Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 27 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook öppnar sitt Fan subscription-program för fler

Facebook breddar sitt test med Fan subscription-program. Facebooks Patreon-funktion, om man så vill, där innehållsskapare kan ta ut en månadsavgift av sina följare (4,99 dollar i månaden) för tillgång till exklusivt innehåll och en fan-dekal att nåla fast i profilen.

Från och med igår öppnas funktionen för alla innehållsskapare i sju länder (upp från två). Ja, så länge som man möter minimikraven vad gäller följare och engagemang. Sverige är ännu inte ett av länderna, så vi får se när den kan tänkas landa här.

Facebook expands its fan subscription program | TechCrunch

Facebook is expanding the availability of the tools it offers to help game streamers and other online creators make money. The social network first

Facebook ändrar sin algoritm för att premiera originalnyhetsinnehåll

Ny algoritmförändring från Facebook: från och med nu kommer Facebooks nyhetsflöde premiera originalkällan till en nyhetsstory. Ja, så långt som Facebook kan avgöra det baserat på bland annat länkar. Kan förstås bli lite fel om en liten publikation är först med en nyhet som sedan plockas upp av större publikationer – då lär den sistnämnda tolkas som originalet. Oavsett ett bra steg i rätt riktning.

Dessutom kommer Facebook också kolla efter saker som att skribenter har för- och efternamn kopplat till nyheten, samt att detsamma gäller för redaktioner. Med andra ord: inte lyfta anonyma aggregeringskällor.

Blir intressant att se hur det här kommer att landa i praktiken. Alla andra rankingsignaler gäller fortfarande, så det blir alltså ytterligare en ingrediens i algoritmmixen.

Facebook says it will prioritize original reporting and ’transparent authorship’ in the News Feed | TechCrunch

Facebook announced this morning that stories with original reporting will get a boost in the News Feed, while publications that don’t clearly credit their

Instagram testar att låta stories ta mer plats

Ni vet det där med att stories kommer ersätta nyhetsflödet som formatet för hur vi delar innehåll? Instagram är på väg att ta ytterligare ett steg åt det hållet. Ett nytt test som låter stories få ta upp två rader överst i appen. Och som dessutom gör det möjligt att se alla stories på en gång.

Ett av Facebooks största problem är att nyhetsflödet i Facebook och allt mer i Instagram är företagets stora kassakor. Ja, eller krasst talat: de enda intäktskällorna. Annonseringsintäkterna (och faktiskt även några andra sätt att tjäna pengar) börjar så sakta ticka upp på andra Facebook-ställen, men från väldigt låga nivåer.

Att lyfta fram stories mer kan öka användningen ännu mer, vilket gör att annonsörer kan växla över mer pengar dit. Ett paradigmskiftestest, alltså.

Instagram’s latest test puts all Stories on one page | TechCrunch

Instagram Stories has grown to become one of Facebook’s best products to date. As of last year, roughly half of Instagram’s users — or 500 million people

Facebook stänger ner sin TikTok-klon Lasso

Först Hobbi och nu Lasso. Facebook har de senaste dagarna meddelat att de stänger ned två av sina appar. För Lasso är det 10 juli som gäller som slutdatum.

Det innebär alltså att Facebook kastar in handduken för ett försök att ta sig an Pinterest och ett försök att ge sig på TikTok. Inte så att det är ovanligt att Facebook lägger ned sina mindre appar. Hobbi var dessutom sprungen ur Facebooks testlabb, medan Lasso var utgiven som en ”riktig” app. Besvikelsen lär alltså vara större hos Facebook för Lasso-misslyckandet.

Samtidigt var Lasso också rätt uttalat ett test. Ett test som Facebook säkerligen skrapat ihop en hel del insikter från. Som lär användas för de initiativ som Facebook gör i sina stora huvudtjänster. Facebook la nyligen till mer funktionalitet i Pinterest-varianten Collections och har förstås stegvis lagt till mer kortvideofunktionalitet inte minst i Instagram.

Så med andra ord: Facebook bygger istället in de här funktionerna i sina huvudplattformar. Så här långt har ju Facebook inte lyckats får riktig snurr på någon av de separata appar de har släppt vid sidan av de fyra stora (tre av dessa var ju dessutom uppköp) Vi ser ju exempelvis hur också IGTV alltmer jämkas ihop med sin ”moderapp”.

Så med andra ord: testappar som har använts precis just så. Som testappar. Vi lär dessutom se fler. Instagram har ju redan börjat testa en annan TikTok-kopia: Reels.

Facebook is shutting down TikTok competitor Lasso

Facebook is shutting down its TikTok competitor Lasso on July 10. The company also announced this week it’s shutting down Pinterest competitor Hobbi.

LinkedIn

LinkedIn får funktion för att visa att man kan erbjuda hjälp – och en ny Support-reaktion

I förra veckan skrev jag om nya LinkedIn-funktionen #opentowork. Möjlighet att ställa in profilen så att alla kan se att man söker jobb, vilket dessutom ger profilbilden en särskild dekal som gör att alla kan se att man är jobbsökande. Det visar sig att LinkedIn dessutom släpper två relaterade funktioner:

Offer to help: En inverterad version av Open to work om man så vill. När man startar ett nytt inlägg kan man nu välja ”Offer to help” och sedan välja vad man kan hjälpa till med. Exempel som ges: karriärcoachning, nätverksaboostande och resumegranskning.

Support-reaktion: LinkedIn var långsamma med att skaffa sig reaktioner, men rätt snabba med att lägga till en ny. Nu kommer en support-dekal. En dekal när man vill visa sitt stöd för något, alltså. En like plus, typ.

Och nej. Fortfarande ingen skrattreaktion. För LinkedIn är ju inte Facebook. Och man har inte kul på jobbet.

New Features to Give and Get Help From Your Community

Here’s how to turn this new feature on: Go to your profile and under your picture click: ”Show recruiters you’re open to work” Fill in your job preferences such as location and job type Click the ”choose who sees that you’re open” to select if you want to keep this to recruiters, or if you want to add a badge to your profile that everyone can see After you turn on the feature, you can create a post using #opentowork so you can reach even more people on LinkedIn to help you find your next role.

LinkedIn-appen för iOS lyssnar på vartenda tecken du skriver

Ni vet hur mycket liv det blev när betaversionen av iOS 14 visade att TikTok-appen lyssnar på urklippet hela tiden, med några sekunders mellanrum? Hur det blev ännu ett bevis på att kinesiska staten spionerar på alla tiktokare? Och hur det sedan visade sig att nästan 60 appar, mestadels amerikanska, gjorde samma sak? Nu har ännu en app avslöjats göra samma sak: LinkedIn.

Och LinkedIn tar saker och ting next level. LinkedIn-appen för iOS kopierar urklippet – efter varje tryck på tangentbordet. Ansvarig på LinkedIn konstaterade att det är en bugg och att det ska fixas – samt att inget sparas eller lagras någonstans (alltså ungefär exakt samma reaktion som TikTok-folket). Enligt LinkedIn beror det på att appen gör ”an equality check between the clipboard contents and the currently typed content in a box”. Varför behöver LinkedIn veta vad du har i urklippet varje tangentryckning du gör? Titta vilken fin fågel därborta!

Jag kan alldeles för litet om det utvecklingsmässiga för att egentligen ha en åsikt, men förklaringarna som har kommit från dem som har åkt dit så här långt har känts lite… eljest. Oklart varför urklippet skulle behöva användas för något annat än just för att kopiera och klistra in – i något scenario.

Det här är åter exempel på hur jobbigt det kan bli om man gör saker bara för att man kan eller för att det är enkelt – utan att reflektera över konsekvenserna. Onödigt tjafs som suger tid och energi och som blir åtminstone mindre repor i varumärkeslacken.

Hur är det på Android-sidan? Ingen aning. Men de spekulationer som jag läst från utvecklare när TikTok-fallet uppdagades var att… det är nog inte mindre så där.

Fix är som sagt var på gång, men fram till dess: skriver du i LinkedIn-appen i en Apple-pryl (och tja, kanske även Android) så lyssnar alltså Microsoft på vartenda tecken du skriver. Typ.

LinkedIn Caught Snooping on iOS Users Through Clipboard, Fix Incoming

LinkedIn has been caught snooping on clipboard data on iOS devices. The app of the Microsoft’s owned professional networking website has been called out for copying the content from the clipboard with every keystroke.

TikTok

Indien förbjuder TikTok, Kwai och över 50 andra kinesiska appar

Bland de mer högprofiliga konflikterna i världen just nu finns på marken den pågående konflikten mellan Indien och Pakistan och på internet den mellan USA och Kina (förutom själva handelskriget även svartlistning av flera kinesiska företag, främst Huawei). Men senaste veckorna har en annan konflikt seglat upp inom båda dessa områden: den mellan Kina och Indien. Nu kommer eskaleringssteg: Indien bannlyser 59 kinesiska appar. Bland dem TikTok, WeChat och Kwai.

För ett par veckor sedan dödades 20 indiska soldater i en gränskonflikt mellan de båda länderna och appen Remove Chinese apps (som gjorde precis det) seglade högt i nedladdningslistorna fram till dess att Apple plockade ner den med motiveringen att den bröt mot Appstore-reglerna. Och nu förbjuder alltså den indiska regeringen nästan 60 kinesiska appar med formuleringen att de är ”inblandade i aktiviteter som är skadliga för Indiens suveränitet och integritet, för Indiens försvar och för den nationella säkerheten och den allmänna ordningen”. Så ja, man plockar upp stora motiveringshagelbössan.

Man kan tänka att uppgifterna senaste veckan om att TikTok avslöjades med att ligga och lyssna på urklippet i iOS – och säkert också i Android – passat in bra i det indiska narrativet (även om nästan 60 andra stora appar har kommits på med fingrarna i samma syltburk). Det handlar alltså om att 2010-talets mesta tillväxtland och 2020-talets sannolika motsvarighet börjar spänna musklerna ordentligt mot varandra.

Och nu har alltså en hög företag och användare hamnat under high noon-skuggan. Framförallt dåliga nyheter för Bytedance, med tanke på att Indien är TikToks största marknad (även om hemmaversionen Douyin fortfarande lär vara större). Men också för Kwai/Kouaishou, som både finns bland de förhållandevis få kinesiska onlineföretag som på riktigt har gjort avtryck utanför hemlandet. Problemet för WeChat lär inte vara lika stort.

Det nu intressant att se vad den konkreta följden blir av det här. Rimligtvis kommer samtliga appar försvinna från såväl Appstore som Google Play och alla tredjeparts-Android-butiker i landet. Frågan är då hur länge. Om vi kommer få ett nytt Huawei-läge, fast för appar.

Kanske gladast över det som händer? Instagram. Indien är näst största marknad för Facebooks app, men den har en hyfsat bit upp till just TikTok. Att två av världens största kortvideoappar (TikTok och Kwai) alltså ser ut att få näringsförbud i Indien lär Facebook inte gråta över.

India bans TikTok, dozens of other Chinese apps | TechCrunch

The Indian government on Monday evening said it was banning 59 apps developed by Chinese firms over concerns that these apps were engaging in activities

Fångar visar fängelvardagslivet via Prison TikTok

I samband med Donald Trumps uppmärksammade Tulsa-tal så talades det om att 1 miljon hade skaffat biljetter. Det visade sig att det mesta var luft. Unga användare som skaffat gratisbiljetterna utan tanke på att gå – för att trolla Trump. Vilket var precis vad som hände när arenan gapade halvtom. ”Biljettuppropet” spreds bland annat via det som kommit att kallas Alt TikTok (eller Gay TikTok och några till). Motsatsen till Straight TikTok.

Straight TikTok är det TikTok de flesta känner. Mainstream-TikTok med fokus på lättviktig och humoristisk underhållning. Alt TikTok, däremot, ”embodies all that is queer” som någon konstaterade. Och då inte bara sexuellt, utan allting som, tja, inte är mainstream.

Och det här TikTok blir allt mer också en politisk röst. Bland dessa sub-TikToks finns också Prison TikTok. Där fångar tiktokar. Visst. Mycket som TikTok är mest, men via insmugglade mobiler tydligen också vardagsnedslag. Artikeln har en intressant genomgång av sådana exempel.

Politik och socialrealism förpackad i bubbelgum. För att parafrasera George Clinton: Free your ass and your mind will follow.

Behind Bars, but Still Posting on TikTok

The lives of incarcerated people are usually hidden from society. On prison TikTok, they’re going viral.

Twitter

Twitter kommer lägga till redigeringsknapp  är alla bär ansiktsmask

Oj! Stort! Twitter bekräftar att de kommer att lägga till en redigeringsknapp – så att man kan ändra i en postad tweet! Den förmodligen mest önskade funktionen som Twitter så här långt har tvärvägrat att lägga till. Stort!

Det finns… bara en liten hake.

Övrigt sociala medier

Starbucks pausar all annonsering i sociala medier

Nästa företag att pausa sin annonsering: Starbucks. Kaffekedjan kommer ställa in all annonsering i sociala medier. Oklart hur länge, enligt företaget själv fram till dess att världen har blivit bättre. Typ.

Sen krackelerar fasaden förstås lite om man börjar knacka lite på ytan. Likt de flesta (alla?) företag som har gjort samma sak så finns det undantag. Som att inte heller Starbucks ansluter sig till den ”officiella” bojkotten, att de kommer sluta köpa annonsera men fortsätta posta inlägg i sociala medier samt, det största hålet i Starbucks principfasthet, att det inte gäller Youtube.

Som jag skrev om häromdagen känns det här alltså som ännu ett sätt för ett varumärke att försöka plocka lite varumärkesgoodwillpoäng på sina egna villkor. Med tanke på att precis det hat som Starbucks säger sig inte längre vilja ha att göra med även finns, väldigt mycket, på Youtube så lär det, likt Verizons bojkott, handla mer om att Facebook inte erbjuder lika vattentäta garantier som Youtube att deras innehåll inte kommer att synas med fel slags innehåll.

Att man dessutom kommer fortsätta göra inlägg visar att de sociala plattformarna är alldeles för viktiga för att helt sluta använda. Bättre då, som av en händelse, att fortsätta använda dem utan att betala.

Starbucks to halt advertising on social media

Starbucks will join the growing list of companies pausing advertising on social media platforms, the company said in a blog post Sunday. The coffee giant says that it stands ”against hate speech” and believes ”both business leaders and policy makers need to come together to affect real change.”

Twitch stänger tillfälligt ned Donald Trumps officiella kanal

Ännu en social plattform spänner musklerna mot Trump: Twitch ska tillfälligt ha stängt ner Trumps officiella Twitch-kanal efter det att en sänt innehåll som bryter mot Twitchs regler. Och ja, inte oväntat handlade det om brott mot rasismparagrafen. Ironiskt nog var det en repris – Trumps kampanj-kickoff där han anklagade Mexico för att skicka våldtäktsmän till USA, plus några Tulsa-relaterade kommenterar på samma våglängd.

Twitch hakar alltså på samma strömning som de flesta sociala plattformar vid det här laget: undanta Donald Trump från sin presidentimmunitet. Inte minst det stora Facebook-bojkottsinitiativet har visat att det kan kosta mer än det smakar att låta en publikmagnet som Trump hållas.

Med andra ord kan Twitter lite oväntat nog ha gått och blivit 2020 års mest inflytelserika sociala plattform. Att Twitter till sist, efter att ha lutat sig mot ungefär samma argument som Facebook håller fast vid när det gäller publika figurer i allmänt och politiker som Trump i synnerhet så valde Twitter till sist att behandla Trump på samma sätt som alla andra twittrare. Ish. Det verkar ha lett till lite av en proppen ur: Twitter visade att det faktiskt gick.

Och att Trump-sidan inte är den som är annonsintäktsmässigt viktigast att hålla sig väl med.

Twitch temporarily bans President Trump for ”hateful conduct”

Twitch has temporarily banned President Donald Trump, in the latest surprise and high-profile suspension from the streaming service. Trump’s account was banned for ”hateful conduct” that was aired on stream, and Twitch says the offending content has been removed.

Reliance Jio släpper Zoom-konkurrenten JioMeet

Vad behöver världen fler av? Videokonferenstjänster med stöd för alldeles för många deltagare, förstås. Nu kommer ännu en. Reliance Jio släpper JioMeet, med stöd för upp till 100 deltagare, i skarp version.

Det innebär alltså att Indiens största mobiloperatör nu alltså har sin alldeles egen Zoom. Och hur är det relevant för oss? Bortsett från att Jio är del av Indiens största börsföretag Reliance Industries och verkar i världens näst mest folkrika nation, som dessutom lär bli 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad, så är Jio också företaget som Facebook köpte nästan 10 % av tidigare i år. En affär som landade ungefär samtidigt som Facebook steppade upp sitt eget videokonferensgame, alltså. Först med Messenger Rooms och sedan Workplace Rooms.

Vi kan anta att Facebook har stora Indien-planer tillsammans med Reliance. Och att Reliance ser Facebook som en framtida språngbräda ut i resten av världen.

India’s Reliance Jio launches Zoom rival with 100 participant limit

India’s biggest carrier Reliance Jio has officially launched its Zoom rival – called JioMeet. The app is available across platforms, including the web, iOS, and Android, with support for 100 participants in one meeting. The company had firs

Reddit lyssnar också på iOS-användarnas urklipp

Efter LinkedIn – nästa app som iOS 14-avslöjats med att ligga och lyssna på iOS-användarnas urklipp hela tiden: Reddit. Och likt LinkedIn-appen så kollar Reddits app urklippet efter varje tangentryckning.

Som flera andra som har kommits på med samma sak så handlar det enligt Reddit om en funktion som lyssnar efter URL:er i urklippet och föreslår sedan ”inläggstitel baserat på innehållet i URL:en”. Så en förslagsfunktion som finns på många andra ställen. Däremot kan man förstås undra över inställningen, när appen kollar läget efter varje knapptryckning. Visst, det finns förstås en möjlighet att någon lämnar appen mitt i ett ord och kopierar en URL, men, tja, känns lite väl onödigt mycket. Man skulle kunna tänka att det räcker med en engångskoll, när någon faktiskt klistrar in en URL.

Reddit kommer, också som flera andra av de ”drabbade” apparna rätta till det i en uppdatering. Och likt typ alla berörda företag så känns förklaringen till ”buggen” lite lätt snömosig.

Reddit says it’s fixing code in its iOS app that copied clipboard contents

Reddit says it’s releasing a fix for code that copied contents from users’ clipboards. Users in a beta version of iOS 14, which sends an alert when an app tries to copy clipboard information, reported receiving the alerts with each keystroke in Reddit’s iOS app.

 

Sök/SEO

Google gör shoppinglistningar kostnadsfria även i vanliga sökresultatet

Som del av kärleksbombandet av småföretag i allmänhet och småhandlare i synnerhet så gjorde Google sin Shopping-funktion kostnadsfri för alla med ett My business-konto. Nu tar det nästa steg – och det är ett rätt stort steg: möjligheten att kostnadsfritt visa upp sina produkter flyttar nu ut i vanliga sökresultatet.

Det handlar om ”produktboxen” ute till höger som nu alltså kommer visa produkter utan att vara köpta annonser. Shoppingannonserna kommer finnas kvar, men högerkolumnen kommer alltså bli ”organisk”. Ja, återigen, om du har kopplat ett produktflöde till ditt Merchant-konto, förstås.

Mer kärleksbombande? Nej, det har förstås visat sig att klicken i shoppingfliken har gått upp med 70 % och visningarna med 130 % för de organiska produkterna OCH annonserna. Google tjänar alltså mer pengar på att inte ta direkt betalt för platsen (plus att det säkert gett ett uppsving i företag som använder Google-tjänster, som My business). Nu hoppas Google på samma sak i sökresultatet.

Känns för övrigt som att det är dags att börja prata om ett tredje Google-sökformat: organiska träffar, annonser och, tja, My business-organiska träffar.

https://techcrunch.com/2020/06/29/google-brings-free-product-listings-to-its-main-google-search-results/

GoogleBot kan själv lägga till produkter i varukorgar

Ha. Förstås. Google har lärt sin GoogleBot att lägga till produkter i varukorgar på egen hand. Med andra ord inte bara indexera en sajt utan alltså också shoppa loss lite när den får feeling. Eller rättare sagt: inte shoppa loss. GoogleBot lägger till produkter i varukorgen men slutför inte köpet. Abandonocartbonanza, alltså.

Varför jäklas Google med e-handlare och rackar upp övergivna varukorgar? För att kolla att e-handlarna inte bryter mot Googles användarvillkor. Mer specifikt Google Shopping-villkoren.

Det handlar helt enkelt om att Google dubbelkollar att det pris som Shopping-handlare skickar in till Google också är det pris som handlarna i sin tur erbjuder sina kunder.

Så ja, med andra ord samlar Google också in en massa data om e-handlares utcheckningar, om man så vill.

GoogleBot Can Add Products To Your Shopping Cart

As I covered at Search Engine Land last night, according to a Wall Street Journal article, Google confirmed that it has systems that automatically will add products to your e-commerce site’s shopping cart. It does this to verify the price merchants give them matches what is found in the shopping cart.

Youtube öppnar en sajt som går igenom hur Youtubes sökfunktion fungerar

Undrar du hur Youtube fungerar? Mer specifikt hur Youtubes sökfunktion fungerar? There’s numer a webbsida for that. Youtube har öppnat sajten How Youtube Works.

Kanske inte jättemånga nyheter, men kan vara intressant för den som vill lyfta på Youtube-huven. Artikeln nedan går igenom de vikigaste dragen.

Google Explains How YouTube Search Works

Google explains how YouTube search works in a new resource dedicated to the inner workings of the video sharing platform.

Google Search Console kan få eget Analytics-gränssnitt

Som artikelförfattaren konstaterar: det här är en funktion som känns rätt cool på beskrivningen. Google Search Console kan få djupare Analytics-integration. Ja, eller rättare sagt: Google Search Console goes Google Analytics.

Vad det verkar handla om är att Google Search Console Insights inte bara för samman Analytics-data och SC-data tajtare – utan att SC anammar själva grundupplägget för Analytics. Med andra ord: gör det enklare för sällananvändare att ta till sig informationen.

Visst, nu har jag aldrig hängt lika mycket i SC som i Analytics, men SC har för mig alltid känts rätt, tja, tom jämfört med Analytics.

Google Analytics revolutionerade och demokratiserade webbstatistik. En Google Search Console 2.0 skulle kunna göra samma sak för SEO.

Vem vet, kanske rentav så att diskussioner i ledningsgrupper under webbprojektpresentationer börjar handla mer om SEO än om toppnavigeringen eller herobilden på startsidan.

Google Search Console Insights BETA

The other week I reported how Google is sending out emails about Google Search Console and Google Analytics integrated reports. Well, I’ve now seen this through an anonymous source and it is pretty cool. It is called Google Search Console Insights and gives you a pretty neat view of how well your content is performing.

Google My business blir mer instagrammigt

Google My business blir lite mer instagrammigt. Nu testar och/eller rullar Google ut ett nytt sätt att visa bilder i samband med lokala företag. Mer som Instagram alltså. Eller snarare Instagram Stories.

Visst. Inte så att det sättet att visa bilder är Instagram-unikt. (Eller Snapchat-unikt.) Men det är säkerligen ingen slump att Google har valt det här utseendet.

Google Local Panels Tests Showing Images In Story Mode

Google is testing a new way of displaying the images in a Google local business knowledge panel listing. Google is using the stories view, where it plays the image like a slideshow story book.

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 20 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Epic gör Unreal Engine nära nog royaltyfritt att använda

Igår presenterade Epic Games generation fem av Unreal Engine, en av världens mest använda spelmotorer som bland annat är basen i Fortnite, Och det såg… rätt bra ut. Men en större nyhet rent företagsmässigt är att Epic nära nog gör Unreal helt royaltyfritt att använda för att bygga spel.

Mer specifikt handlar det om att spelstudios som vill använda Unreal inte behöver betala royalties för ”a single piece of software” förrän spelet har nått en bruttoomsättning på 1 miljon dollar. Med andra ord en jättepush från Epic att få ut Unreal i ännu fler titlar.

Och som utvecklingen ser ut nu så pratar vi inte längre bara om ett ramverk för att bygga spel. Vi pratar om ett ramverk för att bygga sociala plattformar och communities. Och det kan bli en ännu större verksamhet för Epic än spelen i sig.

Unreal Engine is now royalty-free until a game makes a whopping $1 million

New royalty-free period, which is retroactive, has grown by a factor of 20 in 9 years.

Amazon kan vara på gång att köpa biokedjan Filmstadens ägare AMC

Biografer har det lite… kämpigt just nu. Mest överallt. Det gäller också USA:s och världens största biokedja AMC Theatres (som även äger svenska Filmstaden). Så pass kämpigt att det nu kommer uppgifter om att AMC kan föra förhandlingar om att bli uppköpta – av Amazon.

Grejen är de här uppgifterna har florerat långt före coronakrisen. Jag skrev om uppgifterna redan hösten 2018 eftersom, tja, biokedjor har haft det kämpigt länge. Men läget har förstås blivit än mer akut senaste månaderna.

Och ett AMC-köp är trots allt rätt logiskt, Inte bara för Amazon, utan för egentligen alla techjättar som erbjuder videounderhållning online (vilket är ungefär alla techjättar vid det här laget). Det är samma logik som att framtidens handel inte är antingen online eller offline – utan både och.

Förutom att fysiskt och digitalt kan driva till varandra så kan de också komplettera varandra. Ge olika aspekter av filmupplevelsen – och de olika syftena vi har. Samtidigt som det också täcker olika slags grader av sociala behov. Hur och i vilka sammanhang vi kan konsumera film.

Och, vem vet? Biobingeande kanske blir en grej.

Could Amazon be about to take over your local cinema?

Sources said Amazon, run by billionaire Jeff Bezos, has run the rule over America’s AMC Theatres, the world’s largest cinema chain, which also owns Odeon in the UK.

Spotify lanserar grupplyssningsfunktion

En rätt given funktion från Spotify. Watch parties. Ja, eller listening parties. Eller Group sessions, som Spotify själva kallar den. Lyssna på musik ihop – och påverka valet i en kollaborativ realtidsspellista. Och ja, en stor anledning att den kommer nu är förstås den fysiska distanseringen. Alltså Spotifys sätt att få oss att känna gemenskap med varandra genom ”skicka” låtar till varandra.

Spotify officially launches a shared-queue feature called Group Session | TechCrunch

Spotify is introducing a new feature, Group Session, that will allow two or more of its Premium users in the same space to share control over the music

Liveströmmandet har fördubblats under coronakrisen

Ni vet livevideo? Som är lite inne nu? Ja, eller väldigt inne. Enligt en ny rapport ökade liveströmmandet med 45 % mellan mars och april och jämfört med för ett år sedan pratar vi om en fördubbling.

Största vinnaren enligt den här rapporten är, lite otippat faktiskt, Twitch. 50 % upp mellan mars och april och 101 % jämfört med 2019. Det betyder 1,6 miljarder tittade timmar. Per månad.

Men den största tillväxten stod Facebook för. Facebook Gaming – Facebooks speltjänst, alltså. 72 % mellan mars och april och whoppande 238 % jämfört med 2019. För Youtube Gaming blev det betydligt mer modesta 14 % respektive 65 %.

Det som däremot är lite intressant här att det verkar specifikt handla om just spelrapporterna. Twitchs siffror inkluderar visserligen inte bara spelströmningar, men StreamElements verkar bara titta på tjänster som primärt har spel som fokus. Instagram är exempelvis inte med alls här. Det vore med andra ord väldigt intressant att få Facebooks samlade siffror.

The lockdown live-streaming numbers are out, and they’re huge

Twitch was up 101 percent in hours watched year over year, while YouTube Gaming grew by 14 percent and Facebook Gaming grew 238 percent.

Airbnb och Bumble samarbetar kring virtuella dejtingupplevelser

Vad har Airbnb och dejtingtjänsten Bumble gemensamt? Att båda bygger väldigt mycket på fysisk närvaro. Typ dåligt för tillfället. Därför börjar de två företagen nu erbjuda virtuella dejtingupplevelser ihop.

Vad det handlar om är en mashup mellan Airbnbs virtuella upplevelsepaket och Bumbles dejtingtjänst. Att bumblare som svajpar varandra kan välja bland ett antal upplevelser för sin första dejt. Någonstans i världen. Ett av exemplen som tas är en gemensam tarotkortläsning därför att det är en vanlig förstadejtingaktivitet säger ingen.

Oavsett. Att dejtingtjänster lägger till videodejting är i sig inte nytt. Det som är mest förvånande att det har tagit så lång tid för de stora västtjänsterna att hoppa på tåget. Tinder kommer börja erbjuda det i sommar och Bumble rullar alltså ut det nu.

Men det här är också en rätt viktigt för Airbnb. Bodelningstjänsten har allt mer skruvat om verksamheten mot mer marginalstarka tjänster som just upplevelsepaket. Att bli all inclusive alltså. Och videodejter lär säkerligen inte vara något som försvinner när folk kan träffas som vanligt(ish) igen. Är förstås inte minst en säkerhetsfunktion, men i takt med att videosamtal blir allt vanligare sätt att mötas så börjar det också allt mer bli det som är normen.

Airbnb and Bumble push virtual first dates to stay relevant

Airbnb is introducing a collection of Bumble-approved online experiences, and Bumble is kicking off a contest to give away 100 virtual first dates.

Apple kan lägga till ljudnyheter i News+

Intressanta uppgifter om de stämmer. Apple kan ha kontaktat publicister i syfte att få tillåtelse att skapa ljudversioner av nyhetsartiklar. Upplägget är som det brukar vara när techjättar försöker få igång nya innehållstjänster: Apple uppges ta produktionskostnaden och dela på intäkterna på samma sätt som för de vanliga artiklarna.

Trendmässigt är det rätt logiskt: ljud och video tar allt större utrymme vad gäller hur vi konsumerar innehåll. News+ har väl gått lite sådär vad det verkar, så det här är garanterat ännu ett sätt att försöka få snurr på tjänsten. Men det här är ju på sätt och vis också ett sätt för Apple att flytta fram positionerna ytterligare mot Google – och på köpet skapa någon slags aggregerad nyhetspodcasthistoria.

Apple will reportedly record news stories and include the audio in News Plus

Apple is reportedly reaching out to publishers for permission to record their stories as audio content for its News Plus product, according to Digiday. The company would pay publishers similarly to how it does for their written content.

Pedigree lanserar tjänst för att adoptera hundar via Zoom

Det här är så galet 2020-corona-självklart. Många tillbringar just nu större delen av sin tid i Zoom och när det är dags att stämpla ut för dagen (ja, eller…) så fortsätter även privatlivet mycket online. Även relationen med företag blir i dessa tider vanligare via video. Så varför inte… adoptera en hund via Zoom?

Hundmatföretaget Pedigree har lanserat en tjänst som gör att man kan Zoom-hänga. Fast man Zoom-hänger då med hundar. Så typ… Tinder möter Zoom med förhoppningen om att en match ska bli av.

You can now meet and adopt a dog on Zoom

The dog food brand Pedigree has a new campaign to facilitate dog adoptions via Zoom meetings.

 

IoT – internet of things

Facebook bygger 37 000 kilometer lång undervattensinternetkabel runt Afrika

Vad är det allra viktigaste om man vill lägga beslag på nästa miljard internetanvändare? Att de överhuvudtaget blir internetanvändare. Och att de har vettig uppkoppling när de väl kommit dit. Blir inte många annonsvisningar annars. Nu kommer Facebook bygga en 37 000 kilometer lång undervatteninternetkabel runt Afrika som är tänkt att vara i bruk 2023 eller 2024. Just för att se till att kontinenten har den tillgången.

Nu gör Facebook inte det här helt på egen hand. Konstellationen 2Africa innehåller även namn som China Mobile, MTN, Orange och Vodafone. Med andra ord har Facebook med sig några stora teleoperatörer i satsningen (att China Mobile är med lär inte minst kunna ge upphov till diskussioner).

Nu har Facebook, likt Google, hållit på med den här typen av initiativ i ett antal år redan. Förutom att man vill säkerställa kundtillväxten så vill man säkerställa att man får bra relation med teleoperatörerna (läs: gräddfil). Och även med länderna i de länder det nu handlar om – inte minst för att tacksamheten ska yttra sig på så sätt att Facebook skulle kunna få just gräddfiler för sina tjänster. Och få verka i länderna med sina övriga verksamheter utan jobbiga uppstyckningsdiskussioner.

Det handlar alltså mycket om långsiktig nykundsbearbetning slash lobbying. Men det är oavsett ett bra initiativ. Nästa fråga blir ju förstås om operatörerna även här ska tillåtas sätta prislappen för att komma ut på internet eller om världen då börjar komma närmare en ändring för hur vi ser på det. Det vore inte en dag för tidigt.

https://techcrunch.com/2020/05/14/2africa-africa-middle-east-facebook-subsea-cable/

Apple börjar sälja Amazons wi-fi-routrar

Det här är en hyfsat stor nyhet. Apple börjar sälja Amazons Eero-routrar via sin onlinebutik.

För några år sedan var relationen mellan de båda företagen rätt bottenfrusen, något som bland annat ledde till att Amazon slutade sälja vissa Apple-produkter. Men sedan dess har relationen alltså förbättrats avsevärt..

Apple har sedan de la ner sina egna Airport-modeller (tyvärr) helt kastat in handduken på routerområdet. Logiskt att Apple inte vill göra allt – men förvånande att Apple ändå släppte just routersegmentet. För många (sannolikt de flesta) själva förutsättningen för att överhuvudtaget komma ut på internet via hemmanätverket.

Det här är inte minst lite konstigt med tanke på den hemmapush som Apple just nu precis har börjat varva igång rätt ordentligt. Att bli en betydligt viktigare spelare för det uppkopplade hemmet. Att, om man så vill, byggas in i väggarna. Med andra ord precis det som Amazon också vill.

Men ser man till Apples nuvarande strategi så är det ändå inte helt oväntat. Man vill helst att kunder ska gå all in på Apple, men bättre att man får så mycket som möjligt av kakan och låter kunder komplettera med annat om de nu absolut måste. Ja, plus att hela uppstyckningsmolnet förstås tornar upp sig allt mer på horisonten.

Apple is now selling Amazon’s Eero mesh routers on its website

Eero has announced that its routers are now for sale on Apple’s website. The full product line, including the Eero and Eero Pro Mesh Wi-Fi Routers, are available to customers in the US, Canada, UK, Germany, France, Italy, and Spain.

Volvo kommer bygga in lidar-teknik i sina bilar från 2022

Mer lidar åt folket! Bokstavligen talat. Volvo tänker bygga in det i sina konsumentbilar från och med 2022. Dessutom i en modell som är avsevärt mindre och synlig vad det verkar.

Vad är då lidar? En radar-teknik som låter självkörande bilar ”se” världen omkring dem genom att rita upp virtuell 3D-kartor. Initiativet är lite som Teslas – åtminstone inledningsvis är det tänkta användningsområdet ”enklare” körning, som när man ligger på raka motorvägar. (Just Tesla använder däremot inte lidar utan en egenutvecklad motsvarighet – Musk själv har konstaterat att alla som förlitar sig på lidar är ”doomed”).

Det Volvo alltså gör är att ta fram bilar som klättrar något pinnhål högre upp i självkörandehet (där den högsta nivån, nivå 5, är bilar som kan köra helt själv i ungefär alla sammanhang och miljöer). Och likt Tesla kommer det alltså finnas inbyggt och sedan är det upp till enskilda kunder att välja om man vill aktivera tekniken.

Men förutom att Volvo gör lidar betydligt mer mainstream så är det något annat jag funderar på. Senaste iPad Pro-modellen. Även denna har utrustats med lidar-teknik, som ska vara tänkt att ännu bättre och mer exakt göra att man kan skapa och interagera med AR-objekt. Jag misstänker att tekniken också kommer till iPhonen rätt snart. Gissar att strömförbrukningen kan vara ett möjligt hinder, men om lidar inte kommer till åtminstone toppmodellerna av iPhone 12 så gissar jag att det är rätt säkert till 2021.

Det skulle förstås kunna göra trafiken ännu säkrare. Lidar, och annan teknik som identifierar hinder framför fordon automatiskt, bygger just på att de kan identifiera hinder. Envägskommunikation. Men vore det inte ännu bättre om fordon och fotgängare dessutom kunden kommunicera tvåvägs?

Just Volvo håller på att lägga till teknik som ska göra det möjligt för Volvo-bilar att kunna prata med varandra – som att en bil som stöter på plötslig halka kan berätta det för bilarna som ännu inte har kommit fram till den vägsträckan.

Men ännu bättre vore givetvis en teknik som fungerar oavsett biltillverkare. Och som dessutom fungerar med annat än fordon. Teknik som gör att fordon och fotgängare kan föra dialog med varandra på samma sätt som vi människor kan göra i trafiken. De ibland små tecken som gör att man vet vad en annan människa kommer att göra innan de gör det (efter att ha cyklat i Stockholm så länge som jag har gjort har jag utvecklat sjukt vassa skills i att veta vad fotgängare och cyklister kommer att göra innan de gör det).

Passiv realtidskommunikation likt det bluetooth-baserade covid-19-spårnings-API som Google och Apple har släppt.

Volvo Will Add Lidar for ’Eyes-Off-the-Road’ Self-Driving Cars on Highways

Volvo wants to make mainstream cars that can drive themselves on the highway–totally autonomously, no human attention needed.

Loons internetballonger börjar leverera kommersiell uppkoppling i Mocambique

Ännu ett steg fram för Googles ambitioner att bli internetoperatör. Loon börjar nu leverera kommersiell internetuppkoppling i Mocambique efter att nyligen ha börjat erbjuda samma tjänst i Kenya.

Loon är formellt egentligen ett systerföretag till Google, då båda ägs av moderbolaget Alphabet, och ingår i det som i Alphabets ekonomiska rapporter klumpas ihop som ”other bets”. Här hittar vi också saker som Waymo med sina självkörande bilar. Om man så vill: Google är den närande delen av Alphabet och ungefär allt annat är tärande. Men det är också här vi hittar en hel del av Googles framtidsambitioner.

Loons verksamhet består av ballonger som svävar runt i stratosfären och skickar ner internetuppkoppling mer eller mindre direkt till användares telefoner. Kort sagt ett sätt att få ut internet till områden som saknar den annars nödvändiga infrastrukturen.

Och Loon är förstås inte ensamma. Techjättarna håller allt mer på att skapa sig egna Space Forces och göra gränslandet mellan yttre atmosfären och rymden till nästa slagfält. SpaceX håller på att bygga ett eget satellitnätverk och det ryktas att även Apple arbetar på något liknande. Ambitionen är kort sagt att än mer utgöra den nödvändiga infrastruktur som behövs för våra uppkopplade liv. Utan mellanhänder.

Loon signs deal to expand commercial internet service to Mozambique | TechCrunch

Loon, the Alphabet-owned company that’s using stratospheric balloons to provide high-speed bandwidth to hard-to-serve areas without strong ground

Ny forskning vill göra det möjligt för elbilar att ladda varandra medan de kör

Det finns saker som 2020 känns som att de borde ha förpassats till historieböckerna för länge sedan. Som att (de flesta) datorer och mobiler måste startas om för att uppdatera operativsystemet. Något annat som också börjar bli allt mer sååååå 2010-tal är att man måste bege sig till fasta platser för att göra saker. Saker som att tvätta eller tanka bilen. Eller ladda bilen.

Allt fler initiativ kommer för att låta tjänster komma till den som behöver tjänsten istället för tvärtom, som varit fallet historiskt. Och nu tittar forskare i Florida på att göra det möjligt för elbilar att kunna laddas medan de kör. Kanske rentav ladda varandra.

Framförallt känns förstås det sistnämnda väldigt spännande. Vi ser det också inom andra områden. Som initiativ att låta enskilda människors mobiler skapa bryggor med internetuppkoppling istället för att alla går vi en enda fast punkt (lite det upplägget som är grunden i Apples U1-chip som kom i och med iPhone 11).

Men förutom att det handlar om att göra livet ÄNNU bekvämare så finns det också potentiellt rätt stora klimatfördelar. Att man delar med sig av överskott till någon som behöver. Antingen via allehanda P2P-lösningar för betaltransaktioner eller utan att pengar byter händer vid varje tillfälle.

Ny lösning ska minska elbilars behov av laddstopp

Ett system som innebär att elbilar får längre räckvidd med färre laddstopp – och mindre batterier. Vid universitetet i Florida tittar forskare på en lösning där bilar delar laddning.

Digitala distanshjälpmedel i den fysiska vården har fungerat ”chockerande bra”

Techjättarna har som bekant sprutat ur sig såväl funktioner som rena ekonomiska stödinitiativ för att hjälpa till under coronakrisen (och förstås för att samtidigt skaffa sig såväl goodwillpoäng hos lagstiftare som hos nuvarande och potentiella kunder). Med ett område som det inte har pratats om riktigt lika mycket är, ironiskt nog, inom vården.

Då menar jag alltså inte den typ av tjänster som exempelvis Facebook och Google har satt upp för att underlätta att människor hittar testmöjligheter och vård utan den faktiska vården. Vården som sker i sjukhus.

Men även här har företag som Microsoft, Google och Apple hjälpt till. Och det har ibland handlat lite om kreativ användning av digitala tuggummin och tejp. Befintlig teknik som fått nya användningsområden som sätt att skydda såväl vårdpersonal som patienter.

Och just det här lär bli en permanent konsekvent av hela coronakrisen. Inom en hel massa olika områden och branscher: tekniska och digitala hjälpmedel för att skapa distans i fysiska möten.

It’s gone ’shockingly well’: America’s hospitals have embraced remote technology amid COVID-19

Hospitals and healthcare systems are increasingly turning to things like iPads, and Microsoft’s Teams software to allow limit exposure to COVID-19 patients, while allowing them to talk to friends and family.

Roboten Spot patrullerar parker och påminner folk att hålla avståndet

Ha. Briljant. Boston Dynamics fyrbenta robot Spot har ett nytt knäck. Som avståndsansvarig i en park i Singapore. Spot ska alltså gå runt och påminna parkbesökare att de ska hålla avståndet mellan varandra och andra, via förinspelade meddelanden. Dessutom ska Spot samla in hur många människor som rör sig i parken överlag.

Okej, nu är det bara en provanställning vi pratar om, men jag har hört folk säga att Spot verkar sugen på att behålla jobbet.

Robothunden Spot patrullerar i parken – säger åt folk att hålla avstånd

En robothund från Boston Dynamics har fått ett uppdrag – att patrullera parken Bishan-Ang Mo Kio Park i Singapore.

 

AI – artificiell intelligens

Uber bygger in AI-stöd för att kolla så att förare och passagerare har munskydd på sig

De senaste dagarna har Uber lagt till ett antal munskyddsrelaterade funktioner. Handlar i grund och botten om att Uber kommer kräva munskydd för såväl förare som passagerare (dock inte i Sverige). Komplett med en funktion så att förare och passagerare kan tjalla på varandra om någon part inte gör som de ska. Nu lägger man till ännu en funktion: AI-smartness för att kolla så att förare gör som hen ska.

Känns som att det är ungefär samma funktion som är på väg till iOS, där mobilen kan förstå om någon har munskydd på sig och då skicka användare direkt till lösenordsinmatningen.

Men det det här framförallt får mig att tänka på är: hur kan det här inte vara obligatoriskt sedan långe inom andra områden? Tänker främst på alkolås i alla bilar, men även koll att den som vill köra bilen har giltigt körkort (och är den hen säger att hen är). Jag misstänker att tekniken nu börjar komma så långt att en AI hyfsat träffsäkert kan se om någon är åtminstone hyfsat påverkad (inte bara av alkohol) utan att det behövs blåslösning.

Uber introduces AI to make sure its drivers wear face masks

Uber is making face masks mandatory in the US, Canada, India, and most of Europe and Latin America — and will use AI to ensure drivers follow the rules

Sony lanserar världens första kamerasensor med inbyggd AI

Jag ska inte säga att jag har koll på alla detaljer, men jäklar vad coolt. Sony stoppar in AI i kameror. Ja, de lanserar alltså världens första kamerasensor med inbyggd AI.

AI-algoritmer börjar allt mer bli standard i anslutning till kameror. Inte minst mobilkameror. Men de bygger på mjukvara, internetuppkoppling för AI-skyfflandet eller extra hårdvara. Sonys nya lins ska alltså hantera AI-förbättrandet lokalt i själva sensorn.

Det här kan alltså göra att bildförbättringsteknik kan hamna i fler och billigare kameror och mobiler. Och ge snabbare resultat. Inte så att den här lösningen gör mjukvarulösningar överflödiga. Vi kan misstänka att inte minst mobiltillverkarna kommer vilja förbättra resultatet ytterligare. Men om enheten behöver jobba lite mindre så kan det också betyda mindre strömförbrukning.

Nu verkar det som att konsumentenheter inte står först i kön, men det är nog mest en tidsfråga innan vi har det i våra vardagsprylar. Inte minst som Sony har så stor marknadsandel på kamerasidan.

Sony’s first AI image sensor will make cameras everywhere smarter

Sony has unveiled the first ever image sensor with integrated AI processing. The IMX500 will be sold to industrial clients first, where it will enable computer vision that is faster, more secure, and cheaper.

 

AR/VR

Apple bekräftar att man har köpt NextVR

Så har Apple bekräftat uppgifterna från april: man har köpt företaget NextVR. Inget pris avslöjades, men tidigare spekulationer har pekat på 100 miljoner dollar. Typ kaffepengar i de här sammanhangen – vilket låter som en rätt trolig nivå. Till skillnad från de flesta andra techjättar så är Apples uppköp för det mesta rätt små.

Men trots det finns det tre intressanta saker med uppköpet:

NextVR håller på med… ja, VR. Apple har om inte dissat VR så åtminstone varit milt sagt tvekande. Man har istället satsat rätt all in på AR. Facebook har gjort precis tvärtom. Och det är väl precis det som är framtiden: att de två allt mer börjar smälta ihop till MR på riktigt.

NextVR har avtal med CNN men också stora sportnamn som NBA och Fox Sports. Sport har seglat upp som ett allt viktigare inslag för techjättarnas satsningar på videoinnehåll. Framförallt av den direktsända sorten.

Vilket för oss över till den tredje saken: ett av NextVR:s expertområden är livesändningar i VR-miljöer.

Nu kan det förstås vara själva hårdvarutekniken som lockat Apple, men jag misstänker att det här också kommer att märkas i tjänster som TV+ och Arcade. Kanske även News+.

Apple Acquires Virtual Reality Company NextVR

Apple has acquired California-based virtual reality company NextVR, Apple confirmed to Bloomberg today. New’s of Apple’s planned NEXTVR…

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber kan ha lagt bud på Grubhub

Det här är milt sagt stort om det stämmer: Uber uppges ha lagt ett bud på matleveransföretaget Grubhub. En konkurrent till Uber Eats, alltså.

I sig är ett Grubhub-uppköp inte helt oväntat. I takt med att konkurrensen har ökat så har Grubhub förstås fått det allt tuffare. I början av året kom uppgifter om att Grubhub aktivt letade efter en köpare. Trots att Grubhub ska sitta på en tredjedel av matleveransmarknaden så blir det allt svårare att få ekonomin att gå ihop.

Inte ens corona har hjälpt. Vid kvartalsrapporten för nån vecka sedan rapporterade Grubhub att omsättningen var upp något jämfört med Q1 2019, men man bjöd också på en förlust om 33,4 miljoner dollar för kvartalet – att jämföra med en liten vinst för ett år sedan.

Men att just Uber kan ha lagt ett bud är ändå lite anmärkningsvärt. Ett sammanslaget Uber Eats och Grubhub skulle ge Uber en marknadsandel runt 50 % på den amerikanska marknaden. Visserligen syns en trend där marknadsandelarna för de båda företagen minskar på grund av att allt fler ger sig in på det här området, men jag misstänker att amerikanska konkurrensmyndigheten kan komma att ha rätt rejäla åsikter om ett eventuellt köp.

Men oavsett fortsätter konsolideringen på matleveransmarknaden. Fortsättning lär följa.

Uber is trying to buy Grubhub

Uber has reportedly made an offer to buy Grubhub in an all-stock deal, which would see the meal delivery service – currently a competitor with Uber’s own Uber Eats offerings – be absorbed into Uber’s operation.

Foodora börjar köra ut matkassar och andra varor

Tidigare i år, ni vet före corona, så meddelade matleveransföretaget Foodora att man skulle bredda verksamheten till att även omfatta utkörning av andra varor. Nu är man igång. 100 butiker runtom i Sverige (främst i storstäder förstås) ska ha anslutit sig. Snabbleverans mellan 30 minuter och en timme.

Foodora är förstås långtifrån först med snabbleveranser. Det har funnits så länge som det har funnits folk som varit villiga att springa, cykla eller köra. Finns förstås också betydligt modernare tjänster som Budbee. Och det som allt mer börjar hända är utkörning för mer fysiska småhandlare. Som kanske inte ens har egen e-handel. Eller ens en sajt.

Frågan är förstås om vi i Sverige fullt ut kommer få ett Instacart. Alltså inte bara rena leveranstjänster utan shoppers som också handlar åt kunden. Alltså att man åker runt till olika butiker för att fylla en beställning.

Efter anställningsoffensiven – Foodora börjar med bud

Foodora har hintat om att företaget vill bredda verksamheten från matleveranser. Nu börjar företagets budförare leverera andra produkter, så som matkassar och böcker, i Stockholm och vissa andra svenska städer.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 19 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Pinterest och Shopify lanserar gemensam app

Det här är ett väldigt intressant samarbete. Och potentiellt stort. Pinterest och Shopify släpper en app tillsammans. En app som gör det möjligt för Shopify-kunder att ladda upp sina produktkataloger till Pinterest och göra dem till shoppingbara pins.

Shopify har gått allt längre bort från ursprungsverksamheten med webbshoppar i sajtformat. Att ge sina kunder möjlighet att visa upp sina produkter på den uppsjö av relevanta plattformar som nu finns att tillgå. Pinterest har också skruvat om sin affärsmodell allt mer mot shopping, vilket gör det här till ett rätt självklart samarbete.

Men förutom att det innebär ytterligare ett skyltfönster för Shopify-handlare så ger det Pinterest hela backendpaketet när det handlar om e-handel, inklusive rapporteringsverktyg.

Shopify har blivit en rätt tung utmanare till Amazon – inte minst eftersom de har siktat in sig just på småföretagare som vill finnas på en ”egen” plattform snarare än att sväljas av just exempelvis Amazon. Blir spännande att följa Shopify x Pinterest.

Shopify Merchants Get A New Dedicated Pinterest App

Pinterest and Shopify are launching a new app that enables merchants to easily upload their product catalogs and turn products into shoppable Pins.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube kan låta publicister sälja prenumerationer

Google har som bekant gått ut hårt mot EU:s snart ett år gamla upphovsrättsdirektiv. i synnerhet de två artiklar i direktivet som slår direkt mot Googles business: kravet på att hålla ännu bättre koll på att upphovsrätten följs och att publicister ska få ersättning av tjänster som aggregerar och gör det möjligt att sprida nyheter. Det första gäller främst Youtube och den andra främst Googles sök.

Men parallellt med kampanjen mot direktivet – framförallt efter att det klubbades – så har Google förstås också börjat anpassa sig efter det nya läget. Ett läge som också allt mer börjar gälla i USA. Som ännu ett försök att hålla sig väl både med lagstiftare och publicister så kan Google nu överväga att låta ännu en funktion från sök flytta in hos Youtube: möjligheten för publicister att erbjuda prenumerationer via sina Youtube-kanaler. Ja, prenumerationer på själva publikationerna, inte på Youtube-kanalen dårå.

Ytterligare ett skäl för Google att göra den här typen av initiativ är att konkurrerande tjänster allt mer flyttar fram positionerna. Inte minst namn som Apple och Facebook.

YouTube plans to let news publishers sell off-platform subscriptions through their channels

YouTube has told publishers it aims to begin testing the subscription sales tool by the end of 2020.

Spotify testar videopodcasts

Ännu ett podcastinitaitiv från Spotify: företaget testar just nu videopodcasts (videocasts? Eller… videos?). Video som bor tillsammans med annat podcastinnehåll. Ska fungera som en vanlig podcast på så sätt att det går att lyssna även utan att titta på själva själva innehållet.

Så Spotify gör ju alltså typ en… Youtube.

Men förutom att det här är i linje med Spotifys allt större poddsatsande så finns det en annan rätt tydlig tSpotify-trend här också. Att få oss att tillbringa mer tid med Spotify-appen. Att ge Spotify mer skärmtid alltså.

Mer skärmtid betyder att Spotify får möjlighet att erbjuda fler och annorlunda annonsformat mot annonsanvändarna, men det kan också ge möjligheter mot betalanvändare. Även här för att peta in fler annonsformat som inte är annonsformat så att betalanvändare konsumerar annonser utan att veta att de konsumerar annonser. Typ. Men även möjlighet för Spotify att visa upp fler av sina tjänster när man kan utnyttja fler av användarnas sinnen.

Spotify is testing video podcasts with two YouTube stars

Spotify is testing video podcasts on its mobile and desktop apps starting with YouTube stars Zane Hijazi and Heath Hussar, the hosts of Zane and Heath: Unfiltered. The test is rolling out globally to 50 percent of Hijazi and Hussar’s audience.

Disney+ har nu 54,5 miljoner prenumeranter och lanseras i Sverige i september

I går kvartalsrapporterade Disney och Q1 2020 gick… sådär för företaget. Vinsten dök med över 90 %. Okej, Q1 2019 ska ha varit lite uppköpsdopat, men ändå. Definitionen av… ouch?

Ljuset i tunneln var att Disney+ numer har 54,5 miljoner prenumeranter. Även Disney-tjänsten Hulu går rätt starkt. För Disney+ innebär den senaste siffran att man har skaffat sig i sisådär 4,5 miljoner nya användare senaste månaden.

Men för det övriga gick det alltså sådär. Saker som företagets Disneyland-verksamheter, intäkterna från biofilmer och annonsförsäljningen för bland annat sportkanalen ESPN+. Ni vet. Saker som har stängts, ställts in och skjutits fram.

Det är visar med all tydlighet Disneys två delar. Gamla Disney och nya Disney. Egentligen har Disney numer en rätt bra underhållningsmix. Fysiska underhållningscentra, biounderhållning och sportsändningar kombinerat med hemmasittartjänster. Problemet är bara att Disney, som de flesta andra företag, som synes fortfarande är tungt beroende av, tja, normala interaktioner i samhället. Covid-19 kan få långtgående konsekvenser långt efter coronakrisen,

Disney är nog just nu oavsett VÄLDIGT glada att de lanserade Disney+. Däremot ett mindre kul besked för Sverige: vi får nu vänta till september innan vi får Disney+.

Disney Says It Now Has 54.5 Million Disney+ Subscribers

The strong early reception of Disney+ was one of the few silver linings in Disney’s earnings report.

Fortnite har 350 miljoner användare

350 miljoner registrerade användare, 3,2 miljarder spelade timmar bara i april och det är dessutom dags för ännu en minifestival nu i helgen. Det går bra för Fortnite nu. Ett av de största onlinespelen någonsin fortsätter att växa. Både vad gäller användare och vad Fornite faktiskt ÄR.

Och vad det är är, tja, ett av världens numer största sociala medier. Visst, som vanligt är det svårt att jämföra med övriga. Fortnite använder ett LinkedIn-värde för att rapportera sina användare (registrerade användare), till skillnad från vad de flesta andra gör (aktiva månads- eller dagliga användare).

Nu tror jag att just Fortnite har… snäppet högra engagemang bland sina användare än vad LinkedIn, men hej. Det är samtidigt lite märkligt att Fortnite INTE går ut med användarengagemanget. Jag gissar att det kommer att ske om Fortnite fortsätter lägga till funktionalitet utöver själva kärnspelet. Saker som just konserter inuti plattformen, men också ren annonsering och e-handel.

Fortnite is now one of the biggest games ever with 350 million players

Fortnite creator Epic Games says the free-to-play battle royale hit now has 350 million registered players, making it one of the most popular games ever made. In April alone, players logged 3.2 billion hours of the game.

Soundcloud börjar livesända eget originalvideoinnehåll via Twitch

Det här är ett rätt oväntat initiativ från Soundcloud. Musiktjänsten kommer börja ta fram och livesända eget originalvideoinnehåll. Och man kommer göra det via… spelströmningstjänsten Twitch.

Soundcloud har kämpat ekonomiskt ett tag nu, men på sistone har det börjat dyka upp små ljusglimtar. Och likt exempelvis Spotify och Snapchat så har det delvis handlat om att ställa om. Och att trycka ut sina tjänster och sitt innehåll utanför de egna plattformarna och ekosystemen för att marknadsföra sig själva. Men också för att hitta nya intäktsvägar.

Men det här är också rätt viktigt för Twitch. Man backas visserligen av Amazon, men man kläms just nu mellan att andra strömningsföretag, Facebook inte minst, satsar allt mer på Twitchs kärnverksamhet med spelvideoströmning och att ambitionen att bredda innehållet på Twich inte riktigt har tagit fart.

https://techcrunch.com/2020/05/04/soundcloud-to-launch-live-original-programming-on-twitch/?1

Twitch kan ta fram egna dokusåpor och game shows

Amazon-ägda spelvideoströmningstjänsten Twitch har ett tag nu jobbat med att bredda sitt innehåll. Kort sagt bli betydligt mer än ett ställe om och för gamers. Så att det kommer rykten som säger att Twitch nu är på väg att ta fram ännu mer eget innehåll är inte särskilt förvånande. Vad som däremot är desto mer förvånande är vad det handlar om för slags program.

Enligt ett internt dokument som Bloomberg ska ha fått tag i så kan det handla om saker som sport- och musikprogram, pratshower och… dokusåpor och game shows. Okej, de två sistnämnda är ju på sätt och vis spel, men inte riktigt den typ av spel som Twitch gjort sig kända för.

Blir intressant att se hur pass väl de här uppgifterna stämmer.

Twitch Is Reportedly Pivoting to Reality TV

Twitch, the service popular for live gameplay streams, is reportedly planning to launch a slate of unscripted series that include dating and game shows-because we certainly have nowhere near enough half-baked reality TV being churned out already.

PewDiePie signar exklusivt liveströmningsavtal med Youtube

PewDiePie är på väg ”hem” igen: han har skrivit under ett nytt, exklusivt avtal med Youtube. Ett specifikt för liveströmning. Because liveströmning.

Youtube är förstås fortfarande världens största videogigant, men när det handlar just live så är Youtube inte alls det självklara stället. Det vill Google förstås ändra på.

PewDiePie signs exclusive live-streaming deal with YouTube

YouTube signs the popular YouTuber PewDiePie to an exclusive streaming deal. The move comes a year after PewDiePie signed an exclusive streaming deal with DLive.

Tinder kommer lägga till videodating i appen

Ett rätt givet drag från Tinder – inte minst i dessa tider av fysisk distansering: dejtingtjänsten kommer att få stöd för videodejtande senare i år.

I kvartalsrapporten från Tinders ägare Match Group så konstaterades – inte särskilt förvånande – att antalet skickade meddelanden har stuckit iväg rätt rejält senaste kvartalet. Att lägga till videodejtande skulle kunna göra tjänsten än mer användbar och inte bara specifikt under coronakarantänen. Det skulle förstås också kunna bli en ny intäktsfunktion för Tinder.

Egentligen är det lite konstigt att Tinder fortfarande i princip inte erbjuder något videstöd alls. Visst, som artikeln konstaterar så finns det förstås en stor risk att funktionen missbrukas, men den kan ju också vändas till ytterligare en säkerhetsfunktion.

Väldigt sparsmakat med detaljer från Match, så vi får helt enkelt vänta och se hur Tinder tar sig an det här. Det finns ju andra dejtingtjänster som redan erbjuder liknande som de garanterat har skärskådat rätt ordentligt.

Tinder will launch in-app video chats later this year

Tinder, a Match Group property, will launch in-app, live video chats later this year, the company said in its Q1 2020 earnings report. The product feature will help people virtually date.

Ingen sjätte säsong av Black Mirror på gång – eftersom vi lever mitt i den

När är det dags för sjätte säsongen av Black Mirror undrar ni? Är det inte dags snart nu undrar ni? Nej. Den är inte ens på gång. Varför undrar ni? Därför att skaparen Charlie Brooker konstaterar att… vi lajvar den just nu.

Så sjätte säsongen av Black Mirror strömmas alltså as we speak. Helt gratis. Över hela världen.

Black Mirror on a Break Because We’re Living in a Dystopia

Black Mirror creator Charlie Brooker is taking a break from his dystopian sci-fi anthology Netflix series because, well, we seem to be living in one. Brooker said he’s not sure if people want “stories about societies falling apart” and would be able to “stomach” another season of Black Mirror.

 

IoT – internet of things

Google skrotar sitt projekt att bygga en smart stadsdel i Toronto

Huh. Det här var väldigt oväntat. Google kastar in handduken i Toronto. Google, eller snarare systerföretaget Sidewalk Labs, har lagt ner sitt projekt att bygga en smart stadsdel.

Sidewalk Labs sa från början att man hade tänkt sig bygga en stad ”från internet upp”. En POC för en smart stad, med en hel stadsdel som labb. En datadriven och sensorutrustad stadsdel för att visa hur man kan bygga en stad om man utgår från, tja, människorna.

Eftersom Google stod bakom var det förstås högvis med kritik kring datainsamlingen. Hur datan skulle användas. Men det var inte det som fällde Quayside. Det var, som för så många andra just nu, covid-19. Visst, projektet har löpande skalats ned, men i slutändan var det den kollapsade fastighetsmarknaden som gjorde att ekonomin i projektet inte längre bedömdes hållbar.

Och det är… så jäkla synd. Covid-19 har skakat om synen på själva samhället rätt ordentligt. Eller snarare samhällsbyggandet. Städer har tagit chanser att utnyttja tomma gator till att testa omställningar från bilfokus till mer miljövänligt mikrobmobilitetsfokus.

Jag hoppas att Google – eller någon annan (Bill Gates sägs vilja göra något liknande) faktiskt på riktigt testar att ta fram en stad där inte bara människorna lever – utan även staden i sig.

Alphabet’s Scrapping Its Smart City Dreams

For the past two years and change, Google’s smart-city-centric sister company Sidewalk Labs has put millions on the line to build what it called a model smart city in downtown Toronto. The planned neighborhood, called ”Quayside,” was supposed to be nothing short of utopic, boasting everything from affordable housing…

Försäljningen av smartklockor ökade med 20 % senaste året

Hur många smartklockor säljer Apple? Det vet bara Apple. De har aldrig släppt exakta siffror, men segmentet som klockorna hör till är ett av dem som intäktsmässigt ökar snabbast. Nya siffror från Strategy Analytics pekar dessutom på samma sak. De bedömer att Apple har sålt 7,6 miljoner klockor under kvartalet och står därmed för över hälften av de 13,7 miljoner som totalt har sålts. De ökar dessutom sin marknadsandel enligt Strategy Analytics.

Även som segment betraktat växer smartklockorna. Upp 23 % jämfört med försäljningen för ett år sedan. Visst, jämfört med mobilförsäljningen så pratar vi fortfarande små volymer. Enligt siffror från IDC landade mobilförsäljningen på 275,8 miljoner. Men där pratar vi om en nedgång om 11,7 % (jag har också sett ännu större nedgångar, runt 13 %).

Läget nu är ju inte helt… normalt. Det kan förstås hända att ett uppdämt mobilköpssug drar igång efter coronakrisen. Men trenden i stort har ju varit på gång ett tag. Det vi nu upplever är förmodligen peak mobile. Slutet på en era. En som allt mer kommer övergå i en allt större flora av digitala gränssnitt under 2020-talet.

Apple Watch Continues to Dominate Global Smartwatch Market in Q1 2020

Strong online sales ensured a growth in worldwide smartwatch shipments in the first three months of this year, despite the impact of the global…

Tesla ett steg närmare att bli elbolag

Ni vet Tesla? Batteriföretaget? Batteriföretaget Tesla tar steg mot att bli elbolaget Tesla.

Förutom de batterier i olika storlekar som Tesla börjar placera ut på allt fler ställen i världen så har det nu också visat sig att de har tagit fram ett aggregeringssystem för förnyelsebar energi. Energi som sedan kan säljas vidare. Men inte bara det: Autobidder är inte bara avsett för ström som kommer från Tesla-källor, det ska kunna användas även för energi från andra.

Visst är det självklara scenariot att Autobidder är tänkt för stora, nationella spelare och de gigantiska elverksbatterier som Tesla har igång. Men vi kan nog tänkas oss att ambitionen är lite det som Tesla har som vision för sitt eget nätverk av självkörande delningselbilar. Med andra ord att den som köper en Tesla-bil får mjukvara för att kunna låta sin bil ta körningar på egen hand när ägaren inte behöver den. Att Tesla alltså skickar med möjlighet för sina kunder att tjäna pengar på sin bil.

Samma här: att privatpersoner som köper Tesla-batterier och solpaneler också får möjlighet att sälja eventuell överskottsenergi med hjälp av programvara som Tesla skickar med.

Nu är vi förstås inte där, vare sig vad gäller bilarna eller elen. Men i Elons huvud är det här nog redan på plats.

Tesla has a new product: Autobidder, a step toward becoming an electric utility

Tesla aims to eventually become a massive distributed electric utility, and we’ve now learned of a new product, Autobidder, which…

Ny NFC-nyckelstandard klar lagom till dess att Apples CarKey kan lanseras

Nytt stort steg mot att vi kan ha bilnyckeln i vår iPhone. Car Connectivity Consortium har klubbat version 2.0 av sin standard för NFC-baserade digitala nycklar. Med andra ord att man kan ha bilnyckeln i saker som en mobil eller en smartklocka.

Det ryktas om att Apple i nästa iOS (som kommer presenteras i vår och släppas i höst – om… tidplanen håller) kommer att innehålla ett CarKey-API. En lösning som alltså skulle göra det möjligt att låsa, låsa upp och starta bilar via sin iPhone (ja, eller nån annan Apple-pryl – Watch känns förstås rätt given).

Ännu mer spännande är att 3.0-versionen av NFC-standarden kan ha stöd för passiv och positionsmedveten upplåsning via Bluetooth och Ultra Wideband (den teknik som Apple la till i iPhone 11). Med andra ord att det skulle gå att låsa upp och starta bilen utan att behöva plocka upp sin enhet, eller ens verifiera. Ja, det skulle förstås innebära en RÄTT stor potentiell säkerhetsrisk, så där kan det nog bli en avvägning mellan bekvämlighet och säkerhet.

Men det skulle också innebära en teknik byggd för en värld där betydligt mer i vår vardag är uppkopplat. Som våra kläder. Eller, tja, våra kroppar. En 360-biometriverifiering. Skulle kunna lösa en hel del av säkerheten.

NFC-Based Digital Key Specification Released Ahead of Apple’s Rumored CarKey Feature on iPhone

Amid rumors that Apple is working on a ”CarKey” feature for iPhone, the Car Connectivity Consortium today announced that its NFC-based…

Storbritannien planerar att bekämpa luftföroreningar med AI-trafikljus

Jäklar vad det här är coolt. Och ett väldigt intressant experiment. Storbritannien tänker testa att använda AI-trafikljus för att försöka minska mängden luftföroreningar i städer.

Tanken är att ett mashupsystem ska samla ihop högvis med data från sensorer i trafiken, trafikflödesanalyser, bluetooth-signaler från bilar och väderprognoser. Sedan få en AI i uppgift att analysera historisk data och utifrån all den här datan försöka förutsäga var luftföroreningar kommer att toppa närmaste timmen. Sedan är det dags att börja styra trafiken.

Via en upphottad IFTTT så kommer AI-algoritmen automatiskt att ändra tidsintervallet för trafikljusen. Trafik som är på väg mot utsatta zoner kan bli stående vid ett rödljus i upp till 20 sekunder längre, medan trafiken på väg åt andra hållet får gröna vågen. Det är med andra ord luftföroreningsmotsvarigheten till att platta till kurvan. Försöka sprida ut utsläppen över ett större område.

Systemet kommer börja testas senare och jag hoppas att det kommer att fungera bra. Det här har potential på en hel massa områden också. En IFTTT-plattform för samhällen, med möjlighet att skapa recept som kan användas av andra städer. En drag and drop-tjänst för att skapa tjänster för smarta samhällen.

UK to combat air pollution with AI-powered traffic lights

The UK plans to tackle pollution with AI-powered traffic lights that delay the arrival of vehicles in toxic air hotspots. Trials begin this year

 

AI – artificiell intelligens

Google släpper AI-algoritmen Tapas som open source

Förra veckan släppte Facebook Blender, en ”känslosmart” AI, som open source. Även Google gjorde något liknande. Tapas är namnet på projektet som Google nu alltså open sourcat. En språk-AI-algoritm som ska vara bra på två saker: språkförståelse och relationer mellan data. Och det visar sig att Tapas till stora delar är… BERT.

BERT var en av förra årets mest spännande algoritmförändringar i Googles sök, men också en av de minst sexiga. Till skillnad från de flesta gånger när Google skruvar i sina sökalgoritmer så handlade BERT inte om att en förändring som aktivt kan skapa innehåll för. Inte direkt, åtminstone. BERT handlar istället om att förstå vad som menas, inte vad som skrivs. Eller vad som står. Att Googles sök förstår att du söker efter en rörmokare även om du själv inte vet att det är vad du behöver – eller ens använder några sökord relaterade till rörmokarverksamhet.

Tapas innebär att företag nu kan ta den här smartnessen och applicera den på sina egna interna system. Ja, eller externa, för den delen. Användare ställer frågor med normalt språk och Tapas drar fram och sammanställar informationen som efterfrågas från företagets databaser.

Det är rätt coolt hur AI och maskininlärning allt mer börjar bli plug and play. Eller drag and drop.

Google open-sources Tapas, a natural language AI for analyzing relational data – SiliconANGLE

Google open-sources Tapas, a natural language AI for analyzing relational data – SiliconANGLE

Google lanserar ny AI-sökhjälp för covid-19-forskare

Att ha en gigantisk mängd data hjälper ju inte särskilt mycket om det inte finns vettiga sätt att hitta det man söker. CORD-19 är offentligt dataset som specifikt samlar just forskning och andra publikationer kring covid-19-viruset och för att göra det enklare att just hitta rätt så har Google nu applicerat sin sök-know how och sina AI-skills på problemet.

Resultatet är en sökmotor som ska vara bättre på att förstå vad den som faktiskt söker är ute efter. Inte bara hitta sökord utan just förstå mening. Både hos den som söker och i datan som finns aggregerad. Så om det här låter ungefär som BERT, den algoritm som var Google kanske största sökuppatering förra året, så är det precis vad det handlar om.

Bottenplattan är BERT-algoritmen, för att hantera mening och förståelse, och sedan har Google tränat algoritmen som ska covid-19-söka på medicinska träningsmodeller. Kort sagt skickat den på ett fokuserat medicinträningsläger.

Nu är området alltså väldigt nischat, men det här är något som vi också kommer ha nytta av i allmänhet. För BERT handlar alltså just om att förstås vad vi MENAR när vi söker – även om vi inte använder några relevanta nyckelord alls. Vilket förstås kommer rita om SEO-planen rätt ordentligt på sikt.

Google’s new AI-powered search tool helps researchers with coronavirus queries

Google’s AI team has released a new tool to help researchers traverse through a trove of coronavirus papers, journals, and articles. The COVID-19 research explorer tool is a semantic search interface that sits on top of the COVID-19 Open Re

USA:s kongressbibliotek har indexerat miljontals med historiska tidningsbilder med hjälp av maskininlärning

En sak jag inte hade väntat mig av 2020: att USA:s kongressbibliotek skulle stå för två av de coolaste digitala initiativen. I förra veckan presenterades den första versionen av Citizen DJ – möjlighet att skapa musik baserat på samplingar från kongressbibliotekets enorma samling av ljudfiler. Och nu har biblioteket indexerat miljontals tidningsartikelbilder från 1789 till 1963.

Via maskininlärningssmartness har biblioteket inte bara lyckats plocka ut bilderna från inskannade tidningsartiklar. Algoritmerna har även skapat metadata med beskrivning av bilderna baserat på bildtexterna och gjort det möjligt att söka bland bilderna med text. Nu tänker man sig dessutom att AI-algoritmen ska användas för att göra samma sak även på andra delar av bibliotekets kollektioner.

https://techcrunch.com/2020/05/07/millions-of-historic-newspaper-images-get-the-machine-learning-treatment-at-the-library-of-congress/?1

 

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Lifvs Scandinavia börjar med hemleverans av livsmedel

Ännu ett snyggt covid-19-initiativ. Hemleverans av mat. På landsbygden.

Det handlar om Lifvs Scandinavia som har rullat ut sina obemannade småbutiker på ett antal ställen i landet. Och inte, som det brukar när nya saker öppnar, i befolkningstäta storstäder utan just vid samhällen där matbutikerna är betydligt färre. Eller inga alls.

Nu börjar Lifvs alltså även med hemleverans av livsmedel på platser där denna typ av tjänst inte finns. Utkörningen sker i samarbete med företag och lokala föreningar. På åtminstone ett ställe har dessutom en idrottsföreningen startat sin egen telefontjänst dit äldre människor som saknar en smartmobil kan ringa och låta den som svarar göra beställningen via appen åt dem.

Visst är coronakrisen bedrövlig på många sätt. Men den har också visat mänskligheten från sin bästa sida fler gånger än jag kan räkna vid det här laget. Jag hoppas att vi inte glömmer bort allt det när världen frisknar till.

Dessutom: Lifvs verksamhet överlag, att satsa på de vita fläckarna i vårt land, tror jag också vi kommer se mer av framöver.

Lifvs erbjuder hemleverans till avlägsna hem | Handelstrender

Lifvs har på kort tid öppnat obemannade livsmedelsbutiker från Skåne till Dalarna. Nu ska man även erbjuda hemleveranser till de mest avlägsna hemmen.

Walmart testar enkelriktade gångar för att minska fysisk kontakt mellan kunder

Den fysiska handeln har känt av coronakrisen rätt ordentligt och de delar som har hållit öppna har hittat på olika sätt för att uppmuntra en coronakompatibel miljö. Saker som att skydda personalen med plexiglas vid kassorna och markeringar i golvet för att visa hur långt ifrån varandra man ska stå i kön. Här är ännu ett intressant initiativ från Walmart: enkelriktade gångar.

Med andra ord får man börja om från början om man kommer på att det man skulle ha fanns i början av gången (ja, eller det kanske inte blir riktigt så strikt, men ni fattar).

De fysiska butikerna har på kort tid genomgått hyfsat stora förändringar. De flesta av dem förstås av tänkt övergående karaktär, men jag misstänker att rätt mycket av det som händer idag kommer att leva kvar på olika sätt.

Vi kan åtminstone vara säkra på att saker och ting kommer att återgå till det normala när vi lämnar coronakrisen bakom oss. Men det normala kommer inte vara dagens normala.

https://www.businessinsider.com/walmart-alters-store-formats-to-address-coronavirus-pandemic-2020-4

Bedrägerianklagelserna mot Luckin Coffee gör att kunderna rusar till företagets butiker

Har du alltid undrat hur en coffee run ser ut? Nu vet vi. Så här.

En av Kinas klarast lysande startupstjärnor senaste åren är kaffekedjan Luckin Coffee. En kedja som skakat om kaffemarknaden i Kina och öppnat butiker i ett rasande tempo. Så pass många att de nu har fler än Starbucks. Luckin har hyllats för sin affärsmodell som byggt på hämtkaffe och kaffeleveranser snarare än kaféer.

Men som så många startups har det funnits dem som rest frågetecken kring Luckins siffror. Om de verkligen har varit så bra som företaget har sagt. Och nu verkar det som att det kan finnas sanning i spekulationerna. Nu har kinesiska myndigheter inlett en bedrägeriundersökning mot Luckin. Det i sin tur fick aktien att kollapsa nästan 80 % under en dag i slutet av veckan.

Men nästan direkt efteråt har nedladdningarna av Luckins app skjutit i höjden. Något som vissa har kopplat till att företagets kunder har rusat till Luckins tjänster för att visa sin support. Andra har däremot konstaterat att det förmodligen snarare handlar om… att kunder som sitter med presentkort och intjänade poäng har rusat till Luckin-butiker för att inte riskera att pengarna brinner inne.

Mer om Luckins problem i den här artikeln

En kassa med ett stort antal hämtkaffen uppställda

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Disney+ har 50 miljoner prenumeranter efter fem månader

Så har Disney släppt lite nya siffror för sin strömningstjänst Disney+. 50 miljoner prenumeranter.

Kort efter det att tjänsten släpptes hade den skrapat ihop 10 miljoner användare, men sen har vi inte hört så mycket. Nu vet vi alltså att tempot har varit 10 miljoner nya användare i månaden.

Att man öppnar i allt fler länder bidrar förstås och det blir intressant att se när (om) Disney börjar bryta ned tittarna per region. Igår fick vi bara en: att nyligen öppnade Indien-marknaden står för 8 av miljonerna. Ingen slump att Disney får ut med just Indien. Åtta miljoner måste trots allt sägas vara rätt bra på en extremt viktig marknad.

Och för att sätta Disney+ i lite kontext så var de senaste siffrorna från början av året runt 170 miljoner för Netflix och 150 miljoner för Amazon Prime (även om den sistnämnda förstås är lite svår att jämföra med eftersom gränsen mellan Prime och Prime Video är rätt… flytande).

Om allt går som det ska så är det Disney-tajm i Sverige till sommaren.

Disney Plus surpasses 50 million subscribers

The international rollout of Disney Plus in a number of countries has helped it roll past the 50 million subscriber mark, the company has announced. To compare, Netflix has 167 million subscribers worldwide.

Amazon arbetar på en egen speltjänst

Nya speltag för Amazon. Även om såväl Youtube som Facebook äter upp allt mer av Twitchs försprång så är Amazons tjänst fortfarande dominanten i spelströmmande. Ja, alltså livevideoströmmandet, när man tittar på andra som spelar spel. Nu är Amazon på väg att även ta sig an även själva spelen.

Amazons första storbudgetspel, Cruicible, är planerat att landa i maj. Men inte nog med det: Amazon arbetar även på en egen spelströmningsplattform: Project Tempo.

Men inte bara det: Amazon siktar dessutom på att göra spel som twitchare och deras följare kan spela tillsammans. Med andra ord: öka engagmangsnivån i tjänsten. Men också göra det Apple börjar bli riktigt bra på just nu: att driva trafik mellan olika verksamhetsområden för att därigenom tjäna mer pengar på befintliga kunder.

Det innebär att i princip alla stora techjättar nu har sina egna spelplattformar. De som ännu inte har kommit lika långt är Facebook som ännu inte har en sådan på plats (än). Samtidigt har vi Apple som numer har en spelplattform (ja, eller två om man räknar in Appstore), men har däremot ingen tjänst som motsvarar Twitch.

Så med andra ord är det mest en fråga hur länge det kommer dröja innan Facebooks spelplattform tar fart och hur länge Apple kan hålla sig från att twitcha.

Amazon Pushes Into Making Video Games, Not Just Streaming Their Play (Published 2020)

The internet giant is investing hundreds of millions of dollars in the effort, with its first original game, Crucible, to be released next month.

Betaversionen av Microsofts spelströmningstjänst xCloud öppnar i Sverige

Ännu en spelströmningstjänst börjar rullas ut bredare. Betaversionen av Microsofts xCloud-tjänst öppnas nu i ytterligare 11 europeiska länder och Sverige är ett av dem.

Microsoft opens up xCloud beta registration to 11 European countries

Microsoft is opening up its xCloud game streaming service to 11 European countries. The software giant is gradually rolling it out due to internet bandwidth concerns in Europe admid the coroanvirus pandemic.

Twitch Watch Parties rullas ut i USA

Twitch tar nästa steg med sin Facebook-klon Watch Parties: nu rullar funktionen ut till alla amerikanska twitchare (inga besked om när tjänsten kommer till andra länder, men är förstås planen). Kort sagt möjlighet att titta på videoinnehåll tillsammans med sina följare ungefär som en vanligt twitchström.

Finns förstås några begränsningar. Det handlar om Prime Video-innehåll och, likt hur det funkar bland sociala plattformar där musik är en stor del av skapandet, så omfattar Watch Parties inte hela Prime-katalogen.

I takt med att allt fler tillväxttak börjar skönjas för olika typer av jättetjänster så har företagen börjat se sig om nya områden att fortsätta växa inom. Det ledde till att 2019 bland annat blev ett enda stort spelår, där i princip varenda techjätte nu har, eller är på väg att skaffa sig, egna spelplattformar. Kopplat till det börjar man också kliva allt längre in på Twitchs område, som ett försöka att öka engagemanget på och användandet av speltjänsterna. De som redan har haft stora videoplattformar har satsat allt mer på att få in spelvideo som stor del av innehållet.

Men Twitch, dominanten inom spelvideoströmmande, har ett tag nu allt mer satsat på annat än just spel. Bli mer än ”bara” något för gamers. Det här är förstås ett stort steg mot det.

Samtidigt är det också ett tecken på en annan stark trend just nu: att techjättar som sitter på mångfacetterat tjänsteutbud tar fram allt fler funktioner som syftar till att brygga de olika produkterna. Med andra ord: att driva trafik mellan olika delar av verksamheten. Att tjäna mer pengar på dem som redan finns inuti ekosystemet, snarare än det allt mer kostsamma projektet med att dra in helt nya användare.

Twitch is expanding Watch Parties beta to all partners, then all US creators after

Watch Parties allow you to watch TV and movies on Amazon Prime with your favorite content creators. You’ll be able to check out everything from Jack Ryan to Star Trek.

Netflix släpper serie med covid-19-tips… på Instagram

Mitt under coronakrisen släpper Netflix en ny serie med tips om hur man kan hantera läget. Och man släpper den… på Instagram.

Den nya serien kommer droppa avsnitt varje vecka och ska samla några av de stora stjärnor i andra Netflix-serier. Ja, några av serierna som främst har unga vuxna som främsta målgrupp. Innehållet ska vara framtaget tillsammans med läkare – som också kommer medverka i Live-samtal.

Man lånar alltså ut sina stjärnor till Facebook för att marknadsföra sin tjänst samtidigt som man bygger relationer till och skapar engagemang med sin publik.

Netflix to launch weekly Instagram Live series about coping during the COVID-19 pandemic | TechCrunch

Netflix is launching a new series on Instagram that will focus on taking care of yourself and your mental health during the COVID-19 global pandemic. The

Musikströmningsprenumerationerna ökade med över 30 % 2019

Analysföretaget Counterpoint har tittat på hur det har gått för musikströmmandet under 2019 och deras bedömning är att det har skett en rejält tillväxt. Totalt har antalet betalande användare ökat med en tredjedel till totalt 350 miljoner prenumeranter.

Spotify sitter fortfarande säkert på tronen med sin tredjedel av den globala totalen, nästan lika mycket som tvåan Apple Music och trean Amazon Music tillsammans. Blir intressant att se nästa gång vi får uppdaterade officiella siffror från topptrion.

Som på så många andra områden är det visserligen svårt att jämföra olika företags tjänster mot varandra. Både Amazon och Apple rider förstås delvis på att de har plattformar för att marknadsföra sin tjänst mot befintliga kunder (Prime respektive iOS). Dessutom är gränsen mellan ”vanliga” Prime och musiktjänsten förstås också lite flytande när man räknar användare.

Det som annars som vanligt är intressant att se i de här sammanhanget är siffrorna för WeChat-ägaren Tencents musiktjänster. Totalt så har Tencents musiktjänster typ tre gånger fler användare än Spotify – om man räknar alla användare. Men betalningsviljan är som synes betydligt lägre i Kina. Motsvarande för video. Intressant med tanke på att det omvända gäller för sociala medier.

https://www.counterpointresearch.com/global-online-music-streaming-grew-2019/

TV-serien All Rise planerar ett avsnitt där skådespelarna spelar in sina scener hemifrån

Ha. Hur spelar man in tv-serier samtidigt som man ser till att hålla avståndet till alla inblandade? Man låter skådespelarna spela in sina scener hemma förstås. Via Facetime och Zoom. Sedan flyttas de virtuellt till de faktiska inspelningsmiljöerna via lite datorefterarbetemagic.

Det handlar om CBS-serien All Rise, som tydligen är ännu en i raden av domstolsserier. Det är alltså sannolikt en serie som har goda förutsättningar för det här upplägget. Och för att det ska bli riktigt mycket meta så handlar det aktuella avsnittet om hur karaktärerna i serien hanterar hemmasittande och andra karantänfenomen under en viruskris.

Har ingen aning om hur resultatet kommer bli (och hur serien i sig är), men gillar det redan.

CBS courtroom drama will use Zoom, FaceTime for special pandemic episode

CBS’s drama series All Rise will produce a ”virtual” episode themed on the COVID-19 pandemic while practicing social distancing using remote programs like FaceTime and Zoom.

Lokala biografer testar egna strömningstjänster under coronakarantänen

Ännu ett skönt exempel på akutdigitalisering under coronakrisen: biografer satsar på strömningstjänster.

I Kina gjorde stängda biografer att en storfilm för första gången istället fick sin premiär i en kortvideotjänst – TikTok. Motsvarande händer nu i USA. Men då har det handlat om innehållsföretagen. I artikelexemplet här nedan pratar vi om biografen på hörnet. Mindre, oberoende biografer som också har tvingats stänga.

Det handlar om att biobesökare som vill se film och som vill stötta sin lokala biograf kan köpa en virtuell biljett som ger tillgång till en strömningslänk som är aktiv i några dagar (”hyrvideo” som vi sa förr i tiden).

Under nedstängningen har vi sett olika initiativ för att stötta det lokala näringslivet när verksamheten har packat ihop. Men att köpa saker även om man inte måste är sådär hållbart, på flera sätt (definitivt om man säljer fysiska produkter).

Yelp testar att lägga donationsknappar intill platser för att uppmana kunder att donera pengar för att visa sin uppskattning. Det kanske är början till någon slags hybrid för näringslivet. Inte bara att hantera båda online och offline utan också hitta andra sätt att ha relation med sina kunder än det som traditionellt har varit grunden i ungefär allt företagande.

Americans buying ’historic’ amount of computers during coronavirus lockdown

With more Americans working from home, we’re buying a historic amount of computers, webcams, and monitors.

 

IoT – internet of things

MIT-forskare skapar musik av covid-19

Way cool. Forskare vid MIT har förvandlat covid-19-viruset till musik. Man har tilldelat de ”kronor” som ger coronaviruset sitt namn unika noter och sedan låtit en AI-algoritm förvandla noterna till musik.

Förutom att det här i sig är ungefär hur häftigt som helst (inte så att det är första gången, men jag är lika fascinerad varje gång nån ger sig på något sånt här) så finns det en betydligt mer praktiskt tillämpning av projektet: att lära sig förstå viruset. Och med ljud fånga detaljer som ett mikroskop kan missa.

Anledning ska vara att vi människor är väldigt duktiga på att plocka upp nyanser i ljud. Inte bara själva tonen. Precis som att vi kan plocka upp nyanser i tal. Om man så vill: där en förstoring i ett mikroskop är ett endimensionellt sätt att ta sig an problemet, så skapar ljud och musik en flerdimensionsionell modell. Och ja, resultatet kan förstås även det köras via nya AI-algoritmer för att hitta nya mönster.

Kultur och vetenskap i en intim duett för att lösa mänsklighetens problem. Renässans as fuck.

MIT researchers use AI to turn the coronavirus into a haunting melody

An AI system that turns the coronavirus’ structure into music could help scientists spot details about COVID-19 that a microscope would miss

 

AI – artificiell intelligens

Google lanserar autokompletteringsfunktion för videosamtal

En ny cool funktion från Google: en autokompletteringsfunktion för videosamtal. Mer specifikt en lösning som fyller i de luckor som kan uppstå vid en dålig uppkoppling.

Den AI-baserade lösningen ska lära sig en användares röst och kunna fylla ut luckor i samtalet. Vi pratar inte om att att AI:n kan täcka för hela meningar, men delar av ord ska den klara. När signalen försvinner ska AI:n alltså gissa sig till vad användaren hade tänkt säga och realtidsplåstrar ihop samtalet.

Vi kan väl utgå från att det kommer vara de sedvanliga autocorrectproblemen, framförallt så här i början. Men oavsett. Coolt.

Google’s auto-complete for speech can cover up glitches in video calls

The news: With many of us now relying on video calls for face-to-face interaction, choppy connections are more frustrating than ever. An artificial intelligence that mimics an individual speaker’s way of talking can smooth over the cracks by filling in small gaps with snippets of generated speech.

AI lyckas omvandla hjärnvågor till tal med 97 procents träffsäkerhet

Ännu ett sånt där snurrigt coolt forskningsframsteg. Forskare har lyckats få fram en AI-algoritm som kan läsa av och omvandla hjärnvågor till tal – med 97 procents träffsäkerhet.

😲🤯😍

Jag ska inte säga att jag helt och fullt fattar hur det har gått till, men det känns som att forskarna har IFTTT:at skiten ur problemet.

Som jag fattar det har de låtit hjärnvågor styra virtuella stämband som alltså därmed har skapat ljud (redan här är jag rätt lost och som vanligt glad att det finns så många människor ljusår smartare än jag). För att förbättra kvaliteten har forskarna sedan använt neuronätverk tränade på att översätta mellan olika språk för att tolka hjärnsignalerna..

Det sistnämnda ska tydligen vara en avgörande skillnad mot de flesta tidigare försök. Istället för att försöka tolka hjärnaktivitet ord för ord så har man valt att angripa problemet som hjärnan generellt hanterar information: sammanhang snarare än detaljer. Kort sagt ”översätta” hjärnvågorna som neuroöversättarna gör det – hela meningar i taget. Det gör att AI:n kan göra kvalificerade gissningar på vilka ord som borde finnas för att det ska bli en fullständig mening utifrån erfarenhet. Även här: på samma sätt som vi människor är rätt bra på fylla i meningar där vi inte hör alla ord.

Som vanligt ligger den största begränsningen att AI:n, likt AI-algoritmer och maskininlärning överlag, har fått träna på en förhållandevis liten vokabulär. Även om algoritmen kan lära sig fler ”ord” på egen hand så är det fortfarande långt ifrån det som behövs för ett normalt samtal.

Men så är det just nu förstås inte heller användarscenariot. Det handlar istället om att ge människor som inte kan prata en röst. Bokstavligen. Och den lilla vokabulären, runt 250 ord, kan användas för att skapa skräddarsydda kommandon som i sin tur skulle kunna styra enheter i en funktionsnedsatts omgivning. Och där en fras skulle kunna starta en kedja av händelser eller kommandon. IFTTT by brain.

Så… ni vet… ännu ett steg närmare faktiskt tankeläsning.

Ja. Jag får lite gåshud.

How a New AI Translated Brain Activity to Speech With 97 Percent Accuracy

There are strong parallels between translating brain signals to text and machine translation between languages using neural networks.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb satsar mer på långtidsboenden och tar in nytt kapital

Airbnb satsar ännu mer på långtidsboende. Eller ”hyreslägenheter” som man sa förr i världen.

Det finns förstås många anledningar till att någon väljer att långtidshyra istället för att bo på ett vanligt hotell, men en given anledning är för att helt enkelt ha någonstans att bo i en ny stad. Kort sagt privatpersoner som flyttat till en stad för att jobba – och kanske ännu mer troligt att företag behöver ha lägenheter för nyckelkompetenser som har rekryterats.

Dessutom en intressant detalj i sammanhanget: antalet bokningar av långtidsboenden i samma stad där den som hyr bor nästan fördubblades sista två veckorna i mars. En i min värld trots allt rätt oväntad trend.

Oavsett: att Airbnb ger sig allt längre in såväl i den traditionella hotellbranschen som i hyresläghets- och bostadsbyggarbranscherna kommer leda till allt fler utmaningar längs med vägen. För lagstiftare inte minst. Många städer och länder runtom i världen har clashat med Airbnb bara kring korttidsuhyrningsmodellen (a.k.a. Airbnb Classic). Airbnb kommer få allt svårare att hålla fast vid sin ”bara en plattform”-inställning ju fler områden man omfamnar. Hyreslägenhetsverksamheten inte minst.

Dessutom har Airbnb precis tagit in en ny miljard dollar i investering (kanske en halv miljard utöver det enligt spekulationer jag har sett). Pengar som enligt företaget själva ska hjälpa dem att satsa ännu mer framåt, men frågan är om det inte till största del handlar om att Airbnb gör en WeWork. Alltså tar in medel lite halvakut för att täcka upp medel man hade hoppats få in via en börsnotering.

Ryktena om en börsnotering för Airbnb har florerat länge, men under förra året eskalerade 2020-ryktena rätt ordentligt. Vi vet inte hur långt gångna de eventuella planerna var, men ryktena pekade mycket på en Q1/Q2-notering. Med andra ord ungefär nu när man tar in nytt kapital.

Att börsnoteringen inte kommer bli av närmaste tiden hade vi kunnat räkna ut ändå. Airbnb skulle inte vara det första företag som skjuter på sin notering på grund av hela covid-19-krisen. En kris som förstås slagit väldigt hårt mot reseindustrin – och därmed också mot Airbnb. Vi kan anta att det första kvartalet kommer bli väldigt rött för dem. Också.

Airbnb rolls out new features aimed at its next big bet: longer-term stays | TechCrunch

Airbnb is tweaking its landing page and introducing new features all aimed at longer-term stays, as the online rental marketplace looks to capitalize on a

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AR/VR IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 14 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google lägger till markupstöd för viktig realtidsinformation direkt i sökresultatet

Google lägger till stöd för ny schema markup: ett covid-19-schema, förstås. Okej, det handlar mer formellt om ett ”notifieringsschema”, men hej. Ingen slump att det kommer just nu.

Det handlar alltså om möjlighet att kunna skjuta ut olika typer av akutinformation eller annat som kan vara bra för den som söker information att få veta så tidigt som möjligt. Mycket av användningsområdena som tas upp handlar förstås om nödmeddelanden som kan vara aktuella för offentliga verksamheter. Saker som att kollektivtrafik ställs in eller att skolor stängs. Eller för den delen nya begränsningar, som nya riktlinjer för hur många människor som får samlas.

Men bland exemplen som räknas upp finns också saker som att evenemang ställs in eller går från offline till online, eller ändrade öppettider. Det här är verkligen saker jag hoppas kommer överleva viruset – och breddas.

Det känns som att det har hänt mer med Google My Business senaste veckorna än vad som hänt de senaste åren (så Google kan om de bara vill). Framförallt precis den här typen av saker vi nu pratar om: tillfälliga avvikelser. Något som kan vara väldigt relevant för enskilda näringsidkare men även kommuner och andra verksamheter också när det inte är kris.

Googles sökresultat blir allt mer realtidslevande, eftersom Google vill att vi ska vända oss dit för alla former av svar. Även för realtidsuppdaterad information. Det nya tillägget täcker ett väldigt stort hål för att den här ambitionen ska kunna bli verklighet.

Google to Support New COVID-19 Special Announcement Schema in Search Results

Google search results will soon support a new type of schema markup designed for special announcements related to COVID-19.

Google lägger till stöd för covid-19-information i My business

Mer covid-19-funktionalitet i sökresultatet. Häromdagen meddelade Google att man kommer att börja stödja en ”akutinfo”-markup som gör det möjligt för företag att gå ut med avvikelseinformation direkt i sökresultatet (i dagsläget mest för krisinformation av coronakaraktär, men kan säkerligen breddas). Dessutom kommer Google till slut göra det möjligt för My business-platser att gå ut med tillfälligt ändrade öppettider eller att man tillfälligt stänger. Nu kommer ännu en nyhet som kombinerar de här två.

Det handlar om en ny Poster-funktion som gör det möjligt för företag att lägga ut information i samband med sin My business-listning. En covid-19-info-ruta som kommer läggas överst i platsens inforuta.

Återigen: handlar om en funktion specifikt för covid-19-information. Men den här kan förstås också användas till annat. Inte minst efter att krisen har lagt sig. Jag misstänker alltså att den här funktionen kommer leva kvar i My business när nuvarande krisläge.

Det är en funktion som jag misstänker många företag har saknat i My business. Det ligger dessutom i Googles intresse att funktionen finns kvar: om företag börjar använda den och kunder lär sig att uppdaterad information om en plats alltid finns här så kan det i sin tur få fler företag att ge sin My business-information mer kärlek, vilket gör att ännu fler kunder kommer upptäcka den etc. etc.

Jag misstänker också att just den här funktionen kommer få en rätt framträdande roll i sökresultatet överlag vad det lider.

Google Posts With COVID-19 Updates

If you login to Google My Business, click on Posts, you have a new option to write a post specific with COVID-19 information about your business. Google said on Twitter ”COVID-19 update posts will appear at the top of your business profile in local search.”

Google lyfter fram alternativ för hämtmat och matleveranser tydligare i sökresultatet

Mer covid-19. Google har stökat om i sitt sökresultat igen. Mer specifikt så har den lyft fram sökkorten ”Hämtmat” och ”Leverans” först i karuseller vid sökningar på restaurangiga sökord. Med andra ord det som nu mest efterfrågas i ett allt mer nedstängt USA (vi har inte den funktionen här vad jag vet).

Två saker som kommer hända när vi lämnar coronakrisen bakom oss är dels att fler restauranger kommer att erbjuda olika typer alternativ för att hämta och få mat levererad – plus att vi kommer se fler och fler alternativ vad gäller just färdigmatleveranser. Hela trenden med spökkök, alltså kök som företag kan hyra in sig för att laga just mat som ska ätas någon annanstans, har inte nått Sverige än (åtminstone inte i någon större omfattning).

Och de sakerna i sin tur kommer också leda till att Google kommer att lyfta fram detta ännu mer i sökresultatet. Och förstås också ta fram ännu fler funktioner som gör att den här typen av ärenden kan hanteras och betalas direkt hos Google. Och inte bara där. Våra digitala assistenter kommer garanterat skickas på intensivkurs för att ännu bättre kunna serva oss mat. Nästan bokstavligen.

Google Search Showing Takeout & Delivery Discover More Places Cards

If you search for some restaurant related keywords, such as [steakhouse nyc], Google will show you the typical ”discover more places” carousel of images. But now Google is showing ”takeout” and ”delivery” cards as the first two options.

Google släpper mobilitetsrapporter för att visa hur våra rörelsemönster har förändrats under coronakrisen

Hur har våra rörlighetsvanor förändrats i och med coronakrisen? Det har Google bestämt sig för att visualisera i sin COVID-19 Community Mobility Report. Ja, eller snarare ett antal rapporter – för 131 länder. Sverige är ett av dem, med information dessutom nedbruten på länsnivå.

Rapporterna är baserade på användares platsdata (omfattar alltså alla som använder Google Maps och har platshistorikfunktionen påslagen). Det är kort sagt det vanliga som Google använder för att visa exempelvis hur pass mycket folk det brukar vara i olika platser, som butiker, vid vissa tider – men aggregerat på en högre nivå.

Visst, det är inte särskilt förvånande data som visas upp (vi tillbringar rejält mycket mindre tid i kollektivtrafik, men däremot mycket mer tid i parker och andra uteområden där vi kan hålla våra medmänniskor på beskedligt avstånd). Men det är ändå någon form av försökt till kvantitfiering av det vi ”vet” som kan användas, även om den förstås inte är hundraprocentigt heltäckande. Här och nu kanske av smittskyddsmyndigheter och på sikt av forskare.

Helping public health officials combat COVID-19

We’re helping public health officials by providing aggregated, anonymized Community Mobility data as they make critical decisions to combat COVID-19.

 

Detaljhandel/e-handel

Ikea dedikerar en av sina matbutiker enbart till vårdpersonal och riskgrupper

Ni vet det där med särskilda öppettider för covid-19-riskgrupper som flera livsmedelskedjor och -butiker har börjat med? Nu är det Ikeas tur – och man tar det ett steg längre. Man dedikerar en hel butik exklusivt för vårdpersonal (och andra offentliga funktioner som poliser) och för riskgrupper. Och vi pratar om en livsmedelsbutik.,

Det handlar om företagets Sverigemat-butik i Cryodon i Storbritannien som nu alltså bara kommer att tillåta ovanstående grupper från att handla i butiken. Och butiken kommer inte bara att sälja sitt vanliga Ikeamatsortiment utan också de baslivsmedel som behövs i karantänlägen. De två olika målgrupperna kommer få olika besökstider: vårdpersonal mellan 8 och 12 och 14 och 16, medan äldre kunder är välkomna under tiden däremellan.

Och ja. Antibunkringsregler kommer också gälla.

Det vi har sett under coronakrisen är en ny slags personalisering av fysiska butiker. Det ska bli intressant att se om det här är något som kommer att fortsätta när krisen har lagt sig – och kanske rentav utvecklas.

Ikea opens Croydon essentials store exclusively for vulnerable & NHS staff – Retail Gazette

Ikea has opened its Croydon store’s Swedish Food Market exclusively for vulnerable customers & key workers during the coronavirus pandemic.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube kan arbeta på en egen kortvideotjänst: Shorts

Google sitter på världens största sociala plattform, men vad saknar Google? En kortvideoapp, förstås. Mot slutet av året kan det bli ändring på det. Nu kommer uppgifter om att Google arbetar på precis det: Shorts.

Okej, nu är det inte så att Youtube saknar kortvideoinnehåll, men däremot bor det tillsammans med annat innehåll. Och eftersom vi numer älskar munsbitslångt innehåll för att fördriva tiden så är det inte så konstigt att Google vill vara med och leka.

Google verkar dock ha lärt sig läxan både från sig själv och Facebook: Shorts verkar inte bli en egen app utan en egen avdelning i vanliga Youtube-appen. I princip en längdfiltrering, även om vi kan tänka att det blir några skräddarsydda funktioner. Det kommer åtminstone bli så för innehållsskaparna vad det verkar. Ungefär samma funktioner som på andra ställen: välj en (upphovsrättsmässigt säker) låt kortklipp på.

Youtube har ännu inte drabbats av samma boomerproblem som Facebook, men Google känner bevisligen konkurrenterna (läs: främst TikTok) flåsa i nacken. Med tanke på att kortvideo är nyhetsflödet 2.0 så tänker Google åtminstone framtidssäkra hängtiden i appen.

YouTube ’Shorts’ reportedly launching this year to counter TikTok

Today, all of Google’s meaningful social media offerings are housed within YouTube. A new report today reveals that YouTube Shorts will combat TikTok…

Amazon Prime Video gör det för första gången möjligt att köpa och hyra filmer direkt inuti iOS-appen

Whoa. Det var… oväntat. Amazon gör en inverterad Netflix eller Spotify: man öppnar för att låta Prime Video-kunden betala direkt inuti sina Apple-appar. Och därmed alltså acceptera att Apple tar sina 30 procent. Och intressant nog har man inte som vissa har gjort, som Spotify, och höjt avgiften med lika mycket. Amazon går alltså med på tjäna en tredjedel mindre på sina användare.

Ja, om det nu inte är som artikeln konstaterar: att Amazon har lyckats få till nån slags specialavtal med Apple (vilket känns lika rimligt och osannolikt). Det kan vara så enkelt som att Amazon helt enkelt vill sänka tröskeln för sina kunder. Att man resonerar att man genom att kapa steg i processen på totalen och på sikt kan öka intäkterna per användare, trots att man (sannolikt) ger upp en tredjedel av pengarna.

Oavsett är det här ett rätt stort steg mot att Amazon Prime Video fullt ut blir en av kanalerna i Apples TV-app. Det i sig skulle kunna tala för att Apple kan ha gett Amazons någon form av specialdeal – med just det som förhoppning.

https://www.theverge.com/2020/4/1/21203294/amazon-prime-video-ios-in-app-purchases-iphone-ipad-apple-tv-change?1

Apple låter vissa videoströmningsföretag slippa dela Appstore-intäkter med Apple

Tidigare idag skrev jag om att Amazon har tagit det oväntade steget att göra det möjligt för användare av Amazon Prime Video-appen för iOS att nu köpa och hyra filmer direkt inuti appen. Kort sagt alltså ge Apple en tredjedel av intäkterna för varje köp. Eller? Spekulationer kom om att Amazon kan ha ingått någon form av avtal med Apple för att slippa dras med avgiften – och nu bekräftar Apple att så faktiskt är fallet.

Det visar sig att Apple ”ett tag” har haft en specialdeal för ”vissa premiumpartners” som erbjuder strömnings- och videotjänster som gör att de alltså inte behöver dela de sedvanliga intäkterna med Apple. Vilket är… rätt jättestort för att vara Apple.

Finns förstås ett gäng brasklappar. Som att det bara gäller enstaka köp och inte prenumerationer. Och framförallt måste de företag som hoppar på det här integrera med ”kärnfunktioner inom Apples ekosystem” av hårdvara, tjänster och funktioner. Med andra ord saker som att ha stöd för Siri, Airplay, single sign on och universalsök.

Och i det sistnämnda hittar vi sannolikt just förklaringen till att Apple har gått med på det här: man vill säkerställa att Apple-kunderna tillbringar så mycket tid med alla Apples tjänster och funktioner som bara går. Och i förlängningen säkert få in så många tjänster som möjligt i sin TV-app.

Och, förstås, också få de berörda företagen att gnälla lite mindre hos konkurrensmyndigheter…

Apple now lets some video streaming apps bypass the App Store cut

Apple on Wednesday confirmed the existence of a program for streaming video providers that allows those platforms to bypass its standard 30 percent App Store fee when selling individual purchases, like movie downloads and TV show rentals. The program first became public earlier today when Amazon updated its Prime Video iOS and Apple TV apps to allow in-app purchases for the first time.

Niantic arbetar på inomhusversioner av Pokemon Go och Harry Potter

Vad gör man om ens verksamhet bygger på att människor är ute och rör sig – gärna tillsammans med andra=? Man lanserar inomhusversioner. Det är precis vad Niantic planerar att göra. Möjlighet att spela Pokemon Go och Harry Potter utan att lämna hemmet.

Istället för att springa runt och besöka fysiska pokestops är tanken att man nu ska uppmuntras att ta virtuella promenader. Kort sagt ska man kunna skrapa ihop steg via löpband eller dammsugning. Man ska även kunna ”virtuellt besöka och dela minnen om sina favoritplatser”, utan att jag vet exakt vad det innebär. Sist men inte minst kommer Niantic också hoppa på stora 2020-trenden vad gäller konferenser: anordna virtuella sammankomster.

Niantic är alltså ännu ett av företagen som på kort tid har tvingats ställa om sin verksamhet när själva grundplåten rycks undan. Men Niantic skapar också åtminstone indirekt trafik till många  småföretag. Jag misstänker att coronakrisen kommer göra att Niantic kommer permanenta den här typen av virtuella rundturer – för att göra sig mindre sårbara men också för att öka användningen generellt av sina spel. Och kanske rentav börja erbjuda virtuella pokestops. Så att spelare virtuellt kan besöka fysiska småföretagare – som i sin tur kan belönas med någon form av ersättning.

https://techcrunch.com/2020/03/30/niantic-is-updating-pokemon-go-and-other-titles-to-support-indoor-gaming/

Twitch samlade in 2,8 miljoner dollar till WHO under 12 timmar långa Stream Aid

De flesta som var med när det begav sig på åttiotalet minns säkert välgörenhetssingeln ”Do They Know It’s Christmas” framför av ungefär alla de största brittiska popstjärnorna då. Den följdes sedan det 16 timmar mastodontlånga Live Aid-evenemanget med konserter i London och Philadelphia som livesändes över hela världen till en publik på 400 miljoner tittare. I helgen var det dags för liveströmningstjänsten Twitch att göra ungefär samma sak: Stream Aid.

Under sändningen som varade i 12 timmar, med youtubers, twitchare och musiker som John Legend, lyckades Twitch samla in totalt 2,8 miljoner dollar till WHO:s Covid-19 Solidarity Response Fund. Totalt toppade Stream Aid med 135 000 samtida tittare och den sammanlagda tittartiden blev 1,2 miljoner timmar.

Ännu ett initiativ värt att applådera, alltså.

Twitch ’Stream Aid’ To Combat Coronavirus Raises $2.8 Million, Nabs 135,000 Concurrent Viewers – Tubefilter

On Saturday, Twitch hosted a celeb-studded marathon charity stream dubbed Stream Aid to raise money for the World Health Organization’s (WHO) COVID-19 Solidarity Response Fund — whose aims are to prevent, detect, and respond to the pandemic on a global level.

Quibi – Netflix för kortvideogenerationen – lanseras 6 april

Mitt i coronanedstängningstider så öppnar vissa upp nytt. Disney+ lanserades enligt plan i de första europeiska länderna för några veckor sedan och i morgon 6 april är dags för en av de mest intressanta nya spelarna på strömningsarenan: Quibi. Netflix för kortvideogenerationen.

Quibi är i stort som de flesta av strömningstjänsterna. Betala en månadsavgift och bingea på (åtta dollar i månaden för annonsfritt eller fem dollar med annonser). Och likt i princip alla videotjänster så erbjuder Quibi originalinnehåll.

Men ungefär där tar likheterna slut. Innehållsmässigt är Quibi närmast Apple TV+, eftersom tjänsten vad det verkar bara erbjuder just originalinnehåll. En anledning till det är att Quibi skiljer sig formatmässigt: tjänsten är bara byggd för mobiltittande (allt material ska dessutom kunna ses både stående och liggande och automatiskt anpassa sig om användaren vänder mobilen). Och som sagt byggd för att passa in i kortvideoformatet: varje avsnitt är max tio minuter långt. Alltså ungefär det som Snapchat gör med sitt originalinnehåll. Medan man väntar på bussen är tanken att man hinner med en ”quick bite” (att kalla ”avsnitt” för ”avsnitt” är sååå 2010-tal).

Quibi verkar dessutom sitta på en rätt djup kassakista. Bland namnen som är inblandade i material finns Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Reese Witherspoon, Sophie Turner och Jennifer Lopez. Till skillnad från Apples tjänst så kommer Quibi redan från start ha en rätt välfylld tablå: 50 titlar vid lanseringen som ska skalas upp till 175 under kommande året.

Timingmässigt är det både en problematisk och klockren tidpunkt för lanseringen. Helt rätt eftersom människor nu plöjer onlineinnehåll som aldrig förr, men utmanande eftersom varselvågen och det allmänt osäkra läget håller allt hårdare i plånboken. Det inser Quibi förstås och erbjuder därför en förlängd prova-på-period: 90 dagar. Med förhoppningen dels att kunder ska vilja fortsätta efter det och dels att, tja, coronaeländet är om inte helt över så åtminstone i det närmaste hanterat.

Quibi Launching Hollywood ’On the Go’ Streaming in the US Amid Lockdown

Quibi, the multi-billion-dollar streaming platform launching Monday, is betting it can transform entertainment with short, Hollywood-quality clips to watch ”on the go” — even as much of the world is trapped at home.

 

IoT – internet of things

Apple bekräftar (i princip) att de kommer släppa AirTags

Apple väntas släppa ett antal nya hårdvaruprylar kommande veckor, efter att de nyligen droppade nya modeller av iPad Pro och MacBook Air. Saker som en ny budget-iPhone och ”AirTags”. Det sistnämnda har det spekulerats om ett tag – och nu verkar det som att Apple av misstag (?) bekräftade de sistnämnda.

AirTags, som de dessutom verkar heta, påstås vara en konkurrent till Tile. Alltså brickor, och numer typ klistermärken, som man kan fästa på allehanda prylar för att sedan kunna spåra dem via sin mobil.

När Apple släppte iPhone 11, med det nya U1-chippet, så var just det här ett tänkbart användningsområde. Spårning av prylar via närkommunikation via Apple-prylar som tillsammans kan bilda en egen kedja för en signal att rida på. Och att Apple nu alltså verkar göra sig redo att släppa precis en sån här produkt öppnar ett rätt nytt stort potentiellt affärsområde för Apple. Och gör att Apple framförallt än mer kan användas till prylar utanför det egna ekosystemet.

Apple accidentally leaks AirTags, its Tile-like item tracker

Apple’s popularity means its products are some of the most leaked on the market, but it’s always nice when the leak comes from the source itself. As first reported by Appleosophy, Apple accidentally confirmed the existence of ’AirTags,’ its

iPad fyller 10 år

Ett jubileum jag missade: iPaden fyllde på riktigt tio år i fredags – 3 april. Det var då på dagen tio år sedan en av Apples numer huvudprodukter började säljas.

Då, runt 2010, var pressen stor på Apple att släppa en ultrabok – alltså en ännu mindre dator än MacBook Air. Den här typen av minidatorer hade börjat få ett rejält uppsving på PC-sidan, men istället för att ge sig in och konkurrera på det området så valde Apple att alltså lite kortsluta tävlingen genom att istället lansera ett helt nytt produktsegment. Som vanligt var Apple inte först, men däremot de som gjorde produktkategorin till något för den stora massan konsumenter.

iPaden blev, like iPhonen, inte riktigt vad Apple och Steve Jobs hade tänkt sig. Efter en raketstart så förvandlades iPaden till något som pensionärer och småbarn använde (vilket i sig var en bra generationsbrygga) i takt med att mobilerna blev allt större. En bit in på tiotalet såg surfplattan ut att till största del ha passerat sitt bäst-före-datum.

Men så hände något, likt det Apple exempelvis gjorde med Watch i ungefär samma läge, man styrde om fokus. Och bytte målgrupp. Istället för det man ska ha när man tittar på video eller slösurfar så marknadsfördes och optimerades iPaden som ett arbetsredskap. Bättre stöd för externa hjälpmedel som tangentbord och skärmar. Möjlighet att multitaska appar, pennor och dedikerade iPad-versioner av program för yrkesverksamma. Dessutom en Pro-version som har blivit allt mer pro.

Och så vara för ett par veckor sedan, i samband med att den senaste iPad Pro-generationen såg dagens ljus, ett iPad-tangentbord från Apple – med styrplatta.

Tio år senare håller iPaden nu på att bli det Apple och Steve Jobs såg framför sig när de lanserade den då allmänt hånade jättemobilen: en rätt fullständig datorersättare. En ultrabook, om man så vill.

Looking back at 10 years of the iPad, Apple’s revolutionary tablet | AppleInsider

On April 3, 2010, the iPad wasn’t really an iPhone and not quite a Mac. The latest iPads blend the best of both worlds – and that’s been an evolution a decade in the making.

Internetoperatör i Ryssland ber sina kunder sluta skicka memes och titta på kattvideos

Ni vet EU:s vädjan om att strömningsföretagen skulle sänka kvaliteten i sina sändningar för att därigenom minska belastningen på EU:s nätkapacitet? Och att svenska operatörer undrade varför eftersom de har gott om kapacitet? Nu kommer ungefär samma vädjan från en av Rysslands internetoperatörer. En som går ännu längre: sluta skicka memes och titta på kattvideos. Typ.

I det här fallet verkar det dessutom handla om att det börjar knaka i fogarna. Det börjar bokstavligen bli problem med kapaciteten.

Visst. Det här betyder förstås inte att vi har problem här hemma. Men jag misstänker att vi nog har bättre nät i Norden än i större delen av världen. Och oavsett så kostar allt vi gör online. I data. Som i sin tur också kostar på miljön och klimatet.

På sätt och vis är våra onlineaktiviteter lite som elscootrarna. De är bättre för miljön om de ersätter ett smutsigare alternativ, men sämre om de ersätter en promenad. Att vi gör saker online istället för offline kan vara bättre om det handlar om att jobba på distans istället för att ta bilen. Men kan vara sämre om det är saker vi annars inte hade gjort.

Visst är det här bara en dimension – och de positiva sakerna med internet är fortfarande långt fler. Men data och datatrafik är (än så länge) varken oändliga eller klimatneutrala.

Stop Sending Memes, Russian Telecom Operator Pleads

MTS has 80 million clients in Russia and has seen a ”considerable increase in the load on the network,” mostly in large cities, particularly Moscow, a company executive said.

 

AR/VR

Facebook inleder exklusivt samarbete kring AR-skärmar

Ny rätt stor affär för Facebook: man har ingått ett samarbete (inte ett uppköp för ovanlighetens skull) med brittiska AR-skärmtillverkaren Plessey. Ett samarbete som innebär att Plessey kommer att ta fram och tillverka teknik och hårdvara exklusivt för Facebook ”i flera år”.

Enligt Facebook själva ska samarbetet resultera i ”design som gör att enheterna smälter undan så att vi kan vara mer närvarande med våra vänner, familjer och omgivning”. Så ja, en inte alls diskret blinkning mot Google och Snap.

Plessey ska vara en av få företag som tar fram den här typen av microLED-skärmar, vilket tydligen ska ha betytt att också Apple har varit väldigt intresserade. Men Facebook verkar alltså i så fall ha varit villiga att betala mer (eller så kunde Plessey inte producera tillräckligt mycket, tillräckligt snabbt åt Apple, vilket numer verkar vara det vanligaste samarbetshindret för Apple). Och att det handlar om AR-glasögon är trots allt rätt intressant.

Apple har gått lite all in på AR och Tim Cook har om inte dissat så åtminstone prioriterad ned VR rätt ordentligt. För Facebook är det förstås VR som har varit huvudspåret. Och även om de första tecknen på att även Facebook arbetar på AR-teknik kom redan 2018 så har företaget legat lågt här. AR har mest handlat om skojiga storieseffekter. Men nu kan alltså Facebook vara redo att göra en hyfsat stor AR-push. Lär handla om såväl hårdvara som tjänster.

Beating out Apple, Facebook partners with Plessey to build augmented reality glasses – SiliconANGLE

Beating out Apple, Facebook partners with Plessey to build augmented reality glasses – SiliconANGLE

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 8 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram testar helt annonsfritt nyhetsflöde

Det här är… rätt stort. Instagrams VD Adam Mosseri ska ha bekräftat att tjänsten genomför tester där vissa användare inte ser några annonser. Alls. ”To make sure we understand the effect of that”.

Det är förstås alltid bra att skaffa sig insikter om användarnas beteenden, men det här känns oavsett som ett, som sagt, stort men framförallt väldigt märkligt test från Instagram.

Nästan 99 % av alla Facebooks intäkter kommer från (mobil)annonser. Övriga intäkter (kan vara exempelvis företagskonton i WhatsApp eller försäljning av Portal- och Oculus-hårdvara) har i bästa fall verkat på marginalen och de tester Facebook har gjort med att få användare att betala direkt har känts lite halvhjärtade än så länge.

Men ett sånt här test tyder på att Facebook insett att annonser kanske inte är framtiden. Jag antar att man nu vill se om ett annonsfritt Instagram 2020 skulle få användarna att använda appen på andra sätt – och mer.

Vilket förstås för oss över till den hypotetiska fråga som florerat kring Facebooks tjänster i ett antal år nu: skulle du betala för Instagram om du slapp annonser? Och i så fall hur mycket? Och om det skulle bli verklighet: vad skulle det innebära för företag?

https://twitter.com/chriswelch/status/1228535504460750851?s=20

Instagram kan testa ett delvis kronologiskt flöde

Woah. Instagram testar… ett kronologiskt nyhetsflöde? Oj. Det snurrar.

Okej, nu handlar det inte riktigt om ett strikt kronologiskt flöde. Mer ett sätt att se inläggen du har missat sedan du var inne senast. Alltså inlägg som postats under den tiden. Det känns alltså snarast som en funktion för dem som hänger ofta i appen – så att de ska slippa se inlägg de redan har sett, typ.

Instagram is testing a way to display posts in chronological order

In 2016, Instagram began messing with users’ feeds, much to fans’ chagrin. The posts they would see from the accounts they followed weren’t in order of when they were posted, but in order of what the app’s algorithm determined to be worth l

Facebook testar nya inställningar för att visa nyhetsflödet

Igår skrev jag om att Instagram kan vara på gång att erbjuda möjlighet att få ett kronologiskt(ish) flöde. Nu ser det ut som att även Facebook-appen kan få något liknande.

Det handlar om att Facebook just nu (internt) testar en funktion som ger tre olika sätt att sortera och visa nyhetsflödet: Mest relevanta (a.k.a. algoritmer rockar), Senaste (visa nya inlägg först) och Redan sett (som är ungefär exakt vad det heter). De blir åtminstone enklare att hitta – jag hade exempelvis ingen aning om att den sistnämnda har funnits.

Det senare känns vid en första anblick på sätt och vis lite som att lista gårdagens väder. Men när jag tänker efter ett varv till så känns det som något som alla sociala plattformar med algoritmstyrda flöden borde införa. Hand upp alla som någon gång har sett ett intressant inlägg i ögonvrån när man redan har tryckt på något och sedan snabbt backar tillbaka för att se inlägget igen. Bara för att sedan, tja, aldrig hitta inlägget igen. Framförallt inte om man har koll på vem som postade.

We like. LinkedIn – your move.

Facebook prototypes tabbed News Feed with Most Recent & Seen | TechCrunch

Facebook may make it easier to escape its ranking algorithm and explore the News Feed in different formats. Facebook has internally prototyped a tabbed

Facebook betalar användare för att hjälpa Facebook med röstinspelningar

Sugen på att få betalt för att hjälpa Facebook träna upp sina röstverktyg? Nu kan kan du få det. Visserligen inte jättemycket pengar, men hej.

Är det något som alla företag borde lära sig av Facebooks (men även andra techföretags) problem senaste år är det att det är bättre att be om lov i förväg. Ja, och inte försöka runda appbutiksregler.

Livet blir så mycket mindre komplicerat på det sättet. Om man helt enkelt litar på sina kunder. Och bygger upp en relation som gör att de är villiga att hjälpa till, kanske till och med utan ersättning.

Förtroende och kundvård, y’all. Bra grejer för 2020-talet.

Facebook will now pay you for your voice recordings

Facebook is slowly rolling out a new program in its Viewpoints market research app that will pay you to submit voice recordings that will be used to help train the company’s speech recognition systems.

Facebook stryper tillgången till ännu mer potentiellt känslig insiktsdata

Facebook skärper delningen av data med adtechföretag ytterligare. Från och med april kommer information om unika enheter inte längre delas med annonsföretagen som kvalificerat sig till att bli en av Facebooks ”advanced mobile measurement partner” (MMP). Alltså nån som har tillgång till mer insikter om hur de går för annonser än your average bear.

Det verkar handla om att Facebook proaktivt försöker förhindra ännu ett Cambridge Analytica-haveri. Fram till nu har MMP:er inte bara fått insikter i praktiken om unika användare utan har även haft rätt att dela den rådata de fått med annonsörer. Facebook har inte delat ID:t för specifika mobilenheter, men det har däremot gått att följa aktiviteter för specifika användare – och på sätt och vis därmed också specifika enheter.

Det har från Facebook-håll alltså handlat om oro av fingerprinting-karaktär. Att den data som Facebook tillhandahåller om exempelvis en användares köp skulle kunna korsköras mot data som en annonsör sitter på för att därmed kunna identifiera en unik användare – alltså även identifiera en individ. Information som sedan skulle kunna användas på sätt som inte skulle vara okej om de kom ut.

Nu kommer den data som MMP:er får ut istället vara aggregerad och anonymiserad full ut.

Facebook Quietly Cuts Off Sensitive Ad Data Before It Can Get Cambridge Analytica’d Again

A good rule of thumb is to be skeptical of the privacy-forward changes Facebook touts to the public, and to deeply interrogate any of the quieter changes it rolls out behind the scenes since those-surprisingly-often mark the real efforts that the company’s taking to be a little bit less of an invasive shitshow.

Facebook lanserar publikt dataset med 38 miljoner URL:ar

För två veckor sedan lyfte Google ut sin Dataset Search ur beta. En sökfunktion alltså specifikt för att söka just i dataset och där den primära målgruppen är forskarvärlden (men förstås även andra intresserade). Den nya sökfunktionen ska innehåll nära 25 miljoner publika dataset som nu har indexerats och lyfts in i den nya funktionen. Nu är det Facebooks tur att komma med en liknande funktion,

Tillsammans med Social Science One har Facebook samlat ihop över 38 miljoner URL:er som har delats publikt över 100 gånger ar senaste tre åren. Det som är lite coolt är att samtliga URL:er också ska innehålla information om eventuella saker som har hänt med dem – som om de har faktakollats eller anmälts för hatbrott. Med andra ord blir det alltså möjligt att söka och sortera på dessa parametrar.

Unprecedented Facebook URLs Dataset now Available for Academic Research through Social Science One

Gary King and Nathaniel Persily

Nytt Instagramfilter: vilken Ikea-möbel är du?

Ha. Ace. Har du alltid undrat vilken Ikea-möbel du är? There’s an Instagram-filter for that. (Okej. Du kommer bli en av 12 Ikea-produkter, men hej. Nu ska vi inte fastna i detaljer.)

Ikea launches ’Which Ikea icon are you?’ Instagram filter – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Ikea has launched a new interactive Instagram app aiming to cash in on the ”What X Are You” filter trend dominating the social media platform.

Pikaso – appen som gör tweets snygga i Instagram

Delar du ofta tweets till Instagram och har tröttnat på att det ser kackigt ut? There’s an app for that. Okej, det finns det inte (men appar för iOS och Androi är på gång), däremot så kan Pikaso vara svaret på dina böner. Eller åtminstone göra det enklare att just dela snygga tweets till Insta.

Det artikeln också går in på, kring TikTok, är något som jag har skrivit några gånger: att nyare tjänster satsar mycket på att få in sitt innehåll på andra ställen. Med andra ord till skillnad från Facebook som nästan uteslutande har handlat om att dela inom det egna ekosystemet. Något som de nyare tjänsterna gör därför att, tja, de just inte är Facebook. Ett sätt att marknadsföra sig.

Men det här ser vi även hos andra. Som Apple och Spotify. Försök att trycka ut sitt innehåll på så många ställen det går med förhoppningen om att hitta nya användare. Men också att göra sig mindre sårbar. Att separera de olika lagren och vertikalerna så att man inte blir beroende en enda tjänst för intäkter. Och rent krasst: inte vara beroende av att kunderna kommer till företagen. Att företagens tjänster finns där kunderna föredrar att vara.

Kort sagt: precis samma det sätt att tänka på sin verksamhet, sina kunder och sina kundmöten som alla företag skulle må bra av att anamma.

Turn Tweets Into Instagram-Friendly Posts With Pikaso

Are you tired of seeing badly-cropped tweets in your Instagram feed? Pikaso has a solution! It turns Tweets into Instagram-friendly posts.

Twitter

Twitter köper kortvideotjänsten Chroma Labs

Ännu ett uppköp för Twitter: Chroma Labs. Och det handlar om en *trumvirvel* kortvideoapp. Förstås.

Chroma Labs är inte en kortvideoplattform i sin egen rätt, utan är just ett verktyg för att skapa stories och kortvideos som sedan delas i andra tjänster. Som Instagram och Snapchat. Lite Apples Clips-app, alltså.

Det skulle med andra ord vara ett köp helt rätt i kortvideotiden. Men Twitter kommer däremot stänga ner Chroma-appen (eller åtminstone inte släppa fler uppdateringar). Istället ska sjumannateamet jobba med ”konversationsavdelningen” inom Twitter. Vilket låter ungefär som, tja, Twitters kärntjänst.

Men med tanke på vilka kompetenser som Twitter nu har köpt till sig så är artikelns fråga befogad: är Twitter på gång att ta fram sin egen stories-funktion?

Twitter acquires Stories template maker Chroma Labs | TechCrunch

Is ”Twitter Stories” on the way? Or will we just get tools to send prettier tweets? Well now Twitter has the talent for both, as it has just acquired

Twitter testar märkning av tweets med falsk information

Twitter testar märkning av fejknyheter och spridning av felaktig information från politiker och kända personer. Och det är en rätt blaffig etikett vi pratar om.

Flaggningen baseras på beslut från verifierade faktacheckare och journalister. Men en annan intressant sak som Twitter också verkar testa är att låta twittrare ”få poäng och badges” för att man hjälper till och faktagranskar tweets.

Att se om de här funktionerna blir permanenta inslag i Twitter och i så fall hur de kommer se ut och fungera i sina slutgiltiga versioner.

Twitter tests labeling and correcting misleading tweets from politicians

Twitter is testing a new feature that — if implemented — will prominently flag misleading tweets from politicians and other public figures, according to NBC News. As seen below, the feature adds red and orange badges to tweets the company has deemed ”harmfully misleading,” followed by information from verified fact-checkers and journalists.

Övrigt sociala medier

Alibaba och Tencent gör gemensam sak med kinesiska staten för att stoppa spridningen av Corona-viruset

Ni kanske har hört talas om Kinas sociala ”poängsystem”, där aktiviteter i vardagslivet kan påverka saker som möjlighet och villkor att få lån, köpa bostad eller köpa tåg- och flygbiljetter? Nu verkar det som att man applicerar samma slags tänk för att spåra och begränsa spridningen av Corona-viruset.

Alibaba och Tencent har nu gjort gemensam sak med partiet i ett QR-kodsinitiativ. I Alibaba-fallet handlar det om att företagets betaltjänst Alipay har lagt till en funktion där användare får svara på hälsoenkät, om man har haft symptom som skulle kunna tyda på Corona, och ange sitt ”personnummer”. Svaret på enkäten ger sedan en färgad QR-kod. Röd betyder total karantän i 14 dagar, med dagliga incheckningar via Alibabas samarbetsapp DingTalk, gul ger instruktion att man ska hålla sig hemma i sju dagar och grönt att man kan röra sig fritt.

Tydligen så har människor i områden där detta har implementerats fått ”blippa” sin QR-kod för att komma in i järnvägsstationer, kontorsbyggnader och butiker. Alibaba är i diskussioner att rulla ut systemet i hela landet. Även Tencent har via Kinas största app WeChat alltså en liknande lösning.

Visst är ändamålet i det stora hela gott, men… det ger milt sagt lite… olustiga vibbar. Inte minst i den historiska backspegeln.

China seeks help of national tech giants to track coronavirus with QR codes

China’s government is enlisting the help of Alibaba Group Holding Ltd and Tencent Holdings Ltd to expand color-based systems for tracking individuals affected with the coronavirus nationwide.

 

Sök/SEO

Apple lägger till realtidsvägbeskrivningar i sin karttjänst

Apple lägger till en riktigt banbrytande funktion i sin karttjänst: realtidsvägbeskrivningar för kollektivtrafik.

</ironi>

Så ja. Apple lägger till ännu en funktion i sin karttjänst som har funnits länge i Google Maps. Bättre sent än aldrig och allt det där.

Apple karttjänst hade rätt stor… förbättringspotential när den släpptes (att Apple tvingades släppa egna kartor ska tydligen ha berott på att Google drog tillbaka kartsamarbetet, inte att Apple egentligen ville göra egna kartor – åtminstone inte riktigt så tidigt). Men karttjänsten har så sakteliga blivit allt bättre.

Använder jag Apples karttjänst om jag ska ha vägbeskrivningar? Nej, det är Google Maps som gäller. Men med tanke på att Kartor är förvalt kartprogram i iOS så använder jag det allt oftare vid snabbare frågor (och eftersom det ofta är den karttjänst som appar använder). Alla som har ”vuxit upp” med Google Maps har nog en bit kvar innan de byter tillbaka. Men däremot är det inte alls lika säkert att människor som börjat använda internet när Apples kartor började få lite fason kommer att ha Google Maps som sin go to-destination för kartor och vägbeskrivningar.

Apple Maps Transit Directions Go Live in Various EU Countries

Over the last 48 hours, Apple Maps has expanded its transit directions coverage across Europe. Using the app, travelers in cities across France,…

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube lägger till Applause – nytt sätt för innehållsskapare att tjäna pengar

Youtube har lagt till ännu ett sätt för innehållsskapare att få betalt för sitt arbete: Applause. Ungefär motsvarande som finns i flera andra tjänster, ett sätt att ”dricksa” de innehållsskapare man tycker gör något bra. Kort sagt att man betalar för en enstaka ”klapp” för två dollar eller klappar på som bara den (som då alltså kostar två dollar varje gång – upp till max 500 dollar under en dag).

Är i en första sväng bara tillgängligt i åtta länder och funkar bara i datorversionen.

Så ni vet… mobile first? Not so much.

YouTube is Testing a New Way for Creators to Make Money From Viewers

YouTube is currently testing a new form of monetization which lets creators earn money directly from viewers.

Schack allt mer populärt på Twitch

Vilket e-sport har ökat sin tittartid med 500 procent på e-sportströmmarplattformen Twitch sedan 2016? Schack. Förstås.

Speed and trash talk: Inside the ’new chess culture’ and its online revival

Grandmasters and upstarts are reinventing the game online and in livestreams, becoming its most visible ambassadors and arguably its first entertainers.

Spotify lägger till realtidslåttexter

Samma funktion, samma dag, från två av världens största musiktjänster. Igår meddelade såväl Apple som Spotify att man lägger till realtidstexter. För Apple handlade det snarast om att man kompletterade sin OS-uppsättning: funktionen har funnits i så väl iOS som iPad OS och kommer nu även till macOS i och med nästa punktuppdatering (ja, okej, funktionen finns inte i Watch OS på grund av anledning). För Spotify är det däremot premiär för den här typen av funktion.

Det är ingen slump att musikströmningstjänsterna nu unisont lägger till de här texterna. Karaokevärlden är stor, inte minst i Asien. Men för främst Spotify är det här del av ett större initiativ som handlar om att få användare att använda appen mer. Aktivt.

Musiktjänster är i stort play and forget-tjänster. Man sätter igång en spellista och låter sedan musiken och appen ligga och rulla i bakgrunden. De funktioner som Spotify har rullat ut senaste månaderna har ofta handlat om rätt grafiska tillägg. Saker som ska göra att användaren helt enkelt ger Spotify mer skärmtid. Bokstavligen.

Mer skärmtid betyder större möjligheter att locka användare att testa fler funktioner. Men det gör också att Spotify har chans att sälja fler slags annonsytor på sikt. Annonser som inte bara bygger på ljud.

Spotify is finally showing lyrics synced with music so you can sing along

Spotify is finally giving you the tools to sing along without embarrassing yourself – or mumbling while you pretend you know the lyrics.

 

IoT – internet of things

Apples CarKey API gör det möjligt att skicka virtuella bilnycklar via iMessage

Apple har droppat några fler ledtrådar om hur en av deras potentiellt coolaste nya funktioner kommer fungera. Det handlar om Apples CarKey API – den integration som gör det möjligt för biltillverkare att kunna låta sina kunder låsa, låsa upp och starta bilen med sin iPhone eller Watch.

”Nyckeln” ska kunna delas och nu vet vi mer hur. Den ska kunna skickas via Meddelanden och verifieringen sker via Face ID eller Touch ID. Med andra ord att det kommer att krävas ”tvåstegsverifiering” för att kunna använda den virtuella nyckeln. Det verkar dessutom finnas ett expressläge som inte kräver den extra säkerheten. Jag tänker att man kan välja ut sin ”inre cirkel”. Med andra ord att man skulle kunna göra någon form av engångsverifiering med några användare.

Jag misstänker att Apple har kommit rätt långt i samtal med åtminstone någon biltillverkare inför lanseringen av den här funktionen (i iOS 13.4). Det kan kort sagt bli en mer spännande punktuppdatering än vanligt.

Apple’s Upcoming ’CarKey’ Feature Will Let You Send Digital Keys Using Messages App

As discovered in the first beta of iOS 13.4, Apple is working on a new ”CarKey” feature that will allow an iPhone or an Apple Watch to…

Apple patenterar ett självkonfigurerande hem

Åh vad jag hoppas på den här. Patent från Apple som talar om ett självkonfigurerande hem. Kort sagt att alla dina prylar automatiskt synkas ihop och ställs in för att funka med dina andra.

Visst. Är man fast i Apples trädgård (det är väl alla?) så känns det här som något som redan är på plats. Och har varit på plats länge. Ja, så länge som man kör Apple all the way. Men även då finns förbättringspotential. Var en pryl finns, hur den bäst optimeras för att funka så bra som möjligt. Och att det här följer med utanför hemmet. Som att bilen, via Apples kommande CarKey-API, också har koll på läget.

Och för den delen: varför inte ännu mer? Så att inställningarna man har hemma följer med när man checkar in på hotellrummet, flyget eller tåget?

Apple-patent visar smart hem som konfigurerar sig självt

Att döma av ett nytt patent kan det bli enklare att sköta våra smarta hem i framtiden.

Apple kommer tillverka miljontals spårningstaggar 2020?

Det här är ett rätt vågat uttalande, inte minst eftersom det kommer från den initierade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo. Ett påstående att Apple kan tillverka ”tiotals miljoner UWB-taggar 2020”.

När Apple lanserade iPhone 11-modellerna var en av de stora nyheterna ett nytt chip: U1. Ett chip som baseras på Ultra wideband-teknik – ett kommunikationsprotokoll för väldigt korta avstånd (typ snäppet längre bort än NFC). UWB skulle enligt Apple bland annat kunna förbättra funktioner som Hitta min iPhone genom att signaler kan ”rida” på iOS-enheter. Alltså att en signal inte måste pinga en enda uppkopplingspunkt utan alltså skulle kunna utnyttja Apple-enheter med stöd för tekniken till dess att en enhet kan ”ringa hem”.

Ända sedan dess har det spekulerats i att Apple kommer släppa en Tile-konkurrent. Alltså att Apple (kanske vid eventen i mars eller juni) skulle släppa någon produkt som man kan fästa på vilken pryl som helst och sedan hitta den via sin Apple-enhet.

Och enligt Kuo så räknar Apple alltså med att i år sälja… väldigt många såna. Att se om Apple släpper en egen Tile. Ja, eller det känns vid det här laget som ett ”när” och inte ett ”om”.

Apple Could Launch Its AirTags Trackers in 2020

Apple Tags, or what is also in the rumours as AirTags, are expected to work with the iPhone to enable location-tracking of lost items. The functionality of the new offering would be similar to how Bluetooth trackers from San Mateo, California-based Tile work to help users find their important belongings using a mobile app.

Google skrotar sitt program för gratis wi-fi

Google kastar in handduken för ännu ett av sina Other bets: alltså ett av de experiment som de har lanserat. I det här fallet handlar det om att de lägger ner Station, initiativet att erbjuda kostnadsfritt wi-fi på ett stort antal järnvägsstationer och andra offentliga platser.

Som anledning anger Google att datatrafiken har sjunkit så pass i pris att det inte lönar sig längre – kombinerat med att Google och dess partnerföretag inte har lyckats hitta lönsamhet i tjänsten. Inte minst verkar det som att indiska teleoperatören Reliance Jio mer eller mindre kopierade Google och rullade ut ett program med gratis 4G-data till kunder som valde operatören.

Just det här kan bli en intressant fråga när 5G börjar rulla ut. Det har redan börjat spekuleras i att 5G inte bara kan komma att ersätta 4G, utan också wi-fi. Att hastigheten kan överträffa wi-fi och därmed göra dagens trådlösa måste-teknik överflödig. I så fall kommer det bli intressant att se hur gratis-5G kan komma att se hut. 5G istället för wi-fi på kaféer?

Google ends its free Wi-Fi program Station | TechCrunch

Google said on Monday that it is winding down Google Station, a program that rolled out free Wi-Fi in more than 400 railway stations in India and

Google går med i HAPS Alliance för att driva på utvecklingen av internetsatelliter i stratosfären

I veckan meddelade Google att man skrotar Station, sin satsning på att erbjuda gratis wi-fi på järnvägsstationer och andra offentliga platser i olika delar av världen. Men det betyder förstås inte att Google har gett upp tanken på att äga även själva uppkopplingsinfrastrukturen för internet. Ett annat initiativ på samma område är Googles Loon (okej, formellt Alphabets Loon, eftersom Loon ägs av Googles moderbolag och är del av det som i Googles kvartalsrapporter går under rubriken ”Other bets”). Nu har Loon och Googles satsningar på att tillhandahålla internetuppkoppling tagit ännu ett steg fram genom grundandet av HAPS Alliance.

Vad är då HAPS Alliance undrar du? En sammanslutning av företag som har som gemensamt intresse att driva frågan kring High Altitude Platform Station-uppkopplingar. Med andra ord internetsatelliter som ligger snäppet under de vanliga rymdsatelliterna som snurrar runt Jorden – satelliter placerade i stratosfären.

Och det är en tung samling namn som gör Loon sällskap. Som Airbus, China Telecom, Deutsche Telekom, Nokia, Softbank och Ericsson.

Och just den här delen av av universum, i skarven mellan Jordens atmosfär och rymden, börjar bli ett allt viktigare slagfält för just internetuppkoppling. Elon Musks SpaceX och Apple har skjutit upp eller ryktas skjuta upp internetsatelliter för rymdbruk, medan även Facebook har tittat på just en egen HAPS-lösning.

Telecom, technology, and aviation industry leaders join forces to create the HAPS Alliance

A group of global industry leaders today announced that they are forming the HAPS Alliance, an association of world-leading telecommunications, technology, aviation, and aerospace companies that are…

Försäljningen av smarthögtalare ökade med 70 procent 2019

Nya siffror kring smarthögtalarförsäljningen för helåret 2019. Exakta siffror är svåra att få fram, inte minst som vissa företag inte berättar hur många de säljer, men Strategy Analytics har gjort sitt bästa att komma fram till nuläget. Och nuläget är enligt Strategy Analytics är att det 2019 såldes 70 % fler än 2018. Totalt 146,9 miljoner enheter.

Amazon och Google fortsätter att dominera, även om de tappar andelar. Amazons andel landade på 26,2 % medan Google kom in på 20,3 %. Andelsmässigt är det fortfarande långt till trean Baidus 10,8 %, men tillväxten för Amazon och Google var i sammanhanget måttliga 16 respektive 20 %.

Baidu, Alibaba och Xiaomi ökade med 171, 94 respektive 167 % jämfört med 2018. Vilket alltså är… lite mer. Till och med Apple har en tillväxt på 65 %. Och då pratar vi dessutom bara om en enda högtalarmodell.

Två saker som jag reagerar på:

1. I andra sammanställningar jag har sett så har sett så har Google halkat efter Alibaba och kanske även Baidu på kvartalsnivå. Frågan är alltså vilket som är rätt: att Google rasade mot slutet av året eller att läget är bättre för Google än andra rapporter pekat på.

2. Apple bedöms ha sålt 2,6 miljoner Homepods. Det var rätt många fler än jag hade gissat. Apple sänkte priset på Homepod under 2019, så om vi tänker ett snittpris på 310 dollar så skulle det kunna betyda att Homepod omsatte 800 miljoner dollar och att Apple därmed skulle ha kunnat gjort en vinst på 244 miljoner.

https://venturebeat.com/2020/02/13/google-and-amazon-ceded-smart-speaker-market-share-to-chinese-rivals-in-2019/

Armbandet som blockerar mikrofoner från att spela in

Ha. Förstås. En trio professorer som har tagit fram ett störningsarmband som ska ge användaren en störningsaura runt sig, som ska göra så att mikrofoner inte kan spela in. Och ja, den går förstås att 3D-skrivas ut hemma (ja, en åtminstone tinklas ihop hemma).

En egen personlig, bärbar integritets-EMP, alltså.

There’s a privacy bracelet that jams smart speakers and, hell yeah, bring it

Researchers developed the device to fight smart speakers and hidden microphones.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 3 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram får stöd för direktmeddelanden via webbläsaren

Så landade den till sist: Instagrams Direct kommer till webben. Möjlighet att skicka meddelanden via webbläsaren på samma sätt i appen.

Instagram Brings Direct Messages To The Web

Instagram is bringing Direct Messages to the web, with a small percentage of users getting access to the feature at the moment.

Facebook kan överge planerna på annonser i WhatsApp

Det här är… rätt oväntat om det stämmer. Facebook kan enligt Wall Street Journal ha skrotat planerna på att trycka in annonser i WhatsApp.

På ett sätt är det en cirkel som sluts. Det hette länge att WhatsApp inte skulle få annonser. Åtminstone så länge som grundaren var kvar. I takt med att WhatsApp har sugits allt närmare de övriga tjänsterna i Facebooks ekosystem så har också WhatsApp integrerats in i Facebook allt mer. Men även då så skulle WhatsApp finansieras på andra sätt. Främst genom att företag skulle betala för att kommunicera med kunder.

Men likt Google så kan Facebook bara en sak om det handlar om att dra in pengar: annonser. Därför slutar initiativ som ska bekostas på andra sätt att oftast med att de båda företagen backar tillbaka till annonslösningar rätt snabbt.

Att se om de här uppgifterna stämmer och vad de i så fall kan få för följd. Facebook tjänar pengar som gräs på nyhesflödet och har inget problem att subventionera skiten ur WhatsApp.. Men med tanke på att nyhetsflödet så smått har börjat hacka så måste de andra tjänsterna allt mer börja bidra till hyran. Inte WhatsApp – som just nu ser ut att vara Facebooks allra viktigaste app, definitivt i större delen av världen, på lång sikt.

Facebook backs off plan to plaster ads all over WhatsApp

Facebook is ”backing away” from earlier plans to sell ads for placement inside its enormously popular WhatsApp messaging service. According to The Wall Street Journal, the team that had been working on building ads into WhatsApp was disbanded in recent months.

Kina kan vara Facebooks näst största annonsmarknad trots att Facebook inte finns i landet

Facebook må ha lyckats med mycket, men den kanske största motgången är att företaget fortfarande inte har kommit in i Kina. Med tanke på hur galet dominerande WeChat är i landet så kan man förstås fundera på hur stor chans Facebook skulle ha i Kina, men kinesisk närvaro skulle förstås vara en stor fjäder i hatten för företaget. Det betyder dock inte att Facebook inte tjänar pengar på Kina. Tvärtom: bedömningar pekar på att Facebook säljer annonser för 5 miljarder dollar till kinesiska företag och organisationer. Och nu vill man satsa än mer där.

Intäkterna ska redan göra Kina till Facebooks näst största annonsmarknad efter USA och skulle, om uppskattningarna stämmer, stå för runt en femtedel av Facebooks totala annonsintäkter. Ja, lite beroende på hur man definierar ”Kina” i det här läget. Det handlar om försäljning av annonser till företag som vill marknadsföra sina tjänster utanför Kina. Inte mot kinesiska konsumenter, alltså – efter Facebook är blockat i landet.

Det senaste initiativet är att sätta upp en ny avdelning i öst, som ska ha ett ”Asien först”-uppdrag. Mer specifikt ta fram än mer lokaliserade annonsverktyg för den asiatiska marknaden. Läs: verktyg som ska göra det ännu enklare för kinesiska företag att runda Kinas stora internetbrandvägg.

Facebook defies China headwinds with new ad sales push

Facebook Inc <FB.O> is setting up a new engineering team in Singapore to focus on its lucrative China advertising business, according to three people familiar with the effort, even as chief executive Mark Zuckerberg ramps up criticism of a country that blocks the social network.

Boomerang får nya effekter och stöd för redigering

Boomerang får nya verktyg och effekter. Förutom verktyg för att putsa till slutresultats längd så bjuder appen även på effekterna SloMo (halv hastighet), Echo (fartblurr) och Duo (”a glitchy appearance”).

Instagram’s Boomerang adds much-needed editing and effects tools

The rumors of Instagram spicing up Boomerang turned out to be true. It just introduced a host of creative tools, including an (arguably overdue) trimming feature. Much like the trim tool in your phone’s video editor, you can decide just where the animation loop starts and stops — no more re-recording a Boomerang or settling for a less-than-perfect endpoint.

TikTok

Bytedance och Tencent inleder samarbete kring musikrättigheter

Det här är lite… oväntat. Och väldigt stort. WeChat-ägaren Tencent inleder samarbete med… TikTok-ägaren Bytedance.

Det har ibland florerat uppgifter på att Samsung kan tjäna mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil, helt enkelt därför att de får bättre betalt för de komponenter (främst skärmar) som de säljer till Apple än vad de lyckas ta ut som marginal för de mobiler de själva tillverkar och säljer. Nu kanske historien upprepar sig även på kortvideoområdet. Tencent och Bytedance har enats om musiklicensavtal. Kort sagt att Bytedance köper rättigheter till Tencents musikkataloger så att tiktokare och douyinare sedan kan använda musik lagligt i sitt kortvideoskapande.

Tidigare idag skrev jag om att Tencent meddelat att de kommer att lägga till en kortvideofunktion inuti WeChat, förutom företagets separata app på området. Nu inleder man alltså samarbete med den just nu kanske mest aggressiva konkurrenten vad gäller att äga kinesernas onlinetid. Men inte bara det: i slutet av förra året investerade Tencent dessutom i en annan konkurrerande app: Kuaishou, eller Kwai som den heter utanför Kina. Kortvideotvåan i Kina efter just Douyin/TikTok.

Så med andra ord har Tencent alltså rätt mycket helgarderat sin kortvideonnärvaro. Ju mer Kuaishou/Kwai och TikTok/Douyin används, desto mer tjänar Tencent. Ännu ett konkurrentsamarbete, som numer nästan är norm bland techjättarna.

Tencent lär fortsätta plöja ner pengar på att få snurr på sin egen kortvideolösning – i någon form (lex Facebook). Den som ägar användarnas tid och ögon online äger trots allt världen. Nästan, åtminstone.

Men det finns ju inget som säger att man inte kan tjäna pengar på konkurrenterna under tiden som man arbetar på sin världsdominans.

https://pandaily.com/tiktok-and-tencent-reach-sub-licensing-deal-to-legalize-music-use-in-short-videos/?1

https://pandaily.com/tiktok-and-tencent-reach-sub-licensing-deal-to-legalize-music-use-in-short-videos/?1

TikTok kan få ett kurerat innehållsflöde

Hur ser man till att göra annonsörer lite lugnare på en plattform byggd på användarnas eget innehåll? Man lägger till ett kurerat flöde, där innehållet alltså är utvalt för att vara högkvalitativt och engagerande – men framförallt okontroversiellt och annonseringsvänligt. Det verkar åtminstone vara vad TikTok funderar på, enligt uppgifter från Financial Times. Snapchats Discover-flöde, typ.

Rent logiskt är resonemanget helt rätt. Däremot betyder förstås inte det garanterad succé, om man inte lyckas acea fingertoppskänslan i urvalet. Alltså ha fingret på rätt pulsåder. Eller rättare sagt: känna av pulsen på rätt målgrupp.

En utmaning särskilt för TikTok är åldersfördelningen på användarna. En väldigt stor del är en bra bit under vad som i de flesta länder är okej reklamåldrar. Det gäller alltså att balansera väldigt rätt i en satsning av den här typen.

Ja, om det nu blir av förstås. Och den kanske mest intressanta frågan: innebär redaktionellt utvalt innehåll att nästa steg är originalinnehåll med TikTok (eller åtminstone Bytedance) som avsändare? Tittar man på hur saker och ting har utvecklats på andra plattformar så är det ett inte ett osannolikt scenario. Till och med rätt troligt.

TikTok explores curated content feed to lure advertisers

Chinese-owned video app considers starting safer stream after qualms from brands

Nästan hälften av alla TikTok-nedladdningar skedde under 2019

En hög med intressant TikTok/Douyin-data, baserad på uppskattningar från App Annie och Sensor Tower (jag kommer nöja med att skriva bara TikTok här, även om mycket förstås handlar om den kinesiska versionen Douyin):

  • TikTok ska ha laddats ner totalt 1,65 miljarder gånger, 44 % av ALLA dessa nedladdningar skedde under förra året.
  • Ännu galnare på intäktssidan: TikTok ska totalt ha dragit in 247,6 miljoner dollar sedan starten, 71 % av dessa (176,9 miljoner) ska ha trillat in under 2019.
  • Q4 blev TikToks bästa nedladdningskvartal någonsin med 219 miljoner nedladdningar
  • Kina är alltjämt stora pengamotorn (122,9 miljoner eller 69 % av alla intäkter) bedöms ha kommit från de kinesiska användarna.
  • Och den förmodligen viktigaste siffran: App Annie bedömer att användarna la 210 % mer tid i appen än 2018 – totalt 68 miljarder timmar.

2019 var alltså ett rätt… bra år för TikTok.

44% of TikTok’s all-time downloads were in 2019, but app hasn’t figured out monetization | TechCrunch

Despite the U.S. government’s concerns over TikTok, which most recently led to the U.S. Navy banning service members’ use of the app, TikTok had a stellar

WeChat

WeChat är på gång att få inbyggd kortvideofunktion

Ett rätt stort steg framåt för WeChats kortvideoambitioner. Tencent har sedan tidigare släppt separata appar för att ta upp konkurrensen med Douyin (TikTok) och som suger upp allt mer av kinesernas onlinetid. Framförallt de yngre användarnas tid. Nu har Tencent meddelat att WeChat kommer få en kortvideofunktion. En direkt inbyggd i själva WeChat-appen, alltså.

För inte så länge sedan investerade Tencent i Kuaishou (eller Kwai som den heter utanför Kina), Douyins största konkurrent på kortvideoområdet. Kwai är inte bara en populär tidstjuv, den var också en av de iOS-appar som drog in mest pengar under 2018. Två saker som Tencent förstås är väldigt intresserade av.

Om man så vill är det här, tja, Facebook Stories. Alltså ett försök från Tencent att göra appen mer relevant genom att stoppa in en funktion som rider på en aktuell trend. Även WeChat har börjat drabbas av samma åkomma som Facebook: boomeritis. Allt svårare att locka, och framförallt hålla kvar, unga användare.

Att se om det här har önskad effekt, eller om det blir som Facebook Stories sannolikt har blivit: en funktion som används av de befintliga användarna, men som i sig inte lockar några nya.

Luckin Coffee testing self-service coffee machines · TechNode

Users can locate the nearest coffee machine and place an order through the Luckin app.

WeChat testar betalväggar för officiella konton

Ännu ett intressant tillägg inuti Kinas dominerande app WeChat: test med betalväggar för officiella konton. Konton som kvalificerar kan alltså ställa in att visst innehåll ska kosta pengar att visa. Varje artikel kan kosta mellan 1 till 208 yuan (typ 1,38 till 287 kr, intressant maxbelopp där).

Det är alltså en motsvarighet till exempelvis funktionen i Facebooks Instant Articles, fast för innehåll som ligger på kontosidorna. Med en annan viktig skillnad: man kan alltså köpa innehåll styckvis till skillnad mot hur det är hos oss när betalväggar nästan uteslutande kan låsas upp via (långa) prenumerationer, tyvärr. Förmodligen i linje med att asiater har varit vana vid den här typen av mikroköp i sociala medier betydligt längre än vi.

En intressant sak i sammanhanget är att Android-använder kan välja WeChat Pay som betalmetod (förstås). Men för iOS är det Apples lösning för köp i appar som gäller. (Att det inte är Googles lösning på Android-sidan lär bero på att Google Play inte finns i landet.)

Det är ändå intressant att Tencent accepterar Apples lösning. Och för Apple är det förstås full pott. Om samma sak gäller i Kina som här, att iOS-användare är mer benägna att betala, så skulle det här bli en trevlig intäktspost för Apples kinesiska verksamhet.

https://www.chinainternetwatch.com/30216/wechat-paywall-per-article/?1

https://www.chinainternetwatch.com/30216/wechat-paywall-per-article/?1

Pinterest

Pinterest kan ha gått om Snapchat som USA:s tredje mest populära sociala plattform

USA:s tredje största sociala plattform? Inte längre Snapchat. Om eMarketers uppskattningar stämmer. Snapchat bedöms ha stängt 2019 med 80,2 miljoner månadsanvändare och blir därmed snuvade på tredjeplatsen av Pinterest, som numer ska ha 82,4 miljoner användare.

Anledningen? Bredare upptagningsområde åldersmässigt. Medan Snapchat förstås främst har unga användare lockar Pinterest fler, utan att fler den delen sitta fast i någon boomerfälla.

Hur det faktiskt förhåller sig vet vi inte (kan hända vi för veta mer i kvartalsrapporterna om några veckor), men det är inte orimligt. Pinterest har lyckats att delvis ställa om och hitta en lite egen nisch. En fokuserad än mer på direkt shoppade där Google möter Instagram. En omställning som även börjat synas på intäktssidan.

Pinterest Overtakes Snapchat in Popularity Among US Users

Pinterest is now the third largest social media platform in the United States, a position which it’s expected to keep.

 

Sök/SEO

Chrome kommer sluta stödja tredjepartskakor inom två år

Historien upprepar sig. Först började Apple blocka Flash i iOS, till allmänt ramaskri, för att det slutade med att även Google började stoppa innehåll byggt på den tekniken (som världen nu var överens om – även Adobe själva – var rätt krattig). Motsvarigheten nu är blockeringen, eller åtminstone begränsningen, av tredjepartskakor. Alltså möjlighet att spåra användare över internet.

Apple har redan begränsat möjligheterna rätt rejält och har enligt de rapporter jag har sett slagit undan benen rätt mycket på den här typen av spårning av iOS-användare. Till ramaskri(ish) inom marknadsföringsvärlden. Och nu gör alltså även Google samma sak. Inom två år ska tredjepartskakor fasas ut som spårningsteknik i Chrome och istället ersättas av ett sandbox-program, alltså en annan form av teknik för att göra ungefär samma sak. Med en stor skillnad.

Tekniken låter likt hur exempelvis Apples Touch ID och Face ID fungerar. Tredjepartsprodukter kan använda tekniken för att verifiera användares identitet, men själva upplåsningen sker lokalt i enheten. Information om vem användaren är skickas inte vidare från mobilen eller datorn (ja, utom förstås det som redan tredjepartsprodukten redan kan identifiera – som vilket konto som loggar in och gör något).

Google ska också vida åtgärder för att försvåra så kallad fingerprinting, alltså kunna identifiera individer baserat på unika egenskaper i en mobil – som vilka appar som finns.

Inte så att dessa två företag var först med ovanstående initiativ, men precis som med Flash: när både Apple och Google slutar stödja något så är det i praktiken helt dött. Åtminstone som stor teknik.

Och ännu ett bevis på att kommande tio marknadsföringsår kommer att bli något helt annat än vad som har varit basen för digitalt marknadsföring ungefär så länge som det har funnits.

Google Says Chrome Browser to Phase Out Third-Party Cookies Within 2 Years

Google on Tuesday said is making progress in its quest to vanquish third-party ”cookies” on its popular Chrome browser used to track people's online activities, a focus of many privacy activists.

Google lanserar sökprodukter specifikt för detaljhandlare

Mer shoppingsatsningar från Google. Fast den här gången handlar det inte om förändringar mot sökanvändarna, utan dedikerade tjänster för retail inom företagets molnlösningsverksamhet. Här finns saker som moln-API-lösningar och tjänster för ”handlare som vill uppdatera sin butiksdrift och infrastruktur”. Dessutom tjänsten ”Google cloud search for retail”, som är Googles sökmotor i en version specifikt anpassad för just detaljhandlare. En uppdaterad och specialanpassad Google-sök som är tänkt att användas i företags egna applikationer, som produktsajt mot konsument.

Handlar kort sagt om att Google vill flytta fram positionerna rätt rejält inom retailområdet för sina molntjänster. Men här finns förstås också fler pusselbitar i betydligt mer långtgående satsningar från Google. Förutom att knyta handlare till sig, och dra in både pengar och data från sina B2B-kunder i det här segmentet, så finns det givetvis också tankar på att knyta ihop online och offline ännu mer. Det som Google under rätt lång tid nu riktat in sig på mot lokala småföretag – fast här uppskalat till stora kedjor.

Och sist men inte minst så landar vi förstås också i Googles egen sök. Googles ambition att göra sin egen sajt och app till den allenarådande tjänsten på internet. Retailmolnlösningen lär enkelt kunna integreras med annonsering och My business. Och förstås Google shopping.

Så med andra ord: de nya molnlösningarna för detaljhandlare handlare handlar om att få fler företag att lägga sina tjänster rätt mycket fullt ut hos Google: infrastruktur, orderhantering och logistik i Googles moln och ungefär alla konsumentförsäljning via Google shopping.

Google Cloud launches new solutions for retailers | TechCrunch

It’s no secret that the Google Cloud management team has decided to focus its efforts on a select number of enterprise verticals like healthcare,

Google köper produktlistningsföretaget Pointy

Och ännu mer shopping från Google. Den här gången har man köpt irlänska startupen Pointy som ”hjälper traditionella, fysiska handlare att lista sina produkter online”. Kort sagt alltså också ännu ett steg på vägen mot Googles ambition att bli inte bara den stora shoppingdestinationen online utan också den aktör som blir kopplingen mellan det fysiska och det digitala.

No Title

No Description

Google lanserar prisjämförelsefunktion för mode

Igår meddelade Google att man köpt produktlistningsföretaget Pointy – som hanterar även offlineinventarieförteckningar. Den tekniken lär säkerligen komma väl till pass i Googles senaste shoppingfunktion (ja, eller om den redan används, med tanke på att de två företagen samarbetat redan tidigare). Och den nya funktionen är en rätt stor ambitionshöjning: en butiksaggregerings- och prisjämförelsefunktion för kläder, skor eller accessoarer.

Sök på något generellt och få upp ungefär de vanliga resultaten. Men sen kan du borra dig ner i via olika alternativ, som storlek, stil och typ av plagg. Det är sen det börjar bli riktigt intressant. Google visar även i hur många butiker som den artikel du är intresserad av finns i och vilken av dessa som erbjuder varan till lägst pris. Det är kort sagt en detaljhandelsversion av flyg- och hotelljämförelsetjänsterna om man så vill. Du kan även läsa recensioner och förstås köpa produkten med bara något klick via Google Shopping.

Google blir verkligen allt mindre intresserade av att låtsas som att man fortfarande intresserade av att skicka trafik till andra.

https://techcrunch.com/2020/01/15/googles-new-feature-makes-it-easier-to-shop-from-search-results/

Googles featured snippets-funktion får stöd för inbäddat innehåll

Väldigt intressant nytt tillägg i Googles featured snippets-funktion: möjlighet att visa inbäddat innehåll. Med andra ord att Google på plats noll kan visa upp innehåll som bäddats in på den sida som kniper nollplatsen. Det finns nytt test i Rich Results-funktionen, som kan visa upp inbäddade element som Google inte fixar att läsa och visa upp.

Featured snippets fylls, likt Googles sökresultat i stort, med allt mer funktionalitet. Det här är ytterligare ett steg för Google att visa upp innehåll direkt sökresultatet utan att behöva skicka vidare trafik.

För företag och organiusationer finns det snart bara två sätt att få synlighet hos Google: betala eller använd Googles tjänster. Det enda alternativ som återstår är att som vanligt optimera skiten ur sin sajt – men då släppa innehållet till Google och därmed ge upp trafiken till den egna sajten.

Google Rich Results Test Shows Embedded Resources

Google has upgraded the rich results test to show embedded resources. It is beta but it can show external elements included by a page. Here is an example of a page here but you can run it on any page.

Ännu en stor algoritmuppdatering från Google

Igår var det dags för ännu en stor Google-uppdatering: January 2020 Core Update. Och förändringen den här gången är titta vilken fin fågel!

Google January 2020 Core Update is Rolling Out Imminently

Google confirmed that a broad core algorithm update, simply titled the ’January 2020 Core Update’ is rolling out today.

 

Detaljhandel/e-handel

Luckin Coffee testar egna kaffeautomater

Även i Kina är Starbucks landets största kaffekedja. Men uppstickaren Luckin Coffee håller snabbt på att jaga ikapp sin amerikanska konkurrent (och har även tagit sitt första lilla steg utanför Kinas gränser). Luckin öppnar utlämningsbutiker i ett rasande tempo och kan ha fler platser än Starbucks mot slutet av året takten håller i sig. Och till skillnad mot just Starbucks består Luckins ”kaféutbud” nästa uteslutande av just utlämningsställen, inte lokaler för kunderna att sitta och dricka sitt kaffe i.

Nu kommer uppgifter om att Luckin kan vara på gång att ta nästa steg för att finnas på ännu fler ställen: kaffeautomater. Ungefär som kaffeautomater är mest alltså, men med en twist: även här ska man kunna beställa kaffet via Luckin-appen. Känns som lite mindre vits än vid vanliga beställningar, men hej. Because samla alla köp i appen. Och för att uppgifterna också talar om ansiktsigenkänningsteknik. Ifall du mot förmodan glömmer mobilen när du ska hämta kaffet. Ja, eller bara för att spara in ett moment. Eller bara för att det är coolt.

Det ryktas om att Luckin kommer att sjösätta ett pilotprogram inom kort, även om bolag själva inte har velat kommentara uppgifterna (vilket i sig brukar vara ett säkert tecken på att de stämmer åtminstone hyfsat bra).

Luckin Coffee testing self-service coffee machines · TechNode

Users can locate the nearest coffee machine and place an order through the Luckin app.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Bytedance inleder samarbete med Netflix-konkurrenten iFlix

En rätt stor fjäder i hatten för Bytedance och TikTok, som fortsätter rusa fram som en skenande grusbil. TikTok inleder samarbete med Netflix. Ja, eller okej, iFlix – en lokal Netflix-konkurrent i sydostasien. Men ungefär samma slags tjänst verksam i 13 länder i regionen (tillika en av de just nu stora tillväxtregionerna, inte minst internetmässigt).

Samarbetet innebär att TikTok-kortvideos kommer dyka upp i iFlix i en dedikerad ”iFlix och TikTok presents”-kanal.

Man kan förstås se det tänkta win-win-läget här. TikTok kommer ut med sitt innehåll utanför den egna appen, vilket blir marknadsföring för hela tjänsten. Samtidigt kan iFlix öka sin egen relevans hos främst yngre målgrupper genom att rida på hela kortvideovågen. Att iFlix blir startpunkten oavsett vad man söker för slags innehåll. Eftersom iFlix både erbjuder betalabonnemang och annonsabonnemang så finns det säkerligen någon form av intäktsdelning inbakad i avtalet, vilket alltså kan ge Bytedance mer pengar i kassan även på lite kortare sikt.

Och ja, det här innebär förstås också att de båda företagen också tar upp kampen med Youtube.

Ett milt sagt spännande steg för TikTok. Och smart.

https://www.techinasia.com/tiktok-partners-iflix-reach-audiences-southeast-asia

Spotify kan köpa det amerikanska sportpodcastföretaget The Ringer

Spotifys storsatsning inom podcastområdet ser ut att fortsätta. Uppgifter från Wall Street Journal pekar på ännu ett storköp från strömningsföretaget: det amerikanska podcastbolaget The Ringer.

The Ringer har runt 30 poddar som fokuserar på sport – ett område som nästan alla företag som erbjuder videoströmningstjänster blivit allt mer intresserade. Sport är trots allt en av få saker som numer kan få oss att bänka oss framför en direktsändning vid en tid vi inte själva väljer. Det senare gäller förstås poddar (ja, inte än – men vem vet: direktsändningspoddar?), men det finns förstås en massa annat som passar perfekt för poddformatet. Som profiler från och fördjupningar inom sportens värld.

Enligt uppgifterna har samtal med The Ringer pågått sedan i höstas, men det är oklart hur långt gångna de i så fall kan vara. Även om det är skarpa förhandlingar så kan saker och ting haverera i elfte timmen, så långt ifrån klart. Men det skulle vara ett rätt logiskt uppköp från Spotifys sida.

Spotify wants to buy The Ringer because Spotify thinks podcasting is going to be really big

Last year Spotify spent $400 million on podcast companies. It may not be done.

Twitch förlorar tre stora profiler till Youtube Gaming

Veckorna precis före jul förra året så tog åtminstone tre stora spelvideoströmmare steget från Amazons Twitch till Facebooks konkurrerande Gaming-plattform. Nu har Twitch förlorat ytterligare tre – den här gången till Youtube (Gaming).

Twitch är alltjämt den dominerande tjänsten för den här typen av innehåll och uppskattningar för några veckor sedan pekade på att tvåan i USA, som uppges vara Facebook Gaming, har rätt långt upp. Men i takt med att såväl Facebook som Google under 2019 tagit rejält stora kliv fram gällande sina spelsatsningar så verkar det som att plånböckerna också har öppnats för att få över genrens influencers till de egna tjänsterna. Och det är säkerligen rätt djupa plånböcker vi pratar om.

Mot slutet av förra året släpptes Googles egen spelströmningsplattform Stadia, som gör att man ska kunna spela spel på Netflix-vis utan att behöva ladda ner spelen lokalt, och Facebook köpte sin första spelstudio (Beat Games). Vi lär alltså se betydligt fler initiativ från båda dessa att hitta spelstjärnor att lyfta fram för att marknadsföra sina spelsatsningar.

Och jag kan förstås inte låta bli att fundera: tänk om även Apple skulle få för sig att göra en Twitch?

YouTube lures three more top streamers away from Twitch

Twitch is once again losing some big-name streamers to YouTube. Lannan ”LazarBeam” Eacott, Elliott ”Muselk” Watkins and Rachell ”Valkyrae” Hofstetter (above) have announced that they’ll livestream exclusively on Google’s video service. It’s not a completely surprising move when the three are already big YouTubers, and it makes particular sense for Valkyrae to join her colleague CouRage.

Twitch kan ha tappat nästan 10 % tittartid Q4 2019

Twitch har senaste månaderna tappat ett antal stora profiler till konkurrerande tjänster som Youtube Gaming och Facebook Gaming. Enligt en ny rapport så verkar det som att det börjar drabba det totala antalet timmar som användarna tittar på. Q4 var det totala antalet tittade timmar 9,8 procent färre än jämfört med Q3. På årsbasis växer antalet timmar fortfarande, men Q4-siffran var den lägsta kvartalssiffran sedan Q3 2018.

Twitch är förstås fortfarande den överlägsna marknadsledaren, men det kan alltså vara så att det börjar komma in lite smågrus i maskineriet. Inte minst för att andra techjättar just nu satsar extremt aggressivt på just spel. Och då är förstås genrens influencerformat ett givet slagfält.

Hade varit intressant med officiella siffror från Amazon.

Twitch’s loss of top streamers impacts hours watched and streamed in Q4 2019, report says | TechCrunch

The loss of several big-name streamers is finally taking its toll on Twitch, according to a new report from StreamLabs and Newzoo out today. In August

Netflix kammar hem flest Oscars-nomineringar

Stämningen mellan Hollywood och Netflix har varit milt sagt… fnurrig senaste åren. Men Netflix har böjt sig lite tredubbelt bakåt för att släppas in i filmens finrum. Och det börjar ge rejäl utdelning. Netflix ”Roma” fick 10 nomineringar förra året och inför årets Oscarsgala är facit 23 nomineringar. Bara det är förstås rätt imponerande – men det är dessutom mer än någon annan studio i år.

Mest nomineringar i Netflix-hörnan gick till ”The Irishman”, 10 nomineringar (slagen bara av ”Joker”) följd av ”Marriage Story”, 6 nomineringar. Att se om Netflix lyckas med det som de gick bet på förra året: att gå från galan med Oscar för bästa film, som – trots Netflix enorma framgångar – nog skulle vara en av de slutgiltiga bevisen internt på att man faktiskt är ”på riktigt”. Man ligger bra till, med tanke på att båda ovanstående filmer är nominerade i just bästa film-kategorin.

Netflix gets the most Oscar nods of any studio, with ’Irishman’ and ’Marriage Story’ nominated for Best Picture | TechCrunch

Netflix looks like a serious contender at this year’s Academy Awards, with its films receiving 24 nominations – more than any other Hollywood studio. ”The

Apple TV+ får en officiell Beastie Boys-dokumentär

Oooooo… En officiell Beastie Boys-dokumentär till Apples TV+. Regisserad av Spike Jonze. We. Like. Lots. Of. Lots.

Som konstateras är det förstås en fjäder i hatten i sig för Apple, men i långa loppet är det del av något betydligt större: En musikdokumentär ökar intresset för musiken, antingen för att nostalgilyssna eller för att nyupptäcka. Det gör man förstås enklast och lämpligast via Apple Music. Ja, om man tycker som Apple.

Det handlar kort sagt om att Apple allt mer börjar rigga de olika tjänsterna att driva trafik till varandra. TV+serien ”Mythic Quest: Raven’s Banquet”, en sitcom om en spelutvecklarstudio skapad i samarbete med spelstudion Ubisoft, har premiär inom kort. Jag misstänker att det är ännu ett exempel på korsbefruktning.

Apple TV+ snags Spike Jonze’s documentary on the Beastie Boys

Apple TV+ is about to venture into uncharted territory for the service: music documentaries. Apple has acquired Beastie Boys Story, a documentary co-produced by the remaining two Beastie Boys (Mike Diamond and Adam Horovitz) and directed by friend and collaborator Spike Jonze.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 42 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Twitch lanserar Watch parties

Twitch testar en Facebook: Watch parties. Dessutom Watch parties med en Prime-betalvägg.

Amazon-ägda Twitch är mest känd som plattform för strömning av spelande, men Amazon jobbar på att bredda utbudet. Senaste initiativet är alltså att twitchare kan, som på Facebook, starta tittarpartyn. Twisten är att de kan sända filmer och videos från Amazons videotjänst Prime Video. Initialt kommer det inte vara jättemånga titlar att välja på, för man kan inte strömma vilken serie eller film som helst – bara innehåll som fått Watch party-godkännande av Amazon.

Sen finns det en hake till: det är bara prenumeranter som kan se och följa ett tittarparty. En prenumerant på Prime Video, alltså.

Twitchs version av tittarpartyn är alltså tänkt att driva trafik åt två håll. Twitchare som inte spelar spel (ja, eller de också – man kanske vill titta på en film baserat på ett spel tillsammans med sina följare) får innehåll. Kan också skapa nya twitchsegment. Och twitch-sändningarna är tänkt att driva trafik till Prime Video-tjänsten. Ja, eller Prime i stort.

Twitch ’Watch Parties’ let streamers watch Prime Video with viewers

Twitch has started testing a new feature that allows streamers to watch Prime Video with their viewers — as long as they’re also subscribers. Travis Shreffler, a content creator and author, has tweeted an email he received from Prime Video, inviting him to test a new feature called Watch Parties.

Googles speltjänst Stadia lanseras 19 november (typ)

Så har Googles kommande spelströmningstjänst fått ett lanseringsdatum. Ish. Den 19 november är det dags att börja spela. Om du är en av dem som betalade för för-paketet Founders Edition, som förutom tre månaders abonnemang på tjänsten också inkluderade en Chromecast Ultra och en Stadia-handkontroll.

För övriga: inget datum än.

En by the way-sidnotering. Apple och Google lanserar sina speltjänster ungefär samtidigt, men har valt rätt olika upplägg för sina tjänster. I Founders-paketet hittar vi ytterligare en: handkontrollen. Apple släpper däremot ingen egen. Istället har Apple precis börjat sälja Xbox-handkontroller och lär börja sälja PS4-kontroller hyfsat snart.

Lite ironiskt. Företaget som byggt upp sin verksamhet på hårdvarulösa molntjänster släpper hårdvara till sin strömningstjänst. Företaget som fortfarande mest är ett hårdvarubolag, och som dessutom historiskt har haft en rätt… fundamentalistisk inställning till egen hårdvara släpper en speltjänst som bara finns i molnet.

The times they are a-changin’.

Google Stadia set to launch on Nov 19 – but not for everyone

Google today revealed the official launch date of its Stadia streaming service – at least, the date when those who’ve paid the Chromecast Ultra toll will get it. No word yet for the rest of us. The mention of Stadia was cleverly slipped in

Biokedjan AMC lanserar egen strömningstjänst

Vad behöver världen fler av? Precis. Videoströmningstjänster. Senast ut: AMC. Twisten? Vi pratar inte om tv-kanalen AMC, kanske mest känd som hem åt The Walking Dead. Vi pratar om AMC – biokedjan.

Såååå… USA:s största biografkedja lanserar alltså en videoströmningstjänst där man kan hyra filmer som inte längre går på bio: AMC Theatres on demand. Okej, nu handlar det inte om ett strikt strömningstjänst, utan mer en iTunes, där man kan hyra eller köpa enstaka filmer. Men ändå. AMC ska ha slutit avtal med de fem största filmmakarna i USA – bland annat intressant nog Disney, som annars mest håller på att plocka tillbaka utlicensierat material till Disney+.

AMC har även en annan tjänst: AMC Stubs. En tjänst som lanserades efter det att nyligen insomnade MoviePass släppte sin prenumerationstjänst för bio. Betala en fast avgift och gå på så många filmer du kan (åtminstone till en början). Stubs är begränsad till tre filmer per vecka på bio, men det räcker sannolikt för de flesta.

Och om AMC tänker lite smart och kombinerar de två tjänsterna så kan de vara på gång att hitta formeln till något riktigt intressant. En tjänst som kan kombinera två nutida trender: upplevelse och bekvämlighet. Samtidigt som de båda kan driva trafik till varandra.

AMC is launching its own on-demand movie service

If you can’t beat them, join them. AMC Entertainment, the largest theater chain in the world, will soon be offering movies to stream at home, according to the New York Times.

Fortnite försvinner i ett svart hål

*FORTNITE SPOILER ALERT* (ja, eller det är nog inte så mycket spoiler för dem som spelar, men hej). Fortnite finns inte mer.

Säsong 10 av spelet avslutades med att hela originalkartan försvann. Sögs in i ett svart hål, varefter folk inte längre kunde logga in och spela eftersom, tja, spelplanen har sugits in i ett svart hål.

Nu är säsong 11 redan på gång, så det är inte så att spelet Fortnite kommer försvinna. Men originalkartan kommer alltså ersättas av något helt nytt. 

Nu har jag dålig koll på själva spelandet i Fortnite och hade inte ens koll på säsongsupplägget, men spelet bygger alltså på säsonger om ungefär tio veckor var. Vi pratar alltså om uppdateringscykler, så på sätt och vis inget jättenytt – men att man förpackat dem just som ”säsonger” är oavsett intressant. Och talande för vad som håller på att hända.

Branscher flyter allt mer in i varandra (ja, eller är egentligen allt mindre relevanta överhuvudtaget) och det gäller också olika innehållsformat. Serier börjar få allt fler ”spelelement” (som möjlighet att påverka handlingen) medan spel, som i Fortnite-fallet, tänker seriedramaturgi. Inte heller det här är helt nytt, men de här teknikerna börjar nu bättre kunna användas tack vare utvecklingen.

Men det visar också hur onlinespel allt mer kompletterar spelkärnan med annat. Hur inte minst det sociala elementet blir allt starkare. Och då inte bara det sociala genom spelandet, utan att man kan göra mer och mer av det som ”traditionellt” har förknippats med sociala medier i övrigt börjar hitta in i spel. Saker som konserter och shopping.

Och logiken här är ungefär densamma som den är överlag för plattformarnas framfart: varför ska jag behöva gå någon annanstans för att göra saker? Varför kan inte de tjänster eller det innehåll jag vill använda komma till de ställen där jag tillbringar den mesta av min tid? Min ”hemmaplan”, alltså.

https://www.digitaltrends.com/gaming/fortnite-season-10-finale-destroys-original-map/

Youtube för första gången populärare än Netflix bland amerikanska tonåringar

I den 38:e utgåvan av undersökningsföretaget Piper Jaffrays årliga studie av amerikanska tonåringar skedde ett skifte bland vilken strömningstjänst som dessa föredrar. För första gången svarade fler tonåringar Youtube än Netflix.

37 % av de svarande angav Youtube som den plattform där de tittar på mest video per dag, medan Netflix alltså den här gången kom snäppet efter på 35 %. 

I sig är utvecklingen inte särskilt konstig. Kortvideo är väldigt inne nu och det är inte direkt en av Netflixs paradgrenar. Inte heller Snapchat finns bland de fem första (klumpas ihop med andra under ”övriga”), men som artikeln konstaterar har plattformen trots allt haft rätt stora framgångar med sitt manusbaserade kortvideoinnehåll, med avsnitt på runt fem minuter. 

Sen misstänker jag att de flesta tittar på båda, då tjänsterna kompletterar varandra snarare än är direkta konkurrenter (Youtube har omvänt aldrig riktigt fått fart på sitt eget långvideoinnehåll. Ja, eller att få folk att betala överhuvudtaget. Med pengar, alltså).

Den absolut största fördelen med Youtube lär trots allt vara att den fungerar för alla format (längdmässigt, åtminstone – sämre på vertikalt). Allt från väldigt korta och fåniga filmer till serier och dokumentärer.

Däremot är kortvideo ännu ett område där Netflix verksamhet pressas, förutom att de direkta konkurrenterna blir allt fler (och har allt djupare fickor att bränna på innehåll och abonnemangssubventionering). Vi kan gissa att Netflix åtminstone känner av lite identitetskris.

För bara för att du en gång har vänt upp och ner på en bransch så betyder det förstås inte att du är immun mot att samma sak kan hända dig.

https://www.businessinsider.com/youtube-passed-netflix-for-first-time-among-us-teens-2019-10?r=US&IR=T

Universal ökar både musikströmningarna och försäljningen av fysiska musikformat och är nära att sälja 10 procent av företaget till Tencent Music

Kvartalsrapport från Universal Music Q3 – och två rätt stora nyheter.

Den ena är att Universal är i slutförhandlingar kring en försäljning av 10 % av bolaget till Tencent Music. Universal-ägaren Vivendi har tidigare flaggat för att 50 % av Universal kan vara till salu och de första tio kan nu gå. Dessutom finns fler intressenter för liknande andelar.

Den andra är hur det gick finansiellt. Strömmad musik är förstås störst med en omsättning på 837 miljoner euro under kvartalet, eller upp 26,4 %. Nedladdningar fortsatte minska, med 6,9 %. Men försäljningen av fysiska format ökade, med hela 18,6 %, till 230 miljoner euro. Bland annat tack vare att Taylor Swifts senaste album innebar över 700 000 sålda cd-skivor – bara i USA.

När Universal sammanfattade 2018 konstaterade de att de var det bästa året något musikbolag haft någonsin. Det lär slå nytt rekord i år.

Universal Music Group Banks $2 Billion During Taylor Swift-Fueled Third Quarter

Thanks in part to major releases by the likes Taylor Swift and Post Malone, Universal Music Group saw revenues skyrocket 20.4% to €1.8 billion euros ($2 billion) during the company’s third quarter ended Sept. 30.

Meetup testar nya sätt att ta betalt för sina användare

Ni vet We Company? Som har det lite kämpigt med ekonomin? De verkar villiga att testa det mesta för att se vad som kan ge mer pengar på kontot. Som att ta betalt av användare för att tacka ja till en evenemangsinbjudan.

Det handlar om Meetup, plattformen just för att kunna arrangera och lägga upp evenemang och bjuda in människor som köptes av WeWork 2017. Prismodellen har byggt på att den som arrangerar ett evenemang stor för kostnaden, medan de som bjuds in inte behöver betala något för att säga att de ska komma. Ni vet. Som det brukar fungera.

Men nu testar Meetup alltså en modell som gör att en arrangörs avgift sänks från nuvarande avgift (9,99 till 23,99 dollar beroende på exempelvis evenemangets storlek) till bara 2 dollar. Varje inbjuden betalar sedan 2 dollar varje gång de tackar ja ”för att jämnare fördela kostnader mellan arrangörer och medlemmar”. Ja, vad bra tänkt säger ingen.

Det känns däremot som ett väldigt bra sätt att säkerställa att man inte kommer tjäna några pengar alls eftersom folk kommer välja andra alternativ istället.

Också en strategi, antar jag.

Meetup wants to charge users $2 just to RSVP for events – and some are furious

Meetup, an online platform that lets you find events and meet people offline that have similar interests, has announced it is testing out a new payment structure that will charge users to RSVP for an event. The company tells The Verge it began this test last month, and it’s been charging a subset of users $2 simply to say they’re going to an event.

 

IoT – Internet of things

Ny hårdvara från Google: Pixel 4, Pixelbook Go, Pixel Buds, Nest Wifi, Nest Mini

Ikväll var det dags för Googles Pixel 4-event. Vi fick ganska precis exakt de produkter och specifikationer som ”läckts” redan tidigare (Google står ju numer själva för officiellt läckande):

Pixel 4 och Pixel 4 XL

5,7 respektive 6,2 tums skärmstorlek. Nya Pixeln får en ny kamera (telelins) och uppgraderad mjukvarusmartness för att optimera bilder och video (bland annat ännu bättre stöd för bilder som tas i sämre ljusförhållanden). Fimpar fingeravtryckssensorn och kommer istället använda ansiktsinloggning. Närradar gör det möjligt att utföra vissa gester i luften framför telefonen, alltså utan att röra själva mobilen (som att neka inkommande samtal och byta låt).

Pris från 799 dollar för minsta och minnessnålaste modellen till 999 för den största. Börjar säljas 24 oktober.

Mobilen får dessutom en uppgraderad Assistant (visades upp redan i våras och ska vara rejält mycket snabbare än tidigare). Dessutom får Pixel den nya inspelningsappen som ska klara av att transkribera samtidigt som den spelar in (dessutom sker allt lokalt). Skitbra grej – men kommer inte för svenskt bruk.

Den absolut största överraskning är att Pixel 4 inte verkar komma med obegränsat utrymme för alla bilder man tar med mobilen, i högupplöst och okomprimerat format. Vore intressant att veta varför. De två mest troliga anledningarna känns som att tjänsten blivit för populär och börjar kosta mer än den smakar – eller det omvända, den har inte använts särskilt mycket. Med tanke på att Pixel-mobilerna inte har dominerat mobilförsäljningen känns det sistnämnda mest troligt. Men lite oväntat oavsett.

Pixelbook Go

Nu Google-dator. 13,3 tum stor skärm, med max 16 GB RAM och 256 GB lagring. Enklaste modellen går loss på 649 dollar.

Nya Pixel Buds: Googles i örat-hörlurar uppdateras – men kommer inte släppas förrän till våren. 179 dollar när de släpps.

Nest WiFi

En ny smarthögtalare som dubbeltjänstgör som router. Kan meshas för att sprida wifin i huset. 269 dollar för två eller 349 för tre.

Ny Nest Mini

Väggfäste, bättre högtalare, fler mikrofoner och inbyggt maskininlärningschip. 49 dollar.

New Aware får en fast månadskostnad. Tjänsten som gör det möjligt att skicka inspelningar från Nest-kameror till molnet kommer inte längre kosta per enhet. Istället kostar tjänsten 6 eller 12 dollar i månaden (beroende på hur lång historik man vill ha) oavsett hur många kameror man har.

Here’s everything Google just announced at the Made By Google 2019 event | TechCrunch

Google held its annual ”Made By Google” hardware event this morning in New York City, where they launched all sorts of new gear back to back to

Facebooks Portal-hårdvaror säljer enligt uppgift dåligt

Hur går det för Facebooks Portal-hårdvaror? Kanske inte lysande. Uppgifter från leveransled och återförsäljare talat om väldigt låga försäljningssiffror. Vissa säger att det gick bra i början, men att det har mattats sen dess. Japanska Rakuten anger att Portal står för 0,6 % av sålda smarthögtalare och 3,9 % av smartenheter med skärm, typ Echo Show. Ytterligare uppgifter att försäljningen varit ”hundratusentals” och inte ”miljontals”.

Kort sagt lite som väntat. Eller rättare sagt: egentligen bättre än jag trodde. Visst, inte med Facebook-siffermått kanske. Men ändå.

Några artiklar jag har sett anger förstås att anledningen är för att få är sugna på att Facebook lyssnar. Men det mer troliga skälet är att, tja, varför välja en Portal? Facebook saknar ett enhetligt ekosystem samtidigt som hårdvaran i sig inte erbjuder något som inte finns hos andra.

Känns alltså inte så konstigt att Facebook med senaste Portal-generationen fokuserar mer på arbetslivet. En koppling bland annat till Workplace. Men även då erbjuder Facebook lite eget värde än så länge.

Att se vad Facebooks plan för Portal blir framåt. Om den kan hitta en roll – och ett ekosystem.

https://www.fastcompany.com/90419009/supply-chain-sources-say-facebook-portal-sales-are-very-low

Elbilen Uniti One kan börja säljas sommaren 2020

Så har vi fått definitivt/kanske/förmodligen/sannolikt/nog säljstartsdatum och pris för svensk-brittiska elbilen Uniti One. En bil som är tänkt att vara Folkvagnen för elgenerationen, alltså en liten, billig bil optimerad för de vanligaste bilbeteendena. 168 000 kronor med miljöbonus för enklaste modellen, som har en räckvidd på 15 mil (30 mil om man hostar upp 199 000).

Kort sagt rätt mycket billigare än de flesta andra elmodeller som säljs idag. Visst, är inte en bil i lyxsegmentet, men hej – det är ju inte den tänkta målgruppen oavsett. 

Istället är det en bil som ska vara liten och snål, för stadsbor. Med tanke på artikeln jag läste häromdagen om att våra bilar släpper ut alltmer trots allt bränslesnålare motorer – därför att allt fler envisas med tunga mastodontterrängbilar för innerstadsåkandet – så är det välkommet om den trenden skulle kunna vändas.

Säljstarten är planerad till sommaren 2020. Nu ska vi väl inte ropa hej innan vi vet att det faktiskt går att köpa Unitin (inte första gången ett crowdsourcat initiativ går om intet), men utöver miljöargumentet så finns det två väldigt starka anledningar till att jag håller tummarna att Uniti blir en framgång.

Den ena är att bilen är ”born digital”. Till och med om vi tar en Tesla så är det i grund och botten en bil som är som en bil alltid har designats och byggts. När man tittar inuti kupén på Unitin så är det… något annat. Ett nytt sätt att se på bilupplevelsen (även om det säkerligen är rätt långt till en självkörande Uniti). Som att delning tänkts in från start.

Sen har vi den andra anledningen som kanske är lite mindre rationell: den är så vansinnigt söt. Jag vill se Stockholms gator fyllas av såna bara därför.

Svensk-brittiska elbilen lovar leverans 2020

Den skånska elbilstillverkaren Uniti har tidigare skruvat ned sina mål och flyttat produktionen utomlands. Nu meddelar bolaget att de första leveranserna till kunder i Sverige och Storbritannien kommer att ske nästa sommar.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber Eats lägger till stöd för att beställa i appen och hämta själv

Uber Eats fortsätter lägga till tjänster som inte alls handlar om matleveranser. Senast ut: pickup-funktion. Beställ via Uber Eats-appen och hämta själv hos restaurangen. Efter att ha testats i liten skala så rullas tjänsten nu ut i hela USA.

Att Uber Eats (och konkurrenter) börjar med leveranslösa beställningar är lite matleveransens svar på gratis frakt. Betala ingen avgift för att gå och hämta maten själv (vilket är väldigt hyggligt av Uber och de andra).

Visst kan det tyckas lite onödigt, men här är ännu ett fall av plattformisering. Om jag ändå använder Uber och Uber Eats så kan jag väl lika gärna använda samma tjänst också när jag vill boka upphämtningsmat. Framförallt: istället för att använda en konkurrerande tjänst.

Dessutom ännu ett kul tillägg: Uber Eats Pickup Guides (i några städer). Få tips om lämpliga rundor till (Uber)matställen i din närhet. Barrundor för hämtmat, typ. Och självklart ska du använda en elscooter eller elcykel från Uber-ägda Jump för att hämta din mat. Ett försök att driva trafik mellan två olika delar av Uber-ekosystemet.

Kort sagt: ännu ett initiativ från Uber med målsättning att bygga en tänkt superapp som WeChat eller Meituan.

Uber Eats Makes Pickup Feature Available Nationwide, Launches Food Guides

Today, Uber Eats announced that the Pickup feature on its on-demand restaurant food app is now available to customers nationwide. According to an article this morning in USA Today, the company has …

Uber säger upp ytterligare 350 anställda

Ännu fler uppsägningar från Uber. 350 får gå från olika delar av företaget, som Uber Eats och den del som arbetar med självkörande fordon. Det blir den tredje uppsägningsrundan i år efter det att först 400 personer petades från marknadsavdelningen följt av 435 personer inom produktutveckling och teknik.

Nu pratar vi ca 1200 personer i ett företag som har runt 22 000 anställda, så det är fortfarande en mindre del av personalstyrkan. Men det är 1200 uppsägningar sedan maj i år – när Uber börsnoterades. Att en nykomling på börsen, framförallt ett tillväxtbolag, är inte bara goda nyheter även om marknaden reagerade som den brukar göra när företag säger upp folk: aktien är upp över 4 % i skrivande stund.

We(Work)s inställda börsnotering har gjort att bolaget verkar ha hamnat i rätt akut penganöd, men redan tidigare ifrågasattes bolagets rusande förluster. Samma för Uber. Och båda bolagen alltså senaste månaderna sprungit runt med kostnadsmotorsågen för att åtminstone visa upp att man försöker göra något. Kommer förstås krävas rätt mycket mer för att nå gröna siffror.

När världsekonomin börjar svalna av rätt ordentligt är investeringar i techstartups ett område som fått känna av effekterna. Softbank, som är storinvesterare i både We och Uber (plus andra bolag som också har det lite kämpigt, som Slack och kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing), har rätt uttryckligen uppmanat sina portföljbolag att inte börja överväga börsnotering förrän man kan visa upp vinst. Eller åtminstone tydlig väg mot vinst och inte alltför stora förluster.

Det är en inställningsförändring som säkerligen kommer ge ringar på riskkapitalvattnet och tuffare krav på bolag som jagar finansiering. Vi kan kort sagt ha nått peak hysteriska förlustbörsintroduktioner. För den här gången.

Uber lays off another ~350 across Eats, self-driving and other departments | TechCrunch

Uber has just laid off around 350 employees across a variety of teams within the organization, marking what the company says is its third and final phase

Breaking news – Ubers bildelningstjänst har inga förare!

Har Uber förare? Nix. Enligt rättegångshandlingar från 2017. Under rättegången, där en kvinna stämde Uber efter att en Uber-icke-förare hade kört på henne, förnekade Uber dels att bolagets verksamhet var ”att tillhandahålla transport” och dels att de hade ”förare”. De som kör runt i Uber-appdrivna bilar är ”oberoende, tredjepartstransporttillhandahållare”. (Och ja, det kan vara första gången det ordet har skrivits på svenska.)

Kort sagt argumenterar Uber på samma sätt som många gigbolag. Och för den delen många techbolag – även om vissa bolag har slutat med det (*host* Facebook *host*). Man tillhandahåller en mellanliggande plattform, men har inget med slutprodukten att göra.

Anledningen till att Uber-dokumenten kommer fram nu är att det är dags igen. Uber och andra liknande företag håller på att rampa upp stämningar mot Kalifornien efter att ett nytt lagförslag syftar till att likställa giggare med anställd personal – vilket innebär att företag som använder sig av den typen av icke-anställningsförhållanden ska ta ett större ansvar för sina icke-anställda. Saker som sjukförsäkring och föräldraledighet.

Enligt Uber själva är just det totala oberoendet det som icke-förararna uppskattar mest. Inte så pass att de tydligen ville ställa upp på den massnamninsamling mot lagen som både Uber och Lyft försökte få till, men det berodde säkert bara på att de glömde bort det när de var ute och icke-transporterade.

Newspeak – the gig edition.

Uber Is Now Arguing That it Doesn’t Actually Have Any Drivers | Digital Trends

In light of AB5, a new California law that will require Uber to classify its drivers as employees, The Washington Post has uncovered a long history of the rideshare company referring to drivers instead as independent, third-party transportation providers in various court cases.

DoorDash slår upp portarna till sitt första delningskök

Här hemma är Uber Eats sannolikt den amerikanska matleveranstjänst som vi är mest bekanta med eftersom, tja, den finns i Sverige. Men i hemlandet hamnar Ubers tjänst bara på en tredjeplats efter tvåan Grubhub och ettan DoorDash som båda har runt en tredjedel av matleveransmarknaden var. Och nu ger sig DoorDash in på ett annat trendigt område: spökkök.

Spökkök (ett OTROLIGT roligt ord både innehållsmässigt och ordbildsmässigt), eller delade kök, håller på att bli stor business i Kina och växlar upp även i USA. Det är kort sagt ännu ett kapitel i delningsekonomin – för matleveransföretag. Det är kökslokaler där matleveransföretag kan hyra in sig för att få tillgång till nödvändig köksutrustning utan att behöva skaffa sig allting (lokal, tillstånd etc.) Man hyr kök – och utrustning – på samma sätt som man hyr kontorsplats hos WeWork.

Poängen är att det handlar just om kök: inte fullständiga restauranger. Det gör också att matföretag med sämre geografisk spridning har chans att komma närmare fler kunder – och därmed fler beställningar – i lokaler som dessutom optimeras just för utkörning eller avhämtning.

(DoorDash siktar för övrigt på börsnotering nästa år. Och en av de stora investerarna i DoorDash är Softbank. Så, ja, ni vet…)

DoorDash Launches Its First Ghost Kitchen Facility for To-Go Restaurant Concepts

With more and more restaurants, food entrepreneurs, and delivery services using ghost kitchens, it seemed only a matter of time before DoorDash built one of its own. So it’s not too surprisin…

Lyft erbjuder gratisresor till arbetssökande i USA och Kanada

En rätt snygg grej av Uber-konkurrenten Lyft. Företaget har gjort gemensam sak med ett antal ideella organisationer i USA och Kanada för att erbjuda sänkta priser, eller till och med gratisresor, för arbetslösa eller dem som håller på att lära om.

Jobs Access Program kommer finnas på 35 ställen i de båda länderna och kommer initialt erbjuda de subventionerade körningar vid tre omständigheter:

  1. Resor till och från omskolningsutbildningar
  2. Resor till jobbintervjuer
  3. Resor under de tre första veckorna som anställd innan man fått sin första lön

Delar av finansieringen till programmet kommer från Lyfts egna kunder via funktioner som donationer eller ”avrunda uppåt”.

https://venturebeat.com/2019/10/17/lyfts-jobs-access-program-provides-subsidized-rides-to-low-and-no-income-riders-in-over-35-markets/

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 41 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Detaljhandel/e-handel

H&M blir majoritetsägare i Sellpy

Ännu en inte helt självklar affär: H&M blir majoritetsägare i second hand-startupen Sellpy.

Visst har H&M investerat i företaget i omgångar sedan tidigare och visst är det H&M:s investeringsgren som plöjer ner pengarna – men ändå. Inte minst med tanke på att Sellpy tar emot och säljer allt möjligt, inte bara kläder. Å andra sidan har ju H&M sedan ett rätt bra tag breddat sig bort från just bara klädförsäljningen.

Logiken finns ju där, alltså. Men framförallt känns det allt mer som att H&M tänker (åtminstone försöka) ta positionen som en second hand-hubb. Både för privatpersoner och varumärken.

H&M storköper i Sellpy – ägare cashar in

Köper ut befintliga ägare för 92 miljoner kronor.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

macOS Catalina betyder slutet för iTunes – och en era

Ibland dör en era utan att det riktigt märks, därför att det har varit på gång så länge. Men måndagen den 7 oktober blev på sätt och slutet på den första kommersiella digitala musikeran. Det var då som Apples iTunes-app gick i graven.

Egentligen är det inte appen i sig som var grejen, utan förstås butiken med samma namn. Den första tjänsten som visade att det visst gick att tjäna pengar på digitalt nedladdad musik. Och att vi visst är beredda att betala för den – om priset är rätt, tjänsten är anpassad efter våra behov och tillräckligt enkel att använda. Och att betalningssteget knappt märks.

Nu när Apple släppt den senaste versionen av macOS (Catalina) så delas iTunes-appen för första gången sedan starten upp i separata appar. Musiken får en egen dedikerad app, precis som i iOS. En app som förstås mest är optimerad för musikströmning, men som fortfarande kommer ha stöd för nedladdade musikfiler.

Butiken iTunes kommer också finnas kvar. Ett tag till. Frågan är förstås vad som kommer att hända på sikt. Om vi kommer att se något liknande som för den ”fysiska” musiken. Alltså att vinyl (och kassett!) har fått ett uppsving som en motreaktion till strömmandets permanenta och obegränsade tillgång.

Om vi fortfarande kommer ha människor som vill kunna bygga upp sin egen ”skivsamling” utan risk för att musiken man vill lyssna på helt plötsligt har försvunnit därför att det har blivit en fnurra på tråden mellan en artist eller ett skivbolag och en strömningstjänst.

iTunes Shutting Down – Here’s Everything You Need to Know

Apple released the newest version of its MacOS operating system, and with it comes news of iTunes shutting down. Here are the full details.

Apple kan lansera komboprenumeration på Apple Music och Apple TV+

Jag har några gånger spekulerat i att Apple skulle kunna slå ihop sina prenumerationstjänster i komboabonnemang som täcker olika format och medier. Nu verkar Apple överväga att ta första steget mot just det här med ett månadsabonnemang som täcker både Apple Music och TV+.

Vi har sett det här hos andra. Spotify och Hulu har inlett samarbete för att erbjuda just det här (att se vad som händer när Hulu-ägaren Disney lanserar sin nya strömningstjänst) och så har vi förstås Amazons Prime-paket som innehåller… snart sagt det mesta.

Och just Prime är förmodligen Apples riktigt stora förebild på området. Inte minst som företaget precis nyligen börjat med det som i praktiken är en prenumerationstjänst för hårdvara. Åtminstone iPhonen. Den som köper en ny modell av de flesta av Apples prylar får dessutom ett år TV+ på köpet – vilket alltså på sätt och vis också är ett komboprenumerationspaket.

Apple har de finansiella musklerna att subventionera skiten ur sina produkter. Åt båda håll (hårdvaran får täcka mjukvarukostnaderna – eller på sikt tvärt om). Lägg till Apple Card, Apple Pay, Siri i väggarna, egen försäkring och bildelningsprogram så börjar vi på riktigt få en Apple Life-prenumeration.

Apple Looking to Bundle Services Like Apple Music and Apple TV+ for One Flat Monthly Rate

Apple is in early discussions with record labels about bundling Apple Music and Apple TV+ as part of a ”super-bundle of media content” for…

Apple lanserar egen inhousestudio för innehåll till TV+

Apple tar ännu ett rätt stort steg mot att äga sitt eget videoinnehåll. Man lanserar en egen inhousestudio.

Alla serier som så här långt har presenterats för Apples kommande TV-tjänst TV+ har producerats av externa studios, med Apple som exklusiv rättighetsinnehavare, men nu tänker man sig alltså kapa mellanhanden för åtminstone delar av innehållet.

Först ut är en tredje del av Band of Brothers (ni vet den med en fantastisk förstasäsong och en halvtrist andrasäsong), som kommer ha tungviktare som Steven Spielberg och Tom Hands som exekutiva producenter.

Apple creates its own TV studio, will produce WWII drama ’Masters of Air’ | TechCrunch

While Apple has a long list of new programming lined up for its TV+ subscription streaming service, the company won’t actually own any of the announced

Spotify och Twitch släpper appar för Apple TV – och Apple TV är på väg att bli hemmets mediehubb

Igår var en rätt händelserik Apple TV-dag. Två nya företag släppte officiella appar för plattformen: Spotify och Twitch. (Spotify fick dessutom det utlovade Siri-stödet.)

Att det här kommer ungefär samtidigt som Apple steppar upp sina (främst) storskärmsambitioner med eget originalvideoinnehåll och en ny Apple TV-app lär knappast vara en slump. (Apple uppges ha nytt hårdvaruevent 28 oktober och det är nog inte omöjligt att vi också får ny Apple TV-hårdvara lagom till lanseringen av TV+.) Apple TV blir allt mer en plattform att räkna med som hemmaunderhållningshubb (både hårdvaran och mjukvaran). Koppla på HomePod och Apples patent på att ha Siri i eluttagen så börjar vi få Apple-hem på riktigt.

Att Twitch kommer är inte jättekonstigt. En videokanal passar bra på en plattform som Apple TV. Men att Spotify också släpper en Apple TV-app är desto mer intressant. Visst kan det vara samma anledning som att de också verkar uppdatera sin iPad-app: för att den ska kunna funka som just hubb. Men jag kan inte låta bli att tänka att Spotify har rätt mycket större videoplaner än vad de hittills har visat upp.

Spotify rolls out Siri support and new Apple TV app

Spotify has launched the ability to play music with Apple’s Siri voice assistant on the iPhone and iPad. The new feature, only recently made possible in iOS 13, puts Spotify on more equal footing with Apple Music.

Amazon släpper Amazon Music-app för Apple TV

Häromdagen släppte Spotify en app för Apple TV och igår var det dags för Amazon att göra samma sak. Amazon Music finns nu i Apples tv-box. Några saker att ta med sig från det här:

Apple släpper in allt fler mediatjänster allt längre in i sina operativ och i sina hårdvaror. En stor anledning är förstås för att blidka regleringsmyndigheter och uppstyckningsivrare. Men också att bredda användarbasen bortom det egna ekosystemet. Apple trycker ut sina tjänster på allt fler ställen utanför Apples värld och bjuder in allt fler externa tjänster i sin instängda trädgård. Bättre att folk väljer några av Apples produkter än inga alls – och förhoppningen är att användningen kan leda till konsumtion och köp av fler Apple-produkter. Amazon gör samma sak.

Musikappar i en tv-box? Känns kanske spontant inte givet. Men Spotify och Amazon ser vad Apple siktar på att få till: Apple TV som hemmets mediahubb. Video, musik och spel. Jag har flera gånger skrivit om att Apple TV kan bli Spotify för strömmad video – men Apple TV kan bli Spotify för våra hem.

Amazon Music starts rolling out its Apple TV app

Amazon Music today launched its first app for the Apple TV, including both the 4K model and the standard HD one. The app requires version tvOS 12.0 or later, and it can be downloaded from the tvOS App Store.

Sonos börjar med prenumerationstjänst för högtalare

Tja. Rätt givet. Nu börjar även Sonos med ett prenumerationserbjudande: hyr dina högtalare.

Finns tre abonnemang, prissatta från 15 till 50 euro per månad. Handlar om hur många prylar du vill ha i ditt paket. Två högtalare i det billigaste och två högtalare, subwoofer och en Playbar i det dyraste. Utrustningen kommer ”automatiskt” att bytas ut mot den senaste modellen när nya hårdvarugenerationer kommer ut på marknaden.

Anledningen är att få ner tröskeln prismässigt. Som mycket hårdvaruprenumeration handlar det i praktiken om avbetalningserbjudande – men med större flexibilitet (som att du kan säga upp prenuemrationen när som helst). Som konstateras i artikeln pratar vi om prylar som har lång livslängd och som inte uppdateras jätteofta. För eller senare har du betalat av dem och då börjar du ”överbetala” för dina hyrda produkter – även om du hinner få en uppgraderad version.

Men som så ofta med prenumerationstjänster så är det inte nödvändigtvis priset som är den viktigaste faktorn. Det är bekvämlighten. Mer specifikt kanske bekvämligheten att veta att man kan vara flexibel.

Blir intressant att se hur det går.

New Sonos service lets you rent its speakers

Sonos Flex subscriptions start at €15 per month for a pair of Sonos One speakers, or as much as €50 per month for a home cinema setup with subwoofer. There is no rent-to-own option and the pilot is limited to 500 Dutch homes for now.

 

IoT – internet of things

Apple börjar sälja Microsofts XBox-handkontroller

Alla som minns hur det var förr i tiden inser hur omöjlig den här nyheten hade varit för ett antal år sedan: Apple börjar sälja Microsofts Xbox-handkontroll via sin egen butik.

Men då var då. Nuförtiden har har båda företagen hittat andra huvudmotståndare och sitter allt oftare tillsammans. Inte minst för att de också har hittat andra affärsmöjligheter.

Det senaste samarbetet kan förstås mycket stavas Arcade, Apples nyligen släppta spelplattform. En plattform som i sin tur kan stavas ”exklusivitet”. Men inte på vanligt Apple-manér sett till hårdvara, utan till innehåll och tjänster. På mobilsidan ska Arcade-spel bara finnas för Apples operativ, men det är okej att släppa samma spel även för konsoller. Men framförallt får alltså andra vara med och leka på hårdvarusidan.

I sig är det inte nytt att det går att använda tredjepartshårdvara med en Apple-pryl – och Apples försök att göra uttalad spelhårdvara har väl gått… sådär – men att Apple i praktiken från start gör det möjligt för handkontroller från företag med konkurrerande spelekosystem att användas med Arcade (och även andra spel som går att spela i ett Apple OS) visar att man verkligen vill nå ut med sin speltjänst brett. Man försöker inte ens ta fram en egen spelkontroll.

Men hela Xbox-kontrollsamarbetet pekar också på en annan stor trend som såväl Apple som Microsoft nu i allra högsta grad har hoppat på: om du inte helt vill vara i ett ekosystem så försöker båda företagen se till att du åtminstone ska använda delar av det. För Apple har det exempelvis betytt att man försöker trycka ut sina tjänster långt bortom den egna hårdvaran.

Arcade är på många plan rätt hårt kopplat till Apples plattformar – men exklusivt för Arcade måste ju inte betyda exklusivt för Apple-hårdvara. Att Apple åtminstone skulle försöka att få ut tjänsten för Android är inte helt orimligt. Men förstås då med extraperks för dem som väljer att hoppa på Apple även för hårdvaran.

Apple Starts Selling Microsoft’s Xbox Wireless Controller on Its Store

Apple has started selling Microsoft's Xbox Wireless Controller in its online stores, after adding support for the gamepad in the latest software updates for iPhone, iPad, Apple TV, and the Mac.

Kalifornien klubbar lag som förbjuder ansiktsigenkänningsteknik i poliskameror

Intressant lag som har klubbats i Kalifornien: förbud mot användning av ansiktsigenkänningsteknik i polisövervakningskameror. Ja, eller förbud mot även andra former av biometriövervakning. Gäller alltså även exempelvis de kameror som poliser bär som del av sin uniform.

Finns några detaljer i lagen som sticker ut en del. Lagen omfattar bara offentliga organisationer som just polisväsendet, inte privata företag. Samtidigt så är ett syfte med lagen sannolikt att sätta stopp för användningen av Amazons Rekognition-teknik som en rätt stor mängd polisområden i USA har börjat använda.

Men frågan är hur det kan slå mot privata företags användning av motsvarande teknik – hur kommer den då stå sig rent rättsligt? Och får polisen då använda sig av information som de kan få den vägen? Och hur står sig det här i relation till att exempelvis gallerior installerar liknande utrustning?

Dessutom har lagen ett slutdatum: 2023. Vi kan väl anta att den huvudsakliga anledningen här inte är det är året som såväl Avengers: Endgame som X-Men: Days of Future Past utspelas (alltså ännu ett år när framtiden infaller), utan att man, klokt nog, inser att det går rasande snabbt nu på just biometriområdet. Om man så vill pausar alltså lagstiftarna användningen för att ge juridiken några års respit att fundera ut hur teknik av den här typen kan, bör och ska användas.

Vi kan väl oavsett anta att det här är ännu en lag där sista kapitlet är långtifrån skrivet – även åren fram till 2023.

California just scored a major privacy win against facial-recognition tech

The state banned law enforcement’s use of facial-recognition tech on body cam recordings.

Google lägger till handoff-stöd för musiktjänsten

Ny funktion från Google: handoffmöjlighet för musik. Mer specifikt att det ska gå att flytta över musiken till annan hårdvara medan den spelas. När du går till ett nytt rum, som har en Assistant-utrustad högtalare, så kan du be assistenten flytta med musiken. Det får mig att tänka ytterligare något steg.

Förra veckan dök ett nytt Apple-patent upp som krasst talat innebar att utnyttja den nya UWB-närkommunikationsteknik som finns i senaste iPhone-modellerna för att se till att ditt hem alltid vet var du befinner dig. Amazon jobbar på liknande lösningar.

Googles lösning bygger på att du manuellt gör jobbet. Framöver kommer vi säkerligen kunna ställa in så att musik (eller för den delen podcasts eller video) automatiskt följer med oss när vi rör oss i våra hem. Och inte bara det: att den realtidsoptimeras för att ge oss bästa möjliga upplevelse, var vi än är.

You can now ask Google Cast to ”move the music” to a different room

Want music to follow you around your house? You can now ask Google Assistant for that by saying, ”Hey Google, move the music to the living room.” At least, you can if you have a house filled with Google Home devices, thanks to a new Stream Transfer feature.

 

AR/VR

Apple kan släppa AR-glasögon under andra kvartalet 2020

Mer information om de AR-glasögon som det spekuleras i att Apple arbetar på. Den här gången från träffsäkre analytikern Ming-Chi Kuo, som dristar sig till att påstå att produkten kommer under andra kvartalet nästa år.

Att Apple arbetar på AR-produkter, mer än det som erbjuds idag, är inte särskilt oväntat med tanke på hur varmt Tim Cook har pratat om tekniken. Kodgrävande i iOS 13 har också hittat saker som refererar till precis en sån här produkt. 

Så att det blir NÅT kan vi nog utgå ifrån. Däremot att se NÄR det blir och VAD. Så här långt har handsfree-AR-teknik inte fått nån jättefart – framförallt inte på konsumentsidan. Tekniken är fortfarande för klumpig och den faktiska praktiska nyttan är fortfarande låg.

Att Apple nu verkar nära att ge sig in i leken är intressant på flera sätt. Framförallt då Apple sällan gör saker för att de är kul. Eller för att vara först med ny teknik. Apples styrka har alltid varit att koppla hyfsat etablerad teknik med hög användarvänlighet med rätt timing kundbeteendemässigt. Apple kritiseras ofta för att lägga till ny teknik långt efter alla andra i exempelvis sina iPhones, men när Apple väl gör det leder det ofta till ett stort genomslag för tekniken. Bland annat just för att kundintresset har nått en kritisk massa. Och det finns tillräckligt många relevanta och välbeprövade tjänster.

Kuo: Apple’s AR Headset to Launch in Second Quarter of 2020

Apple’s augmented reality headset will enter mass production as soon as the fourth quarter of this year in time for an early 2020 launch,…

 

Bekvämlighetseknomin

Uber lanserar funktionen Uber Pet – göra det enklare för kunder att åka med sina husdjur

Ha. Ny Uber-tjänst. Uber Pet. Möjlighet att ange att man kommer ubra med sitt husdjur.

Förare kan ställa in att de inte vill ta åkningar med djur – och de som accepterar husdjurskörningar får högre ersättning.

En logisk utveckling: vi vill kunna skräddarsy även kortare turer (oavsett fordonsslag) allt mer. Men också de som utför tjänsterna ställer allt högre krav på att kunna välja sina körningar genom att få veta så mycket som möjligt om dem som ska köras.

Lägg på trenden med superappar så börjar vi få tjänster där vi kan lägga in ungefär vad som helst om oss själva – som sedan kan mappas mot de tjänster vi vill använda för bästa personalisering. Att vi lägger in all vår personliga info på ett ställe, snarare än att vi måste börja om från början för varje tjänst.

https://www.theverge.com/2019/10/9/20905237/uber-pet-app-update-dog-cat-fee-price-cities-available

Waymo på gång att börja med helt självkörande fordon i sin taxitjänst

Google-ägda Waymo är mest kända för sitt arbete med självkörande bilar (alltså själva hårdvaran), men har rätt länge nu testat en Uber-konkurrent i Phoenix. En där bilarna alltså har varit Waymos självkörande varianter – fast med backupförare i dem. De testarna verkar ha gått så pass bra att företaget nu har skickat ut meddelande till sina kunder att de ”snart” kommer kunna bli hämtade av helt förarlösa bilar. Tomma bilar som alltså ska köra från A till B utan någon människa alls i förarsätet.

Inte helt säker, men jag skulle tro att det i så fall blir den första kommersiella taxitjänsten med (åtminstone ett antal) helt självkörande bilar på allmänna vägar. Kinesiska Didi Chuxing har sedan slutet av augusti fått tillstånd att testa ungefär samma sak (och det finns förstås andra initiativ), men även här lär det ha handlat om åkningar med backupförare.

Oavsett. Coolt.

https://techcrunch.com/2019/10/09/waymo-to-customers-completely-driverless-waymo-cars-are-on-the-way/

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör