Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 14 2018

Mer kring Spotifys börsnotering. Fler avslöjanden och åtgärder från Facebook efter Cambridge Analytica-läckan. Snapchat verkar återställa det kronologiska flödet, lägger till gruppvideochatt och arbetar kanske på samarbetssnaps. Youtube släpper ett nytt räckviddsannonsformat. Amazon börjar med städtjänster i egen regi, släpper klädmärke och arbetar kanske på P2P-betallösning. Apple Music har 40 miljoner användare. En formel för att avgöra om ditt företag riskerar att disruptas. Och mer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Min debut som poddgäst

Såååååå tydligen poddhände det här.

https://www.dagensmedia.se/poddar/under-femton/om-du-delar-med-dig-av-din-data-sa-bor-du-krava-nagot-tillbaka-6907263

Ur arkivet

Spotifys börsnotering och Facebooks fortsatta bekymmer gjorde att den här artikeln blev aktuell igen.

3 anledningar till att Spotify inte behöver oroa sig för Facebook

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook scannar, blockar och plockar bort meddelanden i Messenger

Okej, det här sätter Faceooks datahantering i ett nytt ljus. Information om att Facebook på bästa Kina-manér scannar igenom meddelanden som skickas via Messenger. Meddelanden som innehåller bilder, länkar eller annat innehåll som bryter mot Facebooks regler flaggas och kollas sedan igenom av moderatorer. Meddelanden som bryter mot reglerna blockas eller tas bort.

Facebook själva säger att de inte använder innehållet i chattar för att styra reklam och visst finns det ett godvilligt syfte (stoppa brottsliga meddelanden) och, tja, det är deras nätverk. De får göra som de vill. Det som däremot är lite mer tveksamt är grunden för flaggandet: samma regler som för nätverket i stort. Och som vi alla vet är det, ska vi säga, godtyckligt. Ett sådant område är förstås nakenhet. Scannas nakenbilder som skickas? Och flaggas de och tittas sedan på av en moderator? (Vi kan väl hoppas att de har smartare AI än så, säg barnporr, men ändå.)

Det som också är intressant är konstaterandet att FB, Instagram och Messenger lyder under samma regelverk. Alltså inte WhatsApp. Och vad gäller WhatsApp så gäller numer kryptering, som gör att inte ens Facebook kan (?) läsa chattar. För Messenger finns funktionen, men kräver att användaren slår på funktionen.

Visst är WhatsApp ännu vanligare i områden där detta bokstavligen kan vara livsavgörande. Men lite märklig särhantering. Andra chattappar som Signal och Telegram spelar just integritetskortet som fördel. Vi kan väl tro att FB kan komma att slå på kryptering även för Messenger. Ja, även om det förstås också kommer möta på motstånd på sina håll.

Google erkände nyligen att de gjorde ungefär samma sak med Gmail, men då uttalat för reklamsyfte, något som de säger att de slutade med i slutet av förra året.

Ännu en sak som Facebook inte behöver just nu - och just den här är också rätt mycket Facebooks eget fel. Inte omöjligt att det står i villkoren någonstans, men att begrava den här typen av saker där tyder just på att det är något man vill begrava.

Som alla ingrepp av den här typen finns det två sidor. Å enda sidan bra om det kan stoppa grov brottslighet, men å andra sidan är det samma diskussioner som för internetleverantörer: Om Facebook själv går in och censurerar våra konversationer, oavsett hur gott syftet är, så har Facebook självmant tagit på sig en rätt tveksam roll som, när internetleverantörer gjort samma sak, har garrotterats för. 

Bloomberg

No Description

Så många som 87 miljoner Facebook-användare kan ha fått sin data läckt

Mer Facebook. I en lång post från Facebook själva går de i detalj igenom alla åtgärder de har vidtagit eller kommer att vidta efter Cambridge Analytica-härvan. Det är en imponerande lista med saker som de kommer att göra för att förtjäna eller återfå användarnas förtroende (okej, de är ju så illa tvungna för businessens skulle, men likväl).

De artiklar jag har sett om Facebooks inlägg fokuserar dock på en liten bit information alla sist, lite by the way sådär. Men det finns en anledning till det. Facebook konstaterar nu att 87 miljoner användare bedöms ha blivit drabbade av dataläckan. Rätt många fler än de initialt uppskattade 50 miljonerna alltså. 74 % fler, närmare bestämt.

Värt att reflektera över: 270 000 Facebook-användare installerade en app utan att ha koll på vad de gick med på i villkoren och medgav därmed att deras information kunde dammsugas ut ledde alltså till att 87 miljoner användares data hamnade på vift. Det är en rätt svindlande hävstång.

Men en bra grej till från Facebook. Från och med den 9 april kommer Facebook högst upp i nyhetsflödet lista vilka appar de har och vilken data de delar med sig av. Facebook kommer även meddela drabbade användare via notis i nyhetsflödet om att deras information kan ha använts utan tillåtelse (”kan” är förstås ett nyckelord här). Bra, men borde gjorts betydligt tidigare. En nyttig läxa för Facebook som gör att de inte fejlar lika hårt i krishanteringen nästa gång det blåser.

 

Bloomberg

No Description

Facebook planerar att rulla ut GDPR över hela världen

Intressant utveckling - och förstås lite extra påeldat av Cambridge Analytica. Senaste veckorna har Facebook rullat ut en hög åtgärder och verktyg för att ge användarna bättre möjlighet att kontrollera sin personliga information. Kom imponerande snabbt på plats dessutom.

Det beror förstås på att de här verktygen påbörjades långt tidigare, för att FB, som alla andra, ska uppfylla EU:s GDPR-regelverk i maj.

Nu kommer FB med ett intressant utspel: GDPR-inställningarna och -förutsättningarna ska (så långt det går) rullas ut till alla FB-användare. Över hela världen.

Spännande om EU blir modellen för hantering av personlig data online globalt och FB står för exporten.

Zuckerberg says Facebook will offer GDPR privacy controls everywhere | TechCrunch

Mark Zuckerberg refuted a Reuters story yesterday that said Facebook would not bring Europe's General Data Protection Regulation privacy safeguards around

Instagram kapar antalet API-anrop

Verkar som att Facebooks datatajtande har drabbat Instagram. Eller snarare appar byggda mot plattformen. Över helgen verkar det som att API:erna kapats från 5000 anrop i timmen per användare till 200.

På sätt och vis inte förvånande. I ett försök att börja få bättre ordning på torpet har de yxat bort eller skärpt kraven för tjänster de själva inte kontrollerar.

Det märks däremot att Facebook fortfarande har mycket kvar att lära inom krishantering: de är rätt mycket i full on panic-läge just nu. API-kapandet utan förvarning är en panikgrej.

MEN det här är trots allt inget som kommer drabba de vanliga användarna. Och just nu är all Facebook-uppmärksamhet på dem.

Instagram suddenly chokes off developers as Facebook chases privacy | TechCrunch

Without warning, Instagram has broken many of the unofficial apps built on its platform. This weekend it surprised developers with a massive reduction in

Facebook skärper reglerna kring custom audiences

Facebook fortsätter tajta till åtkomsten till användarnas information. Senast ut är att man blir lite hårdare kring custom audiences. Eller åtminstone ställer högre krav på annonsörer.

Facebook verkar nu hålla på att ta fram ett ”tillståndsverktyg” där företag som laddar upp egen tredjepartsdata måste ”skriva under” ett avtal som försäkrar att informationen har samlats in på ett korrekt sätt - det vill säga med användarnas samtycke. Dessutom verkar det också som att företaget kommer att stoppa delning av custom audience-data mellan företagskonton.

Facebook plans crackdown on ad targeting by email without consent | TechCrunch

Facebook is scrambling to add safeguards against abuse of user data as it reels from backlash over the Cambridge Analytica scandal. Now TechCrunch has

Messenger får stöd för 360 och HD-video

Nyheter i Messenger: 360-bilder och HD-video (dock 720p och inte 1080p). Båda ska fungera för oss här i Sverige.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/with-360-degree-photos-and-hd-quality-video-messenger-gets-even-more-visual/

Ännu ett intiativ mot fejknyheter från Facebook

Nu rullar Facebook ut ett initiativ för att bekämpa fejknyheter till alla amerikanska användare: mer information kring publicister som dyker upp i nyhetsflödet. När man nu slår på funktionen fullt ut så är det ytterligare två delar som läggs till:

  • More from this publisher: Se fler artiklar från samma publicist.
  • Shared by friends: visar vilka vänner som har delat en artikel

Trycker man på ett journalistnamn kommer man bland annat se länk till journalistens Wikipedia-sida. Alltså samma initiativ som Youtube testar. Som någon konstaterade: exempel på att vinsten privatiseras, men ansvaret socialiseras. Man hoppas att både Google och FB donerar frikostigt till Wikipedia.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/news-feed-fyi-more-context/

Facebook lägger till verktyg för att massradera Facebook-appar

Facebook lägger till ännu ett verkyg för att vårda sin personliga data på plattformen: möjlighet att bulkradera tredjepartsappar ur kontot, istället för att plocka bort dem en och en.

(När jag läste den här artikeln påmindes jag åter om det jag tänkt göra sen hela Cambridge Analytica-bomben briserade: kolla vilka appar jag borde radera. Antal appar jag hade kopplade till mitt konto: en. Nästan lite bevsiken.)

Facebook launches bulk app removal tool amidst privacy scandal | TechCrunch

Following the Cambridge Analytica scandal, users have flocked to their Facebook privacy settings to sever their connection to third-party apps that they

Facebook testar ytterligare några grejer för att få oss att använda Facebook Stories

Hand upp alla ni två som använder Facebook Stories regelbundet. Men skam den som ger sig. Facebook testar tre nya grejer för att än en gång få oss att börja använda Facebook Stories.

  • I statusuppdateringsfältet visas ett kamerafönster och de senaste bilderna direkt (dock utan helskärmstakeover)
  • Använder du Facebook Camera-funktionen kommer Stores vara förvalt som delningsalternativ
  • Stores tar ÄNNU mer plats ovanför nyhetsflödet (ännu större utgråade fyrkanter?). Utöver profilbild visas också del av innehållet i storyn

Att se om de här testarna permanentas och i så fall i vilken form.

3 tests show Facebook is determined to make Stories the default | TechCrunch

Facebook isn't backing down from Stories despite criticism that it copied Snapchat and that Instagram Stories is enough. Instead, it's committed to

Om människor lämnade fester som de lämnar Facebook

If People Left Parties Like They Leave Facebook | It's fine to just leave. | By CollegeHumorFacebook

It's fine to just leave.

Snapchat

Snapchat lägger till gruppvideosamtal och taggning

Nya funktioner i Snapchat (som testats eller som det ryktats om tidigare):

  • Gruppvideosamtal: Upp till 16 personer kan delta i en gruppvideochatt (förstås med sedvanlig filterbonanza). Man kan välja att bara vara med med röstsamtal och med röstdeltagare kan antalet deltagare sträckas till 32).
  • Mentions: Avdelningen innovation. Snapchat får till sist möjlighet att @-tagga andra snappare.

Snapchat introduces Mentions and Group Video Calls

Snapchat today announced it was bringing two new features to the app which boost its credibility as a social experience: Group Video Calls and Mentions. Group Video Calls function about the way you'd expect. When you're part of a group, you

Snapchat kan vara på gång att återställa kronologiskt storiesflöde

Intressant drag från Snapchat: de har återställt det kronologiska storiesflödet för vissa användare. Test eller utrullning?

Snapchats omdesign i slutet av förra året möttes av ett rätt unisont tummen ner. Ja, av rätt många användare åtminstone. Befintliga användare. Däremot verkar den ha lockat nya användare (även om allt rabalder och Snapchat-bashandet säkert bidrog mer). En av förändringarna är att Snapchat, som i princip alla andra stora sociala plattformar, gick över till algoritmbaserat snarare än kronologiskt flöde.

Möttes av ungefär lika mycket gillande som när samma sak gjorts i övriga tjänster. Däremot har det visat sig att ett algoritmbaserat nyhetsflöde får oss att tillbringa mer tid på en plattform, vilket också är anledning till att det fortfarande är normen. I korta drag: algoritmer gynnar sällananvändare medan plattformsknarkarna hellre vill ha det kronologiska.

Ovanstående, som artikeln också konstaterar, gör förstås att det är en fin balansgång. Att vänners och ”andras” stories nu är uppdelade kan göra att det blir enklare för sällananvändare att hålla koll på det oftast viktigaste (vännernas stories). Det kan också säga något om hur mycket Snapchat-användarna hänger på plattformen.

Snapchat gör alltså det som både Twitter och Facebook gjort - fast betydligt snabbare. Ser till de befintliga användarna och släpper tillväxthysterin (lite grann).

Snapchat brings back chronological Stories feed for some | TechCrunch

Snapchat has undone its controversial redesign's most significant change in an update to some users today. A tab that shows Stories in reverse

Snapchat kan vara på gång med samarbetssnaps

Mer från Snapchat. Människor som grävt i koden har hittat spår av en kanske/kanske inte ny funktion: Snappables. Samarbetssnaps. Med andra ord möjligheter för snappare att skapa snaps tillsammans.

https://www.killerfeatures.com/snapchat-is-looking-to-release-a-collaborative-feature-called-snappables

Snap Maps blev rapporteringskälla under Youtube-skjutningen

Sent igår svensk tid utbröt skottlossning på Youtubes huvudkontor. Fyra offer rapporteras skadade och skytten ska vara död, sannolikt självmord. Lär komma fler detaljer under natten, men i det stora hela verkar det ha slutat relativt sett bra då ingen av de skadade har livshotande skador.

Om vi för en stund lämnar det tragiska (som andra kommer skriva om betydligt bättre än jag) så blev det här ännu ett tillfälle när nyhetsrapporteringen lyfter fram Snap Maps som kanal för att få samlad information om läget. Snapchat ännu ligger långt efter Twitter som föredragen snabbkanal och saknar FB:s krisplattform, men börjar allt mer bli en realtidskrisrapporteringsplattform.

Several wounded, one dead in shooting at YouTube headquarters | TechCrunch

At 12:46PM, an active shooter was reported in an outdoor patio area at YouTube's headquarters in San Bruno, California. Police arrived at the scene in a

Snapchat underutnyttjar sin styrka som crowdsourcenyhetskanal?

Bra spaning. Snapchat jobbar hårt för att få in nyhetsföretag på plattformen. Få de etablerade nyhetsföretagen att förpacka sina nyheter för Snapchat-publiken. Har så här långt gått lite sådär, vilket översatts till att nyheter i Snapchat inte funkar. Inte att nyhetsföretagen har misslyckats med att skapat innehåll som både är målgruppsanpassat och plattformsanpassat.

Men Snapchat, mer specifikt Snap Maps, håller på att bli en stor nyhetsspelare helt på egen hand. Nyheter i stories-format. Rått och ofiltrerat för en oslagbar känsla av att vara där. Men också som krisinformationskanal.

En styrka som Snapchat med andra ord borde satsa rejält mycket mer på.

https://mashable.com/2018/04/03/snapchat-youtube-shooting/#h46wRnisrZqc

Snap kan vara på väg till Saudiarabien

I slutet av februari gjorde Snap sitt officiella inträde på den afrikanska kontinenten via ett säljsamarbete. Nu är det dags för mellanöstern, närmare bestämt Saudiarabien. Åtminstone enligt källor till CNBC. Och uppgifterna handlar om att sätta upp ett Snap-kontor där.

Geografi är ännu ett område där Snap ligger efter de flesta av sina konkurrenter. Man har hållit sig mestadels i de utvecklade västländerna. Företrädelsevis engelsktalande. Men man börjar nu alltså ha större ambitioner än så. Någonstans logiskt dels eftersom stor tillväxt kommande åren kommer ske i tillväxtländer med också dels eftersom det är länder med ung befolkning. Att se hur det går.

No Title

No Description

LinkedIn

LinkedIn testar obligatoriska hashtaggar </puckat>

Okej. Det här är osedvanligt puckat test från LinkedIn. För att få lägga upp ett inlägg MÅSTE man ange en hashtag. Mmmmkay.

Visst. Hashtaggar är lite LinkedIns svar på Facebook Stories. Något som företagen verkligenverkligenverkligen vill att vi ska använda men vi användare är... sådär pigga på det (fun fact: Facebook håller på med några nya Facebook Stories-tester där stories upptar ännu mer plats i flödet - precis det vi vill....)

Okej att hashtaggar skulle kunna vara relevanta om det implementeras korrekt. Men tvingande? Bara dumt. (Inlägget ledde till en rätt lång diskussion.)

LinkedIn is forcing some users to use #hashtags to post updates

LinkedIn has admitted it is currently running a small test to understand how people use hashtags... so it is forcing its users to use them if they want to post.

 

Sök/SEO

Google Maps börjar visa var aktiva skjutningar pågår

Ett bra och riktigt dålig tillägg i Google Maps: bekräftade skjutningar i närområdet märks ut. Bra för att det förstås är extremt värdefull information om det händer i ens närhet. Dåligt för att en sån här funktion överhuvudtaget ska behövas.

Oklart exakt vilken data som kommer att trigga den här typen av uppmärkning, men vi kan oavsett konstatera att Google gör en Facebook och blir en viktigare informationskälla vid akuta händelser.

Förstås också ett relevant inlägg kring diskussionerna kring techjättarnas roller i våra liv. Vore det bättre om de här tjänsterna INTE fanns när det krisar, som vid terrordådet på Drottninggatan?

Google Maps Now Highlights Locations of Active Shootings

Google Maps has been updated with a feature that will indicate when there's a confirmed active shooting near your location.

Google lägger till mer interaktiva biofunktioner i sökresultatet

Google lägger in ännu bättre biofunktioner i mobilsökresultatet. Sök på en film och du får upp var den spelas, men också länkar till recensioner hos IMDB, Metacritic och Rotten Tomatoes. Du kan även filtrera direkt bland resultaten via dropdownmenyer på t ex genre. Sedan kan du direkt gå vidare och köpa biljetter.

Det går även att göra det omvända: söka efter biografer på karta och se vad som spelats på respektive bio.

Här hemma är det än så länge den betydligt mindre funktionsrika resultatsidan som gäller. Nya biosökfunktionen kommer till USA och Indien (av alla länder) i mobilwebben och i Android-appen. iOS på gång. Lär sannolikt hitta hit vad det lider.

Google puts movie info, reviews and showtimes all in one spot

Google announced a new feature today that will help you out when you're deciding what movie to go see. Now, when you look for movies or showtimes in Google Search on your phone, you'll be able to easily compare different films and see where and when they're playing.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till städtjänster i egen regi

Intressant nytt test från Amazon: Amazon Home Assistants. Sedan tidigare har Amazon haft en marknadsplats för hantverkare och andra, med andra ord kunna söka och hitta dem hos Amazon istället för att Googla. Nu utökar man det med städhjälp.

Det mest intressanta med testet är att Amazon inte kommer knyta ihop köpare och säljare utan man kommer anställa städpersonalen själva: för att kunna säkerställa kvaliteten. Men förstås också för att kunna sälja hela paketet. Bedöms alltså trumfa arbetsgivaransvar. Varumärkets död, även här.

Kan förstås knytas ihop med, och driva folk att köpa, Amazons smarta lås-lösningar.

Bloomberg

No Description

Amazon släpper ännu ett eget klädmärke

Amazon släpper ännu ett klädmärke i egen regi: Truth & Fable. Det tredje i ordningen. Ska sälja ”occasionwear”. Alltså kläder för olika slags tillställningar.

Vad är stilen för kollektionen? A feminity focus with a contemporary edge (åtminstone enligt artikeln, och who am I to disagree). Prismässigt runt 400-1600 kr, så ingen lågprissatsning.

Amazon har haft svårt att locka till sig är lyxprodukter. Helt enkelt för att det segmentet inte är jättesugna på att sänka sig till Amazon-nivå och därför att varumärket är så viktigt här. Nu börjar Amazon röra sig åt premiumhållet allt mer med sina egna märken. Blir intressant att se vart det leder.

Amazon unveils Truth & Fable occasionwear brand

News business : ​Amazon has unveiled a new women's occasionwear fashion brand called Truth & Fable. It has just launched its first collection, for SS18, which includes separates, dresses and suiting. (#964998)

Walmart fördjupar samarbetet med JD.com

Både i USA (och i övrigt i väst) och i Kina finns det en gigant på e-handelsarenan. En gigant som övriga gör sitt bästa för att parera - inte sällan med lätt oväntade samarbeten som följd. I USA är det förstås Amazon mot Walmart, och i Kina är det Alibaba mot e-handelstvåan JD.

I Kina har Walmart och JD gjort gemensam sak. Walmart säljer sedan tidigare sina produkter via JD:s e-handelsportal och nu knyts Walmarts offlinelogistikkedja och JD:s onlineplattform ihop kring livsmedel. Boende i Shenzhen kommer kunna få 30-minutersleverans av livsmedel och kan betala via ”a new shopping application through WeChat”, vilket sannolikt betyder en miniapp i Kinas måsteapp.

Walmart brings its partnership with JD.com into the food business | TechCrunch

Walmart is bringing its partnership with JD.com into its grocery business. The Chinese physical store will stock products that customers can also buy

 

Strömmade medier

Apple Music har nu 40 miljoner användare

Apple Music fortsätter växa. Numer har tjänsten 40 miljoner användare. Det är två miljoner fler än förra tillväxtsiffran som Apple gick ut med bara för två veckor sedan. Nu lär det knappast ha tillkommit två miljoner användare just de senaste två veckorna, men det visar som sagt att tillväxttakten fortfarande är god för tjänsten.

Apple Music hits landmark 40 million paid subscribers | AppleInsider

Apple Music has swelled to 40 million subscribers, according to a Tweet noting the occasion by the company's content director in France, Steven Huon.

Apple Music slår Spotify i engagemang?

Igår klev som bekant Spotify in på börsen. Världens rätt ohotat största musikströmningstjänst med nästan dubbelt så många betalande användare som tvåan

Däremot verkar Apple trots sin betydligt mindre användarskara kunna matcha antalet strömningar. I vissa fall överträffa dem. The Weeknds senaste singel spelades 3,5 miljoner gånger på Spotify (debutrekord 2018). Samma låt spelades 6 miljoner gånger på Apple Music. The Weeknd själv hänvisade dessutom sina fans till Spotify.

Det är tredje gången som Apple slår Spotify i spelningar för en stor release senaste 13 månaderna. Och som artikeln konstaterar: inom världens största musikgenre. Fortsättning följer.

Apple Music had a better Weeknd than Spotify

The Weeknd's latest project, My Dear Melancholy, pulled in over 26 million streams in its first 24 hours on Apple Music. The lead song "Call Out My Name" pulled in 6 million of those streams, the company tells The Verge.

Amazon Music har "tiotals miljoner" användare

Idag är det dags för Spotify att ta klivet in på börsen. Som av en händelse har Amazon ungefär samtidigt släppt lite info kring hur det går för Amazon Music. Som vanligt inga siffror, men Music Unlimited, extratjänst vid sidan av Prime, ska nu ha ”tiotals miljoner” prenumeranter. Antalet har fördubblats de senaste sex månaderna, drivet av smarta (Alexa)högtalare.

”Tiotals” borde betyda fler än 10 miljoner och färre än 38 miljoner (senaste siffran för Apple Music). Hade det varit fler än Apple Music så hade nog Amazon skrutit om det. Som jämförelse ligger Spotifys motsvarande siffra runt 70 miljoner.

 

Amazon Music Subscriptions Doubled In Last 6 Months - Hypebot

Amazon Music has "tens of millions" of paying users and Amazon Music Unlimited subscriptions having more than doubled in the last six months, according to Steve Boom, VP Of Music. Amazon. Continue reading

Twitter får strömma ytterligare en säsong Major League Baseball

Major League Baseball spelar båda sidorna genom att låta både Facebook och Twitter få sända matcher. Fast på lite olika villkor. Facebook har fått de exklusiva (USA)rättigheterna till 25 matcher medan Twitter kommer få sända en match i veckan, utan exklusivitet. Även här är det USA som gäller.

FB och Twitter slåss just nu rätt ordentligt om sportsändningsrättigheter och har även snott rättigheter från varandra. En styrka för Twitter är att deras sändningar, likt tweets i övrigt, kan ses utan att vara inloggad eller ens ha ett konto på plattformen. För Facebook är det förstås konto som gäller.

För, ni vet, det är ju en stor tröskel. Att folk måste ha ett FB-konto.

Twitter will stream another season of Major League Baseball

Just because Facebook has forged a deal with Major League Baseball to livestream 25 of its day games exclusively doesn't mean other social networks can't get a piece of the action. MLB games are also coming to Twitter, now that the two have renewed their partnership.

Youtube lägger till nytt räckviddsannonsformat

Youtube släpper nytt överhoppningsbart kortannonsformat: Trueview For Reach. Tänkt att kombinera det bästa av två världar (as it were): det korta bumper-formatet möter möjligheten för användaren att hoppa över. Överlag ett format som ska vara optimerat för att maximera räckvidden.

Sight, sound and scale: Introducing TrueView for reach

With a historic amount of content at viewers' fingertips, it may seem easier than ever to hit your reach target.

 

IoT - Internet of things

Forskare har tagit fram ett verktyg som kan läsa det tänker

Okej. Nej jag fattar ändå inte riktigt.

För ett par veckor sedan kom uppgifter om att forskare har lärt en AI att bokstavligen talat läsa tankar (eller åtminstone lärt sig klura ut vad vi tänker på genom att titta på röntgenbilder av hjärnor). Nu kommer nästa steg: forskare vid MIT har tagit fram ett verktyg som kan läsa det vi säger - inne i våra huvuden.

Nu är det inte tankar verktyget läser, utan det ”hör” istället det vi säger tyst för oss själva. Subvocalization. Händer ofta när vi läser. Att vi tankemässigt läser upp det i läser, eller kanske det vi kommer att tänka på när vi läser något. Det i sin tur leder till minimala fysiska rörelser som alltså går att plocka upp med verktyget.

Vad det här innebär är alltså att vi kan interagera med våra verktyg helt utan att behöva interagera med en skärm eller annan touchyta - och utan att vi behöver använda rösten. Inte ens ögonen är inkopplade. Med andra ord: skulle kunna gå att röststyra våra prylar utan att använda rösten - vilket också skulle innebära att ”röststyrning” skulle kunna bli ännu vanligare ute bland folk. Och är förstås ett jättesteg mot dator-hjärna-gränssnittslösningar.

Rent utseendemässigt behöver verktyget… putsas på. Men ändå. Way. Cool.

MIT's wearable device can 'hear' the words you say in your head

If you've read any sort of science fiction, it's likely you've heard about subvocalization, the practice of silently saying words in your head. It's common when we read (though it does slow you down), but it's only recently begun to be used as a way to interact with our computers and mobile devices.

Instagram dumpar Apple Watch

Nästa tjänst att slopa stöd för Apple Watch: Instagram. Eftersom Apple nu kräver native-appstöd för Watch så bedömer FB att det inte är värt utvecklingsinsatsen. Därför att, tja, liten skärm och ingen kamera gör enheten sådär intressant för Insta.

Logisk utveckling i och med att Watch nu gör samma resa som iPhonen och iPaden: hittar sin plats i ekosystemet. Och likt dessa två är det inte vad Apple såg framför sig. Istället har användarna bestämt att det är något annat. Framförallt är det lifeloggandet som är grejen.

Har haft Watch i ca ett kvartal, men har hittat en grej till som jag knappt använt innan. Röststyrning. Här lär Watch bli intressant, som IoT-verktyg.

Instagram joins parade of major apps to abandon Apple Watch

Instagram joins Slack, eBay, Amazon, Google Maps, and Whole Foods in taking itself off the Apple Watch

Tencent arbetar med självkörande bilar

Japp. Klart Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat, också arbetar på att ta fram självkörande bilar. Nuförtiden går det fortare att räkna upp alla företag som på eller eller annat vis INTE arbetar med självkörande bilar.

Ebbas frukt och godis, Bengts skomakeri och frisören Klipp till.

Matthew Brennan on LinkedIn: #Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle... | 28 comments

Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle (AV) prototype on Beijing's 4th ring road on Monday. It's well known that #Apple... | 28 comments on LinkedIn

Alibabas smarta högtalare får ögon

I allt snack kring röstassistenterna från Amazon, Google och Apple är det lätt att glömma att det förstås finns fler. Inte minst när vi börjar prata andra delar av världen. Som Kina.

Aliaba släppte sin Tmall Genie X1, en smart högtalare, förra året. Nu har Genie getts möjlighet att se.

Via nya bildigenkänningsfunktionen kan Genie göra saker som att läsa upp innehåll i mediciner, läsa upp böcker om omslaget scannas och kan tolka en hel massa ansiktsuttryck. Riggas med andra ord både för handel och kommunikation.

Alibaba är visserligen långt efter Amazon och Google, men är nummer tre i världen vad gäller levererade smarthögtalare.

http://www.businessinsider.com/alibaba-adds-visual-recognition-to-its-smart-speaker-2018-3?r=US&IR=T&IR=T

Spotify kanske arbetar på en egen musikspelare för bilen

Efter börsnoteringen kommer förstås Spotifys nagelfaras ännu hårdare än tidigare. De är i full on tillväxtmode just nu och det kommer funka ett tag till, men börjar tillväxtsiffrorna svaja så kommer marknadens reaktion även här bli rätt brutal. Även Spotify kommer då behöva visa att de kan tjäna pengar - och att de kan göra det på sina befintliga kunder.

Musik är överhuvudtaget svårt att tjäna pengar på. Det är bland annat därför som Spotify redan håller på försöka skapa alternativa intäkter (originalvideoinnehåll, merchförsäljning, biljettförsäljning). Helt logiskt om de också skulle börja släppa hårdvara för att försöka hålla kvar kunderna. Som en musikspelare för bilen.

Spotify might be working on an in-car music player

Rumors have been circulating that Spotify is working on some sort of hardware, possibly an in-car controller or a standalone player. As The Verge reports, a number of Reddit users have claimed to have received offers for the device, with plan price points ranging from $12.99 to $14.99 per month, but when they clicked the offer that appeared in the Spotify app, they were directed to an error page.

 

AR/VR

Snyggt exempel på AR i butiksmiljö

En demo för en tjänst som använder AR i butiken. Som sätt att ge tillgång till mer information om produkterna och för att leda kunderna direkt till sina produkter.

I sig inget vi inte har sett tidigare, men här görs det väldigt snyggt. Och det är något att ha med sig i bakhuvudet när man börjar fundera AR som del i den fysiska verksamheten.

Nästa steg blir förstås när vi inte längre behöver låsa en hand till att hålla i mobilen (och hålla upp den på trafikfarligt vis) utan kan få informationen på andra sätt. Hands-free. På riktigt.

https://mashable.com/2018/04/05/artificial-reality-retail-shopping-tool/

 

Mobilt

Nästa Pixel-telefon kan bli en mediumprisvariant

Okej. Om det här stämmer är det VÄLDIGT intressant. Uppgifter om att Google planerar att ta fram en Pixel-mobil i priskänsligare mid-segmentet snarare än det premiumsegment som Pixel 1 och 2 siktat in sig på (som direkt iPhone-konkurrent).

Delvis förstår jag Google. Pixeln (som visserligen bara finns i åtta länder) har inte tagit vägen någonstans försäljningsmässigt och den här skulle sikta in sig på Indien. Även Apple säljer billigare telefoner där, men då handlar det om begagnade nyskicks-iPhones. Varumärketsmässigt lite tvivelaktigt, med tanke på att Googles strategi nu verkar vara ett premiumekosystem. Har Google redan kastat in premiummobilhandduken?

Report: Google considering launching a mid-range Pixel phone this summer

Reportedly, the phone would be headed to India and other "price-sensitive markets."

 

Digitalisering

Amazon lägger till stöd för flerstegskommandon via Alexa

Förstås helt självklart. Varför göra saker med rösten när det tar tre gånger så lång tid att säga kommando efter kommando som som att trycka på en skärm? IFTTT the MF.

Med andra ord, göra det som kedjeaktivitetsplattformen IFTTT rockar. Skapa dina egna händelsekedjor och sätt en triggerfras. En enda fras när du yrvaket raglar upp ur sängen kan dra igång kaffekokaren, bilvärmaren, läsa upp dagens att göra-lista och dra upp persiennerna.

Amazons IFTTT heter Routine. Vilket förstås är precis vad det handlar om - och som också gjort att Amazon dominerar röstköpandet. Gör det lätt att göra samma sak som alltid. Kommer bli en sjukt viktig röstnyckel.

Amazon Echo Just Added Music, Radio, and Podcasts to Alexa's Routines

Alexa Routines are a useful way to trigger a bunch of different actions with a single voice command on your Amazon Echo . Now, they're getting even

Den slutgiltiga formeln för att avgöra om ditt företag riskerar att disruptas

Såg den här. La till det som fallit bort och korrade lite.

Skärmdump med korr som säger att alla kan disruptas

Hur stort är behovet att prata med vår spis – idag och i morgon?

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg den här. Electrolux nye ordförande Staffan Bohman avfärdar de uppkopplade hemmen med ”Jag har inget behov av att prata med min spis”.

När man läser hela citatet i artikeln sedan så ser man att han har självinsikt att konstatera att han egentligen inte har någon åsikt och att det finns andra som kan det bättre. Handlade alltså mest om lite klickfiskande rubrikredigering.

Men citatet i sig är fortfarande rätt, även i sin kontext. Och han fortsätter även med: ”jag pratar nätt och jämnt med min bil”. En förmodligen ganska allmängiltig inställning. Få av oss pratar med jättemånga prylar. Idag. Men som alltid är det människorna högst upp som bestämmer företags huvudsakliga inriktning. Det betyder förstås en massa avvägningar och andra kunskaper än bara digitaliseringens svängningar.

Men det känns fortfarande ofta som att människor som ska leda digitaliseringsomställningar tittar på dagens kundbeteenden. Det är viktigt att ha en webbplats eller en app. Men sen stannar det där. Okej att man inte har insikter om vad som kommer krävas om två år, men att man då omger sig med människor som kan ha den här kollen och inputen. Och sedan litar på dem.

Kan det fortfarande bli fel? Ja. Två år är oceaner av tid när vi pratar om det här. Så då blir det ännu viktigare att göra de ständiga småförbättringar det alltid pratas om och undvika att vräka miljontalskronor på en lösning som funkar idag men som kanske kommer ha en helt annan roll (eller ingen alls) om bara ett par år. (Och ja, här säger vi hej till både webbplatser och appar.)

Electrolux nya chef: "Inget behov att prata med spis" | SvD

De svenska rötterna är viktiga för Electrolux, även om man inte ska något för givet. Det säger bolagets nya ordförande Staffan Bohman - som samtidigt medger att han inte är någon stor användare av det för Electrolux avgörande internet of things, sakernas internet. - Jag har inte något behov av att prata med min spis, säger han.

 

Ekonomi och finans

Spotify har klivit in på börsen

Så. Nu har Spotify till sist tagit klivet in på börsen. Intresset var, som väntat, väldigt stort. Ingångskursen sattes till 132 dollar och de första avsluten skedde runt 162-166 dollar. Eller plus ca 22-25 %. Ger Spotify ett börsvärde runt 29-30 miljarder dollar, eller 248-250 miljarder kronor (fun fact: H&Ms börsvärde var vid stängning idag 207 miljarder kronor).

Med andra ord: en lyckad börsnotering. Men det var rätt väntat. Det är nu den riktiga utmaningen börjar. När allt företaget gör kommer att dissekeras och värderas in i minsta detalj. Och när tillväxt och vinst kommer förekomma i ungefär varannan mening.

2600 Spotify-aktieägare hos Avanza första veckan

Det var ju flera dagar sedan jag la upp ett diagram. Så kan vi inte ha det. Här kommer det ni väntat på. Antalet aktieägare hos Avanza för ett antal aktier!

*Chirp chirp*

Ett antal utländska aktier, de högst värderade (minus Tencent) samt några av de omskrivna företagen just nu. Rent börsmässigt är Spotify en utländsk aktie så jag jämförde med andra amerikanska aktier snarare än svenska.

Ungefär 2600 Avanza-kunder har slagit till på Spotify-aktien, vilket måste sägas vara riktigt många med tanke på att priset per aktie var runt 1200 kronor. Men det är förstås rätt långt efter flera andra. En annan sak man kan konstatera är att, tja, Avanza-kunderna tror på Tesla.

Diagram över antal aktieägare hos Avanza för ett antal utländska företag

Breakit får Spotify-noteringen om bakfoten

Breakit konstaterar att Spotifys nyblivna aktieägare fick en kalldusch igår när aktien slutade 10 % under inledningshandelsnivån (fortsätter dessutom idag med -6 % i förhandeln). Är förstås sådär kul för alla som köpte på toppnivån. Ja, om man tänkt dumpa aktierna direkt.

Det Erik Wisterberg dock missar är att han jämför med en vanligt börsnotering, en IPO. Initial Public Offering - när ett företag släpper ett antal nya aktier och därmed spär ut det befintliga aktiekapitalet.

I och med att Spotify valde direktlistning så släpptes inga nya aktier. Det var befintliga aktieägare som sålde befintliga aktier. Tidigare ägarna var storägare och dumpar nu ut stora mängder aktier för att kunna få tillbaka pengar. Med andra ord var intresset stort och sedan dumpades stora mängder aktier vilket gjorde att efterfrågan och tillgång började mötas och priset justerades ner.

Sist men inte minst är en vanlig IPO ofta kopplad till en lock up-period för befintliga aktieägare som förbinder sig att inte sälja några aktier förrän efter säg ett år. Med andra ord: det som hände Spotify igår händer de flesta börsnoteringar - fast med, t ex, ett års fördröjning.

Även om den fortfarande trendar ner kursmässigt så måste Spotifys notering ändå sägas vara en succé. Hade den landat under riktningskursen så hade det varit en annan historia. Nu kan det fortfarande bli så (Trump, tariffer och allmän tech-surhet gör att den här typen av bolag rasar i parti och minut just nu) - och utmaningen, som även Wisterberg konstaterar, är förstås framtiden.

Spotifys "succénotering" har en baksida som alla blundar för

"En kalldusch för de som köpte aktier i går".

Amazon kan vara på gång med egen P2P-betallösning

Ett inte oväntat steg: uppgifter om att Amazons funderar på att lägga till P2P-betalningsstöd i Alexa. Alltså Swish et al via Alexa. En marknad som börjar bli allt trängre där några tunga spelare bara dykt upp senaste månaderna.

Det som kommer bli intressant att se är hur Swish/de svenska bankernas produkt kommer stå sig när det går att skicka pengar mellan människor direkt via våra kommunikationsplattformar eller via våra uppkopplade prylar. Om vi fortfarande kommer vilja ha en separat app/separat tjänst för att göra det.

Amazon Mulls Alexa-Driven P2P Payments Platform

Amazon is seeking to enter the financial services market and is mulling a P2P payments platform powered by Alexa.

Alibaba köper matleveransföretaget Ele.me

För några veckor sedan skrev jag att Alibaba var på gång att köpa Ele.me och nu har företaget bekräftat affären. Alibaba köper de 60 % av Ele.me som de inte redan äger och tar kontroll över hela företaget som bedöms vara värderat kring 9,5 miljarder dollar.

Ele.me är en Foodora i Kina. Matleveransföretag, alltså. Appen ska ha 260 miljoner användare och man har avtal med stora kedjor som KFC och Starbucks.

Och anledningen? Förstås att även ta kontroll över det här segmentet. Ele.me är en av tre tjänster som kämpar om kontrollen över Kinas matleveransmarknad. Vilka äger de andra två, Meituan och Dianping, undrar du? Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat.

Alibaba buys $9.5b food-delivery startup

It's time for Chinese takeaway.

Sonos kan vara på väg mot börsen

Ännu ett företag (sannolikt) på väg mot börsen: högtalartillverkaren Sonos. Efter att varit lite lätt ökenvandring på tech-IPO-fronten så börjar nu börsnoteringarna dugga allt tätare. Och gemensamt för dem att även om det handlar om olika verksamheter så sitter de ihop allt tätare - med våra uppkopplade liv som gemensam nämnare.

För Sonos handlar det säkerligen om att skaffa sig större finansiella muskler när snart alla gör (smarta) högtalare.

Sonos har redan släppt produkter som har stöd för både Google Assistant och Alexa. Vi kan anta att betydligt många fler (och ännu smartare) produkter lär komma.

Sonos posted multiple legal job openings that look like it's gearing up for an IPO

A corporate controller listing for the company details Sonos' current process implementing SOX 404, which better protects investor of public companies.

 

Övrigt

Apple kanske planerar att tillverka sina egna chip

Ett av Apples största problem är att få fram tillräckligt många av grejerna de vill sälja (blir ju även ett problem för andra tillverkare, när Apple dammsuger marknaden. Inför iPhone X var OLED-skärmarna det största problemet enligt analysuppgifter.

Det har därför spekulerats att Apple ska ta över mer av komponentproduktionen själva också. Nu kommer mer rykten av det slaget. Bloomberg rapporterar att Apple kommer att dumpa Intel till förmån för egentillverkade chip redan 2020. Dels som sagt för att säkerställa tillverkningskedjan, men även för att bli mindre beroende av andra för att planera när nya produkter ska släppas.

Bloomberg

No Description

Apple kanske på gång med egna micro-LED-skärmar

Tidigare idag la jag ut uppgifter om att Apple kanske överväger att börja tillverka sina egna chip för att säkra tekniken och tillgången. Nu kommer ännu ett område där Apple kanske satsar på att börja bygga egna grejer: småskärmar (främst).

Vad vi pratar om här är i så fall skärmar som är ljusstarkare, tunnare och mer energisnåla än dagens skärmar. Skärmar är ett jätteproblem totalt för Apple produktionstakt, men ett leverantörsberoende av komponenter gör också att innovationstakten påverkas.

Det intressanta är att det pratas om AR-enheter. Förstås nära till hands att tänka glasögon.

Report: Apple developing microLED displays with TSMC for Apple Watch and augmented reality wearable - 9to5Mac

Backing up claims made by Bloomberg last week, Apple is once again reported to be working on microLED displays for...

Genius börjar med musikdokumentärer i stories-format

Stories-formatet fortsätter växa. Senast ut: musikdatabasen Genius släpper Song Stories tillsammans med Youtube. Texter, artistintervjuer och diverse ”bakom musiken”-grejer som blandas med musik från Youtube. Om man så vill: musikdokumentärer i Stories-format.

Nu är det förstås inte den enda musiktjänsten som satsar på dokumentärer. Såväl Spotify som Apple har gjort trevande försök. Men det här är alltså mer DIY-dokumentärer som på stories-vis knyter ihop befintligt innehåll på nätet till en sammanhållen kontext.

Genius gör delvis också en Foursquare och låter sitt innehåll fylla andras tjänster och andras plattformar (som Youtubes förmodade nya betalmusiktjänst).

Music app Genius launches its own take on Stories, aided by YouTube | TechCrunch

Genius, the big database of song lyrics and musical knowledge, is today launching its own version of "stories," the Snapchat and Instagram-like short form

Tinder börjar med video

Ny funktion hos Tinder: Loops. Video! Ja, eller en kort video. En väldigt kort video. En två sekunder kort video. Vine/Boomerang snarare än fullängdsversionen av Dansar med vargar, alltså.

Det är med andra ord inte en ersättare för någon av de andra plattformarna utan är ett sätt för Tinder-medlemmarna att ”visa mer av sin personlighet”. Hur mycket av personligheten man nu hinner visa på två sekunder. Kanske massor.

Är oavsett en naturlig utveckling. Video dominerar allt mer inom de flesta segment, men onlinedejting är fortfarande väldigt fokuserat på text och bild. Det här lär knappast vara det sista vi ser inom videodejting hos de stora.

Tinder begins testing its first video feature, Tinder Loops | TechCrunch

Tinder is getting into video. On Wednesday, the popular dating app will begin testing its first video-based feature, Tinder Loops, with iOS users in

Nasa satsar på att släppa ut robotbin på Mars

Helt underbart. Nasa har en lista med 25 projektförslag som kan få finansiering. Ett av förslagen: Marsbee. Robotbin tänkta att utforska mars. Ja, eller ”swarm of flapping wing flyers” som den korrekta termen är. Men Marsbin är förstås ett mycket bättre namn.

Bees on Mars. Med bilden i artikeln. Åttiotalet ringde och ville ha tillbaka sin science-fiction-skräckis.

Buzz Buzz, NASA Funds Project to Put Bee Robots on Mars

I can't beelieve it! Maybe one day there will be bee-like robots buzzing around the surface of Mars.

Produktutveckling av SJ:s app i LinkedIn-flödet

Tågåkardag 🚂. Kommer på två saker som skulle förbättra SJ-upplevelsen.

  1. Information kring var man ska stå på perrongen är fortfarande lite förvirrande för en trög människa som jag. Tänker AR-stöd i SJ-appen, gärna med positioneringsaktivering. Då skulle man kunna exakt visa var man ska stå på den faktiska perrongen. Smidigare och snabbare både för kunder och SJ.
  2. Åker man första klass får man vissa tidningar på köpet. Man kan alltså ta ett pappersexemplar och sätta sig och läsa. Försöker jag däremot göra samma sak i min dator eller i min mobil så möts jag av betalväggsbonanza på tidningarnas sajter. Tänker att digital tillgång borde ingå i priset på samma sätt som fysisk tillgång. Om man är inloggad i SJ:s nätverk? Mer miljövänligt och mer 2018.

(Inlägget ledde till en rätt lång diskussion där även SJ själva var med och bidrog.)


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *