Kategorier
Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 35 2019 – del 2

Disney+ kommer inte släppa alla avsnitt i en säsong på en gång. Spotify lanserar knapp för att skapa podcasts – vill att fler ska skapa själva. Plex lanserar strömningstjänst tillsammans med Warner Bros. Baidu går om Google i försäljning av smarthögtalare. Tencent lanserar ansiktsbetalningshårdvaran Frog Pro. SOS Alarm släpper 112-app med automatisk positionsangivelse. WeWork köper restaurangcoworking-företaget Spacious. Pornhub vill att vi ska rädda våra hav genom att titta på porr.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Disney+ kommer inte släppa alla avsnitt i en säsong på en gång

Netflix ändrade hur vi konsumerar ”tv” rätt ordentligt. För många den första tjänsten som lät tittaren själv välja hur och när man tittade – men vi lärde oss också plöja serier. Från dag ett. Allt släpptes samtidigt.

Övriga strömningsföretag har däremot överlag hållit fast vid den gamla seriemodellen. Ett avsnitt i veckan. Du får snällt vänta till dess att nästa episod släpps. Disneys kommande tjänst är inget undantag.

Anledningen stavas i mångt och mycket ”kaffemaskinseffekten”. Att kunna prata om gemensamma saker när man står i en fysisk eller virtuell kaffekö.

Visst: du kan se alla avsnitt i en följd när alla episoder har sänts, så det finns fortfarande ingen garanti att alla har kommit lika långt som du. Men det finns möjlighet att göra 6, 8, 12 eller 24 happenings. Inför premiären av tredje säsongen av Stranger Things gick många i bekantskapskretsen halvt bananans av förväntan precis före premiären. Senaste säsongen av Game of Thrones gick folk bananans av förväntant sex gånger under sex veckor.

(Bananas på flera sätt, dessutom. Jag som har tyckt att Game of Thrones generellt varit Dallas möter Medeltidsveckan med karaktärer jag inte kunnat hålla isär gillade jag sista säsongen skarpt. Jag har insett att det inte var det normala).

Why Disney+, HBO, and Other Streamers Don’t Want You to Binge | Digital Trends

Netflix has changed the way we enjoy TV by making binge-watching an American pastime. But Disney+ and HBO remain committed to the old-fashioned model of releasing one episode – and only one episode – of their most popular shows a week. Here’s why that’s unlikely to change anytime soon.

Spotify lanserar knapp för att skapa podcasts – vill att fler ska skapa själva

Och ännu mer podcastsatsning från Spotify. Varför bara lyssna på podcasts när du skulle kunna skapa en? Kodgrävarmeistern Jane Manchun Wong har hittat spår av en ”skapa podcast”-knapp i Spotify-appen. En knapp som tar användaren till Spotify-uppköpta podcastplattformen Anchor.

Spotify är lite on/off vad gäller det där med att ha direktlicensiering och direktdistribution i sin tjänst. På musiksidan (därför att skivbolag). Det är förstås en stor anledning till att Spotify pushar så hårt mot poddar just nu. Förutom att det är mindre licensmeck så är det heller ingen (eller få) som gnäller om Spotify låter sina användare skapa poddar exklusivt för Spotify.

Och dessutom: typ vem som helst kan göra en podd. Tröskeln jämfört med att göra musik är avsevärt lägre. Och Spotify blir mer och mer en plattform med användargenererat innehåll.

Spotify tests an in-app ’create podcast’ button

A new Spotify test, spotted by Jane Wong, has the company implementing an in-app button that encourages people to try creating a podcast. If they tap the button, they’ll be taken to Anchor, a Spotify-owned podcast creation app.

Netflix har hyrt ut över 5 miljarder dvd:er

Ha. Rätt kul. Netflix började, som de flesta nog vet, som ett dvd-företag. Prenumerera på dvd-skivor. Tio år efter starten, 2007, levererade Netflix dvd nummer 1 miljard. Samma år drog man igång den strömningsverksamhet som de flesta sannolikt helt förknippar Netflix med nu. Och nu är det dags för ännu en milstolpe: Netflix har skickat ut 5 miljarder dvd:er sedan starten.

Med andra ord: under de 10 åren när Netflix bara hade dvd:er skickade man ut 1 miljard dvd:er. Under de 12 år som gått sedan Netflix lanserade sin strömningstjänst har de skeppat 4 miljarder dvd:er – fyra gånger fler än de första 10 åren.

Nu är det förstås inte en del av företagets verksamhet som växer. Inte otippat för den en allt mer tynande tillvaro. Antalet dvd-prenumeranter har minskat med ungefär 11,5 miljoner sedan 2011. Det betyder att dvd-prenumeranterna bara är 2,4 miljoner jämfört med strömningstjänstens 151 miljoner. Men den sistnämnda är global, dvd-tjänsten har alltid bara funnits i USA.

Det finns alltså 2,4 miljoner amerikaner som fortfarande prenumererar på dvd:er. Och dvd-verksamheten bidrog med en vinst om 46 miljoner dollar förra kvartalet.

Dessutom lite skön ironi i alltihop: dvd nummer 5 miljarder var Elton John-rullen Rocketman – en film som inte finns i Netflix strömningstjänst.

Netflix Has Now Shipped 5 Billion DVDs to Its Members

The streaming giant just surpassed a milestone for its small-and-shrinking DVD subscription service.

 

Plex lanserar strömningstjänst tillsammans med Warner Bros.

Ännu ett företag vill vara med och leka på strömningsvideoområdet. Den som vill mäta höstmusklerna med Apples och Disneys tjänster (som också släpps i höst) är Plex. En tjänst från början var ett sätt att samla sin digitala hemmavideosamling i ett Netflix-liknande manér, men som fått fler funktioner bortom detta under åren.

Och det senaste tillägget är alltså att Plex börjar erbjuda strömmat videoinnehåll. Innehållet har Warner Bros. TV som avsändare och kommer finansieras av annonser. Plex för även diskussioner med andra innehållsföretag, så kort sagt slutar ambitionerna (förstås) inte här.

Alla detaljer, bland annat hur det strömmade innehållet är tänkt att blandas med det egna, lokala, är inte klara. Men just att det kommer bli en plattform som gör det möjligt att samla sin egen digitiserade film- och serie-samling plus kunna titta på de strömningskanaler man prenumererar på är potentiellt väldigt intressant.

Jag brukar då och då skriva om jakten på att bli Spotify för video. Rent konceptuellt ligger Plex väldigt rätt till här.

Plex is launching its own ad-supported video service, starting with content from Warner Bros. TV | TechCrunch

Streaming media company Plex this morning announced it will begin to offer ad-supported video, including movies and TV, by way of a new content agreement

 

IoT – internet of things

Baidu går om Google i försäljning av smarthögtalare

Google äger som bekant sökvärlden rätt totaltotalt. Typ 90 %+ av sökmarknadsandelar i världen. I Kina ser det däremot annorlunda ut eftersom, tja, Google inte finns där. Där är det istället Baidu som är störst. 

Nu verkar det finnas ett område till där Baidu slår Google globalt: försäljning av smarta högtalare. Åtminstone enligt undersökningsföretaget Canalys. Enligt dem så gick Baidu om Google under det andra kvartalet. 

Amazon är även fortsättningsvis störst med 25 % marknadsandel, men nu knuffar alltså Baidu ner Google till en tredjeplats. Baidu har nu 17,3 % av den globala försäljningen mot Googles 16,7 %. 

Anledningen är dels att Google verkar ha sålt färre högtalare än 2018 och att Baidu har ökat försäljningen med 3700 % (!). 

Nu är de alltså inte direkta konkurrenter, eftersom de har en rätt tydlig uppdelning vad gäller marknader (än så länge). Så vad Baidus uppsving mer än något annat säger är hur mycket större den kinesiska smarthögtalarmarknaden är – under kvartalet skeppades mer än dubbelt så många smarthögtalare i Kina än i USA enligt Canalys.

Det kommer dessutom lite olika bud kring hur det egentligen går för försäljningen för Amazon och Google på området. Enligt Canalys minskade alltså Googles försäljning under kvartalet med nästan 20 % medan den ökade över 60 % för Amazon. Dessutom kommer såväl Alibaba som Xiaomi allt närmare Google. Om utvecklingen håller i sig (och Canalys siffror stämmer) så lär även Alibaba gå om Google under året. Kanske redan det här kvartalet.

Canalys Newsroom – Canalys: Baidu replaces Google to become number two in smart speaker market in Q2 2019

Find the latest press releases, channels and tech analysis available

Tencent lanserar ansiktsbetalningshårdvaran Frog Pro

Ha. ”Frog Pro”. Senaste produkten från Tencent, ägaren till Kinas måste-app WeChat. Betala med ansiktet.

Det här fenomenet börjar så sakteliga få hyfsat stor spridning i Kina, inte minst tack vare Alibaba-kontrollerade Alipay. Nu vill alltså även WeChat – ja, eller snarare betaldelen WeChat Pay – vara med och leka.

Frog Pro (som är ett fantastiskt namn i mina öron) är alltså ett sätt att göra det enklare för handlare att erbjuda ansiktsbetalning offline. Smacka upp en skärm, plugga in den och kör, typ. Förstås för att driva användningen av just WeChats betallösning. Skärmen har dessutom stöd för att visa olika typer av erbjudanden och dessutom, förstås, visa upp en QR-kod som leder till handlarens ”WeChat-sida”.

Det är alltså ännu ett exempel på det som blir allt vanligare bland dem som verkligen börjar få ordning på relationen offline-online. Inte bara se till att de fungerar friktionsfritt ihop utan även se till att de driver trafik till varandra. 

WeChat Unveils New Device That Allows Customers to Pay with Their Face

Chinese multi-purpose messaging app WeChat introduced a new payment device on August 27 named the ”Frog Pro” at the Chongqing Smart China Expo in an effort to upgrade its offline payments.

SOS Alarm släpper 112-app med automatisk positionsangivelse

Ett bra initiativ. SOS Alarm släpper en ny 112-app. En som automatisk skickar positionen för den som ringer, något som tydligen är ett stort problem vid nödsamtal. Att den som ringer inte vet var hen är eller inte är i skick att lämna vettiga instruktioner.

Det finns bara ett problem. Det är ännu en app. Som bygger på att du ska välja den istället för telefonappen – eller istället för be röstassistenten ringa. Jag kan ha fel, men människor som har problem att lämna bra platsbeskrivningar därför att de är upprivna och chockade lär sannolikt inte komma ihåg att välja en annan app än standardappen för att ringa.

Det är därför som de initiativ som både Google och Apple håller på att testa/implementera är så intressanta. Att den här informationen – och annan funktionalitet utöver det här, som att mobilen själv kan ringa nödsamtal när den märker att något har hänt – skickas per automatik vid ett nödsamtal. Utan att den som ringer behöver göra något annat än vanligt. Telefonen tänker åt dig.

Initiativ likt Googles och Apples har stött på såväl tekniska som juridiska problem, men det är sannolikt mest en tidsfråga innan det här – och som sagt var mer avancerad hjälp vid nödlägen – blir standard i våra mobiler. Ja, eller kanske snarare: våra uppkopplade prylar.

https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden/2019/sos-alarm-slapper-ny-112-app/

Mozilla lanserar dataset för att bidra till mer diversifiering av träningen av röstigenkänning

Väldigt bra initiativ från Mozilla, företaget bakom webbläsaren Firefox. Common voices – ett dataset för att träna rösttjänster.

Ett problem med mycket som handlar om AI-träning är att den är väldigt bra på att känna igen vita människor – helt enkelt eftersom de mest tränas på det. På samma sätt på röstsidan: mest engelska. Men även andra faktorer, som kön.

Common voices är en crowdsourcad samling röster som ska bidra till att åtgärda det. 2400 timmar röstdata hämtade från 29 språk. Öppet att använda för dem som vill bygga just rösttjänster. Och eftersom basen alltså är crowdsourcad är tanken att det ska gå att bygga vidare på den. Vilket inte minst är bra för oss primärt talar ett litet språk.

How Mozilla is crowdsourcing speech to diversify voice recognition

Voice assistants like Amazon’s Alexa and Apple’s Siri represent their overwhelmingly white, male developers leading to gender and racial bias.

Bilindustrins räddning – att självkörande delningsbilar slits ut snabbare än privatägda?

Saker jag inte har tänkt på. Olika studier har pekat på att elscootrar kanske nettomässigt inte är så miljövänliga som de kan verka. Inte minst eftersom deras livslängd har visat sig vara väldigt kort (åtminstone de scootrar som så här långt har rullat, företagen satsar på förbättrade versioner). Nu konstaterar Ford-chefen att självkörande bilar kanske inte kommer göra att bilförsäljningen rasar. Helt enkelt eftersom bilarna kommer användas betydligt mer och därmed per bil få kortare livslängd på grund av det ökade slitaget.

Nu lär förstås den totala försäljningen ändå minska. Förhoppingsvis. Och då kanske inte så mycket på grund av att bildelning gör att färre personer kommer äga egna bilar – utan att antalet bilar totalt i storstäder sjunker. Ordentligt. Det lär behövas för att vi ska kunna få städer som är ändamålsenliga och kan användas till att bo och leva i. Inte för att köra eller parkera bilar.

Fordchefen: En självkörande bil kommer bara hålla i fyra år

När självkörande modeller tar över vägarna förändras livscykeln för bilar diametralt. Vi kommer att slita ut och skrota en bil på fyra år, tror John Rich, ansvarig för autonoma fordon på Ford.

 

Bekvämlighetesekonomin

Svenska Voi-åkare har åkt 361 varv runt jorden

Hur mycket har svenskarna voiat sedan lanseringen för ett år sedan? Ganska… mycket. Typ… 361 varv runt jorden.

Och det är ju bara med Voi. Det finns ju numer en gigaziljon företag som tillhandahåller elscootrar i Stockholm så vi kan ju tänka att elscootertotalen är rätt många varv till.

Om vi bortser från att det nog kommer bli aktuellt med en rätt hårdlandande konsolidering på elscooter-marknaden hyfsat snart (läs: stålbad) och att elscooterbekvämligheten i många fall visar upp mänsklighetens sämsta sidor vad gäller just bekvämlighet, så är den absolut största frågan hur lång tid det kommer ta innan infrastrukturen hinner ikapp. När våra (stor)städer kommer att optimeras och byggas mer för mer ändamålsenlig mikromobilitet snarare än för bilar. Oavsett drivmedel eller självkörandegrad.

Svenska Voi-användare har åkt 361 varv runt jorden

En halv miljon svenskar har använt sig av elsparkcykel sedan lanseringen den 25 augusti 2018.

Bird blir det åttonde (!) företaget att rulla ut elscootrar i Stockholm

Men allvarligt? ÄNNU ett elscooterföretag kommer etablera sig i Stockholm. Bird på väg in. Det här börjar bli fånigt på riktigt.

Nu kommer amerikanska elscooterjätten till Sverige

Amerikanska elscooter-tjänsten Bird finns nu i Stockholm.

WeWork köper restaurangcoworking-företaget Spacious

WeWork minskar konkurrensen något. Man köper upp konkurrenten Spacious.

Spacious idé är att ”dra nytta av underutnyttjade lokaler i städer” till coworking-ytor. Exempelvis låta restaurangers lokaler vara coworking-platser under dagtid, när restaurangerna inte har någon verksamhet i lokalerna. Kort sagt: bokstavligen talat delning av lokaler. Både i form av utnyttjande och genom att lokalerna så att säga byter skepnad med skiftbytet.

Och det faktum att de som hyr plats blir utsparkade vid en viss tidpunkt, när restaurangen ska öppna för kvällen, har också tydligen varit en konkurrensfördel. Ett sätt att tvingas sluta jobba och gå hem, om man så vill.

Precis det här ser vi mer och mer av inte bara på lokalsidan. Att Zalando börjar testa leveranser åt Adidas webbshop eller att JD.com erbjuder logistiktjänster till företag som inte använder JD:s e-handelstjänster i övrigt är samma sak på transportsidan: förvandla spillkapacitet till en intäktsström.

WeWork acquires co-working rival Spacious | TechCrunch

WeWork, now known as The We Company, announced this morning the acquisition of a rival co-working business, Spacious. The three-year-old, New York-based

 

Mobilt

Nästa iPhone-modell presenteras 10 september – blir det slutet för iPhone?

Så är det i praktiken bekräftat att nästa generation iPhones kommer att presenteras 10 september. Vi kommer sannolikt även få andra produkter, som en ny Apple Watch.

Men det mest intressanta är bilden som ackompanjerar inbjudningen. Den och rubriken brukar bjuda på ledtrådar om vad vi kan vänta oss och i år är bilden… Apples klassiska regnbågslogga.

Ett av ryktena som började florera i somras var att Apple skulle återlansera den färgglada loggan som företaget slutade använda 1998. De ryktena kommer inte snurra mindre nu.

Och OM det är så att man återinför loggan så kan man undra varför. Inget jättesjälvklart jubileumsdatum (ja, eller hej – Jonathan Ive slutade nyligen hos Apple). Men det känns som att det borde signalera något större skifte. Vilket för oss till ännu ett rykte: att Apple kommer ändra namngivningen av iPhonen.

Det har pratats om en Pro-iPhone och ungefär de vanliga namnen. Men också att iPhone går i graven efter 12 år.

Apple iPhone är död. Länge leve Apple Phone.

Apple will launch iPhone 11 on Sept. 10 in Cupertino

The company sends out invites for its next event.

Huawei kommer sannolikt lansera Mate 30 i september – utan Google-tjänster

Huawei/Android-historien fortsätter. I förra veckan fick Huawei ytterligare 90 dagars respit på den svartlistning som USA är på gång att dänga till dem. Kort sagt får Huawei fortsätta använda amerikanska produkter och tjänster ett tag till. Saker som Android. Och Googles tjänster.

Nu visar det sig däremot att Google INTE kommer låta det gälla nya Huawei-mobiler. Som företagets sprojlans nya Mate 30. Om Huawei vill ha Android och Google i Maten så måste de ansöka om specifikt undantag för den (och varje modell framöver).

Men trots oklarheterna kommer Mate 30 att släppas 18 september. I Europa. Och i USA. Utan Googles tjänster – om Huawei alltså inte lyckas få till ett undantag.

En icke-Apple-mobil i USA och Europa, utan Android, utan Google Play, utan Google Maps, utan Gmail, utan Youtube etc.

”Uppförsbacke” är ordet som ska in på lodrätt 7.

Huawei’s Mate 30 is so screwed without Google services

Due to the ongoing ban on U.S. companies from working with Huawei, the company’s upcoming Mate 30 will not be able to ship with Google Play services.

 

Ekonomi och finans

Adyen samarbetar med Alibaba för att rulla ut Alipay globalt för alla Adyen-kunder

Holländska Adyen, som ska vara Europas största fintech-bolag, fördjupar sitt samarbetet med Alibaba-kontrollerade betalplattformen Alipay.

Anledningen är främst det som nyligen fick japanska Line att lägga till stöd för WeChat Pay: göra det enklare för kineser utanför Kina att betala. Det globala samarbetet gör att Alipay än mer kan rida på Adyens infrastruktur genom att sänka tröskeln för Adyen-handlare att lägga till Alipay. Eller mer sannolikt: inte ens behöva lägga till det. Annat än att kanske sätta upp en skylt med en QR-kod.

https://digital.di.se/artikel/adyens-betalplattform-rullas-ut-pa-alibaba

 

Övrigt

Eldriven jättedumper behöver aldrig ladda sitt batteri

Ni vet konceptet med en evighetsmaskin? Alltså typ fågeln som bobbar huvudet i ett vattenglas i all evighet – fast fungerande på riktigt? Schweiziska Emining AG har tagit fram en eldumper som aldrig behöver laddas.

Dumpern Electra, ett monster på 45 ton, har en rätt avgränsad arbetsuppgift. Köra uppför en backe och ta med sig 65 ton sten på nervägen. På vägen upp använder den elen i batteriet och på nedvägen måste den bromsa så mycket att rörelseenergin räcker för att ladda upp batteriet igen så att det är fulladdat när fordonet har tömts och ska åka uppför backen igen. Inte bara det: bromsenergin är större än vad som behövs för att ladda batteriet. Electra genererar 200 kilowattimmar varje dag och överskottet förs vidare ut i företagets elnät.

Visst. Ingen evighetsmaskin rent definitionsmässigt. Lär behövas rätt mycket kärlek inte minst på bromsskivorna. Behövs också (antar jag) en människa som än så länge kör fordonet – som alltså har ett verksamhetsområde som inte direkt går att applicera på särskilt många sätt. Men det är ändå ett coolt exempel på hur vi börjar komma till lägen när förnyelsebar energi inte bara levererar tillräckligt mycket energi utan också producerar mer el än vad som förbrukas. Ni vet, utan kärnkraft.

Batteripacket i världens största elfordon behöver aldrig laddas externt

Fylld med sten väger Electra Dumper 110 ton. Batteripacket på fyra ton behöver dock aldrig laddas från en extern källa – bromskraftåtervinningen ger mer energi än vad som krävs för att köra upp till lastplatsen.

Leksaksbolaget Hasbro blir köper gangsta-hiphop-skivbolaget Death Row

Fantastiskt på så många sätt. Ännu en jättenyhet i musikbranschen. eOne har köpts upp för 4 miljarder dollar. Vad är eOne kanske du undrar? Ett indieskivbolag. Vad sitter eOne på för tillgångar kanske du undrar? Ett gäng underbolag. Som Death Row. Skivbolaget som gav oss nittiotalsgangstahiphop. Artister som Dr Dre, Snoop Dogg (långt innan han var smooth) och 2Pac.

Vem är köparen av eOne, indieskivbolaget som äger nittiotalsgangstahiphopskivbolaget Death Row kanske du undrar?

Hasbro. Leksaksföretaget Hasbro.

Jag tänker att det blir ungefär så här.

Fozzie Bear & Kermit The Frog Perform NWA’s ”Express Yourself”

@AnimalRobot_ Posted By Ghost

Pornhub vill att vi ska rädda haven genom att titta på porr

Jag vet att jag inte har skrivit om Pornhub på länge. Ändring på det nu. Företaget är på gång att släppa världens smutsigaste porr.

Vad är det för superkink den här gången undrar du? Strandsex. Strandsex. Ett par som gör… sin grej på en strand fram till dess att kameran zoomar ut och visar en strand nedsmutsad med plastavfall. Plast som hamnat i havet, alltså.

Och nu tänker Pornhub dra sitt strå till stacken vad gäller att städa våra hav. Varje gång som någon tittar på videon ovan i sin helhet så kommer Pornhub donera pengar till en ideell organisation som ska arbeta med att rensa hav på plast och ta hand om avfallet.

Rädda våra hav genom att titta på porr. Inte en mening jag trodde att jag skulle skriva 2019.

https://wersm.com/pornhub-hopes-to-clean-up-the-planet-with-dirtiest-porn-ever/

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *