Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

iOS 18 sammanfattar mejl och meddelanden redan i notisen

Det återstår att se hur mycket av all fräsig AI-funktionalitet som landar med den första versionen av iOS 18, när det släpps om några veckor. Ännu mer för oss i EU, eftersom Apple har gått ut med att AI-plattformen Apple Intelligence inte kommer att lanseras här hos oss på grund av att EU är dumma. (Ja, det är åtminstone Apples förklaring – som känns milt sagt svajig.)

Oavsett så lär Apples första, stora gen AI-push i iOS mötas av ett kollektivt ”meh”. Vi pratar om rätt basala grejer som de flesta AI-chattbotar har kunnat länge. (Vi kan också anta att mer än en ännu en gång kommer att gå ut med att Apple nu är så hopplöst efter i AI-racet att det är kört för företaget och att alla borde sälja sina aktier.)

Men jag ser fram emot just de små förbättringarna i operativet. Och hoppas att de blir så bra som de verkar, i all sin enkelhet.

Som den här: Apple Intelligence kommer att sammanfatta dina mejl och meddelanden. Redan i notisen som visas på låsskärmen.

Så istället för att se de första raderna i ett meddelande så får du veta vad meddelandet handlar om.

Kinda brill, om det funkar bra.

AI summaries in Apple Mail put Gmail to absolute shame

Apple Intelligence features AI summaries in the Mail and Messages apps. We’ve been using them to evaluate how useful they are.

Adobe lägger till video i AI-bildverktyget Firefly

Adobe tar ännu ett steg för att bygga ut sin Firefly-produktsvit. AI-bildsverktyget får nu sällskap av en videofunktion.

Det blir med andra ord nu möjligt att använda även Firefly för att skapa videos bara genom att beskriva vad man vill ha. Eller: det blir nog snart möjligt. Än så länge handlar det om en förhandsversion, så man får ta den som en sådan om man vill testa den.

Även i videofallet är en tänkt konkurrensfördel med Firefly att materialet som den har tränats på – och därmed också materialet den spottar ur sig – är säkert att använda. Och då säkert som ”ingen diskussion om upphovsrättsbrott”, eftersom träningsmaterialet ska vara baserat på Adobe Stock service, som bara innehåller material som Adobe äger eller har licens för.

Som artikeln konstaterar så verkar dock inte alla som ingår i det programmet vara överens med Adobe om att ”AI-träning” var något som de gick med på, så det lär säkert bli diskussioner och säkert också rättegångsförsök kring det.

 

Adobe previews Firefly Video AI model offering high-quality generations

Adobe is positioning Firefly Video as an essential part of the modern editor’s toolkit-empowering creators to elevate their projects.

Mistral lanserar ny språkmodell med stöd för bilder

Så har det blivit dags för franska Mistral att lägga till multimodalt stöd i sin AI-tjänst.

Det handlar mer specifikt om att Mistral har släppt en nya modellen Pixtral, som har stöd för att hantera bilder. Med andra ord saker som att identifiera bilder, vad som finns i bilder och sedan kunna svara på frågor om bilder som ladddas upp.

Däremot är det än så länge just bara en modell. Mistral planerar att ”snart” lägga till Pixtral i chattboten Le Chat och företagets API-plattform. Men det återstår att se när det blir.

French startup Mistral unveils Pixtral 12B, its first multimodal AI model

French startup Mistral unveils Pixtral 12B, its first multimodal AI model that can process images and text.

 

IoT – internet of things

Apples Airpods Pro 2 får godkänt att användas som hörapparat

När Apple presenterade sina nya iPhone-modeller så återfanns den nyhet som förvånade mig mest – och som var mest intressant – i en helt annan pryl: Airpods Pro. Närmare bestämt att hörlurarna ska gå att använda som hörapparater, i klass med professionella, ”riktiga” hörapparater.

Just den funktionen var dock försedd med en rätt rejäl brasklapp: ”approval pending”, typ. Dvs. att Apple väntade på myndighetsgodkännande för den nya funktionen. Och nu, bara dagar efter presentationen, så har amerikanska FDA gått ut med sitt godkännande. Betydligt snabbare än jag hade trott.

(Här skulle man kunna ägna en stund åt att reflektera över det faktum att den myndighet som nu har godkänt hörlursfunktionen alltså är US Food and drug administration. Men jag går vidare i livet.)

Det innebär att Apple nu kan aktivera hörlursfunktionen när de känner för det. Som till säljstarten 20 september. Därför att den låses upp via en mjukvaruuppdatering (vilket lär innebär att den nog kommer lite senare, men hej.)

En lite märklig ny funktion som Apple presenterade för Airpods Pro så var en annan funktionsnyhet att man kan göra ett hörselprov direkt i sin iPhone. När sedan hörlursfunktionen presenterades så blev den lite mer logisk.

Men det verkar intressant nog som att det hörseltestet inte bara är till för att skapa rätt balans i hörapparatens förstärkning av olika frekvenser – utan det är också vägen till att låsa upp själva hörlursfunktionaliteten. Tydligen så måste du ha ”mild till medelstor” hörselförlust. Så den som har perfekt hörsel eller den som har mer än medelstor hörselskada kan inte slå på stödet.

Antar att det är någon del av villkoren som ställs på ett hörselstöd som vill kunna klassa sig som en ”riktig” hörapparat. Men fortfarande lite märkligt.

Däremot blir det intressant att se om funktionen överhuvudtaget kommer hit. FDA:s godkännande gäller för USA – och att Apple alls kan erbjuda hörselstödet beror på en lagändring som gjorde att det blev tillåtet att erbjuda hörapparater ”över disk”, alltså utan den medicinska prövning som annars krävs.

Jag har ingen aning om vad som gäller för den här typen av produkter i Sverige eller EU. Nån som vet?

Apple AirPods Pro granted FDA approval to serve as hearing aids | TechCrunch

The FDA on Thursday announced that it has granted what it calls ”the first over-the-counter (OTC) hearing aid software device, Hearing Aid Feature.”

 

Mobilt

Apples lightning-kabel går i graven

En liten men ändå småhistorisk händelse. Apples lightning-kabel har gått i graven. Nu har Apple gått över till USB-C för alla sina enheter. Förutom de som uppgraderades med USB-C i samband med det som presenterades igår så har även iPaden tagit klivet. Och Macarna har förstås haft det ett tag nu.

Det är lätt att glömma hur revolutionerande Apples egen lightning-teknik var när den kom för 12 år sedan. Bara det faktum att det inte fanns något upp eller ned på huvudet, utan att det gick att sätta i sladden åt båda håll så att säga, var rejält banbrytande då.

Men lightning blev aldrig en standard som USB-C. Mest därför att… Apple aldrig släppte taget om den.

Eftersom det rätt länge varit på gång att landa i en laddstandard för olika slags bärbara prylar i EU så har Apple heller aldrig gjort något med lightning. Den har därför halkat allt längre efter USB-C.

Och visst, inte direkt så att lightningsladdar kommer att försvinna över en natt. Det finns fortfarande… en del enheter som laddas via den tekniken. Inklusive mobilen jag lär ha åtminstone något år till. Och jag gillar fortfarande egentligen lightning mer, tack vare att den är mindre än USB-C. Och med en smidigare sladd.

Men det handlar mest om en utdragen död. För 9 september 2024 var om man så vill dagen då lightning nådde vägs ände.

The lightning cable is dead: Every product at the Apple event uses USB-C

Every new device shown off at the Apple event on Monday charges using USB-C, not Lightning.

Apple tillåter externa appbutiker även för iPad

Ännu ett litet hål i den mur som omsluter Apples ekosystemsträdgård: nu tillåts externa appbutiker även för iPad.

Bakgrunden är EU-lagen Digital markets act, som drabbar de största av de största. Som de två stora mobiloperativen. Och tillhörande appbutiker. En grundbult här är att dessa jätteplattformar måste öppna för konkurrenter, vilket i sin tur gjorde att Apple i våras tillät externa appbutiker för iOS. Att iOS-användare alltså kan installera appar från andra ställen än Appstore.

Jag har – även i detta fall – glömt iPaden, som har en egen appbutik. Och nu omfattas alltså även den större enheten av möjligheten att erbjuda andra vägar för att installera och ta betalt för appar.

Misstänker dock att intresset är något svalare för externa iPad-butiker. Trots möjligheterna som spelplattform.

Alternative app stores will be allowed on Apple iPad in the EU from September 16 | TechCrunch

It was a matter of time, but Apple is going to allow third-party app stores on the iPad starting next week, on September 16. This change will occur with

Apple nya iPhone-stöldskydd låser hårdvarukomponenter till ägaren

Intressant nytt initiativ från Apple för att göra iPhonen svårare att stjäla. Åtminstone göra det svårare att använda eller tjäna pengar på att sälja en stulen iPhone: låsa mobilens hårdvarukomponenter till ägaren.

Funktionen Activation lock breddas nu till att alltså även omfatta komponenter inuti iPhonen. Så saker som batteri, skärm, kamera och annat är kopplat till användares Apple ID, på samma sätt som exempelvis Appstore och iCloud.

Så om någon har snott en iPhone så kan man inte montera isär mobilen och sälja delarna för sig. Det kommer att krävas att man identifierar delen med Apple ID om Apple märker att en del har installerats i en annan mobil.

Nu kommer informationen från betagrävande och inte en skarp version av iOS. Men det ser ut att landa i och med iOS 18 som släpps om några veckor (eller kanske i en mindre uppdatering längre fram). Enligt de som har testat funktionen så innebär den inte ett hundraprocentigt skydd – men det var väl knappast väntat. Det är alltid katt- och råttalek när det kommer till skydd mot tjuvar.

Men en bra grej oavsett. Att se hur det kommer att fungera i praktiken när funktionen väl är ute skarpt.

This iOS 18 Feature Attempts to Make Your iPhone Not Worth Stealing

Activation Lock on iOS 18 will render your iPhone practically useless to a thief.

Nya iPhone 16-kameran är fulare än föregångarnas

Viktig fråga som har diskuterats alldeles för lite (inte alls?) sedan presentationen av iPhone 16 i måndags: varför är kameran i iPhone 16 fulare och mindre snyggt symmetrisk än i föregångarna? Ska det behöva vara så? Va? Va? Jag bara frågar.

Okej. Inte lika imponerande next level-ful som kameran i senaste Pixel-mobilerna. Men ändå.

Dela upp er i grupper och diskutera. Skriv tankar på post-its. Redovisning på blädderblock.

Google gör det möjligt att tvinga appinstallationer via Google Play

En lite oväntad och märklig ny funktion från Google. Företaget har rullat ut ett nytt API, Play integrity, som ger apputvecklare större kontroll över hur appar installeras.

Det nya API:et gör det i praktiken möjligt för en utvecklare att blocka installation från andra källor än Google Play och kasta upp en popup som uppmanar de som har installerat från andra ställen att ladda ner den officiella versionen från Google Play.

Man kan tänka att det i grund och botten handlar om säkerhet. Att Google vill minska risken för fulsajter som distribuerar fulversioner av Android-appar med syftet att få in malware i mobiler. Så förmodligen en väldigt bra funktion i det stora hela.

Men med tanke på att Digital markets act tvingar de två stora mobiloperativen att öppna för installation från tredjepartsbutiker så är timingen… intressant.

Visst. Man kan argumentera för att det är apputvecklaren själv som ges större kontroll över hur och var en app kan laddas ner och installeras och inget som Google tvingar fram. Men vi kan nog ge oss den på att Google kommer åka på åtminstone nån anmälan från sura konkurrenter om funktionen lanseras i EU.

Developers Can Now Block Sideloading of Their Apps With This New API

App developers can now block their apps from being sideloaded, only allowing access via the Play Store. This is possible with a new feature in Google’s Play Integrity API.

 

Övrigt

Apple och Google tvingas betala hysteriskt höga EU-böter

Överklaganden av domar och beslut kan som bekant ta… ett tag. Och det kan göra ont när överklaganden spricker. Bara att fråga Apple. Och Google.

I veckan åkte nämligen båda på EU-däng. Båda techjättarna slog i överklagandetaket för överklagandecirkusar som tog sin början 2016 respektive 2017.

I Googles fall handlar det om att de förlorade ett överklagande som gör att de tvingas betala 2,42 miljarder euro i böter som följd av EU-beslut att sökjätten bryter mot EU:s konkurrenslagstiftningar med Google Shopping. Mer specifikt att de lyfte fram sina egna produkter på bekostnad av konkurrenters i sökresultatet.

En jättehög pengar alltså. Och rätt mycket även för Google. Men det var kaffepengar jämfört med vad Apple nu har dömts att betala efter att även de förlorade ett överklagande. De måste nu hosta upp 13 miljarder euro i retroaktiv skatt eftersom de utnyttjade ett kryphål i Irlands skattelagstiftning (Irland är landet där Apple har sitt formella EU-huvudkontor).

Typ ouch.

Apple and Google to pay billions in major EU court rulings

Google and Apple both lost their appeals against the European Commission, resulting in billions in fines for the tech giants. Here are the details.

EU ser inte ut att bryta upp Google – för tillfället

EU väntas hyfsat snart komma med ett beslut i frågan kring Google och huruvida företaget bedriver olaglig monopolverksamhet med sin annonsverksamhet. Ett beslut som skulle kunna innebära ett krav på att Google ska brytas upp. Något som EU:s avgående konkurrensboss Margrethe Vestager hotat med.

Men nu kommer uppgifter som säger att EU lutar mot att inte gå så långt. Det lär komma någon slags krav på att Google ska upphöra med det som EU anser är konkurrensbrott – där Google är spelare, domare och ägare på annonsspelplanen – men alltså inte uppstyckning.

Anledningen? Det blir en för komplex apparat att genomföra.

Nu är väl faran inte helt över för Google i EU än. Det återstår att se vad EU faktiskt landar i.

Och i USA har en rättegång mot Google precis dragit igång. En som just ska titta på frågan om Googles annonsupplägg är ett olagligt monopol. Så uppstyckningsrisken är fortfarande i allra högsta grad hög för Google.

EU Said to Be Unlikely to Issue Break-Up Order to Google for Now

EU antitrust authorities are said to be contemplating an order for Alphabet’s Google to halt anti-competitive practices in its adtech operations, but they will not order a breakup as previously suggested. Regulators are expected to announce a decision related to the investigation into Google’s adtech practices in the upcoming months, accompanied by a substantial fine.

Apples Röstmemon-app får stöd för flera spår

En intressant liten nyhet som jag missade under Apples iPhone-happening. Apples egen röstanteckningsapp Röstmemon får stöd för flera spår. Åtminstone två.

Som artikeln konstaterar så kan det innebära att någon kan spela in gitarrspel och sång i var sitt spår direkt i Röstmemon, utan att behöva använda en mer avancerad app.

Visst. Inte så att det lär ersätta andra appar för alla som är snäppet över helt nybörjare, men det visar att Apple vill att vi ska använda Röstmemon till mer. Och att de därmed kanske har ännu större planer för appen framåt.

Apple’s Voice Memos app is getting simple multitrack recording

Apple’s Voice Memos app is getting multitrack recording. You’ll be able to sing right on top of a guitar track.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Shein senaste företag att drabbas av de hårdaste EU-reglerna

Digital service act, den ena av EU:s två stora techlagar som har sjösatts fullt ut i år, har nu ett par månader på nacken. När arbetet med att få ordning på lagen var avklarat började EU sedan titta på vilka andra sajter som borde omfattas. Framförallt omfattas av de allra hårdaste reglerna.

Efter att för ett par veckor sedan ha bestämt sig för att några porrsajter nu klassas som Very large online platforms så har EU nu landat i att det även gäller för den kinesiska snabbmodehandlaren Shein.

Med sina 108 miljoner användare varje månad i EU så ligger Shein långt över minimigränsen för att slippa klassas just som en Very large online plattform (10 % av EU:s befolkning, vilket just nu innebär ca 45 miljoner).

Det innebär att Shein, som fjärde e-handlare ut efter Amazon, Aliepxress och Zalando, nu drabbas av de hårdaste kraven i DSA. Och därmed också kan åka på de största bötesbeloppen. För Shein innebär det bland annat att de nu måste vara mer transparenta kring rekommendationsalgoritmer och får ännu fler ögon på sig kopplat till så kallade ”dark patterns” (alltså design som försöker stressa eller lura konsumenter att göra saker som de egentligen inte hade tänkt göra).

Det betyder också att Shein nu åker på hårdare krav att hålla olagligt material borta från produktkatalogen och ge konsumenter bättre möjligheter att anmäla (potentiella) olagligheter som de stöter på.

China’s fast-fashion app Shein will face tougher EU tech rules

Europe tightens scrutiny of China-based tech companies.

 

Strömmade medier

Apple godkänner inte Spotifys appuppdatering med länk till extern prenumerationssida

Apple och Spotify fortsätter att tjafsa. Senast ut är att musiktjänsten fick nej på en uppdatering av sin app. Anledningen? Den innehöll en länk till en prenumerationssida hos Spotify och information om att användare kan prenumera där.

Apple har alltså sagt nej till precis något som EU, via sin nya plattformslag Digital markets act, ska gå med på.

Men Apple är som vanligt Apple och det Apple har satt som eget villkor för att detta ska tillåtas är att Spotify godkänner Appstores ”Music Streaming Services Entitlement”-avtal.

Så varför vill Spotify inte göra det? Därför att avtalet kräver att de musiktjänster som har skrivit under måste dela 27 % av alla intäkter med Apple – även om en tjänst inte använder Apples betallösning. Det räcker med att en prenumeration ”initieras” via iOS-appen för att Apple ska vilja ha pengar.

Inte förvånande så tycker Spotify att det är helt uppåt väggarna. Och jag misstänker att även EU kommer att ha… åsikter om det kravet.

Spotify Says Apple Not Approving EU Updates, Breaking EU Law

Spotify says Apple has continually rejected the latest version of its app that includes in-app pricing info for European users.

 

AI – artificiell intelligens

Apple släpper AI-språkmodeller som kan köras i iPhones

Så har Apple gett sig in i AI-racet. Nu släpper företaget den egna språkmodellen OpenELM. Som kommer i fyra smaker. Eller åtta, beroende på hur man räknar.

Okej, det är inte det första steget Apple tar på AI-området som vi definierar det numer. Men det är det enskilt största.

Det gör också att vi får ännu en smått obegriplig förkortning att slänga oss med. Som utskriven blir lång som en arm: Open-source Efficient Language Models.

OpenELM kommer alltså i fyra storlekar, som spänner från 270 miljoner till 3 miljarder träningsdatapunkter. Var och en kommer sedan i två olika versioner. Vilket är… betydligt färre än de andra stora modellerna. Llama 3, den senaste versionen av Metas motsvarighet som släpptes förra veckan, är i storlekarna 8 respektive 70 miljarder.

Men så är Apples modeller specifikt gjorda för att kunna köras lokalt. Som i en iPhone. Utan att börja skyffla data kors och tvärs över internet. Något som är helt i linje med Apples sturska integritetshållning. Men som också gör att AI-botar baserade på dem blir snabbare och förmodligen strömsnålare.

Artikeln har mer techande för den som vill veta mer om specifikationerna, men det mest intressanta här är att Apple överhuvudtaget börjar dela allt mer av sina AI-satsningar publikt. Om man så vill så börjar Apple nu bygga hype inför utvecklarkonferensen WWDC i början av juni, när Apple ska presentera vad som lite unisont ses som den största uppdateringen av iOS på länge. Förstås med förväntningar på en massa AI.

Även om vi nog ska hålla förväntningarna på en rimlig nivå.

Apple Releases Open Source AI Models That Run On-Device

Apple today released several open source large language models (LLMs) that are designed to run on-device rather than through cloud servers. Called…

Adobe rullar ut Firefly 3

Mer AI för Adobe. Den här gången är det bildskapar-AI:n Firefly som kliver upp en versionsnivå. Nummer tre är det som gäller numer.

Som alltid så har den blivit bättre, snabbare och vassare. Men det som förmodligen är den största nyheten för användare är att verktyget numer har fullständig Photoshop-integration. Man måste alltså inte längre gå via Firefly fristående app för att skapa bilder.

Adobe’s new Firefly model makes it easier to use Photoshop’s AI tools

Adobe is adding some new generative AI tools to its Photoshop creative software that aim to give users additional ways to control the designs they generate.

 

AR/VR

Meta öppnar Quests operativsystem för andra tillverkare

Ett rätt stort steg för Meta: De öppnar nu operativsystemet till sitt VR-set Quest för andra tillverkare.

På samma gång så döper Meta också om operativsystemt. Quest OS blir nu Meta Horizon OS, för att marknadsföra sitt varumärke och tjänsten tydligare när fler nu kan bygga hårdvara som baseras på Metas mjukvara.

Nu när alla har hundra procent fokus så känns VR säkerligen… lite mindre sexigt än när Meta gick och blev Meta. Även när Apple på sätt och vis har gett området en liten boost med sin blandverklighetsansiktsdator Vision Pro.

Men det är både helt i linje med vad Meta alltid har sagt om metaverset och en hyfsat stor omsvängning från Meta.

När Mark Zuckerberg först presenterade sin vision så hette det att Meta skulle behöva andra för att bygga metaverset. Men tanken var hyfsat uttalat att andra skulle bygga appar inuti Metas värld. Och i Metas prylar. Meta såg med andra ord sin chans att bli Apple, för metaverset.

Men det de nu gör är alltså att istället satsa på att bli Google. Att Meta visar att de gillar öppenhet, men behåller fortfarande kontrollen över operativet. Samtidigt så hoppas de att andra ska kunna driva på hela metaverseutvecklingen – och samtidigt ta ut licensavgifter för operativsystemet.

Och att Meta nu fördjupar sitt samarbete med Microsoft ytterligare visar att de båda är intresserade av att bygga allianser mot just Google och Apple på det här området.

Meta opens Quest OS to third parties, including ASUS and Lenovo

In a huge move for the mixed reality industry, Meta announced today that it’s opening the Quest’s operating system to third-party companies, allowing them to build headsets of their own.

Meta uppdaterar sina smarta glasögon

Lagom till det att solen och våren till sist (förhoppningsvis) kommer passar Meta på att uppdatera sitt smarta solglasögonsamarbete med Ray-Ban.

Den mest synliga förändringen är att glasögonen kommer i ytterligare en design, plus att de tidigare modellerna får några nya färger. Men det mest intressanta är förstås på insidan.

Det minsta tillägget är att enheten får stöd för Apple Music, vilket är lite oväntat med tanke på att Meta och Apple inte är… bästa kompisar. Metas Ray-Bans får även stöd för videosamtal via Messenger och WhatsApp och, det som får mest uppmärksamhet, en ny AI-funktion.

Det sistnämnda handlar om den funktion som Meta presenterade i slutet av förra året och som gör att du kan ta bilder med glasögonen och låta Metas AI svara vad det är du tittar på. Samma funktion som bland annat finns i Googles bildsök, alltså. Enligt Meta så ligger fokus på att bågarna kan känna igen kända platser och föremål, så det återstår att se hur bra de är på allmän bildigenkänning.

The Ray-Ban Meta Smart Glasses get video calling, Apple Music, and a new style

Meta announced several updates for the Ray-Ban Meta Smart Glasses. There are new cat-eye frames, Apple Music compatibility, video calling, and a multimodal AI rollout.

 

IoT – internet of things

Elon Musk gör en Mark Zuckerberg med Tesla

Så här långt i år är Teslas aktie en av de techaktier som har gått allra sämst. Motgång efter motgång har staplats på varandra, där mycket har handlat om att Tesla får allt hårdare konkurrens från kinesiska biltillverkare. Något som visade sig extremt tydligt i Teslas kvartalsrapport för Q1 2024.

Där visade det sig att Teslas nettovinst kollapsade 50 % jämfört med motsvarande period förra året.

Men Elon Musk har en plan! För att vända den utvecklingen så presenterade han en ”ny vision” för Tesla i samband med rapporten. Tesla ska nu gå all in på att ta fram ”en flotta AI-baserade robottaxibilar”. Bestående av befintliga Teslor, som kan tjäna pengar åt sina ägare genom att åka omkring och skjutsa folk utan förare när bilen annars bara står still, och ”cybercabs”. Den nya robottaximodell som Tesla kommer att presentera 8 augusti (det är åtminstone det som Musk gick ut med i förra veckan – och förmodligen därmed skapade panik i hela företaget).

Elon Musk gör med andra ord en Mark Zuckerberg. Vill att vi ska titta åt ett helt annat håll och glömma företagets problem med kärnverksamheten.

Och det gillade marknaden! Trots att rapporten egentligen var en rätt tråkig historia för Tesla-aktieägarna så rusade aktien. Robottaxibilar är the isht! Because robottaxibilar!

(Ja. Eventuellt kan marknaden också ha blivit glad över beskedet att Tesla nu också ska storsatsa på att ta fram en billigare Tesla-modell, just för att möta konkurrensen från Kina. Det kan också ha bidragit till det glada humöret. Eventuellt.)

Elon Musk Needs Robots, and He Needs Them Now

As Tesla struggles to sell cars, Elon Musk sold investors on a futuristic vision of robots and robotaxis.

 

Ekonomi och finans

Google går med i tvåbiljonerklubben

I veckan kunde Google hämta ut sitt medlemskort till en milt sagt exklusiv klubb: börsnoterade bolag med ett marknadsvärde över 2 biljoner dollar. Eller 2000 miljarder dollar. Eller 21 000 miljarder kronor.

Eller nära fyra gånger Sveriges samlade BNP.

Det som fick Google att rakteta iväg var kvartalsrapporten för årets tre första månader, där Google levererade bättre än vad marknaden hade förväntat sig. Plus att Google meddelade att de nu för första gången i bolagets över tjugoåriga historia kommer att ge utdelning till sina aktieägare, vilket säkerligen bidrag väldigt mycket till det glada börshumöret.

Det innebär att Google nu är det blott femte bolaget så här långt som har passerat den milstolpen. Apple, Microsoft, chiptillverkaren Nvidia och det statliga saudiska oljebolaget Aramco är de andra fyra. Av dessa har tre fortfarande kvar sitt medlemskort, eftersom Aramco, som nu puttas ned till en femteplats i marknadsvärdeslistan, slutade veckan precis under tvåbiljonerstrecket.

Ska vi vara riktigt petiga så är det inte första gången som Google kliver in i den här klubben. Google nådde två biljoner i börsvärde redan 2021, men det var bara en kort stund under en börsdag. Igår var första gången som Google låg över 2 biljoner dollar när börsen stängde, vilket generellt är den ”riktiga” definitionen på aktuellt marknadsvärde.

(Microsoft hade också en finfin börsvecka. De lämnade sin rapport samma dag som Google, vilket också resulterade i ett hopp upp för Microsoft-aktien. Det ledde i sin tur att Microsoft just nu är den enda medlemmen i den ännu mer exklusiva trebiljonerklubben. Det enda andra bolag som har varit med där, Apple, ligger just nu på 2,6 miljarder. Att se vad som händer när Apple släpper sin rapport nästa vecka.)

Google is officially a $2 trillion company

Alphabet is now valued at over $2 trillion, reaching that market cap despite existential threats to its business. It briefly crossed the $2T mark in 2021.

Snaps kvartalsrapport Q1 2024: de dagliga användarna ökar med 10 %

Få kvartalsrapporter är lika bipolära som Snaps. Det är rus eller ras som gäller. Och Q1 2024 var det dags att göra aktieägarna lite glada. Snap-aktien är just nu upp 25 % efter rapporten.

Det betyder att Snap under årets första tre månader omsatte 1,19 miljarder dollar. Upp 21 %. Vilket fortfarande är… en bit efter exempelvis Meta. Men det är en stadig uppgång oavsett.

Även vinsten trillade in bättre än väntat. Eller mindre dålig, beroende på hur man ser på det. Därför att vinsten är fortfarande en förlust. -350 miljoner dollar, att jämföra med -329 miljoner för ett kvartal sedan.

Tittar vi sedan på antalet dagliga användare så är den nya totalen 422 miljoner. 39 miljoner fler än för ett år sedan, eller 10 % upp. Vi har ingen säker aning om hur det går för Instagram (eller ens Facebook från och med Metas Q1-rapport). Vi vet inte heller hur det går med TikTok.

Men en uppgång på 10 % lär stå sig bra i konkurrensen. Särskilt som vi pratar om det mest aktiva användarsegmentet, de som är inne minst en gång varje dag och därmed ser på annonser minst en gång om dagen.

Dessutom fortsätter Snapchats prenumerationssiffror att öka. Jämfört med för ett år sedan så handlade det om en tredubbling. Det är nu över 9 miljoner användare på plattformen som betalar för Snapchat+.

Snap Stock Soars On Strong Q1 Revenue & Outlook As Daily Active Users Hit 422 Million

Snap revenue jumped more than anticipated and daily actives users hit 422 million for the March quarter, driving the shares up 26% after hours.

Spotify firar 18 år med nytt rekordkvartal

I år fyller Spotify 18 år. Det firar företaget med att slå till med ett rekordkvartal.

När Spotify idag kom med sin kvartalsrapport för årets första tre månader så kunde Daniel Ek och kompani konstatera att Spotify omsatte 3,89 miljarder euro. Upp 20 % jämfört med för ett år sedan, men snäppet sämre än Q4 2023.

När det kommer till vinsten så var det omvända. Q1 2024 gick bättre än Q4 2023. Rejält mycket bättre. Spotify vände en förlust på 80 miljoner euro till en vinst på 180 miljoner euro. Och det var dessutom den högsta kvartalsvinst som Spotify har skrapat ihop under sina 18 år.

Men trots rekordet så var vinsten snäppet sämre än vad marknaden hade räknat med. Det gäller även antalet nya prenumeranter.

Spotify har nu totalt 615 miljoner användare, upp från 602 miljoner i slutet av 2023. Eller 19 % fler än för ett år sedan.  239 miljoner av dem är numer betalande.

Spotify Earnings Report Reveals Q1 2024 Profitability

In a newly released earnings report, Spotify disclosed double-digit subscriber growth and almost $180 million in profitability for Q1 2024.

 

Övrigt

Digital 2024 – senaste upplagan av rapporten kring den globala användningen av internet och sociala medier

Så är det den tiden på året när Datareportal och företagen bakom siffrorna att presentera ännu en mastodontrapport över den globala användningen av internet och sociala medier. Den här gången en genomgång av de första tre månaderna 2024.

Och i den 450-sidiga rapporten får vi vet att… nej, jag har faktiskt inte hunnit gå igenom den. Men här nedan finns den i sin helhet. Håll ögonen efter sammanfattningar av den på LinkedIn och andra ställen.

Digital 2024 April Global Statshot Report – DataReportal – Global Digital Insights

Everything you need to know about the world’s evolving digital behaviours in April 2024. Top Stories this quarter include a momentous milestone for internet use, rich insights into social media platform preferences, and the truth about what Gen Z is really doing online.

Apple presenterar nya iPads 7 maj

Nytt produktevent från Apple. 7 maj är det dags för iPhone-tillverkaren att presentera nyheter inom ett annat produktsegment: iPads.

Ja, det är åtminstone vad konsensus just nu är. Med tanke på hur länge sedan Apple senast uppdaterade iPaden så är det milt sagt hög tid. Det gick så långt att det förra året började komma spekulation om huruvida Apple tänkte låta iPad gå i pension.

Med tanke på att en bild om evenemanget visar en stiliserad penna – och att Tim Cook uppmanar oss att ”pencil us in” så kan vi nog utgå från att det även blir en ny Apple Pencil. Sist men inte minst så ryktas det också om ett nytt tangentbord.

Det återstår att se hur det blir, men det är redan nu en intressant händelse.

De senaste två åren så har Apple fokuserat på två event: mjukvarukonferensen WWDC på våren och iPhone-presentationen på hösten. Övrig hårdvara har presenterats lite hipp som happ. Och Apple har allt mer släppt ny hårdvara genom att… bara uppdatera Apple Store. Utan någon presentation eller event.

Det visar med andra ord sannolikt på två saker: dels att Apple verkligen vill visa att de inte har gett upp på iPaden och dels påminna världen om att de har andra hårdvaruprylar än bara iPhonen. Och att det sistnämnda sammanfaller med uppgifter om att Apple har drabbats av allt hårdare motvind i Kina när det kommer till just iPhone-försäljningen.

Apple Event on May 7 Has Six Artistic Logos as Tim Cook Hints at New Apple Pencil

Apple is promoting its upcoming ”Let loose” event using six artistic logos amid the expectation that a new Apple Pencil is to be announced. …

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

LinkedIn rullar ut Though leader ads

Ännu ett nytt annonsformat. Den här gången från LinkedIn. LinkedIn gick tydligen ut med det för en vecka men jag missade det då. Och jag hade heller ingen aning om att det var på gång.

Ja, eller rättare sagt: jag hade ingen aning om att LinkedIn skulle rulla ut formatet Thought leader ads (återstår att se om det blir ”tankeledarannonser” på ”svenska”). Jag visste däremot att annonsformatet var på gång. Fast inte med det namnet.

Vad det handlar om är möjlighet för ett företag att betala för att boosta en anställds inlägg. Ja, det måste vara en anställd – det är ett av grundkriterierna.

Så tanken är alltså det som har varit en utmaning ända sedan LinkedIn började jobba mer med sitt flöde: hur får man anställda att dela företagets inlägg? Eller i grund och botten: hur skapar man visningar och engagemang för en sidas inlägg. I det här fallet så erkänner LinkedIn att sidor generellt är kassa på att skapa bra innehåll. Så bättre att låta de som faktiskt kan göra det – och som har ett eget nätverk att sprida det i – göra jobbet.

Så egentligen är det här bara ännu ett sätt att boosta inlägg. Men i sammanhanget blir namnvalet väldigt relevant. LinkedIn säger det som LinkedIn-ansvariga förmodligen har tjatat om internt rätt länge: lyft fram anställda. Och rentav: låt anställda bygga sitt personliga varumärke på betald arbetstid – och casha in på den förmånen på det här sättet (okej, bland annat det här sättet).

LinkedIn siktar dessutom på att lägga till det vanliga influencer-köret ”down the line”. Att annonsformatet också ska kunna omfatta externa tankeledare.

Det nya annonsformatet öppnar i mitten av juni och det verkar som att det då släpps globalt. I artikeln här nedan hittar ni oavsett inte bara en detaljerade genomgång av formatet i sig utan också hur man skapar och använder det.

Hugo Welter on LinkedIn: Thought Leader Ads

The best ad format of the year will be available soon. Thought leader ads will be released mid june. Your leaders will have the opportunity to: ✅ Share…

LinkedIn testar funktion för att AI-skapa annonser

Lite trögt att få till LinkedIn-annonserna? LinkedIn har din rygg! Nu börjat LinkedIn testa en ny AI-funktion (ja, generativ AI, föstås, because genrativ AI): låt LinkedIn AI-skapa dina annonser.

Det är alltså ungefär det som Meta och Google också testar. I LinkedIns fall betyder det här att AI:n hämtar inspiration från annonsörens LinkedIn-sida  och Campaign Manager-inställningar (saker som mål, riktningskriterier och målgrupp) för att förslå copyn till annonsen.

Ja, nu behöver LinkedIns annons-AI lite mer hjälp på traven. Funktionen bygger på att du själv lägger in en text och sen kan LinkedIn komma med förslag på alternativa texter. Funktionen kan även komma med rubrikförslag. Bild måste man fortfarande fixa själv, men det är nog mest en tidsfråga innan LinkedIn även börjar testa även det.

Däremot är det ingen idé att du dyker in och börjar leta efter funktionen riktigt än. Förmodligen. LinkedIns senaste AI-skills är ”en begränsad alfaversion” som dessutom bara är tillgänglig i Nordamerika.

LinkedIn is the next social network to offer AI-powered tools for ad copies | TechCrunch

LinkedIn has introduced its own tool powered by OpenAI’s GPT models to suggest different copies of an ad to marketers.

LinkedIn lägger till Campaign quality score för kampanjer – kan påverka synligheten

Jobbar du med annonsering på LinkedIn? Då kan det här vara värt att kolla in. LinkedIn ska tydligen ha smugit ut en ny poängskala för kampanjer på plattformen: Campaign quality score.

Det verkar vara ett betyg som inte är helt lätt att ta reda på, men som kan påverka synligheten för annonser. Tydligen kan ett lågt betyg leda till begränsad räckvidd. Kanske så låg som 20 % av den totala målgruppen som du vill nå.

LinkedIn själva har inte sagt något om det här (vad jag har sett), så det gör att det här inlägget om det förmodade nya betyget killgissar vad som kan påverka siffran man får. Saker som storleken på målgruppen, antalet kampanjer och vald budgetmodell.

Oavsett vilket så kan det här vara något att hålla lite koll på framöver. Inte minst vad LinkedIn själva (kanske) säger.

Canberk Beker on LinkedIn: #b2bmarketing #linkedinads #demandgeneration | 203 comments

⛔️Your LinkedIn Ads may not be delivered to your target audience ⛔️ A few weeks ago, LinkedIn quietly introduced campaign quality scores which directly… | 203 comments on LinkedIn

 

Sök/SEO

Google rullar ut stöd för längre videos i business profiles

Men det är väl klart att även Google vill bli TikTok. Ja, ännu mer TikTok, kanske. Fast den här gången handlar det inte om Youtubes TikTok-kopia Shorts, utan om TikTok i Googles sökresultat.

Vad det handlar om är alltså att Google nu rullar ut stöd för längre videos i sökfunktionen i mobilen. Fast det rör sig fortfarande om korta videos – upp till 30 sekunder långa. Enligt riktlinjerna. Men däremot verkar det som att klippen kan vara längre än så.

Oavsett exakt längd så är det här ännu ett tecken på hur Google vill att fler företagare ska lägga mer kärlek på sina företagsprofiler i Googles sökresultat. Och förvandlar dem allt mer till fullständiga, tja, sajter. Direkt hos Google.

Google Business Profiles Now Show Long Form Videos

Google Business Profile listings in the Google mobile search results never showed videos in the image portion of the listing that were longer than 30 seconds. Now, it seems Google is showing 30 second or longer videos for some of those listings in mobile search.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar erbjuda köp nu, betala senare

Amazon gör en Klarna. Utan Klarna. De börjar med andra ord nu erbjuda en köp nu, betala senare-tjänst. Precis det som var Klarnas stora genombrottsprodukt. Men Amazon har istället valt den amerikanska Klarna-konkurrenten Affirm.

Men i övrigt är det mycket samma upplägg som hos Klarna. Affirms tjänst kopplas ihop med Amazons betallösning Pay, så att det blir möjligt att välja att betala senare via Affirm. Och då kan man även välja att dela upp sin betalning på flera tillfällen, räntefritt.

Egentligen är det ett rätt väntat besked, med tanke på hur populära den här typen av upplägg är inom e-handeln. Men det visar också att kampen om kunderna hårdnar allt mer. Och det gäller att sänka köptröskeln så mycket som möjligt.

Amazon Pay taps Affirm to be its first buy now, pay later player in the US | TechCrunch

Amazon Pay has tapped Affirm to offer buy now, pay later options to consumers, the companies announced today.

Amazon lägger till AR-stöd för produkter

Intressant nytt samarbete för Amazon: Hexa. En ”3D-visualiseringsplattform”.

Vad innebär då det här mer konkret? Att Amazon lägger till AR-stöd för produkter. Det innebär med andra ord att säljare kan få tillgång till saker som AR-innehåll, exempelvis prova på-funktionalitet.

Om säljare laddar upp sitt Amazon Standard Identification Number till Hexa så kan en bild sedan förvandlas till en ”högupplöst 3D-modell med AR-kompatibilitet”.

Vad det här konkret innebär är alltså att säljare enklare kan lägga till funktionalitet som gör att kunder virtuellt kan prova produkter, se produkter i sitt eget vardagsrum via AR eller 3D-snurra på produkter.

Ja, i teorin åtminstone. Jag har inte sett något skarpt exempel än, så jag vet inte hur bra slutresultatet blir. Som vanligt lär det inte blir lika mycket plug and play som Amazon och Hexa beskriver det. Men det är oavsett ett intressant steg som visar både på möjligheten och kravet för e-handlare att skapa upplevelser som filar ned tröskeln mellan det digitala och det fysiska.

Och att Amazon även börjar rigga sig för en ny verklighet. Där digitala gränssnitt inte alls måste se ut och fungera som de har gjort så här långt under internets livslängd.

Amazon.com 3D Visualisation with Hexa – ChannelX

Amazon has partnered with 3D visualisation specialist Hexa to allow retailers to display augmented reality content on their store

Amazon börjar AI-sammanfatta recensioner

Vid sidan av Apple är Amazon den techjätte som har pratat absolut minst om den just nu hetaste trenden: generativ AI. Alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll baserat på instruktioner från användare. Men Amazon jobbar förstås även de på att få in den här typen av funktionalitet. Som här: genom att sammafatta recensioner.

Vad det handlar om är att Amazon helt enkelt skapar en egen ”samlingsrecension” efter att AI-algoritmen har tröskat sig igenom de många (eller få) recensioner som finns på en produkt. Ett sätt att helt enkelt skapa ett enklare sätt för kunder att skapa sig en översiktsbild av vad recensenter har sagt, något som kan vara lite svårt när en produkt börjar få många recensioner.

Blir intressant att se om fler e-handlare kommer att följa efter.

Mark Wieczorek on LinkedIn: Amazon is now summarizing reviews via AI. It's long been known that aged… | 94 comments

Amazon is now summarizing reviews via AI. It's long been known that aged products – that have had the time to build up large numbers of reviews – have had an… | 94 comments on LinkedIn

Uber Eats gör det möjligt att filtrera på restauranger som använder mer miljövänliga förpackningar

En väldigt bra grej från Uber East: möjlighet att filtrera på matställen som har lite mindre dåliga förpackningar för sin leveransmat. Mer specifikt de som har ”återvinningsbara, komposteringsbara och hållbart producerade” förpackningar.

Visst, det går förstås att invända att hela utkörningen av mat i sig – inte sällan på bensinmoppar – är allt annat än miljövänlig och hållbar. Men det är oavsett ett initiativ värt att applådera. Och inspireras av.

Funktionen släpps nästa vecka och rullas till en början ut i Amsterdam, London, Paris, New York, San Francisco och Taipei.

Uber Eats will let you pick restaurants using less terrible packaging

Uber Eats says it’s aiming for all deliveries to be zero emission by 2040, and you can even search by less wasteful packaging.

 

Strömmade medier

Netflix fick fler prenumeranter tack vare att de stoppade delning av konton

Hur gick Netflixs nedslag mot otillåten delning av konton? Jo, tack, bara bra. Säger Netflix.

Ja, eller det säger åtminstone dataanlysföretaget Antenna å Netflixs vägnar. För när Antenna tittade på hur det gick för Netflix-prenumerationerna i USA under de fyra första dagarna efter det att den nya begränsningspolicyn infördes så såg de ett rejält hopp i antalet nya prenumerationer. 73 000 stycken, som var 102 % bättre än snittet de föregående 60 dagarna.

Men inte nog med det: det ar högre uppgångar än de som Antenna såg för Netflixs siffror i mars och april 2020 – alltså när Covid-pandemin slog till med full kraft.

Och… det här kan förstås tycka självklart. Om Netflix sätter stopp för delning kors och tvärs så måste fler skaffa egna abonnemang. Men det var inte alls lika givet på förhand. Inte minst med tanke på det ekonomiska läget. Det hade lika gärna kunnat bli oförändrat antal prenumerationer, därför att folk helt enkelt valde bort Netflix om de var tvungna att betala själva.

Kort sagt: ett positivt och väldigt viktigt besked för Netflix. Återstår att se om det här också kan gynna siffrorna på sikt.

In a shocking turn of events, Netflix subscriptions rise after password-sharing crackdown

Netflix is already seeing an increase in subscribers after announcing its password-sharing crackdown in the US, according to data from Antenna.

Apple Music får gemensamma spellistor

Apple hoppade inte bara längst fram i teknikracet med sin ansiktsdator och sina ännu-mera-värsting-värsting-chip. Apple revolutionerar också musiklyssnadet! Genom att Apple Music nu får… gemensamma spellistor! Flera människor kan samsas om och lägga till saker i samma spellista!

In your face alla andra musikströmningstjänster som inte alls har haft det här i flera år redan!

(Dessutom missade jag – eller så råkade jag blinka under dragningen – att Apple Maps nu får stöd för att visa hur många lediga laddplatser en elbilsladdstation har. Oklart om det även kommer till oss redan i och med lanseringen av iOS 17 eller något som dröjer längre, men det är ännu ett tecken på att Apple allt mer positionerar sig som ett fullständigt alternativ till Google Maps.)

Apple previews new features coming to Apple services this fall

With iOS 17, iPadOS 17, macOS Sonoma, watchOS 10, and tvOS 17, new features and enhancements arrive for Apple’s world-class services later this year.

 

AI – artificiell intelligens

ChatGPT-appen får stöd för iPad, Siri och Genvägar

Eftersom LinkedIn numer har ändrat sina riktlinjer så att alla användare måste posta minst ett inlägg varje dag om ChatGPT så har jag inget annat val än att göra just det. (Vore så ovärt att sparkas ut från LinkedIn på grund av att jag postade ett ChatGPT-inlägg för lite.) Open AI fortsätter att skala upp sin appnärvaro.

Efter iOS-appen som lanserades förra veckan så har ChatGPT nu även fått stöd för iPad. Dessutom går det nu att dra och släppa från ChatGPT in i andra appar (som LinkedIn. Så att man kan skriva sitt dagliga inlägg om ChatGPT.)

ChatGPT i IOS-kostym får nu även stöd för Siri och Genvägar. Det blir med andra ord möjligt att interagera med ChatGPT via Siri-kommandon (även om det inte innebär att man helt och hållet kan swappa Siri mot ChatGPT). Genvägsstödet har delvis funnits tidigare, så tillvida att användare har byggt egna genvägar för mot ChatGPT, men nu nu blir det alltså en mer integrerad del.

Just Siri kanske inte är det som får folk att springa benen av sig, men lite i skuggan av allt annat kopplat till generativt AI:ande så börjar de digitala assistenterna lite få nytt liv via AI-chattbotarna. Outsourcad smartness, om man så vill. Det blir därför intressant att följa hur just det här kommer att utvecklas framöver. Inte minst som att Siri – till sist – ska få stöd för kontextuella dialoger. Att Siri alltså ska komma ihåg tidigare kommandon och interaktioner så att man inte måste börja om från början varje gång.

Dessutom bjuder artikeln på några ChatGPT-siffror, som kommit via de olika appanalysföretagen. Som att ChatGPT-appen nu ska ha laddats ner 7,3 miljoner gånger och ha legat stadigt topp fem i USA sedan den släpptes. ChatGPT ska dessutom toppa Appstore-listan i 31 länder.

Sist men inte minst har Apple uppdaterat sina Appstore-regler – i vad som timingmässigt ser ut att vara på grund av just ChatGPT. Det är numer inte tillåtet med appar som utger sig för att vara någon annan. Som den biljard ChatGPT-appar som har rasat in i appbutikerna de senaste månaderna. Några av dem hade till och med inte malware i sig.

Och malware för mig osökt över på Android. Och nej: fortfarande ingen information om när det kan komma en Android-version.

ChatGPT comes to iPad, adds support for Siri and Shortcuts | TechCrunch

OpenAI’s ChatGPT app is getting its first big update. The new version brings native iPad support to the AI chatbot app, as well as support for using ChatGPT with Siri and Shortcuts.

Open AI släpper best practice för att skriva promptar för ChatGPT

En stor svaghet hos LinkedIn är bristen på inlägg som berättar att jag använder ChatGPT fel. Och ger mig en karusell med nio sätt på hur jag istället borde använda ChatGPT.

Som tur är så har Open AI, företaget bakom ChatGPT, hört bön. De ger oss nu sin egen best practice strategi hur man ska tänka när man skriver promptar för ChatGPT för att få ut bästa resultat.

Som tur är så har Open AI, företaget bakom ChatGPT, hört bön. De ger oss nu sin egen best practice-strategi för hur man ska tänka när man skriver promptar för ChatGPT för att få ut bästa resultat.

The Official ChatGPT Prompt Engineering Guide from OpenAI Is Here

OpenAI just published the authoritative guide to doing better prompt engineering with ChatGPT.

Apple tar upp kampen med Google Lens

Under måndagens WWDC, när höjdpunkten var presentationen av Apples kommande XR-headset/rumsliga ansiktsdator Apple Vision Pro, sa Apple som väntat ”amazing” en massa gånger. De sa däremot inte ”AI” en enda gång. Däremot en massa synonymer(ish). Men det betyder förstås inte att Apple inte har AI:ga funktioner på gång. Som den här, som inte nämndes under presentationen: kameran kan föreslå liknande maträtter baserat på en bild.

Ja, inte bara liknande maträtter. Det bjuds också på recept. Det är en helt ny funktion, kallad Visual Look Up, som gör det här möjligt.

Och det kan ju tyckas som att det här inte är en stor grej. Vilket det i det stora hela inte är 2023. Men det finns något riktigt stort mellan raderna här: Apple ger sig in i kampen med Google Lens. Googles smarta kamera som kan den här typen av grejer.

Vi kan med andra ord vänta oss att det inte bara kommer att bli möjligt att bildsöka recept. Och det i sin tur säger något potentiellt ännu större: det är ännu en pusselbit i Apples bygge av en egen sökmotor.

Nu kan det förstås vara så att VLU helt enkelt googlar fram resultatet. Men jag misstänker att det finns betydligt större ambitioner än så. Och att Apple siktar på att ta fram funktioner som gör det möjligt för Apple att skaka fram en egen receptdatabas att matcha mot.

iOS 17 can suggest recipes for similar dishes from a photo on your iPhone | TechCrunch

In addition to now letting users turn their own photos into stickers by cutting out the subject of their photos, another new feature in iOS17 called Visual Look Up will allow users to search for recipes directly from a photo.

Adobe öppnar Firefly för företag

Det går fortare att räkna upp alla företag som inte erbjuder – eller planerar att erbjuda – någon slags generativ AI-funktionalitet. Alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll åt användare. Föga förvånande så är en av de tyngsta innehållsverktygsspelarna helt med på det här tåget. Och nu breddar Adobe sin tjänst Firefly till företag.

Firefly for business är det konsumentupplysningskorrekta namnet på tjänsten. En som alltså gör det möjligt för (stora) företag att ge många eller alla sina anställda tillgång till AI-skapande via Firefly.

Den som är sugen på den här tjänsten får dock hålla sig till tåls ett tag till. Det finns just nu inget datum för när tjänsten kommer att släppas – mer än att det inte kommer att ske förrän Firefly i sig lämnar betafasen. Det finns för tillfället heller ingen information om pris- och licensmodeller för Firefly. Men vi kan nog tänka oss att det kommer att fungera ungefär som licenser för Adobes produkter i stort ser ut idag.

Adobe opens up its Firefly generative AI model to businesses

Adobe has unveiled Firefly for Enterprise, a new platform for its Firefly generative AI model that’s designed to help organizations address the growing demand for content creation.

Du är inte tillräckligt irriterande om ChatGPT på LinkedIn – gör så här istället

You’re doing ChatGPT wrong! ❌❌❌???? Do this instead! ????????????????

Vanessa Otero on LinkedIn: 99% of people are not as annoying as they could be about ChatGPT and… | 1,132 comments

99% of people are not as annoying as they could be about ChatGPT and AI. Here are 15 things you can do to be in the top 1% of most annoying ChatGPT and AI… | 1,132 comments on LinkedIn