Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 1 2019

Apples iPhone-försäljning sämre än väntad, men tjänstesegmenten slår rekord. Facebook Stories får aktiveringsdekaler. Google Zero kan styra funktioner i mobilen, Google får e-valuta-licens i EU och Fuchsia OS kommer kunna köra Androidappar. TikTok testar längre videoklipp. Apple får patent på smarta textilier. Didi Chuxing släpper fintechtjänster. Segway börjar med självkörande leveranser. Volkswagen satsar på mobila laddstationer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Stories får fler aktiveringsdekaler

Facebook Stories får fler aktiveringsdekaler. Åtminstone stories från sidor. Möjlighet att lägga till dekaler för att köpa, boka, ringa eller få vägbeskrivning.

Förstås helt i linje med Facebooks storyfiering av plattformen. En utmaning med ungefär allt annat än nyhetsflödet är att Facebook inte har fått alls lika mycket snurr på reklamintäkterna här. Helt enkelt beroende att det inte (än) finns samma annonsmöjligheter, då Facebook ännu inte helt knäckt koden för hur det ska göras. Här är ännu ett försök att göra stories till en ny, helst lika stor, intäktsström som nyhetsflödet.

Facebook Adds New CTA Stickers for Page Stories

Facebook’s added a new set of CTA stickers for Page-originated Stories, providing another incentive for businesses to try Stories out.

Vilka var dina Instagram-färger 2018?

Röd, gul, grön eller blå? Äh, varför begränsa sig till fyra? Nu kan du få reda på vilken färg du faktiskt är. Åtminstone ditt Instagram-jag.

Year in colour skapar ett, tja, färgmoln över vilka färger som finns i bilderna du har postat. Så nu kan du en gång för alla se vilken nyans du har dragning till.

(Namnet till trots så går det att även färginventera andra tidsperioder.)

Track the colors of your 2018 Instagram photos with this new web app

If sharing your top nine most popular photos wasn’t enough, now you can look back on the colors of your year with a new web app that creates a mosaic using the most common and popular colors across your Instagram photos.

LinkedIn

LinkedIn censurerar profilsidan för känd kinesisk människorättsaktivist

nte särskilt förvånande, men ändå lite förvånande. Alla sociala plattformar ägnar sig åt censur i någon form, avseende vilken information som faktiskt får bo på plattformen. Antingen för att de måste på grund av lagkrav eller för att de vill (som att utan lagkrav censurera naket eller homosexuellt). Detta gäller förstås ännu mer om du verkar i Kina. Som LinkedIn.

Nu har LinkedIn, på order från Beijing, censurerat LinkedIn-profilen för den USA-baserade mänskliga rättigheter-kämpen Zhou Fengsuo (en av ledarna från Himmelska fridens torg-massakern). På grund av innehåll som bryter mot lagen i landet kan Fengsuos profil inte längre nås av användare i Kina.

Fengsuo har kontaktat LinkedIn för att få en förklaring till vilket innehåll som kan tänkas vara olagligt, utan att få något svar. Fengsuo ska bara använda LinkedIn sporadiskt för att posta innehåll, men att blockeringen kommer precis i samband med att han uppmärksammade just ett Himmelska fridens torg-jubileum lär knappast vara en slump.

Det är förstås lätt att tänka på LinkedIn som en yrkesplattform som inte, generellt, har med den typ av ämnen som kan bli statscensurerade – men om ditt yrke är mänskliga rättigheter är det förstås precis just det du postar om.

Ännu ett exempel på de dubbla känslor jag har inför Kina. Techinnovationshubb och förkastlig diktatur. Men också samma sak vad gäller sociala plattformar i stort. Att viss lagcensur kan vara bra, medan annan inte är det – beroende på vilka glasögon man har på sig och vilka värderingar man har.

LinkedIn reverses course after censoring human rights activist’s page

Zhou, a student leader during the Tiananmen Square crackdown, says he thinks media attention led to the change by LinkedIn, which agreed to abide by Beijing’s requirements on expression.

TikTok

TikTok testar längre videoklipp

Kortvideoappen TikTok testar att bli den inte-lika-korta-videos-appen. I och med senaste Android-uppdateringen finns möjlighet att ladda upp videos som är över två minuter långa.

Fortfarande kortvideoformat, alltså, men visar att tjänsten ser möjlighet att växa på bredden och djupet genom att ge sina användare mer tid att spela med – och därmed möjlighet till andra uttryckssätt. Att se hur populärt det längre tidsformatet blir hos TikTok-användarna.

