Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 40 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Pinterest

Pinterest släpper nytt shoppingannonsformat

Nytt annonsformat i Pinterest. Kopplat till shopping, förstås. Nu öppnar Pinterest för annonser på tre nya ställen: Lens (Pinterests smarta kamera), shoppingfliken och ”shopping on pins” (som ”kommer snart”).

Dessutom får amerikanska handlare bättre analysverktyg, så det lär också följa med ut i världen på sikt.

Vi noterar dessutom en detalj i Pinterests egen text om nyheten: ”A place to shop online, not just a place to buy”. Pinterest har alltså sin plats i shoppingvärlden klar för sig. Och en rätt stor gliring mot Amazon.

https://newsroom.pinterest.com/en/post/pinterest-announces-new-global-shopping-and-ad-features-ahead-of-holiday-season

Pinterest släpper rapport över söktrender hösten 2020

Ny rapport från Pinterest: söktrender hösten 2020. En fokuserad på tjänstens huvudmålgrupper: Gen Z och Millennials. Dessutom fokuserad på vad vi ser som viktigt för vår, till stora delar, förlängda hemjobbtillvaro.

Rapporten är hyfsat kortfattad och avgränsad, men kan vara värd att kolla in ändå. Men rapporten i sig är inte varför jag delar den här.

”Googla” har varit ett verb så länge någon kan minnas vid det här laget, men frågan är om inte att ”pinteresta” också håller på att bli ett. Visst, inte alls lika snärtigt så ordet i sig lär kanske inte flyga riktigt lika bra – men däremot som koncept.

Pinterest började sitt liv som en digital anslagstavla för att spara grejer man inspirerades av. Urklippspärmen med recept eller inspirationsmappen med heminredningsuppslag, fast för en ny era och för ungefär allt möjligt. Men för att stå ut i konkurrensen har Pinterest allt mer ställt om till att bli en utpräglad shoppingdestination – med bild som främsta sökverktyg. Pinterest har skaffat sig allt mer fullständiga shoppinglösningar och byggt allt mer avancerade bildsökfunktioner. Och det i sig gör Pinterest blir en allt viktigare termometer för att hålla koll på trender.

Visst handlar Pinterests rapporter fortfarande mycket om textsökningar, men jag utgår från att bildsökningar – alltså när man fotar något för att hitta liknande – också allt mer kommer att kunna gå att få ut som sökstatistik.

https://newsroom.pinterest.com/en-gb/post/back-to-home-life-pinterest-empowers-people-to-take-control-of-their-emotional-well-being

Triller

Triller lanserar Crosshype för att köpa influencer marketing på nytt (?) sätt

En av apparna som ser ut att ha gynnats mest av TikToks problem, inte minst i Indien efter TikTok-förbudet där, är kortvideokollegan Triller. Nu lanserar Triller ett nytt annonsformat som sägs vara det första i sitt slag: Crosshype.

Crosshype ska vara det bästa av två världar: styrkan i influencer-marknadsföring med det garanterade synlighetsresultatet hos ”traditionell” digitalmarknadsföring. Det ska alltså bli möjligt att köpa en influencers engagemang och följarskaror över flera plattformar med garanterad visning och stöd för att räkna ut CPM.

Enligt både den här artikeln och Triller själva så ska det här vara första gången en app kan erbjuda det här helhetspaketet. Och ja, jag är nu ute på så djupt vatten att det är löjligt. Har alldeles för dålig koll på vilka liknande paket som andra plattformar kan erbjuda.

What say you, nätverket med betydligt koll än jag?

Triller Launches Crosshype, A Brand Growth Programme Combining a CPM Model With Influencers

Triller has introduced Crosshype, which allows influencer marketing to be bought with guaranteed views and a calculable cost per thousand.

TikTok-konkurrenten Triller anklagas för att ha överdrivit användarsiffrorna

När jag igår skrev om 7 insikter om appekonomin utifrån Sensor Towers senaste kvartalsrapport om läget i appvärlden så handlade en av punkterna om TikTok-konkurrenten Triller. Mer specifikt varför Triller inte syntes i någon av topp tio-listorna över de mest nedladdade apparna i världen Q3.

Triller är inte minst enligt Triller själva den app som gynnats mest av TikToks problem. I synnerhet i Indien men även i Trillers hemland USA. Men nu kommer uppgifter från före detta anställda som påstår att Triller blåser upp sina användarsiffror.

För ett år sedan gick Triller ut med att appen hade 13 miljoner månadsanvändare, men de ex-anställda säger att den faktiska siffran var 2,5 miljoner. Det blir inte bättre av att appanalysföretaget Apptopia bedömer att Trillers totala nedladdningssiffra är 52 miljoner – vilket är rätt långt ifrån de 250 miljoner som är Trillers officiella siffra.

Vad är sanningen? Förstås svårt att veta. Men, tja, rök och eld.

Jag misstänker oavsett att annonsörer och influencers på plattformen kommer börja fundera på hur sanningsenliga siffrorna faktiskt är. (Och att man kan börja spekulera i att den egentlige anledningen till att Triller la bud på TikTok var för att begrava sina egentliga användarsiffror i en större tjänst.)

TikTok competitor Triller found allegedly inflating its user numbers

The company says it has 100 million monthly active users, but six former employees don’t believe them. They claim that Triller inflated its numbers in October 2019: the company claimed it had 13 million monthly active users, but those employees remember it as 1-2.5 million.

Weibo

Weibo tappade användare under årets andra kvartal

Årets första sex månader har sett rätt likartad ut för de stora sociala plattformarna: användandet har stuckit iväg rätt ordentligt när folk tvingats sitta hemma, men däremot har intäkterna minskat eller till och med rasat när annonsmarknaden bottenfrös. Häromdagen var det dags för Kinas Twitter, Sina Weibo, att att visa upp kvartalssiffrorna och Weibo bryter mönstret. Inte på det bra sättet.

Omsättningen backade med 10 %, så så långt ungefär som alla andra. Däremot backade användandet. Både månadsanvändarna (från 550 miljoner till 523) och det dagliga användarna. Det sista kanske sticker ut mest, eftersom övriga tjänster sett de främsta ökningarna bland de befintliga användarna som använde tjänsten mer och oftare.

Nu ligger ju Kina ett coronakvartal före oss. Återstår alltså att se om Weibos minskning är ett tecken på en enskild tjänst som tappat i användande när folk släppts ut från sina hem igen eller om det är en föraning om vad vi kan vänta oss av användarsiffrorna för det tredje kvartalet från de västerländska sociala plattformarna.

https://www.chinainternetwatch.com/statistics/weibo-mau/

 

Sök/SEO

Google Shopping blir kostnadsfritt i hela världen

Så är det dags för Google att trycka på stora Shopping-knappen. Åtminstone om vi pratar om möjligheten för handlare att synas i Google Shopping utan att betala. Efter att Google gjorde det kostnadsfritt i USA så rullas det nu ut globalt.

Och självklart finns det en baktanke från Google: precis som tidigare så krävs det att man använder Googles eget Merchant Center för att hantera sina produktflöden. Ett sätt att styra in fler handlare dit alltså.

Ja, och när väl alla handlare har samma möjlighet att lista sina produkter kostnadsfritt i Google Shopping så kommer det förstås även här bli rätt nödvändigt att annonsera för att sticka ut. Så growthhackande via upplevd gratisfunktion.

Oavsett: mitten av oktober är datumet som gäller.

https://searchengineland.com/google-shopping-now-free-globally-341348

Google lägger till stöd för leveransinfoschema i sökresultatet

Ännu en nyhet från Google på shoppingsidan: schemastöd för leveransinformation. Möjlighet att visa upp om exempelvis fri frakt gäller för en produkt.

Det här har sedan tidigare varit möjligt för handlare som använder Merchant Center för att hantera sin produktkatalog, men nu kan man alltså styra visningen från koden på den egna sajten. Utan att ha ett Merchant Center-konto.

Men så finns begränsningar. Än så länge gäller det bara för engelska resultat i USA och bara i mobilen. Men inte bara det: det här sättet att visa leveranstid ska tydligen bara gälla ”vissa sökresultat”. Vill man som handlare visa leveransinfon bland gratislistningarna i Google Shopping eller ”andra resultattyper” (oklart vad det innebär) så måste man fortfarande använda Merchant Center.

Det som alltså känns som en bra ny gratisfunktion ser alltså mest ut att vara ännu en som syftar till att driva mot en av Googles egna tjänster. Att handlare som alltså lägger till schemat i sin sajt ska upptäcka att det var ett bra konverteringsknep och vilja ha det på fler ställen. Som i Google Shopping. Vilket alltså då verkar kräva att man går all in på Merchant Center.

Google Now Supports Shipping Details Schema

Google announced yesterday that you no longer need to use Google Merchant Center to communicate your shipping details in the product search results. Now you can use new shipping detail schema markup to do the same thing.

Google Maps uppdaterar AR-funktionen Live View med platsdelning

Google Maps uppdaterar förra årets nya funktion Live View, med ny funktionalitet. Alltså det som gör att du kan få AR-pilar via mobilen som pekar hur du ska gå.

Ofta är nya smarta funktioner saker man aldrig har tänkt på eller saknat förrän någon lägger till dem. Helst plötsligt undrar man varför ingen har gjort det tidigare och hur man klarade sig utan funktionen tidigare. Live View var däremot precis en sån sak som jag har saknat. Vettiga vägvisningsinstruktioner på riktigt. Vet inte hur många gånger jag har varit osäker på vilken gata jag ska svänga in på när det inte finns en skylt med namnet (eller när exempelvis en cykelbana delar på sig – don’t get me started on saker som ”fortsätt norrut”). Ännu en funktion som jag utgår från kommer bli kartstandard när vi alla har AR-glasögon.

Men det finns en funktion som jag inte tänkt på som jag gillar på ren princip: Live view-funktionen får stöd för platsdelning. Det blir alltså möjligt att se var en bekant AR-befinner sig. Snap Maps möter AR-vägvisning, alltså.

A new sense of direction with Live View

With new ways to use Live View, it’s easier to orient yourself when walking around, leaving a transit station or meeting up with friends.

Kinesiska sökmotorn Sogou köps ut från börsen av Tencent

Ryktet stämde: Tencent köper ut sökmotorföretaget Sogou från börsen. Dagen efter det att ägaren till Kinas Twitter-motsvarighet Weibo också köps ut. Dessutom handlar det i båda fall om företag listade i USA.

Tre saker här:

Först och främst är det fler tecken på att kinesiska företag börjar få kalla fötter i USA. Fler och fler röster höjs för hårdare reglering av kinesiska företag börsnoterade på amerikanska börser. Men det börjar också dyka upp konturer av en annan utveckling: att stora techbolag börjar fundera på att dra sig tillbaka från allmänhetens börsljus.

Sist men inte minst visar det också att sök blir allt viktigare såväl i sociala medier som i innehållstjänster. I båda fallen handlar det överlag om att det är bra att hitta saker – men i synnerhet, särskilt för sociala medier, är det en utveckling som också går lite hand i hand med allt större ambitioner inom shopping.

https://www.channelnewsasia.com/news/business/china-sogou-search-engine-taken-private-tencent-13160920

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar personal shopper-prenumeration för herrkläder

Ännu en prenumerationstjänst från Amazon: Personal shopper by Prime Wardrobe. För 4,99 dollar i månaden får man en tjänst som väljer ut kläder åt dig som sedan skickas hem. Du kan förhandsgranska månadens urval och tanken är – utgår jag ifrån – att tjänsten ska lära sig dina preferenser. Det går också att begära plagg för särskilda tillfällen.

Amazon har haft den här tjänsten tidigare, men då bara för kvinnor. Nu breddas den till att också omfatta herrkläder. Och som namnet antyder är tjänsten tillgänglig för Prime-medlemmar. (Och bara i USA för tillfället.)

Tre trender i en: utökad satsning på herrmode från Amazon, mer satsning på kurerat urval och ännu mer packande av Prime-medlemsskapet. Ja, i det här fallet att Amazon bygger in ännu mer growth hackande i Prime: tilläggstjänster som gör att man kan levla upp bas-Prime när man väl har börjat betala för tjänsten.

Dessutom en väldigt intressant detalj gällande tjänsten: den finns bara för mobila enheter.

Amazon launches a $4.99-per-month ’personal shopper’ service for men’s fashion | TechCrunch

Amazon is introducing a personal shopping service for men’s fashion. The service, now available to Prime members, is an expansion of the existing Personal

Amazons automatiserade lager drabbas av fler arbetarskador än företagets vanliga

Ni vet kritiken mot arbetsvillkoren i Amazons lager? Här kommer ytterligare en rapport på det temat. En rapport som ironiskt nog visar att arbetsskadorna är fler i Amazons automatiserade lager än i de som bara är bemannade av människor.

Ja, eller de lager som består av en blandmiljö, eftersom Amazon ännu inte har några helt automatiserade lager. Anledningen till att skadorna är fler ska vara att robotarna som används är så effektiva att de mänskliga lagerarbetarnas timkvoter har jackats upp ordentligt – från 100 plockade varor i timmen till 400.

Artikeln spekulerar att automatisering alltså kan skapa en farligare arbetsmiljö. Och till det säger jag… mja. Nu har jag inte full koll på vad skadorna faktiskt berodde på, men jag är rätt övertygad om att få av dem hamnar i robotrevolutionskolumnen. Det verkar snarare handla om gammal hederlig girighet. Särskilt som rapporten också pekar på att Amazon överlag är överrepresenterade vad gäller arbetsskador även jämfört med andra liknande verksamheter.

Så som så ofta är det inte tekniken det är fel på. Det är vi människor.

Internal documents show automated Amazon warehouses have higher injury rates

Amazon’s warehouses with robots, which the company has claimed would help reduce worker injuries, actually have higher injury rates than regular warehouses, according to a new report.

Amazon lanserar Amazon Explore – en plattform för virtuella turer och upplevelser

En ny, lite oväntad tjänst från Amazon: Amazon Explore. En tjänst som verkligen är vad den heter. En tjänst som gör det möjligt att boka ”virtuella liveupplevelser ledda av lokala experter”.

Det är dessutom en rätt bred uppsättning upplevelser som ryms i tjänsten. Att från saker som matlagningskurser till virtuella turistupplevelser i långtbortistan och ”shoppa i lokala butiker från hela världen”. De ”lokala experterna” kommer att utbildas och stöttas av Amazon.

Det handlar dessutom om en-till-en-upplevelser tydligen. Så mer intima och exklusiva upplevelser alltså. Blir dessutom än tydligare när tjänsten, som till att börja med bara kommer finnas i USA, dessutom kräver inbjudan. Ungefär samma upplägg som Amazons rätt sprillans nya lyxplattform Luxury Stores.

Och yes. Det kommer gå att shoppa som del av vissa av de här upplevelserna. Så, tja… videoshopping möter David Attenborough. (See what I did there? Sjukt aktuell jämförelse.)

Amazon launches a virtual tours and experience platform, Amazon Explore | TechCrunch

Amazon today is launching a new service called Amazon Explore that allows customers to book live, virtual experiences led by local experts. The

 

Strömmade medier

En rättegång mellan Epic Games och Apple kring Fortnite-förbudet kan dröja till juli 2021

Åhejåhå. Fortnite-förbudet ser ut att bli långvarigt. Idag möttes Epic Games och Apple i en domstolsförhandling som framförallt handlade om en begäran från Epic att släppa in Fortnite i Appstore igen. Så blev inte fallet.

Och det verkar som att domaren uppmanar båda parter att välja att avgöra frågan i en rättegång med jury – med motiveringen ”det är viktigt att förstå vad riktiga människor anser /…/ oroar de här säkerhetsfrågorna folk?”. Säger en hel del om hur principiellt viktig domaren anser att rättegången kommer att bli.

Och en rättegång kan bli aktuell… i juli 2021.

Dessutom verkar det som att domaren, likt tidigare förhandling, höll med om att det är Epics eget fel att Fornite åkte ut från Appstore. Plus att Epic kan få in Fortnite i Appstore igen om man tar bort funktionen som rundar Apples betallösning. Dessutom verkar domstolen ha haft åsikter om Epics verklighetsbeskrivning att Apple är en ”monopolist” och några andra saker i Epics argumentation.

Potentiell rejäl motvind för Epics chanser att vinna mot Apple i domstol. Plus att det kan betyda att vi inte kommer se Fortnite i Apple-enheter igen förrän tidigast en bit in på nästa år. Och med tanke på att Google precis har skärpt sina regler för Google Play så kan det bli samma sak där.

Epic Games Unlikely to Win Injunction in Ongoing Fortnite Battle With Apple, Jury Trial Possible

The ongoing legal dispute between Apple and Epic Games continued on today, with a preliminary injunction hearing taking place this morning. We’re…

Indien ser inte ut att lyfta förbudet mot PUBG Mobile

Indien har gått före USA i sin förbudsiver: 118 kinesiska appar är inte längre tillåtna i landet. Den som fått mest uppmärksamhet är förstås TikTok, men i den andra omgången appar som Indien förbjöd fanns också PUBG Mobile – ett av världens största onlinespel. Och nu ser det ut som att Indiens regering inte har några tankar på att lyfta förbudet mot spelet.

Anledningen till att det här överhuvudtaget blivit en fråga är att sydkoreanska PUBG Corporation, som utvecklar och äger konsoll- och PC-versionerna av PUBG snabbt som attan sa upp licensavtalet med kinesiska Tencent i Indien när förbudet blev verklighet. Mobilversionen av PUBG är nämligen ett samarbete med PUBG Corporation och just Tencent.

Tanken var att PUBG Corporation skulle ta fram en helt egen mobilversion av spelet, men parallellt har man också förhandlat med Indiens största mobiloperatör Reliance Jio om att ta över distributionen av Tencent-versionen. Men nu verkar det alltså inte räcka. Kina-kopplingen finns kvar, så sannolikt no-no.

Det här slår inte bara mot PUBG i Indien, det får också konsekvenser för TikTok. Bytedance ska, parallellt med de amerikanska förhandlingarna, ha varit i kontakt med just Reliance kring ett uppköp eller delägarskap i Indien som ett sätt att göra indiska regeringen mer välvilligt inställd till TikTok.

Men om Indien nu alltså ser ut att även säga fortsatt nej till en app med kinesisk kodbas (och säkert potentiella intäktsdelningar) så lär Indien inte heller kunna svälja ett USA-baserat TikTok Global så länge som Bytedance står kvar som ägare i någon form. Ungefär samma invändning som fortfarande ligger och bubblar i USA – trots det avtal som ska ha manglats fram i tajt samarbete med Vita huset.

Med andra ord: även om USA och Kina skulle komma överens om ett avtal som gör att TikTok kan fortsätta verka i USA så kan det hända att appen fortfarande kommer vara förbjuden på den marknad som fram till före sommaren var TikToks överlägset största.

News Archives

News section of fossBytes contains business news, science news (inventions, discoveries and new researchs) and happenings from India and world.

Spotify producerar en manusbaserad Batman-podcast

Första resultatet av Spotifys fleråriga avtal med Warner Bros. och DC: Batman Unburied – en manusbaserad podd. Förstås exklusiv för Spotify.

Det här är ett initiativ som blir ännu mer intressant efter förra veckans nyhet att Spotify har ingått ett avtal med Chernin Entertainment att förvandla Spotify-exklusiva poddar till tv-serier och filmer. Nu har förstås Warner Bros. musklerna att förvandla ”sina” poddar till video utan att behöva Chernin eller något annat produktionsbolag, men Chernin-affären visar Spotifys större ambitioner.

Jag tänker att det här kan fungera ungefär som Netflix köp av serieförlaget Millarworld. En serie eller en podd blir en produkt som går att tjäna pengar på på egen hand. Men den kan också bli grundmanuset till en film eller tv-serie. Men inte bara det – förutom att manuset så att säga täcker sina egna kostnader så kan Netflix eller Spotify få en bra känsla för vilka ”manus” som kommer att flyga.

Batman Unburied podcast revealed as first project from Spotify’s multi-year deal with DC Entertainment – Music Business Worldwide

Writer and producer David S. Goyer (Batman Begins) originated the story for the series…

Tencent köper in sig i svenska spelstudion 10 Chambers

Tencent, ägaren till Kinas största sociala plattform WeChat och världens största spelbolag, köper mer svenskt. Den här gången köper Tencent ”en stor del” av 10 Chambers, bakom bland annat Payday-serien.

Är man intresserad av den digitala utvecklingen, framförallt om man håller koll på vad som händer inom sociala medier, så är Tencent mest synonymt med just WeChat. Inte så konstigt, med tanke på att det är en av världens största sociala plattformar med sina över 1 miljard månadsanvändare och snudd på ett måste för att hantera vardagen i Kina. Men det är spel som är Tencents stora kassako.

Tencent, som de flesta stora techbolag, köper upp bolag mest hela tiden. Så även spelstudios. Men jag kan tänka mig att man nu extra mycket tittar sig om efter diversifiering i spelportföljen efter förbudet mot PUBG Mobile (samutvecklat av Tencent och PUBG Corporation) i Indien. Ett förbud som kan sprida sig. Till USA, inte minst.

Oron är som bekant stor för att Kina övervakar andra länders medborgare via sociala medier, men spel? Flyger under radarn. Säkerligen bland annat därför att de som reglerar och förbudsivrar har lite dålig koll.

Intressant dessutom att veta vad ”stor del” innebär. Ett sånt uttalande känns som att vi pratar nära hälften. Om inte mer.

Jätten Tencent köper svenska spelsuccén: ”Vi behöver mer muskler”

Den kinesiska jätten Tencent köper in sig den svenska spelstudion 10 Chambers Collective. Det framkommer av ett pressmeddelande. ”Vi behöver en partner som ger oss kreativ frihet”, skriver bolaget.

Farmville stängs ned efter 11 år

Såååå… Farmville stängs ned efter 11 år. Adobe kommer en gång för alla sluta supporta Flash vid årsskiftet och det betyder också slutet för Farmville.

Var det bara jag som trodde att Farmville redan var nedlagt?

FarmVille-yes, the original-is finally meeting its demise

Yes, people are still playing-but only for three more months.

Kategorier
Allmänt digitalt Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 25 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Apples Appstore genrerade över en halv biljon dollar i intäkter 2019

Tidigare i år gick såväl Facebook som Google ut med siffror som visade hur mycket pengar som plattformarna har genererat åt företag inom EU. Det som ett sätt att säga ”kolla vad vi är bra för samhället, stycka inte upp oss”. Klart inte Apple vill vara sämre. Igår gick man ut med att Appstore 2019 drog in över… en halv biljon dollar.

Det är en del över de siffror som Apple tidigare har rapporterat. Det beror på att Apple, likt Facebook och Google, har låtit ett analysföretag räkna bredare än bara direkta intäkter via t ex prenumerationer.  Fördelningsmässigt landar Appstores intäktsekosystem då på:

  • Digitala produkter och tjänster (typ ”normala” Appstore-intäkterna): 61 miljarder
  • Mobilshopping (inklusive matleveranser och delningstjänster): 409 miljarder
  • Digitala betalningar: 4 miljarder
  • Annonsering: 45 miljarder

Och det är ju… rätt mycket pengar det. Eller inte långt efter WeChat-ägaren Tencents totala börsvärde.

Apple’s App Store ecosystem facilitated over half a trillion dollars in commerce in 2019

Apple today announced the App Store ecosystem supported $519 billion in billings and sales globally in 2019 alone.

Shopify börjar samarbeta med Walmart

Shopify rusar fram som en skenande grusbil just nu. E-handelsplattformen har haft ett rätt galet bra corona-2020 och enligt egen utsago haft black friday-transaktionsvolymer varje dag. En allt större konkurrent till Amazon, alltså. Ännu mer nu, när Shopify börjar samarbeta med Amazons största konkurrent på hemmamarknaden: Walmart.

Mer specifikt handlar det om att samarbetet siktar på att få upp upp till 1200 Shopify-handlare på Walmarts sajt. Alltså att sälja via sajtens marknadsplats, precis som det fungerar för tredjepartssäljare på Amazon. Att Walmart vill få ännu mer snurr på den här delen av verksamheten beror bland annat på att de tjänar mer pengar på avgifter från tredjepartsförsäljningar än sin egen direktonlineverksamhet.

Att de två stora Amazon-konkurrenterna nu alltså börjar göra gemensam sak mot Amazon gör att kampen om e-handelsmarknaden i USA hårdnar rätt rejält. Men det ger också potentiellt Shopify bättre möjligheter utan för USA. Och med tanke på att Shopify är en av plattformarna i Facebooks nya shoppingsatsning så kan Walmart alltså också knyta närmare band till världens största sociala plattform.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-15/walmart-partners-with-shopify-to-expand-web-marketplace-business

Walmart börjar testa butiker utan kassor och personal

Så är det dags för Walmart att göra en Amazon. Ja, eller göra ännu en Amazon. Nu kommer även Walmart hoppa på tåget med butiker utan personal och kassor. Nu handlar det i ärlighetens namn om ett väldigt litet test. Som omfattar… en butik. Men hej, det var så Amazon Go började.

Walmart konstaterar att det här ett finemangsätt att minska covid-19-spridning. Men som artikeln är inne på: den fysiska handeln har ju velat bli av med (eller åtminstone rejält minska) mängden personal. Coronakrisen har blivit en bra hävstång i det här arbetet – inte minst vad gäller att få kunderna med på tåget.

Att Walmart nu gör samma sak kan däremot få konsekvenser långt bortom de egna butikerna. Walmart är USA:s största arbetsgivare och är oftast också störst på orterna där de verkar. För några år sedan ska Walmart ha tvingats höja minimilönerna för anställda eftersom de och deras familjer inte längre hade råd att handla på… Walmart.

För sin egen skull kan man tänka att Walmart kommer behöva ha människor i lönerotation även framöver. Men frågan är förstås som vad. Om vi bara pratar leveranspersonal (till dess att det blir självkörande) – eller om Walmart kommer börja använda människor som konkurrensfördel. Fast i andra roller.

Walmart tests a cashierless store to prevent coronavirus spread

A Walmart store is going all-in on self-checkout in hopes of reducing the spread of COVID-19.

EU kan vara på gång att formellt anklaga Amazon för konkurrensbrott

Efter två år kan EU nu vara på väg att lägga fram formella anklagelser mot Amazon om konkurrensbrott. Handlar om att Amazon utnyttjar sin dominerande ställning för att trycka ned tredjepartssäljare på sin egen e-handelsplattform och det EU mer specifikt verkar rikta in sig på är Amazons allt aggressivare satsning på egna varumärken.

Det här är förstås i sig problematiskt (bara att fråga Spotify och Apple), men Amazon ser också ut att få smäll på fingrarna för hur de produktutvecklar fram sina egna prylar: baserat på data från de företag som säljer via marknadsplatsen. I arbetet ska EU bland annat ha fått klagomål från företag verksamma via Amazon att om en produkt börjar snurra försäljningsmässigt så droppar Amazon en egen variant.

Den här typen anklagelser har kommit även långt tidigare och visar delvis på en annan syn på handlarna än exempelvis kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Där blir blir gemensam produktutveckling (med kundinsikter från Alibabas plattformar) allt viktigare. Amazon verkar alltså vara mer sugna på att tjäna mer pengar på produkterna som säljs än att hålla sig väl med sina kunder. En inställning som alltså kan bli kostsam.

Amazon Set to Face Antitrust Charges in European Union (Published 2020)

The European Commission plans to bring charges that Amazon abused its dominance in e-commerce.

Amazon marknadsför sina egna produkter före tredjepartssäljare

Ibland känns det som att techjättarna VILL få regleringssmisk. Som att Amazon använder den första annonsplatsen på sin egen plattform exklusivt för sina egna märken. Som artikeln konstaterar: Amazon offrar kortsiktiga annonsintäkter till förmån för långsiktigt varumärkesbyggande. Säkerligen sant, men ett argument som garanterat inte biter på konkurrensmyndigheter.

Amazon, likt Google, lever fortfarande på illusionen att det kundmässigt bästa också ska presenteras först, när det i båda fallen förstås i allt högre utsträckning handlar om att betala för att överhuvudtaget ha en chans att synas. Amazon är vid det här laget USA:s tredje största annonsspelare och likt Apple sker det fortfarande nära nog uteslutande i de egna kanalerna (det gäller ju i allt högre utsträckning även Google). Vi ser även samma tendens hos Kinas e-handelsjättar: att annonsintäkterna i de egna e-handelstjänsterna blir allt viktigare. Och de egna varumärkena.

Men precis det här beteendet har ju redan fått EU att gå i taket över Google. Vi kan med andra ord anta att det här kommer bli en viktig del i konkurrensbrottsutredningarna som är på gång mot just Amazon.

Amazon’s New Competitive Advantage: Putting Its Own Products First

Brands have long been able to bid for the premier slot at the top left of Amazon’s listings, but during the pandemic the online retailer has begun using this position for its private-label items, raising antitrust concerns.

Bytedance skapar e-handelsavdelning

Ett inte särskilt oväntat drag. TikTok-ägaren Bytedance konsoliderar sitt e-handelsfolk i en dedikerad e-handelsavdelning.

TikTok Owner ByteDance Expands into E-commerce

TikTok’s parent company ByteDance announced the creation of its new Department of E-commerce Business on the eve of 618 Shopping Festival.

 

Strömmade medier

Spotify inleder podcastsamarbete med DC Comics

Det här är milt sagt en stor fjäder i hatten för Spotify: idag presenterades ett nytt podcastsamarbete. Med DC Comics, superhjälteuniversat som rymmer Batman, Wonder Woman, Superman och Harley Quinn. Spotify har licensierat rättigheterna att skapa innehåll baserat på DC:s karaktärer.

Det blir med andra ord intressant att se hur Spotify kommer att förvalta det här samarbetet. Största konkurrenten Marvel har redan börjat få hyfsad snurr på originalpodcastinnehåll kring några av sina största superhjältar, så vi kan anta att både Spotify och Warner har rätt stora förhoppningar.

Men bortom själva licensavtalet innebär det här också att Spotify kan länkas in i andra DC-satsningar, som tv-serier och filmer. Och omvänt att Warner kan skapa mer innehåll runt exempelvis en ny Batman-film som marknadsför filmen, men som också kan skapa intäkter på egen hand.

Tittar vi på Marvel så har ju några podcastmanus omvandlats även till andra format och eventuellt kan Warner se det här på samma sätt som när Netflix för några år sedan köpte det betydligt mindre serieförlaget Millarworld: serier som testballonger för att testa vad som skulle kunna flyga som en tv-serie, samtidigt som man kan tjäna pengar på själva serietidningsförsäljningen (ja, eller den digitala motsvarigheten).

Nyheten fick investerarkollektivet på riktigt bra humör. Aktien rusar just nu över 9 %, vilket gör att Spotify för första gången handlas över 200 dollar.

https://www.theverge.com/21294489/spotify-dc-comics-podcast-exclusive-deal

Apple rullar ut sitt räntefria avbetalningsprogram för nästan alla produkter

Uppgifterna stämde: Apple har lagt till sitt räntefria avbetalningsprogram för i princip alla sina prylar. (Utom Apple Watch, av någon anledning.) Det innebär att det går att köpa Apple-produkter på 6-12 månaders avbetalning (beroende på hur dyra grejerna är).

Haken är precis som för iPhone-programmet att du har ett Apple Card. Apples (virtuella) kreditkort. Men inte nog med att du då får räntefri avbetalning – du får också, precis som alltid när du betalar för Apples produkter eller tjänster med ett Apple Card – tre procent cashback. Även på avbetalningar, alltså.

Apple börjar alltså komma allt närmare att tjänstefiera hela sin hårdvarupark. Prenumerera på ditt AppleLife, alltså. På kort sikt för att få fler att köpa fler av Apples produkter. Men som jag har skrivit om tidigare så tror jag att det långa spelet här inte är att få folk att skaffa ett Apple Card för att kunna köpa Apple-produkter de inte har råd med kontant utan att locka med bonusgrundande avbetalningsköp för att få fler att skaffa Apple Card.

Apple launches new 0% Apple Card financing for iPad, Mac, AirPods, and more – 9to5Mac

Apple today has officially launched support for financing additional products with Apple Card and 0% interest. The new financing options…

Spotify rullar ut videoannonser med ljud

Nytt annonsformat från Spotify: videoannonser. Ett format som kan tyckas lite… märkligt.

Spotifys annonsverksamhet har ju som bekant byggt på ljud eftersom, tja, det är det enda sättet. Spotify är i mångt och mycket, likt musiktjänster överlag, en play and forget-app. Du drar igång en spellista i mobilen eller i datorn och sedan får den ligga och rulla i bakgrunden. Men Spotify har senaste åren tagit fler steg att få användare att använda själva appen oftare. Få mer skärmtid.

Förutom att det nästan alltid är bra att få kunder att tillbringa tid med ditt varumärke så handlar det i Spotify-fallet om att maxa annonsanvändarna. Men Spotify har också initierat annonsformat som skulle kunna visas också för betalande användare. Inget som avbryter ljudupplevelsen, men som kan säljas som annonsformat trots att det inte upplevs som ett sådant. Som marknadsföring av ett nytt album av en artist man gillar.

Spotify trycker på att videoannonser med ljud funkar mycket bättre där än hos andra plattformar – men även annonser med ljudet avstängt skulle kunna fungera för Spotify. Kanske ännu bättre. Det ger Spotify tillgång till ännu ett sinne – som skulle kunna användas parallellt med hörseln. Vilket skulle kunna göra att videoannonser kan rulla utan att störa musiken.

Spotify Rolling Out Video Ads In the US, UK, and Canada

Spotify is rolling out video ads with ”listeners engaged with sound on” to its Ad Studio platform. The feature is available in US, UK, and Canada.

Tencent blir en allt större aktör inom musikindustrin

Är man digitalnörd, i synnerhet sociala medier-nörd, så är Tencent förmodligen mest förknippat med Kinas största sociala plattform WeChat. Men Tencents intäktsmässigt viktigaste område är spel -och man är dessutom världens största spelföretag (Tencent äger exempelvis 40 % av Fornite-ägaren Epic Games). Och nu satsar Tencent allt mer på musik.

Efter att ha köpt 10 % av världens största skivbolag Universal och 9 % av världens största musikströmningstjänst Spotify (sett till betalande användare) så har Tencent nu också köpt 1,6 % av ett annat av världens stora skivbolag – börsnykomlingen Warner Music. En investering som dessutom gjorts till hälften via avknoppade Tencent Music.

Och just Tencent Musics olika musikströmningstjänster har nu 40 miljoner betalande användare – vilket gör den till fjärde största betaltjänsten. Tittar vi dessutom på totala antalet användare så är Tencent dessutom rätt överlägset störst med sina över 660 miljoner användare fördelat på Tencent Musics olika tjänster.

Tencent now controls 10% of Universal, 9% of Spotify… and nearly 2% of Warner Music Group – Music Business Worldwide

Second SEC filing shows Tencent did indeed splash out $200m on Warner shares on June 3…

Tencent kan köpa stor andel i konkurrerande videotjänsten iQiyi

Sååååå…. WeChat-ägaren Tencent kan vara på väg att göra en rätt stor investering i ännu ett företag: videoströmningstjänsten iQiyi. Så långt inget konstigt. Lite mer konstigt är att Tencent redan sitter på den konkurrerande tjänsten Tencent Video. (Ja, eller det är faktiskt inte heller konstigt längre – vem som äger vem är all kinds of geggigt numer.)

IQiyi börssjösattes av Kinas sökjätte Baidu för ett drygt år sedan och Baidu har fortfarande aktiemajoritet. Och nu ser det ut som att Tencent kan bli en ny stor ägare (återstår att se både hur det går och vad det innebär för ägarläget i bolaget).

Rätt länge nu har Kinas techlandskap förkortats BAT, för Baidu, Alibaba och Tencent. Men de senaste åren har Baidu hamnat allt längre efter de andra två bokstäverna och numer har andra bolag gått om. Att Baidu blir allt mer sugna på samarbeten är alltså inte så konstigt. Det innebär dessutom den oundvikliga konsolideringen av videomarknaden i Kina. Men också alliansbyggande mot Kinas allt mer ensamt tronande jätte Alibaba. (Även Alibaba har förstås en videoströmningstjänst: Youku).

Tencent Plans To Become iQIYI’s Largest Shareholder

IQIYI’s pre-market gain widened to 40% as Tencent had approached Baidu, which owns 56.2% of iQIYI, with the plan of becoming iQIYI’s largest shareholder.

 

Mobilt

Facebooks Gaming-app har blivit refuserad fem gånger av Apple

Facebooks Gaming-tjänst har stött på lite patrull. Det verkar som att Apple har sagt nej till iOS-appen hela fem gånger. De har med andra ord nekat appen från att släppas i Appstore.

Anledningen? Facebook Gaming är en WeChat. En distributionsplattform för internappar – spel i det här fallet. Något som inte är tillåtet enligt Appstores riktlinjer. Ja, om man inte är WeChat, alltså. Because you kan inte göra något i Kina utan WeChat. Typ.

Men det undantaget verkar alltså inte omfatta en jätte som Facebook. Det i sin tur har lett till lite av ett ordkrig mellan Apple och Facebook. Och som artikeln konstaterar: säkerligen ingen slump att det här läcker precis när alla är sura på Apple.

Just nu håller det på att byggas upp en riktig anti-Apple-allians från företag som är rätt beroende av Apple för sin verksamhet. Men när EU-kommissionen börjar rikta blickarna mot Apples konkurrensbeteende så passar alltså allt fler på att ansluta sig till kören.

Blir intressant hur det här kan påverka Apple framåt. Alibaba är i full gång att rulla ut en egen miniprogramslösning, liksom Snapchat. Det här kan alltså få Apples appplattform att skaka en del.

Apple’s Rejection of Facebook’s Gaming App Conveniently Leaks Just When Everyone’s Mad at Apple

Facebook released a stand-alone gaming app in April, but, try as it might, the company can’t convince Apple to allow it in the iOS App Store. Facebook has submitted the app five times, in fact, according to the New York Times. The reason? Apple doesn’t allow apps that are essentially storefronts for distributing…

iOS kan byta namn till iPhone OS senare i år

Är det dags för iOS att gå i graven? Spekulationer som pekar på just det. Att nästa stora version av iPhones operativsystem kan komma att heta iPhone OS istället för det inkörda iOS.

För andra gången om man så vill. Under sina första år hette iPhonens operativ just iPhone OS – fram till 2010 när iPaden släpptes. Och eftersom iPad numer har fått sitt egna operativ, iPad OS, så är iOS alltså återigen en iPhone-historia.

Och just det talar för att det är ett väldigt sannolikt namnbyte. Det skulle göra att Apples olika huvudproduktserier också får sina dedikerade operativsystemsnamn.

(Och ja, jag lär väl i så fall fortsätta säga iOS. På samma sätt som jag fortfarande säger iMessage. Gamla digitalspanare och allt det där.)

Could iOS 14 actually be called iPhone OS? This leaker thinks so

A rename to reflect that iPadOS exists?

 

Ekonomi och finans

Indiens största teleoperatör Reliance Jio har i år tagit in mer kapital än alla indiska techstartups 2019

En rätt imponerande milstolpe för Reliance Jio. Reliance har så här långt i år tagit in 15,2 miljarder dollar i nytt kapital. Det är mer än det alla indiska techstartups skrapade ihop under hela 2019.

Varför är det här intressant? Reliance Jio är Indiens största teleoperatör och del av Indiens största börsnoterade företag Reliance Industries. Jio var också företaget som fick Facebook att göra sin näst största företagsaffär så här lång när de köpte nästan 10 % av företaget. Under Reliance-paraplyet finns också Reliance Retail, Indiens omsättningsmässigt största detaljhandelskedja som har inlett ett separat e-handelssamarbete med WhatsApp.

Reliance är med andra ord en jättespelare. Dessutom på den marknad som sannolikt kommer bli världens viktigaste tillväxtmarknad det här årtiondet.

2010-talet var decenniet när namn som Alibaba, Tencent, Bytedance, JD, Baidu och Pinduoduo blev hyfsat mainstream även här hos oss. 2020-talet lär vi vänja oss vid att droppa indiska företagsnamn.

Reliance Jio has raised more money in 2020 than all Indian tech startups combined in 2019

India’s biggest network provider Reliance Jio today announced that Saudi Arabia’s sovereign fund, The Public Investment Fund (PIF), has invested $1.5 billion in Jio Platforms. That takes makes it the 11th investment in Jio Platform this yea

Handelsbanken lägger till stöd för Apple Pay

Såja. Nu börjar det hända saker. Igår meddelade Handelsbanken att man kommer att lägga till stöd för Apple Pay. Nån gång. Senare i år. Ni vet. Typ…. tre år efter Nordea.

Så funkar Apple Pay i Sverige – banker, kort som stöds

Här är allt du behöver veta om Apple Pay – hur Apples smidiga betalningssystem fungerar och varför det är säkert.

 

Övrigt

EU inleder två konkurrensutredningar mot Apple

Dubbel EU-konkurrensutredningswhammy för Apple. Igår meddelade EU-kommissionen att man kommer att inleda två utredningar mot Apple för att se om företaget har missbrukat sin dominerande ställning.

Den första utredningen kommer titta på två saker: dels den 30/15-procentiga Apple-avgiften för försäljning via iOS-appar (samtidigt som Apple har egna konkurrerande tjänster) och dels att apputvecklare inte får marknadsföra alternativa sätt att betala för tjänster, som via en extern sajt, inuti sina appar.

Den andra handlar om reglerna, eller begränsningarna, som Apple sätter upp för att handlare ska få använda Apple Pay i sina appar. Det inkluderar tillgången till NFC-chipet i iPhonen och Watch för att hantera blippbetalningar.

Det börjar trilla in ett gäng konkurrensutredningar mot techjättarna på båda sidor av Atlanten – och det mest förvånande är att det inte har hänt långt tidigare. Och det största frågetecknet är inte så mycket vad kommissionen kommer fram till – utan vad följderna kan bli. I praktiken.

EU opens Apple antitrust investigations into App Store and Apple Pay practices

The European Commission is opening up two antitrust investigations int Apple’s App Store and Apple Pay practices. The investigations will look at whether Apple is using anti-competitive behavior to favor its own services ahead of the competition.

Tesla får tillstånd att bedriva elbolagsverksamhet i Storbritannien

Tidigare i år ansökte Tesla om tillstånd att bli elleverantör i Storbritannien. Nu har landets tillsynsmyndighet godkänt Teslas ansökan.

Vad innebär det här? Som artikeln spekulerar kan det helt enkelt handla om att steppa upp sin solpanelsverksamhet, men jag misstänker att det snarare är del i betydligt större ambitioner. All in elbolag. Med andra ord att man kan välja Tesla som elbolag. Alternativt kan Tesla ta rollen som elleveransmellanhand, med auto bidder-tjänsten som plattforme.

Det skulle inte vara ett särskilt stort steg för Tesla. Tesla ses som de flesta som ett bilföretag. Men Tesla är ju i grund och botten ett batteriföretag som också råkar göra bilar.

Tesla is officially approved as electric utility in the UK – but why?

Tesla has officially been approved as an electricity generator, like an electric utility, by local authorities in the UK. Earlier…

Google släpper Chrome-plugin som gör det möjligt att länka direkt till textutdrag

Intressant ny Chrome-plugin från Google: en som ger möjlighet att länka direkt till ett textavsnitt på en sajt. En utbyggd ankarlänksfunktion, om man så vill.

Det betyder att Google förpackar en av sina senaste featured snippets-funktioner som en plugin. Med andra ord funktionen som gör att en featured snippet kan fungera på precis det här sättet om man trycker sig vidare från Googles sökresultat.

Och tänker vi lite större är det här… väldigt mycket på tiden. Inte just den här pluginen. Men synen på hur man länkar. Och vad man kan länka till. De första 30 webbåren har länkande byggt på att element man vill länka till har en URL. Det är alltså hög tid på att skaka om den här synen. Att makten att länka till något hamnar hos den som vill länka, inte hos den som har byggt sajten. Eller för den delen innehåll i en app, innehåll i en video, innehåll i en podd, eller… ja, ni fattar.

Stories för länkande, alltså.

Google’s New Chrome Extension Supports ’Scroll to Text Fragment’ Feature

Google launched a new extension for the Chrome browser designed to support its ’Scroll to Text Fragment’ feature.

SvD följer i Omni Ekonomis spår och prenumerationslåser sin app

Senaste veckan verkar ”prenumerationslåsning” trenda. I och med senaste uppdateringen så följer SvD nu i Omni Ekonomis fotspår och låser hela sin app för alla utom prenumeranter.

I Omnis fall handlar det om att man går från att vara nyhetsaggregeringsapp till att bli nyhetsaggregeringsapp med Spotify-ambitioner. Möjlighet för Omni-prenumeranter att läsa en del upplåst material även från några andra tunga ekonominyhetspublikationer. SvD sätter bara upp en betalvägg runt hela sin ordinarie apps innehåll, men i båda fallen handlar det i slutändan om att ta direkt betalt för originalmaterial.

I båda fallen är sajterna fortfarande öppna (ja, lika öppna som innan). Med andra ord handlar det i båda fallen om att man ser appen i sig som en produkt. En programvara att betala för, om man så vill.