Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2018

Facebook gör det möjligt att korsposta livesändningar mellan sidor. Snapchat lägger till funktionen Map Explore och testar tredjepartsappar. Twitter lägger till Timestamps-funktion. LinkedIn börjar med video i reklam och för sidor. Google börjar rulla ut sitt mobilindex och köper gif-plattformen Tenor. Amazon inleder samarbete med livsmedelskedjan Monopris i Frankrike. Plus förstås en hel del mer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Visa Facebook vägen för framtidens syn på data?

Visar Facebook vägen för framtidens syn på data?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper funktion för att korsposta livsändningar mellan sidor

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS / Twitter"

Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS

Instagram autoanpassar annonser för Stories

Instagram uppdaterar annonser för Stories. Nu börjar annonser som laddas upp till Ads Manager automatiskt konverteras till helskärmsformat från kvadratiskt format.

Justeringen sker inte genom zoomning utan genom att smart bildigenkänning fyller i med likartat mönster eller lägger visst innehåll under kvadraten. Kan säkert förenkla för företag som inte har möjlighet att spotta ur sig innehåll, men än så länge blir det nog fortfarande bäst om man lägger tid på att optimera för olika format och plattformar innan man laddar upp.

Instagram Introduces Full Screen Support for Ads in Stories

Instagram is making it easier for businesses to create full ads that can be used in Stories.

Facebook rullar ut upprankning av lokalnyheter överallt

I början av året började Facebook ranka upp lokalnyheter i nyhetsflödet, med argumentet att folk är intresserade av det som händer runt dem. Det verkar som att försöket fallit väl ut, för nu rullas den här justeringen ut till alla länder och alla språk.

Det här betyder att användare kommer att få se fler nyheter om staden de är i och ”other cities they may care about”. (Hur vet Facebook det? Because it’s Facebook. Har ni inte hängt med senaste tiden?)

Förstås två intressanta saker. Dels att ju mindre världen blir, desto mer bryr vi oss om det lokala. Typ. Och dels att det känns som att FB nästa börjar bygga allians med ”lokaltidningarna" mot jättemedierna.

More Local News on Facebook, Globally | Meta

Now, people around the world will see more news on Facebook from local sources covering their current city and other cities they may care about.

Facebooks datahantering kommer granskas av amerikanska myndigheter

Precis vad Facebook behöver just nu, del 37. FTC (typ Konsumentverket om Konsumentverket inte stått på konsumenternas sida) kommer nu inleda en granskning av FB med anledning av Cambridge Analytica-härvan. Myndigheten kommer att titta på om FB har brustit i informationen om vad användare har samtyckt till.

Kommer sträcka sig tillbaka till 2011, då FTC och FB tydligen ingick ett avtal där just detta stipulerades. Om FB fälls kommer det kosta upp till 40 000 USD i böter. Per överträdelse. Kan då potentiellt bli… många (hur det nu ska bevisas). Typ, ouch?

FB säger sig välkomna undersökning och det tror jag de trots allt menar. Dock inte samma sak som att de älskar den.

https://www.theverge.com/2018/3/26/17164210/facebook-cambridge-analytica-data-privacy-ftc-investigation

WhatsApp lägger till betalning via QR-kod

Det här med #deletefacebook. I en betaversion av WhatsApp kommer man nu kunna betala genom att scanna en QR-kod. Eftersom det handlar om WhatsApp handlar det förstås självklart primärt mest om en funktion för tillväxtmarknader - men kan säkerligen bli aktuell även på mer utvecklade diton.

FB håller på att, inte minst inspirerade av WeChat, jagar fler intäktsströmmar än bara reklam (ca 98 % är reklam, vilket är… lite sårbart). Kan man få snurr på andra slags intäktsmodeller skulle man även bli mindre beroende av detaljerad användardata - det som nu har utlöst senaste FB-krisen. Den här typen av tjänster kan förstås göra det ännu svårare just att #deletefacebook.

WhatsApp Will Now Let You Transfer Money by Scanning QR Codes

WhatsApp for Android update will bring a new QR Code option for digital payments, which brings yet another payments feature to the messaging app.

Jobbar vi åt Facebook?

Mycket Facebook idag (också). Intressant vinkel på vår relation med företaget. Att vår information är själva hjärtat i tjänsten är väl de flesta medvetna om. Åtminstone nu. Men som artikeln konstaterar jobbar vi också för FB. Och vi har en väldigt tydlig rollbeskrivning.

”Your job is to drive people to the platform and keep them there.”

Det är uppdraget vi har när vi skapar innehåll och lägger upp. Ja, även om vi själva inte skapar innehållet.

Nu kan man förstås argumentera att vi får igen en massa för vår insats. På sikt tror jag dock att vi kommer att värdera vår information högre och att vi kommer vilja ha betalt, snarare än omvänt. För innehåll och data.

https://mashable.com/2018/03/26/free-labor-facebook-profits/?1

Facebook samlar ihop integritetsinställningarna

Facebook uppdaterar funktionerna kring hur man kan kontrollera och se sin personliga information. Man har samlat ihop funktioner som tidigare låg utspridda på olika ställen till en kontrollhubb för enklare översikt. Huvudområden:

  • Hantera kontosäkerheten (t ex tvåfaktorsverifiering)
  • Kontrollera din personliga information (vad du har gjort, skrivit, delat etc.)
  • Anpassa vilka annonser du får se
  • Kontrollera vem som ser dina inlägg och din profilinfo
  • Verktyg för att hitta, ladda ner och radera din data data

Det sista är förstås en bra sak med anledning av det som hänt senaste tiden, men det är nog mest drivet av GDPR. Oavsett, bra initiativ från Facebook.

It's Time to Make Our Privacy Tools Easier to Find | Meta

We've heard loud and clear that privacy settings and other important tools are too hard to find and that we must do more to keep people informed. We're taking steps in the coming weeks to put people more in control of their privacy.

Facebook bryter avtal med tredjepartsdataföretag

Som en följd av senaste tidens händelser bryter nu Facebook samarbetet med ett antal ”data brokers”. Tredjepartstjänster med data som kan användas tillsammans med Facebooks egen för att rikta annonser ännu bättre via data som hämtas från användarnas förehavanden utanför Facebooks plattformar. Motiveringen är att Facebook inte känner att de kan garantera hur den datan har samlats in och används.

Företagen som det handlar om är totalt nio stycken, som Acxiom, Experian, Oracle Data Cloud, TransUnion och WPP. Facebook kommer fortsätta samarbeta med dessa företag vad gäller mätning och uppföljning av annonser, men även denna form av samarbete ska ses över.

https://venturebeat.com/2018/03/28/facebook-ends-data-broker-partnerships-in-blow-to-targeted-ads/

Facebook anklagas ha tankat ner användares sms- och samtalshistorik utan tillstånd (eller?)

Precis den typ av nyheter som Facebook behöver just nu: det visar sig att FB har tankat ner Android-användares samtals- och texthistorik. Googles API har gett tillgång till mer information än bara kontaktinfon om man gav tillåtelse att komma åt kontakterna. Gäller Facebook Lite eller Messenger. Sannolikt… rätt många användare.

Visst är det osnyggt (igen) av Facebook. Och det här har gått att göra till slutet av 2017. Men även här känns det som att någon annan också är rätt skyldig: Google. Som låtit dess API ge apputvecklare så pass mycket tillgång..

Apple FTW. Och det här lär bli allt viktigare. Se till att användarens information aldrig lämnar de lokala enheterna.

Android phone users, Facebook was tracking your calls and texts

"Oh wow my deleted Facebook Zip file contains info on every single phone cellphone call and text I made for about a year- cool totally not creepy."

41 % av de populäraste Android-apparna skickar data till Facebook (men vems är felet?)

Och ännu mer Facebook. Företaget AdGuard har tittat på hur det ser med FB-spårning i Android-appar. Och 41 % av de mest populära Android-apparna har FB-spårning i sig. Lär vara motsvarande på iOS-sidan. För att inte tala om alla webbplatser. Och som AdGuard konstaterar: FB har inte bett om tillåtelse att stoppa in pixeln.

Och det är förstås här det är dags att stanna upp och reflektera.

För det är inte FB som stoppar in pixeln. Det är inte FB som inte ber om tillåtelse att göra detta. Det är vi. Vi som äger webbplatserna och apparna. Det är vi som förser FB, och sen oss själva, med data utan att fråga användarna.

Läge för lite spegeltittande känner jag.

Facebook tracking is present in 41% of the most popular Android apps

In response to several privacy blunders, netizens are flocking to #DeleteFacebook. But research from AdGuard suggests that escaping Zuckerberg's panopticon is easier said than done, as Facebook-built tracking software exists in a staggering

Snapchat

Ny Snapchat-funktion: Map Explore

Snap jazzar upp Snap Maps-funktionen. Map Explore ger Snapchat-användare mer uppdaterad information om vad deras vänner gör, men också om det händer något särskilt nära användaren (eller någon annanstans). Med andra ord förstås ett sätt att få snappare att hänga ännu mer i appen - och i funktionen.

Men det som är intressant är förstås breaking news-funktionen. Ett sätt för Snapchat att ta upp konkurrensen främst med Twitter som snabbnyhetskanal. Men även ett sätt att få publicister att satsa på Snapchat.

Snapchat's Map Explore feature will let you know when your friends are hanging out without you

Snapchat's Map Explore feature will alert you to what your friends are up to on your Snap Map. The feature will also highlight breaking news snaps and other events from around the world.

Snapchat testar tredjepartsappar

Intressant initiativ från Snapchat: connected apps. Med andra ord precis det som gjort att Facebook är i blåsväder den här gången.

Man kan väl gissa att det här inte är något som Snap svängt ihop senaste veckan, så med andra ord kan det vara fenomenalt lyckad eller fenomenalt usel timing för något som startades långt före nuvarande Facebook-cirkus.

Oavsett kan man hoppas att Snap har lärt sig integritetsläxan (och då inte bara det som hänt senaste tiden).

Som artikeln konstaterar kan det bli Snaps satsning att bygga ett eget miniappsystem. WeChat har varit särskilt framångsrika att kapitalisera på just det här på rekordkort tid.

https://mashable.com/2018/03/27/snapchat-connected-apps-test-access/#BXhN2M_hFsq8

Twitter

Twitter lägger till Timestamps-funktion

Ny Twitter-funktion: Timestamps. Möjlighet att tweeta ut en startpunkt i en livesändning eller eftervisning. Med andra ord: hoppa fram till stället i videon som du vill tweeta ut och sedan kommer uppspelningen börja vid den tidpunkten när följare klickar på videon i tweeten.

Twitter's Timestamps lets you share live videos from any specific moment

Twitter's Timestamps lets users share live videos from any specific moment. The feature is rolling out today.

LinkedIn

LinkedIn börjar med autospelande videoreklam

Nu är det snart (ÄNTLIGEN!) dags för autospelande videoreklam i LinkedIn-flödet. Som alltså då kan bo hos LinkedIn snarare än att vara video som länkas in från annan källa. Har testats sedan oktober men verkar nu alltså rulla ut till alla ”kommande veckorna”.

Som tur är kommer de inte spelas med ljudet på (till att börja med?) Förhoppningsvis gäller inställningarna för autospelande video i flödet även reklamformatet.

Autoplaying video adverts are coming to LinkedIn

Still not annoying as 'broetry' though.

LinkedIn gör det möjligt för företagssidor att ladda upp video

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Jag la ut att LinkedIn börjar med videoreklam tidigare i veckan. Missade förstås att det även gäller sidor. Nu kan alltså även företag och organisationer ladda upp video direkt till sin sida på LinkedIn.

https://marketingland.com/linkedin-is-rolling-out-native-video-advertising-video-for-company-pages-237146

LinkedIn lägger in veckograf över profilbesökare även i appen

Noterar att användargrafen över profilbesökare uppdelat per vecka redan har dykt upp i LinkedIn-appen (bara nån vecka efter jag såg det i datorversionen). Bra där!

Mindre bra: att mer än halva skärmen i avdelningen täcks av en betalvägg som man måste scrolla sig förbi (användarprofilerna visas först under det som syns i bilden här nedan). Rätt pajigt, alltså.

Okej att jag har en iPhone 7, vilket betyder att jag har en mobil man inte behöver en pirra för att kunna få med sig, men det är fortfarande vara en rätt vanlig skärmstorlek. Onödigt långt ner även i en större mobil.

Graf över profilbesökare i LinkedIn-appen

 

 

Sök/SEO

Google börjar rulla ut sitt mobilindex

Nu börjar så Google rulla ut sitt mobil först-index. Med andra ord att indexering främst kommer att ske av mobilversionen av en webbplats. Först om det inte finns en kommer datorversionen att användas.

Kommer inte att betyda att datorsajter helt kommer försvinna från sökningarna. Om en icke-mobilanpassad webbplats bäst matchar en sökning är det den som kommer att visas. (Blir intressant att se hur AMP-sidor, sidor byggda på Googles eget snabbladdande mobilformat, kommer att hanteras. När det började pratas om mobilindexet så kom uppgifter att AMP-sajter skulle hamna på plats tre - alltså efter datorversionen. Känns i så fall som ett väldigt märkligt beslut.)

Google's mobile-first search indexing is live after lengthy testing

After well over a year of testing, Google is ready to shift some of its search engine foundations to focus on mobile. The company has started the rollout for "mobile-first" search indexing, which uses the phone-optimized versions of pages for indexing and ranking whenever possible.

Google Assistant lär sig prata svenska i Google Maps

Apples i särklass största konkurrensfördel gentemot Amazon och Google på röstområdet har varit att Assistant och Google har varit rätt kassa på alla språk utom engelska. Och med tanke på att Google väldigt länge blivit the go to place för översättningar är det märkligt att det inte har gjort mer. Idag ändras det ordentligt när man lägger till 39 nya språk. Och svenska är ett av dem. I både Android- och iOS-appen.

Google Assistant ska komma till Sverige under året - och då kunna förstå och prata svenska. Det här är med andra ord första smakprovet.

Google Maps learns 39 new languages

We're making Google Maps even more useful by adding 39 new languages-spoken by an estimated 1.25 billion people worldwide.

Företag kan lägga ut erbjudanden via Poster-funktionen

För bara ett par veckor sedan utökade Google Poster-funktionen med möjlighet för artister som har en faktaruta att publicera innehåll direkt i sökresultatet. Nu kommer nästa funktionstillägg: möjlighet för företag att lägga ut erbjudanden direkt i sökresultatet och Maps som visas tillsammans med informationen på samma sätt som övriga Poster-inlägg.

Det intressanta är att det, också likt Poster i övrigt, inte verkar kosta något för My Business-användare. Med andra ord möjlighet till gratisannonsering (i alla fall nu). Förstås för att Google vill att fler företag ska få Googles sökresultat att bli stället man går till även när man inte specifikt letar efter något.

Google Lets Businesses Post Offers to Organic Search Results

Google is testing a new feature which allows Google My Business pages to publish offers directly to search results.

Google Maps för iOS får stöd för att söka bland platsrecensioner

Ännu ett intressant tillägg i Google Maps för iOS: möjlighet att sortera recensioner - och söka bland dem. Om kvaliteten på pommesen är extra viktig när man letar efter restaurang så kan man med andra ord söka på det ordet och se vad andra pommes-fans har skrivit.

Google Lets Users Search Through Reviews of Business Listings

Google Maps for iOS has been updated with restaurant wait times and new search features.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon inleder matsamarbete med Monoprix i Frankrike

Ett av företagsnamnen som ofta återkommit i spekulationer kring vilket företag som Amazon kommer köpa härnäst är franska kedjan Carrefour. Det visar sig att landet var rätt. Åtminstone om vi pratar marknad där Amazon gör en push (och ett Carrefour-uppköp ligger nog fortfarande på bordet).

Amazon har ingått samarbete med livsmedelskedjan Monoprix. Det handlar förstås om matleveranser. Och Prime. Kunder i Paris kommer nu kunna få mat levererad från Monoprix via Prime Now.

Jag skulle tro att vi här ser något som nog kan bli ett rätt troligt scenario även när Amazon gör sitt förväntade intåg i Sverige: samarbete och konkurrens på samma gång.

https://www.psfk.com/2018/03/amazon-monoprix-partner-grocery-delivery-france.html

Walmart inleder samarbete med FedEx

Ännu en allians för att bygga vallgrav mot Amazon. Walmart gör gemensam sak med FedEx. Walmart kommer placera ”FedEx Stores” i 500 av sina butiker - bemannade av Walmart-personal. Utöver att kunna använda FedEx tjänster kan kunder även använda butikerna som paketombud och lagra det e-handlade.

Även en win för FedEx. Med tanke på att Amazon nu också satsar på att bli en fraktjätte så måste förstås andra fraktbolag knyta nära band med övriga e-handlare. Men Walmart börjar också visa en annan del av sin strategi: att bli Amazon på marken. Gigantiska butiksytor som gjorda för shop-in-shop från andra företag - och på så sätt också skapa en omniupplevelse.

Walmart fortifies its position as a one-stop shop

Walmart announced it would be bringing FedEx shops into 500 of its US stores

 

Strömmade medier

Youtube kanske kommer släppa filmer på bio

Youtube fortsätter att steppa upp Youtube Red, betalversionen av Youtube. Men också satsningen på originalinnehåll.

Nu kommer uppgifter att nästa Youtube Red-original kommer att få sin premiär på gammal hederlig bioduk, snarare än i strömningstjänsten. Ja, eller om det blir samtidigt (eller alls, det är än så länge obekräftade uppgifter). Anledningen är precis samma anledning som att Netflix har gjort samma sak: för att visa att man är på riktigt.

Men det kan också finnas ett mer affärsmässigt beslut. Upplevelser blir allt viktigare och biografer kan vara en nyckelkanal här. Framförallt om man kan bygga in biobiljetterna i ett större prenumerationspaket. Som Prime.

YouTube Red plans to screen its next original film in theaters

YouTube Red plans to try a new distribution strategy for an upcoming original movie, which will see a theatrical release. The movie, Vulture Club, stars Susan Sarandon as a nurse whose journalist son is held hostage by terrorists.

Apples strömningskanal kanske lanseras 2019

Mer information kring Apples kommande originalinnehållssatsning. Företaget verkar sikta på en lansering Q2 2019.

Kanske mest intressant i artikeln, insikte från Eddy Cue: ”We don’t know anything about making television /…/ There’s other things we bring. We know how to create apps, we know how to do distribution, we know how to market. But we don’t really know how to create shows”

Digitaliseringen i ett nötskal. Sätt upp ett förflyttningsmål. Lär dig längst med vägen istället för att försöka detaljplanera hela resan i förväg (och då missa fönstret). Citatet ovan är ju dessutom Netflix rakt av.

Apple Goes to Hollywood. Will Its Story Have a Happy Ending? (Published 2018)

The company is making deals with Steven Spielberg and other big names. But can it avoid the fate of other tech giants who entered the entertainment business?

Googles TV-app får fler kanaler

I skuggan av techjättarnas satsningar på originalinnehåll så pågår kapplöpningen att nå det egentliga målet: att bli Spotify för video. Apple är redan på gång. Liksom Apple. Och nu Google (okej, alla tre vill också bli Spotify för musik, men det hör inte hit.)

Nu lägger till Google mer funktionalitet i sin Play Movies & TV-app (Google måste verkligen hitta nån som kan hjälpa dem med produktnamn. Lite mer Ikea kanske? ”Titta”. På svenska.)

Den nya appen kommer, likt Apples motsvarighet, bli en blandning mellan samlingsplats för det egna innehållet och en tv-tablå för övriga (28 stycken vid starten. Och likt hur det var för Apple är Netflix inte en av dessa. Än.)

Google Play Movies and TV Now Shows Where to Find Shows and Movies | Digital Trends

Google's Play Movies & TV app for Android has received a major update, and now shows where you can stream your favorite shows and movies.

 

IoT - Internet of things

Apple börjar lagra patientjournaler i iPhones

Ännu en ny iPhone-funktion som lämnar betastadiet i och med nysläppta iOS 11.3: Health Records.

Ny del i Hälsa-appen, där iPhone-användare som har journaler hos 100 vårdinrättningar runt om i USA kan komma åt sin hälsoinformation direkt från sin telefon.

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Apple's Health app can now display medical records from 39 health systems

iPhone users at more than 100 hospitals and clinics in the US can now access parts of their medical records through the Health app, Apple announced today. The Health Records section of the app debuted in January with the iOS 11.3 beta, and today's update makes it available to everyone who updates their phone to the latest version.

Facebook smarta högtalare kanske försenas - för att få till säkrare datahantering

Att Facebook ska presentera hårdvara, sannolikt en smart högtalare (eller flera), under sin nästa F8-konferens verkar nästan ha varit bekräftat. Men nu verkar (den förmodade) lanseringen (förmodligen) skjutas upp.

Det ska i så fall inte bero på att man inte vill att nuvarande härksituation ska ta ljus från lanseringen, utan för att FB vill se över datahanteringen i prylarna.

Förmodligen ett smart beslut. Och enligt artikeln satsar man på Apple-spåret: att personinformation hanteras lokalt i prylen snarare än i molnet, som annars är en vanlig lösning när AI-smartness är inblandat. Fler företag kommer garanterat göra samma sak. Vare sig de vill eller inte.

Facebook reportedly tweaks data storage on upcoming video chat device

Facebook has been working on a smart home device called Portal -- a video chat gadget powered by facial recognition that could reportedly suggest a call when two users are both near their respective devices.

 

Bekvämlighetsekonomin

Ubers problem fortsätter - kommer inte återansöka om körtillstånd

Rätt många har vid det här laget sannolikt koll på att en självkörande Volvo-bil inom ramen för Ubers test med självkörande fordon körde ihjäl en kvinna i Arizona. Fick förstås hela branschen för självkörande fordon att skaka.

Från början spekulerades det i att det var en olycka som hade varit svår att undvika, men sedan, via film från olyckan, uttalanden från experter och andra företag i samma bransch, har det svängt över till att det nog var så att Uber antingen inaktiverat viktiga funktioner eller helt enkelt snålat in på sensorer.

Något som talar för det senare är att Uber inte kommer att ansöka om att få tillbaka sitt upphävda Arizona-körtillstånd.

Uber will not re-apply for self-driving car permit in California | TechCrunch

Uber, after suspending its self-driving car operations in all markets following a fatal crash, has decided not to re-apply for its self-driving car permit

 

Marknadsföring

Waze lägger till fler annonsmöjligheter

Lokalt är som bekant väldigt svart just nu. Och nu utökar Waze sitt annonserbjudande till att gälla även just lokala näringsidkare

Med andra ord kommer exempelvis vägkrogar kunna köpa nålar på kartan som är tänkta att kunna locka Waze-användare att stanna till under resan. Annonskostnaden kommer att baseras på CPM.

Det finns även ett takeoverformat som täcker hela toppen av skärmen. Men först när föraren har stannat. Och just det känns som en bra grej. För, tja. Navigeringsapp. Saker som händer på mobilens skärm. Vad skulle kunna gå fel?

Waze officially launches its ad program for small businesses | TechCrunch

With the launch of Waze Local, Google-owned navigation app Waze is offering small businesses a way to market themselves to consumers on the road. Waze

Apple steppar upp reklamsatsningen i Apple News

I skuggan av annonsduopolet Google/Facebook har Apple alltid varit en väldigt liten spelare. Företagets försök med egna annonsformat har aldrig riktigt lyft särskilt högt. Men skam den som ger sig. Apple testar åter med reklam i Apple News och nu utvidgar man satsningen, enligt uppgift.

Det innebär att publicister kan använda DoubleClick for Publishers för att få in sina annonser i appen och därmed alltså kunna ta del av reklamintäkterna där. Som artikeln konstaterar har Apple alltid varit betydligt mer restriktiva med vilken data företag och annonsörer kan få, men publicister lär ta det om man kan få in en fot i News, som ska ha 60 miljoner användare i USA.

Apple expands test to sell ads in Apple News

Apple News is expanding its DoubleClick for Publishers test to publishers just as they look harder for ways to monetize their content outside of Facebook.

 

Ekonomi och finans

Ännu fler siffror inför Spotifys börspremiär

Sista finansiella infon före Spotifys börsnotering bjuder på några intressanta grejer. Handlar om framtiden. Hur 2018 kommer att sluta.

  • Antalet användare kommer vara 198-208 miljoner (+26-32 % jämfört med förra året)
  • Antalet betalande användare kommer att vara 92-96 miljoner (+30-36 %)
  • Omsättningen landar 6,1-6,6 miljarder dollar. Motsvarar +20-30 %, 10-20 % under tillväxten för 2017 (39 %)

Det sista är förstås extra intressant. Eller rättare sagt hur marknaden kommer ta emot de nyheterna och om de kan påverkar kursen. Sannolikt inte, eftersom det är en förhållandevis liten mängd aktier som släpps och stort intresse. 3 april är det dags.

Spotify thinks its revenue growth will slow, to reach $6.4 billion this year | TechCrunch

Spotify released financial guidance ahead of its public debut planned for early April. It's an unconventional move, but the music streaming service isn't

Google köper gif-plattformen Tenor

Hoppsan, där ser man. Google köper gif-plattformen Tenor. Because gifar.

Att någon köper Tenor är inte så oväntat. Lite oväntat att det är Google som gör det. Men det säger något om hur viktiga gifar har blivit i vår kommunikation.

Tenor kommer fortsätta som ett eget varumärke. Förmodligen för att Google lite vill distansera sig och därmed göra det enklare för företag att anamma tjänsten. För ja, Tenor finns även i Facebook. Blir spännande att se vad som händer där. Om FB kommer pynta till Google eller om Giphy blir väldigt glada (tja, eller om FB kör själva).

Att kackiga videosnuttar skulle vara värda miljondollarbelopp. Inget man såg komma för 20 år sen.

Making it easier to find and share GIFs with Google

Weu0027re acquiring Tenor, a GIF platform for Android, iOS and desktop.

iPhone-tillverkaren Foxconn köper iPhone-tillbehörsföretaget Belkin

Där ser man. Foxconn, kanske mest kända som underleverantörer till Apple, har köpt upp Belkin. Köpet inkluderar även varumärkena Linksys och Wemo.

Ska vara första gången som Foxconn köper konsumentvarumärken och som konstateras är det sannolikt mest för att positionera sig som en stor spelare i våra uppkopplade liv. Belkin är mest kända för iPhone-tillbehör, Linksys för routers och Wemo för smarta hemmaprylar.

Men det lär också vara samma förflyttning som Apple nu gör. Foxconn lutar sig väldigt tungt mot iPhone-tillverkningen, vilket är ett problem när tillväxten mattas av. Då gäller det att hitta fler intäktsområden och att tjäna pengar på befintliga (iOS)-kunder.

iPhone manufacturer Foxconn acquires Belkin, Linksys, and Wemo

Taiwanese hardware manufacturer Foxconn, which is contracted by Apple to make its iPhones, has agreed to acquire accessory firm Belkin and its associated brands, Linksys, and Wemo for $866 million in cash, by way of a merger.

Börspremiär för iQiyi – ett kinesiskt Netflix

I skuggan av hypen kring Dropbox och Spotifys börsnoteringar klev ett intressant företag in på Nasdaq i fredags: iQiyi. Videoströmningsföretaget ägt av Baidu (Kinas Google).
Förstås ett företag som, åtminstone just nu, kommer beröra oss svenskar väldigt lite. Men som alltid kan det vara intressant att hålla lite koll på mullrandet i öst.
iQiyi är alltså ett Netflix i Kina och är också en av de största spelarna på området (tillsammans med främst Tencent Video, del av konglomeratet bakom chattappen WeChat). Några siffror:

  • Har 50,8 miljoner betalande användare (att jämföra med Netflix ca 55 i USA)
  • Har, likt Spotify, både betal- och reklamabonnemang, så den totala mängden månadsanvändare är ca 421 miljoner i mobilen och 424 miljoner i datorn (här lär det vara väldigt hög grad överlappning)
  • Tillväxten är i princip rätt plan - men man jobbar (som så många andra företag nu) att tjäna pengar på de befintliga användarna
  • Skapar förstås också eget innehåll och stor för en väldigt stor del av de populäraste showerna i Kina
  • Omsättningen ökade med 48 % senaste året (se ovan kring befintliga användare)
  • Till skillnad från Netflix är annonser det största intäktssegmentet (ca 47 %), prenumerationer ca 38 %
  • Ligger rätt långt efter Netflix vad gäller intäkter per medlem, vilket alltså kan vara både en svaghet och en möjlighet

Hur gick då börsnoteringen? Till skillnad från Dropbox, vars aktie tog fart, stängde iQiyis börskurs under noteringskursen efter första handelsdagen (startade på 18 dollar och stängde på 15,55). Alltså definitionsmässigt en misslyckad introduktion.

Inte helt otippat, med tanke på att det är ett tämligen okänt företag i väst, även marknadsmässigt, och eftersom de viktiga tillväxtsiffrorna inte är som marknaden vill ha dem. Tror dock att det kommer ta fart nästa vecka (beroende på hur det i övrigt går på Nasdaq, har ju varit techslakt lite varannan dag senaste veckan eller så).

Trots tappet så ligger iQiyi i ett samlat börsvärde om ca 11 miljarder dollar, vilket är över värdet Spotify bedöms få efter sin notering på tisdag (även om Spotifyaktien, till skillnad från iQiyis, lär ha rallydag på tisdag - och därmed säkert kunna få ett börsvärde i närheten av iQiyis).

https://walkthechat.com/iqiyi-chinese-netflix-now-listed-nasdaq/?1

Apple Pay bedöms ha 127 miljoner användare

Siffror som är en månad gamla vid det här laget, men jag missade dem när de kom. Apple har inte släppt några siffror för Apple Pay, annat än företaget i senaste kvartalsrapporten konstaterade att antalet användare fördubblats och antalet transaktioner tredubblats jämfört med året före.

Nu har en analysfirma försökt sätta siffror på det faktiska användandet. De bedömer att det finns 127 miljoner aktiva Apple Pay-användare globalt, upp från 62 2017. Med tanke på att det ska finnas över 1 miljard aktiva iOS-enheter så är det alltså fortfarande en liten del, men ändå hyfsat stor. 5 % av de amerikanska användarna och 11 % av de internationella Apple-kunderna kör Pay.

Apple Pay used by estimated 127M users globally, but analyst claims only 16 percent of iPhones used for payments | AppleInsider

Apple Pay is continuing to grow year-on-year, according to research by Loup Ventures, but while the adoption rate for Apple Pay by its users has reportedly jumped, it is claimed the mobile payments service is still being used by a relatively small proportion of iPhone users.

Planerar Amazon att starta banktjänster för tonåringar?

Hand upp alla som är överraskade. Amazon kanske är på gång att starta banktjänster - för tonåringar.

Lite intressant om anledningen (utöver att, tja, Amazon kan): Gen Z föredrar fysiska butiker före e-handel. Om det skulle stämma så kan det bli en dubbelsmäll för detaljhandlare som nu är i full gång att ställa om till e-handel. Lagom till de är klara är det dags att ställa om igen. Ja, eller om även de blir bekväma med åren.

Oavsett är det förstås ett sätt för Amazon att driva in tonåringar i sina tjänster för framtiden. Och om Gen Z fortfarande vill handla i butiker när de blir vuxna så lär det då finnas Amazon-butiker där de kan handla via sina Amazon-bankkonton.

Amazon may launch a bank account aimed at teens, says report | TechCrunch

Amazon has been in discussions with banks to create a product aimed at teens and other younger users who don't have their own credit cards, or an interest

WNSSS sopar banan med FAANG?

Ut med FAANG, in med WNSSS? Åtminstone enligt en MarketWatch-analytiker.

Med andra ord att det är dags att rotera i aktiedepån. Från Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google till Weibo (Kinas Twitter), Nvidia (grafikkort och chip), ServiceNow (ärendehanteringssystem), Shopify (e-handelslösning) och Square (betallösning). Helt enkelt för att kurstillväxten bedöms som ljusare för dessa.

Mest förvånande är att det är Weibo och inte Alibaba eller Tencent som väljs.

Och ja, WNSSS uttalas förstås "wins". Vilket kanske är den egentliga aktiestrategin. Förkortningen först, aktierna sedan.

https://www.marketwatch.com/story/if-the-faangs-have-got-you-down-its-time-to-win-with-the-wnsss-stocks-2018-03-29

 

Övrigt

Apple uppdaterar funktionerna kring användardata i iOS och MacOS

När det handlar om att bygga väggar runt användarnas information har Apple kommit betydligt längre än exempelvis Facebook och Google - eftersom Apple vill ha våra pengar och inte vår information.

Nu betyder det här förstås inte att Apple inte sitter på data om oss och i samband med iOS 11.3 (och motsvarande MacOS-uppdatering) som släpptes igår så kommer Apple nu börja visa upp en ikon när företaget kommer behöva samla in personinformation. Dessutom kommer Apple, likt Facebook, också ha ett GDPR-verktyg så att användare kan ladda ner sin information.

Sist men inte minst kommer batterihälsofunktionen också att dyka upp.

iOS now informs you when it wants your personal data

In iOS 11.3 (and macOS 10.13.5), Apple has introduced a new data and privacy feature where users can get a better understanding of how their data is used. Now whenever Apple asks for access to information to enable certain features or experiences, a privacy icon will appear -- two blue silhouettes shaking hands -- along with detailed privacy info for those who want to learn about what's being done with their data.

Apple släpper ny iPad för studenter

Som väntat släppte Apple en ny iPad idag - som vänder sig till studenter. Har även stöd för Apple-pennan, likt iPad Pro. Finns att köpa i 25 länder, däribland Sverige, från och med slutet av veckan. Pris från 3795 kronor.

Efter att ha blivit ett halvt sorgebarn för Apple har iPad-segmentet så sakteliga börja komma igång igen. Mycket förstås tack vare att Apple har ompositionerat, och också därmed omkonstruerat, iPaden till ett arbetsredskap från att ha varit en slösurfprodukt.

En intressant detalj i Apples presentation var att ”enheten är skapad för kraftfulla AR-appar”. Vi kan väl gissa att det kommer komma mer här, alltså.

Apple Launches New 9.7-Inch iPad With Apple Pencil Support, $299 for Schools and $329 for Consumers

Apple today announced an all-new 9.7-inch iPad, describing the tablet as its "most affordable iPad" yet and confirming it will work with the...

Apple massrekryterar – bland annat för att vässa Siri

Apples röstassistent Siri har egentligen bara två fördelar jämfört med exempelvis Alexa och Assistant: integrationen med iOS och antalet språk den behärskar. Och gällande den sistnämnda håller Google på med en stor push att äta upp det senare försprånget under året.

Apple tänker förstås inte lämna spelplanen öppen åt andra, utan har gett sig ut på en rekryteringsspree - bland annat för att smarta till Siri.

En stor anledning till försprånget att övriga företag sitter på mer data - som hämtas in i många fler delar av användarnas liv. Blir spännande att se hur senaste tidens datadiskussioner kan påverka utvecklingen framåt inom det här området.

Apple goes on hiring spree to improve Siri's smarts

It won't shock you to hear that Siri is lagging behind rivals like Amazon's Alexa or Google Assistant -- the HomePod struggles to handle non-music tasks as well as competing smart speakers, for instance. And Apple appears to be aware of this shortfall.

Google släpper open source-VPN

Intressant initiativ från en Google-inkubator. Jigsaw har tagit från Outline - en open source-VPN-tjänst som kan köras kostnadsfritt på en egen server eller en molnlösning. Väldigt relevant i dessa tider och de är tänkt bland annat för journalister och andra som behöver dölja sin identitet och kunna runda uppsätta blockeringar.

Fördelen jämfört med andra VPN-tjänster ska vara att den inte har risk att läcka information till den som sitter på VPN-tjänsten. Ja, eller mindre risk åtminstone. Med tanke på gårdagens info om att FB utnyttjat en API-lucka som Google lämnat öppen, och allmänt Android-läckande, kan det vara hög tid för Google att tajta till sig.

Alphabet's 'Outline' Software Lets Anyone Run a Homebrew VPN

Alphabet tech incubator Jigsaw wants to make it easy to run your own, more private virtual private network.

Nvidia släpper monsterdator

Förra veckan skrev jag att forskare nu har lyckats ta fram en algoritm ska kunna simulera hela hjärnan. Bara ett problem: det finns ingen dator kraftfull att köra algoritmen (och det är väl då vi först vet om algoritmen fungerar. Ja, eller vi vet väl inte då heller eftersom vi inte exakt vet hur hjärnan funkar, men det hör inte hit.)

Lär garanterat inte räcka, men nu är grafikortstillverkaren Nvidia åtminstone flera steg närmare. Världens första dator som har två petaflops kapacitet. Två petaflops motsvarar datorkraften från i runda slängar 2000 MacBook Pro.

Yeah, this thing is insane.

https://mashable.com/2018/03/27/nvidia-unveils-ai-supercomputer/

Internet för nybörjare (på nittiotalet)

Underbart. Ur Internetguiden 7/96 (ja kids, så var det).

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 1

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 2

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 3


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *