Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 33 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify lanserar podcastadminverktyget Spotify for podcasters

Spotify steppar upp sin podcastsatsning ytterligare i och med plattformen Spotify for podcasters. Ett verktyg som inte bara låter dig ladda upp dina poddar till Spotify, utan också få insikter om sina lyssnare. Vässare ytterligare sina vapen mot Apple, alltså. Och Apple gjorde bara häromdagen det omvända på musiksidan när de släppte ungefär motsvarande verktyg för Apple Music-artister.

En intressant detalj i Spotifys plattform är möjligheten att se vilken typ av musik ens fans gillar. Ett faktiskt rätt självklart drag – Spotify är mest en musikplattform fortfarande. Kan inte minst användas för poddare att rikta reklam om sin podd mot specifika spellistor och typer av lyssnare.

Här är Spotifys nya drag i poddkriget – 100.000 har redan hakat på

Satsningen rullas ut på bred front.

Spotify kan vara på gång att höja priserna i Skandinavien

Spotify kan vara på gång att göra en Netflix. Ja, eller som flera andra bolag verkar göra nu: höja sina abonnemangspriser.

Bloomberg rapporterar att Spotify kan jacka upp priset för familjeabonnemang med 13 % (även om exakta nivån inte är satt). Skulle hos oss kunna innebära runt 170 kronor efter höjning. Det verkar som att det abonnemanget har blivit lite för populärt för Spotifys bästa – vilket har gjort att de genomsnittliga intäkterna per kund har sjunkit.

Och likt Netflix kommer Spotify inte heller att smacka ut prishöjningen till alla användare: enligt uppgifterna är det vi i Skandinavien som kan glädja oss åt att vara försökskaniner för försöket att se var smärtgränsen går prismässigt. Med tanke på att Spotify nyligen släppta ett billigare instegsabonnemang för den indiska marknaden så kan vi anta att de inte ligger direkt efter oss i kön…

Det intressanta blir att se även Spotify gör som några andra har gjort: låter det billigaste abonnemanget behålla samma nivå och höjer priset för ett eller flera andra högre upp i konverteringstrappan.

Ett initiativ som i så fall sannolikt dels beror på det som just nu drabbar Uber (svårare att få kapital för techbolag som går med förlust) och dels på att den ökande konkurrensen börjar bli allt mer kännbar.

Ett väldigt välkommet initiativ från Amazon. Man lanserar programmet Fulfillment by Amazon Donations som ska göra det möjligt att donera osålda varor till välgörande ändamål istället för att förstöra dem.

Programmet innebär att marknadsplatssäljare (åtminstone de som utnyttjar Amazons logistiknätverk) ska kunna använda Amazons infrastruktur även för detta. Rullas ut i Storbritannien och USA under september och kommer förhoppningsvis även finnas på fler håll på sikt.

Spotify planerar prishöjning – Skandinavien försökskanin

Spotify tänker påbörja test med prishöjningar i Skandinavien för att sedan rulla ut globalt, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Viacom och CBS går samman och lanserar ny videoströmningstjänst

Och där blev videoströmningsbranschen ännu lite mer trångbodd. Viacom och CBS siktar på att gå samman för att bli en av storspelarna. Konsolideringen av mediaföretagen fortsätter alltså.

De två företagen gick skilda vägar för 13 år sedan, men inser nu att större är bättre om man vill lyckas. Viacom ska redan vara världens fjärde största mediakoncern och nu växer de alltså ytterligare.

Det gemensamma företaget sitter på varumärken och kanaler som Paramount, Comedy Central, MTV och Nickelodeon. Dessutom kommer strömningstjänsten Pluto TV finnas under paraplyet och man kan anta att det är just Pluto som kommer utgöra distributionsplattformen.

Totalt ska ViacomCBS ha en katalog om 3600 filmer och 140 000 tv-serieavsnitt och det är den, snarare än en toksatsning på nytt innehåll, som kommer bli basen. Det innebär också att några av de varumärken som företaget har licensierat till andra kanaler kommer flytta in för exklusiv tillvaro hos det nya bolaget (ungefär det som bland annat Disney nu håller på med). Det innebär filmer och serier som Mission: Impossible och Star Trek.

Med det här sagt kommer det förstås också skapas nya filmer och serier. Den som lär bli först ut är kommande nya Star Trek-serien Picard.

https://www.theverge.com/2019/8/14/20804256/cbs-all-access-viacom-streaming-netflix-disney-warnermedia-hbo-star-trek-mission-impossible

Google Originals öppnas för tittande utan Youtube Premium-abonnemang

Tidigare i år meddelade Google att man kommer att göra sitt originalvideoinnehåll tillgängligt att titta på även för dem som inte har ett Youtube Premium-abonnemang. Nu vet vi när den dagen kommer. Från och med 24 september kommer alla filmer, tv-serier och liveevenemang som Youtube själva står bakom att gå att titta på på sedvanligt Youtube-vis. Alltså reklamfinasierat tittande.

Youtube Premium kommer fortfarande att finnas kvar och dessutom innehålla extramaterial som inte finns tillgängligt via reklamtittandet. Dessutom verkar det som att det kommer krävas Premium för att bingetitta. Alla andra får vänta till dess ”varje avsnitt släpps” – vilket känns lite skönt retro.

Det här draget är rätt typiskt för såväl Google som Facebook. Man drar igång betaltjänster och betalabonnemang, men backar rätt snabbt tillbaka till den trygga reklamfållan när det visar sig att det inte blev en omedelbar succé. Och just reklamberoende börjar allt mer bli ett problem för båda dessa företag. Visst, de tjänar pengar som gräs, men för båda företagen så är det reklamen som står för de mesta av intäkterna (för Facebook i praktiken alla intäkter). Det är rätt förvånande att varken Google eller Facebook har kommit längre här – och de försök som har gjorts (definitivt mot konsument) har mest känns lite halvhjärtade och ängsliga.

Men Youtube Originals-draget till trots så tror jag att en allt större del av framtiden i vår relation med såväl Google som Facebook är att vi kommer att betala direkt till dem. Ja, med pengar, alltså.

YouTube Originals will be free to watch starting on September 24th

Earlier this year, YouTube promised to make its original shows — exclusive to paying Premium members at the moment — available to the public as ad-supported programming. Now, the Google subsidiary is staying true to its word and making all original series, movies and live events released on September 24th and beyond accessible to non-paying members.

Youtube testar möjlighet för innehållsskapare att skapa hangouts med betalvägg

Youtube testar ännu en ny funktion för att få youtubare med många följare att tjäna pengar på sitt youtubande. Funktionen, med det rätt anskrämliga namnet Fundo, är tänkt att användas för att arrangera onlineevents där följare och fans får hänga med en youtubare – och betala för nöjet.

Det handlar kort sagt om låsta evenemang på Youtube där den som arrangerar dem kan bestämma biljettpriset. 

YouTube is testing paid online hangs with influencers

Google is expertimenting with an events-focused crowdfunding service for YouTube creators, according to a recent report from Variety. The new effort, called Fundo, allows YouTubers to set up online meet and greet sessions and other events that fans can pay to access.

Youtube begränsar möjligheten för rättighetsinnehavare att begära annonsintäkter för mindre upphovsrättsbrott

Nån dryg månad efter det att Google gjorde det meckigare att anmäla upphovsrättsbrott på Youtube så är det åter dags att försvåra för upphovsrättshavare att, tja, okynnesanmäla.

Den nya hållningen kommer innebära att upphovsrättshavare inte längre har rätt att ta över en strömmares hela annonsintäkter för ett klipp om upphovsrättsbrottet består av ”väldigt korta eller omedvetna musikklipp” i en video. Typ att en låt spelas i en butik när någon som spelar in en video passerar butiken, gissar jag.

Google misstänker att det här, åtminstone på kort sikt, kommer innebära fler krav på att ta ner material – men även här har företaget en plan. Upphovsrättshavare som bryter mot den nya regeln (som då okynnesanmäler enligt Google, antar jag) kommer bli av med sin behörighet att manuellt anmäla.

För det är just det manuella anmälandet det handlar om. Youtubes maskinella ID-system (som fångar de flesta upphovsrättsbrotten) kommer tuffa på som innan.

Kort sagt väljer Google att fortsätta sin hållning att själv avgöra vad som ska klassas som ett upphovsrättsbrott. Vilket också innebär fortsatt kollisionskurs med upphovsrättsindustrin och lagstiftare (till skillnad mot exempelvis Facebook som valt en betydligt mjukare linje). Däremot konstaterar Youtube också de hellre tycker att man ska använda Youtubes bibliotek av godkänd musik för att slippa problem. Och det är precis det spår som några av konkurrenterna har valt: att helt enkelt köpa sig fria från juridiska tjafs. Jämfört med övriga strömningstjänster ska Youtubes ersättningsnivåer ligga lägre, vilket förstås är en av anledningarna till att upphovsrättsindustrin jagar Google så intensivt.

Det kommer bli intressant att se hur upphovsrätten och ersättningsmodellerna kommer att se ut när vi kommer ut på andra sidan av den smått perfekta storm vi nu befinner oss mitt i.

YouTube warns its copyright changes could result in more takedowns

YouTube will no longer allow copyright holders to seize a creator’s revenue over very brief or unintentional music clips that appears in videos, it said in a blog post. That means that if a five-second clip or the radio from a passing car appears in a video, labels won’t be able to make a ”manual claim” and seize all the revenue.

Youtube testar funktion för att hantera innehållsöverklaganden via video

Hur överklagar man när ens video i en videotjänst har anmälts för att bryta mot användarvillkoren? Via en video, förstås. Precis vad Youtube nu testar.

Istället för att använda formulär för att överklaga när man förlorat sina annonsförmåner så kan man nu skicka in en video och få svar direkt, istället för en väntetid på 30 dagar som idag.

Video är som bekant väldigt mycket grejen just nu, så varför inte som ersättare för dagens textformulär? Ett betydligt mer mänskligt sätt att kommunicera förstås, även för innehåll som ska tragglas genom en storbolagsprocess.

Eller rättare sagt: betydligt fler multimediala sätt att göra saker på. Väldigt mycket av det vi gör på internet är fortfarande digitala versioner av hur vi gjorde saker på 1900-talet.

YouTube tests letting ad bans be appealed by filming a YouTube video

YouTube is experimenting with a new program that will allow creators whose ad privileges have been revoked to appeal the company’s decision using ”short videos,” allowing a review team to look at creators with demonetized channels and send in a video that discusses their channel’s content and explains their ”creative process.”

Kina öppnar sin onlineströmningsmarknad för icke-kinesiska företag

Ett rätt stort policyshifte i Kina: vid årets slut kommer spel- och strömningstjänster tillåtas verka i landet. Det betyder alltså att företag som Netflix och Spotify kan få åtkomst till Kinas miljardpopulation för första gången sedan 2016.

Enligt artikeln del i eftergift från Kina kopplad till det pågående handelskriget med USA, men jag misstänker att det också finns internt egenintresse, då suget efter utländskt ökar i Kina i takt med att ekonomin förbättras för allt större delar av befolkningen.

Sen finns det förstås också ett rätt stort ”men”. Tjänsterna måste följa landets (censur)riktlinjer för onlineinnehåll. Mer specifikt måste allt innehåll godkännas av kinesiska myndigheter innan det får göras tillgängligt.

Det här innebär alltså också att Youtube skulle tillåtas i Kina. Google har (i princip) ingen närvaro i landet längre och skrotade nyligen ett försök att lansera en censurerad version av sin sökmotor efter rätt omfattande kritik mot initiativet. Vore intressant om Google skulle slå upp portarna för sin videotjänst där – kanske rentav sina betaltjänster. Även om det förstås skulle innebära en hög nya censurinställningar för Youtube.

Beijing to open streaming market to foreign firms that obey content rules · TechNode

The new plan would also require foreign streamers to comply with the country’s online content censorship system.

Nike lanserar prenumerationstjänst för sneakers för barn

I dessa prenumerationstider är det klart att även Nike vill vara med och leka. Nu lanserar företaget tre prenumerationsabonnemang för barn – på sneakers.

Barnen (ja, eller mer troligt föräldrarna) kan välja att betala 50, 30 eller 20 dollar i månaden. Det ger varje barn möjlighet att få ett nytt par sneakers varje, varannan eller var tredje månad (beroende på abonnemang). Så länge som paret som väljs kostar max upp till 50 dollar. För dyrare par förvandlas istället gratisparet till en värdecheck på 50 dollar.

Att det handlar om just barn är inte så konstigt – större åtgång på kläder och skor i tillväxtfasen. Men det här konceptet skulle förstås också kunna användas för vuxenabonnemang. Lägg till någon form av personaliseringsperk så snackar vi business. Eller åtminstone konkurrentverksamhet till de motsvarande tjänster som redan finns. Men med tanke på att Nike lär vara världens största tillverkare av just sneakers så borde det finnas möjlighet för en Nike-exklusiv tjänst.

Nike aims sneaker subscriber scheme at $10 billion U.S. kids market

Aimed at the U.S. kids shoe market, estimated at an annual $10 billion, ”Adventure Club” builds on Nike’s SNKRS app, which notifies shoppers every time it launches a new shoe or has an exclusive sneaker at a nearby store.

Kinesiska Twitch-konkurrenten Huya kan vara på väg att bli världens största spelsändningstjänst

Igår var det dags för kvartalsrapport från Huya – Kinas Twitch. Fortsatt ökad vinst för sjunde kvartalet i rad. Men inte bara det: Huya säger nu att de vid stängningen av förra kvartalet hade 143,9 miljoner månadsanvändare.

Det innebär att Huya alltså nu har fler månadsanvändare än just Twitch, vars senaste siffra var 140 miljoner.

Det ska förstås däremot sägas att Twitch-siffran har över ett år på nacken. Vi kan med andra ord utgå från att Twitch 2019 har fler användare. Men Huyas användartal var en ökning på 57 % jämfört med samma period för ett år sedan. Håller den i sig skulle det kunna betyda att Huya har över 200 miljoner månadsanvändare – och kan alltså vara på väg att snabbt bli världens största e-sportsfokuserade strömningsjtänst.

Huya Profits Grow for Seventh Straight Quarter

Benefitting from the expansion of its user base, Huya, a leading game live streaming platform in China, continued gaining profits for the seventh consecutive quarter, according to its newly released earnings report in the second quarter of 2019.

Chance the Rapper blir första oberoende artisten att nå 1 miljard strömningar på Soundcloud

Musikplattformen turned wannabe musikströmningstjänsten Soundcloud lever, på flera sätt, i skuggan av konkurrenterna. Inte minst för att företaget inte riktigt verkar veta vad de vill vara (måste förstås inte vara något dåligt i techtider, men lite styrfart skadar inte). Men det betyder inte att Soundcloud helt saknar lyssnar. I veckan nådde man en rejäl milstolpe: den första miljardströmningen från en oberoende artist.

Det handlar om Chance the Rapper som alltså nu är den första artisten i Soundclouds Premier-program som kan bocka av den här bedriften. Åtta år tog det att nå dit.

På sätt och vis är det lite logiskt att det är just Chance som lyckats. Hans 2016-mixtape Coloring Book var det första strömningsexklusiva albumet (ja, och mixtapet) som belönades med en Grammy.

Chance the Rapper hits 1 billion streams on SoundCloud – Music Business Worldwide

Artist uploaded his first music to the platform eight years ago…

Spotify, Amazon, Pandora och Google protesterar mot förslag att höja royalties för musikströmning

Högre royaltyutbetalningar för strömningstjänster? Nej tack, säger Spotify, Amazon, Pandora och Google. Alla fyra har nu lämnat in en gemensam protest mot ett förslag i USA som skulle innebära en ökning med 44 % i det som strömningsföretag ska betala ut till låtskrivare och rättighetshavare.

Det är kort sagt inte alls särskilt oväntat att de fyra företagen inte är jättepigga på det här. Argumentet är ungefär det man kan förvänta sig: enligt företrädare för branschorganisationen DiMA (Digital Media Association) skulle tillväxten för strömningsindustrin störas om förslaget klubbas (dock oklart exakt hur sambandet ser ut här…)

Det som däremot är lite mer intressant och oväntat i sammanhanget är att även Apple är medlem av DiMa – men sällar sig däremot inte med de övriga fyra strömningsföretagen i protesten. Tvärtom säger företaget att ökningen är ”en hälsosam förändring för strukturen för utbetalningar av royalties till låtskrivare och rättighetshavare”.

Apple ställer sig alltså på de senares sida – mot sina branschkollegor. Varför? Man kan tänka sig att Apple ser en chans att hamna i bättre ljus än konkurrenterna hos artister och låtskrivare. En anledning att man ska välja Apples musiktjänst före de övrigas för att publicera sin musik. Gärna exklusivt.

Spotify, Amazon, Pandora, Google/Alphabet File a 92-Page Formal Protest Against Royalty Rate Increases on Streaming Music Services

Spotify, Alphabet/Google, Amazon, and Pandora aren’t backing down against proposed publishing rate hikes for streaming music services.

Tesla gör det möjligt att prenumerera på solpaneler

I dessa prenumerationstider är det klart att man också kan skaffa ett abonnemang på solpaneler. Tesla testar Rent Solar på några ställen i USA. Med abonnemang från 50 dollar i månaden får du allt du behöver för att få solpaneler på taket till ditt hus: paneler, installation, support och service.

Visst, som artikeln konstaterar finns det en drös saker i det finstilta, som vad som händer om du ångrar dig och vill ha bort utrustningen eller vill byta till ett billigare abonnemang (som omfattar färre kilowattimmar). Men abonnemanget eliminerar den höga initialkostnaden för att köpa utrustningen och få den på plats, vilket kan sänka tröskeln för fler. Bra för planeten.

Artikeln spekulerar också i att det här är ett (desperat) försök från Tesla att få snurr på just sin solpanelsverksamhet, som verkar föra en allt mer tynande tillvaro. Jag håller med om att det här i sig nog kanske inte kommer vara nog för att få upp långsiktig lönsamhet – inte minst som det är en tjänst som är lätt för konkurrenterna att kopiera.

Men hej. Om konkurrenterna anammar prenumerationsmodellen och därmed gör att fler utrustar sina hus med förnyelsebar energi så har Tesla oavsett fått en seger, på sätt och vis.

Tesla is testing a low-priced ’Rent Solar’ program for homes, but read the fine print

Tesla’s new ’Rent Solar’ program offers no-contract, free-installation solar power hardware rentals to residential homes, but there’s a big hidden fee.

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Amazons ansiktsigenkänningsverktyg Rekignition kan nu identifiera rädsla

Amazons ansiktsigenkänningsmjukvara Rekignition har blivit ännu smartare. I en ny uppdatering har verktyget blivit bättre på att identifiera kön, men framförallt: känslor. Men förutom att Rekignition har blivit bättre på att känna igen de sju känslor som det kunde hantera tidigare (glädje, sorg, ilska, överraskning, avsky, lugn och förvirring) så har Amazon kompletterat med ännu en: rädsla.

Rekignition har inte varit en okontroversiell tjänst, om vi säger så. Kritik har riktats mot att tjänsten har sålts till polisdistrikt i USA och därmed skulle kunna trampa på medborgerliga rättigheter. Men att Amazon lägger till rädsla är helt i linje med det – och företagets satsningar på hemmasäkerhetssystem.

Kan Amazons övervakningsmjukvara känna igen när någon är rädd så skulle de enheter som innehåller den kunna riggas att larma alarmtjänster – både hemma och på offentliga platser.

Så ja, ännu ett exempel på hur hårfin balansgången är mellan ökad säkerhet och ett övervakningssamhälle.

Amazon’s Facial Recognition Updates Can Detect Fear | Digital Trends

Amazon’s facial recognition software can detect emotion on people’s faces, including fear. The company announced improvements in gender identification and emotion detection, including: Happy, sad, angry, surprised, disgusted, calm, confused, and fear.

Google släpper Live transcribe-tekniken som open source

Ännu en bra grej från Google: man har släppt den röstigenkänningsmotor som är kärnan i företagets tjänst Live Transcribe. Alltså den tjänst som automatiskt och i realtid transkriberar det som sägs omkring användaren. En användare som, enligt huvudscenariot, är döv.

Det som sägs kan förvandlas till text på en (Android-)mobilskärm och det går även att kommunicera åt andra hållet på de 70 språk och dialekter som LT i dagsläget stöder.

Finns dock en liten hake. LT använder sig av Googles Cloud Speech API. Det betyder att Google bjussar på sina molntjänster för de utvecklare som bygger mot API:et. Men det betyder också att Google gör ungefär som med Android: släpper det mesta som open source, men behåller total kontroll över centrala komponenter för att det open sourcade ska fungera (bara att fråga Huawei).

Men det är oavsett ett väldigt bra tillgänglighetsinitiativ.

https://venturebeat.com/2019/08/16/google-open-sources-live-transcribes-speech-engine/

Apple kan vara på gång att ge Spotify tillgång till Siri

2019 har varit ett år med fnurra på tråden mellan Apple och Spotify. Mer än vanligt, kanske man ska säga. Senaste bråket har handlat om att Spotify vill dra Apple inför EU-domstolen med argumentet att Apple sabbar för konkurrenter genom att inte ge likvärdiga villkor. Exempelvis gällande musiktjänster.

Nu verkar det som att företagen är på gång att lösa sina meningsskiljaktigheter sinsemellan. I och med iOS 13 kommer fler appar kunna få djupare tillgång till tjänster i operativet. Inte minst Siri. Nu rapporteras att diskussioner förs mellan Apple och Spotify som kan innebära att de sistnämnda ska kunna använda Siri för att styra uppspelandet på samma sätt som Apples egen musiktjänst.

Däremot kan vi väl säga att de inte verkar vara helt överens än, så vi kan nog inte utesluta domstolsbesök i slutändan.

Apple lär nog göra väldigt mycket för att göra konkurrenter glada just nu. Likt de övriga techgiganterna börjar Apple hamna under allt mer ljus från konkurrensmyndigheter för sin dominerande position, där man äger distributionsplattformarna samtidigt som man allt mer konkurrerar på tjänstesidan.

Apple and Spotify are reportedly in talks to let Siri play your Discover Weekly

Apple and Spotify are in talks about potentially enabling Siri to play songs, albums, and playlists from the leading subscription music service. Currently, Siri only plays Apple Music, but that will change in iOS 13.

Google och Facebook samarbetar för att göra AI-modeller bättre på att hantera språkigenkänning

Ännu ett initiativ för hitta på sätt att få AI-algoritmer att förstå språk ännu bättre: SuperGLUE, en vidareutveckling av GLUE (General Language Understanding Evaluation). Man måste älska bra förkortningar. Men kort sagt syftar initiativet till att få AI-modeller att bli bättre på att förstå mer komplext språk. Och nyanser, vilket sannolikt kan vara den största utmaningen.

Det riktigt intressanta? Att SuperGLUE är ett samarbete mellan University of Washington, New York University och… Facebooks AI-enhet och Googles motsvarighet DeepMind.

Nu är det här inte första gången som techjättar samarbetar kring AI-utveckling. Google är exempelvis med i ett annat intiativ där andra partners inkluderar Apple, Amazon och Microsoft. Syftet är förstås att respektive företag hoppas dra ett mindre enskilt lass. Men oavsett är det alltid lika kul att se hur digitaliseringen skapar så många oväntade allianser och samarbetskonstellationer.

https://venturebeat.com/2019/08/14/ai-researchers-launch-superglue-a-rigorous-benchmark-for-language-understanding/

Googles AI DeepMind används för att hjälpa med övervakningen av djur i Serengetis nationalpark

Ett väldigt bra samarbete för Google – eller snarare AI-verksamheten DeepMind. Tillsammans med ett antal ekologer och miljövårdare i Tanzania har företaget startat ett initiativ för att AI-spår djur i Serengetis nationalpark.

Parken är fylld med drösvis med rörelseaktiverade kameror som fotar djur för att få bättre kunskap och beteende, förflyttningar och antal. Problemet är bara att drösvis med kameror tar drösvis med bilder. Drösvis med bilder som måste taggas.

Det är här som DeepMind kommer in i bilden. Maskininlärningsalgoritmer som tuggar sig igenom bilderna. DeepMinds algoritm kan både identifiera och räkna djuren på bilder och därmed korta arbetsinsatsen rätt rejält. ML-modellen ska dessutom redan vara lika bra eller bättre än människor på att göra jobbet – och lär bli bättre ju mer den får träna (det är ju hela poängen).

Som sagt: ett väldigt bra initiativ och ännu ett exempel på vilken roll som AI sannolikt till största del kommer få. Inte som ersättare, men som grovjobbare och underlättare för människor.

DeepMind enlists AI to monitor Serengeti wildlife populations – SiliconANGLE

DeepMind enlists AI to monitor Serengeti wildlife populations – SiliconANGLE

Google Assistant får stöd för att skapa påminnelser och tilldela dem till någon annan

Ha. Fantastiskt. Nu får Google Assistant stöd för att kunna skapa påminnelser och tilldela dem till… någon annan.

Med andra ord: när Assistant ”ser” den aktuella personen via någon enhet så kommer den personen få påminnelsen. Suprise the fuck outta familjemedlemmarna. Framförallt de minderåriga kan man tro. Känns som att man rimligtvis inte kommer kunna skapa påminnelser hur som helst, även för familjemedlemmar.

Lär alltså mycket vara en funktion som kommer användas av föräldrar mot barn men rent spontant är det här också en väldigt bra funktion för användarna i den andra ändan av åldersspektrat. Kanske framför allt de som är drabbade av demens. Att kunna använda tekniken för att påminna exempelvis om att det är dags att ta medicin, men även om många andra vardagssysslor.

https://venturebeat.com/2019/08/15/google-assistant-now-lets-you-assign-reminders-to-other-people/

 

IoT – internet of things

Bosch arbetar på teknik för 3D-displayer i bilar

Nej, jag ska inte säga att jag jag fullt ut fattar hur det skulle funka, men hej – jag gillar det oavsett. Bosch arbetar på teknik som ska ge passiv 3D i bilen. 3D som inte kräver glasögon eller någon annan hårdvara direkt framför ögonen för att kunna se den.

Jag tänker direkt att Googles AR-vägbeskrivningar skulle funka finfint. Ja, utan att jag riktigt fattar hur det skulle funka. Men det är därför jag är glad att det finns så många människor som är galet mycket smartare än jag.

https://techcrunch.com/2019/08/12/bosch-is-working-on-glasses-free-3d-displays-for-in-car-use/

 

AR/VR

Youtubes AR-makeupverktyg används för första gången

Nu har första skarpa användningen av Youtube AR-makeupverktyg tydligen sett dagens ljus. Alltså den funktion som även finns på andra ställen: testa hur olika slags makeup ser ut på ditt eget ansikte.

I Youtubes fall handlar det om att videos ska kunna kompletteras med funktionen. Kort sagt så att du som tittar på en skönhetsbloggares video ska kunna testa det som det pratas om i videon – och förstås också köpa det.

Inte minst det sistnämnda är förstås viktigt för Googles planer att bli det enda företag vi behöver för vårt shoppande (och förstås också för mycket annat). Har inte testat än, men misstänker att köplänken leder till en extern sajt där man kan slutföra sitt köp. Nog i så fall mest en tidsfråga innan även transaktionen kommer att genomföras på Googles egen shoppingplattform (som rullades ut i USA bara för någon månad sedan). Och inte minst Instagram är förstås också i startgroparna att göra exakt samma sak.

YouTube Unleashes First AR Makeup Try-On Tool with Mac Cosmetics

While Modiface, YouCam, and others have been playing in the virtual make-up marketing pool for a while, here comes Google ready to splash down with a cannonball. On Wednesday, YouTube rolled out its first virtual makeup try-on experience in a video by Roxette Arisa, a Los Angeles-based makeup artist whose channel has more than 1.1 million subscribers and 66.5 million views.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 31 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Digitalisering

Europas största fackförbund och FairTube startar fackförbund för youtubare

Det här är ett sånt fantastiskt exempel på såväl vår nutid som digitalisering. En fackförening för youtubare.

Det som började som YouTubers Union, att ett antal youtubare som vill att Youtube ska sluta ”screw them over” (alltså ungefär samma argument som hörs exempelvis kring EU:s upphovsrättsdirektiv, att de stora plattformarna ska ge vettig ersättning för innehåll, typ) fick rejält mycket mer tyngd när de fick med sig Europas största fackförbund IG Metall på tåget (typ tyska Metall, antar jag).

Det gemensamma initiativet har fått namnet FairTube och via det har de två organisationerna gett Youtube fram till 23 augusti att ”address their appeals for increased transparency and lobbying power among its community of content creators”. Det som youtubarna främst vill ha är ”att behandlas som partners” och ha ”personlig kommunikation istället för anonym kommunikation” med Youtube. Bland kraven finns en oberoende instans för dispyter kring uppladdat material – alltså ungefär det som EU:s upphovsrättsdirektiv stipulerar (och som Facebook är på gång med).

Anledningen till samarbetet med IG Metall är tydligen att fackförbundet har börjat titta närmare på arbetsvillkoren för ”crowdworkers”. Tänker att det alltså handlar om giggare.

Om Youtube inte återkommer med svar i tid så finns redan ett antal aktiviteter planerade, aktiviteter som kan sammanfattas med att IG Metalls jurister kommer börja skärskåda Youtube ur alla vinklar som går.

Fackförbunden har allt större problem att behålla och locka medlemmar, så IG Metalls intresse är förstås förståeligt. Även här handlar det om att uppdatera sin verksamhetsidé så att den lirar med samtiden. Och eftersom en stor del av samtiden består av nya arbetsformer så kan det också behövas nya sätt att säkra såväl arbetsvillkor som ersättningsnivåer med parter med likartad tyngd vid förhandlingsbordet.

Blir väldigt spännande att följa fortsättningen. Vad är gigekonomins motsvarighet till avtalsförhandlingar, strejk och kollektivavtal?

YouTubers Team Up With Europe’s Largest Trade Union To Demand the Platform Stop Screwing Them Over

The community-based YouTubers Union claims to fight for the rights of the platform’s frustrated content creators, but until now it hasn’t had the influence or power to contribute much toward that goal. When they presented their list of demands to the platform this week, though, the effort came with the full force of…

Duolingo och Twitch i samarbete för att få fler att lära sig språk

Jätteintressant initiativ. Språkinlärningstjänsten Duolingo vill skapa fler plattformar där människor ska kunna lära sig nya språk och har därför inlett samarbete med… spelströmningstjänsten Twitch?

De två företagen har initialt valt ut tolv ”flerspråkiga twitchare” som kommer rekommenderas att följa för den som vill lära sig nya språk. De själva kan alltså prata flera olika språk, men flera av dem anger också att de vill lära sig nya språk. De utvalda språkambassadörerna ska uppmana sina följare att träna sig i de språk de vill lära sig eller som de vill lära sig bättre och i och med att några av ambassadörerna vill lära sig fler språk så är tanken säkert att hela upplevelsen ska bli lite collabo. Ja, samtidigt som följarna och ambassadörerna får göra det de är på Twitch för: spela spel och titta på andra som spelar spel.

Visst, vem som helst kan lära sig språk bara genom att binga tillräckligt mycket Youtube – men här är tanken att det ska bli lite mer formaliserat och framförallt ges möjlighet att öva i en tillåtande miljö kopplat till ett stort intresse som man har.

Blir spännande att följa. Framförallt att se när initiativet lägger till fler språk än Twitchs ”core languages” som kommer vara aktuella i början.

Språkundervisning, Twitch-stylee.

Duolingo partnered with Twitch to help you learn languages better

Language-learning platform Duolingo announced a partnership with Twitch to begin what’s called the Duolingo Verified Streamer program. The company chose 12 multilingual streamers to partner with who stream everything from cooking to CS: GO. The idea is that practicing with a streamer will help you learn faster, even if you aren’t speaking aloud.

 

Mobilt

Bytedance håller på att ta fram en egen mobil

Ännu ett företag är på gång med en egen smartmobil: TikTok-ägaren Bytedance. Ryktena har florerat sedan åtminstone i maj och idag bekräftade Bytedance uppgifterna.

Den här nyheten kommer kort efter det att WeChat-ägaren Tencent presenterade en speloptimerad mobil. Och både dessa drag är rätt väntade.

Tencent dominerar de kinesiska sociala medierna, liksom Facebook här hos oss. Men båda har en stor svaghet: de är beroende av Apple och Google. Genom att ta kontrollen över hårdvaran kan de än mer kontrollera hela användarupplevelsen.

Flera liknande försök har gjorts, utan större framgång. Men i och med att de här företagen nu är så stora så skulle de ha möjlighet att göra avtryck – med tillräckligt många inbyggda förmåner. Bytedance resonerar sannolikt ungefär i de här banorna.

Hotet är på kort sikt mot andra Android-tillverkare, men på lång sikt skulle det förstås kunna stöka till det även för Apple och Google. Tencents miniprogram i WeChat har redan börjat utmana appbutikerna rejält i Kina.

TikTok’s parent company confirms plans for a smartphone

Yes, the company behind TikTok really is making a smartphone. ByteDance has confirmed that’s producing a handset in a ”continuation” of a project from Chinese phone maker Smartisan. Details of the phone itself are scarce, but ByteDance had obtained both patents and some staff from Smartisan before this.

TikToks mobil är bara avsedd för kinesiska marknaden

Ni vet den där nyheten från häromdagen om att TikTok-ägaren Bytedance håller på att utveckla en egen mobil? Det visade sig inte vara sant. Åtminstone inte helt sant.

Vad det handlar om är att Bytedance tidigare i år köpte företaget Smartisan, inklusive patent och personal. Smartisan hade redan planer på en mobil innan de blev uppköpta av Bytedance och det är alltså bara en fortsättning på det som det handlar om.

Mobilen har enligt Bytedance ”inget med TikTok att göra” och kommer dessutom bara släppas i Kina.

Så det kanske inte kommer en mobil optimerad för Bytedances tjänster. Och företagets mobil kanske inte kommer börja äta marknadsandelar i ett rasande tempo. Åtminstone inte riktigt än. Däremot har Bytedance nu mobiltillverkning under sitt paraply. Så det kommer bli väldigt spännande att följa vad det kan innebära. Inte bara i Kina.

TikTok owner ByteDance says its smartphone won’t be coming to the US

Chinese startup ByteDance, which owns the popular short-form video app TikTok, clarified that its smartphone will not be launching in the US. Instead, the phone will be released in China using patents from device maker Smartisan.

Google gör det möjligt för Android-ägare att automattexta nödsamtal

Ännu en bra grej från Google: enklare sätt att ringa nödsamtal i lägen där man av någon anledning inte kan prata. Vissa Pixel-telefoner och ”andra utvalda Android-telefoner” kommer kommande veckor få stöd för en nödfunktion som gör det möjligt för en nödställd att använda vanliga touchknappar. Man väljer ”ambulans”, ”polis” eller ”brand” varpå informationen skickas till alarmtjänsten.

Det fina med funktionen är att såväl adress som ett förberett meddelande skickas till den som svarar på nödsamtalet. Det läses alltså kort sagt upp för operatören, inklusive information om att den som ringer inte kan prata. Det går förstås också att prata med operatören som vanligt under samtalet, om och när man får möjlighet till det.

https://techcrunch.com/2019/08/01/google-is-bringing-voice-free-emergency-operator-access-to-android/

Google Pixel 4 får ansiktsiupplåsning

Det känns lite som att Google har kapitulerat inför produktläckor. När Pixel 3:orna släpptes var i princip allting redan ute och när bilder på det som sades vara Pixel 4 började florera för några veckor sedan gick Google direkt ut med bilen och bekräftade att det var just den kommande Pixel-modellen. Och nu är de ännu mer proaktiva och går helt enkelt ut och berättar några av funktionerna som kommer, långt innan det är dags.

Pixel 4 kommer ta efter Apple och ha ansiktsigenkänning som upplåsningsmetod istället för fingeravtryckssensor. Att se hur bra, säker och snabb den kommer vara (väldigt, kan vi hoppas). Och ja, du kommer även kunna betala med ansiktet.

Det som däremot känns betydligt mer spännande är en Motion sense-funktion, baserat på Project Soli. Soli har handlat om hypernära radarteknik, så att man exempelvis ska kunna vrida på kronan på en klocka ”i luften” genom att röra pekfinger och tumme mot varandra. Eller som andra exempel som ges, kunna göra olika luftgester för att styra telefonen. Som att stänga av larmet (genom att peka finger åt telefonen. Ja, eller det hade jag önskat). Verkar också som att den här funktionen kommer att kunna ”förpreppa” ansiktsupplåsningen när du sträcker dig efter telefonen.

Just den funktionen verkar dock bara komma till ”select” countries. Så vi får väl se vad Motion sense och övriga funktioner kommer att innebära i praktiken nån gång i höst. Ja, och var Pixel och de olika funktionerna kommer vara tillgängliga.

The Google Pixel 4 will unlock using a face scan

Google has announced that the Pixel 4 will feature face unlock technology instead of a fingerprint sensor. Also, the phone will have a feature called ”Motion Sense,” which confirms that it will have a Project Soli chip that uses radar to detect hand gestures near the phone.

Google låter andra sökmotorer och webbläsare betala för att ha chans att bli förvalda alternativ i Android

Från och nästa år måste Google göra en Microsoft enligt den dom som EU utdelade förra året. Man måste alltså låta Android-användare välja vilken webbläsare och sökmotor som ska vara den förvalda i mobilen (vilket, gissar jag, rätt ofta kommer vara ”Chrome” och ”Google”).

Det kommer innebära att Android kommer ge tre andra alternativ utöver Googles tjänster vad gäller just webbläsare och sökmotor. Alternativen kommer dessutom variera mellan olika länder.

Men frågan är hur man avgör vilka de övriga tre ska vara? Enkelt: den som betalar Google mest för en plats i listan. Med anledning av det har man nu startat en auktion där hugade spekulanter får inkomma med bud.

Kort sagt har Google lärt sig av Apple. Runt en femtedel av Googles annonsintäkter äts upp av det som kallas trafikanskaffningskostnader (TAC). Alltså de kostnader som Google betalar andra för att driva trafik till sina tjänster för att där kunna sälja annonser. Och den enskilt största posten där är den avgift som Google varje år betalar Apple för att Google ska få fortsätta vara förvald sökmotor i iOS. En kostnad som förra året bedömdes vara 9 miljarder dollar och som 2019 beräknas uppgå till 12 miljarder.

Smart, tänkte Google. Den snor vi.

Google To Allow EU Android Owners To Choose Default Search Engine | Digital Trends

As a part of the European Union’s antitrust case against Google, which has cost the company more than $5 billion in fines, the company must provide alternative search and web browser options to Android users. The company is now accepting bids for the honor from competing search engines.

 

Ekonomi och finans

Apples kvartalsrapport Q3 2019: iPhone-försäljningen fortsätter falla, men nästan allting annat ökar

Dags för den sista techgiganten att kvartalsrapportera för den här gången: Apple. Och omsättningen och vinsten är bättre än väntat. Framförallt når det allt viktigare Services-segmentet ny all-time high.

Omsättningen landade på 53,81 miljarder dollar, ungefär som för ett år sedan (+1 %). Vinsten slutade på 10,044 miljarder dollar, en försämring med 14,7 %.

Fördelat på de fem huvudaffärsområdena fördelade sig omsättningen enligt följande:

  • iPhone: 25,99 miljarder dollar (-12 %)
  • Mac: 5,82 miljarder dollar (+11 %)
  • iPad: 5,02 miljarder (+8 %)
  • Wearables, home and accessories: 5,53 miljarder (+48 %)
  • Services: 11,46 miljarder (+13 %)

iPhone-omsättningen under 50 procent

Omsättningen från iPhonen fortsätter alltså ner, men övriga upp. Och omsättningen för iPhonen landade på under 50 % av den totala omsättningen (förstås jätteviktigt för Apple – att visa att man inte bara är sin mobil). Mac, iPad och Wearables ligger står för ungefär 10 % var medan Services det här kvartalet stod för över 20 % (21,3). Intäkterna från tjänsterna stod alltså för en femtedel av Apples totala omsättning.

Wearables var förstås det stora utropstecknet, med den tillväxtökningen.

Aktien rejält upp i efterhandeln. Just nu på nivån som skulle kunna knuffa Apple över enbiljondollargränsen igen i morgon.

Alla geografiska områden utom Europa växer

Omsättningen fördelat på geografi

  • Americas: 25,06 miljarder (+2 %)
  • Europa: 11,93 miljarder (-2 %, tydligen viss valutapåverkan)
  • Kina: 9,1 miljarder (-4 %, rejält mycket mindre minskning än förra kvartalet)
  • Japan: 4,08 miljarder (+6 %)
  • Övriga Asia-Pacific: 3,59 miljarder (+13 %)

En sak som jag inte tänkt på innan: Jag undrar hur Afrika (men även mellanöstern) passar in i Apples intäktskarta. Jag får nog gräva lite mer i exakt vad som döljer sig bakom de olika segmenten. Står Rest of Asia Pacific för allt som inte tydligt framgår bland de övriga? Och vad betyder egentligen ”reportable segment” som är rubriken ovanför den geografiska indelningen?

Oavsett är det förstås jätteviktigt för Apple (som för de flesta amerikanska företag) att tillväxtmarknader (vilket jag antar mest döljer sig i Asia-Pacific) tar fart, även om den andelsmässigt fortfarande är liten. Apples produkter är mer ”i-land”, så det är inte så konstigt – men även Apple vill förstås få in en fot där Android är helt dominerande.

Wearables-segmentet ökar kraftigt

Wearables-omsättningen under kvartalet var ”an absolute blowout” enligt Apple, upp ”well over” 50 %.

Segmenten Wearables och Services börjar sammantaget närma sig ”the size of a Fortune 50” company. (Tim Cook älskar sina Fortune-jämförelser…) Nu vet jag inte exakt vad gränsen går för topp 50-företagen, men det är oavsett en hel hög massa miljarder (Services på egen hand stod ju för nästa 12 miljarder).

Apple växer igen i ”mainland China” (alltså Kinakina, minus områden som Hong Kong).

Apple Card släpps i augusti

Apple har nu över 420 miljoner betalprenumerationer i sitt ekosystem.

Transaktionsvolymerna för Apple Pay mer än fördubblades jämfört med för ett år sedan (men som vanligt har vi ingen aning om vad det betyder i faktiskta pengar).

Enligt Cook växer Apple Pay numer snabbare än PayPal vad gäller antal användare (återigen hade siffror varit kul)

Tim Cook bekräftar att det blir en ”full launch” av Apple Card i augusti.

Apple Watch såg ett nytt tredjekvartalsrekord (alltså Q2 2019 – Apple har ett brutet räkenskapsår). 75 % av alla som köpte en Watch var förstagångsköpare.

App Store växte ”kraftigt” i Kina

Nytt rekord vad gäller antalet aktiva iPhones

Antalet aktiva iPhones nådde nya rekord i samtliga geografiska segment. Så trots den minskade försäljningen ökar antalet iPhones. Det borde rimligtvis betyda att trenden att de som har mobiler behåller dem längre och att det är nya köpare som utöver det tillkommit.

Inte bara Apple Pay såg tresiffrig procenttillväxt, även Apples annonseringsverksamhet (i App Store) ska ha mer än fördubblats. Vi har även här ingen aning riktig aning om vad det betyder i pengar – men Apple blir oavsett en allt större annonseringsspelare. Ännu ett viktigt tjänstesegment att balansera upp hårdvarusidan med, alltså.

Hälften av alla Macar och iPads köptes av förstagångsköpare

Intäkter från prenumerationer i App Store ökade med 40 % – det trots att Netflix inte längre bidrar med nya intäkter (okej, de har höjt sina priser, så lite kan de bidra ändå)

Omsättningen för Macen växte i 4 av de 5 geografiska segmenten. Nästan hälften av alla Mac-köpare var förstagångsköpare – och även här når antalet aktiva Macar ett nytt rekord.

iPad-omsättningen ökade i samtliga geografiska områden med nytt rekord i Kina. Även här: hälften av alla köpare var förstagångsköpare och antalet aktiva iPads nådde nytt rekord.

Apple TV såg tvåsiffrig tillväxt (så typ minst 10 %, även här vore det väldigt intressant med siffror)

Intressant kommentar från Tim Cook gällande Services-intäkterna: ”Some of our services revenue today isn’t tied to the iPhone.” ”Some” är rätt långt ifrån ”all”, eller ens ”rätt mycket”. Även på Services-sidan är Apple sannolikt galet beroende av iPhonen. En viktig förklaring till att Apples nuvarande satsning att trycka ut sina tjänster även bortom Apples ekosystem. Alltså: även till användare som inte har Apple-hårdvara (främst förstås en iPhone, eftersom, tja, vi gör det mesta i mobilen).

Apples aktiekurs 31 juli 2019

Spotifys kvartalsrapport Q2 2019: Omsättningen bättre än väntat, men vinsten sämre

Så dags för Spotify att bekänna färg för det andra kvartalet. Omsättningen bättre än väntat, men förlust istället för förväntad vinst.

Antalet månadsanvändare för Spotify kan nu skrivas till 232 miljoner, eller 29 % fler än för ett år sedan. Dessutom var 108 miljoner av dessa betalande, vilket är 31 % bättre än samma period 2018. Kort sagt växer de betalande användarna snabbare än användarna totalt.

Däremot minskade de genomsnittliga intäkterna per användare marginellt jämfört med 2018 (”mindre än” 1 %). Det är lite omvänt från det mönster som de flesta techföretag som kvartalsrapporterat senaste tiden kan visa upp: att man lyckas få ut mer pengar per användare.

Omsättningen landade på 1,67 miljarder euro (+31 %), fördelat på prenumerationer 1,5 miljarder (+31 %) och annonsintäkter 165 miljoner (+34 %). Annonsintäkterna växer alltså snabbare än intäkterna från prenumerationer, men från betydligt lägre nivåer. Därför viktigt att antalet betalande ökar så mycket.

Förlustmässigt blev facit 76 miljoner euro, jämfört med 394 miljoner euro 2018.

Lite detaljer kring annonsomsättningen: ”Programmatic” och ”Ad Studio” ökade med 71 % under kvartalet och står nu för 30 % av annonsintäkterna.

Alltså: bättre än väntat gällande omsättning, men sämre än väntat gällande (icke)vinsten. Här hade marknaden väntat sig ett litet plus snarare än förlust. De blandade beskeden gör att aktien är förhållandevis oförändrad i förhandeln med ett minus just nu strax under 1 %.

Spotifys aktiekurs 31 juli 2019

Pinterests kvartalsrapport Q2 2019: Pinterest har nu 300 miljoner månadsanvändare

kväll var det dags för Pinterests andra kvartalsrapport som börsnoterat bolag och marknaden blev riktigt riktigt riktigt glad. Aktien just nu upp runt 16 % i efterhandeln.

Det berodde på att omsättningen blev bättre (261,2 miljoner, 62 % bättre än 2018) och förlusten landade ”bara” på 26 miljoner. Båda siffrorna bättre än förväntat. Dessutom höjde Pinterest prognosen för resten av året (totalt runt 1 miljard dollar).

Något som också blev bättre än aktieuppgången i efterhandeln var antalet nya användare. Numer är officiella siffran för appen 300 miljoner månadsanvändare, vilket var 30 % bättre än för ett år sedan. Fördelningen följer samma mönster som för ungefär alla techbolag just nu: största tillväxten utanför USA. Användarna i USA skrevs vid kvartalsslutet till 85 miljoner (+13 %) medan användarna i resten av världen landade på 215 miljoner (+38 %). Rejäla tillväxtsiffror.

Fun fact: Om användartillväxten fortsätter hålla tempo så så betyder det att tjänsten kommer gå om Twitter i antal månadsanvändare inom ett år. Ja, eller, ni vet, om Twitter inte hade slutat redovisa antalet månadsanvändare i och med förra kvartalsrapporten (de redovisar numer bara dagliga användare). Sista månadssiffran från Twitter var runt 330 miljoner och sjunkande.

Pinterest Shares Pop After Beating Earnings and Raising Guidance

Pinterest’s beat-and-raise was enough to lift the stock almost 10% in after-hours trading.

Google har nu en större kontantkassa än Apple

Efter den i stort positiva kvartalsrapporten häromdagen har Apple åter seglat upp som världens näst högst värderade börsbolag efter det att man förlorade kronan till Microsoft tidigare i år. Men i en annan gren har Apple dominerat i ett årtionde: som det företag med störst kontantkassa. Fram till nu.

I och med andra kvartalet i år så är det nu Google (okej, moderbolaget Alphabet) som har mest i spargrisen. 117 miljarder mot Apples 102 miljarder.

Som konstateras i artikeln beror inte det på att Google gått sjukt mycket bättre än Apple (snarare har Google börjat gå lite småknackigt fram till senaste kvartalsrapporten), utan det beror istället på att Apple har lyckas bli av med sina pengar (tänk Brewsters miljoner – ni som vet vet). 

Apple har en uttalad ambition att bli ”kontantneutrala” på sikt, alltså med en kassa som är i princip noll. För att få ner kontantberget har Apple återköpt aktier och delat ut pengar till aktieägarna på löpande band de senaste åren. I och med skatteförändringar i USA senaste året eller så har det blivit lättare för amerikanska företag att ta tillbaka vinster i utlandet till USA utan att betala så mycket i skatt (Apples pengaberg har mest berott på att man lagt pengarna på hög utanför USA i väntan på just en sådan förändring).

Att se hur Google kommer hantera sitt kassaberg nu när aktieägarpressen på företaget att göra NÅGOT lär öka ytterligare. Likt Apple har Google också köpt tillbaka aktier, men har till skillnad från Apple aldrig lämnat någon utdelning (det har inte heller exempelvis Amazon gjort).

Det senare har dock Google-grundarna sagt rätt uttryckligen att de inte vill efter som Google inte är ”ett vanligt företag”. Det finns en poäng där: när ett företag lämnar utdelning kan det tolkas som att man inte vet vad man ska göra av pengarna. Alltså att man har slutat innovera och satsa. Alltså mer en mental inställning än en affärsmässig (samtidigt som det finns dem som tycker att företag oavsett inte ska lämna utdelning). Lägg till det sjukt höga styckepriset på Googles aktie så skulle en utdelning per aktie behöva bli galet hög för att kunna komma upp i några vettiga procentandelar av totalen.

Fortsättning följer, kort sagt.

Alphabet overtakes Apple to become most cash-rich company

Google’s parent company Alphabet has overtaken Apple to hold the largest amount of financial reserves out of any company worldwide. Alphabet now holds $117 billion in cash, compared to $102 billion for Apple.

Cloudflare kan börsinstroduceras redan i september

Ännu ett techbolag som kan vara på väg mot börsen senare i år: Cloudflare. Uppgifter om notering har florerat ett tag (förstås, det är en techstartup) så som vanligt kan det komma att ändras. Värderingsmässigt ligger Cloudflare runt 3 miljarder dollar, så det är i den häraden det sannolikt kan hamna.

Frågan är då varför det är intressant med ännu ett techbolag på börsen? Det som gör det intressant är att det är ett av de viktigaste bolagen för internet. Ett av de de för bolagen vars tjänster du säkert har använt flera gånger utan att ha en aning om det.

Cloudflares verksamhet är saker som CDN-tjänster och skydd mot överbelastningsattacker. Kort sagt saker som gör internet och vårt surfande snabbare och säkrare.

Men Cloudflare breddar också sin verksamhet. Som tjänsten Warp som lanserades i våras och som är tänkt att vara en väldigt snabb VPN-lösning. Alltså det slut att skydda din IP-adress vid surfande.

Allt det gör alltså att Cloudflare blir allt viktigare för internet. På gott och ont. Runt 16 miljoner sajter ska vara mer eller mindre beroende av Cloudflare. Eller som jag läste någonstans: när Cloudflare ligger nere ligger internet nere.

Inte jättelångt ifrån sanningen.

Cloudflare Said To Pursue September IPO, We Say Heck Yes

Cloudflare is reportedly going public this year, meaning that we have at least two big-name IPOs left in the tank.

SpankChain släpper betalningsplattformen SpankPay så att användare kan betala för porr med kryptovalutor

Facebooks Libra i all ära, nu har världen fått en ny, het kryptovaluta. Eller åtminstone en ny kryptobetalningsplattform. Det är porrsajten SpankChain som nu gör det möjligt för sina användare att betala för porren via olika kryptovalutor.

Egentligen inget nytt, Pornhub lanserade möjlighet att kryptobetala under förra året. Men förutom att porrindustrin ännu en gång verkar gå i bräschen för att få ny teknik att ta fart så är den egentliga anledningen att jag delar det här namnet på tjänsten.

SpankPay.

Jag har sagt det förut: frisörer och porrindustrin är bättre än alla andra på ordvitsande.

SpankChain launches SpankPay so users can pay for porn with Bitcoin

Adult content platform SpankChain has launched SpankPay, a cryptocurrency payments platform.

 

Övrigt

Apple, Google, Microsoft och Amazon samarbetar kring standarder inom sjukvårdsinformation

En jättenyhet. Och en jättebra nyhet. Apple, Google, Microsoft och Amazon har gått samman i ett initiativ för att ta fram standarder för sjukvårdsinformation.

De fyra bolagen har gjort gemensam sak med några av ”de största försäkringsbolagen och sjukhusen” för att ta fram standarder som ska underlätta överföring av patientjournaler och liknande. Samarbetet går under namnet CARIN Alliance och initialt kommer konstellationen att inleda tester kring ”sjukvårdsrelaterade anspråk”. Alltså försäkringsärenden.

Målet är förstås betydligt mer ambitiöst än så. Apple har öppet sagt att de vill att iPhonen ska bli patientjournalen, men om det inte finns någon data så blir det lite meningslöst. Om alla däremot bygger enligt samma standarder så kommer det bli betydligt enklare att ta fram tjänster för alla som vill.

Visst finns det affärsintresse som alltid när techjättar (och företag) är inblandade. Genom att gemensamt trycka på blir det enklare att vända sjukhusskutan och få dem att uppdatera sina system och rutiner, vilket i förlängningen gör att företagen kan erbjuda ytterligare en fördel för sina kunder inom ramen för det egna ekosystemet.

Men oavsett. Way good.

Apple, Google, and Microsoft partner to provide digital access to patients’ health records

Apple, Google, Amazon, and Microsoft partner with health insurers and hospitals for providing consumers with easier access to their medical information.

Apple ansluter sig till The Data Transfer Project

Ett intressant drag från Apple. Både väntat och oväntat. För ett år sedan lanserades The Data Transfer Project, med syfte att göra det enklare att flytta data mellan olika internetjänster. Från och med igår är även Apple med.

Google, Microsoft, Facebook och Twitter hoppade alla på från start och med Apple är nu snudd på alla de största i våra uppkopplade (sociala) liv involverade.

Projektet har så här långt mycket handlat om att kunna exportera kontakter och delat material från en tjänst och sedan ladda upp alltihop till en annan, men visionen är att det på sikt ska kunna gå att flytta information mellan två tjänster utan mellanlandning.

Vi vet som sagt var inte om DTP verkligen någonsin kommer att bli verklighet – och i så fall hur nära sömlöshet det kommer – men det är ändå intressant att de flesta av ovanstående företag (Twitter inte lika mycket) har byggt en väldigt stor del av sina verksamheter på inlåsning. Att hålla kvar användarna i sina ekosystem.

Inte så att människor kommer dumpa en tjänst för en annan en masse bara för att det går, men standarder är oavsett alltid bra. Att se vad det eventuellt kan få för påverkan för gränssnitten hos de tjänster vi använder. Typ headless social.

https://www.theverge.com/2019/7/30/20746868/apple-data-transfer-project-google-microsoft-twitter

Google släpper stöd för att korssköra sajttrafik och apptrafik i Google Analytics

VÄLDIGT bra grej från Google. Unified app and web analytics. Alltså stöd för att enklare korsköra data från sajter och appar med Google Analytics.

We. Like. Lots.

A new way to unify app and website measurement in Google Analytics

Introducing a new way to measure apps and websites together for the first time in Google Analytics.

SvD konstaterar att Spotify är världens största plattform för musikströmning – och glömmer därmed större delen av världen

Det här med perspektiv. När Mikael Törnwall på SvD skriver om att poddar kan vara framtiden för Spotify (inför dagens kvartalsrapport) konstaterar han att Spotify fortfarande är världens största plattform för strömmad musik med över 200 miljoner användare och att Apple och Amazon kommer snabbt.

Gott så. Om vi bortser från att Spotify inte alls är världens största plattform för strömmad musik. Åtminstone om man med ”världen” menar mer än bara typ ”väst”.

WeChat-ägaren Tencents olika musikströmningstjänster ska totalt ha 644 miljoner månadsanvändare. Senaste fördelning jag har sett: Kugou Music 358 miljoner, QQ Music 284 miljoner och Kuwo Music 131 miljoner. Två av dem alltså större än Spotify och en större än Apples och Amazons tjänster tillsammans (säkert med rätt stor överlappning, men sannolikt ändå större).

Visst, nu pratar vi inte om BETALANDE användare – där sopar Spotify banan rejält med alla andra. Men det är inte det som Törnwall skriver.

Lägg dessutom till exempelvis Gaana som i april blev första strömningstjänst i Indien att nå 100 miljoner månadsanvändare. Eller Pandora Radio som sannolikt fortfarande är större än Apple Music. Eller mellanösterns Anghami eller Afrikas Boomplay som både är större än Amazon Music.

Så, tja, there’s that.

Utdrag från artikel om Spotify i SvD

Kinesiskt vloggars ansiktsfilter lägger av och avslöjar en betydligt äldre kvinna bakom masken

Vad händer när fasaden rasar – bokstavligen? Den kinesiska tonårsishbloggaren Your Highness Qiao Biluo råkade ut för lite tekniska problem när de ansiktsfilter hon använde havererade och det visade sig att hon egentligen var en betydligt äldre kvinna. Typ oops.

I Kina har skönhetsfilter nått rätt galna proportioner vad det verkar (som att Alibaba kommer installera ansiktsförbättringsfilter i alla sina ansiktsbetalningskassor). Vi pratar inte om småförbättringar utan, som synes i artikeln, en rätt extreme makeover.

Vilket förstås också för oss till hela diskussionen om autenticitet. Och om det egentligen spelar någon roll längre.

Det finns redan helt virtuella skapelser som har hur många följare som helst. Avatarer som i sig är fejkade – åtminstone om man med fejk menar ”inte en riktig människa”. Men vad händer när AI-influencers blir en grej på riktigt – när algoritmer skapar betydligt mer intressanta ”personer” att följa än vad vi människor kan bjuda på? Hur viktigt är det att en instagrammare ser ut som hen gör? Och vad skulle det kunna betyda om alla vi följer är Max Headroom?

(Your Highness Qiao Biluo förlorade en hel hög följare när bluffen avslöjades – men fick på nolltid 500 000 nya. Ofiltrerat FTW?)

Face filter bug reveals young vlogger is actually a middle-aged woman

In a bizarre turn of events, a technical glitch during a livestream revealed this young vlogger to be a middle-aged woman, masked behind face filter.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 31 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar klädboxtjänst

Avdelningen: konstigt att det inte har kommit tidigare. Amazon släpper en prenumerationstjänst för personaliserade kläder: Personal Shopper by Prime Wardrobe, för 4,99 dollar i månaden.

Samma upplägg som konkurrerande tjänster: som (kvinnlig) Prime-medlem kan du varje månad få ett utvalt paket med kläder utifrån ett antal startparametrar. Du kan förhandsgranska kommande månads paket och betalar bara för kläderna du behåller. Jag utgår från att även denna tjänst kommer lära sig vad du gillar och erbjuda allt fler saker du verkligen vill ha.

Nu är Amazon som sagt var inte ensamma om den här idén utan snarare rätt långt efter i kurvan. Men Amazon har förstås den rätt stora fördelen av i runda slängar 100 miljoner befintliga Prime-medlemmar som man direkt kan marknadsföra tjänsten mot.

Amazon satsar rätt hårt på kläder, men har haft problem att få med inte minst kvinnorna på båten. Det här är är ännu ett försök att få fart på den delen av verksamheten.

Amazon launches a personal shopper service that sends monthly curated clothing boxes

Amazon announced its new Personal Shopper by Prime Wardrobe today, which gives Prime subscribers the option to sign up for a personalized, monthly subscription clothing box. It costs $4.99 a month.

Amazon stänger ner sin Dash-knapp 31 augusti

Har du klätt ditt hem med Amazon Dash-knappar? Sucks to be you i så fall.

Tidigare i år slutade Amazon sälja sina Dash-knappar och 31 augusti drar Amazon slutgiltigt ur pluggen. Från och med den dagen kommer Amazon sluta ta emot beställningar från sina Dash-knappar.

Dash-knappen var en rätt udda skapelse och lätt att raljera över. En knapp som kan sättas upp var som helst i hemmet och som bara gör en sak: skickar iväg en beställning på en specifik produkt när du trycker på den. Amazon strösslade dessutom ut dem gratis för att få upp användandet (kostnaden för en knapp fick du tillbaka vid första beställningen).

Men historien lär ge Dash-knappen en rätt framträdande roll – för utvecklingen av röstshopping. För det Amazon lärde sig har blivit mallen för rösthandlandet: vid röstssök vill vi bara ha ett enda svar, inte en träfflista. Och vid röstshopping vill vi inte ha produktlistor, vi vill bara genomföra köpet utan att beskriva i detalj vad vi vill ha. Eller få en massa alternativ upplästa.

Mer specifikt: vi vill för det mesta köpa samma sak varje gång. Precis som Dash-knappen.

Amazon is killing off the Dash button later this month | TechCrunch

The idea seemed simple: If you find yourself regularly ordering the same thing from Amazon – coffee, laundry detergent, whatever – why not replace the

Amazon börjar bötfälla säljare som skickar beställningar i onödigt stora paket

Åååååå vad jag gillar det här. Amazon kommer att börja bötfälla säljare som skickar beställningar i onödigt stora paket.

Amazons kamp mot att få ner förpackningsslöseriet (vilket förstås också handlar om pengar – ju mindre luft Amazon måste frakta runt, desto högre intäkter) har gått så långt företaget nu har ett Customer Packaging Experience-team på 85 pers som enbart arbetar med att förbättra hur Amazon och dess säljare förpackar och skickar varor.

Förpackningar vid e-handel är förstås ett gissel. För att få volym handlar det om att skicka så mycket som möjligt i exakt samma slags emballage, trots att de olika varorna skulle må bäst av väldigt individanpassade förpackningar, Att hitta balansgången mellan dessa två kommer bli allt viktigare.

Vem vet, det kanske är kollibarhet och inte minimiköpbelopp som kommer styra fraktkostnaden framöver? Alltså att du får billigare frakt ju mer exakt du lyckas packa en förpackning som kund. Typ spela Tetris i utcheckingen. Vill du bara ha en liten sak? Dyrare frakt.

Inte så att det här är det mest kundtillvända alternativet, så vad jag som kund får ut av det skulle förstås bli sjukt viktigt.

Amazon to Start Fining Sellers for Using Boxes That Are Way Too Big | Digital Trends

It’s happened to us all. You order a small item on Amazon only for the seller to send it out in a box that’s unnecessarily huge. In a bid to finally stamp out the practice, the online shopping giant is about to start imposing fines on sellers if they fail to change their ways.

Ikea gör det möjligt att beställa och köpa mat via WeChat-miniprogram

Mer WeChat för Ikea: i veckan släpptes första testversionen av ett nytt sätt att beställa och betala för maten i Ikea-varuhuset: via företagets miniprogram i just WeChat.

Kort sagt: låta kunder beställa via en extern onlineplattform, även när de befinner sig inuti den egna butiken istället för att tvinga dem att använda företagets egen app. Släppa tanken på att ”äga” kunden och istället låta kundnöjdhet och effektivitet sitta i förarsätet.

Nu vet jag inte exakt hur just Ikeas version fungerar, men jag tänker att en sån här funktion skulle funka fint med positionering. Uppmuntra kunder att välja maten redan när de kommer in. När kunden sedan passerar en viss punkt i butiken (baserat på saker som hur lång tid det tagit kunden att ta sig dit, snittet för andra och historiska snittet för en kund) så går beställningen iväg och är klart precis lagom till dess att kunden når restaurangen.

https://www.linkedin.com/posts/leroy-zhang-589b231b_a-new-milestone-this-week-we-launched-the-activity-6562303312027283456-2Ubq

UR Fuels – bränslehemleverans i Nigeria

Ännu en sån där självklar grej: bensin som tjänst. Ja, eller åtminstone bensinleverans – till hemmet eller till företaget. Det är vad företaget UR Fuels har lanserat i Nigeria.

Nu är det inte bensin för bilar det primärt handlar om, utan om bensin till de backupgeneratorer som verkar vanliga för att täcka upp den svajiga eltillgången.I ett land som Nigeria blir leveransen dessutom inte bara ett lite bekvämare sätt att få saker gjorda på, utan som en potentiell rejäl livskvalitethöjare.

Det som är fascinerande med Afrika som kontinent kopplad till digitalisering är hur hightech möter extrem lowtech för att göra ungefär samma saker som vi har här hemma. Inte minst som stora delar av Afrika legat långt för såväl oss som Kina på mobiltjänstsidan. Inte minst när det handlar om mobilbetalningar som funnits länge och där det i vissa länder till och med finns en dedikerad mobilvaluta.

Och det i många fall byggt på gamla ”Nokai-mobiler” och 2G-nät.

Lägg till en ung befolkning och en begynnande techboom i flera afrikanska länder så kommer det bli väldigt spännande att se vad som kommer att hända på kontinenten kommande år.

Frågan är inte om utan hur mycket av de tekniker som vi och Kina nu börjar använda som Afrika kommer hoppa över.

On-demand fuel delivery app launched in Nigeria

UR Fuels, an on demand app-based fuel delivery startup for both business and individual customers has launched in Nigeria, aiming to streamline the process of purchasing and obtaining fuel. Incorporated in March, the Lagos-based UR Fuels allows B2B and B2C customers to order and pay for petrol, and get it delivered to their office or work.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Google testar Play Pass – prenumerationstjänst för appar

Senaste funktionen att testas av Google: Play Pass. En prenumerationstjänst för Google Play.

Det ryktades om funktionen under förra året och nu har den alltså börjat testas. Betala 4,99 dollar i månaden för att få till gång till ”hundratals” appar och spel från Google Play, utan annonser eller köp inuti appen. Helt upplåsta betalappar, alltså. Det handlar dock inte om vilka appar som helst, utan de som kommer inkluderas i prenumerationen.

Man kan tänka sig att det här främst kommer bli intressant för spel (och för att samla de nyttojänstappar man använder, men jag misstänker att långt ifrån alla de stora kommer ingå). Inte minst barnspel, där föräldrar kan låta barn spela på nästan hur mycket de vill.

Pass kommer alltså bli ett komplement till Googles Stadia-tjänst som kommer släppas senare i år. Tjänsten där det går att strömma spel till sin enhet mot en fast prenumerationsavgift. Men det är här det på sätt och vis blir lite geggigt att Google väljer två olika prenumerationer för spel.

Okej, Stadia kommer initialt bara fungera på Pixel-mobiler, men det handlar mest om när andra Android-mobiler också kan använda tjänsten (Pixel är ju trots allt inte den Android-mobil med… störst marknadsandel). Man kommer alltså tvingas välja, eller betala för båda med risk för överlappning.

Nu misstänker jag att Pass kommer fungera mer som Apples kommande speltjänst, där prenumerationen funkar på ungefär samma sätt som Pass, medan Stadia är mer åt Netflix-hållet.

Så som sagt: logiskt drag, men blir lite intressant att se hur Google tänker positionera de två tjänsterna sinsemellan.

Google is quietly testing ’Play Pass’ app and game subscription, taking on Apple Arcade

Earlier this year, Apple announced Apple Arcade, a monthly subscription service that gives you access to a library of mobile games (including some exclusive titles) on iOS devices. Apple Arcade isn’t live yet, but Google is already testing its own competing service, named Play Pass.

Youtube den app som drar in mest intäkter i Google Play och Apple App Store

En lista över de appar i kategorin bild/video som drar in mest pengar, en lista som kanske inte bara består av bekanta namn för oss i vår del av världen.

Ettan för andra kvartalet i rad är däremot väl bekant. Enligt appundersökningsföretaget Sensor Tower drog Youtube in 138 miljoner dollar under kvartalet – en uppgång med 220 % jämfört med för ett år sedan. Och vi kan konstatera att Youtube är… rätt beroende av USA. 70 % av Youtube appintäkter kom från USA, följt av 7 % för Japan och 4 % för Storbritannien.

Samma sak gäller för tvåan – fast annat land. Kortvideoappen Kwai (eller Kuaishou som den heter i Kina) drog in 78 % under kvartalet, en uppgång med 57 %. Och av intäkterna stod kinesiska användare för… 99 %…

På tredje plats hittade vi förra kvartalet TikTok. Intressant nog finns Netflix inte alls med, så den verkar ha hamnat i en annan kategori (Netflix har strypt möjligheten att starta nya prenumerationer via appen, men befintliga användare kan fortfarande förnya den vägen).

Nu handlar det alltså om uppskattningar från tredje part, men är oavsett intressant.

Några kommentarer:

Intäkterna i den här sammanställningen handlar om köp gjorda via appbutikerna och inte exempelvis annonsering. Det betyder alltså i praktiken att de 138 miljonerna för Youtube är för Youtube Premium – alltså betalversionen. Mycket pengar, men om vi tänker på att Googles totala intäkter för kvartalet var över 9 miljarder dollar så landar betalintäkterna för Youtube Premium på sisådär 1,5 % av Googles totala omsättning… Med andra ord kan vi konstatera att Google fortfarande har svårt att få riktig snurr på sina betalabonnemang.

Som vanligt i den här typen av sammanställningar så inkluderas inte intäkter från tredjepartsappbutiker i Kina. Med tanke på att Google Play inte finns i landet så kan vi misstänka att intäkterna för de rena kinesiska tjänsterna är betydligt högre.

Topp tre för App Store är identisk med totala topp tre, men skillnaden mellan Google Play och övriga är rätt stor. Twitch ligger på andra plats för Google Play, men bara på en sjunde plats totalt – därför att den inte återfinns topp tio i App Store. Omvänt så ligger Youtube totalt etta och som sagt även etta i App Store, men finns inte topp tio för Google Play. Nu finns ju som sagt var inte Googles tjänster i Kina och USA är mycket ett iPhone-land.

Inte heller Kwai är topp tio hos Google Play – så det visar vilket stort mörkertal det lär finnas för intäkterna via tredjepartsbutikerna i Kina.

YouTube is the world’s top-grossing video app with $138M in user spending

Google must be happy. YouTube is the world’s top-grossing app in the photo and video software category for a second quarter in a row.

Netflix spårar vissa användares position för att ge bättre videokvalitet när man medan man rör på sig

Nu spårar även Netflix även sina användares rörelser. Ja, åtminstone en liten del Android-användare.

Enligt Netflix handlar det om en bättre förståelse för de användare som netflixar medan de rör på sig. Allt för att kunna optimera uppspelningen on the go.

Och det får mig att tänka på: interaktivt innehåll. Interaktivt innehåll som baseras på rörelse. Eller plats. Med andra Pokemon Go möter geocachande. Alltså innehåll som aktiveras på en plats. Som att man kan låsa upp olika avsnitt genom att bege sig till en plats. Olika platser ger olika scener eller olika vägar i en berättelse. Eller att man måste lista ut var ett nytt avsnitt finns för att få se det. Eller att man måste röra sig en viss mängd för att ta del av visst innehåll.

Ja, eller kombinationer av allt ovanstående.

Netflix tests tracking your ’physical activity’ to improve video quality

Netflix is testing a new feature to detect your physical activity and change video playback based on if you’re walking or on the move.

Youtube får stöd för att liveströmma mobilskärmen och titta offline i 1080p-kvalitet

Youtube (för Android) får stöd för att livströmma mobilskärmen till tjänsten (så länge som man har en tillräckligt ny version av Android, har ett verifierat konto och minst 1000 följare).

Youtube Premium får stöd för offlinetittande i 1080p-kvalitet snarare än tidigare tak på 720p (inte för alla än).

Den andra funktionen handlar förstås om att bättre möta konkurrensen från övriga videoströmningsplattformar (som jag skrev om igår verkar Youtube Premium fortfarande bara utgöra en väldigt liten del av Googles intäkter).

Den förstnämnda funktionen mest troliga användarscenario känns som spel. Som av en händelse dyker funktionen upp nästan exakt samtidigt som det meddelas att Microsoft sannolikt har betalat multum för att köpa en av Twitchs mest populära profiler. Med tanke på hur galet mycket pengar e-sport börjar omsätta så vill Youtube förstås spela en betydligt större roll här.

Här lägger man nu alltså till inbyggt stöd för mobilspelströmmande för Android-användare. Och med tanke på att Google kontrollerar Android såväl som Youtube så kan vi anta att det lär komma ännu fler kringfunktioner som konkurrenterna inte lika enkelt kan få tillgång till.

YouTube Gets Live Screen Casting, Premium Said to Get 1080p Downloads

YouTube for Android is getting a new 14.31.50 version update, and it is said to bring the screen casting feature for live streaming.

Microsofts Twitch-konkurrent toppar nedladdningslistorna efter att topp-Twitcharen Ninja har bytt plattform

En stor nyhet i spelströmningsvärlden den här veckan var att stor-Twitcharen Ninja lämnar Twitch och istället packar upp sina flyttlådor i Microsofts konkurrent Mixer. Hur stor påverkan fick det på Mixers popularitet? Tja, Mixer hoppade direkt upp i toppen av App Stores gratislista.

Nu har inte jag plåtkoll på e-sportströmningsvärlden, men jag hade ungefär noll koll på Mixer innan Ninja-nyheten släpptes. Och jag är inte ensam. Tydligen stod appen för bara tre procent av allt spelströmmande förra kvartalet.

Det visar kort sagt hur viktiga stjärnorna är även för spelplattformarna. Förstås. De första 24 timmarna fick Ninjas Mixer-kanal 250 000 följare – men han gav upp en följarskara på 14 miljoner. Vi kan alltså anta att Ninja fick ett erbjudande han inte kunde säga nej till från Microsoft.

Så det är inte bara de olika e-sportstallen som blir allt mer lika andra sportklubbar, med transferavtal. Även plattformarna där matcherna sänds börjar kämpa allt mer om att få stjärnorna till sin sportliga.

Following Ninja’s news, Mixer pops to top of the App Store’s free charts | TechCrunch

Yesterday, Tyler ”Ninja” Blevins announced that he’s leaving Twitch, moving his streaming career over to Microsoft’s Mixer platform. This morning, Mixer

Pokemon Go har nu laddats ner 1 miljard gånger

Ny milstolpe för Pokemon Go: 1 miljard nedladdningar. Visst, en del handlar om återinstallationer, men hej. 1 miljard nedladdningar av en enda app, ett spel dessutom, är… rätt imponerande. Antalet tjänster som överhuvudtaget har nått de nivåerna är rätt lätträknade. Milt sagt.

’Pokémon Go’ has racked up 1 billion downloads

So much for Pokémon Go’s initial success being nothing more than a fad. The Pokémon Company has released a series of videos in Japanese noting that Niantic’s location-based mobile game has been downloaded over 1 billion times since launch.

 

IoT – internet of things

Tesla-ägare kan snart strömma Netflix och Youtube i bilen

Nu kan alla Tesla-ägare snart streama Netflix och Youtube direkt i bilen. Ja, så länge som bilen står still (fram till dess att vi får självkörande bilar).

Ett rätt självklart tillägg som lär vidareutvecklas ytterligare. Våra fordon börjar bli allt mer som våra bostäder och kontor. Dvd-spelare för baksätet har funnits länge i bilar och strömningsmotsvarigheten är bara nästa steg.

Men det får mig att tänka på en sak till. Jag har ofta skrivit om att vi bara går och väntar på Spotify för strömmad video. Alltså en enda tjänst med en enda prenumerationsavgift där man kan hitta allt innehåll utan att behöva bry sig om vilket företag som ligger bakom innehållet. Jag har spekulerat i att Apples TV-satsning känns som den som just nu ligger närmast.

Men branscher skakas för det mesta om av en spelare som kommer in från vänster. Och vad skulle vara mer vänster här än… Tesla? (Okej, Arla skulle vara ännu mer från vänster, men ni fattar.)

Med andra ord: tänk om företaget som erbjuder den första riktiga samlingstjänsten för video skulle vara ett bilföretag? Ytterligare en anledning att välja ett visst bilmärke (kanske en av de främsta säljargumenten): i prenumerationsavgiften för bilen ingår även tittande på alla andra slags enheter – även utanför själva bilen.

Elon Musk says that Teslas will soon be able to stream Netflix and YouTube

Elon Musk has long touted the potential that the in-car displays found in Teslas have for drivers: they can not only provide information, but entertainment as well. To that end, he says that the cars will soon be able to stream video from Netflix and YouTube.

Forskare har tagit fram linser som kan zooma genom blinkningar

Satan i gatan vad det här är coolt. Forskare som har tagit fram linser där man kan zooma genom att blinka två gånger. Electro-oculographic signals, y’all.

Inte direkt så att det här kommer att gå att få i ett par engångslinser i morgon (eller någonsin). Men jag blir ändå lätt fnittrig av hela science-fiction-grejen.

Scientist have made a contact lens that lets you zoom in by blinking

Scientists from the University of California, San Diego, have created a new robotic soft contact lens that lets you zoom by blinking twice. The lens can be controlled by your eye movements. Eye movements like blinking carry change potentia

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Google använder Starcraft II för att träna sina självkörande bilar

Hur lär man bäst upp bilar att lära sig köra själva? Man lär dem spela Starcraft II, förstås.

Det är ungefär vad Googles AI DeepMind kommer få i uppgift när Google-ägda Waymos bilar ska lära sig hantera en kaotiskt omvärld bättre.

DeepMind fick stor uppmärksamhet när den AlphaGo-mjukvara som tagits fram för AI:n lyckades slå människor i brädspelet Go. Ett spel som forskare trodde skulle vara för komplex för att en maskin skulle kunna slå en människa i bra många år till. Men det gick alltså betydligt snabbare än så.

När DeepMind sedan i början av året lyckades slå proffs i realtidsstrategidatorspelet Starcraft II så blev uppmärksamheten betydligt mindre. Ironiskt nog, då det var en långt mycket mer avancerad bedrift. Helt enkelt eftersom att ett spel som Starcraft har ännu färre fasta regler att förhålla sig till. Det handlar om att agera på helt oplanerade situationer som dyker upp. Ofta helt nya situationer.

Precis det som händer varje dag i trafiken.

Hur avancerade AI-algoritmer än är så har de så här långt nästan alltid tränats för en eller ett fåtal uppgifter. Det vi nu börjar se är AI-träning mer baserad på kaosteori. Lika bisarrt avancerat som det vi människor klarar av varje dag, utan att tänka på vilka mirakelmaskiner vi faktiskt är.

Google’s DeepMind, Waymo Team Up to Train Self-Driving Cars | Digital Trends

DeepMind is teaming up with Waymo, a fellow unit of Google parent Alphabet, to train the neural networks of self-driving cars. The partnership is using the technique named population-based training, which was created as a way to speed up the learning process of computers playing StarCraft II.

Forskare har lyckats få en AI att känna igen känslor utifrån selfies

Klart vi snart kan få annonser riktade mot oss baserat på ansiktsuttrycken i våra selfies. Ja, eller varför inte även på andra ställen, som i butiker?

Forskare har skakat fram EmoNet som ska kunna plocka ut våra känslor i 11 olika kategorier baserat bara på våra ansiktsuttryck. Vissa av dem är förstås enklare än andra att tolka för en maskin, men överlag bra träffsäkerhet.

Nu är forskarnas huvudfokus förstås inte annonsriktande, utan mer att kunna fånga känslor av andra anledningar. Att kunna se när någon exempelvis är så nedstämd att självkadebeteende kan bli följden.

Det är givetvis inte heller något som kommer finnas brett tillgängligt i morgon, men redan nu finns likartat användande exempelvis fysiska butiker. Exempelvis Walmart har testat kameror med AI-smartness som ska kunna se på en kund om den är frustrerad och därmed behöver få hjälp av personalen. Och förstås det som händer i Kina…

Vi har även sett hur våra känslor kan plockas upp av våra prylar på andra sätt. Som att en röstassistent kan höra hur vi mår på rösten och därmed anpassa sitt beteende och sin interaktion med oss.

En typ av personalisering som garanterat kommer att bli normalt för oss i en inte alltför avlägsen framtid.

This AI detects 11 types of emotions from a selfie

The machine learning models that can detect our face and movements are now part of our daily lives with smartphone features like face unlocking and Animoji. However, those AI models can’t predict how we feel by looking at our face. That’s w

 

Bekvämlighetsekonomin

Amazon intresserat att köpa Uber Eats indiska verksamhet

Uber investerar som bekant som galningar för att skaffa (och behålla) marknadsandelar. Men företaget har också backat (hoho) ett par nyckelmarknader. Den mest uppmärksammade var när man lämnade Kina genom att sälja verksamheten där till konkurrenten Didi Chuxing. Nu håller delvis något liknande att hända på den viktiga indiska marknaden.

Detta baserat på uppgifter som talar om att Uber kan vara på gång att sälja Uber Eats India. Och köparen kan vara… Amazon (som i sin tur precis har dragit sig ur Kina).

Obekräftade uppgifter och det ska enligt dessa än så länge handla om samtal i ett tidigt skede (och kanske istället ett strategiskt samarbete). Men är inte orimliga spekulationer, inte minst eftersom Amazon satsar mycket på matleverans (med omväxlande framgång). Dessutom satsar man mycket på Indien, där man också har indirekt hård konkurrens från några av hemmakonkurrenterna: Walmart och Google.

Att se vad som kan hända här framöver, alltså.

Amazon Reportedly in Early Stage Talks to Acquire Uber Eats India

Amazon.com is in early stage talks to acquire Uber Eats India, according to a report from Business Standard.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 20 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Spotify släpper egen stories-funktion: Storyline

Klart att även Spotify börjar med Stories. Eller ”Storyline”, som stories heter på spotiysiska. Funktionen testas just nu funktionen i liten skala.

Likt stories i stort handlar det om att kunna pussla ihop sitt eget innehåll via olika typer av element. I Spotifys fall handlar det om låttexter, annan text eller bilder. Ja, och musik, förstås.

Spotify lär se ett antal möjligheter här:

  • Exklusivt innehåll: artister och etiketter kan skapa unikt innehåll som (kanske) bara bli tillgängligt för följare
  • Ökat artistengagemang: Ökat incitament för artister att lägga mer tid på plattformen för att därmed bygga relationer med sina fans
  • Ökat lyssnarengagemang: Mer aktiv användning av appen. Spotify är en bakgrundsapp. Du lyssnar medan du gör annat, även i mobilen. Egna stories blir portionsförpackat innehåll som gör att folk kommer att titta mer på appen.
  • Ökade annonsmöjligheter: Ovanstående skulle kunna innebära andra typer av annonser. Annonser som mer bygger på att du tittar och interagerar med appen

Och tja, Spotify är ännu ett snäpp närmare MySpace.

Spotify is testing its own version of Stories called ’Storyline’ | TechCrunch

Spotify is testing its own version of Stories — the sharing format popularized by social apps like Snapchat and Instagram that has since made its way to

Spotify släpper Soundtrap for storytellers – verktyg för att förenkla podcastskapande

Spotify fortsätter sin podcastoffensiv. Den här gången via Soundtrap, företaget som Spotify köpte i början av förra året.

Soundtraps produkt var ett verktyg för att göra det enklare att spela in musik. Mer plug & play än att stoppa in sladdar i virtuella rackar. Nu gör företaget samma sak för poddar: Soundtrap for storytellers. Det handlar närmare bestämt om ett ”produktionsverktyg med inbyggda funktioner för att kunna göra intervjuer via webben och mobilen, transkribering av ljud till redigerbar text, mixning och publicering till plattformar som Spotify”.

Inte nog med det. Soundtrap kommer även dra igång en poddskola med kända poddare bakom katedern. Och vi pratar i princip bokstavlig kateder: det kommer (åtminstone initialt) handla om utbildning i Spotifys lokaler.

Två kommentarer kring det här:

Båda dessa nyheter handlar om samma saker: få fler att välja Spotify som poddplattform och att driva på hela podcastsegmentet för att öka den totala marknadsandelskakan. Skapa behovet, helt enkelt.

Vi noterar skrivningen ”publicering till plattformar som Spotify”. Som Spotify. Inte nödvändigtvis just Spotify. Det här är också i linje med vad Soundcloud och Spotify har gjort bara senaste halvåret eller så: satsat ännu mer på verktyg som är förberedda för distribution även utanför de egna plattformarna. Logiken är: även om varken poddaren eller lyssnarna väljer oss som plats att lyssna så vill vi få poddarna att välja våra verktyg för att på så sätt direkt och indirekt göra reklam för Spotify hos konkurrenter. Och kunna tjäna pengar oavsett var poddaren väljer att publicera sina alster.

Även ett företag som Snap satsar hårt på samma sak: se till att dina produkter finns där kunderna är, om kunderna inte vill komma till din plattform. Alltså precis samma lärdom som blir allt viktigare för exempelvis e-handlare.

Det här blir förstås inte minst ännu viktigare i och med att Spotify bara i veckan har börjat göra det möjligt att söka upp och lyssna på poddar direkt i sökresultatet. Det blir allt viktigare att din podd finns på alla relevanta ställen – men bara administrationsmässigt (som för statistik) ligger på ett enda ställe.

Alex Schulman leder Spotify-bolagets nya poddskola

Musikverktyget Soundtrap köptes upp av Spotify för en halv miljard för två år sedan. Som ett led i Spotifys poddoffensiv lanserar de ett nytt podcast-verktyg och startar samtidigt en skola med Alex Schulman som lärare.

Spotify släpper lite-app i Indien

Mer lite-appnyheter. Nu har Spotify rullat ut sin lättviktiga app i Indien. Åtminstone i betaversion för Android (vilket är det operativ som är relevant i sammanhanget).

För en tjänst som Spotify är förstås datatrafiksoptimering extra viktigt, eftersom hela tjänsten som princip bygger på ständig och stabil tillgång till internet. I länder som Indien är detta inte en självklarhet, när datatrafik för de flesta är dyr och dessutom kanske väldigt sporadisk.

Spotify Lite Beta App Now Live in India, Aimed at Low-End Android Phones

The 10MB app that has similar look and feel to the main app is now available in beta for users in India.

Apples TV-app lanseras i 100 länder – och ger strömningstjänster ett par unika Apple-funktioner

Igår släppte Apple version 12.3 av iOS. En punktuppdatering som i sig kanske inte känns jättespännande, men den bjöd på några rejäla nyheter. För mig var det främst att uppdateringen snabbade upp min mobil märkbart (tack!) men i ett större perspektiv var den största nyheten att den uppdaterade TV-appen släpptes.

Det betyder att appen nu finns i över 100 länder och gör det möjligt att prenumerera på innehåll från strömningstjänster som HBO. Så långt inget vi inte fått reda på tidigare.

Det jag däremot hade missat är att en prenumeration via TV-appen ger andra fördelar, i vissa fall utöver det som den tjänst man prenumererar på. Som stöd för offlinetittande och att strömning sker från Apples servrar, inte från innehållsföretaget.

Med andra ord: en prenumeration via TV-appen kan bli dyrare än om man prenumererar direkt från strömningstjänsten, och de senare väljer att föra Apples avgift vidare till slutkunden. Men det kan i sin tur innebära att man får mer för pengarna, inte bara samma sak. Och om Apple dessutom kan erbjuda riktigt biffig strömningskapacitet – och offlinelagring – så att strömningsföretaget själva inte behöver plöja ner en massa infrastrukturpengar det kan det i sin tur göra dem mer sugna på att ingå i TV-appen.

The New Apple TV Is a Stuttering Step in the Right Direction

One of the more exciting things about iOS 12.3, ostensibly, is that it allows you to get offline access to movies and shows that had no legal offline access before this. Only you’ll have to pay Apple for that privilege.

Twitch lanserar ljuddekaler

Spel blir allt viktigare för musikindustrin. Och då menar jag inte att ha med musik i spel utan att musik konsumeras i spelet, av dem som spelar. Som när Marshmello drog en publik på över 10 miljoner för en livekonsert inuti Fortnite. Musikdekaler är ännu ett sånt område.

Nu gör Twitch det möjligt att skapa musikdekaler. Eller rättare sagt en mashupfunktion som gör det möjligt att blanda en befintlig gif eller en bild med musik. Ja, eller ”ljud” om vi ska vara riktigt petiga. Liknande finns förstås redan i Facebook och Instagram.

I Twitch-fallet handlar det inte om att att fritt välja vilken musik man vill. Samma som hos Facebook, alltså. På Twitch verkar det dock ännu mer baseras på alster från TuneMoji-gemenskapen än att välja bland ett antal tusen ”vanliga” låter, som det funkar på Facebook.

Men oavsett kommer den här typen av musikkonsumtion, kompletterat med länk till en musiktjänst där man kan lyssna på en låt i sin helhet, bli allt vanligare. Det gör att musikdekaler kommer bli allt viktigare för artister. Kanske rentav att vi alltmer kommer att lyssna på fullständiga låtar den här vägen. Vi lär också se dekaler som ett sätt att skapa exklusivitet och buzz kring musik. Som en ny låt med inbyggd fan-growthhackande via musikdekaler.

Istället för singlar, musikdekaler. Typ ringsignaler – the next generation.

Twitch gets musical GIFs with TuneMoji extension

Twitch streamers can now celebrate their victories with musical GIFs. The Amazon-owned platform is getting a new extension that will add support for TuneMoji, a service where users can create and upload short audio and visual mash-ups. Streamers will be able to incorporate TuneMoji content into their live broadcasts and give viewers the ability to share GIFs in the chat.

 

IoT – Internet of Things

Android 10 kan få inbyggd bilkraschdetektor

På många sätt är det mest intressanta i techgiganternas produktlanseringsbonanzor det som kommer efteråt. Ofta mindre saker som företagen själva kanske bara berättar via en mening i en lång lista med funktioner. Som den här: Android 10 kan få inbyggd kraschdetektor.

I det här fallet handlar det dessutom bara om ett test som kanske inte ens kommer ut, men bara att Google överväger att släppa den är intressant. Och rätt givet, med tanke på att allt mer nödinformation packas in i våra mobiler. Automatisk sådan.

Kraschdetektorn skulle vara del av en ny Android-app: Safety Hub. Verkar dessutom vara en app som är exklusiv för Googles egna Pixel-mobiler (a.k.a. how to försöka få kunder att köpa din mobil and make enemies med andra Android-mobiltillverkare). Är tänkt att använda mobilens sensorer för att identifiera när en bilkrasch har inträffat.

Säkert mycket med rörelsensorer, men även andra delar av mobilens teknik skulle förstås kunna användas. Som mikrofonen – för att identifiera kraschljud och därmed komplettera informationen från en accelerometer.

Liknande teknik finns ju redan i andra sammanhang. Senaste generationen av Apple Watch ska ha fallsensor. I just det här fallet handlar det förstås om säkerhet – det är ju inte omöjligt att mobilen också automatiskt ringer 112 och lämnar positionen samt vad som har hänt – men teknik som identifierar olika slags aktiviteter automatiskt kommer väl till pass även i olika former av träningsappar.

Att mobilen exempelvis automatiskt känner av när jag cyklar och då automatiskt börjar registera i min förvalda träningsapp. Även här finns det redan exempel, som att Apple Watch automatiskt kan upptäcka en promenad och föreslå att rundan ska registreras, även retroaktivt.

Google Spotted Testing Automatic Car Crash Detection in Android Q

Google has been spotted testing automatic car crash detection for Pixel phones on Android Q.

 

AR/VR

Nike tar fram AR-verktyg för väldigt exakt mätning av skostorlek

Nike tänker göra det ännu enklare att hitta rätt skostorlek utan att behöva besöka en fysisk butik. Nu har man tagit fram ett nytt verktyg som ska göra det möjligt att mäta skostorlek ner till 2 millimeters exakthet: Nike Fit.

Nike planerar att lägga till tekniken i sin app i juli och kommer även erbjuda den i butiker (det senare läget kanske känns lite mindre relevant, men hej).

Vi börjar komma närmare och närmare möjligheten att köpa kläder och skor fullt ut på samma sätt som i en fysisk butik. Vi väntar ivrigt på dagen när vi kan känna på grejerna på distans också.

https://venturebeat.com/2019/05/09/nikes-iphone-app-will-use-ar-to-fit-shoes-with-sub-2mm-accuracy/

 

Bekvämlighetsekonomin

Betala för Bird-scootrar direkt via Apple Pay-appen

Det här är stort: Apple och scooterföretaget Bird i samarbete. Om du har Apple Pay kan du blippa mobilen och hyra en scooter utan att behöva gå via Bird-appen. Istället är det Apple Pay-appen som är hubben.

Apple verkar dessutom vara på gång med ett parkeringsbolag. Blipp and park. Och det är förstås inte svårt att tänka att Apple gärna får in mer. Som alla scooterföretag.

Det skulle förstås vara helt i linje med utvecklingen – och hur vi vill ha det. Varför ha en massa olika appar för samma tjänst? Som Spotify. Eller WeChat.

Ja, eller Apple själva. Ett Appstore för betalappar. Nästa generation iMessage-appar. Och för att kunna betala för scootern så måste måste man först hitta den. Då kanske det krävs en karttjänst som kan hjälpa till på traven. En karttjänst som… Apples egen.

Apple Pay will let you rent a Bird scooter without downloading the app

Apple and Bird are working together to make the process of renting a dockless electric scooter even easier. Soon, anyone with an iPhone can use Apple Pay’s NFC tag to unlock and rent a Bird scooter, completely bypassing the e-scooter company’s app.

NCC lägger ner sina byggdelningstjänster Loop Rocks och Hauly

Huh. Det var lite oväntat. NCC lägger ner sina Uber-/delningstjänster Loop Rocks och Hauly. Byt byggspillprodukter med varandra respektive appbeställ transporter (inte minst det sista är ju en ren Uber-konkurrent). 14 juni är sista dagen att använda tjänsterna.

Det kommer samtidigt som Uber, som sprillans nytt börsbolag, får storpisk på börsen direkt. Börsen har även konkurrenten Lyft som slagpåse just nu.

Okej att NCC har det allmänt motigt, och säkert behöver skära i kostnaderna, men fortfarande lite otippat att de gör valet att helt lägga ner tjänsterna. Man kan tänka att det beror på att de helt enkelt inte användes särskilt mycket.

Så med andra ord: öppet för någon annan att fylla hålet. Rätt bokstavligt.

Byggjätten skulle gräva guld i startupvärlden – lägger ner efter ett år

NCC ville utveckla nästa generations digitala lösningar för hela byggsektorn. Men nu avvecklar byggjätten sin startuplåda Loop Industries – efter uteblivna investeringar från konkurrenterna.

Uber delar med sig av ännu mer trafikinformation

Uber delar med sig av mer data till stadsplanerare: detaljerad information om hastigheter. Ned på gatunivå. Ska ge bättre möjlighet att få finkornig information om trafikströmmar, men kan också användas för att bättre kunna beräkna restider.

Fler och fler företag, inte minst inom transportsektorn, delar med sig av allt mer information till de städer de verkar i. Dels för att hålla sig väl med städerna, för att få en enklare tillvaro för sin verksamhet, och dels för sin egen skull. Om städer kan optimera infrastrukturen utifrån datan så blir det också bättre för företagen som har delat med sig av informationen.

Vilket förstås också gör att jag börjar tänka lite bredare. Att öppen data som det offentliga delar med sig i allt högre utsträckning kommer komma från privata och kommersiella aktörer. Privat data som delas med offentliga aktörer som gör aggregerad data från konkurrerande företag tillgänglig för dessa företag. Privat-offentlig samverkan i informationsekosystemversion.

Uber launches a new tool to help cities track average vehicle speeds by street

Uber is notoriously stingy with its data, often refusing requests from cities for reasons around privacy and the desire to preserve its competitive advantage. That’s changed a little over the last few years with the launch of Uber Movement, an online tool expressly for cities to map travel times, powered by the company’s vast store of trip data.

Uber får ett eget stories-format – nästan

Huh. Inte bara Spotify som testar stories. Nu har även Uber släppt ett eget storiesformat. Ja, eller egentligen en video à la Facebooks ”ditt år”. Uberförare får en video som sammanfattar de år som har kört för företaget.

Nu är det, likt Facebooks motsvarighet, en intern grej. Den visas bara för den aktuella föraren. Men den går att dela för dem som vill. Och har man gjort ett bra jobb kan det vara något man vill göra, så att andra kan se vilken femstjärnig förare man är.

En sån här funktion skulle också kunna bli ett sätt för Ubers förare att skaffa sig ännu mer personliga profiler. Och för kunder att få en bättre bild av förarna. Alltså ett sätt för både förare och kunder att få en mer personlig relation till Uber.

Uber offers shareable video of drivers’ ’journey’ | TechCrunch

A new feature rolling out to Uber drivers offers a semi-customized look at their ”journey” with the company. On the face of it, the video is similar to

Uber släpper tyst-funktion – för dem som inte vill prata med föraren

Ett sjukt givet tillägg i Uber-appen. Ja, åtminstone för dem som använder premiumtjänsten Uber Black: quiet mode. Nej, jag vill inte att föraren ska prata med mig.

Går också att ställa in det omvända ”happy to chat”. Kort sagt ytterligare ett steg att skaffa sig total kontroll över sin reseupplevelse.

Hilton har redan möjlighet att få hotellrummet i mobilen och Tesla är på väg att göra detsamma för sina bilar. Alltså göra alla inställningar en gång och sedan är allt inställt och klart när du låser upp ditt hotellrum eller din Tesla. Lär komma mer och mer för det även när det kommer till vårt resande.

Bekvämlighet FTW ännu en gång. Och förstås affärsmässiga vinster: ju lägre tröskeln är för kunden att välja tjänsten, desto bättre. Och i takt med att konkurrensen ökar så kommer just den här typen av relationsbyggande och smarta småförbättringar bli väldigt viktiga för att stå ut.

Uber Offers a Quiet Mode so You Can Take Your Trip in Peace | Digital Trends

Whether you need to get some work done or you simply want some peace and quiet, it’s not always easy to tell your Uber driver you’d rather not talk. Well, there’s good news for those using Uber’s premium service, as the app now lets you inform the driver ahead of arrival that you’d prefer not to chat.

Voi släpper ny scootermodell och en cykel

Voi uppdaterar sin scooterpark med nya, mer hållbara scootrar. Scootrar som är enklare att reparera, byta batteri på och som har bättre stöd. Men också bättre inbyggda navigeringshjälpmedel för kunderna.

Men inte bara det. Voi lanserar också sina första cyklar: Voi Bike och Voi Cargo. Den sistnämnda är en trehjuling med fraktlåda fram. Exempelanvändningsområden som ges för Cargo-cykeln: storhandling eller att man har sitt barn där. Och även här har Voi tänkt till: lådan har ett trepunktssäkerhetsbälte.

Fem av scooterföretagen som nu är verksamma i Stockholm gick också igår ut med att man har enats om typ code of conduct för scooterföretag. Saker som att man ska uppmana kunder att ställa sina scootrar i de scooterzoner som staden på försök kommer erbjuda, begränsa hastigheten och också införa ”parkeringsförbud inom vissa områden”. Däremot lite oklart hur efterlevnaden av det senare är tänkt att hanteras.

Voi unveils ’longer-lasting’ e-scooters designed to withstand rentals, and launches its first e-bikes | TechCrunch

Voi Technology, the ”micromobility” startup that operates an e-scooter service on the streets of a growing number of European cities, has unveiled a range

Lyft siktar på att bli biluthyrare?

Bildelningstjänsten Lyft ägnar, likt bildelningsföretag i stort, en stor del av tiden åt att hitta på olika sätt att bredda verksamheten och bli mindre beroende av just bildelandet. Senaste testet: att bli biluthyrare. En traditionell biluthyrare, alltså, där du kan hyra bil längre perioder.

Och i det här läget är frågan förstås vilka Lyft egentligen konkurrerar med: biluthyrare eller biltillverkare. För vad vi förstås egentligen är på väg mot är att allt handlar om är ett transportbehov. Att kunna komma från A till B exakt när man behöver göra det, men inget behov av att sitta på själva transportfordonet vid andra tillfällen.

Lyft Is Eyeing Car Rentals for Longer Trips and Weekends Away | Digital Trends

Although best known for ridesharing, Lyft has recently turned its attention to bike and scootersharing, too. And now it’s testing a car rental service in its home city of San Francisco. Customers can use the cars for between one day and two weeks, and reserve extras such as bicycle racks for free.

 

Gillar du det jag gör?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2019 – del 2

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel

Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Disney+ – Disneys egen videoströmningstjänst släpps i november

Så har Disney officiellt presenterat sin egen strömningstjänst: Disney+. (De verkar ha samma kreativa namnsättningsteam som Apple.) Kommer kosta 6,99 dollar per månad, eller 69,99 för ett helårsabonnemang, och slår upp portarna 12 november.

I övrigt mycket som tidigare var känt. Att de Star Wars- och Marvel-rättigheter som tidigare hade ett hem hos Netflix nu kommer återfinnas här. Plus även Pixar och National Geographic. Och eftersom Disney numer också äger Fox så kommer alla 30 säsonger av The Simpsons att ingå i utbudet. Kanske rentav strömningsexklusivt för Disney+.

I presentationen var Disney öppna med att det här kommer kosta pengar. Mycket pengar. Man räknar med att Disney+ kan gå så mycket som en miljard dollar back nästa år, eskalera fram till 2022 innan tjänsten går med vinst 2024. Ja, det är åtminstone prognosen. Finns förstås ingen garanti att utfallet blir så.

Det visar vilka nivåer vi pratar om för att skapa innehåll – och hur blodigt strömningsvärldens Game of Thrones är.

Och trots detta saknar Disney dessutom en ordentlig distributionsplattform för sitt material, alltså en direktkanal till kunderna. Vi kan förstås tänka oss att inte minst Apple kommer att ligga i som bara den för att få in Disney i sin nya Apple TV-app. Hela poängen med Disneys satsning är förstås att kapa mellanhänderna, men jag är rätt övertygad om att även Disney på sikt ”bara” kommer att vara en innehållsplattform i mängden – om än med väldigt starka varumärken.

Disney+ will cost $6.99 per month, launches November 12th

After spending more than an hour laying out all of the content coming to Disney+ and showing off its apps, Disney revealed what we came to find out: the price. Disney+ will cost $6.99 per month, or on an annual basis for $69.99, and those interested can sign up for updates here.

Netflix inleder samarbete med Sirius XM – och delar för första gången med sig av eget innehåll till andra

Jag har flera gånger skrivit om en trend som växt sig allt starkare bara senaste året eller så (eller egentligen ännu kortare tid än så): att företag börjar koppla loss sina produkter från sig själva. Eller åtminstone från sina ekosystem och sina plattformar. Nu är det dags för ännu ett företaget att göra det: Netflix. 

Vi har sett hur Snap, Spotify och Soundcloud har börjat skapa innehåll och tjänster tänkta att konsumeras utanför de egna plattformarna som ett sätt ett kunna tjäna pengar även om användare väljer bort tjänsternas egna gränssnitt. Mycket förstås för att de kläms allt hårdare mellan techgiganterna. Så är fallet även för Netflix. 

Nu har Netflix gjort gemensam sak med radiokanalen SiriusXM, som nyligen köpte musiktjänsten Pandora. För första gången kommer Netflix eget material att sändas i ett annat företags prenumerationstjänst. Och det kommer inte direkt smygas ut: SiriusXM kommer att starta en ny komedikanal som ska samla humormaterial från Netflix katalog. Namnet på den nya kanalen? Netflix is a joke. 

Jag har också tidigare spekulerat i hur länge det kommer dröja innan Netflix erbjuder ett komboprenumerationspaket med en musiktjänst, à la Spotify + Hulu, för att bättre stå sig i konkurrensen. Och, tja, vi är väldigt nära något sådant nu. 

Netflix partners with Sirius XM on new comedy channel, ’Netflix Is A Joke’ | TechCrunch

For the first time, Netflix is making its content available to another subscription media service. The company announced today it will bring segments from

Twitch släpper sitt första egna spel

Ett inte alls oväntat drag. Eller rättare sagt: oväntat att det har dröjt så pass länge: spelandeströmningstjänsten Twitch lanserar sitt första spel. Man hoppar alltså på strömmen med spelströmning (det kommer bli lite meckigt att hålla isär spelströmning och spelandeströmning – alltså om det är själva spelet som strömmas eller en inspelning av ett spel).

”Twitch Sings är ett karaokespel och är förstås helt designat för direktsändning. Sändningen inbyggt i själva spelet, så att säga. De som tittar kan delta ungefär som vanligt, men har även möjlighet att utmana den som sänder på olika sätt – som att sjunga utan text.

Twitch’s first game, the karaoke-style ’Twitch Sings,’ launches to public | TechCrunch

Amazon-owned game-streaming site Twitch is today publicly launching its first game. But it’s not a traditional video game — like those the site’s

Netflix kan vara på gång med en Beyoncé-special

Kommer vi få se en Beyoncé-special på Netflix? Kommer den handla om hennes historiska Coachella-spelning, när hon blev första färgade kvinna att toppa festivalen? Kanske/sannolikt/förmodlligen.

Netflix har tweetat ut namnet på Beyoncés 2018-turné, med typsnittet som användes för den. Den enda informationen i övrigt är datumet 17 april. Som dessutom av en händelse är mitt i årets Coachella-period.

Att kunna erbjuda en dokumentär (film eller serie) om en av planetens största artister, dessutom kopplat till en historisk spelning, är förstås en fjäder i hatten för Netflix. Och på egen hand något som skulle kunna locka nya kunder.

Men det som är riktigt spännande att spekulera kring är: är det här en engångsgrej eller första tecknet på en ny satsning, eller åtminstone ett tådopp, från Netflix sida?

Det senare vore förstås vare sig orimligt eller omöjligt. De rena musiktjänsterna satsar på att bredda tjänsetutbudet bortom musik, medan Netflix håller kvar vid sin modell. Om man så vill, med all rätt. Går ju väldigt bra. Nu. Men det är fortfarande en väldigt sårbar – och dyr – affärsmodell.

Tänk om Netflix skulle börja erbjuda artister ”skivinspelningsdokumentärer” som från förr i tiden? Att ge artister möjligheter att marknadsföra sig med exklusivt innehåll på Netflix plattform och mot deras publik? Visst lär ju knappast bli vilka artister som helst, men de med djupa plånböcker skulle kunna vara intresserade. Eller så gör de som de själva och alla strömningstechjättar gör nuförtiden: står för alla kostnader själva. Gratismarknadsföring för artisterna

Och vem vet, kanske rentav inte är helt uteslutet att Netflix skulle kunna tänka sig att lyfta fram nya artister med jämna mellanrum, à la exempelvis Youtube. Rätt långt från Netflix nuvarande verksamhet, men oväntade inriktningar är ju lite digitaliseringsnorm, känns det som.

Did Netflix just tease a Beyoncé documentary?

A tweet from several Netflix accounts is prompting speculation about a Beyoncé documentary.

Amazon kan vara på gång med annonsfinanseriad musiktjänst

Kanske ännu en utmanare på marknaden för annonsfinansierat musikströmmande: Amazon. Uppgifter om att företaget är på gång med en tredje variant av sin befintliga musiktjänst. Utöver Amazone/Prime Music och Music Unlimited kanske de alltså komme att släppa ett abonnemang som inte kräver Prime-abonnemang.

Hur stor Amazon är som musikströmningsaktör är lite svårt att reda ut, eftersom vanliga musikabonnemanget ingår i Prime-medlemsskapet. Det gör att det klumpas ihop med det totala antalet Prime-medlemmar, utan att det betyder att dessa faktiskt använder just musiktjänsten.

Oavsett kan det bli ännu lite trängre i Spotifys internethörna. Och likt de annonsfinansierade abonnemangen hos övriga tjänster med motsvarande upplägg lär syftet vara detsamma: möjlighet att få lite mer intäkter samtidigt som förhoppningen är att få ombord användarna som betalande kunder. Och i Amazons fall alltså bli Prime-medlemmar – vilket kan knyta upp de potentiella kunderna mot ännu fler Amazon-produkter. Och förstås i förlängningen kanske välja Alexa som digitalassistent även om man väljer hårdvaran från någon annan tillverkare.

Amazon may be working on a free, ad-supported music service

Amazon might compete more directly with Spotify in the near future. Billboard sources maintain that Amazon is in talks to debut a free, ad-supported service as soon as next week. You’d only have access to a ”limited catalog,” but this would also give you something to play on your Echo speaker without having to pay or sign up for another service.

Youtube på gång att släppa interaktiva originalserier

Kan Netflix kan Youtube. Nu tänker Google-företaget också satsa på interaktiva originalserier. Alltså serier där tittarna kan påverka handlingen. 

Det lite intressanta i sammanhanget är att det nya formatet ska tas fram av en ny enhet inom Youtube som förutom interaktivt innehåll också ska ta fram ”livespecialer”. Youtube kan alltså vara på gång att satsa mer på, tja, proffslivesändningar. Det har kommit uppgifter om att Youtube är på gång att skala tillbaka sina satsningar på eget originalvideoinnehåll då man inte känner att man vill hänga med i upprustningskapplöpningen på det området. 

Youtube själva har förnekat att så kommer att ske, men man har samtidigt hintat om att det är förändringar på gång (läs: uppgifterna stämmer nog trots allt rätt mycket). 

Det får mig att tänka på Stadia: Googles nya strömningsspelplattform. 

För vad är väl interaktiva serier om inte spel? (För oss som minns nittiotalets spel var det ganska exakt så interaktiva de var.) Om Youtube skulle nischa sin originalvideosatsning på spelifiering i en bred definition skulle man kunna ta en roll som ingen tjänst idag riktigt har. Och livesändningarna skulle förstås kunna vara kopplade till såväl det interaktiva innehållet som e-sportande i stort. 

YouTube is planning its own interactive Choose Your Own Adventure-style content

YouTube is looking to compete with Netflix by introducing interactive, choose-your-own-adventure originals. The company is also set to produce new live specials.

AI – artificiell intelligens/Digitala assitenter

Alexa börjar kunna hantera patientinformation

En stor grej som jag missade förra veckan: Alexa börjar kunna hantera patientinformation. Med andra ord kommer användare kunna fråga Alexa om information kring den egna hälsan. 

Ja, åtminstone om det är kopplat till något av de sex vårdföretag som initialt omfattas. Det innebär att kunder kan be Alexa om saker som att kolla status på en medicinbeställning, koppla Alexa till blodsockermätare, få information om tidsbokning (beroende på vilket företags skill man utnyttjar). 

Än så länge är det en ren inbjudningstjänst. Amazon väljer med andra ord ut vilka som får bygga integrationer mot Alexa. 

Oavsett lär fler följa och det här är ett jättesteg. För Alexa, men också för digitala assistenter som helhet. Och e-vård. Det är inte Amazons första kliv in på hälsoområdet, men med tanke på komplexiteten och potentialen här rätt mycket större än köpet av apotekskedjan PillPack. 

Även Apple har gett sig in på området, med sedvanligt högburen fana vad gäller integritet och säkerhet. Bland annat att information bara hanteras lokalt i kunders enheter, om man själv inte släpper ifrån sig till exempelvis en vårdförmedlare (men även då rätt hårt styrt). Nu vill även Amazon alltså ge sig in på området.

Fråga Alexa istället för facetima nätdoktor? 

Amazon’s Alexa can handle patient information now – what does that mean for privacy?

Last week, Amazon announced that Alexa-enabled devices are now able to handle some patient information and are compliant with HIPAA. It’s an exciting update that could make aspects of health care more accessible for patients, but questions remain around privacy and how Amazon will (or won’t) be able to use the data it now has access to.

Google Assistant integreras med kalenderappen i G Suite

Senaste tiden har det rört sig väldigt mycket i Googles G Suite. Alltså Googles ”Office-paket”. Här kommer ännu en grej: Google Assistant flyttar nu in. 

Bara till kalenderappen än så länge, men det är nog mest en tidsfråga innan Assistant kommer dyka upp på fler ställen och hjälpa till under arbetet. 

Och ja. Jag kan inte låta bli att tänka ”Clippy”. 

Google Assistant can finally read your work calendar

Among the many additions made to G Suite today, Google Assistant is coming to the G Suite Calendar app. It’ll be useful for those times when you wish you could use Assistant, but you couldn’t because you were using a corporate account.

Undersökning visar att vi vill ha med oss vår föredragna digitalassistent överallt

Well, döh. En undersökning som säger att vi helst vill ha en och samma digitalassistent överallt. Vi vill ha Alexa, Assistant och Siri (won’t someone think about the Cortana?!). Vi vill inte ha Fords assistent. Eller Volkswagens. Eller Volvos. Vi vill att samma saker ska följa oss överallt. 

På ett rationellt plan handlar det här om att vi vill ha tjänster som vi är bekanta med och som är bekanta med oss. Vi vill inte börja om från början varje gång vi stöter på ett nytt gränssnitt. Vi vill att vår digitalassistent ska möta oss. Nästan så pass att vi vill att de ska finnas där redan innan vi är där. Som när vi checkar in på ett hotellrum första gången. 

Men på ett mer irrationellt/känslomässigt plan börjar vi förmodligen redan utveckla någon form av, tja, känslomässiga band med våra assistenter. Vi vet vad den heter, den vet vad vi heter. Det är en djupare relation än man har med de flesta människor man möter en vanlig dag. 

Men en än viktigare lärdom för företag: låt kunderna välja sina anpassningar så långt det går. Det tjänar du på. En av grejerna som jag verkligen gillar med SJ:s app är att den låter mig lägga till köpta biljetter i Apples Wallet istället för att lagra dem i SJ-appen. Alltså i en extern tjänst. Pluspoäng och en bättre kundrelation. 

Bad news for automakers: people want to hear a familiar voice assistant in their car

Car companies are hoping to capitalize on the growing popularity of voice recognition systems like Amazon Alexa and Google Assistant by developing their own in-car voice assistants that drivers can use. But that effort may be a huge waste of money: car owners increasingly prefer familiar voice assistants, like the ones they use in their homes, over those designed specifically by automakers.

IoT – internet of things

Google gör Android-mobilen till fysisk tvåfaktorautentiseringsenhet

Google lägger till ytterligare ett tvåfaktorautentiseringsalternativ: din egen (Android)mobil. Nu släpper företaget en fysisk inloggningsnyckel som gör det möjligt att välja att bekräfta en inloggning genom att trycka på volymknappen på din mobil istället för att använda sms eller en autentiseringsapp. 

Funktionen släpps som beta för Androidmobiler som kör Android 7 eller senare. 

The ultimate account security is now in your pocket

Now, your phone running Android 7+ can be your security key, protecting you against phishing. Use it to protect your personal and work Google Accounts.

Focals – smarta glasögon som ser ut som… glasögon

En liten stor uppdatering. Focals, av företaget North, är något så ovanligt som ett par smarta glasögon som ser ut som… ett par glasögon. 

I sin senaste uppdatering har båge fått stöd för att styra Spotify (volym, byta låt) men också se vilken låt som spelas på linsen. Dessutom också visuella vägbeskrivningar à la det Google testar i Maps. Och dessutom, på sätt och vis kanske smartast av allt, en funktion för att spela in ljud som skickas till Norths servrar och transkriberas till ett mejl. Kort sagt snabbt få ner de där sakerna man kommer på när man rör på sig (och ja, det händer mig ofta). 

Visst, de är fortfarande lite klossigare än ett par normala bågar, men inte långt ifrån. Vi är alltså inte jättelångt ifrån att kunna ha egna displayer på insidan av våra glasögon som kan ge oss relevant information. Integrationer till ännu fler tjänster ovanpå det och saker och ting börjar bli riktigt intressanta. 

Den stora frågan är förstås: vem köper North? 

Smart glasses company North announces new, essential features for Focals

North announced an update for its Focals smart glasses today that includes music playback controls, note transcriptions, and transit directions.

Facebook siktar på att dra undervattensinternetkabel – runt Afrika

Nästa stora infrastruktursatsning från Facebook: enligt källor till Wall Street Journal siktar man på att är i förhandlingar om att bygga en undervattensinternetkabel runt stora delar av… hela den afrikanska kontinenten. 

Det är… en rätt lång kabel det. 

Återstår att se hur det blir med den saken, men osannolikt är det inte. Facebook lägger, likt flera av techjättarna, mycket tid och pengar inte bara på att bygga upp infrastrukturen till internet som helhet utan också förutsättningarna för att överhuvudtaget kunna koppla upp sig. Under vatten, på land och högre upp. 

Intresset för de här företagen är förstås extra stort i områden där uppkopplingarna är både kraftiga och dyra. Om folk inte kommer ut på internet, för att förutsättningarna eller ekonomin är för dålig, så blir det inga nya kunder till företagen. 

Vi fascineras över allt som händer i Kina och börjar så smått rikta uppmärksamheten mot Indien, nästa stora internetmarknad. Men techjättarna är förstås redan.i full gång med att rulla ut sina planer för Afrika. 

Förhoppningsvis utan linjaler den här gången. 

Facebook wants to circle Africa with an undersea data cable

Facebook’s quest to connect more of Africa may have it practically encircling the continent. Wall Street Journal sources maintain that Facebook is in talks to run an undersea data cable (nicknamed Simba — yes, really) that would run around much of Africa.

Tesla-bilar kommer själva kunna undvika tjälskott i vägbanan

Jag brukar skriva om att den stora kundnyttan finns i de små detaljerna snarare än de ledningsgruppspowerpointvänliga jätteprojekten. Här är ännu ett exempel: Teslas Autopilot-funktion kanske kommer kunna undvika tjälskott och gropar i vägen. Kort sagt alltså ”se” den här typen av vägskador och styra undan inom filen (ja, eller kanske till och med byta om det behövs). 

Ja, eller Elon Musk svarade typ ”absolut” på ett tweetönskemål på just den här funktionen. Och det Musk tweetar är väl vid det här laget mer eller mindre att klassa som företagsledningsbeslut. Även om funktionen kanske inte kommer nästa vecka. 

Ännu en jätteliten detalj som sannolikt inte i sig kommer dra till sig nya kunder och nya affärer (och i de flesta företag därmed något som hamnar långt ner i priolistan). Men en funktion som kan få de befintliga kunderna att uppskatta produkten, varumärken och fingertoppskänslan. Ännu mer. 

I en tid av varumärkesdöd, plattformsdrunkningar och bekvämlighetsutbytbarhet kan den här typen av fokus på kunddetaljnytta vara precis det som bygger morgondagens kundrelationer. 

Tesla Autopilot will be able to avoid potholes on the road, says Elon Musk

Tesla Autopilot will eventually be able to avoid potholes on the road, according to CEO Elon Musk as the automaker…

Glasögon som låter blinda människor ”se” världen omkring dem

Älskar sånt här. Glasögon som låter blinda ”se”. Saker som att berätta för dem om hinder, vilka kläder de ska välja och vad som står när det enda som syns är vanlig text eller bild. 

I sig inte nytt (även om det är wowigt varje gång). Just det här har ju Google och Microsoft nyligen släppt eller uppdaterat appar för. Men båda dessa bygger på att du går runt med en mobil framför dig och pekar på saker. Här i form av ett par glasögon – som avviker mindre från människor som inte behöver hjälpmedel för att se och navigera sig. 

Okej. Man kan argumentera att vi redan sett glasögon som har inbyggd smartness (även här bland annat från Google), att just de här glasögonen inte… avviker mindre och att, tja, det nästan är norm att folk går med mobiler framför sig. Men nu börjar teknikutvecklingen gå så långt att vi börjar närma oss stöd för att kunna interagera med sin omgivning nära nog på samma villkor som människor utan denna typ av nedsättning – utan utrustning som sticker ut och tyder på en nedsättning. 

För de flesta av oss gör den här typen av teknik att vår tillvaro blir lite bekvämare. För de mindre lyckligt lottad kan det handla om ett rejält lyft i livskvalitet. Och ännu mer känsla av att vara en del av samhället. 

World Economic Forum on LinkedIn: #health #technology | 436 comments

Giving the gift of sight. 📕 Read more: https://wef.ch/2UCX6FE #health #technology | 436 comments on LinkedIn

Bekvämlighetsekonomin

GuestReady – förlaga till ett Spotify för delningstjänstsadministration?

Hur vet man att en branschförändrare gått och blivit lite norm? När andra stora verksamheter kan byggas enbart på branschförändraren. Som GuestReady, ett företag som erbjuder servicetjänster för Airbnb-uthyrare. Nu har de köpt upp ännu ett företag för att stärka upp sin europeiska närvaro. Men det är egentligen inte därför som jag delar den här. 

GuestReady gör att du som uthyrare kan outsourca i princip hela uthyrningsadministrationen. Saker som städning, tvätt, in- och utcheckningshantering. (Ser framför mig hur vi snart kommer se dedikerade Airbnb-möbeluthyrare där man kan prenumera på inredning på olika sätt.) 

Vi börjar dela och hyra ut allt fler saker. Men det gör också att det blir allt fler gränssnitt att hålla reda på för att sköta sitt uthyrande. Säg att du dessutom köper till tjänster som GuestReady för hantera delar av ditt jobb. Blir en del pusslande med olika inloggningar och konton. 

Vilket får mig att tänka: Spotify för delningsadministration. Alltså tjänster som gör att jag kan samla all min admin på ett ställe. I en tjänst, som i sin tur är sammankopplad med de olika enskilda delningstjänsterna. Alltså ett gränssnitt där jag kan koppla på de tjänster, både vad gäller utgifter och intäkter, som jag håller på att bolla med. 

GuestReady, a service for Airbnb hosts, doubles down on Europe with another acquisition | TechCrunch

GuestReady, a service that helps shared-economy hosts manage their business on Airbnb and other rental sites, is getting into expansion mode again after

Woshapp – biltvätten som kommer till din bil

En sån där självklar bekvämlighetstjänst är man hör talas om den (ja, jag stötte på den nu… verkar ha ett år på nacken). Woshapp: biltvätten som kommer till bilen istället för att bilen måste åka till biltvätten. 

Ungefär vanliga appbeställningsupplägget, sedan cyklar ”bilvårdaren” till din bil och tvättar den. Dessutom, enligt företaget själv, används 99 % mindre vatten än en normal biltvätt. Mindre vatten, oavsett. Vilket förstås också är en tidsenligt hållbarhetsvinkel. Finns även som företagstjänst. 

Frågan är när vi får se en bilbesiktningstjänst som kommer till bilen? Ja, när bilarna kan köra själv så är platsen lite mindre viktig – bilen kan åka iväg och göra sina ärenden medan du jobbar. Eller sover. Men fram till dess att det blir norm. 

(En mer allmän reflektion: en hög Göteborgsfaktor verkar vara lite krav för att starta techföretaget. Me like.) 

https://woshapp.se/

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 43 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook arbetar på AR-glasögon

Tja, inte alls särskilt otippat. Facebook har nu bekräftat att man håller på att ta fram ett par AR-glasögon. Det är åtminstone det besked om en företrädare för företaget gett, om än i rätt svepande termer.

Facebook har satsat hårt på VR medan andra, som Apple, snarare lagt sina ägg i AR-korgen. Och AR har en stor fördel jämfört med VR: det krävs galet mycket mindre hårdvara hos användarna för att använda tekniken. Något som även Facebook verkar ha insett (de har ju satsat på VR även i nyhetsflödet snarare än just AR).

Och, tja, det enda andra stora företag som släppt ett par glasögon med AR-potential är kameraföretaget Snap. Vore inte första gången som Facebook… inspireras av Snap.

Facebook confirms it’s building augmented reality glasses | TechCrunch

”Yeah! Well of course we’re working on it,” Facebook’s head of augmented reality Ficus Kirkpatrick told me when I asked him at TechCrunch’s AR/VR event in

Facebook kan släppa egen TikTok-konkurrent: Lasso

Facebook kan vara på gång med ännu ett försökt att flörta med tonåringarna: appen Lasso. Uppgifter som säger att Facebook håller på att ta fram en kortvideoapp à la TikTok (appen som svalde Musical.ly). Komplett med möjlighet att karaokemima till musik och dela det som klipp.

Inte bara det: Facebook släppte dessutom igår fler musikrelaterade grejer. Musikdekaler i fler länder (bland annat Sverige), men man släppte just Facebook-appens egen mimfunktion bredare (till alla användare i vissa länder) och har nu även gjort det möjligt för sidor att använda funktionen.

Helt i linje med kortvideotrenden som exploderat i Asien. Bytedance, företaget bakom TikTok, suger upp allt mer av främst kinesernas internettid med sina olika tjänster och tid, är som bekant, den kanske viktigaste internetvalutan som finns.

Facebook Copies TickTok/Musical.ly With New Video Music App Lasso

The Music App from Facebook named Lasso will be designed under the leadership of Facebook’s lead product designer Brady Voss who is previously known to work on Facebook TV.

Facebook Expands Lip-Syncing and Music-Sharing Features, Will Let Users Add Songs to Profiles

Facebook is launching new ways for users to add songs to their posts and profiles and expanding the rollout of its lip-syncing feature.

Messenger 4.0 får renodlat gränssnitt

Version 4 av Messenger (hand upp alla som hade koll på att senaste uppdateringen innebär 4.0?) Du har sannolikt redan laddat ner den nyare, mer fokuserade appen (skillnaden lär vara större för amerikaner än oss). Här finns oavsett en genomgång kring vad som faktiskt har förändrats.

Men det kanske mest intressanta är att Messenger är på gång att få mörkerläge. Med andra ord inverterade färger. Helt i linje med trenden just nu – som i och med iOS 12 och Mojave och Android Pie nu också är operativövergripande.

Just det sistnämnda börjar ställa krav på apputvecklare. Om mörkerläge, som är bättre för ögonen vid kvällssurfande, blir föredragen kvällsnorm så kommer appar som inte ger stöd för detta att bokstavligen talat sticka i ögonen. Och kanske väljas bort om stödet inte finns (viktigare för up and coming appar än jätteapparna, men ändå). Kort sagt kan det börja komma användarkrav på att det ska finnas ett mörkerläge.

Men det här gäller inte bara för appar – även för webbplatser kan det börja vara dags att fundera. Jag har tidigare skrivit om en Chrome-plugin som tvingar fram mörkerläge på alla webbplatser. Med ett… sådär bra resultat. Men om man som användare föredrar mörkerläge kanske man till och med kan acceptera lite krattighet om webbplatsen själv inte tagit ansvar för mörkerupplevelsen. Eller, även här, kanske inte. Om en konkurrent erbjuder mörkerläge för kvällsshoppingsurfandet kan det ge en konkurrensfördel.

Finns även hack för Mojave som kan få operativet att automatiskt växla till mörker- respektive ljus läge vid solnedgång och soluppgång. Finns intressant nog inte inbyggt men har nog goda chanser att komma. Säkert även till iOS och Android. Bekvämlighet, y’all. Och om växlingen kan gå att ställa in automatiskt så lär ovanstående utveckling inte gå långsammare, om vi säger så.

Facebook is finally decluttering Messenger

Facebook has just announced a brand new Messenger app, and it promises to be a lot simpler than previous iterations. In Messenger 4, you’ll get three tabs instead of nine. There’s the Chats tab which houses all of your conversations, the People tab where you can see who’s online and the Discover tab, which is focused more on connecting you with businesses.

Facebook Attribution – bättre koll på annonseringseffekten genom kundresan

Facebook rullar ut Facebook Attribution till alla användare, efter att ha betatestat funktionen ett tag. En lösning för att se vilken effekt Facebook-annonsering har i olika skeden i kundresan. Vilka kanaler som driver trafik, konvertering och köp.

Facebook Attribution baseras på Facebook-pixeln och kan användas för att se effekten av alla Facebook-plattformar med annonseringsmöjligheter: Facebook, Instagram, Messenger och Facebooks annonseringsnätverk.

Facebook Attribution: A Measurement Tool for Today’s Digital Advertising Landscape

We’re introducing Facebook Attribution, a new measurement tool that’s free to use and designed to give marketers a more holistic view of the customer journey, both on and off Facebook.

Instagram Stories får stöd för SoundCloud-länkar

Ny funktion i Instagram Stories: lägg till SoundCloud-länkar. Okej, inte lite snygg integration som övriga musikdekaler (det som går att lägga till är en länk till en SoundCloud-sida), men det är oavsett ett intressant tillägg.

Överhuvudtaget känns det som att SoundCloud har fått lite nytt liv och börjar tänka utanför boxen. Bara senaste veckan har företaget dessutom öppnat för strömmande av okomprimerad musik inom ramen för den Go-prenumerationen och dessutom kommer DJ:s snart kunna strömma SoundCloud-musik direkt till DJ-mjukvara som Traktor.

Det som de senare grejerna har gemensamt är att SoundCloud hittat tillbaka till rötterna. Till kärnmålgruppen.

https://wersm.com/you-can-now-share-soundcloud-tracks-on-instagram-stories/?1

Facebook gör det möjligt att pinna låtar i din profil

Myspace! Dags för revival. Typ. Vare sig man har Myspace-relation eller inte, så gör Facebook det nu möjligt att pinna låtar i sin profil för att visa att i’m a hiphopper yes I am.

Kort sagt ännu en funktion som följd av FB:s avtal med storskivbolagen – och företagets sätt att släppa en musikströmningstjänst utan att behöva släppa en musikströmningstjänst. Som allt annat i FB:s tjänster: låt användarna bära funktionerna.

Funktionen innebär inte att dina vänner kommer kunna lyssna på hela låtar. Än. Artikeln spekulerar i integrationer med Spotify eller Apple Music – men, tja, FB har ju allt på plats. Användarna blir rekommendationsalgoritm och kurerare i ett.

https://techcrunch.com/2018/10/24/facebook-music-profile/?1

Facebook testar annonsformat där två varumärken kan dela samma annonsutrymme

Facebook testar ett nytt format där flera olika varumärken kan samsas i samma annons. Formatet är alltså en mashup av två olika varumärkens dynamiska annonser, som trycks ihop i en gemensam lösning. För att lyfta fram samarbeten, eller helt enkelt dela på annonsbudgeten mot en likartad målgrupp.

Facebook tests multiple brands in a single ad unit

Media buyers said Facebook’s new ad format is appealing if it’s cost-saving but also presents the concern of directing consumers to competitors.

Fler deltagare i Instagram-gruppchattar

Instagram höjer gränsen för antal i en gruppvideochatt i Direct. Från 4 till 6 samtida personer.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Instagram now lets you video chat with up to 6 people in Instagram DirectPreviously, you could video chat with up to 4 people only. https://t.co/FYlqO7OBmw / Twitter”

Instagram now lets you video chat with up to 6 people in Instagram DirectPreviously, you could video chat with up to 4 people only. https://t.co/FYlqO7OBmw

Snapchat

Snap Camera – används Snapchats dekaler och linser i Youtube och Skype

Snap fortsätter öka satsningen att verka utanför Snapchat-appen. Senaste draget: desktopappen Snap Camera.

Snap Camera kan integreras med olika kommunikations- och strömningsappar, som Youtube, Twitch och Skype. Med appen installerad går det att lägga till Snapchat-filter och -linser. Och mest intressant av allt: det krävs inget Snapchat-konto för att använda appen. Det går inte ens att logga in i Snapchat från Snap Camera.

Ett smart drag från Snap. Helt i linje med ut utvecklingen. Se till att ditt innehåll och dina tjänster finns där kunderna. Även om det är i konkurrerande plattformar.

https://www.theverge.com/2018/10/26/18026688/snap-camera-snapchat-lenses-twitch-youtube-skype

Pink News ser mer trafik från Snapchat än från Facebook

Intressanta Snapchat-siffror från LGBT-sajten Pink News, i samband med att de ställde om från dator till mobil.

På Snapchat släpper Pink News fem ”utgåvor” i veckan och efter de första två månaderna har de totalt haft 20 miljoner unika användare. Varje utgåva snittar 1-2 miljoner användare och rekordet är 4 miljoner på en enskild utgåva. De har även peakat på 35 miljoner visningar för en utgåva. Prenumerationsbasen är 400 000 (motsvarande på Facebook tog åtta år).

Men inte bara det, Pink News ser mer trafik från Snapchat till sin webbplats under en dag än Facebook ger på en månad. Hade förstås varit intressant att se hur motsvarande för Instagram hade sett ut.

PinkNews’ Benjamin Cohen: Snapchat’s profitable for us

”We haven’t yet recouped all of that development cost. But revenue is really strong.”

Övrigt sociala medier

Piper Jaffray: Instagram mer populär bland än Snapchat bland amerikanska tonåringar

Ny halvårssammanställning från Piper Jaffray om läget bland amerikanska tonåringar. Mycket som håller i sig (så mycket hinner trots allt inte ändra sig på sex månader), som att iPhonen är allt populärare bland de 8600 tillfrågade.

Men två saker är lite intressanta. Den ena är att Netflix nu är mer populär än Youtube vad gäller dagligt tittande och den andra är att Instagram för första gången sedan 2016 är populärare än Snapchat. Visserligen är det nästan dött lopp, men ändock fördel Instagram. Nu är det en förhållandevis liten studie, men ändå intressant trend.

Ja, åtminstone om man tittar på vilka appar man använder minst en gång i månaden. Tittar vi däremot på den sociala plattform man tar med sig till den öde ön så är det fortfarande rejält försprång till tvåan Instagram (46 % vs 32 % av de svarande). Och därefter kommer, tja, ingen. (Okej, Twitter är trea med 6 %, därefter Facebook med 5 %. Men ingen riktig konkurrent).

Goda nyheter för Facebook, alltså.

Instagram just surpassed Snapchat as the most used app among American teens, according to a new Wall Street survey

Instagram just surpassed Snapchat as the most popular app among teens surveyed by the investment bank Piper Jaffray. Snapchat has waned in popularity in recent months, particularly after a redesign caused backlash among its users.

Rånare vill ha in pengarna i sitt WeChat Pay-konto

Ha. En rånare som fick fly efter ett misslyckat rån mot en 7-Eleven i Hong Kong. I sig ingen nyhet att en sån grej händer. Men det fina i kråksången var vad rånaren begärde. Att få 15 000 Hong Kong-dollar – insatta på ett WeChat Pay-konto. Personalen vägrade och det var slutet på det rånförsöket.

Bortsett från att han dessutom ville ha in ett belopp 5000 HKD över den dagliga gränsen i WeChat Pay så kan man förstås ifrågasätta hur smart det är att be om att få lämna ett så tydligt digitalt fotspår, även om det hade varit ett ”anonymt” konto. Men hej.

Det är däremot ett tecken i tiden. Även vad brottslingar vill ha ändras förstås. Som den man i USA om bröt sig in i ett hus och under vapenhot krävde att få lösenordet till hushållets wi-fi.

Man fails to rob 7-Eleven after cashier ignores his threats

A bungling criminal fled a Hong Kong 7-Eleven empty-handed on Tuesday after trying to force staff to transfer HK$15,000 into a WeChat Pay account – HK$5,000 more than the maximum daily limit.

  

Sök/SEO

Ny funktion i Google Maps – följ platser för att få löpande uppdateringar

Ett väldigt spännande drag från Google. Nu börjar det gå att följa företag via Google Maps. Allts följa platser som finns där på samma sätt som man följer en Facebook-sida (typ).

Och precis som hos Facebook gör det att du sedan får upp det företagets information i For You-avdelningen i Googles Facebookiga nya nyhetsflöde. Det man ska kunna få upp är saker som evenemang, erbjudanden och ”övriga uppdateringar”. Typ när en butik börjar rea.

Än så länge bara för Android, men det här flyttar fram Googles positioner rätt rejält. Vad man så sakteliga gör är att börja bygga något socialt, fast den här gången med utgångspunkt i sök. Potentiellt en väldigt stor Google-nyhet.

Google Maps Lets Users Follow Businesses to Receive Latest Updates

Google Maps is introducing a new way for users to keep up with local businesses.

Google gör det möjligt att använda Lens i bildsökfunktionen

Nu släpper Google ut sin Lens i bildsökfunktionen. Funktionen som finns inbyggd i exempelvis Pixeltelefonernas kamera dyker alltså nu upp direkt i bildsöken (än så länge bara i USA). Det innebär att det kommer att gå att söka på saker inuti de bilder som dyker upp.

Du söker exempelvis ”vardagsrum” och får upp en lista med Hemnet-porrbilder. Du ser en skitsnygg soffa i en av bilderna och kan då använda Lens för att få reda på tillverkare och var du kan köpa den – eller åtminstone var du kan köpa något form- och utseendemässigt liknande.

Det kommer inte att gå att få den här hjälpen på vilket objekt som helst, men över tid kommer det förstås att komma fler och fler lensbara objekt. Kort sagt ännu en cool och smart Google-grej.

Google Lens comes to image search in the US

Back in September, Google promised to bring Lens to image search — now, the feature is live in the US for English language queries. The object recognition techology can help you find out more about particular items within a photo you’re looking at.

Bing gör det möjligt att rikta annonser mot LinkedIn-profiler

Ännu ett initiativ från Microsoft att knyta ihop LinkedIn med övriga ekosystemet. Bing (Bing who?) gör det nu möjligt att koppla samman Bing-annonser med LinkedIn-målgrupper. Omfattar textannonser, shoppingkampanjer och dynamiska sökannonser.

Nu är Bing… inte riktigt lika stort som Google. Men man kan tänka sig att Google kommer ha svårt att få motsvarande tillgång (lär dessutom funka åt båda håll mellan LinkedIn och Bing-ekosystemet).

Bing Announces LinkedIn Profile Targeting for Bing Ads

Bing Ads releases LinkedIn Profile Targeting for text ads, shopping campaigns, and Dynamic search ads. Here’s what you need to know.

Lite amerikansk SEO-data från Merkles senaste rapport

  • Googles andel av alla organiska sökbesök är nu 92 %, +9 % jämfört med för ett år sedan och det starkaste lyftet för företaget sedan Q2 2015
  • Organiskt sök från alla sökmotorer ökade 6 %. Smartphonesökningarna ökade medan sökningarna från surfplattor och datorer minskade med 6 respektive 4 %. Däremot minskar inte datorn lika mycket som föregående kvartal, vilket tyder på att den börjar närma sig botten
  • Google stod för 95 % av alla organiska sökbesök i mobilen
  • Bing och Yahoo kollapsar. Yahoo -32 % och Bing -14 %. Marknadsandel om 5 respektive 3 %.

Google Produced 92% of US Organic Search Visits in Q3 2018 [REPORT]

Google’s organic search volume in the US continues to rise, producing 92% of organic search visits in Q3 2018.

  

Detaljhandel/e-handel

Walmart utökar gratis tvådagarsfrakt till sin marknadsplats

Walmart steppar upp sitt onlinegame ytterligare. Nu omfattas även Walmarts marknadsplats av företagets kostnadsfria tvådagarsleveransalternativ.

Det här är förstås direkt konkurrent till Amazons Prime-motsvarighet. Med två tänkta fördelar gentemot Amazons motsvarighet. Den ena är att man inte måste vara ”Walmart Prime”-kund (ja, ni fattar) och betala årsprenumeration utan det räcker med minimibelopp. Den andra är förenklad returhantering. Mer specifikt: lämna tillbaka i Walmart-varuhus. Även för Marketplace-kunder, alltså.

Gällande det förstnämnda kan man förstås argumentera att Prime-medlemsskapet vid det här laget ger sjukt mycket och är värt det ändå, men den andra är en reell fördel. Och just här är det fortfarande många handlare (rena e-handlare och online/offline-motsvarigheter) som har rejäl förbättringspotential.

Vid det här laget är det smått hysteriskt fokus på att få ut grejerna till kund så fort det bara går, men processen för att returnera är ofta betydligt mindre smidig. För att inte tala om den service man då får (eller inte får).

Eller så här: att det tar tre dagar istället för tre timmar att få grejerna är sannolikt inget som kommer få mig att sluta handla hos någon. En enda dålig returhantering räcker dock för att åstadkomma detta.

Walmart’s marketplace items get free 2-day shipping, in-store returns | TechCrunch

With Fulfillment by Amazon, marketplace sellers can make their products eligible for Amazon Prime’s 2-day shipping. Today, Walmart is catching up on this

Hellre smidigt shoppande än AR (well, döh – a.k.a. antingen/eller-sjukan)

Ooooch där börjar dödförklarandet av AR och VR. Undersökning från Klarna som avsändare visar att rätt stora delar av handlare satsar på tjänster som AR och VR, medan kunderna är mer but why? De vill bara att basen ska funka. Förstås att det ska gå fort att handla (hej, Klarna…)

Så långt helt i linje med hypekurvan. Såna som jag som chantar att AR är SÅÅÅÅÅ NUUU, vilket leder till att många företag då hoppar på tåget utan att veta varför, blir besvikna över att det inte var lösningen på alla problem och sen hamnar tekniken på skräphögen. Ett tag. När vi sedan vet hur tekniken ska användas och det breda kundbeteendet har kommit ikapp så blir tekniken vardag.

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality – Ehandel.se

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare

  

Strömmade medier

Youtube öppnar Premieres för alla (och presenterar ett gäng andra nyheter)

Youtube delar med sig av nyheter som kommit nyligen eller som kommer under 2019:

  • Ökad transparens gentemot innehållsskapare (t ex om förändringar)
  • Skaparplattformen Youtube Studio kommer officiellt rullas ut
  • ”Self-certification” vid uppladdning kommer bli tillgängligt för fler
  • Gränsen för att erbjuda prenumerationer sänks från 100 000 till 50 000 följare
  • Premieres (förinspelade livesändningar med interaktiva möjligheter) öppnas för alla
  • Youtube har släppt en ny Youtube Learning-kanal, Youtube kommer även öppna en fond för att stötta ”education focused creators and expert organizations” att göra detsamma
  • Ökad satsning på spelströmmande

YouTube promises creators more transparency and expanded features

YouTube CEO Susan Wojcicki is promising creators more transparency as well as a $20 million investment into its YouTube Learning educational initiative.

Youtube Live knappar i på Twitch

Rapport från StreamElements om liveströmningsmarknaden.

  • Twitch dominerar med i snitt 750 miljoner månadstittare som tittade på 813 miljoner timmar under september (eller 2,5 miljarder timmar under Q3). För Youtube Live var septembersiffran 226 miljoner timmar.
  • Marknadsandelsmässigt leder alltså Twitch fortfarande, men Youtube Live har gått från 15 % av liveströmningsmarknaden i januari till 25 % i september. Rejäl uppgång.
  • Intressant kring Twitch: de 100 populäraste kanalerna backar. Mindre kanaler som står för tillväxten
  • För Twitch växer icke-spel-innehåll kraftigt. +41 miljoner timmar Q3 jämfört med Q1.

Sen finns förstås andra. Som, tja, Facebook.

https://techcrunch.com/2018/10/25/youtube-is-closing-the-gap-with-twitch-on-live-streaming-report-finds/

Spotifys funktion att ladda upp låtar direkt för inkludering i spellistor släpps officiellt

Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify fortsätter göra väldigt skivbolagiga grejer. Senaste initiativet kom igår. Företagets direkt-till-spellista-funktion lämnar nu officiellt betastadiet.

Det här innebär alltså att typ alla som känner sig manade kan ladda upp musik direkt till Spotify, utan att vara backade av ett skivbolag, och ha chans att inkluderas i en Spotify-kurerad spellista. Med andra ord tar Spotify både rollen av skivbolag och MTV/radiokanal för rotation (för alla oss gamla nog att förstå alla de referenserna).

Dessutom lite siffror. Under betaperioden hamnade 1 av 7 som laddade upp musik den här vägen i en spellista.

Spotify Opens the Floodgates on Its Playlist Submission Feature

Spotify is unleashing yet another direct-to-artist platform this morning, this time for playlists. The Spotify for Artists feature is out of beta.

Spotify köper in sig i musikdistributionstjänsten Distro

Missade den här förra veckan – milt sagt stora nyheter. Spotify har köpt in sig i muskbolaget Distro. Så långt inga konstigheter. Men lite mer anmärkningsvärt är det det som Distro gör: gör så att artister kan ladda upp sin musik till musiktjänster – utan mellanhand. Tjänster som Apple Music och Amazon Music.

Nyligen öppnade Spotify för att artister kan ladda upp sin musik direkt till plattformen, utan att backas av ett skivbolag. Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify gör alltså ännu en skivbolagig grej.

Del av två stora trender just nu: innehållsföretag satsar allt mer på egna distributionstjänster – och distributionsbolag plöjer ner allt mer pengar på eget innehåll.

Spotify investerar – köper in sig i musiktjänst

Ska hjälpa Spotify att lyckas med sin vision.

Apple fortsätter sin strävan att bli Spotify för strömmad video

En av dagens stora icke-nyheter är informationen om Apples kommande strömningstjänst. I stort få nyheter som inte redan var ”kända”. Men en sak som ändå kan vara värd att poängtera igen är uppgifterna att Apples strömningstjänst kan bli samlingshubb för andra strömningstjänster. Dvs. att man ska kunna hantera flera/alla prenumerationer från ett ställe. Spotify för strömmad video.

Det här är förstås Apples store end-game och i sig inte heller något nytt. Det är ju två väldigt tydliga trender just nu: företag som traditionellt har jobbat med innehåll satsar nu mycket på att köpa egen distributionsplattform (som Disney) medan företag födda i distributionsledet plöjer ner stora belopp i eget innehåll (Netflix, Spotify).

Att de börjar mötas på gemensam mark beror förstås på att de siktar på samma sak: att få kundernas prenumerationspengar.

Apple streaming service to be available globally, but not at launch – 9to5Mac

The Information is out with a new report today in which it says the rumored Apple streaming service will be…

Apple News bedöms ha 90 miljoner användare

Lite siffror kring Apple News, Apples nyhetsapp. Uppgifter från New York Times som säger att tjänsten har runt 90 miljoner regelbundna läsare. Med tanke på att Apple siktar på att få in mer annonser i appen, och därmed göra tjänsten till ännu ett intäktsben, är det förstås välkomna siffror (ja, om de stämmer).

Lite intressant spekulation i artikeln att en anledning till Apples framgångar för appen är… människor. Att man använder redaktörer istället för algoritmer för att välja ut innehåll. Att det därmed skulle göra att andelen fejknyheter är betydligt lägre.

Vore intressant att få officiella siffror på användningen.

Apple’s News app draws 90 million regular readers

Sure, Apple includes its News app on iOS devices and Macs, but how many people actually flip through it on a regular basis? Quite a few, it seems. As part of a rare peek, the New York Times reported that News has about 90 million regular readers.

 

IoT – internet of things

Europas första självkörande bussar i Barkaby

Barkaby får Europas första självkörande bussar, tydligen. Bussoperatören Nobina, som testat självkörande bussar i Kista, kommer nu öppna en permanent busslinje där.

Handlar inte om självkörande bussar på nivå 5 (kommer finnas mänskliga operatörer som kan gripa in vid problem), men ändå. Särskilt som ett av de största problemen under Kista-testerna ska ha varit… andra fordon. Som stod still. Typ bilar parkerade i bussfilen.

Så visst. När den självkörande smartnessen blir vassare kommer inte just det vara ett problem. Men det sätter fingret på en annan utmaning för framtidens storstäder. Vi behöver minska antalet bilar rejält. Framför allt bilar som står still.

Nu är de självkörande bussarna i Barkarby invigda

Självkörande bussar har tidigare i år provats på en kort sträcka i Kista. Testet avslutades i somras och bussarna flyttades till Barkarbystaden där busslinje 549 idag invigs av stolta politiker.

Abode vill bli operativsystemet för våra uppkopplade hem

Ännu ett ”Spotify för…” Abode – ett Spotify för att automatisera våra automatiserade hem.

Abode är i korta drag ett IFTTT för våra uppkopplade prylar. Möjlighet att skapa egna kedjekommandon.

Det riktigt intressanta med Abodes lösning är att det är tänkt att erbjuda den här funktionen över olika tillverkares prylar. Kunna kopplas ihop med Nest, Echo, Google Assistant och fler. (Än så länge) kopplat till Abodes säkerhetslösningar.

Det pratas ofta om att Amazon kommer ta över våra hem, men det kanske är företaget som kan knyta ihop prylar oavsett tillverkare som tar den rollen. På riktigt ett operativssystem för hemmet.

Abode Launches Cue, a New Customizeable Smart Home Security System | Digital Trends

A fairly rogue operation launched by a former ADT exec is taking a big step with its new product, Abode Cue, a smart home security platform that allows users to create, customize, and manage all of the smart home devices that the platform controls.

Amazon investerar i företag för uppkopplade uppvärmnings- och AC-prylar

Amazon fortsätter att bokstavligen talat att flytta in i våra hem. Senaste draget: man plöjer ner pengar i tyska Tado, som tillverkar uppkopplade prylar inom uppvärmning och AC.

Häromveckan släppte Google sin nya Hub, tänkt att bli just en hubb för alla uppkopplade (Google)prylar i hemmet. Startupen Abode har tagit fram automatiseringstjänster som gör att man kan programmera kedjekommandon för alla prylarna (nästan) oberoende av tillverkare.

Vad som håller på att hända är förstås att det börjar skapas operativsystem för våra hem, på samma sätt som för våra datorer och mobiler. Och här kan det bli helt andra spelare än dem vi är vana vid i våra digitala liv.

https://techcrunch.com/2018/10/24/alexa-for-business-opens-up-to-third-party-device-makers/

Ännu ett Apple-patent inom självkörande fordon-området

Nytt Apple-patent. Som jag inte helt förstår, helt ärligt, men det verkar vara en lösning mitt emellan flyttankning och karavankörning för att optimera och dela på batterikapacitet.

Värt att notera är förstås att det handlar om patent för självkörande fordon. Ännu ett patent inom det området alltså. Från ett företag som – trots överväldigande bevis vid det här laget – inte vill erkänna att de plöjer ner rätt… ansenliga resurser på just självkörande fordon.

Apple files patent for linking battery packs between moving electric vehicles

Apple has filed an interesting patent for its Apple Car efforts with new autonomous vehicle features like sharing power while in a caravan.

Går att videochatta med Googles Hub – men inte mellan Hub-enheter

Okej, så kan man också göra. Googles rätt nysläppta Hub, pryl för att styra våra uppkopplade hem, saknar kamera. Säkert en följd av vårens debatter kring dataläckor och integritet.

Nu visar det sig att det trots allt kommer kunna gå att videochatta via Hub. Typ. Hub verkar kunna kunna kommunicera med Duo-enheter. Men den som sitter på andra änden kommer däremot bara att se Hub-användarens profilbild eftersom, tja, det inte finns någon kamera i andra änden

Ännu bättre. Det verkar som att Hub INTE kommer ha stöd för rena röstsamtal. Så man kan alltså inte prata med en annan Hub-användare.

Lite… lätt märkligt. Skulle tro att Hub nog var tänkt att ha haft en kamera.

Google Home Hub Now Supports One-Way Duo Video Calls | Digital Trends

Industry watchers were baffled by the fact the new Google Home Hub doesn’t have a camera but it turns out the internal coding was crafted to allow the device to make Duo video calls to other devices that have cameras on them, enabling one-way video calls where only the Google Home Hub users can see the recipient of the call.

 

AR/VR

Lyft köper AR-gatumappningsföretaget Blue Vision Lab

Fler nyheter från Uber-konkurrenten Lyft. Dels har man presenterat ännu en självkörande bil (ett Ford-samarbete) tänkt att användas för företagets tjänster och dels har man köpt ett företag: brittiska Blue Vision Lab.

Blue Vision Lab har en rätt spännande verksamhet helt i tiden: AR. Mer specifikt använder företaget AR (och förstås maskininlärning) för att mappa gator. Via crowdsourcade bilder ska Blue Vision Labs teknik kunna ge kartbilder ”with centimeter-level accuracy”. Och företaget har folk som vet vad de pratar om. Chefsingenjören var med och skapade Google Street View.

https://www.theverge.com/2018/10/23/18014200/lyft-self-driving-car-acquires-blue-vision-lab-ar

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Baidu släpper världens första justerbara realtidsöversättningstjänst

Baidu, Kinas Google, har enligt egen utsago skapat världens första realtidsöversättning med justerbar fördröjning. Med andra ord kan du som användare ställa in hur snabbt tjänsten ska börja översätta.

Exempelvis kan man ställa in kortare fördröjning ju närmare språken är (likartade språk med ordföljd). Väljer man att översätta mellan två närliggande språk kan översättning starta redan efter ett enda ord. För språk längre ifrån varandra kan man ställa in längre fördröjning för att öka kvaliteten i översättningen.

Man kan tänka sig att det här kommer bli standard längre fram. Att översättningstjänsterna själva gör de här inställningarna on the fly.

Baidu creates the world’s first simultaneous translation system – SiliconANGLE

Baidu creates the world’s first simultaneous translation system – SiliconANGLE

Indiska startups arbetar på att AI-hitta cancer innan den bryter ut

Det här gör mig så glad. Vilket är det bästa sättet att behandla cancer? Att inte få det alls. Det näst bästa sättet? Fånga cancern så tidigt som möjligt.

På den indiska startupscenen finns det företag som satsar på just detta. Använda AI och maskininlärning för att analysera röntgenbilder och kroppsvätskor för att hitta förekomst av cancerceller – eller kanske till och med tecken på att dessa kan vara på gång, innan de har formerats.

Pågår garanterat gott om exakt det här runtom i världen, men blir förstås än viktigare ju fattigare ett land på totalen är. Där sjukvård för många är en lyx.

Extremt många gillatummar på initiativ av den här typen.

Startups in India are trying to train AI to fight cancer

An old villains of the human health care story may soon lose its fangs and talons.

AI-målat konstverk såldes för 4 miljoner kronor

Härligt tecken i tiden. Det franska konstkollektivet Obvious tog fram en algoritm som i sin tur målade ett konstverk helt på egen hand. Nu har konstverket auktionerats ut på Christie’s. Tavlan bedömdes gå för 7000 till 10 000 dollar. Det blev… lite mer.

En anonym budgivare kunde till sist ropa hem AI-verket Portrait of Edmond Belamy för… 432 500 dollar. Eller runt 4 miljoner kronor.

Portrait Painted by AI Sells For $432,500

A painting made by an artificial intelligence program sold at Christie’s in New York auction on Thursday for $432,500-far more than the estimated $7,000 to $10,000.

 

Mobilt

Pixel 3 tar imponerande bra mörkerbilder

Och ännu en cool, smart och löjligt effektiv Google-funktion. Mörkerläge i digitala gränssnitt är som bekant väldigt svart (hoho) just nu. Nu försläpper Google ett mörkerläge även för Pixel-mobilens kamera.

Kameralinsen + maskininlärning + algoritmer + exponering upp till fyra sekunder = Night Sight. Möjlighet att ta bilder, utan blixt, även när det är kolsvart. Eller åtminstone väldigt mörkt. Och resultatet blir imponerande bra. Milt sagt.

Dessutom är artikeln värd att gå in på bara för det interaktiva dragreglagen i bilderna. Ja. Sånt tycker jag är kul. Och ja, ibland är jag lättimponerad.

Google’s Night Sight for Pixel phones will amaze you

We try the pre-release Night Sight mode on the Google Pixel 3 XL. This is Google’s major Pixel camera addition this year, improving low-light photography dramatically.

Avinstallerade appar kan användas för att rikta reklam

Ännu ett exempel på hur företag kan använda icke-information för att rikta reklam mot kunder. En rapport från Bloomberg konstaterar att det är möjligt att delvis hålla koll på dig som appanvändare – även när du har avinstallerat appen. Lösningen? Pinga appen.

Om appen inte svarar utgår apputvecklarna från att appen är avinstallerad och kan sedan rikta reklam för den appen mot dig (ja, eller mobilens unika annonserings-ID, it’s a thing, tydligen) med förhoppning om att du ska lockas att installera den igen.

Lite oklart hur framgångsrik ett sånt här initiativ är (man har ju valt att avinstallera av en anledning), men verkar alltså användas. Och därmed bryta mot såväl Apples som Googles appriktlinjer.

Det som är lite fascinerande i dessa dataläcks- och integritetsdiskussionstider är att så många företag – även de riktigt stora – fortsätter att mörka hur de använder kunders data. Vi är bevisligen beredda att ge upp delar av vår integritet i utbyte mot saker som vi ser som fördelar. Så länge som man som företag är öppen med användningen.

Ja, eller när fulspel avslöjas blir vi ofta mest sura för stunden (om ens det), men däremot får sig företagens varumärke en törn – något som om inte annat kan leda till en hela massa krishantering i onödan.

Det är inte längre en fråga om OM fulspel kommer att uppdagas. Det är bara en fråga om hur länge det tar innan det händer.

Now App Developers Can Track You Even After Uninstallation

Apparently, there are companies which offer uninstall tracking services to app developers of Android and iOS, both. They essentially work as silent push notifications which developers have long been using to refresh app information without notifying the user. Like updating your social app without your knowledge is one example

Google kan vara på gång med prenumeration för Google Play

Prenumerationer, prenumerationer, prenumerationer. Google kan vara på gång med ännu ett löpande betalningsalternativ: Play Pass.

Ja, eller det är åtminstone det man rätt kan läsa in i en fråga som Google ställt till vissa användare. Om det skulle gå att få tillgång till typ alla appar från ”en ospecificerad appbutik” (nuuuuu ska vi fundera på vilken det kan vara…)

Även om det inte blir något av det här så är det alltså något som Google åtminstone överväger: att förvandla Google Play till ett mer stabilt intäktsflöde än idag (och därmed kanske öka användningen).

På spelsidan kan det vara idé, men frågan är hur stort det skulle bli på appsidan i stort. Det är ju innehållet man vill åt och då betalar man redan direkt till de företagen. Det som skulle kunna vara intressant vore ett Google Prime: innehållet i apparna, som Netflix, ingår i en fast avgift som OCKSÅ ger möjlighet att testa andra appar – och därmed potentiellt driva användning och intäkter för dessa.

Google Might Launch A Subscription Service Called ”Play Pass”

According to XDA Developers, Google Play Store might soon introduce a subscription service called ”Play Pass.” This paid subscription will most likely let you access all or selected number of apps on a monthly fee basis.The first evidence was found by XDA Recognized Developer Quinny899, who spotted an in-development Play Store feature called ”Play Pass” while digging around the app using the Xposed Framework.

 

Bekvämlighetsekonomin

NCC släpper Hauly – Uber-app för byggåkerier

NCC gör en Uber Freight inom ramen för sitt Loop Rocks-initiativ.

Appen Hauly kopplar ihop transportköpare inom byggindustrin med åkerier. En plattform som hanterar hela affären från att koppla samman aktörerna till att digitalisera kvitton. Hauly tänker tjäna pengar genom att ta ut avgift för varje högersvepning.

Det anmärkningsvärda och helt tidsenliga med Hauly är att NCC aktivt uppmanar konkurrenter att gå in som delägare. Väldigt mycket digitaliseringsear över det: konkurrera och samarbeta på samma gång. Men också tänka på det sättet när man tar fram tjänster: kan vi få affärsmässiga fördelar genom att skapa en samarbetsplattform?

NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app

NCC:s startupkluster Loop Industries startar Hauly, en app för transporter inom byggsektorn. Byggjättens konkurrenter får dessutom chansen att investera.

Elscooterföretaget Lime öppnar fysisk butik

I dessa post-butiksdödstider är fysiska butiker förstås i allra högsta grad i ropet. De som har dem sedan tidigare börjar så sakteliga hitta butikernas nya roll i dessa digitaliseringstider och de spelare som föddes online börjar allt mer skaffa sig fysisk närvaro.

Exempel på det senare: elscooterföretaget Lime (backat av namn som Google och Uber). Nu siktar Lime på att öppna butiker. Både som ”lifestyle stores” och för att där börja hyra ut scootrar direkt till kund (och erbjuda laddningsmöjligheter).

Lime will open a brick-and-mortar ”lifestyle store” for electric bikes and scooters

Lime plans to open physical stores in the US and abroad in the coming year as it seeks to elevate its electric bike and scooter business from just a cheap way to get around to more of a lifestyle brand.

 

Digitalisering

Digitaliserad värnplikt: techplikt?

Hur får man som regering in techkompetens villig att jobba för det offentliga när lönerna är så mycket bättre i det privata näringslivet? Man värnpliktsdraftar dem. Typ.

Trump uppges ha haft möten med några av techjättarna för att i princip komma fram till någon lösning där man kan få tjänstledigt för att arbeta åt det offentliga. Som konstateras kanske Trump i sig kan göra att techare (ofta invandrare) är… ännu lite mindre sugna på att jobba åt regeringen.

Men däremot är själva tanken lite intressant. En digitaliseringsversion av värnplikten, för att ta fram och utveckla det gemensamma samhället på bästa sätt.

Trump Wants to Borrow Tech Workers From Amazon, Google, and Microsoft: Report

The Trump regime has found it hard to find people in tech who want to work for the White House. That’s probably because Trump has systematically dismantled the rights of Muslims, immigrants, and just about every other minority group in the United States. But Trump and his cronies aren’t giving up.

 

Ekonomi och finans

Amazons kvartalsrapport Q3: ny miljardvinst, men omsättningsmiss och svagare prognos

Amazons kvartalsrapport för det tredje kvartalet. Missar omsättningsförväntningarna, vilket ledde till att aktien får stryk i efterhandeln (just nu -4,3 %).

  • Omsättningen landade på 56,6 miljarder dollar (upp 29 % jämfört med motsvarande kvartal 2017)
  • Omsättningen i Nordamerika slutade på 34,35 miljarder (+35 %), internationellt blev totalen 15,5 miljarder (+13 %)
  • Molntjänstdelen AWS omsatte 6,67 miljarder (+46 %)
  • Direktförsäljningen slutade på 29,06 miljarder. Plus 10 %, men däremot lägre än Q2:s 14 %. Ökar alltså långsammare. ”Seller services” saktade också in. Omsättningen blev 10,4 miljarder. Upp 31 % jämfört med 39 % förra kvartalet.
  • Prenumerationstjänsterna ökade med 52 % till 3,7 miljarder och ”Other” (mestadels annonser) ökade med 122 % till 2,5 miljarder.
  • Överhuvudtaget är det åter de internationella marknaderna som totalt är sänke för omsättningen. USA växer bättre. Förstås bra, eftersom det är Amazons viktigaste marknad, men det är inte här framtiden finns.

Totalt är det fortfarande AWS som drar in mest pengar. 2,077 miljarder mot Nordamerika e-handelns 2,032. E-handeln slutade på -385 miljoner dollar, men upp från -936 miljoner för ett år sen.

Dessutom lägre prognos för Q4, Amazons viktigaste kvartal. Gillas förstås inte heller av marknaden och spär på den darriga techlashstämningen.

No Title

No Description

Googles kvartalsrapport Q3 2018: vinst bättre än förväntat, men omsättningen sämre

Google/Alphabet gör en Amazon och missar marknadens omsättningsförväntningar, med efterföljande aktiefall i efterhandeln. Det trots att vinsten överträffade förväntningarna (precis samma som för Amazon).

  • Kvartalets omsättning slutade på 33,7 miljarder dollar, upp 21 % jämfört med 2017
  • Annonseringen stod för 28,95 miljarder av omsättningen, eller 86 % av totalen
  • ”Other revenues” (molntjänster och hårdvaruförsäljning) landade på 4,64 miljarder dollar (+29,24 %). Ner från Q2-tillväxten (36,53 %). Även här precis samma som för Amazon.
  • Other bets (som hälsoföretaget Verily, internetoperatören Fiber och Waymo, Googles enhet för självkörande fordon) summerades till 146 miljoner. Upp från 117 miljoner.
  • TAC (traffic acquisition costs), de kostnader som Google betalar för trafik (som att få vara förvald sökmotor i iOS) slutade på 6,58 miljarder, eller 23 % av annonseringsomsättningen. Samma procentandel som Q2 – och det är viktigt. Det är Googles jobbigaste kostnad och svår att påverka. Risken finns att den kan komma att öka i takt med att även Google, ironiskt nog, måste betala allt mer för synlighet.

No Title

No Description

Twitters kvartalsrapport Q3 2018: minskat användarantal, men ökad vinst

Kvartalsrapport från Twitter. Lite varannangångfenomen just nu. Den här gången: över förväntan.

Antalet aktiva månadsanvändare minskar till 326 miljoner = minus 9 miljoner sedan Q2 (mycket efter rensningsräd mot fejkkonton)

Omsättningen landade på 758,1 miljoner (snart en miljard), upp 29 %. Det är Twitters tredje kvartal på raken med dubbelsiffrig omsättningsökning. Dessutom fortsätter Twitter att gå med vinst – och ökar även här.

Aktien rusar 17 %. Vi kommer se likartade rörelser från andra rapporterande techbolag – åt båda håll. Rapportmissar kommer straffas hårt och överträffanden kommer att ge lätt galna lättnadsrallyn. En följd av att techsektorn just nu hamras rätt hårt och marknadsneverna ligger utanpå huden.

Vad det här också betyder är att Twitter blivit bättre på att tjäna pengar på sina användare (färre användare, men högre omsättning och vinst). Lite som Pokemon Go – de som lämnar plattformen är de som ändå inte tillför något (ekonomiskt) till Twitter. Och det som är positivt är att marknaden så sakteliga börjar sluta stirra sig blinda på användartillväxtsiffror, i takt med att man förlikat sig med att plattformarna börjar slå i taket. Definitivt här i väst.

No Title

No Description

Snaps kvartalsrapport Q3 2018: användarna fortsätter minska, men intäkterna ökar

Kvartalsrapport från Snap. Gör precis som Amazon och Google – tjänar mer pengar än väntat, men det räcker inte (aktien just nu ner 3 % i efterhandeln).

Antalet dagliga användare fortsätter minska. Nya siffran 186 miljoner. En minskning med en procent jämfört med Q2, eller två miljoner användare.

Däremot är förlusten mindre än marknaden väntade sig. Omsättningen slutade på 298 miljoner (+43 %) och förlusten blev 12 cent per aktie. Omsättningen rullande 12 klev i och med detta för första gången över 1 miljard dollar. Omsättningsmässigt är detta Snaps bästa kvartal.

I och med att användarna minskar, men intäkterna ökar så gör alltså Snap precis som Twitter (som kvartalsrapporterade tidigare idag): man tjänar alltså mer pengar per användare

Initialt Twitter-reagerade marknaden och skjutsade upp aktien med 9 % efter rapporten. I skrivande stund har Snap-aktien däremot gjort en Amazon/Google och fått storstryk i efterhandeln. Just nu mer än 6 % minus.

No Title

No Description

Teslas kvartalsrapport Q3 2018: första vinsten på två år

Tesla chockar marknaden. Inte på grund av en bisarr tweet från Elon Musk (</norm>) utan därför att företaget meddelar att man går med vinst.

I senaste kvartalsrapporten, som kom idag, meddelade företaget att Q3 2018 var det tredje kvartalet någonsin i företagets historia som man gick med vinst. Fick förstås aktien att få tvåsiffrigt glädjefnatt (efter en nedåtgående trend senaste månaderna mycket drivet just av Musks tweetande).

Q3 vände man 619 miljoner dollars förlust 2017 till 312 miljoner dollars vinst i år. Mycket beror förstås på att man på allvar lyckats få fart på Model 3. Såväl försäljning som tillverkning. Omsättningsmässigt mer än fördubblade man siffrorna jämfört med 2017: från 2,98 miljarder dollar till 

6,8 miljarder. Totalt har man levererat 83 500 fordon Q3.

Men det som också drev på aktieracet var att Tesla gjort en Apple. De befintliga kunderna väljer dyrare modeller. Med andra ord: man tjänar mer pengar per kund (och då har Tesla ännu inte släppt den billigare Model 3 som kan tänkas tilltala nya kundsegment).

https://techcrunch.com/2018/10/24/tesla-earns-its-first-profit-in-two-years/?1

Microsofts kvartalsrapport Q3 2018: bästa Q3-resultatet någonsin

Kvartalsrapport från Microsoft och facit är: företaget bästa Q1 någonsin. Och likt några av de andra techjättarna kommer intäkterna inte infe från det man förknippar företagen med.

Microsoft gör en Amazon (okej, har gjort det det ett tag) och drar mycket av kvartalens ökning från molntjänsterna. Azure-omsättningen ökade med 76 % jämfört med 2017. Omsättningen totalt ökade 19 % till 29,1 miljarder dollar (nettovinst på 8,8 miljarder). Men även intäkterna från Bing (sök) ökade hyfsat mycket. Överlag ökar alla delar av Microsofts verksamhet.

Det betyder också att gamla hederliga Microsoft ökar.. Office 365-omsättningen ökade med 36 % och månadsanvändarna är nu över 155 miljoner. Office 365 har nu 32,5 miljoner prenumeranter (prenumerationer är överlag ett av 2018 års svartaste fenomen).

Sen ser Microsoft även ut att på allvar ha fått fart på LinkedIn. Omsättningen upp 33 % jämfört med motsvarande kvartal 2017. Här anges anledningen vara ett ökat andel besök, vilket förstås är ett intressant värde i och med att några andra undersökningar, inte minst Svenskarna och internet 2018, visar att tillväxten är i princip obefintliga.

Jag som då inte använder LinkedIn för försäljning eller leads önskar förstås att tjänsten skulle satsar mer på kunskapshubbandet, men som det ser ut nu är LinkedIn ännu mer på väg mot att plattformen är till för (och premierar) just social selling-bitarna. Man har gjort satsningar även för att lyfta innehållsskapare, en i dagsläget är LinkedIn långt efter alla andar i det här hänseendet, tyvärr. Att som innehållsskapare kunna, exempelvis, tjäna pengar på det man gör på plattformen verkar än så länge inte vara något man satsar på. Jag tror, inte minst i dessa content marketing-tider, att just det området är något som skulle kunna gynna LinkedIn ordentligt på lång sikt.

Microsoft reports record Q1 results as cloud, Surface, and gaming all grow

Microsoft’s Q1 2019 financial results are strong thanks to cloud growth, more Surface revenue, and impressive gains in gaming Xbox hardware and services

Bytedance nu näst högst värderade, onoterade företaget

Vi har en ny tvåa i värderingslistan över de högst värderade onoterade bolagen: Bytedance.

Bytedance, bakom två av Kinas populäraste appar TikTok (som numer har svalt Musical.ly) och nyhetsaggregeraren Toutiao) bedöms nu vara värt 75 miljarder dollar efter senaste finansieringsrundan som tog in 3 miljarder nya dollar (bland annat från japanska jätte Softbank). De går därmed om Uber, vars senaste värdering landade på 72 miljarder dollar.

Men däremot är artikeln (och även Breakits artikel) faktamässigt fel. Bytedance är inte världens högst värderade onototerade bolag. Överst på pallen står fortfarande Ant Financial, Alibaba-kopplade fintechbolaget som står bakom (mobil)betalningsplattformen Alipay.

Och inte bara det: Ants värdering är dessutom mer än dubbelt så hög som Bytedances och Ubers – tillsammans. 150 miljarder dollar vid senaste värderingstillfället.

China now has the world’s most valuable startup

A new $3 billion round of investment led by SoftBank has crowned China’s Bytedance, owner of TikTok, the world’s most valuable startup.

Softbank investerar i Airtel Africa

Allt ljus är nästan på Kina nu, men techjättarna har redan styrt om åtminstone delar av sitt fokus på Indien – nästa stora slagfält i kampen om ”the next billion” internetanvändare. Det här har pågått rätt aktivt i ett par år vid det här laget. Och även de kinesiska bolagen vill vara med och leka.

Men de som spelar de riktigt långa spelet tittar förstås bortom Indien: Afrika. Som japanska internet- och riskkapitaljätten Softbank. Senaste investeringen: Airtel Africa.

Men det stannar inte där. Airtel är den afrikanska grenen av Bharti Airtel – en indisk mobiloperatör. Vi investerar i Kina, Kina investerar i Indien, Indien investerar i Afrika – och techstartups på den afrikanska kontintenten investerar i västerländska företag. What goes around, comes around.

Airtel Africa raises $1.25 billion from SoftBank, 5 others before IPO

Bharti Airtel will use the money from the fundraising to trim Airtel Africa’s debt of $5 billion and expand operations in that continent

Pokemon Go:s intäkter kan nu ha nått två miljarder dollar

I går var Pokemon Go Community Day – en dag när många återupptäckte monsterjakt som fritidssysselsättning.

Pokemon Go ses många gånger som ett fenomen som exploderade och dansade en sommar för att att sedan förpassas till glömska. Och visst, intresset och spelarantalet var rätt svindlande där i början, med 50 miljoner nedladdningar på 19 dagar. Men det har levt vidare – och fortsätter dra in pengar åt Niantic.

25 september bedömer appanalysföretaget Apptopia att Pokemon Go:s intäkter nådde tvåmiljarderdollargränsen. På 811 dagar. Ett av de spel som snabbast nått hit (ja, de flesta når förstås aldrig hit – eller drar in pengar överhuvudtaget).

Om man så vill klassisk hypekurva. ALLA pratade om Pokemon Go i början, varpå spelet sedan dödförklarades när hypen lagt sig. Men sedan dess har alltså spelet lagt sig på en betydligt lägre nivå – men en stabil sådan i skuggan av medieintresset.

Man har alltså behållit användarna man kan tjäna pengar på (vilket lär betyda att de drar in mycket mer pengar per användare nu än när det hypebegav sig). Ännu ett exempel på att faktiskt satsa på de kunder som är villiga att betala för dina tjänster – och inte få panik när användarsiffrorna dyker. Långsiktighet att tro på att man har en bra produkt som inte hela tiden måste fyllas på med nya användare.

Jämfört med många spel har Pokemon Go heller inte haft lika ”tvingande” betalningströsklar som många andra mobilspel, vilket förstås gör omsättningsnivån än mer imponerande.

https://blog.apptopia.com/pokémon-go-catches-2-billion-since-launch?1

  

Övrigt

Xennials – nya millennialsgenerationen

Kan vi få för många generationsetiketter? Klart vi inte kan. Här kommer ännu en. Xennials. I skarven mellan Generation X och Millennials. Med Generations X:s cynism och millennialgenerationens optimism (typ… lagom?) Födda 1977 till 1985.

Den äldsta delen av den lite mer traditionella millennials-definitionen, alltså. Ett åldersspann som minns mer av den förmobila och förinternetiga världen.

Eller som de definieras här: som inte känner sig hemma i Snapchat, men som heller inte minns när de första Star Wars-filmerna gick på bio. Kort sagt en del inom millennialsgenerationen som inte känner sig bekväm med den gängse definitionen och som kanske rentav känner att det här med digitalt fortfarande är lite nymodigt. (För alla som tillhör en generation känner igen sig i stereotypdefinitionen, right?)

Man måste dessutom älska tweeten om hur enormt smärtsamt det var att skriva textmeddelanden på Nokia-tiden.

pizzabottle.co

This domain may be for sale!

Vad händer under en kinesisk internetminut?

Ni vet de olika diagrammen över vad som händer under en internetminut? Här är en annan variant. Vad som händer under en kinesisk internetminut.

Diagram som visar vad som händer under en kinesisk internetminut

Firefox gör det möjligt att välja sökmotor per sökning

Ännu ett exempel på att det är de små webbläsarna som dansar i cirklar runt jättarna vad gäller innoverande. Firefox inte minst. Efter att Firefox tagit sig upp ur bloatdiket och återlanserade sig som Quantum händer det spännande grejer på löpande band. Ofta enkla och självklara saker, men, det är inte självklart förrän något kommer på det.

Som det här som jag inte sett tidigare. Möjlighet att välja sökmotor. Men inte att ställa in valfri sökmotor som förvald, utan att per sökning välja sökindex. Inte så att det här inte gått att göra på andra ställen tidigare, men nu enklare och tydligare.

Lär väl inte stoppa Googles världsdominans, men ändå ett ställningstagande.

Exempel på funktionen för att välja sökmotor per sökning i Firefox

Mozilla testar VPN-prenumerationer i Firefox

Prenumerationer är som bekant väldigt svart just nu. Typ alla, både offline och online, jagar olika sätt att knyta upp kunderna via löpande abonnemang istället för att bara köpa enstaka saker. Ja, och där fördelen för kunder (framförallt gällande fysiska prylar) är just att de slipper själva prylarna. Förvaringen.

Mozilla testar nu ett nytt sätt att tjäna pengar på Firefox: genom att sälja abonnemang på VPN-tjänsten Proton. Ett abonnemang som intressant nog har en månadsavgift som är två dollar DYRARE än om man köper den direkt från Proton. Mellanskillnaden är tänkt att gå till Mozilla för att därmed bidra till ett ”säkrare internet”.

Mozilla is going to sell VPN subscriptions within Firefox

Today, Mozilla announced that it will be running an experiment where a small group of Firefox users will be shown an ad to purchase a subscription to ProtonVPN. In a blog post, Mozilla says it picked ProtonVPN for the partnership due to factors like transparency and data retention policies.

Tim Cook vill ha GDPR-lagar i USA

Lite oväntat håller EU:s integritetsdirektiv GDPR att exporteras över hela världen, via techjättarna. Det som EU gjort tvingande börjar dessa företag nu erbjuda nästan alla sina användare. Förstås för att det är ett enkelt sätt att skapa goodwill genom att erbjuda något som regleringar tvingat dem till.

Nu går Tim Cook ut och vill ha GDPR i USA, typ. Och artikeln konstaterar att även Google och Facebook vill samma sak.

Det artikeln däremot inte nämner att just Google och FB aktivt motarbetat just ett sånt initiativ i Kalifornien. För att i grund och botten är det dåligt för deras affärsmodeller att ge användarna större möjligheter att säga nej till reklam.

Tim Cook wants a federal privacy law – but so do Facebook and Google

At a privacy conference in Brussels this morning, Tm Cook gave a fiery speech denouncing Google and Facebook – but is Apple any different?

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 34 2018

Digitala spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artiklar

Vilka appar tillbringade vi mest tid i mellan maj och juli 2018?

Kina har nu 800 miljoner internetanvändare – 98 % är mobilanvändare

IGTV – succé eller Google+?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook på gång med Facebook-pixel för grupper

Ännu mer satsning på grupper från Facebook: nu verkar gruppadmins vara på gång att kunna lägga in Facebook-pixel i en grupp (vilket känns lite lätt… meta). Förstås för att kunna ha möjlighet att rikta mot gruppmedlemmarna i takt med att organiska räckvidden i nyhetsflödet har dammat i backen.

Med andra ord ytterligare en anledning att testköra grupper som kommunikationsplattform om man inte redan gjort det.

Facebook will soon allow admins to add pixel to their Facebook groups

A new tracking possibility is being rolled out to Facebook advertisers who own Facebook groups. If you have been managing a Facebook Page for quite some time, then you have been battling with low reach. Many Facebook Page admins, in their effort to combat low reach and have their audience engage with them turned to Facebook Groups.

Facebook släpper Creator Studio

Nytt från Facebook: Creator Studio. Business Manager möter HootSuite i ett nytt allt-i-ett-verktyg:

  • Publicering och schemaläggning av innehåll
  • Statistik
  • Hantera inboxar
  • Hantera intäktsinställningar
  • Hantera innehållsbibliotek
  • Lägg till ljud till video

Verkar än så länge bara finnas tillgängligt för ett fåtal användare. Att se vilken utrullningstakt det blir.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook has a NEW 'Creator Studio' dashboard!The NEW tool lets creators / social media managers:- Publish and schedule content- Check Insights- Manage message inboxes- Manage monetisation settings- Manage content library- Add sound to videohttps://t.co/4Fk9EaZLGV pic.twitter.com/5yeTl6gKfJ / Twitter"

Facebook has a NEW 'Creator Studio' dashboard!The NEW tool lets creators / social media managers:- Publish and schedule content- Check Insights- Manage message inboxes- Manage monetisation settings- Manage content library- Add sound to videohttps://t.co/4Fk9EaZLGV pic.twitter.com/5yeTl6gKfJ

Instagram testar rekommenderade inlägg

Instagram testar rekommenderade inlägg. En discovery-flöde i nyhetsflödet, typ. När du har scrollat dig igenom uppdateringarna från alla du känner så visas inlägg som kan intressera dig, baserat på de vanliga grejerna (vad du gillar, vad du följer, vad dina vänner gör etc.)

Det intressanta är förstås att de packar in det i vanliga flödet, när företaget gör ungefär precis tvärtom i Facebook. Logiken lär vara att Instagram är en plattform där du mer skapar innehåll än delar.. Att chansen alltså är större att det verkligen ska finnas innehåll du gillar och att det känns mer geniunt och därmed kan funka i flödet. Ja, och så förstås att det läggs sist.

https://wersm.com/instagram-is-testing-recommended-posts-in-feed/?1

Facebook samarbetar med New York-universitet kring magnetröntgenkameror

Forskare vid New York-universitetet jobbar med att ta fram verktyg som ska förkorta tiden för för att magnetröntga hjärnor. I sig inget konstigt. Det som kanske är lite mer ovanligt att universitetets samarbetspartner är… Facebook.

Även om det inte är ett helt givet branschområde för Facebook är grundtekniken förstås väldigt mycket Facebook. Maskininlärning och AI i samband med bilder.

Tanken med arbetet är att göra mindre noggrann skanning, med fokus på de viktigaste delarna, och låta algoritmer sedan bokstavligen talat fylla i luckorna. Milt sagt spännande.

https://techcrunch.com/2018/08/20/nyu-and-facebook-team-up-to-supercharge-mri-scans-with-ai/

Poängsätter Facebook användarnas pålitlighet?

Ni vet Black Mirror-avsnittet där allas liv kretsar kring vilken score man har i sociala medier (typ)? Det som Kina i praktiken har infört, fast med en skön övervaknings-add-on? Klart Facebook inte vill vara sämre. De rankar oss användare. Hur pålitliga vi är. Kanske.

Det handlar om en intern räknesnurra där användare, enligt Washington Post, ges poäng från 0 till 1 (lång skala…) Ska handla om att avgöra hur mycket Facebook ska lita på oss när vi anmäler fejknyhetsinnehåll.

MEEEEEN, det är klart att en sådan poängsättning också kan användas till annat… Facebook säger själva förstås att det inte är det fast de samtidigt säger att det är precis det det är. Go figure.

https://mashable.com/2018/08/21/facebook-users-trustworthiness-score/

The New York Public Library förvandlar litterära klassiker till Instagram stories

Briljant! Hur får man yngre människor (ja, eller andra också) att upptäcka klassisk litteratur? Via Insta Stories.

The New York Public Library har tagit sig an just det: att skapa stories av några av litteraturens stora verk. Nu är det inte bara snabbstories, man kommer lägga rätt mycket kärlek på dem.

Och inte bara det: respekive story kommer också sparas som en highlight och därmed finnas var att läsa senare. Så, tja, världens första Instagram Stories-bibliotek?

The New York Public Library is Turning Classics Into Instagram Stories

Gizmodo has advocated for libraries as an excellent means of logging off, because a library is a service that lets you "stream" films, music, magazines, books, and all other kinds of media for free.

LinkedIn

LinkedIn uppdaterar jobbsökarfunktionen – med möjlighet att filtrera på distansjobb

  • Ett mer enhetligt sökresultat: allt kring jobb, företaget etc. samlat på ett ställe istället för utspritt
  • Mer information kring lönenivåer (om man använder LinkedIn Salary)
  • Uppmaning att slå på jobbnotiser när man börja följa ett företag (för att få info om när de postar jobb)
  • Distansjobb: Den kanske mest intressanta funktionen. Och i dessa gig- och digitaliseringstider, den kanske mest relevanta. Möjlighet att söka och filtrera på distansjobb.

Updates to Jobs Search Make It Easier to Find the Right Job on LinkedIn

Looking for a new job is a journey that can be full of twists and turns, but there's a lot you can do to make your search more effective. Through our own research, we've found professionals are changing jobs more than ever - especially among younger generations - and they're often making career pivots or looking for more flexibility.

 

Sök/SEO

Googles AMP-format lever inte upp till förväntningarna – eller?

Hur funkar Googles snabbladdande mobilformat AMP? Det beror på vem du frågar. Användare eller publicister som jagar trafik och annonsintäkter.

Bland annat baserat på en undersökning från Chartbeat konstateras att resultaten för publicister som aktiverat AMP på sina webbplatser är lite spridda. Vissa har sett trafikökningar, men andra har inte sett någon ökning - och har dessutom kanske sett minskningar av trafik och konverteringar.

Även om studien inte ger något svar på AMP totalt sett, som format, så är två saker i artikeln ändå värda att kommentera. Det ena är att det pratas mycket konvertering och intäkter, men betydligt mindre om användarupplevelse. AMP i sig innebär begränsningar i vad man som webbplatsägare kan göra - och det handlar ofta om det som vi som användare gärna slipper (som drösvis med script och tunga grafiska element).

Den andra, och förmodligen viktigaste, punkten är det här citatet från Chartbeat själva:

In the end, the benefit seems to come down to how well the publisher implements AMP”

Med andra ord: att som avsändare faktiskt sätta sig in i formatets förutsättningar och hur man bäst använder det, snarare än att köra på i gamla hjulspår och hoppas att en ”autoöversättning” magiskt ska göra att resultatet blir exakt detsamma som för den vanliga mobilwebben.

Ungefär de två saker som nya format och plattformar oftast faller på:

  • fokusera för mycket på sina egna intäkter och för lite på vad målgruppen faktiskt vill ha (det här är förstås relevant inte bara vid teknikskiften, men kan bli extra uppenbar då)
  • tro att det bara handlar om att copy/pasta exakt samma innehåll i exakt samma format som på en annan plattform man har arbetat med tidigare

Google AMP beat Facebook Instant Articles, but publishers start to question AMP's benefits

A new Chartbeat study found only one-third of publishers see clear evidence of a traffic increase from the fast-loading articles format.

 

Detaljhandel/e-handel

Lifvs Scandinavia siktar på att öppna 200 obemannade butiker i Sverige

Saker man missar när man har semester: Amazon Go i Sverige. Ish.

Företaget Lifvs Scandinavia har rätt högflygande planer att öppna 200 obemannade, appkontrollerade butiker runt om i landet inom några år. Blippa in med appen, koppla bankkort till appen och shoppa loss.

Det vi pratar om är småbutiker, typ närlivs med det vikigaste. Snäppet enklare än de satsningar som görs av Amazon och förstås i Kina - där man inte ens behöver skanna eller betala varor själv utan bara plocka på sig och gå.

Målgruppsfokus för butikerna är landsbygden. Eller åtminstone mindre städer. Kort sagt där butiksutbudet är mindre. Eller kanske obefintligt.

Även i Kina satsar techjättarna på samma sak: få ut närvaro på landsbygden. Är förstås inte orimligt att tänka att den här typen av närlivs också kan dubblera som paketutlämning. För service, men också för att driva trafik till själva butiken.

Den här typen av satsningar är också precis vad Sverige behöver. Ett problem med nuvarande arbetsmarknad är att där jobben finns, finns inte bostäderna. Och omvänt. Men fysisk närvaro blir förstås allt mindre viktig. Att om digitaliseringen kan vända, eller åtminstone bromsa, urbaniseringstrenden. 

Snart kan Sverige få 200 butiker utan personal á la Amazon Go

Vill göra livet lättare för människor på landsbygden.

Walmart satsar på e-böcker

Walmarts senaste satsning för att möta konkurrensen från Amazon: böcker. Närmare bestämt e-böcker och ljudböcker.

Walmart har slutit ett avtal med Rakuten Kobo som alltså kommer att utgöra plattformen för Walmarts e-bokssatsning. Walmart samarbetar sig alltså till utbud, plattform, befintliga användare och hårdvara (Kobo har en egen serie e-boksläsare, likt Amazons Kindle-serie).

Man får också ett öppnare ekosystem än Amazon (vars plattor är rätt hårt knutna till Amazons eget e-boksformat) och Kobo får ett ännu större skyltfönster att sälja sina plattor.

Samarbetet är logiskt av ännu en anledning. I januari ingick Walmart och Rakuten, Rakuten Kobos japanska moderföretag, ett strategiskt samabete överlag. Även det förstås för att möta Amazons framfart. Men för Rakuten lika mycket att positionera sig mot Alibaba.

Walmart Continues Push Against Amazon With Walmart eBooks Store | Digital Trends

Walmart is continuing its assault against the likes of Amazon. How? The company has launched Walmart eBooks in partnership with Rakuten Kobo, giving Walmart customers access to Kobo's 6-million-strong library of ebooks, as well as the option of a $9.99-per-month audiobook subscription.

H&M-konkurrenten Uniqlo satsar på 400 nya butiker i Asien

Idag slog japanska H&M-konkurrenten Uniqlo upp dörrarna för sin första butik i Stockholm (med stort intresse om man ska tro körapporterna). Men företaget har förstås betydligt aggressivare satsningar än att öppna strödda butiker.

Fram till 2022 är målsättningen att man ska dubblera sitt butiksbestånd i Asien till 400 butiker. Men det mest intressanta, och tidsenliga, är vilken slags butiker det kommer att handla om. Fristående "suburban stores" snarare än företagets tidigare strategi med butiker i gallerior.

Med andra ord så som trenden är just nu: ha butiker där kunderna är vanligtvis, snarare än att kunderna måste ta omvägen till butiken.

Uniqlo Southeast Asia network will double

The Uniqlo Southeast Asia and Oceania store network is set to double by 2022 to about 400 stores.

Amazon intresserad av att ta över butikslokaler från krisande kedjan Homebase

Hur vet man att ens investering inte gick jättebra? När man köper en butikskedja för 340 miljoner pund och två år senare säljer den - för ett (1) pund. * ouch-gif *

Australienska Wesfarmers drar sig ur Storbritannien och dumpar gör det själv-kedjan Homebase för ingenting alls. Köparen är en rekonstrueringsspecialist som ska försöka få ordning på kedjans ekonomi. En följd är att 42 butiker kommer att stängas. Ytterligare 70 är i farozonen.

Men den enes död. Det kan finnas en intressent på de tomma butikerna. Amazon. För att skaffa sig fler lokala lager. En utveckling som synts på några andra håll, där krisande köpcentrum hittar nytt liv som just e-handelslokaler.

Amazon considering Homebase empty store bid - Retail Gazette

Homebase stores left empty after its disastrous sale to Wesfarmers could be picked up by Amazon as it looks to rapidly expand its delivery network.

Alibaba för diskussioner med indiska företag för att ta sig in i landet

Mycket ljus är på Kina nuförtiden - västföretag som vill in och kinesiska företag som vill utanför landets gränser. Men nästa stora globala slagfält är redan i färd att riggas: Indien..

Igår slutförde Walmart uppköpet av den indiska Amazon-konkurrenten Flipkart och häromdagen kom siffror på att Indien är på plats tre (tillsammans med Storbritannien) vad gäller antalet enhörningsföretag.

Självklart vill även de kinesiska jättarna vara med och leka i Indien. Som Aliababa, i full färd med att föra diskussioner med indiska företag. För strategin för Indien ser ut att bli ungefär densamma som för Kina: hitta en lokal samarbetspartner för att ha en chans. Eller köp en.

Alibaba eyes joint venture with big Indian companies; in talks with RIL, Tatas, Future Retail

Omni-channel or multi-channel retailing provides shoppers with a consistent and seamless buying experience across online and offline stores.

 

Strömmade medier

Netflix testar att runda Appstores prenumerationsfunktion

Ännu ett test från Netflix för att öka intäkterna (efter det rätt hemska testet att börja visa reklam mellan avsnitt - visserligen för egna program, men ändå). I ett trettiotal länder testar Netflix nu att inte längre prenumerera via Appstore, utan bara via Netflix egen webbplats. Med andra ord ett sätt att runda Apples trettioprocentiga del av kakan.

Som konstateras: när Spotify gjorde samma grej så ledde det till lite… fnurra på tråden. Blir intressant att se vad utfallet blir - och hur Apple reagerar om Netflix permanentar initiativet.

Förstås en känslig balansgång för båda företagen, eftersom de lever i rätt tät symbios.

Och ja, Sverige är ett av länderna.

Netflix Disables Signup Through Apple's App Store in Broad iOS App Test

Netflix is running a test of its iOS app in 33 countries that doesn't allow users to subscribe to the service through Apple's App Store.

Twitch Prime skrotar det annonsfria abonnemangsalternativet

Det här är en skitdålig utveckling. Häromdagen bekräftade Netflix att man testar reklamavbrott (än så länge bara för eget material). Nu skrotar Amazon reklamfritt tittande i Twitch Prime. Lägg till att Facebook 2016 sa att Messenger inte skulle finansieras av reklam direkt mot konsument och, well, vi vet ju hur länge det höll.

Vad som händer är att företagen som revolutionerat hur vi konsumerar medier nu håller på att bli gammelmedia. Betala OCH tvingas utsättas för reklam.

Förstås för att det är för lockande med annonsmiljarder, men det skjuter också en av de främsta anledningarna till att vi betalar i sank: vi vill ha oavbrutna upplevelser. På våra villkor.

Twitch Prime ditches ad-free viewing as one of its perks | TechCrunch

Twitch Prime, the perks program for Amazon Prime members offering free loot, games and other benefits, is ditching one of its best features: ad-free

Kan Tencent hjälpa Spotify med det sociala?

En bra analys av förhållandet mellan Tencent (Music) och Spotify. I slutet av förra året köpte TME och Spotify andelar i varandras bolag. Mycket förstås för att få tillgång till varandras marknader, men för Spotify också en kapitalstark och tung allierad i kampen mot främst Apple, men även bland andra Amazon och Google.

Men som artikeln konstaterar kan Tencent också ge Spotify det det saknar: den sociala biten för innehållsskapare. Och då inte bara som idag med möjlighet att se vad vänner lyssnar på, utan bli en ny myspace. Där artister kan få en tät integration mellan säljkanalen och gränssnittet mot fansen.

Spotify har redan nosat på det här, men Tencent är förstås långt bättre i den här grenen. Youtube Music och Apple saknar mer eller mindre det här helt med Facebook å andra sidan inte har musikströmningstjänst.

Det skulle med andra ord ge Spotify en betydligt bättre chans att slåss mot sina betydligt större västkonkurrenter. Även om det kommer få det tufft också med Tencent i sin ringhörna.

How Spotify Could Benefit When Tencent Music Goes Public | The Motley Fool

The Swedish company could cash out its stake in a few years.

 

AI - artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant kan berätta goda nyheter

Satan i gatan vad jag gillar det här initiativet. Google har släppt en ny funktion till sin digitala assistent. Säg ”Tell me something good” till assistenten (OK Google, vad blir det på svenska?) så får du en positiv nyhet uppläst. Och det är inte good meaning nonsens, det är good meaning Hans Rosling.

För att använda Googles ord, nyheter om ”people who are solving problems for our communities and our world”.

Nyheterna väljs ut av den icke-vinstdrivande organisationen Solutions Journalism Network. Lösningsjournalistik: journalistik som belyser att det finns lösningar på problem.

Känns som att det finns en del människor som BARA borde få lyssna på det här.

Hey Google, tell me something good

Your daily dose of good news directly from your Google Assistant.

Facebook kan vara på gång med en en egen röstassistent – Aloha

Minns ni M? Chansen är god att ni inte gör det. M var Facebooks egen digitala assistent som dansade en sommar innan den lades ner i början av året. Nu kanske efterföljaren är här. Säg aloha till Aloha.

Det är en osläppt funktion i Messenger som har grävts fram och till skillnad från M är det en röstassistent. Eller åtminstone (just nu) ett verktyg för att översätta tal till text.

Med tanke på att precis den här funktionen redan finns inbyggd i såväl iOS som Android känns den milt sagt onödig. Vilket förmodligen också betyder att FB har betydligt större planer än bara röst-till-text: som ännu ett försök att skaffa sig ett eget ”mobiloperativ” (Facebook Home, nån?)

Facebook app's code hints at 'Aloha' speech recognition feature

Facebook would have been the last big tech company to bring a smart speaker to market, but the company reportedly paused developing it in March when the Cambridge Analytica scandal erupted. While the device was supposedly still in the works during the platform's F8 conference, we didn't hear much about it.

 

AR/VR

KLM lägger till virtuell AR-väskmätare i sin app

Skön grej från KLM. Virtuell väskstorlekskollare. Med andra ord att du får den där handbagagekollådan hemma för att se om din väska uppfyller storlekskraven. Säkerligen inte först med det här, men är oavsett ännu ett smart nyttoområde för AR.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Here's @KLM's NEW AR feature in action on iOS pic.twitter.com/TZ8sIlCKNI / Twitter"

Here's @KLM's NEW AR feature in action on iOS pic.twitter.com/TZ8sIlCKNI

 

Bekvämlighetsekonomin

Yoshi – bensinmacken som kommer till din bil

Ännu ett exempel på bekvämlighetsekonomin: Exxon Mobil-backade Yoshi. Få din bil tankad där den står - istället för att åka med bilen till macken.

Tjänsten bygger på en månadsavgift om 20 dollar (bensin as a service, alltså). Via en app bokar man tankning och det man behöver göra utöver att betala avgiften är att se till att tanklocket inte är låst. Man kan även beställa annan service som byte av vindrutetorkare eller olja.

Nu är Yoshi inte först ensamma om det här. Det finns även andra liknande tjänster, som Booster. Och de är som sagt var helt i tiden.

Finns förstås förbättringspotential här. Inte minst vad gäller själva drivmedlet (som inte direkt är framtidssäkrat). Man tänker att det framåt också går att appkoppla ett lås på tanklocket till en engångskod som företaget som levererar drivmedlet kan använda. Men själva konceptet är förstås rätt klockrent.

Eftersom det lär ta ett tag innan vi helt blir av med privatägda bilar i storstäder (och förser alla sjävkörande fordon med typ solpaneler) så kanske det som ligger närmast till hands är att man kan beställa batteriladdning. Och vem vet - kanske vi snart kan beställa bilbesiktningen till jobbparkeringen eller garageuppfarten.

An ExxonMobil-backed startup that delivers gas to people's cars is growing across the US

Yoshi is one of several startups calling themselves "Uber for gas," serving as an alternative for people who feel that gas stations are too inconvenient. The startup is backed by ExxonMobil and General Motors.

Uber Freight släpper frakttjänster för små- och medelstora företag

För bara några veckor sen la Uber ner sin satsning på självkörande lastbilar (bland annat för att börja skära i förlusterna). Det betyder däremot inte att man släpper fraktbranschen. Uber Freight får nu en påhakstjänst: Uber Freight for Shippers.

Den nya tjänsten riktar sig mot små och medelstora företag som behöver frakttjänster. Det man säljer in tjänsten med, utöver appenkelheten, är att den ska ge samma slags transparens som övriga Uber-tjänster. Både vad gäller status, tid och info om förare. Och förstås att man får tillgång till hela Uber Freight-nätverket. För långa såväl som korta leveranser.

Intressant att se hur det här kan påverka fraktbranschen.

https://venturebeat.com/2018/08/21/uber-expands-uber-freight-to-small-and-mid-sized-businesses/

Lyft lägger till möjlighet att bli avsläppt vid arenaingången närmast din sittplats

Ännu en sån där löjligt liten grej - som är precis en sådan sak som vi som kunder oftast vill ha (med vi som företag tycker det är roligare att dra igång stora digitaliseringsprojekt): Uber-konkurrenten Lyft har inlett samarbete med SeatGeek. Bli avsläppt nära din plats.

Förutom att man kommer att kunna boka en Lyft-bil via SeatGeek-appen så kommer även ditt platsnummer att skickas till Lyft-appen. Så att du kan bli avsläppt vid ingången närmast din plats.

Det här om något definierar bekvämlighetsekonomin. Men det är också precis den här typen av små, vardagsförbättringar som kan göra underverk för kundlojaliteten.

Lyft enables sloth with seat-specific stadium drop-offs

It's Lyft's turn to help you get to an event on time, and with a minimum of legwork at that. The ridesharing firm has forged a deal with SeatGeek to help you book rides to (and from) live events in both companies' apps.

Voi – senaste företaget på elscooteruthyrningsarenan

Senaste månaden eller så har både Google och Uber investerat i elscooteruthyrningsföretaget Lime. Helt i linje med trenden just nu att investera i andra färdmedel än bilar för storstäder. En trend som inte bara bildelningsföretagen har hakat på, även de traditionella biltillverkarna.

Trots att det redan finns den gör typen av företag, backade av tunga spelare, så verkar Voi tycka att det finns utrymme för en till - här hos oss. I veckan kommer Vois scootrar börja dyka upp i Stockholm.

Älskad och hatad i USA - nu kommer elscootern till Sverige

Elscooterföretagen i USA har väckt känslor. Bolagen är värderade i miljardklassen och nu lanseras den första tjänsten i Sverige.

 

Mobilt

Datum för förhandsbeställning av nästa iPhone – 14 september?

Så 14:e september är det alltså dags för mig att beställa min nästa telefon? Bra att veta. (Okej, Tysklands-datum, men vi håller tummarna för att det kommer att gälla även här.)

2018 iPhone Pre-orders to Take Place on September 14 According to German Carriers

Pre-orders for Apple's 2018 iPhone lineup will take place on Friday, September 14, according to information Macerkopf sourced from German...

 

Ekonomi och finans

Alibabas kvartalsrapport Q2 2018: rejält upp, men inte så bra som förväntat

Dags för Alibaba att visa kvartalskorten. I korta drag: fortsatt galet mycket upp. Och en rejäl studs upp för aktien (i skrivande stund +4 % i förhandeln).

Omsättningen gick upp 61 % jämfört med motsvarande period 2017, till ca 11,5 miljarder dollar (Amazons omsättning som jämförelse: 52,9 miljarder)

Fördelat per verksamhetsområde blev facit:

  • Core commerce (e-handeln): 10 miljarder (+61 %)
  • ”Digital media”: 873 miljoner (+46 %)
  • Molntjänster: 684 miljoner (+93 %)

Vinsten minskade dock med 41 % till 1,31 miljarder dollar på grund av engångsutgiftsposter

Antalet aktiva kunder ökade på årsbasis med 24 miljoner till 576 miljoner.

Antalet månadsmobilanvändare landade på 634 miljoner, upp med 17 miljoner jämfört med för ett kvartal sedan).

Den kanske mest intressanta detaljen i dagens kvartalsrapport handlar om de lokala (mat)leveranstjänsterna som Alibaba äger/är majoritetsägare i: Ele.me och Koubei. Dessa två kommer att slås ihop till en ny, gemensam verksamhet - och får dessutom ett jättetillskott via 3 miljarder dollar från japanska internetjätten Softbank.

Alibaba posts robust quarterly revenue growth

Despite worries about the Chinese internet market, Alibaba saw overall revenues grow by 61% in its June quarter.

Targets kvartalsrapport Q2 2028: ökad försäljning både online och i fysiska butiker

När detaljhandelsjätten Walmart redovisade kvartalssiffrorna förra veckan blev det väldigt trevligt för aktieägarna. Förstås tack vare att e-handeln ökade med 40 %, men också för att besöken i de fysiska butikerna också ökade. Och kunderna köpte dessutom mer per besök.

Igår var det dags för USA:s näst största detaljhandelskedja att kvartalsrapportera - och samma mönster här. Köpen i jämförbara butiker ökade 6,5 %, fördelat på +41 % för e-handeln och köpen i fysiska butiker ökade med 4,9 %. Target själva konstaterade att butikssiffrorna visade på ”unprecedented  growth”. Överlag var det Targets bästa kvartal på ett årtionde.

Och ironiskt nog kan Target delvis tacka Amazon. En stor köpdrivare var Amazons Prime Day. Ja, eller den motsvarighet som Target bombade ut samtidigt.

Amazon känns förstås just nu som en rätt ostoppbar ångvält, men vad som nu håller på att hända är att detaljhandelskedjorna, med högvis års erfarenhet av fysisk handel, nu börjar få ordning på tillvaron. Och då inte bara sin e-handel - utan sina ekosystem. Knyta ihop de olika delarna och använda respektive kanals fördel på bästa sätt för att skapa en värdedrivande helhet. Men också mycket mer använda data och korsbefruktning för att få online att driva till offline och tvärtom. Det som i Kina nu populärt kallas New Retail.

Den främsta styrkan som kedjor som Walmart och Target sitter på, förutom sina ekonomiska muskler, är förstås sin rätt massiva fysiska närvaro. Men även Target siktar på att diversifiera sina fysiska butiker. Fler mindre butiker, närmare kunderna. Både för bekvämlighet - men också för att få utlämingsställen för e-handlade varor. (I Kina gör Alibaba och JD.com detsamma.)

Amazon jagar förstås samma sak. Men här är Amazon på efterkälken - och att få ordning på ett fysiskt nätverk är inte helt enkelt, ens för Amazon. Det är därför som Amazon också ser till att bredda sin verksamhet långt bortom just e-handeln. Men även de traditionella butiksskedjorna börjar kopiera Amazon i det här hänseendet. Om de fullt ut lyckas amazonifiera sin mentala omställning så kommer konkurrensen hårdna ordentligt.

No Title

No Description

Pepsi köper SodaStream

Ännu ett uppköp: Pepsi köper "gör det själv"-bubbelföretaget SodaStream. Nu är det här kanske inte ett strikt techgig - men det är samtidigt en köp helt i tiden med aktuella trender.

Förstås hållbarhetsmässigt, eftersom SodaStreams produkter bygger på att du gör bubbelvatten hemma istället för att släpa hem platsflaskor. Det handlar förstås om att Pepsi, likt Coca-Cola, allt mer börjar diversifiera sig bort från läsk till mer hälsovänliga drycker.

Men tittar vi lite längre fram så lär vi se en framtid med 3D-printande även här. Ja, eller ni fattar. Att dryckerna finns hemma utan att man behöver släpa hem grejerna. Typ mata in "receptet" och få din dryck i kranen hemma. Läsk as a service.

PepsiCo puts fizz into healthy drinks with $3.2 bln SodaStream deal

JERUSALEM/LONDON, Aug 20 (Reuters) - PepsiCo will buy carbonated drink-machine maker SodaStream for $3.2 billion as it battles Coca-Cola for an edge in the health-conscious beverage market. Founded in Britain in 1903, SodaStream was a coveted device in British kitchens in the 1970s and 80s, allowing people to create fizzy drinks by adding flavoured syrups to carbonated tap water, but its popularity faded as bottled sodas became cheaper.

Lyxklädesåterförsäljaren Farfetch på väg mot börsen

Efter några bottenfrusna år efter finanskrisen så har börsnoteringarna börjat stå som spön i backen. Ännu en: lyxklädesåterförsäjaren Farfetch har ansökt om notering på New York-börsen. Kan ge en värdering runt 5 miljarder dollar.

Precis som så många andra företag är en av anledningarna till börsnoteringen att finansiera en större global push. Inte minst in i Kina. 

Till skillnad från oss i väst är lyxartiklar något som säljs mer online än via fysiska kanaler och med tanke på utvecklingen i Kina är det inte konstigt att Farfetch vill slåss ännu mer där. Farfetch slog upp portarna i Kina för tre år sen har har förstås redan samarbete med en av Kinas stora e-handelsaktörer: JD.com. (Inte nog med det: för bara en månad sen köpte Farfetch en kinesiska annonsbyrå.)

Farfetch Acquires Chinese Digital Marketing Agency

The fashion e-commerce platform has acquired CuriosityChina in a bid to boost its presence in the world's second-largest luxury market.

Flipkart köper röst-till-text-företag

Katten på råttan. Igår blev Walmarts köp av (i princip) hela indiska e-handelsjätten Flipkart klart. Det betyder inte att Flipkart inte i sin tur fortsätter shoppa företag. Senast ut: AI-plattformen Liv.ai.

Liv.ai:s produkt handlar om att översätta tal till text på tio olika indiska språk (dialekter?) Anledningen är förstås att göra det möjligt att röstsöka på Flipkart.

I delar av världen är röstinteraktion med WhatsApp väldigt vanligt vanligt (och WeChat la till röst-till-tal-funktion bara förra veckan). Anledningen? Stora mängder människor som inte kan läsa. Istället skickar man alltså röstchattmeddelanden.

Man kan alltså tänka att Flipkart till stor del siktar på samma målgrupp som bakgrund till Live.ai-uppköpet. (Ja, och förstås att röstinteraktion överlag blir allt viktigare. Hur ser det ut: har ni börjat skissa på er strategi för röstinternet?)

Flipkart acquires AI startup Liv.ai to start the 'voice' revolution

As part of this acquisition, the 20-member team of Liv will be part of Flipkarts 'voice solutions team and help accelerate an end-to- end conversational shopping experience for its users.

Kina har fått ytterligare en enhörning: LinkedIn-konkurrenten Maimai

Häromdagen skrev jag om uppgifter att Kina gått om USA i antal enhörningar (onoterade startups med ett börsvärde över 1 miljard dollar). Nu har Kina fått en till: Maimai.

Maimai är en social karriärsajt, så en konkurrent till LinkedIn, alltså. Finansieringsrundan som knuffar Maimai över miljardgränsen är på 200 miljoner dollar - vilke ska vara den största högen pengar som någon karriärsajt någonsin har tagit in vid ett tillfälle (mer än det LinkedIn någonsin tog in som onoterat bolag). Ska tydligen vara den enda enhörningen inom just social plattform inom rekrytering och karriär.

Och ja, självklart är det börsnotering i kikaren.

Maimai har 50 miljoner användare, vilket är en knapp tiondel av LinkedIns antal. Som så många kinesiska företag är de dock större på hemmaplan (LinkedIn hade 41 miljoner medlemmar i Kina i juli).

Två sköna grejer om Maimai:

Samtidigt som finansieringsrundan presenterade Maimai också att man plöjt ner nästan 150 miljoner i ett samarbetsinitiativ som är en korsning mellan arbetsförmedling och jobbcoach. Hjälpa människor hitta sin karriärväg. Namnet på iniativet: Tianti Project. Ska tydligen bokstavligen översättas till "Stairway to Heaven Project" * cue music *

I en intervju ar VD:n för Maimai konstaterat "Do not call us the LinkedIn of China. We position ourselves as 'WeChat for Work' /.../ WeChat solves personal needs and we solve working needs". Avdelningen perspektiv. Vi (inte minst jag) utgår från våra egna perspektiv. Men det säger också något om WeChats roll i Kina. Inte bara en tjänst, utan en referenspunkt för... det mesta.

https://techcrunch.com/2018/08/21/maimai-raises-200m/

Kinesiska nyhetsaggregeringstjänsten Qutoutiao har ansökt om börsnotering

Ännu ett kinesiskt onlineföretag har ansökt om börsnotering i USA: nyhetsaggregeringstjänsten Qutoutiao. En notering i häraden av 300 miljoner dollar (i sammanhanget alltså förhållandevis liten).

I förra veckans spaningar fanns nyheten om att Bytedances tjänster håller på att ta tid från Tencents. Med andra ord att användare lägger mer tid i Bytedance-tjänster som kortvideoapparna Tik Tok (som numer sugit upp Musical.ly) än i Tencents (som WeChat). Det här tänker Tencent förstås inte bara låta passera.

En av Bytedances främst tjänster är Toutiao, en nyhetsaggregeringstjänst ungefär som Qutoutiao. Och en av Qutoutiaos backare är... Tencent.

Tencent-backed Qutoutiao files for U.S. IPO

Chinese content aggregator Qutoutiao Inc, which is backed by technology giant Tencent Holdings Ltd, filed for an initial public offering of up to $300 million with the U.S. Securities and Exchange Commission on Friday.

Amazon investerar i indiska utlåningsplattformen Capital Float

Amazon fortsätter satsa i finanssegmentet. Företaget har plöjt ner 22 miljoner dollar i indiska utlåningsplattformen Capital Float. Och Capital Float har nu i sin tur köpt Walnut - en tjänst med privatekonomitjänster. Walnut har redan lånat ut 15 miljoner dollar i konsumentlån.

Amazon, likt övriga västföretag (och de kinesiska, för den delen) håller just nu som bäst på att positionera sig på den Indiska marknaden - nästa jättemarknad som kommer ta fart. En marknad där den största e-handlaren bara häromdagen blev uppköpt av Amazons konkurrent Walmart.

Satsningen är förstås i linje med det Amazon gör även i USA: erbjuda delfinansieringsmöjligheter för att driva försäljning. Men Amazon nöjer sig förstås inte bara med konsumentköpslån. Även här börjar man sikta mot en bredare palett av banktjänster. En satsning där förstås Capital Float passar in alldeles utmärkt.

Amazon-backed lending platform Capital Float buys consumer finance startup Walnut | TechCrunch

India-based lending platform Capital Float has been busy raising capital, having closed an Amazon-led $22 million extension to its $45 million Series C

Softbank investerar i kinesiska onlineförsäkringsbolagetn ZhongAn

Senaste investeringsobjektet för japanska internetkonglomeratet (och en av Asiens största riskkapitalister) Softbank: kinesiska försäkringsbolaget ZhongAn. Eller rättare sagt dess globala del - för att backa ZhongAns internationella utrullning.

ZhongAn är ett rent onlineförsäkringsbolag, det går bara att köpa försäkringar och göra sina ärenden online, och de använder till stor del AI-smartness för att skapa masspersonaliserade premiesättningar (ofta mikroförsäkringar).

Och Alibaba har förstås ett finger med även i ägarskapet av ZhongAn. Ant Financial (mer eller mindre Alibaba) och Tencent (förstås även här) ägde före Softbanks investering runt 20 % av ZhongAn.

https://techcrunch.com/2018/08/20/softbank-vision-fund-zhongan/

Har Tencent gett upp rösträtten i Spotify?

En av Spotify-grundarna säljer en massa Spotify-aktier. I stort ingen jättenyhet (händer rätt ofta att grundare av olika anledningar dumpar rätt stora aktieinnehav för att casha in av någon anledning). Men det är en helt annan mening i artikeln som sticker ut:

"Spotifys näst största ägare är den kinesiska storkoncernen Tencent, som dock överlåtit sin rösträtt i bolaget till Spotifys vd Daniel Ek."

En inte unik, men ändå rätt intressant konstruktion. Om man så vill pumpade Tencent alltså in pengar i Spotify utan att få något direkt inflytande i utbyte.

Man kan undra om det omvända också gäller, att Spotify har gett upp sina röstandelar i Tencent Music (på gång att börsnoteras).

Det här kanske är en ny typ av företagsrelation: att köpa aktier inte för för att få direk inflytande, utan som en annan slags, tajtare, samarbetsform istället för bara - som här - samarbetsavtal för att få tillgång till varandras marknader.

Martin Lorentzon säljer aktier i Spotify

Spotifys största ägare har sålt aktier för 370 miljoner kronor, kan Di Digital avslöja. Det kan vara första gången han säljer aktier i streamingjätten.

 

Övrigt

EU på väg att kräva hårdare tag av techjättarna mot terrormaterial

EU är på gång att kräva hårdare tag mot terroristmaterial på sociala plattformar. EU-kommissionen anser att självregleringen inte fungerar tillräckligt bra och har börjat skissa på ett lagförslag som ska göra det obligatoriskt för sociala plattformar att ta ner terrormaterial inom en timme (kan bli annat intervall, förstås) eller få böter.

Artikeln har däremot två fel om vi tittar på oss i Sverige åtminstone. Dels att EU inte specifikt har gett sig på de sociala techjättarna på det här sättet tidigare - det var precis det som allt rabalder kring de förändrade upphovsrättsdirektivet handlade om - och dels att sociala medier idag inte är ansvariga för olagligt innehåll som användare delar - det har i Sverige varit deras ansvar åtminstone sedan 1998 års BBS-lag.

Skillnaden mot upphovsrättsdirektivet och exempevis hatbrottsinnehåll är att det här lagförslaget inte skulle ha lika mycket annat lagrum att stödja sig mot (upphovsrättsdirektivet handlade exempelvis i princip bara om skärpning i skrivningar att sajter med användargenererat innehåll ska följa internationell upphovsrättslagstiftning).

Här är vi inne i ett mer godtyckligt område, där material som "flaggas som terroristinnehåll av polis och rättsväsende" ska plockas bort. Ungefär som nu gäller för material som bryter mot upphovsrätt (fast då från upphovsrättshavarna). Vad som är "terrorism" är förstås inte helt lättdefinierat. (Google och Facebook plockar redan ner massiva mängder innehåll, men alltså då enligt EU-kommissionen tydligen inte tillräckligt fort).

Intressant nog verkar EU fortfarande luta mot självreglering kring fejknyheter - och hatinnehåll. Man kan väl säga att skillnaden mellan "hat" och "terrorism" kan vara rätt... liten.

En milt sagt inte helt lätt fråga, men vi börjar närma oss ett internet där man inte kan vara lika anonym (som att Facebook börjar kräva att sidor med stor amerikansk publik måste tvåstegsverifiera sin plats). På gott och ont.

Brussels to act against tech groups over terror content

Threat of fines after commission sees insufficient progress on voluntary action

Giphy släpper egen storiesfunktion

Ha. Två heta trender i en. Gifar och stories. Giphy släpper en egen stories(ish)-funktion.

Kommer vara redaktionellt innehåll som kommer att kommentera aktuella händelser. En i timmen. Nu pratar vi kanske inte direkt seriös nyhetskommentering (än?) - Giphys stories kommer verka inom kategorierna underhålining, sport och ”reactions” (den sista kategorin exemplifieras med ”de bästa gifarna för ditt sommarfrånvaromeddelande”).

Giphys stories kommer dubblera som funktion för att upptäcka nya gifar. Förstås för att folk ska hänga mer hos dem.

Giphy is launching its own take on stories with curated GIFs throughout the day

Giphy is refreshing its homepage to prominently feature Stories, which will be curated by an editorial team. Stories will be centered around the day's trending subjects, told through GIFs.

Äggtaxiföretaget Bzzt på gång att börja med leveranser – för Amazon?

Elpoddsföretaget Bzzt (vars småäggtaxibilar rullat på Stockholms gator i snart ett och ett halvt år. Nu är de på gång med en budtjänst.

Jag läser säkerligen in för mycket här, men, tja, jag har svårt att inte osökt tänka "Amazon".

Skärmdump från Bzzt-nyhetsbrev

 

Waymo öppnar kontor i Kina

Google fortsätter sin satsning att fullt ut ha en närvaro i Kina igen. Senast ut är att Google-ägda Waymo öppnar kontor i landet. Ja, eller det är inte Waymo i sig som kommer slå upp dörrarna, utan Huimo Business Consulting, som verksamheten kommer heta.

Oavsett namn så kommer verksamheten syssla med Waymo-saker. Alltså sånt som har med självkörande bilar att göra.

https://www.reuters.com/article/us-waymo-china/waymo-sets-up-subsidiary-in-shanghai-as-google-plans-china-push-idUSKCN1L90BP

Kalshnikov har släppt en elbil

Har Rysslands största vapentillverkare Kalashnikov tagit fram en elbil som ser ut som en "Tillbaka till framtiden"-Lada? Det är klart att Rysslands största vapentillverkare Kalashinikov har tagit fram en elbil som ser ut som en "Tillbaka till framtiden"-Lada.

https://mashable.com/2018/08/23/kalashnikov-electric-car-cv1-tesla-russia/?europe=true#8zoGpZioCaq9

Användarvillkor för sociala tjänster i en bild

Ha. Skön visualisering över användarvillkoren för Whatsapp, Google, Tinder, Twitter, Facebook, Snapchat och Instagram.

Vi har alla läst de villkoren när vi skapade konton, eller hur?

Alvin Foo on LinkedIn: #whatsapp #google #tinder #twitter #facebook #snapchat #instagram

Wow.. this is the visualization of the terms and conditions of #WhatsApp/ #Google/ #Tinder/ #Twitter/ #Facebook/ #Snapchat/ #Instagram. No wonder all of us...

Facebook har uppdaterat sina användarvillkor

Seriestrippen Pearls Before Swine om användarvillkor i sociala medier

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 33 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Två artiklar som åter blev aktuella under veckan.

Röstassistenter som pratar med varandra – ett helt nytt kapitel i internets historia

Amazon – din nästa hyresvärd?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Direct får frågedekaler

Mer funktionalitet som flyttar in även i Direct, Instagrams meddelandefunktion: frågedekaler. Går att skicka till bara en mottagare (vilket kan kännas lite… onödigt) eller till en gruppchatt. Dekalen funkar i övrigt som vanligt: välj dekalen, skriv en fråga, välj svarsalternativ och skicka iväg.

Instagram on Twitter: "Starting today, you can send a poll privately in Direct. Update your app to choose who you want to poll - whether it's everyone in a big group thread or just your very best friend. Update your app now to try it! pic.twitter.com/Lfr6pwPDzI / Twitter"

Starting today, you can send a poll privately in Direct. Update your app to choose who you want to poll - whether it's everyone in a big group thread or just your very best friend. Update your app now to try it! pic.twitter.com/Lfr6pwPDzI

Facebook släpper tjänst för att göra videoannonser från stillbilder

Nytt annonsskaparverktyg från Facebook: skapa videoannonser från stillbilder. Typ stop motion-video för att få fler företag att satsa på videoannonser - även om man kanske inte har budgeten eller kunskapen för det. Verkar inte vara självservicetjänst än, men lär komma om det slår väl ut.

Facebook Launches New Process to Convert Still Images to Video, New Ad Creative Guide

Facebook is looking to help advertisers improve their Facebook ad performance by providing a new video option, and a new listing of tips.

Facebook-sidor med stor USA-publik måste bekräfta sin plats

Sitter du och ansvarar för en Facebook-sida med ”stor målgrupp i USA”? I så fall kan du behöva verifiera kontot igen, via tvåstegsauktiorisering - bland annat för att bekräfta plats. Förstås som ytterligare ett steg i kampen mot fejkkonton och fejknyhetsspridning.

Kommer rullas ut kommande månaden. Kommer dyka upp notis i nyhetsflödet om att åtgärden behövs för berörda. De sidägare bakom sidor som Facebook då har definierat som stor-USA-publik-sajter kommer inte längre kunna lägga upp innehåll om verifieringen inte görs. I praktiken kommer kontot låsas.

https://marketingland.com/facebook-to-reveal-whos-behind-pages-and-their-country-of-origin-245824?1

Facebook släpper lathund för effektiv videoannonsering i mobilen

Sugen på lite best practice-tips och allmän inspiration för (mobil)annonsskapande på Facebook? Facebook har satt samman en liten lathund på just det temat (pdf).

Exempel på videoannonser i Facebook-flödet

Facebook rullar ut sitt Level Up-program till fler länder

Facebook släppte Level Up i ett fåtal länder och nu kommer det till några till. Och det är kort sagt Facebooks försök att ta sig an Twitch och Youtube inom en specifik nisch. Alltså tjäna pengar på livespelsströmningsvärlden.

Men förutom att det här är ett sätt för Facebook att ta sig an ett nytt liveströmningsområde, som omsätter rätt mycket pengar och som dessutom har stora och engagerade följarskaror, så är det även ett initiativ för innehållsskapare att kunna tjäna pengar på plattformen - via dricksfunktionen Faebook Stars.

Man kan också tänka sig att Facebook går i Twitchs och Youtubes spår och börja med prenumerationer (likt prenumerationstestet för grupper).

https://venturebeat.com/2018/06/07/facebook-launches-level-up-program-and-landing-page-for-gaming-livestreams/

Även Facebook Stories får highlights

Och där kom även highlights till Facebook. Alltså möjligheten att nåla fast Facebook stories i profilen så att andra kan se dem så länge som du vill (snarare än att de försvinner efter 24 timmar).

Facebook's Rolling Out Facebook Stories Highlights on Profiles

Facebook is rolling out Stories Highlights, which will provide another way to showcase your Facebook Stories.

Hur Facebook säljer in sina plattformar mot marknadsförare

Intressant genomgång av hur Facebook, enligt uppgift, ser på sina plattformar ur ett marknadsföringsperspektiv. Kanske inte jätteöverraskande, men intressant om det stämmer.

  • Facebook är för performance-marknadsföring, Instagram för varumärkesbyggande och Messenger för kundtjänstrelationer. Vore förstås intressant att se hur Insta som shoppingplattform skulle passa in i den här ekvationen.
  • Stories är grejen. Inte alls oväntat. Nästa stora pengadrivare för Facebook. Utmaningen blir förstås att lyckas få till just detta. Facebooks nyhetsflöde står fortfarande för de absolut största delen av Facebooks intäkter. De andra har långt kvar att gå för att nå samma nivå.
  • Uppgifter om att reklam kommer till IGTV före årets slut.
  • Facebook hoppas att stories på sikt ska flytta tv-budgetar till IGTV. Att stories alltså ska väcka intresse för IGTV. Eller kanske: vänja marknadsförare vid annat än nyhetsflödesformaten. Ja, annat än nyhetsflödet överhuvudtaget, kanske.

With news-feed user growth slowing, Facebook revs its pitch for Instagram Stories

Instagram, with its short-form video Stories, is a brand-building play and one Facebook sees as its next growth engine.

Instagram får stöd för att dela till WhatsApp

Instagram verkar ha fått (eller är på gång att få) möjlighet att dela till WhatsApp. Ett litet tillägg kan tyckas, men är en del av en större förändring i hur Facebook ser på sina tjänster.

WhatsApp har ända sedan uppköpet alltid varit den udda fågeln som oftast inte hanterats på samma sätt. Siffrorna har oftast redovisats vid andra tillfällen och det har varit rätt vattentäta skott mellan de övriga tre och WhatsApp. Men nu börjar FB sakta men säkert knyta WhatsApp närmare de andra.

Inte så konstig: WhatsApp är FB:s användarmässigt näst största tjänst och används framförallt i tillväxtländer. Med andra ord: de ställen där det finns utrymme kvar för FB att växa.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "TIL... Instagram has rolled out the 'Share to WhatsApp' option on my account pic.twitter.com/ZGgdzkQ0YR / Twitter"

TIL... Instagram has rolled out the 'Share to WhatsApp' option on my account pic.twitter.com/ZGgdzkQ0YR

WhatsApp-backuper räknas snart inte längre mot lagringsutrymmet i Google Drive

Backar du upp WhatsApp via Google Drive? Från och med november kommer WhatsApp-lagringen inte längre att räknas mot det totala Drive-utrymmet. Med andra ord: gratislagring för WhatsApp.

Finns även information om det här hos WhatsApp. Handlar med andra ord om ett samarbete.

Och, tja, öppnar förstås för en helt annan slags nätneutralitetsdiskussion. Google ger sedan tidigare obegränsad (och kostnadsfri) lagring av bilder och video (till 2020 åtminstone) - om du har en Google Pixel-telefon. Det i sig skulle förstås kunna vara måltavla för konkurrenstittande, men här handlar det alltså om ett samarbete med ett extern företag.

Förstås bra för WhatsApp-användare, liksom om sociala medier undantas från datatrafikspottar. Men man kan tänka sig att det här potentiellt inte kommer ses med helt blida ögon av, säg, EU. Hade jag varit Dropbox hade jag redan börjat skissa på en anmälan.

WhatsApp backups won't count against your Google Drive storage from November

WhatsApp backups will soon no longer count against your Google Drive quota, so the space you have on there will be entirely yours to use with other files.

Snapchat

Snap öppnar shoppingbara AR-lenses för plattformens stjärnor

Snapchat fortsätter satsa på AR-lenses som shoppingverktyg. Nu öppnas formatet för ”top creators”. Gör alltså formatet tillgängligt för medlemmar (även om det inte är vilka medlemmar som helst) och inte bara företag. Förstås ännu ett sätt för Snapchat att visa att de de satsar på sina innehållsstjärnor och vill ge dem möjligheter att tjäna pengar på sin närvaro (så att de inte drar). Att se om och i så fall när funktionen sipprar nedåt till fler innehållsskapare.

Shoppingmöjligheter dyker upp i allt fler format (inte minst i stories-formatet) och med allt fler olika slags medier och ingångar (som Pinterests bildsökshopping). Och eftersom inbyggda betalningsmöjligheter också blir allt vanligare i de sociala plattformarna så kommer vi allt närmare rena webbshoppar - fast inom ramen för de sociala tjänsterna, snarare än som en separat webbplats.

Men likt stories så betyder det också att normen för vad en ”webbshop” är, ser ut och fungerar (som sett likadant ut sedan boo.com:s dagar) håller på att luckras upp. Och allt mer kan anpassas till att passa ett varumärkes unika uttryck. Eller en persons.

Snapchat opens shoppable AR to top creators

Nicki Minaj last week became the first influencer to post an AR lens with a "buy now" button to promote her new album.

LinkedIn

LinkedIn återlanserar grupper som del av huvudappen

LinkedIn gör en Facebook. Satsar på grupper, inom ramen för huvudtjänsten. Efter att ha dödat den fristående Grupper-appen återlanserar de nu funktionen. Med syftet att sudda bort funktionens spökstadsstämpel.

Några funktioner försvinner dock och andra tillkommer. Admins kommer inte längre kunna förmoderera kommentarer (kommer tillbaka längre fram) och att kunna skicka ut poster som mejl till alla gruppmedlemmar. Funktioner som tillkommer är trådade kommentarer och multimediaposter.

Admins kommer även kunna nåla fast inlägg överst i gruppens flöde och få bättre kontroll över medlemshanteringen direkt i appen. Att se om det här kan ge LinkedIn-grupper en nytändning.

LinkedIn to relaunch Groups in the flagship app as it looks to reverse 'ghost town' image | TechCrunch

LinkedIn, the Microsoft-owned social networking platform for the working world with over 500 million users, is making a significant change as it continues

LinkedIn lägger till Deals och fler nya funktioner i Sales Navigator

  • Deals: Funktion som kan dra ut data från CRM och ge en översiktlig presentation av datan direkt i Sales Navigator. Tvåvägsintegration - ändringar som görs i SN slår även igenom i CRM:et.
  • Buyer’s Circle: Del av Deals. Möjlighet att lägga till LinkedIn-medlemmar via dra- och släpp-gränssnitt och tilldela dem olika roller.
  • Office 365-integration och ”isbrytarverktyg”: 365-integrationen utökas alltså med integration med Sales Navigator. Dessutom får man upp typ gemensamma intresse med potentiella leads, för att ge mer personligt första möte.
  • Förbättrat sökverktyg
  • Appen får fullständig Sales Navigator-funktionalitet (kommer ske i steg)

https://martechtoday.com/linkedins-latest-sales-navigator-updates-comes-with-deals-feature-office-365-integration-220436

Övrigt sociala medier

Användarna lägger allt mer tid i Bytedances tjänster istället för Tencents

En intressant genomgång av Tencents utmaningar efter årets börsvärdeskollaps.

Tencent är det företag som globalt tappat mest i börsvärde i år (med Facebook som "stolt" tvåa). För Tencent har mest fokus hos investerare legat på utmaningar i det viktiga spelsegmentet (bland annat via nya regleringar). Men det jag inte hade koll på var vilket hopp Bytedance gjort vad gäller att fånga användares tid.

Bytedance, som här hos oss kanske är mest kända via Muscial.ly (som Bytedance köpte i november och la ner/slog ihop med en annan app för bara ett par veckor sedan). Men Bytedances stora drivare är dels en nyhetsapp och dels Tik Tok, den kortvideotjänst som Musical.ly slogs ihop med.

Senaste året har den tid som kineser lägger hos Tencent (förstås mest WeChat) minskat med 6,6 %. Och hela den nedgången kan i princip tillskrivas Bytedances appar. Mer än en dubblering jämfört med för ett år sedan.

Som Matthew Brennan konstaterar: tid är en begränsad valuta. Även om vi multislösurfar så finns det en given tid under ett dygn. Det är inte minst därför som företag som Facebook och Google vill fånga så mycket av vår tid som möjligt. För tid är (om man gör saker rätt) lika med intäkter. Annonsvisningar eller faktiska köp. Ja, och att man överhuvudtaget INTE är hos en konkurrent (oavsett Facebooks halvhjärtade försök att få oss att hålla koll på tiden vi lägger hos dem, som exempel).

Only 1 serious long-term fundamental has changed negatively for Tencent's business this year and it has nothing to do with games

Tencent's earning's call on Wednesday (August 15, 2018) has understandably caused a lot of debate. The first drop in profits in over a decade is certainly something worthy of discussion and Tencent's share price has clearly had a horrid time of things this year.

 

Sök/SEO

Google Signals – ännu bättre möjlighet att spåra och annonsera över plattformar och enheter

Nytt annonsfunktion från Google: Google Signals. Avsedd för att genomföra och mäta annonsinitiativ över olika plattformar. Befintliga funktioner förbättras och paketeras om, vilket ger följande nya möjligheter (för användare som har annonspersonalisering påslagen):

  • Remarketing med Google Analytics
  • Google Analytics samlar in mer information om användarna
  • Ytterligare info kring demografi och intressen
  • Korsplattformsrapporter (betaversion, ska gå att få fram aggregerade användarbeteenden över olika plattformar)

Förstås helt rätt. Tiden när kundresor handlade om hur en kund rör sig på en isolerad webbplats ,eller i bästa fall navigering från Google-sökning eller någon form av digital annons till webbplatsen, är förstås sedan länge passerad. Googles mikrostunder blir allt viktigare. Att förstå kundens alla interaktioner med varumärket - men också alla andra interaktioner som kan påverka - för att kunna möta kunden där kunden är. Med innehåll och funktioner.

Google Analytics Introduces Cross Device Capabilities With 'Google Signals'

Google Analytics has started beta testing a new feature called Google Signals, which offers cross device reporting and remarketing capabilities.

Google ger featured snippets ett rätt rejält funktionslyft: relaterade sökningar.

Men inte sökningar av typen ”andra söker också efter”. Istället är det Google som verkligen försöker förstå din intention och ge relevant hjälp.

Exemplet som ges är sökning på ”quartz vs granite”. Man är då sannolikt ute efter att de ska användas till något, som en köksbänk. Under sökningen ges då förslag på ytterligare featured snippets som kostnad, fördelar, vikt och hållbarhet.

För att spara användarna ett klick. Och ja, ännu en anledning mindre för att lämna Google för att gå till en webbplats. Eller rent krasst: Google fortsätter göra Google till den enda webbplats du behöver.

Helping you find useful information fast on Search

We're introducing a new way to help you find the information you're looking for on Search.

Google visar upp bästa svaret i frågetrådar

En ny och intressant funktion i Googles sökresultat. (Jag har inte sett den tidigare.) Visa upp enskilda svar ur en frågetråd som karusell.

Men inte nog med att svar visas i karusell för snabb åtkomst, forumet i fråga har även stöd för att märka upp vilket svar i tråden som bäst svarar på ursprungsfrågan. Även detta plockas upp av Google och läggs som första svar i karusellen, med ”Bästa svaret”-märkning.

Nästa steg är förstås att de enskilda svaren kommer att visas i sin helhet så att man inte behöver gå till webbplatsen alls. Dvs. del i satsningen att göra Google till den enda webbplats som behövs.

(Och ja, jag har börjat titta efter meshrouter. Förslag?)

Skärmdump som visar Bästa svaret-märkning direkt i sökresultatet

Google släpper Ad Library – funktion för att söka bland politiska annonser

Google enuppar Facebook vad gäller information om politiska annonser. Företaget släpper Ad Library, en sökbar databas över just politiska annonser. Där kommer man kunna filtrera på saker som kandidat, räckvidd, datum, visningar, typ och spenderade pengar.

Gäller förstås bara amerikanska annonser i dagsläget, men vem vet - kanske kommer även till andra regioner. I Sverige är vi lite mer öppna med den här typen av information, men det hade förstås varit intressant att se även för Sverige.

Google releases a searchable database of US political ads | TechCrunch

In an effort to provide more transparency and deliver on a promise to Congress, Google just published an archive of political ads that have run on its

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon kan vara på gång att släppa jämförelsesajt för försäkringar

Hand upp alla som är förvånade. Ja, åtminstone jätteförvånade. Amazon kan vara på gång att starta en jämförelsesajt i Storbritannien. För försäkringar.

Enligt uppgifter diskuterar Amazon med ett antal försäkringsföretag. Eller mer specifikt ”is exploring whether the insurers could contribute products to the website”.

Och, tja, är det något Amazon är bra på är det att bygga marknadsplatser för olika slags produkter. Och försäkringsbolagen inser säkerligen också det. Och från jämförelsesajt är steget inte långt till Prime-rabatter.

Och förstås: när Amazon öppnar nya segment så brukar det sluta att de dessutom börjar ta fram egna varumärken inom de segmenten…

Amazon Plans UK Insurance Price-Comparison Site

Amazon is reportedly exploring a site for selling insurance in the UK based on a marketplace model.

JD.com släpper blockkedjeplattform

Senaste satsningen från kinesiska JD.com: en blockkedjeplattform. Tänkt att användas av andra företag för att hosta och bygga blockkedjeapplikationer på.

JD:s plattform ska fungera båda i privata och publika moln, som för fakturahantering. Och plattformen ska göra det rätt enkelt att ta fram de här applikationerna med hjälp av det ramverk och de verktyg den tillhandahåller. Blockchain as a service.

Ni vet. Sånt som e-handlare gör 2018.

Och likt många andra produkter från techjättarna började plattformen som en intern applikation. En som man sen produktifierat. Alltså: förvandla en utgift till en intäktsström.

Chinese retailer JD.com launches e-commerce blockchain platform for business and enterprise - SiliconANGLE

Chinese retailer JD.com launches e-commerce blockchain platform for business and enterprise - SiliconANGLE

Unilever väljer e-handlaren JD.com som logistikpartner

Mer JD.com. Unilever kommer att börja samarbeta med JD för att nå ut mer i Kina. Men inte e-handelsmässigt (där samarbetar man redan) - utan som logistikpartner.

Unilever kommer att använda JD:s fraktnätverk för att frakta varor mellan lager och mellan lager och fysiska butiker. Även till butiker och handlare som inte är en del av JD:s sfär. Ungefär det som Amazon håller på att bygga upp med sin logistiksatsning.

Del av JD:s Retail as a service-erbjudande, alltså. Kunna erbjuda allt det som inte är onlinegränssnittet som kunden möter. Infrastruktur och teknik.

Precis det techjättarna gör inom alla områden. Blir infrastrukturen för internet. And beyond.

https://jdcorporateblog.com/unilever-chooses-jd-com-as-chinese-logistics-provider/

Livsmedelskedjan Kroger öppnar butik på Alibabas Tmall

Det är lätt att bara tänka Amazon och Walmart när det handlar om detaljhandlare i USA, men det finns ju fler som kämpar i skuggan av jättarna (förstås främst i skuggan av den förstnämnda - eller rättare sagt i skuggan av förändrade konsumentbeteenden). Som Kroger, som nu öppnar en butik på Alibabas Tmall-plattform.

Kroger är USA största aktör inom livsmedelsbutiker (och världens tredje största detaljhandlare omsättningsmässigt), men, tja, det är i USA det. Och det är på den fysiska arenan. Företaget har insett att vill man överleva så måste man digitalisera verksamheten. Vilket förstås främst betyder att tänka utanför kyldisken. Och se nya kunder och nya kanaler.

Vad samarbetet (åtminstone i ett första skede) kommer handla om är att Kroger kommer att börja sälja sitt rätt nystartade varumärke Simple Truth (typ ekomat) till en kinesisk publik. Och det är bara senaste samarbetet inom ett alltmer globaliserat alliansbyggande. Mot Amazon i väst och mot Alibaba i Kina. Eller som i Krogers fall: göra gemensam sak med Alibaba.

JD.com (Kinas e-handelstvåa) har inlett samarbeten med såväl Tencent, Walmart och Google och Google har även krokat arm med franska detaljhandelskedjan Carrefour. I de flesta fall handlar det om att de västerländska företagen vill samarbeta sig in i Kina - och omvänt.

Sist men inte minst: Kroger har 135 år på nacken. Age ain’t nothin’ but a number om man gör sin digitaliseringsresa rätt.

Kroger partners with Alibaba in China grocery sales venture

Kroger Co <KR.N> has partnered with Alibaba Group Holding Ltd <BABA.N> to sell nuts, supplements and other products in China, venturing outside the United States for the first time in what is fast becoming a fierce global battle to dominate online grocery sales.

Kroger testar matleveranser med självkörande fordon

Häromdagen skrev jag om att Kroger, USA:s största livsmedelsbutikskedja, kommer öppna en butik på Alibabas Tmall för att för första gången under företagets 135-åriga historia börja satsa utanför USA. Nu kommer nästa steg som visar att även Kroger är på gång att göra en Walmart: inte lägga sig ner och låta Amazon äta upp dem.

Nu kommer företaget dra igång ett test med livsmedelsleveranser - med självkörande bilar.

Nu är det ett väldigt litet test (en butik, en stad, postnummeravgränsat), men det är oavsett ett spännande drag.

Kroger starts testing self-driving grocery delivery in Arizona

You now have a chance to try Kroger's self-driving grocery delivery... if you happen to live in the right part of Arizona. The chain has launched its driverless delivery pilot at a single Fry's Food Stores location in Scottsdale, giving you a chance to receive foodstuffs courtesy of Nuro's autonomous vehicles.

JD.com lovar öppna över 1000 butiker om dagen 2018

Kinesiska e-handelsjätten JD.com gör som de flesta andra e-handelsföretag just nu: satsar på offlinenärvaro. Skillnaden är att JD gör det i ett lite… högre tempo än de flesta andra. Företaget lovar att öppna mer än 1000 butiker i år. Varje dag.

Planen är att ha en miljon närbutiker inom fem år. Och (också till skillnad från de flesta övriga i branschen) satsar JD på ett franschisekoncept för sina butiker. Och de satsar dessutom stort på den kinesiska landsbygden (likt Alibaba). Och JD erbjuder dessutom starta eget-bidrag till franschise-tagarna (ja, eller okej - ett startlån).

Den här artikeln har några månader på nacken, så det lär ha hunnit bli några butiker sedan dess. Och nyckelordet här är förstås ”convenience”. Små butiker i smidiga lägen för kunderna där kunderna främst ska e-handla sig till varorna snarare än att köpa butikssortimentet. 

JD.com promises '1000 stores a day'

As 50,000 people apply each day to be franchisees, JD.com promises to open more than 1000 stores a day this year.

 

Strömmade medier

Facebook får rättigheter att sända Champions League i Latinamerika

Facebook plockar ännu en livesporträttighetsskalp: man har säkrat de exklusiva gratisrättigheterna att sända 32 Champions League-matcher per säsong mellan åren 2018 till 2021 i Latinamerika. Kommer också sända ”highlights and magazine programming every match week”. Med andra ord kommer de alltså kunna sända ytterligare material vid sidan av matcherna de fått rättigheter till.

Facebook will stream live Champions League matches in Latin America

Facebook's soccer (aka football) ambitions aren't stopping with July's Premier League deal. The social network has secured the rights to stream live Champions League matches for free in Latin America between 2018 and 2021. It's not as sweeping as the earlier arrangement, as Facebook will only broadcast 32 games per season.

Amazon uppges kasta pengar efter innehållsskapare som går över till Twitch

Häromdagen kom uppgifter om att Youtube betalar Youtube-stjärnor för att stanna kvar på plattformen. I sig inte särskilt nytt, annat än det säkerligen blivit vanligare (och högre summor) i takt med att Google känner hur Facebook flåsar allt mer i nacken. Även Facebook har betalt både personer och företag för innehåll.

Föga förvånande kommer nu uppgifter att Amazon gör samma sak. Försöker locka Youtubare till Twitch. Och då inte för att spelströmma, utan för att göra samma grej som på Youtube. Med andra ord: spär på ryktena att Amazon har storslagna planer för Twitch.

IGTV. Youtube. Twitch. Ser framför mig direktsända presskonferenser och övergångssummediskussioner.

As its rivalry with Google heats up, Amazon is reportedly offering popular YouTubers multimillion-dollar contracts to switch to Twitch

Amazon's livestreaming service, Twitch, is making efforts to win over content creators from YouTube, offering exclusive deals for well-known internet personalities, Bloomberg reports.

Adidas livesänder amerikansk high school-fotboll

Ännu en satsning med strömmade sportsändningar på Twitter. Den här gången amerikansk high school-fotboll. Och företaget som står bakom sändningen? Adidas.

Att klädföretag backar tv-sändningar är inget nytt. Inte heller att de allt oftare producerar eget innehåll. Inte första gången heller för Adidas. Men den här satsningen, till skillnad från det vanligaste ”sponsrat av”-formatet, verkar handla om mer hands on-engagemang. Att man faktiskt är ”tv-bolaget”.

Inte minst Facebook är förstås insugna i definitionsbalansgången kring var en plattform slutar och en publicist börjar. Det blir allt tydligare att det inte längre finns en gräns. Det är hur man agerar som definierar det, inte den formella bransch- eller företagsdefinitionen. Och här tar sannolikt även Adidas klivet rätt fullt ut på innehållsskaparsidan, med redaktionellt arbete.

De traditionella tv-bolagen har inte bara konkurrens av de strömmande uppstickarna eller de sociala plattformarna. Vilket bolag som helst (säg hej inte minst till Amazon) kan vara ett tv-bolag. Det handlar (nästan) bara om djupa fickor. Och i det långa loppet förhoppningsvis också om vem som gör det mest relevanta jobbet med att förpacka innehållet. Efter teknik, gränssnitt, plattform och målgrupp.

Adidas will livestream high school football games on Twitter

Adidas has partnered with Twitter on a new series that will livestream high school football games happening all over the country on the social network. Titled, naturally, Friday Night Stripes, the show will broadcast friday night games throughout the sport's regular season from September 7th until November 9th.

Netflix börjar testa reklam mellan avsnitt

Netflix har mycket gemensamt med Facebook vad gäller att tänka nytt. Facebook visade att reklam inte behöver vara blaffigt takeoverbannerhärk och Netflix bevisade att vi visst gärna betalar för strömmat videoinnehåll om innehållet, priset och tjänsten är tillräckligt bra.

Det är därför lite tråkigt att se att Facebook har börjat backa från sitt progressiva reklamtänk till gammelreklamtänk (som pre- och midrolls) - och att Netflix nu börjar testa reklam mellan avsnitten. Visserligen för sitt eget innehåll (än), men om man bingetittar vill man ha en oavbruten upplevelse.

Ja, eller det vill vi ändå. Vilket kanske är en av de främsta anledningarna till att vi betalar för innehåll: för att inte få vår upplevelse störd.

Netflix will now interrupt series binges with video ads for its other series

Netflix confirms "test;" video ads appear with a "but first, check out... " prompt.

Valve är på gång att släppa en Twitch-konkurrent

I veckan kom uppgifter om att Amazon dinglar med dollarhögar framför Youtube-stjärnor för att få dem att överge Youtube till förmån för Amazons livespelsströmningstjänst Twitch (eller åtminstone också sända där). Anledningen är förstås för att Amazon vill bredda Twitch till att bli en mer generell videoplattform.

Men det är klart att fler vill vara med och leka. Som Valve, mest kända för sin spelbutik/spelplattform Steam. Nu har de släppt steam.tv, som ser ut att ta upp kampen med Twitch.

Ja, eller de verkar åtminstone vara nära att göra det. Efter en sändning försvann sajten igen, men det är väldigt troligt att de kommer pusha ut plattformen skarpt.

Valve quietly unveils streaming platform Steam TV

Valve seems to have unveiled a Twitch competitor with nary a peep of fanfare. A few hours after Steam Database founder Pavel Djundik discovered that the company registered the domain steam.tv, the website started live streaming The International 2018, Valve's Dota 2 esports tournament.

Blir allt viktigare med nya sätt att söka efter strömmad musik

Ett rätt korrekt och logiskt antagande: precis som allt annat innehåll är sökfunktioner viktiga för musikströmningstjänster. Och precis som övrigt innehåll blir det allt viktigare att erbjuda sökmöjligheter som inte handlar om nyckelord. I det här fallet kunna artist eller låttitel.

Hur ofta kommer man ihåg en textrad men kommer inte ihåg låttiteln eller artisten? Går förstås att googla fram, men då måste man lämna musiktjänsten. Bökigt för användaren och strömningstjänsten släpper iväg kunden.

Men varför stanna där? När röst blir allt viktigare - varför inte sjunga låten? Eller bara nynna den? I det här sammanhanget känns Apples köp av Shazam rätt givet.

Spotify is falling behind on lyrics and voice | TechCrunch

Spotify's lack of full lyrics support and its minimal attention to voice are beginning to become problems for the streaming service. The company has been

 

AI - artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant börjar till sist prata (och förstå) svenska

För några månader sedan meddelade Google att företagets röstassistent Assistant kommer att lära sig prata svenska i år. I morgon onsdag är det dags. Då släpps svenska Assistant för mobiler. När Googles smarta högtalare börjar säljas här kommer det även att gå att prata svenska med dessa.

Googles röstassistent släpps på svenska

Att tala med våra uppkopplade prylar och digitala tjänster blir allt vanligare, men oftast sker det på engelska. Nu släpper Google sin röstassistent på svenska.

Ica och SJ är snabba att släppa Google Assistant-integrationer

Det måste inte gå långsamt bara för att man är ett stort företag. Samma dag som Google Assistant börjar prata och förstå svenska annonser SJ och Ica integrationer med plattformen. (Och ja, jag blir förstås lite glad att se Mon-Ica dyka upp igen - i digital form </nostalgiöverdos>.)

Hur kommer det fungera? Säkerligen som röstassistenter som mest. Lite hit and miss. Men jag gillar att man satsar. Alla som pratar digitalisering pratar om att man ska köra och testa och se misslyckanden som lärdomar, men när det kommer till kritan kramas det fortfarande trygghetssargar och strategisnuttefiltar som gör det ska pratas oändligt länge och sen slutar det likväl med att man gör som man gjort förr.

Bäst i hela artikeln? Ica-Samuels konstaterande ”vi är där användarna är”. Bonuspoäng till alla företag som säger det 2018 - och faktiskt menar det.

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens | Nyheter och fördjupning

Förhandsversion av integrationen mellan röstassistenterna Alexa och Cortana ser dagens ljus

Idag var förstås allt digitalassistentljus (eller åtminstone väldigt mycket) på Google i och med att Assistant idag började kunna prata och förstå svenska. Men i skuggan av det hände något långt större inom samma område: en förhandsversion av integrationen mellan Microsofts och Amazons digitala assistenter såg dagens ljus.

Samarbetet utannonserades för ganska precis ett år sedan, men sedan dess har det varit rätt tyst. Fram till idag alltså.

Vad det innebär är alltså att Cortana-användare kan be Alexa genomföra Amazon-köp, hålla reda på Amazon-beställningar eller använda vissa (till en början) Alexa-skills. Omvänt kan Alexa-användare be Cortana kolla mejl, kalender och annat där Microsoft är det mest troliga specialistföretaget.

Bökigt och ointuitivt? Absolut. Orka hålla på och jonglera olika assistenter. Vi vill ju ha en assistent som klarar allt. Men det assistenttesterna har visat att de är bäst på olika saker, tack vare att deras olika integrationer. Och man kanske inte kommer börja jonglera assistenter bara för att det går, men om vi tänker på de flerstegskommandon som börjar komma så skulle en fras alltså kunna trigga aktiviteter hos båda assistenterna.

Och det kan, kanske än viktigare, vara ett steg mot standardisering av röstgränssnitt. Ett sätt att bygga grundplattan och sedan anpassa gränssnittet efter respektive assistent.

15 augusti 2018. Överhuvudtaget en rätt stor dag för röstinternet.

The Alexa-Cortana integration is now available in a public preview | TechCrunch

Microsoft today will begin to allow Alexa device owners to summon its own virtual assistant, Cortana, through their Echo devices, as well as call for

Getty Images hjälper publicister hitta bilder via AI

Bildbanken Getty Images gör det enklare för publicister (och andra att hitta rätt bild). Klistra in texten du vill illustrera så letar AI-verktyget upp och föreslår bilder som kan passa.

Tekniken kommer från Vizual.AI och självklart är det tänkt finns det inlärningsalgoritmer som ska förbättra och vässa tjänsten. Som konstateras, vissa områden kan vara svåra att hitta passande bilder för, även för människor. Men tanken är alltså att hela textmassan ska ge en bättre och mer nyanserad bild än att söka på några få nyckelord.

Getty Images launches a new AI tool that helps publishers find the right picture for the story

Artificial intelligence-powered research assistant "reads" your news article to source the best visual content for it - just as a human picture editor would

Google kanske är på gång med en AI-PT

Inte tillräckligt mycket PT i ditt liv? There’s kanske snart en Google-AI-tjänst for that. Uppgifter om att Google är på gång att släppa Google Coach: en digital PT för Wear OS. Alltså bärbara Android-smartprylar. Som klockor.

Men Google vore ju inte Google om det innebär samma slags kollhållare som på övriga ställen. Coach ska spåra dina aktiviteter och ”proaktivt” föreslå aktivitetsförändringar och komma med notifieringar som är ”genuint användbara” (oklart vad dock).

På bästa Maps-manér kanske funktionen till och med kan ge dig förslag på alternativ om du missar gymtiden. Så, tja, inga ursäkter längre, alltså.

Google may launch a smartwatch-focused AI fitness coach

Google and its partners have slowly but surely trying to revitalize Android-based smartwatches, and it looks like they may use fitness as the way to reel you in. Android Police (which has a history of accurate leaks) claims to have word of Google Coach, a Wear OS-oriented assistant that would use AI to improve your health and fitness.

Los Angeles börjar med portabla AI-helkroppsskannrar

Los Angeles gör en Kina. Som första amerikanska stad kommer LA börja utrusta sina tunnelbanestationer med helkroppsskanners. Kan hantera upp till 2000 personer i timmen inom en radie av nio meter.

Det är alltså portabla enheter som är tänkta att användas vid särskilda situationer. Som terrorhot. Särskilt kalibrerade för att hitta ”weapons capable of mass harm” (Tur att det inte handlar om weapons of mass destruction. USA:s track record när det gäller att hitta såna är lite… sådär.) Mer specifikt handlar det om t ex bombvästar och automatvapen.

Så med andra ord är syftet att skydda, men vi kan väl tänka att det kommer att följa en och annan integritetsdiskussion.

https://www.engadget.com/2018/08/15/los-angeles-first-us-city-subway-body-scanner/

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb lägger till fler sociala funktioner

Airbnb lägger till/planerar att lägga till mer samarbetsfunktioner. Ja, och funktioner för att göra tjänsten till en fullödig reseplanerare.

  • Möjlighet att bjuda in och lägga till resenärer till resan, bolla idéer och kommentera på exempelvis vilka sevärdheter eller restauranger man ska besöka
  • Möjlighet att lägga till (typ) vad som helst i reseplaneraren bland annat via integration med Google Places (bilder, vägbeskrivning, öppettider)
  • Helt ny reseplanerare med bättre dag-för-dag-översikt och rekommendationer vad man kan göra på respektive plats

Så med andra ord gör Airbnb en Amazon och börjar bakvägen bygga upp en social plattform utan att uttalat säga att man siktar på att använda det sociala för att sälja mer. Men inte bara det: om man s vill så lägger Airbnb med det här både en egen version av stories och petar in Spotify-spellistefunktionalitet.

Airbnb shows off new collaboration features that let co-travelers plan trips together | TechCrunch

In recent years, Airbnb has been working to expand its business beyond accommodations, by becoming a more robust travel companion with features like

 

Digitalisering

Vetenskapens värld om hur framtiden kan se ut med självkörande bilar

Sköna siffror: Personbilar står still 94-98 % av tiden. Självkörande taxibilar (alltså inte att alla fortsätter åka en person per bil) skulle göra att antalet bilar bara skulle vara 8 % av dagens volymer.

Oavsett exakt procentsats: varken elbilar eller självkörande bilar kommer lösa det grundläggande problemet: vi behöver mycket färre bilar. Definitivt i städer. Och inte bara de största.

Sen finns det förstås i mitt tycke ett rejält fel i trafikforskarens resonemang varför det inte kommer göra någon skillnad: att alla vill åka till samma ställen när man ska till jobbet. Bygger på lite gamla tankegångar att alla fortfarande kommer att "åka till jobbet" på samma sätt.

https://www.svtplay.se/video/18884118/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sommar-basta-skolan?position=2098&cmpid=del:em:20180818:basta-skolan:pla:lp?1

 

Ekonomi och finans

Kvartalsrapport från Tencent Q2 2018: första vinstnedgången på 13 år, WeChat nu 1,06 miljarder användare

Tencents kvartalsrapport kan sammanfattas med: det är inte bara Facebook som har det tufft. 

WeChats användartillväxt landade på 9,9 % till 1,06 miljarder månadsanvändare. Även här långsammare än Q1. Samma tendens som hos Facebook och Twitter - de dagliga användartalen växer snabbare än månadsanvändarna. De som använder WeChat använder det alltså oftare.

Omsättningen landade på 10,6 miljarder dollar - upp 30 % jämfört med motsvarande period 2017. Fortfarande imponerande tillväxt där, men det långsammaste Q2-tillväxttempot sedan 2015.

Vinsten för kvartalet blev 2,6 miljarder dollar, minus 2 % jämfört med 2017 och -23 % jämfört med Q1.

Omsättningen från smartphonespel ökade med 19 % jämfört med 2017, men minus 19 % jämfört med Q1. Antalet dagliga användare ökade, men inte intäkterna per spelare. Mobilspel står för 40 % av Tencents intäkter, så det här är förstås ett väldigt viktigt segment. Utöver det backade omsättningen från datorspel, medan onlinespel som helhet ökade.

Prenumerationer från musik- och videoströmningstjänsterna ökade med 30 % till totalt 154 miljoner användare. Omsättningen ökade med 14 % jämfört med 2017, men långsammare än Q1:s takt om 34 %.

Intäkterna från annonsering ökade med 39 % jämfört med 2017, även det långsammare än Q1.

Övrigt-segmentet (molntjänster och betalningstjänster) ökade med rätt imponerande 81 %,, till 2,5 miljarder dollar.

Några kommentarer:

Tencent är det bolag som globalt tappat mest i börsvärde i år (mer än Facebooks historiska tvåtimmarskollaps). Mycket var alltså redan inprisat, men det lär likt Facebook vara oron framåt som spelar störst roll. Dels att tillväxttakten som sagt var minskar mest över hela banan men dels att Kina är i färd med att reglera spelmarknaden hårdare.

Likt Facebook så håller WeChat på att slå i användartaket. Ett ännu större problem för Tencent, eftersom den fortfarande i praktiken bara finns på en marknad. Här behövs en stor global push för att det ska hända grejer.

Omsättningsmässigt kommer 57 % av Tencents intäkter från ”Value added services” (spel, strömningstjänster), 24 % från molntjänster och betaltjänster och bara 19 % från annonsering. Att jämföra med Facebook där annonsering står för över 98 % av hela omsättningen. Båda företagen har alltså potential att växa inom de områden där de inte är så starka. Tencent har en rätt mycket mer diversifierad intäktsportfölj och Facebook har kommit förvånansvärt kort väg vad gäller att göra sig själva mindre beroende av annonseringen och därmed mindre sårbara. Facebook sitter fast i ”gratisfällan” och deras största utmaning blir att bryta sig loss från den.

Jämförelse mellan Facebook och Tencent omsättningsmässigt för Q2. Facebook: 13,23 miljarder dollar, Tencent 10,6 miljarder. Vinst: Facebook 5,1 miljarder dollar, Tencent 2,6 miljarder. 

No Title

No Description

Kvartalsrapport från Walmart Q2 2018: e-handel och besöken till de fysiska butikerna ökar

Kvartalsrapport från detaljhandelsjätten Walmart. Och det är goda nyheter för aktieägarna. Och goda nyheter över hela banan.

Omsättningen landade på 128 miljarder dollar för kvartalet (som jämförelse är det mer än Amazons och Apples sammantagna omsättningar för motsvarande kvartal). Men det är inte det som fick aktien att studsa upp med i runda slängar 10 procent.

Det som marknaden främst gick igång på var att e-handeln ökade med 40 % jämfört med motsvarande kvartal 2017. Men inte bara det: besöken till de fysiska butikerna ökade också - och kunderna köpte mer per besök. Den starkaste tillväxten på ett år. Och det som lockade var framförallt två segment: livsmedel och kläder. Två segment som Walmart satsat mycket på.

Vad säger det här? Walmart lyckas alltså med det som så många detaljhandelskedjor kämpar med: få kunderna att använda både de fysiska butikerna och e-handeln. Och säkerligen mycket tack vare att man satsat på att e-handeln ska driva kunderna till de fysiska butikerna - och de fysiska butikerna ska göra det enkelt att e-handla. Och dessutom satsa sjukt mycket på data för att optimera alla kanaler, inklusive att optimera logistiken.

Om man så vill: mycket av det som Alibaba-grundaren Jack Ma kommit att kalla ”new retail”. Om man så vill, ett självförsörjande ekosystem inom de egna kanalerna samtidigt som man ser till att finnas där kunderna är. Digitalt och fysiskt.

No Title

No Description

Kvartalsrapport från JD.com Q2 2018: Omsättningen upp, ökad förlust

Omsättningen ökade med över 30 % jämfört med 2017 (17,73 miljarder dollar). Däremot landade förlusten för kvartalet på 334 miljoner dollar.

Och anledningen till de röda siffrorna är satsningar både på marknadsföring och teknik. Det är något som JD har gemensamt med de flesta detaljhandelsföretag idag. (För detta har JD inlett samarbeten med bland andra Tencent och Walmart.) Men det handlar också om att satsa mer på andra segment, som kläder (en av JD:s svagare grenar).

Men det största problemet är att Kinas e-handelstillväxt håller på att mattas av. Och det är en av de främsta drivkrafterna till att e-handelsjättarna satsar så mycket offline nu. Man går offline för att driva sin onlineverksamhet.

Företag som Amazon, Alibaba och JD har alltid setts som att ha stora fördelar i och med att de föddes på nätet. E-handel i DNA:t, något som de fysiska detaljhandlarna nu håller på att försöka injicera. Men nu börjar pendeln sakta svänga eftersom de har det fysiska nät som e-handlarna saknar. Och det är allt tydligare att det är här framtiden finns: offline och online. Samtidigt. Men i ett självförsörjande ekosystem där respektive del driver affärer till den andra.

No Title

No Description

Kvartalsrapport från Uber Q2 2018: omsättningen ökar, men förlusterna fortsätter skena

Inte bara Tencent kvartalsrapporterade idag, det var även dags för Uber att visa Q2-siffrorna. Fast de, tja, inte behöver (men gör ändå i och med att de hoppas på börsintroduktion nästa år eller så).

”Gross bookings” (de samlade intäkterna från alla Ubers körningar) landade på 12 miljarder dollar, upp 41 % jämfört med 2017. Marginalen halveras dessutom nästan (från 6,3 % till 3,4 %).

Nettoomsättningen ökade med 51 % till 2,7 miljarder dollar.

Även förlustskenandet ökade. 404 miljoner dollar jämfört med 204 miljoner för det första kvartalet. Upp 32 % jämfört med förra kvartalet. Vilket betyder att årsförlusten kan landa på sisådär 1,2 miljarder dollar eller mer om takten håller i sig. Ingen biggie.

Satsningen på självkörande bilar har legat på 125 miljoner till 200 miljoner dollar i kvartalet senaste 18 månaderna. Inför börsnoteringen blir det viktigt för Uber att skära i förlusterna, vilket bland annat innebar att Uber fimpade sin satsning på självkörande lastbilar. De vanliga självkörande bilarna kanske är näst. Köpa från någon annan istället för att bygga själv.

Uber reports Q2 losses of $404 million, up 32 percent from Q1 | TechCrunch

While Uber isn't required to disclose its financial results, Uber has done so for the past few quarters as it gears up to go public next year. In Q2 2018,

Facebook köper Vidpresso – för mer interaktiva livevideos

Facebook har företagsshoppat igen. Den här gången heter uppköpet Vidpresso, vars verksamhet är att göra l(ive)video mer interaktiv med olika slags färdiga verktyg som enkäter och infografik.

Anledningen är förstås att Facebook vill få mer snurr på sitt videoinnehåll. Sedan funktionen släpptes har 3,5 miljarder livevideosändningar gjorts och de får sex gånger så många interaktioner som vanliga videos. Men, tja, man kan tänka att merparten av alla interaktioner kommer från ett ganska litet antal av dessa sändningar. Övriga är nog mest som Facebook-innehåll i stort. Två gillatummar är rätt bra.

Så nu ska det alltså bli lättare för fler att göra sitt innehåll lite roligare. Eller ”make authentic but polished video for the Facebook platform”. Och det är väl den sista som känns lite extra intressant. Vill du göra något spontant och halvkackigt, kör stories. Vill du använda Facebook live? Se för guds skull till att det ser lite uppklätt ut.

Facebook köper Vidpressos sju anställda och tekniken, men inte, märkligt nog, företaget. Oklart vad som återstår. Om det kanske är avtalen med de befintliga kunderna (som numer inte kommer behöva betala längre). Att se om Facebook kommer dra ur pluggen för integrationer med konkurrerande videoplattformar, som Youtube.

Facebook buys Vidpresso's team and tech to make video interactive | TechCrunch

Zombie-like passive consumption of static video is both unhealthy for viewers and undifferentiated for the tech giants that power it. That's set Facebook

Didi Chuxing köper ännu ett företag inom bilservicetjänster

Didi Chuxing har köpt ytterligare ett företag: Hiservice. Eller rättare sagt, det är Didis nyligen avknoppade del för bilservice och kringtjänster (Xiajou Automobile Solutions, XAS) som öppnat plånboken.

Vad det innebär är att Didi (ja, eller XAS) än mer kan erbjuda Didi-förare en helhetsleverantör för frågor kring bilarna (som försäkring). Och då därmed bra priser. Ett Prime för Didis förare om man så vill.

Det är ungefär det såväl Amazon som Apple gjort för sina anställda genom att erbjuda egna vårdtjänster. Ett sätt att hålla anställda kvar genom att ge dem verktyg och tjänster för att kunna hantera både privatliv och yrkesliv på ett ställe.

Marktjänst as a service.

China's Didi beefs up its newly-independent car services business with an acquisition | TechCrunch

A week after spinning out its driver services business and giving it $1 billion in investment capital, Didi Chuxing has added to it through an

Amazon kan vara på gång att köpa biokedjan Landmark Theatres

Amazon kan vara på gång med ett nytt företagsköp. Uppgifter om att Amazon är en av spekulanterna på Landmark Theatres. En... biokedja.

Förstås ett fullständigt naturligt drag om det skulle stämma. Och inte bara för att vara Amazon. Eller en techjätte överlag 2018 (what bransch?)

Amazon satsar allt mer på videoinnehåll. Kan vara för att till skillnad från Netflix hålla sig väl med Hollywood (börja visa på bio), men mer sannolikt förstås för att fånga det allt viktigare upplevelsemomentet när allt finns tillgängligt alltid online. Men inte omöjligt också bara få fler fysiska platser att plocka upp sin beställning.

Och förstås göra en MoviePass: bygga in bioprenumeration i Prime.

Amazon could be coming to a movie theater near you

Bloomberg reports that the company is "in the running" to buy Landmark Theaters.

Anti-matsvinnstjänsten Karma tar in 12 miljoner i nytt kapital

Ännu en svensk startup stänger ännu en, förhållandevis stor, finansieringsrunda om 12 miljoner dollar: Karma. En app som är tänkt att koppla ihop företag som vill sälja mat som håller på att nå sitt bäst före-datum med konsumenter som vill köpa billigare (eller som av ideologiska skäl vill verka till att matsvinnet minskar, förstås).

Bland backarna finns den här gången Kinnebick (som förmodligen är lika förvånande som alla andra att de inte längre heter Kinnevik, åtminstone enligt artikeln…) och Electrolux. Och de sistnämnda är förstås extra intressanta. Electrolux har ett eget initiativ för att finansiera satsningar på mer hållbar matnäring, men det visar ändå hur ”bransch” blir ett begrepp med allt lösare konturer.

Men det visar också hur allt fler företag siktar allt mer långsiktigt för att säkra och bredda sin portföljflora. Välkommet, efter alldeles för många år kvartalskapitalism.

Karma Raises $12 Million for App which Combats Food Waste

Today Karma, a Stockholm, Sweden-based startup fighting food waste, announced a $12 million Series A fundraise. The round is led by Swedish investment firm Kinnebick, with participation from Bessem...

Första kinesiska restaurangfakturan skickad via blockkedjeteknik

I förra veckan skickade en restaurang i Shenzen den första kinesiska fakturan via blockkedjeteknik. Mer specifikt blockkedjeteknik signerad Tencent. Så ja, självklart hanterades transaktionen via WeChat.

Tydligen är fakuraförfalskning ett jätteproblem i Kina (ja, inte bara där). Det här är alltså ett sätt komma till rätta med det här. Som de flesta större teknikinitiativ i Kina lär det här vara synnerligen backat av kinesiska staten och därmed vara ett sätt att säkerställa skatteintäkter, då blockkedjan förstås är tänkt att inte kunna förfalskas eller ”hackas”.

Det senare bygger på att det finns någon slags crowdsourcad kontrollfunktion som verifierar integriteten i respektive block i kedjan - oklart hur det funkar här. Kina är ju inte direkt… jättepigga på transparens (om det inte är transparens in i medborgarnas privatliv från staten). Har för dålig koll på blockkedjan för att ha full koll på detaljerna. Blockkedjor ska ju även gå att använda lokalt, så att säga. Kanske det som är fallet här (fyll gärna på, ni med bättre koll).

Oavsett ett intressant exempel på utveckling.

https://cointelegraph.com/news/china-issues-first-tax-authority-approved-invoice-on-blockchain

PayPal jagar betalningslicens i Kina

De kinesiska techjättarnas betallösningar, Tencents WeChat Pay och Alibaba-kopplade Alipay, gör allt större intåg i väst. Via de kinesiska turisterna och via samarbeten med västföretag. Men även det omvända händer. Som att PayPal jagar en betalningslicens i Kina.

Och PayPal gör precis som Kina-företagen (och som de flesta andra företag), men skapar allianser med kinesiska företag. I PayPals fall betyder det samarbeten med såväl Baidu (Kinas Google) som Alibaba (både samarbete och konkurrens alltså).

Logiken är förstås att e-handel blir allt mer global. Och det gäller även den lokala e-handeln (inte minst turisttung sådan): se till att dina kunder kan betala på det sätt som de helst vill. Var de än är.

https://pandaily.com/paypal-eyeing-chinese-e-commerce-business-strives-for-payment-license-in-china/?1

 

Övrigt

Dejtingappen Bumble startar investeringsfond för kvinnliga företagare

Först dejtingapp, sedan hitta kompis-app och därefter hitta nätverksapp. Alla med kvinnor först-tema. Nu kommer nästa Bumble-satsning: Bumble Fund.

Bumble Fund är vad det låter som, i samma anda som övriga Bumble-tjänster. En fond som ska investera i verksamheter som är grundade eller leds av kvinnor och som främst riktar sig till kvinnor. Dessutom med en diversiferingstanke utöver könet.

Med tanke på hur vad undersökningar har visat om startupvärlden kring vilka som får merparten av allt riskkapital (ledtråd: mycket vitt, mycket män) så känns det som ett synnerligen välkommet initiativ. Tanken är dessutom inte bara kapital utan även stöttning på andra sätt.

Dating App Bumble Launches A Fund To Invest In Other Female-Founded Startups

Not quite four years old, Bumble has launched its own fund to invest in other female-founded and female-led startups.

Senaste e-postmarknadsföringskonceptet: frånvaromeddelandemarknadsföring

Så kan man också jobba med e-postmarknadsföring. Ryan Reynolds har investerat i ett ginföretag och därmed blivit deras posterboy. Och Reynolds mejl har blivit en succé. Hans autosvar, alltså.

Den som mejlar Reynolds mejladress (som han gladeligen delar så fort han får chans) får ett autosvar. I stora drag saker som att han kommer att svara på mejlet så fort han är på plats vid sitt skrivbord igen. Ja, så fort han får ett skrivbord. Är det ett mer akut ärende ombeds man kontakta Reynolds sekreterare Bruce. Så fort Reynolds får en sekreterare som heter Bruce. Och insprängt i autosvaret finns förstås reklam för ginmärket.

Ni som följt Deadpool-marknadsföringen vet vad som väntar.

Och det är, tja, rätt briljant.

Ryan Reynolds' Snarky Out-of-Office Emails Are So Popular, They Melted His Gin Brand's Servers

The film star and investor has found a new source of marketing gold.

En hyllning till Aretha Franklin

Igår avslutade jag min semester med att göra något så olinkedinigt som att dela en låt. Idag kommer en till.

Ofta på LinkedIn hyllas personer. Det handlar ofta om företagsledare. Grundare. Inte sällan människor som är framgångsrika i att tjäna pengar. Eller visionärer som skapar saker som förändrar våra liv.

Av alla de människor jag beundrar mest (ja, de människor som jag aldrig träffat åtminstone) så har de flesta musiken gemensamt. Människor som skapar musik. Som framför musik. De som har förenat människor över tid och rum långt före internet. Känslor som överbryggat alla språkbarriärer långt före Google Translate.

Musik är vännen som finns där när det inte finns någon annan att prata med. För att stötta. För att fira. För att fylla ett tomrum eller tejpa ihop ett Humpty Dumpty-hjärta som ingen trodde skulle gå att laga. Eller någon att vara arg tillsammans med. Eller förstärka champagnefjärilsbubblandet i magen. Musik kan stoppa tid och göra fysiskt ont.

Musik är kärlek.

Jag skulle inte överleva många timmar utan det.

Idag förlorade vi en av de allra största. En som har gett oss allt det här.

Gospelkören en trappa upp har fått en fantastisk förstärkning. Vi får behålla en enastående låtskatt.

Tack Aretha. För allt.

(You Make Me Feel Like) A Natural Woman

Listen to (You Make Me Feel Like) A Natural Woman on Spotify. Aretha Franklin · Song · 1968.

 

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Är du verkligen mobile first – eller mobile first-washar du bara?

Handen på hjärtat, hur är det egentligen?

Är du verkligen mobile first – eller mobile first-washar du bara?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar räkna organiska visningar på samma sätt som betalda

Facebook ändrar hur de räknar visning av organiska sidinlägg. Tidigare har en "visning" räckviddsmässigt handlat om att ett inlägg hamnat i nyhetsflödet hos en användare. Det betyder inte att användaren faktiskt såg inlägget. Nu måste ett inlägg visas på skärmen för användaren för att räknas som en visning (med andra ord kommer en visning nu betyda... en visning).

Med andra ord börjar Facebook räkna räckvidd för organiska inlägg på samma sätt som för köpta inlägg. Under en övergångsperiod kommer statistiken visa båda mätetalen sida vid sida.

Facebook Changes The Way It Reports Organic Reach On Page Posts

Facebook is changing the way it calculates reach on organic page posts, bringing it on par with the way it calculates reach on paid posts. The company also redesigned its Page Insights on mobile, to help page admins measure their post metrics more effectively.

Facebook tappar unga i USA i högre takt

I Facebooks senaste kvartalsrapport ökade som vanligt användartalen, men i USA och Kanada sjönk antalet dagliga användare för första gången. Det är med andra ord i linje med eMarketers senaste rapport som visar på samma sak. Och det är, även nu, de unga som Facebook tappar.

eMarketer bedömer att Facebook kommer förlora 2 miljoner användare under 25 under året och att Facebook för första gången kommer användas av färre än hälften av alla i åldersspannet 12 till 17. Och det är inte till Instagram man tappar användare, utan, som också andra rapporter visat, till Snapchat. Och säkert andra.

Att se hur det går på andra marknader, där Snapchat i princip inte finns alls.

Facebook losing young users even faster to Snapchat, eMarketer says

Less than half of U.S. Internet users ages 12 to 17 will use Facebook this year for the first time, eMarketer says

Enklare för företag och organisationer att kommunicera i Safety Check-funktionen

Facebook lägger till ytterligare funktionalitet i sin Safety Check-plattform. Nu kan godkända företag och frivilligorganisationer posta information direkt till användare i drabbade områden. Exempelvis om uppsatta katastrofcenter eller vilken hjälp företag erbjuder - och hur man gör för att utnyttja den. Men det kan också fungera omvänt - att företag kan ta del av drabbade som ber om hjälp och möta dessa behov.

Bra grejer, kort sagt.

https://mashable.com/2018/02/15/facebook-community-help-companies-nonprofits/

Facebook testar VR-grupper inne i grupper

Facebook lägger till möjlighet att skapa VR-grupper i Facebook-grupper. Typ. Företagets VR-satsning Spaces kan nu användas för något som skulle kunna liknas vid en VR-gruppchatt. Upp till tre medlemmar i samma grupp kan mötas i en "VR-hangout" (copyright Google?). Exemplifieras att tre medlemmar i en resegrupp skulle kunna starta en Spaces-hangout och titta på varandras bilder.

Spaces har inte tagit någon jättefart mest eftersom, tja, folk har begränsade VR-möjligheter. Till skillnad från AR kräver VR mer för att man ska få ut något av det och vi är än så länge en bit från mainstream (genomslagsmässigt och kostnadsmässigt).

https://www.fastcompany.com/40530198/facebook-opens-social-vr-to-groups

Årets Alla hjärtans dag-tillägg i Facebook

Alla hjärtans dag betyder förstås nya leksaker hos Facebook.

Facebook Is Showing Its Users Love With Special Valentine's Day Features

Prompts and reminders will begin appearing atop News Feed.

Facebook vill återuppliva relationsstatusen

Facebook firar inte bara alla hjärtans dag med lite nya roliga dekaler och annat, man gör ett försök att få oss att ange relationsstatus på Facebook igen. Det låser upp möjligheten att kunna anpassa just den särskilda personen i våra liv. Ja, åtminstone Messenger-kontakten. Möjlighet till anpassad formatering och att den kontakten alltid visas först i Messenger.

https://mashable.com/2018/02/13/facebook-messenger-couples-features-relationship-status/

Snapchat

Snap Maps kan nu användas utanför appen

Snap fortsätter på samma väg som Twitter: att kapitalisera på "de oinloggade användarna". Med andra ord möjlighet att trycka ut innehåll utanför det egna ekosystemet så att fler tar del av det. För att locka nya användare eller som sätt att kunna sälja fler annonser.

Senast är en ny version av Snap Maps - för datorn. Nu är det inte en Snap Map så tillvida att du kan se vad dina vänner gör och var de är, utan ett sätt att se publika stories. Med andra ord så satsar Snap också ytterligare på det lokala kortet. Se vad som händer i närområdet.

De nya kartorna går också att bädda in på andra webbplatser. Att se om även denna Snap Map-version får plats i appen.

https://techcrunch.com/2018/02/12/snapchats-snap-map-comes-to-the-web-including-in-embeddable-form/

Snapchat släpper statistikverktyg för innehållsskapare

Snapchat ger sina innehållsskapare en alla hjärtans dag-present: möjligheter att få ut vettig statistik. Åtminstone om du är en av dem som skapar publika snaps eller "have large followings" (oklart var den gränsen går). Kommer finnas möjlighet att:

  • Se totala antalet story-visningar senaste veckan, månaden eller innevarande år
  • Hur länge folk har tittat på stories (samma intervall som ovan)
  • Antalet unika stories-tittare per dag, genomsnittlig tittartid och hur långt man tittade
  • Demografidata som kön, ålder och geografi
  • Data om tittarnas intresseområden

https://techcrunch.com/2018/02/14/snapchat-analytics/

Snap ger rabatt för att locka över fler annonsörer

Ha. Snap erbjuder annonsörer som kört vertikalvideokampanjer på Facebook (okej, och andra ställen - men vi kan väl anta att det, av flera anledningar, primärt handlar om FB) ”poäng” som de kan använda för att köpa annonser på Snapchat. Inbytes-switch-affär social media-stylee. Förstås för att visa att Snapchat är överlägsen som plattform. Eller åtminstone få dem att testa ett alternativ till FB.

Det kan vara en slump, men Twitters och Snaps senaste, rätt positiva, kvartalsrapporter sammanföll med de rätt stora synlighetsförändringar som Facebook gjort. Även om dessa två har LÅNGT kvar till Facebook så ger minsta svaghetstecken hos Facebook blodvittring.

It’s SO on.

https://marketingland.com/snap-offers-free-credits-brands-running-vertical-video-ads-instagram-facebook-pinterest-elsewhere-234235

 

Sök/SEO

Googles annonsblockerare rullas ut

Idag kommer så Chrome till sist få sin inbyggda annonsblockerare. Ja, annonsblockering Google-stylee. Med andra ord kommer ”obnoxious ads” att blockas (sajter kommer få varningsperiod innan blockandet kickar in. Nu får vi mer info om vad Google menar med obnoxious.

  • Pop-up-annonser
  • Annonser med nedräknare
  • Autospelande video med ljud
  • Stora sticky-annonser

För mobil dessutom:

  • Annonser som visas innan sidan laddas
  • Annonser som upptar mer än 30 % av ytan
  • Blinkannonser
  • Annonser som ligger i bakgrunden och scrollas över

Google hoppas förstås att vi på detta sätt ska sluta blocka annonser helt. Att se om vi nöjer oss.

Google's Chrome ad blocking arrives today and this is how it works

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Google testar en egen stories-funktion i sökresultatet

Stories finns verkligen överallt. Senast ut att hoppa på stories-tåget: Google. Google Stories. Ja, eller rättare sagt AMP-stories.

Likt motsvarigheterna hos Snapchat och Instagram är det ett vertikalformat som tar över mobilskärmen. Och det är i mobilen det fungerar, som hörs på namnet. Formatet använder alltså Googles snabbladdande mobilformat AMP. Likt övriga stories handlar det om ett sammanfattningsformat. Dra ihop befintligt innehåll för en snabb överblick.

Till skillnad från övriga liknande kan innehållet dock bo i princip var som helst på internet, utanför ett specifikt ekosystem. Ett sätt för publicister att skapa innehåll för Snapchat-generationen, alltså.

Google is Testing Instagram-like Stories in Search Results

Google is testing its own version of stories, a feature popularized by apps like Instagram and Snapchat.

Google siktar på att försvåra bildstölder

Google kan vara på gång att skärpa åtgärderna mot upphovsrättsintrång. Trots att det inte är tillåtet så envisas vi användare med att ladda ner bilder och använda dessa olovligen. Inte minst eftersom Google gör det så enkelt via sin bildsök.

Nu ser det ut som att man, i dialog med fotojätten Getty Images, kommer att göra upphovsrättsinformation mer tydlig i bildsöken. Visa bild-knappen kan vara på gång att försvinna.

Att se vad som kan hända. Vad Getty Images borde satsa på (och vad jag tror kommer hända), är att lägga till en "köp"-knapp direkt i bildsöken hos Google. Det är såååå inte 2018 att behöva gå till en webbplats för att slutföra en transaktion.

Google Aims to Help Pro Photographers Via Changes to Image Searches | Digital Trends

Following a deal with Getty Images, Google says it will alter its image search to improve attribution of photographers' work.

...och där försvann Visa bild-knappen

Okej, det gick fort. Bara häromdagen kom uppgifter om att Google kunde vara på gång att ta bort ”Visa bild”-knappen från bildsökresultaten, efter att ha träffat Getty Images för att diskutera hur det ska bli svårare att använda bilder utan upphovsrättstillstånd. Och nu är knappen borta. Även här i Sverige.

Google removes 'view image' button from search results to make pics harder to steal

The change is essentially meant to frustrate users. Google has long been under fire from photographers and publishers who felt that image search allowed people to steal their pictures, and the removal of the view image button is one of many changes being made in response.

Fler säkerhetsfunktioner i Google Maps

Google verkar satsa på att lägga till fler säkerhetsfunktioner i Maps. Som att dela sin batteristatus och vilken väg man tänker åka hem, inklusive när man når olika stopp på vägen.

Lika enkelt som genialt. Visst, för Google handlar det om att funktionen gör det möjligt för dem att samla in ännu mer information om oss, men här handlar det om något som trots allt är väldigt bra. Möjligheten att hålla koll på våra nära och kära (på ett bra sätt).

Det är också i linje med att våra telefoner får allt fler krissituationsfunktioner. Som att automatiskt skicka positionen när man ringer 112 eller dolt ringa vid kriser. Och förstås omvänt - bli en kanal för nödinformation. 

Google Maps may let you share your battery life status

Ever wanted to know if someone made it home safely, but didn't know if they had enough battery life to stay in touch along the way? You might not fret quite so much about it in the future. Android Police has spotted code in a Google Maps beta for Android that hints at sharing your remaining battery life alongside your location.

Google skärper tonen mot oseriösa biljettförsäljare

Biljettåterförsäljare som vill köpa AdWords måste först bli certifierade av Google. Alla initiativ av den här typen är extremt välkomna. We like.

Google Restricts Ticket Resellers - Hypebot

Responding to demands from consumer groups and primary ticketers, like Ticketmaster, Google has vowed to provide a "better and safer" platform for users after its new global transparency regulations on. Continue reading

 

IoT - Internet of things

Apple större klocktillverkare än Schweiz

Hur många klockor säljer Apple? Bara Apple vet. Det vi med säkerhet vet, i och med att företaget inte bryter ut klockförsäljningen specifikt, är att Apple sålde 50 procent fler klockor sista kvartalet 2017 än motsvarande period 2016.

Utifrån Apples ledtrådar har analytiker nu kommit fram till hypotesen att Apple trots allt säljer högvis med klockor. Kanske till och med fler klockor än hela Schweiz klockindustri - sammantaget. Och att Apple kanske är världens största tillverkare av klockor.

Bra för Apple, som förstås arbetar på att minska sitt iPhone-beroende, i takt med att marknaden mognar.

Apple sold more watches than Rolex, Swatch, and the rest of the Swiss watch industry combined

Apple is one of the biggest watchmakers in the world.

Facebook kanske släpper smarta högtalare i juli

Under förra året började det surra rykten om att Facebook håller på att ta fram en eller flera smarta högtalare. Nu tar ryktena ny fart.

Enligt uppgifter från Digitimes kan de två högtalare det har spekulerats i landa redan i juli. Aloha, med röst och bildigenkänning (sannolikt för videosamtal) och Fiona, som är mer ”traditionell” röstassistenthögtalare à la Amazon Echo.

Det intressanta är att Facebook skrotade sin assistent M bara i slutet av förra året. Nu kanske det visar sig att anledningen är att de också kommer att släppa en ny, egen version av Alexa/Siri/Assistant. Vi kan väl tro att shoppingintegrationer ligger högt upp i funktionslistan.

Report: Facebook releasing its own smart speakers in July

Facebook is reportedly releasing two smart speakers later this year to compete with the Amazon Echo. The two devices, apparently codenamed "Fiona" and "Aloha," could be released as early as July. Reports about the speakers first surfaced la

Världens första självläkande e-skinn

Dagens ord: e-skinn. Är ungefär vad det låter som. Ett cyborgskinn. Forskare har tagit fram ett konstgjort skinn som delar många egenskaper med vårt skinn. Som att vara "able to sense touch, air flow, humidity, and temperature and regenerate itself”.

Inte bara det. Det är återvinningsbart. Doppa ett överflödigt e-skinn i en etanolvätska och det upplösas i sina beståndsdelar som kan återanvändas till ett nytt e-skinn.

Självklart är det huvudsakliga området kopplat till olika typer av proteser. Men det här skulle förstås också kopplas till fler områden. Som att kunna röra någon på distans (jag utgår från att porrbranschen lusläser rapporten i detta nu).

Way cool.

Scientists Make Electronic Skin That Can Sense Touch And Temperature And Heal Itself

Could e-skin eventually cover prosthetic devices such as artificial limbs, robots, and electronic equipment to make them more lifelike and give them added functionality?

Microsoft tittar på att ta fram en blockkedjebaserad ID-handling

Intressant initiativ från Microsoft. Företaget tittar på att ta fram en digital ID-handling baserad på blockkedjeteknik. Argumentet (utöver det mest uppenbara att just identifiering digitalt kanske är den mest relevanta typen av identifiering nuförtiden) är att de andra typer av ”single sign-on”-lösningar som finns är företagskopplade. Närmare bestämt: tillhörande (i praktiken) Google eller Facebook.

Den här lösningen är alltså tänkt att bli mer generiskt. Du lånar ut din ID-info när den behövs (som för att logga in eller betala nånstans) och låser då upp ”din” bit av blockkedjan tillfälligt..

Bank ID, alltså. Eller Touch ID/Face ID. Att se hur det här faller ut.

Microsoft Will Use Blockchain To Build New Digital Identity

Microsoft plans to use blockchain to build a new digital identity that gives users control over their personal details.

Zound satsar på digitala assistenter i sina prylar

Nu tittar även Zound Industries, företaget bakom Urbanears-lurarna, på smarta högtalare. Ja, eller säkert överhuvudtaget prylar med digitala assistenter i. Zound ser framför sig att det blir antingen Alexa eller Assistant som kommer hamna i hårdvaran.

Förstås också en framtidssatsning att visa på inför den planerade börsnoteringen, kanske redan senare i år.

Att fundera på för i princip alla som arbetar med hårdvara egentligen oavsett segment. Hur kopplar vi upp den och på vilket sätt. Och då inte tänka utifrån dagens läge, utan tänk What if? Skapade behov som man helt plötsligt inte kan vara utan. Uppkopplad dörrmatta eller dammvippa? Varför inte?

Zound ska bygga röststyrd högtalare - förhandlar med Amazon och Google

Börskandidaten Zound Industries, med varumärken som Marshall och Urbanears, förhandlar med Amazon och Google om att bygga en röststyrd högtalare med AI-funktion. Det uppger bolagets ordförande Tommy Jacobson i en poddintervju med Di Digital.

Nvidia kanske ska ta fram dedikerade kryptobrytar-chip

Grafikkortstillverkaren Nvidia har samma problem som många andra tillverkare av uppkopplade prylar: närmare att efterfrågan är mycket större än tillgången. De hinner helt enkelt inte tillverka i den takt som behövs.

På sätt och vis ett lyxproblem à la Apple, men om man inte får tag i en pryl från en tillverkare kan man köpa från någon annan och sedan stanna kvar där.

Nu visar det sig att det som Nvidia har svårast att tillgodose är grafikkort till kärnmålgruppen spelare. Anledningen? Kryptovalutebrytare köper upp alla kort.

Nu kommer uppgifter om att Nvidia därför håller på att fram dedikerade kryptokort. AI-chip. Krypto-chip. Milt sagt en spännande tid att leva.

New Report Says Nvidia Unlikely to Reveal New GeForce Cards in March | Digital Trends

Sources had indicated that Nvidia would reveal new graphics cards at its developer conference in March, including units dedicated to gamers and cryptocurrency miners. New reports say otherwise.

SpaceX satsar på att leverera bredband via satelllit

Ni kanske har koll på att såväl Google som Facebook har kommit ganska långt med att erbjuda internetuppkoppling via flygplansdrönare och luftballonger? Klart Elon Musk ska toppa det. Nu har SpaceX fått okej från amerikanska FCC (typ post- och telestyrelsen) att leverera bredbandsuppkoppling via satellit.

Dock oklart om Starman kommer ha möjlighet att ta del av den nya tjänsten, eller om den bara vänder sig till jordbor.

https://www.cnbc.com/2018/02/14/fcc-chairman-ajit-pai-endorses-spacexs-satellite-internet-plan.html

Boston Dynamics lär sina robotar öppna dörrar

Ni vet Boston Dynamics, med sina klumpiga, självgående robotar? Som sedan lärde sig slå en perfekt bakåtvolt? Nu har den lärt sig ännu lite mer. Som att öppna dörrar.

Jämfört med en hel massa AI-skills från Watson och dess kompisar kan det här kännas lite meh. Men samtidigt är den här typen av robotar egentligen betydligt mer bökiga att få till. Vilket också kan betyda att det är större risk att kontorsjobb AI-fieras innan lagerjobben råkar ut för samma öde. Att göra trettonpetaflopberäkningar kan göras extremt stillasittande. Att leverera en pizza ända fram till dörren i ett lägenhetshus - not so much.

https://techcrunch.com/2018/02/12/boston-dynamics-newest-robot-learns-to-open-doors/

Mozilla satsar på öppen standard för uppkopplade saker

Det här gillar jag. Mozillas initiativ för gemensamma standarder för det uppkopplade internätet.

En av de största utmaningarna gällande den tekniska utvecklingen, nu mer än någonsin, är fragmenteringen. Att alla (techjättarna inte minst) vill bli företaget som tar fram den teknik som blir standard. Det gör att du, när du köper saker, väljer ditt ekosystem. Apples som det tydligaste exemplet.

Men det blir än mer påtagligt när nu mer eller mindre allt alltid kommer vara uppkopplat. Jag vill inte behöva köpa en viss glödlampa för att kunna kontrollera ljusen hemma via en app - jag vill att alla glödlampor jag kan köpa ska kunna göra detta.

https://techcrunch.com/2018/02/06/mozilla-announces-an-open-framework-for-the-internet-of-things/

Självkörande bilar kräver massor av energi

Sånt man inte tänker på. Kryptobrytande kräver sjukt mycket el i relation till vad man får ut. Och detsamma visar sig gälla även självkörande bilar. Som behöver typ bakluckan till datorutrustningen. Känns som, tja, lite suboptimering av utrymmet i bilen.

Företag som jobbar med hårdvaran som krävs arbetar förstås med att optimera och krympa den utrustningen som krävs. Och göra den strömsnålare.

Men man tänka sig att även detta är något som också kommer hanteras mycket i molnet. Numer kan man få processorkraft till datorn vid exempelvis datorspelande från molnet - snarare än att hantera det lokalt.

Ännu ett område där molntjänster kommer växa ytterligare, kan tänkas.

Därför slukar förarlösa bilar massor av energi

De kraftfulla datorerna i automatiserade bilar slukar massor av energi. Men chiptillverkarna jobbar på problemet.

Ny Amazon-skill - få din matlagning sågad av Gordon Ramsey

Äntligen en anledning att köpa en Amazon Echo. Ny skill som gör att du få reda på vad Gordon Ramsey tycker om din matlagning och, tja, i detalj få höra hur usel den är. Nu börjar vi snacka.

Okej. Kanske eventuellt är lite mer gimmick än praktiskt nytta. Men tänker vi ett steg till så lär vi se samma sak här som i GPS-tjänster. Kändisröster som ger dig väginstruktioner, exempelvis för att marknadsföra en ny film.

Men jag tänker också att det kan bli en ny sidoinkomst för skådespelare och kändisar överhuvudtaget. På samma sätt som man kan låna ut sin röst till animerade filmer eller spel så kan det här bli ett sätt att dryga ut kassan.

Skill marketing. It's a thing.

https://techcrunch.com/2018/02/07/gordon-ramsay-can-now-swear-at-your-cooking-through-an-amazon-echo/

 

Strömmade medier

Disney sluter distributionsavtal med Alibaba

Först tappade Netflix Disneys material i den egna tjänsten, när Disney tänker starta en egen konkurrent, och nu får alltså Netflix inte heller något nytt distributionsavtal. Istället har Disney valt Alibabas underhållningsenhet för det uppdraget.

Ett win-win-scenario tror jag båda parterna känner. Alibaba gick häromdagen ut och meddelade att de nu tänker satsa på film och har förstås även siktet på väst. Disney, å sin sida, vill förstås få fotfäste i Kina.

Disney ratade Netflix - tecknar avtal med Alibaba

Techjätten ska hjälpa Disney nå ut på den kinesiska streamingmarknaden.

Twitch lika stor som flera av de största amerikanska kabel-tv-kanalerna

Ännu en intressant jämförelse. Amazons livespelströmningstjänst Twitch fortsätter växa. Hur stor är den, undrar du? Under januari var den genomsnittliga tittarsiffran för Twitch 962 000.

Hur står sig det mot annat frågar du? I nivåer med flera etablerade tv-kanalers motsvarande siffror. Det totala dagliga tittandet under 2017 för Fox News och ESPN var i runda slängar 1,5 miljoner, 885 000 för MSNBC och 783 000 för CNN. Med andra ord är Twitch ungefär i nivå med några av de största amerikanska kabel-tv-kanalerna.

Och då pratar vi om en kanal som bara börjat nosa på annat innehåll än spelsändningar.

Amazon's streaming service Twitch is pulling in as many viewers as CNN and MSNBC

In January 2018, Amazon's owned Twitch had nearly a million people watching at any given point.

Google fyller på Youtube TV med ännu fler kanaler

Google fortsätter att ladda sitt ”kabel-tv-paket” Youtube TV med fler kanaler. Totalt innehåller paketet numer över 50 kanaler. Man passar också på att jacka upp priset, från 35 till 40 dollar i månaden.

Youtube TV är lite Googles satsning att bli Spotify för tv-innehåll. Samma som Apples Apple TV (även om denna hanterar strömmat innehåll, Googles är alltså mer ett vanligt kabel-tv-paket). Youtube TV finns än så länge i ett rätt litet antal amerikanska städer, men man kan tänka sig att Google har betydligt större planer än så.

Och den stora frågan är förstås hur länge det dröjer innan även Google ger sig in i originalinnehållsskaparracet på riktigt.

https://techcrunch.com/2018/02/14/youtube-tv-raises-pricing-expands-with-turner-nba-mlb-additions/

 

AI - artificiell intelligens

DeepMind lär sig återanvända inlärd kunskap i nya sammanhang

Googles AI-imponerar igen. Nu har DeepMind lärt sig lära andra AI:n. I sig inte nytt, att en AI så att säga kan skapa liv. Men det nya är att DeepMinds IMPALA-system spelar 57 Atari-spel (retro!) samtidigt. I sig förstås lite lätt imponerande. Men det nya är att den kan överföra varje insikt den får i ett spel till ett nytt spel. Transfer learning.

En svaghet hos AI har varit att det blir väldigt bra på att lära sig det de tränas till. En AI som är sjukt bra på luffarschack kan inget om att köra bil. Tekniken ska alltså, som vi människor, kunna återanvända erfarenheter från ett område till ett annat, för att inte, så att säga behöva börja om från början varje gång.

DeepMind's latest AI transfers its learning to new tasks

By using insights from one job to help it do another, a successful new artificial intelligence hints at a more versatile future for machine learning. Backstory: Most algorithms can be trained in only one domain, and can't use what's been learned for one task to perform another, new one.

Ytterligare bevis på att maskininlärning är lika fördomsfull som människor

Ytterligare en anledning till att det behövs fler kvinnor inom tech. Ja, eller snarare - fler människor som inte är vita män. Tidigare studier har visat att algoritmer är ungefär precis lika fördomsfulla som människorna som skapar dem. En maskininlärningsalgoritm som får träna på bilder som ofta har valts av just en vit man. Som dessutom kanske också är del av andra normer, som heterosexualitet.

Följden blir att algoritmer blir precis lika bra - eller dåliga - på att t ex identifiera människor. Är du omgiven av vita människor behöver du ha bättre koll på detaljer för att kunna skilja dem åt, medan andra etniciteter lite enklare kan identifieras för att de är färre.

If you're a darker-skinned woman, this is how often facial-recognition software decides you're a man

A study shows that AI software by Microsoft and IBM will mistake the gender for darker-hued women more often than for pale-skinned men.

 

 

Mobilt

Google satsar på att lägga till sin smarta svar-funktion i tredjepartschattappar

Ännu ett sätt att tänka utanför lådan. Googles intåg på sociala medier-arenan har, tja, inte blivit så mycket intåg. Man har försökt flera gånger utan att det har lyft.

Men är det något Google kan är det data. Och koppla ihop den datan på smarta sätt. Nu verkar man förlikas med tanken att man inte kommer bli en ny Messenger och istället siktar man på att nästla sig in i andras chattappar. Funktionen för smarta svar kommer kunna integreras i tredjepartschattappar. Och kunna hämta info från t ex Maps för att ge exakt tidsangivelse.

Återstår förstås att se om någon är sugen på att släppa in Google på det här sättet. Ja, åtminstone om de riktigt stora är sugna på det.

Google Wants To Bring Allo's "Smart Reply" To Third-Party Apps | Digital Trends

It looks like Google wants to make notifications from third-party apps a little smarter. The company is reportedly working on bringing the "smart reply" feature to apps like Facebook Messenger.

Google släpper AMP-format för e-post

Ännu ett intressant AMP-initiativ från Google. Igår så släppte Google ett stories-format baserat på det egna snabbladdande mobilformatet och nu kommer AMP för e-post. Det är ungefär vad det låter som. AMP-mejl istället för HTML-mejl.

Tydligen ska det här kunna innebära interaktiva mejl. Mejl som ska kunna uppdateras (exemplet: kunna pinna i Pinterest direkt i mejlet). Ännu kortare steg mellan mejl och call to action, alltså. Ja, och självklart så kommer det också gå snabbare än vanliga html-mejl.

Mejl dödförklaras mest varje vecka, men det verkar än så länge ha god vigör. Google satsar på att det här kan se till att det håller sig vid liv ett tag till.

https://venturebeat.com/2018/02/13/google-launches-amp-for-email-to-bring-web-like-actionable-content-to-gmail/

iOS får stöd för animojis i Facetime

ÄN-TLI-GEN! Nu kanske vi (ja, eller åtminstone alla som har en iPhone X) kan använda animojis I FACETIME! Vi kan alltså LIVEPRATA MED VARANDRA MED DJURANSIKTEN! Rejoice and allt that jazz.

Skämt åsido, vi gillar ju dekaler, avatarer och att ha virtuella grejer i ansiktet så Apple är nog inte helt fel ute.

Och om vi kollar lite längre ner i artikeln så kanske en större förändring är på gång: Apple är kanske på gång att dumpa sin mjukvarucykel med en stor uppdatering om året och istället jobba mer kontinuerligt.

Hint, hint, alla som fortfarande jobbar med ett fåtal stora releaser där allt ska klämmas in.

Apple working on Animoji in FaceTime and tabs for iPad apps, says Bloomberg

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Facetime kanske på gång att få stöd för flerpartssamtal

Mer Apple och repris på det jag la upp tidigare idag. Men med en extra detalj som inte fanns där. Och en detalj som potentiellt är rätt stor: Facetime kanske är på gång att få stöd för flerpartssamtal.

När det gäller Apples egna appar är de ett svart hål användarstatistikmässigt. De dyker ofta inte upp i listor över de mest använda apparna, samtidigt som Tim Cook 2016 sa att iMessage är den mest använda appen i iOS. Mest använda. Antingen har Cook snurrat över ett jobianskt förvrängningsfält eller så sitter Apple på ett monster till chattapp. Samma kanske gäller för Facetime.

Dessutom lite coola tankar om kollabo-AR-brädspel. Men det får ni läsa själva i artikeln.

https://techcrunch.com/2018/02/12/apple-could-be-rethinking-its-release-cycle-for-ios-and-macos/

 

Digitalisering

Waymo på gång att släppa egen bildelningstjänst

Nu verkar Google vara redo att ta sig an även Uber. Googles dotterföretag Waymo planerar att att lansera en egen bildelningsapp senare i år. Och det vi pratar om är alltså ett initiativ inom ramen för Waymos självkörande bilar. Med andra ord: du beställer en självkörande bil via appen.

Waymo har, likt många andra, testat just sina självkörande bilar i förhållandevis liten skala. Nu verkar man alltså vara säker på att de är bra nog att börja rulla ut (hoho) i större skala.

Waymo är den tillverkare som kört flest självkörande mil i Kalifornien och bilarnas ”disengagement rate” (när en människa måste ta över) är nere på 0,18 per snittad tusenmilare.

Alphabet Just Made an Announcement That Should Terrify Uber | The Motley Fool

The age of the self-driving ridesharing service has arrived.

Cargo gör Uber-bilen till en shoppingbutik

Hur vet man att en disruption har blivit etablissemang? När andra börjar bygga verksamheter i och på det som en gång vände upp och ner på det tidigare etablissemanget. Det skulle åtminstone kunna vara en definition.

Ett sånt: Cargo. En startup som erbjuder Uber-förare möjlighet att ha en egen närbutik i sin bil. Att kunna sälja saker och få del av intäkterna.

Men det är också, och initialt kanske framförallt, också ett marknadsföringsfönster för företag som är tänkta att erbjuda gratis provprodukter till Uber-kunderna. I gengäld för att ge bort saker ska företagen kunna få tillgång till anonymiserad data kring distributionen av produkterna.

Cargo raises $5.5M to let Uber drivers sell snacks and essentials nationwide | TechCrunch

Cargo, a startup that wants to let every rideshare driver open their own convenience store in their car, has just raised $5.5 million in a round it's calling seed preferred financing. They have 2,500 cars on the road in NYC, Chicago, Boston and Minneapolis, with 20,000 driver signups from all 50 states.

Farmers Business Network - datafarm för bönder

Rätt coolt. Och rätt självklart. Farmers Business Network - en plattform där lantbrukare kan byta data med varandra. Och därmed kunna använda data i sin egen verksamhet, för att optimera verksamheten.

Del av en trend som blir allt starkare: ensam är inte stark (vilket överhuvudtaget är en inställning världens skulle behöva mer av, samarbete snarare än mememe). Att direkta konkurrenter samarbetar med varandra i allt högre utsträckning. Och i allt mer, på pappret, osannolika kombinationer.

Dels saker som t ex Apple/Samsung, men även att Amazon är både förutsättning och konkurrent. Att fundera på: kan du aktivera din data med någon annan på något sätt du inte gör idag?

 

http://bit.ly/2CmwSud

Kina ska bygga ny datadriven stad för att avlasta Peking

Så kan man också lösa trångboddhet. Kina bygger en ny stad för att avlasta Peking. Inte första gången ett sådant initiativ sker (framförallt inte i Kina), Och likt det exempelvis Google ska göra i Toronto eller det initiativ Bill Gates håller på att dra igång (i båda fallen datadrivna, smarta stadsdelar/städer) så väljer man att bygga helt nytt istället för att bygga ut gammalt för att inte behöva dras med en ryggsäck.

Kort sagt: carte blanche att bygga en stad utifrån de behov som en stad behöver uppfylla nu. Med allt det innebär av självkörande fordon, obemannade butiker, effektiv kollektivtrafik och hållbarhet.

Men hej. Vi flyttar ju hela städer. Way coolare.

Jättelik framtidsstad byggs - ska avlasta förorenat Peking | SvD

Med en yta mer än tio gånger så stor som Stockholm ska den nya kinesiska staden Xiongan ta över stora delar av Pekings invånare, företag och forskning. SvD har besökt den planerade framtidsstaden.

 

Ekonomi och finans

Amazon för första gången det tredje högst värderade börsbolaget

Så hände det alltså till sist, det som har varit på gång ett tag. Amazon gick idag för första gången om Microsoft i samlat börsvärde och kniper därmed tredjeplatsen i listan över världens högst värderade börsbolag.

Det var dock målfoto som behövdes för att avgöra. Amazon stängde idag på 702 miljarder dollar, Microsoft på 699. Likt Apple och Google för ett tag sedan lär de byta plats med varandra ett tag innan Amazon (sannolikt drar ifrån. På tal om dans så byter Facebook och Tencent åter plats med varandra. Lite varannan gång där.) Avståndet upp till Alphabet/Google har heller aldrig varit lika litet som nu. 

Så en helt okej Alla hjärtans dag-present för Jeff, alltså. 

Diagram över börsvärdena för de sex största bolagen

Apple Pay fungerar i 5000 nya nordiska onlinebutiker

Apple Pay fortsätter rullas ut i Skandinavien. Nu fungerar Apple Pay i ytterligare 5000 onlinebutiker runtom de skandinaviska länderna Sverige, Danmark och Finland (sic!).

Så långt inga konstigheter. Men efter det blir det lite märkligare. Artikeln konstaterar "Apple Pay is supported by all of the largest Nordic banks."

Mmmkay.

Sist jag kollade var det bara Nordea som stöder Apple Pay i Sverige. Påståendet betyder alltså 1) övriga svenska banker är inte bland de största nordiska banker, 2) 9to5 Mac har snurrat till det eller 3) 9to5 Mac vet något jag inte vet.

Eftersom jag har Handelsbanken hoppas jag på det sistnämnda...

Apple Pay now accepted at 5,000+ more online stores in Denmark, Finland and Sweden - 9to5Mac

Apple Pay is now accepted at an additional 5,000+ online stores in Denmark, Finland and Sweden ... Apple's mobile wallet service...

H&M:s onlinehandel står för 12,5 % av den totala försäljningen

Inför sin kapitalmarknadsdag har H&M lyft på draperiet till några siffror kring sin e-handel. I dagsläget står onlineköpen för 12,5 % av hela H&M-gruppens försäljning. New business, de flesta andra varumärken inom koncernen, står för 7 % av den totala försäljningen.

45 % av alla nyinvesteringar plöjdes ner i digitala initiativ, vilket kan behövas av fler anledningar. Inte minst eftersom företaget ser att online kommer öka med 25 % kommande året - vilket ändå måste sägas vara ett rätt aggressivt, men förmodligen nödvändigt, mål.

H&M: Online ska öka med 25 % i år

H&M ser "goda möjligheter" till ett något bättre resultat för helåret 2017 jämfört med föregående år. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande inför bolaget ka

H&M har tappat 380 miljarder i börsvärde

Mer info om H&M:s kris. Företaget har sedan toppnoteringen tappat 380 miljarder kronor i samlat börsvärde. Fun fact: det är ganska exakt på pricken Snaps och Twitters gemensamma börsvärden.

Ouch.

Ny bottennivå för H&M-aktien

Då dammet lagt sig efter kapitalmarknadsdagen står det klart att Swedbank kört om H&M i börsvärde och klädjätten är nu det sjätte största bolaget på Stockholmsbörsen mätt med börsvärde. Så lågt rankat har inte H&M varit på mer än 20 år.

Uber gör rekordförlust - men minskar förlusten Q4

Hur ser det ut med Ubers ekonomi? Eftersom bolaget inte är börsnoterat är det lite svårare att få insyn, men techsajten The Information ska ha fått siffrorna för det fjärde kvartalet och helåret 2017.

Och, tja, det är rätt rött. Eller väldigt rött. Rödare, dessutom. För det fjärde kvartalet var siffrorna visserligen bättre än tidigare. Omsättningen landade på 2,2 miljarder dollar (+ 11,8 procent jämfört med föregående kvartal och 61 procent bättre än 2016). Förlusten minskade dessutom till 1,1 miljarder dollar, jämfört med 1,46 miljarder Q3.

För helåret ökar däremot förlusterna. Rejält. Från 2,8 miljarder till 4,5 miljarder dollar. Det är... rätt mycket.

Bloomberg

No Description

Även Walmart satsar stort på molntjänster och stordata

Efter att stått kvar lite undrande när det digitala rödljuset slog om till grönt köpte Walmart sedan en hel massa nya delar till sin bil och slängde förra året i en elfte växeln i omställningen. Förstås med siktet ställt framförallt på Amazon.

Nu kommer ytterligare en satsning: stordata i molnet. Data som ska crunchas för att kunna hantera sin online-handel bättre. Som att kunna shoppa via röstassistenter. Och det är ingen liten satsning. Sju serverfarmer som är större än tio fotbollsplaner. Var och en.

Att se vad det kan betyda framåt. Amazons motsvarighet började på samma sätt för att sedan bli en produkt att sälja till andra. Inte omöjligt att Walmart gör detsamma.

No Title

No Description

Walmart kan vara på gång att köpa en stor del av Flipkart

Just nu pågår dragkampen om den kinesiska marknaden för fullt, både bland inhemska och västerländska företag. Men redan nu håller kinesiska, västerländska och inhemska företag på att positionera sig inför nästa stora slagfält i kampen om nästa miljard internetanvändare: Indien.

Ett sådant företag är Walmart som nu uppges vara i diskussioner om att köpa så mycket som en femtedel av Indiens Amazon Flipkart. Det skulle göra dem till största ägaren och ge Flipkart en värdering om 20 miljarder dollar.

Walmart gasar som bara den onlinemässigt för att möta Amazon. Förutom köpet av Jet och Bonobos har man också inlett samarbete med Japans Amazon Rakuten.

Bloomberg

No Description

Coinbase släpper integration så att e-handlare kan ta betalt i kryptovaluta

Kryptovalutehandelsplatsen Coinbase vill göra det ännu enklare att ta betalt i krypto. Nu släpper man Coinbase Commerce, ett verktyg/en integration för e-handlare som vill jacka in just kryptovalutor som betalningsmedel.

Vad vi ser början på här är det som hände med aktiehandeln i början av millenniet: att göra det enklare för vanliga människor att handla med värdepapper. När det visade sig att man inte behöver betala en människa dyr avgift för att köpa en aktie.

Riskfyllt? Visst är det så, det räcker ju att titta på Bitcoin-kursens resa senaste kvartalet eller så. Men hej. H&M-aktieägarna är också sådär nöjda just nu.

https://techcrunch.com/2018/02/15/coinbase-offers-a-new-solution-for-e-commerce/

Tobii köper två brittiska bolag

Tobii-aktien har haft en kräftgångsresa ett rätt bra tag nu och förlusterna ökar. Det hindrar inte ögonspårningsföretaget från att köpa upp två företag. Det handlar om Acuity ETS och Acuity Intelligence (så egentligen kanske det handlar om två delar av mer eller mindre samma företag). De förstnämnda är återförsäljare i Storbritannien och de senare sysslar med "undersöknings- och konsultverksamhet inom neurovetenskap".

Intelligence-delen kommer ingå i Tobiis Pro-segment, som är just Tobiis undersökningsdel. I uppköpet ingår även analysverktyg för eyetracking i VR-miljöer. Kort sagt ser Tobii stort värde i kombinationen av dessa två områden. 

Tobii köper brittiska bolag

Köper två bolag.

Qualcomm säger alltjämt nej till Broadcoms fientliga uppköpsbud

Kretskorts- och chiptillverkaren Broadcom har två gånger kastat upp ett fientligt uppköpsbud på konkurrenten Qualcomm. Både gångerna har Qualcomm nekat budet. Det senaste, på 121 miljarder dollar, skulle göra det till den största techaffären någonsin.

Nu verkar det som att nejet var ett "nja". Qualcomms styrelse ska rösta om anbudet 6 mars och fram till dess lobbar Broadcom förstås styrelsen hårt. Nu verkar det som att de båda företagen har enats om att träffas och prata om affären 14 februari. Det verkar som att Qualcomm egentligen är för affären, men vill ha mer pengar. Återstår att se hur det går.

Och, tja, så kan man också fira Alla hjärtans dag. (Uppdatering: det blev nej även efter det mötet.)

Qualcomm, Broadcom plan to meet on February 14: sources

Qualcomm Inc and Broadcom Ltd plan to meet on Wednesday to talk about the latter's $121 billion acquisition offer, the first time the semiconductor companies will discuss the potential deal, people familiar with the matter said.

Atari (!) släpper en egen kryptovaluta

Som artikeln konstaterar. Atari, den kanske mest klassiska konsollspelstillverkaren av dem alla, släpper en egen kryptovaluta (Atari Token) because why the hell not.

(Valutan är del av ett arrangemang där Atari investerar i ett ett företag som håller på att ta fram en blockkedjebaserad underhållningsplattform. Men nu fokuserar vi på kryptovalutan. Because why the hell not.)

Atari Is Launching a Cryptocurrency Because That's Just What a Company Like Atari Does Now

Lately, it's seemed like Atari has been putting it's focus on two big strategies: crowdfunding and promoting products that don't exist. So, it makes perfect sense that it's reportedly getting into the cryptocurrency game with its own coin offering, the Atari Token.

 

Övrigt

Diesel börjar sälja piratkopior av sina egna produkter

Ha. If you can’t beat piratkopior av dina prylar - join ’em. Diesel smällde upp en popup-butik där de krängde… Deisel. Kläder som såldes till piratpriser, men som fortfarande var riktiga Diesel-grejer. Som dessutom blev en form av limited edition-utgåva.

Och just piratkopierandet är ett stort problem för många branscher. Förstås i Kina, där Alibaba har stora problem. Men även Amazon har brottats med problemet. En anledning till att många lyxmärken inte vill finnas på Amazon är förstås att, tja, Amazon inte gillar varumärken. Men också eftersom om man finns på Amazon så kommer folk utgå från att det är piratkopior.

Så… lite blockkedja på det?

(Det här inlägget gav upphov till lite diskussion, som du kan läsa här.)

https://www.psfk.com/2018/02/diesel-open-counterfeit-store-knockoff-deisel.html

Regeringsutredning föreslår skärpta straff för upphovsrättsbrott

Nu föreslår en regeringsutredning hårdare straff för upphovsrättsbrott. De grövsta brotten i kategorin (typ att ha en webbplats som strömmar eller delar en massa filmer utan tillstånd) kan straffas med fängelse i sex månader till sex år.

Vi jämför med några av brotten vars straffskalor skärptes 1 juli förra året:

"Minimistraffet för grov misshandel ändras från ett år i fängelse till ett år och sex månader. Minimistraffet för grovt olaga hot ska höjas från fängelse i sex månader till fängelse i nio månader. Straffet för könsstympning ska ändras från fängelse i högst fyra år till fängelse i lägst två år och högst sex år."

Mmmkay.

Nu föreslås hårdare straff för piratkopiering - sex års fängelse

Regeringens utredare föreslår skärpta straff för upphovsrättsintrång. Upp till sex års fängelse för den som döms för grovt upphovsrättsbrott.

Outbrain knyter ihop publicister med varandra

Måste erkänna att jag inte hade koll på Outbrain tidigare, men de verkar ha varit/är ett företag som sysslar med att trycka ut relaterade skräplänkar. Nu vill de bli lite mindre skräpiga och släpper därför en premium-tjänst där kvalitetsnyhetstjänsters artiklar ska distribueras.

Återstår att se hur det går med det, men oavsett verkar initiativet vara att publicister också ska kunna byta innehåll med varandra. Finns ju mer eller mindre liknande tjänster och är i linje med att vi ser allt fler oväntade samarbeten i och med att digitaliseringen vänder upp och ner på det mesta.

Jag väntar fortfarande på att de svenska publicisterna ska enas om en gemensam plattform. (Uppdatering: svenska Strossle är ett annat alternativ på samma tema.)

Outbrain is launching a product allowing publishers to recommend content on each other's platform | TechCrunch

Outbrain, the network known for distributing garbage clickbait articles and ads on sites across the internet, is now going to offer a premium product that

Trello goes emoji

Så. Nu kan man äntligen börja använda Trello på riktigt.

Popup på Trello som meddelar nyhet om att det går att använda emojis

Och det här med mobila användarupplevelser igen

"Hej och välkommen till vår webbplats! Hälsningar vi på Ny Teknik."

Mobilskärm där nästan allt innehåll täcks av popuper