Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Snapchat

Snapchat får inbyggd kameragenväg i Googles nya Pixel 6-mobil

Nytt samarbete mellan Snap och Google: en inbyggd genväg i nya Pixel 6. Quick Tap to Snap. Dubbeltappa på baksidan av Googles nya mobil för att direkt öppna Snapchats kamera och börja snappa. Det som alltså går att göra med lite fixande i iPhonens inställningar. Fast alltså inbyggt och säkerligen därmed en mer omedelbar och smidig upplevelse.

Så… kanske inte en galet avancerad funktion. men ändå värd att uppmärksamma av några anledningar.

Den första är förstås att Google till sist fullt ut har insett att build it and they will come inte gäller i mobilbranschen. Heller. Googles mobiler har allt som oftast hyllats som extremt vassa och prisvärda, men trots det så har det hänt ungefär ingenting med försäljningen. Normalanvändaren har helt enkelt inte känt ett behov av det Google har bjudit på. Andra mer kända mobilmärken har fortsatt vara förstahandsvalet.

Med den här funktionen, och ännu mer det helt nya prenumerationspaketet Pixel Pass som innehåller såväl avbetalningsköp på en ny Pixel som flera Google-betaltjänster, så accepterar Google alltså att hårdvaran i sig numer inte är ett införsäljningsargument för en mobil. Kringtjänsterna är det.

Snap-samarbetet är dessutom ett försök att få Pixeln att bli mer attraktiv för Snapchat-publiken, där Pass-tjänsterna också blir en viktig komponent. Och precis som att Google vill hamna i händerna hos fler så känner Snapchat förstås av konkurrensen från TikTok. Att hamna ett steg närmare användaren ses säkert som en tänkt konkurrensfördel.

Sen finns det säkert en och annan som kommer att svära över att Snapchat hoppar igång i tid och otid…

Snapchat says the Pixel 6 is ”the fastest phone to make a Snap”

During Google’s Pixel event, Google introduced The Quick Tap to Snap feature. Tapping twice on the back of the Pixel 6 opens a camera-only version of Snapchat, the first of its kind.

Snap lanserar nya AR-studion Arcadia

Nytt initiativ från Snap: Arcadia. En ny AR-studio. (AR-cadia, geddit? Hoho.)

Syftet med Arcadia är att ”hjälpa varumärken att utveckla sina AR-skills inom annonsering och upplevelser”. Kort sagt: hjälpa företag att bli bättre på att använda Snapchat mer multifunktionellt. Snap är ju ett kameraföretag, som vi alla vet.

Egentligen är det här inte särskilt konstigt. Inte heller att Snap lyfter fram att Arcadia kommer att få verka ”oberoende”. Men det som är väldigt intressant, trots det, med det sistnämnda är att Arcadias medarbetare inte bara ska ha i uppdrag att driva trafik och affärer till Snapchat. De ska även ha friheten att skapa innehåll för andra sociala plattformar. Konkurrerande tjänster, alltså.

Det handlar med andra om ännu mer framtidssäkring från Snaps sida.

Snap har senaste åren allt mer satsat på att trycka ut sina tjänster och funktioner på så många ställen som möjligt utanför det egna appekosystemet. Bitmoji lär vara det mest framgångsrika exemplet. En förhoppning är förstås att det ska fungera som marknadsföring och som inkastare till Snapchat, men tanken är lika mycket (eller kanske mer) att det är bättre att Snaps tjänster används överhuvudtaget än att de används i Snapchat.

I det här fallet så har Snap kanaliserat sin önskan att bli världens mesta AR-ninja i en byrå som ska arbeta med just det här. En verksamhet som kan fortsätta rulla även om Snapchat som app och tjänst skulle sluta vara intressant för användarna som istället har gått vidare till andra ställen.

Snap is launching a global studio to develop branded AR experiences | TechCrunch

Snap announced on Tuesday that it’s launching a global creative studio to help brands develop augmented reality (AR) advertising and experiences. The new

Youtube, TikTok och Snap kallas till kongressutfrågning om barnsäkerheten i tjänsterna

Techbolagen har numer klippkort in till amerikanska kongressen. Jag har vid det här laget tappat räkningen på hur många gånger de har kallats upp för att svara på frågor om sin verksamhet. Nu är det dags igen. Fast den här gången med lite andra huvudpersoner än vad vi är vana vid i de här sammanhangen. VD:arna för Youtube, Snapchat och TikTok får snällt masa sig upp.

Visst, Youtube är ju Google som redan varit inne någon sväng, men i stort är det lite nya ansikten vi kommer att se i det här sammanhanget. Men det beror också på att huvudfrågan den här gången är lite annorlunda: hur jobbar de här tre plattformarna med säkerheten för sina unga användare? Barnsäkerheten, alltså.

Och med tanke på de engagemangsgrader som de tre tjänsterna har så är det inte förvånande att politikerna i Washington nu har fått upp ögonen för att det finns socialt liv bortom Facebook och Twitter.

Twitter och framförallt Facebook har som bekant tagit smällarna för spridning av desinformation och hatpropaganda och överlag hur sociala medier kan bidra till att människor mår sämre. Inte minst unga människor. I det sammanhanget så har Snapchat och TikTok klarat sig väldigt helskinnade. Visst, de är inte alls lika stora, men förmodligen framförallt eftersom politikerna i fråga har haft… sådär bra koll på dem. Trots hela TikTok-Kina-Trump-debaclet förra året.

YouTube, TikTok And Snap Will Have To Testify Before Congress Over Kids Safety

Lawmakers are considering new regulations on Big Tech after a Facebook whistle-blower leaked documents that show the platform’s affects on its youngest users.

Twitter

Twitter köper gruppchattappen Sphere

Twitter fortsätter sin shopping spree. Och fortsätter att satsa på saker som gör att Twitter slutar vara Twitter som vi känner den. Nu har Twitter köpt gruppchattappen Sphere. Spheres fristående app kommer att stängas ned och den 20 man starka personalstyrkan flyttar in hos Twitter.

På sätt och vis kan det här kännas delvis lite som ett överflödigt uppköp. Twitter har gett allt fler möjligheter att begränsa twittrande till utvalda grupper och tjänsten har även en egen meddelandefunktion. Men det här visar att Twitter ännu mer vill skapa grupper kopplade till områden och intressen à la Facebook. Göra det ännu enklare att hitta och framförallt hänga med likasinnade.

Men det lär också vara tänkt för Twitter Blue, alltså Twitters rätt nya betaltjänst. Eller överlag de allt fler möjligheter som Twitter erbjuder att ta betalt för sitt innehåll – inte bara twittrandet – på plattformen. Spheres lösning kan göra att Twitter kan landa lite springande med att ta fram ännu en funktion som gör att betaltwittrare kan erbjuda sina följare tillgång till exklusivt innehåll.

Twitter acquires group chat app Sphere | TechCrunch

Twitter has acquired London-based Sphere, which operates an eponymous groups chat app, the latest in a series of recent moves from the social network as

Twitter öppnar Spaces för alla användare

Så har det blivit dags för Twitter att trycka på stora Spaces-knappen. Twitters Clubhouse-funktion blir nu tillgänglig för alla användare.

Twitter har sedan början av året steppat upp sin Spaces-satsning (”Områden” på svenska) allt mer. Men även om alla har kunnat kliva in i ett rum och lyssna på ett samtal så har det funnits andra krav för att få starta en egen Spaces-sändning. Som att du måste ha minst 600 följare. Men nu försvinner alltså den här gränsen: alla kan dra igång egna Spaces och börja sända via Twitter-appen.

Som vanligt är ”rullar ut” en nyckelfras. Jag har inte fått funktionen än, så den finns nog inte för alla riktigt än.

Twitter har inte sagt jättemycket om hur det har gått för Spaces, vilket överlag brukar betyda ”inte jättedrag”. Det i sig skulle förstås kunna vara en anledning till att alla nu får sända: Twitter behöver få upp användartalen. Men i stort handlar det säkerligen om att Twitter nu nått dit de hade tänkt redan från början. De är nu så säkra på att lösningen funkar och skalar bra.

Blir intressant när Twitter börjar släppa lite ordentliga Spaces-siffror.

Twitter rolls out the ability for anyone to host a Space | TechCrunch

After steadily expanding access over the course of the year, Twitter announced today its audio chatroom feature known as Twitter Spaces is now open to

Twitter medger att innehåll från den politiska högern premieras av algoritmen, men vet inte varför

Ha. Ny undersökning av Twitter kommer fram till det som ”alla” vet vid det här laget: innehåll från den politiska högerkanten – både originaltweets och tweets med länkar till högermedier – går bättre än innehåll från mer liberala och vänsterkällor. Mer specifikt så konstaterar Twitter att deras egen algoritm förstärker högerinnehållet mer. Och vad beror det på?

¯\_()_/¯

Säger Twitter.

Twitter medger mer eller mindre rakt ut, fast via lite corporatespeak, att de inte har en blekaste aning om varför deras algoritm gör som den gör. Algoritmen har alltså blivit självmedveten och tagit över Twitter-flödet.

Nu är det här förstås inte ett fenomen som är unikt för Twitter. Samma sak har också konstaterats hos Facebook. Och i mångt och mycket förklarats med att sex, våld, naket, lögner och förbannade lögner säljer betydligt bättre än korrekt konsumentupplysning. (Det var också bland annat det som visselblåsaren Frances Haugens läckta dokument från Facebook visade – att algoritmen premierar innehåll som får oss att bli engagerade – även, och kanske framförallt, när engagemanget leder till ilska.)

Precis det här hade Twitter också kunnat säga. De säger det delvis när de konstaterar: because people. Men Twitter meddelar också att de ska ska ”undersöka det här fenomenet och korrigera eventuella ojämlikheter”. Vilket förstås de hade kunnat säga oavsett. Lite som att ett bekvämt sätt att avsluta en presskonferens är att säga att man ska tillsätta en utredning.

Ska jag vara lite den som är den så misstänker jag också att Twitter går ut med det här – och med den här inställningen till sin egen algoritm – just eftersom det sparkas extra mycket på Facebook just nu. Att Twitter vill visa att de minsann är transparenta as fuck. Men jag kan ändå tycka att det är lite roligt när en onlineplattform går ut och säger att de inte vet varför deras teknik gör som den gör.

Twitter Releases Study on Algorithmic Amplification of Content

Twitter’s study, led by the company’s Machine Learning Ethics, Transparency and Accountability team, reviewed millions of tweets of elected officials in seven countries as well as hundreds of millions of tweets containing links to articles from news outlets.

Pinterest

PayPal uppges ha lagt bud på Pinterest

HÄR kan vi prata spännande rykte. Pinterest kan ha fått ett uppköpsbud. Eller åtminstone fått propåer från en friare. Det har jag väntat på ett rätt bra tag och varit förvånad att det inte har hänt redan. Nu lär Pinterest ha fått mer än ett uppköpsförslag genom åren, men den här köparen känns extra speciell. Enligt Bloomberg så är den potentiella köparen… PayPal.

Och, ja. Det fick Pinterest-aktien att poppa rätt rejält. Bara ryktet, alltså. PayPals aktie går åt rakt motsatt håll. I båda fall så ser man hur aktierkurserna drar iväg rejält på precis samma gång.

Med andra ord tycker marknaden att ett Pinterest-uppköp är en bra grej, men samtidigt tycker marknaden att det är dåligt för PayPal om de skulle köpa. Because marknaden.

Sedan börsnoteringen för inte så länge sedan så tickade Pinterest-aktien på uppåt i rätt bra takt, men i år har utvecklingen gått betydligt trögare. Ned 16 % fram till idag. Anledningen stavas, som det allt som oftast för den här typen av företag, allt långsammare användartillväxt.

PayPal-budet sägs vara 70 dollar per aktie, vilket skulle ge ett marknadsvärde runt 40 miljarder dollar. En bra bit över Pinterests introduktionskurs, men rätt långt under toppnoteringen i februari som låg på 85 dollar. PayPal passar alltså på att buda på ett lite lätt pressat företag.

Blir intressant att se om det stämmer och om Pinterest i så fall tackar ja. Spontant känns budet rätt lågt även om det var runt 27 % högre än gårdagens stängningskurs. Misstänker att Pinterest kommer åtminstone försöka få mer.

PayPal said to be exploring potential acquisition of Pinterest | TechCrunch

In what would be a blockbuster acquisition, PayPal is reportedly exploring the purchase of social media company Pinterest, according to Bloomberg.

Pinterest lägger till ett eget TikTok-flöde

Vad måste man enligt lag göra 2021 om man är ett stort västerländskt social medium? Precis. Kopiera TikTok. Nu är det Pinterests tur. En ny Watch-flik med ett vertikalvideoflöde.

Vad det i mångt och mycket handlar om är att Pinterest tar fjolårets Idea Pin, i sig en mashup mellan stories och kortvideo, och bygger ut det till att bli ännu mer tiktokigt. Eller rättare sagt: gör det ännu enklare att hitta och söka just innehåll i det här formatet. Och givetvis framförallt: kunna slösurfa runt i ett TikTok-flöde. När du hittar en intressant pin är det bara att dyka in och ”öppna” den mikrosajt som en Idea pin kan vara. En landningssida för ett företag att visa upp ett urval produkter, exempelvis.

Artikeln konstaterar att även om Pinterest nu klonar TikTok-flödet så har Pinterest ett äss i rockärmen: möjligheten att spara och organisera innehåll på samma sätt som vanliga pins. Vi har senaste tiden sett exempel på hur TikTok har börjat kopiera andra tjänster, som Instagram och hemlandsmotsvarigheten Xiaohongshu. Det känns mest som en tidsfråga innan TikTok börjar ”Inspireras” av Pinterest här. Inte minst som TikTok går allt mer mot shopping – det som har varit Pinterests fokus i flera år nu.

Pinterest gets more TikTok-like with a ’Watch’ tab for videos, announces $20M in creator rewards | TechCrunch

Pinterest has been trying to reposition its business as a home to creators, not just a shopping inspiration site. Today, the company revealed its latest

Övrigt sociala medier

Över 4,5 miljarder människor använder nu sociala medier

I veckan landade den senaste upplagan av We Are Socials digitalinsiktsbibel. En samling med sjukt mycket data om hur det digitala läget i världen ser ut. Jag har inte hunnit grotta mig ned i den senaste rapporten än, så jag lär få anledning att återkomma till insikterna i den. Under tiden nöjer jag mig med att konstatera att det nu finns över 4,5 miljarder människor i världen som använder sociala medier. Eller nästan 58 % av människorna på planeten.

Men trots att 4,5 miljarder sociala medier-användare är en galen siffra i sig så är det ännu knasigare med tanke på att det totala antalet internetanvändare är 4,88 miljarder. 93 % av alla internetanvändare använder alltså sociala medier.

Hela oktoberrapporten hittar du här.

Donald Trump presenterar sitt eget sociala medium Truth Social

Ända sedan Donald Trump sparkades ut från Twitter och i praktiken även från Facebook så har det hetat att han ska lansera något eget. Nu har den till sist landat, eller kommer åtminstone göra det när den börjar betatestas i november: Truth Social.

Och… ja, det är det vi vet nu. Ja, plus att det nya sociala mediet förstås kommer att vara anti-Facebook, anti-cancel, anti-socialism, anti-ja ni fattar. En sajt där Trump och tossehögern ska kunna säga vad som helst utan att straffas. Det har hållit i ungefär 20 minuter för andra tjänster som har haft samma inställning eftersom, ja, det trots allt finns lagar även i USA som gör att vissa saker trots allt är helt olagliga att lägga upp och säga.

Vi kan väl också tänka oss att ”sanningen” kanske inte nödvändigtvis är det som kommer att florera där…

Men det stannar inte där: Trumps nya satsning kliver direkt in på börsen via en så kallad SPAC. En SPAC är en väldigt poppis väg in på börsen numer, som i stort innebär att ett bolag börsnoteras enbart för att köpa eller gå ihop med ett onoterat bolag. Det onoterade bolaget tar mer eller mindre över SPAC-bolagets plats på börsen och slipper på så sätt långa börsnoteringsprocesser. I det här fallet är det Trumps bolag Trump Media and Technology Group som nu alltså hamnar på börsen på det här sättet.

Det gör förstås att frågan blir: vem står bakom SPAC-företaget? Det vet vi inte. Men vi kan anta att det just nu grävs väldigt mycket i just det.

Vi får helt enkelt vänta till dess att Truth Social dyker upp innan vi vet exakt hur den blir (en gissning är väl att de kopierar en eller flera befintliga tjänster rätt mycket rakt av). Men det vi också fick vet i och med presentationen av Truth Social är att den sociala plattformen är steg ett i en tänkt trestegsraket.

Steg två ska bli en strömningstjänst som ska erbjuda ”underhållning, nyheter och podcasts” och gå under namnet TMTG+ (because det måste finnas ett plus i namnet på en strömningstjänst). Steg tre är tänkt att göra TMTG till en konkurrent till Amazon AWS och Google Cloud – en leverantör av molntjänster och virtuella servrar alltså.

Och… allt det här känns väldigt mycket Trump. Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic. Men det känns också som receptet på ett luftslott som kommer att drabbas av puspunka rätt mycket redan dag ett.

Att marknadsföringsmaterialet innehåller en skärmdump där exempel på inlägg från tunga publikationer har photoshoppats in utan att de aktuella publikationerna vet om det säger väl en del om hur seriöst det är.

Men hej. Kan säkert bli större än dagens Google+.

Trump to launch his own social media platform, calling it TRUTH Social | TechCrunch

Former U.S. President Donald Trump announced Wednesday he will launch his own social media platform, TRUTH Social, according to a press release by Trump

Användare trollar Trumps nya sociala plattform Truth Social innan den ens har lanserats

Ha. Det dröjde inte länge efter det att Donald Trump hade presenterat sitt nya sociala medium Truth Social innan användare började trolla tjänsten. Innan den ens har öppnat.

Truth Social är tänkt att börja betatestas i november och då bara av inbjudna användare. Men initiativrika internetanvändare upptäckte att formuläret för att skapa konto i tjänsten låg ute. Vilket gjorde att folk snart inte bara hade lagt beslag på användarnamn som donaldjtrump och mikepence, utan de kunde också lägga ut innehåll i den osläppta tjänsten med sina nyskapade konton. Under några timmar åtminstone, innan de ansvarig bakom satsningen drog ur sladden i panik.

Dessutom ser det ut som att Truth Social är en kopia av Mastodont, den open source-lösning som kan användas för den som vill skapa ett eget socialt nätverk. Så långt inte så konstigt – även om det verkar som att Truth Social bara kopierat Mastodont rakt av utan att tillföra särskilt mycket eget. Med ett undantag: Truth Social verkar ha plockat bort alla referenser till Mastodont – vilket i sig bryter mot Mastodonts användningsvillkor.

Så. Lyckad, seriös start så här långt för Donald Trumps nya prestigeprojekt.

Trolls swamped Trump’s new social network ’TRUTH’ before it even launched

The handle @RealDonaldTrump was registered…and not by Trump.

DingTalk har nu över 500 miljoner användare

Ännu en halvmiljardtjänst: Alibabas DingTalk har nu över 500 miljoner användare.

Vad är då DingTalk? En kinesisk Slack eller Teams, om man så vill. Lite haltande jämförelse, men det är oavsett en chattjänst tänkt för företag och arbetslivet. Som jämförelse så hade Tencents motsvarighet WeChat Work 130 miljoner i januari (DingTalk ökade sina användarsiffror med 25 % mellan januari och augusti, så vi kan väl anta att utvecklingen var likartad för WeChat Work, vilket i bästa fall gör att den är ungefär hälften så stor som DingTalk.)

Varför tycker jag att det här är intressant? Därför att det är något som rejält ändrar dynamiken för sociala medier i Kina.

Alibaba är Kinas största e-handlare, medan Tencent sitter på Kinas största sociala plattform WeChat. Kinas Amazon och Facebook, om man så vill (väldigt förenklad parallell, men det räcker för den här diskussionen). Alibaba har lagt beslag på e-handeln medan Tencent har ägt innehållssidan och det sociala. De har klivit in allt mer på varandras områden, men inte lyckas bräcka konkurrenten på konkurrentens hemmaplan.

Men när det handlar om det kommunikationen i arbetslivet, en social funktion i sig, så har det inte varit de givna stora sociala bolagen som har dominerat. Istället för Faceboook, Twitter och Snapchat så är det Slack, Teams och Zoom vi kör när vi är på jobbet (okej, när vi diskuterar jobbfrågor).

Alibaba har alltså dragit nytta av ungefär samma sak i Kina. När plattformsalternativen inte är helt cementerade så finns det chans för andra att få in en fot i dörren. Alibaba har alltså skaffat sig en riktigt stor social tjänst, lite bakvägen. En som trumfat social-kungen Tencent i paradgrenen.

DingTalk tops 500 million users as Alibaba eyes WeChat territory

Alibaba’s workplace communication app revealed that its user base grew 25 per cent between January and August.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon gör det möjligt för säljare att välja butiksupphämtning som leveranssätt

Det företag som kanske mer än något annat gynnades av pandemin var e-handelplattformen Shopify. Förstås som en följd av att e-handeln exploderade, men ännu mer därför att många småföretagare tvingades snubbla ut på nätet med sin verksamhet för första gången. Och just det lokala, de små handlarna, har överlag varit Shopifys främsta konkurrensfördel gentemot Amazon. Nu vill Amazon ändra på det.

Amazon börjar rulla ut ett nytt leveransalternativ för amerikanska Amazon-handlare: upphämtning i butik. Local selling, som det nya leveranssättet (ja, eller hämtsättet) heter är alltså tänkt för just den målgruppen. Kunder kan köpa via Amazons onlineplattform, men svänga förbi säljarens butik och plocka upp varorna.

Men dessutom breddar Amazon sitt fraktnätverk. Local selling innebär också att säljare kan erbjuda egen fraktlösning. Att den kund som beställer via Amazon och bor i närheten av säljaren kan få hem varorna direkt från säljaren. Säljarna sätter själva fraktpriset och kan också välja om man vill uppsälja fler tjänster vid leveransen, som montering eller installation.

Så med andra ord siktar Amazon på att lösa en av sina största svagheter jämfört med stora konkurrenten Walmart: bristen på samma stora och lokala logistiknätverk. Men kanske viktigare är att Amazon också erbjuder säljare en mer direkt och personlig relation med sina kunder. Det är milt sagt ett jättesteg för Amazon. Och dåliga nyheter för Shopify.

Amazon rolls out in-store pickup for products ordered from local retailers | TechCrunch

Amazon is rolling out ”Local Selling,” a set of services that allow local and regional retailers to offer both in-store pickup and fast delivery to nearby

Amazon börjar dela mer kundinsiktsdata med sina säljare

I förra veckan kom uppgifter om att Amazon brutit mot sina egna regler i Indien. Det handlade om att anställda som arbetade med Amazons egna varumärken använde kundinsikter från andra varumärken på plattformen när de tog fram produkter. De använde alltså säljardata för att ta fram produkter som konkurrerade med samma säljares varor. Amazon sa förstås ungefär att det var några frifräsare som gjorde något otillåtet och att man minsann inte får göra så. Men det är inte första gången som Amazon har anklagats för att använda just det här sättet att produktutveckla.

I ett försök att bli mer transparenta så släpper Amazon nu ett nytt verktyg som ska ge säljare tillgång till mer kundinsiktsdata: Product opportunity explorer. Och som namnet antyder så ska det vara något som är mer proaktivt än att bara visa aggregerad information om vad folk söker på. Amazon kommer att tipsa säljare om produkter som det söks efter, men som säljaren inte har. Ett exempel som ges är att någon som säljer cyklar kan få tips om att de borde cyklar för flickor, eftersom det finns sökefterfrågan på det.

Men verktyget kommer också att erbjuda lite mer traditionell insiktsdata, som överlag vad kunder söker på, trycker på, köper, inte köper komplett med ”detaljerad data om sökvolymer och tillväxt, försäljningshistorik och pristrender”. Alltihop på aggregerad nivå, så det blir inte möjligt att punktmarkera en konkurrent.

Amazon offers up more data to tell third-party sellers which items will be popular

Amazon has announced a tool called Product Opportunity Explorer to give sellers access to data so they can more easily figure out what kind of products and product categories they should be pursuing.

Amazon är nu ett större fraktbolag än FedEx i USA

Inte oväntat, men ändå intressant. Amazon fortsätter att plöja ner allt mer pengar i sin egen logistik, en satsning som allt mer handlar om att ta total kontroll över alla steg i kedjan. Från inleveranser till centrallagren till utkörningen de sista metrarna. Det i sin tur har gjort att Amazon numer är ett större fraktbolag än FedEx i USA.

Siffrorna kommer från Axios, som konstaterar att Amazon numer har 21 % av fraktmarknaden i USA. Det ger dem en tredjeplats efter UPS (24 %) och USPS (alltså amerikanska posten) med 38 %. Rejält avstånd upp till förstaplatsen fortfarande, alltså, men tittar man på diagrammet så är frågan mest när Amazon går om UPS och tar över andraplatsen. Ja, med tanke på att siffrorna handlar om 2020 så kan vi nog anta att Amazon redan har gjort det.

Som jag har sagt förut: det är snarast alla andra bolag än e-handlare som bör vara mest oroliga över Amazons framfart över världen. Logistikbolag – inom alla discipliner – inte minst.

Tesco öppnar sin första kassalösa Amazon Go-konkurrent

Av de länder som Amazon verkar i utanför USA så är Storbritannien förmodligen det land där de har kommit längst. Det är definitivt det icke-amerikanska land där man har steppat upp sin fysiska satsning allra mest, inte minst på matsidan. Nu är det dags för Tesco, Storbritanniens Ica, att slå tillbaka. Åtminstone på teknikområdet. Nu öppnar Tesco sin första obemannade butik. Sin första Amazon Go-konkurrent, alltså.

I stort fungerar Tescos GetGo-lösning i stort ganska precis som Amazons. Du blippar din mobil när du går in, plockar på dig det du vill ha och knallar sedan ut utan att behöva stanna och betala. Beloppet dras automagiskt från ditt Tesco-konto.

Men så finns det en sak som sticker ut lite i Tescos lösning. Hur håller koll på vem som går och lägger vilka saker i korgen? Inte genom att spåra en unik mobil eller genom ansiktsigenkänning utan genom att lösningens AI-algoritmer ”bygger upp en unik skelettkontur av respektive person”. Vilket låter… lite halvpåträngande. Instant röntgenspårning. Ja, nu är det förmodligen just kroppskontur det handlar om, men valet av ordet ”skelett” är i sammanhanget… intressant. Avdelningen: lite för mycket information. Eller inte helt genomtänkt konsumentnamngivning av ingenjörernas förklaring för marknadsavdelningen.

Oavsett vilket så är det här ännu ett bevis på hur den här typer av butiker blir allt vanligare. Här hemma har vi ju såväl Lifvs som Coop uppe på banan med liknande upplägg. Det visar dessutom hur biometriidentifiering består av allt fler datapunkter. Vi har sett exempel där AI kan identifiera oss bara på hur vi går, som även det ska vara rätt så individunikt. Biometri man kanske inte tänker på. Tescos lösning är alltså inne på något motsvarande.

Tesco takes on Amazon Fresh with launch of ’just walk out’ store

GetGo store uses weight sensors and skeleton outlines to track shoppers, who are billed when they leave

Alibaba lägger till pensionärsläge i sin shoppingapp

Vad gör man för att få fler äldre människor att handla från dig? Man lägger till ett pensionärsläge. Precis vad Kinas största e-handlare har gjort i sin Taobao-app.

Vad innebär det här? Stöd för större text och ikoner, förenklad navigering och utökat stöd för röstkommanden, så att de äldre användarna ska kunna söka med rösten istället för att använda tangentbordet. Dessutom kommer rekommendationerna vara mer anpassade för den här målgruppen, som att tipsa om spel som är populärt bland äldre. Dessutom ska Alibaba ”utforska” fler funktioner särskilt anpassade för äldre användare, som att barn kan söka och välja produkter åt sina föräldrar. Jag misstänker att det senare innebär möjlighet till någon form av delade konton eller stöd för att använda appar tillsammans – även på distans.

Och ja. Här kan man raljera hur mycket som helst. Som att ”äldre användare” inte är en homogen grupp. Och slå ner på fördomarna om att äldre människor inte klarar av sånnen därade nymodighter.

Men det här är så jävla rätt tänkt. Och så jävla bra.

Vi utvecklar fortfarande digitala tjänster för någon form av genomsnittsanvändare. Fattar du inte hur det funkar? Fråga nån som kan. Det är alltså användaren som är problemet, inte tjänsten.

Det här blir än mer relevant över tid. Tänker vi ”äldre användare” så är det såna som aldrig har sett internet innan. Men många av dagens pensionärer är vana att använda digitala verktyg. Som smartmobiler. Men när vi blir äldre kan det fortfarande bli svårare därför att, tja, vi blir äldre. Synen försämras, motoriken försämras och i värsta fall drabbas vi av mentala nedsättningar som demens.

Men tekniken åldras inte med oss. Appar och tjänster anpassar sig inte efter de nya förutsättningarna. Det blir till att lära sig hur det funkar. Eller kanske skaffa något enklare. Som en mobil med knappar. Och det finns väl alltid yngre släktingar som kan hjälpa till?

Med tanke på att befolkningar i allt fler länder blir allt äldre så betyder det också att en allt större del av konsumenterna kommer att finnas här. Och en allt större del av medborgarna som förväntas utföra de uppgifter som samhället kräver av dem.

Det är på riktigt hög tid att börja se till att tekniken vi använder blir adaptiv och personaliserad på riktig. Tekniken ska anpassa sig efter människan, inte tvärtom.

https://www.alizila.com/alibaba-makes-taobao-more-user-friendly-for-elderly/?1

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 51 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook köper spelströmningsplattformen PlayGiga

En i Facebook-sammanhang både stor och liten affär: Facebook köper spanska molnspelföretaget PlayGiga.

Det lilla är beloppet: ”bara” 70 miljoner euro. Det stora är vad affären säger om Facebooks framtida spelplaner. Bara senaste veckorna har Facebook köpt sin första spelstudio Beat Games och lanserat stöd för handspårning för sitt VR-set Oculus Quest. Och nu köper man alltså en direkt konkurrent till Googles nyligen lanserade och så här långt lite floppiga Stadia. Möjlighet att strömma dataspel på samma sätt som en Netflix-serie alltså.

Nu är PlayGiga mest en latinoföreteelse rent geografiskt och jag har ingen aning om hur tekniken står sig mot Stadia eller någon av de övriga konkurrenterna. Men med 300 spel sopar PlayGiga banan med åtminstone Stadia innehållsmässigt.

Oavsett ett av Facebooks principiellt största köp på länge. Som säger mycket om vart sociala medier är på väg.

Jag tog upp just spel och Facebook i första avsnittet av min sprillans nya podd Lagom digitalt för två veckor sedan (som också finns där poddar finns): https://anchor.fm/ola-andersson/episodes/1-Google-gr-SEO-verfldigt–Facebook-storsatsar-p-spel-och-Facebook-exporterar-EUs-politik-e9djjv

Facebook buys cloud gaming company PlayGiga for $78M – SiliconANGLE

Facebook buys cloud gaming company PlayGiga for $78M – SiliconANGLE

Facebook uppges ha köpt livevideoshoppingföretaget Packagd

Facebook verkar ha köpt ännu ett företag: Packagd. Ett livevideoshoppingföretag. Och Packagd höll dessutom på att använda tekniken för att bygga en funktion för… Youtube. Men nu verkar det alltså som att den istället kommer hitta ett hem hos Facebook.

Helt i linje med både Facebooks shoppingfunktioner och den allt starkare livevideoshoppingtrenden (jättestort i Kina, börjar växa även här). TV-shop, fast hippare, alltså.

Det kanske mest intressanta med nyheten är att funktionen verkar integreras med Marketplace, Facebooks (mestadels) andrahandssäljarmarknad, alltså. Det visar i så fall att Facebook siktar på ungefär samma sak som i Kina – att den tänkta användargruppen främst är privatpersoner och inte företag. Även om det förstås inte finns något som stoppar företag från att använda tekniken. Som Amazon, som numer har en hel liveströmningsshoppingkanal.

Facebook Acquires Video Commerce Startup ’Packagd’ to Help Boost In-Stream Buying Options

Facebook has acquired video commerce startup Packagd as it continues to explore the next phase of its eCommerce evolution.

Facebook kan arbeta på ett eget operativsystem

Uppgifter om att Facebook kan göra ett nytt försök att bygga ett eget operativsystem. Fullt ut ett eget operativsystem, alltså. De försök Facebook har gjort så här långt har inte riktigt… flugit om vi säger så, men ska den som ger sig.

Det ska handla om en ersättare till Android. Vilket trots allt är helt logiskt. Hur dominerande Facebook och WeChat-ägaren Tencent än är i olika delar av världen så delar båda samma huvudsvaghet: de är beroende av Apple eller Google (lite mindre Google-beroende i Kina, men Android). De är ett mellanlager, ett steg bort från hårdvaran. WeChat har med sina miniprogram på allvar börjat utmana det här duopolet, men Facebook har egentligen inte kommit någonstans. Även i sin egen hårdvara är de till stor del beroende av Google.

Som så ofta i de här lägena så går artikeln direkt på mobilen. Den viktigaste enheten. Att det blir svårt att bryta sig in med något nytt här (fråga Samsung). Men tittar man på övriga uppkopplade smartprylar så finns inte alls samma grundmurade operativstandard. Att Facebook skulle börja ta fram ett eget IoT-operativ – och sedan försöka sälja in det även till andra – känns som det mest troliga. Åtminstone som första steg.

Facebook is working on its own OS that could reduce its reliance on Android

Facebook is developing its own operating system that could one day reduce the company’s reliance on Google’s Android. Development is currently being led by a Microsoft veteran who co-authored the Windows NT OS.

Facebook kan lägga till musikvideos i Watch

Även om den till största del inte ses som en sådan så lär Youtube vara världens förmodligen största musikströmningstjänst. Långt fler användare än Spotify, men däremot betydligt färre betalande. En stor del av innehållet här är dessutom officiellt på flera sätt. Både musik och video.

Nu ser det ut som att Facebook försöker ta ytterligare ett steg mot att konkurrera med Youtube. Det har ju gått sådär med de flesta uttalade Youtube-initiativen, men när det nu handlar om att musikvideos så kan det trots allt bli lite annorlunda.

Det som är intressant i sammanhanget är att musikvideos ska hamna i Facebook Watch (ett av de där Youtube-initiativen, med några stänk Netflix, som inte fått riktig fart. Än.) Man ser alltså musikvideon något som ska tittas på. Vilket det ju är, men jag misstänker att mycket musikvideotittande på Youtube sker utan att titta på videon (för dem som har den möjligheten). Man lyssnar alltså på videon som en musikströmningtjänst.

Att just musikvideos skulle läggas i Watch beror sannolikt dels på att Facebook även här vill maxa nyttan av de musikrättigheter de köper men delvis, och kanske ännu mer, på att få fler att gå in på Watch. Om man kan hitta musikvideon man vill ha utan att passera Youtube så kanske man också lockas titta på mer.

Facebook Watch could soon play music videos

Facebook may soon bring music videos to Watch. The company is reportedly negotiating new licensing deals with Universal Music Group, Sony Music and Warner Music Group. According to Bloomberg, it’s asking each label for rights to music videos.

Instagram gör det möjligt att skapa stories med flera bilder på samma skärm

Mer Stories-funktionalitet i Instagram: möjlighet att ladda upp upp och lägga upp till sex bilder på en och samma skärm. Allt courtesy of nya funktionen Layout som lanserades globalt igår.

Instagram now lets you upload multiple photos on one Story post with ’layout’ feature

Instagram’s newest feature for Stories is called Layout and allows users to post multiple photos in one Story post. They can upload up to six images at once.

Facebook testar offlineannonser för lokala näringsidkare

Ännu ett annonseringsformatsteg från Facebook: samarbete med detaljhandelskedjor för att få tillgång till offlineköpsdata. Mer specifikt handlar det om att Facebook får tillgång till namn, telefonnummer och mejladresser kopplade till specifika produkter som kunder har köpt, så att Facebook därefter kan rikta annonser från de kedjorna i Facebooks tjänster. Åtminstone i USA.

Det här känns som ett ”fanns inte det här redan?”-läge. Jag misstänker att liknande åtminstone har funnits, men det kanske är något som ströps eller skalades ner efter Cambridge Analytica. Oavsett så känns det som ett rätt logiskt drag.

Facebook har senaste året börjat flytta fram positionerna gällande det lokala och därmed börjat kliva allt längre in på en av Googles mesta domäner. I det här fallet handlar det om större butikskedjor snarare än lokala näringsidkare, men jag misstänker att Facebook allt mer kommer lyfta fram mer lokalrelevanta resultat i sin annonsering. Alltså likt det Google frontar allt mer i sina sökresultat: sortiment ner i den lokala, fysiska butiken närmast användaren.

How Facebook Tracks In-Store Shopping in the US to Targets Users With Ads

Facebook has joined hands with top retailers who are sending the social networking giant data on what the customers are buying in retail stores.

Facebook kan annonsera under Superbowl för första gången

Hur firar man sin sweet sixteen-dag? Är man Facebook gör man det genom att för första gången köpa reklam under USA:s kanske största reklamhögtid: Super Bowl. Åtminstone enligt uppgifter från Wall Street Journal – som dessutom säger att reklamen kommer handla om grupper.

Förstås inte särskilt konstigt, med tanke på att trenden pekar åt allt mer kommunikation i stängda eller begränsade rum till skillnad mot nyhetsflödet. Men sen blir det intressant.

Vilka unga och hippa stjärnor uppges Facebook ha valt för att sälja in gruppfunktionen och Facebook? Chris Rock och Sylvester Stallone. Som artikeln konstaterar: det gäller att hitta sin målgrupp. I det här fallet boomer-målgruppen som allt mer är Facebooks kärnpublik. Åtminstone användare rätt långt norr om 30. Kanske även 40.

Visst kan det vara en förhoppning om att nå även unga människor vid en av de sista stora lägereldarna, men den valda kanalen kanske inte är den som kommer locka kidsen. Framförallt inte om det visar sig att Facebook väljer att fronta med människor som tillhör kidsens föräldrageneration. Eller generationen före den.

Att se hur det blir här.

Facebook’s first ever Super Bowl ad will focus on Groups

Facebook has attempted to overcome a year of PR disasters with some high-profile adverts for its services featuring celebrities, such as Portal commercials starring Kim Kardashian and Jennifer Lopez. Now, the Wall Street Journal reports that Facebook taking this one step further by airing a Super Bowl ad.

Instagram börjar varna användare som skriver mobbningsinlägg

Facebook tar ännu ett anti-mobbningssteg. Nu utökas ”förmodereringen” av ”hurtful” texter i anslutning till bilder och videos. Texter kommer helt enkelt mappas mot rapporterade formuleringar och den som försöker dela får upp en varning om att det finns risk för att formuleringen kan anmälas.

https://gadgets.ndtv.com/apps/news/instagram-introduces-caption-warning-feature-to-combat-bullying-2149551

Instagram börjar dölja fejkinnehåll – utom från politiker

Instagram steppar upp sina faktacheckningsambitioner. Nu kommer plattformens filter scanna efter innehåll som har klassats som falskt och lägga dessa poster bakom en varningsruta när de visas i nyhetsflödet eller i stories. Posterna kommer dessutom helt döljas i Explore-flödet och hashtag-avdelningen.

Det här kommer förstås kunna ge upphov till diskussioner, men förmodligen inte lika mycket diskussion som det, vad det verkar, enda undantaget till regeln: politiker.

Facebook har tidigare meddelat att man inte kommer faktakolla politiska annonser i yttrandefrihetens namn. Nu verkar det som att det också kommer att omfatta organiska poster. Så de är alltså lite mer yttrandefrihetiga än alla andra.

Finns givetvis ingenting här som kan ta skruv. Ibland tror jag att Zuckerberg gillar att vara i senaten.

Instagram hides false content behind warnings, except for politicians | TechCrunch

Instagram is giving politicians the same free rein to spread misinformation as its parent company Facebook. Instagram is expanding its limited

Twitter

Twitter-VD:n Jack Dorsey vill skapa öppna standarder för sociala medier

Twitter-VD:n Jack Dorsey går lite all in på Tim Berners-Lee Contract for the web – alltså förslaget som webbens pappa lanserade för några veckor sedan med syfte att säkerställa ett fortsatt öppet och inkluderande internet. Dessutom har Dorsey Facebooks upplägg med en översynsinstans för innehållsmoderering OCH Facebooks satsning på att bygga ihop sina chattjänster ett stäng längre. Och slänger in lite GDPR för sakens skull.

Det Dorsey förespråkar är, som är lite inne nu, öppna standarder. I det här här fallet öppna standarder specifikt för sociala medier. Tanken är att det ska göra det enklare att kommunicera och byta mellan olika sociala tjänster (det intitiativ för dataportering som flera techjättar hoppat på med anledning av GDPR, plus Facebooks chattinfrastrukturinitiativ). Skulle även bli enklare för sociala plattformar att byta hatalgoritmer med varandra.

Dessutom, och kanske mest intressant i förslaget, är mer kontroll för användare över vad som rekommenderas. Folkets domstol. Alltså Facebooks översynsinstans i en crowdsourcad, demokratisk version. Vad skulle kunna gå fel?

Som konstateras är nog inte Facebook jättesugna på det här, trots allt (om det inte innebär att man väljer Facebooks ”öppna” alternativ). Men intressant som tankeexperiment.

No Title

No Description

Kwai/Kuaishou

Kuaishous liveströmningsfunktion har över 100 miljoner dagliga användare

Två väldigt stora 2019-trender: kortvideo och liveströmning. Något som ser ut att definiera 2020 rätt mycket är en mashup av de båda: livesändningar på kortvideoplattformar. Kuaishou meddelar nu att man har över 100 miljoner dagliga användare.

Kuaishou, eller Kwai som den heter utanför Kina, är Kina-tvåan på området efter Douyin/Tik Tok. I maj sa företaget att man hade 200 miljoner dagliga användare och att man då siktade på 300 miljoner till årsskiftet. Oavsett så betyder det att liveströmningstittarna är en stor del av den totala användarskaran.

Liveströmnning ska dessutom stå för nästan alla Kuaishous intäkter, till skillnad från Douyin som mest drar in pengar via intäkter. Kort sagt har Kuaishou rätt mycket möjlighet att växa på annonsområdet.

Och när vi ändå pratar mashups: ytterligare en stor 2019-trend, åtminstone i Kina, är liveströmningsshopping. En trend som så sakteliga börjar ge avtryck även hos oss. Och Kuaishou, precis som sociala medier i stort, satsar också mycket på shoppingbiten. Även det är förstås stort bland dem som liveströmmar via Kuaishou.

https://kr-asia.com/over-100-million-users-watch-live-streaming-shows-on-kuaishou-every-day-says-the-firm

 

Sök/SEO

Google Lens gör det möjligt att färga håret virtuellt

Det här är rätt stort: Googles första Lens-samarbete med skönhetsindustrin via L’Oreal. Det handlar om möjlighet att kunna testa hur man skulle passa i en viss hårfärg på AR-väg. I sig är det här egentligen inte särskilt nytt, har funnits på andra ställen tidigare. Men det finns två saker som gör att det här skiljer sig från de övriga.

1. I och med att det här byggs in direkt i Lens så kommer det alltså djupare in i hårdvaran. Det krävs med andra ord inte att man laddar ner en extraapp. Android-kameran får allt mer funktionalitet, på samma sätt som iOS-kameran. Om man dessutom lägger till att det också handlar om världens största sökmotor så kan man dessutom tänka sig att det här också kommer hitta ut ända in i Googles vanliga sökfunktion.

2. Samarbetet inkluderar även ett tredje företag: Walmart. Funktionen bygger nämligen på att Lens kan skanna hårfärgsförpackningar i 500 Walmart-butiker och visa upp hur man kommer se ut i den färgen. En offlinefunktion, alltså. Förutom att det är ännu ett samarbete mellan Walmart och Google så är det här också en funktion som generellt lär byggas in i Googles sök. En ännu starkare koppling mellan online och offline för Google. Förstås inte minst för annonser.

Google Lens now lets you virtually dye your hair

Coloring your hair is a fun way to change your look — but you never quite know how the end result will turn out before you pull the trigger. Until now, that is, as L’Oréal has partnered with Google Lens for a pilot which offers a fast way to try out hair colors virtually.

Google lanserar hubb för att följa populära produktsökningar

Ett nästan lika oväntat besked som gårdagens rapport från App Annie över årtiondets mest nedladdade appar (ledtråd: Facebook, Facebook, Facebook och Facebook): Google tar det givna steget och startar en ”Google trender” specifikt för produktsökningar.

Google Shopping 100 är rätt mycket vad det låter som: tjänsten visar upp de produkter som har sett störst sökökning (i USA, än så länge). Så inte de mest googlade produkterna, men däremot the up and comers. Som artikeln konstaterar skulle det kunna användas av konsumenter för att få julklappsinspiration, men den mest sannolika målgruppen är förmodligen marknadsförare och andra yrkesverksamma som vill ha fingret på produktpulsen.

Totalt är sökningarna uppdelade i åtta olika produktkategorier, som sannolikt är de som har bedömts vara mest julrelevanta. Att se vad Google tänker göra med den här funktionen. Om de kommer bygga ut den till att bli en fullödig, och ännu mer funktionsrik, tjänst eller om de nöjer sig med säsongspopuper.

Är förstås också ett sätt för att marknadsföra Googles egen shoppingtjänst mot företag: ”kolla vilken bra koll vi har på vad som kommer att sälja”. För, ni vet, det vet vi ju inte redan att Google vet.

Google Launches a Hub for Top Trending Product Searches

Google has launched a home on the web for marketers to discover the top trending product searches across different categories.

Google ger Search Console snabbare uppdatering av Discover-sökdata

Ännu en Search Console-uppdatering från Google: den här gången är det Discover-avdelningens data som får färskare data. Alltså den del i Googles sökresultat som är tänkt att få oss att komma till Google för att får svar även när vi inte vet vad vi letar efter. Kort sagt: Googles nyhetsflöde, med inspiration och tips om saker som händer som du skulle kunna vara intresserad av.

Likt uppdatering tidigare i höstas för själva sökdatan så kommer nu även Discover-data uppdateras snabbare. Efter 24 timmar iställ för efter några dagar.

Google Search Console Reports Updated With Fresher Data

Google continues to update reports in Search Console with fresher data.

Google Maps börjar visa typ av laddstation

Ännu ett självklart tillägg i Google Maps. Ja, säkert självklart för alla med elbil – jag hade inte funderat på att det här var ett problem. Maps börjar nu visa inte bara laddstationer utan också vilka slags laddkopplingar de tillhandahåller.

Det här är ett område där Google har flyttat fram positionerna allt mer under året. Möjligheten att personalisera Maps allt mer efter sina preferenser snarare än att börja varje sökning (mer eller mindre) nollställt. Vi lär se betydligt mer kommande åren, så att vi kommer få möjligheter att kunna ställa in våra föredragna förutsättningar. Som en viss elscooterleverantör, att alltid välja rullstolsvänliga alternativ eller, det som Google verkar ha börjat testa, alltid få rutter med väl upplysta gator.

https://www.theverge.com/2019/12/16/21023979/google-maps-ev-charger-plug-chademo-ccs-tesla-search-filter

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar blocka FedEx som leveransalternativ

Häromdagen kom nyhet om att Amazon nu sköter hälften av alla sin leveranser själva. Alltså att de använder sin egen logistikapparat från start till mål – något som förstås gör dem än mer till konkurrenter till andra leveransföretag. Nu eskalerar Amazon det här ytterligare genom att stoppa marknadsplatssäljare från att använda FedExs leveranstjänster för Prime-beställningar.

Förklaringen från Amazon är att man vill säkerställa att Prime-kunder ska få sina beställningar till jul vilket låter som titta vilken fin fågel där borta.

Att FedEx håller på att säga upp leveransavtal med Amazon har givetvis inget med saken att göra.

Men oavsett anledning så är det en farlig balansakt som Amazon ger sig ut på som techuppstyckarvindarna blåser.

No Title

No Description

Walmart kan låta butikerna bli datahallar för 5G-nätverk

Häromdagen kom uppgifter om att Apple kan titta på att lansera ett eget satellitnätverk. Skulle kunna användas för datatrafik vid sidan av de vanliga nätverken. Ungefär vad alla techjättarna håller på med just nu: arbetar på lösningar för internetuppkoppling. Nu kan ännu en spelare vilja ge sig in i leken: Walmart. Som tänker använda sina butiker som… datahallar.

Enligt uppgifter från Wall Street Journal överväger Walmart-VD:n att göra Walmart till en jätte på ”edge computing”-området. Alltså att placera ut servrar så nära slutanvändarna som möjligt. Kort sagt minska avståndet till molntjänster – bokstavligen. Något som kan bli än viktigare när 5G rullar ut på riktigt.

Det intressanta är att Amazon förra veckan gick ut med att Fox News valt AWS för att distribuera sina sändningar och att Amazon för det bland annat kommer placera ut datacenter nära sändningsstationerna, även här för att minska risken för lagg.

Walmart siktar alltså åter på att använda den största fördelen företaget har över Amazon: sitt butiksnät. I det här fallet: att man redan har platser för sina datacenter. Långt ifrån den knasigaste idén det här årtiondet.

Walmart’s Amazon attack plan could put 5G antennas, servers in stores

Now that Walmart and others are chasing Amazon’s convenience with shipping that’s nearly instantaneous, deep discounts for third parties and convenient in-store pickup of online orders, what’s next? According to a report in the Wall Street Journal, Walmart might use its stores to go after AWS. Yes, you read that correctly.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify lanserar Tastebuds – inspireras av dina vänners lyssnande

Ny Spotify-funktion som kanske är på gång: Tastebuds. Kodgrävande har åtminstone visat spår av den här funktionen som vad det verkar ska göra det enklare att hålla koll på vad ens vänner lyssnar på. Helt enkelt få musiktips från människor man känner, som på den gamla goda tiden.

Som artikeln konstaterar har det sociala i stort varit rätt lågt priorterat av Spotify. Nu kanske man tydligare tänker lyfta fram det, förmodligen också inmixat i annat om man så väljer. Kort sagt att dem man väljer att få tips från får mer påverkan på den musik som väljs ut av Spotify till olika spellistor.

Men det kan också vara del av ett annat Spotify-initiativ: att få oss att tillbringa mer aktiv tid med appen. Alltså att appen ska få betydligt mer skärmtid än den – och de flesta musikappar – får idag. Sociala element är ett verktyg som skulle kunna fungera bra till det.

Spotify’s Tastebuds feature will let you explore your friends’ music tastes

Spotify is testing a Tastebuds feature that lets users discover music through their friends. Users can follow their friends and see what they’ve been listening to the most.

Google köper spelstudion Typhoon

Mycket spel blir det. För inte så länge sedan köpte Facebook sin första spelstudio Beat Games och nu i veckan plockade företaget också upp spanska PlayGiga – en spelströmningstjänst som är en direkt konkurrent till Googles hyfsat nylanserade Stadia. Men med betydligt fler spel. Nu har Google köpt spelstudion Typhon Studios.

Typhoon har ännu inte släppt något spel under sina tre år som företag, men första titeln är inplanerad till januari. Och det kommer alltså nu att rullas ut under Google-flagg.

Googles Stadia-lansering har gått allt annat än smärtfritt. Mycket av det som utlovades när tjänsten presenterades i våras har ännu inte lanserats och det har på flera håll muttrats om att Stadia borde ha släppts som beta snarare än en titel Google tar betalt för. Inte minst som Stadia i dagsläget bara har en handfull titlar.

Men Stadia har också ett annat, och kanske större, problem. Till skillnad från exempelvis Apples Arcade så finns det i princip inga Stadia-exklusiva titlar. Visst, du får strömningsfunktionaliteten, men den kan andra erbjuda. Är det ungefär likvärdigt så handlar det sedan om pris. Exklusiva spel, däremot, är sånt som kan dra användare och få en tjänst att stå ut på helt andra sätt.

Google buys game developer Typhoon Studios | TechCrunch

Google seems to be shopping for game studios as it courts consumer interest for its Stadia game-streaming platform, announcing Thursday that they had

Google lägger till Netflix och Disney+ i sin Play-app

Både väntat och inte alls väntat drag: nu börjar det gå att söka bland innehållet i Netflixs och Disneys strömningstjänster via Google Play Movies & TV-app. Det är alltså ytterligare ett steg för Google mot att bli platsen där man gör typ allt. Definitivt allt sitt sökande.

Det som.är intressant här är just att det sker via Googles app på området och inte via vanliga söken (där Google har liknande intiativ på gång).

Jag har fler gånger skrivit om Apples ambition att bli Spotify för video (även andra än Apple, förstås, men de har kommit längst). Alltså att man har ett ställe där man hanterarer alla sina prenumerationer och kanaler. En skillnad är att Googles lösning helt bygger på att man trycker sig vidare till den app som hanterar det innehåll du vill ha. Vill du titta på Netflix-innehåll så måste du ha Netflix-appen. Apple har redan börjat med kanaler integrerade i Apple TV-appen, alltså att du kan hantera prenumerationer och tittande utan att lämna Apples app.

Fortfarande är det rätt tunnsått med kanaler som valt att gå så all in. Inte Netflix, exempelvis. Googles angreppssätt lär kännas som mindre konkurrerande än Apples, med eller utan integrerade kanaler. Inte minst som Googles ambitioner på originalinnehållsområdet är betydligt mer modesta än Apples.

Men tittar man på Google övergripande strategi så är det förstås rätt troligt att Google skulle vilja integrera även tittandet i TV-appen. Och kommer nog driva på åt det hållet.

Google Play Movies now lets you search Netflix and Disney+ content

With so many streaming services available, finding which platform has the content you want to watch can be a pain. Google has addressed this issue by allowing users to search dozens of streaming services through its Play Movies & TV app, but it was previously missing two of the most popular: Netflix and Disney+.

Netflix har släppt mer än en ny titel om dagen under 2019

Om något ett tecken på att marknaden för videoströmning håller på att att bli rejält mycket mer trångbodd. I takt med att konkurrensen har ökat har de inblandade spenderat allt mer pengar på eget material. Netflix är inget undantag. Under 2019 ska företaget ha tryckt ur sig 371 serier eller filmer, över 50 % fler än 2018. Och alltså mer än en ny titel om dagen. Vilket… inte alls är snurrigt.

Än mer snurrigt blir det med konstaterandet att det ska vara fler än vad hela den amerikanska tv-industrin lanserade 2005. 

När Google redovisar sina ekonomiska siffror är den jobbigaste kostnadsposten TAC – trafikanskaffningskostnader. Alltså de pengar som Google lägger för att få trafik till ställen där de kan visa annonser (jättebeloppet som Google lägger på att få fortsätta vara förvald sökmotor i iOS ska vara den enskilt största posten). Om man så vill är originalmaterial lite videoströmningsmotsvarigheten. Och de här kostnaderna har skenat rejält över hela banan bara de senaste två åren eller så.

Det här innebär att det krävs allt djupare fickor för att fortsätta hänga med i kapprustningen. Och de nya aktörer som har eller inom kort klivit in på marknaden med egna strömningstjänster har just det. I några fall är videotjänsterna dessutom en sidoverksamhet som kan subventioneras av andra intäkter. Netflix har inte den lyxen och är dessutom, i sammanhanget, lite… tja… indie.

Google ska enligt uppgift ha börjat skala ner sina egna originalmaterialsambitioner för Youtube, då man bokstavligen talat inte såg någon vinst att fortsätta konkurrera här. Vi lär se fler göra samma sak. Framförallt lär vi se en rätt rejäl konsolidering inom en inte alltför avlägsen framtid.

Netflix Released More Originals in 2019 Than the Entire TV Industry Did in 2005

Netflix averaged just over one new original TV program or movie for every day of 2019. The streaming giant released 371 new TV shows and movies on the service in the U.S. this year, according to data from Variety Insight. This is an increase of 54.6% over the 240 shows and movies Netflix released in […]

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 38 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar PayCode i USA – betala för onlineköp med kontanter

Amazon fortsätter sin satsning på the unbanked. Eller underbanked. Alltså de potentiella kunder som helt eller delvis saknar de banktjänster som de flesta av oss tar för givet. Som någon form av betalkort som går att betala med både offline och online.

Sedan tidigare har Amazon haft tjänsten Amazon Cash, som gör det möjligt att gå till fysiska platser för att där ladda sin digitala Amazon-plånbok genom att sätta in kontanter. Från och med igår finns nu tjänsten tillgänglig på över 100 000 platser i USA.

Och igår lanserade Amazon också Amazon PayCode i USA, en tjänst som tidigare funnits i 19 tillväxtländer. Länder som saknar en fullständig bankinfrastruktur till stora delar. Men även i USA finns det stora mängder människor som alltså saknar viktiga förutsättningar för att kunna handla online. Läs: på Amazon.

För att sänka tröskeln kan nu alltså även amerikaner betala för sina köp på Amazon. com genom att betala kontant på något av Western Unions 15 000 ställen i landet inom 24 timmar.

Här finns också en annan trend som syns än tydligare i Kina. I takt med att onlinehandeln, mycket driven av medelklassen, börjar mättas och plana ut så måste man leta efter användartillväxt på andra ställen. Amazon PayCode är ett sånt försök.

https://techcrunch.com/2019/09/18/amazon-is-bringing-a-cash-based-checkout-option-amazon-paycode-to-the-u-s/?1

Google-ägda Wing börjar testa drönarleveranser med Walgreens och FedEx

Drönarleverans på tio minuter? Tja, det är åtminstone vad Google-ägda drönarföretaget Wing nu siktar på i USA. Man inleder ett testprogram med Walgreens, FedEx och en lokal handlare.

Tjänsten är tänkt att fungera som fullständig leverans eller som sista kilometern-leverans (för ”utvalda” FedEx-paket). Andra exempel som ges är ”godis och kontorsmaterial” från den lokala handlaren i testet eller receptfria mediciner från Walgreens. Andra exempel som ges på vad man kan beställa från Walgreens är ”guldfiskar, vatten, gummibjörnsgodis och yoghurt”, Det är… rätt specifikt. ”Hörni, snabbt, några grejer man kan beställa från er.” Jag ser framför mig hur en drönare får problem med motorn och yoghurtstukabombar en Starbucksuteservering.

Under försöket kommer själva leveranserna, inom ett väldigt begränsat område, vara kostnadsfria. Det är mer en något ett sätt att testa och marknadsföra själva tekniken. Och säkert också se hur tekniken passar in i sin omgivning. De tester som har genomförts och genomförs nu, bland annat i Canberra i Australien, har bland annat lett till klagomål på oväsen från drönarna. Och likt elscootrarna lär tekniken vara det minsta problemet i sammanhanget.

Jag ser fram emot dagen då Stockholm har åtta drönarleveransföretag.

Wing will test drone delivery in the US with Walgreens and FedEx | TechCrunch

Wing, the drone delivery company that started its life within the Google X lab before spinning out into its own thing under the Alphabet umbrella, is

H&M vänder negativa trenden – genom att satsa på kunderna

En riktig icke-nyhetsartikel. Eller rättare sagt: det borde vara det. Men är tyvärr långt ifrån det.

I grund och botten handlar artikeln om H&M:s omställningsresa. Efter att ha varit svenska börsens stora slagpåse senaste åren har aktien i år gått upp med 50 procent. I morse kom ännu en försäljningssiffra in bättre än förväntat. Omvänt för Zara-ägaren Inditex, som drabbats av socker i tanken.

Men den riktiga kärnan i artikeln är Hedelius konstaterande kring vad som varit framgången bakom vändningen. Ännu större kundfokus – något som ledningen själva lyfter fram. Och som Hedelius skriver: tänk om storbankerna hade tänkt så.

Ja, eller egentligen inte bara storbankerna. Många branscher, oavsett om vi pratar B2C eller B2B. När vindarna slår om är det kostnadsbesparingar, nedskärningar och höjningar av marginaler det pratas om. Inte att man kanske måste bli ännu bättre på att möta sina kunders krav och förväntningar. Ja, eller bara bli bättre på att möta kunderna – överhuvudtaget.

Visst. Inte så att det löser alla problem. Det finns trots allt en hård verklighet som måste hanteras. Men det är sällan som ökat kundfokus har lett företag in på en dålig väg.

Bara om det blir för lite, för sent.

Ombytta roller hos klädgiganterna | Patricia Hedelius | SvD

KOMMENTAR. H&M:s comeback har inte varit spikrak men garanterat imponerande. Aktien ligger i täten bland storbolagen med ett ryck på plus 50 procent hittills i år. Försäljningssiffrorna som släpps på måndag kan ändra bilden.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Tinder satsar på eget videoinnehåll

Huh. Oväntat. Samtidigt som jag inte vet varför jag är förvånad. Senaste företaget att satsa på eget videoserieinnehåll: dejtingappen Tinder. De ska precis ha knutit ihop säcken på sin första egenskapade serie.

Men inte bara det: satsningen ska dessutom vara ”del av en större strategi som kommer att presenteras inom en snar framtid”. Den första serien kanske kan ge en ledtråd: enligt uppgifter handlar det om en ”apokalyptisk handling”. Typ Mad Max? Oavsett, rätt långt ifrån romcom.

Med andra ord kan Tinder göra sig redo att ta ett jättekliv bort från dejtingverksamheten och kanske rentav ge sig in i strömningskriget. Eller åtminstone skapa innehåll som ger användare anledning att komma tillbaka oftare. Kanske rentav även när tjänsten inte längre behövs. Tinder fixar underhållningen både inför under under förhållandet. Eller som väg in i tjänsten – att bygga prerelation inför dejtingsäsongen. Samla på sig högvis med data kring vad användarna gillar.

Lite som Facebook. Veta mer om användarna än användarna själva vet. För att fixa bättre dejter och bättre tjänster.

Exclusive: Tinder breaks into scripted original content, wraps filming first video series – sources

MEXICO CITY / NEW YORK (Reuters) – Popular dating app Tinder has wrapped filming on its first television series, as owner Match Group Inc seeks to dive deeper into creating original content, people with direct knowledge of the project told Reuters.

Tinder lanserar interaktiva serien Swipe Night

För några dagar sedan skrev jag om att Tinder kan vara på gång att ta fram eget manusstyrt videoinnehåll – och nu kommer det. Swipe Night (förstås).

Nu pratar vi inte om en vanlig serie utan innehåll i gränslandet mellan spel och tv-serie, likt Netflix Bandersnatch. Den som tittar påverkar handlingen genom de beslut som hen fattar.

Det intressanta är att Tinder kallar serien för ”det första, interaktiva apokalypsäventyret”. Vi pratar inte romcom, alltså.

Däremot finns det tydliga kopplingar till själva dejtingtjänsten, bortom svajpinteraktionerna. De val man gör sparas i profilen där förhoppningen är att beslut som fattats ska kunna inspirera till konversation. Enligt Tinder själva ska valen längs med vägen ”verkligen visa vem du är, din personlighet och dina värderingar”.

Det blir ett femminutersavsnitt i veckan under oktober där användarna vid givna punkter har sju på sig att svajpa ett beslut. Avsnitten finns bara tillgängliga under sex timmar efter sändning, så i linje med att mycket inom strömningsvärlden börjar backa tillbaka till linjär-tv-tiden. Man vill få till lägereldskänslan, där alla samtidigt får samma upplevelse.

Blir intressant att se hur det här går – och om det är början på betydligt mer innehållsinvesteringar från Tinders sida.

Tinder’s Choose Your Own Adventure-style series will pair matches based on their choices

Tinder is launching Swipe Night, a weekly interactive experience in which users will be given seven seconds to swipe on moral dilemmas and practical choices. Choices will be added to user profiles, which will make for some unconventional icebreakers.

Amazon lanserar Amazon Music HD

Senaste draget från Amazon: att göra en Tidal. Alltså släppa en variant av sin musiktjänst Amazon Music där musiken är i högre kvalitet än den vanliga: Amazon HD Music.

Musiktjänsterna som finns idag kan för det mesta sägas vara typ kvalitet som en mp3:a i 320 kbps. När det formatet kom sades det vara jämförbart med det du hör från en cd, även om man har minskat storleken rätt ordentligt genom att ”ta bort” de ljud vi ändå inte hör. Men det handlar alltså fortfarande om att man har försämrat originalmusiken genom att komprimera filerna.

Amazons nya format kommer vara 16 bit/44,1 kHz – vilket är okomprimerad cd-kvalitet – för 14,99 dollar i månaden, fem dollar över det vanliga. Och fem dollar under just Tidals motsvarighet. Men än mer intressant: många av de 50 miljoner låtar som kommer vara i HD-format kommer även vara i Ultra HD-format (upp till 24 bit/192 kHz). Då pratar vi analog vinylkvalitet (typ) eller ännu bättre.

Spotifys reaktion? Äh. Inget som kunderna vill ha. Vilket de garanterat har helt rätt i. Tidal har inte direkt blivit nedsprungna av kunder (och har länge nu försökt bli uppköpta). Finns ingen anledning att tro att det kommer att bli någon skillnad här.

För om du använder de medföljande sladderlurarna spelar det nästan ingen roll vilken kvalitet musiken har. Spelar knappt någon roll ens om du sportar ett par Airpods. Om vi hoppar upp till 24/192 så, tja, krävs det definitivt att du har en helt annan hårdvaruuppsättning hemma. Nästan så att du har byggt ditt hem utifrån stereon och högtalarna. Eller sitter med ett par riktiga värstinglurar.

Men det är ändå ett drag helt i rätt riktning från Amazon. För inte särskilt länge sedan kunde iPhonen inte spela upp musik över 16/44 (cd-kvalitet). Absolut inte 24/192. Nu går det. Och det blir allt enklare och billigare att skyffla runt de rätt många större datamängder som krävs för att lyssna på maxkvalitet. Plus att våra prylar, även lurarna, blir allt bättre. Och, tja, 5G är ju nästan runt hörnet.

Det intressanta är hur kort väg som musik har kommit på det här området jämfört med video. 4K börjar nästan bli lite norm. Apples videotjänst TV+ (och andra) erbjuder Dolbys värstingljud Atmos. Till och med senaste iPhone-modellerna har stöd för Atmos. Det gör att det idag går att få exempelvis Netflix i vanlig kvalitet, HD-kvalitet och UHD-kvalitet. Du som kund väljer – och betalar för nöjet. Det gör att det för företagen går att ta ut en högre kostnad för något som rent krasst inte är jättemycket dyrare att sända eller hantera.

Visst, fler lär märka skillnader på 1080p och 4K än ljudkvaliteter – men jag misstänker att vi kommer se ännu mer kvalitetssegmentering även på ljudsidan.

Oavsett. Me like Amazons initiativ.

https://www.hypebot.com/hypebot/2019/09/amazon-music-hd-launches-beating-spotify-apple-music-.html

Apple speltjänst Arcade har lanserats

Så har alltså Apples speltjänst Arcade idag officiellt slagit upp portarna. Betala en fast månadsavgift om 59 kronor och välj och vraka bland massvis av spel. Visst, inte Appstore-många, men redan det som kommer i och med att tjänsten öppnat lär räcka långt för de flesta.

Det mest intressanta med hela Arcade är att Apple släppt den kanske första riktigt plattformsagnostiska speltjänsten (well, plattformsagnostisk inom Apples ekosystem). Spel som kan spelas på olika stora skärmar och följa med spelaren under dagen på spelarens villkor och föredragna enhetskombinationer.

Det kommer bli väldigt spännande att se hur mycket Apple kommer att avslöja om tjänsten vid nästa kvartalsrapport. Och ännu mer den efterföljande, när Arcade har hunnit finnas ett helt kvartal – och vi dessutom har haft en jul. Exakt hur mycket pengar – eller ens hur många spelare som tjänsten har – kan vi nog knappast förvänta oss. Det blir nog snarare breda penseldrag som att tjänsten har fått en ”amazing” start och att ”millions” av människor har spelat. men jämförelser med Services-segmentet före och efter Arcade kan ge ledtrådar.

Det närmaste vi kommer faktiska intäktssiffror är den dag som Tim Cook jämför Arcade-intäkterna med ett Fortune X-företag. Han gillar att göra det, Tim.

Apple Arcade Subscription Gaming Service Goes Live Alongside iOS 13, One Month Free Trial Available

Apple Arcade, Apple’s new subscription gaming service, is now available for everyone following the launch of the iOS 13 update for the iPhone. …

Youtube stänger ner sitt TV-gränssnitt

Ännu en Google-tjänst fasas ut: Youtubes ”tv-gränssnitt”. Alltså det gränssnitt som gör det möjligt att bingetitta på Youtube-klipp från tv-soffan på ett enklare sätt.

Ingen officiell förklaring har getts, men lågt användande är sannolikt väldigt troligt. Men det finns förstås en annan potentiell anledning som säkert också kan ha spelat in en del: det gör det svårare att konsumera Youtube på mediaplattformar som inte har en specialframtagen Youtube-app. Google kan kort sagt ännu mer styra vem som får distribuera en version av Youtube som är optimerad för exempelvis storskärm och tv-fjärrkontroll. Vi minns alla fnurran på tråden mellan Amazon och Youtube förra året (ja, eller den är väl inte helt ofnurrad än, men åtminstone lite mindre fnurrig).

Men det som är lite ironiskt i sammanhanget är att Google, som tidigare var en av de främsta förespråkarna till att alla skulle bygga (mobil)webbslösningar istället för plattformsspecifika appar nu allt mer själva driver på appspåret för sina egna tjänster.

Google is pulling the plug on YouTube’s TV-friendly browser interface

YouTube’s TV-friendly ”leanback” browser portal is less important in a world where so many other common devices bring YouTube to your TV.

NBCUniversals kommande strömningstjänst heter… Peacock

Så har vi nästan fått ett datum för när ännu en videoströmningsutmanare kommer att se dagens ljus. NBCUniversal, numer ägt av världens näst största TV-bolag Comcast, kommer lansera sin strömningstjänst i april 2020. Namnet? Peacock. Okej. Ska vara en hyllning och referens till NBC:s klassiska logotyp (som numer är del av Comcasts), men, tja, ni vet. Peacock.

Med tanke på den nya strömningstjänstens rötter är det förstås inte förvånande att Peacock kommer sitta på sjukt mycket innehåll i sin bakkatalog. Men det blir också helt nya och jättespännande idéer som… ännu en reboot av Battlestar Galactica. Och nyinspelningar av… Punky Brewster och Pang i plugget. Dessutom lär kanalens absolut största flaggskepp bli The Office, efter det att NBCUniversal har sagt upp Netflix licens för serien.

På riktigt. Vad är det egentligen med strömningskanalerna och vår önskan att titta på gammal skåpmat – eller nyinspelningar av gammal skåpmat?

(Okej, i listan över nya Peacock-titlar finns en serie baserad på Aldous Huxleys Brave New World. Den hoppas jag lite på. Dessutom en roman som är galet aktuell idag, förstås.)

https://techcrunch.com/2019/09/17/nbcus-streaming-service-peacock-announces-originals-slate-including-a-battlestar-galactica-reboot/

Microsoft slutar rapportera månadsanvändare och omsättning för Xbox Live

En liten förändring som är del av en betydligt större trend: Microsoft slutar rapportera hur många månadsanvändare och omsättning för Xbox Live. Anledningen? Rädsla för vikande kurvor.

Likt de flesta spelföretag har Microsoft börjat med en prenumerationstjänst för spel: Xbox Game Pass. Betala tio dollar i månaden för att spela de spel som tjänsten erbjuder. Spekulationen kring anledningen handlar alltså om just att det kan leda till att Xbox Live drabbas negativt (vilket vi nog kan utgå ifrån).

Vi ser det här även på andra håll.

Facebook och Youtube håller på att fasa ut klassiska mått som antal gillanden och följare. Twitter har slutat redovisa månadsanvändare och Apple delar inte längre försäljningssiffror för iPhonen.

En viktig anledning bakom i princip alla dessa är att de siffrorna inte längre påvisar tillväxt som de gjorde förr. Och så fort tillväxt börjar mattas av eller sjunka så blir aktiemarknaden och annonsörerna oroliga.

I ett större sammanhang betyder det här att det blir allt svårare att hitta de siffror som varit så centrala båda för investering och annonsering. ”Räckviddssiffror”, om man så vill. Och det som är positivt med detta är att fokus mer hamnar på effekt än, tja, vanity metrics.

Microsoft Will No Longer Reveal Xbox Live User Figures in Its Earnings Reports

Microsoft has revealed that it will no longer include Gaming Revenue or Xbox Live Monthly active users in its earnings reports.

WarnerMedia köper rättigheterna till The Big Bang Theory – för 1 miljard dollar

Sååååå…. WarnerMedias videoströmningstjänst HBO Max har säkrat rättigheterna till The Big Bang Theory de kommande fem åren? För en miljard dollar?

Nej. De pengar som just nu plöjs ner i strömmat videoinnehåll är inte alls vansinniga på ungefär precis alla sätt.

https://techcrunch.com/2019/09/17/the-big-bang-theory-goes-to-atts-hbo-max-streaming-service-for-over-a-billion/

Netflix säkrar sändningrättigheterna till Seinfeld

Ooooch senaste storserien till Netflix. Seinfeld. Som ersättare för The Office och Vänner, två serier som Netflix kommer att tappa kommande år.

Strömningsföretagen plöjer ner apmycket pengar på originalinnehåll och det vi sedan tittar på är… skåpmat från nittiotalet. Det är sommarrepriskyrkogården från SVT året runt. Frivilligt. De sex-sju mest populära serierna på Netflix 2019 är just det, med The Office och Vänner i topp. Först därefter dyker någon av Netflix egna serier upp.

Vi gillar sånt som är nytt. Verkligen.

Seinfeld is heading to Netflix in 2021

Friends might be leaving Netflix next year, but the streaming service just landed another giant beloved series: Seinfeld. Seinfeld will be available to stream on Netflix beginning in 2021.

HBO Max funderar på att reboota The Office

Aaaaaaand of course they will.

NBC looking to reboot The Office for Peacock streaming service

NBC is actively looking to reboot The Office for its upcoming streaming service, Peacock. The Steve Carell-led show is one of NBC’s biggest titles, and will stream exclusively on Peacock beginning in 2021.

 

IoT – internet of things

Ikeas Ingka-koncern producerar mer förnyelsebar energi än den förbrukar

Det här är så jäkla coolt och uppmuntrande. Ikea, eller snarare Ingka-koncernen, kommer från och med 2020 tillverka mer förnyelsebar energi än vad som används i de egna byggnaderna i alla 30 länder som koncernen finns i. Nu siktar man som nästa steg på att sprida det här även till kunderna: Ingka siktar på att tillhandahålla sitt ”erbjudande inom hemenergitjänster” (typ solpaneler) på alla 30 marknader till 2025.

Visst, nu pratar vi inte hela Ikea – alltså alla butiker. Ingka är den största franchisetagaren inom Ikea, men det finns även andra aktörer iblandade. Osäker hur det ser ut på totalen. Men oavsett gissar jag att Ikea som koncern trycker på aktivt i den här riktningen för alla sina butiker och platser.

Men det riktigt intressanta här är att Ingka kommer att överproducera förnyelsebar energi. Vi ser samma sak hos exempelvis Apple, som redan ska driva alla sina egna lokaler och platser med förnyelsebar energi – och generera mer el än de förbrukar. Det innebär alltså att dessa typer av företag kan sälja sin el vidare. Alltså bli elbolag. Eller snarare: vi börjar nå en punkt när det inte längre är lika självklart vad ett elbolag är.

Och om vi tar casen med Ingka och Apple, men även saker som att såväl Kalifornien som Tyskland bitvis sammantaget har producerat mer förnyelsebar energi än vad som förbrukas så kan man fundera på vad el kommer att kosta framöver. Och OM det ens ska kosta.

Amazon håller allt mer på att bygga ett bufféabonnemang med sin Prime-tjänst. Apple håller på att bygga upp ett rejält tjänsteekosystem, där man kan prenumerera på allting. Bara för två veckor sedan presenterade de en tjänst som i praktiken gör det möjligt att prenumerera på sin iPhone. Tänk om Apple skulle bygga in el som del av sitt erbjudande? Hoppa på ett Apple Life-abonnemang, där elen ingår. Och den kanske dessutom knappt kostar något alls, eftersom det för Apple blir en spillprodukt som de kan använda för att knyta användarna närmare det totala tjänsteerbjudandet?

Ingka Group accelerates investments in renewable energy to exceed 2020 target

Ingka Group, of which IKEA Ltd (IKEA Retail UK and Ireland) is a part, has invested close to 2.5 billion euro in onsite and offsite wind and solar power as part of their ambition to become climate positive by 2030.

Porsche tar rejält betalt för motorljud till sin nya elbilsmodell

Sååååå… nya Porsche-elmodellen har motorljud som tillval. För 500 dollar. Som artikeln konstaterar: en mp3:a för 500 dollar. Man kan hoppas att det åtminstone är i 320-kvalitet.

Skämt åsido. Jag utgår från att motorljud till elbilar kommer bli som ringsignalerna för mobiler på den gamla goda tiden. Ladda ner det motorljud du vill. Ja, eller ljud som gör att bilen hörs.

Framtidens hobbymeckare kommer inte hänga i garage, de kommer trimma och hacka sina bilar via datorer och mobiler.

Porsche Taycan configurator has a $500 option for… an mp3 file of motor noise

The heavily anticipated Porsche Taycan was fully unveiled two weeks ago, with exciting performance and charging specs and quite a…

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Bilder visar att Apple jobbar på en Tile-konkurrent

Och där kan vi nog vara rätt säkra på att Apple faktiskt jobbar på en Tile-konkurrent. En funktion för att hålla reda på sina prylar, alltså. Alla sina prylar. Inte bara Apple-hårdvara.

MacRumours har kommit över vad som sägs vara skärmdumpar på just den här funktionen och text om att man kan använda ”B389” för att tagga och hitta sina prylar. Med andra ord skulle B389 kunna vara en bricka likt den som Tile erbjuder.

Senaste iPhone-modellerna har ett U1-chip som ska möjliggöra ännu mer precis positionering än GPS erbjuder, vilket förstås skulle passa väl in i en sån här funktion och produkt. U1-tekniken bygger dessutom på att (iOS-)enheter kan brygga signaler mellan varandra. När en sak försvinner skulle därmed en kedja av enheter hitta den förlorade prylen.

Dessutom ska det kunna gå att ange säkra områden där saker aldrig kan försvinna. (Med andra ord: ”den ligger i din lägenhet, pucko”.) Och få en AR-hjälp i letandet (typ ikoner som visar varmt och kallt).

Apple väntas ha ett nytt hårdvaruevent i oktober. Känns som att den här produkten numer är en väldigt het kandidat att presenteras där.

Leaked screenshots show how Apple’s tracker tags might work

New screen shots have revealed more evidence of Apple’s possible tracking tag system and how it might work. iOS 13 might feature a tab called ”Items” within the ”Find My” app that will display a map and list of items you’ve set up to track, according to MacRumors.

Nästa generation av Nest Wifi kan få stöd för Google Assistant

15 oktober är det dags för nästa Google-hårdvarupresentation. Läs: Pixel 4. Men precis som hos Apple lär vi få se rätt mycket annat också. En av de sakerna kan vara en uppdatering av Googles mini-Wifi-sändare – eller Nest Wifi som de lär heta nu när det varumärket ska rymma Googles alla hemmaprylar.

Det intressanta tillägget i Wifi-sändaren är att de också kan få Google Assistant-högtalare. Kort sagt: se till att så många som möjligt alltid direkt kan prata med Assistant var i huset man än är.

Amazon visade vägen här med sina nyligen insomnade Dash-knappar som var tänkta att strösslas runt om i bostaden för att bokstavligen talat ha en köpknapp nära var man än var. Nu kör Amazon och Google rätt hårt på det här spåret – fast för sina röstassistenter. Förutom sina huvudenheter så har båda mini-högtalare tänka att kunna vara små och billiga nog att ha överallt. I Amazons produktkatalog finns dessutom så odigitala saker som en analog väggklocka – med inbyggd Alexa.

Sist men inte minst finns det förstås en tillvänjningsdimension här också. Chansen är större att vi kan vänja oss vid att röstbossa om vi får göra det hemma och inte i bussen i rusningstid.

Eller om man så vill: börja vänja oss vid en värld där vi inte längre behöver mobilen.

Exclusive: Google plans ’Nest Wifi’ w/ new design, Assistant speakers built-in

Google is planning to launch a refreshed version of its ’Google Wifi’ router at its hardware showcase next month, according…

Googles AI-hälsosatsning slås ihop med Google Health

Google stökar om lite i sin interna organisation. AI-grenen DeepMinds hälsofolk flyttar organisatoriskt över till Google Health. Alltså Googles satsning på hälsa ur olika aspekter.

Som sagt. Väldigt mycket en icke-nyhet. Men ändå en nyhet i tiden. Eller borde åtminstone vara det.

Vad Google gör är ju att flytta tekniken från tekniken till verksamheten, så att säga. Konstatera att AI i sig inte har något egenvärde. Det är vad tekniken används till som är det intressanta. Och relevanta.

Att ny teknik blir något eget är inte särskilt unikt. Det har varit så i princip vid varje större teknikskifte. Google ligger bara lite före i kurvan som gör det här ungefär samtidigt som många bolag sätter upp just egna AI-avdelningar, eller åtminstone ser och behandlar AI-tekniken som något helt eget.

För Google har redan nått den självklara slutsatsen att teknik även den här gången ska sätta kunden och slutnyttan i fokus. Inte tekniken.

DeepMind’s health team joins Google Health

Over the last three years, DeepMind has built a team to tackle some of healthcare’s most complex problems-developing AI research and mobile tools that are already having a positive impact on…

Google testar möjlighet att använda Google Assistant via ett telefonsamtal

Ett väldigt spännande försök från Google och Vodafone i Indien. Ring Google Assistant.

I Indien, som i många andra tillväxtländer, är data och telefoni saker som är både dyra och svårtillgängliga (åtminstone på många ställen). Det initiativet från Google och Vodafone nu innebär är alltså att man kan ringa Google Assitant från en mobil – en mobil som inte ens måste vara en smartmobil eller ha Assistant installerad.

Men inte bara det: telefonsamtalet kostar ingenting och det krävs varken att man har mobildata eller internetuppkoppling. Så länge som man har en telefon som kan genomföra ett telefonsamtal i Indien så ska man kunna använda tjänsten för att be Assistant om hjälp eller svara på frågor på engelska eller hindi. Exempel som ges på frågor är sportresultat, trafikinformation och prognoser, men även ”hjälp med läxan”.

Gammelteknik möter AI och internet för att, om man så vill, bygga ett ljud- och röstinternet. Ja, typ.

Blir väldigt intressant att följa hur den här satsningen faller ut.

Google makes Assistant available via a free phone call in India

Getting fast and accurate answers to queries is still a big challenge in places where people don’t have reliable access to the internet. To help the hundreds of millions of people in India who have a mobile phone but limited or no internet access, Google has announced the Vodafone-Idea Phone Line, a service which people can call to get answers from Google Assistant.

Amazon beställer 100 000 elektriska fraktfordon

Amazon stänger en historisk affär. Man har beställt 100 000 elektriska leveransbilar från Rivian, något som ska vara den enskilt största affären på området (vilket jag inte har anledning att misstro, det är en förhållandevis jättestor mängd bilar).

Man planerar börjar rulla med den nya bilarna 2021 och alla bilar ska vara ute på vägarna till 2030.

Amazon har legat lite efter vad gäller att ställa om till förnyelsebar energi, och senaste året har det kommit uppgifter om att företaget har ökat sin användning av fossila bränslen för att driva sina datacaenter. Något man måste ta sig an även vad gäller sin elbilsflotta. Elbilar som laddas med smutsig el är förstås marginellt bättre för miljön än vanliga bilar.

Rivians teknik ska bygga på ett chassi för olika typer av fordon, vilket gör flottan mer flexibel för Amazon. Men inte bara det: bilarna ska dessutom lära sig av hur de körs och optimera batteriet utifrån detta. Den här affären gör förstås dessutom att Rivian tar ett rejält kliv framåt på elbilsmarknaden.

Amazon orders 100,000 electric delivery trucks, doubling the fleet in Europe and North America

Your Amazon Prime account is helping upend the electric vehicle market.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lanserar säkerhetsfunktionen RideCheck i USA

Ännu en intressant säkerhetsfunktion från Uber börjar nu rullas ut i USA efter att ha testats i ett år: RideCheck. En funktion som baseras på mobilen hos föraren och/eller passageraren. Om Uber-appen känner av en hastig inbromsning (plus andra signaler, lär ju inte räcka med bara en tvärnit) så kommer både föraren och passageraren få frågan om man är okej, med möjlighet att direkt ring nödsamtal eller Ubers eget säkerhetsnummer om så inte är fallet.

Visst, vill man vara cynisk skulle man kunna konstatera att det här bygger på (antar jag) just Uber-appen. Det betyder att du måste ha Uber-appen framme eller (åtminstone på iOS) tillåta att den ligger och rullar i bakgrunden under din resa. Det kan få fler att välja att sitta med appen (som så sakteliga börjar fyllas med mer funktionalitet) framme eller som sagt låta den ligga aktiv i bakgrunden. Båda fallen innebär förstås data för Uber.

Men även om det säkerligen också finns med i beräkningarna från Ubers sida, åtminstone som en trevlig bonus, så är det här ett väldigt bra initiativ. Vi ser det också allt mer, även direkt inbyggt i Android och iOS – men även allt mer i annan hårdvara som hjälmar. Alltså att våra prylar ringer på hjälp åt oss, även – och kanske framförallt – när vi själva inte kan göra det.

Uber Newsroom

Written by Sachin Kansal, Head of Safety Products Our global safety team has a simple, critical mission: to help set the standard for ridesharing safety. Over the past three years, we’ve introduced new safety features , including an in-app emergency button with the ability to digitally share trip information with 911 dispatchers, and made investments in new processes and technologies to help improve the safety of the platform.

WeWork har avslöjats med stora brister i sin wifi-säkerhet

Och We(Work)-cirkusen fortsätter. Nu kommer en rapport som tyder på att Wes nätverkssäkerhet, närmare bestämt wi-fi-säkerheten, läcker som ett såll. CNET har lyckats komma åt innehållet i ”hundratals” exponerade enheter, alltså enheter som inte haft tillräckligt skydd när de använt We-platsernas wi-fi.

Det här är förstås en utmaning med att sitta på mer eller mindre öppna platser (och en av anledningarna att företags IT-avdelningar är sådär sugna på att användare ska kunna arbeta på precis det sätt som de vill).

Visst, som användare har man också ett ansvar (alla som kopplar upp sig via mer eller mindre offentliga nätverk använder VPN, mkay?) Men i de här lägena handlar det om förtroende. Man litar helt enkelt på att om man hyr plats så förväntar man sig samma sak som på ett vanligt företag. Så länge som jag inte delar mitt lösenord med allt och alla så förväntar jag mig att företaget erbjuder hög säkerhet.

WeWork verkar ha ”tilläggspaket” där man kan biffa upp säkerheten – men det kostar en hel del extra. För något som man kan tycka borde ingå som självklar tjänst i baspaketet. Inte minst som att snart alla branscher använder arbetsplatsdelning – även de som hanterar känslig information.

Känns som att We kan ringa Facebook för några dos och don’ts.

WeWork Is Exposing an ’Astronomical Amount’ of Data on Poorly Protected Wifi Network

It turns out WeWork’s dicey wifi problem is exactly as bad as suspected.

Mercedes-Benz börjar tillverka elscootrar

Och där börjar Mercedes-Benz med elscootrar därför att det är klart att de gör.

Mercedes-Benz quietly enters the e-scooter market

The automaker has struck a deal with Swiss scooter maker Micro, but there are no details about where the scooter will be sold, or how fast or far it will go.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebooks kryptovaluta kan backas av Visa och Mastercard

Mer information om Facebook förmodat kommande kryptovaluta. Rätt mycket samma som förra veckans spekulationer, med presentation nästa vecka och test/lansering under 2020. Dessutom åter info om att externa företag kommer att backa valutan. Den här gången droppar dock Wall Street Journal namn.

Det sägs handla om riktigt etablerade betalningsspelare som Visa och Mastercard, men även nyare betalningsplattformar som PayPal och Stripe. Intressant nog också namn som Booking.com och Uber (blir i så fall intressant hur Uber tänker sig att Facebooks valuta ska förhålla sig till Uber Cash).

Enligt WSJ kommer respektive företag pynta in 10 miljoner dollar. Summan blir ”medlemsavgift” för att få sitta med i Libra Association, det externa konsortium som Facebook sägs vilja ha som överrock för valutan (alltså samma upplägg som gällande exempelvis faktakollande).

Tidigare har namnet GlobalCoin florerat, men här talas det snarare om att valutans namn blir Libra. Vilket med tanke på kontrollinstansens namn låter rätt troligt (utan att det förstås måste bli så).

Det mest intressanta blir förstås hur valutan är tänkt att användas. Om det blir ett betalningsmedel, eller ”poäng”, bara inom Facebooks ekosystem eller om det kommer gå att betala även på andra ställen. Med tanke på de företag som nämns som backare känns det senare mer troligt. Det har ju även spekulerats i att valutan ska kunna gå att ta ut i automater. I det läget lär det bli så att pengar växlas till lokal valuta, men online finns det förstås inget som stoppar Visa eller PayPal från att erbjuda Facebooks valuta som betalmedel. För betalning hos, tja, Amazon, Apple eller Google.

Facebook’s cryptocurrency to debut next week backed by Visa, Mastercard, Uber, and others: WSJ

Facebook has secured the backing of over a dozen companies for its upcoming cryptocurrency. These companies include financial organizations like Visa and Mastercard, and technology giants like PayPal and Uber.

Instagram får låtextdekal

En av nyheterna som Apple presenterade under sin utvecklarkonferens förra veckan var att Apple Music kommer att få realtidslåttexter i och med iOS 13. Alltså texter så att det går att sjunga med. Som spekulerade i samband med nyheten: som gjort för karaokemarknader. Eller för kortvideo.

Nu hoppar Instagram på tåget. Fast med en twist. Det är en ny typ av musikdekal det går att realtidstexta sina stories om man känner för det. Eller bara lägga ut en låtrad om man känner för det. Oavsett är det intressant att se att i princip alla musiktjänster har lagt till textstöd i sina tjänster. Men från att ha handlat om en statisk låttext så börjar det alltså nu alltmer handla om en potentiellt mer interaktiv variant.

Även om Instagrams dekal mer handlar om att uttrycka sig än en social realtidsfunktion så skulle man kunna tänka sig att vi kommer se mer av den här varan från Instagram. Spotify lanserade en social listening-funktion förra veckan. Känns inte särskilt otroligt att även Instagram skulle få en motsvarande funktion. En Music party-funktion.

Instagram Recruits Billie Eilish To Announce Integrated Lyrics For Stories

Instagram has announced a new features for Stories that directly rivals TikTok. Now users can integrate lyrics directly into their musical Stories.

Facebook släpper sin bloddonationsfunktion i USA

Facebook rullar ut en av sina väldigt bra funktioner på hemmaplan: möjligheten att anmäla sig som bloddonator. Sker lagom till World Blood Donor Day (14 juni).

https://newsroom.fb.com/news/2019/06/us-blood-donations/

Facebook lanserar nytt försök att ranka kommentarer

Ännu ett tillfälle för Facebook att göra ett blogginlägg med ordet ”meningsfull” i rubriken. Nu testar man åter ett sätt att styra upp kommentarsträsket lite – med kommentarsrankingfunktion.

Det kommer handla om kommentarer på inlägg från sidor och från människor ”med många följare”.

https://newsroom.fb.com/news/2019/06/making-public-comments-more-meaningful/

Facebook lanserar Study – app som betalar för att få data om din mobilanvändning

Om det gick åt skogen förra gången, och involverade brott mot Apple-regler och spårande av minderårigas telefonaktiviteter, varför inte försöka igen? Facebook gör ett nytt försök att få reda på mer om hur vi använder våra mobiler via nya appen Study, efter att den förra, Research, stängdes ned av både Appstore och Google Play.

Precis som förra gången handlar det om att Facebook betalar användare för att dela med sig av vad de gör i mobilen. Och inte bara i Facebook, utan generellt. Däremot har företaget lär sig en del från förra gången. Man kommer den här gången inte kunna se allt som användarna gör (som vad de gör i konkurrerande appar). Mer specifikt kommer appen inte samla in innehållet som användarna konsumerar. Den här gången måste användarna vara över 18 år (och dessutom ha ett PayPal-konto, vilket ska vara ytterligare en ålderskontrollspärr).

Facebook kommer den här gången heller inte fulhacka sig runt Apples appregler mest eftersom, tja, appen bara släpps för Android.

Study kommer inte vara öppen för alla (och dessutom bara släppas i US och Indien till att börja med). Mer en inbjudningshistoria. Syftet med appen är även denna gång marknadsundersökning, mer specifikt ”samla in information om hur deltagarna använder appar”. Kort sagt kommer appen förstås också samla in information som mest sannolikt kommer användas mer direkt i Facebooks affärsverksamhet. Som att se när och var man använder, säg, Snapchat.

Facebook will pay you to let it track what you do on your phone

The app will monitor which apps are installed on a person’s phone, the time spent using those apps, the country you’re in, and additional app data that could reveal specific features you’re using, among other things. Facebook says it won’t see any specific content, however, including messages, passwords, and photos.

Facebook testar snooze-funktion i Messenger

En rätt given funktion för Messenger: möjlighet att snooza meddelanden. Med andra ord samma sak som går i flera mejltjänster: få en påminnelse senare om att du ska svara på ett meddelande.

Ju mer chattjänster tar över e-postens roll, desto fler ”mejlfunktioner” börjar dyka upp.

Facebook Messenger Tests Snooze Notification Feature

According to reports, Facebook Messenger is testing a new feature that lets users get a notification for a specific message to answer later.

Facebook släpper ny Portal-hårdvara i höst

 höst är det dags för mer hårdvara från Facebook. Uppdaterade versioner av Portal, närmare bestämt. Alltså den videochattenhet som Facebook släppte förra året. Enheter som kommer att få ”ett nytt formspråk”. Ooooch det är ungefär det vi vet.

Artikeln spekulerar i att försäljningen av Portal-prylar kanske inte går jättebra (pratas inte så mycket om dem, Facebook sänkte priserna i april i år). Känns förstås relevant. Men det jag inte hade koll på är att Portal ingår i segmentet ”Payments and other fees” när Facebook redovisar sina finansiella rapporter.

Jag skyller på att det beror på att jag inte tänkt på frågan särskilt mycket, för det är inte direkt svårt att räkna ut att Portal-segmentet bor där. Facebook har nämligen bara två intäktsposter: ”Payments and other fees” och… annonsering (den sistnämnda står för typ 100 procent av intäkterna).

Jämfört med Q1 2018 var Payments-delen ned 6 miljoner dollar första kvartalet i år. Så Portal har oavsett inte drivit på den intäktsposten i någon större omfattning. Portal lär väl kanske ha bidragit till att nedgången här blev mindre än den annars hade blivit, men sannolikt är det nog då på marginalen.

Facebook säger själva förstås att försäljningen går bra, men det måste de å andra sidan göra. Fram till dess att de redovisar faktiska försäljningssiffror kan vi bara gissa. Men så länge som Facebook inte säger något alls kan vi nog utgå från att det inte är siffror som ger större krusningar på vattenytan.

Facebook to launch new Portal devices this fall

Facebook is planning to launch new Portal devices this fall, some of which will have an entirely new form factor.

LinkedIn

LinkedIn efter det att funktionen att bjuda in till sidor släpptes

Mowgli från Djungelboken får en massa bananer i huvudet

Övrigt sociala medier

Gruppchattappen Houseparty köps upp av företaget bakom Fortnite

Ännu en social-app har köpts upp. Gruppvideochattjänsten Houseparty har hittat nytt hem hos Epic Games, företaget bakom en annan stor social plattform: spelet Fortnite. Tydligen ska Houseparty redan vara en populär chattkanal för Fortnitare, så steget var alltså sannolikt rätt kort.

Houseparty fick Facebook att släppa appen Bonfire – och sedan lägga ner den efter 1,5 år. Att det blir Epic Games som köper appen betyder också att Houseparty sugs in i Tencents spelekosystem i och med att Epic till 40 procent ägs av just Tencent.

Fortnite maker Epic Games buys video chat app Houseparty

Houseparty has been moving into gaming with features like integrated games and screen sharing, and the company said earlier this year that people are already using the app to chat with friends while playing Fortnite.

Buffer släpper en hög statistiksiffror om sociala medier

Kan du inte få nog av statistik om sociala medier? Här kommer i så ännu en sammanställning, den här gången från Buffer.

Den absolut mest intressanta siffran i sammanställningen: varannan minut tas det lika många bilder i världen som det togs under hela 1800-talet.

Essential (and Surprising) Social Media Statistics to Inform Your Strategy

See the social media statistics on demographics, usage, trends, and much more. Use these statistics to build an even stronger social media strategy.

Vilka var de populäraste sociala medierna mellan 2002 och 2019?

Ha. Ännu ett skönt, animerat stapeldiagram. De mest populära sociala tjänsterna från 2002 fram till idag.

Och, tja, jag hade glömt några av dem. Intressant också att se att Youtube verkar ha kommit in i en andra andning.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”WOAH…!The MOST POPULAR social networks: 2002-2019Look out for TikTok at the end…Credit: @thenextwebpic.twitter.com/MQkdXEvKDz / Twitter”

WOAH…!The MOST POPULAR social networks: 2002-2019Look out for TikTok at the end…Credit: @thenextwebpic.twitter.com/MQkdXEvKDz

 

Sök/SEO

Google Maps får säkerhetsfunktion som varnar om man avviker från en planerad rutt

Google testar ännu en funktion i Maps: varning om du avviker mer än 500 meter från din rutt. Härligt. Ännu en källa till osämja mellan en förare och Maps.

Skämt åsido. Funktionen, som bara testas i Indien, handlar om säkerhet. Säkerhet inte främst när du själv kör utan när du blir körd, som i en taxi. Kort sagt en funktion som mycket har fötts ur saker som kidnappningar, rån eller våldtäkter under taxiresor. Det innebär att funktionen, Stay safer, också ger möjlighet att realtidsdela rutt eller varningar med en vän.

Men funktionen i sig kan förstås användas även för mindre allvarliga ändamål, men som ändå ger nytta. Som taxiförare som kör oanande turister på långa omvägar för att blåsa passagerarna på pengar.

Oavsett. Smart och bra funktion.

(Dessutom verkar Maps också ha uppdaterats med bättre trafikinformation i 66 länder. Förstås också bra.)

Google Maps Testing New Feature That Will Make Your Taxi Rides Safer

Google Maps is getting a new feature that will alert taxi passengers when their ride goes off route by 500 meters. The feature seems to be limited to India currently.

Google Assistant kommer till Waze

Waze får en ny funktion: Google Assistant. Google digitala röstassistent flyttar in i Waze för att underlätta navigerandet – och allt annat man kan tänkas vilja göra medan man navigerar.

Med tanke på att Google äger Waze så är det här förstås inte särskilt förvånande. Snarare mer förvånande att det har dröjt så länge. Nu förs Waze och Google Maps ännu ett steg närmare varandra.

Och just det sistnämnda är det mest intressanta i sammanhanget. De två tjänsterna överlappar varandra allt mer. Samma sak som vi ser mellan Facebooks tjänster.

När det handlar om Facebook så har tjänsterna knutits allt närmare varandra och fått allt fler gemensamma funktioner. Facebooks chattinfrastruktursatsning förstärker den här trenden. Men inte bara det: i kod har dessutom saker som ”Instagram by Facebook” börjat dyka upp. Vilka deltjänster du använder är irrelevant. Facebook Chat. Facebook Video. Facebook Games. Och så vidare.

Jag har i samband med detta ställt frågan hur länge Facebooks undertjänster kommer finnas kvar som fristående varumärken. Nu börjar jag undra hur länge Waze kommer finnas kvar. Hur länge det dröjer innan Google Maps och Waze blir ett.

The Google Assistant is now available in Waze

You can now access the helpfulness of the Assistant directly within Waze.

Google kan börja meddela stora algorimförändringar i förväg igen

Ha. Google verkar överväga att börja berätta om större sökalgoritmförändringar i förväg igen. Varför? Enligt artikeln: för att förhindra att SEO-världen sätter mindre smickrande namn på uppdateringarna (som saker som för tankarna till naturkatastrofer).

Det är ärligt talat långt ifrån den minst rationella motivering jag har hört som anledning till en förändring.

Google To Pre-Announce Future Core Algorithm Updates

Danny Sullivan from Google said Google ”probably will” pre-announce future Google core updates. He said this on Twitter when asked if Google will ”be pre-announcing broad core updates again?”

Google börjar med video som featured snippet-innehåll

Första gången jag ser det här. En video som featured snippet. Alltså bara en video, som ”föreslaget klipp”. Övriga videos som matchar sökningen kommer som vanligt längre ned. Videon, i det här fallet från Youtube, öppnas i en overlay över sökresultatet.

Det är förstås rätt självklart att featured snippets (plats noll) möter Youtube. Hela featured snippets-funktionen är koncentrerad kring frågesökningar av typen när? var? hur? En stor mängd av allt innehåll på Youtube är just ”hur”-videos. Svaret på frågan hur man gör något, där video många gånger är ett ypperligt format. Och video blir som bekant allt mer populärt.

Vad Google gör här är förstås också att än mer driva användningen av just video – precis när vi börjat lära oss skapa textinnehåll för att passa featured snippets. Men det är inte bara formatet som skiljer.

Featured snippets har i sig alltid byggt på att vi som söker får svaret direkt hos Google, utan att behöva trycka oss vidare till den sajt där innehållet egentligen finns. Med video-featured snippets går Google ett steg längre. För att synas på plats noll i Googles sökresultat måste du också lägga ditt innehåll på Googles videoplattform. Vi kommer alltså behöva skapa ännu mer videoinnehåll för att synas – och lägga det hos Google.

 

Detaljhandel/e-handel

Snapchat släpper egen checkoutfunktion

Inte alls förvånande: Snapchat testar en egen shoppingfunktion – komplett med checkoutfunktion. Det blir alltså möjligt att svepa upp och handla direkt på plattformen.

Nu är det alltså ett test och i väldigt liten skala. Åtminstone i antal användare som får funktionen (och bara för användare i USA). Det är närmare bestämt fem influencers som nu alltså får sina egna Snapchat-butiker att sälja saker via. Butiker som drivs av e-handelsplattformen Shopifys teknik. Överhuvudtaget mycket som den motsvarighet som Instagram släppte för inte särskilt länge sedan.

Tanken är att Snapchat ska erbjuda funktionen till fler användare de kommande veckorna och kommer erbjudas publicister senare i år. Kort sagt: faller det väl ut kommer det här säkert rullas ut brett rätt snart.

Det sköna är förstås att en av de fem som är först ut med shoppingfunktionen är Kylie Jenner – som blev lite ansiktet för motståndet mot den omdesign av Snapchat som rullades ut i början av förra året. Okej, hon är förstås fortfarande ett av plattformens största namn, men jag misstänker att det säkert finns lite baktanke med att hon nu får utgöra en av de första shopping-snapparna.

Snapchat Brings Native Checkout Feature To Five Influencers

Snapchat is moving fast into e-commerce with a new native checkout feature rolling out to five influencers on its platform.

WeChat släpper nya shoppingfunktioner: rekommenderade produkter

WeChat får en ny shoppingfunktion: rekommenderade produkter. Uppdelat i tre olika varianter:

  • Vänners rekommendationer: Produkter som vänner manuellt har rekommenderat
  • ”Alla köper”: Produkter som en eller flera vänner har köpt (”alla” kan alltså vara… något överdrivet)
  • Grupprekommendationer: Grupper man kan gå med i för att få shoppingrekommendationer

Rekommendationerna kopplas ihop via ett rekommendations-API, vilket med andra ord betyder att företag kan integrera med funktionen för att på så sätt få synlighet. Eller mer specifikt: koppla miniprogram till funktionen. Alltså funktionen för att skapa appar (eller om man så vill ”sajter”) inuti WeChat.

Som artikeln konstaterar är det här alltså ännu ett steg mot att fullt ut knyta ihop socialt delande med shopping. I Kina är det sociala elementet redan en stor del av onlinehandlandet, via saker som liveströmning och spelifierat gruppshoppande. Här hos oss har saker ännu inte kommit lika långt, men motsvarande utveckling sker hos oss.

Gemensamt är ett ökat fokus på de plattformar som kunderna frivilligt hänger med sina vänner på och där göra det möjligt för kunderna att handla.

https://walkthechat.com/wechat-released-new-recommended-products-e-commerce-function/

Amazon släpper influencer-klädkollektionen The Drop

Förra veckan skrev jag om att Amazon presenterade funktionen SnapStyle – en Pinterest-klon som gör det möjligt att fota en outfit och få tips om vilka liknande kläder man kan köpa. Det jag missade var att Amazon också släppte The Drop – en ny kollektion.

Anledningen, eller åtminstone en stor anledning, till att Amazon släppte båda dessa kan bero på att försäljningen av Amazons egna märken inom kvinnomode inte går som tåget. Med The Drop vill företaget poppa till sin image på området. Det handlar om en klädkollektion framtagen i samarbete med influencers. Tydligen väldigt begränsat (den första kollektionen kunde bara köpas i 30 timmar) och alla plagg ska produceras vid beställning (för att också rida på hållbarhetstrenden).

Vi kan tänka att Amazon kommer att knyta sitt Youtube-influcencerprogram, och för den delen sitt Snapchat-samarbete, till The Drop. Influencers ska tydligen betalas bättre om de tipsar om Amazons varumärken och vad är då bättre än att låta influerare marknadsföra sina egna Amazon-produkter. En tänkt win-win.

Att se hur det går med den här satsningen.

Amazon’s Fashion Quest Continues With the Drop and StyleSnap

The world’s largest online retailer goes after a new, more fashionable kind of shopper: social media influencers, and the people who love to follow them.

Walmart satsar stort på laddstationer

Vilken är Sveriges största laddstationskedja? Det ska tydligen vara McDonalds. Laddstationer vid restauranger som anledning för folk att åka dit. Om man ska välja ställe att äta på och en erbjuder gratis laddning av bilen så kan det bli en rätt vass konkurrensfördel.

Det verkar även Walmart tänka sig. Företaget steppar nu upp sitt samarbete med Volkswagen-ägda Electrify America. Det uppges att 180 laddstationer kommer öppnas vid Walmart-butiker kommande månaderna. Utöver de 120 som redan ska finnas i 34 stater.

Walmart har vad det verkar börjat få snurr på sin e-handel, men man har också sett ökningar av trafiken till Walmart-butiker. Bland annat genom hämtning av e-handlade paket. I samband med det har man även börjat inreda butikerna med annat som kan ge kunder fler anledningar att komma till butikerna. Som e-sporthallar.

Att kunna ladda bilen medan man är inne och handlar kan vara ännu en anledning. En som kan bli allt viktigare kommande åren.

Electrify America, Walmart Building EV Charging Stations in Rural U.S. | Digital Trends

Volkswagen-owned Electrify America has teamed up with Walmart to build electric car charging stations in America’s heartland. The move will help put an end to range anxiety for electric car owners who want to go on a cross-country road trip, and it also gives Americans in rural areas the opportunity to drive electric.

Farfetch lanserar flaggskeppsbutik hos JD.com

Ännu ett exempel på en trend som växer sig allt starkare: plattformar som lägger sig på plattformar. Lyxvarumärkeshandlaren Farfetch har lanserat en flaggskeppsbutik hos JD.com. En fortsättning på Farfetchs köp av JD:s lyxplattform Toplife.

Att Farfetch satsar på Kina (alltså redan före det köpet) är inte så konstigt. Till skillnad från här i väst är lyxartiklar något som i hög grad köps online. Men vill man få snurr på verksamheten krävs att man gör det tillsammans med någon av Kinas stora spelare. Samma sak, fast omvänt, händer även hos oss.

Och på både högre och lägre plan så är det här också en del av något annat som blir allt tydligare: ju större världen blir, desto viktigare blir det lokala.

Farfetch launches on JD.com

The two marketplaces forged a strategic partnership in 2017 that they’ve built up the last two years to compete against Alibaba in the luxury market.

Facebook investerar i indiska e-handelstjänsten Meesho

Mer e-handelssatsning från Facebook – den här gången i Indien. Facebook har köpt en del av Meesho, som på sätt och vis redan är del av Facebook. Meeshos idé är att sälja via sociala plattformar, som just Facebook, WhatsApp och Instagram.

I takt med att Kina har mognat och bromsat in rätt rejält som marknad flyttas allt mer fokus mot nya tillväxtmarknader och Indien är den enskilda marknad som är mest i fokus i jakten på nästa miljard internetanvändare. Och för Facebook betyder det än mer att WhatsApps roll fortsätter bli viktigare och viktigare. WhatsApp är, bortom väst, Japan och Kina, den enskilt största chattappen och det är förstås samtidigt den som Facebook har tjänat minst pengar på. Ja, i praktiken när nog ingenting.

Mycket WhatsApp-satsande handlar just nu om att få företag att betala, exempelvis via dedikerade WhatsApp-kundtjänstverktyg som dessutom ska vara billigare än sms. Alltså ungefär exakt samma sak som planen var för Messenger när Messenger-plattformen släpptes 2016. Som bekant har Facebook backat rätt mycket på den inställningen sedan dess och lutar sig nästan uteslutande mot annonsering som intäktskälla även här.

Att se vad kan hända på nya marknader. Marknader där gratisfällan inte är lika cementerad.

Yahoo Search – Web Search

The search engine that helps you find exactly what you’re looking for. Find the most relevant information, video, images, and answers from all across the Web.

FedEx säger upp sitt leveransavtal med Amazon

Ett besked som känns både väntat och oväntat. FedEx kommer inte förlänga sitt avtal med Amazon i USA. Transportföretaget väljer att alltså inte längre leverera Amazons paket.

Nu pratar rent krasst inte om något större avbräck för vare sig Amazon eller FedEx. Amazon står bara för 1,3 % av FedExs totala omsättning och FedEx leveransdel är 3 % av alla Amazon-paket (vilket ändå enligt beräkningar ska vara 200 000 paket under 2018 – varje dag). Som artikeln konstaterar lär det bero dels på att man säkerligen inte har de bästa marginalerna på Amazon-paketen och dels på att, tja, Amazon allt mer blir en konkurrent till bland annat just FedEx.

Finns en siffra i artikeln som är intressant kopplat till det sista: ytterligare beräkningar ger vid handen att Amazon stod för 26 % av sina egna leveranser 2018. De skötte alltså en tredjedel av sina leveranser självt.

Vilket för oss till en sista intressanta delen i artikeln. I årsrapporten för 2018 klassade Amazon sig som ett ”transport- och logistikföretaget”. Så nu vet vi det, en gång för alla.

https://www.businessinsider.com/fedex-discontinuing-amazon-us-domestic-express-shipping-2019-6

Amazons bedöms stå för mindre andel av USA:s totala e-handel 2018 än tidigare uppskattningar

En intressant Amazon-siffra. Enligt uppskattningar från eMarketer kommer Amazon stå för 37,7 % av all e-handel i USA i år, ner från en tidigare uppskattning om att Amazon 2019 skulle stå för 47 % av alla amerikansk e-handel.

På sätt och vis är det inte jätteförvånande. Andra, som Walmart, har växlat upp sin e-handel rätt rejält bara senaste året. Inte ens Amazon kan fortsätta dominera så totalt marknadsandelsmässigt hur länge som helst.

Och de vill heller inte det. Det som också är intressant i sammanhanget är att Jeff Bezos tydligen skickat ut ett brev till uppstyckningsförespråkare där han varit väldigt tydlig med att Amazon bara står för 4 % av alla detajlhandel toalt i USA och att tredjepartssäljarna dominerar hos Amazon. Eller som Bezos konstaterar: ”third-party sellers are kicking our first-party butt. Badly”. Vilket i siffror anges som att marknadsplatsen står för 58 % av den totala försäljningen hos Amazon.

Nu är det uppskattningar och Amazon lär oavsett ligga långt före två i marknadsandel. Vi pratar fortfarande rätt nära hälften av all e-handel i USA (som dessutom är det segment som växer snabbast, förstås).

Amazon Online Market Share in the US Drops to 38 Percent: eMarketer

A closely watched researcher has cut its estimate of Amazon's share of the US e-commerce market after incorporating new figures from the company.

 

Har du lust att hjälpa till?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Visa Facebook vägen för framtidens syn på data?

Visar Facebook vägen för framtidens syn på data?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper funktion för att korsposta livsändningar mellan sidor

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS / Twitter"

Facebook has enabled Pages to cross-share Live Videos to other Pages.Previously this was not possible.You had to run separate streams into each Page (I believe). pic.twitter.com/82DfvFe6TS

Instagram autoanpassar annonser för Stories

Instagram uppdaterar annonser för Stories. Nu börjar annonser som laddas upp till Ads Manager automatiskt konverteras till helskärmsformat från kvadratiskt format.

Justeringen sker inte genom zoomning utan genom att smart bildigenkänning fyller i med likartat mönster eller lägger visst innehåll under kvadraten. Kan säkert förenkla för företag som inte har möjlighet att spotta ur sig innehåll, men än så länge blir det nog fortfarande bäst om man lägger tid på att optimera för olika format och plattformar innan man laddar upp.

Instagram Introduces Full Screen Support for Ads in Stories

Instagram is making it easier for businesses to create full ads that can be used in Stories.

Facebook rullar ut upprankning av lokalnyheter överallt

I början av året började Facebook ranka upp lokalnyheter i nyhetsflödet, med argumentet att folk är intresserade av det som händer runt dem. Det verkar som att försöket fallit väl ut, för nu rullas den här justeringen ut till alla länder och alla språk.

Det här betyder att användare kommer att få se fler nyheter om staden de är i och ”other cities they may care about”. (Hur vet Facebook det? Because it’s Facebook. Har ni inte hängt med senaste tiden?)

Förstås två intressanta saker. Dels att ju mindre världen blir, desto mer bryr vi oss om det lokala. Typ. Och dels att det känns som att FB nästa börjar bygga allians med ”lokaltidningarna" mot jättemedierna.

More Local News on Facebook, Globally | Meta

Now, people around the world will see more news on Facebook from local sources covering their current city and other cities they may care about.

Facebooks datahantering kommer granskas av amerikanska myndigheter

Precis vad Facebook behöver just nu, del 37. FTC (typ Konsumentverket om Konsumentverket inte stått på konsumenternas sida) kommer nu inleda en granskning av FB med anledning av Cambridge Analytica-härvan. Myndigheten kommer att titta på om FB har brustit i informationen om vad användare har samtyckt till.

Kommer sträcka sig tillbaka till 2011, då FTC och FB tydligen ingick ett avtal där just detta stipulerades. Om FB fälls kommer det kosta upp till 40 000 USD i böter. Per överträdelse. Kan då potentiellt bli… många (hur det nu ska bevisas). Typ, ouch?

FB säger sig välkomna undersökning och det tror jag de trots allt menar. Dock inte samma sak som att de älskar den.

https://www.theverge.com/2018/3/26/17164210/facebook-cambridge-analytica-data-privacy-ftc-investigation

WhatsApp lägger till betalning via QR-kod

Det här med #deletefacebook. I en betaversion av WhatsApp kommer man nu kunna betala genom att scanna en QR-kod. Eftersom det handlar om WhatsApp handlar det förstås självklart primärt mest om en funktion för tillväxtmarknader - men kan säkerligen bli aktuell även på mer utvecklade diton.

FB håller på att, inte minst inspirerade av WeChat, jagar fler intäktsströmmar än bara reklam (ca 98 % är reklam, vilket är… lite sårbart). Kan man få snurr på andra slags intäktsmodeller skulle man även bli mindre beroende av detaljerad användardata - det som nu har utlöst senaste FB-krisen. Den här typen av tjänster kan förstås göra det ännu svårare just att #deletefacebook.

WhatsApp Will Now Let You Transfer Money by Scanning QR Codes

WhatsApp for Android update will bring a new QR Code option for digital payments, which brings yet another payments feature to the messaging app.

Jobbar vi åt Facebook?

Mycket Facebook idag (också). Intressant vinkel på vår relation med företaget. Att vår information är själva hjärtat i tjänsten är väl de flesta medvetna om. Åtminstone nu. Men som artikeln konstaterar jobbar vi också för FB. Och vi har en väldigt tydlig rollbeskrivning.

”Your job is to drive people to the platform and keep them there.”

Det är uppdraget vi har när vi skapar innehåll och lägger upp. Ja, även om vi själva inte skapar innehållet.

Nu kan man förstås argumentera att vi får igen en massa för vår insats. På sikt tror jag dock att vi kommer att värdera vår information högre och att vi kommer vilja ha betalt, snarare än omvänt. För innehåll och data.

https://mashable.com/2018/03/26/free-labor-facebook-profits/?1

Facebook samlar ihop integritetsinställningarna

Facebook uppdaterar funktionerna kring hur man kan kontrollera och se sin personliga information. Man har samlat ihop funktioner som tidigare låg utspridda på olika ställen till en kontrollhubb för enklare översikt. Huvudområden:

  • Hantera kontosäkerheten (t ex tvåfaktorsverifiering)
  • Kontrollera din personliga information (vad du har gjort, skrivit, delat etc.)
  • Anpassa vilka annonser du får se
  • Kontrollera vem som ser dina inlägg och din profilinfo
  • Verktyg för att hitta, ladda ner och radera din data data

Det sista är förstås en bra sak med anledning av det som hänt senaste tiden, men det är nog mest drivet av GDPR. Oavsett, bra initiativ från Facebook.

It's Time to Make Our Privacy Tools Easier to Find | Meta

We've heard loud and clear that privacy settings and other important tools are too hard to find and that we must do more to keep people informed. We're taking steps in the coming weeks to put people more in control of their privacy.

Facebook bryter avtal med tredjepartsdataföretag

Som en följd av senaste tidens händelser bryter nu Facebook samarbetet med ett antal ”data brokers”. Tredjepartstjänster med data som kan användas tillsammans med Facebooks egen för att rikta annonser ännu bättre via data som hämtas från användarnas förehavanden utanför Facebooks plattformar. Motiveringen är att Facebook inte känner att de kan garantera hur den datan har samlats in och används.

Företagen som det handlar om är totalt nio stycken, som Acxiom, Experian, Oracle Data Cloud, TransUnion och WPP. Facebook kommer fortsätta samarbeta med dessa företag vad gäller mätning och uppföljning av annonser, men även denna form av samarbete ska ses över.

https://venturebeat.com/2018/03/28/facebook-ends-data-broker-partnerships-in-blow-to-targeted-ads/

Facebook anklagas ha tankat ner användares sms- och samtalshistorik utan tillstånd (eller?)

Precis den typ av nyheter som Facebook behöver just nu: det visar sig att FB har tankat ner Android-användares samtals- och texthistorik. Googles API har gett tillgång till mer information än bara kontaktinfon om man gav tillåtelse att komma åt kontakterna. Gäller Facebook Lite eller Messenger. Sannolikt… rätt många användare.

Visst är det osnyggt (igen) av Facebook. Och det här har gått att göra till slutet av 2017. Men även här känns det som att någon annan också är rätt skyldig: Google. Som låtit dess API ge apputvecklare så pass mycket tillgång..

Apple FTW. Och det här lär bli allt viktigare. Se till att användarens information aldrig lämnar de lokala enheterna.

Android phone users, Facebook was tracking your calls and texts

"Oh wow my deleted Facebook Zip file contains info on every single phone cellphone call and text I made for about a year- cool totally not creepy."

41 % av de populäraste Android-apparna skickar data till Facebook (men vems är felet?)

Och ännu mer Facebook. Företaget AdGuard har tittat på hur det ser med FB-spårning i Android-appar. Och 41 % av de mest populära Android-apparna har FB-spårning i sig. Lär vara motsvarande på iOS-sidan. För att inte tala om alla webbplatser. Och som AdGuard konstaterar: FB har inte bett om tillåtelse att stoppa in pixeln.

Och det är förstås här det är dags att stanna upp och reflektera.

För det är inte FB som stoppar in pixeln. Det är inte FB som inte ber om tillåtelse att göra detta. Det är vi. Vi som äger webbplatserna och apparna. Det är vi som förser FB, och sen oss själva, med data utan att fråga användarna.

Läge för lite spegeltittande känner jag.

Facebook tracking is present in 41% of the most popular Android apps

In response to several privacy blunders, netizens are flocking to #DeleteFacebook. But research from AdGuard suggests that escaping Zuckerberg's panopticon is easier said than done, as Facebook-built tracking software exists in a staggering

Snapchat

Ny Snapchat-funktion: Map Explore

Snap jazzar upp Snap Maps-funktionen. Map Explore ger Snapchat-användare mer uppdaterad information om vad deras vänner gör, men också om det händer något särskilt nära användaren (eller någon annanstans). Med andra ord förstås ett sätt att få snappare att hänga ännu mer i appen - och i funktionen.

Men det som är intressant är förstås breaking news-funktionen. Ett sätt för Snapchat att ta upp konkurrensen främst med Twitter som snabbnyhetskanal. Men även ett sätt att få publicister att satsa på Snapchat.

Snapchat's Map Explore feature will let you know when your friends are hanging out without you

Snapchat's Map Explore feature will alert you to what your friends are up to on your Snap Map. The feature will also highlight breaking news snaps and other events from around the world.

Snapchat testar tredjepartsappar

Intressant initiativ från Snapchat: connected apps. Med andra ord precis det som gjort att Facebook är i blåsväder den här gången.

Man kan väl gissa att det här inte är något som Snap svängt ihop senaste veckan, så med andra ord kan det vara fenomenalt lyckad eller fenomenalt usel timing för något som startades långt före nuvarande Facebook-cirkus.

Oavsett kan man hoppas att Snap har lärt sig integritetsläxan (och då inte bara det som hänt senaste tiden).

Som artikeln konstaterar kan det bli Snaps satsning att bygga ett eget miniappsystem. WeChat har varit särskilt framångsrika att kapitalisera på just det här på rekordkort tid.

https://mashable.com/2018/03/27/snapchat-connected-apps-test-access/#BXhN2M_hFsq8

Twitter

Twitter lägger till Timestamps-funktion

Ny Twitter-funktion: Timestamps. Möjlighet att tweeta ut en startpunkt i en livesändning eller eftervisning. Med andra ord: hoppa fram till stället i videon som du vill tweeta ut och sedan kommer uppspelningen börja vid den tidpunkten när följare klickar på videon i tweeten.

Twitter's Timestamps lets you share live videos from any specific moment

Twitter's Timestamps lets users share live videos from any specific moment. The feature is rolling out today.

LinkedIn

LinkedIn börjar med autospelande videoreklam

Nu är det snart (ÄNTLIGEN!) dags för autospelande videoreklam i LinkedIn-flödet. Som alltså då kan bo hos LinkedIn snarare än att vara video som länkas in från annan källa. Har testats sedan oktober men verkar nu alltså rulla ut till alla ”kommande veckorna”.

Som tur är kommer de inte spelas med ljudet på (till att börja med?) Förhoppningsvis gäller inställningarna för autospelande video i flödet även reklamformatet.

Autoplaying video adverts are coming to LinkedIn

Still not annoying as 'broetry' though.

LinkedIn gör det möjligt för företagssidor att ladda upp video

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Jag la ut att LinkedIn börjar med videoreklam tidigare i veckan. Missade förstås att det även gäller sidor. Nu kan alltså även företag och organisationer ladda upp video direkt till sin sida på LinkedIn.

https://marketingland.com/linkedin-is-rolling-out-native-video-advertising-video-for-company-pages-237146

LinkedIn lägger in veckograf över profilbesökare även i appen

Noterar att användargrafen över profilbesökare uppdelat per vecka redan har dykt upp i LinkedIn-appen (bara nån vecka efter jag såg det i datorversionen). Bra där!

Mindre bra: att mer än halva skärmen i avdelningen täcks av en betalvägg som man måste scrolla sig förbi (användarprofilerna visas först under det som syns i bilden här nedan). Rätt pajigt, alltså.

Okej att jag har en iPhone 7, vilket betyder att jag har en mobil man inte behöver en pirra för att kunna få med sig, men det är fortfarande vara en rätt vanlig skärmstorlek. Onödigt långt ner även i en större mobil.

Graf över profilbesökare i LinkedIn-appen

 

 

Sök/SEO

Google börjar rulla ut sitt mobilindex

Nu börjar så Google rulla ut sitt mobil först-index. Med andra ord att indexering främst kommer att ske av mobilversionen av en webbplats. Först om det inte finns en kommer datorversionen att användas.

Kommer inte att betyda att datorsajter helt kommer försvinna från sökningarna. Om en icke-mobilanpassad webbplats bäst matchar en sökning är det den som kommer att visas. (Blir intressant att se hur AMP-sidor, sidor byggda på Googles eget snabbladdande mobilformat, kommer att hanteras. När det började pratas om mobilindexet så kom uppgifter att AMP-sajter skulle hamna på plats tre - alltså efter datorversionen. Känns i så fall som ett väldigt märkligt beslut.)

Google's mobile-first search indexing is live after lengthy testing

After well over a year of testing, Google is ready to shift some of its search engine foundations to focus on mobile. The company has started the rollout for "mobile-first" search indexing, which uses the phone-optimized versions of pages for indexing and ranking whenever possible.

Google Assistant lär sig prata svenska i Google Maps

Apples i särklass största konkurrensfördel gentemot Amazon och Google på röstområdet har varit att Assistant och Google har varit rätt kassa på alla språk utom engelska. Och med tanke på att Google väldigt länge blivit the go to place för översättningar är det märkligt att det inte har gjort mer. Idag ändras det ordentligt när man lägger till 39 nya språk. Och svenska är ett av dem. I både Android- och iOS-appen.

Google Assistant ska komma till Sverige under året - och då kunna förstå och prata svenska. Det här är med andra ord första smakprovet.

Google Maps learns 39 new languages

We're making Google Maps even more useful by adding 39 new languages-spoken by an estimated 1.25 billion people worldwide.

Företag kan lägga ut erbjudanden via Poster-funktionen

För bara ett par veckor sedan utökade Google Poster-funktionen med möjlighet för artister som har en faktaruta att publicera innehåll direkt i sökresultatet. Nu kommer nästa funktionstillägg: möjlighet för företag att lägga ut erbjudanden direkt i sökresultatet och Maps som visas tillsammans med informationen på samma sätt som övriga Poster-inlägg.

Det intressanta är att det, också likt Poster i övrigt, inte verkar kosta något för My Business-användare. Med andra ord möjlighet till gratisannonsering (i alla fall nu). Förstås för att Google vill att fler företag ska få Googles sökresultat att bli stället man går till även när man inte specifikt letar efter något.

Google Lets Businesses Post Offers to Organic Search Results

Google is testing a new feature which allows Google My Business pages to publish offers directly to search results.

Google Maps för iOS får stöd för att söka bland platsrecensioner

Ännu ett intressant tillägg i Google Maps för iOS: möjlighet att sortera recensioner - och söka bland dem. Om kvaliteten på pommesen är extra viktig när man letar efter restaurang så kan man med andra ord söka på det ordet och se vad andra pommes-fans har skrivit.

Google Lets Users Search Through Reviews of Business Listings

Google Maps for iOS has been updated with restaurant wait times and new search features.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon inleder matsamarbete med Monoprix i Frankrike

Ett av företagsnamnen som ofta återkommit i spekulationer kring vilket företag som Amazon kommer köpa härnäst är franska kedjan Carrefour. Det visar sig att landet var rätt. Åtminstone om vi pratar marknad där Amazon gör en push (och ett Carrefour-uppköp ligger nog fortfarande på bordet).

Amazon har ingått samarbete med livsmedelskedjan Monoprix. Det handlar förstås om matleveranser. Och Prime. Kunder i Paris kommer nu kunna få mat levererad från Monoprix via Prime Now.

Jag skulle tro att vi här ser något som nog kan bli ett rätt troligt scenario även när Amazon gör sitt förväntade intåg i Sverige: samarbete och konkurrens på samma gång.

https://www.psfk.com/2018/03/amazon-monoprix-partner-grocery-delivery-france.html

Walmart inleder samarbete med FedEx

Ännu en allians för att bygga vallgrav mot Amazon. Walmart gör gemensam sak med FedEx. Walmart kommer placera ”FedEx Stores” i 500 av sina butiker - bemannade av Walmart-personal. Utöver att kunna använda FedEx tjänster kan kunder även använda butikerna som paketombud och lagra det e-handlade.

Även en win för FedEx. Med tanke på att Amazon nu också satsar på att bli en fraktjätte så måste förstås andra fraktbolag knyta nära band med övriga e-handlare. Men Walmart börjar också visa en annan del av sin strategi: att bli Amazon på marken. Gigantiska butiksytor som gjorda för shop-in-shop från andra företag - och på så sätt också skapa en omniupplevelse.

Walmart fortifies its position as a one-stop shop

Walmart announced it would be bringing FedEx shops into 500 of its US stores

 

Strömmade medier

Youtube kanske kommer släppa filmer på bio

Youtube fortsätter att steppa upp Youtube Red, betalversionen av Youtube. Men också satsningen på originalinnehåll.

Nu kommer uppgifter att nästa Youtube Red-original kommer att få sin premiär på gammal hederlig bioduk, snarare än i strömningstjänsten. Ja, eller om det blir samtidigt (eller alls, det är än så länge obekräftade uppgifter). Anledningen är precis samma anledning som att Netflix har gjort samma sak: för att visa att man är på riktigt.

Men det kan också finnas ett mer affärsmässigt beslut. Upplevelser blir allt viktigare och biografer kan vara en nyckelkanal här. Framförallt om man kan bygga in biobiljetterna i ett större prenumerationspaket. Som Prime.

YouTube Red plans to screen its next original film in theaters

YouTube Red plans to try a new distribution strategy for an upcoming original movie, which will see a theatrical release. The movie, Vulture Club, stars Susan Sarandon as a nurse whose journalist son is held hostage by terrorists.

Apples strömningskanal kanske lanseras 2019

Mer information kring Apples kommande originalinnehållssatsning. Företaget verkar sikta på en lansering Q2 2019.

Kanske mest intressant i artikeln, insikte från Eddy Cue: ”We don’t know anything about making television /…/ There’s other things we bring. We know how to create apps, we know how to do distribution, we know how to market. But we don’t really know how to create shows”

Digitaliseringen i ett nötskal. Sätt upp ett förflyttningsmål. Lär dig längst med vägen istället för att försöka detaljplanera hela resan i förväg (och då missa fönstret). Citatet ovan är ju dessutom Netflix rakt av.

Apple Goes to Hollywood. Will Its Story Have a Happy Ending? (Published 2018)

The company is making deals with Steven Spielberg and other big names. But can it avoid the fate of other tech giants who entered the entertainment business?

Googles TV-app får fler kanaler

I skuggan av techjättarnas satsningar på originalinnehåll så pågår kapplöpningen att nå det egentliga målet: att bli Spotify för video. Apple är redan på gång. Liksom Apple. Och nu Google (okej, alla tre vill också bli Spotify för musik, men det hör inte hit.)

Nu lägger till Google mer funktionalitet i sin Play Movies & TV-app (Google måste verkligen hitta nån som kan hjälpa dem med produktnamn. Lite mer Ikea kanske? ”Titta”. På svenska.)

Den nya appen kommer, likt Apples motsvarighet, bli en blandning mellan samlingsplats för det egna innehållet och en tv-tablå för övriga (28 stycken vid starten. Och likt hur det var för Apple är Netflix inte en av dessa. Än.)

Google Play Movies and TV Now Shows Where to Find Shows and Movies | Digital Trends

Google's Play Movies & TV app for Android has received a major update, and now shows where you can stream your favorite shows and movies.

 

IoT - Internet of things

Apple börjar lagra patientjournaler i iPhones

Ännu en ny iPhone-funktion som lämnar betastadiet i och med nysläppta iOS 11.3: Health Records.

Ny del i Hälsa-appen, där iPhone-användare som har journaler hos 100 vårdinrättningar runt om i USA kan komma åt sin hälsoinformation direkt från sin telefon.

Jag har några gånger skrivit att Apple är ett av företagen som vill bli Spotify för video, men företaget har förstås större ambitioner än så. Som att bli en tung spelare inom inte minst healthtech. Och det här är ett stort steg mot att bli Spotify även för sjukjournaler.

Apple's Health app can now display medical records from 39 health systems

iPhone users at more than 100 hospitals and clinics in the US can now access parts of their medical records through the Health app, Apple announced today. The Health Records section of the app debuted in January with the iOS 11.3 beta, and today's update makes it available to everyone who updates their phone to the latest version.

Facebook smarta högtalare kanske försenas - för att få till säkrare datahantering

Att Facebook ska presentera hårdvara, sannolikt en smart högtalare (eller flera), under sin nästa F8-konferens verkar nästan ha varit bekräftat. Men nu verkar (den förmodade) lanseringen (förmodligen) skjutas upp.

Det ska i så fall inte bero på att man inte vill att nuvarande härksituation ska ta ljus från lanseringen, utan för att FB vill se över datahanteringen i prylarna.

Förmodligen ett smart beslut. Och enligt artikeln satsar man på Apple-spåret: att personinformation hanteras lokalt i prylen snarare än i molnet, som annars är en vanlig lösning när AI-smartness är inblandat. Fler företag kommer garanterat göra samma sak. Vare sig de vill eller inte.

Facebook reportedly tweaks data storage on upcoming video chat device

Facebook has been working on a smart home device called Portal -- a video chat gadget powered by facial recognition that could reportedly suggest a call when two users are both near their respective devices.

 

Bekvämlighetsekonomin

Ubers problem fortsätter - kommer inte återansöka om körtillstånd

Rätt många har vid det här laget sannolikt koll på att en självkörande Volvo-bil inom ramen för Ubers test med självkörande fordon körde ihjäl en kvinna i Arizona. Fick förstås hela branschen för självkörande fordon att skaka.

Från början spekulerades det i att det var en olycka som hade varit svår att undvika, men sedan, via film från olyckan, uttalanden från experter och andra företag i samma bransch, har det svängt över till att det nog var så att Uber antingen inaktiverat viktiga funktioner eller helt enkelt snålat in på sensorer.

Något som talar för det senare är att Uber inte kommer att ansöka om att få tillbaka sitt upphävda Arizona-körtillstånd.

Uber will not re-apply for self-driving car permit in California | TechCrunch

Uber, after suspending its self-driving car operations in all markets following a fatal crash, has decided not to re-apply for its self-driving car permit

 

Marknadsföring

Waze lägger till fler annonsmöjligheter

Lokalt är som bekant väldigt svart just nu. Och nu utökar Waze sitt annonserbjudande till att gälla även just lokala näringsidkare

Med andra ord kommer exempelvis vägkrogar kunna köpa nålar på kartan som är tänkta att kunna locka Waze-användare att stanna till under resan. Annonskostnaden kommer att baseras på CPM.

Det finns även ett takeoverformat som täcker hela toppen av skärmen. Men först när föraren har stannat. Och just det känns som en bra grej. För, tja. Navigeringsapp. Saker som händer på mobilens skärm. Vad skulle kunna gå fel?

Waze officially launches its ad program for small businesses | TechCrunch

With the launch of Waze Local, Google-owned navigation app Waze is offering small businesses a way to market themselves to consumers on the road. Waze

Apple steppar upp reklamsatsningen i Apple News

I skuggan av annonsduopolet Google/Facebook har Apple alltid varit en väldigt liten spelare. Företagets försök med egna annonsformat har aldrig riktigt lyft särskilt högt. Men skam den som ger sig. Apple testar åter med reklam i Apple News och nu utvidgar man satsningen, enligt uppgift.

Det innebär att publicister kan använda DoubleClick for Publishers för att få in sina annonser i appen och därmed alltså kunna ta del av reklamintäkterna där. Som artikeln konstaterar har Apple alltid varit betydligt mer restriktiva med vilken data företag och annonsörer kan få, men publicister lär ta det om man kan få in en fot i News, som ska ha 60 miljoner användare i USA.

Apple expands test to sell ads in Apple News

Apple News is expanding its DoubleClick for Publishers test to publishers just as they look harder for ways to monetize their content outside of Facebook.

 

Ekonomi och finans

Ännu fler siffror inför Spotifys börspremiär

Sista finansiella infon före Spotifys börsnotering bjuder på några intressanta grejer. Handlar om framtiden. Hur 2018 kommer att sluta.

  • Antalet användare kommer vara 198-208 miljoner (+26-32 % jämfört med förra året)
  • Antalet betalande användare kommer att vara 92-96 miljoner (+30-36 %)
  • Omsättningen landar 6,1-6,6 miljarder dollar. Motsvarar +20-30 %, 10-20 % under tillväxten för 2017 (39 %)

Det sista är förstås extra intressant. Eller rättare sagt hur marknaden kommer ta emot de nyheterna och om de kan påverkar kursen. Sannolikt inte, eftersom det är en förhållandevis liten mängd aktier som släpps och stort intresse. 3 april är det dags.

Spotify thinks its revenue growth will slow, to reach $6.4 billion this year | TechCrunch

Spotify released financial guidance ahead of its public debut planned for early April. It's an unconventional move, but the music streaming service isn't

Google köper gif-plattformen Tenor

Hoppsan, där ser man. Google köper gif-plattformen Tenor. Because gifar.

Att någon köper Tenor är inte så oväntat. Lite oväntat att det är Google som gör det. Men det säger något om hur viktiga gifar har blivit i vår kommunikation.

Tenor kommer fortsätta som ett eget varumärke. Förmodligen för att Google lite vill distansera sig och därmed göra det enklare för företag att anamma tjänsten. För ja, Tenor finns även i Facebook. Blir spännande att se vad som händer där. Om FB kommer pynta till Google eller om Giphy blir väldigt glada (tja, eller om FB kör själva).

Att kackiga videosnuttar skulle vara värda miljondollarbelopp. Inget man såg komma för 20 år sen.

Making it easier to find and share GIFs with Google

Weu0027re acquiring Tenor, a GIF platform for Android, iOS and desktop.

iPhone-tillverkaren Foxconn köper iPhone-tillbehörsföretaget Belkin

Där ser man. Foxconn, kanske mest kända som underleverantörer till Apple, har köpt upp Belkin. Köpet inkluderar även varumärkena Linksys och Wemo.

Ska vara första gången som Foxconn köper konsumentvarumärken och som konstateras är det sannolikt mest för att positionera sig som en stor spelare i våra uppkopplade liv. Belkin är mest kända för iPhone-tillbehör, Linksys för routers och Wemo för smarta hemmaprylar.

Men det lär också vara samma förflyttning som Apple nu gör. Foxconn lutar sig väldigt tungt mot iPhone-tillverkningen, vilket är ett problem när tillväxten mattas av. Då gäller det att hitta fler intäktsområden och att tjäna pengar på befintliga (iOS)-kunder.

iPhone manufacturer Foxconn acquires Belkin, Linksys, and Wemo

Taiwanese hardware manufacturer Foxconn, which is contracted by Apple to make its iPhones, has agreed to acquire accessory firm Belkin and its associated brands, Linksys, and Wemo for $866 million in cash, by way of a merger.

Börspremiär för iQiyi – ett kinesiskt Netflix

I skuggan av hypen kring Dropbox och Spotifys börsnoteringar klev ett intressant företag in på Nasdaq i fredags: iQiyi. Videoströmningsföretaget ägt av Baidu (Kinas Google).
Förstås ett företag som, åtminstone just nu, kommer beröra oss svenskar väldigt lite. Men som alltid kan det vara intressant att hålla lite koll på mullrandet i öst.
iQiyi är alltså ett Netflix i Kina och är också en av de största spelarna på området (tillsammans med främst Tencent Video, del av konglomeratet bakom chattappen WeChat). Några siffror:

  • Har 50,8 miljoner betalande användare (att jämföra med Netflix ca 55 i USA)
  • Har, likt Spotify, både betal- och reklamabonnemang, så den totala mängden månadsanvändare är ca 421 miljoner i mobilen och 424 miljoner i datorn (här lär det vara väldigt hög grad överlappning)
  • Tillväxten är i princip rätt plan - men man jobbar (som så många andra företag nu) att tjäna pengar på de befintliga användarna
  • Skapar förstås också eget innehåll och stor för en väldigt stor del av de populäraste showerna i Kina
  • Omsättningen ökade med 48 % senaste året (se ovan kring befintliga användare)
  • Till skillnad från Netflix är annonser det största intäktssegmentet (ca 47 %), prenumerationer ca 38 %
  • Ligger rätt långt efter Netflix vad gäller intäkter per medlem, vilket alltså kan vara både en svaghet och en möjlighet

Hur gick då börsnoteringen? Till skillnad från Dropbox, vars aktie tog fart, stängde iQiyis börskurs under noteringskursen efter första handelsdagen (startade på 18 dollar och stängde på 15,55). Alltså definitionsmässigt en misslyckad introduktion.

Inte helt otippat, med tanke på att det är ett tämligen okänt företag i väst, även marknadsmässigt, och eftersom de viktiga tillväxtsiffrorna inte är som marknaden vill ha dem. Tror dock att det kommer ta fart nästa vecka (beroende på hur det i övrigt går på Nasdaq, har ju varit techslakt lite varannan dag senaste veckan eller så).

Trots tappet så ligger iQiyi i ett samlat börsvärde om ca 11 miljarder dollar, vilket är över värdet Spotify bedöms få efter sin notering på tisdag (även om Spotifyaktien, till skillnad från iQiyis, lär ha rallydag på tisdag - och därmed säkert kunna få ett börsvärde i närheten av iQiyis).

https://walkthechat.com/iqiyi-chinese-netflix-now-listed-nasdaq/?1

Apple Pay bedöms ha 127 miljoner användare

Siffror som är en månad gamla vid det här laget, men jag missade dem när de kom. Apple har inte släppt några siffror för Apple Pay, annat än företaget i senaste kvartalsrapporten konstaterade att antalet användare fördubblats och antalet transaktioner tredubblats jämfört med året före.

Nu har en analysfirma försökt sätta siffror på det faktiska användandet. De bedömer att det finns 127 miljoner aktiva Apple Pay-användare globalt, upp från 62 2017. Med tanke på att det ska finnas över 1 miljard aktiva iOS-enheter så är det alltså fortfarande en liten del, men ändå hyfsat stor. 5 % av de amerikanska användarna och 11 % av de internationella Apple-kunderna kör Pay.

Apple Pay used by estimated 127M users globally, but analyst claims only 16 percent of iPhones used for payments | AppleInsider

Apple Pay is continuing to grow year-on-year, according to research by Loup Ventures, but while the adoption rate for Apple Pay by its users has reportedly jumped, it is claimed the mobile payments service is still being used by a relatively small proportion of iPhone users.

Planerar Amazon att starta banktjänster för tonåringar?

Hand upp alla som är överraskade. Amazon kanske är på gång att starta banktjänster - för tonåringar.

Lite intressant om anledningen (utöver att, tja, Amazon kan): Gen Z föredrar fysiska butiker före e-handel. Om det skulle stämma så kan det bli en dubbelsmäll för detaljhandlare som nu är i full gång att ställa om till e-handel. Lagom till de är klara är det dags att ställa om igen. Ja, eller om även de blir bekväma med åren.

Oavsett är det förstås ett sätt för Amazon att driva in tonåringar i sina tjänster för framtiden. Och om Gen Z fortfarande vill handla i butiker när de blir vuxna så lär det då finnas Amazon-butiker där de kan handla via sina Amazon-bankkonton.

Amazon may launch a bank account aimed at teens, says report | TechCrunch

Amazon has been in discussions with banks to create a product aimed at teens and other younger users who don't have their own credit cards, or an interest

WNSSS sopar banan med FAANG?

Ut med FAANG, in med WNSSS? Åtminstone enligt en MarketWatch-analytiker.

Med andra ord att det är dags att rotera i aktiedepån. Från Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google till Weibo (Kinas Twitter), Nvidia (grafikkort och chip), ServiceNow (ärendehanteringssystem), Shopify (e-handelslösning) och Square (betallösning). Helt enkelt för att kurstillväxten bedöms som ljusare för dessa.

Mest förvånande är att det är Weibo och inte Alibaba eller Tencent som väljs.

Och ja, WNSSS uttalas förstås "wins". Vilket kanske är den egentliga aktiestrategin. Förkortningen först, aktierna sedan.

https://www.marketwatch.com/story/if-the-faangs-have-got-you-down-its-time-to-win-with-the-wnsss-stocks-2018-03-29

 

Övrigt

Apple uppdaterar funktionerna kring användardata i iOS och MacOS

När det handlar om att bygga väggar runt användarnas information har Apple kommit betydligt längre än exempelvis Facebook och Google - eftersom Apple vill ha våra pengar och inte vår information.

Nu betyder det här förstås inte att Apple inte sitter på data om oss och i samband med iOS 11.3 (och motsvarande MacOS-uppdatering) som släpptes igår så kommer Apple nu börja visa upp en ikon när företaget kommer behöva samla in personinformation. Dessutom kommer Apple, likt Facebook, också ha ett GDPR-verktyg så att användare kan ladda ner sin information.

Sist men inte minst kommer batterihälsofunktionen också att dyka upp.

iOS now informs you when it wants your personal data

In iOS 11.3 (and macOS 10.13.5), Apple has introduced a new data and privacy feature where users can get a better understanding of how their data is used. Now whenever Apple asks for access to information to enable certain features or experiences, a privacy icon will appear -- two blue silhouettes shaking hands -- along with detailed privacy info for those who want to learn about what's being done with their data.

Apple släpper ny iPad för studenter

Som väntat släppte Apple en ny iPad idag - som vänder sig till studenter. Har även stöd för Apple-pennan, likt iPad Pro. Finns att köpa i 25 länder, däribland Sverige, från och med slutet av veckan. Pris från 3795 kronor.

Efter att ha blivit ett halvt sorgebarn för Apple har iPad-segmentet så sakteliga börja komma igång igen. Mycket förstås tack vare att Apple har ompositionerat, och också därmed omkonstruerat, iPaden till ett arbetsredskap från att ha varit en slösurfprodukt.

En intressant detalj i Apples presentation var att ”enheten är skapad för kraftfulla AR-appar”. Vi kan väl gissa att det kommer komma mer här, alltså.

Apple Launches New 9.7-Inch iPad With Apple Pencil Support, $299 for Schools and $329 for Consumers

Apple today announced an all-new 9.7-inch iPad, describing the tablet as its "most affordable iPad" yet and confirming it will work with the...

Apple massrekryterar – bland annat för att vässa Siri

Apples röstassistent Siri har egentligen bara två fördelar jämfört med exempelvis Alexa och Assistant: integrationen med iOS och antalet språk den behärskar. Och gällande den sistnämnda håller Google på med en stor push att äta upp det senare försprånget under året.

Apple tänker förstås inte lämna spelplanen öppen åt andra, utan har gett sig ut på en rekryteringsspree - bland annat för att smarta till Siri.

En stor anledning till försprånget att övriga företag sitter på mer data - som hämtas in i många fler delar av användarnas liv. Blir spännande att se hur senaste tidens datadiskussioner kan påverka utvecklingen framåt inom det här området.

Apple goes on hiring spree to improve Siri's smarts

It won't shock you to hear that Siri is lagging behind rivals like Amazon's Alexa or Google Assistant -- the HomePod struggles to handle non-music tasks as well as competing smart speakers, for instance. And Apple appears to be aware of this shortfall.

Google släpper open source-VPN

Intressant initiativ från en Google-inkubator. Jigsaw har tagit från Outline - en open source-VPN-tjänst som kan köras kostnadsfritt på en egen server eller en molnlösning. Väldigt relevant i dessa tider och de är tänkt bland annat för journalister och andra som behöver dölja sin identitet och kunna runda uppsätta blockeringar.

Fördelen jämfört med andra VPN-tjänster ska vara att den inte har risk att läcka information till den som sitter på VPN-tjänsten. Ja, eller mindre risk åtminstone. Med tanke på gårdagens info om att FB utnyttjat en API-lucka som Google lämnat öppen, och allmänt Android-läckande, kan det vara hög tid för Google att tajta till sig.

Alphabet's 'Outline' Software Lets Anyone Run a Homebrew VPN

Alphabet tech incubator Jigsaw wants to make it easy to run your own, more private virtual private network.

Nvidia släpper monsterdator

Förra veckan skrev jag att forskare nu har lyckats ta fram en algoritm ska kunna simulera hela hjärnan. Bara ett problem: det finns ingen dator kraftfull att köra algoritmen (och det är väl då vi först vet om algoritmen fungerar. Ja, eller vi vet väl inte då heller eftersom vi inte exakt vet hur hjärnan funkar, men det hör inte hit.)

Lär garanterat inte räcka, men nu är grafikortstillverkaren Nvidia åtminstone flera steg närmare. Världens första dator som har två petaflops kapacitet. Två petaflops motsvarar datorkraften från i runda slängar 2000 MacBook Pro.

Yeah, this thing is insane.

https://mashable.com/2018/03/27/nvidia-unveils-ai-supercomputer/

Internet för nybörjare (på nittiotalet)

Underbart. Ur Internetguiden 7/96 (ja kids, så var det).

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 1

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 2

Utdrag från artikel ur Internetguiden nr 7 1996 3