Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 10 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon storsatsar på livsmedel i Storbritannien

I förra veckan meddelade Amazon att de kommer att öppna sin första kassalösa butik utanför USA. I Storbritannien, närmare bestämt. Det blir en Fresh och inte en Go. Alltså inte Amazons obemannade närbutikslösning utan storasyskonet Fresh. Amazons fullskaliga livsmedelsbutikskoncept under det Amazon-varumärket, alltså.

Nu kommer uppgifter om att det här också har gjort att Amazon har ökat pressen på landets livsmedelsleverantörer. (Ännu) lägre priser och längre betalningstid.

Just mat på nätet ett av förmodligen få områden där Amazon inte dominerar i hemlandet. Istället är det konkurrenten Walmart som är kung här (och som i sin tur jagar Amazon på ungefär alla andra onlineområden). En av anledningarna, och den främsta anledningen till Amazons mastodontköp av Whole Foods, är att Walmart inom livsmedel har sitt fysiska butiksnät som en svårslagen konkurrensfördel.

Leveranstid är förstås en viktig faktor inom e-handel, något som gör att Amazon satsar allt mer på kundnära lager – exempelvis genom att hyra outnyttjad butiksyta i köpcentra och centrala lägen. För färskvaror blir det än viktigare. Även om det känns rätt svårt att just nu slå sig in på matområdet i Sverige så är jag rätt övertygad om att Amazon åtminstone kommer att försöka vad det lider.

Amazon is pushing ”aggressive” terms on its UK grocery suppliers as it continues to disrupt sector – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Amazon is pushing ”aggressive” and ”painful” terms on its UK grocery suppliers as it calls for lower cost prices and longer payment terms.

Amazon köper andel i flygtransportbolag

I början av året köpte Amazon sina första fraktflygplan, för att alltså direkt äga dem istället för att bara leasa. Nu är det dags för ännu ett flygsteg för Amazon: de köper 20 % av sin partner Air Transport Services Group. Med option att köpa ungefär lika stor andel till.

Inte första gången Amazon investerar i flyglogistik, istället handlar det om att ATSG nu hamnar i samma kolumn som Atlas Air – ännu en flygfraktpartner som Amazon äger delar av.

Det här är förstås del av Amazons satsning att ta kontroll över en allt större del av hela logistikkedjan – från de stora bulkinköpen till sista meter-utkörningarna. Amazon lär dessutom allt mer följa i de kinesiska konkurrenterna Alibabas och JD:s fotspår: äga och investera allt mer i själva odlings- och tillverkningskedjan.

Men Amazon lär också följa efter de kinesiska jättarnas satsningar på själva fraktområdet: att erbjuda sina frakttjänster som helt fristående tjänster frikopplade från själva e-handelsdelarna. Att det alltså går att välja Amazon som rent fraktalternativ även om man inte använder några andra delar i Amazons lager- och försäljningsverksamhet.

No Title

No Description

Amazon nära att gå om Walmart som USA:s största detaljhandlare?

Vem är USA:s största detaljhandlare? Det svaret har rätt länge varit ett och detsamma: Walmart. Trots att Walmart länge fumlade (eller rent krasst: struntade i) e-handelsbollen så har de lyckats behålla tronen. Och trots att alla med e-handelsintresse vet att 2020 lyfte näthandlandet till helt nya nivåer så är de här siffrorna ändå oväntade – och väldigt intressanta. Amazon kan vara på gång att gå om Walmart som detaljhandelsetta. Åtminstone enligt en rapporten från Payments. com.

Totalt så stod Walmart 2020 för 9,5 % av den totala detaljhandelsförsäljningen i USA medan Amazon kapade åt sig 9,2 %. En skillnad som 2019 var 2,1 % krympte förra året till bara 0,3 %. Payments uppskattningar pekar också pekar på att Amazon 2020 åter knep över 50 % av e-handelsförsäljningen i USA. Ett rejält paradigmskifte som kan vänta i kulisserna.

Visst, det handlar om uppskattningar och 2020 var ett e-handelsdopat år. Jag har också sett lägre marknadsandelar för Amazon inom e-handel, så det är som vanligt siffror att ta med lagom mycket källkritik. Blir intressant att se vad andra undersökningar kan komma fram till.

Amazon And Walmart Are Nearly Tied In Full-Year Share Of Retail Sales

PYMNTS data shows last year’s surge in online shopping solidified Amazon’s eCommerce dominance, but closed the gap with Walmart for share of total retail sales.

Amazon And Walmart Are Nearly Tied In Full-Year Share Of Retail Sales

PYMNTS data shows last year’s surge in online shopping solidified Amazon’s eCommerce dominance, but closed the gap with Walmart for share of total retail sales.

Walmart Kanada lanserar uthämtningskiosker för matbeställningar

Walmart verkar ha Kanada som sin stora experimentmarknad just nu. I förra veckan skrev jag om att Walmart kommer öppna sina första spökkök inuti sina butikslokaler i landet och nu ska de även lansera utlämningskiosker för livsmedelsbeställningar.

Kioskerna är förstås tänkta att fungera tillsammans med bilhämtning. Parkera på en utlämningsparkeringsplats, knappa in en kod, vänta två minuter och voilà! – färdig beställning. En Instabox för matutlämning, alltså.

Walmart Canada to Deploy First Automated Kiosks for Grocery Pickup

Walmart Canada is adding automated kiosk pickup to one of its stores in the Toronto area, which, the company says, will be the first of its kind in that country. In a corporate blog post published …

Walmart kör ännu ett livevideoshoppingevent tillsammans med TikTok

Hur vet man att en trend blivit mainstream på riktigt? Att Walmart kör det är nog fortfarande ett säkert tecken. USA:s största detaljhandlare var sena till e-handelsfesten och körde glatt på i sina gamla hjulspår. Men senaste åren har Walmart lagt in ett gäng extra växlar för att försöka komma ikapp Amazon. Och i slutet av förra året testade Walmart till och med livevideoshopping i samarbete med TikTok. Det gav mersmak. Nu blir det en uppföljare.

Så långt egentligen inget särkilt konstigt. Att Walmart kör via TikTok känns rätt självklart som försök att nå yngre målgrupper.

Men så har vi förstås hela Trump-cirkusen kring TikTok. Kravet att sälja sig själva till ett amerikanskt företag eller bli förbjudna (något som pausats i och med presidentbytet, men som fortfarande inte är helt avslutat). Och det som höll på att hända var att såväl Oracle som Walmart skulle köpa andelar i ett nytt, USA-baserat TikTok-bolag.

Jag misstänker dock att Walmart och TikTok oavsett den dikeskörda affären kommer att fortsätta sitt samarbete. Och att det kommer bli av den långsiktigt strategiska sorten.

https://techcrunch.com/2021/03/09/walmart-to-host-a-new-live-stream-shopping-event-on-tiktok-following-successful-pilot/?1

Republikanen Marco Rubio stöttar arbetarna som vill starta fackförening hos Amazon

Att republikanerna är ute på identitetskriscamping efter valförlusten, Trumps kapning av partiet och den allmänna högergiren, är i sig ingen nyhet. Senaste tiden har de proklamerat sig som (det vita) arbetarpartiet samtidigt som de inte stöttade det massiva covid-19-räddningspaketet som inte minst gillas av just arbetare. Men det här utspelet från Marco Rubio var ändå lite oväntat. Han uttalar sitt stöd för dem som vill dra igång en fackförening hos Amazon – ett intiativ som Amazon motarbetar med näbbar och klor.

Visst, i sin debattartikel så måste Rubio förstås nämna att fackförbund överlag är (den radikala vänster)ondskan i sin värsta form. Okej, finns förstås värre (att minoriteter har rösträtt, homorättigheter, att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar och alla initiativ att motarbeta svastikor på barns lunchlådor), men knappt.

Så vad är det då hos det framgångsrika, amerikanska företaget som har gjort Rubio så ilsken? Det kulturella kriget. Kriget om värderingarna. Big tech-cancel-kulturen, framförallt. Som att Amazon inte vill sälja en bok som framställer LHBTQ som en mental nedsättning.

Man förstår hur illa läget är för den amerikanska själen när republikaner alltså hellre stöttar fackföreningar än storföretag. Tremendously, tremendously bad.

Sen. Marco Rubio: Amazon should face unionization drive without Republican support

Amazon is waging a culture war against working-class values and is not helping workers or our economy.

 

Strömmade medier

Disney+ når 100 miljoner prenumeranter

Så hur går det egentligen för Disneys strömningstjänst Disney+ sitter ni där och undrar? Jotack bara bra. Så pass bra att Disney igår gick ut med att man nu har över 100 miljoner prenumeranter globalt. Det tog ungefär 1,5 år (och då rullades tjänsten inte ut riktigt brett i världen förrän i somras).

Som jämförelse rapporterade Netflix 204 miljoner prenumeranter vid årsskiftet. En siffra som det tog Netflix 14 år att skrapa ihop. De första 100 miljonerna tog 10 år.

Disney Plus surpasses 100 million subscribers

Disney Plus is hitting milestone after milestone – this time, surpassing 100 million subscribers. This was helped by WandaVision, The Mandalorian, and original films like Mulan and Hamilton.

Amazon Music lägger till merchförsäljning

Så är det dags för Amazon Music att bredda produktutbudet. Amazon lägger till merchförsäljning. Ungefär som det Spotify också har som funktion för vissa artister. Köp turnétishan på samma ställe som du lyssnar på musiken, alltså.

Som konstateras är steget rätt litet för Amazon, eftersom mycket av artistprylarna redan kan köpas via Amazon. Det nya är alltså integration mellan lyssningstjänsten och prylshoppingtjänsten.

Men det här är dessutom del av en annan trend som just nu förenar i princip alla musikströmningstjänster: Myspace. Alla de stora slåss med varandra inte minst genom att erbjuda exklusivt material. För att få tillgång till exklusivt material så har musiktjänsterna i stort två val: öppna en stor plånbok – eller erbjud andra möjligheter att bygga långsiktiga relationer med sina fans.

Det sistnämnda har gjort att det dyker upp allt fler funktioner som för tankarna till just Myspace. Som gör att strömningstjänsterna går från ren distribution till att, tja, bli ett socialt medium på egen hand.

Amazon Music is also a merch store now, as streamer integrates in-app product sales from Billie Eilish, Selena Gomez and other artists – Music Business Worldwide

Integration is launching with exclusive products from Selena Gomez, Weezer, Wale, Florida Georgia Line and more…

Apple lanserar podcasts för barn

Tja, det gäller att fånga dem tidigt antar jag.

Apple adds curated podcast collections for kids

Four collections vetted by Common Sense Media are available today.

Twitch kan börja sätta varumärkessäkerhetspoäng på strömmare

Annonsbojkotten som drabbade Youtube för ett par år sedan och den motsvarighet som Facebook råkade ut för i somras handlade i grund och botten inte om att företag, framförallt det stora, hade jätteproblem med hatinnehåll på plattformarna. Det största problemet var att företagens annonser kunde visas tillsammans med innehåll som vore dåligt för varumärket. Det ledde till att både företagen tog fram (och håller på att ta fram) bättre möjligheter för annonsörer att vitlista och svartlista innehåll. Nu ser det ut att vara spelvideotjänsten Twitchs tur att göra samma sak.

Grävande i Twitch-API:et har visat att tjänsten kan vara på väg att lägga till en Brand Safety Score. Ett varumärkessäkerhetsbetyg för sina strömmare, alltså. En snittpoäng, antar jag, som i sin tur byggs upp av ett gäng punkter som respektive strömmare betygssätt inom.

Inte första gången tjänster betygssätter sina användare – eller för den delen betygssättning av kunder – men det är förstås ännu en variant på ett, tja, socialt kreditvärderingssystem.

Twitch may be adding a ’brand safety score’ for streamers

Cybersecurity researcher Daylam Tayari found evidence of the change in Twitch’s internal API. It would rate broadcasters on a number of factors, including age, automod settings, and a streamer’s relationship to Twitch.

 

IoT – internet of things

Apple lägger ned Homepod, satsar istället på Homepod Mini

Apple håller verkligen på att se över och rensa sin produktportfölj just nu. Häromdagen bekräftade Apple att iMac Pro har nått vägs ände och idag blev det klart att även Homepod går i graven. Än mer förvånande än nedläggningen av iMac Pro.

Nu betyder inte det här att Apple helt kommer att kasta in smarthögtalarhandduken. Istället kommer Apple att fokusera på Homepod Mini. I ett uttalande om att Homepod läggs ned så fick vi också veta att Homepod Mini är en ”hit” – första gången vi fått höra något så konkret om hur det går för Mini-modellen. Ja, konkretish, åtminstone.

Den avsevärt lägre prislappen verkar alltså, inte helt oväntat, ha gjort susen för försäljningen. Homepod hann ju aldrig bli särskilt mycket mer än en (utan att jag själv har upplevt ljudet) bra högtalare för musik. Och just det gör nedläggningen än mer oväntad. Hyfsat nya Airpods Max var första riktiga premiumhörlurssteget för Apple, i alla fall under Airpods-varumärket. Stora Homepod hade kunnat utvecklas vidare mot att bli en viktig pusselbit i ett riktigt heltäckande premiumljudpaket för hemmet – men nu är det alltså nedläggning som gäller istället.

https://techcrunch.com/2021/03/12/apple-discontinues-original-homepod-will-focus-on-mini/

Kinas Sharp Eyes-program har som ambition att övervaka 100 procent av alla offentliga platser

En intressant genomgång av Kina övervakningsmaskineri – av den egna befolkningen. En genomgång av ett initiativ som vid det här laget har snart två årtionden på nacken. Åtminstone om vi pratar om den senaste generationens teknikövervakning. Framförallt intressant om Sharp Eyes-programmet, med ambition att täcka 100 procent av alla offentliga ytor. I städer såväl som landsbygd.

Framförallt också intressant hur man väljer gräsrotsvägen. Crowdsourcing och tydligen också på sina håll lite crowdfunding. Låta kineser övervaka sina grannar och betala för nöjet. Som att övervakningskameror också kan användas av de boende själva. Övervaka sina grannar, alltså.

Inte så att det här heller är vare sig nytt eller särskilt förvånande. Granntjallande har funnits så länge som det funnits grannar. Men systematiken, och förstås också teknikutvecklingen, är ändå fascinerande på det där creepy/cool-sättet.

De olika övervakningsprogrammen säljs in som lösningar för att öka säkerheten. Inklusive att kunna upptäcka och rapportera exempelvis hål i gator. Lite som teknik överlag alltså: både bra och dåligt beroende på hur det används. Blir förstås ännu mer tacksamt för dem som vill övervaka att vi själva frivilligt köper förutsättningarna för att bli spårade. Även här hos oss.

China’s ’Sharp Eyes’ Program Aims to Surveil 100% of Public Space

The program turns neighbors into agents of the surveillance state. ”China’s ’Sharp Eyes’ Program Aims to Surveil 100% of Public Space” is published by Dave Gershgorn in OneZero.

Audi Q4 E-Tron får display inbyggd i framrutan

Ännu en sån där grej som jag väntat på rätt länge. Audis nya Q4 E-Tron får en skärm inbyggd i framrutan. Få upp relevant data som hastighet och vägbeskrivningspilar utan att behöva ta ögonen från vägen.

Ska säga att jag inte har plåtkoll på bilvärlden så jag har ingen aning om det här är första massproducerade ”vanliga” bilen som har den här typen av lösning där displayen alltså är del av själva framrutan och inte en extra skärm framför. Men oavsett är det en sån där sjukt given grej.

Audi unveils the interior of the Q4 e-tron electric SUV with impressive head-up display, and more

Audi is unveiling the interior of the Q4 e-tron electric SUV ahead of the full reveal of the vehicle coming…

Nytt Sony-pantent: bananer som Playstation-handkontroller

Banankontakt? Ja, det verkar åtminstone vara vad Sony ser framför sig. Nytt Playstation-patent: bananer som handkontroller.

Ja, det måste inte ens vara bananer. Det kan vara det mesta som inte redan är en handkontroll. Ja, så länge som det går att, tja, hitta tillräckligt många ytor för att styra spel.

Vi kan nog med andra ord utgå från att det inte lär skickas med bananer istället för handkontroller i Playstation-kartonger. Men även om patentet känns snudd på plojigt, medvetet val med bananer, så är det här del av det som sannolikt kommer bli en fullständigt självklar del av våra liv: ”dumma” föremål som digitala gränssnitt. Att vi inte behöver en plast- och metallbit med skärm – eller skärm överhuvudtaget för att kontrollera och interagera med digitala tjänster och funktioner.

Det här kommer bli än mer relevant för nästa miljard internetanvändare. Att ta fram produkter som kan bli tillgängliga för fler till låg kostnad. Kanske via föremål som redan finns i hemmet. Plus att det dessutom är mer, tja, hållbart rent miljömässigt.

Sony Is Working On Tech That Can Turn Bananas Into Playstation Controllers

You may soon be able to play your favorite fame using real bananas as Playstation controllers. Yes, you read that right.

 

AI – artificiell intelligens

Facebooks nya AI-algoritm behöver mindre mänsklig träningshjälp

Vilka är världens största AI-företag? Några av dem är världens sociala medier. Och andra tjänster som arbetar med algoritmer för att hantera data på olika sätt. Facebook är förstås ett av dem. Nu har världens största sociala plattform presenterat en ny AI-algoritm som ska vara ännu bättre på att träna sig själv – med mindre mänsklig inblandning.

En av de största utmaningarna med AI-algoritmer och maskininlärning är att de i stort dras med samma fördomsproblem som vi människor. Som att träningen eller träningsunderlaget satts upp och valts ut av människor. Saker som bland annat har lett till att AI-algoritmer haft svårare att hantera exempelvis olika etniciteter. Eller kvinnor. Att låta en maskin träna sig själv från scratch utan mänsklig hjälp skulle då innebära att fördomar försvinner ur ekvationen, right?

Ja, det är åtminstone det som är åtminstone en av drivkrafterna bakom Facebooks senaste AI-initiativ – och motsvarande initiativ hos andra. Men Facebooks lösning bygger fortfarande på mänsklig input i träningen, bara lite mindre än vad som brukar vara fallet.

Den stora frågan är förstås om det går att göra en artificiell helt befriad från fördomar. Jag misstänker att fördomar inte bara är ett mänskligt fenomen. Eller ett biologiskt.

Facebook’s new AI teaches itself to see with less human help

This new approach eliminates the need for picture labeling.

Facebook låter sin nya video-AI träna på användares offentliga videos

Dags för ännu ett nytt projekt inom Facebooks AI-verksamhet: video-AI. Alltså ungefär samma sak som det Facebook har gjort för bilder tidigare – lära AI-algoritmer att tolka innehåll och vad som sker i bilder. Men nu för video. Och träningen av den nya video-AI-algoritmen går till på samma sätt som bildmotsvarigheten: Facebook släpper lös algoritmen på användares offentliga videos, alltså.

Nu har jag lagt upp väldigt få videos, men jag tänker att jag åtminstone kan få en liten del av ersättningen som utgår från Facebook? Say what? Ingen ersättning. Well alright then.

Och som konstateras: det kan förstås göra att Facebook på sikt skulle kunna rikta annonser baserat på saker som syns i de videos som laddas upp. Aha! En Moccamaster!

Facebook’s next big AI project is training its machines on users’ public videos

Facebook has announced a new AI project called Learn From Video, which will use public Facebook videos to train its machine learning models. The company is vague about future applications, but it says such models could be used to improve captions, search functions, and much more.

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 8 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Rysslands största e-handlare Wildberries ger sig in i Västeuropa

När man (jag) digitalspanar är det lätt hänt att det blir väldigt mycket fokus på Sverige, Västeuropa, USA och numer Kina. Även om man (jag) försöker hålla koll på fler delar av världen. Då saker som Indien och Afrika. Men det finns vita fläckar på betydligt närmare håll. Som Ryssland. Åtminstone om man (jag) inte tänker på saker som censur och övervakning, utan, tja, e-handel. Här ett namn jag pinsamt nog inte hade hört talas om förrän igår: Wildberries. Rysslands överlägset största e-handlare.

Wildberries, grundat redan 2004, blev 2017 Rysslands största e-handlarre med en marknadsandel dubbelt så stor som tvåan (och trean Ozon, som börsnoterades i USA så sent som i slutet av förra året). Företaget har 48 000 anställda och verkar i nio länder (mest före detta Sovjet-stater, men även Israel). Kort sagt: extremt pinsamt att jag inte kände till dem.

Och det som kanske trots allt sticker ut absolut mest när det gäller Wildberries, ännu mer för att vi pratar om Ryssland men även oavsett, är att Wildberries är byggt från scratch av en kvinna: Tatyana Bakalchuk. Bakalchuk äger fortfarande 99 % av Wildberries, vilket har gjort att hon idag har en förmögenhet på över 10 miljarder dollar. Hon är därmed också Rysslands 14:e rikaste person och den rikaste kvinnan.

Varför dök Wildberries upp i mitt flöde just nu? Därför att det nu börjar bli dags för EU-inträde för Wildberries. Ja, eller åtminstone att slå sig in på västeuropeiska marknader. Så sent som förra året öppnade Wildberries sin första verksamhet i EU – i nästan-Ryssland Polen – men Bakalchuk tänker förstås inte stanna där. Och i år var det så dags för Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien. De fyra tunga EU-länderna, alltså.

Kort sagt är det kanske inte bara Amazon som svenska e-handlare ska oroa sig för på sikt.

Så sensmoralen i historien är alltså: Ola har nästan noll koll på den ryska e-handelsmarknaden. Var inte som Ola.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-24/russia-s-amazon-amzn-rival-wildberries-expands-after-beating-local-competitors

Social commerce bedöms öka med 35 % i Kina i år

Social commerce? Ser inte ut att ha växt färdigt än. Förstås. Enligt eMarketer kommer den växa med 35 % i Kina i år. En penetration på 13-14 %. Tillväxten i USA lite mer beskedliga 4,3 %.

Visst, nu handlar det om uppskattningar och som jag skrev om i förra veckan så kan det hända att eMarketer är lite väl rosaskimrande i sin beskrivning av e-handeln i Kina. Men oavsett så är det ingen tvekan om att tillväxten kommer att fortsätta.

Jag skulle dessutom tro att tillväxtkurvorna i tillväxtländer ser mer ut som Kinas än som USA. Länder och regioner som, om jag ska generalisera, lite hoppade över datorn och gick rätt på mobilen. Länder där människorna kom i kontakt med och började använda sociala medier innan de började e-handla. Så kan det säkert ha varit även hos oss, men skillnaden att vi redan hade kört in oss på Amazon-modellen vad gäller e-handel, med e-handelssajten som den har sett ut i två decennier.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

 

Strömmade medier

Spotify expanderar till 85 nya marknader

Världens största tjänst för musikströmning (ja, åtminstone om vi räknar antal betalande användare) nära nog fördubblar sin globala närvaro kommande dagarna. Spotify expanderar till 85 nya marknader (från 93 idag). Inte oväntat är det förstås tillväxtmarknader det handlar om. Som länder i Asien och i Afrika.

Som konstateras i artikeln: marknader med en miljardbefolkning. Man brukar prata om att techbolagen jagar nästa miljard internetanvändare, alltså tidigt fånga de människor som ännu inte har tagit klivet ut på internet. Med den här pushen hoppas Spotify hitta nästa miljard Spotify-kunder. Ja, eller åtminstone sikta mot en miljard kunder totalt.

Precis som för alla de mastodontstora internetbolagen i väst (och för den delen även de i Kina) är det här ett nödvändigt drag för att kunna fortsätta växa i samma takt som Spotify har gjort så här långt. Börjar helt enkelt bli slut på människor i de marknader där Spotify redan är stora.

Utrullningen lär nog bli ännu en viktig anledning till att Spotify måste få snurr på sina podcastintäkter. Tillväxtmarknader har en väldigt uppenbar nackdel: folk har mindre pengar. Alla tillväxtsatsningar subventioneras av intäkterna från framförallt USA och Europa. Och poddar har betydligt bättre marginaler än musiken för Spotify.

Spotify to expand international footprint across 85 new markets | TechCrunch

Over the next few days, Spotify will be launching its service in 85 new markets, and will also roll out 36 new languages on the platform. The news was

Spotify släpper podcast med Bruce Springsteen och Barack Obama

Blir en del Spotify från mig idag. Produktnyhetshappening igår. Där det här var en av sakerna. Om man ska punga upp en massa pengar för en exklusiv stjärntung podcast så kan man lika gärna gå all in. Senaste exklusiva Spoitfy-podden: Renegades: Born in the USA. Vilka är poddarna undrar du? Bruce Springsteen och Barack Obama.

Väldigt mycket plus för den fyndiga undertiteln. Inte minst för att det är något som är gemensamt för de båda. Ja, inte enligt alla – men vi kan anta att det är ett väldigt medvetet finger till den gruppen.

President Obama and Bruce Springsteen debut podcast on Spotify

President Obama and Bruce Springsteen launch a podcast exclusive on Spotify.

Spotify lanserar Spotify Audience Network

Ny annonsprodukt från Spotify igår. Ja, eller en ny annonsplattform: Spotify Audience Network. Vad det låter som: Spotifys annonsnätverk. Tänkt att knyta ihop alla Spotifys produkter på ett ställe för annonsörer, både musik och poddar. Men som namnet antyder också utanför Spotifys egna plattformar.

Flera strategiska förflyttningar som Spotify har gjort senaste åren sammanfaller: satsningen på poddar – inte minst hur man ska kunna tjäna (mer) pengar på dem för att öka totala lönsamheten och satsningen på att få ut sitt innehåll på fler ställen utanför det egna direkt ekosystemet.

Igår fick vi även veta att Spotify lite längre fram kommer att göra det möjligt för dem som använder Anchor för sina poddar att släppa betalpoddar via Spotify.

https://techcrunch.com/2021/02/22/spotify-to-launch-spotify-audience-network-an-audio-ad-marketplace/

Spotify testar storiesfunktionen Spotify Clips

Spotify får stories! Stories!! STORIES!!! Därför att stories.

Spotify har sedan tidigare lite gett sig in på storiesspåret, men nu blir det lite mer all in. Spotify Clips heter den nya funktionen som ska ge artister ännu mer möjlighet att bonda med sina fans. Testas as I type.

Det är faktiskt lite skönt ironiskt. Ljud via internet är kanske hetare än någonsin, via poddar och tjänster som Clubhouse. Spotify har ju i ett decennium bara varit ljud. Det är ju trots allt deras grej. Men senaste två åren eller så så har Spotify tagit fram allt fler funktioner som bygger på att få användarna att titta mer på Spotify-appen. Spotify vill helt enkelt ha mer skärmtid.

Inte så konstigt. Musikströmningstjänster har alltid varit play and forget-tjänster. När du dragit igång din spellista så begravs appen i bakgrunden. Om du har ett annonsabonnemang kan du bli påmind genom att ditt lyssnande avbryts av reklam, men det är ungefär allt.

Men Spotify vill inte bara att användarna ska ge Spotify mer av sin aktiva tid – Spotify vill även att artisterna ska myspaca till sin relation med musiktjänsten. Bli stället där man hänger med sina fans och erbjuder extragoodies. Stories är ännu en funktion som bockar av båda de punkterna i Spotifys önskelista.

Spotify Clips Brings Instagram Stories Format to Spotify Playlists

Spotify is jumping on the “Stories” bandwagon with Spotify Clips. At its online-only Stream On event on Monday, Spotify announced Spotify Clips – à la Snapchat and Instagram Stories – that will be available on Spotify playlists.

Spotify lanserar högkvalitetsabonnemanget Spotify HiFi

Nytt abonnemang från Spotify. Ett som jag faktiskt är lite förvånad över att det kommer först nu. Spotify HiFi, ljud i okomprimerad CD-kvalitet snarare än den vanliga maxgränsen med mp3:or i 320 kpbs. Kommer senare i år ”till utvalda marknader”.

Att Spotify-användare länge har efterfrågat den här funktionen förvånar mig inte. När jag en gång i tiden började ladda ner musik via internet så kunde det handla om 96 eller 128 kbps. Kanske till och med ännu lägre. Inte så konstigt, med tanke på att uppkopplingshastigheterna var som de var då.

Men än viktigare är att vi skaffar allt bättre teknik för att lyssna. Spelar ingen roll om man sitter med ett par Airpods Max om musiken är krattigt komprimerad. Och för Spotify lär det här bli ett rätt enkelt sätt att tjäna mer pengar på fler användare. Och likt Netflix bygga en tunnel som är tänkt att knuffa användare mot allt dyrare abonnemang.

Visst, nu pratar vi inte hifi-hifi. CD-kvalitet är typ 1080p. Men hej. Vi lär komma till 4K (8K? 16K?) även för musik.

Det här innebär dessutom att Apple är den enda av de tre stora musiktjänsterna som inte erbjuder lossless-strömning. Lär komma. Inte minst just tack vare Apples satsning på allt mer exklusiv ljudhårdvara.

Spotify to launch a new high-end subscription, Spotify HiFi | TechCrunch

Spotify today announced its plans to roll out a new high-end subscription service, called Spotify HiFi, along with other new features and updates,

Spotify gör det möjligt att sortera låtar efter stämning

Det här är en så självklar funktion från Spotify: sortera låtar efter stämning.

Spotify will let you filter your liked songs by mood and genre

Spotify’s newest feature update lets users filters their liked songs by mood or genre. The update requires people to have liked at least 30 songs, and it’ll only be coming to English-speaking markets for now.

Domare ålägger Valve att lämna ut data om 436 spel till Apple

Det här var… oväntat. Som del i sitt försvar i den pågående stämningen från Epic Games så skickade Apple häromdagen en begäran till Epic-konkurrenten Valve. Apple ville ha en hel massa data om 436 titlar i Valves speltjänst Steam för att visa på att iOS bara är en pusselbit i det stora spelekosystemet – och att andra plattformar är större (vilket förmodligen kan slås ned hyfsat enkelt av Epic, eftersom Apple gillar att säga att iOS är världens största spelplattform, men hej).

Valve svarade med en något mer diplomatisk version av en ROFL-gif, förstås. Tyckte att Apple borde kamma sig och ha lite rim och reson i sina försök att dra in andra i stämningen. En rätt given och rimlig reaktion. Apple hade betett sig precis likadant om någon ville ha detaljerad statistik om hundratals iOS-spel.

Lika givet var att Apple skulle bussa en domstol på Valve och nu har… en domare gett Apple rätt. Okej, visserligen kortades tiden från 2015 till 2017, men det är fortfarande högvis med data som Apple nu alltså får tillgång till. Det hade jag faktiskt inte alls trott.

Oklart hur mycket det kommer hjälpa i rättegången mot Epic, men det var oavsett förvånande. Apple är ju delvis också en konkurrent till Valve, som nu alltså får tillgång till konkurrentinformation.

A court is forcing Valve to tell Apple how much money 436 different PC games made

Valve has been compelled by a California court to provide sales data on more than 400 Steam games to Apple and possibly reveal its yearly sales, revenue, and profits to Apple, too.

Twitchare tittade nästan på lika många timmar schack under januari 2021 som under hela 2019

Vad gjorde alla på Amazon-ägda spelvideotjänsten Twitch under januari? Tittade på schack. En hel massa schack. 18,3 miljoner timmar. Nästan lika lika mycket som allt schacktittande på Twitch under hela 2019.

Inte bara det: förra veckan gick schack en tag om League of Legends och Fortnite som den mest tittade kategorin i Twitch.

Känns som att Netflix borde kapitalisera på det stora intresset och göra en film. Eller kanske en serie?

https://www.protocol.com/chess-streaming-twitch-hikaru-botez

TikTok-ägaren Bytedance storsatsar på spel

Även om Bytedance här hos oss mest (ja, eller bara) är TikTok så ryms det betydligt fler tjänster under företagsparaplyet. Som den populära nyhetsaggregeraren Toutiao. Men Bytedance har i Kina kommit riktigt långt med att bygga upp ett eget ekosystem av appar och tjänster: från en egen mobilbetalningstjänst till en egen jobbchattapp. Allt för att på riktigt ta upp konkurrensen med framförallt Tencent på hemmaplan.

Och pratar vi Tencent så är det dataspel och inte Kinas största sociala plattform som är den riktiga kassakon. Och eftersom i stort sett varenda techjätte senaste två åren eller så har lanserat egna spelplattformar så ville Bytedance förstås inte vara sämre när de 2019 sjösatte spelstudion Nuverse. Och nu, två år senare, får Nuverse… en egen sajt.

Lite på tiden, kan tyckas. Men som artikeln konstaterar så är det sannolikt snarast ett tecken på att Bytedance gör sig redo att lägga i ytterligare en spelväxel. En global växel, dessutom.

Och med tanke på att Bytedance tydligen har 2000 anställda spelutvecklare (say what? säger Google som för nån vecka sedan la ner sin spelstudio) och en massiv potentiell skara kunder i sina olika tjänster så finns möjligheterna där.

ByteDance highlights gaming ambition with site for in-house studio Nuverse

The Nuverse studio website is the latest step in ByteDance’s commitment to video game development, as it gears up to take on gaming giant Tencent.

Frogger blir dokuspåpa

”Hörni. Vi behöver lite nya fräscha idéer till en ny tävlingsdokusåpa. Nån?”

”Jag vet! Vi gör en serie av Frogger! Folk får försöka springa över trafikerade vägar och ta sig över en flod på stockar! Toadally radical physical competition!”

”Taget! Skitbra idé!”

Frogger is coming to the Peacock streaming service as a game show

Konami’s Frogger game series is being adapted as a game show for NBC’s Peacock streaming service. Contestants will have to make it through obstacle courses based on the levels found in the game.

 

IoT – internet of things

Starlinks rymdinternet kommer vara tillgängligt i nästan hela världen under 2021

För ett par veckor sedan kickade Elon Musks rymdinternettjänst Starlink (den som baseras på satelliter som håller på att skjutas upp av ägarföretaget SpaceX) igång förhandsbokningarna. Beama ner mitt internet, Scotty!

Nu har vi fått lite mer information. Priserna i EU verkar vara samma belopp som i dollar, alltså 99 euro i månaden plus 499 i uppstartskostnad för utrustningen. Dessutom håller SpaceX nu på att jacka upp hastigheten, senare i år kommer det gå från topp på 150 mbit/s till 300.

Men det absolut största frågetecknet med Starlink, även för den som förhandsbokade, var NÄR tjänsten kan finnas tillgänglig i olika delar av världen. Vi vet fortfarande inte exakt när på tidslinjen som Sverige finns, men nu har Musk åtminstone gått ut med att ”nästan hela världen” kommer ha tillgång till tjänsten i år – resten nästa år. Men med brasklappen att det fortfarande kommer röra sig om ett begränsat antal surfslottar (Ah, tillbaka till the good old uppringningsinternet times.) När det kan finnas helt stabil täckning för alla som vill använda Starlinks internet får vi se, men SpaceX skjuter åtminstone upp satelliter för glatta livet.

Just internet som skickas ned från gränslandet mellan atmosfären och rymden kommer sannolikt bli en rätt självklar grej under kommande decennium. Och har potential att skaka om såväl den traditionella internetoperatörsbranschen som hur våra uppkopplade prylar byggs. Plus förstås ge ännu mer huvudvärk för länder som vill kunna styra och stänga av internet helt när de får feeling.

Musk: Starlink will hit 300Mbps and expand to ”most of Earth” this year

SpaceX CEO teases higher speeds, lower latency, and near-global coverage.

Nu kan du säga hej till Facebook!

Ha. Har du alltid velat säga hej till Facebook? Nu kan du det. Facebook gör som ungefär alla andra digitala röstassistenter och ser till att få in varumärket i triggerfrasen. Nu kommer det bli möjligt att säga ”Hey Facebook” för att få liv i sin Portal-pryl eller sitt Oculus-set.

Och det sistnämnda är ett tecken på att det här är större än bara en fras för att väcka en enhet. Det handlar som sagt om varumärket. Påminna användare om vem man faktiskt pratar med. Och att även Oculus-enheterna omfattas visar att det är ännu ett steg i en väldigt tydlig Facebook-förflyttning: allt tydligare koppla de olika deltjänsterna till just Facebook-varumärket.

Facebook now wants to make ”Hey Facebook” a thing

Facebook is getting even more ingrained in the Portal and Oculus experience. It announced that a new ”Hey Facebook” wake word is being added. The feature seems to have rolled out on Portal, but it’s gradually coming to Quest headsets.

 

Bekvämlighetsekonomin

Kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing kan vara på gång att rulla in i västeuropa

Så kan bildelningsbranschen i Europa bli ännu ett snäpp mer trångbodd. Uppgifter om att kinesiska Didi Chuxing siktar på att börja köra i Europa, kanske så snart som under första halvåret i år. Tyskland, Frankrike och Storbritannien ska vara länderna som är aktuella (till att börja med, åtminstone).

Det här är förstås dåliga nyheter inte minst för Uber, som sålde sin kinesiska verksamhet till just Didi efter att ha kastat in handduken på den marknaden. (De båda företagen äger förstås andelar i varandra. Didi backas dessutom av Softbank, som också äger andelar i en annan europeisk Uber-konkurrent: Bolt. Det är så det techfunkar nuförtiden.)

Men det är inte dåliga nyheter bara för människoofraktdelen av Uber. Det verkar som att Didi rätt omgående också kommer att släppa på övriga tjänster. Saker som andra former av leveranser. En konkurrent även mot Uber Eats, alltså, som blir allt viktigare för Uber.

Och det här gör att det förstås finns anledning för andra företag än bildelare att åtminstone bli lite oroliga när Didi rullar in.

https://www.techinasia.com/sources-softbankbacked-ridehailer-didi-chuxing-expand-europe

Espresso House lanserar kaffe-as-a-service

Ha! Briljant. Och givet. Nytt menyalternativ från Espresso House. Ja, eller ny produkt. En prenumerationstjänst. Betala 149 kronor i månaden och drick hur mycket kaffe du vill. Så länge som bryggkaffe är din grej (Ola: Check!). Perfekt för den som kontorsjobbar hos Espresso House. Eller för den som vill ta mikropauser i sitt hemmajobbande genom att glida ner till Espresso House och fylla på batteriet.

Kaffe-as-a-service. Självklart 2021.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 2 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Google testar stöd för shoppingbara Youtube-videos

Nytt test från Google: shoppingbara Youtube-videos. Alltså möjlighet att lägga till en varukorg i ett klipp som kan leda till en produktsida eller kanske till och med stöd för att köpa direkt från klippet (med tajt koppling till såväl Google Shopping som Google Pay).

Det här är ett rätt självklart nästa steg för Youtube i och med att Google senaste året eller så kopplat på allt fler shoppingrelaterade funktioner. Att det här kommer nu handlar förstås om uppsvinget för livevideoshopping, 2000-talets TV-shop.

Google is testing the ability to shop directly from YouTube videos

Your favorite creators could become informercial hosts.

Grand Theft Auto får sin första klädkollektion

Nästa spel att få sina egen klädkollektion: Grand Theft Auto. Pimpa dina karaktärer med nya outfits, alltså.

Att pimpa sitt virtuella jag är förstås inget nytt. Det har ju funnits länge i olika typer av spel. Men det som mer och mer händer nu är att det alltså är riktiga klädkollektioner det handlar om – virtuella plagg som marknadsför riktiga, fysiska motsvarigheter. Det är ju det som håller på att hända med de stora onlinespelen – de börjar bli så mycket mer än den huvudsakliga spelfunktionen.

En kul twist i Grand Theft Auto-fallet är att kläderna i kollektionen går att köpa i fem butiker i ”staden”. Det digitala möter det fysiska, när shoppingen bara kan ske på vissa ställen. Precis som det var förr i världen. Även det är alltså något som skulle kunna bli del av marknadsföringen för modeföretag framåt – betala för att öppna sin egen, brandade butik fullt ut.

Sist men inte minst kan en fysisk kollektion som också finns i digitalt format kunna dra in pengar på egen hand, just genom att man köper plagg till sin avatar. Kan vara bra inte minst under en pandemi när det inte spelar någon roll att man kan e-handla sina kläder om man ändå bara behöver en uppsättning myskläder. Då kan man istället lägga pengarna på att se snygg ut i den virtuella världen.

Grand Theft Auto Features Its First Fashion Label

Three characters are outfitted in Polish brand Misbhv.

 

Strömmade medier

Youtube stänger av Trump under minst 7 dagar

Nästa plattform att strypa Donald Trumps tillgång: Youtube. Videojätten har nu ”plockat bort nytt innehåll” (ska handla om en video som laddades upp i tisdags från Trumps officiella Youtube-kanal. Motiveringen var densamma som hos övriga sociala medier som har gjort samma sak: innehållet bröt mot den del av användarvillkoren som anger att man inte får lägga ut innehåll som kan uppmuntra till eller glorifiera våld.

Dessutom har Youtube stängt av möjligheten för kanalen att ladda upp innehåll under ”minst” en vecka, permanent stängt av kommentarer ”av säkerhetskäl” och sist men inte minst gett kanalen sin första varning.

Det sistnämnda innebär att alltså även Google nu öppnar för att stänga av Trump. Och leder också till ungefär samma frågetecken som i fallen Twitter och Facebook: kanalens FÖRSTA varning kommer alltså först nu?

YouTube removes Trump content and bans him from uploading new videos for a minimum of 7 days, citing ’ongoing potential for violence’

YouTube said President Donald Trump’s channel now has its first strike and that comments will be disabled over ”safety concerns.”

Youtube lägger till dygnsstatistik för videoklipp

Sugen på att se hur det går för dina Youtube-kiipp över ett helt dygn? Grattis! Nu lägger Youtube till precis den funktionen (plus möjlighet att jämföra två klipp med varandra under 24 timmar).

YouTube Adds New Metric Letting Creators Track Video Performance Over 24-Hour Span – Tubefilter

YouTube is launching a new analytics tool within YouTube Studio that will enable creators to track video performance over a 24-hour time span — an option that was not previously available, aside from publicly available viewcounts. The ’First 24 Hours’ metric will live in the date picker at the top right-hand corner of the YouTube Studio analytics dashboard.

Twitch-användarna såg på 17 miljarder timmar liveströmmat innehåll 2020

Dags för lite knasigt stora siffror igen. En rapport om hur mycket vi tittade på livevideo förra året.

Mest av allt tittade vi på Twitch, som klockade in på totalt 17 miljarder tittartimmar 2020, 83 % mer än 2019. För Youtube blev summan 10 miljarder timmar och nykomlingen Facebook Gaming skrapade ihop 3,59 miljarder timmar (vilket var 166 % bättre än året före).

Sen var Youtube som vanligt lite i en kategori totalt sett. Enligt Youtubes officiella siffror så sågs Youtube Gaming-innehållet 100 miljarder timmar (live och vanlig video sammantaget). Bara det innehåll som finns under Youtube Gaming. Det tillkommer en och annan timme för allt annat material som finns på Youtube.

Så totalt sett… en  del.

https://www.theverge.com/2021/1/11/22220528/twitch-2020-aoc-among-us-facebook-youtube

Epic Games konkurrensanmäler Apple och Google även i Storbritannien

Nästa steg i det legala grälet mellan å ena sidan Fortnite-utvecklaren Epic Games och å andra sidan Apple och Google gällande om de avgifter som de senares appbutiker tar ut kan klassas som utnyttjande av dominerande ställning. Men det är inte ännu ett domstolsbesök i USA, istället har Epic utvidgat sin stämning till konkurrensmyndigheter i Storbritannien.

Och det som framförallt sticker ut här är tidpunkten och landet. Epic har än så länge inte anmält Apple och Google till EU. Och när man nu väljer ett europeiskt land för att utvidga sin stämning tom väljer man det land som bara för två veckor sedan till sist definitivt lämnade unionen.

Min tolkning? Så här långt har ”förförhandlingarna” i de amerikanska domstolarna inte gått Epics väg. Det hårdaste slaget var förmodligen att Apple inte behövde släppa in Fortnite i Appstore igen i väntan på den riktiga rättegången. Det är inte bästa läget att försöka sig på EU. Men Storbritannien kanske?

Kan inte låta bli att känna att Epic vill få till en seger i ett hyfsat tungt land som de kan lägga som bilaga till de amerikanska domstolsförhandlingarna. Ja, och förmodligen också motsvarande förhandlingar i EU.

Epic Games Expands Fortnite Legal Dispute With Apple to the UK

Epic Games has submitted a complaint to the United Kingdom’s Competition Appeal Tribunal, expanding its Fortnite legal battle with both Apple and…

The Office var den mest strömmade serien i USA 2020

Ifall någon fortfarande undrar varför strömningstjänsterna kastar hysteriskt mycket pengar efter gammal skåpmat.

Nielsen says ’The Office’ was the most popular streaming series of 2020 | TechCrunch

Because streaming services only release viewership numbers selectively, and because each one uses its own methodology, it can be hard to compare the

Apple kan överväga en ny podcastprenumerationstjänst

Sent ska den feta katten vakna. I takt med att poddar har blivit allt hetare så har snart sagt varje musikströmningstjänst (och rätt många andra) satsat stort på formatet bara senaste året. Det fick till sist Apple att vakna till och inse att det kanske inte räckte att förinstallera en podcastapp i alla iPhones för att behålla ledningen. Apple har börjat steppa upp sina podcastambitioner och här kommer uppgifter om ännu ett initiativ på området: en ny prenumerationstjänst specifikt för poddar.

Det handlar alltså om att Apple skulle ta fram originalpoddar på samma sätt som man satsar på originalinnehåll för alla sina övriga innehållstjänster. Det här materialet skulle alltså därmed bara finnas tillgängligt för dem som prenumererar på Podcasts+ (det är väl en extremt säker gissning att tro att tjänsten skulle få det här namnet).

Apple skulle därmed alltså gå i samma tankar som Spotify. Och det skulle i så fall garanterat bli en tjänst som också bakas in i någon av Apples paketprenumerationer, där man kan få rabatt på tjänster genom att ansluta sig till flera.

Och ja, även uppgifterna om att Apple kan vara på gång med fler plustjänster, som Stocks+ och Mail+, känns rätt rimliga. Även om det inte är helt klart exakt vad den sistnämnda skulle kunna innebära.

Apple Developing Podcast Subscription Service to Better Compete With Spotify

Apple is considering launching a new subscription service that would be focused on podcasts, according to unnamed sources that spoke to The…

 

IoT – internet of things

BMW lägger till stöd för UWB i sina digitala bilnycklar

BMW uppdaterar sina digitala bilnycklar och lägger till stöd för UWB. Den trådlösa närtekniken som finns i bland annat de flesta av de senaste två årens iPhone- och Watch-modeller. Det innebär att det nu går att låsa upp bilen utan att ens behöva ta upp sin iPhone ur väskan eller fickan. Med en Watch blir det snudd på ännu lägre friktion.

Apple pushar ut UWB allt bredare – både i och utanför hemmet. Som en brygga mellan det digitala och det fysiska, men också som teknik för att låta digitala enheter prata med varandra. Apple arbetar bland annat för att göra just UWB till standardteknik för digitala bilnycklar (ja, och nycklar överlag). Standarder är förstås bra grejer, som gör att vi som konsumenter behöver fundera mindre på om de prylar och det ekosystem vi föredrar kommer fungera med andra prylar.

För Apple handlar det förstås också om att skaffa sig en självklar position där det idag inte finns en tydlig ledare: sakernas internet. Men det här är också del av vad som är en allt tydligare Apple-strategi: att man vill sitta som kontrollhubb och kitt mellan alla delar av våra uppkopplade liv. Även hos dem som inte väljer att gå all in på Apple.

BMW’s Digital Key Plus will let iPhones unlock the iX from a pocket or bag

BMW has announced an upgraded version of its mobile car key technology dubbed Digital Key Plus. It promises to allow iPhone owners to unlock select BMW cars without having to take their phones from their pockets.

Alibaba presenterar sin första elbil

Ni vet hur vartenda techbolag (ja, snart sagt vartenda bolag överlag) håller på med självkörande bilar och/eller elbilar i någon form? Nu är det dags för ännu ett att kliva in på arenan: Alibaba.

Senaste tiden har Kinas sökjätte Baidu meddelat att man kommer att arbeta med elfordon tillsammans med Volvo-ägaren Geely och iPhone-tillverkaren Foxconn siktar på att rulla ut sin första elbil i början av nästa år, i ett samarbete med elbilsstartupen Byton. Och nu har alltså även Alibaba skrivit under ett samarbetsavtal med Kinas största biltillverkare SAIC Motor. De två företagen kommer att släppa sin första gemensamma bil, med trådlös laddning, under ett nytt varumärke: IM (som står för Intelligence in motion”).

I samtliga ovanstående fall handlar det uttalat alltså om elbilar. Men vi kan utgå från att det finns en självkörande tanke inblandad över hela banan på sikt (namnet Intelligence in motion känns som en hyfsat tydlig ledtråd). Och det lär framförallt vara den delen som gör att såväl Baidu som Alibaba är inblandade. Att de alltså bidrar med sina kunskaper inom AI och digitala gränssnitt. I Baidus fall självklart även sök- och kartkunskapen.

Alibaba launches electric car in tie-up with SAIC

HONG KONG/TAIPEI — Chinese e-commerce group Alibaba Group Holding has stepped up its involvement in China’s electric vehicle sector, launching a seda

Waymo slutar med självkörande bilar (åtminstone som begrepp)

Ni vet Waymo, den delen av Google/Alphabet som sysslar med självkörande bilar? Som dessutom har rullat ut världens förmodligen första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar (om än i liten skala)? De har nu lite oväntat meddelat att de slutar med just självkörande bilar.

Finns förstås en enkel förklaring. Vad det handlar om är att Waymo helt enkelt kommer att sluta använda begreppet ”självkörande” för att beskriva sin teknik. Eftersom i stort sett vartenda stort techbolag och varenda biltillverkare håller på med fordon som ska kunna köra utan förare så tycker Wayme helt enkelt att ”självkörande” har blivit urvattnat. Att de alltså vill visa på en skillnad mellan deras teknik och andras.

Och visst. Egentligen är ju ”autonom” överlag bättre för att beskriva vad det handlar om. Fordonen är ju, om man så vill, medvetna om sin omgivning bortom själva körandet. Men det känns lite som när Snap gick ut med att man var ett kameraföretag och Twitter konstaterade att man var en nyhetstjänst – allt för att slippa kallas ”socialt medium” och därmed jämföras med Facebook.

Vi kan nog anta att de flesta kommer fortsätta prata om ”självkörande” bilar, även när de har Waymos logga på sidan. Ja, fram till dess att det blir så vanligt att vi åter bara säger ”bilar”.

Waymo will no longer use the term ’self-driving’ to describe its tech

The next time Waymo talks about its autonomous vehicle technology, you won’t see the Alphabet subsidiary use the term ”self-driving.”

Smart ringklocka känner av om en besökare har feber

Ett sätt som under coronakrisen för att avgöra om en människa har covid har varit att kolla kroppstemperaturen. I Kina har polis på sina håll fått värmekameror installerade i sina visir för att avgöra vilka som kan vara smittade. Men vad sägs om ha samma teknik hemma? Nu kan du få det. Ettie Smart Video-ringklockan tar tempen på människor som ringer på och kan berätta om någon har feber.

Visst kan det här vara ett rätt trubbigt sätt att säkert avgöra om någon är smittad av en sjukdom, men för den som är orolig kan det säkert räcka. I det här fallet verkar tempen vara ämnad för den som ringer på, men kan förstås vändas.

Det har pratats en… del om hur coronakrisen på kort och lång sikt kan påverka våra liv och våra samhällen. Men även våra hem. Som att saker som dedikerade hemmajobbarytor kommer klättra i priolistorna. Ett område där vi definitivt kommer att se en hel del utveckling är just hälsoområdet. Eller snarare självdiagnosområdet (och för den delen andradiagnosområdet).

Hälsokontroller byggs in allt mer i våra prylar, alltså prylar som inte är utpräglade hälsoprylar. Att vi alltså kan låta våra prylar löpande kan bevaka vår hälsa och komma med tips på vad vi borde eller inte borde göra. Ja, och förstås varna om vi verkar ha åkt på något.

Ettie Video Doorbell Can Measure Visitors’ Temperature | Digital Trends

The Ettie Video Doorbell measures the temperature of visitors, logs the number of people that have entered, and alerts guests when a space is at capacity.

Dold funktionalitet visar att Apples AirTags kan vara nära att släppas

Ända sedan AirTags dök upp som förmodligen-produkt från Apple har det tisslats och tasslats om att AirTags skulle släppas vid vartenda produktevent sedan dess. Men än så länge har den inte dykt upp. Nu visar det sig att Safari från och med iOS 14.3 har en dold avdelning just för att ta hand som de prylar man spårar med en AirTag.

Vad det handlar om är alltså att Apple väntas bygga ut sin Hitta-funktionalitet så att den inte bara kan användas till Apple-prylar. En konkurrent till Tiles produkter alltså. Fäst en AirTag på valfri pryl och spåra den via din Apple-enhet.

Vi vet fortfarande inget om när AirTags kan tänkas släppas, men det känns onekligen som om det kommer allt närmare. Men det kanske mest intressanta är att Apple i våras gick ut med att Hitta-appen ska kunna användas även av tredjepartsprodukter. Att det alltså skulle gå att hålla koll på sina Tile-taggade grejer via Apples app.

Med andra ord: att Apple siktar på att släppa en Wallet får spårning. Delvis säkert för att man vill att även om man kör med en konkurrerande produkt så ska man använda Apples app för att administrera dem. Men mest av allt handlar det förstås om att Apple vill visa att man välkomnar konkurrens. Vi kan väl tro att Tile inte riktigt kommer hålla med om att det senare.

Safari Allows Users to Enable Hidden ’Items’ Tab in ’Find My’ App Ahead of AirTags Launch

As seen in screenshots obtained by MacRumors in 2019, Apple’s long-rumored AirTags items trackers are expected to be managed through the Find My…

 

AI – artificiell intelligens

Amazon gör det möjligt att skapa företagsspecifika röstassistenter baserade på Alexa

Nästa rätt stora steg för Amazons röstassistent Alexa: tekniken öppnas nu för tredjepartsutveckling. Och då inte som tidigare med möjlighet att bygga skills, pluginer, till Amazons röstassistent utan att företag ska kunna använda tekniken som driver Alexa för att ta fram sina egna, företagsspecifika röstassistenter.

Alexa Custom Assistant, som den nya produkten heter, får mer eller mindre en fullständig Alexa att leka med. Stöd för egna skills och aktiveringsord och framförallt egna röster. Förutom att tjänsten är tänkt att skräddarsy röstupplevelser för vissa specifika miljöer, som en bil, så gör framförallt möjligheten att sätta en egen röst på Alexa-klonen att ett företag kan adressera en av de stora utmaningarna med ett röstinternet: hur LÅTER ett varumärke. Och då inte en jingel sist i en reklamfilm, utan att ge en känsla av varumärket när man utför enskilda handgrepp. Tänk ljudet av en blinker eller en bilstängning fast i en digital kontext.

De som använder Custom Assistant kan dessutom optimerar skiten ur ett nischat användarfall. Vanliga Alexa kickar in och hjälper till och den skräddarsydda Alexan inte kan hjälpa till. Du kan alltså sitta med två olika Alexor samtidigt. Skönt schizofrent. Jag ser fram emot när de börjar gräla med varandra.

Amazon’s newest product lets companies build their own Alexa assistant for cars, apps and video games | TechCrunch

Amazon is selling access to the underlying technology stack of Alexa to let companies – starting with Fiat Chrysler Automobiles – build their own

Årets schackmatch: Alexa vs. Google Assistant

Vem tar hem segern? OLIIIIIIDLIGT spännande!

Snart som serie på Netflix.

Amazon’s Alexa vs Google Assistant at Chess (Full Game)

No Description

Petpuls – halsbandet som översätter din hunds skällande 

Har du alltid velat kunna prata med dina hund – på riktigt? Grattis! There’s an AI-hundhalsband for that.

Petpuls’ Smart Collar Claims to Distinguish Your Dog’s Bark | Digital Trends

Petpuls’ new A.I.-powered smart collar claims to distinguish between different types of barks that your dog makes to tell you how it feels.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb svartlistar alla som deltog under attacken mot amerikanska kongressen

Ännu en intressant twist på yttrandefrihet, för att inte tala om Section 230 som skyddar onlineplattformar från att stämmas för vad deras användare gör. Airbnb svartlistar alla som deltog i attacken på amerikanska kongressen från att komma och bo i Washington i samband med Joe Bidens installation 20 januari.

Airbnb kommer att sparka ut alla som har ett Airbnb-konto och bekräftades vara på plats (bekräftat ”via media eller rättsväsendet”) under upploppet 6 januari. Företaget kommer dessutom. Detsamma kommer även gälla individer som bekräftas ha kopplingar till hatgrupper. I båda fallen kommer konton stängas av och eventuella bokningar avbokas.

Vi kan anta att det här inte direkt kommer göra att kritiken mot techbolagen från högerkanten minskar i omfattning. Men det här lär lyftas även i mindre foliehattiga sammahang.

Airbnb is banning anyone who took part in the attempted coup

Airbnb will ban anyone who took part in last Wednesday’s attack.

Kategorier
Allmänt digitalt Artikel Sociala medier

Tech, tweets och tumult – varför Trump egentligen sparkades ut från Twitter och Facebook

Vilket plattformar har Donald Trump tillgång till på nätet? Den frågan går snart fortare att svara på än frågan vilka plattformar som har sparkat ut honom. Efter attacken mot kongressen i USA har Twitter, Facebook, Snapchat och Twitch stängt av Trump. Även e-handelsplattformen Shopify och betaltjänsten Stripe. Dessutom kastade Apple, Google och Amazon ut den alternativa sociala plattformen Parler, som blivit en populär tillflyktsort för de konspirationsteoretiker på högerkanten som portats från Facebook och Twitter.

Anledningen till allt det här var förstås händelserna som utspelade sig 6 januari. Men inte bara, och kanske inte framförallt, det som utspelade sig i Washington.

I skuggan av attacken i Washington lyckades demokraterna med det som man hoppades på, men nog egentligen inte trodde: få majoritet i senaten. När alla nog nyhetssändningar fokuserade på Washington blev det klart att Jon Ossoff vunnit sitt senatsrace i Georgia och därmed gett demokraterna 50 platser i senaten. Något som i sin tur gör att demokraterna kontrollerar de tre politiska instanserna i USA.

Mission impossible 2020

2020 kom bland annat att kännetecknas av att techjättarna böjde sig tredubbelt bakåt för att visa politiker och regleringsmyndigheter i främst EU och i USA om att de minsann tycker jättemycket om konkurrens och att anpassa sig efter regleringsivrarnas önskemål. För plattformar som Twitter och Facebook kom det mycket att innebära att de var tvungna att ta sig an fejknyheter och vilseledande information på helt nya nivåer. Bland annat därför att de piskades på av att USA:s president eldade på samma rykten och därmed legitimerade dem.

Som om inte det vore nog visade det sig att Trump, republikanerna och demokraterna åtminstone var överens om en sak: Section 230, alltså den lagtext från nittiotalet som i stort skyddar plattformar med användargenererat innehåll från ansvar för vad deras användare delar, måste skrotas eller skrivas om. Problemet är bara att de båda sidorna har helt motsatta lösningar på hur det ska göras: Trump och republikanerna vill minska plattformarnas möjlighet att moderera innehåll medan demokraterna vill att plattformarna ska åläggas större ansvar.

För techplattformarna blev alltså 2020 en enda lång och rätt omöjlig balansgång. En övning i att hålla alla delar av USA:s maktapparat som håller techjättarnas öden i sina händer på gott humör.

En blå krusning i skuggan av upploppen

Och så, när det i början av november blev klart för de flesta att USA skulle få en ny president, så steppade framförallt Facebook och Twitter upp sina åtgärder ännu mer. Utrensningen av fejkinformation ökade, även nedstängningar av konton och användare som stod som avsändare. Innehållet som delades av Trump fick dock leva vidare, men försågs med allt mer uttalad ”det här är fel och tossigt”-märkning. Någon vecka efter valet meddelade Twitter att Trump 20 januari 2021 skulle bli av med de särskilda ”skydd” som han haft som statsöverhuvud senaste fyra åren. Ett väldigt tydligt ställningstagande kring vem som faktiskt vann valet.

Och så kom alltså 6 januari. En dag som vart fjärde år mest handlat om tråkig politisk formalia men som 2021 som bekant slutade med en mobbinvasion av USA:s kongress. Bilderna från det som hände där fick Trump-bägaren att till sist rinna över för många. Samtidigt som Jon Ossoff 90 mil bort säkrade demokraternas betydligt mer fredliga övertagande av senaten.

Twitter och Facebook gav först Trump en timeout, men stängde sedan av honom permanent. Motiveringen i båda fallen var att risken för fortsatt våld på grund av Trumps inlägg var för stor. 

Visst lär det ha funnits genuin oro, men också affärsmässiga överväganden. När det dessutom visade sig att demokraterna säkrat såväl presidentämbetet som senaten kunde Facebook och Twitter andas ut lite. De behövde inte oroa sig för särskilt mycket för det som Trump och Trump-republikanerna skulle kunna göra. Åtminstone inte de kommande två åren – och sannolikt minst fyra.

Det som däremot blev ett större problem var att uppstyckningsivrarna är betydligt fler på den demokratiska sidan. Att snabbt hamna i pluskolumnen hos demokraterna blev därför viktigt. Ingen slump att Mark Zuckerberg ska ha varit först av tech-VD:arna att gå ut med att Biden vann valet.

Långspel snarare än akut krishantering

Trump har varit både ett lyckokast och en eländig huvudvärk för Facebook och Twitter. En så polariserande person som Donald Trump triggar människor, vilket innebär mer tid med att facebooka och twittra åsikter om honom. När nu Trump är på väg bort så blev upploppet och Trumps sedvanligt Trumpdöva hantering av den ett lämpligt tillfälle att göra något så radikalt som att helt stänga av Trump. En sittande amerikansk president.

Priset att dumpa Trump var numer betydligt lägre än att fortsätta vara osams med demokraterna. Eller om man så vill: Facebook, Twitter och de republikaner som eggade på Trump hade kallt räknat med att det som hände inte skulle kunna hända. Att det gick att hålla Trump och hans anhängare i schack.

När det som inte skulle kunna hända faktiskt visade sig kunna hända blev det hög tid att försöka reparera så mycket av de senaste fyra årens beslut som möjligt.

Visst är det troligt att Trump hade stängts av oavsett, men jag är faktiskt inte helt säker på att Facebook eller Twitter hade dragit i den röda tofsen om republikanerna hade lyckats behålla senaten.

(Toppbild: Marco Verch, flickr.com.)

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 43 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Digitalisering

Alexandria Ocasio-Cortez drog över 430 000 tittare på Twitch – genom att spela spel

Hur får man amerikaner att gå att rösta? Man kan använda Twitch. Det har såväl Trump som Biden gjort, med runt 1000 tittare. Eller så kan man vara Alexandria Ocasio-Cortez och dra över 430 000 tittare i sin första Twitch-sändning – genom att spela spel med andra twitchare.

AOC fick med sig en hel hög stora namn på plattformen och några började också sända via sina egna kanaler. Det innebar att AOC:s spelande totalt sågs av över 600 000. Men 439 000 i den egna kanalen gör att AOC:s debut numer är den Twitch-sändning som återfinns på plats tre vad gäller flest samtida tittare i någon enskild Twitchares kanal.

Och hur tog AOC den politiska diskussionen? Inte alls. Hon spelade som sagt var spel. ”Among us”. Och allmänt bara hängde. Hon hade däremot en sidekick: en chattbot som då och då uppmuntrade tittarna att gå och rösta.

Smart, snyggt och helt rätt för att möta sin unga målgrupp. På målgruppens egen spelplan och egna villkor.

Alexandria Ocasio-Cortez Streams On Twitch With Hasan Piker And Pokimane, Draws Over 430,000 Viewers

It began on Monday with a simple question: ”Anyone want to play Among Us with me on Twitch to get out the vote?” Representative Alexandria Ocasio-Cortez asked on Twitter, and nearly every even vaguely left-leaning streamer on Twitch answered. Mere hours later, AOC had a verified Twitch channel with hundreds of…

Biokedjan AMC kan börja hyra ut biosalonger för privata visningar

USA:s största biokedja AMC har, likt förmodligen alla biokedjor, har haft ett riktigt risigt 2020. Så pass att AMC har flaggat för att pengarna kan ta slut vid årsskiftet om inte läget förändras. Och vad Trump än må säga så ser det det ut som att de förhoppningarna nog kan komma att grusas. Så dags att tänka utanför biosalongen. Som att börja erbjuda möjlighet att hyra biosalonger för privata visningar. Upp till 20 pers för 99 dollar plus moms.

Inte så att det här i sig är nytt. Som artikeln konstaterar har även andra kedjor provat samma sak tidigare i år och som fenomen har det nog funnits så länge som det har funnits biosalonger. Men lite som att saker börjar hända på allvar när Apple anammar en teknik (säg hej till 5G) så kan det bli mer än spridda skurar när en stor biokedja tar klivet.

Jag misstänker att vi kommer att se hybridlösningar även på det här området. Alltså tjänstefierad privatuthyrning insprängd bland publika visningar. Och det är nog bara första steget.

Precis som att den fysiska butiken inte dog bara för att e-handel kom så har bion stora förutsättningar att överleva trots Netflix. Och likt den fysiska handeln handlar det om att tänka om och bygga ihop till digitala och analoga till en ny helhet, med styrkorna hos respektive.

AMC offers private theater rentals for as little as $99

AMC is making its screens available for private hire, allowing groups of up to 20 people to watch a film. AMC is offering a selection of new and old films to watch, with auditorium rental prices starting at $99 plus tax.

 

Ekonomi och finans

Snaps kvartalsrapport Q3 2020: Snapchat har nu 249 miljoner dagliga användare

Så var det ikväll dags för Snap att redovisa siffrorna för årets tredje kvartal. Ett kvartal där det kommit uppgifter om att Snapchat kan ha haft sin bästa månad någonsin i augusti. Aktiekursen och förväntningarna var med andra ord upptrissade. Så hur gick det?

Aktiemarknadsreaktionerna på Snaps rapporter är alltid bipolära happenings. Aktierusning eller aktiekollaps. Och den här gången var det glada tongångar på börsen. Snap rusar halvhysteriska nästan 20 % i efterhandeln på betydligt bättre siffror än väntat. Ny all-time high-kurs. Rätt rejält.

Omsättningen ökade med 52 % och de dagliga användarna var 18 % fler än för ett år sedan. Det betyder att Snapchat nu har 249 miljoner dagliga användare. Det betyder att Snapchat har ökat på användarsiffrorna med 39 miljoner senaste året. 11 miljoner bara senaste kvartalet. Det är lika många som under Q1 och fler än Q2. Så uppgifterna om en väldigt bra augusti verkar stämma (som av en händelse när TikToks problem tog verklig fart).

Som synes är tillväxten dock inte särskilt jämnt fördelad. 10 av de 11 miljonerna jämfört med förra kvartalet kommer från ”resten av världen” (känns som att det är hög tid för Snap att börja skaffa sig en mer finkorning världsbild nu när tillväxten mest sker i den här ”regionen”). I Europa blev det 1 miljon fler snappare och USA är för första gången oförändrad.

Det sistnämnda är trots allt lite förvånande, men det kan hända att Snapchat är väldigt nära eller redan har nått sitt tillväxttak här.

Att största tillväxten sker utanför Europa och framförallt USA är både bra och dåligt. Bra eftersom det bevisligen börjar bli lite mättat hos oss och i USA, men dåligt eftersom USA står för en så förkrossande stor del av intäkterna. Gäller att få användarna att fortsätta använda Snapchat ännu oftare där tillväxten har planat ut. Intäkterna växte som mest just på hemmaplan, vilket är bra för Snap i det halvkorta perspektivet – och säkert en stor anledning att aktien rusade.

Ett rätt skönt citat från Snaps rapport:

Snap said it used the third quarter as an opportunity to engage with brands that were looking “to align their marketing efforts with platforms who share their corporate values.”

Läs: vi är inte en plattform som är så pass fylld med hatinnehåll och annat dåligt att ni måste annonsbojkotta oss. Att se hur effekten faktiskt blev för Facebook när de kvartalsrapporterar nästa vecka (samtidigt som 8 (!) andra intressanta företag – argh!). Snap kan ha gynnats av annonsbojkottsdiskussionen, men jag tror samtidigt att effekten inte kommer bli särskilt märkbar för Facebook.

Några fler tidbits från Snap-kvartalet:

Det genomsnittliga antalet snaps som skapas varje dag ökade med 25 % på årsbasis. Alltså mer än användartillväxten. Viktigt för Snap: de befintliga användarna använder tjänsten mer.

Tittartiden på Snap-shower ökade med 50 % på årsbasis

Fler än 40 % av ”den amerikanska Gen Z-populationen” tittade på sportinnehåll via Discover-flödet. Att Snap lyfter den här lär tyda på att man kommer satsa mer här.

Antalet linser skapade av Snapchat-gemenskapen är nu över 1,5 miljoner

Snaps börsvärde för första gången över 50 miljarder dollar

Igår hade Snap sin bästa börsdag sedan introduktionen med en uppgång på över 28 %. Anledningen? Betydligt bättre användartillväxt under Q3 senaste kvartalet. Snapchat har nu totalt 249 miljoner dagliga användare.

Men rusningen innebär också att Snap passerar en ny historisk milstolpe för företaget. Snap är nu för första gången värt över 50 miljarder dollar. Över 53 miljarder, dessutom. Vilket också för första gången gör det större än exempelvis Spotify.

Netflixs kvartalsrapport Q3 2020: rejäl användarmiss och sämre intäkter än väntat

Så var det dags för Netflix att redovisa det första post(ish)coronakriskvartalet. Ja, ett kvartal där folk åtminstone inte satt hemma och bingade riktigt lika mycket. Och facit blev: en rejäl användarmiss jämfört med förväntningarna. Dessutom sämre intäkter än väntat.

Totalt 2,2 miljoner nya prenumeranter blev det. Att jämföra med 15,77 miljoner och 10,09 miljoner de första två kvartalen i år. Som sagt: det var två väldigt konstiga kvartal och inte riktigt jämförbara. Däremot var det bara en tredjedel av antalet prenumeranter som Netflix ökade på med det tredje kvartalet förra året. Dessutom det lägsta antalet nya användare sedan åtminstone Q1 2017.

Det här innebär att Netflix nu totalt har 195 miljoner användare. En icke oansenlig summa, förstås, och någon gång kommer även Netflix få slut på människor att rekrytera. Men frågan är om Netflix redan börjar närma sig sitt tak (med tanke på det stora antalet länder som tjänsten finns i).

I ett lite större sammanhang blir det också intressant att se om det här är fallet. Netflix själva säger att det beror på att tjänsten fick så många nya användare första halvåret, vilket förstås kan stämma. Åtminstone delvis. Men jämfört med för ett år sedan så har marknaden för strömmade videotjänster blivit rätt mycket mer trångbebodd. Och det var Q4 förra året som strömningskriget på riktigt drog igång. Sedan dess har Netflix ställts mot ett antal strömningstjänster ägda av företag med väldigt djupa fickor.

Återstår också att se om Netflix sticker ut eller om det är ett mönster som fler företag som rusade i användning Q1 och Q2. En, tja, coronabaksmälla?

No Title

No Description

Ant Groups börsansökan har godkänts

Så har kinesiska Ant Group, bakom Alibaba-knutna betalplattformen Alipay, fått grönt ljus för sin börsansökan Om allt går som det ska kommer tidernas största börsintroduktion någonsin förmodligen att ske i november. Ant beräknar fylla på kassan med 35 miljarder – inte långt ifrån Twitters hela börsvärde.

Men det blir historiskt också av två andra skäl. Det ena är att det är första gången som en aktie noteras samtidigt både på Hong Kong-börsen och Shanghai-börsen. Det andra är att det tydligen gör Hong Kong till världens näst största börs, efter amerikanska, techtunga Nasdaq.

Så med andra ord: USA:s (läs Trumps) aggressiva handelskrig mot Kina senaste fyra åren kan sluta (?) med att ett kinesiskt bolag genomför världens största börsnotering någonsin precis efter amerikanska presidentvalet och kan dessutom leda till att världens finansiella tyngd (börstygnd åtminstone) gör en rejäl förflyttning österut.

Kinesiska bolag har i allt högre utsträckning valt hemmabörser istället för amerikanska i takt med att relationen mellan de båda länderna försämrats. En allt starkare Hong Kong-börs kan därmed också locka kapital från andra länder som inte är kompisar med USA just nu. Och de är ju… några stycken.

Ant Group Receives Final Regulatory Approval for Gigantic IPO, Updates Prospectus

Ant Group on Oct. 21 received approval from the China Securities Regulatory Commission (CSRC) for its Shanghai IPO.

 

Övrigt

USA:s justitiedepartement stämmer Google för konkurrenshämmande verksamhet

And so it begins. Igår lämnade USA:s justitiedepartement (DOJ) in en stämning mot Google. En stämning som hävdar att Google använder sig av konkurrenshämmande metoder och utnyttjar sin dominerande ställning.

Att det skulle komma var ingen överraskning, det är egentligen mer överraskande att det inte har hänt tidigare. Det innebär också den största pushen för att ta sig an stora techbolag sedan en liknande stämning mot Microsoft (började 1992 och slutade i uppgörelse 2001, så ifall ni undrar vad Google kommer syssla med kommande årtionde).

Just att det inte har hänt tidigare beror förmodligen mycket på att lagstiftare och myndigheter, både i USA och i EU, dels inte har hängt med i det rasande tempo när Google, Amazon, Facebook och Apple gick från ”väldigt stora” till ”större än världen någon gång tidigare sett” under en tioårsperiod och dels att bolagen ägnar sig åt, tja, allt.

Men med det sagt är det två saker som DOJ nu har riktat in sig på: Googles dominans inom sök och sökannonsering samt Googles dominans på mobilsidan. I det förstnämnda fallet handlar det bland annat om hur Google köper sig till plats som förvald söktjänst till prislappar som andra inte kan matcha och i det sistnämnda fallet hur Google i praktiken tvingar mobiltillverkare att förinstallera Googles appar om de vill använda Android. Åtminstone det Android som får del av all Google-smartness.

En tanke kring det här är att det krävs två för att spela padel. Frågan är med andra ord vilket ansvar de plattformar som auktionerar ut platsen som förvald sökmotor har för ansvar. Apple inte minst. Ska Google inte få vara med och buda om en plats för att de är störst? En annan fråga är hur det är tänkt att det här ska få för effekt. Att inte pracka på andra mobiltillverkare sina förinstallerade appar är en sak, men hur ska exempelvis sökannonseringen hanteras?

Dessutom värt att notera: Google Play verkar inte ingå i stämningen. Nu pågår ju privata initiativ här, främst mot Apple, men det är inte orimligt att tro att Google och ännu mer Apple kommer få en släng av appbutikssleven också.

The Justice Department has filed its antitrust lawsuit against Google | TechCrunch

After investigating Google for more than a year, the Justice Department has finally issued its antitrust lawsuit against the search giant, alleging that

Europa, USA och Japan kan göra gemensam sak i regleringen av techjättarna

Det här är ett riktigt intressant steg. Ett steg som dessutom kan få rejäla konsekvenser. Europa, USA och Japan är på väg att göra gemensam sak i regleringen av techjättarna.

De tre blocken, och andra konstellationer och länder, har länge arbetat med lagstiftning och regleringar för att slå ner på karteller, monopol och allmänt konkurrenshämmande företeelser. Det här har sedan länge också förekommit i en värld som blivit allt mer globaliserad. Men de senaste två årtiondena har problemen att reglera företag mött sin kanske största utmaning så här långt: de massiva onlineplattformarna. Som inte säljer produkter, som inte ser gränser och som har finansiella muskler som är större än de flesta länder i världen.

Men det har också lett till problem för bolagen som utsätts för regleringen. Samma tjänst, som används likadant världen över, kan behöva särbyggas med rätt stora skillnader.

Men nu kan det alltså börja hända saker här. En ny generation internationella överenskommelser som blandar handelsavtal, integritetslagstiftning och plattformsekonomin.

Dessutom en ny förkortning som alltmer sammanfattar de fyra bolag som, tja, kontrollerar den uppkopplade (väst)världen: GAFA. Google, Apple, Facebook och Amazon.

Japan to join forces with U.S., Europe in regulating Big Tech firms: antitrust watchdog head

Japan will join forces with the United States and Europe to take on any market abuses by the four Big Tech companies, the new head of its antitrust watchdog said on Monday, a sign Tokyo will join global efforts to regulate digital platform operators.

Algoritmer påverkar vad vi ser, men vi påverkar algoritmerna

Egentligen en artikel som inte tillför något nytt. Definitivt inte för alla som har lite koll på hur i stort sett alla sociala plattformar fungerar. Och i princip alla innehållstjänster som har någon form av rekommendationsmotor. Men inte minst i Social Dilemma-tider är innehållet värt att lyfta.

Ja, algoritmerna är gjorda för att få oss att göra det företagen bakom dem vill. Hänga mer i nyhetsflödet och se fler annonser, eller binga fler tv-serier för att fortsätta betala prenumerationsavgiften. Men vi påverkar algoritmerna och, som konstateras, människorna vi väljer att omge oss med – oavsett det handlar om grannarna i kvarteret vi väljer att flytta till eller anonyma människor i onlinegrupper – som påverkar oss desto mer.

You influence recommendation algorithms just as much as they influence you – here’s how

Have you ever watched a video or movie because YouTube or Netflix recommended it to you? Or added a friend on Facebook from the list of ”people you may know”? And how does Twitter decide which tweets to show you at the top of your feed? The

Descript Video gör det möjligt att redigera video genom att redigera text

Okej, det här är vansinnigt coolt. Har inte koll på hur bra det faktiskt funkar i praktiken, men är det hälften så bra som det verkar så är jag hemma. Redigera video via textredigerare. Typ.

Redan när Descript först släpptes var jag imponerad. En tjänst som gjorde det möjligt att redigera ljudfiler via textredigering. Ladda upp en ljudfil, Descript omvandlar ljudet till text, sätt igång och redigera din ljudfil genom att ändra i texten. Och nu tar Descript alltså nästa steg: redigera video på samma sätt.

Visst, vi kan väl gissa att tjänsten funkar sådär bra på svenska. Och förmodligen rätt många andra språk. Typ de flesta utom engelska. Men bara att en sån här tjänst har landat, säkerligen med en massa förbättringspotential, är som sagt vansinnigt coolt.

Descript, Andrew Mason’s platform to edit audio by editing text, now lets you edit video, too | TechCrunch

Descript, the latest startup from Groupon co-founder Andrew Mason, made a splash in the world of audio last year with a platform for easy audio editing

Apples förra designguru Jony Ive har rekryterats av Airbnb

Vad gör Jony Ive nuförtiden undrar du? Mannen som under tre decennier var synonym med Apples design av såväl hårdvara som mjukvara. Han har nytt jobb! Hos… Airbnb. Kanske inte det mest väntade företaget om man säger så.

Här skulle man kunna lägga in en massa kommentarer och ordvitsar om att Ive plockats in för att polera fasaden inför börsnoteringen. Om man ville.

Airbnb recruits ex-Apple design honcho Jony Ive

That’s right, the ”flat-sharing,” tax-avoiding accommodation company Airbnb has brought on ex-Apple design dude Jony Ive. What a time to be rich.

Google har en avdelning som bara arbetar med produkter för tillväxtländer: Next billion users

Ha. Ni vet hur man brukar prata om ”nästa miljard internetanvändare”? Alltså den del av världens befolkning som ännu inte har tillgång till internet eller saker som smartmobiler och som har potential att står för en väldigt stor del av tillväxten för företag kommande decennier? Google har en hel avdelning som bara arbetar med att ta fram tjänster för den här användarskaran. Namnet på avdelningen? ”Next billion users”.

Finns liksom ingen anledning att krångla till det.

https://www.wsj.com/articles/google-rethinks-app-design-for-internet-novices-11603274401?mod=djemalertNEWS

Kategorier
Infografik Sociala medier

Infografik: Världens största sociala medier 2020

Infografikens källa: Visual Capitalist.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 36 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Walmart lanserar sin prenumerationstjänst Walmart+

Rätt rejält försenad har Walmart så till sist bekräftat när de lanserar Walmart+, Walmarts försök att ta fram en framgångsrik utmanare till Amazons prenumerationstjänst Prime. 15 september drar företagets senaste initiativ igång, för 98 dollar per år.

Basen är kostnadsfria leveranser samma dag, plus rabatter på bensin och tillgång till Walmarts nya Scan & Go-tjänst.

Om vi bortser det något märkliga valet att ta betalt för en självskanningstjänst (tydligen stals det för mycket när de körde tester) så är det här ett rätt stort skifte för Walmart. Detaljhandelsjätten har testat lite olika lösningar kring fraktfria beställningar, men överlag har man valt ett annat spår än Amazon. Istället för att satsa på prenumerationer så har man jobbat med minimiköpbelopp. Men nu tänker man alltså ge sig på Prime lite mer rakt på (även om Walmart uttalat säger att det inte är en Prime-konkurrent).

Sett till innehåll är det förstås långt mellan Walmart+ och Prime. Walmart är i grund och botten bara ett rabattprogram. I dagsläget. Walmart har skalat tillbaka ambitioner utanför kärnverksamheten, som inom videoströmning, så det blir intressant att se om Walmart kommer fylla Walmart+ med mer, eller om de kommer nöja sig med att vara ett program för de prismedvetna kunderna.

https://techcrunch.com/2020/08/31/walmart-plus-launches-sept-15-offering-same-day-delivery-for-98-per-year-plus-gas-discounts-and-cashierless-checkout/

Whole Foods öppnar sin första ”mörka” butik

I Kina, och allt mer även i andra länder som USA, är spökkök ett rätt stort fenomen. Det handlar om restaurangkök ofta tänkta för delningsekonomin. Det handlar alltså om att restauranger kan hyra in sig delade kök, på samma sätt som en coworking-lokal för kontorsarbete. Men poängen med de här spökköken är att det inte finns någon matyta i anslutning till själva köken. Köken är bara till för mat som beställs online och levereras via bud. Nu gör Amazon något liknande på butikssidan: Whole Foods öppnar sin första ”mörka” butik.

Det är, om man så vill, ytterligare ett butikskoncept från Amazon. Men inte en butik tänkt för kunder, utan bara för Amazon-bud och ”några cykelleveranser”. Så det är alltså inte ett lager, utan en butik i ett hyfsat centralt läge. Men en ”online only”-butik. En butik som bara hanterar onlinebeställningar.

Whole Foods without shoppers: Amazon trying out ’dark store’ as part of vision for future of online grocery shopping

Amazon-owned Whole Foods Market’s new Brooklyn store has no salad or coffee bar or a prepared foods department. This store is only for online orders.

Amazon söker personal som ska motarbeta fackförbund (och raderar jobbannonserna när de blir påkomna)

En sån där oops-grej. Amazon har plockat ner ett par jobbannonser på grund av formuleringarna i annonserna som inte korrekt avspeglade vad anställningarna handlade om. Vad var det för formuleringar undrar ni? Att arbetsuppgifterna bland annat, uttryckligen, handlade om att motarbeta fackförbund och initiativ bland de anställda att organisera sig.

Oops, alltså. Fast med tanke på att annonserna plockades ned istället för att korrigeras och med tanke på att Amazon inte förklarade vad det var som var felformulerat så kan vi anta att oopset inte bestod i dålig korrläsning utan att Amazon öppet erkände att de sökte precis den här typen av personal.

Det är förstås inget nytt. Amazon har mer än en gång anklagats för… brister i sin personalpolitik. En fråga här hos oss aktualiserades på sina håll för några veckor sedan, när det blev bekräftat att Amazon kommer att öppna i Sverige.

Vi kan nog anta att Amazons arbetsvillkor även i Sverige kommer att diskuteras och debatteras när tjänsten är uppe och rullar.

Amazon deletes job listings detailing effort to monitor ’labor organizing threats’

Amazon has removed two job listings for intelligence analysts that listed responsibilities including tracking ”labor organizing threats” against the company. The listings, yet more evidence of Amazon’s anti-union activities, have since been removed, with the company claiming they were inaccurate and posted in error.

Amazon får grönt ljus från myndighetshåll för sina drönarleveranser

Så har Amazon klivit över det sista hindret för kommersiell drönarverksamhet i USA. Ja, åtminstone myndighetsmässigt. Igår fick Amazons drönare grönt ljus från FAA, USA:s luftfartsmyndighet.

Godkännandet gör att Amazon nu kan rulla ut kommersiella drönarleveranser när de har lust. Amazon är nummer tre som får sina drönare godkända av FAA bakom Googles/Alphabets Wing och UPS. Men Amazon är alltså den första e-handlaren som nu får tillstånd att flyga runt (visst, Amazon är ju mer fraktföretag än e-handlare vid det här laget, men hej).

Kanske inte så att Amazon kommer bomba ut drönare över hela USA nästa vecka bara för att tillståndet är på plats, men vi kan gissa att Amazon kommer steppa upp sina drönartester rätt ordentligt.

Amazon gets official approval to fly its delivery drones

It’s an important step to making autonomous delivery of lightweight packages a reality.

Instagram lägger till integration med BigCommerce

I början av augusti klev ännu en e-handelsplattform in på börsen: BigCommerce. Och i förra veckan blev BigCommerce senaste tillägget till Instagrams checkoutlösning. BigCommerce-kunder kan nu alltså flöda in sin produktkatalog till Instas shoppinglösning.

En nyhet som alltså kom ungefär samtidigt som nyheten om att Facebook breddade just Instas checkout till alla amerikanska säljare och dessutom la till livevideofunktion.

När kommer de här tjänsterna till Sverige? Liksom de utökade shoppingfunktionerna i Facebook? En väldigt bra fråga, förstås. Så här långt har ju Facebook tagit det milt sagt lugna med att skala upp de flesta av de stora funktionerna. TikTok-konkurrenten Reels gick däremot från noll till hundra på ungefär en kvart.

Inte så att Facebook direkt desperat behöver pengarna, särskilt som de också tar det väldigt lugnt med att börja ta ut avgifter för sina tjänster, men jag misstänker att Facebook kommer börja skruva upp tempot på sina utrullningar framöver.

Instagram To Offer BigCommerce’s Checkout Solution For In-App Purchases

BigCommerce, an online company that provides Software-as-a-Service, announced a partnership with Facebook. Its checkout service is now available on Instagram.

Kortvideoappen Kuaishou satsar ännu mer på livevideoshopping

Mycket TikTok nuförtiden, förstås. Dessutom rätt mycket uppmärksamhet kring konkurrenter som Instagram Reels och framförallt Triller. Däremot har det varit rätt lite om Kuaishou, eller Kwai som den heter utanför Kina. Det betyder förstås inte att Kinas näst största kortvideoapp efter just TikTok/Douyin, sitter och rullar tummarna. Nu meddelar man att man satsar ännu mer på en av 2020 års hetaste trender: livevideoshopping.

Efter att tidigare i år ha meddelat att man kommer att plöja ner en halv miljard dollar i att bygga ett ”livevideoshopping-högkvarter” i Kina (och dessutom intressant nog släppt ännu en kortvideoapp för den internationella marknaden – TikTok-klonen Snack Video) så sparkar Kuaishou nu igång ett inkubatorprogram just för livevideoshopandet. Planen är att 100 000 nya företag ska ska dra in runt 150 000 dollar i årlig livevideoförsäljning via Kuaishou, utbilda 10 000 livevideoshoppingprofiler och att över 1 miljon sändningar ska ske via plattformen under programmets gång.

En rätt rejäl upprampning, alltså.

https://www.techinasia.com/tiktok-rival-kuaishou-invests-livestreaming-ecommerce-incubation-plan

 

Strömmade medier

En tredjedel av alla Fortnite-spelare spelar via iOS

Så har Epic Games föga förvånande gjort ett nytt försök att domstolsvägen få Apple att släppa in Fortnite i Appstore igen – fram till dess att den riktiga rättegången mellan företagen är avklarad. Och i den nya stämningen så får vi en del data på Fortnite-användandet. Och en av de främsta anledningarna att Epic Games överhuvudtaget har gett sig på Apple nu.

När en domare nyligen gav Apple rätt att inte släppa in Fortnite i Appstore igen (men inte rätt att stänga av utvecklarverktygen för Unreal Engine) så var argumentet dels att Fortnite har sig själva rätt mycket att skylla och dels att Epic inte hade kunnat påvisa att de lidit faktiskt skada annat än varumärkesmässigt. Det vill Epic den här gången visa.

Och det är faktiskt rätt överraskande siffror: enligt Epic har Fortnite 350 miljoner spelare. Och 116 miljoner av dem spelar via iOS. Nästan en tredjedel av alla Fortnite-spelare kör alltså Apples mobiloperativ. Rätt mycket högre andel än vad jag trodde. 63 % av dem spelar dessutom bara via iOS. Och enligt Epic har de dagliga iOS-användarna minskat med 60 % sedan Apple sparkade ut Fortnite.

Gissningsvis är det inte de riktiga hardcorespelarna som (bara) använder mobilen – men det är säkerligen bland dessa som Epic ser en stor tillväxtpotential. Inte minst som att casualanvändarna också kanske är ännu mer benägna att spela för annat än spelet, så att säga. Som för de sociala delarna. Eller för att få dansa. Eller för att se sina favoritartister under konserter inuti Fortnite. Och lägga pengar på outfits. Och kanske shopping av produkter som finns på riktigt.

Onlinespelplattformar blir allt mer konkurrenter till ”traditionella” sociala medier – och de tar allt mer över de roller som dessa har. Men de börjar också kliva allt längre in på områden som marknadsföring och shopping.

Epic betalar samma avgift även på konsollsidan, men där har de det sannolikt betydligt svårare att argumentera framgångsrikt för monopolsitutationer. Där handlar det ”bara” om spel. Och där finns det alternativ. Men Google Play och ännu mer Appstore är betydligt mer tacksamma mål tack vare både storlek och att de innehåller så mycket mer än bara spel.

Vi kan kort sagt anta att även de ser de mobila plattformarna som framtiden för spel. Och där vill de kunna sätta upp sina egna appbutiker och tjäna pengar – utan att dela med sig till Apple och Google.

Read Epic’s new, full argument why a court should force Apple to reinstate Fortnite

Epic Games pushed the button on its next legal action against Apple’s ban on the immensely popular Fortnite, formally asking for a preliminary injunction. You can read Epic’s full argument here.

Google lanserar Your news update – kurerade ljudnyheter

Apple är precis på vippen att börja med en tjänst med ljudnyheter som del av sin News-tjänst. Google vill inte vara sämre. Nu lanserar man Your news update – kurerade ljudnyheter.

Det är en Spotify-spellista för nyheter. Google kurerar ihop ljudklipp från olika källor i en enda lång radiospellista. Fast nyheter och inte musik. En ljudversion av CNN om man så vill. Eller RSS-läsare för ljudklipp.

En stor anledning stavas förstås Assistant. Eller snarare Googles smarta högtalare. Men det är också del i en annan trend: en revival för radio. Gammal hederlig tablåradio. Och för den delen linjär-tv.

Tjänster som Spotify och Netflix bygger mer och mer på att vi får färdiga förslag och kan välja att lyssna på spellistor som någon annan har satt samman – utifrån vad vi gillar. Men de bygger alla på att du aktivt måste göra något. Radio och linjär-tv kan du bara sätta på. Det finns alltid något att lyssna på, utan att du behöver göra nånting alls.

Ännu en cirkel som sluts, alltså. När bekvämligheten gör att alla former av manuella insatser blir för jobbiga.

Google Wants to Remix News Radio Just for You

The company’s latest news product is an ever-replenishing playlist of audio stories-curated, in part, by the wealth of data it has on you.

Netflix testar gratisinnehåll

Hur vet man att Netflix börjar känna av konkurrensen? De erbjuder gratisinnehåll. Efter att ha gjort det i liten skala på enstaka marknader rullar de nu ut möjlighet att titta på gratisinnehåll. Utan prenumeration, alltså. Dessutom med en betydligt bredare gratiskatalog än tidigare. Saker som ”Stranger Things” och ”Bird Box” – så inte vilken gammal skåpmat som helst (även om det, ja, är skåpmat).

Netflix verkar ha haft ett riktigt bra första halvår i år – liksom de flesta som har erbjudit innehåll online. De nya konkurrenter som fullständigt har sprutat upp som svampar bara senaste året, när strömningskriget alltså på riktigt har inletts, verkar inte heller ha haft någon kännbar inverkan på Netflix

Än, kanske man ska säga. Vilket nog är varför Netflix nu gör det här. För i princip alla de nya konkurrenterna har videoströmning lite som sidoverksamhet. De har framförallt möjlighet att sampaketera och subventionera sitt innehåll med andra produkter och tjänster som de erbjuder sedan tidigare. Apples gratisår med TV+ för alla som köper nya Apple-prylar är ett exempel.

Netflix saknar däremot nästan helt den här möjligheten. Här har det istället handlat om att försöka bygga allianser med andra, som Spotify. Ja, och nu alltså ge sig in på gratisspåret.

Netflix makes some movies and shows free worldwide to non-subscribers | TechCrunch

Over the past year, Netflix has attempted to expand its appeal in part by making a title or two free to non-paying users in select markets. Now the

Disney+ kan få Watch Party-funktion

Watch Party i Disney+? Kodgrävande har visat att det kan vara på gång. Möjlighet för flera prenumeranter att titta tillsammans, på distans.

Ännu ett exempel på hur branschgränser suddas ut. De senaste åren har videodistributionsföretagen allt mer satsat på eget innehåll och innehållsföretagen på att skaffa sig egna distributionstjänster. Och nu börjar de allt mer rikta uppmärksamheten mot såväl de sociala medierna som biokedjorna. Att göra tittandet till mer än bara lokal hemmasysselsättning – att göra den till en upplevelse likt bion.

Och förstås också ta sig an de sociala medierna som allt mer börjar ge sig på såväl distribution som eget videoinnehåll.

Hidden Code on the Disney+ Site Suggests a Watch Party Feature Is Coming

Source code on the Disney+ website seems to point to a forthcoming feature titled Group Watch.

Amazon kopplar ihop Amazon Music och Twitch

Senaste nyheten i Amazon Music, Amazons Spotify-konkurrent: möjlighet för musiker att koppla samman sina konton i Amazon Music med sina Twitch-motsvarigheter. Det i sin tur gör att lyssnare kan få notiser när en artist de gillar drar igång en Twitch-livesändning och sedan titta på sändningen direkt i Music-appen.

Fler rätt självklara trender här: Amazon knyter ihop sina tjänster för att driva trafik och användare mellan dem, satsar likt övriga strömningstjänster på försöka skapa mer lojala band mellan distributör och innehållsskapare, fortsätter försöken att bredda Twitch bortom spelvideosändningar och försöker hitta på saker för att få sina kunder att använda musiktjänsten mer aktivt. Det sistnämnda är även det något som övriga musiktjänster försöker få till.

Sist men inte minst är det här ytterligare ett försök från Amazon (och övriga innehållsleverantörer) att satsa på att bygga in fler sociala element i sina tjänster.

Amazon Music now lets you watch artists when they’re live on Twitch

Amazon Music and Twitch are integrating to show live streams directly inside the music app. Fans can get notifications when artists they follow go live.

Amazon rullar ut Prime Watch parties för alla användare

Så börjar Amazon rulla ut sin nya sociala funktion för sin videotjänst Prime Video: Watch parties. Alla Prime-prenumeranter kan nu starta sina egna grupptittarsändningar. Ungefär som exempelvis Facebooks Watch party-funktion alltså. Med de begränsningarna att alla som vill vara med måste ha egna Prime Video-prenumerationer och att man bara kan titta på innehåll som finns i ens region. (Because internet har landsgränser för innehåll fortfarande.)

Som jag skrev om tjänsten häromdagen så är det här ytterligare ett steg för Amazon att försöka bredda Twitch från bara spelsändningar till mer allmänt innehåll och att driva trafik mellan Prime Video och Twitch. Men inte minst är det här också ett rätt rejält kliv in på de sociala plattformarnas revir.

Likt övriga strömningstjänster funderar Amazon också på hur man kan sticka ut med mer än bara pris och innehåll. Att satsa på att innehållet än mer blir del av ett större upplevelsepaket.

Twitch’s Prime Video watch parties are now available to everyone

It’s unsurprising, therefore, that the company wants to make it easier for streamers to host ’Watch Parties’ with their most passionate fans. Both the streamer and viewer need an active Prime Video subscription to participate, for instance. Finally, you can’t view Watch Parties on a mobile device, though Amazon has promised that it’ll be available ”in the coming months.”

Tencent köper ännu större del av indiska musiktjänsten Gaana

Ännu en företagsaffär för WeChat-ägaren Tencent: man ökar sin ägarandel i den indiska musiktjänsten Gaana till 34,44 %. Näst största ägare efter Times Internets 60,18 %. Tencent investerar alltså i en Spotify-konkurrent i Indien. Och det blir förstås ännu bättre av att Tencent äger 10 % av just Spotify.

Men det är ju lite normen när techjättarna – inte minst de kinesiska – investerar nuförtiden. Helgardering is the shit.

Men det som gör situationen än mer intressant är det som händer i både USA och Indien just nu. Förbud eller potentiella förbud mot kinesiska appar och företag. Något som drabbat inte minst Tencent.

I USA ser Tencent-förbudet ut att begränsas till specifikt WeChat, vilket sannolikt innebär att bolag som Tencent har investerat i vid sidan av WeChat inte kommer att drabbas. Däremot är förstås frågan vad som kan hända i Indien. Bara igår förbjöd Indien ytterligare 118 kinesiska appar och frågan är om Indien kan välja USA-spåret med bredare bestraffningar av kinesiska företag.

Tencent acquires a bigger slice of Indian Spotify rival Gaana, upping its stake to more than a third – Music Business Worldwide

Gaana recently launched TikTok rival HotShots – and thinks it can add 250m new users in just 12 months…

Efter Indiens förbud mot PUBG så lanseras nu den indiska motsvarigheten FAU-G

För några veckor sedan förbjöd Indien 59 kinesiska appar – bland annat TikTok. Häromdagen hamnade ytterligare 118 appar i Indiens svarta lista. Det största namnet den här gången var PUBG Mobile, ett av världens största onlinespel (dessutom det populäraste i Indien). Men nu får indierna ett nytt alternativ: Fearless and United-Guards. Eller FAU-G.

Vad är FAU-G? Ungefär just PUBG. Men inte bara det: det är ett spel som är baserat på ”verkliga scenarier som indiska soldater i Galwan Valley vid den indisk-kinesiska gränsen utsätts för”. Och inte bara det: nCore Games, studion bakom FAU-G, konstaterar att spelarna, förutom underhållning, också kommer att ”lära sig om [de indiska soldaternas] uppoffringar”. Sist men inte minst kommer 20 % av nettoomsättningen doneras till Bharat Ke Veer Trust – en statligt finansierad organisation som ger stöd till arméanställdas familjer.

Så med andra ord: bara dagar efter det att kinesiska spelet PUBG förbjuds i Indien så presenteras ett indiskt alternativ, förmodligen dränkt i inte så lite nationalism.

Man skulle nästan kunna hävda att timingen är… intressant.

After PUBG ban, Indian gamers can soon turn to a patriotic replacement called FAU-G

Earlier this week, India banned popular battle royale game PlayerUnknown’s BattleGround (PUBG) Mobile along with 118 other Chinese apps. Days after this move, an Indian startup, nCore Games, has already announced a multiplayer game named FA

 

IoT – internet of things

Forskare presenterar världens första självförsörjande, pappersbaserade elektroniska enhet

Åååå vad jag älskar det här. Forskare vid Purdue University ska ha tagit från ”världens första självförsörjande, pappersbaserade elektroniska enhet”. Med andra ord: möjligheten att göra papper till en elektronisk pryl som inte kräver inbyggd eller extern strömkälla.

Jag ska inte säga att jag fattar hur det funkar, men strömförsörjningen verkar hanteras av användaren, när användaren trycker på pappersenheten. Energin som utvecklas av själva trycket mot ytan ska räcka för att driva prylen, typ.

Att vi är på väg hit är inte alls förvånande. Vi lär just nu uppleva peak mobile – åtminstone om vi pratar ”mobil” som i prylen vi bär runt på i våra fickor. Den klossen går vi inte och bär på för att det är kul eller för att vi får ut mer av vår powerwalk utan för att det just nu är bästa sättet att komma åt internet och de tjänster vi vill använda där.

Men om vi slapp det? Om vi kunde typ rita upp en fyrkant i luften och få en skärm när vi behöver den så skulle vi säkerligen tycka att det var betydligt smidigare. Vi ser ju också hur allt fler interaktioner vi gör med digitala tjänster sker via andra gränssnitt än grafiska tryckinmatningar.

Men fram till dess? Elektroniska papperslappsenheter som kan skapa sin egen ström on demand? Way cool.

Watch the first ever demo of a self-powered electronic paper interface

Scientists have developed a method of turning paper into keyboards that can convert notebooks into music players and make food packaging interactive.

Teslabilar lär sig identifiera hastighetsskyltar och trafiksignaler

Vi kommer allt närmare bilar som är helt självkörande. I Teslas senaste uppdatering så lär sig bilarna identifiera hastighetsskyltar och trafiksignaler.

Det innebär dock inte att bilarna själva kommer anpassa hastigheten, stanna och köra. Däremot kommer föraren uppmärksammas på hastighetsskyltar och när trafikljuset slår om till grönt. Och, tja, det är nog mest lagstiftningen som gör att bilen själv inte får hantera de här trafikelementen.

Rent spontant borde rimligtvis saker som fortkörning elimineras. Våra fordon borde inte kunna varken köra mot rött eller köra för fort. Men det måste inte nödvändigtvis betyda långsammare hastigheter överallt. Tvärtom skulle hastigheterna kunna höjas (i teorin) på vägar där det inte finns korsande trafik eller ”mjuka” trafikanter i närheten – som på motorvägar. Om man eliminerar den mänskliga felfaktorn så skulle bilar kunna köra med högre hastigheter.

Med den sedvanliga brasklappen, tja, blåskärm.

Tesla rolls out software update to let its cars’ cameras see speed limit signs

Tesla is pushing a software update that will let its vehicles’ Autopilot system detect speed limit signs using their cameras, displaying the sign on the driver visualization in the car and setting a speed limit warning.

Problem med koncentrationen? Skaffa ett par anti-prokrastineringsglasögon

Ha. Fabulous. Anti-prokrastineringsglasögon.

Ett ny slags smarta glasögon med lifeloggingtendenser. Via tjänster kopplade till glasögonen ska du i efterhand kunna ta del av en sammanställning över vad du har tittat på. En skärmtidstjänst för verkligheten alltså.

Men för den som verkligen vill styra upp koncentrationen och inte lägga tid på fel saker så kan man välja glasögonens striktaste inställning: bitchslappar om man inte tittar på det man ska. Ja, typ. Kollar man på fel saker, som att scrolla Instaflödet istället för att cruncha Excel-ark, så kan glasögonen blinka i ögonvrån eller ge ljud ifrån sig. Det ska gå att ställa in mentala geostängsel via tillhörande tjänst – så som att det kanske är okej att scrolla Insta-flödet som del av jobbet.

Nu handlar det visserligen om crowdfundingprojekt, så oddsen att det inte kommer bli något – definitivt inte så roligt som det låter – är ganska goda.

Men hej. Kanske är precis vad några skulle behöva. Frågan är om jag inte är en av dem.

https://www.theverge.com/2020/9/1/21404004/anti-procrastination-smart-glasses-productivity-boosting-auctify-specs-indiegogo

 

AI – artificiell intelligens

Fjärde generationens AI är här: Artificiell intuition

En av de stora utmaningarna med artificiell intelligens är att den blir väldigt bra på det den tränas för. Det är oftast en sak. Det om något visar hur imponerande vi människor är – vi kanske inte kan cruncha massiva datamängder lika snabbt, men bredden i vad vi kan klara av får vilken AI som helst att kännas ganska amatörmässig. Men nu verkar det vara dags för fjärde generationens AI, som ska lösa en av svagheterna.

  1. Första generationen: deskriptiv analys (vad hände?)
  2. Andra generationen: diagnostisk analys (varför hände det?)
  3. Tredje generationen: predikativ analys (utifrån historisk data, vad kan hända i framtiden?)
  4. Fjärde generationen: artificiell intuition

Och det fjärde steget är vad det låter som: att ge maskiner och algoritmer möjligheten att få intuition. Att kunna känna på sig när något inte riktigt stämmer, exempelvis. Som när det handlar om saker som penningtvätt och bedrägerier.

Visst. Steget till att skapa en mänsklig hjärna är fortfarande långt, men det är oavsett ett intressant steg närmare riktigt maskinintelligens.

The fourth generation of AI is here, and it’s called ’Artificial Intuition’

Artificial Intelligence (AI) is one of the most powerful technologies ever developed, but it’s not nearly as new as you might think. In fact, it’s undergone several evolutions since its inception in the 1950s. The first generation of AI was

 

AR/VR

Facebook utvecklar smart hörselteknik

Ska inte säga att jag fattar exakt hur det funkar, men det låter som ett rätt coolt nytt initiativ från Facebook: smart hörselteknik.

Det finns ju teknik som kan förstärka rösten hos den man pratar med. Ja, eller rättare sagt en röst. Men Facebooks lösning ska vara snäppet smartare. Den ska helt enkelt försöka gissa sig till vad det är du försöker höra. Vilket ljud som just nu är de du vill höra.

Nu kanske Facebooks teknik inte kommer riktigt så långt som jag hoppas i alla lägen, men det här är ju något som skulle vara relevant inte bara för människor med nedsatt hörsel eller för spelare. Teknik som lär sig vilka ljud som vi tycker är viktiga – och när vi tycker de är viktiga. Enklare användarscenarion är förstås att våra hörlurar kan sänka alla andra ljud när tunnelbanehögtalaren har ett meddelande – men jag tänker att tekniken skulle kunna bli betydligt mer personaliserad än så.

Hur? Ingen aning. Det är därför jag är glad att det finns så många människor som är mycket smartare än jag.

Facebook wants its AR glasses to give wearers superhearing

FRL Research, Facebook’s AR / VR division led by Michael Abrash, has revealed new research on using smart glasses to help users hear better in crowded places.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 30 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Google slopar säljavgiften för Buy on Google

Ännu ett rätt stort kliv ännu längre in på shoppingområdet för Google: företaget kommer inom kort sjösätta ett pilotprojekt som skrotar avgiften för att sälja via Buy on Google.

Dessutom lägger Google nu till stöd för tredjepartsintegrationer i funktionen. Företag kan nu välja Shopify för att hantera sina inventarier och PayPal eller Shopify för själva transaktionen. Det går alltså att jacka in sitt Shopify-produktflöde direkt till Googles lösning.

Vad innebär det här? Handlare kan nu välja att sälja sina produkter via den här Google-lösningen – där produktsidan finns hos Google och transaktionen sker hos Google. Direkt i sökresultatet. Till skillnad från exempelvis det Instagram håller på att rulla ut så har Googles shoppinglösningar fortfarande mestadels byggt på att transaktionen sker hos säljaren. Nu ser Google alltså ut att vara redo för att påbörja pushen att flytta in shoppingen hos sig själv.

För handlare och varumärken kommer det alltså på allvar börja bli dags att brottas med frågan: är det viktigaste att mina kunder köper mina produkter eller är det viktigaste att mina kunder köper mina produkter direkt från mig?

Buy on Google is now open and commission-free

Buy on Google is now zero commission and open to thirdu002Dparty digital commerce providers.

Amazon kan köpa 9,9 % av Reliance Retail

Ännu en storaffär kan vara på gång i Indien. Uppgifter om att Amazon kan förhandla om att köpa 9,9 % av Reliance Retail – Indiens största detaljhandelskedja.

Om du följer mina spaningar (ja, eller har läst på några andra ställen) så har du senaste månaderna sett Reliance dyka upp rätt många gånger. Reliance Industries har på kort tid under främst Q2 lyckats dra in 10 miljarder dollar i investeringar. Bland annat några riktigt, riktigt tunga namn.

Facebook köpte tidigare i år 9,9 % av Reliance Jio, Reliances gren för telefoni och digitala tjänster. Dessutom inledde WhatsApp ett samarbete med just Reliance Retail om e-handel av mat via WhatsApp. Därefter köpte Google nästan 8 % av Jio Platforms, där Facebook-Jio alltså ingår. Och nu kanske Amazon.

Det skulle med andra ord kunna innebära att Facebook, Google och Amazon är delägare i samma företag i Indien.

Because 2020.

https://techcrunch.com/2020/07/23/amazon-reportedly-in-talks-to-buy-a-9-9-stake-in-indias-reliance-retail/

Yahoo och Walmart lanserar tjänst för att handla via mejlboxen

Företag jag inte skriver så ofta om: Yahoo! Men nu har Yahoo gjort gemensam sak med Walmart kring tjänsten ”Groceries from Walmart”. Shoppa direkt från sin Yahoo-mejlkorg.

Tydligen ska tjänsten bygga på att man får ett mejl med ett antal personaliserade livsmedelsprodukter som man ska kunna titta igenom, lägga i varukorg och betala direkt från mejltjänsten. Tydligen ska Yahoo vara först ut med den här typen av lösning och det är inte omöjligt att det är så, men jag kan inte låta bli att dra paralleller till Googles AMP for email.

AMP for email handlar i grund och botten om dynamiska mejl. Mejl som alltså kan ändras och uppdateras även efter att de har skickats och nått mottagarens mejlkorg. Och även här med möjlighet att inkludera produktlistningar.

Så även om lösningen från Walmart och Yahoo kan kännas lite lätt bakvänd så handlar både den och AMP for email om en rätt stor förändring av perspektiv. I praktiken innebär det här att man skickar ut sin webbshop hem till kunden, snarare än det vanliga att man ska försöka locka in kunden till ”konverteringsplatsen”. Ett helt nytt sätt att bygga och tänka på e-handel, alltså.

(I övrigt mest chockerande med artikeln? 25 % av alla amerikaner har Yahoo Mail-konton…)

Yahoo Mail users can now by Walmart groceries directly from their inbox – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Walmart has launched a new service allowing Yahoo Mail users to purchase items for home delivery directly from their inbox.

Pinduoduo utbildar bönder i hur de kan utnyttja e-handel för att ta sig ur fattigdom

Molnjordbruk. En grej i Kina (som också börjar dyka upp på riktigt även här hos oss). Använda teknik, webben och molnlösningar för att optimera och effektivisera såväl jordbruk som försäljning. Pådrivet inte minst av landets e-handelsgiganter. Som Pinduoduo.

Senaste initiativet från Pinduoduo var en tretimmars onlineklass i hur bönder kan använda företagets e-handelsplattform för att sälja direkt till slutkund. Via livevideoshopping inte minst.

Initiativet handlar officiellt om Kinas initiativ att lyfta alla sina kineser ovanför fattigdomsgränsen, men affärsmässigt handlar det om knyta småföretagare till sig (och inte tappa dem till Alibaba eller JD). Pinduoduo ska 2019 ha sålt jordbruksprodukter för 19 miljarder dollar, mer än en fördubbling jämfört med 2018. Väldigt stor business, alltså.

Pinduoduo Trains Farmers in Poverty-Stricken Counties on E-commerce Operations to Support Agribusiness

Chinese social commerce platform Pinduoduo has trained farmers in poverty-stricken counties to start e-commerce businesses in its online marketplace as an effort to alleviate poverty.

 

Strömmade medier

Spotify börjar med videopodcasts

Spotify tar ännu ett podcaststeg: man börjar nu med videopodcasts. Inte så konstigt med tanke på poddsatsandet och uppköp de har gjort på sistone och visst, till en början handlar det om ett fåtal poddar som kan ses med bild. Men det lär ju vara en fråga om ”när” och inte ”om” det kommer till fler/alla.

Som artikeln konstaterar är det här förstås ett sätt att konkurrera inte minst med Youtube, men numer också allt mer med plattformar som Facebook. Men det Spotify kan erbjuda är en tänkt sömlös övergång mellan att lyssna med och utan bild – via en uppladdning (antar jag). Som förstås går att göra även hos Youtube, om man rullar en video i bakgrunden i sin mobil och bara lyssnar på ljudet. Men då måste man ha betal-Youtube. Och det har ju typ ingen. Så Spotify FTW där – man lyckas ju få sina användare att betala.

Skämt åsido. Lär förstås inte få Youtubare med stora följarskaror att sluta ladda upp till Youtube, men gör Spotify mer intressant som plattform. Inte minst om ens videopodd erbjuder mer än ljudpodden.

Spotify now supports video podcasts

Spotify is officially launching video podcast support in all markets that support podcasting on the platform. The company is only making video available for select shows, so not all creators can upload footage.

Twitch lanserar en egen kategori för vanliga sportsändningar

Twitch har fått en ny kategori. Sport. Med andra ord kommer allt sportinnehåll samlas på ett mer enhetligt ställe för att göra det enklare för intresserade att hitta innehåll att titta på. Och vi pratar alltså om ”riktig” sport här. Saker som direktsända fotbollsmatcher.

Helt i linje med Amazons försök att bredda Twitch långt bortom kärntjänsten e-sportvideos och spelströmningar. Amazon har ju dessutom börjat föra sina två stora strömningstjänster Prime Video och Twitch allt närmare varandra så sakteliga.

Så egentligen rätt logiskt, inte minst eftersom det redan finns en helt del innehåll av den här typen på Twitch redan. Men det är samtidigt ett så oerhört skönt tecken i tiden: e-sportsändningsplattformen Twitch startar alltså en underkanal för gammelsport.

Twitch launches a new sports category as Amazon pushes for sports dominance

Twitch is launching a new sports category to cater for live sports and content. Four soccer clubs will offer content in the category, and they join existing content from the NBA, NHL, RFL, UFC, and NWSL on the platform.

Timbaland och Swizz Beatz i samarbete med Apple Music

Timbaland är inte bara en av tidernas bästa hiphopproducenter. Han har numer en livesänd Instagram-kanal tillsammans med Swizz Beatz också. Som har lett till ett samarbete med Apple.

Timbalands och Swizz Beatz Instagram Live Battle började från och med igår också strömmas via Apple Music och Beats 1 – båda Apple-tjänster. Men sändningen fortsätter också gå via Instagram. Faktum är att showen kommer att sändas via Apple Music, Beats 1 och Timbalands Instagram-kanal – samtidigt. Kan sedan lyssnas på i efterhand.

Med andra ord är det alltså inte ett Apple-exklusivt samarbete, vilket är ett litet utropstecken. Men Apple är alltså beredda att låta en annan tjänst sända showen också för att få mer innehåll till sina tjänster. Apple lär förstås tänka på initiativet som marknadsföring för sina egna shower. Man kan dessutom tänka att Instagram är en rätt lättsmält ”konkurrent” för Apple, eftersom Facebook saknar en egen musikströmningstjänst. Eller poddtjänst.

Det intressanta kommer bli om vi kommer att se fler liknande samarbeten från Apple. En lagom stor testballong, om inte annat.

Swizz Beatz & Timbaland’s Verzuz battle series is coming to Apple Music – Music Business Worldwide

Battles will now be simulcast live on Apple Music and Beats 1…

Tesla Model 3 kan dyka upp i PUBG Mobile

Ännu ett exempel på hur onlinespel blir allt viktigare som… tja, det mesta. Inte minst som marknadsföringsplattform. Senast ut: ett samarbete mellan världens största spelföretag Tencent Games och världens högst värderade bilföretag Tesla. Ett samarbete som kan innebära att Tesla Model 3 blir en av bilmodellerna man kan välja i Peacekeeper Elite. Och, misstänker jag, som man också åtminstone på sikt kommer kunna väljas i den utländska version av Peacekeeper Elite: PUBG Mobile. Världens största och mest inkomstbringande spel.

Tencent’s Peacekeeping Elite Partners With Tesla, ’Model 3’ to Become New In-Game Vehicle

U.S. electric vehicle Tesla has partnered with China’s largest game publisher Tencent Games for Peacekeeper Elite, one of the most profitable mobile games in the world.

Musik dominerar Youtube-sökningarna 2020

Vilka har varit de vanligaste sökfraserna på Youtube i år? Ahrefs har svaret. Åtminstone för USA och ”resten av världen” (en rätt vanlig världsuppdelning när amerikanska företag är i farten).

Tydligen ska musik vara den största trenden för året. I USA var ”musik” den tredje vanligaste sökfrasen och den nionde vanligaste sökfrasen utanför USA. Men i icke-USA-världen så stod musikrelaterade sökningar för nästan två tredjedelar av alla sökningar topp 100.

Visst är det en enormt lång svans, men Youtube blir alltså allt viktigare som kanal för att lyssna på musik. Ja, inte bara där. Överlag konsumeras allt mer musik videovägen. Det är med andra ord ingen slump att det förra veckan började florera rykten om att Facebook kommer att lansera officiella musikvideos nästa månad.

Lite passande. Med tanke på att MTV slutade vara MTV för rätt länge sedan är det på riktigt dags för MTV att uppstå. Och en ny vår för musikvideon. Den här gången som slutprodukten och inte som reklam för slutprodukten.

Top YouTube Searches This Year

New data reveals the top searches performed on YouTube this year, along with the most popular channels.

 

IoT – internet of things

Apple CarKey funkar i upp till fem timmar efter att batteriet i mobilen eller klockan har tagit slut

I och med förra veckans uppdatering av iOS och watchOS har nu iPhonen och Apple Watch stöd för att låsa upp och starta bilar. Okej, visserligen bara en enda bilmodell i dagsläget (och överlag bara BMW-bilar tillverkade från och med 1 juli i år). Dessutom krävs en iPhone XS/XR/SE/11 eller Watch 5. Men hej. Framtiden måste börja nånstans.

Dessutom en intressant sak som jag inte har sett tidigare: CarKey fungerar i upp till fem timmar efter det att iPhonen eller Watchen har fått slut på batteri.

En svaghet med att ha allt i mobilen är att allt försvinner (åtminstone tillfälligt) om man blir av med mobilen. Eller batteriet tar slut. Det betyder alltså att det finns ett backupbatteri för de aktuella mobil- och klockmodellerna. Ett som även skulle kunna användas i andra sammanhang.

Apple’s iOS 13.6 update is here with Car Key (if you have a new BMW, that is)

Apple has launched new versions of iOS, watchOS and iPadOS, with Car Key support being among the biggest new features.

 

AI – artificiell intelligens

Google lägger till stöd för Google Lens i KaiOS

To boldly go where no Google Lens has gone before. Nu lägger Google till stöd för sin AI-smarta kamera även i KaiOS.

Vad innebär det här? Det innebär att även användare som har en dummobil kan få tillgång till funktioner som att peka mobilens kamera mot en text på en skylt i verkligheten och få den översatt till ett annat språk på sin mobilskärm. En funktion som i dagsläget en så länge bara slås på i Indien, men som säkerligen kan komma även till fler språk.

Det här innebär bland annat att Lens nu kommer börja fungera om man har en Jio Phone. Jio, den digitala delen av Indiens största privatägda företag Reliance Industries. Som är samma företag som Facebook gjorde en jätteinvestering i för ett par månader sen. Och som sedan även Google gjorde en nästan lika stor investering i. En investering som dessutom sades innehålla ett samarbete där Jio och Google kommer att ta fram ett nytt operativsystem och/eller anpassad Android-version för billiga och enkla 4G- och 5G-mobiler.

Med andra ord: Lens i KaiOS är ännu ett initiativ från Google att försöka kroka kunderna innan de tar steget från 2G och 3G.

Jio Phone Users in India Get Google Lens Support via Google Assistant

Google has announced that Google Assistant users on KaiOS devices in India can translate real-world text from their phones. There is a new camera icon in Google Assistant, and clicking on it will open the Google Lens camera. Users simply have to point their phone at real-world text and have it read back in their preferred language, translated, or defined.

Google börjar erbjuda sin AI-rekommendationsmotor till e-handlare

En nyhet som fått rätt lite uppmärksamhet, konstigt nog: Google har rullat ut sin rekommendations-AI-motor ur privat beta och nu lanserat den som publik beta. Det betyder att Google nu är väldigt nära att släppa en skarp version av verktyget – för e-handlare.

Med andra ord är tanken att e-handlare kan plugga in Googles verktyg för att via det kunna leverera ”väldigt personaliserade rekommendationer” till sina kunder.

Visst, det är fortfarande en beta och jag har ingen koll på hur bra tjänsten är – men det är ju Google så jag misstänker att det kommer vara rätt vasst. Går att hämta kunddata från Googles olika tjänster, som Merchant center, My business, Analytics och Big query, och bygga modeller baserade på dem.

Kan förstås också bli ännu en datakälla för Google – som samlar in ännu mer kunddata från e-handelssajterna och apparna. Information som sedan potentiellt skulle kunna användas av Google själva. Som del i hela sin shoppingavdelning – och därmed i ambitionen att typ sluta skicka trafik till andra sajter.

Google launches its Recommendations AI tool for online retailers – SiliconANGLE

Google launches its Recommendations AI tool for online retailers – SiliconANGLE

OpenAI:s senaste text-AI ser ut att vara en riktigt vass skribent

Ännu en sån där AI-nyhet som får mig att bli lite lätt (läs mycket) imponerad. OpenAI har släppt en ny version av sin AI-skribent: GPT-3 (ja, tredje generationen). Och den verkar vara milt sagt vass i sitt skrå.

GPT-3 är alltså en AI med fokus på att skriva text. Och inte så konstigt kan tyckas med tanke på att den tredje generationens GPT (eller Generative Pretrained Transformer) ska vara utrustad med 175 miljarder ”inlärningsparametrar”. Det verkar göra GPT-3 väldigt bra på att komplettera och skapa text – komplett med känsla för en mänsklig skribents tonalitet. Den har testats sedan maj och de som har fått förhandstillgång är riktig imponerade. Kolla artikeln för mer.

Jag tänkte fokusera på något annat: vad AI-träningsmodeller lär oss om oss själva. Som människor. GPT-3 har alltså tränats till att bli en bra skribent. Och det är vad den kan. Trots 175 miljarder inlärningsparametrar kommer GPT-3 förmodligen inte vara så bra på att köra bil eller skapa musik. För att inte tala om alla de vardagssaker som vi gör utan att tänka på det.

Vi människor skapar varje dag fantastiska saker. Men det naturen har skapat är fortfarande så många resor mer fantastiskt.

OpenAI’s latest AI text generator GPT-3 amazes early adopters – SiliconANGLE

OpenAI’s latest AI text generator GPT-3 amazes early adopters – SiliconANGLE

 

AR/VR

Apple-patent kan göra alla ytor till AR-kontrollerade digitala gränssnitt

Sannolikt upplever vi precis just nu peak mobile. Med andra ord att vi nu använder mobilen mer nu än vad vi någonsin kommer göra igen. Vi går ju inte omkring med en plastmetallglasklump i fickan för skojs skulls – vi gör det för att det just nu är bästa sättet att komma åt de digitala tjänster vi vill använda. Men tänk om man skulle kunna slippa det?

Det finns ju redan teknik som börjar dyka upp som kan förvandla dumma ytor till smarta prylar. Och nu kommer ett Apple-patent som skulle kunna ge en rätt intressant twist på det här: använda AR för att skapa digitala gränssnitt på valfri yta.

Man kan exempelvis tänka sig att Apples förväntat kommande AR-glasögon skulle kunna användas för att projicera gränssnitt vid behov. Att alla digitala gränssnitt finns inbyggda i glasögonen, med andra ord en pryl som många har på sig hela tiden oavsett. Och för den delen också möjligheten att, tja, få upp exempelvis en skärm där vi kan titta på Insta-stories och Netflix-serier.

Ja, och sen kommer vi förmodligen inte ens behöva ett par glasögon för att få till det här. Eller någon form av lös hårdvara överhuvudtaget.

Apple Glasses Patent Suggests Any Surface Could Become a Virtual Touch Interface

It’s been increasingly clear that Apple has been working on an AR/VR Headset for the consumer market. Originally expected as early as 2020, the…

 

Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 27 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Chipotle lanserar e-handelsplattform för att bönder ska kunna sälja direkt till konsument

I Kina har livevideoshoppingtrenden varit stark ett tag nu och den börjar ta sig till vår del av världen. En bransch som lite oväntat har haft framgångar här, och individer har gått och blivit kändisar, är lantbruket. Bönder som alltså säljer sina produkter direkt till konsumenter. Nu lanserar Chipotle något liknande i USA: en e-handelsplattform så att bönder ska kunna sälja direkt till slutkund: Chipotle Virtual Farmers’ Market.

Nu handlar det, vad det verkar, inte om att vilken lantbrukare som helst kan öppna ett eget virtuellt stånd. Tjänsten är till för Chipotles egna leverantörer. Ett sätt för dem att tjäna pengar vid sidan av det de säljer till Chipotle, typ.

Det som dessutom är intressant med tjänsten är företaget bakom: Chipotle. En snabbmatskedja. Visst, en som haft ett mer hälso- och hållbarhetsfokus från start (och som precis repat sig efter ett par års bakterieutbrottökenvandring), men en restaurangkedja som erbjuder sina kunder chans att handla direkt från sina leverantörer. Förstås en tänkt win-win, men ändå.

Chipotle kommer dessutom att stå för driftskostnader och utveckling i två år. Plattformen hanteras dessutom tekniskt av kanadensiska Shopify, som allt mer håller på att bli en riktig e-handelsplattformsgigant.

Chipotle Launches a Direct-to-Consumer Virtual Farmers’ Market for Its Suppliers

As if helping reinvent the restaurant weren’t enough, Chipotle is now trying to digitize the farmers’ market concept. Today, the fast casual chain announced the Chipotle Virtual Farmers’ Market, wh…

 

Strömmade medier

Amazon Prime Video får Watch party-funktion för upp til 100 deltagare

Som sagt. Flest ansikten på skärmen vinner. Typ. Nu är det dags för Amazons videotjänst Prime Video att steppa upp det sociala. Rejält. Tjänsten får en egen watch party-funktion. Med andra ord så att flera kan titta på samma film eller serie, fast på distans. Och det är riktigt många som kan bjudas in till partyt. Upp till 100 personer kan hänga och chatta med varandra medan man tittar.

Som de flesta andra tjänster som drar till med stora deltagarantal i sina tjänster så lär få maxa antalet samtidiga tittare. Men i det här fallet börjar det kännas som något annat, med så många samtida tittare. Som.. bio. 2.0.

Amazon Prime Video launches watch parties with up to 100 participants

Prime Video is joining Hulu and HBO with a watch party feature allowing up to 100 participants to synchronize their viewing from anywhere in the US.

Amazon gör serie av spelet Fallout med skaparna av Westworld

Oooooo… Det HÄR gillar vi. Amazon har säkrat rättigheterna till en ny originalserie: Fallout. (Ni som vet vet.) Dessutom gjord av skaparna till Westworld.

We LIKE.

https://techcrunch.com/2020/07/02/westworld-fallout-amazon/

Twitch slår tittarrekord – över 5 miljarder timmar Q2

Twitch gillar coronakrisen. Ja, den har, likt många onlinetjänster, åtminstone inte gjort ont för verksamheten. Twitch slog tittarrekord Q1 med över 3 miljarder tittade timmar. Q2 innebar ett nytt kvartalsrekord: över 5 miljarder tittade timmar.

Det betydde en ökning med runt 63 % jämfört med Q1 och 83 % jämfört med för ett år sedan. Dessutom slogs rekord vad gäller unika kanaler och samtidigt antal tittare. Allt som allt gav det Twitch en marknadsandel på 67,6 % inom spelvideoströmmande.

Nu handlar det om en tredjepartsrapport, så vi vet inte de exakta siffrorna. men oavsett så kan vi nog lugnt konstatera att Amazon haft ett riktigt bra videohalvår. Tittarsiffrorna har hockeyklubbat något alldeles galet för Twitch och det intressanta framöver blir att se hur mycket av det som överlever covid-19. Visst lär tittandet gå ner, men att se om Twitch lägger sig på en permanent högre nivå.

Med tanke på att konkurrensen inom det här segmentet hårdnar allt mer (inte minst efter att Microsoft och Facebook nu gör gemensam sak) så kommer Twitchs tillvaro sannolikt att bli allt tuffare.

https://techcrunch.com/2020/07/01/twitch-breaks-records-again-in-q2-topping-5b-total-hours-watched/

Youtube testar TikTok-kortvideofunktion

Nästa företag att göra en TikTok: Youtube. Nu testar Youtube en funktion som gör det möjligt att spela in och klippa ihop kortvideoklipp. Klipp upp till 15 sekunder kan klippas ihop till en längre video, så det handlar inte nödvändigtvis om strikt kortkortvideoinnehåll. Nu ska det bli lättare att göra det här direkt från Youtubeappen.

Youtube har tagit mindre steg mot att börja skapa en del av sin tjänst dedikerad åt att hitta och konsumera just kortvideoinnehåll, så det är en logisk utveckling.

Youtube är ju världens största videoplattform, men det är fortfarande en plattform för längre videoklipp. Och rent krasst, längre liggande videoklipp. När det handlar om kortvideo, både tjänstemåssigt och inställningsmässigt, så är Youtube precis som Facebook David.

YouTube Blatantly Copies TikTok With New 15-Second Video Feature

TikTok’s growth in the social media space highlights the importance of short-form video. YouTube copies TikTok 15-second video format in new test feature.

Spotify lanserar Premium Duo – abonnemang för par

Ny abonnemangstyp från Spotify: Premium Duo. Ett abonnemang för par. Ja, så länge som de bor på samma adress. 139 kronor istället för 169 kronor för familjeabonnemanget.

Det skönaste är förstås att Duo-prenumerationen också ger en Duo Mix-spellista. En spellista som mashar ihop båda prenumeranternas musiksmaker i en gemensam, minsta nämnare-variant.

Så, tja, Spotify som äktenskapsrådgivare. Eller nåt.

Spotify launches special subscription plan for people who live together

Like Spotify Premium, but a little cheaper and for two people.

New York Times drar sig ur Apple News-appen

Apple News blir en titel kortare: New York Times har valt att dra sig ur. NYT:s artiklar kommer med andra ord inte längre att dyka upp i Apples nyhetsaggregerare. Vi pratar alltså inte om News+, tjänsten tänkt att kunna ge en hög publikationer mot en avgift, utan själva nyhetsappen.

Anledningen? Kort sammanfattat: man vill äga kunden. Läsaren. Och upplevelsen.

Så ja, det är ungefär samma resonemang som är så vanligt bland e-handlare och varumärken med egna webbshoppar. E-handel handlar om att få in kunden i butiken så att man kan slussa hen genom sin konverteringstunnel. Så som man alltid har gjort.

Visst har nyheter online problem med lönsamheten. De har fastnat i den gratisfälla som kom med internets tillkomst. Ingen har heller knäckt koden fullt ut hur man kan få snurr på verksamheten. Men likt exempelvis skivbranschen kanske det handlar om att inse att intäkterna kanske inte kommer nu upp till samma nivåer som innan – och att enda sättet att komma framåt är att släppa sin affärsmodellsryggsäck.

NYT:s drag känns lite som att ta ett skygglappssteg tillbaka.

The New York Times Ends Apple News Partnership and Pulls All Articles

The New York Times today announced that it is pulling out of Apple News, as the service does not ”align with its strategy of building direct…

 

IoT – internet of things

BMW lägger till stöd för Apple CarKey

Ibland går det fort. En av nyheter som sades komma i iOS 14 var CarKey – Apples digitalnyckellösning för bilar. Sedan bekräftade Apple under WWDC i slutet av förra månaden att stödet skulle komma i 13.6-uppdateringen. Och nu har BMW, som väntat första billtillverkare ut, lagt till stöd för CarKey. Innan iOS 13.6 ens har släppts.

Det är med andra oklart om lösningen fungerar än eller om den snällt får vänta på 13.6. Känns oavsett som en onödig spekulation: CarKey-stödet gäller för BMW-modeller tillverkade efter 1 juli 2020. Såååå… det lär inte finnas så många kompatibla bilar på vägarna än.

Det blir väldigt spännande att se hur CarKey kommer att landa. Vi fick dessutom bekräftat en sak som inte har sagts, men som jag utgick ifrån: CarKey kommer även fungera med en Apple Watch. CarKey ska till och med kunna starta en kompatibel bil om man lägger sin iPhone i bilens dedikerade smartmobilfack. Eftersom stödet finns i Watch så borde det rimligtvis gå att göra allt med klockan – utan en iPhone. Hålla sin Watch nära ”tändningen”? Att se även hur den delen kommer fungera, alltså.

BMW Updates Connected App With Car Keys Support

Apple at WWDC announced Car Keys, a new feature designed to allow digital car keys to be added to the Wallet app on the iPhone, allowing iPhones and…

Tesla börjar med elbolagsverksamhet

Jag har ett par gånger skrivit om att Tesla varit på gång att påbörja elbolagsverksamhet i Storbritannien. Nu tar Tesla det steget. Igår blev Tesla del av European Power Exchange, med verksamhet i ett antal europeiska länder. Mer specifikt är det Teslas Autobidder-plattform som nu integreras med EPEX.

Vad är syftet med det här steget? Att enklare kunna ”tjäna pengar på energilagringstillgångar, som Teslas Powerpacks, Powerwalls och Megapacks”. Med andra ord: aktörer som sitter på Teslas batterilösningar kan nu sälja sin el via EPEX.

Vi pratar alltså inte direkt om en konsumentprodukt, men indirekt gör vi precis det. Den här lösningen skulle potentiellt kunna användas av exempelvis privatpersoner som har Tesla-solpaneler – eller för den delen ett kvarter som går samman. En lösning som alltså skulle kunna göra det möjligt för slutkunder att sälja överskottsenergi. Till elmäklare eller hyperlokalt.

Med andra ord lite som Teslas planer att bygga in stöd för sin robottaxitjänst i alla sina bilar. Att låta bilen man äger köra runt och tjäna pengar på att köra andra när man själv inte behöver den. Med andra ord: produkten man köper har ett inbyggt sätt att dra in pengar när den inte behövs.

Tesla enters Europe energy market with its Autobidder platform

Tesla is entering the European energy market with its Autobidder platform to monetize energy storage products. Earlier this year, we…

Facebook, AMD och Nvidia går med i organisation för att standardisera datakryptering

Sammanslutningen Confidential Computing Consortium har fått 10 nya medlemmar. Bland de största namnen: chip- och processortillverkarna AMD och Nvida – och Facebook.

Vad gör då CCC? Jag… TROR att jag har koll. I grunden handlar det om att hitta ett standardiserat sätt att ange hur information ska krypteras. Men det handlar inte om lagringskryptering eller trafikkryptering, utan om kryptering medan information används. Alltså när data skyfflas runt inne i en enskild enhet, som när vi använder vår mobil. (Återigen, jag är på tunn is här – bullshitta mig gärna.)

Sedan tidigare finns några av världens riktiga techtungviktare med i gruppen: grundaren Microsoft, Alibaba, Baidu, Google, IBM, Intel och Tencent. Företag som alla jobbar mycket med hårdvara. Här känns Facebook, och även TikTok-ägaren Bytedance, som en lite udda fågel (väldigt liten hårdvarudel jämfört med övriga). Säger sannolikt en hel del om Facebooks och Bytedances framtidsplaner.

Bland dem som saknas finns förstås Amazon och Apple. Intressant nog är ARM med, företaget som tillverkar de processorer som Apples nya, egna processorer baseras på (och förstås befintliga processorer i exempelvis iPhones). Så det känns som att Apple nog formellt kan dyka upp i den här samlingen vad det lider.

Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE

Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE

Waze gör det möjligt att ställa in sinnesstämning

Ha. Ny funktion i Waze. Möjlighet att ställa in sin sinnesstämning. Ja, åtminstone välja en bilsymbol.

Artikeln konstaterar att det är oklart om andra förare kan se ens egen sinnesstämning – och att det kanske inte vore så bra. Jag tänker tvärtom. Att det vore lysande om andra bilförare fick se andra förares sinnestämningar.

Eller rättare sagt: det vore rätt lysande om Waze, eller bilens operativ eller hur det nu skulle göras, automatiskt skulle känna av och visa en förares humör. Just så att andra förare kan få koll på det. Och kanske rentav få lite extra varning när roadrage-Roger är i närheten.

Waze lets drivers display their moods in the app

Waze is rolling out a brand refresh and app update that lets users share their mood.

Nytt Apple-patent: gestkontroller genom att skanna blodkärl

Förra året presenterade Amazon en lösning som skulle kunna identifiera människor genom att skanna blodkärlen i handflatan. Nu har Apple funderat lite kring något liknande. En funktion som kan skanna handens blodkärl för att kunna tolka gester. Ett lite mer sci-fi-igt sätt att tolka fingerrörelser, om man så vill.

Och även om det här patentet är två år gammalt, men just nu väldigt mycket rätt i tiden. Ett kontaktlöst sätt att styra våra enheter, alltså.

Coronakrisen kommer absolut driva på kontaktlöstvadsomhelst, men det här hade kommit ändå. Helt enkelt eftersom våra framtida enheter kommer ha betydligt fler gränssnitt. Och vara betydligt mindre skärmfokuserade.

Future Apple Watches Could Scan Your Veins to Detect Gestures

While accelerometers and gyroscopes are generally how smartwatches detect hand movements, a newly-released patent hints that Apple may be considering scanning veins in your wrist via the Apple Watch to detect non-touch gestures in the future.

 

AR/VR

Google lägger till AR-dinosaurier i sökresultatet

JAAAAAAA! Av alla funktioner som Google någonsin har lagt till i sitt sökresultat är det här den överlägset viktigaste. Dinosaurier! I full storlek! I AR! På gatan i kvarteret! T Rex! Velociraptor! Stegosaurus! Triceratops!

Jäv-lar vad coolt. Mitt åttaåriga jag hade sprungit arton glädjevarv runt huset och inte sovit på en vecka.

(Och ja. Det funkar även i Sverige.)

https://www.theverge.com/2020/6/30/21308071/google-search-augmented-reality-animals-dinosaurs-tyrannosaurus-rex-velociraptor-triceratops

Google bekräftar att de har köpt smartglasögontillverkaren North

Förra veckan uppgifter visade sig stämma: Google har köpt North. Ett företag som har tagit fram ett par smartglasögon som ser ut som just ett par rätt vanliga glasögon.

North kommer skrota sin egen produkt och därmed alltså helt gå upp i Google. Vi kan anta: upp i Google Glass-avdelningen. Och det känns som att Google är i behov av ett företag som North. Ett företag som kan konsumentförpacka produkter. Det är en av Googles riktigt svaga grenar: att konsumentförpacka sina übersmarta lösningar på Apple-manér.

Blir med andra ord intressant att se hur nästa Google-försök att ta fram ett par smarta glasögon för privatpersoner kommer att se ut.

Google buys AR glasses company North

Google bought North, a company focused on augmented reality smart glasses. The company launched its Focals glasses in 2019, and after being acquired, will wind down their functionality.

Facebook presenterar ny, tunn VR-linsteknik

Facebook har som bekant valt VR-spåret snarare än AR-spåret. Åtminstone om vi pratar tillämpning bortom skojsiga ansiktseffekter. Även om Facebook har börjat ta steg åt AR-hållet så är det fortfarande mest VR som gäller. Och nu presenterar VR ny teknik tänkt att lösa ett av VR:s största problem: den klumpiga hårdvara som till största del fortfarande behövs.

Det Facebook nu presenterade är en tunn, platt lins som ska kunne göra ungefär samma sak som ett vanligt VR-set. Kunna ge en VR-upplevelse med, nära nog, vanliga glasögon. Ja och vi kan nog anta att just ”vanliga” glasögon är målet, precis som för Googles och Apples satsningar på AR-motsvarigheter: teknik som glasögonbärare kan ha på sig mest jämt. Så att den tekniken alltid är typ en skalmtryckning bort.

Inte direkt så att vi kommer att se det här i ett par Facebook-VR-glasögon kommande år eller så, men oavsett intressant.

https://venturebeat.com/2020/06/29/facebook-reveals-holographic-optics-for-thin-and-light-vr-headsets/

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber kan vilja köpa Postmates

För bara några veckor sedan blev Uber snuvade på Uber Eats-konkurrenten Grubhub. Istället blev det ett europeiskt företag som köpte Grubhub: Just Eat Takeaway. Men ska den som ger sig. Nu kommer uppgifter om att Uber ska ha närmat sig ännu en leveranskonkunkurrent med ett nytt bud. Den här gången Postmates.

Det känns som rätt troliga uppgifter och skulle innebära att den amerikanska (mat)leveransmarknaden konsolideras ytterligare. Om Uber Eats och Postmates skulle göra gemensam sak innebär det jämnare marknadsandelfördelning mellan de stora. Doordash leder rätt överlägset med en marknadsandel på färdigmatsidan med nära 50 %, medan Uber Eats och Postmates skulle landa på drygt en tredjedel och Just Eat/Grubhub runt 25 %.

För Uber är det ännu ett steg att diversifiera portföljen. Ja, eller ytterligare minska beroendet av det som en gång var kärntjänsten: bildelning. Numer börjar leveranstjänsterna allt mer ta över som Ubers viktigaste segment.

Uber is reportedly trying to buy Postmates

Uber has reportedly made an offer to buy Postmates, creating a food delivery giant.