Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Baidu lanserar AI-teckenspråkstolk as a service

Kinas sökjätte Google förlorar allt fler marknadsandelar i takt med att sök flyttar till andra ställen (sociala plattformar som WeChat och TikToks kinesiska systerapp Douyin). Därför håller företaget på att ställa om från sök och annonsering till AI-teknik. Här kommer en väldigt intressant produkt i den satsningen: AI-teckenspråkstolk as a service.

Vad det handlar om är ganska precis vad det låter som. En molntjänst som gör det möjligt att skapa en virtuell teckenspråkstolk som sedan ska kunna användas i videosändningar. 

https://pandaily.com/baidu-launches-digital-platform-for-ai-sign-language/?1

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lägger till möjlighet att boka restauranger och köpa konsertbiljetter i Uber-appen

Vad vill alla matleverans- och bildelningsappar? Ja, och fintechappar som Paypal och Klarna, för den delen. Bli en superapp, förstås. Alltså en app där du kan göra det mesta av det du behöver göra i vardagen. Uber är inget undantag. Nu lägger Uber till stöd för möjlighet att boka restaurang och köpa biljetter till konserter och andra evenemang – direkt i Uber-appen.

Likt många andra av dagens stora onlinetjänster så får Uber-appen nu en egen Upptäck-flik. En som ska kunna ge tips på saker att göra när du har slut på idéer inklusive möjlighet att hitta saker som trendar i närheten av dig.

Och det stannar alltså inte där. Möjligheten att boka en middag eller köpa en biljett är bokstavligen talat bara ett tryck bort.

Precis det här ser vi mer och mer av – appar som helt enkelt vill ha mer av vår, tja, skärmtid. Nyttotjänster som har ett begränsat användningsområde som i sig är väldigt intentionsdrivet. Som att vi bara går till Google när vi vill ha svar på en fråga eller använder Uber när vi behöver transport. Båda de här företagen, och som sagt många andra, vill att vi ska öppna deras appar inte bara när vi vet vad vi vill, utan också när vi inte vet vad vi vill.

(Det är däremot ingen idé att du börjar leta runt i Uber-appen efter den nya avdelningen här hemma hos oss. Funktionen släpps bara i rätt liten skala i USA och Mexico i dagsläget.)

Uber launches Explore to drive ride-hailing revenue

Uber Explore launches in 15 cities across U.S. & Mexico, allowing users to book experiences like dinner reservations or live events through the app

Airbnb erbjuder gratis boende till upp till 100 000 ukrainska flyktingar

Ännu ett techbolag som gör en snygg insats för att hjälpa människorna i Ukraina efter Rysslands invasion av landet. Ja, eller rättare sagt: Airbnb erbjuder sig att hjälpa människor utanför Ukraina.

Vad det handlar om är att Airbnb har gått ut med att de erbjuder gratis boende – både kortsiktigt och mer långsiktigt – för upp till 100 000 ukrainska flyktingar i de närliggande grannländerna.

Airbnb offers free housing for up to 100,000 Ukrainian refugees

More than 300,000 people have fled the country after Russia invaded.

Airbnb stänger verksamheten i Ryssland och Belarus – och i Ukraina används Airbnb som sätt att skänka pengar

Ännu ett kreativt sätt att använda internettjänster. Idag meddelade Airbnb att de, som allt fler företag, stänger sin verksamhet i Ryssland och Belarus. Strax över 90 000 platser stängs av. I Ukraina lockar Airbnb-boenden däremot allt fler utlänningar. Trots att det pågår ett krig där. Och att det finns rätt stor risk att de ställen som hyrs ut riskerar att bombas sönder. Eller redan har gjort det.

Varför? Som ett sätt att skänka pengar.

Det handlar helt enkelt om människor som bokar och betalar för Airbnb-boende utan att ha den minsta tanke på att åka dit. En alternativ välgörenhetskanal, alltså.

People say they’re using Ukrainian Airbnbs to send money to locals

People trying to help Ukrainians say they’re booking Airbnbs in Ukraine with no intention of visiting the besieged country to support locals.

 

Mobilt

Google plockar bort RT och Sputnik ur Google Play och sina nyhetstjänster

Även Google väljer att rätta sig efter EU:s sanktion och förbud mot de ryska, statsbackade medierna RT och Sputnik. Åtminstone i EU, plus Storbritannien, Ukraina, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz. Så Europa överlag kan vi säga.

Dessutom försvinner de aktuella medierna också ur Googles olika nyhetstjänster.

Google pulls RT, Sputnik from Play Store as EU ban looms

Google has followed Apple’s lead and removed the apps of Russia Today (RT) and Sputnik from its mobile app store, Play, per Reuters. The two

 

Ekonomi och finans

Visa och Mastercard stänger sina tjänster i Ryssland

Den ekonomiska snaran mot Ryssland fortsätter att dras åt allt hårdare. En av veckans sista nyheter är att de två betalkorts- och transaktionsjättarna Visa och Mastercard nu stänger sina tjänster i landet. Det följer efter att exempelvis Paypal har gjort samma sak eller att sanktioner mot ryska banker har gjort att Apple Pay och Google Pay inte längre fungerar i landet.

I Visas och Mastercards fall så innebär stoppet att kort utfärdade i Ryssland inte längre kan användas för att betala med utanför landet och omvänt att kort utfärdade utanför Ryssland inte längre fungerar att betala med i landet. Det gäller även möjligheten att ta ut pengar i bankomater.

Med andra ord är det ytterligare steg för att stänga in Ryssland och därmed dess befolkning i en egen bubbla. Jag har för dålig koll för att kunna säga något om hur det här kan påverka vardagen för ryssar, eftersom ryska bankkort kommer att fungera som vanligt i Ryssland. Däremot kommer det alltså inte kunna gå att betala utomlands och, utgår jag ifrån, inte heller handla varor eller tjänster från utländska företag över nätet.

Jag vet inte hur andra bolag som har dragit sig ur Ryssland har gjort med sina lokala anställda, men Mastercard gör en snygg grej: Mastercard kommer att fortsätta betala ut lön och förmåner till sina drygt 200 anställda i Ryssland. Återstår väl dock att se hur länge ett sådant upplägg kan tänkas gälla.

Visa and Mastercard suspend their services in Russia

Visa and Mastercard have announced the suspension of their operations in Russia following the country’s invasion of Ukraine. Cards issued in Russia will no longer work outside of the country.

Uber vill panikdumpa sitt ägande i ryska sökjätten Yandex

Ubers globala ambitioner har genom åren gått lite sådär. Åtminstone satsningarna att slå sig in i Kina och Ryssland. Efter att ha konkurrerats sönder av Kinas Didi Chuxing så sålde Uber sin kinesiska verksamhet till just Didi 2016. En affär som bland annat innebar att Uber fick 20 % av ägandet i Didi. Det var toppen för Uber som när Didi Chuxing klev in på amerikanska börsen i somras gjorde en rejäl vinst när Didi-aktien rusade.

Sedan dess har det gått… sådär.

Under hela 2021 så hamrade Kina sina techbolag med reglering efter reglering, vilket satte rejäl press på techbolagens aktiekurser. Det blev inte bättre när det visade sig att Didi valde att börsnotera sig i USA trots kinesiska myndigheters ”starka rekommendationer” (läs: no way, José) mot det. Det ledde till att Didis aktiekurs åkte brant vattenruschkana ned och slutade med att Didi avnoterades från USA-börsen. En rejäl smäll mot Uber som en av de största aktieägarna.

2017 så upprepade sig historien, fast den här gången i Ryssland. Den hårda konkurrensen fick Uber att gå med på ett samgående med Yandex, Rysslands Google. Affären innebar att Uber ägde runt 37 % av det gemensamma bolaget, en andel som numer har sjunkit något till 29 %.

Sedan dess har det gått… sådär.

Efter Rysslands invasion av Ukraina har den ryska ekonomin fått käftsmäll efter käftsmäll. Moskvabörsen har imploderat. Men även de ryska aktier som är noterade i USA har åkt fritt fall – och handelsstoppats. Det innebär att även värdet på Ubers Yandex-aktier har tagit expresshissen till källaren.

Och nu vill Uber alltså panikdumpa sitt Yandex-ägande. Till… ingen som vill köpa.

Uber looks to speed up sale of its stake in Russian ride-hailing app Yandex

The company currently owns a 29% stake in Russia’s largest ride-hailing platform.

Kinesisk bank stoppar investeringar i rysk olja och i ryska företag

Det här är rätt stort. Och oväntat. Bank of China stoppar sina investeringar i rysk olja eller i ryska företag. Anledningen? Västs sanktioner.

Kina är, inte oväntat, inte ett av länderna som har infört sanktioner mot Ryssland. Eller egentligen ens sagt något negativt om invasionen. Inte särskilt konstigt med tanke på att de båda ländernas allt större isolering från stora delar av övriga världen har fört det närmare varandra. Ja, och det faktum att de båda är diktaturer som överlag ogillar väst. Plus att Kina förstås VÄLDIGT intresserat tittar på hur resten av världen reagerar på Rysslands invasion, eftersom Kina som bekant VÄLDIGT gärna vill göra samma sak mot Taiwan.

Och det i ljuset av det här som bankens drag är rätt oväntat.

Visst, vi pratar om Singapore-grenen av en enskild bank och det handlar dessutom om obekräftade uppgifter. Men uppgifter som känns rätt trovärdiga.

Nu är det inte så att det är första banken som stoppar den här typen av affärer, men eftersom kinesiska banker i praktiken är samma sak som kinesiska staten så finns det ett rätt stort signalvärde här. Kinas vilja att hjälpa Ryssland kan ha nått vägs ände betydligt snabbare än vad förmodligen Kina hade trott och Ryssland hade hoppats på.

Den unison och rätt massiva sammanslutningen mot Rysslands invasion har med andra ord tagit inte bara Ryssland på sängen, utan även Kina. Och i valet mellan Ryssland och stora delar av den finansiellt tunga världen så ser det ut som att Kina lite osnyggt kommer att glida ut till vänster och hoppas att ingen ser.

Bank of China’s Singapore operation stops financing Russian oil trades- source

Bank of China’s Singapore operation has stopped financing deals involving Russian oil and Russian companies, amid concerns of western sanctions following Russia’s invasion of Ukraine, said a source on Monday with knowledge of the matter.

Kina-ägda investmentbanken AllB stoppar alla lån till Ryssland och Belarus

Tidigare i veckan skrev jag om det signalvärdesmässiga intressanta i att Singapore-grenen av Kinas största bank Bank of China stoppar sina investeringar i rysk gas och olja. Nu kommer något liknande: asiatiska investmentbanken AllB stoppar alla lån till Ryssland och Belarus. De går egentligen ännu längre i och med att de har beslutat att ”pausa och se över alla aktiviteter med koppling till Ryssland och Belarus”.

I båda fallen handlar det om att verka för ”bankens bästa”, vilket förstås är affärsmässigt helt logiskt när sanktionerna mot de båda länderna står som spön i backen, när den ryska ekonomin och valutan är i fritt fall och när samma sak lär hända i Belarus. Det är dåliga och osäkra investeringar, inte minst som kreditinstituten Moody’s och Fitch igår nedgraderade Rysslands kreditvärdighet till lägsta möjliga: skräp (tänk läget när privatpersoner hör av sig till Lyxfällan).

Men så finns det som sagt var små detaljer här som känns som att de potentiellt har väldigt stort signalvärde.

I Bank of Chinas fall så handlar det alltså om en kinesisk bank, som därmed i praktiken är en förlängning av den kinesiska regimen. Ni vet, ett av de där länderna som inte har fördömt Rysslands invasion av Ukraina och inte har infört några sanktioner. Vad gäller AllB så är den en mer internationell konstellation i ägarlistan, men Kina står som majoritetsägare. Banken skapades dessutom på initiativ av Kinas president Xi Jinping 2016. Det känns med andra ord osannolikt att lånestoppet mot Ryssland och Belarus infördes utan det kinesiska kommunistpartiets goda minne.

Ännu mer intressant: även Ryssland är en av ägarna i AllB. Och har dessutom en plats i styrelsen.

Det börjar alltså allt mer känns som att ingen kommer att svara när Ryssland ringer sin kinesiska livlina.

Kinesisk storbank stoppar ryska lån

Den asiatiska investmentbanken AIIB stoppar lån till Ryssland och Belarus.

Ryska rubelns kollaps gör det allt dyrare för Ryssland att handla med sin livlina Kina

Ännu en utveckling som få – säkerligen inte Ryssland och Kina – hade räknat med innan ryska tanks började rulla in i Moskva: Ryssland får det allt svårare att handla med Kina på grund av rubelns kollaps.

Sedan invasionen inleddes har rubeln tappat stort gentemot dollarn och handlas nu till sin lägsta nivå någonsin. Det gör alltså att en rubel räcker till allt mindre inköp. Men kursraset innebär också att rubeln har tappat mycket värde även gentemot kinesiska yuanen.

Ryssland får allt sämre betalt för de varor som exporteras till Kina och måste betala allt mer för det som importeras. Det här innebär i sin tur att Ryssland får allt svårare att handla med sin tänkta sanktionslivlina Kina.

https://finance.yahoo.com/news/russia-china-trade-stifled-yuan-072130544.html

G7-länderna fryser Rysslands alla kapitaltillgångar utomlands – 500 miljarder dollar

640 miljarder dollar. Så mycket pengar ska Ryssland ha skrapat ihop i kapitalreserv. Ett ihopskrapande som tog ännu mer fart efter Krim-annekteringen. Ryssland insåg helt enkelt att de behövde rejäl backup ifall det skulle komma fler sanktioner. En milt sagt imponerande stor hög pengar (som exempelvis är mer än Metas totala börsvärde just nu). Problemet? Ryssarna kommer inte åt merparten av dem.

Som del i finansutfrysningen av Ryssland så har nu samtliga G7-länder (USA, Tyskland, Japan, Frankrike, Kanada, Storbritannien och Italien) frusit Rysslands kapitalreserver i respektive land. Totalt 500 miljarder av de 640 miljarderna. Nu är ju inte de 140 miljarder som återstår inga pengar alls, men betydligt mindre. Särskilt som Ryssland överlag har svårt att utnyttja även det inhemska sparkapitalet. Sen har förstås Rysslands centralbank alltid möjligheten att tvinga landets sedelpress till övertidsarbete. Något som… alltid bruka sluta bra för de länder som drar det kortet.

Det ryktas även att Ryssland ska ha lyckats hacka till sig en hyfsad hög kryptopengar, men det lär i så fall handla om ett betydligt mindre belopp.

Utöver det ska Rysslands 21 rikaste män(niskor) (a.k.a. Putin-kompisar) tillsammans ha förlorat 84 miljarder dollar sedan årsskiftet. Eller Spotifys börsvärde mer än dubbelt upp (ni vet, Spotify, företaget som inte bara fortsätter ha verksamhet  i Ryssland utan just nu också aktivt rekryterar till sitt lokala landskontor).

Och den förmögenhetsminskningen har kommit trots att Moskvabörsen har hållits panikstängd i tre dagar för att försöka rädda landets börsmarknad från total kollaps (det är för övrigt den längsta period som Moskvabörsen har hållits stängd sedan 1998). Vi kan tänka att oligarkernas förmögenheter kommer att minska ännu mer när Ryssland väl öppnar börsen igen.

Inte minst med tanke på att rubeln tappat runt en tredjedel av sitt värde gentemot dollarn i år. Större delen av raset kom efter det att invasionen inleddes.

Så även om Putins krig förstås drabbar Ukraina långt mycket mer så är det ryska folket de som ser ut att drabbas näst mest.

The G-7 has frozen all of Russia’s reserve assets in their countries

Russia is running out of options to participate in the global financial system.

Ryska aktier noterade i London har tappat nästa hela sitt värde de senaste två veckorna

Och ryska börsen går bra? Ja, den går ju inte alls eftersom den har hållits stängd alla dagar så här långt den här veckan. Alltså är värdet på de ryska börserna frysta i tid. Åtminstone på den nivå som gällde efter raset innan Moskva-börsen panikstängdes. Men det betyder inte att aktierna i ryska företag ändå inte kan åka på tokspö. Som de ryska aktier som är listade vid London-börsen.

De London-noterade aktierna för Rysslands största bank Sberbank (som också är en av världens runt 30 största banker fram till årsskiftet) har förlorat 99 % av sitt värde de senaste två veckorna. Gasjätten Gazproms aktier har kollapsat 98 %, Severstal nästan 100 %, Rosneft Oil 79 % och Lukoil 99 %.

Och det kanske mest anmärkningsvärda här? De fyra sista är gas- och oljebolag – trots att västs sanktioner undantagit just Rysslands energisektor för att framförallt flera europeiska länder inte ska drabbas av nära nog total nedsläckning. Eller åtminstone få rejäla problem med energiförsörjningen.

Vi kan nog sammanfatta det med att ryska pensionssparares pengar just nu inte mår… jättebra. (Och, well, inte bara pensionssparare i Ryssland.) Återstår att se hur mycket konstgjord andning som ryska centralbanken kan ge ryska aktiemarknaden när den väl öppnas. Jag tror inte ens att de kryckorna kommer att räcka särskilt långt.

https://www.marketwatch.com/story/gazprom-lukoil-and-sberbank-are-now-penny-stocks-as-russian-companies-collapse-in-london-11646227312

 

Övrigt

Apple slutar sälja sina produkter i Ryssland

I går publicerade jag artikeln ”Techjättarnas tystnad mot Ryssland är sorgligt talande”, där jag beklagade mig över hur lite (väst)techjättarna konkret har gjort mot Ryssland medan byråkratitunga statliga kvarnar som EU har dunkat ur sig sanktioner i ett rasande tempo. Nu steppar Apple upp och gör en av de sakerna jag lyfte i artikeln: slutar sälja sina produkter i Ryssland.

Före helgen gick Ukrainas vice premiärminister Mykhailo Fedorov ut med ett öppet brev adresserat till Apples VD Tim Cook, där han uppmanade Apple att stänga Appstore och sluta sälja sälja sina produkter i Ryssland. Det senare har Apple nu alltså hörsammat.

Utöver det har Apple, som flera andra, stoppat de ryska, statsbackade nyhetskanalerna RT och Sputnik (i Apples fall genom att plocka bort apparna ur Appstore) efter EU:s svartlistningshot och har likt Google också slutat liveuppdatera trafikinformationen i sina kartor i Ukraina. Plus begränsat Apple Pay.

Apple bryter inte ut landsspecifika intäktssiffror (undantaget Kina), men uppskattningar pekar på att Apples produktförsäljning i Ryssland drog in 2,5 miljarder dollar 2020. En herrans massa pengar. Men samtidigt 0,9 % av de totala intäkterna det året. Så i goodwilljus en rätt liten smäll.

Återstår att se om Apple, likt kanske det globala finanssamfundet, är beredda att dra ännu ett bojkottskort om Ryssland börjar vakuumbomba sönder Ukraina. Sitt tyngsta. För bankvärlden är det att helt stänga av Ryssland från Swift, för Apple att följa även resten av Fedorovs uppmaning: att helt stänga Appstore i Ryssland. Inklusive alla prenumerationer. Apples och andras.

Apple stops all online sales in Russia | AppleInsider

Apple has issued a statement about its move to stop sales through its online storefront in Russia, joining a growing number of companies pulling out of the country.

Apple presenterar ny hårdvara 8 mars

Hur firar du Internationella kvinnodagen? Är du Apple så passar du på att lansera ny hårdvara (ja, fast inte i Ryssland, dårå).

Peek performance är temat den här gången. Vi kan utgå från att det betyder fler M2-modeller. Att se vad det medvetet felstavade ”peak” syftar på. Dessutom spekuleras om nästa generation iPhone SE och en ny iPad Air.

Mer? Låt spekulationerna ta sin början.

Apple Event Announced for March 8: ’Peek Performance’

Apple today announced that it will be holding its first event of 2022 on Tuesday, March 8 at 10:00 a.m. Pacific Time at the Steve Jobs Theater on the…

Microsoft stoppar all ”nyförsäljning” av varor och tjänster i Ryssland

Så har turen kommit till Microsoft att dra sig ur Ryssland som följd av Rysslands invasion av Ukraina (eller mer krasst – som en följd av sanktionerna och det PR-mässigt dåliga att fortsätta ha verksamhet där – bara att fråga Spotify, Ikea och H&M).

Exakt vad det här innebär vet vi just nu inte. Men att det alltså handlar om just nyförsäljning tyder ju på att Microsoft inte helt kommer att dra sig ur Ryssland.

Och visst, man kan ju förstås att ett jätteföretag som Microsoft inte riktigt är beredda att bara dra ur pluggen hur som helst på ett sätt som kommer att drabba såväl stora molntjänstkunder som Office-privatkunder. Likt exempelvis Paypal så handlar det om att inte acceptera nya kunder eller att dra igång abonnemang som inte redan är uppe och rullar.

Frågan är förstås hur långt Microsoft är beredda att gå om läget eskalerar ännu mer.

Microsoft pulls the plug on ’new’ sales of products and services in Russia

Following Russia’s invasion of Ukraine, Microsoft has joined a growing list of tech companies that are blocking some products and services to Russia. So far, the ban applies to new sales only.

Samsung slutar leverera till Ryssland

Ännu ett företag stoppar sin handel med Ryssland: Samsung. När Samsung nu följer i Apples fotspår så innebär det att världens just nu två största mobiltillverkare har slutat sälja till och i Ryssland. Specifikt för Ryssland så är det det största och det tredje största märket som nu har stängt sina ryska försäljningsverksamheter.

Yay för näst största märket, kinesiska Xiaomi, alltså. Ja, överlag för de kinesiska mobiltillverkarna som i praktiken är de enda som finns finns vid sidan av Samsung och Apple. Typ. För rubelns kurskollaps innebär dessutom att handeln med livlinan Kina försvårats rejält. Ryssars pengar är helt enkelt betydligt mindre värda och gör att produkter som mobiler drar iväg prismässigt.

Samsungs beslut att sluta leverera till Ryssland är, precis som det flesta företag som har tagit liknande steg, främst drivet av statliga sanktioner snarare än egna, frivilliga initiativ från företagen själva. Men förutom att Samsung inte bara inte är ett amerikanskt eller EU-baserat företag (Samsung följer i stort sanktionerna från Sydkorea, som i sin tur har accepterat att följa USA:s och EU:s sanktioner men har inte infört några egna) så slår Samsungs leveransstopp betydligt bredare än exempelvis Apples.

Samsung är betydligt mer än sina mobiltelefoner och tillverkar konsumentprodukter inom snart sagt alla elektroniksegment. Men de är också stora inom komponenter till inte minst mobiler – saker som chip och skärmar. Jag har inte särskilt bra koll på hur stora komponentleverantörer är till ryska företag – och det kan dessutom vara så att Samsung specifikt bara stoppat just mobilchip, vilket kanske inte slår jättehårt med tanke på att Ryssland inte är en jätte inom just smartmobiler. Däremot kan Samsungs komponentstopp oavsett även drabba den ryska tillverkningsindustrin.

Åtminstone om sanktionerna håller i sig. Det lär ju finnas rätt många ryska återförsäljare som sitter på lager med både Apple- och Samsung-mobiler och tillverkningsindustrin lär också ha någon form av buffert. Men de lagren kan ta slut fort. Inte minst om privatpersoner och företag börjar bunkra.

Samsung has stopped shipping products to Russia

Samsung is suspending shipments of all of its products to Russia. The move cuts off Russia from a huge range of products from one of the largest electronics vendors in the world.

Ryssland hotar blocka Wikipedia på grund av korrekt information om invasionen av Ukraina

Sedan Ryssland invaderade Ukraina så har nyhetstjänster förbjudits och stryps på flera håll. Förbud mot ryska medier såväl utanför som i Ryssland. Nu hotar Ryssland ännu en nyhetstjänst som inte vill rätta sig i informationsledet: Wikipedia.

Mer specifikt handlar det om sidan 2022 Russian invasion of Ukraine – framförallt den ryska motsvarigheten. Inte särskilt oväntat. Wikipedia-sidan gör som Wikipedia-sidor gör mest: samlar in information om vad som händer och plockar bort sånt som inte så objektivt det bara går är sant. Och ja, även de ryska redigerarna har överlag den dåliga smaken att faktiskt lägga in sånt som händer, inte sånt som Putin och hans kompisar säger har hänt.

Så vadan ”nyhetstjänst”? Ja, det är lite så som sidan har kommit att användas. Som nära nog realtidsuppdatering av vad som faktiskt händer i Ukraina. En källa att få en samlad, typ välavvägd och objektiv bild över läget i det krigsdrabbade landet.

Något som Putin förstås vill sätta P för.

Russia threatens to block Wikipedia over Ukraine invasion article

Its communications regulator cited ’illegally distributed information’ about casualty figures.

Ukraina vill att världen stänger av Ryssland från internet

Ännu en principiellt väldigt intressant uppmaning från Ukraina: de vill att Ryssland sparkas ut från internet.

Vad innebär det här? Att Ryssland vill att de organisationer som hanterar adresserna på internet ska dra in Rysslands eftersändning. Vad Ukraina mer specifikt begär är att Rysslands toppdomäner (som landsdomänen .ru) inte längre ska kunna användas. Inklusive att de dns-tjänster som översätter sajters och uppkopplade prylars IP-adresser till text-URL:ar ska stängas av och att SSL-certifikat ska sägas upp (det senare handlar om det hänglås på webbplatser som gör att trafiken krypteras och inte kan läsas av utomstående).

Uppmaningen har redan fått kalla handen och jag har för dålig koll på exakt hur pass enkelt det överhuvudtaget skulle vara att använda någon form av kill switch. Andra som har bättre koll får gärna fylla på. Men jag tänker däremot springa lite på den konceptuella tanken här.

En av de saker som kändes rätt osannolikt före invasionen var att Ryssland stängs av från Swift, det centraliserade system som göra att banker över hela världen hyfsat enkelt kan kommunicera med varandar och hantera transaktioner. Utan det är det lite tillbaka till fax och brevduva. Några ryska banker har faktiskt stängts av, men inte de som hanterar transaktioner gällande gas och olja, because Europa är beroende av att just det fungerar. Ryssland som nation har alltså inte stängts av.

En sån total nedstängning har kallats den finansiella världens atombombsåtgärd för att straffa ett land. Med en lite haltande paralllell så skulle den domän- och dns-avstängning som Ukraina nu efterlyser vara en internetmotsvarighet. Och numer dessutom kanske en långt mycket värre åtgärd, även om det alltså inte innebär att ryska sajter och tjänster skulle försvinna från nätet. Bara bli svårare att hitta till och få betydligt svårare att kommunicera med andra sajter och tjänster. Och osäkrare, utan SSL.

Och bara den omställning som skulle krävas för att runda det skulle förmodligen sänka ett lands förmågor överlag rätt rejält, med tanke på hur internetberoende vi numer är. Och ett ”eget” internet, med en egen killswitch mot trafik från utlandet, skulle nog inte hjälpa i det sammanhanget.

Ukraine asks for Russia to be kicked off the internet

UPDATE: Russian sites and services would remain on the internet, but they’d be badly compromised. However, the internet’s governing organizations seem unlikely to act.

En av internets huvudnätverksleverantörer stänger av sina tjänster i Ryssland

Tidigare i veckan gick Ukraina ut med en uppmaning att Ryssland skulle stängas av från internet genom att dns- och ssl-leverantörer skulle stänga av Ryssland. Med andra ord att det på så sätt skulle bli svårare för ryska sajter och andra tjänster som har IP-adresser att verka. Även om det blev nej från ansvarig organisation på det så verkar det som matt något lite liknande ändå hände.

Det amerikanska företaget Cogent Communications har stängt av sina tjänster i Ryssland som följd av sanktionerna mot landet. Vad innebär då det? Att en av internets ”huvudleverantörer” nu inte längre erbjuder sina tjänster till sina ryska kunder. Vilket bland annat innebär telebolaget Rostelecom, Rysslands största sökmotor Yandex och två av landets största mobiloperatörer MegaFon och VEON.

Vad innebär det här? Ska jag vara helt ärlig så är jag… inte helt säker.

Men det innebär inte att Ryssland och dess medborgare tappar internet helt. Det verkar däremot som att följden kan bli långsammare uppkopplingar. Det verkar alltså som att Ryssland och de drabbade operatörerna förlorar möjligheten att använda Cogents motorväg för att skyffla runt trafiken och istället får ta riksvägarna intill. Komplett med ökad risk för trafikstockningar.

Ett drag som alltså väldigt mycket är vad Ukraina efterfrågar. Åtminstone delvis. Men det är också något som kritiseras även av de som fördömer Rysslands invasion, helt enkelt eftersom det också drabbar de ryssar som vill använda internet för att protestera och skaffa sig information om vad som faktiskt pågår i Ukraina.

Precis som de ekonomiska sanktionerna så slår åtgärden alltså även mot det ryska folket i stort.

Internet backbone provider shuts off service in Russia

Cogent Communications, one of the world’s largest internet backbone providers, has cut ties with Russian customers in a move that may slow down connectivity in the country.

Ukrainska Grammarly donerar alla pengar de har tjänat i Ryssland och Belarus sedan 2014

Så kan man också göra för att stötta Ukraina. Eller sitt hemland i det här fallet. Ukrainska grammatikförbättringstjänsten Grammarly gör som många andra och stänger sin tjänst i Ryssland och i Belarus. Men de skänker dessutom alla sina nettointäkter från Ryssland och Belarus sedan kriget startade till organisationer som ”stöttar Ukraina”.

Med andra ord: alla intäkter från de båda länderna sedan 2014. Med andra ord sedan Rysslands annektering av Krim.

En tankeställare i sig. Tittar man i de definitionerna av det pågående kriget så inleddes det 24 februari 2022 – men egentligen handlar det om en ”brutal” eskalering av ett krig som har pågått i åtta år. Värt att komma ihåg.

Ukrainian-founded Grammarly is donating all the money it made in Russia since 2014

The company’s Ukrainian founders have also made the company’s service free to Ukrainian news outlets posting English-language updates on the war.

Rysslands invasion av Ukraina får rysk-ukrainska ransomwaregäng att förklara krig mot varandra

Ha. Ett rysk-ukrainskt krig i skuggan av det rysk-ukrainska kriget. Mellan ransomwaregäng.

En stor del av världens ransomwarehackargäng består av ryssar och ukrainare. Något som inte har varit något som helst problem. Förrän nu. När gäng börjar välja sidor. Och där alla i ett gäng kanske inte tycker att gänget har valt rätt sida.

Så kring både mellan och inom ransomwaregäng, alltså. Kanske är en bra sak som kan bli en positiv följd av Rysslands invasion av Ukraina: att ransomwarehackare blir så pass osams att de lägger mer tid på att hacka varandra och mindre tid på att hacka vanliga människor, företag och organisationer.

Conti ransomware gang’s internal chats leaked online after declaring support for Russian invasion | TechCrunch

The group was responsible for downing the Irish healthcare system in 2021.

Twisted Sisters ”We’re Not Gonna Take It” får Dee Sniders välsignelse att användas som protestsång i Ukraina

Ha. Ukrainas officiella protestsång? Twisted Sisters ”We’re Not Gonna Take It”. Förstås.

Ja, typ.

Ukrainians Are Using ”We’re Not Gonna Take It” as a Protest Anthem

Dee Snider says he applauds the use of ”We’re Not Gonna Take It” as a protest anthem for Ukrainians against the invasion by Russia.

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 8 2022

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Reels lanseras globalt och får nya annonsmöjligheter

Sååå igår presenterade Facebook (appen alltså, som fortfarande heter Facebook) rätt skitmånga nyheter kopplat till Reels. Fast Facebook Reels, förstås, och inte Instagram Reels. Saker som kommer med en gång och saker som ligger olika långt fram i tiden.

  • Reels rullas ut globalt till över 150 länder (nu)
  • Overlay ads rullas ut till alla Reels-skapare i USA, Kanada och Mexico. Kommer att lanseras i alla 50+ länder där in-stream-annonser finns tillgängliga runt mitten av mars. Ett annonsformat som, som namnet antyder, ligger ovanpå innehåll istället för att avbryta. Kommer i två varianter: banners, ungefär som länkar i Youtube-videos som ligger överst, och dekaler, som innehållsskaparen själv kan placera i sin reel som vilken dekal som helst.
  • Helskärmsannonser släpps globalt ”kommande månader”
  • Nya redigeringsverktyg: Draft (möjlighet att spara utkast) och Video clipping (som låter som det som finns på andra ställen – möjlighet att klippa ut en del av en längre video och dela som en reel)
  • Nya statistikmöjligheter för de nya annonsformaten
  • Reels får ”snart” stjärnor precis som livesändningar, De virtuella gåvor som fans kan köpa med riktiga pengar för att stötta sina favoritskapare, alltså.
  • Längre reels, upp till 60 sekunder långa
  • Reels kan delas som stories (kommande veckor)
  • Reels flytter även in i Watch-fliken, som ”också kommer att inhysa Reels skaparverktyg” (kommande veckor)

Så…. ja. Det där TikTok-hotet som Zuckerberg och kompani lyfte fram i samband med senaste kvartalsrapporten? Väldigt påtagligt i Meta-land kan vi väl konstatera.

Men det mest intressanta här är att Meta gör en så stor Reels-push i Facebook. Det är ju inte riktigt den app som mest… direkt konkurrerar om TikTok-publiken. Men det visar om något att Meta menar allvar med att göra video i allmänhet och TikTok-video (och inte bara det kortaste formatet) i synnerhet.

https://techcrunch.com/2022/02/22/facebook-reels-rolls-out-worldwide-along-with-new-ads-and-creative-tools/

Instagram begränsar möjligheten att begränsa användares tid i Instagram

Vad gör man när vinsten sjunker och användarna lägger mindre tid med att titta på annonser i en app? Man ser till att användare lägger mer tid i appen. Eller, om man är Instagram, begränsar möjligheten för användare att begränsa sin dagliga tid i appen.

Det handlar om funktionen som låter instagrammare sätta sin egen dagliga gräns för Instagram och få en notis när den tiden har uppnåtts. Från det funktionen släpptes fram till nu så har användare kunnat sätta en gräns så lågt som 10-15 minuter per dag. Nu? Fasta steg – med 30 minuter som lägsta alternativ. Det högsta valet, tre timmar, ligger dessutom överst.

En väldigt enkel förklaring kan vara att det handlar om att funktionen helt enkelt inte användes särskilt mycket. Jag har kvar den gamla funktionen i min app, så det kan handla om en stegvis utrullning – eller bara ett test. Men med tanke på timingen så kort efter Metas inte särskilt lysande kvartalsrapport och att den lågmälda förändringen står i stark kontrast till den stora trumma som Meta slog på när funktionen introducerades, så, tja.

Det är ju inte direkt svårt att tolka det som ett försök att få folk att hänga mer i appen.

https://techcrunch.com/2022/02/21/instagram-limits-daily-time-limits/

Facebook och Twitter aktiverar säkerhetsfunktioner för användarna i Ukraina

Efter Rysslands invasion av Ukraina så har som bekant en hel massa saker hänt utanför de båda ländernas gränser. Mycket har handlat om att straffa Ryssland för det vidriga tilltaget, men också för att stötta och hjälpa Ukraina och dess människor. Som del av det så har Facebook (tjänsten alltså, som fortfarande heter Facebook) och Twitter båda aktiverat säkerhetsfunktioner i Ukraina och överlag tipsat sina användare om hur det kan skydda sina konton.

I Facebooks fall handlar det om att funktionen ”lock profile” har slagits på i Ukraina. Det innebär en entryckslösning för att just låsa kontot, vilket innebär att bara vänner kan ladda ner eller dela profilbilder och överlag se inläggen som en person delar.

Twitter har ingen riktigt lika sofistikerad paketlösning, men gick däremot ut med en lång Twitter-tråd som tipsade användare hur de ska skydda sina konton, inklusive steg för att säkert avsluta sitt konto helt och hållet, och överlag vad de ska tänka på när de twittrar för att inte utsätta sig själva eller andra för fara.

Men vad det här också ännu en gång visar är hur viktiga de sociala plattformar som vi gillar att sparka på till vardags är när en stor kris slår till. Det skadar inte att påminna sig om det med jämna mellanrum.

Facebook turns on ’lock profile’ tool for people in Ukraine

Facebook’s security team is taking new steps to protect the accounts of users in Ukraine with a new ”lock profile” feature for people in the country.

Ryssland stryper Facebook på grund av påstådd censur av Kreml-kopplade konton

Kriget i Ukraina kämpas som bekant inte bara med tanks på marken. Internet spelar en nästan lika stor del. Både som kanal för att slå ut eller åtminstone försöka slå ut infrastruktur och som kanal för informationskrigföringen. Det senare har lett till en beef mellan Facebook och Ryssland.

Ryssland kommer ”delvis strypa tillgången” till Facebook. Anledningen? Facebook ska ha begränsat konton kopplade till ryska staten. Det innebär att Facebook har brutit mot rysk lag som ”garanterar mänskliga rättigheter och frihet” åt ryska medborgare.

Så ja. Världens alla ironimätare exploderar.

Vad var orsaken om du frågar Meta? Att Facebook vägrade gå med på att sluta med sitt oberoende faktagranskande av saker som kontona la ut.

Men mer än något visar det ännu en gång hur viktiga sociala medier är för dagens informationsflöden. Men även rör de informationsflöden som vill få ut sanningen. Ukraina-kriget är ett lämpligt tillfälle att komma ihåg det,. En paus i Facebook-bashandet, alltså.

https://www.theverge.com/2022/2/25/22950874/russia-facebook-blocked-roskomnadzor-media-censorship

Meta stryper annonseringsmöjligheterna för ryska statsmedier

Nästan direkt efter Rysslands invasion av Ukraina så skar det sig mellan Facebook och ryska regimen. Facebook gick inte med på ett ryskt krav att sluta slänga på faktacheckaretiketter på saker som ryska medier (läs: de Kreml-kontrollerade) och myndigheter la ut om kriget. Det fick Ryssland att gå ut med att de ”begränsar” Facebook i Ryssland, utan att jag har exakt koll på vad det innebär (trafikstrypning, sannolikt).

I fredags tog Meta ännu ett steg som inte lär förbättra relationerna: ryska statsmedier kan inte längre köra annonser mot sitt innehåll eller på andra sätt tjäna pengar på innehållet. Det gäller dessutom inte bara i Ryssland utan globalt.

Inte helt klart, men jag antar att Meta när de i sitt uttalande om beslutet skriver ”our platform” inte bara menar Facebook, utan överlag Metas appar. Alltså även Instagram.

Visst, i Ryssland är VKontakte, numer ägt av gasjätten Gazprom och därmed rätt direkt av ryska staten och Putin, största sociala plattformen, så kanske inte ett jättestort avbräck på hemmaplan. Men att strypningen gäller globalt och därmed också för ryskkontrollerade medier som vänder sig till en global publik kan slå hårdare.

Alla bäckar små och allt det där.

Meta to bar Russian state media from running ads, monetizing on platform

Meta Platforms Inc is barring Russian state media from running ads or monetizing on its platform anywhere in the world, the parent company of social media giant Facebook said on Friday.

Twitter

Ryssland stryper Twitter

Dags för Ryssland och Twitter att beefa igen. Precis som tidigare gånger senaste åren så handlar det om att Twitter inte gör som Ryssland vill. Precis som tidigare gånger senaste åren så försöker Ryssland få användarna att tröttna på och ge upp Twitter istället för att uttalat blocka tjänsten helt.

Ryssland gör alltså precis samma sak som de senaste dagarna har gjort mot Facebook (tjänsten alltså, som fortfarande heter Facebook): stryper trafiken så att tjänsten går ned sig i sirapskvicksand.

Som svar har Facebook stängt av statliga mediers möjlighet att köra annonser eller på annat sätt tjäna pengar på sitt innehåll (ja, eller det är Meta som har gjort det, så jag antar att det inte bara gäller Facebook). Facebook har aktiverat ”lock profile”-funktionen i Ukraina för att göra det enklare för ukrainska användare att skydda sina konton och sig själva (Twitter har inte någon lika avancerad funktion men har däremot lagt ut en lång Twitter-tråd om hur ukrainska twittrare ska göra för att vara så säkra som det bara går). Meta har dessutom tillsatt en dedikerad anti-desinformationsgrupp specifikt för Ukraina-innehåll.

I Ukraina rusar användningen av Signal och Telegram medan USA har lagt till Vladimir Kiriyenko, VD:n för Rysslands största sociala tjänst VK (som tidigare hette VKontakte), i sin lista över individer som omfattas av landets sanktioner. (VK togs i slutet av förra året över av Rysslands gasjätte Gazprom och blev då definitivt direkt underställt Putin.)

Kriget i Ukraina pågår alltså (förstås) fullt ut även i sociala medier.

Russia blocks Twitter as Ukraine invasion escalates

As fighting continues in Kyiv, Russia has blocked its citizens from access to Twitter in an apparent effort by President Vladimir Putin to stifle public awareness of the invasion and its consequences.

LinkedIn

LinkedIn lanserar sitt eget podcastnätverk

Ännu ett lite oväntat drag från LinkedIn: podcasts. Nu lanserar plattformen sitt eget podcastnätverk.

Vad innebär det här undrar du? Att LinkedIn nu börjar producera egna originalpoddar. Både helt i egen regi, i form av nyhetspodcasts, och poddar under rubriken ”LinkedIn presents”, med utvalda LinkedIn-stjärnor bakom mikrofonen. Och ja, det är förstås LinkedIn-ämnen som gäller – även för nyhetspoddarna (där finns saker som ”Bli anställd”. Så det är inte nyheternyheter vi pratar om). Och ja, det är klassat som en ”pilot”, så lagom höga ambitioner, alltså.

Vi pratar däremot inte om att LinkedIn (åtminstone inte än) lanserar en fullständig poddplattform. Poddarna går att lyssna på på de vanliga ställen. Det handlar alltså om en ren innehållssatsning i egen varumärkesregi, under ett poddparaply. 

Men vi kan oavsett konstatera att LinkedIn fortsätter sina innehållsambitioner på sitt inslagna spår: att LinkedIn själva väljer ut vilka som som som inkluderas och, kan vi anta, betalar dem direkt. Det har alltså lång väg kvar till att släppa sargen och på riktigt låta de vanliga användarna bli del av innehållssatsningarna.

Vi kan väl hoppas att förtroendet för den egna gemenskapen kommer att öka på sikt. Den nya satsningen har åtminstone ett formulär där man kan anmäla intresse av att inkludera en befintlig podd i LinkedIns nätverk. Ett lovande om än rätt litet steg.

LinkedIn launching its own podcast network

It’s the latest investment the company is making to lure professional creators to its platform.

LinkedIn på gång att få bättre statistik för inlägg (och kanske en skrattreaktion!)

I veckan presenterade LinkedIn ett antal saker som nyligen har rullats ut eller är på gång på plattformen. Saker som att det ska bli enklare att söka och filtrera bland de egna kontakterna och följarna, bli lättare att starta videosamtal från inboxen och överlag bättre möjlighet att sortera städa bland meddelanden och möjlighet att (TILL SIST!) lägga in frånvaromeddelande. Fast det sistnämnda gäller bara för betalande medlemmar. Vilket… kan vara den överlägset gnidigaste betalfunktionen i något abonnemang ever.

Men för egen del är den absolut mest intressanta nyheten att det kommer mer finkornig statistik till enskilda inlägg. Att det alltså går att få ut fler insikter kring hur det går för inlägget.

Exakt vad det innebär återstår att se. Enligt skärmdumpen så verkar det nya vara en procentuell översikt över de reaktioner man har fått. Hur många procent som har valt en viss reaktion, alltså. Men under nya rubriken ”Details” finns en drop down-meny, så vi kan hoppas att det kommer fler nya statistikpunkter.

Och nu bara utgår jag från att det här kommer att bli en gratisfunktion. Något som alltså blir tillgängligt för alla som skapar innehåll för plattformen. Om även den nya statistiken kräver betalabonnemang så är det snudd på ännu gnidigare än att ta betalt för möjligheten att lägga in frånvaromeddelande. Först betala genom att skapa inlägg som ger LinkedIn innehåll, engagemang och reklamvisningar och sedan betala för att se hur det går för innehållet. Men det är LinkedIn vi pratar om, så jag skulle inte bli förvånad om det blir precis så.

Och dessutom ytterligare ett ÄNTLIGEN! Kanske. LinkedIn kan lägga till ännu en reaktion. En skrattreaktion. Vi kommer alltså få ha kul på jobbet framöver. Kanske.

Special Edition: we listened to your feedback and here’s what we’re doing + Inspiring conversations about #Creativity, #Accessibility and #Inclusion

Hey LinkedIn community, Today’s edition is focused on feedback — your feedback. At the top of our list of values at LinkedIn is being members-first.

Clubhouse

Clubhouse lägger till textchattfunktion

Hur tänker Clubhouse sig att de ska stå ut när ungefär alla andra stora onlineplattformar har kopierat deras ljudfunktion? Satsa på text förstås. Nu kommer textchattar till ljudplattformen.

Clubhouse har sedan tidigare haft stöd för textkommunikation mellan dem som arrangerar en chatt – en textbackstage för admins under sändning – men nu får tjänsten alltså det som finns snart sagt överallt annars: textchattar under sändningar. Den som arrangerar ett rum kan alltså välja att lägga till en textchatt i sändningen för att på så sätt ge fler människor möjlighet att tycka till och kommentera.

Förutom att det gör det möjligt för fler att våga fråga så är det också ett sätt att överhuvudtaget låta fler frågor komma fram. Handuppräckandet bygger på att den som arrangerar ett rum bestämmer vem som får komma till tals, en textchatt bygger mer på att åhörarna kan ta initiativet.

En demokratisering av det tänkta demokratiska formatet, alltså.

https://techcrunch.com/2022/02/24/clubhouse-in-room-chat/

Reddit

Reddit goes Instagram med nytt flöde

Vad vill alla onlineplattformar vara nuförtiden? Precis! TikTok. Men TikTok har ironiskt nog börjat snegla mot just sin äldre kollega för att fortsätta växa och hålla kvar användare. Nu har även Reddit, otippat nog, valt att gå all in på Instagram.

Ja, okej. Inte all in. Men Reddit har oavsett introducerat ett nytt upptäck-flöde i sin app. Ett flöde som innehåller bilder, gifar och videos. Intressant nog i ett kurerat urval. Allt förpackat i ett rullningsbart rutmönsterflöde à la Pinterest. Eller just Instagram. (Eller Snapchat, eller…)

Och det här kan ju tyckas vara ett rätt… oväntat drag av en plattform som primärt alltid har handlat om textbaserade diskussioner. Men i diskussionerna delas förstås även andra format, som just bilder, videos och gifar och enligt Reddit själva så handlar det nya flödet om att ”visa upp det rika multimediainnehållet inom gemenskaperna” i tjänsten.

Det är en rätt självklar corporatespeak-förklaring. Som kan översättas med: ”folk är kassa på att sätta intressanta rubriker på grupper och trådar, vi behöver få något roligare för nya användare – och för att hålla kvar de befintliga”. Den känns inte direkt mindre så när det nya flödet ersätter fliken för ”Communities/Subscriptions” i huvudnavigeringen.

Kort sagt ersätter det nya flödet den kanske mest centrala funktionen i hela Reddit. Åtminstone för återkommande Reddit-användare. Nu vill Reddit alltså locka en bredare grupp människor och erbjuda ännu ett ställe att doomscrolla när man inte har något att göra.

Ska jag vara lite mer positiv så visar det även hur diskussionsforumformatet i sig håller på att utvecklas på ett rätt naturlig sätt. Där startpunkten för att kasta sig in i en diskussionstråd är en video.

https://www.theverge.com/2022/2/24/22947781/reddit-discover-tab-mobile-app-social-media-feature

Truecaller

Truecaller finns i hälften av alla smartphones i Indien

I veckan var det dags för kvartalsrapport från svenska nummerupplysningsappen/allt-i-allo-appen Truecaller. En kvartalsrapport som landade ungefär enligt förväntningarna. Användartillväxten fortsätter att mattas av, som för de flesta stora onlinetjänster, och en ökning på 14 % jämfört med för ett år sedan är ungefär vad flera andra plattformar också ligger på. Truecaller summerade 2021 med 304 miljoner månadsanvändare.

Indien fortsätter att vara Truecallers absolut största marknad (även om de själva säger att växer snabbt även i andra tillväxtmarknader) och det kanske långsiktigt mest intressanta är att se hur Truecallers satsning på Nordamerika kan landa. Så här långt har fokus inte legat på de mer mogna marknaderna där konkurrensen överlag är hårdare.

Men även om jag vet att Truecaller är en stor tjänst i just Indien så har jag inte riktigt pusslat ihop det som grundarna säger här i artikeln: att ”50 procent av alla smartphones i Indien använder oss”.

Visst. Exakt vad ”använder” betyder i sammanhanget är förstås lite flytande. Framförallt hur ofta och hur mycket den används. Men om det här stämmer så är Truecaller galet bra positionerade för nästa miljard internetanvändare – som mycket kommer att komma när just indier kliver ut på internet för första gången.

Kan vara en av de tjänster som har lyckats absolut bäst i Indien. Definitivt av de utländska. Milt sagt stort.

Truecaller: ”Kommer fortsätta leverera fina vinster”

Truecaller visade både en stark tillväxt och vinst under det fjärde kvartalet 2021. ”Vi har haft ett fantastiskt kvartal och hela 2021 var ett exceptionellt år”, säger bolagets vd Alan Mamedi.

Övrigt sociala medier

Donald Trumps sociala plattform Truth Social har lanserats – men beräknas inte fungera förrän i slutet av mars

När jag i förra veckan skrev om Donald Trumps nya, egna sociala plattform Truth Social så spekulerade jag i att appen, trots att den började betatestas så sent som i förra veckan, skulle lanseras igår. Den 21 februari. Som i USA är helgdagen Presidents’ Day. Helt enkelt för att Trump ville att appen skulle släppas just vid den dagen. Så blev det också.

Ja, eller… lansering och lansering. Appen finns i amerikanska Appstore och går att ladda ner. Men det verkar också var ungefär det enda som går. Väldigt få lyckas skapa konton och hela processen verkar vara tokfylld med felmeddelanden. Många verkar dessutom ha hamnat i en väntelista istället för att få sitt konto.

Man skulle kunna tolka det här som appen knäade under en användaranstormning och hade helt enkelt inte prestandan att hantera inflödet. Men när Devin Nunes, VD:n för företaget bakom appen, i en intervju efter lanseringen sa att han räknar med att appen ska vara ”fullt fungerande” för alla amerikanska användare i slutet av mars så känns det mest som att… appen släpptes utan vara ens i närheten av färdig.

Helt enkelt bara för att Trump hade gått i taket om appen inte släpptes just Presidents’ Day.

Trump’s Truth Social App Debuts But Is Weeks From Being Fully Operational

The social media app is having a slow rollout, with most users only invited to join a waiting list while battling error messages.

Android-versionen av Donald Trumps nya sociala plattform Truth Social har laddats ner över 100 000 gånger – trots att den inte finns

Ha. Minns ni Clubhouse? Ja, eller mer specifikt: minns ni hur det var innan Clubhouse till sist släppte Android-versionen av sin tjänst? När en helt annan Android-app såg en jätteökning av sina nedladdningar – bara på grund av att appen också hette Clubhouse? Nu ser det ut som att lite samma sak har drabbat Donald Trumps nya sociala plattform Truth Social.

Appen släpptes skarpt (well, eller inte alls skarpt om man tittar på buggarna och problemen – men det fanns åtminstone en app att lägga på hemskärmen) i måndags. Bara för iOS. Men trots det så har Android-versionen laddats ner över 100 000 gånger. De flesta nedladdningarna har skett under februari.

Och det är alltså inte den officiella Truth Social-appen för Android, på grund av att det inte finns någon sådan. Det är alltså en helt frikopplad app som släpptes redan i höstas, men det är alltså först senaste veckorna som nedladdningarna har dragit iväg.

Okej, nu heter den Android-app som faktiskt finns och går att ladda ner ”MAGA Hub – Truth Social Trump” så det är ännu mindre konstigt att folk tror att den är the real thing än vad som var fallet med inte-Clubhouse-Clubhouse-appen. Men still. Även när det handlar om appar så skadar det inte att ta sig en extra titt på vem som faktiskt ligger bakom en app och inte bara tro att det är den app man tror att det är.

An Android app bearing a similar name to Trump’s Truth Social platform has been downloaded over 100,000 times

The ”MAGA Hub – Truth Social Trump” app has been downloaded over 100,000 times and charges $28.99 for in-app purchases.

Donald Trumps censurfria app Truth Social har redan börjat censurera

Ha. Det gick fortare än jag hade väntat mig. Donald Trumps censurfria app Truth Social har redan börjat censurera. Innan den ens har lanserats.

Okej, rent formellt så lanserades appen i början av veckan, men det blir allt tydligare att det inte var en skarp release. Det var bara ett sätt att få ut NÅGONTING till USA:s helgdag Presidents’ Day. Because Trumps ego och Presidents’ Day. VD:n för bolaget bakom appen gick samma dag ut i intervju och meddelade att planen är att appen ska ”fungera fullt ut” för alla amerikanska användare mot slutet av mars. Så lanseringen var alltså rent krasst bara en platshållare. Ett sätt att få folk att ladda ner en väntelista till sina mobiler.

Och nu visar det sig alltså att censur – som väntat – förstås lever och har hälsan även i Truth Social. I ett av fallen handlar det om en användare som valde ett användarnamn som drev med Truth Social-VD:n och därför blev avstängd och i det andra fallet så fick en användare som har kommit in och lyckats lägga ut ett inlägg det gömt bakom en ”känsligt innehåll”-markering. Varför? Därför att han tyckte att alla i regeringen som ligger bakom Covid-19-vaccin borde avrättas (vilket ironiskt nog bland annat innebär… Donald Trump).

Visst. I det första fallet kan vi peka på bristande självdistans och humor, men det står förstås tjänsten fritt att stoppa användarnamn de inte gillar (tydligen så förbjuder även Truth Socials användarvillkor överanvändning av versaler, vilket jag kan sympatisera med). I det senare fallet så är det förmodligen ett påstående som skulle kunna vara brottsligt. Egentligen inte särskilt konstigt, alltså.

Men Truth Social, precis som Gettr, Parler och Rumble, har marknadsfört sig som platser där man minsann får säga vad man tycker. En inställning som kommer fungera sådär när den springer in i verkligheten. Förutom lagstiftning så måste Truth Social dessutom, eftersom de har valt att släppa en app, också förhålla sig till regelverket för Appstore (och Google Play när den släpps där). Trump riskerar alltså att göra en hel massa följare besvikna, alltså.

Hell hath no fury like a fanatiker scorned, som man brukar säga. Återstår att se om Trumps reality distortion field klarar av att förklara bort censur i sin egen plattform.

Truth Social already censoring content, bans user who made fun of Trump Media CEO

Users are already being censored on Trump’s Truth Social platform. The ”free speech” social network banned an account that shared a username with a Twitter user that its CEO does not like.

Storbritannien har presenterat ett lagförslag som kräver att techplattformar verifierar sina användares identitet

Ännu ett lagförslag tänkt att reglera techgiganterna. Fast den här gången från Storbritannien. Och en rätt intressant vinkel: krav på att företag som Google och Facebook måste verifiera identiteten på sina användare.

Det handlar förstås om att försöka minska saker som trakasserier, men även botkonton och desinformation. Att företagen har ”ett ansvar att stoppa anonyma troll som förorenar plattformarna” som de ansvariga till förslaget sammanfattade det.

Exakt hur det här ska gå till är inte helt definierat – det är upp till företagen själva att avgöra hur de ska lösa uppgiften – men bland förslagen från lagstiftaren finns saker som ansiktsmatchning med profilbilder, tvåstegsverifiering och officiella brittiska ID-handlingar.

Och det här lär vi definitivt se mer av. Både från laghåll och från plattformarna själva (saker som selfieverifiering blir ju exempelvis allt vanligare). Och som så mycket när det gäller teknik så är det ett tveeggat svärd.

Spontant låter det förstås inte alls konstigt att man ska vara sig själv – åtminstone när kontot skapas även om man kan välja en pseudonym att visa upp mot andra användare. Men om vi istället tänker oss samma krav i ett land som Ryssland. Eller i någon annan diktatur (som mer eller mindre redan har infört det här – som Kina).

Jag misstänker att en av ingredienserna i nästa generation av internet kommer att vara minskade möjligheter att vara anonym. På gott och ont.

Facebook, Google and other tech firms must verify identities under proposed UK law

The UK government is introducing a bill that will require Facebook, Google and other tech platforms to verify the identities of users.

Användningen av Signal i Ukraina rusade i samma stund som den ryska invasionen inleddes

Inte särskilt förvånande, men oavsett värt att notera: i samma stund som den ryska invasionen av Ukraina inleddes så ökade användningen av chattappen Signal rejält. Telegram användes fortfarande mest och ökade även den, men Signal drog iväg mer.

Det här enligt VD:n för Cloudflare, ett företag som bland annat har som verksamhet att skydda onlinetjänster mot angrepp som överbelastningsattacker. Enligt företagets egna siffror så sammanfaller trafikökningen alltså väl med när invasionen tog sin början.

Att folk vänder sig till säkra kommunikationslösningar, eller åtminstone sådana som upplevs som säkrare, när det bokstavligen talat kan handla om liv och död är inte nytt i sig. Det som däremot är intressant att se är just att Telegram ligger högre än Signal, WhatsApp och Messenger rätt stabilt både före och efter attacken mot landet. Det som sticker ut är alltså hoppet för just Signal.

Och det i sig stämmer rätt väl med den känslan som jag har fått i samband med andra kriser när ungefär det här mönstret har visat sig: Telegram-användare är de som aktivt valt att bara använda den kanalen – eller åtminstone till största del. Signal är däremot mer en backuplösning – en kanal som man aktiverar och använder när en kris slår till.

Och det här är värt att fundera på, inte minst som att vi inte minst under förra året såg ett antal stora haverier för Metas appar: har du en backuplösning för din onlinekommunikation? Har du en plan för vilken app du vänder dig till om den primära kommunikationskanalen slås ut? Och går även alla du känner dit?

Ukrainians turned to encrypted messaging app Signal as Russians invaded

According to Cloudflare, the end-to-end encrypted messaging app Signal saw a spike in use in Ukraine as Russian forces invaded the country.

USA lägger till VD:n för Rysslands största sociala plattform VK i sin sanktionslista

I den allt längre listan över individer som USA har infört sanktioner mot så återfinns förutom Putin och Rysslands utrikesminister Lavrov människor som på olika sätt står Putin och regimen nära. Som Vladimir Kiriyenko.

Det som sticker ut lite med att USA har lagt till just Kiriyenko är att han inte (direkt åtminstone) är kopplad till saker som olja, gas eller den militära industrin. Istället är Kiriyenko VD för VK, Rysslands största sociala plattform.

VK, om fram till nyligen hette VKontakte, var tidigare del av företagsgruppen Mail.ru – tillika namnet på Rysslands största mejltjänst. Men det är inte bara VKontakte som har bytt namn – Mail.ru heter numer VK Group och det är alltså där som Kiriyenko sitter som VD.

Men även om det inte finns en direkt koppling mellan Kiriyenko och Rysslands olje- och gasindustri vid en snabb anblick så finns det däremot ett rejält samband om man tittar närmare. I slutet av förra året tog nämligen Rysslands gasjätte Gazprom, ägarkontroll över just VK Group. Så VK är alltså nu på riktigt i praktiken rakt underställt Putin och Putins propagandamaskin. Ja, och förstås även censurmaskin.

Även om det känns rätt självklart nu när saken är ett faktum så är det ändå riktigt klarsynt och faktiskt framåtlutat beslut av USA.

The US has sanctioned the head of Russia’s largest social network

After sanctions were imposed on Russia following military action in Ukraine, one of the named individuals was Vladimir Kiriyenko, a Putin ally who runs the VK social network.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 48 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

LinkedIn öppnar livesändningar och nyhetsbrev för alla som använder Creator Mode

LinkedIn fyller på sin Creator Mode med fler funktioner: livesändningar och nyhetsbrev.

Ja, funktionerna i sig är förstås inte nya, men däremot öppnas de nu alltså för alla – utan krav på antal följare eller liknande. Det enda som krävs för den som inte redan har tillgång de båda tjänsterna är att aktivera Creator Mode. Alltså ställa in sin profil i det läget.

För den som inte redan har koll så är Creator Mode ungefär vad det låter som: ett profilläge som är tänkt för den som primärt använder LinkedIn som en plattform för att skapa och dela innehåll. Det gör vissa mindre skillnader jämfört med den vanliga profiluppställningen, som mer fokus på just innehållet (döh) och att ”Följ” är den förinställda kontaktvägen i profilen istället för ”Skapa kontakt”. Ja och från och med nu så är det även en genväg till live- och nyhetsbrevsfunktionerna.

Creator Mode är alltså ett steg på vägen mot att LinkedIn fullt ut ska bli en självklar plats för innehållskapare, men än så länge är läget, precis som tyvärr det mesta från LinkedIn på innehållsområdet, mest en kuriositet än något med reell nytta. Men ett steg är bättre än inget alls.

LinkedIn Adds Live Video & Newsletters To Creator Mode

LinkedIn’s creator mode, introduced earlier this year, now streamlines access to live video and newsletters.

LinkedIn lägger till stöd för hindi för att få fart på tillväxten

Jag har rätt många gånger senaste året pratat om att Indien är 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad – alltså för 2020-talet vad Kina var för 2010-talet. Det verkar LinkedIn också ha insett. Nu lägger företaget till hindi som språk.

Med tanke på att det tydligen finns 600 miljoner människor runt om i världen som pratar hindi så finns det alltså… lite tillväxtpotential. Som jämförelse börjar antalet LinkedIn-medlemmar totalt närma sig 800 miljoner (okej, nu kommer inte alla 600 miljoner hinditalande att springa in på LinkedIn i och med det här – många av dem finns säkert redan där. Men hej).

Men det som faktiskt är lite extra intressant med det här, även om det till största del är en tillfällighet, är att LinkedIn i och med det här väldigt tydligt illustrerar just det jag började säga här: fokusskiftet från Kina till Indien.

För bara ett par månader sedan drog sig LinkedIn när nog helt ur Kina. LinkedIn-appen stängs i landet och ersätts med den rena jobbsökartjänsten InJobs (som är LinkedIn minus alla sociala element). Motiveringen var de allt svårare förutsättningarna för att verka i landet, som i sin tur är en kombination av att omvärlden skärpt tonen mot Kina och att Kina själva greppat tag allt hårdare om techbolagen som del av en maktkamp och en maktkoncentration i landet.

Microsoft flyttar nu sitt LinkedIn-fokus lite längre söderut, till Indien. Till ett land vars ekonomi inte bara växer så det knakar utan också ett land med förhållandevis ung medelålder.

LinkedIn Adds Hindi Language Support: All You Need to Know

LinkedIn on Thursday introduced Hindi language support on its platform. The update is aimed at 600 million Hindi language speakers in India and around the world.

LinkedIn Wrapped – en sammanställning över ditt LinkedIn 2021-år!

Hehe.

Jack Appleby on LinkedIn: Spotify shouldn’t have all the fun, so I made a LinkedIn Wrapped. Happy… | 1,500 comments

Spotify shouldn’t have all the fun, so I made a LinkedIn Wrapped. Happy 2021! | 1,500 comments on LinkedIn

Övrigt sociala medier

Putinkontrollerade gasbolaget Gazprom tar över kontrollen över Rysslands största sociala plattform VKontakte

De senaste åren har olika rapporter visat hur friheten och demokratin runtom i världen är allt mer hotad. Inte minst på internet. Ett av länderna som har begränsat yttrandefriheten och demokratirörelserna mest de senaste åren är Ryssland och nu tar landet ännu ett obehagligt steg i den riktningen: Gazprom tar kontrollen över Rysslands största sociala plattform VKontakte. Rysslands Facebook, om man så vill.

Gazprom ska vara världens största naturgasföretag och står även för mycket av den gas som används runt om i Europa. Det är dessutom ett företag med täta band till Putin och makten i Moskva. När Gazprom nu, via ett antal företagskonstruktioner och aktieköp (förmodligen även med mindre trevliga medier), har kapat åt sig över 50 % av rösterna i VKontakte så kontrollerar gasjätten alltså även Rysslands största sociala medium.

Med tanke på hur mycket Ryssland redan har vridit åt tumskruvarna på ryska privata företag (och för delen också utländska bolag, inte minst på techscenen) så har väl VKontakte redan tidigare i praktiken ha detaljkontrollerats från Kreml, men nu blir det alltså definitivt så.

Det i sig är som sagt väldigt dåliga nyheter för ryska folket. Men det är också dåliga nyheter för människor i många andra länder. Som vi har sett senaste åren så finns det gott om krafter – till och med på presidentnivå – som gör allt de kan för att avskaffa demokrati, yttrandefrihet, fria medier och sociala plattformars möjlighet att erbjuda miljöer att diskutera politik och regimkritik på ett sansat sätt. Ryssland är en stor förebild på hur många helst skulle vilja att en stat kan kontrollera sitt folk. Gazprom-övertagandet lär garanterat även det hyllas på sina håll – även utanför Ryssland.

Gazprom Gains Control of Russia’s Top Social Network – The Moscow Times

Russia’s Gazprom has gained control of the country’s largest social media network, VKontakte, following a string of deals to buy out Russian billionaire Alisher Usmanov from the platform’s holding company.

Microsoft lanserar Teams Essentials för mindre företag

Vad gör man om man tycker att det fullständiga Teams- och Office-paketet är lite väl over the top för företaget? Använder Zoom och Google Docs? Nu-uh säger Microsoft. Använd Teams Essentials istället!

Teams Essentials är ett paket som strippar bort allt utom, tja, the essentials för företags kommunikationsbehov. Ett mellanläge mellan gratis-Teams och fullständiga-med-hela-Office-paketet-Teams. En förenklad kommunikationsplattform. Typ en Teams eller Slack light för snäppet lägre pris än det billigaste 365-abonnemanget: 4 dollar istället för 5 dollar per månad och användare (eller 6 dollar som priset blir från och med nästa år).

Men förutom att Essentials erbjuder mindre funktionalitet så ingår också rejält mycket mindre lagringsutrymme än vanliga abonnemanget (10 GB istället för 1 TB). Plus att en del annan funktion som inspelning av möten, livetextning, grupprum och whiteboards inte heller ingår. Så krasst talat så är det en tjänst som i mångt och mycket är rätt mycket… dyrare än 365 Basic.

Med andra ord: om budgeten är problemet så är frågan om de flesta ändå inte kommer att kunna välja ännu billigare abonnemang som ger ungefär samma sak. Om man inte är helt besatt av att köra Microsoft, förstås.

https://www.theverge.com/2021/12/1/22811605/microsoft-teams-essentials-price-features-availability

Tencent testar kortvideoappen doX

Vad har kinesiska Tencent gemensamt med företaget som en gång i tiden hette Facebook? Båda sitter på den dominerande sociala plattformen på sina respektive marknader (som för Tencent visserligen i praktiken bara är… en). Och de har både utmaning med återväxten.

Precis som Facebook var go to-stället för ”Facebook-generationen” så är WeChat det för motsvarande generation kinesiska internetanvändare. Men i båda fallen så skyr barnen till de användarna de båda tjänsterna som pesten. Ja, de håller sig åtminstone helst borta så mycket som går. Vem vill hänga på samma ställe som sina föräldrar, liksom?

Och precis som Facebook så testar Tencent för fullt olika saker som ska locka yngre användare – framförallt tonåringar. Senaste försöket från Tencent heter doX och är oväntat nog *trumvirvel* en… kortvideoapp. Så. Ni vet. TikTok.

Men intressant nog så ska doX till utseendet mest påminna om Instagram. Eller kanske Xiaohongshu, appen som på engelska blir ungefär Little Red och kan vara det närmaste Kina har en Instagram. Det innebär att Tencent alltså gör lite som Bytedance gjorde tidigare i år när de började att testa Instagram-funktionalitet (alltså bilddelning) i Douyin, TikToks kinesiska systerapp.

Om man så vill: det är alltså väldigt inne att kopiera Instagram just nu.

Sen är det kanske tur att doX är tänkt för den kinesiska marknaden. ”Dox” när vi pratar sociala medier kanske inte är bästa namnet för resten av världen.

Tencent Tests Social App ’doX’ for Youths to Share Short Videos

Chinese tech giant Tencent has recently launched a new social app called

 

Sök/SEO

Bli mästare på video för Google Business Profiles

Glöm TikTok! Bli mästare på video för Google Business Profiles!

Ja, nu är kanske rubriken i artikeln lite väl (medvetet) mycket antingen-eller. Men den lyfter ändå en intressant poäng: video i Google Business Profiles. Det som en gång i tiden – fram till alldeles nyss till och med – hette Google My Business. Möjligheten för företag att ha en egen ”sajt” direkt i Googles sökresultat.

Google My Business stod rätt… tokstill hur länge som helst. Google la till någon lite ny funktion om året, ungefär. Men så smällde pandemin till och helt plötsligt ville alla techplattformar kärleksbomba småföretagarna så mycket de bara kunde. Det lokala var det nya svarta. Det i sin tur fick Google att även ge My Business betydligt mer kärlek. Det har hänt mer i den funktionen senaste året eller så än alla åren dessförinnan, så namnbytet var inte helt omotiverat. Google Business Profiles är en helt annan och betydligt mer seriös tjänst än Google My Business var större delen av sin karriär.

Och precis som det mesta hos Google så vill Google att vi ska lägga alla våra ägg hos Google. Helst av allt gå all in på att också använda de tjänster som Google tillhandahåller, snarare än att bara låta Google indexera vårt innehåll.

Men nu är det som bekant sådär smart att lägga alla ägg i samma korg. Att ha koll på och maximera innehållet för varje korg är däremot en bra idé. Med video så får företag ännu en möjlighet att synas och stå ut i sökresultatet.

Återstår förstås att se hur stor snurr det kommer att bli. Bara för att det finns så betyder inte det att det blir en succé. Men vi kan nog anta att Google kommer att fortsätta premiera och lyfta fram de företag som lägger rejält med krut på sin Business Profile.

Forget TikTok: Learn To Master Video For Google Business Profiles

Learn how to boost your online visibility and engage searchers with high-quality videos on your Google Business Profile.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazons fraktprogram kan rullas ut i Europa

Amazon blir allt mer ett fullständigt fraktföretag och ska redan vara näst störst i USA. Allt för att ge Amazon ännu bättre kontroll av alla steg i leveranskedjan och kunna säkerställa att de kan leva upp till sina leveranslöften i alla led. Men fraktambitionerna stannar inte vid att leverera Amazon-paket, Amazon tar allt fler steg för att alltså kunna bli en konkurrent fullt ut till befintliga fraktbolag. Att Amazon alltså vill leverera även åt andra än sig själva.

En del i både de interna och externa fraktambitionerna är ett program på hemmamarknaden där Amazon betalar människor och företag som vill bygga upp eller expandera sin fraktverksamhet. Motprestationen? Att köra mer eller mindre helt exklusivt åt Amazon. En franchisefraktbolagslösning under Amazon-loggan.

Nu kan det här programmet vara på väg att rullas ut i Europa, åtminstone enligt uppgifter från The Information.

Det är dessutom inte det enda franchiseinitiativet från Amazon. E-handelsjätten satsar även mer och mer på, tja, butiker som ska fungera som hubbar för Amazons e-handel. Mycket förstås kring paketutlämning och -återlämning, men även här kan vi nog anta att det inte måste stanna här. Att vi alltså exempelvis kommer att få se franchiseupplägg såväl vad gäller klädbutiker – med fullständiga provmöjligheter av Amazons egna klädmärken – som närbutiker inom något av Amazons butikskoncept.

https://www.theinformation.com/articles/amazon-expands-trucking-program-to-europe

Douyin testar fristående shoppingapp

Fler shoppingsrykten kopplade till Bytedance och kortvideoappen Douyin, TikToks kinesiska systerapp. Bytedance ska nu testa en fristående shoppingapp som fått namnet Douyin Box.

Just nu vet inte särskilt mycket mer än så, men som rykte betraktat så ligger det rätt väl i linje med såväl andra saker som testas i Douyin och Bytedances shoppingsatsningar överlag – även i TikTok. Men det är ändå rätt intressant att Douyin Box alltså är en fristående app och inte en del av Douyin. Än mer intressant är att uppgifterna också talar om att det är tänkt att trafik ska drivas dit från andra Bytedance-appar, som nyhetsaggregeraren Toutiao och just Douyin.

Vilket på sätt och vis förstås är… rätt givet när man rullar ut en fristående app vid sidan av befintliga appar med mycket trafik. Men det visar också på hur stora Bytedances e-handelsambitioner faktiskt är – samtidigt som de framtidssäkrar verksamheten.

En helt fristående shoppingapp gör att Bytedance inte bara är beroende av att folk fortsätter använda deras andra tjänster. Trafiken kan komma varifrån som helst. Något som förstås blir än mer aktuellt med tanke på att Kina i år har tvingat landets två techjättar Alibaba och Tencent att sluta blocka dels varandra och dels… alla andra.

Fram till i år så var det bokstavligen talat murar mellan de båda företagens ekosystem och resten av det kinesiska internet. Det gick exempelvis inte att dela länkar till produktsidor på Alibabas shoppingplattformar från Tencents sociala app WeChat. Men nu när Kina alltså pekat med hela handen och tvingat bolagen att sluta med de fasonerna så är det många som ser helt nya öppningar. Bokstavligen.

Bytedance är förstås ett av de bolagen.

Douyin Tests First Independently Developed E-Commerce App ”Douyin Box,” Positioned as Trendsetting Platform

Douyin, the Chinese mainland version of TikTok, recently tested a new app called

 

Strömmade medier

Spotify-grundaren Daniel Eks investering i militärbolag leder till Spotify-bojkotter

För någon månad sedan gjorde Spotify-grundaren Daniel Ek sin hittills största privata investering när han plöjde ned 1 miljard kronor i Helsing, ett tyskt försvars- och säkerhetsbolag. Men det slutade inte där, Daniel Ek tar dessutom plats i Helsings styrelse. ”Jag ser fram emot att dela mina lärdomar” konstaterade han.

Men det fanns andra som inte var lite glada över Eks investering och engagemang i ett militärföretag. Som artister och musiklyssnare. Helsing-nyheten fick artister att gå ut med uppmaningar om bojkott av Spotify. Att artister skulle dra tillbaka sin musik från plattformen och att Spotify-lyssnarna skulle avsluta sina abonnemang.

Ännu ett bevis på att du aldrig helt kan vara en privatperson om du sitter som VD för ett företag. Definitivt inte ett konsumentföretag.

Men frågan blir förstås hur hårt det här kommer att slå mot Spotify. Min gissning är… inte särskilt hårt alls. Vi har sett liknande bojkotter mot andra stora plattformar, Facebook inte minst, som mest har runnit ut i sanden rätt fort. Som framförallt inte påverkat vare sig intäkter eller antalet användare på plattformarna.

Calls to Boycott Spotify Grow After Daniel Ek Invests €100M In Mil-Tech

After Spotify CEO Daniel Ek dropped a €100 million investment in AI defense company Helsing, developing technology for EU militaries.

Fortnite får nya områden som helt är dedikerade åt socialt häng

Två nya områden är på gång för Fortnite. Två ”Party Worlds” som skaparen Epic Games kallar dem. Områden som helt, eller åtminstone primärt, är tänkta för socialt häng snarare än att puckla på varandra med allehanda vapen. 

I sig är det ett rätt litet steg, eftersom Fortnite allt mer gått mot att bli ett socialt medium fullt ut med allt fler funktioner och allt mer innehåll som inte är direkt kopplade till själva spelkärnan i Fornite. Ännu en förskjutning åt det hållet, alltså. Men att Fortnite nu lite tar steget fullt ut med att skapa något o-kärn-Fortniteigt är trots det ett, tja, närapå paradigmskifte.

Spelvärldar har länge varit mer än bara stället där du faktiskt spelar spelet som världen är byggd kring, men senaste åren har spelutvecklarna låtit de sociala elementen ta allt mer utrymme. Inte minst just tack vare funktioner som erbjuder andra upplevelser än själva spelandet. Det har inneburit allt från konserter till klädkollektioner till ren shopping av verkliga prylar.

Med hela metaversandet så lär den här utvecklingen knappast sakta in utan snarast det omvända.

Fortnite’s new ’Party Worlds’ put the focus firmly on socializing

”Party Worlds” are new spaces coming to Fortnite which are designed to focus on socializing rather than combat. They’re ”designed as places for players to hang out, play fun mini-games, and make new friends,” the developer says

 

IoT – internet of things

Moovit och WeWALK vill göra blindkäppar smarta

Åh vad jag gillar den här typen av initiativ. Moovit, mest kända för sin reseplaneringsapp, har slagit sig samman med WeWALK, tillverkare av smarta blindkäppar, för att göra det enklare för blinda och synskadade användare att navigera vardagen. Rätt bokstavligen.

Tanken med WeWALKS käppar är att de ska ge sina användare betydligt mer information om omvärlden än det fysiska tappandet. Det handlar om saker som att käppen också kan känna av och varna för hinder som är i höjd med överkroppen och huvudet – för att förhindra att käppbäraren ska slå huvudet i föremål som hänger ut. WeWALKS käppar kan också läsa upp information om exempelvis restauranger och annat i närheten som man går förbi.

Nu integreras WeWALKs käppar med Moovits Transit API, som gör att käpparna kan få tillgång till Moovits information om läget i kollektivtrafiken, inklusive data från Moovit-användare. Samarbetet är alltså tänkt att göra det enklare för blinda och synskadade att ta sig dit de vill, via bästa möjliga rutt just för tillfället.

Jag hade faktiskt inte koll på WeWALK innan jag läste den här artikeln, men det är verkligen en produkt och ett initiativ att applådera (och som dessutom känns så självklart när jag läser om det). Förhoppningsvis blir det nu ännu bättre med data från Moovit.

Moovit partners with smart cane company WeWALK to enhance mobility for visually impaired | TechCrunch

Intel-owned Moovit, a mobility-as-a-service (MaaS) provider with a globally popular trip planning app, has partnered with WeWALK, a smart cane company, to

Tesla lanserar Cyberquad for kids

Dags för Tesla att lansera en ny modell i produktportföljen. Cyberquad! Ja, eller mer specifikt Cyberquad for kids.

Det är alltså den ATV som Elon Musk har utlovat att Tesla ska ta fram. Fast i barnversion. Så den som som vill köra omkring på en Tesla-fyrhjulingsmotorcykel själv måste hålla sig ett tag till. Men barnen kan få en! Eller så snor man helt enkelt den som man har köpt åt barnen och testar hur det känns att vara en jätte.

När jag var lite så fick jag nöja mig med en ihopsnickrad lådbil som jag fick dela med alla andra på förskolan. Just sayin.

Tesla launches $1,900 Cyberquad for Kids

You can’t get the Cyberquad yet, but your kids can!