Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 4 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Google skrotar sin internetballongsatsning Loon

No more loony tunes. Så skulle man kunna sammanfatta beskedet från Google (eller mer formellt moderbolaget Alphabet): man lägger ner Loon, sin satsning på internetballonger. Loon lättade från marken för första gången 2013 men eftersom Google nu, snart åtta år senare, ännu inte lyckats kommersialisera tjänsten så är det nu alltså dags att punktera ballongen.

Loon föddes ur, och var egentligen hela tiden, del av den Other bets-verksamhet som aldrig har gått med vinst för Google (rent krasst är det mer eller mindre bara Google som går med rejäl vinst bland Alphabets satsningar och därmed finansierar övriga). Men det finns alltså en gräns för hur länge en förlustdrivande verksamhet kan få konstgjord andning även hos sökjätten.

Och visst, Loon var ju på ungefär alla sätt just ett bet. Men det Loon har sysslat med är ett område som sannolikt kommer att växa kommande år – och där redan SpaceX, Apple, Facebook och Amazon har mer eller mindre uttalade planer. Kanske inte just i ballongform, men däremot att leverera internettillgång från gränslandet mellan atmosfären och rymden.

Alphabet will ’wind down’ Loon’s internet-broadcasting balloons

Google’s parent company is shutting down its balloon internet project.

Biljournalister förundras över att mjukvaran är viktigare än hårdvaran i bilar?

Det här känns så väldigt mycket som ett tecken i biltiden. Nu ska jag inte säga att jag har plåtkoll på vad Jonas Fröberg skriver (because jag är rätt ointresserad av bilar och motorjournalistik som den brukar se ut). Men min förhållandevis begränsade kontakt med bilvärlden får mig att tro att det här trots allt fortfarande är en rätt vanlig inställning: en förvåning över att biltillverkare unisont knyter band med techbolag som blivit stora på att ta fram digitala tjänster och gränssnitt.

Som Fröberg uttrycker det: ”bilar förvandlas uppkopplade självkörande datorer på hjul” där ”mjukvaran blir central”.

Ja?

Men ändå inte ja. När jag för första gången motvilligt blev med bil för snart två år sedan ville jag förstås kolla recensioner och tester av den rätt nya modellen jag lutade mot. Fanns mycket om hur mycket mer ”maskulin” designen var jämfört med föregångaren och om hästkrafter och prestanda. Jag ville veta hur pass integrerat CarPlay var. Det fanns det betydligt mindre information om. Helt enkelt eftersom biljournalister och biltestare gillar… bilar. Som fenomen. Medan jag gillar digitalt som fenomen. Eller rättare sagt: jag vill att prylar ska passa in i det digitala ekosystem jag har valt.

Där bilen bara är ytterligare en tjänst.

Jonas Fröberg: Bilvärldens resonemangsäktenskap förundrar

Bilar förvandlas till uppkopplade självkörande datorer på hjul

OnePlus-grundaren Carl Peis nästa projekt är… ingenting

Så har OnePlus-grundaren Carl Pei berättat vad hans nästa satsning är. Ingenting. Ja, det är åtminstone namnet på nya företaget: Nothing.

Och ”ingenting” är också ungefär vad vi fick veta utöver namnet. Nothing siktar på att ”ta bort barriärer mellan människor och teknik för att skapa en sömlös digital framtid”. Tekniska lösningar som ska ”smälta in i bakgrunden och vara intuitiva att använda”. Plus en kick off-trailer som säger ännu mindre, men som är fylld med floskliga buzzord som får varningslampor att strobba rött över hela kontrollbordet.

Det är om man så vill skolboksexemplet på en entreprenör som hoppas få en hög pengar och komma på vad de (eventuellt) ska göra senare. Eller hur man säljer in pyramidspel till lättlurade.

Okej, nu är det nog inte så illa. Får vi hoppas åtminstone. De första prylarna ska landa första halvåret i år. Och kategorimässigt siktar Nothing på… allt. För om man inte själv bygger allt i ett ekosystem så kan man inte få dem att sömlöst hänga ihop. </apple>

Digitalt. Framförallt hårdvara. IoT. Nånting nånting.

Nothing har lagt ribban högt för sig själv. Att se vad de klarar av att leverera.

Men företagsnamnet är åtminstone helt ace.

OnePlus co-founder Carl Pei’s next company is literally called Nothing

Carl Pei, the OnePlus co-founder who parted ways with the company last year, has announced the name of his next company: Nothing. The company plans to release multiple smart devices over the course of this year.

Alexa – nu som vakthund

Alexa’s New Trick: Barking Like a Dog to Scare Off Introducers

You typically use Amazon’s Alexa to play music, provide weather forecasts, and respond to other household requests. But Alexa just got a somewhat unusual new skill: the ability to bark like a dog.

 

Mobilt

Huawei siktar på att få in Harmony OS i 400 miljoner enheter under 2021

Huawei är förmodligen det företag som drabbats hårdast av handelskriget mellan USA och Kina. Svartlistningen har senaste månaderna gjort det allt svårare för Huawei att få tag i viktiga komponenter til sina mobiler. Huawei får inte heller längre  använda Google-Android eller förinstallera Googles appar i sina mobiler. Inklusive Google Play, vilket rätt mycket är ett måste om man inte får förinstallera Google-appar. Enter Harmony OS.

Ända sedan Googles besked kom 2019 har Huawei lite halvpanikartat jobbat på att ta fram ett eget alternativ till Android. Man har knutit kontakter med ryska och kinesiska företag för att hitta ersättare till sök och mejl. Och så har man alltså knåpat på sitt eget mobiloperativ Harmony OS.

Ja, eller IoT-operativ. Enligt Huawei ska Harmony OS  till skillnad från Android och iOS inte bara vara gjort för mobiltelefoner, vilket de två stora förstås är. Nu siktar Huawei på att Harmony OS ska finnas i 300-400 miljoner enheter under 2021. Och just ”enheter” är ett viktigt ord i här.

Konkurrera med Android? Milt sagt uppförsbacke. Men viss potential finns, inte minst eftersom majoriteten av de största mobiltillverkarna nu är kinesiska. De kan drabbas av liknande svartlistning. Xiaomi åkte på ett mildare förbud bara häromveckan.

Huawei aims to put Harmony OS on 400 million devices this year

Huawei says it wants Harmony OS deployed on more than 200 million of its own devices and more than 100 million third-party devices in 2021, but breaking the Apple and Google mobile OS duopoly remains a challenge.

Huawei kan överväga att sälja sina premiummärken P och Note

I november meddelade Huawei att de knoppade av och sålde Honor, sitt budgetmärke. Nu kan det vara dags igen, fast den här gången i andra änden av prisspektrat. Uppgifter som säger att Huawei kan fundera på att sälja sina premiummärken P och Note.

Honor gick till ett konsortium som innehöll Huawei-distributörer och -leverantörer samt företag backade av kinesiska staten. Och uppgifterna pekar nu på ungefär samma upplägg. Ett förstatligande av P och Note, om man så vlll.

Huawei själva förnekar ryktet, men med tanke på försäljningen av Honor så känns uppgifterna ändå hyfsat trovärdiga. Och anledningen i båda fallen skulle kunna vara Huaweis allt större problem som följd av USA:s svartlistning av företaget. En svartlistning som inte bara gjorde att Huawei förlorade sin Google-licens utan som också ser ut att göra det allt svårare för Huawei att få fram de avancerade komponenter som behövs för sina flaggskeppsmodeller. Det kan helt enkelt vara så att Huawei börjar se slutet på resan för de båda varumärkena.

Ja, om man inte kapar alla band och låter varumärkena leva vidare hos andra som inte är drabbade av USA:s förbud. Vilket gör att det känns som att kinesiska staten har pekat med hela handen för att inte riskera att en av nationalklenoderna kör i diket.

Huawei Said to Be in Talks to Sell P and Mate Smartphone Sub-Brands

Huawei is in early-stage talks to sell its premium smartphone sub-brands P and Mate, according to sources. The talks between the China's Huawei, the world's largest telecommunications equipment maker and a consortium led by Shanghai government-backed investment firms are said to have been going on for months.

Huaweis mobilförsäljning rasade sista kvartalet 2020

Hur gick mobilförsäljningen Q4 egentligen? Ja, är man Apple så blir svaret: väldigt bra. Åtminstone enligt Canalys, som konstaterar att Apple inte bara knep toppositionen utan också levererade fler iPhones än något tidigare kvartal (81,8 miljoner). Apple delar inte längre försäljningssiffror, men i kvartalsrapporten häromdagen hette det även där att iPhonen hade sitt bästa kvartal någonsin. Så oavsett, sanslöst bra. För Huawei däremot, not so much.

Enligt Canalys tappade både Samsung och Huawei rätt rejält. För Huawei innebar det också att de rasade ned till plats sex i listan. Även Xiaomi backade Q4, vilket gör att de enda av de stora Android-märkena som ökade var Oppo och Vivo.

