Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Massavhopp bland ingenjörer kan ha drabbat chiphastigheten i nya iPhone och iPad

När jag sammanfattade presentationen av årets iPhone-modeller (plus iPad och Watch) så reagerade jag på att det nya A15 Bionic-chipet, och hastigheterna på prylarna överlag, jämfördes med konkurrenter. Visst, Apple har gjort så förr och att kunna säga att de nya prylar är 3-5 gånger snabbare, chipmässigt, än konkurrenter är förstås trevligt. Men Apple nämnde i år däremot ingen jämförelse med tidigare generationer av de egna komponenterna. Min tanke: att skillnaden kanske inte är så stor.

Fler har reagerat på det och någon betydligt mer chiptekniskt bevandrad än jag sammanfattade det i detalj i artikeln här nedan. Men kontentan är oavsett ungefär det jag spekulerade i: att skillnaden kanske inte är jättestor jämfört med tidigare generation av Apples chip. Och att den hastighetsökningskurvan kan plattas ut ännu mer nästa år.

Men framförallt är det intressanta i artikeln tankar om vad det kan bero på: massiva avhopp bland de ingenjörer som arbetade med Apples chiputveckling. Att de helt enkelt har lockats över till konkurrenter, framförallt till 2019-grundade Nuvia som numer ägs av Qualcomm. Apple kan alltså ironiskt nog ha tappat folk till det företag som Apple ville minska sitt beroende av när de drog igång sin egen chiptillverkning.

Nu är hastigheten för de flesta användare långtifrån det viktigaste – det är som megapixel- och megahertz-racen, dagens mobiler är överlag tillräckligt snabba för normalanvändarna. Men kompetenstappet kan alltså ha gjort att Apples prylar kommer se mindre hastighetshopp. Ett tag åtminstone.

Apple CPU Gains Grind To A Halt And The Future Looks Dim As The Impact From The CPU Engineer Exodus To Nuvia And Rivos Starts To Bleed In

Apple’s leading CPU team looks to be struggling as they have now delivered no CPU gains for the first generation ever. Apple likely had to delay their next core architecture due due to personnel overturn from the Nuvia exodus. Furthermore, with a new exodus surrounding Rivos, the future doesn’t look so bright.

Shazams iOS-integration har nu identifierat 1 miljard låtar

Så har Apple bockat av ännu en miljard. Den här gången handlar det om Shazam, som nu totalt har identifierat över 1 miljard låtar. Ja, eller mer specifikt 1 miljard låtar totalt identifierade via iOS-Shazam. Den version som från och med iOS 14.2 finns integrerad i själva operativsystemet.

Shazam överlag passerade en ännu mer imponerande milstolpe i somras: tjänsten används nu över 1 miljard gånger i månaden. Med andra ord kan vi konstatera att Kontrollcenter-vägen inte är den vanligaste startpunkten för alla som vill shazamma.

Apple’s Shazam Control Center Music Recognition Feature Hits 1 Billion Songs Identified

With the launch of iOS 14.2, Apple introduced a new Shazam Music Recognition toggle for the Control Center, giving iPhone, iPad, and iPod touch users…

 

Ekonomi och finans

Mailchimp köps upp för 12 miljarder dollar

Så försvinner ännu en nyhetsbrevstjänst från marknaden. Mailchimp. Åtminstone som fristående företag. Mailchimp köps upp av Intuit för 12 miljarder dollar.

Jag skrev om spekulationerna att det här skulle ske i förra veckan och igår bekräftade Intuit affären. Väldigt mycket ett 2021-uppköp, alltså. Med tanke på hur svarta nyhetsbrev är just nu.

Och uppköpet är fortfarande lika märkligt. Inte ATT Mailchimp köps upp, det var nästan väntat med tanke på hur allt fler branschkollegor gått samma väg. Men däremot köparen Intuit som är mest kända för… skatte- och bokföringsmjukvara. Inte en självklar Mailchimp-match.

Nu är det kanske inte nyhetsbrevsfunktionen som Intuit var mest sugna på. Mailchimp är vid det här laget en betydligt bredare marknadsföringsplattform och enligt Intuit själva ska Mailchimps produktportfölj hjälpa Intuit att bli småföretagarnas one stop shop. Typ.

Men ändå en inte helt självklar affär. Återstår att se vad som händer med Mailchimp nu, framförallt vilka förändringar det här kommer att innebära (jag kör mitt nyhetsbrev via Mailchimp, så ja, jag lär ju bli varse).

Saker som blivit utrotningshotade senaste året eller så: antalet oberoende, stora plattformar för poddar och nyhetsbrev. Återstår att se när det är Substacks tur.

https://techcrunch.com/2021/09/13/intuit-confirms-12b-deal-to-buy-mailchimp/

Truecaller siktar på börsnotering under fjärde kvartalet

Så ser det ut som att uppgifterna om att svenska Truecaller skulle börsnoteras under 2021 stämde. Nu bekräftar bolaget att ambitionen är att kliva in på börsen under fjärde kvartalet i år. Värderingsmässigt vill Truecaller själva inte säga något utan tycker det är ”viktigt att marknaden får sätta värderingen”, men det har talats om 25 miljarder dollar. Oavsett det så hoppas bolaget ta in runt 1 miljard kronor på noteringen, pengar som ska användas för att fortsätta växa – även genom förvärv.

Det kanske mest intressanta i sammanhanget är att Truecaller väljer Stockholmsbörsen istället för någon av de amerikanska börserna. På gott och ont så ger det svenska investerare möjlighet att satsa pengar på den indiska marknaden, vars börsregler inte tillåter utländskt ägande (åtminstone inte direkt). 2020-talets enskilt viktigaste tillväxtmarknad, vilket potentiellt betyder rejäl potential för en investering.

Men omvänt är det också förenat med samma risk som andra tillväxtmarknader, inte minst med tanke på att precis alla techgiganter både i väst och i Kina storsatsar på att armbåga sig in på den indiska marknaden. Inte minst på Truecallers område med mobila tjänster. Truecaller har sisådär en kvarts miljard användare (de flesta i Indien), vilket förstås är en sjukt stor siffra. Men ställd bredvid de största techbolagen är Truecaller en förhållandevis liten spelare. Inte minst rent ekonomiskt.

Att Truecaller väljer Stockholm framför USA lär mycket bero på var de är stora. På svenska börsen kan de bli en riktigt stor spelare medan de i USA blir en i mängden. Dessutom ett bolag som alltså verkar i en helt annan del av världen än den som amerikanska investerare är intresserade av – trots tillväxtpotentialen. 

Truecaller bekräftar notering – tar in en miljard för tillväxt

Svenska Truecaller, som har hundratals miljoner användare, aviserar officiellt sin intention att börsnotera bolaget. Värderingen har tidigare spåtts landa på närmare 25 miljarder kronor.

Kina vill stycka upp Ant Group

Från att stå på tröskeln till historiens största börsnotering till TKO på mindre än ett år. Kinesiska, Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Group är WeWork all over again. Fast den här gången är det inte internt kaos som satt käppar i hjulen, utan Kinas allt mer aktiva ambitioner att kapa makten och dominansen hos landets techjättar. En kamp där Alibaba, Ant Group och Jack Ma (grundaren till båda företagen) kan sägas vara såväl startpunkten som epicentret. Nu kommer nya uppgifter om ännu ett kliv från Kina: krav på att Ant Group ska styckas upp.

Det här är i sig inte särskilt förvånande – eller nytt. Ända sedan Ants börsnotering ställdes in under kaotiska former efter det att översynsmyndigheterna i praktiken sa stopp så har Kina haft krav på att Ant måste ställa om sin verksamhet. Renodla tillbaka den mer till rötterna: betalplattformen Alipay. Framförallt är det den exploderande utlåningsverksamheten som Kina vill begränsa. Igår kom uppgifter om att Kina nu kräver att Ant bryter ut just utlåningen från Alipay-appen (tänk Swish) och lägger den i en separat app.

Tanken är att det helt enkelt ska bli ett steg längre för att låna pengar. Om man så vill: nästan ett försök att sätta stopp för impuls-sms-lån. Istället för att det finns en låna pengar-knapp precis intill det tomma kontobeskedet så måste man nu gå in i en separat app.

Det handlar alltså delvis om att bryta kurvan med ökande konsumentlån, men också att minska Ants kontroll över stora mängder användardata. Det är inte bara gränssnittet som ser ut att behöva delas upp, utan också tekniken bakom kulisserna. Som del i det här så ska Kina också hålla på att ta över just Ants massiva mängder användardata och lägga den i ett nytt bolag. Ett som kontrolleras av statliga kinesiska bolag. Ant måste helt enkelt be staten om lov för att få använda sina egna kunders data. Dessutom flera gånger vad det verkar (en gång för allt kopplat till Alipay, en annan för utlåning och så vidare).

Och allt det här handlar mycket om en maktkamp mellan Kina och landets techjättar. Det är med andra ord bara staten som ska få sitta på massiva mängder data om Kinas invånare, inte privata(ish) bolag.

https://bit.ly/3CtRUGn

Canva blir världens femte högst värderade startup

Hur mycket kan ett företag vars verksamhet består i att göra det enklare för folk att få till lite snyggare stories vara värt? Sisådär 40 miljarder dollar. Det är nya värderingen på Canva efter att bolaget har fyllt på kassan med 200 miljoner. Det är dessutom ett rejält hopp värderingsmässigt, upp från 15 miljarder i april i år. 

Canva rusar därmed i värderingstopplistan. Faktum att den nya värderingen gör Canva till världens just nu femte högst värderade startup. Precis efter Klarna och snäppet före Instacart. Eller för den delen: det gör att Canva nästan är värt lika mycket som Twitter.

Canva Raises At $40 Billion Valuation – Its Founders Are Pledging Away Most Of Their Wealth

Canva is now one of the world’s most valuable startups after raising $200 million in new funding at a $40 billion valuation. Cofounders Melanie Perkins and Cliff Obrecht promise to donate 30% of the company away.

Swish gör det möjligt för företag att swisha privatpersoner

Nu funktion från Swish. Eller rättare sagt en inverterad betalfunktion. Nu blir det möjligt för företag att betala sina kunder, privatpersoner alltså, på samma sätt som kunder kan betala företag idag. Som återbetalningar av returnerade varor.

Egentligen rätt konstigt att den här funktionen har dröjt så länge.

Swish nya satsning – nu kan företag betala kunder

Swish får ytterligare en funktion och kan nu användas för att företag ska kunna överföra pengar till sina kunder.

Låttexttjänsten Genius köps upp av Kik-ägaren MediaLab AI för 80 miljoner dollar

Ännu ett internetbolag köps upp: låttexttjänsten Genius. För 80 miljoner dollar, vilket jag måste säga är förvånansvärt lite. Nytt hem blir MediaLab AI.

Vilka är då köparna av Genius? Ett holdingbolag som äger ett antal ”internetvarumärken”, där det förmodligen överlägset mest kända namnet är chattjänsten Kik som MediaLab köpte upp 2019.

Lyrics firm Genius acquired for $80m by MediaLab – Music Business Worldwide

Genius is a lyrics database, editorial publisher, and digital media company founded in August 2009.

Discord nu värt 15 miljarder dollar

Under första halvan av 2021 så hette det att den spelfokuserade chattappen Discord förhandlade med Microsoft om att bli uppköpta. Förhandlingar som lika obekräftat ska ha avslutats när Discord avböjde ett bud på 12 miljarder dollar. Ett nej tack som kändes milt sagt lätt vanskligt – för att inte säga lätt dumdristigt. Men nu ser det ut som att det kan ha varit rätt vägval, åtminstone just nu.

Efter att ha lyckats säkra 500 miljoner dollar i ny finansiering så ska Discord nu ha nått en värdering på 15 miljarder dollar. Ett Facebook-bud-på-Snapchat över vad Microsoft bjöd, alltså. 500 nya millar att växa för. Klang och jubelfest.

Ja, återigen: just nu. Inte så att Discord är helt på säker mark trots det här. Även om Discord har en rätt bekväm ställning som lite av default-chattplattformen för gamers så hårdnar konkurrensen allt mer på området. De verkliga techgiganterna vill förstås vara och leka här – och då är ett bolag värderat till snurrigt höga 15 miljarder dollar i sammanhanget. Inte minst som techgiganternas intäkter – och därmed möjligheter att investera och vidareutveckla – springer i cirklar runt de pengar som Discord drar in.

Med andra ord inte särskilt konstigt att Discord aktivt jobbar på att bredda plattformen för att locka andra användarskaror än bara spelare (a.k.a. göra en Twitch). Men det är ju inte riktigt så att konkurrensen är mindre hård på chattsidan även bortom spel.

Discord funding round values it at an eye-popping $15 billion

That’s two Bethesdas.

Whatnot blir livevideoshopping-enhörning

Senaste enhörningen (alltså en startup värderad till över 1 miljard dollar): Whatnot. 150 miljoner i nytt kapital knuffade alltså Whatnot över miljardgränsen (till 1,5 miljarder, till och med). Det är dessutom en enhörning som är väldigt mycket 2021: livevideoshopping.

Mer specifikt så är Whatnots verksamhet en rätt tydlig nisch på shoppingområdet: samlarobjekt. Saker som Pokemonkort. Och just det är något vi ser allt mer av överlag på nätet: de riktiga techgiganterna tar över allt fler områden, shopping inte minst. Men det dyker också upp allt fler som aktörer i den långa svansen som börjar bli riktigt stora. Företag som alltså nischar in sig hårt på rätt smala områden och vässar sitt erbjudande för att bli bäst där.

Inget nytt i sig, vi har alltid sett hur små och aktiva gemenskaper kan frodas vid sidan av jätteplattformar. Men det intressanta är att även de nu i sig börjar kunna bli jätteföretag.

Whatnot raises another $150M for its livestream shopping platform, evolves into a unicorn | TechCrunch

Whatnot, a livestreaming shopping platform for collectors to buy and sell things like rare Pokémon cards and Funko Pops, has closed a $150 million Series

 

Övrigt

EU vill bli störst på halvledare

Coronakrisen gav världen en hel massa insikter. Bland annat att vi kan ha låtit globaliseringen gå för långt. Eller rättare sagt: lite för mycket av de saker som krävs för att få dagens samhällen att snurra på daglig basis har outsourcats till Långtbortistan.

Nu är det inte ett problem i sig: att saker tillverkas i helt andra delar av världen än där de köps är sedan gammalt. Men det pandemin visade var hur sårbart det är när stora delar av produktionsled ligger koncentrerade till några få delar av världen och hur fort dominobrickorna kan börja falla om gränser börjar stängas och leveranskedjor bryts. För den enskilda människan landade insikten att det kan vara lite bra att ha en affärer och restauranger i kvarteret och inte bara förvänta sig att saker levereras från ett centrallager i ett annat land nästa dag.

Fler länder har därför börjat inse att det är dags att svänga tillbaka pendeln en aning. Hitta en balans mellan global handel och att säkerställa att samhällskritiska funktioner finns under egen kontroll. Som att säkerställa tillgången på saker som krävs för våra allt fler uppkopplade prylar. Saker som mobilchip och halvledare.

EU har nu därför siktat bågen högt: unionen har gått ut med att de vill bli störst på halvledare. Jag gillar den ambitionsnivån.

När det har handlat om tech och digitalisering så har det ofta hetat att EU och Europa överlag är hopplöst omsprungna av Kina och USA. Så pass att det är rätt tvärkört för den gamla världen. Men bara de senaste åren har det börjat bubbla rejält i EU. Allt fler techbolag från EU börjar växa sig nästan techgigantstora. En kombination av ekonomiska satsningar från EU, tajtare regleringar och GDPR-jakt av icke-EU-bolag, pandemin, handelskriget mellan USA och Kina och Kinas allt hårdare reglering av de egna techbolagen har gjort att EU har kommit in i någon form av andra digitaliseringsandning.

Nu hoppas vi att det håller i sig och att EU utnyttjar läget mitt i ögat på den smått perfekta stormen.

EU tar upp kampen med Kina – vill bli etta på halvledare

EU ska ta upp kampen med Kina för att bli världsledande på halvledare, lovade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på onsdagen.Samtidigt ska unionen få fart på vaccineringen mot coronaviruset, både i och utanför Europa.

Tencent och Alibaba går med på att öppna sina tjänster för varandra efter att Kina har pekat med hela handen

Tänk dig att Joe Biden skulle kalla upp Jeff Bezos och Mark Zuckerberg till Vita huset och tvinga dem att öppna sina respektive plattformar för varandra. Även om USA, och de flesta andra länder i världen, har rätt tydliga konkurrenslagstiftningar på plats så är det ju inte riktigt på det här sättet det går till. Men precis det har hänt senaste veckan eller så. Tencent och Alibaba, Kinas två techjättar, blev inkallade till rektorn och blev beordrade att ge varandra inpassering till respektive företags ekosystem om de inte ville få rejäl kvarsittning.

Nu haltar givetvis jämförelsen av många anledningar. Bland annat eftersom Alibaba och Tencent aktivt har blockat varandra (och även andra företag som TikTok-ägaren Bytedance). Saker som att det inte har gått att skicka länkar till Alibaba-tjänster i WeChat. Riktigt så illa är det förstås inte hos oss, eftersom företag inte törs gå så långt på grund av just den lagstiftning som finns. Och för att det vore rätt… puckat.

Det här är med andra ord ännu ett drag i det släggvevande som Kina har ägnat sig åt mot landets techbolag senaste året eller så. När landet rampade upp reglering och kontroll av ett antal olika anledningar.

Tencent Opens WeChat to Rivals’ Links as China App Walls Crumble

The move is a major step for Tencent, which along with Alibaba and ByteDance controls vast swathes of China’s internet.

Ola Electrics nya jätteelscooterfabrik i Indien kommer bara anställa kvinnor

Det här är en väldigt intressant nyhet: en, ny massiv fabrik i Indien, Futurefactory, beräknas tillverka 15 % av all världens elektriska scootrar och ha över 10 000 anställda när den har kommit upp i full kapacitet. Twisten? Fabriken kommer bara att anställa kvinnor. Både på tillverkningsgolvet och som chefer. Vilket ska göra den till världens största fabrik med bara kvinnor som anställda och dessutom den enda på fordonssidan.

Vilket är då det framåtlutade företaget som står bakom det här initiativet? Ola Electric (just sayin…) Ola Electric började sin tillvaro som ett systerföretag till Ola Cabs (just sayin…) – Indiens Uber-konkurrent, men är numer ett helt fristående företag.

Så varför detta kvinnoinitiativ? Enligt grundaren Bhavish Aggarwal så är Futurefactory del av ett satsning för att ”skapa en mer inkluderande personalstyrka och ge ekonomiska möjligheter till kvinnor”. Men han konstaterar också krasst talat att om Indien ska bli världens nya tillverkningshubb, nu när allt fler företag flyttar sin tillverkning från Kina, så måste fler kvinnor komma ut i arbetslivet. Inte minst på fabriksgolven.

Och dessutom: att det blir en rätt stor nyhet när en fabrik bara kommer att anställa kvinnor visar väl också varför det behövs rent symbolvärdesmässigt.

Ola’s popular 70 mph electric scooters to be built entirely by women. Here’s why

Ola Electric’s CEO Bhavish Aggarwal keeps making waves in the industry with new revelations following the launch of the company’s…

Adobe Flash dödar innehåll på webben – långt efter att Flash dog

Kommer ni ihåg Flash? När Adobe lanserade Flash så var det en mindre revolution. Internet blev multimedialt på riktigt. Från grått och blått till video och avancerad design. Problemet var dock att Flash, förutom att dras med ständiga säkerhetsproblem, växte till ett monster som blev allt tyngre och allt klumpigare. När html-tekniken så kom ikapp Flash igen sedan körde om så fick vi webben som vi känner den idag.

Det har nu gått över ett årtionde sedan Apple satte den första riktiga kistan i Flash när de inte släppte in tekniken i sina mobila prylar och förra året slutade så Adobe själva att ge support eller släppa uppdateringar för Flash. The end.

Men här kommer en intressant vinkel som jag inte har tänkt på: att det finns en massa innehåll, som videoinnehåll från 9/11 som bara finns på webben i Flash-format. Innehåll som de allra flesta inte längre kan se och ta del av. När Flash dog så dog också delar av historien. Den blev åtminstone inte alls lika lättillgänglig.

Det här är överlag en huvudvärk för alla som funderar på hur vi ska bevara historien för eftervärlden: hur ska saker kunna läsas och konsumeras om 1000 år?

Utmaningen i sig är inte ny: många har kämpat med att översätta och tolka skrifter och efterlämningar från förlorade kulturer. I många fall har vi fortfarande i bästa fall gissningar och spekulationer kring vad de betydde. Men så länge som vi kan se så kan vi fortfarande läsa böcker och titta på byggnadsverk. Men hur tar man del av innehållet på, säg, en diskett om ingen längre vet hur man bygger en sån – än mindre har en tillgänglig? Eller saker som ligger på en krypterad hårddisk? Eller video lagrad i ett visst format? Trots att allt som händer i världen just nu dokumenteras bättre och mer detaljerat än någon gång tidigare i historien så kan det ironiskt nog göra att vår tid kan bli en vit fläck på historiekartan för kommande generationer långt fram i tiden

Flash-döden är en påminnelse om den utmaningen. 

Some of the most iconic 9/11 news coverage is lost. Blame Adobe Flash | CNN Business

Journalism is often considered the first draft of history, but what happens when that draft is written on a software program that becomes obsolete?

ZX Spectrum-skaparen Sir Clive Sinclair dör 81 år gammal

Det här är en riktigt sorglig nyhet. Sir Clive Sinclair har somnat in. 81 år gammal. En stor del av min barndom har på sätt och vis därmed försvunnit.

Vem är då Clive Sinclair och varför delar jag den här nyheten här på LinkedIn? Clive Sinclair var mannen som skapade ZX Spectrum. Min första dator och en dator som spelade en väldigt stor roll när det kom till att göra datorn till något som kunde finnas och användas i nära nog var mans hem. En dator som på sätt och vis var viktigare för datorhistorien än Apples första stapplande datorsteg ungefär samtidigt.(Clive Sinclairs första dator MK14 ska ha sålt 10 000-15 000 exemplar, medan Apple II bara kom upp i 9000).

ZX Spectrum var alltså inte den första datorn som Sinclair tog fram, såväl ZX80 som ZX81 hann också komma före (då världens minsta dator, dessutom med ett touchtangentbord nästan 30 år före iPhonen, och tillverkades för att uttalat inte kosta mer än 100 brittiska pund för att därmed kunna, tja, demokratisera datorn). Men det var Spectrumen som på riktigt hittade formen för det som hemdatorn skulle komma att bli.

I och med ZX Spectrum så skedde dessutom ett rejält minneshopp. Från 1 kb RAM-minne till 16 kb. En mängd som idag nära nog är en bråkdel av vad ett tomt Word-dokument väger, men som då räckte för att skapa hela spel. För att inte tala om modellen med 48 kb RAM, eller min andra Spectrum: 128 kb. Den senare kompletterades även med en modell med inbyggd kassettbandspelare (som var så man läste in appar på den tiden) och en med något så sci-fiigt som en inbyggd diskettenhet.

De flesta i min bekantskapskrets (ja, de flesta svenskar överhuvudtaget) körde däremot Vic 20 eller Commodore 64. Men jag var ju så special att jag var tvungen att ha något annat. Det var med andra ord oundvikligt att jag några år senare skulle fastna för Macen och inte gå på majoritets-PC-spåret.

Jag har kvar båda mina ZX Spectrum. Om jag skulle plugga in dem så tror jag att båda är vid liv. Något som Sir Clive Sinclair alltså nu inte längre är.

Så hatten av för en enastående uppfinnare. Och en alldeles hopplös, underbar liten dator. Med gummitangenter.

Home computing pioneer Sir Clive Sinclair dies aged 81

Creator of the landmark ZX Spectrum and the less commercially successful C5 died after a long illness

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 35 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple tillåter vissa appar att direktlänka till externa sidor för att skapa konton

Apple fortsätter att limbodansa allt närmare golvet när det handlar om Appstore. För bara några dagar sedan nådde Apple en förlikning i en gruppstämning från iOS-utvecklare som bland annat innebär att appar, för första gången, får informera sina användare om andra sätt att betala än Apples egen betallösning. Det i sin tur innebär alltså att apparna slipper den vanliga Appstore-avgiften för köp i apparna. Fast apparna får inte informera om alternativa betalsätt, utan bara via andra kanaler (som mejl). Nu kommer ännu en eftergift från Apple: Spotify och Netflix får för första gången länka till externa kontoskaparsidor.

Spotify och Netflix tillhör de appar som inte längre erbjuder möjlighet att starta en prenumeration i iOS-appen (eller i Android-appen, för den delen). För att starta ett konto måste man gå till Spotifys eller Netflixs sajt. Problemet har varit att företagen inte har fått länka till den externa kontoskaparsidan, den får man som användare googla upp. Nu börjar Apple tillåta att appar får lägga till länkar till externa kontoskaparformulär. (Och inte för att Apple vill, utan för att Japans konkurrensmyndighet har vridit om Apples arm.)

Men precis som i förlikningen med iOS-utvecklaren så finns det ett… rätt stort aber. Det gäller bara ”läsarappar”. Alltså appar som, likt Spotify och Netflix, inte har någon form av köpmöjlighet inuti appen. Du tittar eller lyssnar på innehållet när du väl har startat prenumerationen, that’s it. Så som artikeln konstaterar så gäller den här regelförändringen alltså de appar som Apple inte tjänar pengar på oavsett.

Och samtidigt passar Apple på att skärpa sina regler på ett annat sätt. Tidigare angav Apples riktlinjer att läsarappar ”kan” ge tillgång till innehåll som köps via appar, men den nya skrivningen specificerar att läsarappar ”inte erbjuder köp av digitala produkter eller tjänster inuti appen”: Så om du går med på att klassa din app som en läsarapp – och alltså får länka till ett externt kontoskaparformulär och extern betalsnurra – så stängs därmed dörren till möjligheten att sälja saker i appen.

Den här förändringen lär knappast göra Fortnite-utvecklaren Epic Games på bättre humör, så rättegången mellan Epic och Apple fortsätter som förut. Men hur ställer sig Spotify till det nya beslutet? Kommer de nu att dra tillbaka sin EU-anmälan? Sannolikt inte det heller. Tvärtom kan det här nog sporra Spotify att lägga i ytterligare en växel för att tvinga fram ännu mer långtgående förändringar.

Spotify sitter dessutom lite i en rävsax. De är med i Coalition For App Fairness, tillsammans med bland andra just Epic. Det är CFAF som formellt driver mycket av lobbandet och anmälningarna mot Apples och Googles appmonopol. Vad händer om Spotify får som de vill fullt ut? Säger de tack och hej till CFAF och drar som en löning trots att andra företag i sammanslutningen, som Epic, inte fått gehör för sina krav. Eller kommer Spotify att fortsätta betala för att driva CFAF-ärenden?

https://www.theverge.com/2021/9/1/22653264/apple-reader-app-exception-anti-steering-signup-page

Sydkorea klubbar lag som tvingar Apple och Google att erbjuda alternativa betalssätt i sina appbutiker

Så klubbades den till sist: lagen som kan bli en (förhållandevis) liten tuva som kan välta väldigt stora appbutikslass. Sydkoreas parlament har precis röstat igenom ”anti-Google-lagen” (vilket är lite ironiskt eftersom det är Apple som överlag främst lyfts fram i de här diskussionerna). En lag som förbjuder Apple och Google från att ta ut avgift i Appstore och Google Play.

Okej, nu är det inte riktigt så drastiskt – men indirekt kan det bli lite följden. Vad lagen säger är att den som tillhandahåller en appbutik (så inte bara Apple och Google, men i praktiken alltså… Apple och Google) inte får tvinga apputvecklare att använda ett visst betalsätt. Alltså att Apple inte får tvinga utvecklare att använda Apples betalningslösning (med intäktsdelningsmodellen 15 eller 30 %) och att Google får skrota sina planer på att införa samma tvång.

I förra veckan nådde Apple förlikning i en gruppstämning från ett gäng amerikanska iOS-utvecklare som bland annat innebär att Apple för första gången går med på att tillåta appar att informera sina användare om alternativa betalsätt (som via en extern sajt) – fast inte i apparna, utan på andra sätt. Som via mejl. Det rätt historiska beslutet är förstås ett lite halvdesperat försök från Apples sida att undvika precis det som nu har hänt i Sydkorea.

Visst. Nu är Sydkorea långtifrån den viktigaste marknaden för vare sig Apple eller Google, men det de båda företagen är oroliga för är en Lex Australien. Att en lag som klubbas i ett land ska sprida sig till andra länder. (I Australien-fallet handlar det om lagen som trädde i kraft i början av året som tvingar Google och Facebook att dela intäkter med publicister.)

EU och USA har rätt långt gångna planer att göra precis samma sak som Sydkorea. Men när det kommer till techjättarna så är de numer så gigantiska att lagstiftare har lite svårt att förhålla sig till hur de ska hantera de. Framförallt vad konsekvenserna kan bli.

Nu får både EU och USA ett skarpt pilotfall att följa. Gissa att EU och USA kommer att hålla väldigt noggrann koll på hur det går i Sydkorea.

https://techcrunch.com/2021/08/31/south-korea-passes-anti-google-law-bill-to-curb-google-apple-in-app-payment-commission/

Indien kan vara på gång att utreda Apples Appstore-betalmonopol

För bara några dagar sedan klubbade Sydkorea som första land i världen en lag som förbjuder Apple och Google att tvinga utvecklare att använda respektive mobiljättes betallösning i sina appar. (Okej, förbudet gäller ”den som tillhandahåller en appbutik”, men. Ni vet. Apple och Google.) Nu är det Indiens tur att ta sig en titt på samma område. Det är åtminstone vad de sedvanliga källorna med insikt påstår.

Det känns oavsett som rätt troliga uppgifter. EU och USA är på gång med ungefär samma saker och även på andra håll börjar det bubbla. Det initiativet har gemensamt om är att de i stort handlar om att appar ska få erbjuda andra betallösningar och/eller slippa att betala avgiften om 15 eller 30 % för de digitala produkter och tjänster som säljs i appar. Kort sagt slippa dela intäkter med Apple och Google.

Utöver det så har Apple senaste veckan också nått en förlikning i en stämning från en grupp iOS-utvecklare i USA, en förlikning som som gör att appar ska få kommunicera att det finns andra betalsätt än Apples och Googles (fast kommunikationen får inte ske i appen, bara via exempelvis mejl). Sist men inte minst kommer Apple från och med att göra det möjligt för ”läsarappar” (appar där man bara kan konsumera innehåll utan att köpa något i själva appen, som Spotify och Netflix) att länka till externa kontoskaparsidor. Med andra ord att Netflix får länka till webbsidan där man startar en prenumeration och betalar för den utan att dela pengar med Apple eller Google.

Apple gör allt det här för att försöka rädda så mycket det bara går den lukrativa Appstore-businessen. I det sammanhanget är Indien en av de minst viktigaste marknaderna. Apple drar inte inte särskilt mycket Appstore-pengar i Indien i det stora hela sett. Just nu. Men samtidigt är den indiska utredningen potentiellt synnerligen dåliga nyheter för Apple på decenniesikt. För även om dagens intäkter inte kommer från Indien i någon större utsträckning så är det här morgondagens kunder finns. Del av nästa miljard internetvändare.

Det är dem som Apples hoppas tjäna rejält med pengar på från och med, säg, nästa årtionde.

EXCLUSIVE Apple hit with antitrust case in India over in-app payments issues

Apple Inc is facing an antitrust challenge in India for allegedly abusing its dominant position in the apps market by forcing developers to use its proprietary in-app purchase system, according to a source and documents seen by Reuters.

Apple börjar be sina användare om lov att få annonsspåra dem

Det här är jätteroligt. Vilket är det sista företaget som börjar följa Apples nya riktlinjer som kräver att annonsörer frågar användare om lov innan de börjar annonspåra dem? Apple. I och med kommande iOS 15 så kommer Apple alltså börja följa sina egna regler.

Visst. Nu är det inte så att Apple har brutit mot reglerna. Apples begränsningar vad gäller appars möjlighet att spåra sina användare kors och tvärs över nätet omfattar inte förstahandsdatan. Alltså vad användarna gör inuti en enskild app. Och med tanke på att Apple äger och kontrollerar iOS så är ju typ allt du gör i iOS förstahandsdata för Apple. Särskilt som att Apple dessutom bara annonserar i sitt eget ekosystem.

Men vi kan väl säga att annonsörer som har drabbats av Apples försämrade annonseringsmöjligheter har haft åsikter om att Apple kommer undan lite via ett kryphål. Det i sin tur är precis sånt som kan användas mot Apple i monopolrättegångar och monopolutredningar. Apple vill med andra ord visa att de går above and beyond när det handlar om att inte spåra sina användare.

Så frid och fröjd! Well, eller kanske inte. Jag misstänker att det fortfarande kommer finnas… åsikter om hur Apple riggar spelplanen väldigt mycket till sin fördel.

iOS 15 now prompts users if they want to enable Apple personalized ads, after it was previously on by default – 9to5Mac

For iOS 15 users, Apple has begun prompting for their consent to enable Personalized Ads for their Apple ID, which…

Apple skjuter upp planen att skanna bilder efter barnporr

Ibland så kan till och med de största techbolagen ändra sig. Åtminstone om ramaskriet från användare och allmänheten överlag blir tillräckligt högt. Som i det här fallet: Apple meddelar att de nu skjuter upp sin plan att skanna bilder i krypterade iCloud-konton efter barnporr.

Initiativet i sig lär de flesta tycka är bra. Problemet är just att Apple kommer att skanna och flagga bilder som användare har i iCloud-molnet (men funktionen skulle däremot inte skanna folks mobiler efter bilder). Information som är krypterad och som därmed inte kan läsas ens av Apple (det är åtminstone så det är sagt). Och även om den aktuella funktionen var tänkt att jämföra hashade bilder med bilder som har flaggats i olika databaser som arbetar mot utnyttjande av barn så var kritiken att Apple oavsett öppnar en Pandoras ask som potentiellt kan innehålla både bakdörrar och möjlighet för diktaturer att missbruka lösningen.

Så nu backar alltså Apple. Det är åter till ritbordet – där funktionen alltså fortfarande ligger, men kommer inte att släppas enligt den ursprungliga tidplanen. Eller för att använda Apples egna ord: företaget kommer nu att ”samla återkoppling och göra förbättringar”.

Apple delays controversial plan to check iPhones for child exploitation images

The controversial plan would have scanned iPhone users’ photo library for digital fingerprints that matched a database of known exploitation images.

 

Ekonomi och finans

PayPal kan sikta på att lansera aktieplattform

Vad har alla betalplattformar idag gemensamt? Ja, förutom själva betalförmedlandet så jobbar alla nu för fullt på funktioner som ska få dem att bli betydligt mer än bara betalplattformar. Som att kränga aktier. Det kan vara det som PayPal nu siktar på.

Ryktet som säger att PayPal ”utforskar” idén om att dra igång en egen aktieplattform ska ha startat i och med att en av grundarna till numer uppköpta aktieappen TradeKing nu har börjat jobba på PayPal. Richard Hagen ska ”leda PayPals satsning att utforska möjligheter inom konsumentinvesteringar”.

Kommer ni ihåg hela Gamestop-hysterin i början av året? När en Reddit-grupp lyckades tvinga ner stora hedgefonder på knä genom att prata upp en aktie som storfinansen dömt som utbombad. Uppratandet skedde framförallt via aktieappen Robinhood, som är en av de första amerikanska apparna som fick amerikanska småsparare intresserade av aktier. Det som lite hände i Sverige i början av millenniet när nätmäklarna föddes, alltså.

Och det är väl anledningen till att PayPal nu är intresserade. Aktiesparande bland privatpersoner är inte alls lika stort i USA som här – men börjar nu bubbla på riktigt. PayPal är kort sagt sugna på att vara med på tåget – och därmed göra sin app till en superapp-wannabe.

Med tanke på att PayPal börjat satsa på kryptovalutor för privatpersoner så är det här lite ett logiskt nästa steg.

PayPal may offer a stock-trading platform in the US

PayPal is ”exploring” the idea of allowing its users to trade individual stocks.

Prosus köper indiska betaljätten BillDesk för 4,7 miljarder dollar

Ännu en jätteaffär på internetområdet: Sydafrikanska investmentbolaget Naspers ”utlandsverksamhet” Prosus köper indiska betaljätten BillDesk. Köpesumman 4,7 miljarder är inte bara en av Prosus största investeringar så här långt, utan en av de största företagsaffärerna överhuvudtaget i Indien. Planen framöver är nu att BillDesk ska slås ihop med Prosus befintliga betalgren PayU.

Varför är det här relevant? Det är förstås ännu ett exempel på hur mycket företag från väst och mer utvecklade länder nu jobbar för att skaffa sig närvaro och fotfäste i Indien, 2020-talets viktigaste fotfäste. Om man så vill så hoppas Naspers upprepa succén med WeChat-ägaren Tencent. 2001 köpte Naspers en tredjedel av de då förhållandevis lilla kinesiska techbolaget. Ett bolag som idag inte bara är ett av Kinas utan också världens största – och mest värdefulla – bolag. (Naspers investerade 32 miljoner dollar, en investering som idag är värd runt 200 miljarder dollar…)

Sammanslagningen av BillDesk och PayU skapar en betalplattform som kommer att bli en av de större i världen. Även utanför Indien, alltså.

Prosus agrees to acquire Indian payments giant BillDesk for $4.7 billion

Prosus plans to combine BillDesk with PayU, its existing global fintech and payments business, which already has a strong presence in India.

Mailchimp kan förhandla om att bli uppköpta för över 10 miljarder dollar

Ny dag, nya uppgifter om kanskekommande uppköp. Och ett rätt oväntat sådant. Mailchimp kan vara i diskussioner om att bli uppköpta för över 10 miljarder dollar. Så långt inte så konstigt, Mailchimp har varit öppna med att de ”utforskar” olika sätt att ta nästa steg och uppköp är ett av alternativen som har legat på bordet. Lite mer oväntat är friaren i det här fallet. Intuit. Som till vardags gör… bokföringsprogramvara.

Mailchimp är som bekant en av de riktigt populära nyhetsbrevsplattformarna och med tanke på att nyhetsbrev 2021 är svartare än kanske någonsin så är det rätt naturligt att fler vill hoppa på tåget. Antalet fristående nyhetsbrevstjänster, precis som de oberoende podcastplattformarna, har blivit allt färre i ett rasande tempo senaste året. Men i det här fallet handlar det sannolikt snarare om att Intuit är mest intresserade av det som numer är Mailchimps huvudsakliga verksamhet: en bredare palett av marknadsföringsverktyg.

Men oavsett. Another one kanske bites the dust. Börjar kännas som att det mest handlar om när Substack sväljs av någon annan, inte om.

Intuit in talks to buy Mailchimp for over $10 bln – Bloomberg News

Intuit Inc , the developer of TurboTax and QuickBooks software, is in talks to buy email marketing company Mailchimp for more than $10 billion, Bloomberg News reported late Tuesday, citing people familiar with the matter.

 

Övrigt

Big tech dominerar lobbyspenderandet i EU

Vilken bransch kastar mest pengar efter EU för att försöka påverka unionens politik? Big tech. Helt otippat. Man skulle kunna tro att EU är på gång med ett antal stora initiativ som direkt kommer att påverka techbolagens verksamheter och möjligheter att tjäna pengar.

Att världens största bolag, som så totalt dominerar våra (uppkopplade) vardag, också lobbar mest är på sätt och vis inte så konstigt. Definitivt inte med tanke på hur mycket press de är från politiskt håll just nu. Men det här gör också att ”branschen” big tech förstås numer är helt meningslös som begrepp. Det går snabbare att räkna upp vilka branscher som jättetechbolagen INTE är inblandade i.

Mer relevant att prata om vilka bolag som sprungit mest i EU-korridorerna senaste tiden. Här hittar vi Google, Facebook och (lite oväntad tredjeplats) Microsoft i en spenderingsklass lite för sig själva. Därefter ett hopp ner till trion Apple, Huawei och Amazon. Inte heller särskilt oväntade namn att hitta högt upp (Huawei kämpar ju numer mer än de flesta av bolagen i listan inte bara för sina intäkter utan för sin möjlighet att överhuvudtaget göra affärer). Kanske mest oväntat: att vi hittar Amazon först på en sjätteplats.

Och så har jag idag lärt mig ännu en bokstavsförkortning för att klumpa ihop de stora techbolagen: GAFAM. Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft, alltså. Viktig kunskap.

https://techcrunch.com/2021/08/31/us-giants-top-tech-industrys-100m-a-year-lobbying-blitz-in-eu/

Kinesiska staten tar kontrollen över betalplattformen Ant Groups användardata

2020 och 2021 har varit år när kinesiska staten har slagit ned på landets techbolag. Hårt. Initiativ för att stärka IT-säkerhet, öka konkurrensen och i vissa fall helt stoppa privata bolag från att bedriva verksamhet (som inom onlineutbildning). Användardata har också varit ett område som hamnat väldigt mycket i fokus och en hel del regleringar och nya lagar har kickat in för att försöka begränsa den data som samlas in om kinesiska medborgare.

Ja, som samlas in av privata företag, alltså. De begränsningar som nu införs gäller förstås inte landets och kommunistpartiets egen övervakning av landet.

Som del av det sades det tidigare i år att Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Group, mest kända för mobilbetalningsplattformen Alipay, skulle skapa en ny, delvis frikopplad verksamhetsgren som skulle hantera bolagets massiva mängder användardata, tillsammans med statligt ägda bolag. Nu ser det ut som att det kan vara nära att bli verklighet.

Det nya företaget, JV, kommer alltså att hantera Ants användardata och verksamhet för kreditupplysning. Det blir första gången som statligt ägda bolag skaffar sig en ägarandel i Ant. Och det blir dessutom en majoritetsandel. Ant uppges komma att äga 35 % av det nya bolaget och ett annat privat (kinesiskt) bolag tar 7 %. Men resterande 58 % kommer alltså att ägas av statliga bolag. Läs: direktlina till kommunistpartiet.

Så krasst talat förlorar alltså Ant kontrollen över sina kunders data och måste i praktiken alltså be staten om lov att få använda sin egen kunddata i sin verksamhet. Förlorad tredjepartskaka och förlorad möjlighet att spåra appanvändare känns helt plötsligt som rätt små bekymmer.

EXCLUSIVE Chinese state firms to take big stake in Ant’s credit-scoring JV -sources

State-backed firms are set to take a sizeable stake in a key Ant Group asset for the first time, three people told Reuters, in a move that will loosen the Chinese fintech giant’s grip on a data treasure trove of over 1 billion users but help revive its IPO.

Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 17 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar erbjuda garageleverans för alla sina livsmedelsbeställningar

Amazon gör en rejäl breddning av leveransalternativen för sina livsmedelsbeställningar. Från bara ha funnits i några få städer så kommer Amazon nu lägga till ”garage” som leveransalternativ i alla städer där de erbjuder hemleverans från köp via Whole Foods eller Amazon Fresh. Totalt 5000 städer (dock fortfarande bara i USA).

I sig en rätt naturlig utveckling. Istället för att paket lämnas obevakade utanför en dörr eller att någon klampar in i din bostad för att ställa ifrån sig grejerna så kan man låta budfirman lämna varorna i garaget, som kan upplevas som mindre känsligt. Det bygger förstås på, precis som kylskåps- eller backluckeleveranser, på att garageporten är utrustad med lämplig öppningsutrustning.

Just mat är en sån produktkategori där förvaringen kan vara mer relevant än många andra varugrupper. Temperaturmässigt inte minst. Här är med andra ord ett område där näthandeln kommer att driva på förändringar i hur vi bygger bostäder. Vilka krav vi har på vad som ska finnas där. Som inbyggda paketskåp.

Men det är förstås också en möjlighet för Amazon att ytterligare komma in i våra hem. Och då menar jag främst vad gäller uppkopplade hemmaprylar. Att Amazon, och andra e-handlare, blir teknikleverantörerna i framtidens fastigheter och bostäder.

https://www.theverge.com/2021/4/27/22403847/amazon-key-garage-grocery-delivery-expansion-myq

Mailchimp lanserar en egen e-handelsplattform

Det var väl nästan lite väntat. Nyhetsbrevstjänsten Mailchimp har växt långt bortom sina nyhetsbrevsrötter och nu är det dags för det obligatoriska 2021-steget: en egen e-handelsplattform. Målgrupp? 2021 års techomkramade kategori: småföretagare. Okej, och medelstora. Företag som har gemensamt att de vill få upp en egen webbshop hyfsat enkelt.

Även här finns ett gratisabonnemang, som erbjuder ”de mest grundläggande funktionerna”. Hoppar man på något av de två betalabonnemangen, för 10 eller 29 dollar, så ökar anpassningsmöjligheterna och transaktionsavgifterna går ned. För den som inte säljer vanliga e-handelsprodukter så finns det också en bokningsfunktion man kan använda istället (ja, eller både och).

Så med andra ord: Mailchimp gör en Shopify för dem som byggt in sig i Mailchimps ekosystem. Det är sannolikt den mest troliga målgruppen, även om Mailchimp förstås gärna ser att funktionen kan dra in nya kunder. Och vi kan nog anta att mer stöd kommer läggas till.

Mailchimp-kommersen landar för alla användare i USA och i Storbritannien 18 maj, medan bokningsfunktionen släpps redan idag.

https://techcrunch.com/2021/04/27/mailchimp-moves-into-e-commerce/

Kinas e-handel beräknas omsätta 1 biljon dollar 2024

Tre biljoner dollar. Det är… rätt mycket pengar det. Sisådär sex gånger Sveriges BNP förra året.

China’s E-Commerce Market Forecast to Hit $3 Trillion by 2024

Chinese e-commerce market is set to grow from sales revenue of 13.8 trillion yuan ($2.1 trillion) in 2021 to 19.6 trillion yuan ($3 trillion) in 2024, representing a compound annual growth rate (CAGR) of 12.4 percent, according to newly-released GlobalData forecasts.

 

Strömmade medier

Spotify lanserar betalpoddar

Uppgifterna visade sig stämma: Spotifys egen betallösning för podcasts landade idag. Åtminstone som test i liten skala – och än så länge bara i USA

Hanteringen av betallösningen kommer att hanteras via Spotify-köpet Anchor, där det kommer gå att tagga upp poddavsnitt som exklusiva för prenumeranter. Eller hela podden (alltså lägga alla avsnitt bakom en betalvägg).

En annan uppgift som visade sig stämma var att Spotify inte kommer ta ut någon avgift av poddarna. När jag skrev om ryktena att tjänsten skulle landa i veckan så undrade jag hur länge Spotify skulle kunna ha det så här och redan nu får vi svaret: i två år. Från och med våren 2023 kommer Spotify vilja ha del av kakan – 5 % av prenumerationsintäkterna. Ett sätt att locka in användare, alltså. (Vill man vara elak skulle man också kunna säga att två år skulle kunna vara så länge som rättegången mot Apple om Appstore-avgifterna skulle kunna hålla på…)

Det är med andra ord rejält mycket bättre villkor än Apples motsvarande tjänst som presenterades förra veckan: där gäller sedvanliga 30 % år ett och 15 % alla år som en prenumerant fortsätter därefter. Plus att Apple även kommer ta ut en årlig avgift på 19,99 dollar (219 kr) för att överhuvudtaget få tillgång till betalfunktionen. (Att se hur länge det upplägget överlever.) Hos Apple går det däremot att sätta valfritt pris, medan Spotify (åtminstone just nu) kommer ha tre prisklasser: 2,99, 4,99 eller 7,99 dollar per månad.

Nu antar jag visserligen inte att det måste vara ett antingen-eller utan ett både-och om man så vill. Alltså att podden man lägger hos Anchor också kan distribueras till flera tjänster. Men Spotify vill helt klart ge ett incitament för poddare att driva lyssnandet till just Spotify.

Spotify launches paid podcasts through new Anchor feature | TechCrunch

Spotify today is officially rolling out paid podcast subscriptions, after first unveiling its new subscription platform at the company’s ”Stream On” event

Spotify uppges massrekrytera för att bygga liveljudfunktioner

Att även Spotify skulle vara intresserade av att hoppa på Clubhouse-tåget är ingen större överraskning. Lite mer överraskande kanske exakt hur intresserade de är. Uppgifter som talar om att siktar på att anställa uppemot 100 personer för att jobba med en egen liveljudsatsning.

Medan ungefär alla andra stora techplattformar nu storsatsar på ljud så håller Spotify lite ironiskt på med det omvända: de satsar allt mer på grafiska funktioner. Åtminstone funktioner som kan öka appens andel av skärmtiden och därmed öka möjligheterna att marknadsföra tjänster (och nya annonsformat). Men Spotify handlar fortfarande om att lyssna i efterhand, inte i direktsändning. Att komplettera med det sistnämnda skulle förstås passa in bra i Spotifys totala produktmix.

Men med det sagt är det inte en given succé. Allt ljud är ljud, men visst ljud är mer ljud än andra ljud. Typ. Direktsändningar ställer högre krav på ansvar från de plattformar som erbjuder den typen av funktioner. Med tanke på att Spotify lite verkar ha tagits på sängen av krav på att städa bland poddar, inte minst dem de exklusivt köper in, så kan det bli en rejäl uppförsbacke för Spotify. Facebook och Twitter har haft något decennium på sig och kämpar fortfarande med modererandet och värderandet av hur innehåll ska behandlas. På grund av människor.

Spotify Plans Hiring Spree in Bid to Challenge Clubhouse

(Bloomberg) — Spotify Technology SA is planning a major push into live audio, hoping to corner the market on what it thinks could be its next big business.The company aims to hire more than 100 people to work on the effort, and has begun talking to talent about exclusive shows, according to people familiar with the matter.

Netflix lanserar TV-funktionen Play something

En rätt given utveckling. Netflix släpper en ny funktion. Play something. Anything.

Okej, det sistnämnda är mitt tillägg, men det är det som är kärnan i Play something. Istället för att du ska behöva tvingas välja något så kan du välja att aktivera den nya funktionen och låta Netflix automagiskt dra igång något som du kan titta på, utan att du behöver välja överhuvudtaget.

Så automatic on-demand streaming. Eller ”TV” som vi sa förr.

Inside Netflix’s Quest to End Scrolling

With its new ”Play Something” shuffle feature, Netflix thinks it’s finally figured out a way to get you to stop scrolling. We take you inside the streaming service and into the inner workings of Netflix’s engineering team.

TikToks dokusåpa Hypehouse kommer till Netflix

Ja, men det var väl på sätt och vis en naturlig utveckling. TikToks Hype House får en egen serie. På Netflix.

Vad är Hype House? MTV:s The Real World, för alla som är gamla nog att komma ihåg den. Dokusåpan som blev stilbildande för formatet att (hyfsat) oredigerat följa ett gäng människors vardag. Dessutom ett gäng människor som tryckts ihop i ett hus där de fick stöta och blöta tillvaron mot varandra. Fast i det här fallet ett gäng TikTok-innehållsskapare som bor ihop.

Hype House har TikTok-sänts sedan 2019 och får nu alltså även en egen slot i en traditionell kanal. Ja, det är ju lite så det är numer: Netflix som började som en uppstickare har numer blivit norm och institution. Allt mer videoinnehåll konsumeras istället via sociala medier. Det är ju i slutändan vad den egentliga konkurrensen handlar om: kampen om användarnas (skärm)tid.

Just det här är lite tänkt win-win: tiktokarna får ta steget till ”den stora skärmen” och få en ”riktig” show i en ”riktig” videokanal medan Netflix förstås hoppas att det ska få dem att kännas unga och hippa igen. Eller åtminstone förhoppningsvis locka TikTok-generationen till sin kanal. En generation där Netflix långtifrån är ett självklart förstahandsval för långvideo.

TikTok’s Hype House is getting its own Netflix reality show

The Hype House – a content collective that consists of some of TikTok’s biggest creators – is getting its own unscripted Netflix series, although it’ll be missing some of the group’s most popular former members.

Apple är ”väldigt tillfreds” med hur det går för Apple TV+

Hur går det för Apple TV+? Hur många användare har tjänsten? Den frågan fick Tim Cook i samband med Apples kvartalsrapport häromdagen. Och svaret blev att Apples Netflix-konkurrent går ”väldigt bra” och att Apple är ”väldigt tillfreds” med var tjänsten befinner sig just nu. Vilket är cookspeak för ”okej, det går ju inte jättebra och inte alls så bra som vi hade hoppats men glöm att vi tänker erkänna det hej titta på vår nya Homepod nej just ja vi la ju just ner den eftersom den inte sålde”.

Lite så det känns åtminstone. Tim Cook säger ju i praktiken absolut ingenting om TV+ här. Men det han inte säger säger också en hel del: inga superlativ. När Apple icke-pratar om hur det går för olika produktkategorier – inte minst de nya – så brukar de använda rätt översvallande ord. Not so much i det här läget.

Att Apple förlänger gratisperioden för TV+ gång efter annan är en annan ledtråd i sammanhanget. Officiellt för att de tycker synd om folk som måste sitta hemma, men, well…

Samtidigt hade säkert få räknat med att TV+ skulle bli en jättesuccé. Inte minst eftersom utbudet var (och är) så begränsat jämfört med konkurrenterna. Apple kan ju subventionera skiten ur TV+ bara för att kunna ha den som ett sätt att kunna driva trafik mellan sina olika tjänster. Men frågan är hur långt Apples tålamod kommer vara.

Apple CEO Tim Cook: We Feel ’Really Good About Where We Are’ With Apple TV+

During today’s earnings call covering the second fiscal quarter of 2021, Apple CEO Tim Cook was asked about Apple TV+ and whether he would…

Youtube kan omsätta mer än Netflix 2021

När Google häromdagen lämnade sin kvartalsrapport så fortsätter Youtube vara den klarast lysande tillväxtstjärnan. Fortfarande är det sökannonserna som står för den absoluta majoriteten av intäkterna, men Youtube växer betydligt snabbare. Snabbare än övriga intäktssegment också. Men det blir ändå mer konkret när man gör den här jämförelsen: Youtube kan omsätta lika mycket som eller mer än Netflix i år.

Netflix bedöms landa helåret på en omsättning runt 30 miljarder dollar och plottar man ut en kurva med Youtubes intäkter och tillväxt så hamnar även Googles videotjänst i samma härad. Och det bara på annonsintäkterna.

Visst. Nu är det förstås annonserna som drar in det mesta av pengarna för Yotube och Google särredovisar inte övriga Youtube-intäkter. Men med tanke på att även Googles Övrigt-segment, där bland annat just Youtubes övriga intäkter ligger, också hade stark tillväxt så lär man kunna plussa på en inte oansenlig summa den vägen.

No Title

No Description

 

IoT – internet of things

Baidu rullar ut robottaxitjänst i Beijing

Googles Waymo ska ha varit den första kommersiella taxitjänsten med självkörande bilar, men förstås inte den sista. 2 maj är det dags för ännu en när Baidu rullar ut (hoho) sin kommersiella robottaxitjänst i Beijing. Likt Waymo fortfarande i… liten skala. Bara 10 bilar. Men det är oavsett ännu ett litet, men viktigt, steg mot att det här börjar bli normalt.

Känns dessutom lite passande att det är just Baidu som nu drar igång i Kina. Baidu är Kinas sökjätte, precis som Google är det mest… överallt annars. Finns förstås en logik att det är två sökföretag som också erbjuder robottaxis: både Google och Baidu har karttjänster – och just kartor och möjlighet att hitta rätt är två grundstenar i autonom teknik för fordon.

Till skillnad från Google så har Baidu gått allt annat än som tåget senaste åren. Det är istället Alibaba och Tencent som har sugit upp allt mer av användarna och annonspengarna. TikTok-ägaren Bytedances explosionstillväxt har ökat konkurrensen ytterligare. Så där Google har AI och självkörande bilar som skojsig sidoverksamhet än så länge så håller Baidu mer fullt ut att ställa om mot att bli ett renodlat AI-företag.

Adjust and adapt, alltså.

Baidu Apollo to Launch Fully Driverless Robotaxi in Beijing Starting May 2

Baidu will open its fully driverless Apollo Go Robotaxi service to the public in Beijing’s Shougang Park starting from May 2, marking a further step in the firm’s commercialization of autonomous driving.

Google Assistant kan nu hitta din iPhone

Ett intressant tillägg från Google: Assistant kan nu hitta din iPhone. Har du en iPhone med Googles egen Home-app så kan du be Assistant hitta din iPhone och därmed få din iPhone att spela upp ett ljud. På samma sätt som du kan med exempel Apple Watch.

Det här känns som något som hade varit otänkbart för inte särskilt många år sedan. Men techjättarna har börjat öppna upp sina inmurade trädgårdar rätt rejält bara senaste åren. En kombination av tillväxttak och insikten att det kan finnas pengar även att tjäna på dem som inte väljer att gå all in på ett ekosystem och de allt mer hotande konkurrensutredningar som börjar torna upp på horisonten.

Google Assistant Can Now Help You Find Your Lost iPhone

Google today announced new automation and web features coming to Google Assistant for Android and iOS, with the most notable feature for Apple users…

 

AR/VR

Snap köper 3D-kartorföretaget Pixel8earth

Ännu ett uppköp för Snap: 3D-kartorföretaget Pixel8earth. För 7,6 miljoner, vilket i de här sammanhanget är milt sagt kaffepengar (a.k.a. Apple-nivån).

Pixel8earths produkt är alltså 3D-kartor. Mer specifikt crowdsourcade sådana. Så teknikköp eller rekryköp för att vässa Snap Maps, alltså. Det är förstås åtminstone det som ligger nära till hands att anta.

Artikeln konstaterar att nästa utvecklarkonferens från Snap sannolikt kan komma att handla om Snaps push in på nätshoppingområdet, men att det här uppköpet också skulle kunna peka på att vi får AR-nyheter. Det i sig vore inte särskilt förvånande. Snap är ju ett kameraföretag. Några nya AR-linser är mer eller mindre norm när Snap pratar nyheter.

Men jag funderar på om det verkligen handlar om två separata initiativ. Jag tror att de alltmer börjar bli samma sak för Snap. Utökad Snap Map-funktionalitet som inte bara handlar om fler skojiga funktioner eller hålla koll på sina vänner, utan om, tja, Snapchat My business. Att Snap, likt Google, Apple och Facebook, vill börja knyta ihop digitalt och fysiskt – även på shoppingområdet.

Snap has acquired Pixel8earth, a 3D mapping developer, for $7.6M | TechCrunch

Last week, when we reported that Snap paid $124 million for Fit Analytics, we also noted that, according to the SEC filing that disclosed the value of the

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 24 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Microsoft har släppt priser för spelprenumerationstjänsten Project xCloud

Microsoft har presenterat mer information om sin kommande spelströmnings- och prenumerationstjänst (Project xCloud). Mer specifikt kommer den komma i fyra olika versioner (och släppas i oktober):

  • Xbox Game Pass: 4,99 dollar/månad, inklusive 100+ PC-spel
  • Xbox Game Pass Console Games: 9,99 dollar/månad, inklusive 100+ Xbox-spel
  • Xbox Live Gold: 9,99 dollar/månad, med tillgång till onlinespel
  • Xbox Game Pass Ultimate: 14,99 dollar/månad, alla tre ovanstående paket

En mer spretigt erbjudande än exempelvis Googles Stadia. En tjänst som dessutom är både dyrare och billigare än xCloud med sina 9,99 dollar/månad. Men det jag hade missat med Stadia är att priset bara är för själva tjänsten. Du får sedan betala för de spel du väljer att spela. En hyrspeltjänst, alltså. I Microsofts tjänst ingår alltså rätt många spel.

Via xCloud kan du dessutom använda din Xbox som din strömningsserver (alltså strömma till andra enheter), men även användare som saknar egen Xbox ska kunna spela och då, likt Stadia, via remotespelande – alltså strömning från Microsoft-servrar.

Microsoft launches Xbox Game Pass Ultimate with PC and Xbox games for $14.99 per month

Microsoft’s new Xbox Game Pass subscription combines console and PC games with Xbox Live. It’s a single monthly subscription for $14.99 per month

Googles speltjänst Stadia tar betalt för spel utöver prenumerationsavgiften

I förra veckan meddelade Google vad spelströmningsplattformen Stadia kommer att kosta. Men det visar sig att det inte riktigt var lika enkelt som det jag skrev då. Följande verkar gälla:

Stadia kommer i två abonnemangsversioner: Stadia Base och Stadia Pro. Base är gratis, medan Pro kostar 99 kronor i Sverige när den släpps. Dessutom släpps ett ”startpaket” om 1399 kr, som innehåller en Stadia-handkontroll, en Chromecast Ultra (för spel på TV), två tre månaders Pro-prenumerationer (en till dig själv, en att ge bort) och möjlighet att välja Stadia-användarnamn för de flesta andra.

Releasedatum för tjänsten är satt till november för de första länderna, bland annat alltså Sverige. Men det gäller bara om du har köpt startpaketet. För övriga är det 2020 som gäller.

Base kommer alltså inte kosta något, men kommer ha några kvalitetesbegränsningar jämfört med Pro. Base erbjuder spelande i upp till 1080p-upplösning, 60 fps och stereoljud. Pro bjuder på 4K-upplösning, 60 fps och 5.1-ljud.

I båda fallen måste du betala för de spel du vill spela (rabatterat om du har Pro, plus att Pro-kunder då och då kommer få gratisspel). Kort sagt är de 99 kronorna i månaden bara för själva tjänsten, inte innehållet (i princip).

Igår presenterade Microsoft sin motsvarighet Project xCloud och den kommer vara mer prenumerationslik. Alltså att du betalar en fast månadsavgift och får spela hur många spel du vill. Åtminstone bland dem som ingår i tjänsten. xCloud släpps i oktober och kommer prismässigt att ligga mellan 4,99 till 14,99 dollar (beroende på variant, den sistnämnda är ett tutti-paket). Lite oklart exakt på hur Microsofts tjänst hanterar enheter utöver datorer och konsoller (läs: Xbox), men det verkar åtminstone som att Xbox-ägare ska kunna använda den egna enheten som lokal strömningsplattform – även till just mer mobila skärmar.

Google Stadia Pro explained: Less the Netflix model, more like PlayStation Plus

Pricing details were finally confirmed for Google Stadia recently, and many are confused on how its $10/month Pro tier works. Here’s what you need to know.

Googles Stadia kommer låta andra spelbolag erbjuda prenumerationsabonnemang på plattformen

Och ännu mer om Googles kommande speltjänst Stadia. Som jag skrev tidigare kommer månadsavgiften inte inkludera (i princip) något innehåll. Du betalar för själva plattformen i sig och får sedan betala per spel du vill spela (visserligen rabatterat som Pro-prenumerant). Det här betyder alltså att Stadia inte kommer vara en spelprenuemrationsplattform, utan mer en Steam-konkurrent. Men det visar sig att spelbolag själva kan välja att erbjuda prenumerationsabonnemang.

Kort sagt kan alltså bolag erbjuda en kostnad utöver Stadia-avgiften för fri tillgång till alla eller delar av spelkatalogen. Alltså lite upplägget i Apples TV-app.

Vad det här innebär är alltså att Stadia, åtminstone delvis, kan bli en marknadsplats för spelprenumerationer. Vilket potentiellt kan göra såväl prissättning som tillgång rätt mycket rörigare. Det som initialt kändes som en rätt enkel tjänst, såväl vad gällde själva tillgången och spelandet som abonnemang, blir lite rörigare för varje dag som går.

Blir intressant att se vilken form speltjänsten får när den fullt ut går live 2020. Och vilket genomslag den får.

Google Stadia will let publishers offer their own gaming subscriptions

The head of Google Stadia has said publishers can offer their own game subscriptions through the streaming service. Publishers are expected to start thinking about their own subscriptions ”in relatively short order.”

Ubisoft erbjuder prenumerationsabonnemang via Google Stadia

Igår skrev jag om att Google spelströmningstjänst Stadia inte är en prenumerationstjänst, men att spelföretag själva däremot kan erbjuda prenumerationstjänster för sina egna spel via Stadia. Redan nu presenteras den första – från Ubisoft.

För 14,99 dollar i månaden får man obegränsad tillgång till över 100 Ubisoft-spel. Det är intressant att Google gör en Apple TV (eller om man så vill, ett hederligt kabel-tv-abonnemang) och gör det möjligt att köpa abonnemang från innehållsföretagen via en gemensam plattform. Men likt dessa motsvarigheter så innebär det också att man får betala dubbelt.

I det här fallet behöver man sannolikt både betala för Googles distributionsplattform via ett Pro-abonnemang till Stadia för 9,99 dollar i månaden plus alltså Ubisoft-abonnemanget.

Det blir intressant att se hur Stadia kommer landa när det väl släpps. Det känns som att tjänsten har blivit lite mindre intressant jämfört med den initiala produktpresentationen. Att se vad omdömet blir från spelarvärlden.

Ubisoft reveals game subscription service UPlay Plus for PC and Google Stadia

Every big game publisher is getting into the subscription business, and the latest entrant is Ubisoft. Today at the company’s E3 2019 press conference, Ubisoft announced UPlay Plus, a PC game subscription service sporting more than 100 titles and coming out on September 3rd. It’s also coming to Google Stadia next year.

Spotify släpper Your daily drive – spellista med musik och podcasts för pendlingstiden

Nyligen lanserade Spotify Stations, en gammal hederlig radiostation (reklamradiostation, om man kör gratiskonto). Alltså en spellista som alltid ligger och spelar. Nu släpper man nästa initiativ på samma tema: Your daily drive. En mashup-spellista bestående av musik och podcasts, avsedd för pendlandet.

Funktionen har testats ett tag, men släpps nu alltså för mer allmän användning.

Spotify mimics the radio with a news and music playlist for drivers

Spotify announced today that it’s rolling out a new playlist to US users, called Your Daily Drive. It combines music and news in one place, similarly to the radio formula but without weather and traffic updates.

Facebook Watch har 720 miljoner månadstittare

Kors i taket: Facebook släpper Watch-siffror. Företaget ska precis till att släppa sitt omtag av MTV’s The Real World (but why?) och för att få lite mer buzz inför det får vi nu veta att 720 miljoner tittar på Watch-innehåll minst en gång i månaden. 140 miljoner tittar minst en minut varje dag och de dagliga användarna tittar i snitt över 26 minuter (ja, eller ”tillbringar över 26 minuter på plattformen”, men jag antar att det mest är tittande).

Utslaget på hela användarskaran betyder det alltså att Watch efter snart två år når en tredjedel av alla månadsanvändare, och 9 procent av de dagliga användarna. Månadssiffran är dessutom upp från 50 miljoner i slutet av augusti förra året (alltså när Watch släpptes globalt).

(Sist men inte minst passade Facebook på att presentera lite mer innehåll inför höstsäsongen på Watch.)

Facebook says its Watch videos reach 720 million viewers a month

Facebook is still holding onto its dreams of Watch as a place where people can connect ”more deeply” over videos. According to the company, 720 million people tune into Watch monthly, and 140 million people spend at least one minute on Watch daily. On average, those daily visitors spend more than 26 minutes on the platform.

MailChimp börjar med eget originalvideoinnehåll

Ni vet MailChimp? Tjänsten för nyhetsbrevsskickande? Som tidigare i år köpte en Shopify-konkurrent, har byggt allt fler e-handelsfunktioner och börjat erbjuda en marknadsföringsplattform för mindre företag? Som också erbjuder eget videoinnehåll? Japp. Nu har MailChimp släppt MailChimp Presents.

I MailChimps fall handlar det om videoserier (manusbaserade och dokumentärer) och podcasts som på olika sätt fokuserar på entreprenörsskap. Mer specifikt finns det just nu sex videoserier och en podcast i företagets spellista – och igår släpptes plattformen formellt.

MailChimp har alltså gjort samma resa som de flesta stora techföretag. Man har gått från att vara en distributionsplattform till att börja skapa innehåll själva. Ännu ett exempel på hur branschgränser suddas ut allt mer. Men också hur man breddar sig för att driva trafik till kärntjänsterna eller för att hålla sig relevant (i MailChimps fall kan man tänka sig att man börjar se att e-posten i sig kan ha passerat sin peak – även om här och nu förmodligen skickas fler mejl än någon gång tidigare).

Mailchimp Presents

A collection of original content that celebrates the entrepreneurial spirit in creative and relatable ways.

Netflix testar egen stories-funktion

Ännu mer stories. Den här gången från Netflix. Test med ett nytt flöde, Extras, som knyter ihop trailers, bilder (som inte finns någon annanstans i appen) och ”notiser om kommande shower”. Ett mashupformat à la stories i stort.

Finns dessutom ett ännu starkare socialt element där flödet inte bara uppmuntrar användare att skapa spellistor utan också dela shower ännu mer i sina sociala kanaler.

Netflix app tests Stories-like feed

With an emphasis on sharing, the new ”Extras” feed brings together movie trailers, photos and alerts for upcoming shows.

Ubisoft licenserar innehåll till både Netflix och Apple TV

Spel som blir filmer eller serier är inte något nytt. Så när speltillverkaren Ubisoft licenserar två av sina titlar till den stora duken (eller snarare stora och små skärmar) så är det inte särskilt förvånande.

Det som är lite mer intressant är att vilka företag som har köpt licenserna. Netflix har köpt rättigheterna till Ubisofts spel ”Tom Clancy’s The Division” (skönt meta i sig), som ska bli en film i strömningsföretagets tjänst. Samtidigt uppges Ubisoft också arbeta på en ”live-action series” som går under namnet ”Mythic Quest: Raven’t Banquet”. En serie som kan dyka upp i Apples nya tjänst TV+ när den släpps senare i år.

Kort sagt kan Ubisoft sälja rättigheter till både vänster och höger – sannolikt för att maxa sina möjligheter. Med tanke på att Apples satsning fortfarande är lite av en chansning så gissar jag att prislappen blev rätt hög. Eller snarare: serien lär nog (ja, om den nu kommer till TV+ förstås) omfattas av Apples finansiering. Alltså att Apple pyntar för produktionen och står för plattformen.

Ubisoft teases an Apple TV+ series called ’Mythic Quest: Raven’s Banquet’

Ubisoft is working on a live-action series called Mythic Quest: Raven’s Banquet, the company has announced at E3 2019. The new show, which stars Rob McElhenney (It’s Always Sunny in Philadelphia) and Danny Pudi (Community), is said to be coming to Apple TV+, the streaming service that’s expected to launch later this fall.

Pandora lanserar Studio Resonate – ska hjälpa företag bli bättre på ljudannonser

Ännu ett exempel på en av de väldigt tydliga trenderna just nu: skapa tjänster för konkurrenters plattformar. Senaste ut: Spotify-konkurrenten Pandora, som nu lanserar ”konsultbolaget” Studio Resonate.

SR (det är en jätterolig förkortning i sammanhanget) är tänkt att hjälpa företag med annonseringen. Alltså skapa bättre marknadföring. Kommer även handla om exempelvis grafiska produktion, men huvudfokus kommer förstås ligga på ljud. Bättre ljudannonser, alltså.

Tanken är givetvis att dessa annonser sedan ska ligga hos Pandora, men skulle förstås lika gärna kunna hamna hos, tja, Spotify. Alltså: Pandora tjänar pengar även på företag som inte väljer Pandoras plattform.

Sist men inte minst en talande detalj i vår samtid: SR kommer även erbjuda hjälp med företags ”ljudvarumärke”. Och det blir förstås allt viktigare. Då menar jag inte saker som jinglar, utan vilket LJUD som är ett varumärke.

När Mastercard släppte sin nya profil för ett några månader sedan fick Mastercards logotyp också ett ljud. Ett ljud som skulle kunna användas exempelvis när man har genomför ett betalning med Mastercard. Ett sätt att tala om för en kund vilket varumärke man interagerar med när man inte ser det. Och kanske inte ens vet, oavsett. Lite som det som läggs ner med att optimera hur en bildörr ska låta när man stänger den för olika märken.

Kommer bli en allt viktigare fråga ju mer ljudfokuserade våra uppkopplade interaktioner blir. Nanoljudsåterkoppling som gör att jag, kanske undermedvetet, känner igen ett företag – oavsett var jag möter det.

Pandora Launches ’Studio Resonate’ Consultancy – Hypebot

Pandora is launching a new in-house consultancy called Studio Resonate. The consultancy will provide advertisers with audio creative development, sonic branding and strategy services, web and mobile experiences, visual design,. Continue reading

 

IoT – internet of things

Uber och Volvo presenterar nya självkörande bilmodellen Volvo XC90

Ny självkörande bil från Uber. Ja, eller egentligen Volvo. Eller båda två. Volvo XC90 SUV är byggd som en självkörande bil från bottenplattan upp och blir därmed den första i sitt slag under Uber-flagg (tidigare självkörande bilar som Uber har rullat runt med var vanliga bilar som Uber utrustade med självkörande teknik och det gick ju som bekant… sådär).

Det här innebär saker som att bromssystemet är byggt för datorer och inte för människor. Det betyder också att saker som bromsar och styrning har inbyggda backupsystem.

Nya Volvo-bilen är tänkt att finnas i Ubers bilflotta i ”större omfattning” under nästa år. Återstår sedan förstås att se hur långt det är kvar till dess att helt självkörande bilar blir en vanlig syn på våra vägar. Såväl Google-ägda Waymo som Tesla är på gång med egna taxinätverk baserat på just den här typen av bilar (Waymo ska dessutom ha varit först i världen med en kommersiell version, även om den än så länge är väldigt liten till omfattningen).

Det som oavsett är mest intressant är förstås att bilar för första gången på väldigt länge (okej, sedan starten) håller på att bli något helt nytt. Hur man bygger dem, som sagt, men också hur man tänker på bilen som fenomen. När arbetsplats, mobilitet, hem, underhållning och handel på riktigt börjar stråla samman.

https://techcrunch.com/2019/06/12/uber-unveils-new-volvo-self-driving-vehicle-in-a-step-toward-robotaxi-service/

Googles tvåstegsverifiering via hårdvara släpps för iOS

Väldigt intressant besked från Google. Den tvåstegsverifiering via hårdvara som företag släppte för Android förra månaden kommer nu också till iOS. Med andra ord att det går att använda mobilen som fysisk säkerhetsnyckel.

Skillnaden är att inloggning med den här funktionen inte bara kräver godkännande via en extern enhet, utan också kräver att man trycker på en fysisk knapp på mobilen.

Nu betyder inte det här att en iPhone kan användas som nyckeln – det krävs fortfarande en Android. Men det går däremot alltså att logga in på Google-konton i en iOS-enhet med en Android-enhet som nyckel. Och det är just Google-kontoinloggningar vi pratar om, inget annat (inte än, i alla fall).

Sitter man inlåst i Apple-världen har det här stödet alltså begränsad nytta. Målgruppen är som synes operativhoppare. Och det här passar in väl i vad båda företagen gör just nu.

För Google handlar det förstås om att kunna bli valet i så mycket som möjligt i iOS-universat. Ja, eller mer än så, vi skulle kunna tänka att det här skulle kunna vara en identifierare för andra delar av Apples produktflora. Jag tänker inte minst med tanke på att Apple under WWDC förra veckan visade att man tänker göra större satsningar in i våra uppkopplade hem.

Tittar vi sedan från andra hållet så lirar det här med att Apple håller på att distansera olika delar från sitt ekosystem. Eller rättare sagt: bygga ihop det ännu hårdare, men samtidigt allt mer se till att det ska gå att köpa en eller ett par av Apples produkter eller tjänster trots att man inte vill gå all in. 

Google opens its Android security-key tech to iPhone and iPad users | TechCrunch

Google will now allow iPhone and iPad owners to use their Android security key to verify sign-ins, the company said Wednesday. Last month, the search and

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

AI lyckas skapa träffsäkra ansikten bara på röstdata

Ännu ett avsnitt i serien creepy/cool. Forskare vid MIT har lyckats träna en AI-algoritm att skapa bilder av ansikten – baserat på bara ljud. Och resultatet hamnar imponerande nära verkligheten. Den prickade kön, ålder och etnicitet bra.

Ännu ett exempel på hur många unika biometriska punkter som våra kroppar består i. I just det här fallet blir resultatet som sagt generiska avbildningar, men hur vi låter är förstås också kopplat till våra kroppsformer. Saker som unika håligheter i skallbenet.

Varje gång en ny biometrisk lösning presenteras går det rätt snabbt innan någon lyckas lura den. Visserligen ofta på rätt bökiga sätt, som gör att vanliga människor förmodligen inte behöver vara särskilt oroliga, men visst, det går. Men om man kombinerar två biometriska parametrar så blir det genast rejält mycket svårare. För att inte tala om man lägger till en tredje punkt. Eller en fjärde.

Ai:n återskapar träffsäkert ansikten baserat på rösten

Rösten innehåller information om våra ansikten. MIT:s artificiella intelligens lyckades återskapa de grova anletsdragen hos en rad individer baserat på deras tal.

 

Bekvämlighetsekonomin

Voi lanserar företagsabonnemang – och satsar på kraftig expansion

Ännu ett rätt givet steg för Voi: Voi for business. Ett abonnemang specifikt riktat mot företag. Antingen kan företag köpa ”månadskort” åt sina anställda eller låta dem köpa enstaka resor.

Dessutom lite info om Voi 2019-planer: man siktar på att gå från 22 städer till 150.

Vois nya drag – ska ersätta företagstaxi

Svenska Voi Technology är en av de ledande elscooteraktörerna i Europa. Nu ökar man takten ytterligare med abonnemang för företag.

Airbnb lanserar Airbnb Adventures för äventyrslystna

Trött på vanligt Airbnbande? Då är företagets senaste produkt något för dig. Airbnb Adventures – ett antal ”bucket list wrothy experiences”. Inte sällan ute i ”vildmarken”.

Kronjuvelen i Adventures-kollektionen är paketet ”Around the world in 80 days”. En resa som sträcker sig över sex kontinenter och 18 länder. För 5000 dollar får man alla biljetter: flyg, båtar, helikoptrar och (förstås) luftballong. Över 50 lokala guider ingår dessutom och överskottet går till organisationen Malala Fund (den Malalas fond, alltså, som arbetar med att förbättra villkoren för flickor).

Airbnb tar alltså ännu ett stort steg mot att bli den totala resebyrån, inte bara tjänsten som står för boendet. Eller om man så vill: likt övriga techjättar satsar distributionsplattformen Airbnb allt mer på att skapa eget originalinnehåll.

For a Cool $5,000, Airbnb Will Take You Around the World in 80 Days | Digital Trends

Airbnb isn’t just a platform to find a place to stay. With Airbnb Adventures, travelers can book a mix of accommodations, food, and experiences in what Airbnb calls ”bucket list” worthy adventures, including a round-the-world trip for $5,000, airfare included.

Uber börjar med Uber Eats-leveranser med drönare

Siktar Uber på att testa Uber Eats-leveranser med drönare i sommar? Klart Uber siktar på att testa Uber Eats-leveranser med drönare i sommar.

Nu pratar vi inte hemleveranser, eller ens leveranser direkt till slutkunden. Istället kommer drönarna skickas till ”utpekade säkra landningszoner” där Uber Eats-bud sedan tar över sista biten. Det skönaste av allt? Taket på en Uber kan utgöra en sådan landningszon och drönaren ska kunna identifiera bilen via QR-kod (så om du börjar se bilar med stora QR-koder på taket så vet du varför).

Vi kan också konstatera att de tre stora Uber-nyheter som kommit senaste veckan har handlat om saker som flyger. Ifall någon undrar vilket element som Uber tycker är roligast just nu.

Att se om det blir några matdrönarleveranser i San Diego i sommar.

Uber says it will start delivering fast food by drone in San Diego this summer

Uber’s plans to start delivering fast food by drone in San Diego this summer are nearly coming to head, reports Bloomberg Businessweek. The deliveries will be three times faster than cars or bikes; cost roughly the same as regular UberEats deliveries; and will be sent to designated safe delivery zones.

Uber börjar med helikopterresor i New York

Kommer det snart gå att ubra en helikopter i New York? Det är klart att det snart kommer gå att ubra en helikopter i New York. Alltså boka en helikopter i Uber-appen. Uber Copter. Från och med 9 juli, i samarbete med helikopterföretaget HeliFlite.

Uber har haft en avdelning inom företaget just för flygande tjänster i tre år (Uber Elevate) och nu kommer alltså helikopter-Uber. Visst, Uber Elevate har mer handlat om flygande bilar, men hej. Baby steps.

Nu är det inte en helt vanlig Uber-tjänst på flera sätt. För det första går det bara att boka helikoptern mellan nedre Manhattan och Kennedy-flygplatsen, en resa på åtta minuter. För det andra kommer kalaset i snitt gå på 200 till 225 dollar (inklusive bil till och från helikoptern). Eller 250 spänn i minuten. Men så är det förstås inte en tjänst för den genomsnittlige Uber-kunden heller. För att ens få boka krävs att du är antingen platinum- eller diamant-medlem i Ubers kundklubb.

Uber Copter to Offer Flights From Lower Manhattan to J.F.K. (Published 2019)

For an 8-minute, one-way flight, the average ride will cost between $200 and $225 per person and include private ground transportation on both ends of the trip.

Uber presenterar en första version av sin flygtaxi

Häromdagen la Uber till en helikoptertjänst i appen för New York-bor (eller besökare). Men Uber har även jobbat med en ”flygtaxitjänst” i flera år. Och igår presenterade Uber för första gången en prototyp för hur de tänker sig att att flygtaxin ska se ut.

Uber siktar på att testflyga tjänsten under 2020 och ha den upp och rulla (ja, eller flyga) kommersiellt i någon form under 2023. Första stopp: Dallas och Los Angeles.

https://www.theverge.com/2019/6/11/18661129/uber-air-taxi-cabin-interior-elevate-helicopter

 

Mobilt

Apple är sugna på att köpa delar av Intels modemverksamhet

Ett inte särskilt oväntat besked: Intel uppges vilja sälja delar av sin modemverksamhet och Apple är intresserat av att köpa åtminstone delar av den.

Tidigare i år kastade Intel in 5G-handduken när det visade sig att Apple och Qualcomm överraskande begravt stridsyxan. Men relationen till Qualcomm lär väl fortfarande vara lite skakig och förmodligen ännu viktigare: med Intel borta ur bilden finns det egentligen bara Qualcomm att välja på. Det gör att Apple kan hamna i samma sits som exempelvis gällande skärmar: det går inte att få tag i tillräckligt mycket för att möta efterfrågan.

Apple har börjat bygga fler och fler delar själv (jag hoppas fortfarande på nya routrar, men där ser det mörkt ut). Visst finns det besparingsmöjligheter, men jag tror som sagt var att det mest handlar om att säkra sin egen leveranskedja. Inte minst som nästa generations mobilmodem kan utgöra ett hopp i mobilefterfrågan – tack vare 5G (ja, inte dag ett, det krävs ju att resten av infrastrukturen också finns på plats, men det kommer bli ett starkt uppgraderingsargument kommande åren).

Gissar att Apple inte är så sugna på att riskera att missa iPhone-försäljning för att man inte kan fylla på modemlagren tillräckligt fort.

Apple wants to acquire Intel’s 5G business to build its own modems, sources claim

Apple is still years away from engineering its own modems, but this could help.

iOS 13 får stöd för inspelning via flera kameror samtidigt

Det här är lite kul – och en grej som jag missade från Apples utvecklarkonferens WWDC förra veckan. I och med iOS 13 som släpps i höst kommer Apple jaga ikapp Android lite på kameraområdet i och med att (nyare) iOS-enheter får stöd för multikamerafunktionalitet.

Stödet kommer i API-form, vilket gör att utvecklare kan ta fram appar som samtidigt kan hämta data från flera kameror i enheten (kameran fram och bak samtidigt). Men för utom video, ”metadata och djup” så kommer det även att hämta ljud från flera mikrofoner samtidigt. Och förstås då i olika kombinationer. (Dock med fler begränsningar än motsvarande funktion i MacOS).

Multi-cam support in iOS 13 allows simultaneous capture – 9to5Mac

In iOS 13, Apple is introducing multi-cam support for apps to simultaneously capture photos, video, audio, metadata and depth.

iOS 13 gör att japaner kan lagra sitt ID-kort i mobilen

Mer iOS 13-nyheter. I och med nästa version av Apples mobiloperativ kommer Apple låsa upp NFC-chipet för fler användningsområden. Ett sådant är redan på gång i Japan: landets ID-kort. Tydligen införde Japan ”personnummer” så sent som 2015. Numret och det tillhörande kortet kan också lagras digitalt, vilket kommer göra det möjligt att i höst använda sin iPhone som officiell ID-handling (finns redan stöd på Android-sidan).

Det här är förstås jättespännande, även om Japans initiativ i sig inte är först (Kina testar exempelvis ungefär samma sak, fast då förstås kopplat till WeChat). Med tanke på hur mycket vi kan göra digitalt så ligger just officiella ID-handlingar efter. Det närmaste vi har är BankID, men det är ju kopplat till ett kundförhållande med en bank. Google håller på att arbeta på att få in körkort i Android, så vi kommer allt närmare.

Blir väldigt spännande att se hur en riktig e-legitimation kommer att se ut i Sverige. Ja, eller här hos oss. Vem vet, likt försöken med ett universellt språk, internettid och ett globalt standardiserat adressystem så kanske nästa ID-handling är en global standard i en bit blockkedja.

iOS 13’s expanded NFC will support Japanese identity cards

My Number on your phone

Huawei försöker locka Android-utvecklare att släppa appar via Huaweis appbutik

För ett par veckor sedan meddelade Google att Huawei inte längre får tillgång till Googles Android (däremot får man använda alla open source-komponenter). Dessutom stoppas Huawei från Google Play och Google-appar kommer inte förinstallerade i nya Huawei-mobiler. Det senare innebär kort sagt att Huawei-kunder inte kommer kunna få in Googles appar i sina mobiler framöver.

Gällande Android så har Huawei meddelat att man arbetar på en egen version, som kan släppas i höst eller i början av nästa år. Nu kommer uppgifter att man har börjat uppvakta Android-utvecklare för att få dem att publicera sina appar i AppGallery, Huaweis egen appbutik.

Allt är förstås följd av handelskriget mellan USA och Kina. Kan göra livet jobbigt för Huawei i de flesta länderna utanför Kina. Men i ett längre perspektiv skulle det här kunna accelerera fragmenteringen av Android mer än något annat, kanske till och med mer än det Google själva gör.

Huawei reportedly asking app developers to publish on its AppGallery store

Huawei was banned last month by Android.

Google släpper första bilden på Pixel 4

Vad gör man om det, som vanligt, läcker bilder på en kommande mobil? Är man Google reagerar man genom att släppa bilderna själv. Så med andra ord: de första officiella bilderna på Pixel 4 är nu ute.

Bilderna säger förstås inte jättemycket, men artikeln konstaterar/spekulerar kring några saker utifrån det man kan se. Som att nästa Pixel för första gången kan få mer än en kamera. Dessutom saknas en fingeravtrycksläsare på baksidan, vilket tolkas som att den antingen har flyttat in i skärmen på framsidan – eller att den på iPhone-vis försvinner helt och hållet.

I höst (sannolikt) vet vi.

Google responds to Pixel 4 rumors by… posting a picture of the Pixel 4

Shows a big camera bump and 2 cameras, suggests an in-screen fingerprint reader.

 

Har du lust att hjälpa till?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör