Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Shopping släpps i Sverige

Instagram Shopping släpps kl 17 idag i ett 30-tal nya länder, däribland alla nordiska. Och då alltså även i Sverige. (Nyheten kan ha stått för det enskilt kraftigaste hurraropet från marknadsförare i veckan.)

Market avslöjar – i dag lanseras Instagram shopping i Sverige: ”Gynnar alla”

Facebook spänner musklerna. Market kan som första tidning avslöja att Instagram shopping i dag lanseras i Sverige. ”Tjänsten har varit väldigt efterlängtad”, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook.

Ladda upp flera bilder och videos samtidigt till Instagram Stories

Instagram öppnar möjlighet att bulkuppladda till Stories. Upp till tio bilder eller videos går att ladda upp i stöten och varje bild eller klipp går att redigera separat. Dessutom kan man få platstaggningsförslag nära platsen där bilden togs, även om man inte längre är där.

Rullar ut för Android nu, för iOS ”the coming weeks”.

Instagram Stories now allows multiple photo and video uploads at once

Instagram will now let users upload multiple pictures and videos to their Stories at once. When uploading media, you’ll now see an icon at the top right corner of your screen and tapping it will allow you to select up to ten photos or videos at a time.

Ladda ner all din data från Instagram

Mer Facebook-GDPR. Nu får Insta-användare verktyg för att ladda ner all sin data så att man kan flytta över den till en annan liknande tjänst. Som, du vet, en av de andra…. stora…

Det går att ladda ner i princip allt utom försvinnande saker, vilket, tja, säger sig lite självt (även om Facebook har kommits på med att spara saker även efter att användarna har raderat dem – så vem vet, Facebook kanske fortfarande sitter även på dem?)

Finns i webbversionen nu och håller på att rullas ut för apparna.

Instagram launches ”Data Download” tool to let you leave | TechCrunch

Two weeks ago TechCrunch called on Instagram to build an equivalent to Facebook’s ”Download Your Information feature so if you wanted to leave for another

Instagram kan vara på gång att få ett gäng nya funktioner

Kodgrävande i Instagramappen har avslöjat några nya funktioner som kanske är på väg:

  • Stories-reaktioner
  • Slow motion-inspelningsläge
  • Mute-funktion, sluta se en medlems uppdateringar utan att avfölja
  • Kalenderläge för enklare överblick

Instagram might be testing a mute button and a bunch of other new features

Instagram might be testing a mute button, a slow-mo recording mode, emoji reactions, and a new calendar view for Instagram Story archives.

Facebook testar mer prerolls

Facebook testar mer prerolls (#förviälskarprerolls) Tydligen inte bara i Watch, utan även på andra ställen ”där folk söker efter videos”. Inte i nyhetsflödet, men som exempel ges sökrsesultatsidan och sidors tidlinjer. Man kommer även att testa ett trailerformat för Watch-innehåll, så att man kan se prerolls innan man klickar sig vidare till Watch-innehållet för se prerolls.

#yay

Okej, verkar inte bli dubbelprerolls i det läget. Men ändå. Och med tanke på att trailerformatet är tänkt att visas i nyhetsflödet, så kan man väl säga att prerolls kommer till nyhetsflödet trots allt. Dessutom några andra nyheter kopplat till innehållsintäkter på Facebooks plattformar.

http://www.adweek.com/digital/facebook-is-expanding-its-testing-of-pre-roll-video-ads/

Facebook skrotar fler API:er

Facebook tajtar till kontrollen ytterligare vad gäller appar och tredjepartsåtkomst. Mer specifikt är det 13 API:er för Facebook och Instagram som kommer skrotas från och med 1 augusti.

Facebook shuts down custom feed-sharing prompts and 12 other APIs | TechCrunch

Facebook is making good on Mark Zuckerberg’s promise to prioritize user safety and data privacy over its developer platform. Today Facebook and Instagram

Facebook höjer EU-åldersgränsen för WhatsApp till 16 år

Ännu en GDPR-konsekvens, vad det verkar: Facebook höjer ålder för WhatsApp från 13 till 16 år. Användare kommer att behöva bekräfta sin ålder när de godkänner de uppdaterade villkoren. Lite oklart dock hur ålderskontrollen ska ske. Om det blir ”är du över 13, ja/nej?” eller något mer avancerat. Antar att man ska kunna använda tjänsten med föräldrars samtycke (på något sätt…)

I resten av världen kommer dock åldersgränsen fortfarande vara 13 år. Men det som är lite intressant är att övriga Facebook-plattformar inte nämns. Man kan tänka sig att dessa kommer ha kvar 13-årsgränsen. Frågan är varför just WhatsApp får höjd åldersgräns. Koppling till telefonnummer/sms?

WhatsApp says users must be 16 or older to access the app in Europe

WhatsApp is banning anyone under 16 years old from using its app in Europe. It’s raising the age limit by three years just as the European data privacy rules start kicking in.

Facebook stryper möjligheten att automatposta till profiler

Hm. Bland tjänsterna som Facebook är på gång att strypa är möjligheten för appar att automatposta till användarprofiler. Appar kommer inte få automatposta till profiler. Alls. Från 1 augusti.

Gällande Live så kommer bara ”approved partners” få autoposta/starta livesändning.

Det intressanta blir förstås om det här alltså då även (antar jag) omfattar tredjepartsschemaläggare? I så fall incitament för användare som använder detta att skaffa sig sidor.

(Att se om det här skulle sprida sig till fler. Skulle ju i värsta fall kunna innebära att mänskligheten inte längre skulle få ta del av mina spamstorms på LinkedIn. You heard me. Börja förbereda namninsamlingar.)

Facebook will no longer let apps automatically post to your profile

Apps have been able to post to your Facebook timeline automatically for many years. Thanks to new Facebook platform changes, that’s no longer the case.

Snapchat

Snappables – AR-spelformat från Snapchat

Intressant initiativ från Snapchat. Senaste funktionen: AR-spel.

Snappables gör det möjligt att göra saker som att AR-spela Guitar Hero (typ), utmana vänner till en ”emoji dance-off” (vilket är årets överlägset bästa uttryck) eller spela basket. Man spelar genom att röra skärmen, röra kroppen och röra ansiktet. Vad sägs om att lyfta viker med ögonbrynen?

Spel satsas det väldigt mycket på just nu – och framförallt spel inom ramen för sociala medier. Som i Messenger eller iMessage. Tittar man på Kina så är spel redan en jättebusiness för WeChat så det är inte så konstigt att fler vill hoppa på tåget. Mobilspel har dessutom gått om ”vanliga” datorspel vad gäller intäkter och det är också spel som, inte oväntat, drar in mest pengar både i Appstore och Google Play.

Den stora nyheten i mycket spel som kommer nu är förstås AR-dimensionen. Att man dels kan placera sig själv i spelet och dels att man kan spela med verkligheten som bana. Blir intressant att följa.

The Future of Snapchat Looks a Lot Like Magic Leap

Snapchat isn’t just introducing games. It’s building the next computing platform, one piece at a time.

Snapchat på gång med nytt sexsekunders videoannonsformat – som inte går att hoppa över

Näst på tur att få videoannonser man inte kan hoppa över: Snapchat.

(Paus för att jublet ska hinna lägga sig. </ellerhur>)

Självklart ännu en del för att försöka få snurr på Snapchats intäkter. Ett test som kommer påbörjas runt mitten av maj och drabba vissa av de Snapchat-exklusiva showerna. Alltså inte discover eller stories (än).

Respekt för namnet på det nya formatet dock: Commercials. Finns ingen anledning att krångla till det.

Unskippable six-second video ads are coming to Snapchat

Once reluctant to force ads on its users, the messaging app will start testing nonskippable ads in the shows that run in its media section.

Snap släpper nya Spectacles

Så landade till sist nästa generation av Snap(chat)s Spectacles. Och de är… ganska exakt som version ett. Fast ett snäpp bättre.

Något slimmat utseende, kan filma i HD, är vattentåliga och kan även ta foton, inte bara video. Lite oväntat: 20 dollar dyrare.

Och faktiskt ännu mer oväntat: inget AR.

Att se hur det går den här gången. Och hur brett de kommer att säljas.

No Title

No Description

Snapchat höjer åldersgränsen för insamling av positionsdata

Mer GDPR. Snap går nu i Facebooks fotspår och höjer åldersgränsen. Ja, eller till skillnad från WhatsApp så kommer åldersgränsen för Snapchat inte att höjas, men däremot kommer åldersgränsen för vilken data som samlas in höjas.

Snap kommer sluta spåra platsdata för användare under 16 år. Ja, inom EU. I resten av världen verkar 13-årsgränsen ligga kvar, även vad gäller spårningen. Än så länge.

Både Facebook och Twitter har gått ut med att de kommer att rulla ut GDPR-förändringarna till samtliga sina användare, oavsett var i världen de befinner sig. Återstår att se om även Snap (som visserligen har ett betydligt mindre globalt avtryck) kommer gå samma väg.

Snap to change how Snap Map operates in Europe ahead of GDPR | TechCrunch

Snapchat is making changes to the information it collects about under-16s in Europe as it works to comply with an update to the EU’s data protection

Twitter

Twitter uppdaterar användarinfon inför GDPR

Även Twitter uppdaterar förstås tjänsten inför GDPR. Och likt Facebook (ja, och de flesta som på något sätt hanterar data) så kommer också mer information om hur de kommer bearbeta användares data.

Läs artikeln för mer info. Den del jag kommer fokusera på här är att Twitter kommer göra en FB. Även om GDPR bara gäller för EU så kommer de rulla ut det för alla användare. Sannolikt för att är enklast, men det är ändå intressant. EU håller på att sätta den globala standarden för datahanteringen och techjättarna står för exporten.

För i allt hyllande av hur transparenta t ex FB är med användardata så är det trots allt EU vi mest har att tacka för det som nu händer.

Twitter’s Updated Privacy Policy Sheds Light on Data Usage | Digital Trends

Twitter is aiming to be more transparent about how the platform uses your data, starting with clearer language inside an updated privacy policy. The change was sparked by the the upcoming General Data Protection Regulation laws in Europe, but the new policy applies worldwide, as do the available privacy tools.

 

Sök/SEO

Googles senaste sökinitiativ: Talk to books

Insåg att jag inte lagt ut den här. Googles senaste experiment: Talk to Books. En ny sökfunktion (förstås). Sök på ett nytt sätt. Eller rättare sagt demo som visar ett nytt sök att semantiksöka.

Som Google själva beskriver det är det en sök som utgår från meningen, alltså den grammatiska konstruktionen, för att ge svar på en fråga. Och då inte bara ge träffar på meningar som innehåller orden – utan som innehåller ”svar” på det som det du söker.

Förutom att det här vore ett fantastiskt hjälpmedel vid exempelvis uppsats- eller artikelskrivande så är det ytterligare ett steg mot att Google oss svar utefter vad vi menar, fullt ut, snarare än det vi säger eller skriver.

Use Google to ’Talk’ to Books

If you’ve ever wanted to have a deeper conversation with the printed page-or scan a library of literature for answers to your many questions-Google’s

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar leverera till backluckan tillsammans med Volvo och Assa Abloy

Ännu en Prime-förmån från Amazon. Ja, eller ännu ett leveranssätt: få varorna levererade till backluckan i din bil. En utökning av Amazons Amazon Key-tjänst, som är tänkt att kunna ge budföretag temporär tillgång till en bostad via app. Budfirman blippar upp luckan, ställer in grejerna, stänger luckan och har inte längre tillgång.

Dubbelt svenskt. Dels att Volvo är ett av bilföretagen man samarbetar med och dels eftersom Assa Abloy äger en av låstillverkarna som ingår.

Rent spontant kan det förstås känns lite halvolustigt att ge den här tillgången, men, tja, vi gör det åt hantverkare. Vi lär vänja oss även vid det här. Och bilar kommer designas för detta.

https://techcrunch.com/2018/04/24/you-can-now-give-amazon-the-keys-to-your-car/

Junkyard sneglar på fysiska butiker och utlandsexpansion

E-handlaren Junkyard sneglar mot fysiska butiker och fler sajter. Två trender på samma gång:

Trenden med att onlinehandeln ligger bakom en stor del av tillväxten offline fortsätter. Mer specifikt tillväxten vad gäller antalet butiker (ja, eller åtminstone motvikt till butiksnedläggningar hos rena offlinekedjor och -butiker).

Ju mer global världens handel blir, desto viktigare blir det med lokal närvaro. Digital sådan, åtminstone. Som en språkanpassad sajt – men förstås också (och kanske ännu viktigare) med lokalanpassat sortiment.

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Gekås dissar e-handel

Gekås har för första gången någonsin inte kunnat visa upp tillväxtsiffror på helårsbasis. Man planar ut. Lär på sikt förstås bli oundvikligt för de flesta företag. Men det som är lite spännande är VD:ns analys:

”Gekås-chefen menar att det hände för lite i varuhuset under förra året och att det gjorde att tillväxten stannade av. /…/ ’Jag säger att Gekås är som Liseberg, vi måste ha nya åkattraktioner varje år’.”

Eller, tja, e-handel? (VD:n konstaterar dock just konkurrensen från e-handeln, men Gekås har tidigare sagt att e-handel inte är något för dem. Blir intressant att se hur länge den inställningen håller. Turistmål eller inte.)

Har vuxit i över 50 år – men nu pressar e-handeln jättevaruhuset

Gekås bromsar in.

Ica Maxi i Katrineholm testar onlinehandel med parkeringspickup

Första gången jag ser det här i verkligheten. Några tankar:
Instruktionerna. Först ska man stanna, sen ska man trycka på kod sen ska man ställa sig på avsedd plats (som är rakt under instruktionerna). Får man sin plats i ett svars-sms? Annars känns det som att man kan gå direkt på steg tre…

Max 15 min. Är det så lång tid det kan ta? Hoppas inte.

Ser fram emot när mobilens position kan pinga butiken automatiskt och också berätta på vilken plats man ställt sig. Ja, eller då borde man knappt ens behöva stanna.

Med tanke på att lösplock är det som växer mest för mat-e-handel så bör den här typen av bekvämlighetsförbättringar vara rätt högt upp i mat-e-handelsagendan.

(Det här inlägget skapade lite diskussion. Bland annat det korrekta konstaterandet att inlägget lät väldigt negativt, utan att jag riktigt menade det. Go Ica, som vågar testa. Med förbättringspotential. Läs diskussionen här.)

Instruktioner på vägg hur man hämtar ut sina onlineköp hos Ica Maxi i Katrineholm

 

Strömmade medier

Spotifys gratisvariant får ett funktionslyft

Uppgifterna visade sig stämma. Spotifys app får sig ett ansiktslyft. Men även ett ganska stort funktionslyft för gratislyssnarna. Istället för att som tidigare bara kunna lyssna på random spellistor (typ) så kommer man nu, som i desktopvarianten, kunna bygga spellistor.

Begränsningen jämfört med betalversionen, förutom reklamen, är att det max går att ha 15 spellistor.

Spotifys gratiskonto har visat sig (förstås) vara en väg in till betalversionen. Nu får gratislyssnarna en bättre upplevelse som kan generera mer annonsintäkter och som sannolikt därmed kan få ännu fler att ta steget till betalversion. (Och vi kan anta att även skivbolagen insett det här.)

https://mashable.com/2018/04/24/spotify-mobile-app-redesign-free-tier-on-demand-playlists/

Spotify lägger till datasparläge

I går presenterade Spotify sin uppdaterade app som, förutom gränssnittslyft, också gett gratisanvändare en mer fullständig tjänst. Två saker som jag däremot missade:

Finns ytterligare en begränsning utöver antalet spellistor. Gratisanvändare får bara hoppa över sex låtar i timmen.

Spotify har också introducerat ett datasparläge som cachar musik på enheten så att du kan lyssna även när du inte längre har uppkoppling (ja, eller okej, sämre uppkoppling.

Det senare är förstås intressant och lär vara Spotifys lite-variant. Alltså en datasnålare version tänkt främst för tillväxtmarknaderna. En större global push kan alltså vänta inte allt för långt runt hörnet.

 

Spotify is making two key upgrades to its free service

Spotify is improving its free offering and making some much-needed changes to its iOS and Android apps.

Google lägger till handoff-stöd vid podcast-lyssning

En sån där självklar grej: Google släpper stöd för möjlighet att fortsätta lyssna på en podcast i en annan enhet. Alltså fortsätta lyssna på stället där man slutade lyssna i den föregående enheten.

Som sagt: självklar basfunktion. Och när det handlar om exempelvis konsumtion av strömmade medier, som poddar, böcker och filmer så finns ofta den här funktionen.

Men om vi zoomar ut lite: det här är ett intressant och relevant sätt att tänka för alla. Oavsett verksamhet. Gör du det enkelt för dina kunder att fortsätta där de var eller måste de börja om vid varje nytt kundmöte? Måste man söka upp de svarta tröjorna på nytt när man går från webben till appen?

You can now start and resume podcasts between your phone and the Google Home

Google’s updating how it manages podcasts, starting with the ability to hand off podcast listens between your Google Assistant devices.

Google vill öka podcastlyssnandet

Häromdagen släppte Google förbättrat stöd för podcastlyssnade. Närmare bestämt samma slags funktion som Apple har: möjlighet att hoppa mellan olika enheter och fortsätta lyssna där man slutade.

Och Google har större podambitioner än att bara göra det lite bekvämare för dem som redan har upptäckt formatet. Man vill göra Android till en betydligt större podplattform.

På beskrivningen i artikeln känns det som att mishmashen mellan app och webb ändå blir lite yxig. Man kan tänka att Google ser framför sig att folk ska använda Assistant för att spela upp poddar. Och, tja, låta Google styra upp vilka poddar som man vill lyssna på.

Google is Coming Out With a Standalone Podcast App | Digital Trends

Google is quietly making changes across its products to change the way listeners discover and listen to podcasts. The changes are part of the tech giant’s lofty aspirations to double the number of podcast listeners worldwide within the next few years. Here’s how the podcast landscape could change in the near future.

Musikförsäljningen fortsätter öka

Hur går det för musikbranschen? Jotack bra. Den gjorde 2017 sitt bästa omsättningsår sedan 2008. Upp 8,5 %. 43 % kom, säkert inte oväntat, från strömningstjänster som Spotify och Apple Music. Växer med 39 % jämfört med 2016 (och omsätter 7,4 miljarder dollar).

Det intressanta i den här rapporten är att den största ökningen kommer från artister som inte backas av något skivbolag (åtminstone inte något av de stora). Upp 27 % till en omsättning på 472 miljoner.

Lite jämfört med 7,4 miljarder, men strömningsbolagen jagar ”skivbolagslösa” artister för att bättra på marginalerna. Tillsammans kan de här två på riktigt skaka om musikbranschen.

Rekordår för musikbranschen – men borde Spotify oroa sig?

Nya trenden växer snabbast i musikbranschen.

 

AI – Artificiell intelligens

Håller Amazon på att ta fram en Alexa-robot?

Bara ett rykte, men, tja, med tanke på att det är Amazon, så – varför inte? Uppgifter om att Amazon håller på att ta fram en rörlig Alexa. En Alexa-robot.

Varför? Because Amazon. Det är ungefär så mycket vi vet. Artikeln spekulerar i en Alexa som följer efter användaren så att man alltid har en Alexa med sig. Mja. Men däremot skulle jag kunna tänka mig typ en robotdammsugare med inbyggd Alexa. Eller kanske en robotgräsklippare. Så att man kan impulsshoppa även när man ligger i solstolen på baksidan. (Amazon har ju även börjat med städtjänster. En städrobot kanske blir budgetnivån?)

Blir spännande att se vad (om) som kommer ur det här.

Bloomberg

No Description

Amazon har tagit fram en barnvänlig Alexa

Varför vänta tills kunder är myndiga – eller åtminstone gamla nog att kunna handla på egen hand? Lika gott att suga in dem så tidigt som det går. Säger Amazon.

Nu släpper man nämligen en särskild barnversion av Echo: Echo Dot Kids Edition. Som dessutom har en barnvänlig version av Alexa i sig. Kan göra saker som att läsa böcker, spela ”ålderslämplig” musik och svara på frågor.

Alexa kommer dessutom svara på frågor annorlunda när barnen frågar sin egen Alexa. Finns förstås också föräldrakontroller. Och förstås kunna använda betalbarntjänster.

Ni vet hela diskussionen om hur Facebook hanterar (för det mesta) vuxna människors data? Well…

Amazon made a kid-friendly Alexa with an Echo Dot to match

Amazon has unveiled the Echo Dot Kids Edition with a custom version of Alexa that will read to kids, play music, answer questions and do other chores. It uses a new flavor of its FreeTime app called FreeTime for Alexa that includes parent controls and family-friendly features that run on the Echo, Echo Dot or Echo Plus.

Jämförelse mellan olika assistenter: Googles bäst, Apples sämst

Hur går det för de smarta assistenterna? Jodå, framåt. Google alltjämt i täten och Siri alltjämt sist i kön. Några kommentarer/tankar:
Varför skiljer sig Assistant i en Home-pryl och i en telefon? Sämre koll på din surfhistorik? Borde rimligtvis vara samma assistent som går mot samma hemmabas.

Som vanligt är Apple typ sist på bollen. Men det är inte hårdvaran och smartnessen som vinner i slutänden – det är enkelheten och användarupplevelsen. Kort sagt: när Apple väl rullar igång så är tekniken mogen och den stora massan har kommit till behovsstadiet. Sen lägger Apple på lite wow/måste ha-känsla.

Att se om Apple kan upprepa framgångsreceptet även denna gång.

AI Assistants Ranked: Google’s Smartest, Alexa’s Catching Up, Cortana Surprises, Siri Falls Behind

The clear result: Microsoft’s Cortana is much, much smarter than most have assumed.

 

AR/VR

Mer apsnygg AR-implementation

Okej, ännu ett apsnyggt exempel med AR (antar att det är Apples ARKit även här). Och dessutom snyggt snygg ”integration” med produkterna på webbplatsen på skärmen.

Och det absolut bästa? Vi har bara börjat skrapa på AR-ytan. Jag tänker att det här är typ Boo 20 år senare (de bra grejerna, inte de dåliga grejerna). Vi kommer se så många coola AR-användningar som helt kommer ställa allt vi vet på ände. Om hur vi interagerar med världen omkring oss och, som i det här fallet, vad ”handel” kommer att vara.

The future’s so bright att jag måste köpa nya solglasögon.

* gif med tecknad figur fånlyckigt fnittrande *

[Video] Martin Persson on LinkedIn: So much happening in the AR space right now relating to the Retail and… | 23 comments

So much happening in the AR space right now relating to the Retail and Grocery sector. Its rapidly moving away from being a tech for marketing stunts (please… | 23 comments on LinkedIn

När tar AR som arbetsredskap fart?

Fler exempel på AR. I sig inget nytt, utan bara en sammanställning över några områden där enskilda initiativ fått stor uppmärksamhet.

Men det kanske mest intressanta området i den här sammanställningen är som internt verktyg. På en flygplats i Kina har lastpersonalen utrustats med AR-glasögonen som ger ungefär samma slags upplevelse och information. Här spelar förstås utseendet mindre roll, vilket gör att Borg-looken funkar till skillnad från på konsumentmarknaden.

Mycket AR-tänkande sker nu kring spel och konsumentprodukter. Men tips till alla som arbetar med olika former av intereffektivisering – vad skulle den här typen av hjälpmedel kunna förbättra?

5 Examples of Apple’s ARKit Already Changing E-commerce

With the release of iOS 11 this fall, Apple unleashed AR on anyone running an iPhone 6 and above. And e-commerce brands are racing to offer those iPhone owners new ways to interact, discover, and buy their products with AR technology. Here are five examples of how ARKit is already transforming the e-commerce retail experience.

 

IoT – Internet of things

Daimler, Audi och Volvo får stöd för Alibabas röstassistent

Nu har Daimler, Audi och Volvo lagt till stöd för Tmall Genie, Alibabas smarta högtalare, för att prata med sin bil. Man kan alltså få veta saker som hur mycket bensin man har kvar eller kontrollera bilens dörrar och temperatur från bostaden.

Det här känns som rätt basala grejer och får nog ses som första steget. Vi lär se Genie inuti bilarna också vad det lider. Dessutom arbetar även Alibaba på andra intressanta IoT-funktioner för bilar. Som geofencing – att vissa saker händer med bilen på vissa platser. Typ IFTTT för bilar. Lär vi också få se mer av. Skicka en signal till butiken att du är på väg så att de kan förbereda din beställning.

https://bit.ly/2jhFCue

Amazon släpper hemmaprylspaket med fokus på säkerhet och bekvämlighet

Amazon har släppt ett antal hemmasäkerhetssystem. Ja, eller uppkopplade prylar i ett lite bredare hänseende. Inkluderar oika prylar som lås, ringklockor, sensorer, trådlös och vattentät högtalare.

Finns några olika paket i olika prisklasser och samtliga inkluderar dels en Echo Dot och dels två besök från Amazon-personal: ett för att kolla vilka behov du har (a.k.a. säljare) och en för att installera och konfigurera det du har köpt (a.k.a. geek squad).

Förstås för att fler ska hoppas på Amazon Key och släppa in Amazon-leveranser genom dörren även när man inte är hemma, men också för att Amazon vill fylla våra hem med sitt ekosystem.

Amazon is now offering smart security packages with installation

Amazon has rolled out a new portal offering home security services. The portal offers an array of smart security packages that include items like entryway sensors, sirens, and a video doorbell, all installed by Amazon employees and offered with no monthly contract.

Amazons AWS får stöd för blockkedjeteknik

Hand upp alla som är förvånade. Nu har även Amazon hoppat på blockkedjetåget. Likt Google är den kopplad till företagets molntjänstdel. Blockchain Templates ska erbjuda AWS-kunder ”a fast and easy way to create and deploy secure blockchain networks using open source frameworks”. Blockkedja som tjänst, alltså.

Amazon’s new blockchain service competes with similar products from Oracle and IBM | TechCrunch

Amazon Web Services announced Blockchain Templates late last week, a ”blockchain-as-a-service” offering that competes with similar products from Oracle

Internetuppkoppling i obygden via radio-mesh-nätverk

Spännande grej: portabel uppkoppling. Använder lågfrekvens-radiovågor som gör det möjligt att skicka textmeddelanden och använda positioneringstjänster även där det inte finns wi-fi eller mobiltäckning. Mobilen kopplar upp sig till nätverksprylen via bluetooth.

goTenna Mesh har en räckvidd om ungefär 6 km i vildmarken, så vi pratar inte direkt om en portabel satellit här. Men den har även stöd för mesh-nätverk, vilket gör att den kan använda andra liknande prylar för att förlänga räckvidden.

Och det sistnämna i sig tror jag kommer bli norm generellt. Idag bygger nätverksåtkomst på några få punkter. Framtidens uppkoppling lär bli betydligt mer decentraliserad.

[Video] Anthony J James on LinkedIn: Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation… | 54 comments

Amazing little #innovation Who would use this? #digital #innovation #tech Credit: Now This | 54 comments on LinkedIn

 

Bekvämlighetsekonomin

Västtrafik testar köp av kollektivtrafikbiljetter via andra plattformar

Det här gillar jag. Västtrafik et al testar möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljetter via andra appar (under testet en parkeringsapp). Snarare än att behöva göra det i Västtrafikappen. Lite som det Uber nu testar: möjlighet att köpa kollektivtrafikbiljett direkt i Uber-appen.

Två trender som jag skrivit om tidigare: bekvämlighet och distribution. Göra det så enkelt som möjligt för kunderna att utföra det de ska göra och låta dem göra det där det är smidigast för dem snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Bland annat genom att man ingår samarbete med andra och delar på kunden, så att säga.

Blir intressant att se hur försöket faller ut.

http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/test-av-ny-mobilitetstjaenst-i-goeteborg-2484981

 

Digitalisering

LRF media startar AGFO Growth – matchmakingtjänst för AgTech och FoodTech

LRF kör digitalisering så det ryker om det. Det gillar jag. Senaste initiativet: AGFO Growth. Tinder för FoodTech och AgTech (eventuellt utan svepandet).

Som de själva säger: de matchar utmanare med utmanade. I sig en briljant formulering. Tanken är alltså en matchmakingtjänst där startups och etablerade företag inom livsmedelssektorn (hela spektrat) ska kunna mötas och utbyta idéer och kapital.

Dessutom del i en trend som fler företag borde fundera på: starta egna inkubatorer eller riskkapitaldelar för att på så sätt få tillgång till nya idéer, tjänster och produkter tidigt och förhållandevis billigt. Outsourcade inhousestartups.

LRF Medias varumärke AGFO växer – lanserar AGFO growth | LRF Media

AGFO growth är tjänsten som matchar ihop nya innovativa agtech- och foodtechidéer med företag som har kompetens, resurser och kapital. Den nya tjänsten presenteras för första gången på Food Venture och Partnering days i Göteborg idag, ett tvådagarsevent för startups, industri och investerare i matbranschen.

 

Mobilt

Google på gång att släppa iMessage-liknande meddelandetjänst

Google är på gång att göra en Apple på meddelandefronten. Med andra ord jazza upp sin sms-app. Likt iMessage så kommer meddelanden som skickas mellan två Android-telefoner (och inblandade operatörer stöder rätt teknik) att skickas som datatrafik istället för mobiltrafik. Med andra ord kostar ett meddelande den mängd data den väger, snarare än att kosta som ett sms.

Dessutom innebär det också stöd för annat som i dagsläget är rätt mycket standard i rena chattappar.

Google is fixing SMS on Android with an iMessage-like experience

As a tech-savvy TNW reader, you may have already ditched SMS for more sophisticated messaging apps years ago, but people still send some 8 trillion texts a year – and that means that it’s worth improving the experience for those folks, and for the rest of the planet that’s yet to send their first message.

 

Ekonomi och finans

Facebooks kvartalsrapport: uppåt både ekonomiskt och användarantalsmässigt

Facebooks aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Efter att Twitter kvartalsrapporterat före börsens öppning idag var det så Facebooks tur efter stängning.

Facebook har nu 2,2 miljarder månadsanvändare, 1,45 miljarder dagliga användare. Motsvarande siffror Q4 var 2,13 respektive 1,4. Båda upp 13 % jämfört med för ett år sen (motsvarande för Q4 var 14 %, så i princip oförändrad tillväxttakt)

Omsättningen landade på 11,97 miljarder dollar (över förväntan).

Annonsomsättningen 11,88 miljarder dollar (med andra ord så kommer i princip hela Facebooks omsättning från annonser fortfarande). Upp 50 % på årsbasis, att jämföra med 48 % Q4.

Mobilannonseringen stod för 91 % av hela annonsomsättningen. Med andra ord är Facebook inte bara helt beroende av annonseringen, utan till och med mobilannonseringen (förstås därför att det är där användningen sker). Upp från 89 % Q4.

Vinsten för kvartalet landade på 5 miljarder dollar. Upp 63 %. (4,3 miljarder Q4)

Aktien just nu upp nästan 5 % i efterhandeln

Månadsanvändarna växte både i USA och Europa, så vi kan väl säga att Cambridge Analytica inte syns märkbart. Men återigen går det förstås inte att säga något om hur det hade varit annars. Men användartillväxten i stort verkar ju vara i linje med tidigare. +2 miljoner MAU i USA och + 7 i Europa. Stora tillväxten förstås bland tillväxtmarknaderna.

De dagliga användarna i USA ökade med 1 miljon efter att ha minskat med lika mycket Q4. Viktigt, eftersom USA står för halva omsättningen.

Intäkter per användare Facebook Q1 2018

Intäkterna per användare är ner över hela banan jämfört med Q4. Ökade användarantal lär ha gjort att omsättning + vinst ändå ökade. Allt annat lika har vi nog nått det peak annonser som FB varnat för. Plus att algoritmförändringen i slutet av förra året gjorde att vi tillbringar sjukt mycket mindre tid på plattformen lär förstås också ha påverkat. Vore intressant att se hur fördelningen är mellan tjänsterna. Framförallt Instagram.

USA står som sagt var för väldigt mycket större ARPU än övriga. Och jämfört med förra året lär det fortfarande vara ökningar även i intäkter per användare. Stora utropstecknet är Europa som ökat med 50 % Y/Y.

Facebook intäkter per geografisk marknad Q1 2018

Intäkterna fördelat per marknad. USA står som sagt var för hälften.

Facebook Payments Q1 2018

Payments/Other bets (som spel) minskade med 2 % efter att ha gått upp 7 % Q4. Betyder att Facebooks enda intäktskälla vid sidan av annonseringen nu står för mindre än 2 % av den totala omsättningen. Det är lite förvånande att Facebook inte gör större och mer aggressiva pushar för att göra sig mindre sårbart. Som att få igång hela spelsegmentet igen. De har gjort försök, men som synes utan att det lett någonstans.

  • Zuckerberg om Watch-satsningen: We want to use Watch to ”create new ways for people to connect.” Alltså inte tänkt för passiv konsumtion, utan ska även det ge ”meaningful interactions”, antar jag. Känns lite lätt krystat, men är oavsett en blinkning mot Youtube. Instagram viktigt både vad gäller annonsvisningstillväxten och de ökade intäkterna i Nordamerika (dock utan separatsiffror).
  • ”There’s also a lot of room to leverage Messenger/WhatsApp to drive ad growth.” Okej. Är inte helt förtjust i den här.
  • Över 100 miljoner människor följer hashtags i Instagram.

Har Cambridge Analytica-härvan drabbat Facebooks affär eller användartillväxt? Förstås svårt att säga. Analytiker spekulerar i att algoritmförändringen i slutet av förra året kan ha lett till att företag har tvingats lägga mer pengar på annonser, vilket kan ha gjort att omsättning och vinst fortsatte öka. Användarantalet skulle förstås hypotetiskt ha kunna vara ännu högre om inte CA hade hänt. Men i korta drag kan man säga att varken användartillväxt eller intäkter fått sig någon större törn. Även om det förstås kanske är lite för tidigt att säga.

Googles/Alphabets kvartalsrapport: omsättningen +26 %, men trafikanskaffningskostnaderna tynger

  • Omsättningen för kvartalet landade på 24,86 miljarder dollar exklusive TAC (kostnader för att dra trafik till de egna plattformarna och Googles jobbigaste kostnad). Inklusive TAC 31,15 miljarder (fun fact: mer än hela Spotifys börsvärde). +26 % jämfört med 2017.
  • Betalda klick i Googles egna sajter och appar ökade med 59 % jämfört med 2017. Ännu större ökning än Q4:s 48 %.
  • Annonsvisningar på tredjepartssajter och -appar oförändrade. (Google redovisar bara visningar, inte klick, för andra tjänster än de egna.)
  • Cost per click i de egna sajterna och apparna föll med 19 % (mer än Q4:s 16 %). Klicken ökar alltså, men priserna pressas ner. Cost per impression ökade å andra sidan med 18 %. En andel är ett skifte från displayannonser till videoannonser.

Google börskurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

  • TAC utgjorde 24 % av annonsomsättningen, något upp från fjolårets 22 %. Oförändrat jämfört med Q4. För de egna tjänsterna var TAC 13 % av annonsomsättningen (upp från 10 % 2017). För externa tjänster ökade den från 70 % till 73 % (ifall någon undrar varför Google helst vill att vi bara hänger på deras plattformar).
  • Segmentet Övrigt (Google Play, molntjänster, hårdvaror) såg omsättningen öka med 36 % till 4,35 miljarder dollar. 
  • Intressant post: ”Köp av egendom och utrustning” hoppade upp från 2,5 till 7,3 miljarder dollar. Spekuleras i att det handlar om att de har plöjt ner drösvis med pengar på datacenter.
  • Tunga TAC-poster är exempelvis att få vara förvald sökmotor i Safari och i iOS. Bara under 2017 ska Google ha betalt 3 miljarder dollar för det senare. Varför? För att iOS står för 50 % av den mobila sökomsättningen för Google.
  • Oron för att TAC fortsätter öka la sordin på stämningen. I efterhandeln är kursen i princip oförändrad efter att ha poppat upp 4,5 % vid rapportens inledning.

Amazons kvartalsrapport: rejäl prognoskross

Ikväll var det dags att sätta strålkastarljuset på Amazons kvartalsrapport.

  • Omsättning 51,04 miljarder dollar. Omsättningen i Nordamerika 30,73 miljarder dollar, upp 46 % på årsbasis (delvis dopat av Whole Foods-köpet, förstås). Resten av världen 14,88 miljarder, upp 34 %.
  • Mer än dubblar vinsten jämfört med Q1 2017, från 724 miljoner dollar till 1,629 miljarder. Molntjänstdelen AWS står för största delen.
  • Förlusterna för de internationella e-handelsdelarna ökar från 481 miljoner dollar till 622 miljoner.
  • Molntjänstdelen AWS landade på en omsättning om 5,44 miljarder, upp 49 % jämfört med 2017 (växer snabbare än Q4 2017:s 45 %).
  • Omsättningen för prenumerationsdelen (Prime, Music Unlimited) ökade med 60 % till 3,1 miljarder dollar. Viktigt för Amazon, förstås.
  • Segmentet ”Övrigt” ökade med 139 % till 2,03 miljarder dollar. Den här delen innehåller främst annonsförsäljning. Även om det är rätt långt till Googles och Facebooks nivåer så visar det vilken stor annonsspelare Amazon håller på att bli.

Amazons aktiekurs vid kvartalsrapporten Q1 2018

Amazon spenderar pengar så det sjunger om det. Marknadsföring ökade 41 % till 2,7 miljarder dollar, ”tech/content” (förstås mycket videoinnehållet) ökade 40 % till 6,8 miljarder och ”fulfillment” ökade med 66 %. Den sistnämnda, fraktkostnad, är Amazons jobbigaste kostnadspost. Fortsätter alltså öka. Amazon springer på tillväxt, men förr eller senare kommer de behöva knäcka den kurvan. Aktien sticker i skrivande stund upp med 6 % i efterhandeln.

Mer info från konferenssamtalet efter rapporten:

  • Årsavgiften för Prime kommer höjas med 20 dollar till 119 dollar. Med tanke på alla nya förmåner som Amazon lagt till i programmet bara senaste året är det inte så konstigt. Man lär ha kalibrerat det här med var medlemmarna är beredda att betala. Lär kunna boosta prenumerationssegmentet ytterligare framöver (när det nu börjar gälla från).
  • Amazon ser ”stor potential” i videoannonsering, men har inga planer på att köra reklam i Prime Video (bra där). Intressant dock att se om de tänker videoreklam på andra ställen (ja, utöver det uppenbara i den egna shoppingplattformen).
  • På fråga kring de ökade logistikkostnaderna konstaterar Amazon att de ser värde i att ”investing heavily” i egen logistik. Och i vissa länder, som i Storbritannien, är Amazons logistikkapacitet ”well over 50%”.

Visualisering över hur Amazon tjänar pengar:

Amazons intäkter per segment Q1 2018

Fun facts: Amazons kvartalsomsättning är nästan på pricken dubbelt Googles kvartalsomsättning eller nästan fem gånger Facebooks.

Amazons aktie upp över 7 % i efterhandeln – till ny all-time high. Lär bli en rolig dag för aktieägarna i morgon.

Twitters kvartalsrapport: andra raka kvartalet med vinst

Twitter chockar marknaden igen – med ännu en positiv rapport.

Antalet månadsanvändare är nu 336 miljoner, upp från 330 miljoner förra kvartalet. 5 miljoner nya användare internationellt och 1 miljon i USA.

Twitter har nu 69 miljoner användare i USA och 267 miljoner internationellt.

Omsättningen 655 miljoner dollar, upp 21 %.

Omsättningen internationellt stod för 48 % och ökningen här var 53 %, att jämföra med 2 % ökning i USA. Spekuleras i att Twitters videosatsning fallit ut bra i exempelvis Asien.

Video stod för mer än halva annnonsomsättningen och var snabbast växande växande annonsformatet.

Andra kvartalet med vinst. Vinsten blev 61 miljoner dollar, upp från en förlust om 61,6 miljoner förra året.

Twitters aktiekurs runt kvartalsrapporten Q1 2018

Paypals kvartalsrapport: första Venmo-siffrorna

I skuggan av Facebooks kvartalsrapport kom även PayPal med rapport. Omsättningen landade på 3,69 miljarder dollar, upp 24 % jämfört med 2017. 132 miljarder dollar i betalningar hanterades, 49 via mobiler.

Det mest intressanta dock var att PayPal bröt ut siffror för sin P2P-app Venmo (typ Swish). Den plattformen hanterade 40 miljarder dollar i betalningar under hela 2017. Alltså en förhållandevis liten del av de totala volymerna på helåret, men det är ändå en intressant siffra (även utan jämförelser bakåt).

Just området P2P-betalningar lär konkurrenshårdna rejält bara under 2018 och mycket kommer att komma från plattformar utan direkt kopplingar till vanliga banker.

PayPal shares tick up after surpassing expectations for the quarter | TechCrunch

PayPal reported its first-quarter results after the bell on Wednesday, sending shares up about 3 percent in after-hours trading, due to

Mer uppgifter om Tencent Musics börsnotering

Fler rykten kring Tencent Musics börsnotering. TME (ägt av WeChats moderbolag) kan vara på gång till någon av de amerikanska börserna under andra halvan. Det skulle då kunna handla om en notering som landar TME en värdering runt 25 miljarder dollar (som jämförelse stängde Spotify fredagen med en värdering strax över 28 miljarder).

Just Spotify är också delägare i TME efter en deal för inte så länge sedan när respektive företag köpte andelar i varandras företag.

Konkurrensen kring strömmad musik blir allt hårdare och det blir allt viktigare att särskilja sig. Och då kanske inte främst genom utbudet.

China’s Tencent Music Edges Towards IPO (Report)

Encouraged by buoyant ratings for Spotify, Tencent Music makes preparations for share sale later this year.

Uber-konkurrenten Didi Chuxing kan vara på väg mot börsnotering

Ännu en kanskebörsnotering: kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing. Företaget som köpte Ubers kinesiska verksamhet, som har investerat i den amerikanska Uber-konkurrenten Lyft och som även har Apple som en av investerarna. Och för att göra saker ännu mer härligt 2018 så äger förstås även Uber en rätt stor del av Didi (närmare bestämt 20 %).

Konkurrenter och partners. Same-same 2018.

Uppgifterna talar om en börsnotering senare i år och företaget bedöms då kunna landa på en börsvärdering om 70-80 miljarder dollar. Den värderingen skulle kunna betyda att det blir en av de största börsnoteringarna någonsin.

Apple-Backed Didi Chuxing in Talks to Launch IPO: Report

Didi, one of the world’s largest ride-hailing companies, needs cash to cope with growing competition.

EU:s nya beskattningsregler kanske bara kommer omfatta annonsintäkter, inte prenumerationsintäkter

Okej, det här är väldigt märkligt. EU har flaggat för att de globala (tech)jättarna ska beskattas utifrån var de bedriver verksamhet (och därmed drar in pengar) och inte utefter var man väljer att förlägga sitt ”huvudkontor” (som rätt ofta är Irland med sin låga bolagsskatt).

Det är fine, kan jag tycka. Men som förslaget ligger verkar det som att beskattningen kommer drabba annonsintäkter men INTE mot andra former av intäkter. Som prenumerationsavgifter. Intäkter som intäkter, kan jag tycka.

Som förslaget är nu kan man ju lika gärna kalla initiativet för Facebook/Google-skatten.

EU-källa: Spotify slipper en stor del av nya techskatten

Daniel Ek har vädjat till Stefan Löfven att Sverige ska rösta nej till den skatt mot techbolag som EU föreslår. Men själva skulle Spotify slippa undan den värsta smällen, kan Di Digital avslöja. Förlorarna blir i stället bolag som Google och Facebook.

Flickr har köpts upp

Fototjänsten Flickr har köpts upp. Efter att ha köpts av Yahoo som sedan köptes av Verizon blir Flickrs nya hem en annan bildtjänst: SmugMug. Flickr kommer (åtminstone för tillfället) leva kvar som egen, fristående fototjänst.

Flickr just got acquired by SmugMug – so where should your photos go?

Over the weekend, photo hosting platform SmugMug acquired Flickr from Yahoo – sorry, Verizon; merging two companies that have offered similar services for nearly 15 years. So what’s changing, and in which cloud should you stash your photographs?

Crowdfunding-initiativ för att rädda Toys R Us

Ha. Briljant. Initiativ för att crowdfunda ihop medlen för att rädda konkurshotade Toys R Us. Hur mycket pengar behövs frågar du? Tja, kampanjen har satt 1 miljard som mål. Dollar.

Kampanjen verkar ha varit igång i nån månad och hur har det gått? Över 200 000 dollar har lagts in. Galet imponerande kan man säga. Ja, fram till dess man läser att de 200 000 är den bottenplatta som (de aprika) initiativtagarna gick in med. Sedan dess har ungefär 2000 personer gått med i uppropet och lagt in totalt… 62 000 dollar.

Sååååå…. uppförsbacke.

Billionaire CEO on a mission to save Toys ’R’ Us

Isaac Larian, founder of Bratz and Little Tikes toymaker MGA, says his wants to buy 400 US stores and keep Toys ’R’ Us in business.

 

Övrigt

Testa nya desktop-Gmail redan idag

Ny har Google börjar rulla ut den revampade desktopversionen av Gmail som jag skrev om förra veckan. Och en skillnad är att Gmail blir mer likt Outlook – del i ett större paket programvaror som får tydligare ingångar från Gmail.

Finns alltså inte hos alla användare. Men är du sugen på att testa nya Gmail redan nu? There’s an inställning for that.

(Färggladare, röriigare = fler saker som händer och tyvärr, som det känns, segare på min gamla burk. Ytterligare ett argument att köpa ny.)

How to get the new Gmail right now

Gmail is undergoing a massive redesign and gaining plenty of new features. Here’s how to get it right now!

Google släpper Google Tasks – ännu en att-göra-app

Google rullade inte bara ut uppdaterade Gmail igår, man släppte också en egen, helt ny, fristående att göra-app: Google Tasks. Som artikeln beskriver det en rätt standardmässig version utan några särskilda funktioner som sticker ut. Än, ska väl sägas.

Styrkan nu är förstås, precis som att man lyfter fram det tydligare i Gmail, kopplingen till resten av produktsviten som Google sitter på. Och förstås, och kanske inte minst, en hel massa AI-smartness som vi säkerligen lär se i den här appen framöver. Ännu bättre stöd för att saker automatiskt blir uppgifter, exempelvis från ett mejl.

https://techcrunch.com/2018/04/25/google-debuts-a-standalone-to-do-app-google-tasks/

Nytt Slack-tillägg – automatiskt chattande

Haha! Briljant! Slack-tillägg som bara gör en sak. Varje gång någon börjar skriva till dig så börjar du också skriva. Ja, eller det ser ut så. Och när din kollega slutar skriva så slutar även ”du” skriva.

Slacks svar på en telekonferens. Hours of fun.

https://mashable.com/2018/04/26/slack-add-on-prank/#XSjSQR0kDaqE

Elon Musk bygger cyberdrake

Men det är klart han gör.

Tweet från Elon Musk där ha berättar att han bygger en cyberdrake

Tesla X i gymkrasch

Tror vi att det här är potentiellt meme-material?

https://electrek.co/2018/04/24/tesla-model-x-crashes-walls-gym-driver-claims-sudden-acceleration/

Tesla-gym-kraschen även som video

Ni kanske såg bilden jag la ut häromdagen på den Tesla X som fick tokspel och skenade in i ett gym? Där jag spekulerade att den hade potential att bli en väldigt populär meme? Det blir bättre.

Det här kan vara min nya favorit-gif.

Gym plowing. It’s a thing.

(Framförallt gillar jag hur cool mannen i gymet är. Hade det varit jag hade jag gjort ett eget Disney-hål i väggen på andra sidan gymet om det hade brakat in en bil genom väggen en centimeter från mig.)

https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2018/04/26/watch-tesla-model-x-rudely-interrupts-mans-workout-plowing-gym/

Telefonkiosken – ett exotiskt fotomotiv

Dagens syn: två unga tjejer som tillbringade rätt lång tid med att fotografera varandra (och tillsammans) – i en telefonkiosk. Exotiskt!

(För nytillkomna tittare: en telefonkiosk är var ett slags bås man kan gå in i när man behöver ringa någon. Telefonen (eller ”luren”) sitter fast i båset med en sladd för att säkerställa att ingen går iväg med telefonen. Man använder telefonen under den tid man behöver den och betalar bara för den tid man faktiskt utnyttjar telefonen med kreditkort eller så kallade ”mynt” (en slags pollett man numer bara kan hämta ut på ett fåtal ställen). När man är klar med sitt telefonsamtal – dvs. när man utfört sitt ärende – lägger man tillbaka telefonen på det avsedda stället och kan gå därifrån utan att behöva bära med sig telefonen. Eller som vi hade sagt idag ”telefon as a service”.)

Tjej som fotograferar en telefonkiosk

Veckans mästertwittrare: Excel?

Ha. Gårdagens bästa tweet kom från… Excel.

Två saker:

  1. In och läs hela tråden. Underhållande är bara förnamnet.
  2. ”msexcel” är ett briljant Twitter-namn. På flera sätt. Självklart droppar något Janet Jackson i tråden. Sassy!

Excel twittrarHur man för gif-lös gif-dialog på LinkedIn

Inte ge mig gif-åtkomst va? Som om det skulle stoppa mig. Ain’t no stoppin’ us gifutmanade. In your face, LinkedIn!

(Kort efter att jag la upp den här fick jag till sist gif-stödet. Slump? I think not!)

Gif-lös dialog på LinkedIn

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 12 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Facebook är dött – länge leve Facebook!

Facebook är dött – länge leve Facebook!

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Vad hände egentligen i hela Facebook vs. Cambridge Analytica-härvan?

(Skrevs före artikeln "Facebook är dött – länge leve Facebook", se ovan.)

Måste säga att jag inte hänger med kring det här med Cambridge Analytica-läckan. Med andra ord att användarinfo om 50 miljoner Facebook-användare har läckt ut via ett dataintrång hos Facebook. Som en följd av det rasar Facebooks aktie i förhandeln idag.

Och visst. Facebook har historiskt duckat ett ansvar de får, vare sig de vill eller inte, när man blir så stora som de har blivit. Och jag har också lyft saker där Facebook i mitt tycke har brustit i de här frågorna.

Men jag har väldigt svårt att se hur CA-affären är Facebooks fel. Åtminstone direkt.

Först och främst verkar det inte handla om ett dataintrång = hackande eller liknande. Det handlar, om jag fattar rätt, om användare som har gjort ett test via en Facebook-app och fått betalt av CA för detta. Sedan har CA samlat in den information som användarna, typ, har samtyckt till i och med att det gjorde testet - utan att användarna varit medvetna om detta. Och att CA sedan behållit infon utan att de egentligen fick (GDRP #win, typ) och sedan använt insamlad data plus FB-data för att skapa extremt detaljerade profiler om användarna.

Ja. Facebook borde förstås ha berättat det här tidigare, om det är så att det känt till det sedan 2015. Och ja, de borde ha stängt ner appen/Cambridge Analytics långt mycket tidigare av samma anledning. Och ja, de borde FB borde bli lite mer Appleiga och ha hårdare riktlinjer för sina appar. Och ja, om det är, som det verkar vara, så att Facebook har stängt ner FB-, Insta- och WhatsApp-konton för personen som läckte så är det VÄLDIGT osnyggt (milt sagt - återigen, om det är så. Men det känns som lite väl mycket slump att kontona stängs ner av annan anledning precis nu).

Men i grund och botten handlar det om att användare frivilligt öppnat sitt FB-konto till extern part genom att ge appen tillgång till sina konton (typ sånt man absolut inte ska göra överlag). Och att ett tredjepartsföretag sedan har missbrukat sina användares förtroende genom att använda data på sätt de inte hade gett samtyckte.

Med andra ord att FB-bashandet i det här sammanhanget är lite felriktad.

Eller är det något jag missat?

What is Cambridge Analytica? The firm at the centre of Facebook's data breach

A closer look at the company that has hit the headlines after it was revealed it harvested 50 million Facebook profiles

Facebook "privately welcomed" help of whistleblower, then publicly suspended account, attorney says

Facebook said it suspended Christopher Wylie's account along with Cambridge Analytica, a firm that Wylie once worked for and he accused of "exploiting" Facebook to harvest data

Facebook icke-pudlar till sist kring Cambridge Analytica-härvan

Nu har Mark Zuckerberg till sist gått ut och kommenterat hela Cambridge Analytica-härvan. Och även här har Facebook inte riktigt lärt sig sina krishanteringsläxor från tidigare händelser, med tanke på hur lång tid det tagit. Och som en artikeln konstaterade: en av de första grejerna kan vara: be om ursäkt. Ungefär det enda Zuckerberg inte gör.

Med det sagt: Facebook har förstås ett ansvar för användarnas data, men har fått fånigt mycket skit för något som missbrukades av någon annan. Rätt långt bak i tiden.

Zuckerberg listar också tre saker de nu tänker göra:

  1. Gå igenom befintliga appar och se vilken info som samlas in
  2. Begränsa vilken information appar får tillgång till och begränsa tiden de får tillgång
  3. Tydligare visning av vilka appar du har lagt till och enklare sätt att strypa appars tillgång till din data

Krasst talat håller Facebook, och sannolikt i och med det här även Google, på att göra en Apple. Strypa vårfloden av information de släpper ifrån sig till apputvecklare. Kan leda till att de även kommer att börja bli mindre givmilda med information till sidägare och annonsörer.

Och sist men inte minst gäller också det som gällt hela tiden på Facebook: gör inte de där quizarna och testerna. Quizzes are bad, mmmkay? 

Mark Zuckerberg

I want to share an update on the Cambridge Analytica situation -- including the steps we've already taken and our next steps to address this important issue. We have a responsibility to protect your...

Facebook testar nya funktioner och plattformar för innehållsskapare

  • Ett stängt betaprogram där "social media stars" kan ta fram nya funktioner i samarbete med Facebook. Har redan lett till funktioner som topplistor över de mest engagerade fansen, som får särskild kommentarsmärkning, och ett verktyg för att ta bort eller ta över intäkterna från fulkopior av innehåll.
  • Möjlighet för fans att betala för en prenumeration för innehåll från sina favoritinnehållsskapare. Kan ge tillgång till exklusivt material. Som konstateras: Facebooks satsning på Apples framgångsrika i-app-köpande.
  • Möjlighet för innehållsskapare att skapa portfoliosidor.
  • Dessutom kommer Creator-appen nu även till Android.

Med andra ord ett initiativ från Facebook att låta framgångsrika innehållsskapare enklare tjäna pengar på sitt innehåll (och förstås ett sätt att få dessa att välja Facebook för exempelvis Youtube). Men också ett sätt för Facebook att minska sitt beroende på annonser - för man kan tänka sig att Facebook kommer att ta en del av de intäkter som kommer in de här vägarna (även om det kanske inte blir 30 %). Sist men inte minst att fullt ut på riktigt börja produktutveckla MED användarna.

Betydligt mer spännande än att lägga till annonser i Messenger. Långsiktigt betydligt mer lönsamt också tänker jag. (Förstås beroende på hur det faller ut. Bygger ju fortfarande på att man väljer Facebook för det här, snarare än just Youtube eller Snapchat.) Blir intressant att följa hur det går.

Facebook builds Patreon, Niche clones to lure creators with cash | TechCrunch

Facebook is eager to displace YouTube and Patreon in order to become the home of online content creators, so it's testing a bunch of new ways for them to

Facebook lägger till nya verktyg för gruppchattar i Messenger

Facebook lägger till fler gruppchattsverktyg. Möjlighet att skapa adminkontrollerade grupper, så att en admin alltså kan lägga till och ta bort medlemmar. Grupper kan ha upp till 250 medlemmar.

Dessutom kan alla i gruppen skapa och skicka ut inbjudningslänk. Klickar man på länken läggs man automatiskt med i gruppen eller hamnar i godkännandelimbo till dess att admin godkänner medlemmen.

Förstås en förlängning av såväl gruppsatsningen som att rida på hela dark social-trenden.

Facebook makes it easier to control large Messenger groups

Facebook's Messenger app is on its way to becoming a social network in its own right, thanks to new group chat features rolled out today. Like regular groups (the app for which Facebook killed last year), group chats now come with admin privileges.

Instagram börjar visa fler nya inlägg i flödet

Instagram ändrar i algoritmen. Och gör det möjligt för oss att påverka algoritmen. Typ.

Nu börjar en ny funktion testas: knappen New Posts. Trycker man på den, oavsett var i flödet man är, så skickas man upp till toppen av flödet där man får se nya inlägg. Dessutom kommer Facebook ”se till att chansen att se nya inlägg först i flödet kommer öka”. Med andra ord blir det delvis lite uppdelning med nytt i toppen och algoritmbaserat när du går ner en bit (konceptmässigt, åtminstone).

Dessutom kommer företaget komma med ”fler förbättringar i nyhetsflödet de kommande månaderna”. Yay, säger alla som har Insta som en viktig del av verksamheten.

Instagram will show more recent posts due to algorithm backlash | TechCrunch

Instagram isn't quite bringing back the chronological feed, but it will show more new posts and stop suddenly bumping you to the top of the feed while

Instagram lägger till klickbara länkar i bion

Instagram pimpar bion. Nu kommer det att börja gå att lägga in hashtags, webbadresser och andra @instagram-användare - som blir klickbara länkar.

Lägger du till en annan användare kommer den personen/kontoägaren att pingas om det och har då möjlighet att döda länken (antar att själva texten dock står kvar i bion?)

It's Time To Edit Your Instagram Bio! Accounts And Hashtags Are Now Clickable

Rejoice, dance, and let the world know how happy you are: @accounts and #hashtags are now clickable in your Instagram bio. Go ahead, it's ok to celebrate.

Instagram testar regramfunktion för stories

Instagram testar en regramfunktion. Möjlighet att dela vidare och bädda in någon annans inlägg i exempelvis en story och lägga till sitt ett kommentarsspår. Eller bara kladda. Det går också att lägga in länk till ursprungsposten. Inbyggt stöd för funktioner som, mer eller mindre smidigt, går att göra med externa verktyg.

Finns vissa begränsningar dock: det fungerar (än så länge) bara på publika poster och vill man inte bli citatgrammad kan man stänga av funktionen i sitt konto. Återigen, i den version som nu testas.

Nu ska vi bara hitta på ett bra svenskt ord för quote-storying också. Citatstorying? (Som numer är ett svenskt ord.)

Instagram Stories gets 'quote tweet'-style feed post resharing | TechCrunch

Instagram's next big Stories feature could let you compliment or trash talk other people's feed posts, or embed a "see post" button to promote your own. A

Facebook öppnar Instant Games för alla utvecklare

Efter 18 månaders betatestande har nu Facebook öppnat sin Instant Games-plattform för alla utvecklare. En plattform för HTML5-spel som ska kunna spelas direkt inne i Facebook- eller Messenger-appen utan att behöva gå via Appstore eller Google Play. Dessutom släpptes ett antal nya verktyg för att kunna tjäna pengar via plattformen.

Spel är de överlägset största sedelpressarna i både Apples och Googles appekosystem. På datortiden var spel en rätt stor verksamhet för Facebook (Farmville, anyone?), men det dog med Flash. Nu tänker man på allvar satsa på samma sak i mobilen. Tittar man på WeChat så finns det förstås en rätt enorm potential här.

http://www.businessinsider.com/facebook-opens-up-its-instant-games-platform-to-all-developers-2018-3?IR=T

LinkedIn

LinkedIn börjar visa relaterade poster i flödet

Där ser man. Nu börjar LinkedIn visa relaterade poster direkt i flödet (och inte bara när man väl går in i statistiken för en post). Förstås av samma anledning som att, säg, Facebook och Google gör samma sak: för att hålla kvar oss. Blir intressant att se hur urvalet sker. Om de bara kommer att plocka innehåll från utvalda källor eller om de kommer att kasta ut ett nät över hela användarbasen.

Är det smarta kommer de förstås att välja det senare. Igenkänning (av kontakters inlägg) och, tja, allmänt mememe-knarkande.

(Och ja, det här är alltså helt nytt. Alla påståendet om att det här har funnits länge och att jag är sist ut att få det är fejknyheter.)

Exempel på hur LinkedIn visar relaterade poster i flödet

LinkedIn börjar visa besökare fördelat per vecka

Heeelllooo! LinkedIn har ändrat sidan över profilvisningar. Närmare bestämt profilvisningarna. Nu kan man se en trendgraf över antalet besök per vecka och alltså inte bara det totala antalet. Dock fortfarande bara de senaste 90 dagarna.

Bara i datorn (än så länge). Appen har samma information och uppställning som tidigare. Vi kan väl gissa att det här dyker upp även där vad det lider.

Graf över besökare per vecka i LinkedIn-profilen

LinkedIn lägger till fler videofunktioner

  • Filter: Nya filter. Okej, tre nya filter. Because filter. Rätt långt från de galna filter vi ser i andra sociala medier, men logisk utveckling. Företaget släppte eventspecifika filter förra året. Llär komma mer. Employer branding-mässigt tänker jag att företag kommer kunna ta fram företagsspecifika filter för anställda.
  • Textstilar: Lägg till en förklarande text att människor som inte har ljudet (typ alla?) kan förstå åtminstone en del.

Ser fram emot att även LinkedIn kan börja få saker som automatisk textning så att alla vi vars öron alltid är upptagna med annat (musik y’all) kan konsumera innehållet.

LinkedIn Video: Stand Out with Filters and Text

We first launched stickers for events in October at the Grace Hopper Celebration event, and the videos we saw inspired us to continue building other stickers to make it fun and simple for you to share with your communities.

Vilka teckengränser gäller egentligen för LinkedIn?

Okej. Ser ni listan i bilden här? Ser ni något särskilt? Precis, LinkedIn äger snålhetskategorin vad gäller hur många tecken man får posta i en statusuppdatering. Om man använder tredjepartstjänster.

För om man lägger ut inlägget direkt på LinkedIn så är teckengränsen 1300 tecken. Så med andra ord har LinkedIn en teckenbegränsning native och en annan i sina API-riktlinjer. #kanvitaochslutameddet?

Har insett att det som nuförtiden tar mest tid för mig när jag postar på LinkedIn är att sitta och jaga tecken att ta bort. Ja, jag skulle förstås kunna bli mer kortfattad, men, ni vet, det skulle ju innebära att JAG skulle behöva ändra på mig. </randomtorsdagsgnäll>

(Efter att jag postade den här drog väldigt förvirrade diskussioner kring vad som gäller igång både på LinkedIn och Twitter. Det vi landade i är att gränserna för LinkedIn numer är 1300 tecken, oavsett hur man publicerar. Att hoppas att tredjepartsverktyg kan uppdatera detta. Och att LinkedIn funderar på hur kommunikationen med utvecklarcommunityt fungerar.)

Förteckning från Buffer över teckengränser för olika sociala medier

 

Sök/SEO

Google kommer meddela sajtägare när sajterna växlar till mobilindexet

Google har ändrat sig kring sitt mobile first-index. Först hette det att sajtägare inte skulle få besked när deras sajt flyttats över till det nya indexet. Nu har företaget gått ut med information om att de kommer att berätta när det här händer, via Search Console.

Googles indexskifte kommer innebära att Google primärt kommer att indexera mobilversionen av en sajt. Vad det verkar kommer det innebära att det efter skiftet bara kommer finnas ett index (igen) och att det alltså är mobilindexet som kommer räknas. I samband med det kan man tänka sig att det kommer att bli ännu tuffare för sajter som fortfarande inte klassas som mobilvänliga av Google att synas.

Google Updates Search Console Reports

Google has rolled out visual updates to Search Console designed to provide more context to data included in the reports.

Google släpper Shopping actions - plocka ihop varukorgen direkt från sök

Google tar upp kampen med Amazon om shoppingsökande. Nytt initiativ som rullas ut som gör att bildsökningar av typen ”var kan jag köpa den här” (sökbeteende som ökat med 85 % på två år) nu ger förslag på butiker som har dessa. Ja, förslag på inte-Amazon-butiker.

Man kommer kunna plocka ihop sin varukorg från olika butiker och betala allt på en gång. Och förstås kunna lägga till produkter från olika enheter så att det även går att be Assistant lägga till produkter i samma varukorg.

Företagen som ingår betalar procent per köp snarare än att annonsera. Förstås allians mellan icke-Amazon och Google mot Amazon och förstås ett sätt att minska reklamintäktsberoendet.

You'll soon be able to do a generic search and then buy the product thru Google Express

Google is offering a new service called Shopping Actions which will allow consumers to spot something they want in a...

Google Maps för iOS börjar visa väntetider för restauranger

Nu börjar även Google Maps för iOS visa genomsnittliga väntetider på restauranger. ”Över en miljon” restauranger, åtminstone. Med andra ord lär den inte vara särskilt heltäckande här hos oss - men det lär komma fler och fler restauranger, precis som Google har gjort för butiker.

Förstås ännu en pusselbit dels i den allt viktigare bekvämlighetsekonomin och dels ännu ett initiativ för Google att bli allt vi behöver.

Google Maps for iOS now shows restaurant waiting times

Last month Google Maps for iOS got an update that brought users real-time transit and driving information. Today, a further update brings the app to version 4.47 and in line with the Android version, with additional transit details and a helpful restaurants feature that shows the average waiting times of over a million sit-down eateries around the world.

Google börjar visa kommande konserter

Senaste (? Funnits länge?) tillägget från Google: få direkt upp alla kommande konserter när du söker en artist. Utan att behöva lämna sökresultatet alltså. Ännu ett steg mot att göra Google till vår one stop shop.

(Och ja. Hälften av alla som läser det här ”Oooo, nostalgi”. Andra halvan ”Vem är Kim Wilde?” Upptäckte till min förvåning att Kim precis släppte ett nytt album. Fantastiskt omslag, lite mindre fantastisk musik. Men hej, gav mig en anledning att återbesöka briljanta ”Teases & Dares”. Svårt att bli mer åttiotal än så. Den egentligen anledningen till att jag la upp det här var för berätta det här. Google-kopplingen var mest ett svepskäl.)

Konsertinfo i Googles sökresultat

Google släpper några Search Console-förändringar

Google rullar ut några, mestadels gränssnittsmässiga, förbättringar i Search Console.

Google Updates Search Console Reports

Google has rolled out visual updates to Search Console designed to provide more context to data included in the reports.

Pinterest rullar ut automatiska annonsformatet Shopping ads bredare

Ett område som automatiseras allt snabbare är alla former av marknadsföring online. Att man kan outsource hela sin marknadsföringshantering åt algoritmer, botar och AI.

Google har AutoAds, som ska kunna bygga individanpassade annonser, placera ut dem och avgöra vilka som fungerar. Shopifys Kit-bot kan ta över mer eller mindre hela marknadsföringsprocessen med produktion, målgruppsval, köp och placering. Och tjänsterna blir allt bättre och allt mer träffsäkra.

Senast ut är Pinterest som nu rullar ut sina Shopping Ads bredare. En funktion som automatiskt kan skapa sponsrade pins utifrån ett företags befintliga produktkatalog, utifrån vad som kommer fungera bäst.

Pinterest is slowly rolling out its automated shopping ads to more marketers | TechCrunch

Pinterest is looking to continue to increase its portfolio of ads, though sometimes that can take a little while to see the light of day - and that

 

Detaljhandel/e-handel

H&M börjar sälja via Alibabas onlinemarknadsplats Tmall

Igår började så H&M sälja sina produkter via kinesiska onlinesmarknadsplatsen Tmall. Ja, huvudvarumärket - Monki har redan sedan tidigare gått att köpa där. Tmall är ett varumärke under Alibaba och det är förstås för att nå ut bättre i landet som Kina väljer den här vägen.

Det här blir första gången som H&M säljer sitt huvudvarumärke via tredje part, eftersom bolaget nyktert har konstaterat att ”bolaget måste finnas på plattformar där de flesta kunder befinner sig”. Så självklart, men ett så främmande koncept för så många företag fortfarande.

Faller det här väl ut kan vi se ett fördjupat samarbete mellan de två företagen.

H&M lanserar sitt märke på Alibabas webbplats

H&M lanserade sitt varumärke på Alibabas webbplats Tmall på onsdagen i syfte att försöka hantera konkurrensen i Kina. Bolaget har redan lanserat sitt märke "Monki" på Tmall, och från och med i dag går det även att handla kläder från bolagets varumärke på plattformen.

Tmall öppnar fler logistikcentra – för västföretag som vill sälja i Kina

Mer Tmall. Ett av Alibabas undervarumärken planerar att öppna sex nya logistikcentra runt om i världen. Varför? Förstås för att kunna serva hela världen.

Mer specifikt handlar det om Tmall Global, som är Tmalls ”utländska” gren. På samma sätt som att Aliexpress är den västerländska plattformen för Alibaba.

Men det som är lite intressant med den här satsningen är att det inte handlar om mer Wishande. Göra det enklare för västerlänningar att köpa kinaprylar. Utan för västerländska företag, främst små och medelstora, få en enklare väg in i Kina - för att kunna tillgodose kinesers ökande intresse för att köpa saker från andra delar av världen.

Tmall Global to Open Six New Procurement Points Worldwide

Tmall Global plans to open six new procurement centers across the world to help overseas vendors capture Chinese consumers' booming appetite for newer and

Walmart börjar samarbeta med hemfixarföretaget Handy

En av de stora förändringarna för handeln i och med digitaliseringen är inte e-handeln i sig - den har ju hängt med ett tag. Istället är det det förändrade beteende som bekvämlighetsekonomin har drivit fram: saker kommer till oss när vi vill ha dem. Inte tvärtom.

Senast ut: Walmart inleder ett samarbete med företaget Handy. Hemmafixande à la Ikeas Taskrabbit. Installera elektronik och skruva ihop saker.

Även för Amazon och Best Buy börjar olika former av ”geek patrols” bli allt viktigare. Trenden lär fortsätta. Ännu fler hemmakonsultationer. Många butiksjobb som försvinner kommer ersättas av ”hemmaverksamheter”. Småfixande as a service.

https://techcrunch.com/2018/03/19/walmart-to-sell-handys-in-home-installation-and-assembly-services-in-over-2000-stores/

Amazon är kanske intresserade av att köpa Toys 'R' Us (butiker)

En uppgift som säkert inte förvånar särskilt många. Amazon kan vara intresserade av att köpa konkursade Toys ’R’ Us. Ja, eller inte företaget. Det Amazon sneglar på är butikerna. De fysiska lokalerna.

Obekräftade uppgifter, men är i linje med inte bara Amazons satsningar, utan också e-handeln i stort. Fler och fler e-aktörer skaffar sig fysisk närvaro. Och då inte så mycket för att handla som för att bygga distributionskanaler (Alibaba och JD i Kina satsar just nu väldigt hårt på det här). Och för att kunna driva e-handeln ännu mer.

Som jag har skrivit tidigare: driva offline för att driva online håller på att bli en av de viktigaste e-handelstrenderna.

Bloomberg

No Description

 

Strömmade medier

Youtube får stöd för livesändning via datorn och mobilens kameraapp

Nya livesändningsmöjligheter från Youtube. Dels kommer det gå att livesända direkt från Chrome i datorn och, mest spännande, det kommer att börja gå att livesända via mobilen.

Det här går förstås redan via Youtube-appen, men det nya är att det inte behövs en Youtube-app för att göra det. Istället kommer det i vissa Android-modeller gå att sända direkt via mobilens egen kameraapp.

Det här är ett stort steg - men också litet väntat. Både Google och Apple har lagt till möjlighet att scanna QR-koder via inbyggda kameraappen. Det här kommer förstås betyda att livesändning kommer bli inbyggt i hårdvaran och att man utifrån samma app sedan väljer sändningsdestination.

YouTube live-streaming gets easier from computers and phones

YouTube launches a live-streaming tool for Chrome browsers. It will also allow live-streaming directly from the camera app of selected Android devices soon

Youtube för första gången den iOS-app som drar in mest pengar i USA

I tisdags toppade Youtube för första gången någonsin listan över de iOS-appar som drar in mest pengar i USA. Nu är det här kanske ingen jättegrej i och med att den har legat högt upp länge och USA är tydligen det enda landet där den aldrig varit nummer ett.

Men det är ändå ett tecken på att Google kanske på allvar börjar dra in pengar på annat än reklam för Youtube. Det är främst betaltjänsten Youtube Red som drar in pengar, men även saker som att det går att typ betala sina favoritinnehållsskapare.

Som artikeln konstaterar tittar inte Sensor Tower på hela appbilden, men det är ändå intressant. Intäktsökningen jämfört med februari 2017 var 133 % och trots att mars inte är slut än är ökningen redan 150 % - till över 12 miljoner dollar.

Två saker är lite intressanta:

  1. Att Google så sakta börjar få igång fler ben än annonseringen vad gäller hur de drar in pengar. Förra året stod reklampengarna för 95-98 % av omsättningen för Facebook och Google. Facebook håller på att försöka göra en liknande svängning (à la WeChat).
  2. Artikeln spekulerar att det är de unga användarna som driver ökningen, när de nu börjar få egna mobiler. Inte oväntat. Det räcker bara att titta på Svenskarna och internet för att se att Youtube äger alla andra plattformar som unga människor ägnar sig åt. Men också: tycker vi att det är hänt extremt mycket som är svårt att hänga med gällande mediekonsumtion i och med millennial-generationen? We ain’t seen nothin’ yet.

Dessutom en by the way-kommentar i artikeln. Ännu en framgångsfaktor kan vara att Youtube inte räknas mot dataplanen för många användare. Förstås en principiellt långt mycket viktigare fråga framåt. Nätneutralitet, y’all.

YouTube just became the Top Grossing iPhone app for the first time | TechCrunch

YouTube just became the Top Grossing iPhone app in the U.S. for the first time on Tuesday, after flirting with the top spot a number of times over the

 

AI - Artificiell intelligens

Apple och IBM i samarbete kring maskininlärningsplattform för apputvecklare

Det här är spännande. Apple och IBM har fördjupat sitt samarbete. IBMs AI Watson och Apples Core ML (färdigtränade maskininlärningsramverk) kombineras nu i en plattform för apputvecklare. Kan t ex innebära att appar kan utföra AI-uppgifter lokalt, utan att hämta information från molnet. Ökad appsmartness utan att apputvecklare behöver ta fram lösningarna själva.

Nu har det här egentligen inte med saken att göra. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka: Siri.

En av Apples konkurrensfördelar, inte minst i dessa tider, är att de inte är lika frikostiga med att sprida användardata. Det betyder också att de har sämre data för just Siri. En Watson-boost vore inte fel.

Apple, IBM add machine learning to partnership with Watson-Core ML coupling | TechCrunch

Apple and IBM may seem like an odd couple, but the two companies have been working closely together for several years now. That has involved IBM sharing

Ny algoritm kan simulera hela hjärnan – nu fattas bara möjligheten att köra den

Jag älskar sånt här. Nu har forskare lyckats ta fram en algoritm som ska kunna simulera HELA hjärnan. Alla dess olika processer och kopplingar för att skyffla runt de gigaziljoner interaktioner som sker varje sekund.

Enda problemet? Någon måste bygga en dator kraftfull nog att köra algoritmen för att vi ska kunna använda den...

There's an algorithm to simulate our brains. Too bad no computer can run it

An international team of researchers recently unveiled an algorithm that can be scaled to simulate the human brain's entire neural network. But there's a slight catch.

 

AR/VR

eBay släpper AR-paket

Det här är briljant. Inte minst för att det är sjukt enkel och vardagspraktiskt användning av AR. Hur vet man vilken paketstorlek man ska välja? Stoppa in prylen du vill skicka i ett AR-paket.

eBay har tagit fram den här tjänsten som i dagsläget funkar i Android (byggt med ARCore, lär komma ARKit-motsvarighet för iOS) och för USPS paketformat. Fler fraktföretag lär följa. Och det sistnämnda är förstås också precis det vi vill ha. ALLA fraktföretags paketvarianter, med enkel integration så att köpa/boka/betala, direkt i eBay-appen.

Om eBay är smarta släpper de det här som en tjänst som andra (mindre) e-handlare kan integrera på sin sajt. AR-paket as a service.

eBay uses augmented reality to help you pick packaging

It can be a pain to sell your gear on eBay for many reasons, not the least of which is packaging. How do you know a box will be large enough without having it on hand? eBay can help: it just launched a previously teased, ARCore-based augmented reality feature for Android that helps you choose a shipping box for US deliveries.

The Walking Dead – snart som AR-spel i mobilen

Känns Pokemon och Harry Potter lite för fjolliga? Vill du ha lite mer machoaction? Ja, eller åtminstone mörsa zombies på väg till jobbet? Nu kommer nästa stora, realvärlds-AR-spel, baserat på The Walking Dead. Och, tja, det räcker väl så.

The Walking Dead AR Game Unleashes Zombies in Your Neighborhood | Digital Trends

Taking advantage of the new Google Maps game tools, the upcoming augmented reality game based on The Walking Dead brings hordes of zombies to your doorstep.

 

IoT - Internet of things

Smart lås börjar fungera med Apples Homepod

Amazon satsar just nu stort på olika typer av uppkopplade prylar, inte minst sånt som handlar om möjlighet att kontrollera vem som kommer in i ditt hus eller i din lägenhet när du inte är hemma. Förstås för att ta kontroll över även det allra sista steget i leveranskedjan.

Men Apple tänker förstås inte lämna fältet för uppkopplade hem åt andra utan kamp. Nu kommer möjligheten att kunna kontrollera ett smart lås via Homepod, Apples smarta högtalare.

Apple har hela tiden tryckt väldigt mycket på att Homepod är för musik, för att sänka förväntningarna. Men självklart vill de helst ha rollen som hemmarösthubb, istället för Amazon eller Google.

August Smart Lock Now Works Alongside Apple HomePod | Digital Trends

August has announced that its third generation August Smart Lock Pro and second generation August Smart Lock are now compatible with the Apple HomePod.

Apple har flest självkörande bilar i Kalifornien

Apple håller som bekant inte på att ta fram egna självkörande bilar. Eller programvara för självkörande bilar.

För att vara ett företag som inte håller på med det är det lite fascinerande att man nu har tillstånd för fler självkörande bilar i Kalifornien än något annat företag undantaget GM.

Det är ungefär det vi vet om Apples mesta av/på-projekt. Att de håller på är inte så konstigt, eftersom de numer är lag på att alla techföretaget (ja, egentligen alla företag) måste vara involverade i självkörande bilar på något sätt. Blir intressant att se resultatet.

Blir också intressant att Uber-dödsolyckan häromdagen kommer påverka utvecklingen. Tekniskt och lagmässigt.

https://www.theverge.com/2018/3/20/17143708/apple-self-driving-google-waymo-california-uber

 

Digitalisering

Kinas system med sociala poäng börjar ta form

Har du sett Black Mirror-avsnittet där allas liv, som möjlighet att att få bostad, styrs av din ranking i sociala medier? I Kina är det redan på gång. 2020 ska systemet vara på plats. Saker som brottsregister och misskött ekonomi ger minuspoäng, men allt man köper, säger och gör vägs in (det är Kina, trots allt). Har du låga poäng riskerar du straff eller restriktioner.

Nu börjar det senare märkas. Har du för låga poäng riskerar du att bli portad från att köpa tåg- och flygbiljetter i upp till ett år. Med andra ord: ett partilojalitetssystem med både morot och piska. Som förstås ännu mer effektivt kan strypa alla protester långt innan de står framför en stridsvagn.

China will ban people with poor 'social credit' from planes and trains

Starting in May, Chinese citizens who rank low on the country's burgeoning "social credit" system will be in danger of being banned from buying plane or train tickets for up to a year.

Google kanske lägger till blockkedjeteknik i sin molntjänst

Google uppges vara på gång att lägga till ny funktionalitet i sin molntjänst för att vässa erbjudandet gentemot konkurrenter som Amazon och Microsoft: blockkedjeteknik på plattformen. Inte bara det: de kommer (återigen, kanske) också lägga till möjlighet för företag att använda Googles blockkedja i egna miljöer. Blockchain as a service, utöver att det är del av molntjänsten, alltså.

Dessutom lite intressant i artikeln: Google är enligt uppskattningar det företag som investerat näst mest i blockkedjeteknik åren 2012-2017. En rätt lång tidsperiod, om man säger så. Vore intressant att se vad en kommersialisering av det här på stor skala skulle kunna innebära.

Google is adopting blockchain-like technology

Google has joined the blockchain game, people familiar with the situation told Bloomberg. It will use blockchain-related tech on its cloud business to ward against startups who might use the tech to become rivals.

Walmart patenterar robotbin

Mer Black Mirror. I förra veckan kom information om at Walmart har patent på tre lantbruksdrönare, avsedda att hjälpa bönder med sin skörd. Nu ännu ett patent: på robot-bin. För att säkerställa pollinering även efter biapokalypsen. Walmart i full-on prepper mode, alltså.

Oron är befogad eftersom forskare har konstaterat att det här scenariot kan vara på gång att bli verklighet. Även här kanske robotar kan bli räddningen (sen behöver vi inte tänka på resten av Black Mirror-avsnittet just nu).

Det är dessutom intressant att Walmart satsar så mycket på jordbruksrobotar. Sälja produkter, låta andra tillverka produkter eller säkra matleveranskedjan?

https://www.weforum.org/agenda/2018/03/autonomous-robot-bees-are-being-patented-by-walmart

Enkla - ännu en utmanare på bolånemarknaden

En av de stora fördelar med digitaliseringen är att saker som tidigare varit svåra helt plötsligt inte blir så svåra. Eller rättare sagt: saker som framställts som svåra. Titta bara på aktiehandeln. Nästa område att genomgå samma process är banklån, där ansökningsförfarande och granskning kan automatiseras rätt enkelt.

Senast ut: Enkla med 0,95 % ränta.

Men här finns också en utmaning. Enkla bygger sin affärsmodell på att någon annan har gjort förjobbet åt dem. I det här fallet bankerna. Om allt fler börjar runda storbankerna och gå direkt till nischbankerna så finns inte längre denna gratisridarmöjlighet. Kräver dessutom andra kontrollverktyg än tidigare.

De utmanar storbankerna med bolåneränta på 0,95 procent

Bolaget bakom jämförelsetjänsten Lånbyte går till frontalangrepp mot Sveriges storbanker. Med nya tjänsten Enkla erbjuds bolån till en rekordlåg ränta på 0,95 procent bundet på tre år.

Sierra Leone kanske inte använde blockkedjan i valet trots allt

Ni vet det där att Sierra Leone använde blockkedjeteknik i ett val nyligen, som världens första land? Ja, åtminstone i några provinser? Verkar inte ha varit så.

Officiella företrädare för Sierra Leone förnekar nu att Agora, företaget bakom tekniken, var inblandade eller att det ens förekom något samarbete. Valmyndigheten twittrade till och med ut hur de hanterar röster: en uppdaterad C++databas från 2012 som kör på MS SQL.

Mmmmkay. Det låter… säkert.

Enligt Agora visade deras resultat stora skillnader mellan officiella resultatet och det deras lösning kom fram till. Hur de då kom fram till det är väldigt oklart. Om de typ gjorde en uppsnazzad vallokalsundersökning?

Sierra Leone government denies the role of blockchain in its recent election | TechCrunch

The National Electoral Commission Sierra Leone has come out with a clarification to - and, an outright condemnation - of the news that theirs was one of

 

Ekonomi och finans

Facebook började veckan med att få storsmisk på börsen

Idag var en rolig (sic!) börsdag. Men för alla oss (jag, några analytiker och min låtsaskompis Stefan) som är lite för intresserade av de ekonomiska förehavandena för techjättarna var det en intressant dag. En anledning god som någon att uppdatera diagrammet även om det bara gått en vecka. Så vad har hänt sedan dess?

Jämfört med för en vecka sedan har de sju toppbörsjättarnas samlade börsvärde minskat med 175 miljarder dollar. Nästan på pricken Algeriets totala BNP 2017.

Facebook fick storsmisk på börsen (efter lite kullerbyttelogik från marknaden), vilket har minskat företagets börsvärde med 36 miljarder jämfört med för en vecka sedan. Det gjorde att Facebook höll på att trilla under halvbiljondollarstrecket (stängde på 501 miljarder dollar) - men också att Facebook höll på att tappa sjätteplatsen till Alibaba (499).

Amazon kommer allt närmare Google. Nu är det bara 17 miljarder upp. Eller 171717171 stycken Echo. (Ja, jag var tvungen att nämna det bara med anledning av att det blev en så underbar summa. Design by numbers.)

Eftersom Zuckerberg äger 16 % av aktierna i Facebook betyder det att hans förmögenhet minskat med sisådär 5,8 miljarder dollar. På en vecka. Det mesta idag. Lite. Typ. Ouch.

Graf över börsvärdena för de sju största bolagen 19 mars 2018

Amazon världens näst högst värderade börsbolag för första gången

Känns som att jag uppdaterade den här bara igår (mest för att, tja, jag uppdaterade den igår). Men dags igen, för nu har det hänt: Amazon har gått om Google och är nu världens näst högst värderade börsbolag. Kapplöpningen med Apple mot enbiljonmållinjen har nu på riktigt inletts.

Men det var inte slut där. Dagens börsdag innebar att listan bjöd på totalt fem smått historiska milstolpar:

  1. Amazon gick om Google i börsvärde för första gången
  2. Amazon är för första gången världens näst högst värderade börsbolag
  3. Alibaba gick för första gången om Facebook i börsvärde (Facebooks börsras fortsatte även idag, vilket gjorde att bolaget hamnade under halvbiljonstrecken för första gången sedan. Däremot går aktien nu upp i efterhandeln, vilket skulle kunna betyda att den bottnat för denna gång)
  4. Alibaba stängde för första gången en börsdag med ett börsvärde över en halv biljon
  5. Första gången som två kinesiska bolag ligger topp sex i börsvärdeslistan

Utanför listan drog Facebook också med sig Twitter (-10,5 %). Verkar bero på att marknaden nu tror att Cambridge Analytica-läckan kommer betyda hårdare reglering av de sociala medierna. Ännu en sansad marknadsreaktion på spekulationer, alltså.

Graf över börsvärdena för de sju största bolagen 20 mars 2018

Kvartalsrapport från Tencent, företaget bakom WeChat

  1. Nettoinkomsterna för det tredje kvartalet nästan fördubblades jämfört med föregående år. +98 % till 3,29 miljarder dollar. Över förväntan.
  2. Omsättningen ökade med 51 % till ca 10 miljarder dollar. Under förväntan.
  3. Som jag har skrivit så gick WeChat över 1 miljard användare tidigare i år, i samband med kinesiska nyåret.

Tencent Holdings Blasts Q4 Earnings as WeChat Users Top 1 Billion

Tencent Holdings, Asia's biggest tech company and a major investor in Snap Inc. posted stronger-than-expected fourth quarter earnings Tuesday and said its WeChat user base topped 1 billion.

Google Pay får stöd för kollektivtrafikbiljetter

Google Pay blir mer användbar. Nu släpper Google stöd för att köpa biljetter till Los Angeles monorail och spara dem i Google Pay-appen. Låter på beskrivningen ungefär som Apples Wallet-lösning. I dagsläget fungerar det alltså bara för den kollektivtrafiktjänsten, men fler kommer förstås läggas till.

Det som också är intressant är att man, när man har sparat en biljett i appen, också kan få tillgång till fler Google-tjänster kopplat till sin resa. Med andra ord att Pay också blir en navigeringsapp.

Vi har sett andra göra lite samma sak: ge betalappen en bredare roll och fler anledningar att komma tillbaka till den. Ett steg närmare en västerlands-WeChat, alltså.

Google Pay's got your transit ticket, starting in Las Vegas

Crowded public transportation can completely derail your day-especially when you're standing in line to buy a ticket and the train whizzes by. But the next time you're traveling around Las Vegas, you can skip the line and get there faster with Google Pay.

Nu börjar det gå att betala med Google Pay med hjälp av Google Assistant

Ett rätt stort steg framåt för Google Pay. Google kopplar nu ihop sin betalplattform med sin röstassistent Assistant. Med andra ord kommer man kunna röstbetala till kontakter med hjälp av Assistant och Pay.

Två intressanta grejer är att man också kan begära att FÅ pengar från kontakter som dukar notan (dock måste man bekräfta betalningar i ett extra steg både när man tar emot och skickar, så man kan inte länsa nåns konto) och att det kommer samtidigt till Android och iOS. Dock bara i USA initialt.

Assistant ska komma till Sverige (och lära sig prata svenska) under året. Blir intressant om Pay och den här kopplingen också följer med.

Google Assistant now has the power to send and request money

Google is making it easy to pay Bob and Kate for last weekend's barbecue by connecting its voice assistant to its mobile payment platform. You can now ask Assistant to pay your contacts -- or to ask for payment from that one friend who keeps avoiding your calls -- by saying "Hey Google, request $10 from Kevin for pizza three weeks ago" or "Hey Google, send Conny $15 for the movies tonight."

Rapport: Googles och Facebooks marknadsandelar inom digitalannonsering kommer minska 2018

eMarketer förutspår att Googles och Facebooks samlade marknadsandel av den amerikanska digitalannonseringen kommer att minska för första gången under 2018. Uppskattas minska med 1,7 %. De två bedöms fortfarande ha 56,8 % av alla digitala annonspengar.

Google bedöms landa på 37,2 % och FB 19,6 %. Därmed också är första gången som FBs marknadsandel minskar (Googles började minska redan 2016). Uppstickare som Amazon äter av kakan.

De två företagens annonsintäkter fortsätter dock öka. Den totala digitalannonsmarknaden bedöms öka med 19 % till 107 miljarder. Googles intäkter bedöms öka med 15 %, FBs med 17 %. Den peak annonser som FB pratat om verkar alltså börja hända.

eMarketer: Facebook and Google's Grip on Digital Ad Market Slipping | The Motley Fool

Rivals are making progress chipping away at their combined dominance.

Dropbox höjer börsintroduktionsintervallet – tyder på stort intresse

Mer information om Dropbox börsintroduktion. Nu höjer man IPO-intervallet för aktierna från 16-18 till 18-20 dollar. Med andra ord finns det ett stort intresse när aktien börjar handlas i slutet av veckan (sannolikt).

Det här skulle kunna innebära att Dropbox landar i en värdering kring åtta miljarder dollar, vilket är två miljarder under de senaste värderingarna som onoterat företag. Men med tanke på intresset kan det betyda en kurspop vid säljstarten.

Dropbox har 500 miljoner användare, 11 miljoner betalande. Med andra ord en stor möjlighet - och en stor risk. Inte minst med tanke på att det nu finns konkurrerande tjänster, backade av väldigt stora kassakistor.

Dropbox boosts its price range for its IPO as it nears an $8B valuation | TechCrunch

Dropbox said it would be increasing its IPO price range - the range for which it will sell its shares for its initial public offering - from $16-$18 per

Dropbox rusade 35 % i börspremiären

Kort före Dropbox börsintroduktion höjdes prisintervallet från 16-18 dollar till 18-20 dollar. Visade med andra ord på ett stort intresse. Och intresset höll i sig.

Det slutgiltiga priset blev 21 dollar, till och med över det höga spannet, alltså. Säljstarten skedde vid 29 dollar och aktien var uppe på 31,60 innan den stängde på 28,48. 35 % över introduktionskursen. Och det på en dag när de amerikanska börserna backade över 2 % eger handelstullsoro. Det gav Dropbox en värdering runt 8 miljarder dollar, under senaste privata värderingen.

Dropbox premiärpresterande lär vara goda nyheter för Spotify - att marknaden är sugen på nya techbolag.

Dropbox Shares Gain 35% On First Day of Trading

Dropbox stock closed at $28.42, up from an IPO price of $21 the previous day.

Google har kanske köpt VR-företaget Lytro

Nu har Google kanske köpt ett företag igen: Lytro. Ett företag som arbetar med olika kamera- och bildtekniker, inte minst inom VR. Åtminstone enligt uppgifter som TechCrunch har fått tag i. Prislappen verkar vara ungefär ingenting i dessa sammanhang (25-40 miljoner dollar). Lite oklart vad det är Google får för pengarna i så fall, men man kan tänk att de 59 patenten som Lytro sitter på ligger högt upp i priolistan.

Självklart är det här (återigen: om det stämmer) för att även Google vill ta en ännu större del i marknaden kring både våra kameror och AR/VR.

Google is reportedly acquiring Lytro for around $40 million

Lytro burst onto the scene in 2011 with its then-unprecedented "light field" technology that powered an oddly-shaped camera with the ability to refocus pictures after they're taken. The first $400 camera arrived in 2012, however, after a pivot to virtual reality (where its technology creates photographs and videos that you can move around in to experience from different angles) and pro cameras, TechCrunch reports the company will be acquired by Google.

 

Övrigt

Apple släpper nya Watch-armband (och det är viktigare än du tror)

Stor nyhet från Apple. Nikes Watch-armband kommer för första gången säljas separat. Dessutom ett gäng nya armband. Och minst ett snyggt (!) nylonarmband (Det grönblåvitrandiga? It’s mine.)

Och?

Visst, fler tillbehör är en bagatell. Men det är precis det som är grejen.

Watch har bara funnits i tre generationer än så länge, så det är lite svårt att säga hur ofta vi kommer köpa nya. Men min gissning är: iPad snarare än iPhone. Och då håller uppdateringscykeln för en iPhone på att gå från 2 till 3 år i snitt.

Med andra ord det som alla säger kommer bli Apples fall: folk uppdaterar inte lika ofta. Men Apple har konstaterat, som många fler bolag borde göra: dags att fokusera mer på de befintliga kunderna. Att pimpa våra produkter är ett sånt sätt.

New Apple Watch bands feature spring colors and styles

Apple debuts a Spring collection of bands with vibrant colors and unique designs, including bands for Apple Watch Nike+ and Apple Watch Hermès.

Chrome börjar blocka videos med ljud från att autospelas

Vi kan väl alla enas om att det är lite hallelujah på den här. Chrome kommer äntligen börja stoppa autospelning av video med ljud. Sen finns det förstås undantag, som om man är på en sajt där man regelbundet väljer att titta på video med ljud. Med andra ord kommer det här, som av en händelse, säkerligen innebära att de flesta kommer få autospelning MED ljud på Youtube...

Chrome Will Soon Block Autoplaying Videos With Sound

Last year Google announced that Chrome will start blocking videos from automatically playing which can be annoying if you load multiple tabs and...

LinkedIn-mannens tid är nu!

Okej, den här är ett halvår gammal, men jag såg den först nu. Fortfarande väldigt bra. Noterar besviket att jag ligger efter på flera punkter för att kunna klassas som en riktig LinkedIn-man. Men jag ska ta mig dit goddammit, med Jeff Weiner som mitt vittne!

Marcus Dunberg: Linkedin-mannens tid är nu | SvD

Vid den här tiden förra året, i samband med offentliggörandet av Nobelpriset i litteratur, var det mycket snack om Dylanmannen. Och före det var Kulturmannen flitigt debatterad i medierna. Även Kentmannen har uppmärksammats och vänts in och ut på. Nu vill jag dra mitt strå till mannen-stacken och introducera Linkedin-mannen.

Facebook - snart på en tepåse när dig?

Avdelningen: tecken i tiden. Upptäckte att tepåsen jag hade framför mig hade en Facebook-logga på sig. Min första tanke var inte ”Liptons Facebook-sida” utan ”Har Facebook ett eget temärke nu?”

Okej. Jag skyller på att jag var lite trött.

Samtidigt säger det en del att jag kan komma på den tanken utan att det känns helt orimligt. ”När” snarare än ”om”. Särskilt som trenden nu i allt högre utsträckning är egna varumärken (eller rättare sagt ”inga varumärken”). En Amazon-logga på tepåsen är ju exempelvis i praktiken redan verkligt.

Och dessutom: den texten. Facebook. Senaste tidens händelser. Well…

Tepåse med Facebook-logotyp

Alexa i sin första autotune-duett

Briljant! Rapduon Too Many T's har släppt en interaktiv duett - med Alexa. De har helt enkelt gjort en låt där Alexa bidrar, när hon blir ombedd att göra det.

Men det extra roliga är för att kunna höra låten hemma så krävs i princip att du har en egen Alexa. Med andra ord kommer din Alexa framföra sina delar live hemma hos dig.

Och nej, jag hade ingen aning om att Alexa kunde autotunesjunga.

Watch Alexa rap with Too Many T's in this interactive music video | TechCrunch

Alexa can already sing and rap, but now she's the star of a new music video by the English rap duo Too Many T's. The London-based rappers this week

Robotarna har lärt sig twerka

En stor dag för mänskligheten. Nu har en robot lärt sig twerka på egen hand. Kan för övrigt också vara första gången någonsin som någon - människa eller robot - har twerkat till U2.

Robot ANYmal Dancing to Live Music

ANYmal carries an onboard microphone with which music can be perceived. The beat of the music is analyzed and a suitable sequence of dance motions is choreographed. The desired and real motion trajectories are compared such that the delay between music and motion can be minimized. Big thanks to Mr. & Mrs.