Artikeln konstaterar att Oppo och Vivo klättrade på Huaweis bekostnad, men tittar man på kurvorna så räcker inte det för att förklara bortfallet. Kan förstås betyda att Huawei-användarna inte kände för att köpa ny modell just det här kvartalet, men med tanke på att Apple också hade ett kanonkvartal i Kina så misstänker jag att en del Huaweiare helt enkelt bytte sida.

Lägg till att Huawei har sålt budgetmärket Honor och att det går rykten att de kan vara på väg att göra sig av med båda P och Note, så känns det som att USA:s svartlistning verkligen börjar kännas.

From first to sixth: Huawei’s phone business tanks thanks to US sanctions

Huawei was the #1 phone vendor earlier this year, but the export ban is killing it.

 

Ekonomi och finans

Kuaishou drar in 5,4 miljarder dollar vid sin notering, värderas till 61 miljarder

Så har kinesiska kortvideoappen Kuaishou fått snurr på sin börsnotering – och som väntat var intresset väldigt stort. Aktiepriset hamnade i toppen av prisintervallet, vilket gör att Kuaishou drar in 5,4 miljarder dollar till en värdering av 61 miljarder.

Det ska göra Kuaishou till den största börsnoteringen sedan Ubers 2019. Det innebär också att den första kortvideotjänsten nu kan handlas via börsen (i Hong Kong). Lär ha bidragit till det stora intresset.

Kuaishou, eller Kwai som appen heter utanför Kina, är Kinas kortvideotvåa efter Douyin/TikTok. Den har däremot inte fått alls lika mycket uppmärksamhet utanför hemlandet, vilket är rätt mycket i linje med hur det brukar vara för kinesiska nätföretag. Har man en hemmamarknad med över 1 miljard människor behöver man inte ha jättebråttom utomlands – plus förstås att Kinas förhållande till övervakning också stökar till globala utrullningar.

Dessutom har Kwai, precis som TikTok, förbjudits i Indien. Ett förbud som även drabbade Snack Video – den TikTok-klon som Kaishou släppte för snart ett år sedan bara för den indiska marknaden. Kuaishou kan med andra ord få ungefär samma problem som TikTok-ägaren Bytedance har.

Men then again, säger aktiemarknaden förmodligen vid börspremiären nästa vecka. Jättemarknaden Kina räcker långt. Utmaningen där är däremot att, tja, det trots allt finns en begränsad mängd kineser. Konkurrensen hårdnar mer för varje dag även på kortvideoområdet, inte minst på en så förhållandevis kortvideomogen marknad som Kina. På lite längre sikt så kommer nog även Kuaishou behöva få till ännu mer global närvaro. Inte minst som man alltså har stängts ute från 2020-talets viktigate tillväxtmarknad Indien.

https://www.businessinsider.com/kuaishou-ipo-hong-kong-tiktok-rival-china-2021-1

Tencent allt närmare att bli nästa biljondollarföretag

Efter att ha haft ett uselt börsår 2019 så har vinden så sakta vänt för Tencent, ägaren till Kinas största sociala plattform WeChat. Igår stängde aktien på ny rekordnivå, en fördubbling senaste året. Det innebar också att Tencent för första gången klättrade över ett marknadsvärde på 900 miljarder dollar. Tencent har nu rejält häng på att bli det sjätte börsbolaget i historien att bli ett biljondollarbolag. I så fall det första kinesiska.

De sisådär två senaste åren har listan över de sju största börsbolagen i världen sett till börsvärde sett rätt likartad ut. Samma bolag, med mindre förändringar ordningen. Men 2020 vände upp och ned även på det. Det började egentligen redan i december när Saudiarabiens statliga oljebolag Aramco börsnoterades och ett kort tag knep tronen innan Apple tog tillbaka den igen. Men de största förändringarna har kommit bara senaste månaden.

Från 2018 fram till slutet av 2020 så låg Alibaba, Facebook och Tencent i en rätt homogen klunga, där Alibaba och Facebook för det mesta hade ett litet försprång. Men nu har Tencent ryckt rätt ordentligt, plus att Tesla på rekordtid körde om först Tencent, sedan Alibaba och slutligen Facebook.

Att det går så bra för Tencent just nu är väldigt mycket på grund av, eller tack vare, 2020. Och då inte främst att hemmasittandet fick WeChat att rusa i användning, som i princip alla sociala plattformar. Istället är det förmodligen samma sak som sänkte Tencent 2019, fast inverterat: Tencent alla spelinvesteringar. Saker som Fortnite och PUBG Mobile (som visserligen dras med lite problem just nu, men som i det stora tuffar på).

På tal om rekord förresten: även Apple stängde på ny rekordkurs igår. Det innebar dessutom att Apple blev första börsbolaget någonsin med ett börsvärde över 2,4 biljoner dollar. Det är sisådär 4,5 gånger Sveriges BNP 2020 det.

 

Övrigt

Google släpper detaljer om FLoC – sin ersättare till tredjepartskakor

Ni vet hur Apple stegvis har strypt möjligheterna att använda tredjepartskakor? Facebooks reaktion var att köpa helsidor i traditionella tidningar och beskylla Apple för att döda annonsindustrin. Google gjorde som de brukar: kastade ingenjörer på problemet. Nu har Google släppt uppgifter om hur det går med satsningen som är tänkt att ersätta tredjepartskakor, med bibehållen träffsäkerhet i riktandet.

Initiativet har fått det ingenjörssexiga namnet Federated Learning of Cohorts, eller FLoC (Google MÅSTE ha börjat med förkortningen och jobbat fram namnet därifrån). Som Google tidigare har berättat handlar det om en lösning som är en form av avancerad lookalike-publik. Krasst talat att vi som människor är så förutsägbara, plus att Google numer sitter på så mycket data om hur vi fungerar, att Google pricksäkert ska kunna rikta intressebaserade annonser utan direkt tillgång till personlig information.

Enligt Google själva ska lösningen vara nära nog lika effektiv som tredjepartskakor. Dessutom bättre för integriteten. Även om såväl annonsörer som integritetsivrare har rackat ner på FLoC.

Jag stannar här just nu och lär återkomma. In och läs mer om Googes presentation av FLoC via länken här under.

Building a privacy-first future for web advertising

Learn about the latest progress with the Privacy Sandbox initiative.

Apple mest värdefulla varumärket 2021, WeChat värt mer än Tencent

Mest värdefulla varumärket 2021? Apple. Åtminstone enligt Brand Finances årliga sammanställning över de mest värdefulla globala varumärkena. Inte första gången Apple toppar just den här listan, men det var fem år senast. Därmed knuffar Apple ned senaste årens etta Amazon till plats två.

Hur man räknar på värdet i ett varumärke kan man förstås diskutera, men oavsett så är det inte orimligt att Apple skulle göra ett ryck just nu. 2010-talet var förstås nära nog bara synonymt med iPhone för Apple, men det var också Apples sannolikt sista som hårdvarubolag. Det var också ett omställningsårtionde för Apple, som redan då insåg att det behövdes mer och annat för framtiden. En omställning som Apple nu något decennium rätt mycket har tagit sig igenom, samtidigt som man lagt grundplåten för kommande årtionden.

Men den främsta anledningen till att jag delar det här, och varför jag valde att visa just topp 15, är att kinesiska Tencent gör ett rätt stort hopp upp till plats 14. Men inte bara det, vi hittar också WeChat för första gången topp tio. Kinas största sociala plattform – ägd av just Tencent. Ett undermärke värt mer än modermärket, alltså.

Inte helt unikt, men säger definitivt en hel del om hur viktig tjänsten är i Kina – eftersom den mer eller mindre bara finns där. Och det i sig är också en utmaning för Tencent. Likt de flesta stora kinesiska företag, definitivt kopplat till onlinetjänster, så har de haft rätt svårt att ta sig utanför Kina. Tencent i stort må vara rätt okänt för de flesta utanför Kina, men har till skillnad från just WeChat direkt och indirekt köpt sig till en stark global närvaro inom olika innehållssegment på nätet. Som musik och video, där Tencent bland annat är delägare i världens största skivbolag Universal och i Spotify.

Ja, och förstås inom spel. Där investeringar i bolag bakom titlar som Fortnite, League of Legends, World of Warcraft och PUBG har gjort Tencent till världens största spelföretag. Det är också spel som står för den enskilt största delen av Tencents intäkter.

Med andra ord: WeChat som precis fyllde tio år är den förmodligen enskilt viktigaste förklaringen till att Tencent senaste decenniet har växt till ett av världens största företag. Men det är inte alls säkert att WeChat kommer vara samma motor kommande tio år.

EU vill kalla VD:arna för Amazon, Apple, Facebook och Google till parlamentsutfrågning

Ni vet den där lite småhistoriska händelsen när VD:arna för Amazon, Apple, Facebook och Google dök upp på samma videokonferensskärm under en gemensam utfrågning i amerikanska kongressen? Nu kan det vara dags igen, fast den här gången i EU-parlamentet. 1 februari vill parlamentet zooma dit dem. Eller i mars om det skulle funka bättre. Eller inte alls, vilket förmodligen är det som Bezos, Cook, Zuckerberg och Pichai tycker är bästa datumet (dessutom det som känns mest troligt).

Temat för en eventuell utfrågning är mer eller mindre detsamma som under USA-spelningen: diskutera techjättarnas dominans och hantering av sina verksamheter (läs: mycket fokus på fejkinformation och hatinnehåll om vi pratar Facebook – phew, säger Twitters Dorsey).

Blir alltså att se hur pigga kvartetten är att dyka upp (min gissning är som sagt: inte särskilt). Och om techföretagens talespunkter även den här gången mer eller mindre blir en uppvisning i whataboutism.

https://www.reuters.com/article/us-eu-tech-parliament-idUSKBN29R24H

USA uppmanar Australien att skrota sitt lagförslag som tvingar Google och Facebook att betala för nyheter

Det här är rätt stor humor. Ni vet lagförslaget i Australien som är tänkt att tvinga digitala aggregeringsplattformar att betala för nyheter (uttalat riktat mot Google och Facebook till att börja med)? USA ain’t having it. USA:s regering ska ha uppmanat Australien att skrota lagförslaget.

Varför? Det vanliga argumentet som brukar höras av motståndare till den här typen av initiativ (även i EU): hotar ett fritt och öppet internet? Tok heller. Förslaget kan orsaka ”uppenbar skada för två amerikanska företag”. Och så lite hot på det: lagen kan ”orsaka oro vad gäller Australiens internationella handelsåtaganden”.

Det handlar alltså om samma slags argument som bland annat kommer från USA gällande digitalskatten i EU: skydda amerikanska företag utomlands. Det väldigt ironiska är att USA förstås börjar syna techjättarna allt hårdare i sömmarna just vad gäller deras dominerande ställningar och vilka följder det kan få på den fria konkurrensen. ”INGEN regleringstafsar på våra företag – utom vi själva.”

Uppmaningen ska ha skickats till Australien före 19 januari – alltså av Trump-administrationen. Blir intressant att se om ståndpunkten delas även av Bidens regering.

https://www.reuters.com/article/australia-media-google/us-asks-australia-to-scrap-proposed-laws-to-make-facebook-google-pay-for-news-idUSL1N2JT1W6

Facebook och Google ökade sin lobbying i USA under 2020

Så årslistan vi alla har väntat på: hur lobbade techbolagen i USA under förra året? Svaret är… lite mindre än 2019. 61 miljoner, eller 1,8 % mindre än 2019. Men utvecklingen såg lite olika ut för de fem stora techbolagen.

Apple, Google och Microsoft minskade alla sin lobbyingbudget under 2020. Google mest av alla som med en trettiosexprocentig minskning knuffade ned Google till en fjärdeplats efter Microsoft. Amazon och Facebook ökade däremot sina lobbyingposter. Facebook ökade mest och spenderade mest pengar. Men både Facebook och Amazon strösslade mer pengar än Google och Microsoft tillsammans (Facebooks total är inte långt ifrån att vara lika stor som det Google, Microsoft och Apple la sammantaget).

Om man så vill: en illustration över vilka två bolag i samlingen som var under mest press i USA förra året. Visst var Google bolaget som drämdes till med flest konkurrensutredningar, men i politikens och allmänhetens domstolar hade både Amazon och Facebook det betydligt svettigare (ännu en kritikerstorm där Google lyckats klara sig oförskämt bra, alltså).

No Title

No Description

Förnyelsebar energi stod för första gången större del av energiproduktionen än fossila bränslen i EU 2020

Hur glada blir vi över det här diagrammet? För första gången ska förnyelsebar energi under 2020 ha stått för en större del av EU:s totala energiproduktion än fossila bränslen.

För varje dag som går, för varje sånt här diagram och för varje ny teknik och smart lösning inom förnyelsebar energi som jag läser om så får jag allt svårare att förstå kärnkraftskramarna.

Coors vill att annonsera i våra drömmar

Har du alltid önskat att du hade kunna tjäna pengar på dina drömmar genom att sälja annonser i dem? Nu har du chansen! Coors hoppar i år Superbowl-annonsering och vill istället att vi frivilligt ska testa om vi kan drömma om Coors.

Dröm-midrolls. Ett ord jag inte visste fanns förrän nu.

Coors Didn’t Buy A Super Bowl Ad. It Wants Into Your Dreams Instead.

Molson Coors wants to stage its Super Bowl promotion in an unusual spot: your sleeping brain.

När Adobe stängde ned Flash slutade tåg gå i Kina

Ha. Underbart. Ni vet hur Flash-formatet har varit mer eller mindre uttalat döende i sisådär ett årtionde? Och hur Adobe, företaget som faktiskt ägde Flash, i ett tre år själva har sagt att de kommer att skrota tekniken sista december 2020? Memot nådde tydligen inte vissa tågoperatörer i Kina. När Adobe till sist vred om avstängningsknappen för Flash häromveckan så… slutade vissa tåg gå i landet.

Tydligen drabbades vissa tågoperatörer av stopp på upp till 20 timmar eftersom mjukvaran som användes för att köra tågen hade just Flash som en viktig komponent. För det är ju precis det man tänker på när man tänker ”Flash”. Lösningen för att få igång tågen igen? Man hittade och installerade en piratad, äldre version av Flash.

Känns… stabilt. Och väldigt, väldigt underhållande.

Det är alltså inte bara Farmville som hade separationsångest.

Apple Daily – Tech Apple Insights

Inspiration in Every Click At Apple Daily, we believe that inspiration can be found in every click. Join our diverse community and experience the joy of exploring the extraordinary As Featured In Tech Immerse yourself in a world of technology like you’ve never seen before. We bring you the latest and most exciting technology news.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google My Business får stöd för att visa att platser är tillfälligt stängda

Google My Business är inte Googles… mest snabbföränderliga funktion. Fortfarande enastående dåligt stöd för hantering av mer än en handfull platser (visst, ryktas ju om betalenterpriseversion – men då vore det bra om den kom nån gång…) Men coronakrisen har visat att allt från stater till småföretagare kan agera snabbt efter nya lägen om de måste.

Google är inget undantag – nu får My Business till sist en funktion som borde ha funnits ungefär hur länge som helst: möjlighet att från My Business ange att en plats är tillfälligt stängd.

Google My Business Adds Mark Business As Temporarily Closed Feature

If you login to your Google My Business account and click on edit your information, you will be given a new option to ”mark as temporarily closed.” Previously you were unable to do this from Google My Business.

Yelp lägger till donationsknappar vid småföretagares platser

Ett rätt intressant initiativ mellan Yelp och GoFundMe. Yelp-listade platser får en donationsknapp via GFM. Möjlighet att supporta dina lokala företag (ja, eller bara favoritföretag) via donation istället genom att köpa något.

Små företagare har det tufft mest över hela banan nu. Uppmaningar om att konsumera tjänster och produkter lokalt för att stötta börjar ploppa upp både här och där. Men det finns några baksidor där. Om det handlar om företag som säljer produkter så är det inte helt miljövänligt att köpa saker man inte behöver och i dessa distanseringstider så kan det vara svårt att ta sig till företag som erbjuder någon form av fysiska tjänster (eller omvänt, problem för den här typen av företag att ta sig till kunder). I de lägena skulle det kanske vara bättre att helt enkelt ”betala” på andra sätt.

Det är kanske rentav en modell för mer hållbart företagande framåt. En blandning av försäljning av produkter och tjänster, och donationssupport.

https://techcrunch.com/2020/03/24/yelp-gofundme/?1

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon Care börjar med hemleverans av covid-19-tester

Ännu ett nytt verksamhetsområde för Amazon. Eller snarare för Amazons hälsogren Amazon Care: test med hemleverans av coronatester i Seattle-området.

Det hela är ett samarbete med ett forskningsinitiativ backat av Gates-stiftelsen. Forskningsföretaget står för hemmatesterna, godkända av USA:s läkemedelsmyndighet FDA, och Amazon kör ut och hämtar testerna hemma hos folk.

Care är snart sagt lite typiskt för hur Amazon tar fram nya verksamhetsgrenar. Från början var Care tänkt som en vårdenhet för Amazons personal, men har sedan dess riktat sig allt mer externt. Amazons molntjänstdel AWS är förstås det mest framgångsrika exemplet på det är, men även logistikversksamheten tar allt större utrymme. Bara för nån vecka sedan meddelade Amazon att man kommer att börja sälja tekniken som är grunden för Amazons kassalösa och obemannade Go-butiker.

Med andra ord: man tar fram en tjänst för att lösa ett internt problem, produktifierar den så att den går att sälja till andra och hämtar därmed hem sina framtida egna utvecklingsbehov. Kort sagt: förvandlar en intern utgiftspost till en extern intäktsström.

https://techcrunch.com/2020/03/23/amazon-care-to-provide-delivery-and-pick-up-of-at-home-covid-19-test-sample-kits-in-seattle-trial/

Indiska Reliance Retail köper detaljhandelskedjan Shri Kannan – potentiellt bra för Facebook

Indiska detaljhandelskedjan Reliance Retail (eller mer formellt, dess investeringsgren vad det verkar) har köpt en annan indisk kedja: Shri Kannan Departmental Store. Och det är intressanta nyheter för… Facebook.

Igår skrev jag om att det florerar uppgifter om att Facebook kan vara på gång att göra sin näst största enskilda investering någonsin i mobil- och bredbandsoperatören Reliance Jio. Ett företag som likt Reliance Retail återfinns under Reliance Industries paraply – Indiens högst värderade börsbolag.

Vi pratar alltså om obekräftade uppgifter, men ett samarbete med den största mobiloperatören i Facebooks största marknad sett till användare är förstås inte alls omöjligt. Till och med rimligt att Indien också blir en allt viktigare marknad också sett till intäkter (ja, inte bara för Facebook). Och att man dessutom knyter band till en potentiell detaljhandelsspelare sitter säkerligen inte heller i vägen.

Facebook har redan börjat med mindre detaljhandelsinitiativ – i popupformat tillsammans med andra som Macy’s. Men man har framförallt flyttat fram positionerna allt mer på det som varit Googles snudd på monopoldomän: den lokala offlineannonsering. Mer specifikt har Facebook börjat erbjuda allt bättre verktyg för att följa sina annonseringsinsatser både online och offline. Lägg dessutom till att WhatsApp fått allt fler funktioner för att kunna hantera vardagsbehov i länder som Indien så börjar det bli en hel del initiativ. Inte minst som de rena shoppingfunktionerna också blir fler. Att Facebook alltså kan erbjuda allt fler webbshopsfunktionalitet för lokala handlare. Och det skulle, likt exempelvis Shopify, kunna spilla över i offlineverktyg och offlinetjänster för näringsidkare.

Indien kan med andra ord bli Facebooks första riktiga offlineland.

https://insideretail.asia/2020/03/25/reliance-retail-buys-indian-department-store-chain/

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify lanserar API för sina podcasts

Ännu ett rätt stort podcaststeg från Spotify: man släpper en motsvarighet till sitt musik-API för just poddar. Det betyder att utvecklare får tillgång till funktioner som att söka bland alla Spotifys podcasts och få tillgång till information om poddarna. Det betyder kort sagt att det går att integrera poddar i andra tjänster.

Helt i linje med Spotifys strategi överlag: att skapa möjligheter att konsumera innehållet utanför Spotifys egna tjänster. Kombination av marknadsföring av sina tjänster hos andra, för att dra in fler användare, och att göra sina egna tjänster mer attraktiva för innehållsskapare genom att materialet kan distribueras på fler ställen och i fler plattformar. Ja, plus att utvecklargemenskapen gratisproduktutvecklar åt Spotify.

Externa API:er FTW, alltså. Igen.

Spotify Launches New Podcast API for Developers

Spotify has launched a new set of podcast APIs for third-party developers to build their own products and integrate with Spotify’s podcast offerings.

Spotify testar möjlighet att få musikrekommendationer baserade på bilder

Sjukt bra grej från Spotify: matcha musik med en bild. Ta en bild och få förslag på musik som ”matchar stämningen i bilden”. Bildsök för att hitta musik, alltså.

Det är ju så galet givet. Våra hjärnor har alltid varit extremt multimediala. Vad gäller lagring. Men ännu mer när det handlar om att hämta och trigga information. En färg, lukt eller en smak kan påminna om en låt. Eller att en låt kan smaka på ett visst sätt. Det handlar helt enkelt om att ge sina kunder de sätt att söka på de sätt som de tycker är bäst – snarare än att företaget bestämmer det.

Och framförallt bara gör det möjligt att söka endimensionellt.

Spotify is testing photo-based music recommendations – Music Ally

Have you ever been using a music streaming service and thought: ’Yes playlists and suchlike are good, but what I really need is the ability to take a photo and have that used to recommend music to me’? Nope, us neither. Still, Spotify clearly sees some potential in the idea: it appears to be testing exactly this feature.

Netflix stryper kvaliteten på sina sändningar i Latinamerika

EU verkar ha startat ännu en internettrend som nu exporteras till andra delar av världen av techjättarna. Efter att EU vädjat till de stora strömningsföretagen att sänka kvaliteten på sina sändningar för att därmed minska belastningen på unionens datanmätverk så gjorde Netflix, Youtube, Amazon, Apple och Disney just detta. Även Facebook hakade på. Amazon och Apple stannade inte vid EU utan valde att sänka kvaliteten på sina tjänster i hela världen. Nu börjar Netflix och Facebook göra samma sak.

Igår meddelade Facebook att man stryper sina kranar i Latinamerika och nu gör Netflix samma sak i Indien.

Svenska nätoperatörer var rätt snabba med att säga att det egentligen inte hade behövts för oss i Norden – eftersom de inte är nära kapacitetstaken. Det var mer för andra delar av EU. (De ville förstås poängtera att de inte har några problem som skulle kunna oroa kunder och eventuellt rentav få myndigheter att börja granska operatörerna på sätt som operatörerna inte skulle vara jättesugna på.) Lite fördomsfullt tänker jag att Latinamerika och Indien är två marknader där datakapaciteten i kablarna kan vara ett faktiskt problem.

Oavsett: som jag har skrivit om tidigare så lär just nätkapacitet och operatörers ansvar hamna betydligt högre upp i framtida krishanteringsagendor.

Netflix India Lowers Video Quality to Ease Network Stress in Lockdown

Netflix has decided to lower video quality in India for the next 30 days, to reduce traffic by 25 percent on mobile and broadband networks amid the increased need for Internet services, with more people at home due to the ongoing coronavirus pandemic.

Youtube sänker kvaliteten på alla videos globalt

Och så är det Youtubes tur att ta EU:s videokvalitetssänkarinitiativ på världsturné. Från och med nu och en månad framåt kommer alla videos på Youtube att visas i standardkvaliteten 480p. Till skillnad från övriga tjänster så kommer det dock gå att höja kvaliteten per video för användarna.

Så med andra ord lämnas lite av datatrafiksänkaransvaret till användarna.

YouTube is reducing its default video quality to standard definition for the next month

Starting on March 24th, YouTube will stream videos in standard definition by default. This is intended to help ease the strain on broadband networks as more people spend time at home due to the COVID-19 pandemic.

Google släpper podcastapp för iOS

Podcasten fortsätter att klättra i priolistorna hos allt fler aktörer. Senast ut är Google som ger sin dedikerade podcastapp ett lyft – och släpper den för iOS. Dessutom lägger man till en hel del avancerade funktioner, som att användare kan notifieras när det finns nya avsnitt av en podd man följer. Ni vet. Sånt som funnits hos andra… ett tag.

Googles podcastapp är med andra ord poddvärldens svar på LinkedIn inom det sociala.

Google Podcasts rolls out new design, launches on iOS

Google is revamping its Podcasts app with a new design that offers better recommendations, an updated layout that makes it easier to find and listen to new episodes, and a new iOS app to reach more users.

Virusspridarspelet Plague Inc. släpper uppdatering där spelare får möjlighet att förhindra virus från att spridas

Ha. Plague Inc. var ett spel som inte var särskilt välkänt i större kretsar innan coronautbrottet. Uppmärksamheten blev desto större när covid-19 briserade. Poängen med hela Plague var att sprida ett virus med målet att ta död på hela Jordens befolkning. Men på lite rekordtid har nu företaget bakom Plague släppt ett inverterat spelläge – där uppdraget istället är att stoppa ett virus från att spridas.

Det nya läget har tagits fram i samarbete med experter från världshälsoorganisationen WHO och ska därmed ge hyfsat verklighetstrogna verktyg för spelaren att använda. Komplett med coola saker som social distansering, karantänhantering och nedstängning av samhällsfunktioner. Kan alltså sprida kunskap kring hur virus fungerar och därmed ge bättre förståelse för de insatser som nu görs.

Ännu en sak man inte såg komma 2020, alltså: en Anders Tegnell-simulator.

Plague Inc. Gaining New Game Mode Letting Players Save the World From a Pandemic

Plague Inc., a highly popular iOS game from Ndemic Creations that has seen its downloads surge in recent weeks, has announced a major update that…

Anchor gör det enklare att spela in podcasts på distans

Ännu en tjänst som släpper en covid-19-uppdatering: poddtjänsten Anchor. En 2.0-version av funktionen Record With Friends. Möjligheten att bjuda in upp till fyra vänner att medverka i en inspelning.

Den nya uppdateringen gör att det inte längre behövs en mobil enhet för dem som bjuds in. Det krävs inte ens ett Anchor-konto. Den som startar collabosändningen skickar ut en länk som de andra kan använda.

Anchor expands Record With Friends to make remote podcasting easier across devices | TechCrunch

Admit it, even if you’ve never thought about starting a podcast in your life, these last few weeks of isolation have made you consider the possibility.

 

IoT – internet of things

BMW kan vara första biltillverkaren som lägger till stöd för kommande Apple CarKey

En av de potentiellt coolaste nyheterna i iOS 14 är att Apple kan göra det möjligt att använda sin iPhone (och förmodligen även sin Watch kan vi nog utgå ifrån) för att låsa, låsa upp och starta sin bil: Apple CarKey. Med andra ord att Apple tar ett jättesteg mot att inte bara vara ett lager ovanpå biltillverkarnas egna operativ utan vara själva operativet fullt ut.

När jag skrev om nyheten spekulerade jag i att Apple förmodligen kommer ha åtminstone någon biltillverkare ombord redan när funktionen släpps och nu pekar kodgrävande mot att det handlar om BMW. Ja, åtminstone BMW, kanske.

Nu lär CarKey förstås inte göra att Apple kommer ta över mjukvaran i någon bil på kort sikt. Biltillverkarna vill fortfarande ha sin egen mjukvara (vi kan misstänka att tanken att man vill ”äga datan” är en hyfsat stor del av det). Men det bryr vi användare oss förstås inte alls om. Vi blir allt mer vana vid att alla delar av våra digitala liv sitter ihop allt tajtare. Våra fordon är en del av det.

Och för Apple är bilen på sätt och vis den del av våra uppkopplade liv som de är längst ifrån att ta kontroll över.

iOS 14 code reveals Apple working with BMW on futuristic ’CarKey’ iPhone feature – 9to5Mac

9to5Mac reported exclusively in February that Apple is developing a new ’CarKey’ feature that will let drivers replace physical key fobs…

Apple CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsvyn

Ett rätt fantastiskt tillägg. Apples CarPlay får äntligen stöd för att visa tredjepartsappar i översiktsläget.

I och med att Apple släppte iOS 13 så blev det för första gången möjligt att visa en vy med flera appar – så länge som det var Apple appar. Kört att få Google Maps som kartapp samtidigt som man ser vad som spelas i Apple Music. Ja, och någon annan musikapp var förstås också ett no go.

Men säg den silverkant som inte har ett moln. Det krävs att tredjepartsapparna lägger till stöd för visning i det här läget och två appar saknas just nu – och har ingen tydlig plan för när de kan tänkas lägga till det här: Google Maps och Waze.

Visst kan man tänka sig att Google inte har jättebråttom att visa sina appar tillsammans med andras. Framförallt Apples. Men jag skulle tro att det inte dröjer jättelänge. Med tanke på att Apples karttjänst blir bättre för varje dag som går så är det förstås en risk att öppna dörren för konkurrerande appar. Även för Google.

https://www.theverge.com/2020/3/26/21194115/carplay-dashboard-third-party-map-support-ios-apple

Google får tillstånd att leverera internet via ballonger i Kenya

Ännu en positiv följd av coronakrisen: innevånarna i Kenya kommer förhoppningsvis få bättre internettäckning i fler delar av landet. Afrika har än så länge varit hyfsat förskonat från covid-19, men även den jättekontinenten börjar så sakteliga drabbas. Då kommer tillgång till korrekt och aktuell information bli lika viktig som den visat sig vara i alla drabbade länder. Därför har Kenyas regering fasttrackat det lagförslag som gör det möjligt för Google att erbjuda internetuppkoppilng i landet.

Ska vi vara petnoga så är det Googles systerföretag Loon vi pratar om. Företaget vars produkt är internetuppkopplingsballonger tänkta att skicka ner internettillgång från de yttre delarna av atmosfären.

Nu är det inte Loom själva som kommer att tillhandahålla själva abonnemangen, det gör den lokala teleopearatören Telkom Kenya. Men det beror nog mest på att Loon vill hålla sig väl med Kenya och andra länder där de vill verka.

För det blir allt mer tydligt att ett stort område där techjättarna kommer att clasha härnäst är just internetuppkoppling – från rymden – eller nästanrymden. Och då kommer techbolaget nog inte att nöja sig med att bara erbjuda själva infrastrukturen. De är garanterat sugna på att kapa åt sig även den sista internetuppkopplingsmetern själva.

Kenyan government finally approves Loon’s internet-delivery balloons

Alphabet’s internet-delivery balloon service, Loon, has finally received approval from the Kenyan government. To help improve communication during the coronavirus pandemic, Kenyan President Uhuru Kenyatta fast-tracked the regulatory approval Loon and its partner, Telkom Kenya, were waiting on. Loon expects to begin providing service to remote areas of Kenya in the ”near future.”

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Huawei lanserar sin egen digitala assistent Celia

För få digitala assistenter i ditt liv? Säg hej till Celia – Huaweis egen digitalassistent. Celia presenterades i samband med lanseringen av nya P40-mobilen – en mobil som överlag är… icke-Google. Kort sagt en Android-mobil fylld av teknik som Huawei håller på att ta fram för att ersätta de Google-tjänster som de inte får använda på grund av USA:s svartlistning av det kinesiska företaget.

Men Android utan Google i ungefär alla länder utom Kina är… lite svårsålt. Och bara därför har Huawei bland annat tagit fram en app som gör att man ska kunna runda Google Play och installera appar, läs Googles. En installationssätt som Google dessutom håller på att strypa överlag i Android.

Så. There’s that.

Men tillbaka till Celia. Hur bra är Huaweis assistent? Som… Siri. När Siri lanserades. Kort sagt en rätt lång bit kvar till övriga stora digitalassistenter. Bäst av allt? Tydligen är ett av problemen att även Siri verkar reagera på aktiveringsfrasen. Eftersom ”Celia” och ”Siri” inte är jättelångt från varandra.

Så. There’s that.

Huawei made its own Siri rival called Celia

Given there’s no Google Assistant on Huawei’s latest devices, including the P40 series, the company has revealed its very own voice assistant called Celia. She/it/they will understand commands in English, French and Spanish and will behave an awful lot like Siri did at launch, namely some pretty basic voice interactions with core phone features.

Apple lär Siri diagnosticera möjliga fall av covid-19

Så är det Apples tur att erbjuda ett fördiagnosticeringsverktyg för covid-19-viruset. Ett som dessutom är inbyggt i Siri. Funkar som Googles motsvarighet Project Baseline där man får svara på ett antal frågor i ett frågeflöde framtaget tillsammans med CDC – USA:s folkhälsomyndighet. Beroende på hur man svarar så får man olika förslag – från att hålla sig hemma och undvika kontakt till att ringa 911 om det verkar vara allvarligt.

Det här handlar alltså om ett tillägg för amerikanska användare. Återstår att se om något liknande kommer till fler länder.

Vi kan väl åtminstone konstatera att svenska Siri… behöver lite mer utbildning.

Skärmdump som visar att Siri svarar med Homekit-information när man frågar svenska Siri om covid-19

 

Bekvämlighetsekonomin

Voi lånar ut elscootrar till samhällsviktiga funktioner

Väldigt snyggt initiativ av Voi: man kommer låta ”funktioner som håller samhället flytande” få använda företagets elscootrar utan kostnad. Som Voi konstaterar: bättre det än att de står still när företaget har pausat verksamheten, eller dragit ner den rejält, mest överallt.

Jag säger det igen: coronakrisen är förstås till största delar jättedålig, men alla exampel på hur regeringar, myndigheter, frivilligorganisationer, små och stora företag samt individer drar strån till stacken för att hjälpa till. Hjälpa till för att stoppa smittospridningen, men också hjälpa dem som har det svårt. Eller som i det här fallet: hjälpa andra hjälpa. ❤️

Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”

Coronakrisen har gjort att Vois verksamhet mer eller mindre satts på paus. Nu gör bolaget sin nordiska flotta med 25 000 elsparkcyklar tillgänglig för ”funktioner som håller samhället flytande”.

Matleveranstjänsten Instacart räknar med att anställa 300 000 i USA på grund av coronakrisen

Mitt i allt varseleleände är det bra att påminna sig om att inte allt är misär just nu. De förändrade shoppingbeteendena under coronakrisen har gjort att företag som Amazon kommer anställda 100 000 nya medarbetare för sina lager- och logistikverksamhet medan Walmart siktar på att ta in 150 000. Även svenska Apotea skriker efter folk för att mäkta med sin verksamhet.

Men amerikanska Instacart trumfar dem alla när de går ut med att de kommer att nyanställa 300 000 amerikaner kommande tre månader. Ja, eller eftersom de är en icke-arbetsgivare så kommer de utöka sin icke-personalstyrka med nya ”shoppare”.

Instacarts gigerksamhet består i att låta kunder klicka hem den mat de vill ha från olika livsmedelsbutiker och sedan skakar Instacart fram människor som åker och handlar varorna åt kunderna. I fysiska butiker.

Alla Instacartshoppare kommer få icke-anställningsförmåner som rengöringsutrustning och handsprit, men de kommer också erbjudas sjuklön. Precis det vi har sett från Uber och Lyft. Man börjar helt enkelt bli tvungen, för att säkra såväl varumärket som personalstyrkan.

Efter coronakrisen så kommer vi förmodligen att få se nya former av hybridansvar från gigföretagen. Som kommer ta dem ännu närmare fullständigt arbetsgivaransvar.

Instacart will bring on 300,000 new full-service shoppers due to coronavirus | TechCrunch

San Francisco-based Instacart today announced it will bring on 300,000 shoppers for its grocery delivery platform over the next three months. The move is

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 8 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram testar helt annonsfritt nyhetsflöde

Det här är… rätt stort. Instagrams VD Adam Mosseri ska ha bekräftat att tjänsten genomför tester där vissa användare inte ser några annonser. Alls. ”To make sure we understand the effect of that”.

Det är förstås alltid bra att skaffa sig insikter om användarnas beteenden, men det här känns oavsett som ett, som sagt, stort men framförallt väldigt märkligt test från Instagram.

Nästan 99 % av alla Facebooks intäkter kommer från (mobil)annonser. Övriga intäkter (kan vara exempelvis företagskonton i WhatsApp eller försäljning av Portal- och Oculus-hårdvara) har i bästa fall verkat på marginalen och de tester Facebook har gjort med att få användare att betala direkt har känts lite halvhjärtade än så länge.

Men ett sånt här test tyder på att Facebook insett att annonser kanske inte är framtiden. Jag antar att man nu vill se om ett annonsfritt Instagram 2020 skulle få användarna att använda appen på andra sätt – och mer.

Vilket förstås för oss över till den hypotetiska fråga som florerat kring Facebooks tjänster i ett antal år nu: skulle du betala för Instagram om du slapp annonser? Och i så fall hur mycket? Och om det skulle bli verklighet: vad skulle det innebära för företag?

https://twitter.com/chriswelch/status/1228535504460750851?s=20

Instagram kan testa ett delvis kronologiskt flöde

Woah. Instagram testar… ett kronologiskt nyhetsflöde? Oj. Det snurrar.

Okej, nu handlar det inte riktigt om ett strikt kronologiskt flöde. Mer ett sätt att se inläggen du har missat sedan du var inne senast. Alltså inlägg som postats under den tiden. Det känns alltså snarast som en funktion för dem som hänger ofta i appen – så att de ska slippa se inlägg de redan har sett, typ.

Instagram is testing a way to display posts in chronological order

In 2016, Instagram began messing with users’ feeds, much to fans’ chagrin. The posts they would see from the accounts they followed weren’t in order of when they were posted, but in order of what the app’s algorithm determined to be worth l

Facebook testar nya inställningar för att visa nyhetsflödet

Igår skrev jag om att Instagram kan vara på gång att erbjuda möjlighet att få ett kronologiskt(ish) flöde. Nu ser det ut som att även Facebook-appen kan få något liknande.

Det handlar om att Facebook just nu (internt) testar en funktion som ger tre olika sätt att sortera och visa nyhetsflödet: Mest relevanta (a.k.a. algoritmer rockar), Senaste (visa nya inlägg först) och Redan sett (som är ungefär exakt vad det heter). De blir åtminstone enklare att hitta – jag hade exempelvis ingen aning om att den sistnämnda har funnits.

Det senare känns vid en första anblick på sätt och vis lite som att lista gårdagens väder. Men när jag tänker efter ett varv till så känns det som något som alla sociala plattformar med algoritmstyrda flöden borde införa. Hand upp alla som någon gång har sett ett intressant inlägg i ögonvrån när man redan har tryckt på något och sedan snabbt backar tillbaka för att se inlägget igen. Bara för att sedan, tja, aldrig hitta inlägget igen. Framförallt inte om man har koll på vem som postade.

We like. LinkedIn – your move.

Facebook prototypes tabbed News Feed with Most Recent & Seen | TechCrunch

Facebook may make it easier to escape its ranking algorithm and explore the News Feed in different formats. Facebook has internally prototyped a tabbed

Facebook betalar användare för att hjälpa Facebook med röstinspelningar

Sugen på att få betalt för att hjälpa Facebook träna upp sina röstverktyg? Nu kan kan du få det. Visserligen inte jättemycket pengar, men hej.

Är det något som alla företag borde lära sig av Facebooks (men även andra techföretags) problem senaste år är det att det är bättre att be om lov i förväg. Ja, och inte försöka runda appbutiksregler.

Livet blir så mycket mindre komplicerat på det sättet. Om man helt enkelt litar på sina kunder. Och bygger upp en relation som gör att de är villiga att hjälpa till, kanske till och med utan ersättning.

Förtroende och kundvård, y’all. Bra grejer för 2020-talet.

Facebook will now pay you for your voice recordings

Facebook is slowly rolling out a new program in its Viewpoints market research app that will pay you to submit voice recordings that will be used to help train the company’s speech recognition systems.

Facebook stryper tillgången till ännu mer potentiellt känslig insiktsdata

Facebook skärper delningen av data med adtechföretag ytterligare. Från och med april kommer information om unika enheter inte längre delas med annonsföretagen som kvalificerat sig till att bli en av Facebooks ”advanced mobile measurement partner” (MMP). Alltså nån som har tillgång till mer insikter om hur de går för annonser än your average bear.

Det verkar handla om att Facebook proaktivt försöker förhindra ännu ett Cambridge Analytica-haveri. Fram till nu har MMP:er inte bara fått insikter i praktiken om unika användare utan har även haft rätt att dela den rådata de fått med annonsörer. Facebook har inte delat ID:t för specifika mobilenheter, men det har däremot gått att följa aktiviteter för specifika användare – och på sätt och vis därmed också specifika enheter.

Det har från Facebook-håll alltså handlat om oro av fingerprinting-karaktär. Att den data som Facebook tillhandahåller om exempelvis en användares köp skulle kunna korsköras mot data som en annonsör sitter på för att därmed kunna identifiera en unik användare – alltså även identifiera en individ. Information som sedan skulle kunna användas på sätt som inte skulle vara okej om de kom ut.

Nu kommer den data som MMP:er får ut istället vara aggregerad och anonymiserad full ut.

Facebook Quietly Cuts Off Sensitive Ad Data Before It Can Get Cambridge Analytica’d Again

A good rule of thumb is to be skeptical of the privacy-forward changes Facebook touts to the public, and to deeply interrogate any of the quieter changes it rolls out behind the scenes since those-surprisingly-often mark the real efforts that the company’s taking to be a little bit less of an invasive shitshow.

Facebook lanserar publikt dataset med 38 miljoner URL:ar

För två veckor sedan lyfte Google ut sin Dataset Search ur beta. En sökfunktion alltså specifikt för att söka just i dataset och där den primära målgruppen är forskarvärlden (men förstås även andra intresserade). Den nya sökfunktionen ska innehåll nära 25 miljoner publika dataset som nu har indexerats och lyfts in i den nya funktionen. Nu är det Facebooks tur att komma med en liknande funktion,

Tillsammans med Social Science One har Facebook samlat ihop över 38 miljoner URL:er som har delats publikt över 100 gånger ar senaste tre åren. Det som är lite coolt är att samtliga URL:er också ska innehålla information om eventuella saker som har hänt med dem – som om de har faktakollats eller anmälts för hatbrott. Med andra ord blir det alltså möjligt att söka och sortera på dessa parametrar.

Unprecedented Facebook URLs Dataset now Available for Academic Research through Social Science One

Gary King and Nathaniel Persily

Nytt Instagramfilter: vilken Ikea-möbel är du?

Ha. Ace. Har du alltid undrat vilken Ikea-möbel du är? There’s an Instagram-filter for that. (Okej. Du kommer bli en av 12 Ikea-produkter, men hej. Nu ska vi inte fastna i detaljer.)

Ikea launches ’Which Ikea icon are you?’ Instagram filter – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Ikea has launched a new interactive Instagram app aiming to cash in on the ”What X Are You” filter trend dominating the social media platform.

Pikaso – appen som gör tweets snygga i Instagram

Delar du ofta tweets till Instagram och har tröttnat på att det ser kackigt ut? There’s an app for that. Okej, det finns det inte (men appar för iOS och Androi är på gång), däremot så kan Pikaso vara svaret på dina böner. Eller åtminstone göra det enklare att just dela snygga tweets till Insta.

Det artikeln också går in på, kring TikTok, är något som jag har skrivit några gånger: att nyare tjänster satsar mycket på att få in sitt innehåll på andra ställen. Med andra ord till skillnad från Facebook som nästan uteslutande har handlat om att dela inom det egna ekosystemet. Något som de nyare tjänsterna gör därför att, tja, de just inte är Facebook. Ett sätt att marknadsföra sig.

Men det här ser vi även hos andra. Som Apple och Spotify. Försök att trycka ut sitt innehåll på så många ställen det går med förhoppningen om att hitta nya användare. Men också att göra sig mindre sårbar. Att separera de olika lagren och vertikalerna så att man inte blir beroende en enda tjänst för intäkter. Och rent krasst: inte vara beroende av att kunderna kommer till företagen. Att företagens tjänster finns där kunderna föredrar att vara.

Kort sagt: precis samma det sätt att tänka på sin verksamhet, sina kunder och sina kundmöten som alla företag skulle må bra av att anamma.

Turn Tweets Into Instagram-Friendly Posts With Pikaso

Are you tired of seeing badly-cropped tweets in your Instagram feed? Pikaso has a solution! It turns Tweets into Instagram-friendly posts.

Twitter

Twitter köper kortvideotjänsten Chroma Labs

Ännu ett uppköp för Twitter: Chroma Labs. Och det handlar om en *trumvirvel* kortvideoapp. Förstås.

Chroma Labs är inte en kortvideoplattform i sin egen rätt, utan är just ett verktyg för att skapa stories och kortvideos som sedan delas i andra tjänster. Som Instagram och Snapchat. Lite Apples Clips-app, alltså.

Det skulle med andra ord vara ett köp helt rätt i kortvideotiden. Men Twitter kommer däremot stänga ner Chroma-appen (eller åtminstone inte släppa fler uppdateringar). Istället ska sjumannateamet jobba med ”konversationsavdelningen” inom Twitter. Vilket låter ungefär som, tja, Twitters kärntjänst.

Men med tanke på vilka kompetenser som Twitter nu har köpt till sig så är artikelns fråga befogad: är Twitter på gång att ta fram sin egen stories-funktion?

Twitter acquires Stories template maker Chroma Labs | TechCrunch

Is ”Twitter Stories” on the way? Or will we just get tools to send prettier tweets? Well now Twitter has the talent for both, as it has just acquired

Twitter testar märkning av tweets med falsk information

Twitter testar märkning av fejknyheter och spridning av felaktig information från politiker och kända personer. Och det är en rätt blaffig etikett vi pratar om.

Flaggningen baseras på beslut från verifierade faktacheckare och journalister. Men en annan intressant sak som Twitter också verkar testa är att låta twittrare ”få poäng och badges” för att man hjälper till och faktagranskar tweets.

Att se om de här funktionerna blir permanenta inslag i Twitter och i så fall hur de kommer se ut och fungera i sina slutgiltiga versioner.

Twitter tests labeling and correcting misleading tweets from politicians

Twitter is testing a new feature that — if implemented — will prominently flag misleading tweets from politicians and other public figures, according to NBC News. As seen below, the feature adds red and orange badges to tweets the company has deemed ”harmfully misleading,” followed by information from verified fact-checkers and journalists.

Övrigt sociala medier

Alibaba och Tencent gör gemensam sak med kinesiska staten för att stoppa spridningen av Corona-viruset

Ni kanske har hört talas om Kinas sociala ”poängsystem”, där aktiviteter i vardagslivet kan påverka saker som möjlighet och villkor att få lån, köpa bostad eller köpa tåg- och flygbiljetter? Nu verkar det som att man applicerar samma slags tänk för att spåra och begränsa spridningen av Corona-viruset.

Alibaba och Tencent har nu gjort gemensam sak med partiet i ett QR-kodsinitiativ. I Alibaba-fallet handlar det om att företagets betaltjänst Alipay har lagt till en funktion där användare får svara på hälsoenkät, om man har haft symptom som skulle kunna tyda på Corona, och ange sitt ”personnummer”. Svaret på enkäten ger sedan en färgad QR-kod. Röd betyder total karantän i 14 dagar, med dagliga incheckningar via Alibabas samarbetsapp DingTalk, gul ger instruktion att man ska hålla sig hemma i sju dagar och grönt att man kan röra sig fritt.

Tydligen så har människor i områden där detta har implementerats fått ”blippa” sin QR-kod för att komma in i järnvägsstationer, kontorsbyggnader och butiker. Alibaba är i diskussioner att rulla ut systemet i hela landet. Även Tencent har via Kinas största app WeChat alltså en liknande lösning.

Visst är ändamålet i det stora hela gott, men… det ger milt sagt lite… olustiga vibbar. Inte minst i den historiska backspegeln.

China seeks help of national tech giants to track coronavirus with QR codes

China’s government is enlisting the help of Alibaba Group Holding Ltd and Tencent Holdings Ltd to expand color-based systems for tracking individuals affected with the coronavirus nationwide.

 

Sök/SEO

Apple lägger till realtidsvägbeskrivningar i sin karttjänst

Apple lägger till en riktigt banbrytande funktion i sin karttjänst: realtidsvägbeskrivningar för kollektivtrafik.

</ironi>

Så ja. Apple lägger till ännu en funktion i sin karttjänst som har funnits länge i Google Maps. Bättre sent än aldrig och allt det där.

Apple karttjänst hade rätt stor… förbättringspotential när den släpptes (att Apple tvingades släppa egna kartor ska tydligen ha berott på att Google drog tillbaka kartsamarbetet, inte att Apple egentligen ville göra egna kartor – åtminstone inte riktigt så tidigt). Men karttjänsten har så sakteliga blivit allt bättre.

Använder jag Apples karttjänst om jag ska ha vägbeskrivningar? Nej, det är Google Maps som gäller. Men med tanke på att Kartor är förvalt kartprogram i iOS så använder jag det allt oftare vid snabbare frågor (och eftersom det ofta är den karttjänst som appar använder). Alla som har ”vuxit upp” med Google Maps har nog en bit kvar innan de byter tillbaka. Men däremot är det inte alls lika säkert att människor som börjat använda internet när Apples kartor började få lite fason kommer att ha Google Maps som sin go to-destination för kartor och vägbeskrivningar.

Apple Maps Transit Directions Go Live in Various EU Countries

Over the last 48 hours, Apple Maps has expanded its transit directions coverage across Europe. Using the app, travelers in cities across France,…

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube lägger till Applause – nytt sätt för innehållsskapare att tjäna pengar

Youtube har lagt till ännu ett sätt för innehållsskapare att få betalt för sitt arbete: Applause. Ungefär motsvarande som finns i flera andra tjänster, ett sätt att ”dricksa” de innehållsskapare man tycker gör något bra. Kort sagt att man betalar för en enstaka ”klapp” för två dollar eller klappar på som bara den (som då alltså kostar två dollar varje gång – upp till max 500 dollar under en dag).

Är i en första sväng bara tillgängligt i åtta länder och funkar bara i datorversionen.

Så ni vet… mobile first? Not so much.

YouTube is Testing a New Way for Creators to Make Money From Viewers

YouTube is currently testing a new form of monetization which lets creators earn money directly from viewers.

Schack allt mer populärt på Twitch

Vilket e-sport har ökat sin tittartid med 500 procent på e-sportströmmarplattformen Twitch sedan 2016? Schack. Förstås.

Speed and trash talk: Inside the ’new chess culture’ and its online revival

Grandmasters and upstarts are reinventing the game online and in livestreams, becoming its most visible ambassadors and arguably its first entertainers.

Spotify lägger till realtidslåttexter

Samma funktion, samma dag, från två av världens största musiktjänster. Igår meddelade såväl Apple som Spotify att man lägger till realtidstexter. För Apple handlade det snarast om att man kompletterade sin OS-uppsättning: funktionen har funnits i så väl iOS som iPad OS och kommer nu även till macOS i och med nästa punktuppdatering (ja, okej, funktionen finns inte i Watch OS på grund av anledning). För Spotify är det däremot premiär för den här typen av funktion.

Det är ingen slump att musikströmningstjänsterna nu unisont lägger till de här texterna. Karaokevärlden är stor, inte minst i Asien. Men för främst Spotify är det här del av ett större initiativ som handlar om att få användare att använda appen mer. Aktivt.

Musiktjänster är i stort play and forget-tjänster. Man sätter igång en spellista och låter sedan musiken och appen ligga och rulla i bakgrunden. De funktioner som Spotify har rullat ut senaste månaderna har ofta handlat om rätt grafiska tillägg. Saker som ska göra att användaren helt enkelt ger Spotify mer skärmtid. Bokstavligen.

Mer skärmtid betyder större möjligheter att locka användare att testa fler funktioner. Men det gör också att Spotify har chans att sälja fler slags annonsytor på sikt. Annonser som inte bara bygger på ljud.

Spotify is finally showing lyrics synced with music so you can sing along

Spotify is finally giving you the tools to sing along without embarrassing yourself – or mumbling while you pretend you know the lyrics.

 

IoT – internet of things

Apples CarKey API gör det möjligt att skicka virtuella bilnycklar via iMessage

Apple har droppat några fler ledtrådar om hur en av deras potentiellt coolaste nya funktioner kommer fungera. Det handlar om Apples CarKey API – den integration som gör det möjligt för biltillverkare att kunna låta sina kunder låsa, låsa upp och starta bilen med sin iPhone eller Watch.

”Nyckeln” ska kunna delas och nu vet vi mer hur. Den ska kunna skickas via Meddelanden och verifieringen sker via Face ID eller Touch ID. Med andra ord att det kommer att krävas ”tvåstegsverifiering” för att kunna använda den virtuella nyckeln. Det verkar dessutom finnas ett expressläge som inte kräver den extra säkerheten. Jag tänker att man kan välja ut sin ”inre cirkel”. Med andra ord att man skulle kunna göra någon form av engångsverifiering med några användare.

Jag misstänker att Apple har kommit rätt långt i samtal med åtminstone någon biltillverkare inför lanseringen av den här funktionen (i iOS 13.4). Det kan kort sagt bli en mer spännande punktuppdatering än vanligt.

Apple’s Upcoming ’CarKey’ Feature Will Let You Send Digital Keys Using Messages App

As discovered in the first beta of iOS 13.4, Apple is working on a new ”CarKey” feature that will allow an iPhone or an Apple Watch to…

Apple patenterar ett självkonfigurerande hem

Åh vad jag hoppas på den här. Patent från Apple som talar om ett självkonfigurerande hem. Kort sagt att alla dina prylar automatiskt synkas ihop och ställs in för att funka med dina andra.

Visst. Är man fast i Apples trädgård (det är väl alla?) så känns det här som något som redan är på plats. Och har varit på plats länge. Ja, så länge som man kör Apple all the way. Men även då finns förbättringspotential. Var en pryl finns, hur den bäst optimeras för att funka så bra som möjligt. Och att det här följer med utanför hemmet. Som att bilen, via Apples kommande CarKey-API, också har koll på läget.

Och för den delen: varför inte ännu mer? Så att inställningarna man har hemma följer med när man checkar in på hotellrummet, flyget eller tåget?

Apple-patent visar smart hem som konfigurerar sig självt

Att döma av ett nytt patent kan det bli enklare att sköta våra smarta hem i framtiden.

Apple kommer tillverka miljontals spårningstaggar 2020?

Det här är ett rätt vågat uttalande, inte minst eftersom det kommer från den initierade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo. Ett påstående att Apple kan tillverka ”tiotals miljoner UWB-taggar 2020”.

När Apple lanserade iPhone 11-modellerna var en av de stora nyheterna ett nytt chip: U1. Ett chip som baseras på Ultra wideband-teknik – ett kommunikationsprotokoll för väldigt korta avstånd (typ snäppet längre bort än NFC). UWB skulle enligt Apple bland annat kunna förbättra funktioner som Hitta min iPhone genom att signaler kan ”rida” på iOS-enheter. Alltså att en signal inte måste pinga en enda uppkopplingspunkt utan alltså skulle kunna utnyttja Apple-enheter med stöd för tekniken till dess att en enhet kan ”ringa hem”.

Ända sedan dess har det spekulerats i att Apple kommer släppa en Tile-konkurrent. Alltså att Apple (kanske vid eventen i mars eller juni) skulle släppa någon produkt som man kan fästa på vilken pryl som helst och sedan hitta den via sin Apple-enhet.

Och enligt Kuo så räknar Apple alltså med att i år sälja… väldigt många såna. Att se om Apple släpper en egen Tile. Ja, eller det känns vid det här laget som ett ”när” och inte ett ”om”.

Apple Could Launch Its AirTags Trackers in 2020

Apple Tags, or what is also in the rumours as AirTags, are expected to work with the iPhone to enable location-tracking of lost items. The functionality of the new offering would be similar to how Bluetooth trackers from San Mateo, California-based Tile work to help users find their important belongings using a mobile app.

Google skrotar sitt program för gratis wi-fi

Google kastar in handduken för ännu ett av sina Other bets: alltså ett av de experiment som de har lanserat. I det här fallet handlar det om att de lägger ner Station, initiativet att erbjuda kostnadsfritt wi-fi på ett stort antal järnvägsstationer och andra offentliga platser.

Som anledning anger Google att datatrafiken har sjunkit så pass i pris att det inte lönar sig längre – kombinerat med att Google och dess partnerföretag inte har lyckats hitta lönsamhet i tjänsten. Inte minst verkar det som att indiska teleoperatören Reliance Jio mer eller mindre kopierade Google och rullade ut ett program med gratis 4G-data till kunder som valde operatören.

Just det här kan bli en intressant fråga när 5G börjar rulla ut. Det har redan börjat spekuleras i att 5G inte bara kan komma att ersätta 4G, utan också wi-fi. Att hastigheten kan överträffa wi-fi och därmed göra dagens trådlösa måste-teknik överflödig. I så fall kommer det bli intressant att se hur gratis-5G kan komma att se hut. 5G istället för wi-fi på kaféer?

Google ends its free Wi-Fi program Station | TechCrunch

Google said on Monday that it is winding down Google Station, a program that rolled out free Wi-Fi in more than 400 railway stations in India and

Google går med i HAPS Alliance för att driva på utvecklingen av internetsatelliter i stratosfären

I veckan meddelade Google att man skrotar Station, sin satsning på att erbjuda gratis wi-fi på järnvägsstationer och andra offentliga platser i olika delar av världen. Men det betyder förstås inte att Google har gett upp tanken på att äga även själva uppkopplingsinfrastrukturen för internet. Ett annat initiativ på samma område är Googles Loon (okej, formellt Alphabets Loon, eftersom Loon ägs av Googles moderbolag och är del av det som i Googles kvartalsrapporter går under rubriken ”Other bets”). Nu har Loon och Googles satsningar på att tillhandahålla internetuppkoppling tagit ännu ett steg fram genom grundandet av HAPS Alliance.

Vad är då HAPS Alliance undrar du? En sammanslutning av företag som har som gemensamt intresse att driva frågan kring High Altitude Platform Station-uppkopplingar. Med andra ord internetsatelliter som ligger snäppet under de vanliga rymdsatelliterna som snurrar runt Jorden – satelliter placerade i stratosfären.

Och det är en tung samling namn som gör Loon sällskap. Som Airbus, China Telecom, Deutsche Telekom, Nokia, Softbank och Ericsson.

Och just den här delen av av universum, i skarven mellan Jordens atmosfär och rymden, börjar bli ett allt viktigare slagfält för just internetuppkoppling. Elon Musks SpaceX och Apple har skjutit upp eller ryktas skjuta upp internetsatelliter för rymdbruk, medan även Facebook har tittat på just en egen HAPS-lösning.

Telecom, technology, and aviation industry leaders join forces to create the HAPS Alliance

A group of global industry leaders today announced that they are forming the HAPS Alliance, an association of world-leading telecommunications, technology, aviation, and aerospace companies that are…

Försäljningen av smarthögtalare ökade med 70 procent 2019

Nya siffror kring smarthögtalarförsäljningen för helåret 2019. Exakta siffror är svåra att få fram, inte minst som vissa företag inte berättar hur många de säljer, men Strategy Analytics har gjort sitt bästa att komma fram till nuläget. Och nuläget är enligt Strategy Analytics är att det 2019 såldes 70 % fler än 2018. Totalt 146,9 miljoner enheter.

Amazon och Google fortsätter att dominera, även om de tappar andelar. Amazons andel landade på 26,2 % medan Google kom in på 20,3 %. Andelsmässigt är det fortfarande långt till trean Baidus 10,8 %, men tillväxten för Amazon och Google var i sammanhanget måttliga 16 respektive 20 %.

Baidu, Alibaba och Xiaomi ökade med 171, 94 respektive 167 % jämfört med 2018. Vilket alltså är… lite mer. Till och med Apple har en tillväxt på 65 %. Och då pratar vi dessutom bara om en enda högtalarmodell.

Två saker som jag reagerar på:

1. I andra sammanställningar jag har sett så har sett så har Google halkat efter Alibaba och kanske även Baidu på kvartalsnivå. Frågan är alltså vilket som är rätt: att Google rasade mot slutet av året eller att läget är bättre för Google än andra rapporter pekat på.

2. Apple bedöms ha sålt 2,6 miljoner Homepods. Det var rätt många fler än jag hade gissat. Apple sänkte priset på Homepod under 2019, så om vi tänker ett snittpris på 310 dollar så skulle det kunna betyda att Homepod omsatte 800 miljoner dollar och att Apple därmed skulle ha kunnat gjort en vinst på 244 miljoner.

https://venturebeat.com/2020/02/13/google-and-amazon-ceded-smart-speaker-market-share-to-chinese-rivals-in-2019/

Armbandet som blockerar mikrofoner från att spela in

Ha. Förstås. En trio professorer som har tagit fram ett störningsarmband som ska ge användaren en störningsaura runt sig, som ska göra så att mikrofoner inte kan spela in. Och ja, den går förstås att 3D-skrivas ut hemma (ja, en åtminstone tinklas ihop hemma).

En egen personlig, bärbar integritets-EMP, alltså.

There’s a privacy bracelet that jams smart speakers and, hell yeah, bring it

Researchers developed the device to fight smart speakers and hidden microphones.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör