Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2025 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Runway lägger till Chat mode

Nu funktion i AI-tjänsten Runway: Chat mode. som är, ja, vad det låter som. Ett ChatGPT-gränssnitt där man kan arbeta med flera format i samma chatt.

Det går med andra ord att skapa bilder utifrån en textbeskrivning, redigera bilden (exemplet som ges är att man kan ladda upp en separat bild och be Runway lägga in den) och sedan animera bilden till en kort video. Utan att alltså behöva hoppa runt mellan olika verktyg eller gränssnitt.

Introducing Chat Mode. | Runway

Introducing Chat Mode. A new way to create with Gen-4 Images, Videos and References. Now you can generate anything you want, all from within a single conversational interface. Available for all users. | 12 comments on LinkedIn

Klarna gör det möjligt att ringa och prata med en AI-version av VD:n

Who you gonna call? KLARNAS VD SEBASTIAN SIEMIATKOWKSI!

Nu blir det möjligt! Ring och klaga på Klarna direkt till Sebastian! Ja, eller kom med förslag. Eller ställ frågor. Kör hårt!

Okej. Nu är det inte Sebastian-Sebastian som svarar, utan AI-Sebastian. Kort sagt den AI-klon som via video levererade höjdpunkterna i Klarnas senaste rapport för någon vecka sedan.

Det är alltså en AI-röstbot som ska kunna hantera samtal med dem som ringer in.

Dessutom spelas samtalen in, transkriberas och ”skickas direkt till produktteamen” för realtidsinsikter. Det låter väldigt intressant, även om jag undrar hur det kommer att fungera i praktiken (innan vi ens har börjat prata GDPR i samband med det här). Tror att det snarast handlar om ”att träna Klarnas AI-modeller” än att produktteamen får ofiltrerade och osorterade insikter. 

Men gillar oavsett initiativet rent konceptuellt.

Klarna’s CEO is now taking your calls – over an AI hotline

Klarna is now using AI to offer a hotline where you can ”call” CEO Sebastian Siemiatkowski to give feedback about the company.

Ögontest avgör om du använder generativ AI för mycket

Spooky!

 

IoT – internet of things

Vad hände med Apples satsning på smarta hem under WWDC 2025?

Här är en fråga som jag faktiskt inte tänkte på under årets upplaga av Apples utvecklarkonferens WWDC, men som nu när jag ser den känns sjukt relevant: vad hände egentligen med Apples satsning på smarta hem?

Under de senaste månaderna har det kommit flera spekulationer om att Apple är på gång med en eller flera helt nya hårdvaruprylar som specifikt är gjorda för det uppkopplade hemmet. Det har kommit rykten om såväl kontrollhubbar, där man alltså kan styra enheterna man har i sitt hem, som prylar för enskilda ändamål, som smarta kameror.

Men under WWDC fick vi inget sånt. Inte så konstigt, eftersom WWDC främst handlar om mjukvara och inte hårdvara. Men inte ett ord om funktioner anpassade för just smarta hem heller.

Det kan med andra ord tyda på att ryktena var just rykten – som inte var sanna. Men det kan också tyda på – som vissa spekulationer flaggade upp som risker – att Apples problem med sin AI-satsning också har slagit mot hemambitionerna.

Med andra ord: att hårdvaran var så tajt kopplad till en smartare Siri och avancerade språkmodeller.

När Apple erkände efter WWDC att de faktiskt har rejäla problem här var det lite förvånande. Väldigt o-Appleigt.

Och av de två scenarierna ovan så tror jag faktiskt mest på det sistnämnda: att Apples AI-problem också har slagit mot en tänkt, ny produktfamilj.

Apple missed one major thing at WWDC 2025

As I sat engrossed in the presentation I couldn’t shake one nagging question. What’s going on with smart home, Apple?

 

AR/VR

Snap släpper nya Spectacles 2026

Kameraföretaget Snap är inte längre ett kameraföretag, utan ett teknikföretag. Men hårdvaran de släpper handlar fortfarande mycket om kameror. Som de som sitter i företagets smarta glasögon. Och nu meddelar företaget att det blir ett par nya Spectacles 2026.

Då tänker Snap släppa en version som ska vara lättare, mindre och ha ”en hög” fler funktioner än nuvarande modellen.

Ja, eller egentligen är jämförelsen nog mer relevant med ännu äldre versioner. De senaste årens Spectacles har inte gått att köpa på stan. Enda sättet att få tag i dem är att vara med i Snaps utvecklarprogram och betala den årliga avgiften för det. Det är med andra ord inte en kommersiell produkt.

Ja, och det är faktiskt inte ens en glasögonprodukt, egentligen. Syftet med dem har uttalat varit att de ska användas för att göra AR-effekter till vanliga Snapchat. Det som man alltså använder i mobilen, utan någon annan hårdvara.

Snap var bland pionjärerna när det kommer till att göra smarta glasögon som vänder sig till privatpersoner. Inte så att de var först, men det var en produkt som hade någon plats i Snaps eget lilla ekosystem. Det fanns något slags syfte att använda dem – och det fanns någon slags tjänster kopplade till dem. Precis sånt som till största del saknades när Google försökte kränga sina Glass till privatpersoner några år tidigare.

Men det som förmodligen fått Snap att steppa upp sin satsning nu stavas Meta. Mer specifikt den oväntade hit som Metas Ray-Ban-samarbete har blivit. Att det bevisligen finns en marknad för smarta glasögon – förstås med AI – som ser ut som helt vanliga glasögon.

Det blir intressant att se hur bra nya Spectacles blir – och vad de kan göra.

Snap says new ’lightweight’ AR glasses will come in 2026

Snap’s next generation of standalone augmented reality glasses, called ”Specs,” will arrive next year and will be smaller, lighter and more powerful.

 

Mobilt

Apple börjar AI-tagga appar i Appstore

Nu vill Apple göra det enklare att hitta appar i Appstore. Med AI förstås.

Apple kommer börja tagga upp appar automatiskt baserat på saker som deras AI-modeller tycker är lämpligt att lyfta fram för att beskriva appar och därmed öka sökbarheten.

Nu pratar vi inte om en helt augomagisk process. Taggandet kommer att bygga på olika saker, däribland appens metadata. Men det kan också handla om saker som identifieras i skärmdumpar. Förslagen kommer att skickas till mänskliga kontrollfunktioner innan de skickas ut till apparna.

Taggarna ska också fungera som taggar gör mest: de kan användas för att söka upp andra appar med motsvarande funktioner.

At WWDC, Apple says it will use AI to tag apps to improve discoverability on the App Store | TechCrunch

Apple will begin using AI technology to power the discovery of apps on the App Store, the company announced at this week’s Worldwide Developers Conference

 

Ekonomi och finans

Meta köper 49 % av Scale AI för nästan 15 miljarder dollar

Förra veckan slog Open AI till med techvärldens förmodligen dyraste rekrytering någonsin, när man betalade 6,5 miljarder dollar för att få ombord Apple-designlegenden Jony Ive. Ja, okej, det var för att köpa upp Ives AI-startup, men i mångt och mycket verkar det främst handlat om att knyta Ive närmare sig.

Mark Zuckerberg kände att han ville slå det. Så nu har han betalat nästan 15 miljarder dollar för en liknande rekrytering: Scale AI:s grundare och VD blir nu toppchef på Meta. Även här är det formellt inte Alexandr Wangs inpasseringsbricka man betalar så mycket för, utan en investering i Wangs AI-startup Scale AI. Men det känns som att det mest var Wang som Zuckerberg var ute efter.

Wang lämnar nämligen omedelbart rollen som VD för Scale AI och börjar istället på Meta, tillsammans med ”ett litet antal” andra Scale-anställda.

Vad ska då Wang göra på Meta? Det återstår att se. Men uppgifter har pekat på att han ska leda ett nytt ”superteam” med AI-experter som, nästan bokstavligen, ska sitta runt Zuckerberg på kontoret. Anledningen är en frustration över att Meta inte ligger lika långt fram i AI-utvecklingen som Zuckerberg önskar.

Meta gör för övrigt en Microsoft. Meta köper lika stor del av Scale AI som Microsoft roffade åt sig av Open AI:s kommersiella grej: 49 %. En gräns som vi kan anta beror på en förhoppning om att det ska bli lättare att få tillsynsmyndigheter att godkänna affären.

Scale AI confirms ’significant’ investment from Meta, says CEO Alexandr Wang is leaving | TechCrunch

Data-labeling firm Scale AI confirmed on Friday that it has received a ”significant” investment from Meta that values the startup at $29 billion.

Open AI diskuterar ny finansieringsrunda – dagen efter Sam Altmans blogginlägg som hypade upp AI

Häromdagen skrev Open AI:s VD Sam Altman ett långt blogginlägg där han hypade upp AI vitt och brett. Hur nära vi är fantastiska nya AI-genombrott. Hur AGI (i stort en AI med samma breda inlärningskapacitet som en människa) är närmare än vi tror. Och hur lite el varje ChatGPT-fråga drar.

Ett inlägg som fick bred spridning, inte sällan med motiveringen ”är det någon som vet vad han pratar om när det kommer till AI så är det Sam Altman”.

Helt orelaterat dök den här uppgiften upp bara någon dag senare: Open AI håller som bäst på att försöka förhandla sig till en ny monsterfinansieringsrunda – den här gången 40 nya dollarmiljarder. Bland annat från Saudiarabien.

OpenAI in talks for $40bn fundraise with Saudi PIF, India’s Reliance, and UAE’s MGX, The Information reports | Company Business News

OpenAI is in talks with Saudi’s PIF, Reliance Industries, and UAE’s MGX for a $40 billion financing round, with potential investments of hundreds of millions each.

Ny nordisk AI-enhörning

Kul besked: vi i Norden har fått en ny medlem i enhörningsfamiljen. En startup värderad till över 1 miljard dollar, alltså. Nyaste tillskottet: Trello- och Jira-utmanaren Linear.

I veckan stängde Linear sin senaste värderingsrunda, som drog in 82 nya dollarmiljoner från bland andra Sequoia, vilket knuffade värderingen över miljardstrecket. Till 1,25 miljarder dollar, närmare bestämt.

Visst. Vi kan diskutera om det är ett nordiskt företag vi pratar om. Även om Linear grundades i Finland så ligger huvudkontoret numer i San Francisco. Men hej. Nu är vi lite lokalpatriotiska här.

Atlassian rival Linear raises $82M at $1.25B valuation | TechCrunch

Linear, an enterprise software maker that competes with many of Atlassian’s products, announced that it raised $82 million in a Series C funding round led by Accel.

 

Övrigt

Kivra planerar att lansera BankID-utmanare

En bra grej. Och viktig. Det har vi sett flera gånger senaste tiden. Kivra planerar på att lansera en BankID-utmanare i början av 2026.

BankID har drabbats av flera driftstörningar under året och med tanke på hur central den tjänsten numer är för våra digitala liv så slås många samhällsviktiga funktioner ut när BankID inte fungerar som den ska.

Det finns alternativ, som Freja ID, men inget som har lyckats på allvar bli en seriös konkurrent. Ja, eller just alternativ, som sagt. Att det kan finns mer än ett sätt att identifiera sig om en tjänst inte fungerar. Som artikeln konstaterar har Kivra den stora fördelen att de redan har större delen av svenska folket som användare. Det är alltså ett kort steg att få oss att även koppla på en ”Kivra ID”.

Nu gäller det bara att sajterna som bygger på BankID för sin inloggning även lägger till stöd för Kivra. Vilket också innebär en ökad kostnad för sajterna. Och i slutändan också för oss som medborgare.

Så en bra grej med ett alternativ till. Men det är fortfarande en privat aktör som vi pratar om. Bra att även staten tar initiativ för att faktiskt erbjuda digitala ID-lösningar. Återstår att se hur det kommer att falla ut.

Har 6 miljoner användare – startar eget ”bank-id”

Den digitala brevlådan Kivra, med drygt 6 miljoner användare i Sverige, lanserar ett alternativ till bank-id i början av 2026.”Kivra-id får samma tillitsnivå som bank-id och en rad nya funktioner ovanpå det”, säger Kivras vd Henrik Lönnevi.

Hypercard-skaparen Bill Atkinson dör

Världen har förlorat ännu en av sina digitala pionjärer. Bill Atkinson har lämnat oss, 74 år gammal.

Atkinson arbetade på Apple nästan från företagets födelse fram till 1990. Under den tiden var han med och tog fram flera klassiska Apple-element och funktioner, som menyraden, markeringslasson, Quickdraw, och MacPaint. Plus de första Mac-datorerna.

Men det jag framförallt alltid har förknippat Atkinson med är Hypercard.

Hypercard var, om man så vill, den första (eller åtminstone en av de första) tjänsterna som gjorde att icke-kodare kunde bygga program. Ja, nästan. Komplett med funktioner som interaktiva fält och knappar.

Jag byggde mitt första skivregister i just Hypercard, innan jag sedan gick över till Filemaker några år senare. Och det tack vare att Hypercard skickades med alla Macar som såldes i skarven mellan åttio- och nittiotal.

Det var med andra föregångaren till saker som sajtbyggarlösningar via drag and drop. Eller dagens vibekodande. En demokratisering av möjligheten att skapa digitala tjänster själv via ett grafiskt gränssnitt.

Hatten av, Bill. Tack för allt.

Bill Atkinson, Macintosh Pioneer and Inventor of Hypercard, Dies at 74

Atkinson’s gleeful brilliance helped people draw on computer screens and access information via links.

Apple gör det det snart att ändra snooze-längd

AI-schmAI. Nu snackar vi!

iOS 26 Adds Custom Snooze Times After Years of 9-Minute Tyranny

In iOS 26, Apple is introducing a deceptively simple feature that could transform your morning routine: customizable alarm snooze intervals. The…

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Google sänker Google Play-avgiften till 15 % för de flesta apputvecklare

På en hel massa områden (som sök, kartor, digitala assistenter) så leker Apple Följa John med Google. På andra områden är det tvärtom.. De kan enklast sammanfattas med: integritet. Saker som att blocka tredjepartskakor i webbläsare. Här kommer en sak till: Google gör nu som Apple och halverar avgiften i sin appbutik.

15 % istället för 30 % är det nu alltså som gäller. Och likt i Appstore kommer de flesta apputvecklare därmed att gynnas och likt Apples initiativ går gränsen vid årliga intäkter upp till 1 miljon dollar. Men det finns en rätt stor skillnad i hur de båda företagen hanterar vilka som kvalar in i avgiftssänkningsprogrammet.

För Appstore gäller numer att alla utvecklare som har årliga Appstore-intäkter under 1 miljon dollar betalar 15 % i avgift. Över 1 miljon dollar är det 30 % som gäller. Google har istället valt att det är årsintäkter upp till 1 miljon som får avgiftssänkningen, oavsett utvecklare. Alla intäkter över 1 miljon dollar under samma år får 30 %-avgiften.

I båda fallen kommer de flesta apputvecklare aldrig behöva betala 30 % i avgfit. Och i båda fallen är det förstås de utredningar och stämningar mot Apples och Googles dominans som just nu pågår både här och i USA som är anlednigen.

Google will reduce Play Store cut to 15 percent for a developer’s first $1M in annual revenue

Google is changing its Play Store policies: starting on July 1st, developers will only pay a 15 percent fee on their first $1 million in Play Store sales each year, instead of the previous 30 percent.

Appstore har skapat 1,7 miljoner miljoner jobb i EU – enligt Apple

Kors i taket. Apple har släppt något så ovanligt som detaljerade siffror kring Appstore. Som att Appstore har skapat 330 000 jobb i Storbritannien och 1,7 miljoner i EU. Ja, eller Appstore ”supports” åtminstone så många jobb. Plus att vi får veta att Appstore så här långt har genererat 3,6 miljarder pund, 22 %  mer än för ett år sedan.

Apple släppte något liknande för första gången under förra året, där de berättade hur bra de var för EU:s arbetsmarknad. Facebook och Google gjorde detsamma. Framförallt lyfter de tre bolagen fram den företagskategori som kärleksbombades sönder under 2020: småföretagen. I Apples fall vilken succé den nya intäktsfördelningsmodellen för Appstore är, den där Apple kapar avgiften de tar ut för alla transaktioner från 30 % till 15 % för alla företag med en årlig omsättning under 1 miljon dollar.

Det är givetvis ingen slump att Apple går ut med det här medan de grälar med EU om vilken skatt företaget ska betala i EU. Eller att EU har börjat konkurrensgranska Apple på riktigt. Eller att Apple bråkar med inte minst Spotify och Epic Games på båda sidor om Atlanten. På samma sätt som att det var en slump att Facebok och Google gick ut med sina sifferkavalkader i samband med liknande EU-genomlysningar av techjättarnas dominans.

UK iOS app economy has a breakthrough year, grows to support 330,000 jobs

UK developers are flourishing on the App Store, which is up more than 10 percent in jobs supported over the past year.

Kina har tagit fram ett verktyg för att runda Apples stopp mot spårning av appar

Ibland känns det som att hela annonsvärlden just nu springer runt i panikcirklar eftersom Apple, enligt annonsföretag, är på väg att döda annonsverksamheten som vi känner den. Anledningen är förstås den kommande iOS-uppdateringen som kräver att appar ber sina användare om lov innan de börjar spåra dem. Det gäller iOS överallt. Även i Kina. Men Kina har gjort mer än bara gnällt: de har hittat på ett sätt att runda Apples stopp mot appspårning.

Istället för att förlita sig på iPhonens IDFA, den unika enhetsidentifieraren, så har Kinas annonseringsbranschförening CAA tagit fram verktyget CAID. Om en användare säger nej på appfrågan om de går med på att bli appspårade så kan kinesiska appar istället ha CAID som backuplösning.

Så Apple kan alltså sparka ut alla CAID-appar eftersom de bryter mot Appstore-regeln? Nja, tydligen lutar sig CAID mot något kryphål i och med att den inte ”unikt” ska identifiera användaren. Vilket… på sätt och vis väl stämmer eftersom IFDA spårar en enhet och inte en individ. Men, well…

Och vi kan nog anta att Apple nog inte kommer slå ner på det här eftersom det verkar som att de stora techbolagen i Kina är med på CAID-tåget. Att Apple alltså även i det här fallet gör undantag för Kina, i och med att det är en så viktig marknad.

Vi kan dessutom gissa att den främsta anledningen till att Apple kommer att se mellan fingrarna är att CAA är ”statligt backad”. Läs: är kinesiska staten. Att bråka med CAA är alltså att bråka med det mäktiga kommunistpartiet.

Och det i sin tur leder mig osökt in på tankespåret att det nog kanske inte riktigt är möjligheten att annonsspåra som är det absolut viktigaste med CAID. Något som Apple säkert också ser mellan fingrarna om.

TikTok wants to keep tracking iPhone users with state-backed workaround

They want to keep tracking iPhone users with solution created by state-backed group.

Huawei börjar kräva in royalties från Apple och Samsung för 5G-patent

För ett par år sedan hette det på sina håll att Samsung tjänade mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil. Anledningen? Att vinstmarginalen för de komponenter, främst skärmar, som Samsung sålde till Apple var större än den för Samsungs egna mobiler. Nu känns det som att Huawei kan vara på väg att göra lite samma sak.

USA:s svartlistning gör att Huawei börjar få rejäla problem med sin mobilverksamhet, bland annat för att de börjar få svårt att få tag i de komponenter som behövs. Men Huawei sitter tydligen på världens största samling 5G-patent. Och nu tänker Huawei att de patenten ska börja intäktsjobba. Mer specifikt så vill Huawei få in löpande licensavgifter per såld 5G-mobil som innehåller Huawei-patent.

Och det i sig leder till en rätt intressant frågeställning: hur ställer sig USA till det här?

Inte nog med att USA har förbjudit amerikanska företag från att göra affärer med Huawei, precis som här hemma i Sverige så är det numer olagligt att använda Huawei-teknik i amerikanska nätverk. Vilket också innebär befintliga komponenter, som nu måste bytas ut.

Men teknik som baseras på patent från Huawei? Och att Apple, och andra amerikanska företag som använder 5G-teknik med Huawei-patent, betalar pengar till Huawei? Hade Trump fortfarande varit president så hade det räckt för en mindre meltdown. Kanske inte riktigt lika illa nu, men relationen till och synen på Kina är fortfarande… rätt skakig.

No Title

No Description

Domstol ger Xiaomi tillfällig respit mot USA-förbudet

Det verkar gå lite sådär för USA:s försök att stoppa kinesiska företag med olika argument som har den nationella säkerheten som gemensam nämnare. USA har förlorat i varenda domstolsförhandling som handlat om förbud mot TikTok och WeChat och nu kommer ännu ett nederlag: en domare har gett kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi tillfällig respit.

I Xiaomi-fallet handlade det inte om ett förbud mot försäljning av produkter utan ett försök att göra det olagligt för amerikaner att ”investera i företaget”, med motiveringen att Xiaomi har nära kopplingar till den kinesiska militären. Dessutom skulle de amerikanska individer eller företag som redan har investerat i Xiaomi tvingas sälja sina andelar.

Men nu har en domare, likt i TikTok- och WeChat-fallen, alltså tillfälligt skjutit upp förbudet som var tänkt att kicka in den här veckan. En storseger för Xiaomi, trots den tillfälliga karaktären, eftersom domarens motivering till utslaget var att Xiaomi sannolikt skulle vinna en fullständig rättegång i frågan. Att det USA försöker göra alltså inte är förenligt med gällande lagstiftning.

Och det är milt sagt viktigt för Xiaomi. Förbudet mot Huawei börjar kännas på riktigt för Huawei. Att inte kunna erbjuda Googles appar eller få använda Google-Android gör deras mobiler… rätt svårsålda utanför Kina. Men problemen har nu också spridit sig till komponentsidan – att Huawei helt enkelt har svårt att hitta leverantörer som vill sälja till dem. Även företag som Samsung – som inte är amerikanskt. Anledningen är helt enkelt att USA-förbudet tvingar icke-amerikanska företag och andra länder att välja sida: Kina eller USA.

Kina är en ekonomisk supermakt, men i valet mellan dem och USA så lär Kina fortsätta dra det kortaste strået. Att se hur det här kommer att utveckla sig för Xiaomi.

Inte minst som att världens stora mobiltillverkare just nu kommer från tre länder: USA, Kina och Sydkorea. USA har alltså slagit undan benen på en kinesisk konkurrent och försöker nu med samma sak på en annan. Är det dags för Vivo och Oppo att börja oroa sig?

Xiaomi Shares Surge After US Court Suspends Investment Ban

Chinese technology giant Xiaomi saw its shares climb by 7% on Monday after a US court granted a preliminary injunction against a pending government ban.

Australiens konkurrensmyndighet har börjat titta på de förvalda tjänsterna i mobiler

Google har varit rätt mycket i fokus för Australien senaste månaderna i och med den helt nyklubbade lag som är tänkt att tvinga (i princip bara) Facebook och Google att betala australiska publicister för nyheter som aggregeras, delas eller läggs ut i deras plattformar. Nu har Australiens konkurrensmyndighet dragit igång något liknande det som USA är mitt uppe i: att titta på Googles dominans.

Ja, eller det är åtminstone det som den amerikanska stämningen mot Google handlar om: Googles dominerande ställning inom sök och att de skadar konkurrensen. Ett lite märkligt argument delargument från USA i frågan är att Google är förvald sökmotor i iOS. Något som kanske inte riktigt Google kan lastas för, kan man tycka. Visst, de betalar mer än någon annan för att få den platsen, men det är ju trots allt Apple som erbjuder möjligheten. Och tar betalt för nöjet att bli förvald sökmotor i våra iPhones.

Precis det har nu Australien börjat titta på. Ja, vilka tjänster som är de förinställda våra mobiler. Vilket alltså i praktiken främst drabbar Apple och Google. Det är liksom ingen slump att Apple allt mer öppnar för att byta de förvalda apparna (utom, intressant nog, förvald musiktjänst. Vilket inte minst Spotify har åsikter om).

Frågan känns inte längre som OM USA, EU och flera andra närmaste decennium kommer att tvinga fram förändringar i hur mobiloperativens verksamheter fungerar, utan HUR. Och hur omfattande.

Australia Eyes Consumer Impact of Google’s Default Search Engine Deal With Apple

The Australian Competition and Consumer Commission watchdog is eyeing a potential probe into pre-installed software and pre-defined ”default”…

 

Digitalisering

Atari startar eget kryptocasino

Videospelpionjären Atari fortsätter ta kliv på kryptospelområdet. Senast ut: ett kryptocasino. Förstås lokaliserat i Vegas. Ja, i Vegas City, alltså. Ett nytt speldistrikt i metaversat Decentraland. Ett virtuellt distrikt i en virtuell spelvärld baserad på kryptovalutan Ethereums blockkedja. Atari skriver dessutom ett virtuellt, tvåårigt hyreskontrakt.

Ataris senaste försök att tjäna nostalgipengar på sitt spelvarumärke sker i samarbete med ett annat spelföretag: Decentral Games. Och självklart spelar man för och kan vinna kryptopengar, närmare bestämt DAI, Decentralands lokala valuta MANA och Ataris egna.

Virtuella spelvärldar som är mycket mer än bara spel och kryptoteknik som används till mer än bara betalmedel. Två väldigt aktuella trender just nu.

Atari Says It’s Launching a Crypto Casino Based on Its Old Games

In a move that’s not at all desperate, Atari claims it will be launching an online casino in May. More specifically, an Ethereum blockchain casino built around ”Atari-themed games.”

Taco Bell släpper digital Taco-konst som NFT

Har Taco Bell släppt en egen NFT? Klart Taco Bell har släppt en egen NFT. En digital taco-NFT. NFTaco  Bell.

Vad är det Taco Bell alltså har gjort? Släppt unika digitala föremål i begränsad upplaga via samma slags blockkedjeteknik som kryptovalutor som BItcoin använder. 25 stycken, närmare bestämt. Som sålde slut på en halvtimme.

Mycket funkar lika bra digitalt som i verkligheten, men mat är (än så länge) inte en sån sak. Det handlar istället om, tja, Taco-konst som nu alltså hittat 25 lyckliga ägare. Blev inte några 69 miljoner, som konstnären Beeple fick under sin auktion förra veckan, men intäkterna kommer oavsett gå till Taco Bells samhällsförbättrande fond. Välgörande ändamål, alltså.

Så visst handlar det om en PR-grej som del av marknadsföringen. Mer kul än någon riktig nytta. Men, tja, folk betalar ju big bucks för hamburgerkedjerelaterade samlarobjekt, så varför inte några med Taco-tema? VI kan nog anta att digitala auktioner med bara digitala objekt kommer bli väldigt vanliga om ett par år.

Taco Bell Issued NFTs for Digital Taco Art

Taco Bell jumped aboard the NFT bandwagon this week, releasing five pieces of ”limited” digital art on the blockchain. A quick primer for those unfamiliar with the latest fad sweeping t…

 

Ekonomi och finans

Stripe värderas till 95 miljarder efter ny finansieringsrunda

Som det spekulerades om för några veckor sedan har nu betalplattformen Stripe stängt en ny finansieringsrunda som ger företaget en värdering på 95 miljarder dollar. Lite lägre än de 115 miljarder det talades om, men fortfarande 2,5 gånger mer än vad Stripe var värderade till för ett år sedan. Som jämförelse är börsnoterade konkurrenten Square (ännu ett företag startat av Twitter-grundaren Jack Dorsey) just nu värt runt 110 miljarder.

Som artikeln konstaterar innebär det att Stripe kör om såväl leveranstjänsten Instacart som Elon Musks rymdföretag SpaceX enligt respektive bolags senaste värdering och blir därmed Silicon Valleys högst värderade startup.

Dessutom kliver Stripe förbi kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing, världsstörst på bildelningstjänster. Och frågan är om det stannar där.

Om vi inte bara tittar på startups utan onoterade techbolag överlag så innebär Stripes senaste värdering att de från och med nu är världens tredje största bolag i den listan. På topplatserna hittar vi kinesiskt: Alipay-ägaren Ant Group och TikTok-ägaren Bytedance, i den ordningen. Enligt de senaste värderingarna.

Men Ant Groups värdering lär ha kollapsat rätt ordentligt efter den inställda börsnoteringen och det smisk bolaget fick av kinesiska regleringsmyndigheter i slutet av förra året. Och även om Bytedance går som tåget på hemmaplan och även om TikTok flyger fram globalt – än mer nu när förbudshotet i USA åtminstone tillfälligt verkar vara pausat – så har också de sina problem. Som att TikTok och ett par av Bytedances övriga tjänster sedan i somras är förbjudna i Indien – landet som fram till förbudet var TikToks överlägset största marknad utanför Kina.

Jag tror att Bytedance värderingsmässigt har hämtat sig sedan USA-kaoset i höstas och lär ligga före. Men frågan är om Stripe inte också har gått om Ant. Det lär oavsett inte skilja mycket dem emellan.

Stripe hits $95B valuation, is now Silicon Valley’s most precious private company

Online payment platform Stripe became Silicon Valley’s most valuable private company with its latest funding round. The company announced on Sunday that it has raised $600 million from Allianz X, Axa, Baillie Gifford, Fidelity Management &a

 

Övrigt

Wikipedia börjar ta betalt av techjättarna för sin information

Det här har jag väntat på rätt länge. Ja, eller att techbolagen skulle börja betala. Men nu blir det istället tvärtom: Wikipedia, eller rättare sagt Wikimedia, kommer att börja ta betalt.

Fast inte av dig och mig som privatanvändare. Däremot kommer de senare i år släppa en betalversion av sitt API. Ett betal-API tänkt att ge Wikimedia betalt för den information som techjättar som Facebook, Apple och Google använder sig av i sina tjänster.

Nu handlar det inte om att Wikimedia kommer att dra ur pluggen om företag som idag använder informationen inte börjar betala. Det är helt okej att fortsätta köra gratisversionen. De som väljer betal-API:et kan få tillgång till snabbare uppdateringar, mer anpassade formateringar av dataflödet eller nya alternativ för att sortera och publicera innehållet.

Oavsett de behöver de nya betalfunktionerna eller inte så utgår jag  från att ungefär precis alla kommersiella företag och tjänster som använder sig av Wikipedia väljer att betala. Även om de redan stöttar Wikimedia ekonomiskt på andra sätt.

Wikimedia will launch a paid service for big tech companies

The Wikimedia Foundation has announced Wikimedia Enterprise, a paid upgrade to Wikipedia’s existing API, which is used in products like Google search, Amazon’s Alexa, and Apple’s Siri.

Lagförslag i USA kan låta publicister gå samman i förhandlingar med techplattformar

Stora delar av världens regeringar – åtminstone de i västvärlden – verkar vara rörande överens om att techjättarnas dominans och inflytande måste begränsas. Ett delområde där samsynen är stor är att de traditionella publicisternas roll ska stärkas. Åtminstone vad gäller deras annonsintäkter. Att techplattformarna alltså ska dela med sig av annonsintäkterna (i andra sammanhang, som mediers oberoende och skyddet för yttrandefriheten, så verkar samsynen vara lite mer… spretig). Det handlar inte så mycket OM techplattformarna ska betala publicister utan om HUR. Här är ännu ett lagförslag på området, den här gången från USA.

Det aktuella förslaget ska ge publicister rätt att gå samman för att skapa en starkare, gemensam front mot techjättarna vid förhandlingar. Under fyra år ska konkurrenslagstiftningen pausas så att publicister inte ska riskera att drabbas av kartellutredningar.

Det i sig känns som en… väldigt intressant lösning (vad händer när avtal ska omförhandlas om fem år?) Men det kanske mest intressanta är att ett avtal som en (stor) publicist lyckas förhandla sig till också ska gälla för alla andra. Vilket… känns än mer intressant.

Till skillnad mot den liknande lag som precis klubbades i Australien så verkar det inte heller finnas något tvingande incitament. Om inga avtal nås inom de fyra åren så händer ungefär ingenting.

Men det sista handlar nog om att USA:s grundlag annars hade fått kortslutning. Att USA alltså inte kan tvinga företag att komma överens om ett avtal (däremot en helt annan historia om det handlar om ett kinesiskt företag…). Och logiken lutar sig förmodigen mot att alla de stora innehållsplattformarna håller på att sluta ett antal separata nyhetsavtal med publicister för att fylla sina egna tjänster med mer innehåll. Tanken skulle alltså kunna vara att ett sådant avtal också skulle gälla andra, mindre publicister.

Tror jag. Lite… oklart. Som all lagstiftning på området. Och för den delen techjättarnas egna iniativ.

Att se hur långt den här lagen går. Det som talar lite till lagförslagets fördel att det, hör och häpna, backas av både demokrater och republikaner.

Google May Have to Negotiate Payment for US News Publishers

A bipartisan bill may open the door for negotiations between US news publishers and big tech companies like Google and Facebook.

Substack Pro ger nyhetsbrevsskribenter ett års förskottsbetalning

Vi vet ju alla att nyhetsbrev är väldigt svarta just nu (både Twitter och Hubspot har köpt nyhetsbrevstjänster senaste året och det spekuleras i att Facebook håller på att bygga en egen). Det verkar vara ett lämpligt tillfälle att levla upp sitt game tycker en av de stora nyhetsbrevsplattformarna: Substack (som Twitter först ville köpa). Nu gör Substack som så många av de stora innehållsplattformarna: de börjar betala nyhetsbrevsskapare. I förväg. (Ja, eller de har gjort det ”ett tag”, men det är först nu de går ut med att programmet faktiskt finns.)

Det nya initaitivet, Substack Pro, bygger på att Substack ger en ny skribent ett belopp tänkt att täcka det första året så att de ska kunna jobba heltid med att etablera sitt nyhetsbrev. I gengäld så går skribenten med på att Substack får ta 85 % av alla intäkter under uppstartsåret. Från år två och framåt snurrar bordet runt: ingen garanterad summa, men däremot så får skribenten behålla 90 % av prenumerationspengarna.

Och ja, man måste förstås kvala in för att få vara med i Substack Pro. Som Substack konstaterar: de baserar urvalet på affärsmässiga kriterier. Vilka skribenter har bra track record och vilka ser ut som att de har tillväxtpotential? Men även vad de skriver om och hur täckt det området redan är.

Det känns som att nyhetsbrev just nu håller på att genomgå samma transformation som podden och olika former av liveinnehåll redan har gjort senaste åren: nytänkt kring produktifieringen av formatet i sig. Nya sätt att utveckla nyhetsbrevet som koncept och sätten man kan tjäna pengar på skrivande. Lär bli än mer av den varan i takt med att de stora techplattformarna dunkar ut sina egna (ja, eller gör vad de nu har tänkt göra med tjänsterna de har köpt).

Why we pay writers

The thinking behind Substack Pro

Amazons annonsverksamhet kan dra in mer pengar än AWS

En intressant tankevända kring Amazons-intäkter. Mer specifikt intäkterna från Amazons annonsverksamhet. Som kan vara betydligt större än vad Amazon har gett ledtrådar om.

Nu handlar det om hyfsat vilda spekulationer i artikeln. Åtminstone spekulationer baserade på gissningskattningar och jämförelser med Googles annonsmarginal. Men om vi nu hoppar på tankeexperimentet så är hypotesen att Amazons annonsdel skulle kunna ha vinst i nivå med molntjänsten AWS – det som alltid lyfts fram som Amazons stora vinstmaskin. Det är dessutom en verksamhet som växer snabbare än AWS, som har börjat tappa lite fart i takt med att marknaden mättas och att konkurrensen hårdnar.

Amazon har redan tidigare bedömts vara USA:s tredje största annonsplattform så det här är i linje med det. Visst, vi pratar fortfarande om ett låååååångt avstånd upp till Facebook och Google, men det blir allt mer big business för e-handlaren.

Och just e-handeln är förstås fortfarande Amazons överlägset största intäktssegment. Åtminstone sett till omsättning. Vinsten är däremot betydligt lägre och en förlustverksamhet utanför Nordamerika. Avsaknad av vinst kan förstås förklaras med saker som satsningar och investeringar, men e-handeln är oavsett en verksamhet med rätt lövtunna marginaler.

Det, AWS och annnonsgissandet här ovan gör sammantaget att det blir allt tydligare att Amazons kringverksamheter inte handlar om att driva trafik till e-handeln. Det är e-handeln som ska driva trafik och intäkter till de övriga, betydligt marginalstarka områdena.

Are Amazon ads worth more than AWS? – Benedict Evans

Does Amazon make more money from ads than AWS? Quite possibly.

Tinder får snart tillgång till bakgrundskontroller

Ny investering av Match Group, bakom dejtingsajten med samma namn – och Tinder. Match har plöjt ned pengar i den ideella organisationen Garbo, vars verksamhet handlar om bakgrundskontroller. Nu kommer Garbos funktionalitet byggas in i Matchs dejtingappar – och Tinder är först ut.

Garbos tjänst är tänkt att ”proaktivt förebygga könsrelaterat våld i den digitala eran”. Garbos bakgrundskontroller handlar alltså att se om en potentiellt dejt förekommer i ”offentliga register och rapporter” vad gäller våld. Garbo ska kunna svara på på om någon har blivit arresterad eller dömd för något våldsbrott, om det finns besöksförbud utfärdat etc.

Handlar alltså om en funktion som har ett väldigt gott syfte (som visserligen blir lite mindre gott av att Tinder verkar göra det till en betalfunktion). Men jag ser framför mig högvis med potentiella problem. Nu utgår jag från att Garbos tjänst bara är aktuell för amerikanska användare – och frågan är om den hade fungerat i EU oavsett.

Tinder will soon let you run a background check on a potential date

Match Group is teaming up with Garbo to bring background checks to its dating apps, including Tinder. Users will be able to run a background check from the app on potential dates.

Kändishälsningstjänsten Cameo börjar med snabbleverans

Ni vet hur e-handlare just nu springer omkull varandra i att erbjuda snabbast leverans? (Vi kan väl hoppas att vi konsumenter kan få den pendeln att vända vad det lider.) Här kommer en tjänst till som hoppar på det tåget: kändishälsningstjänsten Cameo.

Cameo har samma slags affärsidé som svenska Memmo: köp en hälsning från en kändis. Och vi pratar alltså om en videohälsning, inte att kändisarna kommer hem och high-fivar någon i verkligheten. Via Cameo kan du köpa en hälsning från exempelvis OG-rapparen Ice-T: betala 450 dollar och få en shoutout från Ice-T inom en vecka.

Men om du inte kan vänta så länge? Nu har Cameo din rygg. Betala mer för snabbare leverans. Gå före i kön, alltså.

Och, tja, med tanke på att allt mer av det vi gör och köper är digitala tjänster och produkter så känns det fullkomligt rimligt att saker som olika lång leveranstid beroende på hur mycket du betalar kommer bli självklart även här.

https://www.tubefilter.com/2021/03/16/fans-can-now-pay-to-get-cameos-in-24-hours/?1

Atari lanserar plattform som gör det möjligt att skapa egna NFT:er

Atari, världens mesta pionjär inom video- och dataspel, har de senaste åren gjort… väldigt mycket annat än spel. Försökt att få snurr på värdet i varumärket på andra sätt, något som inte minst inneburit utflykter in i kryptovärlden. Här kommer ännu ett: Atari lanserar en plattform som gör det möjligt att skapa egna NFT:er.

Plattformen, som kommer till via ett samarbete med krypto-e-handelsplattformen Bondly, är tänkt att skapa en ny spelplattform: Atari Metaverse. En mashup mellan retro-Atari-spelnostalgi och kryptoteknik – som just NTF, formatet som är tänkt att använda för att skapa unika och begränsade exemplar av digitalt innehåll. 

Men det är inte bara spel vi pratar om. Atari ser även att plattformen ska kunna användas av artister som vill skapa samlarmerch för sina fans. Merch som förstås köps med kryptovalutor, som Ataris och Bondlys egna.

Så det är alltså två stora trender som sammanfaller här: kryptolösningar för mer än bara betalmedel och spelplattformar som så mycket mer än bara spel. Som sociala medier på egen hand, där såväl marknadsföring som shoppande, videotittande och musikupplevelser är lika självklara anledningar som själva spelet att hänga där.

The new Atari Metaverse gaming platform will let creators mint and distribute NFT collections to fans – Music Business Worldwide

Atari inks strategic partnership with digital assets e-commerce platform Bondly to launch NFTs covering gaming…

Kina stryper användandet av Tesla-bilar på grund av oro för USA-datainsamling

Ha. Ni vet TikTok-förbudshotet i USA? Sprunget(ish) ur oro att kinesiska appar kan användas av regimen för att samla in data om amerikanska medborgare?

Well, two can play that game.

https://www.wsj.com/articles/china-to-restrict-tesla-usage-by-military-and-state-personnel-11616155643?mod=djemalertNEWS

Superpowered samlar alla dina videomöten i Macens menyrad

Hand upp alla som halvt panikartat har grävt bland mejl efter länk till ett videomöte som börjar om fem minuter? Grattis! Nu kommer Superpowered till din räddning (om du använder Mac – som vi väl alla gör, right?) Alla dina videomöten samlade i menyraden. Inklusive en knapp för att starta nästkommande möte.

Och ja, du får förstås också vänliga påminnelser strax innan mötet drar igång. Så länge som du kör Google Meet eller Zoom. Det är just nu de tjänsterna som är integrerade, men fler (som Teams) ska vara på gång.

Har absolut ingen aning om hur bra Superpowered är än, men det låter på beskrivningen i artikeln låter det rätt ace. Recension någon som har provat?

https://techcrunch.com/2021/03/10/superpowered-lets-you-see-your-schedule-and-join-meetings-from-the-mac-menu-bar/?8

Elon Musks nya jobb: Technoking

Ha. Elon Musk har ett nytt jobb: Technoking. Även Teslas CFO har uppdaterat sitt CV: Master of Coin.

Ja, det är duons nya officiella Tesla-titlar i myndighetsdokument som har lämnats in USA. Same-same jobbmässigt men different titelmässigt, alltså.

Och med tanke på att Tesla för bara ett par veckor sedan köpte Bitcoin för 1,5 miljarder dollar och att Musk överlag hypar kryptovalutor så fort twittertillfälle ges så är den uppdaterade CFO-titeln kanske rätt logisk. Bitcoins uppgång i år betyder att Tesla tjänat betydligt mer på sin kryptovaluta än bilförsäljningen hela 2020.

Så vi kan alltså uppdatera listan över saker som Tesla tjänar pengar på: elbilsrätter i USA, utsläppsrätter i Europa och Bitcoin. Plus lite bilförsäljning, som sidoverksamhet.

Elon Musk crowns himself ’Technoking’ of Tesla

Tesla CEO Elon Musk is now also ”technoking,” according to a recent filing with the US Securities and Exchange Commission. Tesla’s CFO Zach Kirkhorn is also changing his title to ”Master of Coin.”

Elon Musk har gjort en låt om NFT som han säljer som en NFT

Har Elon Musk gjort en låt om NFT som han säljer som en NFT? Klart Elon Musk har gjort en låt om NFT som han säljer som en NFT.

Elon Musk made a song about NFTs, and he’s selling it as an NFT

Elon Musk has a new track, and he says he’s selling it as an NFT.

Nytt lagförslag i Texas straffar företag som bojkottar fossila bränslen

Ny intressant undersökning. Visste ni att den populäraste låten i Texas är Chers ”If I Could Turn Back Time”?

Texas Lawmakers Want to Penalize Companies That ’Boycott’ Fossil Fuels

Don’t worry, helpless fossil fuel companies: Texas is coming to your rescue. Four Republican state senators introduced a bill last week that would prevent the state from doing business with any companies that ”boycott” the oil and gas industry.

Cryptoart.wtf visar klimatavtrycket för NFT:er (och har nu lagt ned)

Hur mycket kostar en NFT? Egentligen? Och då menar jag inte prislappen som sitter på själva produkten, utan den totala kostnaden. Inklusive kostnaden för miljön. Precis det gick att se via tjänsten cryptoart.wtf. En tjänst som redan har lagt ned, efter bara tre månader.

Anledningen till nedläggningen är att vissa tydligen har använt tjänsten för trakasserier. Jag tänker klimatskammande. Trist, men vi kan anta att det kommer fler liknande tjänster.

En NFT, alltså det som är tänkt som unika och begränsade exemplar av digitalt innehåll, fungerar i mångt och mycket som de kryptovalutor som de delar blockkedjeteknik. Inklusive att det är en väldigt energikrävande teknik för att skapa nya exemplar. Och för att verifiera transaktioner.

Och det här är förstås också något som skulle behövas inom fler digitala områden. Visa den faktiska klimatkostnaden att använda digitala tjänster. Och då inte vad det sparar jämfört med en fysisk motsvarighet (som att slippa flyga till ett möte) utan den faktiska kostnaden.

Som del i att få oss att inte bara reflektera över hur vi kan spara på planetslitaget i vår fysiska tillvaro, utan också i våra uppkopplade liv. (Som… det här inlägget…)

Popular Crypto Art Carbon Calculator Cryptoart.wtf Is Shut Down

Cryptoart.wtf, the popular crypto art carbon calculator that allowed us to see the real impact the NFT buying craze is having on our poor planet, is shutting down. Its creator, Memo Akten, stated that he decided to take the site down after information from it was used ”as a tool for abuse and harassment.”

Robert Downey Jr. och Mark Cuban har en toalettpappersstartup ihop

Såååå…. två ord jag inte trodde jag skulle se i samma mening. Trots 2020.

Toalettpapper. Startup.

Men det är precis vad Cloud Paper är. En startup. Som säljer toalettpapper. Visst, inget vilket tolettpapper som helst. Det handlar om bambutoalettpapper (och pappershanddukar), som ska slita mindre på planeten när det tillverkas.

Och Cloud Paper har inte bara skaffat sig mycket kapital, företaget har också skaffat sig en milt sagt tung skara investerare. Namn som miljardären Mark Cuban, Salesforce-grundaren Marc Benioff och Uber-VD:n Dara Khosrowshahi. Och Robert Downey Jr.

Jag ser fram emot reklamfilmen.

I. Am. Toilet man.

The toilet paper startup backed by Marc Benioff, Dara Khosrowshahi and Robert Downey Jr. now sells paper towels | TechCrunch

Cloud Paper, the startup whose bamboo toilet paper (and celebrity and billionaire backers, including Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Marc Benioff,

Zoom Escaper – smit från videomöten med hjälp av störningsljud

Börjar Zoom-utmattningen ta ut sin rätt? Skaffa Zoom Escaper! Ett tillägg som låter dig smita från videomöten genom att lägga till olika störningsljud så att folk inte längre vill ha med dig.

Zoom Escaper lets you sabotage your own meetings with audio problems, crying babies, and more

Had enough Zoom meetings? Free app Zoom Escaper will help you self-sabotage your next video call with audio problems and sound effects. Choose from crying babies, construction noises, unwanted echoes, and more to gift yourself with a reason to drop the call and pick up your life.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 5 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

IoT – internet of things

EU beslutar att USB-C ska bli standarden för mobiladdare inom EU

Vilken slags laddare ska vi egentligen ha i våra mobiler? The EU way or the highway? EU har rätt länge, mer eller mindre drivit aktivt, drivit frågan kring en enhetlig standard för laddare och nu verkar det som att en ny lagstiftning (ja, eller ”reglering”, att se hur tvingande) ska vara på plats redan sommaren 2020. Och VHS-vinnaren är… USB-C.

Det tycker Apple är sådär kul. De vill istället fortsätta använda sin lightningteknik. En teknik som bara Apples produkter får använda till skillnad från just USB-C. Apple har förstås dragit igång sitt stora lobbymaskineri för att övertyga EU om att en gemensam standard är en jättedum idé. Ett av de främsta argumenten? Att folk då skulle behöva köpa nya laddsladdar och kasta alla sina gamla, vilket skulle vara dåligt både för privatekonomi och miljö.

Att folk har fått göra precis det på grund av ändringar som Apple själv har gjort, eller tvingats köpa en triljard donglar, är givetvis något HEEEEELT annat.

(Dessutom konstaterar också Apple att en enhetlig laddningstyp skulle hämma innovation – ni vet, standardargumentet som techföretag alltid drar till med när det vankas reglering.)

Och ja. Apple hade givetvis kunnat (och kan) släppa lightning fritt, men hej. Det är roligare att vara grinig.

Det roliga i sammanhanget är att Apple ofta lyfts fram företaget som ”uppfann” USB-C, men som sen släppte standarden fri. Det påståendet har aldrig riktigt kunnat beläggas, annat än att Apple må ha varit delaktiga framtagandet och utvecklandet. Oavsett vilket så är förstås USB-C numer standarden även för Apple till största del. Ja, med iPhonen som det största undantaget.

Jag gillar lightning mest eftersom den är mindre än USB-C. Kan det ge mig en lite mindre mobil är jag glad. Men så länge som jag kan få en kontakttyp som inte bara går att sätta i på ett sätt är jag nöjd. Att jag slipper en extrasladd är en bra bonus. Och standarder är alltid bra.

Sist men inte minst önskar vi förstås alltihop mest av allt trådlös laddning av alla våra prylar. Så på sätt och vis börjar hela diskussionen bli lite obsolet. Apple själva ska vara på gång med en trådlös ”laddmatta” eller något liknande i år enligt rykten. Lär ju inte gå sämre än förra gången….

EU lawmakers, with eye on Apple, call for common mobile charger

EU lawmakers overwhelmingly called on Thursday for rules to establish a common charger for all mobile device makers across Europe, a drive that iPhone maker Apple has criticised.

Boston Dynamics släpper utvecklarramverk för roboten Spot

Är din största dröm att programmera Boston Dynamics fyrbenta robot Spot? There’s ett SDK for that.

Boston Dynamics firar alltså det nya årtiondet med att släppa sitt programmeringsramverk via GitHub för att på så sätt uppmuntra andra att hjälpa till med att utveckla robotens skills. Visserligen fortfarande begränsningar kring vem som får tillgång just nu, men ändå.

Det här är förstås ett rätt stort steg i det lilla. För om historien upprepar sig så innebär en öppning mot den globala utvecklargemenskapen startpunkten för den riktiga kreativitetsexplosionen. Det innebär förstås också att Boston Dynamics får högvis med gratisinput för att utveckla Spot – men också driva på hela robotområdet.

Sannolikt lär det här på kort sikt innebära sjukt många initiativ där man IFTTT:ar skiten ur Spot med helt meningslösa grejer. Bara för att man kan. Typ att få Spot att göra en segerbackflip varje gång favoritlaget gör mål. Och ur det lär sedan den reella nyttan komma.

Fånighet. En av de absolut starkaste drivkrafterna för innovation.

Boston Dynamics gives its robot dog a developer SDK

Now that Spot is more clever and polite, Boston Dynamics is ready to set it free. The Softbank-owned robotics company announced that it’s making Spot’s SDK available to anyone who wants it via GitHub, starting today.

 

AI – artificiell intelligens

Google Translate på gång att få stöd för transkribering med översättning – i realtid

Hej, coolt. Google Translate får ännu mer smartness. Mashup mellan transkriberingsfunktionerna och översättandet. Transkriberar det som sägs – samtidigt som det översätts. I realtid.

Visst, lär väl vara en version ettpunktnoll på flera sätt och kommer nog inte finnas med svenska på ett tag. Men oavsett. Hej, coolt.

Kommer till Android ”kommande månaderna” och till iOS… nån gång. Kanske. Förmodligen. Sannolikt.

Google Translate will soon be able to transcribe audio

Google will be adding a new feature to its Translate app for Android in the coming months that makes the service even more like an actual human translator.

Googles Meena ska vara världens bästa chattbot – enligt Google

Vilken är världens bästa chattbot? Googles Meena, that’s who. Åtminstone enligt Google.

Jag tänker inte säga emot, eftersom jag a) inte har kunnat testa Meena själv och b) inte hade haft koll oavsett. Men enligt Google ska Meena kunna föra en dialog men en mänskliga användare på en betydligt bättre nivå än andra chattbotar. Tacka för det när den packats full med 2,6 miljarder parametrer som grund för sitt chattande. Meena har dessutom tränats med 40 miljarder ord, ”inklusive konversationer i sociala medier” (vad skulle kunna gå fel med det senare undrar Tay).

Nu är det Google så Meena lär säkerligen vara riktigt vass. Men det mest intressanta är att människorna bakom tekniken också har tagit fram en ny utvärderingsparameter för Meena (ja, eller chattbotar överhuvudtaget): ”Sensiblenss and Specificity Average”. Hur vettigt och specifikt boten svarar på det som sägs.

I sig inte särskilt revolutionerande, förstås, men de flesta utvärderingar har digitala assistenter och botar brukar vara ungefär lika yxiga och binära som det som utvärderas. Brukar handla om hur mycket en teknik förstår och om den ger rätt svar. Men här har vi några andra värden som är så självklara för oss människor. (Well, oftast.) Lite mer finkorniga och analoga. Precis som vi människor.

Google claims its new chatbot Meena is the best in the world

When was the last time you had a ”conversation” with Siri or Alexa that was satisfactory? Maybe never. The primary reason is that while these assistants or bots have improved a lot, their conversational ability is still quite limited. But G

 

Bekvämlighetsekonomin

Elscooterföretaget Bird köper upp konkurrenten Circ

Så blir Stockholm ett elscooterföretag fattigare. Tyska Circ köps upp av amerikanska Bird. En inte oväntad konsolidering och garanterat inte den sista scooteraffären. Förmodligen också hyfsat snart.

Det innebär att det Stockholm nu vara kommer ha… äh, jag vet faktiskt inte hur många scooterföretag det rör sig om nuförtiden.

Bird confirms acquisition of Berlin scooter rival Circ | TechCrunch

If you didn’t see this coming, then clearly you didn’t have your eyes on the road. Bird, the LA-founded e-scooter giant, has confirmed that it is

 

Digitalisering

Atari lanserar hotellkedja med speltema

Ha. Fantastiskt. Senaste företaget att bygga egna hotell från scratch? Atari. Da original videospelgangstaföretaget Atari.

Visst, det handlar mest om att Atari licensierar sitt namn till byggprojektet, men hotellen kommer inte bara vara måste för nostalgigeeks. De kommer få ”videospelsteman” (förstås), men de kommer vända sig mot betydligt yngre målgrupper: e-sportare. Ataris ambition är helt enkelt att bygga åtta e-sportshubbar runt om i USA.

Atari kommer få fem procent av intäkterna som hotellen genererar, vilket kan behövas med tanke på att kärnverksamheten – spel – går lite sådär. Atari som global e-sportshotellkedjemagnat? Tja, konstigare saker har hänt.

Atari-branded hotels with e-sports studios and game rooms are coming to the US

Atari has signed a licensing deal with US real estate developer True North Studio and GSD group to build eight hotels in the US. Construction will begin in Phoenix this year, with more hotels to come in Austin, Chicago, Denver, Las Vegas, San Francisco, San Jose, and Seattle.

 

Mobilt

Apple gör det möjligt att köpa iPhone på avbetalning utan abonnemang

En av de största nyheterna som Apple släppte förra året fick inte särskilt mycket uppmärksamhet. Och på ytan var den inte särskilt nydanande. Men att Apple i praktiken gjorde det möjligt att prenumerera på en iPhone i Apple-regi var den rätt självklara avslutningen på Apples (sannolikt) sista årtionde som renodlat hårdvarubolag. iPhone as a service, alltså.

Nu tar Apple ännu ett steg mot det här: det blir nu möjligt att avbetalningsprenumera på en olåst iPhone. Man behöver alltså inte samtidigt köpa till ett abonnemang (en upprepning av hur iPhone-försäljningen såg ut när iPhonen föddes).

Visst. Det krävs fortfarande att du har ett Apple Card, alltså Apples virtuella kreditkort, för att få tillgång till det här köpförfarandet. Men i och med att Apple Card ger cashback på alla köp – allra mest på köp från Apple med 3 % – så innebär det att du får lite tillbaka på varje avbetalning.

Och även om det här säkerligen här och nu är ett sätt att boosta iPhone-försäljningen genom att få fler att byta oftare så tror jag att det riktigt långsiktiga här är det omvända: iPhonen som ett sätt att locka in kunder till Apple Card.

SIM-Free iPhones Now Qualify for 24-Month Interest-Free Financing With Apple Card

As noted on Reddit, unlocked aka SIM-free iPhone models now qualify for Apple Card Monthly Installments, which allows customers to purchase an iPhone…

Tinder, Pandora och Youtube de appar som drog in mest pengar via prenumerationer i USA 2019

Ännu en lista över de mest populära apparna 2019 – fast den här skiljer sig innehållsmässigt från hur det brukar se ut. Faktum är att Facebook inte har med enda app topp tio. Vare sig för iOS eller Android. Men det är inte så konstigt, den här gången har Sensor Tower sammanställt uppskattningar över vilka appar som drog in mest pengar prenumerationsvägen.

På det området har Facebook förstås inte särskilt mycket att komma med. Det är inte för inte som nästan hundra procent av Facebooks totala intäkter kommer från annonser.

Istället hittar vi Tinder i topp, följd av Pandora och Youtube. Men det finns några andra intressanta saker i listan också.

Musiktjänsten Pandora återfinns högt upp (sina ekonomiska problem till trots), medan Youtube Music och Amazon Music också finns med topp tio i någon av listorna. Här saknas förstås två uppenbara appar: Spotify och Apple Music. Två tjänster som intäktsmässigt förmodligen hade hamnat högt upp. Men Apples tjänster ingår som vanligt tyvärr inte vare sig i Sensor Towers eller App Annies applistor och Spotify har skrotat möjligheten att starta prenumerationer via appen.

Av samma anledning hittar vi på videosidan såväl Youtube, Hulu, HBO Now som Disney+ (bara i Android-listan intressant nog) och Twitch. Men ingen Netflix. Även där för att Netflix lessnat på att dela med sig av intäkterna till Apple och Google.

Utöver det så hittar vi dejtingappar, lagring – och sociala medier (lite beroende på hur man definierar det sistnämnda). Här är det lite intressant att se skillnaderna mellan iOS och Android. För Android hittar vi MeetMe och LiveMe medan iOS-listan bara innehåller en: LinkedIn.

Ett område där LinkedIn sopar banan med Facebook, alltså.

(Hela rapporten finns här.)

Lista med apparna som drog in mest pengar via prenumerationer i USA 2019

iPhone 11-modellerna toppade iPhone-försäljningen Q4 2019

Igår kom Apples första kvartalsrapport för 2020, som omfattade sista kvartalet förra året. Det var också ettårsjubileum för när Apple slutade redovisa försäljningssiffror för iPhonen. Från och med början av 2019 så rapporterar Apple bara omsättningen för försäljningen inte antalet sålda exemplar.

Anledningen? Ungefär samma som att exempelvis Twitter slutat redovisa antalet månadsanvändare: siffran visade på nedåtgående trend och var därmed inte längre så kul att prata om på kvartalsrapporter.

iPhone-försäljningen har, likt mobilmarknaden i stort, varit sjunkande ett tag. Det har gjort att även Apples omsättning för segmentet har minskat. Men förra kvartalet körde Apple över marknadens förväntninga – bland annat för att just iPhone-omsättningen hade ökat några miljarder jämfört med Q1 2019. Anledningen? iPhone 11.

Vi vet fortfarande inte hur många mobiler Apple sålde under kvartalet. Det kan fortfarande ha varit färre än för ett år sedan. Men i samband med gårdagens kvartalsrapport fick vi också veta att iPhone 11 var den bästa säljande iPhonen alla veckor under förra kvartalet. Inte bara det: iPhone 11-modellerna var de tre mest sålda mobilerna under kvartalet. Alltså iPhone 11, iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max.

Att de tre modellerna sålde bättre än de äldre som fortfarande säljs av Apple, som fjolårets XR, gjorde att Apple alltså tjänade mer pengar per mobil.

Dessutom ska Apple under kvartalet ha stått för tre av de fyra mest säljande smartmobilerna i ”urban China”. Vilket förstås nästan är ännu viktigare för Apple. Rent krasst så är Apple den enda icke-kinesiska mobiltillverkaren som har hyfsat stor marknadsandel i jättenationen (8 % Q3 förra året).

iPhone 11 was the best-selling iPhone in every week of the holiday quarter, Tim Cook says – 9to5Mac

During Apple’s Q1 2020 earnings call with investors and analysts this afternoon, Tim Cook offered additional detail on iPhone sales…

Apple kan ha sålt fler mobiler än Samsung Q4 2019

Hur många iPhones sålde Apple Q4 2019? Det vet vi inte eftersom Apple sedan ett år tillbaka inte längre redovisar försäljningssiffror. Men det hindrar förstås inte andra från att göra uppskattningar utifrån de källor som finns. Och de bekräftar Appples kvartalsrapport (förstås).

Rekordomsättningskvartalet betyder också att det såldes många iPhones, men att iPhone 11-modellerna enligt Apple var de som sålde bäst under hela Q4 så betyder det att Apple sålde många dyra telefoner. Inte nödvändigtvis att de sålde många.

Nu kommer uppgifter som säger att det gick väldigt bra även i antal sålda ex. Sett till helåret halkade Apple ned en plats i och med att Huawei, svartlistningen till trots, är ny tvåa efter Samsung. Men sett bara till Q4 så är bedömningen att Apple sålde fler mobiler än Huawei – och Samsung. Att Apple alltså var det företag som sålde flest mobiler även sett till antal under kvartalet.

Apple Matched or Surpassed Samsung for Smartphone Shipments in Q4 2019

Apple matched or overtook Samsung to become the world’s biggest smartphone maker in the fourth quarter of 2019, according to new data from market…

Google samlar sina samarbetsverktyg i en ny app

Ett av företagen som backar samarbetsplattformen Slack är Google. Men det hindrar inte sökjätten från att ta fram sin egen konkurrent (därför att 2020). Enligt The Information arbetar Google nu på att ta fram en egen Slack. Eller Office-app, om man så vill. Testas internt just nu.

Det handlar alltså om en app som primärt vänder sig till företagsanvändare och som samlar några av Googles företagstjänster på ett mer enhetligt ställe. Saker som G Suite, GmailDrive och chattverktyg i någon form. Hangouts känns mest självklart, men det kan handla om ännu ett nytt tillskott på chattområdet för Google. För det är precis vad Google behöver: ännu ett chattjänst för att göra chatterbjudandet enklare och tydligare.

Oavsett så handlar det om att skapa ett mer sammansatt samarbetspaket för dem som valt att gå lite all in på Googles tjänster. Google har gjort steg mot att integrera verktygen mer med varandra, men än så länge känns det fortfarande lite halvhjärtat. Nu kanske man tar ett ordentligt helhetsgrepp (även om vi kanske inte ska hoppas allt för mycket – det är trots allt rätt långt ifrån Googles paradgren).

Google aims to unify its workplace tools and messaging apps into one service

Google is working on another chat application, this one for workplaces, that combines several different platforms it already operates, according to a new report from The Information. The goal would be to unify Gmail, Drive, and Hangouts products into one service.

Indien är nu världens nästa största smartmobilmarknad

Indien bedöms växa om Kina om inte alltför många år, så det är inte förvånande att det finns en massa mobilabonnemang i landet. Många ”Nokia-telefoner” med 2G-abonnemang. Men enligt bedömningar från Counterpoint så är Indien numer världens näst största marknad – för smartmobiler. Landet ska med andra ord ha gått om USA och bara ha Kina framför sig.

Det mest intressanta är att uppställningen bland mobilleverantörerna är väldigt nära en kopia av läget i Kina. Över 70 procent av alla smartmobiler som såldes i landet under 2019 kommer från kinesiska tillverkare. Utöver det så har Apple haft ett bra år – ”ett av de märken som växer snabbast”. Även om vi pratar förhållandevis låga nivåer så har 2019 varit ett tillväxtår. För Samsung går det inte lika bra, med en femprocentig försäljningsminskning.

Nu är fortfarande Samsung stora i Indien, till skillnad från i Kina där de i princip inte finns. För helåret landar koreanerna fortfarande på en andraplats med 21 % av marknaden, men Q4 blev de nedpetade till en tredjeplats av Vivo.

Samsung är fortfarande rätt ordentligt världens största mobiltillverkare, men har alltså problem på två av de viktigaste marknaderna. Dessutom två av de folkrikaste.

India is now the second largest smartphone market in the world, surpassing the U.S.

India has surpassed the U.S. as the second largest smartphone market in the world.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Är du verkligen mobile first – eller mobile first-washar du bara?

Handen på hjärtat, hur är det egentligen?

Är du verkligen mobile first – eller mobile first-washar du bara?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar räkna organiska visningar på samma sätt som betalda

Facebook ändrar hur de räknar visning av organiska sidinlägg. Tidigare har en "visning" räckviddsmässigt handlat om att ett inlägg hamnat i nyhetsflödet hos en användare. Det betyder inte att användaren faktiskt såg inlägget. Nu måste ett inlägg visas på skärmen för användaren för att räknas som en visning (med andra ord kommer en visning nu betyda... en visning).

Med andra ord börjar Facebook räkna räckvidd för organiska inlägg på samma sätt som för köpta inlägg. Under en övergångsperiod kommer statistiken visa båda mätetalen sida vid sida.

Facebook Changes The Way It Reports Organic Reach On Page Posts

Facebook is changing the way it calculates reach on organic page posts, bringing it on par with the way it calculates reach on paid posts. The company also redesigned its Page Insights on mobile, to help page admins measure their post metrics more effectively.

Facebook tappar unga i USA i högre takt

I Facebooks senaste kvartalsrapport ökade som vanligt användartalen, men i USA och Kanada sjönk antalet dagliga användare för första gången. Det är med andra ord i linje med eMarketers senaste rapport som visar på samma sak. Och det är, även nu, de unga som Facebook tappar.

eMarketer bedömer att Facebook kommer förlora 2 miljoner användare under 25 under året och att Facebook för första gången kommer användas av färre än hälften av alla i åldersspannet 12 till 17. Och det är inte till Instagram man tappar användare, utan, som också andra rapporter visat, till Snapchat. Och säkert andra.

Att se hur det går på andra marknader, där Snapchat i princip inte finns alls.

Facebook losing young users even faster to Snapchat, eMarketer says

Less than half of U.S. Internet users ages 12 to 17 will use Facebook this year for the first time, eMarketer says

Enklare för företag och organisationer att kommunicera i Safety Check-funktionen

Facebook lägger till ytterligare funktionalitet i sin Safety Check-plattform. Nu kan godkända företag och frivilligorganisationer posta information direkt till användare i drabbade områden. Exempelvis om uppsatta katastrofcenter eller vilken hjälp företag erbjuder - och hur man gör för att utnyttja den. Men det kan också fungera omvänt - att företag kan ta del av drabbade som ber om hjälp och möta dessa behov.

Bra grejer, kort sagt.

https://mashable.com/2018/02/15/facebook-community-help-companies-nonprofits/

Facebook testar VR-grupper inne i grupper

Facebook lägger till möjlighet att skapa VR-grupper i Facebook-grupper. Typ. Företagets VR-satsning Spaces kan nu användas för något som skulle kunna liknas vid en VR-gruppchatt. Upp till tre medlemmar i samma grupp kan mötas i en "VR-hangout" (copyright Google?). Exemplifieras att tre medlemmar i en resegrupp skulle kunna starta en Spaces-hangout och titta på varandras bilder.

Spaces har inte tagit någon jättefart mest eftersom, tja, folk har begränsade VR-möjligheter. Till skillnad från AR kräver VR mer för att man ska få ut något av det och vi är än så länge en bit från mainstream (genomslagsmässigt och kostnadsmässigt).

https://www.fastcompany.com/40530198/facebook-opens-social-vr-to-groups

Årets Alla hjärtans dag-tillägg i Facebook

Alla hjärtans dag betyder förstås nya leksaker hos Facebook.

Facebook Is Showing Its Users Love With Special Valentine's Day Features

Prompts and reminders will begin appearing atop News Feed.

Facebook vill återuppliva relationsstatusen

Facebook firar inte bara alla hjärtans dag med lite nya roliga dekaler och annat, man gör ett försök att få oss att ange relationsstatus på Facebook igen. Det låser upp möjligheten att kunna anpassa just den särskilda personen i våra liv. Ja, åtminstone Messenger-kontakten. Möjlighet till anpassad formatering och att den kontakten alltid visas först i Messenger.

https://mashable.com/2018/02/13/facebook-messenger-couples-features-relationship-status/

Snapchat

Snap Maps kan nu användas utanför appen

Snap fortsätter på samma väg som Twitter: att kapitalisera på "de oinloggade användarna". Med andra ord möjlighet att trycka ut innehåll utanför det egna ekosystemet så att fler tar del av det. För att locka nya användare eller som sätt att kunna sälja fler annonser.

Senast är en ny version av Snap Maps - för datorn. Nu är det inte en Snap Map så tillvida att du kan se vad dina vänner gör och var de är, utan ett sätt att se publika stories. Med andra ord så satsar Snap också ytterligare på det lokala kortet. Se vad som händer i närområdet.

De nya kartorna går också att bädda in på andra webbplatser. Att se om även denna Snap Map-version får plats i appen.

https://techcrunch.com/2018/02/12/snapchats-snap-map-comes-to-the-web-including-in-embeddable-form/

Snapchat släpper statistikverktyg för innehållsskapare

Snapchat ger sina innehållsskapare en alla hjärtans dag-present: möjligheter att få ut vettig statistik. Åtminstone om du är en av dem som skapar publika snaps eller "have large followings" (oklart var den gränsen går). Kommer finnas möjlighet att:

  • Se totala antalet story-visningar senaste veckan, månaden eller innevarande år
  • Hur länge folk har tittat på stories (samma intervall som ovan)
  • Antalet unika stories-tittare per dag, genomsnittlig tittartid och hur långt man tittade
  • Demografidata som kön, ålder och geografi
  • Data om tittarnas intresseområden

https://techcrunch.com/2018/02/14/snapchat-analytics/

Snap ger rabatt för att locka över fler annonsörer

Ha. Snap erbjuder annonsörer som kört vertikalvideokampanjer på Facebook (okej, och andra ställen - men vi kan väl anta att det, av flera anledningar, primärt handlar om FB) ”poäng” som de kan använda för att köpa annonser på Snapchat. Inbytes-switch-affär social media-stylee. Förstås för att visa att Snapchat är överlägsen som plattform. Eller åtminstone få dem att testa ett alternativ till FB.

Det kan vara en slump, men Twitters och Snaps senaste, rätt positiva, kvartalsrapporter sammanföll med de rätt stora synlighetsförändringar som Facebook gjort. Även om dessa två har LÅNGT kvar till Facebook så ger minsta svaghetstecken hos Facebook blodvittring.

It’s SO on.

https://marketingland.com/snap-offers-free-credits-brands-running-vertical-video-ads-instagram-facebook-pinterest-elsewhere-234235

 

Sök/SEO

Googles annonsblockerare rullas ut

Idag kommer så Chrome till sist få sin inbyggda annonsblockerare. Ja, annonsblockering Google-stylee. Med andra ord kommer ”obnoxious ads” att blockas (sajter kommer få varningsperiod innan blockandet kickar in. Nu får vi mer info om vad Google menar med obnoxious.

  • Pop-up-annonser
  • Annonser med nedräknare
  • Autospelande video med ljud
  • Stora sticky-annonser

För mobil dessutom:

  • Annonser som visas innan sidan laddas
  • Annonser som upptar mer än 30 % av ytan
  • Blinkannonser
  • Annonser som ligger i bakgrunden och scrollas över

Google hoppas förstås att vi på detta sätt ska sluta blocka annonser helt. Att se om vi nöjer oss.

Google's Chrome ad blocking arrives today and this is how it works

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Google testar en egen stories-funktion i sökresultatet

Stories finns verkligen överallt. Senast ut att hoppa på stories-tåget: Google. Google Stories. Ja, eller rättare sagt AMP-stories.

Likt motsvarigheterna hos Snapchat och Instagram är det ett vertikalformat som tar över mobilskärmen. Och det är i mobilen det fungerar, som hörs på namnet. Formatet använder alltså Googles snabbladdande mobilformat AMP. Likt övriga stories handlar det om ett sammanfattningsformat. Dra ihop befintligt innehåll för en snabb överblick.

Till skillnad från övriga liknande kan innehållet dock bo i princip var som helst på internet, utanför ett specifikt ekosystem. Ett sätt för publicister att skapa innehåll för Snapchat-generationen, alltså.

Google is Testing Instagram-like Stories in Search Results

Google is testing its own version of stories, a feature popularized by apps like Instagram and Snapchat.

Google siktar på att försvåra bildstölder

Google kan vara på gång att skärpa åtgärderna mot upphovsrättsintrång. Trots att det inte är tillåtet så envisas vi användare med att ladda ner bilder och använda dessa olovligen. Inte minst eftersom Google gör det så enkelt via sin bildsök.

Nu ser det ut som att man, i dialog med fotojätten Getty Images, kommer att göra upphovsrättsinformation mer tydlig i bildsöken. Visa bild-knappen kan vara på gång att försvinna.

Att se vad som kan hända. Vad Getty Images borde satsa på (och vad jag tror kommer hända), är att lägga till en "köp"-knapp direkt i bildsöken hos Google. Det är såååå inte 2018 att behöva gå till en webbplats för att slutföra en transaktion.

Google Aims to Help Pro Photographers Via Changes to Image Searches | Digital Trends

Following a deal with Getty Images, Google says it will alter its image search to improve attribution of photographers' work.

...och där försvann Visa bild-knappen

Okej, det gick fort. Bara häromdagen kom uppgifter om att Google kunde vara på gång att ta bort ”Visa bild”-knappen från bildsökresultaten, efter att ha träffat Getty Images för att diskutera hur det ska bli svårare att använda bilder utan upphovsrättstillstånd. Och nu är knappen borta. Även här i Sverige.

Google removes 'view image' button from search results to make pics harder to steal

The change is essentially meant to frustrate users. Google has long been under fire from photographers and publishers who felt that image search allowed people to steal their pictures, and the removal of the view image button is one of many changes being made in response.

Fler säkerhetsfunktioner i Google Maps

Google verkar satsa på att lägga till fler säkerhetsfunktioner i Maps. Som att dela sin batteristatus och vilken väg man tänker åka hem, inklusive när man når olika stopp på vägen.

Lika enkelt som genialt. Visst, för Google handlar det om att funktionen gör det möjligt för dem att samla in ännu mer information om oss, men här handlar det om något som trots allt är väldigt bra. Möjligheten att hålla koll på våra nära och kära (på ett bra sätt).

Det är också i linje med att våra telefoner får allt fler krissituationsfunktioner. Som att automatiskt skicka positionen när man ringer 112 eller dolt ringa vid kriser. Och förstås omvänt - bli en kanal för nödinformation. 

Google Maps may let you share your battery life status

Ever wanted to know if someone made it home safely, but didn't know if they had enough battery life to stay in touch along the way? You might not fret quite so much about it in the future. Android Police has spotted code in a Google Maps beta for Android that hints at sharing your remaining battery life alongside your location.

Google skärper tonen mot oseriösa biljettförsäljare

Biljettåterförsäljare som vill köpa AdWords måste först bli certifierade av Google. Alla initiativ av den här typen är extremt välkomna. We like.

Google Restricts Ticket Resellers - Hypebot

Responding to demands from consumer groups and primary ticketers, like Ticketmaster, Google has vowed to provide a "better and safer" platform for users after its new global transparency regulations on. Continue reading

 

IoT - Internet of things

Apple större klocktillverkare än Schweiz

Hur många klockor säljer Apple? Bara Apple vet. Det vi med säkerhet vet, i och med att företaget inte bryter ut klockförsäljningen specifikt, är att Apple sålde 50 procent fler klockor sista kvartalet 2017 än motsvarande period 2016.

Utifrån Apples ledtrådar har analytiker nu kommit fram till hypotesen att Apple trots allt säljer högvis med klockor. Kanske till och med fler klockor än hela Schweiz klockindustri - sammantaget. Och att Apple kanske är världens största tillverkare av klockor.

Bra för Apple, som förstås arbetar på att minska sitt iPhone-beroende, i takt med att marknaden mognar.

Apple sold more watches than Rolex, Swatch, and the rest of the Swiss watch industry combined

Apple is one of the biggest watchmakers in the world.

Facebook kanske släpper smarta högtalare i juli

Under förra året började det surra rykten om att Facebook håller på att ta fram en eller flera smarta högtalare. Nu tar ryktena ny fart.

Enligt uppgifter från Digitimes kan de två högtalare det har spekulerats i landa redan i juli. Aloha, med röst och bildigenkänning (sannolikt för videosamtal) och Fiona, som är mer ”traditionell” röstassistenthögtalare à la Amazon Echo.

Det intressanta är att Facebook skrotade sin assistent M bara i slutet av förra året. Nu kanske det visar sig att anledningen är att de också kommer att släppa en ny, egen version av Alexa/Siri/Assistant. Vi kan väl tro att shoppingintegrationer ligger högt upp i funktionslistan.

Report: Facebook releasing its own smart speakers in July

Facebook is reportedly releasing two smart speakers later this year to compete with the Amazon Echo. The two devices, apparently codenamed "Fiona" and "Aloha," could be released as early as July. Reports about the speakers first surfaced la

Världens första självläkande e-skinn

Dagens ord: e-skinn. Är ungefär vad det låter som. Ett cyborgskinn. Forskare har tagit fram ett konstgjort skinn som delar många egenskaper med vårt skinn. Som att vara "able to sense touch, air flow, humidity, and temperature and regenerate itself”.

Inte bara det. Det är återvinningsbart. Doppa ett överflödigt e-skinn i en etanolvätska och det upplösas i sina beståndsdelar som kan återanvändas till ett nytt e-skinn.

Självklart är det huvudsakliga området kopplat till olika typer av proteser. Men det här skulle förstås också kopplas till fler områden. Som att kunna röra någon på distans (jag utgår från att porrbranschen lusläser rapporten i detta nu).

Way cool.

Scientists Make Electronic Skin That Can Sense Touch And Temperature And Heal Itself

Could e-skin eventually cover prosthetic devices such as artificial limbs, robots, and electronic equipment to make them more lifelike and give them added functionality?

Microsoft tittar på att ta fram en blockkedjebaserad ID-handling

Intressant initiativ från Microsoft. Företaget tittar på att ta fram en digital ID-handling baserad på blockkedjeteknik. Argumentet (utöver det mest uppenbara att just identifiering digitalt kanske är den mest relevanta typen av identifiering nuförtiden) är att de andra typer av ”single sign-on”-lösningar som finns är företagskopplade. Närmare bestämt: tillhörande (i praktiken) Google eller Facebook.

Den här lösningen är alltså tänkt att bli mer generiskt. Du lånar ut din ID-info när den behövs (som för att logga in eller betala nånstans) och låser då upp ”din” bit av blockkedjan tillfälligt..

Bank ID, alltså. Eller Touch ID/Face ID. Att se hur det här faller ut.

Microsoft Will Use Blockchain To Build New Digital Identity

Microsoft plans to use blockchain to build a new digital identity that gives users control over their personal details.

Zound satsar på digitala assistenter i sina prylar

Nu tittar även Zound Industries, företaget bakom Urbanears-lurarna, på smarta högtalare. Ja, eller säkert överhuvudtaget prylar med digitala assistenter i. Zound ser framför sig att det blir antingen Alexa eller Assistant som kommer hamna i hårdvaran.

Förstås också en framtidssatsning att visa på inför den planerade börsnoteringen, kanske redan senare i år.

Att fundera på för i princip alla som arbetar med hårdvara egentligen oavsett segment. Hur kopplar vi upp den och på vilket sätt. Och då inte tänka utifrån dagens läge, utan tänk What if? Skapade behov som man helt plötsligt inte kan vara utan. Uppkopplad dörrmatta eller dammvippa? Varför inte?

Zound ska bygga röststyrd högtalare - förhandlar med Amazon och Google

Börskandidaten Zound Industries, med varumärken som Marshall och Urbanears, förhandlar med Amazon och Google om att bygga en röststyrd högtalare med AI-funktion. Det uppger bolagets ordförande Tommy Jacobson i en poddintervju med Di Digital.

Nvidia kanske ska ta fram dedikerade kryptobrytar-chip

Grafikkortstillverkaren Nvidia har samma problem som många andra tillverkare av uppkopplade prylar: närmare att efterfrågan är mycket större än tillgången. De hinner helt enkelt inte tillverka i den takt som behövs.

På sätt och vis ett lyxproblem à la Apple, men om man inte får tag i en pryl från en tillverkare kan man köpa från någon annan och sedan stanna kvar där.

Nu visar det sig att det som Nvidia har svårast att tillgodose är grafikkort till kärnmålgruppen spelare. Anledningen? Kryptovalutebrytare köper upp alla kort.

Nu kommer uppgifter om att Nvidia därför håller på att fram dedikerade kryptokort. AI-chip. Krypto-chip. Milt sagt en spännande tid att leva.

New Report Says Nvidia Unlikely to Reveal New GeForce Cards in March | Digital Trends

Sources had indicated that Nvidia would reveal new graphics cards at its developer conference in March, including units dedicated to gamers and cryptocurrency miners. New reports say otherwise.

SpaceX satsar på att leverera bredband via satelllit

Ni kanske har koll på att såväl Google som Facebook har kommit ganska långt med att erbjuda internetuppkoppling via flygplansdrönare och luftballonger? Klart Elon Musk ska toppa det. Nu har SpaceX fått okej från amerikanska FCC (typ post- och telestyrelsen) att leverera bredbandsuppkoppling via satellit.

Dock oklart om Starman kommer ha möjlighet att ta del av den nya tjänsten, eller om den bara vänder sig till jordbor.

https://www.cnbc.com/2018/02/14/fcc-chairman-ajit-pai-endorses-spacexs-satellite-internet-plan.html

Boston Dynamics lär sina robotar öppna dörrar

Ni vet Boston Dynamics, med sina klumpiga, självgående robotar? Som sedan lärde sig slå en perfekt bakåtvolt? Nu har den lärt sig ännu lite mer. Som att öppna dörrar.

Jämfört med en hel massa AI-skills från Watson och dess kompisar kan det här kännas lite meh. Men samtidigt är den här typen av robotar egentligen betydligt mer bökiga att få till. Vilket också kan betyda att det är större risk att kontorsjobb AI-fieras innan lagerjobben råkar ut för samma öde. Att göra trettonpetaflopberäkningar kan göras extremt stillasittande. Att leverera en pizza ända fram till dörren i ett lägenhetshus - not so much.

https://techcrunch.com/2018/02/12/boston-dynamics-newest-robot-learns-to-open-doors/

Mozilla satsar på öppen standard för uppkopplade saker

Det här gillar jag. Mozillas initiativ för gemensamma standarder för det uppkopplade internätet.

En av de största utmaningarna gällande den tekniska utvecklingen, nu mer än någonsin, är fragmenteringen. Att alla (techjättarna inte minst) vill bli företaget som tar fram den teknik som blir standard. Det gör att du, när du köper saker, väljer ditt ekosystem. Apples som det tydligaste exemplet.

Men det blir än mer påtagligt när nu mer eller mindre allt alltid kommer vara uppkopplat. Jag vill inte behöva köpa en viss glödlampa för att kunna kontrollera ljusen hemma via en app - jag vill att alla glödlampor jag kan köpa ska kunna göra detta.

https://techcrunch.com/2018/02/06/mozilla-announces-an-open-framework-for-the-internet-of-things/

Självkörande bilar kräver massor av energi

Sånt man inte tänker på. Kryptobrytande kräver sjukt mycket el i relation till vad man får ut. Och detsamma visar sig gälla även självkörande bilar. Som behöver typ bakluckan till datorutrustningen. Känns som, tja, lite suboptimering av utrymmet i bilen.

Företag som jobbar med hårdvaran som krävs arbetar förstås med att optimera och krympa den utrustningen som krävs. Och göra den strömsnålare.

Men man tänka sig att även detta är något som också kommer hanteras mycket i molnet. Numer kan man få processorkraft till datorn vid exempelvis datorspelande från molnet - snarare än att hantera det lokalt.

Ännu ett område där molntjänster kommer växa ytterligare, kan tänkas.

Därför slukar förarlösa bilar massor av energi

De kraftfulla datorerna i automatiserade bilar slukar massor av energi. Men chiptillverkarna jobbar på problemet.

Ny Amazon-skill - få din matlagning sågad av Gordon Ramsey

Äntligen en anledning att köpa en Amazon Echo. Ny skill som gör att du få reda på vad Gordon Ramsey tycker om din matlagning och, tja, i detalj få höra hur usel den är. Nu börjar vi snacka.

Okej. Kanske eventuellt är lite mer gimmick än praktiskt nytta. Men tänker vi ett steg till så lär vi se samma sak här som i GPS-tjänster. Kändisröster som ger dig väginstruktioner, exempelvis för att marknadsföra en ny film.

Men jag tänker också att det kan bli en ny sidoinkomst för skådespelare och kändisar överhuvudtaget. På samma sätt som man kan låna ut sin röst till animerade filmer eller spel så kan det här bli ett sätt att dryga ut kassan.

Skill marketing. It's a thing.

https://techcrunch.com/2018/02/07/gordon-ramsay-can-now-swear-at-your-cooking-through-an-amazon-echo/

 

Strömmade medier

Disney sluter distributionsavtal med Alibaba

Först tappade Netflix Disneys material i den egna tjänsten, när Disney tänker starta en egen konkurrent, och nu får alltså Netflix inte heller något nytt distributionsavtal. Istället har Disney valt Alibabas underhållningsenhet för det uppdraget.

Ett win-win-scenario tror jag båda parterna känner. Alibaba gick häromdagen ut och meddelade att de nu tänker satsa på film och har förstås även siktet på väst. Disney, å sin sida, vill förstås få fotfäste i Kina.

Disney ratade Netflix - tecknar avtal med Alibaba

Techjätten ska hjälpa Disney nå ut på den kinesiska streamingmarknaden.

Twitch lika stor som flera av de största amerikanska kabel-tv-kanalerna

Ännu en intressant jämförelse. Amazons livespelströmningstjänst Twitch fortsätter växa. Hur stor är den, undrar du? Under januari var den genomsnittliga tittarsiffran för Twitch 962 000.

Hur står sig det mot annat frågar du? I nivåer med flera etablerade tv-kanalers motsvarande siffror. Det totala dagliga tittandet under 2017 för Fox News och ESPN var i runda slängar 1,5 miljoner, 885 000 för MSNBC och 783 000 för CNN. Med andra ord är Twitch ungefär i nivå med några av de största amerikanska kabel-tv-kanalerna.

Och då pratar vi om en kanal som bara börjat nosa på annat innehåll än spelsändningar.

Amazon's streaming service Twitch is pulling in as many viewers as CNN and MSNBC

In January 2018, Amazon's owned Twitch had nearly a million people watching at any given point.

Google fyller på Youtube TV med ännu fler kanaler

Google fortsätter att ladda sitt ”kabel-tv-paket” Youtube TV med fler kanaler. Totalt innehåller paketet numer över 50 kanaler. Man passar också på att jacka upp priset, från 35 till 40 dollar i månaden.

Youtube TV är lite Googles satsning att bli Spotify för tv-innehåll. Samma som Apples Apple TV (även om denna hanterar strömmat innehåll, Googles är alltså mer ett vanligt kabel-tv-paket). Youtube TV finns än så länge i ett rätt litet antal amerikanska städer, men man kan tänka sig att Google har betydligt större planer än så.

Och den stora frågan är förstås hur länge det dröjer innan även Google ger sig in i originalinnehållsskaparracet på riktigt.

https://techcrunch.com/2018/02/14/youtube-tv-raises-pricing-expands-with-turner-nba-mlb-additions/

 

AI - artificiell intelligens

DeepMind lär sig återanvända inlärd kunskap i nya sammanhang

Googles AI-imponerar igen. Nu har DeepMind lärt sig lära andra AI:n. I sig inte nytt, att en AI så att säga kan skapa liv. Men det nya är att DeepMinds IMPALA-system spelar 57 Atari-spel (retro!) samtidigt. I sig förstås lite lätt imponerande. Men det nya är att den kan överföra varje insikt den får i ett spel till ett nytt spel. Transfer learning.

En svaghet hos AI har varit att det blir väldigt bra på att lära sig det de tränas till. En AI som är sjukt bra på luffarschack kan inget om att köra bil. Tekniken ska alltså, som vi människor, kunna återanvända erfarenheter från ett område till ett annat, för att inte, så att säga behöva börja om från början varje gång.

DeepMind's latest AI transfers its learning to new tasks

By using insights from one job to help it do another, a successful new artificial intelligence hints at a more versatile future for machine learning. Backstory: Most algorithms can be trained in only one domain, and can't use what's been learned for one task to perform another, new one.

Ytterligare bevis på att maskininlärning är lika fördomsfull som människor

Ytterligare en anledning till att det behövs fler kvinnor inom tech. Ja, eller snarare - fler människor som inte är vita män. Tidigare studier har visat att algoritmer är ungefär precis lika fördomsfulla som människorna som skapar dem. En maskininlärningsalgoritm som får träna på bilder som ofta har valts av just en vit man. Som dessutom kanske också är del av andra normer, som heterosexualitet.

Följden blir att algoritmer blir precis lika bra - eller dåliga - på att t ex identifiera människor. Är du omgiven av vita människor behöver du ha bättre koll på detaljer för att kunna skilja dem åt, medan andra etniciteter lite enklare kan identifieras för att de är färre.

If you're a darker-skinned woman, this is how often facial-recognition software decides you're a man

A study shows that AI software by Microsoft and IBM will mistake the gender for darker-hued women more often than for pale-skinned men.

 

 

Mobilt

Google satsar på att lägga till sin smarta svar-funktion i tredjepartschattappar

Ännu ett sätt att tänka utanför lådan. Googles intåg på sociala medier-arenan har, tja, inte blivit så mycket intåg. Man har försökt flera gånger utan att det har lyft.

Men är det något Google kan är det data. Och koppla ihop den datan på smarta sätt. Nu verkar man förlikas med tanken att man inte kommer bli en ny Messenger och istället siktar man på att nästla sig in i andras chattappar. Funktionen för smarta svar kommer kunna integreras i tredjepartschattappar. Och kunna hämta info från t ex Maps för att ge exakt tidsangivelse.

Återstår förstås att se om någon är sugen på att släppa in Google på det här sättet. Ja, åtminstone om de riktigt stora är sugna på det.

Google Wants To Bring Allo's "Smart Reply" To Third-Party Apps | Digital Trends

It looks like Google wants to make notifications from third-party apps a little smarter. The company is reportedly working on bringing the "smart reply" feature to apps like Facebook Messenger.

Google släpper AMP-format för e-post

Ännu ett intressant AMP-initiativ från Google. Igår så släppte Google ett stories-format baserat på det egna snabbladdande mobilformatet och nu kommer AMP för e-post. Det är ungefär vad det låter som. AMP-mejl istället för HTML-mejl.

Tydligen ska det här kunna innebära interaktiva mejl. Mejl som ska kunna uppdateras (exemplet: kunna pinna i Pinterest direkt i mejlet). Ännu kortare steg mellan mejl och call to action, alltså. Ja, och självklart så kommer det också gå snabbare än vanliga html-mejl.

Mejl dödförklaras mest varje vecka, men det verkar än så länge ha god vigör. Google satsar på att det här kan se till att det håller sig vid liv ett tag till.

https://venturebeat.com/2018/02/13/google-launches-amp-for-email-to-bring-web-like-actionable-content-to-gmail/

iOS får stöd för animojis i Facetime

ÄN-TLI-GEN! Nu kanske vi (ja, eller åtminstone alla som har en iPhone X) kan använda animojis I FACETIME! Vi kan alltså LIVEPRATA MED VARANDRA MED DJURANSIKTEN! Rejoice and allt that jazz.

Skämt åsido, vi gillar ju dekaler, avatarer och att ha virtuella grejer i ansiktet så Apple är nog inte helt fel ute.

Och om vi kollar lite längre ner i artikeln så kanske en större förändring är på gång: Apple är kanske på gång att dumpa sin mjukvarucykel med en stor uppdatering om året och istället jobba mer kontinuerligt.

Hint, hint, alla som fortfarande jobbar med ett fåtal stora releaser där allt ska klämmas in.

Apple working on Animoji in FaceTime and tabs for iPad apps, says Bloomberg

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Facetime kanske på gång att få stöd för flerpartssamtal

Mer Apple och repris på det jag la upp tidigare idag. Men med en extra detalj som inte fanns där. Och en detalj som potentiellt är rätt stor: Facetime kanske är på gång att få stöd för flerpartssamtal.

När det gäller Apples egna appar är de ett svart hål användarstatistikmässigt. De dyker ofta inte upp i listor över de mest använda apparna, samtidigt som Tim Cook 2016 sa att iMessage är den mest använda appen i iOS. Mest använda. Antingen har Cook snurrat över ett jobianskt förvrängningsfält eller så sitter Apple på ett monster till chattapp. Samma kanske gäller för Facetime.

Dessutom lite coola tankar om kollabo-AR-brädspel. Men det får ni läsa själva i artikeln.

https://techcrunch.com/2018/02/12/apple-could-be-rethinking-its-release-cycle-for-ios-and-macos/

 

Digitalisering

Waymo på gång att släppa egen bildelningstjänst

Nu verkar Google vara redo att ta sig an även Uber. Googles dotterföretag Waymo planerar att att lansera en egen bildelningsapp senare i år. Och det vi pratar om är alltså ett initiativ inom ramen för Waymos självkörande bilar. Med andra ord: du beställer en självkörande bil via appen.

Waymo har, likt många andra, testat just sina självkörande bilar i förhållandevis liten skala. Nu verkar man alltså vara säker på att de är bra nog att börja rulla ut (hoho) i större skala.

Waymo är den tillverkare som kört flest självkörande mil i Kalifornien och bilarnas ”disengagement rate” (när en människa måste ta över) är nere på 0,18 per snittad tusenmilare.

Alphabet Just Made an Announcement That Should Terrify Uber | The Motley Fool

The age of the self-driving ridesharing service has arrived.

Cargo gör Uber-bilen till en shoppingbutik

Hur vet man att en disruption har blivit etablissemang? När andra börjar bygga verksamheter i och på det som en gång vände upp och ner på det tidigare etablissemanget. Det skulle åtminstone kunna vara en definition.

Ett sånt: Cargo. En startup som erbjuder Uber-förare möjlighet att ha en egen närbutik i sin bil. Att kunna sälja saker och få del av intäkterna.

Men det är också, och initialt kanske framförallt, också ett marknadsföringsfönster för företag som är tänkta att erbjuda gratis provprodukter till Uber-kunderna. I gengäld för att ge bort saker ska företagen kunna få tillgång till anonymiserad data kring distributionen av produkterna.

Cargo raises $5.5M to let Uber drivers sell snacks and essentials nationwide | TechCrunch

Cargo, a startup that wants to let every rideshare driver open their own convenience store in their car, has just raised $5.5 million in a round it's calling seed preferred financing. They have 2,500 cars on the road in NYC, Chicago, Boston and Minneapolis, with 20,000 driver signups from all 50 states.

Farmers Business Network - datafarm för bönder

Rätt coolt. Och rätt självklart. Farmers Business Network - en plattform där lantbrukare kan byta data med varandra. Och därmed kunna använda data i sin egen verksamhet, för att optimera verksamheten.

Del av en trend som blir allt starkare: ensam är inte stark (vilket överhuvudtaget är en inställning världens skulle behöva mer av, samarbete snarare än mememe). Att direkta konkurrenter samarbetar med varandra i allt högre utsträckning. Och i allt mer, på pappret, osannolika kombinationer.

Dels saker som t ex Apple/Samsung, men även att Amazon är både förutsättning och konkurrent. Att fundera på: kan du aktivera din data med någon annan på något sätt du inte gör idag?

 

http://bit.ly/2CmwSud

Kina ska bygga ny datadriven stad för att avlasta Peking

Så kan man också lösa trångboddhet. Kina bygger en ny stad för att avlasta Peking. Inte första gången ett sådant initiativ sker (framförallt inte i Kina), Och likt det exempelvis Google ska göra i Toronto eller det initiativ Bill Gates håller på att dra igång (i båda fallen datadrivna, smarta stadsdelar/städer) så väljer man att bygga helt nytt istället för att bygga ut gammalt för att inte behöva dras med en ryggsäck.

Kort sagt: carte blanche att bygga en stad utifrån de behov som en stad behöver uppfylla nu. Med allt det innebär av självkörande fordon, obemannade butiker, effektiv kollektivtrafik och hållbarhet.

Men hej. Vi flyttar ju hela städer. Way coolare.

Jättelik framtidsstad byggs - ska avlasta förorenat Peking | SvD

Med en yta mer än tio gånger så stor som Stockholm ska den nya kinesiska staden Xiongan ta över stora delar av Pekings invånare, företag och forskning. SvD har besökt den planerade framtidsstaden.

 

Ekonomi och finans

Amazon för första gången det tredje högst värderade börsbolaget

Så hände det alltså till sist, det som har varit på gång ett tag. Amazon gick idag för första gången om Microsoft i samlat börsvärde och kniper därmed tredjeplatsen i listan över världens högst värderade börsbolag.

Det var dock målfoto som behövdes för att avgöra. Amazon stängde idag på 702 miljarder dollar, Microsoft på 699. Likt Apple och Google för ett tag sedan lär de byta plats med varandra ett tag innan Amazon (sannolikt drar ifrån. På tal om dans så byter Facebook och Tencent åter plats med varandra. Lite varannan gång där.) Avståndet upp till Alphabet/Google har heller aldrig varit lika litet som nu. 

Så en helt okej Alla hjärtans dag-present för Jeff, alltså. 

Diagram över börsvärdena för de sex största bolagen

Apple Pay fungerar i 5000 nya nordiska onlinebutiker

Apple Pay fortsätter rullas ut i Skandinavien. Nu fungerar Apple Pay i ytterligare 5000 onlinebutiker runtom de skandinaviska länderna Sverige, Danmark och Finland (sic!).

Så långt inga konstigheter. Men efter det blir det lite märkligare. Artikeln konstaterar "Apple Pay is supported by all of the largest Nordic banks."

Mmmkay.

Sist jag kollade var det bara Nordea som stöder Apple Pay i Sverige. Påståendet betyder alltså 1) övriga svenska banker är inte bland de största nordiska banker, 2) 9to5 Mac har snurrat till det eller 3) 9to5 Mac vet något jag inte vet.

Eftersom jag har Handelsbanken hoppas jag på det sistnämnda...

Apple Pay now accepted at 5,000+ more online stores in Denmark, Finland and Sweden - 9to5Mac

Apple Pay is now accepted at an additional 5,000+ online stores in Denmark, Finland and Sweden ... Apple's mobile wallet service...

H&M:s onlinehandel står för 12,5 % av den totala försäljningen

Inför sin kapitalmarknadsdag har H&M lyft på draperiet till några siffror kring sin e-handel. I dagsläget står onlineköpen för 12,5 % av hela H&M-gruppens försäljning. New business, de flesta andra varumärken inom koncernen, står för 7 % av den totala försäljningen.

45 % av alla nyinvesteringar plöjdes ner i digitala initiativ, vilket kan behövas av fler anledningar. Inte minst eftersom företaget ser att online kommer öka med 25 % kommande året - vilket ändå måste sägas vara ett rätt aggressivt, men förmodligen nödvändigt, mål.

H&M: Online ska öka med 25 % i år

H&M ser "goda möjligheter" till ett något bättre resultat för helåret 2017 jämfört med föregående år. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande inför bolaget ka

H&M har tappat 380 miljarder i börsvärde

Mer info om H&M:s kris. Företaget har sedan toppnoteringen tappat 380 miljarder kronor i samlat börsvärde. Fun fact: det är ganska exakt på pricken Snaps och Twitters gemensamma börsvärden.

Ouch.

Ny bottennivå för H&M-aktien

Då dammet lagt sig efter kapitalmarknadsdagen står det klart att Swedbank kört om H&M i börsvärde och klädjätten är nu det sjätte största bolaget på Stockholmsbörsen mätt med börsvärde. Så lågt rankat har inte H&M varit på mer än 20 år.

Uber gör rekordförlust - men minskar förlusten Q4

Hur ser det ut med Ubers ekonomi? Eftersom bolaget inte är börsnoterat är det lite svårare att få insyn, men techsajten The Information ska ha fått siffrorna för det fjärde kvartalet och helåret 2017.

Och, tja, det är rätt rött. Eller väldigt rött. Rödare, dessutom. För det fjärde kvartalet var siffrorna visserligen bättre än tidigare. Omsättningen landade på 2,2 miljarder dollar (+ 11,8 procent jämfört med föregående kvartal och 61 procent bättre än 2016). Förlusten minskade dessutom till 1,1 miljarder dollar, jämfört med 1,46 miljarder Q3.

För helåret ökar däremot förlusterna. Rejält. Från 2,8 miljarder till 4,5 miljarder dollar. Det är... rätt mycket.

Bloomberg

No Description

Även Walmart satsar stort på molntjänster och stordata

Efter att stått kvar lite undrande när det digitala rödljuset slog om till grönt köpte Walmart sedan en hel massa nya delar till sin bil och slängde förra året i en elfte växeln i omställningen. Förstås med siktet ställt framförallt på Amazon.

Nu kommer ytterligare en satsning: stordata i molnet. Data som ska crunchas för att kunna hantera sin online-handel bättre. Som att kunna shoppa via röstassistenter. Och det är ingen liten satsning. Sju serverfarmer som är större än tio fotbollsplaner. Var och en.

Att se vad det kan betyda framåt. Amazons motsvarighet började på samma sätt för att sedan bli en produkt att sälja till andra. Inte omöjligt att Walmart gör detsamma.

No Title

No Description

Walmart kan vara på gång att köpa en stor del av Flipkart

Just nu pågår dragkampen om den kinesiska marknaden för fullt, både bland inhemska och västerländska företag. Men redan nu håller kinesiska, västerländska och inhemska företag på att positionera sig inför nästa stora slagfält i kampen om nästa miljard internetanvändare: Indien.

Ett sådant företag är Walmart som nu uppges vara i diskussioner om att köpa så mycket som en femtedel av Indiens Amazon Flipkart. Det skulle göra dem till största ägaren och ge Flipkart en värdering om 20 miljarder dollar.

Walmart gasar som bara den onlinemässigt för att möta Amazon. Förutom köpet av Jet och Bonobos har man också inlett samarbete med Japans Amazon Rakuten.

Bloomberg

No Description

Coinbase släpper integration så att e-handlare kan ta betalt i kryptovaluta

Kryptovalutehandelsplatsen Coinbase vill göra det ännu enklare att ta betalt i krypto. Nu släpper man Coinbase Commerce, ett verktyg/en integration för e-handlare som vill jacka in just kryptovalutor som betalningsmedel.

Vad vi ser början på här är det som hände med aktiehandeln i början av millenniet: att göra det enklare för vanliga människor att handla med värdepapper. När det visade sig att man inte behöver betala en människa dyr avgift för att köpa en aktie.

Riskfyllt? Visst är det så, det räcker ju att titta på Bitcoin-kursens resa senaste kvartalet eller så. Men hej. H&M-aktieägarna är också sådär nöjda just nu.

https://techcrunch.com/2018/02/15/coinbase-offers-a-new-solution-for-e-commerce/

Tobii köper två brittiska bolag

Tobii-aktien har haft en kräftgångsresa ett rätt bra tag nu och förlusterna ökar. Det hindrar inte ögonspårningsföretaget från att köpa upp två företag. Det handlar om Acuity ETS och Acuity Intelligence (så egentligen kanske det handlar om två delar av mer eller mindre samma företag). De förstnämnda är återförsäljare i Storbritannien och de senare sysslar med "undersöknings- och konsultverksamhet inom neurovetenskap".

Intelligence-delen kommer ingå i Tobiis Pro-segment, som är just Tobiis undersökningsdel. I uppköpet ingår även analysverktyg för eyetracking i VR-miljöer. Kort sagt ser Tobii stort värde i kombinationen av dessa två områden. 

Tobii köper brittiska bolag

Köper två bolag.

Qualcomm säger alltjämt nej till Broadcoms fientliga uppköpsbud

Kretskorts- och chiptillverkaren Broadcom har två gånger kastat upp ett fientligt uppköpsbud på konkurrenten Qualcomm. Både gångerna har Qualcomm nekat budet. Det senaste, på 121 miljarder dollar, skulle göra det till den största techaffären någonsin.

Nu verkar det som att nejet var ett "nja". Qualcomms styrelse ska rösta om anbudet 6 mars och fram till dess lobbar Broadcom förstås styrelsen hårt. Nu verkar det som att de båda företagen har enats om att träffas och prata om affären 14 februari. Det verkar som att Qualcomm egentligen är för affären, men vill ha mer pengar. Återstår att se hur det går.

Och, tja, så kan man också fira Alla hjärtans dag. (Uppdatering: det blev nej även efter det mötet.)

Qualcomm, Broadcom plan to meet on February 14: sources

Qualcomm Inc and Broadcom Ltd plan to meet on Wednesday to talk about the latter's $121 billion acquisition offer, the first time the semiconductor companies will discuss the potential deal, people familiar with the matter said.

Atari (!) släpper en egen kryptovaluta

Som artikeln konstaterar. Atari, den kanske mest klassiska konsollspelstillverkaren av dem alla, släpper en egen kryptovaluta (Atari Token) because why the hell not.

(Valutan är del av ett arrangemang där Atari investerar i ett ett företag som håller på att ta fram en blockkedjebaserad underhållningsplattform. Men nu fokuserar vi på kryptovalutan. Because why the hell not.)

Atari Is Launching a Cryptocurrency Because That's Just What a Company Like Atari Does Now

Lately, it's seemed like Atari has been putting it's focus on two big strategies: crowdfunding and promoting products that don't exist. So, it makes perfect sense that it's reportedly getting into the cryptocurrency game with its own coin offering, the Atari Token.

 

Övrigt

Diesel börjar sälja piratkopior av sina egna produkter

Ha. If you can’t beat piratkopior av dina prylar - join ’em. Diesel smällde upp en popup-butik där de krängde… Deisel. Kläder som såldes till piratpriser, men som fortfarande var riktiga Diesel-grejer. Som dessutom blev en form av limited edition-utgåva.

Och just piratkopierandet är ett stort problem för många branscher. Förstås i Kina, där Alibaba har stora problem. Men även Amazon har brottats med problemet. En anledning till att många lyxmärken inte vill finnas på Amazon är förstås att, tja, Amazon inte gillar varumärken. Men också eftersom om man finns på Amazon så kommer folk utgå från att det är piratkopior.

Så… lite blockkedja på det?

(Det här inlägget gav upphov till lite diskussion, som du kan läsa här.)

https://www.psfk.com/2018/02/diesel-open-counterfeit-store-knockoff-deisel.html

Regeringsutredning föreslår skärpta straff för upphovsrättsbrott

Nu föreslår en regeringsutredning hårdare straff för upphovsrättsbrott. De grövsta brotten i kategorin (typ att ha en webbplats som strömmar eller delar en massa filmer utan tillstånd) kan straffas med fängelse i sex månader till sex år.

Vi jämför med några av brotten vars straffskalor skärptes 1 juli förra året:

"Minimistraffet för grov misshandel ändras från ett år i fängelse till ett år och sex månader. Minimistraffet för grovt olaga hot ska höjas från fängelse i sex månader till fängelse i nio månader. Straffet för könsstympning ska ändras från fängelse i högst fyra år till fängelse i lägst två år och högst sex år."

Mmmkay.

Nu föreslås hårdare straff för piratkopiering - sex års fängelse

Regeringens utredare föreslår skärpta straff för upphovsrättsintrång. Upp till sex års fängelse för den som döms för grovt upphovsrättsbrott.

Outbrain knyter ihop publicister med varandra

Måste erkänna att jag inte hade koll på Outbrain tidigare, men de verkar ha varit/är ett företag som sysslar med att trycka ut relaterade skräplänkar. Nu vill de bli lite mindre skräpiga och släpper därför en premium-tjänst där kvalitetsnyhetstjänsters artiklar ska distribueras.

Återstår att se hur det går med det, men oavsett verkar initiativet vara att publicister också ska kunna byta innehåll med varandra. Finns ju mer eller mindre liknande tjänster och är i linje med att vi ser allt fler oväntade samarbeten i och med att digitaliseringen vänder upp och ner på det mesta.

Jag väntar fortfarande på att de svenska publicisterna ska enas om en gemensam plattform. (Uppdatering: svenska Strossle är ett annat alternativ på samma tema.)

Outbrain is launching a product allowing publishers to recommend content on each other's platform | TechCrunch

Outbrain, the network known for distributing garbage clickbait articles and ads on sites across the internet, is now going to offer a premium product that

Trello goes emoji

Så. Nu kan man äntligen börja använda Trello på riktigt.

Popup på Trello som meddelar nyhet om att det går att använda emojis

Och det här med mobila användarupplevelser igen

"Hej och välkommen till vår webbplats! Hälsningar vi på Ny Teknik."

Mobilskärm där nästan allt innehåll täcks av popuper