TV+. Den kommer från och med nu bara heta Apple TV. Apple exakt samma sak som Apples TV-app och Apples hårdvarupryl för strömmat innehåll. För att göra saker och ting mindre förvirrande.

Veckan fortsatt med beskedet att Apple och NBCUniversal gått ihop med gemensamma prenumerationspaket för Apple TV och Peacock. Och nu har Apple köpt fler sporträttigheter: exklusiva sändningsrättigheter för Formel 1 i USA.

Apples strömningstjänst kommer med andra ord vara ända sättet att se Formel 1 i landet (ja, lagligt åtminstone). I alla fall om man inte är på plats under loppen.

Det nya samarbetet sträcker sig över fem år och är på sätt och vis en förlängning på den Brad Pitt-film om Formel 1 som Apple släppte tidigare i år. Vi kan tänka oss att tittarintresset för den var en rätt stor anledning till att Apple nu lägger till bilkörning bland de sporthändelser som går att se via Apple TV.

Apple Announces Partnership With Formula 1 for Exclusive US Coverage

Apple and Formula 1 today announced a five-year partnership that brings all F1 races exclusively to Apple TV in the United States beginning next…

Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 45 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Apple TV+ verkar ha fått en bra start

Hur går det för Apples egna strömningstjänst TV+ efter första veckan? Jo tack bra. Åtminstone enligt uppgifter inifrån Apple som Variety har kommit över. ”Miljontals” människor har tittat.

Och den siffran är förstås… helt meningslös. Den första veckan har varit gratis för alla som hoppade på tjänsten, i och med gratisprövoperioden på just sju dagar.

Det som däremot kanske kan vara lite mer intressant att titta på är siffran för hur mycket tid som användarna har lagt i tjänsten. Över en timme per dag i genomsnitt. Och man har tittat på flera episoder av de serier som finns uppe. Med tanke på hur få titlar det ännu är så är det i så fall bättre än vad jag trodde.

Hur det egentligen går för TV+ kommer vi förstås inte veta förrän Apple börjar släppa siffror. Och även då kommer det att bli lite svårt att isolera framgången för plattformen i sig eftersom den ingår i priset för de flesta nya Apple-prylar. Av just den anledningen kommer det bli intressant att se hur Apple kommer att välja att redovisa tittarsiffrorna.

Dels har vi frågan vilka parametrar man kommer lyfta fram (som engagemanget, alltså tiden exempelvis). Men också om de kommer att isolera olika typer av tittarkategorier baserat på hur de så att säga betalar. När väl Apple börjar redovisa sina siffror så borde de rimligtvis göra det som de numer gör för Apple Music: bara redovisa de användare som har valt att fortsätta efter gratisperioden.

Eftersom Apple inte heller kommer att redovisa intäkterna för TV+ så hade det förstås varit intressant att se hur många ”riktiga” betalkunder TV+ har. Alltså de som löpande betalar. Men just det kommer vi garanterat aldrig få veta (förrän omsättningen för TV+ är i nivå med ett Fortune-företag – Tim Cooks favoritjämförelsevärde).

Oavsett så känns det alltjämt som att frågan är ”när” och inte ”om” vi får ett fullständigt Apple Prime. Alltså en månadsprenumeration för, tja, typ allt Apple. Inklusive hårdvaran. Definitivt alla tjänsterna. Det som hindrar dem just nu är väl bara en enda sak: uppstyckningsivrarna.

Apple TV Plus Renews Four Series as Glimpses Emerge of First-Week Activity

Apple TV Plus has given second season orders to the four scripted series that launched the streaming service last week.

Youtube får nytt shoppingannonsformat

Youtube får ännu fler klassiska sökannonser i och med att plattformen nu får ett nytt shoppingannonsformat. Kort sagt är det shoppingannonserna från Googles vanliga sök som nu flyttar in på Youtube. En karusell med produkter relaterade till en sökning (eller intressen, likt Google-söken så bygger Youtube allt mer på att innehåll och annonser visas redan innan du har gjort en sökning).

Shopping ads come to YouTube’s home feed and search results | TechCrunch

Google announced today the launch of Shopping ads on YouTube, which lets brands advertise their products and services right in the YouTube home feed and search results.

Youtube släpper Super stickers

Youtube släpper ännu en funktion som är tänkt att kunna ge intäkter till youtubare: Super stickers.

Sitter du på en kanal som har minst 1000 prenumeranter och är okejad att tjäna pengar så kan man låta sina följare visa anpassning genom att köpa anpassade dekaler som kan användas i chattar under sändningar. Pris: från 99 cent till 50 dollar (antar att det handlar om om man vill köpa enskilda dekaler eller ett helt dekalpack).

Kommer finnas tillgänligt på alla marknader, och för alla användare, som i dagsläget har stöd för syskonfunktionen Super chat.

YouTube rolls out Super Stickers, a new way for creators to make money | TechCrunch

YouTube today is expanding the ways creators can make money with the global launch of a new feature, Super Stickers. The stickers are aimed at fans who

NBCUniversals strömningstjänst Peacock kan få annonsabonnemang

I fredags kan det stora strömningskriget ha tagit sin början, när Apple TV+ lanserades i över 100 länder. Disney+ är runt hörnet medan AT&T:s HBO Max och NBCUniversals Peacock kommer under första halvan av nästa år. Plus förstås att befintliga skruvar upp sina ambitioner. Plus att vi har fler spelare som ännu inte har kastat in handduken för sina satsningar, som Facebook och Youtube.

I förra veckan meddelade AT&T att HBO Max kommer att kosta 14,99 dollar i månaden. För Peacock har vi ännu inga priser, men nu kommer uppgifter att NBC överväger att erbjuda tjänsten för annonstittande. Med andra ord att kunder kan titta på kanalen utan att behöva betala för ett abonnemang.

Det skulle innebära att de fyra nya stora nya/kommande strömningstjänsterna alla har erbjudanden där man kan få tjänsten utan att betala pengar – åtminstone under en rätt lång tid.

Peacock kan alltså få ett annonsalternativ, TV+ ingår kostnadsfritt under ett år om man köper en nya Apple-pryl som kan visa video, Disney+ blir kostnadsfritt ett år för Verizon-abonnenter och HBO Max kommer ingå kostnadsfritt i några av de dyrare internetabonnemangen. Eftersom samtliga har internationella ambitioner så kan man tänka sig att de som inte har egna plattformar kommer söka liknande samarbeten med lokala internetoperatörer. Och nån som Apple skulle också kunna göra sina tjänst helt kostnadsfri även längre än ett år som del av ett ”Apple-Prime-paket”.

Attraktionen hos Netflix och lojaliteten hos dess användare kommer alltså nu börja testas på riktigt.

NBCUniversal reportedly considering making its Peacock streaming service totally free

Comcast and NBCUniversal are reportedly weighing the option to make its upcoming Peacock streaming service free for all customers, according to CNBC. This is different from the companies’ previously announced plans.

Disney+ släpps i flera europeiska länder 31 mars 2020 – kanske även i Sverige?

Jag har tidigare gissat att vi i Sverige kommer få Disneys kommande strömningstjänst under det första kvartalet nästa år. Det visar sig att jag fick rätt. Kanske. Och i så fall precis.

Disney meddelade igår att tjänsten kommer att släppas i en handfull europeiska länder 31 mars, med ytterligare länder som kommer att presenteras ”snart”. Vi kan nog vara rätt säkra på att Sverige är ett av dessa. Att se.

Dessutom har Disney släppt info om vad försökskaninerna har tittat på mest. Svaret är: Star Wars och Marvel. Allra mest på Avengers: Endgame.

Nähä?

Disney+ on Twitter: ”Just announced: #DisneyPlus will be available in the United Kingdom, Germany, France, Italy, Spain (and more to be announced soon) starting on March 31st. Please note: Titles may vary by territory. pic.twitter.com/lE6nzBeaXy / Twitter”

Just announced: #DisneyPlus will be available in the United Kingdom, Germany, France, Italy, Spain (and more to be announced soon) starting on March 31st. Please note: Titles may vary by territory. pic.twitter.com/lE6nzBeaXy

Annonsfria Disney+ kommer visa en (1) annons

Ha. Jätteroligt. Disney kommer inom kort lansera sin egen strömningstjänst Disney+. En tjänst som intialt presenterades som en annonsfri prenumeraiontionstjänst. Men nu visar det sig att det ändå kommer finnas reklam. En annons. Och då menar jag 1 annons. För en konkurrerande tjänst.

Det handlar om 1 annons för kabel-tv-kanalen Starz som kommer visas 1 gång när användare har skapat sitt konto för Disney+

Anledningen? För att Disney ska få rätt att strömma några av sina egna filmer i sin egen strömningstjänst.

Mer specifikt handlar det om filmer, bland annat Star Wars – The Force Awakens, som har licenserats ut till Starz. Ett avtal som signerades innan Disney hade kommit på att de ville ha en egen tjänst. Och man kan gissa att Starz sitter på exklusiv licens ett tag till. Så för att Disney redan nu ska få visa några av sina storfilmer i sin egen strömningstjänst från start så blev det här alltså det som Disney tvingades göra (plus säkert betala rätt mycket – eller snarare att Starz förmodligen inte behöver betala för rättigheterna resterande licensperiod).

Det där med att ge upp rättigheter med långa kontrakt. En läxa som Disney, men även NBCUniversal och AT&T, nu fått lära sig den hårda vägen. Att det kan bli väldigt dyrt i slutändan..

Disney+ will run Starz ad as part of a deal to get its own movies back at launch

Disney+ and ESPN+ will run ads promoting the premium TV channel Starz, The Verge has learned. Disney has agreed to run the ads in exchange for streaming rights to some of its own films, like Star Wars: The Force Awakens, which had previously been licensed out to Starz, according to a person familiar with the arrangement.

Apple TV+ har vassaste 4K-kvaliteten

I fredags släppte Apple så till sist sin egen strömningstjänst TV+. Jämfört med de befintliga och de kommande stora så är den i rätt många fall överlägset billigast. Om man tittar till priset per månad. Börjar vi däremot jämföra vad man får för pengarna sett till innehåll så… är Apples tjänst galet dyr. Till skillnad från övriga består TV+ bara av Apples eget originalmaterial och ingen bakkatalog alls. Det betyder bara en handfull titlar. Kommer sannolikt dröja länge innan Apple är ens i närheten av att komma ikapp.

På ett område verkar det dock som att TV+ tar på sig ledartröjan: bildkvaliteten. Någon har (förstås) testat kvaliteten på TV+ jämfört med andra och konstaterat att Apples 4K-strömmar skyfflar runt mer data än övriga. En av showerna hade en snittbithastighet på 29 megabit per sekund med en annan klockade in på 26. Netflix ska tydligen slå i taket runt 16.

Så för den som gillar att slå ut sina prenumerationskostnader på kvalitet per strömmad sekund är TV+ alltså det givna valet. För alla andra, kanske… not so much. Vi kan väl gissa att de flesta är mer än nöjda att ”bara” ha lite Netflix-vanliga värden. Därför att, tja, det kanske trots allt är innehållet som är viktigast. Särskilt som de flesta ändå inte kommer sitta på värstingprylar som krävs för att verkligen märka skillnad.

Apple TV+ Offers Highest Quality 4K Streaming, Averaging Up to 29Mbps

Apple TV+ has the highest 4K streaming quality offered by a streaming service that supports 4K, according to testing conducted by FlatpanelsHD…

Volvo lanserar Selekt – uthyrning av begagnade bilar

Tidigare i höstas skrev jag om Fair, tjänsten som gör det möjligt att prenumerera på/privatleasa (eller leasa för Uber-körande) på begagnade bilar. Nu hoppar även Volvo på begagnatleasetåget med tjänsten Volvo Selekt.

Till skillnad från just Fair är Volvos erbjudande mer, tja, gammalbilköpigt. Det handlar om privatleasing fast med just begagnade bilar som därmed får ner kostnaden. Fairs tjänst har ingen bindningstid, det går att byta bil lite närsom och det finns som sagt var ett delningstänk med i själva upplägget. Fair är dessutom en ren apptjänst, medan jag misstänker att Volvos är ungefär som vanligt när man ska leasa sin bil.

Oavsett är det förstås helt rätt tänkt i sammanhanget. Dessutom är alla initiativ som arbetar med att förlänga livslängden för produkter, och samtidigt få ner nykonsumtionen, är förstås väl värt att applådera.

(Sen skulle vi förstås behöva få ner den totala mängden bilar, framförallt i storstäder. Och dessutom bryta cykeln med att våra bilar blir allt större – för man måste verkligen ha en fyrhjulig jätte-SUV när man bor i Stockholms innerstad. Men det är en helt annan diskussion.)

Volvo Cars nya drag i bilkriget – satsar på begagnade fordon

”Är glada över att kunna bryta ny mark”.

HBO revolutionerar strömningstittandet med HBO Box

HAHAHAHAHAHA! Bästa. Produkten. Ever. HBO Box. En svart kartong med hål för benen. Tänkt att vara ett videotittarfort när man delar studentrum. Kartongen är svart. Och har en hylla.

Det kan vara peak mänskligheten vi bevittnar här.

HBO is giving away big cardboard boxes for your next TV fort

HBO has announced the HBO Box, a big cardboard box that you’re supposed to use to watch TV privately. It’s currently running a competition to give the boxes away, and you’ve got two more days to enter.

 

IoT – internet of things

Apple Watch kan snart stå för halva smartklockemarknaden

Hur går det för Apples klockförsäljning? Det vet bara Apple. Men det hindrar inte andra från att uppskatta och gissa. Senast ut är Strategy Analytics som gissar att försäljningen Q3 ökade från 4,5 miljoner 2018 till 6,8 miljoner 2019. En ökning med 51 %. Dessutom ökar även Apples marknadsandel på smartklockemarknaden från 45 till 48 % enligt Strategy Analytics.

Det är kort sagt långt ner till tvåan Samsung och trean Fitbit (13,4 respektive 11,3 %). Och det är i det här ljuset som Googles uppköp av Fitbit kommer bli intressant att följa.

Google finns med i ”övrigt”-högen, men har aldrig fått snurr på sina produkter. Och det är förstås inte den enda hårdvaruprodukten som Google har haft svårt att få ut i händerna på folk. Krasst talat är det egentligen bara smarthögtalarna som Google lyckats sälja i stora volymer, men så har dessa också prissubventionerats aggressivt.

Fitbits erfarenhet från mätbandsmarknaden, samt företagets användarbas och gemenskap, plus Googles AI- och kartsmartness känns med andra ord som en rätt given succé. Men risken kan bli att Google-uppköpet kan bli dålig affär på sikt för Fitbit. För produkten och varumärket. Kommer sannolikt bero på hur mycket Fitbit får fortsätta sitta i förarsätet – åtminstone på kort och medellång sikt.

Apple Watch Sales Grew to 6.8 Million Units in Q3 2019, up 51% From Last Year

Apple shipped an estimated 6.8 million smartwatches in the third quarter of 2019, according to research firm Strategy Analytics. Apple doesn’t…

T-Mobile lanserar landstäckande 5G-nät i USA

5G rycker allt närmare, även utanför länder som Kina och Sydkorea. Teleoperatören T-Mobile kommer efter en tids testande rulla ut sitt 5G-nät över hela USA med start den 6 december.

Varje gång jag åker tåg och hamnar i ett 3G-område (ja, även när jag inte åker tåg) så påminns jag om hur smärtsamt långsamt det gick för inte jättemånga år sen. Visst, i takt med att våra uppkopplingar har blivit snabbare så har våra digitala tjänster också blivit allt tyngre. Mer bilder och videos i allt högre kvalitet. 5G i sin tur kommer springa i åttor runt 4G.

På pappret, åtminstone. Det intressanta kommer bli att se hur bra det faktiskt blir i praktiken till en början när det väl landar. Och om det åter kommer bli aktuellt att sätta sig med täckningskartor när man ska välja 5G-operatör – även när man bor hyfsat nära större samhällen. Och förstås: när våra uppkopplingsenheter verkligen optimeras för tekniken.

För det kanske är det som är det mest spännande med 5G. På samma sätt som när vi fick 4G. Eller 3G. Till en början är det bara en snabbare uppkoppling. Men sen börjar tjänster optimeras för det, vilket förändrar våra beteenden och krav – vilket i sin tur kan ge nya möjligheter för såväl konsumenter som företag.

T-Mobile will launch its nationwide 5G network next month

It’s coming to more than 5,000 cities.

Google erbjuder gratis wi-fi i delar av Kapstaden

I skuggan av Kina och Indien (plus resten av Asien) håller företagen som jagar nästa miljard internetnetanvändare för fullt på att rampa upp Afrika. Just därför anordnade Google häromdagen sitt första produktevent i Sydafrika.

En av sakerna som presenterades var Google Station för delar av Kapstaden. Gratisinternet tillsammans med en lokal operatör (tjänsten finns redan i Nigeria). Från Google-håll heter det är att de boende där ”får bättre möjlighet att lära sig, utveckla sig och leva mer informerade liv”. Vilket förstås i grund och botten handlar om ”hooka upp dem på Googles tjänster innan nån annan hinner före”. Men det är oavsett ett initiativ värt att applådera.

Just internettillgång håller på att utveckla sig till ett nytt kapplöpningsområde för techjättarna: erbjuda uppkoppling gratis eller billigt. Även Elon Musks SpaceX satsar just nu för fullt på att ta fram ett eget internetsatellitnätverk.

Och det är inte så konstigt. Ska nästa miljard användare kunna använda techjättarnas tjänster så måste de överhuvudtaget komma ut på internet. Och med tanke på att internettillgång allt mer börjar närma sig en mänsklig rättighet så lär vi kommande år se fler och fler diskussioner kring vad en sån mänsklig rättighet faktiskt ska kosta.

https://www.iafrikan.com/2019/11/07/wi-fi-cape-town-south-africa-google/

 

AR/VR

Adobe lanserar AR-skaparappen Aero

Ännu en Adobe-app: Aero, en app för att skapa AR-miljöer utan kodning. Typ drag and drop, med möjlighet att använda Photoshops lagerfunktionalitet som bas för att skapa 3D-miljöer.

iOS-appen är redan släppt (vi kan misstänka att en Android-app är på gång) och datorversionen testas som stängd beta. iOS-appen är gratis, men jag misstänker att datorversionen kommer kosta pengar.

Adobe launches Aero, its AR authoring app | TechCrunch

Adobe’s ambitions around augmented reality (AR) are no secret — there’s plenty of potential for building the right design tools for AR developers, after

Apple kanske samarbetar med Valve kring AR-glasögon

Mer rykten om Apples kanske-AR-headset som företaget kanske kommer att släppa nästa år. (Allt fler tecken pekar på det, bland annat referenser i koden i senaste versionen av iOS.) Här kommer fler rykten i sammanhanget. Uppgifter att Apple arbetar tillsammans med Valve, mest kända för spelplattformen Steam.

Det som skulle tala för det här är att Valve har en VR-headssetprodukt. Plus att det alltså då handlar om spel, som skulle passa väl in med Apples nysläppta egna spelplattform Arcade. Kort sagt att Apple snarare tänker sig en AR-produkt för att kunna spela typ Pokemon Go och Minecraft Earth snarare än ett generellt par AR-glasögon för vardagsbruk. Åtminstone initialt.

Det som talar emot uppgifterna är förstås just att de två företagen sitter på varsin spelplattform. Nu omfattar visserligen inte Arcades exklusivitetsklausul konsoller, så vi pratar inte om helt konkurrerande plattformar – men de är åtminstone delvis konkurrenter.

Å andra sidan har det dykt upp betydligt mer oväntade konkurrentsamarbeten. Eller så kanske Apple helt enkelt bestämmer sig för att slå två flugor i en smäll: få en tillverkare som har erfarenhet av att tillverka headsets för förstärkande spelupplevelser och bli av med en konkurrent genom att helt enkelt… köpa upp Valve. (Känns inte helt sannolikt, eftersom det skulle bli ett o-Appleigt stort uppköp, men inte helt omöjligt.)

Apple and Valve Reportedly Team Up on AR/VR Headset Project | Digital Trends

In order to bring its long-rumored augmented reality headset to life, Apple has reportedly teamed up with games publisher Valve, according to the most recent rumors. The news follows other rumors linking Apple with third-party firms. Provided all goes to plan, the AR/VR headset may go on sale in late 2020.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber Eats börjar med annonser i appen

Nytt verksamhetsområde för Uber: annonser. Mer specifikt annonser i Uber Eats. Men vi kan gissa att det bara är första stoppet om det faller väl ut.

Som artikeln konstaterar skulle det här bli en intäkt som företaget inte behöver dela med förare eller bud.

Förutom att det här är ytterligare ett ställe där synlighet kommer börja kosta pengar så finns det ännu en gemensam beröringspunkt med Google: kampen om de lokala näringsidkarna. I första läget förstås de företag som erbjuder hämtmat, det som varit Uber Eats grundaffär. Men eftersom Uber också har börjat testa Uber Moments, där man kan boka restaurangupplevelser och till och med matlagningskurser, och överlag gjort det möjligt att använda Eats-appen för beställning med egenhämtning så finns här bredare annonsmöjligheter.

Det intressanta blir förstås när annonsering kommer börja dyka upp på riktigt i Ubers största plattform: Uber-bilarna. Och på företagets cyklar och scootrar. Ett område där de faktiskt skulle kunna slå Google på fingrarna: lokal offlineannonsering.

Uber is entering the ads business | TechCrunch

Uber will become an ad platform, selling space inside its Eats app to restaurants hoping to lure in more food delivery orders. A recent Uber job listing

Stockholm får sitt tionde elleverantörsföretag

Stockholm 10-London 0. IN YOUR FACE!

(Eller: Men. På. Riktigt.)

Tungt backade utmanaren rullar ut sina elsparkcyklar i Stockholm

De gula elsparkcyklarna har intagit gatorna.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du kan stötta det jag gör.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 38 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar PayCode i USA – betala för onlineköp med kontanter

Amazon fortsätter sin satsning på the unbanked. Eller underbanked. Alltså de potentiella kunder som helt eller delvis saknar de banktjänster som de flesta av oss tar för givet. Som någon form av betalkort som går att betala med både offline och online.

Sedan tidigare har Amazon haft tjänsten Amazon Cash, som gör det möjligt att gå till fysiska platser för att där ladda sin digitala Amazon-plånbok genom att sätta in kontanter. Från och med igår finns nu tjänsten tillgänglig på över 100 000 platser i USA.

Och igår lanserade Amazon också Amazon PayCode i USA, en tjänst som tidigare funnits i 19 tillväxtländer. Länder som saknar en fullständig bankinfrastruktur till stora delar. Men även i USA finns det stora mängder människor som alltså saknar viktiga förutsättningar för att kunna handla online. Läs: på Amazon.

För att sänka tröskeln kan nu alltså även amerikaner betala för sina köp på Amazon. com genom att betala kontant på något av Western Unions 15 000 ställen i landet inom 24 timmar.

Här finns också en annan trend som syns än tydligare i Kina. I takt med att onlinehandeln, mycket driven av medelklassen, börjar mättas och plana ut så måste man leta efter användartillväxt på andra ställen. Amazon PayCode är ett sånt försök.

https://techcrunch.com/2019/09/18/amazon-is-bringing-a-cash-based-checkout-option-amazon-paycode-to-the-u-s/?1

Google-ägda Wing börjar testa drönarleveranser med Walgreens och FedEx

Drönarleverans på tio minuter? Tja, det är åtminstone vad Google-ägda drönarföretaget Wing nu siktar på i USA. Man inleder ett testprogram med Walgreens, FedEx och en lokal handlare.

Tjänsten är tänkt att fungera som fullständig leverans eller som sista kilometern-leverans (för ”utvalda” FedEx-paket). Andra exempel som ges är ”godis och kontorsmaterial” från den lokala handlaren i testet eller receptfria mediciner från Walgreens. Andra exempel som ges på vad man kan beställa från Walgreens är ”guldfiskar, vatten, gummibjörnsgodis och yoghurt”, Det är… rätt specifikt. ”Hörni, snabbt, några grejer man kan beställa från er.” Jag ser framför mig hur en drönare får problem med motorn och yoghurtstukabombar en Starbucksuteservering.

Under försöket kommer själva leveranserna, inom ett väldigt begränsat område, vara kostnadsfria. Det är mer en något ett sätt att testa och marknadsföra själva tekniken. Och säkert också se hur tekniken passar in i sin omgivning. De tester som har genomförts och genomförs nu, bland annat i Canberra i Australien, har bland annat lett till klagomål på oväsen från drönarna. Och likt elscootrarna lär tekniken vara det minsta problemet i sammanhanget.

Jag ser fram emot dagen då Stockholm har åtta drönarleveransföretag.

Wing will test drone delivery in the US with Walgreens and FedEx | TechCrunch

Wing, the drone delivery company that started its life within the Google X lab before spinning out into its own thing under the Alphabet umbrella, is

H&M vänder negativa trenden – genom att satsa på kunderna

En riktig icke-nyhetsartikel. Eller rättare sagt: det borde vara det. Men är tyvärr långt ifrån det.

I grund och botten handlar artikeln om H&M:s omställningsresa. Efter att ha varit svenska börsens stora slagpåse senaste åren har aktien i år gått upp med 50 procent. I morse kom ännu en försäljningssiffra in bättre än förväntat. Omvänt för Zara-ägaren Inditex, som drabbats av socker i tanken.

Men den riktiga kärnan i artikeln är Hedelius konstaterande kring vad som varit framgången bakom vändningen. Ännu större kundfokus – något som ledningen själva lyfter fram. Och som Hedelius skriver: tänk om storbankerna hade tänkt så.

Ja, eller egentligen inte bara storbankerna. Många branscher, oavsett om vi pratar B2C eller B2B. När vindarna slår om är det kostnadsbesparingar, nedskärningar och höjningar av marginaler det pratas om. Inte att man kanske måste bli ännu bättre på att möta sina kunders krav och förväntningar. Ja, eller bara bli bättre på att möta kunderna – överhuvudtaget.

Visst. Inte så att det löser alla problem. Det finns trots allt en hård verklighet som måste hanteras. Men det är sällan som ökat kundfokus har lett företag in på en dålig väg.

Bara om det blir för lite, för sent.

Ombytta roller hos klädgiganterna | Patricia Hedelius | SvD

KOMMENTAR. H&M:s comeback har inte varit spikrak men garanterat imponerande. Aktien ligger i täten bland storbolagen med ett ryck på plus 50 procent hittills i år. Försäljningssiffrorna som släpps på måndag kan ändra bilden.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Tinder satsar på eget videoinnehåll

Huh. Oväntat. Samtidigt som jag inte vet varför jag är förvånad. Senaste företaget att satsa på eget videoserieinnehåll: dejtingappen Tinder. De ska precis ha knutit ihop säcken på sin första egenskapade serie.

Men inte bara det: satsningen ska dessutom vara ”del av en större strategi som kommer att presenteras inom en snar framtid”. Den första serien kanske kan ge en ledtråd: enligt uppgifter handlar det om en ”apokalyptisk handling”. Typ Mad Max? Oavsett, rätt långt ifrån romcom.

Med andra ord kan Tinder göra sig redo att ta ett jättekliv bort från dejtingverksamheten och kanske rentav ge sig in i strömningskriget. Eller åtminstone skapa innehåll som ger användare anledning att komma tillbaka oftare. Kanske rentav även när tjänsten inte längre behövs. Tinder fixar underhållningen både inför under under förhållandet. Eller som väg in i tjänsten – att bygga prerelation inför dejtingsäsongen. Samla på sig högvis med data kring vad användarna gillar.

Lite som Facebook. Veta mer om användarna än användarna själva vet. För att fixa bättre dejter och bättre tjänster.

Exclusive: Tinder breaks into scripted original content, wraps filming first video series – sources

MEXICO CITY / NEW YORK (Reuters) – Popular dating app Tinder has wrapped filming on its first television series, as owner Match Group Inc seeks to dive deeper into creating original content, people with direct knowledge of the project told Reuters.

Tinder lanserar interaktiva serien Swipe Night

För några dagar sedan skrev jag om att Tinder kan vara på gång att ta fram eget manusstyrt videoinnehåll – och nu kommer det. Swipe Night (förstås).

Nu pratar vi inte om en vanlig serie utan innehåll i gränslandet mellan spel och tv-serie, likt Netflix Bandersnatch. Den som tittar påverkar handlingen genom de beslut som hen fattar.

Det intressanta är att Tinder kallar serien för ”det första, interaktiva apokalypsäventyret”. Vi pratar inte romcom, alltså.

Däremot finns det tydliga kopplingar till själva dejtingtjänsten, bortom svajpinteraktionerna. De val man gör sparas i profilen där förhoppningen är att beslut som fattats ska kunna inspirera till konversation. Enligt Tinder själva ska valen längs med vägen ”verkligen visa vem du är, din personlighet och dina värderingar”.

Det blir ett femminutersavsnitt i veckan under oktober där användarna vid givna punkter har sju på sig att svajpa ett beslut. Avsnitten finns bara tillgängliga under sex timmar efter sändning, så i linje med att mycket inom strömningsvärlden börjar backa tillbaka till linjär-tv-tiden. Man vill få till lägereldskänslan, där alla samtidigt får samma upplevelse.

Blir intressant att se hur det här går – och om det är början på betydligt mer innehållsinvesteringar från Tinders sida.

Tinder’s Choose Your Own Adventure-style series will pair matches based on their choices

Tinder is launching Swipe Night, a weekly interactive experience in which users will be given seven seconds to swipe on moral dilemmas and practical choices. Choices will be added to user profiles, which will make for some unconventional icebreakers.

Amazon lanserar Amazon Music HD

Senaste draget från Amazon: att göra en Tidal. Alltså släppa en variant av sin musiktjänst Amazon Music där musiken är i högre kvalitet än den vanliga: Amazon HD Music.

Musiktjänsterna som finns idag kan för det mesta sägas vara typ kvalitet som en mp3:a i 320 kbps. När det formatet kom sades det vara jämförbart med det du hör från en cd, även om man har minskat storleken rätt ordentligt genom att ”ta bort” de ljud vi ändå inte hör. Men det handlar alltså fortfarande om att man har försämrat originalmusiken genom att komprimera filerna.

Amazons nya format kommer vara 16 bit/44,1 kHz – vilket är okomprimerad cd-kvalitet – för 14,99 dollar i månaden, fem dollar över det vanliga. Och fem dollar under just Tidals motsvarighet. Men än mer intressant: många av de 50 miljoner låtar som kommer vara i HD-format kommer även vara i Ultra HD-format (upp till 24 bit/192 kHz). Då pratar vi analog vinylkvalitet (typ) eller ännu bättre.

Spotifys reaktion? Äh. Inget som kunderna vill ha. Vilket de garanterat har helt rätt i. Tidal har inte direkt blivit nedsprungna av kunder (och har länge nu försökt bli uppköpta). Finns ingen anledning att tro att det kommer att bli någon skillnad här.

För om du använder de medföljande sladderlurarna spelar det nästan ingen roll vilken kvalitet musiken har. Spelar knappt någon roll ens om du sportar ett par Airpods. Om vi hoppar upp till 24/192 så, tja, krävs det definitivt att du har en helt annan hårdvaruuppsättning hemma. Nästan så att du har byggt ditt hem utifrån stereon och högtalarna. Eller sitter med ett par riktiga värstinglurar.

Men det är ändå ett drag helt i rätt riktning från Amazon. För inte särskilt länge sedan kunde iPhonen inte spela upp musik över 16/44 (cd-kvalitet). Absolut inte 24/192. Nu går det. Och det blir allt enklare och billigare att skyffla runt de rätt många större datamängder som krävs för att lyssna på maxkvalitet. Plus att våra prylar, även lurarna, blir allt bättre. Och, tja, 5G är ju nästan runt hörnet.

Det intressanta är hur kort väg som musik har kommit på det här området jämfört med video. 4K börjar nästan bli lite norm. Apples videotjänst TV+ (och andra) erbjuder Dolbys värstingljud Atmos. Till och med senaste iPhone-modellerna har stöd för Atmos. Det gör att det idag går att få exempelvis Netflix i vanlig kvalitet, HD-kvalitet och UHD-kvalitet. Du som kund väljer – och betalar för nöjet. Det gör att det för företagen går att ta ut en högre kostnad för något som rent krasst inte är jättemycket dyrare att sända eller hantera.

Visst, fler lär märka skillnader på 1080p och 4K än ljudkvaliteter – men jag misstänker att vi kommer se ännu mer kvalitetssegmentering även på ljudsidan.

Oavsett. Me like Amazons initiativ.

https://www.hypebot.com/hypebot/2019/09/amazon-music-hd-launches-beating-spotify-apple-music-.html

Apple speltjänst Arcade har lanserats

Så har alltså Apples speltjänst Arcade idag officiellt slagit upp portarna. Betala en fast månadsavgift om 59 kronor och välj och vraka bland massvis av spel. Visst, inte Appstore-många, men redan det som kommer i och med att tjänsten öppnat lär räcka långt för de flesta.

Det mest intressanta med hela Arcade är att Apple släppt den kanske första riktigt plattformsagnostiska speltjänsten (well, plattformsagnostisk inom Apples ekosystem). Spel som kan spelas på olika stora skärmar och följa med spelaren under dagen på spelarens villkor och föredragna enhetskombinationer.

Det kommer bli väldigt spännande att se hur mycket Apple kommer att avslöja om tjänsten vid nästa kvartalsrapport. Och ännu mer den efterföljande, när Arcade har hunnit finnas ett helt kvartal – och vi dessutom har haft en jul. Exakt hur mycket pengar – eller ens hur många spelare som tjänsten har – kan vi nog knappast förvänta oss. Det blir nog snarare breda penseldrag som att tjänsten har fått en ”amazing” start och att ”millions” av människor har spelat. men jämförelser med Services-segmentet före och efter Arcade kan ge ledtrådar.

Det närmaste vi kommer faktiska intäktssiffror är den dag som Tim Cook jämför Arcade-intäkterna med ett Fortune X-företag. Han gillar att göra det, Tim.

Apple Arcade Subscription Gaming Service Goes Live Alongside iOS 13, One Month Free Trial Available

Apple Arcade, Apple’s new subscription gaming service, is now available for everyone following the launch of the iOS 13 update for the iPhone. …

Youtube stänger ner sitt TV-gränssnitt

Ännu en Google-tjänst fasas ut: Youtubes ”tv-gränssnitt”. Alltså det gränssnitt som gör det möjligt att bingetitta på Youtube-klipp från tv-soffan på ett enklare sätt.

Ingen officiell förklaring har getts, men lågt användande är sannolikt väldigt troligt. Men det finns förstås en annan potentiell anledning som säkert också kan ha spelat in en del: det gör det svårare att konsumera Youtube på mediaplattformar som inte har en specialframtagen Youtube-app. Google kan kort sagt ännu mer styra vem som får distribuera en version av Youtube som är optimerad för exempelvis storskärm och tv-fjärrkontroll. Vi minns alla fnurran på tråden mellan Amazon och Youtube förra året (ja, eller den är väl inte helt ofnurrad än, men åtminstone lite mindre fnurrig).

Men det som är lite ironiskt i sammanhanget är att Google, som tidigare var en av de främsta förespråkarna till att alla skulle bygga (mobil)webbslösningar istället för plattformsspecifika appar nu allt mer själva driver på appspåret för sina egna tjänster.

Google is pulling the plug on YouTube’s TV-friendly browser interface

YouTube’s TV-friendly ”leanback” browser portal is less important in a world where so many other common devices bring YouTube to your TV.

NBCUniversals kommande strömningstjänst heter… Peacock

Så har vi nästan fått ett datum för när ännu en videoströmningsutmanare kommer att se dagens ljus. NBCUniversal, numer ägt av världens näst största TV-bolag Comcast, kommer lansera sin strömningstjänst i april 2020. Namnet? Peacock. Okej. Ska vara en hyllning och referens till NBC:s klassiska logotyp (som numer är del av Comcasts), men, tja, ni vet. Peacock.

Med tanke på den nya strömningstjänstens rötter är det förstås inte förvånande att Peacock kommer sitta på sjukt mycket innehåll i sin bakkatalog. Men det blir också helt nya och jättespännande idéer som… ännu en reboot av Battlestar Galactica. Och nyinspelningar av… Punky Brewster och Pang i plugget. Dessutom lär kanalens absolut största flaggskepp bli The Office, efter det att NBCUniversal har sagt upp Netflix licens för serien.

På riktigt. Vad är det egentligen med strömningskanalerna och vår önskan att titta på gammal skåpmat – eller nyinspelningar av gammal skåpmat?

(Okej, i listan över nya Peacock-titlar finns en serie baserad på Aldous Huxleys Brave New World. Den hoppas jag lite på. Dessutom en roman som är galet aktuell idag, förstås.)

https://techcrunch.com/2019/09/17/nbcus-streaming-service-peacock-announces-originals-slate-including-a-battlestar-galactica-reboot/

Microsoft slutar rapportera månadsanvändare och omsättning för Xbox Live

En liten förändring som är del av en betydligt större trend: Microsoft slutar rapportera hur många månadsanvändare och omsättning för Xbox Live. Anledningen? Rädsla för vikande kurvor.

Likt de flesta spelföretag har Microsoft börjat med en prenumerationstjänst för spel: Xbox Game Pass. Betala tio dollar i månaden för att spela de spel som tjänsten erbjuder. Spekulationen kring anledningen handlar alltså om just att det kan leda till att Xbox Live drabbas negativt (vilket vi nog kan utgå ifrån).

Vi ser det här även på andra håll.

Facebook och Youtube håller på att fasa ut klassiska mått som antal gillanden och följare. Twitter har slutat redovisa månadsanvändare och Apple delar inte längre försäljningssiffror för iPhonen.

En viktig anledning bakom i princip alla dessa är att de siffrorna inte längre påvisar tillväxt som de gjorde förr. Och så fort tillväxt börjar mattas av eller sjunka så blir aktiemarknaden och annonsörerna oroliga.

I ett större sammanhang betyder det här att det blir allt svårare att hitta de siffror som varit så centrala båda för investering och annonsering. ”Räckviddssiffror”, om man så vill. Och det som är positivt med detta är att fokus mer hamnar på effekt än, tja, vanity metrics.

Microsoft Will No Longer Reveal Xbox Live User Figures in Its Earnings Reports

Microsoft has revealed that it will no longer include Gaming Revenue or Xbox Live Monthly active users in its earnings reports.

WarnerMedia köper rättigheterna till The Big Bang Theory – för 1 miljard dollar

Sååååå…. WarnerMedias videoströmningstjänst HBO Max har säkrat rättigheterna till The Big Bang Theory de kommande fem åren? För en miljard dollar?

Nej. De pengar som just nu plöjs ner i strömmat videoinnehåll är inte alls vansinniga på ungefär precis alla sätt.

https://techcrunch.com/2019/09/17/the-big-bang-theory-goes-to-atts-hbo-max-streaming-service-for-over-a-billion/

Netflix säkrar sändningrättigheterna till Seinfeld

Ooooch senaste storserien till Netflix. Seinfeld. Som ersättare för The Office och Vänner, två serier som Netflix kommer att tappa kommande år.

Strömningsföretagen plöjer ner apmycket pengar på originalinnehåll och det vi sedan tittar på är… skåpmat från nittiotalet. Det är sommarrepriskyrkogården från SVT året runt. Frivilligt. De sex-sju mest populära serierna på Netflix 2019 är just det, med The Office och Vänner i topp. Först därefter dyker någon av Netflix egna serier upp.

Vi gillar sånt som är nytt. Verkligen.

Seinfeld is heading to Netflix in 2021

Friends might be leaving Netflix next year, but the streaming service just landed another giant beloved series: Seinfeld. Seinfeld will be available to stream on Netflix beginning in 2021.

HBO Max funderar på att reboota The Office

Aaaaaaand of course they will.

NBC looking to reboot The Office for Peacock streaming service

NBC is actively looking to reboot The Office for its upcoming streaming service, Peacock. The Steve Carell-led show is one of NBC’s biggest titles, and will stream exclusively on Peacock beginning in 2021.

 

IoT – internet of things

Ikeas Ingka-koncern producerar mer förnyelsebar energi än den förbrukar

Det här är så jäkla coolt och uppmuntrande. Ikea, eller snarare Ingka-koncernen, kommer från och med 2020 tillverka mer förnyelsebar energi än vad som används i de egna byggnaderna i alla 30 länder som koncernen finns i. Nu siktar man som nästa steg på att sprida det här även till kunderna: Ingka siktar på att tillhandahålla sitt ”erbjudande inom hemenergitjänster” (typ solpaneler) på alla 30 marknader till 2025.

Visst, nu pratar vi inte hela Ikea – alltså alla butiker. Ingka är den största franchisetagaren inom Ikea, men det finns även andra aktörer iblandade. Osäker hur det ser ut på totalen. Men oavsett gissar jag att Ikea som koncern trycker på aktivt i den här riktningen för alla sina butiker och platser.

Men det riktigt intressanta här är att Ingka kommer att överproducera förnyelsebar energi. Vi ser samma sak hos exempelvis Apple, som redan ska driva alla sina egna lokaler och platser med förnyelsebar energi – och generera mer el än de förbrukar. Det innebär alltså att dessa typer av företag kan sälja sin el vidare. Alltså bli elbolag. Eller snarare: vi börjar nå en punkt när det inte längre är lika självklart vad ett elbolag är.

Och om vi tar casen med Ingka och Apple, men även saker som att såväl Kalifornien som Tyskland bitvis sammantaget har producerat mer förnyelsebar energi än vad som förbrukas så kan man fundera på vad el kommer att kosta framöver. Och OM det ens ska kosta.

Amazon håller allt mer på att bygga ett bufféabonnemang med sin Prime-tjänst. Apple håller på att bygga upp ett rejält tjänsteekosystem, där man kan prenumerera på allting. Bara för två veckor sedan presenterade de en tjänst som i praktiken gör det möjligt att prenumerera på sin iPhone. Tänk om Apple skulle bygga in el som del av sitt erbjudande? Hoppa på ett Apple Life-abonnemang, där elen ingår. Och den kanske dessutom knappt kostar något alls, eftersom det för Apple blir en spillprodukt som de kan använda för att knyta användarna närmare det totala tjänsteerbjudandet?

Ingka Group accelerates investments in renewable energy to exceed 2020 target

Ingka Group, of which IKEA Ltd (IKEA Retail UK and Ireland) is a part, has invested close to 2.5 billion euro in onsite and offsite wind and solar power as part of their ambition to become climate positive by 2030.

Porsche tar rejält betalt för motorljud till sin nya elbilsmodell

Sååååå… nya Porsche-elmodellen har motorljud som tillval. För 500 dollar. Som artikeln konstaterar: en mp3:a för 500 dollar. Man kan hoppas att det åtminstone är i 320-kvalitet.

Skämt åsido. Jag utgår från att motorljud till elbilar kommer bli som ringsignalerna för mobiler på den gamla goda tiden. Ladda ner det motorljud du vill. Ja, eller ljud som gör att bilen hörs.

Framtidens hobbymeckare kommer inte hänga i garage, de kommer trimma och hacka sina bilar via datorer och mobiler.

Porsche Taycan configurator has a $500 option for… an mp3 file of motor noise

The heavily anticipated Porsche Taycan was fully unveiled two weeks ago, with exciting performance and charging specs and quite a…

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Bilder visar att Apple jobbar på en Tile-konkurrent

Och där kan vi nog vara rätt säkra på att Apple faktiskt jobbar på en Tile-konkurrent. En funktion för att hålla reda på sina prylar, alltså. Alla sina prylar. Inte bara Apple-hårdvara.

MacRumours har kommit över vad som sägs vara skärmdumpar på just den här funktionen och text om att man kan använda ”B389” för att tagga och hitta sina prylar. Med andra ord skulle B389 kunna vara en bricka likt den som Tile erbjuder.

Senaste iPhone-modellerna har ett U1-chip som ska möjliggöra ännu mer precis positionering än GPS erbjuder, vilket förstås skulle passa väl in i en sån här funktion och produkt. U1-tekniken bygger dessutom på att (iOS-)enheter kan brygga signaler mellan varandra. När en sak försvinner skulle därmed en kedja av enheter hitta den förlorade prylen.

Dessutom ska det kunna gå att ange säkra områden där saker aldrig kan försvinna. (Med andra ord: ”den ligger i din lägenhet, pucko”.) Och få en AR-hjälp i letandet (typ ikoner som visar varmt och kallt).

Apple väntas ha ett nytt hårdvaruevent i oktober. Känns som att den här produkten numer är en väldigt het kandidat att presenteras där.

Leaked screenshots show how Apple’s tracker tags might work

New screen shots have revealed more evidence of Apple’s possible tracking tag system and how it might work. iOS 13 might feature a tab called ”Items” within the ”Find My” app that will display a map and list of items you’ve set up to track, according to MacRumors.

Nästa generation av Nest Wifi kan få stöd för Google Assistant

15 oktober är det dags för nästa Google-hårdvarupresentation. Läs: Pixel 4. Men precis som hos Apple lär vi få se rätt mycket annat också. En av de sakerna kan vara en uppdatering av Googles mini-Wifi-sändare – eller Nest Wifi som de lär heta nu när det varumärket ska rymma Googles alla hemmaprylar.

Det intressanta tillägget i Wifi-sändaren är att de också kan få Google Assistant-högtalare. Kort sagt: se till att så många som möjligt alltid direkt kan prata med Assistant var i huset man än är.

Amazon visade vägen här med sina nyligen insomnade Dash-knappar som var tänkta att strösslas runt om i bostaden för att bokstavligen talat ha en köpknapp nära var man än var. Nu kör Amazon och Google rätt hårt på det här spåret – fast för sina röstassistenter. Förutom sina huvudenheter så har båda mini-högtalare tänka att kunna vara små och billiga nog att ha överallt. I Amazons produktkatalog finns dessutom så odigitala saker som en analog väggklocka – med inbyggd Alexa.

Sist men inte minst finns det förstås en tillvänjningsdimension här också. Chansen är större att vi kan vänja oss vid att röstbossa om vi får göra det hemma och inte i bussen i rusningstid.

Eller om man så vill: börja vänja oss vid en värld där vi inte längre behöver mobilen.

Exclusive: Google plans ’Nest Wifi’ w/ new design, Assistant speakers built-in

Google is planning to launch a refreshed version of its ’Google Wifi’ router at its hardware showcase next month, according…

Googles AI-hälsosatsning slås ihop med Google Health

Google stökar om lite i sin interna organisation. AI-grenen DeepMinds hälsofolk flyttar organisatoriskt över till Google Health. Alltså Googles satsning på hälsa ur olika aspekter.

Som sagt. Väldigt mycket en icke-nyhet. Men ändå en nyhet i tiden. Eller borde åtminstone vara det.

Vad Google gör är ju att flytta tekniken från tekniken till verksamheten, så att säga. Konstatera att AI i sig inte har något egenvärde. Det är vad tekniken används till som är det intressanta. Och relevanta.

Att ny teknik blir något eget är inte särskilt unikt. Det har varit så i princip vid varje större teknikskifte. Google ligger bara lite före i kurvan som gör det här ungefär samtidigt som många bolag sätter upp just egna AI-avdelningar, eller åtminstone ser och behandlar AI-tekniken som något helt eget.

För Google har redan nått den självklara slutsatsen att teknik även den här gången ska sätta kunden och slutnyttan i fokus. Inte tekniken.

DeepMind’s health team joins Google Health

Over the last three years, DeepMind has built a team to tackle some of healthcare’s most complex problems-developing AI research and mobile tools that are already having a positive impact on…

Google testar möjlighet att använda Google Assistant via ett telefonsamtal

Ett väldigt spännande försök från Google och Vodafone i Indien. Ring Google Assistant.

I Indien, som i många andra tillväxtländer, är data och telefoni saker som är både dyra och svårtillgängliga (åtminstone på många ställen). Det initiativet från Google och Vodafone nu innebär är alltså att man kan ringa Google Assitant från en mobil – en mobil som inte ens måste vara en smartmobil eller ha Assistant installerad.

Men inte bara det: telefonsamtalet kostar ingenting och det krävs varken att man har mobildata eller internetuppkoppling. Så länge som man har en telefon som kan genomföra ett telefonsamtal i Indien så ska man kunna använda tjänsten för att be Assistant om hjälp eller svara på frågor på engelska eller hindi. Exempel som ges på frågor är sportresultat, trafikinformation och prognoser, men även ”hjälp med läxan”.

Gammelteknik möter AI och internet för att, om man så vill, bygga ett ljud- och röstinternet. Ja, typ.

Blir väldigt intressant att följa hur den här satsningen faller ut.

Google makes Assistant available via a free phone call in India

Getting fast and accurate answers to queries is still a big challenge in places where people don’t have reliable access to the internet. To help the hundreds of millions of people in India who have a mobile phone but limited or no internet access, Google has announced the Vodafone-Idea Phone Line, a service which people can call to get answers from Google Assistant.

Amazon beställer 100 000 elektriska fraktfordon

Amazon stänger en historisk affär. Man har beställt 100 000 elektriska leveransbilar från Rivian, något som ska vara den enskilt största affären på området (vilket jag inte har anledning att misstro, det är en förhållandevis jättestor mängd bilar).

Man planerar börjar rulla med den nya bilarna 2021 och alla bilar ska vara ute på vägarna till 2030.

Amazon har legat lite efter vad gäller att ställa om till förnyelsebar energi, och senaste året har det kommit uppgifter om att företaget har ökat sin användning av fossila bränslen för att driva sina datacaenter. Något man måste ta sig an även vad gäller sin elbilsflotta. Elbilar som laddas med smutsig el är förstås marginellt bättre för miljön än vanliga bilar.

Rivians teknik ska bygga på ett chassi för olika typer av fordon, vilket gör flottan mer flexibel för Amazon. Men inte bara det: bilarna ska dessutom lära sig av hur de körs och optimera batteriet utifrån detta. Den här affären gör förstås dessutom att Rivian tar ett rejält kliv framåt på elbilsmarknaden.

Amazon orders 100,000 electric delivery trucks, doubling the fleet in Europe and North America

Your Amazon Prime account is helping upend the electric vehicle market.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lanserar säkerhetsfunktionen RideCheck i USA

Ännu en intressant säkerhetsfunktion från Uber börjar nu rullas ut i USA efter att ha testats i ett år: RideCheck. En funktion som baseras på mobilen hos föraren och/eller passageraren. Om Uber-appen känner av en hastig inbromsning (plus andra signaler, lär ju inte räcka med bara en tvärnit) så kommer både föraren och passageraren få frågan om man är okej, med möjlighet att direkt ring nödsamtal eller Ubers eget säkerhetsnummer om så inte är fallet.

Visst, vill man vara cynisk skulle man kunna konstatera att det här bygger på (antar jag) just Uber-appen. Det betyder att du måste ha Uber-appen framme eller (åtminstone på iOS) tillåta att den ligger och rullar i bakgrunden under din resa. Det kan få fler att välja att sitta med appen (som så sakteliga börjar fyllas med mer funktionalitet) framme eller som sagt låta den ligga aktiv i bakgrunden. Båda fallen innebär förstås data för Uber.

Men även om det säkerligen också finns med i beräkningarna från Ubers sida, åtminstone som en trevlig bonus, så är det här ett väldigt bra initiativ. Vi ser det också allt mer, även direkt inbyggt i Android och iOS – men även allt mer i annan hårdvara som hjälmar. Alltså att våra prylar ringer på hjälp åt oss, även – och kanske framförallt – när vi själva inte kan göra det.

Uber Newsroom

Written by Sachin Kansal, Head of Safety Products Our global safety team has a simple, critical mission: to help set the standard for ridesharing safety. Over the past three years, we’ve introduced new safety features , including an in-app emergency button with the ability to digitally share trip information with 911 dispatchers, and made investments in new processes and technologies to help improve the safety of the platform.

WeWork har avslöjats med stora brister i sin wifi-säkerhet

Och We(Work)-cirkusen fortsätter. Nu kommer en rapport som tyder på att Wes nätverkssäkerhet, närmare bestämt wi-fi-säkerheten, läcker som ett såll. CNET har lyckats komma åt innehållet i ”hundratals” exponerade enheter, alltså enheter som inte haft tillräckligt skydd när de använt We-platsernas wi-fi.

Det här är förstås en utmaning med att sitta på mer eller mindre öppna platser (och en av anledningarna att företags IT-avdelningar är sådär sugna på att användare ska kunna arbeta på precis det sätt som de vill).

Visst, som användare har man också ett ansvar (alla som kopplar upp sig via mer eller mindre offentliga nätverk använder VPN, mkay?) Men i de här lägena handlar det om förtroende. Man litar helt enkelt på att om man hyr plats så förväntar man sig samma sak som på ett vanligt företag. Så länge som jag inte delar mitt lösenord med allt och alla så förväntar jag mig att företaget erbjuder hög säkerhet.

WeWork verkar ha ”tilläggspaket” där man kan biffa upp säkerheten – men det kostar en hel del extra. För något som man kan tycka borde ingå som självklar tjänst i baspaketet. Inte minst som att snart alla branscher använder arbetsplatsdelning – även de som hanterar känslig information.

Känns som att We kan ringa Facebook för några dos och don’ts.

WeWork Is Exposing an ’Astronomical Amount’ of Data on Poorly Protected Wifi Network

It turns out WeWork’s dicey wifi problem is exactly as bad as suspected.

Mercedes-Benz börjar tillverka elscootrar

Och där börjar Mercedes-Benz med elscootrar därför att det är klart att de gör.

Mercedes-Benz quietly enters the e-scooter market

The automaker has struck a deal with Swiss scooter maker Micro, but there are no details about where the scooter will be sold, or how fast or far it will go.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 3 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått. (Det blev så mycket att det blev tre sammanställningar. Här hittar du del 2 och del 3.)

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook testar ännu en funktion för att locka tonåringar: LOL

Facebooks senaste försöka att locka tonårspubliken: LOL. (Verkar kanske ha problem med lolandet, dock, mer om det senare.) En meme-hub.

LOL testas just nu med 100 tonåringar som får tjänsten istället för Watch i Facebook-appen. Ungefär vad det låter som: ett nyhetsflöde för memes. Facebook lär ha insett att det här är något att satsa på med tanke på meme-kontonas framgångar i Instagram. Men det är förstås en sak att någon med fingret på pulsen hos målgruppen gör det och en annan när ett stort företag ska nå kidsen. Då kan det gå lite sådär.

Verkar också som att LOL som sagt funkar sådär. Verkar mest bero på att de memes som listas i många fall är gamla och därmed överspelade. Det känns ju i så fall mest som ett problem med urvalet och att man borde hitta bättre förmågor på jobbet. Facebook bekräftar testet, men om det blir del av huvudappen eller egen app återstår att se.

Ja, eller om det överhuvudtaget blir något, förstås. Intressant siffra i artikeln om Lasso, Facebooks kortvideoapp tänkt att ta upp konkurrensen på det här just nu väldigt heta området. Appen laddades bara ner 10 000 gånger de första tolv gångerna, vilket, med tanke på att vi pratar om Facebook här, måste ses som en jätteflopp. Att se om de lyckas få fart på den.

Facebook is secretly building LOL, a cringey teen meme hub | TechCrunch

How do you do, fellow kids? After Facebook Watch, Lasso and IGTV failed to become hits with teens, the company has been quietly developing another

Facebook gör det möjligt att dela evenemang till en story

Nästa drag från Facebook för att få oss att använda Facebook Stories ännu mer: test av funktion som gör det möjligt att dela evenemang till en story. De vänner som är intresserade av evenemanget kan sedan klicka sig vidare till evenemangets sida. Men vi kan väl gissa att, likt stories i allmänhet, mer och er evenemangsstöd kommer flytta in direkt i stories. 

Facebook wants you to hype events in Stories

Facebook is testing a new feature that lets users share Facebook events directly in their Stories. It’s being tested in the U.S, Mexico, and Brazil.

Facebook släpper podcast som vänder sig till unga entreprenörer

Facebook fortsätter att allt mer bli ett innehållsföretag. Senaste initaitivet: en podcast har som tema ”att föra samma unga entreprenörer med erfarna ledare från affärsvärlden”. Den första säsongen kommer innehålla sju avsnitt som släpps varannan vecka.

Vi kan väl gissa att det här passar väl in i de LinkedIn-planer som Facebook har. Och det här pekar sannolikt också ut lite av ambitionerna de har på området. Passar också rätt väl in i Mark Zuckerbergs personliga utmaning för 2019: just att moderera och facilitera samtal kring det digitala i relation till samhället och våra liv.

På tal om det så kanske det här vore något även för LinkedIn (ja, eller så kanske det kommer. Lite av LinkedIns strategi verkar ju vara att göra det Facebook gör, fast lite senare.

Facebook launches new podcast that focuses on aspiring entrepreneurs, business leaders

The first episode of ”Three and a Half Degrees: the Power of Connection” features the founder of TOMS and the founders of Two Blind Brothers.

Facebook släpper Creator stickers

Ännu en Facebook-funktion för innehållsskapare: Creator stickers. Kan låsas upp genom att följa och engagera sig med sidor. 

Facebook investerar i lokalmedier

Häromdagen meddelade Google att man inlett samarbete med Automattic/Wordpress.com för att ta fram en publiceringsplattform specialbyggd för små lokalnyhetsredaktioner. Nu är det dags för Facebook att komma med (ännu ett) initiativ på samma tema. Man kommer att investera 300 miljoner dollar i lokalmedier under en treårsperiod. 

Likt som för Google finns det förstås affärsmässiga syften bakom initiativet (som möjlighet att få fler att skapa innehåll till och för Facebook och köpa annonser – eller ingå annonsnätverkssamarbeten). Men med tanke på att att lokalredaktioner slashas till vänster och höger så finns det säkerligen utrymme att bygga relationer på det här sättet. 

Facebook och Google har insett det som många (andra) medieföretag verkar ha glömt, eller missat, senaste åren: ju större våra världar blir genom de digitala plattformarna, desto mer börjar vi intressera oss för det lokala och avgränsade (online såväl som offline). 

Bra business, helt enkelt. 

Facebook promises $300 million to help local news

Facebook will invest $300 million into ”news programs, partnerships and content” that benefit local news organizations in the United States and Europe.

Facebook skärper reglerna kring politisk annonsering inför EU-valet

Så kommer Facebooks regler för politisk annonsering även hit till oss i EU. Lagom till Parlamentsvalet. Betyder i korta drag att man måste höra hemma i det land där man vill köpa/rikta annonser.

Exclusive – Facebook brings stricter ads rules to countries with big 2019 votes

Facebook Inc <FB.O> told Reuters on Tuesday that it would extend some of its political advertising rules and tools for curbing election interference to India, Nigeria, Ukraine and the European Union before significant votes in the next few months.

Tioårsutmaningen på Facebook – ett algoritmträningsinitiativ?

Är trenden att dela en bild på sig själv för tio år sedan och idag ett sätt för Facebook att kunna träna sin ansiktsalgoritm för att bättre förstå åldrande och bättre känna igen människor om man delar äldre bilder (och dessutom själv kunna identifiera hur gammal du eller andra i bilden är)? Självklart är det så säger artikeln. Jag kan bara hålla med. Det är klart det är så.

Artikeln invänder retoriskt att Facebook förmodligen redan sitter på den här datan i och med att de har följt oss genom åren och motargumenterar sedan att det blir mer effektiv, renodlad träning för ansiktsalgoritmen om vi eliminerar gissningselementet ur leken. Så är det ju också absolut. Som upplägg är det bättre träningsmaterial.

Men det här är alltså inget nytt. Facebook skannar igenom precis allt vi laddar upp. I vissa fall för att de måste på grund av lagkrav eller för att de inte orkar jiddra med varenda företagsjurist som kommer dragande med hot om stämning, i andra fall för att de självmant vill censurera och i sista fallet för att kunna använda allt vi laddar upp för att effektivisera och förbättra sin annonsering och sitt riktande genom att lära sig mer om oss.

Jag är övertygad om att Facebook också har åldersträning med som delmoment. Dels för att hitta oss i bilder och dels för att hela tiden träna ansiktsalgoritmen, och alla andra algoritmer, på stora mängder data.

Men hej. Det gör ju exempelvis Google varenda gång du laddar upp en bild till Google Photos (förmodligen varje gång du använder kameran i din Android-mobil och har människor i sökaren). Folk skriker sig inte hesa över det. 

Men även om man inte köper träningsvinkeln överhuvudtaget så har Facebook förstås en annan, betydligt mer konkret, baktanke med initiativet. Att få oss att dela personligt innehåll. För att de vet att just såna här grejer är engagemangsmumma. Därmed mer häng på plattformen, mer annonsvisningar etc. etc. Och det är dessutom, om man så vill, ett ägg. Vi gillar att delta i den här typen av ”alla ska med”-grejer. Känna gemenskap.

Kan de få oss att ladda upp en stor mängd bilder på kort kort tid för att sysselsätta sina algoritmer = bra bonus.

(EDIT: Facebook har sedan det här gått ut och sagt att utmaningen inte startades av dem. Även om de säkert är glada att det drog igång.)

Facebook’s ’10 Year Challenge’ Is Just a Harmless Meme-Right?

Opinion: The 2009 vs. 2019 profile picture trend may or may not have been a data collection ruse to train its facial recognition algorithm. But we can’t afford to blithely play along.

Ett ägg numer den mest delade Instagram-posten någonsin

Man måste gilla att en bild på ett ägg numer är den mest gillade Instagram-posten någonsin. Och man måste också gilla den förra troninnehavaren Kylie Jenners svar. 

Egg picture beats Kylie Jenner as most-liked Instagram post of all time

A picture of a plain little egg has poached the title of most-liked Instagram post from Kylie Jenner. The egg post officially passed Jenner’s 18 million likes on Sunday evening, and currently has just over 24.5 million likes.

WeChat

WeChat har nu över 1 miljard dagliga användare (plus intressant info från WeChats utvecklarkonferens)

Några av höjdpunkterna från den 4 (!) timmar långa dragningen av WeChats grundare Allen Zhang under WeChats utvecklarkonferens:

WeChat har numer en miljard DAGLIGA användare. Med tanke på att det totala antalet WeChat-användare senast skrevs till 1,08 miljarder betyder det att i princip alla som har ett WeChat-konto använder tjänsten varje dag. Det är… rätt imponerande siffror.

70 % av trafiken till innehåll kommer från Moments, alltså WeChats nyhetsflöde, medan resten kommer via push. WeChats Stories-funktion Time Capsule bygger, vad jag förstår, på att du postar till ditt nyhetsflöde snarare än att du hittar dem direkt. Vore intressant att se hur Stories/Time Capsule landar på den här plattformen. Om det blir samma storyfiering som här trendmässigt.

Zhang ser WeChat som ett ”verktyg” och att det är lämpligt att positionera WeChat som ett ”livsstilverktyg”. Svårt att inte se det här som ett svar på Bytedances framrusning. Mer specifikt den tid som läggs där (internet sannolikt viktigaste valuta). WeChat tänker säkert att de måste satsa på tjänster som håller kvar användarna mer, snarare än bara rationella tjänster eller för att hålla konktakt med och ta del av det vännerna delar. Kan också vara en hint till företagskonton: skapa innehåll och funktioner som får användare att lägga tid. Inte heller en slump att WeChat börjat satsa mer på kortvideo.

Zhang lyfter idén om att det ska gå att skicka meddelande till någon utan att känna till den personens namn så ska det gå att göra genom att använda ”ringarna på vattnet” och kontakta via andrahandskontakter. Ett potentiellt scenario: kontakta någon på ett företag. Vilket förstås för tankarna till att WeChat bygger upp ett eget LinkedIn. Blir inte mindre så när Zhang pratar om att Moments-postande handlar om att bygga ditt personliga varumärke.

750 miljoner människor använder Moments varje dag, funktionen används mer än 10 miljarder gånger per dag. Rätt… mycket.

Video rockar. Även här. WeChat tänker satsa ännu mer på att uppmana folk att spela in och dela video.

100 miljoner användare har ställt in så att bara de senaste tre dagarnas poster syns i Moments. Även här finns trender att man inte vill dela allt med hela världen (och att det finns kvar i all tid och evighet).

Och så förstås: ”WeChat’s goal is not to expand the number of users now, we have to think about providing services for existing users.” Med andra ord: Även WeChat känner att de har slagit i taket tillväxtmässigt. Då handlar det om att flytta fokus från användarsiffrorna till annat. Att säga att man vill satsa mer på de befintliga användarna är ett snyggt sätt att göra det. Vi ser samma utveckling hos oss (exempelvis hos Facebook och Apple): att bygga sin verksamhet på ständig tillväxt är inte en långsiktigt hållbar affärsmodell.

https://chinachannel.co/wechat-founder-allen-zhang-4-hour-presentation-full-notes/

LinkedIn

LinkedIn vill att vi ska hänga (ännu) mer på plattformen

Ni vet hur LinkedIn nuförtiden gör samma saker som Facebook – fast lite senare. Såg den här idag. När man har slut på notiser ska man förstås inte drabbas av en återvändsgränd. Istället finns det en hjälpsam länk tillbaka till nyhetsflödet. 

Kort sagt: ännu ett försök att få oss att betala ännu mer på LinkedIn. Fast inte i våra nationella valutor utan i den förmodligen viktigaste internetvalutan: tid. Häng mer på plattformen. Gör mer. 

Jag gillar att LinkedIn allt mer knuffar plattformen åt kunskaps- och gemenskapshållet. Alltså att det mer handlar om att dela med sig, ta kontakt med människor (finns exempelvis inte längre något om att man måste känna människorna man skapar kontakt med) och överhuvudtaget… hänga. 

Däremot är stödet för just, tja, innehållsskapare på plattformen jämfört med andra sociala plattformar i praktiken icke-existerande. De funktioner som finns och som man kan köpa sig till handlar fortfarande bara om rekrytering och socialt säljande (med ett stänk företagsegenmarknadsföring). Krattig statistik (VARFÖR är delningsstatistiken begravd tre meter ner?) 

Vore intressant hur LinkedIn exempelvis tagit sig an ett, i brist på bättre namn, influencerprogram. Kanske till och med möjlighet att kunna tjäna pengar på närvaron. 

LinkedIn börjar visa notiser om delningar

Woah. Vilken jävla LinkedIn-influencer jag är. Vilken MAKT jag har! Jag blir alldeles yr.

Klockan sju i morse la jag ett inlägg om ännu en LinkedIn-förändring (i notifieringsfunktionen), där jag bland annat beklagade mig över att tjänsten begraver information om att dina inlägg delas. Finns i inläggstatistiken, men du får ingen notis om att det har hänt.

Två och en halv timme senare ser jag det här bland notifieringarna. Damn it feels good to be a gangsta.

(Med andra ord: inte en dag för tidigt. Obegripligt att det har dröjt så här länge.)

Nu visas omdelningar i LinkedIn-appen

Min influencermakt fortsätter växa. Nu kom delningsnotifieringar även till appen. Men språkligt? Mja, jag vet inte…

Twitter

Twitter släpper labs-app

Vill du vara med och utveckla Twitter? There’s an app för det. Snart. 

De kommande veckorna kommer företaget släppa en betaapp där ”a select group of users” kommer att kunna få ta del av och testa nya funktioner, samt diskutera dessa med andra användare. 

Några av sakerna som testas: 

  • Färgmärkta svar (olika fäger på svar beroende på om de kommer från originaltweetaren, från dem du följer eller dem du inte följer) 
  • Algoritmisk sortering av svar (algoritmer, y’all) 

Skrotande av gilla-ikon och funktion för retweetande eller svar om tweeten kommer som svar på en annan tweet (den meningen är lika förvirrande på engelska…) VD:ns Jack Dorsey har droppat tankar om att gilla-funktionen ska bort för att istället uppmuntra till dialog, så inte särskilt förvånande att det testas. Den andra delen känns däremot lite mer förvånande, men det verkar mesta handla om renodling och kontextutalisering av gränssnittet (syns när de behövs). 

A first look at Twitter’s new beta app and its bid to remain ’valuable and relevant’ | TechCrunch

Twitter has made a name for itself, at its most basic level, as a platform that gives everyone who uses it a voice. But as it has grown, that unique

Bytedance

Bytedance släpper videochattappen Duoshan

Och där kom det som det har spekulerats om: Bytedance, företaget bakom kortvideoappraketen TikTok, släpper en egen chattapp: Duoshan. Ska vara en blandning mellan TikTok och Snapchat.

Positioneringsmässigt är TikTok tänkt för att följa kändisar medan Duoshan är för just privatchattande. Har förstås viktiga saker som effekter och filter för att snazza till sina meddelanden. Fokus är förstås på video. Meddelanden man skickar försvinner efter 72 timmar.

Som konstateras i artikeln delas TikTok-videos ofta i andra plattformar, förstås inte minst till vänner. Här börjar nu Bytedance bygga upp sitt eget ekosystem där TikTok är stället att hitta innehåll som sedan delas med vänner på Duoshan.

Rapporter har visat ungefär samma utveckling i Kina som här hemma: yngre generationer, framförallt dagens tonåringar, hänger allt mindre i sina föräldrars plattformar till förmån för andra. Har ironiskt nog delvis gett Kinas äldsta plattform, Tencent-ägda QQ, lite förnyad energi medan WeChat har börjat känna av tapp i tillbringad tid. Bytedance har snabbt kapat åt sig en stor del av den.

Med tanke på vilket fenomen TikTok är så har Duoshan stor potential att lyckas. Duoshan kan i sin tur också förlänga livslängden på TikTok – genom att tillhandahålla en app som inte är lika trendkänslig som TikTok.

https://techcrunch.com/2019/01/15/tiktok-challenges-wechat/

TikTok har 250 miljoner dagliga användare i Kina

Mer Bytedance-nyheter. Utöver att företaget idag släppt sin egen chattapp (Duoshan) så meddelar Bytedance att TikTok numer har 250 miljoner dagliga användare bara i Kina. Upp från 30 miljoner för ett år sedan. 

Senaste siffrorna har pratat om att TikTok globalt har 500 miljoner månadsanvändare. De flesta förstås i Kina, så det är en stor andel dagliga användare. Och förstås en imponerande ökning. 

Matthew Brennan on LinkedIn: #tiktok #bytedance #字节跳动 #抖音 #douyin | 36 comments

TikTok just announced they have 250 million DAILY active users in China as of Jan 2019. And as you can see from the chart a year ago China daily active users… | 36 comments on LinkedIn

Sök/SEO

Google Maps visar hastighetsbegränsningar och fartkameror

Nya funktioner i Google Maps: hastighetsbegränsningar och varning för fartkameror. 

Följer du vägbeskrivningar kan du också få veta hastigheten på vägen du åker på också du får varning om du närmar dig en fartkamera. 

Lär väl kanske inte finns överallt. Funktionen för fartkameror bygger dessutom på användarrapporter. 

Google Maps wants to help you avoid that speeding ticket

Google Maps users report seeing speed limit and speed trap warnings pop up in the navigation app.

DuckDuckGo byter till Apples kartor av integritetsskäl

Sökmotorn DuckDuckGo går över till Apples kartor via MapKit JS, tekniken för att just använda och bädda in Apple Maps. Anledningen är det som är DuckDuckGo:s signum: värna den personliga integriteten. Bland annat genom att inte spåra användare. 

Nu är DuckDuckGo… lite mindre än Google, så det här lär väl kanske inte skaka dagens internet i grundvalarna. Men det är ändå ett fall framåt för Apples kartor. 

Viktigare för andra företag, inte minst nu när Google har jackat upp sitt, är priset. 250 000 kartvisningar och 25 000 serveranrop kostnadsfritt varje dygn. Inte heller det lär väl få företag att automatiskt kasta ut eventuella Google Maps-integrationer, framförallt inte på Android-sidan, men det blir ändå intressant vilket utrymme Apples kartor kan komma att få utanför det egna ekosystemet. 

DuckDuckGo Taps Apple Maps to Power Private Search Results

We’re excited to announce that map and address-related searches on DuckDuckGo for mobile and desktop are now powered by Apple’s MapKit JS framework.

Detaljhandel/e-handel

Walmart börjar med e-sport för att locka folk till sina fysiska butiker

Och där börjar Walmart med e-sport.

Den fysiska butiken har, efter den totala dödförklaringen för några år sedan, börjat vakna upp igen. Mycket drivet av onlinehandeln – eller snarare av att onlinehandlarna har börjat skapa sig en fysisk närvaro och därmed hjälpt till att visa vägen framåt. Bland de saker som företag med fysiska butiker börjar få kläm på är hur an ska motivera människor att besöka en fysisk plats när stort utbud eller möjlighet att handla inte längre räcker som argument. En annan trend är den utveckling vi ser online: att vara där kunderna är. Cityläge vi passerar på vägen till jobbet snarare än en jätteschabraklåda ute på vischan.

Just dessa jätteköpcentrum har ännu större utmaningar vad gäller deras existens. Vi ser allt mer hur annat än butiker dyker upp där. Coworking-ytor, inte minst. Coworking-ytor som kan driva folk till butiker som ligger i samma komplex.

Walmart, som har haft jätteladan som sitt koncept, har också börjat få ordning på såväl e-handeln som att ge folk anledningar för kunder att besöka de fysiska platserna. Senaste kvartalsrapporterna har visat att båda två ökar (även Target har sett ökning av fysiska kundbesök).

Senaste satsningen för att få folk att komma till butikerna och (även här en onlineparallell) få kunder att tillbringa längre tid där. Det här passar förstås också fint ihop med att Walmart i slutet av förra året lyckades sno Nike från Amazon, efter att Nikes försök att direktförsälja på Amazon inte gett önskat utfall. Nu är det istället Walmart-ägda Jet.com som gäller – en webbplats med en yngre demografi som målgrupp. En grupp som säkerligen också kan vara Nike-kunder.

Köp dina Nike-grejer (och annat) online på Jet.com och besök en Walmart-butik för att spela – eller bara för att hänga med och titta på andra som spelar. Sen är det bara en Twitch-konkurrent som fattas.

Walmart Becomes First Major Grocer Chain To Put Esports Arenas In Its Stores

The intersection of Esports and food is starting to go mainstream, as Walmart is installing gaming centers inside of its stores.

Färgen på varukorgen visar om du vill ha hjälp

Briljant i sin enkelhet. Låt kunderna välja olika färg på varukorgen för att signalera om de vill ha hjälp eller vill vara ifred. Ett alternativ till att göra sjukt stora investeringar i allehanda teknik som ska lista ut om en kund behöver hjälp.

(Okej, att bara försynt fråga är förstås ett annat sätt. Och det blir jobbigt om man kommer på att man behöver hjälp när den svarta korgen är halvfull. Men hej.) (Originalposten på LinkedIn.)

Shop and stop testar självkörande kiosk

Varför ska jag behöva välja vad jag vill ha innan jag får min matleverans? Enter Stop and shops senaste butiksformat. På hjul. 

Den amerikanska livsmedelskedjan blir nästa aktör att erbjuda/testa den här typen av tjänst i samarbete med Robomart. Alltså en självkörande butik/kiosk där du kan välja bland utbudet och betala (à la Amazon Go, med RFID-chip och automatisk betalning). Och när Robomarten behöver fyllas på åker den själv hem till lagret. Alltså en variant av svenskkopplade Mobymart, fast utan möjlighet att gå in i den. Mobymarter, alltså just större, obemannade butiker som kan flyttas dit kunderna är likt en food truck lär väl också bli verklighet på olika håll. 

För, tja, kanske finns lite möjlighet till merförsäljning jämfört med att kunden rationellt plockar ihop en varukorg i sin mobil och får exakt det levererat. 

Robomart. Snart bakom en glassbil nära dig. 

Stop and Shop grocery chain to begin offering ”store on wheels” service

Driverless grocery stores will let customers ”shop at their doorsteps.”

Strömmade medier

Netflix genomför sin största prishöjning någonsin

Hoppsan. Netflix jackar upp priset, rätt rejält. Åtminstone i USA. Den högsta höjningen någonsin för företaget.

Totalt handlar det om prishöjningar över hela abonnemangsbanan med två dollar. Det innebär att det billigaste höjs till 9 dollar i månaden och det dyraste till 16 dollar. De ökade intäkterna ska användas för att finansiera produktionen av eget innehåll.

I slutet av förra året spekulerades det i att Netflix skulle börja känna av hårdare tider. Och då inte så mycket lågkonjunktur som konkurrensen från andra aktörer. Som Amazon Prime-tjänst eller Apples och Disneys kommande motsvarigheter. 

Det sistnämnda kan vara en stor del av huvudbryn för Netflix. Inte så mycket att alla netflixare springande kommer att överge Netflix för Disney som för att Disney i och med den egna tjänsten säger upp avtalet kring Marvel och Star Wars, serier såväl som filmer. Några av de riktigt stora innehållsposterna för Netflix, som nu alltså mer måste fyllas av eget innehåll för att hålla bingetittarna på gott humör. Bara det faktum att Netflix budade sig blodiga för att få behålla rättigheterna till Vänner (!) säger en hel del om läget.

Netflix styrkor och svagheter är ungefär likadana som Spotifys. De är skitbra på att hitta innehåll och tjänster som är bättre än konkurrenternas (förstås mycket tack var sin användning av data), men de har bara en produkt. Företag som Amazon, Apple och Google kan subventionera skiten ur sina videoströmningstjänster och blöda sönder konkurrensen med sina djupa fickor. Det viktiga är att få in användare i ekosystemet för att tjäna pengar på användare på lång sikt. Den lyxen har inte Netflix. Det ryktas exempelvis att Apples videotjänst kan bli kostnadsfri för iOS/macOS-användare. Ett pris som är svårt att komma under. 

https://www.marketwatch.com/story/netflix-raising-cost-to-13-a-month-its-biggest-hike-ever-2019-01-15

Spotify sluter avtal med indiska musikförlaget T-Series

Spotify fortsätter sin jakt på att ragga användare utanför sina kärnmarknader (USA och Europa). Mer specifikt, som så många andra, som sannolikt kommer få allt tillväxtljus på sig efter det att Kina har planat ut: Indien. Nu har Spotify ingått avtal med det indiska film- och musikförlaget T-Series. 

Det här ger Spotify tillgång till hela T-Series indiska låtkatalog. Totalt över 160 000 låtar som finns tillgängliga för Spotify-lyssnare från och med idag (Bollywood-fans, rejoice). 

Satsningen är förstås för att skaffa sig mer lokal prägel i länder de går in i. Samma strategi som exempelvis Netflix har. Lokalt rockar. Behövs inte minst för att ta sig an den lokala konkurrenstjänsten Gaana med sina 80 miljoner användare. 

Som del i krattandet av Indien-manegen släppte Spotify i somras dessutom hubben Desi med musik från just Desi-länder (Indien, Pakistan och några till). Spellistan Desi hits har sedan dess samlat på sig 930 000 följare, vilket får sägas vara rätt imponerande. 

Spotify and India’s T-Series ink a global content deal for over 160,000 songs | TechCrunch

Ahead of Spotify’s entry into the Indian market, the streaming service this morning announced a global content deal with a leading Indian film and music

Spotify växte snabbare under 2018 än under 2017

Lite information kring hur det går för Spotifys tillväxt. Svaret är bra. Och bättre och bättre år för år. 

Spotify meddelade bara förra veckan att tjänsten nu har 200 miljoner användare. Det skulle betyda att användarantalet har ökat med 43-45 miljoner under året (vi lär sannolikt få veta närmare vid nästa kvartalsrapport). Det är fler än 2017 (34 miljoner) och 2016 (32 miljoner). Och det är dessutom en snabbare ökningstakt än båda dessa år. 

Vad gäller betalande användare så hade företaget i slutet av 2017 71 miljoner prenumeranter av den totala användarskaran på 157 miljoner. I förra kvartalsrapporten bedömde Spotify att man skulle sluta på runt 95 miljoner betalande användare på en totalsumma om som sagt 200 miljoner. Det skulle innebära ”konverteringsgrad” på 47,5 %, dvs. nästan hälften, jämfört med 2017 års 45,2 % och 2016 års 39 %. Även här alltså högre andel än tidigare (sannolikt högsta någonsin). 

Hur står det här sig mot några konkurrenter? Tja, andelen betalande lär förstås vara sämre än hos Apple, men det beror förstås på att Apple inte har något annonsabonnemang. Jämför vi med samarbetskonkurrenten Tencent Music så bleknar Spotifys användarsiffra rejält. 700 miljoner användare, men bara runt 15 miljoner betalande (alltså kanske 2-3 %). 

Spotify’s global user base grew faster last year than it did in 2017 – Music Business Worldwide

Monthly active users jumped 43m in 2018 – but subscriber growth is more complicated…

Marie Claire lyfter fram kortvideoströmmare som modestjärnor

Ett tecken i tiden: livsstilsmagasinet Marie Claire lyfter fram tre av liveströmningsstjärnorna på Bytedance-ägda kortvideoplattformen Huoshan. Och som har följarskaror betydligt större än Marie Claires hela läsekrets. Och som alltså därmed lär ha betydligt större makt att påverka kring mode och skönhet än just Marie Claire.

Förstås inte nytt fenomen ens hos oss, men det som skiljer är att plattformarna som lyfts fram är andra än dem vi är vana vid.

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Youtube Music på väg att bli den förinställda musikspelaren i Android

Googles försök att få snurr på sin strömningsmusiktjänst Youtube Music har gått lite… sådär. Men Google är inte sämre än att de kan göra en Apple (här också) och helt enkelt se till att det blir lite enklare att hitta och använda tjänsten. Hur? Genom att göra den till den förinstallerade musikspelaren i (typ) alla Android-telefoner. 

YouTube Music Poised To Replace Google Play As Android Default Audio Player – Hypebot

A look at the under the hood of a recent YouTube Music app update shows strong evidence that Google may be about to make it the default music player within. Continue reading

Youtube inför svajpfunktion för att gå mellan Youtube-klipp

För lite svajpande i ditt liv? Nu börjar det bli möjligt att svepa sig mellan Youtube-klipp åt vänster och höger (navigeringssvajpande snarare än lajksvajpande alltså). 

En rätt naturlig utveckling. Mobildesign och mobilnavigering, även i appar, bär fortfarande (så här ett decennium senare) på en väldigt tung desktopryggsäck. Ju fler som börjar spränga de rätt ofta förlegade mobilinteraktionerna till något som är mobiligt på riktigt, desto bättre. 

YouTube now lets you swipe through videos like Instagram Stories

We’ve all wasted hours watching recommended videos on YouTube, but now the company is making it even easier to procrastinate your time away. Starting this week, you’ll be able to navigate through recommended videos with a simple horizontal

NBCUniversal på gång med egen strömningstjänst

Japp. Självklart är även NBCUniversal på gång med en egen strömningstjänst. Lanseringssikte 2020. Eget och andras innehåll. 

Ännu ett exempel på det jag skrev igår i samband med nyheten att Netflix höjer sina priser: strömningstjänsterna gör nu precis samma sak som skivbolagen gjorde efter att Apple med iTunes visade att det visst går att tjäna pengar på digital distribution av musik. Kapa mellanhanden och släppa tjänst. Men vi lyssnar inte på musik utifrån skivbolag. 

Strömningstjänsterna har lyckats bättre med att profilera sig, men ju fler de blir, desto svårare blir det att skilja dem åt. Och om de har ungefär samma innehåll och ungefär samma pris, då kommer i princip tillfälligheter avgöra vilken vi väljer. T ex om någon är mer integrerad i det ekosystem där vi har allt annat. 

Vi lär alltså se en period med allt fler strömningstjänster som sen slår ut varandra. Efter det kommer vi landa i en eller ett par Spotify för video där alla filmer och serier finns att titta på för en fast månadskostnad – oavsett vem som har skapat innehållet. 

Med andra ord ännu ett område där ett fåtal plattformar kommer att äta upp en spretflora av likartade strömningstjänster. Helt enkelt för att det gör våra liv enklare. 

Baywatch – remastered!

Vikbara mobiler, Vänner, Etch-a-sketch, kassettband, iPod och… Baywatch? 

2019 har rivstartat. Framtiden riktigt rusar emot oss. 

Amazon adds remastered ’Baywatch’ to Prime Video on January 20th

If you’re feeling nostalgic for the 90s, Prime Video may have something you can binge on. Amazon is adding Baywatch — yes, the classic TV series and not Dwayne Johnson’s flick — to its lineup for US, Canada and Australia. You’ll even be able to enjoy the show in all its campy glory in HD.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Googles Interpreter Mode kommer på svenska

Förra veckan sprutade Google ur sig Assistant-nyheter. En av dessa var realtidsöversättingsfunktionen Interpreter Mode – en uppjazzad funktion av det som redan finns i Translate. Prata på, Assistant identifierar automatiskt språket och läser upp översättningen på det språk du vill översätta till. Så länge som det är på ett av 27 språk som Interpreter Mode kommer kunna hantera initialt. 

Nu kommer info om att svenska kommer vara ett av dem. Så har man en Home Hub (ska komma till annat, som Android-mobiler längre fram) kan man se fram emot att funktionen landar under årets första månader. 

Med tanke på den stationära hårdvara som krävs till en början är användningsområden förstås begränsade. Men en hotellreception lyfts fram som förslag på lämpligt ställe. Att se om någon hotellkedja – eller annat verksamhet som behöver hantera många icke-svensktalande (myndigheter? Kanske inte…) hoppar på tåget tidigt. 

How and When You Can Access The Biggest Upcoming Google Assistant Features

Google’s aptly named AI helper, Google Assistant, is poised to have a great year in 2019. Not only will the digital assistant be spreading to numerous

Microsoft splittar upp Cortana och sök i Windows 10

Okej, this is weird. Microsoft kommer att splitta upp sin sökfunktion och sin röstassistent Cortana i Windows 10. Söken ska hantera.. sök (bland filer och dokument) medan Cortana ska göra… Cortana-grejer.

Apple är förstås ett relevant exempel eftersom Spotlight och Siri lever separata liv i macOS. I iOS är de däremot betydligt närmare varandra – och macOS får allt mer av iOS i sig. Söken i iOS är dessutom redan en allt-i-allo-sök, både i och utanför enheten. Microsoft går alltså åt motsatt håll.

Visst. Röstsök kanske är något som används ännu mindre vid datoranvändning och Microsoft ser framför sig att de ska fixa en bättre, dedikerad sökfunktion. Men är det ett område där röstkommandon faktiskt kan underlätta är kontextuellt filsökande. Alltså tala in sina kommandon via naturligt språk snarare än att skriva det.

Ett nästan troligare scenario är att Microsoft på riktigt börjar se slutet för Windows och vill börja rigga såväl sök som sin röstassistent som två produkter som kan säljas och implementeras oavhängigt av Windows.

Microsoft is separating Cortana from search in Windows 10

Microsoft is decoupling Cortana from Windows search in Windows 10. In the next major Windows 10 update there will be separate ways to access text-based search and voice queries

AR/VR

Ändra hårfärg via AR

Ja. Jag erkänner. Jag imponeras rätt ofta enkelt. Saker som i det stora hela inte är jätteavancerade. Men… Det. Här. Är. Så. Jävla. Coolt. 

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Bekvämlighetsekonomin

Rent the Runway släpper egen kollektion

Rent the Runways affärsidé är lika enkel som som tidsenlig: låt människor hyra sina kläder. Kläder som tjänst, liksom så mycket annat nu (finns förstås även andra som har ungefär samma upplägg gällande just kläder). Nu släpper Rent the Runway ännu en egen klädkollektion. Som förstås bara går att få tag i via Rent the Runway.

Rent the Runways upplägg, idé och verksamhet plockar ihop många trender just nu.

Månadsprenumerationstjänst: betala en fast avgift och välj från hela sortimentet, à la Spotify eller Netflix, och likt dessa finns det begränsningar i samtida användningar.

Egen kollektion: Distributionsplattformen skapar eget innehåll för att skilja tjänsten från andra motsvarigheter (även här likt främst Netflix, men även Amazon)

Ständig optimering utifrån datapunkter: Genom hög omsättning på kläderna, och en öppen och naturlig kanal via såväl månadsprenumerationsmodellen som de fysiska paketen, optimerar de löpande sortiment, erbjudande och tjänster utifrån kundåterkopplingen – i förhållandevis korta cykler

Hållbarhet: Minskat slit och släng.

Bekvämlighet: Enkelt att välja, betalningen hanteras i form av löpande prenumeration och enkelt att lämna tillbaka.

Marknadsplats: Blandning av andras och eget material.

Popupbutiker hos andra: Utnyttja befintligt klientel och distributionskanal, samtidigt som samarbetspartnern kan locka nya kunder

Egen butiker: Förutom att se och känna på sortimentet går det förstås att boka tid för att få stiltips och 

New retail: Datadrivet, närvaro online och offline, logistik med andra och att alla delarna ska driva trafik till varandra.

Rent the Runway Launches Exclusive Designer Lines

By offering designers access to customer data – and a cut of the proceeds – the rental platform is further challenging the position of department stores and other multi-brand retailers.

Airbnb går med vinst och räknar att nå 500 miljoner bokningar under Q1

Airbnb går med vinst. Och har gjort det de två senaste åren. Inte så spektakulärt kan tyckas, men som startup med börsplaner är det rätt sällsynt.

Likt Uber börjar Airbnb dela med sig av lite mer finansiell information fast de inte måste för att börja kratta börsmanegen. Fortfarande långtifrån allt, inget om årsomsättning här exempelvis, men lite mer underlag får vi: Airbnb räknar med att nå 500 miljoner bokningar (sedan starten 2008) under det första kvartalet. Det är 100 miljoner fler än när de senaste rapporterade siffror i september förra året.

Q3 2018 meddelade Airbnb att de dessutom hade över 1 miljard dollar i kvartalsomsättning, vilket skulle kunna betyda en helårsomsättning som närmar sig 4 miljarder (kanske över). Värderingsmässigt har jag sett siffror mellan 30-40 miljarder dollar.

No Title

No Description

Pony.ai startar tjänst med självkörande bilar

Waymos tjänst med självkörande bilar i Phoenix, Arizona ska vara världens första kommersiella i sitt slag (om än i liten skala). Men i kulisserna står förstås flera andra och stampar. Här är en till: kinesiska Pony.ai.

Företaget testar nu en apptjänst som gör att användare kan beställa en självkörande bil enligt de vanliga rutinerna. Testet som drog igång i december är rätt begränsat: du kan bara åka till några få destinationer och det går bara att åka från ett ställe. Det är bara bara anställda och ”några särskilt utvalda” som kan använda tjänsten, så i praktiken är det lite skyttelbil för Pony.ai.

Självklart är appen i det här fallet inte en app à la Appstore eller Google Play, utan ett miniprogram i WeChat. Alltså den pluginplattform som gör att användare kan lägga till mer funktionalitet, ungefär som i en webbläsare.

Det är inte Pony.ai som tillverkar bilarna, utan de tillhandahåller bara mjukvaran till fordonen (som kommer från de kinesiska tillverkarna BYD och GAC). Pony.ai angriper alltså området självkörande fordon på samma sätt som Uber (och ju mindre vi pratar om hur det gick, desto bättre. För Uber.)

No Title

No Description

IoT – internet of things

Nike släpper appstyrda och självsnörande smartsneakers

Briljant. Ni vet hur hårt bekvämlighet rockar när vi pratar (digitala) tjänster? Det verkar som att Nikes självknytande skor är på väg att få sig en uppgradering. Knyt skorna – via en app. 

#joråsåatte 

Nu känns steget från att trycka på en knapp på skorna till att trycka på en knapp på sin mobilskärm som en… inkrementell förbättring. Om ens. Därför tror jag att vi nog kan vänta oss något som är snäppet mer wowigt. Åtminstone om man ska tolka reaktionerna i teaservideon. 

Det som skulle få mig att höja lite på ögonbrynen: möjlighet att spara sin snörningsprofil i Nike-appen (så att nya sneakers alltid knyts på samma sätt) och möjlighet till kontinuerlig justering av snörningen. Med andra ord se till att skorna är lika hårt knutna hela tiden så att jag inte behöver tajta till snörningen under dagen. 

Och när det här sedan blir standard på andra slags skor tänker jag att man kan spara profiler för olika slags skor. Och förstås att de sköter snörningen helt själva baserat på detta. Utan manuell insats utöver att stoppa ner fötterna i skorna. 

När jag var lite var det närmaste som fanns kardborreband på Snowjoggers som slutade funka så fort det kom snö på kardborrebanden. Dagens ungdomar är SÅÅÅÅ bortskämda. 

Nike teases self-lacing shoes you can control from your phone

Ahead of the launch of its first self-lacing basketball shoes this week, Nike just posted a major tease to get people hyped. And while we can’t see what the sneakers actually look like, it does appear you’ll be able to adjust their power laces using your smartphone, based on a video featuring various NBA athletes trying them out.

Reportage om Nikes nya självsnörande sneakers

Sugen på att veta mer om nya versionen av Nikes självknytande och appkontrollerade skor? There’s a video for that. 

Korta versionen är att det alltjämt (förstås) är mer en gimmick för technördar än något annat. Men en lite intressant genomgång av själv tekniken i skorna. Inte minst som att det snabbt svishar förbi fler saker som skornas teknik samlar in. Rätt självklara saker som att det finns gyro och accelerator, men ändå. 

Tänker vi lite vidare är tanken om skor som enhet intressant koncept. Att det viktigaste kanske inte blir om det finns en swoosh på sidan, utan om skon har rätt, tja, operativsystem. Eller motsvarande för våra kläder överlag. 

(Roligast i klippet är konstaterandet att: jo, skorna kommer se till att de har tillräckligt mycket batteri kvar för att snöras upp. ”Jag måste ladda batteriet för att kunna ta av mig skorna.”) 

https://www.theverge.com/2019/1/15/18167388/nike-self-lacing-shoes-adapt-bb-smart-bluetooth-app-features-battery-life-price-release-date

Forskare på väg att skapa en dator som fungerar som den mänskliga hjärnan

Nej, jag tänker inte ens låtsas att jag fattar det här. Egentligen. Men det lilla jag tror att jag förstår räcker långt. Forskare som bygger en hjärna. Ja, eller en dator tänkt att hantera input som våra hjärnor gör det. 

Det forskarna mer specifikt siktar på att göra är att bygga ”den första dedikerade neuronätverksdatorn, baserade på den senaste kvantteknologin istället för AI-mjukvara”. Jag antar att det sistnämnda betyder: AI-algoritmer och maskininlärning är bra, men bygger alltjämt på traditionell datorteknik. Alltså de försök att imitera våra hjärnor som vi har levt med under typ 40 års tid. Där en traditionell dator, även superdatorerna, klarar av att hantera av antingen en etta eller en nolla så klarar en kvantdator av tillstånd där ett kommando kan vara både en etta och en nolla samtidigt. 

Schrödingers dator. Som i och med det här ska kunna hantera dubbelt så många processer. 

(Ni som har koll, välkomna att bullshittmäta mig hårt.) 

Nu pratar vi fortfarande om ett projekt som är (minst) ett decennium fram i tiden. Men möjligheterna svindlar. Vad som skulle kunna göras om vi lärde oss bygga ”datorer” som är lika bra som vra hjärnor kan processa och lagra mastodontmycket data sjukt utrymmes- och strömsnålt. 

Human-computer interface. På riktigt. 

https://fossbytes.com/researchers-making-quantum-neural-network-brain/

Bioprinters kan skriva ut reservdelar till en ryggrad

Vi har (hyfsat) länge kunnat ersätta kroppsdelar och organ med mer eller mindre likvärdiga reservdelar. Redan nu används 3D-skrivare för att skapa proteser och leder. Och även om det här kanske kan sägas vara nästa steg så är det här ändå hjärnsmältning på hög nivå. 

Forskare som har lyckats skriva ut ersättningsdelar till en rygrad. Som kan ”skräddarsys” för att pusslas in korrekt, beroende på skada. 

Först skrivs små gelimplantat ut och fylls sedan med neurala stamceller. Även det med hjälp av skrivaren. Efter att ha opererats in i ryggraden (på råttor) så började sedan de nya nervcellerna bygga egna nervbanor. De reparerade alltså själva den skadade delen av ryggradens neverbanor. De växte även samman med råttans egna vävnader för att än mer säkra funktionalitet och kopplingar. 

Sen fortsätter artikeln att berätta att forskare förra året i princip lyckades bio-skriva ut grundelementen för en mänsklig hjärna. 

Okej. Förstås långt kvar till reell och storskalig nytta. Men… 

Wow. Bara wow. 

Bio-Printers Are Churning out Living Fixes to Broken Spines

A new study shows that 3D-printing a section of spinal cord, living cells and all, restored movement in injured rats.

ID-startupen Authenteq tar in fem miljoner dollar

Island i blockkedjehuset! ID-startupen Authenteq har plockat in fem friska dollarmiljoner. 

Vad gör då Authenteq? Företaget ”tillhandahåller en blockkedje-baserad, distribuerad liggare för extremt snabbt ID-verfiering”. Baserat på ansikten, närmare bestämt. (Dessutom har man en anti-troll-produkt för forum: Trollteq. Väldigt många pluspoäng för namnet.) 

Vad det innebär är alltså ID-verifiering som blockkedjetjänst. Tanken är att identifiering för en tjänst i mobilen (lär funka för annat IoT också, som datorer) verifieras via ett block i Authenteqs kedja. På lite Dropbox-manér skapas ett krypterat och lokalt eID i användares mobil och detta speglas sedan ut i kedjan för integration till de tjänster som använder Authenteq. 

Det börjar allt mer bli så att vi själva blir vår säkraste identifierare online, via våra fysiska kroppar. Fler och fler unika biometripunkter (fingeravtryck, ansikte, ögon, öron, röst, puls, kroppsvärme etc.) som kan kopplas samman för att skapa ett unikt ”lösenord” som blir svårt att knäcka. Då blir snarare stället där vår biometri aggregeras den svagaste länken i ID-kedjan. Det är det här lagringssteget som Authenteqs blockkedjelösning ska hantera. 

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Apples HomePod börjar säljas i Kina

Apples smarta högtalare HomePod börjar säljas i Kina nu på fredag 18 januari. Med tanke på att det var just Kina som stod för merparten (all?) av huvudvärken för Apple under sista kvartalet förra året (sämre iPhone-försäljning än väntat som ledde till en vinstvarning inför kommande kvartalsrapporten) så blir det här förstås intressant att följa. 

Hur går det för HomePod-försäljningen annars då? Som alla Apples försäljningssiffror från och med nästa kvartalsrapport: det vet vi inte. Gällande HomePod har det, till skillnad från iPhonen, aldrig kommit några officiella försäljningssiffror i och med att den klumpas i ihop med andra prylar i samma segment i Apples rapporter. 

Inte så att HomePod sannolikt gjort något jätteavtryck så här långt intäktsmässigt, men den är som sagt var en viktig del av Apples framtid. Alltså allting som inte är en iPhone. 

HomePod available in China starting Friday, January 18

HomePod, the innovative wireless speaker from Apple, will be available in mainland China and Hong Kong markets starting Friday, January 18.

Apple kan planera att subventionera Apple Watch för äldre via Medicare

(Kanske) ännu ett hälsoinitiativ från Apple. Företaget uppges föra diskussioner att subventionera Watch via Medicare, USA:s (typ) sjukförsäkringssystem. Närmare bestämt att privata försäkringsförmedlare skulle kunna erbjuda denna typ av rabatt. 

Modell fyra av klockan har funktioner som, som artikeln konstaterar, passar väl för äldre användare. Som EKG och fallvarning. 

Det är i sig förstås en rätt naturlig utveckling. Mycket av dagens tekniska utveckling fokuserar på yngre människor, men de som är gamla nu – och ännu mer förstås kommande år – är människor som tycker att ett uppkopplat liv inte bara är självklart utan också nödvändigt. För den här gruppen kan det nödvändiga också göra skillnad i livskvalitet i ännu högre utsträckning och bokstavligen talat vara på liv och död. 

Det är också ett område som är förhållandevis underexploaterat. På sätt och vis nästan lite tomt. Det kommer ändra sig rejält kommande åren. 

Oldtech. Jättepotential. 

Apple reportedly looking to subsidize Watch with Medicare plans | TechCrunch

If nothing else, the addition of ECG/EKG reinforced Apple’s commitment to evolving the Watch into a serious medical device. The company has long looked to

Apple kan vara på gång med ny iPod Touch

Det här är lite… oväntat. Apple uppges hålla på att ta fram en ny… iPod Touch. (För nytillkomna tittare: det är som en iPhone, minus allt det du använder i iPhonen.) 

Varför? För att locka unga användare. Ja, kanske inte användarna själv. Mer deras föräldrar. Kunna sätta en enklare (och därmed billigare) iPryl i händerna på de minsta så att de är hookade på Apples ekosystem redan från start. 

Känns spontant lite mmmkay, men hej. 2019 har ju så här långt varit all about vikbara mobiler, Etch-a-sketch och Vänner så varför inte? 

Användarna av Apples Health Record nöjda (så här långt)

En av de lite mer okända tjänsterna som Apple släppte förra året var Health Record – företagets satsning på att göra mobilen till din personliga sjukjournal. Med andra ord att information om din hälsa och resultat från undersökningar sparas i din mobil och att vårdinrättningar som är anslutna till systemet (över 100 i USA just nu) kan koppla upp sig till patientinformationen vid behov. Kort sagt ett sätt att decentralisera patientjournaler på ett… centraliserat sätt. 

Nu har den första användarenkäten kommit in. 96 procent av de svarande angav att det var lätt att koppla upp sig mot tjänsten och 90 procent sa att tjänsten ”ökade deras förståelse för den egna hälsan, underlättade dialoger med kliniken och gjorde det enklare att dela personlig hälsoinformation med vänner och familj. Sist men inte minst angav 78 procent att de var ”nöjda med användningen av tjänsten”. 

Bra siffror, med utrymme för förbättring, alltså. Åtminstone baserat på det rätt lilla svarsunderlaget. Undersökningen bygger på de 425 första som aktiverade funktionen, varav 132 svarade (så ändå rätt bra svarsfrekvens). 

Förstås väldigt viktigt för Apple. Dels för deras hälsosatsning, men förstås dels också för tjänstefieringen av produktportföljen. Blir intressant att följa. 

Survey Finds 78% of Patients Satisfied With Apple Health Records at UC San Diego Hospital

UC San Diego Health recently sent an online survey to its first 425 patients who activated Apple Health Records in 2018, and among 132 respondents,…

Ford och Volkswagen samarbetar kring självkörande bilar och närliggande områden

If you can’t beat ’em, join ’em. And then beat alla andra tillsammans. En av de roligaste följderna av techifieringen av världen är alla fascinerande och för bara några år sedan otänkbara samarbeten. Och att företag klarar av att vara konkurrenter och samarbetsparterns samtidigt i allt högre utsträckning – nästan så att det börjar bli mininorm (Konpartners? Samkurrenter? Nyordslistan får steppa in och hjälpa till). 

Som här: mobilitetstillverkarna Ford och Volkswagen har gått ut med en avsiktsförklaring för att ”undersöka möjligheterna” att samarbeta kring självkörande bilar, mobilitetstjänster och elfordon. Och att det kan bli fler områden på sikt om tycke uppstår. 

Ford and VW are considering partnering on electric vehicles

Today, Ford and Volkswagen announced that they partnered together in a ”global alliance” and it includes a deal to explore…

Tesla har tillverkat 1 miljard battericeller

För alla som fortfarande klassar Tesla som ett bilföretag och inte som ett batteriföretag. Gigafactory 1, batterifabriken som Tesla har tillsammans med Panasonic, har nu tryckt ut över en halv miljard battericeller. Enligt bedömningar i artikeln kan det handla om så många som 600 miljoner battericeller – bara för eldriften av Teslas Model 3. Sedan finns förstås övriga delar av Teslas verksamhet som också behöver elförsörjning. 

Gigafactory 1 håller alltså på att bli ett AWS – inte den verksamhet som Tesla är mest kända för, men kanske den del som drar in mest pengar. För likt Amazons AWS kanske det som börjar som en plattform för att hantera ett internt behov också kan säljas externt. Vilket förstås skulle göra Teslas ekonomi… aningen stabilare.

Tesla Gigafactory 1 has already produced over half a billion battery cells

Tesla Gigafactory 1, which produce battery packs and battery cells in partnership with Panasonic, is quickly becoming the automaker’s most…

Håll koll på drönarna runt dig med en app

Japp. Det är klart att det finns en app för att hålla koll på vilka drönare som flyger omkring i din närhet. Inklusive vad deras syfte är (”slå ut flygtrafiken i Europa”). 

Och ja, självklart är Google inblandade. Samarbete med startupen Airmap. Så vi kan väl anta att det kommer att komma en fullständig Maps-version för drönare. Google Drone. 

Finns förstås reell nytta i takt med att även luften börjar fyllas med fler grejer. Ett område där det kan komma att behövs reglering och översyn. Det märkte vi ju inte ens kring det som hände på Gatwick (som sedan dess har skaffat/ska skaffa anti-drönarteknik. Små surface-to-drone-missiler, tänker jag.) 

Drönarledare. Största båset på utbildningsmässor 2023. 

Digitalisering

We Company investerar i matföretag

WeWork gick häromveckan ut med ett namnbyte när man blev We Company. Ett drag för att markera en breddning av portföljen, som numer består av WeWork (för kontorsutrymmen), WeLive (boende) och WeGrow (utbildning). Självklart investerar man också i andra företag, som nu senast Laird Superfood, som gör, tja, supermat. 

Likt många startups är We Companys siffror rätt röda och det blev inte bättre när Softbanks planerade jätteinvestering om 16 miljarder dollar ”bara” verkar bli 2 miljarder efter det att Softbank-investerare slagit bakut när de fick nys om den tunga investeringen. Hitta nya, kreativa sätt att bygga framåt är med andra ord nödvändigt för att hålla alla investerare på gott humör. 

Det We Company gör är det som börjar hända runt coworking-företag. Deras kontorsytor blir lite, tja, Ikea. Tomma köpcenterytor blir exempelvis populära, vilket kan göra det mer attraktivt att ha annan verksamhet där. Typ de ”stödfunktioner” som behövs runt arbetsplatser. Ett annat skäl att ta sig till ett köpcenter alltså. Här är förstås mat en viktig del. 

Kort sagt ser We Company framför sig ungefär det som alla techjättar försöker sig på: skapa ett ekosystem där delarna ska driva synergier och bygga intäktsströmmar mellan del olika delarna. 

WeWork gets into the food business, backing the superfood startup of big wave surfer Laird Hamilton | TechCrunch

WeWork CEO Adam Neumann has been described as an avid surfer, one who has been known to grab his board and go, both in the Hamptons in Long Island, where

Volvo investerar i trådlös-laddning-företaget Momentum Dynamics

Volvo investerar i Momentum Dynamics, en startup som sysslar med trådlös laddning av bilar. Kort sagt möjlighet att klippa kabeln även här. 

I mina spaningar förra veckan skrev jag både om Wattpark, delningstjänst för trådlösa laddstationer, och att Hyundai och Kia testar att låta bilar själva kunna hitta trådlösa laddstationer, ladda sig och flytta på sig när klara. Kort sagt: trådlös laddning av bilar (i många olika former) är ett område vi lär se explodera kommande åren. 

Ja, alltså inte explodera som i… äh, ni fattar. 

No Title

No Description

Mobilt

Googles mobilabonnemangstjänst Fi får stöd för RCS

Nyhet från mobiloperatören Google. Företagets abonnemang/tjänst Google Fi får nu stöd för RCS. Typ sms 2.0. Eller som de flesta kallar det nu för tiden: ”chatt”. Kort sagt en sms-tjänst som har de funktioner som vi vant oss vid via olika chattjänster. 

Google passar dessutom på att jacka upp sina roaminghastigheter för de länder där tjänsten finns. Just roaming är som bekant ett mindre problem inom EU, men för resten av världen (som Fi tänker sig är spelplanen) kan det vara intressant. Människor som reser en massa och vill ha tillgång till roamingfri uppkoppling. (Maxar du på tjänsten med obegränsat antal samta och, typ, obegränsad surf så rusar priset iväg till typ 800 spänn i månaden och inte jättemycket billigare om du cappar ditt datatak.) 

Däremot, som konstateras, har RCS-standarden inte stöd för krypterad kommunikation. Och på sätt och vis värre: i och med att Google håller på att skrota de chattjänster som har haft detta så innebär det att Google inte kommer erbjuda någon krypterad kommunikationsapp på Android. Åtminstone inte för tillfället. Okej, nu är det kanske inte Googles chattjänster som de flesta använder på Android och sms läcker redan som såll, så i det stora hela kanske ingen jätteskillnad. Men ändå. 

Apple lär ju jubla, om inte annat. 

RCS Chat is launching on Google Fi

Alongside faster international LTE data

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier Undersökningar/rapporter

Digitala spaningar vecka 42 2017

Spaningar från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och Whatsapp

Facebook testar att flytta sidors organiska poster från nyhetsflödet till Explore-flödet

Ska inte säga att det här är en game changer, men, tja, det kanske är en game changer. Facebook kanske håller på att flytta sidors inlägg från huvudflödet till Explore-flödet.

Facebook har i omgångar testat och rullat ut det separata Explore-flödet, tänkt för att kunna upptäcka nya saker/saker som inte kommer dyka upp i ditt vanliga flöde. Nu verkar det som att företaget i sex länder testar en ny nyhetsflödesuppdelning.

Dina vänners inlägg och sponsrade inlägg fortsätter visas i det vanliga flödet, medan sidors organiska poster helt flyttar över till (det betydligt mer anonyma) Explore-flödet. Vilket skulle betyda: sidor måste betala för att synas i det vanliga flödet.

Biggest drop in Facebook organic reach we have ever seen

Facebook Explore Feed is rolling out globally this week. Most people around the world can see it in their bookmarks and they can discover new content here. But in Slovakia, Sri Lanka, Serbia…

Facebook lägger till PayPal som P2P-betalningsmetod i Messenger

Det blir alltså möjligt att swisha (ja, eller paypala då, låter inte alls lika sexigt) via PayPal i Messenger.

Förstås ytterligare ett sätt att hålla oss kvar hos Facebook och för PayPal att nå fler användare. Men det betyder också att just Swish börjar få allt fler potentiella konkurrenter (även Apples motsvarighet Apple Pay Cash är på väg till Sverige).

Swishs största svaghet är dess nationella fokus. Inte ett jätteproblem för de flesta svenskar, men när det börjar komma tjänster som inte kräver externa appar och som dessutom (typ) saknar gränser så blir utmaningen allt större.

You can now PayPal friends in Messenger and get help via chat | TechCrunch

PayPal users in the U.S. will now be able to send and receive person-to-person payments over Facebook Messenger, the company announced this morning. The

Facebook släpper sin betalvägg för Instant Articles

Nu börjar Facebook testa den tidigare annonserade betalväggsfunktionen i Instant Articles. Med andra ord att publicister kan välja att ta betalt för innehåll redan på Facebooks plattform.

Två modeller kommer att erbjudas. En där användare får läsa tio artiklar innan betalväggen kickar in och en där publicisten själv väljer vilka artiklar som ska omfattas av betalväggen. Om en läsare väljer att prenumerera är det publicisten som hanterar själva prenumerationen och får hela intäkten.

Dyker först upp i Android på grund av Apples regler att köp i appar ska ge Apple 30 % av intäkterna. Blir med andra ord intressant att se hur lösningen kommer att fungera för iOS.

Facebook subscriptions are coming – get ready for the paywall

The paywall is here

Facebook testar Pinterest-konkurrent

Facebook tar ytterligare ett steg in på Pinterests planhalva. Nu testar företaget en ny Sets-funktion, som är ungefär vad det låter som. Möjlighet att samla ihop en uppsättning ”saker” och dela dem, brett eller med en mindre del av vänkretsen.

Det som går att samla i ett set är statusuppdateringar, videor eller bilder och tanken är att de samlas under ett tema. Sets är med andra ord en mashup av några redan befintliga funktioner hos FB. Att se hur testet landar, för att sedan se om det är något som rullas ut brett.

Facebook attacks Pinterest with ’Sets’ of posts | TechCrunch

Identity is prismatic. You show different sides of yourself to different friends in your life. Now Facebook wants to let you share the niches of your interests while stealing thunder from Pinterest’s boards. Facebook is now testing a feature called Sets that lets you select several status updates, photos or videos and share them as a themed collection to everyone or specific friends.

Facebook Live får stöd för skärmdelning

Det var bara några dagar sedan Facebook gick ut med uppgiften att man släpper en ny Workplaces-app: en chattapp med möjlighet att dela skärm. Nu kommer funktionen även till vanliga livesändningar.

Tanken är att du ska kunna dela en skärmutan tredjepartsprogramvara, men det är delvis en sanning med modifikation. Du behöver installera en Chrome-plugin (och det verkar just nu bara fungera för just Chrome). Men det är oavsett ett ganska litet extrasteg i den webbläsare som vid det här laget lär vara störst mest överallt vad gäller datorwebbläsare.

Och just det är väl största svagheten: det funkar bara för desktop. Men det lär vara det vanligaste användarscenariot.

Facebook Live adds its own screen-sharing feature

Facebook today added an option to share your screen directly on Facebook Live, thus eliminating the need for other software for many users.

Facebook testar en ny biofunktion för sidor

Facebook testar/rullar ut ännu en ny funktion för sidor: en mer fullödig bio. Så att du kan berätta ”your story” med text, bilder eller video.

Det är inte den vanliga om-avdelningen och det är inte Stories-funktionen. En mer permanent funktion för att ge en djupare bild av företaget eller organisationen, typ.

Varför? Tja, för att få sidan att kännas lite mer som en ”riktig” webbplats kanske. Men jag tror också det har att göra med det som Facebook sannolikt vill med det som började dyka upp häromdagen – att det börjar bli obligatoriskt med titlar för uppladdade videoklipp. Jag misstänker helt enkelt att det till stor del handlar om ett framtidsriggande SEO-intiativ.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! Facebook is testing an ”Our story” feature for business Pages. h/t @WTStrick pic.twitter.com/o2PxgnXtQk / Twitter”

New! Facebook is testing an ”Our story” feature for business Pages. h/t @WTStrick pic.twitter.com/o2PxgnXtQk

Facebook rullar ut Live Audio-funktionen för sidor bredare

Har börjat synas i iOS-appar för fler användare. Med andra ord företagets funktion för att just livesända bara ljud.

Lars Østergaard on Twitter: ”Facebook Live Audio available from iOS app 🔊 pic.twitter.com/h5bvId9t0X / Twitter”

Facebook Live Audio available from iOS app 🔊 pic.twitter.com/h5bvId9t0X

Facebook testar CV-funktion

Mer testande från Facebook och den här gången på jobbsökarområdet. Facebook har redan börjat rigga sig för att bli stället där man söker både jobb och personal och nu kommer ett logiskt steg i en sån satsning: möjlighet att lägga till sitt CV i sin Facebookprofil.

Nu är det bara ännu ett test (men vi kan nog anta att det här är något som kommer till alla med rätt hög sannolikhet) och mycket hinner hända innan funktionen rullas ut. Men som konstateras: att CV:t inte syns publikt i profilen kan bero på att det fortfarande ett test, men det kan också tyda på att man genomför ett annat test parallellt: kunna söka bland upplagda CV-profiler.

Facebook tests LinkedIn-like resumes so you can flaunt work experience

Facebook is testing LinkedIn-styled Resume features so users can show off their stunning work experience to their job hunter friends.

Facebook testar nytt stordataverktyg för att söka bland användares poster

Nu håller Facebook på att testa att öppna bakdörren till alla poster och kommentarer vi har skrivit.

Testet omfattar möjlighet för marknadsförare att få tillgång till hela historiken av användargenererat innehåll, anonymiserat. Ett rejält stordataverktyg, om vi säger så.

http://bit.ly/2gIlQHt

Facebook testar tillfälliga statusuppdateringar

Facebook testar ny funktion: möjlighet att lägga ut en tillfällig statusuppdatering. Med andra ord lite en tillbakagång till det som fanns i början.

Det är förstås ett sätt att få oss att använda Facebook mer – och mer casual. Trots satsningen att kunna färglägga korta ”tweets” med färg och större text så är de permanenta inläggen i Facebook numer mest bilder och videos.

Kan man få oss (ja, eller åtminstone fler, vissa gör det ju redan) att använda Facebook mer som Twitter för att kasta ur sig korta statusuppdateringar oftare (”Ola is borstar tänderna”) så är tanken säkerligen att vi ska öppna appen ännu fler gånger varje dag.

Facebook Tests A Return Of The Status Message

Status messages of up to 101 characters that you can set to expire may soon come to Facebook. The company confirms it began testing them this week.

Facebook testar ny funktioner för trendande diskussioner

Facebook testar/rullar ut (?) ett nytt sätt att lyfta fram trendande ämnen. Jag vet ungefär det som syns i klippet, men det verkar vara trendande ämnen möter vänners inlägg. Typ: det dina vänner lägger upp inom ett ämne som diskuteras flitigt för tillfället.

Om det är det vore det ett rätt logiskt steg. Om du ser att dina vänner diskuterar, eller lägger upp saker, om ett visst ämne eller en viss händelse så lär du vara mer benägen att engagera dig än om du bara ser att det är ett ämne som ”folk” pratar om.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New? Facebook has a live-like ”latest conversations” feature… …but I’m not sure I get the 71% positive reviews bit pic.twitter.com/ctA0bSRg0U / Twitter”

New? Facebook has a live-like ”latest conversations” feature… …but I’m not sure I get the 71% positive reviews bit pic.twitter.com/ctA0bSRg0U

WhatsApp får stöd för att dela position

Även WhatsApp får nu stöd för att dela sin position med vänner. Du anger själv vem som ska se din plats och hur länge de ska kunna göra det. Funkar även i gruppchattar, så att du med andra ord kan se flera vänners platser på kartan.

WhatsApp borrows live location sharing from Facebook

WhatsApp now lets users share their location in real time with friends and family, borrowing a feature already popular on Facebook.

 

Snapchat

Snapchat och NBCUniversal går ihop i en satsning på mobilt innehåll

Snap tar ännu ett steg i sin satsning kring innehåll. Och som de flesta techföretag vid det här laget går Snap från att vara distributionsplattform till att bli en innehållsskapare på egen hand.

Senaste satsningen är ett samarbete med NBCUniversal. Tillsammans skapar de två företagen en innehållsstudio specifikt inriktad på att skapa mobilt innehåll. Snap och NBC äger hälften var av den nya studion.

Inga specifika program har presenterats, men duon planerar sex shower i dagsläget i avsnitt om 8-10 minuter. Första sändningarna under 2018.

Snap and NBC form a studio just for mobile-only TV shows

Snap, which is Snapchat’s parent company, has been having a little bit of trouble attracting new users to its service. That may be why the company is teaming up with NBCUniversal to produce content for entertainment specifically on apps.

Snapchat släpper skummgummipekfinger-lens

Ha. Senaste 3D World-lensen från Snapchat. Ett dansande skumgummipekfinger för NBA-fans. Skitbra om man har glömt sitt riktiga skummgummipekfinger hemma.

http://mashable.com/2017/10/17/snapchat-nba-augmented-reality-lenses/

Snap börjar sälja dansande-varmkorv-dräkt

Fullständigt fantastiskt. Ny hårdvara från Snap. Ja, eller mjukvara. En dansande-varmkorv-Halloween-dräkt för 80 dollar. Nu på Amazon. Bara att slå till.

Snap is selling an $80 dancing hot dog costume

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

LinkedIn

LinkedIn emojar till det

En emoji har siktats på LinkedIn. Jag upprepar: en emoji har siktats på LinkedIn. Defcon 2! Defcon 2!

Jag har kan riktigt höra ljudet av förskräckelse bland alla LinkedIn-vintagekramare. Hyperventilering i d moll.

Skärmdump från LinkedIn med emojiknapp

LinkedIn vill få oss att dela mer innehåll i våra nätverk

Ännu en ny funktion i LinkedIn-appen (vi har pratat om det här: jag har aldrig sett den innan, alltså är det en sprojlans ny funktion).

Förslag på inlägg man kan dela. Ännu ett sätt att få oss att interagera mer med innehåll på LinkedIn. Ja, eller att i det här fallet överhuvudtaget typ skapa innehåll som kan engagera vårt nätverk.

Det pikanta med funktionen? Var den finns. I samband med ett inlägg man har gjort, när man väljer ”Inläggstatistik”. Med andra ord: LinkedIn har lagt funktionen på en sida som de sannolikt har konstaterat används rätt mycket av oss. Sidan dit vi går för att egotrippa.

Japp. Känns bra. LinkedIn-versionen av ”BUSTED!”

Skärmdump från LinkedIns sida för inläggsstatistik

Twitter

Twitter släpper nytt annonsformat: Video Website Cards

Cards är det nya svarta just nu. Förra veckan kom Snapchats Context Cards och igår meddelande Twitter att man släpper Video Website Cards: autospelande videoannonser för twitterflödet.

Efter att ha betatestats ett tag öppnas nu annonsformatet för alla annonsörer.

Twitter har sprungits ifrån rätt rejält som annonsplattform. Att se om det här kan ändra annonsörernas inställning. Ja, sen har vi förstås det andra problemet: att Twitter också måste fila på sin roll som tjänst för att få fart på användartillväxten.

Make your videos work harder with the Video Website Card

Make your videos work harder with the Video Website Card

 

Undersökningar och rapporter

Svenskarna och internet 2017

Årets stora inventering av svenskarnas internetvanor. Inte förvånande blir vi allt mer sociala. I princip alla sociala medier ökar. Och Youtube är den enda kanal som används av alla tillfrågade.

http://bit.ly/2xWUo3p

Några kommentarer om Svenskarna och internet 2017

Sociala medier är socialt igen – Svenskarna och Internet 2017

Facebook äger, Snapchat är de ungas och vi är sociala igen. Sarah och Deeped har läst årets Svenskarna och Internet-undersökning.

Svenskarna och Internet 2017 – Nio spaningar – Pontus Staunstrup

Nio snabba spaningar från Svenskarna och Internet 2017 – om allt från användning av Facebook till poddarnas genombrott.

Snapchat populärast bland amerikanska tonåringar i Piper Jaffrays årliga enkät

När det handlar om vilket socialt medium som är populärast bland tonåringar så varierar svaren rätt friskt. I den senaste är det Snapchat som åter tar hem topplatsen.

När Piper Jaffray för 34:e gången genomförde sin undersökning om amerikanska tonåringars preferenser svarade 47 % av de 6100 tillfrågade att Snapchat var det sociala medium de föredrog.

Ett rätt betryggande avstånd till tvåan Instagrams 24 %, medan Facebook lite förvånande bara fick 9 % av rösterna (okej, mest förvånande är att Google+ fortfarande är ett alternativ).

Att se om det handlar om att de inte använder FB eller om FB, likt Google, blivit så självklart att man inte längre tänker på det.

Diagram mest populära sociala medierna

 

Sök/SEO

Pinterest släpper sökannonsformat

Pinterest fortsätter bygga på sin tjänst som shopping- och sökplattform. Nu rullar man ut sitt nya sökannonsformat till alla användare. Kopplat till Pinterest bildigenkänningsfunktion Lens börjar man bygga upp sitt eget Google, även om man, tja, har rätt långt dit…

Pinterest opens up search advertising in its Ads Manager | TechCrunch

Pinterest began rolling out targeted ads based on searches for its partners earlier this year, giving it another moment in time to catch potential

 

Detaljhandel/e-handel

Köpa ett hus via Amazon.com? Klart det går

Japp. Det är klart att man kan köpa ett helt hus på Amazon och få det hemlevererat. Ja, eller kanske levererat till en tomt.

Den största besvikelsen? Ingår inte i Prime-medlemsskapets gratisfraktsprogram. Man måste hosta upp nästan 4000 dollar för nöjet.

Snart kommer det bli enklare att räkna upp det du INTE kan köpa på Amazon än att lista det som går att köpa.

Amazon Can Ship A House To Your Home, Though Delivery Costs $3,700 | Digital Trends

If you’d like to extend your online shopping expeditions to house buying, then you might want to consider this tiny home listed on Amazon.

 

Strömmande medier

Facebook presenterar ny dramaserie till Watch-satsningen

När Facebook började släppa information om vilka serier som kommer ingå i Watch, företagets satsning på originalvideoinnehåll, så blev jag rätt besviken. Det var, tja, skräptv-tv. Dokuspåpor och avdankade MTV-serier.

Men så kom infon att man kommer göra en serie av Humans of New York och det kändes helt plötsligt betydligt mer intressant. Och nu kommer ännu en serie i dramafacket. ”Five Points” ska följa fem high school-studenter i Chicago och ha ett ”unique format, designed to engage the community in social conversation”. Och ja, jag tänker ”Skam”.

Vet inte mer än så här, men jag gillar att Facebook rör sig i rätt riktning vad gäller sitt innehåll. 

Mashable

Mashable is a global, multi-platform media and entertainment company.

Facebook har köpt rättigheterna till en amerikansk version av Skam

Ännu ett intressant tillägg till Facebooks Watch, företagets ”tv-kanal” som kommer innehåll (bland annat) serier producerade av Facebook själva. Nu har Facebook köpt rättigheterna till en amerikansk version av norska succén Skam.

Facebook Orders Online Teen Drama ’Skam’

Simon Fuller’s XIX Entertainment will make an English-language version of ”Skam,” the hit teen drama series out of Scandinavia.

Youtube får stöd för geoannonser

Nu får även Youtube stöd för att använda positionering för att rikta annonser. Förutom att se annonsen kan annonsörer också lägga till information om var närmaste fysiska återförsäljare finns utifrån kundens position.

Det här är förstås en satsning dels att visa att annonser kan driva till rätt omedelbara konverteringar i lokala butiker, men också dels att få företag att underhålla informationen som visas på Google, i My Business.

Sist men inte minst handlar det om ytterligare ett sätt för Google att använda framgångsreceptet från AdWords, som börjat svaja lite intäktsmässigt, även i videoannonsering. Och få företag att satsa på intentionsbaserad videoannonsering.

Annonser med gps-positionering nu tillgänglig för YouTube – Dagensanalys.se

Sedan länge har Google lagt till gps-positionering och mätning av butiksbesök för sina annonser. Nu kommer tillägget även till YouTube, vilket innebär att din annonsering på plattformen kan användas för att driva trafik till dina butiker – trafik som du dessutom kan mäta.

Spotifys släpper Rise – satsning på att lyfta fram nya artister

I veckan kom en rapport som visade att Spotify gått om Bonnierkoncernen som Sveriges största medieföretag. Förstås en helt rätt klassificiering. De stora techföretagen har alltid hävdat att de inte är innehållsföretag, för att slippa ansvaret som följer, men i princip alla stora distributionsplattformarna skapar numer eget innehåll.

Spotify är inget undantag. Förutom att man själv gjort originalinnehåll och ryktas låta kända musiker skapa ”inhouse-musik” under pseudonym så blir man allt mer ett skivbolag. Senaste satsningen: Rise. Tänkt att varje år lyfta fram och promota 16 artister som är på väg upp.

Skivbolag, distributionskanal och marknadsföringskanal i ett.

Spotify’s RISE program will try to find future music superstars

It’s hard to deny Spotify’s influence on the current music landscape. After all, the streaming service has over 50 million paid subscribers. Now, they’re using that influence to help up and coming artists. Today, Spotify introduced RISE, which it bills as ”a program designed to identify and break the next wave of music superstars.”

Snapchat sluter avtal om att sända bakom-material från nästa vinter-OS

Snapchat sluter nytt sändningsavtal, den här gången med Eurosport. Snapchat får exklusiva Europa-rättigheter att sända bakom-kulisserna-innehåll från vinter-OS i Sydkorea.

Samarbetet också ett ”strategic advertising agreement”, vilket sannolikt betyder att Eurosport förbinder sig att köpa annonsutrymme i Snapchat.

Snapchat will offer European users exclusive Olympics content

Snap is clearly hungry for original and exclusive web content for Snapchat’s Discover platform. Yesterday, the company announced it was forming a studio in partnership with NBCUniversal. Then, this morning, Snap revealed that it’s partnering with Eurosport, which is owned by Discovery Communications, to bring exclusive behind-the-scenes content from the Olympics Winter Games, which will be held in PyeongChang, South Korea, in 2018.

Netflix siktar på att släppa 80 egna filmer nästa år

Under gårdagens kvartalsrapport meddelade Netflix att man kommer att öka innehållssatsningen för 2018 från 7 till 8 miljarder dollar. Det kom också information vad det mer specifikt kommer att innebära.

Bland annat att företaget satsar på att släppa 80 originalfilmer nästa år. Ett rätt rejält hopp upp från 2017 års planerade 50. Eller som artikeln konstaterar: en film var 4,5 dag. Det är… några stycken…

http://mashable.com/2017/10/17/netflix-80-movies-in-2018/

Nielsen börjar mäta strömmande medier

TV-mätningsgiganten Nielsen har senaste åren börjat förlika sig med att världen inte ser ut som 1986 längre. Man har så sakteliga börjat anpassa sina mätningar efter våra nya mediekonsumtionsvanor. Nu kommer man också börja mäta strömningstjänster på samma sätt och med samma parametrar som linjär-tv.

Netflix är först ut, men Nielsen hoppas att Amazon och Hulu ska hoppa på tåget under 2018.

Nielsen will now measure TV audiences on Netflix | TechCrunch

Nielsen is hoping to make the viewership numbers for the shows airing on streaming services a little less of a mystery. The company is today announcing a

AI – Artificiell intelligens

Google lägger till möjlighet att handla hos Target via Assistant

De dominerande ställningarna av några några få techjättar har gett upphov till ett antal oväntade samarbeten bara senaste året.

Det mest intressanta är att positionerandet inom ett område sker mellan företag som är konkurrenter inom ett annat. För mobiltelefoner är det Apple som är i siktet, sociala medier Facebook, sök Google och shopping Amazon.

Google har nu utvidgat sitt samarbete med Target till att omfatta hela USA. Target kunder kan nu handla via Googles röstassistent. Ja, eller kanske: Google Assistant kan användas för att handla hos Target.

För Google är förstås det här viktigt eftersom just shoppingsök är det område där Google är tvåa i USA, efter Amazon.

https://www.recode.net/2017/10/12/16464132/google-target-retailers-amazon-walmart-assistant-alexa-home-echo-augmented-reality

Google använder AI för att identifiera ditt husdjur i Google Photos

Förra veckan meddelade Ikea att man har tagit fram en möbelserie för husdjur och nu kommer Google med ett tillägg på samma tema i Google Photos.

Photos har kompletterats med smartheten att kunna identifiera ditt husdjur i myriaden av bilder du har tagit. Inte nog med det, du kan även söka på raser och låta Assistant sätta ihop film innehållande alla bilder av ditt husdjur. Och kanske viktigaste av allt: för att söka på en viss ras behöver du inte skriva rasens namn i sökrutan. Du söka med emoji.

A giant leap for mankind och allt sånt.

Google Photos update brings facial recognition to Fido

Google today launched a new feature that makes it easier to find pet pictures in Google Photos. The feature automatically seeks out pet faces and groups them in folders, just like it does people. You can label the photos with your pet’s nam

Samsung släpper version 2 av sin röstassistent

Igår gick Samsung och Google ut med något som kan sägas vara lita yxnedgrävande. Samsung kommer att använda Google ARCore-plattform i sina kommande telefoner, snarare än en Samsung-AR-motor.

Det hindrar dock inte Samsung från att fortsätta utveckla sin Assistant-konkurrerande röstassistent Bixby. Nu kommer den i version två, som ska funka i typ alla hemmaprylar. Ännu mer konkurrens om våra uppkopplade hem, alltså.

Samsungs konkurrensfördel är att de har prylarna som de andra stora inte har. Ja, äntligen kommer vi kunna prata med våra kylskåp. Frågan är förstås om det räcker eller (mer troligt) att typ Siri och Alexa kommer styra även dessa prylar med tiden.

http://www.samsungmobilepress.com/stories/bixby-2.0:-the-start-of-the-next-paradigm-shift-in-devices

BMW goes AI-Tron

Okej, det här är första gången jag blivit sugen på att köpa en motorcykel. BMW konceptar en AI-styrd, självbalanserande Tron-motorcykel.

Tror dock att de flesta ändock kommer vilja ha en hjälm av något slag…

[Video] Mashable on LinkedIn: BMW revealed a motorcycle so artificially intelligent that you can ride it… | 82 comments

BMW revealed a motorcycle so artificially intelligent that you can ride it without a helmet. | 82 comments on LinkedIn

 

AR/VR

Googles ARCore blir standard i Samsungs mobiler

Ännu ett exempel på hur allianser kommer och går bland techjättarna just nu. Samsung och Google har inte haft ett jättebra förhållande sedan Google började släppa egna telefoner. Blev inte bättre av att Google inte släppte Assistant till andra telefoner än sina egna till en början. Det ledde till att Samsung släppte sin egen röstassistent och dessutom köpte upp ytterligare en.

Nu verkar det som att de båda företagen enats om ett samarbete för att mota Apples AR-plattform. Istället för att ta fram en egen AR-motor kommer Samsungs telefoner få Googles ARCore. (Samtidigt som förstås Samsung tjänar skitmycket pengar på komponenter till iPhonen.)

Game of Tech Thrones.

Samsung partners with Google to bring ARCore platform to Galaxy devices

Google and Samsung team up as augmented reality partners to take on Apple

 

IoT – Internet of things

Apple och GE sluter avtal om industriappar

Häromdagen kom uppgifter att Apple försökt köpa ett vårdcentralföretag. Som erbjuder fysiska vårdcentraler till företag. Förhandlingarna ska ha strandat, men om det är sant visar det vilka ambitioner Apple har inom health(tech).

Nu har Apple slutit ett avtal med General Electrics som går ut på att det ska gå att ta fram appar för iOS, baserat på GE:s Predix-plattform, för att ”managing machinery, factories and power plants”. Apple gör också Predix till sin förvalda plattform för ”uppkopplade fabriker”.

Med andra ord ett rejält fall framåt för Apple som IoT-företag, samtidigt som GE får tillgång till hela Apples appekosystem och utvecklarcommunity.

Bloomberg

No Description

Apple, Google och AT&T samarbetar kring internetuppkoppling i orkandrabbade Puerto Rico

Tesla och Google har både rusat till undsättning för de orkandrabbade invånarna i Puerto Rico. Och nu vill även Apple dra sitt stå till stacken – genom ett samarbete med AT&T och just Google.

Googles initiativ är att skicka sina uppkopplingsballonger till ön, så att de boende åter kan få tillgång till mobil- och internetuppkoppling. Trafiken kommer skickas via 900 MHz-3G-bandet, en frekvens som varken är den officiella i Puerto Rico eller ens kompatibel med iPhones.

Men likt när Tesla remote-ökade batterikapaciteten för Floridabor under orkanen där kommer Apple nu att pusha ut en mjukvaruuppdatering för att öppna 900-bandet i just iPhone-telefoner.

http://mashable.com/2017/10/20/apple-google-puerto-rico-iphone-band-8-cell-service/

Google Assistant kan röststyra Chromecast utan Home

Har du en Chromecast och en Assistant-kompatibel pryl? Grattis, nu kan du röststyra din Chromecast, även utan den Home som tidigare har krävts.

Det här är förstås ett logiskt steg från Googles sida. Ytterligare ett steg mot att bygga ett sömlöst ekosystem som både i och utanför hemmet. Ja, och även ett sätt att få fler att överhuvudtaget börja använda Assistant som gränssnitt för att styra sin hårdvara.

[Praise Slow Google] It’s now possible to control Chromecast music and TV playback from your phone’s Assistant, not just Google Home

The fragmentation of what Google Assistant can do on which device is, to say the very least, beyond frustrating. You issue a command on your phone and it works, then you try the same on your Google Home and it says it can’t do that yet.

Google får problem med sin nya Mini-högtalare innan den börjar säljas

Under Googles hårdvarusläpp för någon vecka sedan bjöds det bland annat på två nya smarta högtalare. En stor och en liten Home. Och den lilla Homen, Home Mini, har fått problem redan innan den börjat säljas.

Mini kan aktiveras på två sätt. Med rösten eller genom en touchyta på enheten. Och det är den senare som ställt till problem. Testare som fått förhandsex har konstaterat att Mini, efter att man touchaktiverat den, fortsätter lyssna och spela in även när den inte ska.

Google har stängt av funktionen tillfälligt och de lär lösa det rätt snabbt, men det är ingen bra start. När det kommer till teknik som lyssnar på oss är förtroende en viktig parameter.

http://read.bi/2yGExTy

 

Mobilt

Googles AMP-format fyller två år

För att uppmärksamma jubileet släppte Google siffror och information:

  • Används av 25 miljoner domäner
  • 4 miljarder AMP-sidor har skapats
  • Snittiden för en AMP-sida att ladda från sökresultatet är en halv sekund
  • 10 % ökning i trafik
  • Användare tillbringar dubbelt så lång tid jämfört med vanliga (mobilanpassad, antar jag) sajter
  • 20 % högre konverteringsgrad jämfört med vanliga sajter

Google kommer dessutom släppa nya ”startpaket” för AMP. Blir intressant att se om/hur omdöpningen till ”Instant” i sökresultatet kommer påverka (intressant nog inte omnämnt, men det är dock ett test). Google talar förstås i egen sak, men, tja, fart kickar ju rumpa.

AMP: Two years of user-first webpages

It’s hard to believe it’s been two years since publishers and platforms came together to launch the open source Accelerated Mobile Pages (AMP) Project. Speed and user experience remain more importa…

Google uppdaterar Instant Apps

Googles app/inte app-teknik Instant Apps får en uppdatering. Den ska nu gå snabbare, vilket förstås gör att appar byggda på tekniken också laddas in snabbare.

Däremot känns det som Instant App inte har blivit en jättesuccé. Och värre, det känns lite som att Google själv inte riktigt tror på framtiden för Instant Apps. Stödet för Instant App känns lite halvhjärtat från Googles sida.

Google har aldrig fått samma pengafart på sitt appekosystem som Apple och har heller inte fått alla att omfatta mobilwebben. Nu satsar man snarare på sin Assistant och AI-motorn bakom den.

Android’s ’instant’ apps are now leaner and faster

Right now, Google’s instant Android apps don’t quite live up to their billing. Google has to load support for every possible device, which can slow down access to the app and chew up valuable space. That shouldn’t be an issue going forward.

Google har tagit fram sitt första mobilchip

Google fortsätter att gå i Apples fotspår. Okej, just i det här fallet inte lika mycket Följa John som övriga satsningar kring sina Pixel-prylar och hemmahögtalare, men båda företagen plockar hem allt mer av hårdvarusatsningarna. Som att de inte bara tar fram utan också tillverkar chip i egen regi.

I Googles fall handlar det senast om att de tagit fram sitt första egna mobilchip till Pixel-tvåorna. Anledningen lär vara någon av de två som gjort att Apple har gått samma väg: antingen för att de chip som finns inte är tillräckligt bra/skräddarsydda eller för att de vill säkra att det tillverkas tillräckligt stora volymer. Ja, eller förstås både och.

Google’s first-ever mobile chip makes its debut in the Pixel 2

While Google has a long history of partnering with hardware makers to build its range of phones, it’s created its own mobile processor for the first time.

 

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb testar att låna ut pengar för renovering av uthyrningsobjekt

Nästa satsning från Airbnb: ROT-avdrag. Ett lika självklart som smart val.

Hur gör man sin lägenhet uthyrningsattraktiv? Man piffar till den. Enter: Airbnb Select. Möjlighet att få ett lån för att fixa till sin lägenhet eller sitt hus.

Men inte bara det, testsatsningen omfattar även rådgivning kring vad man borde fixa till för att göra stället mer attraktivt. Som hur man tar de bästa bilderna. Yes, det är rätt mycket mäklarverksamhet parallellt med det finansiella stödet.

I linje med förra veckans uppgifter att Airbnb bygger egna bostäder. Professionalisering av uthyrandet. Men det riskerar förstås också att den ursprungliga charmen med Airbnb kan få sig en törn.

https://www.psfk.com/2017/10/airbnb-offering-loans-advice-hosts.html

Airbnb släpper officiellt API

Det här lär kunna bli välanvänt. Och lär ge upphov till en surfvåg kreativitet. AIrbnb har släppt ett officiellt API.

Precis som för så många andra företag har Airbnb tampats med (sannolikt) en drös fulhackare som hittat sätt att bygga mot och dra ut data från Airbnb. Genom att släppa kontrollen över sin information kommer Airbnb nu få större kontroll över hur deras information används. Hur, var, när och av vem.

Men inte bara det. Nu kommer en uppsjö påhittiga utvecklare kunna skapa mervärden åt Airbnb utan att de själva behöver göra ett smack (ja, eller, inte så mycket). Som jag lärde mig igår: DREAM – Distribution Rules Everything Around Me.

Airbnb: semesterboenden, strandhus, unika boenden och upplevelser

Konfigurera din integrering för att ge kunder fullständig kontroll över hur de vill annonsera på Airbnb.

 

Marknadsföring

Google satsar på gammel-tv-reklam

Tidigare i år släppte Google möjligheten att köpa tv-reklam via sitt DoubleClick-nätverk. Nu tar man ytterligare ett kliv in i tv-reklamens underbara värld. Man har ingått ett samarbete med CBS som innebär att Googles adtech-mjukvara används i den nya Star Trek-serien.

Det är lite ironiskt att Google, företaget bakom den största videoplattformen på planeten, ger sig i in i, typ, gammel-tv-annonsvärlden. Men tv-reklamen omsätter fortfarande galet mycket pengar som Google säkert gärna skulle ta del av.

Och säkerligen dominera även där. Bara för att.

http://read.bi/2ztH7eW

Facebook och Google hjälpte alt-right-sajter med marknadsföringen

Annonsvärlden, och tja, merparten av vår tid, ägs som bekant till stor del av Google och Facebook. Och de två företagen har förstås även varit arenan för högvis med fejknyheter och hatpropaganda. Och just det försöker de båda förstås sätta stopp för.

Men uppgifter som nu kommer fram visar att båda företagen inte bara släppte fram annonser från en organisation som spred falsk propaganda (och rena anti-invandringsbudskap) i vågmästarstater under det amerikanska valet, utan de samarbetade rätt tätt med den.

Ännu ett exempel på att det inte är oproblematiskt att ha en annonsverksamhet som inte är helt i linje med en övriga verksamheten. Ja, eller hur det nu var…

Bloomberg

No Description

 

Ekonomi och finans

Facebook köper tonsårsappen tbh

Whoa. Det gick fort. tbh (To be honest) är den senaste appen som tagit fart bland amerikanska tonåringar i år. En app för att ge anonym, positiv feedback till andra användare. Nu har Facebook köpt företaget.

På iOS-sidan hann appen inte ens nå 1.0. Totalt har tbh 5 miljoner användare som, enligt företagets egna uppgifter, har skickat 1 miljard minienkäter.

Det är ytterligare ett tecken på att Facebook är nojiga inför användartillväxten bland just tonåringar. Och tålamodet med potentiella hot blir allt kortare.

Priset? Uppges vara i sammanhanget snudd på kaffepengsmässiga 100 miljoner dollar.

Facebook acquires anonymous teen compliment app tbh, will let it run | TechCrunch

Facebook wants tbh to be its next Instagram. Today, Facebook announced it’s acquiring positivity-focused polling startup tbh and will allow it to operate somewhat independently with its own brand.

Netflixs kvartalsrapport: ytterligare 5 miljoner prenumeranter

Netflix avslutade börsdagen, inför kvällens kvartalsrapport, med en ny all time high-notering för aktien. Jubelfesten fortsatt även efter börsens stängning.

Under Q3 fick Netflix 5,3 miljoner nya prenumeranter, över marknadens förväntningar på ca 4,5. Viktigast av allt: bara 850 000 av dem var i USA – 4,45 kom från resten av världen, där Netflix behöver komma igång ordentligt. (Jämfört med Q2 ökar resten av världen snabbare än USA.)

Omsättningen för kvartalet blev nästan 3 miljarder dollar. Man kommer dessutom öka innehållssatsandet från 7 till 8 miljarder 2018.

Motsvarande siffror för Q2 var 5,2 miljoner nya prenumeranter och 2,79 miljarder i omsättning.

http://read.bi/2zsJ0bN

Apple Pay allt närmare svensk lansering

Lite mer ryktesbonanza. Apple själva har konstaterat att Apple Pay kommer att släppas i Sverige och datum har sedan dess kommit och gått. Nu kommer ännu ett som säger att det är dags nästa vecka.

För varje dag som går kan man väl lugnt säga att ryktena blir allt mer trovärdiga eftersom, tja, året håller på att få slut på dagar.

Det intressanta blir om Apple lyckas där ingen annan riktigt lyckats: att få oss att börja med mobilbetalningar i fysiska butiker.

Den stora frågan är alltså inte OM Apple Pay kommer till Sverige i höst (om inget väldigt oförutsett händer) utan om även Apple Pay Cash kommer, Apples P2P-betaltjänst. Att se om den i så fall kan rucka på Swish.

Uppgifter: Nu kommer Apple Pay till Sverige

Nästa vecka lanseras Apples betaltjänst Apple Pay i Sverige, enligt sajten Macpro.

Rykte: Apple försökte köpa vårdcentralföretag

Att Apple satsar allt mer på healthtech, inte minst genom att knuffa Watch allt mer åt det hållet, är inget nytt. Man har också samarbeten med sjukhus som använder iPad som journalverktyg. Men om det här stämmer så kanske Apple satsar på att steppa upp sin satsning rejält.

Egentligen är det icke-information och rykten. Apple ska ha försökt köpa Crossover Health, men efter långdragna förhandlingar gick uppköpet i stöpet. Men det intressanta är vad CH gör: deras verksamhet är att erbjuda fysiska vårdcentraler för och hos företag.

Med andra ord kanske Apple vill att din nästa husläkare har en Apple-logotyp på rocken. Apple goes Amazon?

Could Apple ’Disrupt’ the Retail Healthcare Market?

Apple has long dabbled in healthcare innovation, most significantly with its Apple Watch apps to monitor health. But to truly penetrate the trillion-dollar healthcare market, Apple may have its work cut out.

Spotify Sveriges största medieföretag

Och priset till Sveriges största medieföretag går till… Spotify? Enligt rapporten ”Medieutvecklingen 2017” så har musikföretaget snott tronen från Bonnierkoncernen.

Det mest anmärkningsvärda med rapporten är inte så mycket att junioren sprungit om 180-åringen vad gäller omsättning som klassificeringen: att Spotify räknas som ett medieföretag.

Det är samma sak som när Facebook länge inte sagt sig vara ett medieföretag, när andra sagt att, jo det är ni viss (nu när Facebook drar igång sin egen tv-kanal kan de åtminstone inte fortsätta hävda det). Det är ju så: i princip alla de stora distributionsplattformarna är också innehållsskapare. Med allt som följer på det.

Spotify går om Bonnier – Sveriges största medieföretag

Nu är Spotify större än Bonnier sett till omsättning. Det visar en färsk rapport.

Ryssland kan vara på gång att ta fram en Kryptorubel

För någon vecka kom uppgifter att Ryssland kommer börja förbjuda webbplatser som hanterar kryptovalutor som Bitcoin. Motivet är för att skydda medborgarna, ungefär, men med tanke på regimen och kryptovalutors decentraliserade natur så är det förstås lätt att tänka att det finns andra agendor bakom beslutet.

Nu kanske en annan förklaring har dykt upp: Ryssland kan vara på gång att släppa sin egen kryptovaluta: Kryptorubeln. Men till skillnad från ”vanliga” kryptovalutor kommer den inte gå att bryta utan det är bara den ryska centralbanken som kan framställa nya kryptorubler. Samma kontroll som över en vanlig valuta, alltså.

Russia may soon issue its own official blockchain-based currency, the CryptoRuble | TechCrunch

Russia will issue its own official cryptocurrency, the CryptoRuble, capping months of speculation about the country’s approach to the technology. While in a way it indicates an embrace of the likes of Bitcoin and Ethereum, the CryptoRuble is unlikely to share the truly decentralized nature of other coins.

 

Övrigt

Systembolaget det mest autentiska varumärket i Sverige

Svenskarna litar inte på varumärken

Bara 5 procent av svenska konsumenter anser att varumärken är öppna och ärliga och endast 7 procent litar på ett varumärke.

Google Tag Manager får stöd för att mäta olika elements synlighet

Ny möjlighet i Google Tag Manager: mäta synlighet baserat på element. Med andra ord inte mäta bara scrollprocent utan faktiskt ange vilka element som har dykt upp i användarens synliga del av en webbplats eller (antar jag) app. Du kan även koppla samma elementsynligheten med hur länge ett specifikt element visas. Det går även att mäta synligheten för dynamiska objekt (som t ex dyker upp genom att användaren gör något eller som triggas på något annat sätt).

Nu himlar säkert webbanalytikerna i min omgivning med ögonen och säger att det har gått att hacka fram länge. Men det är oavsett alltid när det kan dyka upp enklare stöd för att göra saker.

The Element Visibility Trigger In Google Tag Manager

Introduction and guide to the element visibility trigger in Google Tag Manager.

Internet blir allt säkrare enligt Google

Trots senaste veckans upptäckta wi-fi-säkerhetshål så fortsätter internet bli allt säkrare. Åtminstone vad gäller hur data skyfflas runt. Åtminstone enligt Googles årliga rapport.

Ökningen gäller båda användningen generellt och för Googles tjänster i synnerhet (89 % av trafiken till Google-tjänster ska nu gå över https). Det som däremot är lite mindre positivt (och på sätt och vis kanske lite väntat) är att Android släpar efter. Just Android är mest sårbart just för wi-fi-hacket.

Så den vanliga uppmaningen: hög tid att växla över din webbplats till https om du inte redan gjort det. Inte bara för att Google rankstraffar dig annars.

Google Transparency Report

No Description

Gmail öppnar iOS-appen för tredjepartsmejlkonton

Google testar att bredda funktionaliteten för Gmail-appen i iOS (eller rättare sagt: ger den samma funktionalitet som Android-motsvarigheten): möjlighet att lägga till mejlkonton från andra mejltjänster än Gmail.

Som konstateras går det ju inte att byta ut den förvalda mejlappen i iOS, så det kommer inte i sig leda till att en massa användare byter, men bra nyheter för Gmail-appanvändare som vill slippa bolla med flera olika appar. Ja, och kan förstås leda till nya användare som tidigare inte valt Gmail-appen på grund av denna begränsning. Att se hur det här kommer påverka användarantalet.

Google is testing out adding third-party accounts to Gmail on iOS

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Distribution sparkar rumpa

Kanske den bästa förkortningen av DREAM jag sett så här långt. Lite som när Ghostface Killah döpte sitt nya kryptoföretag till CREAM: Crypto Rules Everything Around Me. Jag tror att sensmoralen är att allt blir bättre med en dos Wu.

Ross Simmonds on LinkedIn: Thank you #SearchLove London for having me! It's always a complete…

Thank you #SearchLove London for having me! It's always a complete pleasure to rock the stage and share ideas & strategies to help push this industry further!…