Short-video platform Tik Tok experiments with longer-form content

Operated by ByteDance, Tik Tok has enabled the creation of lengthier video clips through an upgrade that is available to Android smartphone users in China

 

Sök/SEO

Google Zero testas för att styra funktioner i mobilen via sökresultatet

VÄLDIGT intressant tillägg i Googles sökresultat. Ännu mer Google Zero. Alltså sökningar som ger en funktion eller ett svar direkt i sökresultatet – och som döljer övriga sökträffar (för att du inte ska behöva/lockas klicka dig vidare utan aktivt fälla ut övriga träffar).

En användare som sökt på ”alexa video” och som Zero-träff fick en länk för att öppna mobilens kamera för att spela in en video. Ingen info utöver det.

Nu ser resultatet rätt tomt ut, så det kan lugnt sägas vara ett test. Men det här är förstås helt i linje med att Google vill att du ska göra allt direkt via sökfunktionen – även styra mobilen och säkert andra uppkopplade prylar. Men det lär också vara ett tecken på att Google har större Assistant-ambitioner även för sin sök.

Google Showing Zero Results For Record A Video Result

We know Google launched zero results for time/date, conversion or math related answers. But did you know it might also work for task related queries, such as record a video. Cian Murphy shared a screen shot on Twitter of Google on Android showing him a zero search results page asking him if he wants to record a video.

Google uppmanar användare att skicka in matbilder till My Business

Intressant nytt My Business-tillägg från Google. Lokala guider ombeds ladda upp bilder på mat och dryck för den typ av platser som säljer detta. Kort sagt visa upp det som finns på menyn.

Så Google vill alltså bli mer som Instagram. Ja, eller snarare ännu mer lyfta ut innehåll direkt i sökresultatet. Det intressanta är förstås att det specifikt är matbilder som efterfrågas. Alltid trevligt med bilder som ger en uppfattning av vad man kan göra på en plats, förstås, men jag misstänker att det här är ett första, eller ännu ett, steg för Google att erbjuda fullständiga och shoppingbara menyer direkt i sökresultatet.

Varför behöva klicka sig vidare till en sajt när man hittat det man vill beställa om man kan få all info man behöver, inklusive hur det ser ut, direkt i sin sökning?

Google Local Asks For Specific Photos From Local Guides

I cannot replicate this, but I suspect certain level Google Local Guides are being asked to upload specific photos to local businesses they are viewing. Here is a screen shot from Carrie Hill where she is being asked to upload a photo of food to this Starbucks local panel.

 

Detaljhandel/e-handel

Borde Amazon satsa på ett eget bensinmacksnätverk?

Spekulationerna häromdagen om att Amazon är på väg att öppna fler Whole Foods-butiker var inte särskilt förvånande. Den främsta anledningen till Amazons fysiska närvaro är för att skaffa sig fler ut- och återlämningsplatser. I det perspektivet är inte de här tankarna särskilt avlägsna: Amazon som bensinmacksoperatör.

Bensinmackar (eller vi kanske ska säga mobilitetspåfyllningsmackar) kombinerar två saker lämpliga vid e-handel (framförallt i USA, förstås): ett ställe som du måste besöka för att tanka bilen, där du samtidigt kan hämta (eller lämna tillbaka ditt paket).

Med lite samma logik ska McDonalds numer vara en största elladdningsoperatören i Sverige. Ge dina kunder ytterligare en anledning att komma till dina fysiska butiker.

https://www.livemint.com/Companies/74TvDtHfQZxQ3m6emgOqYK/Should-Amazon-now-start-running-petrol-pumps.html

 

Bekvämlighetsekonomin

Bildelningsföretaget Didi Chuxing släpper fintech-tjänster

Ännu ett exempel på hur branschbegreppet helt håller på att tappa bäring. Bildelningstjänsten Didi Chuxing har släppt två fintech-tjänster. Nu blir det möjligt att ansöka om billån och försäkring direkt i Didi-appen.

Didi släppte 2018 finansiella tjänster för sina ”anställda”, dvs. förarna. Dessa nya tjänster ska vända sig till alla i Kina. Dvs. även kunderna. Dessutom meddelar Didi att ”wealth management and more forms of credit services are coming later”.

Under hösten gick Didi ut med att man kommer plöja ner 1 miljard dollar i att bygga upp en egen finansenhet inom företaget och det här är alltså första steget. Uber har redan sin Uber Cash som siktar på ungefär samma sak: att erbjuda ännu fler tjänster till sina kunder så att de därmed ska komma tillbaka oftare. Även när man inte behöver åka någonstans. Vilket förstås är det riktigt långa spelet här: bredda portföljfloran och minska beroendet av bara mobilitetstjänster.

Kort sagt att bygga upp sitt eget ekosystem vars olika delar ska driva kunder och intäkter mellan varandra, även mellan online och offline. New retail – bortom retail.

https://www.techinasia.com/didi-financial-products

Segway börjar med självkörande leveranser

Ha. Segway är på väg att börja med självkörande leveransfordon. Närmare specifikt last inch-leveranser. Tänkt att kunna hantera leveranser inom exempelvis kontorsbyggnader eller gallerior.

Ser ut ungefär som en kopiator på hjul.

(Lite mer i linje med Segways ordinarie verksamhet kommer företaget också att släppa en delningselscooter because delningselscooter.)

Segway is getting into autonomous deliveries

Most people are probably never going to own a Segway, but the company is aiming to have more people interact with its products. At CES 2019, Segway-Ninebot will debut its first ever autonomous delivery robot designed to perform the final leg like of transporting packages.

Volkswagen satsar på mobila laddstationer

Naturlig utveckling: Volkswagen har presenterat sin strategi/vision för elladdning: elladdare som kommer till din bil istället för att du måste köra bilen till laddaren.

Okej, nu är det kanske inte riktigt så långtgående som den typ av tjänst som redan finns som embryo i USA: tjänster som gör att folk åker med bensin till din bil och fyller upp den på plats (typ Uber för bensin). Här handlar det snarast om mobila stationer som kan placeras ut med lite mindre insats än att bygga en fast station.

Men tittar vi längre fram så kommer vi säkert förvänta oss att vi kan ladda våra mobilitetsenheter överallt. Ett första steg även här lär bli startups som erbjuder tjänster där du kan beställa laddning av din bil varpå någon åker ut med en laddare till din bil utanför jobbet eller på garageuppfarten.

Mobilitetsenhetsladdning as a service, alltså.

Volkswagen’s mobile charging station will help solve a key problem with EVs

Volkswagen has an interesting solution to the dilemma of owning an electric vehicle without a permanent place to charge it: they’ll bring the charging station to you.

Waymos självkörande bilar vandaliseras av människor som är rädda för utvekling

Okej. Oväntat problem med självkörande fordon. Vandalisering. Och pratar vi inte om sprejtaggande.

Under Google-ägda Waymos tester med självkörande bilar i Arizona har såväl fordon som säkerhetsförare fått känna av missnöje från boende. Saker som stenkastning, sönderskurna däck, att säkerhetsförarna har skällts ut och hotats (en gång med pistol) och att bilister har försökt preja Waymo-bilar av vägen.

Spekuleras i att de primära anledningarna är oro för trafiksäkerhet (att boende inte informerats om testerna) och att självkörande bilar potentiellt hotar arbetstillfällen. Visst. Oro inför förändring och ovilja att förändras är saker att beakta, men… damn. WTF?

Så… jag vet inte… Oh, the humanity? (Som vanligt en liten del av mänskligheten, som tur är. IRL och internet delar alltså samma grundproblem: människor.)

Waymo’s Autonomous Cars Aren’t Welcomed by Everyone in Arizona | Digital Trends

It’s not just technological challenges that autonomous-car firms have to overcome. Waymo’s testing of self-driving cars near Phoenix, Arizona, shows that they still have to win over some members of the public, too. Reports highlight a series of incidents where Waymo’s cars and safety drivers have faced abuse.

Elbilshatare blockerar laddstationer i USA

Igår skrev jag om att Waymos självkörande bilar utsatts för vandalisering och avprejningsförsök i Arizona från människor som inte gillar förändring. Även Tesla verkar ha drabbats av det här. Människor som blockerar laddstationer med sina bilar och trakasserar Tesla-förare.

Fenomenet har till och med ett namn: ICE-ing. Efter ICE – internal combution engine. Att bilar med förbränningsmotorer används för att blockera laddstationer, alltså.

Även här rör det sig förstås om en väldigt liten del människor i det stora hela, men man kan inte låta bli att fascineras (insert valfritt annat lämpligt ord) vad vissa lägger tid och energi på.

Hatgrupper blockerar Teslas laddstationer

Tesla har sedan 2012 rört om rejält i bilindustrin – och det verkar vara många som inte alls gillar förändringen. I USA har flera rapporter kommit om hatgrupper som nu börjat blockera tillverkarens laddstationer.

Pepsi Snackbot – självkörande godiskiosk

Ha. Självklart testar Pepsi Snackbots på ett amerikanskt universitetsområde. Självkörande kylskåp för last inch-leveranser av läsk och andra nyttigheter.

Och självklart har snackbotarna sexhjulsdrift. Det behövs i universitetsområdesterräng.

Ännu roligare (insert valfritt annat lämpligt ord): KiwiBot, en liknande pryl som rullade runt på UC Berkeleys campus. Den fattade eld då batteriet skar ihop. Hur hanterade studenternas KiwiBotens död? De höll en minnesstund. Med levande ljus och allt. Because of course they did.

PepsiCo is using robots to deliver snacks to college students

If walking to a regular vending machine seems too inconvenient, what if the vending machine came to you? PepsiCo is doing just that at the University of Pacific campus in Stockton, California with robots called ”snackbots.”

 

Strömmade medier

Youtube utökar samarbetet med Coachella

Youtube fortsätter satsa på sin Premium-tjänst. Liksom förra året kommer Youtube bli den exklusiva strömningsplattformen för Coachella. Men i år sockras också paketet med fler saker – både online och offline.

Prenumeranter av Youtube Music eller Youtube Premium har exklusiv förtur till en viss mängd biljetter till respektive helg och Youtube blir också exklusiv spellistepartner till festivalen. Under den andra helgen kommer Youtube också bjuda sina prenumeranter på exklusivt innehåll, som bakom-kulisserna-material.

Youtube har haft svårt att få snurr på sina betaltjänster, vilket kanske är anledningen till att man allt mer börjar Primea tjänsten, som biljettfallet här. Vi lär se fler strömningstjänster ta till liknande initiativ.

YouTube Expand Partnership With Coachella as 2019 Line-Up

YouTube’s partnership with Coachella to livestream the festival and offer exclusive passes could boost its Music and Premium businesses.

Uppgifter om att Netflix användartillväxt mattas av

Igår dammade Teslas aktie i backen efter sämre Model 3-försäljning än väntat. Efter börsens stängning vinstvarnade Apple om sämre iPhone-siffror i Kina jämfört med prognosen, vilket fick aktiekursen att rasa i efterhandeln. Och i morse fick Volvo Cars-ägaren Geely ännu en sänkt aktierekommendation med kursfall som följd (Geely-kursen är ner 25 % senaste månaden och 60 % senaste året). 

Hur det går för Netflix vet vi först vid kvartalsrapporten, men igår var även det företaget i marknadens blickfång. Oro för sämre tider även för dem, mer specifikt avmattande användartillväxt.

Men det handlar även om ekonomisk oro. I början av 2018 stängde Netflix möjligheten att prenumerera via Google Play/Android-appen och igår ströps även motsvarande stöd för Appstore/iOS-appen. Det enda sättet att påbörja eller återuppta en avbruten prenumeration är i fortsättningen att besöka Netflix webbplats (iOS-användare med automatisk prenumerationsförnyelse påverkas inte). 

Anledningen är förstås mycket att Netflix inte vill betala 15-30 % i avgift per prenumeration till Apple. Men att det kommer nu beror sannolikt även mycket på att Apple är på gång med en Netflix-konkurrent (en egen strömningstjänst).

Att den app som drar in enskilt mest pengar i Appstore sågs förstås som ett rejält avbräck för Apple (och bidrog säkert till efterhandelsraset). Men i det långa loppet kan det straffa sig mer för Netflix.

2018 bedöms Netflix iOS-app ha dragit in runt 256 miljoner dollar till Apple. Under samma period hade Apples Services-del (saker som Appstore och Apple Music) en omsättning på 37 miljarder dollar. Pengarna från Netflix står alltså för ca 0,7 % av den totala omsättningen för segmentet. Stora pengar rent numerärt, förstås, men det kan exempelvis jämföras med den 9 miljarder dollar som Google bedöms ha betalat under året för att fortsätta vara förvald sökmotor i iOS:

Under 2018 tappade Netflix även sitt Marvel- och Star Wars-innehåll i och med att även Disney är på gång med egen strömningstjänst. Det gör att Netflix måste plöja ner ännu mer pengar i att ta fram eget innehåll – samtidigt som skuldsättningen börjar bli ett problem. Samtidigt som inte minst även Amazons egen videotjänst växer allt mer. 

Netflix är som Spotify. Ett väldigt starkt varumärke med mycket eftertraktat innehåll. Men företag som Apple, Amazon och Google (och Alibaba, Tencent och Baidu) har betydligt bredare verksamhet och kan utan alltför stora problem blöda sönder konkurrenter genom att subventionera tjänster med intäkter från andra segment. Trenden är dessutom att vi vill ha allt på samma ställe. Lägg till att något av de populäraste på Netflix just nu är… Vänner-repriser så är inte heller Netflix helt säkra här. Varför betala för en strömningstjänst, hur bra innehållet än är, när man kan få en ”på köpet” i det ekosystem där man redan har allt annat?

Att Netflix stryper möjligheterna att betala via Google Play/Appstore kan alltså ses som ett företag självsäkert på sitt eget erbjudande. Men det kan lika mycket vara en nödvändighet för att säkra den framtida kassan för att ha en chans i konkurrensen. Då kan ett så litet hinder som att klicka sig vidare till en webbplats och fylla i betalningsinformation bli skillnaden mellan att få eller mista en kund.

Netflix Commits False Start to the New Year, Falling Flat on Wednesday

Netflix finished Wednesday’s trading flat after a flood of news provided for a volatile day in which bears and bulls fought to a draw.

 

IoT – internet of things

Apple får patent på smarta textilier

Lite spännande Apple-patent: fabrics. Typ klädmaterial, alltså. Ja, eller inte bara för kläder.

Ett patent som lämnades in 2016 talar om en ”ornamental design for a fabric”. Det har funnits försök med båda ”smarta kläder” och andra slags inbyggd smartness i icke-smarta produkter. Som i patentets ”fabric control device”. En fjärrkontroll för Apple TV som inte har något gränssnitt förrän användaren trycker på den.

Att vi kommer att använda betydligt fler gränssnitt än dagens mobil är rätt givet. Vi går inte omkring med en mobil i fickan för att vi tycker det är kul utan för att det just nu är det bästa sättet att hålla oss uppkopplade. Om vi kunde ta fram ”mobilen” ur tomma intet precis när vi behöver den, för att skicka meddelande, ta en bild eller titta på en film, och sedan låta den försvinna när vi är färdiga så skulle vi garanterat föredra det.

Mobil as a service, alltså. På riktigt. Blir spännande att se hur långt vi hinner komma här under vår livstid.

Apple Just Received a New Patent For ”Smart Fabric”

The U.S. Patent and Trademark Office has granted Apple a new patent for ”Fabric” that could be applied to clothing, furniture, and electronics.

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Microsoft tycker att vi ska inandningsviska till våra digitala assistenter

Okej. Det här är ett… intressant Microsoft-patent. Teknik så att du kan viska röstkommandon till din enhet, snarare än att prata i normal volym. Tänkt att göra det mindre pinsamt att ge röstkommandon till sina prylar ute bland folk.

But wait. Det är viskning med en twist. Tekniken bygger på att du viskar på inandning, inte utandning. Och du måste hålla prylen jättejättejättenära munnen för att det ska fungera.

Mmmkay. Alltså det som redan fungerar med Alexa. Ja, fast då genom att viska som vanligt, på normalt viskavstånd. Kort sagt en lösning som känns betydligt mindre seriemördare än Microsofts patent.

Microsoft patent suggests you inhale whisper to your voice assistants

While voice assistants have grown in popularity over recent years, many people still hesitate to use them in public spaces, and that’s a problem Microsoft is looking to tackle. In a patent filing, the company notes that for a number of reasons — not wanting to disturb those nearby, not wanting to share private information around strangers — people often avoid issuing voice commands when in public.

 

Mobilt

Appstore slog nya intäktsrekord under julveckan

Apple fortsätter försöka blidka marknaden efter vinstvarningen häromdagen. Lär gå så där, även om aktieförhandeln indikerar viss rekyl uppåt idag för Apple-aktien (men det beror snarare på att börserna i stort idag verkar gå upp efter gårdagens breda tapp).

Senaste initiativet är att Apple går ut med att Appstore slog nytt intäktsrekord under julhelgen.

Julveckan drog Appstore in 1,22 miljarder dollar på appar och spel medan nyårsdagen bjöd på nytt dagsrekord för appbutiken med 322 miljoner dollar spenderade under ett dygn.

App Store caps record-breaking 2018 with blockbuster holiday week

Customers spent over $1.22 billion in the seven-day period between Christmas Eve and New Year’s Eve.

De kinesiska apparna dominerar i Indien

Väldigt intressant långläsning om kinesiska (Android)appar – i Indien.

Av de 100 populäraste apparna i Indiens Google Play december 2018 var 44 från kinesiska utvecklare (upp från 18 året före). Nästan hälften, alltså.

Tjänster som är ofantligt populära i Kina har betydligt svårare att nå ut utanför landets gränser. Förstås delvis på grund av, tja, Kina. Hela övervaknings- och diktaturpaketet. Men som konstateras i artikeln också för att det redan finns etablerade vanor – och tjänster – i andra länder. Åtminstone (framförallt) i utvecklade länder. Men i de länder som främst kommer att stå för nästa miljard internetanvändare finns större möjligheter att slå sig in. Så verkar åtminstone de kinesiska företagen resonera.

Tittar man i listan kan man konstatera några saker:

  • Bytedance har två appar topp tio (TikTok och Helo). TikTok har tagit klivet från plats 78 2017 till överst på tronen 2018.
  • Bland några av de andra apparna finns fler videotjänster: Like är ännu en kortvideoapp, medan LiveMe handlar om liveströmmande.
  • Tencent lyser däremot rätt mycket med sin frånvaro (med brasklappen att jag inte kollat igenom vem som står bakom alla appar). Mer specifikt saknas WeChat – i linje med att den appen mycket står och faller med sin kinesiska marknad.

Bytedance har lyckats betydligt bättre med sin globala närvaro. Mycket bättre än jag hade koll på. 39 % av TikToks 500 miljoner aktiva användare ska komma från Indien, vilket gör landet till TikToks största marknad. För LiveMe är siffran 32 %. Det handlar kort sagt om kinesiska företag som INTE primärt satsar på sin hemmamarknad, vilket i sig känns som något nytt.

Mest nedladdade betyder förstås inte mest använda. Sorterar man Google Play-listan på den parametern är det bara en av apparna bland de tio mest nedladdade som också återfinns topp tio över de mest använda: WhatsApp (som mer och mer framstår som Facebooks framåt kanske viktigaste app). I den här kategorin hamnade TikTok på plats 12 bland sociala appar i december – efter nämnda WhatsApp, Facebok, Instagram och Facebook Lite. Topp tio här finns bara två appar som inte kommer från Facebook eller Google: Alibaba-ägda UC Browser och svenska Truecaller.

I Indiens iOS-lista har Tencent en post med topp tio: spelet PlayerUnknown’s Battlegrounds. Här finns också två betalappar – bland annat Googles Pay. IOS-användarna är förstås försvinnande få i Indien jämfört med Android – men iOS-användare spenderar mer pengar än Android-likarna vilket i sig också förstås är en viktig parameter. Oavsett blir det intressant om Google lyckas hitta nisch som betalplattform i både operativen. Och hur det kan gå för Apple Pay.

https://factordaily.com/the-chinese-takeover-of-indian-app-ecosystem/

Googles Fuchsia OS kommer kunna köra Android-appar

Det kommer allt fler tecken på att Google är på gång att lämna Android bakom sig för något annat. Sannolikt i sann Apple-anda – något de mer kan kontrollera för att få till ett mer enhetligt ekosystem som gör att deras hårdvara bättre kan konkurrera med övriga hårdvarutillverkare. Som att de arbetar på ett Fuchsia OS som ingen utanför Google är helt säker på vad det ska användas till.

Även Fuchsia är, typ, släppt som open source och nu verkar det som att utvecklare kommer kunna börja bygga typ Android-emulatorer för Fuchsia. Med andra ord så att det går att köra Android-appar i Fuchsia. Ett sätt att göra övergången från Android till Fuchsia enklare – och se till att det redan från start finns gott om appar.

Google’s Fuchsia OS will be able to run Android apps

It might take years before Google’s Fuchsia OS starts showing up on devices, but when it does, it will apparently be able to run Android apps. 9to5Google has spotted a new file posted on Android’s open source project website that says ”These targets are used to build ART for Fuchsia.”

 

Ekonomi och finans

Apple vinstvarnar – sämre iPhone-försäljning än väntat i Kina

Sådär roligt för Apples aktieägare. Efter börsens stängning idag gick Apple ut med något så oappeligt som en vinstvarning. Omsättningen för Q1 (alltså sista kvartalet förra året, tillika alltid Apples viktigaste eftersom julhandeln och övriga shoppingbonanzor ligger här) förväntas bli rejält mycket lägre än marknadens förväntningar – och även lägre än Apples egna prognoser.

Istället för de 94 miljarder dollar som marknaden räknat med så är Apples nya prognos ”bara” 84 miljarder dollar. Visserligen fortfarande en snurrigt stor siffra, men tio miljarder motsvarar i runda slängar 10 % lägre omsättning än väntat. Marknaden fick hissyfit och sänkte aktien med som mest (?) nästan 8 % i efterhandeln.

Intressant nog konstaterade Tim Cook i samband med nyheten att ”merparten av omsättningsprognosmissen och över 100 % av vår årsomsättningsminskning globalt berodde på sämre försäljning av iPhones, Macar och iPads i Kina”. Det är den sortens matte som ger mig huvudvärk.

I sig inte oväntat. iPhone-försäljningen har planat ut och för att slippa ungefär just det som hände idag är Apples Q1 det första kvartalet när företaget inte kommer redovisa detaljerade försäljningssiffror för sin viktiga mobilförsäljning. Det Cook också konstaterar i vinstvarningen är att den ekonomiska inbromsningen skett snabbare än väntat.

Det är precis det vi börjar se över hela banan. Under dagen fick Tesla se sin aktiekurs slashas med ungefär lika mycket som Apples i samband med sämre försäljningssiffror (och prisdumpningar) för Model 3.

Men den riktigt stora varningsflaggan är förstås Kina. Kina har hela 2018 visat tecken på att tappa fart som världens stora tillväxtmotor. Visst kan det vara isolerat till att kineser inte är sugna på iPhones längre, men jag misstänker att vi kommer att se mer av samma sak inte minst i de kinesiska företagens rapporter. Kina håller, på gott och ont, fullt ut att omvandlas till en ”vanlig” ekonomi – men har fortfarande tillväxtlandsförväntningar på sig.

Vi kan väl gissa att rapporterna för Q4 kommer bli ungefär lika rolig läsning som Q3. Vi lär se fler aktiekurskollapser. Det Apple gjorde idag var helt enkelt bara att ta smällen tidigare. Och, kan man misstänka, att man gör det en vecka innan världen riktigt har hunnit vakna efter ledigheten, är säkerligen ingen slump. Och det finns förstås risk att de här dåliga nyheterna kan lägga sordin på hela börsdagen, med tanke på vilken tyngd Apple har.

Oavsett så kommer morgondagen göra… ont för Apple.

Apple Plunges After Hours After Slashing Revenue Forecast

Apple shares fell sharply lower in after-hours trading Wednesday after the world’s biggest tech company cut its current quarter revenue forecasts citing slowing sales in China, trade tensions with China and strength in the U.S. dollar.

iPhone-försäljningen sämre än väntat – men Apples tjänstesegment går starkt

Efter gårdagens vinstvarning bitchslappas Apples aktie hårt på börsen idag (minus åtta procent i skrivande stund. Sisådär minus 57 miljarder dollar i börsvärde jämfört med igår, vilket gör att Apple halkat ner till plats fyra i listan över världens högst värderade börsbolag).

I brevet som Apples VD Tim Cook skickade ut till sina anställda i samband med vinstvarningen, plus brevet till investerarna, finns det dock information som inte fått lika mycket spridning i media idag. Visst är det mycket för att visa de anställda, och marknaden, att Apple är mer än bara iPhone – men intressant oavsett.

  • Omsättningen för segmenten utöver iPhone ökade totalt med 19 % jämfört med Q1 2018 (dvs. Q4 kalenderårsmässigt, Apple har brutet räkenskapsår).
  • Det allt viktigare Services-segmentet omsatte över 10,8 miljarder dollar. och slog nytt kvartalsrekord i samtliga marknader.
  • Wearables (Watch, Airpods etc.) ökade med 50 % jämfört med förra året.
  • Omsättningen för iPad ökade tvåsiffrigt jämfört med för ett år sedan
  • Antalet iPhone-aktiveringar satte nytt juldagsrekord i USA och i Kanada.
  • Apple ”väntas” (antar att kvartalssiffrorna inte är helt färdiga än) sätta nya all-time high-rekord vad gäller omsättningen i nyckelmarknader som USA, Kanada, Mexiko, Tyskland, Italien, Sydkorea och Vietnam.
  • Antalet aktiva Apple-enheter slog nytt rekord.
  • Sist men inte minst ”förväntar” sig Cook att Apple kommer att slå nytt kvartalsvinstrekord.

Vad vi fick i och med det här brevet var en förkvartalsrapport som i stort säger samma sak som Apples prognos i samband med senaste kvartalsrapporten: tuffare tider väntar. Däremot kom de snabbare än Apple hade räknat med. I princip alla rapporterande techbolag sa samma sak senaste det begav sig och det kommer bli väldigt intressant att se hur kvartalet har utvecklats för dem.

Apple CEO Tim Cook’s memo to employees about iPhone sales: Full text

Apple CEO Tim Cook expressed his disappointment after Apple cut its revenue outlook for the first time in almost two decades

Google får e-valuta-licens i EU

Så har Google beviljats en e-valuta-licens inom EU. Kort sagt har företaget nu ännu större möjligheter att erbjuda virtuella finansiella tjänster inom unionen.

Google, eller Google Payment om vi ska vara petiga, har beviljats licensen av Litauens centralbank. Det verkar alltså som att det räcker att få en licens från någon av medlemsländernas centralbanker för att kunna agera inom hela EU.

Estland har gått och blivit lite digitallandet inom EU, med flera intressanta digitalinitiativ, och nu verkar det som att Litauen tänker ta på sig fintechledartröjan. De verkar ha blivit go-to-landet just för den här typen av licenser, intressant nog.

Google Payment Has Been Given An E-Money License To Operate In The EU

Google Payment has received an e-money license to operate in the European Union, paving the way to expand its financial services into the area.

Seoul släpper betalningsplattform för inhemska mobilbetalningstjänster

Sydkorea går i Singapores fotspår. Ja, åtminstone Seoul. Staden har lanserat en ”zero pay”-plattform för digitala betalningar. Målgruppen: små och medelstora företag.

20 banker och fintech-företag har gått samman med staden i samarbetet som syftar till att erbjuda en betalningslösning utan transaktionsavgifter. Ja, eller som åtminstone inte gör att företagen får betala ”överdrivna” transaktionsavgifter. Vi kan väl misstänka att de inblandade fortfarande vill ha del av transaktionskakan. Typ Swish.

Så krasst talat handlar det väl om att eliminera spelare som Visa och Mastercard från ekvationen samtidigt som det finns incitament hos butikerna att få kunderna att välja andra betalmetoder än dessa.

Lösningen går, likt i Singapore, ut på att den som vill betala skannar den QR-kod som motsvarar den betalningslösning man vill använda och sedan görs överföringen direkt mellan de inblandade bankkontona.

Det som ligger lösningen lite i fatet är att Sydkoreas största mobilbetalningsspelare Kakao Pay inte har hoppat på tåget. Sannolikt därför att de känner att de inte behöver, men är förstås inte omöjligt att även de ansluter sig på sikt.

Ännu ett intressant exempel på privat-offentlig samverkan som syftar till att ta fram infrastruktur för digitala tjänster.

Seoul launches zero-fee digital payment system

Seoul has moved to ease the transaction-fee burden on small businesses by launching a zero-fee digital payment system.

 

Övrigt

Rymdsonden New Horizons skickar skarpa bilder på föremål – 6,4 miljarder kilometer bort

I morse meddelade Kina att man satt ner den första månlandaren på månens baksida – med uppdrag att bland annat odla potatis där. Och medan vi fyrverkeriade in det nya året fortsatte Nasas rymdsond New Horizons sin ensamma färd ut i världsrymden, där den modigt forsätter utforska platser som ingen (människa) tidigare har besökt.

Senaste framgången är att New Horizons svischade förbi ett riskorn  (32 gånger 16 kilometer stor) i världsrymden i 50 000 kilometer i timmen och skickar hem SKARPA bilder. Det mest avlägsna objekt som vi någonsin har kunnat fota på plats. Bara tanken på matten som krävdes för att få New Horizons att vara på samma plats som Ultima Thule ger mig huvudvärk. För att inte tala om det faktum att det här är bilder tagna på ett objekt över 6,4 miljarder kilometer från solen. 1,6 miljarder kilometer bortom Pluto.

Sätter mycket av de saker som vi käbblar om i… perspektiv. (Ja, och med tanke på hur ensamma vi är just här så kanske vi borde lägga lite, eller mycket, av käbbeltiden på att istället hitta på fler sätt att värna om den blå planet vi sitter på.)

First close-up images of NASA’s New Year’s target reveal a lumpy snowman

This afternoon, scientists on NASA’s New Horizons mission shared the first close-up image of the distant, frozen space rock their spacecraft whizzed by on New Year’s Day. The pictures bring the strange object into a clearer focus – and it looks like a lumpy snowman.

Vilken sociala medier-kliché är du?

😎 Selfie centered

💪 A one-upper

🤪 Play-by-player

👹 Meme lord

😍 Like-a-holic

🤮 Soapbox hero

😵 Hashtag hyper

👀 Lurker Lou

🥰 Sharenter

Which Social Media Cliche Are You?

The New Year is here and you know what that means… New Years Resolutions! Has improving your social media behaviour made the cut?

2019 – framtidsåret när Bladerunner utspelades

För fyra år sedan var Tillbaka till framtiden-framtid och i år är det Bladerunner-framtid. Just sayin’.

Känns som att 2019 har mycket kvar att leverera på det här området.

Welcome to ’Blade Runner’ year, now where are my damn off-world colonies

Why 2019 is nothing like we imagined in ”Blade Runner.”

Buffer höjer sin LinkedIn-teckengräns

JAAAAAAAA!!!!! Buffer har ÄNTLIGEN höjt teckengränsen för LinkedIn-postningar så att den numer motsvarar LinkedIns (sedan rätt lång tid tillbaka) höjda gräns.

Alla mina följare: Be afraid. Be very afraid.

Skärmdump från Buffer som visar höjd teckengräns för LinkedIn-postningar


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *