Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Massavhopp bland ingenjörer kan ha drabbat chiphastigheten i nya iPhone och iPad

När jag sammanfattade presentationen av årets iPhone-modeller (plus iPad och Watch) så reagerade jag på att det nya A15 Bionic-chipet, och hastigheterna på prylarna överlag, jämfördes med konkurrenter. Visst, Apple har gjort så förr och att kunna säga att de nya prylar är 3-5 gånger snabbare, chipmässigt, än konkurrenter är förstås trevligt. Men Apple nämnde i år däremot ingen jämförelse med tidigare generationer av de egna komponenterna. Min tanke: att skillnaden kanske inte är så stor.

Fler har reagerat på det och någon betydligt mer chiptekniskt bevandrad än jag sammanfattade det i detalj i artikeln här nedan. Men kontentan är oavsett ungefär det jag spekulerade i: att skillnaden kanske inte är jättestor jämfört med tidigare generation av Apples chip. Och att den hastighetsökningskurvan kan plattas ut ännu mer nästa år.

Men framförallt är det intressanta i artikeln tankar om vad det kan bero på: massiva avhopp bland de ingenjörer som arbetade med Apples chiputveckling. Att de helt enkelt har lockats över till konkurrenter, framförallt till 2019-grundade Nuvia som numer ägs av Qualcomm. Apple kan alltså ironiskt nog ha tappat folk till det företag som Apple ville minska sitt beroende av när de drog igång sin egen chiptillverkning.

Nu är hastigheten för de flesta användare långtifrån det viktigaste – det är som megapixel- och megahertz-racen, dagens mobiler är överlag tillräckligt snabba för normalanvändarna. Men kompetenstappet kan alltså ha gjort att Apples prylar kommer se mindre hastighetshopp. Ett tag åtminstone.

Apple CPU Gains Grind To A Halt And The Future Looks Dim As The Impact From The CPU Engineer Exodus To Nuvia And Rivos Starts To Bleed In

Apple’s leading CPU team looks to be struggling as they have now delivered no CPU gains for the first generation ever. Apple likely had to delay their next core architecture due due to personnel overturn from the Nuvia exodus. Furthermore, with a new exodus surrounding Rivos, the future doesn’t look so bright.

Shazams iOS-integration har nu identifierat 1 miljard låtar

Så har Apple bockat av ännu en miljard. Den här gången handlar det om Shazam, som nu totalt har identifierat över 1 miljard låtar. Ja, eller mer specifikt 1 miljard låtar totalt identifierade via iOS-Shazam. Den version som från och med iOS 14.2 finns integrerad i själva operativsystemet.

Shazam överlag passerade en ännu mer imponerande milstolpe i somras: tjänsten används nu över 1 miljard gånger i månaden. Med andra ord kan vi konstatera att Kontrollcenter-vägen inte är den vanligaste startpunkten för alla som vill shazamma.

Apple’s Shazam Control Center Music Recognition Feature Hits 1 Billion Songs Identified

With the launch of iOS 14.2, Apple introduced a new Shazam Music Recognition toggle for the Control Center, giving iPhone, iPad, and iPod touch users…

 

Ekonomi och finans

Mailchimp köps upp för 12 miljarder dollar

Så försvinner ännu en nyhetsbrevstjänst från marknaden. Mailchimp. Åtminstone som fristående företag. Mailchimp köps upp av Intuit för 12 miljarder dollar.

Jag skrev om spekulationerna att det här skulle ske i förra veckan och igår bekräftade Intuit affären. Väldigt mycket ett 2021-uppköp, alltså. Med tanke på hur svarta nyhetsbrev är just nu.

Och uppköpet är fortfarande lika märkligt. Inte ATT Mailchimp köps upp, det var nästan väntat med tanke på hur allt fler branschkollegor gått samma väg. Men däremot köparen Intuit som är mest kända för… skatte- och bokföringsmjukvara. Inte en självklar Mailchimp-match.

Nu är det kanske inte nyhetsbrevsfunktionen som Intuit var mest sugna på. Mailchimp är vid det här laget en betydligt bredare marknadsföringsplattform och enligt Intuit själva ska Mailchimps produktportfölj hjälpa Intuit att bli småföretagarnas one stop shop. Typ.

Men ändå en inte helt självklar affär. Återstår att se vad som händer med Mailchimp nu, framförallt vilka förändringar det här kommer att innebära (jag kör mitt nyhetsbrev via Mailchimp, så ja, jag lär ju bli varse).

Saker som blivit utrotningshotade senaste året eller så: antalet oberoende, stora plattformar för poddar och nyhetsbrev. Återstår att se när det är Substacks tur.

https://techcrunch.com/2021/09/13/intuit-confirms-12b-deal-to-buy-mailchimp/

Truecaller siktar på börsnotering under fjärde kvartalet

Så ser det ut som att uppgifterna om att svenska Truecaller skulle börsnoteras under 2021 stämde. Nu bekräftar bolaget att ambitionen är att kliva in på börsen under fjärde kvartalet i år. Värderingsmässigt vill Truecaller själva inte säga något utan tycker det är ”viktigt att marknaden får sätta värderingen”, men det har talats om 25 miljarder dollar. Oavsett det så hoppas bolaget ta in runt 1 miljard kronor på noteringen, pengar som ska användas för att fortsätta växa – även genom förvärv.

Det kanske mest intressanta i sammanhanget är att Truecaller väljer Stockholmsbörsen istället för någon av de amerikanska börserna. På gott och ont så ger det svenska investerare möjlighet att satsa pengar på den indiska marknaden, vars börsregler inte tillåter utländskt ägande (åtminstone inte direkt). 2020-talets enskilt viktigaste tillväxtmarknad, vilket potentiellt betyder rejäl potential för en investering.

Men omvänt är det också förenat med samma risk som andra tillväxtmarknader, inte minst med tanke på att precis alla techgiganter både i väst och i Kina storsatsar på att armbåga sig in på den indiska marknaden. Inte minst på Truecallers område med mobila tjänster. Truecaller har sisådär en kvarts miljard användare (de flesta i Indien), vilket förstås är en sjukt stor siffra. Men ställd bredvid de största techbolagen är Truecaller en förhållandevis liten spelare. Inte minst rent ekonomiskt.

Att Truecaller väljer Stockholm framför USA lär mycket bero på var de är stora. På svenska börsen kan de bli en riktigt stor spelare medan de i USA blir en i mängden. Dessutom ett bolag som alltså verkar i en helt annan del av världen än den som amerikanska investerare är intresserade av – trots tillväxtpotentialen. 

Truecaller bekräftar notering – tar in en miljard för tillväxt

Svenska Truecaller, som har hundratals miljoner användare, aviserar officiellt sin intention att börsnotera bolaget. Värderingen har tidigare spåtts landa på närmare 25 miljarder kronor.

Kina vill stycka upp Ant Group

Från att stå på tröskeln till historiens största börsnotering till TKO på mindre än ett år. Kinesiska, Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Group är WeWork all over again. Fast den här gången är det inte internt kaos som satt käppar i hjulen, utan Kinas allt mer aktiva ambitioner att kapa makten och dominansen hos landets techjättar. En kamp där Alibaba, Ant Group och Jack Ma (grundaren till båda företagen) kan sägas vara såväl startpunkten som epicentret. Nu kommer nya uppgifter om ännu ett kliv från Kina: krav på att Ant Group ska styckas upp.

Det här är i sig inte särskilt förvånande – eller nytt. Ända sedan Ants börsnotering ställdes in under kaotiska former efter det att översynsmyndigheterna i praktiken sa stopp så har Kina haft krav på att Ant måste ställa om sin verksamhet. Renodla tillbaka den mer till rötterna: betalplattformen Alipay. Framförallt är det den exploderande utlåningsverksamheten som Kina vill begränsa. Igår kom uppgifter om att Kina nu kräver att Ant bryter ut just utlåningen från Alipay-appen (tänk Swish) och lägger den i en separat app.

Tanken är att det helt enkelt ska bli ett steg längre för att låna pengar. Om man så vill: nästan ett försök att sätta stopp för impuls-sms-lån. Istället för att det finns en låna pengar-knapp precis intill det tomma kontobeskedet så måste man nu gå in i en separat app.

Det handlar alltså delvis om att bryta kurvan med ökande konsumentlån, men också att minska Ants kontroll över stora mängder användardata. Det är inte bara gränssnittet som ser ut att behöva delas upp, utan också tekniken bakom kulisserna. Som del i det här så ska Kina också hålla på att ta över just Ants massiva mängder användardata och lägga den i ett nytt bolag. Ett som kontrolleras av statliga kinesiska bolag. Ant måste helt enkelt be staten om lov för att få använda sina egna kunders data. Dessutom flera gånger vad det verkar (en gång för allt kopplat till Alipay, en annan för utlåning och så vidare).

Och allt det här handlar mycket om en maktkamp mellan Kina och landets techjättar. Det är med andra ord bara staten som ska få sitta på massiva mängder data om Kinas invånare, inte privata(ish) bolag.

https://bit.ly/3CtRUGn

Canva blir världens femte högst värderade startup

Hur mycket kan ett företag vars verksamhet består i att göra det enklare för folk att få till lite snyggare stories vara värt? Sisådär 40 miljarder dollar. Det är nya värderingen på Canva efter att bolaget har fyllt på kassan med 200 miljoner. Det är dessutom ett rejält hopp värderingsmässigt, upp från 15 miljarder i april i år. 

Canva rusar därmed i värderingstopplistan. Faktum att den nya värderingen gör Canva till världens just nu femte högst värderade startup. Precis efter Klarna och snäppet före Instacart. Eller för den delen: det gör att Canva nästan är värt lika mycket som Twitter.

Canva Raises At $40 Billion Valuation – Its Founders Are Pledging Away Most Of Their Wealth

Canva is now one of the world’s most valuable startups after raising $200 million in new funding at a $40 billion valuation. Cofounders Melanie Perkins and Cliff Obrecht promise to donate 30% of the company away.

Swish gör det möjligt för företag att swisha privatpersoner

Nu funktion från Swish. Eller rättare sagt en inverterad betalfunktion. Nu blir det möjligt för företag att betala sina kunder, privatpersoner alltså, på samma sätt som kunder kan betala företag idag. Som återbetalningar av returnerade varor.

Egentligen rätt konstigt att den här funktionen har dröjt så länge.

Swish nya satsning – nu kan företag betala kunder

Swish får ytterligare en funktion och kan nu användas för att företag ska kunna överföra pengar till sina kunder.

Låttexttjänsten Genius köps upp av Kik-ägaren MediaLab AI för 80 miljoner dollar

Ännu ett internetbolag köps upp: låttexttjänsten Genius. För 80 miljoner dollar, vilket jag måste säga är förvånansvärt lite. Nytt hem blir MediaLab AI.

Vilka är då köparna av Genius? Ett holdingbolag som äger ett antal ”internetvarumärken”, där det förmodligen överlägset mest kända namnet är chattjänsten Kik som MediaLab köpte upp 2019.

Lyrics firm Genius acquired for $80m by MediaLab – Music Business Worldwide

Genius is a lyrics database, editorial publisher, and digital media company founded in August 2009.

Discord nu värt 15 miljarder dollar

Under första halvan av 2021 så hette det att den spelfokuserade chattappen Discord förhandlade med Microsoft om att bli uppköpta. Förhandlingar som lika obekräftat ska ha avslutats när Discord avböjde ett bud på 12 miljarder dollar. Ett nej tack som kändes milt sagt lätt vanskligt – för att inte säga lätt dumdristigt. Men nu ser det ut som att det kan ha varit rätt vägval, åtminstone just nu.

Efter att ha lyckats säkra 500 miljoner dollar i ny finansiering så ska Discord nu ha nått en värdering på 15 miljarder dollar. Ett Facebook-bud-på-Snapchat över vad Microsoft bjöd, alltså. 500 nya millar att växa för. Klang och jubelfest.

Ja, återigen: just nu. Inte så att Discord är helt på säker mark trots det här. Även om Discord har en rätt bekväm ställning som lite av default-chattplattformen för gamers så hårdnar konkurrensen allt mer på området. De verkliga techgiganterna vill förstås vara och leka här – och då är ett bolag värderat till snurrigt höga 15 miljarder dollar i sammanhanget. Inte minst som techgiganternas intäkter – och därmed möjligheter att investera och vidareutveckla – springer i cirklar runt de pengar som Discord drar in.

Med andra ord inte särskilt konstigt att Discord aktivt jobbar på att bredda plattformen för att locka andra användarskaror än bara spelare (a.k.a. göra en Twitch). Men det är ju inte riktigt så att konkurrensen är mindre hård på chattsidan även bortom spel.

Discord funding round values it at an eye-popping $15 billion

That’s two Bethesdas.

Whatnot blir livevideoshopping-enhörning

Senaste enhörningen (alltså en startup värderad till över 1 miljard dollar): Whatnot. 150 miljoner i nytt kapital knuffade alltså Whatnot över miljardgränsen (till 1,5 miljarder, till och med). Det är dessutom en enhörning som är väldigt mycket 2021: livevideoshopping.

Mer specifikt så är Whatnots verksamhet en rätt tydlig nisch på shoppingområdet: samlarobjekt. Saker som Pokemonkort. Och just det är något vi ser allt mer av överlag på nätet: de riktiga techgiganterna tar över allt fler områden, shopping inte minst. Men det dyker också upp allt fler som aktörer i den långa svansen som börjar bli riktigt stora. Företag som alltså nischar in sig hårt på rätt smala områden och vässar sitt erbjudande för att bli bäst där.

Inget nytt i sig, vi har alltid sett hur små och aktiva gemenskaper kan frodas vid sidan av jätteplattformar. Men det intressanta är att även de nu i sig börjar kunna bli jätteföretag.

Whatnot raises another $150M for its livestream shopping platform, evolves into a unicorn | TechCrunch

Whatnot, a livestreaming shopping platform for collectors to buy and sell things like rare Pokémon cards and Funko Pops, has closed a $150 million Series

 

Övrigt

EU vill bli störst på halvledare

Coronakrisen gav världen en hel massa insikter. Bland annat att vi kan ha låtit globaliseringen gå för långt. Eller rättare sagt: lite för mycket av de saker som krävs för att få dagens samhällen att snurra på daglig basis har outsourcats till Långtbortistan.

Nu är det inte ett problem i sig: att saker tillverkas i helt andra delar av världen än där de köps är sedan gammalt. Men det pandemin visade var hur sårbart det är när stora delar av produktionsled ligger koncentrerade till några få delar av världen och hur fort dominobrickorna kan börja falla om gränser börjar stängas och leveranskedjor bryts. För den enskilda människan landade insikten att det kan vara lite bra att ha en affärer och restauranger i kvarteret och inte bara förvänta sig att saker levereras från ett centrallager i ett annat land nästa dag.

Fler länder har därför börjat inse att det är dags att svänga tillbaka pendeln en aning. Hitta en balans mellan global handel och att säkerställa att samhällskritiska funktioner finns under egen kontroll. Som att säkerställa tillgången på saker som krävs för våra allt fler uppkopplade prylar. Saker som mobilchip och halvledare.

EU har nu därför siktat bågen högt: unionen har gått ut med att de vill bli störst på halvledare. Jag gillar den ambitionsnivån.

När det har handlat om tech och digitalisering så har det ofta hetat att EU och Europa överlag är hopplöst omsprungna av Kina och USA. Så pass att det är rätt tvärkört för den gamla världen. Men bara de senaste åren har det börjat bubbla rejält i EU. Allt fler techbolag från EU börjar växa sig nästan techgigantstora. En kombination av ekonomiska satsningar från EU, tajtare regleringar och GDPR-jakt av icke-EU-bolag, pandemin, handelskriget mellan USA och Kina och Kinas allt hårdare reglering av de egna techbolagen har gjort att EU har kommit in i någon form av andra digitaliseringsandning.

Nu hoppas vi att det håller i sig och att EU utnyttjar läget mitt i ögat på den smått perfekta stormen.

EU tar upp kampen med Kina – vill bli etta på halvledare

EU ska ta upp kampen med Kina för att bli världsledande på halvledare, lovade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på onsdagen.Samtidigt ska unionen få fart på vaccineringen mot coronaviruset, både i och utanför Europa.

Tencent och Alibaba går med på att öppna sina tjänster för varandra efter att Kina har pekat med hela handen

Tänk dig att Joe Biden skulle kalla upp Jeff Bezos och Mark Zuckerberg till Vita huset och tvinga dem att öppna sina respektive plattformar för varandra. Även om USA, och de flesta andra länder i världen, har rätt tydliga konkurrenslagstiftningar på plats så är det ju inte riktigt på det här sättet det går till. Men precis det har hänt senaste veckan eller så. Tencent och Alibaba, Kinas två techjättar, blev inkallade till rektorn och blev beordrade att ge varandra inpassering till respektive företags ekosystem om de inte ville få rejäl kvarsittning.

Nu haltar givetvis jämförelsen av många anledningar. Bland annat eftersom Alibaba och Tencent aktivt har blockat varandra (och även andra företag som TikTok-ägaren Bytedance). Saker som att det inte har gått att skicka länkar till Alibaba-tjänster i WeChat. Riktigt så illa är det förstås inte hos oss, eftersom företag inte törs gå så långt på grund av just den lagstiftning som finns. Och för att det vore rätt… puckat.

Det här är med andra ord ännu ett drag i det släggvevande som Kina har ägnat sig åt mot landets techbolag senaste året eller så. När landet rampade upp reglering och kontroll av ett antal olika anledningar.

Tencent Opens WeChat to Rivals’ Links as China App Walls Crumble

The move is a major step for Tencent, which along with Alibaba and ByteDance controls vast swathes of China’s internet.

Ola Electrics nya jätteelscooterfabrik i Indien kommer bara anställa kvinnor

Det här är en väldigt intressant nyhet: en, ny massiv fabrik i Indien, Futurefactory, beräknas tillverka 15 % av all världens elektriska scootrar och ha över 10 000 anställda när den har kommit upp i full kapacitet. Twisten? Fabriken kommer bara att anställa kvinnor. Både på tillverkningsgolvet och som chefer. Vilket ska göra den till världens största fabrik med bara kvinnor som anställda och dessutom den enda på fordonssidan.

Vilket är då det framåtlutade företaget som står bakom det här initiativet? Ola Electric (just sayin…) Ola Electric började sin tillvaro som ett systerföretag till Ola Cabs (just sayin…) – Indiens Uber-konkurrent, men är numer ett helt fristående företag.

Så varför detta kvinnoinitiativ? Enligt grundaren Bhavish Aggarwal så är Futurefactory del av ett satsning för att ”skapa en mer inkluderande personalstyrka och ge ekonomiska möjligheter till kvinnor”. Men han konstaterar också krasst talat att om Indien ska bli världens nya tillverkningshubb, nu när allt fler företag flyttar sin tillverkning från Kina, så måste fler kvinnor komma ut i arbetslivet. Inte minst på fabriksgolven.

Och dessutom: att det blir en rätt stor nyhet när en fabrik bara kommer att anställa kvinnor visar väl också varför det behövs rent symbolvärdesmässigt.

Ola’s popular 70 mph electric scooters to be built entirely by women. Here’s why

Ola Electric’s CEO Bhavish Aggarwal keeps making waves in the industry with new revelations following the launch of the company’s…

Adobe Flash dödar innehåll på webben – långt efter att Flash dog

Kommer ni ihåg Flash? När Adobe lanserade Flash så var det en mindre revolution. Internet blev multimedialt på riktigt. Från grått och blått till video och avancerad design. Problemet var dock att Flash, förutom att dras med ständiga säkerhetsproblem, växte till ett monster som blev allt tyngre och allt klumpigare. När html-tekniken så kom ikapp Flash igen sedan körde om så fick vi webben som vi känner den idag.

Det har nu gått över ett årtionde sedan Apple satte den första riktiga kistan i Flash när de inte släppte in tekniken i sina mobila prylar och förra året slutade så Adobe själva att ge support eller släppa uppdateringar för Flash. The end.

Men här kommer en intressant vinkel som jag inte har tänkt på: att det finns en massa innehåll, som videoinnehåll från 9/11 som bara finns på webben i Flash-format. Innehåll som de allra flesta inte längre kan se och ta del av. När Flash dog så dog också delar av historien. Den blev åtminstone inte alls lika lättillgänglig.

Det här är överlag en huvudvärk för alla som funderar på hur vi ska bevara historien för eftervärlden: hur ska saker kunna läsas och konsumeras om 1000 år?

Utmaningen i sig är inte ny: många har kämpat med att översätta och tolka skrifter och efterlämningar från förlorade kulturer. I många fall har vi fortfarande i bästa fall gissningar och spekulationer kring vad de betydde. Men så länge som vi kan se så kan vi fortfarande läsa böcker och titta på byggnadsverk. Men hur tar man del av innehållet på, säg, en diskett om ingen längre vet hur man bygger en sån – än mindre har en tillgänglig? Eller saker som ligger på en krypterad hårddisk? Eller video lagrad i ett visst format? Trots att allt som händer i världen just nu dokumenteras bättre och mer detaljerat än någon gång tidigare i historien så kan det ironiskt nog göra att vår tid kan bli en vit fläck på historiekartan för kommande generationer långt fram i tiden

Flash-döden är en påminnelse om den utmaningen. 

Some of the most iconic 9/11 news coverage is lost. Blame Adobe Flash | CNN Business

Journalism is often considered the first draft of history, but what happens when that draft is written on a software program that becomes obsolete?

ZX Spectrum-skaparen Sir Clive Sinclair dör 81 år gammal

Det här är en riktigt sorglig nyhet. Sir Clive Sinclair har somnat in. 81 år gammal. En stor del av min barndom har på sätt och vis därmed försvunnit.

Vem är då Clive Sinclair och varför delar jag den här nyheten här på LinkedIn? Clive Sinclair var mannen som skapade ZX Spectrum. Min första dator och en dator som spelade en väldigt stor roll när det kom till att göra datorn till något som kunde finnas och användas i nära nog var mans hem. En dator som på sätt och vis var viktigare för datorhistorien än Apples första stapplande datorsteg ungefär samtidigt.(Clive Sinclairs första dator MK14 ska ha sålt 10 000-15 000 exemplar, medan Apple II bara kom upp i 9000).

ZX Spectrum var alltså inte den första datorn som Sinclair tog fram, såväl ZX80 som ZX81 hann också komma före (då världens minsta dator, dessutom med ett touchtangentbord nästan 30 år före iPhonen, och tillverkades för att uttalat inte kosta mer än 100 brittiska pund för att därmed kunna, tja, demokratisera datorn). Men det var Spectrumen som på riktigt hittade formen för det som hemdatorn skulle komma att bli.

I och med ZX Spectrum så skedde dessutom ett rejält minneshopp. Från 1 kb RAM-minne till 16 kb. En mängd som idag nära nog är en bråkdel av vad ett tomt Word-dokument väger, men som då räckte för att skapa hela spel. För att inte tala om modellen med 48 kb RAM, eller min andra Spectrum: 128 kb. Den senare kompletterades även med en modell med inbyggd kassettbandspelare (som var så man läste in appar på den tiden) och en med något så sci-fiigt som en inbyggd diskettenhet.

De flesta i min bekantskapskrets (ja, de flesta svenskar överhuvudtaget) körde däremot Vic 20 eller Commodore 64. Men jag var ju så special att jag var tvungen att ha något annat. Det var med andra ord oundvikligt att jag några år senare skulle fastna för Macen och inte gå på majoritets-PC-spåret.

Jag har kvar båda mina ZX Spectrum. Om jag skulle plugga in dem så tror jag att båda är vid liv. Något som Sir Clive Sinclair alltså nu inte längre är.

Så hatten av för en enastående uppfinnare. Och en alldeles hopplös, underbar liten dator. Med gummitangenter.

Home computing pioneer Sir Clive Sinclair dies aged 81

Creator of the landmark ZX Spectrum and the less commercially successful C5 died after a long illness

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 35 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple tillåter vissa appar att direktlänka till externa sidor för att skapa konton

Apple fortsätter att limbodansa allt närmare golvet när det handlar om Appstore. För bara några dagar sedan nådde Apple en förlikning i en gruppstämning från iOS-utvecklare som bland annat innebär att appar, för första gången, får informera sina användare om andra sätt att betala än Apples egen betallösning. Det i sin tur innebär alltså att apparna slipper den vanliga Appstore-avgiften för köp i apparna. Fast apparna får inte informera om alternativa betalsätt, utan bara via andra kanaler (som mejl). Nu kommer ännu en eftergift från Apple: Spotify och Netflix får för första gången länka till externa kontoskaparsidor.

Spotify och Netflix tillhör de appar som inte längre erbjuder möjlighet att starta en prenumeration i iOS-appen (eller i Android-appen, för den delen). För att starta ett konto måste man gå till Spotifys eller Netflixs sajt. Problemet har varit att företagen inte har fått länka till den externa kontoskaparsidan, den får man som användare googla upp. Nu börjar Apple tillåta att appar får lägga till länkar till externa kontoskaparformulär. (Och inte för att Apple vill, utan för att Japans konkurrensmyndighet har vridit om Apples arm.)

Men precis som i förlikningen med iOS-utvecklaren så finns det ett… rätt stort aber. Det gäller bara ”läsarappar”. Alltså appar som, likt Spotify och Netflix, inte har någon form av köpmöjlighet inuti appen. Du tittar eller lyssnar på innehållet när du väl har startat prenumerationen, that’s it. Så som artikeln konstaterar så gäller den här regelförändringen alltså de appar som Apple inte tjänar pengar på oavsett.

Och samtidigt passar Apple på att skärpa sina regler på ett annat sätt. Tidigare angav Apples riktlinjer att läsarappar ”kan” ge tillgång till innehåll som köps via appar, men den nya skrivningen specificerar att läsarappar ”inte erbjuder köp av digitala produkter eller tjänster inuti appen”: Så om du går med på att klassa din app som en läsarapp – och alltså får länka till ett externt kontoskaparformulär och extern betalsnurra – så stängs därmed dörren till möjligheten att sälja saker i appen.

Den här förändringen lär knappast göra Fortnite-utvecklaren Epic Games på bättre humör, så rättegången mellan Epic och Apple fortsätter som förut. Men hur ställer sig Spotify till det nya beslutet? Kommer de nu att dra tillbaka sin EU-anmälan? Sannolikt inte det heller. Tvärtom kan det här nog sporra Spotify att lägga i ytterligare en växel för att tvinga fram ännu mer långtgående förändringar.

Spotify sitter dessutom lite i en rävsax. De är med i Coalition For App Fairness, tillsammans med bland andra just Epic. Det är CFAF som formellt driver mycket av lobbandet och anmälningarna mot Apples och Googles appmonopol. Vad händer om Spotify får som de vill fullt ut? Säger de tack och hej till CFAF och drar som en löning trots att andra företag i sammanslutningen, som Epic, inte fått gehör för sina krav. Eller kommer Spotify att fortsätta betala för att driva CFAF-ärenden?

https://www.theverge.com/2021/9/1/22653264/apple-reader-app-exception-anti-steering-signup-page

Sydkorea klubbar lag som tvingar Apple och Google att erbjuda alternativa betalssätt i sina appbutiker

Så klubbades den till sist: lagen som kan bli en (förhållandevis) liten tuva som kan välta väldigt stora appbutikslass. Sydkoreas parlament har precis röstat igenom ”anti-Google-lagen” (vilket är lite ironiskt eftersom det är Apple som överlag främst lyfts fram i de här diskussionerna). En lag som förbjuder Apple och Google från att ta ut avgift i Appstore och Google Play.

Okej, nu är det inte riktigt så drastiskt – men indirekt kan det bli lite följden. Vad lagen säger är att den som tillhandahåller en appbutik (så inte bara Apple och Google, men i praktiken alltså… Apple och Google) inte får tvinga apputvecklare att använda ett visst betalsätt. Alltså att Apple inte får tvinga utvecklare att använda Apples betalningslösning (med intäktsdelningsmodellen 15 eller 30 %) och att Google får skrota sina planer på att införa samma tvång.

I förra veckan nådde Apple förlikning i en gruppstämning från ett gäng amerikanska iOS-utvecklare som bland annat innebär att Apple för första gången går med på att tillåta appar att informera sina användare om alternativa betalsätt (som via en extern sajt) – fast inte i apparna, utan på andra sätt. Som via mejl. Det rätt historiska beslutet är förstås ett lite halvdesperat försök från Apples sida att undvika precis det som nu har hänt i Sydkorea.

Visst. Nu är Sydkorea långtifrån den viktigaste marknaden för vare sig Apple eller Google, men det de båda företagen är oroliga för är en Lex Australien. Att en lag som klubbas i ett land ska sprida sig till andra länder. (I Australien-fallet handlar det om lagen som trädde i kraft i början av året som tvingar Google och Facebook att dela intäkter med publicister.)

EU och USA har rätt långt gångna planer att göra precis samma sak som Sydkorea. Men när det kommer till techjättarna så är de numer så gigantiska att lagstiftare har lite svårt att förhålla sig till hur de ska hantera de. Framförallt vad konsekvenserna kan bli.

Nu får både EU och USA ett skarpt pilotfall att följa. Gissa att EU och USA kommer att hålla väldigt noggrann koll på hur det går i Sydkorea.

https://techcrunch.com/2021/08/31/south-korea-passes-anti-google-law-bill-to-curb-google-apple-in-app-payment-commission/

Indien kan vara på gång att utreda Apples Appstore-betalmonopol

För bara några dagar sedan klubbade Sydkorea som första land i världen en lag som förbjuder Apple och Google att tvinga utvecklare att använda respektive mobiljättes betallösning i sina appar. (Okej, förbudet gäller ”den som tillhandahåller en appbutik”, men. Ni vet. Apple och Google.) Nu är det Indiens tur att ta sig en titt på samma område. Det är åtminstone vad de sedvanliga källorna med insikt påstår.

Det känns oavsett som rätt troliga uppgifter. EU och USA är på gång med ungefär samma saker och även på andra håll börjar det bubbla. Det initiativet har gemensamt om är att de i stort handlar om att appar ska få erbjuda andra betallösningar och/eller slippa att betala avgiften om 15 eller 30 % för de digitala produkter och tjänster som säljs i appar. Kort sagt slippa dela intäkter med Apple och Google.

Utöver det så har Apple senaste veckan också nått en förlikning i en stämning från en grupp iOS-utvecklare i USA, en förlikning som som gör att appar ska få kommunicera att det finns andra betalsätt än Apples och Googles (fast kommunikationen får inte ske i appen, bara via exempelvis mejl). Sist men inte minst kommer Apple från och med att göra det möjligt för ”läsarappar” (appar där man bara kan konsumera innehåll utan att köpa något i själva appen, som Spotify och Netflix) att länka till externa kontoskaparsidor. Med andra ord att Netflix får länka till webbsidan där man startar en prenumeration och betalar för den utan att dela pengar med Apple eller Google.

Apple gör allt det här för att försöka rädda så mycket det bara går den lukrativa Appstore-businessen. I det sammanhanget är Indien en av de minst viktigaste marknaderna. Apple drar inte inte särskilt mycket Appstore-pengar i Indien i det stora hela sett. Just nu. Men samtidigt är den indiska utredningen potentiellt synnerligen dåliga nyheter för Apple på decenniesikt. För även om dagens intäkter inte kommer från Indien i någon större utsträckning så är det här morgondagens kunder finns. Del av nästa miljard internetvändare.

Det är dem som Apples hoppas tjäna rejält med pengar på från och med, säg, nästa årtionde.

EXCLUSIVE Apple hit with antitrust case in India over in-app payments issues

Apple Inc is facing an antitrust challenge in India for allegedly abusing its dominant position in the apps market by forcing developers to use its proprietary in-app purchase system, according to a source and documents seen by Reuters.

Apple börjar be sina användare om lov att få annonsspåra dem

Det här är jätteroligt. Vilket är det sista företaget som börjar följa Apples nya riktlinjer som kräver att annonsörer frågar användare om lov innan de börjar annonspåra dem? Apple. I och med kommande iOS 15 så kommer Apple alltså börja följa sina egna regler.

Visst. Nu är det inte så att Apple har brutit mot reglerna. Apples begränsningar vad gäller appars möjlighet att spåra sina användare kors och tvärs över nätet omfattar inte förstahandsdatan. Alltså vad användarna gör inuti en enskild app. Och med tanke på att Apple äger och kontrollerar iOS så är ju typ allt du gör i iOS förstahandsdata för Apple. Särskilt som att Apple dessutom bara annonserar i sitt eget ekosystem.

Men vi kan väl säga att annonsörer som har drabbats av Apples försämrade annonseringsmöjligheter har haft åsikter om att Apple kommer undan lite via ett kryphål. Det i sin tur är precis sånt som kan användas mot Apple i monopolrättegångar och monopolutredningar. Apple vill med andra ord visa att de går above and beyond när det handlar om att inte spåra sina användare.

Så frid och fröjd! Well, eller kanske inte. Jag misstänker att det fortfarande kommer finnas… åsikter om hur Apple riggar spelplanen väldigt mycket till sin fördel.

iOS 15 now prompts users if they want to enable Apple personalized ads, after it was previously on by default – 9to5Mac

For iOS 15 users, Apple has begun prompting for their consent to enable Personalized Ads for their Apple ID, which…

Apple skjuter upp planen att skanna bilder efter barnporr

Ibland så kan till och med de största techbolagen ändra sig. Åtminstone om ramaskriet från användare och allmänheten överlag blir tillräckligt högt. Som i det här fallet: Apple meddelar att de nu skjuter upp sin plan att skanna bilder i krypterade iCloud-konton efter barnporr.

Initiativet i sig lär de flesta tycka är bra. Problemet är just att Apple kommer att skanna och flagga bilder som användare har i iCloud-molnet (men funktionen skulle däremot inte skanna folks mobiler efter bilder). Information som är krypterad och som därmed inte kan läsas ens av Apple (det är åtminstone så det är sagt). Och även om den aktuella funktionen var tänkt att jämföra hashade bilder med bilder som har flaggats i olika databaser som arbetar mot utnyttjande av barn så var kritiken att Apple oavsett öppnar en Pandoras ask som potentiellt kan innehålla både bakdörrar och möjlighet för diktaturer att missbruka lösningen.

Så nu backar alltså Apple. Det är åter till ritbordet – där funktionen alltså fortfarande ligger, men kommer inte att släppas enligt den ursprungliga tidplanen. Eller för att använda Apples egna ord: företaget kommer nu att ”samla återkoppling och göra förbättringar”.

Apple delays controversial plan to check iPhones for child exploitation images

The controversial plan would have scanned iPhone users’ photo library for digital fingerprints that matched a database of known exploitation images.

 

Ekonomi och finans

PayPal kan sikta på att lansera aktieplattform

Vad har alla betalplattformar idag gemensamt? Ja, förutom själva betalförmedlandet så jobbar alla nu för fullt på funktioner som ska få dem att bli betydligt mer än bara betalplattformar. Som att kränga aktier. Det kan vara det som PayPal nu siktar på.

Ryktet som säger att PayPal ”utforskar” idén om att dra igång en egen aktieplattform ska ha startat i och med att en av grundarna till numer uppköpta aktieappen TradeKing nu har börjat jobba på PayPal. Richard Hagen ska ”leda PayPals satsning att utforska möjligheter inom konsumentinvesteringar”.

Kommer ni ihåg hela Gamestop-hysterin i början av året? När en Reddit-grupp lyckades tvinga ner stora hedgefonder på knä genom att prata upp en aktie som storfinansen dömt som utbombad. Uppratandet skedde framförallt via aktieappen Robinhood, som är en av de första amerikanska apparna som fick amerikanska småsparare intresserade av aktier. Det som lite hände i Sverige i början av millenniet när nätmäklarna föddes, alltså.

Och det är väl anledningen till att PayPal nu är intresserade. Aktiesparande bland privatpersoner är inte alls lika stort i USA som här – men börjar nu bubbla på riktigt. PayPal är kort sagt sugna på att vara med på tåget – och därmed göra sin app till en superapp-wannabe.

Med tanke på att PayPal börjat satsa på kryptovalutor för privatpersoner så är det här lite ett logiskt nästa steg.

PayPal may offer a stock-trading platform in the US

PayPal is ”exploring” the idea of allowing its users to trade individual stocks.

Prosus köper indiska betaljätten BillDesk för 4,7 miljarder dollar

Ännu en jätteaffär på internetområdet: Sydafrikanska investmentbolaget Naspers ”utlandsverksamhet” Prosus köper indiska betaljätten BillDesk. Köpesumman 4,7 miljarder är inte bara en av Prosus största investeringar så här långt, utan en av de största företagsaffärerna överhuvudtaget i Indien. Planen framöver är nu att BillDesk ska slås ihop med Prosus befintliga betalgren PayU.

Varför är det här relevant? Det är förstås ännu ett exempel på hur mycket företag från väst och mer utvecklade länder nu jobbar för att skaffa sig närvaro och fotfäste i Indien, 2020-talets viktigaste fotfäste. Om man så vill så hoppas Naspers upprepa succén med WeChat-ägaren Tencent. 2001 köpte Naspers en tredjedel av de då förhållandevis lilla kinesiska techbolaget. Ett bolag som idag inte bara är ett av Kinas utan också världens största – och mest värdefulla – bolag. (Naspers investerade 32 miljoner dollar, en investering som idag är värd runt 200 miljarder dollar…)

Sammanslagningen av BillDesk och PayU skapar en betalplattform som kommer att bli en av de större i världen. Även utanför Indien, alltså.

Prosus agrees to acquire Indian payments giant BillDesk for $4.7 billion

Prosus plans to combine BillDesk with PayU, its existing global fintech and payments business, which already has a strong presence in India.

Mailchimp kan förhandla om att bli uppköpta för över 10 miljarder dollar

Ny dag, nya uppgifter om kanskekommande uppköp. Och ett rätt oväntat sådant. Mailchimp kan vara i diskussioner om att bli uppköpta för över 10 miljarder dollar. Så långt inte så konstigt, Mailchimp har varit öppna med att de ”utforskar” olika sätt att ta nästa steg och uppköp är ett av alternativen som har legat på bordet. Lite mer oväntat är friaren i det här fallet. Intuit. Som till vardags gör… bokföringsprogramvara.

Mailchimp är som bekant en av de riktigt populära nyhetsbrevsplattformarna och med tanke på att nyhetsbrev 2021 är svartare än kanske någonsin så är det rätt naturligt att fler vill hoppa på tåget. Antalet fristående nyhetsbrevstjänster, precis som de oberoende podcastplattformarna, har blivit allt färre i ett rasande tempo senaste året. Men i det här fallet handlar det sannolikt snarare om att Intuit är mest intresserade av det som numer är Mailchimps huvudsakliga verksamhet: en bredare palett av marknadsföringsverktyg.

Men oavsett. Another one kanske bites the dust. Börjar kännas som att det mest handlar om när Substack sväljs av någon annan, inte om.

Intuit in talks to buy Mailchimp for over $10 bln – Bloomberg News

Intuit Inc , the developer of TurboTax and QuickBooks software, is in talks to buy email marketing company Mailchimp for more than $10 billion, Bloomberg News reported late Tuesday, citing people familiar with the matter.

 

Övrigt

Big tech dominerar lobbyspenderandet i EU

Vilken bransch kastar mest pengar efter EU för att försöka påverka unionens politik? Big tech. Helt otippat. Man skulle kunna tro att EU är på gång med ett antal stora initiativ som direkt kommer att påverka techbolagens verksamheter och möjligheter att tjäna pengar.

Att världens största bolag, som så totalt dominerar våra (uppkopplade) vardag, också lobbar mest är på sätt och vis inte så konstigt. Definitivt inte med tanke på hur mycket press de är från politiskt håll just nu. Men det här gör också att ”branschen” big tech förstås numer är helt meningslös som begrepp. Det går snabbare att räkna upp vilka branscher som jättetechbolagen INTE är inblandade i.

Mer relevant att prata om vilka bolag som sprungit mest i EU-korridorerna senaste tiden. Här hittar vi Google, Facebook och (lite oväntad tredjeplats) Microsoft i en spenderingsklass lite för sig själva. Därefter ett hopp ner till trion Apple, Huawei och Amazon. Inte heller särskilt oväntade namn att hitta högt upp (Huawei kämpar ju numer mer än de flesta av bolagen i listan inte bara för sina intäkter utan för sin möjlighet att överhuvudtaget göra affärer). Kanske mest oväntat: att vi hittar Amazon först på en sjätteplats.

Och så har jag idag lärt mig ännu en bokstavsförkortning för att klumpa ihop de stora techbolagen: GAFAM. Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft, alltså. Viktig kunskap.

https://techcrunch.com/2021/08/31/us-giants-top-tech-industrys-100m-a-year-lobbying-blitz-in-eu/

Kinesiska staten tar kontrollen över betalplattformen Ant Groups användardata

2020 och 2021 har varit år när kinesiska staten har slagit ned på landets techbolag. Hårt. Initiativ för att stärka IT-säkerhet, öka konkurrensen och i vissa fall helt stoppa privata bolag från att bedriva verksamhet (som inom onlineutbildning). Användardata har också varit ett område som hamnat väldigt mycket i fokus och en hel del regleringar och nya lagar har kickat in för att försöka begränsa den data som samlas in om kinesiska medborgare.

Ja, som samlas in av privata företag, alltså. De begränsningar som nu införs gäller förstås inte landets och kommunistpartiets egen övervakning av landet.

Som del av det sades det tidigare i år att Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Group, mest kända för mobilbetalningsplattformen Alipay, skulle skapa en ny, delvis frikopplad verksamhetsgren som skulle hantera bolagets massiva mängder användardata, tillsammans med statligt ägda bolag. Nu ser det ut som att det kan vara nära att bli verklighet.

Det nya företaget, JV, kommer alltså att hantera Ants användardata och verksamhet för kreditupplysning. Det blir första gången som statligt ägda bolag skaffar sig en ägarandel i Ant. Och det blir dessutom en majoritetsandel. Ant uppges komma att äga 35 % av det nya bolaget och ett annat privat (kinesiskt) bolag tar 7 %. Men resterande 58 % kommer alltså att ägas av statliga bolag. Läs: direktlina till kommunistpartiet.

Så krasst talat förlorar alltså Ant kontrollen över sina kunders data och måste i praktiken alltså be staten om lov att få använda sin egen kunddata i sin verksamhet. Förlorad tredjepartskaka och förlorad möjlighet att spåra appanvändare känns helt plötsligt som rätt små bekymmer.

EXCLUSIVE Chinese state firms to take big stake in Ant’s credit-scoring JV -sources

State-backed firms are set to take a sizeable stake in a key Ant Group asset for the first time, three people told Reuters, in a move that will loosen the Chinese fintech giant’s grip on a data treasure trove of over 1 billion users but help revive its IPO.