Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 51 2017

Spaningar från veckan som gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar straffa engagemangsfiskande poster (och sidor)

Facebook algoritmskruvar igen. Den här gången för att motverka klickfiskeposter. Ja, eller snarare engagemangsklickfiskeposter. Poster som uppmanar folk att gilla, tagga, kommentera eller dela poster kommer att rankas ned (and yes, maskininlärningsalgoritm in the house). Däremot kommer inte poster som ber om hjälp, råd eller rekommendationer att påverkas.

Dessutom kommer Facebook bli hårdare mot sidor som regelbundet postar den här typen av, som Facebook ser det, ”spammigt” innehåll och smälla dem hårdare på fingrarna med generell nedgradering.

Facebook will soon demote posts that beg for likes, comments, and shares

Move should reduce the spread of ’engagement bait’

Instagram gör det möjligt att livesända via Direct

Instagram gör det möjligt att sända livevideo via Direct. Börja sända och tryck på delningsikonen och bjud in en eller flera vänner. Den som får eller tittar på en livevideo kan sedan skicka vidare.

Ett digitalt kedjebrev, alltså. Det är förstås ett potentiellt smart sätt att sprida innehåll via den väg som blir allt viktigare för oss i kommunikationen med våra vänner: via ”mörka” sociala kanaler som chattappar.

New: Send a Live Video in Direct Messaging | Instagram Blog

You can now send live videos to friends in Direct. With a single tap of the Direct icon, you can send your own live video.

Facebook börjar med ansiktsigenkänningsfunktioner

Lämna över ditt ansikte till Facebook? Klart du vill. Facebook rullar ut nya ansiktsigenkänningsfunktioner:

  • Få besked när någon laddar upp en bild på dig, även om du inte är taggad i bilden (med det lite märkliga tillägget att de kommer att respektera uppladdarens inställningar – om du inte kan se bilden får du ingen notifiering. Det är väl kanske framförallt om någon laddar upp en bild utan att inkludera dig i publiken som du vill veta det…)
  • Notifiering om någon laddar upp en bild på dig som sin profilbild (a.k.a. spamkonto)
  • Bättre stöd för uppläsningsverktyg (”se” vilka som är i en bild)

Värt att notera: går du med på att ditt ansikte används som ”skydd” så godkänner du också att FB använder det till andra tjänster. Och ja, det är väl inte omöjligt att de inte bara kommer använda ditt ansikte även för optimering av flödet. Tja, eller reklam. Du ser glad ut på senaste bilden du la upp – då får mer ”gladinnehåll” eller ”gladreklam” (nej jag har ingen aning om vad det skulle vara). Eller kanske att du  på i en viss plats eller är tillsammans med en viss vän.

Funktionen kommer inte (för tillfället) att fungera inom EU på grund av dataskyddsregelverken här.

https://www.recode.net/2017/12/19/16793538/facebook-facial-recognition-pictures-update-identity

Snabbdela innehåll till flera Instagram-konton

Facebook testar funktion som gör det möjligt att snabbdela samma innehåll till flera Instagram-konton.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj / Twitter”

CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one goh/t @JFBLucas pic.twitter.com/9FFjylGRHj

Posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet

Facebook testar möjligheten att posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet eller stories (ja, alla två som postar till FB stories). De hamnar alltså inte i profilen, utan blir lite mer flytande utan att ha en definitivt begränsad livslängd. Som konstateras i artikeln: för att hålla din profil lite mer städad och dölja jobbgnäll från chefen.

Men det är förstås också nära till hands att tänka att det här är del av Facebooks LinkedIn-ambitioner. Att inte bara bli hubben för våra privata liv, utan också våra jobbliv – under arbetsdagen (Workplace) och när vi söker jobb. En möjlighet att visa upp olika liv i Facebook-profilen. Precis som i verkligheten, alltså.

Facebook Could Soon Allow Users To Keep News Feed Posts Off Profiles | Digital Trends

Facebook could soon be opening up more options on where to share by allowing users to post to the news feed but not to profiles.

Ny funktion för sidadministratörer: tilldela meddelanden

Facebook fortsätter lägga till verktyg för kundtjänsthantering (ja, även om det också kan användas till annat, förstås): nu börjar det bli möjligt att tilldela meddelanden till sidadministratörer.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC / Twitter”

NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins pic.twitter.com/QSfKdrWrTC

Facebook gör det svårare att trakassera andra användare

Facebook gör det svårare för medlemmar som vill trakassera andra användare. Om någon man blockat skapar nytt konto och försöker nå dig den vägen så ska Facebook kunna känna av att du har blockat något annat konto som kontrolleras av den personen. De kan då varken skicka meddelanden eller vänförfrågningar från nya konton.

Dessutom kommer en ”trakasseri-skräpkorg”. Meddelanden från någon oönskad kan läggas i en skräpkorg utan att blocka. Den som skickar får inte veta att den är blockad, men man slipper se meddelandena och kan läsa dem om man vill. Meddelanden som hamnar här kommer inte heller visa läskvitto.

Facebook Is Making It Harder for People You’ve Blocked to Harass You

People who experience harassment on social media know that it’s often not enough to simply block the person bothering them and move on. Harassers will often set up another account or switch accounts to evade the block, and go right on harassing their target.

Instagrams alpha-program – testa riktigt tidiga versioner

Sugen på att testa RIKTIGT tidiga versioner av kommande (eller kanske aldrig kommande) Instagram-versioner? Gå med i alpha-testprogrammet. Ja, om du har en Android, åtminstone. iOS-programmet verkar redan fulltecknat.

Den främsta perken är förstås att kunna säga det där är SÅÅÅÅÅ ett år sen varje gång när den skarpa appen sedan kommer. Det här kan vara anledningen till att solglasögonemojin skapades.

Instagram launches an alpha testing program on iOS and Android | TechCrunch

Are you an early adopter? Okay, but are you a really early adopter who likes to test new, experimental things even if it means you’ll experience crashes

Snapchat

Snapchat tappar CNN:s dagliga nyhetsprogram

Snap gick ut med några högprofilerade innehållssamarbeten under året. Tunga medieföretag som skulle skapa exklusiva program för Snapchat. Som CNN. Win-win. Snapchat fick innehåll och nyhetskanaler med åldrande demografi fick nya målgrupper.

Så var tanken åtminstone. Och så kanske det delvis blev. Däremot följde inte intäkterna med. Så CNN stänger nu ned, ja eller ”pausar”, sin satsning.

Att se om det här är framtiden för Snapchat (det vill säga inte så ljus), att Snapchat inte är stället för nyheter, att CNN inte klarade av att skapa ett plattformsrelevant format eller om CNN helt enkelt inte var tillräckligt uthålliga.

http://mashable.com/2017/12/22/cnn-cancels-snapchat-show-the-update/

Snapchat populärast bland amerikanska tonåringar

Undersökning om amerikanska tonåringars favoriter bland de sociala medierna (har inte läst hela än). Och vinnaren är, även här, Snapchat.

  • 79 % av de tillfrågade tonåringarna har Snapchat, 73 % Instagram, 57 % Facebook
  • ”Fast på en öde ö”-valet (bara en): Snapchat 44 %, Instagram 24 %, Facebook 14 %. Jämfört med förra året har Snapchats siffror ökat från 28 till 44.
  • Viktigaste Snapchat-funktionen: meddelanden 68 %, stories 28 % och discover 4 %

Artikeln uttrycker förvåning över den sista, men den känns helt i linje med utvecklingen. Och visar att Insta gör rätt som satsar på Direct och att Snapchats utökade discover-satsning samtidigt kan kännas lite tveksam.

https://www.recode.net/2017/12/16/16783570/snapchat-instagram-teenagers-rbc-survey-favorite-app?lipi=urn%3Ali%3Apage%3Ad_flagship3_profile_view_base_recent_activity_details_shares%3B7A%2FPWFJPS6%2B%2B6zuhDSbjZw%3D%3D

Scanna snapcode på menyn – få upp AR-presentation av rätten

Nu när Snap gjort det möjligt för alla att skapa egna AR-lenses kommer det bli intressant att se på vilka sätt kreativiteten kommer att flöda. Som här. Fota en snapcode och få upp en AR-presentation av maten innan du beställer.

A smart use for Snap’s open AR platform is to preview real-sized menu items

Get a peek at what you’re about to eat

Twitter

Twitters nya enterprise-API – fokus kundtjänsthantering

Nytt enterprise-API från Twitter. Fokus: kundtjänsthantering. Mer specifikt handlar det om möjlighet att kunna bygga appar som kan hantera kundärenden, hantera chattbotar och varumärkesaktivering.

Det här är helt rätt tänkt. Sociala medier som kundtjänstkanal blir allt viktigare och får dessutom en förändrad roll. Från ”lösa kunders problem” till en kanal som är lika delar varumärkesbyggande, sälj och service.

Om det är någon, rätt lågt hängande frukt, som definitivt är en kandidat för testande 2018 är det just att bjuda in till kunddialog i dessa kanaler. Och då tänka 1) kundtjänst är individer, inte en logotyp och 2) ni är på kundernas arena. Förtjäna deras tid.

Twitter launches a new enterprise API to power customer service and chatbots | TechCrunch

Twitter’s big news this week is its announcement that it’s now enforcing its new policies around hateful content and abuse, but today the company is

Twitter på väg mot comeback – eller?

Don’t call it a comeback? Eller? Twitters aktie rusade oavsett över 11 % idag. Ligger just nu på årshögstanivåer. Upp 36 % i år (även om det förstås är en bit kvar till toppnoteringarna).

Twitters kvartalsrapporter har inte direkt glatt aktieägarna, men den senaste hade några ljusglimtar. Vet inte om det är det som JP Morgan tagit fasta på, men det är tydligen JP Morgans uppgradering av aktien som ligger bakom.

  • JP Morgan sätter en ny målkurs på aktien på 27 dollar (upp från 20, rätt ordentligt)
  • Man tror att Twitter 2018 kommer få fart på omsättningen igen
  • Annonsintäkterna bedöms öka med mer än 8 % 2018
  • Twitter bedöms gå med vinst 2018 (som även var ljuspunkten i senaste kvartalsrapporten)
  • Mest förvånande: Twitter bedöms nå en tillväxt avseende dagliga användare med 10 %

Det är med andra ord väldigt positiva tongångar, även om som sagt aktiekursen har rätt långt kvar till toppnoteringens strax under 70 dollar.

Marknaden prisar alltså in väldigt mycket i att 2018 blir Twitters comebackår. Om kvartalsrapporten Q1 inte kan leva upp till de förväntningarna lär kurskorrigeringen bli brutal.

Den som lever får se.

Graf över Twitters aktieutveckling 2017

LinkedIn

Har du drabbats av LinkedIn-itis? Det finns botemedel!

Ha. Linkedin-itis. Kommunikationsparalysering på LinkedIn. Symptom: du postar, gillar eller kommenterar aldrig. Anledning? Rädslan att framstå som okunnig eller oprofessionell, inte fattar varför eller förväntar dig att andra ska göra det.

Det här är ju inte bara på LinkedIn. Internet i stort, där de flesta bara lurkar.

Gällande symptomen tror jag att rädslobiten är rätt stor. Framförallt om man är ny i karriären eller om man ser en massa ”det här hör inte hemma här”.

Därför gillar jag den här: ”What’s the point of staying silent when we have so much to learn from each other?”

Så om du har den känslan: bara kör. Du har garanterat något att lära alla andra.

Make the most of your professional life

No Description

 

Sök/SEO

Googles Search Console börjar visa data (minst) tolv månader bakåt

I år inföll julafton typ 13 december. Åtminstone om man jobbar med SEO. Vilket, mer eller mindre, är de flesta som jobbar med digitala tjänster 2017. Google har, i betaversion av Search Console, äntligen gjort det möjligt att se data 12 månader tillbaka. Ja, eller minst 12 månader.

Har vi tur kommer det som bli som Google Analytics att startpunkten är från och med december 2016, me natt vi om några år kommer kunna titta på sökningar historisk flera år tillbaka.

Google Search Console Adds A Years Worth Of Data On Beta

Google has released a years worth of data in Google Search Console – well the beta version. If you have access to the beta version of Google Search Console and go to…

Apple Maps börjar med inomhusvägbeskrivningar

Nu har Apples tidigare utannonserade utökning av Kartor kommit: få vägbeskrivningar inomhus. Ja, åtminstone om du behöver hjälp i någon av de 34 flygplatser som omfattas (berätta gärna hur den funkar om någon testar).

Det finns förstås andra appar som har testat att göra samma sak, men poängen här är att det blir precis så sömlöst som vi har förväntat oss. Varför ska jag behöva byta app när jag kommer fram till flygplatsen? Samma karttjänst, från start till mål (när det fullt ut funkar dårå).

Karttjänster lär bli än mer hubbar för våra liv i dag kommande åren. Och Apple Maps börjar på riktigt bli något man måste ha med i local-strategin.

http://mashable.com/2017/12/15/apple-maps-indoor-airport-hands-on/#5r4gWuP4Fqqa

Ännu en snygg Gmail-integration i Google-sökresultatet

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Per Nilsson on LinkedIn: Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du…

Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du också göra. Så fort du loggar in någonstans händer det. Alltid. Men jag älskar…

Google börjar blocka skräpiga annonser

Nu finns det ett datum för när Google kommer börjar förbjuda alla former av ”annoying ads” i Chrome: från och med 15 februari nästa år. Saker som pop-up-annonser, autospelande videor med ljud, blaffoannonser och annat som förstör användarupplevelsen. En Google-adblocker, alltså.

Det som är lite intressant är att om en sajt har en enda annons som bryter mot regelverket under 30 dagar så kommer Google, i Chrome, ta bort alla annonser på den sajten.

Och ja, det är förstås för att stoppa användningen av adblockers. Andra adblockers. Annonser är i princip allt Google lever på här är tanken att vi ska sluta med adblockers om vi slipper de mest störiga annonserna.

Chrome will start auto-blocking the web’s most annoying ads in February

Google is going to make your web browsing experience a lot less annoying soon. The company today revealed it will stop showing ads in Chrome that don’t meet certain standards for quality starting February 15. Google had announced its inten

 

Detaljhandel/e-handel

H&M släpper nytt varumärke för millennials: /Nyden

HM släpper nytt varumärke specifikt riktat mot millennials: /Nyden (det är klart att något som riktar sig mot den målgruppen måste skrivas på konstigt sätt, annars vet inte millennials att det är något riktat till dem).

Märket kommer inte säljas i HM:s vanliga butiker, utan bara online eller i popup-butiker. 

Dessutom märker man att HM har influerats av influencer-trenden (hoho). Kollektionerna kommer inte följa trender eller säsonger, utan skapas av en influencer (plus inhouse-designers kan tänka) i kortare sprintar. Ja, eller av en ”stamledare” tillsammans med sin ”stam”. Och Alexander Bard är märkets ”inhouse-filosof”.

Och ja, de sista grejerna känns mer än lovligt krystade.

H&M startar nytt varumärke

Klädjätten H&M har ett nytt varumärke på gång inriktat mot så kallade millennials. I en intervju med amerikanska tidningen The Cut beskriver chefen Oscar Olsson tankarna bakom konceptet.

Stadskärnan – det nya detaljhandelssvarta?

Fler ett par år sedan hade jag nog skrivit under på rubriken, men nu är jag inte alls lika säker. Att butiker kommer finnas kvar har jag alltid trott, men just i döden-spekulationen. Som i att antalet butiker kommer minska. 

Som konstateras kan stadskärnan vara det nya detaljhandelssvarta. Mindre butiker, närmare oss, mer personliga – men med ett stort utbud. Vissa kommer förstås vara helt automatiska, men även premiumbutiker med människor. 

Jag håller däremot med om att de externa galleriorna ligger pyrt till. De kom till för att man ville ha allt på samma ställe och kunna erbjuda ett stort utbud. Med andra ord stora butiksytor. 

Vi vill fortfarande ha det här. Men inget köpcentra kan konkurrera med jättegallerian internet. När vi väl lärt oss vad fysisk handel är i ett post-digitalt samhälle så kommer vi kunna bygga helt nya fysiska butiksupplevelser. Och helt nya stadskärnor. 

Butiksdöden är redan här – e-handeln tar över | SvD

En växande e-handel innebär färre fysiska butiker. Förändringen syns redan i svenska stadskärnor. Handelns andel av stadens omsättning har minskat från 60 till 50 procent, under de senaste fem åren, visar en ny rapport.

Marknadsandelar för kinesiska e-handlare

En rätt tänkvärd bild: marknadsandelar för e-handlare i Kina förra året. Domineras rätt hårt av jättarna Alibaba och JD (JD köpte dessutom, tillsammans med Tencent, delar av VIP för bara nån vecka sedan). Och marknadsandelen för Amazon? En procent.

Med andra ord har de kinesiska e-handlarna en betydligt större andel av handlandet i väst än omvänt – och då menar jag inte allt köpande av billiga grejer från Kina (som lär strypas), utan att de börjar skapa sig en egen närvaro här.

Marknadsandelar för kinesiska onlinehandlare 2016

JD.com planerar öppna hundratals obemannade butiker

Kinas näst största onlinehandlare JD går i storebror Alibabas fotspår och öppnar obemannade butiker. ”Hundratals”.

Som det beskrivs låter det som ett mellanting mellan Amazon Go och just Alibabas butiker. Det som kan vara intressant, och som kan bli en rejäl fördel för JD, är att man verkar ha knäckt problemet med många varor och många människor samtidigt.

Man använder både ansikts- och bildigenkänning. Detta kan användas både för inventering och, när butiken lär känna dig, ge personaliserade erbjudanden inne i butiken.

Man här även lärt sig av de stora: tekniken kommer att licensieras ut till andra detaljhandlare.

Blir spännande att följa.

The future of grocery shopping has arrived in China

JD.com is beating Amazon to the punch

Amazons nya pantent: få receptförslag utifrån bilder på ditt trädgårdsland

Ha. Coolt. Amazon har fått ett nytt bildigenkänningspatent: fota ditt grönsaksland och få förslag på vilken mat du ska laga utifrån vilka ingredienser du har i jorden. Som exemplet i artikeln: få förslag på att köpa oliver och fetaost eftersom du har resten av grejerna för att göra grekisk sallad.

Nu bygger det här, tja, på att du faktiskt har ett grönsaksland. Kanske inte något för trångbodda storstadsbor (undantaget balkongodlingsfetischister). Det kanske aldrig är en tjänst som kommer se dagens ljus, men det är spännande oavsett. Fota kylskåpsinnehållet lär ju fullt ut komma.

Foodtech. Lär bli ett sjukt spännande techområde.

New Patent Shows Amazon Wants to Know What’s In Your Garden

While everyone knows Amazon wants in our front door, now it looks like now the tech giant may also want to know what’s going on in the backyard. That’s because the company was recently …

NA-KD börjar samarbeta med Zalando

Okej, nu är den här några veckor gammal NA-KD och Zalando inleder samarbete. Zalando börjar alltså sälja NA-KD:s grejer.

Men jag skrev inte om den då och den kom att återaktualiseras när H&M gick ut med sin nyhet om att de kommer att börja sälja sina egna märken och Home via Alibaba. Med andra ord att man går utanför sitt eget ekosystem och använder tredje part för försäljning och distribution på nätet. Samma sak som Ikea nu funderar på (eventuellt/sannolikt via Amazon).

Mönstret är rätt tydligt. Det blir allt viktigare att vara där kunderna är, inte att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Så att kunderna ser dig i rätt skyltfönster, vid rätt tillfälle.

22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning – Ehandel.se

Med ett nyinvigt Norden-lager och ett växande antal svenska och nordiska märken som Weekday och Cheap Monday i sortimentet, kommer det knappast som någon

Amazon kommer öppna butiker i Tyskland

Nu verkar det som att Amazon tänker öppna fysiska butiker i Tyskland. ”När”, inte ”om” enligt Tysklandschefen Ralf Kleber. Frågan är förstås hur man i så fall gör sitt fysiska avtryck. Om det blir helt egna butiker, kanske ett mindre antal, eller om man gör en Whole Foods.

Det som talar för det senare är att det vore enklare. Integrationen med Whole Foods verkar ha gått förvånansvärt smärtfritt (utåt åtminstone) och det har spekulerats i att Amazon är på gång att köpa en fransk detaljhandelskedja.

Även om Kleber talar om att man kommer öppna butiker ”för att kunder gillar butiker” så lär det även här snarast vara som hubbar för e-handeln.

Amazon ska satsa på butiker i Tyskland

Kommer att öppna butiker.

 

Strömmade medier

Netflix personaliserar omslagsbilder efter din tittarhistorik

Netflix fortsätter koppla ihop data och personalisering. Nu börjar de anpassa omslagsbilderna efter vad du har gillat och tittat på tidigare. Som exemplet i artikeln: om du söker upp Guardians of the Galaxy och gillar actionfilmer så kommer du få en actionomslagsbild. Tittar du på mycket komedi kommer du istället att få en film som andas humor.

Allt material kommer inte ha det här, men man kan tänka sig att allt nytt kommer få det. Ja, och sen kommer de säkert trycka ut en bildigenkänningsalgoritm som får tröska sig igenom bakkatalogen och automatiskt tagga upp och skapa bilder för att det materialet.

https://www.psfk.com/2017/12/netflix-is-personalizing-graphic-design-to-individual-viewers.html

Amazon Music blir förval i bilar från Audi och Porsche

Distribution blir allt viktigare inom digitaliseringen, inom alla områden. Att finnas där kunderna är, när kunderna vill det och har behov. Som musiktjänsterna. Spotify har slutit avtal med biltillverkare för att få in tjänsten som förval i bilarnas underhållningssystem och nu går Amazon samma väg.

Amazon Music kommer dyka upp i bilar från Audi och Porsche och kommer förstås vara en ännu bättre deal om du är Prime-medlem (Amazons lojalitetsprogram).

Som artikeln konstaterar: strömningstjänsterna skiljer sig så pass lite idag att bekvämlighet, som att det följer med på köpet, vara det som avgör vad man väljer. Och smidigheten att allt sitter ihop – hemma och i bilen.

http://mashable.com/2017/12/20/amazon-music-integrates-with-audi/

Amazon börjar strömma hos håghastighetstågoperatör

Amazon fortsätter trycka ut sitt videoinnehåll i andras kanaler. Som hos tågoperatören Eurostar. Nu kan resenärer där ser Prime Video-innehåll via Eurostar-appen.

Det här är något vi ser mer och mer av – trots att det bara har börjat. Att techjättarna får in sina mediapaket, som förval, när kunder köper andra produkter. För när utbudet är så likartat kanske inte ens exklusivt innehåll räcker. Bekvämligheten kanske trumfar allt annat.

Amazon TV shows are hopping aboard Eurostar trains

Thanks to our need for constant amusement, whether you’re on a plane, train or automobile, these days you never have to look at a rubbish book again. The Eurostar high-speed train network has had a bring-your-own-device entertainment service of its own for a while now, but a new partnership with Amazon means Prime Video-exclusive TV shows are joining that catalog.

Gör Amazon sig redo att börja konkurrera med Youtube?

De är så gulliga. Amazon och Google har ett ”it’s complicated”-förhållande kring Amazon Echo och Youtube just nu. Nu verkar det dessutom som att ytterligare en anledning till att Google just nu blockar Youtube i Amazons Echo Show är för att Amazon kanske är på gång med en Youtube-konkurrent. Och med tanke på att Amazon gör allt nuförtiden är det garanterat det här som Google har misstänkt.

Amazon har nu inkommit med ansökan att registrera två varumärken: Amazontube och Opentube. Syftet: non-downloadable pre-recorded audio, visual and audiovisual works via wireless networks. Och man har dessutom registrerat domänerna Alexaopentube, Amazonalexatube och Amazonopentube.

Amazon may be planning a YouTube rival

In the midst of Google’s YouTube blockade on the Echo Show, Amazon could be mulling its own video platform. Google announced it was removing its app from the e-retail giant’s touchscreen-packing Echo earlier this month, with plans to extend the ban to the Fire TV on January 1st.

Youtube skriver nya avtal med Universal och Sony

Youtube har enats om nya avtal med Universal och Sony, efter avtalet med Warner tidigare. Det betyder alltså att Youtube kommer bli bättre på att dela pengar med rättighetsinnehavare vid spelningar. Det här gäller förstås främst musiken som användare laddar upp. Antingen bara som musik eller kanske som del i en video.

Men det betyder säkerligen också att Googles senaste försök till reboot av en prenumerationsbaserad musiktjänst, att konkurrera med Spotify, Apple och Amazon, rycker allt närmare. Det finns även uppgifter att det kan bli en komboprenumeration: både musik och originalvideoinnehåll. Att se vad det landar i.

Bloomberg

No Description

Facebook skriver avtal med Universal – närmare musiktjänst?

Spotify, Youtube och nu Facebook. Universal skriver musikrättighetsavtal i ett rasande tempo. Avtalet med Facebook verkar dessutom vara ett nära nog carte blanche-avtal som ger Universal rätt att få betalt för musik som användare laddar upp, delar eller på andra sätt använder i material de skapar för Facebook, Instagram, Messenger och Oculus.

Två saker att lägga lite extra märke till. 1) WhatsApp är inte inkluderat vad det verkar 2) skrivningar av typen ”Functionality will expand in future to ‘enable access to a vast library of music across a series of social features’.” Svårt att inte läsa det som ett väldigt stort steg mot en musikströmningstjänst från Facebook.

Facebook signs global licensing deal with Universal Music Group – Music Business Worldwide

Recorded music and publishing both included in agreement…

Ännu en serie till Apples videoinnehållssatsning

Ännu en serie i Apples kommande tv-satsning: ett ”space drama” signerat mannen bakom bland annat rebooten av ”Battlestar Galactica”.

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Apple picks up a new space drama from the creator of ’Battlestar Galactica’ | TechCrunch

What the frak is this? According to a report from Deadline, Apple may have actually gotten its hand on a good show – a new space drama from ”Battlestar

Alexa börjar kunna spela lokala spellistor

Amazon ger Alexa mer musikskills. Använder man Amazon Music kommer man kunna be Alexa att spela liknande musik som det man lyssnar på (”Play more like this”). Man kan be om den populäraste musiken lokalt runt om i världen. ”Spela musik som är populär i Katrineholm” (ja, kanske inte just det exemplet då).

Ännu ett tecken på att det lokala blir allt viktigare i vår alltmer globalt uppkopplade värld. Man kan dessutom tänka sig att Amazon, när de väl får koll på hur man kan tjäna pengar på användningen av röstprylar, kan använda det här för att rikta reklam. Om du sitter i Katrineholm och ber om populäraste musiken i Florida kanske du får erbjudanden om resor dit.

Alexa is making it easier for you to play songs you recently heard

Amazon Music debuted ”Local Popularity” and ”Play More Like This” for its users late last year. Now, it’s showing off ”recently heard.”

Feature.fm – nativeannonsering för Spotify

Det känns som en lite tråkig utveckling att Google och Facebook, som visade att det går att annonsera på sätt som är betydligt mindre störande än vanliga blaffannonser, allt mer börjar falla in i i gamla hjulspår när kampen om reklampengarna hårdnar. Saker som ”pre-rolls” och ”mid-rolls”. Saker som stör användarupplevelsen.

Enter Feature.fm. Ett native-annonseringsnätverk för Spotify. Istället för vanlig radioreklam (som kan vara en av mänsklighetens värsta uppfinningar) så kan artister betala för att få sin musik spelad i samband med att någon lyssnar på likartad musik.

Med tanke på hur bra Spotifys algoritmer blivit så lär det sälja bättre än stoppande reklam.

Sponsored Songs and Spotify Pre-Saves with Feature.FM – Hypebot

Daniel Sander, Head of Business Development & Marketing at Feature.FM, joins Michael Brandvold Jay Gilbert on Hypebot’s Music Biz Weekly Podcast. They discuss two of Feature.FMs most useful features: sponsored. Continue reading

Twitch tar fram egen dokusåpa

Amazon-ägda e-sportströmningstjänsten Twitch vill också hoppa på originalinnehållståget med dokusåpan Stream On. Ett Idol för wannabe-twitchare. De tävlande får olika utmaningar och publiken röstar på vem som lyckas bäst och sämst. Vinnaren får ett stipendium om 5000 dollar i månaden under ett år.

Nu är det inte första egna satsningen från Twitch – och det är ännu ett steg mot att bredda utbudet och därmed användarbasen. Det är milt sagt en bit kvar till giganter som Facebook och Youtube, men likt Amazon Music så finns trots allt just Amazons massiva maskineri bakom. Både infrastruktur och ekosystem. Och även Amazon i sig har förstås stora originalvideoambitioner.

https://www.theverge.com/2017/12/19/16792998/twitch-stream-on-reality-game-show

 

AI – artificiell intelligens

AIpodden.com – en svensk podcast om AI

Helt i tiden.

AI-podden

One of Sweden’s most popular technology podcasts that sheds light on current AI developments with guests from all sides of society.

 

 

IoT – Internet of things

Halebop erbjuder förseningssurf via integration med Banverkets API

Briljant. Halebop har byggt en integration med Banverkets trafikinformation och bjuder på förseningssurf.

Om du som är Halebopkund åker med ett tåg som är mer än 15 minuter försenat eller inställt får du 1 GB extra surf om du smsar in tågnumret. De anpassar dessutom sin digitala utomhusreklam efter förseningar.

Jag ser framför mig hur det här kommer bli än mer sömlöst framöver. Redan idag kan Google känna av när du har en bokning i Gmail, så det kan nog bli så att företag som vill bygga kundrelationer gör den här typen av automatiska överraskningar. Ja, sen har vi förstås utmaningar kring integritet, men hej, det kan vi nog sälja ut om vi känner att vi får något i ersättning. 

Johanna Sahlman on LinkedIn: Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan… | 17 comments

Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan man integrera med banverkets data och bjuda alla kunder på extrasurf om deras tåg… | 17 comments on LinkedIn

Amazon köper tillverkare av smarta lampor och ringklockor

Amazon köper Blink, tillverkare av smarta kameror och ringklockor. Förstås som del i Amazons satsning med utökad hemleverans och möjlighet för bud att lämna saker i ditt hem via uppkopplade och smarta saker.

Nu tror jag inte att det kommer ta slut här. Dels lär Amazon även här vilja bli infrastruktur (skapa sitt sömlösa logistikerbjudande och låta andra använda det) och dels finns det ett intressant by the way-konstaterande här: att Blink jobbar med ett hemsäkerhetserbjudande.

Jag ser reklamspoten framför mig. Who you gonna call? A-MA-ZON!

Amazon buys smart camera and doorbell startup Blink

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Teslas jättebatteri räddar ett kolkraftverk i kris

Det kan vara så här en mic drop ser ut i energivärlden.

Världens största litium-batteri står i Australien, byggt på 100 dagar(ish) av Tesla som svar på en Twitter-vadslagning Elon Musk gick med på. Batteriparken blev klar för några veckor sedan och har sedan dess varit inkopplat i det stora elnätet.

För någon vecka sedan fick ett kolkraftverk driftstörningar. Tesla-batteriet gick in och täckte upp – trots att det var 1000 km bort. Inte bara det. Ett annat kolkraftverk som ska gå in som backup inom sex sekunder från en driftstörning av den när typen hann inte reagera innan Tesla-batteriet rett ut situationen.

http://mashable.com/2017/12/20/tesla-battery-help-coal-power-station/

De första europeiska bokningarna av Teslas lastbil börjar trilla in

I början av veckan öppnade Tesla lite oannonserat förbokningsmöjligheter av nya långtradaren i Europa. I den intressanta treklövern av länder Storbranden, Nederländerna och Norge. Och den första Norge-bokningen har redan trillat in.

Frågan är när det är dags för Sverige. Och vem som då bokar först.

Tesla Semi orders start coming from Europe, Norway’s Asko reserves 10 electric trucks

Now that Tesla opened pre-orders in a few European markets for its new electric truck earlier this week, the first…

Apple kanske kommer förvandla Watch till en EKG-mätare

Ännu ett exempel på hur Apple (sannolikt) håller på att förvandla Watch till ett lifelogging-verktyg fullt ut. Spekulationer om att Watch kan fungera som dygnet-runt-EKG och sända en elpuls genom bröstet och varna för oregelbunden hjärtrytm som kan vara tecken på något.

Det som är lite fantasieggande i artikeln är frasen ”establish the health of a user’s heart”. Vem vet, i framtiden kanske vi kan se procentuellt hur mycket som är ”kvar” av våra organ (hjärtat: 80 %) och när det är dags att byta.

För oss som använder iOS kommer Apple att sakta ner organen när de blir äldre för att på så vis få dem att räcka längre.

Bloomberg

No Description

Alibaba och BMW samarbetar kring smarta högtalare

BMW och Alibaba i samarbete. Fast inte e-handels-delen, utan IoT-delen av deras molntjänstverksamhet. Alibaba kommer leverera ett system med smarta högtalare som ska fungera med alla BMW-bilar som säljs i Kina från och med första halvan av 2018.

Nu verkar det inte som att Alibabas system ska hamna i själva bilarna, utan kopplas ihop med bilens infotainmentsystem så att man ska kunna få olika slags information om bilen på distans (låste jag? hissade jag upp rutan?)

Nu gissar jag att det kommer komma ännu fler integrationer, även i själva bilen, vad det lider. Som att just Alibabas e-handelsbitar fullt ut kommer kunna nås via bilens eget system.

BMW, Alibaba Team Up for Connected-Car Services

German automaker BMW and Alibaba said Thursday they’ve teamed up to develop a range of ”digitalized experiences for the car and home” for all new BMW

Tesla populäraste bilmärket i Norge under november

Där ser man. Vilket var det populäraste bilmärket i Norge senaste månaden? Tesla. Åtminstone sett till antalet nyregistreringar. Och man tar dessutom både plats ett och två med modell X respektive S, med Golf på tredje plats.

Dessutom hade jag ingen aning om att Norge är det enda landet (enligt den här artikeln åtminstone) där elfordon stått för mer än hälften av nyförsäljningen under en månad.

Tesla breaks new records in Norway, becomes most popular automaker in the country this month

Tesla’s end of the year delivery push is being felt hard in Norway where the company just broke its quarterly…

Uniti samarbetar med Nvidia

För nån vecka sen meddelades att MediaMarkt börjar (för)sälja den svenska elbilen Uniti One, tänkt för stora städers transportbehov. Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på allt kring bilen, men det här är högintressant. Ett av företagen som levererar delar till Uniti One är Nvidia. Delen ifrån är Nvidia Drive PX, ”the AI car computer for autonomous driving” enligt Nvidia själva.

Det som gör det intressant är att Nvidia är den chiptillverkare som håller på att bli den tyngsta spelaren för chip till just självkörande fordon. Det är förstås fortfarande långt kvar till succé för Uniti (har ju inte ens börjat säljas än), men de verkar inte sakna seriös backning.

https://blogs.nvidia.com/blog/2017/12/18/uniti-one-autonomous-car-debut/

Tencent investerar i ännu ett elbilsföretag

Det där med vilka som finansierar bilbranschen. Baidu, Kinas Google, bekräftades vara en av investerarna i elbilsstartupen VM Motor. Och nu bekräftas även att Tencent, bakom bland annat WeChat, är ett annat. Det (minst) andra elbilsbolaget som Tencent investerar i.

Det här säger en hel del om hur företag utanför bilbranschen börjar se på bilar. Och även nya spelare som Tesla, vars lastbil till stora delar ändrade hur man kan se på just en lastbil.

Med andra ord: en bil är numer långt mycket mer än bara ett fordon för att transportera människor från A till B.

Tencent, Sequoia China Invest In Chinese EV Firm WM Motor After Duo Backed Rival NIO

Chinese tech giant Tencent Holdings Ltd. and Sequoia Capital China have invested in Chinese electric vehicle developer WM Motor, backing the second EV …

 

Digitalisering

Borde vi betala skatt utifrån klimatpåverkan?

Galet spännande koncept. Ett område som det inte pratas särskilt mycket om i alla digitaliseringsdiskussioner är att vi kommer att behöva disrupta vår nuvarande ekonomiska modell och hur vi mäter välstånd. Basinkomst är ett steg/försök att börja med detta – men incitamentet att på allvar omvärdera kapitalismen som den globalt dominerande ekonomiska modellen är låg. Tankar om ett mer gemensamt ansvar.

Därför kan jag gilla det här: betala skatt utifrån hur mycket du sliter på det viktigaste vi har: vår planet. Ju mer du förbrukar, slösar och flyger omkring – desto högre skatt. Ett globalt, klimatavtrycksbaserat skattesystem snarare än nationellt, inkomstskattsbaserade.

Everyone in the world should be taxed on their energy footprint | Aeon Ideas

We need a radical new global tax based on our individual energy footprints to reshape our relationship with the environment

Kina testar solmotorvägar

Ännu en sci-fi-fras som jag har lite svårt att visualisera: genomskinlig betong.

Det är oavsett precis vad kineserna just nu testar. Vägar som ska ladda elbilar medan de körs. Liknande koncept, ”elvägar”, har testats även här i Sverige, men de här vägarna ska dessutom kunna ”digitally assist autonomous vehicles”, alltså kunna kommunicera med fordonen som kör på dem, och strömmen kommer från solpaneler som är ett av lagren i vägarna.

Självladdande, smarta vägar baserade på förnyelsebar energi, alltså. Way cool.

China is building solar roadways – ’transparent concrete’ atop solar cells that charge driving cars

China is building roadways with solar panels underneath that may soon have the ability to charge cars wirelessly and digitally…

Inte ens Taylor Swift lyckas få kunderna att komma till sig

Taylor Swift säljer skiten ur de flesta andra artister 2017 när det handlar om musik. Hennes app? Not so much.

The Swift Life som släpptes tidigare i höstas visar att det inte bara är build it and they will come ens om du är Taylor Swift. Det som skulle ha varit hubben för alla Swift-fans verkar rätt snabbt ha tappat smaken och rasar i listorna.

Artikeln listar några möjliga anledningar till floppen. Men jag tror att det främsta skälet var att man förväntade sig att människor skulle komma springande, snarare än att vara där fansen hänger.

Om Taylor Swift inte lyckas med det kan det vara läge för alla företag att fundera över hur man ser på sin digitala närvaro.

http://mashable.com/2017/12/22/taylor-swift-swift-life-app-failing-glu/

Hur viktigt är VD:ns personliga varumärke för ett företag?

Inte en ny idé, men ändå värd att reflektera lite kring. En VD i strålkastarljuset kan ge positiv (eller negativ…) spinn åt företaget. Men kan en VD som saknar ett starkt personligt varumärke till och med skada företagets business?

Det här är generellt ett av de absolut svåraste stegen för startupföretag. När grundaren, den passionerade visionären, kliver åt sidan. Då går företaget från att vara ”någons” till att bli… ett företag. Nu betyder inte att man ska rekrytera en VD baserat på Google-ranking, men det kan vara värt att beakta VD-varumärket som del. Ja, eller att ”uppgradera” varumärket hos en befintlig. I alla relevanta kanaler.

Does Your CEO Have A Personal Brand? If Not, It Could Be Affecting Your Bottom Line.

If your company’s CEO lacks a strong personal brand, it’s probably affecting your business’ finances.

 

Ekonomi och finans

LRF Media köper Ehandel.se

Där ser man: LRF Media köper Ehandel .se. Motiveringen är att e-handel is the shit för landsbygden, vilket man kan tänka fortfarande utgör LRF-huvudmålgruppen. Men man kan nog tänka sig att det snarast handlar om att LRF Media tänker satsa på att bli stället man går till för att få all sin information kring e-handelns utveckling oavsett var man bor.

Med andra ord ett sätt att skaffa sig en starkare närvaro och ett bredare målgruppsupptagningsområde i (större) städer, där majoriteten av människor trots allt bor.

LRF Media köper Ehandel.se | LRF Media

LRF Media växlar upp takten i sin tillväxtstrategi och köper medieplattformen och branschforumet Ehandel.se med 15 000 e-handlare som medlemmar. Förvärvet innebär att bolaget tar en stark position i en bransch som växer i det närmaste explosionsartat.

Dagens ord: Altcoins

Är man riskobenägen ska man inte ge sig i kast med att plöja ner pensionspengarna i Bitcoin. Det borde vara rätt uppenbart för alla nu, åtminstone.

Efter den galna rusningen under november och december har det senaste veckan varit dags för korrigering. En rätt brutal sådan. Från 19 000 dollar till 11 000 och sen upp till 14 000. På några dagar.

Det drabbade även övriga kryptovalutor. Och just de är främsta anledningen att jag delar den här. Jag hade inte hört talas om begreppet altcoins. Det vill säga övriga kryptovalutor vid sidan av Bitcoin.

Så dagens ord: altcoins. Kom inte och säg att jag aldrig lär er nåt.

Bitcoin Crashed and Took the Whole Market Down With It

The price of bitcoin plunged on Friday, continuing a steady downward spiral that’s lasted all week. True believers are shrugging it off, but with its newfound notoriety, a lot of latecomers are feeling some pain. All but two of the top 100 cryptocurrencies were significantly down this morning.

Tencent och JD.com investerar i VIPShop

Även i Kina positionerar sig techjättarna mot varandra. För att stoppa Alibabas rusande shoppingframfart i Kina så har Tencent (WeChat) och JD (Kinas näst största e-handlare) gått ihop i en investering i lika kinesiska onlinehandlaren Vipshop, som verkar vara en outlet för märkeskläder.

Totalt investerar de båda företagen 863 miljoner dollar i Vipshop. JD breddar sitt e-handelserbjudande, Tencent får in ännu mer av kinesernas vardag i WeChat och Vipshop å sin sida kan nå publik via JD och WeChat.

Förstås smart av främst JD att knyta band med Tencent i det som, passande nog, kallats appen som är operativsystemet för livet i Kina.

Tencent and JD.com invest $863M into e-commerce firm Vipshop to battle Alibaba | TechCrunch

Tencent, the internet giant that recently became Asia’s first $500 billion company, is continuing its investment spree after it agreed to buy $604 million

 

Övrigt

Apple satsar på operativunisexappar?

Det har ett tag spekulerats i att macOS och iOS ska smälta ihop – bli ett enda operativ både på dator och mobila enheter. Apple själva har inte varit jättepigga på det här och konstaterat att det är olika upplevelser. Olika inmatningsverktyg och ofta med olika syften. Bättre att bygga dedikerade och skräddarsydda miljöer.

Nu kommer uppgifter som säger att det här kan vara på väg att ändras, åtminstone för appar. Att samma app ska fungera både i macOS och iOS och vara ”responsiva”, typ att de anpassar sig efter enheten (t ex mus/touch).

Lite samma som Microsoft försökte i Windows 8. Och det gick ju… sådär. Att se om det stämmer och om Apple i så fall lyckas bättre.

Apple may let the same app work across iOS and Macs

The app situation between iPhones and Macs is a bit of a mess. While mobile apps are updated regularly, the Mac App Store can often leave something to be desired. Now, Apple is finally tackling this chaos.

Alibaba, Tencent och Baidu dominerar den kinesiska digitalannonseringen

Väldigt intressanta siffror. Alibaba, Baidu och Tencent står tillsammans för 64 % av de totala annonsintäkterna i Kina 2017. En rätt saftig koncentration – även om den bleknar jämfört med de sammantagna siffrorna för Google och Facebook här hos oss.

Det som däremot är tydligt, oavsett världsdel, är mönstret:

  • Alibaba – Amazon
  • Baidu – Google
  • Tencent – Facebook

SSS. Shopping, sök och socialt.

Det som skiljer är ordningen. Hos oss dominerar Google ordentligt, med Facebook som den stora snabbväxaren. Men det spekuleras i att Amazons annonseringsnätverk kommer ta en rätt ordentlig del av kakan. Amazon är dessutom den av de tre med mest diversifierad intäktsmodell.

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Chrome börjar stoppa autospelande videor

Ha-le-lu-jah, pr-AISE the Lord!

http://mashable.com/2017/12/15/google-chrome-lets-you-mute-autoplay-videos/

Youtube testar dubbelreklam

Å herre min… Det här är imponerande dumt. Och bakåtsträvande.

Youtubes nya experiment: Testar dubbla annonser på användare

Kan det här bli en jackpot för influencers?

Uber klassas som transportföretag av EU

Uber har drabbats av ännu ett bakslag: EU-domstolen har beslutat att Uber är ett transportföretag och ingenting annat. Med andra ord, inte en digital tjänst. Eller en app.

Det här ge följdverkningar, åtminstone inom EU, även för företag inom andra branscher. Med andra ord: företag kommer klassas som det de ger förutsättningar för.

Europe’s highest court just ruled Uber is a transport service – and it’s a massive blow

Uber is fighting a long list of legal battles around the world.

Kampen för att rädda USA:s nätneutralitet är inte riktigt över

Det verkar inte som att demokraterna i USA har gett upp kampen om nätneutraliteten. Och överhuvudtaget fortsätter cirkusen.

Efter FCC:s besluta att upphäva nätneutraliteten så har demokraterna börjat mobilisera styrkorna för att stoppa beslutet i kongressen och senaten. Kan man enas här så stoppas FCC:s beslut. Nu är det inte direkt ljusa odds för demokraterna eftersom republikanerna har båda husen. Och även om de skulle lyckas så kan Trump lägga veto mot beslutet att stoppa beslutet </meta>.

Och som inte det vore nog håller även republikanerna på att lägga ett eget förslag som verkar hamna mitt emellan nätneutralitet och ”inte nätneutralitet”. Äventyret fortsätter.

”There will be a [Senate] vote” to reinstate net neutrality, Schumer says

Congress could block net neutrality repeal, but Democrats face tough odds.

Chattbotar är inget att ha. Förstås.

Aaaaand right on schedule. Sluta prata chattbotar. Överskattad hype. De är korkade och ger inget vettigt värde. Botarna så här långt klarar inte av nånting. Bygg en ny webbplats istället.

Med andra ord har chattboten börjar sin resan ned från hypekurvans peak. Den har säkert hunnit en bit. Dåliga upplevelser och botar med otydliga syften som inte gör livet lättare leder till att förespråkare kommer sluta tjata om dem varpå luften sakta går ur bubblan och ännu färre satsar. Följt av det riktigt djupa besvikelseslukhålet. När någon kommer att proklamera att chattboten är död.

Och, tja, då är chattboten redo för sitt breda genomslag.

Let’s agree to stop it with the AI chatbot bullshit in 2018, k?

For well over a year now, chatbots have been sold to us as the ultimate revolution in digital marketing. The wholesale replacement of mobile apps is en route! The holy grail of marketing 2.0 is turning the corner! Really? I’ve got to call

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Sociala medier Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2017

Spaningar från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebooks försäkrar att testet med att flytta sidors inlägg från nyhetsflödet bara är ett test

Ni vet Facebook-testet i några länder med att flytta bort företags organiska poster från nyhetsflödet och istället lägga dem i Explore-flödet? Så att det enda som finns kvar i nyhetsflödet är våra vänners inlägg och poster från företag som betalar för att synas i nyhetsflödet? Bara ett test. Asapromiss.

Att Facebook testar är ju inget nytt. Men rätt ofta, inte minst när det börjar handla om så många som sex länder, så har det för det mesta handlat om NÄR funktionen rullas ut till resten av världen, inte OM.

Att Facebooks ”Head of News Fed” (titel!) nu går ut och klargör att det verkligen bara handlar om ett test säger att det kommit kraftigare reaktioner än i vanliga fall. Och förmodligen rätt många fler. Däremot är det värt att notera två saker: Dels känns hela inlägget väldigt pudligt, ovanligt så för att vara Facebook. Och så dels slutklämmen ”so we can better understand what works best for people and publishers”.

Vilket kan läsas som: är du inte ”people” eller ”publisher” i nyhetsflödet? Well, sucks to be you then.

https://media.fb.com/2017/10/23/clarifying-recent-tests/

Facebook släpper nya verktyg för gruppadministratörer

Saker som möjlighet att ha ett välkomstmeddelande, medlemsprofiler och badges (så att man kan se vem som är admin, moderator, ny i gruppen etc.)

Det går att stänga av kommentarsmöjligheten för enskilda medlemmar och det går att sparka ut en specifik medlem ur flera grupper som sköts av samma admin. Dessutom bättre insiktsverktyg, som möjlighet att schemalägga poster utifrån när medlemmar är som mest aktiva.

Den här uppsättningen nyheter är dessutom ”the first of many changes” för grupper kommande tiden.

Facebook rolls out new tools for group admins, plus badges and profiles for members | TechCrunch

Facebook today introduced a good handful of new features for groups on Facebook, with a focus on helping admins better manage and grow their online communities, and helping members better connect with one another. The additions, inspired by user feedback, include support for welcome posts, badges, member profiles and other admin-level controls.

Instagram lägger till dubbellivesändande

Nu rullas Instagrams livekompisfunktion ut till alla användare. Med andra ord möjligheten att bjuda in en annan användare i en livesändning och livesända tillsammans – från respektive användares telefon/app. Det går också att växla vänner under sändningen.

Instagram lets anyone invite a guest to their live broadcasts

That didn’t take too long. After several weeks of testing, Instagram has given all mobile users the option to add a guest to their live broadcast. Tap an icon and you can invite one of your viewers to participate, splitting the view in two.

Instagram får superzoom-funktion

Man kan tro att Halloween börjar närma sig. Instagram Stories får ny effekt: Superzoom. Med ljudmöjlighet. Så att du kan göra dina dramatiska clownmaskposer i dramatiskt ljus med dramatisk musik.

MOAHAHAHAHAHAHA etc.

Instagram adds melodramatic ’Superzoom’ effect to Stories

Instagram is adding another wacky effect to its Stories camera, and it might be my favorite one yet. Say hello to ’Superzoom.’ It’s pretty much what it sounds like – you select an area to zoom into it in a video. It’s sure to be used for a

Facebook firar Halloween med ett gäng specialfunktioner

Japp. Dags för Halloween. Facebook rullar ut ett gäng Halloween-skojsigheter för videochatten, livesändningar och statusuppdateringarna. Dessutom ett spel i Messengers kamera.

Be afraid. Be very afraid.

http://mashable.com/2017/10/26/facebook-launches-halloween-features/

Facebook testar 4K-video i nyhetsflödet

Facebook goes 4K, inte bara för 360. Nu testar företaget möjlighet att titta på 4K-video – och vissa sidor ska kunna posta 4K-videos.

Förstås är det riggande inför hela Watch-satsningen (när 4K håller på att bli standard känner väl Facebook att det skulle bli lite meh om en videosatsning som släpps 2017 inte kan erbjuda 4K). Men som det ser ut kommer alltså även sidor ha möjlighet att posta 4K-innehåll.

Så, tja, bara att uppgradera kameraparken om man inte redan har rätt hårdvara?

Facebook finally adapts to 4K video | TechCrunch

If you’re sick of your beautiful videos looking crummy on Facebook, there’s good news for you. After some super HD videos started popping up on the social network, Facebook now confirms to TechCrunch it’s testing 4K video uploads and viewing using the 2160p UHD-1 Ultra-High-Definition Television standard.

Facebook släpper Live Video Producer

Facebook fortsätter lägga på proffsfunktioner i Live. Senaste testet är Live Video Producer, ett verktyg som bland annat lägger till möjlighet att koppla in flera kameror i en sändning utan tredjepartsverktyg. Även möjlighet till delad skärm och bild-i-bild.

Känns som att förra veckans produktnyhet, funktion för att dela skärm under en livesändning, passar in rätt bra här.

Facebook’s Live Video Producer is the multi-input tool streamers have been waiting for

Facebook is apparently getting ready to give video producers much more flexibility with their live broadcasts. The company appears to be testing a web-based ’Live Video Producer’ tool that would allow you to control footage from multiple ca

Facebook Workplace används av 30 000 organisationer och får mer telekonferensstöd

Nu används Facebooks arbetsplatssvit Workplace inom 30 000 organisationer. Det firar man att släppa chattdesktopappen som presenterades för nån vecka sen (som bland annat erbjuder skärmdelning).

Kommande månaderna kommer appen också få stöd för gruppchattar och möjlighet att skapa ”telefonkonferensrum” för upp till 50 användare.

Facebook’s Workplace, now at 30,000 orgs, adds Chat desktop apps and group video chat | TechCrunch

It’s been once year since Workplace, Facebook’s social network designed specifically for businesses and other organizations, came out of beta to take on

Facebook ökar funktionaliteten i Marketplace

Nu har företaget slutit avtal med avtal med andra bilsäljartjänster som kommer börja dyka upp i Marketplace.

Dessutom kommer fler sorteringsmöjligheter och Messenger-integrationer till säljare. Facebook testar också nya funktioner i avdelningarna för jobb, eventbiljetter och uthyrning. Lär alltså hända grejer här också närmaste tiden.

Facebook Marketplace Will Soon Gain New Tools For Buying Cars | Digital Trends

Facebook Marketplace will soon include listings from Edmunds and Cars.com, along with new search tools and Kelly Blue Book values.

Facebook lägger till mer finkorniga inställningar för kommentarer i Live

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! Facebook has a ’comment mode’ setting for FB Live videos pic.twitter.com/g2U4oGrdhI / Twitter”

New! Facebook has a ’comment mode’ setting for FB Live videos pic.twitter.com/g2U4oGrdhI

Facebook gör det möjligt att se vilka som jobbar på samma ställe som du

Facebook fortsätter att steppa upp sitt LinkedIn-game. Senaste tillskottet: se vilka som jobbar på samma ställe som någon arbetsgivare som du listar i ditt Facebook-CV. (Ja, eller åtminstone ditt aktuella jobb, av skärmdumpen att döma.)

Test eller utrullning? Känns mer som det senare.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook’s latest LinkedIn-style feature? – ”See others who work here”h/t @B_Lubez pic.twitter.com/U3NCZYCzG8 / Twitter”

Facebook’s latest LinkedIn-style feature? – ”See others who work here”h/t @B_Lubez pic.twitter.com/U3NCZYCzG8

Facebook forskar kring automatiskt avatarskapande

Mer AI-forskning från Facebook. Den här gången teknik för att kunna skapa… Bitmojis. Okej, kanske inte just det, men väl avatarer. Och tekniken är inte kopplad till en specifik typ av avatarer, så den skulle kunna användas även för att skapa en Bitmoji.

Inte så svårt att se hur sån här teknik skulle kunna jacka in i Facebooks hela VR-satsning. Kanske inte den absolut mest livsnödvändiga användningen av AI så här långt, men hej.

Finns ju förstås potential även till annat. Som mer träffsäker ansiktsidentifiering vid exempelvis inloggning.

Facebook research automatically creates an avatar from a photo | TechCrunch

Creating avatars. Who’s got time for it?! Computers, that’s who. You’ll never have to waste another second selecting your hair style, skin tone or facial hair length if this research from Facebook finds its way into product form.

Ny funktion: trendande gruppdiskussioner

Logisk utveckling: Facebook testar/rullar ut funktion som visar trendande diskussioner i grupper.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New…? Facebook shows trending posts in Groupsh/t @phwd pic.twitter.com/YxBIo2rqHo / Twitter”

New…? Facebook shows trending posts in Groupsh/t @phwd pic.twitter.com/YxBIo2rqHo

Facebook testar en ”Fun Fact”-funktion

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! More screenshots of Facebook’s incoming ”Fun Facts” feature h/t Blake Tsuzaki pic.twitter.com/hhBTASZOtm / Twitter”

New! More screenshots of Facebook’s incoming ”Fun Facts” feature h/t Blake Tsuzaki pic.twitter.com/hhBTASZOtm

Facebook har släppt nya riktlinjer för publicister

Inte direkt raketforskning, men även det som till största del är rätt självklart behöver upprepas med jämna mellanrum.

Log in or sign up to view

See posts, photos and more on Facebook.

Facebooks Uppsättning-funktion är rätt irriterande

Förra veckan bekräftade Facebook att man håller på att testa en Pinterest-konkurrent, funktionen Sets. Möjlighet att samla ett antal saker (videor, poster, bilder) under ett tema. Ett nytt sätt att samla ihop ett antal saker under ett paraply.

Funktionen testas i ”a few countries” och Sverige är alltså ett av dem. Jag har redan hunnit tröttna på funktionen som på svenska heter Uppsättningar.

Mest därför att den gör att det dyker upp ett extra steg när jag postar något. VARJE gång jag postar något. Nu är det ett test, men det verkar inte gå att stänga av funktionen. Vilket gör att det känns lite FB Stories-desperat. </ilandsproblem>

Skapa Uppsättning i Facebook

 

 

Snapchat

Snapchat släpper Ghost Mode och delningsfunktion i iOS

Snapchat rullar ut två nya funktioner. Det ena för användarna, det andra för publicister och annonsörer typ.

  • Ghost Mode: Möjlighet att tillfälligt stänga av livedelandet av sin position i 3-24 timmar (snarare än att permanent stänga av)
  • Delning via iOS delningsfunktion: Möjlighet att enklare dela länkar på iOS-plattformen istället för kopiera och klistra in

Ingen av de här är med andra ord något som inte har gått att göra tidigare, men Snap gör det enklare. Och inte minst när det gäller att dela innehåll så är det förstås en fördel om ens logga dyker upp vid själva delningsögonblicket.

Snapchat dangles referral traffic with link sharing from other apps | TechCrunch

In an update to Snapchat’s iOS app today, Snap began rolling out two important new features. You now can share links from other apps via the iOS share sheet, and rather than just turning live location sharing on or off permanently, you now can opt to hide in ”Ghost Mode.”

LinkedIn

LinkedIn överväger att ta fram eget originalvideoinnehåll

På agendan hos i princip alla techjättar, inte minst de som byggt sin verksamhet kring användargenererat innehåll: egenproducerat originalinnehåll. Senaste företaget att tänka i de banorna: LinkedIn.

VD:n Jeff Weiner har bekräftat att LinkedIn funderar på att ta fram eget innehåll. Med tanke på att man rätt nyligen lagt till möjligheten för användare att skapa eget videoinnehåll så finns grundförutsättningarna.

Weiner själv tänker att en LI-version av Draknästet skulle funka. Spekulerar man vidare skulle förstås program som tilltalar dem som hänger mest på plattformen. Entreprenörer, technyheter, HR-folk, karriärtips. Blir intressant att se vart det här tar vägen.

http://www.businessinsider.com/linkedin-is-considering-a-push-into-original-content-2017-10

LinkedIn ger sina autosvarsalternativ mer smartness

Förslagen som visas när du får ett meddelande kommer att AI-boostas (förstås) för att ge mer kontextuellt relevanta svarsalternativ. Framöver är tanken att de ska bli ännu mer personliga och kunna svara med ”Tack, NAMN” istället för bara ”Tack”.

Det här börjar ju bli en typ ny kommunikationsform: P2P-chattbot-konverserande. Människor på varje sida skärmen, men en maskin som bestämmer vad vi ska säga. Och lata som vi är kommer vi säkert att låta maskinen sköta dialogen åt oss, så länge som det känns i närheten av trevligt och relevant. Lär inte bli sämre än en genomsnittlig autocorrect-dialog.

Keep the Conversation Going with New Smart Replies in LinkedIn Messaging

The conversations you have on LinkedIn can open up a variety of opportunities, ranging from making an introduction to your next boss to getting valuable advice from a peer in your industry. But we know that finding the time to reply or simply be responsive to incoming messages can sometimes be a challenge with everything else you have going on.

LinkedIn vill att vi skapar kontakt med medlemmar vi inte känner

Ännu en sån där LinkedIn-grej som jag upptäckt (kanske funnits länge, men jag har bara sett det nyss, alltså en helt ny funktion etc.) Förslag på kontakter lyfts fram på sidan med kontaktförfrågningar – ovanför själva förfrågningen.

Jag vet inte riktigt när det kickar in. Jag har fått fram det några gånger, även på desktop. Det närmast jag kommit ett mönster är när man har godkänt flera förfrågningar efter varandra. Då tänds helt plötsligt funktionen. (Någon som kan komma med bättre spekulation/vet hur och när den triggas?)

Två anmärkningsvärda saker: dels att det första förslaget inte verkar vara nån jag har nätverksrelation till. Och dels verkar det som att jag kan skicka bulk-förfrågan till fem samtidigt.

Till och med LinkedIn tycker alltså att vi ska ta kontakt med människor vi inte har någon tidigare relation med, men som kan TILLFÖRA värde (ja, eller ännu hellre ömsesidig nytta) till våra nätverk. Med andra ord känner till och med LinkedIn att LinkedIn Classic är såååå 2016.

Ännu ett hårt slag mot alla LinkedIn-vintagekramare. 

(EDIT: Nu fattar jag. Finns förstås en koppling även till det första förslaget. Stockholms universitet. Men jag kan inte direkt säga att jag är *så här* med alla som läst på SU…)

Skärmdump från kontaktsida i LinkedIn

LinkedIns nativevideoformat som jobbsökarbrev

Lika självklart som smart (jag har åtminstone inte stött på någon som gjort motsvarande i mitt flöde): använd LinkedIns videofunktion för att skapa ett ”jobbsökarbrev” direkt i nyhetsflödet.

Egentligen är det konstigt att det inte används mer. Visst att man ser medlemmar som lägger ut ”hej, jag söker jobb, jag är bra på, gå in i min profil och titta på mitt CV”. Men likt trenderna i stort handlar det om att vara där användarna/kunderna är (och ha sitt innehåll och sina produkter där) – inte förvänta dig att de ska komma till dig/din webbplats. Så varför inte flytta ut CV:t från profilsidan till nyhetsflödet?

Är LinkedIn smarta ser de till att ännu mer info finns lätt åtkomligt direkt i flödet utan att behöva gå in på en sida. Få ännu mer information redan i i flödet om en användare. Antingen ”CV-kort” styrt av Linkedin (hämta X information från profilen) eller en ”SEO-flik” där man själv kan göra det många redan gör – använder ”titelraden” för att sälja in sig själv. Och då förstås multimedialt – inte bara text.

Här finns Annas video

Skärmdump från LinkedIn-post med jobbsökarvideo

Twitter

Twitter öppnar Transparency Center

Twitter gör som Facebook – och släpper ett Transparency Center. Där ska man kunna se alla annonser som är aktuella, hur länge de varit ute, vem som står bakom och viktigast, vilka som är särskilt riktade mot dig.

Det sistnämnda meddelade alltså även Facebook att man kommer att börja visa. Så att man kan se om du får samma budskap som alla andra. Typ att dark posts blir lite mindre darka.

Och ja, det handlar förstås inte minst om politiska budskap. Just politisk reklam kommer också punktmarkeras hårdare (något som även Facebook sagt att de tänker börja med).

Twitter announces new ’transparency center’ for ads | TechCrunch

Twitter is responding to political scrutiny over the role it may have played in spreading Russian misinformation, and to a bipartisan Congressional bill

 

Sök/SEO

Google skrotar landssajterna för lokalrelevans

Google gör en förändring i sökresultatet som de borde ha gjort för rätt länge sedan (även om det i praktiken i mångt och mycket redan varit så): företaget kommer nu inte längre bry sig om vilken Google-landssajt du är på för att anpassa sökresultatet. Det är bara din plats som räknas (ja, förutsatt att du delar den).

Den förvirrande hanteringen att .com gett andra resultat än .se – även när du befinner dig på samma plats – skrotas alltså. Oavsett vilken söksajt du väljer så får du samma lokala resultat och detta uppdateras förstås om du byter plats.

Den gamla metoden är ju ungefär lika 2017 som att film- och skivbolag fortfarande har ”marknader” med olika innehåll.

Google auto-detects your whereabouts to get local search results

The country codes in Google’s top-level domain names don’t mean anything anymore. The tech titan has moved away from relying on country-specific domains to serve up localized results on mobile web, the Google app for iOS, as well as Search and Maps for desktop.

Googles planerar betalvägg i sökresultatet

Förra veckan började Facebook rulla ut sin betalväggslösning för publicister. Först i Android-appen på grund av Apples regler att Apple tar 30 % av alla in-app-intäkter. För Facebook tänker inte ta någon del av intäkterna som kommer in via betalväggen och/eller prenumerationer som tecknas (oklart hur det är tänkt att funka i iOS, alltså).

Nu kommer samma sak från Google. Ja, eller Google presenterade sin lösning för ett tag sedan och den är likartad. Betalvägg som kan styras av publicisterna. Och Google kommer (vad det verkar) att ta sin del. ”Very generous in favor of publishers”, vilket betyder att de håller på att se var smärtgränsen går.

http://tcrn.ch/2yFY9Yb

 

Detaljhandel/e-handel

Nya rykten att Ikea kommer börja sälja via Amazon

I somras gick vissa (*host* jag *host*) ut och konstaterade att Ikea sålde grejer på Amazon. Det visade sig inte stämma när Ikea gick ut och dementerade det. Ikea-grejerna som fanns (och finns) på Amazon säljs av tredjepartsåterförsäljare.

Men man sa också att man ”utforskade” möjligheterna att sälja via andra återförsäljarkanaler än sina egna under 2018. Nu kommer åter rykten om att en sån plats är Amazon. Och kanske då svenska Amazon som kanske/eventuellt/förmodligen kommer slå upp portarna inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ikea och Amazon på väg att sluta historiskt avtal i Sverige

Kamprad och Bezos har snart en affär ihop.

Amazon gör det möjligt att beställa mat via appen

Ni vet det där att Facebook la till matbeställning i sin app förra veckan? Klart att Amazon inte vill vara sämre.

Testet från i våras när Amazon testade både beställning hos några TGI Fridays och att låta Amazon-app-användare betala med sitt Amazon Pay-konto även i TGI:s fysiska butiker? Nu rullar man ut funktionen bredare inom ramen för sitt Amazon Restaurants-paket och gör det möjligt att beställa från fler restauranger i Amazon-appen.

Och ja, förutom själva matbeställandet så följer även Amazon Pay med. Så det är också ett sätt för Amazon att, lite bakvägen, rulla ut Amazon Pay som ett betalningsmedel i fysisk handel.

http://mashable.com/2017/10/23/amazon-restaurant-takeout-orders/

Amazon lägger till LG:s mobiler i Prime

Amazons Prime-program innehåller (förstås) även exklusiva erbjudanden på olåsta mobiler. Heta märken som Motorola, Nokia och Alcatel. Från och med idag även LG.

Gemensamt för dessa är att de, tja, inte är mobilerna som finns i var mans fickor. Inte särskilt oväntat med tanke på att de enda mobiltillverkare som faktiskt tjänar pengar på sin mobiltillverkning är Apple (nästan allt) och Samsung.

Båda dessa håller sig däremot borta från lågprissegmentet (ja, nästan till och med mellanprissegmentet). Det öppnar marknaden för de kinesiska uppstickarna, som Huawei. För övriga kan Prime bli en viktig kanal. Kunder som behöver ny mobil men inte har råd med de stora märkena.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/10/26/amazon-com-inc-lg-joins-amazons-expanded-lineup-of-prime-exclusive-phones.html

 

Strömmande medier

Amazon Music bedöms vara världens tredje största musiktjänst

Och bronsplatsen i tävlingen ”Världens största musiktjänst” går till… Amazon? Åtminstone enligt uppskattningar från MIDiA Research.

I uppskattningarna, som baseras på användarsiffror från juni, ligger Spotify tryggt i ledning med snart 60 miljoner betalande användare, Apple runt 30 miljoner och Amazon Music på 16.

Inte särskilt förvånande är det Prime-medlemskapet som är en viktig motor bakom framgången. 35 % av Prime-medlemmarna använder Music – förutom förstås allt annat de får. Med andra ord lär Music få allt mer fart ju mer Prime rullas ut.

Också värt att hålla ögonen på: fjärdeplatsens QQ Music. Ägt av Tencent – som står bakom Messenger-konkurrenten WeChat.

http://bit.ly/2zgMFgT

Netflix tar jättelån för att finansiera ökad innehållssatsning

Även Netflix börjar känna av konkurrensen från andra techjättars satsningar på originalvideoinnehåll. I samband med kvartalsrapporten förra veckan meddelade företaget att man ökar antalet egna filmer från 70 till 80. Och dessutom förstås förmodligen en jättehög serier.

För att ha råd med det kommer man låna lite pengar. Eller en massa pengar. I runda slängar 13 miljarder dollar.

http://read.bi/2gAZWJk

Apple satsar på barnvänlig tv

Information/rykten om Apples videoinnehållssatsning. Ja, eller vad de inte kommer bjuda på. Naket, svordomar eller våld. Vilket lämnar typ Bolibompa.

Okej. Vill man se det här positivt skulle man kunna argumentera att man kan göra väldigt bra serier även utan de tre ingredienserna. Det kanske rentav skulle kunna bli lite befriande. Men ja, jag skulle ju ljuga om jag skulle säga att Apple tänker tänja på några gränser med sitt innehåll. Snarare App Store-prydhet än HBO-edginess.

Rent spontant tänker jag. Mmmmmmnejtackpasspåden. Blir gärna övertygad om motsatsen.

Apple won’t put its future TV shows in Apple Music

It won’t allow nudity or violence in its TV shows either

Apple rekryterar BBC-chef för sin originalvideosatsning

Igår kom sådär roliga rykten att Apples originalinnehållssatsning kommer bli en extremt barnvänlig historia. Typ nix till våld, naket och svordomar. (Rykten, så förhoppningsvis blir det inte så illa som jag är orolig för – men, tja, Appstore är ju en VÄLDIGT pryd historia…)

Lite roligare då med nyheten att Apple har rekryterat Jay Hunt, producent från BBC som bland annat legat bakom saker som ”Black Mirror” och ”Sherlock”. (Okej, hon har en koppling till The Great British Bake Off också, men det låtsas vi inte om nu.)

Vi kan väl anta att det inte blir HBO. Men förhoppningsvis inte Disney.

Apple laid down a significant marker in its plan to conquer TV

In Jay Hunt, Apple has hired a titan of British TV.

Twitch får stöd för delning av följare och bättre statistikverktyg

Amazon-ägda strömningstjänsten Twitch får nya verktyg. Bland annat bättre statistikverktyg och möjlighet för innehållsskapare att se hur man ligger till i ”rankinglistan” som styr vilken typ av intäkter man kan ta del av.

Dessutom funktionen Raids, en blogroll-funktion för Twitch (möjlighet att skicka trafik till en annan twitchare). Typ möjlighet att growthhacka varandras nätverk genom att riva trafik till olika innehållsskapare för tänkt win-win.

Sist men inte minst stöd för att välkomna nya följare in i gemenskapen. Nog så viktigt.

https://techcrunch.com/2017/10/20/twitch-unveils-a-suite-of-new-tools-to-help-creators-grow-their-channels-and-make-money/

Billboard viktar strömmad musik tyngre

Musikbranschen fortsätter att anpassa sig efter den nya musikverkligheten. Nu kommer listjätten Billboard att börja vikta strömmade spelningar tyngre när de räknar ”försäljning”.

Däremot visar branschen också tydligt vad man föredrar. Alla strömmar kommer inte räknas lika. Mer specifikt kommer spelningar via prenumerationstjänster att väga mer än spelningar via annonsfinansierade tjänster och abonnemang. I den senare kategorin kommer även Youtube-spelningar att räknas in.

https://www.hotnewhiphop.com/youtube-views-will-count-less-than-paid-streams-on-billboard-charts-news.38635.html

 

IoT – Internet of things

Amazon släpper Cloud Cam och Amazon Key

  • Amazon Cloud Cam: molnlagringsbaserad övervakningskamera (som förstås funkar med alla andra Alexa-prylar)
  • Amazon Key: leveranstjänst som gör det möjligt för bud att lämna paket inuti huset

De två är tänkta att användas ihop. Om en användare har ett Amazon Key-kompatibelt smartlås kan budet scanna paketets streckkod, verifiera mot Amazons moln via Cloud Cam och kunna låsa upp dörren med en app. När paketet är levererat låser budet dörren igen. Kameran bevakar att det går rätt till och det går också att se leveransen via strömmen från kameran.

Updates bring web-streaming functions and more to the Amazon Cloud Cam

Amazon takes on Google, and enables unattended home deliveries with its Amazon Cloud Cam security camera.

Teslas satsning för orkandrabbade Puerto Rico börjar ta form

Nu börjar Teslas initiativ att ge Puerto Rico ström igen synas. De första bilderna som dykt upp är på ett sjukhus som numer får sin ström via solpaneler och batterier från Tesla.

Tesla makes quick work of Puerto Rico hospital solar power relief project | TechCrunch

Tesla CEO Elon Musk noted on Twitter that Tesla’s solar team could indeed outfit Puerto Rico with power facilities that could be used to generate and

 

AI – Artificiell intelligens

IBM:s Watson blir fondförvaltare

Ett yrke som brukar sägas vara i farozonen i AI-eran är börsmäklare. Nu kommer ytterligare en potentiell spik i kistan. IBMs Watson blir fondförvaltare. Av en EFT (börshandlad fond) närmare bestämt. I vad som ska vara den första AI-kontrollerade fonden av den här typen.

Företaget Equbot, specialiserat på AI-tillämpning på finansiella verktyg, har tagit fram en egen matematisk formel som varje dag crunchas av Watson.

Watson och modellen analyserar varje dag en miljon datapunkter relaterade till företag och en hel massa omvärldshändelser som sedan avgör investeringarna som görs.

Vem vet? Vi kanske snart kan välja AI-förvaltade fonder i till vårt pensionssparande.

Superdatorn bakom ny AI-fond

Världens första börshandlad fond som använder artificiell intelligens har lanserats. Till sin hjälp har fonden IBM:s Jeopardy-segrande superdator Watson. Att va

Roboten Sophia blir världens första robotmedborgare

Har du träffat Sophia? En AI-styrd robot framtagen av Hong Kong-företaget Hanston Robtics. En riktig robot alltså. En robot som dessutom kan imitera ansiktsrörelser och känslor.

Oooooch… hon är numer världens första robotmedborgare. I Saudiarabien.

Så. Ja. Robotlagar. Och så.

(Okej, nu är det här en gimmickgrej mer än något annat. Men som konstateras i kommentarer kring händelsen på andra ställen: Sophia har fler rättigheter än de flesta kvinnor i just Saudiarabien. Vilket förstås är tragiskt på ungefär alla plan som finns. Eller så kanske det behövs kvinnliga robotar för att driva på rättigheterna för mänskliga kvinnor….)

For the first time ever, a robot was granted citizenship

When asked if intelligent robots were dangerous, Sophia told her interviewer he’s been ”reading too much Elon Musk and watching too many Hollywood movies.”

 

AR/VR

Target släpper Ikea-AR-funktion

Target gör en Ikea. Precis som Ikeas app kommer Targets mobilwebb kunna möblera rummet via AR. Om du funderar på att köpa en soffa från Target kan du AR-kolla hur den skulle passa.

Det mest intressanta är att de släpper funktionen i mobilwebben och inte i en app. Target har byggt lösningen själv senaste sex månaderna, baserat på WebGL-teknik.

Target säger att man valde den här vägen för att snabbare nå fler användare. Man skulle också kunna tänka sig att Target vill visa att det går att göra det på en webbplats. Men jag skulle tro att den egentliga anledningen är att de började bygga lösningen innan Apples ARKit eller Googles ARCore fanns tillgängligt.

Target adds AR shopping to its mobile website | TechCrunch

Target is rolling out a new way to shop using augmented reality technology, initially on its mobile website. The feature, called ”See It In Your Space”

 

Marknadsföring

Netflix samarbetar med Lyft för att marknadsföra Stranger Things

Ha. Netflix fortsätter med sin kreativa marknadsföring inför säsongspremiärer av sina serier. På fredag är det dags för säsong två av Stranger Things. För att göra reklam i USA använder Netflix Uber-konkurrenten Lyft.

Natten mellan torsdag och fredag kommer Lyft-kunder kunna aktivera ett Stranger Things-läge. Kartorna kommer visa Stranger Things-loggan och allmänt knasiga figurer för bilarnas positioner.

Under ett par timmar kommer passagerare i LA och Philadelphia dessutom få en Stranger Things-resa. Som bjuder på ”flickering lights, radio static, malfunctioning seats, a driver that vomits a slug in front of you, a pulsating ceiling, and an Eggo reward at the end.”

Lyft’s new Stranger Things ride mode sounds more unpleasant than scary

This weekend only: a bad car ride

Stortavlor visar reklam utifrån bilmodell

Minority Report rycker allt närmare. Som den här stortavlan, som kan visa riktade annonser – baserat på märket på din bil. Ja inte bara märket utan också modellen och färgen. Lägg till att det också går att rikta annonser utifrån exempelvis väder så kan det bli väldigt specifikt.

Men varför stanna där? Koppla på geo på det så skulle ju sensorer kunna kommunicera med skärmen inuti bilen. Och det kanske blir ett sätt att finansiera bilköpet. Vill du ha en reklamfri bil? Då kostar det så här mycket. Billigare – eller gratis? Då kommer du få reklam i bilen när du kör. Sen kanske det blir Black Mirror av alltihop och det kostar pengar att hoppa över reklamen.

Good times.

Europe’s Biggest Billboard Targets You With Ads Depending On Your Car | Digital Trends

London’s most famous London video billboard can now identify the cars around it and play relevant ads.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lägger till stöd för flerstoppsresor

Fyll på med alla stopp du vill ha under din resa – eller lägg till under resans gång (utan att du måste börja om efter varje stopp).

http://mashable.com/2017/10/26/uber-multiple-stop-feature/

 

Ekonomi och finans

Apple Pay har landat i Sverige

Nu har alltså Apple Pay landat i Sverige. Blir intressant att det var det leder till. I ett kort perspektiv sannolikt inget alls. Eller åtminstone väldigt lite. Blir än mer intressant att se vad som händer när Swish-konkurrenten Apple Pay Cash kommer hit.Apple Pay i Sverige

iPhone X sålde slut på nolltid

Helt otippat sålde iPhone X slut på nolltid. 30 minuter i USA såg jag på annat ställe.

First-day preorders for the iPhone X sell out in minutes, Apple says demand is ’off the charts’

Apple stores will also have stock next Friday, though Apple advises to get in line ”early.”

Twitter släpper en kvartalsrapport med några ljuspunkter

Idag fick vi en ovanlig kvartalsrapport från Twitter: inte bara dåliga nyheter (men förstås några dåliga nyheter).

  • Fyra miljoner nya användare under kvartalet gör att månadsiffran numer skrivs till 330 miljoner
  • Dagliga användandet +14 % (dock anges inte från vad…)
  • Man har oopsat sig med användartillväxten och räknat ett par miljoner för högt senaste kvartalet. Med andra ord sjönk tillväxten under sommaren istället för att ligga still.
  • Omsättning 590 miljoner dollar, ner från 616 miljoner förra året
  • Förlusterna minskar däremot. Nästa kvartal kan bli första gången någonsin som Twitter redovisar ett pluskvartal
  • 280 tecken-gränsen nog här för att stanna

Twitter adds 4 million users amid ongoing harassment problem

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Amazons kvartalsrapport krossade marknadens förväntningar

  • Omsättningen upp 34 % jämfört med förra året till 43,7 miljarder dollar
  • AWS omsatte 4,6 miljarder (upp från 3,2)
  • Aktien just nu upp 8 % i efterhandeln (eller över 80 dollar upp per aktie)

Amazon crushes profit expectations, sales rise 34% to $43.7B, stock up 7%

Amazon blew past Wall Street expectations for its third quarter earnings as the company’s stock spiked more than 7 percent in after-hours trading

Alphabets kvartalsrapport bättre än väntat

Kvartalsrapport från Alphabet (ja, eller Google – den del som drar in pengar). Företaget omsatte 27,7 miljarder dollar under kvartalet, upp 24 % jämfört med för ett år sedan. CPC via Googles tjänster ner 21 %. TAC fortsätter åt fel hål, 3,1 miljarder dollar jämfört med 2,62 för ett år sedan. ”Other bets” minskar förlusterna, men blöder fortfarande galet mycket pengar.

Alphabet shares jump after-hours on big earnings, revenue beat

The search giant saw revenues rise 24% in the quarter from the year-ago period. Wall Street seems to like the search giant’s results.

Facebook börjar med företagslån

Företag och privatpersoner kan hitta allt fler sätt att låna pengar, utanför de traditionella bankerna. Numer är ett av de sätten Facebook.

I samarbete med Clearbanc börjar FB nu erbjuda företagslån. Initiativet Chrged har testats sedan februari och rullas nu ut bredare. Företag kan låna upp till en halv miljon dollar i ”tillväxtkapital”. För att få lånet godkänt ska man koppla sin betaltjänst till Chrged. Och företagets Ads-konto… (så ja, du måste vara FB-kund).

Inte ett riktigt lån utan ”merchant cash advance”. Clearbanc får en rätt saftig procent av transaktionerna under återbetalningstiden. Så, tja, lite sms-lån-varning.

Facebook and Clearbanc Are Joining Forces to Get SMBs ’Chrged’ With Capital

Clearbanc launched the Chrged program for advertisers on Facebook.

Uber släpper eget kreditkort

Nästa verksamhetsområde för Uber: ett eget kreditkort (i samarbete med Barclays). Förstås.

Ett kreditkort är förstås en guldgruva på det Uber älskar: information om kunderna. Men den som skaffar kortet får också mer än bara ett betalkort. Som konstateras: de får ett kreditkort 101 för millennials.

4 % tillbaka vid matköp, 3 % för hotell och resor, 2 % för onlineköp och 1 % för allt annat man betalar för. Kommer du upp i 5000 dollar i köp med kortet får du 50 dollar rabatt på prenumerationstjänster som Spotify och Netflix.

Och det är säkerligen en händelse att de mesta är områden som Uber verkar inom. Ja, och kanske en hint om vilka områden de kommer att verka inom.

http://mashable.com/2017/10/25/uber-credit-card-visa/

Google sluter avtal med Cisco kring molntjänstsatsningen

Google steppar upp sin molnsatsning för att ta sig an konkurrenter som Amazon och Microsoft. Man inleder nu ett samarbete med Cisco. Google ska stå för tekniken och Cisco för säljorganisationen (plus lite annat).

Google and Cisco announce hybrid cloud partnership | TechCrunch

Google and Cisco today announced a new partnership around helping their customers build more efficient hybrid cloud solutions. Unsurprisingly, given

Mastercard möjliggör betalningar via blockkedjan

Lite spännande. Mastercard lägger till stöd för blockkedjan – åtminstone för B2B-transaktioner.

Företaget har tagit fram ett nytt blockkedje-API som jackar in i Mastercards befintliga betalningsnätverk som omfattar 22 000 betalningsförmedlare. Via API:et ska företag som använder den här lösningen kunna få ett säkert sätt att genomföra transaktioner och Mastercard ska dessutom ha optimerat blockkedjan för transaktioner (och tänkt skalbarhet).

Med tanke på att det här använder Mastercards befintliga nätverk så borde en lösning för privatpersoner inte vara jättelångt borta. Med andra ord kanske vi börjar kortbetala via blockkedjan utan att vi vet om det.

MasterCard announces that payments can now be made on blockchain

Your credit card might soon be getting a blockchain boost, as MasterCard will officially be offering its clients a blockchain service.

 

Övrigt

Gmail får stöd för inbyggda Add Ons

Google tar ännu ett steg att verkligen göra Gmail till företagens bästa vän. Nu släpper man Add Ons, inbyggt stöd att utöka Gmail-funktionalitet via ”pluginer”. Pluginer som kan tas fram av tredjepartsutvecklare. Både för att koppla ihop Gmail ännu tajtare med andra plattformar och applikationer, men också lägga till mer funktion direkt inne i själva Gmail (som säkerligen är Googles främsta skäl att de gör det). Som att kunna skriva under avtal utan att lämna Gmail.

Bland den första uppsättningen partnerföretag finns Asana och Trello. Funktionen kommer nu till Android och desktop. Oklart när (om?) stödet kommer till iOS.

Google launches native add-ons for Gmail

Business focused

Slack släpper skärmdelningsfunktion

Skärmdelningsfunktioner är i ropet just nu. Nu släpper Slack skärmdelningsfunktion med en twist. Istället för ett verktyg att dela ut din skärm eller ta över någon annans skärm via remote handlar det om att du kan dela din egen skärm och låta andra delvis styra den. Exempelvis att man kan ha en presentation uppe som andra kan rita eller ändra i.

Words spåra-ändringar-funktion anno 2017? Ja, kanske inte – men ännu ett kollabotillägg i Slack.

https://slackhq.com/screen-sharing-in-slack-made-interactive-cf8816efaa01

Amazon bakar in Alexa-betalskills i Prime

Amazon fortsätter trycka in förmåner i sitt Prime-medlemsskap. Nu lägger man även till premium-Alexa-skills i paketet. Åtminstone några stycken till att börja med, som Prime-medlemmar alltså inte behöver betala för.

Prime är allt mer det riktiga navet i Amazons satsning på världsherravälde. Ett lojalitetsprogram som dessutom driver medlemmarna att hoppa på nya tjänster och nya funktioner. Som i det här fallet: få ännu fler att börja testa Alexa – som förstås Amazon vill ha ut på så många ställen som möjligt till så många som möjligt.

Förstås både för att knyta fler kunder till sig, men också samla in mer information om dem.

Amazon Prime members won’t have to pay for ’premium’ Alexa skills

Amazon’s latest perk for Prime subscribers? ”Free” access to some premium Alexa skills. It’s starting small, with Prime members getting access to an additional six Double Jeopardy! clues within the Jeopardy! skill. If you aren’t ponying up for Prime, but are smitten with the game, those half-dozen hints will run you $1.99 a month, and you can subscribe to them directly within the skill itself.

Amazon öppnar Primes frakterbjudande för företag

Amazon breddar Primes frakterbjudande ytterligare. Den här gången till företag. Amazon Prime Shipping är precis vad det låter som: Prime, fast för företag.

Företag som är anslutna till Amazons företagskonton kan få kostnadsfri tvådagarsfrakt när de köper kontorsmateriel till företaget från Amazon. Med andra ord tar Amazon ytterligare ett kliv in på den planhalva som bland annat Office Depot har mutat in. Och blir allt mer B2B, även e-handelsmässigt.

Amazon takes on office supply retailers with launch of Business Prime Shipping | TechCrunch

Amazon is going after corporate customers in a big way today, with the announcement of a new paid membership program aimed at multi-user businesses in the

Google bygger datastadsdel

Vad gör man när man som företag har taggat upp hela internet? Man fortsätter i den fysiska världen.

Förra veckan meddelades att Sidewalk Labs, en del av Google/Alphabet, kommer att få ansvar för att ”redevelopment” 12 hektar mark i Toronto. Om några år, när projektet är avslutat, kommer området få ett eget namn: Quayside. När det är avslutat kommer projektet utökas till att omfatta totalt 800 hektar.

Stadsdelen kommer att få sensorer typ överallt. Sensorer som kommer att mäta trafik, buller, luftens kvalitet, energiförbrukning, resemönster, var ska man bygga mataffären?

Med andra ord kommer Google bygga typ en hel stad från scratch baserat på realtidsdata.

Alphabet Is Trying to Remake the Modern City, Starting With Toronto

Google sister company Sidewalk Labs announces a plan to remake the Toronto waterfront in its data-soaked image.

Vilken influencertyp passar bäst till vad?

Som konstateras i en av kommentarerna: vore intressant att läsa mer. Men en who’s who influencermässigt, typ. Schabloninfluencer-typerna. Och tankar när det kan vara lämpligt att anlita vilken slags influencer.

Men den egentliga anledningen till att jag delar den är att hela infografiken känns som standardstoryn för en highschool-film. Om The Breakfast Club hade spelats in 2017 hade det sett ut så här.

Infografik influencertyper

Captcha sjunger på sista versen?

En av veckans allra bästa nyheter är att AI-algoritmer nu en gång för alla knäckt Captcha-tekniken – med andra ord de irriterande lösningarna att identifiera text eller bildinnehåll för att visa att du faktiskt är en människa. Förhoppningsvis no more captcha alltså.

I takt med att maskinerna blivit allt bättre på att identifiera ovanstående så är det nästan vi människor som haft störst problem att lösa dem. Techföretagen har förstås jobbat ett tag på att ta fram smartare alternativ.

Artikeln går igenom ett antal av dessa. Roligast är Amazon som håller på att testa en variant som vi människor ska misslyckas med. Ett omvänt sätt att visa mänsklighet alltså…

Captcha is dying. This is how it’s being reinvented for the AI age

Captcha sucks, but work is underway to make it more human

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans Internettillgång IoT - internet of things Lokalt Marknadsföring Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 28 2017

Digitala spaningar från veckan som gått. Det viktigaste var förstås att jag trendade på LinkedIn. Ja, sen hände det tydligen lite annat också.

Artikel: Dags att disrupta Hesa Fredrik?

Efter Hesa Fredrik-larmet i Stockholm söndagen den 9 juli spekulerade jag lite kring om det inte är dags att disrupta Hesa Fredrik:

Hesa Fredrik-larmet i Stockholm – dags för ett larmsystem anpassat efter våra liv 2017?

 

Sociala medier

Facebook/Instagram

Facebook börjar med reklam på startskärmen i Messenger

Å. Fy. Satan. Helvete. Ja, det har varit på gång ett tag. Men ändå. Annonser i Messenger.

Efter att ha betatestats (sannolikt utan att folk helt har gått i taket) så kommer det sannolikt att rullas ut till alla redan under 2017. Riktade annonser på hemskärmen. Ja, förutom den tidigare möjligheten att skicka sponsrade meddelanden från företag som du själv har kontaktat.

När Messenger-plattformen släpptes för ett år sen hette det att FB inte skulle dra in pengar på Messenger via just annonser. Mycket hinner hända på ett år, bevisligen. När kommer första reklamfria betal-Messenger-alternativet? Och hur populärt skulle ett sånt bli?

*Googlar motsatsord till ”yay”*

http://buff.ly/2tKKgWi

Ladda upp gif-filer direkt till Facebook

Nu har Facebook släppt möjligheten att ladda upp gif-filer direkt, utan att gå via en lagringstjänst. Vid uppladdning hanteras/konverteras gif-filen som en video. Så grund och botten kan man säga att det är en utökning av videouppladdningsfunktionen mer än något annat.

Ska bara fungera för desktop än så länge. (Verkar redan funka i Sverige.)

You Can Now Upload GIFs Directly On Facebook

Facebook is now allowing users to upload GIFs, just like they would an image or video – without having to rely on an external GIF-hosting service.

Skapar gifar direkt med Facebook-kameran

Efter att i veckan gjort det möjligt att ladda upp egna gifar kommer nästa gif-steg: skapa gifar direkt med FB-kameran. Med andra ord, istället för att ta en bild kan du skapa en kort gif. Inget jag ser än, så det lär vara ytterligare en funktion som kommer dyka upp hos folk vad det lider.

Facebook camera has built-in GIF creator

Facebook now lets you create GIFs from within the camera.

Facebooks nya Explore-flöde börjar rullas ut

Nu verkar det som att Facebook börjar rulla ut sitt Explore-flöde bredare (även om det ser ut att börja i liten skala). Ett flöde/en funktion tänkt att du ska kunna hitta innehåll som intresserar dig (utifrån det vanliga: allt FB vet om dig) – även innehåll från exempelvis sidor du inte har valt att följa eller som någon av dina vänner interagerar med.

Så att man inte ska behöva lämna appen bara för att man råkar ha tråkiga vänner, alltså.

Intressant att se om det här kommer bli en mer integrerad del i huvudflödet eller om det blir någon form av alternativflöde. Man kan tänkas sig att det kan skjutas in som relaterat innehåll till det som visas ”vanliga” vägen.

Facebook’s new ”Explore Feed” makes its way to the app’s main navigation | TechCrunch

Earlier this year, Facebook was spotted testing a new type of News Feed – one that designed to help you discover content across the social network, beyond

Facebook testar annonser i Marketplace

Ännu mer annonser på nya Facebook-ställen. Den här gången är det ett test av reklam i Marketplace, FB:s Blocket. Än så länge är det gratisreklam för annonsörerna – FB plockar annonser från nyhetsflödet och visar dem även här för att se hur användarna reagerar.

Facebook to Start Showing Ads in Marketplace

Currently, the ads are being run as a test, meaning only a small percentage of U.S. Facebook users will see them.

Indien går om USA som Facebooks största land

För de riktigt stora (tech)företagen är kampen om the next billion högt upp på agendan. Att fånga tillväxtländernas intåg på internet med vettiga uppkopplingsmöjligheter (och att ge dem möjligheter att börja använda företagens tjänster, förstås, som att ta fram lite-appar gjorda för 2G-nät).

Facebooks satsning i Indien verkar nu ta fart på riktigt och 13 juli gick Indien om USA som det enskilda land med flest aktiva användare. 241 miljoner mot USA:s 240. Tillväxttakten är inte oväntat också större i Indien. FB har fått 50 miljoner nya indiska användare senaste sex månaderna mot USA:s 26. Tillväxttakt på 27 respektive 12 procent.

India overtakes the USA to become Facebook’s #1 country

The latest figures that Facebook is reporting to advertisers indicate that India has overtaken the United States to become the platform’s largest country audience. As of July 13th, Facebook is reporting a total ”potential audience” of 241 m

Messenger-knapp vid födelsedagspåminnelser

Facebook lägger till Messenger-knapp i samband med folks födelsedagspåminnelser i FB:s nyhetsflöde. Ett led i företagets led att ”krympa världen” kan tänkas och sänka tröskeln för att få fler att mer aktivt interagera med sina vänner.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook has added a Messenger button to its friends birthday reminder posts in News Feed pic.twitter.com/zIBv45mljp / Twitter”

Facebook has added a Messenger button to its friends birthday reminder posts in News Feed pic.twitter.com/zIBv45mljp

Facebook lägger till möjlighet att VR-livesända från Spaces

Ny VR-funktionalitet från Facebook: möjlighet att livesända direkt via Oculus Spaces-app. I övrigt samma funktionalitet som vid vanliga Live-sändningar vad gäller exempelvis interaktivitet mellan den som sänder och de som tittar.

Facebook själva pitchar funktionen med en utbildningsvinkel. Blir spännande att se vad användarna gör av det.

Facebook Live Now Lets You Broadcast in VR Using Oculus Spaces App | Digital Trends

Oculus Spaces app now supports Facebook Live video from within the VR environment, making it easy to broadcast to Facebook friends.

Instagram har problem med fejkade produkter

Instagram drabbas av Alibaba-syndromet. Ja, eller ”falska webbplatser”-syndromet. Eller bara ”människor försöker alltid lura andra människor”-syndromet.

Kort sagt: falska produkter i köp-annonser. En utmaning för Facebook, som för övriga företag med liknande verksamheter, hur säkerställer man att mängden fejkade grejer är noll – eller åtminstone så låg det bara går – samtidigt som man låter annonsörer själv lägga upp annonser som inte förhandsgranskas.

Get your fake Yeezys: Counterfeit ads are all over Instagram

Ads for fake shoes, clothes, electronics and even real estate are proliferating on Instagram.

Facebook kniper tre nomineringar vid TV-prisgalan Emmy Awards

17 september är det dags för årliga TV-prisgalan Emmy Awards. Bland de nominerade företagen i år hittar vi Netflix, Amazon, Hulu – och Facebook. Det sistnämnda har två live-sändningar via plattformen nominerade i kategorin med det snärtiga namnet ”Outstanding creative achievement in interactive media within an unscripted program”: dels välgörenhetssändningen ”Stand for Rights: A Benefit for the ACLU” och dels ”Oscars: All Access”.

Den kategorin och tre andra har stöpts om inför årets gala ”aiming to bring new and innovative digital approaches to TV storytelling into the tent”. Även NBC:s FB-sändning ”Hairspray Live” nominerades i en produktionskategori.

Facebook Live gets its first Emmy nod for an ACLU telethon

2017 is truly the year of online video services at the Emmys. Following announcements that Netflix, Hulu and Amazon all nabbed a hefty number of nominations, Facebook has revealed that some of its Live events also scored an Emmy nod.

17 juli är World Emoji-dagen – Facebook listar de vanligaste

Här håller jag på att glömma att det är World Emoji Day i morgon. Skärpning!
Facebook tjuvstartar med en lista över de vanligaste som vi använder på just Facebook. Fira lugnt allihopa! 😂😍

World Emoji Day: So, How Many Emojis Are Shared Every Day? | Digital Trends

World Emoji Day is Monday — so how often do we really use emojis anyway? New data from Facebook offers a glimpse.

Restaurang tar fram foodporn-kit för instagrammare

Ett måste i varje restaurang med självaktning. Ett av alternativen i menyn: ett foodporn-kit för instagrammare. Jag menar, man kan ju inte lägga upp vilken halvtafflig matbild som helst. Ska det bli bra krävs LED-ljus, vidvinkellins att sätta på mobilen, en selfiesticktripod och förstås laddare till ungefär alla prylar som tänkas behövas.

Restaurangen Dirty Bones i London har skapats med ”the Instagram universe in mind”. Vilket förstås är ett helt logiskt resonemang. Men förutom att foodporn-kittet i sig kan locka folk bara för att så kommer restaurangens mat garanterat att se bättre ut än de flesta andras. Ett smart sätt att få gratismarknadsföring.

http://buff.ly/2u8Qdym

Studie har kommit fram till fyra Facebook-personlighetstyper

Så, då har vi alltså kokat ner det till att det finns fyra personlighetstyper/-beteenden på Facebook. Ja, åtminstone enligt den här studien. Bara att bocka av!

  • Town crier: postar mest omvärldsgrejer, snarare än personliga grejer (som nog kan vara jag på LinkedIn…)
  • Selfies: ja, som det låter
  • Relationship builder: hänger på FB för att umgås med människor (say what?)
  • Window shoppers: vad gör alla andra för kuligt?

Så. Facit.

http://buff.ly/2sZniNZ

Snapchat

Användningen av Snapchats geofilter har fördubblats på fyra månader

Artikel om hur Snaps local-samarbeten fått fart på geofilteranvändningen. Men det mest intressanta är att vi får siffror kring hur mycket de används:

  • Varje minut visas 1,5 miljoner geofilter
  • Varje dag blir det 2,16 miljarder visningar
  • Vid börsnoteringen i februari var dagssiffran 1 miljard
  • Mer än en fördubbling under en period när det totala användarantalet bara har växt 7,7 %

Geofiltren används alltså riktigt mycket och visar en rätt imponerande engagemangsökning. Kan behövas med tanke på att Snaps aktie nu handlas under noteringskursen och har bara senaste veckan fått två riktingssänkningar. Kommer behövas goda nyheter vid kvartalsrapporten i augusti. 

http://buff.ly/2v3VPI6

Snapchats aktie under noteringskursen

Snap släpper löpande nya funktioner, har knutit till sig en lång rad tunga företag som ska skapa Snapchat-exklusivt innehåll och har en (trots allt) stor och trogen användarskara. Problemet är förstås fortfarande att företaget ännu inte tjänar pengar och (som alltid när det handlar om den här typen av företag) dras det med det absolut värsta investerarkollektivet vet: vikande (användar)tillväxt.

Man kan förstås raljera över hur pass insatta marknaden är i sociala medier i allmänhet och Snap i synnerhet, men oavsett så sviktar förtroendet. Snaps börskurs ramlade igår (precis) under noteringskursen och kvartalsrapporten i augusti kommer kräva… en hel del goda nyheter.

Snap falls below its IPO price for the first time | TechCrunch

Oh Snap. The Snapchat parent had a difficult day on the stock market, closing at $16.99. It’s officially fallen below its $17 IPO price for the first time. This is significant because it means that overall, public investors have lost money on the company since its March IPO.

HBO släpper två lenses inför premiären av sjunde Game of Thrones-säsongen

Klart HBO har tagit fram en Game of Thrones-lens inför premiären av sjunde säsongen. Två till och med. Funkar i en timme efter att de har låsts upp. Initialt går det dessutom bara ut till nyhetsbrevsprenumeranter. Till de riktigt nördiga fansen, alltså.

HBO’s New ”Game of Thrones” Snapchat Lenses Target Super-fans – Captiv8

This weekend marks the return of HBO’s eagerly-anticipated hit show, Game of Thrones. Not surprisingly, excitement for the seventh, and final, season of

Twitter

Twitter skruvar ytterligare i sina anti-troll-filter

Twitter fortsätter kampen mot trollen. Nu anpassar man sina mute-filter ytterligare (och i några fall: till alla, eftersom de funnits för Android tidigare). Bland annat möjlighet att slippa se konton som inte har en verifierad mejladress eller ett verifierat telefonnummer.

Frågan är om vi snart inte är där, att du måste kunna verifiera dig själv på något sätt som börjar närma sig att visa upp en ID-handling. Det skulle förstås förta en hel den (och ställa till riktiga problem för twittrare som bokstavligen talat riskerar sitt liv). men varje gång tas steg närmare den här typen av nästan IRL-verifiering. Tyvärr.

Mashable

Mashable is a global, multi-platform media and entertainment company.

Twitter livesänder Electronic Music Awards

Twitter breddar sin livesändningspalett – och det är inte sport den här gången. Istället kommer plattformen sända den första upplagan av Electronic Music Awards när den går av stapeln 21 september.

Twitter’s Latest Revenue Stream: Broadcasting Inaugural Electronic Music Awards

Twitter will sell ads for the event.

Femtonårig praktikant dominerar Southern Railroads Twitter-konto

Brittiska Southern Railway verkar ha lite SJ-varumärkesproblem. Så här gick det när de lät en 15-årig praktikant ta över Twitter-kontot.

Om vi bortser från att det här kan ses som en klassisk ”sociala medier kan hanteras med vänsterhanden så vi sätter praktikanten på det” så är det ytterligare ett bevis på att kundtjänst i sociala medier kan bli en enorm varumärkeshävstång. Ja, man måste ju fortfarande leverera det man förväntas leverera som företag, men ändå. Vad som händer när företag litar på och låter sin anställda prata med människor som man pratar med människor, även när de är kunder.

Most Hated Railway Puts 15-Year-Old In Charge Of Their Twitter Account, And Things Escalate Quickly

Beleaguered UK railway company Southern Rail isn’t exactly used to good press these days. Industrial disputes, reduced services, and late-running trains have seen public anger at the rail firm grow exponentially over the last year, but all of that seems to have been temporarily forgotten thanks to an unlike savior in the form of a 15-year-old student called Eddie.

LinkedIn

LinkedIn börjar med möjlighet att lägga till video i statusuppdateringar

Nu börjar LinkedIn rulla ut möjligheten att använda video i statusuppdateringarna, snarare än att länka till en video på en annan webbplats. Verkar bara finnas för ett fåtal användare (och bara i appen). Så vill du veta om du är LinkedIn-cool kan du kolla om du är en av dem som fått funktionen. Och sen kommer det förstås vara en fallande coolhetsskala när fler och fler får funktionen. Och nån som blir vald sist.

http://bit.ly/2ulScQo

Apple

Håller Apple på med en livesändningsfunktion till iMessage?

Okej. Jag vet ungefär det som står i tweeten. En skärmdump som verkar komma från senaste betaversionen av iOS 11 (verkar vara sann). Feel free att börja spekulera vad det här kan vara för något. Men, tja, det skulle kunna vara en satsning från Apple just att börja använda iMessage-plattformen för livesändningar, på något sätt.

Apple har aldrig släppt några siffror kring hur det går för iMessage och appen dyker aldrig upp i några toppanvändningslistor från externa parter. Samtidigt sa Tim Cook förra året att iMessage är den mest använda iPhone-appen. Totalt. Spännande att se vad det här kan bli – och var man i så fall kommer kunna sända. Potentiell game changer.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Apple to take on Facebook Live on iPhone?! pic.twitter.com/6rffacIQGd / Twitter”

Apple to take on Facebook Live on iPhone?! pic.twitter.com/6rffacIQGd

Amazon

Håller Amazon på att ta fram sin egen meddelandeapp?

TechCrunch har hittat indikationer på att Amazon håller på att ta fram en egen meddelandeapp (Anytime), men erkänner själva att det i dagsläget bara är spekulationer.

Oavsett hur det ligger till med sanningsenligheten så skulle det vara ett logiskt drag. Amazon dominerar röststyrningsvärlden i våra hem, men deras största svaghet är just att deras prylar är fast förankrade just där. Man börjar därför försöka komma in på mer mobila områden, som att få in Alexa som assistent i bilar och som app för Android/iOS. Man har även nyligen släppt möjlighet för samtal och meddelanden Echo till Echo, så det här vore som sagt ett naturligt nästa steg.

Is Amazon working on a new messaging app called Anytime? | TechCrunch

Messaging apps today are one of the most popular ways consumers communicate today, not just with each other but, increasingly, with businesses and

WeChat

WeChat finns i nästan alla kinesiska mobiler

Ha. Kinasiffror från undersökningsföretaget Newzoo. Messenger-konkurrenten WeChat finns installerat i 98,1 % av alla kinesiska mobiler. Oklart om det är sammantaget dumtelefoner och smarttelefoner, men är imponerande – och inte alls en osannolik siffra – nevertheless. Som konstateras, förmodligen den enda app man behöver i Kina numer. 

Får helt plötsligt Facebooks penetrationssiffror att kännas lite lätt blygsamma.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6290179660810641408

Övrigt sociala medier

Uppdaterad infografik över det sociala medie-landskapet

Känns väggen lite tom? Kylskåpet kanske? Prova att sätta upp den här: en översikt över det sociala medielandskapet 2017. Känner att det här borde kunna bli basen för ett gäng sällskapsspel. Som: Vem hinner först posta ett inlägg i samtliga tjänster?

http://buff.ly/2tFWaSK

 

Sökmotoroptimering/SEO

Google lägger till recept och mer information om videor vid bildsökning

Google fortsätter ge mer och mer information i träffresultaten. Senast ut är att videor och recept får mer information direkt i bildsökresultatet. Om du söker på ett recept och klickar på en bild vars sida har strukturerat sitt innehåll på rätt (Googles) sätt så visas receptet direkt utan att du behöver gå vidare till själva sidan. Motsvarande för videor, klicka på en bild som leder till en video så får du upp mer information om videoklippet.

Den första känns rätt klockren, den andra känns lite mindre klockren. Googlar man videor så gör man det nog inte via bildsöken… (och videosöken har inte samma funktion) Kanske för att, tja, Google vill att du går till Youtube…

Google image search now shows videos and recipes

Google video structured data schema now supports image and recipe information.

Google börjar lista matsedlar och rumspriser direkt i sökresultaten

Google lägger till mer lokal relevans i sökresultaten. Om Google kan hitta exempelvis en matsedel eller rumsprislista så kan dessa listas direkt i anslutning till My Business Location-listningen. Även ännu ett tecken på att det lokala blir allt viktigare – och att man vill komma till den lokala relevansen allt snabbare.

Google adds menu tab to restaurants’ local panel

Google is now adding more tab options to the local panel. Not only do we see an overview and reviews tab, but now a menu tab and others.

Google vill göra Earth till ett socialt nätverk

Finns det ett ord som sammanfattar senaste sociala medier-året så är det förmodligen ”stories”. Snapchat var först med att sätta etiketten på det här sättet (även om själva grunden funnits tidigare) och sedan dess har det dykt upp mest överallt. Nu ger sig även Google in i leken, med en vision om att Google Earth ska bli vårt nya sociala nätverk.

I senaste uppdateringen ser Google framför sig en global, hyperlokal sökmotor för att få veta vad som händer i världen. Man söker upp platser via Earth och kan se de berättelser (som bilder och videor) som användare har delat med sig av. Socialt har gått sådär för Google så här långt. Att se vad som händer den här gången.

Google wants more Google Earth content via your local stories

Google is planning to make Google Earth a lot more social. In the next few years, you will be able to share personal images and videos to the platform. As a result, Google envisions millions of public ”stories” populating the tool.

Google testar My Business-panel i sökresultatet

Google vill verkligen att alla som använder och äger platser i Google My Business ska ge sina platser mer kärlek. Nu testar Google en miniinstrumentpanel för just My Business där platsägare kan se recensioner, lägga till bilder, redigera informationen och se statistik. Länkarna leder till det vanliga gränssnittet, så det är alltså bara ett sätt att uppmärksamma ansvariga om att se över infon så att den är korrekt.

Jag har sett den vid åtminstone ett tillfälle, så testet verkar också inkludera Sverige.

Google tests a Google My Business dashboard within the web search results

Google is testing a method to get more business owners to update their data within Google My Business.

 

Detaljhandel/e-handel

Nya rekord under årets Amazon Prime-day

Igår var årets Prime Day, Amazons dag speciellt för Prime-kunder. Några highlights utifrån hur det gick:

  • Det såldes mer än någon Black Friday eller Cyber Monday hos Amazon, trots att erbjudandena bara riktade sig till Prime-medlemmar
  • Den absolut populäraste produkten, alla kategorier, var Amazons egen Dot-högtalare. Dessutom globalt, vilket kanske är det viktigaste.
  • Det köptes sju gånger fler Echo-högtalare än under Prime Day 2016
  • Prime fick fler nya medlemmar under de 30 timmarna än under någon dag tidigare, 50 % fler än förra årets Prime-dag
  • Köpen via Amazons app mer än fördubblades jämfört med för ett år sen

Det går bra nu.

Prime Members Enjoyed Biggest Global Shopping Event in Amazon History

On a day with incredible deals reserved exclusively for Prime members, sales on July 11 surpassed Black Friday and Cyber Monday.

Apple börjar rulla ut möjlighet att betala med PayPal

Apple lägger till möjligheten (inte i Sverige än) att betala via PayPal i sina tjänster (som iTunes och App Store). Kan vid en första anblick kännas som som en bagatell i sammanhanget (om man inte är PayPal-aktieägare). Kan också kännas lite märkligt med tanke på att Apple snarare borde vilja pusha sitt Apple Pay.

Det är säkerligen så att man helt enkelt vill ge möjlighet att betala via ytterligare ett alternativ, men jag tänker att det nog kan vara en del av en större satsning från Apple. Kampen om kunder utifrån integritetsperspektivet. PayPal är ju trots allt ett mer ”anonymt” betalsätt. Apple fortsätter allts säga: ”vi vill ha dina pengar, inte din information”.

http://buff.ly/2uSr3BV

 

Amazon erbjuder hemma-monteringstjänster vid köp

Amazon blir allt mer IRL. Senast ut: en egen geek squad. Med andra ord en tjänst som erbjuder installation av grejerna du köper, på plats hemma hos dig (som att få sina Ikea-möbler ihopskruvade). Förstås för att än mer döda alla anledningar att faktiskt behöva besöka en fysisk (konkurrerande) butik innan du köper. Och de fördelar som ett fysiskt butiksnät kan erbjuda.

Amazon launches service to set up smart gadgets in your home

Amazon experts will teach you how to use Alexa and voice commands.

Jet och Latch samarbetar om smarta leveranslösningar i New York

E-handlaren Jet, som för inte så länge sedan köptes upp av Walmart (i ett försök att mota Amazon i grind) har slagit sig i ihop med Latch, en ”smart access provider”.

Resultatet av samarbetet blir att 100 000 New York-bor, boende i 1000 hus, kommer att få Latchs lösningar installerade i byggnaderna. Det gör att de kan låsa upp dörren med mobilen och, hela poängen för Jet, få tillgång till leveransfack. Alla Jet-leverantörer har tillgång till systemen. De boende kan sedan ge tidsbegränsad tillgång till lägenheten vid t ex leverans. Allt som krävs är en app. Och en dos förtroende. Framtidens melodi: e-handelsföretag bekostar installation av leveranslösningar?

Jet.com is installing Latch access systems in 1,000 NYC apartment buildings for easier deliveries | TechCrunch

Jet, the online retailer bought by Walmart last year, has struck a deal with smart access provider Latch in an effort to make deliveries easier for its

 

Marknadsföring

Apple stoppar VPN-blockering av reklam i appar

I veckan kom rykten om att kan komma att tillåta annonser från andra annonsnätverk (som t ex Googles DoubleClick) och inte bara annonser från det egna nätverket i Apple News-appen. Nu kan vi nog nästan se det ryktet som bekräftat.

Efter att ha tillåtit VPN-blockning av annonser inuti appar i flera år så stoppar Apple nu helt plötsligt alla appar av denna typ. Man lutar sig mot skrivningar i villkoren om ”funktionalitet som redan erbjuds av Apple”, typ, vilket innebär att det enda som nu kommer att tillåtas är Apples egen Safari-blockning. Som man kan tänka inte kommer att omfatta t ex Apple News.

Ett rätt dåligt beslut kan jag tycka.

Apple Cracking Down on VPN-Based Ad Blockers That Work in Third-Party Apps

It appears Apple may be cracking down on some VPN-based ad blockers that are designed to block ads in third-party apps, based on a recent interaction…

Studie visar att företags lokala sidor fungerar betydligt bättre än huvudsidorna

Intressant studie gjord under ett halvår på 50 företag med både central och lokal närvaro (butiker, restauranger samt lokala sidor på t ex Google och FB). I runda slängar 85 % av all kontakt med företagen skedde via lokala ”assets” (som en lokal FB-sida) och bara 15 % skedde via företagets centrala assets (t ex huvudwebbplatsen eller centrala FB-sidan). Trafiken i mobilen kommer dessutom från i princip bara fem företag: FB, Google, Apple, Yelp och Bing. Dvs. där det finns information om det lokala runt mig.

Nu skiljer det sig mellan olika företag och branscher, men är logiskt. ”Jag är här – vad kan jag köpa precis runt mig”?

http://buff.ly/2uSccHK

Google stoppar sina annonser från sajter med pop up- och pop-under-reklam

Halle-LUJAH, PRAISE the lord! Google kommer att stoppa annonser i sitt annonsnätverk från att dyka upp på sajter som kör med pop-up- eller pop-under-annonser. Förhoppningsvis kan Google även fånga sajter som kör med de här tricken och ranka ner dem sökmässigt, som de har gjort/ska göra med sajter som har intro-pop-uper.

Även om Google pratar ”user-friendliness” som anledning är det förstås reklamblockerarna som är anledningen. Google lever i princip helt på annonsintäkter och de kämpar nu för att få folk att acceptera ”bra” annonser. Då måste man rensa bort de riktigt sugiga. Vi kan väl anta att Youtube-pre-rolls som inte går att skippa dock inte drabbas.

Google bans its ads on sites that use those annoying ’pop-unders’ | TechCrunch

Google today clarified a change to its ad policies, which have now been updated to include a ban on Google advertisements on any websites that utilize

Tidningar i USA vill ha lagändring för att kunna förhandla gemensamt med Google och Facebook

Fri konkurrens och lite regleringar är toppen tycker företag. Så länge som inte någon blir lite för bra på fri konkurrens. Då vill företag ha regleringar för att säkra den fria konkurrensen (sic!). Okej, här handlar det om undantag från konkurrenslagstiftning.

För nån vecka sen kom uträkningar att Google och Facebook drar in mer annonspengar än alla tidningar och radiokanaler totalt. I hela världen. Nu har ett gäng tidningar i USA börjat lobba Kongressen för att göra det möjligt för dem att förhandla gemensamt med de båda företagen. Med andra ord att Google och FB inte ska kunna spela ut dem mot varandra vid förhandlingar. Intressant att se hur det går.

http://buff.ly/2uaZmXh

 

Internet of Things

Amazon kanske kommer låta tredjepartsutvecklare ta del av Alexa-konversationer

Whoa. Det här kan bli stort. Oklart dock åt vilket håll. Amazon funderar – kanske – på att låta tredjepartsutvecklare få tillgång till transkriberade Alexa-konversationer. Inte bara låta dem få tillgång till mer generisk, översiktlig information (som hur många gånger en skill har använts) utan alltså få ut vad som sagts exakt.

Googles Home erbjuder det redan och, tja, det är ju rätt mycket det man får ut ur t ex Analytics och säkert t ex chattbotar på olika plattformar. Men här börjar vi trots allt komma ut på rätt tunn is sett från integritetssynpunkt. Hur information kan användas, hur användare kan identifieras etc. Potentiell öppning för t ex Apple på sikt.

Amazon may give developers your private Alexa transcripts

With new rivals on the market, Amazon has to do something to help its Alexa devices compete. Until now, Amazon has not given third-party developers access to what you say to the voice assistant. Google Home, though, does.

Smart högtalare ringde själv polisen vid lägenhetsbråk

Lite coolt. En Google Home (verkar inte vara fastställt vilken assistent det var) ringde polisen när ett gräl urartade och det började vevas med pistoler. 911-operatören kunde höra grälet i bakgrunden och skicka en patrull.

Okej, nu yttrades frasen ”Did you call the sheriffs” som fick Homen (ja, eller vilken det nu var) att just call the sheriffs. Men jag tänker: en hemmapryl som själv ringer polisen när saker och ting börjar balla ur är nog vare sig orimlig eller särskilt långt borta. Redan nu börjar ju IoT-prylar bli allt bättre på att känna av våra känslor (t ex höjd puls) + bildigenkänning. Att lära smarta högtalare att känna av en hotfull situation borde inte vara alltför svårt. Lär inte bli fler tossiga samtal än om människor själva ringer. 

Smart Device Breaks Up Domestic Dispute By Calling the Police [Correction]

We’re gradually learning that smart home devices can be quite valuable for police. Following a recent case in which Amazon handed over data from its Echo device to police investigating a murder, a smart device called the police when a couple was allegedly involved in a violent domestic dispute.

Apple börjar marknadsföra HomeKit i sina butiker

Apple goes Ikea? Okej, inte än – men Apple vill att vi ska börja använda deras HomeKit mer. Så att Apple alltså kan få in en fot i våra smarta/uppkopplade hem. Som ett sätt att locka fler att hoppa på tåget (och säkert också få företag att ta fram fler lösningar när de ser hur Apple pushar det) kan man nu i vissa Apple-butiker testa hur det funkar. Och vilka möjligheter som finns vad gäller att styra och automatisera hemmet.

http://buff.ly/2uRNVBJ

Samla alla dina inloggningsuppgifter i en bioring

Coolt koncept: all din biodata i en ring. Ja, egentligen inget jättenytt – Token är en pryl som samlar alla dina nycklar, kort och annat på ett ställe så att du kan blippa den istället för respektive grej. Ungefär som mobilen fast, tja, som en ring (som inte går att ringa med. Hoho.).

Som artikeln konstaterar krävs förstås att det finns tjänster och annan hårdvara som man kan använda ringen med, annars blir den marginellt mycket smartare än en vanlig ring. Och frågan är om det inte är våra egna kroppar som kommer att bli våra biologinenheter. En kombination av flera individunika biovärden kommer bli rätt bökigt att sno – och kroppen har vi alltid med oss.

A biometric ring could replace your passwords, cards and keys

Smart rings aren’t a novel idea: There are plenty of fitness tracking, notification-sending, payment or even protective finger ornaments around. But none have the ability to identify you and authorize your transactions wherever you go. That is, until Token hits the market.

Pacemaker-data godkänns som bevis i rättegång

När allt mer kopplas ihop blir och kan spåras digitalt blir frågan förstås hur datan får användas. Och av vem i vilka sammanhang. En man som står åtalad i en mordbrandsrättegång kommer nu se datautskrifter från hans pacemaker användas som bevis mot honom efter att domaren har godkänt detta som bevis. Med detta pekar åklagaren på att mannen historia inte kan stämma, eftersom den ansträngning han säger sig ha genomgått inte syns i pacemaker-datan.

Stora möjligheter och stora risker, som så ofta med utveckling. Och behöver regleras noga.

Judge allows pacemaker data to be used in arson trial

Remember Ross Compton, that man from Ohio who was charged with aggravated arson and insurance fraud based on his pacemaker data? He and his lawyer tried to convince the court to disregard that evidence, arguing that it was obtained in an illegal search.

 

Strömmande media

Youtube testar giffiga förhandsvisningar av videor

Youtube har börjat testa korta, rörliga förhandsvisningar av videoklipp på plattformen. Dvs. inte bara en indragarbild. Fortfarande ett småskaligt test, för några desktopanvändare. Det verkar också som att inte alla videor kommer få den här typen av förhandsvisning. Det kommer bero på ”tema och innehåll”. Vi kan väl anta att innehåll som bedöms vara lite känsligt på något sätt ligger pyrt till.

YouTube experimenting with GIF-like video previews

According to a post on its help forum, YouTube began to experiment with video previews on the desktop a couple of weeks ago, albeit in limited fashion. But now the company seems to be ready for a wider rollout, as some users have started seeing the feature on YouTube’s latest dot-com interface.

Twitch tar flera kliv framåt för att bli ett socialt nätverk på riktigt

Amazon steppar upp sitt sociala nätverksspel, på flera sätt. (Spel)strömningstjänsten Twitch har designats om och sätter mer fokus på engagemang och interaktivitet. Självklart för att få fler att använda tjänsten aktivt, inte bara titta. Men också för att göra det lättare för innehållsskapare att nå ut med sina sändningar.

I det stora hela är Twitch en rätt liten spelare (hoho) med runt 100 miljoner månadsanvändare och 10 miljoner dagliga användare. Men de som tittar lägger i snitt 1 timme och 45 minuter per dag, vilken är en rätt ansenlig engagemangssiffra. Amazon håller ju också på att bredda tjänsten till en plattform för andra slags livesändningar än bara spel.

http://buff.ly/2tqQZTi

Google lägger till AI-driven funktion för tips om ny musik i Google Music

Google steppar upp musikströmningskampen med övriga (snart i praktiken Spotify och Apple – med Amazon runt hörnet): lägger till funktionen New Release Radio. Som det låter och som övriga har: AI-maskininlärning som tipsar dig om ny musik baserat på vad du gillar.

Discover the latest music with New Release Radio on Google Play Music

Google Play Music is rolling out New Release Radio, a station that’s updated daily with brand new tracks selected based on your tastes.

Google Home börjar kunna röststyra musikuppspelning

Mer musikfunktionalitet från Google. Googles smarta högtalare Home får stöd för att kunna spela upp musik du har (laddat upp) hos Google. Kräver inte prenumeration på Google Play Music. Nu kan alltså Home-ägare spela upp musik via röstkommandon.

Google connects Home’s voice commands to your uploaded music

A new tweak for Google Home makes it easier to access music you’ve uploaded, even if you’re not a Google Play Music subscriber. While Google Play Music customers could already listen to uploaded or purchased music by either selecting it on another device and using the Cast feature or putting it in a playlist, a new update rolling out means you can ask for your tracks directly by voice.

Spotify testar billäge

Senast ut att anpassa sin tjänst för bilkörning: Spotify. De verkar åtminstone testa ett billäge för appen, med större knappar och röststyrning. Jag fattar resonemanget och större kontroller kan förstås vara relevant. Röststyrning däremot känns rätt meningslöst om det handlar om något egenframtaget. Här handlar det snarare om att maxa nyttan av de befintliga röstassistenterna (om det inte redan är så).

Ja, sen ska man ju förstås inte fippla med sin mobil alls när man kör. Och snart kommer vi ändå inte behöva köra själva och då kommer det här läget verka jättefånigt. ”När jag var liten var man tvungen att BÅDE köra OCH byta låtar själv – ibland samtidigt.”

Spotify Is Trying Out a New Driving Mode for Android Users | Digital Trends

Spotify looks to be testing out a new driving mode feature that comes with larger buttons and, one day, voice control.

Spotify anställer fransk AI-forskare

Nyanställning på Spotify: Francois Pachet, en fransk professor som forskar inom AI. Ett av delområdena: lära datorer skapa sin egen musik.

Som konstateras kan det förstås vara ett sätt att kunna erbjuda musikskapare verktyg för att hjälpa dem i processen. Pachets AI-kunskaper kan säkerligen användas för rätt generella grejer, som bättre rekommendationer. Men hej, det är ju inte omöjligt att Spotify dessutom tänker lite mer långsiktigt. Varför betala externa royalties när man kan göra allt själv? Och, tja, varför betala någon människa överhuvudtaget för att göra musiken om man kan låta maskiner fixa den?

http://buff.ly/2tLQcQu

SoundClouds ekonomiska problem blir allt värre

Förra veckan kom nya uppgifter om att SoundCloud jagar en uppköpare med ljus och lykta (och att de till sist eventuellt hittat några, som franska musiktjänsten Deezer). Sedan dess verkar läget ha förvärrats – eller åtminstone så dyker fler uppgifter fram om hur illa läget är. I slutet av förra veckan fick 40 % av de anställda foten och nu sägs att företaget kanske är dagar ifrån att helt få slut på pengar.

Känns som att uppköpsmöjligheten i det läget är rätt små. Lär bli billigare att köpa konkursboet om det går så långt.

SoundCloud Is Just Days Away From Running Out Of Money – Hypebot

Even after laying off 40% of its workforce last week, SoundCloud is just weeks, or at most a few months, away from running out of cash, according to current and. Continue reading

 

Artificiell intelligens, AR/VR

Googles DeepMind lär sig ”gå” på egen hand

Underbart! Nu har Google AI DeepMind lärt sig gå och ta sig över hinder helt på egen hand. Den fick instruktioner att ta sig från punkt A till punkt B, men inte så mycket mer. Dels som en fyrbening och dels som en tvåbening. Nu har det gjorts andra liknande försök (även med fysiska robotar i verkliga livet), men det är ändå lite imponerande.

Förutom att DeepMind i rena farten lärt sig bli limbo-mästare så måste man älska armarna! Framtidens AI-robotar i humanoid form kommer alltså se ut som att de antingen är i ständig panik – eller i ständigt lyckorus. Briljant. 

Google’s DeepMind AI Just Taught Itself To Walk

Google’s artificial intelligence company, DeepMind, has developed an AI that has managed to learn how to walk, run, jump, and climb without any prior guidance. The result is as impressive as it is goofy. Read more: http://www.businessinsider.com/sai FACEBOOK: https://www.facebook.com/techinsider TWITTER: https://twitter.com/techinsider INSTAGRAM: https://www.instagram.com/businessinsider/ TUMBLR: http://businessinsider.tumblr.com/

Google lär AI beskära och behandla landskapsbilder med nära nog proffsresultat

Ännu ett område man kan använda AI till: beskära och behandla bilder. Det här kan ju kännas som ett rätt enkelt handgrepp, men här har det handlat om att AI:n fått i uppgift att beskära landskapsbilder så att de blir intressanta. Som alla fritidsfotografer vet ser de flesta fantastiska landskap rätt trista ut när man fotat dem.

Det alltså om att AI:n ska förstå vilka element som gör en landskapsbild intressant. Den lyckades dessutom behandla olika delar av bilderna på olika sätt, för bäst helhetseffekt. Proffsfotografer fick utvärdera resultaten och 40 % av bilderna bedömdes ha gjort av ”semi-proffs” eller ”proffs”. Lär hamna som realtidsfunktioner i våra mobiler.

Google taught an AI to edit photos like a pro and the results are glorious

Google researchers have trained a deep-learning system to artistically crop and edit landscape panorama photos like a human photographer would.

Forskare lär AI identifiera stadsdelar som börjar förfalla

Lite spännande potential. Forskare vid MIT har lärt en AI känna igen vad som tilltalar och avskräcker oss i en stadsmiljö. Den har fått titta på högvis med bilder under fyra år och börjar bli riktigt bra på att värdera bilderna på samma sätt som människor. Alltså ett att att lära maskinen det mänskliga konceptet ”vacker”. Eller ”tilltalande”.

Tanken bakom är ett försök att kunna börja se vilka områden som riskerar att börja backa utvecklingsmässigt. Att kunna se när ett område börjar förfalla, exempelvis. Visst lär det inte behövas datorer för mycket av det här, men tänk om man kan börja sätta nåt sånt här i system. En Early warning-system där det behövs insatser.

MIT creates an AI to predict urban decay

MIT researchers have created an AI powered by human data compiled using Amazon Mechanical Turk to determine why some cities grow and others decay.

Facebook planerar billigare Oculus VR-glasögon

Facebook tänker fortsätta satsa på VR-hårdvara. Oculus planerar att släppa ett par billigare VR-glasögon (200 dollar) och kommer inte kräva en dedikerad dator för att fungera. Intressant detalj: glasögonen kommer att tillverkas av den kinesiska mobiltelefontillverkaren Xiaomi.

Och, tja, steget från ett par VR-glasögon med FB-logga till en mobiltelefon med FB-logga är ju inte jättelångt.

Facebook is reportedly planning a much cheaper VR headset for 2018

Facebook’s Oculus plans to release a much cheaper virtual reality headset priced at roughly $200 in 2018, according to a new report from Bloomberg.

 

 

Ekonomi och finans

Uber och Yandex skapar gemensamt bolag för taxidelningstjänster

Åhejåhå. Oväntat och rätt stort. Uber och Yandex (Rysslands Google) slår samman sina bildelningstjänster i ett fristående bolag (NewCo) som ska Uberisera Ryssland och ett antal före detta Sovjet-länder.

Företaget värderas till 3,8 miljarder dollar och kommer ägas till 60 % av Yandex, 36 % av Uber och resten av de anställda. Även UberEats kommer ingå i satsningen.

http://buff.ly/2uifHcA

Uber köper socialt nätverksföretag

Uber – en social nätverkstjänst? Kanske inte i morgon, men nu kommer info att man har köpt Swipe Labs, vars produkter är ungefär det. Möjligheter att dela bilder, videor och gruppchatta med vänner.

Nu är det förstås inte omöjligt att det är ett rekryköp, men det är ju inte en helt orimlig tanke att Uber vill bygga en ännu närmare relation med sina kunder och få dem att göra ännu mer i appen när de åker runt. Sen är väl frågan om det i sig är nog att få folk att posta grejer där istället för via FB, Twitter eller Snapchat.

Eller så kanske Uber helt enkelt lägger till t ex möjligheter att liveströmma sin åktur till andra medier. Och få rabatt på resan, ju mer man gör.

http://tcrn.ch/2vqx5te

Asiatiska Uber-konkurrenten Grab kan vara på gång att ta in jätteinvestering

Här hemma är delningstaxitjänster rätt mycket synonymt med Uber, men det finns flera andra spelare i andra delar av världen – och även de är riktigt stora. Nu kommer information om att Grab, Uber-konkurrent i sydöstra Asien, är på gång att låsa en ny finansieringsrunda med uppemot så mycket som 2 miljarder dollar från japanska internetjätten SoftBank och kinesiska Uber-motsvarigheten Didi Chuxing. Det skulle värdera Grab till 5 miljarder dollar och göra den till den högst värderade startupen i området.

Uber själva meddelande i veckan att man skapar ett gemensamt bildelningsföretag med ryska Google-konkurrenten Yandex för marknaden i Ryssland + forna sovjetrepubliker.

Uber rival Grab is reportedly raising up to $2 billion from SoftBank and Didi | TechCrunch

Grab, the Uber rival in Southeast Asia that operates across seven countries, is reportedly in talks to raise up to $2 billion from Japan-based SoftBank and China-based Didi Chuxing, The Wall Street Journal reports, citing sources. The funding would reportedly value Grab at more than $5 billion, which would make it the most valuable startup in Southeast Asia.

Uber vill kanske sälja andelar av bolaget

I veckan som gått har Uber meddelat att de slår ihop sin verksamhet i Ryssland + forna sovjetrepubliker med Google-motsvarighten Yandex i ett nytt företag (NewCo). Det kom också rykten att Uber-konkurrenten Grab (sydöstra Asien) håller på att ta in 2 miljarder dollar från kapitaltungaspelare som SoftBank och Didi Chuxing.

SoftBank är på tapeten när det spekuleras i att Uber är på gång att sälja andelar av företaget för att få in mer pengar. Eller rättare sagt, det är stora aktieägare och styrelsemedlemmar som driver det här spåret vilket kan tyda på att de känner den allt större pressen på (för tillfället VD-lösa) Uber.

http://buff.ly/2upUcXr

 

Samsung köper text-/språk-igenkänningsföretaget Innoetics

Samsung har haft problem att få ut sin digitala assistent Bixby i de nya telefonerna. Åtminstone i engelskspråkiga länder. Bixby är tydligen helt enkelt inte tillräckligt bra på engelska. Lär vara en rätt stor anledning till att Samsung nu köpt text-till-röst-företaget Innoetics. Innoetics kan i dagsläget hantera 19 språk, bland annat engelska.

De olika assistenterna har olika fördelar. En stor fördel för Apples Siri är att den hanterar överlägset flest språk. När Alibaba förra veckan släppte sin egen version är det en som kan hantera mandarin. Det lokala blir allt viktigare på nätet och vilka språk en assistent hanterar lär bli en viktig del.

Samsung quietly acquires Greek text-to-speech startup Innoetics for under $50M | TechCrunch

With the launch of Bixby and reports that Samsung is building its own competitor to Amazon’s Echo, the consumer electronics giant has now made an

Betalningsföretaget Stripe ingår avtal med Tencent och Alibaba

Amerikanska Klarna-konkurrenten Stripe ingår avtal med Tencent och Alibaba och gör det möjligt att integrera företagets lösning med Alipay och WeChat Pay. För att få in en fot i Kina? Ja, Stripe lär inte gråta om det skulle hända. Men framförallt handlar det sannolikt om att få in en fot hos just Alibaba och WeChat. Och även om de i dagsläget mestadels är kinesiska företeelser (även om nån miljard kunder förstås inte är ”inga”) så tänker Stripe säkerligen framåt redan idag. Dvs. alla de kineser som är spridda runt om i världen i dagsläget.

Västerländska företag med en internationell publik ska nog börja fundera på sin närvaro även i dessa kanaler redan nu.

http://buff.ly/2tZbOK2

 

Bekvämlighetsekonomin

NCC har skapat app för att dela sten och grus

Briljant initiativ av NCC. Appen Loop Rocks. Byta grejer med varann. Säg att du vill bli av med sten eller grus från tomten eller bygget. Då kan du kolla om det finns någon som behöver just det. Du slipper frakta bort, någon annan slipper köpa och det minskar en hel massa fraktande som annars hade uppstått.

 

Allmänt digitalt

ThePirateBay-grundare håller på att ta fram Hesa Fredrik-ersättare

Ersättaren till Hesa Fredrik – Hesa ThePirateBay-Fredrik? Ja, nu tänker åtminstone TPB-grundaren Peter Sunde ta sig an det och ta fram en app för ändamålet. Tjänsten ska samla in info från allehanda myndighets- och larmtjänster och kombinera detta med GPS för att avgöra vem som behöver få infon.

Efter falsklarmet: Pirate Bay-grundaren bygger Hesa Fredrika

Peter Sunde tar sig an myndigheternas kriskommunikation.

Forskare lyckas placera gif-fil i en e.coli-bakterie

Mmmmkay. Forskare har alltså lyckats teleportera en foton från jorden till rymden? Som potentiellt innebär att vi är på väg mot instantkommunikation över enorma avstånd. Och teoretiskt att vi äntligen kan ha ”Beam me up, Scotty”-appen i Apple-watchen? Ingen biggie.

Scientists Upload a Galloping Horse GIF Into Bacteria With Crispr

DNA could be a robust storage system for data, but never before have researchers stored information in a live organism.

Forskare lyckas ”teleportera” en foton från jorden till rymden

Mmmmkay. Forskare har alltså lyckats ”teleportera” en foton från jorden till rymden? Som potentiellt innebär att vi är på väg mot instantkommunikation över enorma avstånd. Och teoretiskt att vi äntligen kan ha ”Beam me up, Scotty”-appen i Apple-watchen? Ingen biggie.

Scientists Have Successfully Teleported An Object From Earth To Space

This is literally making our brain hurt.

Audi först med serietillverkning av en nivå 3-självkörande bil

Självkörandeheten i självkörande bilar klassas i tre nivåer. 1 är mer eller mindre fartkontroll och fickparkeringsförmåga medan nivå 5 är helt självkörande (”wheel optional”). Om vi bortser från utmaningarna i lagstiftningsfrågan (som ansvarsbiten) kring självkörande bilar kan vi konstatera att Teslas nya modell 3 klassas som nivå 2. Bilen kan köra helt själv, men föraren ska i princip bete sig som att hen kör själv.

Nu säger sig Audi bli först med en nivå 3-bil (”eyes off”). Föraren kan göra annat, men (sannolikt) bara vid lägre farter – typ i stan eller bilkö. Hjärnan i bilen står Nvidia för, som allt mer blir go to-företaget för den här typen av teknik.

Nvidia is powering the world’s first Level 3 self-driving production car | TechCrunch

Audi announced Tuesday that its forthcoming A8 would be the first production vehicle to ship with a Level 3 self-driving feature onboard when it goes on

Rolls-Royce hoppar över hybrider och går direkt på elmotorer

Så om vi sammanfattar de uttalanden och initiativ som kommit senaste månaden: Frankrike tänker förbjuda försäljning av bensin- och diselbilar till 2040, Indien säger samma sak fast redan 2030, Kina har gått ut med att 12 % av alla bilar som säljs i landet 2020 ska vara elbilar, Volvo kommer sluta tillverka rena fossilbränslebilar 2019 och nu meddelar Rolls Royce att man kommer hoppa över hybridsteget och gå direkt på rena elbilar (även om de fegar lite). Och USA ska bryta mer kol och hoppa av klimatavtalet because dut-dut-i-dut-i-dut-dut. 

http://read.bi/2uFPNgM

Klassiska London-taxin goes el

Ain’t no stoppin’ it now. Nu kommer även den klassiska London-taxin att elektrifieras.

http://buff.ly/2tb5Wc0

Londons tunnelbana gör färdkarta för människor med anlag för ångest

Gillar Londons tunnelbaneinitiativ. Dels att de har knappar som man kan få och ha på sig om man har dolt hälsoproblem och behöver sittplats men inte riktigt är bekväm med att säga till själv. Motsvarande även för gravida kvinnor där det kanske inte syns än.

Nu har de tagit fram en alternativ tunnelbanekarta för människor som kan drabbas av panikattacker eller har klaustrofobi och därför drar sig för att åka tunnebana. Kartan visar vilka delar av nätet man kan ta för att undvika tunnlar, dvs. sträckor över mark.

Tänker att det här vore en lysande app eller liknande för människor som inte gillar trängsel (mer än vanligt). När, var och hur man kan åka – i realtid.

New London underground map redesigned for people with anxiety

New London underground map redesigned for people with anxiety

Microsoft satsar på att leverera bredband till amerikanska landsbygden

De stora techjättarna vill väldigt, väldigt gärna slippa konsumentdelen av verksamheten och istället ge förutsättningarna för att låta andra göra det. Ja, nästan. Alla jättarna har nu rätt långtgående initiativ som handlar om att bli del av själva bottenplattan i internets infrastruktur. Microsoft är inget undantag.

Nu plöjer man ner 10 miljarder dollar i initiativet ”Rural Airband Initiative” för att leverera bredband till 23,4 miljoner amerikaner som idag saknar just det. Life, liberty and the pursuit of rural broadband. Fast MS kommer inte stå för hela notan själv: man vill att även offentliga medel ska användas.

Man måste gilla det kaxiga målsnöret: 4 juli 2020.

http://buff.ly/2ub61Rp

Hyperloop Ones första riktigt framgångsrika test

Nu rapporteras att Hyperloop One har lyckats med sitt första riktigt framgångsrika test. De lyckades skjutsa iväg en släde i strax över 100 km/h med mag-lev-tekniken. Nästa steg är att få upp den till 400 km/h med målet att en kommersiellt fungerande loop ska kunna skyffla runt folk i över 1000 km/h.

Ja, och sen när de väl har lyckats med det ska de bara bygga hyperloopar överallt också. Snabbt fixat. 

Hyperloop One had its first full-system test of ultrafast transportation system

But it only went 70 mph

Alphabet skapar nytt företag för billig och enkel bergvärme

Nytt från Alphabet, inte Google för en gångs skull. Ytterligare en verksamhetsgren i deras ”det kanske blir nåt nån gång”-område knoppas av. Dandelion blir namnet på det nya bolaget som kommer hantera Alphabets satsningar på att erbjuda bergvärmelösningar som är billigare och mer lättinstallerade än andra varianter.

Google spins off home heating and cooling startup Dandelion

Dandelion will offer geothermal heating and cooling systems to homeowners starting in New York.

Virgin Mobile undantar Twitter från datatrafikspotten

12 juli genomförs ett antal protester mot amerikanska FCC:s plan att, i praktiken, skrota nätneutraliteten i USA. Högvis med techföretag är också med. Även om det verkar som att några av dem verkar ha dragits med precis i slutet, nästan mot deras vilja. Som Snap.

Det är ju lätt att förstå. Det är ju oftast dessa företag som har tjänster som undantas – därför att det lockar kunder för operatörerna. Vi hade ju Telia-caset förra året och det lär sannolikt inte vara sista gången det händer. I Storbritannien kan nu exempelvis Virgin Mobile-kunder twittra utan att det dras från datapotten (FB och WhatsApp sedan tidigare). Enda haken är att livestreamat Twitter-innehåll inte omfattas. 

Virgin Mobile makes Twitter ’free’ to access

If you have a 4G plan with Virgin Mobile, you can now access Twitter without diving in to your monthly data allowance. That means you can scroll through your feed, check your mentions and respond to pressing Direct Messages without fear of incurring any charges.

Skaffa ditt eget självbyggande hus

Självkörande bilar? Sååå tio minuter sen. Tacka vet jag självbyggande hus. Kalle Ankas julaftonshusvagn kommer vilken vecka som helst.

This $130,000 self-deploying building can unfold in just eight minutes

Ten Fold Engineering, a UK-based housing startup, says it has created a $130,000 home that can pop-up in just a few minutes.

Logga in med en dick pic?

Det är fredag. Då roar vi oss med den lite mer… udda delen av allt som är internet. Som en ny inloggningsmetod. Webkameraplattformen CamSoda ger nu användarna möjlighet att logga in i sitt konto med… en dick pic.

Funkar precis som det brukar göra med kroppsinloggning. Först fotar du av den aktuella kroppsdelen, företrädelsevis i erigerat tillstånd, och sedan loggar du helt enkelt in genom att, tja, matcha originalet med den inlästa bilden. Because internet.

Tja, varför inte. Kanske kan få några tvångs-dick-picare att få utlopp för sina böjelser utan att störa andra. 

http://buff.ly/2vhAFFR