Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Betalmöjligheterna i Appstore uppges ha stängts av i Ryssland

Häromdagen gick Google ut med att de har stängt av möjligheten att köpa appar, betala i appar eller betala för prenumerationer via Google Play i Ryssland. Anledningen var ”payment system disruption” – läs: att Visa, Mastercard och American Express hade dragit ur pluggen i sina tjänster i landet. När jag skrev om det spekulerade jag i att det i så fall inte borde dröja länge innan Apple skulle tvingas till samma sak. Och nu kanske det har hänt.

Det är åtminstone vad den ryska sajten iphones.ru rapporterar. Att ryska användare inte längre kan betala i Appstore eller via iTunes.

Som artikeln konstaterar så är det inte helt klart vad det beror på. Det som talar mot att det är Apple som ligger bakom avstängningen (ja, åtminstone har stängt av funktionen som följd av att de stora betalplattformarna inte längre tillåter ryska transaktioner) är att Apple inte har gått ut med något om det. Det kan alltså handla om att de är avstängning från ryska statens håll eller problem för de ryska banker som har drabbats av sanktioner.

Oavsett orsak så lär det inte dröja särskilt länge förrän det är totalstopp för betalningar även via Appstore.

App Store and iTunes Purchases Reportedly ’Turned Off’ in Russia

iPhones.ru is reporting that iTunes and App Store purchases can no longer be made by Apple device users located in Russia, leaving them unable to pay…

Qualcomm slutar sälja till Ryssland

Så här snart en månad in i Rysslands krig mot Ukraina så börjar det bli dags att säga ”först nu?” när företag meddelar att de inför egna sanktioner mot Ryssland. Ja, eller snarare: till sist börjar följa de de sanktioner som EU och USA har infört mot landet. Men nu har även chiptillverkaren Qualcomm dragit i handbromsen. Ingen mer försäljning till ryska företag.

En intressant sak som det annars nästan bara tragiska som pågår i Ukraina just nu har fört med sig är att de företag som har slutat sälja till Ryssland eller begränsat eller helt stängt ned sina tjänster i landet har berättat hur stor del av omsättningen som kommer därifrån. Och det är överlag…. inte så mycket. Åtminstone inte för techbolagen. Qualcomm är inget undantag: 1 % av det som Qualcomm drar in kommer från ryska affärer.

Men i Qualcomms fall så handlar det trots allt om en produktkategori som är lite mer samhällskritisk än, säg, hamburgare eller läsk. Visst, nu har Ryssland ingen större egen mobiltillverkning att tala om än, men det är oavsett ännu en öppning till avancerad utrustning till uppkopplade prylar som nu stängs för landet och dess företag (Qualcomm gör ju trots allt även mer än bara chip till mobiler).

Qualcomm stops selling products to Russian companies

Chipmaker Qualcomm Inc said on Wednesday it has stopped selling its products to Russian companies in compliance with U.S.-imposed sanctions after Moscow invaded Ukraine.

5G-mobiler står för första gången för över hälften av alla smartmobiler som säljs

Nya siffror från Counterpoint som visar att Apples mobilförsäljning fortsätter att gå riktigt bra. Som att Apples stod för 37 % av alla 5G-utrustade mobiler som såldes under januari – en rätt bra bit före tvåan Samsung som kapade åt sig 12 % av försäljningen (Apples andel var för övrigt nästan lika stor som de fyra efterföljande märkena tillsammans när det handlar om 5G-mobiler).

Men det största i Counterpoints senaste uppskattning är att mobilförsäljningen passerade en ny, historisk mobilstolpe: för första gången stod mobiler som hade inbyggt stöd för 5G för över hälften av alla mobiler som såldes. 51 % närmare bestämt.

Visst, det är väl ett tag kvar till dess att vi som konsumenter faktiskt på allvar kommer ha nytta av 5G-stödet, men det visar åtminstone att vi steg för steg kommer allt närmare nästa platåhopp inte bara för mobilen som enhet utan också för våra uppkopplade prylar och liv överlag.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-16/new-iphones-help-5g-handsets-capture-more-than-half-the-market

 

Digitalisering

CD-försäljningen i USA ökade för första gången på 17 år under 2021

Ni vet hur en massa retroformat och fenomen man trodde inte längre var lika heta helt plötsligt blev sjukt jättesvarta under 2020 och 2021? Saker som nyhetsbrev, poddar och gamla kassettband? Efter att vinylen går från klarhet till klarhet och till och med kassettförsäljningen alltså går bättre än när det begav sig så är det nu även dags för musikindustrins nittiotalsguldkalv att börja skaka rumpa igen: cd-försäljningen i USA ökade för första gången på 17 år.

Totalt ökade intäkterna från silverplastskivaförsäljningen ökade med 21 % förra året. De 584 miljoner dollar som cd-skivan drog in var dessutom nästa på pricken lika mycket som de digitala nedladdningarna skrapade ihop.

Men inte bara det: vinylskivan tokrusade dessutom förra året. Upp 61 % i USA till en totalomsättning på 1 miljard dollar. Det var första gången vinylen nådde den nivån sedan 1986 – vilket är… rätt anmärkningsvärt.

Samtidigt är det inte så konstigt: det handlar dels om ett sätt att mer direkt stötta sina favoritartister och dels om en vilja att skaffa sig, tja, unika föremål. Ju mer som allting är tillgängligt för alla hela tiden, desto mer ökar jakten på det unika och begränsade. Samma sak som hela NFT-fenomenet alltså. Och så som det mer eller mindre alltid har fungerat.

CD sales rose for the first time in 17 years

The music industry made almost as much from CDs as digital downloads in 2021.

Microsoft använder överskottsvärme från datacenter för att värma upp bostäder i Finland

Vad gör man med all överskottsvärme som alla stora datacenter ger ifrån sig? Om man är Microsoft så låter man den värma upp närliggande bostäder och kontorsbyggnader. Åtminstone i Finland.

Nu är det här initiativet, som är ett samarbete med Fortum, inte det första av den här typen – men det är oavsett väldigt mycket värt en applåd. Och det är ännu ett bevis på hur förnyelsebar energi finns på betydligt fler ställen än det som nästan alltid lyfts fram. Dessutom ställen som löser det kanske största problemet för ett land som Sverige: att energin skapas där den behövs, för att slippa distributionsproblemen.

Microsoft Data Centres to Heat Finnish Homes, Cutting Emissions

Finnish utility Fortum said it will use waste heat from two new Microsoft data centres to warm homes and businesses in and around the capital Helsinki, while also cutting carbon emissions.

 

Ekonomi och finans

Ryska matleveransföretaget Buyk går i konkurs

Första (?) definitiva offret som följd av västs sanktioner mot Ryssland: matleveransföretaget Buyk går i konkurs. Anledningen är till största del att företaget inte har lyckats ta in nytt kapital, på grund av att, tja, det inte går att få tag i nytt kapital i Ryssland. Eller snudd på som ryskt företaget. Inte minst som att man är dotterbolag till ett företag som är delägt av Rysslands största bank Sberbank – en av de banker som är med i sanktionslistan.

Buyk var en av de numer rätt många ”inom 15 minuter”-leveranföretaget, med fokus på livsmedelsleveranser. En konkurrent till Instacart snarare än Uber Eats alltså (även om de två företagen förstås suddar ut gränserna mellan varandra allt mer). Det i sig gjorde att företaget oavsett lär ha fått det allt tuffare, med tanke på att just den här typen av tjänster har börjat konsolideras allt mer.

Men det som är värt att notera är att Buyk inte bara bara verksamma i Ryssland. Totalt fanns de på 39 ställen, bland annat i New York och, sedan så sent som början av 2022, i Chicago. Putins vansinniga krig mot Ukraina har alltså inte bara kastat Rysslands ekonomi tillbaka till kaoset i början av nittiotalet, utan förmodligen också ryckt undan mattan för ryska företags, inklusive techstartups, möjligheter att bygga upp en global närvaro.

https://www.protocol.com/bulletins/buyk-grocery-delivery-bankruptcy

 

Övrigt

Google lanserar en egen domäntjänst

Senaste domänåterförsäljaren? Google. Nu plockar sökjätten efter sju år bort betastämpeln från Google Domains.

Vad innebär det här? Att du kan köpa din domänadress från Google på samma sätt som från andra motsvarande. Faktum är att Google enligt egen utsago redan har ”miljontals” aktiva registreringar via sin tjänst (vore väl själva den om de inte har lyckats skrapa ihop det under sju år). Köper du domänen via Google så får du även tillgång till ”high performance DNS” som är del av samma infrastruktur som Google själva använder.

Ett aber är att tjänsten, fortfarande, bara finns tillgänglig i 26 länder. Men Sverige är ett av dem. Yay! Däremot är ett annat aber att det inte går att köpa .nu- eller .se-domäner från Google, vilket förstås är lite mindre yay för den som som vill skaffa vanliga ändelser för svenska internet. Vi kan väl tänka oss att dessa rimligtvis kommer att dyka upp.

Det kanske gulligaste med Googles nyhet om att tjänsten nu släppts skarpt? Konstaterande att du när du köper en domän via Google Domains också får tillgång till dygnet runt-support från ”riktiga människor”.

Och ja. Det sistnämnda börjar bli en allt större USP.

Google Domains is finally out of beta after more than seven years

Google Domains, the company’s domain registration service, now officially out of beta. It first launched in an invite-only beta in 2014.

Rysslands största sökmotor Yandex kan sälja delar av sin verksamhet till Rysslands största sociala plattform VK

Rätt stort. Yandex kan vara på gång att sälja tillgångar till VK.

Den här veckan är mycket fokus på att Ryssland kan gå i konkurs. Landet som nu är på invasionsturné i Ukraina, alltså. Anledningen är skulder som nu förfaller och ska betalas tillbaka. I dollar. Som Ryssland mer eller mindre inte längre har tillgång till. Det skulle bli första gången som Ryssland går i konkurs på grund av att de vägrar betala tillbaka ett utländskt lån sedan ryska revolutionen 1918. Men det är förstås inte bara nationen som har problem, även många av landets företag. Som Rysslands största sökmotor Yandex.

För någon vecka sedan skrev jag om att Yandex kan vara nära att gå i konkurs av en liknande anledning. Yandexs aktie är noterad både i Moskva och i USA och det är USA-noteringen som nu ställer till ett problem. Moskvabörsen har varit tokstängd i praktiken sedan invasionen och som följd av det så handelsstoppades ryska aktier även i USA.

För Yandex så är problemet ett lån som stipulerar att långivarna har rätt att kräva tillbaka hela lånebeloppet, i dollar, om Yandex aktie handelsstoppas i mer än fem dagar. Och vi är way över det vid det här laget.

Som del av lösningen så kommer nu uppgifter om att Yandex har långt gångna förhandlingar om att sälja sin medieverksamhet, som en nyhetsaggregerare och en bloggingplattform, till VK. Rysslands största sociala plattform.

Så med lite haltande jämförelse så skulle det var som att… Google säljer Youtube till Meta.

Okej, det lär inte vara en riktigt lika stor affär, men en som sannolikt hade fått svårt att få tummen upp från konkurrensmyndigheter i såväl USA som i EU.

Men om den här affären skulle gå igenom, vilket känns rätt sannolikt hur osannolikt det än låter, så betyder det alltså att Yandexs medie- och bloggdelar säljs till VK. Som sedan i slutet av förra året majoritetsägs av Rysslands gasjätte Gazprom. Som i praktiken är samma sak som Putin.

https://techcrunch.com/2022/03/16/russia-yandex-news-vk/

Sajt gör det möjligt att skicka information om Ukraina-kriget direkt till användare i Ryssland via mejl och sms

Bästa sättet att runda Putins propaganda- och censurmaskineri? Mejla och sms:a direkt till användare i Ryssland. Hur får du tag i mejladresser och telefonnummer? Sajten Squad303 löser det åt dig.

Det är ett gäng polska programmerare som har dammsugit ihop en databas runt 20 miljoner mobilnummer och 140 miljoner e-postadresser som ska leda till människor och företag i Ryssland. Sajten drar slumpmässigt fram ett nummer eller en adress som den som vill sedan kan använda för att kontakta ryssar om vad som faktiskt händer i Ukraina. Antingen via en förvald text på ryska som uppmanar till ett slut på kriget eller genom att skriva en egen text. Eller skicka bilder, länkar och videos.

Så med andra ord en lösning som är inte-GDPR as fuck (som de polska programmerarna har löst genom att ha sajten på en indisk domän plus att, tja, Ryssland är ju inte med i EU). Och om man så vill snäppet mindre automatiserat spammande. Men det visar också kreativiteten att använda befintliga kanaler för att whack-a-mole-undkomma den ryska censuren. Saker som att kommunicera via Tinder, Google Maps och Tripadvisor på sätt som de tjänsterna inte alls var tänkta att användas till. Och nu alltså den här.

Visst, oklart om mejlen och sms:en når fram som det är tänkt. Ännu mindre oklart om de har någon effekt. Men med tanke på att Rysslands censurmaskin mer handlar om en jätteslägga med en massa hål i till skillnad från den kinesiska som kan blocka meddelanden i realtid baserat på nyckelord så lär det sannolikt vara så att meddelandena åtminstone når fram (så länge som adresserna och numren används).

(Squad303 ska tydligen vara namnet på en del av brittiska flygvapnet RAF som flögs av polacker under slaget om Storbritannien under andra världskriget. Domännamnet ”1920” lär referera till polsk-sovjetiska kriget det året. Sen känns det valet av en indisk domän inte heller helt är en slump. Indien är ett av länderna som ännu inte har fördömt Rysslands invasion eller infört sanktioner – och nu kommer alltså protestmeddelanden, om man så vill, indirekt från Indien.)

This website allows Westerners to talk to Russians about the war in Ukraine

The website created by a group of Polish programmers to help people from around the world establish a dialogue with their Russian counterparts.

Ryssland stod för överlägset flest krav på att ta ner innehåll från Google förra året

Ett rätt…. talande diagram. En sammanställning över antalet krav på att ta ner innehåll som Google har fått per halvår sedan 2009 från olika länder. Och Ryssland är rätt… överlägsen etta. Fem gånger fler nedtagningskrav än de fyra efterföljande länderna sammanlagt under förra året.

Visst. Vi kan väl tänka oss att Kina ligger rätt långt före. Ja, eller hade förmodligen gjort det om Google överhuvudtaget hade varit tillåtet där. På sätt och viss rätt passande, med tanke på att Putin och hans kompisar ju har just Kina som förebild. Även på internetområdet.

Alibaba och Tencent kan sparka tiotusentals anställda efter Kinas hårdare reglering av landets techbolag

Kina sitter som bekant på sidolinjerna när det kommer till Ukraina. Men det sidosittandet lär förmodligen komma tillbaka och bita landet åtminstone lite i rumpan. Men Kina har som bekant sina egna interna krig på hemmaplan. Som regleringssmiskandet av landets techjättar.

Så här långt har det redan skakat om de stora kinesiska techbolagen, men det ser ut som att vi fortfarande bara har sett början. Nu kommer uppgifter om att såväl Alibaba som Tencent kommer att sparka högvis med folk som en följd av de begränsningar och tvångsavyttringar som har ålagts bolagen. Tiotusentalshögvis med folk. I Alibabas fall talas det om upp till 15 % av den totala personalstyrkan (eller 39 000) och för Tencent 20-30 %.

Visst, majoriteten av personalen sitter förstås i Kina, men Tencent är vid det här laget världens största dataspelsföretag så det kan säkerligen slå rätt långt utanför landets gränser.

Men även om det här känns rätt långt borta för oss, bokstavligen och bildligt talat, så kan konsekvenserna bli rätt stora. Det kan bli ytterligare ett slag mot Kinas sackande ekonomi som i sin tur kan påverka resten av världen.

Oavsett så ritas techjättekartan om rejält i Kina. Precis som i USA och i Europa. Resten av det här årtiondet lär till stora delar bli en enda lång techlash till 2010-talet.

Alibaba, Tencent Said to Be Planning Big Job Cuts

Alibaba and Tencent, two of China’s biggest conglomerates, are preparing to cut tens of thousands of jobs combined this year in one of their biggest layoff rounds as the Internet firms try to cope with China's sweeping regulatory crackdown, sources said.

Ryssland kan få slut på molnlagringskapacitet inom två månader

Ännu en följd som man (jag) kanske inte hade tänkt på: Ryssland kan vara på väg att få problem med lagringen. Sin digitala lagring.

Samtliga stora västmolnbolag (alltså först och främst Amazon, Microsoft och Google) har slutat ta emot nya kunder till sina molntjänster i Ryssland, inklusive att sälja nytt till befintliga kunder. Som vi har sett från de flesta techbolag som har lämnat eller har begränsat sina tjänster i Ryssland så står ryska kunder för en väldigt liten del av västbolagens totala omsättning. Detsamma gäller molntjänsterna.

Men trots det så ser Ryssland nu alltså ut att riskera att få slut på molnkapacitet. Så pass att landet kanske bara klarar sig i två månader till, eftersom de ryska molnföretag som finns inte har tillräckligt stor kapacitet för att täcka upp behovet som uppstår. Det i sin tur kan leda till att Ryssland beslagtar de resurser som de amerikanska bolagen lämnar efter sig, så att säga.

(Putin har ju överlag hotat med att förstatliga och därmed beslagta det mesta som tillhör bolag som har lämnat ryska marknaden – vilket inte direkt kommer göra utländska bolag mer sugna på att verka i Ryssland igen när och om sanktionerna dras tillbaka.)

Men det ser också ut som att vardagen för ryssar kan påverkas mer direkt som en följd av det här: att underhållningstjänster, som strömmad video, kan strypas bandbreddsmässigt. Att internetoperatörer beordras att prioritera samhällskritiska funktioner före allt annat.

Molnjättar lämnar Ryssland – brist på lagringskapacitet hotar

Ryssland kan stå inför en omfattande it-kris om västerländska techbolag drar sig ur landet och tar med sig sina molntjänster.

Kines anhållen med 160 datorchip fasttejpade på sin kropp

Smuggling 2022.

Smuggler caught with 160 Intel CPUs strapped to his body | Digital Trends

As the semiconductor shortage rages on, consumers have to battle chip smugglers, high demand, scalpers, crypto miners, and production issues.

Elon Musk utmanar Putin på fajt för att få slut på kriget i Ukraina

Hur får vi snabbast slut på kriget i Ukraina? Elon Musk har, som om det mesta, förstås en tanke.

(Ja, den kyrilliska texten är ”Vladimir Putin” respektive ”Ukraina”.)

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Baidu lanserar AI-teckenspråkstolk as a service

Kinas sökjätte Google förlorar allt fler marknadsandelar i takt med att sök flyttar till andra ställen (sociala plattformar som WeChat och TikToks kinesiska systerapp Douyin). Därför håller företaget på att ställa om från sök och annonsering till AI-teknik. Här kommer en väldigt intressant produkt i den satsningen: AI-teckenspråkstolk as a service.

Vad det handlar om är ganska precis vad det låter som. En molntjänst som gör det möjligt att skapa en virtuell teckenspråkstolk som sedan ska kunna användas i videosändningar. 

https://pandaily.com/baidu-launches-digital-platform-for-ai-sign-language/?1

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lägger till möjlighet att boka restauranger och köpa konsertbiljetter i Uber-appen

Vad vill alla matleverans- och bildelningsappar? Ja, och fintechappar som Paypal och Klarna, för den delen. Bli en superapp, förstås. Alltså en app där du kan göra det mesta av det du behöver göra i vardagen. Uber är inget undantag. Nu lägger Uber till stöd för möjlighet att boka restaurang och köpa biljetter till konserter och andra evenemang – direkt i Uber-appen.

Likt många andra av dagens stora onlinetjänster så får Uber-appen nu en egen Upptäck-flik. En som ska kunna ge tips på saker att göra när du har slut på idéer inklusive möjlighet att hitta saker som trendar i närheten av dig.

Och det stannar alltså inte där. Möjligheten att boka en middag eller köpa en biljett är bokstavligen talat bara ett tryck bort.

Precis det här ser vi mer och mer av – appar som helt enkelt vill ha mer av vår, tja, skärmtid. Nyttotjänster som har ett begränsat användningsområde som i sig är väldigt intentionsdrivet. Som att vi bara går till Google när vi vill ha svar på en fråga eller använder Uber när vi behöver transport. Båda de här företagen, och som sagt många andra, vill att vi ska öppna deras appar inte bara när vi vet vad vi vill, utan också när vi inte vet vad vi vill.

(Det är däremot ingen idé att du börjar leta runt i Uber-appen efter den nya avdelningen här hemma hos oss. Funktionen släpps bara i rätt liten skala i USA och Mexico i dagsläget.)

Uber launches Explore to drive ride-hailing revenue

Uber Explore launches in 15 cities across U.S. & Mexico, allowing users to book experiences like dinner reservations or live events through the app

Airbnb erbjuder gratis boende till upp till 100 000 ukrainska flyktingar

Ännu ett techbolag som gör en snygg insats för att hjälpa människorna i Ukraina efter Rysslands invasion av landet. Ja, eller rättare sagt: Airbnb erbjuder sig att hjälpa människor utanför Ukraina.

Vad det handlar om är att Airbnb har gått ut med att de erbjuder gratis boende – både kortsiktigt och mer långsiktigt – för upp till 100 000 ukrainska flyktingar i de närliggande grannländerna.

Airbnb offers free housing for up to 100,000 Ukrainian refugees

More than 300,000 people have fled the country after Russia invaded.

Airbnb stänger verksamheten i Ryssland och Belarus – och i Ukraina används Airbnb som sätt att skänka pengar

Ännu ett kreativt sätt att använda internettjänster. Idag meddelade Airbnb att de, som allt fler företag, stänger sin verksamhet i Ryssland och Belarus. Strax över 90 000 platser stängs av. I Ukraina lockar Airbnb-boenden däremot allt fler utlänningar. Trots att det pågår ett krig där. Och att det finns rätt stor risk att de ställen som hyrs ut riskerar att bombas sönder. Eller redan har gjort det.

Varför? Som ett sätt att skänka pengar.

Det handlar helt enkelt om människor som bokar och betalar för Airbnb-boende utan att ha den minsta tanke på att åka dit. En alternativ välgörenhetskanal, alltså.

People say they’re using Ukrainian Airbnbs to send money to locals

People trying to help Ukrainians say they’re booking Airbnbs in Ukraine with no intention of visiting the besieged country to support locals.

 

Mobilt

Google plockar bort RT och Sputnik ur Google Play och sina nyhetstjänster

Även Google väljer att rätta sig efter EU:s sanktion och förbud mot de ryska, statsbackade medierna RT och Sputnik. Åtminstone i EU, plus Storbritannien, Ukraina, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz. Så Europa överlag kan vi säga.

Dessutom försvinner de aktuella medierna också ur Googles olika nyhetstjänster.

Google pulls RT, Sputnik from Play Store as EU ban looms

Google has followed Apple’s lead and removed the apps of Russia Today (RT) and Sputnik from its mobile app store, Play, per Reuters. The two

 

Ekonomi och finans

Visa och Mastercard stänger sina tjänster i Ryssland

Den ekonomiska snaran mot Ryssland fortsätter att dras åt allt hårdare. En av veckans sista nyheter är att de två betalkorts- och transaktionsjättarna Visa och Mastercard nu stänger sina tjänster i landet. Det följer efter att exempelvis Paypal har gjort samma sak eller att sanktioner mot ryska banker har gjort att Apple Pay och Google Pay inte längre fungerar i landet.

I Visas och Mastercards fall så innebär stoppet att kort utfärdade i Ryssland inte längre kan användas för att betala med utanför landet och omvänt att kort utfärdade utanför Ryssland inte längre fungerar att betala med i landet. Det gäller även möjligheten att ta ut pengar i bankomater.

Med andra ord är det ytterligare steg för att stänga in Ryssland och därmed dess befolkning i en egen bubbla. Jag har för dålig koll för att kunna säga något om hur det här kan påverka vardagen för ryssar, eftersom ryska bankkort kommer att fungera som vanligt i Ryssland. Däremot kommer det alltså inte kunna gå att betala utomlands och, utgår jag ifrån, inte heller handla varor eller tjänster från utländska företag över nätet.

Jag vet inte hur andra bolag som har dragit sig ur Ryssland har gjort med sina lokala anställda, men Mastercard gör en snygg grej: Mastercard kommer att fortsätta betala ut lön och förmåner till sina drygt 200 anställda i Ryssland. Återstår väl dock att se hur länge ett sådant upplägg kan tänkas gälla.

Visa and Mastercard suspend their services in Russia

Visa and Mastercard have announced the suspension of their operations in Russia following the country’s invasion of Ukraine. Cards issued in Russia will no longer work outside of the country.

Uber vill panikdumpa sitt ägande i ryska sökjätten Yandex

Ubers globala ambitioner har genom åren gått lite sådär. Åtminstone satsningarna att slå sig in i Kina och Ryssland. Efter att ha konkurrerats sönder av Kinas Didi Chuxing så sålde Uber sin kinesiska verksamhet till just Didi 2016. En affär som bland annat innebar att Uber fick 20 % av ägandet i Didi. Det var toppen för Uber som när Didi Chuxing klev in på amerikanska börsen i somras gjorde en rejäl vinst när Didi-aktien rusade.

Sedan dess har det gått… sådär.

Under hela 2021 så hamrade Kina sina techbolag med reglering efter reglering, vilket satte rejäl press på techbolagens aktiekurser. Det blev inte bättre när det visade sig att Didi valde att börsnotera sig i USA trots kinesiska myndigheters ”starka rekommendationer” (läs: no way, José) mot det. Det ledde till att Didis aktiekurs åkte brant vattenruschkana ned och slutade med att Didi avnoterades från USA-börsen. En rejäl smäll mot Uber som en av de största aktieägarna.

2017 så upprepade sig historien, fast den här gången i Ryssland. Den hårda konkurrensen fick Uber att gå med på ett samgående med Yandex, Rysslands Google. Affären innebar att Uber ägde runt 37 % av det gemensamma bolaget, en andel som numer har sjunkit något till 29 %.

Sedan dess har det gått… sådär.

Efter Rysslands invasion av Ukraina har den ryska ekonomin fått käftsmäll efter käftsmäll. Moskvabörsen har imploderat. Men även de ryska aktier som är noterade i USA har åkt fritt fall – och handelsstoppats. Det innebär att även värdet på Ubers Yandex-aktier har tagit expresshissen till källaren.

Och nu vill Uber alltså panikdumpa sitt Yandex-ägande. Till… ingen som vill köpa.

Uber looks to speed up sale of its stake in Russian ride-hailing app Yandex

The company currently owns a 29% stake in Russia’s largest ride-hailing platform.

Kinesisk bank stoppar investeringar i rysk olja och i ryska företag

Det här är rätt stort. Och oväntat. Bank of China stoppar sina investeringar i rysk olja eller i ryska företag. Anledningen? Västs sanktioner.

Kina är, inte oväntat, inte ett av länderna som har infört sanktioner mot Ryssland. Eller egentligen ens sagt något negativt om invasionen. Inte särskilt konstigt med tanke på att de båda ländernas allt större isolering från stora delar av övriga världen har fört det närmare varandra. Ja, och det faktum att de båda är diktaturer som överlag ogillar väst. Plus att Kina förstås VÄLDIGT intresserat tittar på hur resten av världen reagerar på Rysslands invasion, eftersom Kina som bekant VÄLDIGT gärna vill göra samma sak mot Taiwan.

Och det i ljuset av det här som bankens drag är rätt oväntat.

Visst, vi pratar om Singapore-grenen av en enskild bank och det handlar dessutom om obekräftade uppgifter. Men uppgifter som känns rätt trovärdiga.

Nu är det inte så att det är första banken som stoppar den här typen av affärer, men eftersom kinesiska banker i praktiken är samma sak som kinesiska staten så finns det ett rätt stort signalvärde här. Kinas vilja att hjälpa Ryssland kan ha nått vägs ände betydligt snabbare än vad förmodligen Kina hade trott och Ryssland hade hoppats på.

Den unison och rätt massiva sammanslutningen mot Rysslands invasion har med andra ord tagit inte bara Ryssland på sängen, utan även Kina. Och i valet mellan Ryssland och stora delar av den finansiellt tunga världen så ser det ut som att Kina lite osnyggt kommer att glida ut till vänster och hoppas att ingen ser.

Bank of China’s Singapore operation stops financing Russian oil trades- source

Bank of China’s Singapore operation has stopped financing deals involving Russian oil and Russian companies, amid concerns of western sanctions following Russia’s invasion of Ukraine, said a source on Monday with knowledge of the matter.

Kina-ägda investmentbanken AllB stoppar alla lån till Ryssland och Belarus

Tidigare i veckan skrev jag om det signalvärdesmässiga intressanta i att Singapore-grenen av Kinas största bank Bank of China stoppar sina investeringar i rysk gas och olja. Nu kommer något liknande: asiatiska investmentbanken AllB stoppar alla lån till Ryssland och Belarus. De går egentligen ännu längre i och med att de har beslutat att ”pausa och se över alla aktiviteter med koppling till Ryssland och Belarus”.

I båda fallen handlar det om att verka för ”bankens bästa”, vilket förstås är affärsmässigt helt logiskt när sanktionerna mot de båda länderna står som spön i backen, när den ryska ekonomin och valutan är i fritt fall och när samma sak lär hända i Belarus. Det är dåliga och osäkra investeringar, inte minst som kreditinstituten Moody’s och Fitch igår nedgraderade Rysslands kreditvärdighet till lägsta möjliga: skräp (tänk läget när privatpersoner hör av sig till Lyxfällan).

Men så finns det som sagt var små detaljer här som känns som att de potentiellt har väldigt stort signalvärde.

I Bank of Chinas fall så handlar det alltså om en kinesisk bank, som därmed i praktiken är en förlängning av den kinesiska regimen. Ni vet, ett av de där länderna som inte har fördömt Rysslands invasion av Ukraina och inte har infört några sanktioner. Vad gäller AllB så är den en mer internationell konstellation i ägarlistan, men Kina står som majoritetsägare. Banken skapades dessutom på initiativ av Kinas president Xi Jinping 2016. Det känns med andra ord osannolikt att lånestoppet mot Ryssland och Belarus infördes utan det kinesiska kommunistpartiets goda minne.

Ännu mer intressant: även Ryssland är en av ägarna i AllB. Och har dessutom en plats i styrelsen.

Det börjar alltså allt mer känns som att ingen kommer att svara när Ryssland ringer sin kinesiska livlina.

Kinesisk storbank stoppar ryska lån

Den asiatiska investmentbanken AIIB stoppar lån till Ryssland och Belarus.

Ryska rubelns kollaps gör det allt dyrare för Ryssland att handla med sin livlina Kina

Ännu en utveckling som få – säkerligen inte Ryssland och Kina – hade räknat med innan ryska tanks började rulla in i Moskva: Ryssland får det allt svårare att handla med Kina på grund av rubelns kollaps.

Sedan invasionen inleddes har rubeln tappat stort gentemot dollarn och handlas nu till sin lägsta nivå någonsin. Det gör alltså att en rubel räcker till allt mindre inköp. Men kursraset innebär också att rubeln har tappat mycket värde även gentemot kinesiska yuanen.

Ryssland får allt sämre betalt för de varor som exporteras till Kina och måste betala allt mer för det som importeras. Det här innebär i sin tur att Ryssland får allt svårare att handla med sin tänkta sanktionslivlina Kina.

https://finance.yahoo.com/news/russia-china-trade-stifled-yuan-072130544.html

G7-länderna fryser Rysslands alla kapitaltillgångar utomlands – 500 miljarder dollar

640 miljarder dollar. Så mycket pengar ska Ryssland ha skrapat ihop i kapitalreserv. Ett ihopskrapande som tog ännu mer fart efter Krim-annekteringen. Ryssland insåg helt enkelt att de behövde rejäl backup ifall det skulle komma fler sanktioner. En milt sagt imponerande stor hög pengar (som exempelvis är mer än Metas totala börsvärde just nu). Problemet? Ryssarna kommer inte åt merparten av dem.

Som del i finansutfrysningen av Ryssland så har nu samtliga G7-länder (USA, Tyskland, Japan, Frankrike, Kanada, Storbritannien och Italien) frusit Rysslands kapitalreserver i respektive land. Totalt 500 miljarder av de 640 miljarderna. Nu är ju inte de 140 miljarder som återstår inga pengar alls, men betydligt mindre. Särskilt som Ryssland överlag har svårt att utnyttja även det inhemska sparkapitalet. Sen har förstås Rysslands centralbank alltid möjligheten att tvinga landets sedelpress till övertidsarbete. Något som… alltid bruka sluta bra för de länder som drar det kortet.

Det ryktas även att Ryssland ska ha lyckats hacka till sig en hyfsad hög kryptopengar, men det lär i så fall handla om ett betydligt mindre belopp.

Utöver det ska Rysslands 21 rikaste män(niskor) (a.k.a. Putin-kompisar) tillsammans ha förlorat 84 miljarder dollar sedan årsskiftet. Eller Spotifys börsvärde mer än dubbelt upp (ni vet, Spotify, företaget som inte bara fortsätter ha verksamhet  i Ryssland utan just nu också aktivt rekryterar till sitt lokala landskontor).

Och den förmögenhetsminskningen har kommit trots att Moskvabörsen har hållits panikstängd i tre dagar för att försöka rädda landets börsmarknad från total kollaps (det är för övrigt den längsta period som Moskvabörsen har hållits stängd sedan 1998). Vi kan tänka att oligarkernas förmögenheter kommer att minska ännu mer när Ryssland väl öppnar börsen igen.

Inte minst med tanke på att rubeln tappat runt en tredjedel av sitt värde gentemot dollarn i år. Större delen av raset kom efter det att invasionen inleddes.

Så även om Putins krig förstås drabbar Ukraina långt mycket mer så är det ryska folket de som ser ut att drabbas näst mest.

The G-7 has frozen all of Russia’s reserve assets in their countries

Russia is running out of options to participate in the global financial system.

Ryska aktier noterade i London har tappat nästa hela sitt värde de senaste två veckorna

Och ryska börsen går bra? Ja, den går ju inte alls eftersom den har hållits stängd alla dagar så här långt den här veckan. Alltså är värdet på de ryska börserna frysta i tid. Åtminstone på den nivå som gällde efter raset innan Moskva-börsen panikstängdes. Men det betyder inte att aktierna i ryska företag ändå inte kan åka på tokspö. Som de ryska aktier som är listade vid London-börsen.

De London-noterade aktierna för Rysslands största bank Sberbank (som också är en av världens runt 30 största banker fram till årsskiftet) har förlorat 99 % av sitt värde de senaste två veckorna. Gasjätten Gazproms aktier har kollapsat 98 %, Severstal nästan 100 %, Rosneft Oil 79 % och Lukoil 99 %.

Och det kanske mest anmärkningsvärda här? De fyra sista är gas- och oljebolag – trots att västs sanktioner undantagit just Rysslands energisektor för att framförallt flera europeiska länder inte ska drabbas av nära nog total nedsläckning. Eller åtminstone få rejäla problem med energiförsörjningen.

Vi kan nog sammanfatta det med att ryska pensionssparares pengar just nu inte mår… jättebra. (Och, well, inte bara pensionssparare i Ryssland.) Återstår att se hur mycket konstgjord andning som ryska centralbanken kan ge ryska aktiemarknaden när den väl öppnas. Jag tror inte ens att de kryckorna kommer att räcka särskilt långt.

https://www.marketwatch.com/story/gazprom-lukoil-and-sberbank-are-now-penny-stocks-as-russian-companies-collapse-in-london-11646227312

 

Övrigt

Apple slutar sälja sina produkter i Ryssland

I går publicerade jag artikeln ”Techjättarnas tystnad mot Ryssland är sorgligt talande”, där jag beklagade mig över hur lite (väst)techjättarna konkret har gjort mot Ryssland medan byråkratitunga statliga kvarnar som EU har dunkat ur sig sanktioner i ett rasande tempo. Nu steppar Apple upp och gör en av de sakerna jag lyfte i artikeln: slutar sälja sina produkter i Ryssland.

Före helgen gick Ukrainas vice premiärminister Mykhailo Fedorov ut med ett öppet brev adresserat till Apples VD Tim Cook, där han uppmanade Apple att stänga Appstore och sluta sälja sälja sina produkter i Ryssland. Det senare har Apple nu alltså hörsammat.

Utöver det har Apple, som flera andra, stoppat de ryska, statsbackade nyhetskanalerna RT och Sputnik (i Apples fall genom att plocka bort apparna ur Appstore) efter EU:s svartlistningshot och har likt Google också slutat liveuppdatera trafikinformationen i sina kartor i Ukraina. Plus begränsat Apple Pay.

Apple bryter inte ut landsspecifika intäktssiffror (undantaget Kina), men uppskattningar pekar på att Apples produktförsäljning i Ryssland drog in 2,5 miljarder dollar 2020. En herrans massa pengar. Men samtidigt 0,9 % av de totala intäkterna det året. Så i goodwilljus en rätt liten smäll.

Återstår att se om Apple, likt kanske det globala finanssamfundet, är beredda att dra ännu ett bojkottskort om Ryssland börjar vakuumbomba sönder Ukraina. Sitt tyngsta. För bankvärlden är det att helt stänga av Ryssland från Swift, för Apple att följa även resten av Fedorovs uppmaning: att helt stänga Appstore i Ryssland. Inklusive alla prenumerationer. Apples och andras.

Apple stops all online sales in Russia | AppleInsider

Apple has issued a statement about its move to stop sales through its online storefront in Russia, joining a growing number of companies pulling out of the country.

Apple presenterar ny hårdvara 8 mars

Hur firar du Internationella kvinnodagen? Är du Apple så passar du på att lansera ny hårdvara (ja, fast inte i Ryssland, dårå).

Peek performance är temat den här gången. Vi kan utgå från att det betyder fler M2-modeller. Att se vad det medvetet felstavade ”peak” syftar på. Dessutom spekuleras om nästa generation iPhone SE och en ny iPad Air.

Mer? Låt spekulationerna ta sin början.

Apple Event Announced for March 8: ’Peek Performance’

Apple today announced that it will be holding its first event of 2022 on Tuesday, March 8 at 10:00 a.m. Pacific Time at the Steve Jobs Theater on the…

Microsoft stoppar all ”nyförsäljning” av varor och tjänster i Ryssland

Så har turen kommit till Microsoft att dra sig ur Ryssland som följd av Rysslands invasion av Ukraina (eller mer krasst – som en följd av sanktionerna och det PR-mässigt dåliga att fortsätta ha verksamhet där – bara att fråga Spotify, Ikea och H&M).

Exakt vad det här innebär vet vi just nu inte. Men att det alltså handlar om just nyförsäljning tyder ju på att Microsoft inte helt kommer att dra sig ur Ryssland.

Och visst, man kan ju förstås att ett jätteföretag som Microsoft inte riktigt är beredda att bara dra ur pluggen hur som helst på ett sätt som kommer att drabba såväl stora molntjänstkunder som Office-privatkunder. Likt exempelvis Paypal så handlar det om att inte acceptera nya kunder eller att dra igång abonnemang som inte redan är uppe och rullar.

Frågan är förstås hur långt Microsoft är beredda att gå om läget eskalerar ännu mer.

Microsoft pulls the plug on ’new’ sales of products and services in Russia

Following Russia’s invasion of Ukraine, Microsoft has joined a growing list of tech companies that are blocking some products and services to Russia. So far, the ban applies to new sales only.

Samsung slutar leverera till Ryssland

Ännu ett företag stoppar sin handel med Ryssland: Samsung. När Samsung nu följer i Apples fotspår så innebär det att världens just nu två största mobiltillverkare har slutat sälja till och i Ryssland. Specifikt för Ryssland så är det det största och det tredje största märket som nu har stängt sina ryska försäljningsverksamheter.

Yay för näst största märket, kinesiska Xiaomi, alltså. Ja, överlag för de kinesiska mobiltillverkarna som i praktiken är de enda som finns finns vid sidan av Samsung och Apple. Typ. För rubelns kurskollaps innebär dessutom att handeln med livlinan Kina försvårats rejält. Ryssars pengar är helt enkelt betydligt mindre värda och gör att produkter som mobiler drar iväg prismässigt.

Samsungs beslut att sluta leverera till Ryssland är, precis som det flesta företag som har tagit liknande steg, främst drivet av statliga sanktioner snarare än egna, frivilliga initiativ från företagen själva. Men förutom att Samsung inte bara inte är ett amerikanskt eller EU-baserat företag (Samsung följer i stort sanktionerna från Sydkorea, som i sin tur har accepterat att följa USA:s och EU:s sanktioner men har inte infört några egna) så slår Samsungs leveransstopp betydligt bredare än exempelvis Apples.

Samsung är betydligt mer än sina mobiltelefoner och tillverkar konsumentprodukter inom snart sagt alla elektroniksegment. Men de är också stora inom komponenter till inte minst mobiler – saker som chip och skärmar. Jag har inte särskilt bra koll på hur stora komponentleverantörer är till ryska företag – och det kan dessutom vara så att Samsung specifikt bara stoppat just mobilchip, vilket kanske inte slår jättehårt med tanke på att Ryssland inte är en jätte inom just smartmobiler. Däremot kan Samsungs komponentstopp oavsett även drabba den ryska tillverkningsindustrin.

Åtminstone om sanktionerna håller i sig. Det lär ju finnas rätt många ryska återförsäljare som sitter på lager med både Apple- och Samsung-mobiler och tillverkningsindustrin lär också ha någon form av buffert. Men de lagren kan ta slut fort. Inte minst om privatpersoner och företag börjar bunkra.

Samsung has stopped shipping products to Russia

Samsung is suspending shipments of all of its products to Russia. The move cuts off Russia from a huge range of products from one of the largest electronics vendors in the world.

Ryssland hotar blocka Wikipedia på grund av korrekt information om invasionen av Ukraina

Sedan Ryssland invaderade Ukraina så har nyhetstjänster förbjudits och stryps på flera håll. Förbud mot ryska medier såväl utanför som i Ryssland. Nu hotar Ryssland ännu en nyhetstjänst som inte vill rätta sig i informationsledet: Wikipedia.

Mer specifikt handlar det om sidan 2022 Russian invasion of Ukraine – framförallt den ryska motsvarigheten. Inte särskilt oväntat. Wikipedia-sidan gör som Wikipedia-sidor gör mest: samlar in information om vad som händer och plockar bort sånt som inte så objektivt det bara går är sant. Och ja, även de ryska redigerarna har överlag den dåliga smaken att faktiskt lägga in sånt som händer, inte sånt som Putin och hans kompisar säger har hänt.

Så vadan ”nyhetstjänst”? Ja, det är lite så som sidan har kommit att användas. Som nära nog realtidsuppdatering av vad som faktiskt händer i Ukraina. En källa att få en samlad, typ välavvägd och objektiv bild över läget i det krigsdrabbade landet.

Något som Putin förstås vill sätta P för.

Russia threatens to block Wikipedia over Ukraine invasion article

Its communications regulator cited ’illegally distributed information’ about casualty figures.

Ukraina vill att världen stänger av Ryssland från internet

Ännu en principiellt väldigt intressant uppmaning från Ukraina: de vill att Ryssland sparkas ut från internet.

Vad innebär det här? Att Ryssland vill att de organisationer som hanterar adresserna på internet ska dra in Rysslands eftersändning. Vad Ukraina mer specifikt begär är att Rysslands toppdomäner (som landsdomänen .ru) inte längre ska kunna användas. Inklusive att de dns-tjänster som översätter sajters och uppkopplade prylars IP-adresser till text-URL:ar ska stängas av och att SSL-certifikat ska sägas upp (det senare handlar om det hänglås på webbplatser som gör att trafiken krypteras och inte kan läsas av utomstående).

Uppmaningen har redan fått kalla handen och jag har för dålig koll på exakt hur pass enkelt det överhuvudtaget skulle vara att använda någon form av kill switch. Andra som har bättre koll får gärna fylla på. Men jag tänker däremot springa lite på den konceptuella tanken här.

En av de saker som kändes rätt osannolikt före invasionen var att Ryssland stängs av från Swift, det centraliserade system som göra att banker över hela världen hyfsat enkelt kan kommunicera med varandar och hantera transaktioner. Utan det är det lite tillbaka till fax och brevduva. Några ryska banker har faktiskt stängts av, men inte de som hanterar transaktioner gällande gas och olja, because Europa är beroende av att just det fungerar. Ryssland som nation har alltså inte stängts av.

En sån total nedstängning har kallats den finansiella världens atombombsåtgärd för att straffa ett land. Med en lite haltande paralllell så skulle den domän- och dns-avstängning som Ukraina nu efterlyser vara en internetmotsvarighet. Och numer dessutom kanske en långt mycket värre åtgärd, även om det alltså inte innebär att ryska sajter och tjänster skulle försvinna från nätet. Bara bli svårare att hitta till och få betydligt svårare att kommunicera med andra sajter och tjänster. Och osäkrare, utan SSL.

Och bara den omställning som skulle krävas för att runda det skulle förmodligen sänka ett lands förmågor överlag rätt rejält, med tanke på hur internetberoende vi numer är. Och ett ”eget” internet, med en egen killswitch mot trafik från utlandet, skulle nog inte hjälpa i det sammanhanget.

Ukraine asks for Russia to be kicked off the internet

UPDATE: Russian sites and services would remain on the internet, but they’d be badly compromised. However, the internet’s governing organizations seem unlikely to act.

En av internets huvudnätverksleverantörer stänger av sina tjänster i Ryssland

Tidigare i veckan gick Ukraina ut med en uppmaning att Ryssland skulle stängas av från internet genom att dns- och ssl-leverantörer skulle stänga av Ryssland. Med andra ord att det på så sätt skulle bli svårare för ryska sajter och andra tjänster som har IP-adresser att verka. Även om det blev nej från ansvarig organisation på det så verkar det som matt något lite liknande ändå hände.

Det amerikanska företaget Cogent Communications har stängt av sina tjänster i Ryssland som följd av sanktionerna mot landet. Vad innebär då det? Att en av internets ”huvudleverantörer” nu inte längre erbjuder sina tjänster till sina ryska kunder. Vilket bland annat innebär telebolaget Rostelecom, Rysslands största sökmotor Yandex och två av landets största mobiloperatörer MegaFon och VEON.

Vad innebär det här? Ska jag vara helt ärlig så är jag… inte helt säker.

Men det innebär inte att Ryssland och dess medborgare tappar internet helt. Det verkar däremot som att följden kan bli långsammare uppkopplingar. Det verkar alltså som att Ryssland och de drabbade operatörerna förlorar möjligheten att använda Cogents motorväg för att skyffla runt trafiken och istället får ta riksvägarna intill. Komplett med ökad risk för trafikstockningar.

Ett drag som alltså väldigt mycket är vad Ukraina efterfrågar. Åtminstone delvis. Men det är också något som kritiseras även av de som fördömer Rysslands invasion, helt enkelt eftersom det också drabbar de ryssar som vill använda internet för att protestera och skaffa sig information om vad som faktiskt pågår i Ukraina.

Precis som de ekonomiska sanktionerna så slår åtgärden alltså även mot det ryska folket i stort.

Internet backbone provider shuts off service in Russia

Cogent Communications, one of the world’s largest internet backbone providers, has cut ties with Russian customers in a move that may slow down connectivity in the country.

Ukrainska Grammarly donerar alla pengar de har tjänat i Ryssland och Belarus sedan 2014

Så kan man också göra för att stötta Ukraina. Eller sitt hemland i det här fallet. Ukrainska grammatikförbättringstjänsten Grammarly gör som många andra och stänger sin tjänst i Ryssland och i Belarus. Men de skänker dessutom alla sina nettointäkter från Ryssland och Belarus sedan kriget startade till organisationer som ”stöttar Ukraina”.

Med andra ord: alla intäkter från de båda länderna sedan 2014. Med andra ord sedan Rysslands annektering av Krim.

En tankeställare i sig. Tittar man i de definitionerna av det pågående kriget så inleddes det 24 februari 2022 – men egentligen handlar det om en ”brutal” eskalering av ett krig som har pågått i åtta år. Värt att komma ihåg.

Ukrainian-founded Grammarly is donating all the money it made in Russia since 2014

The company’s Ukrainian founders have also made the company’s service free to Ukrainian news outlets posting English-language updates on the war.

Rysslands invasion av Ukraina får rysk-ukrainska ransomwaregäng att förklara krig mot varandra

Ha. Ett rysk-ukrainskt krig i skuggan av det rysk-ukrainska kriget. Mellan ransomwaregäng.

En stor del av världens ransomwarehackargäng består av ryssar och ukrainare. Något som inte har varit något som helst problem. Förrän nu. När gäng börjar välja sidor. Och där alla i ett gäng kanske inte tycker att gänget har valt rätt sida.

Så kring både mellan och inom ransomwaregäng, alltså. Kanske är en bra sak som kan bli en positiv följd av Rysslands invasion av Ukraina: att ransomwarehackare blir så pass osams att de lägger mer tid på att hacka varandra och mindre tid på att hacka vanliga människor, företag och organisationer.

Conti ransomware gang’s internal chats leaked online after declaring support for Russian invasion | TechCrunch

The group was responsible for downing the Irish healthcare system in 2021.

Twisted Sisters ”We’re Not Gonna Take It” får Dee Sniders välsignelse att användas som protestsång i Ukraina

Ha. Ukrainas officiella protestsång? Twisted Sisters ”We’re Not Gonna Take It”. Förstås.

Ja, typ.

Ukrainians Are Using ”We’re Not Gonna Take It” as a Protest Anthem

Dee Snider says he applauds the use of ”We’re Not Gonna Take It” as a protest anthem for Ukrainians against the invasion by Russia.