Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2018

Instagram Shopping släpps i Sverige, möjligt att ladda upp flera filer till Instagram Stories och Facebook stryper fler API:er. Snapchat släpper AR-spelsformatet Snappables och nya Spectacles. Google släpper Talk to books, ny version av Gmail och nya att-göra-appen Tasks. Amazon testar bakluckeleveranser och släpper en barnvänlig Alexa. Genomgångar av det viktigaste från kvartalsrapporterna från Facebook, Google, Amazon och Twitter. Plus förstås mycket mer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Shopping släpps i Sverige

Instagram Shopping släpps kl 17 idag i ett 30-tal nya länder, däribland alla nordiska. Och då alltså även i Sverige. (Nyheten kan ha stått för det enskilt kraftigaste hurraropet från marknadsförare i veckan.)

Market avslöjar – i dag lanseras Instagram shopping i Sverige: ”Gynnar alla”

Facebook spänner musklerna. Market kan som första tidning avslöja att Instagram shopping i dag lanseras i Sverige. ”Tjänsten har varit väldigt efterlängtad”, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook.

Ladda upp flera bilder och videos samtidigt till Instagram Stories

Instagram öppnar möjlighet att bulkuppladda till Stories. Upp till tio bilder eller videos går att ladda upp i stöten och varje bild eller klipp går att redigera separat. Dessutom kan man få platstaggningsförslag nära platsen där bilden togs, även om man inte längre är där.

Rullar ut för Android nu, för iOS ”the coming weeks”.

Instagram Stories now allows multiple photo and video uploads at once

Instagram will now let users upload multiple pictures and videos to their Stories at once. When uploading media, you’ll now see an icon at the top right corner of your screen and tapping it will allow you to select up to ten photos or videos at a time.

Ladda ner all din data från Instagram

Mer Facebook-GDPR. Nu får Insta-användare verktyg för att ladda ner all sin data så att man kan flytta över den till en annan liknande tjänst. Som, du vet, en av de andra…. stora…

Det går att ladda ner i princip allt utom försvinnande saker, vilket, tja, säger sig lite självt (även om Facebook har kommits på med att spara saker även efter att användarna har raderat dem – så vem vet, Facebook kanske fortfarande sitter även på dem?)

Finns i webbversionen nu och håller på att rullas ut för apparna.

Instagram launches ”Data Download” tool to let you leave | TechCrunch

Two weeks ago TechCrunch called on Instagram to build an equivalent to Facebook’s ”Download Your Information feature so if you wanted to leave for another

Instagram kan vara på gång att få ett gäng nya funktioner

Kodgrävande i Instagramappen har avslöjat några nya funktioner som kanske är på väg:

  • Stories-reaktioner
  • Slow motion-inspelningsläge
  • Mute-funktion, sluta se en medlems uppdateringar utan att avfölja
  • Kalenderläge för enklare överblick

Instagram might be testing a mute button and a bunch of other new features

Instagram might be testing a mute button, a slow-mo recording mode, emoji reactions, and a new calendar view for Instagram Story archives.

Facebook testar mer prerolls

Facebook testar mer prerolls (#förviälskarprerolls) Tydligen inte bara i Watch, utan även på andra ställen ”där folk söker efter videos”. Inte i nyhetsflödet, men som exempel ges sökrsesultatsidan och sidors tidlinjer. Man kommer även att testa ett trailerformat för Watch-innehåll, så att man kan se prerolls innan man klickar sig vidare till Watch-innehållet för se prerolls.

#yay

Okej, verkar inte bli dubbelprerolls i det läget. Men ändå. Och med tanke på att trailerformatet är tänkt att visas i nyhetsflödet, så kan man väl säga att prerolls kommer till nyhetsflödet trots allt. Dessutom några andra nyheter kopplat till innehållsintäkter på Facebooks plattformar.

http://www.adweek.com/digital/facebook-is-expanding-its-testing-of-pre-roll-video-ads/

Facebook skrotar fler API:er

Facebook tajtar till kontrollen ytterligare vad gäller appar och tredjepartsåtkomst. Mer specifikt är det 13 API:er för Facebook och Instagram som kommer skrotas från och med 1 augusti.

Facebook shuts down custom feed-sharing prompts and 12 other APIs | TechCrunch

Facebook is making good on Mark Zuckerberg’s promise to prioritize user safety and data privacy over its developer platform. Today Facebook and Instagram

Facebook höjer EU-åldersgränsen för WhatsApp till 16 år

Ännu en GDPR-konsekvens, vad det verkar: Facebook höjer ålder för WhatsApp från 13 till 16 år. Användare kommer att behöva bekräfta sin ålder när de godkänner de uppdaterade villkoren. Lite oklart dock hur ålderskontrollen ska ske. Om det blir ”är du över 13, ja/nej?” eller något mer avancerat. Antar att man ska kunna använda tjänsten med föräldrars samtycke (på något sätt…)

I resten av världen kommer dock åldersgränsen fortfarande vara 13 år. Men det som är lite intressant är att övriga Facebook-plattformar inte nämns. Man kan tänka sig att dessa kommer ha kvar 13-årsgränsen. Frågan är varför just WhatsApp får höjd åldersgräns. Koppling till telefonnummer/sms?

WhatsApp says users must be 16 or older to access the app in Europe

WhatsApp is banning anyone under 16 years old from using its app in Europe. It’s raising the age limit by three years just as the European data privacy rules start kicking in.

Facebook stryper möjligheten att automatposta till profiler

Hm. Bland tjänsterna som Facebook är på gång att strypa är möjligheten för appar att automatposta till användarprofiler. Appar kommer inte få automatposta till profiler. Alls. Från 1 augusti.

Gällande Live så kommer bara ”approved partners” få autoposta/starta livesändning.

Det intressanta blir förstås om det här alltså då även (antar jag) omfattar tredjepartsschemaläggare? I så fall incitament för användare som använder detta att skaffa sig sidor.

(Att se om det här skulle sprida sig till fler. Skulle ju i värsta fall kunna innebära att mänskligheten inte längre skulle få ta del av mina spamstorms på LinkedIn. You heard me. Börja förbereda namninsamlingar.)

Facebook will no longer let apps automatically post to your profile

Apps have been able to post to your Facebook timeline automatically for many years. Thanks to new Facebook platform changes, that’s no longer the case.

Snapchat

Snappables – AR-spelformat från Snapchat

Intressant initiativ från Snapchat. Senaste funktionen: AR-spel.

Snappables gör det möjligt att göra saker som att AR-spela Guitar Hero (typ), utmana vänner till en ”emoji dance-off” (vilket är årets överlägset bästa uttryck) eller spela basket. Man spelar genom att röra skärmen, röra kroppen och röra ansiktet. Vad sägs om att lyfta viker med ögonbrynen?

Spel satsas det väldigt mycket på just nu – och framförallt spel inom ramen för sociala medier. Som i Messenger eller iMessage. Tittar man på Kina så är spel redan en jättebusiness för WeChat så det är inte så konstigt att fler vill hoppa på tåget. Mobilspel har dessutom gått om ”vanliga” datorspel vad gäller intäkter och det är också spel som, inte oväntat, drar in mest pengar både i Appstore och Google Play.

Den stora nyheten i mycket spel som kommer nu är förstås AR-dimensionen. Att man dels kan placera sig själv i spelet och dels att man kan spela med verkligheten som bana. Blir intressant att följa.

The Future of Snapchat Looks a Lot Like Magic Leap

Snapchat isn’t just introducing games. It’s building the next computing platform, one piece at a time.

Snapchat på gång med nytt sexsekunders videoannonsformat – som inte går att hoppa över

Näst på tur att få videoannonser man inte kan hoppa över: Snapchat.

(Paus för att jublet ska hinna lägga sig. </ellerhur>)

Självklart ännu en del för att försöka få snurr på Snapchats intäkter. Ett test som kommer påbörjas runt mitten av maj och drabba vissa av de Snapchat-exklusiva showerna. Alltså inte discover eller stories (än).

Respekt för namnet på det nya formatet dock: Commercials. Finns ingen anledning att krångla till det.

Unskippable six-second video ads are coming to Snapchat

Once reluctant to force ads on its users, the messaging app will start testing nonskippable ads in the shows that run in its media section.

Snap släpper nya Spectacles

Så landade till sist nästa generation av Snap(chat)s Spectacles. Och de är… ganska exakt som version ett. Fast ett snäpp bättre.

Något slimmat utseende, kan filma i HD, är vattentåliga och kan även ta foton, inte bara video. Lite oväntat: 20 dollar dyrare.

Och faktiskt ännu mer oväntat: inget AR.

Att se hur det går den här gången. Och hur brett de kommer att säljas.

No Title

No Description

Snapchat höjer åldersgränsen för insamling av positionsdata

Mer GDPR. Snap går nu i Facebooks fotspår och höjer åldersgränsen. Ja, eller till skillnad från WhatsApp så kommer åldersgränsen för Snapchat inte att höjas, men däremot kommer åldersgränsen för vilken data som samlas in höjas.

Snap kommer sluta spåra platsdata för användare under 16 år. Ja, inom EU. I resten av världen verkar 13-årsgränsen ligga kvar, även vad gäller spårningen. Än så länge.

Både Facebook och Twitter har gått ut med att de kommer att rulla ut GDPR-förändringarna till samtliga sina användare, oavsett var i världen de befinner sig. Återstår att se om även Snap (som visserligen har ett betydligt mindre globalt avtryck) kommer gå samma väg.

Snap to change how Snap Map operates in Europe ahead of GDPR | TechCrunch

Snapchat is making changes to the information it collects about under-16s in Europe as it works to comply with an update to the EU’s data protection

Twitter

Twitter uppdaterar användarinfon inför GDPR

Även Twitter uppdaterar förstås tjänsten inför GDPR. Och likt Facebook (ja, och de flesta som på något sätt hanterar data) så kommer också mer information om hur de kommer bearbeta användares data.

Läs artikeln för mer info. Den del jag kommer fokusera på här är att Twitter kommer göra en FB. Även om GDPR bara gäller för EU så kommer de rulla ut det för alla användare. Sannolikt för att är enklast, men det är ändå intressant. EU håller på att sätta den globala standarden för datahanteringen och techjättarna står för exporten.

För i allt hyllande av hur transparenta t ex FB är med användardata så är det trots allt EU vi mest har att tacka för det som nu händer.

Twitter’s Updated Privacy Policy Sheds Light on Data Usage | Digital Trends

Twitter is aiming to be more transparent about how the platform uses your data, starting with clearer language inside an updated privacy policy. The change was sparked by the the upcoming General Data Protection Regulation laws in Europe, but the new policy applies worldwide, as do the available privacy tools.

 

Sök/SEO

Googles senaste sökinitiativ: Talk to books

Insåg att jag inte lagt ut den här. Googles senaste experiment: Talk to Books. En ny sökfunktion (förstås). Sök på ett nytt sätt. Eller rättare sagt demo som visar ett nytt sök att semantiksöka.

Som Google själva beskriver det är det en sök som utgår från meningen, alltså den grammatiska konstruktionen, för att ge svar på en fråga. Och då inte bara ge träffar på meningar som innehåller orden – utan som innehåller ”svar” på det som det du söker.

Förutom att det här vore ett fantastiskt hjälpmedel vid exempelvis uppsats- eller artikelskrivande så är det ytterligare ett steg mot att Google oss svar utefter vad vi menar, fullt ut, snarare än det vi säger eller skriver.

Use Google to ’Talk’ to Books

If you’ve ever wanted to have a deeper conversation with the printed page-or scan a library of literature for answers to your many questions-Google’s

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar leverera till backluckan tillsammans med Volvo och Assa Abloy

Ännu en Prime-förmån från Amazon. Ja, eller ännu ett leveranssätt: få varorna levererade till backluckan i din bil. En utökning av Amazons Amazon Key-tjänst, som är tänkt att kunna ge budföretag temporär tillgång till en bostad via app. Budfirman blippar upp luckan, ställer in grejerna, stänger luckan och har inte längre tillgång.

Dubbelt svenskt. Dels att Volvo är ett av bilföretagen man samarbetar med och dels eftersom Assa Abloy äger en av låstillverkarna som ingår.

Rent spontant kan det förstås känns lite halvolustigt att ge den här tillgången, men, tja, vi gör det åt hantverkare. Vi lär vänja oss även vid det här. Och bilar kommer designas för detta.

https://techcrunch.com/2018/04/24/you-can-now-give-amazon-the-keys-to-your-car/

Junkyard sneglar på fysiska butiker och utlandsexpansion

E-handlaren Junkyard sneglar mot fysiska butiker och fler sajter. Två trender på samma gång:

Trenden med att onlinehandeln ligger bakom en stor del av tillväxten offline fortsätter. Mer specifikt tillväxten vad gäller antalet butiker (ja, eller åtminstone motvikt till butiksnedläggningar hos rena offlinekedjor och -butiker).

Ju mer global världens handel blir, desto viktigare blir det med lokal närvaro. Digital sådan, åtminstone. Som en språkanpassad sajt – men förstås också (och kanske ännu viktigare) med lokalanpassat sortiment.

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Gekås dissar e-handel

Gekås har för första gången någonsin inte kunnat visa upp tillväxtsiffror på helårsbasis. Man planar ut. Lär på sikt förstås bli oundvikligt för de flesta företag. Men det som är lite spännande är VD:ns analys:

”Gekås-chefen menar att det hände för lite i varuhuset under förra året och att det gjorde att tillväxten stannade av. /…/ ’Jag säger att Gekås är som Liseberg, vi måste ha nya åkattraktioner varje år’.”

Eller, tja, e-handel? (VD:n konstaterar dock just konkurrensen från e-handeln, men Gekås har tidigare sagt att e-handel inte är något för dem. Blir intressant att se hur länge den inställningen håller. Turistmål eller inte.)

Har vuxit i över 50 år – men nu pressar e-handeln jättevaruhuset

Gekås bromsar in.

Ica Maxi i Katrineholm testar onlinehandel med parkeringspickup

Första gången jag ser det här i verkligheten. Några tankar:
Instruktionerna. Först ska man stanna, sen ska man trycka på kod sen ska man ställa sig på avsedd plats (som är rakt under instruktionerna). Får man sin plats i ett svars-sms? Annars känns det som att man kan gå direkt på steg tre…

Max 15 min. Är det så lång tid det kan ta? Hoppas inte.

Ser fram emot när mobilens position kan pinga butiken automatiskt och också berätta på vilken plats man ställt sig. Ja, eller då borde man knappt ens behöva stanna.

Med tanke på att lösplock är det som växer mest för mat-e-handel så bör den här typen av bekvämlighetsförbättringar vara rätt högt upp i mat-e-handelsagendan.

(Det här inlägget skapade lite diskussion. Bland annat det korrekta konstaterandet att inlägget lät väldigt negativt, utan att jag riktigt menade det. Go Ica, som vågar testa. Med förbättringspotential. Läs diskussionen här.)

Instruktioner på vägg hur man hämtar ut sina onlineköp hos Ica Maxi i Katrineholm

 

Strömmade medier

Spotifys gratisvariant får ett funktionslyft

Uppgifterna visade sig stämma. Spotifys app får sig ett ansiktslyft. Men även ett ganska stort funktionslyft för gratislyssnarna. Istället för att som tidigare bara kunna lyssna på random spellistor (typ) så kommer man nu, som i desktopvarianten, kunna bygga spellistor.

Begränsningen jämfört med betalversionen, förutom reklamen, är att det max går att ha 15 spellistor.

Spotifys gratiskonto har visat sig (förstås) vara en väg in till betalversionen. Nu får gratislyssnarna en bättre upplevelse som kan generera mer annonsintäkter och som sannolikt därmed kan få ännu fler att ta steget till betalversion. (Och vi kan anta att även skivbolagen insett det här.)

https://mashable.com/2018/04/24/spotify-mobile-app-redesign-free-tier-on-demand-playlists/

Spotify lägger till datasparläge

I går presenterade Spotify sin uppdaterade app som, förutom gränssnittslyft, också gett gratisanvändare en mer fullständig tjänst. Två saker som jag däremot missade:

Finns ytterligare en begränsning utöver antalet spellistor. Gratisanvändare får bara hoppa över sex låtar i timmen.

Spotify har också introducerat ett datasparläge som cachar musik på enheten så att du kan lyssna även när du inte längre har uppkoppling (ja, eller okej, sämre uppkoppling.

Det senare är förstås intressant och lär vara Spotifys lite-variant. Alltså en datasnålare version tänkt främst för tillväxtmarknaderna. En större global push kan alltså vänta inte allt för långt runt hörnet.

 

Spotify is making two key upgrades to its free service

Spotify is improving its free offering and making some much-needed changes to its iOS and Android apps.

Google lägger till handoff-stöd vid podcast-lyssning

En sån där självklar grej: Google släpper stöd för möjlighet att fortsätta lyssna på en podcast i en annan enhet. Alltså fortsätta lyssna på stället där man slutade lyssna i den föregående enheten.

Som sagt: självklar basfunktion. Och när det handlar om exempelvis konsumtion av strömmade medier, som poddar, böcker och filmer så finns ofta den här funktionen.

Men om vi zoomar ut lite: det här är ett intressant och relevant sätt att tänka för alla. Oavsett verksamhet. Gör du det enkelt för dina kunder att fortsätta där de var eller måste de börja om vid varje nytt kundmöte? Måste man söka upp de svarta tröjorna på nytt när man går från webben till appen?

You can now start and resume podcasts between your phone and the Google Home

Google’s updating how it manages podcasts, starting with the ability to hand off podcast listens between your Google Assistant devices.

Google vill öka podcastlyssnandet

Häromdagen släppte Google förbättrat stöd för podcastlyssnade. Närmare bestämt samma slags funktion som Apple har: möjlighet att hoppa mellan olika enheter och fortsätta lyssna där man slutade.

Och Google har större podambitioner än att bara göra det lite bekvämare för dem som redan har upptäckt formatet. Man vill göra Android till en betydligt större podplattform.

På beskrivningen i artikeln känns det som att mishmashen mellan app och webb ändå blir lite yxig. Man kan tänka att Google ser framför sig att folk ska använda Assistant för att spela upp poddar. Och, tja, låta Google styra upp vilka poddar som man vill lyssna på.

Google is Coming Out With a Standalone Podcast App | Digital Trends

Google is quietly making changes across its products to change the way listeners discover and listen to podcasts. The changes are part of the tech giant’s lofty aspirations to double the number of podcast listeners worldwide within the next few years. Here’s how the podcast landscape could change in the near future.

Musikförsäljningen fortsätter öka

Hur går det för musikbranschen? Jotack bra. Den gjorde 2017 sitt bästa omsättningsår sedan 2008. Upp 8,5 %. 43 % kom, säkert inte oväntat, från strömningstjänster som Spotify och Apple Music. Växer med 39 % jämfört med 2016 (och omsätter 7,4 miljarder dollar).

Det intressanta i den här rapporten är att den största ökningen kommer från artister som inte backas av något skivbolag (åtminstone inte något av de stora). Upp 27 % till en omsättning på 472 miljoner.

Lite jämfört med 7,4 miljarder, men strömningsbolagen jagar ”skivbolagslösa” artister för att bättra på marginalerna. Tillsammans kan de här två på riktigt skaka om musikbranschen.

Rekordår för musikbranschen – men borde Spotify oroa sig?

Nya trenden växer snabbast i musikbranschen.

 

AI – Artificiell intelligens

Håller Amazon på att ta fram en Alexa-robot?

Bara ett rykte, men, tja, med tanke på att det är Amazon, så – varför inte? Uppgifter om att Amazon håller på att ta fram en rörlig Alexa. En Alexa-robot.

Varför? Because Amazon. Det är ungefär så mycket vi vet. Artikeln spekulerar i en Alexa som följer efter användaren så att man alltid har en Alexa med sig. Mja. Men däremot skulle jag kunna tänka mig typ en robotdammsugare med inbyggd Alexa. Eller kanske en robotgräsklippare. Så att man kan impulsshoppa även när man ligger i solstolen på baksidan. (Amazon har ju även börjat med städtjänster. En städrobot kanske blir budgetnivån?)

Blir spännande att se vad (om) som kommer ur det här.

Bloomberg

No Description

Amazon har tagit fram en barnvänlig Alexa

Varför vänta tills kunder är myndiga – eller åtminstone gamla nog att kunna handla på egen hand? Lika gott att suga in dem så tidigt som det går. Säger Amazon.

Nu släpper man nämligen en särskild barnversion av Echo: Echo Dot Kids Edition. Som dessutom har en barnvänlig version av Alexa i sig. Kan göra saker som att läsa böcker, spela ”ålderslämplig” musik och svara på frågor.

Alexa kommer dessutom svara på frågor annorlunda när barnen frågar sin egen Alexa. Finns förstås också föräldrakontroller. Och förstås kunna använda betalbarntjänster.

Ni vet hela diskussionen om hur Facebook hanterar (för det mesta) vuxna människors data? Well…

Amazon made a kid-friendly Alexa with an Echo Dot to match

Amazon has unveiled the Echo Dot Kids Edition with a custom version of Alexa that will read to kids, play music, answer questions and do other chores. It uses a new flavor of its FreeTime app called FreeTime for Alexa that includes parent controls and family-friendly features that run on the Echo, Echo Dot or Echo Plus.

Jämförelse mellan olika assistenter: Googles bäst, Apples sämst

Hur går det för de smarta assistenterna? Jodå, framåt. Google alltjämt i täten och Siri alltjämt sist i kön. Några kommentarer/tankar:
Varför skiljer sig Assistant i en Home-pryl och i en telefon? Sämre koll på din surfhistorik? Borde rimligtvis vara samma assistent som går mot samma hemmabas.

Som vanligt är Apple typ sist på bollen. Men det är inte hårdvaran och smartnessen som vinner i slutänden – det är enkelheten och användarupplevelsen. Kort sagt: när Apple väl rullar igång så är tekniken mogen och den stora massan har kommit till behovsstadiet. Sen lägger Apple på lite wow/måste ha-känsla.

Att se om Apple kan upprepa framgångsreceptet även denna gång.

AI Assistants Ranked: Google’s Smartest, Alexa’s Catching Up, Cortana Surprises, Siri Falls Behind

The clear result: Microsoft’s Cortana is much, much smarter than most have assumed.

 

AR/VR

Mer apsnygg AR-implementation

Okej, ännu ett apsnyggt exempel med AR (antar att det är Apples ARKit även här). Och dessutom snyggt snygg ”integration” med produkterna på webbplatsen på skärmen.

Och det absolut bästa? Vi har bara börjat skrapa på AR-ytan. Jag tänker att det här är typ Boo 20 år senare (de bra grejerna, inte de dåliga grejerna). Vi kommer se så många coola AR-användningar som helt kommer ställa allt vi vet på ände. Om hur vi interagerar med världen omkring oss och, som i det här fallet, vad ”handel” kommer att vara.

The future’s so bright att jag måste köpa nya solglasögon.

* gif med tecknad figur fånlyckigt fnittrande *

[Video] Martin Persson on LinkedIn: So much happening in the AR space right now relating to the Retail and… | 23 comments

So much happening in the AR space right now relating to the Retail and Grocery sector. Its rapidly moving away from being a tech for marketing stunts (please… | 23 comments on LinkedIn

När tar AR som arbetsredskap fart?

Fler exempel på AR. I sig inget nytt, utan bara en sammanställning över några områden där enskilda initiativ fått stor uppmärksamhet.

Men det kanske mest intressanta området i den här sammanställningen är som internt verktyg. På en flygplats i Kina har lastpersonalen utrustats med AR-glasögonen som ger ungefär samma slags upplevelse och information. Här spelar förstås utseendet mindre roll, vilket gör att Borg-looken funkar till skillnad från på konsumentmarknaden.

Mycket AR-tänkande sker nu kring spel och konsumentprodukter. Men tips till alla som arbetar med olika former av intereffektivisering – vad skulle den här typen av hjälpmedel kunna förbättra?

5 Examples of Apple’s ARKit Already Changing E-commerce

With the release of iOS 11 this fall, Apple unleashed AR on anyone running an iPhone 6 and above. And e-commerce brands are racing to offer those iPhone owners new ways to interact, discover, and buy their products with AR technology. Here are five examples of how ARKit is already transforming the e-commerce retail experience.

 

IoT – Internet of things

Daimler, Audi och Volvo får stöd för Alibabas röstassistent

Nu har Daimler, Audi och Volvo lagt till stöd för Tmall Genie, Alibabas smarta högtalare, för att prata med sin bil. Man kan alltså få veta saker som hur mycket bensin man har kvar eller kontrollera bilens dörrar och temperatur från bostaden.

Det här känns som rätt basala grejer och får nog ses som första steget. Vi lär se Genie inuti bilarna också vad det lider. Dessutom arbetar även Alibaba på andra intressanta IoT-funktioner för bilar. Som geofencing – att vissa saker händer med bilen på vissa platser. Typ IFTTT för bilar. Lär vi också få se mer av. Skicka en signal till butiken att du är på väg så att de kan förbereda din beställning.

https://bit.ly/2jhFCue

Amazon släpper hemmaprylspaket med fokus på säkerhet och bekvämlighet

Amazon har släppt ett antal hemmasäkerhetssystem. Ja, eller uppkopplade prylar i ett lite bredare hänseende. Inkluderar oika prylar som lås, ringklockor, sensorer, trådlös och vattentät högtalare.

Finns några olika paket i olika prisklasser och samtliga inkluderar dels en Echo Dot och dels två besök från Amazon-personal: ett för att kolla vilka behov du har (a.k.a. säljare) och en för att installera och konfigurera det du har köpt (a.k.a. geek squad).

Förstås för att fler ska hoppas på Amazon Key och släppa in Amazon-leveranser genom dörren även när man inte är hemma, men också för att Amazon vill fylla våra hem med sitt ekosystem.

Amazon is now offering smart security packages with installation

Amazon has rolled out a new portal offering home security services. The portal offers an array of smart security packages that include items like entryway sensors, sirens, and a video doorbell, all installed by Amazon employees and offered with no monthly contract.

Amazons AWS får stöd för blockkedjeteknik

Hand upp alla som är förvånade. Nu har även Amazon hoppat på blockkedjetåget. Likt Google är den kopplad till företagets molntjänstdel. Blockchain Templates ska erbjuda AWS-kunder ”a fast and easy way to create and deploy secure blockchain networks using open source frameworks”. Blockkedja som tjänst, alltså.

Amazon’s new blockchain service competes with similar products from Oracle and IBM | TechCrunch

Amazon Web Services announced Blockchain Templates late last week, a ”blockchain-as-a-service” offering that competes with similar products from Oracle

Internetuppkoppling i obygden via radio-mesh-nätverk

Spännande grej: portabel uppkoppling. Använder lågfrekvens-radiovågor som gör det möjligt att skicka textmeddelanden och använda positioneringstjänster även där det inte finns wi-fi eller mobiltäckning. Mobilen kopplar upp sig till nätverksprylen via bluetooth.

goTenna Mesh har en räckvidd om ungefär 6 km i vildmarken, så vi pratar inte direkt om en portabel satellit här. Men den har även stöd för mesh-nätverk, vilket gör att den kan använda andra liknande prylar för att förlänga räckvidden.

Och det sistnämna i sig tror jag kommer bli norm generellt. Idag bygger nätverksåtkomst på några få punkter. Framtidens uppkoppling lär bli betydligt mer decentraliserad.

[Video] Anthony J James on LinkedIn: Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation… | 54 comments

Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation #tech Credit: Now This | 54 comments on LinkedIn

 

Bekvämlighetsekonomin

Västtrafik testar köp av kollektivtrafikbiljetter via andra plattformar

Det här gillar jag. Västtrafik et al testar möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljetter via andra appar (under testet en parkeringsapp). Snarare än att behöva göra det i Västtrafikappen. Lite som det Uber nu testar: möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljett direkt i Uber-appen.

Två trender som jag skrivit om tidigare: bekvämlighet och distribution. Göra det så enkelt som möjligt för kunderna att utföra det de ska göra och låta dem göra det där det är smidigast för dem snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Bland annat genom att man ingår samarbete med andra och delar på kunden, så att säga.

Blir intressant att se hur försöket faller ut.

http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/test-av-ny-mobilitetstjaenst-i-goeteborg-2484981

 

Digitalisering

LRF media startar AGFO Growth – matchmakingtjänst för AgTech och FoodTech

LRF kör digitalisering så det ryker om det. Det gillar jag. Senaste initiativet: AGFO Growth. Tinder för FoodTech och AgTech (eventuellt utan svepandet).

Som de själva säger: de matchar utmanare med utmanade. I sig en briljant formulering. Tanken är alltså en matchmakingtjänst där startups och etablerade företag inom livsmedelssektorn (hela spektrat) ska kunna mötas och utbyta idéer och kapital.

Dessutom del i en trend som fler företag borde fundera på: starta egna inkubatorer eller riskkapitaldelar för att på så sätt få tillgång till nya idéer, tjänster och produkter tidigt och förhållandevis billigt. Outsourcade inhousestartups.

LRF Medias varumärke AGFO växer – lanserar AGFO growth | LRF Media

AGFO growth är tjänsten som matchar ihop nya innovativa agtech- och foodtechidéer med företag som har kompetens, resurser och kapital. Den nya tjänsten presenteras för första gången på Food Venture och Partnering days i Göteborg idag, ett tvådagarsevent för startups, industri och investerare i matbranschen.

 

Mobilt

Google på gång att släppa iMessage-liknande meddelandetjänst

Google är på gång att göra en Apple på meddelandefronten. Med andra ord jazza upp sin sms-app. Likt iMessage så kommer meddelanden som skickas mellan två Android-telefoner (och inblandade operatörer stöder rätt teknik) att skickas som datatrafik istället för mobiltrafik. Med andra ord kostar ett meddelande den mängd data den väger, snarare än att kosta som ett sms.

Dessutom innebär det också stöd för annat som i dagsläget är rätt mycket standard i rena chattappar.

Google is fixing SMS on Android with an iMessage-like experience

As a tech-savvy TNW reader, you may have already ditched SMS for more sophisticated messaging apps years ago, but people still send some 8 trillion texts a year – and that means that it’s worth improving the experience for those folks, and for the rest of the planet that’s yet to send their first message.

 

Ekonomi och finans

Facebooks kvartalsrapport: uppåt både ekonomiskt och användarantalsmässigt

Facebooks aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Efter att Twitter kvartalsrapporterat före börsens öppning idag var det så Facebooks tur efter stängning.

Facebook har nu 2,2 miljarder månadsanvändare, 1,45 miljarder dagliga användare. Motsvarande siffror Q4 var 2,13 respektive 1,4. Båda upp 13 % jämfört med för ett år sen (motsvarande för Q4 var 14 %, så i princip oförändrad tillväxttakt)

Omsättningen landade på 11,97 miljarder dollar (över förväntan).

Annonsomsättningen 11,88 miljarder dollar (med andra ord så kommer i princip hela Facebooks omsättning från annonser fortfarande). Upp 50 % på årsbasis, att jämföra med 48 % Q4.

Mobilannonseringen stod för 91 % av hela annonsomsättningen. Med andra ord är Facebook inte bara helt beroende av annonseringen, utan till och med mobilannonseringen (förstås därför att det är där användningen sker). Upp från 89 % Q4.

Vinsten för kvartalet landade på 5 miljarder dollar. Upp 63 %. (4,3 miljarder Q4)

Aktien just nu upp nästan 5 % i efterhandeln

Månadsanvändarna växte både i USA och Europa, så vi kan väl säga att Cambridge Analytica inte syns märkbart. Men återigen går det förstås inte att säga något om hur det hade varit annars. Men användartillväxten i stort verkar ju vara i linje med tidigare. +2 miljoner MAU i USA och + 7 i Europa. Stora tillväxten förstås bland tillväxtmarknaderna.

De dagliga användarna i USA ökade med 1 miljon efter att ha minskat med lika mycket Q4. Viktigt, eftersom USA står för halva omsättningen.

Intäkter per användare Facebook Q1 2018

Intäkterna per användare är ner över hela banan jämfört med Q4. Ökade användarantal lär ha gjort att omsättning + vinst ändå ökade. Allt annat lika har vi nog nått det peak annonser som FB varnat för. Plus att algoritmförändringen i slutet av förra året gjorde att vi tillbringar sjukt mycket mindre tid på plattformen lär förstås också ha påverkat. Vore intressant att se hur fördelningen är mellan tjänsterna. Framförallt Instagram.

USA står som sagt var för väldigt mycket större ARPU än övriga. Och jämfört med förra året lär det fortfarande vara ökningar även i intäkter per användare. Stora utropstecknet är Europa som ökat med 50 % Y/Y.

Facebook intäkter per geografisk marknad Q1 2018

Intäkterna fördelat per marknad. USA står som sagt var för hälften.

Facebook Payments Q1 2018

Payments/Other bets (som spel) minskade med 2 % efter att ha gått upp 7 % Q4. Betyder att Facebooks enda intäktskälla vid sidan av annonseringen nu står för mindre än 2 % av den totala omsättningen. Det är lite förvånande att Facebook inte gör större och mer aggressiva pushar för att göra sig mindre sårbart. Som att få igång hela spelsegmentet igen. De har gjort försök, men som synes utan att det lett någonstans.

  • Zuckerberg om Watch-satsningen: We want to use Watch to ”create new ways for people to connect.” Alltså inte tänkt för passiv konsumtion, utan ska även det ge ”meaningful interactions”, antar jag. Känns lite lätt krystat, men är oavsett en blinkning mot Youtube. Instagram viktigt både vad gäller annonsvisningstillväxten och de ökade intäkterna i Nordamerika (dock utan separatsiffror).
  • ”There’s also a lot of room to leverage Messenger/WhatsApp to drive ad growth.” Okej. Är inte helt förtjust i den här.
  • Över 100 miljoner människor följer hashtags i Instagram.

Har Cambridge Analytica-härvan drabbat Facebooks affär eller användartillväxt? Förstås svårt att säga. Analytiker spekulerar i att algoritmförändringen i slutet av förra året kan ha lett till att företag har tvingats lägga mer pengar på annonser, vilket kan ha gjort att omsättning och vinst fortsatte öka. Användarantalet skulle förstås hypotetiskt ha kunna vara ännu högre om inte CA hade hänt. Men i korta drag kan man säga att varken användartillväxt eller intäkter fått sig någon större törn. Även om det förstås kanske är lite för tidigt att säga.

Googles/Alphabets kvartalsrapport: omsättningen +26 %, men trafikanskaffningskostnaderna tynger

  • Omsättningen för kvartalet landade på 24,86 miljarder dollar exklusive TAC (kostnader för att dra trafik till de egna plattformarna och Googles jobbigaste kostnad). Inklusive TAC 31,15 miljarder (fun fact: mer än hela Spotifys börsvärde). +26 % jämfört med 2017.
  • Betalda klick i Googles egna sajter och appar ökade med 59 % jämfört med 2017. Ännu större ökning än Q4:s 48 %.
  • Annonsvisningar på tredjepartssajter och -appar oförändrade. (Google redovisar bara visningar, inte klick, för andra tjänster än de egna.)
  • Cost per click i de egna sajterna och apparna föll med 19 % (mer än Q4:s 16 %). Klicken ökar alltså, men priserna pressas ner. Cost per impression ökade å andra sidan med 18 %. En andel är ett skifte från displayannonser till videoannonser.

Google börskurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

  • TAC utgjorde 24 % av annonsomsättningen, något upp från fjolårets 22 %. Oförändrat jämfört med Q4. För de egna tjänsterna var TAC 13 % av annonsomsättningen (upp från 10 % 2017). För externa tjänster ökade den från 70 % till 73 % (ifall någon undrar varför Google helst vill att vi bara hänger på deras plattformar).
  • Segmentet Övrigt (Google Play, molntjänster, hårdvaror) såg omsättningen öka med 36 % till 4,35 miljarder dollar. 
  • Intressant post: ”Köp av egendom och utrustning” hoppade upp från 2,5 till 7,3 miljarder dollar. Spekuleras i att det handlar om att de har plöjt ner drösvis med pengar på datacenter.
  • Tunga TAC-poster är exempelvis att få vara förvald sökmotor i Safari och i iOS. Bara under 2017 ska Google ha betalt 3 miljarder dollar för det senare. Varför? För att iOS står för 50 % av den mobila sökomsättningen för Google.
  • Oron för att TAC fortsätter öka la sordin på stämningen. I efterhandeln är kursen i princip oförändrad efter att ha poppat upp 4,5 % vid rapportens inledning.

Amazons kvartalsrapport: rejäl prognoskross

Ikväll var det dags att sätta strålkastarljuset på Amazons kvartalsrapport.

  • Omsättning 51,04 miljarder dollar. Omsättningen i Nordamerika 30,73 miljarder dollar, upp 46 % på årsbasis (delvis dopat av Whole Foods-köpet, förstås). Resten av världen 14,88 miljarder, upp 34 %.
  • Mer än dubblar vinsten jämfört med Q1 2017, från 724 miljoner dollar till 1,629 miljarder. Molntjänstdelen AWS står för största delen.
  • Förlusterna för de internationella e-handelsdelarna ökar från 481 miljoner dollar till 622 miljoner.
  • Molntjänstdelen AWS landade på en omsättning om 5,44 miljarder, upp 49 % jämfört med 2017 (växer snabbare än Q4 2017:s 45 %).
  • Omsättningen för prenumerationsdelen (Prime, Music Unlimited) ökade med 60 % till 3,1 miljarder dollar. Viktigt för Amazon, förstås.
  • Segmentet ”Övrigt” ökade med 139 % till 2,03 miljarder dollar. Den här delen innehåller främst annonsförsäljning. Även om det är rätt långt till Googles och Facebooks nivåer så visar det vilken stor annonsspelare Amazon håller på att bli.

Amazons aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Amazon spenderar pengar så det sjunger om det. Marknadsföring ökade 41 % till 2,7 miljarder dollar, ”tech/content” (förstås mycket videoinnehållet) ökade 40 % till 6,8 miljarder och ”fulfillment” ökade med 66 %. Den sistnämnda, fraktkostnad, är Amazons jobbigaste kostnadspost. Fortsätter alltså öka. Amazon springer på tillväxt, men förr eller senare kommer de behöva knäcka den kurvan. Aktien sticker i skrivande stund upp med 6 % i efterhandeln.

Mer info från konferenssamtalet efter rapporten:

  • Årsavgiften för Prime kommer höjas med 20 dollar till 119 dollar. Med tanke på alla nya förmåner som Amazon lagt till i programmet bara senaste året är det inte så konstigt. Man lär ha kalibrerat det här med var medlemmarna är beredda att betala. Lär kunna boosta prenumerationssegmentet ytterligare framöver (när det nu börjar gälla från).
  • Amazon ser ”stor potential” i videoannonsering, men har inga planer på att köra reklam i Prime Video (bra där). Intressant dock att se om de tänker videoreklam på andra ställen (ja, utöver det uppenbara i den egna shoppingplattformen).
  • På fråga kring de ökade logistikkostnaderna konstaterar Amazon att de ser värde i att ”investing heavily” i egen logistik. Och i vissa länder, som i Storbritannien, är Amazons logistikkapacitet ”well over 50%”.

Visualisering över hur Amazon tjänar pengar:

Amazons intäkter per segment Q1 2018

Fun facts: Amazons kvartalsomsättning är nästan på pricken dubbelt Googles kvartalsomsättning eller nästan fem gånger Facebooks.

Amazons aktie upp över 7 % i efterhandeln – till ny all-time high. Lär bli en rolig dag för aktieägarna i morgon.

Twitters kvartalsrapport: andra raka kvartalet med vinst

Twitter chockar marknaden igen – med ännu en positiv rapport.

Antalet månadsanvändare är nu 336 miljoner, upp från 330 miljoner förra kvartalet. 5 miljoner nya användare internationellt och 1 miljon i USA.

Twitter har nu 69 miljoner användare i USA och 267 miljoner internationellt.

Omsättningen 655 miljoner dollar, upp 21 %.

Omsättningen internationellt stod för 48 % och ökningen här var 53 %, att jämföra med 2 % ökning i USA. Spekuleras i att Twitters videosatsning fallit ut bra i exempelvis Asien.

Video stod för mer än halva annnonsomsättningen och var snabbast växande växande annonsformatet.

Andra kvartalet med vinst. Vinsten blev 61 miljoner dollar, upp från en förlust om 61,6 miljoner förra året.

Twitters aktiekurs runt kvartalsrapporten Q1 2018

Paypals kvartalsrapport: första Venmo-siffrorna

I skuggan av Facebooks kvartalsrapport kom även PayPal med rapport. Omsättningen landade på 3,69 miljarder dollar, upp 24 % jämfört med 2017. 132 miljarder dollar i betalningar hanterades, 49 via mobiler.

Det mest intressanta dock var att PayPal bröt ut siffror för sin P2P-app Venmo (typ Swish). Den plattformen hanterade 40 miljarder dollar i betalningar under hela 2017. Alltså en förhållandevis liten del av de totala volymerna på helåret, men det är ändå en intressant siffra (även utan jämförelser bakåt).

Just området P2P-betalningar lär konkurrenshårdna rejält bara under 2018 och mycket kommer att komma från plattformar utan direkt kopplingar till vanliga banker.

PayPal shares tick up after surpassing expectations for the quarter | TechCrunch

PayPal reported its first-quarter results after the bell on Wednesday, sending shares up about 3 percent in after-hours trading, due to

Mer uppgifter om Tencent Musics börsnotering

Fler rykten kring Tencent Musics börsnotering. TME (ägt av WeChats moderbolag) kan vara på gång till någon av de amerikanska börserna under andra halvan. Det skulle då kunna handla om en notering som landar TME en värdering runt 25 miljarder dollar (som jämförelse stängde Spotify fredagen med en värdering strax över 28 miljarder).

Just Spotify är också delägare i TME efter en deal för inte så länge sedan när respektive företag köpte andelar i varandras företag.

Konkurrensen kring strömmad musik blir allt hårdare och det blir allt viktigare att särskilja sig. Och då kanske inte främst genom utbudet.

China’s Tencent Music Edges Towards IPO (Report)

Encouraged by buoyant ratings for Spotify, Tencent Music makes preparations for share sale later this year.

Uber-konkurrenten Didi Chuxing kan vara på väg mot börsnotering

Ännu en kanskebörsnotering: kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing. Företaget som köpte Ubers kinesiska verksamhet, som har investerat i den amerikanska Uber-konkurrenten Lyft och som även har Apple som en av investerarna. Och för att göra saker ännu mer härligt 2018 så äger förstås även Uber en rätt stor del av Didi (närmare bestämt 20 %).

Konkurrenter och partners. Same-same 2018.

Uppgifterna talar om en börsnotering senare i år och företaget bedöms då kunna landa på en börsvärdering om 70-80 miljarder dollar. Den värderingen skulle kunna betyda att det blir en av de största börsnoteringarna någonsin.

Apple-Backed Didi Chuxing in Talks to Launch IPO: Report

Didi, one of the world’s largest ride-hailing companies, needs cash to cope with growing competition.

EU:s nya beskattningsregler kanske bara kommer omfatta annonsintäkter, inte prenumerationsintäkter

Okej, det här är väldigt märkligt. EU har flaggat för att de globala (tech)jättarna ska beskattas utifrån var de bedriver verksamhet (och därmed drar in pengar) och inte utefter var man väljer att förlägga sitt ”huvudkontor” (som rätt ofta är Irland med sin låga bolagsskatt).

Det är fine, kan jag tycka. Men som förslaget ligger verkar det som att beskattningen kommer drabba annonsintäkter men INTE mot andra former av intäkter. Som prenumerationsavgifter. Intäkter som intäkter, kan jag tycka.

Som förslaget är nu kan man ju lika gärna kalla initiativet för Facebook/Google-skatten.

EU-källa: Spotify slipper en stor del av nya techskatten

Daniel Ek har vädjat till Stefan Löfven att Sverige ska rösta nej till den skatt mot techbolag som EU föreslår. Men själva skulle Spotify slippa undan den värsta smällen, kan Di Digital avslöja. Förlorarna blir i stället bolag som Google och Facebook.

Flickr har köpts upp

Fototjänsten Flickr har köpts upp. Efter att ha köpts av Yahoo som sedan köptes av Verizon blir Flickrs nya hem en annan bildtjänst: SmugMug. Flickr kommer (åtminstone för tillfället) leva kvar som egen, fristående fototjänst.

Flickr just got acquired by SmugMug – so where should your photos go?

Over the weekend, photo hosting platform SmugMug acquired Flickr from Yahoo – sorry, Verizon; merging two companies that have offered similar services for nearly 15 years. So what’s changing, and in which cloud should you stash your photographs?

Crowdfunding-initiativ för att rädda Toys R Us

Ha. Briljant. Initiativ för att crowdfunda ihop medlen för att rädda konkurshotade Toys R Us. Hur mycket pengar behövs frågar du? Tja, kampanjen har satt 1 miljard som mål. Dollar.

Kampanjen verkar ha varit igång i nån månad och hur har det gått? Över 200 000 dollar har lagts in. Galet imponerande kan man säga. Ja, fram till dess man läser att de 200 000 är den bottenplatta som (de aprika) initiativtagarna gick in med. Sedan dess har ungefär 2000 personer gått med i uppropet och lagt in totalt… 62 000 dollar.

Sååååå…. uppförsbacke.

Billionaire CEO on a mission to save Toys ’R’ Us

Isaac Larian, founder of Bratz and Little Tikes toymaker MGA, says his wants to buy 400 US stores and keep Toys ’R’ Us in business.

 

Övrigt

Testa nya desktop-Gmail redan idag

Ny har Google börjar rulla ut den revampade desktopversionen av Gmail som jag skrev om förra veckan. Och en skillnad är att Gmail blir mer likt Outlook – del i ett större paket programvaror som får tydligare ingångar från Gmail.

Finns alltså inte hos alla användare. Men är du sugen på att testa nya Gmail redan nu? There’s an inställning for that.

(Färggladare, röriigare = fler saker som händer och tyvärr, som det känns, segare på min gamla burk. Ytterligare ett argument att köpa ny.)

How to get the new Gmail right now

Gmail is undergoing a massive redesign and gaining plenty of new features. Here’s how to get it right now!

Google släpper Google Tasks – ännu en att-göra-app

Google rullade inte bara ut uppdaterade Gmail igår, man släppte också en egen, helt ny, fristående att göra-app: Google Tasks. Som artikeln beskriver det en rätt standardmässig version utan några särskilda funktioner som sticker ut. Än, ska väl sägas.

Styrkan nu är förstås, precis som att man lyfter fram det tydligare i Gmail, kopplingen till resten av produktsviten som Google sitter på. Och förstås, och kanske inte minst, en hel massa AI-smartness som vi säkerligen lär se i den här appen framöver. Ännu bättre stöd för att saker automatiskt blir uppgifter, exempelvis från ett mejl.

https://techcrunch.com/2018/04/25/google-debuts-a-standalone-to-do-app-google-tasks/

Nytt Slack-tillägg – automatiskt chattande

Haha! Briljant! Slack-tillägg som bara gör en sak. Varje gång någon börjar skriva till dig så börjar du också skriva. Ja, eller det ser ut så. Och när din kollega slutar skriva så slutar även ”du” skriva.

Slacks svar på en telekonferens. Hours of fun.

https://mashable.com/2018/04/26/slack-add-on-prank/#XSjSQR0kDaqE

Elon Musk bygger cyberdrake

Men det är klart han gör.

Tweet från Elon Musk där ha berättar att han bygger en cyberdrake

Tesla X i gymkrasch

Tror vi att det här är potentiellt meme-material?

https://electrek.co/2018/04/24/tesla-model-x-crashes-walls-gym-driver-claims-sudden-acceleration/

Tesla-gym-kraschen även som video

Ni kanske såg bilden jag la ut häromdagen på den Tesla X som fick tokspel och skenade in i ett gym? Där jag spekulerade att den hade potential att bli en väldigt populär meme? Det blir bättre.

Det här kan vara min nya favorit-gif.

Gym plowing. It’s a thing.

(Framförallt gillar jag hur cool mannen i gymet är. Hade det varit jag hade jag gjort ett eget Disney-hål i väggen på andra sidan gymet om det hade brakat in en bil genom väggen en centimeter från mig.)

https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2018/04/26/watch-tesla-model-x-rudely-interrupts-mans-workout-plowing-gym/

Telefonkiosken – ett exotiskt fotomotiv

Dagens syn: två unga tjejer som tillbringade rätt lång tid med att fotografera varandra (och tillsammans) – i en telefonkiosk. Exotiskt!

(För nytillkomna tittare: en telefonkiosk är var ett slags bås man kan gå in i när man behöver ringa någon. Telefonen (eller ”luren”) sitter fast i båset med en sladd för att säkerställa att ingen går iväg med telefonen. Man använder telefonen under den tid man behöver den och betalar bara för den tid man faktiskt utnyttjar telefonen med kreditkort eller så kallade ”mynt” (en slags pollett man numer bara kan hämta ut på ett fåtal ställen). När man är klar med sitt telefonsamtal – dvs. när man utfört sitt ärende – lägger man tillbaka telefonen på det avsedda stället och kan gå därifrån utan att behöva bära med sig telefonen. Eller som vi hade sagt idag ”telefon as a service”.)

Tjej som fotograferar en telefonkiosk

Veckans mästertwittrare: Excel?

Ha. Gårdagens bästa tweet kom från… Excel.

Två saker:

  1. In och läs hela tråden. Underhållande är bara förnamnet.
  2. ”msexcel” är ett briljant Twitter-namn. På flera sätt. Självklart droppar något Janet Jackson i tråden. Sassy!

Excel twittrarHur man för gif-lös gif-dialog på LinkedIn

Inte ge mig gif-åtkomst va? Som om det skulle stoppa mig. Ain’t no stoppin’ us gifutmanade. In your face, LinkedIn!

(Kort efter att jag la upp den här fick jag till sist gif-stödet. Slump? I think not!)

Gif-lös dialog på LinkedIn


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *