Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 27 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram släpper gruppchattsdekal

Ny dekal i Instagram Stories: gruppchatt. En dekal som gör det möjligt för den som tittar på en story att trycka på etiketten och be om att få tillgång till en gruppchatt kopplad till storyn. Om man så vill: popup-gruppchattar.

Instagram’s new chat sticker lets friends ask to get in on the conversation directly in Stories | TechCrunch

Instagram has a new sticker type rolling out today that lets friends and followers instantly tap to start conversations from within Stories. The new

Övrigt sociala medier

Girlboss – nytt yrkesnätverk för kvinnor

LinkedIn är som bekant smärtsamt tråkigt (tydligen, så ni vet det). Girlboss är senaste tjänsten som tänker ändra på det. Eller åtminstone hur man ser på en CV-tjänst av den här typen. 

Girlboss är, som nästan hörs, bara för kvinnor. Dessutom bara släppt i USA, så jag har dubbelt svårt att kolla på hur den ser ut. Men kvinnligt nätverk i all ära, det jag tycker är mest intressant med det jag kan läsa och titta mig till är en ny syn på CV:t i sig. Ett tjänst som utgår från det vi är vana från andra sociala medier för att presentera sina kunskaper och erfarenheter och inte som LinkedIn: att ta det klassiska pappers-cv:t och traditionella sätt att (text)söka på kompetenser och försöka bygga digitala tjänster som emulerar pappers- och offlinesättet att jobba med rekrytering. Dessutom lite nyhetsflöde och chattfunktionalitet ovanpå det.

Nu är Girlboss förstås inte först med att försöka sig på något annat – men det är fascinerande hur låst LinkedIn fortfarande är vid 1900-talets sätt att presentera sitt yrkesliv och yrkeskunnande. Och att alla dessutom ska göra det på i princip exakt samma sätt. (Även här finns förstås undantag, även bland rekryterare, men som norm.)

Och nu pratar vi dessutom till största del om oss som har växt upp med pappers-cv:t. Yngre finns i ännu mindre utsträckning på just LinkedIn och här är pappers-cv:t ett ännu mer främmande koncept. Om man har någon relation till det överhuvudtaget. Vi pratar alltså om generationer som är vana att det mesta går att anpassa på det sätt som passar en bäst. Lär även gälla hur man vill framställa sig själv för framtida arbets- och uppdragsgivare.

Jag skrev en text om just det här i samband med LinkedIns femtonårsjubileum.

Girlboss launches its first-ever social network, a ’LinkedIn’ for women

In a bid to give women a better professional platform, Girlboss has launched the company’s first-ever, free social networking site.

Wikipedia-medgrundaren uppmanar till strejk mot sociala medier

Hur tänkte du fira 4 juli i år? Vad sägs om en Digital Independence Day? Det är vad Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger hoppas på. Mer specifikt: en sociala medier-strejk. Alltså en bojkott av sociala medier under två dagar.

I samband med strejkinitiativet lanserade Sanger även en Declaration of Digital Indepencence. Ett decentraliserat socialt nätverk som ska ersätta dem vi (nästan uteslutande) använder idag. För Sanger är arg på techjättarna. För att de har förstört det fria och öppna internet som fanns vid internets födelse.

”Ett fritt och öppet internet” är en populär go to-fras så fort någon vill reglera internettjänster. Ja, eller egentligen så fort något händer man inte tycker om. Problemet är bara att definitionen beror på vem som yttrar frasen. I samband med diskussionen kring EU:s upphovsrättsdirektiv hette det ofta att det var slutet på ett fritt och öppet internet – med i Sangers värld är precis det vi har idag redan ett förstört internet.

Ett annat problem med synen på ett fritt och öppet internet är att man ofta glömmer att även om internet aldrig varit så ofritt som idag så har det heller aldrig erbjudit lika stora möjligheter. Ett betydligt mer demokratiserat internet än på nittiotalet, när internetnärvaro – att göra sin röst hörd – var ett fåtal förunnat.

Men om du inte håller med om det kan du skriva under Sangers upprop. Och bojkotta alla sociala medier 4 och 5 juli. Och driva på det som Sanger ser framför sig: sociala nätverk som kombinerar nittiotalets decentralisering med nutidens tekniska möjligheter.

Proposing a ’Declaration of Digital Independence’

Opinion: Larry Sanger, the cofounder of Wikipedia and chief information officer of Everipedia, suggests how to spark a decentralized social media movement.

4 och 5 juli – sociala medier-strejkar du?

Som jag skrev om häromdagen har Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger dragit igång ett upprop för en ny ordning online: en Declaration of Digital Independence. Mer specifikt ett oberoende från techjättarnas hårda grepp som enligt Sanger gjort att vi inte längre har ett fritt och öppet internet som för två årtionden sedan (och ja, det är samma internetnostalgikramande som många andra också gör sig skyldiga till och ja, frasen ”fritt och öppet internet” börjar tappa mer och mer i betydelse i takt med att begreppet får allt mer olika tolkningar).

Som del i sin oberoendeförklaring har Sanger också uppmuntrat internetanvändare världen över att bojkotta sociala medier i dagarna två. Idag och i morgon. För att visa vad som händer när vi vänder techjättarna ryggen.

Vilket för oss över till gårdagens jätte-Facebook-haveri. Ja, eller ännu ett jätte-Facebook-haveri (det blir ju oftast så när Facebook har haverier eftersom så många drabbas). Nästan som att Facebook självmant drog ur sladden som ett inlägg i diskussionen: ”japp, nu slapp ni oss – how you like me now?”

(Det som däremot hade varit intressant är att OM hela världen hade låtit bli att använda sociala medier – vad hade hänt världens strömförbrukning? Och förstås: vad hade vi gjort istället?)

Wikipedia Co-Founder Calls for Social Media Strike July 4 – 5

A co-founder of Wikipedia, the online encyclopedia, is urging people to stop using social media for up to 48 hours on July 4 -5 in order to convince social media companies to let users have the final say on how their personal data is used.

CIA låg inte bakom det stora Facebook-haveriet (eller?)

Ha! Well played, CIA. Well played.

Tweet från CIA där de skriver att de inte ligger bakom ett stort Facebook-haveri

 

Sök/SEO

Google lanserar Place topics – automatiskt genrerade taggar i My business

Ännu ett tillägg till My business: taggar. Användargenererade, automatiska taggar. Eller Place topics, som Google kallar dem.

Google dammsuger helt enkelt recensioner av en plats, skrivna av användarna, och bryter på bästa ordmolnvis upp dem i taggar så länge som platsen har ”tillräckligt många kvalitativa recensioner” (</valfri tolkning/>. Dessa kan sedan användas av andra användare för att få en snabb överblick över vad en verksamhet har som huvudsysslor.

Som synes i artikeln är väl funktionen inte helt i mål än, men med tanke på att det här är de första stapplande stegen så lär det förbättras över tid. Dessutom misstänker jag, likt mer och mer My business-innehåll, att det på sikt kommer flytta ut helt eller delvis från en underflik i My business-rutan till att bli en mer integrerad del av det vanliga sökresultatet.

Ännu en cirkel som är på väg att slutas, alltså. Nyckelord blir relevanta för sökbarheten igen. Fast den här gången är det inte den som äger sidan som kan välja dem.

Google Launches Place Topics For Local Listings

Google has launched what they are calling place topics. Place topics use data based on reviews to provide concise information on what customers highlight about your business. In short, it summarizes the reviews left by your customers into tags.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon fyller 25 år

Ännu ett födelsedagsfirande: Amazon fyller kvartsekel. Idag är det 25 år sedan Amazon såg dagens ljus. 25 år av marknadsövertagande och allehanda fun facts (som att pilen i loggan ska betyda att Amazon har alltallt från A-Z och att Jeff Bezos valde att starta företaget i ett garage för att det är så techföretag ska starta – storytelling från dag ett alltså).

Ironiskt nog ses Amazon alltjämt som den nyskapare alla försöker efterlikna på e-handelssidan – när Amazon vid det här laget om man så vill är det gamla sättet att tänka e-handel. Ett barn av 1900-talet. För under de 25 åren, i praktiken hela internets livslängd, har massor förstås hänt. En av dem är att e-handelssajter har blivit som de fysiska butikerna – existentialistångest när möjliga kanaler att handla i har exploderat och säljtrattar börjar spela ut sin roll.

Men Amazon har även sina egna problem. Andra börjar komma ikapp och få koll på benföringen – aktörer som dessutom är starka där Amazon alltjämt är svaga: det fysiska rummet. Samtidigt flyttar sig Amazon också allt längre bort från just e-handeln. Åtminstone vad gäller direkt kontakt med slutkunderna vid köpet. Istället satsar Amazon allt mer på infrastruktur online och offline för att låta andra bygga tjänster och verksamheter ovanpå detta.

Men med det sagt går det inte överskatta den roll som Amazon har haft här i väst (fun fact: lagom till sitt 25-årsfirande löpte Amazons 1-click-patent ut, bara en sån sak). Och fortfarande har: som förebild och mentalt e-handelsspöka.

Vad händer härnäst? Hur ser nästa 25 år ut? Finns ens Amazon (Bezos själv har ju konstaterat att Amazon kommer bli obsoleta och försvinna – nån gång.) Håller de i så fall överhuvudtaget på med konsumenthandel eller är det molntjänster och logistiknätverk för hela slanten?

Bara framtiden kan utvisa. Men just idag: stort grattis Jeff och Amazon! 🎂🎉🥳

https://insideretail.asia/2019/07/05/amazon-is-turning-25-heres-a-look-back-at-how-it-changed-the-world/

Zalando och Postnord testar paketutlämning via privatpersoner

Ett rätt roligt initiativ: I Danmark genomför Zalando just nu ett test tillsammans med Postnord som går ut på att göra privatpersoner till postombud.

Tanken är helt enkelt att människor som tillbringar mycket tid hemma, som pensionärer eller föräldralediga, ska kunna ta emot paket och sedan lämna ut dem till slutmottagarna. Ett mellanting mellan postombud och paketfack i trappuppgången och som till skillnad mot hemleverans inte kräver att man är hemma och tar emot paketet. Kräver dessutom mindre ingrepp i en fastighet än just ett paketskåp.

En intressant sak med digitaliseringen är att många cirklar börjar slutas. Det ska ha varit först i och med industrialiseringen som vi fick dagens tydliga uppdelning mellan arbetsplats och hem, familj kontra jobbkollegor (tidigare jobbade du med familjen hemma på gården, exempelvis). När den gränsen börjar suddas ut så har också många andra gränser börjat suddas ut. Och delningstrenden har gjort att gränsen mellan näringsidkare, anställd och slutkonsument nästan har försvunnit.

Postnords initiativ är lite tillbaka till vaktmästaren i trappuppgången. Tänker att andra affärsmöjligheter kommer följa på om en sån här grej skulle ta fart: möbler, hårdvara och mjukvara för pakethantering och paketutlämning för privatpersoner i lägenheter.

Bygger förstås på att man har förtroende på att den personen som ska hantera paketen kommer göra det på ett säkert, ansvarsfullt och försiktigt sätt. Men, tja, PostNord…

Snart kan du hämta ditt e-handelspaket – hos din pensionärsgranne

Postnord i samarbete med e-handelsjätte.

Walmart börjar sälja via WhatsApp i Mexiko

Ännu ett exempel på hur närvaro på de plattformar som kunderna gör allt annat i blir allt viktigare. Även för plattformar. Senaste draget från Walmart: man börjar erbjuda matleveranser via WhatsApp – åtminstone via Superama-butiker. Skicka din beställning via ett WhatsApp-meddelande till Walmart och få maten levererad till din adress från närmaste Superama-butik.

Man kan konstatera att det nog är en rätt manuell affär: en Reuters-reporter testade att skicka ben bild på en handskriven lapp och, jodå, det gick alldeles utmärkt.

Det här är ungefär precis det Facebook vill: chattshopping. Dessutom via det som tjänst som alltmer framstår som Facebooks viktigaste framöver. Framförallt för att fånga nästa miljard internetanvändare – och öka intäkterna på tillväxtmarknaderna.

Walmart in Mexico launches grocery orders via WhatsApp

Walmart’s Mexico unit has begun offering grocery delivery from its Superama stores via messaging service WhatsApp, the retailer said on Monday, in a new stab at attracting shoppers outside bricks-and-mortar supermarkets.

Walmarts satsning på självkörande leveranser kan bli en biljondollarverksamhet

Intressant läsning om Walmarts satsningar på självkörande leveranser. Mer specifikt för middle miles-leveranserna. Kort sagt från huvudlager till olika upphämtningsställen. Ställen där slutkunden själv hämtar eller där en annan leverantör eller ett annat leveransförfarande tar över gällande den sista milen, kilometern, metern och centimetern.

Det mest slående är förstås vilka summor vi potentiellt kan prata om, men det finns även några andra saker att reflektera över.

En av dem är ett av de största problemen med den delen av fraktandet inte handlar om kostnader i sig utom om kapacitetsbrist – det saknas helt enkelt förare. Just det här blir inom fler områden ett allt större problem: helt enkelt svårt att få fram varor. Flaskhalsar i hela kedjan – från den egna internlogistiken till bristande utlämningskapacitet (som att det inte finns ombud eller leveransskåp tillräckligt nära konsumenter). Lastbilsmatartransporter på raka vägar mellan två fasta punkter är dessutom betydligt enklare att automatisera än tråcklande på trånga stadsgator.

En annan väldigt intressant sak med hela den här satsningen är att det i så fall skulle betyda att Walmart tar ett rätt mycket större grepp om själva externlogistiken.

Tittar man på några av världens e-handelsjättar så finns det två hyfsat tydliga spår: Amazon och kinesiska JD.com gör nästan allt eller väldigt mycket själva, Walmart och Alibaba använder nästan uteslutande externa fraktföretag.

Om även Walmart nu skulle lägga såväl utveckling av teknik (med partners) och själva frakttjänsten under det egna paraplyet så skulle det förstås också kunna bli en produkt som kan säljas fristående. JD har till och med gått så långt som att det går att använda JD:s leveranstjänster utan att använda JD:s e-handelstjänster.

Framtiden får som vanligt utvisa vad som kommer hända här.

How Walmart Is Sparking a $1 Trillion Driverless Delivery Market

The mega-retailer is working with a Silicon Valley startup to develop robo-vans intended for B2B delivery.

Rent the Runway lanserar återlämningstjänst i Nordstrom-butiker

Jag brukar skriva om plattformiseringen som pågår runt omkring oss. Att finnas där kunderna är snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Eller åtminstone göra det möjligt för kunder att göra något samtidigt som de gör något annat – även om det inte är hos dig. Det gäller också offline.

Efter att ha haft återlämningsboxar inuti WeWork-lokaler börjar kläduthyrningstjänsten Rent the Runway nu också installera motsvarande lösningar i några av kedjan Nordstroms lokaler. Tanken är att det inom några månader ska gå att hämta sina Rent the Runway-paket hos Nordstrom.

Tydligen har WeWork-placeringarna lett till en 180-procentig ökning av returer som görs direkt av kunderna – alltså utan att något fraktföretag är inblandat. Ja, åtminstone något fraktföretag mellan slutkund och Rent the Runway. Nu kan man istället bulkhantera flera kunders returer, dessutom säkert delvis via samdistribution med just Nordstrom (plus förstås möjlighet för Rent the Runway att marknadsföra sina tjänster i fysisk butik).

En av Amazons största utmaningar är de skenande fraktkostnaderna – vilket är en stor anledning både till att man hanterar allt mer frakt själv och att man satsar allt mer offline. Drop off-platser.

Men om Rent the Runways satsning tillsammans med WeWork sannolikt rätt uteslutande handlar om bekvämlighet, med visst marknadsföringsincitament för WeWork, så är samarbetet med Nordstrom mer likt Amazons deal med Kroger: förutom att det kan spara fraktkostnader för Amazon/Rent the Runway så kan återlämningslösningen hjälpa till att driva trafik till Krogers/Nordstroms butiker (två kedjor som båda e-handelskrisar). I Kroger-fallet har det bevisligen varit så och Amazon-samarbetet är på väg att rullas ut till allt fler butiker.

Men det går också att hantera inom sitt eget ekosystem. Alibaba satsar på det i Kina och i USA har även Walmart sett att en ökad e-handel har gått att också konvertera till ökad trafik till de fysiska butikerna. Inte minst genom just olika typer av utlämningsboxar. Och om kunderna e-handlar och hämtar paketen själva, vad ska man då med den stora butiksytan till? Är man Walmart börjar man satsa på annat än handel. Som e-sporthallar.

Jag misstänker att vi kommer att se allt fler coworking-samlokaliseringar med olika typer av traditionella livsmedelskedjor. Arbetsplats, café, restaurang, gym, laddstation för cykel eller bil och möjlighet att ta med sig den färdigpackade matkassen när man går hem – varför inte?

Rent the Runway lands inside Nordstrom – RetailWire

Rent the Runway, the apparel rental subscription service, has installed four drop boxes at Nordstrom locations in Los Angeles. More are planned. Does the move to add Rent The Runway drop-off points inside Nordstrom represent a win-win for both companies?

McDonald’s lanserar lojalitetsprogram i Alibabas Ele.me-app

McDonald’s har flyttat in i ännu en plattform: Alibaba-ägda (mat)leveransföretaget Ele.mes app. Det innebär att McDonald’s kunder kan aktivera ett donkenlojalitetskort inuti Ele.me-appen för att tjäna poäng och ha möjlighet att få kickback på köp.

Visst. Vi pratar Kina här. Landet där allt du behöver göra bor i ett fåtal dominerande appar. Men här finns också en trend som vi börjar se allt mer här hos oss: betalappar och leveransappar blir allt mer hubbar för våra uppkopplade liv.

Betalning är skittråkigt och leverans något som bara måste till. Men det vi börjar se är att betalappar, inte minst Swish, börjar få egna identiteter och liv. Att betalapparna, och allt mer också distributionsapparna, blir platsen vi börjar på i takt med att mer funktionalitet (även social sådan) börjar byggas in. Uber är en av de plattformar som har kommit längst med att bygga in allt möjligt.

Vad vill jag ha sagt med det här? Att e-handel allt mer sker på plattformar som inte traditionellt sett är e-handelsplattformar.

McDonald’s China Links Loyalty Program to Ele.me App

McDonald’s fans in China can now earn loyalty points when they order a Big Mac or Filet-o-Fish through Ele.me, Alibaba Group’s on-demand delivery

VietJet lanserar e-handel – även för icke-flygkunder

Och mer digitalisering. Hur får man snurr på verksamheten som flygbolag i flygskamstider (ja, okej, i allmänna flygkristider – kanske mer beroende på andra faktorer)? Man kan starta e-handelsverksamhet. Och… en massa annat.

Vietnamesiska budgetflygbolaget VietJet är tänkt att aktivera kunddatan man sitter på i andra sammanhang. Eller som bolaget själva säger ”to serve not only air tickets but whatever they need”. Och det innebär inte bara konsumentvaror som kan e-handlas. I planerna finns också banktjänster, försäkringar och hotellbokningstjänster.

Så typ allt-i-allo-app, som tjänst.

Initialt kommer målgruppen vara de befintliga flygkunderna, men tanken är att tjänsterna ska öppnas för vem som helst längre fram.

Vilket flygbolag hos oss blir först att ta efter? Tänker Ryan Air. Jättebilliga produkter. Det enda som tillkommer är lite plustjänster. Som avgift för att välja leveranssätt. Och betala. Och paketmaterial. Och lagerhantering. Och kontakten med fraktbolag. Och fordon för leveransen. Och däck till fordonet som ska leverera.

https://insideretail.asia/2019/07/04/vietnam-budget-airline-vietjet-to-launch-e-commerce-business/

Apple lanserar Up Next Live – konserter i Apple-butiker

Hur får man kunder att komma till dina fysiska butiker – och på samma gång få dem intresserade av att köpa mer av dina produkter? Tja, exklusiva konserter är förstås ett sätt. Det tänker Apple satsa på i sommar. Up Next Live. Exklusiva och tänkta intima spelningar i nio Apple-butiker.

Up Next Live är Apples satsning på nya artister – i konsertformat. Apple Music Up Next är Apples plattform för att lyfta fram artister, och få dem bygga närmare relation med Apple Music. Det här är ännu ett steg mot samma sak – och få Apple Music att sticka ut i konkurrensen.

Apple Music tar Up Next Live till städer runtom i världen i sommar

Apple presenterade idag Up Next Live, en serie intima konserter med tidigare och aktuella Apple Music Up Next-artister med start den 9 juli.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering IoT - internet of things Sociala medier Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 52 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

WeChat

WeChat släpper en egen stories-variant

WeChat kopierar Facebook. Ja, eller Snapchat, beroende på hur man ser på det. (Med tanke på att Tencent äger del av Snapchat så kan det säker finnas någon slags långsiktigt synergitänk.) WeChat är senaste tjänst att få stories.

I WeChats version heter funktionen Time Capsule och låter användare spela in videoklipp som är upp till 15 sekunder långa och som lever i upp till 24 timmar. Känns på flera sätt som en 1.0. Utan att ha testat känns det mindre funktionsfyllt än de amerikanska varianterna – men det går att leka med videoklippen innan de delas. Lägga till musik, dekaler etc. Saknar den framträdande placeringen i västversionerna, time capsule-klipp delas till WeChats ”nyhetsflöde”. Vi kan väl anta att det här är ett första steg mot att storyfiera även denna plattform.

Är förstås också ett sätt för Tencent att stärka positionerna på kortvideoområdet (och mot främst Bytedance, som tagit stora tuggar i WeChats onlinetid-kaka senaste året mycket via just kortvideo).

Finns säkert också en tanke på att det ska locka yngre användare. WeChat har, likt alla stora plattformar, rejält utplanande användartillväxt. I Tencents fall har gammeltjänsten QQ fått ett litet nytt uppsving bland tonåringar. Ännu en Facebook-parallell: man använder WeChat för att man, tja, måste (eftersom i princip allt sitter ihop här). Men det är inte här man hänger med sina vänner, eftersom även föräldrarna (och säkert mor- och farföräldrarna) också finns här. 

China’s WeChat is the latest to get Snap-like ’Stories’ | TechCrunch

WeChat, the Chinese messaging giant with more than 1 billion monthly active users around the world, just added a Snap-like ephemeral video feature as part

 

Detaljhandel/e-handel

Julhandeln verkar ha ökat trots allt – och gett röstassistenter en boost

Börshösten 2018, framförallt sista kvartalet, har mest varit en smärre katastrof. Kröntes passande nog med att de amerikanska börserna rundade av inför julhelgen med den sämsta julaftonsbörsdagen – någonsin. Igår studsade det däremot rejält upp igen, mycket drivet av bättre siffror från julhandeln än väntat.

Uppgifter har gjort gällande att även julperioden 2018 skulle bli sämre än väntad, men siffror från Mastercard och Amazon överraskade positivt.

Enligt Mastercards uppskattningar ökade den totala handeln med 5,1 % till 850 miljoner dollar. E-handeln ökade med 19,1 % jämfört med förra året, men även den fysiska handeln ska ha ökat. 

Amazon hade sin bästa julperiod någonsin. ”Tiotals miljoner” människor startade Prime-konton (här inkluderas dock även gratisttestkonton). Bland de absolut storsäljarna fanns (precis som förra året) Echo-familjens minsting Dot. Kunder köpte ”miljontals fler” än förra året. Över en miljard prylar skeppades i USA under julhandeln. Hälften av det som såldes kom från små och medelstora företag. Även relaterade smartprylar som Ring och Blink sålde mer än någon gång tidigare.

I Fun facts-avdelningen fick vi även lite viktig Alexa-information:

  • Användare som använde Alexa för att shoppa tredubblades jämfört med 2017.
  • Alexa användes för att spela ”hundratals miljoner” fler timmar musik den här julen jämfört med förra – via fler musiktjänster än tidigare.
  • Alexa användes för att tända julbelysning ”tiotals miljoner” fler gånger än förra året.
  • Alexa användes i åtta gånger fler påminnelser än förra året.
  • Alexa-användare bad om tre gånger fler recept än 2017.
  • Den mest Alexa-spelade låten var Mariah Careys ”All I Want For Christmas” – som dessutom slog Spotify-rekord på julafton genom att nu vara den låt som strömmats flest gånger under ett dygn (nästan 11 miljoner spelningar).

Tre kommentarer:

1. Amazon fortsätter vara väldigt svepande i sina siffror, så det är svårt att veta exakt var på spektrat de befinner sig. Om Apple har satt en trend här så lär luddiga siffror bli allt vanligare.

2. Ni vet den korseld som Facebook nu genomlider kring hur användares data hanteras? Vi kan nog konstatera att företag som Google och nu Amazon kommit imponerande enkelt undan i sammanhanget. De har lyckats väldigt bra med att behålla sin good guy-stämpel, när de sannolikt dels sitter på mer känslig information än Facebook och dels säkert (åtminstone för tillfället) använder den betydligt mer aggressivt.

3. Smarta högtalare och framförallt digitala assistenter tar allt mer plats. Inte oväntat. Det är fortfarande väldigt enkla användningsområden, vilket vi ska vara glada för. Det ger alla företag tid att faktiskt lära sig såväl tekniken som användarbeteendena kring röst. För vi har väl alla redan börjat (åtminstone) skissa på planer hur såväl innehåll som funktioner kan fungera i ett röstinternet?

Amazon’s shares jump 6 percent after record-breaking holiday sales – SiliconANGLE

Amazon’s shares jump 6 percent after record-breaking holiday sales – SiliconANGLE

Kommer Amazon släppa portal för offentliga inköp?

Ett Amazon för offentliga inköp? Tja, kan vara på gång.

Det offentliga USA är på gång att få en egen onlineplattform där ska kunna hantera sina inköp av kontorsmateriel. En lagändring har banat vägen för det här sättet att hantera sina inköp och nu ska nån, kan man anta, bygga plattformen.

Finns ingen uttalad leverantör, utan ett gäng leverantörer ska ha kontaktats. Men, tja, det handlar om att hitta nån som kan leverera en bautastor e-handelsplattform komplett med logistiklösning, så, well… Framförallt sedan det visar sig att Amazon själva har agerat rådgivare till regeringen i frågan.

Ingen slump att kritiker döpt lagen till ”Amazon Amendment”, om vi säger så.

Top Amazon boss privately advised US government on web portal worth billions to tech firm

Exclusive: Emails show how tech firm has tried to gain influence and potentially shape lucrative government contracts

 

Strömmade medier

Netflix slopar möjlighet att köpa abonnemang via iOS-appen

Netflix skärper hållningen mot Apple ytterligare. Nu kommer man helt slopa möjligheten att prenumerera på tjänsten via iOS-appen. De som har en pågående prenumeration kommer kunna fortsätta betala på det sättet, men alla nya och nygamla användare måste framöver gå via en webbläsare för att hantera prenumerationen.

Förstås till stor del beroende på de 30 %/15 % som Apple tar av alla Appstore-intäkter. Men att det här kommer nu beror sannolikt än mer på Apples kommande Netflix-konkurrent, alltså en plattform för strömmad video, som ska släppas nästa år. En sak att dela användarintäkter med ett annat företag, att göra det med en direkt konkurrent blev lite för magstarkt, kan man tänka.

Sen tror jag att Apple parallellt med sitt originalinnehåll siktar på att än mer ta positionen som Spotify för video – alltså alla tjänster på ett ställe – så vi kan tänka att det kommer bli mer förhandlingar i intäktsfördelningsfrågan. Både samarbetspartner och direkt konkurrent? Digitaliseringsnorm.

Netflix stops offering in-app subscriptions for new and returning customers on iOS

Netflix is no longer allowing new customers on iOS to pay for the streaming service directly through in-app subscriptions. It’s the latest example of a company with a high-profile, essential mobile app ditching Apple’s payment system to retain more profits for itself.

Netflix interaktiva innehåll skapar formatproblem

Tidigare i år presenterade Netflix nyheten att de skulle börja testa interaktiva film- och serieformat. Alltså innehåll där du som tittare kan påverka handlingen medan det spelas. Lagom till julhelgen landade det första (åtminstone i vuxenformat): Bandersnatch. En oväntat sidoeffekt: formatproblem.

För företag som Netflix har plattformskraven varit rätt allmängiltiga. Enheten och mjukvaran du använder för att titta på ska kunna hantera visning av strömmat innehåll. Den stora utmaningen har oftast varit hastighet. Så länge som du har tillräckligt bra uppkoppling har formatet kunna on the fly-anpassa sig efter dina förutsättningar för uppspelning. Titta i webbläsaren? Inga konstigheter.

Bandersnatch, däremot, är i limbolandet mellan film och spel och kräver därför mer. Chromecast är alltså inte att tänka på. Inte heller Apple TV. Det är till och med så spretigt att Netflix själva inte kan säga vilka enheter som kan spela Bandersnatch. Det blir till att testa och se om det går.

Vi börjar se lite samma tendens på fler håll online. Webbplatser som vi känt dem sedan starten håller snabbt på att spela ut sin roll. De har istället blivit behållare för innehåll och funktioner, men själva konsumtionen av innehållet och tjänsterna sker någon annanstans i allt högre utsträckning (mycket förstås drivet av Google, men även hårdvarutillverkare bygger allt mer in den här funktionaliteten direkt i våra prylar).

Vill man göra mer avancerade saker är det dedikerad programvara som gäller (läs: appar just nu). Detta gäller även om man vill ha en närmare relation till sina kunder. Kan man få kunderna att ladda ner företagets programvara i sina mobiler kan man, förutom fler och djupare tekniska möjligheter, också skapa en anpassad upplevelse. Någon form av Ikea-varv, om man så vill, på ett sätt som inte går på en webbplats.

Tvärtemot vad det verkade för bara några år sedan verkar operativspecifika appar överleva webbplatser i livslängd. Men framöver kommer båda dessa gränssnitt ha spelat ut sin roll, förstås.

Black Mirror: Bandersnatch is Netflix’s new interactive special that won’t play on everything

Black Mirror: Bandersnatch will play on just about everything, but that doesn’t include Apple TVs or Chromecast devices. Legacy pieces of hardware are also out.

Alibaba samarbetar med Bilibili kring videoströmning

Ännu ett kinesiskt företagsnamn att lägga på minnet: Bilibili. Företaget som börsnoterades i mars har nu slutit ett engångsavtal (säkert beroende på hur det går) med Alibaba via nyligen uppköpta Ele.me. Syftet? Att få in unga konsumenter i prenumerationsfållan.

Ele.me är en av Kinas största (mat)leveranstjänster, bland annat med något så ovästigt som hemkaffeleveranser, medan Bilibili siktar på att bli en av landets största aktörer på området strömmade medier.

Bilibili är en mashup mellan ett gäng olika saker: som Youtube, Netflix och Tencent (det senare i form av mobilspel). Man håller på att ställa om sitt beroende från spel till en jämnare fördelning mellan spel, videoströmning och annonsering.

Och vad som säkerligen lockar mest med Bilibili är att 80 % av användarna är under 18 år. Vi pratar alltså Generation Z här, den första generationen att födas i en smartphone (och som säkerligen kommer ställa allt vi vet online på ända de kommande åren på sätt vi inte kan föreställa oss nu).

Alibaba håller alltså på att Prime-inspireras. Förutom att Alibaba på det här sättet ger sig än djupare i innehållsområdet (ett av deras förhållandevis svaga jämfört med exempelvis Tencent) så är det också del av trenden att sampacka olika mer eller mindre likartade prenumerationspaket.

Alibaba just gave Chinese youth another reason to never leave their desk | TechCrunch

People in China have a host of reasons not to go outdoors these days. They may be too busy to leave their office, wary of air pollution or have chosen to

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Alla nyaktiveringar under julen fick Alexa att krascha i Europa

Amazon slog nya rekord (typ över hela banan) under årets julhandel. Bland annat såldes det en hel massa Echo-prylar.

Även utomstående siffror bekräftar att det Alexa-hände mycket. Alexa-appen toppade såväl nedladdningslistorna i Appstore och Google Play (vilket alltså tyder på att Amazon är populära i hemmen) – och i Europa kraschade Alexa för att för många försökte aktivera assistenten samtidigt.

Nu vet vi förstås inte hur infrastrukturen är dimensionerad, och tjänster kör i diket med jämna mellanrum, men det är intressant att det brakade i Europa. Kan tyda på ett rätt rejält fall framåt för Amazon och Alexa här (åtminstone där Amazon finns).

Alexa crashed on Christmas Day | TechCrunch

Amazon this morning said its Alexa devices were among the holiday season’s best-sellers, particularly the Echo and Echo Dot. But the influx of new users

Google Assistant kan bli förvald digitalassistent i Samsung-tv-apparater

Uppgifter om att Googles digitala assistent kan hamna inuti ett rätt tungt segment hos en tung spelare: Samsungs smarta tv-apparater.

Alla på en gång nu: BIXBY!

Samsung TVs Are Reportedly Getting Google Assistant in 2019 | Digital Trends

Voice assistants aren’t just for speakers anymore. Reports suggest Samsung’s upcoming line of televisions for 2019 could include Google Assistant built into the device. That would mark a departure for Samsung, which has its own voice assistant called Bixby that it has used in its smart TVs previously.

Alexa uppmanar användare att döda sina fosterföräldrar – och det var Reddits fel

Minns ni Tay? Microsofts chattbot som gick från millennialchic till full on rasist och sexist på ett dygn? Because people on the internet. Även Alexa har råkat ut för liknande.

En Alexa-användare ska förra året ha fått det hjälpsamma rådet att ”döda sina fosterföräldrar”. Kan tyckas lite lätt o-PK för att komma från en digitalassistent. Även här visade det sig (förstås) att anledningen var people. People på Reddit, närmare bestämt.

Ännu ett exempel på hur svårt det är att använda verkligheten för att träna maskinalgoritmer att bli mer mänskliga. Och då inte för att det är svårt för maskiner att hantera kontext utan för att, tja, people.

Alexa’s advice to ’kill your foster parents’ fuels concern over Amazon Echo

Smart speaker’s remarks, apparently quoted from Reddit, come as Amazon tries to boost speaker’s conversational capacity

 

AR/VR

Montera Ikea-möbler med AR-hjälp

Okej, det här är ett rätt briljant AR-användningsområde. Interaktiva instruktioner hur man faktiskt monterar sina Ikea-prylar.

[Video] Jan Svensson on LinkedIn: Here is what the final product from my master thesis looks like. We used… | 413 comments

Here is what the final product from my master thesis looks like. We used ARKit and object detection through machine learning. It was a fun journey together… | 413 comments on LinkedIn

 

IoT – internet of things

Kinesiska skolor spårar elever via skoluniformen

Avdelningen creepy/cool. Skoluniformer som dubbeljobbar som övervakningspolis. Skoluniformer med chip för att identifiera och spåra eleverna. Används i tio skolor i en provins i Kina – och har använts sedan 2016, tydligen.

Varje uniformsjacka är utrustad med två chip som ”checkar in” varje elev när hen anländer till skolan. För att säkerställa att man inte bytt jackor med varandra kompletteras chipincheckningen med ansiktsigenkänning. Håller förstås också koll på när en elev lämnar skolan. Om man lämnar skolområdet tidigare än man ska går ett larm igång. Håller också koll på om en elev somnar under en lektion. Klarar att tvättas upp till 500 gånger.

Så långt creepy. Men det finns lite cool i det hela. Det går att betala med chipen i jackan och sedan biometriidentifiera sig med fingeravtryck eller ansikte.

I ett land som Kina där varje medborgare per default är punktmarkerad av staten är det här säkerligen inget som höjer särskilt många ögonbryn. Här hemma skulle det förstås ge upphov till en och annan diskussion kring integritet – samtidigt som det här i princip redan finns hos oss, fast lite mer lowtech. Smsande om barn skolkar och möjlighet att spåra mobiler.

Men vi pratar om Kina här. Där i princip alla tekniska innovationer och prylar har som sekundärt syfte (eller primärt, beroende på vem man frågar) att övervaka medborgarnas varje steg. Bokstavligen talat.

Men mer än någonsin är det dessutom vi själva som frivilligt väljer den här typen av övervakningsmöjlighet. Och dessutom betalar för det.

Chinese schools are using ’smart uniforms’ to track their students’ locations

Chinese schools are now tracking the exact location of their students using chip-equipped ”smart uniforms” in order to encourage better attendance rates, according to a report from state-run newspaper The Global Times (via The Telegraph).

Doomba – skapa Doom-banor med din Roomba-dammsugare

Vad sägs om att använda sin robotdammsugare till att skapa nya Doom-nivåer? Det är precis vad som nu har hackats fram. De kartor som de mer avancerade Roomba-dammsugarna skapar för sig själva för att kunna dammsuga effektivt har någon lyckats konvertera till filer som kan omvandlas till Doom-banor. Dooma dig igenom din bostad alltså.

Jag måste uppgradera min Roomba. Och skaffa större boende.

https://wersm.com/doomba-lets-you-use-your-roomba-to-build-new-doom-levels/

 

Digitalisering

Jordbruk as a service

Ännu ett Kina-initiativ: jordbruk as a service.

Virtuella bönder. Eller åtminstone bönder som varken äger mark eller maskiner. Och som inte brukar marken själv.

”Storbonden” hyr ihop den mark som ska brukas från andra som inte själva använder den. När man väl skaffat sig tillräckligt med areal hyr man sedan maskiner och arbetskraft. Arrendebruksmodellen, med den skillnaden att den som ”arrenderar” drar och släpper ihop sin verksamhet IRL utan att själv äga någon av de enskilda delarna.

Farmville. På riktigt

Nya tidens kinesiska bonde hyr ut sin mark

Den nya tidens bonde i Kina är klädd i kavaj och har inga valkar i händerna.

Kinesiskt Airbnb erbjuder ansiktsigenkänning som ”nyckel” vid uthyrning

Hur får man tag i nyckeln till sitt delningsboende? Om man hyr via kinesiska Airbnb-konkurrenten Xiaozhu räcker det att man kommer ihåg… sitt ansikte.

Tekniken pilotas nu i staden Chengdu. Den som hyr skannar in sig med ansiktet och kommer in samtidigt som identiteten verifieras. Och ingen är förvånad över att det är Alibaba som står för tekniken.

Även hos Airbnb och andra börjar det gå att komma in i sin hyrda bostad utan en fysisk nyckel, men då har det oftast handlat om appkontrollerade lås. Steget till ansiktsskanning är förstås rätt långt, inte minst integritetsmässigt. Därför är det inte så konstigt att kommersiell användning av just ansiktsigenkänning kommit längre i Kina, ett land där alla medborgare redan är punktmarkerade av staten.

Det senare är en anledning att ansiktsigenkänning uppmuntras från statligt håll. Delningsboende gör det svårare att hålla koll på utländska medborgare i landet (och förstås även följa de egna medborgarnas förflyttningar ännu mer träffsäkert).

The Airbnb of China is using facial recognition to check in guests

Facial recognition is already used in China to order at KFC, board plans, and catch drug users.

 

Övrigt

Samsung släpper mobilskal – med öron

Ooooch där har Samsung släppt ett mobilskal. Med öron. Alltså mikrofoner som ser ut som öron. Mänskliga öron. Ett på varje sida om skalet.

Varför, you ask? För att simulera det mänskliga örat för att, tillsammans med AI, skapa mer realistiska ljudupptagningar. Målgruppen: ASMR-skapare.

Vad är ASMR, you ask? Autonomous sensory meridian response. Ljudporr. Material som bygger på att innehållsskaparna klättrar in i ditt öra genom att använda ljud som som ska skapa hjärnkittlingar. Ger mig mest panikklaustrofibi. Men hej. Min grej, din grej.

Och mobilskal. Med öron.

Samsung made a phone case with ears to help you make ASMR videos

Samsung’s new ”aiMo” experimental phone case helps you record ASMR videos.

Världens långsammaste filmspelare

Ha. Briljant. The very slow movie player.

Känns det som att allt i livet går lite för fort? Look no further än en super-slo-mo-filmspelare. Ja, eller kanske snarare installation.

TVSMP (som i sig låter som ett mellanting mellan en teknisk standard och en diagnos) gör det möjligt att titta på en film – 3600 gånger långsammare än i vanliga fall. Istället för att visa 24 bildrutor i sekunden så spelar TVSMP upp en film i ett tempo om 24 bildrutor i timmen.

Med andra ord kan en långfilm sträckas ut över en 7000-8000 timmar. Eller sisådär ett års tittande.

Fatta bingetittande med en sån här.

The Very Slow Movie Player shows a film over an entire year | TechCrunch

It seems someone took Every Frame a Painting literally: The Very Slow Movie Player is a device that turns cinema into wallpaper, advancing the image by a single second every hour. The result is an interesting household object that makes something new of even the most familiar film.

Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 14 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Min debut som poddgäst

Såååååå tydligen poddhände det här.

https://www.dagensmedia.se/poddar/under-femton/om-du-delar-med-dig-av-din-data-sa-bor-du-krava-nagot-tillbaka-6907263

Ur arkivet

Spotifys börsnotering och Facebooks fortsatta bekymmer gjorde att den här artikeln blev aktuell igen.

3 anledningar till att Spotify inte behöver oroa sig för Facebook

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook scannar, blockar och plockar bort meddelanden i Messenger

Okej, det här sätter Faceooks datahantering i ett nytt ljus. Information om att Facebook på bästa Kina-manér scannar igenom meddelanden som skickas via Messenger. Meddelanden som innehåller bilder, länkar eller annat innehåll som bryter mot Facebooks regler flaggas och kollas sedan igenom av moderatorer. Meddelanden som bryter mot reglerna blockas eller tas bort.

Facebook själva säger att de inte använder innehållet i chattar för att styra reklam och visst finns det ett godvilligt syfte (stoppa brottsliga meddelanden) och, tja, det är deras nätverk. De får göra som de vill. Det som däremot är lite mer tveksamt är grunden för flaggandet: samma regler som för nätverket i stort. Och som vi alla vet är det, ska vi säga, godtyckligt. Ett sådant område är förstås nakenhet. Scannas nakenbilder som skickas? Och flaggas de och tittas sedan på av en moderator? (Vi kan väl hoppas att de har smartare AI än så, säg barnporr, men ändå.)

Det som också är intressant är konstaterandet att FB, Instagram och Messenger lyder under samma regelverk. Alltså inte WhatsApp. Och vad gäller WhatsApp så gäller numer kryptering, som gör att inte ens Facebook kan (?) läsa chattar. För Messenger finns funktionen, men kräver att användaren slår på funktionen.

Visst är WhatsApp ännu vanligare i områden där detta bokstavligen kan vara livsavgörande. Men lite märklig särhantering. Andra chattappar som Signal och Telegram spelar just integritetskortet som fördel. Vi kan väl tro att FB kan komma att slå på kryptering även för Messenger. Ja, även om det förstås också kommer möta på motstånd på sina håll.

Google erkände nyligen att de gjorde ungefär samma sak med Gmail, men då uttalat för reklamsyfte, något som de säger att de slutade med i slutet av förra året.

Ännu en sak som Facebook inte behöver just nu - och just den här är också rätt mycket Facebooks eget fel. Inte omöjligt att det står i villkoren någonstans, men att begrava den här typen av saker där tyder just på att det är något man vill begrava.

Som alla ingrepp av den här typen finns det två sidor. Å enda sidan bra om det kan stoppa grov brottslighet, men å andra sidan är det samma diskussioner som för internetleverantörer: Om Facebook själv går in och censurerar våra konversationer, oavsett hur gott syftet är, så har Facebook självmant tagit på sig en rätt tveksam roll som, när internetleverantörer gjort samma sak, har garrotterats för. 

Bloomberg

No Description

Så många som 87 miljoner Facebook-användare kan ha fått sin data läckt

Mer Facebook. I en lång post från Facebook själva går de i detalj igenom alla åtgärder de har vidtagit eller kommer att vidta efter Cambridge Analytica-härvan. Det är en imponerande lista med saker som de kommer att göra för att förtjäna eller återfå användarnas förtroende (okej, de är ju så illa tvungna för businessens skulle, men likväl).

De artiklar jag har sett om Facebooks inlägg fokuserar dock på en liten bit information alla sist, lite by the way sådär. Men det finns en anledning till det. Facebook konstaterar nu att 87 miljoner användare bedöms ha blivit drabbade av dataläckan. Rätt många fler än de initialt uppskattade 50 miljonerna alltså. 74 % fler, närmare bestämt.

Värt att reflektera över: 270 000 Facebook-användare installerade en app utan att ha koll på vad de gick med på i villkoren och medgav därmed att deras information kunde dammsugas ut ledde alltså till att 87 miljoner användares data hamnade på vift. Det är en rätt svindlande hävstång.

Men en bra grej till från Facebook. Från och med den 9 april kommer Facebook högst upp i nyhetsflödet lista vilka appar de har och vilken data de delar med sig av. Facebook kommer även meddela drabbade användare via notis i nyhetsflödet om att deras information kan ha använts utan tillåtelse (”kan” är förstås ett nyckelord här). Bra, men borde gjorts betydligt tidigare. En nyttig läxa för Facebook som gör att de inte fejlar lika hårt i krishanteringen nästa gång det blåser.

 

Bloomberg

No Description

Facebook planerar att rulla ut GDPR över hela världen

Intressant utveckling - och förstås lite extra påeldat av Cambridge Analytica. Senaste veckorna har Facebook rullat ut en hög åtgärder och verktyg för att ge användarna bättre möjlighet att kontrollera sin personliga information. Kom imponerande snabbt på plats dessutom.

Det beror förstås på att de här verktygen påbörjades långt tidigare, för att FB, som alla andra, ska uppfylla EU:s GDPR-regelverk i maj.

Nu kommer FB med ett intressant utspel: GDPR-inställningarna och -förutsättningarna ska (så långt det går) rullas ut till alla FB-användare. Över hela världen.

Spännande om EU blir modellen för hantering av personlig data online globalt och FB står för exporten.

Zuckerberg says Facebook will offer GDPR privacy controls everywhere | TechCrunch

Mark Zuckerberg refuted a Reuters story yesterday that said Facebook would not bring Europe's General Data Protection Regulation privacy safeguards around

Instagram kapar antalet API-anrop

Verkar som att Facebooks datatajtande har drabbat Instagram. Eller snarare appar byggda mot plattformen. Över helgen verkar det som att API:erna kapats från 5000 anrop i timmen per användare till 200.

På sätt och vis inte förvånande. I ett försök att börja få bättre ordning på torpet har de yxat bort eller skärpt kraven för tjänster de själva inte kontrollerar.

Det märks däremot att Facebook fortfarande har mycket kvar att lära inom krishantering: de är rätt mycket i full on panic-läge just nu. API-kapandet utan förvarning är en panikgrej.

MEN det här är trots allt inget som kommer drabba de vanliga användarna. Och just nu är all Facebook-uppmärksamhet på dem.

Instagram suddenly chokes off developers as Facebook chases privacy | TechCrunch

Without warning, Instagram has broken many of the unofficial apps built on its platform. This weekend it surprised developers with a massive reduction in

Facebook skärper reglerna kring custom audiences

Facebook fortsätter tajta till åtkomsten till användarnas information. Senast ut är att man blir lite hårdare kring custom audiences. Eller åtminstone ställer högre krav på annonsörer.

Facebook verkar nu hålla på att ta fram ett ”tillståndsverktyg” där företag som laddar upp egen tredjepartsdata måste ”skriva under” ett avtal som försäkrar att informationen har samlats in på ett korrekt sätt - det vill säga med användarnas samtycke. Dessutom verkar det också som att företaget kommer att stoppa delning av custom audience-data mellan företagskonton.

Facebook plans crackdown on ad targeting by email without consent | TechCrunch

Facebook is scrambling to add safeguards against abuse of user data as it reels from backlash over the Cambridge Analytica scandal. Now TechCrunch has

Messenger får stöd för 360 och HD-video

Nyheter i Messenger: 360-bilder och HD-video (dock 720p och inte 1080p). Båda ska fungera för oss här i Sverige.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/with-360-degree-photos-and-hd-quality-video-messenger-gets-even-more-visual/

Ännu ett intiativ mot fejknyheter från Facebook

Nu rullar Facebook ut ett initiativ för att bekämpa fejknyheter till alla amerikanska användare: mer information kring publicister som dyker upp i nyhetsflödet. När man nu slår på funktionen fullt ut så är det ytterligare två delar som läggs till:

  • More from this publisher: Se fler artiklar från samma publicist.
  • Shared by friends: visar vilka vänner som har delat en artikel

Trycker man på ett journalistnamn kommer man bland annat se länk till journalistens Wikipedia-sida. Alltså samma initiativ som Youtube testar. Som någon konstaterade: exempel på att vinsten privatiseras, men ansvaret socialiseras. Man hoppas att både Google och FB donerar frikostigt till Wikipedia.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/news-feed-fyi-more-context/

Facebook lägger till verktyg för att massradera Facebook-appar

Facebook lägger till ännu ett verkyg för att vårda sin personliga data på plattformen: möjlighet att bulkradera tredjepartsappar ur kontot, istället för att plocka bort dem en och en.

(När jag läste den här artikeln påmindes jag åter om det jag tänkt göra sen hela Cambridge Analytica-bomben briserade: kolla vilka appar jag borde radera. Antal appar jag hade kopplade till mitt konto: en. Nästan lite bevsiken.)

Facebook launches bulk app removal tool amidst privacy scandal | TechCrunch

Following the Cambridge Analytica scandal, users have flocked to their Facebook privacy settings to sever their connection to third-party apps that they

Facebook testar ytterligare några grejer för att få oss att använda Facebook Stories

Hand upp alla ni två som använder Facebook Stories regelbundet. Men skam den som ger sig. Facebook testar tre nya grejer för att än en gång få oss att börja använda Facebook Stories.

  • I statusuppdateringsfältet visas ett kamerafönster och de senaste bilderna direkt (dock utan helskärmstakeover)
  • Använder du Facebook Camera-funktionen kommer Stores vara förvalt som delningsalternativ
  • Stores tar ÄNNU mer plats ovanför nyhetsflödet (ännu större utgråade fyrkanter?). Utöver profilbild visas också del av innehållet i storyn

Att se om de här testarna permanentas och i så fall i vilken form.

3 tests show Facebook is determined to make Stories the default | TechCrunch

Facebook isn't backing down from Stories despite criticism that it copied Snapchat and that Instagram Stories is enough. Instead, it's committed to

Om människor lämnade fester som de lämnar Facebook

If People Left Parties Like They Leave Facebook | It's fine to just leave. | By CollegeHumorFacebook

It's fine to just leave.

Snapchat

Snapchat lägger till gruppvideosamtal och taggning

Nya funktioner i Snapchat (som testats eller som det ryktats om tidigare):

  • Gruppvideosamtal: Upp till 16 personer kan delta i en gruppvideochatt (förstås med sedvanlig filterbonanza). Man kan välja att bara vara med med röstsamtal och med röstdeltagare kan antalet deltagare sträckas till 32).
  • Mentions: Avdelningen innovation. Snapchat får till sist möjlighet att @-tagga andra snappare.

Snapchat introduces Mentions and Group Video Calls

Snapchat today announced it was bringing two new features to the app which boost its credibility as a social experience: Group Video Calls and Mentions. Group Video Calls function about the way you'd expect. When you're part of a group, you

Snapchat kan vara på gång att återställa kronologiskt storiesflöde

Intressant drag från Snapchat: de har återställt det kronologiska storiesflödet för vissa användare. Test eller utrullning?

Snapchats omdesign i slutet av förra året möttes av ett rätt unisont tummen ner. Ja, av rätt många användare åtminstone. Befintliga användare. Däremot verkar den ha lockat nya användare (även om allt rabalder och Snapchat-bashandet säkert bidrog mer). En av förändringarna är att Snapchat, som i princip alla andra stora sociala plattformar, gick över till algoritmbaserat snarare än kronologiskt flöde.

Möttes av ungefär lika mycket gillande som när samma sak gjorts i övriga tjänster. Däremot har det visat sig att ett algoritmbaserat nyhetsflöde får oss att tillbringa mer tid på en plattform, vilket också är anledning till att det fortfarande är normen. I korta drag: algoritmer gynnar sällananvändare medan plattformsknarkarna hellre vill ha det kronologiska.

Ovanstående, som artikeln också konstaterar, gör förstås att det är en fin balansgång. Att vänners och ”andras” stories nu är uppdelade kan göra att det blir enklare för sällananvändare att hålla koll på det oftast viktigaste (vännernas stories). Det kan också säga något om hur mycket Snapchat-användarna hänger på plattformen.

Snapchat gör alltså det som både Twitter och Facebook gjort - fast betydligt snabbare. Ser till de befintliga användarna och släpper tillväxthysterin (lite grann).

Snapchat brings back chronological Stories feed for some | TechCrunch

Snapchat has undone its controversial redesign's most significant change in an update to some users today. A tab that shows Stories in reverse

Snapchat kan vara på gång med samarbetssnaps

Mer från Snapchat. Människor som grävt i koden har hittat spår av en kanske/kanske inte ny funktion: Snappables. Samarbetssnaps. Med andra ord möjligheter för snappare att skapa snaps tillsammans.

https://www.killerfeatures.com/snapchat-is-looking-to-release-a-collaborative-feature-called-snappables

Snap Maps blev rapporteringskälla under Youtube-skjutningen

Sent igår svensk tid utbröt skottlossning på Youtubes huvudkontor. Fyra offer rapporteras skadade och skytten ska vara död, sannolikt självmord. Lär komma fler detaljer under natten, men i det stora hela verkar det ha slutat relativt sett bra då ingen av de skadade har livshotande skador.

Om vi för en stund lämnar det tragiska (som andra kommer skriva om betydligt bättre än jag) så blev det här ännu ett tillfälle när nyhetsrapporteringen lyfter fram Snap Maps som kanal för att få samlad information om läget. Snapchat ännu ligger långt efter Twitter som föredragen snabbkanal och saknar FB:s krisplattform, men börjar allt mer bli en realtidskrisrapporteringsplattform.

Several wounded, one dead in shooting at YouTube headquarters | TechCrunch

At 12:46PM, an active shooter was reported in an outdoor patio area at YouTube's headquarters in San Bruno, California. Police arrived at the scene in a

Snapchat underutnyttjar sin styrka som crowdsourcenyhetskanal?

Bra spaning. Snapchat jobbar hårt för att få in nyhetsföretag på plattformen. Få de etablerade nyhetsföretagen att förpacka sina nyheter för Snapchat-publiken. Har så här långt gått lite sådär, vilket översatts till att nyheter i Snapchat inte funkar. Inte att nyhetsföretagen har misslyckats med att skapat innehåll som både är målgruppsanpassat och plattformsanpassat.

Men Snapchat, mer specifikt Snap Maps, håller på att bli en stor nyhetsspelare helt på egen hand. Nyheter i stories-format. Rått och ofiltrerat för en oslagbar känsla av att vara där. Men också som krisinformationskanal.

En styrka som Snapchat med andra ord borde satsa rejält mycket mer på.

https://mashable.com/2018/04/03/snapchat-youtube-shooting/#h46wRnisrZqc

Snap kan vara på väg till Saudiarabien

I slutet av februari gjorde Snap sitt officiella inträde på den afrikanska kontinenten via ett säljsamarbete. Nu är det dags för mellanöstern, närmare bestämt Saudiarabien. Åtminstone enligt källor till CNBC. Och uppgifterna handlar om att sätta upp ett Snap-kontor där.

Geografi är ännu ett område där Snap ligger efter de flesta av sina konkurrenter. Man har hållit sig mestadels i de utvecklade västländerna. Företrädelsevis engelsktalande. Men man börjar nu alltså ha större ambitioner än så. Någonstans logiskt dels eftersom stor tillväxt kommande åren kommer ske i tillväxtländer med också dels eftersom det är länder med ung befolkning. Att se hur det går.

No Title

No Description

LinkedIn

LinkedIn testar obligatoriska hashtaggar </puckat>

Okej. Det här är osedvanligt puckat test från LinkedIn. För att få lägga upp ett inlägg MÅSTE man ange en hashtag. Mmmmkay.

Visst. Hashtaggar är lite LinkedIns svar på Facebook Stories. Något som företagen verkligenverkligenverkligen vill att vi ska använda men vi användare är... sådär pigga på det (fun fact: Facebook håller på med några nya Facebook Stories-tester där stories upptar ännu mer plats i flödet - precis det vi vill....)

Okej att hashtaggar skulle kunna vara relevanta om det implementeras korrekt. Men tvingande? Bara dumt. (Inlägget ledde till en rätt lång diskussion.)

LinkedIn is forcing some users to use #hashtags to post updates

LinkedIn has admitted it is currently running a small test to understand how people use hashtags... so it is forcing its users to use them if they want to post.

 

Sök/SEO

Google Maps börjar visa var aktiva skjutningar pågår

Ett bra och riktigt dålig tillägg i Google Maps: bekräftade skjutningar i närområdet märks ut. Bra för att det förstås är extremt värdefull information om det händer i ens närhet. Dåligt för att en sån här funktion överhuvudtaget ska behövas.

Oklart exakt vilken data som kommer att trigga den här typen av uppmärkning, men vi kan oavsett konstatera att Google gör en Facebook och blir en viktigare informationskälla vid akuta händelser.

Förstås också ett relevant inlägg kring diskussionerna kring techjättarnas roller i våra liv. Vore det bättre om de här tjänsterna INTE fanns när det krisar, som vid terrordådet på Drottninggatan?

Google Maps Now Highlights Locations of Active Shootings

Google Maps has been updated with a feature that will indicate when there's a confirmed active shooting near your location.

Google lägger till mer interaktiva biofunktioner i sökresultatet

Google lägger in ännu bättre biofunktioner i mobilsökresultatet. Sök på en film och du får upp var den spelas, men också länkar till recensioner hos IMDB, Metacritic och Rotten Tomatoes. Du kan även filtrera direkt bland resultaten via dropdownmenyer på t ex genre. Sedan kan du direkt gå vidare och köpa biljetter.

Det går även att göra det omvända: söka efter biografer på karta och se vad som spelats på respektive bio.

Här hemma är det än så länge den betydligt mindre funktionsrika resultatsidan som gäller. Nya biosökfunktionen kommer till USA och Indien (av alla länder) i mobilwebben och i Android-appen. iOS på gång. Lär sannolikt hitta hit vad det lider.

Google puts movie info, reviews and showtimes all in one spot

Google announced a new feature today that will help you out when you're deciding what movie to go see. Now, when you look for movies or showtimes in Google Search on your phone, you'll be able to easily compare different films and see where and when they're playing.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till städtjänster i egen regi

Intressant nytt test från Amazon: Amazon Home Assistants. Sedan tidigare har Amazon haft en marknadsplats för hantverkare och andra, med andra ord kunna söka och hitta dem hos Amazon istället för att Googla. Nu utökar man det med städhjälp.

Det mest intressanta med testet är att Amazon inte kommer knyta ihop köpare och säljare utan man kommer anställa städpersonalen själva: för att kunna säkerställa kvaliteten. Men förstås också för att kunna sälja hela paketet. Bedöms alltså trumfa arbetsgivaransvar. Varumärkets död, även här.

Kan förstås knytas ihop med, och driva folk att köpa, Amazons smarta lås-lösningar.

Bloomberg

No Description

Amazon släpper ännu ett eget klädmärke

Amazon släpper ännu ett klädmärke i egen regi: Truth & Fable. Det tredje i ordningen. Ska sälja ”occasionwear”. Alltså kläder för olika slags tillställningar.

Vad är stilen för kollektionen? A feminity focus with a contemporary edge (åtminstone enligt artikeln, och who am I to disagree). Prismässigt runt 400-1600 kr, så ingen lågprissatsning.

Amazon har haft svårt att locka till sig är lyxprodukter. Helt enkelt för att det segmentet inte är jättesugna på att sänka sig till Amazon-nivå och därför att varumärket är så viktigt här. Nu börjar Amazon röra sig åt premiumhållet allt mer med sina egna märken. Blir intressant att se vart det leder.

Amazon unveils Truth & Fable occasionwear brand

News business : ​Amazon has unveiled a new women's occasionwear fashion brand called Truth & Fable. It has just launched its first collection, for SS18, which includes separates, dresses and suiting. (#964998)

Walmart fördjupar samarbetet med JD.com

Både i USA (och i övrigt i väst) och i Kina finns det en gigant på e-handelsarenan. En gigant som övriga gör sitt bästa för att parera - inte sällan med lätt oväntade samarbeten som följd. I USA är det förstås Amazon mot Walmart, och i Kina är det Alibaba mot e-handelstvåan JD.

I Kina har Walmart och JD gjort gemensam sak. Walmart säljer sedan tidigare sina produkter via JD:s e-handelsportal och nu knyts Walmarts offlinelogistikkedja och JD:s onlineplattform ihop kring livsmedel. Boende i Shenzhen kommer kunna få 30-minutersleverans av livsmedel och kan betala via ”a new shopping application through WeChat”, vilket sannolikt betyder en miniapp i Kinas måsteapp.

Walmart brings its partnership with JD.com into the food business | TechCrunch

Walmart is bringing its partnership with JD.com into its grocery business. The Chinese physical store will stock products that customers can also buy

 

Strömmade medier

Apple Music har nu 40 miljoner användare

Apple Music fortsätter växa. Numer har tjänsten 40 miljoner användare. Det är två miljoner fler än förra tillväxtsiffran som Apple gick ut med bara för två veckor sedan. Nu lär det knappast ha tillkommit två miljoner användare just de senaste två veckorna, men det visar som sagt att tillväxttakten fortfarande är god för tjänsten.

Apple Music hits landmark 40 million paid subscribers | AppleInsider

Apple Music has swelled to 40 million subscribers, according to a Tweet noting the occasion by the company's content director in France, Steven Huon.

Apple Music slår Spotify i engagemang?

Igår klev som bekant Spotify in på börsen. Världens rätt ohotat största musikströmningstjänst med nästan dubbelt så många betalande användare som tvåan

Däremot verkar Apple trots sin betydligt mindre användarskara kunna matcha antalet strömningar. I vissa fall överträffa dem. The Weeknds senaste singel spelades 3,5 miljoner gånger på Spotify (debutrekord 2018). Samma låt spelades 6 miljoner gånger på Apple Music. The Weeknd själv hänvisade dessutom sina fans till Spotify.

Det är tredje gången som Apple slår Spotify i spelningar för en stor release senaste 13 månaderna. Och som artikeln konstaterar: inom världens största musikgenre. Fortsättning följer.

Apple Music had a better Weeknd than Spotify

The Weeknd's latest project, My Dear Melancholy, pulled in over 26 million streams in its first 24 hours on Apple Music. The lead song "Call Out My Name" pulled in 6 million of those streams, the company tells The Verge.

Amazon Music har "tiotals miljoner" användare

Idag är det dags för Spotify att ta klivet in på börsen. Som av en händelse har Amazon ungefär samtidigt släppt lite info kring hur det går för Amazon Music. Som vanligt inga siffror, men Music Unlimited, extratjänst vid sidan av Prime, ska nu ha ”tiotals miljoner” prenumeranter. Antalet har fördubblats de senaste sex månaderna, drivet av smarta (Alexa)högtalare.

”Tiotals” borde betyda fler än 10 miljoner och färre än 38 miljoner (senaste siffran för Apple Music). Hade det varit fler än Apple Music så hade nog Amazon skrutit om det. Som jämförelse ligger Spotifys motsvarande siffra runt 70 miljoner.

 

Amazon Music Subscriptions Doubled In Last 6 Months - Hypebot

Amazon Music has "tens of millions" of paying users and Amazon Music Unlimited subscriptions having more than doubled in the last six months, according to Steve Boom, VP Of Music. Amazon. Continue reading

Twitter får strömma ytterligare en säsong Major League Baseball

Major League Baseball spelar båda sidorna genom att låta både Facebook och Twitter få sända matcher. Fast på lite olika villkor. Facebook har fått de exklusiva (USA)rättigheterna till 25 matcher medan Twitter kommer få sända en match i veckan, utan exklusivitet. Även här är det USA som gäller.

FB och Twitter slåss just nu rätt ordentligt om sportsändningsrättigheter och har även snott rättigheter från varandra. En styrka för Twitter är att deras sändningar, likt tweets i övrigt, kan ses utan att vara inloggad eller ens ha ett konto på plattformen. För Facebook är det förstås konto som gäller.

För, ni vet, det är ju en stor tröskel. Att folk måste ha ett FB-konto.

Twitter will stream another season of Major League Baseball

Just because Facebook has forged a deal with Major League Baseball to livestream 25 of its day games exclusively doesn't mean other social networks can't get a piece of the action. MLB games are also coming to Twitter, now that the two have renewed their partnership.

Youtube lägger till nytt räckviddsannonsformat

Youtube släpper nytt överhoppningsbart kortannonsformat: Trueview For Reach. Tänkt att kombinera det bästa av två världar (as it were): det korta bumper-formatet möter möjligheten för användaren att hoppa över. Överlag ett format som ska vara optimerat för att maximera räckvidden.

Sight, sound and scale: Introducing TrueView for reach

With a historic amount of content at viewers' fingertips, it may seem easier than ever to hit your reach target.

 

IoT - Internet of things

Forskare har tagit fram ett verktyg som kan läsa det tänker

Okej. Nej jag fattar ändå inte riktigt.

För ett par veckor sedan kom uppgifter om att forskare har lärt en AI att bokstavligen talat läsa tankar (eller åtminstone lärt sig klura ut vad vi tänker på genom att titta på röntgenbilder av hjärnor). Nu kommer nästa steg: forskare vid MIT har tagit fram ett verktyg som kan läsa det vi säger - inne i våra huvuden.

Nu är det inte tankar verktyget läser, utan det ”hör” istället det vi säger tyst för oss själva. Subvocalization. Händer ofta när vi läser. Att vi tankemässigt läser upp det i läser, eller kanske det vi kommer att tänka på när vi läser något. Det i sin tur leder till minimala fysiska rörelser som alltså går att plocka upp med verktyget.

Vad det här innebär är alltså att vi kan interagera med våra verktyg helt utan att behöva interagera med en skärm eller annan touchyta - och utan att vi behöver använda rösten. Inte ens ögonen är inkopplade. Med andra ord: skulle kunna gå att röststyra våra prylar utan att använda rösten - vilket också skulle innebära att ”röststyrning” skulle kunna bli ännu vanligare ute bland folk. Och är förstås ett jättesteg mot dator-hjärna-gränssnittslösningar.

Rent utseendemässigt behöver verktyget… putsas på. Men ändå. Way. Cool.

MIT's wearable device can 'hear' the words you say in your head

If you've read any sort of science fiction, it's likely you've heard about subvocalization, the practice of silently saying words in your head. It's common when we read (though it does slow you down), but it's only recently begun to be used as a way to interact with our computers and mobile devices.

Instagram dumpar Apple Watch

Nästa tjänst att slopa stöd för Apple Watch: Instagram. Eftersom Apple nu kräver native-appstöd för Watch så bedömer FB att det inte är värt utvecklingsinsatsen. Därför att, tja, liten skärm och ingen kamera gör enheten sådär intressant för Insta.

Logisk utveckling i och med att Watch nu gör samma resa som iPhonen och iPaden: hittar sin plats i ekosystemet. Och likt dessa två är det inte vad Apple såg framför sig. Istället har användarna bestämt att det är något annat. Framförallt är det lifeloggandet som är grejen.

Har haft Watch i ca ett kvartal, men har hittat en grej till som jag knappt använt innan. Röststyrning. Här lär Watch bli intressant, som IoT-verktyg.

Instagram joins parade of major apps to abandon Apple Watch

Instagram joins Slack, eBay, Amazon, Google Maps, and Whole Foods in taking itself off the Apple Watch

Tencent arbetar med självkörande bilar

Japp. Klart Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat, också arbetar på att ta fram självkörande bilar. Nuförtiden går det fortare att räkna upp alla företag som på eller eller annat vis INTE arbetar med självkörande bilar.

Ebbas frukt och godis, Bengts skomakeri och frisören Klipp till.

Matthew Brennan on LinkedIn: #Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle... | 28 comments

Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle (AV) prototype on Beijing's 4th ring road on Monday. It's well known that #Apple... | 28 comments on LinkedIn

Alibabas smarta högtalare får ögon

I allt snack kring röstassistenterna från Amazon, Google och Apple är det lätt att glömma att det förstås finns fler. Inte minst när vi börjar prata andra delar av världen. Som Kina.

Aliaba släppte sin Tmall Genie X1, en smart högtalare, förra året. Nu har Genie getts möjlighet att se.

Via nya bildigenkänningsfunktionen kan Genie göra saker som att läsa upp innehåll i mediciner, läsa upp böcker om omslaget scannas och kan tolka en hel massa ansiktsuttryck. Riggas med andra ord både för handel och kommunikation.

Alibaba är visserligen långt efter Amazon och Google, men är nummer tre i världen vad gäller levererade smarthögtalare.

http://www.businessinsider.com/alibaba-adds-visual-recognition-to-its-smart-speaker-2018-3?r=US&IR=T&IR=T

Spotify kanske arbetar på en egen musikspelare för bilen

Efter börsnoteringen kommer förstås Spotifys nagelfaras ännu hårdare än tidigare. De är i full on tillväxtmode just nu och det kommer funka ett tag till, men börjar tillväxtsiffrorna svaja så kommer marknadens reaktion även här bli rätt brutal. Även Spotify kommer då behöva visa att de kan tjäna pengar - och att de kan göra det på sina befintliga kunder.

Musik är överhuvudtaget svårt att tjäna pengar på. Det är bland annat därför som Spotify redan håller på försöka skapa alternativa intäkter (originalvideoinnehåll, merchförsäljning, biljettförsäljning). Helt logiskt om de också skulle börja släppa hårdvara för att försöka hålla kvar kunderna. Som en musikspelare för bilen.

Spotify might be working on an in-car music player

Rumors have been circulating that Spotify is working on some sort of hardware, possibly an in-car controller or a standalone player. As The Verge reports, a number of Reddit users have claimed to have received offers for the device, with plan price points ranging from $12.99 to $14.99 per month, but when they clicked the offer that appeared in the Spotify app, they were directed to an error page.

 

AR/VR

Snyggt exempel på AR i butiksmiljö

En demo för en tjänst som använder AR i butiken. Som sätt att ge tillgång till mer information om produkterna och för att leda kunderna direkt till sina produkter.

I sig inget vi inte har sett tidigare, men här görs det väldigt snyggt. Och det är något att ha med sig i bakhuvudet när man börjar fundera AR som del i den fysiska verksamheten.

Nästa steg blir förstås när vi inte längre behöver låsa en hand till att hålla i mobilen (och hålla upp den på trafikfarligt vis) utan kan få informationen på andra sätt. Hands-free. På riktigt.

https://mashable.com/2018/04/05/artificial-reality-retail-shopping-tool/

 

Mobilt

Nästa Pixel-telefon kan bli en mediumprisvariant

Okej. Om det här stämmer är det VÄLDIGT intressant. Uppgifter om att Google planerar att ta fram en Pixel-mobil i priskänsligare mid-segmentet snarare än det premiumsegment som Pixel 1 och 2 siktat in sig på (som direkt iPhone-konkurrent).

Delvis förstår jag Google. Pixeln (som visserligen bara finns i åtta länder) har inte tagit vägen någonstans försäljningsmässigt och den här skulle sikta in sig på Indien. Även Apple säljer billigare telefoner där, men då handlar det om begagnade nyskicks-iPhones. Varumärketsmässigt lite tvivelaktigt, med tanke på att Googles strategi nu verkar vara ett premiumekosystem. Har Google redan kastat in premiummobilhandduken?

Report: Google considering launching a mid-range Pixel phone this summer

Reportedly, the phone would be headed to India and other "price-sensitive markets."

 

Digitalisering

Amazon lägger till stöd för flerstegskommandon via Alexa

Förstås helt självklart. Varför göra saker med rösten när det tar tre gånger så lång tid att säga kommando efter kommando som som att trycka på en skärm? IFTTT the MF.

Med andra ord, göra det som kedjeaktivitetsplattformen IFTTT rockar. Skapa dina egna händelsekedjor och sätt en triggerfras. En enda fras när du yrvaket raglar upp ur sängen kan dra igång kaffekokaren, bilvärmaren, läsa upp dagens att göra-lista och dra upp persiennerna.

Amazons IFTTT heter Routine. Vilket förstås är precis vad det handlar om - och som också gjort att Amazon dominerar röstköpandet. Gör det lätt att göra samma sak som alltid. Kommer bli en sjukt viktig röstnyckel.

Amazon Echo Just Added Music, Radio, and Podcasts to Alexa's Routines

Alexa Routines are a useful way to trigger a bunch of different actions with a single voice command on your Amazon Echo . Now, they're getting even

Den slutgiltiga formeln för att avgöra om ditt företag riskerar att disruptas

Såg den här. La till det som fallit bort och korrade lite.

Skärmdump med korr som säger att alla kan disruptas

Hur stort är behovet att prata med vår spis – idag och i morgon?

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg den här. Electrolux nye ordförande Staffan Bohman avfärdar de uppkopplade hemmen med ”Jag har inget behov av att prata med min spis”.

När man läser hela citatet i artikeln sedan så ser man att han har självinsikt att konstatera att han egentligen inte har någon åsikt och att det finns andra som kan det bättre. Handlade alltså mest om lite klickfiskande rubrikredigering.

Men citatet i sig är fortfarande rätt, även i sin kontext. Och han fortsätter även med: ”jag pratar nätt och jämnt med min bil”. En förmodligen ganska allmängiltig inställning. Få av oss pratar med jättemånga prylar. Idag. Men som alltid är det människorna högst upp som bestämmer företags huvudsakliga inriktning. Det betyder förstås en massa avvägningar och andra kunskaper än bara digitaliseringens svängningar.

Men det känns fortfarande ofta som att människor som ska leda digitaliseringsomställningar tittar på dagens kundbeteenden. Det är viktigt att ha en webbplats eller en app. Men sen stannar det där. Okej att man inte har insikter om vad som kommer krävas om två år, men att man då omger sig med människor som kan ha den här kollen och inputen. Och sedan litar på dem.

Kan det fortfarande bli fel? Ja. Två år är oceaner av tid när vi pratar om det här. Så då blir det ännu viktigare att göra de ständiga småförbättringar det alltid pratas om och undvika att vräka miljontalskronor på en lösning som funkar idag men som kanske kommer ha en helt annan roll (eller ingen alls) om bara ett par år. (Och ja, här säger vi hej till både webbplatser och appar.)

Electrolux nya chef: "Inget behov att prata med spis" | SvD

De svenska rötterna är viktiga för Electrolux, även om man inte ska något för givet. Det säger bolagets nya ordförande Staffan Bohman - som samtidigt medger att han inte är någon stor användare av det för Electrolux avgörande internet of things, sakernas internet. - Jag har inte något behov av att prata med min spis, säger han.

 

Ekonomi och finans

Spotify har klivit in på börsen

Så. Nu har Spotify till sist tagit klivet in på börsen. Intresset var, som väntat, väldigt stort. Ingångskursen sattes till 132 dollar och de första avsluten skedde runt 162-166 dollar. Eller plus ca 22-25 %. Ger Spotify ett börsvärde runt 29-30 miljarder dollar, eller 248-250 miljarder kronor (fun fact: H&Ms börsvärde var vid stängning idag 207 miljarder kronor).

Med andra ord: en lyckad börsnotering. Men det var rätt väntat. Det är nu den riktiga utmaningen börjar. När allt företaget gör kommer att dissekeras och värderas in i minsta detalj. Och när tillväxt och vinst kommer förekomma i ungefär varannan mening.

2600 Spotify-aktieägare hos Avanza första veckan

Det var ju flera dagar sedan jag la upp ett diagram. Så kan vi inte ha det. Här kommer det ni väntat på. Antalet aktieägare hos Avanza för ett antal aktier!

*Chirp chirp*

Ett antal utländska aktier, de högst värderade (minus Tencent) samt några av de omskrivna företagen just nu. Rent börsmässigt är Spotify en utländsk aktie så jag jämförde med andra amerikanska aktier snarare än svenska.

Ungefär 2600 Avanza-kunder har slagit till på Spotify-aktien, vilket måste sägas vara riktigt många med tanke på att priset per aktie var runt 1200 kronor. Men det är förstås rätt långt efter flera andra. En annan sak man kan konstatera är att, tja, Avanza-kunderna tror på Tesla.

Diagram över antal aktieägare hos Avanza för ett antal utländska företag

Breakit får Spotify-noteringen om bakfoten

Breakit konstaterar att Spotifys nyblivna aktieägare fick en kalldusch igår när aktien slutade 10 % under inledningshandelsnivån (fortsätter dessutom idag med -6 % i förhandeln). Är förstås sådär kul för alla som köpte på toppnivån. Ja, om man tänkt dumpa aktierna direkt.

Det Erik Wisterberg dock missar är att han jämför med en vanligt börsnotering, en IPO. Initial Public Offering - när ett företag släpper ett antal nya aktier och därmed spär ut det befintliga aktiekapitalet.

I och med att Spotify valde direktlistning så släpptes inga nya aktier. Det var befintliga aktieägare som sålde befintliga aktier. Tidigare ägarna var storägare och dumpar nu ut stora mängder aktier för att kunna få tillbaka pengar. Med andra ord var intresset stort och sedan dumpades stora mängder aktier vilket gjorde att efterfrågan och tillgång började mötas och priset justerades ner.

Sist men inte minst är en vanlig IPO ofta kopplad till en lock up-period för befintliga aktieägare som förbinder sig att inte sälja några aktier förrän efter säg ett år. Med andra ord: det som hände Spotify igår händer de flesta börsnoteringar - fast med, t ex, ett års fördröjning.

Även om den fortfarande trendar ner kursmässigt så måste Spotifys notering ändå sägas vara en succé. Hade den landat under riktningskursen så hade det varit en annan historia. Nu kan det fortfarande bli så (Trump, tariffer och allmän tech-surhet gör att den här typen av bolag rasar i parti och minut just nu) - och utmaningen, som även Wisterberg konstaterar, är förstås framtiden.

Spotifys "succénotering" har en baksida som alla blundar för

"En kalldusch för de som köpte aktier i går".

Amazon kan vara på gång med egen P2P-betallösning

Ett inte oväntat steg: uppgifter om att Amazons funderar på att lägga till P2P-betalningsstöd i Alexa. Alltså Swish et al via Alexa. En marknad som börjar bli allt trängre där några tunga spelare bara dykt upp senaste månaderna.

Det som kommer bli intressant att se är hur Swish/de svenska bankernas produkt kommer stå sig när det går att skicka pengar mellan människor direkt via våra kommunikationsplattformar eller via våra uppkopplade prylar. Om vi fortfarande kommer vilja ha en separat app/separat tjänst för att göra det.

Amazon Mulls Alexa-Driven P2P Payments Platform

Amazon is seeking to enter the financial services market and is mulling a P2P payments platform powered by Alexa.

Alibaba köper matleveransföretaget Ele.me

För några veckor sedan skrev jag att Alibaba var på gång att köpa Ele.me och nu har företaget bekräftat affären. Alibaba köper de 60 % av Ele.me som de inte redan äger och tar kontroll över hela företaget som bedöms vara värderat kring 9,5 miljarder dollar.

Ele.me är en Foodora i Kina. Matleveransföretag, alltså. Appen ska ha 260 miljoner användare och man har avtal med stora kedjor som KFC och Starbucks.

Och anledningen? Förstås att även ta kontroll över det här segmentet. Ele.me är en av tre tjänster som kämpar om kontrollen över Kinas matleveransmarknad. Vilka äger de andra två, Meituan och Dianping, undrar du? Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat.

Alibaba buys $9.5b food-delivery startup

It's time for Chinese takeaway.

Sonos kan vara på väg mot börsen

Ännu ett företag (sannolikt) på väg mot börsen: högtalartillverkaren Sonos. Efter att varit lite lätt ökenvandring på tech-IPO-fronten så börjar nu börsnoteringarna dugga allt tätare. Och gemensamt för dem att även om det handlar om olika verksamheter så sitter de ihop allt tätare - med våra uppkopplade liv som gemensam nämnare.

För Sonos handlar det säkerligen om att skaffa sig större finansiella muskler när snart alla gör (smarta) högtalare.

Sonos har redan släppt produkter som har stöd för både Google Assistant och Alexa. Vi kan anta att betydligt många fler (och ännu smartare) produkter lär komma.

Sonos posted multiple legal job openings that look like it's gearing up for an IPO

A corporate controller listing for the company details Sonos' current process implementing SOX 404, which better protects investor of public companies.

 

Övrigt

Apple kanske planerar att tillverka sina egna chip

Ett av Apples största problem är att få fram tillräckligt många av grejerna de vill sälja (blir ju även ett problem för andra tillverkare, när Apple dammsuger marknaden. Inför iPhone X var OLED-skärmarna det största problemet enligt analysuppgifter.

Det har därför spekulerats att Apple ska ta över mer av komponentproduktionen själva också. Nu kommer mer rykten av det slaget. Bloomberg rapporterar att Apple kommer att dumpa Intel till förmån för egentillverkade chip redan 2020. Dels som sagt för att säkerställa tillverkningskedjan, men även för att bli mindre beroende av andra för att planera när nya produkter ska släppas.

Bloomberg

No Description

Apple kanske på gång med egna micro-LED-skärmar

Tidigare idag la jag ut uppgifter om att Apple kanske överväger att börja tillverka sina egna chip för att säkra tekniken och tillgången. Nu kommer ännu ett område där Apple kanske satsar på att börja bygga egna grejer: småskärmar (främst).

Vad vi pratar om här är i så fall skärmar som är ljusstarkare, tunnare och mer energisnåla än dagens skärmar. Skärmar är ett jätteproblem totalt för Apple produktionstakt, men ett leverantörsberoende av komponenter gör också att innovationstakten påverkas.

Det intressanta är att det pratas om AR-enheter. Förstås nära till hands att tänka glasögon.

Report: Apple developing microLED displays with TSMC for Apple Watch and augmented reality wearable - 9to5Mac

Backing up claims made by Bloomberg last week, Apple is once again reported to be working on microLED displays for...

Genius börjar med musikdokumentärer i stories-format

Stories-formatet fortsätter växa. Senast ut: musikdatabasen Genius släpper Song Stories tillsammans med Youtube. Texter, artistintervjuer och diverse ”bakom musiken”-grejer som blandas med musik från Youtube. Om man så vill: musikdokumentärer i Stories-format.

Nu är det förstås inte den enda musiktjänsten som satsar på dokumentärer. Såväl Spotify som Apple har gjort trevande försök. Men det här är alltså mer DIY-dokumentärer som på stories-vis knyter ihop befintligt innehåll på nätet till en sammanhållen kontext.

Genius gör delvis också en Foursquare och låter sitt innehåll fylla andras tjänster och andras plattformar (som Youtubes förmodade nya betalmusiktjänst).

Music app Genius launches its own take on Stories, aided by YouTube | TechCrunch

Genius, the big database of song lyrics and musical knowledge, is today launching its own version of "stories," the Snapchat and Instagram-like short form

Tinder börjar med video

Ny funktion hos Tinder: Loops. Video! Ja, eller en kort video. En väldigt kort video. En två sekunder kort video. Vine/Boomerang snarare än fullängdsversionen av Dansar med vargar, alltså.

Det är med andra ord inte en ersättare för någon av de andra plattformarna utan är ett sätt för Tinder-medlemmarna att ”visa mer av sin personlighet”. Hur mycket av personligheten man nu hinner visa på två sekunder. Kanske massor.

Är oavsett en naturlig utveckling. Video dominerar allt mer inom de flesta segment, men onlinedejting är fortfarande väldigt fokuserat på text och bild. Det här lär knappast vara det sista vi ser inom videodejting hos de stora.

Tinder begins testing its first video feature, Tinder Loops | TechCrunch

Tinder is getting into video. On Wednesday, the popular dating app will begin testing its first video-based feature, Tinder Loops, with iOS users in

Nasa satsar på att släppa ut robotbin på Mars

Helt underbart. Nasa har en lista med 25 projektförslag som kan få finansiering. Ett av förslagen: Marsbee. Robotbin tänkta att utforska mars. Ja, eller ”swarm of flapping wing flyers” som den korrekta termen är. Men Marsbin är förstås ett mycket bättre namn.

Bees on Mars. Med bilden i artikeln. Åttiotalet ringde och ville ha tillbaka sin science-fiction-skräckis.

Buzz Buzz, NASA Funds Project to Put Bee Robots on Mars

I can't beelieve it! Maybe one day there will be bee-like robots buzzing around the surface of Mars.

Produktutveckling av SJ:s app i LinkedIn-flödet

Tågåkardag 🚂. Kommer på två saker som skulle förbättra SJ-upplevelsen.

  1. Information kring var man ska stå på perrongen är fortfarande lite förvirrande för en trög människa som jag. Tänker AR-stöd i SJ-appen, gärna med positioneringsaktivering. Då skulle man kunna exakt visa var man ska stå på den faktiska perrongen. Smidigare och snabbare både för kunder och SJ.
  2. Åker man första klass får man vissa tidningar på köpet. Man kan alltså ta ett pappersexemplar och sätta sig och läsa. Försöker jag däremot göra samma sak i min dator eller i min mobil så möts jag av betalväggsbonanza på tidningarnas sajter. Tänker att digital tillgång borde ingå i priset på samma sätt som fysisk tillgång. Om man är inloggad i SJ:s nätverk? Mer miljövänligt och mer 2018.

(Inlägget ledde till en rätt lång diskussion där även SJ själva var med och bidrog.)

Kategorier
Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Två artiklar som blev aktuella igen under veckan.

7 saker 2018: #5 Sluta äga kunden

7 saker 2018: #7 DREAM – Distribution rules everything around me

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook uppdaterar kundtjänstfunktionaliteten i Messenger

Facebook uppdaterar och förbättrar kundtjänstfunktionaliteten i sin Messenger-plattform.

  • Persistent menu: möjlighet att ha en fast meny med anpassade snabbsvar i chattar inbäddade en webbplats
  • Svarsnotifiering: om ett företag svarar ett chattmeddelande kommer detta anges såväl i den webbsideflik där chatten finns som Messenger-ikonen (som om man fick ett vanligt meddelande)
  • Nytt "installationsverktyg" för att förenkla inbäddning av en Messenger-chatt en webbplats
  • Möjlighet att snabbsvara med kontoinformation: går att ställa in att snabbsvarsalternativ som kontaktinformation automatiskt kan visa användares FB-mejl eller mobilnummer

Ja och så funkar inbäddningschatten numer också i Internet Explorer. (Alla: Internet Explorer?)

Facebook expands customer service tools in Messenger

Google isn't the only one looking to improve messaging software to help businesses connect meaningfully (and profitably) with customers. Facebook just announced a new update to its own Messenger platform, which improves quick replies, expands on customer chat plugins and better customization tools.

Facebook Jobs kommer till Sverige

Facebook goes Arbetsförmedlingen. Nu släpps Facebook Jobs i Sverige. Kommer att vara gratis att lägga upp jobbannonser, men kosta pengar om man vill vara säker på att synas (vanliga algoritmandet, alltså). ”Det enda man som företag behöver är en sida på Facebook” - som av en händelse också ett sätt att få in fler företag att börja använda just Facebook.

FBs införsäljningsargument är förstås dels att typ alla finns där och att de, tack vare det de vet om användarna, kan rikta jobbannonserna väldigt pricksäkert. Och om tjänsten börjar användas av företag så kommer det här vara incitament för användare att lägga upp ännu mer info. Så att FB då vet ännu mer om oss.

Facebook blir arbetsförmedlare | SvD

Facebook satsar på platsannonser och tar upp kampen med Arbetsförmedlingen, dagstidningarna och flera digitala aktörer som till exempel Blocket. - Vi ser det mer som en tjänst som riktas mot små och medelstora företag, säger Mårten Barkman på Facebook.

Facebook skrotar försöket med separat flöde för nyheter

Abort! Abort! Ni kanske kommer ihåg det där testet som Facebook har kört i sex länder, där nyheterna flyttade från nyhetsflödet (döh…) Med andra ord att innehåll från publicister flyttades till ett helt separat, och rätt begravt, eget flöde?

Det gick… sådär. Facebook har nu avslutat försöket och meddelat att skrotar de planerna helt. Fick inte den effekt som önskats (Facebooks nya mantra ”meningsfulla interaktioner”). Tvärt om visade det sig vara en kalaslösning för ännu mer effektiv spridning av fejknyheter. Doh.

Facebook won't move news into a separate feed after all

Facebook is ending an experiment in six countries that put news into a separate feed

Spår av funktioner för röstsamtal och videosamtal i Instagram

Instagram och WhatsApp var under 2017 Facebooks stora användartillväxtmotorer. Framförallt den förra har också lockat mer av den målgrupp som Facebook annars just nu har svårare att locka: de yngre användarna.

Därför känns det här inte så konstigt: spår av kod för att möjliggöra både röstsamtal och videosamtal via Instagrams direktmeddelandefunktion.

Utvecklingen hos Facebook har senaste året varit att börja knyta ihop de fyra, från början, rätt renodlade huvudtjänsterna. Och de börjar också överlappa varandra mer och mer gällande funktionalitet. Facebook sneglar säkert på WeChat och en app to rule them all.

Att se om den strategin kommer fungera även för Facebook.

Instagram code reveals unreleased voice and video calling | TechCrunch

Instagram wants to be your phone, not just your camera. And it wants to be better at it than Snapchat. Files buried in Instagram and the Instagram Direct

Facebook börjar med crowdsourcade reserekommendationer

Väldigt intressant, om än inte oväntat, drag från Facebook. Nu verkar man än mer vilja ge sig in på Googles lokaldomäner (och för den delen numer även AIrbnb:s). Funktion som verkar vara en crowdsourcad reseledare. Slå på platshistorik när du reser omkring så kan du (om jag fattar rätt) få tips på ställen där dina vänner har varit när de besökte samma plats.

Man kan ju tänka att FB i och med det här ännu hårdare kommer pusha att man ska ge omdömen om ställena man varit på (Google och Yelp). FB kanske rentav också börjar jaga oss på Google-manér för att VERKLIGEN få oss att skriva vad vi tyckte.

Finns förstås en enormt stor potential. T ex annonseringsmässigt.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook is turning into Google Maps Local Guideh/t @wongmjane pic.twitter.com/o4Kc9lVUBF / Twitter"

Facebook is turning into Google Maps Local Guideh/t @wongmjane pic.twitter.com/o4Kc9lVUBF

Facebook satsar på digitala kunskapslyft för lokala medier

Det är intressant att Facebook allt mer satsar på digitala kunskapslyft. Senaste satsningen inom det här initiativet: en accelerator för lokalmedier. Hjälpa dessa få fler digitala prenumeranter, både på Facebook och utanför. Facebook investerar 3 miljoner dollar i ett tre månader långt pilotprogram.

Som konstaterar lirar det här med Facebooks satsning på att lyfta fram just lokala evenemang och nyheter ännu mer. Det här kan förstås kännas märkligt med tanke på senaste algoritmförändringen, men steget mellan ”meningsfulla interaktioner” och ”lokalt” är förstås inte så långt.

För ironiskt nog: i takt med att världen blir allts större blir det lokala allt viktigare.

Facebook program aims to boost local news subscriptions

Just because Facebook is downplaying publishers in your News Feed doesn't mean it's uninterested in giving media outlets a helping hand. The social network's Journalism Project is launching a Local News Subscriptions Accelerator that will help "metro newspapers" grow their reader bases.

Snapchat

Snapchats nedladdningar ökar efter kritiken mot omdesignen

All PR är bra PR, eller? Om du missat det så hatar ungefär alla snappare den nya, omdesignade appen. Ja, eller det är åtminstone så det låter om man bara lyssnar med ena örat.

Må vara att det är så (eller om det bara är de gamla, förändringsobenägna användarna som är gnälliga…) men allt hallaballo runt appen i och med det här verkar ha lett till en massa nya nedladdningar. Åtminstone bidragit.

Veckan efter släppet av den omdesignade appen ökade antalet nedladdningar i USA med 41 % jämfört med veckan före. Ökningen bland förstagångsnedladdningar var 55 % samma period. Inte bara det: Kylie Jenners Snapchat-tweet verkar ha ökat intresset ännu mer.

Despite backlash to the redesign, Snapchat downloads are up | TechCrunch

"What's all the fuss about?" Curiosity over why people are protesting the Snapchat redesign seems to have inspired a new wave of users to try the app.

Snap kanske jobbar på uppföljare till Spectacles

Skam den som ger sig. Nu kommer uppgifter att Snap är på gång med en ny version av Spectacles, företagets uppkopplade videoglasögon. Enligt Cheddar kommer en ny version senare i år och en tvåkameramodell nästa år. Inte helt oväntat spekuleras också i att de nya modellerna också får AR-stöd.

Att se hur det blir med det här vad det lider.

Som artikelförfattare tror jag också att det här inte är särskilt osannolikt. Även om det gick så där första gången så var det i mångt och mycket en slags POC. Som gav uppmärksamhet. Nu gäller det att få till en produkt som användarna vill köpa - och fortsätta använda.

Snap is reportedly working on a new version of Spectacles

A second-generation model with improved performance and a $300 third-gen device with two cameras are in the works

Snapchat kan vara på väg att få handsfreeläge

Snapchat är på väg att få ett handsfree-läge. Med andra ord att du inte behöver hålla fingret tryckt mot skärmen för att spela in.

Det blir däremot ingen skillnad på hur länge du kan spela in. Men du har åtminstone en extra hand att använda till annat. Just nu i en betaversion en bit ifrån dig.

Dessutom får AR-lenses sig ett lyft och kan nu användas på hela kroppen. Exempelvis följa någon framför kameran när de rör sig.

https://mashable.com/2018/03/02/snapchat-hands-free-mode-ar-lenses-tracking/

Twitter

Twitter lägger till bokmärkesfunktion

Twitter släpper ett kinderägg: tre nya funktioner i en. En ny delningsfunktion som gör det möjligt att:

  • Skicka en tweet som direktmeddelande
  • Dela en tweet via mejl eller textmeddelande
  • Bokmärk tweets du vill spara

Att även bokmärkningsfunktionen bor bakom en vid det här laget rätt standardiserad delningsikon är kanske inte pallplats i intuitiv interaktionsdesign, men hej. Nu finns den.

How To Save a Tweet Using Twitter's New Bookmark Tool | Digital Trends

Love Twitter's real-time feed but can't dig into that link or video just yet? Twitter now allows users to bookmark Tweets. Here's how to save a Tweet on Twitter.

Twitter skärper kraven för att bli godkänd publicist

Nu gör Twitter en Google. Skärper riktlinjerna för innehåll som ska gå att tjäna pengar på genom att annonser dyker upp i samband med innehållet. Även Twitter dras, förutom botträsket, med att företag får se sina annonser tillsammans med innehåll som inte riktigt lirar med värdegrunden och varumärkesbilden.

Att som företag som förlitar sig mycket på användargenererat innehåll städa i undervegetationen är förstås lite som att städa toaletten på ett jättekryssningsfartyg med matförgiftade resenärer (because: människor), men alla försök är ändå värda uppmuntran.

Twitter Makes It More Difficult To Join Its Amplify Publisher Program

In a bid to make sure its advertisers don't appear next to inappropriate content on its platform, Twitter has announced that it is changing the requirements needed to take part in its Amplify Publisher Program.

Övrigt sociala medier

EU släpper dokument om hur europeiska företag kan göra affärer i Kina via WeChat

Hur viktigt är WeChat för att göra affärer i Kina? Typ rätt viktigt.

Nu har EU släppt ett dokument med vägledning för EU-företag som vill sälja i och mot just Kina. Titeln på dokumentet? "How to Set Up a Cross-Border Shop in WeChat." Rätt... specifikt.

Med andra ord: vill du göra business i Kina och vill samtidigt inte ha något med WeChat att göra? Sucks to be you, i så fall.

Kina ligger alltså före oss även på detta område. Hos oss är sociala medier fortfarande, hos för många, något för vänsterhanden. Samtidigt som de företag som fullt ut anammar sociala medier som en integrerad del i sin affär börjar rycka ifrån konkurrenterna. Rejält.

(Det verkar vara problem med sajten just nu, men rapporten ska finnas här.)

Omslag till EU:s rapport om att sätta upp en WeChat-shop

Är Twitter åter i ropet?

Senaste veckan var Snapchat-bashande åter på tapeten. Mer generellt, användare som hatar nya designen. Mer specifikt, Kylie Jenner som erkänner att hon inte använder appen lika ofta och sedan följde Maybelline upp med att säga ungefär samma sak - och dessutom fråga sina kunder/följare om de ska hänga kvar på Snapchat eller köra Insta Stories istället.

Maybelline-frågan kom och gick Tweeten är raderad med motiveringen att det var en enskild anställds åsikt och att det inte är företagets syn (än).

Det intressanta i båda dessa fall är att man valde Twitter som plattform. Kanske för att man tyckte det var enklare att göra poll i det senare fallet, men intressant ändå.

https://mashable.com/2018/02/23/maybelline-snapchat-instagram-deletes-tweet/

Vero - nya Instagram eller nya Google Hangout

The next big thing är ju alltid roligt. Som vilka sociala nätverk och plattformar som väntar runt Snapchat-hörnet. Ja, eller kanske snarare Musical.ly-hörnet. Ni fattar.

Det senaste nya som verkar ha bubblat upp sista tiden är inte så nytt. Vero (esperanto!) har funnits sedan 2015, men det verkar tydligen ha börjat få fart nu. En sajt baserad på bilddelande, typ. Låter bekant?

Hur står man ut på den sociala arenan 2018? USP? ”No ads, no algorithms”. Alla inlägg visas med andra ord kronologiskt. Och efter den första miljonen användare, som får tjänsten gratis ”i all tid och evighet” (som i den här världen kan vara Q3 2018), så kommer Vero att ta ut en ”small annual fee”. Utan att specificera mer än så. Vilket känns lite… halvseriöst.

Dessutom: "And while advertisers can pay to post photos of their products and services on the site, they will only appear in real-time and cannot be "boosted" to stick to the top of users' feeds like in other apps.”

Saywhatnowingenreklamellerhurskanihadet?

Känns med andra ord spotant mer Google+ än Insta. Men hej. Det är ju nytt. Ish.

https://www.fastcompany.com/40535975/what-is-vero-what-you-need-to-know-about-the-rising-social-media-platform

 

Sök/SEO

Google släpper två nya verktyg för att testa mobilsajter

Google släpper två nya verktyg i sin strävan att få oss att förstå hur viktigt det är med fart i mobilen.

  • Mobile scorecard: möjlighet att jämföra hastigheten hos flera webbplatser samtidigt. Konkurrent-benchmarking, alltså. Dock inte vilka sajter som helst, var som helst. Verktyget funkar ”tusentals sajter” i 12 länder - och Sverige är lite överraskande ett av dessa.
  • Impact calculator: hastighet är också pengar. En verktyg som visar hur mycket intäkter företaget potentiellt går miste om ju långsammare webbplatsen är.

Google releases Mobile Scorecard & Impact Calculator tools to illustrate importance of mobile page speed

One tool shows how a site stacks up against the competition on mobile. The other aims to drive home the impact mobile speed can have on the bottom line.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon världens mest innovativa detaljhandlare enligt Fast Company

Förra veckan delade jag Fast Companys lista över världens mest innovativa företag (där Apple blev nummer ett). Här är listan nedbruten på detaljhandeln. Lär kanske inte vara någon större överraskning att Amazon placeras överst eller att Sephora är trea. Mer intressant är att lerkolossen Walmart hamnar på plats två (med den lysande formuleringen "For embracing its inner underdog").

Walmart togs som många andra detaljhandlare på sängen av Amazon, men har sedan dess bestämt sig för att inte kasta in handduken. Hur? Genom att satsa och testa vilt...

Inte så att de skapat något revolutionerande i sig, men att just som lerkoloss på kort tid ändå ställa om är imponerande.

https://www.fastcompany.com/most-innovative-companies/2018/sectors/retail

Mango testar digitala skärmar i provhytterna

Först 4G på månen och nu digitala speglar hos klädkedjan Mango - Vodafone verkar vilja positionera sig som ett framtidsföretag. Skärmarna kommer dyka upp i provrummen i Mangos butiker och där kommer kunderna bland annat kunna scanna etiketten på plaggen de har i provrummet och be personalen komma med en annan storlek. Eller bara browsa sortimentet lite i allmänhet.

Alibaba har en plan att göra toaletterna i sina fysiska butiker till shoppingupplevelser. Det här är lite samma sak.

Något för detaljister att fundera på: istället för att bara ställa digitala skärmar i varuvarvet lite slentrianmässigt - hitta butikens mikrostunder och digitalförstärk dessa.

http://internetretailing.net/2018/02/mango-vodafone-make-digital-fitting-rooms-reality/

Aifi - kassalösa butiker as a service

I skuggan av Amazon växer sig kandadensiska Shopify allt större. Shopify gör ungefär det Amazon erbjuder, men på en egen webbplats eller andra ställen utan för Amazons ekosystem: ger små och medelstora företag mer eller mindre färdiga e-handelslösningar som enkelt kan sättas upp.

Det Shopify och andra liknande gör är att erbjuda E-com as a service. En i dagarna lika given satsning i verkligheten är förstås personal- och kassalösa butikslösning. Möjligheter för mindre butiker och kedjor att kunna sätta upp Amazon Go utan allt för mycket trassel.

Om inte just Amazon själva börjar sälja sin Go-lösning till andra kommer vi nog se rätt många företag som AiFi framöver.

Cashier-Less Shopping Startup Takes Aim at Amazon Go With System 'Orders of Magnitude Bigger'

Amazon is on a mission to redefine the brick and mortar businesses that it disrupted out of existence. With its Amazon Go convenience store, Amazon is pioneering locations with no checkout lines. But innovators spawn imitators and an emerging startup thinks it can retrofit any store with its AI-powered item tracking...

H&M tror att vägen framåt är kundkvällar

Hur får man kunder till sina fysiska butiker? Ha kundklubbsevent, som spelningar för medlemmar. Det verkar vara det som H&M bland annat tänker satsa på med sin kundklubb.

Förstås inget nytt. Har funnits ungefär lika länge som det har funnits kundklubbar. Men det får mig att fundera lite vidare.

Det här är mer av samma lika som alltid. Marknadsföringskampanjer som driver till butiken. Ofta med pris som lockargument. Men med tanke på det stålbad traditionell butikshandel genomgår nu kommer det behöva tänkas betydligt mer utanför lådan.

För att göra digitalparallell: vad är always on-anledningen att gå till butiken? Vad är evergreen-innehållet?

Spelningar och kundkvällar ska locka till H&Ms butiker

Modekedjan har återlanserat kundklubben som numera är helt digital.

 

Strömmade medier

Youtube rullar ut nya livefunktioner

  • Live chat replay: följ chatten från en livesändning även om du tittar klippet senare
  • Automatisk livetextning engelska: livetextning som laggningsmässigt och kvalitetsmässigt ska motsvara ”industristandard” (även om det finns liknande tidigare är det fortfarande coolt)
  • Geotagga klipp inspelade med mobilen: går också att följa andra inspelningar från samma ställe (typ hashtag möter Snap Maps)
  • Utökad Super chat: funktionen att betala för att ett chattinlägg ska synas mer kan nu kopplas till över 600 IFTTT-aktiviteter. en betald super chat kan typ dra igång en konfettikanon (den här lär komma att användas… kreativt)

https://youtube.googleblog.com/2018/02/updates-to-youtube-live-streaming.html

Youtube Stories får funktion för att byta ut bakgrunden i videoklipp

Ny funktion i Youtube Stories: byt ut bakgrunden utan att behöva filma dig själv framför en vit vägg eller grönskärm tack vare lite neuronätverkssmartness. Rullas ut som begränsad beta nu.

Som konstateras: att byta ut bakgrunden på det här sättet är nog så komplext med en stillbild. Ännu meckigare i video. Framförallt i mobilen (som det förstås är tänkt för), som trots allt har begränsad hårdvara att jobba med. De få exempel som visas upp är utifrån det rätt imponerande.

https://beta.techcrunch.com/2018/03/01/googles-new-youtube-stories-feature-lets-you-swap-out-your-background-no-green-screen-required/

Facebook får rättigheterna till The Oscars: All Access

Avdelningen: rejäl fjäder i hatten. För Facebook. I januari livesände företaget från Golden Globe-galans röda matta och nu tar de ett kliv upp. Nu är det klart att företaget även får rättigheterna att sända The Oscars: All Access via Watch.

Röda mattan, bakom kulisserna, ”live look-ins” till själva huvudsändningen (oklart vad det är) och möjlighet för Facebook-tittare att be om ”digitala autografer” från en av sina favoritstjärnor (ännu mer oklart vad det är).

Nu kommer strömmen inte vara exklusiv för Facebook. Den kommer även finnas på galans webbar och på ABC:s webb - men oavsett. Tung rättighet för Facebook.

https://techcrunch.com/2018/02/28/facebook-watch-to-live-stream-the-oscars-all-access/

NBC minskar mängden reklam under primetime

Woah. Det här är en rätt revolutionerande insikt. NBC kommer MINSKA mängden reklam under primetime. Antal och tid.

Man verkar ha testat att minska mängden reklam under Saturday Night Live och tittandet ÖKADE. Det innebär alltså att FLER tittade när mängden reklam var MINDRE?!? Istället tar de igen det genom att ta MER BETALT per spot?

Som sagt. Woah. Man skulle nästan kunna tro att vi som tittare inte tycker om att konsumera saker som är helt sönderhackade av reklamavbrott. VEM hade kunnat ana det?

NBC will cut back on ads during primetime to lure more viewers

If you've been irritated by the increase of commercials into primetime programming, you're not alone. Now, NBCUniversal is doing something about it across its networks. The company is cutting back on primetime advertising during original programming.

 

AI - artificiell intelligens

AI smiskar jurister i avtalsläsande

Vi måste sluta AI:n tävla mot människor i, tja, vad som helst. Ännu en utmaning. Och det gick ungefär som ni tror. Vi fick pisk igen.

Tolv jurister fick tävla mot en AI att hitta fel i fem avtal. Juristerna hittade 85 % av felen på i snitt 92 minuter medan AI:n nådde 95 % på 26 minuter. AI:n lyckades dessutom hitta alla felen i ett av avtalen, där de mänskliga motståndarna max nådde 97 %.

Som konstateras är det här förstås inte samma sak som att AI:n är en briljant jurist, men däremot att en AI kan vara en lysande assistent att ha. Kanske inte täcker 100 % av assistentbehovet än, men för den här typen av arbetsuppgifter har man bevisligen kommit långt.

https://mashable.com/2018/02/26/ai-beats-humans-at-contracts/

JD.com startar AI-katapult

Det här att branscher inte längre finns och att "konglomerat" blir en allt mer populär affärsidé. JD, Kinas näst största e-handlare, gör precis som storebror (eller Amazon och Walmart) och öppnar affärsområden till hej vilt.

Nu har man startat ett nytt acceleratorprogram för startups som arbetar med AI och blockkedjeteknik. Syftet är förstås att man ska få outsourcad inhouse-produktutveckling som man kan använda för att stärka sin egen affär. Men säkert också tänkt att på sikt kunna ge intäkt på egen hand. Ännu ett exempel på att förvandla en utgift till en möjlig intäktskälla mer direkt.

Namnet på acceleratorn är dessutom rätt briljant: AI Catapult.

JD.com launches blockchain accelerator

JD.com, one of China's largest e-commerce companies, is launching a new Beijing-based accelerator program for artificial intelligence and blockchain startups. Called AI Catapult, its first batch includes six companies: Bankorus, CanYa, Bluezelle, Nuggets, Republic Protocol and Devery.

AI lär sig fuska

Ha. Härligt. En AI får i uppdrag att spela klassiska datorspelet Q*bert. Och börjar direkt fuska.

Det känns faktiskt lite befriande. Fler och fler bevis på att AI är precis som vi människor. På gott och ont.

A video game-playing AI beat Q*bert in a way no one's ever seen before

Artificial intelligence is incredibly good at playing video games. But a recent experiment ended up with an AI agent that beat '80s classic Q*bert in a way no one has ever seen before.

 

Digitalisering

Ännu en diskussion kring webbplatsens roll

Bra artikel av Pontus Staunstrup kring den allt mer aktuella frågan om webbplatsens vara eller inte vara. Känner man att man ser på sin webbplats som någon av de tre punkterna så, ja, då är det absolut läge (men då är det nog också läge att överhuvudtaget fundera över sin affärsmodell, känns det som).

Det jag skulle lägga till är dock att vårt största hinder på vägen mot att faktiskt bli relevanta för kunden är den här satsen från Pontus artikel: "webbplatsen är vår bästa möjlighet" (meningen är längre och speglar inte Pontus artikel, men just de här orden sammanfattar läget hos de flesta företag). Vår. Inte kundens. För webbplatsen är fortfarande, och har alltid varit, mer för företaget än för kunden.

Jag har tidigare skrivit om behovet att se webbplatsen på ett nytt sätt. I korta drag: bygg för distribution, inte för gränssnitt.

Pontus Staunstrup: Tre skäl att stänga ned din webbplats

Apple öppnar egna vårdkliniker för sina anställda

För några veckor sedan meddelade Amazon, JPMorgan Chase och Berkshire att de startar ett gemensamt, fristående vårdföretag för sina anställda. Nu gör Apple samma sak.

Företaget startar ett dotterföretag som ska erbjuda de anställda "vård i världsklass". Som konstateras: ett tecken på läget för USA:s sjukvård och en konkurrensfördel i jakten på talang.

Men artikeln konstaterar också att det är ett sätt för Apple att testa tjänster och produkter inom ett segment de blir allt mer involverade inom. Och dessutom kanske mer.

Allt fler av techjättarnas tjänster börjar som interna verktyg, för att lösa ett internt behov. Som Amazon AWS eller Facebook Workplace. Men sen börjar man även sälja dessa externt. Förvandla en utgift till en intäktskälla. Något för fler företag att fundera på: finns det någon utgift som man kan tjäna pengar på? Data lär vara en sådan som i princip alla företag har.

Apple is launching its own medical clinics for its employees | TechCrunch

Apple isn't just a tech company as the company is now hiring doctors and other medical staff to create its own medical clinics. CNBC first spotted Apple's

7-Eleven testar appstyrt nyckeldagis

En smart tjänst i all sin enkelhet: 7-Eleven testar boxar i åtta butiker i Stockholm - för nycklar. Tanken är att människor som behöver byta nycklar med varandra ska kunna hyra dagisplats där. Exempelvis om någon ska komma och hälsa på och man vill att de ska kunna komma hem fast man själv är på jobbet. Eller för medlemmar i en bilpool eller en städfirma.

Man kan hyra både på dygns- och månadsbasis och skåpet låses upp via en app.

Och rent spontant tänker jag att ett potentiellt företag som Sharebox sannolikt siktar mot är Airbnb. Möjlighet för en uthyrare att hyra skåp för nyckelöverlämning. Lite samma sak som MyBagCheck som jag skrev igår: väsklämning on demand.

Smart överlämning av nycklar hos 7-Eleven med Sharebox

Nu lanserar Sharebox skåp för överlämning av nycklar i åtta utvalda 7-Elevenbutiker i Stockholm. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp, kommer man...

Cykeldelningstjänsten Mobike tar ut högre avgifter för kunder som missköter sig

Cykeldelningstjänsten Mobike har börjat ta ut högre avgifter för användare som inte sköter sig. Och det handlar inte bara om att inte betala eller inte lämna tillbaka cykeln i tid utan även saker som att man cyklar trafikfarligt.

Det här i sig är inte nytt. Försäkringsbolag som börjar sätta premier utifrån hur trafiksäkert du kör. Och Mobikes system bygger på att andra användare skvallrar.

Finns förstås alltid aspekter på att du blir övervakad på det här sättet, men jag gillar konceptet för att uppmuntra något som är bättre för alla. Med självkörande fordon borde det inte gå att bryta mot trafikregler, men fram till dess skulle jag gärna se instantbötesutdömning för trafikfarligt beteende.

http://bit.ly/2FNHtkS

J.Crew och WeWork kombinerar klädförsäljning och paneldiskussioner på arbetsplatser

Ett alternativ till popupbutiker. Pop-jobb-butiker (fast med ett bättre namn…)

Klädmärket J.Crew har börjat samarbeta med arbetssamarbetsplatsföretaget (ord?) WeWork. J.Crew skapar innehåll om WeWork-profiler för sin blogg och nu kommer man även ta sitt arbete on the road.

WeWork och J.Crew kommer anordna paneldiskussioner på WeWork-platser inom arbetsrelaterade ämnen som yrkesmässig framgång och succé (typ en genomsnittlig genomscrollning av LinkedIn-flödet). De på plats kan köpa J.Crew-kläder till rabatterade priser.

Ännu ett sätt att tänka butik, och hela butikstrenden just nu: var där kunderna är istället för att förvänta dig att kunderna ska komma till dig.

https://www.psfk.com/2018/02/wework-jcrew-retail-partnership.html

Mastercard erbjuder solenergifinansiering i Afrika

Vad håller Mastercard på med nuförtiden kan man undra. Och svaret är förstås det självklara: solenergi i Afrika.

Okej, det finns givetvis någon slags betalningsvinkel här. Mastercard har gått ihop med det kenyanska solenergiföretaget M-Kopa i en satsning där M-Kopa-användare kan använda Mastercard-funktionen Quick Response för att betala.

Med QR (inte kod dårå) kan M-Kopas kunder köpa solenergi på kredit och betala av användningen via små dagliga betalningar. Säkerligen, kan man tänka, för att det bokstavligen talat är många som lever på inkomster dag till dag. Samarbetet gör att M-Kopa kan utvidga till marknader i Afrika.

Mikrolån från makroföretaget, alltså.

https://www.psfk.com/2018/03/mastercard-payments-access-inexpensive-energy-africa.html

 

IoT - Internet of things

Kalifornien godkänner självkörande bilar på allmänna vägar

Nu har en lagändring i Kalifornien gjort det möjligt att genomföra tester med självkörande bilar på allmänna vägar utan att en godkänd förare sitter i fordonet. Det räcker att bilarna övervakas och att "någon" kan gripa in på distans om det behövs. Ett steg närmare självkörande bilar som ett vardagsfenomen alltså.

Lagändringen omfattar dock bara just (person)bilar. Lastbilar (och andra liknande fordon som bussar antar jag) kan inte självkörasomkring utan förare på samma premisser. Än.

https://mashable.com/2018/02/26/autonomous-vehicles-testing-dmv-california/

Amazon slutar sälja Googles Nest-prylar

Ännu en del i kriget mellan Amazon och Google: när befintligt lager av Nest-prylar tar slut kommer Amazon sluta sälja deras produkter helt.

I olika omgångar har Google och Amazon strypt tillgången av tjänster eller produkter hos varandra. Som att Google stoppat Youtube från Amazon Show och att Amazon inte har sålt Chromecast.

Att det senare draget från Amazon kommer bara dagar efter att Amazon köpte Ring, tillverkare av smarta ringklockor, lär inte vara en slump. Vi kan snarast utgå från att Amazon rätt snart kommer att presentera ett ännu större utbud av smarta hemmaprylar med Alexa. Sannolikt senast i höst.

Amazon will soon stop selling all Nest products

Nest's smart home devices will no longer be available from Amazon once existing stock runs out.

Googles Clips-kamera lever inte upp till förväntningarna

När Google hade sitt stora hårdvaruevent i höstas så var det mycket wowande. Höjdpunkten var hörlurarna med inbyggd realtidsöversättning, men även lilla lifecapturingkameran Clips lyftes fram som något rätt revolutionerande. Googles event klassades rätt unisont som betydligt mer spännande än Apples (animojis!)

Och visst är Apple oftast sena, eller sist, på bollen. Men när de släpper grejer så är de väldigt konsumenttestade och genomarbetade. Och säljer. Googles hörlurar fick halvljumma recensioner när de kom och nu verkar detsamma drabba Clips. För tidigt. Oklar roll i ekosystemet.

Och värst: för ofärdigt. Illa för Google om även ingenjörskonsten svajar.

https://www.theverge.com/2018/2/27/17055618/google-clips-smart-camera-review

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb börjar med paketresor

Airbnb fortsätter sin breddning av produktfloran. Efter att mer eller mindre ha färdiga planer på egna hotell kommer nu Airbnb för alla. Airbnb:s satsning på att bli en fullserviceresebyrå. Med, mer eller mindre, all inclusive-erbjudande.

Airbnb för alla handlar om att du, i princip, kan paketboka en resa utifrån en "kollektion". Typ välja resa utefter syftet med resan. I dagsläget finns "Family" och "Work" som erbjuder saker som "fullt utrustade kök för familjer, till WiFi och självständig incheckning för arbetsresor".

Kollektioner som är på gång är "Honeymoon", "One of a Kind" och "Group Getaway", som då kommer få sina egna paket.

https://sv.airbnb.com/new?af=8611727&c=$pi:32.pk:20803887_2748752 _215332612_98344984&utm_content=buffere5e85

MyBagCheck - väsklämning on demand

Ännu ett smart initiativ drivet av bekvämlighetsekonomin: MyBagCheck. Få dina väskor upphämtade och lagrade eller levererade när du anländer till en stad - eller när du ska åka hem.

Visst kan du lika gärna lagra väskorna i en förvaringsbox eller hos hotellet, men då måste du ta dig dit. Det här är en tjänst som gör att du slipper det mecket under de limbotimmar man inte riktigt vet vad man ska göra av sin packning. Finns för tillfället tillgängligt dygnet runt i New York. Faller det väl ut lär den dyka upp i fler städer (och fler liknande tjänster lär också dyka upp).

https://techcrunch.com/2018/02/22/mybagcheck-lets-you-drop-off-your-bags-anywhere/?1

Bildelningsapparna ökar trafikstockningar i städer

Som jag har skrivit tidigare: det största problemet med självkörande bilar är att de är… bilar. Extremt ineffektivt transportmedel ytmässigt. Detsamma gäller bildelning. Det är fortfarande taxiverksamhet med få personer på mycket yta.

Men enligt den här studien är det värre än jag trodde. En studie av Bostons trafikförvaltning visar att 42 procent av alla resor via bildelningstjänster hade genomfört med kollektivtrafik om delningstjänsten inte hade funnits. Om det inte hade varit så enkelt att få tag i en bil. Säkert liknande i andra städer.

Det här kommer bli en jätteutmaning för städer framöver. Vi måste minska antalet bilar rejält. Självkörande eller inte.

Ride-hailing is pulling people off public transit and clogging up roads

Uber and Lyft have made getting places easier than ever, but their convenience appears to be having an unintended side effect on cities: more traffic. Matter of debate: Uber says its service works alongside public transportation, helping reduce traffic. Researchers disagree. "The emerging consensus is that ride-sharing [is] increasing congestion," Christo Wilson, a professor at...

 

AR/VR

Google släpper ARCore i Kina

Nu rullar Google ut sin AR-utvecklarplattform ARCore i Kina. Trots att Google Play inte finns där. Istället kommer man låta utvecklare släppa apparna via butikerna som Xiamoi, Samsung och Huawei har.

Det fina i kråksången, tänker man, är att eftersom ARCore ligger helt lokalt i telefonerna så finns det inget som Kinas digitala censurmur kan göra för att påverka innehållet. Det är åtminstone tanken. Det bygger ju alltjämt på att användarna dels kan komma åt apparna och att de kan köpa telefonerna som stöder ARCore. Bland annat.

Och som artikeln konstaterar: där Apple mer direkt har etablerat sig i Kina, med de eftergifter som krävs, så jobbar sig Google istället in via partnersamarbeten.

Google adopts a new approach to bring its AR service to China | TechCrunch

Google has adopted a novel way to do business in China, where its online services continue to be censored, after it partnered directly with three OEMs to

 

Mobilt

iPhone X slår Samsung S9 i prestandatester

Tidigt prestandatest mellan iPhone X och Samsungs kommande S9. Och iPhone X sopar banan med S9:an, i alla prestandatesterna. I vissa fall kommer till och med iPhone 8 före. Dessutom ligger ansiktsigenkänningen fortfarande efter i Samsung-mobilen.

Givetvis objektiv sanning, med tanke på att artikeln som sammanfattar testerna ligger på MacRumors och att jag som skriver det här nu är en Apple-fanboy. Och vi lär ju absolut inte se högvis med fler tester som kanske säger något annat när S9:an väl släppts (kameran och skärmen sägs exempelvis vara bättre).

En anledning att börja spekulera inför hösten, om inte annat.

iPhone X Beats Samsung Galaxy S9 in Benchmarking Tests

Early evaluations of Samsung's new Galaxy S9 and S9+ have ranked the S9 display and the S9+ camera above the iPhone X, but when it comes to...

Hur mobila upplevelser byggs för att hålla oss klistrade vid skärmen

Ha. Skönt. Hur även våra prylar designas att hålla oss kvar. Som våra mobiler. Intervju med en före detta Design Ethicist på Google. Några saker:

  • Pushnotiser skapades ursprungligen för att vi skulle behöva använda telefonen mindre. Blandningen av relevanta notiser och irrelevanta notiser håller oss kvar (likt enarmade banditer, nästa push kan ju vara en vinst)
  • Dra ner för att uppdatera simulerar också en enarmad bandit
  • Röda notiferingsfärgen fångar vårt öga mest
  • Infinite scrolling håller oss kvar mycket mer än paginering, eftersom vi inte kan se slutet

Dessutom sjukt intressant att Google har/har haft en Design Ethicist. Jag vill se rollbeskrivningen.

No Title

No Description

Ekonomi och finans

Spotify har till sist formellt ansökt om börsnotering

Nu när Spotify lämnat in sin officiella, publika börsnoteringsansökan (lite oväntat på New York Stock Exchange och inte techföretagens favoritbörs Nasdaq) har även vi vanliga dödliga fått mer inblick i företagets verksamhet. Varning för en hel massa siffror:

Företagets omsättning ökar, men det gör också förlusterna: omsättningen 2015-2017 har landat på 1,9, 2,9 respektive 4 miljarder euro medan förlusterna motsvarande år uppgått till 230 miljoner, 539 miljoner respektive 1,2 miljarder euro (i startupvärlden betyder det här inte jättemycket, men hej, förr eller senare vill investerare se gröna siffror)

En stor anledning till företagets tillväxt är kontotyperna ”family plan” och ”student plan”, medvetet aggressivt prissatta. Det innebär också att de får lägre omsättning per betalande användare.

Spotify har 35 miljoner låtar, att jämföra med Amazons 40 och Apples 45 (varsågod att kontrollräkna den som har lust)

Spotify hade Q4 2017 159 miljoner användare, fördelat på 71 miljoner betalande och 92 miljoner ”gratis”lyssnare (vilket tillsammans blir fler än totalen, vilket är lite spännande. Alla användare använder alltså inte tjänsten varje månad). De betalande utgör alltså 40-45 procent av totalen - vilket får sägas vara väldigt bra.

De betalande användarna växer dessutom snabbare än de reklamfinansierade. På årsbasis har ökar de betalande med 46 % senaste året, medan motsvarande för gratislyssnarna är 19 %. (Vilket borde vara bra, men man kan tänka att gratis är en ingång till betalkonto. Alltså kan det handla om konvertering från gratis till betalkonto, medan påfyllningen av nya användare eventuellt sackar.)

De betalande användarna är dessutom lojala i ökande utsträckning. Färre och färre slutar förnya sin betalprenumeration.

Månadsanvändarna snittar på 25 timmars lyssning i månaden

Bara 13 % av de ”payment-enabled” smartphoneanvändarna på Spotifys alla marknader använder tjänsten. Alltså stor tillväxtpotential. Men hej. Apple Music. Amazon Music. Tencent Music. Etc. etc.

Spotify finns på 61 marknader

De senaste två månaderna har Spotify-aktien handlats för mellan 90 och 132,50 dollar. Någonstans här kommer priset alltså sannolikt hamna när aktien kan handlas publikt. Om vi lägger på hypefaktorn kan vi prata om ett startpris runt 150 dollar. Typ 1200 spänn aktien. Med andra ord LÅNGT över andra hypeade börsnoteringar som Facebook, Twitter och Snap. Inte billigt.... (men det blir ju marknaden som sätter priset. Rent teoretiskt skulle kursen kunna kollapsa första dagen, men, well, sådär troligt.)

Totalt kommer aktier för en miljard dollar släppas till publik handel

Jag tror dock inte att det här är slutet på alla uppköpsrykten. Spotify får även framöver ses som en väldigt intressant uppköpsalternativ. Och det finns flera möjliga friare.

Och när vi ändå pratar aktiepriser, lite jämförelser (utifrån dagens stängningskurser i dollar + att vi tror att Spotify första dagen åtminstone handlas runt 140 dollar. 

  • Apple: 178,12 (har dock splittats ett antal gånger)
  • Amazon: 1512,45
  • Google: 1104,73
  • Facebook: 178,32
  • Twitter: 31,86
  • Snap: 17,32
  • Tencent: 54,89
  • Alibaba: 186,14

Spotify's public filing reveals key stats about the streaming giant

Spotify quietly signaled its intention to become a publicly traded company in December of last year, even though several lawsuits over licensing were looming. Now the streaming service has filed for a direct listing on the New York Stock Exchange, an alternative to the more typical initial public offering (IPO) that offers the company a savings on underwriting fees and a dilution of existing shares.

Dropbox har ansökt om börsnotering

Nästa stora tech-börsintroduktion är nu officiell: Dropbox har formellt (och publikt den här gången) ansökt om notering på Nasdaq. Värderingsmässigt ligger Dropbox i regionen tio miljarder dollar, vilket är det företagets har värderats till vid olika finansieringsrundor. Återstår att se om de kan försvara den värderingen vid introduktionen (ja, eller om de seglar upp en bit ovanför den).

Det blir den största technoteringen sedan Snaps för ganska precis ett år sedan.

The Dropbox IPO filing is here | TechCrunch

It's official, the Dropbox IPO filing is here. Going public is a huge milestone for Dropbox and has been one of the most anticipated tech IPOs for several

Amazon köper tillverkare av smarta ringklockor

Uppgifter att Amazon har företagsshoppat igen. Den här gången ska man ha köpt Ring, som gör smarta ringklockor.

Som konstateras passar det in i Amazons satsning på liknande saker, som del i att man håller på att bygga upp en hemsäkerhetssystem. Men lika mycket kan det säkert också vara del i att ta större kontroll över sista leveransmilen.

Amazon har redan gjort tester med leveranser in i folks hem och kylar, genom att budfirmor kan låsa upp dörrar med en app och en engångskod. Det här passar förstås fint in i Whole Foods-köpet och hela matleveranssatsningen.

Amazon to acquire Ring video doorbell maker, cracking open the door in home security market

Amazon has reached an agreement to acquire Ring, the Santa Monica, Calif.-based maker of video cameras, doorbells and other smart home technologies,

Amazon släpper Prime Music i Indien och Tencent investerar i indisk musiktjänst

Två musiknyheter från Indien idag. Och det handlar inte om Bollywood-disco (en smått fantastisk musikgenre). Det handlar om Amazon och Tencent. Och om konkurrenter till Spotify och Apple Music.

Amazon släppte idag sin Prime Music i just Indien. Hur stort Prime Music är i jämförelse med ovanstående är lite svårt att säga, eftersom det är en del av hela Prime-paketet. Men hej, vi pratar om Amazon här. En tung spelare (hoho), oavsett.

Dessutom har Tencent (WeChat) plöjt ner 115 miljoner dollar i den indiska musiktjänsten Gaana. Gaana ska ha runt 60 miljoner månadsanvändare, men frågan är hur många av dessa som är betalande användare. Ingen liten siffra, oavsett.

https://techcrunch.com/2018/02/27/gaana-raises-115m-led-by-tencent/

Tencent och JD.com går in i detaljhandelskedja

Tencent (WeChat) och JD (Kinas näst största e-handlare) fortsätter bygga sin allians mot Alibaba. Senaste draget är att de två företagen tillsammans har köpt 11 % av kinesiska detaljhandelskedjan Better Life. Syftet är att få ännu större täckning av fysiska butiker som accepterar WeChats betallösningar och omvänt få ombord fler detaljhandlare på JD:s e-handelsplattform.

Vi ser samma utveckling här hemma, där allt fler intressanta samarbetskonstellationer poppar upp med syfte att bygga skyddsvallar mot Amazons tsunamiframfart. Men också trenden att gränser mellan olika branscher fortsätter att suddas ut allt mer.

Amazon launches its Prime Music service in India | TechCrunch

Amazon has quietly launched its Prime Music service in India today. The retailer brought its Prime service to India some 18 months ago, but at the time it

Tencent, JD back Better Life retail group

Long-time collaborators Tencent Holdings and JD.com have each bought minority stakes in Better Life, a Chinese retail conglomerate. According to a filing made on Friday by Better Life, which is traded on the Shenzhen Stock Exchange, Tencent paid 886.9 million RMB (about $140 million) for a 6% stake, while JD.com took a 5% stake for 739.1 million RMB ($117 million).

Alibaba investerar i detaljhandelskedja

Alibaba fortsätter att köpa sig in i den fysiska detaljhandelsvärlden. Senast är att man har gått ut med ett anbud att köpa 60 procent av matleveransföretaget Ele.me - de 60 procent de inte redan äger för att på så sätt ta över hela företaget. Alibaba började investera i Ele.me 2016, så det har gått rätt fort från intresse till uppköpsförsök.

Är dessutom en del i en konsolideringstrend på samma sätt som i Europa: Ele.me köpte upp ett konkurrerande företag under Baidus (Kinas Google) paraply så sent som i augusti förra året. Och nu är de alltså kanske på väg att bli del av Aliaba-familjen.

Uppköpet kan innebära att Ele.me värderas till 9,5 miljarder dollar.

Alibaba moves to gobble up China-based food delivery startup Ele.me in full | TechCrunch

Alibaba's 2018 investment spree looks set to continue after it made a push to buy Ele.me, the food delivery startup from China that it has invested in, in

Apples aktie når ny toppnivå

Ny milstolpe för Apple igår när aktien nådde ny all time high. Som högst var aktien uppe i 180,48 dollar innan den stängde lite lägre. Det gav ett totalt som mest på ca 911 miljarder dollar.

Inför senaste kvartalsrapporten spekulerades i att efterfrågan på iPhone X var lägre än väntad, vilket också visade sig vara sant. Eller rättare sagt, den totala smartphoneförsäljningen minskade globalt. Så även Apples. Däremot var Q1 Apples bästa kvartal någonsin och X den bäst säljande modellen. Apple fick oss alltså att köpa dyrare telefoner. Igen. Lägg till Warren Buffetts investering i Apple vi hittar förklaringen till nya toppnoteringen.

Och biljongränsen rycker allt närmare.

Apples aktiekurs februari 2018

Volvo startar investeringsfond för techstartups

I vår sköna nya värld, där ”bransch" håller på att helt upphöra som koncept, är de stora techjättarna på väg att bli de största riskkapitalisterna. Kinas näst största e-handlare JD gick bara häromdagen ut med att också de numer har en och nu verkar även Volvo ha resonerat att, hej, vi vill också vara med.

Nu startar Volvo Cars en investeringsfond som ska investera i tekniker som eldrift, självkörande fordon och AI. Självklart med ambitionen att man på så sätt ska få in nya tekniska lösningar i affärsverksamheten.

Volvo startade dessutom i slutet av förra året typ en inhouse-inkubator med lite samma syfte. Man satsar alltså hårt på att köpa sig före i innovationskön.

Biljätten drar igång ny fond - för att satsa på lovande startups

Volvo Cars vill åt ny teknik.

Fitbit rasar efter svag kvartalsrapport

Kvartalsrapport från Fitbit. Det gick… sådär. Kvartalet var svagare än väntat och aktien kollapsade tio procent. Sannolikt ännu ett tecken på Apples klockframfart.

Som så ofta med Apples prylar behövde de ett par generationer för att hitta klockans plats i våra liv - och i det egna ekosystemet. Från börjar tänkt att vara en allt-i-allo-pry har Apple Watch allt mer skruvats åt hälso- och lifelogginghållet. Ännu fler rena hälsofunktioner är på gång.

Är du en del av iOS-ekosystemet finns det för de flesta liten anledning att titta bortom Watch. Får Apple fart på Pay så lär det bli väldigt svårt för andra att ta del av kakan. Åtminstone med vinst - Apples paradgren.

Fitbit posted a weaker-than-expected quarter and its shares are crashing | TechCrunch

Fitbit, which has increasingly had to fend off competition from devices like the Apple Watch and is increasingly making moves in the healthcare space,

Tencents största investeringar

Som de flesta stora techföretag är även Tencent numer riskkapitalister - med andra ord utöver (ja, eller om man så vill kanske istället för) intern FoU. Och de tre segment där man har plöjt ner mest pengar är i tur och ordning Transportation, Medical & health samt Business Service. Dessutom ligger Finance på plats fem. Social Network - i princip inget alls (men mer än Sports, vilket är glädjande).

Det här är förstås också en insikt i vart Tencent ser sig vara på väg. Och att den sociala plattformen WeChat allt mer blir hubb för vardagshandgrepp. Och där WeChat-kontot redan testas som officiell, nationell ID-handling i en del av Kina.

Samma sak lär hända hos oss.

Tencents största investeringar per segment, februari 2018

Tencent Music bedöms vara värt 12 miljarder dollar

När Spotify igår formellt ansökte om börsnotering på NYSE så fick allmänheten för första gången en mer ordentlig insyn i företages verksamhet (jag sammanfattade det i ett inlägg igår, se kommentar för länk). Men nu visar det sig att vi också fick information om ett annat bolag på väg till börsen: Tencent Music.

TME, ägt av företaget bakom WeChat, gick för inte så länge sedan in i ett samarbete med just Spotify, där man köpte delar av varandras företag. Förstås för att få in en fot på varandras marknader. Baserat på ovanstående affär landar TME:s värdering på i runda slängar 12 miljarder dollar, att jämföra med Spotifys bedömda 20.

Tencent Music, Spotify's strategic partner in China, is valued at over $12B | TechCrunch

Spotify has finally filed to go public, and in doing so the Swedish company has shed light on another huge music company that has been tipped for IPO --

Kinas e-handelstvåa JD.com går för första gången med vinst

Bakom e-handelsettan i Kina hittar via tvåan JD. Som idag kvartalsrapporterade. Och kunde för första gången under sina fyra år som börsbolag visa upp gröna helårssiffror. Precis.

Omsättningen för 2017 landade på 55,7 miljarder dollar och vinsten 18 miljoner dollar (vilket i dessa sammanhang får ses som lite, förstås, men hej - vinst! Det är mer än vad Amazon lyckas med för sin e-handelsverksamhet). Omsättningen var upp med 40 % jämfört med 2016.

JD är i skuggan av Alibaba ingen jättespelare, men bygger allt fler allianser mot just Alibaba. Som med Tencent, företaget bakom Kinas måste-app WeChat. Och precis som Alibaba plöjer man ner pengar i offlinekedjor.

https://techcrunch.com/2018/03/02/jd-com-posts-first-annual-profit/

Kinas Netflix iQuiyi på väg att börsnoteras

Har du koll på Tudou? Eller iQiyi? Den förstnämnda är Alibabas videotjänst, den senare Baidus (Kinas Google). Och just iQiyi är nu på gång att följa i Alibabas fotspår och har ansökt om notering på Nasdaq-börsen. Det blir den största börsnoteringen av ett kinesiskt bolag i USA sedan just Alibabas börsintroduktion.

iQiyis värdering bedöms ligga någonstans runt 17 miljarder dollar och det här är förstås ett del av ambitionen att rulla ut globalt. En Netflix-konkurrent, alltså. Och, som sig bör i dessa tider, så samarbetar de två konkurrenterna.

Fun fact: Q4 hade Netflix 118 miljoner användare. iQiyi hade 421 miljoner… (även om de betalande bedöms vara ca 60).

http://cnnmon.ie/2oCYhTL

Momo köper Tantan i kampen mot WeChat

Både här och i Kina börjar det bildas oväntade allianser och görs intressanta uppköp för att ta upp kampen mot den spelare som dominerar segmentet. Exempelvis att Walmart knyter bygger vallgravar mot Amazon och att JD gör detsamma mot Aliaba i Kina.

Även inom sociala medier kan vi se samma utveckling. Där är giganten förstås Tencent med sitt WeChat. Chattappen Momo, som ligger någonstans kring 100 miljoner månadsanvändare, har nu köpt upp dejtingappen Tantan.

Det här är dessutom också ett tecken på att begreppet "kärnverksamhet" håller på att förändras, inte minst via techjättarnas framfart. Att det börjar betyda "områden där vi tror att vi kan tjäna pengar".

https://techcrunch.com/2018/02/23/momo-buys-tantan-chinas-tinder-for-600m-as-chinese-social-networks-consolidate/

 

Övrigt

Google släpper Slack-utmanaren Hangout Chat

Eftersom "konkurrent" och "samarbetspartner" numer är samma sak är det förstås fullständigt självklart att Google har investerat i Slack samtidigt som man nu släpper ut sin konkurrerande tjänst ur betahagen.

Hangout Chat ska rullas ut till alla GSuite-användare under kommande veckan. Förutom uppenbara integrationer till övriga Google-ekosystemet så finns det färdiga botar för rätt många tjänster redan från start, som Trello och Jira (och förstås möjlighet att bygga egna). Och AI-smartness.

Men det du mest undrar över är hur det står till med den absolut viktigaste integrationen för att ens överväga Hangout Chat. Finns det en Giphy-bot? Ja, det finns en Giphy-bot.

Google's Slack competitor Hangouts Chat is launching for businesses as part of G Suite

Rolling out this week

Apples iCloud bor nu även i Googles moln

Det är så underbart att se alla begrepp som ställs på huvudet av digitaliseringen i allmänhet och den nya kundvärlden i synnerhet. Saker som ”konkurrent””, ”kund” och ”samarbetspartners” har aldrig målats i så mycket grått som nu.

Som att Samsung är en av Apples största leverantörer och omvänt: iPhonen är en av Samsungs största penningmaskiner. Eller att iCloud bor hos Googles molntjänst.

En relaterad sak som i sammanhanget är lite intressant är att Apple snart är det enda stora techföretaget (och då räknar jag in företag som sysslar med e-handel och sociala plattformar) som INTE har en extern molntjänst som står för en betydande del av intäkterna.

Your Apple iCloud data is now stored on Google servers-surprised?

Apple also stores data with Amazon S3.

Alibabas molntjänster öppnas för europeiska kunder

Alibaba fortsätter sitt intåg i Europa. Och precis som Amazons utrullning är det inte e-handeln som banar vägen. Istället är det molntjänsterna som banar vägen för resten av tjänsterna.

Nu blir Alibaba Cloud tillgängligt för europeiska kunder. Likt Amazons och andra techjättars moln handlar det om en bred palett med funktioner. Från AI och stordata till infrastruktur och säkerhet.

I Amazons senaste kvartalsrapport blev det än mer tydligt att det BARA är molnet som drar in pengar - allt annat blöder. Dessutom ett tecken i tiden: techjättarnas fortsatta satsning att bli internets infrastruktur snarare än bara slutanvändartjänsterna.

Alibaba Cloud Expands Europe Offering With Eight New Products

Alibaba Cloud on Tuesday launched eight of its products in Europe, covering areas from big data and artificial intelligence to infrastructure and

5G verkar kunna bli riktigt snabbt

https://www.theverge.com/2018/2/25/17046346/qualcomm-simulated-5g-tests-san-francisco-frankfurt-mwc-2018

Emoji-domäner - det nya svarta

Klart man som seriös webbplatsägare eller egenbloggare har en emojidomän 2018, eller hur? Funderar på att göra 😎📲.ws till t-shirt. Kommer sälja som smör.

Emoji Domains Are the Future (Maybe)

There was a time when merely uttering "WWW." caused investor eyeballs to blink dollar signs. Now, that excitement seems long gone. The digital space is near fully colonized. The .coms have been bought. Our grandparents are now on Facebook. If there's a market to monetize, it's been monetized.

En solcellspark - stor som Paris

Okej, det är... stort.

Phillip Nunn on LinkedIn: Morocco is building a solar power farm as big as Paris. | 344 comments

Morocco is building a solar power farm as big as Paris. | 344 comments on LinkedIn

Skapar du personliga digitala kundupplevelser?

Ha. Gulligt. Animerad inloggningsruta. En fånig detalj. Men också något vi lägger alldeles för lite tid på. Just för att det är ”najs” och inte ”need” (vilket förstås placerar det på plats 323 i backloggen). Framförallt om man är ett stort företag, där varumärket och den grafiska profilen är vägledande.

Men varumärken bor trots allt mer i människor än i logotyper. Fråga alla som arbetar med sociala medier. Ändå blir de flesta företag betydligt mer fyrkantiga i tonaliteten, i mikrocopyn, i egenägda digitala kanaler.

Det pratas mycket om hur viktigt det är med personaliserade kundupplevelser. Vi glömmer lätt bort att också satsa på personliga kundupplevelser.

[Video] Andriy Burkov on LinkedIn: Animated login: | 610 comments

Animated login: | 610 comments on LinkedIn

Det okända techkriget

Elon Musk: Jag har skjutit upp en sportbil i omloppsbana runt Mars.

Jeff Bezos: Jag har börjat bygga en mekanisk klocka som ska fungera i 10 000 år.

Elon Musk: Jag ska skjuta upp ett 4G-nätverk till månen. Your move.

Vodafone to install 4G network on the Moon

The Moon will have a 4G mobile network installed next year, according to plans set out by Vodafone and Nokia.

Cryptomancing - senaste dejtingfenomenet

Ahahahaha! Dagens ord: cryptomancer. Inte en ny roman från William Gibson, utan en ny personlighetstyp på dejtingscenen. Vad är då en cryptomancer, undrar du?

”They’re male, and after about three introductory questions, will say: 'I’ve been investing in a lot of bitcoin recently, as well as Ripple and Ethereum.”

Bitcoin istället för hockey, alltså. Cryptomancing. It’s a thing.

https://mashable.com/2018/02/28/cryptomancing-dating-slang/

Alexa 9000

Hehe. Om Alexa hade varit HAL 9000 (eller kanske ännu mer om Siri hade varit det).

If HAL-9000 was Amazon Alexa | Alexa, open the pod bay doors. | By The DailiesFacebook

Alexa, open the pod bay doors.