Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Strömmade medier/Prenumerationstjänster
Microsoft har släppt priser för spelprenumerationstjänsten Project xCloud
Microsoft har presenterat mer information om sin kommande spelströmnings- och prenumerationstjänst (Project xCloud). Mer specifikt kommer den komma i fyra olika versioner (och släppas i oktober):
- Xbox Game Pass: 4,99 dollar/månad, inklusive 100+ PC-spel
- Xbox Game Pass Console Games: 9,99 dollar/månad, inklusive 100+ Xbox-spel
- Xbox Live Gold: 9,99 dollar/månad, med tillgång till onlinespel
- Xbox Game Pass Ultimate: 14,99 dollar/månad, alla tre ovanstående paket
En mer spretigt erbjudande än exempelvis Googles Stadia. En tjänst som dessutom är både dyrare och billigare än xCloud med sina 9,99 dollar/månad. Men det jag hade missat med Stadia är att priset bara är för själva tjänsten. Du får sedan betala för de spel du väljer att spela. En hyrspeltjänst, alltså. I Microsofts tjänst ingår alltså rätt många spel.
Via xCloud kan du dessutom använda din Xbox som din strömningsserver (alltså strömma till andra enheter), men även användare som saknar egen Xbox ska kunna spela och då, likt Stadia, via remotespelande – alltså strömning från Microsoft-servrar.
Microsoft launches Xbox Game Pass Ultimate with PC and Xbox games for $14.99 per month
Microsoft’s new Xbox Game Pass subscription combines console and PC games with Xbox Live. It’s a single monthly subscription for $14.99 per month
Googles speltjänst Stadia tar betalt för spel utöver prenumerationsavgiften
I förra veckan meddelade Google vad spelströmningsplattformen Stadia kommer att kosta. Men det visar sig att det inte riktigt var lika enkelt som det jag skrev då. Följande verkar gälla:
Stadia kommer i två abonnemangsversioner: Stadia Base och Stadia Pro. Base är gratis, medan Pro kostar 99 kronor i Sverige när den släpps. Dessutom släpps ett ”startpaket” om 1399 kr, som innehåller en Stadia-handkontroll, en Chromecast Ultra (för spel på TV), två tre månaders Pro-prenumerationer (en till dig själv, en att ge bort) och möjlighet att välja Stadia-användarnamn för de flesta andra.
Releasedatum för tjänsten är satt till november för de första länderna, bland annat alltså Sverige. Men det gäller bara om du har köpt startpaketet. För övriga är det 2020 som gäller.
Base kommer alltså inte kosta något, men kommer ha några kvalitetesbegränsningar jämfört med Pro. Base erbjuder spelande i upp till 1080p-upplösning, 60 fps och stereoljud. Pro bjuder på 4K-upplösning, 60 fps och 5.1-ljud.
I båda fallen måste du betala för de spel du vill spela (rabatterat om du har Pro, plus att Pro-kunder då och då kommer få gratisspel). Kort sagt är de 99 kronorna i månaden bara för själva tjänsten, inte innehållet (i princip).
Igår presenterade Microsoft sin motsvarighet Project xCloud och den kommer vara mer prenumerationslik. Alltså att du betalar en fast månadsavgift och får spela hur många spel du vill. Åtminstone bland dem som ingår i tjänsten. xCloud släpps i oktober och kommer prismässigt att ligga mellan 4,99 till 14,99 dollar (beroende på variant, den sistnämnda är ett tutti-paket). Lite oklart exakt på hur Microsofts tjänst hanterar enheter utöver datorer och konsoller (läs: Xbox), men det verkar åtminstone som att Xbox-ägare ska kunna använda den egna enheten som lokal strömningsplattform – även till just mer mobila skärmar.
Google Stadia Pro explained: Less the Netflix model, more like PlayStation Plus
Pricing details were finally confirmed for Google Stadia recently, and many are confused on how its $10/month Pro tier works. Here’s what you need to know.
Googles Stadia kommer låta andra spelbolag erbjuda prenumerationsabonnemang på plattformen
Och ännu mer om Googles kommande speltjänst Stadia. Som jag skrev tidigare kommer månadsavgiften inte inkludera (i princip) något innehåll. Du betalar för själva plattformen i sig och får sedan betala per spel du vill spela (visserligen rabatterat som Pro-prenumerant). Det här betyder alltså att Stadia inte kommer vara en spelprenuemrationsplattform, utan mer en Steam-konkurrent. Men det visar sig att spelbolag själva kan välja att erbjuda prenumerationsabonnemang.
Kort sagt kan alltså bolag erbjuda en kostnad utöver Stadia-avgiften för fri tillgång till alla eller delar av spelkatalogen. Alltså lite upplägget i Apples TV-app.
Vad det här innebär är alltså att Stadia, åtminstone delvis, kan bli en marknadsplats för spelprenumerationer. Vilket potentiellt kan göra såväl prissättning som tillgång rätt mycket rörigare. Det som initialt kändes som en rätt enkel tjänst, såväl vad gällde själva tillgången och spelandet som abonnemang, blir lite rörigare för varje dag som går.
Blir intressant att se vilken form speltjänsten får när den fullt ut går live 2020. Och vilket genomslag den får.
Google Stadia will let publishers offer their own gaming subscriptions
The head of Google Stadia has said publishers can offer their own game subscriptions through the streaming service. Publishers are expected to start thinking about their own subscriptions ”in relatively short order.”
Ubisoft erbjuder prenumerationsabonnemang via Google Stadia
Igår skrev jag om att Google spelströmningstjänst Stadia inte är en prenumerationstjänst, men att spelföretag själva däremot kan erbjuda prenumerationstjänster för sina egna spel via Stadia. Redan nu presenteras den första – från Ubisoft.
För 14,99 dollar i månaden får man obegränsad tillgång till över 100 Ubisoft-spel. Det är intressant att Google gör en Apple TV (eller om man så vill, ett hederligt kabel-tv-abonnemang) och gör det möjligt att köpa abonnemang från innehållsföretagen via en gemensam plattform. Men likt dessa motsvarigheter så innebär det också att man får betala dubbelt.
I det här fallet behöver man sannolikt både betala för Googles distributionsplattform via ett Pro-abonnemang till Stadia för 9,99 dollar i månaden plus alltså Ubisoft-abonnemanget.
Det blir intressant att se hur Stadia kommer landa när det väl släpps. Det känns som att tjänsten har blivit lite mindre intressant jämfört med den initiala produktpresentationen. Att se vad omdömet blir från spelarvärlden.
Ubisoft reveals game subscription service UPlay Plus for PC and Google Stadia
Every big game publisher is getting into the subscription business, and the latest entrant is Ubisoft. Today at the company’s E3 2019 press conference, Ubisoft announced UPlay Plus, a PC game subscription service sporting more than 100 titles and coming out on September 3rd. It’s also coming to Google Stadia next year.
Spotify släpper Your daily drive – spellista med musik och podcasts för pendlingstiden
Nyligen lanserade Spotify Stations, en gammal hederlig radiostation (reklamradiostation, om man kör gratiskonto). Alltså en spellista som alltid ligger och spelar. Nu släpper man nästa initiativ på samma tema: Your daily drive. En mashup-spellista bestående av musik och podcasts, avsedd för pendlandet.
Funktionen har testats ett tag, men släpps nu alltså för mer allmän användning.
Spotify mimics the radio with a news and music playlist for drivers
Spotify announced today that it’s rolling out a new playlist to US users, called Your Daily Drive. It combines music and news in one place, similarly to the radio formula but without weather and traffic updates.
Facebook Watch har 720 miljoner månadstittare
Kors i taket: Facebook släpper Watch-siffror. Företaget ska precis till att släppa sitt omtag av MTV’s The Real World (but why?) och för att få lite mer buzz inför det får vi nu veta att 720 miljoner tittar på Watch-innehåll minst en gång i månaden. 140 miljoner tittar minst en minut varje dag och de dagliga användarna tittar i snitt över 26 minuter (ja, eller ”tillbringar över 26 minuter på plattformen”, men jag antar att det mest är tittande).
Utslaget på hela användarskaran betyder det alltså att Watch efter snart två år når en tredjedel av alla månadsanvändare, och 9 procent av de dagliga användarna. Månadssiffran är dessutom upp från 50 miljoner i slutet av augusti förra året (alltså när Watch släpptes globalt).
(Sist men inte minst passade Facebook på att presentera lite mer innehåll inför höstsäsongen på Watch.)
Facebook says its Watch videos reach 720 million viewers a month
Facebook is still holding onto its dreams of Watch as a place where people can connect ”more deeply” over videos. According to the company, 720 million people tune into Watch monthly, and 140 million people spend at least one minute on Watch daily. On average, those daily visitors spend more than 26 minutes on the platform.
MailChimp börjar med eget originalvideoinnehåll
Ni vet MailChimp? Tjänsten för nyhetsbrevsskickande? Som tidigare i år köpte en Shopify-konkurrent, har byggt allt fler e-handelsfunktioner och börjat erbjuda en marknadsföringsplattform för mindre företag? Som också erbjuder eget videoinnehåll? Japp. Nu har MailChimp släppt MailChimp Presents.
I MailChimps fall handlar det om videoserier (manusbaserade och dokumentärer) och podcasts som på olika sätt fokuserar på entreprenörsskap. Mer specifikt finns det just nu sex videoserier och en podcast i företagets spellista – och igår släpptes plattformen formellt.
MailChimp har alltså gjort samma resa som de flesta stora techföretag. Man har gått från att vara en distributionsplattform till att börja skapa innehåll själva. Ännu ett exempel på hur branschgränser suddas ut allt mer. Men också hur man breddar sig för att driva trafik till kärntjänsterna eller för att hålla sig relevant (i MailChimps fall kan man tänka sig att man börjar se att e-posten i sig kan ha passerat sin peak – även om här och nu förmodligen skickas fler mejl än någon gång tidigare).
Mailchimp Presents
A collection of original content that celebrates the entrepreneurial spirit in creative and relatable ways.
Netflix testar egen stories-funktion
Ännu mer stories. Den här gången från Netflix. Test med ett nytt flöde, Extras, som knyter ihop trailers, bilder (som inte finns någon annanstans i appen) och ”notiser om kommande shower”. Ett mashupformat à la stories i stort.
Finns dessutom ett ännu starkare socialt element där flödet inte bara uppmuntrar användare att skapa spellistor utan också dela shower ännu mer i sina sociala kanaler.
Netflix app tests Stories-like feed
With an emphasis on sharing, the new ”Extras” feed brings together movie trailers, photos and alerts for upcoming shows.
Ubisoft licenserar innehåll till både Netflix och Apple TV
Spel som blir filmer eller serier är inte något nytt. Så när speltillverkaren Ubisoft licenserar två av sina titlar till den stora duken (eller snarare stora och små skärmar) så är det inte särskilt förvånande.
Det som är lite mer intressant är att vilka företag som har köpt licenserna. Netflix har köpt rättigheterna till Ubisofts spel ”Tom Clancy’s The Division” (skönt meta i sig), som ska bli en film i strömningsföretagets tjänst. Samtidigt uppges Ubisoft också arbeta på en ”live-action series” som går under namnet ”Mythic Quest: Raven’t Banquet”. En serie som kan dyka upp i Apples nya tjänst TV+ när den släpps senare i år.
Kort sagt kan Ubisoft sälja rättigheter till både vänster och höger – sannolikt för att maxa sina möjligheter. Med tanke på att Apples satsning fortfarande är lite av en chansning så gissar jag att prislappen blev rätt hög. Eller snarare: serien lär nog (ja, om den nu kommer till TV+ förstås) omfattas av Apples finansiering. Alltså att Apple pyntar för produktionen och står för plattformen.
Ubisoft teases an Apple TV+ series called ’Mythic Quest: Raven’s Banquet’
Ubisoft is working on a live-action series called Mythic Quest: Raven’s Banquet, the company has announced at E3 2019. The new show, which stars Rob McElhenney (It’s Always Sunny in Philadelphia) and Danny Pudi (Community), is said to be coming to Apple TV+, the streaming service that’s expected to launch later this fall.
Pandora lanserar Studio Resonate – ska hjälpa företag bli bättre på ljudannonser
Ännu ett exempel på en av de väldigt tydliga trenderna just nu: skapa tjänster för konkurrenters plattformar. Senaste ut: Spotify-konkurrenten Pandora, som nu lanserar ”konsultbolaget” Studio Resonate.
SR (det är en jätterolig förkortning i sammanhanget) är tänkt att hjälpa företag med annonseringen. Alltså skapa bättre marknadföring. Kommer även handla om exempelvis grafiska produktion, men huvudfokus kommer förstås ligga på ljud. Bättre ljudannonser, alltså.
Tanken är givetvis att dessa annonser sedan ska ligga hos Pandora, men skulle förstås lika gärna kunna hamna hos, tja, Spotify. Alltså: Pandora tjänar pengar även på företag som inte väljer Pandoras plattform.
Sist men inte minst en talande detalj i vår samtid: SR kommer även erbjuda hjälp med företags ”ljudvarumärke”. Och det blir förstås allt viktigare. Då menar jag inte saker som jinglar, utan vilket LJUD som är ett varumärke.
När Mastercard släppte sin nya profil för ett några månader sedan fick Mastercards logotyp också ett ljud. Ett ljud som skulle kunna användas exempelvis när man har genomför ett betalning med Mastercard. Ett sätt att tala om för en kund vilket varumärke man interagerar med när man inte ser det. Och kanske inte ens vet, oavsett. Lite som det som läggs ner med att optimera hur en bildörr ska låta när man stänger den för olika märken.
Kommer bli en allt viktigare fråga ju mer ljudfokuserade våra uppkopplade interaktioner blir. Nanoljudsåterkoppling som gör att jag, kanske undermedvetet, känner igen ett företag – oavsett var jag möter det.
Pandora Launches ’Studio Resonate’ Consultancy – Hypebot
Pandora is launching a new in-house consultancy called Studio Resonate. The consultancy will provide advertisers with audio creative development, sonic branding and strategy services, web and mobile experiences, visual design,. Continue reading
IoT – internet of things
Uber och Volvo presenterar nya självkörande bilmodellen Volvo XC90
Ny självkörande bil från Uber. Ja, eller egentligen Volvo. Eller båda två. Volvo XC90 SUV är byggd som en självkörande bil från bottenplattan upp och blir därmed den första i sitt slag under Uber-flagg (tidigare självkörande bilar som Uber har rullat runt med var vanliga bilar som Uber utrustade med självkörande teknik och det gick ju som bekant… sådär).
Det här innebär saker som att bromssystemet är byggt för datorer och inte för människor. Det betyder också att saker som bromsar och styrning har inbyggda backupsystem.
Nya Volvo-bilen är tänkt att finnas i Ubers bilflotta i ”större omfattning” under nästa år. Återstår sedan förstås att se hur långt det är kvar till dess att helt självkörande bilar blir en vanlig syn på våra vägar. Såväl Google-ägda Waymo som Tesla är på gång med egna taxinätverk baserat på just den här typen av bilar (Waymo ska dessutom ha varit först i världen med en kommersiell version, även om den än så länge är väldigt liten till omfattningen).
Det som oavsett är mest intressant är förstås att bilar för första gången på väldigt länge (okej, sedan starten) håller på att bli något helt nytt. Hur man bygger dem, som sagt, men också hur man tänker på bilen som fenomen. När arbetsplats, mobilitet, hem, underhållning och handel på riktigt börjar stråla samman.
https://techcrunch.com/2019/06/12/uber-unveils-new-volvo-self-driving-vehicle-in-a-step-toward-robotaxi-service/
Googles tvåstegsverifiering via hårdvara släpps för iOS
Väldigt intressant besked från Google. Den tvåstegsverifiering via hårdvara som företag släppte för Android förra månaden kommer nu också till iOS. Med andra ord att det går att använda mobilen som fysisk säkerhetsnyckel.
Skillnaden är att inloggning med den här funktionen inte bara kräver godkännande via en extern enhet, utan också kräver att man trycker på en fysisk knapp på mobilen.
Nu betyder inte det här att en iPhone kan användas som nyckeln – det krävs fortfarande en Android. Men det går däremot alltså att logga in på Google-konton i en iOS-enhet med en Android-enhet som nyckel. Och det är just Google-kontoinloggningar vi pratar om, inget annat (inte än, i alla fall).
Sitter man inlåst i Apple-världen har det här stödet alltså begränsad nytta. Målgruppen är som synes operativhoppare. Och det här passar in väl i vad båda företagen gör just nu.
För Google handlar det förstås om att kunna bli valet i så mycket som möjligt i iOS-universat. Ja, eller mer än så, vi skulle kunna tänka att det här skulle kunna vara en identifierare för andra delar av Apples produktflora. Jag tänker inte minst med tanke på att Apple under WWDC förra veckan visade att man tänker göra större satsningar in i våra uppkopplade hem.
Tittar vi sedan från andra hållet så lirar det här med att Apple håller på att distansera olika delar från sitt ekosystem. Eller rättare sagt: bygga ihop det ännu hårdare, men samtidigt allt mer se till att det ska gå att köpa en eller ett par av Apples produkter eller tjänster trots att man inte vill gå all in.
Google opens its Android security-key tech to iPhone and iPad users | TechCrunch
Google will now allow iPhone and iPad owners to use their Android security key to verify sign-ins, the company said Wednesday. Last month, the search and
AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter
AI lyckas skapa träffsäkra ansikten bara på röstdata
Ännu ett avsnitt i serien creepy/cool. Forskare vid MIT har lyckats träna en AI-algoritm att skapa bilder av ansikten – baserat på bara ljud. Och resultatet hamnar imponerande nära verkligheten. Den prickade kön, ålder och etnicitet bra.
Ännu ett exempel på hur många unika biometriska punkter som våra kroppar består i. I just det här fallet blir resultatet som sagt generiska avbildningar, men hur vi låter är förstås också kopplat till våra kroppsformer. Saker som unika håligheter i skallbenet.
Varje gång en ny biometrisk lösning presenteras går det rätt snabbt innan någon lyckas lura den. Visserligen ofta på rätt bökiga sätt, som gör att vanliga människor förmodligen inte behöver vara särskilt oroliga, men visst, det går. Men om man kombinerar två biometriska parametrar så blir det genast rejält mycket svårare. För att inte tala om man lägger till en tredje punkt. Eller en fjärde.
Ai:n återskapar träffsäkert ansikten baserat på rösten
Rösten innehåller information om våra ansikten. MIT:s artificiella intelligens lyckades återskapa de grova anletsdragen hos en rad individer baserat på deras tal.
Bekvämlighetsekonomin
Voi lanserar företagsabonnemang – och satsar på kraftig expansion
Ännu ett rätt givet steg för Voi: Voi for business. Ett abonnemang specifikt riktat mot företag. Antingen kan företag köpa ”månadskort” åt sina anställda eller låta dem köpa enstaka resor.
Dessutom lite info om Voi 2019-planer: man siktar på att gå från 22 städer till 150.
Vois nya drag – ska ersätta företagstaxi
Svenska Voi Technology är en av de ledande elscooteraktörerna i Europa. Nu ökar man takten ytterligare med abonnemang för företag.
Airbnb lanserar Airbnb Adventures för äventyrslystna
Trött på vanligt Airbnbande? Då är företagets senaste produkt något för dig. Airbnb Adventures – ett antal ”bucket list wrothy experiences”. Inte sällan ute i ”vildmarken”.
Kronjuvelen i Adventures-kollektionen är paketet ”Around the world in 80 days”. En resa som sträcker sig över sex kontinenter och 18 länder. För 5000 dollar får man alla biljetter: flyg, båtar, helikoptrar och (förstås) luftballong. Över 50 lokala guider ingår dessutom och överskottet går till organisationen Malala Fund (den Malalas fond, alltså, som arbetar med att förbättra villkoren för flickor).
Airbnb tar alltså ännu ett stort steg mot att bli den totala resebyrån, inte bara tjänsten som står för boendet. Eller om man så vill: likt övriga techjättar satsar distributionsplattformen Airbnb allt mer på att skapa eget originalinnehåll.
For a Cool $5,000, Airbnb Will Take You Around the World in 80 Days | Digital Trends
Airbnb isn’t just a platform to find a place to stay. With Airbnb Adventures, travelers can book a mix of accommodations, food, and experiences in what Airbnb calls ”bucket list” worthy adventures, including a round-the-world trip for $5,000, airfare included.
Uber börjar med Uber Eats-leveranser med drönare
Siktar Uber på att testa Uber Eats-leveranser med drönare i sommar? Klart Uber siktar på att testa Uber Eats-leveranser med drönare i sommar.
Nu pratar vi inte hemleveranser, eller ens leveranser direkt till slutkunden. Istället kommer drönarna skickas till ”utpekade säkra landningszoner” där Uber Eats-bud sedan tar över sista biten. Det skönaste av allt? Taket på en Uber kan utgöra en sådan landningszon och drönaren ska kunna identifiera bilen via QR-kod (så om du börjar se bilar med stora QR-koder på taket så vet du varför).
Vi kan också konstatera att de tre stora Uber-nyheter som kommit senaste veckan har handlat om saker som flyger. Ifall någon undrar vilket element som Uber tycker är roligast just nu.
Att se om det blir några matdrönarleveranser i San Diego i sommar.
Uber says it will start delivering fast food by drone in San Diego this summer
Uber’s plans to start delivering fast food by drone in San Diego this summer are nearly coming to head, reports Bloomberg Businessweek. The deliveries will be three times faster than cars or bikes; cost roughly the same as regular UberEats deliveries; and will be sent to designated safe delivery zones.
Uber börjar med helikopterresor i New York
Kommer det snart gå att ubra en helikopter i New York? Det är klart att det snart kommer gå att ubra en helikopter i New York. Alltså boka en helikopter i Uber-appen. Uber Copter. Från och med 9 juli, i samarbete med helikopterföretaget HeliFlite.
Uber har haft en avdelning inom företaget just för flygande tjänster i tre år (Uber Elevate) och nu kommer alltså helikopter-Uber. Visst, Uber Elevate har mer handlat om flygande bilar, men hej. Baby steps.
Nu är det inte en helt vanlig Uber-tjänst på flera sätt. För det första går det bara att boka helikoptern mellan nedre Manhattan och Kennedy-flygplatsen, en resa på åtta minuter. För det andra kommer kalaset i snitt gå på 200 till 225 dollar (inklusive bil till och från helikoptern). Eller 250 spänn i minuten. Men så är det förstås inte en tjänst för den genomsnittlige Uber-kunden heller. För att ens få boka krävs att du är antingen platinum- eller diamant-medlem i Ubers kundklubb.
Uber Copter to Offer Flights From Lower Manhattan to J.F.K. (Published 2019)
For an 8-minute, one-way flight, the average ride will cost between $200 and $225 per person and include private ground transportation on both ends of the trip.
Uber presenterar en första version av sin flygtaxi
Häromdagen la Uber till en helikoptertjänst i appen för New York-bor (eller besökare). Men Uber har även jobbat med en ”flygtaxitjänst” i flera år. Och igår presenterade Uber för första gången en prototyp för hur de tänker sig att att flygtaxin ska se ut.
Uber siktar på att testflyga tjänsten under 2020 och ha den upp och rulla (ja, eller flyga) kommersiellt i någon form under 2023. Första stopp: Dallas och Los Angeles.
https://www.theverge.com/2019/6/11/18661129/uber-air-taxi-cabin-interior-elevate-helicopter
Mobilt
Apple är sugna på att köpa delar av Intels modemverksamhet
Ett inte särskilt oväntat besked: Intel uppges vilja sälja delar av sin modemverksamhet och Apple är intresserat av att köpa åtminstone delar av den.
Tidigare i år kastade Intel in 5G-handduken när det visade sig att Apple och Qualcomm överraskande begravt stridsyxan. Men relationen till Qualcomm lär väl fortfarande vara lite skakig och förmodligen ännu viktigare: med Intel borta ur bilden finns det egentligen bara Qualcomm att välja på. Det gör att Apple kan hamna i samma sits som exempelvis gällande skärmar: det går inte att få tag i tillräckligt mycket för att möta efterfrågan.
Apple har börjat bygga fler och fler delar själv (jag hoppas fortfarande på nya routrar, men där ser det mörkt ut). Visst finns det besparingsmöjligheter, men jag tror som sagt var att det mest handlar om att säkra sin egen leveranskedja. Inte minst som nästa generations mobilmodem kan utgöra ett hopp i mobilefterfrågan – tack vare 5G (ja, inte dag ett, det krävs ju att resten av infrastrukturen också finns på plats, men det kommer bli ett starkt uppgraderingsargument kommande åren).
Gissar att Apple inte är så sugna på att riskera att missa iPhone-försäljning för att man inte kan fylla på modemlagren tillräckligt fort.
Apple wants to acquire Intel’s 5G business to build its own modems, sources claim
Apple is still years away from engineering its own modems, but this could help.
iOS 13 får stöd för inspelning via flera kameror samtidigt
Det här är lite kul – och en grej som jag missade från Apples utvecklarkonferens WWDC förra veckan. I och med iOS 13 som släpps i höst kommer Apple jaga ikapp Android lite på kameraområdet i och med att (nyare) iOS-enheter får stöd för multikamerafunktionalitet.
Stödet kommer i API-form, vilket gör att utvecklare kan ta fram appar som samtidigt kan hämta data från flera kameror i enheten (kameran fram och bak samtidigt). Men för utom video, ”metadata och djup” så kommer det även att hämta ljud från flera mikrofoner samtidigt. Och förstås då i olika kombinationer. (Dock med fler begränsningar än motsvarande funktion i MacOS).
Multi-cam support in iOS 13 allows simultaneous capture – 9to5Mac
In iOS 13, Apple is introducing multi-cam support for apps to simultaneously capture photos, video, audio, metadata and depth.
iOS 13 gör att japaner kan lagra sitt ID-kort i mobilen
Mer iOS 13-nyheter. I och med nästa version av Apples mobiloperativ kommer Apple låsa upp NFC-chipet för fler användningsområden. Ett sådant är redan på gång i Japan: landets ID-kort. Tydligen införde Japan ”personnummer” så sent som 2015. Numret och det tillhörande kortet kan också lagras digitalt, vilket kommer göra det möjligt att i höst använda sin iPhone som officiell ID-handling (finns redan stöd på Android-sidan).
Det här är förstås jättespännande, även om Japans initiativ i sig inte är först (Kina testar exempelvis ungefär samma sak, fast då förstås kopplat till WeChat). Med tanke på hur mycket vi kan göra digitalt så ligger just officiella ID-handlingar efter. Det närmaste vi har är BankID, men det är ju kopplat till ett kundförhållande med en bank. Google håller på att arbeta på att få in körkort i Android, så vi kommer allt närmare.
Blir väldigt spännande att se hur en riktig e-legitimation kommer att se ut i Sverige. Ja, eller här hos oss. Vem vet, likt försöken med ett universellt språk, internettid och ett globalt standardiserat adressystem så kanske nästa ID-handling är en global standard i en bit blockkedja.
iOS 13’s expanded NFC will support Japanese identity cards
My Number on your phone
Huawei försöker locka Android-utvecklare att släppa appar via Huaweis appbutik
För ett par veckor sedan meddelade Google att Huawei inte längre får tillgång till Googles Android (däremot får man använda alla open source-komponenter). Dessutom stoppas Huawei från Google Play och Google-appar kommer inte förinstallerade i nya Huawei-mobiler. Det senare innebär kort sagt att Huawei-kunder inte kommer kunna få in Googles appar i sina mobiler framöver.
Gällande Android så har Huawei meddelat att man arbetar på en egen version, som kan släppas i höst eller i början av nästa år. Nu kommer uppgifter att man har börjat uppvakta Android-utvecklare för att få dem att publicera sina appar i AppGallery, Huaweis egen appbutik.
Allt är förstås följd av handelskriget mellan USA och Kina. Kan göra livet jobbigt för Huawei i de flesta länderna utanför Kina. Men i ett längre perspektiv skulle det här kunna accelerera fragmenteringen av Android mer än något annat, kanske till och med mer än det Google själva gör.
Huawei reportedly asking app developers to publish on its AppGallery store
Huawei was banned last month by Android.
Google släpper första bilden på Pixel 4
Vad gör man om det, som vanligt, läcker bilder på en kommande mobil? Är man Google reagerar man genom att släppa bilderna själv. Så med andra ord: de första officiella bilderna på Pixel 4 är nu ute.
Bilderna säger förstås inte jättemycket, men artikeln konstaterar/spekulerar kring några saker utifrån det man kan se. Som att nästa Pixel för första gången kan få mer än en kamera. Dessutom saknas en fingeravtrycksläsare på baksidan, vilket tolkas som att den antingen har flyttat in i skärmen på framsidan – eller att den på iPhone-vis försvinner helt och hållet.
I höst (sannolikt) vet vi.
Google responds to Pixel 4 rumors by… posting a picture of the Pixel 4
Shows a big camera bump and 2 cameras, suggests an in-screen fingerprint reader.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör