Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 6 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google News Showcase rullas ut i fler länder

Google har absolut inget problem att säga två saker samtidigt. Som att vägra betala för nyheter och samtidigt betala för nyheter. Som när det blev klart att Google kommer börja betala för nyheter i Frankrike samtidigt som man kämpade med näbbar och klor för att slippa göra det i Australien – inklusive att, på Google-manér, slå på stora ”då stänger vi ner vår sök”-trumman.

Blev förstås ännu bättre när Google kort därefter gick ut med att man lanserar sin News Showcase-funktion i Australien. Alltså ett sätt att betala för nyheter. Nu öppnar funktionen i ännu fler länder.

Det här är alltså precis det som Facebook också försöker få till: få fram en lösning som blir billigare än det lagstiftarna annars kommer drämma till med. Kan man få till avtal med de stora publikationerna så blir det mindre press på att betala alla.

Samtidigt är News Showcase förstås en funktion på Googles villkor. Publikationer måste skapa särskilt innehåll för funktionen, som dessutom, givetvis, bor hos Google. Men med det sagt är det oavsett välkommet att så väl nyhetsförmedlare som nyhetsaggregerare börjar dra upp riktlinjerna för vad som kan bli en hållbar intäktsmodell för nyheter. Även om vi inte är där än.

Google News Showcase launches in more countries, including the UK and Argentina

Google News Showcase is starting to roll out to more countries worldwide, including the UK and Argentina, on the heels of its Australian launch last week. The digital news digest includes free and paywalled articles from more than 120 UK and 40 Argentinian outlets, bringing its tally to 450 publications.

Google lägger till nedräkning vid filmsökningar

Ännu ett tillägg som testas/rullas ut i Googles sök: en nedräkningstimer. Specifikt en som visas när man söker på filmer som ännu inte haft premiär (för alla som inte är tillräckligt gamla för att komma ihåg det så innebar det att filmen gick upp på så kallade ”biografer”. Fysiska platser man kunde gå till för att titta på film. Det kallades ”att gå på bio”. Sånt man gjorde förr i tiden.)

Ett gammalt beprövat knep både för att bygga hype och för att stressa fram köpbeslut. Inget nytt under solen alltså. Mer än att Google nu alltså testar att lägga till det direkt i sin sök.

Och jag misstänker att det är en funktion som kan komma att breddas. Både platsmässigt och temamässigt. Att det exempelvis blir möjligt att lägga till under My business när något ska börja säljas eller när en butik ska slå upp portarna. Och att Google själva förstås kommer lägga till motsvarande snurror för olika slags evenemang och andra stora händelser.

Google Search Movie Release Date Countdown Widget

Google Search now can show a countdown timer widget in the movie search results. If you search for some upcoming movies, such as [little nightmares 2] on mobile search, Google will give you a countdown timer as to when it will be released.

Apple Maps får funktion för att rapportera trafikstörningar

Apple fortsätter ligga i innovationsframkant. Ny funktion i Apple Maps: funktion som gör det möjligt för användare att rapportera in trafikstörningar – i realtid! Varför har ingen karttjänst tidigare kommit på det?

Det är med andra ord business as usual hos Apple. Same-same but lite senare än the rest. Men det är förstås ett rätt självklart tillägg – men det var trots det inte självklart att det skulle bli del av Apple Maps. Men så har Apple tagit rätt rejäla kliv med sin karttjänst bara senaste 1-2 åren. Visst, inte vassaste funktionerna, men som vanligt hos Apple så är det tillräckligt för de flesta.

Sen är det förstås också talande att det här rätt mycket är en bilfunktion. Det är förstås inte primärt i iPhonen den här tänkt att användas utan som del av CarPlay. Och, tja, det har ju bara senaste veckorna överlag varit… rätt mycket prat om just bilar i samband med Apple.

Apple Maps will get crowdsourced incident reporting with iOS 14.5

The iOS 14.5 beta updates Apple Maps to allow you to report when you see incidents on the road.

 

Detaljhandel/e-handel

Shopify rullar ut sin betallösning Shop Pay till Facebook och Instagram

E-handel för företeelse är en av de absolut största vinnarna på coronakrisen. Kanadensiska e-handelsplattformen Shopify en av de enskilda företag som gynnats mest. Nu tar Shopify nästa steg i sin strävan att bli en e-handelsjätte i Amazons skugga: Shopifys egen betallösning Shop Pay integreras nu med Instagram och Facebook.

De här är inte första gången som Shopify och Facebook har affärer ihop. Shopify var en av de integrationer som fanns från start när Instagrams egen check out-lösning såg dagens ljus. Lite drag and drop för Shopify-användare att också börja sälja via sin Instagram-profil, alltså (ja, rent konceptuellt åtminstone).  Nu kan man alltså köra Shop Pay över sin Shopify-butik även via Facebooks gränssnitt.

Det som däremot ändå gör den nya integrationen värd att uppmärksamma lite extra är att det här är första gången som Shopify lägger till Shop Pay i ett kundgränssnitt utanför de som Shopify äger och driftar. Ett tecken på hur mycket Shopify tror på dessa kanaler som e-handelsplatser (okej, ÄNNU mer tror på, eftersom Facebook redan är en rätt stor kanal för Shopify).

Shopify expands its payment option, Shop Pay, to its merchants on Facebook and Instagram | TechCrunch

Shopify announced this morning it’s partnered with Facebook to expand its payment option, Shop Pay, to all Shopify merchants selling across both Facebook

DoorDash köper salladrobotföretaget Chowbotics

Ännu ett uppköp för (mat)leveransföretaget DoorDash. Och vilken del av logistikkedjan stärker DoorDash upp den här gången? Den automatiska salladplockardelen. Förstås.

Det är nämligen precis det som är Chowbotics är mest kända för. Sally. En salladsmaskin. Det är den automatiserade versionen av att plocka ihop sin lunchsallad på Ica. Fast lite mer coronasäkrat. Lunchsalladen möter kaffemaskinen.

Ett… lite intressant uppköp, med andra ord. Enligt DoorDash kommer det ”öka våra kunders tillgång till färska och säkra måltider”. Det är med andra ord samma sak som vi sett hos några andra kedjor: man ser till att maten finns så nära slutkunden som möjligt. Precis det som är en av e-handels största utmaningar – leveranstiden. Det är exempelvis därför som Amazon börjar öppna minilager inuti köpcentra och övergivna butikslokaler.

Att man dessutom kan erbjuda både det som säljs och distributionskanalen sitter förstås inte heller i vägen.

https://techcrunch.com/2021/02/08/doordash-acquires-salad-making-robotics-startup-chowbotics/

Livevideoshopping kan ha stått för 10 % av all e-handel i Kina 2020

Hur stort är livevideoshopping i Kina? Enligt uppskattningar från HSBC och Qianhai Securities så stod livevideoshopping för 10 % av det totala e-handelsförsäljningsvärdet förra året. Kan dubblas till 20% under nästa år.

Hur mycket är då dessa 10 % jämfört med något annat? Det är tydligen halva Amazons totala försäljningsvärde 2019. Så… rätt mycket.

Livestream e-Commerce is 10% of China e-Commerce GMV

Have you heard of ”livestream e-commerce” but aren’t quite exactly sure what it is or how your brand can use it? Read on to get up to speed in record time – all it takes is the time to read this blog post.

 

Strömmade medier

Disney+ har nu nästan 95 miljoner prenumeranter

Igår var det dags för kvartalsrapport från Disney som bland annat gav oss uppdaterade siffror för Disney+. Disneys strömningstjänst hade nästan 95 miljoner prenumeranter globalt ganska precis ett år efter starten. Disneys egen ursprungsprognos? 90 miljoner. Efter fyra år. Så… lite före i kurvan.

Det är en väldigt viktig framgång för Disney. Till skillnad från de flesta andra videoströmningsföretag så hade Disney i det stora hela inget roligt 2020. Det beror på att Disney fortfarande är väldigt tunga på film och nöjesparker. Och, well, just de två verksamhetsområdena gick ju som bekant lite sådär förra året.

Det digitala (även bortom Disney+) hade varit viktigt för Disney oavsett. Coronakrisen lär definitivt ha visat Disney HUR viktigt det är.

Disney Plus Pops to 95 Million Paid Subscribers

Disney Plus notched 94.9 million customers worldwide as of Jan. 2, 2021, continuing the streaming service’s meteoric rise.

Fireside – ny podcastapp med möjlighet till livesamtal med lyssnare

Vad behöver världen mer av? Precis! Podcastappar. Dags för ännu en: Fireside. Kommer att släppas senare i år. En app där det är möjligt att starta en sändning och bjuda in sina lyssnare att delta i samtalet.

Att ingen har tänkt på det tidigare! En röstbaserad app där man kan ha samtal med människor man inte känner i realtid.

</clubhouse>

Okej, Fireside gör det också möjligt att på ett enkelt sätt förvandla här och nu-samtalet till där och sen-lyssnande via de vanliga poddcastplattformarna. Så det kan absolut finnas en nisch för Fireside där det än så länge inte är knökfullt.

Men Fireside är också del av en större utveckling: där format och tekniker allt mer smälter ihop med varandra. Men där det också blir allt mindre viktigt att på förhand bestämma sig vilket format man ska skapa innehåll för. Mix, match and make.

Stories, I blame you.

Mark Cuban is co-founding a podcast app where hosts can talk to fans live and monetize their conversations

Mark Cuban and Falon Fatemi are co-founding a ”next gen” podcasting app called Fireside. Podcasters will be able to chat with fans live and monetize those conversations. It’ll launch later this year.

Podz – app för… kortpoddar?

Jamen det var väl givet att vi skulle få en tjänst som Podz 2021. Vad får man om man mashar ihop två just nu väldigt trendiga format (podcast och kortvideo)? En kortpoddapp förstås!

Det ser ut ungefär som att Podz har tagit TikTok-gränssnittet och applicerat det på poddar. Upp till 60 sekunder långa.

Nu måste inte podden i sig bara vara 60 sekunder långa. De flesta poddar är ju som bekant rätt mycket längre. Vad Podz gör är helt enkelt erbjuda en trailertjänst. Användare ska alltså kunna få en snabbuppfattning om man podden handlar om via ett snabbt smakprov. Gillar man det man hör är det bara att trycka sig vidare till hela inspelningen.

Podz turns podcasts into a personalized audio newsfeed | TechCrunch

Podz is the latest startup trying to solve the problem of podcast discovery, with backing from investors like M13, Katie Couric and Paris Hilton. ”Even

 

IoT – internet of things

Världen börjar drabbas av chipbrist

Ännu en produkt som blev en bristvara under 2020 – och en som har potential att bli rätt mycket värre än toalettpapperbristen: chip. Och då inte bara för mobiltelefoner, utan även andra prylar – från datorer till bilar.

En anledning är förstås att coronakrisen satt fart på oväntad fart på försäljningen inom vissa produktkategorier – som datorer. Men en anledning visar sig också vara att Kina dammsuger chipmarknaden. Varför? För att bygga upp kapacitet för att möta USA:s svartlistning av allt fler företag. Huawei allra mest så här långt. USA:s handelskrig gör dessutom att även andra länder tvingas välja sida vilket bland annat ska ha lett till att även Samsung är på gång att sluta leverera komponenter till Huawei.

Det är ingen slump att Kinas kommande femårsplan bland annat handlar om att göra Kina självförsörjande inom halvledare och avancerade chip. Det är heller ingen slump att exempelvis Apple satsar allt mer på att tillverka sina egna chip.

Vi kan anta att kampen om avancerade chip bara har börjat.

Chip Shortage Spirals Beyond Cars to Phones and Consoles

(Bloomberg) — The first hints of trouble emerged in the spring of 2020. The world was in the early throes of a mysterious pandemic, which first obliterated demand then super-charged internet and mobile computing when economies regained their footing.

EU och USA tar sig an chipbristen i världen

Häromdagen skrev jag om att 2020 inte bara ledde till brist på toalettpapper – det har även börjat bli tomt i chiphyllan (som tur var inte chipshyllan, då hade civilisationens undergång förmodligen varit nära förestående). En kombination av att chip används i allt fler prylar, bilindustrin är en av dem som drabbats rätt hårt av den sinande tillgången, att Kina har dammsugit marknaden på grund av USA:s svartlistningar mot affärer på chipsidan och 2020 överlag, inte minst på grund av att datorn gjorde en milt sagt oväntad comeback.

Hur allvarligt bedöms det här vara? Rätt så. Igår kom uppgifter på att såväl EU som USA är på väg att ta till hyfsade krafttag. EU kanske går längst i och med uppgifter som säger att unionen kan vara på gång att se till att EU kan få egen chipproduktion. Från USA kommer samtidigt rykten om att Biden kan skriva under en presidentorder för att reda ut var de svaga länkarna i chipkedjan finns.

Det EU gör är alltså ungefär samma sak som Kina. Kina står för en stor del av världens tillverkning inom det mesta på techsidan, men har ännu inte kunskapen att tillverka de riktigt avancerade chipen. Det intressanta i EU-spekulationen är man överväger att ta hjälp av de två företag som ligger längst fram: taiwanesiska TSMC och koreanska Samsung.

Om presidentordern i USA

https://europe.autonews.com/suppliers/eu-mulls-deal-asian-producers-european-microchip-foundry

Microsoft ska hjälpa Volkswagen bygga självkörande bilar

Att techjättarna även är inblandade i utvecklingen av (självkörande) bilar har nog rätt många koll på vid det här laget. Bara senaste veckan eller så har Ford meddelat att deras kommande modeller kommer ha Android som operativsystem och GM gick ut med att deras Cruise-varumärke kommer ta hjälp av Microsoft. Här ännu ett bilföretag som bestämt sig för att ta hjälp av Microsoft: Volkswagen. 

Precis som i GM-fallet så handlar det inte om att Microsoft ska arbeta med själva biltekniken, utan tillhandahålla molnplattformen. Bilarnas ”hjärnor” om man så vill.

Volkswagen partners with Microsoft on automated cars

Volkswagen Group is enlisting Microsoft’s help to speed up the development of autonomous driving systems.

Kia säger att de inte är i samtal om bilsamarbete med Apple

Senaste avsnittet i den strömmade hitserien iCar: Kia och moderbolaget Hyundai har idag gått ut med att de inte är i samtal med Apple om att ta fram en iCar. Eller någon form av gemensam Kia/Apple-bilmodell, åtminstone. Det betyder alltså att storyn så här långt gått från att Hyundai sa att de var nära att skriva avtal med Apple, till att direkt efter det sudda bort ”Apple” ur sitt pressmeddelande, till uppgifter om att de samtal som inte förs hade pausats till att de samtal som inte förs nu alltså inte förs.

Samtidigt kommer uppgifter om att Apple ska vara i kontakt med ”minst” sex japanska biltillverkare om partnerskap. Vi kan väl anta att de kommer vara VÄLDIGT noga med att inte säga flaska om några eventuella Apple-samtal förrän Tim Cook officiellt bekräftar dem.

Hyundais och Kias aktier rusade på beskedet om Apple-kopplingen och dammade följaktligen i backen när dementin nu publicerades. Minus 8 respektive minus 13 %. Det går med andra ord fint att fortfarande manipulera aktiemarknader utan Reddit.

Hyundai and Kia Now Say They Aren’t in Discussions to Develop Apple Car

Following weeks of rampant Apple Car rumors, Hyundai and its subsidiary Kia today said they are not (or at least no longer) in discussions with Apple…

Facebook kan bygga egen smartklocka

I Facebooks kvartalsrapporter så ökar segmentet Other hyfsat stadigt. Med andra ord alla intäkter som inte kommer från annonser. Exakt vad som döljer sig i Other och hur pengarna här fördelar sig vet bara Facebook, men hårdvaruförsäljningen lär vara en drivande faktor. Främst Oculus-grejerna. Nu kan det vara dags för ännu en pryl med Facebook-logga: en smartklocka. Åtminstone enligt uppgifter från The Information.

Vad skulle det innebära? Tydligen fokus på meddelanden och hälsa. Lite no brainer där – ett av Facebooks kärnområden möter det som visat sig vara smartklockans riktiga sweet spot: hälsa. Uppgifterna säger att Android blir operativet, men inte att det nödvändigtvis blir Googles Wear OS. Och det kan vi nog anta att Google helst slipper.

Tillsammans med Ray-Ban-samarbetet kring glasögon som ska landa senare i år så börjar Facebook skrapa ihop ett rätt heltäckande ekosystem av prylar. Visst, försvinnande få volymer fortfarande men ändå. Vi lär se än mer framöver. En riktig hårdvarufamilj – kanske till och med med ett Facebook-operativ – skulle minska beroendet av Google och Apple rejält. Inte minst intressant med tanke på att dessa båda är i full färd med att strypa den data Facebook kan samla in som förut.

Facebook is secretly building a smartwatch and planning to sell it next year

Facebook is building a smartwatch as part of its ongoing hardware efforts, according to a new report from The Information. The device is said to be an Android-based smartwatch, and it may come out as soon as next year.

Amazon kan arbeta på vägg-Echo som fjärrkontroll till det uppkopplade hemmet

Inte alls särskilt oväntade uppgifter: Amazon kan arbeta på en ny Echo. En vägg-Echo med skärm. En som med andra ord skulle kunna användas som fjärrkontroll för det uppkopplade hemmet.

Den här typen har förstås funnits ett tag. Folk som har satt upp en surfplatta på väggen och haft den som kontrollhubb för, tja, det mesta. Men att Amazon nu uppges fundera på att skapa mer dedikerade prylar just för det här ändamålet säger en del om att Amazon inte direkt kommer att skala ner sina ambitioner att bli operativet i våra framtida bostäder.

Men jag tänker dessutom att det här inte bara måste bli en pryl för privatpersoner. Det skulle lika gärna kunna bli något som säljs mot byggföretag. En uppsättning hårdvaror och mjukvaror framtagna och optimerade för att byggas in i hus och andra fastigheter.

Plus att det förstås skulle kunna vända lite upp och ned på bostadsbyggande överlag. Istället för att fundera på var man får in digitala gränssnitt i befintliga bostadsbyggarprocesser så börjar man med att välja de digitala lösningarna och sedan komplettera med den övriga hårdvara som behövs runtomkring i just bostadskontexten.

Report: Amazon Might Be Developing a Wall-Mounted Echo

The display would let you call Grandma and control your smart home.

Storbritannien bygger världens första flygplats för… flygande bilar

Ännu en sån där nyhet som först känns som något man inte hade väntat sig att läsa 2021 och som när man har sett den känns så fullständigt självklart. Storbritannien bygger världens första flygplats för… flygande bilar. Ska dessutom öppna redan i november i år.

Okej, nu är det inte en ny Heathrow vi pratar om. Eller ens något permanent. Det är en popupflygplats (ännu ett koncept jag inte visste fanns förrän nu) som bara ska vara öppen i en månad. Tänkt att vara ett exempel på hur det skulle kunna fungera.

Och det är nog rätt välbehövligt. Om vi tänker oss att flygande bilar – åtminstone för taxiändamål även om det inte är för privatpersoner (till att börja med?) – kommer att bli ett hyfsat vanligt inslag i våra städer, vad kommer det innebära? Visst, hela lagpaketet är en stor del, men vad kommer det betyda för infrastrukturen? Flygande mikromobilitet (ett tredje koncept!) lär bygga på att man som användare vill komma ganska nära slutdestinationen. Alltså parkera mer eller mindre utanför ingång. Och hur ser det ut överlag på parkerings- och laddningssidan?

Det sägs dessutom att DeLorean DMC-12 ska göra comeback i höst – som elbil. Just sayin.

The UK is building the world’s first airport… for flying cars

The pop-up venture will see electric flying taxis and drones operating in the city of Coventry later this year. Could this be the solution to urban congestion and achieving zero emissions?

Hackare lyckades komma in och ändra inställningar i vattenreningsverk

De flesta hackerattacker har så här långt mestadels handlat om åtkomst och ändringar i digitala system. Men allt oftare börjar det också drabba betydligt mer analoga verksamheter, som kollektivtrafik och sjukhus. Här är ytterligare ett exempel: en hackare som lyckas ta sig in i ett vattenreningsverks kontrollsystem. Och göra ändringar.

Hackaren ska ha lyckats ändra nivån av natriumhydroxid, eller lut, hundrafalt. En administratör på vattenreningsverket såg intrånget och kunde direkt ändra tillbaka värdena, men hackaren lyckades alltså mer eller mindre förgifta vattnet på digital väg, utifrån.

Som tur var så stoppades alltså angreppet innan det fick allvarliga konsekvenser. Jag har för dålig koll på hur farligt det skulle ha varit för de människor som hade druckit drabbat vatten, men det är alltså ännu ett exempel på hur det går att använda ett system mot sig självt för att orsaka skada – även på helt analoga företeelser. Och även om det värsta som hade hänt hade varit att människor som drack vattnet hade blivit lite dåliga i magen så hade det oavsett drabbat förtroendet för samhällskontraktet.

Något som förstås långsiktigt kan göra betydligt större skada. Bara att fråga USA:s valmyndigheter.

Hackers tampered with a water treatment facility in Florida by changing chemical levels

Hackers exploited a remote control system for a water treatment facility in Florida, allowing them to briefly increase the amount of sodium hydroxide in the water supply. A plant operator caught the change, and no residents were harmed. The county, the FBI, and the Secret Service are now investigating.

Förvaltningsrätten ger PTS rätt att förbjuda Huawei i 5G-nät

Fler motgångar för Huawei här på hemmaplan. Nu har förvaltningsrätten i Stockholm gett PTS rätt i beslutet att förbjuda Huawei-teknik i byggandet av 5G-nät. Det handlar alltså inte om frågan om huruvida Huawei ska få få del av de svenska 5G-frekvenserna (med tanke på att auktionen är avslutad så antar jag att den frågan borde vara lite halvdöd, men kan förstås eventuellt komma domstolsutslag som river upp det). Vad det handlar om är andra operatörer inte får använda komponenter från Huawei. Eller ZTE. Ja, eller från något kinesiskt bolag, antar jag.

De delar som finns i befintliga nät måste även de bytas ut, något som kommer att kosta en inte helt oansenlig summa i Sverige. Samma sak är på gång i USA, där Huawei senaste igår bad en domstol riva upp beslutet att all befintlig Huawei-nätverksutrustning måste bytas ut.

Visst, trist att inte få verka på en marknad förstås. Men jag gissar att Sverige-kampen också handlar om en betydligt större fråga: övriga EU-länder. Liknande beslut är på gång i fler länder och Huawei vill stoppa dominoeffekten så tidigt det bara går.

Nu antar jag att det här domslutet kommer att överklagas, så sista ordet är nog långtifrån sagt.

Domstolen: Inte fel av PTS att neka Huawei

Huawei kommer fortsatt att vara utestängt från det svenska 5G-nätet. Det står klart efter att förvaltningsrätten i Stockholm avslagit den senaste protesten från det kinesiska företaget.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 5 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google Chrome dumpar tredjepartskakorna

I mars ser det ut som att Apple till sist kommer att skjuta ut sin uppskjutna iOS 14-uppdatering som gör att appar som vill spåra sina användare måste be sina användare om lov först. Facebook har protesterat högljutt, men Google har hållit rätt låg profil.

I artikeln sammanfattas rätt väl varför: Chrome är på gång att göra en Safari och rätt mycket ta död på tredjepartskakan. Det här är förstås inget som Google har gjort frivilligt. Apple var inte först med att minska spårbarheten i sin webbläsare, men när Apple började göra det så kände även Google sig tvingade att ändra. Annars hade Chrome varit last man standing på stygging-sidan i debatten.

Att Google gör det här i Chrome har vi vetat om rätt länge. Vi vet dessutom att Google redan håller på att testa en ersättare till tredjepartskakan, en gigantisk lookalike-funktion som ska kunna ge personaliserade annonser utan tillgång till personlig data. Typ.

Här kan Google luta sig mot att även Apple gör något liknande. Whatboutism är ju hett bland techjättarna just nu. Problemet är bara att Google till skillnad från Apple är en betydligt större och bredare reklamspelare. Det blir en utmaning för Google att förklara när det blir dags för konkurrensrättegångarna att dra igång.

The Chrome Update Is Bad for Advertisers but Good for Google

The world’s most popular browser is about to make it a lot harder for advertisers to track your online activity.

Google berättar mer om sajterna i sökresultatet – innan du trycker dig vidare

Nytt test från Google: en ”hamburgare” som går att trycka på för att få veta mer om en sajt i sökresultatet innan man trycker sig vidare. Info som hämtas från Wikipedia om det finns träff där, eller något annat googleautomatiskt ställe om det saknas wikisida. Så ännu ett ställe för sajtägare att ha koll på i sitt SEO:ande, alltså.

Det känns dock lite yxigt. Motsvarigheten till det som inte minst Facebook har försökt med (att få användarna att trycka fram information som fejkifierar ett inlägg). Vi kan väl anta att de flesta inte kommer att använda den. Ja, eller en se att det går.

Det gör förstås att man kan börja fundera på vad det här egentligen är första steget mot.

Det som dessutom är intressant är att overlayen, vid tryck på en organisk träff, säger just att det är en ”riktig” länk och inte en annons. Och passar dessutom på att lära användarna att en annons har en annonsmärkning. Och att Google nu ens behöver säga det visar väl att Google har lyckats rätt bra med få annonser att se ut precis som vanliga träffar och därmed lura till sig fler annonstryck,.

Och, om man ska vara krass, som ett sätt att visa regleringsmyndigheter om att Google visst är jättetydliga med vad som är annonser.

https://techcrunch.com/2021/02/01/google-now-gives-you-more-information-about-the-sites-in-your-search-results/

Apple Maps börjar visa menyer från Yelp

Apples karttjänst var lite… sådär i början. Men Apple har steg för steg gjort den allt bättre – så pass att den idag täcker behoven för de flesta. Men Google Maps ligger trots allt fortfarande före. Det gör också att det är lätt att glömma bort Apples karttjänst i skuggan av Googles. Nu kommer ännu en ny funktion: menyer från Yelp.

Vi pratar med andra ord om saker som har funnits i Google Maps rätt länge. Men att Apple får fler och fler funktioner av den här typen handlar förstås om att Apple vill att företag ska ge Apple Maps mer kärlek. Och ju fler mervärdesfunktioner i Apple Maps, desto viktigare blir den. Inte minst som Apples karttjänst lär vara den rätt överlägset mest använda i iOS. Det operativ med störst andel penningstarka användare.

Och, tja, sen ska vi förstås heller inte glömma att Apple har ambitioner att ta upp konkurrensen med Google Maps – även utanför Apples eget ekosystem.

Apple Maps Showing Restaurant Menus Via Yelp

Apple Maps both on iOS devices and desktop seem to now be showing menus from some restaurants. The menus seem to mostly come from Yelp, a partner of Apple.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon rullar ut sin kontaktlösa betalningstjänst One till fler butiker

Amazons mest kända egna butikskoncept är förmodligen de personallösa och kassalösa Go-butikerna. Men Amazon har trots allt fler bemannade än obemannade butikskoncept och även i dessa testar Amazon olika slags lösningar att eliminera själva betalsteget. Ett av dessa experiment är One – som nu breddas till fler av Amazons butiker.

Amazon One bygger på handflateigenkänning. Blippa din handflata när du går in i butiker för att identifiera dig och för att betala. När du går med i tjänsten så kopplar du ett betalkort till ditt ”handflateavtryck” som gör att pengarna dras från det när du handlar. En lösning som Amazon konstaterar ska vara säkrare än många andra biometrilösningar, eftersom Amazon inte vet vem handflatan tillhör. Enligt Amazon, åtminstone.

Finns tre trender på samma gång i det här. En är förstås det kontaktlösa, att coronakrisen ytterligare har drivit på teknik som gör att vi inte ska behöva ta på offentliga ytor. En annan är att Amazon siktar på att sälja även den här tekniken till andra – och inte bara livsmedelsbutiker (även saker som exempelvis konsertarenor). Sist men inte minst är det här ännu ett steg mot en framtid där det enda vi behöver komma ihåg att ta med för att identifiera oss och för att betala är vår egen kropp.

Amazon expands its biometric-based Amazon One palm reader system to more retail stores | TechCrunch

Last fall, Amazon introduced a new biometric device, Amazon One, that allowed customers to pay at Amazon Go stores using their palm. Today, the company

Qliro börjar visa hur stor klimatpåverkan dina e-handelsreturer har

Det har varit rätt mycket om e-handelsreturer på senaste tiden. Hur man kan få kunder att returnera mindre, att stänga av kunder som skickar tillbaka för ofta, hur man i vissa fall struntar i att be kunden skicka tillbaka eftersom frakten blir dyrare än vad produkten kostar. Nu testar betaltjänstebolaget Qliro att tala till samvetet. Redovisa hur mycket dina returer kostar planeten.

I princip alla initiativ som syftar till att rädda planeten och klimatet är förstås värda att applådera. Men samtidigt kan jag lite cyniskt inte låta bli att fundera: kommer Qliro också visa hur stor klimatpåverkan de e-handelsköp som INTE skickas tillbaka har?

Qliros nya drag – nu kan du se dina returers klimatpåverkan

Lanserar tjänst som gör att du kan se dina returers klimatpåverkan.

E-handelsexplosionen har lett till kartongbrist

2020-talet så här långt:

  • 2020: Brist på toalettpapper.
  • 2021: Brist på kartong.

Did. Not. See. That. Coming.

https://internetretailing.net/delivery/delivery/cardboard-shortages-as-a-result-of-the-shift-to-online-retail-make-it-time-to-plan-future-packaging-needs-a-packaging-provider-says-22666

 

Strömmade medier

Google lägger ned sin egen spelstudio

Det här är… oväntat. Milt sagt. Google lägger ned SG&E.

Och nej, jag kan inte säga att jag hade koll på/kom ihåg det namnet heller. Men det är oavsett vilket Googles interna spelstudio. Den som alltså skulle ta fram Google-spel till Googles spelplattform Stadia. Men nu meddelar Google alltså att de kastar in handduken. De är dessutom ovanligt ärliga för att vara den här typen av beslut: det kostar för mycket och tar för lång tid att ta fram storspel.

Och det är ju trots allt storspel som är lite grejen med Stadia. Det har gått lite mer än ett år sedan Google lanserade sin spelströmningstjänst som är tänkt att sköta det mesta av det tunga jobbet. Du kan alltså spela grafikintensiva spel utan att behöva köpa värstingdatorn, tack vare Googles molntjänster.

Till skillnad från Apples Arcade så hade Stadia få exklusiva spel. Som techjättar brukar göra satsade Google på att ta fram eget innehåll för att få fart på exklusiviteten. Men nu skrotar man alltså det initiativet.

Satsningen på Stadia fortsätter däremot. Liksom ambitionen att köpa Stadia-exklusivt material från andra. Men det gör ju att man oavsett börjar fundera på hur bra det egentligen går för Stadia.

Google Stadia Shuts Down Internal Studios, Changing Business Focus

Google Stadia, the late 2019 streaming platform that promised to revolutionize gaming by letting users stream games without needing to own a powerful PC or console, is altering course, getting out of the game-making business and will now offer its platform directly to game publishers alongside offering Stadia Pro to…

Spotify öppnar i Sydkorea – men utan gratisabonnemang

Spotify slår upp portarna på ännu en marknad: den här gången Sydkorea. En nyhet som förstås är kul för Spotify, men i det stora hela bara ännu ett steg. Men så finns det en rätt avgörande skillnad mot hur Spotify fungerar överallt annars: det finns inget gratisabonnemang.

Det går visserligen att lyssna helt gratis i sju dagar eller tre månader om man anger sitt kreditkortsnummer. Men sedan är det stopp. Och dessutom verkar åtminstone tremånadersalternativet bara gälla om man skaffar konto fram till halvårsskiftet.

Visst, det kan säker finnas gott om väldigt självklara anledningar. Betalabonnemangen står för överlägset mest kulor för Spotify, även om de reklamfinansierade abonnemangen är fler. Spotify kan alltså har resonerat att koreanerna har råd att betala, att annonsbaserade tjänster inte flyger särskilt bra i landet eller att det är något regleringsmässigt (nån som vet)?

Men så finns förstås också möjligheten att Spotify är på väg att göra en Apple: sluta med gratisabonnemang helt. Känns inte jättetroligt, men hej – Spotify har ju börjat flytta in reklamfunktioner även i betalabonnemangen och Spotify kanske känner att det är vägen att gå. Att få användarna att betala för att få innehåll OCH reklam.

Spotify finally launches in South Korea, but with no Free tier – Music Business Worldwide

Streaming service is now active in 93 markets…

Spotify kan arbeta på teknik som rekommenderar musik efter användarens röstläge och bakgrundsljud

Har du alltid tyckt att Spotify lyssnar för lite på dig? Grattis! Nu kanske det kan bli ändring på det. Spotify har beviljats ett patent som innebär att tjänsten rekommenderar musik till dig baserat på ditt känsloläge och på bakgrundsljud runtomkring dig.

Vad det handlar om är alltså en teknik som använder en enhets mikrofon och lyssnar för att kolla in läget innan den rekommenderar musik. Bakgrundsljudslyssnandet skulle kunna innebära att Spotify kollar om du har fest och ge dig musik som passar in eller att inte rekommendera dödsmetall om det är knäpptyst (ja, eller kanske ge dig musik som ska få fart på festen som låter rätt trist eller rekommendera dödsmetall just därför att det är knäpptyst).

Dessutom tänker sig Spotify också rekommendera musik på din röst. Lyssna efter hur du pratar och rekommendera musik som passar för stunden. Arg? Glad? Ledsen? Spotify har din rygg oavsett.

Visst, ett beviljat patent betyder förstås inte att en teknik helt säkert kommer att dyka upp. Spotify är ju inte heller först ut med att fundera på det här. Men en inte orimlig lösning: ett sätt att outsourca ännu fler beslut till våra uppkopplade prylar. Och givetvis också något som inte alls kommer ge upphov till diskussion om att Spotify tjuvlyssnar på oss – redan nu.

Spotify’s latest invention monitors your speech, determines your emotional state… and suggests music based on it – Music Business Worldwide

New patent reveals Spotify’s ambitions to monitor users’ speech…

Youtube testar Clips – skapa korta klipp från längre videos

Nytt test från Youtube: Clips. Möjlighet att dela ett kortklipp från en längre video som sedan kan delas vidare. En trailerfunktion, om man så vill. Nu alltså även hos Youtube. Åtminstone om du kör webbversionen eller Android, iOS får funktionen ”snart”. Än så länge bara ett litet test, men lär breddas rätt snart.

YouTube is testing clips on live streams and VODs

Those clips can be anywhere between five and 60 seconds in length and will have a new URL associated with them. Creators and viewers will be able to create clips by clicking on the clip icon, though the feature is currently in alpha.

 

IoT – internet of things

Framtida Ford-bilar får Android som operativsystem

Ny fjäder i hatten för Google: nytt avtal med Ford som ska göra att Android blir operativsystemet i ”miljontals” Ford-bilar 2023. En djupare form av integration än Android Auto, alltså. Där det inte finns något lager mellan hårdvaran och Android.

Tittar vi på datorer så har det rätt länge handlat om bara två operativ: Windows och lite MacOS. På smartmobilsidan finns samma slags duopol, fast här pratar vi förstås om Android och iOS. Några har försökt att slå sig in, men det har aldrig nått särskilt långt.

När det gäller våra uppkopplade saker så är läget däremot ett annat. Här finns inte samma självklara ledare. Här hittar vi istället namn som Amazon, Samsung och en hel radda mer eller mindre jämnstora operativsystem. Dessa saknar däremot den idag viktigaste komponenten: det mobila. Att kunna följa med konsumenten dygnet runt. Här har bilen blivit ett viktigt område – och ens chans att muta in en relation med användaren.

Men med det sagt ligger förstås Google och Apple rätt bra till även här. Och vi kan anta att båda dessa kommer bli väldigt viktiga även för den här formen av mobilitet.

Kanske både vad gäller hårdvara och mjukvara.

https://www.theverge.com/2021/2/1/22260176/ford-google-android-infotainment-os-2023

SL gör det möjligt att resa med betalkort och digitala plånböcker

Bra grej från SL: det blir nu möjligt att betala och resa med ett betalkort eller en digital plånbok. Utan att behöva ha ett SL-kort, alltså.

Blir intressant att testa. Var ju ett tag sedan jag åkte kollektivt. Typ… jag kommer inte ens ihåg. Men hej! Nästa gång jag gör det så.

Res med betalkort | SL

No Description

Apple anställer Porches chef för chassiutveckling

Sååå… ni vet Project Titan? Apples bilprojekt som vi vet ungefär ingenting om? Ja, som vi egentligen fortfarande inte vet något om. Hur pass allvarliga är Apple i sin satsning? Mjukvara eller kanske rentav egen hårdvara? Nu kommer rykten som gör det sistnämnda väldigt mycket mer troligt. Nyanställning hos Apple, en chef från Porsche. Och inte vilken chef som helst – chefen för Porsches… chassiutveckling.

Visst, ingenjör som ingenjör, kanske. Apple har ju en hel massa annan hårdvara som Manfred Harrer skulle kunna hjälpa till med. Eller kanske komma med biltillverkarinsikter som kan hjälpa Apple utforma ett fullständigt opoerativsystem för en (självkörande) bil.

Men, ja. Att anställa nån som är expert på bilchassin känns rätt mycket… bil.

Apple taps Porsche’s VP of Chassis Development as ’Project Titan’ car production rumor heats up – 9to5Mac

Apple Car rumors may have taken a backseat to augmented reality headset ambitions over the last year, but recent reports…

Apple kan investera 3,6 miljarder i Kia för att ta fram en gemensam bil

Om man säger något tillräckligt många gånger så blir det sant. Bara att fråga alla Trump- och QAnon-troende. Eller de som tror att Apple kommer att bygga en egen bil. Project Titan, som sägs vara projektnamnet på bilsatsningen, har ryktesbubblat i flera år vid det här laget, men bara senaste månaden så har ryktena stått som spön i backen. Här kommer ytterligare ett: Apple kan investera 3,6 miljarder dollar i Kia för att ta fram en gemensam bil.

Det är inte första gången vi har hört om ungefär det här. För nån vecka sedan gick Kia-ägaren Hyundai ut och meddelade att företaget var nära att skriva ett samarbetsavtal med Apple. Kort därefter ändrades texten och omnämnandet av Apple försvann. Känns som det som man på branschspråk kallar för: en oopsie.

Visst, det är som sagt fortfarande bara väldigt mycket ett rykte, men bilryktena runt Apple börjar som sagt var bli väldigt många. Som uppgiften igår att Apple har rekryterat en chassiexpert från Porsche.

Hur det blir med bilplanerna vet vi alltså inte. Men med en etablerad bilpartner så är Apple närmare åtminstone någon form av bilsatsning.

Dessutom skulle 3,6 miljarder i så fall bli Apples enskilt största företagsaffär någonsin. Skulle säga en hel del om hur mycket Apple tror på det här.

Kia Motors Shares Jump After Report Apple to Invest $3.6 Billion

(Bloomberg) — Kia Motors Corp. jumped as much as 14.5% after a local media report that Apple Inc. will invest 4 trillion won ($3.6 billion) as part of a collaboration with the South Korean carmaker on making electric vehicles.The iPhone maker plans to set up production with Kia and build Apple cars at the automaker’s facility in Georgia, U.S., DongA Ilbo reported, without citing anyone.

Biltillverkningssamtalen mellan Apple och Kia har ”pausats”

Just nu är det enda som är hetare än Clubhouse att spekulera om Apples bilplaner. Nu kommer nya uppgifter om hur det går med Kia. Ni vet de där samarbetssamtalen som Apple inte har haft med Kia? De uppges nu ha ”pausats”. Hyundais oopsie att de gick ut med att de var nära att skriva ett avtal med Apple kan säkerligen vara orsaken till att de samtal som de båda företagen inte har fört nu alltså är vilande.

Det känns verkligen vid det här laget nära nog bekräftat att Apple inte bara tänker sig att Project Titan ska erbjuda tjänster, som ett operativsystem, i andra bilmärkens modeller. Det känns som att det numer snarast är ett ”när” och inte ett ”om” Apple kommer att rulla ut en iCar.

En annan relaterad frågar är förstås också vilken laddlösning som Apple kommer att välja. Lightning? USB-C? Magsafe?

Bloomberg: Apple car talks with Hyundai/Kia are ’paused’

The latest rumor about Apple’s efforts to build a self-driving car claims talks with Kia and its parent company Hyundai have paused.

Spotify testar sänk-hastigheten-låtar i närheten av skolområden

Kan långsammare låtar få oss att sakta farten när vi kör bil? Ja, det testar åtminstone Spotify nu i Australien. När du kommer i närheten av ett skolområde så kommer Spotify att stoppa in en låt som ska ha ett ”dramatiskt sänkt” tempo i din spellista – plus ett meddelande om trafiksäkerhet. Allt kickar in när du är inom fem kilometer från ett utpekat område.

Finns förstås utmaningar här. Fem kilometers radie är inte direkt precisionskirurgi. Dessutom, som känns lite tråkigt på det cyniska sättet, är att tvånget att lyssna på en sakta-farten-låt bara gäller dem som har gratis-Spotify. Betalande användare slipper. Ska man vara den som är den så är det kanske mer välbärgade prenumeranter som mer än några andra skulle behöva det här.

Finns så klart även andra saker som man kan fundera över. Som att diskutera att en tjänst går in och bestämmer vilket innehåll du ska konsumera (then again, det är ju precis det vi allt mer vill ha – någon annan som bestämmer åt oss…). Jag kan trots allt det här ändå gilla initiativet. Sen kanske det Volvo ska titta på, att bilar oavsett om de är självkörande eller inte kan tvinga fram hastighetssänkning i exempelvis 30-zoner.

Som vanligt är det ju trots allt på förekommen anledning som det här initiativet dyker upp.

https://www.digitalmusicnews.com/2021/01/28/spotify-slow-down-songs-trial/

Neuralink har hjärnimplantat som gör att en apa kan spela datorspel med bara tanken

I helgens premiär som Clubhouseare (senaste heta sociala ljudplattformen) så passade Elon Musk inte bara på att journalistgrilla VD:n för aktiemäklarappen Robinhood, han pratade även om, tja, det mesta som han brukar twittra om. Som hur det går för Musks AI-företag Neuralink. Jotackbarabra.

Så pass bra att Neuralink numer har en apa med ett inopererat hjärnimplantat som gör att den kan spela videospel bara med tanken. Enligt Musk. ”En Fitbit i hjärnan”. Enligt Musk.

Vilket ju är… rätt häftigt, även om Neuralink inte är först med just något sådant (det finns ju även experiment som gör det möjligt för människor att spela Tetris med bara hjärnan). Och Musk vore ju inte Musk om han inte också lät oss veta att tekniken också ”skulle kunna göra det möjligt för människor att kommunicera via tankar eller backupa sin hjärnaktivitet så att den kan laddas upp i en ny kropp när de dör”.

</alteredcarbon>

Överlag tankar och påståenden som vi kanske inte kommer se i kommersiella produkter… i morgon. Men hej. Sikta mot stjärnorna, och allt det där. Eller Mars.

Elon Musk claims a monkey’s using Neuralink to ’play games with his mind’

Musk now wants the ”happy monkey” to play mind-Pong with his fellow simians.

Apples kommande VR-set kan få 8K-skärmar

Vad är det absolut viktigaste i ett par VR-glasögon? Precis. 8K-skärmar.

Apple’s rumored VR headset could cost $3,000, feature 8K displays and over a dozen cameras

Apple’s rumored VR headset gets new details in a new report, claiming the headset could cost $3,000, feature dual 8K displays, over a dozen cameras, LIDAR sensors, and more.

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Infografik

Infografik: Animerat diagram över de största biltillverkarna 2006-2020

Ni vet hur vi alla älskar animerade tidsdiagram? Just can’t get enough. Här ett till: de högst värderade biltillverkarna mellan 2006 och 2020. Börsvärden, alltså, och inte något annat som antal tillverkade fordon eller marknadsandelar.

Och ja, Teslas rätt hysteriska börsresa sticker förstås ut mest. Vi kan väl lugnt säga att marknaden har… rätt höga förväntningar på Tesla. Inte minst som att Teslas börsvärde nu är större än alla andra biltillverkares – tillsammans…